View Full Version : Rotterdam Urbanetics Verzamelthread
hoogbouwe November 20th, 2009, 10:10 PM GGD start maandag met grootste inentingscampagne ooit
20 november 2009
De GGD in Rotterdam gaat vanaf maandag beginnen met de grootste inentingscampagne uit de Nederlandse geschiedenis. Donderdag is naar verwachting het hoogtepunt met meer dan 35.000 vaccinaties.
Naar verwachting worden er in het Rijnmond gebied rond de 80.000 mensen gevaccineerd tegen de Mexicaanse griep. Het gaat in deze campagne om kinderen vanaf 6 maanden, t/m 4 jaar, en de huisgenoten van kinderen jonger dan een half jaar.
Vrijdag heeft AHOY de laatste voorbereidingen afgerond om klaar te zijn voor de campagne. De evenementenhal is een van de negentien locaties in Rotterdam en omgeving waar kinderen een prik kunnen halen. De hele campagne duurt van 23 tot 27 november en begint in Schiedam, Goeree-Overflakkee en Hoek van Holland.
www.rijnmond.nl
SkyBridge November 20th, 2009, 10:41 PM Wat is er urban aan dit bericht!?!
Capzilla November 20th, 2009, 10:56 PM Ok, of er vliegen nu een stuk of twintig helikopters met rode verlichting van west naar oost Rotterdam ter hoogte van de Maas, of de Marsmannetjes bestaan en zijn gearriveerd. What's going on?
Dezz November 20th, 2009, 10:59 PM 20 helicopters?! Ik ga gelijk naar buiten :)
Capzilla November 20th, 2009, 11:05 PM Nog steeds komen ze. Nu het er wat minder zijn lijken het doodgewone lichtkogels.. maar zo veel achter elkaar heb ik nog nooit ergens gezien. Is er iets aan de gang aan het einde van de Wilhelminapier of bij de SS Rotterdam? (daar lijkt het vandaan te komen)
Dezz November 20th, 2009, 11:19 PM Als ik buiten op straat sta zie ik geen lichtkogels o.i.d. Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat het is, maar om nu op m'n fiets te stappen net nu ik een lekker biertje open heb gaat me toch iets te ver ;)
Capzilla November 20th, 2009, 11:22 PM Het leek voorbij, al zag ik er net nog eentje, maar op het hoogtepunt was het een hele zwerm. Ik zag bij de Blaak ook een flink aantal mensen omhoog kijken met een "wtf" blik.
Dezz November 20th, 2009, 11:29 PM Ik heb nog even op alarmeringen.nl gekeken maar daar heb ik ook niets kunnen vinden. Het zal dus wel een mysterie blijven ;)
Capzilla November 20th, 2009, 11:57 PM bron: RTV Rijnmond (http://www.rtvrijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fnovember%2FWild%20West%20in%20Rotterdam-Centrum)
Wilde politieachtervolging in Rotterdam-Centrum
20 november 2009
Bij een wilde politieachtervolging in het centrum van Rotterdam zijn meerdere auto's beschadigd geraakt. Op het Rodezand waren twee auto's tegen elkaar gebotst. Een van de auto's reed door, waarop de politie de achtervolging inzette.
Een surveillerende agent zag de vluchtende auto naderen en ging op de weg staan. Daarop week de wagen uit en raakte zeker 8 geparkeerdstaande auto's.
Het voertuig kwam bij het WTC tot stilstand tegen een auto die uit de parkeergarage kwam. De twee inzittenden renden naar twee kanten weg. maar konden worden aangehouden in de Leeuwenstraat en de Hoogstraat.
Damn, had toch moeten vrijmibo'en in de pub, dan had ik wat meegemaakt!
xlchris November 21st, 2009, 08:26 AM Nou nou, klinkt heftig :D
xlchris November 21st, 2009, 09:16 PM edit
aad November 22nd, 2009, 10:52 AM Ok, of er vliegen nu een stuk of twintig helikopters met rode verlichting van west naar oost Rotterdam ter hoogte van de Maas, of de Marsmannetjes bestaan en zijn gearriveerd. What's going on?
Ik had exact dezelfde gedachte als jij.
Maar bij het Golden Tulip hotel werden een soort van kleine heteluchtballonnen opgelaten. Door de wind werden deze richting het Wijnhaveneiland (en verder) geblazen. Ze waren nog niet echt op hoogte, dus kwamen ze dicht langs waar ik woon.
hoogbouwe November 23rd, 2009, 03:56 PM Rotterdam krijgt slavernijmonument
23 november 2009
Rotterdam krijgt een eigen slavernijmonument. Dat beloofde wethouder Grashoff maandag nadat hij bijna drieduizend handtekeningen ontving uit handen van initiatiefnemer en PvdA-raadslid Peggy Wijntuin.
In Amsterdam staat al een nationaal herdenkingsmonument, maar raadslid Wijntuin vindt dat Rotterdam een eigen monument moet hebben: "In Rotterdam wonen tienduizenden mensen die een link hebben met de slavernij. Of dat nou mensen uit Suriname, de Antillen of Kaapverdië zijn of Rotterdammers wiens voorouders geld hebben verdiend aan de slavernij. Het is belangrijk dat we dat niet vergeten."
Wijntuin hoopt dat het monument niet alleen een herdenkingspunt wordt: "Het monument moet een symbool worden van de verbondenheid van de nazaten van slaven met Rotterdam."
In 1863 schafte Nederland de slavernij af. Dat wordt sinds een aantal jaren herdacht met het Keti Koti-feest op 1 juli. Daarnaast komt er nu dus ook een monument. Waar het komt te staan en wie het gaat maken is nog niet bekend. Het plan moet nog wel goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
www.rijnmond.nl
Topaas November 23rd, 2009, 04:49 PM Sinterklaassurprise?
http://farm3.static.flickr.com/2573/4128160140_2c7a5e9393_o.jpg (http://www.flickr.com/photos/topaas/4128160140/)
Rotterodamum November 23rd, 2009, 08:22 PM ^^
Dit is toch alleen gevel onderhoud, geen nieuwe cladding toch?
Laurens s November 23rd, 2009, 11:08 PM Rotterdam krijgt slavernijmonument
23 november 2009
Rotterdam krijgt een eigen slavernijmonument. Dat beloofde wethouder Grashoff maandag nadat hij bijna drieduizend handtekeningen ontving uit handen van initiatiefnemer en PvdA-raadslid Peggy Wijntuin.
In Amsterdam staat al een nationaal herdenkingsmonument, maar raadslid Wijntuin vindt dat Rotterdam een eigen monument moet hebben: "In Rotterdam wonen tienduizenden mensen die een link hebben met de slavernij. Of dat nou mensen uit Suriname, de Antillen of Kaapverdië zijn of Rotterdammers wiens voorouders geld hebben verdiend aan de slavernij. Het is belangrijk dat we dat niet vergeten."
Wijntuin hoopt dat het monument niet alleen een herdenkingspunt wordt: "Het monument moet een symbool worden van de verbondenheid van de nazaten van slaven met Rotterdam."
In 1863 schafte Nederland de slavernij af. Dat wordt sinds een aantal jaren herdacht met het Keti Koti-feest op 1 juli. Daarnaast komt er nu dus ook een monument. Waar het komt te staan en wie het gaat maken is nog niet bekend. Het plan moet nog wel goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
www.rijnmond.nl
Goh zal ik ook een monument gaan aanvragen voor alle mensen die in de afgelopen 300 jaar zijn benadeeld of achtergesteld of niet optimaal zijn behandeld door de Nederlandse regering of in naam van Nederland.
Natuurlijk is een nuance op z'n plaats, maar is zo'n monument 150 jaar na dato nog wel nodig?
SkyBridge November 23rd, 2009, 11:24 PM Eén voordeel, je kan het een Slavernij- en uitkeringsmonument van maken ;)
flocki November 23rd, 2009, 11:29 PM niet optimaal zijn behandeld
Gezien deze verbale poep hebben we zo'n monument misschien juist wel heel erg hard nodig.
Art Deco Style November 24th, 2009, 01:05 AM ^^Idd!:ohno:
hoogbouwe November 24th, 2009, 03:56 PM 'Vier op de vijf Rotterdammers moeten zich veilig voelen'
24 november 2009
De gemeente Rotterdam wil dat er in 2014 geen onveilige wijken meer zijn in Rotterdam. Dat staat in het Veiligheidsplan voor de komende vijf jaar. Daarnaast moeten vier op de vijf Rotterdammers zich weer veilig gaan voelen.
Burgemeester Ahmed Aboutaleb wil Rotterdammers actiever betrekken bij de veiligheid in hun eigen buurt. ,,De ogen en oren van de burgers zien meer dan camera's en surveillerende agenten.'' Momenteel telt Rotterdam een wijk die als onveilig wordt geafficheerd (Oude Westen) en drie probleemwijken (Tarwewijk, Hillesluis en Nieuwe Westen). Tijdens een wandeling zaterdagavond constateerde Aboutaleb dat in ,,een fantastisch park met mooie wandelpaden'' in Hillesluis geen verlichting was aangebracht. ,,Bizar'', kwalificeerde hij de situatie. Onderzoek naar relatie geweld & drugs Aboutaleb heeft zich voorgenomen coffeeshops tien keer per jaar te controleren. De politie gaat bij geweldsincidenten registreren of er sprake is van drugs- en alcoholgebruik. In opdracht van de gemeente onderzoekt een extern bureau in hoeverre geweld het gevolg is van het gebruik van drugs en alcohol. Als het gaat om huiselijk geweld, moet in 2014 voor 80 procent van de gevallen een aanpak (hulp of therapie) volgen voor slachtoffers en daders. Verder wil Rotterdam het aantal geweldsincidenten tegen overheidsmedewerkers met een kwart terugdringen en zullen de betrokken 'ondernemers' voortaan opdraaien voor de kosten van de ontmanteling van een hennepkwekerij.
jb_nl November 24th, 2009, 09:31 PM zie amsterdams initiatief over cofeeshops, overnemen zou ik zeggen! Overigens blijkt dat het overgrote merendeel volgens het ministerie zich keurig aan de regels houden.
Overigens, deelder AOWer! 65 jaar, proficiat!
hoogbouwe November 25th, 2009, 10:16 PM CDA stelt Eurlings supersnelwegen voor
DEN HAAG - Het CDA wil dat er supersnelwegen komen, te betalen uit de opbrengst van de toekomstige kilometerheffing.
Tweede Kamerlid Sander de Rouwe wil dit aankaarten bij verkeersminister Eurlings, in het debat over diens begroting voor 2010. De Kamer buigt zich deze week over die plannen. De CDA'er denkt aan verbreding van bestaande snelwegen met extra stroken aan weerszijden, waardoor het doorgaande verkeer kan worden gescheiden van het afslaande verkeer. "De twee uiterste stroken zijn voor de op- en afritten. De middelste om door te kunnen rijden." De Rouwe maakt zich zorgen over de economische schade die het vastlopende verkeer in de Randstad veroorzaakt.
De minister moet volgend jaar in kaart brengen welke verbindingen in aanmerking komen om supersnelweg te worden. De Rouwe denkt aan de verbindingen tussen economische centra zoals Rotterdam, Utrecht, Schiphol, en Eindhoven.
"Het denken over files houdt niet op bij de plannen voor de kilometerheffing", doceert het CDA-Kamerlid. De aanleg van supersnelwegen is iets voor de volgende kabinetsperiode, te betalen uit het fonds dat wordt gespekt door de opbrengst van de heffing die in 2012 moet beginnen. GroenLinks noemt het voorstel 'onzinnig'. Als het idee al zou lukken, dan zou het verkeer alsnog onherroepelijk in de steden vastlopen. De financiering doet de partij de wenkbrauwen fronsen. "Kosten betalen uit de kilometerheffing? Welke inkomsten? Juist het CDA hamert er altijd op, dat de kilometerheffing lastenneutraal wordt ingevoerd", ageert Kamerlid Kees Vendrik.
Publicatie datum:26-11-2009
Capzilla November 25th, 2009, 10:42 PM Slimme vent, die Kees Vendrik. Maar niet heus. Lastenneutraal betekent geen extra lasten, niet dat er geen inkomsten zijn, die blijven er gewoon net als nu.
Skyscrapercitizen November 25th, 2009, 10:53 PM Maar het CDA brengt het alsof het wordt betaald door extra inkomsten die er dus niet zijn. Heb het debat live op politiek 24 gezien en de Rouwe snapte het na een tijdje zelf niet meer. Er is geen deugdelijke financiele onderbouwing voor het plan.
Capzilla November 25th, 2009, 11:24 PM Als ze het op die manier uit leggen klopt er weinig van inderdaad. Maar mochten ze toch alleen maar bedoelen dat de inkomsten van de kilometerheffing direct in een potje komen en niet op de grote hoop gaan dan kan ik me er prima in vinden.
jb_nl November 25th, 2009, 11:26 PM Hoorde op de radio dat er een brief was van bedrijven die overwegen te verhuizen, zoals unilever, smit en andere grote bedrijven, wegens gebrek aan hoogopgeleide mensen. Mij lijtk dit eerder een drukmiddel, kwam ook van vno-ncw, dan gemeend. Want erzijn hoogopgeleiden zat! (ging over zuid-holland) en zeker op het moment zat die wel op zoek zijn naar een baan! Ik wil er ook wel komen werken alvast deeltijd :p.
JWvW November 25th, 2009, 11:46 PM Op welke zender was dat?
Van Smit kan ik het me misschien voorstellen, maar goed waar moeten ze heen, ze halen een groot deel van de business via de haven binnen. Bij Unilever lijkt me het een beetje een sterk verhaal, er zijn zat mensen die in de rij staan om daar te mogen werken vanuit heel Nederland. Maar goed ben toch benieuwd.
jb_nl November 26th, 2009, 09:22 PM Radio Rijnmond. Ja ik snapte het dus ook niet helemaal, zeker nu.
Sol November 28th, 2009, 02:48 PM Hoorde op de radio dat er een brief was van bedrijven die overwegen te verhuizen, zoals unilever, smit en andere grote bedrijven, wegens gebrek aan hoogopgeleide mensen. Mij lijtk dit eerder een drukmiddel, kwam ook van vno-ncw, dan gemeend. Want erzijn hoogopgeleiden zat! (ging over zuid-holland) en zeker op het moment zat die wel op zoek zijn naar een baan! Ik wil er ook wel komen werken alvast deeltijd :p.
"Hoog opgeleid' zegt natuurlijk helemaal niks. Als fiscaal jurist ben ik ook "hoog opgeleid", maar in de laboratoria van Unilever kan ik hooguit als schoonmaker aan de slag. Kortom, het gaat erom dat mensen de juiste kennis en vaardigheden hebben. Welke universiteit in Rotterdam leidt deze mensen op voor Unilever?
Vervolgens willen bedrijf vaak ook nog de beste mensen. Die zoek je dan al snel (terecht) op mondiaal niveau. En terecht, want de concurrentie acteert ook op mondiaal niveau. Aangezien de Nederlandse universiteiten niet altijd hoog staan aangeschreven kan ik me voorstellen dat er geklaagd wordt.
Unilever hoeft volgens mij niet echt te klagen. Wageningen Universiteit en Researchcentrum (WUR) staat goed aangeschreven. :) Aangezien Unilever van de Nederlandse overheid vrijwel geen belasting hoeft af te dragen (daar hebben we in NL immers Jan de Luls voor (lees: Jan Modaals) ), zou het Unilever sieren jaarlijks een miljard euro te doneren aan de WUR. Dan is Nederland direct de mondiale hotspot voor voeding.
SkyBridge November 28th, 2009, 08:15 PM Las vandaag in het AD dat het Westin hotel verleden tijd is, het wordt binnenkort omgedoopt tot Rotterdam Manhattan Hotel. De naam op de gevel wordt in december al vervangen.
JWvW November 28th, 2009, 08:21 PM Weet nou niet of dat een goede zaak is eerlijk gezegd. Het Starwood netwerk zorgt natuurlijk voor goede zakelijke connecties met boekingsservices zoals American Express Travel e.d. waar veel grote bedrijven standaard gebruik van maken... Bovendien heeft Westin wereldwijd een erg goede naam en de nieuwe naam...Manhattan Hotel....hmmm ik weet het niet hoor.
In dit stuk wordt gezegd dat het hotel zich los wil koppelen van Starwood, maar het zou ook stiekem andersom kunnen zijn. Wie weet...
http://www.missethoreca.nl/1078423/hotel/hotel-nieuwsbericht/WestinWordtManhattanHotelRotterdam.htm
Sol November 28th, 2009, 08:25 PM ^^
Ik vind dit nieuws niet positief voor Rotterdam. Starwood doet nu helemaal niets meer in Rotterdam?
jb_nl November 29th, 2009, 11:31 AM Ik vind de oude naam van nu ook meer uitstraling hebben, meer naamsbekendheid. Dus zie het ook liever niet. Een upgrade waar ze over spreken van de BG etc. kan natuurlijk echter nooit verkeerd zijn.
Skyscrapercitizen November 29th, 2009, 09:14 PM Ik geloof dat westin bijna altijd volgeboekt zit, dus daar kan het niet aan liggen. Misschien dat ze het toch echt zelf willen om een bepaalde reden...
JWvW November 29th, 2009, 10:58 PM Westin zit overal toch wel in de hoogste prijsklasse (wat ketens betreft dan). Wellicht dat ze de kamerprijs in Rdam te laag vonden vergeleken met de hogere prijsklasse in NL (A'dam dus met name) voor hun imago? Om even een idee te geven. De Westin in Kuala Lumpur, Maleisie, wat over het algemeen natuurlijk een veel goedkoper land is dan NL heeft ongeveer dezelfde kamerprijs als deze. Ik speculeer maar wat hoor, maar goed wie weet.
Wuppeltje November 29th, 2009, 11:04 PM Zou heel goed dat ze er zelf voor hebben gekozen. Het kost immers geld om ergens bij een hotelketen aangesloten te zijn. Als ze denken hun hotel zonder keten vol te krijgen en zonder ondersteuning daarvan kan het de nodige besparingen opleveren.
jb_nl November 29th, 2009, 11:22 PM Weet iemand meer hierover, watvoor feest en de toedracht?
Feest Ahoy stopgezet na vechtpartij
Bezoekers van het feest Dream City in Ahoy in Rotterdam werden zaterdagavond eerder naar huis gestuurd. De politie besloot het feest stop te zetten omdat er vechtpartijen waren uitgebroken.
FEEST AHOY STOPGEZET NA VECHTPARTIJ
Foto
Bij de ingang van Ahoy gingen meerdere feestgangers met elkaar op de vuist en ook in de zaal waren vechtpartijtjes. Om half twaalf, twee uur voor tijd, besloot de politie dat het feest voorbij was.
Bij de vechtpartijen in en rond Ahoy raakten zeven mensen gewond. Vier van hen moesten naar het ziekenhuis. Zes feestgangers zijn opgepakt.
© ANP
EPA001 November 30th, 2009, 12:03 AM ^^ Lijkt mij eerder iets voor het algemene Café, als het al überhaupt hier op dit forum thuishoort. :(
Unknownsoldier November 30th, 2009, 12:35 AM Het is wel het zoveelste feest op rij waar het misgaat...
SkyBridge November 30th, 2009, 08:10 AM En hoe ziet die 'rij' er uit dan? Volgens mij is dit al iets dat decennia lang speelt hoor, en zéér zeker niet alleen in Rotterdam, ik betwijfel zelfs of het verhoudingsgewijs vaker voorkomt.
In de jaren '90, toen had je pas uitgaansgeweld, met bijna elk weekend wel een zwaargewonde of dode.
Skyscrapercitizen November 30th, 2009, 08:35 AM ^^
Nee joh! Vroeger was alles beter hoor!
wolkenbestormer November 30th, 2009, 09:05 AM Idd! Vroeguh was het allemaal beter. Parkzicht en de Energiehal waren in de jaren negentig toonbeeld van hoe mensen op een respectvolle wijze met elkaar omgingen. Waarom hebben we dat niet meer?
Unknownsoldier November 30th, 2009, 09:15 AM @ SkyBridge en SSC
Pfff, maakte ik een vergelijking met een andere periode? Als ik me niet vergis is het nu op een aantal feesten het afgelopen jaar nogal misgegaan en na dat feest in Hoek van Holland was het blijkbaar nog wel geoorloofd om dat aan te kaarten op dit forum. Ik had niet meegekregen dat de ikweethetbeter-commissie deze toestemming onlangs heeft ingetrokken. Neemt u mijn lompheid en onbeschoftheid alstublieft niet kwalijk; het zal niet meer gebeuren...
wolkenbestormer November 30th, 2009, 09:20 AM Stop tienduizenden mensen bij elkaar, flink wat alcohol + drugs en het maakt niet uit of je in 1570, 1962 of 2009 leeft. Geheid dat er dingen misgaan.
@ Unknowsoldier
Zolang er nog geen referendum is geweest heb jij nog gewoon je vrijheid van meningsuiting. Als je iets vind dan mag je dat gewoon zeggen. :)
JWvW November 30th, 2009, 10:12 AM In Singapore gebeurt het ook veel vaker dan men iedereen wil laten geloven, maar daar verdwijnt het in de doofpot. De politie voert dan een razzia uit als er een simpel knokpartijtje voor een club plaatsvindt, dan wordt iedereen in een radius van 10m opgepakt. ID gechecked, boetes uitgedeeld, en behalve als er echt iets ernstigs is gebeurd mag iedereen weer gaan. Maar dat komt niet in de media hoor. Zeg niet dat het beter is zo, maar ik wilde even aangeven dat het niet perse zo is dat NL in een of ander geweldsspiraal is beland. Ik denk dat het echt erg veel te maken heeft met de focus van de media.
Skyscrapercitizen November 30th, 2009, 10:46 AM @ SkyBridge en SSC
Pfff, maakte ik een vergelijking met een andere periode? Als ik me niet vergis is het nu op een aantal feesten het afgelopen jaar nogal misgegaan en na dat feest in Hoek van Holland was het blijkbaar nog wel geoorloofd om dat aan te kaarten op dit forum. Ik had niet meegekregen dat de ikweethetbeter-commissie deze toestemming onlangs heeft ingetrokken. Neemt u mijn lompheid en onbeschoftheid alstublieft niet kwalijk; het zal niet meer gebeuren...
Doe niet zo kleinzerig. Jij hebt een mening die mag je uiten. Ik heb ook een mening en die mag ik ook uiten!
De feesten waar ik kom gaat overigens nooit wat mis.
Art Deco Style November 30th, 2009, 02:25 PM ma 30 nov 2009, 05:30
Feestgeweld teistert Rotterdam opnieuw
door Eric de Brouwer
ROTTERDAM - De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb heeft vol afschuw gereageerd op het uitgaansgeweld in zijn stad, afgelopen weekeinde. Daarbij werden zelfs agenten door een losgeslagen menigte met stenen en bierflessen bekogeld.
In totaal raakten negen mensen, onder wie een agent, gewond bij uit de hand gelopen feesten in de Maassilo en Ahoy en bij een schietpartij in een café. Er werden twintig arrestaties verricht.
"Geweld is natuurlijk altijd onacceptabel, maar dat geldt zeker voor geweld tegen hulpverleners, en in dit geval tegen agenten. Iedereen blijft met zijn handen van onze politiemensen af", zei Aboutaleb gisteravond tegen De Telegraaf. Hij spreekt van een zorgelijke ontwikkeling. "Niet alleen in Rotterdam, maar in het hele land zie je dat steeds vaker ook hulpverleners worden aangevallen. Dat is onaanvaardbaar gedrag."
Rotterdam is dit jaar al vaker toneel geweest van compleet uit de hand gelopen feesten, waarbij agenten werden aangevallen. Zo ontaardde een groot feest op het strand van Hoek van Holland in een drama en liep het Bevrijdingsfestival uit op rellen. Aboutaleb zegt dat hij blij is dat er al een aantal arrestaties is verricht. "Ik ga ervan uit dat er meer zullen volgen. Alle verdachten krijgen lik op stuk."
Hij heeft onderzoeken gelast naar de uit de hand gelopen feesten bij Ahoy en de Maassilo. Het café waar is geschoten, gaat de komende twee weken dicht. Bij de Maassilo ging het gisterochtend rond zes uur finaal mis na afloop van het feest Musica Republica. Tientallen relschoppers keerden zich daar tegen de politie, die af was gekomen op een melding van een grote vechtpartij.
Agenten werden bekogeld met stenen en bierflesjes. Een agent werd aan zijn hoofd geraakt. Veertien verdachten zijn opgepakt. In het muziekcafé De Roberto's is gisterochtend bij een ruzie een 23-jarige Rotterdammer in zijn been geschoten. Bij Ahoy werd Dream-City van opleidingsinstituut ROC Zadkine voortijdig beëindigd vanwege opstootjes.
Bron: www.telegraaf.nl
RTM84 November 30th, 2009, 04:00 PM Idd! Vroeguh was het allemaal beter. Parkzicht en de Energiehal waren in de jaren negentig toonbeeld van hoe mensen op een respectvolle wijze met elkaar omgingen. Waarom hebben we dat niet meer?
Dat hebben we nu nog steeds wel alleen niet veel meer in het rijnmondgebied.
Grote Hardstyle-feesten (waar de sfeer altijd wel goed is) hebben we niet meer in de regio.
Alles zit tegenwoordig in de buurt van Amsterdam met dan soms eens een feest in Braband of in de jaarbeurs en 2 keer per jaar in het Gelredome.
De kwalitatief goede feesten waar het juiste publiek op af komt wat echt wil knallen die hebben we haast niet meer in Rotterdam.
Hier in de regio zijn er nu gewoon te veel goedkope of gratis feesten die verkeerd volk aan trekken.
hoogbouwe November 30th, 2009, 04:03 PM 'Nooit gebouwd Rotterdam' te zien in Schielandhuis
30 november 2009
Wie aan Rotterdam denkt ziet moderne architectuur en hoge gebouwen. Maar wat als andere plannen na de oorlog waren uitgevoerd?
Naast de huidige en de verwoeste stad bestaat er ook een 'gedroomd Rotterdam' van nooit gerealiseerde plannen en gebouwen. Deze plannen worden zichtbaar gemaakt in het Rotterdamse Schielandhuis met behulp van enorme panorama's, stedenbouwkundige plannen en architectonische ontwerpen.
Maar niet alleen nooit gerealiseerde plannen worden getoond. Met miniaturen van bekende Rotterdamse gebouwen en diverse nooit gebouwde plannen kan de bezoeker zijn eigen droomstad bouwen.
'Nooit gebouwd Rotterdam' is te zien in het Schielandhuis van 8 december a.s. tot en met 22 augustus 2010
www.rijnmond.nl
Eric Offereins November 30th, 2009, 07:39 PM ^^ Ik ga daar beslist nog eens kijken. :)
Skyscrapercitizen November 30th, 2009, 07:42 PM Ik heb er al wat van gezien, wordt erg leuk. :)
hoogbouwe November 30th, 2009, 10:52 PM 'Rotterdam-Zuid verloedert als er niet snel extra geld komt
30 november 2009
Rotterdam wil tientallen miljoenen euro's van het Rijk om de achterstandswijken op Zuid te verbeteren. Deelraadsvoorzitter Dick Lockhorst van Charlois en wethouder Schrijer hebben minister Van der Laan om geld gevraagd.
Het geld is nodig om huisjesmelkers uit te kopen en om verloedering van de wijken op Zuid tegen te gaan. Volgens Lockhorst en Schrijer zijn de bestaande wetten niet meer toerijkend om de problemen aan te pakken.
Vijf jaar geleden werd de Rotterdamwet in het leven geroepen om verloedering tegen te gaan. Deelgemeenten kunnen met de wet bepaalde groepen mensen weren. Maar de wet werkt niet en wordt massaal omzeild.
Minister Van der Laan was maandag op bezoek in de Tarwewijk en de Millinxbuurt. Hij erkent dat de problemen in die buurten heel groot zijn, maar heeft nog geen geld toegezegd.
www.rijnmond.nl
Marin November 30th, 2009, 11:58 PM Bron: WAN, 30 november 2009 (http://www.worldarchitecturenews.com)
The Watersquare, Rotterdam, Netherlands
The Watersquare creates a sustainable solution to the flooding of cities
With their design for the Watersquare, Dutch company De Urbanisten offer a new solution to the flooding of cities due to heavy rainfall. As part of the Rotterdam Waterplan 2, an urban policy by the City of Rotterdam to look at ways to store and control water, De Urbanisten propose to collect rainwater from the neighbourhood into a Watersquare; an attractive space to meet, play and engage in sports.
Most of the year the Watersquare will remain dry. It is only during heavy rainfall that the square will be filled with water. Streams, brooklets and ponds will emerge. Children will be able to play in and around the water and, in the winter, even skate on the ice. The rainwater collected by the Watersquare will serve as a grey-water system for the surrounding houses. After the rain the water will slowly recede into either nearby bodies of water or into the soil. The present sewage system will not be burdened, avoiding contaminated sewage water to overflow into moats and canals, which is the case at this time.
In the years to come over 25 Watersquares are planned for the city of Rotterdam. A pilot project of the Watersquare is currently being prepared by De Urbanisten, in collaboration with Studio Marco Vermeulen.
http://static.worldarchitecturenews.com/news_images/12869_1_watersquare3big.jpg
Dezz December 1st, 2009, 12:06 AM Ontzettend gaaf idee! Dit zijn nog eens plannen waar ik vrolijk van word, ben dan ook zeer benieuwd waar de eerste gerealiseerd wordt :)
edit: op www.waterpleinen.nl staan erg interessante pdf's, waar ik o.a. de volgende info uit heb gehaald:
"Het eerste voorbeeldplein wordt momenteel voorbereid door DE URBANISTEN in samenwerking
met Studio Marco Vermeulen in opdracht van de gemeente Rotterdam en de deelgemeente Feijenoord."
Capzilla December 1st, 2009, 12:13 AM Tot de eerste bejaarde babyboomer uitglijdt..
Marin December 1st, 2009, 12:34 AM Bron: Architectenweb, 30 november 2009 (http://www.architectenweb.nl)
Rotterdam toont zijn nooit gebouwde kant
Wie aan Rotterdam denkt, ziet de Euromast, de Zwaan en de wolkenkrabber van Nationale Nederlanden. Maar wat als andere plannen waren uitgevoerd? Naast de huidige en de verwoeste vooroorlogse stad bestaat een gedroomd Rotterdam van nooit gerealiseerde plannen en gebouwen.
Meer (http://www.architectenweb.nl/aweb/redactie/redactie_detail.asp?iNID=22091)
http://www.architectenweb.nl/bin/news/151808.jpg
Patrick010 December 1st, 2009, 07:06 AM Ik denk dat we erg blij mogen zijn dat de Rotterdamse versie van de Bijlmermeer (bij de Kruiskade nota bene!) er nooit gekomen is.
SkyBridge December 1st, 2009, 08:18 AM @ Dezz
Het eerste waterplein is volgens mij zelfs al klaar, in Bloemhof. Pleinen die volgen zijn gelegen in Schiebroek en Oude Noorden.
Eric Offereins December 1st, 2009, 12:30 PM Ontzettend gaaf idee! Dit zijn nog eens plannen waar ik vrolijk van word, ben dan ook zeer benieuwd waar de eerste gerealiseerd wordt :)
edit: op www.waterpleinen.nl staan erg interessante pdf's, waar ik o.a. de volgende info uit heb gehaald:
Misschien kunnen ze er ook 1 aanleggen op de Binnerotte, met wat groen er omheen. :)
Parkeergarage museumpark wordt trouwens ook wateropvang bij zware regenval.
Nexxd December 1st, 2009, 01:33 PM ^en een drijvende markt er bovenop? ;)
wolkenbestormer December 1st, 2009, 04:11 PM 'Rotterdam-Zuid verloedert als er niet snel extra geld komt
30 november 2009
Rotterdam wil tientallen miljoenen euro's van het Rijk om de achterstandswijken op Zuid te verbeteren. Deelraadsvoorzitter Dick Lockhorst van Charlois en wethouder Schrijer hebben minister Van der Laan om geld gevraagd.
Het geld is nodig om huisjesmelkers uit te kopen en om verloedering van de wijken op Zuid tegen te gaan. Volgens Lockhorst en Schrijer zijn de bestaande wetten niet meer toerijkend om de problemen aan te pakken.
Vijf jaar geleden werd de Rotterdamwet in het leven geroepen om verloedering tegen te gaan. Deelgemeenten kunnen met de wet bepaalde groepen mensen weren. Maar de wet werkt niet en wordt massaal omzeild.
Minister Van der Laan was maandag op bezoek in de Tarwewijk en de Millinxbuurt. Hij erkent dat de problemen in die buurten heel groot zijn, maar heeft nog geen geld toegezegd.
www.rijnmond.nl
^^
Ik dacht dat het pact op Zuid (in eerste instantie 1 miljard euro en naar wat ik weet nu langzaam oplopend richting de 2 miljard euro) toch enig effect zou moeten hebben. Nu moet er dus nog meer geld bij. Dick Lokhorst en Schrijer zijn goede vrienden en vormden ook een hecht team in het DB van deelgemeente Charlois, niet verbazingwekkend dat ze nu samen aan de bel trekken. Wat mij betreft kunnen de problemen daar pas echt worden aangepakt wanneer er massale sloop van al die kleine, verouderde/verwaarloosde, sociale woningbouw appartementen plaatsvindt en er koopwoningen worden teruggebouwd. De doorstroming is in sommige wijken van Zuid zo schrikbarend hoog dat je er nog wel een paar miljard aan welzijnswerk tegenaan kan plempen zonder dat het noemenswaardig effect zal hebben op de leefbaarheid van de wijk. De kansrijken vertrekken zsm en nieuwe kansarmen stromen er weer in. Dit is echt letterlijk dweilen met de kraan open.
SkyBridge December 1st, 2009, 04:21 PM Wat stel je voor dan? Koopwoningen op Zuid lopen zo slecht dat de prijzen uiteindelijk verlaagd worden of de woningen in de verhuur gaan waardoor exact dezelfde groepen mensen terugkeren. Het is wmb eerder een patstelling dan dweilen met de kraan open.
Er zijn zoveel kwaliteiten in Oud zuid, maar er wordt te weinig gebruik van gemaakt.
Skyscrapercitizen December 1st, 2009, 04:33 PM Niet gek dat koopwoningen niet verkopen als ze in een verder nog steeds slechte en onaantrekkelijke wijk worden neergezet. Je moet het groots aanpakken, zoals op Katendrecht. Alleen dan kan het werken. Een paar koopblokjes tussen de portiekflats en gallerijflats in wijken met een hele slechte naam... Nee dat verkoopt niet nee.
De Crooswijkaanpak zou goed zijn hier, maar dan moet je geen SP en PvdA stemmen. :)
wolkenbestormer December 1st, 2009, 04:38 PM Ik geef je gelijk dat de problemen zo verstrekkend en zo uitgespreid zijn dat je het niet redt met het slopen van enkele appartementblokken en dan denken dat alle problemen de wereld uit zijn.
Goed ik weet dat wat ik nu voorstel nooit zal gaan gebeuren maar eigenlijk zouden grote delen van bepaalde wijken volledig tegen de vlakte moeten gaan. En met een schone lei beginnen. Er is in die wijken zo ontzettend veel aanbod aan laagwaardige woonruimte dat iedere poging tot kleinschalige nieuwbouw gedoemd is om te mislukken. (sterker... je moet wel gek zijn om daar een huis te kopen. In charlois werden in Pendrecht nieuwe koopwoningen achter de Slinge gebouwd met als gevolg dat de inbraken in die buurt zeer sterk toe namen.
Daarnaast moet er ook behoorlijk wat gebeuren aan de buitenruimte. Hoogwaardige parken, lommerijke lanen. Zorg ervoor dat je een prettig verblijfsklimaat creeert wanneer mensen buiten verblijven. Dat is vooral in Charlois en Feyenoord niet of nauwelijks het geval.
Over welke kwaliteiten van Oud Zuid heb jij het? De Boergoensevliet heeft idd mooie woningen, oud Charlois kent een klein verborgen gebied met potentie en vreewijk kan aantrekkelijk zijn voor starters op de woningmarkt. Maar vaak is het huilen met de pet op.
SkyBridge December 1st, 2009, 04:45 PM En waarom verkoopt Hordijkerveld dan niet? Grondgebonden woningen aan de rand van een polder en historische dijklinten, prachtige nieuwe singels, goede prijzen voor goede woningen - er is werkelijk NIETS slechts in de buurt want alles is kaalgeveegd.
De enige reden die ik kan bedenken is dat het gebied geen eigen identiteit (meer) heeft. Katendrecht heeft dat overduidelijk wel. Overigens wordt op Katendrecht ook ingezet op een oer-Rotterdamse vorm van stedelijk wonen, dat kan niet overal op Zuid.
In Oud-Zuid heb je overal de Maas binnen handbereik, evenals de voorzieningen van Zuidplein en de Kop van Zuid. Er zijn mooie singels, veel historische lagen en aantrekkelijke groengebieden. Echt, aan de buitenkant is er niets mis mee. Pas als je aanbelt en een woning van 50m2 binnengaat met een vloer waar je bijna doorheen zakt terwijl je de buren 6 deuren verder hoort praten weet je wat er mis is hier.
Pendrecht is dan weer een heel ander verhaal. In tegenstelling tot Zuidwijk kan ik daar écht geen kwaliteit ontdekken, een Nieuw-Crooswijkse aanpak kan ik me dan ook alleen daar echt voorstellen.
wolkenbestormer December 1st, 2009, 04:58 PM ^^
Ik heb geen flauw benul waarom dat niet verkoopt, wellicht dat de reputatie van de buurt vroeger zo slecht was dat dit nieuwe projecten feitelijk al vanaf het begin af aan 'besmet'. Om heel eerlijk te zijn kan ik alleen echt meepraten over Charlois. Heb daar zo'n 9 jaar gewoond en 4 jaar in de deelraad gezeten. Katendrecht dat is naar mijn mening niet te vergelijken met de andere wijken in Feyenoord en Charlois (met uitzondering van Heyplaat). De locatie, enigszins afgelegen, historisch besef en grote mate van vrije ruimte om veel hoogwaardige woningen te bouwen kan veel meer een positief effect hebben op de buurt dan bijv. wat in Carnisse/Tarwewijk/Pendrecht mogelijk is. Op Heyplaat zijn ook niet maar een paar woningen bijgebouwd. Als je dezelfde schaal zou kunnen toepassen qua nieuwbouw in de andere wijken dan zie je wellicht ook daar e.e.a. veranderen.
Trouwens, geloof het of niet, het stratenplan van Pendrecht schijnt 'bijzonder' te zijn en nieuwe projecten moeten binnen dat stratenplan passen. De stedebouwkundige Lotte Stam-Beese heeft de wijk ontworpen, en daar zitten we nu aan vast. De andere wijken die ze op haar naam heeft staan wordt ik ook niet zo warm van (kleinpolder, ommoord). Om heel eerlijk te zijn, wederopbouwarchitectuur van iemand die communistisch is en communistische steden als voorbeeld gebruikte om Rotterdam na WOII vorm te geven... was het bombardement nog niet genoeg?
Dezz December 1st, 2009, 05:10 PM Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd een stuk aangenamer vind hier in de wijk (Millinxbuurt). Veel minder rotzooi op straat, geen hangjongeren meer te bekennen, huizen die er netjes uitzien, nieuwe bomen, etc. :)
Misschien dat het Studentenkwartier ook wel een flinke impuls kan geven aan de Dordtselaan, dat zou echt mooi zijn!
wolkenbestormer December 1st, 2009, 05:13 PM ^^
Het is idd niet zo erg als in de jaren 90 toen drugsdealers bij de basisschool hun spul verkochten en de verslaafden in de portieken sliepen. De sloop van veel woningen met een afgesloten park tot gevolg en het verminderen van sociale huurwoningen naar koopwoningen heeft zeker een effect gehad. Maar het effect is wel veel minder dan wat de lokale overheid op voorhand had gehoopt.
hoogbouwe December 1st, 2009, 08:43 PM Met een smartphone kijken naar de toekomst en het verleden
1 december 2009
Zien wat er niet is, het kan weldegelijk. Het Nederlands Architectuur Instituut maakt het mogelijk om via een smartphone een blik te werpen in het Rotterdam van de toekomst.
SARA heet het project: stedelijke augmented reality applicaties. Voor het gebruik van SARA is een smartphone met GPS-ontvanger, digitaal kompas en een ingebouwd cameraatje nodig.
Het schermpje van de smartphone wordt door de applicatie verrijkt met extra beelden en informatie over bezienswaardigheden in de stad.
De gebruiker richt de camera op een bepaalde plek en stippen in het beeldscherm geven aan over welk object extra informatie te vinden is. Ook kan het zicht worden verrijkt met met 3D-beelden. Zo is het mogelijk gebouwen te zien die nog gebouwd moeten worden, zoals de Markthal aan de Binnenrotte in het centrum van Rotterdam.
Begin volgend jaar kan iedereen die dat wil een gratis applicatie downloaden op zijn smartphone en Rotterdam - en later ook allerlei andere steden in Nederland - met andere ogen bekijken.
www.rijnmond.nl
jb_nl December 1st, 2009, 09:14 PM Nog even over die uit de hand gelopen feesten bij o.a. de Maassilo. Ik hoorde vandaag 2 uiterst slimmen en geloofwaardige antilianen aan het woord op radio rijnmond.... :nuts:
Ze beweerden natuurlijk weer dat ze onterecht waren opgepakt, dat zij niets hadden gedaan etc. En mamma kwam ook nog aan het woord (papa uiteraard niet, die is jammer genoeg vaak afwezig bij dit soort gezinnen of een gezin heeft meerdere papa's die af en toe eens langs komen wippen letterlijk en figuurlijk) die ook beweerde dat haar kinderen o zo poeslief zjin. Ja dat verhaal ken ik vaker, bijv. ook een misdadige antiliaan die bji me op de middelbare school zat, had o.a. laptop van een leraar gestolen (nooit aangehouden ervoor, maar hij was al een bekende bij de politie, criminelen zijn sluwe mensen, iedereen wist dat hij het gedaan had, maar getuigen durfden neit te getuigen, hij zette mensen slim onder druk, ik maak me overigens geen druk over dit soort gasten, die worden hopelijk vanzelf als ze te diep in die criminele shit zitten doodgeschoten door een andere gang en uit de weg geruimd), die z'n ma beweerde ook dat hij zo poeslief was en zo'n vrome gelovige, nou dat weten we ja... :nuts:
Overigens had m'n ma laatst te maken met o.a. AMK en jeugdzorg etc vanwege dr werk. En een gezin was in contact ermee via platform antilianen ofzo die een sociaal werker sturen, waardeloos, komen te laat op afspraken, zijn niet ingelezen, weten niet van de situatie af, grijpen niet in. Jammer dat ze dan niet een andere gelieerde groep van jeugdzorg o.i.d. eraan koppelen die wel ingrijpt ipv deze waardeloze niethandelende groep.
Oeh Ah Ed December 1st, 2009, 11:04 PM ^^ Wat een verhaal, joh. Vind je het erg dat ik halverwege ben afgehaakt? Ik kom namelijk zelf van de Antillen.
jb_nl December 1st, 2009, 11:46 PM Hoezo, identificeer jij je dan met deze groep antilianen? Ik hoop het niet dat je je met deze groep mensen identificeert die het hier verziekt. Ik neem aan dat jij behoort tot de groep wel goed opgevoede antilianen? Tenminste ik ga altijd van het positieve uit. Maar dit soort gevallen zijn vaak om hopeloos van te worden, met een familie die het goedpraat en hulpinstanties die weigeren te handelen uit belang van het kind door een schakel ertussen die niet echt goed functioneert.
hoogbouwe December 2nd, 2009, 08:45 AM Nederlander moet steeds dieper parkeren
ROTTERDAM - De Nederlander moet steeds dieper parkeren. De diepste parkeergarage is te vinden in Nijmegen. Het staat in een gat van 16 meter.
Dit schrijft De Volkskrant. De komende jaren volgen nog vijf diepere parkeergelegenheden. De diepste, met 22 meter, staat vanaf 2013 in Rotterdam. Dat blijkt uit een inventarisatie van het Centrum Ondergrond Bouwen dat de krant liet uitvoeren. Volgens ingenieur Hans Croes is technisch gezien een parkeergarage tot 50 meter diepte mogelijk.
02/12/09 06u24
AD
SkyBridge December 2nd, 2009, 11:02 AM Voor de liefhebbers van Erasmus Verzekeringen: die Koolhaas komt er niet, maar of we blij moeten zijn met een nieuwe architect voor die plek is een tweede...
Capzilla December 2nd, 2009, 11:15 AM Rotterdam dus in 2013:
- diepste treinstation Nederland
- diepste metrostation Nederland (tot de N-Z lijn af is althans)
- diepste parkeergarage Nederland
- op 1 na diepste punt Nederland (pakken we terug als we Nieuwerkerk annexeren)
- hoogste kantoortoren Nederland
- hoogste woontoren Nederland
- hoogste hotelkamer Nederland
Nexxd December 2nd, 2009, 11:28 AM Met een smartphone kijken naar de toekomst en het verleden
1 december 2009
Zien wat er niet is, het kan weldegelijk. Het Nederlands Architectuur Instituut maakt het mogelijk om via een smartphone een blik te werpen in het Rotterdam van de toekomst.
SARA heet het project: stedelijke augmented reality applicaties. Voor het gebruik van SARA is een smartphone met GPS-ontvanger, digitaal kompas en een ingebouwd cameraatje nodig.
Het schermpje van de smartphone wordt door de applicatie verrijkt met extra beelden en informatie over bezienswaardigheden in de stad.
De gebruiker richt de camera op een bepaalde plek en stippen in het beeldscherm geven aan over welk object extra informatie te vinden is. Ook kan het zicht worden verrijkt met met 3D-beelden. Zo is het mogelijk gebouwen te zien die nog gebouwd moeten worden, zoals de Markthal aan de Binnenrotte in het centrum van Rotterdam.
Begin volgend jaar kan iedereen die dat wil een gratis applicatie downloaden op zijn smartphone en Rotterdam - en later ook allerlei andere steden in Nederland - met andere ogen bekijken.
www.rijnmond.nlAanvullend:
SARA is vanaf december beschikbaar binnen reality-applicatie Layar. Vanaf februari 2010 is de applicatie zelfstandig te downloaden via de Android Market en App Store van Apple. In de eerst versie zal heel Rotterdam via augmented reality ontsloten zijn, in oktober de vijf grote steden. In de komende jaren zal SARA verder uitgebreid worden met meer steden.
Bron: Architectenweb (http://www.architectenweb.nl/aweb/redactie/redactie_detail.asp?iNID=22098)
SkyBridge December 2nd, 2009, 11:40 AM Rotterdam dus in 2013:
- diepste treinstation Nederland
- diepste metrostation Nederland (tot de N-Z lijn af is althans)
- diepste parkeergarage Nederland
- op 1 na diepste punt Nederland (pakken we terug als we Nieuwerkerk annexeren)
- hoogste kantoortoren Nederland
- hoogste woontoren Nederland
- hoogste hotelkamer Nederland
Vergeet hoogste conferentiezaal niet, hoogste zwembad, hoogste schoolgebouw (?), hoogste restaurant, hoogste fitness (?), etc. etc.
Capzilla December 2nd, 2009, 11:52 AM Vanaf februari 2010 is de applicatie zelfstandig te downloaden via de Android Market en App Store van Apple.
Maar even in de agenda een herinnering gezet voor februari. :)
"check SARA augmented Roffa app in market"
Edit: en eentje voor december om de plug-in voor Layar te downen.
Re-edit: het is december.. even checken of die al in 2.2.2 zit. :)
Her-re-edit: neej dus..
Capzilla December 2nd, 2009, 12:02 PM hoogste schoolgebouw (?)
Denk het wel.. veel hoger dan STC, inHolland KvZ ken ik ze niet en schoolplein op 6/7 hoog zoals de Jan Prins en Willibrord heb ik ook nog nergens anders gezien. Nu nog een middelbare school op grote hoogte. :(
Nexxd December 2nd, 2009, 01:36 PM ^Toen ik op het Grafisch Lyceum zat was daar ook het VBO gevestigd, of dat nog steeds zo is weet ik niet en dan nog zitten ze volgens mij niet op de 8e verdieping.
Nexxd December 2nd, 2009, 01:44 PM Ander nieuws; ik kreeg zojuist het bericht dat het Masterplan Jaffa (Kralingen) door de gemeenteraad is goedgekeurd. Meer nieuws heb ik nog niet, maar ik denk dat de bestaande planning hierdoor gehandhaaft zal blijven (vanaf januari uitverhuizen en ergens eind 2010/begin 2011 begin sloop 1e fase).
SkyBridge December 2nd, 2009, 01:53 PM Heb 'em meteen even doorgenomen, ziet er goed uit. Mooi uitgewerkt boekje ook en veel aandacht voor de zittende bewoners.
Nexxd December 2nd, 2009, 01:57 PM ^laat ik nou net een zittende bewoner zijn. En ik mag nog blijven zitten ook :)
Het masterplan is hier (http://www.deelraadinfo.nl/content.jsp?objectid=48011) te vinden
Art Deco Style December 2nd, 2009, 05:38 PM Het masterplan pdfje doet het helaas niet bij mij:(
Eric Offereins December 2nd, 2009, 07:27 PM ^^ Bij mij wel, maar het duur wel ff. ;)
Skyscrapercitizen December 2nd, 2009, 09:50 PM Heb 'em meteen even doorgenomen, ziet er goed uit. Mooi uitgewerkt boekje ook en veel aandacht voor de zittende bewoners.
Doe je rap, 9 minuten na de post van Nexxd heb je de boel al doorgenomen. :P
SkyBridge December 2nd, 2009, 10:04 PM Haha nou al daarvoor, de post van Nexxd kwam toevallig net nadat ik 'em uit had ;)
Skyscrapercitizen December 2nd, 2009, 10:21 PM Heb het net ook even doorgekeken, kost inderdaad niet meer dan 3 minuten dan weet je het wel.
Nexxd December 3rd, 2009, 08:37 AM Het masterplan pdfje doet het helaas niet bij mij:(Eerst opslaan en geduld hebben, dan opent ie wel.
Art Deco Style December 3rd, 2009, 12:11 PM Hee.. hij doet het dank;)
hoogbouwe December 3rd, 2009, 04:27 PM Rotterdam in de race voor Europees kennisinstituut
3 december 2009
Mogelijk komt het nieuwe Europese kennisinstituut voor klimaat en water in Rotterdam te staan. Brussel beslist waarschijnlijk deze maand in welke stad het kenniscentrum wordt ondergebracht.
Het instituut is vergelijkbaar met het Nationaal Centrum voor Water dat in 2010 haar deuren opent in de Rotterdamse Rijnhaven, maar dan op Europese schaal. Dat centrum moet uitgroeien tot een vooraanstaand expertise- en bezoekerscentrum op het gebied van water- en deltatechnologie.
Volgens Hans Beekman, projectleider van Stadshavens, wordt het werkgebied van het nieuwe Europese instituut wel wat breder dan dat van het Nationaal Centrum voor Water: "Het moet zich behalve met water ook bezighouden met efficiënt energieverbruik en duurzame mobiliteit."
Rotterdam hoopt nog deze maand een antwoord uit Brussel te krijgen over de vestiging van het centrum.
www.rijnmond.nl
:)
Eric Offereins December 3rd, 2009, 07:03 PM Zou mooi zijn. Er moet nog een kantoor in het port city project opgevuld worden. :|
EPA001 December 3rd, 2009, 07:15 PM ^^ Het zou ook heel goed zijn voor de status van de stad op dat gebied. :)
Oh?! December 3rd, 2009, 07:15 PM Dit soort werkgelegenheid / 'toonaangevende' instituten zie ik liever in het centrum/KvZ.
hoogbouwe December 3rd, 2009, 07:29 PM Rotterdamse Laurenskerk moet toeristische trekpleister worden
2 december 2009
Als u in het buitenland bent, loopt u dan ook wel eens een kerk binnen om te kijken naar de pracht en de praal? De Laurenskerk wil het hetzelfde nastreven, maar dan gewoon midden in Rotterdam.
Directeur van stichting de Laurenskerk, Frank Michielsen, wil van de Laurenskerk een toeristische trekpleister maken.
Hij heeft 1 miljoen euro nodig om een permanente tentoonstelling in de kerk in te richten. Door sponsoren is daarvan al een groot deel binnen. De laatste 50 duizend euro hoopt hij met het project ‘duizend lichtjes voor de Laurenskerk' binnen te halen. Woensdagmiddag is dat project officieel van start gegaan.
www.Rijnmond.nl
jb_nl December 3rd, 2009, 08:47 PM Ah, zoals ook met t sofia? Ik was er tot een aantal jaar terug ook nog nooit geweest, erg he! Nu het pleintje is opgeknapt en de hoogstraat een 1e make-over heeft gehad komen er meer mensen op af en denk ik dat meer geneigd zullen zijn even binnen te gaan. Het is idd een prachtige kerk!
Skyscrapercitizen December 3rd, 2009, 11:15 PM Zou mooi zijn als Laurenskerk meer een toeristische trekpleister kan worden. Ik was er afgelopen vrijdag nog binnen, en is best indrukwekkend van binnen!
Straks kunnen we ook weer de toren beklimmen. Als dit in de zomermaanden dagelijks zou kunnen zou dat erg leuk zijn voor toeristen die enkele dagen in Rotterdam zijn. Tel daar Horeca op het kerkplein bij op en het kan hier zomaar ineens een heel levendige boel worden!
jb_nl December 4th, 2009, 11:42 AM Rotterdam gaat geel kleuren komend jaar. Geel verlichte erasmusbrug, gele tulpen etc. Dat allemaal vanwege de tour.
Verder hoorde ik dat het bericht van flitspalen ingepakt in sinterklaaspapier een ludieke actie van de politie zou zijn tegen de bezuinigingen en verrijkingen van hun eigen bazen.
Bron: radio rijnmond.
Eric Offereins December 4th, 2009, 12:23 PM ^^En een nogal wrang kerstcadeau voor autobezitters. :bash:
hoogbouwe December 4th, 2009, 03:57 PM Partyorganisatoren: Gemeente verpest Rotterdamse uitgaanswereld
4 december 2009
De gemeente Rotterdam werkt agressie in het uitgaansleven in de hand door alleen subsidie te geven aan grote jongerenfeesten. Dat zeggen Rotterdamse party-organisaties.
Afgelopen weekend liepen twee grote feesten uit de hand. Eén ervan had subsidie gekregen van de gemeente.
Volgens de partyorganisatoren, onder wie Ted Langenbach, wordt het uitgaan in Rotterdam verpest doordat de stad al het geld stopt in 'grote TMF-achtige feesten'. ‘Er worden vrijkaarten weggegeven om zoveel mogelijk bezoekers te trekken. Dus jongens die vroeger niet binnen kwamen en ook hooligans, mogen nu wel weer. Zo loopt het vaak uit de hand'.
Kleinere feesten kunnen maar moeilijk concurreren met de grote party's. Langenbach: ‘Studenten zie je nauwelijks meer in de binnenstad. Net als vrouwen en homo's. De sfeer is verhard.'
www.Rijnmond.nl
Eric Offereins December 4th, 2009, 04:36 PM Partyorganisatoren: Gemeente verpest Rotterdamse uitgaanswereld
4 december 2009
De gemeente Rotterdam werkt agressie in het uitgaansleven in de hand door alleen subsidie te geven aan grote jongerenfeesten. Dat zeggen Rotterdamse party-organisaties.
Afgelopen weekend liepen twee grote feesten uit de hand. Eén ervan had subsidie gekregen van de gemeente.
Volgens de partyorganisatoren, onder wie Ted Langenbach, wordt het uitgaan in Rotterdam verpest doordat de stad al het geld stopt in 'grote TMF-achtige feesten'. ‘Er worden vrijkaarten weggegeven om zoveel mogelijk bezoekers te trekken. Dus jongens die vroeger niet binnen kwamen en ook hooligans, mogen nu wel weer. Zo loopt het vaak uit de hand'.
Kleinere feesten kunnen maar moeilijk concurreren met de grote party's. Langenbach: ‘Studenten zie je nauwelijks meer in de binnenstad. Net als vrouwen en homo's. De sfeer is verhard.'
www.Rijnmond.nl
Hoogste tijd voor invoering van het weekend arrangement (http://www.servicecentrumhandhaving.nl/dossiers/Uitgaan_en_recreeren/Veilig_uitgaan/Kwaliteitsmeter_Veilig_Uitgaan/module-geweld/Amersfoort---Weekendarrangement.html) voor aso's.
Naar gelieven en noodzaak langer te maken. Zeer effectief gebleken.
hoogbouwe December 4th, 2009, 09:28 PM Aboutaleb wil agressieve feestgangers weren
4 december 2009
Burgemeester Aboutaleb van Rotterdam wil een feestverbod voor jongeren die zich op evenementen misdragen. Feestorganisatoren reageren verdeeld op zijn plannen.
Aboutaleb is het geweld in het Rotterdamse uitgaansleven zat. Daarom wil Aboutaleb dat jongeren die zich misdragen op feesten, voortaan op geen enkel feest meer worden toegelaten: "Ik ben aan het onderzoeken of het juridisch mogelijk is om voor deze lieden de toegang tot bepaalde evenementen te ontzeggen. Als dat lukt, dan begin in daar tijdens oud en nieuw al mee. "
Feestorganisatoren reageerden vrijdag verdeeld over het voorstel van de Rotterdamse burgemeester. Volgens organisator Ted Langenbach werkt de gemeente agressie zelf in de hand door alleen subsidie te geven aan grootschalige feesten: "De burgemeester kan beter kleine feesten stimuleren, in plaats van al die laagdrempelige mega-evenementen. Die trekken mensen aan die agressief zijn."
Jasper Scholte van JMR, de organisator van grote festivals als de Dance Parade, kan zich juist goed vinden in de plannen van Aboutaleb: "Het zou natuurlijk van de gekke zijn als één procent het kan verzieken voor de andere 99 procent. Wij willen ook alleen maar de leuke, feestende party people over de vloer. Daarom is het ook goed dat er in de politiek iets aan gedaan wordt, want we zijn er wel klaar mee met z'n allen."
www.Rijnmond.nl
hoogbouwe December 4th, 2009, 09:44 PM EDIT
hoogbouwe December 4th, 2009, 10:56 PM Komt deze gebouw nog?
Editie NL
http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/miMedia/2008/week48/do_de_langste.avi_plain.xml
Het zou de langste gebouw van Nederland moeten worden met 800 meter
Waneer begint men met de bouw? Gaat het uberhaupt nog door?
Impressie:
http://i45.tinypic.com/262mjjk.jpg
Eric Offereins December 5th, 2009, 10:44 AM ** BREAKING NEWS **
2010 mogelijk weer een wolkenkrabberfestival. Volgens het AD overweegt de stichting Wolkenkrabbers Rotterdam volgend jaar een 2e editie te houden. Bron: Bestuurslid Gre Ploeg. :)
mosm December 5th, 2009, 11:17 AM @hoogbouwe:
nee, gaat niet door.
hoogbouwe December 5th, 2009, 02:07 PM @hoogbouwe:
nee, gaat niet door.
Dank je wel :)
Zeerhoog December 5th, 2009, 05:03 PM Komt deze gebouw nog?
Editie NL
http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/miMedia/2008/week48/do_de_langste.avi_plain.xml
Het zou de langste gebouw van Nederland moeten worden met 800 meter
Waneer begint men met de bouw? Gaat het uberhaupt nog door?
Impressie:
ge·bouw het; o -en iets dat gebouwd is: huis, kantoor, fabriek enz.
Oeh Ah Ed December 5th, 2009, 10:01 PM ge·bouw het; o -en iets dat gebouwd is: huis, kantoor, fabriek enz.
Zoekresultaten voor 'zeerhoog':
Er zijn geen definities van zeerhoog gevonden in de database. Er zijn geen definities van woorden die zeerhoog bevatten in de database.
Sol December 5th, 2009, 10:09 PM ^^
Zeerhoog is een naam. Mijn naam komt ook niet in een woordenboek voor.
Nexxd December 6th, 2009, 10:21 PM @hoogbouwe:
nee, gaat niet door.Wat is je bron?
hoogbouwe December 7th, 2009, 08:43 AM Ik eigenlijk ook dat het niet meer doorgaat :ohno:
Topaas December 7th, 2009, 09:45 AM Wat is je bron?
Over dit langste gebouw van Nederland heeft een artikeltje gestaan in het AD dat deze van de baan zou zijn. Al een poosje geleden weer.
Marin December 7th, 2009, 10:04 PM Aanvulling op dit (http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=45561573&postcount=2836) en dit (http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=45703341&postcount=2863) stuk:
Bron: Cobouw (www.cobouw.nl)
Worstelen met wapening voor langste prefabheipalen van Nederland
03-12-2009 11:55 | Techniek | Tissink, Ad |
http://207.44.228.231/marin/_dsc4546def.jpg
Voor het transport moesten een paar lantarenpalen bij de fabriek van Lodewikus worden verwijderd.
DEN HAAG - De langste prefabpalen uit de Nederlandse geschiedenis zitten in de grond. Het was geen sinecure om de benodigde wapening in de kop te krijgen, maar het waren vooral oeverzwaluwen die het de bouwers moeilijk maakten.
De palen zijn geproduceerd door Lodewikus uit Oosterhout. Dat was al recordhouder met prefabpalen van 37 meter lengte die acht jaar terug de grond in gingen. De negen palen die dat record onlangs braken waren bestemd voor het anderhalve kilometer lange geluidsscherm dat BAM Infra bouwt langs de A15 ter hoogte van Rhoon. Dat scherm wordt met 13 meter niet alleen heel hoog, het wordt ook nog eens zwaar uitgevoerd met betonnen kolommen en panelen. Er is dus ook een zware fundering nodig, met twee palen en een kesp onder elke kolom. BAM nam het werk aan als Design and Construct. Ten tijde van de gunning zag het er nog naar uit dat de langste palen onder het scherm zo'n 33 meter lang zouden worden. Maar bij het maken van het definitief ontwerp bleek dat onvoldoende. De sonderingen leverden veel slechtere resultaten op dan gedacht en op sommige plekken werd pas meer dan veertig meter beneden maaiveld een draagkrachtige laag aangetroffen. Dat palen van die lengte op transportproblemen zouden stuiten was voor de ingenieurs van BAM en Lodewikus al snel duidelijk. Maar ook prefab koppelpalen toepassen bleek volgens projectleider Ad Rademakers van BAM niet mogelijk. De koppelstukken die met een bajonetsluiting worden verbonden zouden zo'n acht meter lang zijn. Maar uitgerekend 8 tot 10 meter onder de paalkop is veel extra wapening nodig om de moment en trekkrachten te kunnen opnemen. Er was dus simpelweg te weinig ruimte binnen de palen van vierkant 45 om wapening en koppelstuk kwijt te kunnen.
Grondprop
De langste palen voor het enorme geluidsscherm worden daarom uitgevoerd als open buispaal. De grondprop onderin wordt daarbij vastgezet door middel van groutinjectie. In totaal heeft BAM vier palen zo uitgevoerd. De andere 630 palen komen allemaal uit de fabriek van Lodewikus. Negen stuks zijn 39 meter lang; 100 stuks meten 38 meter en dan zijn er nog vele palen heel uiteenlopende lengtes. In de 240 meter lange voorspanbank van de betonfabrikant konden van de langste palen er nog net zes achter elkaar worden gemaakt. Er moest volgens hoofd bedrijfsbureau Robert Jansen van Lodewikus wel opvallend veel wapening in: behalve 14 voorspanstrengen van rond 12,5 ook nog 16 bijlegstaven van rond 25 mm. Jansen: "Dat krijg je niet gemakkelijk in palen van vierkant 45 centimeter. Ook in de natte knoop voor verbinding met de funderingsbalk van het scherm is verwerken van zoveel wapening niet eenvoudig. Uiteindelijk is het allemaal gelukt, maat het bleek niet mogelijk om de koppen hydraulisch te snellen. De kans op beschading zou te groot zijn geweest." Hoewel Lodewikus over een eigen insteekhaven beschikt en Rhoon zo'n beetje in de Rotterdamse haven ligt, bleek het uiteindelijk toch het voordeligst om de palen over de weg naar de bouwplaats te vervoeren. Want de overslag van een binnenvaartschip en tijdelijke opslag in de Rotterdamse haven bleek een kostbare affaire te worden. De kortste palen van 19 meter konden met zijn tweeën op een truck, maar voor de langere exemplaren die zo'n 20 ton wegen moesten aparte vrachtwagens rijden. Bovendien moesten de standaard oplegpunten verder uit elkaar worden verplaatst. Aan het hijsen moest ook nog wat worden gerekend. De vuistregel om palen op eenvijfde van de lengte beet te pakken bleek voor deze giganten voor verbetering vatbaar. Lodewikus heeft deze vuistregels wat kritischer benaderd en naar de nodige berekeningen een optimaal hijspunt bepaald. Voordat de eerste vrachtwagen de weg op werd gestuurd zijn op het terrein van Lodewikus eerst een paar remproeven uitgevoerd om de dynamische krachten visueel te kunnen beoordelen. Dat leverde geen rare dingen op. Onder verkeersbegeleiding en met een zwaailicht aan zijn telkens twee opleggers naar de bouwplaats langs de A15 gereden.
Hamertje tik
Volgens Rademakers van Bam Infra kostte het opvallend weinig moeite de giganten op diepte te krijgen. "Het is niet zo dat ze zomaar tien meter door de slappe lagen zakten zoals je soms weleens ziet, maar erg hard hoefden we ook weer niet te slaan." Er moeten nog een paar palen de grond in, maar Rademakers maakt zich geen zorgen over de hamertje-tik tests waarmee de palen binnenkort worden doorgemeten. De grootste tegenvaller deed zich waarschijnlijk deze zomer voor. "Oeverzwaluwen bleken zich te hebben genesteld in de voorbelastingsbanen. Daardoor moesten we wachten met heien en liep de hele operatie ruim acht weken vertraging op."
EPA001 December 7th, 2009, 10:17 PM ^^ Mooi stukje Marin. Bedankt voor het plaatsen. :)
Chrizzl December 8th, 2009, 12:24 PM Over het jongerenjaar:
http://www.depers.nl/binnenland/358993/Vrouwen-en-homos-zie-je-niet.html
Nieuwe Waas December 8th, 2009, 12:38 PM Vooral dat meerdaagse mega muziekfestival op de Binnenrotte was geweldig. Of heb ik wat gemist??
Laurens s December 8th, 2009, 03:53 PM Nou de schrijver komt ook uit Rotterdam gezien z'n schrijf en grammatica vaardigheden.
Overigens vind ik het leuk dat weer aan Ted Langenbach wordt gerefereerd. De beste man is ook groot voorstander van het Vancouver model.
Skyscrapercitizen December 8th, 2009, 07:10 PM bron: http://www.rijnmond.nl
Aantal banen in Rotterdam blijft stabiel
8 december 2009
Rotterdam komt de crisis redelijk goed door. Er is minder werk in de haven, maar meer werk in de zorg en daardoor blijft het aantal banen in Rotterdam stabiel.
Dat blijkt uit de Economische Verkenning en de Werkgelegenheidsmonitor die dinsdag zijn gepresenteerd. Er is minder werk in de haven, maar meer werk in de zorg en daardoor blijft het aantal banen in Rotterdam stabiel.
De Rotterdamse haven heeft te lijden van de economische recessie. Vooral in de transportsector en de petrochemie gaat het niet goed. In de eerste helft van het jaar nam de overslag in de haven met 13 procent af. Maar Rotterdam doet het beter dan Hamburg en Le Havre en daarom groeide het marktaandeel.
Rotterdam is qua hoger- en wetenschappenlijk onderwijs nu de derde stad van Nederland, na Amsterdam en Utrecht. Het aantal studenten aan hogescholen en de Erasmus Universiteit is in 10 jaar tijd verdubbeld; er zijn nu 70.000 studenten in de stad. De stad slaagt er steeds beter in om die hoger opgeleiden na hun studie voor de stad te behouden. Sinds 2002 is hun aantal met 26% gestegen.
"Hoger opgeleiden vinden Rotterdam interessant om te blijven wonen. De hoogbouw in het centrum en wijken als Nieuw-Terbregge en Nesselande zijn in trek. Bedrijven reageren hier ook op en willen graag blijven", zegt wethouder Schrijer van Werkgelegenheid.
Art Deco Style December 8th, 2009, 08:38 PM ^^Heel mooi stuk voor Rotterdam! Weer eens positieve ontwikkelingen voor Rotterdam, dat mag ook wel eens!:banana:
EPA001 December 8th, 2009, 10:01 PM bron: http://www.rijnmond.nl
Aantal banen in Rotterdam blijft stabiel
8 december 2009
Rotterdam komt de crisis redelijk goed door. Er is minder werk in de haven, maar meer werk in de zorg en daardoor blijft het aantal banen in Rotterdam stabiel.
Dat blijkt uit de Economische Verkenning en de Werkgelegenheidsmonitor die dinsdag zijn gepresenteerd. Er is minder werk in de haven, maar meer werk in de zorg en daardoor blijft het aantal banen in Rotterdam stabiel.
De Rotterdamse haven heeft te lijden van de economische recessie. Vooral in de transportsector en de petrochemie gaat het niet goed. In de eerste helft van het jaar nam de overslag in de haven met 13 procent af. Maar Rotterdam doet het beter dan Hamburg en Le Havre en daarom groeide het marktaandeel.
Rotterdam is qua hoger- en wetenschappenlijk onderwijs nu de derde stad van Nederland, na Amsterdam en Utrecht. Het aantal studenten aan hogescholen en de Erasmus Universiteit is in 10 jaar tijd verdubbeld; er zijn nu 70.000 studenten in de stad. De stad slaagt er steeds beter in om die hoger opgeleiden na hun studie voor de stad te behouden. Sinds 2002 is hun aantal met 26% gestegen.
"Hoger opgeleiden vinden Rotterdam interessant om te blijven wonen. De hoogbouw in het centrum en wijken als Nieuw-Terbregge en Nesselande zijn in trek. Bedrijven reageren hier ook op en willen graag blijven", zegt wethouder Schrijer van Werkgelegenheid.
Heel erg goed nieuws en toch een bevestiging dat Rotterdam heel aardig bezig is. Beter dan velen, inclusief mijzelf, hadden verwacht. Nu niet verslappen, ook niet door de crisis, is het juiste recept om deze lijn vast te houden en uit te bouwen. :)
Oh?! December 9th, 2009, 07:37 AM ^^ die crisis hakt er anders best aardig in. Procentueel gezien behoort RTD tot de geringste stijgers voor wat betreft het aantal bijstandsuitkeringen. Dat neemt niet weg dat het absolute aantal sinds begin dit jaar is gestegen met pak-m-beet 2000 tot een kleine 30.000 uitkeringen. Toch altijd nog een toename zo groot als het totaal aantal bijstandsuitkeringen dat in een middelgrote stad verstrekt wordt. M.a.w. een behoorlijk gekleurd bericht van de wethouder waarbij ik me afvraag op welke cijfers hij zich baseert.
SkyBridge December 9th, 2009, 08:09 AM ^ In Amsterdam is dit aantal gestegen tot 56.000 las ik laatst op AT5.nl
Daar fluctueert dit toch een stuk erger in crisis-bloeiperiodes.
30.000 is alsnog weinig want we zijn pas twee jaar terug voor het eerst onder de 32.000 beland!
Oh?! December 9th, 2009, 11:31 AM Dat aantal zal voor zuidelijk Noord-Holland gelden, wat een groter gebied beslaat dan alleen de gemeente Amsterdam. En inderdaad, 30.000 uitkeringen is weinig als je je bedenkt dat in 2003 nog 42.000 WWB-uitkeringen werden verstrekt in de gemeente Rotterdam. Neemt niet weg dat een stijging van 2.000 uitkeringen in amper een jaar tijd fors is te noemen.
SkyBridge December 9th, 2009, 11:47 AM Aha, het was een verwacht cijfer. Hier het bericht:
Werkloosheid neemt flink toe in 2009
20 november 2009
Foto 1 van 1AMSTERDAM - De werkloosheid in Amsterdam is het afgelopen jaar met elf procent toegenomen. Sinds 2008 zijn er in de stad 43.000 mensen zonder werk komen te zitten. In de regio rond Amsterdam ligt de werkloosheid zelfs nog iets hoger. De oorzaak is de economische crisis.
(bron: AT5)
Als ik deze bron erbij pak uit begin 2009 is de stijging in Amsterdam wel héél dramatisch, kan me dat nauwelijks voorstellen:
Werkloosheid Amsterdam zal verdubbelen
Het aantal banen dat rond Amsterdam verloren gaat, bedraagt 13.000 in 2009 en 9000 in 2010. Foto ANP/Koen Suyk
AMSTERDAM - De werkloosheid in Amsterdam zal de komende twee jaar op zijn minst verdubbelen en misschien wel oplopen tot 58.000 mensen. Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau SEO en de Universiteit van Amsterdam.
Het aantal werklozen bedroeg eind 2008 22.000. Eind dit jaar zullen dat er 33.000 tot misschien wel 47.000 zijn. Eind 2010 kan volgens het SEO het aantal werklozen variëren van 40.000 tot 58.000. Het percentage werklozen van de beroepsbevolking (393.000 mensen) loopt dan in het slechtste scenario op tot 14,3 procent.
(bron: Parool)
Oh?! December 9th, 2009, 11:59 AM Dat zijn cijfers over de werkeloosheid. Dat is incl. WWB, WW, WIA, Wajong, NUG'ers (niet uitkeringsgerechtigden) en nog wat minder voorkomende uitkeringen. Ik had het voor wat RTD betreft enkel over het aantal verstrekte bijstandsuitkeringen (WWB). Daar komt dus nog een behoorlijk aantal bij wil je het met deze cijfers over Amsterdam vergelijken.
SkyBridge December 9th, 2009, 12:22 PM My bad!
Al denk ik dat de enorme toename dus ook daar van toepassing zal zijn, mogelijk erger.
Wuppeltje December 9th, 2009, 12:50 PM Denk dat de werkloosheid meer zal oplopen in Amsterdam dan in Rotterdam, omdat er veel grote sectoren in Amsterdam worden geraakt. Denk aan financiële instellingen, zakelijke dienstverlening en horeca (vooral het hoger segment --> minder rijke toeristen en zakenlieden).
SkyBridge December 9th, 2009, 12:54 PM De tijdelijke sluiting van veel musea zal nu ook niet handig blijken lijkt me, al kon dit van tevoren niet ingeschat worden natuurlijk.
SkyBridge December 9th, 2009, 01:14 PM Dat aantal zal voor zuidelijk Noord-Holland gelden, wat een groter gebied beslaat dan alleen de gemeente Amsterdam. En inderdaad, 30.000 uitkeringen is weinig als je je bedenkt dat in 2003 nog 42.000 WWB-uitkeringen werden verstrekt in de gemeente Rotterdam. Neemt niet weg dat een stijging van 2.000 uitkeringen in amper een jaar tijd fors is te noemen.
^ Volgens de monitor gaat het om 1094 uitkeringen sinds 1 januari 2009.
Wuppeltje December 9th, 2009, 02:24 PM De tijdelijke sluiting van veel musea zal nu ook niet handig blijken lijkt me, al kon dit van tevoren niet ingeschat worden natuurlijk.
Dat helpt inderdaad niet mee. Vooral voor toerisme uit eigen land werkt dit op dit moment tegen. Gelukkig is de Hermitage Amsterdam erbij gekomen dat naar schatting al meer dan een half miljoen bezoekers sinds 20 juni hebben gehad (daarbij de verwachting ver hebben overtroffen).
Heel negatief zie ik overigens de crisis voor het toerisme overigens niet. De hotelmarkt in Amsterdam had eigenlijk een te hoge bezettingsgraad om gezond te functioneren. Vooral als er nog een groot congres tegelijkertijd is, dan is het gewoon niet te doen in Amsterdam (paar jaar geleden wou een vriendin van me uit Londen met vrienden een weekendje Amsterdam doen, vliegtuig betaald, luxe eettentje gereserveerd, maar er was geen hotelkamer beschikbaar ivm een groot congres in Amsterdam). De crisis geeft meer tijd om orde op zaken te brengen. Veel meer hotelkamers (9000 stonden in de planning) en musea die een voor een opnieuw open gaan lijken mij alleen maar positief voor een flinke opwaardse spiraal. Op lange termijn is dit ook noodzakelijk wil je grote internationale evenementen (zoals een OS) organiseren.
Oh?! December 9th, 2009, 07:28 PM ^ Volgens de monitor gaat het om 1094 uitkeringen sinds 1 januari 2009.
Vriend, ik werk bij de soos. Op mijn bureaublad staat een teller waarop ik iedere dag de stijging en daling zie. Neem van mij aan dat het er om en nabij de 2000 zijn als ik dat zeg. Net zo goed als dat ik van jou aanneem dat Q-Park aan een oplossing met kapjes werkt om de lichtoverlast van de Maastoren weg te nemen.
SkyBridge December 9th, 2009, 07:47 PM Wat is dat nou weer voor misplaatste, zure reactie. Ik zeg nota bene VOLGENS DE MONITOR!
Oh?! December 9th, 2009, 07:57 PM uh? was niets zuur of misplaatst mee bedoeld. Nou ja, zal wel door de communicatie via letters komen dat mijn toon niet goed overkomt.
SkyBridge December 9th, 2009, 08:16 PM Of door het felle licht dat in je ogen schijnt *klatsch*
Oh?! December 9th, 2009, 08:50 PM Lichttherapie zou in deze donkere dagen van het jaar juist positief moeten uitpakken.
SkyBridge December 9th, 2009, 08:58 PM Wie weet stuurt OVG je nog de rekening.
wolkenbestormer December 10th, 2009, 10:57 AM Vriend, ik werk bij de soos. Op mijn bureaublad staat een teller waarop ik iedere dag de stijging en daling zie. Neem van mij aan dat het er om en nabij de 2000 zijn als ik dat zeg. Net zo goed als dat ik van jou aanneem dat Q-Park aan een oplossing met kapjes werkt om de lichtoverlast van de Maastoren weg te nemen.
Ik hoop niet dat je zo'n leidinggevende bent die het uitvoerende persoon bestookt met lijstjes want die lijstjes komen mij zo'n beetje mijn strot uit. Nu aan het eind van het jaar (sorry voor offtopic geleuter) worden ze hier helemaal gek. Al het geld van het werkdeel moet over de balk worden gesmeten omdat ze anders volgend jaar minder geld krijgen. Lijstjes van hier tot Tokio en alles heeft zo'n beetje prioriteit nummer 1. :nuts:
Oh?! December 10th, 2009, 12:46 PM ^^ nee hoor, ik ben niet van de lijstjesbrigade. Ik ben wel van de brigade die er voor moet zorgen dat die lijstjes niet nodig zijn om het werk te doen.
Art Deco Style December 10th, 2009, 01:07 PM Ik hoop niet dat je zo'n leidinggevende bent die het uitvoerende persoon bestookt met lijstjes want die lijstjes komen mij zo'n beetje mijn strot uit. Nu aan het eind van het jaar (sorry voor offtopic geleuter) worden ze hier helemaal gek. Al het geld van het werkdeel moet over de balk worden gesmeten omdat ze anders volgend jaar minder geld krijgen. Lijstjes van hier tot Tokio en alles heeft zo'n beetje prioriteit nummer 1. :nuts:
(ook sorry voor de offtopic)
Daar zouden ze ook echt eens iets aan moeten doen idd., schandalig wat een onnodige geld verkwisterij!
hoogbouwe December 10th, 2009, 08:01 PM Tramlijn 3 komt terug in Blijdorp
10 december 2009
De Rotterdamse wijk Blijdorp krijgt tramlijn 3 terug. Verkeerswethouder Hans Vervat heeft dat donderdag bekend gemaakt. De tram verdween in augustus 2004 vanwege bezuinigingen.
Sindsdien klonk er in Blijdorp een sterke roep om de tram terug te laten keren. Een raadsmeerderheid schaarde zich in juni achter het voorstel van GroenLinks om te onderzoeken op welke manier de terugkeer van tram 3 mogelijk gemaakt kon worden.
De Stadsregio zal voor de periode van één jaar 0,9 miljoen euro uittrekken om tram 3 weer te laten rijden. In dat jaar zal gekeken worden of de lijn voldoende reizigers trekt om blijvend terug te keren in de dienstregeling. De tram gaat weer rijden per 1 januari.
Arno Bonte, raadslid voor GroenLinks is daar optimistisch over. "Als ik in Blijdorp kom spreek ik zoveel mensen die graag weer met de tram zouden willen. Ook voor toeristen die naar de diergaarde willen, is tram 3 een uitkomst." Uit een steekproef die GroenLinks in juni hield onder inwoners van Blijdorp, bleek 8 op de 10 voorstander van terugkeer van de tram.
www.Rijnmond.nl
Oh?! December 11th, 2009, 08:45 AM ^^ vreemd dat die tram vlak voor de opening van de metrohalte Blijdorp weer gaat rijden.
wolkenbestormer December 11th, 2009, 10:41 AM 'Ze' vinden de halte van de metro te ver weg. Het is alleen te hopen dat die 8 van de 10 bewoners van Blijdorp die de tram terugwillen er ook daadwerkelijk gebruik van gaan maken. Deze lijn was in het verleden namelijk verliesgevend. En anders moet GL (bij verlies) het verschil maar bijdragen uit hun eigen partijkas. :)
Oeh Ah Ed December 11th, 2009, 12:10 PM Dit is mijn ouwe trammetje! Hoewel ik al weer jaren in West woon, ben ik blij dat ie terugkomt! Het hoort gewoon bij elkaar: de tram en de ingang van de dierentuin.
Eric Offereins December 11th, 2009, 12:14 PM 'Ze' vinden de halte van de metro te ver weg. Het is alleen te hopen dat die 8 van de 10 bewoners van Blijdorp die de tram terugwillen er ook daadwerkelijk gebruik van gaan maken. Deze lijn was in het verleden namelijk verliesgevend. En anders moet GL (bij verlies) het verschil maar bijdragen uit hun eigen partijkas. :)
misschien is de situatie anders na 5 jaar. :)
hoogbouwe December 11th, 2009, 04:28 PM Is het jongerenjaar in Rotterdam nu gelukt of mislukt?
11 december 2009
Nog een paar weken en dan geeft Rotterdam als jongerenhoofdstad van Europa het stokje over aan de Italiaanse stad Turijn. De organisatie wil het Jongerenjaar eindigen zoals het begon; met en spetterend vuurwerk aan de Maas in de Nieuwjaarsnacht.
Nu Rotterdam bijna jongerenhoofdstad af is, wordt het tijd om met de hoofdrolspelers de balans op te maken. Want is het jongerenjaar nu gelukt of mislukt?
Spetterend
Het jongerenjaar begon spetterend en hoopvol. Met een budget van 22 miljoen euro werd optimistisch gestart met de workshops en het organiseren van evenementen.
Twijfel
Maar al gauw kwam de klad erin. Een aantal politieke partijen in de Rotterdamse raad begon openlijk te twijfelen over YourWorld. Zo bleek uit een gemeentelijk onderzoek van februari dit jaar dat helft van de jongeren op dat moment niet wist dat Rotterdam de jongerenhoofdstad van Europa was.
Meer bekendheid
Na het vernietigende onderzoek werden maatregelen genomen om het Rotterdamse jongerenjaar meer bekendheid te geven. En met succes. Eind september bleek uit een voortgangsrapportage dat minimaal 80 procent van de Rotterdamse jongeren tussen 12 en 27 jaar heeft meegedaan aan minimaal een activiteit en de meeste jongeren hebben gehoord van YourWorld. Ook op straat blijkt dat.
Criticasters
De criticasters zijn minder positief en slijpen hun messen. Your World heeft zich volgens hen snel bij grote evenementen zoals de TMF awards, het Zomercarnaval en de Danceparade aangesloten om de hoge score van 80 procent te halen. "Het is jammer dat er zo over gesproken wordt, met name ook als mensen niet zelf naar evenementen zijn geweest en hun mening op de mediaberichten baseren", aldus Margreet Middelbeek van YourWorld.
www.Rijnmond.nl
Capzilla December 11th, 2009, 04:51 PM Die marketingcampagne was inderdaad een succes, maar betekende weinig meer dan op alles wat er toch al was een YourWorld stickertje te plakken.
Het concept heeft verder gefaald, want er is feitelijk nauwelijks iets bijzonders gedaan voor en met de jeugd wat van blijvende waarde zal zijn.
EPA001 December 11th, 2009, 05:06 PM Iets totaal anders uit het AD van 11.12.2009:
Rotterdam verbindt naam aan Ryder Cup
ROTTERDAM - Rotterdam heeft zijn naam verbonden aan de kandidatuur van Nederland voor het houden van de Ryder Cup in 2018. ,,We zetten ons neer als stad die gaat voor het hoogste'', aldus wethouder Peter Lamers van sportzaken vrijdag.
De Ryder Cup is de prestigieuze strijd tussen teams van de beste Europese en de beste Amerikaanse golfers. Het toernooi heeft om de twee jaar plaats. De volgende editie is in 2010 in Wales.
De beoogde baan voor de Ryder Cup in Nederland over negen jaar ligt niet in Rotterdam, maar in de Gelders gemeente Spijk. Daar is inmiddels het gras ingezaaid op golfbaan The Dutch. In april 2010 moet Nederland het bidbook indienen bij de Ryder Cup Europe Committee.
,,Voor het bid is het goed dat de naam van een grote stad eraan verbonden wordt'', zei woordvoerder Daan Slooter. ,,Rotterdam geeft herkenbaarheid aan het bid. Het zal de stad worden waar veel nevenactiviteiten zullen plaatsvinden.''
Oud-burgemeester van Rotterdam Ivo Opstelten schaart zich ook achter het bid. Hij is voorzitter van de council die het draagvlak voor de Olympische Spelen in 2028 in Nederland moet vergroten. ,,Het is van wezenlijk belang om internationaal vermaarde sportevenementen binnen te halen. De Ryder Cup past helemaal in onze ambities om de Spelen te organiseren. We laten zien dat we ervoor gaan en stralen het zelfvertrouwen uit dat we het kunnen.''
De Nederlandse Golf Federatie heeft de ambitie om in 2018 een Nederlandse prof in het Europese team voor de Ryder Cup te hebben. Zo'n speler heeft Nederland op dit moment niet. De beste golfer is Robert-Jan Derksen, maar hij bevindt zich niet bij de beste honderd op de wereldranglijst. Dit jaar raakten ook drie Nederlanders hun speelkaart voor de Europese Tour kwijt.
,,De sportieve ambitie blijft bestaan. Het is duidelijk dat de basis breder moet worden om uiteindelijk meer golfers op de Tour te krijgen'', zei Slooter. Het benoemen van oud-tennisser Richard Krajicek als ambassadeur van het bid voor de Ryder Cup vond Slooter geen zwaktebod. ,,Als de beste tennisser die Nederland heeft voortgebracht het bid wil promoten, is dat een pre.'' (ANP)
11/12/09 13u29
JWvW December 11th, 2009, 05:37 PM Spijk ligt dan ook wel net in Gelderland. Naast Gorinchem namelijk. Een rit van 20 minuutjes en je bent er vanuit Rdam centrum. Kan dus prima lijkt mij.
Nieuwe Waas December 11th, 2009, 08:48 PM Dat is dan eigenlijk suburbanetic nieuws ;)
Eric Offereins December 11th, 2009, 10:04 PM ^^ zoiets. ;) Heeft Rotterdam geen topbanen in eigen gemeente?
EPA001 December 12th, 2009, 12:17 AM ^^ Er zou toch een hele grote topgolfbaan in Overschie komen? (Bij de Matlingeweg langs de Schie). Of is dit plan in de crisis die we nu doormaken gesneuveld? :dunno:
Skyscrapercitizen December 12th, 2009, 12:40 AM Is het jongerenjaar in Rotterdam nu gelukt of mislukt?
Mislukt. Als jongere ben ik het jongeren jaar 1 keer concreet tegen gekomen, terwijl ik iemand ben die er best open voor zou staan. En ook die ene keer was geen succes, dat was namelijk toen ik na de wednessday night skate op een fatboy van ze wilde gaan liggen om 10u, maar toen gingen ze ineens de boel opruimen om naar huis te gaan terwijl het evenement tot 11u duurde... Tsja...
Kansloze mislukking dus! Weggegooid geld! 50 miljoen nog wel, dat is een halve blunderput, een halve nieuwe Coolsingel. Voor dat geld zet je een Montevideo neer bij wijze van spreken...
jb_nl December 12th, 2009, 09:16 AM Ik zou ook zeggen mislukt. Heb er weinig van gemerkt, niet het idee gehad dat de creatieve sector en alternatieve cultuur gestimuleerd zijn met evenementen die anders waren dan de normale grote evenementen die er elk jaarzijn en ook mensen in mijn omgeving heb ik er niet over gehoord.
Gewonden in Rotterdamse nachtclub
Acht bezoekers van de Rotterdamse nachtclub Grand Café Cinema hebben brandwonden opgelopen door een steekvlam. Waarschijnlijk heeft iemand een vlam bij een spuitbus gehouden.
GEWONDEN IN ROTTERDAMSE NACHTCLUB
Foto
Vier gewonden zijn met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht, twee gingen daar op eigen gelegenheid naar toe. Tenminste één bezoeker liep brandwonden op in zijn gezicht.
Na de steekvlam brak even paniek uit, maar de club kon volgens de politie toch vrij snel worden ontruimd. Wat er precies is gebeurd, wordt uitgezocht.
© ANP
Skyscrapercitizen December 12th, 2009, 11:08 AM ^^
Ah dat verklaart alle sirenes afgelopen nacht. :)
Kruimel December 12th, 2009, 05:47 PM ontwerpen van Binnenwegplein, Willemsplein en het Leuvehoofd hangen nu in het CIC.
Mening: :D:D:D:D
Niyyu December 12th, 2009, 07:02 PM ^^
Ah dat verklaart alle sirenes afgelopen nacht. :)
en ik werd nog wat positiever toen ik langs dat gebouw liep na een aantal vervelende ervaringen rondom Stadhuisplein.
hoogbouwe December 13th, 2009, 04:59 PM Gaat deze project nog door?
Glashavenhuis
Impressie:
http://i45.tinypic.com/fw3swl.jpg
SkyBridge December 13th, 2009, 08:28 PM Nee, helaas niet - zie de thread ervoor.
hoogbouwe December 14th, 2009, 06:16 PM Subsidie voor hervatten nieuwbouw
14 december 2009
Rotterdam krijgt geld van het Rijk voor de bouw van 1500 woningen. De subsidie maakt deel uit van een landelijke stimuleringsmaatregel van minister Van der Laan.
De minister wil met het geld woningbouwprojecten vlottrekken die door de economische crisis zijn stilgevallen. Door de subsidie kan volgend jaar de bouw van in totaal ruim 23.000 woningen alsnog starten.
Gemeenten hebben samen voor 1100 projecten aanvragen ingediend. Naast Rotterdam hebben in onze regio nog achtien gemeenten geld uit Den Haag gekregen, te weten Dordrecht, Schiedam, Barendrecht, BergambachtHardinxveld-Giessendam en Hendrik-Ido-Ambacht.
Extra steun voor de bouw van enkele tientallen woningen in Alblasserdam en Graafstroom werd niet toegewezen.
WWW.Rijnmond.nl
Nexxd December 14th, 2009, 08:04 PM Op het eerste oog sterk verbeterd (iig qua vormgeving), de nieuwe site van Rotterdam: http://www.rotterdam.nl/
SkyBridge December 14th, 2009, 09:16 PM Qua vormgeving ja, daarna houdt het snel op...
Wat een bulk aan snel vindbare informatie was is nu een nietszeggend hip gedoe.
Nexxd December 14th, 2009, 09:43 PM ^je zit te lang tussen de ambtenaren dat je dit al hip gedoe vindt ;)
SkyBridge December 14th, 2009, 09:51 PM Ambtenaar of niet, ben nooit fan geweest van (overmatig) flash op informatieve sites. Snap de achterliggende reden ook niet, kan haast niets anders zijn dan het streven naar hipheid (los van of het dat is).
jb_nl December 14th, 2009, 10:32 PM de flash schijnt niet echt een functie te hebben. Ook voor toeristen vind ik hem tegenvallen, kan niet zo 123 een kaart vinden met route langs mooie plekken, bekende gebouwen etc. Kan moeilijk een fotosectie vinden met aanklikbare foto's die uitvergroten.
Capzilla December 14th, 2009, 10:40 PM Daar heb je dan ook andere sites voor, dat is geen taak van de overheid, of op zijn minst in ieder geval niet die van de gemeente an sich.
JWvW December 14th, 2009, 10:52 PM Ik wist al dat er gewerkt werd (al een laaange tijd) aan een nieuw Rotterdam.nl maar dit is toch even een teleurstelling zeg... Ziet er low budget, blog niveau, uit.
Skyscrapercitizen December 15th, 2009, 10:40 PM Qua vormgeving ja, daarna houdt het snel op...
Wat een bulk aan snel vindbare informatie was is nu een nietszeggend hip gedoe.
Heb net wat dingen zitten zoeken en vond het een stuk eenvoudiger navigeren dan de oude website.
JWvW December 15th, 2009, 11:42 PM slechter dan de vorige was ook moeilijk...
Dezz December 16th, 2009, 12:49 PM Ik zag gisteravond een groot bord staan bij de Maassilo, deze gaat (verder) opgeknapt worden was er te lezen. Einde werkzaamheden: April 2010 :)
peppie_ December 16th, 2009, 03:16 PM Rotterdam heeft de beste zebra's van Europa
DEN HAAG - Rotterdam heeft de beste oversteekplaatsen van Europa. Een zebrapad in de Slowaakse stad Bratislava is het veiligste van het continent, terwijl een oversteekplaats in Milaan op alle punten ondermaats is.
Dat blijkt uit een onderzoek van de ANWB en haar zusterclubs naar de veiligheid van oversteekplaatsen in 31 Europese steden. Uit de inventarisatie kwam naar voren dat een op de zes zebrapaden een onvoldoende scoort. Van de voetgangersoversteekplaatsen haalde ruim 60 procent een positief resultaat. Veertien kregen het predicaat zeer goed. De zebrapaden zijn beoordeeld op onder meer onderhoud, ontwerp, toegankelijkheid, geparkeerde auto's en verlichting. (ANP)
Tsja wat heb je er aan...
Art Deco Style December 16th, 2009, 10:09 PM Rotterdam houdt woningbouw op peil
Gepubliceerd: vandaag 19:15
In Rotterdam is dit jaar met de bouw van 2501 woningen begonnen. Dat is meer dan vorig jaar, toen voor 2165 woningen de eerste paal werd geslagen.
Dat maakte wethouder Hamit Karakus (PvdA, Wonen en Ruimtelijke Ordening) woensdag bekend. Acht tot negen op tien bouwprojecten worden in Rotterdam verwezenlijkt. Dat is meer dan het landelijk gemiddelde, dat als gevolg van de crisis ongeveer op de helft ligt.
Karakus schrijft de goede cijfers toe aan de afspraken die ontwikkelaars, corporaties, bouwers en gemeente hebben gemaakt. ,,De erfpachtmaatregel van de gemeente en de stimuleringsregeling van minister Eberhard van der Laan (Wonen, Wijken, Integratie) hebben hier voor een groot deel aan bijgedragen'', aldus Karakus. In de jaren 2006 en 2007 werd overigens begonnen met de bouw van meer dan drieduizend woningen.
Bron: De Pers.nl
Sol December 16th, 2009, 11:19 PM ^^
Geen slechte cijfers.
SkyBridge December 16th, 2009, 11:57 PM Er is flink wat druk op gezet, ook met enorm kwaliteitsverlies, maar het cijfer is inderdaad indrukwekkend.
Rotterdam A December 17th, 2009, 11:06 AM Zou dit fiasco in dit filmpje van invloed zijn op de Rijksbijdrage aan het Rotterdam?
http://www.novatv.nl/page/detail/uitzendingen/7461/Amsterdam+blunderde+bij+Noord-Zuidlijn
Link doet het nu wel.
Capzilla December 17th, 2009, 11:09 AM 1) Je link is kapot, er staat ... in waar andere meuk hoort te staan.
2) Je link lijkt naar een item over de N-Z lijn te gaan, maar je bedoelt waarschijnlijk het item over de SS Rotterdam?
3) Nee, voor zover ik weet is daar geen sprake van.
Eric Offereins December 17th, 2009, 12:24 PM Wat is het Rotterdam?
SS Rotterdam zit geen cent rijksgeld bij, is ook niet nodig, net als bij de Rotterdam.
hoogbouwe December 17th, 2009, 04:23 PM Snel extra investeringen nodig voor spoorinfra in regio Rotterdam
| ROTTERDAM - Een trendbreuk is nodig om het groeiende wegvervoer in de regio Rotterdam om te buigen naar scheepvaart en spoor. Forse investeringen in verschillende vervoersmodaliteiten zijn noodzakelijk.
Die roep klonk gisteren tijdens de 'Topconferentie Maasvlakte 2' in Rotterdam, georganiseerd door het Nederlands Instituut voor de Bouw (NIB). Met de aanleg van het nieuwe havengebied gaat het goed, meldde René van der Plas, hoofd realisatie Tweede Maasvlakte van het Havenbedrijf Rotterdam. Met het transport van goederen van en naar het achterland echter, blijkt het niet de gewenste kant op te gaan. Het aandeel over de weg neemt nu juist toe ten koste van andere modaliteiten. Zorgelijk, bevestigde ook Laurens Schrijnen, directeur van De Verkeersonderneming. Dit is een regionaal instituut dat in samenwerking met betrokken partijen oplossingen zoekt voor bereikbaarheidsproblemen. Van de Plas zette de toon door met klem op te roepen tot extra investeringen in spoorvoorzieningen zoals emplacementen en overslaggelegenheid. Betere faciliteiten en mede daardoor bijvoorbeeld minder wachttijden, acht hij nodig. Om de binnenscheepvaart vooruit te helpen, zijn nieuwe overslagvoorzieningen nodig. Ook moeten er meer kades worden aangelegd. Van der Plas wees op de eisen die gelden voor de Tweede Maasvlakte voor het jaar 2035. Het beoogde aandeel van de binnenvaart is dan 45 procent, terwijl dat nu in het havengebied 'maar' 31 procent is. Voor het wegtransport wordt gemikt op 35 procent, een forse daling ten opzichte van de huidige 59 procent. Het spoor moet van 10 naar 20 procent. Vrachtwagens blijven sterk in beeld voor kleinere partijen over de kortere afstanden. Ook als hun aandeel in het totaal afneemt, blijven ze in absolute aantallen ruim vertegenwoordigd. De meeste druk komt echter gegarandeerd van het personenautoverkeer.
Noord-zuidverbinding
De aanleg van de A4 zorgt opnieuw voor veel meer auto's, vooral aan de westkant van Rotterdam. Een nieuwe noord-zuidverbinding ten westen van de overbelaste Beneluxtunnel en de verbreding van de A15 richting Maasvlakte die op stapel staan, zijn daarom welkom maar zouden slechts tijdelijk soelaas bieden. Boven op de fysieke investeringen zijn aanvullende maatregelen zoals verkeersmanagement noodzakelijk om vervoerskeuzes te beïnvloeden, zag Schrijnen een belangrijke opgave voor zich.
Publicatie datum:17-12-2009 07:45
www.cobouw.nl
hoogbouwe December 17th, 2009, 04:42 PM 'Kist van Quist' moet weer gezellig worden
17 december 2009
De Rotterdamse Schouwburg krijgt in 2010 een opknapbeurt. Te veel bezoekers vinden het gebouw kil en gedateerd en daarom worden de foyer en andere bezoekersruimtes komende zomer voor vier miljoen euro opgeknapt.
'De kist van Quist': dat is de bijnaam voor de Rotterdamse Schouwburg. Het gebouw werd ontworpen door architect Wim Quist en in 1988 geopend. Voor díe tijd was het een modern, ruimtelijk en gedurfd gebouw maar twintig jaar later vinden bezoekers én de directeur het interieur gedateerd en kil.
Vooral de foyer en de traphallen moeten een sjiekere uitstraling krijgen. Het credo is: weg met de jaren-80 materialen en meer ruimte voor grandeur. Een nieuw plafond, marmeren vloer, videowall, tapijt op de trappen en nieuwe sofa's staan op het verbouwingslijstje.
Maar nooit meer zal de Rotterdamse Schouwburg worden zoals het vroeger was. De eerste Rotterdamse schouwburg leek in geen enkel opzicht op het gebouw van nu. Het lag destijds aan de Aert van Nesstraat en werd gebombardeerd in 1940. Uitgever Aad Speksnijder is vijf jaar bezig geweest om de geschiedenis van de Rotterdamse Schouwburg in beeld te brengen in een fotoboek. Vrijdag wordt het uitgebracht.
Na de Tweede Wereldoorlog kwam er een noodschouwburg. Het gebouw werd gebouwd met puinresten van het bombardement. De noodschouwburg was in de jaren 80 hard aan vervanging toe. Ruim 20 jaar later is het interieur van architect Quist alweer gedateerd.
De verbouwing begint komende zomer en moet in oktober klaar zijn. In september gaat de schouwburg dicht, dan worden de voorstellingen ergens anders gespeeld.
Aan de zalen verandert helemaal niets, want die schijnen de allermodernste van Nederland te zijn.
www.rijnmond.nl
Sol December 17th, 2009, 07:44 PM Snel extra investeringen nodig voor spoorinfra in de regio Rotterdam
| ROTTERDAM - Een trendbreuk is nodig om het Groeiende wegvervoer in de regio Rotterdam om te buigen naar Scheepvaart en spoor. Forse investeringen in Verschillende vervoersmodaliteiten zijn noodzakelijk.
Die roep klonk gisteren tijdens de 'Topconferentie Maasvlakte 2 in Rotterdam, georganiseerd door English Instituut voor de Bouw (NIB). Met de aanleg van het nieuwe havengebied gaat het goed, meldde Rene van der Plas, hoofd realisatie Tweede Maasvlakte van het Havenbedrijf Rotterdam. Met het vervoer van goederen van en naar het achterland Echter, blijkt het niet de Gewenste kant op te gaan. Het aandeel over de weg neemt toe nu juist tien Koste van andere Modaliteiten. Zorgelijk, bevestigde ook Laurens Schrijnen, directeur van De Verkeersonderneming. Dit is een regionaal instituut DAT In samenwerking met Betrokken partijen oplossingen zoekt voor bereikbaarheidsproblemen. Van de Plas Suus de toon door met klem op te roepen tot extra investeringen in spoorvoorzieningen Zoals emplacementen en overslaggelegenheid. Betere faciliteiten en mede daardoor Bijvoorbeeld minder wachttijden, Hij acht nodig. Om de binnenscheepvaart vooruit te helpen, zijn nieuwe overslagvoorzieningen nodig. Ook Moeten er meer kades worden aangelegd. Van der Plas wees op de eisen die GELDEN voor de Tweede Maasvlakte voor het jaar 2035. Beoogde Het aandeel van de binnenvaart is dan 45 procent, DAT Terwijl nu in het havengebied 'maar' 31 procent is. Voor het wegtransport wordt gemikt op 35 procent, een forse Daling tien opzichte van de Huidige 59 procent. Moet het spoor van 10 naar 20 procent. Vrachtwagens blijven sterk in beeld voor kleinere partijen over de Kortere afstanden. Ook als HUN aandeel in het totaal afneemt, blijven ze in absolute aantallen ruim vertegenwoordigd. De Meeste druk komt Echter gegarandeerd van het personenautoverkeer.
Noord-zuidverbinding
De aanleg van de A4 zorgt opnieuw voor veel meer auto's, Vooral aan de Westkant van Rotterdam. Een nieuwe noord-zuidverbinding tien westen van de overbelaste Beneluxtunnel en de verbreding van de A15 richting Maasvlakte die op stapel staan, zijn daarom welkom maar zouden slechts tijdelijk soelaas bieden. Boven op de fysieke investeringen zijn Aanvullende maatregelen Zoals verkeersmanagement Noodzakelijk om vervoerskeuzes te beïnvloeden, zag een Schrijnen Belangrijke opgave voor zich.
Publicatie datum :17-12-2009 07:45
www.cobouw.nl
Op Voorne-Putten gaan binnen 10 jaar 11.000 woningen gebouwd worden. Veel bewoners zullen als student, werknemer of patient Rotterdam veelvuldig bezoeken. Extra transportmogelijkheden zijn gezien de huidige situatie dan echt een must.
Rotterodamum December 18th, 2009, 01:58 AM 'Kist van Quist' moet weer gezellig worden
17 december 2009
Jammer dat de buitenkant niet wordt aangepakt, gemiste kans. :(
Eric Offereins December 18th, 2009, 01:24 PM inderdaa, maar hopelijk dan later nog.
SkyBridge December 18th, 2009, 01:39 PM Je mag niet zomaar de buitenkant aanpakken natuurlijk, zonder toestemming van de architect!?
Art Deco Style December 18th, 2009, 10:00 PM DOSSIER: DE WERELD IN 2010
Interview: Hogerop in de metropool
14 december 2009, 8:00 uur | FD.nl
Door: Rob van ‘t Wel en Jan Fred van Wijnen
Dé kans op een menswaardig bestaan voor immigranten in de grote stad ligt in het ondernemerschap, zegt burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam. Zijn tweede missie: hoofdkantoren naar de stad halen.
Bij zijn installatie als burgemeester van Rotterdam, nu bijna een jaar geleden, kreeg Ahmed Aboutaleb (48) een complexe crisis cadeau. Niet alleen de haveneconomie stagneert, ook het sociale klimaat is onbehaaglijk. Rotterdam prijkt nog altijd op treurige ranglijstjes, met zijn zeven achterstandswijken, zijn 28.500 bijstandstrekkers, de lage scholing, de lage inkomens en de hoge criminaliteit. Als magneet voor hoofdkantoren legt Rotterdam het af tegen de andere grote steden in Nederland. Kortom, voor de toekomst van de wereldhaven – de grootste buiten Azië – is een scherpe strategie gewenst.
Niet alleen de crisis bezorgde Aboutaleb een koude start. Ook de grootste oppositiepartij, Leefbaar Rotterdam, bracht de temperatuur omlaag (hij werd begroet als ‘representant van een bevolkingsgroep die voor problemen zorgt’ en natuurlijk als Amsterdammer). De voormalige Amsterdamse PvdA-wethouder en staatssecretaris van Sociale Zaken bleef stoïcijns werken aan zijn relatie met de gemeenteraad en met de stad. Maar in de beeldvorming is nog geen Rotterdamse aanpakker ontstaan, geen man van het volk – eerder een dossierkenner die wars is van populistische uitspraken. Zijn betrokkenheid en daadkracht worden wat versluierd door een voorliefde voor zorgvuldige communicatie. Als hij bedoelt dat de zittende middenstanders zich hufterig opstellen tegenover nieuwkomers die ook eens een winkel willen openen, dan zegt hij: ‘Gearriveerde mensen hebben de neiging om de cirkel te willen sluiten voor indringers van buiten.’
Kosmopolitische gemeente
Hoe wil Aboutaleb de ontwikkeling van zijn kosmopolitische gemeente aanpakken? Wat is zijn visie op de moderne stad, die concurreert met andere wereldsteden in het aantrekken van bedrijven en die telkens weer nieuwe groepen burgers moet betrekken in de welvaartsgroei? En welke steden zijn voor hem een interessant voorbeeld? Een gesprek in zijn werkkamer aan de Coolsingel over het aanwakkeren van ondernemingsgeest, het verleiden van multinationals en de emancipatie van immigranten. ‘Ik kan niet zoveel met zieligheid.’
Op welke ranglijstjes wilt u volgend jaar wél hoog eindigen?
‘Wacht even, zo slecht is het op sociaal-economisch vlak nog niet in Rotterdam. De werkeloosheid in de stad is gedaald, al is dertigduizend mensen in de bijstand wel gewoon te veel.
Wat kan een gemeente daar aan doen?
‘Wij moeten mensen eerder confronteren met de vraag of ze ook eigen baas kunnen zijn, in plaats van ze steeds maar weer te laten solliciteren op vaste banen. Veel mensen denken dat het niet anders kan, simpelweg omdat ze te weinig geld in de achterzak hebben. Maar ze weten niet dat je ook allerlei steun kunt krijgen. Hier vlakbij ken ik een meneer die ontzettend lang in de bijstand heeft gezeten en die nu een bakkerij met 29 mensen runt.’
Is dat een oplossing voor werkloze immigranten?
‘Het kan juist een heel goede optie zijn voor iemand die het Nederlands niet beheerst. Want de taal kan een struikelblok zijn bij het vinden van een vaste baan. Een paar deuren voorbij de bakker die ik noemde, zitten twee Kroatische dames met een eigen delicatessenzaak. Eén van hen zat langere tijd in de wao, en nu kunnen ze hun eigen broek ophouden. Het scheelt heel veel als je de potenties van mensen aanboort. Veel nieuwe Rotterdammers die, helaas, een uitkering hebben, komen uit landen waar ze hebben geleerd te overleven zonder overheid. Ik geloof heilig dat we hun overlevingsinstinct kunnen triggeren. De gemeente moet daarin heel actief zijn, het hele arsenaal uit de kast halen om mensen op dat spoor te zetten. Je kunt iemand een coach toewijzen, microkredieten aanbieden, startersleningen. En we helpen bij het vinden van huisvesting.’
Maar het leidt ook tot frictie met de bakker verderop die zonder subsidie zijn brood aan de man brengt.
‘Je moet dat dus ook gepast doen. Rekening houden met concurrentie. Maar je ziet ook dat veel mensen die hierover klagen, in het verleden ook wel eens door de overheid zijn gesteund. Gearriveerde mensen hebben wel de neiging om de cirkel te willen sluiten voor indringers van buiten.’
Vindt u ondernemerschap ook een goed middel om de integratie van minderheden te stimuleren?
‘Zeker. Maar we moeten niet vergeten dat het maar één manier is.’
Is deze aanpak typisch Rotterdams?
‘Toen ik in Amsterdam wethouder was heb ik het project Eigen Werk geïnitieerd. Dat heeft uiteindelijk 1600 mensen aan een eigen bedrijfje geholpen. Maar in Rotterdam is het geen project, het is structureel onderdeel van het beleid.’
Welke rol speelt u als burgemeester bij het aantrekken van buitenlandse ondernemingen?
‘De Rotterdamse burgemeester heeft traditioneel een stevige rol op het gebied van internationaal beleid en marketing van de stad. Ik las onlangs kritiek over de reizen van mijn voorganger. In 2008 heeft Rotterdam euro 130.000 uitgegeven aan reizen, vooral naar China en Latijns-Amerika. Maar had dat dan niet moeten gebeuren? Voor het komende halfjaar staan er bezoeken gepland aan de Verenigde Staten, Duitsland en China. Als je niet laat zien wat je in huis hebt, wordt het nooit wat.’
Wat voor type bedrijvigheid verwacht u aan te trekken?
‘Hoofdkantoren van multinationals, de creatieve sector. Er zijn prachtige voorbeelden van creatieve bedrijven in het Central District-gebied dat nu verrijst rondom het Centraal Station.
Elke grote stad wil graag hoofdkantoren, alsof dat een onomstreden voordeel is. Welk effect wilt u ermee bereiken?
‘Het brengt werk, werk en nog eens werk met zich mee. Internationale bedrijven zorgen voor directe en indirecte werkgelegenheid, versterken de Rotterdamse innovatiekracht, brengen de benodigde spin-off op gang. Ze hebben kantoorgebouwen nodig en lokale ict-diensten. Daar profiteren weer andere Rotterdamse bedrijven van.’
Kunt u nu dan zeggen op welke lijstjes u hoog wilt eindigen?
‘Het leven is niet simpel, dus dat moet u ook niet doen. Als het zo simpel was waren we er snel uit. Dan wijs je één variabele aan, één touwtje waar je aan trekt en het is opgelost. Maar in het besturen van een stad moet je aan twintig touwtjes tegelijk trekken. Het bieden van economisch perspectief is belangrijk. Evengoed is het van belang om veiligheid te bieden. Daarin speelt – en dat verwacht je misschien niet direct – ook het onderwijs een heel belangrijke rol, namelijk door het tegengaan van vroegtijdig schoolverlaten. Er is een aantoonbare relatie tussen vroegtijdig schoolverlaten en criminaliteit. Dit college heeft het aantal vroegtijdige schoolverlaters al met 20% teruggebracht. Dat helpt ook de economie vooruit. We hebben meer mensen nodig met betere kwalificaties en kansen op de arbeidsmarkt. Het gaat vaak om functies op middelbaar niveau. Iemand met een goede mbo-opleiding in de techniek of in de procesindustrie kan prima emplooi vinden. In gesprekken met bewoners benadrukken de wethouders ook dat een goede onderwijskeuze essentieel is om dat gedeelte van de economie draaiend te houden. Ik weet niet of je het weet, maar er wordt hier voor euro 15 mrd geïnvesteerd. We hebben recent een Finse partij aan boord gehaald. Die investeert in een fabriek voor nieuwe brandstoffen. Dat levert 600 nieuwe banen op.’
Het Rotterdamse adviescollege IAB, de International Advisory Board, met een keur aan bestuurders en ex-bestuurders, heeft onlangs dringend geadviseerd om het aantal wethouders te halveren. Dat zou het stadsbestuur slagvaardig maken. Vindt u dat een goed idee?
‘Het IAB doet interessante adviezen over de rol van leiderschap bij het realiseren van een excellente wereldstad. Volgens deze adviseurs hoort daar een slank maar slagvaardig bestuur bij. Maar de burgemeester gaat niet over het aantal wethouders, of over de portefeuilleverdeling in het gemeentebestuur. Dat bepalen de politieke partijen die het college vormen. Het advies van het IAB is dan ook aan hen gericht.’
Terug naar de hoofdkantoren. Wat gaat ze over de streep trekken om zich niet in Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Groningen te vestigen, maar in Rotterdam?
‘Voor bedrijven is bereikbaarheid een heel belangrijke factor. In december gaat de TGV rijden. Schiphol komt dan op een afstand van 19 minuten te liggen van Rotterdam. Ter vergelijking: het hartje van Amsterdam komt dan op 14 minuten van Schiphol te liggen. Dat betekent dat er voor veel bedrijven een goede keuzemogelijkheid ontstaat. We hebben ook een prima zakenvliegveld, dat we binnenkort gaan omdopen tot The Hague-Rotterdam Airport. Er wordt gewerkt aan Randstadrail, ook richting Den Haag. We investeren zelf in een prachtig Centraal Station.’
Als de afstand tot Schiphol en Den Haag weinig meer uitmaakt, biedt Rotterdam dan genoeg om multinationals te verleiden?
‘Met goed personeel, veiligheid en betaalbare kantoorruimte kan Rotterdam goede sier maken. Gecombineerd met het bouwen van woningen voor het middensegment en hogere segment hebben we voldoende ingrediënten voor een goed vestigingsklimaat.’
Welk soort bedrijven heeft u op het oog?
‘In principe zijn we geïnteresseerd in alle hoofdkantoren die zich in Nederland willen vestigen. ’
Gaan we dan een tijdperk in waarin de grote steden aan dezelfde bedrijven trekken? Of ziet u de Randstad als één stedelijk gebied, waarin verschillende steden zich specialiseren op bepaalde bedrijvigheid?
‘Dat laatste vooral.’
Dus toch niet zomaar alle hoofdkantoren. Welke dan wel?
‘Met name hoofdkantoren in de creatieve sector, de zakelijke dienstverlening en natuurlijk bedrijven die verbonden zijn aan de haven.’
Bedrijven zijn steeds meer afhankelijk van een goed netwerk van toeleveranciers en kennisinstituten. Rondom Eindhoven is een sterk cluster van technologiebedrijven ontstaan, dat veel commercieel verkeer oplevert met andere Europese technologieclusters. Heeft Rotterdam ook potenties om zo’n cluster te creëren?
‘Het cluster van internationale en nationale bedrijven dat de afgelopen eeuwen rondom de Rotterdamse haven is ontstaan, is hét schoolvoorbeeld van clustering die we nu ook in andere steden zien. De haven behoort tot de modernste ter wereld en is een kenniseconomie op zichzelf. In dit cluster blijven we volop investeren. Het is nog steeds hét industriële en logistieke knooppunt van Europa. Dat is onze kracht en die moeten we meer koesteren en nog meer benutten.’
Wat is het onderscheidende kenmerk van Rotterdam, dat de stad kan uitbuiten om zijn economie te stimuleren?
‘De rivier is een geschenk. Het feit dat daardoor een bepaalde bedrijvigheid is ontstaan, moet je uitbuiten. Er zijn ongelofelijk veel bedrijven die niet alleen goederen verschepen, maar de goederen ook koppelen aan administratieve processen. Die kracht wordt ook in het buitenland herkend. Ik was onlangs in New York voor een conferentie over water. In de New York Times stond toen een mooi artikel op de voorpagina over de goederenstromen in de wereld, met tekeningen over de stromen van Azië naar Europa. De strekking van het verhaal was dat schepen in de nabije toekomst niet meer de zuidelijke route nemen, maar de noordelijke route. En je mag raden waar de goederen op die tekening in Europa aankomen. Dat is Rotterdam. Als dat daar zo wordt gezien, dan mag je rustig zeggen dat Rotterdam een behoorlijk internationaal merk is. Je moet de stad dus verkopen als de plek waar internationaal de goederen terechtkomen. En dus dat je een aantrekkelijke vestigingsplaats bent voor het internationale bedrijfsleven. Kleine stad, grote speler.’
Is dat de toekomstvisie? Rotterdam als draaischijf voor internationaal goederenvervoer?
‘Dat niet alleen, ik ben nog niet klaar. Toen ik hier kwam, was ik echt verbaasd om te zien hoe groot de creatieve sector in deze stad is. Veel Nederlanders hebben daar geen idee van. Een paar grote jongens als het internetbedrijf Mangrove en mode-ontwerper Marlies Dekkers zijn rond het Centraal Station gevestigd. Maar we hebben ook topmodeontwerpers in deze stad. En vergeet niet dat het medische cluster met zestienduizend werknemers inmiddels de belangrijkste werkgever in deze stad is. Op één van de verdiepingen van het Erasmus Medisch Centrum kun je zien wat er gebeurt met de kennisvalorisatie, dus het omzetten van kennis in klinkende munt. In heel veel landen en steden is dat niet meer dan een papieren theorie.
Toen ik lid was van de Onderwijsraad, hebben wij heel veel papier besteed aan het idee van kennisvalorisatie. Maar in Rotterdam zijn echt enkele grote wereldspelers aan het ontstaan. Die bedrijven zetten de kennis aan het Erasmus om in commerciële producten. Op grotere handelsmissies is het wijs om niet alleen het havengerelateerde bedrijfsleven daarin te betrekken maar ook de medische sector.’
Het maritieme cluster, de creatieve sector, de medische sector – is dat niet wat veel voor een scherpe marketingcampagne?
‘Je moet segmenteren. Als je een handelsmissie leidt voor de haven, dan moet je je daar op concentreren. En voor de creatieve sector moet je als Rotterdam misschien apart iets organiseren, om te laten zien dat er heel veel is. Dat heb ik in een gesprek met die sector ook nadrukkelijk gezegd: ik daag jullie uit, kom maar op. Als ze met goede ideeën komen, dan twijfel ik er geen moment aan dat het gemeentebestuur die zal ondersteunen.’
U komt steeds terug op het belang van creatieve bedrijven. Ziet u Rotterdam ook als toevluchtsoord voor een ‘creatieve klasse’ – de naam die de Amerikaanse stadssocioloog Richard Florida heeft bedacht voor talentvolle werknemers die elke paar jaar verhuizen naar een ander land? Vindt u het ontstaan van zo’n klasse ook essentieel voor een moderne, vitale stad?
‘Een toevluchtsoord is een groot woord. Maar in een internationale stad die Rotterdam wil zijn, is het van groot belang dat er ook ruimte is voor de “creatieve klasse”. Deze mensen brengen namelijk een geheel eigen dynamiek met zich mee en hebben ook een eigen behoefte; een eigen vraag. Dit creëert op die manier ook weer werkgelegenheid. Maar de klasse waar Florida het over heeft, oriënteert zich vaak op een regio; in ons geval kijken die werknemers voor vestiging ook naar Amsterdam, Den Haag en Antwerpen. Wij moeten daarin onderscheidend blijven, we hoeven geen tweede Amsterdam te worden.’
Kijkt u veel naar andere wereldsteden met vergelijkbare problemen en mogelijkheden?
‘Ook. Je kunt geweldige ideeën opdoen in andere steden. Maar tegelijk moet je naar je eigen situatie blijven kijken. In Rotterdam verdienen we geweldig veel geld op het water, maar niet áán het water. Londen doet dat wel. Daar zijn heel mooie uitgaansgelegenheden gecreëerd aan de rivier. En Washington Harbour, je houdt het niet voor mogelijk, is de magneet van Washington.’
Wat zou u bijvoorbeeld met de Maas willen doen?
‘Als je vanaf één van de torens op Rotterdam Zuid – ik zeg op Zuid, dat is me hier vrij direct en stevig bijgebracht – dus als je op Zuid naar de noordelijke kades kijkt, dan zie je één grote parkeerplaats. Dat noemde ik ook als eerste kritiekpunt toen ik binnenkwam in het college. Wethouder Bolsius zei meteen: burgemeester, u wordt op uw wenken bediend. We zijn nu begonnen met een stuk kade tussen de Erasmusbrug en de Veerhaven. Dat wordt een stadswandelpromenade met groen waar ook kiosken te vinden zijn. We hebben daar geweldige kansen laten liggen in termen van werkgelegenheid. Denk maar weer aan die kleine, startende ondernemers. Op termijn willen we zo veel mogelijk kades op deze manier ontwikkelen.’
En nog een paar stevige torens erbij, natuurlijk.
‘Ja, dat is een keuze. Amsterdam heeft ook gekozen voor wonen aan het water, maar daar gaan ze niet hoger dan een verdieping of vijf. Rotterdam moet het hebben van z’n skyline en zijn bruggen. Dat wordt erg gewaardeerd. Wij hebben gekozen voor de hoogbouw langs het water. Kantoren én woningen.’
Rotterdam profileert zich ook als klimaatstad. Wat schieten de inwoners daar mee op?
‘Om te beginnen streven we ernaar het klimaat in Nederland schoon te krijgen. Dat is goed voor de gezondheid van de mensen. En Rotterdam is goed voor ongeveer 20% van alle CO2-emissie in Nederland. Door de petrochemische industrie. We doen daar heel veel aan. En de knowhow die we daarbij ontwikkelen moeten we uiteindelijk weer kunnen verzilveren in keiharde euro’s. We hebben de kennisinstituten van universiteit en gemeente gebundeld in een clean tech-delta.’
Wat ligt binnen de macht van het stadsbestuur om zoiets te realiseren?
‘Wij faciliteren. We brengen partijen bij elkaar. En sommige dingen kunnen we zelf doen. Dit college heeft een behoorlijk bedrag uitgetrokken voor openbare verlichting. Daar komen led-lampen in. En parkeren wordt volgend jaar gratis voor elektrische auto’s. We zijn de eerste stad in Nederland die dat introduceert. We zetten ook een pilotproject op voor elektrisch tanken in parkeergarages. Oud-minister-president Lubbers is een van de eersten. Hij heeft een elektrische auto. Soms moet je de lead nemen, soms moet je faciliteren. En lobbyen in Den Haag. Ook dat is een belangrijke taak van de burgemeester.’
Kan de persoon Aboutaleb daar iets extra’s bij leveren?
‘De burgemeester in zijn algemeenheid heeft een belangrijke rol in de Haagse lobby. Als er persoonlijke contacten zijn, loopt het natuurlijk een stuk beter. Dan kun je gewoon iemands 06-nummer bellen, in plaats van via de secretaresse een afspraak te maken voor over twee maanden. Overigens vind ik wel dat burgemeesters van de vier grote steden zulke toegang moeten hebben, en mijn beeld is dat ze dat ook hebben.’
Als u tien jaar vooruitkijkt, wat voor stad ziet u dan opdoemen?
‘Een veilige, welvarende, schone stad met een mooie internationale smoel. Dat wil zeggen dat we diversiteit als kracht moeten zien en niet als bedreiging. Vergelijk het maar met New York, dat zijn kracht ontleent aan alle verschillende culturen die daar gevestigd zijn. En Rotterdam moet een stad zijn met een paar goede rode lopers. Dat zijn aantrekkelijk looproutes met allure naar de binnenstad. Die gaan wij krijgen bij het Centraal District, zodat mensen zich welkom weten in deze stad.’
Zal de samenstelling van de bevolking veranderen? Komen er met die gewenste hoofdkantoren ook meer kosmopolitische werknemers die elke drie jaar in een ander land wonen?
‘Ja, maar het moet ook een stad zijn die de onderkant niet vergeet. Je moet niet verzanden in alleen maar grote beelden of schilderijen. Een stad dus die ook kan zorgen voor de mensen die echt niet verder kunnen. Een stad die mensen vooral wijst op kansen en ze niet bestendigt in hun zieligheid. Ik kan ook eerlijk gezegd niet zoveel met zieligheid. Van zieligheid is nog nooit iemand beter geworden. Dus zelfs tegen iemand met een klein restvermogen moeten we zeggen dat we dat benut willen hebben. Dat is de actieve rol die de stad moet uitdragen.’
Copyright (c) 2009 Het Financieele Dagblad
Eric Offereins December 18th, 2009, 11:40 PM ^^ Interessant stuk, bedankt voor het posten.:)
Art Deco Style December 18th, 2009, 11:54 PM ^^:) vond ik ook, graag gedaan.
Nexxd December 19th, 2009, 02:31 PM Je mag niet zomaar de buitenkant aanpakken natuurlijk, zonder toestemming van de architect!?Slopen mag toch wel zonder toestemming? En dan mooi wat nieuws neerzetten :)
EPA001 December 19th, 2009, 05:11 PM ^^ Interessant stuk, bedankt voor het posten.:)
Inderdaad, een interessant verhaal. Nu maar hopen dat dit ook in daden kan worden omgezet.
Sol December 20th, 2009, 06:36 PM Je mag niet zomaar de buitenkant aanpakken natuurlijk, zonder toestemming van de architect!?Dat is afhankelijk van de vraag waar de betreffende rechten in handen heeft.
bthj December 20th, 2009, 09:03 PM nou nee, want dat betreft de zogenaamde droit moral, en deze zijn itt tot de exploitatie-rechten niet overdraagbaar. je zult dus toch met de architect moeten overleggen. Je kan het wel voor de rechter laten toetsen of deze rechten geschonden worden.
Gyz December 21st, 2009, 12:32 AM Toen ik hier kwam, was ik echt verbaasd om te zien hoe groot de creatieve sector in deze stad is. Veel Nederlanders hebben daar geen idee van. Een paar grote jongens als het internetbedrijf Mangrove en mode-ontwerper Marlies Dekkers zijn rond het Centraal Station gevestigd. Maar we hebben ook topmodeontwerpers in deze stad.
Jammer alleen dat het fundament van Rotterdams creatieve sector waar Aboutaleb zich zo op voorstaat (grote bureau's als ARA, Pluspoint of Het Stormt) amper het hoofd boven water kunnen houden, massaal reorganiseren of zelfs dreigen in te storten. Al dat kleine grut in bijvoorbeeld de Maassilo is best leuk en vernieuwend maar daar houdt het ook wel een beetje bij op...
First city syndrome December 21st, 2009, 05:33 AM ^^ In het artikel van het Financieele Dagblad laten de twee (!) journalisten Aboutaleb weg komen met het uitbraken van de welbekende clichés. "Creatieve sector", dé term waar iedere wethouder uit Nökfouterveen zich ook op zou verlaten.
Jan December 21st, 2009, 02:46 PM Als ik creatieveling was zou ik nooit tussen allemaal andere zogenaamde creatievelingen willen zitten in zo'n Maassilo bijvoorbeeld. Net zo als dat ik eigenlijk nooit meer naar congressen ga als ik er zelf niets hoef te doen. Tijdens dat soort bijeenkomsten krijg je toch vooral te horen wat iedereen al weet of doet. Net zoals je bij Mangrove al vanaf een kilometer afstand ziet wanneer zij de site hebben gemaakt. Dat heeft weinig meer met creatief te maken, maar is gewoon lopende band werk. (overigens hoeven dit soort confrontaties (http://www.rotterdam.nl/wethouderkarakus) van mij niet zo). Anno 2010 nog roepen dat de creatieve sector erg belangrijk is voor de stad noem ik ook nauwelijks creatief meer. Die tekst in post 3184 is wat dat aangaat inderdaad erg obligate praat.
maartens December 21st, 2009, 06:11 PM Als ik creatieveling was zou ik nooit tussen allemaal andere zogenaamde creatievelingen willen zitten in zo'n Maassilo bijvoorbeeld. Net zo als dat ik eigenlijk nooit meer naar congressen ga als ik er zelf niets hoef te doen. Tijdens dat soort bijeenkomsten krijg je toch vooral te horen wat iedereen al weet of doet. Net zoals je bij Mangrove al vanaf een kilometer afstand ziet wanner zij de site hebben gemaakt. Dat heeft weinig meer met creatief te maken, maar is gewoon lopende band werk. En anno 2010 nog roepen dat de creatieve sector erg belangrijk is voor de stad noem ik ook nauwelijks creatief meer. Die tekst in post 3184 is inderdaad tenenkrommende obligate praat.
Beetje flauw. Ik denk dat Rotterdam er juist zeer goed aan doet deze "sector" met "creative" te benoemen met haar nieuwe commissie RMC (http://www.rmc.rotterdam.nl/). De creative factory is een fantastisch gebouw voor jonge startups. Dat jij niet binnen de doelgroep valt lijkt mij niet echt relevant. Omgevingen waar veel nieuwe bedrijvigheid en ondernemerschap heerst zijn juist ontzettend inspirerende omgevingen. Kijk nu eens naar silicon valley (factor 1000 van een dergelijke omgeving).
Verder klopt het dat Mangrove, als ICT onderneming, minder binnen de term creatief valt als een nieuw internetbedrijf dat interactieve marketingcampagnes ontwikkeld. Dit is echter ook positief aangezien "lopende band werk" aangeeft hoe succesvol een bedrijf is. Hopelijk mogen veel creative starters zo groeien! Het zou een prima ontwikkeling zijn als een nieuwe Tommy Hilfiger uit Rotterdam zou komen. Maar is Tommy Hilfiger nog een creatief bedrijf? In zijn eerste jaren vast wel. In hoeverre is Apple nog daadwerkelijk zelf "creatief", aangezien ze alle innovaties kopen? Maar goed, zinloze discussie.
Ook Hong Kong, Singapore, San Fransisco en andere steden trekken mensen aan met de term "creative class". Het is een soort sfeerbeeld voor een stad. Als mensen bij "creative class" aan de stad Rotterdam denken, zal dit een positief gevoel geven aan zowel mensen die denken dat ze tot deze klasse behoren als mensen die zich denken niet tot deze klasse te behoren. Het het een betere associatie dan de term "kille havenstad". Pure marketing dus eigenlijk, en ja het is goed dat Rotterdam ook aan marketing doet.
Ik hoop dan ook dat de "creative cubes" in de sloopgebouwen straks blijven bestaan en dat er rond centraal meer van dit soort omgevingen staan. Het is waarschijnlijker dat een internetbureau uit Berlijn zich eerder in Rotterdam zal vestigen als het woord "creative" bewust of onbewust een associatie is met de stad Rotterdam. Als burgemeester en stadsmarketing moet je nu deze term dus veel naar buiten brengen, hoe cliché dat ook is. Ook mag de RMC mogelijk nog wat breder kijken zoals bijvoorbeeld het ARC Centre of Excellence in Creative Industries and Innovation in Australië (http://cci.edu.au/) doet.
Het stuk met Aboutaleb is dan ook een mooi stuk en ik hoop dat de vele woorden in daden worden omgezet. Ben erg blij met "Amsterdam heeft ook gekozen voor wonen aan het water, maar daar gaan ze niet hoger dan een verdieping of vijf. Rotterdam moet het hebben van z’n skyline en zijn bruggen", "Dat wordt een stadswandelpromenade met groen waar ook kiosken te vinden zijn. We hebben daar geweldige kansen laten liggen in termen van werkgelegenheid" en zijn focus op ondernemerschap. Had dit tot 1 maand geleden echt nooit gedacht maar met een Karakus en Aboutaleb lijkt de Pvda in Rotterdam toch ambitie te hebben.
Nexxd December 21st, 2009, 10:11 PM Het valt me vanavond op dat de Google Earth-beelden van Rotterdam zijn vernieuwd. De beelden waren uit 2005, nu uit oktober 2007.
Bij CS zie je de tekst TRAAN LATEN, de overige letters liggen op het dak :)
Sol December 21st, 2009, 10:44 PM NRC Media (NRC Handelsblad en NRC.NEXT) wil naar een binnenstad verhuizen zag ik bij Nova. De interviewer zei dat 'ie een lichte voorkeur voor de binnenstad van Amsterdam proefde. Werk aan de winkel voor Aboutaleb!!!!
EPA001 December 21st, 2009, 10:53 PM ^^ Dat hoorde ik zojuist ook. Hiermee moet de gemeente, Aboutaleb en Karakus voorop, samen met een vastgoedpartij (LSI, OVG?) iets aan doen.
SkyBridge December 21st, 2009, 10:55 PM Dat NRC naar een binnenstad wil is al heel lang zo, ze hebben concreet gepraat met bijvoorbeeld LSI voor Central Post en andere partijen voor andere locaties. Aangezien een redactie niet echt inwisselbaar is lijkt het me vreemd als ze nu ineens naar Amsterdam gaan.
maartens December 21st, 2009, 11:01 PM NRC Media (NRC Handelsblad en NRC.NEXT) wil naar een binnenstad verhuizen zag ik bij Nova. De interviewer zei dat 'ie een lichte voorkeur voor de binnenstad van Amsterdam proefde. Werk aan de winkel voor Aboutaleb!!!!
Zal ook wel een Amsterdamse interviewer zijn, die proeven vaak Amsterdamse dingen. Echter hun nieuwe eigenaar (http://www.hetgesprek.nl/) zit ook in Amsterdam. Ben benieuwd of het na de mislukking van MTV nu wel gaat lukken. Het is dan ook een goede test van de kwaliteiten van Aboutaleb.
Jan December 21st, 2009, 11:03 PM Nu de tent is overgenomen door Het Gesprek (die TV zender met gemiddeld zo'n 3.000 kijkers, ik wist niet eens dat die nog bestond), of beter gezegd, uit de Persgroep is, kun je er op wachten dat de NRC in verband met synergetische effecten / stroomlijning organisatie / efficiency / enfin vul zelf maar in, richting Amsterdam vertrekt. Of dat erg is weet ik niet. Zo heel veel hebben ze vanaf dat droevige snelwegpand aan de Maarten Meesweg nooit toegevoegd aan de stad. Het zal vooral een kwestie van gekrenkte trots wezen. Gezien de verkoopprijs en dat ze inderdaad al meer dan vijftien jaar roepen daar weg te willen zal het geen vetpot wezen daar.
Sol December 21st, 2009, 11:22 PM Ik denk dat NRC juist wel een toevoeging kan zijn voor de stad, al is het maar voor de diversificatie die bij een echte stad hoort.
Daarom vind ik het ook jammer dat LLink mislukt is (overigens alleen daarom).
Skyscrapercitizen December 21st, 2009, 11:28 PM Betaal nog altijd een berg geld voor mijn NRC Next abonnement die ik maar de helft van de keren lees. Als ze naar 020 vertrekken zeg ik de boel definitief op.
Art Deco Style December 22nd, 2009, 01:01 AM Nu de tent is overgenomen door Het Gesprek (die TV zender met gemiddeld zo'n 3.000 kijkers, ik wist niet eens dat die nog bestond), of beter gezegd, uit de Persgroep is, kun je er op wachten dat de NRC in verband met synergetische effecten / stroomlijning organisatie / efficiency / enfin vul zelf maar in, richting Amsterdam vertrekt. Of dat erg is weet ik niet. Zo heel veel hebben ze vanaf dat droevige snelwegpand aan de Maarten Meesweg nooit toegevoegd aan de stad. Het zal vooral een kwestie van gekrenkte trots wezen. Gezien de verkoopprijs en dat ze inderdaad al meer dan vijftien jaar roepen daar weg te willen zal het geen vetpot wezen daar.
Wat is dat nou voor een rare opmerking, elk bedrijf draagt bij aan een stad. Hoe klein of groot hij ook is. Denk alleen al aan de arbeidsplaatsen. Wie het kleine niet eert.......you get the point! Daarbij is NRC wat mij betreft een van de weinige kranten in nederland met nog echt goede journalisten/journalistiek!
Patrick010 December 22nd, 2009, 06:31 AM Nu we het toch over kranten hebben...ik had AD.nl afgezworen sinds de nieuwe layout van september maar vanochtend toch weer eens gaan kijken. Het nieuws over Rotterdam was oud en de reacties bij de artikelen kwamen van dezelfde vijftien tokkies als vroeger.
Rotter Dame December 22nd, 2009, 09:49 AM Ik hoorde het ok op Nova en ik schrok me dood. Het zou Rotterdam echt niet goed doen als er zo'n kwaliteitskrant vertrekt uit de stad. Als er een werkgever is die hoger opgeleiden trekt... Maar ze weten heel goed hoe graag de gemeente hen wil houden, en misschien dat ze er zo een betere deal uit willen slepen door te zeggen dat ze ook net goed ergens anders heen kunnen.
Het zou voor de krant zelf ook heel jammer zijn: wat ik zo fijn vind aan de NRC is dat ze juist (itt tot de Volkskrant bv) niet Amsterdam gelijkstellen met heel Nederland en dat zie je direct terug in de artikelen. Daar heeft de locatie van de hoofdredactie natuurlijk ook mee te maken. En ik vind het altijd leuk om wat stukjes over Rotterdam te lezen die je zeker nooit in de VK zou lezen. Om dit verhaal wat kracht bij te zetten: NRC had gisteren een panorama foto van Rotterdam, vanaf de Euromast op de voorpagina.
SkyBridge December 22nd, 2009, 10:38 AM Wat voor "deal" zouden ze willen krijgen dan? Subsidie lijkt me onmogelijk, hooguit wat hulp bij de zoektocht naar huisvesting.
Denoordrotterdammer December 22nd, 2009, 11:29 AM Het NRC blijft verlopig nog in Rotterdam. Om de zoveel jaar gaan er stemmen op bij het NRC om naar het centrum te verkassen, helaas tot nu toe zonder succes. De gemeente zou samen met LSI en het NRC rond te tafel moeten zitten; Central District??
bthj December 22nd, 2009, 11:48 AM Een groot deel van de redactie zit al Amsterdam. Overigens zo'n geweldige krant is het niet. Zeker geen "slijpsteen voor de geest". Al zou het toch een beetje raar zijn om juist na het vertrek uit de persgroep naar Amsterdam te verhuizen. De rest zit daar immers ook.
Sol December 22nd, 2009, 01:32 PM En ik vind het altijd leuk om wat stukjes over Rotterdam te lezen die je zeker nooit in de VK zou lezen. Om dit verhaal wat kracht bij te zetten: NRC had gisteren een panorama foto van Rotterdam, vanaf de Euromast op de voorpagina.Wat dit betreft doet het Amsterdamse Financiele Dagblad het ook niet slecht. Zo stond er dit weekend een artikel over de Rotterdamse horeca in de bijlage met niets minder dan lof.
xlchris December 22nd, 2009, 01:37 PM Een paar dagen geleden heb ik al gemerkt dat Hoofddorp en Nieuw-Vennep opnieuw waren gefotografeerd in Google Maps. Nu is Rotterdam dat ook als ik het goed heb. Neem maar een kijkje, ander seizoen en het is nog recenter. :)
Nexxd December 22nd, 2009, 05:00 PM ^zie #3195
hoogbouwe December 22nd, 2009, 07:19 PM Aantal inwoners Rotterdam blijft groeien
22 december 2009
Het bevolkingsaantal in Rottedam groeit nog steeds. Daarnaast treedt er nauwelijks vergrijzing op. Rotterdam wijkt met de stijging af van de landelijke trend.
Dat blijkt uit cijfers van het Centrum voor Onderzoek en Statistiek.
De landelijke trend laat een toenemende vergrijzing zien. Volgens voorspellingen van het C.O.S. zal het aantal Rotterdammers toenemen tot 610-duizend in 2025. Nu zijn dat er ongeveer 587-duizend.
Uit de voorspelling blijkt ook dat het aandeel allochtone Rotterdammers de komende jaren minder toeneemt dan in de afgelopen jaren. Groei van de grote immgratiegroepen komt vooral door de groei van de tweede generatie, niet door nieuwe immigratie.
www.Rijnmond.nl
:banana::banana::banana::banana:
EPA001 December 22nd, 2009, 08:28 PM ^^ Het laatste cijfer dat ik las was dat Rotterdam al boven de 591.000 inwoners zat. Volgens mij heb ik dat hier op SSC gelezen. ;)
Skyscrapercitizen December 22nd, 2009, 10:41 PM In 1 topic lijkt me voldoende...
Eric Offereins December 23rd, 2009, 12:02 PM Ben benieuwd. Blijkbaar doen we toch iets goed met onze skyline. :cool:
Dinsdag 22 december 2009, 13:05,
Rotterdam is genomineerd voor de Wallpaper DesignAward.
Het tijdschrift Wallpaper is gespecialiseerd in architectuur, desgin, interieur mode en reizen en heeft Rotterdam genomineerd vanwege het brede aanbod aan nieuwe architectuur en design en de grote diversiteit aan restaurants.
De Awards worden jaarlijks uitgereikt aan steden op het gebied van kunst, architectuur, desgin en mode. Rotterdam is samen met Berlijn, Istanbul, New York en Seoul genomineerd in de categorie ‘best city’.
Ton Wesselink, directeur van Rotterdam Marketing: “Het is iets om trots op te zijn dat Rotterdam nu op een lijn wordt gezet met deze steden. Of we deze award nu winnen of niet, ik vind deze nominatie een enorme prestatie die laat zien dat Rotterdam steeds meer op de kaart wordt gezet.”
De winnaar wordt op donderdag 14 januari bekend gemaakt. Vorig jaar sleepte Los Angeles de titel binnen.
bron (http://www.megastadfm.nl/article.php?id=10587)
maartens December 23rd, 2009, 03:40 PM Interessant filmpje van OBR:
http://www.rotterdammer.com/articles/view/50/
wolkenbestormer December 23rd, 2009, 04:22 PM Rotterdam in één adem serieus genoemd met New York, Seoul en Istandbul.... het moet niet gekker worden. :)
maartens December 23rd, 2009, 06:03 PM Ben benieuwd. Blijkbaar doen we toch iets goed met onze skyline. :cool:
bron (http://www.megastadfm.nl/article.php?id=10587)
Ik kan toch geen Rotterdam bekennen:
http://www.wallpaper.com/news/design-awards-2009-the-winners/2963
?
SkyBridge December 23rd, 2009, 07:07 PM ^ Omdat 2009 de awards waren die december 2008 zijn uitgereikt. Zie datum: begin januari van dit jaar.
wolkenbestormer December 24th, 2009, 09:45 AM Iemand trouwens nog last gehad van die kerstmannen op de meent? Ik heb mooi een half uur langer over gedaan om bij mijn huis te geraken. Denk dat ik maar een petitie ga opstellen om de hele binnenstad te slopen. Dan kan ik tenminste lekker snel doorrijden naar huis en heb ik ook nog eens vrij uitzicht. ;)
Maar even serieus... er zou toch een kerstmarkt komen? Heb ik iets gemist of is het niet doorgegaan?
Eric Offereins December 24th, 2009, 12:44 PM ^^ Volgend jaar weer. :)
wolkenbestormer December 24th, 2009, 03:12 PM Man bedreigt mensen in UWV-gebouw Rotterdam
ROTTERDAM - Een man heeft donderdag in het gebouw van uitkeringsinstantie UWV aan de Laan op Zuid in Rotterdam een aantal mensen bedreigd. De politie bevestigde een bericht daarover van RTV Rijnmond.
De man zou een mes bij zich hebben. Alle medewerkers en bezoekers hebben het gebouw kunnen verlaten. Alleen de man zit nog binnen, aldus de politiewoordvoerder. Agenten proberen hem over te halen naar buiten te komen. (ANP)
^^
Lekkere manier om de kerstdagen mee te beginnen. Vast een maatregel opgelegd, WW geweigerd of alsnog arbeidsgeschikt verklaard.
EPA001 December 24th, 2009, 03:58 PM ^^ Dat laatste zal het zijn. ;) Wel triest dat er naar dergelijke middelen wordt gegrepen als het om dergelijke zaken. :(
xlchris December 28th, 2009, 10:14 AM Gratis parkeren rond jaarwisseling Rotterdam
maandag 28 december 2009 09:33
ROTTERDAM (ANP) - Bezoekers van Rotterdam hoeven rond de jaarwisseling geen parkeergeld te betalen. Stadstoezicht begint maandag met het afschermen van bijna 2800 parkeerautomaten om te voorkomen dat deze door vuurwerk worden vernield. Op de parkeerplaatsen bij de afgesloten automaten hoeft geen parkeergeld te worden betaald. De stadswachten delen geen bonnen uit.
Met het afsluiten van de parkeerautomaten loopt de stad enige tienduizenden euro's mis, aldus een woordvoerder van Stadstoezicht in Rotterdam. ,,Maar dat weegt op tegen de kosten die worden bespaard nu er minder vernielingen zijn'', aldus de woordvoerder.
Vorig jaar werden voor het eerst alle parkeerautomaten in Rotterdam tijdens de jaarwisseling afgeschermd. De jaren daarvoor gebeurde dat slechts bij een deel van de automaten. De aanpak van vorig jaar had succes. De schade was aanzienlijk minder dan voorgaande jaren.
Het afschermen van de automaten begint maandag en wordt donderdag afgerond. Op 2 januari zijn alle parkeerautomaten weer in gebruik.
Bron: Hoofddorpse Courant
Nexxd December 28th, 2009, 09:47 PM ^Een verbod op vuurwerk en keiharde straffen voor vandalen zou volgens mij veel doeltreffender zijn dan jaarlijks van alles en nog wat afsluiten, afschermen en barricaderen.
Topaas December 28th, 2009, 09:50 PM In 2008 was hij, na de strenge beoordeling door onze keurmeester de beste:
29-12-2008
http://farm3.static.flickr.com/2643/4222608823_41930d29f4_o.jpg (http://www.flickr.com/photos/topaas/4222608823/)
En de spanning was groot, zou hij wederom door de keuring komen?
28-12-2009:
1. Het is weer lekker druk
http://farm5.static.flickr.com/4030/4223380600_fa72ee2fe6_o.jpg (http://www.flickr.com/photos/topaas/4223380600/)
2. Keihard werken is de basis voor zijn succes
http://farm3.static.flickr.com/2520/4223380780_f8ce57c0c8_o.jpg (http://www.flickr.com/photos/topaas/4223380780/)
3. De keurmeester neemt de bol tot zich
http://farm3.static.flickr.com/2803/4222615863_1959e3ba55_o.jpg (http://www.flickr.com/photos/topaas/4222615863/)
4. Smaak, consistentie, vetgehalte, knapperigheid, alles moet kloppen en onze keurmeester overweegt zijn oordeel
http://farm3.static.flickr.com/2695/4222615995_89df8cefb5_o.jpg (http://www.flickr.com/photos/topaas/4222615995/)
5. En jawel, Rotterdam heeft wederom de lekkerste oliebol van Nederland :banana: Applaus voor de oliebollenkoning van Nederland :applause:
http://farm3.static.flickr.com/2567/4223381268_7605c57647_o.jpg (http://www.flickr.com/photos/topaas/4223381268/)
jb_nl December 28th, 2009, 10:16 PM ja, zo zie je maar weer, rotterdam is culinair op alle fronten :lol: een topstad!
Heb ze zelf nog nooit daar gegeten, schijnen gigantisch lange rijen te staan. Duurder btw dan anderen?
EPA001 December 28th, 2009, 10:21 PM ^^ Op de foto lijkt het mee te vallen met de lange rijen. Maar vorig jaar heeft mijn buurman ook bijna 2 uur in de rij gestaan voordat hij zijn heerlijke bollen had. En dit jaar gaat hij gewoon weer in de rij staan. ;)
Eric Offereins December 28th, 2009, 10:35 PM De kraam van Smit op de Beijerlandselaan/slaghekstraat staat net buiten de top 10, dus ik hoef ook niet ver voor een goede bol. :)
Skyscrapercitizen December 28th, 2009, 10:58 PM Ik kom regelmatig bij deze kraam. Is om de hoek van mijn oude huisje. Dit jaar alweer 3 maal wezen halen. Ik hou niet eens zo van oliebollen maar deze zijn echt super lekker! Rotterdamse eet kwaliteit inderdaad weer!
Normaal hoef je niet zo lang te wachten, maar de komende paar dagen zullen de wachttijden inderdaad oplopen tot boven het uur. Voor nu dus maar beter een andere kraam en begin januari deze bol gaan proeven. :)
hoogbouwe December 29th, 2009, 12:21 AM Nederlander woont liefst in dorp
Verhuizen naar het platteland of de Kust, is wat de meeste Nederlanders willen. Tenminste, als geld en werk geen rol spelen. Dat blijkt uit een onderzoek van Vereniging Eigen Huis.
Favoriete provincies zijn Drenthe, Gelderland en Noord-Brabant. Opvallend is dat wonen in de stad steeds minder populair is, terwijl de overheid daar juist meer nieuwbouw wil neerzetten.
In het onderzoek staat verder dat een kwart van de huiseigenaren best wel in het buitenland zou willen wonen. Bovenaan staat België. Daarna volgen Frankrijk, Portugal en Italië.
www.RTL.nl
wolkenbestormer December 29th, 2009, 07:58 AM ^^
Als werk en geld geen rol zouden spelen dan had ik een penthouse appartement in de New Orleans en een leuk ruim appartement in Manhattan. Wonen in de stad minder populair? Waarschijnlijk in dezelfde dromen want het aantal inwoners in de grote steden is gewoon aan het groeien.
EPA001 December 29th, 2009, 09:26 AM ^^ Dat laatste zou theoretisch ook noodgedwongen kunnen zijn. ;) Maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet in. :) De stad in het algemeen wordt steeds aantrekkelijker voor Nederlanders om in te wonen, en die trend zie je wereldwijd. Alhoewel het in minder ontwikkelde landen wel regelmatig noodgedwongen is dat mensen naar de stad verhuizen.
maartens December 29th, 2009, 09:31 AM Nederlander woont liefst in dorprijk,www.RTL.nl
Dit zal wel een ANP bericht zijn betaald door "dorpse" ontwikkelaars...
Skyscrapercitizen December 29th, 2009, 10:16 AM Blijkbaar ben ik geen Nederlander want mij krijg je met geen stok meer het platteland op! Een grotere stad vlakbij zee is nooit weg natuurlijk! :)
De nieuwswaarde van dit bericht is nagenoeg 0 aangezien ze geen percentages geven. Hoeveel mensen willen wel in de stad wonen? Of bestaan die niet in dit onderzoek?
Nieuwe Waas December 29th, 2009, 10:45 AM ^Een verbod op vuurwerk en keiharde straffen voor vandalen zou volgens mij veel doeltreffender zijn dan jaarlijks van alles en nog wat afsluiten, afschermen en barricaderen.Ik denk niet dat een verbod doeltreffender is. Je kunt hooguit een verbod op legaal vuurwerk instellen en dat is precies het vuurwerk waar je nog geen pakje boter mee kunt opblazen. Maar het grootste probleem is denk ik de handhaafbaarheid.
Nexxd December 29th, 2009, 12:31 PM ^bij een algeheel verbod wordt het handhaven iig al een stuk makkelijker.
Eric Offereins December 29th, 2009, 12:38 PM Nederlander woont liefst in dorp
Verhuizen naar het platteland of de Kust, is wat de meeste Nederlanders willen. Tenminste, als geld en werk geen rol spelen.
..
www.RTL.nl
Een weinig realistisch scenario dus.
Nieuwe Waas December 29th, 2009, 12:45 PM Het argument dat hier weleens de kop op steekt: "ga maar in hutje op de hei wonen" gaat dus niet op. Ik wil minder evenementen in de stad. heheheh..
Sol December 29th, 2009, 01:06 PM ^^
Als werk en geld geen rol zouden spelen dan had ik een penthouse appartement in de New Orleans en een leuk ruim appartement in Manhattan. Wat voor jou geldt, hoeft niet voor een ander te gelden.
Wat betreft mijzelf: wonen in Manhattan lijkt mij ook wel wat (=stad), als ik in NL moet blijven, dan liever in de duinen (= platteland).
Wonen in de stad minder populair? Waarschijnlijk in dezelfde dromen want het aantal inwoners in de grote steden is gewoon aan het groeien.
Wie zegt dat die mensen ook in die steden willen wonen? Het groeicijfer in ieder geval niet.
Art Deco Style December 29th, 2009, 06:21 PM Ik geloof er ook niet zo in. Hoeveel mensen willen hun boodschappen graag om de deur kunnen doen, hoeveel mensen willen graag hun werk op loop/fiets afstand hebben, hoeveel mensen willen graag fatsoenlijk kunnen winkelen? Mensen willen graag wat stiller/ruimer wonen ja, maar willen de voordelen van een stad ook hebben en dat gaat niet in een dorp. Ik hoor zo vaak dat mensen het lastig zouden vinden als ze in een dorp zouden wonen omdat ze dan altijd naar de stad zouden moeten gaan voor hun behoeftes. Ik denk dat het zoon typischer gevalletje is van; ja dat lijkt me wel wat, lekker buitenaf, lekker ruim en veel groen. Maar als ze even verder zouden denken ze er toch op terug zouden komen.
hemarookworst December 29th, 2009, 09:08 PM Heb ze zelf nog nooit daar gegeten, schijnen gigantisch lange rijen te staan. Duurder btw dan anderen?
Lange rijen zijn er zeker, ik heb er vandaag een foto van gemaakt:
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=49220147&postcount=487
bthj December 29th, 2009, 10:04 PM ik weet niet hoe de vraagstelling is geweest, maar het zou mij niet verbazen dat de uitkomst is bepaald danwel omwille van het feit dat mensen nu eenmaal graag sociaal wenselijke antwoorden geven en het imago van een dorpsbewoner gunstiger is dan dat van een een stadsbewoner, danwel dat de respondent eigenlijk helemaal geen antwoord heeft gegeven op de vraag, maar in overdrachtelijke zin heeft aangegeven dat hij/zij misschien best wel in een iets trager tempo zou willen leven, welke wens zich uit in het verbeelde dorpse leven. De realiteit is echter anders. Waar steden lang leegliepen, is dit inmiddels een tijd terug. Zelfs in Rotterdam is er sprake van groei.
hoogbouwe December 30th, 2009, 05:06 PM Rotterdam op plaats drie aantal geweldsdoden in 2009
30 december 2009
Rotterdam neemt in 2009 plaats drie in als het gaat om het aantal geweldsdoden in de stad. Voor zover bekend kwamen er in Rotterdam 15 mensen door geweld om het leven. Vorig jaar waren dat er nog 21 en stond de Maasstad op nummer 1.
In de hele politieregio Rotterdam-Rijnmond waren er 24 geweldsmisdrijven met dodelijke afloop. In 2008 waren dat er 22.
Amsterdam
Dit jaar staat Amsterdam aan kop met de meeste geweldsdoden. Daar kwamen dit jaar 31 mensen op een gewelddadige manier aan hun einde. In Den Haag en omgeving ging het aantal gevallen van moord en doodslag van 8 naar 17.
Strandrellen
De meest spraakmakende zaak in Rotterdam was de gewelddadige dood van de 18-jarige Robby van der Leede. Hij werd getroffen door een politiekogel tijdens de strandrellen in Hoek van Holland, eind augustus. Een andere opvallende zaak was de dodelijke ruzie begin november aan de Oldegaarde op Rotterdam-Zuid. Twee buurmannen van 44 en 45 jaar doodden elkaar bij een steekpartij. Volgens de politie was er slechts één mes in het geding.
Spijkenisse
Een derde schokkende zaak is de dood van de zes weken oude baby in Spijkenisse, 19 december. De vader en moeder worden verdacht van doodslag dan wel dood door schuld en zitten in voorarrest. Het onderzoek loopt nog.
www.rijnmond.nl
Rotterdam niet meer op Nummer 1 :)
Nexxd December 30th, 2009, 08:06 PM ^15 doden blijven er 15 teveel, maar zo'n flinke daling ten opzichte van voorgaande jaren is goed nieuws! Amsterdam heeft een behoorlijke stijging, vorig jaar 19 geweldsdoden (http://www.at5.nl/artikelen/29629/meeste-geweldsdoden-2009-in-a-dam).
bthj December 30th, 2009, 08:47 PM je kunt in dit geval dan ook niet van een stijging of daling spreken. het zijn er meer, respectievlijk minder dan vorig jaar. maar daar kunnen verder geen conclusies uit worden getrokken anders dan dat er meer dan wel minder afrekeningen zijn geweest in het criminele millieu en dat er meer dan wel minder doden zijn gevallen in huiselijke kring. de kans dat iemand hier het slachtoffer wordt van een halsmisdrijf neemt er niet door toe of af.
jb_nl December 30th, 2009, 10:49 PM apart zoveel doden in adam, er dit jaar toch amper liquidaties dan ik mij kan herinneren? Ander soort moorden?
daneo2 December 30th, 2009, 10:59 PM Het is dit jaar toch wel in het nieuws geweest, volgens mij was het vaak raak in Adam zuidoost.
hoogbouw010 December 31st, 2009, 12:11 AM De Gemeente Rotterdam heeft haar website (http://www.rotterdam.nl/) veranderd. Complete restyling en oa. een gedetailleerde stadskaart met percelen/huisnummers.
Skyscrapercitizen December 31st, 2009, 11:24 AM ^^
Was al gepost op de dag van lancering tijdje terug. De officiele lancering volgt pas in februari geloof ik als ze zeker weten dat alles goed werkt.
En over dat aantal moorden, het blijven lijstjes waar je niet veel mee kunt maar goed dat Rdam weer eens niet op 1 staat. :)
|
|