Thermo
February 15th, 2011, 07:05 PM
Leve de automatisering van de metro ;)
|
View Full Version : BXL | Metro Thermo February 15th, 2011, 07:05 PM Leve de automatisering van de metro ;) Benonie February 15th, 2011, 08:35 PM ^^ Inderdaad. Ook de personeelsleden aan de ticket-en infoloketten in de grotere stations doen er alles aan om te laten blijken dat ze daar écht wel enorm tegen hun zin zitten en dat je er als klant hooguit getolereerd wordt. Ik neem dan ook steevast mijn kaartje aan de automaat. Toen ik vorig jaar na de grondige reorganisatie van het tram- en metronet een nieuw netplan ging vragen, kreeg ik dat net niet naar mijn hoofd geslingerd. Het feit dat ze voor één incident het hele net plat leggen, tekent ook hun mentaliteit. Of de klant of de bestuurder nu in fout is, maakt geen verschil. Het personeel van een maatschappij die per werkdag een klein miljoen reizigers vervoert, kan toch niet van haar directie sluitende garanties gaan eisen dat er nooit eens een accident met een passagier gebeurt?.... snot February 16th, 2011, 01:18 AM Eigenlijk heb ik eerlijk gezegd nog nooit een vriendelijk en beleefd mivb personeelslid tegengekomen. Die zullen er ongetwijfeld wel zijn, maar ik heb de indruk dat ze maar een minderheid vormen. :ohno: oooh, ik heb eens een heel vriendelijke tramchauffeur gehad. Ik weet niet meer wat we vroegen maar omdat hij ons al met mekaar in het Nederlands had gehoord deed hij zijn best om ons in die taal te beantwoorden op onze vraag in het frans. De man was ook gewoon heel sympathiek. Ik weet niet meer wat we vroegen maar ik weet wel nog dat het aan Montgomery was en dat hij zeker niet van Belgische origine was. Leve de automatisering van de metro ;) Tot die paar persooneelsleden in het controlecentrum heel het net platleggen voor een loonsverhoging,... Filou February 16th, 2011, 08:09 AM oooh, ik heb eens een heel vriendelijke tramchauffeur gehad. I Zoals ik zei: er zijn zeker ook vriendelijke mensen bij de mivb, maar de meerderheid zijn ze niet. boerentram February 16th, 2011, 05:25 PM Ik had de eer om gedurende twee jaar het beroep van trambestuurder uit te oefenen bij de MIVB en ik weerleg niet dat ik enkele 'onvriendelijke' collega's had. Toch probeerde ik, in alle bescheidenheid, de mensen te helpen, alle mededelingen in de beide landstalen om te roepen en zelfs aan het einde van de tramlijn de mensen via de intercom hen nog een fijne dag toe te wensen. Misschien naïef voor sommigen, maar regelmatig keken de mensen verrast op en kwamen ze persoonlijk bedanken! Dit is uiteraard een levens-instelling die niet iedereen wil delen met anderen. Maar ik kan je ook een ander verhaal vertellen: bij het besturen van lijn 94 aan de De Trooz Square kan je tot 4 minuten wachten om te kunnen doorrijden. Ik had bij het eerste groene licht plots een kandidaat passagier die bij het aanzetten van de tram alsnog voor de snuit kwam aangestormd en ik kon maar net op tijd remmen! Geen probleem, deur open, maar geen verontschuldigingen van de 'kamikaze'! Bij het volgende groene licht, opnieuw 4 minuten later, JUIST HETZELFDE! Noodremming...maar deze keer wou ik de deuren niet meer openen (had dus al 8 minuten verloren en twee trams van lijn 3 achter mij die luid stonden te toeteren...). En wat deed deze kamikaze? Roepen en tieren en stampen tegen een aanzettende tram...!! Je bent al 8 minuten achter op het tijdschema, je hebt bijna twee dodelijke aanrijdingen, je tram wordt beschadigd en dàn zou je nog stalen zenuwen moeten hebben? Nogmaals ik keur het gedrag van de metrobestuurder zeker af, maar, geloof me, voor het bescheiden loon als trambestuurder moet je over een héél sterke gezondheid en een pak stalen zenuwen beschikken. Overigens, trambestuurder als beroep moet een passie zijn en dat was bij mij het geval. Maar wegens familieomstandigheden moest ik deze baan opzeggen, wat mij nog steeds spijt...:( Vele van mijn collega's waren (jonge) mensen met een allochtone achtergrond, maar ik kan je verzekeren dat, als je ze respecteert, 99% van hen je ook respectvol behandelen! Maar de verhalen die ze me dagelijks tijdens de pauzes vertelden, tartten alle verbeelding! En de politie mijn vriend? Laat me niet lachen! Het is een ongeschreven wet dat de politie ons, trambestuurders (in feite de trams), liever kwijt dan rijk zijn, want we staan toch maar steeds in de weg van de auto's... Wat denk je nu? :bash: Slagathor February 16th, 2011, 05:34 PM Dit verbaast mij niet. Ik neem dagelijks de tram naar kantoor en ik zie regelmatig de asociale types voorbijkomen die de tram een stomp of een schop geven omdat de bestuurder het waagt op tijd (!) weg te rijden. Het is krankzinnig, daar heb ik geen ander woord voor. Misschien helpt het te weten dat de overgrote meerderheid van de passagiers die 'kamikaze' waarschijnlijk (net als ik) ook maar een asociale kl**tzak vonden? Filou February 16th, 2011, 06:18 PM Wat denk je nu? :bash: Bij de tramterminus Groot-Bijgaarden stap ik op een klaarstaande tram. Volgens de dienstregeling moet hij over 5 minuten vertrekken. De trambestuurder staat naast zijn tram met een vriend te praten. Het is een gezellig gesprek ze lachen wat en roken een sigaretje. 20 minuten later stapt de tramchauffeur rustig in zijn tram en vertrekt 15 minuten te laat. Ik en de andere passagiers durven hier natuurlijk niets over te zeggen. Ondertussen zijn aan de terminus nog twee andere trams bijgekomen. Ik zie dat achter onze tram een andere ook onmiddelijk vertrekt en dus rijden er twee trams achter elkaar richting Simonis. Blijkbaar valt het daar wel mee met de stress bij de mivb! Een andere keer zie ik aan de zelfde terminus terwijl ik richting halte loop zo'n 50 meter voor mij uit een moeder met twee kinderen naar de tramdeur lopen van de wachtende tram. Op het moment dat ze haar hand uitsteekt om de deur te openen vertrekt hij voor haar neus. Pech gehad. Ik kan zo veel van dergelijke verhalen vertellen, net zoals iedereen die in Brussel wel eens het openbaar vervoer neemt. En dan vraag ik me af of die chauffeurs dan verbaast zijn als passagiers op hen beginnen schelden? Jij zegt dat passagiers je kwamen bedanken als je als vriendelijk trambestuurder iets zei of deed. Misschien was dat wel omdat dit zo ongewoon is? maar ik kan je verzekeren dat, als je ze respecteert, 99% van hen je ook respectvol behandelen! In elk normaal bedrijf moet je je klanten beleefd en respectvol behandelen. Overal of je nu in een winkel werkt of bij de klantendienst of wat ook maak je het mee dat klanten je slecht behandelen. Dat de chauffeurs van de mivb volgens jou de zaken omdraaien en eerst een bepaald gedrag van de klanten verwachten vooraleer zij ook eens beleefd zouden zijn is absurd. De wereld op zijn kop. Pas op, als ik in een tram zit en ik zit hoe automobilisten geen voorrang verlenen en gevaarlijk toeren uithalen ben ik blij dat ik niet met dat ding moet rijden. Zou slecht voor mijn bloeddruk zijn. Maar dat is geen reden om onnodig onbeschoft of agressief te zijn tegen passagiers en klanten wanneer ze een inlichting vragen bijvoorbeeld. Ik vind de mentaliteit bij het mivb-personeel om de reiziger als een vervelende last te beschouwen meer dan betreurenswaardig. Ik kan mij zelfs voorstellen dat in de kantine het woord "passagier" een soort scheldwoord is. Let wel: ik blijf erbij dat er veel fijne en correcte mensen werken bij den tram. focus1965 February 16th, 2011, 06:43 PM Iedereen zal wel zo'n verhaal hebben, maar op 28.11.2010 hadden we (tramliefhebbers) een memorabele rondrit in Brussel met de Haagse pcc. Uiteraard wordt alles tot op de minuut gepland, zodat de normale dienst (die op een zaterdag nogal povertjes is) geen hinder ging ondervinden van de fotostops onderweg. Het was dus perfect gepland: de tram vertrekt op het aangegeven tijdstip van het eindpunt Fort-Jaco en het is voorzien dat we aan het eindpunt Dieweg net achter de 97 moeten vertrekken: alles is dus getimed... behalve het vertrek van die 97. Wat gerinkel uit onze tram, maar er gebeurt niets... Een van de begeleiders had de titel van controleur en stapt uit - achter onze tram een hoop getoeter. De deuren van die 97 waren gesloten, dus die controleur loopt rond de tram en bonkt nogal hard aan de geleding: de bestuurder had zich daar met zijn tapijt teruggetrokken om aan zijn "verplichtingen" te voldoen, hoewel de vertrektijd (ondergeschikte verplichting blijkbaar) al enige minuten verstreken was. Blijkbaar zag die bestuurder dat het om een controleur ging - en niet om een reiziger - en stoofde die met tapijt en al naar voor om inderdaad te vertrekken... Het probleem is uiteraard de grootschaligheid: daar heeft de werkgever heel wat minder controle over het doen en gaan (en handelen) van elk individueel personeelslid: dat probleem stelt zich bij elk groot bedrijf, ongeacht of het binnen de private of de publieke sector is. focus1965 De Klauw February 16th, 2011, 07:01 PM ^^ Inderdaad. Ook de personeelsleden aan de ticket-en infoloketten in de grotere stations doen er alles aan om te laten blijken dat ze daar écht wel enorm tegen hun zin zitten en dat je er als klant hooguit getolereerd wordt. Ik neem dan ook steevast mijn kaartje aan de automaat. Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Er zitten goeden bij en slechten, zoals overal eigenlijk. Ik koop mijn kaartjes uit principe niet uit een automaat; die dingen zijn de ondergang van de mensheid. Het probleem is uiteraard de grootschaligheid: daar heeft de werkgever heel wat minder controle over het doen en gaan (en handelen) van elk individueel personeelslid: dat probleem stelt zich bij elk groot bedrijf, ongeacht of het binnen de private of de publieke sector is. Dat is ook de reden waarom er steeds meer uitbesteed wordt. Slagathor February 17th, 2011, 11:34 AM Iedereen zal wel zo'n verhaal hebben, maar op 28.11.2010 hadden we (tramliefhebbers) een memorabele rondrit in Brussel met de Haagse pcc. Uiteraard wordt alles tot op de minuut gepland, zodat de normale dienst (die op een zaterdag nogal povertjes is) geen hinder ging ondervinden van de fotostops onderweg. Het was dus perfect gepland: de tram vertrekt op het aangegeven tijdstip van het eindpunt Fort-Jaco en het is voorzien dat we aan het eindpunt Dieweg net achter de 97 moeten vertrekken: alles is dus getimed... behalve het vertrek van die 97. Wat gerinkel uit onze tram, maar er gebeurt niets... Een van de begeleiders had de titel van controleur en stapt uit - achter onze tram een hoop getoeter. De deuren van die 97 waren gesloten, dus die controleur loopt rond de tram en bonkt nogal hard aan de geleding: de bestuurder had zich daar met zijn tapijt teruggetrokken om aan zijn "verplichtingen" te voldoen, hoewel de vertrektijd (ondergeschikte verplichting blijkbaar) al enige minuten verstreken was. Blijkbaar zag die bestuurder dat het om een controleur ging - en niet om een reiziger - en stoofde die met tapijt en al naar voor om inderdaad te vertrekken... Het probleem is uiteraard de grootschaligheid: daar heeft de werkgever heel wat minder controle over het doen en gaan (en handelen) van elk individueel personeelslid: dat probleem stelt zich bij elk groot bedrijf, ongeacht of het binnen de private of de publieke sector is. focus1965 Leuk zo'n rondrit! Die PCCs rijden hier nog regelmatig rond voor allerlei activiteiten. Volgens mij zijn ze zelfs te huur als partytram. Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Er zitten goeden bij en slechten, zoals overal eigenlijk. Ik koop mijn kaartjes uit principe niet uit een automaat; die dingen zijn de ondergang van de mensheid. U zegt? Meurisse February 21st, 2011, 10:31 AM brusselnieuws.be Onkelinx: '100 militairen in de metro' Brussel maandag 21 februari 2011, 07u39 De federale regering overweegt honderd militairen in te zetten om het MIVB-veiligheidspersoneel bij te springen. Dat heeft vice-premier Laurette Onkelinx (PS) gezegd. Het zou om gedemilitariseerde soldaten gaan. Onkelinx kondigde in de RTL-uitzending L'Invité aan dat de ministerraad zich vrijdag over het voorstel buigt. Het was Onkelinx zelf die aan Defensieminister De Crem vroeg om het voorstel te bestuderen. Het zou om gedemilitariseerde soldaten gaan. Van machinegeweren op het perron is met andere woorden geen sprake. De legervakbonden zijn niet meteen wild van het idee. ACOD Defensie laat weten dat soldaten niet zomaar opeens veiligheidsagent worden. De stap kan pas na opleiding en op vrijwillige basis, vindt de bond. De MIVB liet al weten dat ze positief staat tegenover het idee. Dat het inzetten van militairen voor niet-militaire taken niet zo evident is, blijkt ook uit een ander voorbeeld. De honderd militairen die de Brusselse ambassades zouden bewaken en zo de taken van de Brusselse politie verlichten zijn er nog steeds niet. © brusselnieuws.be Filou February 21st, 2011, 10:38 AM Dat is nu eens een typisch voorbeeld van populistische politiek. In plaats van reeds jaren geleden te beginnen met het nemen van structurele maatregelen zoals het inzetten van meer politie, meer controleurs, en de poortjes hadden er ook lang moeten staan gaat men nu ineens paniekmaatregelen aankondigen... En men kan toch ook de nationale reserve van de federale politie inzetten om de moeilijk stations en lijnen extra te bewaken. Dat gedoe met beveiligingsfirma's en militairen ed zal niets uithalen voor de veiligheid, integendeel... Thermo February 21st, 2011, 12:15 PM Het is ver gekomen. Ook qua imago is het desastreus: als mensen (ook buiten onze grenzen) vernemen dat er al militairen moeten ingezet worden om de veiligheid in de Brusselse metro te garanderen, gaat men al niet veel zin meer hebben om de stad te bezoeken denk ik zo... Puinkabouter February 21st, 2011, 12:27 PM ^^ Maar het is helemaal niet nodig om militairen in te zetten voor de veiligheid op de metro. Het is populistisch gezwets vanwege Onkelinx, met veel gevoel voor drama om een beetje in te spelen op het sentiment van het moment bij het plaatselijke publiek. Meer MIVB-controleurs, poortjes in ALLE metrostations en eventueel een beetje zichtbare politie-aanwezigheid in bepaalde stations zou ook al veel doen, zoals Filou al zegt. Klets op de poep voor Onkelinx dus, want ze schaadt hiermee inderdaad het imago van de Brusselse metro en bij uitbreiding van Brussel zelf. ov_reiziger February 21st, 2011, 12:50 PM Men wil het leger afslanken en zoekt voor oudere militairen een andere job . Men heeft ze al geprobeerd cipier te maken en op administraties in te schakelen. Denk niet dat het de bedoeling is ze in legeruniform in te zetten. Nu lijkt mij de veiligheid toch wel iets meer voor de politie. Ik heb het niet zo voor prive milities. En extra controleurs kunnen ook geen kwaad overal invoeren poortjes ook zeker niet. Maar misschien zouden onze vrienden van de PS best eens naar zichzelf kunnen zien en beseffen dat door hun politiek de onveiligheid is toegenomen. Ik zie het vooral als een teken van miscommunicatie en opgeklopte krantentitels. Mensen gaan denken aan 100 militairen , in het echt zal het 100 man extra veiligheidspersoneel zijn die ex militair zijn. Benonie February 21st, 2011, 02:48 PM Ik viel ook bijna van mijn stoel toen ik vanmorgen het artikel las. Tjonge tjonge, alsof in de Brusselse metro een guerilliaoorlog aan de hand is, terwijl 99,9% van de reizigers elke dag gewoon de metro neemt met hetzelfde gevoel zoals ze een brood gaan kopen of een kop koffie drinken. Een groot deel van het onveiligheids gevoel ontstaat juist door het voortdurend uitvergroten in de media van elk klein opstootje en politici en vakbonden die menen dan maar op die kar te moeten springen. Senioren beginnen tegen mij ook steevast over hoe onveilig het tegenwoordig wel is en dat ze dat gelezen hebben in het Laagste Nieuws of gezien op VTM. Ik repliceer dan steeds dat er vroeger geen GSM's of GPS-en gestolen werden omdat de mensen dat allemaal niet hadden, dat er vroeger koeien van de wei verdwenen, een boerenbal niet eindigde zonder knokpartij en in hun jonge jaren de Europeanen onderling elkaar om de haverklap met miljoenen tegelijk afmaakten. Meestal geven ze me dan gelijk.... :) Ook de werknemers en vakbonden van de MIVB en de bevoegde politici moeten maar eens gaan beseffen dat je geen honderduizenden mensen per dag kan vervoeren, zonder dat er wel eens eentje voor ongemak zorgt... Daar zullen geen 100 militairen ook maar een jota aan veranderen. focus1965 February 21st, 2011, 08:09 PM Puinkabouter heeft het geheel keurig omschreven: Tante Links wil nog eens in het nieuws komen, want met haar realisaties zal ze de pers niet halen. Pijnlijk is natuurlijk dat net zij ooit minister van justitie was en ze redelijk goed geplaatst was om alle soorten van misdaden effectief te bestraffen - en dat is natuurlijk lijnrecht tegenover de Wet Lejeune... Maar we wijken natuurlijk af: zo'n voorstel zou als marginaal bestempeld worden mocht het van het Belang afkomstig zijn - en terecht - voor zover het de media al zou halen. Next! focus1965 Wuppeltje February 22nd, 2011, 12:51 AM Zelfs GeenStijl is het nieuws opgevallen. VLAM! Belgisch leger bewaakt metro http://www.geenstijl.nl/archives/images/kanontreintrank.jpg Ze mogen in België misschien geen regering hebben, het land functioneert voorlopig prima. Daadkrachtig volkje, die Belgen. Loopt de agressie in het openbaar vervoer uit de hand? Gaan ze rond de tafel zitten om eens te kijken of het mogelijk is soldaten als beveiligers te gaan inzetten. Net zo simpel. Betrapt worden op zwartrijden betekent een FN FNC in je nek. Conducteur aanvallen betekent rode sniperstipjes op je voorhoofd. Wie ticketautomaten sloopt, wordt overreden door een tank. Snoeiharde aanpak, dan zijn die militairen binnen no-time niet meer nodig. Regelen ze gewoon, regering of niet. In Nederland kijkt u zelf maar hoe u overleeft in het publieke transport. Spoorwegpolitie wordt namelijk vervangen door een loket. Top, ambtenarij in plaats van stoere agenten. "U wordt op dit moment in elkaar gebeukt? Vul even dit formulier in. Probeert u het alstublieft niet onleesbaar te maken door er overheen te bloeden uit die gapende hoofdwond. Nee, wij kunnen niet iemand bellen om dat mes uit uw nek te verwijderen tot u het formulier hebt ingevuld. Het is hier goddomme België niet. En als u nu even op zij wilt stappen, de animal cops moeten er langs voor forensisch onderzoek bij een door een intercity aangereden eend." Als een post apocalyptische leefomgeving het doel is, is Nederland flink aan het slagen. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/02/veiligheid_in_het_openbaar_ver.html Filou February 22nd, 2011, 08:27 AM ^^ En zo maakt België zich weer eens belachelijk in de internationale pers. :lol: Dietrich February 22nd, 2011, 10:17 AM Zoals ov_reiziger zei gaan ze niet met machinegeweren of zelfs uniform rondlopen, eerder in uniform van MIVB. http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=AS36LJ05 Ik ben eerder geneigd van dit laatste te geloven dan de insinuaties van veel kranten/mensen dat het echte militairen in uniform met wapen gaan zijn. Filou February 22nd, 2011, 10:25 AM ^^ Ik heb in geen enkele krant dergelijke insinuaties gelezen. Integendeel, men heeft van in het begin duidelijk gemaakt dat het hier zou gaan om ex-militairen die een nieuwe opleiding zouden krijgen. Dietrich February 22nd, 2011, 11:11 AM Het woord guerrillaoorlog is hier al gevallen, en hoewel GeenStijl sarcastisch is denk ik ook dat ze menen dat het echte militairen in uniform worden. Trouwens, waarom zou de nationale reserve van de politie inzetten volgens u wel een goed idee zijn, maar militairen zonder veel werk opleiden tot bewaking niet...? Filou February 22nd, 2011, 11:40 AM Trouwens, waarom zou de nationale reserve van de politie inzetten volgens u wel een goed idee zijn, maar militairen zonder veel werk opleiden tot bewaking niet...? Meen je dat? Vind je het niet logisch om politieagenten in te zetten om de veiligheid te verzekeren? Dat is toch hun taak? Voor mij moet dit trouwens altijd en alleen de taak van de politie zijn. Ik ben tegen het gebruik van security voor wat politiewerk moet zijn. In de metro van New-York zie je helemaal niet van die rare stewards of security-agenten in de metro, maar wel veel politieagenten. In de Brusselse metro zie ik NOOIT politie. Alhoewel er naar het schijnt wel een metrobrigade is, maar die zijn met zo weinig dat je ze niet opmerkt. ov_reiziger February 22nd, 2011, 12:22 PM Het woord guerrillaoorlog is hier al gevallen, en hoewel GeenStijl sarcastisch is denk ik ook dat ze menen dat het echte militairen in uniform worden. Trouwens, waarom zou de nationale reserve van de politie inzetten volgens u wel een goed idee zijn, maar militairen zonder veel werk opleiden tot bewaking niet...? Onder veiligheid kan je verschillende dingen verstaan. Dat het Metro verkeer veilig kan gebeuren zonder ongevallen en bij ongevallen men zo snel mogelijk ingrijp. Ticket controle en de reizigersstromen onder controle houden is ook een taak van de veiligheid. Dat zijn taken voor de veiligheidsdienst van de Mivb met indien nodig ondersteuning van de hulpdiensten. De openbare orde bewaren is de taak van de politie. Daar zijn ze voor opgeleid. In de metro kan de veiligheidsdienst hoogstens signaleren en buiten een babbeltje mogen ze ook niet ingrijpen. En wat maar goed is die politieopleiding is er voor een reden , politiediensten worden ook gecontroleerd. Een veiligheidsdienst die echt fysiek kan ingrijpen in de metro zou ook die opleiding moeten krijgen en ook onder die controles vallen. Anders heb je een risico op machtsmisbruik en andere foute dingen. Een beperkt aantal agenten die zich specialiseren in het Metro gebeuren is meer dan genoeg. Als er ingegrepen moet worden kan de bovengrondse politie ingrijpen. Een volledig apart metro corps gaat nooit effectief kunnen ingrijpen , het gaat en te klein zijn en ook veel te verspreid zitten. Die ex militairen zouden bewaking worden geen politie , effectief tegen het onveiligheidsgevoel gaat dat niet zijn. Is eerder job creatie in mij ogen. pietje01 February 22nd, 2011, 12:40 PM ^^ 100% akkoord. Nu nog de politici overtuigen en het komt alsnog in orde. Filou February 22nd, 2011, 12:43 PM Ik zou toch graag zoals ik in New York heb gezien, ook gewoon patrouillerende agenten zien in de metro. Politie geeft mij een beter veiligheidsgevoel dan securitas of stewards. Benonie February 22nd, 2011, 01:28 PM ^^ Mij eigenlijk ook. Security-toestanden geeft me eerder het gevoel dat de normale politie de orde niet meer gehandhaafd krijgt. Het leger is dan nog een stapje verder. Toen we in november Parijs bezochten patrouilleerden daar op zowat alle drukke plaatsen militairen met machinegeweer in de aanslag. terrorismedreiging of zo? Ik krijg daar geen veiliger gevoel van, terwijl ik me in objectief 'gevaarlijker' steden nooit onveilig heb gevoeld. En zo maakt België zich weer eens belachelijk in de internationale pers. :lol: Och, het artikel in GeenStijl.nl lijkt me eerder kritiek op het lakse veiligheidsbeleid in Nederland, waar dankzij de Animal Cops van Wilders & co dieren plots belangrijker worden dan gemolesteerde OV-gebruikers. Maar die uitlatingen van Onkelinx zijn natuurlijk koren op de molen van honderdduizenden bange, blanke Vlamingen die er gemakshalve en gevoed door de populaire media van uitgaan dat Brussel zowat de onveiligste plek na Baghdad en Kaboel is. Dietrich February 22nd, 2011, 04:05 PM Meen je dat? Vind je het niet logisch om politieagenten in te zetten om de veiligheid te verzekeren? Dat is toch hun taak? Voor mij moet dit trouwens altijd en alleen de taak van de politie zijn. Ik ben tegen het gebruik van security voor wat politiewerk moet zijn. In de metro van New-York zie je helemaal niet van die rare stewards of security-agenten in de metro, maar wel veel politieagenten. In de Brusselse metro zie ik NOOIT politie. Alhoewel er naar het schijnt wel een metrobrigade is, maar die zijn met zo weinig dat je ze niet opmerkt. Je spreekt hier over nationale reserve. Als je die mensen vast gaat aanstellen voor de metro is de reserve stante pede een groot aantal mensen kleiner. Iets wat ik niet zou riskeren. Een beperkt aantal agenten die zich specialiseren in het Metro gebeuren is meer dan genoeg. Als er ingegrepen moet worden kan de bovengrondse politie ingrijpen. Een volledig apart metro corps gaat nooit effectief kunnen ingrijpen , het gaat en te klein zijn en ook veel te verspreid zitten. Die ex militairen zouden bewaking worden geen politie , effectief tegen het onveiligheidsgevoel gaat dat niet zijn. Is eerder job creatie in mij ogen. Is inderdaad duidelijk dat dit voor bewaking is. Als bewakingsagenten al niet meer helpen, dan kan je hier wel al van een serieus probleem spreken, en niet enkele gevalletjes per week. Filou February 22nd, 2011, 04:21 PM Je spreekt hier over nationale reserve. Als je die mensen vast gaat aanstellen voor de metro is de reserve stante pede een groot aantal mensen kleiner. Maar nee, de maatregelen die nu genomen worden zijn tijdelijke maatregelen. Zowel de security als de zogenaamde ex-militairen. Daarvoor kunnen ze dus beter de federale politie aanstellen. En als de reserve al niet meer mag dienen als reserve met het argument dat de reserve dan kleiner is, waar dient ze dan wèl voor? Is inderdaad duidelijk dat dit voor bewaking is. Die securitas mannetjes hebben geen enkele bevoegdheid, zij gaan even nutteloos zijn als de gesubsidieerde hangjongeren (stewards) van de mivb. ov_reiziger February 22nd, 2011, 06:55 PM Als bewakingsagenten al niet meer helpen, dan kan je hier wel al van een serieus probleem spreken, en niet enkele gevalletjes per week. Bewakingsagenten mogen niets doen , buiten zeggen dat het niet mag. Geef ze meer macht en je krijgt een privemilitie. Het dragen van wapens , het recht om te fouilleren , iemand van zijn vrijheid te beloven zou enkel door de politie mogen gebeuren. Anders krijg je weer toestanden van bewakers die denken dat ze cowboys zijn en hun zaklamp gebruiken om mensen af te troeven en mensen van hun vrijheid beroven. Ik ben liever niet overgeleverd aan de willekeur van zo'n nepagenten die niet onder controle vallen. Wil je bewakingsagenten met die bevoegdheden , dan moeten ze politieopleiding krijgen en onder comité p vallen. En dan zijn het gewoon de facto poltieagenten met de bijhorende lonen. Veel duurder dan die securitas mannetjes. En je geeft zelf terecht aan dat als je zo'n Metropolitie zou moeten hebben het probleem overstijgt. Bewakingsagenten die het met hun mond proberen op te lossen en indien nodig ondersteuning krijgen van de politie als er geweld moet worden gebruikt lijkt me het beste. Die militairen van Onckelinck zijn gewoon om nog eens in het nieuws te komen en zorgt zelf voor een onveiligheidsgevoel omdat de mensen denken is het echt zo erg. Dietrich February 22nd, 2011, 07:09 PM Maar nee, de maatregelen die nu genomen worden zijn tijdelijke maatregelen. Zowel de security als de zogenaamde ex-militairen. Daarvoor kunnen ze dus beter de federale politie aanstellen. En als de reserve al niet meer mag dienen als reserve met het argument dat de reserve dan kleiner is, waar dient ze dan wèl voor? Waarom moeten dit tijdelijke maatregelen zijn? Denk je dat het dan opgelost gaat worden? Laat gelijk wie 6 maand daar rondlopen en na die 6 maand beginnen de spelletjes terug opnieuw. Dus ik ging er van uit dat dit iets permanent was, of toch permanent voor een aantal jaren. Maar blijkbaar niet. Dan vind ik het eerlijk gezegd zelf nutteloos. Bewakingsagenten mogen niets doen , buiten zeggen dat het niet mag. Geef ze meer macht en je krijgt een privemilitie. Het dragen van wapens , het recht om te fouilleren , iemand van zijn vrijheid te beloven zou enkel door de politie mogen gebeuren. Anders krijg je weer toestanden van bewakers die denken dat ze cowboys zijn en hun zaklamp gebruiken om mensen af te troeven en mensen van hun vrijheid beroven. Ik ben liever niet overgeleverd aan de willekeur van zo'n nepagenten die niet onder controle vallen. Wil je bewakingsagenten met die bevoegdheden , dan moeten ze politieopleiding krijgen en onder comité p vallen. En dan zijn het gewoon de facto poltieagenten met de bijhorende lonen. Veel duurder dan die securitas mannetjes. En je geeft zelf terecht aan dat als je zo'n Metropolitie zou moeten hebben het probleem overstijgt. Bewakingsagenten die het met hun mond proberen op te lossen en indien nodig ondersteuning krijgen van de politie als er geweld moet worden gebruikt lijkt me het beste. Die militairen van Onckelinck zijn gewoon om nog eens in het nieuws te komen en zorgt zelf voor een onveiligheidsgevoel omdat de mensen denken is het echt zo erg. Ik denk niet dat het de bedoeling is dat die militairen een privémilitie of gelijk wat worden, maar wel hetgeen je zelf beschrijft: bewakingsagenten die kunnen worden bijgestaan door politie. Gelieve het artikel te lezen dat ik eerder heb geplaatst: Omdat het om gedemilitariseerde militairen gaat, is van machinegeweren op het perron alvast geen sprake. ... ‘Wij staan niet weigerachtig tegenover het initiatief. We kunnen meer veiligheidsagenten op het openbaar vervoer enkel toejuichen, zeker na de voorbije incidenten. Enfin, we zullen zien wat er van in huis komt. Filou February 22nd, 2011, 07:53 PM Waarom moeten dit tijdelijke maatregelen zijn? Denk je dat het dan opgelost gaat worden? Laat gelijk wie 6 maand daar rondlopen en na die 6 maand beginnen de spelletjes terug opnieuw. Maar het gaat toch niet over wat ik denk!!!! Die security agenten worden TIJDELIJK aangeworven in afwachting van andere maatregelen zoals het vergroten van de metropolitie. Dat is niet wat ik uitvind, dat is wat de verantwoordelijken en politici aankondigen. Ik denk alleen dat men dan beter tijdelijk de politiereserve aanspreekt terwijl men structurele maatregelen neemt ipv van securitas agenten en ex-militairen. Leg aub geen woorden in mijn mond. Thermo February 22nd, 2011, 11:42 PM Wat ligt eigenlijk aan de basis van het feit dat er (in Brussel) altijd "te weinig agenten" zijn? Zijn er gewoon te weinig mensen die de politieopleiding volgen of weigeren ze in Bxl te werken? Of is er geen geld om extra manschappen te betalen? Wat, o wat? Filou February 23rd, 2011, 07:37 AM Wat ligt eigenlijk aan de basis van het feit dat er (in Brussel) altijd "te weinig agenten" zijn? Agenten van buiten Brussel willen vaak wel als ze jong zijn in Brussel werken, maar willen na een paar jaar "actie" toch liever de rust van hun dorp. Brusselaars falen vaak wegens geen kennis van het Nederlands. Ook probeert men actief allochtonen aan te werven maar die zijn niet zo happig om politieagent te volgen. Het blijft er toch weer op neer komen dat het onderwijs van de tweede landstaal in het Franstalig Brussels onderwijs schandalig ondermaats is. KolonelSilvertop February 23rd, 2011, 08:22 AM ^^ Voor de opleiding zijn agenten (federale politie) dacht ik één jaar (of langer?) in Brussel gelegerd. Het is dus verplicht, en betaald door de federale overheid. Ik vermoed dat er dus ook een geldkwestie aan vast zit. Misschien daarom ook dat waanzinnige militairenplan. focus1965 February 23rd, 2011, 01:19 PM Ik begrijp dat "militairenplan" totaal niet. Als we de laatst gekende agressiedaad als voorbeeld nemen (tussen die metrobestuurder en passagier), dan stel ik me de vraag wat de meerwaarde had geweest van security: die kunnen in die enorm grote stations nooit overal tegelijk zijn, laat staan elke metrobestuurder escorteren van de ene stuurpost naar de andere. In een niet zo ver verleden werd er massaal geïnvesteerd in bewakingscamera's: natuurlijk zal die ene persoon die 10-tallen tv-schermen in het oog moet houden ook niet veel kunnen uitsteken zonder nabije hulp, maar zelfs dit is het punt niet, want security-beambten (en daar reken ik ook de politie bij) hebben de onaangename eigenschap om pas toe te komen als de feiten voorbij zijn: gewild of ongewild: dit laat ik in het midden, maar er bestaan helaas aangenamere taken als zich bemoeien in een vechtpartij: het is helaas makkelijker om nadien een ambulance te laten komen en een verhoor af te nemen en de camerabeelden te analyseren. Dit is de praktijk. De aanwezigheid van security (incl. politie) moet een ontradend effect hebben, maar helaas zijn er heel veel op allerlei loonlijsten - ook bij de MIVB - maar in verhouding veel te weinig "op het veld". focus1965 De Prodigy February 23rd, 2011, 01:31 PM Ik heb begin vorig jaar die eerste selectie testen voor inspecteur voor het Brusselse met groot succes doorstaan. Voor de fase 2 testen heb ik spijtig genoeg uitstel wegens privé redenen moeten vragen. Sinds dien heb ik niets meer van de recruteringsdienst gehoord. Ik heb al verschillende malen gebeld en 2 mails verzonden en dit telkens zonder antwoord... Ik heb er mij al eventjes hopeloos bij neergelegd en snap er niets van. Ben in het Brusselse opgegroeid en ken de stad bijna vanbuiten; bijna perfect NL/FR + goede kennis Engels/ Spaans; jong, kerngezond en een correcte opleiding. Wat scheelt er daar bij de recrutering?? Ondertussen is voor mij de pagina al gedraaid en zal ik hoogstwaarschijnlijk nooit meer kandidaat inspecteur zijn. Filou February 23rd, 2011, 01:36 PM Ik begrijp dat "militairenplan" totaal niet. Als we de laatst gekende agressiedaad als voorbeeld nemen (tussen die metrobestuurder en passagier), dan stel ik me de vraag wat de meerwaarde had geweest van security Zoals ik het begrepen heb was er wel degelijk een steward aanwezig. En inderdaad, het laatste incident was nu niet bepaald een goed voorbeeld. We zouden daar uit kunnen besluiten dat security-agenten de reizigers moeten beschermen tegen agressie van het personeel! :nuts: Ik zou wel graag zien dat er vaker ticketcontrole is. Ik ben in heel mijn leven nog NOOIT gecontroleerd geweest, dat is toch te gek voor woorden. Ook zou ik graag op regelmatige basis gewoon politieagenten zien in de stations, op de metrostellen en in de trams. Gewoon per twee meerijden of patrouilleren. Trouwens in de straten mogen die ook wat meer aanwezig zijn, te voet liefst, zoals je vroeger vaak zag. Zou het dan zo moeilijk (zo duur zijn) om extra politie in te zetten die als taak heeft te patrouilleren op het openbaar vervoer? En kan de gemeentepolitie ook niet gewoon af en toe naar de metrostation gaan om eens een kijkje te nemen? Veel commissariaten liggen vlakbij metrostations. Kan men niet agenten regelmatig eens laten rondwandelen in bepaalde buurten en ze daarbij ook eens de roltrap naar beneden laten nemen... Met een beetje goeie wil moet dat gemakkelijk te realiseren zijn. Maar als ik dan bijvoorbeeld hoor dat agenten niet in de stations kunnen omdat ze geen mobib kaart hebben dan hef ik mijn handen in de lucht: hoe is het mogelijk! SuburbanWalker February 23rd, 2011, 03:26 PM Agenten van buiten Brussel willen vaak wel als ze jong zijn in Brussel werken, maar willen na een paar jaar "actie" toch liever de rust van hun dorp. Brusselaars falen vaak wegens geen kennis van het Nederlands. Ook probeert men actief allochtonen aan te werven maar die zijn niet zo happig om politieagent te volgen. Het blijft er toch weer op neer komen dat het onderwijs van de tweede landstaal in het Franstalig Brussels onderwijs schandalig ondermaats is. In feite zouden ze dat probleem redelijk simpel kunnen oplossen zoals ze dat in de prive doen met jobs die relatief ongewild zijn: gewoon meer betalen. Ik vermoed dat die rust dan opeens wat langer kan wachten. Maar zo gemakkelijk zal het bij een overheidsinstelling natuurlijk niet gaan. focus1965 February 23rd, 2011, 09:17 PM Zou het dan zo moeilijk (zo duur zijn) om extra politie in te zetten die als taak heeft te patrouilleren op het openbaar vervoer? En kan de gemeentepolitie ook niet gewoon af en toe naar de metrostation gaan om eens een kijkje te nemen? Veel commissariaten liggen vlakbij metrostations. Kan men niet agenten regelmatig eens laten rondwandelen in bepaalde buurten en ze daarbij ook eens de roltrap naar beneden laten nemen... Met een beetje goeie wil moet dat gemakkelijk te realiseren zijn. Maar als ik dan bijvoorbeeld hoor dat agenten niet in de stations kunnen omdat ze geen mobib kaart hebben dan hef ik mijn handen in de lucht: hoe is het mogelijk! Natuurlijk kan dit allemaal, maar er loopt fundamenteel iets mis met dit land: in alles is er meer omkadering dan uitvoering: bij de MIVB is het niet anders en bij de politie sinds een paar jaren ook: interessant is bv. om het aantal beschikbare interventieploegen 's nachts te kennen per politiezone: 2 x 2 man is een goed gemiddelde dat nu gehanteerd wordt. En dan komt de vraag: waar zit de rest: komen ze overdag op straat? Of genieten ze terecht van hun rustdag? Het antwoord is helaas maar heel gedeeltelijk ja. Er worden nu ononderbroken actieplannen gemaakt - liefst elke politiezone afzonderlijk want dat van een naburige zone heeft een andere inhoud en het wiel wordt telkens opnieuw uitgevonden. Het is al zo ver gekomen dat "patrouille" en "verkeer" als straf beschouwd wordt en men zich liever kandidaat stelt voor een van de vele "bijjobkes", die natuurlijk veel leuker, minder stresserend zijn en even goed betaald wordt, maar helaas: dit is niet hetgeen van de politie verwacht wordt. Enige tijd geleden kwam ik trouwens een zeer vriendelijke - ex - MIVB tramchauffeur tegen: hij vertelde me dat hij niet meer met de tram wou rijden en nu "comis de bureau" was geworden: "c'est quoi?" (ik kende de term niet) "pas difficile". Een soort van Jomme Dockx dus... focus1965 Bazar February 24th, 2011, 12:25 AM In de metro van New-York zie je helemaal niet van die rare stewards of security-agenten in de metro, maar wel veel politieagenten. In de Brusselse metro zie ik NOOIT politie. Alhoewel er naar het schijnt wel een metrobrigade is, maar die zijn met zo weinig dat je ze niet opmerkt. Ik moet zeggen dat ik wel al een aantal keren politie ben tegengekomen op de metro. Meestal waren ze met drie. Maar inderdaad, heel frequent is het niet. Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf hoe vaak je de metro neemt Ik zou wel graag zien dat er vaker ticketcontrole is. Ik ben in heel mijn leven nog NOOIT gecontroleerd geweest, dat is toch te gek voor woorden. Ook zou ik graag op regelmatige basis gewoon politieagenten zien in de stations, op de metrostellen en in de trams. Gewoon per twee meerijden of patrouilleren. Ik volg je hier volledig in, ik ben ondertussen wel al een aantal keer gecontroleerd (een 4-5 keer), maar in verhouding tot het aantal keer dat ik metro, tram of bus neem in Brussel vind ik dat véél te weinig... Conti764 February 24th, 2011, 12:14 PM Zoals ik het begrepen heb was er wel degelijk een steward aanwezig. En inderdaad, het laatste incident was nu niet bepaald een goed voorbeeld. We zouden daar uit kunnen besluiten dat security-agenten de reizigers moeten beschermen tegen agressie van het personeel! :nuts: Ik zou wel graag zien dat er vaker ticketcontrole is. Ik ben in heel mijn leven nog NOOIT gecontroleerd geweest, dat is toch te gek voor woorden. Ook zou ik graag op regelmatige basis gewoon politieagenten zien in de stations, op de metrostellen en in de trams. Gewoon per twee meerijden of patrouilleren. Trouwens in de straten mogen die ook wat meer aanwezig zijn, te voet liefst, zoals je vroeger vaak zag. Zou het dan zo moeilijk (zo duur zijn) om extra politie in te zetten die als taak heeft te patrouilleren op het openbaar vervoer? En kan de gemeentepolitie ook niet gewoon af en toe naar de metrostation gaan om eens een kijkje te nemen? Veel commissariaten liggen vlakbij metrostations. Kan men niet agenten regelmatig eens laten rondwandelen in bepaalde buurten en ze daarbij ook eens de roltrap naar beneden laten nemen... Met een beetje goeie wil moet dat gemakkelijk te realiseren zijn. Maar als ik dan bijvoorbeeld hoor dat agenten niet in de stations kunnen omdat ze geen mobib kaart hebben dan hef ik mijn handen in de lucht: hoe is het mogelijk! Het is eigenlijk vrij simpel... De lokale politie is er voor de taken met een lokale finaliteit, de federale politie voor de taken van een supralokale finaliteit. De luchthaven van Zaventem bijvoorbeeld, ligt verspreid over drie gemeentes én drie politiezones, daarom is het luchthaventerrein de verantwoordelijkheid van de federale politie. De Brusselse politie wordt al tot het maximum ingezet omdat er daar een schrijnend personeelstekort is. Daarom springt in Brussel de federale politie bij. Omwille van de specifieke aard van het spoor- en metronetwerk heeft men dus een federale politie, ook al omdat het spoor- en metronet zich uitstrekt over de grenzen van de zes Brusselse politiezones. Die eenheid is relatief klein in vergelijking met haar werkterrein. Meer manschappen is quasi onmogelijk door budgettaire beperkingen. In Brussel is er nog een dienst die zich bezig houdt met openbare orde, bewaking van ambassades en andere kritieke punten én patrouilles in de metro en de stations van Brussel. Maar ook daar komen we bij ons initieel probleem: geld. De federale politie is in feite een arme politiedienst. Verwacht bij de federale politie bijvoorbeeld geen Touaregs, X5's of Q7's in dienst, dat is voor de rijke lokale politiediensten (behalve Brussel dan). De federale politie hangt af van de minister van binnenlandse zaken en heeft haar budget dat ze van die minister 'krijgt'. Als je militairen gaat inzetten, worden die betaald door de minister van defensie. Het verschil is dat je de militairen sowieso hebt. Als ze niet op missie zijn, zitten ze in hun kazerne voor training, vorming en weet ik veel wat nog. Dan kan je de militairen ook nuttig inzetten in eigen land om taken uit te voeren die de politie ontlasten. De interne veiligheidsdienst van de NMBS is dan weer iets anders. Zij worden betaald door de minister van mobiliteit (?). Zij hebben iets meer bevoegdheden dan een gewone beveiligingsdienst. Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van budgetten. Door de inzet van veiligheidspersoneel (hetzij politie, hetzij militairen, hetzij een veiligheidsdienst in te zetten) spreid je de kosten over meerdere departementen, echter met dezelfde finaliteit: de veiligheid in de stations garanderen. Het voordeel is dat militairen goedkoper zijn dan politiemensen die een 'duurder' statuut hebben. De veiligheidsdienst van de NMBS bestaat dan weer uit burgers die dus geen ambtenaren zijn. Nog goedkoper dus. Nadeel is dat noch militairen, noch de veiligheidsdienst van de NMBS dezelfde bevoegdheden hebben als politiemensen. Uiteindelijk zal er dus altijd nog een politieambtenaar aan te pas komen, al is het maar om een PV op te stellen. Bovendien, wil je 7 op 7 een adequate veiligheid hebben, moet je ofwel politieagenten meer concentreren in het weekend (peperduur!) ofwel moet je militairen inzetten die dan weer weekendvergoedingen moeten krijgen (ook duur). Maar uiteindelijk komt het hier dus op neer: als je het veiligheidsbeheer bij verschillende departementen legt, kan de kostprijs gedeeld worden door die departementen. pietje01 February 24th, 2011, 12:52 PM ^^ Dus de moraal van het verhaal is dat de bevoegdheden zodanig versnipperd zijn dat effieciënt optreden onmogelijk geworden is. Maak van Brussel 1 politiezone en hevel de federale politiediensten die alleen actief zijn op het Brusselse grondgebied, over naar de lokale politie. Zorg er dan ook nog eens voor dat de verloning in zo een "moeilijke" politiezone verbeterd wordt ten opzichte van elders en er zullen wel kandidaten komen. Als dat in orde is kan het gegoochel met militairen en andere nep-agenten ophouden. snot February 25th, 2011, 04:45 PM Bij het zoeken naar meer info over die tunnels dit kaartje op wikipedia gevonden: http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/800px-Metrobxl2020.gif Leuk kaartje van het Trias project. Benonie February 26th, 2011, 05:10 PM Volgens La Capitale zou dus Securitas gaan instaan voor extra bewaking. 'Maandag Securitas in de metro' Maandag zouden twintig bewakingsagenten van Securitas voor het eerst hun opwachting maken in de Brusselse metro. Volgens La Capitale is vervoersmaatschappij MIVB rond met de privébewakingsfirma. Dezelfde krant berichtte eerder al dat de MIVB een akkoord had met Securitas voor er officieel groen licht was om privébewaking in te zetten. De vervoersmaatschappij ontkende toen in alle toonaarden. Enkele dagen later heette het dat zich al vier kandidaten hadden aangediend. Nu duikt opnieuw het bericht op dat Securitas het contract krijgt. Twintig bewakingsagenten zouden maandag hun opwachting maken op de metrolijnen 2 en 6 tussen Beekkant en Koning Boudewijn. © brusselnieuws.be (brusselnieuws - 26/02/2011) X38 February 26th, 2011, 05:23 PM En kan de MIVB hier 'zomaar' budgetten voor vrijmaken? Meurisse February 27th, 2011, 06:23 PM Bij het zoeken naar meer info over die tunnels dit kaartje op wikipedia gevonden: http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/800px-Metrobxl2020.gif Leuk kaartje van het Trias project. Hopelijk komt het ooit/snel zo ver! Naar mijn mening dan een écht volwassen geworden metronetwerk :cheers: + de Noord-Zuid metro natuurlijk nog En nadien uitbredingen vanuit Simonis naar het westen en vanuit Luxemburg naar Ukkel ofzo. En ooit misschien nog een tweede noord-zuid lijn iets verder naar het oosten groentje February 27th, 2011, 06:41 PM Mits je een verstandig gebruik van de treinsporen maakt, kan je een uitstekend S-Bahnnetwerk, vergelijkbaar met dat van Berlijn, opzetten, waarbij de GEN-treinen de rol van metro op zich nemen. En dan heb je je parallelle noordzuidverbindingen, én ook 2 oostwestverbindingen erbij. Gezien de vooropgestelde frequenties zijn we daar echter nog niet aanbeland. ghost dog March 1st, 2011, 08:15 PM - Porte de Namur (5/7/10) - Delta (12/7/10) - Stockel (12/7/10) - Gare de l'Ouest (19/7/10) - Parc (26/7/10) - Sainte-Catherine (26/7/10) - Crainhem (2/8/10) - Hankar (2/8/10) - Botanique (9/8/10) - Veeweyde (9/8/10) - Ribaucourt (16/8/10) - Yser (16/8/10) - Osseghem (23/8/10) - Pannenhuis (23/8/10) - Madou (13/9/10) - Parvis de Saint-Gilles (13/9/10) - Heysel (20/9/10) - Houba-Brugmann (20/9/10) - Georges Henri (29/11/10) - Tomberg (6/12/10) - Gribaumont (13/12/10) - Demey (10/1/11) - Herrmann-Debroux (17/1/11) - Jacques-Brel (24/1/11) - Aumale (31/1/11) + - Belgica (7/2/11) - Etangs Noirs (14/2/11) - Comte de Flandre (21/2/11) anagram March 4th, 2011, 09:39 PM Un homme poignardé à De Brouckère Un homme s’est fait poignarder vendredi vers 19h à la station De Brouckère. Il a été emmené à l’hôpital. Les images de surveillance sont en train d’être analysées par la police. Le métro a été rétabli vers 19h37. Une altercation entre plusieurs voyageurs s’est produite vendredi peu après 19H dans la station de métro bruxelloise De Brouckere, provoquant l’arrêt durant une demi-heure de la circulation des rames 1 et 5, a-t-on appris auprès du porte-parole de la société bruxelloise de transports en commun STIB, Jean-Pierre Alvin. Deux personnes ont été blessées, dont une grièvement. Selon les images de surveillance, une bagarre a éclaté entre plusieurs personnes dans la station. Les portes du métro se sont bloquées et le chauffeur n’a pas pu démarrer. L’une des personnes, légèrement blessée, s’est réfugiée dans la cabine du chauffeur. Une autre, touchée grièvement, s’est quant à elle réfugiée dans la salle des guichets. Elle avait été blessée par un coup de couteau. La police du métro a ordonné l’interruption de la circulation des métros des lignes 1 et 5 pendant 35 minutes mais le trafic a repris normalement peu après 19H35. Les images de surveillance sont en train d’être analysées par la police. La station de métro est actuellement bouclée. Une conductrice de tram agressée à Laeken « La circulation est interrompue entre Jules de Trooz et Stade. Suite à un incident, les trams de la ligne 94 ne circulent pas entre les arrêts Jules de Trooz et Stade et ce jusqu’à la fin du service », annonce la Stib sur son site internet. Cette mesure, destinée à protéger les conducteurs de la ligne de toute nouvelle agression, a été prise par la direction après que deux jeunes eurent jeté un pavé dans le pare-brise d’un tram 94 à Laeken, blessant légèrement sa conductrice à l’arcade et à l’œil gauche. La ligne avait déjà été interrompue pendant une quarantaine de minutes après l’incident. « La ligne ne sera suspendue qu’à partir de 14h00 afin de ne pas prendre en otages les élèves quittant l’école mercredi midi », précise An Van Hamme, qui ajoute que ce type de mesure est depuis peu systématiquement adopté après chaque incident impliquant des chauffeurs. Un pavé lancé dans le pare-brise du tram Vers 10 heures, rue Stéphanie à Laeken, la victime a refusé l’accès au tram à deux jeunes arrivés trop tard pour embarquer. Ces derniers sont alors passés devant le tram et ont lancé un pavé sur le pare-brise, blessant légèrement la conductrice à l’arcade et à l’œil gauche. Les auteurs ont ensuite pris la fuite. Emmenée à l’hôpital Brugmann en état de choc, la conductrice y était toujours soignée en début d’après-midi. L’incident survient alors que la STIB a annoncé pour mercredi le déploiement de dix vigiles privés de la firme Securitas pour renforcer la sécurité sur le réseau. Cette mesure avait été prise à la suite d’une grève sauvage généralisée, menée après un incident entre un voyageur et un conducteur de métro à la station Roi Baudouin, à la mi-février. Les agressions dans les transports en commun ne datent pas d'hier pourtant depuis quelques temps la presse rapporte minutieusement chacune d'entre-elles... Sans vouloir être parano j'ai comme l'impression que certains cherchent à profiter de tous ces incidents pour justifier des mesures de sécurité qui auraient été inacceptables en d'autres circonstances: comme les agents de sécurité privés dans le métro ou bien l'interdiction d'accès aux transports en commun à certaines personnes :/ GZT March 5th, 2011, 03:57 AM Zwaargewonde na vechtpartij in metro Brussel-Stadvrijdag 4 maart 2011, 21u44 In metrostation De Brouckère zijn vrijdagavond twee mensen gewond geraakt bij een vechtpartij. Een van hen is zwaargewond afgevoerd naar het ziekenhuis na een messteek. Het metroverkeer lag een half uur stil op lijnen 1 en 5. Het metrostation De Brouckère was vrijdag het toneel van een steekpartij De vechtpartij ontstond vrijdag rond 19 uur. De aanleiding is nog onduidelijk. De metropolitie zal de bewakingsbeelden onderzoeken. De politie liet het metroverkeer op de lijnen 1 en 5 tijdelijk stilleggen. Omstreeks 19.35 uur reden de metro's opnieuw. :) Ravke March 5th, 2011, 06:37 PM ce genre de choses sont incompréhensibles, honte a ces personnes :ohno: Bazar March 6th, 2011, 07:04 PM :) Vanwaar de ":)" ? mato March 7th, 2011, 06:25 PM Vanwaar de ":)" ? Is het dan geen verheugend nieuws dat na al die tegenslag de metro toch nog rijdt? :angel: michael@leuven April 18th, 2011, 01:10 PM Zonet op het radio 1 nieuws: Het metrostation Kunt-Wet wordt volledig vernieuwd. De werken starten volgende week en gaan 30 miljoen euro kosten. Het moet een open en luchtig station worden waarbij de mensen de metro van op de twee verdiepingen zien rijden. Filou April 18th, 2011, 02:06 PM ^^ Ach, nu staat het op Brussel nieuws ook al. Vreemd, ik had er nog niets van gehoord! Metro Kunst-Wet krijgt opknapbeurt maandag 18 april 2011, 13u39 Dinsdag 26 april begint de renovatie van het drukste metrostation van het land. Beliris, de MIVB en Mobiel Brussel pompen meer dan 30 miljoen euro in station Kunst-Wet. Tegen 2013 moet het nieuwe jasje van het station klaar zijn. . .....Kunst-Wet heeft in zijn 42 jaar dienst weinig renovatiewerken gezien en dat laat ondertussen zijn sporen na. Met bijna 140.000 reizigers per dag is het bovendien het drukste station op het Brusselse metronet. De geplande werkzaamheden moeten de reizigersstroom verbeteren en de leefbaarheid opkrikken. Transparantie is het codewoord voor de renovatie. Door muren te vervangen door glas en gaten in de vloerplaten te maken, moeten de twee verdiepingen van het station visueel met elkaar verbonden worden. Een open trappenhuis moet daarvan het sluitstuk vormen. Zo kunnen de reizigers, die nu nog moeten afgaan op de wegwijzers, ook zien waar ze naartoe moeten lopen. Nieuwe perrons, binnenbekleding en extra liften moeten het station toegankelijker maken. Er komen ook toiletten voor de reizigers. Een grote centrale hal moet zorgen voor een veiligere sfeer. Fijn detail: op het perron van lijn 2 en 6 richting Troon komt er een doorkijk naar het autoverkeer in de Kunst-Wettuneel op de Kleine Ring. Het globale budget bedraagt meer dan 30 miljoen euro. 17,8 miljoen is voor Beliris. Het Gewest hoest via Mobiel Brussel 12,6 miljoen euro op. Eind 2013 moet alles af zijn. © brusselnieuws.be Thermo April 18th, 2011, 04:22 PM Zo gaat het er uitzien: http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/imagecache/6col/kunst-wet_2.jpg http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/imagecache/6col/kunst-wet_1.jpg` Filmpje: http://www.brusselnieuws.be/artikel/metro-kunst-wet-krijgt-opknapbeurt?show=video_63651 syntric April 19th, 2011, 07:27 PM Zonet op het radio 1 nieuws: Het metrostation Kunt-Wet wordt volledig vernieuwd. De werken starten volgende week en gaan 30 miljoen euro kosten. Het moet een open en luchtig station worden waarbij de mensen de metro van op de twee verdiepingen zien rijden. Gevaarlijk als ze weer eens mensen beginnen naar beneden te smijten. ghost dog April 30th, 2011, 12:54 PM - Porte de Namur (5/7/10) - Delta (12/7/10) - Stockel (12/7/10) - Gare de l'Ouest (19/7/10) - Parc (26/7/10) - Sainte-Catherine (26/7/10) - Crainhem (2/8/10) - Hankar (2/8/10) - Botanique (9/8/10) - Veeweyde (9/8/10) - Ribaucourt (16/8/10) - Yser (16/8/10) - Osseghem (23/8/10) - Pannenhuis (23/8/10) - Madou (13/9/10) - Parvis de Saint-Gilles (13/9/10) - Heysel (20/9/10) - Houba-Brugmann (20/9/10) - Georges Henri (29/11/10) - Tomberg (6/12/10) - Gribaumont (13/12/10) - Demey (10/1/11) - Herrmann-Debroux (17/1/11) - Jacques-Brel (24/1/11) - Aumale (31/1/11) - Belgica (7/2/11) - Etangs Noirs (14/2/11) - Comte de Flandre (21/2/11) + Thieffry (11/4/11) Hotel des Monnaies/Munthof (25/4/11) + Horta (2/5/11) Gare du Midi (16/5/11) Il en manque certainement en mars et le 18 avril. Bazar May 29th, 2011, 09:49 AM ^^Iemand die nog nieuwe poortjes heeft gezien ondertussen? Quelqu'un a encore vu de nouvelles installations de portillons? Interview van Kris Lauwers op TV Brussel: http://www.brusselnieuws.be/video/toename-reizigers-moeilijk-te-verteren-0 Belangrijke punten: - 50% van de metrostations is uitgerust met poortjes - Tegen het einde van dit jaar 75% van de metrostations uitgerust met poortjes - De rest gebeurt begin 2012 - Er komen meer mobiele controleploegen Wat eigenlijk een bijkomende bonus is vd poortjes id premetrostations is dat mensen effectief moeten valideren wanneer ze od tram stappen. Wat blijkbaar het vervoermiddel is waarbij dat het minst gebeurt wanneer het bovengronds is. Filou June 22nd, 2011, 06:55 AM De nieuwe poortjes in station Hallepoort. http://img43.imageshack.us/img43/5294/dsc04185eb.jpg Meurisse June 22nd, 2011, 09:22 AM Hallepoortjes ;) Bazar July 25th, 2011, 09:12 PM Le Soir: Stib : davantage de métros dès l’automne La Stib comptera 66 rames de métro dès l’automne. Les nouveaux wagons permettront d’améliorer le trafic durant les heures de pointe. La Stib mettra en service à l’automne prochain 6 nouvelles rames de métro de type Boa qu’elle a commandées à la CAF, constructeur espagnol, augmentant du même coup sensiblement sa capacité de transport en heure de pointe sur le réseau souterrain, a annoncé jeudi la ministre bruxelloise du Transport, Brigitte Grouwels (CD&V). Selon la ministre, qui intervenait au cours d’une conférence de presse bilan du gouvernement bruxellois, les 6 rames représentent un dixième du nombre actuel de rames de métro de la capitale (60). Les nouveaux exemplaires permettront d’augmenter les fréquences des lignes 1 (Gare de l’Ouest-Stockel) et 5 (Hermann-Debroux/Erasme) de 11 % durant l’heure de pointe du matin et de près de 20 % en heures de pointe du soir. Autres développements en vue pour accroître l’offre en surface à partir de l’automne prochain : l’inauguration, le 31 août, de la ligne de tram rapide 62 entre la place des Bienfaiteurs, à Schaerbeek, et Bordet, via le boulevard Léopold III ; et l’exploitation de la ligne de tram 97 entre Forest et la Porte Louise, alors qu’elle n’était jusqu’ici en service qu’entre Saint-Gilles et Forest. am034074 August 10th, 2011, 03:10 AM Il serait grand temps d'accélérer le déploiement du réseau de métro dans le 19 communes et pourquoi pas faire déborder les lignes existantes et futures de ces mêmes limites. Tout d'abord prolonger le tunnel de l'axe nord sud tant vers le nord, jusque Zaventem et vers le sud jusqu'à Drogenbos. Après cet axe redéployer il faut absolument réunir en tunnel les stations Albert et Pétillions, après diamant il faut passer sous la place Meiser!!! et de la on est plus très loin par un tunnel et quelques station de la gare du nord... (trajet actuel du 25). Cet axe fort pourrait être en pré-métro complet entre nord et Albert!!! Et après Albert une descente jusqu'à Forest National et la place saint-Denis ne serait pas inutile!!!! Pas forcement besoin de métro lourd sur cette nouvelle ligne 7 souterraine (nord/saint-denis) et ligne 8 (saint-Denis/heysel) mais que du T4000 toutes les 8 minutes sur chaque ligne! Avec un tronc commun desservi toute les 4 minutes entre meiser et saint-denis. Il faut cesser de croire que c'est utopique et inutile!!! Si Bruxelles ne fait rien pour sa mobilité intra-muros elle perdra de son attrait économique, et sociologique (RER essentiellement banlieue et quelques haltes lointaines sans doute plus desservies après 20h00 et le week-end). Le RER est un concurrent qui pourrait éloigner les bruxellois de classe moyenne et donc perte de rentrée fiscale!!! Bref le métro et l'excellent compromis de pré métro doit s'étendre à toutes les zones à la limite de l'asphyxie automobile. Et pas pour 2030 mais bien d'ici 2020!!! Autre gros problème de l'augmentation de fréquentation des lignes de tram chrono... Place vanderkindere à Uccle par exemple... Les usagés qui transitent d'une ligne 3,4,7,92 doivent partager l'espace de surface... Cela devient terriblement difficile pour eux de jongler avec les 5 arrêts que comportent ce hub de tram. D'autre part avec la conversion du tunnel Albert/nord en métro une rupture de charge à Albert sera crée entre tram et métro... D'ou ma proposition de pré métro sur toute la grande ceinture!!! Rupture de charge sous terrains moins dangereuse, moins pénible et plus efficace en terme de fréquence et de relation entre les lignes! Voila il fallait que ça sorte :-) Vous en pensez quoi? Thermo September 27th, 2011, 06:06 PM MIVB wil 43 automatische metrotreinen aankopen dinsdag 27 september 2011 BRUSSEL - De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB wil lijnen 1 en 5 automatiseren. De MIVB wil daarvoor 43 nieuwe automatische metrotreinen aankopen. De preselectie van de leveranciers moet voor eind dit jaar gebeuren. Hiervoor zijn twee aanbestedingen uitgeschreven. De bedoeling van het 'Pulsarproject' is om tegen 2018 de metrolijnen 1 (Stokkel-Weststation) en 5 (Hermann-Debroux-Erasmus) om te vormen tot een automatische metro. Om de capaciteit te doen stijgen, gaat de MIVB de exploitatie van beide lijnen automatiseren en deurtjes plaatsen over de lengte van de perrons. De metrolijnen 2 (Simonis-Simonis) en 6 (Simonis-Koning Boudewijn) volgen later. Er is ook nog een optie voor de automatisering van de noord-zuidas. De preselectie van de kandidaten voor de levering moet voor eind dit jaar rond zijn. De toewijzing voor de veiligheidssignalisatie en bijbehorende telecommunicatiemiddelen is gepland voor eind 2012 en die voor de metrostellen voor midden 2013. Voor beide aanbestedingen wil de MIVB opteren voor een raamovereenkomst met een maximumduur van twaalf jaar. (Bron: DS) http://1.standaardcdn.be/Assets/Images_Upload/2011/09/27/fkmivb1.jpg.h513.jpg.767.jpg http://1.standaardcdn.be/Assets/Images_Upload/2011/09/27/fkmivb7.jpg.h513.jpg.767.jpg Meer foto's: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110927_124 wadRL6NzQAk Meurisse September 27th, 2011, 06:16 PM ^^ de BOA's waren hier toch ook al geschikt voor? Filou September 27th, 2011, 06:31 PM Ik denk dat de oudste metrostellen zowiezo moeten vervangen worden. Sommigen zijn al 35 jaar oud, tegen 2018 zelfs 41 jaar! En dan is er natuurlijk ook nog de omvorming van de noordzuid-as. Meurisse September 27th, 2011, 09:35 PM Il serait grand temps d'accélérer le déploiement du réseau de métro dans le 19 communes et pourquoi pas faire déborder les lignes existantes et futures de ces mêmes limites. Tout d'abord prolonger le tunnel de l'axe nord sud tant vers le nord, jusque Zaventem et vers le sud jusqu'à Drogenbos. Après cet axe redéployer il faut absolument réunir en tunnel les stations Albert et Pétillions, après diamant il faut passer sous la place Meiser!!! et de la on est plus très loin par un tunnel et quelques station de la gare du nord... (trajet actuel du 25). Cet axe fort pourrait être en pré-métro complet entre nord et Albert!!! Et après Albert une descente jusqu'à Forest National et la place saint-Denis ne serait pas inutile!!!! Pas forcement besoin de métro lourd sur cette nouvelle ligne 7 souterraine (nord/saint-denis) et ligne 8 (saint-Denis/heysel) mais que du T4000 toutes les 8 minutes sur chaque ligne! Avec un tronc commun desservi toute les 4 minutes entre meiser et saint-denis. Il faut cesser de croire que c'est utopique et inutile!!! Si Bruxelles ne fait rien pour sa mobilité intra-muros elle perdra de son attrait économique, et sociologique (RER essentiellement banlieue et quelques haltes lointaines sans doute plus desservies après 20h00 et le week-end). Le RER est un concurrent qui pourrait éloigner les bruxellois de classe moyenne et donc perte de rentrée fiscale!!! Bref le métro et l'excellent compromis de pré métro doit s'étendre à toutes les zones à la limite de l'asphyxie automobile. Et pas pour 2030 mais bien d'ici 2020!!! Autre gros problème de l'augmentation de fréquentation des lignes de tram chrono... Place vanderkindere à Uccle par exemple... Les usagés qui transitent d'une ligne 3,4,7,92 doivent partager l'espace de surface... Cela devient terriblement difficile pour eux de jongler avec les 5 arrêts que comportent ce hub de tram. D'autre part avec la conversion du tunnel Albert/nord en métro une rupture de charge à Albert sera crée entre tram et métro... D'ou ma proposition de pré métro sur toute la grande ceinture!!! Rupture de charge sous terrains moins dangereuse, moins pénible et plus efficace en terme de fréquence et de relation entre les lignes! Voila il fallait que ça sorte :-) Vous en pensez quoi? deze post heeft dus anderhalve maand onzichtbaar geweest wegens blockage door het forum... Hierbij de rechtzetting Filou September 27th, 2011, 09:54 PM deze post heeft dus anderhalve maand onzichtbaar geweest wegens blockage door het forum... Hierbij de rechtzetting Is er ook een reden voor deze blockage? Er is toch absoluut niks mis met deze post? Integendeel zou ik zeggen, dit is een uitermate constructieve bijdrage. Is SSC bezig zichzelf kapot te maken? Meurisse September 27th, 2011, 10:06 PM ^^ dat gebeurt af en toe bij nieuwe leden door een automatische anti-spam functie. De eerste posts moeten goedgekeurd worden door een moderator, alleen krijgen enkel een icoontje te zien achter de threadnaam, vooral bij oudere threads op een volgende pagina moet het dus per toeval zijn dat we die zien... Voorlopig gebeurd het maar af en toe Slagathor September 28th, 2011, 11:34 AM Mooie zet. Automatische treinen geven ook meer mogelijkheiden voor een uitbreiding van de nachtdiensten. Een echte stad heeft zulke treinen anno 2011 nodig. am034074 September 28th, 2011, 11:48 AM En effet je suis un nouveau membre et je me demandais pourquoi mon texte n'était pas publié... Car bien entendu je n'ai été informé de rien et aucun modérateur ne m'a contacté pour que je lui prouve ma bonne foi. De Klauw September 28th, 2011, 11:49 AM Vreemd dat men blijkbaar eerst lijnen 1 en 5 wil automatiseren. Als leek zou je denken dat lijn 3 het best is aangezien die nog moet worden aangelegd. Daar houdt men naar 'eigen zeggen de optie open', maw er is nog niets over beslist. Het zou een kapitale blunder zijn voor bemande toestellen te kiezen. Al besef ik dat er nog andere, minder praktische, argumenten meespelen zoals personeel en vakbonden. Puinkabouter September 28th, 2011, 12:05 PM ^^ Inderdaad, ik zie daar nog vooral vakbonden lastig over doen. Nochtans een zaligheid die automatische metros. Twee weken terug was ik eventjes in Rijsel, de geboortestad van de geautomatiseerde metro. Die dingen lopen lekker gesmeerd en extreem stipt :) in Parijs heb je trouwens ook al zo'n compleet automatische lijn, de 14, en waren ze dacht ik ook voorbereidingen aan het treffen voor de automatisering van lijn 1. Ik vermoed dat dat is met het oog op een grote stiptheid en doorstroming. En effet je suis un nouveau membre et je me demandais pourquoi mon texte n'était pas publié... Car bien entendu je n'ai été informé de rien et aucun modérateur ne m'a contacté pour que je lui prouve ma bonne foi. Nous ne sommes informés de rien non plus, c'est ça le problème. Normalement, après maintenant ça ne pourrait plus se répéter. Filou September 28th, 2011, 12:46 PM Vreemd dat men blijkbaar eerst lijnen 1 en 5 wil automatiseren. Als leek zou je denken dat lijn 3 het best is aangezien die nog moet worden aangelegd. Daar houdt men naar 'eigen zeggen de optie open', maw er is nog niets over beslist. neen hoor, dat is gewoon logisch. Lijn 1/5 is tussen De Brouckère en Merode volledig overbezet tijdens het spitsuur en men zoekt al lang naar een oplossing voor dat probleem. Voor lijn 3 laat men "de optie open" omdat de studie naar de uitbreiding nog bezig is en men dus nog alle mogelijkheden onderzoekt. Uiteindelijk is het wel zeker dat men ook daar voor een automatisch metro zal kiezen, men wil het in deze fase alleen nog niet zeggen. Twee weken terug was ik eventjes in Rijsel, de geboortestad van de geautomatiseerde metro. Die dingen lopen lekker gesmeerd en extreem stipt :) En ik heb in juli de nieuwe automatische lijn 9 in Barcelona uitgeprobeerd. Inderdaad fantastisch concept die automatische metro. Ik vond wel dat de stations veel te diep lagen en dat dit echt niet practisch was. Maar dat is een andere discussie. Ik hoop ook dat de nieuwe stellen voor Brussel metro's op banden zullen zijn. En nog een laatste opmerking. De mivb zal een nieuwe stelplaats nodig hebben voor de nieuwe metro's zeker na de opening van lijn 3. Dat zal nog moeilijk worden om een locatie te vinden. Ik dacht dat de Neerpede-piste al was losgelaten. Puinkabouter September 28th, 2011, 01:46 PM Het enige wat me een beetje stoort aan automatische lijnen zijn die glazen wanden tussen het perron en de metrostellen. Nu, die kom je soms ook in niet-geautomatiseerde metrosystemen tegen. Maar ik vind dat ze stations wel een stuk benauwder maken. Maar wellicht ook veiliger. In Brussel hebben veel metrostations evenwel erg hoge plafonds dus 't zal daar meestal ook niet zo'n probleem vormen vermoed ik. Filou September 28th, 2011, 01:52 PM ^^ Inderdaad. Maar ik heb in Parijs gezien dat men in sommige stations wanden aan het plaatsen was van zo'n anderhalve meter hoog. Dat gaf een veel minder benauwde indruk. Ik heb een foto gevonden op internet: http://img225.imageshack.us/img225/5206/parismetro2.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/225/parismetro2.jpg/) (let ook op de rubberen banden) Bron: Copyright: Patrice Koch (http://http://www.flickr.com/photos/patrice-koch/5894725232/) Benonie September 28th, 2011, 08:07 PM En ik heb in juli de nieuwe automatische lijn 9 in Barcelona uitgeprobeerd. Inderdaad fantastisch concept die automatische metro. (...) Ik hoop ook dat de nieuwe stellen voor Brussel metro's op banden zullen zijn. Even in mijn fotoalbums gesnuffeld: Op Zurich Klooten (;)) Airport hebben ze sedert enige tijd een volautomatische 'sky-metro' die je in 3 minuten van de ene naar de andere terminal brengt. Héél stipt, die dingen. http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/NYC/NEWYORKBEN008.jpg http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/NYC/NEWYORKBEN016.jpg http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/NYC/NEWYORKBEN020.jpg Ook in Kopenhagen hebben ze zo'n volautomatische metro. Best wel leuk om helemaal vooraan te zitten. Ik weet niet of alle lijnen daarmee uitgerust zijn. http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Denemarken/kopenhagen/PICT0438.jpg http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Denemarken/kopenhagen/75.jpg http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Denemarken/kopenhagen/76.jpg Wat die banden betreft, in Parijs heb ik er niet echt op gelet, maar in Montreal maakten die een rotherrie. De ironie wil dat ze destijds werden ingevoerd onder meer omdat ze stiller zijn. Toen althans. Intussen zijn de gewone metro's op rails stiller geworden, maar de oudjes daar allesbehalve. Bovendien reden heel wat stellen met open ramen, waardoor een gesprek gewoon onmogelijk werd. Wel is een van de grote voordelen de snellere acceleratie. En dat merk je. http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Canada/Montreal/MontrealBen1436.jpg http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Canada/Montreal/MontrealBen3004.jpg Ik denk wel dat het systeem duurder is. Niet alleen heb je wielen met banden die slijten, maar daar net naast ook evenveel gewone metalen wielen. En dus ook gewone rails en een soort betonnen rail voor de banden. Puinkabouter September 28th, 2011, 08:13 PM In Parijs zijn die bandenmetro's zeker niet speciaal luid. In Kopenhagen zijn alle lijnen automatisch. Bij mijn weten hebben ze daar ook nog maar 2 lijnen, die in het centrum hetzelfde traject afleggen. Je zou dus kunnen zeggen: anderhalve lijn. Filou September 28th, 2011, 08:14 PM Ook in Mexico city waren er Bombardier metro's op banden. (Niet op alle lijnen als ik mij goed herinner). Ik heb toen niets gemerkt van veel lawaai. Of de metrolijn in Barcelona op banden rijdt weet ik niet, maar het was wel een hele stille metrotrein. Benonie September 28th, 2011, 08:18 PM ^^ In Parijs of Mexico was het me ook helemaal niet opgevallen. Ik wist niet eens dat de metro's daar op banden reden, tot ik in Montreal wat opzoekingswerk daarover deed. Het lawaai binnen en buiten de stellen was daar immers opvallend. Het went, maar echt aangenaam vond ik het voortdurend luidruchtig geknerp van de banden op het beton niet. Het metronet van Kopenhagen kan ik me niet meer voor de geest halen. Alleen dat het automatisch was. X38 September 28th, 2011, 09:28 PM Die Parijse bandenmetro's kunnen er ook wat van wat lawaai maken betreft. Maar ik denk dat dat grotendeels komt doordat een bandenmetro iets sneller rijdt dan een railmetro, waardoor de luchtstroom meer herrie veroorzaakt, gecombineerd met het rolgeluid en de huilende motoren maakt dat aardig wat kabaal. Stofvdw September 29th, 2011, 08:39 AM maar in parijs zijn ze ook gestopt met de ombouw van gewoon naar bandenmetro's. De voordelen wegen blijkbaar niet op tegen de prijs... Maar ze zouden idd sneller optrekken, en stiller zijn. En voor de nieuw "Grand Paris Express", met o.a. een verlening van de metro 14, en nog de aanleg van een 150 km automatische metro, maar wel met ijzeren wielen.... Dus blijkbaar nog steeds liever iets goedkopere, automatische systemen dan de duurdere bandenmetro snot September 30th, 2011, 06:02 PM En effet je suis un nouveau membre et je me demandais pourquoi mon texte n'était pas publié... Car bien entendu je n'ai été informé de rien et aucun modérateur ne m'a contacté pour que je lui prouve ma bonne foi. Pas grave, c'est un système automatique qui a blocqué ton post. Les modérateurs ne t'avaient encore pas vu dans leurs radar. Bien venu sur le forum! am034074 October 1st, 2011, 12:27 AM Merci :-) am034074 October 2nd, 2011, 08:21 PM Des nouvelles du métro sur l'axe nord-sud? am034074 October 3rd, 2011, 12:55 PM On parle d'une ligne vers Vanderkindere (simonis/vdk)... Quelqu'un a des infos? http://fr.m.wikipedia.org/wiki/Fichier:Metrobxl2020.gif Filou October 3rd, 2011, 01:40 PM Des nouvelles du métro sur l'axe nord-sud? L'étude est en cours. Je croix qu'on va avoir des nouvelles l'année prochaine. On parle d'une ligne vers Vanderkindere (simonis/vdk)... Quelqu'un a des infos? http://fr.m.wikipedia.org/wiki/Fichier:Metrobxl2020.gif Il s'agit du project Trias. Il y a rien de concret ici... am034074 October 5th, 2011, 12:16 PM J'espère que cela ira plus vite que pour le RER car je crois vraiment que cet axe nord/sud serait bénéfique à toute la région. Filou October 5th, 2011, 12:45 PM Si l'argent est là, cette ligne peut être prête en 2020. Je crois qu'elle sera finie encore avant le RER. :) De Klauw October 5th, 2011, 01:21 PM Nu Brussel significant meer geld krijgt moet het toch sneller kunnen? Filou October 5th, 2011, 02:15 PM 8 jaar tussen ontwerp en realisatie lijkt mij wel redelijk, zeker als ze de tunnel inderdaad gaan boren zoals in Barcelona (lijn 9/10). Persoonlijk hoop ik van niet. Opensleufmethode is het snelste, goedkoopste en met die methode kan men stations vlak onder straatniveau aanleggen zoals station "Het Rad" in Anderlecht. Het geeft natuurlijk wèl veel miserie voor de onwonenden, maar met het uitgespaarde geld kan men in de getroffen wijken een groot project van stadsrenovatie realiseren. (of iets anders natuurlijk) Jettois October 9th, 2011, 08:41 PM http://www.brusselnieuws.be/artikel/mivb-heeft-12-miljard-extra-nodig In dit artikel is sprake van de noord-zuidmetro. Herfinanciering van Brussel zal niet volstaan, en er wordt reeds luidop gedacht aan formules van PPS. Zie ook: http://www.brusselnieuws.be/artikel/%E2%80%98met-bemoeizucht-van-lokale-politici-geraken-we-niet-vooruit%E2%80%99 am034074 October 9th, 2011, 10:34 PM http://www.brusselnieuws.be/artikel/mivb-heeft-12-miljard-extra-nodig In dit artikel is sprake van de noord-zuidmetro. Herfinanciering van Brussel zal niet volstaan, en er wordt reeds luidop gedacht aan formules van PPS. Zie ook: http://www.brusselnieuws.be/artikel/%E2%80%98met-bemoeizucht-van-lokale-politici-geraken-we-niet-vooruit%E2%80%99 Très prometteur... Mais on devrait déjà être en train de creuser. :-) Merci pour les articles De Klauw October 9th, 2011, 10:46 PM en er wordt reeds luidop gedacht aan formules van PPS. Het kon niet uitblijven. Alle grotere projecten worden tegenwoordig met die formule betaald. Jammer. Krijgen we nu ook een Noord-Zuidtoeslag analoog aan de Diabolotoeslag? Bazar October 10th, 2011, 10:27 AM Nee, dat lijkt me volstrekt onhaalbaar. Wat wel mogelijk is, is dat de MIVB/de regering de privé-investeerder beloont door bv de uitbating van de winkelgalerijen in de metro aan hen over laat of misschien een jaarlijks bedrag terug betaalt (soort leasing tijdens x jaar). Voor de rest is een hogere inkomst uit tickets een goede manier om de ademruimte van de MIVB te verhogen. Dat kan onder meer door een snelle(re) invoering van poortjes. Iemand die het vorige lijstje kan aanvullen? Ik heb het gevoel dat het een beetje stilgevallen is. Waar er zeker nog géén staan: Mérode/Schuman (andere werken aan de gang)/Pétillon/Centraal Station/Kunst-Wet (andere werken aan de gang) Pétillon (veel studenten en relatief gemakkelijk in te voeren) en Centraal station (zeer druk station) lijken me nochtans echt prioritaire plekken eerlijk gezegd. - Porte de Namur (5/7/10) - Delta (12/7/10) - Stockel (12/7/10) - Gare de l'Ouest (19/7/10) - Parc (26/7/10) - Sainte-Catherine (26/7/10) - Crainhem (2/8/10) - Hankar (2/8/10) - Botanique (9/8/10) - Veeweyde (9/8/10) - Ribaucourt (16/8/10) - Yser (16/8/10) - Osseghem (23/8/10) - Pannenhuis (23/8/10) - Madou (13/9/10) - Parvis de Saint-Gilles (13/9/10) - Heysel (20/9/10) - Houba-Brugmann (20/9/10) - Georges Henri (29/11/10) - Tomberg (6/12/10) - Gribaumont (13/12/10) - Demey (10/1/11) - Herrmann-Debroux (17/1/11) - Jacques-Brel (24/1/11) - Aumale (31/1/11) - Belgica (7/2/11) - Etangs Noirs (14/2/11) - Comte de Flandre (21/2/11) + Thieffry (11/4/11) Hotel des Monnaies/Munthof (25/4/11) + Horta (2/5/11) Gare du Midi (16/5/11) Il en manque certainement en mars et le 18 avril. De Klauw October 10th, 2011, 05:01 PM ^^Ik denk dat het omslagpunt bereikt is. Nu de meerderheid van de stations uitgerust zijn met poortjes is zwartrijden met de metro gewoon onaantrekkelijk geworden. Die paar stations zonder poortjes gaan het verschil niet meer maken. Bazar October 11th, 2011, 09:28 AM Mmm...je hebt een punt, het is nu al minder aantrekkelijk inderdaad, maar de stations hierboven vertegenwoordigen nog steeds minder dan de helft van de stations. En aantal zeer drukke stations zijn ook nog niet uitgerust. Ik denk dat de verdere uitrusting echt nog een verschil zal maken. Ook al omdat je er altijd "uit" kan. Dus als het station waar je woont bijvoorbeeld niet uitgerust is, dan kan je steeds minstens voor de helft van je rit frauderen (misschien de volledige als je bestemming ook niet is uitgerust). Voor de rest ook nog dit goede initiatief, brusselnieuws: MIVB gaat energie recupereren De Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB installeert tegen 2012 een energierecuperatiesysteem op de metrolijnen 2 en 6. Op die manier wil de MIVB haar CO2-emissie terugdringen. Nieuw energiesysteem op lijn 2 en 6 http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/imagecache/6col/metro_1.jpg Nieuw energiesysteem op lijn 2 en 6 (© Tram24) Dat schrijft de krant La Capitale dinsdag. Met het systeem wordt er elektriciteit opgewekt op het moment dat een metrostel afremt. In een eerste fase worden de toestellen van lijn 2 en 6 met de techniek uitgerust. Als dat goed gaat, volgt er een uitbreiding naar lijn 1 en 5. De maatregel past in het Europese project "Ticket to Kyoto", dat de CO2-emissies bij openbaarvervoermaatschappijen wil terugdringen. De Europese Unie en de MIVB zullen elk 50 procent van de financiering van het nieuwe systeem op zich nemen. Na vijf tot tien jaar moet de investering zichzelf terugverdiend hebben. Benonie November 1st, 2011, 12:05 AM 31 oktober 2011© tvbrussel MIVB wil metro om de 2,5 minuten De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB wil in april 2012 een metro om de 2,5 minuten op lijn 1 en 5. Nu is dat nog 3 tot 6 minuten. De nieuwe frequenties komen er enkel op weekdagen en in de spits. Ze gelden ook alleen op het gemeenschappelijke deel van lijn 1 en 5. Sneller dan 2,5 minuten kan de MIVB echter niet gaan zonder automatisering van de metro’s. Daarmee wil de vervoersmaatschappij in 2016 beginnen. Dan zou er om de 2 minuten of minder een metro langskomen. Bazar November 1st, 2011, 03:27 PM Dat zal zeer welkom zijn. In de ochtendspits voel ik me momenteel bijna elke dag echt een sardientje. Die metro om de 3 minuten volstaat echt niet meer. Bazar November 3rd, 2011, 05:17 PM brusselnieuws: Minder vandalisme in metrostations met poortjes In de metrostations met toegangspoortjes zijn het afgelopen jaar beduidend minder vandalenstreken gepleegd dan in de andere stations. Ook de ticketverkoop steeg opmerkelijk. Er werden wel meer gevallen van agressie opgetekend. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Openbaar Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) op een schriftelijke vraag van Open VLD-parlementslid Carla Dejonghe. Iets meer dan een jaar na de plaatsing van de eerste poortjes lijkt de maatregel het aantal gevallen van vandalisme te doen dalen. In stations die uitgerust zijn met toegangspoortjes is het aantal vandalenstreken met 21 procent afgenomen ten opzichte van twee jaar geleden. In de stations zonder poortjes bedraagt de daling 7 procent. “Vandalenstreken kosten de MIVB jaarlijks gemiddeld 1 miljoen euro, schoonmaakkosten niet inbegrepen. Als er al een dader wordt gevat, dan kan hij meestal niet zelf voor de kosten opdraaien,” zegt Dejonghe. Toegangspoortjes zijn volgens haar daarom een goede preventiemaatregel. Meer inkomsten Ook de ticketverkoop is sterk gestegen in stations met poortjes. “Telkens we een station afsluiten met poortjes, is er een tijdelijke sterke stijging van de verkoop van kaartjes enkele rit,soms zelfs een verdubbeling,” zegt MIVB-woordvoerder Guy Sablon. “Die tendens vlakt na een tijdje wel af. Mogelijk stappen de mensen geleidelijk over naar tienrittenkaarten of nemen ze een Mobib-kaart. Maar het verband met de sluiting van een bepaald station is dan moeilijker te leggen.” Volgens Sablon kan er daardoor nog geen cijfer op de extra inkomsten geplakt worden. “Maar dat die zullen stijgen is wel duidelijk.” Agressie en ordeverstoring Op de cijfers omtrent agressie en ordeverstoring hebben de poortjes voorlopig minder invloed. In de eerste maanden na installatie (vooral tussen november en december 2010) werd er zelfs een sterke stijging opgetekend. “Als de poortjes in gebruik genomen worden, is er altijd een tijdje extra stationspersoneel aanwezig om vragen te beantwoorden en mensen te assisteren,” legt Sablon uit. “Daardoor worden er enerzijds gewoon meer incidenten geregistreerd. Anderzijds is er op dat moment vaak ook extra fysieke en verbale agressie tegenover het personeel.” Na die eerste maanden daalt het aantal incidenten wel opnieuw tot het niveau van voor de poortjes. “Niet spectaculair, maar gezien de algemene stijging van het aantal agressiegevallen is dat geen slecht resultaat,” meent Sablon. De MIVB wijst er wel op dat de poortjes nog maar een jaar in werking zijn. “Dit zijn slechts kortetermijnresultaten. Het blijft oppassen voor voorbarige conclusies.” Dus nóg een reden om de poortjes zo snel mogelijk te veralgemenen: naast meer inkomsten ook minder kosten! :) Scorpy December 8th, 2011, 02:40 PM ^^Iemand die nog nieuwe poortjes heeft gezien ondertussen? Quelqu'un a encore vu de nouvelles installations de portillons? Ondertussen zijn Simonis, Lemonier, Anneessens, Beurs en De Brouckere (pre-metro) ook al uitgerust. Enkel in Simonis zijn ze volledig in werking. In de andere stations staan de poortjes gewoon open. Wat me wel opviel in de Brouckere (pre-metro, kant van UGC) is dat de poortjes slecht "gericht" zijn. Als je binnengaat moet je de rechtse poortjes nemen om dan links de roltrap te nemen. Als je buitengaat kom je van rechts en moet je de poortjes links nemen. De in- en uitstroom kruist dus elkaar. Handig tijdens het spitsuur... :ohno: Bazar December 8th, 2011, 03:19 PM Ok, de lijst met uitgeruste stations wordt dus: 1) - Porte de Namur (5/7/10) 2) - Delta (12/7/10) 3) - Stockel (12/7/10) 4) - Gare de l'Ouest (19/7/10) 5)- Parc (26/7/10) 6)- Sainte-Catherine (26/7/10) 7)- Crainhem (2/8/10) 8)- Hankar (2/8/10) 9)- Botanique (9/8/10) 10)- Veeweyde (9/8/10) 11)- Ribaucourt (16/8/10) 12)- Yser (16/8/10) 13)- Osseghem (23/8/10) 14)- Pannenhuis (23/8/10) 15)- Madou (13/9/10) 16)- Parvis de Saint-Gilles (13/9/10) 17)- Heysel (20/9/10) 18)- Houba-Brugmann (20/9/10) 19)- Georges Henri (29/11/10) 20)- Tomberg (6/12/10) 21)- Gribaumont (13/12/10) 22)- Demey (10/1/11) 23)- Herrmann-Debroux (17/1/11) 24)- Jacques-Brel (24/1/11) 25)- Aumale (31/1/11) 26)- Belgica (7/2/11) 27)- Etangs Noirs (14/2/11) 28)- Comte de Flandre (21/2/11) 29)- Thieffry (11/4/11) 30)- Hotel des Monnaies/Munthof (25/4/11) 31)- Horta (2/5/11) 32)- Gare du Midi (16/5/11) 33)- Simonis 34)- Lemonnier 35)- Anneessens 36)- Beurs 37)- De Brouckère (pre-metro) We zitten dus ongeveer aan de helft als ik het goed zie. Wat je zegt omtrent de kruisende passagierstromen is niet onoplosbaar. De poortjes zijn immers in 2 werkbaar. Misschien kan je een mailtje sturen naar de MIVB om dat aan te kaarten? cristof December 8th, 2011, 11:47 PM les portillions de sorties ne sont pas très bien réglés j'ai souvent été confronté à un bloquage alors même que je sortais du portique... la porte se fermait toute seule comme ça devant moi, ça arrive le plus souvent en heure de pointe. j'immagine même pas la cohus à la station de brouckère quant elle sera équipé de portiques pour le métro surtout qu'il y a pas de places loool un truc qui m'est arrivé à zuidstation... je me suis trompé de direction à la dernière minute j'ai du repointer ma carte pas moyen de passer de métro à prémétro section sans ressortir des portiques pfff... ça n'arriverait pas à londres ou PAris cela Bruxelles bruxelles...on place les portiques et les signalitiques n'importe ou sans aucuns échappatoires c'est ridicule... andrélepaté January 4th, 2012, 06:05 PM Transports publics à Bruxelles : l'usager souffrira jusqu'en 2016 Raphaël Meulders Mis en ligne le 04/01/2012 En 2016, elle devra supporter près de 435 millions de voyages annuels. Enorme. D’autant que la Stib parle déjà de “saturation du réseau actuel”. C’est l’une des grandes équations sur laquelle se penchent, depuis des mois, les dirigeants de la Stib : comment faire face à une augmentation toujours plus croissante du nombre d’usagers des transports publics bruxellois, tout en disposant de moyens financiers de plus en plus serrés. Ces inquiétudes ressortent clairement de la note d’orientation du futur contrat de gestion de la Stib (2012-2016), qu’a pu se procurer "La Libre". D’ici à 2016, le transporteur bruxellois estime que le niveau de fréquentation de son réseau se situera aux alentours de 400 à 475 millions de voyageurs annuels (soit une progression de l’ordre de 30 à 50 % par rapport au niveau de 2010, année durant laquelle la Stib a transporté 310 millions d’usagers). Or, le document met déjà en évidence "la saturation élevée du réseau actuel", tout en pointant du doigt "la vitesse commerciale des véhicules de surface qui s’est dégradée, un fait lié à la congestion de la ville qui dépend de paramètres échappant totalement à la Stib". La société de transport explique cette croissance, inédite en Belgique, par deux facteurs-clés : la forte poussée démographique à Bruxelles (+170 000 habitants d’ici 2020) et le plan Iris 2, adopté en 2010 par le gouvernement bruxellois, qui vise une diminution de 20 % du trafic routier à l’horizon 2018. La part des trajets en transports publics (qui approche déjà les 50 %) devrait ainsi augmenter de manière considérable en Région bruxelloise. La note, qui a été débattue lors du dernier conseil des ministres bruxellois et qui représenterait "90 % du futur contrat de gestion", planche sur deux scénarios. L’un est dit "de continuité" et prévoit, notamment, la mise en service de 6 trains "boas" supplémentaires sur les lignes de métro bruxellois, ainsi que l’extension de plusieurs lignes de tram (9, 62, 94), dont un nouveau tram passant par la gare centrale et la "tramification" de la ligne 71. Le deuxième scénario, dit "maximaliste", est plus ambitieux. En plus de ces extensions de lignes de tram, il mise sur l’achat de nouveaux matériels roulants (152 bus supplémentaires, 206 bus articulés et 22 trams), la création de nouvelles lignes de bus et l’amélioration de "la qualité de l’offre en dehors des heures de pointe". De quoi tout juste limiter la casse pour la Stib qui indique clairement que la mise en œuvre de la totalité des mesures comprises dans les deux scénarios "ne permettra pas de répondre à l’importante croissance de la demande attendue d’ici à 2016". L’aveu de faiblesse est frappant et écrit noir sur blanc. Si l’on en croit la note, les années 2012-2016 ne seront donc pas les plus faciles pour les usagers de la Stib, qui devront attendre 2018 et les grands investissements prévus sur les lignes de métro pour voir le bout du tunnel. Le document confirme ainsi la "nécessité d’investir dans des projets de développement de l’infrastructure métro, la plus capacitaire". Malgré certaines réticences des Ecolos, le métro est ainsi confirmé comme "la" solution pour l’avenir du réseau bruxellois. Deux projets sont bien avancés dans le "pipeline" stibien : l’automatisation des lignes 1 et 5 du métro, dit projet Pulsar, et le développement de la ligne métro sur l’axe Nord-Sud, entre Albert (Forest) et Bordet (Evere). Le premier projet - prévu initialement pour 2016 - est retardé à 2018. Il comprend le remplacement de 43 trains de métro manuels par du nouveau matériel roulant automatisé, des façades de quai, ainsi qu’un nouveau système de contrôle et de pilotage à distance des véhicules. Le second, planifié entre 2018 et 2020, prévoit, entre autres, le creusement d’un nouveau tunnel entre la gare du Midi et Annessens. De quoi accroître "l’offre métro" de la Stib de 80 % (soit un accroissement de 40 % de l’offre totale de la société). Pas inutile, quand on sait que la Stib estime à 550 millions de voyages annuels sa fréquentation en 2025. Une étude va également être lancée pour analyser l’opportunité de relier le sud de la ville (Uccle) via le métro. Un sujet quasiment tabou jusqu’ici au sein du monde politique bruxellois. Reste que ces projets nécessiteront "des moyens financiers exceptionnellement importants" dans les prochaines années, explique la note. Or "l’importance actuelle des moyens accordés aux transports publics par la Région bruxelloise (près de 20 % du budget régional) laisse peu de marge à la manœuvre". La Stib entend donc rechercher de "nouvelles sources de financement" qui ne pèsent pas "exclusivement" sur le contribuable bruxellois. Sont évoqués un appel plus fréquent au fonds fédéraux Beliris ou encore le recours à des partenariats public-privé pour certains projets. Les tarifs seront, quant à eux, adaptés selon "un mécanisme d’indexation", non précisé dans le document. Enfin, la sécurité sur le réseau, l’un des "soucis majeurs des usagers" est évoqué. La Stib s’engage à renforcer la présence humaine sur le terrain, notamment "lorsque le contrôle social fait défaut". "Cela passera également par un renforcement des collaborations avec les forces de police locales et fédérales". WC_EEND January 6th, 2012, 04:51 PM weet er iemand of er eigenlijk plannen zijn om de metro te verbinden met de luchthaven van Zaventem? antigoon99 January 6th, 2012, 06:28 PM weet er iemand of er eigenlijk plannen zijn om de metro te verbinden met de luchthaven van Zaventem? Daar zijn geen plannen voor, lijkt me ook niet nodig, aangezien er denk ik om de 10-15 min een trein naar en van Brussel pendelt. Al hoop ik wel dat de eerste Desiro's op dit traject worden gezet, want momenteel kom je aan op een tamelijk moderne luchthaven, daal je af naar de diepe kelders van Zaventem en stap je op een beestenwagen die veel te hoog is en totaal onpraktisch om met koffers erop te zitten, zeker voor al wat oudere mensen. tigalion January 6th, 2012, 08:50 PM ^ Une autre option reste le bus. Je le prends toujours quand je viens de l'aéroport car je le trouve moins triste que le train. En plus, il est un peu plus rapide si on veut atteindre l'est de Bruxelles. un nouveau tram passant par la gare centrale et la "tramification" de la ligne 71. Le second, planifié entre 2018 et 2020, prévoit, entre autres, le creusement d’un nouveau tunnel entre la gare du Midi et Annessens. De quoi accroître "l’offre métro" de la Stib de 80 % (soit un accroissement de 40 % de l’offre totale de la société). Pas inutile, quand on sait que la Stib estime à 550 millions de voyages annuels sa fréquentation en 2025. Une étude va également être lancée pour analyser l’opportunité de relier le sud de la ville (Uccle) via le métro. Un sujet quasiment tabou jusqu’ici au sein du monde politique bruxellois. Premier projet (tram 71) que je trouve inutile à moins de devier cette ligne d'une partie de son parcours actuel trop embouteillé. Deuxième projet que je ne comprends pas. Pourquoi un tunnel alors qu'il en existe déjà un. Les 'vrais' métro ne pourront pas passer là où les trams passent actuellement? Enfin relier Uccle par le métro sera peut urgent quand Schaerbeek sera mieux relié. Je crois que Uccle aura déjà le RER d'ici là. Benonie January 6th, 2012, 09:00 PM ^^ Ik heb de laatste keer ook bus 12 genomen vanaf Shuman tot de luchthaven. Die zat meteen propvol zakenlui tot aan de NAVO. De (voorlopige) opstapplaats aan tochtgat Shuman was niet meteen de comfortabelste op een kille maandagmorgen. Toch niet ideaal als je een lange reis voor de boeg hebt en een boel bagage zeult. De bus stopt dan ook nog eens in een duistere, betonnen grot onder de luchthaven waar ik meer fijn stof opsnoof dan na een halve dag in de Antwerpse haven. En die treinen zijn lang niet altijd de 'beestenwagen' waar Antigoon het over heeft. Meestal tref ik een vrij comfortabele Deense neus waar plaats zat is, ook voor de bagage. Alleen jammer dat ik steevast mijn aansluiting in Gent mis... :lol: tigalion January 6th, 2012, 09:07 PM :lol: Shuman, j'évite le plus souvent possible (en surface comme en métro). Oui c'est vrai qu'il ne faut pas avoir beaucoup de baggages dans le bus. C'est dommage d'ailleurs que la Stib n'ait pas de bus confortable type 'navette' où peut ranger ses baggages et se relaxer en allant ou en venant de l'aéroport. ghost dog January 7th, 2012, 12:02 AM Deuxième projet que je ne comprends pas. Pourquoi un tunnel alors qu'il en existe déjà un. Les 'vrais' métro ne pourront pas passer là où les trams passent actuellement? Les courbes sont beaucoup trop importantes. Le nouveau tunnel serait beaucoup plus "droit". WC_EEND January 7th, 2012, 05:36 PM ^^ Ik heb de laatste keer ook bus 12 genomen vanaf Shuman tot de luchthaven. Die zat meteen propvol zakenlui tot aan de NAVO. De (voorlopige) opstapplaats aan tochtgat Shuman was niet meteen de comfortabelste op een kille maandagmorgen. Toch niet ideaal als je een lange reis voor de boeg hebt en een boel bagage zeult. De bus stopt dan ook nog eens in een duistere, betonnen grot onder de luchthaven waar ik meer fijn stof opsnoof dan na een halve dag in de Antwerpse haven. En die treinen zijn lang niet altijd de 'beestenwagen' waar Antigoon het over heeft. Meestal tref ik een vrij comfortabele Deense neus waar plaats zat is, ook voor de bagage. Alleen jammer dat ik steevast mijn aansluiting in Gent mis... :lol: Ik heb toen ik vertrok de Deense Neus gehad (wagon voor mij alleen om 4u20 's morgens uit Gent-sint-Pieters :lol:) en bij het terugkeren een MS80 (gehaald met nog 1min over na een sprintje van arrivals tot aan het perron) dus ik kan niet echt klagen. Mijn enigste opmerking is dat het station van de luchthaven nog een beetje op een bouwwerf lijkt (op 31/10/2011 toch allesinds) tigalion January 7th, 2012, 05:46 PM Il y aura une nouvelle gare à l'aéroport une fois le diabolo terminé non? Les courbes sont beaucoup trop importantes. Le nouveau tunnel serait beaucoup plus "droit". Merci de l'explication. antigoon99 January 8th, 2012, 01:45 PM Ik heb toen ik vertrok de Deense Neus gehad (wagon voor mij alleen om 4u20 's morgens uit Gent-sint-Pieters :lol:) en bij het terugkeren een MS80 (gehaald met nog 1min over na een sprintje van arrivals tot aan het perron) dus ik kan niet echt klagen. Mijn enigste opmerking is dat het station van de luchthaven nog een beetje op een bouwwerf lijkt (op 31/10/2011 toch allesinds) Ik vind wel dat hoewel de werken nog niet klaar zijn dat het station toch al veel frisser oogt dan vroeger. Toch blijf ik hopen dat men steeds treinen inzet waar er steeds genoeg plaats is voor de bagage. Ben het wel enkel maar gewend van Brussel-noord tot Brussel-Luchthaven-Nationaal (wnn gaat men die naam is gewoon veranderen in Brussels Airport), ik kijk dan ook er hard uit naar het Diabolo-project zodat ik direct van Antwerpen naar de luchthaven kan rijden. WC_EEND January 8th, 2012, 03:54 PM ^^ Ik heb het station nooit in zijn oude vorm gezien, dus daar kan ik niet over oordelen. Op zich oogt het inderdaad modern en fris, alleen zie je op sommige plaatsen redelijk duidelijk dat het nog niet helemaal af is. De naam van het station veranderen naar Brussels Airport lijkt me inderdaad een goed idee, Brussel-Nationaal-Luchthaven (Bruxelles-Aeroport-National in het frans neem ik aan) vind ik een iets te omslachtige naam en alleen maar verwarrend voor buitenlandse toeristen. VinceB January 8th, 2012, 08:34 PM ^^ Ik heb het station nooit in zijn oude vorm gezien, dus daar kan ik niet over oordelen. Op zich oogt het inderdaad modern en fris, alleen zie je op sommige plaatsen redelijk duidelijk dat het nog niet helemaal af is. De naam van het station veranderen naar Brussels Airport lijkt me inderdaad een goed idee, Brussel-Nationaal-Luchthaven (Bruxelles-Aeroport-National in het frans neem ik aan) vind ik een iets te omslachtige naam en alleen maar verwarrend voor buitenlandse toeristen. Brussels Airport heeft een aantal jaren geleden ook aan de regering gevraagd om de signalisatie op de ring aan te passen van Zaventem met het vliegtuigicoon naar Brussels Airport maar daar had de regering toen geen zin in. Bazar January 9th, 2012, 03:06 PM Brusselnieuws: 14 metrostations krijgen dit jaar poortjes Dit jaar gaat vervoersmaatschappij MIVB de toegangspoortjes van 14 (pre)metrostations activeren. Daarmee zouden 85 procent van de stations op het net voorzien zijn van gesloten poortjes. Binnenkort is het de beurt aan stations Lemonnier (23 januari) en Louiza (2 februari). De toegangspoortjes staan er al en moeten enkel nog geactiveerd worden. Later volgen stations Stuyvenbergh, Bockstael, Pétillon, Montgomery, Het Rad, Sint-Guido, Maalbeek, Alma, Troon, Roodebeek, Beekkant en Merode. In die stations moeten de poortjes zelf ook nog geïnstalleerd worden. “Toegangspoortjes sluiten en activeren is een werk van lange adem,” zegt MIVB-woordvoerster An Van hamme aan brusselnieuws.be. “De installateurs moet hardware opzetten, kabels leggen en het hele systeem aansluiten op het Mobib-net. Bij sommige stations is er op meerdere plaatsen toegang tot de metro. Daar moeten overal poortjes komen, wat ook tijd kost. Verder spelen er ongetwijfeld ook budgettaire redenen mee waarom de poortjes niet allemaal op hetzelfde moment geïnstalleerd en geactiveerd worden.” SeSaMe In 2013 is het dan de beurt aan Noordstation, Erasmus, Koning Boudewijn, Rogier, Eddy Merckx, Delacroix en Clémenceau. Zowat alle stations zouden dan werkende automatische toegangspoortjes moeten hebben, uitgezonderd de stations waar op dat moment werken zullen doorgaan: Kunst-Wet, Schuman en Centraal station. De poortjes zijn onderdeel van het in 2009 gestarte SeSaMe-project (Secure and Safe Metroacces), waarbij 69 Brusselse metrostation voorzien worden van 1.033 automatische poortjes en 195 sassen voor onder meer mindervaliden Ok, we komen er dus nog blijkbaar :) En het goede nieuws is dat er dus binnenkort werken zullen plaatsvinden in het Centraal station (metro) (in Schuman en Kunst-Wet zijn die uiteraard nu reeds aan de gang). cristof January 9th, 2012, 05:04 PM je me demande comment ils vont articuler les portiques à Debrouckère ou central en espérant qu'ils ne soient pas installés à même les quais...ce qui serait très dangereux et surtout un cauchemar aux heures de pointes. remarqué à Madou... nouveau mobilier signalétique Métro avec écrans LCD en surface traffic affichage en temps réel...à voir si cela va être étendu à toutes les bouches de métro de la capitale... en tout cas assez sympathique tout en conservant le M de métro visible bleu Scorpy January 11th, 2012, 12:49 AM Ik ben vooral benieuwd naar De Brouckere. Hoe ze de poortjes in het zeer drukke en te krappe station gaan krijgen ... Ik zie maar één oplossing: de horeca eruit zwieren en de Kiosk verplaatsen. Mss ook meteen een reden waarom ze er pas na 2013 eraan gaan beginnen, kwestie de huurcontracten te laten aflopen zonder contractbreuk te moeten plegen.... het is maar een idee. :) Centraal station lijkt mij nog een huzarenstukje. Bazar January 11th, 2012, 05:01 PM ^^Inderdaad, Centraal Station en De Brouckère worden de moeilijkste brokken waarschijnlijk. Maar ook net onmisbaar om er poortjes te plaatsen gezien de grote drukte daar. remarqué à Madou... nouveau mobilier signalétique Métro avec écrans LCD en surface traffic affichage en temps réel...à voir si cela va être étendu à toutes les bouches de métro de la capitale... en tout cas assez sympathique tout en conservant le M de métro visible bleu Voilà plus de nouvelles concernant cet affichage, Brusselnieuws: 19 metrostations krijgen bovengrondse tijdsaanduider Binnenkort kunt u aan de ingang van 19 metrostations lezen hoe hard u moet lopen om de metro te halen. De MIVB en JC Decaux gaan daar namelijk bovengrondse tijdsaanduiders plaatsen. Op dit moment staat er al eentje aan metro Madou. http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/imagecache/6col/mupi.jpg De Mupi aan Madou (© Télé Bruxelles) De borden geven dezelfde informatie weer als de bekende tijdsaanduiders op de metroperrons, maar dan boven de grond. “De bedoeling is uiteraard om de mensen te laten weten wanneer hun metro arriveert,” zegt Guy Sablon van de MIVB. “Maar we willen niet-gebruikers ook laten zien dat er een alternatief is voor de wagen. Bijvoorbeeld: wie in de file staat op de Kleine Ring kan dan zien dat de metro er ook is.” Het initiatief heet Mupi (voor Mobilier urbain pour l'information) en wordt betaald en geplaatst door de firma JC Decaux, die er uiteraard een reclamepaneel aan koppelt. Tegen de lente van 2012 moeten 19 stations een Mupi krijgen. Van 11 van hen is de naam al bekend: Albert, Aumale, Kruidtuin, Delta, Demey, Zuidstation, Herrmann-Debroux, Jacques Brel, Louiza, Rogier en Veeweide. De MIVB wil ook de tijdsaanduiders die ze in eigen beheer heeft uitbreiden. Nu beschikken 70 haltes over een TFT -scherm waarop de wachttijd voor bus en tram wordt weergegeven. In 2012 en 2013 komen er daar telkens 35 bij. Het systeem werd de afgelopen weken dan wel geplaagd door serverproblemen, volgens die MIVB moeten die eind deze maand van de baan zijn. vank January 11th, 2012, 05:41 PM Eigenlijk zou er eens een wedstrijd uitgeschreven moeten worden om dat logo van de metro op te frissen. Een hip, jeugdig en dynamisch logo zou een positief effect hebben. Iets waardoor in een oogopslag duidelijk is dat dit de metro van Brussel is. Als je dit naast het logo van de metro van Londen legt dan weet ik wel welk logo het aantrekkelijkst is. Dat underground logo is zelfs gewoon een landmark vind ik. De Klauw January 11th, 2012, 06:26 PM Eigenlijk zou er eens een wedstrijd uitgeschreven moeten worden om dat logo van de metro op te frissen. Een hip, jeugdig en dynamisch logo zou een positief effect hebben. Iets waardoor in een oogopslag duidelijk is dat dit de metro van Brussel is. Dat is het huidige logo ook. Het logo van Brussel vind ik een van de meest herkenbare metrologo's op dat van Londen na misschien. Antwerpen heeft een veel lelijker logo. Laat ons dus bespaard blijven van marketingpraat en tienjaarlijkse nieuwe logo's. De beste logo's zijn diegene die jarenlang hetzelfde blijven (zie o.m. Coca-Cola, Dell, NMBS ...) Dat een logo een bepaalde tijdstempel draagt is allerminst een probleem. Ik ben vooral benieuwd naar De Brouckere. Hoe ze de poortjes in het zeer drukke en te krappe station gaan krijgen ... Ik zie maar één oplossing: de horeca eruit zwieren en de Kiosk verplaatsen. Mss ook meteen een reden waarom ze er pas na 2013 eraan gaan beginnen, kwestie de huurcontracten te laten aflopen zonder contractbreuk te moeten plegen.... het is maar een idee. :) Centraal station lijkt mij nog een huzarenstukje. Ik vraag me af waarom ze er zoveel moeite zouden voor doen. Als 90% van de stations poortjes heeft is zwartrijden gewoon oninteressant. Dan maakt het echt weinig uit of die laatste 10% nu ook poortjes krijgen of niet. Filou January 11th, 2012, 09:23 PM Ik vind het logo oké, eigenlijk. 't is niet hip, maar het is wel duidelijk. Pipoclown January 11th, 2012, 11:00 PM Ik ben vooral benieuwd naar De Brouckere. Hoe ze de poortjes in het zeer drukke en te krappe station gaan krijgen ... Ik zie maar één oplossing: de horeca eruit zwieren en de Kiosk verplaatsen. Mss ook meteen een reden waarom ze er pas na 2013 eraan gaan beginnen, kwestie de huurcontracten te laten aflopen zonder contractbreuk te moeten plegen.... het is maar een idee. :) Centraal station lijkt mij nog een huzarenstukje. Rogier gaat ook interessant worden. In de ochtend gebruikt misschien 80% van de reizigers de zeer smalle uitgang die voor de Brussels grill bovengronds komt om naar de euroclear en BNP kantoren te gaan. Er is daar nu al heel vaak een opstopping en ik vraag me echt af hoe men in die zeer smalle gang poortjes kan laatsten zonder de het hele boeltje vol te zetten. 1 in elke richting? In centraal zullen ze de poortjes wel in de gang naar het station zetten. Daar is toch meer als voldoende plaats en het merendeel van de reizigers komt van/gaat die kant uit. wbrm January 12th, 2012, 12:03 AM Het logo van Brussel...Het is niet eens het logo van Brussel, zie Charleroi... De Klauw January 12th, 2012, 12:35 AM ^^Ik neem aan dat het Brusselse logo het origineel is en men in Chaleroi een kopie van het Brusselse gebruikt? Bazar January 12th, 2012, 01:28 PM Ach, de Brusselse/Charleroise logo is misschien niet hip (en dan nog, want in de hele resem van hieronder valt die nog wel mee), maar "hip" is een vergankelijk concept. Nu is de logo ongeveer algemeen bekend en ik zou het dan ook zo houden. Een hippe logo in 2012 zal in 2020 dan ook weer achterhaald zijn. Zie hier: http://www.toxel.com/design/2008/08/04/metro-logos-from-around-the-world/ http://www.toxel.com/wp-content/uploads/2008/08/metrologo1.jpg http://www.toxel.com/wp-content/uploads/2008/08/metrologo2.jpg Trouwens je kan ook altijd spelen met een zelfde logo om het wat speelser te maken, zie hier bv. voor één of ander evenement (weet even niet meer wat het was) http://farm4.static.flickr.com/3570/3411738549_2d3f340a2a.jpg Slagathor January 12th, 2012, 01:54 PM Die gele M van Rotterdam is ook niks, gewoon een platgeslagen McDonald's M. Patco is ook vrij dramatisch. De simpelste ontwerpen zonder letters zijn eigenlijk wel het meest tijdloos. Dat paarse logo bijvoorbeeld (derde rij van onder, helemaal rechts). De Klauw January 12th, 2012, 02:25 PM ^^Eens. Wat opvalt aan de afbeelding van Bazar is hoeveel lelijke logo's er wel zijn. Volgens de Franse wiki zou de Brusselse metro overigens twee logo's hebben. De gekende blauwe M maar ook dit: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fr/2/21/M%C3%A9tro_de_Bruxelles.gif Filou January 12th, 2012, 03:22 PM Dat is gewoon de aanduiding die gebruikt wordt om te verduidelijken of een lijnnummer bus, tram of metro is. dit zijn de symbolen voor tram en bus: http://img94.imageshack.us/img94/3069/busl.gif http://img215.imageshack.us/img215/2079/tram.gif De B, T of M wordt dan gevolgd door één of meerdere lijnnummers. Dit is bijvoorbeeld een gecombineerde tram en bushalte. http://img23.imageshack.us/img23/4482/arrete.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/23/arrete.jpg/) En bewijzering in de stations: http://img72.imageshack.us/img72/9595/sany0037u.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/72/sany0037u.jpg/) WC_EEND January 12th, 2012, 08:20 PM Aan de Brusselaars hier op het forum zou ik graag het volgende willen vragen: is de Brusselse metro echt zo gevaarlijk als de media ons wil doen geloven, of wordt er serieus overdreven? Ik vermoed dat de waarheid (zoals meestal) ergens tussenin ligt. Pipoclown January 12th, 2012, 10:32 PM Aan de Brusselaars hier op het forum zou ik graag het volgende willen vragen: is de Brusselse metro echt zo gevaarlijk als de media ons wil doen geloven, of wordt er serieus overdreven? Ik vermoed dat de waarheid (zoals meestal) ergens tussenin ligt. Ik woon nu een jaar en een maand in Brussel en neem dagelijks de metro. Heb nog nooit last gehad en nog nooit iets fout zien gebeuren. Al moet ik wel zeggen dat ik zelden of nooit in de ghetto-probleemstations kom. Wat wel zo is dat je redelijk veel asociaal gedrag in de metro ziet. Zo van die debielen die luid kutmuziek spelen op hun gsm etc. highlandcattle January 12th, 2012, 11:04 PM Aan de Brusselaars hier op het forum zou ik graag het volgende willen vragen: is de Brusselse metro echt zo gevaarlijk als de media ons wil doen geloven, of wordt er serieus overdreven? Ik vermoed dat de waarheid (zoals meestal) ergens tussenin ligt. http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1088272/2010/04/02/Vreselijke-agressie-in-Brusselse-metro.dhtml Pipoclown January 12th, 2012, 11:09 PM http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1088272/2010/04/02/Vreselijke-agressie-in-Brusselse-metro.dhtml Ja, so? Wat wil je daar nu mee aantonen? skyeatsairplane January 12th, 2012, 11:20 PM http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1088272/2010/04/02/Vreselijke-agressie-in-Brusselse-metro.dhtml Niettemin dat dit een vreselijk gebeuren was, heb ik ook nog nooit echt problemen gehad op de metro. De media hitsen de bevolking op, de bevolking wordt ongerust en iedereen heeft hierdoor een onveiligheidsgevoel. Ookal is er eigenlijk niet echt een reden toe. Zeker als je berichtgeving zoals 'het laatste nieuws' gaat lezen....... Al kan een opknapbeurt in sommige metrostations, én meer aanwezig personeel wonderen verrichten. vank January 13th, 2012, 01:08 AM Het Laatste Nieuws maakt nogal eens iets graag sensationeel, ik zou dus niet teveel belang hechten aan die bron. Voor de rest heb ik ook nog nooit last gehad hoor in Brussel. Eén keer had ik in het Noordstation een Afrikaan die mij zonder iets te zeggen een lintje voor verdraagzaamheid opstak, ik was verbaasd en bleef een 2-tal sec. staan en glimlachte vriendelijk en toen vroeg hij 2 euro. Ik moest dat niet hebben en zei hem dat ook. De man in kwestie vroeg in het Frans of ik racistisch was. Toen heb ik wel even gedacht van 'Lap, nu gaat het beginnen'. Maar het was schrik voor niets. Hij spelde het terug af, gaf een schouderklopje en viel de persoon achter me er mee lastig. Kon nog mooi naar boven lopen om in de trein te stappen. En ik wil niet denigrerend doen maar in het metrostation onder de Financietoren een 6-tal Marokkanen of Algerijnen wat horen roepen. Ik ga daar niet in een grote boog om gaan lopen, want ik heb het recht hen te passeren op de route die ik wens te lopen. Maar ik zal hen wel niet aankijken. Uiteindelijk moet je beseffen dat het meer blazen is dan effectief ook iets of iemand gaan terroriseren. Je moet in het crimineel milieu actief zijn voor aangevallen te worden, denk ik? --- Eénmaal heb ik een ruzie gehad met allochtonen en dat was in het station van Kortrijk. Er was iets gaande en ik had gewoon gekeken, en plots stonden er een 9-tal types rond mij die een klop op m'n oog gegeven hebben. Op dat moment voelde in m'n eigen krachten niet meer en heb één zo'n kereltje (ong. 17 jaar) vastgenomen en gewoon in zo'n groene vuilnisbak gestoken en vervolgens weggeduwd. Ik heb nooit aangifte gedaan maar plots belde de politie mij spontaan op om ze te identificeren omdat het een plaag was in die periode. Ik weet nog altijd niet hoe de politie mij gevonden heeft? Filou January 13th, 2012, 08:27 AM Aan de Brusselaars hier op het forum zou ik graag het volgende willen vragen: is de Brusselse metro echt zo gevaarlijk als de media ons wil doen geloven, of wordt er serieus overdreven? Ik vermoed dat de waarheid (zoals meestal) ergens tussenin ligt. Ik woon al heel mijn leven in Brussel en neem de metro maar af en toe. (één of twee keer per week). Sinds het bestaan van Villo neem ik nog minder de metro dan vroeger, bepaalde periodes was het vaker, soms elke dag. Ik heb nog nooit iets meegemaakt, ook niet in de "slechtere" stations tussen Brussel West en Bockstael. Ik vind het eerlijk gezegd onaangenaam om de metro 's avonds laat te gebruiken, na 11 uur 's avonds eigenlijk, maar dat is uitsluitend een "gevoel" en is op geen feiten gebaseerd. Het is niet omdat er soms eens iets ergs gebeurd dat er een structureel probleem zou zijn. Ook op het netwerk van de nmbs gebeuren er regelmatig zeer ernstige incidenten van hetzelfde niveau als in de link van highlandcattle. In Vlaanderen worden er soms seriemoorden gepleegd of racistische schietpartijen in Antwerpen of wordt er iemand vermoord voor een sigaret in Oostende... dat betekent nog niet dat je moet gaan veralgemenen. Ik denk dat de Brusselse metro héél erg veilig is, je wel moet opletten op pickpockets vooral in Brussel Zuid en dat in sommige stations inderdaad vervelende Marokkaanse jongeren rondhangen... Glodenox January 13th, 2012, 09:05 AM Ik gebruik de Brusselse Metro maar een 6-tal keer per maand (dit nu voor 3 jaar), maar ik heb er nog nooit iets meegemaakt. Er gebeuren soms zaken en daar moet men actie tegen ondernemen, maar ze worden toch duidelijk overdreven in de media. Bazar January 13th, 2012, 09:22 AM Ook ik ben akkoord met wat hierboven staat. Ik gebruik de metro minstens 15 keer per maand (vooral het Oostelijke deel en de kleine ring), maar nog nooit problemen ervaren. Zoals Filou zegt is het 's avonds laat niet altijd even gezellig, maar eigenlijk is dat voornamelijk perceptie. Wat wel vaker voorkomt de laatste tijd (heb ik de indruk) zijn van die gastjes die denken dat ze stoer zijn door op de perrons te roken (zowel op de metro als in de treinstations)... Redelijk ergerlijk... Slagathor January 13th, 2012, 10:08 AM De handvol keren dat ik de metro in Brussel heb gebruikt is mij nog nooit iets gevaarlijks opgevallen. En ik ben iemand die gewoon om middernacht op Graaf van Vlaanderen/Comte de Flandre uitstapt. Dat zou dan blijkbaar gevaarlijk moeten zijn? Nog nooit iets van gemerkt. VinceB January 13th, 2012, 07:36 PM Ik ben vooral benieuwd naar De Brouckere. Hoe ze de poortjes in het zeer drukke en te krappe station gaan krijgen ... Ik zie maar één oplossing: de horeca eruit zwieren en de Kiosk verplaatsen. Mss ook meteen een reden waarom ze er pas na 2013 eraan gaan beginnen, kwestie de huurcontracten te laten aflopen zonder contractbreuk te moeten plegen.... het is maar een idee. :) Centraal station lijkt mij nog een huzarenstukje. Ik ben gisteren in het station De Brouckère geweest en daar staan al poortjes. Benonie January 13th, 2012, 08:14 PM Aan de Brusselaars hier op het forum zou ik graag het volgende willen vragen: is de Brusselse metro echt zo gevaarlijk als de media ons wil doen geloven, of wordt er serieus overdreven? Ik vermoed dat de waarheid (zoals meestal) ergens tussenin ligt. Ik neem maar af en toe de Brusselse metro, maar dan wel over het hele grondgebied. Gevaarlijk vind ik het niet, al zou men je door allerlei sterke verhalen wat graag een onveiligheidsgevoel aanpraten... Meestal heb ik mijn fotocamera bij en die verstop ik niet onder mijn jas of zo. Ook niet in de stations in het armere westen. Ik neem ook daar af en toe een fotootje van treinen en hun passagiers. Nooit problemen mee gehad, al vroeg er in station Delacroix wel eens een 'allochtone' passagier vriendelijk waarom ik foto's nam. Voor een internetforum zei ik, en die man was daar heel blij mee. Heel gevaarlijk allemaal! :lol: Maar eerlijk gezegd neem ik liever foto's in het oosten dan in het westen, dus het 'gevoel' is er wel een beetje. Ik neem ook zelden foto's van armoedige toestanden, maar dat is in de metro geen probleem. Pipoclown January 13th, 2012, 08:55 PM Ik ben gisteren in het station De Brouckère geweest en daar staan al poortjes. Alleen in het tram gedeelte waar en veel plaats is. In het metrostation zelf zal dat zen stuk moeilijker worden. VinceB January 13th, 2012, 09:00 PM Alleen in het tram gedeelte waar en veel plaats is. In het metrostation zelf zal dat zen stuk moeilijker worden. Ik kwam toch uit de metro en moest de poortje door om buiten te geraken. lumumba January 13th, 2012, 09:20 PM ik en mijn vrouwen pakken de metro elke dag zij tot Bockstaal ik tot centraal en neen we hebben nooit iets meegemaakt maar het is wel bijna altijd in de spits. Soms pakken we de metro s'avonds als vb we trug komen van het koninklijk circus en daar gebeurd het ook vijlig voor ons. maar de beelden van de groep jongeren die iemand naar beneden gooid is wel schrikwekkend. Groetjes Dietrich January 14th, 2012, 11:18 AM Laat u niet misleiden door enkel en alleen wat je zelf hoort of ziet gebeuren, of enkele mensen op dit forum/collega's. Een grote fout van dit dan als de enige waarheid aan te nemen. Voor elke 10 personen die van niets weten zal je wellicht wel 1 iemand hebben die u diverse zaken kan vertellen. Zo heeft mijn vriendin een collega die paar maand geleden bestolen en geslagen is geweest in de metro. Commentaar geven op de overdrijfkrant HLN is ook goedkoop, maar wat doe je als er een filmpje in staat met bewijsmateriaal van bewakingscamera's... Je kan details overdrijven, maar de essentie van veel berichten klopt vaak wel. (Vergeet trouwens niet dat veel berichtgeving afkomstig is van persagentschappen en dus vaak in alle kranten hetzelfde is.) Brussels-east January 14th, 2012, 12:12 PM Je me suis déjà fait aggressé dans le métro à Bruxelles quand j'étais jeune adolescent. J'ai assisté à une très violente agression dans le métro de Paris. On a essayé de me voler mon portefeuille dans le métro à Madrid. On a volé le sac d'un ami dans un tram à Lisbonne. Un de mes amis s'est fait agressé dans un bus à Rome. Ce sont malheureusement des choses qui se passent dans les grandes villes. De Klauw January 14th, 2012, 12:35 PM Laat u niet misleiden door enkel en alleen wat je zelf hoort of ziet gebeuren, of enkele mensen op dit forum/collega's. Een grote fout van dit dan als de enige waarheid aan te nemen. Voor elke 10 personen die van niets weten zal je wellicht wel 1 iemand hebben die u diverse zaken kan vertellen. Zo heeft mijn vriendin een collega die paar maand geleden bestolen en geslagen is geweest in de metro. Commentaar geven op de overdrijfkrant HLN is ook goedkoop, maar wat doe je als er een filmpje in staat met bewijsmateriaal van bewakingscamera's... Je kan details overdrijven, maar de essentie van veel berichten klopt vaak wel. (Vergeet trouwens niet dat veel berichtgeving afkomstig is van persagentschappen en dus vaak in alle kranten hetzelfde is.) Dat is een compleet verkeerde redenering. Geen wonder dat het onveiligheidsgevoel zo hoog is. Als je eenmalige nieuwsfeitjes begint op te rakelen of met verhalen komt in de trant van 'mijn vrouw haar kaper haar poetsvrouw haar dochter is ooit eens overvallen in de metro' tsja dan zit dat onveiligheidsgevoel echt tussen de oren. Je durft toch nog wel met de auto rijden niettegenstaande er iedere dag berichten zijn in de krant over auto-ongevallen? Niemand beweert hier dat er in de metro van Brussel nooit iets gebeurt. Wat we hier wel beweren is dat het véél minder gevaarlijk is als door sommigen wordt aangenomen. Een rit met de metro zal statistisch gezien niet gevaarlijker zijn dan door de Nieuwstraat wandelen. skyeatsairplane January 14th, 2012, 12:48 PM Laat u niet misleiden door enkel en alleen wat je zelf hoort of ziet gebeuren, of enkele mensen op dit forum/collega's. Een grote fout van dit dan als de enige waarheid aan te nemen. Voor elke 10 personen die van niets weten zal je wellicht wel 1 iemand hebben die u diverse zaken kan vertellen. Zo heeft mijn vriendin een collega die paar maand geleden bestolen en geslagen is geweest in de metro. Commentaar geven op de overdrijfkrant HLN is ook goedkoop, maar wat doe je als er een filmpje in staat met bewijsmateriaal van bewakingscamera's... Je kan details overdrijven, maar de essentie van veel berichten klopt vaak wel. (Vergeet trouwens niet dat veel berichtgeving afkomstig is van persagentschappen en dus vaak in alle kranten hetzelfde is.) Sorry maar jouw redenering lijkt mij eerder een complete misvatting. Omdat jouw vriendin een collega heeft die bestolen is geweest, is de metro nu wel gevaarlijk? Dus dagelijks worden er 1/10de van de 600duizend reizigers lastiggevallen of bestolen zegt u? Commentaar geven op HLN is goedkoop? Ik ben mij goed bewust van die feiten die zich hebben afgespeeld of zich afspelen in de metro, en ja daar zitten sommige dingen bij die écht vreselijk zijn. Maar om HLN nu als bron te nemen voor zulke serieuze feiten, en dan zeker met zo'n hoop achterlijke commentaren van de lezers erachter, dat vind ik niet bepaald slim. Ja, er spelen zich problemen af in de Brusselse metro, ja er is meer personeel nodig. Maar om reizen met de metro nu officieel te bestempelen als 'gevaarlijk' ? Quimb January 14th, 2012, 06:27 PM Ik reis misschien maar een tien keer per jaar met de metro in Brussel en heb ook nog nooit iets meegemaakt maar wel 1x dat er een vijftal agenten heel snel ergens heen liepen in het metrostation. Of dat voor iets ernstigs was, nooit geweten. In drie dagen Parijs in maart vorig jaar heb ik wel 1 aanranding van een jonge vrouw meegemaakt, vier Afrikanen zijn dan nog net uit de metro gesprongen om haar belager bij de kraag te vatten, de metro heeft dan nog een vijftal minuten stil blijven staan. Ik geloof dat de bestuurder er even is uit gekomen maar hoe het is afgelopen heb ik ook nooit geweten natuurlijk, ik vermoed dat de politie opgeroepen werd. Later op die dag heb ik ook nog enkele allochtonen met dikke sjaals het metrostation zien uitvluchten, twee vrouwen bleven verweesd achter, hun sjakos was gestolen klaarblijkelijk. In Londen, Madrid, Stockholm, Berlijn, Praag, Wenen, Rotterdam, Rijsel en Kopenhagen nooit iets meegemaakt. Ach, je zult er maar zijn op het verkeerde moment op de verkeerde plaats... vank January 14th, 2012, 06:41 PM Parijs is inderdaad een stuk erger, maar dan vooral voor pickpockets. Die heb je daar bij bosjes. WC_EEND January 14th, 2012, 07:26 PM Ik kom zelden (uitzonderlijk eigenlijk) in Brussel, dus daarom dat ik het me afvroeg. Leuke anekdote trouwens: Toen ik naar Zaventem ging om mijn vlucht naar Istanbul te halen moest ik de 1e trein nemen. Toen de trein in Brussel-Centraal stopte stonden er een paar vreemde figuren (niet onguur, gewoon vreemd uitziend), die waren blijkbaar verkleed omdat ze naar een halloweenfuif geweest waren :p Ik heb in het Londense centrum (en sommige buitenwijken) al vrij vaak de metro genomen na middernacht en me op geen enkel moment onveilig gevoeld. Parijs is te lang geleden dat ik er nog geweest ben. Ik vind persoonlijk de Londense en Parijse metrostations mooier dan de Brusselse als ik eerlijk moet zijn. Nu, ik weet ook wel dat beide metrosystemen veel ouder zijn dan het Brusselse en dus al iets meer een eigen stijl en karakter hebben. ced_flanders January 15th, 2012, 12:04 AM Ik neem dagelijks minstens 5 keer de metro in brussel (sinds 3 jaar) en er is me nog nooit iets overkomen (op zatlappen die iets naar u roepen tijdens de ritten na 23u na dan). Ik ben wel al overvallen geweest in de "veilige" europese wijk, dus het is allemaal relatief. Ik vind de brusselse metro op zich behoorlijk veilig, al probeer ik toch situaties waar ik op late/weinig drukke momenten zou moeten uitstappen in de meer problematische stations (ribeaucourt etc) te vermijden. Even terzijde, ik ben dagelijks in Maalbeek en ben verbaasd hoe die perrons er altijd piekfijn bijliggen. Dietrich January 15th, 2012, 10:12 AM Sorry maar jouw redenering lijkt mij eerder een complete misvatting. Omdat jouw vriendin een collega heeft die bestolen is geweest, is de metro nu wel gevaarlijk? Dus dagelijks worden er 1/10de van de 600duizend reizigers lastiggevallen of bestolen zegt u? Commentaar geven op HLN is goedkoop? Ik ben mij goed bewust van die feiten die zich hebben afgespeeld of zich afspelen in de metro, en ja daar zitten sommige dingen bij die écht vreselijk zijn. Maar om HLN nu als bron te nemen voor zulke serieuze feiten, en dan zeker met zo'n hoop achterlijke commentaren van de lezers erachter, dat vind ik niet bepaald slim. Ja, er spelen zich problemen af in de Brusselse metro, ja er is meer personeel nodig. Maar om reizen met de metro nu officieel te bestempelen als 'gevaarlijk' ? Ik heb nergens een uitspraak gedaan over hoe gevaarlijk de metro dan juist is of gezegd wordt te zijn. Alleen geef ik net als anderen hier bevestigen dat ze niets zien gebeuren de versie van mezelf -- ookal ben ik nooit persoonlijk getuige ervan geweest. Ik begrijp dat er veel overdreven wordt, en de meesten nooit getuige geweest zijn of worden van dergelijke gevallen, maar dat betekent niet dat elk verhaal een roddel is. Daarnaast stel ik de serieuze vraag waar ik hier zelf "een artikel van HLN met de achterliggende commentaren" als bron heb gebruikt... Ik heb enkel een uitspraak gedaan over de beelden in het eerder geposte artikel, plus het feit dat de berichtgeving meestal in alle kranten gelijk is (waarmee ik bedoel dat de commentaar op HLN zelf ook nogal kortzichtig is). Ik heb evenmin beweerd dat 1/10de van de reizigers elke dag wordt lastig gevallen (niet nodig mij valse uitspraken in de mond te leggen), enkel dat je wel zoveel mensen kan vinden die u verhalen kunnen vertellen, als slachtoffer, getuige, etc. Ok, dat is een gok, en misschien zit ik er daar wel naast. Het voorval dat ik zelf vernoemd heb heeft bij mijn weten trouwens nooit in een krant gestaan. Kort gezegd, moet je beseffen dat enkel uw eigen ervaring totaal niet representatief is van wat er allemaal gebeurt. Ookal ben je op dit forum al met 10 die hetzelfde zeggen. Qua steekproef stelt dit niets voor. Je kan beter eens praten met een beambte van de politie of de MIVB, en dan heb je nog niet alle voorvallen aangezien er steeds zijn die geen klacht neerleggen. Glodenox January 15th, 2012, 12:38 PM Maar dat moet je dan weer in verband brengen met de hoeveelheid reizigers die er elke dag gebruik van maken. Je hebt wel gelijk dat als steekproef, dit nog niet voldoende is, maar het is wel een eerste indicatie... Het feit blijft wel dat die toegangspoortjes een extra barrière is voor criminelen, wat hopelijk ook in de statistieken zichtbaar gaat worden. Daarnaast heb ik het persoonlijk voorgehad dat ze me in de metro van Barcelona bestolen hebben. Terwijl ik er daar slechts een 4-tal keer gebruik heb van gemaakt... Filou January 15th, 2012, 04:12 PM Ik ben gisteren in het station De Brouckère geweest en daar staan al poortjes. Alleen in het tram gedeelte waar en veel plaats is. In het metrostation zelf zal dat zen stuk moeilijker worden. Niet vergeten dat in de metro, ook in De Brouckère vroeger altijd poortjes stonden die ze dan op een bepaald moment weggehaald hebben. De poortjes waren van het model zoals op de afbeelding. Men heeft die toen weggehaald met het argument dat er meer controles gingen gebeuren. Niet dus. http://img820.imageshack.us/img820/4615/tourniques.png (http://imageshack.us/photo/my-images/820/tourniques.png/) Op vele plaatsen staan die ouwe poortjes er nog altijd. Ze hebben gewoon die staven verwijderd. Vroeger zat er trouwens altijd zo'n mannetje om tickets te verkopen, plannetjes te overhandigen en een oogje in het zeil te houden. Dat kunnen ze misschien eens beginnen terug in te voeren. http://img233.imageshack.us/img233/6149/poortjes.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/233/poortjes.jpg/) Quimb January 15th, 2012, 04:39 PM Daar spring ik zo over! WC_EEND January 15th, 2012, 09:04 PM ^^ daar springt iedereen zo over :P Net zo gemakkellijk om zwart te rijden als op de bus/tram in Gent hier. Filou January 15th, 2012, 09:39 PM Ik denk niet dat iedereen daar zo over springt, jongeren misschien wel, maar je moet toch wel lenig zijn! :) Je mag ook niet vergeten dat in het kotje rechts een mivb werknemer zat die toekeek. En het waren toch blijkbaar andere tijden toen. Je moest toen nog betalen voor de metro! :lol: http://img802.imageshack.us/img802/3842/dsc05229k.jpg WC_EEND January 18th, 2012, 05:40 PM ^^ Ik ben vandaag in Brussel geweest (autosalon) en ik heb betaald voor de metro hoor. Het vernieuwde station van Sint-Katelijne vind ik wel zeer geslaagd. Shuman daarintegen zijn ze duidelijk nog volop aan het vernieuwen :p Weet trouwens iemand of de MIVB van plan is om de oude metrostellen nog lang te houden? Het interieur daarvan mag wel eens opgefrist worden. Die BOAs daarintegen zien er heel mooi uit van binnen, alleen jammer dat de stoelen zo hard zijn. vank January 18th, 2012, 07:39 PM Ik vind de Brusselse metro best nog hip voor de tijd waarin het gebouwd is, het is totaal niet gedateerd maar heeft eerder iets retro. Die oude metrostellen storen mij eigenlijk ook niet. Op charme scoort Parijs natuurlijk hoog en qua ontsluiting Londen, maar Brussel vind ik ook niet slecht. WC_EEND January 18th, 2012, 07:50 PM Ik moet eerlijk toegeven, ik vind ronde metrotunnels en stations (Parijs+Londen) wel mooier dan vierkante (Brussel). Voor alle duidelijkheid, ik bedoelde niet dat ze de oude metrostellen moeten weggooien, maar gewoon eens het interieur vernieuwen. In Londen doet TfL dat ook, zo rijden er op de Circle en District Line treinen uit 1960-1970. Het interieur is echter gemoderniseerd (laatste keer was in 2004-ish), en dat is wat it bedoelde. Ik vind allesinds dat het oranje interieur er wat afgeleefd uitziet (toch op de stellen waar ik vandaag in gezeten heb). edit: Die tunnel tussen het Centraal Station en het metrostation van het Centraal Station, daar mag toch ook wel eens iets aan gedaan worden vind ik. Het eerste wat je ruikt van als je uit het station komt is pis (wellich van wildplassers 's nachts) en die ziet er toch echt wel gedateerd en allesbehalve aangenaam uit. Filou January 18th, 2012, 09:20 PM Weet trouwens iemand of de MIVB van plan is om de oude metrostellen nog lang te houden? Het interieur daarvan mag wel eens opgefrist worden. Er zijn verschillende modellen van die oude metrostellen. Het verschil is subtiel omdat ze er ongeveer hetzelfde uitzien. De oudste dateren van '76 en zien er nog heel goed uit voor hun leeftijd. Ze zijn te herkennen aan de ruwe hendels waarmee je de deuren moet "openrukken". De MIVB heeft in de loop der jaren met de uitbreiding van de metro nieuwe stellen aangekocht, in 1980 en in 1999. De nieuwere stellen zijn gemakkelijk te herkennen aan de knoppen om de deuren te open in plaats van de hendels. De mivb zal in het kader van de automatisering van lijn 1 en 5 nieuwe stellen bestellen. Daarvoor wordt een compleet nieuwe offerteaanvraag voor bereid. Ik denk dat dit snel zal gebeuren. De oudste stellen zullen tegen dan wel op de schroothoop liggen. Die BOAs daarintegen zien er heel mooi uit van binnen, alleen jammer dat de stoelen zo hard zijn. De BOA's zouden zo mooi zijn met dezelfde zetels als in de trams 3000 en 4000. Ik denk dat men angst had voor vandalisme. Die tunnel tussen het Centraal Station en het metrostation van het Centraal Station, daar mag toch ook wel eens iets aan gedaan worden vind ik. Het eerste wat je ruikt van als je uit het station komt is pis (wellich van wildplassers 's nachts) en die ziet er toch echt wel gedateerd en allesbehalve aangenaaml uit. De werken beginnen dit jaar. WC_EEND January 18th, 2012, 10:33 PM Merci voor de toelichtingen. Benonie January 19th, 2012, 01:52 PM Ik vind persoonlijk die oude stellen zowat de beste aankoop die de MIVB ooit gedaan heeft. Zelfs na 35 jaar zien ze er nog steeds goed en eigentijds uit en ze bollen best vlot en comfortabel rond. In sommige steden heb je de indruk in oude, roestige bakken terecht te komen. (Budapest bvb.) In Brussel absoluut niet. Uiteraard kan je niet blijven steken in het verleden, en de Boa's hebben ongetwijfeld tal van voordelen. Maar ergens lijken het veredelde trams. Ik mis er iets aan, maar kan het niet objectief omschrijven. Ze lijken me minder stedelijk, minder metro, koeler en harder ook. Heb na ons bezoek aan NYC een aflevering van 'Mega Factories' op NGC gezien over de nieuwste generaties New Yorkse metrotreinen en spontaan dacht ik: that's it! Dit is dé metro! Bij de Boa's heb ik dat minder. WC_EEND January 19th, 2012, 03:46 PM Over de BOAs kan ik je alleen maar 100% gelijk geven Benonie, ze zien er echt uit zoals trams die door een 3e rail gevoed worden ipv bovenleiding. Langs de buitenkant zien de oude stellen er inderdaad nog goed uit. Wellicht heeft het feit dat ik niet echt een fan ben van het oranje interieur ook wel iets te zien met mijn standpunt over het herinrichten. PS: Weet iemand wat het idee achter de verbinding tussen de metrosporen en de NMBS-sporen op het westelijk ringspoor was? Ik vermoed dat de NMBS en MIVB op een bepaald moment van plan waren om materieel op elkaars lijnen te kunnen doen rijden maar dat dit werd afgevoerd kort nadat de verbinding aangelegd was. X38 January 19th, 2012, 03:53 PM ^^ Daar ben ik niet van op de hoogte, maar ter hoogte van Delta is er wel een werkende verbinding tussen beide netten, langs waar heel soms een metrostel een stuk via de spoorweg vervoerd wordt met NMBS-krachtvoertuigen, geloof ik. Filou January 19th, 2012, 03:57 PM PS: Weet iemand wat het idee achter de verbinding tussen de metrosporen en de NMBS-sporen op het westelijk ringspoor was? Volgens mij is daar geen verbinding. WC_EEND January 19th, 2012, 04:22 PM ik zou nochtans zweren dat ik een verbinding gezien had, net buiten Ossegem, vlak voordat de metro de grond induikt. edit: http://i.imgur.com/JarcO.jpg X38 January 19th, 2012, 04:31 PM ^^ Op Google Earth is er inderdaad een boel wissels te zien vlak ten zuiden van station Ossegem. Dat lijkt op een verbinding tussen metro en het Infrabel-spoor, maar of het dat wel is, en of het nog niet uitgebroken of helemaal weggeroest is, ik zou het niet durven zeggen. /---ps, ik heb dit bericht getypt voordat er een foto bijstond---/ focus1965 January 19th, 2012, 07:02 PM Heel het verhaal van Osseghem ontgaat me even, maar die aansluiting is er nog, maar voor de duidelijkheid: die is NIET op de N.M.B.S. lijn, maar op een raccordement in de Dubois Thornstraat... ongeveer ter hoogte van het volgend metrostation, nl. Beekkant. Ik denk niet dat die aansluiting nog in dienst is: ik weet nog wel dat ik er een jaar of 2 (of 3...) geweest ben en het geheel zag er niet meer bereden uit. Samengevat: er is een toegangswissel tussen de N.M.B.S. lijn en een private aansluiting en op die private aansluiting heeft de M.I.V.B. later een aansluiting laten bouwen richting metro. In het begin werden de stellen rechstreeks in Delta geleverd, maar mocht er zich een calamiteit voordoen, dan was een tweede aansluiting welkom: onlogisch is die aanleg niet. Een aansluiting op een N.M.B.S. lijn behouden kost heel veel geld: de N.M.B.S. vraagt jaarlijks een forse bijdrage voor het onderhoud van de wissel en de seinen. Die kosten worden verdeeld tussen de (theoretische) gebruikers, maar als er nog maar 1 overblijft - ik denk niet dat er nog "caboteurs" zijn op lijn 28 - dan mag die de ganse rekening betalen. De huidige situatie ken ik niet, maar zolang de toegangswissel nog aanwezig is, is er iemand die daar het onderhoud voor betaalt. En dat kan niemand anders dan de M.I.V.B. zijn, tenzij een "local" hier nog zou kunnen bevestigen dat er toch nog goederenverkeer is. Bing Maps heeft haar Brusselse beelden geüpdate: die dateren van september 2010 en toen was de wissel tussen de N.M.B.S. lijn en die aansluiting nog duidelijk aanwezig en onderhouden en hetzelfde geldt voor die wissel naar de metro. focus1965 Filou January 19th, 2012, 07:42 PM De huidige situatie ken ik niet, maar zolang de toegangswissel nog aanwezig is, is er iemand die daar het onderhoud voor betaalt. En dat kan niemand anders dan de M.I.V.B. zijn, tenzij een "local" hier nog zou kunnen bevestigen dat er toch nog goederenverkeer is. Ik ben een beetje een local en ik ben een beetje verbaasd over de foto. Ik denk dat die inderdaad moet dienen om metrostellen te leveren. Tussen Ossegem en Weststation is er alleszins geen enkel bedrijf dat gebruik maakt van goederentreinen. Sterker nog: er is helemaal geen bedrijf. Glodenox January 19th, 2012, 07:51 PM Naast de aansluiting ter hoogte van Delta is er ook een aansluiting tussen stations Haren en Bordet: http://maps.google.be/?ll=50.887347,4.418815&spn=0.001365,0.003482&t=w&z=19&vpsrc=6 En die is ook nog in gebruik aangezien ik daar af en toe recente leveringen kan zien. focus1965 January 19th, 2012, 08:17 PM Ik ben een beetje een local en ik ben een beetje verbaasd over de foto. Ik denk dat die inderdaad moet dienen om metrostellen te leveren. Tussen Ossegem en Weststation is er alleszins geen enkel bedrijf dat gebruik maakt van goederentreinen. Sterker nog: er is helemaal geen bedrijf. NU is er misschien geen bedrijf meer, maar de sporen leiden duidelijk wel naar een hangar / fabriekshal, dat NU gebruikt wordt door Oxfam. Wie vroeger eigenaar is (en dat raccordement heeft aangelegd), weet ik niet. Het kan even goed - ik zeg maar wat - een metaalverwerkend bedrijf geweest zijn. http://maps.google.be/?ll=50.854043,4.324158&spn=0.000872,0.001725&t=h&vpsrc=0&z=19 Verder ZIJN er nu nog sporen nu nog treinsporen die het kruispunt Machtenslaan en Thornstraat kruisen: die leiden naar appartementsgebouwen maar in een ver verleden moet daar dus een fabriek geweest zijn. Met de streetview zie je goed wat ik bedoel. Het was dus een vrij belangrijke aansluiting met minstens 2 bestemmingen, waarbij de MIVB de derde klant werd. Maar helaas ken ik ook daar de spoorgeschiedenis niet genoeg van. Het zou wel een mooie en interessante bijdrage kunnen vormen in de draad "oude Brusselse spoor- en tramlijnen"! Wel heb ik een tipje van de sluier gevonden: Vanaf 1863 had Delhaize een kaai waarmee 550 goederenwagons per week konden draaien. In 1937 heeft de onderneming een spooraansluiting verkregen die rechtstreeks bij haar hoofdzetel toekwam. De tijd ging voorbij en de site is veranderd. Vandaag zijn er nog enkele opslagplaatsen die van het verleden getuigen: men gebruikte ze toen het station gebruikt werd voor het opnieuw verzenden van afgewerkte producten, en grondstoffen ontving voor de Molenbeekse fabrieken (steenkool, bier, gerst…). bron (http://www.molenbeek.be/publications/publications-communales/fichiers/Molenbeekinfo23.pdf): Maar het is teveel en te moeilijk om heel de geschiedenis van deze aansluitingen (nu) uit te zoeken, maar ik zet het wel op mijn (ellenlange) verlanglijst! focus1965 WC_EEND January 22nd, 2012, 07:40 PM vandaag op deredactie.be (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/brussel/120122_horta) (en in het nieuws van 7u): MIVB-station Horta buiten gebruik na vandalisme zo 22/01/2012 - 11:40 Zaterdagnacht hebben onbekende vandalen zware beschadigingen toegebracht in het Brusselse MIVB-station Victor Horta. Het hele station is beklad met verf. De tram zal als gevolg vandaag niet stoppen in het station. Vandalen "verven" MIVB-station Victor Horta Volgens het Brusselse parket hebben de daders de automatische sluitingspoorten geblokkeerd met houten blokken, om het station binnen te glippen. Daarna zouden ze ballonnen met verf hebben gevuld en die vervolgens in het rond hebben gegooid. De schade is aanzienlijk. "We doen ons best om het station zo snel mogelijk schoon te maken. Het is onze bedoeling om het premetrostation maandagochtend weer te openen. De tramlijnen 3, 4 en 51 zullen er zondag niet halt houden", aldus An Van hamme, woordvoerster van de MIVB. Meurisse January 23rd, 2012, 06:41 PM ^^ de foto's: http://www.brusselnieuws.be/artikel/beelden-uit-premetrostation-horta onbegrijpelijk. Dat is geen 'gewoon vandalisme' meer... Hier is over nagedacht en voorbereid... Filou January 23rd, 2012, 06:48 PM ^^ Inderdaad. Ik vraag me af of het niet over dezelfde of een gelijkaardige groepering gaat die de Decaux reclamepanelen saboteert. Wat in hemelsnaam de bedoeling is van dergelijke acties ontgaat me volledig. Filou January 23rd, 2012, 06:58 PM Heel het verhaal van Osseghem ontgaat me even, maar die aansluiting is er nog, maar voor de duidelijkheid: die is NIET op de N.M.B.S. lijn, maar op een raccordement in de Dubois Thornstraat... ongeveer ter hoogte van het volgend metrostation, nl. Beekkant. Ik denk niet dat die aansluiting nog in dienst is: ik weet nog wel dat ik er een jaar of 2 (of 3...) geweest ben en het geheel zag er niet meer bereden uit. IK ben even ter plaatse gaan kijken, ik moest daar toevallig in de buurt zijn. Er zijn twee sporen, één die uit het noorden komt en die naar de Oxfam winkel loopt en een andere uit het zuiden die naar de Delhaize depots loopt. Alle sporen liggen er nog volledig maar zijn duidelijk al vele jaren niet meer gebruikt. http://img214.imageshack.us/img214/5127/dsc05259b.jpg http://img171.imageshack.us/img171/4379/dsc05255nq.jpg http://img837.imageshack.us/img837/8934/dsc05251k.jpg http://img59.imageshack.us/img59/6589/dsc05253w.jpg Deze sporen leiden naar de Delhaizedepots. http://img708.imageshack.us/img708/8466/dsc05254c.jpg Dit zijn de Delhaizedepots. De vlag die je ziet draagt het logo. http://img818.imageshack.us/img818/705/dsc05258ix.jpg WC_EEND January 23rd, 2012, 08:13 PM ^^ de foto's: http://www.brusselnieuws.be/artikel/beelden-uit-premetrostation-horta onbegrijpelijk. Dat is geen 'gewoon vandalisme' meer... Hier is over nagedacht en voorbereid... Inderdaad. Ik vraag me echt af hoe zoiets je nu kan voldoening geven. Een trein/metrostel voltaggen (en dan heb ik het over het genre kunstwerkjes dat een hele wagon in beslag neemt, niet gewoon een krabbel), daar kan ik ergens nog inkomen waarom ze dat doen, maar hier walg ik gewoon van. Filou January 24th, 2012, 10:37 AM ^^ Ik heb het gevoel dat we in de (nabije) toekomst nog dergelijke acties zullen zien. Het gaat hier volgens mij niet over de gebruikelijke grafittispuiters en taggers. Ik weet niet waartegen ze protesteren. Misschien tegen de poortjes? Deze tag die ik al eerder postte is misschien door dezelfde personen gezet? En misschien zijn het dezelfden die de Decaux panelen saboteren? http://img802.imageshack.us/img802/3842/dsc05229k.jpg Bazar January 24th, 2012, 11:04 AM Inderdaad, dit heeft niets met "klassiek" vandalisme te maken. De kans is dan ook groot dat de auteurs opgepakt worden en dat het dus ophoudt, óf dat ze zelf verschieten vna hun impact en zelf ineens stoppen. Ik heb er goede hoop op dat dit een éénmalig/tijdelijk fenomeen is. WC_EEND January 24th, 2012, 11:47 AM Wat ik me net zat af te vragen: Worden de (pre)metrostations 's nachts niet afgesloten? @Filou: eerst en vooral: merci voor de foto's en verduidelijkingen ivm de spoorvertakkingen in de buurt van Beekkant. Toen ik vorige week in Brussel was ben ik ook deze tag (http://g.co/maps/xwcc8) tegengekomen op de Steenweg op Etterbeek, wat mij doet vermoeden dat het een georganiseerde bende is die om de een of andere reden een probleem heeft met de MIVB. Filou January 24th, 2012, 11:57 AM ^^ Die stations worden inderdaad 's nachts afgesloten met metalen rolluiken of poorten. Glodenox January 24th, 2012, 01:05 PM En in NMBS-halte (!) Bordet staat er iets gelijkaardig geklad op 1 van de wachthokjes. Zegt ook meteen voldoende over het intellectueel vermogen van die personen. Ik dacht dat het ook "La STIB participe aux deportations" was, maar ik zal er vanavond beter op letten. EDIT: ik was fout. Er stond "Fuck la STIB". Niet veel beter, maar ja... WC_EEND January 24th, 2012, 03:09 PM trouwens, hadden die gasten eens de moeite genomen om wikipedia te bekijken voor ze zoiets taggen, dan hadden ze gezien dat de MIVB pas in 1954 opgericht is en dus niet aan de deportaties had kunnen meedoen :D even geheel terzijde: weet er toevallig iemand of er een specifieke reden is voor die funky discoverlichting die aanslaat iedere keer er een metro aan het perron stopt (is mij vooral opgevallen in Centraal Station en Schuman) Bazar January 24th, 2012, 05:55 PM ^^Die mannen bedoelen daarbij niet de deportaties tijdens WOII, maar wel de uitwijzing van illegale migranten. Blijft wel belachelijk om de MIVB in deze discussie te gaan betrekken natuurlijk... Wat die paars-witte knipperlichten zijn weet ik eigenlijk ook niet echt... Wellicht verdoken Anderlechtsponsorship ;) Of misschien een lichtversie van de bekende "Mind the gap"? Scorpy January 27th, 2012, 01:13 AM ^^Die mannen bedoelen daarbij niet de deportaties tijdens WOII, maar wel de uitwijzing van illegale migranten. Blijft wel belachelijk om de MIVB in deze discussie te gaan betrekken natuurlijk... Wat die paars-witte knipperlichten zijn weet ik eigenlijk ook niet echt... Wellicht verdoken Anderlechtsponsorship ;) Of misschien een lichtversie van de bekende "Mind the gap"? Jep, het is idd geplaatst om de mensen erop te wijzen dat het metrostel verder staat dan je denkt. Het is enkel in een aantal stations waar het perron een bocht maakt, De Brouckere o.a. Nutteloze investering als je het mij vraagt, vooral als je weet dat er heel weinig ongevallen gebeuren met die "gap"... brusselnieuws (http://www.brusselnieuws.be/artikel/mivb-installeert-%E2%80%98mind-gap%E2%80%99-lichtjes-metro) andrélepaté March 21st, 2012, 05:41 PM La libre Belgique la STIB va augmenter la fréquence des métros La STIB va augmenter dès le 16 avril la fréquence des métros sur le tronçon commun des lignes 1 et 5 entre les stations Gare de l'Ouest et Merode lors des heures de pointe, a annoncé mercredi la société bruxelloise de transports en commun. Le temps d'attente entre deux métros actuellement de 3 minutes va ainsi passer à 2,5 minutes lors des heures de pointe du matin (7 à 9h00) et du soir (16h00 à 18h30) du lundi au vendredi. Près de 3.000 places supplémentaires seront disponibles par heure et par sens sur le tronçon, soit une augmentation d'environ 20%. "Cette partie du tronçon a quasiment atteint ses limites. Les gens sont très serrés dans le métro et doivent même parfois attendre le passage suivant par manque de place", a expliqué une porte-parole de la société. La STIB va prochainement lancer une campagne de sensibilisation auprès des usagers des lignes 1 et 5 afin que l'embarquement et le débarquement se déroulent en toute sécurité. Des agents de la société bruxelloise seront également présents, entre 7h45 et 9h15, durant plusieurs semaines, dans les stations les plus fréquentées afin d'aider les voyageurs à embarquer. L'automatisation des rames permettra, à terme, d'augmenter encore la fréquence sur ce tronçon de métro très utilisé. Les premiers métros sans chauffeur feront leur apparition de manière progressive sur la ligne dès 2015 ou 2016. bus720 March 21st, 2012, 09:43 PM Hoi Gisteren metro genomen om 17u tussen Roodebeek en Centraalstation: was inderdaad "haringen in een ton"! bus720 Glodenox March 21st, 2012, 10:46 PM En dat gaat volgende week nog leuker worden wanneer treinlijn 26 de hele week niet tot Meiser, Merode en Delta gaat rijden (de lijn wordt tijdelijk in twee aparte lijnen opgesplitst). Ik ga in elk geval ook op metrolijn 1 of 5 zitten. En aangezien het gebruik van de metro gratis gaat zijn voor mensen met die bestemmingen, zal ik lang niet de enige zijn. andrélepaté March 22nd, 2012, 11:09 PM Zijn er eigenlijk veel mensen die deze spoorlijn (Vilvoorde-merode-halle) gebruiken? Glodenox March 22nd, 2012, 11:21 PM In Weerde staan er met mij toch altijd een 20-tal mensen te wachten op dezelfde trein en een 100-tal mensen stapt samen met mij af in Merode. Nog eens zoveel mensen gaan daarna naar Delta (voor een groot deel mensen die naar de VUB willen gaan) en verder. Buiten de piekuren is het er wel zeer rustig. Mexxodus March 23rd, 2012, 12:05 AM In een recente spoornota van TreinTramBus.be - http://www.treintrambus.be/images/stories/spoor2020_slank.pdf - vind je op pagina 32 een tabel met het aantal dagelijkse gebruikers van de stations langs lijn 26 (en de continue stijging van het aantal reizigers sinds er 3x per uur een trein rijdt). Filou March 23rd, 2012, 10:42 AM ^^ Interessant. Het aantal reizigers is gewoon vertienvoudigd, ondanks het feit dat er nog steeds geen treinen rijden in het weekend en 's avonds. Als er op deze lijn met een kwartierfrequentie buiten de spits en 10 minuten in de spits zou gereden worden dan kan je metroachtige passagiersaantallen krijgen. Mexxodus March 23rd, 2012, 04:36 PM En met de in aanbouw zijnde Josaphat-tunnel die het station Brussel-Luxemburg verbindt met lijn 26 ter hoogte van Meiser, zal het trein- en metrostation Schuman een veel belangrijker overstappunt worden voor Eurocraten naar o.a. de luchthaven van Zaventem. Een dienst die nu nog als busdienst door de MIVB wordt uitgevoerd. Gezien de bestaande spoorweginfrastructuur in het Gewest Brussel, is het een raadsel waarom er geen intra-stedelijke treindiensten zijn die als een soort metro kunnen dienen binnen Brussel zelf. De reistijden tussen veel stations zijn met de trein onklopbaar zoals Bockstael-Centraal station, CERIA (toekomstig GEN-station) met Brussel-Centraal, ... er ligt daar veel potentieel voor een type intrastedelijke S-bahn zoals (de ringbaan) in Berlijn ... De opening van het GEN brengt ongetwijfeld een verbetering in veel radiale verbindingen met Brussel en het ommeland, maar ook binnen Brussel zelf moet de uitbreidingen optimaal gebruikt worden. pietje01 March 23rd, 2012, 09:55 PM ^^ Het is geen raadsel, de NMBS is hier gewoon niet in geïnteresseerd. Het is echt een vergissing van formaat om de NMBS de uitbating van het GEN te laten doen. Thorum March 27th, 2012, 07:42 PM Als ik realistisch blijf voorspel ik de volgende metrowerken de komende jaren: 1. Nieuwe metrotunnel tussen Zuid en Anneessens met nieuw metrostation "grondwet" onder de Stalingradlaan. In dezelfde infrastructuur inbegrepen nieuwe premetrotunnenl tussen Zuid en Grondwet. Ten laatste tegen 2018. 2. Omvorming van de noordzuidlijn tot zware metro. Realisatie hiervan tegelijkertijd met de opening van nieuwe tunnel grondwet. 3. Verlenging van Noord-Zuidlijn tot Bordet. Ten laatste tegen 2022. 4. Verlenging van Noord-Zuidlijn tot Ukkel-Kalevoet. Tegen 2026 of 2028. 5. Trias-project tegen 2035. Jammer genoeg kunnen we de eerste 25 jaar absoluut niets ambitieuzer verwachten. Er is zo weinig geld beschikbaar dat het al een mirakel zal zijn als bovenstaande projecten gerealiseerd worden. De Noord-Zuidlijn tot Bordet is het enige dat volgens mij zeker is dat het gerealiseerd wordt. Er zijn er nog enkele waar men mee bezig is: - Tram Noordstation - T&T - Bockstael (tegen dat het project op T&T er moet staan - wordt later verlengd naar Jette station) - Verlenging lijn 65 tot Rogier - NATO (en, afhankelijk van De Lijn, tot luchthaven). Dit gaat voor het Brussels deel over weinig aanpassingen, maar die hebben een lagere prioriteit, zonder samenwerking met De Lijn. Is er ooit nog iets gehoord over het TRIAS-project, sinds het tonen van het idee? Shrek.be March 27th, 2012, 11:27 PM ^^ Ja, ik begrijp dat wel. De voordelen zijn er ongetwijfeld. Maar de budgetten zijn nu eenmaal beperkt. De ombouw van de noord-zuid premetro tot zware metro en de verlenging naar Bordet, zullen de MIVB de komende decennia miljarden kosten. Alleen al de studie voor het aanpassen van de premetrotunnels ten noorden van het zuidstation, kost anderhalf miljoen euro, kunnen we hier elders lezen. Zoals de Ecolo-raadslid terecht opmerkt zou de aanleg van een metrolijn daar ten vroegste (!) voor 2030 zijn. Ik denk dat dit realistisch en zelfs optimistisch is. De vertramming van buslijn 71 kan als het ware morgen beginnen. Ik denk dat het hele 'plan' van de Elsense meerderheid vooral bedoeld is om het tram-plan gewoon te kelderen. Waarom investeren in een tram, als er toch een metro kan komen? Dat die er hooguit eventueel ten allervroegste zou kunnen komen in 2030, als heel wat huidige gebruikers reeds lang op pensioen/dood zullen zijn, is voor hen bijzaak. Momenteel zitten de reizigers daar ook samengeperst op te kleine bussen vast in de file. Intussen braken die bussen hun uitlaatgassen uit over de handelaars en buurtbewoners, waarvoor het gemeentebestuur beweert op te komen. Als het tramproject niet doorgaat en er gekozen wordt voor een metro, zal dit nog minstens 20 jaar het geval zijn. Er is toch een redelijk voor de hand liggende oplossing? Bouw gewoon een tramlijn, op de plaatsen waar het echt druk is stop je deze onder de grond als premetro. Betaalbaar maar toch een echte oplossing. En misschien, over enkele tientallen jaren, komt er wel een echte metro doorheen. Filou March 28th, 2012, 10:15 AM Bouw gewoon een tramlijn, op de plaatsen waar het echt druk is stop je deze onder de grond als premetro. In het geval van lijn 71 wil dat dus zeggen dat heel de lijn onder de grond moet. En een premetro aanleggen kost hetzelfde als een echte metro en de werken duren even lang. Er zijn er nog enkele waar men mee bezig is: - Tram Noordstation - T&T - Bockstael (tegen dat het project op T&T er moet staan - wordt later verlengd naar Jette station) - Verlenging lijn 65 tot Rogier - NATO (en, afhankelijk van De Lijn, tot luchthaven). Dit gaat voor het Brussels deel over weinig aanpassingen, maar die hebben een lagere prioriteit, zonder samenwerking met De Lijn. Dit zijn tramlijnen, we hadden het hier over de metro. Er zijn overigens nog meer nieuwe tramlijnen voorzien, zoals bijvoorbeeld de nieuwe lijn van Simonis naar het UZ Brussel in Jette. starsailor82 March 28th, 2012, 12:53 PM Het Trias-project is momenteel niet meer aan de orde. In het nieuwe beheerscontract van de MIVB wordt daar niet over gesproken. Misschien komt dat na 2020 weer op tafel maar ook dat betwijfel ik. Tenzij men in de Brusselse ondergrond plots op een onbekende goudader stoot. Filou March 28th, 2012, 01:09 PM ^^ Eerst de uitbreiding naar Bordet en de omvorming tot zware metro van de noord-zuidlijn. Daarna de uitbreiding naar Ukkel. En nog eens daarna het Trias-project. Bordet tegen 2020? ten vroegste... Ukkel tegen 2025? en als men dan in 2025 begint met het Trias project is dat al direct ten vroegste 2030. Dit in het meest optimistische geval. Ik ben toch al blij dat de uitbreiding naar Bordet en de omvorming tot zware metro er zo goed als zeker komt. Shrek.be March 29th, 2012, 07:57 PM Is er eigenlijk ergens een sporenplan van de brusselse metro online te vinden? Vroeger stond er eentje op http://www.bsubway.net/pictures/tracks.png , maar die site is al een tijdje offline... Jettois April 15th, 2012, 12:45 PM Nog twee leuke kaartjes over de structuur van het net, van de tentoonstelling Brussel 2040 in Bozar. Ze zijn ontworpen door de bureaus 51N4E/Bureau Bas Smets/L'AUC. In het oog springend voorstel is de afschaffing van het Centraal Station. Brussel houdt drie grote spoorstations voor interstedelijk treinverkeer: City (nu Zuid), Europe (nu Luxemburg), en Park (nu Schaarbeek). De meeste overige stations worden verbonden door twee ringvormige metrolijnen. http://i1161.photobucket.com/albums/q515/Gvdw0139/Scan5.jpg http://i1161.photobucket.com/albums/q515/Gvdw0139/Scan4.jpg ghost dog May 17th, 2012, 03:39 PM Depuis un mi-avril et jusque mi-juillet, les parois et sols de la station prémétro de la Gare du Nord sont rénovés. Adieu le revêtement noir qui a été arraché, bonjour les carrelages qui vont bientôt être posés :) ghost dog May 21st, 2012, 09:10 PM Ce qui donne ceci : http://img12.imageshack.us/img12/5349/gdnt.jpg Bazar May 22nd, 2012, 08:00 AM C'est nettement mieux effectivement et ca sera plus facile à nettoyer! Merci pour l'info et la photo ghostdog! :) Bazar June 19th, 2012, 12:33 PM Ik heb affiches gezien dat er in de loop van de zomer poortjes geïnstalleerd worden in het station Mérode. Welke stations blijven dan nog zonder poortjes (dat lijstje is intussen korter dan het lijstje mét poorten ;) )? - De Brouckère - Centraal Station - ... Welke nog? Scorpy June 19th, 2012, 02:55 PM Ik heb affiches gezien dat er in de loop van de zomer poortjes geïnstalleerd worden in het station Mérode. Welke stations blijven dan nog zonder poortjes (dat lijstje is intussen korter dan het lijstje mét poorten ;) )? - De Brouckère - Centraal Station - ... Welke nog? - Rogier (maar die zullen er komen wanneer alles af is vermoed ik) - CERIA/COOVI - Eddy Merckx (laat dat ik er geweest ben waren er geen) - ... Thorum June 21st, 2012, 05:10 PM Volgens Brusselnieuws (http://www.brusselnieuws.be/artikel/zo-n-14-toegangspoortjes-premetro-sluiten-2012): In 2013 is het dan de beurt aan Noordstation, Erasmus, Koning Boudewijn, Rogier, Eddy Merckx, Delacroix en Clémenceau. Zowat alle stations zouden dan werkende automatische toegangspoortjes moeten hebben, uitgezonderd de stations waar op dat moment werken zullen doorgaan: Kunst-Wet, Schuman en Centraal station. De rest zonder poortjes zou nog moeten volgen dit jaar. Bazar July 25th, 2012, 08:22 AM Studie naar nieuwe metrostelplaats Erasmus Anderlecht, Oudergem dinsdag 24 juli 2012, 15u14 © brusselnieuws.be Er komt een nieuwe ondergrondse metrostelplaats aan de eindhalte Erasmus in Anderlecht. De stelplaats Delta in Oudergem krijgt dan weer een grondige opknapbeurt. De Brusselse regering heeft zopas studies naar beide projecten goedgekeurd. http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/imagecache/6col/delta.jpg Stelplaats Delta krijgt een grondige renovatie (© MIVB) Beide projecten passen in de geplande automatisering van metrolijnen 1 en 5. “Die vergt bijkomend rollend materieel dat bovendien frequenter gebruikt zal worden”, zegt Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V). “De nieuwe stelplaats Erasmus en de verbouwing van Delta moeten voor de nodige extra onderhoudscapaciteit zorgen.” De nieuwe stelplaats Erasmus zal volledig ondergronds komen te liggen, onder het terrein tussen de Henri Simonetlaan en de bedding van de spoorlijn Brussel-Denderleeuw, vlakbij de toekomstige Ketelwijk. De start van de werken is voorzien voor ten vroegste 2014. De renovatie van Delta moet tegen 2016 voltooid zijn. Beide projecten zullen in totaal 85 miljoen euro kosten. Erasmus neemt daarvan met 73 miljoen de grootste hap in. De Brusselse regering bekijkt nog de mogelijkheid of voor beide projecten ook een financiering via een publiek-private samenwerking mogelijk is. Delta kan die renovatie in ieder geval goed gebruiken. Hopelijk maakt men ook gebruik van die enorme oppervlakten voor andere projecten: groen, zonnepanelen, transitparking, ik zeg maar wat... Bazar August 9th, 2012, 05:41 PM Brusselnieuws: Check-out metro: Tests in de herfst Brussel donderdag 9 augustus 2012, 16u22 JCO © brusselnieuws.be De MIVB start in de herfst met de testfase om ook bij het verlaten van de metro uw vervoersbewijs te valideren aan de poortjes. De vervoersmaatschappij wacht de resultaten van die tests af om te beslissen wanneer het systeem definitief ingevoerd zal worden. De zogenaamde check-out was eerder al aangekondigd voor het einde van 2011, maar liet tot nu toe op zich wachten. Het systeem moet zwartrijden op de metro nog moeilijker maken dan nu al het geval is. De MIVB voorziet nu de eerste tests voor de herfst van dit jaar. Een exacte datum en om welke stations het gaat, is nog niet duidelijk. Ook een timing voor de definitieve invoering is er nog niet. “We wachten de resultaten van de tests af alvorens we daar een beslissing over nemen”, zegt MIVB-woordvoerster An Van hamme. De MIVB gaat ondertussen ook verder met het afsluiten van metrostations. 52 van 69 stations hebben ondertussen poortjes. Dit jaar volgen nog de stations Roodebeek, Merode en Rogier. Bij een aantal andere stations, zoals het Centraal, is het nog wachten op een renovatie vooraleer er poortjes komen. Ik leidt er ook uit af dat Rogier tegen het einde van dit jaar vergevorderd zal zijn als ze er poortjes gaan plaatsen. Dat wordt stilletjes aan tijd natuurlijk ;) ced_flanders August 21st, 2012, 05:03 PM BRUSSEL - De premetrostations Beurs en Anneessens, op de Brusselse Noord-Zuidas, worden op korte termijn gerenoveerd. In Anneessens komt een onthaal voor daklozen. Een opknapbeurt van de twee premetrostations moet de plaatsen aantrekkelijker maken. Beurs zal de brug slaan naar het historische en toeristische hart van Brussel, dat er vlak boven ligt. Anneessens moet een sociale en culturele functie krijgen met lokalen voor verenigingen die actief zijn in die sector. De werken beginnen op 1 september. 'De stations blijven open tijdens de werken', meldt de Brusselse vervoersmaatschappij in een persbericht. De werken zullen anderhalf jaar duren. Beurs Na de werken moet Beurs aangenamer ogen, makkelijker te onderhouden zijn en reizigers diensten en winkeltjes aanbieden. 'Het station ligt in het hart van de stad, maar is momenteel allesbehalve een uithangbord voor de MIVB: het station telt dertien in- en uitgangen, wat het beheer van het station bemoeilijkt', aldus de MIVB. De rubberen ondergrond, die het bestrijden van geurtjes bemoeilijkt, verdwijnt en er komt sanitair met toegangspoortjes en een toiletdame. Er wordt ook gewerkt aan een betere toegankelijkheid voor minder mobiele mensen. Anneessens Anneessens wordt een antenne voor de vzw's die sociaal zwakkeren verderhelpen. Daklozenorganisaties zullen er zwervers een onthaal bieden en doorsturen naar opvangcentra of sociale en medische diensten. 'De renovatie van Beurs kan niet los worden gezien van een ruimer project dat eveneens het naastgelegen premetrostation Anneessens omvat. De beschikbare ruimte onder het Anneessensplein zal gebruikt worden om onthaallokalen in te richten voor de sociaal zwakkeren.' MIVB en Mobiel Brussel investeren samen 11,6 miljoen euro in de renovatie van de twee premetrostations. (de standaard 21/08/2012) Scorpy August 28th, 2012, 09:32 AM SP.A: ‘Helft poortjes in metro buiten dienst’ maandag 27 augustus 2012, 15u39© brusselnieuws.be De netheids- en veiligheidssituatie in de Brusselse metrostations blijft ondermaats. Dat concludeert de Brusselse SP.A na haar derde ‘Metronet’-onderzoek. “De helft van de toegangspoortjes was tijdens ons onderzoek buiten dienst.” Poortjes vaak het slachtoffer van vandalisme (© kh) Het is al de derde keer dat de SP.A haar Metronet-onderzoek uitvoert. Opvallendste conclusie is dat de relatief nieuwe toegangspoortjes, die ondertussen in driekwart van de stations staan, vaak buiten dienst zijn. “De helft van de poortjes waren buiten dienst tijdens onze controle,” zegt parlementslid Jef Van Damme. “Zwartrijden beperken en ongewenste personen weren wordt daardoor onmogelijk.” Grootste boosdoener is volgens de SP.A vandalisme. Een fenomeen dat ook de roltrappen teistert. “Het aantal pannes is met 40 procent gestegen tot 220 per dag”, zegt Van Damme. “Daardoor is een kwart van de stations slecht toegankelijk. De pannes zijn vaak het gevolg van schade door urine en misbruik van de noodknop.” Ook de netheidssituatie is er volgens de socialisten niet op vooruit gegaan. “Net als de vorige jaren is een op de vijf stations vuil”, zegt parlementslid Jef Van Damme. “En minister Grouwels (CD&V) is niet van plan iets te ondernemen. Het reinigingsbudget is met 9 procent omhoog gegaan, zonder merkbaar resultaat.” Van Damme hekelt ten slotte ook de afwezigheid van publieke toiletten in de stations. Slechts 4 haltes hebben een publiek toilet. Het parlementslid stelde ook vast dat het veiligheidsgevoel in de metrostations er nauwelijks op vooruit gaat. In driekwart van de stations was geen personeel van de MIVB te bespeuren tijdens de controles. MIVB nuanceert De MIVB nuanceert maandagavond in een persbericht: "De toegangspoortjes in de Brusselse metro functioneren voor liefst meer dan 90 procent normaal". Dat moet volgens de vervoersmaatschappij blijken uit het onderzoek van zogenaamde 'mystery clients'. In het raam van de kwaliteitscertificering van de MIVB leggen zij trajecten af in het openbaar vervoer en letten zij ook op netheid. Het beperkte percentage niet beschikbare poortjes is veelal het slachtoffer van vandalisme door oneigenlijk gebruik van de noodknop. Ook wat de netheid betreft valt het volgens de MIVB nogal mee. "Dagelijks wordt elk station minstens één keer en sommige stations tot drie maal toe schoongemaakt, afhankelijk van het aantal passanten in een bepaald station. Eveneens op basis van de resultaten van de “mystery clients” blijkt dat de netheid de afgelopen jaren sterk verbeterde". De MIVB zegt ook nog dat alle Brusselse metrostations een toilet hebben, dat toegankelijk is op aanvraag bij het personeel. Momenteel zijn er 5 stations met een openbaar toilet. Er komen er nog bij in de premetrostations Beurs, Anneessens, Louiza, Rogier en het Zuidstation. Ik vraag mij af wanneer de MIVB iets aan die noodknop gaat doen. En zoals één van de mensen op Brusselnieuws oppert, mss moeten de stations maar beter bemand worden. Die stationschef kan dan sneller ingrijpen bij vandalisme, vuil, misbruik van de noodknop en zwartrijders. Mss moet de MIVB de metrobestuurders (die door de automatisering van de lijnen) gemuteerd moeten worden, in de stations worden ingezet. 187chop August 28th, 2012, 12:04 PM combien d'agents à la stib ? pas possible d'en mettre 1 ou 2 en permanence dans chacune des 69 stations ? et pour l'utilisation "abusive" du bouton d'ouverture d'urgence, j'ai une explication : pas d'agent non plus pour ouvrir aux personnes avec poussette - chaise roulante quand le portillon spécial ne fonctionne pas ! ghost dog August 30th, 2012, 08:11 PM Le système d'ouverture/fermeture à distance n'est pas encore en fonction mais devrait résoudre une partie des problèmes liés aux ouvertures d'urgence intempestives. Scorpy September 10th, 2012, 12:51 PM Hier en daar doemen nieuwe borden op aan de in-en uitgangen van de metro. O.a. aan Albert staan er nieuwe. De gekende rechthoek met afgeronde hoeken wordt vervangen door een rond bord, bevestigd aan de reclamepanelen van JC Decaux. Het is vergelijkbaar met het bord aan de Villo-stations. Als ik tijd heb en er nog tegenkom, zal ik foto's nemen. Weet iemand hier meer over? Bazar October 24th, 2012, 08:31 AM We beginnen meer een meer van dergelijke borden (met reisinformatie) te zien aan de Brusselse metrostations. Hier Thieffry: http://i1116.photobucket.com/albums/k564/bazar_022/IMAG0449.jpg Goede zaak! poller1 October 24th, 2012, 03:30 PM ^^Heel goed. Ik neem aan dat die informatie correct is. Zoiets is ONmogelijk in Antwerpen:lol: WC_EEND October 25th, 2012, 01:20 PM ^^ of in Gent :D Puinkabouter October 25th, 2012, 01:42 PM Dat is nogal wiedes, aangezien het in beide gevallen om precies hetzelfde vervoersbedrijf gaat... snot October 25th, 2012, 05:54 PM Charles Picqué : « La mobilité passe par le métro » (http://www.lesoir.be/102439/article/actualite/regions/2012-10-19/charles-picqu%C3%A9-%C2%AB-mobilit%C3%A9-passe-par-m%C3%A9tro-%C2%BB) Une mobilité qui passerait selon le socialiste par le transport public. « Surtout par le métro. Même si tout le monde n’est pas d’accord, moi, j’en suis convaincu. » Bazar October 30th, 2012, 10:26 AM Brusselnieuws: MIVB sluit poortjes op afstand Brussel Vanaf eind dit jaar zal de MIVB de metropoortjes uitrusten met een systeem dat automatisch waarschuwt als ze openstaan. Ze zullen dan ook vanop afstand gesloten kunnen worden. I n metrostation Stuyvenberg in Laken stonden de metropoortjes eind vorige week dagenlang open en waren verschillende roltrappen buiten dienst. Geen ongewoon beeld op het Brusselse metronet. Maar deze situatie, die tot veel ergernis leidt bij de gebruikers van het openbaar vervoer, zou over enkele maanden gedeeltelijk verholpen moeten zijn, zegt MIVB-woordvoerder Guy Sablon. "Het klopt dat de poortjes in de 69 metrostations geregeld openstaan omdat iemand op de noodknop geduwd heeft. Het ene station heeft er meer last van dan het andere." Hoe frequent het gebeurt, wordt nu niet geregistreerd. Dat zal wel gebeuren wanneer over enkele maanden de nieuwe software geïnstalleerd wordt. "Met het nieuwe systeem zal de centrale dienst automatisch gewaarschuwd worden telkens als er ergens poortjes openstaan. Via extra camera's zullen de dispatchers de situatie evalueren en de poortjes vanop afstand sluiten." Hoe gebeurt het dan nu? Een Big Brother voor de poortjes is er niet. Sablon: "Alle metrostations zijn weliswaar uitgerust met camera's, meer dan 1.200 in het totaal, maar die zijn niet continu op de poortjes gericht. Het zijn de zoneagenten of de poetsploegen die op hun ronde constateren dat de poortjes openstaan en ze manueel weer sluiten." Voor de roltrappen is er nog geen oplossing. Ook die worden geblokkeerd doordat 'grapjassen' de noodstop induwen. "Dat gebeurt dagelijks zo'n 200 keer," zegt Sablon. "Om de roltrappen weer in werking te zetten, zal er wel nog steeds iemand ter plaatse moeten gaan." Tewerkstellingsproject Het frequent blokkeren van poortjes en roltrappen heeft natuurlijk ook te maken met het gebrek aan aanwezigheid in de metrostations en met het feit dat de preventiemedewerkers geen vast toegewezen station hebben. Hun taakomschrijving is vaag. De aanwerving van preventiemedewerkers is dan ook een tewerkstellingsproject. Jaarlijks stelt de MIVB ongeveer 80 zulke medewerkers te werk. Vaak gaat het om jongeren die geen diploma hebben en uit de boot vallen op de arbeidsmarkt. Slagen zij bij de MIVB, dan maken zij kans op een vast contract. De nieuwe software voor de poortjes wordt vanaf eind dit jaar progressief in de verschillende stations geïnstalleerd. Normaal gesproken zouden de metrogebruikers vanaf deze herfst ook bij het verlaten van de metro hun Mobib-vervoerkaart moeten valideren. Wanneer het 'uitchecken' daadwerkelijk zal beginnen, staat nog niet vast. "Het zal misschien niet meer voor dit jaar zijn," zegt Sablon. Uitstekend allemaal (automatisch sluiten van de deuren en binnenkort ook bij het verlaten van het station moeten valideren. Dat zal het zwartrijden wat bemoeilijken. Nu nog die roltrappen sneller heractiveren en we zijn weer een eindje verder. Ik snap eigenlijk niet dat die preventiemedewerkers de roltrappen niet gewoon opnieuw mogen/kunnen opstarten... 187chop October 30th, 2012, 10:34 AM C'est pas des fermetures à distance (quand vont-elles tomber en panne d'après vous?) qu'il faut, mais 2 agents par station en permanence ! Thorum October 30th, 2012, 11:04 AM Restons positif: c'est mieux que maintenant: un alarme trop fort qui reste pour des journées. Une permanence pour les stations serrait le meilleur, bien sur. Zijn die roltrappen allemaal van verschillende fabrikanten of zoiets? Het lijkt mij onmogelijk dat we de enige stad zijn met dergelijke problemen, dus moet er hier toch een eenvoudige oplossing voor bestaan? De Klauw October 30th, 2012, 11:21 AM C'est pas des fermetures à distance (quand vont-elles tomber en panne d'après vous?) qu'il faut, mais 2 agents par station en permanence ! Inderdaad. Net zoals dat in Londen het geval is. Daar staan zelfs permanent personeel aan álle poortjes. Bazar October 30th, 2012, 12:52 PM ^^Er zijn er inderdaad meer dan hier, maar het is in Londen zeker niet zo dat er aan alle poortjes, continu mensen zijn hoor. Dat is voornamelijk zo aan de drukste stationstoegangen en op de drukkere uren van de dag. Maar ik ben ook voor meer menselijke aanwezigheid hoor, daar niet van. Volgens het artikel gaan ze dat blijkbaar ook aanmoedigen, maar dat is allemaal redelijk duur natuurlijk... De Klauw October 30th, 2012, 12:55 PM ^^Er zijn maar een handvol stations in Londen zonder permanent personeel. Natuurlijk is Londen veel groter dan Brussel en dus niet echt vergelijkbaar. Maar meer personeel in de Brusselse metro zou zeker geen kwaad kunnen. Nuttige werknemers welteverstaan. Geen hangpersoneel. focus1965 October 30th, 2012, 06:14 PM Een van de nuttige zaken die er in Brussel gratis te verkrijgen is, is een netplan. Om de paar jaar vraag ik er een nieuw, maar meer dan eens verstaat de bediende mijn Nederlandstalige vraag amper of zelfs niet. Nuttig personeel om de reizigers (bv bij de poortjes) te helpen, lijkt me welkom, maar ze moeten ook ineen stad als Brussel 3 talen kunnen beheersen. En daar wringt het schoentje dus. Zeker occasionele gebruikers (lees toeristen) kunnen hulp gebruiken. Toevallig ben ik vorige week gaan lunchen met een Russische tramliefhebber, die een paar dagen eerder in Brussel was geweest. Hij spreekt Frans noch Nederlands, maar wel Engels. Hij was verbaasd dat niemand hem wou helpen in het engels: een dagkaart kopen heeft hem bloed en zweet gekost. Idem dito toen hij even het noorden kwijt was en in de metro vroeg hij richting een bepaalde tramlijn kon: de man bekeek hem of hij van Pluto kwam... Hij stelde zijn vraag dus in het Engels, maar begrijpen deed men hem niet en uiteindelijk is het een gewone passant die hem verder heeft geholpen! Ik ben ook voorstander van menselijke aanwezigheid in stations , maar ze moeten ook passagiers kunnen voorthelpen. focus1965 Meurisse February 16th, 2013, 09:08 PM brusselnieuws.be Video: Renovatie metro Kunst-Wet: 'Een titanenwerk' vrijdag 15 februari 2013, 17u07 http://www.brusselnieuws.be/video/httpuploadtvbrusselbekunst-wetflv Metrostation Kunst-Wet gaat dit weekend gedeeltelijk dicht. Het station krijgt zaterdag en zondag een nieuwe vloer. De werken kaderen in de totale vernieuwing van het metrostation en duren nog tot volgend jaar. Metrostation Kunst-Wet bestaat al 40 jaar. Filou February 16th, 2013, 11:08 PM ^^ Ik ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat van het vernieuwde station. tigalion February 18th, 2013, 12:21 PM Le resultat final m'intéresse aussi mais ce qui m'étonne c'est pourquoi les stations Arts-Loi, Rogier et Schuman sont toutes en travaux en même temps. Je ne m'en étais pas rendu compte mais ça donne un décor de guerre aux stations les plus importantes du métro à la même période: pour un touriste, ça peut laisser une mauvaise image. Thorum February 18th, 2013, 01:48 PM Rogier devrait être fini avant Arts-Loi commençait (http://www.bruxellesespacespublics.irisnet.be/metro-et-tunnels/renovation-station-metro-rogier/) . Pour Schuman, il y a des raisons extérieurs (stabilité, sécurité, ...) Benonie March 3rd, 2013, 07:27 PM Interessant boek. Iemand die weet waar het in Brussel aan te schaffen? brusselnieuws 03/03/2013 (http://www.brusselnieuws.be/artikel/tussen-werkelijkheid-en-verbeelding) 69 verhalen over evenveel Brusselse metrostations gebundeld Brussel 3 maart 2013,Houda Ben Azzouz © Brussel Deze Week Een nieuw boek over de Brusselse metro's, dat is wat er afgelopen vrijdag in Het Goudblommeke in Papier gepresenteerd werd. Een verzameling van 69 verhalen over evenveel metrostations met elk een stukje geschiedenis van Brussel. http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/imagecache/6col/Metronamen_Beurs_(c)_De_Marck_cmyk.jpg In het Goudblommeke in Papier, door voorzitter Danny Verbiest "geen café en geen museum" genoemd, konden liefhebbers kennismaken met het boek Verhalen over Brussel via zijn metrostations. Het album is een samenwerking tussen Eric Demarbaix, die voor historische verhalen over elk metrostation en een bijhorende anekdote zorgde, en De Marck (Marc Daniels), die er telkens mooie aquarellen bij maakte. Die voegen er extra charme aan toe doordat ze heden en verleden, en werkelijkheid en verbeelding soms in elkaar laten overvloeien. De verhaaltjes lezen vlot weg, wat handig kan zijn als u het werk als een soort van gids wil raadplegen terwijl u de metrostations bezoekt. De twee aanwezige Brusselse ministers, Guy Vanhengel (Open VLD) en Brigitte Grouwels (CD&V), selecteerden ieder een anekdote of favoriet metrostation uit het boek. Vanhengel koos voor de Beurs. Want dat metrostation kreeg zijn naam van het chique gebouw waar geld werd verhandeld. Maar tegelijkertijd was diezelfde plek, voor de bouw van de geldtempel, de plaats waar een klooster van de minderbroeders stond. De broeders waren de enigen die er mochten bedelen. Ze verzamelden de munten in een beursje. Grouwels koos Sint-Katelijne als favoriet. Misschien omdat het vroeger een haven was, en zij er nu bevoegd voor is? Als ze haar ogen sluit, vertelt ze, kan ze zich zo de bruisende plek van weleer voor de geest halen. De twee ministers onderstreepten een paar keer dat het boek net op het ogenblik dat er een akkoord is over de nieuwe investeringsplannen van de MIVB, uitkomt. Die plannen voorzien in een uitbreiding van de metro naar het noorden van het gewest, wat dus betekent dat er nieuwe metrostations zullen bijkomen. En daarmee lijkt het vervolg op het verhalenalbum al gegarandeerd. Filou March 4th, 2013, 09:10 AM Interessant boek. Iemand die weet waar het in Brussel aan te schaffen? Ik zal dat uitzoeken en u iets laten weten! Wil er zelf ook eentje aanschaffen. Thorum March 4th, 2013, 09:21 AM Vorig jaar ook zo een boek gekocht over de Parijse metrohaltes, en was echt prachtig. Als het vergelijkbaar is, zal het zeker in mijn boekenkast belanden. frabe April 7th, 2013, 07:53 PM A voir demain... La démolition de la voûte du métro Schuman découvre l'espace du futur pôle multimodal (Belga) Dans le cadre du projet d'implantation d'un pôle multimodal train-RER-métro d'ici mars 2015, la première phase de démolition de la voûte au-dessus des voies du métro à la station Schuman de Bruxelles, initiée dimanche matin, vers 0h30, se terminera, lundi matin, vers 4h30. Cette phase d'envergure a nécessité la mise à l'arrêt de la ligne 1 entre les stations Maelbeek et Montgomery et de la ligne 5 entre Maelbeek et Mérode. Trois équipes composées chacune d'une vingtaine d'hommes se relayent 28 heures durant. C'est la première fois depuis le début du chantier en 2008 que les travaux impliquent la suspension de la circulation des métros. La démolition de l'entièreté de la dalle de 250 tonnes produira quelque 100 m3 de gravats. Elle nécessitera encore trois, voire quatre, phases, les dimanches 21 avril, 19 mai, 2 juin et éventuellement 23 juin. L'ouverture de la voûte dévoilera un espace de 14 mètres entre les quais du métro et le tunnel pour voitures au-dessus. A terme, trains, RER et métros se croiseront au sein d'un volume souterrain exceptionnel sous le Résidence Palace. Le tunnel de 1,2 km qui reliera la gare Schuman à la ligne de trains 26, qui contourne la ville par l'est jusqu'à l'aéroport de Zaventem, sera ouvert fin 2015. La terre excavée lors de son creusement correspond au contenu de 102 piscines olympiques. Ce projet de 75 millions d'euros est financé à 40% par Beliris et 60% par Infrabel. (COR 940) Bazar May 8th, 2013, 08:27 AM Het wordt binnenkort een béétje moeilijker om zwart te rijden. Brusselnieuws: MIVB plaatst poortjes tussen tram en metro Brussel dinsdag 7 mei 2013, 12u31 De MIVB zal het tram- en het metronet in de toekomst van elkaar scheiden door poortjes. Wie van de bovengrond naar de ondergrondse wil, zal dus zijn vervoersbewijs moeten valideren. Reizigers die in metrostation Montgomery willen overstappen van lijnen 39 en 44 naar de metro, moeten daarvoor sinds maandag door een rij poortjes. Voorheen konden reizigers nog gewoon van de tram het metrostation inlopen. Ook wie een aansluiting met een bovengrondse lijn wil halen, moet valideren voor hij of zij naar buiten kan. Het gaat hier niet om het verwachte check-out-systeem. De MIVB wil er in de toekomst zorgen dat wie overstapt van tram op metro, ook valideert. “Wie bovengronds de tram opstapt, zal moeten valideren aan poortjes om op het metronet te komen”, zegt MIVB-woordvoerster An Van hamme. “Op termijn zal dit systeem ingevoerd worden in elk station waar tram en metro elkaar kruisen.” Zwartrijders Door de ingreep maakt de MIVB het zwartrijders moeilijker die voorheen opstapten op een bovengrondse tram (uiteraard zonder poortjes) en vervolgens zonder valideren het metronetwerk inraakten. Dat kon op een plek waar die tram ondergronds een metrolijn kruist.* In Montgomery zorgt de afsluiting wel voor opstoppingen onder de reizigers. “Het duurt even om aan het systeem wennen”, zegt Van hamme. “Reizigers moeten er rekening mee houden dat ze hun vervoersbewijs klaar moeten houden als ze afstappen. In metro Roodebeek, waar onlangs ook poortjes gekomen zijn, hebben we gezien dat die problemen na enkele weken wegebben.” De MIVB houdt wel nog vast aan het check-outsysteem, waarbij reizigers ook moeten valideren als ze het metrostation verlaten. Voor het einde van het jaar moet dat in werking zijn. Vandaag openen de poortjes bij het buitengaan nog zonder vervoersbewijs. Over dat zwartrijden. Ik ben gisteren voor de vijfde (!!) keer gecontroleerd sinds begin dit jaar. De pakkans is dus groter aan het worden denk ik. En ik vind het prima! :) Filou May 8th, 2013, 08:52 AM En ik vind het prima! :) Ondanks dat ik niet dagelijks de metro neem heb ik ook al opgemerkt dat ik nu vaak politie in de stations en in de metrostellen zie. Een goee zaak Bazar May 8th, 2013, 06:45 PM Vandaag wéér een controle gezien (bij het instappen), in een ander station! :okay: En nu stop ik met het telkens te melden, 't zou nogal een gezaag worden blijkbaar ;) |