View Full Version : Groninger Forum
Pages :
1
2
3
4
5
6
7
[ 8]
9
Tjeerd February 1st, 2012, 05:59 PM ^^ D1no, over een aantal zware vergelijkingen moet toch heen te lezen zijn? Redelijkheid komt van twee kanten :-)
Maargoed, inhoudelijk dus. Met het eerste, niet-Groningendeel van peterdrijver's betoog is het moeilijk oneens zijn. De laatste regels daargelaten (ik bezie het modernisme een stuk minder cynisch). Maar dat de veelal organisch ontstane vooroorlogse stad zich over het algemeen uitstekend leent voor modern gebruik bewijzen bijna alle europese steden. Je ziet bovendien dat succesvolle 19e-eeuwse wijken in Nederland (19e eeuwse ring rond het centrum in Amsterdam, of bijvoorbeeld de Oosterpoort) eerder ondanks de monofunctionele, sociale jaren '80-ingrepen succesvol zijn, dan dankzij deze ingrepen. Deze wijkvernieuwing is veel minder geschikt voor adaptief, multifunctioneel gebruik dan de oorspronkelijke bebouwing (en weefsel), hoe goedbedoeld die ingrepen ook waren. En dat geldt voor wel meer na-oorlogse stedenbouw. Ik begrijp dan ook echt wel waar je standpunten vandaan komen. Ik vind echter niet dat je deze redenering zomaar kan toepassen op het centrum van Groningen, en meer specifiek de Oostwand.
Natuurlijk was het wederopbouwplan in Groningen in veel opzichten een doordacht plan. Dat waren onsuccesvolle, na-oorlogse ingrepen echter vaak ook. Zeker in hun tijd. De blik wil echter nog wel eens veranderen met de invalshoek waarmee je ernaar kijkt.
De terugplaatsing van de Oostwand is vanuit de Oosterstraat bezien inderdaad een goed doordachte ingreep en een waardevolle verandering. Maar het is -denk ik- met name een esthetische ingreep. Functioneel bezien doet het niet zoveel. Sta je op de Grote Markt, dan is het ineens een veel minder goed uitgepakte aanpassing geweest. Oorzaak en gevolg zijn niet altijd even duidelijk natuurlijk, maar vanaf de Grote Markt bezien is de Oostwand een dode, verweesde wand die weinig relatie heeft met de rest van het plein. O.a. dit leidt ertoe dat overdag de binnenstad in de waarneming van veel gebruikers ophoudt ter hoogte van de lijn Ebbingestraat-Gelkinghestraat. Dit heeft ten dele te maken júist met deze na-oorlogse ingrepen(en de ontwikkelingen daarna).
De Poelestraat is een voornamelijk monofunctionele horecastraat met overdag een wat vervallen uitstraling. De sint-Jansstraat/martinikerkhof is vooral een doorvoerstraat voor fietsers, met als hoofdzakelijke (mono-)functie het provinciebestuur en de noord-zuid-as Oosterstraat-Kreupelstraat-st.Walburgstraat dient vooral als doorvoerstraat voor bussen. Het succes van een plein wordt in belangrijke mate bepaald door het functioneren van de omliggende straten, het omliggende weefsel. Dát is het voornaamste probleem dat men probeert aan te pakken. Ik vind bepaalde aspecten aan jouw redenering(en) heel begrijpelijk, maar een belangrijke definitie van politiek is de 'allocatie van waarden', het afwegen van zoveel mogelijk belangen die een maatschappij heeft. Je kúnt ook tot andere conclusies komen dan de jouwe (en daarvoor zou soms wel wat meer begrip en inleving mogen zijn).
In dit geval is de poging juist niet per sé een esthetische. Wat men met het Forum probeert te doen is met publiek geld juist een adaptieve, multifunctionele publiekstrekker te bouwen die de hele dag door bezoekersstromen zou moeten opleveren, zowel vanaf de markt naar het Forum als omgekeerd (bijvoorbeeld door de parkeergarage). Zo probeert de stad de steun in de rug te geven aan private investeerders, die zonder betere (geografisch) achterliggende functies (en dus bezoekersstromen) het heel moeilijk hadden gehad een haalbare investering te doen in het Oostelijk deel van de binnenstad.
Wat betreft de functies in het Forum.. De voorbeelden die je aanhaalt zijn allemaal monofunctioneel, en vrijwel allemaal slechts te bezoeken op één bepaald dagdeel. Ik kan me herinneren dat er stemmen opgingen achter de oostwand een nieuw muziekcentrum (een nieuwe Oosterpoort) te bouwen. Het voornaamste argument tegen was júist die monofunctionaliteit en het feit dat zo'n cultuurpodium vooral 's avonds (een enkele matinée in het weekend daargelaten) bezoekers trekt. Het Forum is bovendien relatief geschikt voor nieuwe functies, waarmee het gebouw niet alleen afhankelijk is van een voorgebakken, tijds- en modegebonden invulling. Er lijkt in die zin meer geleerd van de manier van denken die je in je eerste alinea bespreekt dan jij denkt... Júist de beleidsdoelstellingen waarvan jij vindt dat ze buiten beeld zijn gebleven, zijn meegenomen. Zeker in vergelijking met de voorbeelden die jij noemt. Veel beter kan je het Forum vergelijken met iets als de OBA, gecombineerd met een heel aantal andere functies. Bovendien wordt écht (ik geloof met de beste bedoelingen) geprobeerd er een publiek, voor vele lagen van de bevolking toegankelijk gebouw van te maken. NL-architects (vertelden ze in een interview in DvhN) noemde het intern bijvoorbeeld iets als ´de verticale markt´, als voortzetting van de pleinenschakering in de stad. Dat spreekt toch op z´n minst van een brede publieke intentie.
Kiboko February 1st, 2012, 06:16 PM Het Groninger Forum lijkt me van een afstandje een dinosurus: residu van de dolle jaren aan het begin van deze eeuw. Net als EYE en Muziekhuis aan het Y in Amsterdam, het recente Cultuurcluster in Den Haag en Vreeburg in Utrecht. Zelfoverschatting van financieel draag- en exploitatievermogen van de gemeentelijke vastgoed-jongens die wethouders even ongekende als ondoordachte perspectieven hebben voorgeschoteld.Je aangehaalde voorbeelden zijn inderdaad vaak grootschalige plannen van omhoog gevallen wethouders die koste wat kost willen scoren. Maar eigenlijk vermoed ik dat er meer schuilt achter jouw kritiek. Misschien ben je teleurgesteld dat je zelf niet een van die opgaves hebt weten binnen te slepen?
Dat enkele enthousiaste Forummers te vuur en te zwaard het Forum verdedigen is 1 ding –ze halen echter de kooltjes uit het vuur voor een beleidselite die eenvoudigweg hun zaken niet op orde heeft.Kooltjes uit het vuur halen? Zou het in je opkomen dat deze positieve houding ook kan voortkomen uit oprechte interesse in het Forum? Persoonlijk vind ik het een fascinerend ontwerp dat echt een stukje toevoegt aan de stad, maar al dat politieke gekonkel daarachter kan me gestolen worden.
'was het nog maar zo' en konden we maar vandaar af opnieuw beginnen...Hoewel ik je gedachtengang kan begrijpen, en voor een groot deel zelfs onderschrijf, denk ik dat we op dit punt cruciaal van mening verschillen. In het verleden zijn schitterende bouwwerken opgeleverd en zeer doordachte stedenbouwkundige structuren, maar dat wil voor mij niet zeggen dat we altijd maar moeten kiezen voor zo'n veilige weg die zich misschien eenmaal bewezen heeft. Ik sta open voor nieuwe invalshoeken, nieuwe vormgevingen en zelfs experimenten. Nee, deze experimenten lukken inderdaad niet altijd, maar als je niks probeert kom je nooit verder.
DocSoul February 1st, 2012, 06:36 PM Wat iedereen ook de hele tijd lijkt te vergeten is wat er op dit moment in die hoek van de binnenstad staat. Het is er dood. Een betonnen parkeergarage, junks die er hun toevlucht zoeken, het stinkt er naar pis. Het is bijna een letterlijke fysieke barrière tussen het Groningse uitgaansgebied en het Groningse bestuurlijke centrum.
Een concept als het Forum past juist uitstekend als geografische en culturele verbinding tussen de twee.
D1N0 February 1st, 2012, 08:48 PM ^^ D1no, over een aantal zware vergelijkingen moet toch heen te lezen zijn? Redelijkheid komt van twee kanten :-)
Tuurlijk ik heb Peter ook best een kans gegeven, maar dat is voorlopig voorbij.
Judazzz February 2nd, 2012, 12:38 AM Kooltjes uit het vuur halen? Zou het in je opkomen dat deze positieve houding ook kan voortkomen uit oprechte interesse in het Forum? Persoonlijk vind ik het een fascinerend ontwerp dat echt een stukje toevoegt aan de stad, maar al dat politieke gekonkel daarachter kan me gestolen worden.
Mooi verwoord, helemaal mee eens! :okay:
njoy February 2nd, 2012, 10:15 AM @ Tjeerd: wat een duidelijk en overtuigend verhaal. Wat jij schreef zou wel wat meer onder de aandacht van de bevolking gebracht mogen worden, want veel burgers hebben geen enkel benul waarom het Forum is bedacht en waarom het op die locatie moet komen.
Toen ik je reactie las realiseerde ik me eigenlijk pas hoe doods die kant van de Grote Markt en de binnenstad zijn. Het is dat bij de Oostwand een bushalte is, want anders zou het daar nog stiller zijn. De komst van het Forum en de nieuwe Oostwand zullen looproutes in de binnenstad behoorlijk laten veranderen. De Grote Markt, dat voor mijn gevoel nu een plein is aan de rand van het hoofdwinkelgebied, zal straks weer echt een plein in het centrum van de stad zijn.
Crouchy February 10th, 2012, 10:51 AM Daar heb je de Stadspartij weer...
Stadspartij vreest schade aan Martinikerk
GRONINGEN - De Stadspartij in de gemeenteraad van Groningen vreest dat er bij de bouw van een parkeergarage onder het Forum, schade ontstaat aan de Martinikerk.
De Forumgarage wordt een van de diepste bouwputten van Nederland. De Stadspartij vreest niet alleen schade, maar ook een forse kostenoverschrijding.
De partij heeft daarom het gemeentebestuur van Groningen om opheldering gevraagd.
Bron: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=107438
D1N0 February 10th, 2012, 11:12 AM ^^ Stuur de stadspartij maar naar de psycholoog wegens compulsieve waangedachten. Scheelt de gemeente een hoop tijd en geld.
Hoogholtje February 10th, 2012, 11:21 AM ^^ Vindikleuk
http://www.oogtv.nl/2012/02/bouw-forumgarage-bedreigt-martinikerk/
Oog oog oog......wel es van aanhalingstekens gehoord ?
bartvromans February 10th, 2012, 12:55 PM Zie parkeergarages bij de Kolner Dom en de Maastreechtse st-Servaaskerk...
Martinistadjer February 11th, 2012, 03:06 PM ^^ Vindikleuk
http://www.oogtv.nl/2012/02/bouw-forumgarage-bedreigt-martinikerk/
Oog oog oog......wel es van aanhalingstekens gehoord ?
Vast wel, maar de kop is Forumgarage bedreigt Martinikerk zegt stadspartij
Als er alleen had gestaan: Forumgarage bedreigt Martinikerk dan hadden er wel aanhaalingstekens bij gemoeten.
Het zal tijd worden dat politici, nadat het besluit is genomen, niet meer op het onderwerp terug mogen komen. Tot de stemming in de gemeenteraad mogen ze zeggen wat ze willen, daarna moet het ophouden. Net een stel kleine kinderen die hun zin niet hebben gekregen.
Weet iemand trouwens ook of de Stadspartij tijdens de debatten ook voor dit gevaar heeft gewaarschuwd?
D1N0 February 11th, 2012, 03:09 PM ^^ Dat "zegt stadspartij" is er later bijgezet,na kritiek in de comments.
Martinistadjer February 11th, 2012, 03:46 PM Lang leve het internet! Bij een papieren krant zou dat nooit hersteld zijn.
Hoogholtje February 11th, 2012, 07:46 PM Vast wel, maar de kop is Forumgarage bedreigt Martinikerk zegt stadspartij
Als er alleen had gestaan: Forumgarage bedreigt Martinikerk dan hadden er wel aanhaalingstekens bij gemoeten.
Tja, denk je dat ik dit gepost had als het er stond zoals het er nu staat?
Martinistadjer February 12th, 2012, 05:18 PM Tja, denk je dat ik dit gepost had als het er stond zoals het er nu staat?
Tsja, denk je dat ik dit gepost had als ik dacht dat het er niet had gestaan? :nuts:
peterdrijver February 21st, 2012, 08:52 PM Is het Forum al op budget aanbesteed? Werktekeningen bekend? Of gaan we nog lang tegen een gat aankijken?
D1N0 February 21st, 2012, 09:56 PM Als dat gebeurt lees je het hier als eerste. Voorlopig is er nog geen gat. De sloop van Images en de parkeergarage begint in maart.
DocSoul February 22nd, 2012, 01:36 AM Gelukkig valt het gat van de parkeergarage en images niet zo op achter de oostwand. Het is niet of je daar nou zo vaak komt. Ik hoop wel dat ze snel met het nieuwe vindicat beginnen. Ik mis de vvv en friesland bank nu al.
maral February 22nd, 2012, 07:40 AM Is het Forum al op budget aanbesteed? Werktekeningen bekend? Of gaan we nog lang tegen een gat aankijken?
Krijg als iemand die met Stabicad werkt het blad van hen. Daar stond een maand of wat geleden al een artikel over het forum en het installatiebedrijf Huisman en Muijen in, dus neem aan dat alles in beweging is:
http://www.stabiplan.nl/Media/download/20527/Scratch%201%20WEB.pdf
vanaf pag 15
peterdrijver February 22nd, 2012, 10:51 AM Interesting, omdat het ook de makke van BIM laat zien.
Martinistadjer February 22nd, 2012, 08:38 PM Ik mis de vvv en friesland bank nu al.
Ik vind het nieuwe doorkijkje vanaf grote delen van de Grote Markt naar het torentje van het Provinciehuis wel mooi. Ik denk dat ik dat over een paar jaar ga missen.
Anjablw March 4th, 2012, 12:21 PM Maral, link werkt niet?
maral March 4th, 2012, 12:35 PM Ze hebben afgelopen week nieuwe site gelanceerd. Kan alleen een pdf van hun laatste blad vinden nu, niet meer van deze helaas...
Cpt.Iglo March 8th, 2012, 06:05 PM En daar gaan we weer:
Tegenstanders Forum stappen naar Raad van State
GRONINGEN - Tegenstanders van het Groninger Forum hebben een procedure aangespannen bij de Raad van State. Ze hopen op deze manier de bouw van het Forum alsnog tegen te kunnen houden.
De tegenstanders vinden dat het Forum niet past op de gekozen plek. Verder maken ze zich zorgen over de kosten van de bouw. Bij de Raad van State hebben ze bezwaar gemaakt tegen enkele wijzigingen in het bestemmingsplan. De gemeente gaat er vanuit dat de procedures goed doorlopen zijn en ze ziet de zaak met vertrouwen tegemoet.
Het is nog niet bekend wanneer de zitting bij de Raad van State dient.Volgens mij zijn dit de mensen die er nog altijd van overtuigd zijn dat het Forum op de Grote Markt komt in plaats van achter de Oostwand. Slechte verliezers zijn het. :ohno:
Utopian March 8th, 2012, 06:29 PM Tja inderdaad... Het antwoord op de vraag "komt het Forum op de Grote Markt te staan?" staat dan ironisch genoeg wel weer midden op de Markt. :D
Even daar naar binnen wippen, en je ziet dat het ten hoogte van het provinciehuis komt te staan.
Dat er zorgen zijn over de kosten van het gebouw vind ik dan wel weer een aardig punt, maar dat heb ik bijna altijd bij bouwprojecten.
Martinistadjer March 8th, 2012, 06:32 PM Interessant, het Forum komt er omdat de tegenstanders het referendum verloren hebben. Het zal mij benieuwen of de RvS daar ook rekening mee houdt.
D1N0 March 8th, 2012, 06:51 PM De tegenstanders hebben geen redelijk belang. Dit is een kwestie van verspilling van belastinggeld. De volgende stap is zeker een kort geding om de werkzaamheden stil te leggen.
Hoogholtje March 8th, 2012, 07:21 PM ^^ idd...die lui hebben ook een voorlopige voorziening aangevraagd.....en verder willen ze niet bekend maken wie ze zijn. Stelletje angsthazen!
DocSoul March 8th, 2012, 07:30 PM Zaken bij de RvS indienen heeft bij sommige projecten grote vertraging tot gevolg. Deze zaak is echter in zo'n vroeg stadium ingediend dat 'ie waarschijnlijk voor de geplande start al is behandeld. Als ze de boel willen frustreren, dan doen ze het dus verkeerd.
D1N0 March 8th, 2012, 07:32 PM Die woordvoerder is Werner Olde Kalter, kennelijk een beroepsquerulant http://www.demarneonline.nl/?p=415
en oplichter:
http://www.omroepbrabant.nl/?news/71862672/Olde+Kalter+zorgt+weer+voor+opschudding.aspx
DocSoul March 8th, 2012, 07:35 PM Oe! The plot thickens!
D1N0 March 8th, 2012, 08:04 PM ^^ bij de woonschepenhaven kennen ze hem ook.
http://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/19-07-2011_Woonschepenhaven_be%C3%ABindigt_samenwerking_met_adviseur_Olde_Kalter
Hoogholtje March 8th, 2012, 08:15 PM Je hoeft maar even te googelen op die man en je ziet dat het een onbetrouwbaar sujet is. Meen hem ook wel eens als inspreker bij Raadscommissies gezien te hebben.
Cpt.Iglo March 8th, 2012, 08:20 PM Ik heb die vent wel eens in de taxi gehad, zijn gedrag en manier van communiceren stond me gelijk al niet en ik begrijp nu dus waarom... :nuts:
DocSoul March 8th, 2012, 08:30 PM Het is jammer, maar met zijn geschiedenis kunnen ze niets doen vrees ik. Zowel de media kan dit niet aan de kaak stellen, en de RvS kan deze informatie niet meenemen in hun afweging. Voor je het weet heb je een aanklacht wegens smaad aan je broek. Ze zullen het netjes en met respect moeten behandelen, zoals dat hoort in Nederland, al zullen ze in privékringen de man waarschijnlijk vervloeken. :lol:
Grunn2 March 8th, 2012, 09:19 PM ...
peterdrijver March 9th, 2012, 10:18 AM Vanochtend in de Volkskrant: Groningen op de drempel van de artikel 12 status. Investeren in het Forum of in de infrastruktuur van ring en sneltram?
Exit Forum, lang leve een gesloopte Oostwand.
DocSoul March 9th, 2012, 11:10 AM cool story bro
maral March 9th, 2012, 11:20 AM Tja...kinderachtig gedoe dit van een volwassen kerel...keer gevraagd met zijn uitéénzetting/mening te komen week of wat geleden, kwam ie met een mooi en lezenswaardig stuk, waar je het misschien wel of niet mee eens kon zijn, maar geschreven op een manier die normaal was en daardoor interessant en aanleidig was voor een redelijk normale discussie met Drijver. Dus kan best, maar voor de rest...meestal van dit soort reacties, wat moet je hier mee?
Ergens tegen zijn is 1 ding...een complete stad en de complete bevolking blijkbaar de 'ondergang' gunnen omdat er ooit iemand heel erg hard op zijn kleine pikkie is gaan staan en meneer zijn zin niet heeft gekregen... Schurfthekel aan dat soort 'rancuneuze' types. En als het alleen bedoeld is als trollen...want hij kan best wat normaals uit zijn strot krijgen...nog treuriger.
Edit: en dan ook nog in drie topics...get a life...
Cpt.Iglo March 9th, 2012, 11:31 AM Hij staat niets voor niets al een tijdje op mijn ignore-list, zouden meer mensen moeten doen. :) (hoewel de verleiding om af en toe nog op hem te reageren best groot is, maar misschien kunnen we hem beter gewoon negeren met z'n allen als hij dit soort posts plaatst..)
maral March 9th, 2012, 11:36 AM Ach welnee Cpt...fora is voor mij naast info, discussie, lol en soms ergernis ook vermaak en cabaret...dat wil je toch niet missen..
D1N0 March 9th, 2012, 01:11 PM http://www.bouwcam.com/oostwand/index2.php
zo te zien is de sloop van de bioscoop nu echt begonnen. Er is al een stuk van de aanbouw (waar ooit een kraker in zet die de boel in de fik zette) verdwenen.
Utopian March 15th, 2012, 12:44 PM http://img207.imageshack.us/img207/666/weg1.jpg
Woensdag 5 maart: een kraan ruimt de laatste resten op achter de parkeergarage. Ook hebben ze bovenaan de garage blijkbaar al even een stukje proef gesloopt :D
Hopelijk gaat die lelijke jaren 80 rommel links ook nog weg. (Ik meen van wel.)
njoy March 19th, 2012, 04:07 PM Er zijn nieuwe plaatjes beschikbaar van het Forum. Welke plaatjes nieuw zijn weet ik niet, maar er zitten mooie tussen.
http://gemeente.groningen.nl/grotemarkt/pers
bartvromans March 19th, 2012, 06:26 PM T wordt gewoon mooi :)
Kiboko March 19th, 2012, 06:37 PM Er zijn nieuwe plaatjes beschikbaar van het Forum. Welke plaatjes nieuw zijn weet ik niet, maar er zitten mooie tussen.
http://gemeente.groningen.nl/grotemarkt/persDie nachtelijke starwarsversie is gaaf :cheers:
Dalfsernees March 19th, 2012, 08:54 PM --
DocSoul March 19th, 2012, 09:25 PM Ik durf het bijna niet te zeggen jongens, maar ik moet jullie iets bekennen: ik merk dat mijn enthousiasme voor het Groninger Forum begint af te brokkelen. Ik vind het nog steeds een mooi gebouw, maar het hoeft van mij niet meer zonodig op die plek, en de invulling ervan is mij nog steeds niet helemaal naar tevredenheid uitgelegd.
Een crisis of faith, zeg maar...
D1N0 March 20th, 2012, 12:39 AM Ik denk dat het forum eerder te klein dan te groot is. Invulling zat mogelijk. Bibliotheek, filmzalen, congressen tentoonstellingen,newseum, debatcentrum, lezingen, studium generale, TED-achtige dingen, horeca, de VVV moet ook nog een nieuwe plek. Eventueel kun je er een studio in maken voor TVnoord en Oogtv. Die plek wordt er alleen maar beter van.
Ik vind trouwens die fauteuils voor het raam bij de bieb een magnifiek idee.
D1N0 March 20th, 2012, 10:42 PM http://img39.imageshack.us/img39/9889/imgp0008s.jpg
Gezinsbode vandaag. Dat Burgerinitiatief wordt meteen misbruikt. Ten eerste is dit geen initiatief maar een dwarsligactie ten tweede is er al een correctief referendum geweest. Hopelijk hebben ze in de regels van het initiatief duidelijke voorwaarden gezet.
bartvromans March 20th, 2012, 10:52 PM dan heeft ze pech gehad,het forum komt er,hoe dan ook,ik heb t ngevraagd vanmiddag in het infocentrum.
peterdrijver March 21st, 2012, 11:08 AM dag bart, het is de taak van de medewerkers om te vertellen dat het forum er komt. daar krijgen ze pensioen voor. dat is niet per se wat er gaat gebeuren.
Kiboko March 21st, 2012, 06:05 PM ^^Daar heb je wel gelijk in. In zo'n infocentrum wordt geen informatie verspreid over daadwerkelijke activiteiten, maar over -door de opdrachtgever- gewenste activiteiten. Zulke verkooppraatjes kun je beter met een korreltje zout nemen.
D1N0 March 21st, 2012, 07:54 PM ^^ ze geven voorlichting over de projecten forum oostwand en tram. Het is niet hun taak om te speculeren. Geen verkooppraatjes dus. De politiek heeft besloten en het volk heeft zich er over kunnen uitspreken en totdat de politiek anders besluit, komt het er gewoon, hoe hard en hoeveel de tegenstanders ook roepen, het blijft een beperkt clubje.
De sloop van de parkeergarage is overigens in volle gang.
http://www.gezinsbode.nl/nieuws/10188/sloop-naberparkeergarage-i-stadsfoto-45/
Utopian March 21st, 2012, 08:28 PM Inderdaad, ben vanmiddag heeeeel even vanaf m'n terrasstoeltje opgestaan om het op de foto te zetten.
Daarna direct weer terug, want van dit stukje binnenstad word ik altijd enigszins treurig. En zooo lang hoeven dames nu ook weer niet naar de WC ;)
http://img813.imageshack.us/img813/7480/forum4r.jpg
1.
http://img861.imageshack.us/img861/8144/forum3zb.jpg
2.
http://img703.imageshack.us/img703/1988/forum2fkw.jpg
3.
http://img33.imageshack.us/img33/6449/forum1cl.jpg
4.
En hierna weer snel de zon in!
bartvromans March 22nd, 2012, 09:16 AM Wel fraaie beelden,die sloop!
Utopian March 22nd, 2012, 11:57 AM Helaas zijn de foto's niet van erg goeie kwaliteit, maar de sloop zelf is wel fraai inderdaad!
Ben blij dat dat rotding eindelijk weggaat.
Al was het wel de eerste parkeergarage waarin ik parkeerde zodra ik mijn rijbewijs heb gehaald, en hebben we er vroeger vaak stoned op het dak gelegen, toch ga ik hem niet missen.
bartvromans March 22nd, 2012, 01:49 PM straks 4 levels diep onder t Forum he ;)
Crouchy March 22nd, 2012, 03:57 PM Foto's afkomstig van @benohofman
https://p.twimg.com/Aoll9KhCIAAgnw1.jpg:large
https://p.twimg.com/Aolm0VOCQAAzs_o.jpg:large
Keida March 22nd, 2012, 04:30 PM Oe! Komt daar eindelijk een oude gevel achter de parkeergarage te voorschijn?
Weet iemand hoe het zit met die oude gevels/panden, de achterkant van de poelestraat? Is daar nog wat van over, of is het nooit iets geweest?
Utopian March 22nd, 2012, 04:49 PM Daar is welzeker nog wat van over! De oudere achtergevel die je daar onder andere tevoorschijn ziet komen, is die van Poelestraat 24.
Dit pand is belangrijk "vanwege zijn bouwhistorische waarden, tot uiting komend in de zeer goed bewaard gebleven constructies, bouwsporen en materialen aan de hand waarvan de lange bouw- en ontwikkelingsgeschiedenis sinds de 16de eeuw goed afleesbaar is; in het bijzonder is van belang de complete en vrijwel gave 16de eeuwse bouwmassa en constructie: muurwerk (gevels), balklagen en kap, die bestaat uit gekoppelde eiken sporenparen met hanebalken, ondersteund door zes enkelvoudige eikenhouten gebinten."
(van der Hoeve, 2003)
Er is nog bomschade in de kap van dit pand te vinden, wellicht veroorzaakt door Bommen Berend.
De rest van de bebouwing aan de achterkant van de Poelestraat is voornamelijk aanbouw aan oudere panden uit de periode 1945-1975.
Utopian March 22nd, 2012, 05:03 PM Heb even een (plus minus kloppend) overzichtskaartje gemaakt.
- Op de achtergrond zie je de situatie in de 19e eeuw. (plm. 1830)
- In het oranje zie je de huidige situatie, de donkerder gedeelten zijn overdekte (soms openbare) plaatsen.
- In het blauw zie je de oudere bebouwing van de Poelestraat.
- In het rood heb ik de gesloopte gedeelten aangegeven.
- Het hierboven genoemde pand (Poelestraat 24) staat aangegeven met zwarte lijnen, evenals de parkeergarage (weet niet meer waarom ik daar die lijnen omheen heb gezet :nuts:)
http://img263.imageshack.us/img263/1218/wegj.jpg
Crouchy March 23rd, 2012, 04:44 PM bAUXI_rELTM
bartvromans March 23rd, 2012, 06:28 PM Jurassic Park 4?....
maral March 24th, 2012, 10:43 AM Geen idee wat het precies is en doet:
Duurzaamheidscentrum naar Forum
DVHN | Gepubliceerd op 23 maart 2012, 16:13
GRONINGEN - Het Duurzaamheidscentrum dat vorige maand de deuren sloot in de bibliotheek wordt onderdeel van het Groninger Forum. Het stichtingsbestuur van het centrum heeft zijn taken overgedragen aan het Forum. Het centrum krijgt niet een vaste nieuwe locatie, maar gaat aan de slag met projecten. Per project wordt gekeken naar de beste locatie.
D1N0 March 24th, 2012, 03:26 PM Ze gaven voorlichting over duurzaamheid aan consumenten en bedrijven. Was een soort themahoek in de bibliotheek waar vroeger de internetpc's stonden. Het is nu kennelijk ondergebracht bij de forumorganisatie.
Crouchy March 27th, 2012, 03:09 PM Wederom van @benohofman
https://p.twimg.com/Ao_ctUFCMAALdvR.jpg:large
Willem Wever March 28th, 2012, 07:19 AM Maar even Benohofman gevolgt op twitter! #Leuk!
D1N0 April 2nd, 2012, 06:32 PM Sloop gaat voorspoedig. Het SSH-pand ligt nu ook al bijna plat en de garage is ook al voor 4/5e weg.
http://www.bouwcam.com/oostwand/current.jpg
peterdrijver April 3rd, 2012, 04:11 PM Ze gaven voorlichting over duurzaamheid aan consumenten en bedrijven. Was een soort themahoek in de bibliotheek waar vroeger de internetpc's stonden. Het is nu kennelijk ondergebracht bij de forumorganisatie.
Lijkt me een publiekstrekker.
Tjeerd April 3rd, 2012, 05:05 PM Hehe, is ook een beetje non-nieuws: ze zaten in de bibliotheek, de bibliotheek gaat naar het Forum... Lijkt me een ABC-tje.
Cpt.Iglo April 5th, 2012, 12:08 PM Oogtv:
Resultaten windvang Forum midden april
De resultaten van een second opinion over de windvang bij Forum op de Grote Markt worden midden april bekend. Dit deelde woensdag wethouder Ton Schroor mee.
Het bureau Peutz is door het College van B&W gevraagd, een tweede onderzoek te doen naar de windomstandigheden bij Forum, en daarbij de eerdere onderzoeksresultaten van het bureau DGMR en het bureau Cauberg-Huygen als uitgangspunt te nemen. Over de resultaten van die eerdere onderzoeken bestaat bij sommige partijen twijfel.
Wethouder Schroor heeft de leden van de raadscommissie Ruimte en Wonen uitgenodigd om eind april of mei een werkbezoek af te leggen bij Peutz, waar het onderzoek uitgebreid kan worden toegelicht.
Crouchy April 5th, 2012, 02:40 PM En weg is ie...
http://p.twimg.com/Apt9OOlCIAAdUWd.jpg:large
njoy April 5th, 2012, 02:45 PM GRONINGEN - De bouw van het Groninger Forum kan door gaan; de Raad van State heeft de ingediende bezwaarschriften niet ontvankelijk verklaard. De bezwaren tegen verschillende bestemmingsplannen werden een aantal weken geleden ingediend door Werner Olde Kalter uit Pieterburen. Hij voert vaker beroepsprocedures tegen gemeentes en zei op te treden namens een aantal ondernemers en bewoners uit de stad. Nu blijkt echter dat Olde Kalter nooit een lijst met namen bij het de Raad van State heeft ingediend. (bron: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=108936)
Waarschijnlijk gaat het hier niet om bezwaarschriften maar beroepschriften, maar dat terzijde.
Hoogholtje April 5th, 2012, 02:53 PM Aha Olde Kalter...de oplichter. Dat er nog mensen met die man in zee gaan, een keer googelen en je weet dat die man niet spoort.
Erik April 5th, 2012, 03:00 PM ^ Je zou toch denken dat de Raad van State ook van de geschiedenis van die man op de hoogte is? Dan kun je je de hele procedure besparen. Alle beetjes helpen in deze tijd immers...
Hoogholtje April 5th, 2012, 03:04 PM ^^ Gelukkig leven we hier (nog) in een rechtsstaat en mogen ook mensen als hij procedures aanspannen....nu ook nog hopen dat de SGP in de eerste kamer het wanstaltige voorstel van verhoging griffierechten afschiet.
Utopian April 5th, 2012, 03:07 PM Die vent uit Pieterburen spoort inderdaad niet helemaal.
Een familielid heeft eens een vergadering bijgewoond waar dhr. Olde Kalter ook aanwezig was, en daar heeft meneer een verre van goede indruk achtergelaten. De geruchten gaan in Pieterburen dat hij in het zuiden des lands veel schade heeft berokkend aan allerlei ondernemers etc, en dat hij mensen opgelicht zou hebben. Zelfs zou hij in de gevangenis hebben gezeten hiervoor. Of dat waar is, weet ik niet.
Mooi doorgaan met het plan dus!
Erik April 5th, 2012, 03:09 PM Natuurlijk, maar er zou toch in ieder geval ergens een lampje moeten gaan branden bij zo'n naam. Dat zal vermoedelijk ook wel gebeurd zijn trouwens.
Hoogholtje April 5th, 2012, 03:15 PM ^^ slecht filmpje...maar zegt genoeg over deze man, http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article8911141.ece/Vergadering-Engelbert-ontspoort
D1N0 April 6th, 2012, 05:56 PM Vandaag even over de hoofden van Duitsers proberen te lopen. Vanwege het weer viel het mee, maar ik ben ook in het infocentrum geweest en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt een een foto van de maquette te maken om een idee te krijgen hoe het er straks op de grote markt uit ziet.
http://img834.imageshack.us/img834/9323/dsc00005ra.jpg
http://img407.imageshack.us/img407/1940/dsc00006001.jpg
Valt dus er mee met overheersende fora die de martinitoren doen verbleken.
Tjeerd April 6th, 2012, 06:36 PM Goeie foto's D1no.
Zeker op de eerste foto is denk ik goed te zien waarom het Zwarte Hond-ontwerp zo slecht gevonden wordt. Too much going on (slechts een van de problemen). Ik weet bijna zeker dat Müller's intentie ongeveer dit was:
http://architecture.mapolismagazin.com/sites/blog1b/files/styles/blog-post_page_full/public/tietgens-kopenhagen3.jpg
http://mtest2.maloon.de/sites/blog1b/files/styles/blog-post_page_full/public/tietgens-kopenhagen2.jpg
http://architecture.mapolismagazin.com/sites/blog1b/files/styles/blog-post_page_full/public/tietgens-kopenhagen1.jpg
(gebouw van Tony Fretton in Kopenhagen)
Of met een iets ander karakter, van Müller zelf:
http://www.mueller-reimann.de/sites/all/files/project/90_img1.jpg
En vergelijk dat nou eens hiermee:
http://www.dezwartehond.nl/media/images/thumb_crop_480_360/vindicat_met_wit.jpg
Ook als bovenstaande voorbeelden niet je smaak zijn moet het verschil in kwaliteit toch gemakkelijk te herkennen zijn. Stel je het Zwarte Hond-ontwerp eens over 40 jaar voor. Goede kans dat er dan op de 2050-versie van skyscrapercity gebakkeleid wordt over de sloop van Vindicat.
Markie April 6th, 2012, 06:59 PM Heute:
http://farm6.staticflickr.com/5468/7051105089_a61da58f57_c.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7205/7051105835_82d97c3056_c.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7075/6905016366_d64b01825e_c.jpg
Kiboko April 6th, 2012, 08:48 PM Aan de hand van de maquette is wel goed te zien dat die dominantie van het forum best meevalt. Hij steekt wel iets boven de nieuwe oostwand uit. Maar als je hierbij beseft dat het camerastandpunt ongeveer op de 1e etage is, dan kun je nagaan dat het vanaf straatniveau helemaal niet gaat opvallen.
foto (http://architecture.mapolismagazin.com/sites/blog1b/files/styles/blog-post_page_full/public/tietgens-kopenhagen1.jpg)
(gebouw van Tony Fretton in Kopenhagen)Heerlijk, wat een kwaliteit! Kan er nog zo'n kwaliteitsslag overheen bij de Zwarte Hond, of is het daarvoor al te laat?
Martinistadjer April 8th, 2012, 08:38 PM ^^ Smaken verschillen, ik griezel van dergelijke gebouwen. Zo'n gebouw zou totaal geen warmte toevoegen aan de oostwand.
Tjeerd April 8th, 2012, 11:19 PM Duidt dat eens dan? Ik neem niet aan dat je bedoelt dat er een grote kachel gebouwd moet worden. Wat is een warm gebouw? En waarom zou bijvoorbeeld dat Fretton-gebouw dat niet zijn?
Bovendien: dat fretton-projectje in Kopenhagen is heel duidelijk ontworpen voor de context waarin het gebouwd zou worden. Dat zou voor de Oostwand ook moeten gelden. Ik besprak duidelijk de kwaliteit van ontwerpen. Ik zie zelf liever 4 ijzersterke gebouwen die niet zo mijn smaak zijn dan 4 mislukte pogingen die (als ze goed waren geweest) bij mijn smaak hadden gepast.
Martinistadjer April 10th, 2012, 07:28 PM Ik vind het gewoon een kil gebouw, zeker vrijstaand zoals in Kopenhagen. Dat lijkt mij geen plek waar mensen graag verblijven.
Maar misschien past het wel in een rijtje met wat warmere gebouwen. Volgens mij snap jij best wel wat ik daarmee bedoel, een gebouw van rode baksteen met houten kozijnen heeft een andere uitstraling dan een marmeren gebouw met aluminium kozijnen. Voor de Grote Markt lijkt die warmere uitstraling mij zeer belangrijk. Zie het verschil tussen de zwarte en rode Vindicat.
Tjeerd April 10th, 2012, 10:21 PM Daarom vinden mensen Parijs ook zo'n verschrikkelijk kille stad, veel te weinig rode baksteen! Of in de stad: de Zwanestraat/grote kromme, brrrr. Baksteen wordt vooral gebruikt in de Lage Landen, Noord-Duitsland en de Britse Eilanden, en volgens mij hebben we daar nou niet echt een monopolie op sfeervolle steden. Bovendien, als je ziet hoeveel ellende er op dit moment in Nederland gebouwd wordt met rode baksteen lijkt het me allerminst een garantie op een 'warme uitstraling'. Daarnaast zie ik nog steeds niet in hoe dat gebroken wit/geel icm hele nette materialisering van Tony Fretton nou tot zo'n kil gebouw leidt. Heeft meer te maken met het op de foto volkomen lege plein denk ik.
Maargoed, nog los daarvan, zoals ik al zei besprak ik niet smaakvoorkeuren maar het gebrek aan esthetische kwaliteit van het Zwarte Hond-ontwerp, en hoe dat ook anders kan. Heb je wel gezien hoe knap hij dat Beaux-Artsgebouw spiegelt, zonder het te kopieren? Het is tegelijkertijd een modern én tijdloos (traditioneel) gebouw, waarschijnlijk zonder een al te groot budget. Ik denk dat je je in je handen mag knijpen als de Oostwand met evenveel aandacht wordt ontworpen.
Plaas April 11th, 2012, 01:18 PM Ik vind Parijs inderdaad een kille stad, en ik vind de Nederlandse, Noord-Duitse en Deense binnensteden inderdaad opmerkelijk sfeervol.
De Klauw April 11th, 2012, 01:26 PM Dat gebouw in Kopenhagen is een voorbeeld hoe het niet moet. We dreigen opnieuw dezelfde fouten te maken als in de jaren '70 met ongeïnspireerde kale rotzooi minder in historische omgevingen. Ik geloof niet dat het ooit geliefd zal worden. Qua impact doet het mij een beetje denken aan deze gruwel (http://g.co/maps/ctxtt) in Antwerpen. Verder ook weer typische architectenpraat 'hij spiegelt het, zonder het te kopieren'. Het valt mij op hoeveel architecten de voeling met wat leeft op straat verloren hebben. Architecten ontwerpen namelijk niet voor zichzelf maar voor de gemeenschap.
Martinistadjer April 11th, 2012, 06:05 PM Het Zwarte Hond-gebouw is geen hoogstandje waar toeristen in drommen op af komen, maar het wordt denk ik ook geen gebouw waar je je aan ergert en die je over 15 jaar plat wilt hebben, dat zou ik wel bij de gebouwen hebben die Tjeerd zo mooi vindt.
Ik hou het heel simpel, ik moet het mooi vinden, en welke diepere gedachten er achter schuil gaan zal mij eerlijk gezegd worst wezen, ik kijk er naar; het gebouw komt in onze 'huiskamer' en dan moet ik een goede indruk van het gebouw krijgen en die heb ik niet bij het gebouw in Kopenhagen en ook niet bij die van Müller himself.
Nu ben ik ook geen boer die alles worst zal wezen hoor! De diepere gedachten van Daniel Libeskind voor het WTC in New York vind ik zeer interessant, en als je dat weet kijk je misschien heel anders tegen een gebouw aan. Maar 99,99% van de mensen kent die gedachten niet en ziet gewoon een gebouw en die is mooi of lelijk.
Maar goed, we praten hier nu over de Oostwand, terwijl we in het Forumforum zitten...
Kiboko April 11th, 2012, 11:14 PM Dat gebouw in Kopenhagen is een voorbeeld hoe het niet moet.Maar wat is er dan zo fout aan dat pand in Kopenhagen?
Qua impact doet het mij een beetje denken aan deze gruwel (http://g.co/maps/ctxtt) in Antwerpen.Die vergelijking gaat een beetje langs mij heen. Kun je die gevonden overeenkomsten nader specificeren?
Ik geef je gelijk dat het pand in Antwerpen niet moeders mooiste is, maar eigenlijk kan hij in zijn context niet zoveel kwaad. Het is dat je me erop wijst, anders was me dit pand nooit opgevallen (zeg ik als regelmatige bezoeker van de stad).
De Klauw April 11th, 2012, 11:19 PM Die vergelijking gaat een beetje langs mij heen. Kun je die gevonden overeenkomsten nader specificeren?
Beiden zijn logge gebouwen in het midden van een historische omgeving die er wegens te grote schaal (ok, dat pand in Kopenhagen is qua schaal wel aangepast aan de overbuur) en vooral te sober materiaalgebruik passen als een tang op een varken. Ooit moet er in Antwerpen ook een architect geweest zijn die mooie praatjes had om dat gedrocht te rechtvaardigen. Maar het resultaat is zoals het is. Dit soort gebouwen zullen nooit opgaan in de historische bebouwing. Over 100 jaar zullen de mensen nog altijd zeggen 'welke idioot heeft dat daar neergezet'?
Nu, het ging hier over het Forum, en daar ben ik vrij positief over voor alle duidelijkheid.
Ik geef je gelijk dat het pand in Antwerpen niet moeders mooiste is, maar eigenlijk kan hij in zijn context niet zoveel kwaad. Het is dat je me erop wijst, anders was me dit pand nooit opgevallen (zeg ik als regelmatige bezoeker van de stad).
Voor mij geldt dat niet. Iedere keer als ik er komt erger ik me dood aan dat pand. Het is het meest misplaatste pand ooit en het overheerst de Lijnwaadmarkt.
Kiboko April 12th, 2012, 07:36 AM Beiden zijn logge gebouwen in het midden van een historische omgeving die er wegens te grote schaal (ok, dat pand in Kopenhagen is qua schaal wel aangepast aan de overbuur) en vooral te sober materiaalgebruik passen als een tang op een varken. Ooit moet er in Antwerpen ook een architect geweest zijn die mooie praatjes had om dat gedrocht te rechtvaardigen. Maar het resultaat is zoals het is. Dit soort gebouwen zullen nooit opgaan in de historische bebouwing.Zoals je zegt sluit het pand qua schaal erg goed aan bij zijn overbuurman. De daklijsten van beide panden bevinden zich op gelijke hoogte, hetzelfde geldt voor de daarbovenliggende lijst van de dakopbouw die gelijk loopt met de nok en dakkappel aan de overzijde. Ook in verticale belijning wordt de aansluiting gezocht met het pand aan de overzijde, door een evengrote middenrisaliet te integreren in de gevel neemt dit pand vrijwel hetzelfde hoofdvolume aan. Deze gelijkenis wordt nog verder gezocht door dit middenrisaliet op te delen in drie traveeën en het totale vooruitgeschoven deel aan weerszijden af te sluiten met statige penanten. Datzelfde geldt voor de hoekpenanten van het pand. (en dat alles volgens de principes van de overbuur :))
Kijk verder eens naar de balkons op de eerste etage boven de centraal gelegen hoofdentrees, zelfs onder de railing van het nieuwe balkon zijn balusters geïntegreerd.
Tenslotte is in materiaalgebruik goed gekeken naar de overbuurman. Een natuurstenen gevel van ongeveer hetzelfde materiaal en kleur is het gevolg van deze studie.
Natuurlijk hoef je dit nieuwe pand niet mooi te vinden, maar het argument dat het pand op geen enkele wijze aansluiting vindt bij zijn omgeving snijdt geen hout. Dit is wat mij betreft juist een van de betere voorbeelden hoe nieuwbouw wél geslaagd is in een historische setting.
http://mtest2.maloon.de/sites/blog1b/files/styles/blog-post_page_full/public/tietgens-kopenhagen2.jpg
Over 100 jaar zullen de mensen nog altijd zeggen 'welke idioot heeft dat daar neergezet'?Als iemand dat over honderd jaar nog kan zeggen, dan is het gebouw meer dan geslaagd en hoogstwaarschijnlijk opgenomen in de lijst met monumentale panden van de stad. ;)
D1N0 April 12th, 2012, 01:57 PM Een voorbeeld waar men de historiserende architectuur goed heeft aangepakt is de Wijk Brandevoort in Helmond.
http://1.bp.blogspot.com/_RyBpwX0hCNQ/TGbfvIrsLcI/AAAAAAAAAPo/kV9hxFTSa90/s1600/helmond-brandevoort3-600.jpg
Op zo'n manier maak je panden die qua uitstraling en textuur direct passen. Dat ding in Kopenhagen is een van franje ontdane kopie van het tegenoverliggende pand. Dat geeft wel een ritme op dat plein, maar op zich zelf is het een saai pand.
peppyn April 12th, 2012, 11:21 PM oei wat een lelijke kitsch
De Klauw April 12th, 2012, 11:52 PM Kitsch is een subjectieve benaming. Lelijk ook.
Groningen NL April 13th, 2012, 12:29 AM Doet mij denken aan Madurodam ;)
DocSoul April 13th, 2012, 01:01 AM Ik vind het best leuk, maar om nou een hele wijk van dit te bouwen... deze stijl kun je beter gebruiken voor opvulling van lege plekken in de oude binnenstad.
peterdrijver April 13th, 2012, 08:40 AM bravo, de Klauw!
en wat een geestig voorbeeld in Antwerpen: ook destijds binnengehaald met de modernisering van de binnenstad, een inhaalslag, een stukje moderne metropool!
peppyn April 13th, 2012, 09:52 PM Kitsch is een subjectieve benaming. Lelijk ook.
Wie zegt dat ik het objectief bedoeld heb? Is hier geen plaats voor persoonlijke verzuchtingen?
Ik ben nu eenmaal vrij allergisch voor die historiserende architectuur à la Helmond. Ook weer zo duidelijk van één projectbureau. Het is het allemaal net niet, en zo gekunsteld. Allemaal iets te regelmatig onregelmatig. Retroarchitectuur waarbij niets klopt. Of de vensters zitten te dicht tegen de daklijst, of juist te ver ervandaan, of ze zijn te klein, of te vlak in de muur gezet, of de onderlinge afstand is te groot. Doe beter je best of maak iets eigentijds, maar doe mij dit niet aan.
Plaas April 14th, 2012, 11:20 AM Van Brandevoort word ik ook niet heel gelukkig. Het werkt wel, deze wijk, maar ik blijf geloven dat het ook had kunnen werken met 'n moderne detaillering en iets meer lef. Maar deze stappen zijn nodig om daar te komen. Het postmodernisme herstelt de continuïteit die met het Nieuwe Bouwen is losgelaten, nu is het aan de volgende generatie om van daaruit een andere moderne architectuur te ontwikkelen, één waar we wél mee verder kunnen, wat we met dat blokkerige functionalisme kennelijk niet konden.
Tjeerd April 14th, 2012, 01:36 PM bravo, de Klauw!
en wat een geestig voorbeeld in Antwerpen: ook destijds binnengehaald met de modernisering van de binnenstad, een inhaalslag, een stukje moderne metropool!
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo'n geestig voorbeeld. Ik ga er vanuit dat het bedoeld is om te laten zien dat veel na-oorlogse moderne architectuur, zeker in binnenstedelijke context, een zeer korte levensduur heeft (na paar jaar is het nieuwe eraf en hou je weinig over) en vervreemdend werkt. Ik vind dat een erg sterk argument, maar het wordt volgens mij nogal liberaal ingezet. Ik geloof er niet in dat het enige antwoord een werkelijk historische stijl is (inclusief uitgebreide sierdetaillering, etc.). Er zijn meedere door traditie overgeleverde kwaliteiten waarmee een architect kan werken, ze hoeven niet allemaal gebruikt te worden om een goed, duurzaam gebouw te creëren.
De vergelijking tussen het gebouw van Fretton dat ik aanhaalde en het gebouw in Antwerpen vind ik redelijk terecht wat betreft het ontbreken van (historische) geveldetaillering, op een daklijst na. Er is echter wel een groot verschil in de materialisering en de manier waarop de gevel is ingedeeld. Wat Fretton in Kopenhagen heeft gedaan is met gebruik van een traditioneel volume en een traditionele gevelindeling een modern woongebouw te ontwerpen in een historische binnenstad. Hij heeft het bijvoorbeeld voor elkaar gekregen grote buitenruimtes te creëren zonder het historische volume aan de straatzijde los te laten.
Ik denk dat hij zo op een knappe manier de moderne eisen aan het gebouw combineert met een relatief herkenbare en goed inpasbare vorm. Ik denk dat de woningen op die manier beter zijn dan wanneer was gekozen voor het ware traditionalisme. Bovendien zijn het materiaalgebruik en de afwerking van hoog niveau. Ik vermoed dat Fretton met meer budget meer detail had gebruikt (mijn inschatting, kan ik natuurlijk niet zeker weten, misschien had hij het wel in het interieur ingezet). Het gebouw in antwerpen had met eenzelfde traditionele gevelindeling en net materiaalgebruik nu waarschijnlijk een veel minder aftandse indruk gemaakt. Zie de goedkope kozijnen en de lullige functionalistische vlies-achtige gevel.
Ik heb niet bedoeld te zeggen dat dat gebouw opgetild moest worden en naast de Martinikerk gedonderd moest worden, maar besprak (uitdrukkelijk) de kwaliteiten die het ontwerp heeft. Kwaliteiten die het Antwerpse voorbeeld lijkt te ontberen.
Martinistadjer April 16th, 2012, 04:07 PM De PvdA fractie vindt het te stil rond het Forum en hebben daarover een persberichtje de wereld in gestuurd. Hoewel het college het programma van eisen met een plan van aanpak uiterlijk 1 mei aan de raad voor zou leggen vindt men het dus tijd worden om nu al aan de bel te trekken.
Door niet nog twee weekjes te wachten vermoed ik dat het meer om politiek gewin gaat dan om bezorgdheid over het Forum en onze centjes.
Het hele artikel staat op de GIC (http://www.gic.nl/nieuws/pvda-groningen-haalt-uit-naar-b-en-w-waar-blijft-daadkracht-rond-), met als BONUS een REACTIE van Mevr. kiki.
Hoogholtje April 16th, 2012, 04:59 PM Idd....en als ze nou even de moeite hadden genomen om de Volkskrant van zaterdag te lezen hadden ze de advertentie voor de intendant gezien....http://www.groningerforum.nl/groninger-forum/vacatures#intendant
njoy April 20th, 2012, 06:15 PM Een spraakmakende, brede en diverse programmering, het vergroten van draagvlak en het realiseren van een organisatievorm die uitgaat van één directie, één organisatie, één programmering en één subsidiestroom. Dat zijn de voornaamste ingrediënten van het Programma van Eisen 'Groninger Forum, Venster op de Toekomst' dat het college van B&W van Groningen aan de gemeenteraad voorlegt. Het Programma van Eisen schrijft voor wat het Forum moet leveren om voor gemeentelijke subsidie in aanmerking te komen.
In 2017 opent het Groninger Forum zijn deuren aan de Nieuwe Markt. Hiervoor zijn de werkzaamheden inmiddels in volle gang. Met het Programma van Eisen (PvE) heeft de gemeente het instrument om te sturen op de ontwikkeling van het Forum. Ook dient het als kader voor de taken en activiteiten die het Forum ontwikkelt en aanbiedt tot 2017 en na de opening. De gemeente bepaalt het ‘wat’ en het Forum met zijn partners het ‘hoe’.
Doelen en resultaten
Aan de hand van zeven thema's en onderliggende doelen, staan in het PvE de verwachte resultaten van de Forumactiviteiten omschreven. Eén daarvan is programmering. Het college verwacht dat het Groninger Forum regelmatig grootschalige evenementen organiseert die landelijke uitstraling hebben. Samenwerking is een ander thema. Daarbij gaat het om samenwerking tussen culturele en niet-culturele instellingen en organisaties, in de regio Groningen maar ook buiten de provincie- en landsgrenzen.
Nieuwe organisatie in 2015
De gemeente verwacht dat per 1 januari 2015 de organisatie in haar definitieve vorm opereert, uitgaande van één directie, één organisatie, één programmering en één subsidiestroom. De primaire verantwoordelijkheid voor activiteiten en het vergroten van draagvlak onder de Groningse bevolking, ligt nu en in de toekomst bij het Groninger Forum. Om het draagvlak in de periode tot 1 januari 2015 te vergroten wil het college dat het Groninger Forum de komende jaren ook bij de partnerinstellingen* zichtbaar is.
Regie
De Commissie Terlouw concludeerde in haar rapport dat de gemeente meer regie moest nemen. De raad deelde deze conclusie. Met de Forumvisie uit 2011 en de uitwerking in het Programma van Eisen herpakt de gemeente deze gewenste regierol.
Het PvE is geschreven met de kennis van dit moment en zal daarom tot 2017 jaarlijks herzien worden. Bij nieuwe ontwikkelingen en inzichten zal steeds de vraag gesteld worden wat dit betekent voor het PvE.
Bron, en links naar meer informatie: http://gemeente.groningen.nl/algemeen-nieuws/2012-04/b-w-stellen-kaders-vast-voor-organisatie-en-inhoud-groninger-forum/
njoy April 27th, 2012, 03:06 PM Contra expertise bevestigt eerder gemeentelijk windonderzoek Forum
Het College van B&W heeft een onafhankelijke deskundige (ingenieursburo Peutz) een onderzoek laten doen naar het windklimaatonderzoek, zoals dat is gedaan voor het Groninger Forum. Aanleiding daarvoor was een onderzoek in opdracht van tegenstanders van het Forum. Uit dat onderzoek bleek dat het Forum voor veel hinder en gevaarlijke toestanden zou zorgen. Dat blijkt echter niet het geval, blijkt uit de onlangs door Peutz uitgevoerde contra expertise. Wel blijkt dat er gebieden zijn waar het windklimaat er op achteruit gaat. Het eerste onderzoek van naar windhinder dat de gemeente heeft laten uitvoeren was een goed onderzoek. Dat wordt onder meer bevestigd door proeven met een windtunnelonderzoek.
Lees de brief van B&W, en het rapport van ingenieursburo Peutz, op http://groningen.notudoc.nl/cgi-bin/showdoc.cgi/action=view/id=322354/Contraexpertise_windklimaat_onderzoek_Groninger_Forum.pdf
D1N0 April 27th, 2012, 03:26 PM ^^Ik voel al een wind die komt opzetten. Vermoedelijk veroorzaakt door het geblaas van mevrouw Kiki.
%% April 30th, 2012, 04:14 PM ^^
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article9012161.ece/Omgeving-Forum-tochtgat
Het aanvullende onderzoek dat het stadsbestuur vervolgens uit liet voeren bevestigt dat in de directe omgeving van het Groninger Forum na de bouw sprake is van een matig tot slecht windklimaat. Wandelaars die van de Grote Markt naar de nog te realiseren Nieuwe Markt (bij het Forum) wandelen, 'zullen het windklimaat als slecht en winderig ervaren', aldus de contra-expertise.
D1N0 April 30th, 2012, 04:24 PM ^^ of je leest het document zelf even, dan kun je zien hoe erg het lachblad dit uit de context heeft gehaald. Cauberg Huigens heeft te negatief geacteerd in zijn contra-expertise, en heeft de norm te strikt gehanteerd. Er is geen sprake van gevaarlijke situaties. Het matig tot slechte windklimaat doet zich maar op 15% van de dagen voor. Dat zijn over het algemeen dagen dat je toch niet buiten wilt zijn. Het enige verschil met het originele onderzoek van de gemeente is, dat Peutz adviseert de nieuwe markt als slenter/verblijfsgebied aan te merken (waarvoor strengere normen gelden) en gepaste maatregelen te nemen om het windklimaat te verbeteren. Het lachblad destileert hier uit 'het wordt een tochtgat'
%% April 30th, 2012, 09:30 PM ^^ of je leest het document zelf even, dan kun je zien hoe erg het lachblad dit uit de context heeft gehaald. Cauberg Huigens heeft te negatief geacteerd in zijn contra-expertise, en heeft de norm te strikt gehanteerd. Er is geen sprake van gevaarlijke situaties. Het matig tot slechte windklimaat doet zich maar op 15% van de dagen voor. Dat zijn over het algemeen dagen dat je toch niet buiten wilt zijn. Het enige verschil met het originele onderzoek van de gemeente is, dat Peutz adviseert de nieuwe markt als slenter/verblijfsgebied aan te merken (waarvoor strengere normen gelden) en gepaste maatregelen te nemen om het windklimaat te verbeteren. Het lachblad destileert hier uit 'het wordt een tochtgat'
Het document is naar mijn mening niet zo positief als jij het stelt in je positivo destillatie.
Waar het dagblad wellicht wat aan de negatieve kant is schiet jij door in een tunnelvisie met helder vrolijk glitterende roze lichtjes en ronddartelende vlindertjes waar je neigt naar een manische of op zijn minst hypomanische interpretatie van het document.
Wellicht heb je het document een beetje selectief gelezen.
Neem het nog eens wat diepgravender en kritischer door zou ik je willen voorstellen.
D1N0 April 30th, 2012, 11:25 PM ^^ kom is met een argument dat onderbouwd is. LAMLUL. Volgens mij heb je dat hele rapport niet gelezen. Maar wel gelijk een persoonlijke aanval. Ik vraag me af of je in het echte leven ook zo dapper bent.
%% May 1st, 2012, 08:33 PM ^^ kom is met een argument dat onderbouwd is. LAMLUL. Volgens mij heb je dat hele rapport niet gelezen. Maar wel gelijk een persoonlijke aanval. Ik vraag me af of je in het echte leven ook zo dapper bent.
Wat een taal en tot 2x toe een niet onderbouwde opmerking/beschuldiging/aantijging mbt het wel/niet lezen van een rapport richting mijn persoon, beetje sneu en onrealistisch.
Daarnaast ongeremd en ongecontroleerd schelden zonder reden op mijn persoontje en onderhand totaal zouteloze tot in den treuren herhaalde uitgekauwde flauwe woordgrapjes mbt het dagblad .
En wat heeft dapperheid met mijn schrijven te maken, waarom sleep je een dergelijke insinuatie/persoonlijke aanval er in hemelsnaam bij ?
Je ziet spoken beste kerel, relax.
Laat je niet zo afleiden en ga eens op de inhoud in nadat je het rapport nog eens tot je hebt genomen op een ietwat objectievere wijze.
En verbreng eens wat minder tijd op het internet je komt niet echt sympathiek en evenwichtig over, je bent erg prikkelbaar, snel boos en laat je de kop snel op hol brengen zoals je wel kunt lezen in je tirade die je tot mij richt..
Zoek eens wat andere aangename activiteiten en kom tot rust.
Je laat je wel erg kennen op deze wijze.
"Manie:
Een manie is een ernstige stemmingsstoornis (http://nl.wikipedia.org/wiki/Stemmingsstoornis) die wordt gekenmerkt door heftige gemoedsbewegingen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemoedstoestand). Ze gaat gepaard met overmatige vreugde, boosheid, hyperactiviteit en impulsiviteit (http://nl.wikipedia.org/wiki/Impulsiviteit) en een sterke ongeremdheid in tal van psychische (http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychologie) functies. Een manie is gewoonlijk een uiting van een bipolaire stoornis (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bipolaire_stoornis). Een lichte vorm van manie wordt hypomanie (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypomanie) genoemd.
Iemand in een manische toestand gedraagt zich sterk naar buiten gericht. Men uit zich wisselend uitgesproken opgewekt of erg prikkelbaar, is zeer ongeduldig en wordt snel boos. In ernstige gevallen kan er sprake zijn van hallucinaties (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hallucinatie) of wanen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Waan). Bij vrijwel iedere lijder ontstaan er vroeg of laat conflicten met de omgeving.
Manische episode
Een manische episode is een stemmingsstoornis gekenmerkt door minstens één week van abnormale en voortdurende verhoogde, expansieve of prikkelbare stemming, en minstens drie van volgende kenmerken:
overdreven vergroot gevoel van eigenwaarde
afgenomen behoefte aan slaap
toegenomen spraakzaamheid
gedachtevlucht
verhoogde afleidbaarheid
toegenomen activiteit en opwinding
overmatig bezig zijn met aangename activiteiten
Bij een manie zit er achter het vrolijke en drukke gedrag een innerlijke ontreddering waar men zich eigenlijk niet goed van bewust is en waar men geen raad mee weet. Het ongeremde functioneren komt vooral tot uiting in het gevoelsleven, de gedachtegang, het bewegen en een verminderd normbesef. Gevoelens laat men de vrije loop, waardoor ook de diepere gevoelens en gedachten worden uitgedragen en men zich erg 'blootgeeft'. Het ingrijpende van deze stoornis is vaak dat een lijder het eigen functioneren zo slecht in de hand kan houden.
Door versterkte gewaarwording (http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevoel) wordt op vrijwel elke zintuiglijke (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zintuig) prikkel gereageerd. De gedachtegang (http://nl.wikipedia.org/wiki/Gedachte) kan dit niet bijhouden, wordt erg snel en raakt in de war. Het denken sluit daardoor niet meer aan bij de realiteit. Door het opvangen van alle prikkels en de snelle gedachtegang worden ook het bewegen en handelen ontremd. Deze ongeremdheid is vaak zo hevig dat men, soms dagenlang, niet tot rust kan komen."
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Manie
D1N0 May 1st, 2012, 09:17 PM ^^ga eerst zelf eens op de inhoud van het rapport in Lamlul, in plaats van wikipedia te copy pasten. Als je serieus aan een discussie wilt mee doen, dan moet je je er een beetje in verdiepen in plaats van hier een 'zie je wel' link van het lachblad neer te plempen en als ik daar weerwoord op geef me direct op een bijzonder kinderachtige manier proberen belachelijk te maken. dan ben je inderdaad een lamlul.
peterdrijver May 1st, 2012, 10:09 PM Ik vind het nog het meest triest dat we onderzoeksrapportenen nodig moeten hebben over zoiets afgeleiden als WINDHINDER om een standpunt te formuleren voor onszelf of nu voor of tegen dat Forum gebouw zijn.
Exploitatie, schoonheid accommodatie zijn blijkbaar onvoldoende ingangen in dit overgepolariseerde klimaat.
De stad kan een programmatische impuls gebruiken –staat buiten kijf voor een stad die een cultureel brandpunt van een regio moet vertegenwoordigen. Hoe die programmatische impuls eruit moet zien daarover is nog geen klaarheid.
Het gemeentelijke stuk stelt veel zinnigs over procedures, afwegingen, exploitatiesubsidies enzovoorts, maar geeft geen enkel beeld van gevoelde URGENTIE om dit in zo'n nieuw (en bijgevolg peperduur) gebouw te moeten concentreren. Ik denk dat ook het gemeentebestuur al wel begrepen heeft dat zorgvuldig handelen noodzaak is omdat ze anders op de vuilnisbelt eindigt van de GEMEENTEPALEIZEN van VPRO's Slag om Nederland...
Het stuk getuigt vooral van noodzakelijke indekking om op enig moment een Echte Toets te kunnen doen.
Een jaar of 10 terug had de gemeente Den Haag een paviljoen laten bouwen om Hagenaars te laten internetten. Terwijl de lol van internet altijd al was dat het OVERAL is. Dit voorbeeld illustreert dat een publieke voorzeining binnen vijf jaar een heel ander karakter aanneemt omdat we juist in de informatievoorziening -en -raadpleging een omwenteling meemaken van een bureau-maatschappij naar een netwerk-maatschappij.
Investeren in een stadsbibliotheek? Onzin. Over vijf jaar is boeken uitlenen een marginale activiteit geworden. Wat komt ervoor in de plaats? Uitgevers weten het zelfs ook nog niet, and they run out of time -dus daar GEMEENTEPALEIZEN voor oprichten lijkt me aan de vroege kant.
Ik gok erop dat het bestuur om zich heen ziet dat steun, budget en dus kansen voor het Forum afbrokkelen. Een finale rekenoefening zal bij toets aan juist dit stuk publiekelijk blootleggen dat ten halve gekeerd beter is dan ten hele gedwaald.
En de Oostwand dan? Die binnenstedelijke ontwikkeling komt er wel, maar gefaseerd. Het contract wordt opengebroken, termijnen en spelregels versoepelt. Niemand wil tegen een gat aankijken, ook al is het je eigen gat.
Karrs May 1st, 2012, 10:31 PM ^^ga eerst zelf eens op de inhoud van het rapport in Lamlul, in plaats van wikipedia te copy pasten. Als je serieus aan een discussie wilt mee doen, dan moet je je er een beetje in verdiepen in plaats van hier een 'zie je wel' link van het lachblad neer te plempen en als ik daar weerwoord op geef me direct op een bijzonder kinderachtige manier proberen belachelijk te maken. dan ben je inderdaad een lamlul.En een trol. Die breng je maar op één manier tot zwijgen en dat is door ze te negeren.
Kijk eens in je User CP en dan bij Ignore List. Plemp 'm daar in en dan is het al gauw afgelopen met het gezuig en getreiter.
Karrs May 1st, 2012, 10:35 PM Ik vind het nog het meest triest dat we onderzoeksrapportenen nodig moeten hebben over zoiets afgeleiden als WINDHINDER om een standpunt te formuleren voor onszelf of nu voor of tegen dat Forum gebouw zijn.
Exploitatie, schoonheid accommodatie zijn blijkbaar onvoldoende ingangen in dit overgepolariseerde klimaat.
De stad kan een programmatische impuls gebruiken –staat buiten kijf voor een stad die een cultureel brandpunt van een regio moet vertegenwoordigen. Hoe die programmatische impuls eruit moet zien daarover is nog geen klaarheid.
Het gemeentelijke stuk stelt veel zinnigs over procedures, afwegingen, exploitatiesubsidies enzovoorts, maar geeft geen enkel beeld van gevoelde URGENTIE om dit in zo'n nieuw (en bijgevolg peperduur) gebouw te moeten concentreren. Ik denk dat ook het gemeentebestuur al wel begrepen heeft dat zorgvuldig handelen noodzaak is omdat ze anders op de vuilnisbelt eindigt van de GEMEENTEPALEIZEN van VPRO's Slag om Nederland...
Het stuk getuigt vooral van noodzakelijke indekking om op enig moment een Echte Toets te kunnen doen.
Een jaar of 10 terug had de gemeente Den Haag een paviljoen laten bouwen om Hagenaars te laten internetten. Terwijl de lol van internet altijd al was dat het OVERAL is. Dit voorbeeld illustreert dat een publieke voorzeining binnen vijf jaar een heel ander karakter aanneemt omdat we juist in de informatievoorziening -en -raadpleging een omwenteling meemaken van een bureau-maatschappij naar een netwerk-maatschappij.
Investeren in een stadsbibliotheek? Onzin. Over vijf jaar is boeken uitlenen een marginale activiteit geworden. Wat komt ervoor in de plaats? Uitgevers weten het zelfs ook nog niet, and they run out of time -dus daar GEMEENTEPALEIZEN voor oprichten lijkt me aan de vroege kant.
Ik gok erop dat het bestuur om zich heen ziet dat steun, budget en dus kansen voor het Forum afbrokkelen. Een finale rekenoefening zal bij toets aan juist dit stuk publiekelijk blootleggen dat ten halve gekeerd beter is dan ten hele gedwaald.
En de Oostwand dan? Die binnenstedelijke ontwikkeling komt er wel, maar gefaseerd. Het contract wordt opengebroken, termijnen en spelregels versoepelt. Niemand wil tegen een gat aankijken, ook al is het je eigen gat.Mij weer teveel "het zal wel dit" en "het zal wel dat". Ik moet zeggen dat hoe langer ik dit project volg, hoe beter het me gaat bevallen. Het gebouw nog steeds niet (onzalig blok baksteen, maar dat is smaak) maar de invulling wel.
En dan die wind, tsja... dat is altijd afwachten hoe zich dat manifesteert. Volgens mij zitten ze bij het Cruiseschip tegenwoordig ook gewoon buiten te lunchen en daar kan het tochten om het gebouw heen!
D1N0 May 1st, 2012, 11:04 PM En een trol. Die breng je maar op één manier tot zwijgen en dat is door ze te negeren.
Kijk eens in je User CP en dan bij Ignore List. Plemp 'm daar in en dan is het al gauw afgelopen met het gezuig en getreiter.
done.
@Peterdrijver. De bibliotheek in Groningen heeft de laatste jaren juist hogere bezoekersaantallen. De nadruk zal alleen steeds minder op boeken uitlenen komen te liggen, omdat dit langzaam maar zeker digitaal gaat worden. Een bibliotheekabonnement is dan een soort spotify voor boeken geworden. Waar het precies naar toe gaat weet nog niemand, maar het forum is een uitgelezen kans voor de Groningse Bibliotheek om in de voorhoede mee te doen.
DocSoul May 1st, 2012, 11:38 PM Was afgelopen zondag nog even in de nieuwe openbare bieb van Amsterdam. Wat een schitterend gebouw is dat toch. Het is veel meer dan een bibliotheek in de ouderwetse zin van het woord. Het is meer een lees-, werk- en ontmoetingsplek waar je uren kunt verblijven. Nestel je in een van de werkplekken, studeer wat, neem even een lunch in de La Place, vervolgens bekijk je een tentoonstelling of je woont een activiteit bij. Je kunt er zo een hele dag invullen.
Eisso May 2nd, 2012, 10:11 AM ^^ klopt Docsoul! Het is al lang geen saaie leeszaal meer, maar een plek waar je met mensen afspreekt. Een bruisende plek met verschillende media, een magneet voor verschillende doelgroepen. Het is inderdaad een goed voorbeeld van een sfeer die je ook zou willen in het forum (maar dan nóg brisender)
betreft het windonderzoek: moeten we de martinitoren ook maar afbreken? Daar tocht het ook zo nu en dan. Natuurlijk moet je er rekening mee houden in t ontwerp. Nu wordt het door tegenstanders van het forum gebruikt als archument om de boel af te kraken.
peterdrijver May 2nd, 2012, 12:47 PM Eens met Eisso over onzin over windonderzoek. En tegenstanders houden daar nooit een gebouw mee tegen. Dat gaan we hier op inhoudelijke en exploitatietechnische gronden gewoon doen.
DocSoul stelt dat de biep van Amsterdam inderdaad geen traditionele bibliotheek meer is (ze hebben over heel veel onderwerpen nauwelijks boeken. mijn dochter heeft om die reden een abonnement op de biep in den haag erbij genomen).
Als het geen traditionele bibliotheek meer is, dan vind ik dat de traditionele financiering ervan ook gemoderniseerd moet worden. Ik snap niet waarom een stad dat moet doen in plaats van een ondernemer. Welk 'algemeen' (cultureel, emancipatoir) belang is er mee gediend? Je kan overal in café's, restaurants, musea en pleinen elkaar ontmoeten...
Die horde wordt in het gemeentelijke stuk vaag aangeduid maar niet genomen. Als D1N0 wil dat de Groningse Bibliotheek zich in de voorhoede moet bevinden dan wil ik daatr wel eens wat over horen hoe directie en medewerkers erover denken, de gebruikersraad (hebben jullie die niet?) de raadsfracties. Dan wil ik een relatie met het Grominger Museum beleid horen waarvoor al jaren precies hetzelfde geldt (maar waar te weinig vooruitgang wordt geboekt).
En cherry on top hoe kom je aan de ondernemers met visie lef en diepe zakken die dit willen opzetten? Want die poezelige sollicitatieprocedures vissen in de vijvers van een old boys n girls network waarvan we die verandering niet hoeven te verwachten...
Tjeerd May 2nd, 2012, 01:35 PM ^^ mhr Drijver, welk document heb je gelezen? "Programma van Eisen op hoofdlijnen. Periode 2012 - 2017"?
Zo ja, helpt het misschien mee te nemen dat dat de periode betreft totaan de opening van het gebouw?
peterdrijver May 2nd, 2012, 03:53 PM voila meneer Tjeerd, de beschikbare stukken voor de periode waarin tot deze investering wordt besloten (en daarna zoeken ze de jaarlijkse exploitatie maar uit):
Een spraakmakende, brede en diverse programmering, het vergroten van draagvlak en het realiseren van een organisatievorm die uitgaat van één directie, één organisatie, één programmering en één subsidiestroom. Dat zijn de voornaamste ingrediënten van het Programma van Eisen 'Groninger Forum, Venster op de Toekomst' dat het college van B&W van Groningen aan de gemeenteraad voorlegt. Het Programma van Eisen schrijft voor wat het Forum moet leveren om voor gemeentelijke subsidie in aanmerking te komen.
In 2017 opent het Groninger Forum zijn deuren aan de Nieuwe Markt. Hiervoor zijn de werkzaamheden inmiddels in volle gang. Met het Programma van Eisen (PvE) heeft de gemeente het instrument om te sturen op de ontwikkeling van het Forum. Ook dient het als kader voor de taken en activiteiten die het Forum ontwikkelt en aanbiedt tot 2017 en na de opening. De gemeente bepaalt het ‘wat’ en het Forum met zijn partners het ‘hoe’.
Doelen en resultaten
Aan de hand van zeven thema's en onderliggende doelen, staan in het PvE de verwachte resultaten van de Forumactiviteiten omschreven. Eén daarvan is programmering. Het college verwacht dat het Groninger Forum regelmatig grootschalige evenementen organiseert die landelijke uitstraling hebben. Samenwerking is een ander thema. Daarbij gaat het om samenwerking tussen culturele en niet-culturele instellingen en organisaties, in de regio Groningen maar ook buiten de provincie- en landsgrenzen.
Nieuwe organisatie in 2015
De gemeente verwacht dat per 1 januari 2015 de organisatie in haar definitieve vorm opereert, uitgaande van één directie, één organisatie, één programmering en één subsidiestroom. De primaire verantwoordelijkheid voor activiteiten en het vergroten van draagvlak onder de Groningse bevolking, ligt nu en in de toekomst bij het Groninger Forum. Om het draagvlak in de periode tot 1 januari 2015 te vergroten wil het college dat het Groninger Forum de komende jaren ook bij de partnerinstellingen* zichtbaar is.
Regie
De Commissie Terlouw concludeerde in haar rapport dat de gemeente meer regie moest nemen. De raad deelde deze conclusie. Met de Forumvisie uit 2011 en de uitwerking in het Programma van Eisen herpakt de gemeente deze gewenste regierol.
Het PvE is geschreven met de kennis van dit moment en zal daarom tot 2017 jaarlijks herzien worden. Bij nieuwe ontwikkelingen en inzichten zal steeds de vraag gesteld worden wat dit betekent voor het PvE.
Meer informatie:
Raadsvoorstel Programma van Eisen Groninger Forum (pdf, 94 kb)
Groninger Forum, Venster op de toekomst (pdf, 78 kb)
Bijlage 1: Hoofdlijnen Programma van Eisen 2012-2017 (pdf, 51 kb)
Bijlage 2: Hooflijnen Programma van Eisen Groninger Forum 2017 (pdf, 52 kb)
Bijlage 3: Plan van aanpak project 'Forum 2017' (pdf, 63 kb)
peterdrijver May 2nd, 2012, 04:00 PM In de advertentie voor de intendant staan ook grappige zinen:
VACATURES
Intendant
Profiel en werkveld intendant Groninger Forum
Algemeen: het Groninger Forum wordt het kloppend hart in het nieuwe deel van de Groninger binnenstad, aan de oostzijde van de Grote Markt, een project van in totaal € 200 miljoen. De financiering van het project is rond en de voorbereidingen voor de bouw zijn begonnen. Het Forum wordt gehuisvest in een nieuw, 45 meter hoog, 16.000 m2 groot gebouw, spectaculair vorm gegeven door NL Architects.
Het is het huis voor toegankelijke, pakkende informatie over de belangrijke onderwerpen van vroeger, vandaag en morgen die onze omgeving, en ons daarin, vormt en kenmerkt. In dat kader organiseert het Forum evenementen, presentaties, voorstellingen, bijeenkomsten en presenteert het relevante collecties en multimedia belevenissen; maar vooral is het Groninger Forum het huis waar iedereen samenkomt, de huiskamer van Groningen.
De stichting Groninger Forum doet dit alles samen met z’n partners: de Bibliotheek (inclusief de Volksuniversiteit), de Groninger Archieven, het Groninger Museum, het arthousefilmtheater Images, debatcentrum DwarsDiep en anderen van binnen en buiten de regio; samen maken we een Forum dat een Gronings venster op de wereld is en een passende versterking voor een stad met een culturele ambitie en traditie. Het Forum is er voor zowel Groningers als toeristen. Er worden ongeveer 1,4 miljoen bezoekers per jaar verwacht.
Achtergrond functie
- De functie van intendant is een gevolg van het rapport-Terlouw over het Groninger Forum en de daarop volgende Forumvisie van de gemeente; de gemeente (her)neemt de rol van regisseur, op basis van wat het Groninger Forum tot dusverre heeft bereikt.
- De intendantfunctie zal zich ontwikkelen op basis van een portefeuilleverdeling binnen de directie. De directie stemt inhoudelijke, financiële en organisatorische ontwikkelingen af op een gemeentelijk programma van eisen dat een basiselement van het meerjarenbeleidplan is. Dit plan wordt vormgegeven samen met de inhoudelijke partners in het Groninger Forum. De ontwikkeling en voortgang daarvan worden regelmatig besproken tussen de directie en de verantwoordelijk wethouder.
- Het gemeentebestuur heeft de opdracht aan de directeur van het Forum gegeven om een profiel op te stellen voor en de selectie aan te sturen van een intendant die in de directie zitting zal nemen.
Werkveld Groninger Forum
- Het proces rondom het Groninger Forum is een publiek onderwerp in een onrustig politiek veld; er is sprake van grote politieke en publieke aandacht. Sinds de positieve financiële besluitvorming is in de stad een kanteling ten faveure van het Forum waarneembaar. Stimulans van dit fenomeen is belangrijk. Afbreuk is (nog) gemakkelijk.
- De toekomst biedt groeiende sturingsmogelijkheden door de organisatorische ontwikkeling van het Forum, waarbij de eigen programmering en kwaliteit van het aanbod van partners elkaar versterken. Het Groninger Forum heeft een (inter)nationale ambitie in een lokaal beoordelingsveld, dus ‘groot’ denken verdient continu aandacht.
- Het ontstaansproces duurt voor het Forum, doordat het onderdeel is van een totale binnenstadsontwikkeling, relatief lang. De uitdaging is deze nieuwe, waardevolle en kostbare ontwikkeling positief levend te houden bij stakeholders en het publiek en dat daarbij zo goed mogelijk te betrekken.
Inhoudelijke ontwikkeling
- Het Forum is een uitdagend project, door de vernieuwingsopdracht in zowel organisatie als programmering; dit laatste geldt voor het aanbod van partners én voor het aanbod van het Forum als geheel. Dit gaat verder dan overigens in het culturele veld gebruikelijk en vraagt dus een groot inlevingsvermogen en het vermogen door te kunnen vertalen naar verschillende organisatie- en exploitatiescenario’s. Geloof in de potentie van een dergelijke opzet, samenkomend in het Groninger Forum-concept en het spraakmakende gebouw, is een voorwaarde. Hetzelfde geldt voor het kunnen afleggen van oogkleppen en keer op keer herijken van de ontwikkelingen op gezonde exploitatieprincipes.
Bouwplanning
- vanaf heden: voorbereidende sloopwerkzaamheden. Voorlichtingscentrum in gebruik.
- april/juni 2012: de aanbestedingsprocedure van de bouw wordt afgerond.
- 2014: Forum komt boven de grond.
- bouwkundige oplevering: tweede helft 2016.
- opening: tweede kwartaal 2017.
Organisatie
De nu nog kleine Forum-organisatie staat constant onder de positieve spanning die een nieuwe ontwikkeling van deze schaal en impact eigen is, dus een hands on, efficiency gedreven aanpak is van groot belang.
Het uiteindelijke organisatiemodel en de marsroute daarheen worden in 2012 vastgesteld. Dit wordt uiterlijk per 1 januari 2015 geïmplementeerd, zodat er daarna nog twee jaar is om de verdere voorbereidingen tot aan de opening van het gebouw in te vullen, vanuit de nieuwe organisatie en daaraan verbonden subsidierelatie met de gemeente.
Opdracht
De opdracht voor de intendant is: een klimaat en voorwaarden voor het Groninger Forum te helpen scheppen waarbinnen hij/zij de organisatorische ontwikkelingen verder vorm geeft en draagvlakontwikkeling maximaal ontwikkelt bij de voornaamste stakeholders. Hij/zij stimuleert de betrokkenheid van belangengroepen, verenigingen en instellingen als ruggengraat van het Groningse maatschappelijke en culturele veld, alsmede van de Groninger bevolking en legt van daaruit de relatie met de inhoud van het Forum.
De intendant werkt daarvoor samen met de algemeen directeur/directie-voorzitter die eindverantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken, de financiën, de bouwbegeleiding en de inhoudelijke ontwikkeling.
Hij/zij weet zich op te stellen als geïnspireerde sparring partner binnen de directie en voor de organisatie, als stevig adviseur voor de gemeente en als ambassadeur naar buiten.
Daarvoor zoeken wij:
- Iemand met statuur en kennis van zowel de organisatorische, inhoudelijke als publieke aspecten van grotere culturele en maatschappelijke organisaties.
- Iemand die het proces van de verdere organisatorische ontwikkelingen begeleidt en vorm geeft.
- Iemand met bewezen expertise op het gebied van marketing en draagvlakverwerving bij of voor grote culturele en cultureel/commerciële organisaties en gevoel voor cultureel ondernemerschap.
- Iemand die de Groningse samenleving en zijn karakter waardeert en combineert met landelijke/internationale ervaring; hij/zij verstaat de zeldzame combinatie van positieve betrokkenheid en objectiverende afstandelijkheid en wordt gemakkelijk gepercipieerd als ‘boven de partijen staand’.
- Iemand die ervaring heeft in complexe publiek/private processen en goed om kan gaan met de kansen en gevoeligheden van vergaande samenwerking tussen voorheen individueel opererende instellingen.
Geschatte tijdsbesteding: 24 uur per week.
Omdat de organisatie in ontwikkeling is geschiedt de aanstelling voor de duur van één jaar, met de mogelijkheid daarna te verlengen op een manier die logisch in die ontwikkeling past.
Reageren via mail, voor 26 april, aan: j.soolsma@groningerforum.nl.
Sollicitatiegesprekken worden gehouden op 2 en 11 mei, in Groningen.
De vervolgprocedure voorziet onder andere in kennismaking met een aantal medewerkers, partners en de wethouder. De benoeming geschiedt door de Toezichthouder van de stichting. Bij geschikte kandidatuur wordt een benoeming voorzien voor 1 juni as.
Voor nadere telefonische inlichtingen: 050 3683655 (kantooruren).
Iets voor Tjeerd?
Tjeerd May 2nd, 2012, 04:35 PM Niet flauw doen mijnheer Drijver (ik zei overigens voor de verandering mijnheer omdat ik Peter als aanspreekvorm ongepast vind en peterdrijver een beetje gek: verder geen dubbele lading of vervelende bedoelingen). Ik stelde het bewust in vragende vorm omdat ik niet alles uit je betoog helemaal terecht vindt, maar je alleen van document of gemeentelijk document sprak en daar zijn er nogal wat van! Dat discussiëert wat lastig.
Punt is wel dat dit programma van eisen een correctie is op de eerdere plannen, nav de kritiek van de commissie Terlouw. De gemeente koos ervoor al een organisatie in het leven te roepen onder de naam Groninger Forum, maar had de implicaties van het samenbrengen van (mensen uit) een heel aantal organisaties behoorlijk onderschat. De aangetrokken directeur (Bas van Kampen) was ondertussen vooral druk met alle politieke consternatie, waardoor er nauwelijks regie was. De organisatie is daardoor op dit moment niet representatief voor de bedoelingen met het Forum vanaf 2017, maar draagt wel dezelfde naam. Daarop kwam terecht kritiek. Dat ontkracht niet per se je betoog, maar het is wel goed om dit mee te nemen wanneer je conclusies trekt uit die documenten.
peterdrijver June 1st, 2012, 03:36 PM het is stil aan de overkant. is er al -goed- nieuws?
Turf June 3rd, 2012, 09:20 PM Morgen kan wel een goede dag worden. Dan moet B&W toch eens gaan vertellen hoe ze de reserves weer willen aanvullen.
Mijn voorstel: voer het forum plan uit maar dan zonder het forum gebouw.
Karrs June 3rd, 2012, 09:43 PM Morgen kan wel een goede dag worden. Dan moet B&W toch eens gaan vertellen hoe ze de reserves weer willen aanvullen.
Mijn voorstel: voer het forum plan uit maar dan zonder het forum gebouw.
Volledig mee eens. Op dit moment moet noodzaak zwaarder wegen dan wens.
D1N0 June 3rd, 2012, 11:19 PM ha fijn nu gaan we lekker een vete uit vechten tussen Forumfans en Tramfans. Go Forum! Die stomme tram is nergens voor nodig!
Oeg June 4th, 2012, 10:45 PM Investeren in een stadsbibliotheek? Onzin. Over vijf jaar is boeken uitlenen een marginale activiteit geworden. Wat komt ervoor in de plaats? Uitgevers weten het zelfs ook nog niet, and they run out of time -dus daar GEMEENTEPALEIZEN voor oprichten lijkt me aan de vroege kant.
In Amsterdam is de OBA het prachtig geschenk van de gemeente aan de stad gebleken, het kost wat, maar dan krijg je ook wat. Jullie zouden in Groningen het Forum moeten omarmen!
OBA Amsterdam:
-per dag 5000 bezoekers, per jaar 1,8 miljoen.
-elke dag open van 10.00 tot 22.00
-een oppervlakte van 28.000 m²
-110 computers voor het raadplegen van de catalogus of digitale bibliotheek
-490 computers met internet of tekstverwerkingsprogramma's
-meer dan 1.000 zitplaatsen
-Theaterzalen met 250 zitplaatsen en 50 zitplekken
-leescafé, 2 restaurants
-4 vergaderzalen
enz enz.
Groningen NL June 4th, 2012, 11:44 PM ^^
Ik denk niet dat je Groningen kunt vergelijken met Amsterdam, maar dat dit soort gebouwen kunnen werken is duidelijk.
Karrs June 10th, 2012, 10:47 PM Hier ook nog even: de Christenunie wil weten waarom het Forum niet wordt genoemd bij de mogelijkheden voor bezuiniging.
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=110740
Zal wel zijn omdat dat niets oplevert en alleen maar geld kost, als je de boel nu afblaast.
peterdrijver June 11th, 2012, 10:13 AM Hier ook nog even: de Christenunie wil weten waarom het Forum niet wordt genoemd bij de mogelijkheden voor bezuiniging.
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=110740
Zal wel zijn omdat dat niets oplevert en alleen maar geld kost, als je de boel nu afblaast.
Dat noorderlingen koppig zijn wil niet zeggen dat de realiteit hen daarin volgt. Griekenland, Spanje, Italië –en Nederland inclusief het noorden– worden gedwongen tot koerswijzgingen. Daardoor sneuvelen allerlei projecten eenvoudigweg door nu een verlies te nemen in plaats van een jaarlijks terugkerend exploitatieverlies.
Als je echt van het Forum houdt, als je zeker bent van concept en bedrijfsplan, ben je echt niet bang van zo'n christenUnie voorstel. Kom maar op!
Tjeerd June 11th, 2012, 01:41 PM Gaap.
Dat onderzoek is al gedaan. Een extra verlies van zo'n 19mln euro is evenveel als 40 jaar lang 20% exploitatieoverschrijding van het Forum. Of bijna 8 jaar lang dat ding draaiende houden. En dat is nog zonder enig positief economisch bijeffect van het Forum en niet meegerekend dat een goed deel van de exploitatie dan gewoon weer naar de huidige partners moet.
njoy June 13th, 2012, 12:08 PM Het afgelopen half jaar heeft de aanbestedingsprocedure van het Groninger Forum, de parkeergarage en de fietsenstalling plaatsgevonden. BAM Utiliteitsbouw is hierbij als beste uit de bus gekomen. Zij kwamen met de economisch meest voordelige inschrijving. Het college van burgemeester & wethouders van Groningen heeft op dinsdag 12 juni 2012 het besluit tot voorlopige gunning aan BAM Utiliteitsbouw genomen.
In tegenstelling tot traditionele aanbestedingen, is bij de aanbesteding van het Groninger Forum niet in de eerste plaats beoordeeld op wie de laagste inschrijving had, maar gaat de opdracht naar de economisch meest voordelige inschrijving. Hiervoor zijn naast de prijs ook de planning en de kwaliteit van het plan van aanpak van belang.
In de eerste fase van de aanbesteding zijn vijf geschikte bouwers en bouwcombinaties geselecteerd. Deze partijen hebben op basis van het bestek en de tekeningen hun prijs, planning en plan van aanpak ingediend. De ingediende stukken zijn vervolgens beoordeeld en gewaardeerd door een commissie waarin de gemeente, adviseurs van Twijnstra Gudde, bouwplanontwikkelaar ABT en installatie-adviseurs van bureau Huisman & Van Muijen zitting hadden.
Uit de beoordeling kwam naar voren dat BAM Utiliteitsbouw de economisch meest voordelige inschrijving had gedaan. Het aanbestedingsresultaat past binnen de financiële kaders van bouw-en grondexploitatie en realiseert ook de taakstellende optimalisatie en het aanvullend krediet voor de bouw van het Informatiecentrum.
Naar verwachting zal de grond in september 2012 overgedragen worden aan de bouwer en dan kunnen de werkzaamheden van start. Het is de bedoeling dat de garage en fietsenstalling medio 2016 in gebruik genomen worden. Het Forum moet eerst ingericht worden en gaat in 2017 open. (bron: http://www.groningenvernieuwt.nl/nieuwsoverzicht.html)
Het Forum is daarmee geen onderdeel van de 'brede overwegingen', de projecten die ter discussie staan vanwege de financiële tegenvallers van de stad, zo vertelde wethouder Schroor zojuist (12:09 uur) op Radio Noord. Het project is al in een te ver gevorderd stadium om nog te heroverwegen.
Hoogholtje June 13th, 2012, 01:02 PM ^^ En terecht. Karin Dekker meldde in het actualiteitendebat ook al dat je geen valse verwachtingen moet wekken nu het Forum al aanbesteed was.
Maar al die oppositiepartijen schreeuwen natuurlijk om het hardst om maar gehoor te krijgen bij potentiele stemmers, elke realiteit daarbij uit het oog verliezend.
Eisso June 13th, 2012, 04:19 PM ^^ mee eens. Minstends zo storend: de groninger media die iedere poep en scheet van de opositie klakkeloos overneemt. Daar maakt die zelfde oppositie natuurlijk dankbaar gebruik van. op deze manier ontstaat er niet altijd een realistisch beeld van het gehele project.
Ook storend: de suggestieve POLL s van RTV Noord. Met dat soort ´fake opinie´ krijg je volgens mij nooit een realistisch beeld van wat er leeft onder de mensen.
peterdrijver June 13th, 2012, 04:27 PM geestig, die gestaalde kaders uit de strokarton die elke keer de rijen weer sluiten. dat vinden we hier in de randstad pas gronings.
Hoogholtje June 13th, 2012, 04:38 PM geestig hoe die zuurpruim P. Drijver toch altijd weer met z'n negatieve commentaartjes komt.
njoy June 13th, 2012, 05:11 PM Ook storend: de suggestieve POLL s van RTV Noord. Met dat soort ´fake opinie´ krijg je volgens mij nooit een realistisch beeld van wat er leeft onder de mensen.
Inderdaad, heel storend. Veel mensen zijn nauwelijks op de hoogte van feiten, maar hebben er wel een mening over. En journalisten hebben nogal eens de neiging om aan de mening van het volk meer waarde te hechten dan aan de mening van mensen die er echt verstand van hebben......
maral June 13th, 2012, 05:16 PM geestig, die gestaalde kaders uit de strokarton die elke keer de rijen weer sluiten. dat vinden we hier in de randstad pas gronings.
Zelden zo gezien bij de oppositiepartijen inderdaad..voor zo lang het hen uitkomt natuurlijk. Als het hen niet meer past worden ze weer net zo week als de gemiddelde westerling.
Martinistadjer June 13th, 2012, 07:15 PM 'Achter de rooilijn' van dinsdag 12 juni op OOGtv had interessante items over de aanbestedingsprocedure en een Forum dat in Berlijn wordt gebouwd. Ook te bekijken via gemist op de website van OOGtv (http://www.oogtv.nl/).
stadsmus June 13th, 2012, 07:44 PM Wat ik nou echt niet snap is dat ik Ton Schroor op de tv hoor zeggen dat de aanbesteding doorgaat omdat er nou eenmaal al zoveel geld aan het Forum is besteed. Er is toch ook wel een positieve reden?
D1N0 June 13th, 2012, 11:57 PM ^^ wat denk je zelf?
Hoogholtje June 14th, 2012, 08:11 AM rt6Qx8GsJcA
http://gemeente.groningen.nl/grotemarkt/bam-utiliteitsbouw-gaat-groninger-forum-bouwen
BAM Utiliteitsbouw gaat Groninger Forum bouwen
De bouw van het Groninger Forum is voorlopig gegund aan BAM Utiliteitsbouw. Dit bedrijf kwam als beste uit de bus bij de aanbestedingsprocedure van het Groninger Forum, de parkeergarage en de fietsenstalling. BAM Utiliteitsbouw kwam met de economisch meest voordelige inschrijving.
In tegenstelling tot traditionele aanbestedingen, is bij het Groninger Forum niet in de eerste plaats gekeken naar wie de laagste inschrijving had. De opdracht gaat naar de economisch meest voordelige inschrijving. Daarbij zijn niet alleen de prijs, maar ook de planning en de kwaliteit van het plan van aanpak belangrijk.
Procedure
In de eerste fase van de aanbesteding zijn vijf geschikte bouwers en bouwcombinaties geselecteerd. Deze partijen hebben op basis van het bestek en de tekeningen hun prijs, planning en plan van aanpak ingediend. De ingediende stukken zijn vervolgens beoordeeld en gewaardeerd door een commissie waarin de gemeente, adviseurs van Twijnstra Gudde, bouwplanontwikkelaar ABT en installatie-adviseurs van bureau Huisman & Van Muijen zitting hadden. Uit de beoordeling kwam naar voren dat BAM Utiliteitsbouw de economisch meest voordelige inschrijving had gedaan.
Planning
Naar verwachting wordt de grond in september 2012 overgedragen aan de bouwer. Dan kunnen de werkzaamheden van start. Het is de bedoeling dat de garage en fietsenstalling medio 2016 in gebruik worden genomen. Het Groninger Forum moet eerst worden ingericht en gaat in 2017 open.
:banana::banana:
Alleen Oog (http://www.oogtv.nl/2012/06/financiele-meevaller-bouw-groninger-forum/)heeft weer niet opgelet....de leugen regeert.
De bouwer van het Groninger Forum is bekend: het wordt aannemer Bam. Daarmee is de komst van het Forum definitief. De aannemer kan het gebouw neerzetten voor een bedrag waarin in de gemaakte vertragingskosten, door het uitblijven van subsidie van de provincie, van 1,9 miljoen euro terugverdiend kunnen worden. Ook de meerkosten voor het informatiecentrum op de grote Markt vallen binnen de aanneemsom.
De gemeente trekt zelf 31,5 miljoen uit voor het gebouw, er wordt in totaal 200 miljoen geïnvesteerd in het Forum. Vorige week nog drong een gedeelte van de raad nog aan op uitstel. Het college van B&W handelt volgens het mandaat van de raad vind ze zelf.
Ook wordt binnenkort deze maand de intendant benoemd. Hij krijgt samen met directeur Bas van Kampen de voorlopige leiding krijgt over het Groninger Forum.
Het Groninger Forum opent in 2017 zijn deuren.
Nonsens ! 200 miljoen wordt geinvesteerd in het project Grote Markt.
peterdrijver June 14th, 2012, 08:20 AM "Uit de beoordeling kwam naar voren dat BAM Utiliteitsbouw de economisch meest voordelige inschrijving had gedaan.
"
"In tegenstelling tot traditionele aanbestedingen, is bij de aanbesteding van het Groninger Forum niet in de eerste plaats beoordeeld op wie de laagste inschrijving had, maar gaat de opdracht naar de economisch meest voordelige inschrijving. Hiervoor zijn naast de prijs ook de planning en de kwaliteit van het plan van aanpak van belang."
"Uit de beoordeling kwam naar voren dat BAM Utiliteitsbouw de economisch meest voordelige inschrijving had gedaan. Het aanbestedingsresultaat past binnen de financiële kaders van bouw-en grondexploitatie en realiseert ook de taakstellende optimalisatie en het aanvullend krediet voor de bouw van het Informatiecentrum."
Gaat BAM ook financieren dus? En hoeveel wordt er uit het plan geschrapt? Ik hoop de bovenste 5 verdiepingen.
Groningen NL June 14th, 2012, 01:13 PM ^^
"Uit de beoordeling kwam naar voren dat BAM Utiliteitsbouw de economisch meest voordelige inschrijving had gedaan. Het aanbestedingsresultaat past binnen de financiële kaders van bouw-en grondexploitatie en realiseert ook de taakstellende optimalisatie en het aanvullend krediet voor de bouw van het Informatiecentrum."
:ohno:
Lees het nog maar een keer
peterdrijver June 14th, 2012, 09:37 PM eeeh of je het forum zelf helpt financieren of het infocentrum maakt niet uit: je helpt de financiering. daar ging het even om.
D1N0 June 14th, 2012, 11:37 PM Waar gaat dit in godsnaam over? Bam gaat het forum bouwen. Prima. Waarom moet er geleuterd worden over de financiering van het infocentrum?
peterdrijver June 15th, 2012, 11:11 AM omdat er in de stukken staat dat je als aannemer extra kans maakt wanneer je een kredietfaciliteit meeneemt :).
dan hoef je zelfs niet de goedkoopste aanbieding te hebben maar 'de meest voordelige': als je inschrijfbedrag versleutelt met bijkomende goodies als krediet.
ik heb niet gezegd dat dat hetzelfde is als handgeld, houd me ten goede.
njoy June 29th, 2012, 10:41 PM Een Tweet van wethouder Ton Schroor:
Goed nieuws! Sinds gisteravond 00.00 uur is de gunning Forum definitief! Geen bezwaren ingediend. (https://twitter.com/#!/TonSchroor)
D1N0 June 30th, 2012, 02:26 PM Uit de stadsberichten:
Popkenstraat 5/Groninger Forum oprichten Groninger
Forum (20-06-2012, 201172258, milieuactiviteit)
Gedurende de inzageperiode van het ontwerpbesluit zijn
geen zienswijzen ingekomen. Het definitieve besluit is op
drie punten gewijzigd:
Pagina 9: Lichthinder: Hier is de omschrijving gewijzigd.
Pagina 24: Geluidhinder: Hier zijn onder 8.1.2 twee inhoudelijke
delen toegevoegd.
Pagina 25: Lichthinder: Onder 9.1.1 is de aanhef gewijzigd
en onder 9.1.1 b verduidelijkt.
Beroep kan worden ingesteld door:
Belanghebbenden die kunnen aantonen dat zij redelijkerwijs
niet in staat zijn geweest hun zienswijze kenbaar te
maken tegen het ontwerpbesluit en belanghebbenden,
voor zover het beroep wordt ingesteld tegen een wijziging
die bij het definitive besluit op het ontwerpbesluit is aangebracht.
De Klauw June 30th, 2012, 03:04 PM Een Tweet van wethouder Ton Schroor:
Goed nieuws! Sinds gisteravond 00.00 uur is de gunning Forum definitief! Geen bezwaren ingediend. (https://twitter.com/#!/TonSchroor)
Geen bezwaren ingediend? Gezien het controversiële karakter van het Forum verwonderd me dat toch wel enigszins.
D1N0 June 30th, 2012, 03:26 PM ^^ ik denk dat dit eerder om bezwaren van de andere mededingers voor de aanbesteding gaat.
maral June 30th, 2012, 04:16 PM ^^klopt. Zo moet je het zien.
D1N0 July 5th, 2012, 12:25 PM Thom Verheul intendant Groninger Forum (http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article9183041.ece/Thom-Verheul-intendant-Groninger-Forum)
GRONINGEN - Documentairemaker Thom Verheul (61) wordt vanmiddag door wethouder Ton Schroor voorgesteld als intendant voor het Groninger Forum. Verheul moet zorgen voor de inhoudelijke koers van het Groninger Forum dat achter de nieuwe oostwand van de Grote Markt wordt neergezet.
Verheul werkte onder andere als journalist bij de Drents Groningse Pers en was documentairemaker bij de VPRO-televisie. Hij werkte verder als regisseur en eindredacteur bij Avro's Netwerk en NCRV's Dokument. Van 2005 tot 2008 werkte hij als docent televisiejournalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen.
De laatste jaren werkte hij voor Omrop Fryslan.
Martinistadjer July 5th, 2012, 10:19 PM Stripmuseum wil naar Forum
Het stripmuseum heeft de gesprekken met Museum Meermann over een verhuizing naar Den Haag afgebroken. Het stripmuseum wil graag een plaatsje in het Forum.
Volledig bericht op OOG TV (http://www.oogtv.nl/2012/07/stripmuseum-wil-stek-in-forum/)
peterdrijver July 6th, 2012, 03:38 PM RIJKSMUSEUM DENKT AAN VERHUIZING
AMSTERDAM 6 juli
Directeur Wim Pijbes van het Rijksmuseum Amsterdam heeft wethouder Gehrels verstaan te geven dat zijn museum alle opties open houdt nu de gemeente AMsterdam de onderdoorgang voor fietsers open wil laten. Pijbes heeft al langer zijn oog laten vallen op de monumentale tunnel als nieuwe hoofdentree van het wereldvermaarde Rijksmuseum.
"Zelfs een verhuizing naar Groningen naar het moderne Forum gebouw" sluit hij niet uit.
(ANP)
DocSoul July 6th, 2012, 04:06 PM lol
Spira July 6th, 2012, 11:12 PM RIJKSMUSEUM DENKT AAN VERHUIZING
AMSTERDAM 6 juli
Directeur Wim Pijbes van het Rijksmuseum Amsterdam heeft wethouder Gehrels verstaan te geven dat zijn museum alle opties open houdt nu de gemeente AMsterdam de onderdoorgang voor fietsers open wil laten. Pijbes heeft al langer zijn oog laten vallen op de monumentale tunnel als nieuwe hoofdentree van het wereldvermaarde Rijksmuseum.
"Zelfs een verhuizing naar Groningen naar het moderne Forum gebouw" sluit hij niet uit.
(ANP)
Ah. Peterdrijver doet een Diederik Stapeltje. Wat goed man.
@Martinistadjer, goed nieuws. Zou de invulling van het Forum wel wat concreter maken.
Groningen NL July 7th, 2012, 04:03 PM Stripmuseum wil naar Forum
Het stripmuseum heeft de gesprekken met Museum Meermann over een verhuizing naar Den Haag afgebroken. Het stripmuseum wil graag een plaatsje in het Forum.
Volledig bericht op OOG TV (http://www.oogtv.nl/2012/07/stripmuseum-wil-stek-in-forum/)
Lijkt mij een goede zaak. Dat stripmuseum zit daar compleet verkeerd. Naast de Mac, Mediamarkt etc. Dat pand valt wel te verhuren aan een Perry Sport of iets dergelijks.
maral October 17th, 2012, 05:39 PM ..Begroting Groninger Forum aangepast Geplaatst: 16:02 uur, woensdag 17 oktober 2012
De gemeente Groningen heeft een nieuwe begroting vastgesteld voor de bouw van het Groninger Forum en de verbouwing van de oostwand van de Grote Markt.
Er is nu geld vrijgemaakt voor onder meer een roltrap naar de ondergrondse fietsenstalling. Verder is geld gereserveerd voor eventuele tegenvallers bij de bouw. De gemeente wil niet zeggen om hoeveel geld het gaat.
Het totaal begrote bedrag is 187,5 miljoen euro. Op verzoek van de gemeenteraad is ook geld gereserveerd voor de bouw van een lift in het tijdelijke informatiecentrum op de Grote Markt. De aanpassingen in het plan zijn mogelijk, omdat de aanbesteding van het project goedkoper was dan gedacht.
De verwachting is dat het Forum, met daarin onder meer een biblotheek en winkels, in 2017 open kan voor publiek.
peterdrijver October 17th, 2012, 05:52 PM ..Er is nu geld vrijgemaakt voor onder meer een roltrap naar de ondergrondse fietsenstalling. Verder is geld gereserveerd voor eventuele tegenvallers bij de bouw. De gemeente wil niet zeggen om hoeveel geld het gaat. Het totaal begrote bedrag is 187,5 miljoen euro.
funny. dat is net zoveel geld als b&w Den Haag willen uitgeven voor een Spuiforum. Daar is geen roltrap naar de fietsenstalling, want die is er niet eens voor dat geld.
http://farm9.staticflickr.com/8317/8067374578_8aaca5c719_c.jpg
alle argumenten tegen het Forum gebouw gelden onverkort tegen het Spuicluster...
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=825644&page=59
en verder...
D1N0 October 17th, 2012, 06:20 PM ^^ kan iemand die modelbouwer ontslaan?
Tjeerd October 17th, 2012, 06:40 PM Ik volgde die draad al met een half oog. Je staat in ieder geval weer stevig op de barricaden :)
Toch moet je een beetje oppassen met je (knap uitgevoerde) geframe. Het Groninger Forum is niet het Spuiforum en het spuiforum is geen Groninger Forum. Wat betreft het laat-twintigste-eeuwse icoonbouwen als stedenbouwkundige truc zijn er overduidelijk overeenkomsten, net als de verzamelfunctie -en daarop valt alleszins terechte kritiek te leveren. Maar er zijn ook een heel aantal verschillen. Neem alleen al eens die prijs. Je gaat er hierboven maar even vanuit dat de gebouwen even duur zullen zijn, terwijl het Forum aanmerkelijk kleiner is (17.000 tegenover 40.000 BVO?), geen dure grote theaterzalen heeft, etc. Het Groninger Forum zelf (het gebouw) is dan ook al aanbesteed voor een prijs die lager ligt dan de begrote €71 miljoen. Dat bedrag van 177 mln hierboven geldt voor zowel de ontwikkeling van de Oostwand, grondaankopen, bouw parkeergarage en fietsenkelder. Daar staan dus ook concrete opbrengsten tegenover + subsidies en bijdragen van derden. De bijdrage van de Gemeente Groningen staat dan ook vast op ongeveer 31 miljoen. Dat scheelt zo'n 105 miljoen euro met de bijdrage van de Gemeente Den Haag?! Ook zijn er in meer of mindere mate verschillen in de stedenbouwkundige situatie, de besluitvormingsprocedure (referendum), functie (-verplaatsing) , etc.
peterdrijver October 17th, 2012, 11:01 PM Dankje Tjeerd. Ik heb bij DVHN en de gemeente meer gegevens oproeren te vinden nav bovenstaand bericht maar niets gevonden...
Tjeerd October 18th, 2012, 02:09 AM Bedoel je die cijfers? BVO's heb ik ook maar gegoogled om netjes bij de feiten te blijven. Voor wat betreft de financiële gegevens: er staat op de website van Groningerforum/forumimages een heel aardige FAQ-pagina, waar vrij veel cijfers netjes opgedeeld op een rij staan.
Tjeerd October 18th, 2012, 02:38 AM Bij deze nog even een linkje (http://www.groningerforum.nl/groninger-forum/faq#Geld)
Mocht je vragen hebben bij de geloofwaardigheid van antwoorden en cijfers op de website van het Groninger Forum, mijn mening: a) de huidige Forum-organisatie is niet erg gehaaid. b) dit soort berichtgeving ligt onder een vergrootglas en is bovendien hoogst controleerbaar, bijv. tov raadsbesluiten.
Waar het overduidelijk opvattingen betreft wordt het natuurlijk een ander verhaal. Ik denk niet dat jij akkoord gaat met de stelling dat 'kopiëren in de architectuurwereld not done [is]', hehe. Daar begaan de PR-dames toch een faux-pas, lijkt me. Maargoed, dat lijkt me eerder onderschrijven dat het allemaal niet erg gehaaid is dan er afbreuk aan doen ;)
maral October 26th, 2012, 06:38 PM Hier heb ik geen moeite mee, als ze voor elkaar kunnen boxen dat er meer commerciele inkomsten zijn daar, prima:
Beoogd college wil bezuinigen op Forum Geplaatst: 17:24 uur, vrijdag 26 oktober 2012
Het beoogde college van burgemeester en wethouders van Groningen wil bezuinigen op het Forum. Dit staat in het coalitieakkoord.
Als het aan de nieuwe stadsbestuurders ligt, wordt er vanaf 2014 honderdduizend euro bespaard op de jaarlijkse subsidie. Verder komt er een onderzoek naar een commerciëlere invulling van het Forum. Dit moet tot gevolg hebben dat er meer betalende bezoekers naar het Forum komen.
D1N0 October 26th, 2012, 07:15 PM Hoe dat weer ingevuld moet worden, daar hebben ze natuurlijk geen idee over. Maar goed, tegen de tijd dat het forum er staat zijn we al weer een coalitie verder.
maral October 26th, 2012, 07:32 PM Das dan een schone taak voor onze nieuwe Amsterdamse wethouder.
peterdrijver October 27th, 2012, 09:43 AM Er wordt al gesproken over de meest spectaculaire Media-Markt van Noord-Nederland. Een woordvoerder van de Duitse keten waartoe Media Markt behoort betoonde zich tevreden: het duitse bedrijf moet bouwkredieten tegen hogere rentes lenen dan de gemeente en het had bovendien zelf nooit vergunning gekregen voor de 'eye-catcher' van de stad. "Een 1-A voorbeeld van publiek-private samenwerking".
D1N0 October 27th, 2012, 10:56 AM ^^ klopt! door jou
dat betekent dus dat er niets van waar is
Tjeerd October 27th, 2012, 11:12 AM Peter maakt wel een aardig punt, D1N0 - zij het wat dik aangezet. De VVD begrijpt het allemaal niet helemaal. Je moet straks een hele nieuwe straat én Oostwand aan commerciële ruimte vullen en iedereen huilt dat er wel 100 panden in de binnenstad leeg staan - en dan moet je bruggenhoofd/aanjager (dát is de reden voor bouw Forum, like it or not) voor al dat nieuws zo nodig commerciële ruimte gaan slijten. Je moet wel echt met een heel slim niche-idee komen wil dat niet concurreren met al die leegstaande commerciële ruimte in de binnenstad. De paar keer dat al over deze kwestie werd nagedacht leverde nagenoeg niets op ("kabelbaan!") Bovendien bouw je dáárvoor niet zo'n duur en omstreden gebouw: blijf als er eenmaal besloten is gewoon eens bij een plan en voer het naar je beste kunnen uit. Wordt al hard werken om het te laten slagen zonder dit soort dommigheid ;)
maral October 27th, 2012, 11:19 AM Ze hadden het over invulling die meer betalende bezoekers zou genereren, niet zozeer over winkelformules die betalen om daar te gaan zitten
refluS October 27th, 2012, 11:38 AM Nou kan er niet een volwaardige Bijenkorf in komen? :)
Misschien nog niet helemaal zo'n gek idee :)
Tjeerd October 27th, 2012, 12:08 PM Ze hadden het over invulling die meer betalende bezoekers zou genereren, niet zozeer over winkelformules die betalen om daar te gaan zitten
Dat is waar. Maarrr, zoals ik al zei: verzin maar eens iets dat niet ook even goed of beter beneden had kunnen zitten - of elders in de stad. Iets dat bijdraagt en iets van synergie oplevert. De discussie hierover heeft in al die tijd echt nog geen enkel goed idee of initiatief opgeleverd, toch?
maral October 27th, 2012, 12:12 PM Nee, maar was ook niet echt de doelstelling tot nu toe volgens mij.
Tjeerd October 27th, 2012, 12:14 PM Hoe bedoel je dat?
maral October 27th, 2012, 12:17 PM Om echt commerciele invulling te geven...
Tjeerd October 27th, 2012, 12:28 PM Dat betwijfel ik. De VVD leurt al erg lang met dat idee. Bovendien is het ten dele meegenomen in dat rapport Terlouw. Maargoed, nu ik de daadwerkelijke bron, het coalitieakkoord eens bekijk:
In 2017 willen wij een Forum, dat commerciëler is, meer inkomsten genereert en een efficiëntere organisatie heeft, zodat de gemeentelijke bijdrage omlaag kan. Wij denken dat dat mogelijk is. Het uitgangspunt is dat de gemeentelijke bijdrage vanaf 2014 omlaag gaat met 100 duizend euro structureel. Wij vragen een onafhankelijke partij in kaart te brengen welke ruimte er is voor extra commerciële activiteit in de begroting van het Groninger Forum. Wij wachten de uitkomst van dit advies af, maar houden rekening met een structurele korting van 500 duizend euro vanaf 2017.
... lijkt het inderdaad eerder op te vatten als dat het Forum zelf inkomsten moet genereren via activiteiten. Maar helemaal duidelijk is het niet. Lijkt me in ieder geval geen gemakkelijke opgave. En je moet oppassen dat je daarmee niet je overige doelen in gevaar brengt (open, publiek en toegankelijk, genoeg bezoekers genereren, aanjagen omgeving). Ben benieuwd of er iets uit komt.
maral October 27th, 2012, 12:38 PM Heb het startpunt in die discussie niet meer helemaal helder voor ogen. In mijn beleving is er nooit echt gezocht naar een echt commerciele invulling die betalende bezoekers zou generen, hetgeen wat er komt is huurder en er is een mogelijkheid daar congressen/tentoonstelling te organiseren, maar echt ideeën hoe het forum ansich extra betalende bezoekers kan trekken...volgens mij niet echt aan de orde geweest.
VVD heeft inderdaad altijd gezegd dat het forum zichzelf meer zou moeten bedruipen en lijkt daar nu het de kans voor heeft werk van te maken. In mijn ogen op zich geen verkeerd iets...hangt er natuurlijk wel vanaf in welke vorm dat dan gebeurt.
D1N0 October 27th, 2012, 12:41 PM Peter maakt wel een aardig punt, D1N0 - zij het wat dik aangezet. De VVD begrijpt het allemaal niet helemaal. Je moet straks een hele nieuwe straat én Oostwand aan commerciële ruimte vullen en iedereen huilt dat er wel 100 panden in de binnenstad leeg staan - en dan moet je bruggenhoofd/aanjager (dát is de reden voor bouw Forum, like it or not) voor al dat nieuws zo nodig commerciële ruimte gaan slijten. Je moet wel echt met een heel slim niche-idee komen wil dat niet concurreren met al die leegstaande commerciële ruimte in de binnenstad. De paar keer dat al over deze kwestie werd nagedacht leverde nagenoeg niets op ("kabelbaan!") Bovendien bouw je dáárvoor niet zo'n duur en omstreden gebouw: blijf als er eenmaal besloten is gewoon eens bij een plan en voer het naar je beste kunnen uit. Wordt al hard werken om het te laten slagen zonder dit soort dommigheid ;)
Tja als hij het zo had gezegd, was ik het er gewoon mee eens geweest. Ik vind het sowieso onzin dat gemeenschapsprojecten commercieel vatbaar moeten zijn. Die zijn juist bedoeld voor zaken die in de commerciële wereld niet aan bod komen. Die bezuiniging is dus eigenlijk een aanslag op het forum. De zogenaamde commerciële invulling zal eerder geld gaan kosten, omdat de uitbating toch moeilijker blijkt dan gedacht. Je kunt beter bijvoorbeeld een extra theaterzaal realiseren, zodat je een deel van het culturele budget ook in het forum kunt stoppen. Grand Theatre kan dan bijvoorbeeld een Horecafunctie krijgen of het wegvallen van het kruithuis kan worden opgevangen.
peterdrijver October 27th, 2012, 04:25 PM OK D1N0, welke voorzieningen acht jij voor de groningers zodanig d-r-i-n-g-e-n-d gewenst dat je denkt dat verwerving en sloop, bouw, programmering, exploitatie en onderhoud van een dergelijk volume te laten lukken?
Juist op dit punt ligt –nog steeds– een groot moeras aan loze beloftes.
Tjeerd October 27th, 2012, 05:30 PM Beloftes. Loosheid daarvan valt alleszins mee.
stadsmus October 27th, 2012, 06:15 PM Maar mensen: de bedoeling van het Groninger Forum is toch juist om iets NIEUWS toe te voegen aan de stad, iets waardoor de stad extra publiek gaat trekken. Dan moeten we niet fantaseren over verplaatsing van functies (wat elders weer leegstand oplevert), maar over nieuwe dingen die in dit gebouw komen.
peterdrijver October 28th, 2012, 12:45 PM GOED GETWITTERT, MUS
D1N0 October 28th, 2012, 01:45 PM Het is een beetje onzinnig om de bibliotheek niet naar het forum te verplaatsen, omdat dat een van de hoofdbestanddelen wordt. Images is al gesloopt dus zelfde verhaal. Beide zijn al onderdeel van de financiering. Een theaterfunctie zou nog een extra invulling kunnen zijn. Verder liggen lezingen/debatten, congressen, korte cursussen, voorlichting voor de hand. Er komt uiteraard ook Horeca in. Koffie een drankje een lunchroom. Ruimte voor kunst, lijkt me ook een mooie, bijvoorbeeld een afdeling voor het CBK en een voor fotografie doorlopende expositie van fotografie uit de stad en ommeland. Verder zou je op kleine schaal livemuziek kunnen voorstellen. Klassiek, Jazz, Singer Songwriter, Wereldmuziek. Dat alles kun je natuurlijk binnen een thema waaraan de verschillende gebruikers van het forum meewerken voorstellen.
Tjeerd October 28th, 2012, 02:00 PM Er zit allemaal wel wat meer ambitie in dan dat dino. Je maakt het Peter zo wel erg makkelijk. ;)
D1N0 October 28th, 2012, 02:56 PM Ik noem maar wat dingen en peter heeft het sowieso makkelijk :p
Tjeerd October 28th, 2012, 03:18 PM Daar weet ik niets van. Maar als je fel (doch beargumenteerd) tegen toeters in binnensteden bouwen bent, kan ik me niet voorstellen dat bovenstaande beschrijving je nou over de streep trekt. :) En terecht waarschijnlijk. Maar goed, het lijkt me hoog tijd dat de stad dat verhaal zelf eens fatsoenlijk gaat vertellen en duidelijk maakt op welke manier de best mogelijke organisatie wordt opgebouwd om alle doelen te bewerkstelligen. Het concept leunt uiteindelijk zo sterk op een goede organisatie met talentvolle mensen dat dat eigenlijk de allerbelangrijkste vraag zou moeten zijn.
Martini-stad October 28th, 2012, 03:32 PM Vrijdag 26 oktober:
https://lh3.googleusercontent.com/-c13XCZzrR4E/UIu7sFLrkkI/AAAAAAAAAWk/C7ZCvzEjbx8/s1024/Vliegen%2520-%2520182.jpg
Martinistadjer October 28th, 2012, 04:50 PM Het lijkt mij niet verstandig om het Forum nu al met toekomstige bezuinigingen te confronteren. Vanaf het begin moet de programmering er staan en moet het Forum een gebouw zijn waar je naar toe gaat als je in de binnenstad bent. Het eerste jaar komt er veel publiek (men is nieuwsgierig) en als er dan, vanwege bezuinigingen, niet veel te doen is komen de mensen niet meer terug.
stadsmus October 31st, 2012, 02:40 PM Vanochtend is met enig ceremonieel vertoon de eerste damwand geslagen. Er was groningse mosterdsoep bij.
peterdrijver October 31st, 2012, 03:45 PM morgen beslist de haagse gemeenteraad over Spuiforum. Een enorm gebouw dat behalve RO en NDT ook het conservatorium moet herbergen en warvan de exploitatie draait op de de 'verwachte' commerciële exploitatie. Afgelopen jaar is daar geen partij voor gevonden. Ook in Den Haag stemmen D66, PvdA en VVD voor een investering in staatscultuur zonder te weten of je dat wel kunt exploiteren.
Een 'en passant' slopen ze het stadsgezicht nog méér.
check:
http://www.facebook.com/pages/Spuiplein-Theaterkwartier/500687416617805
Eisso October 31st, 2012, 04:17 PM :banana: Gefeliciteerd iedereen!!! Dit is toch best een grote dag voor de stad, en voor t forum. :cheers: Hebben we heel wat woorden en discussies aan vuil gemaakt. Met iets minder optimisme dan in het begin, zie ik het toch nog steeds met vetrouwen tegemoet! En leuk dat we de komende jaren de bouw op de voet kunnen volgen!
D1N0 October 31st, 2012, 04:25 PM Dat Spuiforum kun je beter als een combi Oosterpoort-Conservatorium-Muziekschool-Dansacademie zien. Dat is dus meer een huis voor dans en muziek dan wat er in Groningen wordt neergezet. Persoonlijk zou ik het in een mooie parkomgeving zetten. Komt dan beter tot zijn recht. Malieveld bijvoorbeeld
peterdrijver October 31st, 2012, 04:32 PM geen gek idee. probleem is dat het eigenlijk allemaal dichte zalen zijn, net als een supermarkt, doehetzelfzaak of sporthal... die classicisten in athene deden wisten dat ook donders goed:
http://www.grisel.net/images/greece/AthensMuseum3.JPG
Groninger86 October 31st, 2012, 05:23 PM Behalve de oostwand, wat gaat er nog meer plat? Moet in dat braakterrein het forum en het nieuw plein komen?
Vrijdag 26 oktober:
https://lh3.googleusercontent.com/-c13XCZzrR4E/UIu7sFLrkkI/AAAAAAAAAWk/C7ZCvzEjbx8/s1024/Vliegen%2520-%2520182.jpg
Tjeerd October 31st, 2012, 07:19 PM Op grotemarkt.groningen.nl kun je vrijwel alles vinden over hoe het eruit komt te zien - en hoe dat werkt.
Alaskan October 31st, 2012, 09:49 PM Behalve de oostwand, wat gaat er nog meer plat? Moet in dat braakterrein het forum en het nieuw plein komen?
Ik zat ook eventjes te kijken idd. Maar nee, ik geloof dat het grofweg zoiets gaat worden:
http://i.imgur.com/7Gb8O.jpg
Niet vergeten dat de oostwand van de Grote Markt nog een stuk vooruit gaat :)
Turf October 31st, 2012, 09:51 PM Dat pand links op de hoek gaat toch ook plat?
Alaskan October 31st, 2012, 09:54 PM ^^ Aangepast ;)
Ik weet alleen niet of dat pand er naast ook nog plat gaat.
D1N0 October 31st, 2012, 10:42 PM Het Springs-pand (met de Leads Jeans onderin) Blijft. Er wordt een blok voorgebouwd. Dus waar nu de stoep is.
Dit geeft een impressie (maar de linkerkant slaat nergens op. Is copy paste van de grote markt).
http://www.vwvastgoed.nl/dynamics/modules/SFIL0200/view.php?fil_Id=5612
Tjeerd November 1st, 2012, 12:44 PM Het Springs-pand (met de Leads Jeans onderin) Blijft. Er wordt een blok voorgebouwd. Dus waar nu de stoep is.
Ik maak me daar wel zorgen over. Eigenaar springs wil nu alsnog verkopen. Ze zitten te emmeren hoe ze met al die extra ruimte alsnog een primark of ander grootwinkelbedrijf zouden kunnen binnenhalen. Onzalig idee wmb. Indeling binnen de panden moet dan op de schop (hotel naar links). Je kan er de donder op zeggen dat dat schitterende springs-pand deels verloren gaat en je bouwt dan die wand op de komende 10 jaar, ipv met een veel langer tijdsperspectief.
Hopelijk strandt dat ergens op de te hoge vraagprijs oid.
D1N0 November 1st, 2012, 01:15 PM hoe zit dat eigenlijk? Bijna iedereen ging er vanuit dat de hele Oostwand plat ging, maar springs blijkt dus te blijven. De eigenaar wilde er niet aan meewerken, dus ze plakken er gewoon een blok voor, wat de waarde van je pand natuurlijk heel erg verminderd, zoniet onverhuurbaar maakt?
ArthurK November 1st, 2012, 01:25 PM ^^ Artikeltje (http://groningen.dichtbij.nl/algemeen/springs-staat-groninger-forum-weg) van gisteren op Groningen Dichtbij:
Spring's staat Groninger Forum in de weg
Binnen de gemeente Groningen is paniek uitgebroken over de aanwezigheid van Spring’s Total Body Care. Het fitnesscentrum annex bar en restaurant aan de Naberpassage en de Grote Markt is nog steeds in bedrijf, terwijl de slopershamer steeds verder oprukt om vrij baan te maken voor de bouw van het Groninger Forum.
-Door Johan van Gelder-
De gemeente wil middels een kort geding haast maken om er zeker van te zijn dat Dirk Brummer uiterlijk 1 januari 2013 zijn pand op nummer 25, dat eigendom is van de gemeente, heeft verlaten.
Nul
Al enkele jaren ruziën Brummer en de gemeente Groningen voor de kantonrechter over de hoogte van de schadeloosstelling. Brummer meent op basis van een taxatierapport en toezeggingen van gemeentezijde recht te hebben op een schadeloosstelling van zo’n anderhalf miljoen euro en de gemeente Groningen is inmiddels van zo’n vijfhonderd duizend euro gezakt naar nul.
Lees verder... (http://groningen.dichtbij.nl/algemeen/springs-staat-groninger-forum-weg)
DocSoul November 1st, 2012, 01:54 PM Hmm, vreemde zaak. Enerzijds roepen veel ondernemers te vaak onterecht dat overheid bezig is met "ondernemertje pesten". Anderzijds is het opmerkelijk dat tijdens dit geschil de gemeente de schadeloosstelling een op het oog toch al laag bedrag, naar nul heeft laten zakken. Of een ondernemer nou een partner van goede wil is of een dwarse eikel, dat moet niet uitmaken. Een schadeloosstelling is je plicht als gemeente wanneer door grote plannen ondernemers genoodzaakt zijn te verhuizen/stoppen.
Verder: ik moet erg lachen om je avatar, ArthurK. Zo toepasselijk :lol:
D1N0 November 1st, 2012, 01:54 PM Klusje voor Dig lijkt me
Tjeerd November 1st, 2012, 02:36 PM Als ik het goed begrijp gaat dit bericht over het gedeelte in dat jaren '70-pand van de Naberpassage, of niet? Niet over het gedeelte in het niet te slopen pand waar de fitnessstudio zelf zit. Daar ging mijn post over.
Tjeerd November 1st, 2012, 02:40 PM Het zou mij overigens niet verbazen als die brummer hier twee kwesties aan elkaar aan het koppelen is. Ik had altijd begrepen dat die vergoedingskwestie over het rechter pand ging. Misschien is dat stuk niet helemaal duidelijk en doet hij lang over die verhuizing om iets te forceren in die andere kwestie?
D1N0 November 1st, 2012, 02:57 PM Hij vindt dat beide panden 1 bedrijf zijn en dat hij dus voor het bedrijf als geheel een vergoeding moet krijgen. De gemeente vind dat ze alleen een vergoeding hoeven te betalen voor het gedeelte bovenop het pand waar Nijestee in zit (Dakterras). Kennelijk is hem dat in het verleden toegezegd en Koen Schuilink heeft dat bij de rechtbank bevestigd. De rechter heeft nu gezegd dat ze er onderling maar uit moeten komen, maar daar heeft de gemeente geen zin in en stuurt nu aan op een rechtszaak. De juridische afdeling van ROEZ zal er wel achter zitten ofzo. Dat begrijp ik er uit.
Tjeerd November 1st, 2012, 03:25 PM Ok, goed dat je dat paraat hebt (of hebt uitgezocht ;) )
Wel opmerkelijk dat het DvhN een paar weken geleden dus berichtte dat het niet-te-slopen pand van springs nu alsnog te koop werd aangeboden - hoewel tegen een te hoge vraagprijs volgens de gemeente.
Martinistadjer November 1st, 2012, 04:52 PM Dat pand staat de bouw van het Forum niet in de weg, lijkt mij. Hoogstens de bouw van de nieuwe oostwand.
D1N0 November 1st, 2012, 07:54 PM tvnoord 2 jaar geleden:
wp1DkpSSOvA
Turf November 1st, 2012, 09:04 PM ...
De gemeente wil middels een kort geding haast maken om er zeker van te zijn dat Dirk Brummer uiterlijk 1 januari 2013 zijn pand op nummer 25, dat eigendom is van de gemeente, heeft verlaten.
...
Ik kan het niet meer helemaal volgen. Moet springs er nu 1-1-2013 uit zijn of niet?
Edit 31-1-2013 lees ik in dat bericht, maar welk pand gaat het nu om?
D1N0 November 1st, 2012, 10:28 PM Het Nijesteepand met trap van Jan van der Zee
ArthurK November 2nd, 2012, 12:37 AM Een schadeloosstelling is je plicht als gemeente wanneer door grote plannen ondernemers genoodzaakt zijn te verhuizen/stoppen.Inderdaad. Is zelfs een (Europees) grondrecht. Ik ben benieuwd of die schadeloosstelling ook in de begroting is opgenomen of straks weer als "tegenvaller" wordt opgevoerd.
Ben het op zich wel met Brummer eens dat ie een flinke schadevergoeding mag krijgen. In het betreffende gebouw heeft hij een goedlopend restaurant met terras met uitzicht over de Grote Markt, een paar fitnesruimtes en op het dak een groot dakterras met beachbar. Als je die activiteiten moet staken en je krijgt er niks voor terug...
Volgens mij zou het de kortste klap zijn om Brummer ook in de nieuwe Oostwand iets soortgelijks te geven. Een restaurant met dakterras op de nieuwe Oostwand, waarom niet eigenlijk? Of is dat te "volks" en niet hip genoeg? :dunno:
Verder: ik moet erg lachen om je avatar, ArthurK. Zo toepasselijk :lol:Voor wie niet alle personages uit Asterix kent: dat mannetje is "de intrigant" uit Asterix & Obelix. Door iemand die reageerde op een artikel over de tram op de website van OOG TV werd ik daarmee vergeleken. Dat vond ik wel lachen... :lol:
Judazzz November 2nd, 2012, 01:29 AM ^^
Cassius Catastrofus. Volgens geruchten is hij nog onlangs in politiek Groninger kringen gesignaleerd :D
Carlos2009 November 2nd, 2012, 06:37 PM http://farm9.staticflickr.com/8470/8147700568_c2c9e5270f_b.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8191/8147667779_26f6ea0a8d_b.jpg
Gulf Shores November 2nd, 2012, 07:43 PM Foto's afkomstig van @benohofman
https://p.twimg.com/Aoll9KhCIAAgnw1.jpg:large
Staat het pandje met de rode steentjes er nog? Lijkt me fijn, wat ouds om al het nieuwe te breken.
Turf November 3rd, 2012, 10:44 AM Het Nijesteepand met trap van Jan van der Zee
Dat is dus waar boven Jan eerst zat? Goed restaurant leuk uitzicht.
Maar die fitness, die zit toch in het pand daarnaast op de hoek? Blijft dat pand nu wel of niet staan?
Frenklin November 3rd, 2012, 12:27 PM Wel fascinerend om te zien dat er, 40 jaar later, weer bijna dezelfde bouw taferelen zich afspelen op dit terrein (foto's uit de BeeldbankGroningen (http://www.beeldbankgroningen.nl))
http://i48.photobucket.com/albums/f234/Frenklin/Groningen%20Historie/NL-GnGRA_818_4669.jpg (http://beeldbankgroningen.nl/beeldbank/indeling/detail/start/7?q_searchfield=popkenstraat)
(http://beeldbankgroningen.nl/beeldbank/indeling/detail/start/7?q_searchfield=popkenstraat)
http://i48.photobucket.com/albums/f234/Frenklin/Groningen%20Historie/NL-GnGRA_818_4673.jpg (http://beeldbankgroningen.nl/beeldbank/indeling/detail/start/4?q_searchfield=plan%20hoogland)
(http://beeldbankgroningen.nl/beeldbank/indeling/detail/start/4?q_searchfield=plan%20hoogland)
http://i48.photobucket.com/albums/f234/Frenklin/Groningen%20Historie/NL-GnGRA_1785_9018.jpg (http://beeldbankgroningen.nl/beeldbank/indeling/detail/start/7?q_searchfield=naberpassage)
(http://beeldbankgroningen.nl/beeldbank/indeling/detail/start/7?q_searchfield=naberpassage)
http://i48.photobucket.com/albums/f234/Frenklin/Groningen%20Historie/NL-GnGRA_1785_9631.jpg (http://beeldbankgroningen.nl/beeldbank/indeling/detail/start/12?q_searchfield=naberpassage)
(http://beeldbankgroningen.nl/beeldbank/indeling/detail/start/12?q_searchfield=naberpassage)
Carlos2009 November 4th, 2012, 11:01 AM ^^ Fascinerend inderdaad.
Hier nog eentje van RTV Noord vanaf de Martinitoren:
http://www.rtvnoord.nl/content/groningeninbeeld/pics/groningen/groot/groot_GroningenCentrumt.jpg
-bron (http://www.rtvnoord.nl/groningeninbeeld/index.asp?actie=foto&id=8331)-
Hoogholtje November 8th, 2012, 09:49 AM http://www.oogtv.nl/2012/11/forum-moet-eiffeltoren-van-groningen-worden/
Wat een ontzettend sneue reacties staan onder dit bericht. Reaguurders voor wie het woord ambitie iets vies is.
Overigens erg hypocriet dat nu de VVD tot het gemeentebestuur is toegetreden als een blad is omgedraaid mbt het Forum. Maar goed dat zien we bij de VVD wel vaker. Opportunistisch.
D1N0 November 8th, 2012, 02:18 PM Dat zijn gewoon weer de usual suspects die ieder nieuwsbericht dat in de verste verte ook maar wat met het forum te maken heeft aangrijpen om hun azijn er over uit te gieten.
peterdrijver November 9th, 2012, 10:31 AM Grandioze zw/w fotoos trouwens.
Het Forum vergeliken met de Eiffeltoren –en Groningen met Parijs– is inderdaad provinciaals.
In mijn provinciestad heeft de gemeenteraad besloten de planontwikkeling voor Spuiforum door te zetten. Een plan dat niet gebouwd gaat worden om een heleboel reden. De architect heeft voorlopig wat te doen, zij het in een verslechterd klimaat, met een kleiner budget en torenhoge toezeggingen door een onnozel college.
We zien het wel weer.
DocSoul November 9th, 2012, 11:46 AM Het Forum vergeliken met de Eiffeltoren –en Groningen met Parijs– is inderdaad provinciaals.
Toen ik hem dat hoorde zeggen dacht ik inderdaad al zoiets van: en de Martinitoren dan? Die staat er pal naast en is meer dan dubbel zo hoog.
D1N0 November 9th, 2012, 01:41 PM Dat krijg je met geparachuteerde bestuurders. Hopelijk wordt ie goed ondersteund door mensen die wel sjoege hebben van de Groningse mentaliteit. Laat ze anders de intendant eens aan het woord laten als het over de invulling gaat.
railway stick November 9th, 2012, 08:04 PM Groningse mentaliteit. Kuch!
Tjeerd November 9th, 2012, 11:47 PM 'Hoera' bedoel je!
Judazzz November 10th, 2012, 11:49 PM Nee, ik lok nooit uit, trol of sar ook echt niet :ohno:
Verontwaardigde reactie in 3...2...1...
Eisso November 11th, 2012, 03:44 PM ^^sssstttt...nee, lekker negeren...werkt t beste! :cheers:
Hoera! De bouw is aan de gang!
Nog n reactie op Gulf Shores: ehmm...ik zie alleen maar rode pandjes? :) Denk dat je t puntdakje bedoelt? Denk dat die blijft staan. Helaas is er in de omgeving van het oude Images nog al wat gesloopt, en komt er (wat we tot op heden hebben mogen aanschouwen) alleen moderne bagger voor terug!
Judazzz November 11th, 2012, 05:33 PM ^^sssstttt...nee, lekker negeren...werkt t beste! :cheers:
Je hebt helemaal gelijk. Excuses voor dat kortstondige moment van zwakte :D
railway stick November 11th, 2012, 09:25 PM Heb ik jullie nou lekker op de kast gejaagd of gaat het ergens anders over? :lol: Anyway, gefeliciteerd dat er begonnen is met de bouw van het Groninger Forum en ik hoop dat het een waardige invulling zal zijn van die plek. Een plek, waar ik zelf ook amper doorheen liep.
DocSoul November 12th, 2012, 12:39 PM Idd, wat er ook komt, het kan niet slechter dan Naberpassage + parkeergarage :nuts:
peterdrijver November 12th, 2012, 03:33 PM Tijd voor de weddenschappen. Ik wed dat het Foprum niet afgebouwd wordt zoals het nu is gepresenteerd. Evenzo wed ik dat het Spuiforum er niet komt zoals nu gepresenteerd. #gezondverstand
DocSoul November 12th, 2012, 03:37 PM zoals het nu is gepresenteerd
Jezelf schitterend ingedekt! :nuts:
D1N0 November 12th, 2012, 03:38 PM Dat is me een iets te ruime omschrijving Peterdrijver :p
Tjeerd November 12th, 2012, 07:25 PM Als je 'in de huidige vorm' een beetje ruim wilt definiëren (dus niet een bezuinigingetje hier of daar maar een forse aanpassing) dan durf ik 'm wel aan. Aanbesteding is gedaan - onder het budget, bouw parkeergarage is begonnen, veel kosten zijn al gemaakt, kosten om te stoppen zijn berekend en vallen even hoog of hoger uit als/dan de bijdrage van de stad, een goed deel van de exploitatiekosten ben je nu ook al aan het uitgeven (bibliotheek, images)...
Maargoed, je weet nooit. Grootste gedoe zal wel een goede inrichting worden. Geloof dat dat nog niet geheel is inbegroot, dus je kan er vergif op innemen dat daar nog allerlei geharrewar van komt.
ArthurK November 13th, 2012, 04:24 PM Ik denk net als Peter dat het Forum er niet in deze vorm komt. En dan bedoel ik écht substantieel anders of zelfs helemaal niet.
Reden: de bouw van de parkeergarage kan voor heel veel financiële tegenvallers zorgen. Als die zich voordoen is het bijna onvermijdelijk om het Forum te schrappen: het geld wordt verdiend in de parkeergarage en de Oostwand terwijl het Forum juist geld kost.
Men heeft uitgerekend wat het kost om het totale project van Nieuwe Oostwand + Parkeergarage + Forum te stoppen. Wat ik echter voorzie is dat de Nieuwe Oostwand en parkeergarage wél doorgaan maar het Forum niet. Dat scenario is niet uitgerekend onder het mom van dat de drie projecten samen één geheel vormen in de aanbesteding. Maar dat is op zich geen argument; onvoorziene omstandigheden kunnen ook juridisch rechtvaardigen dat het plan wordt gewijzigd, bijvoorbeeld door een onderdeel te schrappen.
We zullen zien. Maar je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te zien dat je bij de bouw van een parkeergarage op zo'n locatie veel risico loopt op tegenslagen en dat de gemeente Groningen niet genoeg geld heeft om die op te vangen en dan vrolijk door te gaan met de bouw. Bij serieuze tegenslagen moet de ambitie omlaag. Flink omlaag.
Tjeerd November 13th, 2012, 04:51 PM Probleem is wel dat er verplichtingen tegenover bijv VolkerWessels en andere partijen zijn aangegaan die samenhangen met het genereren van bezoekers - waarmee de Oostwand meer economische waarde moet krijgen voor die private investeringen. (Of je het daar nou theoretisch mee eens bent of niet). Als je daar het schip mee ingaat ben je echt veel verder van huis dan wat verlies op een parkeergarage. Bovendien is het daar wel gewoon zandgrond toch? Dat scheelt, lijkt me.
maral November 13th, 2012, 05:03 PM Mag toch hopen dat ze nu niet nog es in een val trappen die parkeergarage heet...
D1N0 November 13th, 2012, 07:35 PM Wat zijn we weer lekker pessimistisch aan het doen
ollie70 November 13th, 2012, 11:21 PM Ik ben vooral benieuwd hoe het forum het plein en de nieuwe oostwand er straks uit gaan zien, alhoewel ik liever het ontwerp van Zaha Hadid had gezien.
Dat "gezeur" over de invulling (wel belangrijk natuurlijk) en mogelijke problemen met een parkeergarage boeien mij niet zo.
peterdrijver November 14th, 2012, 10:37 AM eens met ollie: vanuit den haag interesseert me dat Forum geen zier. van hieruit zie ik het niet staan.
ik woon er niet dus het maakt me niet uit of de mediamarkt of er een pathe erin komt.
het maakt me niet uit hoeveel exploitatietekort wordt bijgestort door de Groningers.
het maakt me wel uit dat met zo weinig deskundigheid, inlevingsvermogen en cultureel zelfbewustzijn er in het stadsgezicht wordt ingegrepen.
en nee, ik ga ook niet kijken want naar zuid-afrika ging ik toen ook al niet.
Tjeerd November 14th, 2012, 11:05 AM Peter, ik geloof er helemaal niks van. Je neemt al minstens 2 jaar een of meerdere keren per week de moeite om naar een uithoek van dit forum te klikken om vervolgens allerlei slimme en iets minder slimme, rabiate en minder rabiate posts te tikken (voor beide geldt: vaker meer dan minder ;) ). En dan ga je ons vertellen dat dat hele Forum je eigenlijk geen hol kan schelen, maar dat het de manier waarop is?! Haha. Dus als 'wij' gepeupel in Groningen er nou aantoonbaar hoofdpijn van het vele goede denkwerk van hadden gekregen en op hetzelfde waren uitgekomen was het prima geweest? Hehe. Goeie! :-)
Ik snap trouwens niets van je laatste zin. Breek m'n hoofd al over of het Forum de nieuwe apartheid is of juist de aantasting daarvan en waar ik dan moreel zou moeten staan. De nieuwe Mandela? Het nieuwe WK? Iets persoonlijks? Groningen ver weg?
DocSoul November 14th, 2012, 11:10 AM Misschien vindt hij dat we het moeten boycotten, net als Zuid-Afrika destijds?
peterdrijver November 14th, 2012, 11:26 AM haha, nee hoor. ik respecteer het soevereine handelen van een stad tenzij het stadsgezicht en monumenten betreft. en mocht het forum er komen dan ga ik niet kijken of het meevalt of tegenvalt. ik geloof jullie op je woord. aantasting van Markt en stadsgezicht doet me pijn.
Tjeerd November 14th, 2012, 11:59 AM Jammer. Wanneer het er in werkelijkheid zou staan zou je ook kunnen zien of je theoretische aannames en gevolgtrekkingen daaruit ook in werkelijkheid standhouden. En dat kan volgens mij nooit kwaad. Sterker: dat is best belangrijk. Wie weet werkt het als een trein?!
|
|