View Full Version : GENT : "... is meer dan de Kuip"
Benonie March 16th, 2007, 07:20 PM ,,Gent is meer dan Kuip''
Toeristische kaart deelt stad op in Historisch Centrum en Kunstenkwartier
GENT - Gent heeft aan de toeristen meer te bieden dan alleen het Gravensteen en de drie torens. Ook het stadsdeel onder de Kouter is meer dan een bezoek waard. Op het nieuwe stadsplan van de toeristische dienst wordt Gent opgedeeld in twee delen: het Historisch Centrum en het Kunstenkwartier.
Vraag aan een toerist wat de troeven zijn van Gent en de kans is groot dat hij niet verder geraakt dan het Lam Gods, de middeleeuwse monumenten in de Kuip en heel misschien het Patershol. Er is uiteraard niks mis met die bezienswaardigheden, maar de stad heeft zoveel meer te bieden, vindt schepen van Toerisme Lieven Decaluwé (Spirit).
De dienst Toerisme brengt nu een nieuw stadsplan uit dat die verscheidenheid duidelijk maakt. ,,We willen ook de universiteitsbuurt en de museumsite rond het Citadelpark onder de aandacht brengen'', zegt Erwin Van de Wiele, directeur van de dienst Toerisme. ,,Probleem is dat die buurt geen eigen gezicht heeft. Daar willen we nu verandering in brengen: voortaan bestaat toeristisch Gent uit twee delen: het Historisch Centrum en het Kunstenkwartier. Een terminologie die we trouwens voortaan gaan hanteren in al onze folders. We vragen ook aan de horecazaken in het Kunstenkwartier om die namen actief te gebruiken in hun communicatie. Bedoeling is dat over pakweg vijf jaar alle toeristische gidsen dat voorbeeld volgen.''
Gent volgt hiermee het voorbeeld van kunststeden als Barcelona, waar er ook een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen stadsdelen als Barrio Gótico en Eixample: wijken met een duidelijk imago die ook afzonderlijk worden aangeprezen bij de bezoekers.
Tien sites
Directe aanleiding voor deze indeling zijn de nieuwe toeristische wegwijzers die worden geplaatst. Tegen 30 juni worden in Gent 114 palen geplaatst met bewegwijzering naar toeristische en culturele infrastructuur. Die palen komen zowel in de historische stad als in andere delen van Gent met interessante toeristische en culturele infrastructuur. Een eerste exemplaar staat al een tijdje in het begin van de Mageleinstraat, vlakbij het Belfort.
,,Als je op alle wegwijzers alle bezienswaardigheden wilt aanduiden, krijg je een onoverzichtelijk kluwen'', aldus Van de Wiele. Door de stad op te delen, breng je structuur in de bewegwijzering. Zo kwamen we uit op tien sites: Gravensteen, Graslei, Vrijdagmarkt, Torens, Kouter, Portus Ganda, Bijloke, Sint-Pietersplein, Citadel en Zuid. Die hebben we verdeeld over twee herkenbare stadsdelen: het Historisch Centrum, zeg maar de Kuip, en het Kunstenkwartier, dat begint aan de Ketelvaart en doorloopt over de universiteit naar het Citadelpark. Die twee stadsdelen hebben elk hun eigenheid en hun bezienswaardigheden.''
Langer verblijf
Of het Kunstenkwartier voldoende te bieden heeft voor de veeleisende toerist? ,,Dat is een retorische vraag, neem ik aan'', reageert Erwin Van de Wiele. ,,Het SMAK en het MSK, de Sint-Pietersabdij... Er bevinden zich een pak bezienswaardigheden die een bezoek waard zijn: Gent is veel meer dan de Kuip alleen.''
Door toeristisch Gent groter te maken, wil de dienst toerisme de bezoekers langer in de stad houden. ,,Daarnaast hopen we natuurlijk ook meer toeristen aan te trekken en ze beter te spreiden'', besluit Van de Wiele.
Het Nieuwsblad. Gert De Vos en Karel Van Keymeulen 16/03/2007
Benonie March 16th, 2007, 07:22 PM ,,Keuze tussen Belfort en Bijloke is snel gemaakt''
Uitgever Maarten Van Steenbergen
GENT - Een nieuwe toeristische wijk in het leven roepen is één ding. Maar om ook de toeristen te overtuigen, heb je de hulp nodig van reisgidsen.
,,Welke bezienswaardigheden worden opgenomen in een reisgids, hangt af van het volume'', zegt Maarten Van Steenbergen, uitgever toerisme en multimedia van Lannoo. In een beknopte gids met alle Vlaamse kunststeden is enkel plaats voor de toppers. In Gent kreeg het SMAK in het Kunstenkwartier altijd een vermelding. Als het gaat om een reisgids voor Gent alleen, is er meer plaats voor extraatjes .
,,Als de stad die nieuwe terminologie goed communiceert, wordt die wel overgenomen'', meent Van Steenbergen. ,,Maar de dienst toerisme moet realistisch zijn. Buitenlandse toeristen spenderen vaak maar een halve dag in Gent. Als ze moeten kiezen tussen het Belfort en het Bijlokemuseum, is de keuze snel gemaakt. Voor binnenlandse toeristen is het wèl interessant om buiten de platgetreden paden te gaan. Maar de uitstraling van het Kunstenkwartier wordt nooit zo groot als die van het Historisch Centrum.''
(Het Nieuwsblad gjdv)
Ik denk ook dat de modale buitenlandse toerist het zgn. Gentse Kunstenkwartier weinig interessant zal vinden. Gent is een kleine stad, zeker niet te vergelijken met Barcelona.
De buurt ten zuiden van de Kouter ligt er ook wat meer verwaarloosd bij.
Voor de toerist is Gent hooguit een halte tussen Antwerpen, Brussel en Brugge....
Ietwat onterecht, maar dat is nu eenmaal zo.
Joba March 16th, 2007, 07:37 PM Om de mensen van het historisch centrum naar de omgeving rond het citadelpark te lokken ga je toch moeten zorgen dat er een attractieve 'brug' gevormd wordt tussen beide. Ik vrees dat de gemiddelde toerist het niet zo aangenaam vindt om door de Kortrijksepoortstraat of door de Overpoortstraat te wandelen.
Puinkabouter March 16th, 2007, 08:41 PM Die laten ze dan wel door de Kunstlaan lopen om in het Citadelpark te geraken.
Joba March 17th, 2007, 01:38 AM Om dan uit te komen op een drukke baan waar je een paar honderd meter moet omlopen tot de verkeerslichten? Een toerist wandelt zowiezo niet intuitief door een residentiële straat maar wel door straten waar handelszaken, horeca en dergelijke gevestigd zijn.
Puinkabouter March 17th, 2007, 02:25 AM Of ze lopen naar waar de wijzertjes wijzen... Daar draait het hele gedoe rond - de wegwijzertjes voor toeristen. Hoe dan ook, die drukke baan, daar kan je niet omheen want da's de R40 en da's de kleine ring. Tenzij je die formidastische constructie van himbaman zou bouwen. Fijn idee.
Anyhoe, 't is oud nieuws. Ik meen dit al eens gehoord te hebben, op de site van Gent, of in het stadsmagazine ofzo. Die wegwijzers zijn best mooi. Er staat er inderdaad al maanden een aan de Mageleinstraat.
En plus, dat Gent hooguit een halte is tussen Brugge, Brussel, A'pen, Bastogne etcetera, hoeft nog niet te betekenen dat ge dan maar bij de pakken moet blijven zitten en daar niets aan veranderen. Het moet veranderen, en dit is geen slecht initiatief in die richting. En het gaat gewoon om communicatie en een handvol wegwijzers.
En plus plus, het citadelpark is 50% van die zone. De wandeling naar het Zuid heeft wél een aantrekkelijk brug (de Vlaanderenstraat, dan wel de Kortedagsteeg/Walpoortstraat), net als de Bijloke (Graslei - Predikherenlei - Ajuinlei - Recolettenlei - Lindelei - Albert Baertsoenkaai, een zéér mooie wandeling).
Excuses voor het totale gebrek aan samenhang hierboven m))
Puinkabouter June 19th, 2007, 03:33 AM Men is sinds een dag of 2 bezig met deze wegwijzers overal in de stad neer te poten. Er staat er zelfs een in mijn straat (Verlorenkost - op de Verlorenkostbrug), en aan de secundaire ingang van de Blandijn. Ik heb er nog gezien op de Kalandeberg, op de hoek Zonnestraat/Veldstraat, op het H. Lippensplein, in de Hospitaalstraat en op de hoek Bijlokekaai/Kluyskenslaan. Er zullen er zeker meer dan genoeg staan, denk ik :)
Ik vind ze best mooi, en het is zeker geen overbodige luxe om bezoekers wat duidelijker wegwijs te maken naar plekken die ze anders niet zouden durven opzoeken wegens de indruk dat ze te ver zouden liggen.
durexxx June 19th, 2007, 12:04 PM Jah, heb ze onlangs ook zien staan.
Ze ogen inderdaad best wel prettig.
Nu nog maken dat die toeristenboten die in de haven aanmeren hun klanten ook eens Gent laten zien in plaats van ze rechtstreeks op bussen naar Antwerpen of Brugge te plaatsen...
Encore June 23rd, 2007, 08:16 PM Ik zat onlangs op een terras aan het St. Pietersstation in Gent en zag ineens dat daar ook een wegwijzer was geplaatst :). Ik had mijn camera bij dus heb enkele foto's gemaakt. Toen ik dan wat later door de stad aan het wandelen en aan het rijden was viel me echt op hoeveel van die wijzers er wel niet zijn! Ik vind dat die het straatbeeld helemaal veranderen :).
http://img337.imageshack.us/img337/1898/p1000212kleinbb9.jpg
Historisch Centrum 2450 meter, dat weet ik nu ook :). Dat is zo'n 5 kilometer heen- en terug van het station tot in het historisch centrum, dat is een mooie wandeling die ik maak :).
http://img107.imageshack.us/img107/1332/p1000215kleinqg1.jpg
http://img80.imageshack.us/img80/8721/p1000216kleinpa6.jpg
Benonie June 24th, 2007, 11:04 AM [Historisch Centrum 2450 meter, dat weet ik nu ook :). Dat is zo'n 5 kilometer heen- en terug van het station tot in het historisch centrum, dat is een mooie wandeling die ik maak :).
Hoewel ik meestal in de Dampoort afstap, is het een traject dat ik ook regelmatig en graag afstap. Tijdens de spits en op zaterdagnammiddag ben je bovendien bijna even snel te voet als met de tram, die aan de Kortrijksepoortstraat toch maar mee in de file staat.
Het is een heel gevarieerde wandeling met het grootstedelijke tot en met de stadsring, het groezelige van de Kortrijksepoort en de historische kern als beloning.
Encore June 24th, 2007, 01:18 PM Ik kan er ook erg van genieten om dat traject af te leggen :). Vooral de Kortrijksepoortstraat en Nederkouter hebben iets dat me wel aantrekt. Er komt daar tegenwoordig ook meer volk dan vroeger door al die winkels die erbij komen zoals Ecco, boekenwinkels ('de kaft' onder andere), Subway, traiteur Wickerhoff, Patisserie Damme, interieurwinkels, kapperszaken, Green Way gezonde fastfood en nog veel andere eetgelegenheden :).
Aan de Dampoort staat het ook vol wegwijzers trouwens :), waaronder eentje aan de SuperGB.
Benonie June 24th, 2007, 02:02 PM Er komt daar tegenwoordig ook meer volk dan vroeger door al die winkels die erbij komen zoals Ecco, boekenwinkels ('de kaft' onder andere), Subway, traiteur Wickerhoff, Patisserie Damme, interieurwinkels, kapperszaken, Green Way gezonde fastfood en nog veel andere eetgelegenheden .
Ja, die as komt er langzamerhand weer bovenop. Vooral door kleinere detailhandelaars waarvoor de traditionele winkelwandelstraten te duur geworden zijn. Die worden ingepalmd door de grote internationale ketens.
Aan de Dampoort staat het ook vol wegwijzers trouwens , waaronder eentje aan de SuperGB.
Hopelijk ook aan Dampoort-station. Want een verdwaalde toerist die daar afstapt vindt door het kluwen aan wegen moeilijk de mooiste weg naar het centrum.
Die SuperGB blijkt trouwens één van de 16 winkels die de deuren sluiten...
taboe June 25th, 2007, 05:21 PM leuk dat er afstanden vermeld staan op die bordjes! Dat kan voor een onwetende toerist echt wel een extra zetje betekenen om het historische centrum eens te verlaten.
"Kunstenkwartier 900m? Allez, dan gaan we daar eens vlug kijken..."
Benonie June 25th, 2007, 06:22 PM leuk dat er afstanden vermeld staan op die bordjes! Dat kan voor een onwetende toerist echt wel een extra zetje betekenen om het historische centrum eens te verlaten.
"Kunstenkwartier 900m? Allez, dan gaan we daar eens vlug kijken..."
En zo weet je meteen of het de moeite loont om een trein- of tramticket te kopen.
Een prima initiatief, zondermeer.
De Snor June 25th, 2007, 11:58 PM Aardig idee maar waarom diverse kleuren gebruiken ?
Als ik me niet vergis hebben deze soort wegwijzetjes allemaal dezelfde kleur in Brussel?
Encore June 26th, 2007, 12:13 AM Aardig idee maar waarom diverse kleuren gebruiken ?
Als ik me niet vergis hebben deze soort wegwijzetjes allemaal dezelfde kleur in Brussel?
Ja maar het maakt het systeem gemakkelijker. De blauwe wijzers geven andere sites aan bv. Gravensteen-site, Bijloke-site, Zuid-site en de gele wijzers geven de weg naar het ander stadsgebied aan. Het systeem is maar onderverdeeld in 2 stadsgebieden: Historisch centrum en het Kunstenkwartier. Ook de nieuwe stadsgidsen zouden ontworpen moeten worden volgens deze nieuwe indeling.
Puinkabouter June 26th, 2007, 04:13 AM Je hebt het bijna juist :-)
Geel staat voor de sites van het historisch centrum, blauw voor het kunstencentrum.
Op alle palen in het kunstencentrum, zijn er verscheidene blauwe pijltjes naar de verschillende sites (Zuid, Sint-Pietersplein, Bijloke, Citadelpark,...) en één gele peil die naar het historisch centrum wijst.
In het historisch centrum zijn er verschillende gele peilen die naar de historische sites wijzen (Kouter, Torens, Portus Ganda, Gravensteen, Vrijdagmarkt,...), en één blauwe pijl die naar het kunstencentrum wijst.
De palen in het kunstencentrum hebben allemaal een blauwe top (zoals de paal op de foto van de 10e post), met daarop de naam van de site waar je je bevindt. In het historisch centrum is die top geel.
Binnen de sites wordt naar nabijgelegen interessante plekken gewezen met gewone grijze pijlen (bvb. S.M.A.K. of Botanische Tuinen op die foto).
Encore June 26th, 2007, 12:28 PM Ah dus het is gewoon omgekeerd ofzo? :) Daar heb ik nog niet op gelet.
Puinkabouter February 27th, 2008, 10:18 AM Dit heeft hier ook wel een beetje mee te maken:
Toerismebonzen even op bezoek
'Congrestoerisme kan nog veel groeien'
GENT - Vanaf vandaag loopt Gent vol toeristische bonzen van grote Europese steden. De lentemeeting van de European Cities Marketing vindt in Gent plaats. 'Na Berlijn, Zürich, Dubrovnik, Barcelona, Athene en Praag...', zegt Toerismeschepen Lieven Decaluwe veelbetekenend.
Tot en met zaterdag vergaderen 150 topmensen uit het Europese toerismemilieu in het Marriott Hotel aan de Korenlei. Het gaat om een bonte verzameling decision-makers van de toeristische diensten en de congresbureaus van Europese steden die voor citytrips in aanmerking komen.
Schepen Lieven Decaluwe: 'De steden wisselen informatie uit, tekenen een Europees stedelijk marketingbeleid uit en zetten op Europees niveau een systeem op van vergelijkende statistieken voor stadstoerisme. Dat al deze toppers naar Gent komen om te congresseren, is een grote overwinning voor onze stad.'
'Dat al die mensen kennismaken met onze cultuur en onze mogelijkheden, is uniek. Ze zullen dineren in het Gravensteen en in de Bijloke, waar ze de Blue Note Winter Edition zullen proeven. Ze zullen heel de stad ontdekken en ondertussen discussiëren over het toerismebeleid in Europa.'
Kan het toerisme in Gent nog wel groeien? Ik zag het voorbije jaar een nooit geziene massa buitenlandse toeristen in de stad...
Lieven Decaluwe: 'Natuurlijk kunnen we nog groeien. We kunnen vooral ons aanbod verbreden. Er is meer dan de historische kuip. Het wordt tijd dat we de bezoekers kennis laten maken met de Boekentoren, de opera, de Vooruit, de Bijloke-site, het Sint-Pietersplein, de musea,... En dan is er het congrestoerisme, waarin we tegenwoordig heel offensief zijn.'
Wat is er zo belangrijk aan congrestoerisme?
'Het is een stijgende markt, mede dankzij Gent Congres natuurlijk. Congressen zorgden in 2006 nog voor 18.490 overnachtingen, in 2007 waren dat al meer dan 34.000 bezette hotelbedden. En de toekomst ziet er nog rooskleuriger uit. Ik weet het, 34.000 overnachtingen is een klein percentage van de meer dan 600.000 toeristische overnachtingen in Gent. Maar een congrestoerist is iemand met invloed, die ook spendeert in de stad. Die er eet en drinkt, cultuur proeft en cadeautjes koopt. En die als een hoogst geloofwaardige getuige reclame maakt voor onze stad bij zijn familie en collega's. Daarom is het ook zo belangrijk dat via onze universiteit en via de Gentse bedrijven overal ter wereld aan de organisatoren duidelijk wordt gemaakt dat Gent een échte congresstad is. Dat wij het ICC hebben, het Pand, De Vooruit, grote en kleine hotels,...'
'Wij als stad doen ons best om de buitenlandse gasten goed te ontvangen. Op het stadhuis bijvoorbeeld. Ik zie ze dan vol bewondering omhoog kijken naar onze monumentale zalen.'
Leve het congrestoerisme!
'Ja, het is kwaliteitstoerisme. Qua mobiliteit zijn congresbezoekers voorbeelden. Ze komen met bus of trein of vliegtuig, ze gebruiken het openbaar vervoer,... verder komen ze tijdens weekdagen, als er minder echte toeristen zijn, en doorgaans komen ze ook nog buiten het toeristische seizoen. Wat wil je meer als stad? En wij weten op voorhand wat de verlangens zijn: komen er historici, jongelui, sportlui, artiesten,... we kunnen hen een aangepast programma bezorgen. En zo valt het seizoen nooit echt stil en blijft Gent een actieve stad, met een actief toerisme op alle fronten.'
klik! (http://www.gentenaar.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=OS1OJ5GC&PostCode=9000)
Allez vooruit, goe bezig.
Puinkabouter June 6th, 2008, 02:11 PM De nieuwe toeristische wegwijzers werpen hun vruchten af, blijkbaar. Of dat is toch een conclusie die in dit artikel getrokken wordt:
Toeristisch topjaar
Aantal overnachtingen met 7,2 procent gestegen
GENT - Nog nooit kwamen zoveel toeristen naar Gent afgezakt als in 2007. De dienst Toerisme telde 724.492 overnachtingen, een stijging met 7,2 procent. De Nederlanders blijven onze trouwste klanten. Gert De Vos
Alle Vlaamse kunststeden doen het goed, maar Mechelen en Gent kenden de grootste toename. Schepen van Toerisme en Cultuur Lieven Decaluwe (Spirit) is dan ook een tevreden man. 'De stijgende trend van de vorige jaren zet zich door en daar kunnen we - uiteraard - alleen maar tevreden mee zijn. Dat bewijst dat de toeristen de metamorfose die de stad de laatste jaren heeft ondergaan, weten te appreciëren.'
Decaluwe heeft de indruk dat de toeristen ook verder kijken dan de traditionele blikvangers in de Kuip. 'Sinds vorig jaar is toeristisch Gent onderverdeeld in twee kwartieren: het historisch centrum en het kunstenkwartier. Die staan ook duidelijk bewegwijzerd en in de nieuwe toeristische brochure wordt die nieuwe aanpak doorgetrokken. Cijfers hebben we daar nog niet over, maar ik zie zelf toeristen rondwandelen op plaatsen waar die vroeger niet kwamen. Ze vinden makkelijker de weg naar de site rond het Sint-Pietersplein en naar de Citadelpark-site met de musea.'
De cijfers lijken hem gelijk te geven: zo kwamen in 2007 opvallend meer bezoekers naar Kunsthal Sint-Pietersabdij (+ 45,4 procent) en de Plantentuin (+ 21,2 procent).
'Bovendien zijn toeristen ook geneigd om langer te blijven als ze weten dat er meer te zien is dan het Gravensteen en het Lam Gods', zegt Decaluwe.
Nu blijft de gemiddelde toerist twee nachten. 'Een goed gemiddelde', vindt Erwin Van de Wiele, hoofd van de dienst Toerisme. 'Daarmee doen we het even goed of beter als de andere kunststeden.'
Traditioneel komen de toeristen - naast uit eigen land - vooral uit Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië. 'Groeimarkten zijn in eerste instantie Rusland, India en China', zegt Van de Wiele. 'Voor die landen werken we uiteraard samen met de andere kunststeden. Zij zijn onze concurrenten niet, wel de kunststeden in andere Europese landen. Nu pakweg Talin voor een Fransman even vlot bereikbaar is als Antwerpen, speelt afstand een veel kleinere rol. Vooral de voormalige Oostbloklanden beginnen zwaar in te zetten op hun kunststeden. Er zijn steeds meer mensen die een cityrip boeken, maar ze hebben ook meer keuze. We kunnen dus zeker niet op onze lauweren rusten.'
'De hotelcapaciteit is nog altijd een aandachtspunt', zegt Lieven Decaluwe. 'Er zijn de laatste jaren kamers bijgekomen, maar zowel in het segment luxehotels als voor de rugzaktoerist mag er nog plaats bijkomen. Gent kan een verdere, beheerste stijging zeker nog aan.'
De brochure is te downloaden op www.visitgent.be Meer nieuws uit Gent op www.gentenaar.be/gent klik (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=CN1SOQV8&PostCode=9000)
De Snor June 6th, 2008, 04:10 PM en zeggen dat ikzelf al 2X als toerist heb overnacht in Gent :)
Puinkabouter September 2nd, 2008, 01:38 PM N.a.v. de aankondiging dat er een aannemer een groot hotel plant aan de Oude Houtlei, schreef Karel Van Keymeulen (dé autoriteit onder journalisten op vlak van stedelijke ontwikkeling in Gent) een column. Hij pleit ervoor dat Gent meer de kaart van het toerisme zou trekken:
Merknaam Gent kan nog sterk groeien
GENT - De hotelsector in Gent groeit gestaag. Over afzienbare tijd komen er weer 156 kamers bij. Hier en daar hoor je al stemmen opgaan dat er misschien wel te veel hotels in Gent komen en dat de toeristen onze stad overspoelen. Is dat zo? Is het evenwicht zoek?
Neen. In Gent heb je zeker nog niet het gevoel dat je wordt overspoeld door toeristen. Als je even buiten de kuip gaat, zie je zelfs nauwelijks toeristen. Gent is bijlange nog geen Venetië, waar bepaalde wijken echt wel kreunen onder de druk van de toeristen. Gent mag dan al een plaatsje hebben veroverd op de toeristische markt, toch is Gent nog geen echt sterke merknaam in de toeristische sector. Gent is nog geen Bilbao, Krakau of zelfs geen Tallinn. Daar moeten we realistisch in zijn.
De meeste buitenlanders die Gent bezoeken zijn altijd wel aangenaam verrast en spreken van een ontdekking. Dat komt door ons rijk patrimonium, maar ook omdat Gent de jongste 15 jaar heel wat aantrekkelijker is geworden.
Wie eens in een reisgids bladert, in de Michelin of op Internet kijkt, merkt dat steden in andere landen, die kleiner zijn of vergelijkbaar met Gent, meer en zelfs grotere hotels binnen hun muren huisvesten. Of het nu het Noord-Italiaanse Bergamo, het Franse Dijon of het Nederlandse Utrecht is.
De voorbije vijf jaar is het aantal hotelkamers van 1.250 tot ongeveer 1.800 kamers gegroeid. Ook de Bed & Breakfasts evolueerden in 10 jaar tijd van een tiental naar zowat 80. In die laatste categorie stokt de groei wat, maar de hotelsector heeft nog gezonde groeikansen. De sector aast ook op opportuniteiten. Waar de bovengrens ligt, weet niemand, maar meestal voelt de sector dat goed aan. Als kamers niet meer renderen, gaan ze vlug op de rem staan. Ooit werd er in Gent zelfs een hotelstop aangekondigd. Opmerkelijk is wel dat er nog altijd een tekort aan budgethotels is.
Als je op de kaart van Gent kijkt, tref je veel hotels aan in of vlakbij de kuip. Veel van die hotels nestelen zich graag in of zo dicht mogelijk bij het historische centrum. Dat is begrijpelijk, maar daar is ook voorzichtigheid en een smaakvolle aanpak voor nodig. Het niet zo fraaie verhaal van Marriott, met moedwillige vernielingen van beschermde delen en nogal wat schade voor de buren, mogen we niet vergeten. Banale hotelarchitectuur, zoals Ibis op het Sint-Baafsplein, kan een stad als Gent missen als kiespijn.
We zijn dan ook benieuwd naar de architectuur van het hotel dat Didier De Witte in de Sint-Michielsstraat wil optrekken. Hij bouwt er meteen ook een seniorie en appartementen bij. Daardoor is zijn project ook haalbaar. Want het ergste horrorscenario is dat we een binnenstad krijgen met alleen maar bezoekers en geen bewoners meer.
Dat het toerisme een goede zaak is voor de stad staat buiten kijf. De horeca, de middenstand, maar ook de musea en andere cultuurinstellingen profiteren ervan. Toerisme verstevigt ook de merknaam en plaatst je stad op de kaart. Dat je daarbij moet waken over een gezonde groei spreekt voor zich.
Karel Van Keymeulen in De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=EN1VTCQI&PostCode=9000), 02-09-2008
Kort: Gent presteert dus beneden zijn capaciteiten en er is vooral nood aan meer betaalbare hotelkamers...
Puinkabouter November 2nd, 2008, 08:07 PM Aangezien dit zowat een thread is over toerisme in Gent, dit artikeltje uit De Standaard:
Gentse toeristische toppers trekken minder volk
GENT - Het Gravensteen, het Lam Gods, het Smak en dergelijke kregen dit jaar tot nog toe 77.000 of 7,5 procent minder bezoekers over de vloer dan vorig jaar. Dat staat in schril contrast met het aantal toeristen dat in onze stad bleef overnachten. In de eerste helft van dit jaar waren dat er 273.000, of 7,1 procent meer.
Van onze redacteur
Het jaar is nog niet om, maar de toeristische trends voor 2008 zijn duidelijk. Tijdens een raadplegingscommissie in de gemeenteraadszaal van het stadhuis stelden schepen van Toerisme Lieven Decaluwe (Vl.Pro.) en Erwin Van De Wiele, directeur van de dienst Toerisme de cijfers voor.
INFOKANTOOR Van maart tot en met september kreeg het infokantoor van de dienst Toerisme onder het Belfort 267.000bezoekers over de vloer. Dat zijn er ruim 11.600 (4,2procent) minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal bezoekers dat effectief een vraag stelde, daalde nog feller met 9,1 procent.
BEZIENSWAARDIGHEDEN Ook hier een dalende trend. Alle musea en bezienswaardigheden samen moesten het met 942.000belangstellenden stellen. Dat zijn er bijna 77.000 of 7,5 procent minder dan het voorbije jaar. De topper blijft het Gravensteen met 197.000bezoekers (-4,4 procent). Daarna komen de Sint-Niklaaskerk met 159.000 (+2,3 procent) en het Lam Gods met 117.000 (-8,6 procent).
OVERNACHTINGEN Een compleet omgekeerde trend zien we bij het aantal overnachtingen. Tussen januari en mei van dit jaar waren dat er 273.000 of een stijging van 7,1 procent tegenover 2007. 'En dat is natuurlijk wat er echt toe doet', reageert schepen Decaluwe. 'Ja, het aantal bezoekers aan ons infokantoor en aan de bezienswaardigheden is gedaald, maar in 2007 waren er enkele grote tentoonstellingen die de hoge bezoekersaantallen voor dat jaar kunnen verklaren. Het is nooit goed om een jaar met een jaar te vergelijken. Je moet naar de algemene tendens kijken en die is stijgend.'
CONGRESTOERISME Het grotere aantal overnachtingen kan bijna volledig worden toegeschreven aan het congrestoerisme. Dat is in 2008 met 87 procent gestegen. 'We beginnen de vruchten te plukken van het uitstekende werk van de vzw Gent Congres die dergelijke activiteiten naar Gent lokt', zegt Erwin Van De Wiele. 'Steeds meer zakenmensen ontdekken Gent als een aangename congresstad.'
NEDERLANDERS Onze noorderburen blijven een klein beetje weg dit jaar. Het aantal overnachtingen daalde van 67.000 naar 61.000 en ook in het infokantoor kregen ze minder Nederlanders op bezoek. 'Het is duidelijk dat we niet op onze lauweren mogen rusten', gaat Van De Wiele verder. 'De Nederlandse markt is voor Gent heel belangrijk. We moeten die blijven vertroetelen.'
FIETSEN Dat zal onder meer gebeuren door de promotie van het fietstoerisme. 'We willen toeristen duidelijk maken dat ze Gent ook per fiets kunnen verkennen. Er komen vier thematische fietsroutes. Een daarvan zal de toerist laten kennismaken met ons religieus erfgoed en zal naar alle Gentse begijnhoven leiden.'
De Standaard (http://www.standaard.be/Krant/Tekst/Artikel.aspx?artikelId=I322DIH7&date=20081031&demo=False), 31-10-2008
Awel, niet slecht.
snot November 3rd, 2008, 10:03 PM Gelukkig maar, Gent mag geen toeristisch disneyland worden als Brugge. Meer congrestoerisme en minder japanners of Hollanders kan geen kwaad.
Puinkabouter November 4th, 2008, 01:53 AM Ik heb eigenlijk nooit de indruk gehad dat er hier veel Japanners over de vloer komen. Wel enorm veel Spanjaarden, maar daar is uiteraard niets mis mee.
Gent is de laatste tijd trouwens rare toeren aan het uitsteken, die me niet meteen enthousiast maken, en het lijkt erop dat het vooral dient om de horecakassa's te doen rinkelen. Pakweg de Floraliënstoet afgelopen zomer: wat voor een onnozele vertoning was dat? Had geen bal met de Floraliën te doen, om te beginnen, maar het bleek dan nog zo'n goedkope parade te zijn die de geschiedenis van de stad moest schetsen. Het kwam op mij over als een soort krampachtige poging om een oude traditie te veinzen... En om zich toeristisch in de kijker te werken, allicht.
Er is ook sprake van een jaarlijks middeleeuws festival dat zou worden opgestart, dacht ik. Dat het stadsbestuur meer toeristen wil lokken is oké, maar waarom doen ze dat niet gewoon op een moderne manier?
Puinkabouter April 15th, 2009, 01:14 PM Vandaag zag ik dit opmerkelijke artikel op de Gentenaar, en ik dacht eerst van het in de thread over de renovatie van de Boekentoren te steken, maar toen herinnerde ik mij deze thread, waar het goed zou passen:
Boekentoren moet onze Arc de Triomphe worden
STAD KRIJGT DRIE NIEUWE TOERISTISCHE UITHANGBORDEN
GENT - Het Lam Gods, de Boekentoren en de Waalsekrook. Dat zijn de drie iconen waarmee Gent zich over enkele jaren op toeristisch vlak wil verkopen.
'Natuurlijk blijft het Gravensteen belangrijk, maar je kan geen 17 uithangborden in de kijker zetten', zegt Erwin Van de Wiele, directeur van de dienst Toerisme.
Een inwoner van pakweg Boekarest, Birmingham of Helsinki moet binnen enkele jaren automatisch aan Gent denken als hij een foto te zien krijgt van het Lam Gods, de Boekentoren of de nog te bouwen bibliotheek aan de Waalsekrook. Eenmaal de Boekentoren gerestaureerd is en de nieuwe bibliotheek open is, zal de dienst Toerisme in al zijn communicatie deze drie 'kunstwerken' naar voor schuiven. Dat staat te lezen in de beleidsnota Toerisme die gisteravond in de commissie van de gemeenteraad werd voorgesteld.
De keuze voor de drie iconen is op zijn zachtst gezegd verrassend. Wie vandaag Gent zegt, denkt naast het Lam Gods in de eerste plaats aan Gravensteen, Gras- en Korenlei en de drie torens. 'Die blijven belangrijk, maar je kan niet alles naar voor schuiven', zegt Van de Wiele. 'Met de Boekentoren kiezen wij bewust voor een gebouw buiten het historisch centrum, in het zogeheten Kunstenkwartier. Op die manier kunnen wij de toeristenstroom beter spreiden en hopen wij dat zij langer in onze stad zullen blijven.'
De Waalsekrook ligt dan weer pal tussen Lam Gods en Boekentoren in. 'Willen we de toeristen naar die nieuwe stadsbibliotheek lokken, dan moet dat wel toparchitectuur zijn. Kijk naar het Guggenheim Museum dat alleen door zijn architectuur een icoon is geworden voor de Spaanse stad Bilbao. Een bezoek aan de Waalsekrook moet een van de redenen zijn waarom toeristen voor Gent kiezen en niet voor pakweg Brugge of Talinn.'
De promotie van de drie nieuwe iconen is nog niet voor morgen. De bouw van de nieuwe stadsbibliotheek is pas voorzien voor 2013 en ook de Boekentoren moet eerst nog gerenoveerd worden. 'Het is een verhaal dat we geleidelijk aan zullen opbouwen. Je kan Gent niet vergelijken met Parijs, maar wie een foto ziet van de Arc de Triomphe of de Sacré-Coeur zal onmiddellijk aan de Franse hoofdstad denken. Dat willen wij ook bereiken met onze drie iconen.'
Wat vindt u? Zijn Lam Gods, Boekentoren en Waalsekrook de juiste uithangborden voor onze stad? Of bent u eerder voorstander van Gravensteen, Gras- en Korenlei of de drie torens? Laat het ons weten op www.gentenaar.be/gent
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2009/04/15/B1_G2D28T39Q.1+BOEKENTOREN2.jpg
Met de Boekentoren wordt bewust gekozen voor een gebouw buiten het historische centrum
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=CD290L76&PostCode=9000), 15-04-2009
Awel, ik ben blij met die keuze, hoewel het nogal vroeg is, met dat de Boekentoren nog gerenoveerd moet worden en de nieuwe cluster op de Waalse Krook zelfs nog lang niet aan zijn bouw toe is. Maar het is tenminste niet meer 100% op dat middeleeuwse verleden en erfgoed toegespitst, en niet zeer eng op de Kuip, maar ook met de Zuid en de Studentenbuurt erbij, wat misschien bevorderlijk werkt om volk naar het SMAK, het MSK en de Kunsthal te lokken.
Voorts was er nog een artikel in de toeristische sfeer, maar dat was zo overladen van chauvinisme (met als gevolg vertekende informatie) dat ik te beschaamd ben om het hier rechtstreeks te posten, dus link ik enkel door:
KLIK! (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=CD290J4U&PostCode=9000)
Komt erop neer dat tussen 1992 en 2007 het aantal overnachtingen in Gentse hotels met 97% is toegenomen. In absolute cijfers komt dat neer op een stijging van 367.384 tot 724.492. In de andere Kunststeden valt ook een stijging te noteren, zij het procentueel een beetje minder extreem - Antwerpen +64% en Brugge +67%.
SkyView April 18th, 2009, 12:10 AM Bestaan er renderings van de gerenoveerde Boekentoren ?
De Klauw April 18th, 2009, 05:11 PM Die er wel ongeveer hetzelfde blijven uitzien zeker? Op de het lichtere kleur van het beton na vermoed ik.
Puinkabouter April 20th, 2009, 04:51 PM Nog wat toerismegerelateerd nieuws in de Gentenaar vandaag. En het is inderdaad absoluut een heikel punt dat wordt aangereikt. Wie weet draait het nog uit op een bouwproject:
Veel te weinig bedden voor rugzaktoeristen
Stad zoekt investeerder om probleem te helpen oplossen
GENT - Er zijn te weinig bedden in Gent voor jonge budgettoeristen. Om daar iets aan te veranderen zoekt de stad een investeerder voor een 'hostel'. Ondertussen breidt jeugdherberg De Draecke uit met 52 bedden.
Hoewel er de afgelopen vijf jaar meer dan vijfhonderd bedden bijkwamen in Gent, kampt onze stad met een gebrek aan opvangmogelijkheden voor rugzaktoeristen die een goedkope overnachting zoeken.
'Wij zijn heel vaak volzet', zegt Katrien Van Geluwe, assistent-beheerder van De Draecke, de enige jeugdherberg in Gent, die aan de Lievekaai is gelegen. 'De bezettingscapaciteit van onze 106 bedden bedroeg vorig jaar 77 procent. Samen goed voor 28.140 overnachtingen. Dat stijgt nog, al is er nu toch een dipje met de crisis.'
'Het gevolg is dat wij vaak mensen moeten doorsturen. Dat zijn dan vooral individuele backpackers die niet gereserveerd hebben. Het zijn de groepen die de plaatsen wegkapen, door wel te reserveren. Rugzaktoeristen proberen we dan door te sturen naar de jeugdherberg van Laarne, maar dat is moeilijk bereikbaar voor wie geen auto heeft. Of naar Hotel Flandria dat ook nog redelijke prijzen hanteert. Toch is het daar duurder dan de 17,50 tot 36 euro die je hier voor een bed betaalt. De bed&breakfasts zijn meestal te prijzig voor dat soort reizigers en de camping op de Blaarmeersen is natuurlijk enkel goed als je een tent bij hebt. Soms is er echt geen andere mogelijkheid dan toeristen doorsturen naar jeugdherbergen in Maldegem en Brugge.'
De Draecke hoopt tegen Pasen volgend jaar nog in 52 extra bedden te voorzien in een aanpalend pand dat tot nu toe werd gebruikt als stalling voor bussen. 'We richten daar vooral kleinere kamers in omdat daar behoefte aan is', aldus Katrien Van Geluwe.
'Een goede aanzet maar niet voldoende', meent Lieven Decaluwe, schepen van Toerisme. 'We zien dat steden als Brugge en Brussel ook beschikken over hostels. Dat zijn degelijke maar goedkope hotels voor de budgetreiziger. De stad Gent gaat dat niet zelf bouwen maar we zoeken naar privépartners of ketens.'
'Wij zijn helemaal niet tegen gezonde concurrentie', reageert Katrien Van Geluwe, 'maar is het niet een beetje gek dat de stad ons niet financieel helpt met onze uitbreiding? Wij doen immers precies hetzelfde als een hostel.'
De schepen wil daarnaast ook bekijken hoe de vele Erasmusstudenten aangespoord kunnen worden om vrienden en kennissen mee te brengen naar Gent en zit ook met de NMBS samen om te overleggen hoe in afwachting van de voltooiing van het nieuwe Sint-Pietersstation een toeristische infostand in het station kan worden opgericht.
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2009/04/20/B2_GCU2934NA.1+DREACKEVV.jpg
Katrien Van Geluwe, van De Draecke: 'We zijn vaak volzet en het directe gevolg is dat we heel vaak mensen moeten doorsturen.
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=S4296TUF&PostCode=9000), 20-04-2009
En er is plaats zat waar zo'n hostels of een extra jeugdherberg mogelijk zijn. Er zijn nog genoeg panden in slechte toestand in de binnenstad die zo'n 'opkuis' wel kunnen gebruiken, of men kan een van de geplande volumes langs het Sint-Pietersstation als jeugdherberg invullen. Of Loods 20 op de Muide, waarvoor men al zo lang een herbestemming zoekt!
taboe April 20th, 2009, 06:27 PM Boekentoren moet onze Arc de Triomphe worden
STAD KRIJGT DRIE NIEUWE TOERISTISCHE UITHANGBORDEN
GENT - Het Lam Gods, de Boekentoren en de Waalsekrook. Dat zijn de drie iconen waarmee Gent zich over enkele jaren op toeristisch vlak wil verkopen.
'Natuurlijk blijft het Gravensteen belangrijk, maar je kan geen 17 uithangborden in de kijker zetten', zegt Erwin Van de Wiele, directeur van de dienst Toerisme.
Een inwoner van pakweg Boekarest, Birmingham of Helsinki moet binnen enkele jaren automatisch aan Gent denken als hij een foto te zien krijgt van het Lam Gods, de Boekentoren of de nog te bouwen bibliotheek aan de Waalsekrook. Eenmaal de Boekentoren gerestaureerd is en de nieuwe bibliotheek open is, zal de dienst Toerisme in al zijn communicatie deze drie 'kunstwerken' naar voor schuiven. Dat staat te lezen in de beleidsnota Toerisme die gisteravond in de commissie van de gemeenteraad werd voorgesteld.
De keuze voor de drie iconen is op zijn zachtst gezegd verrassend. Wie vandaag Gent zegt, denkt naast het Lam Gods in de eerste plaats aan Gravensteen, Gras- en Korenlei en de drie torens. 'Die blijven belangrijk, maar je kan niet alles naar voor schuiven', zegt Van de Wiele. 'Met de Boekentoren kiezen wij bewust voor een gebouw buiten het historisch centrum, in het zogeheten Kunstenkwartier. Op die manier kunnen wij de toeristenstroom beter spreiden en hopen wij dat zij langer in onze stad zullen blijven.'
De Waalsekrook ligt dan weer pal tussen Lam Gods en Boekentoren in. 'Willen we de toeristen naar die nieuwe stadsbibliotheek lokken, dan moet dat wel toparchitectuur zijn. Kijk naar het Guggenheim Museum dat alleen door zijn architectuur een icoon is geworden voor de Spaanse stad Bilbao. Een bezoek aan de Waalsekrook moet een van de redenen zijn waarom toeristen voor Gent kiezen en niet voor pakweg Brugge of Talinn.'
De promotie van de drie nieuwe iconen is nog niet voor morgen. De bouw van de nieuwe stadsbibliotheek is pas voorzien voor 2013 en ook de Boekentoren moet eerst nog gerenoveerd worden. 'Het is een verhaal dat we geleidelijk aan zullen opbouwen. Je kan Gent niet vergelijken met Parijs, maar wie een foto ziet van de Arc de Triomphe of de Sacré-Coeur zal onmiddellijk aan de Franse hoofdstad denken. Dat willen wij ook bereiken met onze drie iconen.'
Wat vindt u? Zijn Lam Gods, Boekentoren en Waalsekrook de juiste uithangborden voor onze stad? Of bent u eerder voorstander van Gravensteen, Gras- en Korenlei of de drie torens? Laat het ons weten op www.gentenaar.be/gent
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2009/04/15/B1_G2D28T39Q.1+BOEKENTOREN2.jpg
Met de Boekentoren wordt bewust gekozen voor een gebouw buiten het historische centrum
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=CD290L76&PostCode=9000), 15-04-2009
Awel, ik ben blij met die keuze, hoewel het nogal vroeg is, met dat de Boekentoren nog gerenoveerd moet worden en de nieuwe cluster op de Waalse Krook zelfs nog lang niet aan zijn bouw toe is. Maar het is tenminste niet meer 100% op dat middeleeuwse verleden en erfgoed toegespitst, en niet zeer eng op de Kuip, maar ook met de Zuid en de Studentenbuurt erbij, wat misschien bevorderlijk werkt om volk naar het SMAK, het MSK en de Kunsthal te lokken.
Het is goed dat men zich wil profileren als een moderne stad, die meer te bieden heeft dan die eeuwige 3 torens, maar ik vraag me toch een beetje af of dit gaat pakken. De vergelijking met de Arc de triomphe of de Eiffeltoren is ook nogal lullig. Dat zijn zo'n iconische bouwsels, zo'n effect ga je nooit hebben met een schilderij, een al bij al nu ook weer niet zo mooie toren en een gebouw dat nog niet eens ontworpen is. Het slagen van deze campagne hangt heel hard af van die nieuwbouw, dat moet echt een knaller worden (en geen tweede justitiepaleis.) Voor wanneer is dat ontwerp trouwens?
Quimb April 20th, 2009, 07:01 PM Lol, ik vind die boekentoren niet mis, maar die is nu ook niet om de hemel in te prijzen, veel mensen vinden hem trouwens lelijk...
Ik heb eigenlijk nooit de indruk gehad dat er hier veel Japanners over de vloer komen. Wel enorm veel Spanjaarden, maar daar is uiteraard niets mis mee.
Idd, in Brugge en Antwerpen ook. De Vlaamse 'historische' steden trekken de laatste 7 à 10 jaar enórm veel Spanjaarden. Terwijl Italiaans hier echt zeldzaam is... Volgens mij heeft vooral Brugge 2002 een boost gegeven, toen we de band hadden met Salamanca. Enkele jaren terug hadden we 't een en 't ander te doen met Burgos...
Stofvdw April 22nd, 2009, 03:47 PM Idd, in Brugge en Antwerpen ook. De Vlaamse 'historische' steden trekken de laatste 7 à 10 jaar enórm veel Spanjaarden.
Volgens mij zijn veel van die Spanjaarden in Brugge, Mexicaan, Argentijn of Chileen of nog wat anders.... er zijn in Latijns Amerika ook een klein procent rijken, die massaal op reis naar Europa trekken.
Het is dus niet omdat ze spaans spreken dat het spanjaarden zijn, en aan hun snoetje zie je het verschil niet:banana:
Puinkabouter April 22nd, 2009, 05:35 PM ^^ Goed dan, er zijn vooral veel Spaanstaligen onder de toeristen :)
De laatste weken en dagen hoor ik weer veel meer Hollands en Frans op straat. Zal wel met het goede weer te maken hebben, zeker.
Het is goed dat men zich wil profileren als een moderne stad, die meer te bieden heeft dan die eeuwige 3 torens, maar ik vraag me toch een beetje af of dit gaat pakken. De vergelijking met de Arc de triomphe of de Eiffeltoren is ook nogal lullig. Dat zijn zo'n iconische bouwsels, zo'n effect ga je nooit hebben met een schilderij, een al bij al nu ook weer niet zo mooie toren en een gebouw dat nog niet eens ontworpen is. Het slagen van deze campagne hangt heel hard af van die nieuwbouw, dat moet echt een knaller worden (en geen tweede justitiepaleis.) Voor wanneer is dat ontwerp trouwens?
Het is niet zozeer de vergelijking met de monumenten, maar met de stad Parijs die nogal lullig is. Het komt er gewoon op neer dat men Gent een gezicht wil geven aan de hand van een paar monumenten, en dat die niet allemaal (pseudo-)middeleeuws zijn. Men had beter verwezen naar iets meer vergelijkbare Europese steden, zoals Porto of Graz. Porto herken je nu meteen als je een foto van de fameuze brug over de Douro ziet, en veel mensen zullen het inmiddels ook al herkennen als de stad van Rem Koolhaas' Casa da Musica. Graz is inmiddels ook herkenbaar als stad met een zeer merkwaardig "Kunsthaus", maar ook als een interessante historische stad met een bekend belfort.
De keuze voor het Lam Gods om het middeleeuwse luik te illustreren steekt mij wel tegen. Dan had men beter gewoon voor de 3 torens gekozen - het Lam Gods huist uiteindeljk toch in één ervan. Hoe mooi of interessant dat schilderij ook mag zijn, daarmee geef je geen duidelijk beeld over een stad. Als je de Mona Lisa ziet denk je toch ook niet meteen aan Parijs? (oeps, weer met Parijs vergeleken :D)
En wat betreft de Boekentoren: of je die mooi vindt of niet, hangt van je smaak af. Ik vind het zelf een bijzonder mooi gebouw, met zeer "juiste" proporties en een hoog Bauhausgehalte. Ik ken ook verschillende mensen die het lelijk vinden, maar dat zijn meestal ook mensen die geen onderscheid kennen tussen "Modernisme" en "moderne architectuur" en weinig tot geen appreciatie hebben voor de geschiedenis van 20e eeuwse architectuur, dus dat is plebs :angel2:
Hoe het zit met de Waalse Krook: normaalgezien worden alle formaliteiten rond deze of volgende maand afgerond, en wordt de wedstrijd in juni of juli uitgeschreven. Het budget is groot, en de ambitie ook. Gelet op wat de wedstrijd voor het Muziekforum vroeger heeft opgeleverd, heb ik er wel vertrouwen in dat het iets spectaculairs zal worden...
Quimb April 24th, 2009, 11:41 PM Het overgrote deel zijn wel degelijk Spaanstaligen uit Spanje. Ik kan een grote hoop soorten Spaans van over de hele wereld onderscheiden (heb het jaren gestudeerd en beheers het nog altijd zeer goed) en bijna altijd hoor ik dat typische Castiliaans.
|
|