View Full Version : Enschede: Hts Toren / De Boulevard

Pages : [1] 2 3

Winus
June 26th, 2003, 01:42 PM
Werktitel: Boulevard
Plaats: Enschede
Hoogte: 80 meter verdeeld over 26 bouwlagen
Locatie: Voormalig HTS-terrein op de hoek van de Boulevard 1945 en de Brinkstraat
Bouwjaar: Medio 2004

Impressies (aan de impressies kunnen geen rechten worden ontleend.:))
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Hts Toren/01.jpg
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Hts Toren/02.jpg
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Hts Toren/03.jpg
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Hts Toren/04.jpg
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Hts Toren/05.jpg
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Hts Toren/06.jpg
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Hts Toren/07.jpg
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Hts Toren/08.jpg
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Hts Toren/09.jpg
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Hts Toren/10.jpg

Persinformatie

Hoogste woongebouw van Enschede gepresenteerd
Op dinsdagavond 24 juni heeft Boulevard v.o.f. aan omwonenden de woningbouwplannen
gepresenteerd voor het terrein van de voormalige HTS op de hoek van de Boulevard 1945 en
de Zuidlus/Brinkstraat. Het plan is een uitwerking van het stedenbouwkundige plan dat in
februari 2002 werd toegelicht. Het afgelopen jaar is dit stedenbouwkundig plan in nauw
overleg met de gemeente Enschede verder uitgewerkt.

Verschillende hoogtes
De plannen voorzien in de bouw van circa 150 appartementen, stadswoningen en een
commerciële ruimte. Ze zijn verdeeld over vijf verschillende gebouwen met verschillende
hoogtes. De woningen zijn zowel te huur als te koop. De gebouwen zijn gerangschikt aan de
Boulevard en rondom een grote binnentuin. Bij de entree tot het gebied ligt een zogenaamd
pocketpark (klein besloten park). De binnentuin wordt aangelegd op het dak van de
parkeerkelder waarin plaats is voor zo’n 200 auto’s.

Metselwerkarchitectuur
KOW architecten (http://www.kow.nl) uit Den Haag heeft op basis van het
stedenbouwkundig plan van West 8 uit Rotterdam een monumentaal ontwerp gemaakt dat
wordt gekenmerkt door fraai gedetailleerde metselwerkarchitectuur.

De verschillende gebouwdelen
Het hoogste woongebouw, gesitueerd aan de Boulevard, krijgt 24 verdiepingen met daarin
ongeveer 57 appartementen. Het uiteindelijke woningaantal is afhankelijk van wat de
consument straks wil: meer of minder vierkante meters per appartement. De oppervlakte van
de appartementen varieert van 110 tot 170 vierkante meters en voor sommige appartementen
zelfs meer. Dit gebouw wordt ongeveer 80 meter hoog en wordt daarmee het hoogste gebouw
van Enschede.

De bebouwing in een plint langs de Boulevard is 4 tot 6 bouwlagen hoog en biedt plaats aan
25 appartementen. Het gebouw aan de zijde van de Brinkstraat wordt 3 tot 6 bouwlagen hoog.
Hier is ruimte voor 26 woningen en een commerciële ruimte van circa 400 m2. Naast
Megapool is een woongebouw van 11 bouwlagen met 35 appartementen gesitueerd. Dit
gebouw is georiënteerd op de binnentuin. Aan de binnentuin komen tot slot 7 stadsvilla’s met
een slaap- en badkamer op de begane grond en een volledige bovenverdieping.

Veel keuzemogelijkheden
De toekomstige bewoners van het woongebouw aan de Boulevard kunnen rekenen op een
grote variatie in woningen en woningplattegronden en bovendien krijgen zij alle mogelijke
individuele keuzemogelijkheden. Deze persoonlijke keuzes kunnen variëren van het zelf
bepalen van het aantal vierkante meters woonoppervlak tot het inbrengen van eigen indelings-
en afwerkingswensen en zelfwerkzaamheid bij de afbouw.

Nu al meediscussiëren kan ook
Toekomstige bewoners die zich nu al aanmelden kunnen nog volop meedenken over de
woningplattegronden in dit gevarieerde woongebouw aan de Boulevard. Deze discussie wordt
aanvankelijk georganiseerd in één of meerdere klankbordgroepen die in de loop van de
planontwikkeling de functie van bewonerspanels kunnen krijgen. Aanmelden voor de
klankbordgroep kan via email: boulevard@trebbe.nl of via telefoonnummer
053 - 485 86 87 (Contactpersoon: mevrouw A. de Groot).

Planning
Na de informatie aan de omwonenden volgt de planologische procedure. Het duurt zeker nog
tot halverwege 2004 voordat de bouw kan starten.

Ontwikkelingscombinatie
Ontwikkelingscombinatie Boulevard v.o.f. bestaat uit de volgende partners: Trebbe Bouw
Oost & Noord B.V. (Enschede), Woningcorporatie Domijn (Enschede), Te Pas Bouw B.V.
(Enschede) en Thomasson Dura bv (Hengelo).

Verkoop en informatie
Ten Hag Makelaars Enschede, Hilbolling & Nuyts Makelaars Enschede en Snelder-Zijlstra
Makelaardij Enschede.

Winus
June 26th, 2003, 01:44 PM
Zo, nu het ontwerp bekend is, kunnen we mooie alle verdere berichten hier plaatsen. :)

rikarchitecten
June 26th, 2003, 01:56 PM
hey vet!!

EFKA
June 26th, 2003, 01:59 PM
Prachtig. Deze stijl past prima bij Enschede. De opbouw vind ik fraai; het is een echte toren. Wel retro, maar de grote hoeveelheid glas (vooral bovenin) geeft er een moderne draai aan. Dit is een fantastische aanwinst, nogmaals gefeliciteerd. Het wordt het hoogste punt van de stad genoemd, maar is die kerk vlakbij het spoor niet iets hoger? En de impressies, mocht je die na goed overleg plaatsen ofzo?

Winus
June 26th, 2003, 02:05 PM
@Efka, mij werd verzocht om bij de kleinere impressies - die iets verouderd zijn - deze opmerking te plaatsen:
"Aan de impressies kunnen geen rechten worden ontleend"
Wat ik dus gedaan heb. :)

Die kerk, de St Josephkerk, zou 85 meter zijn. Ik geloof dat Grimmy ooit eens met dat getal aan kwam zetten. Geheel betrouwbaar is het dus niet, maar het zal er niet ver van af liggen.

Rotterdam Highrise
June 26th, 2003, 02:43 PM
Ik moest gelijk aan Centrecourt in Den Haag denken. En jawel KOW heeft idd centre court gedaan. Overigens vind ik Centre Court een van de beter retro ontwerpen van Den Haag, omdat ie er ook echt oud uitziet.
Het blijft retro maar vind het niet onaardig. Door de setbacks lijkt ie wel lekker hoog.

Thuner
June 26th, 2003, 02:58 PM
Nogmaals: mooi spul! Retro is niet mijn ding, maar dit ontwerp is absoluut één van de betere retro's die ik ken, en pas zeer zeker in Enschede.

Q.
June 26th, 2003, 03:31 PM
Ligt het nou aan mij of ligt die server van enschede-stad er de hele tijd uit?

Winus
June 26th, 2003, 03:38 PM
Ligt aan jou :D (de server wordt volgens mij verhuisd)

Ik heb nu nieuwe betere plaatjes toegevoegd ^

EFKA
June 26th, 2003, 03:46 PM
Mooi hoor, maar ik zou ze wat kleiner maken, in elk geval beeldpassend.

Winus
June 26th, 2003, 04:07 PM
<table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by EFKA </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Mooi hoor, maar ik zou ze wat kleiner maken, in elk geval beeldpassend.</td></tr>
</table>
Maak je beeldscherm maar wat groter, in elk geval afbeeldingpassend. :D

Thuner
June 26th, 2003, 04:07 PM
Dit gaat mijn tweewekelijkse ritje naar mijn werk een stuk interessanter maken!

EFKA
June 26th, 2003, 04:18 PM
@ Winus

Bijdehand :D ;)

Thuner
June 26th, 2003, 04:40 PM
EFKA heeft gelijk. Het komt een stuk beter over als je de plaatjes iets resized; tot iets van 768x576 pixels; misschien nog iets kleiner.

Het is jouw keus natuurlijk; het is jouw thread :okay: ;)!

Winus
June 26th, 2003, 05:13 PM
Wat een gezeur toch weer. ;) Wees blij dat ik de originelen niet gepost heb, die waren 2000x2000 :D

Maar straks als de site het weer fatsoenlijk doet ga ik ze verkleinen naar 800*xxx, zoals bijna alle afbeeldingen op onze site.

Thuner
June 26th, 2003, 05:36 PM
Het wordt trouwens wel tijd dat ze dan ook dat Megapool pand naast het terein gaan slopen. Lijkt nergens op daar aan de Boulevard.

rikarchitecten
June 26th, 2003, 06:07 PM
ik ben bang dat die blijft staan:rant:

ParterrePact
June 26th, 2003, 06:26 PM
Die hebben ze pas nog gerenoveerd, reken daar maar niet op dus...
Maar wat een super-toren! Als ik toch eens geld had, dan ging ik dus echt wel voor het penthouse!
En nou maar hopen dat hij in het echt niet tegenvalt...

Q.
June 26th, 2003, 06:44 PM
Die schaduwen op die eerste impressie zijn wel erg optimistisch getekend. :cool:

Thuner
June 26th, 2003, 06:50 PM
Dat valt wel mee. Sarcastisch bedoeld misschien? Kijk wat 's winters een laagstaande zon met de Achmea (en de schaduw links daarvan - met de Avéro) toren doet:

http://ziggy.wezine.net/achmeapix/Dsc00215.jpg

Is me wat :D!

Foto: dank aan Ziggyziggyziggy!

Thuner
June 26th, 2003, 06:53 PM
Volgens mij snap ik je: optimistisch voor de bewoners van de Collonade :D!

Natuurlijk om het aantal bezwaarschriften binnen de perken te houden.

Winus
June 27th, 2003, 02:04 PM
Ik ben even met de 3e impressie in Photoshop aan het klooien geweest
http://www.enschede-stad.nl/projecten/hts-toren/pics/5.jpg

Errik
June 27th, 2003, 02:05 PM
Dit wordt bijzonder cool. Die toren is straks vanuit een groot deel van de stad te zien, wat een contrast tussen de laagbouw van het Hogeland en de HTS! Ik zie mooie Kodakmomenten in het vooruitschiet!

Q.
June 27th, 2003, 02:55 PM
Erg leuk gedaan, Winus! Op die avond hadden ze ook wel leuke impressies met de bestaande bebouwing er om heen, hopen dat ze die ooit nog online zetten. :)

Errik
June 27th, 2003, 06:58 PM
Geen commentaar van de rest van het Forum? :?
Lijkt me toch een interessant topic, of telt een woongebouw in Enschede voor de anderen niet mee? >(

Winus
June 27th, 2003, 07:03 PM
Jaloers! :D

ParterrePact
June 27th, 2003, 07:44 PM
misschien komt het doordat er voor elk liflafje in Enschede wel weer een topic komt, en niemand meer zin heeft ze te bekijken...
Tsja..., ze weten niet wat ze missen!!!

rikarchitecten
June 27th, 2003, 08:44 PM
ja precies, het is veel en veel leuker als er in een iets kleinere stad een 80 meter hoge toren komt dan in bijvoorbeeld Rotterdam, daar begint het gewoon te worden.

rikarchitecten
June 27th, 2003, 08:46 PM
echt heel apart, ik heb een jaar zitten wachten en zoeken naar ontwerpen ik kan het nog niet goed bevatten dat de ontwerpen van de H.T.S Toren uit zijn, poe!!!

Errik
June 28th, 2003, 10:48 PM
En toch is het een Centre Court ripoff. Beetje jammer. Ik heb an sich niks tegen die retrostijl, maar blijf als architect wel en beetje origineel.

Kijk en vergelijk:

http://skylinerotterdam.info/forum/album_pic.php?pic_id=403

Vooral de top komt erg overeen. Al moet gezegd worden dat de verhoudingen bij de HTS toren veel beter zijn.

Berrtus
June 28th, 2003, 11:04 PM
Jongens, dit wordt een erg mooie toren. Vind hem veel stijlvoller dan het CentreCourt

Wel is het raar dat het Forum bijna niet reageert....zal ze effe wakkerschudden...

de flatneuroot
June 28th, 2003, 11:39 PM
Ik ben er niet echt kapot van het ontwerp van deze toren (retro)maar is wel een mooie ontwikkeling voor Enschede.

Skyscrapercitizen
June 29th, 2003, 12:03 AM
Hmmm, ik zag van 1 impressie de bovenkant, en ik dacht meteen, centre court. Dat maakt het voor Enschede toch wel een beetje jammer. Deze lijkt me wel iets slanker.

Maar verder erg cool natuurlijk. Dan krijgt Enschede eindelijk echte hoogbouw. Jammer dat hij geen 100 meter is, maar ja, je kan niet alles hebben he.

Enne, volgende keer een betere titel he! :cheers:

Kruikenparadijs
June 29th, 2003, 12:09 AM
Ik vind het wel een vette toren voor de baksteencapital of Europe.

Michiel
June 29th, 2003, 12:46 AM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Errik </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Geen commentaar van de rest van het Forum? :?>(</td></tr>
</table>
Vind je dat gek na het Van Heekplein topic?

De toren ziet er wat mij betreft beter uit dan CentreCourt, maar lijkt daar toch te veel op. Hopelijk wordt hij in het echt ook zo slank, want bij CentreCourt was de impressie erg misleidend (hij leek veel slanker en hoger dan in werkelijkheid).

Leienaar
June 29th, 2003, 02:54 AM
Enschede, gefeliciteerd met deze toren! Absoluut het mooiere zusje van centre court. Ik hou daar wel van, die getrapte ouderwetse skyscrapermodel torens. Net als de Rembrandttoren toch een beetje mini-Empire State. Nu voor Nederland het "mini" gedeelte er nog een keer af...

Winus
June 29th, 2003, 03:31 AM
Ja, ik vind het ook wel jammer dat we een Den Haag rip-off krijgen, maar ik ben toch zeer content met dit torentje. :banana:

GO ENSCHEDE :cheers:

Jan
June 29th, 2003, 10:52 AM
Forse appartementen in die toren trouwens. Overigens oogt het ontwerp eerder klassiek dan retro. Kitsch is het niet. De daken van de gebouwen schreeuwen haast om er iets meer mee te doen als je naar die eerste impressie kijkt. Waarschijnlijk zal de arechitect nog wel de opdracht krijgen om dit concept verder uit te werken (lees: minder lijkend maken op de Centre Court), maar als eerste ontwerp lijkt het mij wel een prima toren dus, Dat er maar veel mogen volgen.

rikarchitecten
June 29th, 2003, 10:57 AM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Leienaar </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Enschede, gefeliciteerd met deze toren! Absoluut het mooiere zusje van centre court. Ik hou daar wel van, die getrapte ouderwetse skyscrapermodel torens. Net als de Rembrandttoren toch een beetje mini-Empire State. Nu voor Nederland het "mini" gedeelte er nog een keer af...</td></tr>
</table>

Mooiere Zusje?? mooiere zus;)

rikarchitecten
June 29th, 2003, 10:58 AM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Winus </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Ja, ik vind het ook wel jammer dat we een Den Haag rip-off krijgen, maar ik ben toch zeer content met dit torentje. :banana:

GO ENSCHEDE :cheers:</td></tr>
</table>
hij is ook veel slanker dan CC, hij is ook hoger, maar hij lijkt straks veel hoger.

Berrtus
June 29th, 2003, 12:02 PM
Ze zouden eigenlijk andere baksteen (kleuren) moeten nemen. Dan lijkt ie al mindert op CC. Maar anderzijds, heel Enschede kent die toren niet eens.....

Een erg mooie toren, hoe vaker ik hem zie. De daken zouden ze moeten gebruiken, wat Jan ook al zei. Voor de bewoners in de toren is het toch een vijfde gevel. Wel zitten er een aantal slordigheden in , lijkt me, en dan praat ik over de laagbouwdelen. Ik zie een aantal doorgangen/ entrees die niet symmetrisch in de gevel van een bouwdeel vallen. Daar zouden ze nog even naar moeten kijken.

Maar zoals ik al zei, vette toren. Ik ben jaloers op de toekomstige bewoners op de bovenste verdiepingen. Wat een glas daar zeg!

rikarchitecten
June 29th, 2003, 12:49 PM
wat zal zó'n woning op de bovenste verdieping wel niet kosten??

Winus
June 29th, 2003, 03:49 PM
Ik bied 1 euro

rikarchitecten
June 29th, 2003, 04:26 PM
€1,02!!

rikarchitecten
June 29th, 2003, 08:36 PM
ik hoop dat ze in dat binnenpark ook bankjes hebben

Winus
June 29th, 2003, 09:20 PM
Ik hoop dat dat parkje openbaar blijft en dat ze niet net zoals bij Quatre Mains de boel met hekken afsluiten.

rikarchitecten
June 30th, 2003, 11:53 AM
dan klimmen we er gewoon overheen, en trouwens het zou ook mooi zijn als je via de parkeergarage de toren in zou kunnen net zoals in de Hermes;)

Fir
July 1st, 2003, 07:36 AM
Zo'n parkje zou erg mooi zijn.. net zoals die hofjes van vroeger.. rust in de drukke stad.

Winus
July 3rd, 2003, 09:47 AM
Ik vind het trouwens best wel vreemd dat de TC/Tubantia nog helemaal geen aandacht aan dit bericht en ontwerp heeft besteed. Volgens mij besteden ze daar liever aandacht aan mopperende omwonenden van de Collonade en de Rietmolenstraat zodat het lijkt alsof iedereen daar tegen is :mad:

EFKA
July 3rd, 2003, 04:50 PM
De 'Twente Vandaag' editie van De Telegraaf was er wel als de kippen bij met de introductie van de toren inclusief afbeelding.

INVISIBLE
July 3rd, 2003, 06:41 PM
ja klopt dat heb ik ook gehoord .

En trouwens er worden niet alleen slechte berichten genoemd vandaag stond er in de krant dat de bouwhoogte voor gebouwen op het Roombeek die eerst een hoogte kregen van 20 meter nu op 30 meter zijn gezet .

rikarchitecten
July 3rd, 2003, 09:35 PM
oja??
is die krant nog verkrijgbaar??

Winus
July 3rd, 2003, 11:24 PM
@Rik
http://www.tctubantia.nl/regioportal/TC/0,2622,1658-Enschede-Regionieuws!!__1674327_,00.html

Hoyhoy
July 4th, 2003, 12:18 AM
O.K. groet van hoyhoy

Ben een keer in Enschede geweest, weet niet precies waar deze plek is, maar enschede-centrum heeft m.i. aanleg voor meer hoogbouw, er waren al redelijk wat flats.

Dit gebouw vindt ik best mooi, de bovenkant redelijk orgineel met dat vele glas. Daar zou ik best naar buiten willen kijken.
Ook had dit gebouw beter gepast rond Amsterdam Amstel i.p.v. de rembrandttoren, wel mooi maar minder berlage-achtig dan deze toren.

Enschede ga zo door, een redelijk nederlandse wolkenkrabber, zoals ik vlakbij de berlage wolkenkrabber woonde past het beter in de omgeving dan modernere hoogbouw en gaat leuker langer mee.

groet van in Tel Aviv wonende :cool: :fiddle:

INVISIBLE
July 4th, 2003, 07:36 PM
Zo dat het toch nog eens iemand zegt :) .
Mooi om te horen .

Errik
July 4th, 2003, 11:39 PM
Kom in Enschede wonen man, hier ontploffen geen bussen, alleen vuurwerkopslagplaatsen. ;)

INVISIBLE
July 7th, 2003, 06:59 PM
Enschede begint zich zo langzamerhand wel op de kaart te zetten dat is zeker .
En niet alleen bij Nederlanders , valt me op dat er steeds meer Engelsen , Sweden , en dergelijke in de stad verblijven .
Een echte multiculturele samenleving ik dacht dat ze nu al op +150 verschillende bevolkingsgroepen zaten .

supercees
July 7th, 2003, 09:57 PM
Wow... heb ik deze helemaal over het hoofd gezien. Prachtig, vooral voor een stad als Enschede!

rikarchitecten
July 10th, 2003, 07:11 PM
groeten uit de provence, <zuid-frankrijk>

Errik
July 11th, 2003, 01:37 PM
relaxed! Leuke vakantie toegewenst Rik! Wel regelmatig aan Enschede denken he? :cool:

Winus
July 12th, 2003, 03:52 PM
Hoogste gebouw van de stad kost 45 miljoen euro
ENSCHEDE - Het hoogste gebouw van Enschede, de tachtig meter hoge woontoren op de voormalige hts-locatie aan de Boulevard 1945, vergt een mega-investering van 45 miljoen euro. Om de financiële risico’s te delen, heeft initiatiefnemer Trebbe Bouw een vennootschap onder firma opgericht.

Behalve Trebbe Bouw, participeren in de vof de woningcorporatie Domijn en de bouwbedrijven Te Pas Bouw en Dura Vermeer.

Onlangs presenteerde Trebbe haar aangepaste plannen aan de buurt. Aangepast, omdat op een eerder schetsontwerp een storm van kritiek kwam. Teveel schaduwwerking en een verlies aan privacy waren de belangrijkste bezwaren van bewoners van onder meer Rietmolenstraat en de Colonnadeflats.

‘Om aan de bezwaren tegemoet te komen, is de rechthoekige vorm veranderd in een vierkante vorm. Een ranke toren, die geen schaduwwerking heeft naar de Rietmolenstraat en slechts beperkt richting de Colonnade’, vindt adjunct-directeur H. Stooker van Trebbe Bouw Oost & Noord.

Of de wijziging van de plannen de bezwaren vanuit de buurt wegneemt, moet nog blijken als eind dit jaar de bestemmingsplanprocedure begint. De indruk die bewoonster Hanneke Klein Wassink overhield aan de bewonersbijeenkomst was dat de buurt niet milder is gestemd over de plannen.

‘In elk geval de bewoners van de Rietmolenstraat zijn nog steeds tegen de wolkenkrabber vanwege het verlies aan privacy, waardevermindering van onze huizen en lawaaioverlast. Bovendien wordt slecht gecommuniceerd met de buurt.’

Trebbe’s woontoren voorziet in de bouw van 140 tot 150 appartementen die in grootte variëren van 95 tot 170 vierkante meter. Toekomstige bewoners mogen binnen bepaalde grenzen zelf bepalen hoeveel vierkante meter ze nemen en hoe het appartementen wordt ingedeeld. Uitgangspunt is dat ze de woonruimte kopen, maar huren kan ook. De uiteindelijke verhouding koop/huur hangt af van de vraag uit de markt. De huur- en koopprijzen zitten in het midden en dure segment.

KOW architecten uit Den Haag heeft geprobeerd het wooncomplex goed in de omgeving in te passen. Dat betekent dat het complex uit verschillende hoogtes bestaat, variërend van zes (even hoog als de Kienflat) en elf (gelijk aan de ’t Marquantflat) verdiepingen tot en met de uitschieter van de 24 verdiepingen tellende woontoren zelf.

De bebouwing in een rand langs de Boulevard is gemiddeld vijf bouwlagen hoog, aan de zijde van de Brinkstraat komen drie tot zes bouwlagen en op de begane grond is ruimte voor zakelijke dienstverlening. Naast Megapool bouwt de vof een woongebouw van elf bouwlagen en aan de kant aan de Rietmolenstraat komen zeven stadsvilla’s. Op de parkeergarage komt een binnentuin.

De bouw begint op z’n vroegst medio 2004.

Errik
July 12th, 2003, 04:14 PM
Die gasten aan de Rietmolenstraat moeten niet zeuren. In de binnenstad wonen betekent nou eenmaal dat je niet onzichtbaar bent voor de buren zo lang je de gordijnen open hebt.
Learn to live with it!
Die toren MOET er komen. En komen zal 'ie! :guns1:

Winus
July 12th, 2003, 04:20 PM
Net zoals dat geziek over schaduwwerking. Alsof de zon vanuit het noorden schijnt. Misschien om 9 uur 's avonds in de zomer, maar dan hebben ze mooi pech. :guns1:

Errik
July 12th, 2003, 04:25 PM
Voor mijn ouders scheelt het tien minuten zon in de zomer en in de winter zit je toch niet op het balkon. Gare hippies daar aan de Rietmolenstraat. Eerst hun huizen met gemeenschapsgeld laten opknappen en dan de ontwikkeling van Enschede tot euregionaal centrum blokkeren! Zo zijn we dus niet getrouwd! Ik eis uitzetting, en wel onmiddellijk! :bleep: :bleep: :rant: :bash: :D

Winus
July 12th, 2003, 04:36 PM
Ik zal mijn goede vrind "Bin" eens bellen. :D

Errik
July 12th, 2003, 04:50 PM
:colgate:
of ene André de V., die weet van elke wijk wat nieuws te maken.

Jan
July 12th, 2003, 05:09 PM
45m € is een aardige zak geld voor zo'n woontoren. Volgens de website van Hoogstad kostte het 104 meter hoge Weenacenter in 1990 € 6.806.703,- (Bouwkosten incl. installaties)

Bart
July 12th, 2003, 05:39 PM
Als een appartement 300.000 euro kost.
En er zitten 6 appartementen op 1 verdieping
En een gebouw heeft 30 verdiepigen

Luxe sector:

laten we een spreiding van appartemenen naar klasse maken
app x verd x prijs
6 x 20 x 300.000
4 x 5 x 600.000
2 x 4 x 1.000.000
1 x 1 x 2.000.000 (penthouse)

totaal opbrengst 60 miljoen euro, misschien nog wat voor parkeerplaatsen.

kan wel dus die 45 miljoen, al moeten het dan wel hele dure appartementen zijn.

Winus
July 12th, 2003, 06:57 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Jan </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>45m € is een aardige zak geld voor zo'n woontoren. Volgens de website van Hoogstad kostte het 104 meter hoge Weenacenter in 1990 € 6.806.703,- (Bouwkosten incl. installaties)</td></tr>
</table>Het gaat hier niet alleen om de woontoren, maar om het hele terrein, dus inclusief omliggende appartementen en woningen. Nog steeds best wel veel, maar het Weenacenter is ook voor een spotprijsje gebouwd, waarbij na 10 jaar de eerste grondige renovatie alweer nodig was.

@Bart
In de toren zitten maar 2-3 appartementen per verdieping

Nog even voor de duidelijkheid:
http://www.enschede-stad.nl/projecten/hts-toren/hts-toren.jpg

Winus
July 14th, 2003, 01:24 PM
Ik zag vannacht bij de shoarmaboer de TC/Tubantia van zaterdag liggen, met een kleurimpressie van dit gebouw op de voorpagina. Toen ik aan een andere klant vroeg wat hij er van vond, zie hij dat ze in Turkije veel hogere flats bouwden en liep hij daarna boos weg. Dit is dan ook meteen de laatste peiling die ik onder de Enschede bevolking gehouden heb. :baaa:

INVISIBLE
July 14th, 2003, 01:46 PM
Als je weet dat er appartementen in gaan komen die ongeveer rond een prijs van € 1 miljoen gaan zitten weet je wel genoeg .
Daarom moeten we ook maar eens kijken wat er verkocht gaat worden .

Errik
July 15th, 2003, 02:35 PM
idd. En wat een rare Turk zeg... Zeker heimwee ofzo. :D

Kunstkenner
July 15th, 2003, 03:43 PM
Originally posted by Thuner

Dat valt wel mee. Sarcastisch bedoeld misschien? Kijk wat 's winters een laagstaande zon met de Achmea (en de schaduw links daarvan - met de Avéro) toren doet:

http://ziggy.wezine.net/achmeapix/Dsc00215.jpg

Is me wat :D!

Foto: dank aan Ziggyziggyziggy!

Makkelijke zonnewijzer voor het kantoorpersoneel lijkt mij. 4 uur cup a soup dat zouden meer mensen moeten doen ! Als ze dan maar niet vergeten de belasting te betalen :D

Kruikenparadijs
July 15th, 2003, 03:45 PM
1 miljoen lijkt me wel erg veel van het goede. Is er al een homepage van het project?

Winus
July 15th, 2003, 03:51 PM
Originally posted by Kruikenparadijs
Is er al een homepage van het project?
Er is er wel een geregistreerd, maar nog niet in gebruik: http://www.boulevardwonen.nl/

INVISIBLE
July 15th, 2003, 05:34 PM
Ok ik zou zeggen de prijs ligt helemaal wel hoog in de stad als het om appartementen gaat .
Maar goed het klinkt wel een beetje aan de hoge kant maar toch zou het wel eens zo kunnen zijn .

Neem een voorbeeld zoals deze .

Penthouse Quatre Mains in een appartementencomplex van 209 appartementen .

€ 695.000

http://images.funda.nl/woningen/img/16/16085/1608510021701e0000159601.jpg
http://images.funda.nl/woningen/img/16/16085/1608510021703i0000159600.jpg
http://images.funda.nl/woningen/img/16/16085/1608510021708i0000159600.jpg
http://images.funda.nl/woningen/img/16/16085/1608510021710e0000159600.jpg
http://images.funda.nl/woningen/img/16/16085/1608510021713e0000159600.jpg
http://images.funda.nl/woningen/img/16/16085/1608510021715e0000159600.jpg

Hier het adres .
http://www.funda.nl/koop/detail_fotos.asp?1=1&obj_GUID=%7BBADA82CB%2D7925%2D4873%2D8158%2D2278281E5D16%7D&refining=N&sfPlaatsID=7317&sfStraal=0&sfPrijsMin=600000&sfPrijsMax=1000000&paginaVolgNummer=1&objectVolgNummer=4&zid=107353&searchmode=normaal

Of deze in de Collonade de overbuurman van de toekomstige HTS toren .
http://www.funda.nl/koop/detail_fotos.asp?1=1&obj_GUID=%7BDC8DC323%2D95E8%2D4043%2D8EA6%2DE87ED773B3D8%7D&refining=N&sfPlaatsID=7317&sfStraal=0&sfPrijsMin=500000&sfPrijsMax=10000000&paginaVolgNummer=2&objectVolgNummer=18&zid=62905&searchmode=normaal

Kruikenparadijs
July 15th, 2003, 05:56 PM
Er is wel een heel groot verschil tussen appartementen die in de verkoop staan en appartementen die nieuw gekocht worden Invisible.

INVISIBLE
July 15th, 2003, 06:26 PM
Ja ok das waar daar heb je 100% gelijk in .
Maar toch waren ze al niet laag van prijs toen de eersten van de hand gingen tijdens de oplevering .

Kruikenparadijs
July 16th, 2003, 02:19 AM
Ik heb even huienprijzen van Enschede en Tilburg vergeleken en die liggen hier toch nog een stuk hoger (huizenprijzen in Tilbuirg zijn het hoogst van de grote steden in Brabant). Het duurste appartement in westpoint is 833.000 pleuro en die zit op 140 meter hoogte, dus het lijkt me sterk dat die in Enschede duurder worden, tenzij die appartementen een stuk groter worden met eventuele luxe voorzieningen wat natuurlijk mogelijk is.

Hogerop
July 17th, 2003, 10:14 PM
Originally posted by Errik

Voor mijn ouders scheelt het tien minuten zon in de zomer en in de winter zit je toch niet op het balkon. Gare hippies daar aan de Rietmolenstraat. Eerst hun huizen met gemeenschapsgeld laten opknappen en dan de ontwikkeling van Enschede tot euregionaal centrum blokkeren! Zo zijn we dus niet getrouwd! Ik eis uitzetting, en wel onmiddellijk! :bleep: :bleep: :rant: :bash: :D

Ik ken mensen die in de Rietmolenstraat wonen en niet iedereen in de straat is tegen het bebouwen van het hts terrein.
Met name de noordzijde van de Rietmolenstraat is tegen de bouw, dus kalm maar aan en niet de hele straat afzeiken a.u.b. :nono:

rikarchitecten
July 19th, 2003, 12:26 PM
hey allemaal, ben iets vroeger terug van vakantie want buurt bij ons stond in de hens, we hebben onzelf geevacueerd, ben dus 3 dagen eerder thuis. maar het was een vette vakantie!

Winus
July 21st, 2003, 11:48 PM
Ik zat net in de kranten van mijn ouders te bladeren. Dit stond in de krant van afgelopen zaterdag. (19 juli dus)

L.E.O. Faes, mij ex-leraar Nederlands, is zoals altijd weer de leukste thuis. De oale zuurpruim. :rant:
http://www.enschede-stad.nl/overig/hts-toren-het-ei.jpg

rikarchitecten
July 22nd, 2003, 11:18 AM
ja, dat plaatje zag ik ook al, waar slaat dat op?? er staat ook helemaal geen tekst onder of naast, in een ding heeft hij wel gelijk: Er werden prachtige huisen gesloopt op de plek van die steenpuist: Het GAK.

DatabaseMarketeer
July 22nd, 2003, 12:16 PM
Als je de replies van kranteartikelen met goede nieuwe initiatieven zoals de HTS toren bekijkt. Valt mij op dat altijd dezelfde negatieve teksten worden geplaatst door gasten die niet weten waar ze het over hebben.

Het zijn gewoon beroepsklagers die altijd wel iets vinden om af te kraken. Gelukkig zijn er ook andere types, anders kwam er niets meer van de grond.:bash: :guns1: :bash:

Q.
July 22nd, 2003, 06:43 PM
Originally posted by rikarchitecten

ja, dat plaatje zag ik ook al, waar slaat dat op?? er staat ook helemaal geen tekst onder of naast, in een ding heeft hij wel gelijk: Er werden prachtige huisen gesloopt op de plek van die steenpuist: Het GAK. Die HTS was ook niet bepaald echt mooi ofzo, ik heb er een jaar les gehad, maar kan me hier herinneren dat ie nou zo bijzonder was. Hooguit die koepel, maar goed, je moet ook vooruit willen komen.

Winus
July 22nd, 2003, 08:16 PM
Vind ik ook, de historische waarde van de oude hts wordt weer eens schromelijk overdreven.

DatabaseMarketeer
July 23rd, 2003, 11:03 AM
Wel jammer die bouwvak vakantie. Toch zijn er wel lieden aan het werk. Volgens mij voornamelijk installateurs.

rikarchitecten
August 4th, 2003, 01:44 PM
als ze geen bouwvakantie hebben gaan ze in protest misschien wel de toren scheef bouwen, en dat motten we niet hebben.:D

DatabaseMarketeer
August 4th, 2003, 02:47 PM
@Rik

Ja met zo'n scheve toren scoor je wel toerisme. Dat heb ik wel gezien toen ik 3 weken terug in Pisa was. En ik schat dat een scheve toren van 80 meter meer bezoekers trekt dan eentje van 40 meter...

En gezien de reputatie van Enschede als oude industriestad kunnen we wel wat impulsen gebruiken. Alhoewel we goed bezig zijn .

Men wat is het toch tropisch warm ik liep gisteravond over de oude markt en hoorde zuideuropese krekels in de binnenstad. Nee ik had niet gezopen...:cheers:

rikarchitecten
August 4th, 2003, 02:49 PM
ik heb liever een rechte toren, en toerisme maakt de stad vuil

DatabaseMarketeer
August 4th, 2003, 02:56 PM
Toch mag het van mij in Enschede wel wat levendiger worden alhoewel we niets te klagen hebben.

Eens per week pit ik in een hotel in A'dam-centrum(ivm werk) en dan vindt ik het juist super om al die toeristen en drukte in de binnenstad te volgen, dan maar een beetje rommel...:D

rikarchitecten
August 4th, 2003, 03:01 PM
ok ik geef toe, Toerisme geeft wel een stadsbeeld.

ParterrePact
August 6th, 2003, 12:10 PM
Weet iemand toevallig hoe het onderhand zit met lastige omwonenden, of beter nog, een lijstje met hun adressen, zodat we even met het mes op tavel met deze mensen kunnen gaan praten... :guns1:
Ik wil namelijk niet allemaal vertraging door irritante huisvrouwen, die denken dat de was minder snel zal drogen doordat de zon belemmerd wordt..

rikarchitecten
August 10th, 2003, 08:53 PM
ik jaag ze wel weg;)

DatabaseMarketeer
August 11th, 2003, 01:49 PM
Van water, energie en kabel. Daarnaast bij het indienen van een bezwaarschrift straffen met een bungeesprong vanaf de hermestoren.:guns1:

rikarchitecten
August 12th, 2003, 02:44 PM
Hermestoren?? ik weet daar de weg wel;)

Winus
August 25th, 2003, 05:27 PM
Schaduw van Trebbetoren ‘absoluut verneukeratief’
ENSCHEDE - Als werktuigbouwer met een speciale interesse voor energie-architectuur weet Paul Cohn uit Borne wel iets van schaduwwerking. Bij het zien van een art-impression in deze krant van de woontoren die aan de Boulevard moet verrijzen, kreeg hij dan ook onmiddellijk het gevoel dat er iets niet klopte. De minieme schaduw zoals die is ingetekend, klopt volgens hem absoluut niet met de werkelijkheid.

Kijkend naar de hoogte van de kleine wolkenkrabber (tachtig meter) en de lengte van zijn schaduw concludeert Cohn, dat de foto van de maquette in de buurt van de Kreeftskeerkring (op 22 o NB) gemaakt moet zijn. Een feit dat zich al lastig laat combineren met de wetenschap dat Enschede op ruim 52 o NB ligt.

‘De foto van de maquette is misschien genomen in Disneyland, de Sahara, op de Azoren, de Filippijnen of in India. Maar zeker niet in Enschede. Daar zijn de schaduwen langer. Het is klip en klaar dat Trebbe (Bouw, red.) graag iets wil op de locatie van de voormalige Zeevaartschool. Maar ze hebben er nooit een zonnetje leren schieten! Blijkbaar kunnen ze wel prima een bok schieten. Al zullen de buurtbewoners daar niet om kunnen lachen’, meent Cohn.

De schaduw, of beter gezegd: het ontbreken daarvan op de maquette, maakt Cohn argwanend. ‘Het kan zijn dat het met alle goede bedoelingen is gebeurd. Maar ik vrees van niet. In dit land wordt er nogal eens naar de gewenste situatie gedikkeduimd. Als je naar een andere situatie wil, stel je het gewoon wat mooier voor. Bij grote infrastructurele werken wordt er achteraf ook vaak gesproken van kleine vergissinkjes. Dat is erg gevaarlijk.

‘De schaduw die hier wordt opgeworpen is absoluut verneukeratief’, stelt Cohn onomwonden vast. Wie tegen zonsondergang naar de UT gaat, kan volgens hem met eigen ogen vaststellen dat de schaduw van het imposante CTW-gebouw zelfs kilometers verderop over de torenflats op Mekkelholt schuift. ‘Mijn advies aan de buurt: ga voor een contra-expertise naar een architect.’

Hein Stooker, adjunct-directeur van Trebbe Bouw Oost en Noord, is projectleider van de ontwikkelingscombinatie Boulevard VOF. Behalve Trebbe participeren ook de woningbouwcorporatie Domijn en de bouwbedrijven Te Pas en Dura Vermeer in deze VOF. Hij benadrukt dat er absoluut geen sprake is van een poging om de schaduweffecten van de hoogbouw te verdoezelen.

‘Dit plaatje is vooral bedoeld om een indruk te geven van het gebouw. Het kan zijn dat de schaduwcontouren niet honderd procent conform de werkelijkheid zijn. De schaduweffecten zijn overigens wel bekend en die hebben we ook gecommuniceerd met de omwonenden.’
-----------------------------------------------------------------------------------------
:baaa: Waarom kan de TC/Tubantia nu alleen maar negatieve artikelen schrijven. Kunnen ze gewoon eens niet wat schrijven over de stedelijke vernieuwingsdrang met als voorlopige bekroning de HTS Toren en wat voor een aanwinst deze toren wel niet zal zijn voor de stad en hoezeer men vanuit de rest van Twente tegen Enschede op zal kijken.

@DatabaseMarketeer
Ik zag je reactie bij het artikel. 3x hoezee!

Rotterdam Highrise
August 25th, 2003, 05:39 PM
Wie tegen zonsondergang naar de UT gaat, kan volgens hem met eigen ogen vaststellen dat de schaduw van het imposante CTW-gebouw zelfs kilometers verderop over de torenflats op Mekkelholt schuift
Een kippenhok heeft ook een kilometers lange schaduw bij zonsondergang :baaa:

DatabaseMarketeer
August 25th, 2003, 05:45 PM
@winus
Volgens mij ben ik die pascal ook al vaker tegengekomen, wellicht ook een hoogbouwfreak.

Ja zonde dat de TCT dit niet als positief nieuws kan brengen, net als die nevelfontein. Ze moeten dat gewoon met positieve headings aangeven .

Volgende week is het zover, de nevelfontein op het vhp is dan bedrijfsklaar dit gegeven zal het VHP een nog aantrekkelijker uiterlijk geven.

Positief gevolg hiervan is dat Enschede nog aantrekkelijker wordt als winkelstad van het Oosten en zijn (inter)regionale functie verder kan verstevigen.:D

Q.
August 25th, 2003, 06:07 PM
Ik moet nog zien hoe dat wordt met die mistfontijn, maar dat is voor het andere topic. :)

ParterrePact
August 25th, 2003, 09:56 PM
Door dit soort artikelen krijg ik dus echt een hekel aan de Tubantia, eerst al dat gezeur over overlast door de nieuwe Grolsch, en nu dit weer.
Als je midden in de stad gaat wonen dan weet je toch dat je altijd wel ergens overlast van zult hebben??? Ga anders ergens in een hutje op de hei wonen ofzo!
Beetje onze stedelijke vernieuwing tegenwerken! :rant:

rikarchitecten
August 25th, 2003, 10:03 PM
Parterre@ ik ben het 100% met je eens, we zijn nu een inmiddels in 2003, en Enschede is een grote stad geworden, hou eens op met dat gezeik of anders ga met zijn allen in Lonneker wonen.

Winus
August 25th, 2003, 10:36 PM
Haha de hoogbouwfans zijn lekker bezig qua reacties op dit artikel. Ik tel zo al 5 forummers daar --> kom op mensen tijd voor een grootschalig hoogbouwoffensief: http://www.tctubantia.nl/regioportal/TC/1,3112,1658-Enschede-Regionieuws!!__1741704_,00.html

ParterrePact
August 25th, 2003, 11:34 PM
Oke, mijn bijdrage is ook geleverd...

werner10
August 26th, 2003, 01:01 PM
I did my job!

DatabaseMarketeer
August 26th, 2003, 01:35 PM
Bobbelingman en Werner10, bedankt voor jullie opmerkingen onder het artikel in de TCT.!!!!!!!!!!!!!:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

rikarchitecten
August 26th, 2003, 05:09 PM
ik ben nu ook lid, maar wat kan ik nu allemaal dan?

DatabaseMarketeer
August 26th, 2003, 05:25 PM
Alleen hebben ze nu meer gegevens van je zodat ze je kunnen bestoken met junkmail.
Je hebt weinig keuze omdat je anders niet meer de krant kunt bekijken of zoeken in het archief.
Hoezo WBP, wil je gewoon de krant inkijken ben je je privacy kwijt.:rant:

Bij vakbladen komt dit vaak voor zoals bij wilsverklaringen(cc-bladen): oa Intermediair, Automatiseringsgids, Adformatie, Binnenlands Bestuur, Assurantiemagazine enz
Om de 3 jaar moet je al je gegevens doorgeven zodat je weer een paar jaar dat blad gratis mag ontvangen. Gelukkig mogen ze je gegevens niet zomaar verkopen.:moods:

Q.
August 31st, 2003, 07:15 PM
http://www.xs4all.nl/~qyroz/hbf/skyline.jpg

De Enschedese skyline gezien vanaf de nieuwe flat van een vriend van me op Stroinkslanden. Wat gaat die opknappen zometeen zeg, als de Boulevard er staat. :cheers:

Q.
August 31st, 2003, 07:22 PM
Dat gaat toch minimaal zoiets worden:

[slechte fotosjop-alert:]

http://www.xs4all.nl/~qyroz/hbf/skyline2.jpg

Winus
August 31st, 2003, 08:10 PM
Daar mag van mij nog veel meer bij. :cheers:

rikarchitecten
August 31st, 2003, 08:13 PM
vet!!!
ik kan echt niet wachten tot medio volgend jaar

HTS 4-Life!!!!!!!!!
http://www.enschede-stad.nl/projecten/hts-toren/pics/1.jpg

Q.
September 6th, 2003, 04:07 PM
Vandaag in de Tubantia:

Gemeente gaat met woningen de lucht in

Hoog, hoger, Enschede. De toekomst van de stad ligt in de lucht. Alleen daar is ruimte genoeg om te bouwen. Om te voorkomen dat de stad een scheefgegroeide skyline krijgt, schreef stedenbouwkundige David Diederix de nota Hoogwaardig Enschede. De grens ligt bij 120 meter.

Nog is de woontoren op de Bijenkorf met 55 meter het hoogste gebouw in de stad. De nieuwbouw die aannemer Trebbe in petto heeft voor de plek waar de HTS heeft gestaan, meet straks tachtig meter. ‘En’, vult wethouder André Le Loux aan, ‘we hebben al een aanvraag gehad voor een woontoren van 110 meter. Die zou bij de SLO moeten verrijzen. Uiteindelijk is dat plan geschrapt. Deze ontwikkelingen tonen aan dat ook hier woningbouw de lucht in gaat. Als college zijn we daarmee begonnen om zo de druk van het buitengebied te halen.’

Om voor een evenwichtig stadsbeeld te zorgen, heeft stedenbouwkundige David Diederix in opdracht van het college de nota Hoogwaardig Enschede uitgewerkt. In die visie is een aantal gebieden aangegeven waar hoge bebouwing is toegestaan.

Diederix: ‘De belangrijkste zone strekt zich uit van de Haaksbergerstraat tot het Blijdensteinpark, de Boulevardzone. De Zuiderval is het tweede gebied waar hoogbouw wordt toegestaan. En dan hebben we nog de de spoorzone die loopt van de Oldenzaalsestraat naar de Tubantiasingel. Dergelijke woontorens zijn belangrijk voor de ontwikkeling van Enschede. Ze zijn dé uiting van een dynamische stad. Maar je moet de ontwikkeling ervan wel in de hand houden gelet op de grote impact op de omgeving. Daarom zeggen we: niet in het centrum. Want dat zou de kleinschaligheid aantasten.’

De stedenbouwkundige vertelt dat hoogbouw in zijn visie in twee categorieën uiteenvalt. Hoog, dat wil zeggen van 40 tot 80 meter. En superhoog van 80 tot 120 meter. Van groot belang is de plint van een woontoren. ‘Het maakt’ verklaart Diederix, ‘heel veel uit of je een gebouw meteen vanaf de straat hoog optrekt of dat je het complex na een paar verdiepingen laat inspringen. In dat laatste geval wijkt de massaliteit letterlijk naar achteren. Dan krijg je als wandelaar ook niet het gevoel dat je door zo’n bouwmassa in de verdrukking komt. Daarom kiezen we voor slanke torens.’

=========

En een reactie daarop op de Tubantia site:

wat een onzin
w.spinmuis 06-09-2003 14:33:00

mensen willen niet de lucht in . Mensen willen in nette mooie betaalbare wijken in . WAT EEN ONZIN STAAT DAAR GESCHREVEN . Is er wel is een rondvraag anquette gedaan onder de enschedeers . NEE!!!!!!... Dit is allemaal geldtrekkerij,,,eigenzinnigheid... van onze wanbelijdige gemeente . Die projekt ontwikkelaars moeten ze hier de stad uitjagen laat de burgers toch zelf is wat bepaalen ... Wanneer houd dat veklooi van onze stad is op . ( na de volgende verkiezingen !!!!!)

ParterrePact
September 6th, 2003, 04:10 PM
Oke, wie zoekt het adres van die gekke Spinmuis op??? Zeker zo eentje die ook loopt te janken over de zogenaamde HTS schaduw!

rikarchitecten
September 6th, 2003, 04:19 PM
precies, echt iemand die denkt dat we nog een dorp zijn

Q.
September 6th, 2003, 04:23 PM
Originally posted by ParterrePact

Oke, wie zoekt het adres van die gekke Spinmuis op??? Kunnen we hem niet eerst een cursus nederlands en een spellingcontrole cadeau doen? :D

Kris
September 6th, 2003, 05:04 PM
En een doos valium graag, mijn god :ohno:

Wat is dat toch met dat volk dat denkt dat het sinds
Pim Fortuyn ineens overal een mening over mag hebben ;)

Kris

Sebastiaan Jansen
September 6th, 2003, 05:40 PM
Originally posted by Kris

En een doos valium graag, mijn god :ohno:

Wat is dat toch met dat volk dat denkt dat het sinds
Pim Fortuyn ineens overal een mening over mag hebben ;)

Kris

Voor mijn opleiding bouwkunde moest ik een klein stukkie schrijven, ik heb hierin ook fors uitgehaalt naar de huidige bevolking in NL. Ze moeten niet zo zwetsen! Om architect te worden heb je een lange opleiding nodig en die zal dus ook wel ergens voor bedoelt zijn!
Een tandarts of dokter moet net zo lang naar school en daartegen zeg je ook niet: "zeg tandarts zou u niet beter van de linkerkant dat gaatje boren?" of "dokter u zecht nu wel een dubble schedelbreuk maar volgens mij is het toch echt een enkele!". ;)

Die mensen moeten niet lopen te zeuren! En vaak de mensen die er het minst verstand van hebben zeiken het hardst! >(
Echtwaar soms is het leuk dat je in een democratie leeft maar af en toe zou ik ook graag een dictatuur hebben waar de architect het voor het zeggen heeft :D

Owkeej heb mijn hard weer kunnen luchten :D THNX
Grt,
Sebas

DatabaseMarketeer
September 8th, 2003, 12:32 PM

Oke, wie zoekt het adres van die gekke Spinmuis op??? Zeker zo eentje die ook loopt te janken over de zogenaamde HTS schaduw!

Of hoe ie eruit ziet, want die moet ik niet voor mijn auto krijgen;)
Gelukkig heeft het geen impact.....

Winus
September 30th, 2003, 03:08 PM
Ik lees net op de site van Te Pas (http://www.tepasbouw.nl/ont/boulevard.html) dat ze pas eind 2005 willen gaan bouwen.

Q.
September 30th, 2003, 03:57 PM
Pfew. Dan ben ik hier al lang weg. Waardeloos. Ik zat te hopen op midden 2004.

Winus
September 30th, 2003, 04:02 PM
Ja ik ook :(

INVISIBLE
September 30th, 2003, 04:04 PM
Ok dat duurt dus weer een tijdje ......jammer genoeg !!

DatabaseMarketeer
September 30th, 2003, 09:34 PM
:bash: :? :bleep: :guns1: :guns1: :guns1: :bash: :bash: :bash: :bash: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: Waar wachten ze op!!!????

Zware dippppp:baaa: :baaa: :baaa: :baaa: :baaa: :baaa: :baaa:

rikarchitecten
September 30th, 2003, 09:44 PM
Originally posted by DatabaseMarketeer

:bash: :? :bleep: :guns1: :guns1: :guns1: :bash: :bash: :bash: :bash: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: :guns1: Waar wachten ze op!!!????

Zware dippppp:baaa: :baaa: :baaa: :baaa: :baaa: :baaa: :baaa:

IDEM!

Rotterdam Highrise
October 1st, 2003, 01:03 AM
Jongens, dat is nog maar 817 nachtjes slapen. :D

DatabaseMarketeer
October 1st, 2003, 10:56 AM
Originally posted by Rotterdam Highrise

Jongens, dat is nog maar 817 nachtjes slapen. :D

Alweer twee jaar ouder:mad:

Deventer Up
October 1st, 2003, 11:04 AM
Originally posted by QyRoZ
En superhoog van 80 tot 120 meter.

Superhoog ?? Naar mijn idee is superhoog boven de 250 meter. Goed, het is dan wel Enschede in Nederland, maar dan nog. Superhoog zou ik het niet noemen.

ParterrePact
October 1st, 2003, 02:15 PM
Originally posted by Deventer Up

Superhoog ?? Naar mijn idee is superhoog boven de 250 meter. Goed, het is dan wel Enschede in Nederland, maar dan nog. Superhoog zou ik het niet noemen.

Voor Enschede is dat dus wel superhoog, voor Deventer is het zelfs megahoog.

Wat een gedonder trouwens, hup, bouwen dat ding!! Waarom moet dat zolang duren??? :S:S:S

DatabaseMarketeer
October 1st, 2003, 05:34 PM

Voor Enschede is dat dus wel superhoog, voor Deventer is het zelfs megahoog.

Wat een gedonder trouwens, hup, bouwen dat ding!! Waarom moet dat zolang duren??? :S:S:S

Hoe het komt Parterre weet ik niet, maar je smilies staan er vaak niet in, alleen de code.

Winus
October 1st, 2003, 05:59 PM
@Database, dat zijn codes die op andere forums of bij msn vaak wel werken, zoiets als dit http://messenger.msn.nl/Resource/emoticons/confused_smile.gif

DatabaseMarketeer
October 1st, 2003, 06:43 PM
@Winus: Weer wat geleerd:)

Errik
October 1st, 2003, 07:03 PM
Nou da's jammer... Ieg hebben mijn ouders nog twee zomers onbelemmerd zonneschijn op hun balkon. :D
Balen dat we tot die tijd tegen zo'n stuk modder aankijken, hoewel er in twee jaar tijd een interessante biotoop kan ontstaan die tegen die tijd de bouw weer zal vertragen. ;)

INVISIBLE
October 1st, 2003, 07:07 PM
:)

Fir
October 2nd, 2003, 08:10 PM
Jammer dat het niet eerder van start gaat, wel leuk voor mijzelf, kan ik misschien daarin gaan samenwonen!! Hoewel, nu wil ik ook al weg.. :baaa:

Winus
October 2nd, 2003, 10:26 PM
@Fir
Inderdaad, dat uitstel is best wel oké eigenlijk. Over een paar jaar kan ik ook vast wel een appartementje op de 20e of hoger betalen. :cool:

DatabaseMarketeer
October 2nd, 2003, 11:19 PM
Originally posted by Fir

Jammer dat het niet eerder van start gaat, wel leuk voor mijzelf, kan ik misschien daarin gaan samenwonen!! Hoewel, nu wil ik ook al weg.. :baaa:

@Fir
Ben je de woning aan de kuipersdijk zat?

Fir
October 3rd, 2003, 08:02 AM
@ DatabaseMarketeer Tja ben op zoek naar een huurwoning aangezien ik nu het studentenhuis ontgroei. Studeer in deeltijd en ben best druk en heb een ander ritme dan mijn huisgenoten. Daarbij komt ook nog dat samenwonen goedkoper is.

ParterrePact
October 3rd, 2003, 11:00 AM
Originally posted by Fir

aangezien ik nu het studentenhuis ontgroei. .

:baaa: niet zo'n lip hé, anders kom je er hier niet meer in! :guns1:

Q.
October 4th, 2003, 01:20 PM
Toch handig dat het een Center Court kopie gaat worden, zo kan je mooi allemaal plaatjes jatten voor de impressies. ;)

http://www.xs4all.nl/~qyroz/hbf/centercourt.jpg

Deze heb ik gejat uit een DH-topic en even gespiegeld, zo zou het er over een paar jaar uit kunnen zien als je over de Boulevard vanuit het oosten de stad in rijdt. :) Ik vond de vergelijking op zich wel geinig.

Winus
October 4th, 2003, 02:19 PM
Hé waar is de busbaan gebleven :bleep: ;)

Errik
October 4th, 2003, 04:06 PM
Dat ziet er wel geil uit zeg!
:cool:

DatabaseMarketeer
October 4th, 2003, 09:30 PM
`Ja mooie impressie QyRoZ zo stel ik het me voor, denk dat je de rest ook niet meer ziet want dat valt in het niets bij die toren:D

Fir
October 5th, 2003, 12:22 AM
Wel mooi maar niet indrukwekkend zoals de Westpoint. Zal voor Enschede wel goed uitpakken aagenzien het ruimte geeft voor "meer". :guns1:

ParterrePact
October 5th, 2003, 11:42 AM
Originally posted by Fir

Wel mooi maar niet indrukwekkend zoals de Westpoint. Zal voor Enschede wel goed uitpakken aagenzien het ruimte geeft voor "meer". :guns1:

Hij zal inderdaad niet zo indrukwekkend worden als Westpoint, maarja, die is dan ook bijna dubbel zo hoog.
'onze' toren zal daarintegen, als ik op de ontwerpen afga, weer dubbel zo mooi worden, maarja, daar zullen de meningen over verdeeld zijn.

rikarchitecten
December 1st, 2003, 03:23 PM
zo ik heb weer een goede reden om dit topic naar de top te laten stijgen.
vandmiddag nadat fietste ik na school even langs het gebied omdat ik al vermoede dat er een bord moest staan van het project omdat, omdat in de makelaars krant al een advertentie stond met een impressie van de toren, en ik had gelijk.
er staan 2 grote borden met de toren en lichte informatie.
dat maakte mijn dag weer goed.
ook de site www.boulevardwonen.nl is nu actief, alleen niet veel te zien.

OJA, op zaterdag 13 december is er een woonmanifestatie in het Muziekkwartier, daar ben ik in ieder geval weer aanwezig in de hoop de maquette weer te bezichtigen.

Winus
December 1st, 2003, 03:45 PM
Toch goed nieuws, een beetje actie kan nooit geen kwaad.

@Rik, niet vergeten te vragen hoe het gaat met de verkoop van de appartementen en of er nog negatieve reacties vanuit de buurt komen.
Misschien ga ik er zelf ook nog wel heen, even kijken of ik dan in Enschede ben.

rikarchitecten
December 1st, 2003, 03:55 PM
@Winus zal ik zeker doen!!

Q.
December 1st, 2003, 04:11 PM
Bah, ik baal er van dat ik pas vrij ben als de zon onder is en er dus geen foto's meer te maken zijn. ;)

Winus
December 1st, 2003, 04:16 PM
Ach, een beetje flitser heeft daar geen problemen mee. :D

rikarchitecten
December 1st, 2003, 04:17 PM

Bah, ik baal er van dat ik pas vrij ben als de zon onder is en er dus geen foto's meer te maken zijn. ;)

het bord is ook met 4 grote lampen verlicht duss...

DatabaseMarketeer
December 1st, 2003, 05:18 PM
Zag het zaterdag, ziet er goed uit met die verlichting. Maar 2005 blijft me tergen!

rikarchitecten
December 1st, 2003, 06:48 PM
op het krantenbericht van Ten Hag makelaars staat gelukkig dat ze in 2004 gaan beginnen, daar ben ik zeker van.

rikarchitecten
December 1st, 2003, 07:01 PM
Het spijt me van de grote maar pech:

http://www.imagestation.com/picture/sraid91/p29530655f5c34567118c807fc3ae4d8d/fa69ea1c.jpg.orig.jpg

http://www.imagestation.com/picture/sraid91/pa6d41322afe9696fac7e06104fcd8db9/fa69ea0e.jpg.orig.jpg

Q.
December 1st, 2003, 08:05 PM
Stoer. :)

Even verkleind:

http://www.xs4all.nl/~qyroz/hbf/boulevardbord.jpg

rikarchitecten
December 1st, 2003, 09:26 PM
Dankjewel!!:D

Errik
December 2nd, 2003, 12:19 PM
Het lijkt er niet op dat ze het ontwerp nog hebben aangepast he?

Q.
December 2nd, 2003, 01:47 PM
Van mij mag ie anders nog wel 20 meter hoger hoor. :cool:

DatabaseMarketeer
December 2nd, 2003, 03:56 PM

Van mij mag ie anders nog wel 20 meter hoger hoor. :cool:

Meestal passen ze aan na bezwaarschriften, tja of wij moeten een bezwaarschrift indienen:D

INVISIBLE
December 2nd, 2003, 08:45 PM
Zo ik ben even een paar dagen niet in de stad en er zijn heel wa nieuwe berichten binnengekomen .
Maar goed Parijs was ook supergaaf !!!

Q.
December 2nd, 2003, 09:04 PM
Dat bord ziet er trouwens verdomd mooi uit met die lichtjes er achter. :) Net alsof het gebouw al bewoond is. ;)

INVISIBLE
December 2nd, 2003, 09:51 PM
Haha hij staat er al hij is alleen nog INVISIBLE !!! ;)

Q.
December 4th, 2003, 06:22 PM
Vandaag in de brievenbus:

http://www.xs4all.nl/~qyroz/fok/temp/IMG_0562.jpg

http://www.xs4all.nl/~qyroz/fok/temp/IMG_0563.jpg

INVISIBLE
December 4th, 2003, 06:27 PM
Huh er valt me wat op .
Er komen meer appartementen dan ze gezegd hadden .
Het zouden er 110 worden .
met 160 erbij betekent dit dat er 340 appartementen bij gaan komen in dat gebied samen met het Ledeboerterrein (180 ) !!

Q.
December 4th, 2003, 06:51 PM
Eind 2004 begin bouw dus.

Winus
December 8th, 2003, 03:06 PM
http://www.enschede-stad.nl/overig/hts-fotomanipulatie2.jpg
Zo da's beter. :)

INVISIBLE
December 8th, 2003, 06:04 PM
Alleen is de verbreding iets weggevallen aan de onderkant !!

Imzadi
December 9th, 2003, 08:40 PM
Dit wordt echt een aanwinst voor Enschede :colgate:
Eindelijk de lucht in... Hopelijk lijdt dit tot nog vele andere interessante (hoogbouw-)projecten.
Ik heb een groot deel van m'n leven bijna om de hoek gewoont, dus ken het daar best wel goed... Fiets er nog steeds bijna dagelijks langs... Het is echt een zeer mooie locatie voor zo'n toren.

Als nu de loterij eens wil meewerken heb ik wel een leuk appartementje op het oog ;) Zeg maar de bovenste verdieping... :D

Imzadi

INVISIBLE
December 9th, 2003, 09:23 PM
Doe mij maar de op een na hoogste , dan laten we de bovenste open voor een restaurant !!! :)

Winus
December 11th, 2003, 06:09 PM
Cool zowel de projectsite als de site van de architect zijn geupdate, sjek it out

http://www.boulevardwonen.nl
http://www.kow.nl/project.asp?pageid=13&projectid=69

nieuwe impressies (of juist oude)
http://www.kow.nl/img/content/ensch03.jpg

maquette
http://www.kow.nl/img/content/ensch04.jpg

Winus
December 11th, 2003, 06:12 PM
http://www.boulevardwonen.nl/images/impressies/alpha.jpg http://www.boulevardwonen.nl/images/impressies/beta.jpg
http://www.boulevardwonen.nl/images/impressies/delta.jpg http://www.boulevardwonen.nl/images/impressies/omega.jpg
http://www.boulevardwonen.nl/images/impressies/ypsilon.jpghttp://www.boulevardwonen.nl/images/impressies/home.jpg

rikarchitecten
December 11th, 2003, 06:20 PM
Vet, ik had die veranderingen helemaal nog niet gezien.
Eerlijk gezegt vondt ik het eerste ontwerp mooier, maar dat komt omdat ik al een half jaar lang naar het oude ontwerp zat te staren, dus ik denk dat ik moet wennen, als het andere ontwerp gerealiseerd moet worden.

even een vergelijking:
http://www.boulevardwonen.nl/images/impressies/home.jpg http://www.enschede-stad.nl/v2.03/Projecten/Hts%20Toren/01.jpg

Winus
December 11th, 2003, 06:27 PM
Ik zal zaterdag eens vragen of de nieuwe impressies ook in groot formaat beschikbaar kunnen worden gesteld. Allemaal voor het goede doel hè

INVISIBLE
December 11th, 2003, 06:31 PM
Het lijkt wel of er iets veranderd is aan de gevel ??
Alleen bij de site van Boulevardwonen .

Q.
December 11th, 2003, 06:41 PM
Hmmz... ik vond de oude impressies toch beter, op de nieuwe lijkt hij lomper. Jammer...

rikarchitecten
December 11th, 2003, 07:02 PM
hey Winus, was dat niet de foto die afgelopen zomer getoond werden op dat grote projectorscherm in de Congreszalen van het Dish Hotel??

INVISIBLE
December 11th, 2003, 07:03 PM
Ja vind ik ook QyRoZ ....

Winus
December 11th, 2003, 10:25 PM
Originally posted by rikarchitecten

hey Winus, was dat niet de foto die afgelopen zomer getoond werden op dat grote projectorscherm in de Congreszalen van het Dish Hotel?? Ik zou het niet meer weten, eigenlijk.

Errik
December 11th, 2003, 10:27 PM
Om eerlijk te zijn ben ik niet ontevreden. Ik vind em meer een stoere toren dan eerder.
Het topje had van mij wel wat expressiever gemogen. Meer Chrisler Building stijl ofzo.

Kruikenparadijs
December 12th, 2003, 12:29 AM
Hij komt nu wat kolossaler, maar tegelijkertijd ook veel 'lomper' over. Van mij mogen er nog wel wat verdiepingen op.

Winus
December 12th, 2003, 02:29 AM
Ik vind 'm ook lomper, er mist nog wat hoogte bij de top, ook heb ze een verdieping bij de onderbouw geschrapt

Imzadi
December 12th, 2003, 10:28 AM
Inderdaad, zoals gezegd, ziet het er wat lomper uit... Misschien dat een laag of 8 er bovenop, en dan met een iets kleiner oppervlak, de toren een nog mooier, slanker uiterlijk zal geven...

Maar goed, ik zal zaterdag ook wel in het muziekcentrum te vinden zijn... ;)
Ben erg nieuwschierig...

Imzadi

Imzadi
December 13th, 2003, 04:26 PM
Ben vanmiddag bij de 'woonmanifestatie' geweest, en het ziet er allemaal erg goed uit :colgate:
alleen, voordat de toren er echt staat zal nog een tijdje duren. Start bouw hopelijk eind 2004, een bouwperiode van anderhalf tot twee jaar... Met een beetje geluk kunnen de eerste bewoners er eind 2006 intrekken.

De toren zal als volgt worden opgebouwd:
Plint van 4 lagen, nog niet nader uitgewerkt
daarop 8 lagen met elk 4 app. van ruim 100m2
daarop 7 lagen met elk 3 app (1x 150m2, 2x ruim 130m2)
daarop 6 lagen met elk 2 app (ruim 190m2)
Bovenop zal een soort van algemene ruimte komen, bij voorkeur onder beheer van de bewonersvereniging. Invulling van deze ruimte wordt dan ook aan de bewonersvereniging overgelaten. Bijvoorbeeld een ruimte waar alle bewoners gebruik van kunnen maken, om oa. te genieten van het uitzicht :)

De bovenste woonlaag zal net onder de 75 meter liggen, zodat de extra (bouwkundige) maatregelen voor torens hoger dan 75 meter hier niet nodig zijn. De algemene ruimte op de top zal wel boven deze 75 meter grens uitkomen, maar is dus geen woonruimte.

De maquette zag er goed uit... Het wat 'lomper' uiterlijk dat op een van de nieuwere foto's te zien is, valt nog wel erg mee...

Ik kan bijna niet wachten tot daadwerkelijk met de bouw begonnen gaat worden... :D

Imzadi

Winus
December 13th, 2003, 06:17 PM
@Imzadi
Ik zag je volgens mij nog wegfietsen toen ik er aan kwam lopen, iets na 1 uur. Errik en Rikarchitecten waren toen al binnen. Misschien heb je ze nog wel gezien?

Die appartementjes zijn nog aardig prijzig. €400.000 voor een klein appartement (109m2) in de toren. Het goedkoopste type was €170.000 in gebouw Ypsilon, het duurste €750.000 bovenin de toren.

Volgens mij ligt de hoogste vloer op 70 meter (dat is een grens vanuit de brandwerendheidseisen) Daarboven panoramadek en technische ruimte, dan kom je toch op ca 79 meter. Waarboven nog weer dat puntje komt, van zeer hoge architectonische waarde voor het gebouw. 85 meter moet lukken! :guns1:

Het was ook best wel druk trouwens, veel mensen die inschrijfpapieren invulden. Ik hoop dat de verkoop goed zal lopen.

Shockwave
December 13th, 2003, 10:23 PM
http://www.boulevardwonen.nl/images/impressies/alpha.jpg

:ohno: :toilet:

Ik vond het een mooie toren.. maar kvind m nu wel erg breed worden, eigenlijk.. Als dit de nieuwste impressies zijn, dan hoop ik maar op het beste..

Imzadi
December 14th, 2003, 12:33 AM
Originally posted by Winus

@Imzadi
Ik zag je volgens mij nog wegfietsen toen ik er aan kwam lopen, iets na 1 uur. Errik en Rikarchitecten waren toen al binnen. Misschien heb je ze nog wel gezien?
Ik heb geen flauw idee hoe jullie er in het echt uit zien... Of ken ik jou en/of anderen toevallig zonder het te weten? ;) Er stond bij de maquette wel een hele tijd een wat jonger uitziende jongen die iets te maken had met de hoogbouwvisie of zo... Is dat iemand van het forum? Heb verder geen speciaal opvallende personen gezien...

Ik fietste inderdaad zo rond tien over een weg, dus dat klopt wel... Hmmm... ik post nog maar een paar dagen op dit forum, en mensen herkennen mij al persoonlijk... Dit wordt eng :D ;)

Maar even ontopic...
Het liep inderdaad behoorlijk door... Als de helft van de bezoekers er ook daadwerkelijk zou willen wonen, dan zal het project nu denk ik al uitverkocht kunnen zijn... :colgate:

Belangstelling voor hoog wonen in de binnenstad van Enschede is er in ieder geval zeker... en de reacties die ik zo opving waren ook allemaal positief... :) Het wordt nog wel eens wat hier in het verre oosten... ;)

Imzadi

Kruikenparadijs
December 14th, 2003, 01:03 AM
Dus de functionele hoogte is maar 79 meter eigenlijk?

Ik vind hem op die impressie wel erg lomp overkomen, een beetje te lomp naar mijn smaak. Dat ding is half zo breed als datie hoog is man :bash:

rikarchitecten
December 14th, 2003, 12:09 PM
dat valt ook wel meer mee, de maquette van gister zag er anders verdomd goed uit, al vindt ik het zelf.

INVISIBLE
December 14th, 2003, 12:37 PM
Ik ben ook wat minder te spreken over die tweede versie !!

Winus
December 14th, 2003, 01:01 PM
Originally posted by Imzadi
IK fietste inderdaad zo rond tien over een weg, dus dat klopt wel... Hmmm... ik post nog maar een paar dagen op dit forum, en mensen herkennen mij al persoonlijk... Dit wordt eng :D ;) Hèhè. Zo gaat dat als je met je zuiderval visie en foto in de krant verschijnt.

Winus
December 14th, 2003, 01:08 PM
Originally posted by Kruikenparadijs

Dus de functionele hoogte is maar 79 meter eigenlijk?

Ik vind hem op die impressie wel erg lomp overkomen, een beetje te lomp naar mijn smaak. Dat ding is half zo breed als datie hoog is man :bash: Mensen ik heb goed nieuws. De impressie is in elkaar gedrukt. Waarschijnlijk om het zodoende in het vierkante kader te krijgen. In de bijbehorende folder is de toren veel slanker.
O ja Kruik, de technische ruimte kan nog dubbel zo hoog worden, dan zou de toren dus ca. 82 meter worden. Voor mij is het een meevaller trouwens, want ik ging er altijd van uit dat de toren inclusief puntje 80 meter zo worden.

INVISIBLE
December 14th, 2003, 03:13 PM
Kijk daar hebben we wat aan , aan deze informatie .

rikarchitecten
December 14th, 2003, 03:24 PM
Die man van KOW architecten zei dat het observatie punt op 80 meter lag, en dat de punt dus nog 10 meter hoger lag!!

INVISIBLE
December 14th, 2003, 03:29 PM
90 meter voor Enschede zo mag ik het horen :)

Kruikenparadijs
December 14th, 2003, 03:55 PM
Als je de verdiepingen telt kan je er misschien wel achterkomen.

Kruikenparadijs
December 14th, 2003, 03:56 PM
Ik tel 26 verdiepingen, kan dat kloppen?

rikarchitecten
December 14th, 2003, 04:00 PM
ja dat klopt, zeker weten

DatabaseMarketeer
December 15th, 2003, 02:33 PM
Ha dit geeft de burger moed! 80+:)

Q.
December 15th, 2003, 03:01 PM
Enschede laat zich weer van haar slechtste kant zien:

Nog steeds felle reacties op toren hts-terrein

ENSCHEDE - De maquette trekt de aandacht. Daarop is goed te zien hoe de tachtig meter hoge toren op het vroegere hts-terrein afsteekt tegen de omgeving. Hier verzamelen zich veel bezoekers van de informatiemarkt zich. Geïnteresseerde kopers én morrende omwonenden.

Deze zaterdag is in het Muziekcentrum te zien hoe de plannen op de hoek van de Boulevard met de Zuidlus uitpakken. Wie denkt over aankoop kan zich opgeven om mee te praten over de indeling van zijn toekomstige woning. Maar ook niet-kopers maken er gretig gebruik van.

De hoge toren fungeert als blikvanger tussen drie middelhoge blokken en een rand van grondgebonden woningen. Een bewoner van de Twentectoren probeert in te schatten hoeveel effect de ruim twintig meter brede toren op zijn uitzicht heeft. ‘Het is maar net hoe ver je er langs kunt kijken’, merkt hij voorzichtig op. Een andere dame kijkt wat norser. Zij vreest voor haar zonlicht. ‘We hebben uitgezocht hoeveel schaduw er ontstaat.’ H. Stooker van bouwbedrijf Trebbe krijgt de kans niet zijn zin af te maken. ‘Ik heb weinig vertrouwen in architecten’, verkondigt een vrouw die verderop aan de Oldenzaalsestraat woont. ‘Als je kijkt wat ze hier in de binnenstad allemaal verprutst hebben. De mensen die in de Colonnade wonen voelen zich behoorlijk vernacheld.’ ‘Toen de Colonnade werd gebouwd woonden daarachter ook mensen’, relativeert een scholier met grote interesse in hoogbouw. De koper in spe is beslist wel enthousiast. De architectuur van de nieuwbouw spreekt aan. Helemaal in harmonie met de onlangs verrezen Klanderij, vindt een bezoeker. ‘Daar is ook rekening mee gehouden’, verklapt Stooker.

De man van Trebbe laat zich niet afschrikken door de klachten over de hoogte. ‘Ik heb best begrip voor de reacties van sommigen. Hoogbouw roept altijd discussie op. Dat was ook zo bij de Colonnade. Ik sprak net iemand uit die flats, die vond dat dit ontwerp een fantastische aanwinst is voor de stad. En dat vinden meer mensen.’

Q.
December 15th, 2003, 03:02 PM
Welke scholier van dit forum was er aan het woord in dit stuk? ;)

Winus
December 15th, 2003, 03:20 PM
Grrr wat een negatieve zeikkrant is het toch ook. :bleep:

Errik
December 15th, 2003, 03:46 PM
Go Rik!
:guns1:

DatabaseMarketeer
December 15th, 2003, 03:50 PM
Zo.....ik heb ook nog even aangevuld. Wat een immens gezeik over schaduwwerking. De meesten kunnen het gewoon niet hebben dat anderen hoger komen te zitten. Het is ook niet een beetje hypocriet om als flatbewoner te miereneuken over licht. Ze vergallen het zelf zoals reeds vermeld ook voor anderen!!!!:bash: :bash: :bash:

Lopez Architecten
December 15th, 2003, 03:56 PM
Hallo allemaal!!
dit is mijn allereerste post, daar mag op gedronken worden cheers: :cheers: :cheers:
En moest even melden dat die scholier een kameraad van mij is, en bij mij in de klas zit.

,Jasper:

Errik
December 15th, 2003, 03:58 PM
Niet Rik dus???
Dat valt me weer vies tegen! ;)
Overigens: welkom Lopez, architecten kunnen we hier nooit genoeg hebben... :D

DatabaseMarketeer
December 15th, 2003, 04:00 PM
Originally posted by Lopez Architecten
En moest even melden dat die scholier een kameraad van mij is, en bij mij in de klas zit.

,Jasper:

Hoi Jasper,

Dan zit je tenminste in goed gezelschap!
:cheers:

Welkom by the way:cheers:

rikarchitecten
December 15th, 2003, 04:42 PM
Originally posted by Errik

Niet Rik dus???
Dat valt me weer vies tegen! ;)
Overigens: welkom Lopez, architecten kunnen we hier nooit genoeg hebben... :D

Errik @, natuurlijk was ik dat!!, wat dacht je dat ik iemand hoogbouw zomaar laat afzeiken, dacht het niet hé.
wel leuk om dat trouwens zo s'ochtends te lezen.

INVISIBLE
December 15th, 2003, 06:03 PM
Hmmm Lopez Architekten das geen verkeerde naam voor een Architekt :) .......

Welkom !!! :cheers:

DatabaseMarketeer
December 15th, 2003, 06:29 PM
Naast Rik Architecten hebben we nu Lopez Architecten en ze zijn ook nog eens klasgenoot:D

Kruikenparadijs
December 15th, 2003, 07:27 PM
Hallo Lopez, naamgenoot.

Ga je gezellig mee-ouwehoeren over niet-hoogbouwonderwerpen? :D

Lopez Architecten
December 15th, 2003, 07:46 PM
hey Ziggyziggyziggy mooie foto, en trouwens die penthouse bovenin zou ik wel wat op willen bieden.Ik kan niet wachten om met rikarchitecten er boven in te gaan (als dat zou lukken).

Dus drink allemaal lekker veel........:drunk:

EFKA
December 15th, 2003, 08:39 PM
Goedzo Rik! :)

Q.
December 17th, 2003, 02:59 PM
http://www.tctubantia.nl/regioportal/TC/1,3112,1658-Enschede-Regionieuws!!__1924653_,00.html

Wolkenkrabber

Het artikel in de krant van 15 december ‘Nog steeds felle reacties op toren HTS-terrein’ nodigt uit tot een reactie: De maquette trekt de aandacht. Daarop is goed te zien hoe de tachtig meter hoge toren op het vroegere hts-terrein afsteekt tegen de omgeving. Enschede ontdoet zich van het grijze imago en ontpopt zich langzaam tot de belangrijkste winkelstad van Oost Nederland. De groenste stad met de grootste ondergrondse parkeergarage inclusief de ‘Bochel van Helder’, de Klanderij als splinternieuw winkelcentrum en straks een echte wolkenkrabber. Nadat de meeste historische panden zijn gesloopt is Enschede een nieuwe weg ingeslagen. De leilinden staan weer keurig in het gelid, waarmee Enschede het sein geeft, dat fouten hersteld kunnen worden. Ook het spoor naar Gronau doet weer dienst. Imagoverbetering heet zoiets. Bij al deze ontwikkelingen richt men het oog op de toekomst. Daarbij hoort ambitieuze hoogbouw. Grote beleggers zijn belangrijk om van Enschede een wereldstad te maken. Dat honderden bewoners straks een schaduwrijke tuin krijgen telt niet mee. Dat de wind straks rond de wolkenkrabber raast, daarover spreekt nog geen mens. De man van Trebbe laat zich niet afschrikken door de klachten. Natuurlijk niet, hij woont vast niet aan de Rietmolenstraat. Veel mensen zullen het een fantastische aanwinst vinden als de TrebbeTower klaar is. Ik ook, maar je moet klachten van omwonenden wel serieus nemen.

R.C. Rottink

Enschede

:rant: :bash: :rant: :bash:

DatabaseMarketeer
December 17th, 2003, 03:12 PM
Consessies zijn bij een dergelijk grootschalig project niet mogelijk. Dat wat gedaan kon worden is gedaan (slanke toren)
Dan die wind, daar ga ik echt om lachen. Man ga eens een dagje naar Almere, dan voel je pas wat wind is. De eerste jaren dat ik er woonde had zowel ik als mijn partner last van de wind, later neemt dat door gewenning af. In het oosten waait het niet noemenswaardig!:colgate:

Q.
December 17th, 2003, 03:36 PM
Dit dorp zit vol met mensen die Enschede graag in de middeleeuwen willen houden. :bash:

Winus
December 17th, 2003, 03:40 PM
Dit vraagt om een reactie natuurlijk. :D

Winus
December 17th, 2003, 03:41 PM
Ah ik zie dat Errik ook al heeft gereageerd. :guns1:

Errik
December 17th, 2003, 03:45 PM
Ik wilde nog een zeikopmerking maken over z'n inconsequente interpunctie (niet dat ik geen fouten maak...), maar hij is eigenlijk wel voor de toren. Verder vrees ik dat de schrijver mijn vroegere gymleraar Rottink is... :sly:

DatabaseMarketeer
December 17th, 2003, 04:04 PM
Hmm zal ook eens kijken of ik nog wat olie op het vuur kan gooien:D

INVISIBLE
December 17th, 2003, 07:02 PM
Haha je gymleraar !!
Ook de mijne en van hem kreeg ik ooit te horen dat ik een sprinter moest worden ( hij zag er heel veel in ....... ok dat was wel toen :) ) .

Was altijd de op 1 na snelste van de school , 1500 leerlingen ofzo !!

Peter Luca
December 17th, 2003, 11:07 PM
Beste Forum Gebruikers!

Hierbij wil ik mij graag voorstellen, Peter Luca, 19 jaar uit Enschede. Na al een half jaar dit bord (en Enschede-Stad.nl) gevolgd te hebben heb ik toch maar besloten het team van de Enschedese Urbanatics te versterken.

Mede door de vernieuwing van het van Heekplein en de komst van de HTS/ Boulevard Toren hoor je veel mensen klagen,

zoals;

De Heer Rottink in Tubantia (http://www.tctubantia.nl/regioportal/TC/1,3112,1658-Enschede-Regionieuws!!__1924653_,00.html)
en natuurlijk de lokale krant (http://www.tctubantia.nl)

Kijk, de kritiek is eigenlijk voor een deel wel te begrijpen.
Want als je eerlijk bent, wat is de kracht van Enschede?!
Precies, die ideale mix, zoals in mijn signature. Mensen zijn bang
dat door de enorme groei, en natuurlijk de onzettende verstedelijking die je kan voelen op de straat we het dorpse gezelligheidsgevoel kwijtraken. Dat zal nooit gebeuren. Echt waar, we zijn en blijven echte Enschedeers. Er zal wel flink veranderen, maar daar kan iedereen na een tijd makkelijk aan wennen.

Hoeveel jongeren van mijn leeftijd zeggen nu wel niet dat ze liever niet uit Enschede weg willen?! Ik hoor het van alle kanten.
De vernieuwing en de gezelligheid van onder andere de fantastische Oude Markt, het vetrouwde en toch stedelijke gevoel van de stad ze willen gewoon niet weg. Enschede heeft iets magisch, wat je alleen als echte Enschedeer voelt.

Ik ben ontzettend trots op mijn stad, en ik zie het groeien.
Ik ben hier om het te promoten en te verdedigen.

Groeten Peter Luca

Ps, is hier ook de mogelijkheid je eigen "Avater" te plaatsen?

Patrick Highrise
December 17th, 2003, 11:18 PM
welkom hier op het forum.
Enschede timmert idd heel goed aan de weg! :)

INVISIBLE
December 17th, 2003, 11:55 PM
Welkom Peter Luca :cheers: , en ook ik sta er van te kijken dat er nog steeds Enschedeers bijkomen op het forum .

En kwa standpunten zit je precies hetzelfde in elkaar dan mij , dus gegroet :)
Ik denk precies zo over de stad en hoe de stad dit voor elkaar heeft gekregen is mij ook nog steeds de vraag , de gezelligheid en de sfeer is echt perfect .

Gisteren merkte ik het zelf nog ff weer in het Arke Stadion .....werkelijk prachtig hoe alle Twentenaren achter elkaar gingen staan toen het moest .

( misschien ken ik je wel ?? ) .

DatabaseMarketeer
December 18th, 2003, 12:11 AM
Mooi geschreven Peter. Alleen een Enschedeofiel kan op een dergelijke gedreven wijze zijn gevoel mbt de stad tot uitdrukking brengen:D

Welkom op het forum:cheers: .

Je kan inderdaad je eigen avater plaatsen, je kan het in je gegevens/instellingen verwisselen en laden.

Q.
December 18th, 2003, 12:02 PM
Ik kwam tijdens het zoeken op 'Wolkenkrabber' in het archief van ons regionale dagblad nog het volgende artikel tegen uit 2002. Het geeft heel mooi de kleindenkendheid van een boel mensen weer:
==

Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 19-01-2002

Wolkenkrabber overschaduwt Rietmolenstraat

Sloop hts schiet groene rust Rietmolenstraat aan flarden, kopte deze krant in juni 2001. Gemeente en Bouwbedrijf Trebbe beloofden boze bewoners beterschap. Voortaan hoefden ze de plannen voor de achter hun huizen gelegen bouwlocatie niet meer uit de krant te vernemen.

http://www.tctubantia.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/TC/artikelvisuals/915733-57175-groot.jpg

De belofte hield stand tot het ochtendblad van afgelopen woensdag. Toen rolde er weer van alles uit de koker van de plannenmakers. Tevergeefs belde de buurt met stadhuis en stadskantoor. Het antwoord kwam gistermorgen. Toen gleed een uitnodiging in de bus van de afdeling communicatie voor een inloopbijeenkomst op dinsdag 5 februari (17-20 uur) in het Dishhotel aan de Boulevard. Dan geven Trebbe en gemeente meer details over wat ze in de hoek Boulevard-Brinkstraat van de grond willen tillen.

Volgens Rietmolenstraat-bewoonster Hanneke Klein Wassink belooft dat niet veel goeds. ‘Door de sloop van de school is de kwaliteit van het wonen hier achteruit gegaan. Sinds mei is het een ontzettende herrie van pneumatische boren. Wat er voor in de plaats komt is, mogen we jullie berichtgeving geloven, een flat van 80 meter hoog.’ Wat moet deze stad in hemelsnaam met zo’n wolkenkrabber, vraagt ze zich af.

De hoogbouw legt volgens haar een schaduw op het voortbestaan van het rijtje rustieke huizen in de Rietmolenstraat. In stedenbouwkundig opzicht strookt een torenflat niet met het kleinschalige straatbeeld. De particuliere huiseigenaren knapten met overheidssubsidie de voorgevels mooi op, ook de binnenkant kreeg een flinke beurt. Nu dreigt afbraak. Een comité voor behoud van de straat is er nog niet maar hangt wel in de lucht.

Winus
December 18th, 2003, 12:30 PM
In stedenbouwkundig opzicht strookt een torenflat niet met het kleinschalige straatbeeld. Volgens mij heb ik dit al eens eerder gequote, maar ik zeg het nogmaals: "Het kleinschalige straatbeeld strookt niet met de grote torenflats langs de Boulevard," of eigenlijk: "Het levert juist een mooi contrast op."

@Peter
Welkom, positief ingestelde Enschedeërs kunnen we hier altijd gebruiken.:)
Als je avatar groter is dan 64x64 pixels moet je een berichtje naar Jan (de adminstrateur) sturen.

Errik
December 19th, 2003, 04:18 PM
Ik vind die harde overgang tussen hoog en laag wel aardig. Maar ik moet toegeven dat er gerede kans is dat de huizen aan de Rietmolenstraat ooit ten prooi zullen vallen aan stedelijke verdichting. Die bazenwoningen hebben ook niet het eeuwige leven natuurlijk...
Overigens: welkom Peter!

Winus
December 30th, 2003, 07:11 PM
http://www.boulevardwonen.nl/images/impressies/home.jpg
http://www.snelderzijlstra.nl/project/boulevard/images/tower.jpg
Beter :)

CiTyPoInT
January 1st, 2004, 09:45 PM
Laatst heb ik een gezin verhuisd die van de twentec naar een appartement boven de Vroom & Dreesman gingen en die mensen beweerden dat er twee verdiepingen geschrapt waren van de HTS-toren, maar gelukkig hadden ze het bij het verkeerde eind.
Ik tel nu zelfs 26 verdiepingen in plaats van 25. Waha!!:pepper:

Winus
January 1st, 2004, 11:04 PM
Er wordt helemaal niks geschrapt. Hà :cool:

Kruikenparadijs
January 1st, 2004, 11:29 PM
Wanneer gaan ze eigenlijk bouwen?

INVISIBLE
January 1st, 2004, 11:34 PM
Pas volgend jaar dacht ik ...........maar ik zag laatst ook al een bord staan voor het Ledeboerterrein dat ligt ernaast en daar komen 210 appartementen ( het zijn er nog 30 meer geworden ) :)

ParterrePact
January 2nd, 2004, 02:43 PM
Originally posted by INVISIBLE

Pas volgend jaar dacht ik ...........maar ik zag laatst ook al een bord staan voor het Ledeboerterrein dat ligt ernaast en daar komen 210 appartementen ( het zijn er nog 30 meer geworden ) :)

Ik neem toch aan dat je met volgend jaar wel gewoon 2004 bedoeld??
Anders begin ik daar zelf wel vast een paar muurtjes te metselen!

Wat issie trouwens mooi!!

Winus
January 2nd, 2004, 03:33 PM
Met de Hts Toren willen ze eind dit jaar beginnen (Afhankelijk van de verkoop-verhuur natuurlijk)

Ledeboer willen ze binnenkort de exploitatie rondmaken. Ik denk dat ze daar op z'n vroegst in 2005 mee beginnen. Zoiets zei een meneer van de Dura laatst. Dat bord staat er trouwens al heel lang. "Impressie binnenkort!" staat er op, daar wacht ik nu al driekwart jaar op.

Elmo
January 2nd, 2004, 04:33 PM
Hoeveel posts zal dit update-topic (inc. alle vervolg-update-topics) uiteindelijk hebben? Ik vrees (gezien de ervaringen met het VHP) dat het ergens in de buurt van de 5000 gaat komen te liggen... Dat is dan nog een hele voorzichtige schatting. Misschien een idee voor een poll? :D

Kruikenparadijs
January 2nd, 2004, 04:58 PM
210 appartementen, mag wel een mooi gebouw worden dan mag ik hopen.

DatabaseMarketeer
January 2nd, 2004, 09:44 PM
Ben ook benieuwd wat het gaat brengen. Elmo dat wordt vast wel een apart topic. Het VHP was een megaproject en logisch dat er veel over gediscusseerd werd. Trouwens jullie blijven trouw lezen dus het zal wel meevallen.:D

INVISIBLE
January 4th, 2004, 02:51 AM
@ Kruik

Ja wel mooi, maar niet hoog :) en dat is nu zo jammer met dat aantal appartementen en die lokatie .

rikarchitecten
January 4th, 2004, 02:23 PM
Ik vind dat ze het deel bij de plint, boven de ingang van glas of dergelijk doorzichtig materiaal moeten maken, dan kun je de hoogte van de toren ook mooi van onderen zien, anders kijk je tegen die lelijke plaat aan.

http://www.imagestation.com/picture/sraid97/p83adc3ca5db926f7b45996c08a449b8d/fa132915.jpg.orig.jpg

Moj_Dilbere
January 5th, 2004, 03:31 AM
hierbij wil ik me ook effe voorstellen :)
ik keek vaak wel mee..maar besloot toch om te registreren..

ik ben 20 jaar oud, natuurlijk wonend in enschede (zuid zelfs)
;) en ik volg momenteel een 2 jarige opleiding in vormgeving
dus dat

ik ben blij om te zien dat er in enschede veel gebouwd wordt,

het gaat me vooral om deze toren, want ik vind dat een stad geen stad is als het geen hoogbouw heeft..

dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn...(kijk maar bijv. naar arnhem) ;)

ben ook wel heel benieuwd naar die Brunningmeyer toren.. :)

laters

DatabaseMarketeer
January 5th, 2004, 10:39 AM
Welkom op het forum Moj:cheers:

INVISIBLE
January 5th, 2004, 01:15 PM
Welkom ..........:cheers:

Errik
January 5th, 2004, 01:37 PM
Zuid in da house! ;)

Wilkommen und viel spass!!

INVISIBLE
January 5th, 2004, 03:05 PM
Ook van de WesselerBronx ....?

Errik
January 5th, 2004, 05:55 PM
Nu reeds 60% allochtoon&still going strong!
;)

INVISIBLE
January 5th, 2004, 06:57 PM
Let er niet eens op ....

Errik
January 6th, 2004, 12:23 PM
Dat was niet negatief bedoeld hoor. De Bronx is door al die verschillende mensen juist de meest kosmopolitische wijk ten oosten van Utrecht. :D

DatabaseMarketeer
January 6th, 2004, 02:00 PM
Mijn collega Johan heeft bij I&O gewerkt (het marktonderzoekburo die verantwoordelijk is voor deze cijfers.)
Hij heeft dit onderzoek ooit opgezet en kwam toevallig vanochtend met wat oude boeken uit 1996. Vanochtend even vergeleken met de huidige cijfers op de site. Dan zie je een enorme toename van allo's in Zuid. (mn wesselerbronx dus) Hier heb ik verder geen waardeoordeel over maar zie het meer als een feit.

(platgooien die hap:D )

INVISIBLE
January 6th, 2004, 02:27 PM
Absoluut niet mijn wijk ..........................:bash: ...........

DatabaseMarketeer
January 6th, 2004, 03:16 PM
Wat bedoel je?:?