View Full Version : Rotterdam Urbanetics Verzamelthread

Pages : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25

jb_nl
October 26th, 2009, 02:51 PM
^^
Maakt dat Nationale Nederlanden (de verzekeringstak van ING) niet ontzettend aantrekkelijk voor een overname? Met als gevolg..... vertrek van hoofdkantoor uit Rotterdam? Ik begin een beetje een doemdenker te worden met al die bedrijven die hier uit de regio vertrekken. Voelt een beetje als ratten die een zinkend schip verlaten. :(

Ze moeten het NN logo op het gebouw monumentaal maken! Dat oranje logo hoort gewoon bij de Delftse Poort en mag er nooit meer af, ontzettend mooi! Waarom trekken al die hoofdkantoren van grote bedrijven toch weg? :( Mooie locatie,en ze moeten juist extra aantrekken in centraal districtis tneit? Of is Rotterdam meer een stad van de kleine bedrijven in gebouwen als Central Post en GHG? Unilever zit er wel nog.

SkyBridge
October 26th, 2009, 02:54 PM
Die hoofdkantoren trekken weg omdat er geen goede woonmilieus zijn voor de werknemers, en die werknemers er dus niet zijn. En die woonmilieus zijn er weer niet omdat er onvoldoende werk is voor hoger opgeleiden. Kortom, een vicieuze cirkel die helaas vrij moeilijk te doorbreken is.

JWvW
October 26th, 2009, 02:58 PM
Er moet binnen de komende paar jaar een grote speler met een bijbehorend groot kantoor de stad in gehaald worden om de spiraal te doorbreken anders is het echt heel lastig om daar uit te komen. Bedrijven zijn over het algemeen kuddedieren en kijken dus constant naar elkaar en passen hun gedrag naar mate aan. Mocht dat niet snel gebeuren kan je het RCD wel opdoeken. Daar blijft dan vertrek van bedrijven als S&S en ASR zat ruimte over voor de regionale vervangingsmarkt.

Het S&S verhaal moet trouwens wel genuanceerd worden. Een neef van mij heeft bij S&S gewerkt maar is daar weg gegaan met een hele groep partners omdat zij in 'shipping law' werken en zijn naar een concurrent in Rdam overgestapt omdat S&S daar minder nadruk op ging leggen. De strategiewijziging om meer op corporate law omtrent Mergers & Acquisitions te focusen komt uit het hoofdkantoor in Londen. Er waren zelfs behoorlijk wat partners in Rdam fel tegen en velen zijn dus ook vertrokken. Natuurlijk speelt het wel een rol dat ze wellicht iets makkelijker talent in A'dam aan zich kunnen binden, maar dat is echt met afstand een secundaire reden wat ik heb begrepen van mijn neef.

De partners verkopen het natuurlijk alsof men na grondige analyse van vele factoren de verhuizing verstandig vond, maar het was eigenlijk al enkele jaren duidelijk dat men zich de NL markt in wilde vechten op het gebied van overnames en dus moesten zitten waar de hoofdkantoren van de banken zitten. Dat steekt dus met kop en schouders boven de andere redenen uit. Ironisch genoeg begon dit spelen in 2007 in de hoogtij dagen, nu is het toch een heel ander verhaal en ziet de overnamemarkt er heel anders uit. Veel advocatenkantoren zijn nu juist hun niet-financiele afdelingen aan het uitbouwen om een plek te kunnen veroveren in de meer stabiele sectoren.

EPA001
October 26th, 2009, 02:58 PM
^^ Interessante post van JWvW die het e.e.a. weer wat in perspectief plaatst. Dank voor het plaatsen. In deze tijd is het uiteraard erg moeilijk om een grote organisatie aan de stad te gaan binden. Zeker met de onzekerheden van de huidige crisis in het achterhoofd.

SkyBridge
October 26th, 2009, 03:05 PM
Laten we dus toch maar hopen op een wonder m.b.t. Siemens. Lullig voor Den Haag, maar met richting de 100.000m2 zou dat echt een waanzinnige aanvulling zijn voor de binnenstad. Heft een hoop van de verdwenen arbeidsplekken weer op.

Niyyu
October 26th, 2009, 03:06 PM
Zou Rotterdam als het aantal goede gemeentes (Lansingerland bijvoorbeeld) annexeert aantrekkelijker worden voor bedrijven?

Het percentage sociale woningbouw gaat al jaren drastisch omlaag, alleen in de directe omgeving van het centrum is dit hier en daar niet te zien. Er worden zelfs aantal dure wijken gebouwd in Park Zestienhoven, delen van Nesselande, sommige nieuwe delen van Hillegersberg.

SkyBridge
October 26th, 2009, 03:08 PM
Saneert? Waar heb je het over?
Bedoel je annexeert?

Dat heeft echt geen enkele invloed daarop hoor. Het gaat om de hele regio, niet alleen om de hele stad wat betreft aantrekkelijkheid om te wonen en je bedrijf te vestigen. Een stadsgrens is slechts een lijntje, die mensen wonen nog steeds evenver binnen het bereik van Rotterdam-Centrum.

Niyyu
October 26th, 2009, 03:13 PM
anexeert, ongelooflijke woordfout idd

Nee ik dacht al dat het geen invloed zou hebben, naast dat gemeente meer plek krijgt om sociale woningbouw uit te spreiden en meer belastinggeld krijgt om openbare ruimtes aan te pakken ;)

SkyBridge
October 26th, 2009, 03:17 PM
Dat zijn voordelen die je nu al zou moeten kunnen regelen via de Stadsregio. Overigens vraag ik me af of de openbare ruimtes er echt beter van worden - het gaat om vrij onderhoudsintensieve randgemeentes (veel openbaar groen) met een lage bevolkingsdichtheid. Ook wordt er niet aanmerkelijk veel meer belasting geïnd hoofdelijk. Ik denk dat je er mogelijk nog op achteruit gaat.

Wuppeltje
October 26th, 2009, 03:34 PM
Ik denk dat er veel meer winst van te behalen in Rotterdam als de regio zich gezamelijk sterk kan opstellen. Er zit nog steeds een vechtcultuur in de Rotterdamse regio tussen gemeenten, wat leidt tot heel veel woorden en heel weinig daden. Veel gemeenten zijn vrij sterke NIMBY's en YIMBY's van de eigen regio wat tot rare taferelen leidt.

hoogbouwe
October 26th, 2009, 05:06 PM
Coen Moulijn onthult eigen standbeeld

Op het plein voor de Kuip in Rotterdam heeft Coen Moulijn maandag een standbeeld van zichzelf onthuld.

ROTTERDAM - Op het plein voor de Kuip in Rotterdam heeft Coen Moulijn maandag een standbeeld van zichzelf onthuld. De legendarische linksbuiten van Feyenoord staat nu in brons voor het stadion waar hij tussen 1955 en 1972 voetbalsupporters in vervoering bracht.

De nu 72-jarige Moulijn was in zijn tijd de lieveling van het Rotterdamse voetbalpubliek. Hij speelde 487 wedstrijden voor Feijenoord, destijds nog met ij en geen y. Met zijn club veroverde hij vijf keer de landstitel, een keer de Europa Cup I en de wereldbeker. Moulijn speelde 38 interlands.

Kunstenaar Tom Waakop Reijers, net als Moulijn afkomstig uit het armoedige Oude Noorden van Rotterdam, maakte het beeld. Moulijn is een van de weinige sporters die met een standbeeld zijn vereeuwigd. Rotterdam kent beelden van atlete Fanny Blankers-Koen en bokser Bep van Klaveren. Voor het stadion van Heerenveen staat het beeld van voetballer Abe Lenstra.

Voordat Moulijn in brons op een stenen sokkel werd onthuld, was er in de Kuip wel het beeld De voetballer van de expressionist Henk Chabot (1894-1949). Dat betonnen beeld dateert van 1937, het jaar dat de Kuip in gebruik werd genomen. (ANP)
26/10/09 15u33

AD

kingdingeling
October 26th, 2009, 05:20 PM
^^

http://www.pixagogo.nl/1699544922

Dank aan fr12.nl :)

EPA001
October 26th, 2009, 05:49 PM
^^ Leuk voor Coen. Ik zie hem regelmatig in of voor zijn winkel op de Langenhorst staan als ik weer boodschappen bij mij favoriete Toko Heezen doe. :)

Ik denk dat er veel meer winst van te behalen in Rotterdam als de regio zich gezamelijk sterk kan opstellen. Er zit nog steeds een vechtcultuur in de Rotterdamse regio tussen gemeenten, wat leidt tot heel veel woorden en heel weinig daden. Veel gemeenten zijn vrij sterke NIMBY's en YIMBY's van de eigen regio wat tot rare taferelen leidt.

Helemaal mee eens. We waren al vaker tot deze conclusie gekomen. :) :cheers: Nu moeten de beleidsmakers in deze regio en provincie nog tot deze conclusie komen. :bash:

SASH
October 27th, 2009, 01:22 PM
^^
Toko Heezen rocks!
Lekkere bami rames met rendang, kip saté, sajoer bontjes en sambal goreng tempeh

hoogbouwe
October 27th, 2009, 05:35 PM
'Alexandrium iedere zondag open'
27 oktober 2009

Als het aan de Rotterdamse wethouder Schrijer ligt is winkelcentrum Alexandrium in Rotterdam nog voor het einde van het jaar elke zondag open.

De wethouder is een procedure gestart om een besluit van de deelgemeente Prins Alexander ongedaan te maken. De deelraad wil dat er volgend jaar niet meer dan 21 zondagopenstellingen zijn.

Maar volgens Schrijer is het goed voor de economie als het winkelcentrum iedere zondag geopend is. Ook is het volgens hem duidelijker voor klanten. Volgens de wet mogen alleen winkels in toeristische gebieden iedere zondag open zijn.

Schrijer vindt dat ook Prins Alexander toeristisch is. Deelgemeente Alexander wilde niet reageren, maar liet wel weten na te gaan welke juridische stappen ze kunnen nemen.

www.rijnmond.nl

Oh?!
October 27th, 2009, 05:53 PM
Schrijer vindt dat ook Prins Alexander toeristisch is.

Ik ben benieuwd op welke gronden hij dat vindt.

Capzilla
October 27th, 2009, 06:13 PM
Al die mensen die speciaal naar Rotterdam Alexander komen voor de Primark. :)

Niyyu
October 27th, 2009, 08:08 PM
Shell zoekt één groot kantoor in regio
23 juli 2009

Shell Nederland zoekt één grote locatie voor 1100 kantoormedewerkers. Op dit moment zijn die verdeeld over Den Haag, Capelle Rivium, Rotterdam Prins Alexander en Rotterdam Weena.

Shell wil het personeel bij elkaar hebben om de lijnen kort te houden en daardoor efficienter te werken.

De nieuwe locatie moet makkelijk bereikbaar zijn met de auto en openbaar vervoer en niet ver weg van de produktielokatie Pernis.
Op dit moment is Shell in gesprek met de gemeente Rotterdam. Er zijn drie mogelijke locaties in beeld. Welke dat zijn, wil het bedrijf niet vertellen.
In september hakt Shell de knoop door.

Sol
October 27th, 2009, 08:11 PM
^^ Goed dat je dit bericht weer naar boven haalt. Welke locatie is het uiteindelijk geworden?

SkyBridge
October 27th, 2009, 08:18 PM
Ik zag dat het OBR een nieuwe poster in de lobby heeft opgehangen van een nieuwe, mij onbekende variant van de Luxortoren van MAB. Zou het een teken zijn ;)

EPA001
October 27th, 2009, 09:54 PM
^^ Als dat waar zou zijn is dat heel goed nieuws. :)

Eric Offereins
October 27th, 2009, 10:19 PM
Ik zag dat het OBR een nieuwe poster in de lobby heeft opgehangen van een nieuwe, mij onbekende variant van de Luxortoren van MAB. Zou het een teken zijn ;)

make my day. :cheers:

SkyBridge
October 27th, 2009, 10:20 PM
Haha ga er maar niet vanuit maar ik vond het wel grappig, vorige week hing deze A0-poster er immers nog niet. Misschien vonden ze het plaatje gewoon mooi ;)

EPA001
October 27th, 2009, 10:21 PM
^^ Misschien gebruiken ze de poster als inspiratie? ;)

Eric Offereins
October 27th, 2009, 10:40 PM
^^ Ik weet niet op welke termijn Shell dit wil realiseren. Als het binnen 3 jaar is kun je nieuwbouw wel vergeten ben ik bang.

Ondergaand AD stukje gaat over het gerenoveerde RDM terrein in Heyplaat:
http://i37.tinypic.com/2rdhfur.jpg

http://i35.tinypic.com/16022wi.jpg

EPA001
October 27th, 2009, 10:54 PM
^^ Mooi artikel, leuk om te lezen. :)

Wuppeltje
October 27th, 2009, 11:06 PM
Klinkt goed. :)

Art Deco Style
October 28th, 2009, 01:25 AM
Deze berichten stemmen mij dan weer een beetje gerust na die berichten van bedrijven die weg trekken uit Rotterdam. Goeie ontwikkelingen dit zeg!:banana:
Shell zoekt één groot kantoor in regio
23 juli 2009

Shell Nederland zoekt één grote locatie voor 1100 kantoormedewerkers. Op dit moment zijn die verdeeld over Den Haag, Capelle Rivium, Rotterdam Prins Alexander en Rotterdam Weena.

Shell wil het personeel bij elkaar hebben om de lijnen kort te houden en daardoor efficienter te werken.

De nieuwe locatie moet makkelijk bereikbaar zijn met de auto en openbaar vervoer en niet ver weg van de produktielokatie Pernis.
Op dit moment is Shell in gesprek met de gemeente Rotterdam. Er zijn drie mogelijke locaties in beeld. Welke dat zijn, wil het bedrijf niet vertellen.
In september hakt Shell de knoop door.

^^ Ik weet niet op welke termijn Shell dit wil realiseren. Als het binnen 3 jaar is kun je nieuwbouw wel vergeten ben ik bang.

Ondergaand AD stukje gaat over het gerenoveerde RDM terrein in Heyplaat:
(AD Artikel)

Wuppeltje
October 28th, 2009, 01:39 AM
Volgens mij wil Shell snel een kantoor betrekken voor 1100 werknemers. Het moet dus een kantoor zijn van flinke omvang dat binnen 2 jaar te betrekken is. Is er pakweg 13.000m2 in 1 complex op deze termijn beschikbaar in het centrum van Rotterdam?

Oh?!
October 28th, 2009, 08:47 AM
^^ de oplevering van Baltimore op de Wilhelminapier staat nog steeds voor medio 2012 gepland. Anders misschien een pand dat binnenkort door een andere huurder wordt verlaten? (Milleniumtoren, gedeelte van Loyens & Loeff of één van de kantoren van Deloitte / AKD)

SkyBridge
October 28th, 2009, 09:02 AM
Nee, Baltimore kan door de bouw van De Rotterdam pas in 2012 van start. Die is dan ook in de planning verwijderd voor de komende jaren. Ook duurt die bouw al een dikke drie jaar dus zou het niet te halen zijn.

Er staat nog voldoende leeg in de regio, in één gebouw wordt lastig. Het gaat toch wel om meer dan 13.000m2 lijkt me, Wuppeltje!?

Wellicht gaan ze in Port City (Waalhaven) een eigen gebouw neerzetten - bouw- en proceduretijd is daar immers een stuk korter.

Oh?!
October 28th, 2009, 09:08 AM
Wellicht gaan ze in Port City (Waalhaven) een eigen gebouw neerzetten - bouw- en proceduretijd is daar immers een stuk korter.

Lijkt me een logische keuze gezien de goede bereikbaarheid per OV...

SkyBridge
October 28th, 2009, 09:26 AM
^ Metro is niet al te ver weg, plus er komt een eigen aantakking op de Stadsferry (elke 10 minuten) over 2.5 jaar.

Skyscrapercitizen
October 28th, 2009, 09:37 AM
Er is niet veel grote leegstand in Rotterdam maar er moet toch wel iets te vinden zijn in het centrum voor shell. :)

Oh?!
October 28th, 2009, 09:48 AM
^ Metro is niet al te ver weg, plus er komt een eigen aantakking op de Stadsferry (elke 10 minuten) over 2.5 jaar.

Dat van de stadsferry wist ik niet, maar de metro is toch echt nog wel een behoorlijk stuk lopen. De bus rijdt er overigens wel, maar of dat nu de definitie van goede bereikbaarheid per OV is?

Overigens zie ik ze ook het liefst ergens in het centrum komen. Lijkt me voor de medewerkers ook een stuk aantrekkelijker dan een behoorlijk desolaat industrieterrein.

Art Deco Style
October 28th, 2009, 11:57 AM
^^En daar hebben ze ook al hun kantoor aan het coolsingel plein. Of zouden ze dan uit die toren gaan?
Edit: Trouwens, zou de shell niet aan de boompjes kunnen gaan zitten aangezien ze daar nog twee torens wouden gaan ontwikkelen?

Oh?!
October 28th, 2009, 12:18 PM
^^ Ik neem aan dat je de hoogbouw aan het Hofplein bedoelt, maar daar zitten ze bij mijn weten al een aantal jaren niet meer.

Het lijkt me dat die geplande torens aan de Boompjes niet op korte termijn gebouwd kunnen worden. Volgens mij moeten die eerst nog door een heel vergunningentraject incl. welstand.

Golda
October 28th, 2009, 01:08 PM
torens bij Marconiplein op termijn?

Eric Offereins
October 28th, 2009, 01:32 PM
^^ Zou ook nog kunnen, die komen straks vrij. Betwijfel of de locatie ze aanspreekt. :)

SkyBridge
October 28th, 2009, 03:14 PM
^^ Ik neem aan dat je de hoogbouw aan het Hofplein bedoelt, maar daar zitten ze bij mijn weten al een aantal jaren niet meer.

Het lijkt me dat die geplande torens aan de Boompjes niet op korte termijn gebouwd kunnen worden. Volgens mij moeten die eerst nog door een heel vergunningentraject incl. welstand.

Welstand is het grootste probleem niet, kost ook weinig tijd. Inspraakprocedures zijn natuurlijk gewoon lang.

Europointtorens komen ook pas in 2013 vrij.

hoogbouwe
October 28th, 2009, 04:21 PM
Bouw replica 'De Delft' krijgt nieuwe impuls
28 oktober 2009

De bouw van de replica van het historische schip 'De Delft' krijgt een nieuwe injectie. Via een leerbedrijf van de Roteb gaan jongeren van 17 jaar en ouder aan de slag.

Iedere dag kunnen tussen de 30 en 40 leerlingen werkervaring opdoen die van pas kan komen bij een baan in de hout-en metaalsector. Het gaat in eerste instantie om een pilot van een jaar.

Acht jaar geleden is met de bouw van de replica van het historische begonnen. Sinsdien liep het project in de Rotterdamse Schiehaven veel vertragingen op door allerlei tegenslagen. Er zal nog jaren gebouwd moeten worden voordat het schip echt af is.

www.rijnmond.nl

Oh?!
October 28th, 2009, 05:10 PM
^^ zal ongetwijfeld met de komst van de wet WIJ te maken hebben. A.g.v. deze wetgeving moet de gemeente jongeren tot 27 jaar (die sinds kort geen recht op bijstand meer hebben) een passend werk-, een leer- of een werkleeraanbod doen.

Art Deco Style
October 28th, 2009, 05:47 PM

Inderdaad, het Hofplein bedoel ik inplaats van coolsingelplein, domme van mij. Ik dacht altijd dat Shell nog steeds in die toren zat, wie zit(ten) er nu in dan eigenlijk?
Het zou wel heel mooi zijn als Shell toch nieuwbouw in de binnenstad van Rotterdam gaan plegen! Laten we maar hard gaan duimen!

Oh?!
October 28th, 2009, 06:06 PM
^^ bij mijn weten zitten er nu verschillende bedrijven in, waaronder het hoofdkantoor van Mittal Steel (in werkelijkheid een klein kantoortje dat vanwege belastingtechnische redenen in Nederland is gevestigd, het grote kantoor zit in Londen). Het kan ook zijn dat ze na de fusie met Arcelor uit Rotterdam zijn vertrokken :dunno:

Sol
October 28th, 2009, 06:55 PM
^^
Ja, die zijn vertrokken naar Luxemburg.

Capzilla
October 28th, 2009, 06:56 PM
Trustkantoortjes leveren inderdaad weinig op voor een stad behalve geld, wat ook belangrijk is natuurlijk. Maar het is eerder verdunning dan verdichting vanuit stedenbouwkundig oogput.

hoogbouwe
October 28th, 2009, 06:58 PM
Directeur Kunsthal hoopt op behoud collectie Scheringa
28 oktober 2009

Directeur Emily Ansenk van de Rotterdamse Kunsthal wil dat de kunstcollectie van het Museum voor Realisme behouden blijft. Ansenk was voorheen ruim 12 jaar directeur van het museum in Spanbroek.

Na het faillissement van de bank van Dirk Scheringa heeft ABN-AMRO bank de collectie uit het museum gehaald. Ansenk is nu bang dat de collectie uiteen zal vallen. Maar zover hoeft het volgens haar niet te komen. Ze wil dat ABN AMRO de tijd geeft aan het bedrijfsleven en de overheid, zodat er geld beschikbaar kan komen. De kans is aanwezig dat ABN-AMRO de kunstwerken anders gaat veilen.

Dinsdag deed Scheringa een oproep in de Volkskrant om de collectie bij elkaar te houden. Hij noemt de huidige verzameling kunstwerken uniek voor Nederland. In het museum in Spanbroek hangen stukken van onder andere Carel Willink, Alex Katz en Lucian Freud.

www.rijnmond.nl

bthj
October 28th, 2009, 07:02 PM
Trustkantoortjes leveren inderdaad weinig op voor een stad behalve geld, wat ook belangrijk is natuurlijk. Maar het is eerder verdunning dan verdichting vanuit stedenbouwkundig oogput.

Die trustkantoortjes zitten hier dan ook juist omdat ze zo weinig hoeven op te leveren.

JWvW
October 28th, 2009, 07:24 PM
Arcerlor Mittal was geen trustkantoor hoor. Er zaten een paar grote jongens met een behoorlijke staf. De dochter van Mittal zat bijv deels in Londen en deels in Rotterdam. Sales zat met name in Londen terwijl operationeel, HR en logistiek voor een groot deel in Rdam zat. Dat is inderdaad naar Lux en Londen verhuisd (dus niet alleen Lux). Ik weet niet of alles inmiddels is verhuisd er zouden misschien nog wat afdelingen blijven ivm de grote doorvoer van Arcelor producten via de haven.

Niyyu
October 28th, 2009, 08:23 PM
Aboutaleb belooft Antilianen werk in ruil voor wapens, moet niet gekker worden...

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5177665/___Werk_in_ruil_voor_wapens___.html?p=6,1

Skyscrapercitizen
October 28th, 2009, 10:37 PM
^^

Is anders een goed initiatief, je kunt alleen niet van de telegraaf verwachten dat ze het op de juiste manier weergeven. Het is natuurlijk veel leuker om het aan te grijpen om een Marokkaanse burgemeester zwart te maken, dat wil de lezer ook graag lezen.

Bij jou gaat het er, zoals we mochten verwachten, blijkbaar ook in als zoete koek. Misschien eens wat kritischer worden op je bronnen...

Niyyu
October 28th, 2009, 11:25 PM
Waarom zou je in godsnaam een wapen teruggeven als je een proces verbaal krijgt. Als je van een wapen afwil, dan gooi je het ver in de Rijnhaven bijvoorbeeld. Hoe naif ben je als burgermeester om dit te geloven? En dit gaat vooral niet werken bij allochtonen die sowiezo niks hebben met de politie / overheid. In mijn ogen maakt hij zich volkomen belachelijk door dit optreden en had die voor de verandering eens wat daadkrachtiger, zoals in Marokko wel gebeurd, mogen optreden.

Skyscrapercitizen
October 28th, 2009, 11:27 PM
Een aantal jaar geleden was er een vergelijkbare actie en die was een groot succes. Je kont toen je illegale wapens inleveren zonder straf ervoor te krijgen en dat gebeurde massaal.

Niyyu
October 28th, 2009, 11:40 PM
Ja en nu is het met straf en daarom niet vergelijkbaar.

bthj
October 28th, 2009, 11:48 PM
een dergelijk initiatief bestaat uit het stellen van hoop tegenover wanhoop en initiatief tegenover reactie. naief? misschien. maar niet dom, zoals jouw racistische prietpraat.

Art Deco Style
October 28th, 2009, 11:57 PM
^^ bij mijn weten zitten er nu verschillende bedrijven in, waaronder het hoofdkantoor van Mittal Steel (in werkelijkheid een klein kantoortje dat vanwege belastingtechnische redenen in Nederland is gevestigd, het grote kantoor zit in Londen). Het kan ook zijn dat ze na de fusie met Arcelor uit Rotterdam zijn vertrokken :dunno:

Oke, interessant. Erg bedankt! Ik weet niet wat ik van die trustvestigingen moet denken en of het nou eigenlijk wel zo goed is voor de stad. Ik zag toevallig laatst nog een documentaire over deze praktijken, erg interessant.

Sol
October 29th, 2009, 12:12 AM
Trustkantoortjes leveren inderdaad weinig op voor een stad behalve geld, wat ook belangrijk is natuurlijk. Maar het is eerder verdunning dan verdichting vanuit stedenbouwkundig oogput.Een trustkantoor levert veel werk op voor advocaten, fiscalisten, notarissen en uiteraard accountants en boekhouders. Nauta Dutilh heeft er als advocaten- en notariskantoor zelfs een aparte dochter voor opgericht.

's Werelds grootste trustkantoor heeft trouwens wortels in Rotterdam: Intertrust (http://www.intertrustgroup.com/). Voorheen beter bekend als Mees Pierson Intertrust. Dat was de goede oude tijd dat Rotterdam nog wat voorstelde op financieel gebied.

Mittal Rotterdam was geen trustkantoor.

Art Deco Style
October 29th, 2009, 12:31 AM
Randstad heeft nog 125 torens te gaan

28-10-2009 07:10 | Binnenland | Belzen, Thomas van |
DEN HAAG - In de Randstad kunnen tot 2040 nog maximaal 125 woontorens van 70 meter en hoger worden gebouwd. Tot die conclusie komt onderzoeksbureau Buck Consultants International (BCI).

In opdracht van VROM en de Stichting Hoogbouw bracht het bureau in kaart hoe hoogbouw een rol kan betekenen in het verdichtingsvraagstuk van de Randstad. Tot 2040 moet het kabinet daar namelijk 200.000 woningen kwijt. Door gebrek aan ruimte moet ook de lucht in worden gebouwd.

Bron: cobouw.nl

bthj
October 29th, 2009, 12:35 AM
Mittal Rotterdam was geen trustkantoor.

klopt, maat de winst via nederland laten lopen was wel de hoofddoelstelling van hun aanwezigheid. Er zaten hier geen dmu's.

Oh?!
October 29th, 2009, 02:01 PM
Hoop niet dat dit negatief uitpakt voor de plannen van Shell om in RTD een nieuw kantoor te betrekken:

'Circa 800 banen weg bij Shell in Nederland'
Uitgegeven: 29 oktober 2009 12:40
Laatst gewijzigd: 29 oktober 2009 12:49

AMSTERDAM - Olieconcern Shell ontslaat circa achthonderd medewerkers in Nederland. Dat heeft een ingewijde donderdag gezegd tegen het ANP.

Shell kondigde donderdagochtend aan vijfduizend banen te schrappen als onderdeel van maatregelen die het bedrijf eenvoudiger en efficiënter moeten maken.

Shell heeft in Nederland circa 11.600 man in dienst, wereldwijd zijn dat er 102.000. Volgens de bron valt de meerderheid van de aangekondigde ontslagen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Het hoofdkantoor van het concern staat in Den Haag. Ook zijn er in Nederland een aantal hoofdkantoren van divisies gevestigd.

Onduidelijkheid
Bij vakbonden bestaat vooralsnog grote onduidelijkheid over de Nederlandse situatie. Shell wilde donderdagochtend geen uitsplitsing geven van de beoogde banenreductie naar landen of divisies.

FNV-bestuurder Egbert Schellenberg is er verbaasd over dat Shell überhaupt een getal bekendgemaakt heeft.

''Kennelijk is het getal gedistilleerd uit de berg adviesaanvragen. Naar buiten toe heeft Shell geen specifieke getallen genoemd. Dat zal tussen nu en kerst gebeuren. Het voornemen is de reorganisatie nog dit jaar af te ronden.''

Teleurgesteld
Ook Dennis Kohen, bestuurder bij vakbond De Unie en adviseur bij de Vereniging van Hoger en Middelbaar Shell Personeel (VHP) had geen concreet getal voorhanden. Hij is vooral teleurgesteld over de manier waarop Shell de reorganisatie aanpakt en dan vooral dat het bedrijf werknemers laat solliciteren op hun eigen baan.

''Dat kan anders'', aldus Kohen, die de ingrepen bedrijfskundig wel begrijpt. ''Shell moet zichzelf overeind houden tegenover Exxon Mobil en BP.''

bron (http://www.nu.nl/economie/2111850/circa-800-banen-weg-bij-shell-in-nederland.html)

jb_nl
October 29th, 2009, 02:15 PM
Egbert, dat is dus mijn oom :P hoorde btw ook dat de nieuwe shell topman heel afstandelijk lijkt te zijn en niet goed valt, ook omdat het geen NLer of brit is en hij alles delegeerd, hij onderhandelt dus niet direct met de vakbonden etc. Ook niet bij grote zaken

interessant berichtje:

Van der Laan 'onbehaaglijk' bij kopen huis Turkije
Van der Laan vindt het scheef als mensen sparen om een huis in Turkije of Marokko te kopen, terwijl hier in ze wordt geïnvesteerd. Dat zei hij woensdag.

(Novum) - Minister voor Wonen, Wijken en Integratie Eberhard van der Laan (PvdA) krijgt er een 'onbehaaglijk gevoel' van als mensen sparen om een huis in Turkije of Marokko te kopen, terwijl in Nederland geld in hun leefomgeving wordt geïnvesteerd. Dat zei hij woensdag in de Tweede Kamer, meldt een woordvoerder van zijn ministerie.

In het kader van de solidariteit vindt hij dat als veel geld en tijd wordt geïnvesteerd in alle Nederlanders op bijvoorbeeld het gebied van wonen en de leefomgeving, diezelfde mensen ook daarin moeten investeren in Nederland. De minister kan er niets aan doen dat sommige mensen sparen om een huis te kopen in Turkije of Marokko, maar Van der Laan vindt het wel scheef, zegt de woordvoerder.

Ik heb geen fout gevoel bij een vakantiehuisje hoor, ik zou er graag ook 1 hebben in de libanese bergen of aan de kust. Maar waar hij wel gelijk in heeft is dat het natuurlijk zonde is dat sommige mensen in sommige wijken niet in hun eigen huis investeren.

Capzilla
October 29th, 2009, 02:36 PM
In de Randstad kunnen tot 2040 nog maximaal 125 woontorens van 70 meter en hoger worden gebouwd. Tot die conclusie komt onderzoeksbureau Buck Consultants International (BCI).

Maar vier zeventigplussers per jaar in heel de Randstad? Ok, het gaat alleen om woontorens, maar dat gelooft toch niemand?

Ah, het artikel van een dag eerder (http://www.cobouw.nl/nieuws/2009/10/28/In-Randstad-ruimte-voor-125-torens.html) heeft meer informatie:

Hoeveel mensen daadwerkelijk in een appartement los van de grond willen wonen is echter onduidelijk. Ook BCI houdt nog een slag om de arm met een cijfer dat schommelt tussen de 12.000 en 25.000 appartementen. Uitgedrukt in woontorens komt dat neer op een aantal van 60 tot 125.

Toch wel handig om de beredenering ook te lezen, want dat geloof ik dan wel weer best, mijn collega's willen ook allemaal een tuintje. (Aardige lui maar wel burgerlijke gesettlede grijze muizen met kinderen of kinderwens.)

Ook interessant:

Het aantal locaties in de Randstad dat zich voor hoogbouw leent is volgens BCI beperkt. Makkelijke en goedkope binnenstedelijke locaties zijn veelal ontwikkeld, wat rest zijn complexe dure locaties. BCI ziet ook nog andere bedreigingen. Eén daarvan is dat hoogbouw vaak relatief goedkoop wordt uitgevoerd.

JWvW
October 29th, 2009, 02:37 PM
@ Oh?!: Kan me in ieder geval moeilijk voorstellen dat er tijdens de grootschalige bezuiniging en reorganisatie men besluit een duur nieuw kantoor te betrekken. Aan de andere kant kan het natuurlijk ook weer kostensynergien opleveren. Het blijft dus afwachten.

Sol
October 29th, 2009, 07:15 PM
Egbert, dat is dus mijn oom :P hoorde btw ook dat de nieuwe shell topman heel afstandelijk lijkt te zijn en niet goed valt, ook omdat het geen NLer of brit is en hij alles delegeerd, hij onderhandelt dus niet direct met de vakbonden etc. Ook niet bij grote zaken

interessant berichtje:

Ik heb geen fout gevoel bij een vakantiehuisje hoor, ik zou er graag ook 1 hebben in de libanese bergen of aan de kust. Maar waar hij wel gelijk in heeft is dat het natuurlijk zonde is dat sommige mensen in sommige wijken niet in hun eigen huis investeren.
Van der Laan mag opzouten!
Die mensen willen een mooi, vrijstaand huis in Turkije voor de vakanties en kunnen dat betalen als ze in Nederland niet te veel uitgeven. Dat is het goed recht van die mensen.
Over de wat rijkere Nederlanders die huizen kopen op Bonaire of aan de Cote d'Azur heb ik Van der Laan ook nog nooit horen klagen.
Waarom nu dan wel? Ik krijg zelf een onbehaaglijk gevoel van deze bemoeizucht van de Nederlandse overheid.

Wat huizen betreft kan Van der Laan beter de hand in eigen boezem steken en de privatisering van de corporaties terugdraaien.

Marin
October 29th, 2009, 07:44 PM
Bron: Cobouw (www.cobouw.nl)

Kabinet steekt 31 miljoen in herontwikkeling Rotterdamse stadshavens

29-10-2009 13:35 | Binnenland | ANP |

ROTTERDAM - Minister Cramer (Ruimte en Milieu) liet bij de opening van de RDM Campus weten dat het kabinet 31 miljoen euro in de herontwikkeling van de Rotterdamse stadshavens gaat investeren.

De RDM campus maakt deel uit van de stadshavens. In de stadshavens vindt de grootste en meest duurzame binnenstedelijke herstructurering van Nederland plaats. In totaal krijgt 1600 hectare havengebied een nieuwe bestemming. Tot 2040 worden er 13.000 klimaatbestendige huizen gebouwd, waarvan 1200 op het water. De keuze van de woningen op die plek voorkomt volgens Cramer dat er driftig in het kwetsbare Groene Hart moet worden gebouwd.

Capzilla
October 29th, 2009, 08:26 PM
Voor 31 miljoen zet je tegenwoordig niet veel meer neer dan anderhalve lantaarnpaal ben ik bang. :(

Unknownsoldier
October 29th, 2009, 08:28 PM
Wat huizen betreft kan Van der Laan beter de hand in eigen boezem steken en de privatisering van de corporaties terugdraaien.

En de telefoonmaatschappijen, de energiebedrijven, het streekvervoer (Qbuzz :ohno:) en de spoorwegen (al lijkt de NS van haar fouten te leren)...

Topaas
October 29th, 2009, 08:34 PM
Na veel ophef en emotie is dan toch het beeld van een bommenwerper geplaatst voor de deur van het Oorlogsverzetsmuseum.

28-10:

1.
http://farm4.static.flickr.com/3479/4055564205_b4115d5eb0_o.jpg (http://www.flickr.com/photos/topaas/4055564205/)

2.
http://farm3.static.flickr.com/2554/4055564323_3884d49c9e_o.jpg (http://www.flickr.com/photos/topaas/4055564323/)

xlchris
October 29th, 2009, 09:11 PM
Wat een prachtige entree....:|

SkyBridge
October 29th, 2009, 09:16 PM
Voor 31 miljoen zet je tegenwoordig niet veel meer neer dan anderhalve lantaarnpaal ben ik bang. :(

Dit is ONTWIKKELINGSFINANCIERING! Daarvan gaat dus geen cent in de bouw van wat dan ook, zelfs geen lantaarnpaal. De research voor dit grootste project van Nederland kost zoveel geld, dat had de gemeente nooit zelf kunnen betalen. Overigens was er 62 miljoen aangevraagd, hierdoor sneuvelen 5 van de 10 pilotprojecten. 'Rondje Rijnhaven' en 'Marconi Freezone' zijn twee van de 5 die wel als eerste aan bod komen.

jb_nl
October 29th, 2009, 09:33 PM
Van der Laan mag opzouten!
Die mensen willen een mooi, vrijstaand huis in Turkije voor de vakanties en kunnen dat betalen als ze in Nederland niet te veel uitgeven. Dat is het goed recht van die mensen.
Over de wat rijkere Nederlanders die huizen kopen op Bonaire of aan de Cote d'Azur heb ik Van der Laan ook nog nooit horen klagen.
Waarom nu dan wel? Ik krijg zelf een onbehaaglijk gevoel van deze bemoeizucht van de Nederlandse overheid.

Jep, ik snap het ook niet zoals ik al aangaf, + daarbij komt dat een huisje daar flink wat goedkoper is, zeker als je het zelf en met de familie bouwt, steeds stukje meer, of je had het er al, dan dat je hier dingen gaat bouwen etc.

hoogbouwe
October 29th, 2009, 10:20 PM
Fietstour langs alle Rotterdamse rampprojecten
29 oktober 2009

Een bijzondere fietstocht zondag in Rotterdam, de Planning Disasters Tour. Of op z'n Rotterdams gezegd: twee uur fietsen langs twaalf projecten die mislukt zijn, dreigen te mislukken of door mislukking tot stand zijn gekomen.

De deelnemers worden bijgepraat over projecten als de Moskee op Zuid, de ss Rotterdam en de Blunderput in het Museumpark.

Verslaggever Jos de Jager sprong bij de gids van Disasters tour achterop de fiets en kreeg alvast een voorproefje van de ene mislukking na de ander.

De disaster tour start zondag 1 november om twee uur in de middag voor bioscoop Cinerama aan de Westblaak en kost vijftien euro. Voor fietsen wordt gezorgd.

www.rijnmond.nl

Eric Offereins
October 29th, 2009, 10:29 PM

interessant berichtje:

En dan heb je het nog niet eens over degenen die al dan niet terecht huursubsidie ontvangen, zodat eigenlijk de belastingbetaler die vakantiehuisjes betaalt. :bash:

Sol
October 29th, 2009, 11:09 PM
^^
Hoe terecht is het dat iemand die 2 ton verdient hypotheekrenteaftrek geniet? Nou? Wie betaalt dat?

Er zijn Nederlandse ministers, collega's van Van der Laan, die per jaar 60.000 euro aan hypotheekrente in aftrek brengen. En dan gaan we lopen zeuren dat mensen 1000 euro huursubsidie per jaar ontvangen?

Oh?!
October 30th, 2009, 08:50 AM
^^ Hoor ik je nu zeggen dat de grote dief de kleine vrij pleit? Volgens mij is het geen kwestie van of of, maar van en en.

bthj
October 30th, 2009, 12:05 PM
^^
Hoe terecht is het dat iemand die 2 ton verdient hypotheekrenteaftrek geniet? Nou? Wie betaalt dat?

Het antwoord daarop is eenvoudig: niemand.

Sol
October 30th, 2009, 12:29 PM
^^
De gelden die worden misgelopen door de hypotheekrente worden door fiscalisten, waaronder die van het Ministerie, als kosten gezien. Bekijk een willekeurig Belastingplan er maar eens op na.
De kosten van de hypotheekrente worden dan ook door "de belastingbetaler" opgebracht. Daar is elke fiscaal jurist en elke fiscaal econoom het mee eens.

bthj
October 30th, 2009, 12:57 PM
dat blijft een kwestie van perspectief. feitelijk is het belasting die niet betaald wordt. maar goed, ook na aftrek blijf ik nog steeds één van "de belastingbetalers".

overigens heb je zonder meer een punt, er valt veel op de hypotheekrenteaftrek aan te merken. maar als ze deze nu zouden afschaffen terwijl de aow-grens ook net is opgetrokken naar 67, gaat het er wel heel erg op lijken dat de generatie 25-45 de rekening voor het hele dure feestje van de de baby-boomers mag oppakken.

en laat ik nou in de zomer van 2007 een huis hebben gekocht in amsterdam. dat soort dingen doe je als je liefje zwanger is en je woont op 2-hoog met een steile trap. ik trek dus nog graag even af.

Art Deco Style
October 30th, 2009, 01:23 PM
^^Moet dan nu ze zwanger is?;)

bthj
October 30th, 2009, 01:52 PM
daar kom je wel achter.

jb_nl
October 30th, 2009, 02:02 PM
Van mij mag er best ook wat aan de hypotheekrenteaftrek gedaan worden. Het lijkt me nogal logisch dat iemand met een losstaande villa etc. minder noodzaak heeft bij deze regeling dan een gemiddelde huizenbezitter.

bthj
October 30th, 2009, 02:07 PM
Van mij mag er best ook wat aan de hypotheekrenteaftrek gedaan worden. Het lijkt me nogal logisch dat iemand met een losstaande villa etc. minder noodzaak heeft bij deze regeling dan een gemiddelde huizenbezitter.

dat kun je zo niet zeggen, dat hangt af van de vraag hoe jij die villa heeft gefinancierd. wel kun je je afvragen of het (minder) wenselijk is om de aanschaf van villa's middels hypotheekrenteaftrek te subsidieeren. maar ja we kennen ook nog altijd een schijvenstelsel, iemand die meer verdient betaalt ook naar verhouding meer. dus pro rata heeft jan modaal een ruimere aftrek.

hoogbouwe
October 30th, 2009, 10:37 PM
Aboutaleb: nieuwjaarsfeest bij Erasmusbrug kan doorgaan
30 oktober 2009

Burgemeester Aboutaleb van Rotterdam vindt dat het nieuwsjaarsfeest bij de Erasmusbrug kan doorgaan. Maar het feest moet volgens hem wel voldoen aan allerlei voorwaarden.

Er zullen strenge veiligheidsmaatregelen gelden en wie naar binnen wil moet een entreebewijs op naam hebben. Bovendien wil de burgemeester het schenken van alcohol aan banden leggen.
Na de rellen in Hoek van Holland, eind augustus, was het even de vraag of er dit jaar wel een groot Nieuwjaarsfeest zou komen in Rotterdam.

Ook dit jaar maken bekende artiesten hun opwachting op een drijvend podium en wordt de avond afgesloten met een grote vuurwerkshow. Op het festivalterrein onder aan de Eramusbrug is plek voor maximaal 20.000 bezoekers.

www.rijnmond.nl

xlchris
October 31st, 2009, 07:00 PM
^Mooi! Kan ik dat weer op tv gaan kijken, alhoewel. De presentatie was wel vervelend afgelopen jaar, met het niet laten zien van de artiesten ofzo maar gewoon lullen...

Capzilla
October 31st, 2009, 07:34 PM
Mooi, is het misschien net als vorig jaar gewoon leuk in de pub en niet zo overdreven druk. :)

Nexxd
November 2nd, 2009, 12:58 PM
Wetenswaardigheidje:

Langste heipaal bij Portland in Rhoon

Bij de nieuwbouwwijk Portland bij Rhoon gaat deze week de langste heipaal van Nederland de grond in. De paal is 39 meter lang en gaat woensdag de grond in voor een geluidsscherm tussen Rhoon en de A15.

Het is de langste voorgefabriceerde betonpaal van Nederland. Hij moet zo lang zijn omdat de draagkracht van de grond onder het nieuwe geluidscherm niet zo groot is.

Omdat de heipaal lang is, is ook een hele hoge heistelling nodig. Die is 50 meter hoog.

Het geluidsscherm tussen de A15 en de wijk Portland wordt 13 meter hoog en bijna twee kilometer lang. Het scherm moet in mei 2010 klaar zijn.

Bron: RTV Rijnmond (http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fnovember%2FLangste%20heipaal%20bij%20Portland%20in%20Rhoon)

Wuppeltje
November 2nd, 2009, 01:55 PM
^^

Hmm, nooit in Amsterdam een langere voorgefabriceerde heipaal gebruikt? Dat zou mij enigsinds verbazen. Sinds 1968 (oplevering toren van De Nederlandse Bank) wordt er in Amsterdam steeds vaker op de 3de zandlaag geheid. Of heeft dit er mee te maken dat de 3de zandlaag op veel plekken in Amsterdam weer te diep is daarvoor? De 3de zandlaag waarop de Nederlandse Bank bijvoorbeeld staat begint op 55 meter onder het maaiveld. Rembrandttoren 58 meter. IJdock waar men aan het heien is daar had ik gelezen dat de palen 45 meter zijn.

SkyBridge
November 2nd, 2009, 02:12 PM
Kan zijn dat bij zulke dieptes twee palen worden gebruikt met een verbindingsstuk, maar ik kan het mis hebben. Coopvaert in Rotterdam was ook vrij diep.

JWvW
November 2nd, 2009, 05:18 PM
Conferentie: Rotterdam Global Urban Summit

23.10.2009
Gebiedsontwikkeling vanuit verschillende disciplines aanpakken is niet nieuw. Toch zijn er nog maar weinig voorbeelden van een succesvolle integrale, duurzame én toekomstbestendige aanpak. Die voorbeelden hoort u op het het 'Rotterdam Global Urban Summit'.

Rotterdam organiseert deze conferentie op 3 en 4 december, in samenwerking met het Rotterdam Climate Initiative. Een groot aantal internationaal gerenommeerde sprekers geeft hun visie op het onderwerp hoogwaardige duurzame stadsontwikkeling en gaat in dialoog met de aanwezigen.

Duurzame gebiedsontwikkeling
De conferentie is bijzonder dankzij de integrale invalshoek. Met een internationaal gezelschap van denkers en doeners komt u tot een nieuwe standaard van duurzame gebiedsontwikkeling. Ervaringen die Rotterdam in de vele ontwikkelingsvraagstukken in de stad meteen kan toepassen. En waar andere steden en partijen evenzeer profijt van hebben.

http://www.vng.nl/eCache/DEF/91/312.html

http://www.urbansummit.rotterdam.nl/en/index.php

EPA001
November 2nd, 2009, 07:31 PM
^^ Interessant nieuwtje. :)

Skyscrapercitizen
November 2nd, 2009, 07:31 PM
Kan zijn dat bij zulke dieptes twee palen worden gebruikt met een verbindingsstuk, maar ik kan het mis hebben. Coopvaert in Rotterdam was ook vrij diep.

Bij Coopvaert gingen ze tot 60 meter diep, maar dat waren geen geprefabriceerde palen maar in het werk gestortte palen als ik het me goed herinner. Die tellen dus in dit geval niet mee. :)

Eric Offereins
November 2nd, 2009, 08:21 PM
Leuke verrassing:

Rotterdam is culinaire hoofdstad
Datum: 02-11-2009 Door: Irene de Vette Categorie: Restaurants

In Rotterdam gebeurt het, zeiden de SpecialBite spotters tegen elkaar toen ze in september bijeen waren op de redactie. Niet alleen door François Geurds, de nieuwkomer met zijn oh zo knap uitgevoerde geur- en smaakspektakelrestaurant Ivy. Ook Fred, van Fred Mustert en andere toprestaurants dragen bij aan het culinaire wonder in de havenstad. Daarom roept SpecialBite Rotterdam uit tot culinaire hoofdstad. De presentatie van de Jaargids 2010 vindt vanavond plaats in het onlangs verbouwde Wereldmuseum (zie foto).

SpecialBite houdt natuurlijk net zo goed van Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Maastricht, maar we hebben een paar goede redenen om Rotterdam dit jaar uit te roepen tot culihoofdstad.
1. Mentaliteit: niet lullen maar poetsen
‘Rotterdam is de enige stad in Nederland die de dynamiek heeft van een wereldstad. Als ik hier een rondje fiets kom ik het ene na het andere toprestaurant tegen. En het bevalt me ook dat dit een echte werkstad is: “Minder lullen, meer doen” is het motto’, zegt Geurds in een interview in de 2010 editie van SpecialBite. Klassiekers zoals Lux of het Aziatische Asian Glories, maar ook instituten als Hotel New York doen het al jaren goed. Waarom? Hard werken, op je tenen blijven lopen. Vanuit die basis van solide restaurants is er ruimte voor ondernemers die bijzondere dingen willen doen. Ze openen een restaurant op een onverwachte locatie, zoals een zeecontainer, of kiezen voor een concept waarbij alle wereldkeuken onnavolgbaar in de mix gaan.

2. Divers en trouw publiek
Rotterdammers staan open voor iets nieuws. Ze vallen niet voor tot in de details uitgevoerde formules, maar voor persoonlijkheid. Zien en gezien worden zegt ze niet veel, ze zijn kritisch op het eten. Eerlijk eten voor eerlijk geld. En in principe krijgt een restaurant maar één kans. Heb je het hart van de Rotterdammer eenmaal veroverd, dan raak je ze niet meer kwijt.
De Rotterdamse cliëntèle blijft onveranderd een mix van jong & oud en alles door elkaar. Bij Huson, bijvoorbeeld, vind je havenbaronnen en hippe creatievelingen zij aan zij. Tegelijkertijd kan je in Rotterdam ook heel specifiek worden: er zijn restaurants die tailoren zoals Boudoir: een tikje fout, met daardoor een heel eigen publiek.

3. Location, location, location
Rotterdam is geen mooie stad zeggen veel mensen, maar als je er oog voor hebt is er heel veel moois te vinden. Ja, je waait uit je jas tussen die hoge gebouwen, maar het uitzicht op de Maas met bruggen, containerschepen en silo’s heeft een rauwe schoonheid die je nergens anders treft.
De loop naar het restaurant moeten ondernemers zelf op gang brengen, want een echt centrum ontbreekt. “Je kan niet leunen op je buurman. Die is er namelijk niet. In Rotterdam moet je er echt voor bikkelen om die gast te laten komen”, zegt een restaurateur. En dat doen ze, met lef: neem Kwiezien in Katendrecht, een prima restaurant in een achterstandswijk. Koken met ballen noemen we dat bij SpecialBite. Of Obba, een koningstent van containers pal aan de Maas.

Burgemeester Ahmed Aboutaleb
Burgemeester Ahmed Aboutaleb is niet verbaasd over het uiroepen van Rotterdam totoculinaire stad van Nederland: “Rotterdam is terecht culinaire hoofdstad van Nederland. De stad kent een rijke culinaire traditie met Schmidt Zeevis en de Rotterdamse kok Herman Den Blijker. Ook restaurants als Parkheuvel hebben de stad op de culinaire kaart gezet. Rotterdam heeft een bijzonder goede smaak.”

bron (http://www.specialbite.com/blog/rotterdam-culinaire-hoofdstad)

Niyyu
November 2nd, 2009, 08:52 PM
erg leuk artikel!

EPA001
November 2nd, 2009, 09:30 PM
^^ Inderdaad, een leuke verrassing. En een erkenning voor het feit dat het met de gastronomie de laatste jaren gemiddeld echt veel beter gaat in Rotterdam. :)

Rotterdam A
November 2nd, 2009, 09:47 PM
Niet tegen Zef Hemel zeggen. Die vindt ons dom en gesloten. Amsterdam kan natuurlijk alleen maar culinaire hoofdstad zijn.

Ik ben benieuwd wat forumlid Wuppeltje hiervan vindt.

EPA001
November 2nd, 2009, 09:58 PM
^^ Ach, Wuppeltje heeft voor zover ik weet meestal een goede en genuanceerde blik op de zaken. Dat zal hier niet anders zijn dus zal hij er niet van wakker liggen. ;)

bthj
November 2nd, 2009, 10:05 PM
Niet tegen Zef Hemel zeggen. Die vindt ons dom en gesloten. Amsterdam kan natuurlijk alleen maar culinaire hoofdstad zijn.

Ik ben benieuwd wat forumlid Wuppeltje hiervan vindt.

wat vind jij er zelf van, ga je graag uit eten?

SkyBridge
November 2nd, 2009, 10:09 PM
Haha Rotterdam A, je keldert nu wel weer onder nul.

Rotterdam is één jaartje culinaire hoofdstad als gevolg van een opleving na decennia lang een nulaanbod te hebben. Ga maar eens kijken hoeveel toptenten je in Amsterdam hebt, kan Rotterdam toch echt nog een puntje aan zuigen.

JWvW
November 2nd, 2009, 10:35 PM
@ Skybridge: heb jaren in a'dam gewoond en moet eerlijk zeggen dat het niveau echt niet denderend is vergeleken met andere hoofdsteden. Er zijn echt niet heel veel echt goeie restaurants relatief gezien dan; er zit echt heel veel pretentieuze 'overpriced' troep tussen. Het mooie is is dat het in Rdam niet perse veel beter gesteld is, maar men verwacht het in die stad minder en dat maakt het ook bijzonder denk ik.

SkyBridge
November 2nd, 2009, 10:39 PM
Dat is zeker waar, maar de laatste jaren is er ook in Amsterdam nmm een sterke verbetering opgetreden met veel leuke nieuwe tentjes op onverwachte plekken.

bthj
November 2nd, 2009, 10:45 PM
tuurlijk zit er overpriced shit tussen.

Wuppeltje
November 2nd, 2009, 11:42 PM
Aangezien ik graag met enige regelmaat uit eten ga en op culinair gebied heel wat gewend en verwend ben kan ik hier wel een woordje over meepraten. Leuk artikel en ik verbaas mij ook totaal niet.

Rotterdam is voor Nederlandse begrippen een goede restaurantstad in mijn opinie. Amsterdam overigens ook, maar heeft een probleem teveel toeristen in een klein gebied. Veel mensen die sowieso maar 1x naar een bepaald restaurant gaan, onafhankelijk van de kwaliteit. Dit heeft een dubbel negatief effect op Amsterdam: 1. De crappy restaurants zijn vaak de eersten die je tegen komt, 2. De gemiddelde kwaliteit wordt door deze restaurants omlaag gehaald.

Tellen we vanaf de redelijke of goede restaurants dan heeft Amsterdam er meer in absolute getallen dan Rotterdam. Special Bite (geen goede restaurant gids in mijn ogen, maar dat even terzijde, de gids geeft vooral een goed sfeerbeeld neer, maar op etensgebied laat het flinke steken vallen) noemt er in Rotterdam 104 very special of special tegen 153 very special of special in Amsterdam (weet overigens genoeg restaurants in Amsterdam te vinden waar überhaupt nooit is gekeken door Special Bite, kan dat moeilijker voor Rotterdam beoordelen). Kijken we naar het totaal aantal restaurants dan heeft Amsterdam er veel meer (1234 restaurants in Amsterdam en 471 restaurants in Rotterdam volgens bedrijfschap Horeca en Catering in 2009), wat mijn vermoeden bevestigd dat de gemiddelde kwaliteit omlaag wordt gehaald in Amsterdam. Kijken we naar steden van veel hoger gastromomisch gehalte: Brussel en Parijs. In Parijs zijn er meer goede restaurants en wordt gezien als walhalla gezien op culinair gebied, maar in Brussel heb je meer kans om een goede zaak binnen te lopen dan in Parijs. Amsterdam lijkt meer op Parijs, Rotterdam meer op Brussel.

Als toerist die niet teveel moeite wil doen om een lekker restaurantje te vinden dan kan je beter naar Rotterdam gaan. Wil je er enigsinds in verdiepen als toerist of als bewoner dan kan je beter in Amsterdam zitten.

JWvW
November 3rd, 2009, 12:19 AM
@ Wuppeltje: eigenlijk precies wat ik bedoelde ;)

Art Deco Style
November 3rd, 2009, 02:32 AM
Erg leerzame stof Wuppeltje, bedankt!

Jan
November 3rd, 2009, 03:39 AM
Conferentie: Rotterdam Global Urban Summit
Een groot aantal internationaal gerenommeerde sprekers ...
Toe maar (http://www.urbansummit.rotterdam.nl/en/speakers/janklerks.php) ... :cool: Gezien het aantal sprekers moet je wel een enorme nul zijn wil je niet op de sprekerslijst staan en zeven parallel sessies tijdens een congres heb ik nog nooit meegemaakt, maar goed, de reiskosten heb ik er zo in ieder geval weer uit. :D

Voor de groupies, de volgende spreekbeurt staat gepland voor februari in Mumbai (http://www.ctbuh2010-india.com/).

EPA001
November 3rd, 2009, 09:45 AM
^^ Dan kan je persoonlijk weer even de staat van het bouwen in Rotterdam (en omstreken) waarnemen. ;)

Wisma
November 3rd, 2009, 09:54 AM
edit

Art Deco Style
November 3rd, 2009, 12:10 PM
^^Misschien zien ze (cite, Wijnhaevetoren, statandam enz.) er toch beter uit in het eggie dan op de foto;)

Nexxd
November 3rd, 2009, 12:19 PM
^Zet de defibrillator maar vast klaar voor Jan ;)

Skyscrapercitizen
November 3rd, 2009, 09:06 PM
Toe maar (http://www.urbansummit.rotterdam.nl/en/speakers/janklerks.php) ... :cool: Gezien het aantal sprekers moet je wel een enorme nul zijn wil je niet op de sprekerslijst staan en zeven parallel sessies tijdens een congres heb ik nog nooit meegemaakt, maar goed, de reiskosten heb ik er zo in ieder geval weer uit. :D

Voor de groupies, de volgende spreekbeurt staat gepland voor februari in Mumbai (http://www.ctbuh2010-india.com/).

Ik zal me morgen eens opgeven als dat nog kan. :cheers: Mooie gelegenheid voor een hoogbouwborrel ook lijkt me. :)

hoogbouwe
November 3rd, 2009, 09:51 PM
Onderzoek tweede tunnel onder Nieuwe Waterweg

MAASSLUIS - Er wordt een nieuw onderzoek gestart naar de gewenste locatie van een tweede tunnel onder de Nieuwe Waterweg. Dat zijn gemeenten en bedrijfsleven in het westelijk Rijnmondgebied overeengekomen.

Peter Smit en Hans Vervat, portefeuillehouders Verkeer en Vervoer van respectievelijk het Stadsgewest Haaglanden en de Stadsregio Rotterdam, bewaken de voortgang van het onderzoek. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoekt sinds 2008 de mogelijke oplossingen voor de bereikbaarheidsproblemen van de regio's Rotterdam en Haaglanden. Dit gebeurt in samenwerking met de provincie Zuid-Holland, de Stadsregio Rotterdam en het Stadgewest Haaglanden.

Voorkeurslocatie
Over de aanleg van een tweede tunnel naast de Beneluxtunnel wordt al langer gepraat, maar in de regio bestaat geen overeenstemming over de beste plek: ten westen van Maassluis (Oranjetunnel) of ten oosten van de stad (Blankenburgtunnel).

Afgelopen juli hebben verschillende gemeenten in de regio in een bestuurlijk appel aangedrongen op snelle realisering van een tweede oeververbinding. Ook toen werd geen uitspraak gedaan over een voorkeurslocatie. In het nieuwe onderzoek worden behalve het vervoersprobleem, ook aspecten betrokken als natuur, milieu en economie.

Publicatie datum:04-11-2009 00:00
www.cobouw.nl

hoogbouwe
November 3rd, 2009, 10:09 PM
Plasterk opent Rotterdamse Museumnacht
ROTTERDAM (ANP) - Cultuurminister Ronald Plasterk opent de negende editie van de Rotterdamse Museumnacht. Het evenement staat in maart in het teken van XS/XL. Dat heeft de organisatie dinsdag bekendgemaakt.

Circa vijftig musea en galeries openen op 6 maart 's avonds de deuren. Elke deelnemende instelling geeft op een eigen manier invulling aan het thema. Zo verslikt een XXL-snoek zich in een XL-snoekbaars op een reusachtig beeldscherm bij het Natuurhistorisch Museum. Het volledige programma wordt half januari bekend.

De afgelopen editie van het evenement stond in het teken van jongeren. Met 12.000 bezoekers was de Rotterdamse Museumnacht uitverkocht.

03/11/09

AD

Marin
November 5th, 2009, 01:11 AM
Aanvulling op het stuk van Nexxd:

Bron: Cobouw (www.cobouw.nl)

Langste prefab heipalen ooit dragen hoogste geluidsscherm

05-11-2009 00:00 | Techniek | Tissink, Ad |

BARENDRECHT - Het hoogste geluidsscherm in Nederland zet BAM neer op de langste prefab heipaal ooit. De 39 meter lange palen zijn afkomstig uit de fabriek van Lodewikus Beton uit Oosterhout.

De eerste van acht recordpalen is gisteren de grond in geslagen door de burgemeester van Barendrecht. De giganten zijn nodig omdat dichter onder het maaiveld geen voldoende draagkrachtige zandlaag zit. De windlasten op het 13 meter hoge verkeersscherm langs de A15 zijn namelijk enorm. Het scherm wordt geplaatst op poeren die elk afsteunen op twee prefabpalen. Afhankelijk van de windrichting komt worden die op trek of op druk belast. Volgens Robert Jansen van Lodewikus zijn die windkrachten met voorspanning over de hele lengte goed op te vangen. Met gesegmenteerde buispalen had dat wellicht ook gekund maar niet met in de grond gevormde palen.
De uiteindelijke afweging is gemaakt door BAM, dat voor het 1,5 kilometer lange scherm zo'n 380 palen nodig heeft. Dan is een prefabpaal al snel concurrerend. Zo'n 170 meten 37 meter, het oude record van tien jaar terug. Ook dat stond op naam van Lodewikus. De kortste palen die BAM de grond in slaat meten 19 meter.
Volgens Jansen zijn het transport en het inhijsen in de heistelling de meest kritieke fases in het leven van de lange palen. De palen van 39 meter worden op een extra ver uitgeschoven trailer van Oosterhout naar Barendrecht vervoerd. Er past maar één paal op een trailer; om te voorkomen dat de palen breken zijn extra steunpunten aangebracht. Technisch is het volgens Jansen best mogelijk om grotere prefabpalen te maken die langer zijn dan 40 meter. Maar het wordt erg lastig om die op de bouwlocatie te krijgen. Nu zaten er al een paar bochten in het tracé die de combinatie bijna niet kon nemen.

Oh?!
November 5th, 2009, 12:24 PM
Rotterdam lokt investeerders

Rotterdam Investment Agency moet investeerders naar de stad lokken

Rotterdam zet komende jaren vol in op de acquisitie van nieuwe internationale bedrijven en het behouden en uitbreiden van in Rotterdam gevestigde bedrijven. De stad heeft daartoe de Rotterdam Investment Agency gelanceerd, als centrale loketfunctie voor potentiële buitenlandse investeerders. Volgens wethouder Hans Vervat (Economie) past de Rotterdam Investment Agency in de aanpak van Rotterdam om de positie van de stad als aantrekkelijke basis voor internationale bedrijven verder te versterken. “Door de rode loper uit te rollen voor bedrijven en hen optimaal te faciliteren als zij zich oriënteren op een vestiging in het buitenland, kan Rotterdam veel investeerders net dat laatste zetje geven om zich, met alle vestigingsvoordelen die Rotterdam biedt, juist hier te vestigen.”

Internationale bedrijven zorgen voor directe en indirecte werkgelegenheid, versterken de Rotterdamse innovatiekracht en brengen vanuit het buitenland een spin-off op gang, bijvoorbeeld voor bedrijfsruimte en ICT die deze bedrijven lokaal nodig hebben. Het voornaamste doel van de Rotterdam Investment Agency is investeerders naar de stad te lokken. “Door onze unieke ligging als logistiek knooppunt is een Europese markt van zo’n 500 miljoen consumenten te bedienen. Door bundeling van inspanning en middelen binnen de Rotterdam Investment Agency ontwikkelen we als stad meer slagkracht. Bedrijven krijgen informatie en praktisch hulp bij bijvoorbeeld vergunningen en hebben via één loket toegang tot alle bedrijven en dienstverleners die zijn nodig hebben bij hun vestiging, zoals ict-consultants, makelaars, notaris- en advocatenkantoren en belastingadviseurs,” aldus wethouder Hans Vervat.

Vestigingsvoordelen Rotterdam

Rotterdam heeft een aantal belangrijke vestigingsvoordelen. “Naast de goede logistieke ligging van deze regio zijn kantoor- en bedrijfslocaties in Rotterdam relatief goedkoop in vergelijking tot de rest van Nederland en veel andere Europese locaties. Naast toegang tot nieuwe markten en klanten is dit een belangrijke vestigingsvoorwaarde voor bedrijven,” aldus Vervat. Ook op andere voorwaarden scoort Rotterdam goed. Zo heeft de stad een jonge beroepsbevolking, die vaak meertalig is, een aantal hoogwaardige kennisinstituten en naast de haven, een goede infrastructuur, met onder meer een internationaal (zaken)vliegveld, de nabijheid van Schiphol met alle belangrijke internationale aansluitingen en de aansluiting op de HSL. De laatste jaren heeft Rotterdam zich steeds meer ontwikkeld als kenniseconomie. De haven behoort tot de modernste ter wereld en is een kenniseconomie op zich. Daarnaast zet Rotterdam in op zakelijke dienstverlening, waarbinnen de creatieve sector een belangrijke rol speelt, en op de sector medisch en zorg. In die laatste is Rotterdam koploper in Nederland wat betreft arbeidsplaatsen, kennis en innovatiekracht.

Faciliteren bedrijven en expats

Het internationale team van key account managers van de Rotterdam Investment Agency gaat op verschillende manieren te werk om de Rotterdamse vestigingsvoordelen zo goed mogelijk uit te dragen en om te zetten in daadwerkelijke investeringen. De RIA verstrekt informatie over het nationale en regionale vestigingsklimaat, vestigingsmogelijkheden en kantoorhuisvesting, woningen en werkvergunningen, regionaal en internationaal onderwijs, wetgeving en belastingstructuur. Voor investeerders die zich verder willen verdiepen in Rotterdam, worden speciale bezoeken aan de stad georganiseerd. Ook introduceert de Rotterdam Investment Agency hen tot een netwerk van relevante nationale en internationale contacten zoals overheid, zakelijke netwerken, nationale en internationale onderwijsinstellingen, onroerend goed partijen en bedrijven die ervaring hebben met het opzetten van een kantoor of bedrijf in Nederland. De Rotterdam Investment Agency richt zich niet alleen op nieuwe investeerders, maar nadrukkelijk ook op bestaande bedrijven, omdat veel investeringen voortvloeien uit groei van bestaande bedrijven.

Speerpuntsectoren

De activiteiten van de Rotterdam Investment Agency richten zich actief op snel opkomende economieën zoals Brazilië, India en China en Turkije. Maar ook de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland behoren tot de speerpuntlanden, omdat het investeringsvolume vanuit die landen vanouds hoog is. Maar vanzelfsprekend krijgen bedrijven uit alle landen en sectoren die zich willen vestigen in Rotterdam informatie over locatiefactoren die voor vestiging van belang zijn en praktische ondersteuning. De Expat Desk van de Rotterdam Investment Agency geeft informatie en ondersteuning aan kennismigranten uit het buitenland over wonen, werken, studeren en uitgaan in de Rotterdamse regio.

EPA001
November 5th, 2009, 12:34 PM
^^ Dat lijkt mij een uitstekend initiatief waarvan ik hoop dat dit een permanente activiteit blijft. Want er zal altijd een stevige concurrentiestrijd tussen de steden in NL en daarbuiten plaatsvinden als het gaat om het binnenhalen van nieuwe bedrijven. Kijk naar de recent aangekondigde Chinese investeringen die nu voor een flink deel naar Den Haag lijken te gaan. Daar moeten we in Rotterdam minstens zoveel van profiteren. Dit agency kan daar mede aan bijdragen. :)

Art Deco Style
November 5th, 2009, 01:21 PM
Zeer goed initiatief inderdaad! Maar ik zou ook wel eens willen weten wat dit soort initiatieven nou uiteindelijk opleveren, dat krijg je zelden tot nooit te horen eigenlijk. Ik ben erg benieuw of ze straks veel /grote bedrijven hebben weten aan te trekken

bthj
November 5th, 2009, 09:32 PM
Op zich is dit een goed initiatief. Maar als de RIA meer wil zijn dan alleen een loket voor geinteresseerden, dan klinkt dit een beetje als een schot hagel. Met scherp schieten en goed mikken bereikt het vast meer resultaat.

Eric Offereins
November 5th, 2009, 11:18 PM
Dit klinkt zo logisch dat je je afvraagt waarom dat er niet al lang is.
Overigens hoop ik dat ze voor geinteresseerden een goed vangnet hebben om ze door alle procedures heen te helpen. :)

hoogbouwe
November 6th, 2009, 05:07 PM
Minister onderzoekt hoogbouwregels New York
DEN HAAG - Minister Van der Laan (wonen) onderzoekt of Nederlands iets kan leren van de regels die New York aan hoogbouw koppelt.

Een ambtelijke delegatie van VROM vergezeld met een aantal Nederlandse deskundigen uit de brandweer- advies en ontwerpwereld praat deze maand met Amerikaanse lokale deskundigen over de hoogbouwregels. Eerder bracht de minister in dit kader zelf al een bezoek aan de Big Apple. De resultaten van het onderzoek komen uiteindelijk in een rapport dat onder meer input zal zijn voor de wijziging van de huidige Handreiking Hoogbouw van de Stichting Bouwresearch. Mogelijk volgen hieruit nieuwe prestatie-eisen.

Publicatie datum:06-11-2009

www.cobouw.nl

Art Deco Style
November 6th, 2009, 07:06 PM
^^Goed initiatief, hopelijk komt er wat nuttigs uit!

Patrick010
November 8th, 2009, 09:41 AM
Net geopend en gelijk een veel klanten: het Vlaamsch Broodhuys naast de Albert Heijn op de Nieuwe Binnenweg. Toont maar weer eens aan hoeveel behoefte er is aan wat luxere winkels voor de bewoners van de Heemraadssingel en Mathesserlaan.

Er staat overigens de laatste tijd veel winkelruimte leeg op de Nieuwe Binnenweg vanaf pak 'm beet de Claes de Vrieselaan. Weet iemand hier meer van? Lijkt erop alsof de belhuizen hier het veld aan het ruimen zijn.

hoogbouw010
November 8th, 2009, 11:05 AM
Lijkt erop alsof de belhuizen hier het veld aan het ruimen zijn.

Zal te maken hebben met de Leefmilieuverordening belhuizen 2008 (http://www.bds.rotterdam.nl/content.jsp?objectid=185797). De tekst is niet erg duidelijk maar het lijkt erop dat nieuwe belhuizen nergens in Rotterdam zijn toegestaan.

SkyBridge
November 8th, 2009, 11:29 AM
Heeft te maken met het aanvalsplan Nieuwe Binnenweg. Eigenaren moeten verplicht achterstallig onderhoud plegen e.d.
KOW heeft voor de projectbegeleiding een bureau geopend op de Nieuwe Binnenweg, op hun site valt er meer over te lezen.

maartens
November 8th, 2009, 12:33 PM
op hun site valt er meer over te lezen.

http://bouwbureaurotterdam.wordpress.com/

hoogbouw010
November 8th, 2009, 10:52 PM
Is het anderen al opgevallen dat UPC sinds enkele weken op het standaard kabelabonnement in de regio Rotterdam de zender 'BBC World' heeft vervangen door 'Disney Channel'?

BBC World is een goede zender (heb je meer aan dan CNN, die zijn teveel gericht op nieuws uit de VS), terwijl Disney Channel geen leuke tekenfilms uitzendt maar Amerikaanse 'feel good' tienerseries die zich thuis of op school afspelen.

Eric Offereins
November 8th, 2009, 11:14 PM
Nee, was me niet opgevallen maar ik kijk er toch nauwelijks naar.

flocki
November 8th, 2009, 11:33 PM
Is het anderen al opgevallen dat UPC sinds enkele weken op het standaard kabelabonnement in de regio Rotterdam de zender 'BBC World' heeft vervangen door 'Disney Channel'?

echt drama inderdaad. bbc was naast discovery zo'n beetje de enige zender die ik keek. ik zou mijn abonnement het liefst op willen zeggen maar dan moet ik eerst een andere ISP gaan zoeken want zonder tv abo geen internet bij upc :bash:

fijn hoor, 's avonds thuis komen, tv aan zetten om het nieuws te kijken en dan met hannah montana geconfronteerd worden... :nuts:

wanneer komt er nou eindelijk echte concurentie op de kabel markt?!

Skyscrapercitizen
November 8th, 2009, 11:45 PM
Ik heb uitgebreid pakket dus nergens last van. Ik baal wel dat UPC ESPN America uit het uitgebreide pakket heeft gegooid, daardoor heb ik niet naar de World Series Baseball kunnen kijken... :(

flocki
November 9th, 2009, 12:10 AM
^^ mja in het uitgebreide pakket zit ook geen bbc world (wel diverse andere bbc's maar mij gaat het primair om nieuws). en ik zie niet waarom ik die klojos van upc zou belonen.

digitaal is ook zo'n ding. krijg je verplicht zo'n stom kastje naast je tv staan (=lelijk en heb je ineens 2 afstandbedieningen) terwijl mijn tv dat prima zelf zou kunnen. vrienden van mij die in het ziggo gebied zitten hebben daar weer geen last van.

zo, lekker ff upc afzeiken :)

Art Deco Style
November 9th, 2009, 01:20 AM

BBC World is een goede zender (heb je meer aan dan CNN, die zijn teveel gericht op nieuws uit de VS), terwijl Disney Channel geen leuke tekenfilms uitzendt maar Amerikaanse 'feel good' tienerseries die zich thuis of op school afspelen.

Dat is zeker zo (alhoewel ik CNN ook vaak kijk), is het je ook al wel eens opgevallen dat BBC World bijna altijd het nieuws als eerste hebben. Weet je, ik heb het idee dat je altijd nog het beste af bent met gewoon kabel, degelijk en betrouwbaar!

EPA001
November 9th, 2009, 01:40 AM

Ik heb nog wel BBC World News op kanaal 403 bij UPC. Ik heb volgens mij een royaal-pakket van UPC maar weet niet of Rotterdam en Barendrecht apart behandeld worden qua zenderaanbod. ;)

Nexxd
November 9th, 2009, 09:46 AM
Weet je, ik heb het idee dat je altijd nog het beste af bent met gewoon kabel, degelijk en betrouwbaar!Degelijk is het zeker niet, de kwaliteit van kabeltv is vele malen slechter dan digitale. (tenzij je Digitenne hebt, dat is nóg erger!).

Skyscrapercitizen
November 9th, 2009, 12:20 PM
^^

Digitenne is inderdaad een drama, heb het gehad, bleef voortdurend hangen.

Ik heb net als Epa UPC royaal gewoon met BBC world en nog veel meer nieuwszenders, en ook politiek 24 en journaal 24 bijvoorbeeld.

flocki
November 9th, 2009, 01:15 PM
Hm ik zie op de website van upc dat ze inderdaad (weer?) bbc world op de lijst hebben staan. vanavond maar ff de tv channels laten scannen...

Art Deco Style
November 9th, 2009, 02:08 PM
Degelijk is het zeker niet, de kwaliteit van kabeltv is vele malen slechter dan digitale. (tenzij je Digitenne hebt, dat is nóg erger!).

Dat zal wel, maar je weet wel waar je aan toe bent (qua kanalen enz.)

Nexxd
November 9th, 2009, 04:31 PM
^Kabelexploitanten wisselen net zo goed met zenders als digitale aanbieders.

@flocki: geldt dat voor het basic abonnement of voor het royaalpakket?

hoogbouw010
November 9th, 2009, 05:02 PM
^^ Nee, Flocki heeft het waarschijnlijk verkeerd gezien, het standaardpakket heeft geen BBC World meer, zie het zenderoverzicht (http://service.upc.nl/frequentie-overzicht-radio-tv-Rotterdam/).

Skyscrapercitizen
November 9th, 2009, 05:21 PM
Dat zal wel, maar je weet wel waar je aan toe bent (qua kanalen enz.)

Bij UPC digitale tv heb je ook gewoon het vaste kabelpakket.

Art Deco Style
November 9th, 2009, 06:31 PM
Oke, das habe ich nicht gewurst!:)

EPA001
November 9th, 2009, 07:30 PM
Wat minder nieuws voor de werkgelegenheid rondom de Maashaven, maar het biedt ook weer kansen op een herontwikkeling in het kader van het project Stadshavens. Er wordt echter niet vermeld per wanneer de sluiting zal plaatsvinden. Ik ga er van uit dat men hier de installatie aan de Doklaan bedoeld daar ik niet waar er nog meer een vuilverbrandingsinstallatie in Rotterdam staat.

Van www.rijnmond.nl van 09.11.2009:

Afvalverbrandingsinstallatie Rotterdam dicht

9 november 2009

De afvalverbrandingsinstallatie van AVR in Rotterdam gaat dicht. Daardoor gaan 130 arbeidsplaatsen verloren. Het Rotterdamse huishoudelijk afval wordt voortaan verwerkt in de installatie in Rozenburg.

Volgens moederbedrijf Van Gansewinkel is er een overcapaciteit op de afvalverwerkingsmarkt.

Daarnaast moest de Rotterdamse vuilverbranding worden gemoderniseerd en daarvoor was een investering van 250 miljoen euro nodig. Gezien de huidige economische situatie was dat niet verantwoord, aldus Van Gansewinkel.

Het Rotterdamse warmtebedrijf gebruikt de afvalinstallatie als warmtebron. Die rol wordt ook overgenomen door Rozenburg. De gemeente heeft met Van Gansewinkel afgesproken dat de 33 miljoen extra investeringen, door AVR betaald worden.

flocki
November 9th, 2009, 08:00 PM
^^ Nee, Flocki heeft het waarschijnlijk verkeerd gezien, het standaardpakket heeft geen BBC World meer, zie het zenderoverzicht (http://service.upc.nl/frequentie-overzicht-radio-tv-Rotterdam/).

Je hebt inderdaad gelijk, in Rotterdam zit het echt niet meer in het basis pakket. Gek genoeg krijg je het dus wel als je net buiten Rotterdam zit - Barendrecht of Ridderkerk bijvoorbeeld :nuts:

Anyway, on topic maar weer..

hoogbouw010
November 9th, 2009, 08:26 PM
Ik ga er van uit dat men hier de installatie aan de Doklaan bedoeld daar ik niet waar er nog meer een vuilverbrandingsinstallatie in Rotterdam staat.

Ja, dat is 'm. Van Gansewinkel zelf geeft aan dat de AVR-installatie aan de Brielselaan per 1 januari 2010 sluit.

Topaas
November 9th, 2009, 08:38 PM
Dat is een mooi plekje waar die centrale staat. Net naast de Maastunnel en prachtig uitzicht op de ss Rotterdam met daarachter de skyline.

Zijn we straks ook nog eens van het probleem af dat je vanaf de ss Rotterdam op een afval centrale uitkijkt

Capzilla
November 9th, 2009, 09:10 PM
Wat minder nieuws voor de werkgelegenheid rondom de Maashaven, maar het biedt ook weer kansen op een herontwikkeling in het kader van het project Stadshavens.

En die werkgelegenheid komt met de inllijving fusie met Rozenburg toch weer terug in Rotterdam.

Dat spul wil je toch aan de randen van je gemeente willen hebben, dus dat is gewoon een extra stukje stad in wording. Zal wel even duren, Kop van Zuid en de piertjes aan Coolhaven zijn ook niet in één dag gebouwd.

Eric Offereins
November 9th, 2009, 10:52 PM
Dat is een mooi plekje waar die centrale staat. Net naast de Maastunnel en prachtig uitzicht op de ss Rotterdam met daarachter de skyline.

Zijn we straks ook nog eens van het probleem af dat je vanaf de ss Rotterdam op een afval centrale uitkijkt

Vanaf de Brielselaan nog best een mooi gebouw vind ik.

Unknownsoldier
November 9th, 2009, 10:57 PM
Die centrale is toch nog niet zo oud?

SkyBridge
November 9th, 2009, 11:06 PM
Prachtig gebouw die centrale, past ook heel goed bij het gebied. Jammer als dit soort dingen allemaal gaan verdwijnen. Wellicht een mooie locatie voor een club, maak ik om de week een sprongetje van de Factory010 naar de Dirty Garbage Club ;)

EPA001
November 9th, 2009, 11:16 PM
Die centrale is toch nog niet zo oud?

^^ De vuilverbrandingsinstallatie staat er al sinds 1912, dat was de eerste vuilverbrandingsinstallatie in Rotterdam. In 1996 is deze installatie voor het laatst uitgebreid gerenoveerd naar een ontwerp van Maarten Struijs. Door de steeds strengere milieu-eisen zou er dus nu weer € 250 miljoen in gestoken moeten worden. Dat gaat men dus niet doen. De verwerking zal overgaan naar de (blijkbaar) modernere en schonere ovens in Rozenburg. ;)

Dus kan hier nu over een aantal jaren (zo'n installatie is niet eventjes snel opgeruimd) gewerkt worden aan plannen om deze strook aan de Maashaven ook aan te pakken. Als de Containerkraan-fabrikant daarnaast misschien ook een nieuwe locatie kan krijgen (bij de Maasvlakte?), dan is de weg vrij voor mooie woonplannen langs de Maashaven-ZZ. :)

Unknownsoldier
November 9th, 2009, 11:20 PM
^^
1912 nogwel :lol: Dat gebouw is me pas gaan opvallen in zijn nieuwe gedaante, vandaar dat ik dacht dat het vrij nieuw was. Het is idd wel een mooi complex.

Dank voor de info iig :cheers:

SkyBridge
November 9th, 2009, 11:21 PM
^ Jammer alleen dat er aan die plannen dus niet gewerkt kan worden, want daar is pas na 2020 geld voor. De subsidie die nu is binnengehaald dekt niet deze strook en ik denk niet dat er een bestuursopdracht voor dit stuk stad komt. Dan moeten particuliere partijen het maar oppakken uiteindelijk, als het rendabel te krijgen is...

JWvW
November 10th, 2009, 02:15 AM
Heb net wat meer info gelezen over de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag op zowel de sites van Den Haag als Rdam en ik denk dat we daar binnenkort een aparte thread voor kunnen open gooien. Ik was echt verbaasd om te zien dat men daar dus echt serieus mee bezig is. Goede zaak lijkt mij zo!

jb_nl
November 10th, 2009, 10:03 AM
Hoorde vanochtend op de radio dat ze vandaag weer een poging wagen (waaide gisteren te hard) om het logo van de ABN door de RABO te vervangen op de Euromast. Zag vanuit de trein nog geen kraan ofzo staan, maar op de radio hoorde ik wel een verslaggeefster erover dat het vandaag moet gaan gebeuren en ze is erbij.

EPA001
November 10th, 2009, 11:06 AM
Heb net wat meer info gelezen over de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag op zowel de sites van Den Haag als Rdam en ik denk dat we daar binnenkort een aparte thread voor kunnen open gooien. Ik was echt verbaasd om te zien dat men daar dus echt serieus mee bezig is. Goede zaak lijkt mij zo!

Dat is inderdaad een hele goede zaak en is waarschijnlijk ook "het einde" van de Randstad gedachte. In elk geval bestuurlijk zal er geen Randstad-orgaan komen. Dat is naar mijn mening ook terecht want de Randstad heeft vele problemen niet kunnen oplossen, denk aan de problemen omtrent de infrastructuur.

Metropoolregio Amsterdam is al behoorlijk ver en is een heel goed voorbeeld van wat er mogelijk kan zijn, en het is van belang dat Rotterdam en Den Haag daar gaan aanhaken. Op het Haagse forum is men soms nog veel sceptisch over wat Rotterdam en Den Haag voor elkaar kunnen betekenen, maar ik vind dat niet terecht. Ze kunnen elkaar juist aanvullen op meerdere trajecten waardoor de Zuidvleugel als geheel een aantrekkelijker verstigingsplaats voor (inter)nationale bedrijven wordt.

Uiteraard heb je in deze regio de concurrentie van twee grote blokken in tegenstelling tot Amsterdam dat geen concurrentie heeft. Dat zal hier en daar misschien nog wel eens problematisch kunnen zijn, maar met goed leiderschap kan je ook die zaken overkomen en dan kun je als regio de vruchten gaan plukken van goed beleid. :) Maar dat is ook direct de uitdaging; gaan we krachtig en goed beleid uiteenzetten en uitvoeren om deze regio naar boven te stuwen?

Daarnaast moet dit beleid echter wel een lange tijd consequent worden uitgevoerd wil het echt grote, en korte- en lange termijn effecten hebben. Denk aan tenminste 25 jaar o.i.d. ;)

Waar precies heb je het e.e.a. gelezen. Hier op het forum of ook nog op andere sites? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Art Deco Style
November 10th, 2009, 11:21 AM
^^Als dat echt het einde van de Randstad gedachte zou betekenen is dat wat mij betreft een hele slechte zaak, ik denk, willen we echt wat betekenen in de wereld zul je als één randstad moeten opereren. Daarnaast is er continu de concurrentiestrijd tussen de noord-vleugel en de zuid-vleugel en zit je elkaar alleen maar in de weg (Je zit dan ook domweg te dicht bij elkaar wil je niet concurreren). Samen opereren als één Randstad is de enige optie wil je een gezonde concurrentie aan (kunnen) gaan met metropoolgebieden als Londen, parijs, Frankfurt/Rhein-Main, De Brabantse stedenrij en Brussel anders kun je het wel vergeten denk ik!

Golda
November 10th, 2009, 11:27 AM
bijnaam van de afvalcentrale is "de kathedraal op Zuid"

http://img689.imageshack.us/img689/6356/0192a.jpg (http://img689.imageshack.us/i/0192a.jpg/)

Nexxd
November 10th, 2009, 11:31 AM
edit

bthj
November 10th, 2009, 12:10 PM
Uiteraard heb je in deze regio de concurrentie van twee grote blokken in tegenstelling tot Amsterdam dat geen concurrentie heeft.

Epa, je blinkt weer uit in virtuositeit. Maar dit klopt natuurlijk niet. Of is je punt dat Rotterdam eenvoudigweg niet concurrerend is, maar dat ze dat wel moeten worden?

EPA001
November 10th, 2009, 12:31 PM
^^Als dat echt het einde van de Randstad gedachte zou betekenen is dat wat mij betreft een hele slechte zaak, ik denk, willen we echt wat betekenen in de wereld zul je als één randstad moeten opereren.

Daarvan ben ik nog niet overtuigd. De Randstad gedachte heeft nou niet echt geleid tot cohesie in de provincies Noord- en Zuid Holland en Utrecht. Daarnaast zijn veel zaken die je op dat niveau zou moeten (kunnen) regelen nooit van de grond gekomen.

Mede door de besluiteloosheid, en uit eigen belang, is de Metropoolregio Amsterdam een behoorlijk succesvol orgaan en krijgt zaken voor elkaar die zelfs de provincie niet heeft kunnen regelen. Daarnaast is die schaalgrootte overzichtelijk en heeft men zo geen concurrentie van Rotterdam, Den Haag en Utrecht.

Dus als de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag nu eens die zaken voor elkaar krijgt die de politiek nooit goed heeft kunnen regelen (Rotterdam-Den Haag Airport, A4, gezamenlijke bedrijvenwerving, gezamenlijke scholingsinitiatieven, enz, enz) ben ik niet rouwig om het loslaten van de Randstad gedachte.

Sowieso wordt er op wereldschaal nu groter gedacht (o.a. de Superregio AmsBrusTwerp) waarin goed functionerende kernen het bindmiddel zijn om die weer goed met elkaar te verbinden waardoor dat regiogevoel echt kan ontstaan. Nu is het bijvoorbeeld een hele onderneming om even door de week van Den Haag naar Brussel te gaan, dat zou eigenlijk zonder moeite met goed OV en/of goede wegverbindingen (of desnoods luchtverbindingen per helicopter of wat dan ook) gewoon "even moeten kunnen". Dan pas functioneert de regio.

De Randstad is er in elk geval de laatste tientallen jaren in geslaagd om een ritje per auto naar Amsterdam-Centrum vanuit bijvoorbeeld Rotterdam-Zuid, op een gemiddelde dinsdag of donderdag, gewoon ruim 2 tot 3 uur te laten duren. (ik heb in extreme gevallen nog erger meegemaakt, maar dat is niet representatief). :ohno: En ze is er niet in geslaagd enige cohesie tussen de kernen in de Randstad te kweken. Ook het G4 overleg heeft vaak nauwelijks iets tastbaars bereikt. :(

EPA001
November 10th, 2009, 12:34 PM
Epa, je blinkt weer uit in virtuositeit. Maar dit klopt natuurlijk niet. Of is je punt dat Rotterdam eenvoudigweg niet concurrerend is, maar dat ze dat wel moeten worden?

Ik bedoel hiermee dat in de Metropoolregio Amsterdam alles vanuit één stad geregeld kan worden met de focus ook op die ene stad en haar randgemeenten. In het toekomstige samenwerkingsverband Metropoolregio Rotterdam-Den Haag zijn er twee grote stedelijke blokken vertegenwoordigd. Dat betekent dat er gerichte keuzes gemaakt moeten worden welke functies je in welk deel van die metropoolregio wil versterken. Die situatie heb je dus in Amsterdam niet. ;)

Wuppeltje
November 10th, 2009, 02:53 PM
De Randstad zelf is identiteitloos, wat dat betreft gaat er niets verloren. Het voornaamste is dat er niet veel energie in de ontwikkeling van de Randstad als 1 regio wordt gestoken. Van samenwerking kwam sowieso heel weinig terecht. Het grappige van de huidige strategie die vanuit de Metropoolregio Amsterdam is geïnitieerd, is dat als er binnen deze regio's goed wordt samen gewerkt er makkelijker gepraat kan worden als 1 mond richting een andere metropoolregio/regio.

Stel vanuit de regio Amsterdam komt een bepaald verzoek aan de regio Rotterdam/Den Haag. Per saldo levert voor de Zuidvleugel 5 pluspunten op en 2 minpunten (bij wijze van spreken), het is te groot qua omvang voor een gemeente zoals Den Haag of Rotterdam, maar als regio is het heel goed behapbaar. Op dit moment zal resultaat twijfelachtig zijn en waarschijnlijk een langdurig proces zijn. Alleen het idee al werkt tegen. Op het moment dat een regio samen werkt, dan pakken ze dit met beide handen aan. Op het moment dat je dat hebt bereikt, dan is de Randstad als regio al vele malen verder dan het nu is.

EPA001
November 10th, 2009, 05:54 PM
Van www.rijnmond.nl van 10.11.2009:

Rotterdam gaat besparen op bouwkosten

10 november 2009

De gemeente Rotterdam gaat besparen op de bouwkosten van een aantal nieuwe woningen. Vierhonderd eensgezinshuizen worden voor 160 duizend euro aangeboden, terwijl ze anders op de markt zouden komen voor prijzen tot 225 duizend euro.

Corporaties, bouwers en gemeente hebben daarover afspraken gemaakt. De kostenbesparing is mogelijk door samenwerking tussen bouwbedrijven en door gebruik te maken van prototypewoningen. Dat heeft wethouder Hamit Karakus van Wonen en Ruimtelijke ordening dinsdag bekend gemaakt.

Rotterdam gaat ook meer bestaande woningen opknappen. Dit jaar zijn al 10 duizend woningen gedaan. Dat moeten er 100 duizend worden.

Daarnaast krijgen particulieren hulp om hun oude woningen te onderhouden en energiezuinig te maken. Het opknappen van bestaande woningen maakt een deel van de door de economische crisis weggevallen nieuwbouwproductie goed.

Art Deco Style
November 11th, 2009, 12:06 AM
Daarvan ben ik nog niet overtuigd. De Randstad gedachte heeft nou niet echt geleid tot cohesie in de provincies Noord- en Zuid Holland en Utrecht. Daarnaast zijn veel zaken die je op dat niveau zou moeten (kunnen) regelen nooit van de grond gekomen.

Mede door de besluiteloosheid, en uit eigen belang, is de Metropoolregio Amsterdam een behoorlijk succesvol orgaan en krijgt zaken voor elkaar die zelfs de provincie niet heeft kunnen regelen. Daarnaast is die schaalgrootte overzichtelijk en heeft men zo geen concurrentie van Rotterdam, Den Haag en Utrecht.

Dus als de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag nu eens die zaken voor elkaar krijgt die de politiek nooit goed heeft kunnen regelen (Rotterdam-Den Haag Airport, A4, gezamenlijke bedrijvenwerving, gezamenlijke scholingsinitiatieven, enz, enz) ben ik niet rouwig om het loslaten van de Randstad gedachte.

Sowieso wordt er op wereldschaal nu groter gedacht (o.a. de Superregio AmsBrusTwerp) waarin goed functionerende kernen het bindmiddel zijn om die weer goed met elkaar te verbinden waardoor dat regiogevoel echt kan ontstaan. Nu is het bijvoorbeeld een hele onderneming om even door de week van Den Haag naar Brussel te gaan, dat zou eigenlijk zonder moeite met goed OV en/of goede wegverbindingen (of desnoods luchtverbindingen per helicopter of wat dan ook) gewoon "even moeten kunnen". Dan pas functioneert de regio.

De Randstad is er in elk geval de laatste tientallen jaren in geslaagd om een ritje per auto naar Amsterdam-Centrum vanuit bijvoorbeeld Rotterdam-Zuid, op een gemiddelde dinsdag of donderdag, gewoon ruim 2 tot 3 uur te laten duren. (ik heb in extreme gevallen nog erger meegemaakt, maar dat is niet representatief). :ohno: En ze is er niet in geslaagd enige cohesie tussen de kernen in de Randstad te kweken. Ook het G4 overleg heeft vaak nauwelijks iets tastbaars bereikt. :(

Het probleem is dat het deltametropool nooit inwerking is gezet, tot op de dag van vandaag is er geen echte metropool. We (Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam) doen veel dingen samen, denk aan het havenbeleid (haven Amsterdam en Rotterdam zijn gefuseerd), de afspraken met Rotterdam airport en Schiphol (prive en commerciele specialisatie), Het wegennet beleid en een integraal OV netwerk waar aan gewerkt word (dit is al een zetje in de richting van een metropool(beleid)).
Maar er kan en moet nog zoveel meer gebeuren. Het komt alleen niet van de grond (men moet gaan denken als een grote stad/regio en niet individuele in deelnemende steden en wat alleen goed voor hun eigen stad zou zijn). Hier moet verandering in komen en snel een beetje ook.
Deze steden worden er alleen maar beter van! Men versterkt elkaar alleen maar, er valt nog zoveel te winnen qua efficientie in aanleg, management en beheer van de randstad en met de randstad die opereert als een metropoolgebied wordt efficienter omgegaan met geld en er wordt minder langs elkaar heen gewerkt.
En als je twee metropool gebieden gaat creeren, noord en zuid vleugel, die zo dicht tegen elkaar aan liggen, dan krijg je hoe je het wend of keert een ongewenste concurrentiestrijd, daar ben ik van overtuigt.

SkyBridge
November 11th, 2009, 12:11 AM
Die concurrentiestrijd is onvermijdelijk. Noord en Zuidvleugel zijn tot op het bot verschillend, dat werkt door tot in bewoners/bedrijven/landschap/levensstijl/mentaliteit/etc. etc. etc. etc.

Je kan een schaap en een neushoorn wel een motelkamer geven, maar er komt echt geen kindje uit. Hooguit heeft de neushoorn een nieuwe wollen trui en het schaap een retegave ivoren ketting, maar het blijven een schaap en een neushoorn.

Art Deco Style
November 11th, 2009, 12:30 AM
Onzin, als je steden fuseert (metropolizeert(??):) krijg je een werkend orgaan (gebeurt nu al) Het is zeker zo dat bepaalde gebieden hun specialiteiten/voorkeur hebben maar dat wil zeker niet zeggen dat het niet functioneert met een ander regio/stad, in tegendeel zelfs, het kan elkaar versterken. En dat zal ook gebeuren, er zullen functies (nog meer) gaan centreren, waardoor je een efficienter geheel zult krijgen. En steden zijn geen dieren, steden kunnen veranderen. Als de wil en de kracht/doorzettingsvermogen er voor is zal dit lukken. Ik zie ook alleen maar voordelen aan èèn gezamenlijk opereren gebied!

EPA001
November 11th, 2009, 12:45 AM
^^ Ik geloof toch meer in de sterke metropoolregio's die hier uiteindelijk "ingebed" worden in die superregio's als (in dit geval) AmsBrusTwerp. In die superregio is er stevige concurrentie tussen de metropoolregio's (daarin heeft SkyBridge helemaal gelijk en dat moet n.m.m. ook zo zijn om het niveau binnen die regio's omhoog te stuwen), maar gezamenlijk vormen de metropoolregio's een belangrijk gebied (super-regio) op wereldschaal. ;) En dan scheelt het niet veel tussen wat we hier stellen.

Maar de Randstad als bestuurlijk begrip an sich heeft wat mij betreft afgedaan. Nu ook Zuid-Holland gelukkig aan die Metropoolregio Rotterdam-Den Haag gaat werken, in navolging Noord-Holland met de Metropoolregio Amsterdam (en misschien wel/waarschijnlijk geïnspireerd door het succes daarvan), is die ene Randstad-gedachte bestuurlijk wel ten grave gedragen.

Art Deco Style
November 11th, 2009, 12:50 AM
^^Helaas heb ik je niet kunnen overtuigen, maar dat is dan toch wel een mening waar wij in verschillen:)
Hebben we toch nog iets waar we in verschillen;)

SkyBridge
November 11th, 2009, 12:54 AM
Mwah, is het echt een mening? Ik denk dat er toch meer argumenten tegen dan voor de Randstad zijn. Het heeft decennia lang de kans gehad om te floreren maar is nooit gaan leven. Sterker nog: de veranderingen in de wereldeconomie hebben de contrasten tussen Noord- en Zuidvleugel alleen maar vergroot.

Ik vind je maar eng praten ADS. Steden zijn WEL dieren, het zijn organismen bestaande uit mensen die zelfstandig beslissingen maken. Als je tegen een bedrijf zegt: je moet in Rotterdam zitten, volgen ze heus niet braaf. Maakbaarheid is zo jaren '80.

EPA001
November 11th, 2009, 12:59 AM
^^ Mee eens. :)

Hebben we toch nog iets waar we in verschillen;)

Dat moet ook wel want anders wordt het zo saai hier. :) :cheers: Had eerder vandaag nog een prima discussie met SkyBridge, erg leuk. :)

Art Deco Style
November 11th, 2009, 02:24 AM
^^Zeker weten, is ook bere interessant:)
Mwah, is het echt een mening? Ik denk dat er toch meer argumenten tegen dan voor de Randstad zijn. Het heeft decennia lang de kans gehad om te floreren maar is nooit gaan leven. Sterker nog: de veranderingen in de wereldeconomie hebben de contrasten tussen Noord- en Zuidvleugel alleen maar vergroot.

Ik vind je maar eng praten ADS. Steden zijn WEL dieren, het zijn organismen bestaande uit mensen die zelfstandig beslissingen maken. Als je tegen een bedrijf zegt: je moet in Rotterdam zitten, volgen ze heus niet braaf. Maakbaarheid is zo jaren '80.

Je kunt toch niet ontkennen dat er steeds meer samengewerkt wordt in de randstad, het komt er op neer dat het steeds meer gaat werken als een metropoolgebeid en dat zal de trend ook zijn (is altijd al zo geweest!) gehuchten werden dorpen, dorpen werden steden, steden werden metropolen (a fact of life) als de trend is dat we steeds groter denken en doen, waarom dan niet èèn metropool gebeid als dit mogelijk is? (het gebeid functioneert al ''haast'' zo) Er zijn nu nog essentiele dingen (kennelijk) waar de steden in de randstad onderling fundamenteel het niet over eens zijn, maar hier kan en moet toch aan gewerkt worden? En dit zijn vooral beleidsmatige onenigheden waar in het probleem zit en ik denk niet zo zeer de inwoners.

SkyBridge
November 11th, 2009, 09:04 AM
Sorry maar ik zie dat echt niet. Ik zie juist dat mensen steeds meer een keuze maken om te wonen/werken in de Noordvleugel (waar doet er niet eens zoveel toe) of de Zuidvleugel omdat deze twee gebieden een sterkere identiteit hebben gekregen. Samenwerking vindt juist veel minder plaats, op metropoolregiogebied juist weer meer.

EPA001
November 11th, 2009, 09:12 AM
Je kunt toch niet ontkennen dat er steeds meer samengewerkt wordt in de randstad, het komt er op neer dat het steeds meer gaat werken als een metropoolgebeid en dat zal de trend ook zijn (is altijd al zo geweest!) gehuchten werden dorpen, dorpen werden steden, steden werden metropolen (a fact of life) als de trend is dat we steeds groter denken en doen, waarom dan niet èèn metropool gebeid als dit mogelijk is?

^^ Soms wordt er meer samengewerkt, maar soms ook meer tegengewerkt. Denk aan de vele NIMBY's in gemeenten die gegroeid zijn door de opname van stadsbewoners, en diezelfde ex-stadsbewoners mobiliseren hun gemeenten om bijvoorbeeld belangrijke infrastructuur-projecten tientallen jaren te traineren (is samenwerking met de standaard milieu- en politieke krachten die altijd tegen ontwikkelingen zijn).

Daarnaast wordt er door bijvoorbeeld Oud-Beijerland niet echt samengewerkt met Duivendrecht (extreem voorbeeld) maar kunnen de overkoepelende organen Metropoolregio Amsterdam en Metropoolregio Rotterdam-Den Haag wel die twee gemeenten laten samenwerken als dit überhaupt nodig en zinvol zou kunnen zijn (het blijft een extreem gesteld voorbeeld. ;)).

De identiteiten van de beide metropoolregio's verschillen ook steeds meer van elkaar, waarbij er duidelijk andere accenten door bewoners en bedrijven worden gezet.

Dus nogmaals, door de sterkere metropoolregio's kan de Randstad als geheel er zeker op vooruit gaan, dat is uiteindelijk een belangrijk nevendoel (of gevolg? ;)) van die vorming van metropoolregio's. Maar een bestuurlijke eenwording in die Randstad is in ruim 50 jaar niet tot stand gekomen, en zie ik op de korte en lange termijn ook niet ontstaan. ;) Succesvolle metropoolregio's echter wel. :)

Art Deco Style
November 11th, 2009, 12:52 PM
Jullie hebt denk ik wel gelijk, het zal waarschijnlijk wel heel wat jaren duren voordat het een metropool word. Maar ik denk dat het zelfs onontkoombaar is dat het uiteindelijk zo zal lopen. De noordvleugel heeft de zuidvleugel nodig en omgekeerd. Wil je in de strijd blijven met andere landen, dan zul je een gezamenlijk beleid moeten voeren en ik denk dat een metropolieten belijd de enige oplossing zal blijken wil je dit efficiënt en (macro-) economisch volhouden.

Nexxd
November 11th, 2009, 03:55 PM
Van Nelle Ontwerpfabriek krijgt ‘Milieu Oscar’

Woensdag is de ‘Milieu Oscar’, de Golden Green Key, definitief toegekend aan de Rotterdamse congres- en evenementenlocatie de Van Nelle Ontwerpfabriek. De Van Nelle Ontwerpfabriek is de oudste congreslocatie in Nederland die beschikt over de Golden Green Key en het eerste én enige gebouw in Rotterdam dat dit hoogste milieukeurmerk krijgt. De Golden Green Key wordt op 18 januari a.s. officieel uitgereikt aan Hans Baggerman en Henk van Maanen van de Van Nelle Ontwerpfabriek.

Het Rotterdamse rijksmonument de Van Nelle Ontwerpfabriek ontvangt de Golden Green Key omdat haar milieuprestaties behoren tot de beste van de wereld. Wie voor het keurmerk in aanmerking wil komen, moet voldoen aan tientallen voorwaarden op het gebied van onder meer energie, afval en water. De Van Nelle Ontwerpfabriek scoort zeer hoog op deze internationale criteria, die vele malen strenger zijn dan de wettelijke Nederlandse voorschriften. Deze milieuaspecten variëren van het stimuleren van openbaar vervoer en waterbesparing tot
milieuvriendelijk schilderwerk en energiezuinige ventilatiesystemen.

Bron: High Profile (http://www.highprofile.nl/nieuws/van-nelle-ontwerpfabriek-krijgt-milieu-oscar-3f53e445594595b5.html)

Art Deco Style
November 11th, 2009, 04:01 PM
^^Heel goed!:applause:

Wuppeltje
November 11th, 2009, 04:13 PM
Goed nieuws. NH Atlanta Rotterdam heeft ook een Golden Green Key.

In Amsterdam zijn overigens tal van congreslocaties met een Golden Green Key die ouder zijn dan de Van Nelle fabriek. Denk bijvoorbeeld aan NH Grand Hotel Krasnapolsky of Hotel de L'Europe.

Capzilla
November 11th, 2009, 05:40 PM
Amersfoort aan zee? Of toch eerder Rotterdam aan de Thames?

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/443546/2009/11/11/Landkaart-Nederland-achterhaald.dhtml

ROTTERDAM - Nederland is sinds enkele dagen een paar kilometer groter.
Voor de kust van Rotterdam is een banaanvormig stuk land opgespoten voor het havengebied van de Tweede Maasvlakte. De ruim 4 kilometer lange dijk is in de afgelopen dagen vastgemaakt aan de oude kustlijn, zo maakte Ronald Paul, directeur projectorganisatie Maasvlakte 2, woensdag bekend.

De oude vertrouwde Nederlandse landkaart kan daarmee de prullenbak in. ,,De kustlijn is aangepast, landkaarten zijn niet actueel meer'', lachte Paul. Volgens hem verloopt de aanleg van het nieuwe havengebied, ondanks de economische crisis, voorspoedig en volgens plan. ,,Voor de komende decennia verziet het Havenbedrijf Rotterdam structurele groei van de overslag van goederen, ongeacht de huidige, forse conjuncturele dip'', aldus Paul.

Skyscrapercitizen
November 11th, 2009, 06:35 PM
Van Nelle Ontwerpfabriek krijgt ‘Milieu Oscar’

Woensdag is de ‘Milieu Oscar’, de Golden Green Key, definitief toegekend aan de Rotterdamse congres- en evenementenlocatie de Van Nelle Ontwerpfabriek. De Van Nelle Ontwerpfabriek is de oudste congreslocatie in Nederland die beschikt over de Golden Green Key en het eerste én enige gebouw in Rotterdam dat dit hoogste milieukeurmerk krijgt. De Golden Green Key wordt op 18 januari a.s. officieel uitgereikt aan Hans Baggerman en Henk van Maanen van de Van Nelle Ontwerpfabriek.

Het Rotterdamse rijksmonument de Van Nelle Ontwerpfabriek ontvangt de Golden Green Key omdat haar milieuprestaties behoren tot de beste van de wereld. Wie voor het keurmerk in aanmerking wil komen, moet voldoen aan tientallen voorwaarden op het gebied van onder meer energie, afval en water. De Van Nelle Ontwerpfabriek scoort zeer hoog op deze internationale criteria, die vele malen strenger zijn dan de wettelijke Nederlandse voorschriften. Deze milieuaspecten variëren van het stimuleren van openbaar vervoer en waterbesparing tot
milieuvriendelijk schilderwerk en energiezuinige ventilatiesystemen.

Bron: High Profile (http://www.highprofile.nl/nieuws/van-nelle-ontwerpfabriek-krijgt-milieu-oscar-3f53e445594595b5.html)

RAARRR. Dit gebouw tocht aan alle kanten. Verwarmingen loeien in de winter tegen het vocht in, en in de zomer moet massaal de airco aan.

Het OV is ook al een drama. Dus als dit al duurzaam is dan weet ik niet welk gebouw niet duurzaam is...

Nexxd
November 12th, 2009, 12:23 AM
^het gaat ook helemaal niet om het complete gebouw, maar slechts om de congresruimte. En die schijnt wel energiezuinig te zijn (hoe is mij ook een raadsel). In bovenstaand artikel wordt dat niet heel duidelijk vermeld.

SkyBridge
November 12th, 2009, 12:26 PM
Zo is Rotterdam toch weer een vrij groot architectenbureau kwijt, en nog wel degene die de stad WTC en Fortis Aert van Nes bracht (plus de enige 100-plusser in aanbouw op de Noordoever)!

EGM Architecten huurt duurzaam kantoorgebouw in Dordrecht
Datum: 12-11-2009, Bron: PropertyNL
Categorie: Kantoor- en bedrijfsruimtemarkt

DORDRECHT - EGM Architecten heeft 4783 m2 kantoorruimte en 54 parkeerplaatsen in gebouw Rivierstaete gelegen aan het Wilgenbos 14-20 in Dordrecht gehuurd. Rivierstaete is een nieuwbouwontwikkeling van Planoform Vastgoedontwikkeling uit Arnhem en wordt nog in 2009 opgeleverd.

Door bemiddeling van DTZ Zadelhoff is tussen Planoform en EGM een 10-jarige huurovereenkomst tot stand gekomen voor het gehele object. In het laatste stadium van de ontwikkeling is door EGM en Planoform gezamenlijk ingezet op aanzienlijke verduurzaming van het gebouw. EGM concentreert in Rivierstaete de twee vestigingen in Rotterdam en Dordrecht.

Skyscrapercitizen
November 12th, 2009, 12:46 PM
Volgens mij zat EGM al voor het grootste deel in Dordrecht hoor.

SkyBridge
November 12th, 2009, 12:50 PM
Klopt, maar een brievenbus is ook een vermelding ;)

Capzilla
November 12th, 2009, 01:04 PM
Heb jaren boven ze gewerkt op de Schiekade en echt druk was het op dat kantoor in ieder geval nooit.

EPA001
November 12th, 2009, 02:16 PM
Volgens mij zat EGM al voor het grootste deel in Dordrecht hoor.

Klopt, vanaf de A16 kan je hun kantoor goed zien (als je tenminste in de rinchting van Rotterdam gaat ;)). Sterker nog, ik wist niet eens dat ze in Rotterdam een vestiging hadden. Ik dacht dat die vestiging in Dordrecht de enige was.

JWD
November 12th, 2009, 09:56 PM
In mijn hardlooprondje zag ik dat het evenementenplein bij het Lloydpier was afgezet en daarbinnen vol zat met legervoertuigen en aanverwante zaken.

Weet iemand waar dit voor is? Iets spannends?

EPA001
November 12th, 2009, 10:02 PM
Van www.ad.nl van 12.11.2009:

Minder festivals Rotterdam krijgen subsidie

ROTTERDAM - Rotterdam Festivals gaat scherpere criteria hanteren voor het ondersteunen van zomerfestivals in de havenstad. Dat betekent dat verschillende festivals vanaf 2010 niet langer op een subsidie kunnen rekenen. Dat liet directeur Johan Moerman donderdag weten.

''Het nieuwe beleid richt zich op toename van kwaliteit en niet van kwantiteit van de festivals. 'Beter' gaat voor 'meer' en 'groter'. Gezocht wordt ook naar vernieuwing zowel in nieuwe initiatieven als binnen de bestaande festivals. Bovendien worden de evenementen ook evenwichtiger verspreid over de kalender en de plekken in de stad'', aldus Moerman.

Door het nieuwe beleid worden onder meer het Nelson Mandela Festival en Camping Rotterdam niet langer ondersteund. Dunya Festival, Metropolis Festival en de Danceparade krijgen minder subsidie. De Wereldhavendagen en het Zomercarnaval kunnen blijven rekenen op financiële steun.

De zomeragenda voor 2010 blijft vrijwel in tact. ''Rotterdam Festivals gaat samen met de festivalorganisatoren aan de slag om in 2011 een vernieuwde festivalzomer te presenteren'', aldus Moerman. (ANP)

12/11/09 16u38

Dezz
November 12th, 2009, 11:06 PM
Wéér minder geld naar Metropolis, terwijl dit nu juist zo'n gaaf festival is waar eens iets anders aan bod komt dan urban muziek...

Nexxd
November 13th, 2009, 09:58 AM
In mijn hardlooprondje zag ik dat het evenementenplein bij het Lloydpier was afgezet en daarbinnen vol zat met legervoertuigen en aanverwante zaken.

Weet iemand waar dit voor is? Iets spannends?Zie hier (http://www.blikop112.nl/bericht/8698/geneeskundige_militairen_oefenen_in_rotterdam.html). Niks spannends dus :)

jb_nl
November 13th, 2009, 11:29 AM
Toosten op nieuwe jaar met Di-rect
Voor de derde keer wordt in Rotterdam het nieuwe jaar feestelijk ingeluid met de Nationale Nieuwjaarsnacht. Vanaf de Erasmusbrug wordt vuurwerk afgestoken en er treden allerlei artiesten op.
TOOSTEN OP NIEUWE JAAR MET DI-RECT
Foto

Dit jaar maken onder anderen Fedde le Grand, Di-rect, Esmée Denters, Lucien Foort, Waylon en Dio hun opwachting. Zij treden op op een drijvend podium in de Nieuwe Maas, vlakbij de Erasmusbrug.

De organisatie van de nieuwjaarsviering verwacht 20.000 feestgangers. Maar mensen die er niet bij kunnen zijn, niet getreurd. De viering is live te volgen op RTL5.

© ANP

nieuwjaar.

JWD
November 13th, 2009, 11:32 AM
Zie hier (http://www.blikop112.nl/bericht/8698/geneeskundige_militairen_oefenen_in_rotterdam.html). Niks spannends dus :)

Thanks!:)

xlchris
November 13th, 2009, 06:32 PM
nieuwjaar.

Laat het dit keer alsjeblieft leuk zijn op tv. De presentatie van vorig jaar was zo k*t! Ze hebben leuke artiesten, maar toch een beetje teveel gericht op het jonge publiek weer. (vindt ik niet erg hoor) ;)

Sol
November 13th, 2009, 08:09 PM
Zo is Rotterdam toch weer een vrij groot architectenbureau kwijt, en nog wel degene die de stad WTC en Fortis Aert van Nes bracht (plus de enige 100-plusser in aanbouw op de Noordoever)!

EGM Architecten huurt duurzaam kantoorgebouw in Dordrecht
Datum: 12-11-2009, Bron: PropertyNL
Categorie: Kantoor- en bedrijfsruimtemarkt

DORDRECHT - EGM Architecten heeft 4783 m2 kantoorruimte en 54 parkeerplaatsen in gebouw Rivierstaete gelegen aan het Wilgenbos 14-20 in Dordrecht gehuurd. Rivierstaete is een nieuwbouwontwikkeling van Planoform Vastgoedontwikkeling uit Arnhem en wordt nog in 2009 opgeleverd.

Door bemiddeling van DTZ Zadelhoff is tussen Planoform en EGM een 10-jarige huurovereenkomst tot stand gekomen voor het gehele object. In het laatste stadium van de ontwikkeling is door EGM en Planoform gezamenlijk ingezet op aanzienlijke verduurzaming van het gebouw. EGM concentreert in Rivierstaete de twee vestigingen in Rotterdam en Dordrecht.Ik zie dit vooral als goed nieuws voor de toch wat saaie en grijze stad Dordrecht. Voor het Rotterdam is het geen enkel probleem. Dordrecht is net zo Zuidvleugel als Rotterdam of Den Haag.

Skyscrapercitizen
November 14th, 2009, 01:45 AM
Ja Dordrecht is gewoon regio Rijnmond. Je kan gemakkelijk bij EGM werken en Kop van Zuid wonen, bijvoorbeeld. Kan je zelfs op de fiets!

SkyBridge
November 14th, 2009, 01:56 AM
Dat is waar, deed ik zelf ook twee jaar lang. Gezond!

EPA001
November 16th, 2009, 02:16 PM
Van www.ad.nl van 16.11.2009:

Reistijden op informatieborden boven snelwegen

http://i34.tinypic.com/2m5ijgg.jpg
Informatieborden tonen eventuele vertraging uit in reistijd in plaats van filelengte (zoals hierboven). FOTO ANP

DEN HAAG - Alle informatieborden die boven de snelwegen hangen in de provincies Utrecht en Zuid-Holland, drukken vanaf maandag eventuele vertraging uit in reistijd in plaats van filelengte. Dat heeft wegbeheerder Rijkswaterstaat maandag bekendgemaakt. Het is de bedoeling dat automobilisten hun reistijd daardoor beter kunnen inschatten.

De verwachte reistijd op een weg wordt onder meer berekend aan de hand van de gemiddelde snelheid van de auto's die er rijden. Op de ring Rotterdam worden ook nieuwe grafische borden in gebruik genomen die aangeven waar de vertraging optreedt, wat de oorzaak is en welke alternatieve routes automobilisten kunnen nemen.

Rijkswaterstaat wil het nieuwe systeem binnen een jaar landelijk hebben ingevoerd. Op de A13 bij Delft, de driehoek A1, A27 en A28 bij Utrecht en de ring Amsterdam (A10) gaven de informatieborden al langer reistijden weer in plaats van filelengtes. (ANP)

16/11/09 11u21

Ik zag vanmorgen om 06:00 uur op de A29 inderdaad een nieuwe grafische weergave van de Ring Rotterdam. Daar er echter toen nog geen file stond kon ik nog niet zien hoe men dat denkt weer te geven. Maar bij Amsterdam is enige tijd geleden een vergelijkbaar systeem geïntroduceerd, dus zal de weergave waarschijnlijk min of meer gelijk aan dat systeem werken. ;)

Art Deco Style
November 16th, 2009, 03:03 PM
Rotterdam wil 25 procent besparen op nieuwbouwmaandag 16-11-2009, Rotterdam
Uit nieuwbouwwijzer.nl

In Rotterdam starten alle corporaties, ontwikkelaars en de gemeente een experiment om 25 procent te besparen op bouwkosten van nieuwbouwwoningen. Volgens een van de corporaties, Com·wonen, is dit mogelijk wanneer partijen hun krachten bundelen en kennis delen: 'Zo kom je tot optimale woonconcepten. Door de samenwerking is continuiteit gegarandeerd, ligt de bouw niet stil en heb je dus ook veel minder faalkosten.'

Op korte termijn worden vierhonderd eensgezinswoningen gerealiseerd tot de prijsklasse van gemiddeld 160.000 euro. De gemeente zegt dat de prijs voor deze woningen anders tot 65.000 euro duurder uit zou vallen.

Koopwoningen beschikbaar maken

Volgens een woordvoerder van Com·wonen bestaan zij voor sociale huurders, maar wil de corporatie goede goedkope koopwoningen beschikbaar maken voor mensen. 'Zo kunnen ze een stap maken in hun wooncarrière.' De waardeontwikkeling van de huizen is aantrekkelijk voor de kopers en de binding die ze krijgen met de wijk is goed voor de buurt.

Com·wonen benadrukt dat bovenstaand experiment niet kan zonder samenwerking met de (deel)gemeente, wijkbewoners en andere organisaties en corporaties. 'Dat is namelijk Wijkkracht: samen werken aan wijken waarin het nu en in de toekomst prettig wonen is.'

De gemaakte afspraken zijn een vervolg op eerdere afspraken in het Platform Marktsector. In november 2008 was de jaarlijkse vergadering vooral gericht op het bestrijden van de gevolgen van de kredietcrisis voor het woningbouwprogramma. Toen werden onder meer afspraken gemaakt over de erfpachtconstructie en een campagne om het starters op de woningmarkt makkelijker te maken om te kopen.

Bron: Aedesnet.nl

Nexxd
November 16th, 2009, 03:21 PM
Ik zag vanmorgen om 06:00 uur op de A29 inderdaad een nieuwe grafische weergave van de Ring Rotterdam. Daar er echter toen nog geen file stond kon ik nog niet zien hoe men dat denkt weer te geven. Maar bij Amsterdam is enige tijd geleden een vergelijkbaar systeem geïntroduceerd, dus zal de weergave waarschijnlijk min of meer gelijk aan dat systeem werken. ;)Dus je ziet voortaan alleen reistijden en moet maar gokken of de getoonde reistijd betekent dat er file staat? Ik zie liever gewoon het aantal km file, eventueel tussen haakjes de reistijd oid.

EPA001
November 16th, 2009, 04:15 PM
^^ Dat weet ik niet precies. De grote DRIP's geven vaak nu al alleen de reistijden aan. Hoe die nieuwe borden, die de Ring Rotterdam schematisch weergeven, de filelengte en/of reistijd inclusief file gaan afbeelden, heb ik dus nog niet kunnen zien. :( Een combinatie van beide lijkt ook mij het beste. :)

EPA001
November 16th, 2009, 04:26 PM
^^ Ik heb wel deze informatie gevonden op deze site: http://www.vananaarbeter.nl/actueel/nieuws/reistijdenopinformatiebordenbovensnelwegen.aspx Ik moet zeggen dat die borden duidelijk genoeg zijn, tenminste als je weet hoelang de individuele secties van de Ring Rotterdam zijn kan je met de kleuren wit en rood het e.e.a. goed inschatten. Ik weet niet of er ook oranje secties kunnen worden weergegeven, bijvoorbeeld voor weggedeelten waar er langzaam rijdend verkeer is i.p.v. een stilstaande file. :)

Grafische informatieborden

Deze informatieborden geven informatie over de ruit Rotterdam, bijvoorbeeld over een brugopening of de exacte locatie van de vertraging. U kunt op basis van deze informatie een alternatieve route kiezen of zien dat uw afrit nog wel zonder vertraging bereikt kan worden. In combinatie met de informatieborden met reistijd, levert dat veel waardevolle en betrouwbare informatie op. U weet hoe lang u over een bepaald traject doet maar ook welke vertraging (brugopening) u tegen kunt komen en de locatie (afrit is nog wel te bereiken) van de vertraging.

http://i38.tinypic.com/2ntb3ly.jpg

Welke informatie is er op de grafische informatieborden te lezen?
Op de grafische informatieborden wordt een schematische afbeelding getoond van de Ring van Rotterdam. Op ieder bord wordt door middel van een ‘hier-ben-ik-pijl’ aangegeven waar weggebruikers de Ring oprijden. Met de kleur rood worden de locaties aangegeven waar de files staan. In onderstaande afbeelding worden de overige symbolen verklaard die te lezen zijn op de grafische informatieborden.

http://i38.tinypic.com/6s3uhz.jpg

xlchris
November 16th, 2009, 06:17 PM
Zo'n bord heeft Amsterdam inderdaad al een tijdje.

SkyBridge
November 16th, 2009, 07:20 PM
Morgen neemt het college twee CRUCIALE besluiten: de ondertunneling van de 's-Gravendijkwal en de herinrichting van de Coolsingel. Laten we allemaal bidden dat beide gevallen positief uitpakken...

Nexxd
November 16th, 2009, 07:22 PM
^dat wordt een spannende dag! Ik bid mee!

SkyBridge
November 16th, 2009, 07:25 PM
Graag, want het stopzetten van deze projecten lijkt me vrij dramatisch voor de stad.

xlchris
November 16th, 2009, 07:30 PM
Ondertunneling 's-Gravendijkwal? Ik weet van niks. Ach, hoop iig dat ze beide goed uitpakken :)

Nexxd
November 16th, 2009, 07:33 PM
^mijn god... heb je in een hunebed gelegen afgelopen jaren?

SkyBridge
November 16th, 2009, 07:36 PM
Nou nou, het is maar één van de belangrijkste en duurste projecten die de stad de afgelopen decennia heeft ondernomen hoor ;)

xlchris
November 16th, 2009, 07:37 PM
Dus? Hoe moet ik dat nou weten, ik woon daar niet. Ik volg het dan wel ik heb er nog nooit van gehoord. @Nexxd - Zo'n reactie slaat nergens op. Maar ik weet wel waarom je die plaatst.

EPA001
November 16th, 2009, 07:40 PM
^dat wordt een spannende dag! Ik bid mee!

Inderdaad, vooral die ondertunneling is een ingrijpend project. De positieve gevolgen voor de buurten langs de gehele as zullen heel groot zijn. :)

Nexxd
November 16th, 2009, 07:43 PM
@chris:dat weet je dan weer wel... misschien moet je je interessegebieden eens verleggen, daar heb je veel meer aan. ;)

xlchris
November 16th, 2009, 07:45 PM
^Ja nee dat zal helpen ;) Ik ben zeer geïnteresseerd in infrastructuur, maar hier wist ik niets van. Hoef je niet meteen met zo'n opmerking te komen.

Skyscrapercitizen
November 16th, 2009, 08:48 PM
Spannend, Coolsingel is natuurlijk een must, en s Gravendijkwal kan een gouden greep zijn, mits gelijktijding flink wordt ingegrepen in het Oude Westen.

Art Deco Style
November 16th, 2009, 09:50 PM
Ik duim met jullie mee!

Dezz
November 16th, 2009, 10:18 PM
Nou duimen maar! Normaal kun je op de site van de gemeente de raadsvergaderingen live beluisteren, maar op de site vind ik deze vergadering en de agenda nergens terug?

jb_nl
November 16th, 2009, 10:19 PM
Morgen neemt het college twee CRUCIALE besluiten: de ondertunneling van de 's-Gravendijkwal en de herinrichting van de Coolsingel. Laten we allemaal bidden dat beide gevallen positief uitpakken...

Mooi, is er ergens een topic met meer informatie over beide projecten met wat ze precies van plan zijn?

EPA001
November 16th, 2009, 10:20 PM
^^ Zoeken met google doet wonderen! ;) Maar een aantal pagina's terug in de index van dit Café is er zeker wat over te vinden.

Topaas
November 16th, 2009, 10:21 PM
Nou duimen maar! Normaal kun je op de site van de gemeente de raadsvergaderingen live beluisteren, maar op de site vind ik deze vergadering en de agenda nergens terug?

Het gaat toch om het college wat een besluit gaat nemen?

Dezz
November 16th, 2009, 10:27 PM
Het gaat toch om het college wat een besluit gaat nemen?

Excuses, foutje :)

Eric Offereins
November 16th, 2009, 10:49 PM
Graag, want het stopzetten van deze projecten lijkt me vrij dramatisch voor de stad.

Men ziet hopelijk het belang wel in al kost het een bak geld. :)

wolkenbestormer
November 18th, 2009, 12:11 PM
Verslag van de openbare overlegvergadering van 28 oktober 2009

Hieronder een kort uittreksel van het verslag:

Mevrouw Hagenaars merkt op, dat haar fractie tevreden is over de door het College gepleegde inzet met betrekking tot de starters op de woningmarkt. Verder vraagt zij naar de stand van zaken met betrekking tot de opstelling van een nieuwe Hoogbouwnota. Dit is van belang vanwege het feit, dat de raad hierdoor meer invloed kan uitoefenen op de vormgeving van hoogbouwprojecten. Verder pleit zij ervoor om bij alle bouwprojecten met alle betrokkenen afspraken te maken over de omvang van de bouwplaats en de werktijden teneinde de overlast voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken.

.....

De heer De Gruiter merkt op, dat in de door het College verstrekte aanvullende informatie over het project De Rotterdam niet wordt ingegaan op het verzoek van de commissie om niet tot ondertekening van de overeenkomsten met betrekking tot de realisering van het bouwproject De Rotterdam over te gaan voordat hierover een raadsdebat heeft plaatsgevonden, met name over de aantasting door het College van het budgetrecht van de gemeenteraad. Verder merkt hij op, dat het verlenen in het algemeen van steun aan projectontwikkelaars kritisch zal worden gevolgd. Daarnaast merkt hij op dat de informatie over grondzaken wat schimmig is en hij pleit voor het opstellen van een nieuwe systematiek van begroten van de hieraan verbonden kosten. Wel heeft hij de indruk dat de resultaten met betrekking tot de opbrengsten te optimistisch worden ingeschat.

.......

Wethouder Karakus gaat allereerst in op de gemaakte opmerkingen over de toekomst van het Hofpleinviaduct, die zijn gemaakt bij de bespreking van de portefeuille van wethouder Bolsius. Hij merkt op verheugd te zijn, dat de fractie van GroenLinks afziet van haar voorstel hier een fietsroute aan te leggen. Hierdoor is nu de mogelijkheid aanwezig een inrichtingsplan voor de realisering van een groenvoorziening inclusief de hieraan verbonden kosten op te stellen. Hij kan nog geen uitspraak doen wanneer dit gereed is, maar zegt toe in april 2010 een stand van zaken aan de commissie te verstrekken.

......

Verder merkt hij met betrekking tot het bouwproject De Rotterdam op, dat geen sprake is van aantasting van het budgetrecht van de raad, maar dat het College handelt binnen de grenzen van haar bevoegdheid. Op zich heeft hij geen bezwaar tegen een algemeen debat over het budgetrecht, dat dan zou dienen plaats te vinden in de commissie voor Bestuur, Veiligheid en Middelen. De nu verzonden aanvullende informatie heeft betrekking op de gang van zaken rond de realisering van dit project.

.......

Wethouder Karakus wijst er op, dat spoedige ondertekening van belang is voor de verdere voortgang van het project. Wel zegt hij toe, dat ondertekening niet zal plaatsvinden voor de commissievergadering van 4 november 2009, waarin dit onderwerp wederom aan de orde zal worden gesteld. Vervolgens zegt hij toe, dat de Nota Gebedshuizen en de hoogbouwnota nog voor het eind van 2009 aan de commissie zullen worden aangeboden.

^^
Net wat we nodig hadden, amateurpolitici zonder kennis van zaken die op de stoel van welstand en architect gaan zitten.

Toekomstbeeld?:

''Nee, die gevel heeft te weinig kleurtjes, doe er maar een kloddertje roze bij. En een wipkip voor de ingang is ook heel charmant, doe dat er ook maar bij. De raad aanschouwde hun creatieve uitspattingen (mede onder druk van de nimby's verlaagd van 220 meter naar 30 meter) en zag dat het goed was.

http://www.bds.rotterdam.nl/content.jsp?objectid=207564

Dezz
November 18th, 2009, 01:14 PM

Is al bekend welk besluit er is genomen? Op de gemeentesite kan ik nog niets vinden in ieder geval.

hoogbouwe
November 18th, 2009, 02:23 PM
CO2-opslag Barendrecht nu definitief
18 november 2009

De CO2-opslag onder Barendrecht gaat er komen. Dat hebben milieu-minister Cramer en minister Van der Hoeven van Economische Zaken besloten.

Eerst komt er een proef in een klein leeg gasveld van 0,8 megaton. Na die proef wordt gekeken of de opslag echt kan doorgaan in het lege gasveld onder de wijk Ziedewij. Dat zou dan een veld van 9,0 megaton worden.

Tegen de opslag bestaan nog steeds grote bezwaren. De gemeenteraad van Barendrecht en alle fracties van de provinciale staten zijn tegen, omdat het niet helemaal veilig zou zijn. De stichting CO2isNEE verzet zich er ook tegen.

In plaats van onder Barendrecht, zou er ook CO2 kunnen worden opgeslagen in een leeg gasveld onder de Noordzee. Maar het kabinet kiest nu dus duidelijk voor Barendrecht, want dat is veel goedkoper.

www.rijnmond.nl

Rotterodamum
November 18th, 2009, 08:30 PM
Is al bekend welk besluit er is genomen? Op de gemeentesite kan ik nog niets vinden in ieder geval.

Ook ik ben razend benieuwd! :)

jb_nl
November 18th, 2009, 10:47 PM
CO2-opslag Barendrecht nu definitief
18 november 2009

De CO2-opslag onder Barendrecht gaat er komen. Dat hebben milieu-minister Cramer en minister Van der Hoeven van Economische Zaken besloten.

Eerst komt er een proef in een klein leeg gasveld van 0,8 megaton. Na die proef wordt gekeken of de opslag echt kan doorgaan in het lege gasveld onder de wijk Ziedewij. Dat zou dan een veld van 9,0 megaton worden.

Tegen de opslag bestaan nog steeds grote bezwaren. De gemeenteraad van Barendrecht en alle fracties van de provinciale staten zijn tegen, omdat het niet helemaal veilig zou zijn. De stichting CO2isNEE verzet zich er ook tegen.

In plaats van onder Barendrecht, zou er ook CO2 kunnen worden opgeslagen in een leeg gasveld onder de Noordzee. Maar het kabinet kiest nu dus duidelijk voor Barendrecht, want dat is veel goedkoper.

www.rijnmond.nl

Vanwaar al die ophef? het is gewoon letterlijk lucht. Wat we dagelijks ook uitademen. Van mij mogen ze het zo onder m'n huis onder de grond stoppen als daar een leeg gasveld zou zitten.

een mevrouw op tv: ja het is duidelijk dat het weer om eigen belang gaat! Waarom stopt de minister het niet bij haar onder de grond.

Alsof de minister onder haar huis een lege gasbel heeft en vlakbij de shell woont :lol:

bthj
November 18th, 2009, 11:17 PM
ik heb ook hartelijk om die dame moeten lachen. toch vind ik het al met al wel sympathiek van Epa.

Nexxd
November 18th, 2009, 11:29 PM
^ik denk dat het vooral te maken heeft met de tijd waarin wij leven. Burgers zijn door nieuwe media veel mondiger geworden en praten elkaar massaal na over onderwerpen waar ze niks van af weten. Voor sommige mensen is de mening van een anoniem persoon op bijv. AD.nl geloofwaardiger geworden dan het verhaal van een wetenschapper. Zie deze CO2-opslag, zie Mexicaanse griep, zie C2000-zendmast, zie <vul maar in>.

Volgens mij leef je veiliger op een CO2-opslag dan boven een gasbel of juist de lege ruimte die ontstaat na gaswinning (vergrote kans op aardschokken).

Art Deco Style
November 19th, 2009, 12:15 AM
Vanwaar al die ophef? het is gewoon letterlijk lucht. Wat we dagelijks ook uitademen. Van mij mogen ze het zo onder m'n huis onder de grond stoppen als daar een leeg gasveld zou zitten.

een mevrouw op tv: ja het is duidelijk dat het weer om eigen belang gaat! Waarom stopt de minister het niet bij haar onder de grond.

Alsof de minister onder haar huis een lege gasbel heeft en vlakbij de shell woont :lol:

Een grote concentratie CO2 is natuurlijk wel degenlijk gevaarlijk en wat anders dan wat je uitademt, maar zo diep onder de grond is het ongevaarlijk en kan er zo goed als niets mee gebeuren. Dat is het probleem ook, mensen zijn te slecht geinformeerd over de gevaren.

EPA001
November 19th, 2009, 12:45 AM
ik heb ook hartelijk om die dame moeten lachen. toch vind ik het al met al wel sympathiek van Epa.

Ik heb die dame niet gezien. Uiteraard ben ik sympathiek (ahum...) :nuts: :runaway: Maar welk sympathiek gebaar heb ik nu weer gemaakt? ;) :cheers:

wolkenbestormer
November 19th, 2009, 01:50 PM
Nou dat je voor ons aller gezondheid en milieu onder een levensgevaarlijke CO2 bel gaat leven. ;) Misschien nog een reden om te verhuizen naar Rotjeknor ipv blijven wonen in Rotterdam zuid-zuid?

jb_nl
November 19th, 2009, 01:56 PM
Ja, wat een waaghals! Sowieso al die mensen die daar wonen! En nu blijven wonen! Stel nou dat er gas in die luchtbel zou zitten, veel gevaarlijker dan CO2, nee dan denk ik dat ze er nooit waren gaan wonen! Gelukkig was dat nooit het geval.:nuts:

EPA001
November 19th, 2009, 02:00 PM
^^ Het gevaar van bovengrondse zaken is minstens zo gevaarlijk, zo niet gevaarlijker dan de CO2 onder Barendrecht. Het was ooit een aardgasveld, en niemand heeft er problemen mee om op een enorme bom aan explosieve kracht van aardgas te wonen. :) :nuts: Het CO2 zal in elk geval niet exploderen. :lol:

Het zal ook geen beslissend argument zijn om in Rotterdam-Zuid-Zuid te blijven om bijvoorbeeld mogelijk naar het centrum te gaan. Misschien ooit naar het Stadionpark? ;)

hoogbouwe
November 19th, 2009, 04:22 PM
Witte Aap beste café van de regio
19 november 2009

Café De Witte Aap in Rotterdam is de hoogst genoteerde kroeg van de regio in de top 100 van beste Nederlandse café's. Een jury van horeca-vakblad Misset plaatste het café aan de Witte de Withstraat op plaats 31.

Vorig jaar stond de kroeg in dezelfde lijst nog op plaats 73.

De Witte Aap is afgelopen zomer door fans van de reisgids Lonely Planet nog verkozen tot beste café van de wereld.

Op nummer 1 van de donderdag gepresenteerde top 100 staat café De Beyerd in Breda, gevolgd door café Oosterling in Amsterdam en de Groene Weide op Terschelling.

De jury keek vooral naar gastvrijheid, de sfeer, de kwaliteit van de drankjes en de hygiëne.

Behalve De Witte Aap staan de eveneens in Rotterdam gevestigde etablissementen Dudok, De Ballentent, Courzand, Locus Publicus en Janssen en Van Dijk in de lijst.

Kroegen uit de rest van de regio komen niet voor op de lijst.

www.rijnmond.nl

bthj
November 19th, 2009, 04:41 PM
Cafe de Ara staat niet op de kaart??

SkyBridge
November 19th, 2009, 04:50 PM
Bedoel je niet Ari?

bthj
November 19th, 2009, 04:55 PM
Nee Ara, (papagaai). Op zuid, vlak om de hoek bij Olympia.

SkyBridge
November 19th, 2009, 05:26 PM
Wow, leuke café's op Zuid?

jb_nl
November 19th, 2009, 07:08 PM
Is de uitslag al bekend van waar we voor duimden?

Skyscrapercitizen
November 19th, 2009, 09:04 PM
Ik mis Cafe Pol (moet toch wel goed zijn als je ziet hoe druk het daar altijd is), en Rotown!

bthj
November 19th, 2009, 09:32 PM
Wow, leuke café's op Zuid?

leuk is in zekere zin een juiste typering. ik was daar een avond nadat feyenoord uit de europa gekickt was (ik meen monaco) en de CD de gemeenteraadsverkiezingen zo'n beetje gewonnen hadden. fascinerende avond.

EPA001
November 19th, 2009, 10:42 PM
^^ Dat was wel 17 jaar geleden. :nuts: Wat was Feyenoord toen dichtbij de finale van de Europa Cup II.

hoogbouwe
November 19th, 2009, 10:51 PM
Illegale VIP-kaarten Tour de France in verkoop
19 november 2009

Er worden illegale kaarten verkocht voor VIP-plaatsen bij de start van de Tour de France volgend jaar in Rotterdam. De gemeente Rotterdam heeft dit ontdekt.

De illegale kaarten worden op verschillende websites aangeboden. Volgens de gemeente Rotterdam zijn deze kaarten ongeldig en kunnen ze niet worden gebruikt. De gemeente en de stichting Grand Depart Rotterdam 2010 overwegen juridische stappen te ondernemen als de illegale verkoop niet stopt.

De officiële verkoopadressen van de kaarten zijn te vinden op de website tourdefrancerotterdam.nl.

www.rijnmond.nl

hoogbouwe
November 20th, 2009, 04:58 PM
Winkelcentrum Alexandrium voortaan iedere zondag open
20 november 2009

Deelgemeente Prins Alexander heeft zich neergelegd bij het besluit van de gemeente Rotterdam om winkelcentrum Alexandrium aan te wijzen als toeristisch gebied. Daarom mogen de winkels in de shopping-mall vanaf de jaarwisseling iedere zondag hun deuren openen.

De Rotterdamse gemeenteraad ging donderdagavond akkoord met het plan van wethouder Schrijer. Deelgemeente Alexandrium blijft erbij dat het geen toeristisch gebied betreft, maar legt zich neer bij het besluit van de gemeenteraad.

Wethouder Schrijer hoopt dat de wekelijkse koopdagen goed zijn voor de economie. Nu al trekt Alexandrium na de stadscentra van Amsterdam en Rotterdam de meeste kopers per jaar. De winkels in de overdekte winkelhal zien nu alleen de eerste zondag van de maand open, maar vanaf zondag 3 januari kan er iedere laatste dag van de week gewinkeld worden.

www.rijnmond.nl

:)

Nexxd
November 20th, 2009, 05:02 PM
^goed nieuws, paar maanden geleden was ik daar op een koopzondag kwartier voor openingstijd om de drukte voor te zijn. Mooi niet, bij elke winkel stonden mensen in de rij om naar binnen te kunnen!

Laurens s
November 20th, 2009, 05:10 PM
^goed nieuws, paar maanden geleden was ik daar op een koopzondag kwartier voor openingstijd om de drukte voor te zijn. Mooi niet, bij elke winkel stonden mensen in de rij om naar binnen te kunnen!

Dat moet dan echt een doldwaze zondag zijn geweest.
De zondagen dat ik er per ongeluk langsfietste, of er daadwerkelijk heen ging waren bijzonder troosteloos. Een beetje een Almere sfeertje kwam bij mij op.
Maar als men denkt dat het goed voro de bedrijvigheid en ontwikkeling is. Lekker doen dan.

Nexxd
November 20th, 2009, 05:20 PM
^eerste zondag van oktober, niets doldwaas aan toch? Waarschijnlijk fietste jij er langs op de zondagen dat ze niet open waren ;)

Rotterdam A
November 20th, 2009, 05:29 PM
Krijgt het gebied nog een uitbreiding en opwaardering om het nog beter te maken?

Mooi overigens. Alles op zondag open.

Capzilla
November 20th, 2009, 09:40 PM
Als het aan de gemeente ligt worden de parkeerplaatsen voor Eurogate een parkeergarage waarop een heuse Pathé moet verrijzen, en komt er veel meer horeca e.d. om ook na zessen wat levendigheid te behouden. Maar dat heb ik uit de krant en via-via, nog niets officieels gehoord (ik werk in Eurogate).

hoogbouwe
November 20th, 2009, 09:57 PM
Maritiem Museum houdt uitverkoop
ROTTERDAM - Het Maritiem Museum in Rotterdam houdt zondag uitverkoop. Ongeveer duizend dubbele maritieme boeken, tijdschriften en affiches, maar ook tentoonstellingsrekwisieten moeten weg.

Het Maritiem Museum in Rotterdam verkoopt zondag ongeveer duizend dubbele maritieme boeken, tijdschriften en affiches en tentoonstellingsrekwisieten. ANPHet museum ontvangt regelmatig schenkingen van maritieme boeken. In veel gevallen zijn die al in de collectie aanwezig. Voor lectuur over koopvaardij, visserij en ontdekkingsreizen blijkt veel belangstelling, constateert het museum. Vanaf 11 uur zijn de deuren van het museum voor kopers geopend. Vroege vogels hebben de meeste keus, maar wie geduld heeft wacht een voordeeltje: elk uur zakt de prijs met 10 procent. De prijzen variëren van 1 tot 150 euro.

De verkoop is noodzakelijk omdat het depot van het museum te klein is voor het totale bezit. Het museum beschikt over in totaal een half miljoen stukken. Daarbij zijn grote decorstukken maar ook een buste van Marilyn Monroe (vraagprijs 25 euro), uitgezaagde stripfiguren uit 'Maritieme Strips' en schelpen. De opbrengst komt ten goede aan de vereniging van vrienden van het museum. (ANP)

20/11/09

AD

hoogbouwe
November 20th, 2009, 10:22 PM
Maassluis wil fietsbrug over buitenhaven
MAASSLUIS - In Maassluis liggen de plannen klaar voor een fiets- en voetgangersbrug over de keersluis in de buitenhaven

De Stadsregio Rotterdam en het Fonds Schiedam Vlaardingen hebben zich bereid verklaard mee te betalen. Maassluis moet het laatste deel van de kosten voor haar rekening nemen.

De brug is bedoeld als de ontbrekende schakel in de fietsroute tussen Hoek van Holland en Vlaardingen. Het definitieve ontwerp wordt volgend jaar gemaakt. In 2011 moet hij klaar zijn.

Publicatie datum:21-11-2009

www.cobouw.nl

Niyyu
November 20th, 2009, 10:24 PM
Wat vinden jullie van dit project aan de Dordtselaan?

http://www.studentenkwartier.nl/Wonen.aspx

Dezz
November 20th, 2009, 10:47 PM
Vraag maar aan Empersouf, die woont daar :)

Voor de rest vind ik het wel een goed plan, ik heb liever studenten bij mij in de buurt wonen dan 'schorriemorrie'. Geen idee trouwens of het ook echt goed loopt, daar ben ik wel benieuwd naar.

Niyyu
November 20th, 2009, 11:05 PM
Souf en Dr Dubai wonen daar inderdaad, maar ik weet niet of ze van dit project deel uit maken. Als dat wel zo is, dan ben ik benieuwd wat voor goede doelen zij doen?