View Full Version : BXL | Metro
retro7559 February 8th, 2010, 12:46 AM Geen slecht idee zou ik zeggen:
het geeft een idee in welke wijk je bent :
mischien voor de botanique :bas fonds
zuid station:kuregem
schuman:quartier Leopold
Erasme:pede
Le Penseur February 8th, 2010, 10:43 AM Maar die zoeken dat toch eerst even op op een plannetje of doen vooraf navraag. Ik ken niemand die zomaar op een metrostel gaat en dan afwacht tot die metro in een voor hem/haar nuttig station stopt.
Wie naar de Mantogéwijk moet zal vooraf gevonden hebben dat hij aan Naamse Poort moet uitstappen.
Dat is juist, maar het kan toch geen kwaad om nog eens extra aan te duiden wat de belangrijkste bezienswaardigheid of wijk is van een bepaalde halte? Zeker in Brussel, waar het toeristisch potentieel nog niet volledig benut is en waar aanwijzingen beter kunnen, lijkt mij dit een goed idee.
Geen slecht idee zou ik zeggen:
het geeft een idee in welke wijk je bent :
mischien voor de botanique :bas fonds
zuid station:kuregem
Ik zou nu niet met wijken beginnen werken. Weinig mensen kennen bas fonds of pede, en voor de meesten is dat ook niet interessant. Het moeten bekende plaatsen zijn. Voor Schuman bijvoorbeeld Europese Wijk of voor Erasmus Hospitaal.
Le Bruxellois February 8th, 2010, 11:05 AM C'est vrai que c'est une bonne idée. Bien sûr, cela ne doit pas se retrouver sur les cartes de la Stib. Ces dernières sont déjà suffisamment illisibles avec tous les arrêts de tram, de bus et les stations de métro. Si en plus on devait rajouter les "deuxièmes noms" des stations, on ne s'en sortirait plus.
Mais ce sont de bonne indications, qui mettent en valeur les quartiers traversés, et aident éventuellement les touristes qui ne sont pas sûr de descendre au bon arrêt.
Voor Schuman bijvoorbeeld Europese Wijk of voor Erasmus Hospitaal.
Pour Schuman, "Quartier européen" ne convient pas tout à fait. Le Quartier européen est fort grand, et s'étend de la rue de la Loi à la rue du Trône, de la petite ceinture jusqu'au Parc Léopold. Les stations Trône, Maelbeek, Schuman voire Art-Loi pourraient tous porter l'indication "Quartier européen".
En général, on considère que le Quartier européen s'articule autour de deux pôles. Il y a le "Quartier Léopold" (ou "Espace Léopold") : c'est essentiellement le Parlement européen, avec toutes ses annexes, mais aussi les bâtiments de la rue Bélliard (bâtiment Jacques Delors : Comité économique et social, Comité des régions). Et il y a le "Quartier Schuman", autour du rond-point du même nom : c'est la Commission, le Conseil et le Conseil européen.
Il serait donc assez difficile de trouver un deuxième non adéquat pour la station Schuman : "Quartier européen" est trop large, "Quartier Léopold" est incorrect. Peut-être "Commission et Conseil européens", mais c'est long.
En ce qui concerne Erasme : Pede s'étend en effet sur une grande surface. Mais Erasme est la seule station de métro à desservir Pede. "Hôpital" est assez vague : il y a plus d'un hôpital désservi par le métro à Bruxelles.
;)
Le Penseur February 8th, 2010, 12:08 PM ^^ Tu chicanes un peu là, Le Bruxellois. :p Mais au fond, t'as raison. ;) Je voulais simplement donner des exemples de lieux importants, et pas de quartiers, l'idée de retro 7559. En effet, le quartier Européen est trop étendu pour donner un arrêt de métro le sous-titre "Quartier Européen".
Par contre, en ce qui concerne Erasme, je pense que Pede est trop peu connu et n'est donc pas idéal comme sous-titre. C'est pour cela que Hôpital Erasme serait mieux. ;)
Op brusselnieuws.be het overzicht van de extra benamingen:
maandag 08 februari 2010
Anneessens, Manneken Pis
Brussel - Tegen 4 maart krijgen dertien metrostations een extra benaming. De verbeterde signalisatie moet toeristen makkelijker door de stad loodsen.
Dit zijn de nieuwe benamingen die deze maand worden aangebracht:
Heizel (Atomium)
Beurs (Grote Markt)
Centraal Station (Grote Markt)
Anneessens (Manneken Pis)
Louiza (Hortahuis)
Sint-Katelijne (A. Dansaertstraat)
Schuman (Berlaymont / Concilium)
Troon (Europees Parlement)
Merode (Jubelpark)
Sint-Guido (Erasmushuis)
Hallepoort (Marollen)
Naamsepoort (Matongé)
IJzer (Turn & Taxis)
Voorlopig zijn er geen plannen om ook andere stations een bijkomende naam te geven.
© brusselnieuws.be
Veel stof voor discussie... Anneessens: Manneken Pis???
Le Bruxellois February 8th, 2010, 12:31 PM Louiza (Hortahuis)
La Maison Horta est plus près des stations "Albert" et... "Horta". :)
Je trouve qu'une référence au Palais de Justice est plus pertinente pour la station Louise.
Sinon :
Parc : Palais de la Nation ? Parlement fédéral ?
De Klauw February 8th, 2010, 01:18 PM Het heeft zeker nut zolang het nadrukkelijk "omschrijvingen" blijven, geen namen. Anders wordt het inderdaad verwarrend.
Ik zou het bij deze dertien metrostations laten. Je mag de toerist nu ook niet te veel in de pampers leggen, iemand die de metro gebruikt wordt geacht vooraf uit te zoeken welke halte hij moet afstappen.
Je trouve qu'une référence au Palais de Justice est plus pertinente pour la station Louise.
Ik denk dat enkel toeristisch interessante plaatsen in aanmerking komen. Weinig toeristen hebben het justitiepaleis als bestemming, desondanks het een markant gebouw is. Om die reden vindt ik Matonge eigenlijk ook een overbodige vermelding.
Benonie February 8th, 2010, 01:41 PM Ik denk dat enkel toeristisch interessante plaatsen in aanmerking komen. Weinig toeristen hebben het justitiepaleis als bestemming, desondanks het een markant gebouw is. Om die reden vindt ik Matonge eigenlijk ook een overbodige vermelding.
Veel stof voor discussie... Anneessens: Manneken Pis???
La Maison Horta est plus près des stations "Albert" et... "Horta".
Sinon :
Parc : Palais de la Nation ? Parlement fédéral ?
Voilà, de verwarring begint al! :lol:
Waarom deze wijk en een andere niet? Waarom deze bezienswaardigheid wél en een ander niet? Welk station ligt het dichtst bij Manneken Pis? En kan je niet evengoed in Shuman afstappen als je naar het KMKG in het Jubelpark moet?
En alleen voor toeristen? Waarom niet voor een toevallige bezoeker die eenmalig in het Justitiepaleis of het Sint-Pietersziekenhuiis moet zijn? Heeft die niet evenveel recht op die extra informatie als iemand die in Tour & Taxis moet zijn?
En als het dan toch voor toeristen is, moet dat alles dan ook niet in het Engels?
Nee, voor mij is een bij goed draaiende metro eenvoud en uniformiteit belangrijk. Een teveel aan informatie kan tegendraads werken.
Toeristen komen ofwel met een tourbus in groep, of reizen individueel en informeren zich vooraf via het internet of reisgidsen. Daar staan steeds de tram-, metro- en bushaltes vermeld.
Puinkabouter February 8th, 2010, 01:41 PM ^^ Nochtans is Matonge een plek die toeristisch eigenlijk een onaangewende troef is. Misschien is het nu nog geen toeristische trekpleister zoals de Grote Markt of het Atomium dat zijn, maar toch is het iets waar je op toeristisch vlak zeker wat mee kan aanvangen, en dan kan je er net zo goed op voorzien zijn.
Het mag dan wel al een tijdje geleden zijn dat ik nog eens tegoei in Brussel was, maar de laatste keren kwam ik toch telkens op een gegeven moment langs het Justitiepaleis en ik zie daar altijd toeristen. Tot zelfs ìn het gebouw. Maar misschien is dat gewoon toeval dat ik daar op toeristische momenten kom. Ik ben per slot van rekening zelf ook een soort toerist wanneer ik in Brussel ben :)
Le Bruxellois February 8th, 2010, 02:12 PM Voilà, de verwarring begint al! :lol:
Waarom deze wijk en een andere niet? Waarom deze bezienswaardigheid wél en een ander niet? Welk station ligt het dichtst bij Manneken Pis? En kan je niet evengoed in Shuman afstappen als je naar het KMKG in het Jubelpark moet?
En alleen voor toeristen? Waarom niet voor een toevallige bezoeker die eenmalig in het Justitiepaleis of het Sint-Pietersziekenhuiis moet zijn? Heeft die niet evenveel recht op die extra informatie als iemand die in Tour & Taxis moet zijn?
En als het dan toch voor toeristen is, moet dat alles dan ook niet in het Engels?
Nee, voor mij is een bij goed draaiende metro eenvoud en uniformiteit belangrijk. Een teveel aan informatie kan tegendraads werken.
Toeristen komen ofwel met een tourbus in groep, of reizen individueel en informeren zich vooraf via het internet of reisgidsen. Daar staan steeds de tram-, metro- en bushaltes vermeld.
Il ne s'agit pas de rajouter de véritables noms aux stations. Ces sous-noms ne sont que des petites indications supplémentaires, rien de plus. Pas de quoi en faire une histoire, donc.
Je trouve quand même que c'est une bonne idée. Cela ne remplace pas les noms des stations, et donne éventuellement des indications supplémentaires, de manière discrète et utile.
Bien sûr, le choix de ces indications est sujet à discussion. Mais ce n'est pas pour ça qu'il ne faut pas le faire, sinon on n'avancerait jamais. ;)
Mexxodus February 8th, 2010, 05:46 PM Het is nogal abitrair die 'bijnamen'.
Bij Sint-Katelijne de Dansaertstraat (daar ga ik altijd via station Beurs naar toe). Voor naar Turn & Taxis - waar ik af en toe moet zijn voor werk) te gaan ligt Ribeaucourt beter (bij Ijzer moet je eerst nog de brug over, langs de KBC ... Centraal Station misschien beter Kunstberg (met al de musea daar?) of Kathedraal? Sint-Guido waarom niet Astridpark? En ligt het Europees Parlement niet dichter bij Maalbeek dan bij Troon?
Op zich is dit geen slecht idee ... maar die info is op elk toeristisch plannetje van Brussel toch terug te vinden (lijstje met bezienswaardigheden en dichtst bijgelegen metrostation).
BenkovicBXL February 9th, 2010, 10:03 AM Het idee is wel leuk, maar men heeft iets overdreven met het aantal. Zeker in het centrum waar alles dicht bij elkaar ligt en het er maar van afhangt uit welke richting je komt (bv. Grote markt, Manneken Pis, Dansaert, Marollen).
Dit is enkel handig voor meer afgelegen toeristische bestemmingen. Ik zou het houden op:
Heizel (Atomium)
Sint-Guido (Erasmushuis)
Naamsepoort (Matongé)
IJzer (Turn & Taxis)
Simonis (Basiliek)
pietje01 February 9th, 2010, 10:23 AM ^^ Klopt, je kan het vergelijken met de wegwijzers die op de autosnelwegen sommige toeristische bestemmingen aanduiden. Zo zullen de pretparken aangeduid worden evenals andere trekpleisters die voor veel verkeer zorgen.
Dat die wegwijzers ook niet altijd de kortste weg aanduiden is ook een feit, maar ze duiden wel de "voorkeur-route" aan, maar iemand die zich informeert kan nog altijd een andere optie nemen indien hij dit wenst
Le Bruxellois February 9th, 2010, 03:55 PM En ligt het Europees Parlement niet dichter bij Maalbeek dan bij Troon?
Non, le Parlement européen est plus près de Trône, et surtout plus facile d'accès : la rue du Luxembourg est toute droite, et on voit le Parlement UE depuis la sortie de la station. Notons qu'il y a des commerces rue du Luxembourg qui bénéficient du trajets des piétons.
La station Maelbeek est située rue de la Loi : pour aller au Parlement européen, il faut donc passer par des rues secondaires, traverser la rue Bélliard... Pour quelqu'un qui ne connait pas bien le quartier, il risque de ce perdre.
;)
VubStudent February 9th, 2010, 04:07 PM De vraag is misschien al gesteld maar is men ooit van plan een noord zuid verbinding te maken ?
Hoe zit het verder met die elektronische poortjes ? Wanneer treden die in werking ?
pietje01 February 9th, 2010, 08:24 PM De vraag is misschien al gesteld maar is men ooit van plan een noord zuid verbinding te maken ?
Die is er toch?
Alleen is het geen metro maar Prémetro (= ondergrondse tram)
voordeel is wel dat er geen overstap nodig is als je van een beetje verder komt.
Benonie February 9th, 2010, 08:49 PM Er zijn wel studies om daar ooit een 'zware' metro van te maken, met uitbreiding naar Schaarbeek.
Bazar February 10th, 2010, 12:01 AM De vraag is misschien al gesteld maar is men ooit van plan een noord zuid verbinding te maken ?
Hoe zit het verder met die elektronische poortjes ? Wanneer treden die in werking ?
Ja die verbinding is gepland (maar zonder concrete tijdlijn) en de poortjes worden in de loop van dit en volgend jaar in werking gesteld.
Ik ken de details niet vanbuiten, maar als je wat terugbladert in deze thread vind je heel wat info
groentje February 11th, 2010, 08:53 PM Het ver'metro'en van de Noordzuidtramtunnel is nog niet beslist, wel al vaak voorgesteld, en voor velen de eerste prioriteit. Maar is nog geen plan uitgewerkt, laat staan dat er al budget voor is vrijgemaakt.
De metro zal op termijn wellicht onmisbaar zijn op de noord-zuidas, maar als er teveel doorgaande lijnen moeten voor worden geknipt, zal dat toch niet met volle enthousiasme door de Brusselaars worden toegejuicht. Ik heb ook al te vaak een dik kwartier tot 20 minuten mogen wachten op een aansluiting, omdat mijn tram net weg was. Tijdswinst vanuit het centrum heb je dan helemaal niet meer. En ook omgekeerd is een aansluiting vaak niet de snelste manier om op je bestemming te raken...
pietje01 February 12th, 2010, 08:54 PM ^^ Het zal enkel een verbetering worden als de metro veel verder rijdt dan het huidige ondergrondse stuk tussen ruwweg Noord en Zuid.
Daarvoor zal men nog wel een paar kilometerkes tunnel moeten bijgraven, en dat is zowel een dure als een tijdrovende klus.
Het hangt er dus vooral van af in welk tijdsvak je alles ziet: 10,20,30... jaar
binnen de 10 jaar zie ik dat niet in orde komen, binnen 30 jaar, wie weet...
groentje February 12th, 2010, 08:59 PM Dat is ook het -vage- plan. Eerst zou het stuk bestaande premetro worden omgebouwd tot metro, dus van Albert tot Noord, om daarna de tunnel door te trekken naar Schaarbeek, en als ze daarna nog geld vinden, naar Ukkel.
Maar een exacte ligging van die metrotunnel in Schaarbeek is nog niet bekend, laat staan in Ukkel. Ook het stukje Grondwettunnel, ter hoogte van Lemonnier, moet grondig op de schop vooraleer daar een deftige metro kan liggen. Momenteel is het parcours daar te bochtig en zo. Alleen moeten de nutsleidingen die daar ook liggen, wel blijven dienen...
Je hebt dus wellicht gelijk, die metro komt er wellicht de eerste 10 jaar niet. Maar ik durf niet zeggen dat het nog 30 jaar zal duren...
VubStudent February 12th, 2010, 11:43 PM Met andere woorden, veel geblaat en weinig wol.
groentje February 13th, 2010, 02:36 AM Tja, wat wil je? Als het BHG het alleen zou moeten betalen, mag je het helemaal vergeten. Of we zouden alle openbaar vervoer moeten afschaffen, buiten die metro, om het te bekostigen. Nog voor die nieuwe lijn klaar is, natuurlijk. En ook het federale niveau heeft niet echt geld teveel, maar toch zal het via Beliris moeten gebeuren. Het duurt nog wel wat jaren vooraleer de onderhandelingen af zijn.
Daarom, 10 jaar is te kort. Maar ik schat dat ze niet veel later dan binnen nu en 10 jaar wel beginnen bouwen.
Le Bruxellois February 13th, 2010, 03:23 PM ^^ Une histoire de sous, comme toujours. J'ai aussi du mal à imaginer que la ligne Nord-Sud soit transformée en vrai métro d'ici 10 ans, même si j'espère avoir tort.
En tout cas, il semblerait que le prochain chantier de métro soit bien celui-là : cela fait longtemps que ce prémétro attend d'être transformé en métro lourd, et d'être prolongé. J'imagine que la prolongation se fera d'abord vers le Nord, vu que Schaerbeek est quand même plus peuplée qu'Uccle. Peut-être jusqu'à la Cage aux Ours : la Cage aux Ours et Albert peuvent être des stations multimodales permettant la connexion entre le métro et le tram, en attendant d'autres prolongations.
groentje February 13th, 2010, 05:07 PM Probablement ce sera le scénario, oui. Mais honnêtement, mes sentiments sont assez mitigées sur la prolongation du métro. Jusque Albert et la Cage aux Ours, le métro sera plus vite, mais je crains un peu que, pour aller au delà, le temps de parcours sera possiblement considérablement plus long, suite entre autres à une diminuation de la fréquence...
Le Bruxellois February 14th, 2010, 08:03 PM En relisant ce thread, j'ai remarqué que certains d'entre vous ont réalisé des cartes pour un éventuel futur réseau de métro. J'avais envie de réaliser le même exercice. J'ai créer des cartes personnelles en imaginant ce que pourrait devenir le réseau de métro bruxellois à moyen et à (très) long terme. Même si la Stib manque de moyens, on peut encore rêver. C'est donc bien une vision personnelle. ;)
La situation actuelle :
http://img684.imageshack.us/img684/998/rseau2010.png
----------
Dans un futur proche :
http://img228.imageshack.us/img228/7083/rseau2020.png
Ligne 3 (Cage aux Ours/Verboekhoven - Albert) : prolongation et transformation en ligne de métro lourd.
Nouvelles stations :
Liedts
Pavillon/Paviljoen
Cage aux Ours/Verboekhoven
----------
Dans un futur (beaucoup) plus lointain :
http://img220.imageshack.us/img220/6135/rseau2050.png
Ligne 1 (Erasme/Ersamus - Hermann-Debroux)
Ligne 2 (Berchem-Gare/Berchem-Station - Solbosch)
Nouvelles stations :
Berchem-Gare/Berchem-Station
Marie de Hongrie/Maria van Hongarije (à l'Est du Basilix)
Beeckmans
Basilique/Basiliek
...
Luxembourg/Luxemburg
Blyckaerts
Flagey
Etangs d'Ixelles/Vijvers van Elsene
Buyl
Solbosch (à l'emplacement de l'arrêt de tram "ULB") (et éventuel prolongement vers Boondael-Gare)
Remarque : la ligne de tram 94 est déplacée sur l'avenue Franklin Roosevelt.
Ligne 3 (Schaerbeek-Gare/Schaarbeek-Station - Uccle-Calevoet/Ukkel-Kalevoet)
Nouvelles stations :
Schaerbeek-Gare/Schaarbeek-Station (éventuel prolongement vers Schaerbeek-Formation)
...
Altitude Cent/Hoogte Honderd
Roosendael
Xavier de Bue
Globe
Uccle-Calevoet/Ukkel-Kalevoet
Ligne 4 (Roi Baudouin/Koning Boudewijn - Stockel/Stokkel)
Nouvelles stations (entre Porte de Namur et Mérode) :
Luxembourg/Luxemburg
Jourdan
Cinquentenaire (au niveau de l'actuel arrêt de bus "Gaulois")
Ligne de prémétro (Grande Ceinture)
Nouvelle station :
Meiser
----------
Dites-moi ce que vous en pensez. ;)
groentje February 14th, 2010, 08:33 PM Ik zou de lijn naar Ukkel niet doortrekken naar Ukkel-Kalevoet, eerlijk gezegd. Dat station heeft al een spoorverbinding naar het centrum, bovendien zou de recente tramverlenging van Stilte naar Van Haelen dan voor niets zijn. Voor dat handvol haltes zal men immers geen tramlijn in stand houden. Verleng dan liever naar Diesdelle of Sint-Job, lijn 26 heeft geen rechtstreekse verbinding met het centrum.
Ook van Noord naar Schuman is er al een spoorlijn. Gebruik eerst die infrastructuur, vooraleer nieuwe te bouwen. Vergeet ook niet de plannen voor een lightrail van het UZ Brussel, Thurn en Taxis, het Noordstation, Meiser, de NAVO, zo door naar de luchthaven. Zo kan je ook de ringlijn behouden, die ik niet graag zou zien verdwijnen. En er zullen nog wel reizigers zijn voor een verbinding tussen pakweg Clemenceau en Madou...
Just my 2 ct ;)
focus1965 February 14th, 2010, 09:17 PM Allemaal mooi en de goedkoopste optie staat helaas achteraan: het premetrostation Meiser.
De bestaande halte is voor zowel de reizigers als de (tram)bestuurders een chaos en dateert nog uit het tijdperk van de tweeassers: de lagevloertrams kunnen er zelfs niet volledig halteren!
Maar het ergste is het enorm tijdverlies daar: het station zou onder dat kruispunt moeten zijn, met 2 open hellingen (richting Weldoenersplein en richting Schaarbeek) en voor de reizigers uitgangen aan elke mogelijke kant van dit kruispunt (cfr. Montgomery). Dit idee - van Bruxellois - zou ik persoonlijk bovenaan de lijst zetten, want dit druk kruispunt is voor de tramreizigers zowat de meest onattractieve plaats om 1. er te geraken en 2. op een tram te wachten en op te stappen.
focus1965
pietje01 February 15th, 2010, 09:49 AM ^^ Ik moet je hier 100% gelijk geven, Meiser is eigenlijk nogal dringend en niet het grootste werk uit de hele reeks, hoewel dat een ondergronds tation bouwen onder een bestaand kruispunt toch niet echt eenvoudig zal zijn, tenzij ze de boel daar voor 2 jaar volledig afbreken :nuts:
Over de ringlijn kan ik kort zijn: die is nutteloos zolang je een begin/eindpunt hebt waar je moet overstappen om uw reis voort te zetten. Dus ofwel een echte, doorgaande ringlijn, ofwel opsplitsen in 2 aparte lijnen.
Daarbuiten blijf ik het spijtig vinden dat het Noordstation maar door 1 (pré-)metrolijn bediend wordt, zowel Noord als Zuid verdienen 2 aparte lijnen: De Noord-Zuid en een lijn die een hele andere richting bedient.
Voor het Noordstation zou daarvoor bijvoorbeeld Lijn 2 van de laatste kaart ideaal zijn, maar dan zit je natuurlijk met een heel stuk nieuwe tunnel terwijl je de bestaande dan niet meer nodig hebt. Ik ben mij dus bewust van het feit dat dit laatste er zeker nooit zal komen
Le Bruxellois February 15th, 2010, 10:56 AM Ik zou de lijn naar Ukkel niet doortrekken naar Ukkel-Kalevoet, eerlijk gezegd. Dat station heeft al een spoorverbinding naar het centrum, bovendien zou de recente tramverlenging van Stilte naar Van Haelen dan voor niets zijn. Voor dat handvol haltes zal men immers geen tramlijn in stand houden. Verleng dan liever naar Diesdelle of Sint-Job, lijn 26 heeft geen rechtstreekse verbinding met het centrum.
C'est juste.
Il me semblait important de prolonger la ligne Nord-Sud vers le Globe, car c'est la partie la plus densément peuplée d'Uccle. Au sud du Globe, le métro est moins indispensable. Je l'ai prolongé vers Calevoet car il me semble que c'est ce qu'envisageait la Stib dans son plan de développement, et parce que cela permet une station multimodale avec le métro. Les passagers en provenance de Nivelles et Charleroi pourraient ainsi accéder à l'Est d'Uccle, à l'Ouest de Forest et à Saint-Gilles via le métro.
Ook van Noord naar Schuman is er al een spoorlijn. Gebruik eerst die infrastructuur, vooraleer nieuwe te bouwen.
Je n'ai pas prévu de ligne directe entre Schuman (ligne 1) et la gare du Nord (ligne 3).
Sur mon plan, il y a par contre une ligne entre Rogier (tout près du Nord) et Luxembourg : la ligne 2.
Pour le moment la liaison ferrovière entre Luxembourg et Nord est fort longue, et lente. Et seuls les trains Bruxelles - Luxembourg l'empruntent (sauf exceptions : quelques trains vers Braine l'Alleud, et bientôt vers Brussels Airport...). Un métro serait plus qu'intéressant. Une station à Luxembourg permettrait de connecter directement le Parlement européen aux gares du Nord (ligne 2) et Midi (ligne 4). Enfin, ce serait la "porte d'entrée" de Bruxelles pour les passagers venant d'Ottignies et Namur.
Vergeet ook niet de plannen voor een lightrail van het UZ Brussel, Thurn en Taxis, het Noordstation, Meiser, de NAVO, zo door naar de luchthaven.
Je n'ai mis que les changements du métro (sauf la ligne de tram 94 sur l'avenue Roosevelt, pour expliquer la ligne 2 vers l'ULB). ;) Je n'oublie pas que des lignes de tram sont prévues entre Tour & Taxis et le Quartier Nord, et vers Jette et l'UZ Brussel.
Zo kan je ook de ringlijn behouden, die ik niet graag zou zien verdwijnen. En er zullen nog wel reizigers zijn voor een verbinding tussen pakweg Clemenceau en Madou...
Là, par contre, je suis moins convaincu. C'est bien beau, la ligne de la petite ceinture, mais avec une rupture au niveau de Luxembourg, son maintien ne serait plus nécessaire. La liaison Clemenceau - Madou est loin d'être la plus importante du réseau. Elle le serait moins que Luxembourg - Art-Loi - Rogier et Luxembourg - Midi. Pour faire Clemenceau - Madou (ou l'inverse) il faudrait "seulement" changer à Luxembourg.
La station Trône n'aurait plus beaucoup d'utilité non plus. Et je doute que la Stib réussisse à maintenir financièrement une telle ligne. (De toute façon, c'est une vision : je doute que la Stib ait les moyens de construire un tel réseau).
Le Bruxellois February 15th, 2010, 11:00 AM Allemaal mooi en de goedkoopste optie staat helaas achteraan: het premetrostation Meiser.
De bestaande halte is voor zowel de reizigers als de (tram)bestuurders een chaos en dateert nog uit het tijdperk van de tweeassers: de lagevloertrams kunnen er zelfs niet volledig halteren!
Maar het ergste is het enorm tijdverlies daar: het station zou onder dat kruispunt moeten zijn, met 2 open hellingen (richting Weldoenersplein en richting Schaarbeek) en voor de reizigers uitgangen aan elke mogelijke kant van dit kruispunt (cfr. Montgomery). Dit idee - van Bruxellois - zou ik persoonlijk bovenaan de lijst zetten, want dit druk kruispunt is voor de tramreizigers zowat de meest onattractieve plaats om 1. er te geraken en 2. op een tram te wachten en op te stappen.
focus1965
Meiser est une vraie Misère (ok : mauvais jeu de mots :D ). Je ne sais pas si l'avenue Rogier est assez large pour une liaison tram - prémétro. :? C'est pour cela que je ne l'ai pas mise. ;)
groentje February 16th, 2010, 07:32 AM Als je Troon sluit, zorg je wel voor een overbelasting van Kunst-Wet, dat nu al een van de drukste metrostations is van Brussel. Toegegeven, een ringlijn waar je moet overstappen in Simonis, is geen echte ringlijn, het is ook een van mijn punten van kritiek op die lijn. Maar extra overstappen maken het OV-gebruik wel lastiger en minder aantrekkelijk.
Staar je niet blind op de huidige bediening van de spoorwegen. Met een extra halte aan de Berenkuil en in Sint-Joost, en een frequente GEN-bediening, kan dit een sterke lijn worden die een metrolijn van Noord naar de Europese wijk overbodig maakt.
Proz February 16th, 2010, 09:58 AM Le Soir du 12 février
Métrovision versus Cityvision, la Stib contre-attaque
Nous vous l’exposions en détail dans nos colonnes il y a trois mois (Le Soir du 12 novembre 2009), un comité d’experts et d’associations s’est penché sur la vision qu’à la Stib du développement futur de son réseau. Dans un document, ce groupe propose une autre vision, baptisée « Cityvision », s’opposant à la « Métrovision » de la société de transports en commun.
Lancé comme un pavé dans la marre en pleines discussions et restrictions budgétaires, le document se targue d’un constat qui sonne comme un slogan : « faire mieux avec moins de budget ». Ladite vision a bien évidemment intrigué les parlementaires bruxellois qui, ce mercredi, ont soumis leurs remarques et questions aux représentants de la Stib, juste après une présentation de « Cityvision » par certains de ses auteurs.
Un document d’une quinzaine de pages a été remis par la Stib aux parlementaires. Pas franchement cordiale (ni constructive, diront certains élus), la réponse du berger à la bergère s’intitule « La Cityvision, une vision tronquée ». Voilà le décor planté. La Stib estime avoir été « lâchement » attaquée par cette étude, en pleine période de vulnérabilité, prudence budgétaire oblige.
C’est que la Cityvision propose une tout autre option que celle préconisée par la Stib. Non plus axée sur le métro, trop coûteux, mais bien sûr le trafic en surface, principalement le tram. Une couverture du réseau qui doit permettre de diminuer les ruptures de charge (c’est-à-dire les correspondances). Deux mesures phares : optimiser l’exploitation des souterrains et reformer le maillage du réseau de surface. « Il faut réinvestir les souterrains avec des lignes directes en provenance de la périphérie », expliquent les auteurs. Ce qui, dans le cas du tunnel Nord-Midi, constituerait une véritable marche arrière pour la Stib. « On a commencé le programme métro il y a 40 ans et, à l’heure actuelle, il ne touche directement que 20 % de la population. On ne peut pas se permettre d’attendre encore 40 ans, de dépenser des milliards, juste pour arriver à 40 %. Cette vision est hasardeuse et fragile », condamne le rapport.
Il n’en fallait pas davantage pour que la Stib sorte les griffes. Sa réplique évoque « des visions caricaturales », démontées tout au long des 15 pages, mais précise, dans l’introduction, que « certaines propositions méritent clairement une étude plus approfondie. ».
Proz February 16th, 2010, 10:06 AM voici la réponse de la stib.
un petit articel: http://www.stib.be/index.htm?l=fr&news_rid=/STIB-MIVB/INTERNET/ACTUS/2010-02/WEB_Article_1265805159890.xml
et le document: http://www.stib.be/irj/go/km/docs/STIB-MIVB/INTERNET/attachments/Dossier%20de%20presse/cityvision_FR.pdf
Le Bruxellois February 16th, 2010, 10:24 AM ^^ Je me souviens de cette proposition. Une fois de plus, on oppose le métro et le tram : ça devient lassant !
Je ne suis pas vraiment pour le projet "cityvision", surtout en ce qui concerne le prémétro Nord-Sud. Pour moi, il est temps d'envisager sa conversion en métro lourd et une prolongation (vers Schaerbeek avant tout).
Maintenant, investir dans le tram est aussi une option à ne pas oublier. Ce n'est pas parce qu'on construit un métro qu'il ne faut pas étendre le réseau en surface. Bien sûr, il y a les contraintes budgétaires, mais je pense qu'il est possible d'investir dans les deux. Des quartiers ne sont pas suffisamment peuplés pour être désservis par le métro : là, le tram à toute son utilité, surtout s'il est en site propre.
Enfin, les chiffres avancés me semble peu pertinents. 20% de la population bruxelloise est concernée par le métro : c'est sans compter les navetteurs provenant de la banlieue et transitant via les gares et le métro. En outre, 20% paraît en effet peu à première vue, mais il faut justement rappeler que le réseau de métro est loin d'être complètement développer. C'est un peu comme si on reprochait actuellement au métro léger de Charleroi de ne concerner qu'une faible partie de l'agglomération carolo, alors que le réseau n'a même pas été terminé.
Si, dans 40 ans, le métro touche les zones les plus peuplées de la capitale et 40% de la population de la région, et si le reste de la région est désservi par le tram, ce serait super.
focus1965 February 16th, 2010, 10:23 PM ^^
Zich blindstaren op de bevolkingsdichtheid is compleet fout: ik vermoed dat de drukste (pre)metrostations net op de plaatsen zijn waar de bevolkingsdichtheid het dunst is: Kunst/Wet of Beurs om er maar 2 te noemen. Maar ik denk dat iedereen er nog tientallen kan bedenken.
De onderlinge afstand tussen de metrostations is dermate groot - ook logisch - dat dit transportmiddel heel dikwijls voor/natransport vergt.
Dat de bevolkingsdichtheid van weinig belang is, bewijzen de verlengingen naar de Heizel of Erasmus: in beide gevallen woont er geen mens nabij het metrostation en dient het om resp. een attractiepark en een ziekenhuis te bedienen. De bevolking die net in die uithoek van Brussel moet zijn, moet doorgaans wel eerst een tram/bus nemen vooraleer die een of de metro tegenkomt.
Zelfs het Londens tube-systeem zorgt er enkel voor dat in de binnenstad er op elke hoek van de straat een metroingang is: in de buitenwijken moet je ook al een flink eind wandelen, fietsen of busrijden: het is utopisch te stellen dat 40 % van de bevolking bediend zou kunnen worden door de metro, al kan men achteraf stellen dat het 100 % is indien men er een tram/busrit voor lief neemt! Maar 40 % binnen wandelafstand? Dat is onmogelijk.
focus1965
groentje February 17th, 2010, 07:26 AM Als ik even advocaat van de duivel mag spelen, wat is de meerwaarde van een metrolijn voor heel Schaarbeek? Je kan sowieso maar een deel ervan bedienen, en voor heel wat reizigers zal het geen reisverkorting betekenen, zelfs integendeel, als het betekent dat hun rechtstreekse verbinding met het centrum wordt geknipt.
Ik geef zelf maar het antwoord: capaciteit. Maar kan die capaciteit niet ook opgevangen worden met extra en meer trams, die ook een betere dekking kunnen geven? Ik weet het niet, en pretendeer ook niet het te weten. Daarvoor is immers onderzoek nodig, en dat heb ik niet gedaan. De hevigste voorstanders echter evenmin, lijkt me. Een metrolijn moet dus zeker onderzocht worden, mijn buikgevoel is er zeker voor. Maar mijn buikgevoel is onvoldoende reden om een spade in de grond te steken en te beginnen graven. Daarom: laat ons eerst onderzoeken of een metro de beste oplossing zou zijn. En maak er geen dogma van dat metro per definitie dé oplossing is.
Bazar February 17th, 2010, 08:24 PM ^^
Zich blindstaren op de bevolkingsdichtheid is compleet fout: ik vermoed dat de drukste (pre)metrostations net op de plaatsen zijn waar de bevolkingsdichtheid het dunst is: Kunst/Wet of Beurs om er maar 2 te noemen. Maar ik denk dat iedereen er nog tientallen kan bedenken.
Inderdaad, bevolkingsdichtheid is niet de enige factor. Het belangrijke is eigenlijk een soort activiteitsdichtheid (de juiste term ben ik even kwijt, de MIVB gebruikt die term in haar document toekomstvisie 2020).
De drukte van een station is niet alleen beïnvloed door de bevolkingsdichtheid, maar eerlijk gezegd, dat neemt niet weg dat als er ergens in Brussel een nieuwe metrolijn moet gebouwd worden dit wellicht wel prioritair in Schaarbeek zal (moeten) zijn. Niet alleen door de bevolkingsdichtheid, maar ook door de toekomstige ontwikkeling van Schaarbeek-Vorming (en eventueel voor een verbinding met een eventuele tramlijn naar de luchthaven). Een andere verlenging die m'n voorkeur draagt (voor zover dat relevant is natuurlijk ;) ) is de verlenging van lijn 2/6 aan Simonis, richting Basiliek en eventueel wat verder. Eigenlijk zouden 2 tot 3 stations daar al een hele vooruitgang zijn.
Daarnaast ben ik het volledig eens met meerdere mensen hier dat een premetrostation aan het Meiserplein eigenlijk ook een (dé?) prioriteit zou moeten zijn (ook gezien de beperkte kost tov NZV bijvoorbeeld of andere metrouitbreidingen)
De onderlinge afstand tussen de metrostations is dermate groot - ook logisch - dat dit transportmiddel heel dikwijls voor/natransport vergt.
Dat is wel vaak zo, maar in Brussel is de afstand tussen de stations naar mijn mening meestal toch niet van die aard dat dat de reden is voor een nood aan voor- en natransport. Meestal komt dat gewoon door de grote afstand tot de lijn zelf. In andere steden/landen is de afstand tussen de stations echter vaak de reden daarvoor inderdaad.
BenkovicBXL February 18th, 2010, 04:25 PM Bevolkingsdichtheid is misschien niet de doorslaggevende factor voor de aanleg van een metrolijn, maar beperkt wel de mogelijkheden voor aantrekkelijke alternatieve vormen van openbaar vervoer: Laag Schaarbeek bestaat nu eenmaal uit kleine smalle straten, een tramlijn zal daar nooit een hoge commerciële snelheid kunnen halen.
Tweede argument voor een (pre-)metro: kruisen van de spoorweg Schaarbeek-Noordstation.
Ik zou een dubbele tunnel voorzien met één tak richting Rogierlaan die bovenkomt ter hoogte van de Deschanellaan of Weldoenersplein richting Meiser en Navo, en een andere tak richting Liedts - Verboekhoven - Schaarbeek-vorming - Park&Ride E19.
Ik zou dat in eerste instantie als premetro uitbaten met hoge frequenties. Indien Schaarbeek-vorming meer ontwikkeld is kan de tweede tak en de verbinding N-Albert omgebouwd worden tot echte metro. In het Zuiden van Brussel lijkt me het potentieel voor een metro kleiner.
Jettois February 20th, 2010, 02:44 PM Het is mij een raadsel waar Cityvision dat cijfer van 20% vandaan haalt: volgens het jaarverslag van de MIVB van 2008 (te vinden op http://www.stib.be/publications.html?l=nl) bedraagt het marktaandeel van de metro in het totaal aantal verplaatsingen op het MIVB-net 47,4%. Dat zou in principe overeen kunnen stemmen met 20% van de Brusselaars, maar dan bedienen tram- en busnet natuurlijk nog een veel kleiner percentage van de Brusselaars.
groentje February 21st, 2010, 07:51 AM Ik vermoed 20% van de Brusselaars die in de buurt van een metrostation wonen. En dus 80% die dat niet doet, en soms evenveel voordeel doen met een snellere tramlijn. Maar ik weet het niet, dit is speculatie van mij.
Jettois February 21st, 2010, 10:45 PM Het zou zeker kunnen kloppen dat slechts 20% van de Brusselaars in de buurt van een metrostation woont. Maar daaruit de conclusie trekken dat de metro slechts 20% van de Brusselaars bedient is natuurlijk geheel van de pot gerukt: alle reizigers die eerste een ritje maken met de bus of de tram en dan overstappen op de metro worden op die manier niet meegeteld. Zo kan ik ook nog wel wat cijfers manipuleren ...
VubStudent February 21st, 2010, 11:05 PM Ik vermoed 20% van de Brusselaars die in de buurt van een metrostation wonen. En dus 80% die dat niet doet, en soms evenveel voordeel doen met een snellere tramlijn. Maar ik weet het niet, dit is speculatie van mij.
Een tram of "snelle tram" zal nooit volwaardig een metro kunnen vervangen.
Zelf de premetro kan dit niet. Zeker dat ondergronds onderontwikkelde Brussels schandaal trammetje niet.
Een Metro in Schaerbeek zou heel goed zijn, want zoals alle andere in Schaerbeek moet ik nu helemaal te voet of nog eens wachten op een tram om dan door te reizen naar het metro station kruidtuin.
groentje February 22nd, 2010, 07:57 AM Veel hangt af van waar je moet zijn. Als er veel voor- en natransport te doen is, vervliegt je tijdswinst heel erg snel. Zelfs verschillende metrolijnen moeten nemen is vaak tijdsintensiever dan een rechtstreekse tramlijn. Metro is bovendien verschrikkelijk duur om te bouwen, het is daarom niet onverstandig naar mogelijke alternatieven uit te kijken. Als blijkt dat die op middellange termijn ook niet volstaan, kan je nog altijd investeren in metro, toch? Een vertraging van een paar maanden voor een gedegen studie gaan het ook niet maken op de bouw van een metrolijn. Dat zal sowieso al jaren duren.
BenkovicBXL February 23rd, 2010, 02:07 PM Het is mij een raadsel waar Cityvision dat cijfer van 20% vandaan haalt: volgens het jaarverslag van de MIVB van 2008 (te vinden op http://www.stib.be/publications.html?l=nl) bedraagt het marktaandeel van de metro in het totaal aantal verplaatsingen op het MIVB-net 47,4%. Dat zou in principe overeen kunnen stemmen met 20% van de Brusselaars, maar dan bedienen tram- en busnet natuurlijk nog een veel kleiner percentage van de Brusselaars.
Ik dacht ook al zoiets: eigenlijk is het feit dat een modus die slechts 20% van de bevolking van de bevolking bereikt toch instaat voor 47,4% van de OV-verplaatsingen, een argument pro-metro-uitbreiding.
VubStudent February 23rd, 2010, 10:26 PM Veel hangt af van waar je moet zijn. Als er veel voor- en natransport te doen is, vervliegt je tijdswinst heel erg snel. Zelfs verschillende metrolijnen moeten nemen is vaak tijdsintensiever dan een rechtstreekse tramlijn. .
Al eens gestest ?
Z'on tram rijdt verschrikkelijk traag, om de 2 minuten een rood licht of een opstapplaats.
groentje February 24th, 2010, 01:24 PM Ja. En de tram haalt het niet altijd, maar toch vaak.
Jettois February 25th, 2010, 03:52 PM Behalve aantal overstappen zijn de volgende factoren cruciaal voor de snelheid van de verplaatsingen:
- frequentie
- betrouwbaarheid
- gemiddelde snelheid
Je kan een bus of een tram wel frequent laten rijden, maar qua betrouwbaarheid en gemiddelde snelheid leggen ze het toch onvermijdelijk af tegen de metro.
Zo kan ik van bij mij thuis een rechtstreekse bus nemen naar het Noordstation, of een route met de metro en twee keer overstappen. Ik neem nooit de bus, want die is weinig frequent, traag en onbetrouwbaar. De metro daarentegen rijdt zeer frequent, heeft een hoge gemiddelde snelheid, en is gemiddeld genomen veel regelmatiger dan de bus.
groentje February 25th, 2010, 11:08 PM Tja, als ik van pakweg Albert naar Fernand Cocq wil, neem ik liever de rechtstreekse bus 54, dan de (pre)metro te nemen tot Hallepoort, de metro tot Naamsepoort en dan nog een dikke 5 minuten te voet gaan. Zelfs als dat trager is, is een overstapvrije reis een pak comfortabeler, en ik ben nog zo zeker niet dat het echt wel zoveel trager zou zijn. De frequentie zou natuurlijk wel wat hoger mogen zijn, maar als je de dienstregeling wat kent, valt het goed mee, hoor. Zeker als je gebruik maakt van Syncro.
Kortom, metro is nuttig, is goed, maar zal sowieso altijd moeten worden aangevuld met bus- en tramlijnen. In elk geval neem ik altijd de tram naar Molenbeek en Berchem, vanuit Zuid, ik ga niet eerst de metro tot Weststation nemen.
Jettois February 26th, 2010, 10:28 AM Tja, als ik van pakweg Albert naar Fernand Cocq wil, neem ik liever de rechtstreekse bus 54, dan de (pre)metro te nemen tot Hallepoort, de metro tot Naamsepoort en dan nog een dikke 5 minuten te voet gaan. Zelfs als dat trager is, is een overstapvrije reis een pak comfortabeler, en ik ben nog zo zeker niet dat het echt wel zoveel trager zou zijn. De frequentie zou natuurlijk wel wat hoger mogen zijn, maar als je de dienstregeling wat kent, valt het goed mee, hoor. Zeker als je gebruik maakt van Syncro.
Kortom, metro is nuttig, is goed, maar zal sowieso altijd moeten worden aangevuld met bus- en tramlijnen. In elk geval neem ik altijd de tram naar Molenbeek en Berchem, vanuit Zuid, ik ga niet eerst de metro tot Weststation nemen.
Uiteraard moet de metro aangevuld worden met tram & bus. Niemand heeft ooit iets anders beweerd. Maar een Noord-zuid metrolijn Schaarbeek-Ukkel zou grote delen van de stad een snellere verbinding geven met het centrum. Het leidt wel tot een andere organisatie van het net, met tram- en buslijnen die niet to het centrum rijden, maar naar overstappunten op het metronet. Dit blijkt in de praktijk een erg succesvol concept te zijn in Brussel.
groentje February 26th, 2010, 11:40 AM Naar een reeds overbevolkt metronet in het centrum, dan?
We hebben net meer tramlijnen in het centrum nodig. Zeker als de metro Schaarbeek-Ukkel ooit gereed zou geraken. Lijn 71, bijvoorbeeld, verdient ruimschoots een vertramming. Laat die eventueel doorlopen tot Thurn en Taxis en Simonis in het westen, en je krijgt een belangrijke en zeer nuttige extra oost-west-as.
Laat alsjeblieft niet teveel lijnen naar het centrum sneuvelen, die perifere lijnen krijgen onterecht te weinig aandacht, en hebben ook een eigen missie.
Metro kan, metro mag, maar niet ten koste van alle rechtstreekse verbindingen met het centrum.
VubStudent February 26th, 2010, 06:11 PM Naar een reeds overbevolkt metronet in het centrum, dan?
De metro is inderdaad overbevolkt, een rede temeer om daar in te investeren.
Lege bussen en halfvolle trams hebben we al genoeg.
Het tram en busnet is ook heel onoverzichtelijk, je moet haast al kernfysica gestudeerd hebben om er aanuit te kunnen.
Trams en bussen, horen in de voorsteden en periferie, maar hou die lawaaierige gevaarlijke grote lompe bussen en trams liever uit het centrum, dan in het centrum.
Een grotere metrofrequentie, beter ingerichte metrotoestellen en vooral meer lijnen, dat is wat Brussel nodig heeft.
De toekomst ligt bij de metro niet bij de bussen en trams.
Trammen en vooral bussen zijn een compleet verouderd concept van openbaar vervoer.
Benonie February 26th, 2010, 09:22 PM De toekomst ligt bij de metro niet bij de bussen en trams.
Trammen en vooral bussen zijn een compleet verouderd concept van openbaar vervoer.
De laatste 10 jaar op Mars of Jupiter doorgebracht?...
Zowat àlle grote Europese steden (en een eind daarbuiten) hebben de laatste jaren sterk geïnvesteerd in nieuwe tramnetten of een uitbreiding van hun bestaande tramnet. De tram is IN, de tram is HOT! Dus helemaal niet verouderd, wel integendeel!
Bussen lijken verouderd, maar zijn dat niet. Moderne gelede bussen kunnen qua comfort concurreren met tram en metro. Ze zijn sowieso een noodzakelijk 'kwaad', omdat de aanleg van tramlijnen en meer nog metro's ontzettend duur is.
Voor 1 kilometer metro leg je bij wijze van spreken een halve stad vol tramlijnen. Bussen zijn nog goedkoper want die kunnen de bestaande wegeninfrastructuur gebruiken.
VubStudent February 26th, 2010, 09:39 PM De laatste 10 jaar op Mars of Jupiter doorgebracht?...
Zowat àlle grote Europese steden (en een eind daarbuiten) hebben de laatste jaren sterk geïnvesteerd in nieuwe tramnetten of een uitbreiding van hun bestaande tramnet. De tram is IN, de tram is HOT! Dus helemaal niet verouderd, wel integendeel!
Bussen lijken verouderd, maar zijn dat niet. Moderne gelede bussen kunnen qua comfort concurreren met tram en metro. Ze zijn sowieso een noodzakelijk 'kwaad', omdat de aanleg van tramlijnen en meer nog metro's ontzettend duur is.
Voor 1 kilometer metro leg je bij wijze van spreken een halve stad vol tramlijnen. Bussen zijn nog goedkoper want die kunnen de bestaande wegeninfrastructuur gebruiken.
Zoals je zelf zegt, bussen en trams zijn "hot" maar alleen maar omdat ze gunstiger prijskaartje hebben, makkelijker in onderhoud en sneller gebouwd zijn dan de metro.
Niet omdat ze zo functioneel en efficient zijn.
Er is een verschil in iets bouwen uit financiele noodzaak en bouwen omdat iets functioneel het beste is.
Trouwens de ruggegraat van het openbaar vervoer in de grootste Europese steden blijft nog steeds de metro. Waar trouwens ook in geinvesteerd is de afgelopen tien jaar.
Trams en bussen zijn goed voor de voorsteden, maar hou ze weg uit de centra.
focus1965 February 26th, 2010, 09:47 PM Fout: de metro leent zich nergens tot korte afstanden, net zo min als een bus geschikt is voor lange afstanden.
Openbaar vervoer moet ook visueel attractief zijn en dat lukt met een ondergrondse metro totaal niet. Wil je je in het centrum van een grootstad verplaatsen, dan heb je wel degelijk bovengronds vervoer nodig: de vele bussen in Parijs en London bewijzen het en in de eerste stad is het gebruiken van de tram een opluchting.
Metro is een onderdeel van een groot geheel: nog veel belangrijker zijn de stadspoorlijnen (S-Bahnen, RER...) en ook de bussen en trams (waar aanwezig) spelen een belangrijke rol. Met metro alleen redt je het nergens.
focus1965
VubStudent February 26th, 2010, 10:04 PM Fout: de metro leent zich nergens tot korte afstanden, net zo min als een bus geschikt is voor lange afstanden.
Openbaar vervoer moet ook visueel attractief zijn en dat lukt met een ondergrondse metro totaal niet. Wil je je in het centrum van een grootstad verplaatsen, dan heb je wel degelijk bovengronds vervoer nodig: de vele bussen in Parijs en London bewijzen het en in de eerste stad is het gebruiken van de tram een opluchting.
Metro is een onderdeel van een groot geheel: nog veel belangrijker zijn de stadspoorlijnen (S-Bahnen, RER...) en ook de bussen en trams (waar aanwezig) spelen een belangrijke rol. Met metro alleen redt je het nergens.
focus1965
Dus een metro is niet geschikt voor korte afstanden en bussen in het stadscentrum vind jij attractiever dan de metro.
En bussen en trams zijn in het centrum van Parijs en Londen belangrijker dan de metro.
Wel op deze beweringen ga ik zelf niet reageren, maar alleen eens goed met lachen. :lol:
focus1965 February 26th, 2010, 10:32 PM Voor korte afstanden is een metro inderdaad niet geschikt: daarvoor zijn de wandelafstanden, inclusief trappenlopen, net te lang voor. Neem de proef op de som: van de Koningsstraat naar het Centraal Station. Yep: dat loop je zeker. Maar er zijn keren en omstandigheden dat het openbaar vervoer, zelfs voor dergelijke korte afstand, toch noodzakelijk kan zijn.
Een bus IS visueel attractiever, want men ziet het openbaar vervoer, maar het onderdoet natuurlijk aan de tram, waar de sporen extra - soms onterecht - de aanwezigheid van openbaar vervoer benadrukt.
Ik zal je even gelijk geven: een Parijse metrolijn vervoert het dubbele van de Parijse tramlijn T3... die weliswaar het clubje van de 100.000 passagiers/dag al lang heeft vervoegd.
En nu eventjes terug naar de realiteit en Brussel: welke lijnen halen die 100.000 reizigers/dag?
focus1965
groentje February 26th, 2010, 11:02 PM Hij staat nochtans niet alleen met zijn 'beweringen', die door jou toch lichtjes uit hun context zijn getrokken.
Een metro voor korte afstanden is niet interessant, ik ga geen 3 minuten de roltrap naar beneden nemen om 1 halte verder te reizen. Voor die afstand kan ik net zo goed tevoet gaan, het zal even snel zijn. Een tram of bus, als ik die kan nemen van deur tot deur, of zo goed als, is een pak aantrekkelijker als vervoersmiddel. En is een tram voor jou zo'n lelijk ding? Die tram op de Koningslaan heeft net iets heel erg stedelijks, vind ik.
We hebben niet het geld om alles onder de grond te steken (laat staan dat dat wenselijk is), dus moeten er keuzes gemaakt worden welke wijken er en metroverbinding krijgen, liefst zonder dat de andere wijken er (veel) op achteruit gaan. Vorst is niets met een metroverbinding, op het hoekje aan Albert en Hoogte Honderd na, grote delen van Schaarbeek blijven ook verweesd achter, alsook de Waterloosesteenweg in Sint-Gillis. En mij krijg je niet naar een metrostation dat even ver verwijderd is als mijn bestemming in het centrum, geef mij maar liever mijn 'trage', maar rechtstreekse tram of bus. Overigens zitten die bussen en trams heel vaak mooi vol, dus waar je het vandaan haalt dat die leger rijden dan de metro...
ced_flanders March 2nd, 2010, 11:42 AM Het probleem is dat de bussen en trams zodanig vaak vast zitten in het verkeer en daardoor totaal onvoorspelbare uren hebben.
Ik zou liever ook de tram nemen door Brussel, maar zolang ze niet op hun eigen bedding liggen of op een andere manier een duidelijk vaste uurregeling met duidelijke signalisatie bij vertragingen hebben blijf ik de metro nemen met hier en daar eens een tram als het echt niet anders kan.
Voor mijn werk moet ik dagelijks van thuis (Louiza) naar IJzer, dit traject is ideaal met de metro, je moet zelfs niet overstappen. Maar ik heb dan ook bij het zoeken naar een appartement erop gelet dicht bij een metrohalte te wonen, het grootste deel van Brussels is inderdaad ongelooflijk slecht bediend door de metro.
Even totaal ongerelateerd opmerken dat ze deze week poortjes hebben geïnstalleerd in metrostation IJzer.
groentje March 2nd, 2010, 06:07 PM Voor mij is het dichtsbijzijnde metrostation meteen bij mijn bestemming van thuis uit (Zuidstation), de tram is voor mij dus onmisbaar. En met Syncro ben ik redelijk goed mee of de trams op tijd rijden, of niet. Gelukkig is de Van Volxemlaan/Fonsnylaan nagenoeg volledig op eigen bedding, eenmaal op de tram ben ik vrij zeker wanneer ik zal toekomen.
Niettemin, investeren in vrije trambeddingen en busbanen is zeker nodig, maar dat kost ook geld. En mijn vrees is een beetje dat de bouw van een metrolijn zoveel geld zou opslorpen, dat het geld op is voor bus- en trambanen.
Ik heb niets tegen de metro, en op termijn zie ik zeker de Noord-Zuidmetro er komen, maar ik hoop dat je begrijpt waarom ik enigszins voorzichtig blijf.
Jo@B March 2nd, 2010, 08:16 PM Op de website van mobielbrussel wordt de uitbreiding van de metro opgenomen in de projecten:
http://www.openbareruimtebrussel.irisnet.be/metro-en-tunnels/uitbreiding-metronet-noord-zuid/
Uitbreiding metronet Noord-Zuid
Binnen het IRIS 2-plan werd op basis van een strategische studie en een analyse van de bevolkingsdichtheid, voorgesteld om de ondergrondse Noord-Zuidas te verlengen. Dit is zowel voorbij het Noordstation voorzien om de dichtbevolkte wijken van Schaarbeek en Evere tot aan Schaarbeek Vorming te bedienen, als richting zuid tot aan Calevoet.
Er werd beslist om voorrang te geven aan de uitbreiding naar het noorden met een nieuwe ondergrondse lijn van ongeveer 4 kilometer. Deze zou lopen langs het Noordstation, Liedts, Paviljoen, Verboekhoven, Demolder, Riga, Helmet, Vrede, Bordet en Schaarbeek Vorming. De precieze locatie van de haltes moet nog bepaald worden.
Status
Initiatief
Huidige situatie
Het bestek voor de volledige opdracht en het samenwerkingsakkoord Beliris-MIVB-Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt momenteel opgesteld.
Gemeenten
Schaarbeek, Evere, Sint-Joost-ten-Node
Opdrachtgever
Beliris
Voorlopig Bewindstraat 9 - 15
1000 Brussel
02 739 06 00
Mobiel Brussel
Vooruitgangstraat 80/1
1030 BRUSSEL
0800 94 001
MIVB
Koningsstraat 76
1000 Brussel
VubStudent March 2nd, 2010, 09:26 PM Heeft mijn het nu in dat artikel over premetro of volwaardige metro ?
groentje March 2nd, 2010, 10:02 PM Volgens mij gaat het in eerste instantie om premetro.
Jettois March 4th, 2010, 07:48 PM Interview met minister van mobiliteit Brigitte Grouwels in Brussel Deze Week:
http://www.brusselnieuws.be/artikels/politiek/minister-brigitte-grouwels-haantjesgedrag-is-me-vreemd
Daaruit het volgende citaat:
"Nieuwe infrastructuur- en mobiliteitswerkzaamheden nemen veel tijd in beslag om bestudeerd, gebudgetteerd, beslist en vergund te worden. Pas daarna kun je beginnen. De nieuwigheden in mijn beleidsnota zijn de studies, bijvoorbeeld de studie die opgezet wordt om de metro uit te breiden in het noorden van het gewest, naar Schaarbeek en Evere. Die studie kost 25 miljoen euro. [...] Al jaren gaan er stemmen op om die noordelijke metrolijn te graven. En nu gaat men dat dus grondig bestuderen. Dat houdt in dat men nog moet bepalen waar die lijn het best getrokken wordt en hoe hij zal lopen. Ik hoop dat we de studie en de vergunningen rond hebben tegen het einde van de legislatuur. Ik zal het dus niet zijn die de eerste spade in de grond steekt.”
“Formeel moet de beslissing nog genomen worden, maar ik wil toch benadrukken dat de huidige verkeersstromen een uitbreiding, zeker richting Schaarbeek en Evere, verantwoorden. Zeker met alle nieuwe huisvestingsprojecten die men in die buurten plant. Het zuidelijke traject, naar Ukkel en Vorst, is daarentegen niet afgeschreven, maar daarvoor wordt op dit moment nog geen studiewerk verricht. Een metro daar is minder urgent. [...] De totale kostprijs zal pas blijken wanneer we weten welke graafmethoden men zal toepassen. Je moet rekenen op 75 miljoen euro per aangelegde kilometer. De molmethode kost natuurlijk veel meer, al is ze al met al voordeliger: je hoeft de stad niet open te breken. Een scenario zoals ten tijde van de noord-zuidverbinding moeten we absoluut vermijden."
Benonie March 4th, 2010, 09:28 PM Die studie kost 25 miljoen euro.:nuts:
Een vriend/mederwerker van mij die een verantwoordelijke functie heeft op de technische dienst van onze stad heeft het ooit zo verwoord: "Wordt rijk, begin een studiebureau...."
Alleen al in Eeklo heeft Grontmij Belgroma kapitalen verdiend aan projectstudies waarvan de overgrote meerderheid der plannen nooit werden uitgevoerd en die dure studies bijna letterlijk in de prullenmand belandden. Ik heb er hier thuis enkele liggen over onder meer de N9. Het grootste deel van dat 'studiewerk' kon ik hier thuis als leek ook uitgevoerd hebben....
Le Bruxellois March 16th, 2010, 04:07 PM Actu24.be : (http://www.actu24.be/article/saintgilles_1060_beliris_continue_a_faire_face_a_la_crise_plusieurs_chantiers_vont_souvrir__2/425566.aspx)
SAINT-GILLES
Beliris continue à faire face à la crise: plusieurs chantiers vont s'ouvrir (2)
Beliris, qui gère l'accord de coopération entre l'Etat fédéral et Bruxelles permettant à celle-ci d'assumer sa fonction de capitale, entamera bientôt plusieurs chantiers programmés en 2009 et 2010 grâce à quelque 95 millions d'euros destinés à la relance de l'économie, a-t-on appris auprès de la Vice-première ministre Laurette Onkelinx, en charge de ce département.
Cette enveloppe s'ajoute aux 125 millions d'euros consacrés chaque année à Beliris depuis 2007 (50 millions lors de l'année de lancement de Beliris en 1993).
[...]
En mai ou en juin, la station de métro Arts-Loi verra débarquer des équipes d'ouvriers en vue de sa rénovation (13 millions).
[...]
Dix millions d'euros ont par ailleurs été engagés pour lancer d'ici la fin de l'année l'étude de l'extension de l'axe de métro nord-sud. Le projet lui-même devrait mobiliser quelque 700 millions d'euros, ce qui nécessitera "d'autres sources de financement", a insisté la ministre Onkelinx, interrogée à ce sujet.
[...]
Le Penseur March 19th, 2010, 10:25 PM nieuwsblad.be:
Bij bestelling werd vernieling ingecalculeerd
Toegangspoortjes metro doelwit van vandalisme
BRUSSEL - De elektronische toegangspoorten tot de metro zijn nog voor hun activatie het doelwit van vandalisme. 'We proberen de vernielingen telkens binnen de 24uur te herstellen', klinkt het bij de MIVB.
De metrostations die al uitgerust zijn met elektronische toegangspoorten, zijn op sommige plaatsen al geteisterd door vandalisme. De poorten zijn momenteel nog niet actief. Ze staan wel aan, maar iedereen kan er door zonder enig vervoersbewijs te registreren.
Binnenkort zal daar echter verandering in komen. Dan worden sommige metrostations hermetisch afgesloten voor zwartrijders. Dat lokt blijkbaar al enige wrevel uit bij mogelijke zwartrijders. Vooral de metrostations Weststation, Pannenhuis, Kraainem en Stockel zouden getroffen zijn.
'Tussen half januari en half februari hebben wij acht feiten geregistreerd in onze metrostations', aldus An Van Hamme, woordvoerster van de MIVB. 'Het gaat om vandalisme van de toegangspoorten. Die werden kapotgeslagen.'
De reiziger merkte echter niet veel van de stukgeslagen poortjes, want het euvel werd al snel verholpen. 'Als dergelijke situaties voorkomen, dan proberen we de toegangspoorten binnen de 24uur te herstellen. Lukt dat niet, dan trachten we het toch zo snel mogelijk in orde te brengen. Wij hebben een voorraad van het nodige materiaal dat we ingecalculeerd hebben bij de bestelling van de poorten.'
De Brusselse metro, die vroeger uitgerust was met een soort draaikruisen, schakelde al snel over naar open stations, zoals wel vaker voorkwam in andere grote steden in België. 'Dat is wel leuk, maar het heeft vooral nadelen. Zwartrijders kunnen ongehinderd het openbaar vervoer gebruiken. Daarom nemen we nu een voorbeeld aan onder meer Parijs en Londen om het systeem van de elektronische poorten in te voeren, goed voor een totaal kostenplaatje van ongeveer 27miljoen euro', zegt Van Hamme.
'Bij de bestelling van het materiaal hebben we ons gebaseerd op buitenlandse ervaringen. We zagen bijvoorbeeld in Lyon dat er een stijging van vandalisme plaatsvond in de eerste zes maanden na de installatie van de poortjes. Daarom hebben we voldoende reservemateriaal aangekocht.' De daders mogen zich trouwens binnenkort aan een stevige boete verwachten. 'Onze bewakingscamera's hebben alles geregistreerd en zo konden we de daders gemakkelijk identificeren', aldus Van Hamme.
Hopelijk houden ze het vol om de schade snel te herstellen, want ik vrees dat het niet zal ophouden eenmaal ze geïnstalleerd zijn.
Maar goed, ik sta zeker achter deze poortjes, alhoewel ik de kritiek deel dat ze beter wat dichter bij de toegang van het metrostation staan dan op de perrons.
In Lyon plaatst men trouwens telkens een groot paneel bij elke schade aan poortjes met daarop de vermelding dat dit een ernstig feit is en hoeveel dit de stad wel kost. Kwestie van de bevolking wat burgerzin bij te brengen. Mogen ze in Brussel ook wat meer doen.
X38 March 20th, 2010, 12:10 AM Mogen ze in Brussel ook wat meer doen.
Denk je nu dat één enkele @@@@@@ ####### meer burgerzin zal krijgen doordat 'ie weet hoeveel de Stad moet betalen voor zijn schade? De kans bestaat zelfs dat hij nòg meer vernielingen gaan aanrichten.
Veel beter zou zijn om een rode affiche op te hangen met daarop een frame uit de camerabeelden waarop de persoon herkenbaar te zien is, met daaronder de tekst "Deze man is een crimineel", maar zoiets mag niet he... :naughty:
wbrm March 20th, 2010, 01:56 AM Of poorten installeren die vandalisem proof zijn :lol:
Jo@B March 20th, 2010, 11:51 AM Blijkbaar heeft men de daders snel gevat. Dat is de beste manier om vandalisme te voorkomen.
goed voor een totaal kostenplaatje van ongeveer 27miljoen euro'
De mivb vindt 2 miljoen euro voor de nachtbussen te duur, maar besteedt zonder verpinken 27 miljoen aan toegangspoortjes...
K.Mampie March 20th, 2010, 12:35 PM Blijkbaar heeft men de daders snel gevat. Dat is de beste manier om vandalisme te voorkomen.
De mivb vindt 2 miljoen euro voor de nachtbussen te duur, maar besteedt zonder verpinken 27 miljoen aan toegangspoortjes...
Maar als je door die 27 miljoen de reizigers inkomsten fors kan laten stijgen en daar bij het veiligheidsgevoel in de Metro zelf kan laten stijgen. Dan is het een investering die zichzelf terug betaald.
bobke90 March 20th, 2010, 12:50 PM Maar als je door die 27 miljoen de reizigers inkomsten fors kan laten stijgen en daar bij het veiligheidsgevoel in de Metro zelf kan laten stijgen. Dan is het een investering die zichzelf terug betaald.
Geef ik je helemaal gelijk in. Het is een zeer verstandige investering.
antigoon99 March 20th, 2010, 01:18 PM Maar als je door die 27 miljoen de reizigers inkomsten fors kan laten stijgen en daar bij het veiligheidsgevoel in de Metro zelf kan laten stijgen. Dan is het een investering die zichzelf terug betaald.
Die paaltjes/borden verhogen mijn veiligheidsgevoel niet hoor...
En voor 27 miljoen kan je veel zwartrijden hoor:
vb: afschrijven op 30 jaar => 900 000
een fictief bedrag van 2.5 euro per rit...dan moeten er jaarlijks 360.000 mensen zwartrijden...en enkel op de metro...op de bus en de tram daar staan geel paaltjes...
Ik blijf toch vinden dat men dat geld anders had kunnen besteden...
Jo@B March 20th, 2010, 01:24 PM Die paaltjes/borden verhogen mijn veiligheidsgevoel niet hoor...
Ze zullen de hangjongeren alleszins niet weghouden want die hebben allemaal schoolabonnementen.
Ik blijf toch vinden dat men dat geld anders had kunnen besteden...
Inderdaad: nachtbussen, hogere frequenties voor tram en bus, extra lijnen...
Juist!
K.Mampie March 20th, 2010, 01:39 PM Die paaltjes/borden verhogen mijn veiligheidsgevoel niet hoor...
vb: afschrijven op 30 jaar => 900 000
een fictief bedrag van 2.5 euro per rit...dan moeten er jaarlijks 360.000 mensen zwartrijden...en enkel op de metro...op de bus en de tram daar staan geel paaltjes...
Voor jouw misschien niet voor andere wel , veiligheidsgevoel is een subjectief gegeven.
Volgens de site van de mivb vervoerd de metro van Brussel 135 miljoen reizigers per jaar.
Denk dat je snel aan 360000 zwartrijders zit . Stel dat het aantal zwartrijders 10% is en dat die elke keer 1 euro zouden betalen. Dat is 13,5 miljoen per jaar . En 10% lijkt me aan de lage kant .
Bazar March 20th, 2010, 02:04 PM Daarnaast hebben toegangspoortjes ook een nut naar "kennis" toe. Men zal op die manier betere statistieken hebben over het aantal passagiers in de verschillende metrostations. In een tweede fase zorgt dat dus voor beter gerichte investeringen en aansluitingen bijvoorbeeld...
Het is naar mijn mening dus misschien niet de meest belangrijke/dringende investering, maar ik vind ze wel nuttig.
wbrm March 20th, 2010, 03:12 PM De controles die men nu op de metro doet, doet men dan op de bussen en trams.
Benonie March 20th, 2010, 05:11 PM Ik vind ze ook nuttig. Niet voor niets vind je ze ook in heel veel andere grote steden. Die poortjes betalen zichzelf wel terug hoor. Het aantal zwartrijders is echt wel aanzienlijk.
De Klauw March 21st, 2010, 02:35 AM Eigenlijk straf dat er vroeger óók poortjes waren, maar men die weghaalde onder het mom 'open station'.
mato March 21st, 2010, 03:09 AM Eigenlijk straf dat er vroeger óók poortjes waren, maar men die weghaalde onder het mom 'open station'.
Af en toe waait er een nieuwe wind door het beleid. Voor de rest is het gewoon afwachten tot de volgende bestuurswissel. :cheers:
Le Bruxellois April 7th, 2010, 03:58 PM Actu24.be : (http://www.actu24.be/article/bruxelles_1000_metro_de_bruxelles_140000_voyageurs_passent_chaque_jour_par_artsloi/436568.aspx)
BRUXELLES
Métro de Bruxelles: 140.000 voyageurs passent chaque jour par Arts-Loi
Chaque jour de semaine, le métro bruxellois est fréquenté par une moyenne de 21.000 voyageurs par station. C'est ce qui ressort d'une réponse de la ministre régionale de la Mobilité Brigitte Grouwels à une question de la députée bruxelloise Carla Dejonghe.
La station "Arts-Loi", où se croisent quatre des lignes du métro, est la plus fréquentée avec ses quelque 140.000 passagers quotidiens. A l'opposé, "Joséphine-Charlotte" (est de Bruxelles) n'affiche que 3.800 voyageurs quotidiens.
Ces chiffres valent pour les jours de semaine. Car le samedi, la moyenne des voyageurs par station tombe à 9.000. Ce sont alors "De Brouckère" et "Rogier" - les deux stations situées non loin des extrémités de la Rue Neuve, principale rue commerçante de la capitale - qui attirent le plus de passagers.
[...]
Le Bruxellois April 9th, 2010, 03:10 PM RTBF : (http://www.rtbf.be/info/regions/bruxelles/un-arret-de-metro-peut-en-cacher-un-autre-204944)
Un arrêt de métro peut en cacher un autre
08.04.10 - 17:33
Prendre les transports en commun pour désengorger les routes, c'est la solution évidente. Encore faut-il comprendre comment le métro bruxellois fonctionne. Et ce n'est pas si simple que ça !
Souvenez-vous. Le réseau du métro a été modifié il y a un juste un an. Certaines stations ont donc changé de nom : Simonis (par exemple) est devenu Simonis-Elisabeth et Simonis-Léopold deux. Des homonymes qui (un an après) prêtent encore à confusion.
[...]
Le Bruxellois April 21st, 2010, 02:42 PM Actu24.be : (http://www.actu24.be/article/bruxelles_1000_mieux_placer_les_cameras_dans_le_metro_bruxellois/442166.aspx)
BRUXELLES
Mieux placer les caméras dans le métro bruxellois
Une concertation sera prochainement organisée pour étudier le meilleur positionnement possible des caméras de surveillance du métro bruxellois tant pour le personnel de la STIB que pour les polices locales et des chemins de fer. Cette décision intervient suite à l'agression des deux policiers à la station Rogier mardi.
Interrogée à la suite de l'agression de deux agents de la police du métro par un groupe de jeunes gens, mardi, en fin d'après-midi, dans la station de métro Rogier, la porte-parole de la ministre de l'Intérieur Annemie Turtelboom a affirmé qu'une conceration sur le positionnement des caméras devait être organisée.
A court terme, la police examinera avec la STIB à quels endroits du réseau des transports publics bruxellois la surveillance par caméras présente des lacunes.
[...]
Benonie May 3rd, 2010, 08:07 PM brusselnieuws - maandag 03 mei 2010
Vandalisme tegen toegangspoortjes kost al 60.000 euro
Brussel - Hoewel ze pas in juli officieel in gebruik genomen worden, zijn de toegangspoortjes in de metrostations nu al mikpunt van vandalisme. De kosten om de poortjes te herstellen zijn intussen al opgelopen tot 60.000 euro.
In totaal werden al zestien poortjes het mikpunt van vandalen, goed voor een herstellingskost van 60.000 euro. "Goed voor een wereldrecord. De poortjes waren nog niet eens in dienst", foetert Vincent De Wolf, adjunct-fractieleider voor MR in het Brussels parlement.
De MIVB bevestigt het bedrag aan brusselnieuws.be. De maatschappij heeft het echter over een ingecalculeerd cijfer.
“We verwachtten wel vandalisme tegen die poortjes. Bij de aankoop ervan hebben we daarom enkele exemplaren extra aangekocht om vernielde poortjes te vervangen,” zegt MIVB-woordvoerdster An Van hamme.
De Wolf, die minister van Verkeer Brigitte Grouwels (CD&V) ondervroeg over de kwestie, vindt dat de politie de mogelijkheid moet hebben om camerabeelden op te vragen zonder dat er eerst een klacht moet ingediend worden.
Grouwels erkent dat de overdracht van beelden tussen de MIVB en politie sneller kan. Beide partijen moet daarover eerst wel een akkoord bereiken.
De MIVB probeert intussen de vandalen weg te houden met camera’s, preventiepersoneel aan de poortjes en administratieve boetes.
© brusselnieuws.be
:ohno: Is er nu écht niks wat niet het mikpunt is van vandalen in Brussel....
JayBeeke May 4th, 2010, 09:45 AM @ Benonie: ... de vandalen zelf...?
BenkovicBXL May 4th, 2010, 02:19 PM Het is triestig. Ik denk dat er ook nood is aan politie in burger om de daders op heterdaad te betrappen, en zwaar te sanctioneren.
X38 May 4th, 2010, 04:22 PM Het is triestig. Ik denk dat er ook nood is aan politie in burger om de daders op heterdaad te betrappen, en zwaar te sanctioneren.
Net nu er bespaard moet worden op de nu al beperkte spoorwegpolitie zie ik dat niet snel gebeuren.
Benonie May 4th, 2010, 04:51 PM Net nu er bespaard moet worden op de nu al beperkte spoorwegpolitie zie ik dat niet snel gebeuren.
Spoorwegpolitie? Die lijken me toch niet bevoegd in de metro?
BenkovicBXL May 4th, 2010, 05:03 PM Net nu er bespaard moet worden op de nu al beperkte spoorwegpolitie zie ik dat niet snel gebeuren.
Het zou voor mij volstrekt onbegrijpelijk zijn dat de gewone politie daar niet bevoegd zou zijn...
X38 May 4th, 2010, 06:14 PM Spoorwegpolitie? Die lijken me toch niet bevoegd in de metro?
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid920638/bende-lokt-agenten-in-val-en-slaat-hen-in-elkaar.aspx
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid921776/brusselse-spoorwegpolitie-dient-stakingsaanzegging-in.aspx
De spoorwegpolitie in Brussel is actief in de treinstations van Brussel-Halle-Vilvoorde, de metro en de Eurostar-terminal in Brussel-Zuid.
Jo@B May 4th, 2010, 06:36 PM Het zou voor mij volstrekt onbegrijpelijk zijn dat de gewone politie daar niet bevoegd zou zijn...
De gewone politie is zeker overal bevoegd. Alleen is de spoorwegpolitie een gespecialiseerde eenheid.
Benonie May 4th, 2010, 08:28 PM http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid921776/brusselse-spoorwegpolitie-dient-stakingsaanzegging-in.aspx
Acha, dan toch. Wist ik niet. Bedankt voor de info! :)
Meurisse June 28th, 2010, 03:28 PM de vernieuwing van de metroingang t.h.v. de Financietoren
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/40%20Brussel%2024%20juni%202010/IMG_6715.jpg
Jettois July 4th, 2010, 07:30 PM Uit het beleidsplan van Minister Grouwels (blz. 48):
"De metro: performant, veilig en aantrekkelijk.
Meer dan de helft van de MIVB-ritten zijn metroritten, ook al bedekt het metronet lang niet het hele Gewest Het gebruik van de metro biedt heel wat voordelen: de voertuigen rijden gestaag 29 km/u, rijden frequent en de reistijd is voorspelbaar, zowat 1 minuut tussen twee stations De oudste lijnen en stations zijn intussen veertig jaar oud We moeten dus in de eerste plaats blijven investeren in technisch onderhoud en renovatie, zodat de metro performant en veilig blijft. Tegelijk moet de metro zich voorbereiden om een antwoord te bieden op de nieuwe vervoersnoden die zich aandienen. De studies voor de benodigde uitbreidingen dienen dan ook opgestart te worden zodat er een concrete horizon kan uitgetekend worden voor de verwezenlijking van de noodzakelijke werken. De overwogen uitbreidingen zijn hierboven reeds aangehaald.
Tegelijk moeten we ook de klant ontvangen en bedienen in de metrostations Metrostations worden verder vernieuwd. Daarbij staan toegankelijkheid, dienstverlening en omgevingskwaliteit voorop. Een cruciale bekommernis zijn de objectieve veiligheid en het veiligheidsgevoel. Een effciëntere toegangscontrole ten slotte is belangrijk zowel om fraude te bestrijden als om het gevoel van veiligheid te verhogen."
Uit het financiële gedeelte valt op te maken dat er €3.997.000 is voorzien voor de uitbreiding van het metronet in 2010 en 2011. Dat bedrag betreft wellicht de studies voor de uitbreiding richting Schaarbeek.
Benonie July 4th, 2010, 11:15 PM Tegelijk moet de metro zich voorbereiden om een antwoord te bieden op de nieuwe vervoersnoden die zich aandienen. De studies voor de benodigde uitbreidingen dienen dan ook opgestart te worden zodat er een concrete horizon kan uitgetekend worden voor de verwezenlijking van de noodzakelijke werken.
:nuts: Wat een taaltje...
Jettois July 4th, 2010, 11:37 PM :nuts: Wat een taaltje...
Tja, coalitiepartners Ecolo en Groen! zijn koele minnaars van de metro-uitbreidingsplannen, dus er mag niet te hardop gezegd worden dat die er aan zit te komen...
Benonie July 5th, 2010, 10:36 AM ^^ Dat is wel duidelijk, ja...
Maar ook het bestaande net lijkt voor verbetering vatbaar:
brusselnieuws - vrijdag 02 juli 2010
Een metrostation op drie stinkt
Brussel - Slechts 11 (pre)metrostations hebben een openbaar toilet en in 23 stations stinkt het naar urine. Dat zijn de belangrijkste resultaten van een onderzoek van de Brusselse SP.A-fractie, die hygiëne en netheid in 66 (pre)metrostations onderzocht. [10 reacties]
In slechts 11 van de 66 stations vond de fractie, die het onderzoek op initiatief van Brussels parlementslid Jef Van Damme voerde, een openbaar toilet. Op één uitzondering na (Noordstation) zijn die maar tot 19 uur toegankelijk.
"De verdeling van de toiletten is bovendien onlogisch," vindt Van Damme. "Drukke stations zoals Kunst-Wet of Naamsepoort hebben er geen. De netheid van de toiletten kan ook beter en slechts drie toiletten zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers."
De MIVB ontkent. "Er is wel degelijk een toilet in elk station maar in de meeste stations moet de klant aan ons personeel toegang vragen," zegt MIVB-woordvoerder Guy Sablon.
"Op korte termijn proberen we de bestaande voorzieningen voor het personeel toegankelijk te maken voor het publiek," reageert minister van Vervoer Grouwels (CD&V). "Daarnaast moeten de toegangspoortjes wildplassers in de toekomst uit de stations houden."
Stiekeme plashoekjes
In meer dan een derde van de stations (23) nam Van Damme een urinegeur waar. "De geur hangt in stiekeme plashoekjes maar komt ook voorbijgewaaid langs bijvoorbeeld de roltrap. Soms is er een mengeling van eetgeur, metrogeur, benzinegeur en urine. De stations Hankar, De Brouckère, Beurs en Anneessens stinken het meest."
En de acht smerigste stations zijn...
Het Brusselse parlementslid klaagt ook het klein zwerfvuil aan. "De MIVB doet inspanningen om de stations net te houden, maar de metrostations Anneessens,Beekkant, Beurs, Bockstael, Hankar, Hermann-Debroux, Lemonnier en Zwarte Vijvers zijn ronduit smerig," aldus Van Damme. Volgens hem worden de vuilbakken niet vaak genoeg geledigd.
In meer dan drie stations op vier kwam Van Damme geen MIVB-personeel tegen. "De dienstverlening laat te wensen over en sommige stations geven een desolaat gevoel."
Beurs: 0 op 10
De resultaten van het onderzoek zijn te vinden op de website metr-o-net. De grote meerderheid van de stations kreeg een buis op het rapport. Station Beurs kreeg een 0 op 10. Positieve uitschieters zijn Louiza (9 op 10) en Zuidstation (8 op 10). Jef Van Damme gaat de resultaten van het onderzoek overmaken aan de bevoegde minister Brigitte Grouwels (CD&V).
SP.A wil een masterplan voor netheid en openbare toiletten in de metro. "Elk station moet een publiek toegankelijk en proper toilet hebben," aldus Van Damme. "Er moet ook beter worden toegezien op de netheid in de stations. Desnoods moeten vuile hoeken worden afgesloten voor het publiek."
De partij vraagt ook een permante menselijke aanwezigheid in de stations en een betere opleiding van het MIVB-personeel.
© brusselnieuws.be
Bazar July 5th, 2010, 09:08 PM Brusselnieuws.be:
Toegangspoortjes station Naamsepoort in werking
Elsene - Vanaf maandag kan u het metrostation aan de Naamsepoort alleen maar in en uit via de toegangspoortjes. De deurtjes naar de perrons gaan pas open als u als reiziger een geldig vervoerbewijs toont.
Metrostation Naamsepoort heeft de primeur. Vanaf maandag gaan de poortjes niet meer vanzelf open als er een reiziger nadert. Die kan pas naar het perron met een Mobib-kaart of een geldig ticket.
Het nieuwe systeem is even wennen, en zorgt voor wachtrijen aan de poortjes.
De Brusselse vervoermaatschappij MIVB heeft verschillende stewards ingezet om de reizigers te helpen.
Deze zomer treden geleidelijk aan in nog meer metrostations de poortjes in werking
Heel toevallig ben ik vandaag langs station Naamsepoort gegaan en ik moet zeggen dat het systeem prima werkte en er waren toen, rond het middaguur, trouwens ook geen files :)
MartijnK July 5th, 2010, 09:51 PM Moet je ook de ontwaarders gebruiken om buiten te gaan?
Indien dat het geval is, zullen mensen die per rit/uur betalen, plots een tweede rit moeten betalen indien er meer dan 60 minuten gepasseerd zijn sinds ze het eerste station zijn binnengestapt. Bij het oude systeem moest je er gewoon voor zorgen dat je laatste overstap binnen de 60 minuten plaatsvond.
Ik denk dat de MIVB wel in haar recht staat als ze dat doet, aangezien een reis van meer dan 60 minuten vrijwel zeker een heen- en terugreis is, maar het zal voor velen een onaangename verrassing zijn…
Bazar July 5th, 2010, 11:24 PM Ik het je spijtig genoeg niet met 100% zekerheid zeggen. Naamsepoort was mijn vertrekpunt, vandaar... Maar als ik het goed gezien heb, dan moesten de mensen niet moesten gebruik maken van de ontwaarder om naar buiten te gaan. Dus niet echt een verandering tov nu op dat vlak...
MartijnK July 6th, 2010, 12:07 AM Maar als ik het goed gezien heb, dan moesten de mensen niet gebruik maken van de ontwaarder om naar buiten te gaan.
Dan vraag ik me af waarom er aan de binnenkant wel (MOBIB-)ontwaarders zijn geïnstalleerd… Hadden ze er nog over? :)
Scorpy July 18th, 2010, 05:33 PM Dan vraag ik me af waarom er aan de binnenkant wel (MOBIB-)ontwaarders zijn geïnstalleerd… Hadden ze er nog over? :)
Het "Je weet maar nooit" principe misschien?
Het zou best kunnen dat de MIVB na het sluiten van alle stations, de reizigers ook gaat laten valideren om buiten te gaan?
Het zou alleszins logisch zijn aangezien Mobib in de eerste plaats bedoeld was om de afgelegde trajecten in kaart te brengen (volgens de MIVB dan). Maar hoe doe je dat als je alleen weet waar de reizigers opstappen, maar niet waar ze afstappen?
focus1965 July 18th, 2010, 10:53 PM Volgens hetgeen ik vluchtig in Tram2000 gelezen heb, zou het inderdaad de bedoeling zijn dat men niet alleen bij het betreden, maar ook bij het verlaten van het station langs een kaartlezer zal moeten passeren.
Dit zal dus ook van kracht zijn voor wie met de gewone tram langs de N/Z verbinding afstapt: tot op heden kon men perfect zwartrijden tussen pakweg het Liedtsplein en het Rogierplein, maar eens de uitgangspoortjes in dienst gesteld zullen zijn, zal dit ook tot het verleden behoren.
focus1965
vank July 18th, 2010, 11:05 PM Londen heeft een zeer goed systeem.
Het is een kaart (Oyster), ik heb hem nog altijd in mijn jaszak zitten, die je altijd bij kunt houden en waar je geld kunt opzetten (een soort bankkaart dus).
Ga je binnen (net voor je de roltrap naar beneden neemt) dan moet je scannen. Neem je in het andere station de weg naar buiten moet je terug scannen.
Daar wordt berekend wat je hebt afgelegd en wordt er afgerekend.
Het gedeelte met de winkels is publiek en dus voor iedereen toegankelijk, enkel de metro kun je bereiken door te betalen.
Ik weet nu niet hoe het zit als je pakweg op Russell Square opstapt even tot aan Piccadilly Circus gaat daar uitstapt en de metro terug naar Russel Square neemt om daar terug je uitgang te scannen.
Volgens mij betaal je dan 0,00 euro (je hebt in principe niets bezocht, dus je bent er eigenlijk ook niet geweest al was het dan maar onder de grond).
Je moet niet scannen als je overstapt, en dus stap je op in Russell Square en stap je af in Russell Square.
Het is wel vrij duur vind ik, ik heb er 28 pond doorgejaagd in 4 dagen.
MartijnK July 26th, 2010, 12:35 AM Moet je ook de ontwaarders gebruiken om buiten te gaan?
Indien dat het geval is, zullen mensen die per rit/uur betalen, plots een tweede rit moeten betalen indien er meer dan 60 minuten gepasseerd zijn sinds ze het eerste station zijn binnengestapt. Bij het oude systeem moest je er gewoon voor zorgen dat je laatste overstap binnen de 60 minuten plaatsvond.
Ik denk dat de MIVB wel in haar recht staat als ze dat doet, aangezien een reis van meer dan 60 minuten vrijwel zeker een heen- en terugreis is, maar het zal voor velen een onaangename verrassing zijn…
Inmiddels heb ik op de MIVB-site (http://www.mivb.be/sesame.html?l=nl&news_rid=/STIB-MIVB/INTERNET/ACTUS/2010-06/WEB_Article_1276008773496.xml) zelf een (voorlopig) antwoord gevonden:
Momenteel hoeft u op het ondergrondse netwerk enkel bij het betreden van het (pre)metronetwerk uw vervoerbewijs te ontwaarden. Bij het buitengaan zal het toegangspoortje zichzelf automatisch openen. Op termijn zult u ook bij het verlaten van het station moeten ontwaarden.
Puinkabouter August 1st, 2010, 02:10 PM Intermezzo voor de lol: mensen die zich vervelen en hun kennis van de Brusselse metrostations willen toetsen, kunnen sinds vandaag een kleine quiz proberen op de spelletjeswebsite sporcle.com (overigens een fantastische tijdsvreter tijdens de examens):
KLIK (http://www.sporcle.com/games/Puinkabouter/Brussels_Metro_Stations)
Veel plezier :)
De Klauw August 1st, 2010, 07:36 PM Oei, ik kom maar aan 23. Chapeau trouwens voor diegene die ze onmiddellijk alle zeventig juist hebben onder vals te spelen. Vaak zijn die namen trouwens moeilijk te schrijven, zoals Herrmann-Debroux, Thieffry of Stuyvenbergh.
Puinkabouter August 1st, 2010, 07:43 PM ^^ Voor een aantal metrostations worden verschillende variaties op de schrijfwijze aanvaard. Stuyvenbergh kan je ook als Stuivenberg antwoorden, en bij Herrmann-Debroux kan je Herman met elke combinatie aan enkele of dubbele r-en en n-en schrijven. (Ik heb de quiz samengesteld).
Le Penseur August 1st, 2010, 08:12 PM Ik zat constant RibEaucourt in te tikken, en het ging niet. :( 't Is dus Ribaucourt, zonder e. :) (misschien kan je die variatie ook eens toevoegen)
Ik had trouwens 37/70. Ook niet meteen een geweldige uitslag. Maar ja, ik had denk ik geen enkel premetrostation, en ik was Rogier vergeten. :nuts:
De Klauw August 1st, 2010, 08:15 PM ^^Héhé, ik had net hetzelfde voor met Ribaucourt.
Stofvdw August 3rd, 2010, 12:08 PM Ik had er 32... maar was park vergeten en Delta en nog zo een hoop :bash:
Polri August 3rd, 2010, 06:45 PM ^^
42 :)
Maar een paar 'evidente' zoals de Brouckere en Troon waren me volledig ontgaan....
Vooral bij lijnen 1 en 5 waren er veel haltes die ik niet kende: waarschijnlijk omdat ze buiten het centrum liggen, in wijken waar ik niet direct veel kom.
Filou August 5th, 2010, 06:52 PM Als dat overal zou gaat zijn dan zullen de inkomsten waarschijnlijk ook enorm gaan stijgen!
Brusselnieuws, vandaag:
donderdag 05 augustus 2010
Ticketverkoop verdubbeld in stations met toegangspoortjes
Brussel - De toegangspoortjes werden afgelopen maand geactiveerd in acht metrostations. De ticketverkoop is sindsdien zowat verdubbeld in die stations. Dat meldt de MIVB.
Op 5 juli startte de MIVB mondjesmaat met de invoering van de toegangscontrole in de metrostations. De vervoersmaatschappij koos bewust voor de kalmere vakantieperiode om de reizigers geleidelijk aan het idee te laten wennen dat het ticket of abonnement valideren verplicht is.
"De invoering van de toegangscontrole heeft twee doelstellingen: het veiligheidsgevoel van de metroreizigers opkrikken en het aantal zwartrijders inperken," aldus de MIVB. Dat laatste lukt aardig, te lukken want de MIVB noteerde de voorbije maand een verdubbeling van de ticketverkoop in stations met toegangspoortjes.
De maatregel zorgt (voorlopig) ook niet voor opstoppingen bij de ingangen van de stations. De MIVB raadt de reizigers wel aan om hun vervoersbewijs klaar te houden.
Op dit moment zijn de poortjes al geactiveerd in de stations Naamsepoort, Delta, Stokkel, Weststation, Sint-Katelijne, Park, Kraainem en Hankar. Op maandag 9 augustus worden ook in de stations Veeweyde en Kruidtuin de toegangspoortjes geactiveerd.
De volgende weken zijn ook Ribaucourt, IJzer, Pannenhuis, Ossegem, Madou, Sint-Gillisvoorplein, Houba-Brugmann en Heizel aan de beurt. Tegen 2013 moeten alle 69 (pre)metrostations over toegangscontrole beschikken.
Alles samen zet de MIVB 150 extra personeelsleden in om van 5 uur ’s ochtends tot 1 uur ’s nachts klanten te informeren over de werking van de poortjes, de goede werking ervan te controleren en klanten te helpen.
©brusselnieuws.be
groentje August 8th, 2010, 08:54 AM Ik had er 50 binnen de tijd. Niet slecht, denk ik. Toch een paar mij bekende vergeten, zoals Beekkant, Ossegem of Sint-Gillisvoorplein.
Bazar September 4th, 2010, 12:34 PM brusselnieuws
MIVB vragende partij voor versnelde installatie metropoortjes
Brussel - Eind september zal een kwart van de Brusselse metrostations afgesloten zijn, eind december de helft. De rest zal echter tot 2012 of 2013 op zich laten wachten. Na de eerste positieve resultaten - meer dan dubbel zoveel verkochte tickets in 'gesloten' stations - is de MIVB vragende partij om de investeringen in de poortjes te versnellen.
Sinds deze zomer is de Brusselse vervoermaatschappij begonnen met de installatie van toegangspoortjes in de metrostations. Die moeten het gevoel van onveiligheid helpen verminderen, maar ook en vooral de inkomsten van de MIVB verhogen. Alleen is niet iedereen daarvan overtuigd. Vandaar dat toegangspoort nog drie jaar zal duren, voordat alle stations met zulke poortjes zijn uitgerust.
De metropoortjes zijn zeker niet goedkoop maar ze brengen ook geld in het laadje. Naamsepoort was op 5 juli het eerste metrostation met poortjes en in de eerste week verkocht de MIVB er 360 procent meer kaartjes dan in dezelfde periode vorig jaar.
"We kunnen van een groot succes spreken," zegt Kurt Van Ruyskensvelde, chef telematica. "Met de extra inkomsten van de eerste week zijn al twee poortjes afbetaald."
"We moeten dat wel nuanceren," vult woorvoerder Guy Sablon aan. "De stijging is nadien afgenomen maar we spreken toch nog altijd van een ruime verdubbeling."
Het lijkt erop dat het aantal zwartrijders op de metro een stuk hoger ligt dan vaak wordt aangenomen. "Het is een minderheid, maar wel een grote minderheid," zegt adjunct-directeur-generaal Kris Lauwers.
In grote steden als Londen en Parijs horen poortjes bij de metro zoals boter bij de vis. "Brussel is een van de laatste steden in Europa die poortjes installeert," zegt Van Ruyskensvelde. "Het werd tijd. Zeker als we zien wat de impact op de inkomsten is."
En toch is het nog wachten tot 2013 voor alle metrostations met poortjes zijn uitgerust. "Wij zijn vragende partij om dat sneller te doen maar het financiële aspect blokkeert dat." De bal ligt met andere woorden in het kamp van de Brusselse regering. Die houdt de hand op de knip en legt de vervoersmaatschappij dit jaar een slordige 46 miljoen besparingen op.
"Tijdens de begrotingsbesprekingen hebben we gestreden als leeuwen om dit project te kunnen vrijstellen," zegt Kris Lauwers. "Het heeft onder zware druk gelegen omdat sommigen vinden dat we niets moesten doen."
Vandalisme
Sommige politici zijn, zo mogelijk nog meer dan het vervoersbedrijf zelf, als de dood voor overhaasting en het doemscenario van het vandalisme.
"Vandalisme vindt zijn oorsprong in frustratie. Alles wat frustratie opwekt proberen we dus te vermijden," zegt Van Ruyskensvelde. "Een van de aspecten is gewenning. Je moet het systeem voldoende lang installeren zodat mensen het systeem kennen en weten ze dat ze er ook geen schrik van moeten hebben."
Lijkt me toch een investering die niet te lang op zich mag laten wachten...
Le Bruxellois September 4th, 2010, 06:32 PM Ils prennent leur temps, comme d'hab' ! Mais en même temps, s'il n'y a pas de budget pour aller plus vite...
Bazar September 4th, 2010, 07:14 PM Juste, mais apparemment ils ont déjà récuperé le coût d'investissement de deux portillons en une seule semaine dans une seule station! Donc, je ne pense pas qu'il devrait y avoir de problème de budget (si ce n'est un problème de portefeuille, c-à-d certains budgets sont épuisés et ne sont pas directement remplis par les rentrées d'argent des billets)
Le Bruxellois September 5th, 2010, 05:46 PM Il ne faut pas oublier que la STIB investit aussi ailleurs, notamment les nouvelles lignes de tram vers l'OTAN et sur le boulevard de la Woluwe. Et bientôt, ce sera au tour de la gare centrale d'être désservie. Sans compter les études sur le prolongement du métro Nord-Sud...
Je ne suis pas dans le secret des Dieux, mais un budget fait toujours l'objet de négociations serrées. Je doute que la récupération de l'investissement des portillons déjà mis en place n'ai pas été pris en compte.
Benonie September 8th, 2010, 09:20 PM brusselnieuws -woensdag 08 september 2010
Eerste metrotoegang nieuwe stijl
Brussel - Begin oktober gaat de tweede toegang tot metrostation Kruidtuin opnieuw open. Het station zal na jaren opnieuw rechtstreeks toegankelijk zijn vanaf de Financietoren zonder dat reizigers de Kleine Ring moeten oversteken. De vernieuwde toegang staat model voor alle andere stations die in de toekomst een opfrisbeurt krijgen.
http://www.brusselnieuws.be/artikels/stadsnieuws/tweede-toegang-metro-kruidtuin-gaat-weer-open/images/imageinnercontentproxy.2010-09-08.9461369929/pa_thumb/imagex294x136.jpeg
De metrotoegang aan de voet van de Financietoren was jarenlang dicht. Eerst omwille van de renovatiewerken aan de toren, daarna voor de herinrichting van de toegang zelf. Die werken worden begin oktober afgerond. Nieuw is dat de vernieuwde toegang is uitgerust met energiezuinige LED-verlichting. Tijdens de renovatie is ook gedacht aan personen met een beperkte mobiliteit. De renovatie kostte om en bij de 1,5 miljoen euro.
"Metro Kruidtuin is een belangrijk station waar ook veel pendelaars passeren," zei minister van Vervoer en Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V) tijdens een werfbezoek. "Dankzij de gerenoveerde metrotoegang ter hoogte van de Financiëntoren zullen die sneller op hun werk geraken en tijdens de avondspits een aantal kostbare minuten vrije tijd winnen. Voorts heeft de nieuwe metro-ingang ook een positieve invloed op het veiligheidsgevoel in metrostation Kruidtuin. Want hoe meer mensen er komen, des te veiliger de mensen zich er voelen."
Het station Kruidtuin beschikt sinds juli ook over werkende toeganspoortjes. "De installatie van de toegangspoortjes kan het veiligheidsgevoel alleen maar versterken. Ik waak er trouwens over dat tijdens deze legislatuur in alle Brusselse metrostations toegangspoortjes worden geïnstalleerd. Dit is een absolute prioriteit, ondanks de moeilijke budgettaire situatie.”
© brusselnieuws.be / tvbrussel
Meurisse September 14th, 2010, 04:01 PM Begrijpelijk dat men zo snel mogelijk overal poortjes wil in de metro...
deredactie.be
70% meer tickets verkocht dankzij metropoortjes
di 14/09/2010 - 11:11
In Brussel zijn de inkomsten van de veertien metrostations met toegangspoortjes spectaculair toegenomen, met maar liefst 70 procent.
De voorbije maanden heeft de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB de toegang in veertien metrostations afgesloten met poortjes. Alleen wie over een geldig ticket beschikt, kan erin. Dat blijkt dus een enorm succes.
Tegen 2013 moeten alle 69 metrostations uitgerust zijn met toegangspoortjes.
Slagathor September 14th, 2010, 04:44 PM 70%?? Stelletje klaplopers, het lijken wel Nederlanders :D
Le Bruxellois September 14th, 2010, 06:13 PM La Libre Belgique : (http://www.lalibre.be/actu/bruxelles/article/609443/portiques-a-la-stib-c-est-deja-le-jackpot.html)
Mobilité
Portiques à la Stib: c'est déjà le jackpot
Belga
Mis en ligne le 14/09/2010
Si l'augmentation moyenne est de 70 pc pour toutes ces stations, dans certaines d'entre elles les recettes ont carrément doublé (Gare de l'Ouest, Osseghem, Pannenuis).
Les recettes des stations de métro de la Stib équipées de portiques ont monté en flèche avec près de 70 pc de rentrées en plus, révèle mardi La Capitale.
[...]
JumpV September 14th, 2010, 07:49 PM Mocht De Lijn 100% controle doen op alle ticketen zouden die volgens mij nog meer dan 70% meer halen.
Le Bruxellois September 14th, 2010, 08:13 PM ^^ Je ne vois pas ce que "De Lijn" ferait dans le métro bruxellois. :?
focus1965 September 14th, 2010, 08:42 PM Begrijpelijk dat men zo snel mogelijk overal poortjes wil in de metro...
deredactie.be
70% meer tickets verkocht dankzij metropoortjes
di 14/09/2010 - 11:11
In Brussel zijn de inkomsten van de veertien metrostations met toegangspoortjes spectaculair toegenomen, met maar liefst 70 procent.
De voorbije maanden heeft de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB de toegang in veertien metrostations afgesloten met poortjes. Alleen wie over een geldig ticket beschikt, kan erin. Dat blijkt dus een enorm succes.
De rest van de inhoud toch bijgeplakt:
"Gemiddeld rijdt een op de vijf van onze reizigers zonder te betalen", luidt het bij de MIVB. "Het is mogelijk dat die schatting te laag ligt, maar het is nog te vroeg om nu al conlusies te trekken."
20 % zwart-rijders is mogelijk te laag geschat?? Dan zullen die poortjes zichzelf binnen de kortste tijden terug verdienen: de buitenlandse norm (vooral Duitsland) ligt rond de 5 %! De inkomsten, die de M.I.V.B. middels het zwart rijden blijkbaar dagelijks derft, moet waanzinnig hoog zijn als het om minstens 20 % van de passagiers gaat! Om het cijfermatig te geven: in 2008 zouden 286 miljoen passagiers vervoerd zijn geweest, of m.a.w.: ongeveer 50 miljoen euro gemiste inkomsten: zo'n bedragen doen me duizelen, temeer het net dat gewest is dat om herfinanciering smeekt en bijkomende middelen nodig acht, terwijl het geld er gewoon voor het rapen ligt...
focus1965
Bazar September 15th, 2010, 12:05 AM Mocht De Lijn 100% controle doen op alle ticketen zouden die volgens mij nog meer dan 70% meer halen.
^^ Je ne vois pas ce que "De Lijn" ferait dans le métro bruxellois. :?
Ce que JumpV veut dire, c'est que si De Lijn controlait 100% de ses voyageurs, l'augmentation serait de plus de 70%. (JumpV, kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb, maar correct me if I'm wrong ;) )
Bazar September 15th, 2010, 12:15 AM brusselnieuws:
Metropoortjes: 70 procent meer inkomsten
Brussel - De veertien metrostations met toegangspoortjes boeken 70 procent meer inkomsten dan die zonder. Zwartrijden blijkt met andere woorden een erg courante praktijk.
Zo spectaculair als bij het proefproject in Naamsepoort (een verdrievoudiging van de ticketverkoop) is het niet, maar toch. De inkomsten in de 14 stations die sinds juli en augustus met poortjes functioneren stegen van 355.000 euro naar 572.000 euro. Dat schrijft La Capitale.
Procentueel stegen de inkomsten het sterkst in Weststation (+120 procent). In Ossegem en Pannenhuis is er sprake van een verdubbeling. In absolute cijfers noteerde de MIVB de grootste meerinkomst in het drukke station Naamsepoort. In Stokkel, Hankar en Veeweide was de stijging minder opvallend (rond de 30 procent).
De extra inkomsten wijzen op een bijzonder groot aantal zwartrijders op het metronet. Maar bij de vervoersmaatschappij relativeren ze de cijfers. "Het gaat om een momentopname," aldus woordvoerster An Van Hamme. "Het betekent niet dat 70 procent zwartrijdt. De cijfers slaan enkel op twee maanden en veertien stations. Het percentage zwartrijders wordt normaal berekend per jaar en voor alle 69 stations."
Er wordt hier wel weer met percentages gegoocheld... 70% meer inkomsten,... dat betekent niet dat er 70% van de mensen zwart rijdt... Uiteraard niet (100% + 70% ;) )
snot September 15th, 2010, 01:36 PM Spectaculair in ieder geval wel. Dat zijn bijna dubbel zoveel inkomsten!
Le Bruxellois September 15th, 2010, 02:55 PM Cela faisait quand même beaucoup de fraudeurs avant l'installation des portiques (et, on peut le supposer, encore actuellement dans les stations sans portique). Mais il est vrai que l'entrée des stations et l'accès aux quais étaient rarement contrôlés, et j'ai vu peu de contrôleurs dans les rames de métro elles-mêmes. C'est assez étonnant de ne pas avoir penser aux portiques plus tôt...
Bazar September 15th, 2010, 04:14 PM Effectivement, ça fait beaucoup de fraudeurs, par contre, il y a certainement aussi un partie de l'achat de tickets qui s'est fait par des gens qui ont un abonnement, mais le laissaient peut-être à la maison auparavant. Mais bon, il est certain que ce n'est qu'une minorité. Je me demande par ailleurs comment la STIB sélectionne les stations à équiper prioritairement...
Le Bruxellois September 15th, 2010, 07:30 PM Bonne question... Peut-être la STIB a-t-elle égard aux stations pouvant être plus facilement surveillées par la présence de contrôleurs et de caméras, installant prioritairement des portiques dans les autres. Elle dispose peut-être aussi de données quant aux fraudes constatées sur le terrain...
Bazar September 25th, 2010, 05:32 PM Effe terzijde, ik zag gisteren op tv dat de MIVB besloten heeft om aan de buitenkant van de metrostations (op straatniveau dus) ook elektronisch de wachttijden weer te geven. Goed initiatief lijkt me.
Bazar November 6th, 2010, 04:24 PM Een paar fotootjes van de "nieuwe" toegangspoortjes in metrostation Delta-Quelques photos des portillons dans la station de métro Delta: 6-11-2010
http://i496.photobucket.com/albums/rr328/Bazar_01/7-11-2010/IMG_0864.jpg
http://i496.photobucket.com/albums/rr328/Bazar_01/7-11-2010/IMG_0863.jpg
X38 November 6th, 2010, 04:38 PM Een paar fotootjes van de "nieuwe" toegangspoortjes in metrostation Delta-Quelques photos des portillons dans la station de métro Delta: 7-11-2010
Wauw, jij kunt in de toekomst fotograferen!
Bazar November 6th, 2010, 04:45 PM Allez, dan foutje 'k zal het verbeteren... maar wees gerust, dat zal er morgen ongeveer hetzelfde uitzien hoor...
bobke90 November 6th, 2010, 07:57 PM Allez, dan foutje 'k zal het verbeteren... maar wees gerust, dat zal er morgen ongeveer hetzelfde uitzien hoor...
haha:lol::banana:
Le Penseur November 10th, 2010, 10:26 AM Philippe Close bepleit MIVB-parfum
Brussel woensdag 10 november 2010, 09u53
Dat er een geurtje hangt in de Brusselse (pre-)metro hoeft geen betoog. Philippe Close (PS) heeft nu een antwoord op de urinegeur in de hoofdstedelijke ondergrond: een MIVB-parfum.
Weinig dingen in Brussel zijn zo voorspelbaar als de volgende vaststelling: wie in een premetrostation in het centrum instapt, wordt verwelkomd door een immer aanwezige urinegeur. Ook buiten de premetro blijkt geurhinder een regelmatig terugkerend probleem in de Brusselse ondergrond.
Brussels parlementslid Philippe Close (PS), tevens schepen in Brussel-Stad, heeft nu een recept tegen de urinegeur: een parfum voor de ondergrondstations. Vandaag ondervraagt hij Brussels minister van Verkeer Brigitte Grouwels (CD&V) over het idee in de bevoegde parlementscommissie.
“Ik vind niets uit,” zegt Close aan brusselnieuws.be. “In Parijs bestaat zo’n parfum vandaag al in verschillende metrostations, onder meer in Pyramides.”
In de Franse hoofdstad startte vervoersmaatschappij RATP met het experiment toen ze vaststelde dat een aanzienlijk deel van de stadsbewoners niet geneigd was om ondergronds openbaar vervoer te gebruiken. “Mensen hebben met name het gevoel dat het er altijd vuil is,” weet Close.
Om de bevolking toch over de streep te trekken, werd een totaalplan uitgewerkt voor een betere ondergrondse sfeer. Eén van de maatregelen daarin was de ontwikkeling van een speciale geur voor de metro.
Close vindt dat Brussel het Parijse voorbeeld moet volgen. “We hebben al kunst in de ondergrond, betere verlichting en meer stewards. “Een parfum kan een wezenlijke bijdrage leveren tot een betere sfeer.”
Ook de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB zit niet stil. Ze liet gisteren weten dat er toiletten komen in de metro. Eerst in Madou, later ook op andere plekken. De toiletten worden betalend en zijn er vooral voor de MIVB-klanten. Voor de daklozen, die voor een groot deel van de geurhinder zorgen, is er vooralsnog geen oplossing.
© brusselnieuws.be
Een uitstekend idee! Zulke parfums worden ook al in hotels en voor andere toepassingen gebruikt. En gezien de toestand van de Brusselse metro moet het er zo snel mogelijk komen.
Nu nog Grouwels overtuigen...
groentje November 10th, 2010, 12:27 PM Maar een oplossing ten gronde is het nog niet, zolang er geen oplossing komt voor de dak- en andere havelozen.
Le Penseur November 10th, 2010, 12:35 PM Uiteraard, maar dat is nog geen reden om het niet te doen. Trouwens, die slechte geur is niet alleen afkomstig van daklozen.
focus1965 November 10th, 2010, 12:41 PM Zou het niet goedkoper en eenvoudiger zijn om wc's te voorzien in de stations?
focus1965
Filou November 10th, 2010, 12:51 PM ^^ Daar gaat men mee beginnen. Maar wel betalend (50cent).
BenkovicBXL November 10th, 2010, 02:23 PM Ik vrees dat uitschot en daklozen de belangrijkste wildplassers zijn, en dit ook zullen blijven doen, zelfs met toiletten. Wildplassen gebeurt overigens vooral s'avonds laat, en dan zullen die toiletten vermoedelijk al dicht zijn.
Wat uiteraard niet wil zeggen dat die toiletten er niet moeten komen, integendeel, maar daarnaast moet er ook meer controle en zero-tolerance beleid zijn tegen wildplassers.
vank November 10th, 2010, 02:43 PM Dat was dus wat ik rood in de Parijse metro. Toen dacht ik ook al van 'Ze hebben hier niet schoongemaakt', die hele gang rook naar een soort van kuisproduct.
Zal een enorme verbetering zijn.
Die toiletten zou je kunnen bewaken door zo'n slot waar je 0,50 cent moet insteken vooraleer de deur opengaat, als er dan dagelijks 1 of 2 keer een poetsploeg komt om de toiletten weer grondig te reinigen lijkt me dat veel goedkoper te zijn dan iemand betalen om daar een hele dag te zitten.
Daklozen zullen nooit een halve euro betalen om naar het toilet te gaan!
En vooral flink investeren in degelijke camera's van zodra er iets gezien wordt een zero-tolerance aanpak gebruiken.
En ik denk eens dat een beetje goed begint te lopen dat je op enkele locaties in de stad wel een paar underground winkels zal zien verschijnen.
De Klauw November 11th, 2010, 12:45 AM Het artikel heeft het specifiek over de premetro. Is de urinegeur daar erger dan in de gewone metro?
groentje November 11th, 2010, 09:18 AM En wat is je oplossing voor het daklozenprobleem dan, vank? Wegjagen?
Benonie November 11th, 2010, 10:06 AM Toen dacht ik ook al van 'Ze hebben hier niet schoongemaakt', die hele gang rook naar een soort van kuisproduct.
Eigenaardige redenering....
Die toiletten zou je kunnen bewaken door zo'n slot waar je 0,50 cent moet insteken vooraleer de deur opengaat, als er dan dagelijks 1 of 2 keer een poetsploeg komt om de toiletten weer grondig te reinigen lijkt me dat veel goedkoper te zijn dan iemand betalen om daar een hele dag te zitten.
Zou best kunnen dat er met zo'n automatisch sysyteem wordt gewerkt. Die toiletten zie je trouwens meer en meer opduiken in het straatbeeld. Heeft voordelen en nadelen. Ze zijn 24/24 open, maar er is geen sociale controle en als je geen pasmunt hebt kan je het vergeten.
Het artikel heeft het specifiek over de premetro. Is de urinegeur daar erger dan in de gewone metro?
De premetro gaat pal door het centrum. Daar zijn ook de meeste daklozen. Dus ik denk inderdaad dat het daar erger is dan elders. Maar er zijn uiteraard ook wle metrostations die ene urinegeurtje hebben.
Filou November 11th, 2010, 10:22 AM ^^ Er zijn stations waar het erger is dan in andere, zoals Beurs, Anneessens, Lemonnier... Daar hangen altijd daklozen rond, er is plaats genoeg...
Het aantal daklozen in Brussel begint absurde vormen aan te nemen. Ik heb natuurlijk geen statistieken of zo, maar naar mijn gevoel zijn er in het centrum van Brussel honderden... Op sommige plaatsen liggen er tien tot twintig naast elkaar. :ohno:
groentje November 11th, 2010, 10:30 AM Tja, wat wil je? Er is passage, dus kan het gebeuren dat ze nog eens een paar euro's krijgen, ze kunnen beschutting vinden in de metrostations, en dat er meer daklozen zijn, kan wel eens kloppen. De crisis heeft ons nog behoorlijk gespaard, maar voor wie echt in de marge leeft, was het kleine tikje dat ze soms kregen voldoende om hen de afgrond in te duwen...
Filou November 11th, 2010, 10:44 AM ^^ Mmmm, ik denk toch ook dat veel van die daklozen Oosteuropese mannen zijn die hun dagen vullen met het drinken van goedkoop bier en mixed drinks uit blik. Wat die hier komen zoeken is mij een raadsel.
groentje November 11th, 2010, 10:51 AM Niet echt spectaculair meer dan vroeger, hoor. En ook elders is het aantal daklozen toegenomen.
BenkovicBXL November 11th, 2010, 11:18 AM ^^ Mmmm, ik denk toch ook dat veel van die daklozen Oosteuropese mannen zijn die hun dagen vullen met het drinken van goedkoop bier en mixed drinks uit blik. Wat die hier komen zoeken is mij een raadsel.
Je ziet wel veel Oost-Europese mannen met blikjes bier op straat rondhangen, maar dat lijken me toch geen daklozen. Iemand wees me erop dat vele Brusselse daklozen een Frans accent hebben, blijkbaar is men in Frankrijk strenger of zijn er minder voorzieningen.
Dietrich November 11th, 2010, 04:22 PM Wat betreft betalen voor WC's is men in Brussel-Centraal begonnen met poortjes te zetten in de WC's aan uitgang Putterij (en misschien in de andere ook). Ik vraag mij wel af hoe vaak ze omzeild worden. Onlangs had ik in Brussel-Zuid nog iemand die mij gewoon volgde tot binnen en dus niets hoefde te betalen.
focus1965 November 11th, 2010, 05:12 PM Het is in feite een onbenullig onderwerp, maar in België wordt openbaar vervoer beschouwd als een basisbehoefte - denk maar aan die 65+ers die gratis mogen reizen - maar een behoefte (...) is het dan weer totaal niet, want de enige plaats waar je het gratis "kan" doen, is in privé-kring, of in de horeca voor zover je consumeert.
Ik vind het absurd: gratise, openbare toiletten zijn immers belangrijker dan het aanbieden aan iedereen van supergoedkoop openbaar vervoer.
Het is inderdaad een compleet idioot onderwerp, maar openbare wc's in stations vind ik het minste van de voorzienigheden die aanwezig zouden moeten zijn.
In elk metrostation zouden dergelijke wc's moeten zijn - gratis - en het onderhoud gebeurt dan door "vliegende ploegen". Ik heb nooit begrepen waarom men moet betalen om naar een openbare wc te gaan.
Wat die daklozen en tutti quanti in de Brusselse metro betreft: van mij mogen ze daar logeren, maar laat ze minstens allemaal - met dweil en emmer - hun rommel opkuisen. Dan doen ze nog iets nuttig ook nog...
focus1965
Wullebolle November 11th, 2010, 05:55 PM Niet onbenullig.
Het ontbreken van openbare wc is ronduit ergerlijk en beschamend.
Overal in de UK (en USA AU NZ .. ) zijn er overal openbare wc's. Zelfs in het grootse hol van pluto. En op straat staan zelfs plakaatjes naar de dichtsbijzijnde.
De meeste zijn gratis, en voldoende proper tot zeer proper.
Er is zelfs een wedstrijd in UK: " the loo of the year " voor de properste en beste toiletten van engeland. Go figure ...
vank November 11th, 2010, 06:02 PM Daklozen uit de metro wegjagen zal je nooit kunnen, als er één ligt valt het nog mee als hij niet voor overlast zorgen.
Tevens geeft het wel een grootstedelijk gevoel, OK, dit klinkt cru!
Wat betreft openbare toiletten in een aantal stations zouden ze ze gratis kunnen maken, maar hoe wordt het onderhoudspersoneel dan betaalt? En hoe zullen de wc's er bij liggen na een week?
focus1965 November 11th, 2010, 06:24 PM Zie post Wullebolle.
Wat het kostenplaatje betreft: schaf alle gratis vervoersabonnementen af en vervang die door 2 abonnementstarieven: 100 % en 50 % (kinderen, 65 +, beperkt inkomen, personeel enz.).
Nog eens: wat is primair: overal sanitair voorzien waar iedereen gratis gebruik van kan maken of een beperkte groep voorzien van compleet gratis openbaar vervoer?
focus1965
Meurisse November 29th, 2010, 03:04 PM brusselnieuws.be
Stinkende vloerbekleding metro verdwijnt tegen 2015
Brussel maandag 29 november 2010, 09u01
De 'Pirelli'-bekleding in de metrostations, die verantwoordelijk is voor een deel van de geurhinder, moet tegen 2015 verdwenen zijn. In de plaats daarvan komen geurvrije tegels.
De vervanging van de 21.000 vierkante meter resterende Pirelli-stof moet tegen 2015 afgerond zijn. Dat zegt het kabinet van Brussels minister voor Verkeer Brigitte Grouwels (CD&V) aan brusselnieuws.be.
'Pirelli'-bekleding is het soort zwarte vynil dat u nog vaak aantreft in metrostations, onder meer in station Beurs. De stof heeft wel een groot nadeel: na een tijd wordt hij poreus en worden geuren erin vastgehouden. Ondergeplaste Pirelli blijft met andere woorden stinken.
De MIVB was al begonnen met het vervangen van de stof in het kader van een aantal renovaties van metrostations. De bekleding werd daarbij vervangen door grijze keramiek, die minder snel verslijt en makkelijker te onderhouden is.
© brusselnieuws.be
snot December 9th, 2010, 12:10 AM Tijd om het TRIAS project weer boven te halen: splitsen van de lijn 1 met een rechtstreekse verbinding tussen Brussel-Zuid (HST) en de Europese Wijk.
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/maps/Metro_Brussels_planned_network_2020.png
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/maps/Triasimaginaire.jpg
Ook zou de nieuwe josaphat verbinding (rechtstreekse verbinding met de luchthaven) toch wat soelaas brengen.
groentje December 9th, 2010, 04:04 AM Een interessant, maar verschrikkelijk duur project, vrees ik. Waar gaat het geld vandaan komen?
FIK December 9th, 2010, 09:46 AM Een interessant, maar verschrikkelijk duur project, vrees ik. Waar gaat het geld vandaan komen?
Van een staatshervorming met herfinanciering voor Brussel
Filou December 9th, 2010, 11:26 AM Waar gaat het geld vandaan komen?
Bart De Wever zal zijn portefeuille moeten bovenhalen! :lol:
Maar alle gekheid op een stokje, zonder herfinanciering zal er van metrouitbreidingen niet veel in huis komen.
Ravke December 10th, 2010, 03:32 PM Een interessant, maar verschrikkelijk duur project, vrees ik. Waar gaat het geld vandaan komen?
Van de reizigers > verhoogde tarieven
groentje December 10th, 2010, 10:45 PM Denk je niet teveel aan Vlaanderen? Vergelijk maar: voor een jaar kost een netabonnement van De Lijn (alle abonnementen zijn netabonnementen) 216 euro. Een MIVB-abonnement kost 473, MTB zelfs 530 euro. Dat is wat mij betreft een correcte prijs, maar daar moet niet meteen veel meer bijkomen.
Ravke December 11th, 2010, 02:39 PM buzzypass kost € 166 terwijl een studentenabonement bij de mivb 200 euro kost
Bazar December 11th, 2010, 02:59 PM We zijn een beetje aan het afwijken, maar kom. Hoewel ik in principe niet tégen een gerichte verhoging van sommige tarieven ben, moeten we wel een beetje realistisch blijven.
Laten we een radicaal scenario voorstellen:
- Stel dat er jaarlijks 200.000 abonnementen verkocht worden bij de MIVB (ik vermoed echter dat het een pak minder is).
- Stel dat die ineens 100 euro duurder worden (wat wellicht voor een kleine revolutie zou zorgen).
In dit "optimistische" scenario heb je nog steeds "slechts" 20 miljoen euro opgehaald. En dan nog, want wellicht zou dat een deel van de klanten "wegjagen". Nu 20 miljoen euro is een aardig bedrag, maar dat is verre van voldoende om een nieuwe metrolijn aan te leggen.
Uiteraard wil ik daar dus niet mee zeggen dat sommige prijsformules niet herzien mogen/moeten worden, maar op zich zal dat dus zeker niet voldoende zijn voor grote metrouitbreidingen.
Misschien wel voor een tram in de Wetstraat ;)
Arvor December 11th, 2010, 03:01 PM I think its a good idea to expand the metro to Sint Agatha Berchem, vanuit Simonis tot Berchem shopping kan men ong 3 nieuwe metrohaltes maken denk ik, 1 naast het school, de achterkant van de Basiliek van koekelberg en het begin van de KeizerKarel laan, 2 ergens ter hoogte van het Gemeente huis van Ganshoren en 3 eind station te Berchem shopping die ligt ook vlakbij het trein station van Sint Agatha berchem en een paar andere tram en bus lijnen + de grote parking natuurlijk .
Ze kunnen die parking ook mischien uitbreiden met een ondergrondse en mischien ook nog een of twee verdiepingen bovenop, lol ça peut etre un peu moche point de vue de l'architecture mais en revanche cela peut beaucoup aider a diminuer le nombre de voiture qui rentre dans la ville et la rue de la loi .
It just makes sense ... .
Polri December 13th, 2010, 01:09 AM We zijn een beetje aan het afwijken, maar kom. Hoewel ik in principe niet tégen een gerichte verhoging van sommige tarieven ben, moeten we wel een beetje realistisch blijven.
Laten we een radicaal scenario voorstellen:
- Stel dat er jaarlijks 200.000 abonnementen verkocht worden bij de MIVB (ik vermoed echter dat het een pak minder is).
- Stel dat die ineens 100 euro duurder worden (wat wellicht voor een kleine revolutie zou zorgen).
In dit "optimistische" scenario heb je nog steeds "slechts" 20 miljoen euro opgehaald. En dan nog, want wellicht zou dat een deel van de klanten "wegjagen". Nu 20 miljoen euro is een aardig bedrag, maar dat is verre van voldoende om een nieuwe metrolijn aan te leggen.
Uiteraard wil ik daar dus niet mee zeggen dat sommige prijsformules niet herzien mogen/moeten worden, maar op zich zal dat dus zeker niet voldoende zijn voor grote metrouitbreidingen.
Misschien wel voor een tram in de Wetstraat ;)
Je haalt hiermee 20 miljoen euro per jaar op, hé. Ik weet niet hoeveel zo'n uitbreiding kost, maar stel dat het één miljard euro is, dan heb je op 30 jaar 60% van de kostprijs gerecupereerd.
Bazar December 13th, 2010, 09:50 AM Nogmaals, ik zeg niet dat het geen goed idee is om sommige tarieven op te trekken en ik weet heus ook wel dat 20 miljoen per jaar een mooi bedrag is.
Maar dat zal op zich echt niet volstaan om een grootschalige uitbreiding van het metronetwerk te financieren (zoals hierboven werd beschreven).
Je zegt het zelf: Met dit (toch wel radicaal) uitgangspunt -100 euro meer op een abonnement- betaal je 60% van 1 lijn op 30 jaar, oftewel duurt het ruwweg 50 jaar om hiermee 1 lijn te bekostigen. Ik denk echt niet dat we zo geduldig kunnen zijn en dat betekent dus dat er andere middelen bij betrokken zullen moeten worden. Meer dan dat zeg ik niet hoor ;)
Polri December 13th, 2010, 10:25 AM ^^
Enkel met een tariefverhoging kun je die uiteraard uitbreidingen niet financieren.
Ik wil wel even opmerken dat je zo'n uitbreiding van het netwerk moet beschouwen als een investering die je op lange termijn afbetaalt.
Als de MIVB vandaag 1 miljard zou lenen op 25 jaar, dan moeten ze jaarlijks 40 miljoen euro aan kapitaal betalen + pakweg 3% intrest, wat in het eerste jaar zou neerkomen op 70 miljoen euro.
Met de extra cashflow van 20 miljoen euro betalen ze daar uiteraard maar een derde van, maar:
- die 20 miljoen zal jaar na jaar toenemen als gevolg van de inflatie. In het laatste jaar zal dat bedrag als gevolg van inflatie oplopen tot 32 miljoen euro.
- de te betalen intrest zal jaar na jaar afnemen naargelang het kapitaal wordt agbetaald.
- ik neem aan dat de uitbreiding ook voor nieuwe rezigers zal zorgen, dus de cash flow zal in de praktijk ook toenemen.
(anderzijds zal zo'n uitbreiding ook extra uitbatingskosten met zich meebrengen: die moeten uiteraard ook verrekend worden)
Zo voor de vuist weg zou ik schatten dat een dergelijke tariefverhoging ongeveer de helft van de kosten kan dekken. Ik ben het dus volledig met je eens: de overheid zal ook haar duit in het zakje moeten doen ;)
Stofvdw December 13th, 2010, 10:35 AM ^^
(anderzijds zal zo'n uitbreiding ook extra uitbatingskosten met zich meebrengen: die moeten uiteraard ook verrekend worden)
Het venijn zit hem in de staart. Enkel het centrale stuk (de oude 1 a & 1b) van de brussels metro heeft voldoende inkomsten om de exploitatie te drukken.
Je 100 Eur extra zal dus al snel opgaan aan de exploitatiekosten, en dan is er natuurlijk geen geld om dat te betalen.
De beste scores voor kostendekkingsgraden zijn de metros in de spaanse steden, met 80-90 %, en dan heb je dus nog exploitatieverliezen ....
Neen maar investering moeten uit de algemene middelen komen en niet uit ticketverhogingen.... die kunnen beter gebruikt worden voor een betere kostendekking.
Dus Overheid: minder exploitatiesubsidie, meer investeringssubsidie
Klant: meer betalen om de exploitatieverliezen te verlagen.
Het lijkt op het zelfde neer te komen, maar het is het niet, want zo is er intern een veel grotere druk om de exploitatie te optimaliseren en dus zo rendabel mogelijk (lees zo weinig verlieslatend mogelijk) te maken.
Mexxodus December 13th, 2010, 10:57 AM Even tussendoor .... In München zijn dit weekend twee nieuwe metrostations op lijn U3 geopend. Waarom ik dit hier vermeld?
Omdat het station Moosach St. Martins-Platz een fotocollage heeft die sterk lijkt op wat in Aumale in Brussel al werd gedaan. En het nieuwe eindstation Moosach (overstappunt voor de S-bahn) heeft een kunstwerk met grote bloemen op de wanden, net zoals Sint-Katelijne. Ook toevallig ... ;-)
Links: http://www.youtube.com/watch?v=xaFdJIoI1Og en http://www.youtube.com/watch?v=hkhTYus-yk8.
Puinkabouter December 13th, 2010, 12:25 PM Iets om fier op te zijn dan, dat ze er inspiratie uit putten. De metro van München is misschien wel de mooiste ter wereld :)
Meurisse December 13th, 2010, 12:33 PM ^^ in zowat alle opzichten IDD!
Uitzicht, netwerk, tarieven, stiptheid, snelheid...
En München en Brussel zijn redelijk vergelijkbaar qua grootte en inwoners.
SuperSlabje December 13th, 2010, 12:49 PM En München en Brussel zijn redelijk vergelijkbaar qua grootte en inwoners.
Bwa, dat is toch wat kort door de bocht. Qua populatie puur in de stad zijn ze idd nog wel vergelijkbaar (1m (Bru) tov 1,3m (Mun)), maar qua oppervlakte is München wel dubbel zo groot (160km² tov 310km²) en ook op grootstedelijk vlak wonen er veel meer mensen (Brussel ong 1,8m, München ong 5,3m).
De Klauw December 13th, 2010, 09:45 PM ^^Dat Müchen 1, 3 miljoen inwoners op 310 km² heeft maakt het net minder stedelijk dan Brussel. Die zogenaamde stadsregio Müchen is zo groot dat het Belgisch equivalent eerder de Vlaamse Ruit is. Ter vergelijking: Oberbayern is 17.000 km² groot (groter dan Vlaanderen dus) en telt maar 4 miljoen inwoners.
Kortom: Müchen en Brussel zijn wel degelijk met elkaar vergelijkbaar. Daar komt nog bij dat de onmiddellijke omgeving van Brussel veel dichter bevolkt is dan de onmiddellijke omgeving van Müchen. De metro van Müchen is echter veel langer dan de metro van Brussel.
Het Brussels metronetwerk mag dus gerust wat uitgebreid worden.
KolonelSilvertop December 14th, 2010, 09:43 AM verlengen van lijnen... what's the point. Dat worden dan gewoon lokale lijnen. Want een serieuse verplaatsing afleggen in Brussel gaat gewoon te traag. Een nettosnelheid van 60km/U moet toch het streefdoel zijn. Nu doe je er meer dan 20 minuten over om naar de andere kant van de vijfhoek te reizen. En de station's buiten de vijfhoek trekken ZO weinig reizigers dat ik voorstel om er maar alternerend te stoppen.
Bazar December 14th, 2010, 10:20 AM Sorry hoor, maar hoewel er veel verbeterd kan worden aan het metronetwerk, ben je nu toch wel een beetje aan het zwanzen... ;) Het duurt echt geen 20 minuten -laat staan meer dan 20 minuten- om de vijfhoek met de metro(lijnen 1 of 5)/tram(lijnen 3 of 4) te doorkruisen. Normaalgezien minder dan 10minuten, 15 als je echt pech hebt.
En de stations buiten de vijfhoek worden nu al minder bediend. In en rond de vijfhoek worden alle stations door minstens twee lijnen bediend, terwijl de stations erbuiten in de meeste gevalen slechts door 1 lijn aangedaan worden.
Wat de zogezegd lage bezetting betreft. Het kan best zijn dat sommige stations wat minder druk zijn, maar bij mijn weten vind je de drukst bezette metrostellen tussen Montgomery en Kunst-Wet (netjes buiten de vijfhoek dus).
Ik weet trouwens ook niet waarom je een 'netto' snelheid van 60km/h haalbaar vindt. Dat is ongeveer de maximumsnelheid van de metrostellen (en die moeten uiteraard ook nog af en toe stoppen, optrekken, afremmen...). Voor zo'n snelheden kan je eventueel naar het GEN gaan kijken (en dan nog), maar voor de metro is dit absoluut onhaalbaar lijkt me.
Filou December 14th, 2010, 10:25 AM ^^ Inderdaad Kolonel Silvertop spreekt niet met kennis van zaken. Om de vijfhoek te doorkruisen met de metro (oost-west, van de stations Graaf van Vlaanderen tot Kunst-Wet) heb je slechts 6 minuten nodig. Van Rogier tot Zuid duurt het iets langer. Ik schat zo'n 8 à 10 minuten.
Edit: Volgens de dienstregeling van de mivb duurt een rit van het Noordstation naar het Zuidstation (beiden buiten de vijfhoek) 9 minuten!
En de station's buiten de vijfhoek trekken ZO weinig reizigers dat ik voorstel om er maar alternerend te stoppen.
Ik denk dat je nog nooit de metro hebt genomen in Brussel. Natuurlijk zijn niet alle stations even druk maar de Brusselse metro is ongelooflijk druk, ook de stations buiten de vijfhoek en buiten de spitsuren. Het drukste station is geloof ik kunst-wet met zomaar eventjes 140.000 reizigers per dag. De minst drukke stations buiten de vijfhoek tellen nog altijd meer dan 20.000 reizigers per dag.
Er zijn slechts een klein handvol (minder dan 10) stations die minder dan 10.000 reizigers per dag tellen.
Uit de morgen van 7/04/10:
Link, klik hier (http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1089794/2010/04/07/Brussels-metrostation-Kunst-Wet-spant-de-kroon.dhtml)
De verschillende Brusselse metrostations krijgen op weekdagen gemiddeld zo'n 21.000 reizigers over de vloer.
Dat blijkt uit cijfers die Brussels parlementslid Carla Dejonghe (Open Vld) kreeg van minister van Mobiliteit Brigitte Grouwels. Station Kunst-Wet spant de kroon met 140.000 passagiers per dag, Joséphine-Charlotte is hekkensluiter met 3.800 passanten.
Benonie December 14th, 2010, 12:05 PM Het drukste station is geloof ik kunst-wet met zomaar eventjes 140.000 reizigers per dag. De minst drukke stations buiten de vijfhoek tellen nog altijd meer dan 20.000 reizigers per dag.
Toch niet Filou. Volgens dat artikel krijgen alle metrostations samen gemiddeld iets meer dan 21.000 reizigers over de vloer. Het laagste 3.800. Maar dat vind ik nog steeds relatief veel.
Heel veel treinstations in België komen nog lang niet aan een fractie van dat cijfer. Laat staan haltes van De Lijn.
Filou December 14th, 2010, 12:42 PM ^^ Dat is eigenlijk wat ik zegde. Het laagste cijfer van Josephine-Charlotte is een uitzondering. Er zullen niet veel stations zijn die zo weinig reizigers trekken. Ik denk dat de meeste stations zeker in de buurt van de 20.000 zullen komen, ook buiten de 5-hoek. (Weststation, Bockstael, Simonis, Beekkant, Schumann, Maalbeek, Merode, Montgommery, St-Guido, Bizet zijn slechts enkele voorbeelden van zeer drukke stations buiten de vijfhoek.)
De minder drukke stations liggen zoals Bazar ook al opmerkte trouwens niet aan de dubbele lijnen...
snot December 14th, 2010, 07:28 PM De Brusselse metrostations liggen soms wel wat dicht bij mekaar. Soms kan je vanop het perron het volgende station zien liggen!
Josephine-Charlotte is misschien wel een wat overbodig station.
Filou December 14th, 2010, 07:54 PM De Brusselse metrostations liggen soms wel wat dicht bij mekaar. Soms kan je vanop het perron het volgende station zien liggen!
Dat klopt. Ik vind ook dat sommige stations overdreven dicht bijeen liggen. Als ik mij niet vergis zo'n 500 meter gemiddeld. 750 meter lijkt me logischer, zeker in een eerder dun bevolkte stad als Brussel.
Josephine-Charlotte is misschien wel een wat overbodig station.
Langs de andere kant beschouwt de nmbs treinstations met meer dan 3.000 reizigers als héél erg belangrijk.
Ik ken de cijfers niet maar tijdens mijn vakantie in New York heb ik een belangrijk stuk van de metro daar gezien en sommige stations buiten Manhattan hadden ook heel erg weinig reizigers. Met name lijn G in Brooklyn of sommige stations in Coney Island en Rockaway Beach hadden stations waar slechts één of twee reizigers opstapten. En lijn G had dan ook nog een lage frequentie van een minuut of 7 op weekdagen in de spits.
De waarheid is dat de Brusselse metro héél erg druk is, zeker tijdens de spits vaak zo druk dat je gewoon niet meer kan instappen. (Ondanks een metro om de 3 en een halve minuut!) Gelukkig dat er ook nog minder drukke stations zoals Joséphine-Charlotte zijn want eigenlijk is het huidige net verzadigd en zeker niet onderbenut zoals Kolonel Silvertop schijnt te denken.
De Klauw December 14th, 2010, 08:09 PM De poortjes zullen de drukte vast en zeker wat temperen.
KolonelSilvertop December 14th, 2010, 08:32 PM @filou: relax! Ik heb niet onderbenut gezegd of wat dan ook. Enkel dat het systeem traag is, zeker buiten de vijfhoek waar wat mij betreft bv. alternerend gestopt mag worden. Dat is mijn ervaring als gebruiker.
Filou December 14th, 2010, 08:35 PM De poortjes zullen de drukte vast en zeker wat temperen.
Goeie opmerking. Ik ben benieuwd naar de invloed van de poortjes op de officiele cijfers. Langs de ene kant zullen er een aantal (onbetalende) passagiers afhaken, langs de andere kant zullen de officiele cijfers zonder twijfel spektaculair stijgen.
Heb vandaag gezien dat men met de plaatsing van poortjes in Simonis is begonnen. Daar hangen altijd veel "jongeren" rond. Maar ik vermoed dat die allemaal schoolabonnementen hebben.
Ik merk ook altijd op dat slechts een kleine minderheid van de tramreizigers hun mobib of tienrittenkaart gebruiken. Ik heb dat een beetje in de gaten gehouden en ik schat dat slechts een kleine 5 % op één of andere manier valideert. Zijn dat allemaal abonnees? Gaat men op termijn, ook voor de tram een "vooraan opstappen" systeem invoeren?
heb niet onderbenut gezegd of wat dan ook. Enkel dat het systeem traag is,
Ik heb dat toch zo begrepen, hoor.
En de station's buiten de vijfhoek trekken ZO weinig reizigers
En het metrosysteem is helemaal niet traag. Als je het vergelijkt met buitenlandse metrosystemen is de Brusselse metro zeker niet trager. Jouw bewering dat het meer dan 20 minuten duurt om de vijfhoek te doorkruisen is bovendien absoluut niet waar.
Bovendien is jouw streefsnelheid van 60 km per uur totaal onrealistisch. Geen enkele metro ter wereld komt ook maar in de buurt.
X38 December 14th, 2010, 08:39 PM Gaat men op termijn, ook voor de tram een "vooraan opstappen" systeem invoeren?
Iedereen vooraan op een T4000 laten instappen? :shocked:
Een terreur aan controles: ja, maar geen onhaalbare maatregelen.
Filou December 14th, 2010, 08:45 PM Iedereen vooraan op een T4000 laten instappen? :shocked:
Een terreur aan controles: ja, maar geen onhaalbare maatregelen.
Sorry, X38, het was een sarcastische opmerking van mij. Uiteraard is het niet realistisch om iedereen vooraan te laten opstappen op een tram, laat staan een T4000.
Ik vroeg me alleen af hoe men het aantal zwartrijders op de tram kan doen dalen.
focus1965 December 14th, 2010, 09:04 PM ^^
Fase 1: ontoegankelijk maken van de perrons van de premetrostations voor reizigers zonder vervoersbewijs.
Fase 2: idem aan drukke (overstap)haltes en eindpunten
Fase 3: idem aan alle andere haltes, gelegen langs eigen beddingen.
Tussen de sporen (aan de haltes uiteraard) wordt ook een hek geplaatst, wat uiteraard ook de veiligheid te goed komt.
Het overlopen van de sporen (om op de perrons te springen en de toegangspoortjes te omzeilen) wordt onmogelijk gemaakt door een fysische hindernis (cfr. "put" om automobilisten uit een eigen bedding te houden) & verhoogt ook hier de veiligheid van de voetgangers, die om een halte te bereiken, een verplichte oversteekpad (aan beide uiteinden van het perron) moeten gebruiken.
De enige plaats waar de beveiliging niet mogelijk is, is waar de tram gewoon langs de gevels rijdt en waar de halteplaats gewoon op trottoir is.
Wie twijfelt: in Turkije is dit systeem ingeburgerd en is het zwartrijden zo goed als onmogelijk.
Verder is er nog de poepsimpele oplossing, waarmee men heler regimenten werkzoekenden aan een job kan helpen: terug lopende ontvangers in dienst nemen. In gans Rusland is dit nu (pakweg al 15 jaar) overal gebruikelijk, maar ook dichterbij huis (bv. Sheffield) is het een ontvanger die de ritprijs int of met een kaartlezer het abonnement scant.
Het is perfect mogelijk om het zwartrijden tot een absoluut minimum te herleiden, maar de (politieke) wil moet er zijn.
focus1965
Filou December 14th, 2010, 09:42 PM Bedankt focus 1965. Ik denk dat het een goed idee zou zijn om terug ontvangers in te voeren in de Brusselse trams. Men kan die functie combineren met de huidige functie van mivb stewards. Het zal zeker het veiligheidsgevoel verhogen.
focus1965 December 14th, 2010, 10:15 PM Een moderne ontvanger heeft inderdaad een veelzijdige functie: niet voor niets noemt men die job bij de N.M.B.S. treinbegeleider.
Men moet het verleden vergeten: het gaat niet meer om iemand met een zware tas vol met nikkel en een enorme plank met afscheurbare tickets, maar om iemand die in nood (lees: tegen veel duurdere tarieven) een kaartje kan verkopen en voor het overige ook reizigersinformatie kan (moet) verschaffen. Alle abonnementen worden gescand (hiermee kan de vervoerder exacte vervoersstromen inschatten --> systeem St. Petersburg, want nu weet men welke lijngedeeltes het drukste zijn) en daarnaast kan men ook het vandalisme al iets doen verminderen.
Ik ben tegen overbodige functies - loketverkopers N.M.B.S. vind ik zoiets - maar vind daarentegen een lopende ontvanger meer en meer iets vanzelfsprekend.
De functie werd indertijd afgeschaft om economische redenen, maar toen bestonden gelede trams amper of niet, laat staan 40 meter lange rijtuigen waar iedereen vlot langs alle deuren mag instappen.
De tofste ben ik ongetwijfeld in Sydney tegengekomen: ook al van die lange trams en tijdens de gehele rit werd elke passagier joviaal (en dat meende hij) aangesproken en geholpen. Het hoogtepunt was wel toen een passagier in de verkeerde richting zat en er aan de volgende halte uitmoest en er net een kruisende tram aankwam: hij is er uitgespurt, heeft de achterdeuren open gehouden tot die oudere dame effectief haar tram had gehaald! Uiteraard heeft de bestuurder op zijn ontvanger gewacht...
Indien men echt het zwartrijden een halt wil toeroepen, dan is dit de eenvoudigste oplossing. Ook in propvolle rijtuigen kan een ontvanger zich er tussen murwen, maar gegarandeerd: op het einde van de dienst zal die wel eens een reiziger vergeten en dat vergeef ik hem of haar wel, maar als er toch nog controle opduikt...
Verder is er nog een motiverende truuk om die ontvangers hun werk te laten doen, want als ze zich in een hoekje gaan verschuilen - cfr. sommige N.M.B.S treinbegeleiders - dan heeft het ook geen zin: een commissie op de verkoop en een bonus bij het identificeren van vandalen. Die commissie op verkoop van tickets wordt effectief ergens toegepast in Rusland: het was de zotste tramdirecteur die ik ooit gezien heb (die sprak niet, maar riep: die hoorde je probleemloos aan het ander eind van de gang), maar had wel een fantastisch draaiend trambedrijf en gemotiveerd personeel, zeker als het op ticketverkoop aankwam...
focus1965
snot December 14th, 2010, 11:38 PM Dat klopt. Ik vind ook dat sommige stations overdreven dicht bijeen liggen. Als ik mij niet vergis zo'n 500 meter gemiddeld. 750 meter lijkt me logischer, zeker in een eerder dun bevolkte stad als Brussel.
Al bij al valt het nog mee, het is maar op een aantal punten dat de stations wel heel dicht bij mekaar liggen. In Parijs liggen metrostations gemiddeld nog dichter bij mekaar, maar de stad is dan wel veel dichter bevolkt.
Brussel is trouwens, voor zijn grootte helemaal niet dun bevolkt, maar je kan de metro van onze hoofdstad niet vergelijken met de systemen van grote metropolen zoals Parijs of New York.
Langs de andere kant beschouwt de nmbs treinstations met meer dan 3.000 reizigers als héél erg belangrijk.
Een treinstation is dan ook anders, het ligt meestal gewoon bovengronds en is vaak arm aan infrastructuur.
Ik ken de cijfers niet maar tijdens mijn vakantie in New York heb ik een belangrijk stuk van de metro daar gezien en sommige stations buiten Manhattan hadden ook heel erg weinig reizigers. Met name lijn G in Brooklyn of sommige stations in Coney Island en Rockaway Beach hadden stations waar slechts één of twee reizigers opstapten. En lijn G had dan ook nog een lage frequentie van een minuut of 7 op weekdagen in de spits.
De metro van New York is ook een uniek systeem met zijn express en local lijnen en verre aftakkingen in de buitenwijken lijken misschien al een beetje op voorstadstreinen of de Parijse RER.
De waarheid is dat de Brusselse metro héél erg druk is, zeker tijdens de spits vaak zo druk dat je gewoon niet meer kan instappen. (Ondanks een metro om de 3 en een halve minuut!) Gelukkig dat er ook nog minder drukke stations zoals Joséphine-Charlotte zijn want eigenlijk is het huidige net verzadigd en zeker niet onderbenut zoals Kolonel Silvertop schijnt te denken.
Daarom de noodzaak van het TRIAS project. De as Centraalstation Montgomery is echt verzadigd. Het Trias project zou niet alleen de hele Europese wijk ontlasten maar ook de oude lijn 1 ontdubbelen.
Jammer genoeg leven we in door communautaire tegenstellingen geplaagd landje en is Brussel ondergefinancierd. Een degelijk ontwikkeling van de Europese wijk en de bereikbaarheid van Brussel gaat ons nochtans allemaal aan.
Benonie December 15th, 2010, 03:38 PM ^^ Ik denk dat het gewoon veel goedkoper en beter is om de bestaande spoorlijnen op te waarderen, wat nu eigenlijk reeds gebeurd met het vernieuwde Luxemburgstation, de renovatie van Shuman en de Josaphattunnel.
Daarna nog de frequenties omhoog en je hebt deels een alternatief voor de overbelaste metro.
Een treinstation is dan ook anders, het ligt meestal gewoon bovengronds en is vaak arm aan infrastructuur.
Wat heeft dat met het aantal reizigers te maken? Ook bovengronds zijn er heel wat kosten en een treinstation met meer dan 3000 reizigers heeft doorgaans wel wat meer infrastructuur dan een perron, zitbank en een schuilhuisje.
Nieuw: de poortjesglipper
Brussel - woensdag 15 december 2010
Met de installatie van toegangspoortjes in de metro is een nieuw fenomeen geboren: de poortjesglipper. Hardnekkige zwartrijders die net achter een betalende reiziger door de toegangspoortjes glippen. Maar het gebeurt ook dat zwartrijders betalende reizigers dwingen om hen door te laten.
Wie regelmatig de metro neemt, heeft misschien ook al eens een poortjesglipper opgemerkt. Hardnekkige zwartrijders laten zich blijkbaar niet op andere gedachten brengen door de installatie van toegangspoortjes in de metrostations.
Volgens vervoersmaatschappij MIVB is het een tijdelijk fenomeen, eigen aan de gewenningsfase van de poortjes. "Om de Brusselaars te laten wennen aan de toegangspoortjes zijn die zodanig afgesteld dat ze relatief lang openblijven," zegt woordvoerster An Van hamme aan brusselnieuws.be. "Op termijn zullen die veel sneller dichtgaan en dan zal het heel moeilijk zijn om er nog mee door te glippen."
Maar er zijn ook al meer doortastende varianten van het poortjesglippen gesignaleerd. Zo blijkt het perfect mogelijk om de toegangspoortjes met de hand open te houden en zo meerdere mensen door te laten. Op stadsradio FM Brussel getuigde een frequente bezoekster van metrostation Ribaucourt dan weer dat sommige hangjongeren andere reizigers dwingen om hen voorbij de poortjes te helpen door voor hen te valideren (zie audiobijdrage). Dat fenomeen is de MIVB naar eigen zeggen niet bekend.
© brusselnieuws.be / FM Brussel
brusselnieuws.be
burten_ December 15th, 2010, 04:39 PM Heeft iemand nog oude metroplannen liggen (of op zijn computer staan)? Ik ben geïnteresseerd in de originele plannen van 1969 en het 'jaar 2000 project' uit de jaren zeventig. Ook foto's of plannen van gebouwde maar nooit gebruikte metroinfrastructuur is zeer welkom (bvb Sainctelette).
Filou December 15th, 2010, 05:44 PM Dit is het plan uit de jaren zestig.
http://img9.imageshack.us/img9/7947/metro1965.png
en de jaren zeventig:
http://img525.imageshack.us/img525/2637/metro1975.png
bron: http://www.bsubway.net
Benonie December 15th, 2010, 07:02 PM ^^ Mooi, vrij ambitieus toch. Zijn die blauwe lijnen trams en de gele metro?
Minder mooi:
Amerikaanse radio ontdekt 'Brussels' smelly subway'
De urinegeur die onlosmakelijk verbonden is met sommige Brusselse metrostations heeft nu ook de overkant van de Atlantische Oceaan bereikt. Een van de grootste openbare radiostations in de Verenigde Staten wijdde dinsdag een minutenlange reportage aan de 'smelly subway' in de hoofdstad van Europa.
m4y9oxdex1Y
In de reportage verkent een journalist van Radio Public International (RPI) de Grote Markt en Winterpret. In het premetrostation Beurs komt hij echter in een andere, minder welriekende wereld terecht.
Op zoek naar het hoe en waarom van de geurhinder in de Brusselse ondergrond gaat de journalist te rade bij achtereenvolgens kenner Jef Van Damme (SP.A), schepen van Toerisme Phillippe 'metroparfum' Close (PS), minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) en ... manneken pis.
Ontdek vooral de audioreportage en ook een bijhorend filmpje via deze link (http://www.theworld.org/2010/12/13/smelly-brussels-subway/).
(brusselniews.be)
Bazar December 31st, 2010, 11:43 AM En 4 stations extra deze maand :)
Brusselnieuws:
Vier metrostation krijgen poortjes in januari
Tegen eind januari zullen de stations Demey, Hermann-Debroux, Jacques Brel en Aumal uitgerust zijn met toegangspoortjes. Al deze stations liggen op metrolijn 5.
Demey krijgt poortjes op 10 januari, een week later is het de beurt aan Hermann-Debroux, Jacques Brel wordt 24 januari afgesloten met poortjes, Aumal op 31 januari.
De MIVB sluit nog eens veertien stations af tegen het einde van de maand mei.
Weet iemand eigenlijk of er een lijstje bestaat met de stations die met poortjes afgesloten werden?
Voor zover ik weet is dat momenteel het geval in:
Botanique/Kruidtuin (lijnen 2,6)
Weststation/Gare de l'Ouest (lijnen 1,2,5,6)
Hankar (lijn 5)
Naamsepoort/Porte de Namur (lijnen 2,6)
Delta (lijn 5)
St-Katelijne/Ste-Catherine (lijnen 1,5)
Zijn er stations die ik vergeten ben?
En dus binnenkort in Aumale, Jacques Brel, Hermann Debroux en Demey (allemaal op lijn 5).
Zo te zien doen ze dus ook ongeveer 1 station per week tot eind mei. Dat lijkt me geen slecht tempo :)
Polri December 31st, 2010, 12:22 PM ^^
Was er niet enkele weken geleden een nieuwsbericht dat hangjongeren in Simonis mensen soms onder bedreiging verplichtten om de poortjes voor hen te openen?
In dat geval gok ik dat Simonis ook al over poortjes beschikt ;)
Filou December 31st, 2010, 12:26 PM Voor zover ik weet is dat momenteel het geval in:
Hankar (lijn 5)
Delta (lijn 5)
Zijn er stations die ik vergeten ben?
Zuidstation, Ribaucourt (denk ik) en ook Beekkant, dacht ik...
Sint Gillis Voorplein/Parvis staan er ook al poortjes...
In dat geval gok ik dat Simonis ook al over poortjes beschikt
In Simonis staan er nog geen poortjes, maar men is wel al begonnen met de voorbereidingen... Dus lang zal het daar ook niet meer duren.
Was er niet enkele weken geleden een nieuwsbericht dat hangjongeren in Simonis mensen soms onder bedreiging verplichtten om de poortjes voor hen te openen?
Dat was in Ribaucourt.
ghost dog December 31st, 2010, 12:27 PM Zijn er stations die ik vergeten ben?
Madou et Ribaucourt, c'est certain. Roi Baudouin et Stockel, presque sûr. Je pense qu'il y en a d'autres.
Bazar December 31st, 2010, 12:55 PM Ok, donc, ça donne:
Stockel/Stokkel (lijn 1)
Ribaucourt (lijnen 2,6)
Madou (lijnen 2,6)
Yser/Ijzer (lijnen 2,6)
Sint Gillis Voorplein/Parvis (lijnen 3,4)
Hankar (lijn 5)
Delta (lijn 5)
Roi Baudouin/Koning Boudewijn (lijn 6)
Soon:
Aumale (lijn 5)
Jacques Brel (lijn 5)
Hermann Debroux (lijn 5)
Demey (lijn 5)
+ wellicht Simonis (lijnen 2,6), Zuidstation/Gare du Midi (lijnen 2,6) en 12 andere stations tegen eind mei
Al is er een nog een hele resem te gaan is dat toch al een mooi lijstje :)
De Klauw December 31st, 2010, 12:57 PM Het zou mij niet verwonderen mocht ik volgend jaar een krantenartikel met de kop 'de helft minder passagiers in de Brusselse metro' tegenkomen. :)
Bazar December 31st, 2010, 01:01 PM Eigenlijk verwoordde de MIVB het mooi. De metropoortjes bezorgen ons misschien minder passagiers, maar meer klanten :)
Voor de rest denk ik niet echt dat het een drastische vermindering van het metrogebruik zal veroorzaken hoor, wel van de fraude ;)
ghost dog December 31st, 2010, 01:08 PM A la Gare du Midi ils sont placés mais pas actifs, et ce n'est pas prévu en janvier apparemment.
Yser est équipée.
Bazar December 31st, 2010, 01:43 PM Ok, merci! Ce sera sans doute une des stations qui sera équipée d'ici fin mai alors. J'ai adapté l'aperçu! :)
Filou December 31st, 2010, 01:50 PM Ik dacht dat er in delacroix ook al stonden. Ik zal straks eens opletten als ik naar huis ga.
Het zou mij niet verwonderen mocht ik volgend jaar een krantenartikel met de kop 'de helft minder passagiers in de Brusselse metro' tegenkomen.
Zoals Bazar ook al opmerkte zullen de poortjes er vooral voor zorgen dat er minder zwartrijders zullen zijn. Als er in Naamsepoort een stijging is met 75 % van het aantal betalende reizigers na de opening van de poortjes zal dat wel overal zo zijn, veronderstel ik.
Of er daarom ook veel mensen zijn die liever te voet gaan dan te betalen denk ik toch niet....
Josh December 31st, 2010, 02:07 PM In Beekkant staan er nog geen poortjes.
Polri December 31st, 2010, 02:17 PM Zoals Bazar ook al opmerkte zullen de poortjes er vooral voor zorgen dat er minder zwartrijders zullen zijn. Als er in Naamsepoort een stijging is met 75 % van het aantal betalende reizigers na de opening van de poortjes zal dat wel overal zo zijn, veronderstel ik.
Of er daarom ook veel mensen zijn die liever te voet gaan dan te betalen denk ik toch niet....
Ik zou zelfs verwachten dat de stijging nog groter zal zijn dan 75%. Bij de eerste halte met poortjes kan je nog verwachten dat mensen de betaling kunnen omzeilen door een halte verder in of uit te stappen. Deze mogelijkheid verdwijnt naargelang er meer en meer haltes met poorten worden uitgerust.
Filou December 31st, 2010, 04:19 PM Ik heb onderweg naar huis even opgelet en in Delacroix zijn er nog geen poortjes geinstalleerd.
vank December 31st, 2010, 06:15 PM Kan er een fotoupdate komen?
Ik hoop dat de MIVB er z'n voordeel uithaalt! (En in het beste geval ook winst weet te maken).
Mr_Dru January 2nd, 2011, 12:32 PM Een goede ontwikkeling om poortjes te plaatsen in de Brusselse metro. Een halfjaar geleden zijn ze ook in Amsterdam en Rotterdam gestart met metropoortjes. Nu heb je alleen toegang met een opgeladen OV-chipkaart. Sinds de poortjes zijn geinstalleerd zijn er 95% betaalde reizigers.
Het aantal zwartrijders in de metro daalde aanzienlijk.
Amsterdam van 13.4% naar 4%
Rotterdam van 10% naar 4%
Maar eigenlijk is het nog wel makkelijk om zwart te rijden. De Nederlandse poortjes zijn niet waterdicht (twee luikjes). Als iemand incheckt kun je gewoon vlot achter deze persoon mee lopen.
De Klauw January 2nd, 2011, 02:47 PM ^^De enige oplossing daarvoor zijn grote draaihekkens. Maar hoe dit praktisch te implementeren valt in de metro weet ik niet (die dingen nemen namelijk veel ruimte in). Ik veronderstel dat het moeilijk is, anders zou men het wel gedaan hebben. Ik dacht dat er ook een probleem wat betreft brandveiligheid was.
vank January 2nd, 2011, 02:57 PM Een goede ontwikkeling om poortjes te plaatsen in de Brusselse metro. Een halfjaar geleden zijn ze ook in Amsterdam en Rotterdam gestart met metropoortjes. Nu heb je alleen toegang met een opgeladen OV-chipkaart. Sinds de poortjes zijn geinstalleerd zijn er 95% betaalde reizigers.
Het aantal zwartrijders in de metro daalde aanzienlijk.
Amsterdam van 13.4% naar 4%
Rotterdam van 10% naar 4%
Maar eigenlijk is het nog wel makkelijk om zwart te rijden. De Nederlandse poortjes zijn niet waterdicht (twee luikjes). Als iemand incheckt kun je gewoon vlot achter deze persoon mee lopen.
Ik vond het Londense systeem behoorlijk goed werken, daar zou het lukken om met iemand mee te lopen maar dan moet je heel snel zijn.
Er zit een oog en als het ziet dat er een persoon gepasseerd is gaan de poortjes dicht maar blijkbaar zit er ook een oog die een tweede persoon herkent want het poortje gaat veel sneller dicht als je er met 2 probeert door te glippen.
In Londen is de enige manier er onder door kruipen, maar wees maar zeker dat je dan één van de bewakers mag verwachten. (Dus in Londen misschien nog iets lagere poortjes en dat probleem is ook opgelost).
Maar ik denk dat het daar echt rendabel is, als je ziet dat dat netwerk en dan vooral de Piccadilly Line verzadigd is, enigste mogelijkheid is om daar in bepaalde stations het perron iets langer te gaan maken.
En de frequentie ligt op 2 min. en de stellen zitten (bijna) telkens vol.
De prijzen liggen daar wel hoog, ik was 30 euro kwijt voor 4 dagen metrogebruik. En ik zal niet zeggen dat ik overdreven veel de metro gebruikt heb.
Ik heb grote afstanden zelfs te voet gedaan.
focus1965 January 2nd, 2011, 04:35 PM ^^De enige oplossing daarvoor zijn grote draaihekkens. Maar hoe dit praktisch te implementeren valt in de metro weet ik niet (die dingen nemen namelijk veel ruimte in). Ik veronderstel dat het moeilijk is, anders zou men het wel gedaan hebben. Ik dacht dat er ook een probleem wat betreft brandveiligheid was.
Het moet allemaal nog praktisch en bruikbaar blijven. Probeer maar eens met een valies - of ietsje alledaagser: een kinderwagen - door zo'n hindernissen te geraken.
In een aantal metrosteden wordt hiervoor een andere, bredere en soms bemande toegang voor voorzien, maar aan onze loonkosten wordt dit natuurlijk een peperdure oplossing.
Die poortjes hebben een vooraf ingebrachte snelheid, die men (naar 't schijnt) in Brussel nog zal opvoeren: alzo kan er - zoals in NL - geen tweede persoon meer mee "sluipen", maar het zal de eerste keer niet zijn dat ik (en vele anderen) er met een rugzak of valies (op wieltjes) tussen geklemd raak.
In een bepaalde stad had men dit allemaal keurig opgelost met een bijzondere installatie aan het station van het vliegveld: bredere toegangspoorten, langere openingstijden en het toeziend oog van een of andere bewaker: dit viel dus mee. Maar dit gold niet in omgekeerde richting: blijkbaar gaat men er van uit dat men niet richting vliegveld moet...
Ik ben voorstander van zo'n poortjes, maar zoals gezegd: het moet bruikbaar blijven als men bagage heeft en natuurlijk, zoals hierboven gezegd, niet fungeren als muur mocht er ooit brand uitbreken.
focus1965
Slagathor January 2nd, 2011, 05:21 PM Maar ik denk dat het daar echt rendabel is, als je ziet dat dat netwerk en dan vooral de Piccadilly Line verzadigd is, enigste mogelijkheid is om daar in bepaalde stations het perron iets langer te gaan maken.
En de frequentie ligt op 2 min. en de stellen zitten (bijna) telkens vol.
Dat is best vervelend inderdaad, maar het ergste aan de Tube vind ik de hitte in vele stations :ohno:
Ik ben voorstander van zo'n poortjes, maar zoals gezegd: het moet bruikbaar blijven als men bagage heeft en natuurlijk, zoals hierboven gezegd, niet fungeren als muur mocht er ooit brand uitbreken.
focus1965
In Guangzhou, China, hebben ze een trial gehad waarbij poortjes aangesloten werden op het brandveiligheidsysteem. In simpele bewoording: als de rookdetectoren onraad ruiken, laten ze 1) het alarm afgaan, 2) de sprinklerinstallatie aan springen en 3) automatische alle poortjes en deuren WIJD opengooien.
In dat geval moet de brand niet al te snel kortsluiting o.i.d. veroorzaken natuurlijk, want dan werkt het niet meer. Één of andere handmatige ontgrendeling zoals bij tram- en treindeuren blijft toch wel noodzaak.
vank January 5th, 2011, 03:35 PM Vanaf maart loop ik stage in de Leuvenseweg in Brussel, hoe hoog is de frequentie van de metro van Brussel-Zuid naar Madou?
Kwestie om een beetje in te schatten wanneer ik moet vertrekken vanuit Brugge.
Filou January 5th, 2011, 03:45 PM ^^ In de spits om de 3 minuten. Reistijd van Brussel-Zuid tot Madou is ongeveer 8 minuten.
De Leuvenseweg kan je ook gemakkelijk te voet (of met een villo) bereiken vanaf het centraal station.
Bazar January 11th, 2011, 09:04 AM Vanaf maart loop ik stage in de Leuvenseweg in Brussel, hoe hoog is de frequentie van de metro van Brussel-Zuid naar Madou?
Ah, da's goed, dan kan je een paar foto's maken van de nieuwe commerciële galerij in station Madou en eventueel ook een update maken van "Residence Madou" (net achter de Madoutoren). Veel succes/plezier op je stage :cheers:
Brusselnieuws:
Metropoortjes gaan sneller dicht
De MIVB gaat actie ondernemen tegen poortjesglippers. Dat zijn zwartrijders die nog snel achter een betalende reiziger mee binnenspringen. Remedie: de metropoortjes zullen sneller sluiten.
"Om het fenomeen tegen te gaan, zullen de poortjes binnenkort veel sneller sluiten," zegt Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) in Het Nieuwsblad. "Om de Brusselaars te laten wennen aan de poortjes, zijn die zo afgesteld dat ze relatief lang openblijven. Maar dat is dus bijna verleden tijd." De minister benadrukt ook dat poortjesglippen verboden is. Overtreders riskeren een boete.
Op dit moment zijn er 22 metrostations afgesloten met poortjes. Tegen eind januari komen er nog eens vier bij. Demey krijgt poortjes op 10 januari, een week later is het de beurt aan Hermann-Debroux, Jacques Brel wordt 24 januari afgesloten en Aumal op 31 januari.
22 zijn dus reeds gesloten met poortjes. Dat is toch al een behoorlijk aandeel! +/- een derde :)
(iemand zou brusselnieuws toch ook mogen zeggen dat het AumalE is ;) ).
vank January 11th, 2011, 05:43 PM Ik ben vandaag al eens geweest, en het is misschien 150m. wandelen naar de Madoutoren dus valt wel mee :)
Maar in Brussel-Zuid afstappen en dan naar Madou rijden per metro leek me iets te lang te zijn.
In het vervolg stap ik af in Centraal en ga ik via de Wetstraat naar de bestemming of gewoon metro naar Kunst-Wet.
Ben trouwens ook eens naar Shuman geweest om Residence Palace te bekijken, maar had geen fototoestel bij. Maar zag dat je er al foto's gepost hebt.
Filou January 25th, 2011, 02:56 PM Door VIM, www.belga.be, Vernieuwd: 25/01/2011
Brusselse metro rijdt automatisch in 2018
Tegen 2018 moet de metro in Brussel volledig automatisch rijden. Dat heeft topman Alain Flausch dinsdag verklaard bij de presentatie van de jaarresultaten van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB.
De bevolking in de hoofdstad blijft aangroeien en dat zorgt voor mobiliteitsproblemen. De Brusselse metro nadert zelfs zijn verzadigingspunt. Vandaag rijden er op de drukste lijnen -een en vijf- 31 metrostellen met een interval van drie minuten. "Een betere frequentie is quasi onmogelijk met een metro die bestuurd wordt door personen", aldus Flausch dinsdag. "Vanaf 2018 komen er 43 automatische metrostellen die een interval van 2 minuten kunnen halen." De Brusselse regering heeft een principe-akkoord over de automatisering, maar de budgetten zijn nog niet goedgekeurd. De vervoersmaatschappij zal in totaal 629 miljoen euro nodig hebben om de vernieuwing door te voeren. Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels liet alvast verstaan dat het niet de bedoeling is dat het Gewest die kost alleen draagt. De MIVB kon dinsdag opnieuw goede jaarresultaten voorleggen. Het aantal reizigers steeg met 7,2 procent tot 311,6 miljoen.
Bazar January 25th, 2011, 05:06 PM Ik heb stilletjes aan het gevoel dat de volgende nieuwe metrolijn (na de nieuwe lijn 3/4), lijn 7 zal worden. Tegelijkertijd kunnen de andere lijnen nog verlengd worden natuurlijk, maar de verkeersstromen langs de middenring zullen op termijn misschien toch wel een uitbreiding vereisen naar metro. Ook het feit dat er een groot potentieel bestaat voor overstap van auto naar metro op die as en natuurlijk dat er reeds een aantal premetrostations op die as zijn, pleit in die richting.
Benieuwd of het werkelijkheid wordt.
Ondertussen is het in ieder geval positief dat 2018 als streefdatum gehanteerd wordt voor de NZ-as.
Meurisse January 25th, 2011, 06:27 PM ^^ Dat zou zeer logisch zijn! Zo'n lijn 7 zou een groot deel van de metroleemte opvullen in het oosten van Brussel en gezien de overbevolking van de trams best te verantwoorden. Tenslotte gaat het om capaciteit aanbieden, als de tram niet meer kan voldoen dan moet men voor een metro kiezen.
Benonie January 25th, 2011, 07:46 PM Ook op Brusselnieuws.be gaat vandaag over de automatische metro.
Pulsar wordt Brusselse metro van de toekomst
Brussel dinsdag 25 januari 2011
De MIVB laat wat meer in zijn kaarten kijken over de geplande automatisering van metrolijnen 1 en 5. Uiterlijk in 2019 moet alles op de twee lijnen volautomatisch verlopen. De MIVB heeft het project Pulsar gedoopt en spreek van ‘de metro van de toekomst’ .
http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/imagecache/6col/metro_met_perronpoortjes.jpg
“Metrolijnen 1 en 5 zijn ‘gesatureerd’,” zegt Kris Lauwers, adjunct-directeur van de MIVB aan brusselnieuws.be. “Op termijn gaan we dat ook zien op de lijnen 2 en 6, maar daar hebben we de komende jaren nog ademruimte. Ook de Noord-Zuidas nadert zijn verzadigingspunt.”
Om de capaciteit op de lijnen 1 en 5 te verhogen zijn er volgens de MIVB twee opties, automatisering of extra metrotunnels graven. Aangezien dat laatste 2 miljard euro zou kosten, kiest de vervoersmaatschappij voor een automatisering.
De originele metrostellen en signalisatie stammen uit 1976 en zijn onderhand aan vervanging toe. Aan het hele project hangt een prijskaartje van 629 miljoen euro. Een smak geld, waar nu alleen een principeakkoord over is. Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) liet alvast weten dat “het gewest dat bedrag niet alleen zal kunnen dragen”. De MIVB zelf kijkt vooral in de richting van het federaal Beliris-fonds.
Tegen 2016 moet de eerste automatische metro rondrijden. Dan volgt er een overgangsperiode waarin zowel bemande als onbemande stellen de lijnen bedienen. Tegen 2018 moet de frequentie op de lijn gestegen zijn tot een stel om de twee minuten. Nu is dat nog om de drie minuten tijdens de spits. “De hoogst mogelijke frequentie met een bemande metro,” aldus adjunct-directeur Lauwers. Als de automatisering is voltooid kunnen 43 metrostellen ingezet worden. Nu zijn er dat nog 31. Een capactiteitsverhoging van meer dan een derde, dus.
Om de veiligheid te verhogen komt er ook een nieuw signalisatiesysteem en worden er deuren op de perrons geplaatst.
© brusselnieuws.be
Nog wat eigen foto's die ik 5 jaar geleden nam in de metro van Kopenhagen.
Het leuke is dat je ook gewoon vooraan het metrostel kan zitten, alsof je zelf een metro bestuurt. De Denen waren wat trots op hun metro en stonden aan ons -nieuwsgierige toeristen- graag hun plaatsje af.
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Denemarken/kopenhagen/75.jpg
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Denemarken/kopenhagen/76.jpg
ElNino77 January 25th, 2011, 08:00 PM Met een automatisering van de lijnen kunnen wij tot 1m45s of zelfs 1m30 gaan, zoals in Parijs.
Puinkabouter January 25th, 2011, 08:00 PM In Parijs zijn ze er ook mee bezig, het automatiseren van de metro. Lijn 1 ginder zou ook binnen enkele jaren volledig computergestuurd moeten rijden. Ze hebben er overigens ook al een volautomatische metrolijn, nr. 14 of Météor. Ook daar kan je op 't einde van een metrostel gaan zitten en in de tunnel turen. Heel plezant.
En in Lyon, iets beter vergelijkbaar met Brussel, is dacht ik zelfs heel het metronet al geautomatiseerd.
In Rennes, Rijsel, Toulouse en Turijn rijden ook volautomatische metro's, maar dat zijn de speciale VAL's. Volgens wat ik gelezen heb is het VAL-systeem wel de basis geweest voor de automatische lijnen in Parijs en Lyon.
ElNino77 January 25th, 2011, 08:02 PM In Roissy-CDG is de VAL technologië gebruikt ...
Koekskensmonster January 25th, 2011, 09:00 PM En in Lyon, iets beter vergelijkbaar met Brussel, is dacht ik zelfs heel het metronet al geautomatiseerd.
Niet helemaal juist, van de vier metrolijnen in Lyon is enkel lijn D geautomatiseerd: het zijn schattige oranje metrostelletjes bestaande uit twee wagons. Wat opvalt aan het systeem van Lyon is dat er geen deuren staan op het perron, in tegenstelling tot Lille, Parijs enz... Maar of het nu onveiliger is zonder deuren weet ik niet, de metro zou automatisch stilvallen als er iets op de sporen komt te liggen.
Filou January 25th, 2011, 09:46 PM Aan het hele project hangt een prijskaartje van 629 miljoen euro.
Dat lijkt me enorm veel geld. Als daar de aankoop van nieuwe metrostellen is inbegrepen dan is het al iets anders.
Ik veronder dat men de noord-zuidlijn ook onmiddelijk automatisch gaat maken.
Bazar January 25th, 2011, 09:49 PM ^^ Dat zou zeer logisch zijn! Zo'n lijn 7 zou een groot deel van de metroleemte opvullen in het oosten van Brussel en gezien de overbevolking van de trams best te verantwoorden. Tenslotte gaat het om capaciteit aanbieden, als de tram niet meer kan voldoen dan moet men voor een metro kiezen.
Inderdaad. Als ik de kaart zie, dan zou ik er voor kiezen om de hypothetische 'metrolijn 7' de middenring te laten volgen tem Prinses Elisabeth of Demolder, om dan af te slaan richting Westen. Bijvoorbeeld richting Bockstael. Op die manier kruis je de lijnen 3/4 (in Demolder) en 6 in Bockstael. Lijn 1 kom je dan tegen in Montgomery en lijn 5 in Pétillon of Boileau.
Het zou echt een netwerk zijn, wat ook voor een betere spreiding van de transportstromen zou leiden (de mensen zouden minder tot de vijfhoek moeten gaan als ze daar niet moeten zijn, zoals dat nu het geval is met het min of meer radiale systeem).
In het Zuiden zou de lijn 7 kunnen doorgaan tot Helden of tot Churchill bijvoorbeeld.
Maar ok, dat is allemaal zeer mooi om even te dromen. De werkelijkheid is veel minder gemakkelijk (of goedkoop ;) ) dan een paar droomideeën op een forum.
Filou January 25th, 2011, 10:03 PM Inderdaad. Als ik de kaart zie, dan zou ik er voor kiezen om de hypothetische 'metrolijn 7' de middenring te laten volgen tem Prinses Elisabeth of Demolder, om dan af te slaan richting Westen.
Ik zou die lijn 7 laten afbuigen naar het station van Schaarbeek met aan Demolder een overstap op lijn 3 en het GEN station Demolder. Vanaf Schaarbeek verder naar Nederoverheembeek.
In het Zuiden zou de lijn 7 kunnen doorgaan tot Helden of tot Churchill bijvoorbeeld.
Ik zou hem doortrekken naar Albert met overstap op lijn 3 en daar verder naar Wiels en aftakken naar Vorst.
Nu ik er over nadenk vind ik jouw idee om in het noorden naar Bockstael te gaan ook wel goed. En vanaf Bockstael kan er een bovengrondse lijn richting Jette en Sint Agatha Berchem of waarom niet het UZ Brussel.
Ja, lijn 7 geeft veel mogelijkheden!
focus1965 January 25th, 2011, 10:06 PM . Nu is dat nog om de drie minuten tijdens de spits. “De hoogst mogelijke frequentie met een bemande metro,” aldus adjunct-directeur Lauwers.
Minimum average interval 90 sec
http://en.wikipedia.org/wiki/Moscow_Metro
Ik had het hier al enkele dagen geleden geschreven: in Moskou rijdt de metro probleemloos, en met bestuurders, in de spits om de 90 seconden. Zelf ervaren, zelf gezien: grote digitale borden laten naast het uur (met minuten en seconden) ook de interval zien, die automatisch op 0 springt wanneer een metrostel vertrokken is. Tussen seconde 40 en 45 komt het volgend stel binnengereden en rijdt keurig rond 88 - 90 buiten.
Jounalistiek is hier niet meer dan klakkeloos herkauwen: men aanvaardt elke verklaring en elk verhaal zonder zelf nog iets na te checken.
Natuurlijk kan men metro's automatisch laten rijden, maar dan moet men andere argumenten verzinnen dan die hierboven. Verzinnen, want het is natuurlijk duidelijk dat de personeelskost hier het grote probleem vormt, maar metrobestuurders kunnen perfect ingezet worden voor andere taken binnen de metro, dat op zich enorm arbeidsintensief is: onderhoud, ticketverkoop, ticketcontrole (aan de poortjes, want eens ze zo gesofisticeerd zijn, geraak je er amper of niet meer door met een kinderwagen: dus aparte toegangen zijn dan noodzakelijk) enz. Want laat ik duidelijk zijn: het zijn net die personen die een metro(station)bezoek veraangenamen!
focus1965
Bazar January 25th, 2011, 10:29 PM Ik zou die lijn 7 laten afbuigen naar het station van Schaarbeek met aan Demolder een overstap op lijn 3 en het GEN station Demolder. Vanaf Schaarbeek verder naar Nederoverheembeek.
Ik had dit bewust niet voorgesteld omdat in mijn 'droomwereld' lijn 3 naar NOH zou gaan via Schaarbeek-Vorming.
Ja, lijn 7 geeft veel mogelijkheden!
Inderdaad, in een eerste faze toch veel mogelijkheden om een beetje te fantaseren ;)
metrobestuurders kunnen perfect ingezet worden voor andere taken binnen de metro, dat op zich enorm arbeidsintensief is: onderhoud, ticketverkoop, ticketcontrole (aan de poortjes,
Inderdaad, of nog een mogelijkheid: die mensen inzetten in de trams, die er blijkbaar ook in toenemende getalle gaan zijn in de toekomst.
Filou January 26th, 2011, 07:19 PM Kan er een fotoupdate komen?
Speciaal voor Vank heb ik vandaag poortjes gefotografeerd.
Park:
http://img706.imageshack.us/img706/1777/dsc03177a.jpg
Naamsepoort:
http://img407.imageshack.us/img407/1408/dsc03179m.jpg
Busfotodotnl January 26th, 2011, 09:13 PM Ik kan het niet zo snel vinden, maar zijn er al cijfers bekend van het betaald gebruik van de metro voor en na de invoering van de poortjes?
Filou January 26th, 2011, 09:17 PM ^^ preciese cijfers heb ik nog niet gezien, maar ik heb wel gehoord dat er een stijging zou zijn van zo'n 75 %. Blijkbaar was/is het aantal zwartrijders veel groter dan gedacht.
Bazar January 27th, 2011, 09:08 AM Opgelet, dit is zeer moeilijk te vergelijken.
De aankoop van (ritten)kaartjes is enorm toegenomen. Maar, dat betekent niet dat dit een 75% stijging is van het betalend metrogebruik. Dit houdt namelijk geen rekening met de abonnees.
Deze laatsten werden vroeger niet geregistreerd, terwijl dit nu (in de stations met poortjes) wel het geval is. Doch zowel vroeger als nu waren dit betalende reizigers.
Maar goed, het belangrijkste is en blijft dat zwartrijden nu toch een stuk moeilijker geworden is :)
Benonie January 30th, 2011, 11:11 PM De Brusselse metrostations liggen soms wel wat dicht bij mekaar. Soms kan je vanop het perron het volgende station zien liggen!
Metrostel rijdt station Hankar binnen, gezien vanuit station Delta:
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/Delta-Hankar/Brussel224.jpg
Toch wel extreem dicht bij elkaar, vind ik...
De Klauw January 30th, 2011, 11:27 PM ^^Dit is 130 meter volgens Google Maps. De gemiddelde halteafstand bedraagt blijkbaar 650 meter (hoewel ik mij vragen stel bij dat cijfer, mijn steekproefjes lijken eerder een gemiddelde van 300 à 350 te geven). Het is dus eerder een uitzondering. Al is de afstand tussen Centraal Station en Park niet zoveel meer (180 meter).
Maar het strafte vind ik dat het als metroganger makkelijk het gevoel krijgt alsof de stations wél ver van elkaar liggen. Pas als je stad te voet verkent merk je hoe klein de afstanden eigenlijk zijn.
Bazar January 31st, 2011, 09:37 AM In het geval van Hankar en Delta vind ik dit nog wel te verantwoorden. Als je te voet of met de wagen van het ene naar het andere moet gaan, dan moet je een hele omweg doen. Met de metro ben je er echter supersnel.
Het feit dat de stelplaats aan Delta ligt zal ook voor een stuk deze "irrationaliteit" verklaren.
Nu wil ik ook zeker niet dat dit als "regel" zou gelden voor een nieuwe metrolijn bijvoorbeeld hoor, dit is echt heel erg/te dichtbij elkaar ;)
pietje01 January 31st, 2011, 11:36 AM Nu wil ik ook zeker niet dat dit als "regel" zou gelden voor een nieuwe metrolijn bijvoorbeeld hoor, dit is echt heel erg/te dichtbij elkaar ;)
Het hangt ook af van hoe diep de metrolijn gelegen is, of eigenlijk hoe lang je moet wandelen van de ingang tot aan de perrons. Hoe langer die tijd is, hoe verder ze uit elkaar mogen liggen.
Benonie January 31st, 2011, 02:15 PM In het geval van Hankar en Delta vind ik dit nog wel te verantwoorden. Als je te voet of met de wagen van het ene naar het andere moet gaan, dan moet je een hele omweg doen. Met de metro ben je er echter supersnel.
Je kunt inderdaad niet in rechte lijn van Delta naar Hankar stappen, maar zelfs met het ommetje is het nog geen 300 meter, denk ik. Langs de trein- of metrosporen was geen plaats meer voor een voetpad of gang, veronderstel ik.
In elk geval lijkt Delta me belangrijk genoeg, niet alleen voor de werknemers van de MIVB zelf, maar ook voor de vele studenten en scholieren en als overstapplaats op enkele buslijnen.
En ook Hankar zal wel een trouw publiek kennen uit de buurt van de Waverse Steenweg. En één van de mooiste en bekendste metrostations sluiten zal sowieso wel geen optie zijn...
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/Delta-Hankar/Brussel235.jpg
ElNino77 January 31st, 2011, 02:57 PM Je connais bien Delta et Hankar car j'ai étudié à l'ULB pendant 4 ans. Je prenais évidemment régulièrement le métro à Delta, mais aussi parfois à Hankar. Selon moi, le "public" des 2 stations est très différent : à Delta, c'est un public typiquement universitaire, mais à Hankar, vous vous trouvez au bord de la Chaussée de Wavre, avec un quartier mi-commerçant et mi-résidentiel. J'ai pu constater que ces stations pouvaient être assez bien remplies.
Il ne faut pas oublier aussi la distance entre Mérode et Schuman : 1,25 kilomètres et 2 minutes. A Lima, le projet de la ligne 4 sur l'avenue la plus fréquentée du Pérou est de mettre des stations tous les 400m, spécialement dans la zone financière.
ghost dog January 31st, 2011, 08:18 PM Ok, donc, ça donne:
Stockel/Stokkel (lijn 1)
Ribaucourt (lijnen 2,6)
Madou (lijnen 2,6)
Yser/Ijzer (lijnen 2,6)
Sint Gillis Voorplein/Parvis (lijnen 3,4)
Hankar (lijn 5)
Delta (lijn 5)
Roi Baudouin/Koning Boudewijn (lijn 6)
Soon:
Aumale (lijn 5)
Jacques Brel (lijn 5)
Hermann Debroux (lijn 5)
Demey (lijn 5)
+ wellicht Simonis (lijnen 2,6), Zuidstation/Gare du Midi (lijnen 2,6) en 12 andere stations tegen eind mei
Al is er een nog een hele resem te gaan is dat toch al een mooi lijstje :)
Portillons en service :
- Porte de Namur (5/7/10)
- Delta (12/7/10)
- Stockel (12/7/10)
- Gare de l'Ouest (19/7/10)
- Parc (26/7/10)
- Sainte-Catherine (26/7/10)
- Crainhem (2/8/10)
- Hankar (2/8/10)
- Botanique (9/8/10)
- Veeweyde (9/8/10)
- Ribaucourt (16/8/10)
- Yser (16/8/10)
- Osseghem (23/8/10)
- Pannenhuis (23/8/10)
- Madou (13/9/10)
- Parvis de Saint-Gilles (13/9/10)
- Heysel (20/9/10)
- Houba-Brugmann (20/9/10)
- Demey (10/1/11)
- Herrmann-Debroux (17/1/11)
- Jacques-Brel (24/1/11)
- Aumale (31/1/11)
Filou January 31st, 2011, 08:22 PM ^^ Zo op het eerste gezicht ontbreekt montgomery en zuidstation
Benonie January 31st, 2011, 08:32 PM Aan Zuidstation staan toch ook al poortjes? Ben er vorige week nog doorgegaan.
ghost dog January 31st, 2011, 08:49 PM Je pense que les portillons sont installés mais pas actifs à Montgomery et Gare du Midi.
- Porte de Namur (5/7/10)
- Delta (12/7/10)
- Stockel (12/7/10)
- Gare de l'Ouest (19/7/10)
- Parc (26/7/10)
- Sainte-Catherine (26/7/10)
- Crainhem (2/8/10)
- Hankar (2/8/10)
- Botanique (9/8/10)
- Veeweyde (9/8/10)
- Ribaucourt (16/8/10)
- Yser (16/8/10)
- Osseghem (23/8/10)
- Pannenhuis (23/8/10)
- Madou (13/9/10)
- Parvis de Saint-Gilles (13/9/10)
- Heysel (20/9/10)
- Houba-Brugmann (20/9/10)
- Georges Henri (29/11/10)
- Tomberg (6/12/10)
- Gribaumont (13/12/10)
- Demey (10/1/11)
- Herrmann-Debroux (17/1/11)
- Jacques-Brel (24/1/11)
- Aumale (31/1/11)
Benonie January 31st, 2011, 08:51 PM Ik moest anders wel mijn kaartje in de oranje ontwaardingsbox duwen om het open te krijgen... Was bij de ingang Fonsnylaan.
Bazar February 1st, 2011, 09:01 AM Aan Montgomery kan je een paar weken terug toch nog de trams (23-24-25) nemen zonder door de poortjes te gaan dacht ik.
Merci pour l'aperçu Ghostdog! :)
Meurisse February 9th, 2011, 01:06 PM brusselnieuws.be
Extra toegangen voor metrostation Centraal
Amsterdam woensdag 9 februari 2011, 11u51
Volgend jaar wordt het metrostation Centraal gerenoveerd. Dat viel te horen in Amsterdam, waar Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) op werkbezoek was.
Volgend jaar wordt het metrostation van het Centraal Station helemaal onder handen genomen. Dat is vooral nodig door de toename van het aantal reizigers. “De lokettenzaal wordt veel groter en er komen ook extra handelszaken,” zegt Albert Neyens, directeur van Mobiel Brussel. “Voor de handelaars komt er een nieuwe goederenlift, zodat de goederen sneller aangevoerd kunnen worden. Er komen extra toegangen naar de perrons, via liften, trappen en roltrappen. Die toegangen zijn nodig, met de nieuwe tramlijn die er komt. Zo kun je meteen naar de perrons. Daar komen overigens originele terrasjes. Het perron richting Kunst-Wet wordt ook groter.”
De centrale gang krijgt een opknapbeurt, de toegang tot de sanitaire ruimtes wordt verbeterd, het station krijgt toegangspoortjes. Er komt ook een betere geleiding voor blinden, en er is extra camerabewaking gepland. Het werk gaat in 2012 van start, duurt ongeveer twee jaar en zal tien à twaalf miljoen gaan kosten.
De renovatieplannen werden voorgesteld tijdens het bezoek van Brigitte Grouwels aan het studiebureau NPC in Amsterdam, gespecialiseerd in de herinrichting van de openbare ruimte. Het bureau speelde een sleutelrol in renovaties van treinstations in Amsterdam. Het ontwikkelde de zogenaamde Schijf van vijf. “Dat is een locatiescan om de openbare ruimte, onder meer in en om trein- en metrostations, opnieuw in te richten,” zegt Alex de Ruiter van NPC. “Dat gebeurt aan de hand van vijf parameters: exploitatie, vastgoedmanagement, ruimtelijke inrichting, veiligheid, mobiliteit en logistiek. Zo krijg je meer inzicht in hoe een locatie werkt en hoe je ze kunt verbeteren, op de korte en op de langere termijn.”
Minister Grouwels is enthousiast over haar bezoek. “We hebben heel wat inspiratie opgedaan bij NPC.”
Matthias Vanheerentals © Brussel Deze Week
Meurisse February 15th, 2011, 03:23 PM brusselnieuws.be
Metro-agressie: de bestuurder sloeg eerst
Laken dinsdag 15 februari 2011, 12u57
Niet de passagier maar de metrobestuurder deelde de eerste klap uit bij het incident in metrostation Koning Boudewijn gisterenavond. Dat bevestigt het Brusselse parket, dat de camerabeelden analyseerde. Het incident ligt aan de basis van de spontane en algemene MIVB-staking van vandaag.
De camerabeelden tonen volgens het parket dat de bestuurder het perron afloopt om aan het andere einde van het metrostel opnieuw in te stappen. Onderweg zou een passagier hem op agressieve toon hebben gevraagd wanneer de metro opnieuw vertrekt uit het eindstation, weet het parket ook nog. De passagier was vergezeld van zijn vrouw en kind.
"De beelden tonen hoe de agressieve en hoogoplopende woordenwisseling uiteindelijk uitmondt in een vuistslag door de chauffeur," zegt Wenke Roggen, woordvoerster van het Brussels parket aan brusselnieuws.be.
De passagier zou zich niet onbetuigd gelaten hebben en teruggeslagen hebben. Getuigen probeerden de twee te scheiden, maar het kwam opnieuw tot een handgemeen, waarbij de chauffeur de passagier op de grond duwde. De passagier zou wel blijk gegeven hebben van een jennende houding.
© brusselnieuws.be
Om hiervoor nu het hele Openbaar Vervoer plat te leggen in Brussel :ohno:
pietje01 February 15th, 2011, 03:32 PM ^^ Een welgemeende sorry vanwege het personeel zou hier echt wel op zijn plaats zijn.
Ze kunnen het goedmaken door de volgende 5 jaar niet meer te staken:banana:
Filou February 15th, 2011, 06:35 PM Overal het algemeen reageert het personeel (tram of buschauffeurs, ticketverkopers enz.) heel onbeschoft als je iets vraagt.
Zo stond mijn metro eens lange tijd stil en omdat ik het volgende station toch moest uitstappen en twee mivb personeelsleden op het perron ter hoogte van de stuurkabine zag staan besloot ik eens te gaan vragen of de metro lang ging blijven stilstaan zodat ik dan te voet verder zou gaan.
Ik kreeg op zeer onbeschofte wijze naar mijn hoofd geslingerd :"of ik niet zag dat het licht op rood stond" Ik ben dan maar te voet naar het volgende station gegaan, wat niet erg was, en vroeg me af waarom die heerschappen niet gewoon vriendelijk op een vraag kunnen antwoorden. Of ze kunnen ook vriendelijk antwoorden dat ze het niet weten. (wat ook kan)
Eigenlijk heb ik eerlijk gezegd nog nooit een vriendelijk en beleefd mivb personeelslid tegengekomen. Die zullen er ongetwijfeld wel zijn, maar ik heb de indruk dat ze maar een minderheid vormen. :ohno:
|
|