View Full Version : Rotterdam Urbanetics Verzamelthread

Pages : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25

Pomprockfan77
March 2nd, 2009, 02:47 PM
en al die hondenstront, die baasjes moeten ze ook aanpakken, moet je eens een rondje wijnhaven lopen, dan ben je alleen maar bezig met het naar de grond kijken om niet de stront te stappen, gelukkig gaan ze dit aanpakken, vernam dat de eerste boete inmiddels is gegeven (200+ euro of zo) vorige week en terecht, gewoon keihard optreden!

Rotter Dame
March 2nd, 2009, 03:51 PM
Ik zat laatst in een Amsterdamse tram waar twee jongetjes achterin aan 't roken waren. De tram stond stil totdat er politie was gearriveerd die ze uit de tram haalden. Afgezien van het feit dat ik enorme haast had en hierom de trein heb gemist, was het wel heel simpel en effectief. Dat kan toch ook in de Rotterdamse metro gebeuren? Die taggers slaan meestal toe tijdens de laatste metro ritten, als de metro bijna leeg is. Zodra de bestuurder dat ziet gebeuren op z'n monitor, zet hij gewoon de metro stil totdat de politie er is op het volgende station om ze in te slaan.

(ik weet het: de beste stuurlui staan aan wal...)

Nexxd
March 2nd, 2009, 03:55 PM
Zwarte stift drijft RET tot wanhoop
Door ADRIANNE DE KONING
ROTTERDAM - Dikke, zwarte stiften met een venijnig goedje erin drijven de RET tot wanhoop. Ondergekalkte metrostellen zijn niet schoon te krijgen omdat de inkt van de tags zich in de muren bijt.

meer:
http://www.ad.nl/rotterdam/3036850/Zwarte_stift_drijft_RET_tot_wanhoop.html

Dat is dus de reden dat de metrostellen in Rotterdam er zo verschrikkelijk slecht uit zien de laatste tijd... ze krijgen de graffiti gewoon niet weg!Volgens mij is er maar één remedie: personeel op de metrostations! In de nieuwe metro's hangen nu overal camera's, zodra iemand wordt gezien op camerabeelden kan het personeel op het metrostation ingeseind worden en bij de eerste stop kan het schorriemorrie meteen opgepakt worden. Dan leer je het wel snel af denk ik zo!

Sol
March 3rd, 2009, 12:15 AM
en al die hondenstront, die baasjes moeten ze ook aanpakken, moet je eens een rondje wijnhaven lopen, dan ben je alleen maar bezig met het naar de grond kijken om niet de stront te stappen, gelukkig gaan ze dit aanpakken, vernam dat de eerste boete inmiddels is gegeven (200+ euro of zo) vorige week en terecht, gewoon keihard optreden!Dat gaat er op lijken. :) Ik snap trouwens niet wat mensen met een hond in de stad aanmoeten.

Nexxd
March 3rd, 2009, 09:52 AM
De tram stond stil totdat er politie was gearriveerd die ze uit de tram haalden. Afgezien van het feit dat ik enorme haast had en hierom de trein heb gemist, was het wel heel simpel en effectief. Dat kan toch ook in de Rotterdamse metro gebeuren? Pas geleden werd er in de voorste van de twee metrotreinstellen gecontroleerd en er werd niemand op zwartrijden gepakt, er was dus nog wat tijd over om ook het tweede treinstel te controleren. Toen begonnen er ook een paar te klagen dat die metro zo lang stil stond en sommige vroegen zelfs of het eerste treinstel niet vast weg kon rijden! Ik vind het juist goed dat er gecontroleerd wordt ook al ben je dan 2 minuten later op je bestemming.

Eric Offereins
March 3rd, 2009, 01:37 PM
Controleren heeft ook een direct goeg gevolg voor de veiligheid. Vaak doen dus.

Topaas
March 3rd, 2009, 01:42 PM
^^ Eens, helaas wordt er te vaak gedacht dat camera's helpen, maar juist de fysieke aanwezigheid van mensen verhoogd het gevoel van veiligheid.
Helaas wordt op station Rotterdam-Zuid weer gekozen voor cameratoezicht ipv gewoon eens een poosje dit station te bemensen.

EDIT: zie dit artikel: http://www.ad.nl/rotterdam/stad/3039528/Aanpak_overlast_Station_Zuid.html

Capzilla
March 3rd, 2009, 01:59 PM
Camera's helpen in combinatie met mensen, maar kunnen ze inderdaad niet volledig vervangen.

Nexxd
March 3rd, 2009, 02:08 PM
^helaas heeft de RET dat nog steeds niet door :(

Illegal_Alien
March 4th, 2009, 07:22 PM
http://www.nuvideo.nl/opmerkelijk/24286/abseilend-ramen-wassen-in-rotterdam.html

Montevideo in de bocht.

JWvW
March 4th, 2009, 09:24 PM
Wist niet waar ik dit moest plaatsen aangezien het concrete nieuws niets met Rotterdam te maken heeft, maar interessant is het wel (let op het vetgedrukte):

Rotterdamse architect verwerft grote opdracht in Barcelona

4 maart 2009

De Rotterdamse architect Kees Kaan gaat een nieuwe wijk in Barcelona ontwerpen. Samen met een Spaanse stedebouwkundige won Kaan daarvoor een prijsvraag. Maar ook voor de ontwikkeling Rotterdam heeft hij genoeg ideeën
Het is vrij uniek dat een Nederlandse architect zo’n grote opdracht krijgt, met een waarde van bijna 2,5 miljard euro. Central Prat heet de nieuwe stadswijk in El Prat bij Barcelona, vlakbij vliegveld Llobregat. Een gebied dat is ingesloten door spoorlijnen en snelwegen. En dat straks compleet met zo’n 5000 woningen en andere voorzieningen als metrostations, een volwaardig onderdeel van de agglomeratie Barcelona.is.

Het bureau Claus en Kaan is ook druk bezig met een aantal projecten in Rotterdam. Zo verzorgt het bureau het nieuwe onderwijscentrum van het Erasmus MC. En worden er plannen uitgevoerd voor een deel van het Zalmhavengebied. Ook heeft Kaan nieuwe invulling gegeven aan het voormalige centrale postsorteerkantoor in het centrum van de stad.

Door de bouw van het nieuwe Centraal Station is een nieuwe invulling naar de Schiekade en Hofplein toe, hard nodig, vindt Kaan. Op het Hofplein wordt gedacht aan vier torens, waarvan twee boven de 200 meter. Rotterdam wil verder het centrum verdichten met 5000 nieuwe woningen. Dat betekent zo’n 50 grote gebouwen, die gezien de beperkte beschikbare ruimte, veelal torens zullen worden. Ook het Lijnbaankwartier gaat, wat Kaan betreft, fors veranderen. De politiek buigt zich binnenkort over een aantal scenario’s.

Bouwen in bestaande gebieden kost nu veel tijd door allerlei procedures. Volgens Kaan moet dat sneller, ook om te voorkomen dat er in weilanden gebouwd blijft worden. Verder wil hij dat het rijk- crisis of geen crisis - bebouwing in de stadscentra stimuleert.

:banana:

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2009%2Fmaart%2FRotterdamse+architect+verwerft+grote+opdracht+in+Barcelona

het filmpje op de site is ook erg de moeite waard. wordt ook gesproken over de lijnbaan e.d.

Skyscrapercitizen
March 4th, 2009, 09:48 PM
Go Kaan!

Erg aardige vent is het ook, heb tijdje met hem mogen werken toen ik als stagiair aan het lijnbaangebied werkte en dat beviel goed. Dit bureau heeft dus voorlopig geen las van leegloop lijkt me, werk zat.

Wat betreft dat schiekadeblok is het toch vooral wachten op huurders en dan moet eerst de crisis voorbij zijn.

Dezz
March 4th, 2009, 10:43 PM
Twee torens boven de 200 meter?! Welke, naast het Schiekadeblok, zou dat dan zijn?

EPA001
March 4th, 2009, 10:47 PM
Door de bouw van het nieuwe Centraal Station is een nieuwe invulling naar de Schiekade en Hofplein toe, hard nodig, vindt Kaan. Op het Hofplein wordt gedacht aan vier torens, waarvan twee boven de 200 meter. Rotterdam wil verder het centrum verdichten met 5000 nieuwe woningen. Dat betekent zo’n 50 grote gebouwen, die gezien de beperkte beschikbare ruimte, veelal torens zullen worden. Ook het Lijnbaankwartier gaat, wat Kaan betreft, fors veranderen. De politiek buigt zich binnenkort over een aantal scenario’s.

:banana:

Heel erg interessant, heel erg interessant. :banana: Nu hopen dat crisis z.s.m. voorbij is. Dan zouden dergelijke plannen "relatief snel" in actuele bouwprojecten kunnen worden omgezet. :banana:

Nexxd
March 4th, 2009, 11:35 PM
^mooie woorden idd, maar ik zie liever daden. Gelukkig is en blijft er ambitie in Rotterdam om door te bouwen!

Topaas
March 4th, 2009, 11:41 PM
Twee torens boven de 200 meter?! Welke, naast het Schiekadeblok, zou dat dan zijn?

Die tweede wisten we toch al? Staat namelijk hier 818 meter hoog op Hofplein (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=821046) ;)

Nou, twee torens van 200+ zal even schrikken zijn voor de NIMBY's.

Toch hoop ik dat we vooral eerst blij worden gemaakt met de start van de bouw van de Rotterdam, want die is wel echt nodig om de pier af te maken, daarna mag het Centraal District omhoog.

Die 50 grote gebouwen/torens klinkt ook niet verkeerd.

Eric Offereins
March 6th, 2009, 12:02 AM
Klinkt veel belovend, 50 torens in het centrum. :)

Capzilla
March 9th, 2009, 10:53 AM
http://www.ad.nl/rotterdam/3057002/Gamebioscoop_komt_er_niet.html

Gamebioscoop komt er niet

ROTTERDAM - De 'gamebioscoop' in Rotterdam komt er niet. De bedenkers, het Rotterdamse bedrijf NCEC en computergigant IBM, hebben geen geldschieters gevonden.

Spelers in de gamebios zouden tegen elkaar kunnen racen op hypermoderne computers.

De technologiebedrijven Philips en Siemens en de gemeentelijke dienst Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam (OBR) hadden zich al bereid verklaard mee te doen.

Art Deco Style
March 9th, 2009, 11:26 AM
Erg jammer!:(

JWvW
March 9th, 2009, 12:11 PM
U2 heeft gekozen voor de Arena ipv de Kuip. Er werd nog over gespeculeerd. Nu nog de Ziggo Dome en je kan langzamerhand Rdam gaan afschrijven voor buitenlandse 'acts'. HMH, Ziggo Dome en de Arena en dan nog allemaal in de grootste stad van het land. Nederland is te klein voor twee optredens dus zullen ze meestal naar de grootste stad gaan.

Oh?!
March 9th, 2009, 12:14 PM
^^ en dan vergeet je nog de Westergasfabriek.

EPA001
March 9th, 2009, 08:09 PM
U2 heeft gekozen voor de Arena ipv de Kuip. Er werd nog over gespeculeerd. Nu nog de Ziggo Dome en je kan langzamerhand Rdam gaan afschrijven voor buitenlandse 'acts'. HMH, Ziggo Dome en de Arena en dan nog allemaal in de grootste stad van het land. Nederland is te klein voor twee optredens dus zullen ze meestal naar de grootste stad gaan.

De uitgebreide renovatie en uitbreiding van het Sportpaleis Ahoy schijnt toch echt heel mooi te gaan worden. Vandaag is daar door een insider over gepost. Voor de rest is het voor Rotterdam echt wachten op de Nieuwe Kuip. Want alleen met een betere sfeer en betere acoustiek redden we het niet. De voorzieningen moeten kwalitatief omhoog. De roep van de fans om De Kuip is niet beantwoord. Wie nu uiteindelijk heeft bepaald dat U2 naar de Pannekoekenboot gaat blijft uiteraard onbekend. Maar in De Kuip kan men veel meer faciliteiten bieden, en ook meer geld verdienen. Dat argument zal uiteindelijk heel sterk blijken, daarvan ben ik absoluut overtuigd. :)

Een ander nadeel voor Rotterdam dat nog blijft is natuurlijk nog dat akkefietje tussen Ahoy en Mojo. Ahoy kan beter zelf een bureau opzetten om artiesten binnen te halen, want Mojo zal straks vrijwel uitsluitend voor "haar gedeeltelijk eigen" Ziggo Dome kiezen. Dat lijkt wel duidelijk te zijn. :(

SkyBridge
March 9th, 2009, 08:50 PM
^ Ik denk dat je twee dingen ernstig onderschat. Het is wel even iets meer dan een akkefietje, en het netwerk en de ervaring van Mojo kan je niet zomaar met een nieuw bureau beconcurreren.

JWvW
March 9th, 2009, 09:59 PM
@ epa001: hoe mooi de ahoy ook wordt, de ziggo music dome komt er ook en die zal vast niet voor de vernieuwde ahoy onder doen en staat bovendien in de grootste stad. wel zo interessant voor buitenlandse artiesten. bovendien is de nieuwe kuip wel leuk, maar er zijn maar weinig artiesten die meer bezoekers trekken dan wat de arena aan kan en die staat nogmaals ook in de grootste stad van het land. om het zo te zeggen; het zou mij niets verbazen als je binnen enkele jaren voor vrijwel alle bekende namen naar amsterdam zal moeten.

EPA001
March 9th, 2009, 10:45 PM
@Skybridge: Ik onderschat het zeker niet. (Ik had "akkefietje" tussen quotes moeten zetten, dan had ik het duidelijker uitgedrukt ;)). Mojo komt straks gewoon met (bijna?) niemand meer naar Rotterdam. :( En een nieuw evenementenbureau opzetten kost vele jaren aan inspanningen en veel geld, en dan nog is het verre van zeker dat je ooit iets aan het monopolie van Mojo kan doen. :(

@JWvW: Dat is ook min of meer wat ik zeg. Amsterdam zal steeds meer het centrum voor dergelijke acts worden. De Ziggo Dome is straks groter dan het vernieuwde Ahoy, en speciaal voor concerten gebouwd. Ahoy komt alleen dan aan de beurt als twee acts tegelijkertijd in Nederland willen zijn omdat de tourschema's elkaar kruisen. De kleinere act gaat dan waarschijnlijk naar Ahoy. De Nieuwe Kuip kan wel de grootste evenementen terughalen naar Rotterdam. Maar je hebt gelijk, de meeste acts zullen we niet meer in Rotterdam mogen beleven. :(

EPA001
March 10th, 2009, 12:25 AM
Van www.ad.nl van 09-03-2009:

Stad loopt vele miljoenen mis

Door NICO DE VRIES

ROTTERDAM - Rotterdam houdt er rekening mee dit jaar vele tientallen miljoenen euro’s mis te lopen. In de Haagse wandelgangen heeft burgemeester Ahmed Aboutaleb te horen gekregen dat de jaarlijkse uitkering vanuit het Gemeentefonds wel eens tot negen procent minder kan zijn.

Voor Rotterdam betekent dat een inkomstenverlies van om en nabij de 50 tot 70 miljoen euro. Het stadhuis geeft in een jaar tijd 3,7 miljard euro uit.

Het kabinet en de kopstukken van de landelijke coalitiepartijen steggelen dezer dagen over de vraag hoe de economische crisis aan te pakken en gelijktijdig hoe kan worden voorkomen dat de overheidsschuld met oog op de toekomst niet gierend uit de klauwen loopt. Eén van de oplossingen voor dat laatste is bezuinigen op de stroom euro’s naar de gemeenten.

Naast de mindere inkomsten uit het Gemeentefonds voorziet wethouder Bolsius ook dat bedrijven waarvan de gemeente mede-eigenaar is, zoals het Havenbedrijf en energieleverancier Eneco, aan het eind van dit jaar minder afdragen dan gewoonlijk.

Hoe Rotterdam de touwtjes aan elkaar zal knopen, wordt de komende weken in de boezem van het stadsbestuur besproken. De stimuleringsmaatregelen om de stedelijke economie aan de praat te krijgen en het voorkomen van massale werkloosheid hebben de voorrang, maar bezuinigingen zijn niet uitgesloten. Aan hogere gemeentelijke belastingen wordt niet gedacht.

De politieke partijen in de gemeenteraad vinden in het algemeen dat er bezuinigd moet worden op ‘luxe’. Maar over wat die luxe inhoudt, verschillen de meningen. PvdA’er Peter van Heemst bijvoorbeeld voelt er wel iets voor om te korten op de 2,3 miljoen euro die de stedelijke economische denktank, de EBDR, kost. Leefbaar-voorman Marco Pastors vindt echter dat er geld bij de ‘totaal onzinnige’ taallessen voor autochtone Rotterdammers moet worden weggehaald.

Dezz
March 10th, 2009, 09:57 AM
Lekker dan, gemeenten krijgen van het Rijk steeds meer taken opgedragen maar ze moeten dat met steeds minder geld doen. Als ze willen bezuinigen op 'luxe' hoop ik niet dat als eerste de buitenruimte sneuvelt, maar dat zal wel niet.

Marin
March 10th, 2009, 10:20 AM
Bron: PropertyNL, 10 maart 2009 (www.propertynl.com)

Rotterdam wil meer starterswoningen

ROTTERDAM - Rotterdam wil dat er in het stadscentrum op korte termijn 690 starterswoningen bij komen. Het gemeentebestuur wil starters stimuleren juist in de periode van economische neergang te kopen. Bijna 300 van de starterswoningen moeten in de binnenstad verrijzen. Met de inzet op extra woningen en mogelijkheden voor starters op de Rotterdamse woningmarkt wil de gemeente met name hoogopgeleide starters verleiden zich in de stad te vestigen.

Dat meldt Cobouw. De gemeente breidde onlangs de startersleningen al uit naar alle nieuwbouwprojecten. De lening geeft beginnende huizenkopers die niet voldoende hypotheek kunnen krijgen de mogelijkheid voordelig extra geld te lenen. De 690 woningen maken deel uit van een totaal van 6265 geplande woningen in Rotterdam. Gezien de stagnatie die momenteel optreedt bij de bouw, onderzoekt de gemeente welke projecten het meest kansrijk zijn en extra aandacht krijgen.

Capzilla
March 10th, 2009, 11:03 AM
^^ Oostpleintoren, komt u maar!

EPA001
March 10th, 2009, 09:47 PM
^^ Ja, als ze die nu eens eindelijk vlot kunnen trekken met een dergelijk initiatief zou dat heel mooi zijn.

Een klein jaar geleden kwamen er ook plannen voorbij om de rest van het Oostplein op te knappen, misschien kunnen die dan direct aansluiten?

SkyBridge
March 11th, 2009, 10:28 AM
Omdat het belangrijk is zo veel mogelijk kennis naar Rotterdam te halen, stem ook even op deze website voor onze stad:

http://www.logistiek.nl/polls/id257-Waar_moet_volgens_u_het_logistieke_topinstituut_komen.html

Het gaat hier om de vestigingsplaats van een logistiek topinstituut - alleen Rotterdam, Amsterdam en Breda zijn nog in de race.

wolkenbestormer
March 11th, 2009, 10:36 AM
En ook daar is een verhitte discussie aan de gang tussen 010 en 020. Met de incidentele Brabander die Breda het beste vindt. maar goed Rotterdam staat gedeeld tweede met Amsterdam. Breda staat nu op plek 1.

SkyBridge
March 11th, 2009, 10:44 AM
^ Dat komt door een e-mail van mijn school, die het instituut graag in Breda wil. Honderden leerlingen die op Breda stemmen dus.

Dezz
March 11th, 2009, 10:59 AM
Ik heb, natuurlijk, voor Rotterdam gestemd :)

Nexxd
March 11th, 2009, 11:59 AM
+1 voor Rotterdam. Ik zal thuis nog een keer stemmen :D

Eric Offereins
March 11th, 2009, 01:30 PM
Uiteraard voor Rotterdam, de logistieke hoofdstad van NL gestemd. :)

wolkenbestormer
March 11th, 2009, 02:02 PM
Wist niet waar ik het moest plaatsen maar RSR wordt wellicht uitgebreid naar Leiden. Wellicht meer voor Haagse sectie maar goed, als rechtgeaarde Rotterdammert kan je natuurlijk straks wellicht van R'dam naar Leiden (of de trein dan niet een beter alternatief is is een tweede)

'Randstadrail verbinden met Leiden'
Bron: ANP Video

DEN HAAG - Randstadrail is een groot succes in de Haagse regio. De Kamer van Koophandel in Den Haag wil daarom de Randstadrail en de Rijn-Gouwelijn in de Leidse regio aan elkaar verbinden.

http://www.ad.nl/binnenland/3065258/Randstadrail_verbinden_met_Leiden.html

JWvW
March 11th, 2009, 03:34 PM
@ wolkenbestormer: het gaat er meer om wat er tussen de bestemmingen ligt. daar is de huidige RSR ook voor bedoeld. Rdam-DH per trein is uiteraard veel sneller, het gaat dus om de 'suburbs' om het zo te zeggen.

wolkenbestormer
March 11th, 2009, 03:51 PM
^^

Op deze wijze krijgt het gebied Rotterdam - Den Haag- Leiden wel meer een metropool achtig vorm. Als tegenhanger van het Metropool gebied van Amsterdam.

Hopenlijk dat tzt de randstadrail vanuit Slinge wordt doorgetrokken naar Dordrecht. :)

Capzilla
March 11th, 2009, 04:00 PM
@JWvW: dat zouden dan Voorburg, Leidschendam en Voorschoten moeten zijn. Op zich een aardig verdicht gebied, dat heeft best nog wel kans van slagen. Alleen vraag ik me wel af in hoeverre RSR een success is. Zo veel is er ook weer niet veranderd met de oude situatie.

@wolkenbestormer: alleen ligt het zwaartepunt dan wel erg vreemd, zo zonder ZoRo-lijn.

wolkenbestormer
March 11th, 2009, 05:02 PM
‘Ze liggen hier te vrijen overdag’
Door PAUL SMITS

ROTTERDAM - Station Zuid en het even verderop gelegen park is een verzamelplek voor hangjongeren en mannen die in het park graag een biertje drinken.
Ze zorgen voor overlast voor reizigers, scholieren en andere passanten. Een reeks maatregelen moet het veiliger maken. Omwonenden en bezoekers van het gebied reageren sceptisch.

„Joh, ze liggen hier gewoon overdag in een auto naast het park te vrijen,’’ zegt Hennie van Herwaarden (51) die net haar hondje uitlaat bij de Spoorweghaven. „Er gebeurt van alles. Zoals dealen, want je vindt geregeld van die kleine plastic pakkies die worden gebruikt voor het opbergen van drugs. Ondanks een ingesteld verbod wordt er toch geblowd en laatst nog ben ik bijna belaagd. Wilde een knul een fles cola naar me gooien. Waarom weet ik niet.’’

De woorden van de vrouw onderstrepen de overlast bij en rond Station Zuid die voor deelgemeente Feijenoord, de politie en de NS reden zijn gezamenlijk lastpakken het leven zuur te maken. Hennie is sceptisch. „Er komt al veel politie langs, maar op de verkeerde tijdstippen.’’

Het station en het park lijken voor de hand liggende plekken om te vertoeven, zeker met mooi weer. Is het niet logisch dat in een druk gedeelte van een grote stad mensen zich soms aan elkaar ergeren? Hennie: „Maar je moet je blijven gedragen, ja toch?’’

Passante Marloes (26) denkt niet dat de hinder makkelijk is te bestrijden. Ze hoort de maatregelen aan: zoals de verboden op alcohol en blowen. „Het klinkt toch vooral als symptoombestrijding. Ik vind dat blowen trouwens niet zo erg. Ze kunnen beter de oorzaak van de frustratie en irritatie van die jongeren aanpakken. Ze begeleiden en stimuleren iets te doen in plaats van hier te laten rondhangen.’’

Marloes loopt niet graag door het Spoorweghavenpark in het donker. „Ik ben al een paar keer lastig gevallen als ik van de Rosestraat naar de Laan op Zuid loop om de tram te pakken. Dan komt er bijvoorbeeld een dronken gast naast je die zegt dat hij Nederlandse vrouwen zo mooi vindt.’’ Leerlingen van school De Passie hebben vooral last van de hangfiguren bij het station. De op het schoolplein pauzerende Marleen Buijs (17) en Matthijs van der Ven (17) weten er alles van. Geweld, diefstal van mobieltjes, tassen en fietsen én het lastig vallen van meisjes. Het is volgens hen minder geworden, maar toch. Matthijs: „We hebben vooral last van zo’n groepje dat later in de middag op het station rondhangt. Mij doen ze niks. Maar als je wat banger en jonger bent kunnen ze je pakken. Veel scholieren hebben met ze te maken omdat dit een streekschool is, waar nogal wat leerlingen met de trein komen.’’ En Marleen: „Ik heb al een paar keer een formulier op school ingevuld dat ze me duwen of aan me zitten. Dat wordt dan doorgegeven aan de politie. Dus die weet wat er speelt.’’

Niyyu
March 11th, 2009, 09:02 PM
Als Topaas het daar maar leuk vindt ;)

Wuppeltje
March 12th, 2009, 01:50 AM
Omdat het belangrijk is zo veel mogelijk kennis naar Rotterdam te halen, stem ook even op deze website voor onze stad:

http://www.logistiek.nl/polls/id257-Waar_moet_volgens_u_het_logistieke_topinstituut_komen.html

Het gaat hier om de vestigingsplaats van een logistiek topinstituut - alleen Rotterdam, Amsterdam en Breda zijn nog in de race.

Ik denk dat dit de 3 beste kandidaten zijn. Het zal denk ik voornamelijk afhangen van de lobby van deze steden met datgene wat ze kunnen aanbieden.

Het is op de lokale Amsterdamse zender ook niet ongemerkt gebleven:
http://www.amsterdaminc.tv/2009/03/10/amsterdam-in-strijd-om-logistiek-topinstituut/

JWvW
March 12th, 2009, 03:47 AM
zelfs de inwoners zijn het gezeur van de SP zat.

'Vraagtekens bij kamervragen SP over Nieuw Crooswijk'

10 maart 2009

KRALINGEN - Naar aanleiding van het artikel 'Het water staat ons aan de lippen' van De Echo van 4 maart j.l. stuurde Marja Kerpel, een bewoonster van Crooswijk, een brief met commentaar op de uitspraken van SP-raadslid Leo de Kleijn.

'In de Echo trok de SP bij monde van de heer Leo de Kleijn weer aardig ongenuanceerd van leer. Kort samengevat is de OCNC volgens Kleijn nog niet begonnen met de bouw van het Wandeloordgebied. Heeft Kleijn schriftelijke vragen gesteld over de contractuele verplichting OCNC om te bouwen als er gesloopt is, welke termijnen gelden voor het afbouwen en welke garanties daarvoor zijn afgegeven. Hij komt verder tot de briljante conclusie dat de wijk nu half gesloopt is en er zo snel mogelijk gebouwd moet worden en hij schroomt ook niet de (als onderdeel van de herstructurering in aanbouw zijnde) Daltonschool Pierre Bayle te gebruiken. Ter informatie hier eerst wat historie. Het democratische recht van iedere burger tot inspraak, heeft bij de uitvoering van de herstructurering in Nieuw Crooswijk tot langdurige (door de SP gesteunde) processen geleid. Toen er eindelijk een begin gemaakt kon worden met de daadwerkelijke sloop om tot nieuwbouw te komen, werden er over de geplande nieuwbouw (bestemmingsplan) veel zienswijzen ingediend. Afgezien of deze terecht of onterecht waren, leverde de behandeling ervan behoorlijke vertraging in de planning op. Deze vertraging kwam bovenop de problemen die een zo ingrijpend project als het masterplan al met zich meebrengt. Daarnaast loopt een participatieprogramma met o.a. de deelgemeente en de OCNC waarin alle bewoners inbreng kunnen hebben. Bewoners die zich kritisch, positief inzetten, zitten in het herstructureringsoverleg De Koepel om hun belangen te 'bevechten'. Dat resulteerde in het Sociaal Statuut, waarin de rechten en plichten van beide partijen zijn vastgelegd. Met als onderdeel de commissie WULPS waarin het sociale aspect (o.a. uitverhuizingen, hoogte huren e.d.) zeer intensief wordt behandeld. Ik heb de navolgende opmerkingen c.q aanvullingen op het artikel.

De stand van zaken:

- Het bouwen in het Wandeloordgebied aan het Nieuw Trapezium vordert gestaag.

- Het verkrijgen van een bouwvergunning voor de volgende fase wordt weer vertraagd door indiening van een zienswijze door een lid van de FBNC. Het behandelen door de deelgemeente kost maanden.

- De vaak genoemde 'zandvlakte' waar niets zou gebeuren, is een noodzakelijk bouwkundig fenomeen genaamd 'inklinken'. Dat daar niets zou gebeuren, getuigt van onwetendheid aangezien de grondwerkzaamheden zoals het inbrengen van pijpleidingen en rioleringen wel plaatsvindt maar niet spectaculair zichtbaar is.

- De ellende van de winkeliers is, mede door bewoners uit De Koepel, aangekaart bij wethouder Kara-kus. Helaas zijn er nog geen concrete resultaten naar aanleiding van zijn bezoek in 2008. Ja, veel bewoners zijn ongelukkig met de vertraging in de bouw. Alleen wordt die door meer redenen veroorzaakt dan het ten onrechte door de heer De Kleijn gestelde 'met de armen over elkaar zitten afwachten' van de OCNC. Misschien is hij in de war en bedoelt hij de - mede door de SP ondersteunde acties - 'vastgebonden armen' van de OCNC.

De toekomst is voor de bewoners moeilijk in te schatten en wordt door de huidige financiële toestand niet rooskleuriger. Ongenuanceerde artikelen als die van de heer De Kleijn veroorzaken nog meer spanningen. We moeten als wijk al alle zeilen bijzetten om letterlijk gezegd te overleven.Wat de wijk zeker niet nodig heeft, is dit soort berichtgeving van een partij die aan de ene kant de voortgang traineert en aan de andere kant krokodillentranen huilt als dat lukt.'

http://www.echo.nl/ro-kr/buurt/lees/848425/vraagtekens.bij.kamervragen.sp.over.nieuw.crooswijk/

EPA001
March 12th, 2009, 06:32 AM
Ach ja, de SP. Wie neemt die partij nu nog serieus? :nuts:

De laatste zin van het artikel is sterk en beschrijft eigenlijk het karakter van de SP ten voeten uit: "Wat de wijk zeker niet nodig heeft, is dit soort berichtgeving van een partij die aan de ene kant de voortgang traineert en aan de andere kant krokodillentranen huilt als dat lukt."

Nexxd
March 12th, 2009, 10:24 AM
^diezelfde Leo de Kleijn zit ook dwars bij de herstructurering van mijn wijk (Jaffa). Irritante partij die SP.

Topaas
March 12th, 2009, 12:33 PM
Als Topaas het daar maar leuk vindt ;)

Dit soort gedoe hebben wij niet in onze prachtige Afrikaanderwijk :). Het spoorweghavenpark ligt aan de Kop van Zuid vast en is onderdeel van Parkstad (fase 3).

Er woont wel een andere forummer in die buurt , ene Eric O.;)

Topaas
March 12th, 2009, 12:41 PM
^diezelfde Leo de Kleijn zit ook dwars bij de herstructurering van mijn wijk (Jaffa). Irritante partij die SP.

En de SP heeft ervoor gezorgd dat de voortgang van de herstructurering van de Afrikaanderwijk helemaal stilligt. Ook de Putsebocht is een gebied waar ze alles op alles zetten om de voorgenomen sloop en nieuwbouw tegen te gaan.

Eric Offereins
March 12th, 2009, 01:26 PM
Dit soort gedoe hebben wij niet in onze prachtige Afrikaanderwijk :). Het spoorweghavenpark ligt aan de Kop van Zuid vast en is onderdeel van Parkstad (fase 3).

Er woont wel een andere forummer in die buurt , ene Eric O.;)

Dat er openlijk gedeald wordt kan ik bevestigen. Ze staan met auto's op de parkeerplaats bij het Albeda college. Er is ook een toezicht daar.
Ik heb van niemand last en ook niemand van mij. ;)

Nexxd
March 12th, 2009, 03:20 PM
Rotterdam gaat strijd met recessie aan

Rotterdam steekt 123 miljoen in maatregelen om de economische crisis te lijf te gaan. Burgemeester Aboutaleb presenteerde donderdagochtend een 6-punten plan om onder meer de koopkracht van de Rotterdammers veilig te stellen.

Mensen die hun baan verliezen moeten als het aan Aboutaleb ligt snel weer aan het werk geholpen worden. Ze moeten onmiddellijk omgeschoold worden richting branches waar nog wel werk te vinden is. Het gaat dan bijboorbeeld om de zorg, techniek of het onderwijs. Er komt 4 miljoen beschikbaar om 2000 leerlingen op te leiden bij een ROC.
‘Recessie treft Rotterdam harder’
De gemeente verwacht dat Rotterdam harder door de recessie wordt getroffen dan andere steden in Nederland. Dat komt doordat veel Rotterdammers financieel afhankelijk zijn van de havenbedrijven en de industrie.

Het gemeentebestuur gaat drie miljoen euro steken in het helpen van milieuvriendelijke en innoverende bedrijven en er wordtr bijna 8 miljoen uitgetrokken voor energiebesparende verlichting op straat.

Ook is geld vrijgemaakt voor het versneld opknappen van wegen. De Kredietbank krijgt 4 miljoen extra om meer mensen die op de armoedegrens leven te kunnen helpen.

Bron: RTV Rijnmond (http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fmaart%2FRotterdam%20gaat%20strijd%20met%20recessie%20aan)

wolkenbestormer
March 12th, 2009, 08:32 PM
Rotterdamse wethouder stapt op
ROTTERDA, - De Rotterdamse wethouder Leonard Geluk stapt op. De fractie van zijn eigen partij, het CDA, heeft het vertrouwen in hem opgezegd.

De Rotterdamse wethouder Leonard Geluk.
Geluk kwam onlangs in het nieuws met vergaande plannen op het gebied van jeugd en gezin: zo wilde hij drugstesten voor alle Rotterdamse scholieren invoeren.

Het CDA moet er alles aan doen om de breuk met zijn wethouder Leonard Geluk te lijmen. ,,Hij is een van onze beste wethouders.’’ Dat zei voorzitter Piet Boekhoud van het CDA in Rotterdam donderdag na het besluit van de fractie van zijn partij om het vertrouwen in de wethouder op te zeggen. Geluk kreeg ook steun van andere politieke partijen.

Leefbaar Rotterdam staat volkomen achter de wethouder van Jeugd, Gezin en Onderwijs. ,,Hij stak zijn kop boven het maaiveld uit en daarom wordt hij neergemaaid. Hij was vooruitstrevend, keek in de toekomst en stelde altijd het belang van kinderen voorop,’’ aldus fractievoorzitter

Ronald Sorensen. Peter van Heemst van de PvdA reageerde geschokt. ,,Geluk is een van de dragende krachten van het stadsbestuur. Als hij weggaat, valt er nogal een gat.’’ Partijgenoot wethouder Lucas Bolsius noemde de kwestie op radio Rijnmond een persoonlijk drama. ,,Het is een clash van emoties en karakters.’’ De dynamiek en versnelling van het proces hebben hem verrast. Hij is zelf pas op het laatste moment op de hoogte gesteld.

^^
Ik zou bovenstaande bericht normaal gesproken niet plaatsen ware het niet dat ik voor deze partij in de politiek heb gezeten en weet hoe de heer Geluk in elkaar steekt en hoe de raadsfractie van het CDA functioneerd.

Geluk was een sterke wethouder die veel goeds voor Rotterdam heeft gedaan en daarmee ook waardering van andere fracties kreeg. Heeft de directrice van Jeugdzorg de laan uit gestuurd toen bleek dat het daar totaal niet functioneerde en lag ten grondslag aan de wens om scholen meer gemengd te krijgen. Er is nog veel meer maar goed daar ga ik jullie verder niet mee vermoeien.

Voor wat betreft de CDA fractie, dat is een hopenloze zaak. De heer Yilderim is enkel en alleen in de raad gekomen omdat hij van Turkse afkomst is en ze de Turkse stemmers en de Turkse organisaties in het maatschappelijke middenveld tegemoet wilde komen. Tijdens de raadsperiode in Charlois was hij meer afwezig aan aanwezig. En nimmer had hij de stukken gelezen danwel een bijdrage voor in de raad.

De rest van de fractie kwam op mij al even zwak over. Denk dat de ego's in de fractie gekwetst zijn geraakt doordat Geluk niet de behoefte had om aan de leidraad van de fractie te willen lopen. En daardoor is mijn respect in deze man enkel en alleen maar gegroeid.

Een verlies voor het CDA en een verlies voor de stad. :(

Skyscrapercitizen
March 12th, 2009, 09:57 PM
Geluk is inderdaad een verlies voor Rotterdam. Belachelijk dat juist hij B&W zou moeten verlaten! Uiteindelijk komt hij toch als minister of staatssecretaris in Den Haag terecht denk ik, maar deze CDA actie is echt nonsens.

Niyyu
March 12th, 2009, 10:10 PM
open brief Karakus aan kabinet betreft welstandcommissies:

http://www.fw.nl/redactie/files/Brie..._Poelgeest.pdf

ik heb er ook een topic over gestart in het architectuur/stedenbouw gedeelte van Holland Hoogbouw Forums

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=826368

Eric Offereins
March 12th, 2009, 10:30 PM
Het CDA is erg goed in het aan de stoelpoten zagen van eigen politici. :ohno:

Topaas
March 12th, 2009, 10:33 PM
Het gekonkel in de deelgemeentes is blijkbaar een inspiratiebron voor de gemeentelijke fractie van het CDA? Hier snap ik dus even helemaal niets van, is er een goede wethouder die een hoop zaken voor elkaar krijgt moet ie weg :nuts:

EPA001
March 12th, 2009, 10:47 PM
^^ Tja, de partijdiscipline van het CDA! Ze verwijten hem standpunten te huldigen die niet stroken met het partijbeleid, lees: hij is te sterk en te dominant en dat zint een aantal kaderleden niet. En daarom moet kwaliteit wijken voor het "partijbelang" :bash: Onbegrijpelijk! :ohno:

Skyscrapercitizen
March 13th, 2009, 12:25 AM
^^

In dit geval voor het eigen ego van een raadslid. Belachelijk natuurlijk. Dikke kans dat as Geluk echt weg moet dat Bolsius er ook uit gaat. Net nu er een aantal belangrijke zaken gaande zijn met de buitenruimte, en ook Geluk was met een aantal zeer belangwekkende zaken voor de stad bezig, belangrijk nieuw beleid voor de komende jaren...

Marin
March 13th, 2009, 01:01 AM
Aanvulling op het bericht van Nexxd:

Bron: Cobouw (www.cobouw.nl)

Rotterdam stimuleert projecten
13-03-2009 00:00 | Binnenland | Beerda, Edo | 0 reacties

ROTTERDAM - De gemeente Rotterdam steekt in verband met de economische crisis opnieuw 123 miljoen euro in de stadseconomie, waarvan ruim 52 miljoen in de bouw. 'Flitsvergunningen' moeten ervoor zorgen dat projecten ook qua regelgeving versneld van start kunnen.

"Een grote stad als Rotterdam moet in crisistijd niet alleen naar Den Haag kijken, we moeten de initiërende partij durven te zijn", zei burgemeester Aboutaleb bij de presentatie van de plannen. De gemeenteraad stelde eerder 200 miljoen euro beschikbaar voor grondaankopen om bouwprojecten op sleutellocaties een steun in de rug te geven. Bij de nieuwste ronde investeringen, waarover breed overleg is geweest met corporaties en (bouw)bedrijven, is 12 miljoen bestemd voor buitenruimteprojecten in de binnenstad. Ook gaat de gemeente 5 miljoen steken in versnelde uitvoering van een aantal infrastructurele projecten, zoals de reconstructie van wegen. Verder gaat 4 miljoen naar de realisatie van onderwijshuisvesting, terwijl 12 miljoen euro aan investeringen in renovatiewerkzaamheden aan scholen, gymzalen en sportcomplexen naar voren wordt gehaald. De stad investeert daarnaast 19 miljoen in energiebesparende maatregelen bij scholen, zwembaden en gemeentelijke gebouwen. Voor 8 miljoen wordt alle verlichting in de buitenruimte vervangen door 'witte', duurzame verlichting.

Koploper
Startende, innovatieve bedrijven in de energie- en klimaatsector krijgen een steun in de rug van 3 miljoen euro. De 15 miljoen die bestemd is voor de realisatie van het project Stadshavens, valt deels in dezelfde categorie: Rotterdam wil deze verlaten haventerreinen ontwikkelen tot internationale koploper op het gebied van duurzaamheid en klimaatprojecten. Wethouder Mark Harbers (haven en economie) liet bij de planpresentatie weten dat de plannen van Enenco voor de bouw van een biogascentrale in de Stadshavens een van de projecten is die in aanmerking komt voor de 'flitsvergunning'. Versnelling van procedures en extra ambtelijke inzet moeten de vergunningprocedures in Rotterdam met tien weken bekorten. Bouw- en sloopaanvragen van burgers moeten in het vervolg al binnen twee weken rond zijn.

wolkenbestormer
March 13th, 2009, 07:49 AM
^^

In dit geval voor het eigen ego van een raadslid. Belachelijk natuurlijk. Dikke kans dat as Geluk echt weg moet dat Bolsius er ook uit gaat. Net nu er een aantal belangrijke zaken gaande zijn met de buitenruimte, en ook Geluk was met een aantal zeer belangwekkende zaken voor de stad bezig, belangrijk nieuw beleid voor de komende jaren...

Dit muisje krijgt nog een staartje....

Uitnodiging Algemene Ledenvergadering

Beste leden,

Het dagelijks bestuur van het CDA Rotterdam is verbijsterd over de actie van de CDA-fractie hedenmiddag. Zonder overleg hebben de drie fractieleden vanmiddag in een brief aan burgemeester Aboutaleb aangegeven het vertrouwen in wethouder Geluk op te zeggen. De fractie heeft hierover tevens een persverklaring naar buiten gebracht. Het dagelijks bestuur wijst de handelwijze van de fractie af en heeft haar zienswijze in een persbericht verwoord.

Om u over de ontstane situatie te informeren en te raadplegen, nodigt het dagelijks bestuur u uit voor een algemene ledenvergadering op woensdagavond 18 maart, om 20.00 in sociëteit Alveus Dei, Eendrachtsplein 10, te Rotterdam.

De fractie heeft recent in een aantal debatten in de afgelopen weken haar ongenoegen geuit over de koers en keuzes van wethouder Geluk. Het betrof de debatten rondom de rapporten naar aanleiding van het overlijden van baby Talysa, het electronisch kinddossier en de drugstesten op middelbare scholen.

De fractie is de mening toegedaan dat wethouder Geluk op deze thema’s niet de CDA-lijn volgt. Het dagelijks bestuur herkent zich niet in deze visie.

Hedenmiddag werd het dagelijks bestuur verrast door de actie van de fractie.

Tot de ledenvergadering zullen alle mogelijke pogingen worden ondernomen om een oplossing te vinden in de ontstane situatie. Over eventuele ontwikkelingen tussen nu en de ALV zullen wij u zo goed mogelijk informeren.

Vertrouwend op uw komst gezien het belang van deze ledenvergadering voor de het CDA in Rotterdam

EPA001
March 13th, 2009, 02:01 PM
^^ Ik reken er op dat jij met jouw invloed ;););) deze dwaling van de CDA fractie "snel zal rechtzetten".

wolkenbestormer
March 13th, 2009, 02:35 PM
Ik ben niet zo populair binnen de fractie van het CDA, dus dat lijkt me sterk. Maar dit kan tot gevolg hebben dat er mogelijk een probleem in de coalitie ontstaat. We shall see. :)

EPA001
March 13th, 2009, 04:28 PM
Van www.ad.nl van 13-03-2009:

Ministers akkoord met Rozenburg bij Rotterdam

ROTTERDAM/ROZENBURG - De ministerraad heeft vandaag ingestemd met de fusie van de gemeente Rozenburg met Rotterdam. Vanaf 18 maart volgend jaar wordt de Waterweggemeente deelgemeente van Rotterdam.

Wat voor de ministers vooral belangrijk was is dat de gemeenteraadsverkiezingen en deelgemeenteverkiezingen niet in gevaar zouden komen. De ministerraad is ermee akkoord gegaan dat staatssecretaris Bijleveld het wetsvoorstel voor advies naar de Raad van State stuurt . Eerder gaf ook de provincie Zuid-Holland groen licht voor de herindeling.

Rozenburg kan niet langer zelfstandig doorgaan, omdat onderzoek aantoonde dat het schortte aan bestuurskracht.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Goed nieuws voor Rotterdam en voor Rozenburg dus. En "we" doorbreken daarmee weer de grens van 600.000 inwoners voor de gemeente Rotterdam! :banana:

wolkenbestormer
March 13th, 2009, 05:01 PM
En dat er maar meerdere nieuwe deelgemeenten mogen volgen. Barendrecht bijv. ;)

EPA001
March 13th, 2009, 05:54 PM
^^ Haha, van mij mag het! :cheers: :cheers: :cheers: (Alhoewel, ik woon in Carnisselande. Dat wordt in de volksmond al Rotterdam-Zuid-Zuid genoemd ;)).

Skyscrapercitizen
March 14th, 2009, 12:17 AM
Met een beetje mazzel zit rdam tegen die tijd al zonder rozenburg weer aan de 600.000.

Capzilla
March 16th, 2009, 11:34 AM
Zal hem ook in het draadje van de Hoekse Lijn posten, maar omdat daar al sinds 2007 geen activiteit is ook maar hier.

Goed nieuws, want ik dacht dat het laatste bekende bericht hier toch echt een twijfelverhaal was..

http://www.ad.nl/rotterdam/waterweg/3076134/Vijf_maanden_geen_treinen.html

Vijf maanden geen treinen

WATERWEG - Rond de zomer van 2012 is het spoor tussen Schiedam en Hoek van Holland vijf maanden buiten gebruik.

Dan wordt de Hoekse Lijn omgebouwd van een trein- naar een metrolijn en wordt busvervoer ingezet.

Het projectbureau dat de ombouw doet, ging er van uit dat het treinverkeer negen maanden stil zou komen te liggen. Maar het is nu de verwachting dat die periode bijna kan worden ge halveerd.

Met opzet wordt de ombouw rond de zomer uitgevoerd. Dan zijn er minder treinreizigers en kan ook het stormseizoen nog geen roet in het eten gooien.

Vorige week werd al bekend dat de Hoekse Lijn niet eind 2011 in een metroverbinding is veranderd, maar pas een jaar later. Reden is dat het projectbureau nog geen besluit heeft genomen. „Er is nog overleg met het ministerie van Verkeer en Waterstaat over een financiële bijdrage,’’ verklaart Joan van der Veen van het projectbureau.

Ook wordt nog met Prorail gesproken over het beheer van het spoor op het moment dat de metro’s gaan rijden. ,,Wellicht doen Prorail en de RET dat samen.’’

De vertraging van de ombouw leidt er onder meer toe dat andere bouwactiviteiten worden uitgesteld. Zoals de te vernieuwen overweg voor fietsers en voetgangers bij NS-station Maassluis West naar woonwijk Het Balkon.

Met de nieuwe Hoekse Lijn kunnen reizigers niet meer rechtstreeks naar Rotterdam CS; de lijn wordt in Schiedam aangesloten op de metrolijn. Nieuw zijn dan ook drie haltes: Maassluis Steendijkpolder, een halte bij de Maeslantkering en Hoek van Holland, bij het strand.

wolkenbestormer
March 16th, 2009, 11:40 AM
Rotterdam had geloof ik al het grootste aantal km's aan metrolijn. Dat wordt straks dus nog veel en veel meer.

Skyscrapercitizen
March 16th, 2009, 02:24 PM
Goed nieuws, kan ik in 2013 rechtstreek van huis met de metro naar het strand!

Illegal_Alien
March 16th, 2009, 02:32 PM
Rotterdam had geloof ik al het grootste aantal km's aan metrolijn. Dat wordt straks dus nog veel en veel meer.

Volgens: http://www.top010.nl/html/oudste_metro_rotterdam.htm

Rotterdamse metro: Oudste en grootste metronetwerk

De metro in Rotterdam is de oudste metro in Nederland en de Benelux. De metrolijn was bij de opening in 1968 met 5,8 km. tevens de kortste metrolijn ter wereld. Anno 2008 is het metro- netwerk van de Rotterdamse metro 55,3 km. lang waarmee zij het grootste metronetwerk van de Benelux is

Stad
Opening
Lengte

Rotterdam
1968
55,3

Brussel
1976
37,5

Amsterdam
1977
42,5

En voor de grap maar Utrecht er ook bij:

Utrecht-Nieuwegein Stadscentrum 10,3
Stadscentrum-Nieuwegein Zuid 3,0
Stadscentrum-IJsselstein Zuid 7,4 km

Dit is Exclusief de RandstadRail (Hofplein DH: ~24 Km) en Hoekselijn. (Schiedam - HvH: ~24 Km)

Dus we krijgen dan een niet lullige ~103 Km aan Metrolijn. (Alhoewel je het haast geen metro kan noemen, en dan missen we de Stadionlijn nog die er ook nog eens bij komt.)

Capzilla
March 16th, 2009, 02:35 PM
Op het AD wordt er alvast geklaagd over de verbinding Hoek van Holland - Utrecht. En eigenlijk is dat wel terecht, want die zal er inderdaad niet beter op zal worden. Tenzij - en ik hoop echt dat het er van komt - Stedenbaan zal zorgen voor een directe verbinding Schiedam-Utrecht zonder overstap (en graag ook Dordrecht-Utrecht).

Illegal_Alien
March 16th, 2009, 02:45 PM
Erm HvH - Utrecht is toch nooit rechstreeks geweest? (Op de Internationale treinen van Vroegah na). En voor zover ik weet word Schiedam Centrum dan ook een IC station.

Capzilla
March 16th, 2009, 02:49 PM
Dus we krijgen dan een niet lullige ~103 Km aan Metrolijn. (Alhoewel je het haast geen metro kan noemen, en dan missen we de Stadionlijn nog die er ook nog eens bij komt.)

Je kunt het best "metronetwerk" noemen, maar dan wel met de kanttekening dat er een flink deel als sneltram is uitgevoerd. Randstadrail blijft namelijk enkele gelijkvloerse kruisingen kennen en dit lijkt me ook bij de Hoekse Lijn het geval.

Capzilla
March 16th, 2009, 02:52 PM
Erm HvH - Utrecht is toch nooit rechstreeks geweest? (Op de Internationale treinen van Vroegah na). En voor zover ik weet word Schiedam Centrum dan ook een IC station.

Nee, maar nu wel mogelijk met één overstap o Rotterdam Centraal. Straks moet je voor een enkele overstap helemaal naar Alexander, of heb je een dubbele overstap (Schiedam-Rotterdam Centraal of Beurs-Centraal).

Daarom zeg ik juist: het zou echt mooi zijn als je met Stedenbaan straks wél die rechtstreekse verbindingen krijgt.

Illegal_Alien
March 16th, 2009, 02:52 PM
Mjah of een soort "Stadsbaan" of "Stedenbaan", ik denk dat hij boven de titel "Metro" is uitgegroeid.

Capzilla
March 17th, 2009, 11:29 AM
Vanochtend is de Westblaak tijdelijk ontdempt (http://www.ad.nl/rotterdam/3079993/Natte_voeten_in_hart_Rotterdam.html).

Kees
March 17th, 2009, 11:04 PM
beetje gedateerd wellicht maar de moeite waard:

bron: Stadsregio Rotterdam (http://www.stadsregio.info/#pagina=1020)

KANTORENSTRATEGIE REGIO ROTTERDAM 2008–2020 (http://www.stadsregio.info/Content/www.stadsregio.info/Documenten/eco%202008-11-11%20kantorenstrategie%20regio%20rotterdam%202008-2020.pdf)

Advies 1: Houdt tot en met 2020 rekening met een nieuwbouwbehoefte voor kantoren van gemiddeld 80.000 tot 100.000 m² bvo per jaar in de Rotterdamse regio.
Advies 2: Zorg voor betere kwalitatieve aansluiting van nieuwbouwvraag en gepland aanbod. Met name voor de locatietypen grootstedelijke toplocaties (overaanbod), centrumlocaties (tekort) en snelweglocaties (overaanbod).
Advies 3: Kansrijke doelgroepen: mik op vooral bestaande markt, aantrekkelijke niches en vergeet de kleinere gebruikers niet.
Advies 4: Stem ontwikkeling Schieveste en Vijfsluizen goed af, temporiseer het beoogde metrage van beide locaties.
Advies 5: Onze adviezen over overige locatie-ontwikkelingen.
Advies 6: Maak van het centraal stationsgebied in Rotterdam een echte toplocatie.
Advies 7: Probeer transformatie van leegstaande kantoren aan te jagen. Wees echter realistisch, transformatie van kantoren is maatwerk en de invloed van de overheid is beperkt.

EPA001
March 18th, 2009, 06:52 PM
Van www.ad.nl van 18-03-2009:

Oude Haven komt naar de stad toe

Door PRISCILLA BORGERS CHARLOTTE VAN GENDEREN

ROTTERDAM - In de jaren tachtig is het nog hip en happening, de laatste jaren raakt de Oude Haven in het centrum van de stad steeds meer verloederd. Om het tij te keren krijgt het uitgaansgebied een opknapbeurt. Een houten ponton dat omgebouwd kan worden tot drijvend podium en nieuwe entrees moeten meer bezoekers trekken.

Genietend van de voorjaarszon nipt studente Femke van Geffen deze dinsdagmiddag van een glaasje rosé. ,,Superleuk,’’ keurt ze de terrassen aan de Oude Haven. ,,Het water, het uitzicht op bootjes, de rust. Eén ding vind ik minder: om hier te komen moet je een drukke weg over en dan nog door een ongezellig straatje of een donkere onderdoorgang.’’

Goed nieuws voor de studente en al die andere bezoekers die mopperen over de entree van een van Rotterdams bekendste uitgaansgebieden: er komt verandering in. Het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam (OBR) en de Centrumraad willen de Oude Haven de komende jaren naar een hoger niveau tillen. Deze week heeft de Centrumraad een plan gepresenteerd. ,,Het moet weer net zo populair worden als in de jaren tachtig,’’ verklaart een woordvoerder van het OBR. Daarom krijgt het uitgaansgebied, dat bestaat uit meer dan tien horecazaken, nog voor het eind van dit jaar een facelift. Dit najaar wordt begonnen met de drie miljoen euro kostende metamorfose die het havengebied weer up-to- date moet maken.

Allereerst wordt de bestrating van de kades vervangen door een ‘luxere’ steen. Daarna moet de toegang tot het haventje onder handen worden genomen. Nu moeten bezoekers die uit de binnenstad komen vaak zoeken naar een ingang, om daarna door het donkere en afgebladderde Slepersvest te worden geleid. Hoogstwaarschijnlijk wordt dit Slepersvest verbreed, zodat de haven vanuit het centrum beter zichtbaar is. Ook wordt er nieuwe verlichting aangebracht. De toegang vanaf de Spaanse Passage moet eveneens aantrekkelijker worden door meer verlichting aan de wanden en plafonds.

In de haven zelf kan binnenkort waarschijnlijk geflaneerd worden over een houten vlonder die langs de Spaanse Kade komt te liggen. Op de vlonder komen zitplaatsen waar bezoekers – zonder verplicht een consumptie te drinken – kunnen zonnebaden. Het OBR denkt erover houten vlonders neer te leggen die bij een evenement kunnen worden veranderd in een drijvend podium. Om de bereikbaarheid van de Oude Haven te vergroten, willen de ondernemers een aanlegplaats voor de watertaxi en wordt de haven toegankelijk voor de pleziervaart.

De veranderingen zijn hard nodig, vinden de horeca-ondernemers. ,,Jarenlang is er niks gebeurd, op een gegeven moment zag het er niet meer uit,’’ meent Hans Meijer, eigenaar van Stockholm en Kade 4. ,,Ik heb vorig jaar zelf m’n terrassen schoongespoten, want de gemeente deed het niet. Inmiddels hebben ze gelukkig wel het simpele onderhoud opgepakt, zoals het schilderen van hekjes en het schoonmaken van muren. En dan nu het grote werk. Ik hoop dat er tempo in komt, want er wordt al jaren over herinrichting gesproken.’’

Vooral het ponton dat kan worden omgebouwd tot drijvend podium, kan de goedkeuring van de ondernemers wegdragen. ,,Heel erg leuk,’’ vindt medewerkster Rianne van Noort van de Maritime Pub. ,,Meer doen met het water, dat trekt altijd.’’ Miscommunicatie tussen gemeente en ondernemers, zoals twee jaar terug – de kademuur werd hartje terrasseizoen vervangen – komt niet meer voor, verwacht Hans Meijer. ,,Ons is verzekerd dat de ingrijpende klussen worden gedaan in de winter. Maar het openbreken van de straat is altijd vervelend, of het nou zomer of winter is. Last zullen we er zeker van hebben.’’

Als het aan studente Femke van Geffen ligt, verandert er niet al te veel. ,,Oké, de toegang moet beter, maar verder hoop ik dat de sfeer van hetzelfde blijft. Die rust, die is uniek in deze drukke stad.’’

Skyscrapercitizen
March 19th, 2009, 12:02 AM
Heb nu al zin om lekker op die vlonder te gaan flaneren. :D

Nexxd
March 19th, 2009, 12:49 PM
Google lanceert Street View in Rotterdam

Rotterdam is sinds donderdag via Google Street View op straatniveau te bekijken. Met een auto voorzien van Google-logo en een speciale camera zijn veel straten het afgelopen jaar 360 graden in beeld gebracht.

Naast Rotterdam zijn in Nederland ook Amsterdam, Amstelveen, Zaandam en Volendam in kaart gebracht. Street View werd in mei 2007 voor het eerst gelanceerd in de Verenigde Staten.

De populaire beelden zijn daarnaast inmiddels beschikbaar in Japan, Australië, Nieuw Zeeland, Frankrijk, Spanje, Italië en sinds donderdag ook in Groot-Brittanië en Nederland.

De dienst is niet onomstreden omdat critici de foto's als inbreuk op de privacy zien. Het College Bescherming Persoonsgegevens heeft vooralsnog geen bezwaar tegen de applicatie.

Volgens de woordvoerder van Google is in Street View een functionaliteit ingebouwd waarmee een bezoeker in een paar klikken bezwaar kan aantekenen tegen het gebruikte beeldmateriaal. Gezichten en kentekens worden overigens in Street View automatisch wazig gemaakt.

Bron: RTV Rijnmond (http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fmaart%2FGoogle%20lanceert%20Street%20View%20in%20Rotterdam)

Capzilla
March 19th, 2009, 01:58 PM
http://www.ad.nl/rotterdam/waterweg/3086522/Schiedam_fors_in_de_rode_cijfers.html

Schiedam verkeert financieel in zwaar weer. De gemeente kampt met een tekort van 81 miljoen euro. Gerekend was op een min van dertig miljoen. Het tekort valt dus 51 miljoen euro hoger uit.

Dat het extra tekort zó exorbitant hoog is, daar hadden de Schiedamse bestuurders niet op gerekend. ,,We zijn er erg van geschrokken,’’ erkende wethouder Menno Siljee (financiën) gisteren.

...

Welke effecten de enorme tegenvaller zal hebben voor de Schiedamse bevolking, is niet bekend. ,,Dat weten we pas als het dekkingsplan er is,’’ stelt wethouder Siljee.

...

De financiële toekomst van de gemeente Schiedam is onzeker. Nog een tegenvaller en Schiedam zou wel eens in aanmerking kunnen komen om onder curatele te worden gesteld.

Neem het goede voorbeeld van Rozenburg maar over! ;) Rotterdam +75.000 :D

Nexxd
March 19th, 2009, 02:14 PM
^Een tijd terug stond de gem. Albrandswaard ook onder curatele, en die is toen ook niet geannexeerd :( (goed voor ruim 20.000 inw.)

SkyBridge
March 19th, 2009, 02:19 PM
Ja, dan zijn we weer 60.000 kansarmen en een aantal geldslurpende probleemwijken rijker. Doe mij liever Lansingerland of Barendrecht, of anders niets...

Capzilla
March 19th, 2009, 02:45 PM
^^ Als of gemeentegrenzen ons nu afsluiten van die kansarmen en probleemwijken. Geen drugskoerier of aso in de metro die de Hogebanweg ooit oversteekt. Denk dat je daadkrachtiger kunt optreden als dit ook gewoon Rotterdam was.

wolkenbestormer
March 19th, 2009, 05:11 PM
Schiedam fors in de rode cijfers

Door SANDER SONNEMANS TATIANA WATERINK

SCHIEDAM - Schiedam verkeert financieel in zwaar weer. De gemeente kampt met een tekort van 81 miljoen euro. Gerekend was op een min van dertig miljoen. Het tekort valt dus 51 miljoen euro hoger uit.

Dat het extra tekort zó exorbitant hoog is, daar hadden de Schiedamse bestuurders niet op gerekend. ,,We zijn er erg van geschrokken,’’ erkende wethouder Menno Siljee (financiën) gisteren. Hij had gehoopt dat het bedrag lager zou uitvallen. ,,We moeten nu met de gemeenteraad een adequate dekking zoeken.’’

Het voltallige college van burgemeester en wethouders en de directeur van de gemeente brachten gisteren het slechte nieuws naar buiten. De avond ervoor was de gemeenteraad op de hoogte gebracht van de benarde financiële situatie.

Accountants van Deloitte hebben een groot onderzoek gedaan naar het grondbedrijf. Bij een controle van de accountants bleek in 2006 al dat de zaken bij het grondbedrijf niet op orde waren. In augustus 2007 is daar verslag van uitgebracht en in december van dat jaar werd een voorstel gedaan voor een verbetertraject van het grondbedrijf. De administratie en grondexploitatie van het grondbedrijf moesten kritisch onder de loep worden genomen. Daarbij ging het in totaal om 47 projecten.

Deloitte heeft zeventien grotere, langlopende projecten nog eens nader onderzocht. Eén daarvan is Schieveste. Andere grote plannen zijn onder meer industriegebied de Spaanse Polder, het Gustoterrein en Nieuwland. De gemeente wordt op kosten gejaagd door bouwprojecten die vertraging oplopen of helemaal op hun gat liggen. Daardoor drukken de rentelasten zwaarder op de gemeente. Daarnaast dalen ook nog eens de inkomsten uit de bouwgrondexploitaties.

Welke effecten de enorme tegenvaller zal hebben voor de Schiedamse bevolking, is niet bekend. ,,Dat weten we pas als het dekkingsplan er is,’’ stelt wethouder Siljee. Dan pas kunnen er beslissingen worden genomen. Het zal in ieder geval nodig zijn nog eens kritisch naar diverse plannen te kijken. Het kan inhouden dat bepaalde projecten uitgesteld of zelfs helemaal geschrapt moeten worden. Maar dat is volgens het college nu nog ‘koffiedik kijken’.

De financiële toekomst van de gemeente Schiedam is onzeker. Nog een tegenvaller en Schiedam zou wel eens in aanmerking kunnen komen om onder curatele te worden gesteld. ,,Niet als we met een goed dekkingsplan komen,’’ ziet Siljee het zo somber nog niet in.

Het college staat, zoals burgemeester Verver stelt, voor een lang traject. Ze hecht er waarde aan aandacht te vestigen op de moed van het college. ,,We hebben de moed de slechte financiële positie van de gemeente voor het voetlicht te brengen. Nu is het nog mogelijk om keuzes te maken.’’

Siljee besluit, zonder met de vinger naar vorige colleges te wijzen: ,,We kijken vooruit. Toekomstige colleges en gemeenteraden kunnen straks op basis van de juiste gegevens keuzes maken.’’

^^

tik tak tik tak.... zie hier de aanstaande deelgemeente van Rotterdam

Erasmus
March 19th, 2009, 06:00 PM
Annexatie zou voor Rotterdam weleens heel erg voordelig kunnen zijn: je hebt in één klap weer een redelijk grote historische binnenstad binnen de gemeentegrenzen. Voor het toerisme (buitenlandse toeristen komen hier nu eenmaal om onze ´gouden eeuw´ te bezichtigen) zou het ook een zegen zijn om te kunnen pronken met zo´n stadsdeel. Met alle respect: historisch Delfshaven is een leuk gebiedje, maar nogal klein. Voor de Schiedamse binnenstad kan het ook nog weleens goed uitpakken: de naamsbekendheid van Rotterdam is nu eenmaal groter dan die van Schiedam, zeker buiten Nederland! Je zou haast zeggen dat dit voor beide partijen de beste oplossing is.

Illegal_Alien
March 20th, 2009, 12:13 PM
En er staan toch ook 5 van de grootste molens ter wereld? En voor zover ik wete is Schiedam altijd al brak geweest kwa financieel zooi.

http://www.schiedamsemolens.nl/schiedamsemolens/nl.html

Sol
March 20th, 2009, 08:07 PM
Vanwege de gevolgen van de kredietcrisis sluit het Engelse advocatenkantoor Simmons & Simmons zijn Rotterdamse kantoor. Het kantoor is gevestigd in het Plaza-gebouw aan het Weena. De financial markets groep zat al in Amsterdam, alle overige groepen (life sciences, infrastructure, government enz.) zullen nu ook worden overgebracht naar Amsterdam.

:(

EPA001
March 20th, 2009, 09:45 PM
^^ :( :( :(

JWvW
March 20th, 2009, 11:58 PM
@ Sol: dat heeft niets met de kredietcrisis te maken. Er werd eind 2007 al over gesproken bij S&S. Dat idee kwam juist VOOR de crisis, ivm de groeiende financiele praktijk. Daarom zouden de andere afdelingen minder belangrijk worden en zou de focus op finance zitten in Amsterdam. Om kosten te besparen zouden ze iedereen naar A'dam verhuizen. Het kan nu juist zo zijn dat deze verhuizing juist niet goed uitpakt voor S&S omdat ze in een hele slechte markt juist op finance gaan focusen.

Toen het eind 2007 in de wandelgangen rond ging zijn er veel belangrijke partners met hun teams vertrokken bij S&S Rdam naar andere kantoren in Rdam. Met name de praktijk gespecialiseerd in 'shipping' is voor een deel naar Van Traa Advocaten overgestapt, wat daar in inmiddels een bekende naam heeft opgebouwd. Aangezien er dus zo'n massale leegloop was, had het toch vrijwel geen nut meer om in Rdam te blijven omdat de belangrijkste 'fee-earners' voor de firma al bij andere kantoren in Rdam aan de slag waren gegaan. Je zou dus eigenlijk kunnen zeggen dat S&S zichzelf redelijk wat schade heeft toegebracht door deze beslissing. Ik kan je vrijwel garanderen dat het kantoor in A'dam ook fors gaat inkrimpen nog dit jaar aangezien ze bij het hoofdkantoor in Londen ook fors aan het snijden zijn inmiddels.

Sorry voor het 'corrigeren' van mij, maar zoals je misschien kan raden heb ik wat dit verhaal betreft mijn interne bronnen daar en daarom wilde ik het toch even melden.

Sol
March 21st, 2009, 12:11 AM
@ Sol: dat heeft niets met de kredietcrisis te maken. Er werd eind 2007 al over gesproken bij S&S. Dat idee kwam juist VOOR de crisis, ivm de groeiende financiele praktijk. Daarom zouden de andere afdelingen minder belangrijk worden en zou de focus op finance zitten in Amsterdam. Om kosten te besparen zouden ze iedereen naar A'dam verhuizen. Het kan nu juist zo zijn dat deze verhuizing juist niet goed uitpakt voor S&S omdat ze in een hele slechte markt juist op finance gaan focusen.

Toen het eind 2007 in de wandelgangen rond ging zijn er veel belangrijke partners met hun teams vertrokken bij S&S Rdam naar andere kantoren in Rdam. Met name de praktijk gespecialiseerd in 'shipping' is voor een deel naar Van Traa Advocaten overgestapt, wat daar in inmiddels een bekende naam heeft opgebouwd. Aangezien er dus zo'n massale leegloop was, had het toch vrijwel geen nut meer om in Rdam te blijven omdat de belangrijkste 'fee-earners' voor de firma al bij andere kantoren in Rdam aan de slag waren gegaan. Je zou dus eigenlijk kunnen zeggen dat S&S zichzelf redelijk wat schade heeft toegebracht door deze beslissing. Ik kan je vrijwel garanderen dat het kantoor in A'dam ook fors gaat inkrimpen nog dit jaar aangezien ze bij het hoofdkantoor in Londen ook fors aan het snijden zijn inmiddels.

Sorry voor het 'corrigeren' van mij, maar zoals je misschien kan raden heb ik wat dit verhaal betreft mijn interne bronnen daar en daarom wilde ik het toch even melden.

^^
Bedankt, ik had het bericht uit het FD vernomen en daar werd de link met de kredietcrisis gelegd.

rene154
March 21st, 2009, 01:47 AM
^^ alles wordt de laatste tijd sowieso op de kredietcrisis en financiele crisis afgeschoven.. :ohno:

JWvW
March 21st, 2009, 01:49 AM
@ sol: ja dat zeggen ze graag bij het FD omdat zij zelf ook door de crisis in hun eigen crisis terecht zijn gekomen ;) dus lekker duidelijk maken dat echt iedereen door de crisis geraakt wordt :-P maar goed dit had dus niet direct met de crisis te maken.

Eric Offereins
March 23rd, 2009, 12:11 AM
AD:
Demonstratie tegen CO2-opslag
BARENDRECHT - De lokale afdeling van GroenLinks in Barendrecht houdt zaterdag een demonstratie tegen de plannen om CO2 in de bodem van twee Barendrechtse wijken op te slaan.

Om elf uur zaterdagochtend hadden zich enkele honderden mensen verzameld. Na toespraken vertrokken zij voor een protestmars door een van de wijken.

Veel bewoners en de gemeenteraad zijn er niet gerust op dat de proef veilig kan worden uitgevoerd. Ze vrezen de risico’s van het broeikasgas als het misgaat.

Deskundigen van Shell zeggen dat gevaren zijn uit te sluiten. De lege aardgasvelden liggen enkele kilometers diep in de grond in een afgedichte laag. Kooldioxide is niet giftig, niet explosief en niet brandbaar, aldus Shell.

Het proefproject past in het kabinetsbeleid om de hoeveelheid CO2 in de lucht te verminderen. Het afvangen en opslaan van kooldioxide geldt als tussenoplossing op weg naar schone energievoorziening. Minister Jacqueline Cramer beslist eind juni samen met Barendrecht en de provincie of het project doorgaat.

Plaatsvervangend fractievoorzitter Michiel van Kruijsbergen van GroenLinks (GL) in de gemeenteraad overhandigde burgemeester Jan van Belzen voor de protestmars ongeveer duizend bezwaarschriften van verontruste Barendrechters. Hij zei dat de opslag van CO2 niet thuishoort in dichtbevolkt gebied. Volgens hem is buurgemeente Ridderkerk ook tegen. Veel burgers hebben zich met hun bezwaren rechtsstreeks tot de provincie gewend.

De burgemeester zei dat ook de gemeente zich zorgen maakt over de veiligheid en uitermate kritisch is. De gemeenteraad heeft zich al uitgesproken tegen de opslag. Van Belzen dankte de Barendrechters voor de steunbetuigingen.

Tweede Kamerlid Cees Vendrik (GL) liet weten dat ook de Kamerfractie tegen is. Shell helpt, laat ze ons echt helpen door een andere plak te kiezen en niet te spelen met uw veiligheid, zei hij. Hij beloofde de kwestie steeds weer aan de orde te zullen stellen in de Kamer, als de Barendrechters actie blijven voeren.

Nexxd
March 23rd, 2009, 10:36 AM
Hij zei dat de opslag van CO2 niet thuishoort in dichtbevolkt gebied.Apart dat ze dan wel dichtbevolkt gebied hebben gecreëerd op een opslagplaats van het veel gevaarlijkere aardgas (CH4).

Topaas
March 23rd, 2009, 10:43 AM
^^ Er zit natuurlijk wel een verschil. Die aardgas bel zit gewoon in de grond. Die is leeggehaald en er wordt in de plaats daarvan CO2 erin gestopt.

Het is ook nog niet zo heel lang dat de NAM en overheid toegeven dat aarbevingen en aardgaswinning met elkaar te maken hebben. Tot voor kort was het officieel puur toeval dat in Groningen aarbevingen voorkomen sinds de start van de aardgaswinning.

wolkenbestormer
March 23rd, 2009, 02:41 PM
^^
Des te meer reden om voor de CO2 opslag daar te zijn. Nu de aardgas er uit is gehaald kunnen we straks aardbevingen gaan verwachten bij Barendrecht. Komt er straks een breuklijn en drijft alles wat niet binnen de randweg ligt af naar het Hollands Diep :lol:

Eric Offereins
March 23rd, 2009, 11:12 PM
Het zou me niets verbazen als de aarbevingen juist optreden omdat er gas uit de grond gehaald wordt zodat de druk van onderen dus afneemt en als je er weer gas in stopt (CO2) de aarbevingen afnemen. Maar ik ben geen geoloog.

Topaas
March 24th, 2009, 09:27 AM
^^ Slimme gedachte maar niet helemaal juist. De aarbevingen ontstaan namelijk doordat de provincie Groningen langzaam als een schotel wegzakt. (@ wolkenbestormer, inderdaad op de breuklijn :lol:) Die verzakkingen zijn trouwens veel dieper als ooit werd aangenomen en ook de kracht van de aardbevingen is groter dan werd gedacht.

Persoonlijk begrijp ik daarom niet zo goed waarom zo'n experiment moet plaatsvinden onder dicht gebouwd gebied en snap de inwoners van Barendrecht dus wel. En gezonde scepsis richting overheid/Shell/NAM kan geen kwaad in mijn ogen.

xlchris
March 24th, 2009, 09:53 AM
Sorry, ik wist niet waar ik het moest plaatsen. Dus dan maar hier. :)

Project in Montevideo;

RECONQUISTA PROJECT:

tipe: office district and residential district
floors: --
meters: --
status: approved

http://i361.photobucket.com/albums/oo53/mbuildings/reconquistaplacita-1.jpg

Capzilla
March 24th, 2009, 11:11 AM
Niezobeejiegujattook!

Eric Offereins
March 24th, 2009, 02:06 PM
ik dacht al, die rode sprieten komen me bekend voor. :D

Nexxd
March 24th, 2009, 03:34 PM
^die bioscoop (het Pathé-logo is zelfs nog zichtbaar!) was je nog niet opgevallen? ;)

In Montevideo is het zo te zien wel rustiger op straat dan op het Schouwburgplein in Rotterdam :)

Capzilla
March 24th, 2009, 05:38 PM
http://www.echo.nl/ro-ce/buurt/lees/851339/straatfestival.terug.in.de.stad/

ROTTERDAM - Twee jaar nadat het Straatfestival een 'zachte' dood is gestorven, wordt het centrum weer het toneel van straatartiesten. Op 3 mei vertonen vijftien kunstenaars hun acts tussen het winkelend publiek. De komende weken mogen kunstenaars tot 27 jaar een auditiefilmpje opsturen naar Your World.

De straatartiesten moeten in vijf minuten laten zien dat 'ze de aandacht opeisen' en 'dat mensen wel kijken als jij optreedt'. Op 24 april maakt de jury van het festival met de naam Your Arts in the Street bekend welke vijftien acts er door zijn naar het evenement. Op zondag 3 mei treden de jongeren op tussen 14.00 en 16.00 uur onder het toeziend oog van publiek en jury. 's Avonds worden prijzen uitgereikt. Vorig jaar zijn de regels voor straatartiesten aangescherpt na overlast van muzikanten uit Oost-Europa. Iedereen die zijn kunsten wil vertonen op straat moet eerst op auditie bij een aantal ambtenaren. Wie toch zonder toestemming muziek maakt in het gebied tussen de Mariniersweg, Westblaak, Blaak, Kruisplein, Karel Doormanstraat en Weena, wordt door de politie weggestuurd.

De vijftien kunstenaars die mogen optreden tijdens het straatfestival krijgen een vergunning waarmee ze de rest van het seizoen in het centrum mogen spelen.

wolkenbestormer
March 24th, 2009, 11:23 PM
^^

Lijkt me wel goed nieuws. Wat extra activiteiten in het centrum horen toch wel bij een levendige stad. :)

Ik vraag me alleen af hoe dat eruit moet zien die auditie bij die ambtenaren. Staan ze straks in een kamertje op het stadhuis te jongleren of vuur te spuwen? :lol:

Kees
March 25th, 2009, 06:45 PM
bron: CB Richard Ellis: Netherlands (http://www.cbre.nl/nl_nl/news_events/news_detail?p_id=2521&title=Gunstige_ontwikkelingen_op_Rotterdamse_kantorenmarkt_in_2008)

Publicatie: 02 03 2009

Gunstige ontwikkelingen op Rotterdamse kantorenmarkt in 2008

In de nieuwste Market View ‘Randstad Offices’ van CB Richard Ellis zijn de recente ontwikkelingen op de kantorenmarkt van de G4 in kaart gebracht.

Vooral de ontwikkelingen in Rotterdam vielen daarbij op. In tegenstelling tot Amsterdam, Utrecht en Den Haag, zag Rotterdam zowel de totale vraag van huurders als het totale beleggingsvolume fors toenemen.

zie ook link naar pdf: Randstad Offices 2008 (http://www.cbre.nl/portal/pls/portal/CBWEB.utils_news_public.show_image?id=2521&field=doc1&trans=n)

met daarin:

In 2008 demand for offices in Rotterdam exceeded the volume realised in 2007, which is a remarkable fact given the developments witnessed in other major office cities. Also take-up comfortably exceeded the city’s annual average.

wolkenbestormer
March 25th, 2009, 07:41 PM
^^
Hoe je in vredesnaam aan al die informatie komt weet ik niet, maar het is indrukwekkend en dank voor het posten.

En een opmerkelijk alsmede verheugende conclusie voor Rotterdam. Ben wel benieuwd in hoeverre het nieuwe huurders zijn ipv doorstromers binnen de Rotterdamse kantorenmarkt.

EPA001
March 25th, 2009, 11:04 PM
^^ Kees staat wat dat betreft op eenzame hoogte. En dit nieuws is heel opvallend en een goede aanwijzing dat Rotterdam het echt beter aan het doen is. Dus dat er een stukje van de achterstand die de stad/regio gemiddeld nog zeker heeft, nu wordt ingelopen. En dat in het jaar dat de kredietcrisis losbarstte!

Kees
March 26th, 2009, 07:26 PM
^ & ^ ^ :cheers:

bron: Bijvoet architectuur en stadsontwerp (http://www.bijvoetarchitectuur.nl)

Student City, Rotterdam 2007

Rotterdam weet nog te weinig jonge, enthousiaste hoger opgeleide mensen aan zich te binden. Met het onderzoek worden voor deze doelgroep drie aantrekkelijke nieuwe woonclusters onderzocht voor drie geheel verschillende woonmilieus binnen Rotterdam.

Opdrachtgever: EDBR / de VRBLDNG

dit is één van de drie locaties:

Adres: W.Ruyslaan
http://www.bijvoetarchitectuur.nl/typo3temp/pics/7bd4e83286.jpg

JWvW
March 26th, 2009, 07:30 PM
ah mooi dat is de locatie van SZW van de gemeente wat nu natuurlijk naar de Binnenrotte zal verhuizen. Goeie plek voor studenten.

EPA001
March 26th, 2009, 10:10 PM
^^ Dat is zeker een goede plek voor studenten, dichtbij de Woudestein locatie met een tramlijn direct naast het pand gelegen. De metro is ietsje verder weg (ongeveer 500-600 meter lopen naar de haltes Gerdesiaweg maar ook de halte Oostplein) maar voor jonge en energieke studenten nog gemakkelijk aan te lopen! ;) ;) ;) Daarmee is ook de Hobokenlocatie van de EUR goed te bereiken. De diverse hogescholen zijn ook goed bereikbaar vanaf deze plek.

Het gebouw moet uiteraard stevig gerenoveerd worden en een optopping met een paar etages mag van mij ook wel. Dus begin maar met het voorbereiden van de bouw. Ben overigens nog wel benieuwd naar de andere twee locaties. ;)

Edit: die stonden dus al op de site waarnaar Kees verwezen heeft! :)

wolkenbestormer
March 29th, 2009, 07:26 PM
Het is nog even wachten tot die nieuwe koffiezaak opengaat.... ben benieuwd. :)

http://i41.tinypic.com/250s9e8.jpg

Eric Offereins
March 29th, 2009, 09:19 PM
Volgende week al weer de marathon? Nu hij eerder is als vorige jaren hoeven ze ook niet bang te zijn voor grote hitte.

Rotterdam vroeg open bij marathon
Door GERT ONNINK

ROTTERDAM - De marathon van Rotterdam moet volgende week zondag ook een impuls worden voor de winkeliers in het centrum van de Maasstad.
Voor het eerst werken ondernemers, de organisatie van het loopevenement en stadsvervoerder RET nauw samen in wat het project Rotterdam Vroeg Open '09 is genoemd.

Veel centrumwinkels gaan op 5 april al om tien uur open. Dat is twee uur eerder dan op een 'normale' zondag. "Kom vroeg naar de stad. Daar zal vanaf tien uur echt al van alles te doen zijn, met kortingen, stunts en andere acties, vaak op het gebied van sport,'' prijst Jorissa Neutelings, projectleider van Vroeg Open namens Ondernemersfederatie Rotterdam City, aan. "Het is echt uniek dat de stad op een zondag al zo vroeg open is.''

Rotterdam rekent voor de marathondag op bijna 1 miljoen bezoekers, mensen die de sporters komen aanmoedigen maar ook komen shoppen. De winkels die aan de acties meedoen, zijn gevestigd in het gebied in en rond de Koopgoot, Lijnbaan, Coolsingel, Binnenweg- en Stadshuisplein en Hoogstraat en omgeving.

Naar schatting 250.000 tot 300.000 bezoekers zullen tijdens de marathondag met de metro door Rotterdam reizen om de lopers op de voet te volgen. De RET en de winkeliers hebben daarvoor een speciale voordeelkaart uitgebracht. Met deze dagpas (kosten 6 euro, met korting de helft) kan een dag lang onbeperkt worden gereisd met metro, tram en bus. Bovendien geeft het vervoersbewijs kortingen bij onder meer de Bijenkorf, Donner, Hema, Mediamarkt en V&D en nog ruim zeventig andere zaken in het hart van de stad.

Volgens de RET hebben inmiddels dik duizend mensen het bijzondere vervoersbewijs gekocht of besteld. De verwachting is dat veel bezoekers de voordeelkaart pas volgende week zondag, op de dag van de marathon, zullen aanschaffen.

,,Ongeveer 40 procent van de marathonreizigers komt uit Rotterdam en regio en heeft dus al een ov-chipkaart,'' zegt RET-woordvoerder Nicky Jansen. ,,We hebben 60.000 wegwerpkaarten klaarliggen en kunnen wanneer nodig onbeperkt bijdrukken.''

Voor de vervoerder geldt het evenement als de eerste grote test met de ov-chipkaart, die sinds eind januari als het enige betaalmiddel geldt in de Rotterdamse metro. www.vroegopen.nl en www.ret.nl

(AD)

EPA001
March 29th, 2009, 10:11 PM
^^ Hij is inderdaad met 1 week vervroegd. Waarom dit is gedaan weet ik niet precies.

mosm
March 30th, 2009, 07:34 AM
Pasen wellicht?

Nexxd
March 30th, 2009, 09:21 AM
Zondag 15-19 graden, met een beetje pech is het dus zelfs op 5 april al te warm voor een toptijdenmarathon.

hoogbouw010
March 30th, 2009, 02:29 PM
^^ Hij is inderdaad met 1 week vervroegd. Waarom dit is gedaan weet ik niet precies.

Vorig jaar was London's marathon op dezelfde dag. Da's niet handig wat betreft publiciteit in nieuwsitems. Verder willen bepaalde renners weten welke tijden ze moeten lopen en vorig jaar finishte de marathon in London terwijl men in Rotterdam nog aan het lopen was.

Capzilla
March 30th, 2009, 02:55 PM
^^ Londen is dit jaar pas op 26 april dus dat het de 12e paaszondag is lijkt me toch de meest logische reden. Ergens wel apart dat we op het christelijke zombiefeestje wel verplicht vrij zijn maar met Halloween niet.

xlchris
March 30th, 2009, 03:05 PM
Black Eyed Peas treden op bij TMF Awards

http://i41.tinypic.com/2yltws3.jpg

(Novum) - De Black Eyed Peas zijn te zien op de dertiende editie van de uitreiking van de TMF Awards. Dat maakte de muziekzender maandag bekend. Verder treden onder meer De Jeugd van Tegenwoordig, VanVelzen, Elize en Chuckie op.

De Black Eyed Peas geven een volledige liveshow van minimaal drie kwartier. De Amerikaanse hiphopband brengt op 9 juni het nieuwe album 'The E.N.D.' uit.

TMF maakt de namen van andere artiesten op een later tijdstip bekend. De kaartverkoop voor de awardshow, die 4 juli plaatsvindt in Rotterdam, gaat zaterdag van start.

Hoort er niet echt bij, maar waar anders. Ben benieuwd naar deze 13e editie. TMF is volgens mij blij om terug in Rotterdam te zijn.

wolkenbestormer
March 30th, 2009, 05:52 PM
Zijn jullie trouwens al op de hoogte dat we in Rotterdam een gebouw van Pelli Clarke Pelli architects gaan krijgen?

OudeKluizenaar
March 30th, 2009, 06:08 PM
nee, vertel.

wolkenbestormer
March 30th, 2009, 06:23 PM
Ik laat wel even een render zien... moet even een foto nog uploaden. Komt eraan. :)

xlchris
March 30th, 2009, 06:38 PM
Ben benieuwd. Zit te zoeken op de site, kan alleen niks vinden.

wolkenbestormer
March 30th, 2009, 06:42 PM
Het is geen petronas toren maar zie dit liever dan een 250 meter hoge toren van de hand van Carl Weeber.

http://i42.tinypic.com/2vmaqns.jpg

Ik deed vandaag een fotorondje door Delfshaven en kwam deze toevallig tegen.

EPA001
March 30th, 2009, 08:04 PM
Het is geen petronas toren.....

Ach, het scheelt bijna niets! ;) ;) ;)

wolkenbestormer
March 30th, 2009, 08:30 PM
Ondertussen in Lombardije.....

Opstand tegen bouw hoge flat

ROTTERDAM - Bewoners in Rotterdam-Lombardijen verzetten zich tegen de bouw van een 45 meter hoge flat in hun wijk.

Woningcorporatie Com.wonen is begonnen met bouwen aan de Dantestraat. In de flat, bekend als het ’Educatief Centrum Lombardijen’ , komen een parkeergarage, vijftig appartementen, een basisschool en een bibliotheek.

Bewoonster Corrie Grandia (67) vindt dat de flat er niet moet komen. Samen met andere omwonenden haalde ze 180 handtekeningen op om de bouw tegen te gaan. „Door dat hoge gebouw hebben de laagbouwwoningen straks veel minder licht. Bovendien zijn we bang voor geluidsoverlast. Bij de flat komt een speelplein dat ook ’s avonds toegankelijk is. En we vrezen dat het een tochtgat wordt tussen de gebouwen.’’

Com.wonen heeft onderzoek gedaan naar de bezwaren. Volgens een woordvoerder van de woningcorporatie blijkt daaruit dat de te verwachten overlast nihil is. Ook zegt de woordvoerder dat er regelmatig contact met de omwonenden is. Advocaat R.S. Wijling, ingeschakeld door het Huurdersplatform Lombardijen, zegt dat het contact met Com.wonen stroef verloopt. „Het lukt maar niet om tot een overleg te komen met Com.wonen.’’ Hij vindt dat er voldoende aanleiding is om de rechter naar de zaak te laten kijken. „Volgens het bestemmingsplan is deze grond niet bedoeld om op te bouwen. Als je daar dan toch toestemming voor wilt krijgen, moet je met goede argumenten komen. Of die argumenten er wel voldoende zijn moet de rechter beslissen,’’ verklaart de advocaat.

Op 10 april wordt de kwestie in de rechtbank behandeld.

http://www.ad.nl/rotterdam/stad/3115494/Opstand_tegen_bouw_hoge_flat.html

SkyBridge
March 30th, 2009, 08:44 PM
De bouw is al vergevorderd en dan komen ze hier nu mee?

Ik zal mijn overburen eens aan de tand voelen ;)
Het zijn juist die laagbouwwoningen die overlast geven, die zijn zo lelijk dat ze pijn doen op je netvlies en het hele Spinozapark ontsieren.

Het is de bewoners zeker ook ontgaan dat er al vele jaren twee torens van 45m naast staan, waar ze ook geen overlast van hebben.

EPA001
March 30th, 2009, 10:17 PM
^^ Zet hem op SkyBridge! We rekenen op je! ;) :lol: ;)

Patrick010
March 31st, 2009, 08:14 AM
Lekker slordig van het AD om er een archieffoto van een totaal andere flat bij te zetten terwijl je het echte gebouw gewoon via google afbeeldingen kunt vinden...

Topaas
March 31st, 2009, 10:12 AM
^^ Voor straf bouwen ze die flat voor die bewoners hun neus ipv het oorspronkelijke ontwerp.

Skyscrapercitizen
March 31st, 2009, 12:11 PM
Ik hoor de zondag bij de pannenkoekenkraam op de Meent/Botersloot/Pannenkoekstraat (ofwel dat ronde ding op dat pleintje), dan nieuwbouw op die plek van de baan is en dat ze mogen blijven zitten. Goed nieuws lijkt me, ben alleen wel benieuwd wat er dan wel met dat plein gaat gebeuren. Achter die pannenkoekentent mogen ze het plein best vol bouwen met een leuke midrise wat mij betreft.

SkyBridge
March 31st, 2009, 12:18 PM
Horecazaken sluiten in hip Maho-kwartier
ROTTERDAM - Het gaat niet goed met het Maagd van Hollandkwartier (Maho) in het centrum van Rotterdam.
De afgelopen maanden hebben meerdere horecazaken aan de hippe Pannekoekstraat en omgeving hun deuren gesloten.

Behalve Aziatisch restaurant Sizzling House en café Rembrandt moest onlangs ook Toaster aan de Pannekoekstraat eraan geloven. De winkeliersvereniging, die probeert meer leven in het centrumwijkje te creëren, ligt op zijn gat. Voorzitter Bas Soares: „’s Zomers bruist het hier, zitten alle terrassen vol. ’s Winters valt het pijnlijk stil. De gemeente zou ons moeten subsidiëren om de straat te promoten.’’

Eric Offereins
March 31st, 2009, 12:23 PM
Is volgens mij niet alleen imago, maar de straat kan ook wel een opknapbeurt gebruiken. :)

JWD
March 31st, 2009, 03:01 PM
Het is geen petronas toren maar zie dit liever dan een 250 meter hoge toren van de hand van Carl Weeber.

http://i42.tinypic.com/2vmaqns.jpg

Ik deed vandaag een fotorondje door Delfshaven en kwam deze toevallig tegen.

He, is dat niet in oud Delfshaven, achter de Voor Haven? Dit is nieuw, volgens mij waren ze eerst iets anders mee van plan. Wel leuk! :)

wolkenbestormer
March 31st, 2009, 04:11 PM
Nope, de pepermolen is gelegen op de hoek van de mathenesserdijk en Noordschans. Eigenlijk aan de andere kant van de Schiedamseweg. Maar ook aan die kant heb je veel oude panden. Er is ook een oud bedrijfspand wat momenteel leeg staat en schreeuwt om herontwikkeling. Er zit echt wel potentie in die buurt. Maar spijtig genoeg ook daar veel jaren 80 sociale woningbouw naast panden van een paar honderd jaar oud.

Kruimel
March 31st, 2009, 09:37 PM
Als mijn woning maar blijft staan! NIMBY!

Skyscrapercitizen
March 31st, 2009, 09:40 PM
Horecazaken sluiten in hip Maho-kwartier
ROTTERDAM - Het gaat niet goed met het Maagd van Hollandkwartier (Maho) in het centrum van Rotterdam.
De afgelopen maanden hebben meerdere horecazaken aan de hippe Pannekoekstraat en omgeving hun deuren gesloten.

Behalve Aziatisch restaurant Sizzling House en café Rembrandt moest onlangs ook Toaster aan de Pannekoekstraat eraan geloven. De winkeliersvereniging, die probeert meer leven in het centrumwijkje te creëren, ligt op zijn gat. Voorzitter Bas Soares: „’s Zomers bruist het hier, zitten alle terrassen vol. ’s Winters valt het pijnlijk stil. De gemeente zou ons moeten subsidiëren om de straat te promoten.’’

Ach ja verloop is ook weer goed voor een straat. Als een zaak niet goed loopt gaat hij over de kop, zeker in crisistijd. De goede zaken lopen nog wel in de buurt. Bij buurten in opkomst is het normaal dat er ook zaken mislukken. Het is natuurlijk wel te hopen dat er betere zaken voor in de plaats komen, we wachten af. In de tussentijd zijn er ook 2 uitzendbureaus weg, dat is dan weer goed nieuws. Wat daar voor in de plaats komt is ook nog afwachten. En er zijn wel weer wat andere leuke zaakjes bijgekomen. En in de Hofdame 200 meter verderop gaan deze maand ook weer 2 zaken open, een bar/restaurant en een sneaker winkel, een mooie toevoeging aan de al bestaande nieuwe zaken daar, begint ook al loop in te komen nu.

SkyBridge
March 31st, 2009, 09:59 PM
^ Mwah, ik vind het wel zorgwekkend dat langzamerhand alle horecazaken in de handen van dezelfde eigenaar komen in dit gebied. Diversiteit doet leven, en daar staat deze persoon niet bepaald om bekend. Rembrandt en Toaster waren juist kleinschalige initiatieven van horeca-ondernemers die zelf achter de bar stonden, dat doet meer voor een wijk dan je kent. Die mensen volgen alle ontwikkelingen op de voet, vegen hun straatje aan, zetten een leuke plantenbak neer, houden acties voor omwonenden, weten wat er leeft op straat, etc. etc.

Laten we alsjeblieft niet krijgen dat dit gebied ten onder gaat aan de goede naam die het heeft gekregen.

Skyscrapercitizen
March 31st, 2009, 10:09 PM
Ben ik helemaal met je eens. Toaster had dat zeker, van Rembrandt en die aziaat weet ik dat niet. Dat Toaster in handen verkeerde handen is gekomen is inderdaad jammer, maar er liggen nog genoeg andere kansen in het gebied, het is te hopen dat er mensen zijn die die kansen grijpen.

EDIT

Over een maand komen er in ieder geval weer een paarhonderd buurtbewoners bij en een flinke dot kantoorpersoneel. Een impuls voor de plaatselijke horeca lijkt me.

SkyBridge
March 31st, 2009, 10:14 PM
Tja, slechter zal het er qua 'loop' en bekendheid niet op worden, er komen zo 1000 woningen erbij, dat is een heel dorp aan inwoners ;)
Ik ken alleen de reputatie en handelswijze van de nieuwe eigenaar van Toaster (en Martini Bar, Boudoir, Sorbonne, etc.) en dat is bepaald geen aanwinst voor welke buurt dan ook. Laten we hopen dat de kleine ondernemers de buurt ook over een paar jaar nog weten te vinden, dan is er niets aan de hand. Naar mijn idee begin je dan met het bouwen van veel starterswoningen - dat is niet 100% gerelateerd aan het type en aantal startende ondernemers in je wijk, maar kan er wel aan bijdragen. Een jong persoon met liefde voor z'n buurt en veel energie/daadkracht en gevoel voor horeca, dát moet je hebben.

Skyscrapercitizen
March 31st, 2009, 11:23 PM
Mee eens. Veel mensen in 25-35 zonder kinderen met werk is ideaal voor de buurt. Die hangen meerdere keren per week soms dagelijks rond in de horeca. Helaas was Toaster al dicht toen ik hier kwam wonen die kon ik niet meer redden. :) En alle bars die er nu nog zijn hebben me niet nodig...

SkyBridge
March 31st, 2009, 11:35 PM
Zie je wel, het is jouw schuld!

Topaas
April 3rd, 2009, 10:50 AM
Is mevrouw Baljeu de SP ook een beetje zat aan het worden?

Bron: AD

ROTTERDAM - Geen geld om je parkeerplaats te betalen? Zet dan je auto neer bij een Park Ride en ga met het openbaar vervoer naar huis.
Dit beveelt verkeerswethouder Jeannette Baljeu Rotterdammers aan.

Zij gaf deze opmerkelijke tip in een debat over de parkeerproblemen van de tientallen bewoners van de Puntstraat in Bospolder-Tussendijk. De bewoners dachten bij het betrekken van hun nieuwe woning dat de parkeerplekken geregeld waren. De makelaar en woningcorporatie hadden hen echter op het verkeerde been gezet. Tot overmaat van ramp trok de gemeente met de regels in de hand eergisteren de tijdelijke parkeervergunningen in.

Volgens SP-raadslid Leo de Kleijn hebben de bewoners niet het geld om voor 13.000 euro een overdekte parkeerplaats te kopen. „En staan ze nu voor de keus of hun huis te verkopen of hun auto.’’ Lariekoek volgens Baljeu: „Er is een oplossing gevonden: de bewoners kunnen huren.’’ Voor 36 euro per maand, rekende De Kleijn uit. „En wat als ze ook dat bedrag niet kunnen betalen?’’ Baljeu: „Zet dan je auto bij een PR en neem het openbaar vervoer.’’

Capzilla
April 3rd, 2009, 11:05 AM
Logisch, als je geen 36 euro per maand aan een parkeerplaats kunt uitgeven heb je uiteraard wel 40 euro voor een 1-ster abbonement.

Oh?!
April 3rd, 2009, 11:18 AM
Sorry hoor, maar iemand die in de stad wil wonen én wil autorijden is nu eenmaal een hoop geld kwijt. Als je dat niet kunt betalen, moet je of je auto verkopen of niet in de stad willen wonen.

Nieuwe Waas
April 3rd, 2009, 11:21 AM
De makelaar en woningcorporatie hadden hen echter op het verkeerde been gezet.Help de bewoners dan met procederen tegen de makelaar en woningcorporatie.

wolkenbestormer
April 3rd, 2009, 12:12 PM
Je kan toch ook een parkeervergunning voor buiten kopen? Kost maar 11 euro per maand oid. Nou daar hoef je in het centrum van A'dam niet voor aan te komen. De tarieven voor vergunningen liggen (gezien de grootte van de de stad) al heel erg laag.

Ik kan me niet indenken dat mensen in staat zijn om een hypotheek af te kunnen sluiten als ze daarna niet een rest inkomen hebben van minimaal 36 euro voor een parkeerabonnement.

Dan hadden ze in de eerste plaats niet eens een dergelijk dure woning moeten kopen.

Topaas
April 3rd, 2009, 12:34 PM
^^De VvE van de parkeerplaatsen op ons binnenterrein steeg twee jaar gelden in maandbijdrage van 14 naar maar liefst 15 euro. Sommige bewoners stelden toen voor al het groen daar maar te verwijderen en de hele binnenplaats te asfalteren.

Een jaar later was men eigenlijk best tevreden over de mooie bloemtjes. het tarief is nu weer 2 euro gestegen omdat er geen bestuurders te vinden waren voor het totaalbeheer. Toen was het opeens geen probleem om extra te gaan betalen.

36 euro is trouwens een heel schappelijk bedrag voor een overdekte plaats. De plaatsen bij ons kosten in de verhuur zo'n 55 euro geloof ik.

Capzilla
April 3rd, 2009, 12:44 PM
Sterker nog, 13.000 is spotgoedkoop voor die lokatie. Zat plekken in de buurt in Rotterdam waar je op Funda bijna 50.000 mag betalen. (Wat ook echt belachelijk is natuurlijk.)

Nieuwe Waas
April 3rd, 2009, 01:57 PM
Je kan toch ook een parkeervergunning voor buiten kopen? Kost maar 11 euro per maand oid.

Als bewoner kunt u een parkeervergunning aanvragen als:

u in een gebied woont waar betaald parkeren van toepassing is;
u in het bevolkingsregister staat ingeschreven op het adres waar u woont;
bij uw woning of wooncomplex geen parkeergelegenheid behoort, of als u op de wachtlijst staat voor een parkeergarage of parkeerterrein bij uw huis - in dit laatste geval komt u in aanmerking voor een tijdelijke vergunning;
het kenteken op uw naam staat via kentekenregistratie of leaseovereenkomst;
of het kenteken op naam van uw bedrijf staat via kentekenregistratie of leaseovereenkomst èn u in loondienst bent van dit bedrijf.

bron (http://www.rotterdam.nl/smartsite1144.dws?goto=2011286&channel=182&substyle=251101&tab=1)

Capzilla
April 3rd, 2009, 02:21 PM
‘Appelmoes met kers’ in Blits (http://www.ad.nl/rotterdam/stad/3125462/lsquoAppelmoes_met_kersrsquo_in_Blits.html)

ROTTERDAM - Restaurant Blits aan de Boompjes in Rotterdam is overgenomen door de familie Van der Valk, bekend van haar restaurants en hotels.
Daarmee heeft de familie een karakteristiek stukje Rotterdam in handen, aangezien Van der Valk in 2011 ook een luxueus hotel opent in het voormalige gebouw van de Nederlandse Bank, dat tegenover Blits ligt.

„Blits is een belangrijke spil in dat deel van de stad. De gemeente wil het gebied opknappen. Door Blits aan te kopen, dragen we hier een steentje aan bij,’’ legt exploitant Freek van der Valk uit. Het glazen paviljoen aan de Maas, ontworpen door architect Francine Houben, was de afgelopen jaren in handen van de gebroeders Tieleman, uitbaters van onder meer de Euromast.

Blits is sinds een jaar geen restaurant meer, maar wordt verhuurd voor feesten en partijen. Van der Valk wil dat concept voortzetten. „Als het hotel open is, dan willen we Blits weer publiek toegankelijk maken. Dan wordt het bijvoorbeeld weer een restaurant, waar hotelgasten en Rotterdammers terecht kunnen.’’

wolkenbestormer
April 3rd, 2009, 08:38 PM
@ Nieuwe Waas

Dan nog denk ik niet dat de hypotheekbetalingen in gevaar komen door maandelijks 36 euro te dokken voor een overdekte parkeerplek.

Daarnaast moet je praktisch bij alle nieuwbouw verplicht een parkeerplek overnemen. Kan me nog herinneren dat bij de Red Apple ook de nodige ophef was omtrent de verplichte afname van een parkeerplek. Zelfs als je geen auto had.

Eric Offereins
April 3rd, 2009, 10:35 PM
^^ blijft als een paal boven water dat de bewoners niet erg netjes behandeld zijn en dat die overijverige parkeerwachten wel meteen bonnen gaan schrijven, dus een snelle oplossing is gewenst.

Eric Offereins
April 4th, 2009, 09:44 AM
Duiken van grote hoogte in Leuvehaven

ROTTERDAM - Hoewel in Rotterdam geen natuurlijke klif is te vinden, is de stad 20 juni wel het decor van wedstrijden van klifduikers.

In Rotterdam dient een hoge kraan als klif. FOTO ANP/SAMO VIDIC
Twaalf wereldtoppers laten dan vanaf een 27,5 meter hoge historische drijvende gele kraan in de Leuvehaven hun acrobatische hoogstandjes zien.

Rotterdam is de tweede plaats in een serie van acht die de duikers aandoen. Andere steden waar het spektakel, een initiatief van Red Bull, plaatsvindt, zijn onder meer La Rochelle in Frankrijk, het Turkse Antalya en de Griekse hoofdstad Athene.

Eerder waren er plannen voor een spectaculaire duikwedstrijd vanaf de Hef. Eerst vroeg de Zuid-Europese duikvereniging Fedemar om een vergunning, later ook Red Bull. Begin dit jaar trok burgemeester Aboutaleb daar een streep door. De veiligheid van de duikers kon niet worden gegarandeerd vanwege de technische staat van de oude brug.
(AD)

Eric Offereins
April 4th, 2009, 09:45 AM
Rotterdam krijgt eindelijk comedytheater
Lijkt me heel goed nieuws. :)

ROTTERDAM - Rotterdam krijgt eindelijk een comedytheater. Impresario Hans Kottmann hoopt in mei op het Westelijk Handelsterrein de club Lof der Zotheid te openen.

De Tilburgse stand-upcomedian Bas Birker pakt het publiek in het Kralingse eetcafé Struisenburg in. FOTO SANNE DONDERS
Rotterdam loopt al jaren achter op Amsterdam, dat met het Comedy Café, Comedy Theater in de Nes en Toomler grossiert in humor. Met Lof der Zotheid zet de 51-jarige Amsterdammer Hans Kottmann een inhaalslag in werking. ,,Er broeit iets in Rotterdam, dat voel ik van alle kanten. Ik ben ervan overtuigd dat dit theater kans van slagen heeft.''

,,Een avond onbedaarlijk lachen met drie practical jokers kost 15 euro. Een keer per week houd ik open podium voor amateurs, semi-profs en studenten. Voor die avond hef ik 7,50 euro entree.''

Lof der Zotheid, vernoemd naar de satire van Erasmus, komt in het pakhuis onder restaurant Rosso. "Daar komt het ongedwongen undergroundsfeertje dat bij stand-upcomedy hoort, het best tot zijn recht,'' vindt Kottman.

Hij krijgt bijval van Richard Korb, huisbaas van het Westelijk Handelsterrein. ,,Toen wij vorig jaar dit gebied kochten, stond een comedyclub in onze top vijf van projecten die we er wilden. Ik heb nooit begrepen waarom Rotterdam nog niet zoiets als Toomler heeft.''

(AD)

wolkenbestormer
April 5th, 2009, 05:36 PM
Kans op logistiek topinstituut

ROTTERDAM - Rotterdam is in de race voor de vestiging van een Topinstituut voor logistiek en goederenoverslag.

De ministers Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) en Maria van der Hoeven (Economische Zaken) maken woensdag bekend of het de Maasstad, Amsterdam of Breda wordt.Het instituut moet Nederland in 2020 marktleider maken op het vlak van logistiek en goederenoverslag. Om dit tot stand te brengen moeten bedrijven, kennisinstellingen en overheid hun krachten bundelen. De nieuwe instelling moet onderzoek en ontwikkeling naar vernieuwende concepten op het gebied van goederenoverslag versnellen.
^^

Laten we hopen dat Rotterdam het wordt....maar goed zou me niet verbazen als blijkt dat een andere stad het wordt. Als je het hebt over distributie en overslag dan stelt Rotterdam en zijn haven natuurlijk niks voor in vergelijking met Amsterdam of Breda. :tongue3:

Wuppeltje
April 5th, 2009, 05:50 PM
Tja, op logistiek gebied hebben de 3 kandidaten natuurlijk goede papieren. Rotterdam met de wereldhaven, Amsterdam met de haven en luchthaven, Breda als Benelux hub.

Westpoort
April 5th, 2009, 05:50 PM
@Wolkenbestormer: de troef van Amsterdam is niet zo zeer het logistieke netwerk van haar haven ( stelt inderdaad vergeleken met Rotterdam niet veel voor), maar dat van Schiphol ( Haarlemmermeer, regio Amsterdam); jaar op jaar ontvangt Schiphol prijzen ( vooral uit Azie) voor de organisatie en efficentie van haar vrachtafhandeling waar daardoor veel kennis zit. Overigens denk ik wel dat Rotterdam topfavoriet is om de instelling in de wacht te slepen ,met Breda als typische "waar twee honden vechten om een been gaat ......"

Skyscrapercitizen
April 5th, 2009, 06:00 PM
Zou belachelijk zijn als dat instituut niet in Rotterdam kwam, maar dat is mijn mening. Amsterdam heeft al de grote financiele instellingen en Breda gaat natuurlijk helemaal nergens over als het om logistiek gaat.

railway stick
April 5th, 2009, 06:10 PM
En welke stad ligt lekker centraal tussen Amsterdam en Breda? Juist, dat is Rotterdam, in absoluut goederenvolume dé logistieke draaischijf van Europa. Daar hoort een logistiek topinstituut (wat het ook moge omhelzen) thuis. En dan ook nog op een mooie plek, in de Waalhaven of in één der Stadshavens.

Skyscrapercitizen
April 5th, 2009, 06:43 PM
^^

Of gewoon centraal district.

Sol
April 5th, 2009, 07:31 PM
Ik neem aan dat dit instituut niet zo groot is. Ik zou zeggen: een halve verdieping in de toren bij het havenbedrijf huren. Ik kan me ook goed voorstellen dat dit instituut gaat samenwerken met de TU Delft en de EUR. En eerlijk gezegd: de TU Delft en de EUR hebben samen toch al voldoende gespecialiseerde onderzoekers om dit instituut gezamenlijk op te richten en te bemannen?*

Ik ga hier voorbij aan het feit dat Nederlandse universiteiten (behalve Nijenrode) voor hun activiteiten afhankelijk zijn van de overheid en zaken niet zelfstandig kunnen bepalen en dus niet zomaar kunnen besluiten een instituut op te richten.

Eric Offereins
April 5th, 2009, 09:52 PM
Ik kan me ook goed voorstellen dat ze in port city gaan zitten met alle logistieke bedrijven om de hoek,
zowel kantoren als ruimte en faciliteiten om onderzoek te doen.

Wuppeltje
April 6th, 2009, 01:40 AM
@Wolkenbestormer: de troef van Amsterdam is niet zo zeer het logistieke netwerk van haar haven ( stelt inderdaad vergeleken met Rotterdam niet veel voor), maar dat van Schiphol ( Haarlemmermeer, regio Amsterdam); jaar op jaar ontvangt Schiphol prijzen ( vooral uit Azie) voor de organisatie en efficentie van haar vrachtafhandeling waar daardoor veel kennis zit. Overigens denk ik wel dat Rotterdam topfavoriet is om de instelling in de wacht te slepen ,met Breda als typische "waar twee honden vechten om een been gaat ......"

Dit is inderdaad waar regio Amsterdam op inzet. Niet voor niets wordt Schiphol ingezet, maar ook bedrijven zoals KLM Cargo en Air Cargo Netherlands. Er zit ook een nadruk op Metropoolregio Amsterdam, en daar gaat ook de lobby vanuit.

“Top innnovatie Top verbinding Top locatie”
20 maart 2009

De metropoolregio Amsterdam heeft zich op dinsdag 16 maart naar de Commissie van Laarhoven kandidaat gesteld voor huisvesting en ontwikkeling van een topinstituut Supply Chain Management en een Supply Chain Campus.

“Top innnovatie Top verbinding Top locatie”: (http://www.sadc.nl/client/aaarea/upload/Presentatie%20Metropoolregio%20Amsterdam.pdf) in deze presentatie werden argumenten voor de kandidatuur van de metropoolregio gepresenteerd. Voorafgaand aan de presentatie werd de commissie via een videobrief (http://www.sadc.nl/client/aaarea/upload/Videobrief.wmv) toegesproken. De Commissie kreeg ook twee clips te zien. De eerst clip visualiseert logistiek in de Metropoolregio (http://www.sadc.nl/client/aaarea/upload/Logistics%20in%20AMA.wmv). In de tweede clip komen CEO’s aan het woord (http://www.sadc.nl/client/aaarea/upload/CEO.wmv) van internationale bedrijven die in de Metropoolregio Amsterdam een vestiging hebben.

Op 8 april maken de ministers van Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat bekend of Amsterdam, Rotterdam of Breda het Topinstituut en de Campus mag gaan huisvesten.

Topaas
April 6th, 2009, 10:14 AM
Bron AD

De Danceparade loopt op zaterdag 8 augustus nog slechts langs de rand van het centrum. Na Coolsingel en Witte de Withstraat verdwijnt dit jaar ook de Nieuwe Binneweg uit de route. Volgens organisator Henk Witteveen is het vooral vanuit het oogpunt van de veiligheid dat de Nieuwe Binnenweg niet langer op de route ligt. Afgelopen jaar werd het te druk op straat. Om dezelfde reden is de start verschoven van het Eendrachtsplein naar de Boompjes.
Dit jaar ligt de finish op het Lloyd Multiplein in Rotterdam-West.
Organisator Witteveen heeft geen moeite met de route die alleen nog over niet-winkelstraten loopt. "Door de historie hebben we de route vaak aangepast. Het is een kwestie van geven en nemen" Met een lach: "zolang we maar niet naar de Maasvlakte moeten"
Omdat het dansfeest onder de paraplu van het jongerenjaar valt zullen er enkele "extraatjes" zijn. Die worden binnenkort bekendgemaakt

^^ Tsja, ik vindt het wel jammer dat die route steeds verder uit de stad gedreven wordt en begrijp nog steeds niet zo goed waarom 900.000 mensen bij het zomercarnaval geen veiligheidsrisico's ivm drukte geeft en 350.000 wel.
Maar eerlijk gezegd ben ik elk jaar weer blij als ik lees dat de parade wel door de stad gaat, want het lijkt er toch af en toe op dat Rotterdam hem liever kwijt als rijk is.

SkyBridge
April 6th, 2009, 10:21 AM
^ Vorig zomer beide dagen in de lunchroom waar ik werk gestaan, en beide evenementen liepen langs of door onze straat. Hoewel ik de grootste danceliefhebber ben, heb ik me er echt over verbaasd hoe groot het verschil is tussen beide evenementen. Overlastgevende mensen, dronken mensen op straat, vernielingen, agressieve sfeer, overal wildplassen, vechtpartijtjes, etc.
Dat heb je bij het zomercarnaval nauwelijks.

Nexxd
April 6th, 2009, 10:24 AM
^en de dagen erna lekke banden door kapotte bierflesjes die over de hele route bezaaid liggen.

Eric Offereins
April 6th, 2009, 12:44 PM
^ Vorig zomer beide dagen in de lunchroom waar ik werk gestaan, en beide evenementen liepen langs of door onze straat. Hoewel ik de grootste danceliefhebber ben, heb ik me er echt over verbaasd hoe groot het verschil is tussen beide evenementen. Overlastgevende mensen, dronken mensen op straat, vernielingen, agressieve sfeer, overal wildplassen, vechtpartijtjes, etc.
Dat heb je bij het zomercarnaval nauwelijks.

En dat is dus precies het verschil in veiligheid tussen beide evenementen. :)

Skyscrapercitizen
April 6th, 2009, 01:12 PM
@ Nexxd

Laat de boompjes nu net op mijn dagelijkse fietsroute liggen...

Topaas
April 6th, 2009, 02:06 PM
^^:D

Tip: ik heb fietsbanden met zo'n dikke blauwe rubberen laag erin.

Die gaan echt nooit lek (behalve die ene keer dat ie lekgestoken werd in Bolnes, dat tuig uit Ridderkerk ook :ohno:) zelfs niet na oud en nieuw in de Beverwaard wanneer je toch echt door een 2,5 meter dikke glascherven laag moet fietsen.

Ik zou zeggen schaf ze snel aan:)

Eens dat het publiek wat anders is, maar laat ze dat dan eens in de berichtgeving zo noemen en niet de onzin van "drukte" telkens opvoeren. Hoewel het wel heel vol was afgelopen jaar op het Eendrachtsplein en de Nieuwe Binnenweg (ik denk dan ook dat de bezoekersaantallen van beide evenmenten dichter bij elkaar liggen dan de officiële opgaven en met name die van het zomercarnaval lichtelijk overdreven hoog worden opgegeven).

Nexxd
April 6th, 2009, 02:53 PM
@Skyscrapercitizen: dat wordt dan een week omrijden of de tip van Topaas opvolgen :)

Het verbaast me trouwens dat de Roteb na bijv. de marathon wel op volle sterkte uitrukt en na de danceparade blijft er altijd glas liggen. Waarom wordt de straat dan niet schoongeveegd?

xlchris
April 6th, 2009, 06:24 PM
Rotterdam stuurt kunstwolk naar expo

ANP
gepubliceerd op 06 april 2009 12:39, bijgewerkt op 12:41

ROTTERDAM - Rotterdam brengt onder meer een kunstwolk waaruit echt water komt mee naar de Wereldtentoonstelling, die volgend jaar in Shanghai wordt gehouden. De wolk hoort bij het bijna 10 meter hoge waterpaviljoen dat Rotterdam voor die gelegenheid in de Chinese havenstad bouwt. Met de bijdrage wil de stad aandacht trekken van investeerders op het gebied van watertechnologie en andere steden die de komende decennia te maken krijgen met grote waterproblemen.

Het ontwerp, dat ongeveer 1,3 miljoen euro kost, is gemaakt door de Willem de Kooning Academie van de Hogeschool Rotterdam, in opdracht van Rotterdam Climate Proof (RCP). RCP heeft tot doel Rotterdam in 2025 klimaatbestendig te maken. Dat wil zeggen dat de laagst gelegen deltametropool in Europa dan is aangepast aan de stijgende zeespiegel als gevolg van de opwarming van de aarde, heftige regenbuien en de wassende rivierstroom. Tegelijkertijd moet de uitstoot van CO2 met de helft zijn teruggebracht.

Bron: Volkskrant

EPA001
April 6th, 2009, 10:21 PM
Van www.ad.nl van 06-04-2009:

Dorpsweg krijgt groene golf naar asbestvrije Maastunnel

ROTTERDAM - Rotterdam pakt deze zomer de Maastunnel, het Maastunnelplein en de Dorpsweg aan.

De opknapbeurt van 10 juli tot 24 augustus bestaat uit onder meer een nieuwe inrichting van het Maastunnelplein en de modernisering van verkeerslichten en lichtmasten volgens de nieuwe Rotterdamse Stijl.

Verder komt er een zogenaamde groene golf vanaf de Dorpsweg die voor een betere doorstroming van het verkeer moet zorgen.

In de Maastunnel gaat het asbest uit de 2000 ventilatiebuizen die de vuile lucht afvoeren. Deze zomer worden er 340 buizen gereinigd. De overige buizen worden vanaf 2011 opgepakt. De Maastunnel blijft tijdens die klus van zuid naar noord open.

Het Maastunnelplein gaat voor de opknapbeurt dicht. Op het plein komt een minder haakse bocht vanaf de Dorpsweg richting Maastunnel. Het opknappen van de toegangswegen naar het Maastunnelplein gebeurt in fases. Dit werk start in juni en moet eind september klaar zijn.

Nexxd
April 7th, 2009, 08:56 AM
^mooie plannen. De bochten die je nu moet maken vanaf de Dorpsweg naar de Maastunnel zijn verre van ideaal. Volgens mij passeer je nu 4 verkeerslichten om hemelsbreed gezien 50m verder te komen.

Art Deco Style
April 7th, 2009, 09:49 AM
Ik vroeg mij af hoe de nieuwe Rotterdamse Stijl qua inrichting er uit ziet. Volgens mij staat het ergens op dit forum maar ik weet niet waar.

Eric Offereins
April 7th, 2009, 12:16 PM
Van www.ad.nl van 06-04-2009:

Dorpsweg krijgt groene golf naar asbestvrije Maastunnel

hehe eindelijk!!:bash:

Dat hele verkeersplein voor de tunnel is idd ook een draak van een ding. :ohno:

xlchris
April 8th, 2009, 10:27 AM
Het volgende stond op de site van Ector Hoogstad Architecten
"Het einde van 'de nieuwe economie' heeft de rem gezet op de realisatie. De toren, die in diverse pers zowel conceptueel als esthetisch lof toegezwaaid heeft gekregen, wacht op een nieuwe kans - en dat zou overal kunnen zijn, en bijvoorbeeld misschien wel voor 2015."
Zit er dan toch nog leven in de prachtige Jungerhanstoren? Ben benieuwd!

wolkenbestormer
April 8th, 2009, 10:46 AM
Tja als er een afnemer voor is wellicht, maar dan hoeft die nog niet eens in Rotterdam te komen. Verder is het veel gissen

Capzilla
April 8th, 2009, 10:51 AM
"En dat zou overal kunnen zijn".. zal wel niet in Rotterdam zijn dan, waarschijnlijk niet eens in Europa.

Kees
April 8th, 2009, 11:53 AM
morgen:

bron: Centrumraad - R'dam (http://www.centrumraad.rotterdam.nl/smartsite2238539.dws)

Stadsgesprekken opgezet voor inbreng bouwprojecten: haal de onderste steen boven.

Wat is uw ervaring met bouwprojecten? Hoe was de betrokkenheid of inspraak van belanghebbenden georganiseerd? Is men de gemaakte afspraken nagekomen? Dit zijn enkele vragen die bij de verschillende stadsgesprekken over bouwprojecten gesteld gaan worden.

Op verzoek van wethouder Karakus onderzoekt de Werkgroep 'Stadsprotocol Bewonersparticipatie' hoe omwonenden (bewoners, winkeliers en andere belanghebbenden) worden geïnformeerd over bouwactiviteiten in de stad en hoe men wordt betrokken bij het planproces.

Wat en waar
Wanneer: donderdag 9 april om 19:30 uur
Waar: City Informatie Centrum, Coolsingel 197
Voor wie: Speciaal voor bewoners. Bewonersorganisaties,opbouwwerk, winkeliers-(verenegingen) en andere belanghebbenden.

Eric Offereins
April 8th, 2009, 12:18 PM
Het volgende stond op de site van Ector Hoogstad Architecten

Zit er dan toch nog leven in de prachtige Jungerhanstoren? Ben benieuwd!

Het zal dan niet meer op de Jungerhanslocatie zijn vanwege de koopgoot2, maar ik hoop toch dat Hoogstad met dit ontwerp in de stad nog een kans krijgt.

SkyBridge
April 8th, 2009, 12:33 PM
^ Dat staat al op de website sinds 2004. Ging over de vorige crisis.

Skyscrapercitizen
April 8th, 2009, 05:14 PM
Zou belachelijk zijn als dat instituut niet in Rotterdam kwam, maar dat is mijn mening. Amsterdam heeft al de grote financiele instellingen en Breda gaat natuurlijk helemaal nergens over als het om logistiek gaat.

En het wordt Breda, volledig logisch... :bash:

wolkenbestormer
April 8th, 2009, 05:15 PM
Tja, Breda de economische motor van Nederland.....

Nexxd
April 8th, 2009, 07:05 PM
Logistiek gezien ligt dit toch ook niet logisch voor een logistiek instituut?

Skyscrapercitizen
April 8th, 2009, 07:35 PM
http://cdavandaag.nl/2009/04/van-der-hoeven-‘topinstituut-in-breda-maakt-nederland-nummer-een-in-logistiek’/#more-456

Van der Hoeven: ‘Topinstituut in Breda maakt Nederland nummer één in logistiek’
Geplaatst op Apr 8, 2009

"Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken maakte vanmiddag bekend dat in Breda een Topinstituut komt voor logistiek. Het wordt dé centrale plek waar bedrijven, instellingen op het gebied van logistiek en overslag van goederen hun krachten bundelen. ‘Juist nu de economische crisis de logistieke sector treft is het goed om de koppen bij elkaar te steken.’

Nederland is specialist op het gebied van logistiek. Dat levert ons 3 miljard per jaar aan inkomsten op. De wereldwijde goederenstroom groeit. De minister wil dat ons land marktleider is in 2020. Dan verdienen we jaarlijks 10 miljard met het regelen van transport tussen Nederlandse knooppunten, zoals de havens, en het Europese achterland.

Om dit doel te bereiken zijn structurele maatregelen nodig, volgens Van der Hoeven. Samen met collega-minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat maakte ze vanmiddag ook een innovatieprogramma bekend. Daarin staan slimme ideeën van bedrijven, overheid en kennisinstellingen voor de toekomst van de winstgevende logistieke sector. Van der Hoeven: ‘ Allerlei kortetermijnoplossingen voor de economische teruggang zoals kostenbesparende maatregelen lijken aantrekkelijk. Maar op de lange duur is meer nodig. Ons nieuwe innovatieprogramma geeft een krachtig tegengeluid aan kortetermijnoplossingen."

Denoordrotterdammer
April 9th, 2009, 09:10 AM
Wat een onzin! GVD! We hebben hier de grootste haven van Europa.

Eric Offereins
April 9th, 2009, 12:35 PM
Dit lijkt me een echte politieke keuze, Als het niet in Amsterdam kan, dan ook niet in Rotterdam en dan maar ergens anders.

wolkenbestormer
April 9th, 2009, 12:52 PM
DJ Corsten sluit zomer in Rotterdam af

ROTTERDAM - Ferry Corsten, Nederlands dj met een internationale reputatie, is de hoofdfiguur tijdens het afsluitende feest van de Your World Summer Events in Rotterdam. De evenementen worden deels georganiseerd omdat Rotterdam jongerenhoofdstad van Europa is.

Het begint op 3 juli met een muziekfestival. Verder staan er weekeinden met hiphop, breakdance en jazz op de agenda. Op vijf woensdagavonden in juli en augustus geeft Rotterdam op een 16 kilometer lang parkoers vrij baan aan skaters. Op de middag van de slotparty, op 8 augustus, trekt een parade van veertig trucks met de mooiste danseressen door de stad.

http://www.ad.nl/cultuurenshow/3138981/DJ_Corsten_sluit_zomer_in_Rotterdam_af.html

:dj:

Oh?!
April 9th, 2009, 12:59 PM
Misschien een domme vraag, maar wat is nu precies de toevoegde waarde om dit instituut binnen de gemeentegrenzen te krijgen?

Wuppeltje
April 9th, 2009, 01:14 PM
Kennelijk was de Brabantse lobby het beste. Ze hebben slim de nodige bedrijven aangesproken voor hun lobby naar Den Haag. Dat hadden ze in Amsterdam natuurlijk ook kunnen doen met Intel, Boeing, FloraHolland, Nippon Express Europe, LG Electronics, etc. Hetzelfde zal minstens ook voor Rotterdam gelden. Verder zal speelt de komst van de HSL ook mee. Dit is zowel een kans als bedreiging voor mogelijke vestigingslocaties.

Ik had persoonlijk voor Rotterdam of Amsterdam gekozen. Rotterdam omdat het al top is qua logistiek en het best bereikbaar vanaf de hotspots van logistiek Nederland. Amsterdam omdat er om het gebied van logistiek nog het meeste rek zit qua ontwikkeling (combinaties air / rail / port) en best bereikbaar vanuit oosten en noorden van het land.

Maar Breda was natuurlijk al vanaf het begin af aan een ijzersterke kandidaat.

Aantal Amerikaanse en Aziatische ELC's per regio in Nederland in 2001:

Rotterdam 172
Noord-Brabant 140
Amsterdam 115
Oost 84
Limburg 64
Midden 40
Noord 9

Bron: Van EDC naar ELC (www.ndl.nl/templates/download_publication.asp?fileid=19)

EPA001
April 9th, 2009, 01:20 PM
^^ Interessante cijfers Wuppeltje! De toegevoegde waarde van het hebben van dit instituut binnen de gemeentegrenzen moet nog blijken natuurlijk. Rotterdam, maar ook Amsterdam (en misschien zelfs Antwerpen?), liggen imho dichtbij genoeg dat het bij het bepalen van de meerwaarde van dit instuituut voor Nederland niet echt van invloed zal zijn dat dit instituut in Breda zal zijn gevestigd.

Eric Offereins
April 9th, 2009, 08:57 PM
Nood hoog bij festivals Rotterdam

Door ANTON SLOTBOOM EN DIJLAN VAN VLIMMEREN

ROTTERDAM - Guus Dutrieux van festivalorganisatie Ducos dankt God op zijn blote knieën.

Het Zomercarnaval. ARCHIEFFOTO ANP/OLAF KRAAK
Het contract met de hoofdsponsor van het Zomercarnaval loopt nog twee edities door. Voorlopig is het voortbestaan van het grootste gratis festival van Rotterdam dus niet in gevaar.

Maar de nood is hoog in de festivalwereld. Sponsoren trekken zich terug, fondsen als VSB keren minder geld uit. Populaire evenementen als Bavaria City Racing, Metropolis, Dunya, Rottepopkampen daarom allemaal met de gevolgen van de kredietcrisis.

De bezoeker zal het dit jaar merken. Het ene festival schrapt de extra toiletten, het andere noodgedwongen zelfs een podium.
Het grootste gratis festival van de regio, het Zomercarnaval op 24 en 25 juli in het stadscentrum, is genoodzaakt zijn 25-jarige verjaardag bescheiden te vieren. Het carnaval moet het dit jaar stellen met 20 procent minder sponsorgeld. De tribune op de Schiedamsedijk voor ouderen en invaliden, en het podium op het Churchillplein komen daardoor te vervallen.
Even dreigde zelfs de koninginneverkiezing niet door te gaan, maar door een bijdrage van Your World is die gered.

„Niet alleen wij, maar de hele sector wordt getroffen door de crisis,’’ benadrukt Dutrieux. Waarschuwend: „De marketingbudgetten van bedrijven staan onder druk. Ik voorspel dat 2010 een nog veel zwaarder jaar wordt voor de festivals. Dit is slechts de eerste golf voor de tsunami. We zijn druk met elkaar in overleg hoe we de crisis het hoofd kunnen bieden. We zullen creatief en innovatief moeten zijn.’’

Een ander zomerfestival, Dunya, in 2008 goed voor 220.000 bezoekers, heeft dit jaar 15 tot 20 procent aan sponsorgeld minder te besteden. Met pijn in het hart moest de organisatie van dit multiculturele festival dat op 31 mei wordt gehouden in Het Park bij de Euromast besluiten twee van de acht podia te schrappen.

Metropolis (40.000 bezoekers) moet dit jaar al even drastisch ingrijpen. Daar haakt hoofdsponsor Vestia af, met vooralsnog grote gevolgen. „Er zal een podium afvallen, en het voortraject waarin bandjes een plek op het festival konden winnen staat op de tocht’’, zegt directeur Leo van der Velde bedroefd. ,,Het zijn flinke tegenslagen.’’ Metropolis speelt zich op 5 juli af in het Zuiderpark.

Organisaties doen er alles aan om het te voorkomen, maar de gevolgen van de crisis zullen op festivals als Metropolis direct merkbaar zijn. „Onze ambities zijn bijgesteld. Metropolis gaat door, maar we wilden wat meer comfort op het terrein bieden. Dat kan nu niet meer.’’

Ook het populaire evenement Bavaria City Racing (16 augustus) gaat een zwaar jaar tegemoet. Voor de vijfde keer scheuren dit jaar racewagens door het hart van de stad. „We moeten besparen’’, zegt oprichter Herman Vaanholt. „Maar we jubileren en daarom mogen de bezoekers er niets van merken. Onze sponsoren komen overwegend niet uit de auto-industrie. Daar zijn we blij om, anders was het een probleem geweest. Het is kommer en kwel.’’

Het vorig jaar begonnen festival Rottepop in Bergschenhoek heeft geluk: dat wist een hoofdsponsor te strikken voor dit en volgend jaar. ,,Maar we merken het wel aan de kleintjes,’’ zegt voorzitter Lucy Beld. „Sponsors maken dit jaar duidelijk de afweging: doen we het wel of niet? Maar onze basis is gelukkig solide.’’

(AD)

Topaas
April 9th, 2009, 11:39 PM
Evides doet een proef met het verhogen van de waterdruk, maar het is geloof ik niet helemaal goed gegaan:

Rijnmond.nl waterleiding op meerdere plekken gesprongen (http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2009%2Fapril%2FWaterleiding%20op%20meerdere%20plekken%20gesprongen)

nu.nl waterleiding op meerdere plekken geknapt (http://www.nu.nl/algemeen/1946945/waterleiding-rotterdam-op-meerdere-plekken-geknapt.html)

Uiteraard ben ik even gaan kijken op de Hilledijk, maar het was een behoorlijk stukje verderop en 's nachts alleen wandelen door de Afrikaanderwijk is niet mijn hobby, dus geen foto's van de plek des onheils.

Eric Offereins
April 10th, 2009, 12:51 PM
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00205/Wateroverlastrotter_205911a.jpg (AD)

Vloedgolf na blunder waterbedrijf
Door DÉNIS VAN VLIET / DAAN HAKKENBERG

ROTTERDAM - In de Rijnmond is ernstige overlast ontstaan door gesprongen waterleidingen. Duizenden inwoners zitten zonder water, tientallen huizen en kelders staan blank en auto’s zijn beschadigd.
play
De Wielewaalstraat in Rotterdamse wijk Charloishad vanavond meer weg van een modderrivier. Even na zeven uur sprong daar een waterleiding. FOTO JAN DE GROENDe Wielewaalstraat staat blank. LEZERSFOTO SIMON VAN WIJKDe oorzaak is hoogstwaarschijnlijk een proef met een hogere waterdruk op het leidingnet door waterbedrijf Evides. In plaatsen als Rotterdam, Spijkenisse, Pernis en Vlaardingen zagen bewoners hun straat in een mum van tijd veranderen in een modderige rivier.

In de Rotterdamse wijk Feijenoord is de ellende het grootst. Tientallen huizen staan daar volledig blank, zodat velen de nacht elders moeten doorbrengen. Woningcorporatie Vestia heeft in allerijl extra personeel opgetrommeld om de overlast te bestrijden. Het waterbedrijf hield de proef omdat in de toekomst een hogere druk nodig is wegens de groei van het aantal afnemers.

Volgens waterbedrijf Evides moet de oorzaak van alle ellende worden gezocht in het feit dat de druk op het waterleidingnet de afgelopen weken met 10 procent is opgevoerd. Het bedrijf doet dit met het oog op de toekomst: in de regio komen steeds meer huizen en bedrijven te staan en die willen allemaal aansluiting op het water. Door die meerdere gebruikers is er ook meer druk op het net nodig om iedereen van stromend water te kunnen voorzien. ,,We hebben de druk meteen weer verlaagd na de eerste meldingen, om nóg meer gesprongen leidingen te voorkomen,’’ aldus een woordvoerster van Evides.

Op de getroffen plekken heeft Evides het water meteen afgesloten zodat monteurs de leidingen kunnen maken. Het is onduidelijk wanneer iedereen weer water heeft. De brandweer, medewerkers van Evides en andere hulpverleners hadden tot diep in de avond hun handen vol met het droogpompen van straten en kelders. Volgens een woordvoerder van de brandweer kwam op een gegeven moment elk halfuur wel ergens een melding van weer een gesprongen leiding vandaan.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00205/wateroverlastjandeg_205913h.jpg
(AD)

Rotter Dame
April 10th, 2009, 01:14 PM
"In het paasweekend is de Museumparkbouwput door kunstenfestival Motel Mozaique omgetoverd tot het bruisende Parc Mozaique, dat het startpunt vormt voor Parfum de BoemBoem. Deelnemers van Parfum de BoemBoem krijgen de exclusieve kans om af te dalen naar de donkere dieptes van de meestbesproken bouwput van Rotterdam. Daarna zetten zij per fiets koers naar Central Post, het Laurenskwartier en de Maastoren op de Kop van Zuid."

http://www.parfumdeboemboem.nl/

Eric Offereins
April 13th, 2009, 05:52 PM
'Race of the Classics' van start
ROTTERDAM - In de Rotterdamse haven is maandagmiddag de 'Race of the Classics' van start gegaan.

Deelnemende zeilschepen vertrekken maandag bij aanvang van de Race of the Classics. Loggers, brikken, barkentijnen en andere traditioneel getuigde zeilschepen varen via Oostende en Engeland naar de Amsterdamse haven. Het startschot voor de race werd gelost door burgemeester Aboutaleb.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00206/race5_206252h.jpg

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00206/race2_206247h.jpg

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00206/race1_206246h.jpg

(AD)

Desi E.
April 14th, 2009, 09:59 PM
http://www.ad.nl/rotterdam/3147080/Nieuw_leven_voor_de_Hef.html

Een hobby-projectje van (onder meer) PvdA Raadslid Jacqueline de Jong: laten we eens wat leuks met de Hef gaan doen. Ik kan er de lol niet van inzien.

Skyscrapercitizen
April 15th, 2009, 08:17 AM
Verschrikkelijke PvdA kop ook... :)

Maar ze moeten met hun fikken van de hef afblijven! De Hef is een industrieel monument. Je gaat toch ook geen lichtgevende namen op het schielandhuis plakken...

Topaas
April 15th, 2009, 09:19 AM
Bron: anp

ROTTERDAM - Rotterdam is vorig jaar iets minder veilig geworden. Dat stelt burgemeester Ahmed Aboutaleb op grond van de woensdag verschenen Veiligheidsindex.

Op een schaal van tien krijgt Rotterdam het cijfer 7,2.

Een jaar geleden haalde de stad 7,3. Gegevens van politie, justitie en gemeentelijke diensten alsmede de meningen van 13.000 gewone Rotterdammers vormden de elementen voor dat cijfer.

''Het veiligheidscijfer is vrijwel gelijk gebleven'', concludeert Aboutaleb. ''We komen van ver, in 2002 scoorde de stad nog een 5,5.''

Het Oude Westen

Volgens het gemeentebestuur is Het Oude Westen de enige echt onveilige wijk. Vorig jaar was dat nog een van de wijken die 'slechts'' in de problemen verkeerde. Het Nieuwe Westen, Hillesluis en de Tarwewijk worden net als in 2008 als probleemwijk aangemerkt. De stad telt 63 wijken.

Aan de hand van gegevens over diefstal, drugsoverlast, geweld, inbraak, vandalisme, leefomgeving en verkeersoverlast wordt bepaald of een wijk veilig is. De index bestaat uit vijf categorieën: onveilig, probleem, bedreigd, aandacht en veilig.

Fortuyn

Het is de achtste keer dat de index is gepubliceerd. De eerste verscheen in 2002, toen Pim Fortuyn voor een omwenteling in de plaatselijke politiek zorgde. Het idee voor een veiligheidsindex was echter afkomstig uit kringen van het stadsbestuur.

De index was de opvolger van de politiemonitor, die niet langer geschikt werd geacht om de onveiligheid weer te geven. Die monitor zou niet wijkgericht, praktisch en concreet zijn

JWvW
April 15th, 2009, 09:44 AM
Heb net het veiligheidsrapport gelezen. Ik begrijp dat het erg lastig is in enkele jaren de veiligheid enorm te verbeteren, maar ik vind het wel erg traag gaan zo. Ok, ik verwacht geen Giuliani effect, maar het lijkt wel alsof er een plafond is bereikt in Rdam qua veiligheid. Veel beter lijkt het niet te kunnen als je naar afgelopen 4 jaar kijkt. Sterker nog, als er niet veel intensiever aan repressie wordt gewerkt bestaat er zelfs een kans dat veel wijken weer zullen terugkeren naar hun oude staat.

EPA001
April 15th, 2009, 05:32 PM
Van www.ad.nl van 15-09-2009:

Eigenaar moet Poortgebouw opknappen

ROTTERDAM - Op last van de bouwinspectie moet de eigenaar van het Poortgebouw, De Groene Groep, het monumentale pand opknappen.
De bewoners zien dit als een overwinning in hun strijd om het Poortgebouw aan de Stieltjestraat te behouden als cultureel centrum. ,,De eigenaar wilde er niets meer aan doen, daarom hebben we de inspectie erbij gehaald,'' zegt Joris Favie.

Volgens dienst Bouw- en Woontoezicht gaat het om 'klein achterstallig onderhoud'. Zo dreigt het metselwerk uit elkaar te vallen en is ook de waterafvoer ondermaats.

Het gebouw is al jaren inzet van een slepend conflict tussen de bewoners en de eigenaar. Sindsdien zijn geen reparatiewerkzaamheden uitgevoerd. De Groene Groep wil het van oorsprong gekraakte cultureel centrum verbouwen tot een kantoorpand. De bewoners, zo'n dertig personen, weigeren te vertrekken en willen het gebouw verder ontwikkelen als 'culturele broedplaats'.

Een gerechtelijke uitspraak laat vooralsnog op zich wachten. Wethouder Karakus heeft geprobeerd te bemiddelen, maar dat heeft tot nu niets opgeleverd.

Overigens moet ook er snel een bord komen met de hoogte van het gebouw, aldus de inspectie. Favie: ,,Nu rijden er geregeld vrachtwagens tegen het Poortgebouw omdat niet duidelijk is wat de hoogte is.''

Skyscrapercitizen
April 15th, 2009, 08:09 PM
Heb net het veiligheidsrapport gelezen. Ik begrijp dat het erg lastig is in enkele jaren de veiligheid enorm te verbeteren, maar ik vind het wel erg traag gaan zo. Ok, ik verwacht geen Giuliani effect, maar het lijkt wel alsof er een plafond is bereikt in Rdam qua veiligheid. Veel beter lijkt het niet te kunnen als je naar afgelopen 4 jaar kijkt. Sterker nog, als er niet veel intensiever aan repressie wordt gewerkt bestaat er zelfs een kans dat veel wijken weer zullen terugkeren naar hun oude staat.

Veel meer investeren in het op school houden van jongeren lijkt me van het grootste belang, en het sociale vangnet voor jongeren die niet willen werken fors afslanken, dat is aan Den Haag, zou een goede daad voor de grote steden zijn IMO.

Capzilla
April 15th, 2009, 08:55 PM
Heb het ook gelezen, althans de algemene dingen aan het eind en de wijkspecifieke zaken van de wijken waar ik zelf veel kom. Het rapport sluit helaas niet helemaal aan met mijn persoonlijke ervaringen, maar ik moet ook toegeven dat ik relatief weinig van Rotterdam zie als centrumbewoner.

Ook vind ik het jammer dat verzorging van de buitenruimte kennelijk meetelt voor de index. Hoewel dat erg belangrijk is, wat betreft veiligheid is dat toch een onderbuikgevoel en dat zou niet moeten meetellen, voor de gemiddelde burger is het belangrijkste toch waar hij zich kan begeven zonder lastig gevallen te worden. En zelfs overlast vind ik soms wat overdreven, zo wordt er letterlijk gezegd dat er een maximum bereikt is aan aantal festivals in de binnenstad en dat sommige evenementen wel hun houdbaarheidsdatum bereikt hebben. Met de dance parade hebben ze daar misschien wel een punt in maar verder mag het van mij best meer, het blijft de binnenstad en daar mag je best een referentiekader bij betrekken.

Verder is het lastig om iets te kunnen met deze index. Volgend jaar is denk ik interessanter, dan kun je misschien een trend ontdekken hoe het is zonder de leefbaren en met Abi als burgemeester.

Marin
April 16th, 2009, 08:11 AM
Bron: Cobouw (www.cobouw.nl)

Tijdelijke vloer

16-04-2009 00:00 | Binnenland | Wiegerinck: Daan | 0 reacties

ROTTERDAM - Werknemers van Steigerbouw Van Der Panne Rotterdam zijn bezig met het monteren van circa 170 ton aan steigermaterialen in de grote zaal van het Rotterdamse concertgebouw De Doelen.

http://www.cobouw.nl/binaries/beeld/xl/090416_xl_doelen635.jpg

Volgens Dick Koster, directeur van het steigerbouwbedrijf, is dat een flinke klus, want de materialen moeten met de hand naar binnen worden gedragen: "De mannen hoeven voorlopig niet meer naar de sportschool." In de zaal wordt een tijdelijke vloer van ongeveer 2200 vierkante meter gecreëerd. Dit weekeinde zijn de werkzaamheden klaar; dan kan de verbouwing van de zaal beginnen. Hoofdaannemer Dura Vermeer Bouw Heyma gaat de concertzaal opknappen. Dat is volgens de directie van De Doelen nodig omdat de grote zaal is verouderd. Tijdens de verbouwing wordt onder andere het plafond vervangen. Op 16 september moet de zaal weer in gebruik genomen worden.

Foto: Guido Benschop, tekst: Daan Wiegerinck

wolkenbestormer
April 16th, 2009, 12:06 PM
Die verbouwing was idd hard nodig. Vond het zwaar irritant om met enige regelmaat die koude lucht langs je nek te voelen.

Ik kijk uit naar het resultaat :)

Eric Offereins
April 16th, 2009, 12:43 PM
Dat is idd een lekker fysieke klus.

Eric Offereins
April 16th, 2009, 06:56 PM
Campus Dordtselaan

Dit stukje hieronder was dacht ik al wel bekend, maar in de weekkrant van vandaag staat er wat meer info.
Uiteindelijk moet er ruimte voor 500-750 studenten komen. Bovendien was er op 7 april een sessie over allerlei sociale problemen en projecten.

CHARLOIS/FEIJENOORD - De Dordtselaan wordt een laan voor studenten. Daar gaan de gemeente Rotterdam, Woonstad Rotterdam, de Hogeschool Rotterdam en Hogeschool INHOLLAND en de deelgemeenten Feijenoord en Charlois samen aan werken. De partijen ondertekenden afgelopen vrijdag een samenwerkingsovereenkomst voor dit project genaamd ‘Campus Dordtselaan’. Woonstad Rotterdam gaat voor dit project woningen op de Dordtselaan verbouwen tot studentenwoningen. Met de huisvesting van studenten op de Dordtselaan willen de partijen de studenten inzetten om een bijdrage te leveren aan de verbetering van de leefbaarheid en veiligheid van de laan. Ideeën zijn het inzetten van studiepunten of het aanbieden van stages aan de studenten om zo de betrokkenheid bij hun leefomgeving te stimuleren. De komende maanden gaan de partijen gezamenlijk uitwerken op welke manier deze ideeën vorm gaan krijgen om die doelen te bereiken. Campus Dordtselaan is onderdeel van het Pact op Zuid.
http://www.deweekkrant.nl/artikel/2008/september/24/dordtselaan_voor_studenten

Skyscrapercitizen
April 16th, 2009, 07:17 PM
Handig, roepen dat je studenten na hun studie voor de stad wilt behouden, en ze dan tegelijk dumpen in het gaarste stukje stad...

Dezz
April 16th, 2009, 08:15 PM
Gaarste stukje stad? Dat is echt schromelijk overdreven. De Dordtselaan (en omliggende straten) zijn echt niet meer te vergelijken met hoe het 10 jaar geleden was.

Skyscrapercitizen
April 16th, 2009, 08:20 PM
Ik ken weinig gaardere plekken. Misschien zijn er wel plekken die nog onveiliger zijn, maar die hebben dan nog altijd meer sfeer dan dit gebied.

SkyBridge
April 16th, 2009, 08:26 PM
Pff die verhalen van een zogenaamd verbeterde Dordtselaan hangen me de keel uit. Als ik de verhalen hoor van twee vrienden die er wonen en de vriendin van één van hen kan je nog beter in een buitenwijk van Congo gaan wonen.

Sol
April 16th, 2009, 08:28 PM
Verder is het lastig om iets te kunnen met deze index. Volgend jaar is denk ik interessanter, dan kun je misschien een trend ontdekken hoe het is zonder de leefbaren en met Abi als burgemeester.Dat ziet er dan niet best uit, want er zijn dit jaar al weer meer roofovervallen gepleegd dan vorig jaar. En dat terwijl er verleden jaar nog geen specifieke inzet op het tegengaan van roofovervallen was en dit jaar wel.

Sol
April 16th, 2009, 08:30 PM
Campus Dordtselaan

Dit stukje hieronder was dacht ik al wel bekend, maar in de weekkrant van vandaag staat er wat meer info.
Uiteindelijk moet er ruimte voor 500-750 studenten komen. Bovendien was er op 7 april een sessie over allerlei sociale problemen en projecten.

http://www.deweekkrant.nl/artikel/2008/september/24/dordtselaan_voor_studenten

Leuk idee. Maar rond gaan strooien met studiepunten lijkt mij geen goed plan. Er is al sprake van diploma inflatie en dit moet niet nog erger worden.

Eric Offereins
April 16th, 2009, 09:56 PM
^^ Ik weet niet voor wat voor studierichtingen dit gaat gelden maar ik vind het wel positief dat er op deze manier meer aan maatschappelijke betrokkenheid gewerkt wordt en het organiseren van projecten vergroot sociale en organisatorische vaardigheden van de studenten.

Zoals in de tekst staat zullen de woningen verbouwd worden, dus dat lijkt me ook geen probleem. :)

Dezz
April 16th, 2009, 10:24 PM
Ik ken weinig gaardere plekken. Misschien zijn er wel plekken die nog onveiliger zijn, maar die hebben dan nog altijd meer sfeer dan dit gebied.

Ik snap echt niet zo goed wat er nou zo erg is aan deze straat? Natuurlijk, er moeten leukere/betere winkels komen dan die er nu zitten, maar met het aantrekken van veel studenten moet dat uiteindelijk ook wel goed komen.

Echt, ik vind weinig mis met deze straat: dichte (opgeknapte) stedelijke bebouwing, grote bomen, etc. Volgens mij zijn er in de stad genoeg lelijkere en onveiligere plekken te vinden.

Sol
April 16th, 2009, 11:29 PM
^^ Ik weet niet voor wat voor studierichtingen dit gaat gelden maar ik vind het wel positief dat er op deze manier meer aan maatschappelijke betrokkenheid gewerkt wordt en het organiseren van projecten vergroot sociale en organisatorische vaardigheden van de studenten.

Zoals in de tekst staat zullen de woningen verbouwd worden, dus dat lijkt me ook geen probleem. :)

Maatschappelijke verantwoordelijkheid zit in de (verplichte) maatschappelijke stage voor scholieren in het voortgezet onderwijs. En nee, die krijgen daar geen punten of iets dergelijks voor. Ik snap niet dat nota bene een hogeschool dat nog eens dunnetjes moet overdoen. Beschamend.

Wel ben ik ervoor dat studie gerelateerde projecten in achterstandwijken worden uitgevoerd. Zelf was ik tijdens mijn studie fiscaal recht actief als vrijwilliger bij de belastingwinkel waarbij de wat armere mensen werden geholpen met hun belastingzaken.

wolkenbestormer
April 16th, 2009, 11:29 PM
Europees designfestival in Rotterdam

ROTTERDAM - Rotterdam is volgend jaar gastheer van het European Design Festival. Het jaarlijkse evenement bestaat uit een driedaagse conferentie, diverse bijeenkomsten en een Award-uitreiking.
Het festival is een platform voor Europese ontwerpers, een plaats om elkaar te ontmoeten en te inspireren.

Ook München, Milaan en Den Haag hadden in 2010 het evenement willen organiseren. Directeur Demetrios Fakinos van het evenement zegt dat de keuze op Rotterdam is gevallen vanwege de uitstekende reputatie die de stad op het gebied van design op internationaal niveau heeft.

,,Wij voelden ons meteen thuis in Rotterdam. De combinatie van gastvrijheid, energie en efficiëntie maakt dat wij er alle vertrouwen in hebben.’’

^^

Dit is in ieder geval goed nieuws. Het imago van Rotterdam is dus zo slecht nog niet. :)

EPA001
April 16th, 2009, 11:40 PM
^^ Misschien is het op bepaalde gebieden wel beter dan wij denken. Soms moet je iets verder weg van een voorwerp/onderwerp staan om een andere blik op bepaalde eigenschappen/kwaliteiten te kunnen waarnemen. :)

EPA001
April 17th, 2009, 12:14 AM
Van www.ad.nl van 16-04-2009:

‘Grenswegen’ onder één deelraadsbestuur

ROTTERDAM - Problemen op de Dordtselaan op Zuid en de ’s-Gravendijkwal in het centrum zijn beter op te lossen als de straten onder één deelgemeente vallen, in plaats van twee besturen.
Dat vindt burgemeester Ahmed Aboutaleb. De deelraadsvoorzitters zien nog niks in het plan. ,,We timmeren juist goed aan de weg,’’ vindt Dagmar Oudshoorn van deelgemeente Feijenoord, die regeert over één helft van de Dordtselaan.

Collega Dick Lockhorst van Charlois is dezelfde mening toegedaan. ,,De stadsmarinier trekt zich hier al terug omdat het beter gaat. Sinds bijvoorbeeld de invoering van cameratoezicht hebben we de helft minder incidenten. Dagmar en ik overleggen elke week met elkaar. Het grootste verschil op de Dordtselaan zijn de openingstijden van winkels. Aan de Feijenoordkant zijn die ruimer dan bij ons. Maar dat is een besluit geweest van het vorige college.’’

Ook de ’s-Gravendijkwal, op de grens van deelgemeente Delfshaven en de Centrumraad, kent zo z’n problemen. Aan de kant van Delfshaven geldt betaald parkeren tot 18.00 uur, de overkant moet tot 23.00 uur geld in de parkeerautomaat gooien. ,,Dus zet iedereen z’n auto aan de Delfshavense kant,’’ verzucht bewoonster Jeanne Hogenboom, voorzitter van bewonersorganisatie BOOG. Ook lastig, geeft Aboutaleb toe, is dat er in de afgelopen jaren wel erg veel maatschappelijke voorzieningen als opvangplekken zijn gekomen op die plek. Hogenboom: ,,We vermoeden dat vervelende zaken, zoals opvanghuizen, naar de rand van de deelgemeente worden geschoven. Mooi dat de burgemeester dit nu ook inziet.’’

Stadsmarinier Marcel Dela Heije stort zich nu op het zorgenkindje. ,,Soms gebeuren er rare dingen,’’ beaamt Dela Heije. Zo was er lange tijd onduidelijkheid over fietstrommels. ,,Ik vroeg de deelgemeente om een snelle beslissing. Geen fietstrommels, werd besloten, met goede redenen. Bewoners hadden duidelijkheid, maar een week later zette de Centrumraad een fietstrommel neer aan de andere kant van de weg. Dat kun je niemand uitleggen.’’

mosm
April 17th, 2009, 09:44 AM
^^ Probleem is helder, oplossing lijkt mij onzinnig. Als bv 's Gravendijkwal geheel onder centrum komt te vallen dan parkeert men vervolgens in de zijstraten aan de Delfshavense kant. En als problemen naar de rand van de deelgemeente worden verschoven, dan schuiven die dus gewoon die 50 meter mee. Je lost dit dus niet op de in de structuur, maar alleen door goed samen te werken. En dat blijkt vaak moeilijker dan je zou denken.

Skyscrapercitizen
April 17th, 2009, 10:27 AM
Ik snap echt niet zo goed wat er nou zo erg is aan deze straat? Natuurlijk, er moeten leukere/betere winkels komen dan die er nu zitten, maar met het aantrekken van veel studenten moet dat uiteindelijk ook wel goed komen.

Echt, ik vind weinig mis met deze straat: dichte (opgeknapte) stedelijke bebouwing, grote bomen, etc. Volgens mij zijn er in de stad genoeg lelijkere en onveiligere plekken te vinden.

Ik reed daar vorige week nog, steekt er zo'n blowende uitkeringstrekker over waarvan er veel in de straat rondhangen, dus ik bellen, krijg ik me toch een grote bek. Tel daar bij op de vele posters op ramen met 'weer een wietkwekerij opgerolt' en je denkt: Gezellige boel, inderdaad de ideale plek om studenten aan je stad te binden...

Verder is men al 10-15 jaar bezig om te proberen wat leuke winkels in de straat te krijgen, maar dat lukt dus gewoon niet. Rara hoe kan dat...

Eric Offereins
April 17th, 2009, 10:32 AM
Dit soort langs elkaar werken is naast de kosten 1 van de grootste redenen voor mij om de deelgemeenten op te heffen of iig flink uit te kleden.

Dezz
April 17th, 2009, 10:58 AM
Ik reed daar vorige week nog, steekt er zo'n blowende uitkeringstrekker over waarvan er veel in de straat rondhangen, dus ik bellen, krijg ik me toch een grote bek. Tel daar bij op de vele posters op ramen met 'weer een wietkwekerij opgerolt' en je denkt: Gezellige boel, inderdaad de ideale plek om studenten aan je stad te binden...

Verder is men al 10-15 jaar bezig om te proberen wat leuke winkels in de straat te krijgen, maar dat lukt dus gewoon niet. Rara hoe kan dat...

Hoe zou jij dit gebied dan aanpakken? Met niets doen bereik je toch ook niks? Als je studenten in dit gebied laat wonen tegen een zeer schappelijke prijs moet de buurt er toch wel verder op vooruitgaan. Ook valt het wel mee met die posters met 'weer een wietkwekerij opgerolt'. Het gebied heeft gewoon een slecht imago en daar is blijkbaar moeilijk vanaf te komen.

Daarnaast blijf ik zeggen dat dit gebied al niet meer te vergelijken is met 10-15 jaar geleden toen er overal drugsdealers en prostituees rondliepen. Toen was het echt een no-go area.

Skyscrapercitizen
April 17th, 2009, 11:04 AM
Studenten zijn nou niet bepaald de meest verantwoordelijke figuren voor een buurt. Verder zou ik niet weten waarom je juist hier studenten wilt hebben, die wil je juist in het centrum hebben zitten, op fietsafstand van de universiteit ook, en niet in een afstandse buurt als pepmiddel.

Wat er bij de dordtselaan en omgeving moet gebeuren is grootschalige sloop van sociale woningbouw anders komt het nooit goed.

Kireb
April 17th, 2009, 11:56 AM
Pff die verhalen van een zogenaamd verbeterde Dordtselaan hangen me de keel uit. Als ik de verhalen hoor van twee vrienden die er wonen en de vriendin van één van hen kan je nog beter in een buitenwijk van Congo gaan wonen.

Als die 'vrinden' van jou het multiculturele aspect van een grote stad niet kunnen waarderen, kunnen ze beter in Staphorst of Urk gaan wonen!

Skyscrapercitizen
April 17th, 2009, 12:03 PM
^^

Volgens mij heeft asociaal en onbeschoft oerwoudgedrag weinig met multicultureel te maken maar meer met onderontwikkeling.

SkyBridge
April 17th, 2009, 12:50 PM
Als die 'vrinden' van jou het multiculturele aspect van een grote stad niet kunnen waarderen, kunnen ze beter in Staphorst of Urk gaan wonen!

Ik kan hier niet eens herhalen wat er zoal door de uitkeringstrekkers op straat geroepen wordt, en daar is niet eens wat multicultureels aan. Of je wel of niet bepaalde verzoeken krijgt en achterna gezeten wordt heeft m.i. inderdaad NIETS met de grote stad te maken! Ik woon zelf nu ruim 5 jaar op Zuid en heb een hoop meegemaakt en gezien/gehoord, maar in de omgeving van de Dordtselaan woont echt tuig.

EPA001
April 17th, 2009, 05:30 PM
Wat er bij de dordtselaan en omgeving moet gebeuren is grootschalige sloop van sociale woningbouw anders komt het nooit goed.

Helemaal mee eens, uiteraard i.c.m. bepaalde sociale begeleidingstrajecten. Nieuwbouw alleen met dezelfde bewoners terug werkt niet of nauwelijks. Maar ik hoor, zie en voel nu al de krokodillentranen die Leo Kleijn/de SP zullen huilen bij het alleen al opperen van die gedachte. :ohno:

Niyyu
April 17th, 2009, 08:42 PM
ik vind de architectuur van de Dordtselaan nog oke itt tot veel gebieden achter deze laan die ook de problemen hier voeden. Ook ligt achter deze laan de kans om op gezinnen te mikken itt tot Dordtselaan. Dus ik zou het gebied achter deze heldere as vervangen en daar aanzienlijk verdunnen met nieuwbouw voor gezinnen.

(De architectuur rond de Putselaan is een stuk erger dan Dordtselaan.)

Sol
April 18th, 2009, 03:50 PM
Studenten zijn nou niet bepaald de meest verantwoordelijke figuren voor een buurt.Hoe kom je daar bij? Geef eens wat voorbeelden.
Verder zou ik niet weten waarom je juist hier studenten wilt hebben, die wil je juist in het centrum hebben zitten,Waarom? En hoe zit dat dan in het centrum met hun verantwoordelijkheid voor de buurt? Of is het daar niet belangrijk.
op fietsafstand van de universiteit ookIk woonde in Coolhaven en studeerde op Woudestein. Prima te doen met de fiets.
en niet in een afstandse buurt als pepmiddel.Dit lijkt mij juist uitstekend. En als dit te min is voor de studenten, dan betalen ze uit eigen zak maar een appartement in het centrum.

Wat er bij de dordtselaan en omgeving moet gebeuren is grootschalige sloop van sociale woningbouw anders komt het nooit goed.En dan verplaats je dus het probleem. De mensen zijn het probleem, niet de huizen.

EPA001
April 18th, 2009, 05:22 PM
^^ Ik denk dat een te hoge concentratie van mensen die problemen veroorzaken (hoog percentage werkloosheid, laag opleidingsniveau, weinig sociale controle en een hoger dan gemiddeld aandeel in de kleine en grotere criminaliteit) de belangrijkste basis voor de slechte omstandigheden in deze buurt zijn.

De weinig aansprekende huizen, lage huren en de pandjesbazen hebben een concentratie van dergelijke inwoners in de stad mogelijk gemaakt. Het tekort aan gemeentelijk beleid om de zaak te voorkomen is ook een oorzaak. De gemeente probeert de laatste jaren wel de zaak recht te breien, maar dat lukt gewoonweg niet zonder echt drastische maatregelen. Voorkomen is niet alleen beter dan genezen. Het is ook gemakkelijker en veel goedkoper!

De grootschalige sloop zou het probleem wel verplaatsen, maar door de concentratie van deze kansarme inwoners te breken (door ze over de stad en regio te spreiden (maar dan moeten de randgemeenten ook hun sociale verantwoordelijkheid nemen)), krijg je het gedrag van dergelijke bewoners wel in de greep. En tegelijkertijd kan je het gebied waar de herontwikkeling plaatsvindt een enorme boost geven en in een aantrekkelijk modern en stedelijk woonmilieu omvormen voor inwoners die Rotterdam zo graag aan zich bindt en zo hard nodig heeft! :)

Dezz
April 18th, 2009, 05:31 PM
Ik zou graag zien dat we in 'onze' probleemwijken een soortgelijk programma uitvoeren als in Engeland; New Deal for Communities.

In dit programma zijn de bewoners, samen met een actiecommité de spil van het geheel. Daar werkt het echt goed, van de 36 probleemindicatoren zijn er in 10 jaar tijd 32 sterk verbeterd.

Vooral het betrekken van de huidige inwoners bij de plannen werkt erg goed.

Ter illustratie: in 2000 verliet b.v. 22% van de jongeren in de probleemwijken van Coventry de school zonder diploma, nu is dit doormiddel van allerlei programma's teruggebracht naar 7,6%! :)

EPA001
April 18th, 2009, 05:53 PM
^^ Onderwijs is altijd de belangrijkste sleutel tot een maatschappelijk succes, en tegelijkertijd dus de sleutel om grote sociale misstanden te voorkomen. :) Goede resultaten aldaar.

SkyBridge
April 19th, 2009, 05:06 AM
Drugsproblematiek wordt stelselmatig onderschat, vooral omdat de cijfers niet beschikbaar zijn. Ik denk dat wanneer men wist hoeveel procent ernstig lijdt onder drugsverslavingen, dat de wijkaanpak compleet anders zou zijn dan nu.

wolkenbestormer
April 19th, 2009, 09:40 AM
Appartementenkolos is nog leeg vlak

Door ARJEN VAN DEN OEVER

HOEKVAN HOLLAND - Ook hoge torens vangen veel wind, zelfs als ze nog niet bestaan en hooguit een witte vlek op een plantekening zijn.
Het Unicum-project, het hoogste gebouw van Hoek van Holland wordt voor de zoveelste keer voer voor discussie, nog voordat het herontwerp af is.

Ondertussen, bij projectontwikkelaar De Wilgen Vastgoed, gaat de voorbereiding door volgens het schema. Een aangepast ontwerp, dat 'snel' af is, moet in het laatste kwartaal van dit jaar werkelijk leiden tot de bouw van het Unicum-complex, met negentig appartementen. De verkoop begint op 'korte termijn', maar van de meest recente strubbelingen in Hoek van Holland komt op het Rotterdamse kantoor hooguit 'iets' door.

Even het achterliggende verhaal; ditmaal roert deelraadslid Henny Game (PvdA) zich. Hij voelt zich wat betreft het Unicum-project te vaak bij de neus genomen en wil de Rekenkamer Rotterdam inschakelen voor een onderzoek naar de gevolgde procedures. En ook of de opvallende afmetingen wel overeen komen met wat in de welstandsparagraaf staat. De woningen komen te staan in 'De Oude Hoek', tot de komst van de nieuwbouw aan de Strandweg vooral gekenmerkt door duinen en lage witte huizen.

Of de rest van de deelraad iets voelt voor het voorstel van Game, moet 23 april blijken. Zeker is dat het Game dwars zit, dat dit project van dertig woningen uitgroeide tot negentig appartementen in een zeventig meter hoog flatgebouw. Ondanks protest van bewonersorganisaties en scepsis van havenbedrijven in de Europoort en op de Maasvlakte - die zitten niet te wachten op tientallen nieuwe potentiële klagers - ging de politiek uiteindelijk akkoord met het plan.

De hoogte was namelijk noodzakelijk als kachelpijp voor de warmtekrachtinstallatie in het gebouw, die met dezelfde kuub gas elektriciteit en warmte genereert voor de hele buurt. Nadat de Rotterdamse bouwinspecteur liet weten dat zo'n centrale niet in het gebouw zelf mag komen, werd er aan de hoogte niet getoornd. Het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam gaf te kennen dat hoogte en de installatie niets met elkaar te maken hadden. Verbijstering in de deelraad, maar de toren was al goedgekeurd. "Verkeerde argumenten,'' voert Game nu aan. "Het lijkt er op dat het plan er onder druk van het vorige Rotterdamse college, het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam en het vorige bestuur van Hoek van Holland doorheen is gekomen.''

Het deelraadslid ziet bovendien ruilhandel. De eerste ontwikkelaar, Willemse-Minderman, kreeg het project nadat het bureau twee keer de neus stootte in Rotterdam, beargumenteert Game. Nu deze partij zich heeft teruggetrokken, is het plan overgenomen door De Wilgen Vastgoed, een bureau dat in 2006 werd gekocht door AM Wonen, dat in de duinen verderop al een jaar of tien het woningbouwplan Kaap de Goede Hoek van de grond probeert te krijgen.

Unicum heeft weer letterlijk een blanco status. De Wilgen Vastgoed werkt aan enkele aanpassingen, al wordt het gebouw volgens projectleider Martijn Waalboer niet groter. "Het belangrijkste is dat alle zijden van het gebouw uitzicht bieden. We halen trappen en de lift naar het midden van het gebouw.'' Hij concentreert zich alleen op realisatie. "Met de voorgeschiedenis hebben we niets te maken gehad. Met Rotterdam en deelgemeente willen we iets moois neerzetten. De locatie is uniek.'' Tientallen kopers die eerder op Unicum inschreven wordt gevraagd of zij nog interesse hebben.

^^

Sinds wanneer gaat de rekenkamer over de welstandsparagraaf? Daar gaat de welstandscommissie toch over? Maar goed het is hommeles in Hoek van Holland.

wolkenbestormer
April 19th, 2009, 12:14 PM
We kunnen in Rotterdam over een aantal dingen terecht klagen maar gelukkig maken we dit in Rotterdam niet mee.

Achttien jaar wachten op parkeervergunning

AMSTERDAM - Even een parkeervergunning halen? Niet in de Amsterdamse buurt Vondelpark-West.
Bewoners of ondernemers die daar een licentie aanvragen, moeten gemiddeld maar liefst achttien jaar wachten voordat ze hem krijgen.

Een woordvoerster van het stadsdeel Oud-West, waar de buurt ligt, bevestigde vrijdag een bericht hierover in Het Parool. Het stadsdeel vindt die wachttijd zelf ook wat aan de lange kant en wil daarom maatregelen nemen.

Zo is Oud-West onder meer van plan het aantal vergunninggebieden te verminderen. Nu zijn dat er dat nog zeven. Als het er minder zijn, worden ook de verschillen in de wachttijden kleiner. Verder wil het stadsdeel aparte wachtlijsten voor bewoners en ondernemers invoeren.

In andere buurten in Oud-West is de wachttijd momenteel overigens een stuk korter: ruim anderhalf tot bijna zeven jaar.

:nuts:

Eric Offereins
April 19th, 2009, 02:37 PM
^^ dat is idd volkomen waanzin.

Eric Offereins
April 19th, 2009, 02:38 PM
Goed nieuws voor de updaters: :)

Bouwputten spotten vanaf oudste toren

Door MARLIES VAN LEEUWEN

ROTTERDAM - De graafmachines op de plek waar de Markthal moet verrijzen, zien er uit als speelgoedautootjes.
Mensen krioelen over de markt die sinds deze week in de nieuwe opstelling staat. Het statige nieuwbouwcomplex Statendam staat nog in de steigers: het koperkleurige dak steekt er nipt bovenuit. Aan de andere kant wordt de laatste hand gelegd aan het nieuwe Stadspodium.

Welkom op 64 meter hoogte: bovenop de toren van de Laurenkerk. Deze zaterdag zijn de wekelijkse beklimmingen van het monument van start gegaan. Naast de spannende verhalen over de oudste toren van Rotterdam, biedt het tochtje over de 306 traptreden een mooi uitzicht over de bouwputten in het hart van de stad.

De veranderingen zijn enorm, beaamt gids Elaine van Oeveren. Niet alleen nu, maar ook toen de Laurenstoren werd gebouwd. ,,De kerk werd destijds omringt door water. De kerk en de toren zijn pas later aan elkaar gebouwd,'' vertelt Elaine. De toren werd gebouwd vanaf 1449. ,,Nieuwkomer in Rotterdam moesten drieduizend stenen meebrengen, zodat de toren kon worden gebouwd.''

Nog zo'n opvallend verhaal is hoe de Laurenstoren de Tweede Weereldoorlog heeft overleefd. Brandschade, dat wel, maar vrijwel de gehele klokkentoren is nog origineel. Elaine: ,,Eigenlijk is de kerk dankzij Hitler bewaard gebleven. Rotterdammers wilden 'm afbreken, maar hij dacht dat het Germaans erfgoed was. Niemand mocht in de buurt komen. Anders waren de pennetjes van het carrilon (de muziekautomaat dat de klokken automatisch laat klinken, red.) vast omgesmolten tot kogels.''

Elke zaterdag zijn er twee beklimmingen van de Laurenstoren: om 12.30 en 14.00 uur. Kosten: 2,50 euro per persoon.
(AD)

JWvW
April 19th, 2009, 04:10 PM
@ wolkenbestormer: de huurder van ons huis aan de herengracht in amsterdam wilde een vergunning aanvragen voor een auto en kreeg te horen dat hij zeker 6-8 jaar moet wachten. hij is een expat en woont daar maar 2-3 jaar... hij moet nu voor zijn werk steeds met de auto naar klanten (is consultant) maar moet zijn auto nu dus telkens bij het kantoor achterlaten als hij naar huis gaat en dan met ov naar huis. hij kijkt nu toch of hij ergens kan gaan wonen waar hij zn auto voor de deur kwijt kan. moet ik nu in deze tijd een nieuwe expat huurder gaan vinden in amsterdam.....lekker wordt dat....

wolkenbestormer
April 20th, 2009, 02:43 PM
Nieuw-Crooswijk in trek

ROTTERDAM - De eerste huizen in de omvangrijke stadsvernieuwingswijk Nieuw-Crooswijk zijn dit weekeinde onder veel belangstelling in de verkoop gegaan.

Voor de dertig woningen zijn volgens de ontwikkelaar zestig serieuze gegadigden.

Bert-Jan van Dijk en zijn vriendin Sharena Veldhuizen bladeren druk het boekwerk door over de koopwoningen in het nieuwbouwcomplex Nieuw-Trapezium, op de kop van de Boezemlaan en de Boezemstraat. Tussen de 32 koopwoningen – variërend van 189.000 euro voor een startersappartement tot 649.000 euro voor een penthouse – valt hun oog op een tweelaagse woning. Sharena: ,,Crooswijk heeft niet zo'n heel goede naam, maar nu gaat de hele boel plat en bouwen ze nieuw. Dit is echt een wijk in opkomst.''

Jeroen Kraal, een oude bewoner van Crooswijk, is niet zo positief. Huurt hij nu nog een huis voor 270 euro per maand, straks betaalt hij het dubbele voor een woning in de nieuwe wijk. Niet sociaal, vindt Kraal, die de garantie heeft dat hij in Nieuw-Crooswijk kan terugkeren in een huurhuis. ,,Ik werk en heb geen recht op huursubsidie. Het wordt een dure grap. Zo'n 25 jaar geleden hebben ze mijn huis gerenoveerd en kreeg ik er extra woonruimte bij, terwijl ik hetzelfde bleef betalen. Dat was een stuk beter geregeld.''

De 61 huurappartementen in Nieuw-Trapezium zijn allemaal bedoeld voor terugkeerders. Karel van Berk van ontwikkelingscombinatie Nieuw-Crooswijk (OCNC) begrijpt dat de sloop- en nieuwbouwplannen een grote impact hebben op de voormalige bewoners. Zo'n grote impact, dat een groep bewoners via bezwaarprocedures een stokje voor de bouw wilde steken. Vandaag tekenen kritische bewoners een overeenkomst met deelgemeente Kralingen-Crooswijk om de bouw tóch door te laten gaan. Van Berk is optimistisch: ,,Zij krijgen straks een fantastisch huis. Van een gehorige flat naar een prachtig nieuwbouwcomplex. Dat is een sprong vooruit.''

^^

SP eat your heart out! :banana:

wolkenbestormer
April 20th, 2009, 02:45 PM
@ JWVW

Ik zou zeggen veel succes ;). Misschien dat je het over de milieuboeg kan gooien? Dat Amsterdam de schoonste stad wil zijn en daardoor extreem hoge parkeertarieven hebben. Daarnaast ook praten over de voordelen om geen auto te hebben. Bijv. geen duitsers en engelsen die tegen je auto pissen. Of ook geen risico dat je autoradio wordt gestolen :lol:

JWvW
April 20th, 2009, 05:28 PM
Strijdbijl in Nieuw-Crooswijk lijkt begraven

20 april 2009

Aktievoerende bewoners in en rond Nieuw-Crooswijk en de Gemeente Rotterdam hebben maandag de strijdbijl begraven en een overeenkomst tot samenwerking getekend.

Afgesproken is dat als de helft van de woningen die nu gebouwd worden verkocht of verhuurd is, pas kan worden begonnen met slopen van de rest van het gebied. In ruil daarvoor zullen bewoners zich niet meer verzetten tegen nieuwbouw. Met de overeenkomst lijkt een einde te komen aan een jarenlange strijd tussen bewoners en gemeente.

Jarenlang verzetten bewoners van Nieuw-Crooswijk zich tegen sloop van hun gebied. Volgens de bewoners was sloop niet nodig omdat de huizen nog prima bewoond konden worden. Bovendien was er de angst dat nieuwe woningen voor huidige bewoners onbetaalbaar zouden worden.

Momenteel wordt de eerste fase van de nieuwbouw van wijk gerealiseerd met de bouw van het Nieuw-Trapezium project. Het Wandeloord gebied is inmiddels gesloopt voor nieuwbouw maar door de crisis ligt de neiuwbouw hier stil. De Gemeente Rotterdam is aan het onderhandelen met de ontwikkelaar om het project weer vlot te trekken. Bewoners en het deelgemeentebestuur hebben het Rotterdamse stadsbestuur al duidelijk gemaakt dat hierbij haast is geboden.

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fapril%2FStrijdbijl%20in%20Nieuw%20Crooswijk%20lijkt%20begraven

Skyscrapercitizen
April 20th, 2009, 09:42 PM
Jeroen Kraal, een oude bewoner van Crooswijk, is niet zo positief. Huurt hij nu nog een huis voor 270 euro per maand, straks betaalt hij het dubbele voor een woning in de nieuwe wijk. Niet sociaal, vindt Kraal, die de garantie heeft dat hij in Nieuw-Crooswijk kan terugkeren in een huurhuis. ,,Ik werk en heb geen recht op huursubsidie. Het wordt een dure grap. Zo'n 25 jaar geleden hebben ze mijn huis gerenoveerd en kreeg ik er extra woonruimte bij, terwijl ik hetzelfde bleef betalen. Dat was een stuk beter geregeld.''

Ja meneer Kraal, toen was de overheid nog sinterklaas, diep rood in de vorm van de PvdA. 270 euro voor een huurwoningen, wat een belachelijk lage prijs! en dan nog zeuren dat je geen subsidie krijgt omdat je werk hebt! Wat een arme man! Hij heeft werk en hij had jaren lang een woning diep onder de marktprijs! Dit soort graaiers kosten de belastingbetaler veel geld. :)

wolkenbestormer
April 20th, 2009, 10:28 PM
Idd, ik kon het niet laten om een tegengeluid te laten horen op de klaagmuur van het AD. Maar het schijnt dat alleen de werklozen de stad draaiende houden door de massale uitgaven van de huurtoeslag die ze verdienen. Die vent verdient bijv. 2000 euro nette in de maand en jarenlang voor een schijntje gewoond (en wat nog erger is een sociale huurwoning bezet gehouden voor iemand die een duurdere woning niet kon betalen) en nu gaan huilen. Voor mij hetzelfde als zwartrijders die nu gaan klagen dat het door die poortjes en chipkaarten niet meer zo makkelijk kan. Vroeger was het beter geregeld, ging je gewoon in de metro zitten.

Kireb
April 21st, 2009, 10:45 AM
Ja meneer Kraal, toen was de overheid nog sinterklaas, diep rood in de vorm van de PvdA. 270 euro voor een huurwoningen, wat een belachelijk lage prijs! en dan nog zeuren dat je geen subsidie krijgt omdat je werk hebt! Wat een arme man! Hij heeft werk en hij had jaren lang een woning diep onder de marktprijs! Dit soort graaiers kosten de belastingbetaler veel geld. :)

Als jij meneer Kraal was zou je ook zeuren. En om nou iemend direct als een graaier af te schilderen gaat natuurlijk ook wel weer erg ver.

Skyscrapercitizen
April 21st, 2009, 11:45 AM
^^

Als ik meneer kraal was was ik meneer kraal en zou ik dus ook hetzelfde denken doen en zeggen als meneer kraal ja. Wat is je punt?

Als ik mezelf was zou ik dus niet zeuren. Sterker, ik zou niet eens in die situatie zitten.

Eric Offereins
April 21st, 2009, 12:21 PM

Volledig mee eens. Het kan volgens mij zowieso geen kwaad het prijzenbeleid van wonincooperaties en gemeente eens kritisch tegen het licht te houden.

JWvW
April 21st, 2009, 01:03 PM
relatief onbelangrijk nieuwsberichtje, maar zegt toch wat over de ontwikkeling van het gebied daar. je moet niet gaan denken aan air maxjes voor gabbers ofzo, nee dit is echt een winkel waar limited editions e.d. gekocht worden door sneaker fans.

OPIUM

Een van de meest bekende high-end sneakerstores van Parijs gaat binnenkort haar imperium uitbreiden naar Nederland. Opium gaat namelijk een store openen in Rotterdam. De locatie is nice, aan het Grotekerkplein vlakbij de Blaak. Opium richt zich exclusief op de diverse labels/modellen van Nike, zoals Jordan, ACG en Air Max. De openingsdatum is nog niet bekend, maar uiteraard houden we je op de hoogte.

http://www.adlibs.nl/mt/

Dezz
April 21st, 2009, 01:31 PM
Goede ontwikkeling voor Rotterdam en zeker voor het Grotekerkplein, zo gaat het daar toch steeds iets levendiger worden :)

EPA001
April 21st, 2009, 02:22 PM

Mee eens. De term "graaiers" gaat denk ik wat ver, want destijds kreeg men het lage huurtje en de uitbreiding van het woonoppervlak gratis aangeboden (op kosten van de gemeenschap). Maar nu moet er gewoon een marktconforme prijs gaan worden betaald. Daar is niets mis mee. Net als op de Kop van Feijenoord bijvoorbeeld.