View Full Version : Bekende Gentenaars ?

De Snor
May 10th, 2007, 12:53 AM
Welke inwoners hebben veel betekend voor het imago van deze stad ?

Puinkabouter
May 10th, 2007, 03:33 AM
Ex-burgemeester Frank Beke, for starters. Tijdens zijn burgemeesterschap is er echt werk gemaakt van grondige stadsvernieuwing, met veel vernieuwde straten en pleinen, krottenbestrijding, een lichtplan, een mobiliteitsplan,... Gent is er onder zijn bestuur veel gezelliger op geworden, en dat heeft de Gentenaars fier gemaakt.

Secondminister
May 10th, 2007, 11:01 AM
Jan Hoet, Gerard Mortier, Philip Herreweghe om het bij de levenden te houden.:applause:

Puinkabouter
May 10th, 2007, 04:33 PM
Mark Reynebau, ondanks zijn onkunde om in de lijst van 5 grootste havens van België de Gentse zeehaven op te noemen :lol:

En... stripheld Nero! En de man erachter, Marc 'Sleen' Neels.

Op muzikaal vlak staat Gent trouwens ook zijn mannetje: de broertjes Dewaele behoren, onder verschillende gedaantes (2Many DJ's, Soulwax, Samantha Fu, The F*cking Dewaele Brothers), tot de bekendste Gentenaars ter wereld. Ze zijn trouwens ook actief als producers, oa. van Tiga's album Sexor. Oa. door de broertjes staat Gent vrij duidelijk op de wereldkaart van de electronische muziek.

Sioen is als muzikant ook niet onbekend, en door zijn inzet voor 0110 in Gent heeft hij zich toch zeker in positieve zin ingezet voor het imago van de stad.

Ook bands en artiesten die hier wonen en werken zoals Absynth Minded, The Van Jets, Gabriel Rios, Arid, Foxy Lane (Voskenslaan m))), An Pierlé & White Velvet,... maken Gent muzikaal interessant.

giergel
May 11th, 2007, 12:41 AM
En als we toch de muzikale toer opgaan mogen we zeker Helmut Lotti niet vergeten, ook een Gentenaar. :)

snot
May 11th, 2007, 01:08 AM
Guy Verhostadt, ook een Gentenaar,...

En als we toch de muzikale toer opgaan mogen we zeker Helmut Lotti niet vergeten, ook een Gentenaar. :)

Ja, en das echt wel 'nen echten' !!!
Zijn accent is subliem, ik hoor den dienen echt graag babbelen!

Puinkabouter
May 11th, 2007, 02:03 AM
Laten we vooral Herman Brusselmans niet vergeten. In zijn columns in Humo schrijft hij vaak op een - op zijn zachtst gezegd - absurde manier surreële verhalen met zo goed als altijd Gent als decor. Hij woont ook al lang in Gent.

Andere columnist, muzikant, vreemde vogel en Gentenaar is Luc Devos.

Pascale Platel is ook door en door Gents, zwaar accent en zottigheden inclusief.

Secondminister
May 12th, 2007, 10:15 PM
Het is nepotisme, ik weet het, maar mijn bij dEus spelend neefje heeft ook een onvervalst Gents accent.

Puinkabouter
May 13th, 2007, 02:06 AM
^^ dEUS heeft inderdaad bandleden van een beetje overal. De vorige gitarist was een Brit en is nu een Limburger. De huidige drummer Stephane ('k ken de familienaam nimeer) is de oorspronkelijke drummer van Soulwax, dat een volledig Gentse groep is. Maar dEUS is wel een groep met een Antwerps gezicht, en gevestigd in Antwerpen, dus wat dEUS doet, is vooral van betekenis voor het imago van Antwerpen, de Limburgse en Gentse bandleden ten spijt ;)

- - - -

Theatermaker Arne Sierens is een man met roots in Gentse arbeidersmilieus, en zijn theaterstukken, doorgaans opgevoerd met een vree Gents accent, gaan ook meestal over Gentse arbeidersmilieus. Dat maakt hem een culturele ambassadeur van een minder aangehaald aspect van Gent, als je wil.

Fotografe Lieve Blanquaert is ook stiekem een beetje profeet van de Gentse tongval. Nic Balthazar is ook een man die zich graag inzet voor zijn stad Gent, zoals overlaatst nog als peter van de Boekentoren in de Monumentenstrijd.

taboe
May 13th, 2007, 08:09 PM
ook nog geboren in Gent: Karel V, die heeft evenwel meer voor Antwerpen betekend: nadat de Gentenaars weigerden zijn oorlogen te financieren, verlegde hij het handelscentrum naar A'pen en het was gedaan met de rijkdom van Gent.

Puinkabouter
May 13th, 2007, 11:46 PM
^^ Toch niet helemaal betekenisloos voor Gent, weliswaar, want hij is een leuk toeristisch etiket en het is aan hem dat we de bijnaam 'de stroppen' te danken hebben.

Hij was overigens vrij trots op zijn geboorteplaats. Een vrij bekende anekdote vertelt over Karel V die tegen zijn grote rivaal Frans I (koning van Frankrijk) zei: "J'ai votre Paris dans mon gant/Gand". Een beetje stoefen met rijkdom en omvang ^_^ (Tot medio 16e eeuw waren Parijs en Gent vrij vergelijkbaar van omvang).

- - - - -

Nog iemand die zich altijd heeft ingezet voor zijn stad Gent: Walter de Buck... een all-round kunstenaar die zich bezighoud met uiteenlopende dingen als kleinkunstmuziek en beeldhouwkunst. Het is aan hem dat we de huidige Gentse Feesten te danken hebben (hij heeft ze na een periode van stilte opnieuw ingevoerd).

Benonie
May 15th, 2007, 06:56 PM
Is dé Gentenaar aller Gentenaars -Romain De Coninck- hier al vernoemd?
En Roel van Bambost is ook een Gentenaar, dacht ik.

Puinkabouter
May 15th, 2007, 07:22 PM
^^ yep. Je ziet die trouwens heel vaak opduiken in de Fnac en in de Studioskoop.

multa
May 17th, 2007, 01:29 AM
De misschien wel grootste momenteel is hier nog niet genoemd... Jacques Rogge, voorzitter van het IOC.

himbaman
May 19th, 2007, 10:53 PM
Ja, en das echt wel 'nen echten' !!!
Zijn accent is subliem, ik hoor den dienen echt graag babbelen!

Zijn moeder kwam tot voor een paar jaar met haar soepmobiel langs in onze straat!

Marc Reynebeau zit vrijdag meestal op mijnen bus, hij stapt op aan de Heuvelpoort, bus 76 voor de fans:)
Joyce de troch woon(de?) in mijn straat (maar dan wel 2km verder:) ) op de Antwerpsesteenweg, en Walter Capiau woonde (volgens mijn vader) in de Lijnmolenstraat achter ons.

Er zijn ook een paar gentse modellen: Murriëlle Scherre, An Oost, die zangeres van Vive la Fête, en Delfine Bafort (een tijdje geleden nog te zien in Steve+Sky)

Puinkabouter
May 19th, 2007, 11:38 PM
Die zangeres van Vive la Fête (Els Pineau) is eigenlijk een West-Vlaamse. Ze woont nu met de andere helft van Vive la Fête (Danny Mommens, een Limburger) op een boerderij in Kruishoutem.

Daarvoor woonden ze in een huis aan het begin van de Brusselsesteenweg in Ledeberg. Ik denk dat ze toen al een pony als huisdier hielden (in Ledeberg!). Een raar duo, die twee.

buzy
May 20th, 2007, 03:31 PM
Om in het thema van dit forum te blijven zou ik zeker Victor Horta willen vernoemen als BG (Bekende Gentenaar), en ook Geo Henderick, Louis Minard, misschien niet zo bekend bij het grote publiek maar wel op z'n minst invloedrijk in hunnen tijd.

Andere Gentse architecten bv: Albert Van Huffel (basiliek van Koekelberg),
Gaston Eysselinck, Francis Serck, Bernard De Wilde, Charles Van Rysselberghe, Valentin Vaerwijck, Edmond Devigne, Oscar Van De Voorde, ....

En Van De Velde was geen Gentenaar maar heeft toch een hele tijd in Gent vertoefd en gedoceerd aan de universiteit.

:nuts:

Edit: ondertussen naar het design museum geweest, waar een kleine tentoonstelling over Van De Velde loopt. Er is een interessante, goed gemaakte video te zien over zijn leven en werk. Van De velde was dus een Antwerpenaar !

buzy
August 1st, 2007, 07:12 PM
...En Maurice Maeterlinck, de énige belg die ooit de Nobelprijs literatuur gekregen heeft: Gentenaar. :bowtie:

En Leo Baekeland, uitvinder van 't bakkeliet.
Ook.
Gents.

Puinkabouter
September 11th, 2007, 05:33 PM
Om in het thema van dit forum te blijven zou ik zeker Victor Horta willen vernoemen als BG (Bekende Gentenaar), en ook Geo Henderick, Louis Minard, misschien niet zo bekend bij het grote publiek maar wel op z'n minst invloedrijk in hunnen tijd.

Andere Gentse architecten bv: Albert Van Huffel (basiliek van Koekelberg),
Gaston Eysselinck, Francis Serck, Bernard De Wilde, Charles Van Rysselberghe, Valentin Vaerwijck, Edmond Devigne, Oscar Van De Voorde, ....

En Van De Velde was geen Gentenaar maar heeft toch een hele tijd in Gent vertoefd en gedoceerd aan de universiteit.

:nuts:

Edit: ondertussen naar het design museum geweest, waar een kleine tentoonstelling over Van De Velde loopt. Er is een interessante, goed gemaakte video te zien over zijn leven en werk. Van De velde was dus een Antwerpenaar !

Geo Henderick is mijn overgrootnonkel (die uiteraard al lang dood is). Ik ben best trots op mijn familienaam ^_^.

Helaas zijn zijn grootste werken al met de grond gelijk gemaakt. :(

En binnenkort wordt Daniël Termont, burgemeester van onze geliefde Gentse stede, misschien ook wel bekend bij een breder publiek:

'Zolang ik niet afga, zal ik al blij zijn'
Burgemeester Termont doet mee aan 'De slimste mens'

GENT - 'Stiekem hoop ik in de finale te geraken, maar ik zal al blij zijn dat ik niet afga'. Burgemeester Daniël Termont, in een vorig leven de Sterkste man van Gent, doet mee aan de televisiequiz 'De slimste mens ter wereld'.

'Ze hebben me inderdaad een tijd geleden gevraagd om mee te doen aan De slimste mens', bevestigt Termont. 'Ik heb ja gezegd omdat ik dat een geestig en ook leerrijk programma vind. Als burgemeester word ik wel vaker gevraagd voor televisieprogramma's, maar tot nog toe heb ik altijd geweigerd omdat ik ze eerlijk gezegd niet zo goed vond.'

Eerst werd Termont door de programmamakers meegetroond op café voor een proefquiz. 'Dat doen we altijd, om te kijken hoe de kandidaten reageren op het spel en op de quizmaster', zegt redacteur Sam De Graeve. 'Iedereen kent wel dat fenomeen: thuis voor televisie ken je het antwoord op alle vragen, maar in het echt bak je er niks van. Nu, dat bleek bij Termont reuze mee te vallen.'

'Ik heb me daar kostelijk geamuseerd, dus dat zit wel snor', lacht Termont. 'Dat ik die avond laatste ben geëindigd, doet natuurlijk het ergste vermoeden voor de feitelijke quiz, maar dat zien we dan wel.'

De quiz met Erick Van Looy is een veelbekeken en populair programma. Of de burgemeester zijn televisieoptreden ook als een manier ziet om Gent in de kijker te brengen?

'Dat is misschien veel gezegd, maar ik weet dat veel Gentenaars toch zullen hopen dat ik ver geraak. Stiekem hoop ik natuurlijk dat ik de finale haal, maar ik maak me geen illusies. Als burgemeester heb ik zoveel werk dat ik me onmogelijk kan voorbereiden. Ik durf van mezelf zeggen dat ik een brede algemene kennis heb. Ik lees elke dag de kranten en ook politieke vragen en vragen over sport liggen me. Maar als ze vragen beginnen te stellen over televisieprogramma's, moet ik passen.'

'De slimste mens' komt vanaf 1oktober elke avond op het scherm. Voor de uitzending met Daniël Termont moet u wachten tot ergens begin november.

Gert De Vos
klik (http://www.gentenaar.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=F41H45MS&PostCode=9000)

De Snor
September 14th, 2007, 09:09 PM
zijn Katja Retsin & Koen Crucke ook geen Gentenaars ?

Benonie
September 14th, 2007, 11:31 PM
Hij werd hier eerder al vernoemd door Fluimkabouter, maar Nick Balthazar is nu een nog bekendere Gentse regisseur.
Nogmaals hulde!

Puinkabouter
April 19th, 2008, 06:02 PM
Voor de algemene verspreiding van het Gentse accent in de film, laten we regisseur Felix van Groeningen niet vergeten (Steve+Sky, Dagen Zonder Lief). En ook acteurs en actrices zoals Johan Heldenberg, Titus de Voogdt, Barbara Sarafian en Delfine Baffort.

Koen Crucke is ook een Gentenaar. Hij zetelt (zetelde?) zelfs in de gemeenteraad. Van Katja Retsin weet ik het niet.

buzy
April 20th, 2008, 02:54 PM

Hij gaat wel naar Antwerpen verhuizen, volgens de boekskes...

Meurisse
April 20th, 2008, 07:07 PM
Hij gaat wel naar Antwerpen verhuizen, volgens de boekskes...

Jep, hij heeft "herfst" aangekocht. Eén van de 4 art nouveau woningen "de 4 seizoenen" van Jos Bascourt in Zurenborg (vlakbij Cogels Osylei)

http://www.belgiumview.com/foto/smvote/0001727ae.jpg

Lotti volgt zijn vrouw. En wordt dus een Gentse Antwerpenaar :cheers:

Puinkabouter
April 23rd, 2008, 06:26 PM
zijn Katja Retsin & Koen Crucke ook geen Gentenaars ?

Van Katja Retsin weet ik het nu ook zeker. Ze houdt zelfs een winkel open in Sint-Denijs.

Duimspijker
June 1st, 2008, 01:27 PM
Frank de Winne ook niet vergeten.
En Armand Pien, met z'n straalstroom.

giergel
June 2nd, 2008, 04:30 AM
Isabelle A is ook een Gentse :cheers:

CuoreGR
June 3rd, 2008, 07:51 PM
das dan weer een... mooie reden om trots op te zijn inderdaad ;)

Viva modernisma
June 6th, 2008, 10:52 PM
In geen geval te vergeten: Paul De Taeye. Die heeft de Gentse sociale woningbouw pas echt op de kaart gezet!

Et voila, bij deze mijn eerste post op dit fijne forum.

Puinkabouter
June 7th, 2008, 01:50 AM
Ah, welkom. En ik moet meteen bekennen: ik zou niet weten wie Paul De Taeye is :(

Viva modernisma
June 7th, 2008, 01:10 PM
Ah, welkom. En ik moet meteen bekennen: ik zou niet weten wie Paul De Taeye is :(

Paul De Taeye is het meest bekend van de modernistische sociale woonblokken Schelde(m)oord aan de wolterlaan en de oude scheldearm. Eveneens heeft hij het Vooruit appartementsgebouw aan de dampoort ontworpen.

Puinkabouter
January 6th, 2011, 02:52 PM
Er is nog eens een goede reden opgedoken om dit verder weinig relevante topic eens van onder het stof te halen...

Victor Horta leeft nog in Twaalfkameren
BEFAAMDE ARCHITECT WERD 150 JAAR GELEDEN IN GENT GEBOREN

GENT - Het is vandaag exact 150 jaar geleden dat Victor Horta geboren werd in Gent. Er zijn, behalve een straatnaam in de studentenbuurt en drie huizen in Twaalfkameren, bitter weinig sporen in de stad van deze befaamde art nouveau-architect.

Terwijl je in Brussel makkelijk een paar uren zoet bent met het bezoeken en bewonderen van Horta-huizen, heeft de architect nauwelijks een stempel gedrukt op de stad waar hij op 6 januari 1861 geboren werd. Als 12-jarige volgde hij Architectuur in de Gentse Academie voor Schone Kunsten, maar enkele jaren later trekt hij al naar Parijs om er inspiratie op te doen. Na het overlijden van zijn vader keert Horta in 1880 naar België terug. Niet naar zijn geboortestad, maar naar Brussel. Waar hij uitgroeit tot een van de grootste Belgische architecten ooit.

In 1885 keert hij wel even terug naar Gent om drie monumentale huizen te bouwen aan Twaalfkameren, de nummers 49-53, een straat tussen de Coupure en de Papegaaistraat. De huizen worden door kenners omschreven als 'jeugdwerken'. Boven de eerste verdieping van nummer 51 hangen zes bas-reliëfs met engelen en planten. In eentje staat geschreven: Victor Horta Architect 1885. Het zijn nog geen voorbeelden van zijn typische art nouveau-stijl, met veel gebogen lijnen, maar in nummer 51 wonen wel Horta-bewonderaars.

'Vorig jaar waren we op zoek naar een huis in Gent', zegt Karla Kerkaert. 'In onze zoektocht kwamen we toevallig langs dit geweldige huis van Horta, dat te koop stond. Eén rondleiding later en we waren volledig verkocht. En het huis ook.'

Pareltjes

Karla en haar partner Frank Ostyn zijn grote bewonderaars van de architect Victor Horta. 'In Brussel staan zijn pareltjes, maar het is toch wel zeer speciaal om in een huis te wonen dat ontworpen werd door een architect die je bewondert', gaat Karla verder. 'De voorgevel is beschermd en moeten we in de oorspronkelijke staat behouden. Als je onze deur en die van nummer 53 openzet, zie je dezelfde, door Horta uitgedachte tegelvloer in de gang: hondjes gekruld rond plantenmotieven. Ook de keldervloer is nog origineel, net als de niet zo indrukwekkende houten trap, de lambrisering en de hoge plafonds. Maar los daarvan is dit binnenin een gewoon, modern huis dat nergens aan Horta doet denken. Het is pas gerenoveerd door de vroegere eigenaars, twee kunstenaars die hier tien jaar gewoond hebben. Je ziet... Horta-huizen trekken duidelijk Horta-bewonderaars aan. Ikzelf ben semi-professioneel bezig met theater en mijn partner heeft op zolder een fotostudio.'

Omdat er zo weinig van Horta te vinden is in Gent en omdat weinig mensen überhaupt weten dat hij hier drie huizen heeft gebouwd, heeft Karla weinig tot nooit te maken met toeristen of rabiate Horta-pelgrims. 'Jij moet de eerste zijn', lacht ze. 'Maar we zien toch geregeld studenten architectuur of toeristen aan de overkant van de straat even halt houden en een foto nemen. Het staat blijkbaar in bepaalde gidsen en ook in het Stam is er op de digitale stadsplannen een vermelding van de drie Horta-huizen in Twaalfkameren.'

Voor wie het nog iets meer Horta in Gent mag zijn: de Victor Hortastraat in de studentenbuurt geeft uit op de hoofdingang van de Leopoldskazerne.

http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2011/01/06/B2_G7734I1V2.1_BABOHORTA001.jpg.h170.jpg.280.jpg
© Bas Bogaerts

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=OM34KHGV&postcode=9000), 06-01-2011

Buffalo Soldier
January 6th, 2011, 03:26 PM
'De voorgevel is beschermd en moeten we in de oorspronkelijke staat behouden.
Nochtans is een schildering onder de dakrand niet behouden.
http://www.gent-door-de-jaren.be/Welkom/html/Foto/Random/Horta_voor_na.jpg