View Full Version : GENT : Ruimtelijk Structuurplan (RSG)
Puinkabouter March 28th, 2007, 02:34 PM Toegegeven, het is bijzonder droge kost, zo'n ruimtelijk structuurplan, maar het is wel informatief. Het brengt een totaalbeeld van hoe de stad zich in de komende decennia zou moeten ontwikkelen. Ik voorzie hier een paar links:
Ruimtelijk Structuurplan, richtinggevend gedeelte (http://www.gent.be/docs/Departement%20Ruimtelijke%20Planning,%20Mobiliteit%20en%20Openbaar%20Domein/Dienst%20Stedenbouw%20en%20Ruimtelijke%20Planning/Richtinggevend%20gedeelte.pdf) (2,34 Mb)
Kaartmateriaal richtinggevend gedeelte (http://www.gent.be/docs/Departement%20Ruimtelijke%20Planning,%20Mobiliteit%20en%20Openbaar%20Domein/Dienst%20Stedenbouw%20en%20Ruimtelijke%20Planning/test_Kaarten_richtinggevend.pdf) (3,8 Mb)
Integraal advies GECORO (http://www.gent.be/docs/Departement%20Ruimtelijke%20Planning,%20Mobiliteit%20en%20Openbaar%20Domein/Dienst%20Stedenbouw%20en%20Ruimtelijke%20Planning/GECOROadviesPRIV.pdf) (1 Mb)
Dat laatste bevat een groot aantal citaten uit bezwaarschriften, etc. en het antwoord van het stadsbestuur, waaruit je hun visie kan afleiden. Heel kort kan je stellen dat er veel NIMBY's zijn, maar dat het stadsbestuur die (gelukkig) relativeert.
Veel leesplezier, aan alle geïnteresseerden. Misschien valt er het een en het ander te bediscussiëren achteraf. :)
N.V. March 28th, 2007, 04:02 PM Bedankt voor de link. Ik kopieer even het onderdeel over hoogbouw:
Hoogbouw
Door hoog te zijn staan hoge gebouwen in relatie tot de ganse stad. Alle hoogbouw samen vormt zo een netwerk van onderlinge verbanden die herkenbaar en betekenisvol moeten zijn voor het geheel van de stad. Veel slechte realisaties hebben echter geleid tot een ‘hoogbouw-syndroom’, maar hoogbouw is een bouwtype als een ander met zijn eigenheid. Een aspect daarvan is dat meer voorzichtigheid wordt vereist bij inplanting dan bij andere type gebouwen.
In het verleden zijn hoge gebouwen in Gent niet altijd stedenbouwkundig goed ingeplant geweest. Storende schaalbreuken in de stad zijn: de drie Rabot woontorens (Opgeëistenlaan), het Belgacomgebouw en achterbouw
(Keizer Karelstraat), Woontoren Krommewal. Vooral de Rabotwoontorens dienen op lange termijn verwijderd te worden, niet alleen omdat ze stedenbouwkundig volledig vreemd zijn aan hun omgeving, maar ook omdat ze een betere binding tussen de Rabotwijk en de binnenstad verhinderen. Ze hebben geen hoogstaande architectonische en bouwfysische waarde. Bovendien belemmeren de Rabottorens het zicht van op en langs de Brugse Vaart op de 3 torens van Gent die in de zichtlijn liggen. Enkel de
Sint-Baafstoren en deels ook het Belfort zijn niet weggestoken achter de hoogbouwblokken van het Rabot.
De bestaande bebouwing aan Groene Vallei en Watersportbaan ligt op één lijn met uiterste grens spoorbundel Fabiolalaan en westelijke grens van het Flanders Expo gebied. Voor de twee laatste gebieden was er binnen de
projecten hoogbouw voorzien, zonder dat deze met elkaar in relatie staan. Geopteerd wordt om deze met de bestaande hoogbouw op één noord-zuidlijn te brengen. Het gaat hier om torens van circa 27 bouwlagen. We noemen dit voortaan de Westelijke torenrij.
Aan beide stationsomgevingen komt hoogbouw van een omvang die in verhouding staat tot het belang van het station en de bouwhoogte en bezonning van de bestaande omliggende bebouwing (overgangen en/of voldoende tussenafstanden). Ter hoogte van het Dampoortstation komt enkel een slanke toren op de kop van het terrein Kasteellaan (kruising van de assen Land Van Waaslaan – Schoolkaai/ Handelsdok – Kasteellaan). Ter hoogte van
het Sint- Pietersstation kan een rij van slanke torens gebouwd worden tegen de (versmalde) spoorbundel met tussenliggende sokkel van lagere bebouwing langs de Fabiolalaan.
Ook aan het viaduct B401 (Bellevue) wijk is nog (middel)hoogbouw mogelijk van 10 à 12 bouwlagen, meer bepaald ter hoogte van het terrein van de autohandel (Heyndrikxlaan) om de rij aan het viaduct te vervolledigen. Uiterste voorzichtigheid is evenwel geboden bij de inplanting van toekomstige hoogbouw langsheen de B401. Naarmate men de B401 afrijdt naar het centrum toe krijg men immers van op het viaduct – nog voor het huidige UCO gebouw – unieke doorkijken tussen de woontorens en het UCO-gebouw door op achtereenvolgens de Boekentoren, de Sint-Pietersabdij en de Ledegancktoren. Deze voor Gent markante vertikale ‘bakens’ geven zich als het ware één voor één prijs bij het binnenkomen van de stad en geven zo een boeiend, dynamisch beeld kenmerkend voor het binnenkomen van Gent.
Het stadslandschap wordt gedomineerd door de historische torenrij. De zichten erop worden gevrijwaard langs de zichtassen. Het is tevens noodzakelijk dat het historische hart van de stad verder opgeladen wordt zodat dit gebied alle dagen van het jaar het episch centrum is van het stadsleven. De drie torens moeten meer dan een symbool zijn voor de stad, ze moeten ook veel intensiever in tijd en ruimte gebruikt en ingezet worden. De Sint-Baafskathedraal, het Belfort en de Sint-Niklaaskerk worden open huizen voor het ruime publiek. Vooral voor het Belfort en de Sint-Niklaaskerk is dit nodig, omdat het huidige gebruik en de invulling van deze gebouwen niet in verhouding staat tot hun grote symboliek.
Benonie March 28th, 2007, 08:16 PM Bedankt Fluimkabouter & N.V.
Met de plaats, functie en omvang van hoogbouw volgens het Gentse structuurplan valt best wel te leven. Meer moet dat niet zijn.
Ik denk wel dat langs de Oude Dokken wat meer kan dan die ene slanke toren aan de Dampoort. Al mogen dat ook enkele midrises zo tussen 10 en 15 verdiepingen zijn.
En die woontoren aan Krommewal mag er best wel wezen. Misschien wat misplaatst, maar hij hoort wat mij betreft bij het Gentse stadsbeeld, zoals de Boekentoren in de universiteitswijk. Al is de architectonische waarde natuurlijk nogal wat kleiner.
Puinkabouter March 28th, 2007, 08:41 PM Er staan inderdaad lelijker torengebouwen int stad dan die aan de Krommewal...
himbaman March 31st, 2007, 10:58 PM offtopic, maar wat is de lelijkste hoogbouw van gent?
Puinkabouter April 1st, 2007, 12:52 AM Dat is... subjectief ;)
Ik vind het de Belgacomtoren, los van het gebouw erachter, dat ik eigenlijk mooi vind. Maar de toren zelf vind ik een wanstaltig gedrocht.
De Snor April 16th, 2007, 04:29 PM Is dat RSG ook in papiervorm te verkrijgen ?
Puinkabouter April 16th, 2007, 06:12 PM ^^ Ja, maar dat kost je dan €10. Ik ben weliswaar vergeten waar. Waarschijnlijk op het Stadhuis of bij het loket Stedenbouw en Openbaar Domein (aan't Zuid). Ik meen het gelezen te hebben op de site van Stad Gent, maar ik vind het niet meer terug...
Je kan het ook lenen aan de Openbare Stadsbibliotheek op de Zuid, op de 3e verdieping. Er zijn twee uitleenbare exemplaren, en één inkijkexemplaar (met harde kaft en alles).
Puinkabouter May 22nd, 2007, 06:16 PM Ik las nog eventjes bepaalde delen van dit RS, en vond wel een aantal zaken die het vermelden waard zijn. Ik begin met wat men schikt te doen met de R40 (de kleine ring, of ook wel stadsboulevard genoemd).
De stadsboulevard R40
De R40 is op huidig ogenblik tegelijk de bindende en de scheidende structuur van de kernstad; ze verbindt de verschillende stadsdelen, maar vormt tevens een grote barrière voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer die de stadsring moeten kruisen.
De stadsboulevard krijgt een drievoudige functie. De stadsboulevard is de hoofdverdeelweg voor de kernstad met daarop aanwezig en aangetakt de belangrijke (verkeersgenererende) functies en parkings. De R40 krijgt een ‘boulevard’-aanleg met bomenrijen en betere, verkeersveilige oversteekpunten en fietspaden. Hij is als centrale as in de kernstad door een stevige laanstructuur landschapsbepalend; de acht groenassen takken daar op aan. De stadsboulevard is ook bindmiddel tussen de kernstadsbuurten, zowel door de aantrekkende functies die erlangs zijn gevestigd (middelgrote kantoren en handelszaken en diensten op stedelijk niveau) als door de aantrekkelijke openbare ruimten op de knopen met de hoofdstraten van buurten (aan Wondelgembrug, Brugsesteenweg, Ekkergembrug, Bijloke, Kortrijksepoort, Heuvelpoort, de nieuwe Zuidpoort, Keizerpoort, Forelstraat of Kasteellaan, Dampoort, Muidebrug), met ondertunneling van het doorgaande stadsboulevardverkeer aan Heuvelpoort en Dampoort. Bij de ontwikkeling van de stadsboulevard wordt duidelijk geopteerd voor de grote variant (langs Gasmeterlaan-Rooigemlaan), om Brugse Poort en Rabot als kansarmste wijken van de stad sterker met de rest van de kernstad en de binnenstad te kunnen verbinden en omdat het bijkomende scheidende effect langs Nieuwe Vaart veel kleiner is (bundeling lijninfrastructuur).
Op lange termijn, wanneer R4 volledig gesloten is en haar rol als rootstedelijke verdeelweg vervult, kan bekeken worden of, en in welke mate en op welke wijze, de capaciteit op de stadsboulevard R40 zou moeten en kunnen worden ingeperkt om de barrièrewerking ervan zo mogelijk nog verder terug te schroeven; tot dan behoudt de stadsboulevard zijn 2x2-profiel.
De stadsboulevard is opgebouwd uit diverse functies van stedelijk niveau tot een opgeladen en afleesbaar systeem.Deze functies worden elk met een representatieve frontgevel aan de stadsring uitgebouwd.
De stadsboulevard wordt aan Dampoort verlegd in oostelijke richting in een nieuw tracé naast de spoorberm, in een tunnel aan het Dampoortstation en Antwerpenplein en op de oostelijke oever van Handelsdok. De verlegging laat toe de complexe verkeersknoop aan Antwerpenplein te vereenvoudigen en een waardevolle openbare ruimte ten westen van het Handelsdok, een stedelijk plein aan het water, te creëren. In dit gedeelte wordt de laanbeplanting van de stadsboulevard ontdubbeld: langsheen Dok Noord en Zuid loopt een groene verbinding op het huidige tracé van R40 door. De aanleg van een aantrekkelijke nieuwe Handelsdokbrug op de stadsboulevard zorgt voor een versterking van de relatie tussen de nieuwe stedelijke ontwikkelingen ten oosten van het Handelsdok en de kernstad.
Er zijn enkele nieuw uitgebouwde zachte verbindingen tussen de deelbuurten van de kernstad in het noordelijk scharnier; deze zijn ook voor fietsers comfortabel. Zo is er een aantrekkelijke fietsersbrug over Achterdok die Ham en omgeving Afrikalaan verbindt; een onderdoorgang onder de spoorberm verbindt Sint-Macharius en het winkelcentrum van Dendermondsesteenweg (dit kan eventueel worden aangekondigd met nieuwe winkels langs de R40 aan de westelijke ingang van deze doorgang) en het nieuwe Malmarpark en er is ook een doortrekking van groenas 1 Oostakker over het Antwerpenplein.
Aantakkend aan het laankarakter van de groene stadsboulevard, worden de centrale delen van de steenwegen, tussen de R40 en de park-and-ride-plaatsen van de eerste parkeergordel, eveneens van een laanbeplanting voorzien. Deze accentueren het verblijfsgerichte karakter van de gehele kernstad en maken het wonen langs deze steenwegen een stuk aantrekkelijker.
Secondminister May 22nd, 2007, 06:58 PM Allemaal zeer mooi , maar er is geld voor nodig. En minister Peeters spendeert dat bij voorkeur binnen zijn eigen kieskring. Het uitblijven van een beslissing over de financiering van de Handelsdokbrug is daarbij het beste voorbeeld. :rant:
Puinkabouter November 28th, 2007, 05:14 PM ^^ Da's inderdaad miserie, want zonder Handelsdokbrug (en tunnel Afrikalaan-Kasteellaan) is er geen project Oude Dokken.
Iets anders, dat hier eigenlijk weinig mee te maken heeft, maar toch wel op forum mag staan:
Stad mag vanaf 1 januari zelf bouwvergunningen afleveren
Aanvrager krijgt binnen 75 dagen uitsluitsel
GENT - De stad Gent wordt op 1 januari 'ontvoogd' en mag van dan af - als eerste grote stad in Vlaanderen - zelf bouwvergunningen afleveren. 'Voor de Gentenaars betekent dat dat ze binnen de 75 dagen uitsluitsel zullen krijgen over hun vergunning.'
Inzake bouwvergunningen ging de overheid er sinds 1962 van uit dat Brussel alle wijsheid in pacht had', zei Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Dirk Van Mechelen (Open VLD) toen hij in het Gentse stadhuis de Gentse autonomie ondertekende. 'De gemachtigde ambtenaar van Stedenbouw heeft daardoor 45 jaar lang een zeer prominente rol gespeeld.'
Sinds een tiental jaar hebben de Vlaamse steden en gemeenten meer bevoegdheden gekregen. 'Maar voor de vergunningen die niet binnen een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan lagen, konden we alleen maar advies geven en moest Brussel de beslissing nemen', zei schepen van Ruimtelijke Ordening Karin Temmerman (SP.A). 'Het gevolg daarvan was dat dergelijke dossiers heel vaak niet binnen de 75 dagen konden worden afgehandeld. Dat zal, nu we alles zelf in handen kunnen nemen, wel lukken.'
Tien jaar
De stad Gent heeft volgens schepen Temmerman tien jaar gewerkt aan de voorbereidingen om haar stedenbouwkundige autonomie binnen te halen. 'We hebben het Ruimtelijk Structuurplan Gent moeten opstellen, een vergunningenregister aangelegd, een plannenregister opgemaakt, een register van onbebouwde percelen opgesteld en zeven gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaren aangesteld.'
Op de vergunningsdienst van de stad Gent werken nu 34 mensen. 'Die zullen niet met hun duimen moeten draaien: om de termijn van 75 dagen te respecteren, zullen zij hun handen vol hebben.'
Er waren al 23 gemeenten die voor Gent hun stedenbouwkundige autonomie verwierven. De grootste daarvan was Vilvoorde. 'Gent is de eerste echte grote stad die erin slaagt aan alle vijf voorwaarden te voldoen om ontvoogd te worden', zei de minister nog. 'Vooral het opstellen van een vergunningenregister is voor veel gemeenten blijkbaar moeilijk: nog maar 40 van de 308 Vlaamse gemeenten zijn daarin geslaagd.'
De minister wil dat veel meer gemeenten stedenbouwkundig autonoom worden. 'Nu Gent zelf haar eigen vergunningen kan uitreiken, ontstaat er binnen de Vlaamse administratie meer ruimte om die gemeenten daarin te begeleiden.'klik (http://www.gentenaar.be/Article/Detail.aspx?articleid=1R1KN415)
Meurisse April 3rd, 2010, 02:52 PM toch een belangrijk onderdeel van het RSG: de zuidelijke mozaïek oftewel Parkbos... Na jaren plannen weer een stap(je) terug. Normaal gezien kan dit wel binnen een paar weken in orde gebracht worden OF anders wordt heel de boel terug vanaf 0 bekeken (inclusief alle bezwaren, gekibbel tussen natuur en boerenbond etc ...)
demorgen.be (http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1088774/2010/04/03/Raad-van-State-vernietigt-ruimtelijk-uitvoeringsplan-voor-Parkbos-in-Gent.dhtml)
Raad van State vernietigt ruimtelijk uitvoeringsplan voor Parkbos in Gent
In een recent arrest vernietigde de Raad van State het deelproject 'Groenpool Parkbos' van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'afbakening grootstedelijk gebied Gent'. Drie grondeigenaars kregen gelijk in hun klacht dat hun bezwaren niet duidelijk weerlegd werden in het regeringsbesluit. De gevolgen voor de ontwikkeling van het ruim 1.200 hectare Parkbos rond Gent zijn wellicht niet te overzien.
Bevoegdheid Vlaams Gewest betwist
De Vlaamse Regering keurde op 16 december 2005 het gewestelijk RUP 'afbakening grootstedelijk gebied Gent' goed. Drie Drongense projectontwikkelaars dienden bezwaarschriften in tegen de plannen. Voor de projectontwikkelaars waren de vier bestemmingen van het gebied, namelijk natuurgebied, projectzone voor kantoren, woongebied en bufferbosgebied een doorn in het oog. Ze betwistten de bevoegdheid van het Vlaams Gewest en meenden dat de gemeenten bevoegd waren om de bestemmingsvoorschriften voor het gebied te bepalen. Ze stapten naar de Raad van State, omdat uit het besluit van de Vlaamse Regering niet duidelijk was waarom geen rekening gehouden werd met hun bezwaren.
1.200 hectare
De Raad van State geeft hen nu gelijk. "Noch het advies van VLACORO (Vlaamse Commissie Ruimtelijke Ordening), noch het bestreden besluit geeft op een begrijpelijke wijze aan waarom de bezwaren van de verzoekende partijen niet werden aangenomen", staat te lezen in de motivering van het arrest.
In de 1.200 hectare Parkbos werd ruimte voorzien voor 340 ha oud en nieuw bos, 200 ha park- en natuurgebied en 500 ha duurzaam landbouwgebied. (belga/lb)
03/04/10 14u39
codex William April 7th, 2010, 08:46 PM Ik weet niet zeker of dit de juiste topic is maar kon het niet bij Citadelpark plaatsen.
Het was mooi weer gisteren en besloot daarom een wandeling te maken langs het keizerpark en daar voorbij, ik kwam aan het bedrijvensite vlak aan de scheldekaai en gentbruggebrug. (klinkt ook vreemd :ohno:)
Wat ik zag is niet te beschrijven; een mooi speeltuintje voor kinderen dat wel maar die roeste platen waren niet om aan te zien, ik hoop dat die kindertjes zijn ingeënt. Ik zag ook stenen zitbanken wat leek op opgedroogd wc-papier :?, overgebleven steengeruis en een onafgewerkt park. Er waren kraters gevuld met regenwater en afval als dat van een slagveld. Geen aanwijzingen, geen hondentoilet, niets. Ik begrijp niet dat daar kinderen kunnen of mogen spelen. Ik wou er even een balletje trappen maar heb meer in de hondenpoep gelopen dan op de bal getrapt. Overal keutels! bah! :gaah:
Als er iets voor mij verspilling van ruimte is, is het daar wel. Daar hadden ze iets anders kunnen mee doen. Zelf de (hoe moet ik het noemen) containerkantoren zijn niet verder afgewerkt. Ver weg gestoken maar een doorn in het oog. Het is niet omdat de toerist het niet kan zien dat de gentenaars is een hondentoilet moet leven. :bash:
Er zijn nog zo'n voorbeelden in Gent misschien kan je hier een topic van maken. :)
"Achter de schermen" zou ik leuk vinden :lol:
PieterjanLauwers April 21st, 2011, 01:57 PM offtopic, maar wat is de lelijkste hoogbouw van gent?
Residentie Lys (75m) vind ik echt een gedrocht. Net zoals de Rabottorens mogen die van mij tegen de vlakte
|
|