View Full Version : Eindhoven onveiligste gemeente van Nederland

Rahmani
April 21st, 2007, 10:28 AM
ROTTERDAM - Eindhoven is de minst veilige gemeente van Nederland. De stad neemt deze positie over van Rotterdam, dat jarenlang als onveiligste gemeente gold. Dat blijkt uit de zaterdag gepubliceerde Misdaadmeter, die het Algemeen Dagblad elk jaar samenstelt.

Rotterdam neemt een tweede plaats in op de ranglijst, gevolgd door Roermond. De Misdaadmeter is opgesteld aan de hand van cijfers van 25 politiekorpsen en geeft een overzicht van 37 soorten delicten.

De landelijke trend is dat het aantal delicten daalt. Ten opzichte van 2005 is Nederland een stuk veiliger geworden, zo leert de zesde editie van de Misdaadmeter.

[/b]Auto's [/b]

De politiecijfers wijzen uit dat minder auto's werden opengebroken, vernield of gestolen. Desondanks waren auto-inbraken vorig jaar nog wel het meest voorkomende delict, met 144.448 incidenten.

Tegen het landelijke beeld in zijn het aantal gevallen van oplichting en woninginbraak in 2006 toegenomen. Datzelfde geldt voor drugsdelicten.

Veilig

De veiligste gemeente was vorig jaar Littenseradeel, gelegen in de provincie Friesland. Ook de bewoners van het Groningse Ten Boer en Tubbergen in Overijssel hoeven zich weinig zorgen te maken. Zij staan op respectievelijk plaats twee en drie van veilige gemeenten.

Verrast

Eindhoven is verrast door de uitslag. "Het is niet leuk om op 1 te staan. Maar het is misschien wel een signaal aan politiek Den Haag. We zijn gestegen omdat de vier grote steden het beter zijn gaan doen.

Zij krijgen ook extra subsidie voor veiligheid en leefbaarheid. Wij krijgen die niet, althans niet zoveel", aldus zaterdag een woordvoerster van de gemeente.

"We hebben zelf het idee dat we het beter doen dan in voorgaande jaren. Uit eigen onderzoeken blijkt dat er minder aangiftes worden gedaan en dat de subjectieve veiligheidsbeleving beter is geworden."

(c) ANP

Eisso
April 21st, 2007, 10:59 AM
Tjah, das de keerzijde van een grote stad. Crime. Merken jullie daar zelf veel van eigenlijk? (open vraag aan de Eindhovenaren op het forum)

DannyH
April 21st, 2007, 11:09 AM
Wel knap dat Rotterdam weer eens tweede staat als onveiligste gemeente van Nederland, dat terwijl er volgens de nieuwe veiligheidsindex geen onveilige wijken meer zijn!
Tja, de rest van Nederland (behalve Eindhoven) is natuurlijk het paradijs, dus daar komen we niet tegen op. :ohno:

Plus, Eindhoven oogde nou ook niet zo onveilig. Ik kom er niet vaak en weet dus ook niet hoe het in de buitenwijken is...

DvW
April 21st, 2007, 11:33 AM
En toch loop ik liever om 4uur 's nachts door het centrum van Eindhoven dan door die van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag of Roermond. In Eindhoven is het dus een kwestie van schijnveiligheid. ;)

SkyBridge
April 21st, 2007, 12:10 PM
^ Diefstal, drugsoverlast en woninginbraak tellen erg zwaar mee (en terecht). Daarom kun je veiligheid ook niet "zien". Terecht wordt in het AD/RD opgemerkt dat Rotterdam in een opwaartse spiraal terecht is gekomen (zie het artikel over Spangen).

Wat mij stoort is dat mensen onveiligheid vaak laten samenvallen met moord/verkrachting/huiselijk geweld. Tenzij er sprake is van een explosie van dit type geweld, zegt het m.i. weinig over de veiligheid - en dat is een conclusie die je ook kunt trekken uit de cijfers van het AD. Zo is de geweldscriminaliteit in Amsterdam erg hoog, maar moet Rotterdam het nog steeds hebben van de drugsoverlast, woninginbraken en berovingen. Welke stad is dan onveiliger? Rotterdam, omdat daar meer mensen in aanraking komen met misdaad en dat is vaak een belangrijke graadmeter (aantal aangiftes per 1000 inwoners).

Overigens vind ik dat het CBS nauwkeurigere cijfers hanteert, en daar was de top 5 volgens mij 1. Amsterdam, 2. Utrecht, 3. Rotterdam, 4. Den Haag, 5. Eindhoven

DannyH
April 21st, 2007, 01:21 PM
^^
Inderdaad!

lffıs
April 21st, 2007, 02:10 PM
Apart. Ik ben het wel eens met het commentaar van de gemeente Eindhoven. Er worden gigantische bakken met geld gestoken in de 'G4', en dan komt Eindhoven er, als 5e stad en slechts 'enkele' tienduizenden inwoners minder, er relatief gezien veel bekaaider vanaf. Dit bericht kan daarom ook een positieve wending opwekken in de Haagse politiek.

Daarnaast ben ik het met DvW eens, ik voel me 's nachts veiliger in Eindhoven dan in alle andere 'topcriminele' steden. Maarja, je ziet natuurlijk niet alle criminaliteit direct.

dennol
April 21st, 2007, 02:20 PM
Zoals Skybridge zegt hangt het gewoon af van hoe je het onderzoek opzet en hoe zwaar je verschillende vormen van criminaliteit weegt. Doe een ander onderzoek en een andere stad is het 'onveiligst'. Je kunt het nooit helemaal objectief meten.

Ik voel me in ieder geval niet onveilig in Eindhoven en trouwens ook niet in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, alhoewel ik natuurlijk niet in elke wijk of straat ben geweest.

lffıs
April 21st, 2007, 02:22 PM
Oh ja, dat was ik natuurlijk vergeten te vermelden, ook ik voel me nergens echt onveilig. Maar dat heeft natuurlijk ook met je eigen 'doen' te maken...

De Snor
April 21st, 2007, 02:30 PM
En toch loop ik liever om 4uur 's nachts door het centrum van Eindhoven dan door die van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag of Roermond.

Ben daar vorige week nog geweest in Roermond...3de plek qua onveiligheid ,welke reden wordt hier bovengehaald ?

Rotterdam A
April 21st, 2007, 03:39 PM
^ Diefstal, drugsoverlast en woninginbraak tellen erg zwaar mee (en terecht). Daarom kun je veiligheid ook niet "zien". Terecht wordt in het AD/RD opgemerkt dat Rotterdam in een opwaartse spiraal terecht is gekomen (zie het artikel over Spangen).

Wat mij stoort is dat mensen onveiligheid vaak laten samenvallen met moord/verkrachting/huiselijk geweld. Tenzij er sprake is van een explosie van dit type geweld, zegt het m.i. weinig over de veiligheid - en dat is een conclusie die je ook kunt trekken uit de cijfers van het AD. Zo is de geweldscriminaliteit in Amsterdam erg hoog, maar moet Rotterdam het nog steeds hebben van de drugsoverlast, woninginbraken en berovingen. Welke stad is dan onveiliger? Rotterdam, omdat daar meer mensen in aanraking komen met misdaad en dat is vaak een belangrijke graadmeter (aantal aangiftes per 1000 inwoners).

Overigens vind ik dat het CBS nauwkeurigere cijfers hanteert, en daar was de top 5 volgens mij 1. Amsterdam, 2. Utrecht, 3. Rotterdam, 4. Den Haag, 5. Eindhoven

Duidelijke taal.

Jan
April 21st, 2007, 04:48 PM
Elsevierjournalistiek: paar cijfers bij elkaar zetten en conclusies trekken maar!

Chaos
April 21st, 2007, 04:50 PM
Wel knap dat Rotterdam weer eens tweede staat als onveiligste gemeente van Nederland, dat terwijl er volgens de nieuwe veiligheidsindex geen onveilige wijken meer zijn!

Ik had begrepen dat als je de cijfers af zet tegen het aantal inwoners dat Rotterdam er dan veel beter vanaf komt.

Erasmus
April 21st, 2007, 06:36 PM
Uiteindelijk zijn de 'harde cijfers' maar an beperkt belang, de veiligheidsbeleving is veel belangrijker (leve de onderbuik) en ik denk dat maar weinig mensen Eindhoven als 'onveilig' beleven.
Dan kom je uiteindelijk toch weer uit op Rotterdam, vrees ik (image is belangrijker dan objectieve cijfers uiteindelijk en dat is jammer)

Master Roshi
April 21st, 2007, 07:33 PM
Ach ja, tenminste een keer een lijstje waar we bovenaan staan :lol:

Nee serieus, ik woon in een wijk naast Woensel-west, en dat is toch de gedoodverfde probleemwijk in Eindhoven, en ik kan nou niet echt zeggen dat ik me onveilig voel op straat. Ik vind het hier zelfs rustig.
Ik denk inderdaad dat dit gewoon weer een gevalletje is van zeer slechte journalistiek, maar wel met breed uitgemeten media aandacht.

eusebius
April 22nd, 2007, 03:31 AM
Daarom zijn er zoveel onderzoeken; elke plaats moet ooit kunnen scoren.

railway stick
April 22nd, 2007, 06:39 PM
Het aardige van dit onderzoek is, dat wel drie van de tien veiligste gemeenten in Fryslân liggen. Een hele geruststelling, daar het verder hier ook nog wel meevalt. Ik hoef dus maar een kwartiertje hier vandaan te rijden richting Bolsward, naar Wommels, en ik ben aldaar in de veiligste gemeente van Nederland: Littenseradiel. Tevens één van de dunstbevolkste gemeenten van ons land. Dat zegt wel wat.

Jammer voor zo`n stad als Eindhoven, nummer één, dat had ik niet gedacht. Verder zeggen mij cijfertjes niet zoveel, ondanks het gegeven dat hier vier weken geleden in de straat nog een moord is gepleegd, voel ik mij hier echt niet onveilig op straat. Het is ook maar wat de mensen er van denken en waar precies de gegevens vandaan worden gehaald.....

Hart van Zeeland
April 22nd, 2007, 08:05 PM
Ben daar vorige week nog geweest in Roermond...3de plek qua onveiligheid ,welke reden wordt hier bovengehaald ?

Dat zal wel drugsproblematiek zijn, denk ik. Wat Terneuzen is voor de Fransen en Belgen, is Roermond voor de Duitsers. (?)

Edit: het aantal woning- en bedrijfsinbraken ligt erg hoog in Roermond. Er zal ongetwijfeld een verband zijn met drugshandel.

Jaxx
April 22nd, 2007, 08:21 PM
Wat is overigens de rol van de politiecorps gegevens. wanneer deze in de ene regio vollediger zijn dan in de andere slaan de resultaten natuurlijk nergens meer op. Verder vraag ik me ook af wat het effect is van de aangiftebereidheid. Als niemand in bijvoorbeeld Amsterdam aangifte doet van een gestolen fiets of bedreiging op straat komt deze vorm van criminaliteit natuurlijk nooit in dit soort onderzoeken terug. Is er ook mert dit soort invloeden rekening gehouden??

Djoez
April 22nd, 2007, 08:49 PM
Ga als Feyenoord supporter wel eens stappen in Eindhoven, het is een heel onveilige stad!