View Full Version : ANTWERPEN | Studentenstad?
L-er May 10th, 2007, 05:02 PM Hoe zit dit eigenlijk in de Scheldestad? Mag Antwerpen zich een studentenstad noemen of niet? Kan het zich meten met gekende studentensteden zoals Gent en Leuven of vervult het een andere rol? Waar bevindt zich eigenlijk de uitgangsbuurt voor studenten in Antwerpen?
ZoT May 10th, 2007, 05:09 PM Ik heb vorig jaar een jaartje en Gent gestudeerd en vanaf dit jaar studeer ik in A'pen. Ik ervaar A'pen toch niet als een echte studentenstad, zeker als ik vergelijk met Gent of Leuven (waar ik ook af en toe kom). Ik vind dat niet erg eigenlijk, in Gent of Leuven heb ik soms het gevoel dat er niet anders is dan studenten en koten...
euroboyarne May 10th, 2007, 05:50 PM Dat hangt er vanaf waar je zit, op de Unif-campussen rond de stad valt weinig te beleven, hetzelfde geldt voor een pak van de Hogescholen.
De stadscampus van de UA daarentegen is vrij levendig, daar heb je onder andere ook de Academie en de Hogeschool voor wetenschappen).
Antwerpen is inderdaad niet zo'n studentenstad als Gent en Leuven, maar in het weekend is er daarentegen wel veel te doen, dat is vooral in Leuven minder (wanneer alle koters wegtrekken).
ZoT May 10th, 2007, 05:53 PM ^^Wel ja, typisch niet-studentensteden, dat van het weekend
Puinkabouter May 10th, 2007, 05:57 PM Mja, als ik uitga in Gent dan is dat ook in het weekend, en niet in de week. Het nachtleven valt hier niet stil wanneer de kotstudenten er niet zijn hoor (misschien wel een groot deel van de Overpoort, maar niet de Beestenmarkt, Sint-Jacobs, Vooruit,...).
In Antwerpen heb ik omzeggens nooit de indruk van in een stad voor studenten te zijn. Dat wil niet zeggen dat ge er niet kunt uitgaan, natuurlijk.
Ivan May 10th, 2007, 07:11 PM een beetje een vreemde topic, toch even reageren: Antwerpen is ABSOLUUT een studentenstad, ik snap eigenlijk niet goed waar het dat imago van niet-studentenstad nu eigenlijk heeft opgedaan.
Als je het op uitgaansfactor beoordeeld: de feestjes zijn door de weeks, meestal donderdag. Maar buiten dat is de stad in de week ook levendig. school of niet. Wat ik aanvoel als iets positiefs
En de univ. heeft heel wat gebouwen in de studentenbuurt, maar het is wat verstopt omdat de wijk daar een oude en rustige stadswijk is, de gebouwen zijn na het nieuwe Meerminne-gebouw en de jaren 60 hoofdgebouw van UA zijn allemaal 20ste eeuws. Sommigen zelfs 19de eeuws en ouder.
Ik denk dat wanneer Antwerpen meer nieuwere en grotere campussen zou hebben, zoals bv binnekort in Gent, dat een studentengericht image vlugger tot stand zou komen.
Nu is er wel al de nieuwe campus Plantijn vlakbij Theaterplein (Peeters)
de renovatie van KdG Groenplaats (Conix)
de renovaties van gebouwen van UA
nieuwbouw Meerminne UA (Crépain)
geplande renovatie Plantijn in de voormalige stadsbibliotheek (Stramien)
geplande campusnieuwbouw aan Noorderplaats Hogeschool Antwerpen
gewenste supercampus KdG
Ook zijn er bij het begin en einde van het jaar tal van activiteiten zoals StuDay (hogescholen) en Students on Stage (Univ.) Telkens trekt dit duizenden studenten aan en doen studentenclubs promotie! En er zijn ook de speciaal in het leven geroepen cultuurcheques waar de studenten gebruik van kunnen maken.
euroboyarne May 10th, 2007, 09:14 PM Tijd voor de naakte cijfers die ik uit een pdf ff snel in excel heb berekend (data uit 2003):
http://i3.photobucket.com/albums/y89/euroboyarne/studentensteden.jpg
- Nota: bij Brussel gaat het natuurlijk enkel voor Vlaamse Universiteiten en Hogescholen, het aantal studenten (+ franstaligen) ligt hier uiteraard véél hoger.
- Gent is en blijft de grootste studentenstad in Vlaanderen, ver boven alle anderen uit.
- Zoals blijkt heeft Antwerpen - met zijn reputatie van geen studentenstad te zijn - niet zo veel studenten minder dan Leuven (Natuurlijk is de verhouding tussen het aantal Universiteit- en Hogeschoolstudenten duidelijk anders).
bron: http://www.libis.be/vowb/documenten/overzicht.pdf
euroboyarne May 10th, 2007, 09:36 PM Antwerpen wordt volgens mij niet echt ervaren als studentenstad omdat alle verschillende campussen en hogescholen zo hard verspreid liggen over de hele stad en omdat de stad dan ook nog eens redelijk groot is (toch i.v.m. Leuven en ook een beetje met Gent).
Zo zijn er bijvoorbeeld belachelijk veel mensen die nog nooit in de universiteitsbuurt zijn geweest van de stadscampus, het ligt namelijk wat afgezonderd, verstopt tussen de grote stadsassen (zoals de Meir, de Leien en de Scheldekaaien) in een rustige buurt, hier is een plan van de stadscampus. In die buurt is er wel wat te vinden van café's, terrassen op de pas aangelegde Ossenmarkt, de Stadswaag, ...
http://i3.photobucket.com/albums/y89/euroboyarne/stadscampus.jpg
Op middellange termijn zie ik hier echter wel verandering in komen.
- De universiteit in sinds haar fusie (RUCA, UFSIA en UIA in 2003) enorm aan het uitbreiden geslagen. Er zijn twee nieuwe grote moderne gebouwen gekomen: Aula rector Dhanis en de Meerminne (werkelijk mooie architectuur vanbinnen). Op dit moment is met o.a. bezig aan de nieuwe grote stadscampusbibliotheek die in september moet klaarzijn.
- Er worden tal van initiatieven gelanceerd die de buurt gezelliger maken en hierdoor komen er ook meer gezinnen wonen. Er worden straten heraangelegd en de handelsbeurs wordt een volwaardige doorsteek naar het achterliggende gebied.
- Ook wanneer het Eilandje een volwaardige stadswijk wordt, zullen meer mensen door de Universiteitsbuurt passeren.
Ivan May 10th, 2007, 09:47 PM Antwerpen wordt volgens mij niet echt ervaren als studentenstad omdat alle verschillende campussen en hogescholen zo hard verspreid liggen over de hele stad en omdat de stad dan ook nog eens redelijk groot is (toch i.v.m. Leuven en ook een beetje met Gent).
Zo zijn er bijvoorbeeld belachelijk veel mensen die nog nooit in de universiteitsbuurt zijn geweest van de stadscampus, het ligt namelijk wat afgezonderd, verstopt tussen de grote stadsassen (zoals de Meir, de Leien en de Scheldekaaien) in een rustige buurt, hier is een plan van de stadscampus. In die buurt is er wel wat te vinden van café's, terrassen op de pas aangelegde Ossenmarkt, de Stadswaag, ...
Bedankt voor de cijfers!
Yep, zoals we hebben opgemerkt ligt het waarschijnlijk aan de verstoken en niet opvallende campussen en dat de stad wat groter is.
Toch steek ik niet weg dat het aantal studenten best naar omhoog kan. Dat zal alvast met de nieuwe campus noord en de nieuwe plantijn het geval zijn. Misschien later nog de grote kdg-campus!!
Dtje May 10th, 2007, 10:41 PM Kheb ergens gelezen dat Brussel 70.000 studenten heeft en daarmee de grootste studentenstad van Belgie is Brussel XL magazine 2006
euroboyarne May 10th, 2007, 10:51 PM ^^
Klopt, rond de 70.000 studenten in Brussel, hiermee de grootste studentenstad van België.
L-er May 10th, 2007, 11:50 PM In termen van absolute cijfers zal Brussel altijd de grootste studentenstad zijn, maar daarmee is dan ook alles gezegd.
L-er May 10th, 2007, 11:53 PM een beetje een vreemde topic
Waarom zou dit een vreemde topic zijn? Je bent er klaarblijkelijk zelf op gebrand om een antwoord te geven en voorlopig is er een serieuze discussie op gang gekomen.
Ik vroeg me gewoon af waarom Antwerpen niet de naam heeft van een studentenstad te zijn als je ziet dat er zoveel te beleven valt.
Joba May 11th, 2007, 12:24 AM Antwerpen heeft niet de naam een studentenstad te zijn omdat de studenten in Gent en vooral Leuven veel prominenter aanweziger zijn. Beide steden zijn merkelijk rustiger tijdens het weekend terwijl je in Antwerpen nauwelijks een verschil merkt. Mij lijkt me dat veeleerder een positieve zaak.
poller1 May 11th, 2007, 09:46 AM Ik ervaar het zo :
Leuven is een studentenstad.
Antwerpen is een stad waar veel studenten zitten.
Gent is tussenin : het percentage aan studenten ligt er lager dan in Leuven, maar hoger dan in Antwerpen.
Al zitten er in New York 300.000 studenten, dan nog is het geen studentenstad à la Leuven (of Delft, Leiden,...)
poller1 May 11th, 2007, 09:50 AM Antwerpen wordt volgens mij niet echt ervaren als studentenstad omdat alle verschillende campussen en hogescholen zo hard verspreid liggen over de hele stad en omdat de stad dan ook nog eens redelijk groot is (toch i.v.m. Leuven en ook een beetje met Gent).
http://i3.photobucket.com/albums/y89/euroboyarne/stadscampus.jpg
Op middellange termijn zie ik hier echter wel verandering in komen.
- De universiteit in sinds haar fusie (RUCA, UFSIA en UIA in 2003) enorm aan het uitbreiden geslagen. Er zijn twee nieuwe grote moderne gebouwen gekomen: Aula rector Dhanis en de Meerminne (werkelijk mooie architectuur vanbinnen). Op dit moment is met o.a. bezig aan de nieuwe grote stadscampusbibliotheek die in september moet klaarzijn.
- Er worden tal van initiatieven gelanceerd die de buurt gezelliger maken en hierdoor komen er ook meer gezinnen wonen. Er worden straten heraangelegd en de handelsbeurs wordt een volwaardige doorsteek naar het achterliggende gebied.
- Ook wanneer het Eilandje een volwaardige stadswijk wordt, zullen meer mensen door de Universiteitsbuurt passeren.
En met de eerste mooiweerdagen palmen die de hele Groenplaats in, de terrassen, maar ook het plein zelf, met (bakken) bier of andere drank, dan lijkt Antwerpen wél een studentenstad vind ik. Dit jaar was dat echt opvallend, zo in april.
hix May 11th, 2007, 06:48 PM Ik ben ooit op de campus van de universiteit van Mexico city geweest: 300.000 studenten! En dan is er ook nog het personeel. Zo indrukwekkend had ik het nog nooit gezien! Dat is een echte stad in de stad met eigen buslijnen en dergelijke.
Maar om on topic te blijven. Ik denk dat we in België twee studentensteden hebben: Gent en Leuven. De andere steden zijn steden met veel studenten, maar in Antwerpen en Brussel zijn de studenten niet overheersend in het straatbeeld.
ZoT May 11th, 2007, 06:54 PM ^^nee, en dat is ook in Brugge en zelfs Kortrijk en Hasselt zo. Ik ervaar Gent en Leuven ook als enige échte studentensteden, wat niet persé positief hoeft te zijn vind ik...
300 000 studenten in 1 campus, dat is werkelijk ziek. Dat is een grootstad in een grootstad. Maar als het om Mexico city gaat, gaat het meestal ook over niet te vatten cijfers
Benonie May 11th, 2007, 08:54 PM 300 000 studenten in 1 campus, dat is werkelijk ziek. Dat is een grootstad in een grootstad. Maar als het om Mexico city gaat, gaat het meestal ook over niet te vatten cijfers
Tja, de stad alleen al heeft meer inwoners dan België. De universiteit heeft ook enkele eigen metrostations en zelfs een eigen proffesionele voetbalploeg, de PUMAS. Ik bezocht er ooit een voetbalwedstrijd in het (voormalig olympisch) sportstadion op de campus, voor zo'n 80.000 toeschouwers!
De universiteitsbibliotheek is omwille van de muurschilderijen wereldberoemd.
http://images.encarta.msn.com/xrefmedia/sharemed/targets/images/pho/t304/T304814A.jpg
ZoT May 11th, 2007, 09:32 PM ^^immens.
Puinkabouter May 11th, 2007, 10:42 PM Is Mexico City niet de grootste stad ter wereld, btw?
Soit, een onderwijscampus van dergelijke schaal moet je de komende eeuwen niet verwachten in België - al zeker niet in Antwerpen.
ZoT May 11th, 2007, 11:52 PM ^^Toch een van de grootste. Ik dacht dat Shanghai de grootste metropolische agglomeratie had... Maar dat is allemaal vrij relatief natuurlijk.
edit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stad
Shanghai zou naar bevolking inderdaad stad zijn, niet agglomeratie.
Maar ik ben een beetje offtopic aan het gaan...
Polri May 12th, 2007, 02:36 AM 300.000 man, ... dat moeten daar serieuze openings-td's zijn :)
Ik denk ook dat de buurt tussen de Meir en het Eilandje toch traag maar zeker evolueert tot dé studentenbuurt van Antwerpen.
De UA breidt daar jaar na jaar uit, er is de academie, de hogescholen aan de Paardenmarkt en op de Keizerstraat, de Stadswaag met al z'n studentencafés, de Ossenmarkt die nu wordt heraangelelgd (al bijna af!),...
Antwerpen zal als stad waarschijnlijk nooit een studentenstad worden zoals Leuven of laat staan Louvain-la-Neuve, maar die buurt zal wel jaar na jaar studentikozer worden, denk ik.
Mijn droom is nog altijd dat de UA ooit de Theaterbuilding zou kopen, afbreken, en daar een mooi gebouw zou neerzetten dat als een soort poort zou functioneren tussen de studentenbuurt en de stationswijk. Of dat daar een feestzaal zou komen of zo?
Want nu ligt die Studentenbuurt nog altijd een beetje weggestoken voor de doorsnee Antwerpenaar en bezoeker.
Neil Johnson May 12th, 2007, 12:19 PM Mijn droom is nog altijd dat de UA ooit de Theaterbuilding zou kopen, afbreken, en daar een mooi gebouw zou neerzetten dat als een soort poort zou functioneren tussen de studentenbuurt en de stationswijk.
Dat lijkt me nog eens een mooi idee!
Btw, je hebt trouwens gelijk over de buurt tussen de Meir en het Eilandje. Mijn vriendin zit er al jaren middenin op kot. In die buurt zelf draait het echt voor 90% rond studenten, met als uitschieters zoals jij al aangaf de Stadswaag en de Ossenmarkt.
De minste straat in de studentenbuurt vind ik de Korte Kauwenbergstraat. Daar is erg onzotgvuldig omgesprongen met de inplanting van enkele campussen. Er zijn in die straat nog een hoop blinde hoekjes en braakliggende lapjes grond. Het ergst van al is het kerkje dat achter braakgroen en enkele huizen verstopt zit, recht tov café De Prof. Rond dat kerkje zou nochtans ook ruimte zijn voor een mooi klein pleintje. Dat zou dan echt pal in het centrum van de studentenbuurt liggen.
Ivan May 12th, 2007, 06:01 PM Hey Polri, welke richting doe je op univ? zit je op Ufsia? Ik was dit jaar nog "Feest" bij Lingua.
het idee van een campuspoort vind ik ook niet slecht
Polri May 13th, 2007, 01:16 AM hey Ivan,
Handelsingenieur, laatste jaar.
Zat jij nu op de UA? Ik dacht dat je op de KDG zat?
Ivan May 13th, 2007, 09:01 PM hey Ivan,
Handelsingenieur, laatste jaar.
Zat jij nu op de UA? Ik dacht dat je op de KDG zat?
Hoi
KdG inderdaad, maar via via ben ik dan toch verzeild geraakt bij die club :lol:
Ivan January 18th, 2008, 02:09 AM Stad, Associatie en studenten bouwen samen aan Studentenstad
Vandaag keurde het college de oprichting van Antwerpen Studentenstad vzw goed. Ook de gemeenteraad en de Vlaamse overheid moeten hun fiat nog geven vooraleer de stad en het Antwerpse hoger onderwijs op structurele wijze Antwerpen studentenstad op de kaart kunnen zetten.
Antwerpen heeft als economische groeipool een performant hoger onderwijs nodig. De hogereonderwijsinstellingen hebben op hun beurt nood aan een aangenaam en studentvriendelijk klimaat in de stad. Vier jaar geleden startte de stad met het concept ‘Antwerpen Studentenstad’. Er werden twee studentenambtenaren aangeworven en er kwam een officieel overlegplatform tussen stad en studenten, het Antwerps studentenoverleg. Gedurende deze periode werden tal van nieuwe studentikoze projecten opgezet, vaak in samenwerking met het onderwijsveld.
Ondertussen kiezen steeds meer studenten voor Antwerpen. Het stadsbestuur vindt de tijd rijp om het concept Antwerpen Studentenstad te verankeren en wil zowel de onderwijspartners als de studenten structureel betrekken bij de verdere uitbouw.
Antwerpen Studentenstad vzw heeft de ambitie om van Antwerpen een studentenstad te maken met internationale uitstraling. De stad en de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen bundelen hiervoor hun krachten en middelen. Ook vertegenwoordigers van het studentenoverleg maken deel uit van de vzw. Elke partner zal vanuit zijn rol werken aan het aantrekkelijk maken van de stad voor studenten.
27 OKTOBER 2007
KVP January 18th, 2008, 09:36 AM Lijkt me een goede ontwikkeling, brengt leven in de brouwerij. (ook letterlijk)
Weet iemand hier over hoeveel studenten we het hebben in Antwerpen eigenlijk?
EvanG January 18th, 2008, 10:55 AM Ergens tussen de 20.000 en 25000 schat ik. De universiteit, kdg en Hogeschool Antwerpen zitten elk aan ongeveer 7000 man, de rest is een stuk kleiner.
Ah, euh. 26.000 dus volgens die post op de vorige blz ;)
the_mirage January 18th, 2008, 11:25 AM Stad, Associatie en studenten bouwen samen aan Studentenstad
Is wel nogal vaag he, wat zouden ze dan concreet in gedachten hebben voor de toekomst?
KVP January 18th, 2008, 12:52 PM Ah, euh. 26.000 dus volgens die post op de vorige blz ;)
Oeps... sorry
Polri January 18th, 2008, 10:20 PM Ik ben een paar dagen geleden eens door de studentenwijk gewandeld, ik had een beetje nostalgie naar het studentenleven,... :) (ben vorig jaar afgestudeerd)
Ik moet zeggen: sinds ik in eerste Kan zat heeft die buurt echt een metaforfose doorgemaakt, en in de goede zin :)
Keizerstraat, Prinsstraat, Ossemarkt, Paardemarkt, Frans Halsplein, plein voor de Academie, Falconplein, Lange Klarenstraat, Lange Winkelstraat,... allemaal heraangelegd in die periode.
Ook de universiteit werd helemaal gerenoveerd: het oude gebouw in de Keizerstraat werd gesloten (en is ondertussen prachtig gerenoveerd door de hogeschool), het K-gebouw werd gebouwd, de nieuwe bibliotheek, een nieuw restaurant zodat nu ook het derde binnenplein van de UFSIA toegankelijk is,...
En dan werden nog veel krotten omgebouwd tot moderne koten (onder andere danzij de zeer actieve Nederlander achter Kotspotting), openden nieuwe zaken (een tweede Kafkas, een espressobar, ...)
Ook initiatieven die nu ingeburgerd zijn, zoals Studay en de parade, bestonden gewoon niet toen ik enkele jaren geleden begon te studeren.
Alle lof voor de mensen die met succes de studentenwijk op korte tijd zo ingrijpend hebben doen veranderen!
EvanG January 18th, 2008, 11:42 PM Idd, het verschil is gewoon gigantisch. Als ik bedenk dat ik in mijn 1ste kan nog in een met moeite bruikbare "aula" heb gezeten in de keizerstraat waar de helft van de groep amper de prof zag en de microfoon meer niet dan wel werkte en dan nog net het nieuwe psw gebouw tegenover de st jacobs kerk heb mogen meemaken. Dat zijn twee compleet verschillende werelden.
Gravegast January 19th, 2008, 02:32 PM Is Mexico City niet de grootste stad ter wereld, btw?
Sao Paulo in Brazilië is de grootste stad ter wereld. Hoewel Sjanghai wss binnenkort op die plaats zal komen.
Aere January 19th, 2008, 06:28 PM Op http://student.antwerpen.be/ staat er 33.000 :D
Aere January 19th, 2008, 06:32 PM Als het enkel over de stad zelf gaat (en dus zonder de aglommeratie) dan staat Mumbai op #1 (13,073,926), met aglommeratie staat Tokyo op #1 (34,450,000).
Puinkabouter January 19th, 2008, 08:21 PM Mexico city zou de meest uitgestrekte zijn - naar wat ik altijd hoorde. Maar dat doet er weinig toe in een topic getiteld "Antwerpen Studentenstad?".
EvanG January 22nd, 2008, 06:48 PM Enkele van de universiteits en hogeschool gebouwen uit de studentenwijk.
Het prinsenhof of Hof van Liere, de kern waaruit het ufsia is gegroeid. Nog steeds het hart van de stadscampus.
http://img511.imageshack.us/img511/1760/6smalljy7.jpg
http://img297.imageshack.us/img297/4640/10smalllc3.jpg
Enkele gerestaureerde huizen in de venusstraat, een recente uitbreiding van de stadscampus voor de rechtenfaculteit en de nieuwe bibliotheek (het gebouw met de bogen)
http://img86.imageshack.us/img86/8940/p1040260editedsmallsq8.jpg
Ten prinsenhove. Een mooie naam voor een refter maar een lelijk gebouw, zeker met de toren van de peda erbij, en jammer genoeg net in één van de mooiste straten van de stad. Die nieuwe stripmuur van Cordelia doet het er wel een stuk leuker uitzien. :)
http://img297.imageshack.us/img297/9813/22smallsy3.jpg
De meerminne. Het nieuwe gebouw voor de faculteit psw. Van binnen zeer mooi, maar ik heb mij laten vertellen dat de afwerking en onderhoud ondertussen toch te wensen overlaat
http://img86.imageshack.us/img86/3356/p1040273editedsmallcu6.jpg
De Meerminne en het daar tegenover gelegen gebouw Peter Benoit, geen flauw idee eigenlijk wat daar te doen is. Er zijn daar toch al geen aula's te vinden.
http://img254.imageshack.us/img254/2533/p1040277editedsmallpz7.jpg
De aula rector Dhanis. De grootste aula van de stadscampus.
http://www.dmtarchitecten.be/IMAGES/PROJEKTEN/OVERHEID/nieuw/fiches/AULARECTORUFSIA/DMTboekje_ufsia_SB04.jpg
http://www.dmtarchitecten.be/IMAGES/PROJEKTEN/OVERHEID/nieuw/fiches/AULARECTORUFSIA/DMTboekje_ufsia_KD02.jpg
http://www.dmtarchitecten.be/IMAGES/PROJEKTEN/OVERHEID/nieuw/fiches/AULARECTORUFSIA/DMTboekje_ufsia_KD03.jpg
http://www.dmtarchitecten.be/IMAGES/PROJEKTEN/OVERHEID/nieuw/fiches/AULARECTORUFSIA/DMTboekje_ufsia_KD04.jpg
Het nieuwe rectoraat, gelegen in een mooi gerestaureerd 19de eeuws klooster. De straat zelf mag ook nog wel eens onder handen genomen worden wat mij betreft.
http://img170.imageshack.us/img170/226/35mediumdw9.jpg
Het Brantijser. Hier zit de UAMS (Universiteit Antwerpen Management School), verdere management opleidingen voor wie al een master heeft.
http://img297.imageshack.us/img297/7355/31smalluz9.jpg
De gebouwen van de academie. Aangezien het niet echt mijn biotoop is zou ik niet direct wat waar zit.
http://img138.imageshack.us/img138/1478/18smallxy3.jpg
http://img511.imageshack.us/img511/7625/19smalliz0.jpg
http://img511.imageshack.us/img511/2461/20smallwi0.jpg
Men is ondertussen ook begonnen aan een nieuwe vleugel voor de academie in de Blinde straat
http://img86.imageshack.us/img86/6083/p1040259editedmediumuq4.jpg
Nog meer hogeschool bouwactiviteiten
De verbouwing van de oude stedelijke bibliotheek door de Plantijn hogeschool
http://img86.imageshack.us/img86/2158/p1040288editedmediumwp6.jpg
Polri January 22nd, 2008, 07:18 PM De Meerminne en het daar tegenover gelegen gebouw Peter Benoit, geen flauw idee eigenlijk wat daar te doen is. Geen aula's te vinden toch al.
In dat gebouw zitten vooral kantoren van profs en assisitenten, onder andere de departmenten management en marketing.
Voor de rest zijn er daar mooi ingerichte studentenkoten.
Meurisse January 22nd, 2008, 07:32 PM ons poortje :) naar de academie en hogeschool (architectuur, interieur, stedebouw, renovatietechnieken en weldra ook landschapsarchitectuur)
http://img138.imageshack.us/img138/1478/18smallxy3.jpg
PO - Product Ontwikkeling
http://img511.imageshack.us/img511/7625/19smalliz0.jpg
weet niet juist wat daar zit, ik DENK restarautie en van academie
http://img511.imageshack.us/img511/2461/20smallwi0.jpg
nieuwe uitbreiding voor DENK ik de beeldhouwers
http://img86.imageshack.us/img86/6083/p1040259editedmediumuq4.jpg
ƒƒ January 22nd, 2008, 07:50 PM Is er aan KdG al iets gevorderd?
Ivan January 23rd, 2008, 03:26 PM Daar zijn ze nog altijd bezig, die gevel is al witgeschilderd op een paar kleine stukken na, verder is men binnen aan de aula bezig. Ik vermoed einde der werken maart a april
carl1880antwerpen May 20th, 2008, 11:20 PM Tijd voor de naakte cijfers die ik uit een pdf ff snel in excel heb berekend (data uit 2003):
http://i3.photobucket.com/albums/y89/euroboyarne/studentensteden.jpg
- Nota: bij Brussel gaat het natuurlijk enkel voor Vlaamse Universiteiten en Hogescholen, het aantal studenten (+ franstaligen) ligt hier uiteraard véél hoger.
- Gent is en blijft de grootste studentenstad in Vlaanderen, ver boven alle anderen uit.
- Zoals blijkt heeft Antwerpen - met zijn reputatie van geen studentenstad te zijn - niet zo veel studenten minder dan Leuven (Natuurlijk is de verhouding tussen het aantal Universiteit- en Hogeschoolstudenten duidelijk anders).
bron: http://www.libis.be/vowb/documenten/overzicht.pdf
weet er iemand de tabellen van 2007?
carl1880antwerpen September 25th, 2008, 06:30 PM ik heb gelezen in gva vandeweek dat er in antwerpen 35000 studenten zijn ingeschreven dit jaar! een nieuw record... weet er iemand toevallig hoeveel studenten er in de andere steden zitten?
Puinkabouter September 25th, 2008, 08:57 PM In Gent zijn het er iets meer dan 60.000
Wat betreft Leuven en Brussel weet ik het niet.
SimCityFanatic September 25th, 2008, 10:27 PM In Gent zijn het er iets meer dan 60.000
Wat betreft Leuven en Brussel weet ik het niet.
Kan je dat cijfer van 60 000 staven? Ik vind het anders wel een vrij (overdreven) sterke stijging op maar enkele jaren tijd, alsof er exponentieel studenten bijkomen...
:nuts:
Puinkabouter September 26th, 2008, 12:08 AM ^^ Artikels uit het Nieuwsblad
Stad verwelkomt 60.000 studenten (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=MH20PAR1&PostCode=9000)
Meer studenten dan ooit in Gent (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=FP20NIJG)
UGent verpulvert inschrijvingsrecord (http://www.nieuwsblad.be/GT/Index.aspx?genericId=439&articleId=QE20MQJN)
De 4 grootste instelling voor hoger onderwijs hebben alle 4 een enorme groei gekend dit jaar, ten opzicht van vorig jaar - en vorig jaar was ook al een jaar van enorme groei. De unief schreef 8% meer generatiestudenten in dan vorig jaar, Arteveldehogeschool 5%, HoGent 10% en KaHo St-Lieven 15%. Daarnaast heb je ook nog het Hoger Kunstonderwijs (Sint-Lukas, KASK), dat niet vermeld is.
Op 5 jaar tijd 15.000 studenten erbij, gem. 3.000 meer per jaar, is wel een sterke stijging, maar het is een algemene tendens in heel Vlaanderen, dus zo geschift is het niet. Het aantal studenten in Antwerpen is in dezelfde periode blijkbaar ook met 10.000 gestegen, dat zal vast ook niet overdreven zijn.
Puinkabouter September 26th, 2008, 12:47 AM weet er iemand de tabellen van 2007?
http://i33.tinypic.com/1zzg9bt.jpg
Aantal studenten in het hoger onderwijs op 31-10-2007. Op basis van cijfers van de Vlaamse Gemeenschap: klik (http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/werken/studentadmin/studentengegevens/HogerONDin_cijfers_2007_web.pdf).
L-er September 26th, 2008, 01:20 AM Kortrijk(West-Vlaanderen) heeft toch ook een universiteit? Waar zijn die gegevens naartoe?
Puinkabouter September 26th, 2008, 09:43 AM Dat is een afdeling van de KUL, dus de studenten die daar studeren zitten vervat in de cijfers voor uniefstudenten in Leuven.
poller1 September 26th, 2008, 10:08 AM Dat is een afdeling van de KUL, dus de studenten die daar studeren zitten vervat in de cijfers voor uniefstudenten in Leuven.
AH. Zo is't wel makkelijk natuurlijk. Al zullen dat er niet Zóveel zijn waarschijnlijk? (ik weet dat niet)
CuoreGR September 26th, 2008, 10:30 AM Dat is een afdeling van de KUL, dus de studenten die daar studeren zitten vervat in de cijfers voor uniefstudenten in Leuven.
En dat gedoe gaat alsmaar erger worden blijkbaar... binnenkort heeft de kul 100000 studenten, waarvan 30000 in Leuven :nuts: (cf het opslokken van de masters op hogescholen)
Puinkabouter September 26th, 2008, 10:36 AM Tjah, ik heb die cijfers niet gegenereerd he, ik heb ze gewoon overgeschreven in dat tabelletje. De KULAK staat niet apart in die lijst van de Vlaamse Overheid, en ik vermoed dat dat de reden daarvoor is.
De cijfers voor Hogeschool Antwerpen (va. dit jaar is dat Artesis) zijn ook niet opgesplitst over de verschillende steden waar die gevestigd is (Antwerpen, Mechelen, Lier, Turnhout), zelfde met Katho St-Lieven en HoGent, die ook kleine campussen hebben in Aalst. In Gent wordt dat in elk geval wel gecompenseerd door Sint-Lucas, vermoed ik. (Ik heb het eventjes opgezocht en het KASK valt onder HoGent).
Bovendien zijn dat cijfers op 31-10, die een correcter beeld geven dan de cijfers die einde september vaak in het nieuws opduiken. Aan het begin van het academiejaar heb je nog veel dubbele inschrijvingen en tegen oktober heb je al studenten die beslissen dat ze niet op de juiste plaats zijn en zich uitgeschreven hebben. Er zijn eind september ook veel automatische herinschrijvingen van ouderejaars, die niet per sé werkelijk al ingeschreven zijn (die nog hun inschrijvingsgeld moeten betalen), en onder hen zullen er ook wel zijn die zich uiteindelijk niet meer officieel zullen inschrijven.
Al bij al zal dat een paar duizend inschrijvingen schelen. Ik vermoed dan dat het werkelijke cijfer tegen eind oktober eerder rond de 55.000 zal liggen voor Gent, 32.000 voor Antwerpen, 34.000 voor Leuven, zoiets...
antigoon99 October 8th, 2008, 06:23 PM Tjah, ik heb die cijfers niet gegenereerd he, ik heb ze gewoon overgeschreven in dat tabelletje. De KULAK staat niet apart in die lijst van de Vlaamse Overheid, en ik vermoed dat dat de reden daarvoor is.
De cijfers voor Hogeschool Antwerpen (va. dit jaar is dat Artesis) zijn ook niet opgesplitst over de verschillende steden waar die gevestigd is (Antwerpen, Mechelen, Lier, Turnhout), zelfde met Katho St-Lieven en HoGent, die ook kleine campussen hebben in Aalst. In Gent wordt dat in elk geval wel gecompenseerd door Sint-Lucas, vermoed ik. (Ik heb het eventjes opgezocht en het KASK valt onder HoGent).
Bovendien zijn dat cijfers op 31-10, die een correcter beeld geven dan de cijfers die einde september vaak in het nieuws opduiken. Aan het begin van het academiejaar heb je nog veel dubbele inschrijvingen en tegen oktober heb je al studenten die beslissen dat ze niet op de juiste plaats zijn en zich uitgeschreven hebben. Er zijn eind september ook veel automatische herinschrijvingen van ouderejaars, die niet per sé werkelijk al ingeschreven zijn (die nog hun inschrijvingsgeld moeten betalen), en onder hen zullen er ook wel zijn die zich uiteindelijk niet meer officieel zullen inschrijven.
Al bij al zal dat een paar duizend inschrijvingen schelen. Ik vermoed dan dat het werkelijke cijfer tegen eind oktober eerder rond de 55.000 zal liggen voor Gent, 32.000 voor Antwerpen, 34.000 voor Leuven, zoiets...
ik vind het voor de stad toch zeer positief dat steeds meer studenten in Antwerpen komen studeren, dat bewijst toch dat de stad ook bij studenten steeds meer begint aan te slaan.
zuidbewoner October 8th, 2008, 08:25 PM Kortrijk(West-Vlaanderen) heeft toch ook een universiteit? Waar zijn die gegevens naartoe?
https://webwsp.aps.kuleuven.be/sap(bD1ubCZjPTAwMA==)/public/bsphttp/sap/z_studaantal/hoofd_all.htm
Campus Leuven
Totaal campus 2008 - 2009 op 08.10.2008 :
Man 14279
Vrouw 17346
Totaal 31625 Verschil in % +6.08
Campus Kortrijk
Totaal campus 2008 - 2009 op 08.10.2008 :
Man 536
Vrouw 583
Totaal 1119 Verschil in % +11.23
Meurisse January 27th, 2009, 12:55 PM www.gva.be
27/01 Moet Antwerpen op de kaart als studentenstad?
http://assets.rug.be/img_art/site/images/602b7b08-a4d2-4e59-8f4d-7ca0be9559d3.jpg
”We willen studenten een thuisgevoel geven in Antwerpen. En we gaan ze echt prikkelen om hen uit hun kot te lokken.” Aan het woord: Veerle Desimpelaere, coördinator van de vzw Antwerpen Studentenstad. Vanuit het Huis van de Student wil ze met haar team het blokkende volkje wegwijs maken in de metropool.
”Antwerpen ís een studentenstad, maar is dat nog te weinig in de hoofden van de jongeren”, vertelt Desimpelaere. ”En daar willen we natuurlijk verandering in brengen. Want Leuven is de stad van de studenten, maar in Antwerpen maakt de stad ook de studenten. Hier gebeurt het allemaal samen.”
Vijf jaar geleden, met de allereerste editie van Studay, ging de bal aan het rollen. Er kwamen activiteiten en initiatieven bij, en alles wordt sinds enkele maanden overkoepeld in de vzw Antwerpen Studentenstad. Desimpelaere: ”Wees maar gerust, in Gent zijn ze al jaloers op onze vzw.”
De redactie zou graag de mening kennen van de Vlaamse student. Neem deel aan onze poll, of geef hier uw mening! (http://www.gva.be/nieuws/Antwerpen/default.asp?art={59AAC2FD-F3C1-4BD1-BD90-211E0B691E11})
Uitvalsbasis
Met het Huis van de Student, dat op 27 januari officieel de deuren openzwaait op de Sint-Jacobsmarkt, krijgt het team van Antwerpen Studentenstad een vaste uitvalsbasis. ”In de eerste plaats worden we een infoloket”, legt de coördinator uit. ”Studenten, toekomstige studenten en ouders kunnen met alle mogelijke vragen terecht bij ons. Natuurlijk zullen we vaak een doorverwijsfunctie hebben, want de hogescholen en de universiteit kunnen veel meer vertellen over hun opleidingen.”
Maar het Huis moet ook een baken worden voor alle Antwerpse studenten. ”Ze beginnen de weg al te vinden. Heel positief, want we willen zoveel mogelijk jongeren mee laten denken, iedereen vanuit zijn eigen leefwereld. In alles wat we doen, hebben studenten de eerste stem. Wij beslissen niet wat ze leuk vinden, dat doen ze zelf.”
Lege doos
Het Huis van de Student is een nieuw gegeven, en dat geldt ook voor de nieuwe website. Desimpelaere: ”Eigenlijk is die site, die er ook volledig in het Engels komt, een lege doos. Studenten moeten voor de inhoud zorgen. Zo kunnen ze vertellen waar de leuke plekjes voor jongeren zijn in Antwerpen, waar je de beste broodjes en de goedkoopste restaurants vindt. De site moet uitgroeien tot een community, een actieve gemeenschap voor studenten.”
Klassiekers blijven...
? - StuDay: in september trok de vijfde editie van het openingsfeest 20.000 studenten naar de Gedempte Zuiderdokken.
? Cultuurcheques: voor een prikje kunnen studenten sfeer snuiven in de grote Antwerpse cultuurtempels.
- Stadsdagen: club Petrol en jongerencentrum Kavka zwaaien tijdens de Stadsdagen geregeld hun deuren open voor activiteiten van studentenclubs.
...en nieuwe initiatieven zijn op til!
- City tour: op 21 maart houden de hogescholen en de UA hun jaarlijkse Open Campusdag. ”Tegen dan moet onze city tour uitgewerkt zijn”, vertelt Veerle Desimpelaere. ”We willen toekomstige studenten en hun ouders Antwerpen als stad voor jongeren laten ontdekken. Studenten en afgestudeerden mogen hun leukste plekjes doorgeven, en die nemen we dan op in de wandeling.”
- Adopteer een Aatje: wie een leuke reactie of bijdrage post op de nieuwe website, krijgt misschien het gezelschap van de schattige mascotte van Antwerpen Studentenstad.
- Afstudeerfeest: StuDay schiet het academiejaar al vijf jaar feestelijk op gang, maar voor de afzwaaiende studenten was er nog geen evenement. Daar komt dit jaar verandering in. Desimpelaere: ”Jaarlijks studeren er 6.000 jongeren af in Antwerpen. Voor hen werken we een feest uit, waarop we hen zullen voorstellen aan de economische wereld.”
- Student Run: een loopwedstrijd voor studenten in het stadscentrum. De première is wellicht volgend academiejaar.
Huis van de Student, Sint-Jacobsmarkt 16, Antwerpen, 03-292.31.70, di-wo-do 13-18u, www.antwerpenstudentenstad.be
antigoon99 January 27th, 2009, 01:58 PM ^^ik vind toch dat Antwerpen steeds meer inspanning doet voor zijn studenten...mij hoor je niet klagen. Volgens mij gaat Antwerpen nog goed groeien als studentenstad, steeds meer mensen van de stad en de omgeving blijven gewooon in hun eigen stad.
Quimb January 28th, 2009, 06:05 PM 27/01 Moet Antwerpen op de kaart als studentenstad?
Ja, maar niet zo gefreakt zoals Gent dat doet. Ik heb een jaar in Gent gezeten en een jaar in Antwerpen. Ik vond het veel fijner in Antwerpen. Er mag gerust voor studenten iets meer zijn van aanbod, maar laat het op dat vlak AUB geen tweede Gent worden!
ZoT January 28th, 2009, 06:49 PM Ja, maar niet zo gefreakt zoals Gent dat doet. Ik heb een jaar in Gent gezeten en een jaar in Antwerpen. Ik vond het veel fijner in Antwerpen. Er mag gerust voor studenten iets meer zijn van aanbod, maar laat het op dat vlak AUB geen tweede Gent worden!
Inderdaad. Gent is gewoon té. Leuven ook natuurlijk.
Meurisse February 11th, 2009, 12:49 PM www.gva.be
Antwerpen heeft zijn eerste Huis van de Student
http://www.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2009/02/10/417203/antwerpen-heeft-zijn-eerste-huis-van-de-student_5_460x0.jpg
10/02 Op 27 januari opende het eerste Huis van de Student haar deuren op de Sint-Jacobsmarkt in Antwerpen. In het huis kunnen studenten en toekomstige studenten terecht met al hun vragen over de stad of haar beleid.
Het initiatief gaat uit van de vzw Antwerpen Studentenstad, een organisatie die onder andere ook al zorgde voor de gele fietsen in het Antwerpse straatbeeld. De vzw wil Antwerpen als internationale studentenstad op de kaart zetten.
Tijdelijke locatie
Het Huis van de Student bevindt zich momenteel op de Sint-Jacobsmarkt, maar dit is een tijdelijke locatie. Over drie jaar verhuist de vzw Antwerpen Studentenstad naar een groter gebouw op de Kleine Kauwenberg, tegenover de campus van de Universiteit Antwerpen.
Nieuwe site
Naast de oprichting van het Huis van de Student heeft de vzw Antwerpen Studentenstad ook een nieuwe site. Voorlopig is de site nog vrij statisch, maar daar wil de vzw verandering in brengen. De bedoeling is dat Antwerpse studenten de site zelf vorm geven. Dit door er zelf allerhande berichtjes, interessante receptjes en tips op te zetten. Zo moet de site op termijn een online gemeenschap worden.
Interview
Beluister het audioverslag:
(mp3) een gesprek met Veerle Desimpelaere, coördinatrice van het Huis van de Student. (http://www.gva.be/antwerpen/antwerpen/antwerpen-heeft-zijn-eerste-huis-van-de-student.aspx)
© 2009 - StampMedia - Thomas De Ridder
L-er November 15th, 2009, 01:45 PM UP
Ben op zoek naar een kot/studio in het Antwerpse. Bij voorkeur in de regio Wilrijk/Aartselaar/Boom.
Wie kan mij helpen?
RubenT November 15th, 2009, 02:45 PM Het adressenbestand van www.studentkotweb.be eens doorpluizen is een goed begin. De login hiervoor krijg je normaal bij je inschrijvingsformulieren van een van de Antwerpse hogescholen/universiteiten. Vrienden van mij hebben via deze database ook studentenkamers gevonden in Hoboken & Wilrijk. Of het zo ver gaat als Boom durf ik niet zeggen. In de stad zelf heb je natuurlijk ook de (duurdere maar deftige) immobiliënkantoren die ook koten verhuren zoals kotrent.be of kotinantwerpen.be, maar ik weet niet of die ook in de rand aanwezig zijn :).
Meurisse January 27th, 2010, 11:33 AM gva.be (http://www.gva.be/antwerpen/antwerpen/leen-je-lijf-aan-studentenstad.aspx)
Leen je lijf aan Studentenstad
26/01 Onder het motto ‘Vorm Antwerpen als studentenstad mee in woord en beeld’ doet Antwerpen Studentenstad voor haar nieuwe campagne een oproep aan de studerende bevolking: schrijf een woord met een link naar Antwerpen op je lijf, en mail het bewijs ervan via foto of video. Vervolgens zal nachtburgemeester Vitalski alle woorden verzamelen en monteren in een film, die in april feestelijk vertoond wordt in UGC Antwerpen.
Ook de beursstanden van UA, Artesis Hogeschool, Karel de Grote-Hogeschool, Plantijn Hogeschool, Hogere Zeevaartschool en Lessius Hogeschool staan in het teken van deze ‘op je lijf geschreven’-campagne tijdens de SID IN beurzen. Deze Studie Informatie Dag-beurs wordt in elke Vlaamse provincie georganiseerd om scholieren te informeren over de mogelijke opleidingen in Vlaanderen.
Beelden posten op www.antwerpenstudentenstad.be
B&T January 28th, 2010, 07:23 PM Ik weet niet of deze post hier op zijn plaats staat, maar ik ben toch blij met dit nieuws, want heb me al vaak geërgerd aan deze smalle voetpaden...
Uit GVA:
Bredere voetpaden in Prinsesstraat
Het district wil de Antwerpse Prinsesstraat heraanleggen. Het wegdek is in slechte staat en de situatie is onveilig voor voetgangers en fietsers. Het district wil nu bredere voetpaden en een verkeersplateau ter hoogte van de Keizerstraat.
De heraanleg is nog niet voor meteen. Eerst moeten de jeugd- en seniorenraad en de buurt nog hun zegje doen.
L-er February 9th, 2010, 04:56 PM Ik zit dus op kot in de Pretstraat, vlakbij het Sint-Jansplein.
Laat maar komen die tips.:)
konnichiwa February 9th, 2010, 07:33 PM ^ Dan zit je dicht bij Ossenmarkt dat volgens mij toch de studentenplekje is van de stad...Aanrader als je er nog niet geweest bent en eens een biertje wilt drinken tussen de studenten.
poller1 February 10th, 2010, 10:34 AM ^én (in de zomer) vlakbij Park Spoor Noord - daar kun je je ook nog amuseren.
Ook niet zodanig ver van't eilandje,... dichtbij Station, vlakbij de tram naar't sportpaleis, de lotto arena en de Bosuil.:lol:
Een uitstekende keuze.
taboe February 10th, 2010, 01:22 PM Ik zit dus op kot in de Pretstraat, vlakbij het Sint-Jansplein.
Laat maar komen die tips.:)
Zak ook eens af naar Borgerhout, richting cafe De Kroon (Kerkstraat) of Plaza Real (Kattenberg). Jong en leuk publiek, lekker bruin en niet zo studentikoos als bv de Ossenmarkt.
L-er February 10th, 2010, 03:03 PM Bedankt voor alle info.
Ik ben nog aan het kijken hoe ik het best vanaf mijn kot tot de Kontichsesteenweg geraak in Aartselaar. Met het openbaar vervoer lijkt op het eerste zicht een probleem te worden. Dan toch maar de auto?
Puinkabouter February 10th, 2010, 04:42 PM ^^ Je kan toch gewoon op de Rooseveltplaats bus 500 nemen tot aan de McDo in Aartselaar en van daar gewoon een stukje te voet op de Kontichsesteenweg (als het niet te ver van de A12 ligt, natuurlijk; of overstappen op 508 of 133, maar die rijden zodanig weinig dat je bijna kan zeggen dat ze niet bestaan). De 500 rijdt van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
En anders kan je de 501, 502 of 503 nemen - kan eveneens op de Rooseveltplaats, en die gaan al van de A12 af op de Krijgslaan (kort voor de Ikea), en zetten hun route dan verder langs Atlas Copco in Wilrijk en even verder kruisen die dan ook de Kontichsesteenweg (nabij Aquafin). Die rijden alledrie om het uur, met een 20-tal minuten tussen elk van hen, en dat voor het grootste deel van de meest gangbare werkuren.
En de Rooseveltplaats is uiteraard met elke bus op de hoek van je straat te bereiken. En dat zijn er heel erg veel :)
L-er February 11th, 2010, 10:38 AM Als die bus stopt ter hoogte van McDo dan zou dat ideaal zijn. Te voet is het dan niet meer zo ver. Eigenlijk moet ik in de Mastboomstraat zijn die uitkomt op de Oudestraat. Dat is de straat net boven de Kontichsesteenweg die ook uitkomt op de A12.
Je kent daar precies je weg wel voor een Gentwerpenaar.:)
Puinkabouter February 11th, 2010, 11:07 AM ^^ Mijn lief is van de Rupelstreek, ik breng er dus al sinds een paar jaar redelijk wat van mijn tijd door :angel:
L-er February 11th, 2010, 11:43 AM Al die lange afstandsrelaties hier. :nuts:
Die bus is een rechtstreekse verbinding helemaal van de Rooseveltplaats tot de A12? Hoe lang doe je daar dan over?
Puinkabouter February 11th, 2010, 11:56 AM Die bus gaat inderdaad van de Rooseveltplaats quasi recht naar de A12. Daartussen liggen de Leien, Brederodestraat en de Jan de Voslei. Tot in Aartselaar duurt het daardoor een klein halfuurtje ongeveer.
X38 February 11th, 2010, 12:04 PM je kunt ook de routeplanner op www.delijn.be gebruiken... de resultaten zijn niet ideaal, maar het geeft een idee.
Meurisse March 10th, 2010, 10:16 AM gva.be (http://www.gva.be/antwerpen/arrogant-beeldje-staat-symbool-voor-alle-antwerpse-studenten.aspx)
Arrogant beeldje staat symbool voor alle Antwerpse studenten
http://s2.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/03/10/946518/arrogant-beeldje-staat-symbool-voor-alle-antwerpse-studenten_5_460x0.jpg
04:00 Wat Fonske is in Leuven, moet Stan in Antwerpen worden: het prototype van de student. Stanneke zit op een vat en draagt een traditioneel studentenlint. Het beeldje logeert nu nog bij studen-tenclub ASK-Stuwer, maar verhuist naar de stad.
Stan zag nog maar enkele dagen geleden het levenslicht, maar er is al een liedje over hem geschreven. En niet door de minste: Jos Smos van Katastroof schreef tekst en muziek. Beluister 'Het Stanneke Lied':
Wil u Stanneke een plek op de Ossenmarkt geven? Of liever elders in de stad? Laat het ons vandaag weten via hier@reageren.be!
Stan ontsproot aan het brein van Stijn Paridaens, oud-preses van studentenclub ASK-Stuwer. “ASK-Stuwer, dat samen met Unifac alle studenten van de Universiteit Antwerpen overkoepelt, bestaat vijf jaar”, vertelt Peter Hellinckx, ook oud-preses. “We wilden iets speciaals doen voor die lustrumverjaardag.”
STudent ANtwerpen
Peter zorgde voor de naam. “Stan staat voor STudent ANtwerpen. We hielden hem tijdens onze cultuurweek boven de doopvont. De eerste reacties waren lovend.”
“Wellicht krijgt het ventje binnenkort een plek in het G-gebouw van de campus Drie Eiken, aan het Kaf. Maar ooit willen wij hem op de Ossenmarkt, in het hart van de studentenbuurt, zien verschijnen. Daarom zullen we contact opnemen met het stadsbestuur. Er zal dan wel een nieuwe, stevigere versie moeten gemaakt worden, want keramiek is te broos om op de openbare weg te zetten.”
Download 'Het Stanneke Lied' gratis op de website stanneke.be.
PDM
http://s2.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/03/10/946517/arrogant-beeldje-staat-symbool-voor-alle-antwerpse-studenten_5_460x0.jpg
Quimb March 10th, 2010, 05:23 PM Haha, ik kan er niet aan doen maar de lintjesmannen heb ik altijd superbelachelijk gevonden :')
RubenT March 10th, 2010, 06:10 PM Hehe, ik heb het er ook niet zo erg voor. Maar ja, leven en laten leven :)
Meurisse April 22nd, 2010, 11:49 AM gva.be (http://www.gva.be/antwerpen/antwerpen/vitalski-stelt-manifest-voor-antwerpse-studenten-voor.aspx)
Vitalski stelt manifest voor Antwerpse studenten voor
http://s2.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/04/21/999023/vitalski-stelt-manifest-voor-antwerpse-studenten-voor_7_235x280.jpg
21/04 De Antwerpse nachtburgemeester Vitalski heeft woensdagavond in de Antwerpse Arenbergschouwburg zijn manifest voor de Antwerpse studenten voorgesteld. Het is het orgelpunt van de campagne "Op je lijf geschreven" van Antwerpen Studentenstad, die huidige en toekomstige studenten aanzette om originele beelden over Antwerpen in te zenden.
Met deze bonte verzameling ging Vitalski aan de slag en bouwde hij de beelden en woorden om tot een manifest, voor en over Antwerpen Studentenstad. Deze ode werd eveneens in een film en een single gegoten die woensdag in duet met Evi Hansen werden voorgesteld en vanaf donderdag beschikbaar zijn op de site www.opjelijfgeschreven.be.
Bruisende stad
"Ik studeerde zelf in Antwerpen en deze stad heeft me gevormd tot de artiest die ik nu ben. Antwerpen is behalve een studentenstad ook een creatieve en bruisende stad met een internationaal karakter. Een stad waar je na het verlaten van de schoolbanken je loopbaan en de rest van je leven kan starten", aldus Vitalski.
Evi Hanssen zong samen met Vitalski het manifest in. Zij werd vorig jaar verkozen tot populairste BV bij de 33.500 Antwerpse studenten, studeerde in Antwerpen en woont nog steeds in de metropool.
"Met deze campagne bewijzen we nog maar eens dat Antwerpen zoveel meer is dan een studentenstad", zegt onderwijsschepen Robert Voorhamme (sp.a). "Wie kiest voor de stad, kiest voor verandering."
Meurisse May 6th, 2010, 03:22 PM gva.be (http://www.gva.be/antwerpen/antwerpen/studenten-leven-zich-uit-op-antwerp-on-stage-ondanks-kou.aspx)
Studenten leven zich uit op Antwerp on Stage ondanks kou
http://www.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/05/06/1018876/studenten-leven-zich-uit-op-antwerp-on-stage-ondanks-kou_5_460x0.jpg
09:23 Nog geen week na Ockxfest werden de oren van de studenten alweer verwend met een gratis festival. Antwerp on Stage lokte gisteren meer dan tweeduizend studenten en muziekliefhebbers naar de Stadswaag.
De eerste groep beet de spits af om 13u. Om 22u zwegen de luidsprekers na een optreden van Funeral Dress.
Antwerp on Stage wordt belangeloos georganiseerd door vijf Antwerpse twintigers. “In de namiddag traden vier beginnende Antwerpse groepen op, ’s avonds hebben we grotere namen op de affichezoals Katastroof en Belgian Asociality”, vertelt Jasper Posson, een van de vijf organisatoren. “Ook die komen uit de provincie.”
Het festival mikt niet op winst. Voor een pintje betaal je slechts 1,30 euro en er is een plekje om gratis aan een waterpijp te lurken. “Dat is genoeg om uit de kosten te komen, we willen vooral veel volk naar het plein lokken. Natuurlijk krijgen we ook steun van stad en district en kunnen we rekenen op een hele hoop vrijwilligers.”
Of er volgend jaar een derde editie komt, hangt in grote mate af van die steun en van het financiële resultaat van Antwerp on Stage 2010. “We hebben in ieder geval al ruim vijfhonderd bezoekers meer dan vorig jaar, dus we mogen hopen van wel.”
IPas
Meurisse June 4th, 2010, 10:56 AM gva.be (http://www.gva.be/antwerpen/antwerpen/studenten-vertrouwen-stad-niet-meer.aspx)
Studenten vertrouwen stad niet meer
http://s1.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/06/02/1053403/studenten-vertrouwen-stad-niet-meer_5_460x0.jpg
02/06 Enkele leden van het ASO (Antwerps Studenten Overleg) zeggen het vertrouwen in burgemeester Patrick Janssens op.
Het stadsbestuur besliste in 2009 om een veiligheidscamera te plaatsen op de Ossenmarkt, in het hartje van de studentenbuurt. Die camera moet een halt toeroepen aan de aanhoudende overlast en de toenemende criminaliteit op en rond het plein.
Het plan stuitte op heel wat weerstand bij de studenten, maar begin deze week werd de camera toch geïnstalleerd. En dat pikken de studenten niet: enkele leden van het ASO zeggen het vertrouwen in burgemeester Patrick Janssens op en stappen uit het overlegorgaan.
In het ASO praten stadsbestuur en studentenvertegenwoordigers van alle hogescholen en de Universiteit Antwerpen over alle thema’s die studenten aanbelangen.
“Dat de camera er kwam zonder overleg met het ASO is onaanvaardbaar”, klinkt het.
“Wij erkennen dat de aanwezigheid van studenten zwerfvuil en geluidsoverlast met zich meebrengt. Maar de studenten zijn niet verantwoordelijk voor overvallen, zwaar vandalisme en inbraken. Door ongenuanceerd te communiceren schept het stadsbestuur wel die indruk. Dat is onjuist.”
PeDM
RubenT June 4th, 2010, 11:11 AM ^^ Ik heb de heisa rond openbare videocamera's nooit volledig gesnapt eigenlijk. Zolang je geen inbraken of zwaar vandalisme van plan bent, zie ik het negatieve er niet van in.
Ik heb 2 jaar geleden even op kot gezeten op de Ossenmarkt, en heb toen ook ongewenst bezoek gehad. Als dit soort camera's dergelijke feiten kunnen voorkomen of de daders afschrikken... Waarom niet? Studentenbuurten in het weekend zijn nu eenmaal een gemakkelijk doelwit he. Het is niet zo dat deze camerabeelden zullen opgevraagd worden wanneer een bewoner klaagt over wat luidruchtige medestudenten in het holst van de nacht of zo.
Meurisse June 4th, 2010, 06:05 PM ^^ een camera lijkt me idd nu niet zo erg... en ze hebben nut:
gva.be (http://www.gva.be/antwerpen/antwerpen/veiligheidscamera-s-aan-ossenmarkt-leveren-eerste-succesje-op.aspx)
Veiligheidscamera's aan Ossenmarkt leveren eerste succesje op
16:20 Het Antwerpse stadsbestuur besliste onlangs om cameratoezicht te voorzien op de Ossenmarkt, in het hart van de studentenbuurt. De beslissing werd genomen om de leefbaarheid in de studentenbuurt te verbeteren.
De meningen over de beslissing waren aanvankelijk verdeeld, maar al snel werd er toch een succesje geboekt. Via camerabeelden kon de politie een diefstal vaststellen op een terras van een café op de Ossenmarkt.
Hoewel de dief niet werd gevat, werd de gestolen eigendom wel gerecupereerd.
Lees meer in de weekendkrant van Gazet van Antwerpen
konnichiwa June 6th, 2010, 09:26 PM =p Oh shit er is een camera. Anyway woon daar in een zijstraat maar ik heb niet het gevoel dat die camera er veel zal helpen. Want de handtas/laptopdieven doen hun slag vooral in de zijstraten.
teaser June 7th, 2010, 09:39 PM ^^ Voila zoveel nut heeft zo'n camera. De criminaliteit verplaatst zich gewoon of ze trekken rapper een muts over hun kop. Op den duur hangt alles vol camera's zoals in Londen en heeft niemand nog een beetje privacy, maar de criminaliteit zal niet verdwijnen.
Meurisse August 26th, 2010, 10:32 AM nieuwsblad.be
Al 96 procent van alle studentenkamers verhuurd in Antwerpen
donderdag 26 augustus 2010, 01u00 Auteur: cdh
ANTWERPEN - Studenten, die nog een degelijk kot op de kop willen tikken, zullen zich mogen reppen. Liefst 96 procent van alle Kotweb-kamers is immers al verhuurd.
Momenteel is Kotweb is het grootste huisvestingsbestand voor studenten, gerealiseerd door alle Antwerpse hogescholen, de Universiteit en het Tropisch Instituut voor Geneeskunde. In totaal hebben ze 4.600koten. Ze worden verhuurd met een standaardhuurcontract, dat de rechten van de student waarborgt, maar dat ook respect heeft voor de belangen van de verhuurder.
Een gemiddeld studentenkot in Antwerpen kost 257euro plus kosten. ‘De duurste koten – rond 350 euro – blijven het langst leegstaan', zegt Anita Claessens van Kotweb. Maar uiteraard zijn er meer kamers in de stad, die intussen 32.000 studenten telt.
Naar schatting zouden er 8.000 studenten koten huren via Kotweb of particulieren. Maar dat laatste aanbod laat wel eens te wensen over. Om de markt in kaart te brengen en beter zicht te krijgen op de kwaliteit werkt de vzw Antwerpen Studentenstad daarom aan een centrale database die pas vanaf volgend academiejaar zal kunnen gebruikt worden.
nieuwsblad.be
Steeds meer stedenbouwkundige vergunningen voor studentenkamers
Rusthuis omgetoverd tot luxekoten
donderdag 26 augustus 2010, 01u10 Auteur: Tekst en foto's Christine De Herdt
ANTWERPEN - De oproep van Onderwijsschepen Robert Voorhamme (SP.A) om te investeren in studenten krijgt een jaar later gehoor. Steeds meer particulieren werpen zich op de lucratieve markt en vragen een stedenbouwkundige vergunning aan voor de renovatie of bouw van kwaliteitskoten.
In de Antwerpse Van Breestraat stond er tot voor kort een rusthuis met 24 kamers in het monumentale pand boven het bekende café Lambik. ‘Maar begin januari 2009 hadden we er even genoeg van', zegt Sandra Stragier, die er ook woonde. ‘We kregen het steeds moeilijker subsidies aan te vragen voor zorgbehoevenden en hebben uiteindelijk beslist ermee te stoppen. Met pijn in het hart, dat wel.'
Financiële crisis
In het begin wilde ze het vier verdiepingen tellende gebouw uit de jaren dertig verkopen, maar door de financiële crisis toonden slechts enkelen interesse. ‘Het gebouw stond leeg. En leegstand kost geld. We moesten dus iets doen. En Antwerpen is een studentenstad met behoefte aan degelijke koten.'
Sinds januari wordt er met man en macht gewerkt om het pand verhuurklaar te krijgen tegen 1september. Grote kamers mét parketvloer werden gerenoveerd, hebben dubbel glas, apart sanitair, draadloos internet en kabeltelevisie. De keuken moet per verdieping gedeeld worden, maar is volledig ingericht, met alle toestellen. Een conciërge staat in voor het onderhoud van de gemeenschappelijke delen.
Van de 36koten, die gemiddeld 325 tot 425 euro kosten, werden er al 24 verhuurd. ‘Er is duidelijk een markt voor. Omdat studenten thuis al veel gewoon zijn, verlangen ze ook naar luxe op kot. Ook ouders zijn gerustgesteld wanneer ze hier binnenkomen. Het geheel straalt huiselijkheid uit.'
Sandra Stragier is niet de enige die zich op de studentenmarkt gooit, weet Veerle Desimpelaere van de vzw Antwerpen Studentenstad. ‘Sinds Onderwijsschepen Robert Voorhamme (SP.A) een jaar geleden een oproep deed aan alle Antwerpenaren om te investeren in kwaliteitskamers voor studenten, is het aantal stedenbouwkundige vergunningen, die daarvoor werden aangevraagd, gestegen', vertelt ze.
Voorhamme deed dat omdat er toen schrijnende tekorten bleken te zijn. Er werd gegoocheld met getallen. Het tekort lag tussen de 1.000 en 2.500 koten. ‘Over getallen durf ik me momenteel niet uit te spreken', stelt Desimpelaere. ‘Momenteel zijn we nog bezig aan een centrale database die een overzicht moet geven van alle Antwerpse kamers. Pas in 2011 zullen we een volledig overzicht hebben.'
www.studentennatie.be
konnichiwa August 26th, 2010, 03:10 PM 32.000 studenten in Antwerpen? Dacht dat het getal tussen 10-12.000 lag.
Meurisse August 26th, 2010, 03:28 PM ^^ kan zeker kloppen!
in 2007-2008 (http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/archief/2007/2007p/files/1219-HO_in_cijfers_2007.pdf) waren het er al 30 000!
Puinkabouter August 26th, 2010, 03:33 PM ^^ Iets meer dan 12.000 aan de UA, ja. Maar dan vergeet je nog instellingen als KDG, Artesis, Plantijn, Lessius,... HIER (http://www.ond.vlaanderen.be/onderwijsstatistieken/2008-2009/0809_215-324_hoger_onderwijs_algemeen_overzicht_definities.pdf) kan je cijfers terugvinden voor het academiejaar 2008-2009 - p. 261 biedt een overzicht.
Meurisse August 26th, 2010, 03:45 PM ^^ dat is beter :)
ik kom uit op 35.672. Maar dat is dan met afdelingen bij buiten Antwerpen (bvb Lier)
Benieuwd naar de cijfers van dit jaar. Want als er een zekerheid is, de studentenaantallen blijven groeien!
Meurisse February 18th, 2011, 12:25 AM gva.be
Antwerpse studenten protesteren tegen afbreken studentenkoten
17/02 De Universiteit Antwerpen gaat één van de drie studentenhomes afbreken omdat het gebouw te erg verouderd is. De bewoners starten nu een petitie tegen de afbraak omdat er geen nieuw gebouw in de plaats komt en er volgens hen nu al te weinig studentenkoten zijn in Antwerpen.
Het gebouw op de Middelheimcampus telt 129 studentenkamers. De voorbije jaren werden oppervlakkige herstellingen uitgevoerd, maar een grondige renovatie bleek te duur. Bij de heropbouw zal er enkel plaats zijn voor een studentenrestaurant.
80 kamers
De universiteit maakt die keuze om financiële redenen. De studenten zijn in ieder geval niet te spreken over de beslissing, zeker omdat huidig rector Alain Verschoren in 2008 bij zijn herverkiezing nog beloofde fors te investeren in huisvesting. Op dat vlak loopt Antwerpen volgens de studenten sowieso al jaren achterop. Er werd een petitie opgestart op www.niettehuur.be om de onvrede kenbaar te maken.
De universiteit wijst er in een eerste reactie op dat Antwerpen een pak minder kotstudenten telt dan bijvoorbeeld Gent en Leuven, waar een veel groter kotenaanbod is. Ze kiest er voorts bewust voor meer te verwijzen naar privéwoongelegenheden en studenten daarvoor de nodige financiële steun te geven.
Het totale aanbod zou in Antwerpen dankzij initiatieven van de stad stilaan moeten voldoen. Om het verlies aan koten op de campus Middelheim gedeeltelijk te compenseren, zullen binnen de twee jaar 80 kamers worden gecreëerd in de nabije TPC-gebouwen, waar tot voor kort onder meer de Damiaanactie huisde.
B&T March 17th, 2011, 10:27 PM GVA 16.03
Antwerpen wil studentenkamers spreiden over de stad
Het stadsbestuur wil de studentenhuisvesting beter spreiden over de stad en niet langer beperken tot de Universiteitsbuurt. Op die manier moet er een betere mix komen tussen studenten en andere bewoners in de buurt. Dat is woensdagavond gezegd op een informatiemoment in de Universiteitsbuurt.
Het stadsbestuur gaf ook een aantal resultaten van acties die politie en ambtenaren hebben gehouden om de overlast in de buurt te beperken. Vorig jaar werden er in de wijk net geen 160 stadsboetes uitgeschreven aan jongeren tussen de 17 en de 25 jaar.
Het gaat vooral om studenten die overlast veroorzaken, zich schuldig maken aan vandalisme en aan sluikstorten doen. Sinds er strenger wordt gecontroleerd zijn het aantal klachten in de buurt afgenomen. Maar het actieplan is meer dan louter beboeten en fout gedrag corrigeren. Zo wordt ook de woonkwaliteit en veiligheid van studentenkamers gecontroleerd.
Nergens May 18th, 2011, 05:42 PM Volgend jaar ga ik in Antwerpen architectuur gaan studeren. K'heb hier al enkele interresante links gevonden maar misschien is er hier toevallig iemand die koopjes weet zijn of weet waar er goede koten zijn ...zegmaar :p
Oja, 'budget' is ongeveer 350per maand, wat kan ik hiervoor ongeveer vinden?
SkyBridge May 18th, 2011, 08:17 PM Daar kan je echt voldoende voor vinden! Zoek eens op Immoweb :)
Leukste is natuurlijk om in het Schipperskwartier te zitten, of anders St. Andries of Berchem.
Nergens May 19th, 2011, 06:44 PM Berchem is zeker al tever, sint-andries wetik niet liggen :s
K'ga inde academie zitten dus liefst zo dicht mogelijk daarbij
Puinkabouter May 19th, 2011, 06:49 PM Sint-Andries is de wijk tussen de Groenplaats en 't Zuid, grosso modo. Je moet maar eens Sint-Andriesplaats intikken op Google Maps en je ziet wel op welke buurt het slaat :)
De Academie ligt aan de andere kant van de Groenplaats dus erg ver is het niet. Niets binnen de Leien is bepaald ver weg te noemen als je een fiets hebt, trouwens.
SuburbanWalker May 19th, 2011, 08:28 PM Ik zou Berchem toch niet onmiddelijk uitsluiten. Als je iets rond de Grotesteenweg iets vindt ben je met de tram 7 op een kwartier op de academie.
SkyBridge May 19th, 2011, 08:38 PM Berchem is heel erg in opkomst bij studenten. Veel nieuwe studentenhuizen, feestjes, e.d.
En natuurlijk enorm lage huren voor grote woningen.
dottorenova May 21st, 2011, 06:09 PM Volgend jaar ga ik in Antwerpen architectuur gaan studeren. K'heb hier al enkele interresante links gevonden maar misschien is er hier toevallig iemand die koopjes weet zijn of weet waar er goede koten zijn ...zegmaar :p
de marbaixstraat 17 en 10 allebei 320€. kosten inbegrepen bij nummer 10 is er ook een tuintje en gemeenschappelijke living bij in de prijs en een kuisvrouw.
quadi May 21st, 2011, 06:46 PM Volgend jaar ga ik in Antwerpen architectuur gaan studeren. K'heb hier al enkele interresante links gevonden maar misschien is er hier toevallig iemand die koopjes weet zijn of weet waar er goede koten zijn ...zegmaar :p
ik zit op kot in de predikerinnenstraat, dat is een zijstraat van de mutsaardstraat, waar de hoofdingang van de academie is. In die straat zijn twee grote gebouwen met koten en studio's, met zo'n 15 kamers per gebouw. mijn kotbaas heeft buiten één van deze gebouwen ook nog een gebouw op het klapdorp en één in de korte noordstraat. Het budget varieert van 290 tot 360 euro en hij heeft ook studio's... :cheers::cheers::cheers:
Nergens May 21st, 2011, 11:16 PM Al een bedankt voor de informatie!
Misschien nog een vraagje, wanneer zou het het best zijn om te kijken voor een kot? nog voor de examens of erna? (dat is dan 25juni)
X38 May 21st, 2011, 11:31 PM Ik denk zo snel mogelijk?
Ik ken jou niet en ik weet niet hoe je het op school doet momenteel, maar wacht misschien met tekenen/betalen tot je je diploma hebt...
dottorenova May 21st, 2011, 11:38 PM Al een bedankt voor de informatie!
Misschien nog een vraagje, wanneer zou het het best zijn om te kijken voor een kot? nog voor de examens of erna? (dat is dan 25juni)
gisteren. de meeste plaatsen zullen al bijna vol zitten of de komende weken beginnen vol te lopen. tegen 25 juni is het vechten om een plaats, nu heb je nog de keuze.
quadi May 22nd, 2011, 10:09 AM bwa er zijn ook heel wat koten die pas vanaf 15 juni ongeveer beginnen te verhuren hoor, maar die moet je wel vinden natuurlijk...
EvanG May 27th, 2011, 06:05 PM Die kaalslag op de hoek van de Venusstraat en de Paardenmarkt wordt na al die jaren blijkbaar eindelijk opgevuld. Er komt een serieus complex met een honderdtal koten in.
http://www.ilovelife.be/content_images/PRO_17/STU_Exterior_view02_test01.jpg
http://www.ilovelife.be/content_images/PRO_17/STU_Exterior_view03_test01.jpg
http://www.ilovelife.be/content_images/PRO_17/STU_Exterior_view01_test02.jpg
Dezelfde ontwikkelaar zou ook een 100tal koten inrichten in de voormalige gebouwen van de Antwerpse Waterwerken en bescheidener aantal in de sint-katelijnevest. Er valt blijkbaar wel wat geld te verdienen aan de Antwerpse student.
poller1 May 27th, 2011, 08:24 PM ^^Zeer goed, die kotenprojecten!!!
Wapper May 28th, 2011, 01:33 PM Ziet er nog best mooi uit.
quadi May 28th, 2011, 06:46 PM ik heb zopas vernomen dat dat appartementsgebouw dat men aan het bouwen is in de lange brilstraat ook (toch voor minstens een deel) uit koten zou bestaan...
B&T July 29th, 2011, 03:47 PM GVA 29.07
Nog maar 5 procent studentenkoten vrij in Antwerpen
Bij Kotweb, de huisvestingsdienst van de Universiteit Antwerpen (UA) en de Antwerpse hogescholen, zijn op dit moment nog zowat 260 studentenkamers en studio's vrij op een totaal aanbod van meer dan 4.500, ofwel iets meer dan 5 procent. Dat zegt Kotweb vrijdag.
De gemiddelde prijs voor een kamer zal het komende academiejaar vermoedelijk licht toenemen tot 267 euro per maand.
Vraag sterk gestegen
In Antwerpen gaan traditioneel minder studenten op kot dan in echte studentensteden als Gent en Leuven, maar de voorbije jaren was de vraag naar studentenkamers ook in de Scheldestad flink gestegen. Het aanbod op de privémarkt is dan ook volop bezig met een inhaalbeweging.
Gemiddeld is een studentenkamer in Antwerpen 16 vierkante meter groot, aan 267 euro per maand, kosten niet inbegrepen.
Geen tekort aan kamers verwacht
Bij Kotweb verwachten ze niet meteen een tekort aan kamers, al wachten studenten met specifieke eisen best niet te lang meer af. "Ze willen bijvoorbeeld steeds vaker een eigen badkamer, maar tegelijk wel een gezamenlijke keuken voor het sociale aspect. Daarin is het aanbod natuurlijk beperkt", volgens Anita Claessens van Kotweb.
Kotweb heeft een eigen database van studentenhomes en private verhuur, maar een overzicht van alle studentenkamers in Antwerpen bestaat vooralsnog niet. "In totaal zouden dat er zowat 7.500 moeten zijn. In samenwerking met de stad Antwerpen werken we aan een volledige lijst. Die inventaris wordt op dit ogenblik straat per straat opgemaakt, wat een tijdrovend werkje is", verklaart Claessens.
Meurisse August 25th, 2011, 07:14 PM voor onze jonge en toekomstige studenten:
gva.be
Antwerpen investeert 500 miljoen in masterplan stedelijk onderwijs
18:34 De stad Antwerpen heeft voor het eigen onderwijssnet een masterplan uitgewerkt met een langetermijnvisie tot 2025. Daarin zijn voor 500 miljoen investeringen opgenomen in onder meer schoolgebouwen. Schepen van Onderwijs Robert Voorhamme (sp.a, foto) stelde het masterplan stedelijk onderwijs donderdag voor.
Het stedelijk onderwijs in Antwerpen, dat is ondergebracht in een autonoom gemeentebedrijf, staat voor heel wat uitdagingen. Zo is er de groeiende vraag door de bevolkingstoename, maar ook de staat van de meer dan 250 schoolgebouwen.
Voorhamme rekende voor dat er tegen 2025 gemiddeld 23.500 kinderen tussen 3 en 11 jaar bijkomen in Antwerpen. "We hebben 20 hectare extra schoolruimte nodig in deze stad", aldus de schepen. De stad maakt daarvoor afspraken met andere netten. Het stedelijk onderwijs zelf heeft tot 2018 al 6.500 extra plaatsen gepland en mikt op meer dan 9.000 extra stoeltjes.
Vier thema's
Het masterplan focust op vier thema's: innovatie, duurzaamheid, capaciteit en brede campussen. Maar het gaat niet alleen over stenen en centen, benadrukte bedrijfsdirecteur Frank Noten. Zo wordt er ook nagedacht over hoe de klas van de toekomst er zal uitzien en hoe onderwijs kan inspelen op nieuwe evoluties.
In het masterplan - dat om de zes maanden een update zal krijgen - staan 240 projecten beschreven op 110 locaties. Daarvan zijn er al 80 opgestart, met renovaties, nieuwbouw en groene investeringen. In totaal gaat het om 500 miljoen aan investeringen, waarvan op dit moment 250 miljoen in het vooruitzicht is.
Meurisse February 6th, 2012, 09:23 AM gva.be
Meer dan honderd nieuwe studentenkoten in oud AWW-gebouw
06:42 In het oude gebouw van de Antwerpse Waterwerken (AWW) komen tegen volgend schooljaar 102 nieuwe studentenkoten. Die zullen in een trendy jasje worden gestoken.
In 2011 verhuisden de Antwerpse Waterwerken van nummer 64 op de Mechelsesteenweg naar nummer 66, omdat dat eerste gebouw te groot was geworden. Ook de kantoren in de Mertens en Torfsstraat werden verkocht. De toren aan de Mechelsesteenweg wordt nu verdieping per verdieping verkocht als kantoorruimte, maar het gebouw aan de Mertens en Torfsstraat krijgt een meer kleurige invulling: er komen 102 trendy studentenkoten.
AWW werd omgevormd tot WAW (te lezen als wauw) en dat project moet tegen september 2012 af zijn. De werkzaamheden in het pand zijn ondertussen al op gang gekomen.
WAW is een project van L.I.F.E. (living in funky environments, red.). Quares staat in voor de verkoop.
De inrichting van de kamers gebeurt dan weer door ‘I Love Studentenlife’, een onderdeel van L.I.F.E., dat eerder al een gelijkaardig project opstartte op de Paardenmarkt.
De initiatiefnemers spreken van moderne studentenkamers met fris en strak interieur die "tiptop in orde zullen zijn".
Prijskaartje
Alle kamers hebben een eigen badkamer en op elke verdieping zal er een gemeenschappelijke keuken komen. Aan al dat moois hangt dan ook een prijskaartje vast: wie een van de 102 studentenkamers wil huren, is tussen de 400 en de 450 euro kwijt.
Dennis Van Damme
Nergens February 6th, 2012, 12:12 PM Geen idee of het hier al eens gezegd is, maar de eigenaars van mijn kotcomplex (Xior) zijn bezig met een oud ziekenhuis om te bouwen naar een kotencomplex waar rond de 250 koten zullen komen (normaal goed voor iets meer dan 300 studenten) op de Frankrijklei (of daar in de buurt, juist adres weet ik niet)
Ivan February 6th, 2012, 01:06 PM Zou het kunnen gaan om het Mensura-gebouw aan de Frankrijklei?
Quimb February 6th, 2012, 01:06 PM 400 euro, schandalig
Sinjoor February 6th, 2012, 01:46 PM "Een voormalig ziekenhuis op de Frankrijklei" dat zal dan inderdaad wel het Mensura gebouw zijn denk ik. (Apra-kliniek)
Ivan February 6th, 2012, 01:53 PM ^^ Wacht al geruime tijd op herbestemming. Heb de nieuwe plannen nog niet gezien...
Nergens February 6th, 2012, 03:20 PM Juiste naam ben ik vergeten, weet dat een ziekenhuis was/ooit geweest is.
@quimb: 400 euro is (spijtig genoeg) geen overdreven prijs, voor iets deftigs is dat de prijs (op natuurlijk enkele uitzonderingen na, maar die zijn logischerwijs direct weg)
Quimb February 6th, 2012, 03:53 PM Een deftig studentenkot hoeft niet meer dan 300 euro te kosten. Ik begrijp wel dat er ook enkele duurdere zijn, er is daar altijd wel vraag naar van bepaalde (rijkere) studenten. Maar om zo een heel complex vol te bouwen? Dat is écht niet waar een gemiddelde student zit op te wachten.
Sinjoor February 6th, 2012, 05:01 PM 400 euro in de maand is inderdaad veel geld, maar de prijzen voor koten gaan in stijgende lijn en die prijzen tussen 300 en 400 euro worden minder en minder een uitzondering.
De studentencomplexen zoals deze zullen meer en meer gangbaar worden daar de regelgeving toch een stuk strenger geworden is en het minder evident wordt om nog een vergunning voor studentenkoten te krijgen in "normale" huizen die omgebouwd worden.
SkyBridge February 6th, 2012, 05:48 PM Ga eens bij de buren kijken. Een studentenkot in steden als Utrecht en Amsterdam is VANAF 500 euro en met veel geluk of wachttijden van een jaar.
Quimb February 6th, 2012, 10:04 PM Meeste van mijn vrienden hier in Gent betalen tussen de 260 en de 300 voor hun (elk deftig) kot. Boven de 300 komt al veel minder voor en onder de 250 laten sommige dingen een beetje te wensen over.
Nergens February 6th, 2012, 11:21 PM Meeste van mijn vrienden hier in Gent betalen tussen de 260 en de 300 voor hun (elk deftig) kot. Boven de 300 komt al veel minder voor en onder de 250 laten sommige dingen een beetje te wensen over.
Mijn broer had in Gent een kot van 350, groot grondopp., eigen vuur, wel douche en wc delen met 5 andere.
Enkele vrienden van me hebben een kot dat tussen de 270 en 350 liggen en die koten zijn niet echt om naar huis te schrijven, alles gedeeld -en niemand dat instaat voor het kuisen van deze ruimtes, laat staan de beschimmelde dingen weghaalt-, een opp. van max. 2.5 op 4m en eentje heeft ook muizen (ze lopen niet rond in haar kamer maar ze hoort ze wel lopen in de tussenvloer en op de 'zolder'). Natuurlijk zijn er in Antwerpen ook koten van 300 à 350 waar je geen problemen hebt, groot opp etc. maar die zijn soms tot 3jaar op voorhand al vastgelegd ...
Ivan February 7th, 2012, 08:01 AM De komende maanden komen er dus wel wat studentenvoorzieningen bij:
WAW-toren
Park Tower (verd.1-10)
Italiëlei 15
Paardenmarkt
Kronenburgstraat (Lessius)
St.-Katelijnevest
Paardenmarkt II (zoeklocatie)
poller1 February 7th, 2012, 09:37 AM je zegt WAW-toren, maar het betreft niet de toren zelf (daar komen kantoren) maar de achterbouw (Mertens & Torfstraat?)
Sinjoor February 7th, 2012, 11:32 AM De komende maanden komen er dus wel wat studentenvoorzieningen bij:
WAW-toren
Park Tower (verd.1-10)
Italiëlei 15
Paardenmarkt
Kronenburgstraat (Lessius)
St.-Katelijnevest
Paardenmarkt II (zoeklocatie)
kunnen ook nog bijgevoegd worden ... :
- WAW-toren is inderdaad achterbouw in de Mertens & Torfs straat. De toren zelf worden kantoren (meer dan 50% reeds verkocht).
- Paardenmarkt II: Ik veronderstel dat je daarmee de locatie naast/achter de kerk bedoelt (ingang ook via Stijfselrui) in het voormalig kantoorgebouw van de Hessenatie. Hier zou ook een groot aantal koten komen.
- Stadswaag: Hier komt naar alle waarschijnlijkheid ook een project met koten (kantoorgebouw op de hoek met de Hoornstraat)
- gebouwen voormalige Aprakliniek op de Frankrijklei.
Inderdaad een heel grote toename van nieuwe studentenvoorzieningen als je het mij vraagt.
Quimb February 8th, 2012, 03:22 PM Mijn broer had in Gent een kot van 350, groot grondopp., eigen vuur, wel douche en wc delen met 5 andere.
Enkele vrienden van me hebben een kot dat tussen de 270 en 350 liggen en die koten zijn niet echt om naar huis te schrijven, alles gedeeld -en niemand dat instaat voor het kuisen van deze ruimtes, laat staan de beschimmelde dingen weghaalt-, een opp. van max. 2.5 op 4m en eentje heeft ook muizen (ze lopen niet rond in haar kamer maar ze hoort ze wel lopen in de tussenvloer en op de 'zolder'). Natuurlijk zijn er in Antwerpen ook koten van 300 à 350 waar je geen problemen hebt, groot opp etc. maar die zijn soms tot 3jaar op voorhand al vastgelegd ... We zullen elk een andere smaak hebben dan, of vriendenkring(?); de mensen waarover ik spreek zijn toch met een paar tientallen en allemaal anders van smaak/zinnetje. Feit is dat gemiddelde kotprijs rond de 270 euro al draait en dat 400-450 euro dus waanzinnig veel is voor het overgrote deel van de studenten.
taboe February 8th, 2012, 06:08 PM ^^ Dit is natuurlijk wel een nieuwbouw en elke kamer heeft een eigen badkamer.
Maar goed, ik vind het ook wel duur, voor die prijs huur ik mijn appartement in Borgerhout van 75 m² met twee slaapkamers...
antigoon99 July 8th, 2012, 08:39 AM De komende jaren wordt er enorm geinvesteerd in in nieuwe gebouwen voor de Antwerpse associatie:
Karel-de-Grote Hogeschool: nieuwe campus op het zuid, 21.000m², circa 5000 studenten
Artesis hogeschool: nieuwe campus spoor noord, 30.000m², circa 3500 studenten.
Universiteit Antwerpen: middelheim & drie eiken, circa 4000 studenten
Is toch niet mis...persoonlijk vind ik het wel goed dat de studenten verspreid over de stad zitten.
Meurisse September 18th, 2012, 03:40 PM gva.be
Opnieuw meer studenten in Antwerpen
inShare015:11 Antwerpen Stad Bij de start van het nieuwe academiejaar is Antwerpen, net als vorig jaar, de snelst groeiende studentenstad van Vlaanderen. Gemiddeld zijn er opnieuw tot 15 procent meer generatiestudenten ingeschreven per opleiding. Dat brengt het totaal aantal studenten nu al op bijna 40.000.
"De vijf jaar geleden opgerichte vzw Antwerpen Studentenstad heeft één doel: studenten aantrekken om naar Antwerpen te komen onder de momenteel zo betwiste slogan 't Stad is van Iedereen", zegt onderwijsschepen Robert Voorhamme (sp.a). "Dat wil zeggen dat we de studenten inwerken in de stad én de stad leren leven met de studenten, onder meer door het doopcharter en de door alle betrokkenen ondertekende intentieverklaring om de studentenbuurt leefbaar te houden."
Voor Alain Verschoren, voorzitter van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen (AUHA), is de samenwerking met het stadsbestuur essentieel. "In tegenstelling tot de associaties van Gent en Leuven kiezen wij ervoor om regionaal ingebed te blijven en dus vanzelfsprekend ook nauw samen te werken met de stad. De Associatie krijgt diensten en initiatieven zoals StuDay aangeboden, terwijl de stad studenten aantrekt die er nadien vaak blijven wonen en werken."
Dit academiejaar staat onder meer de verdere uitwerking van het gezamenlijk kotbeleid en de start van de bouw van het nieuwe Huis van de Student op het programma. In dat gebouw komen niet alleen de gecentraliseerde diensten van het Antwerpse studentenbeleid, maar ook voorzieningen en huisvesting voor buitenlandse studenten en een creatieve ontmoetingsplek voor het studenten- en ondernemersleven.
taboe September 18th, 2012, 06:06 PM ^^ Dan laten we Leuven achter ons. En met al die nieuwe campussen binnen een paar jaar gaan we Gent ook nog inhalen ;)
antigoon99 September 18th, 2012, 06:10 PM Leuven achterlaten lag in de lijn der verwchtingen...Gent zal toch nog niet voor direct zijn...gun de anderen ook wat ;)
Meurisse September 19th, 2012, 09:52 AM gva.be
Stad bouwt nieuw Huis van de Student
07:02 Antwerpen Stad In de Kleine Kauwenberg, vlak bij de Paardenmarkt, komt een nieuw Huis van de Student. Op twee braakliggende terreinen komen tegen september 2014 sociale voorzieningen, studentenkoten en een co-workingproject waar ondernemers en laatstejaars elkaar zullen vinden.
Antwerpen trekt elk jaar meer studenten aan en dus moeten de voorzieningen volgen. Alain Verschoren, UA-rector en voorzitter van de AUHA, de associatie van universiteit en hogescholen, schepen van Onderwijs en Economie Robert Voorhamme (sp.a) en Veerle Desimpelaere van Antwerpen Studentenstad lichtten dinsdag de plannen toe voor de bouw van een heel nieuw complex in de Kleine Kauwenberg. Daar liggen nu twee vage gronden én een beschermd krot.
"Dit wordt het nieuwe zenuwcentrum van het Antwerpse studentenbeleid", zegt Veerle Desimpelaere. "De linkerzijde van de site wordt ingenomen door het huidige Huis van de Student, nu nog gevestigd op de Sint-Jacobsmarkt. Daarnaast komen er de sociale diensten, een polyvalente zaal, een loket voor buitenlandse studenten en studentenkamers. De rechterzijde is bestemd voor kamers voor kortetermijnverhuur, waar buitenlandse studenten en onderzoekers tijdelijk een onderkomen zullen vinden, en een geheel nieuwe ruimte voor co-working."
De eerste spade voor het Huis van de Student gaat in december de grond in, de oplevering wordt verwacht tegen september 2014.
WIM DAENINCK
G_Peetrus October 9th, 2012, 06:39 PM Project
Campus Zuid zal onderdak bieden aan de opleidingen van de onderwijsgroep 'Welzijn, Onderwijs en Gezondheid', de Hogeschooldiensten en Stuvo. Met een vloeroppervlakte van 41.000 m² zal er ruimte zijn voor 5.500 studenten en 500 docenten en medewerkers.
Het wordt een transparant en overzichtelijk gebouw, waar verbinding centraal staat: tussen oude en nieuwe architectuur, school en wijk, binnen en buiten, student en docent. In de nieuwe campus bepalen ontmoetingen, uitzichten en perspectieven de beleving: van fietsenstalling tot onthaal, van studielandschap tot cafetaria, van contactruimte tot mediatheek, van bewegingsruimte tot ontmoetingsruimte op het dak. Het centrale binnenplein geeft het bouwblok opnieuw licht en lucht en vormt het hart van de campus.
De nieuwe hogeschoolcampus is geen onderwijseiland maar een eigentijds en boeiend onderdeel van de wijk en de stad, met een eigen dynamiek , ingebed in de historische context van de buurt. Duurzaam in opvatting en uitwerking, gericht op flexibiliteit en doordacht ruimtegebruik.
De Karel de Grote-Hogeschool investeert 57 miljoen euro in het infrastructuurproject.
het ontwerpteam stelden vandaag de ontwerpschetsen voor van het nieuwe gebouw,
campus Zuid. Vanaf 2016 biedt campus Zuid plaats aan zo'n 5 500 studenten en 500
docenten. KdG brengt op deze campus de Lerarenopleidingen, de opleidingen
Orthopedagogie, Sociaal Werk, Vroed-en Verpleegkunde, de nieuwe opleiding Pedagogie
van het Jonge Kind, de Hogeschooldiensten en de dienst Studentenvoorzieningen samen.
“Met het nieuwe onderwijsgebouw willen we tegemoet komen aan het stijgende
studentenaantal, maar vooral de deels verouderde infrastructuur vervangen door een
toekomstgerichte, aantrekkelijke en levendige leeromgeving. De bouw van campus Zuid
kadert bovendien in een strategisch huisvestingsplan waarbij we ook in onze andere
campussen investeringen plannen”, verklaart algemeen directeur Dirk Broos. “We kiezen
voor een ‘kernenscenario’, waarbij we van 14 campussen gaan naar een drietal grote
campussen dicht bij elkaar. Om onze ambitieuze plannen te realiseren, selecteerden we
samen met een vakkundige jury de Tijdelijke Vereniging van het architectenbureau Rau
uit Amsterdam en het Antwerps ontwerpbureau voor architectuur en ruimtelijke planning
Stramien. Het team combineert een doorgedreven kennis van de lokale context met een
internationale visie op het onderwijs.”
“De bestaande gebouwen op de voormalige fabriekssite worden gedeeltelijk gerenoveerd
en vervangen door nieuwbouw, samen zo’n 41 000 m²”, aldus Paul Deckers, directeur
Infrastructuur. “Het bouwprogramma voorziet faciliteiten om kwaliteitsvol onderwijs te
ondersteunen en te stimuleren: een centrale onthaalruimte, een brede waaier aan multiinzetbare onderwijs- en praktijklokalen, een hedendaagse mediatheek en
studielandschap, meerdere aula’s, ICT-ondersteunde flexibele werkruimten voor
docenten en medewerkers, een bewegingsruimte, een cafetaria, een boekhandel,
parkeerplaatsen en comfortabele fietsenstallingen. We investeren 57 miljoen euro in het
project.”
“Het wordt een transparant en overzichtelijk gebouw, waar ontmoeting centraal staat”,
verduidelijken architecten Thomas Rau en Bart Verheyen. “Ontmoeting tussen oude en
nieuwe architectuur, de school en de buurt, binnen en buiten, student en docent. In de
nieuwe campus bepalen deze ontmoetingen en de uitzichten de beleving: van
fietsenstalling tot onthaal, van studielandschap tot cafetaria, van contactruimte tot
mediatheek, van bewegings- tot ontmoetingsruimte op het dak. Een centraal binnenplein
geeft het geheel licht en lucht en vormt het hart van de campus.”
De nieuwe campus Zuid bevindt zich tegenover het Justitiepaleis, aan de rand van het
Antwerpse Zuid. “De nieuwe hogeschoolcampus is geen onderwijseiland maar een
eigentijds en boeiend onderdeel van de wijk en de stad, met een eigen dynamiek ,
ingebed in de historische context van de buurt. Duurzaam in opvatting en uitwerking,
gericht op flexibiliteit en doordacht ruimtegebruik. De talrijke aanwezigheid van
studenten zal de ruimere omgeving ongetwijfeld een boost geven”, verzekeren de
architecten.
De website met alle informatie over de nieuwe campus: www.kdg.be/campus
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fLBzFCeSrFk
Smeeby October 10th, 2012, 08:39 AM Kleine correctie: de url met info is http://www.kdg.be/campus-zuid
Ivan October 10th, 2012, 08:46 AM Er is een specifieke studentenstad thread: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=472718
De Klauw December 14th, 2012, 08:56 AM Nieuwtje: de nieuwe fusiehogeschool tussen Artesis en Plantijn zal 'AP' ofte 'Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen' heten. Ze hebben duidelijk moeite gedaan een originele naam te verzinnen. :)
http://img72.imageshack.us/img72/8784/visualj.jpg
AP wordt naam van nieuwe fusieschool
AP/Facebook
do 13/12/2012 - 13:44 AP, zo zal de nieuwe hogeschool heten die er komt door de fusie van de Antwerpse hogescholen Artesis en Plantijn. De "geboorte" wordt vanaf vandaag gevierd met een campagne en met suikerbonen.
De fusie werd al even geleden in de steigers gezet, maar wordt vandaag pas echt op gang getrapt. "We moesten iets doen", zegt Pascal De Groote, toekomstig algemeen directeur. "Beide scholen kregen het financieel wat moeilijk doordat ze niet zo groot zijn. De fusie kan er vlot komen aangezien de beide scholen weinig overlappende studierichtingen aanbieden." Tegen het begin van het volgende academiejaar in oktober 2013 moet de nieuwe fusieschool AP van start gaan.
Vandaag heeft de school de naam officieel voorgesteld en de studenten krijgen suikerbonen. In januari start een informatiecampagne bij de middelbare scholen. "De zesdejaars zullen hun verdere studies misschien aan AP starten."
"AP staat voor Artesis en Plantijn, maar ook voor Antwepen en Provincie, Artistiek en Professioneel, noem maar op", zo staat er nog in het persbericht.
De fusiehogeschool zal aan circa 9.000 studenten zo'n 23 professionele bachelor- en 8 artistieke opleidingen kunnen aanbieden. Die worden aangeboden in vier departementen en twee "schools of arts" op in totaal zes campussen.
Bron: deredactie.be
antigoon99 December 14th, 2012, 09:19 AM ^^die fusie vind ik wel een goede zaak...de naam vind ik wel iets minder, Artesis vond ik wel een mooi naam en dito logo.
Las gisteren het artikel in de krant, en Antwerpen is sinds dit jaar even groot als Leuven in aantal studenten...en het groeipotentieel is in Antwerpen echt wel nog groot...Gent is nog ver weg, maar met de gemiddeld hogere groei in het aantal inschrijvingen en de (zeer) grote instroom van Nederlandse studenten...;)
Puinkabouter December 14th, 2012, 12:04 PM Ge moogt er gerust een paar hebben ze :tongue2:
X38 December 14th, 2012, 01:09 PM Op die instroom van Nederlandse studenten moeten we niet zo fier zijn.
Ze komen hierheen omdat het inschrijvingsgeld in NL veel hoger ligt (niet gesubsidieerd) dan in VL/BE. De Nederlanders vergeten echter vaak te zeggen dat ze in tegenstelling tot Belgen een forse studiebeurs ontvangen. Wanneer ze echter "rustig de tijd willen nemen" (=eufemisme) wordt het studeren voor hen echter een flink pak duurder sinds enkele jaren. Als ze dan naar Vlaanderen komen behouden ze hun studiebeurs én wordt hun inschrijvingsgeld grotendeels door de Belgische belastingbetaler betaald. Kassa kassa voor de Nederlanders! En bovendien zorgt het voor overbevolking op de Vlaamse hogescholen en universiteiten, waardoor uitbreidingen dienen te gebeuren en dat kost ook weeral geld. Men zou simpelweg het inschrijvingsgeld voor buitenlanders kunnen verhogen, maar dat is afgekeurd in de Vlaamse regering. Of men zou de buitenlandse niet-Erasmusstudenten contractueel kunnen verplichten om x aantal jaar in BE te werken en belastingen te betalen, al komen we dan in het vaarwater van de Europese anti-discriminatieregels.
- Oh, wat ben ik toch xenofoob -
SkyBridge December 14th, 2012, 02:34 PM Lekker eenzijdig verhaal weer. Beetje vrees voor Hollanders of?
Ten eerste is het merendeel dat hier komt studeren simpelweg fan van Antwerpen en wil hier graag wonen. Verhuizen naar het buitenland is, en ik spreek uit ervaring, ontzettend lastig en een hoop gedoe. Dat doe je niet voor die 80 euro per maand dat het aan lesgeld scheelt (bij de meeste Nederlanders betalen de ouders toch). In het buitenland studeren doe je omdat je avontuurlijk bent, ervaring wilt opdoen, een opleiding beter aangeschreven staat of enkel daar wordt gegeven.
Je treurige "ze overbevolken onze scholen" maakt al helemaal geen indruk. Ze BEVOLKEN ook de kroegen, besteden hier hun geld en helpen zo de Antwerpse economie.
Meurisse December 14th, 2012, 02:42 PM ^^ Daar kan ik mij nu eens volledig bij aansluiten! Studenten geven hier geld uit en we mogen maar hopen dat, al is het maar een fractie van de jonge opgeleide mensen uiteindelijk blijft 'hangen' in de stad!
Wapper December 14th, 2012, 03:22 PM Deze fusie is nog maar het begin van een hoop veranderingen. Binnen één à twee jaar gaan een aantal faculteiten van de huidige Artesis school zich immers aansluiten bij de Universiteit Antwerpen.
poller1 December 14th, 2012, 04:00 PM Lekker eenzijdig verhaal weer. Beetje vrees voor Hollanders of?
Ten eerste is het merendeel dat hier komt studeren simpelweg fan van Antwerpen en wil hier graag wonen. Verhuizen naar het buitenland is, en ik spreek uit ervaring, ontzettend lastig en een hoop gedoe. Dat doe je niet voor die 80 euro per maand dat het aan lesgeld scheelt (bij de meeste Nederlanders betalen de ouders toch). In het buitenland studeren doe je omdat je avontuurlijk bent, ervaring wilt opdoen, een opleiding beter aangeschreven staat of enkel daar wordt gegeven.
Je treurige "ze overbevolken onze scholen" maakt al helemaal geen indruk. Ze BEVOLKEN ook de kroegen, besteden hier hun geld en helpen zo de Antwerpse economie.
Akkoord.
Zeker welkom hoor!!! :cheers:
De Klauw December 14th, 2012, 06:10 PM ^^die fusie vind ik wel een goede zaak...de naam vind ik wel iets minder, Artesis vond ik wel een mooi naam en dito logo.
Eens. Ik vind het een beetje belachelijk om twee los van elkaar staande namen (Artesis en Plantijn) te gebruiken voor 1 school. Zeker gezien het niet zo controversieel zou zijn om 1 van de namen te laten vallen, een nieuwe naam te verzinnen of het gewoon bij 'Hogeschool Antwerpen' te houden. Zo 'in het hart van de mensen' zitten die namen immers niet.
Artesis (naam en logo) bestond trouwens nog maar pas sinds 2008.
Deze fusie is nog maar het begin van een hoop veranderingen. Binnen één à twee jaar gaan een aantal faculteiten van de huidige Artesis school zich immers aansluiten bij de Universiteit Antwerpen.
Dat zal vanaf volgend jaar al zijn. Terzelfder tijd als de fusie Artesis-Plantijn. Maar in werkelijkheid is dit alles niets meer dan het verhangen van bordjes en zaken 'achter de schermen'. Artesis en Plantijn waren sinds de algemene hogescholenfusies van 1995 al zo groot dat het de facto eigenlijk federaties waren van verschillende 'afdelingen' en 'campussen'. Dat blijft bestaan, dus zal je er als student niet veel van merken.
Lekker eenzijdig verhaal weer. Beetje vrees voor Hollanders of?
Ik heb ook al gehoord dat veel Nederlanders in Antwerpen komen studeren omdat je het tenminste nog in het Nederlands kan doen.
Maar geld zal voor sommigen ook wel een reden zijn. Dat soort zaken krijg je als je open grenzen hebt, maar tegelijkertijd afwijkende regelgeving. Vroeg of laat is nivellering nodig. Ik hoop dan eerder nivellering op het lage niveau en niet op het hoge. Want betaalbaar onderwijs is levensnoodzakelijk.
mato December 14th, 2012, 07:05 PM ^^die fusie vind ik wel een goede zaak...de naam vind ik wel iets minder, Artesis vond ik wel een mooi naam en dito logo.
Leuk dat die misleidende naam verdwijnt die naar artesische putten verwijst. :)
Wapper December 14th, 2012, 07:33 PM Hopelijk laten ze dat Artesis na verloop van tijd vallen, want Plantijn is een prima naam ter ere van één van de grote figuren van onze stad :)
De Klauw December 14th, 2012, 07:56 PM Artesis verwijst blijkbaar alleen naar de school. Naar wat verwijst dat? Of hebben ze gewoon een naam gekozen die goed 'bekt'?
Hopelijk laten ze dat Artesis na verloop van tijd vallen, want Plantijn is een prima naam ter ere van één van de grote figuren van onze stad :)
Als het dan toch naar een groot figuur moet vernoemd worden kan je het net zo goed Lange Wapper Hogeschool noemen. :)
Wapper December 14th, 2012, 08:05 PM Wapper Hogeschool? Klinkt niet slecht! :D
Bwa nee, Plantijn is toch iemand die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de wetenschap en de verspreiding van kennis. Lange Wapper heeft niet meteen iets te maken met een school.
Meurisse December 14th, 2012, 08:06 PM Hogeschool Antwerpen had zich beter een paar jaar geleden "Moretus" genoemd. De fusie had nu een heel logische naam kunnen hebben ;)
Meurisse February 17th, 2013, 07:48 PM Jaren op die parking moeten aankijken, nu een mooie luxe studentenkot aan de Paardenmarkt:
http://i294.photobucket.com/albums/mm118/meuke/2013%2002%2017%20Wervenroute/IMG_2505.jpg
http://i294.photobucket.com/albums/mm118/meuke/2013%2002%2017%20Wervenroute/IMG_2507.jpg
SkyBridge February 17th, 2013, 08:02 PM Jammer van de plint. Verder mooie architectuur!
Wapper February 17th, 2013, 08:12 PM Op zich niet slecht, maar het past precies niet zo goed in de omgeving. Nu ja, het is altijd even wennen :)
Ik ben nog meer benieuwd naar de ontwikkelingen op de Grote Kauwenberg. Ten minste één van de huizen was daar vorig jaar onbewoonbaar verklaard, maar nu blijkt men daar opeens de halve straat afgebroken te hebben. Enfin, het waren nu niet de meest kostbare huizen, maar we moeten wel opletten dat de fouten van het verleden niet herhaald worden (bv. de afbraak van een heel waardevol huizenblok voor de bouw van het foeilelijke studentenrestaurant en de studentenflats aan de Keizerstraat).
B&T February 17th, 2013, 08:35 PM Zijn er eigenlijk concrete plannen voor een heraanleg van de Paardenmarkt? Jaren geleden werd me verteld dat deze zou worden aangepakt, maar sindsdien niets meer van vernomen. Is zeker een straat met veel potentieel!
zoogdier February 17th, 2013, 09:06 PM Jaren op die parking moeten aankijken, nu een mooie luxe studentenkot aan de Paardenmarkt:
http://i294.photobucket.com/albums/mm118/meuke/2013%2002%2017%20Wervenroute/IMG_2505.jpg
http://i294.photobucket.com/albums/mm118/meuke/2013%2002%2017%20Wervenroute/IMG_2507.jpg
inderdaad.
waar is de deur van deze bunker?
Lente-ui February 17th, 2013, 09:11 PM Artesis verwijst blijkbaar alleen naar de school. Naar wat verwijst dat? Of hebben ze gewoon een naam gekozen die goed 'bekt'?
Artesis werd als naam gekozen uit meer dan 1200 voorstellen en na 6 brainstormingsessies door personeel en studenten. Men kan er de Latijnse termen artes (kunsten) en scientiae (wetenschappen) in herkennen. Volgens de infobrochure uit 2008: "Bij wijze van overgangsmaatregel zal de naam Artesis nog een tweetal jaren worden gecombineerd met de toevoeging 'Hogeschool Antwerpen', tot hij voldoende is ingeburgerd om de klus alleen te klaren"
Het heeft niet mogen baten.
Meurisse February 17th, 2013, 09:16 PM inderdaad.
centraal van voor, je ziet de trapjes en de inkomhal is int groen :)
Lente-ui February 17th, 2013, 09:17 PM inderdaad.
Ik veronderstel daar waar de treden zijn :lol:
Wapper February 17th, 2013, 09:47 PM Waarom zei je eigenlijk "luxe studentenkot"? Gewoon omdat je het mooi en nieuw vindt of gaat het echt om speciale en dure studentenwoningen?
poller1 February 17th, 2013, 09:54 PM @zoogdier, waarom vind je dit een bunker??
Het torentje an de Red Star Line vond je al 'lullig'....
Wat verwacht je dan??
Retrogeveltjes op de Paardenmarkt?
Een 100-plusser op het dak van Red Star Line?
:)
Meurisse February 17th, 2013, 10:05 PM Waarom zei je eigenlijk "luxe studentenkot"? Gewoon omdat je het mooi en nieuw vindt of gaat het echt om speciale en dure studentenwoningen?
Ik dacht dat het zo verkocht werd, qua prijs en afwerking in het hele hoge segment.
zoogdier February 17th, 2013, 10:25 PM bunker omdat het voor mij nogal monolithisch en gesloten overkomt. ik zie ook wel dat de deur daar aan dat trappetje zit, maar ik vind dit niet mooi uitgewerkt en persoonlijk is dit totaal mijn ding niet. Dat wil nog niet zeggen dat ik retrogeveltjes wil. Wat dacht je?
Het torentje aan de red star vind ik lullig (wat heb je dat goed onthouden!), omdat ik het niet goed begrijp wat het er staat te doen, en evenmin vind dat het mooi opgaat in de baksteenarchitectuur van die loodsen. Maar ook dat is persoonlijk. Kan toch?
Polri February 17th, 2013, 10:32 PM ^^
Akkoord met Zoogdier, dit gebouw is gewoon een moderne variant op pakweg de peda aan de Keizerstraat of de Eiermarkt building (alleen de gevel is met een ander materiaal bekleed).
Balkonnetjes, een tweede kleur, iets meer spelen met hoogtes, een grotere ingang, een voortuintje, een dakterras, een commercieel gelijkvloers ... het had allemaal kunnen helpen om dat gebouw iets sympathieker te maken naar de omgeving toe.
SkyBridge February 18th, 2013, 12:04 AM Wie niet inziet dat dit een bunker is en dat je zo NIET met je maaiveld moet omgaan heeft blijkbaar niet goed gekeken. Je kan de begane grond op deze manier net zo goed dichtmetselen. In het verleden (lees: voor de oorlog) was men meester in het ontwerpen van de belangrijkste verdieping - ergens is het misgegaan. Toch jammer want de architectuur an sich van dit blok spreekt me zéér aan.
Polri February 18th, 2013, 12:45 AM Eén troost: ook voor de komst van dit gebouw was de Paardenmarkt reeds één van de lelijkste straten van (het centrum van) Antwerpen :nuts:
Wapper February 18th, 2013, 01:21 AM Wacht maar tot het beton vuil wordt en wat begint te verslijten. Dat is volgens mij het grootste probleem met dit soort ontwerp en afwerking. Als het nieuw is lijkt het hedendaags en aanvaardbaar, maar binnen korte tijd lijkt het verouderd en afgetakeld. En in tegenstelling tot andere stijlen, zal dit soort architectuur nooit pittoresk worden.
poller1 February 18th, 2013, 08:29 AM ^^
Akkoord met Zoogdier, dit gebouw is gewoon een moderne variant op pakweg de peda aan de Keizerstraat of de Eiermarkt building (alleen de gevel is met een ander materiaal bekleed).
Balkonnetjes, een tweede kleur, iets meer spelen met hoogtes, een grotere ingang, een voortuintje, een dakterras, een commercieel gelijkvloers ... het had allemaal kunnen helpen om dat gebouw iets sympathieker te maken naar de omgeving toe.
Uiteraard is dat waar. Maar kun je niet bij elk afgewerkt gebouw een betere versie ervan bedenken?
poller1 February 18th, 2013, 08:31 AM Eén troost: ook voor de komst van dit gebouw was de Paardenmarkt reeds één van de lelijkste straten van (het centrum van) Antwerpen :nuts:
Ik vind het net een mooie straat, qua lengte, breedte, bouwhoogte, de boompjes, ... Ik vind het geen lelijkere straat dan vergelijkbare straten als de Kasteelpleinstraat, integendeel....
SkyBridge February 18th, 2013, 09:27 AM Wacht maar tot het beton vuil wordt en wat begint te verslijten. Dat is volgens mij het grootste probleem met dit soort ontwerp en afwerking. Als het nieuw is lijkt het hedendaags en aanvaardbaar, maar binnen korte tijd lijkt het verouderd en afgetakeld. En in tegenstelling tot andere stijlen, zal dit soort architectuur nooit pittoresk worden.
Met de juiste coating hoeft beton helemaal niet snel vuil te worden. Het is maar net of je een goede architect hebt of een slecht - beton is een materiaal als alle anderen. En waarom zou je stellen: pittoresk = goed, al het andere = slecht? Ik vind pittoresk EEN goede eigenschap, niet DE.
Ivan February 18th, 2013, 10:54 AM Zijn er eigenlijk concrete plannen voor een heraanleg van de Paardenmarkt? Jaren geleden werd me verteld dat deze zou worden aangepakt, maar sindsdien niets meer van vernomen. Is zeker een straat met veel potentieel!
Inderdaad erg stil, misschien zou er in het kader van Leien fase 2 wel een en ander voor de Paardenmarkt kunnen gebeuren? Net zoals de as Lange Nieuwstraat daar aan zou worden gelinkt?
Polri February 18th, 2013, 11:36 AM Uiteraard is dat waar. Maar kun je niet bij elk afgewerkt gebouw een betere versie ervan bedenken?
Ik vind dat er hier precies wel veel 'verbeterpunten' zijn ;)
Ik vind het net een mooie straat, qua lengte, breedte, bouwhoogte, de boompjes, ... Ik vind het geen lelijkere straat dan vergelijkbare straten als de Kasteelpleinstraat, integendeel....
De Kasteelpleinstraat staat nu ook niet in mijn top tien van mooiste Antwerpse straten...
Bij de Paardenmarkt vind ik vooral de ondoordachte mix van gebouwen uit verschillende tijdperken die een heel rommelige indruk geeft. En bovendien zijn het niet meteen de meest inspirerende gebouwen uit die tijdperken... Als die straat anders was ingericht had dit nog pittorek kunnen ogen, maar dat kan ik van de huidige indeling niet echt zeggen.
Ivan February 18th, 2013, 11:48 AM Heraanleggen met boompjes en groen?
KrisL February 18th, 2013, 12:54 PM ^^ Er was ooit sprake van een tramlijn die dan aan het Hessenplein zou draaien en die via de paardenmarkt aansloot op de Noorderleien. Zou dat er ook nog iets mee te maken kunnen hebben?
SkyBridge February 18th, 2013, 01:08 PM De Paardenmarkt is een grauwe, rommelige en versleten asfaltvlakte. Ik vind de gebouwen niet het grootste probleem maar de materialisering van het profiel wel. Het lijkt wel een enorme toegangsweg tot een miljoenenstad, die vervolgens abrupt teneinde komt.
De Klauw February 18th, 2013, 01:57 PM Ervoor bevond zich op die plek een braakliggend terrein. Maar zegt niets over de kwaliteiten van dit gebouw. In wat verschilt de architectuur van die nieuwe studentenkoten op de Paardenmarkt met hetgeen in de jaren '60 en '70 verscheen? Dat het nieuwer is en nog blinkt. Dat is alles. Over 30 jaar zullen we ons met zijn allen afvragen waar we toch met ons verstand zaten in de jaren '10 om zulke monolithische bunkers toe te staan in de binnenstad.
Ik vind dat gebouwen van dergelijke schaal geen plaats hebben in de binnenstad waar de omgeving voornamelijk uit kleinschalige woningen bestaat. Het was beter geweest mocht men de boel verkavelen en er typische stadswoningen kwamen. Ofwel het complex vermommen als bestaande uit verschillende gevels om zo de ritmiek van de binnenstad te respecteren.
Polri February 18th, 2013, 02:02 PM De Paardenmarkt is een grauwe, rommelige en versleten asfaltvlakte. Ik vind de gebouwen niet het grootste probleem maar de materialisering van het profiel wel. Het lijkt wel een enorme toegangsweg tot een miljoenenstad, die vervolgens abrupt teneinde komt.
Een heraanleg à la Montignystraat of Paleisstraat zou al helpen (voor alle bredere straten in de binnenstad trouwens, ik denk dan bijvoorbeeld aan ongeveer alle straten op het Zuid of de straten tussen het Sint-Jansplein en Spoor Noord...).
Maar de rommelige kwaliteit van de gebouwen gaat met een heraanleg jammer genoeg niet verdwijnen.
SkyBridge February 18th, 2013, 02:08 PM @ De Klauw
Als hier een aparte begane grond voor ontworpen was, had het gebouw nmm prima gekund.
@ Polri
Inderdaad, hoewel ik het gebruik van asfalt in stadswijken sowieso niet aanmoedig. Ik woon achter de Paleisstraat en vind het maar een kale, klinische bedoening eigenlijk. Het rode asfalt, hoewel functioneel voor fietsers, ben ik ook al geen fan van.
Maar je hebt gelijk, die profielen an sich zijn stukken beter!
Lente-ui February 18th, 2013, 02:41 PM Ofwel het complex vermommen als bestaande uit verschillende gevels om zo de ritmiek van de binnenstad te respecteren.
Totaal niet mee eens. Een gebouw is geen decorstuk in het theater. De gevel bevindt zich op het grensvlak tussen binnenruimte en omgeving, en moet naar de buitenwereld uitstralen wat binnenin gebeurt. In die zin vind ik de soberheid en de strakheid van het gebouw zelfs geslaagd - het gaat hier tenslotte om "koten" van 20 à 30 m², om studenten die niet meer nodig hebben dan een bed, tafel en stoel, en die - voor zover ze op kot zijn - in hun afgesloten wereldje zitten te studeren.
De Klauw February 18th, 2013, 02:49 PM Totaal niet mee eens. Een gebouw is geen decorstuk in het theater. De gevel bevindt zich op het grensvlak tussen binnenruimte en omgeving, en moet naar de buitenwereld uitstralen wat binnenin gebeurt.
Dat is geen ijzeren wet. Dat is slechts jouw visie hoe gebouwen moeten zijn. Gelukkig volgt men die redenering niet altijd, anders zijn de vele restauraties waarbij de gevels behouden blijven niet meer mogelijk. Denk ook aan het project Vrijdagmarkt in Gent.
Als de gevels zouden weergeven hoe de gebouwen binnenin zijn dan zou de stad er veel strakker, saaier en vooral veel nieuwer uitzien.
@ De Klauw
Als hier een aparte begane grond voor ontworpen was, had het gebouw nmm prima gekund.
Toch is het wel degelijk een probleem dat men dikwijls te weinig rekening houdt met de schaal van de omgeving. Dat gaat verder dan de hoogte, men vergeet dat breedte ook een enorme impact heeft op de omgeving. Recent hadden we nog het hoekpand op de Lange Sint-Annastraat en de Sint-Jacobsmarkt als voorbeeld hoe het NIET moet.
SkyBridge February 18th, 2013, 03:01 PM Wat betreft de breedte ZEKER mee eens; die heeft meer impact dan de hoogte! Een slank gebouwtje dat uittorent boven z'n buren misstaat vaak minder dan een brede mastodont die wel de daklijn respecteert.
In dit geval vindt ik, in de context van z'n omgeving, de breedte niet misstaan.
Rondom de Paardenmarkt barst het van de gebouwen die een andere korrelgrootte hebben dan de rest van de oude binnenstad; denk aan de industriële gebouwen, de kerk, etc.
Meurisse February 18th, 2013, 03:22 PM en enkele stadsvilla's, al dan niet grondig gerenoveerd zoals bijvoorbeeld de kantoren van AWG architecten. Qua schaal vind ik dit gebouw zeker niet persé misstaan. De geveluitwerking is inderdaad wat anders: ik kon getuige zijn van een kotbewoonster die 'verdween' in de bijna onzichtbare inkom :)
poller1 February 18th, 2013, 08:58 PM Ben net zelf eens gaan kijken op de Paardenmarkt, aangezien ik er niet zo ver vandaan woon.
Ik begrijp sommige kritiek niet goed:
- de voetpaden zijn er breder dan gemiddeld
- er staat meer groen dan men zou verwachten (best veel bomen, en niet eens zo klein)
- de middenstand is er gevarieerd, veel detailhandel, horeca en niet alleen 'imagoverlagende zaken'.
- de leegstand is er zo goed als onbestaande.
Er zijn inderdaad best veel parkeerplaatsen, het verkeer op zich stoorde niet, en het was best levendig (terwijl bv. de Stadswaag en omliggende buurt er doods bijlag... net zoals pakweg Falconplein, Suikerrui enz. op dit niet eens zo late uur...)
Het risico bij een heraanleg:
- sneuvelen van de bestaande bomen
- minder goed bereikbare handelszaken
-> de straat is volgens mij helemaal geen vragen de partij voor enige verandering (maar ik kan er naast zitten....)
Polri February 18th, 2013, 09:09 PM ^^
Mijn voorstel voor een heraanleg zou 'type Paleisstraat' zijn, daar zijn voor zover ik weet geen parkeerplaatsen verdwenen en is er veel groen. Maar de fietsers hebben een kwaliteitsvol fietspad gekregen en de straat is 'oversteekbaarder' geworden. Al de bomen kunnen in dat geval gewoon blijven, met waarschijnlijk nog wat extra bomen erbij.
Wat zou verdwijnen zijn de nutteloze rijstroken in het midden van de baan.
SkyBridge February 18th, 2013, 09:16 PM Polri haalt exact het belangrijkste punt aan: de oversteekbaarheid. Het autogedeelte is en oogt (met name dat) zo breed dat twee ongelinkte eilanden ontstaan. Een groen middeneiland (hoeft niet eens breed te zijn) zou al helpen.
Een andere materiaalkeuze voor het profiel zou ook schelen.
poller1 February 18th, 2013, 09:18 PM Akkoord. Enkele verbeteringen zouden het geheel aangenamer kunnen maken, zolang ze de goede elementen maar bewaren.
PS ter hoogte van die nieuwe studentenflats is de rijweg al smaller en de stoep breder, weliswaar zonder groen middeneiland....
SkyBridge February 18th, 2013, 09:48 PM Klopt, dat maakt het ook zo vreemd. Het stukje vanaf de Leien voelt aan als de hoofdtoegang tot een megastad maar leidt in feite naar een woonwijk. Dat kan allemaal wel wat minder dominant daar.
De Klauw February 18th, 2013, 10:17 PM De Paardenmarkt heeft ook niet echt een 'marktgevoel'. Het rijgedeelte is inderdaad veel te breed. Die auto's zouden er eigenlijk ook niet moeten staan. Hoewel het typisch middenstandgeneuzel is zou je de handelaars die denken dat een parkeerplaats hun zaak maakt of kraakt nog kunnen faciliteren door er een gele zone van te maken. Dus maximum 2 uur parkeren. Ze weer je de langparkeerders.
Wapper February 19th, 2013, 11:25 AM Ik heb nog nooit moeite gehad om daar over te steken. Zo druk is het daar immers nooit. Dat is misschien een indicatie dat de rijbaan wat smaller mag, maar echt dingend lijkt me dat toch niet.
Ik vermoed dat de Paardenmarkt en de wijk rond het vroegere zeemanshuis binnen een aantal jaar wel onder handen genomen zal worden, aangezien het zowat de enige buurt in het stadscentrum is die nog niet ten prooi gevallen is aan gentrificatie en commercialisering.
SkyBridge February 19th, 2013, 03:44 PM Het gaat er niet om of je KUNT oversteken, maar of de straat oversteekbaar IS. Het is nogal een eindje. Stel je voor dat je 80 bent en slecht te been? De straat is gewoon te breed zo en één verkeersfunctie te dominant t.o.v. de anderen.
Dat laatste zou je zomaar eens gelijk in kunnen hebben.
poller1 February 19th, 2013, 06:30 PM ^^? Probeer met een rolstoel eens door Kipdorp/Lange Nieuuwstraat rond te rijden.... Breedte is geen valabel criterium, op zichzelf....
SkyBridge February 19th, 2013, 07:14 PM Breedte heeft te maken met de tijd die je inschat nodig te hebben om de overkant te bereiken. Een middeneiland breekt dat in twee. Bovendien oogt het ook oversteekvriendelijker.
poller1 February 19th, 2013, 11:09 PM ^^Ja. Maar het is ook belangrijk om waterpas stoepen te hebben en rolstoelvriendelijke oversteekplaatsen........
Meurisse February 19th, 2013, 11:41 PM Misschien is het Falconplein qua opzet een mooi voorbeeld voor wat de Paardenmarkt zou kunnen zijn? Gezien de centrale ligging in de studenbuurt en het grote aanbod aan winkels valt er met deze straat ontegensprekelijk véél meer te doen :)
poller1 February 19th, 2013, 11:58 PM Ok, maar wanneer gaat het Falconplein eindelijk echt heroplevend?
De horeca en handel stellen er veel minder voor dan op de Paardenmarkt.... Er worden pogingen ondernomen om het tij te keren, maar het lijkt zo traag te gaan, weinig handelaren houden het lang vol....
Meurisse February 20th, 2013, 12:00 AM Ik bedoelde het concept van profiel (met brede voetpaden én pleingedeelte centraal) van het Falconplein, niet een discussie over het Falconplein zelf, daar hebben we trouwens sinds zeer kort eigen thread voor :)
andoverpus February 20th, 2013, 08:14 AM Ik vind zo'n plein of een groenstrook tussen twee baanvakken niet wenselijk. Weinig mensen voelen zich geroepen om daar op een bankje te gaan zitten of bv een terrasje. Je blijft aanvoelen dat je midden tussen het verkeer zit.
Beter een ontwerp met aan ieders kant brede voetpaden, bomenrijen en uitnodigend/stijlvol straatmeubilair. De studenten kunnen altijd nog extra 'hang'plekken gebruiken, want op een zomeravond kan je aan de Ossenmarkt over de koppen lopen :cheers:
De Klauw February 20th, 2013, 05:56 PM Een middenberm helpt zeker om de oversteekbaarheid van een brede weg te vergemakkelijken. Maar in het geval van de Paardenmarkt zou ik eerder pleiten voor een smallere rijweg gecombineerd met brede voetpaden aan 1 of aan twee kanten zodat de Paardenmarkt terug een pleingevoel krijgt.
Middenbermen vind ik niet iets dat in binnensteden thuishoort. Vaak is een middenberm een nutteloze ruimte (in het beste geval kijkgroen) en het dreigt uit te nodigen tot sneller rijden (het autoweggevoel).
Meurisse February 21st, 2013, 09:22 AM Ik vind zo'n plein of een groenstrook tussen twee baanvakken niet wenselijk. Weinig mensen voelen zich geroepen om daar op een bankje te gaan zitten of bv een terrasje. Je blijft aanvoelen dat je midden tussen het verkeer zit.
Beter een ontwerp met aan ieders kant brede voetpaden, bomenrijen en uitnodigend/stijlvol straatmeubilair. De studenten kunnen altijd nog extra 'hang'plekken gebruiken, want op een zomeravond kan je aan de Ossenmarkt over de koppen lopen :cheers:
Toch al op het Falconplein geweest? Ik heb daar toch al meermaals een terrasje meegepikt. Dat er daar nog niet zo heel veel zijn ligt denk ik niet enkel aan de heraanleg van het plein. Ik denk toch dat daar bewezen is dat een middenberm ook als plein kan werken?
Voor de Paardenmarkt zou een symmetrisch profiel met in het midden 2 rijstroken en heel brede voetpaden, of assymetrisch met een plein aan de zonzijde natuurlijk evengoed werken.
Wapper February 21st, 2013, 02:46 PM http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130220_00478120
Luxueuze koten in opmars aan Leien - 21/02/2013
ANTWERPEN -
De Antwerpse studentenbuurt breidt uit naar de Frankrijklei. Volgend academiejaar verrijzen daar heel wat nieuwe, luxueuze studentenkoten. De oude Aprakliniek is goed voor 207 kamers, aan de overzijde vinden 74 studenten een nieuw onderkomen.
Het feit dat Antwerpen steeds populairder wordt als studentenstad, heeft zo zijn effect op de vastgoedmarkt. Steeds meer bouwpromotoren storten zich op de bouw van studentenkoten, waardoor de ‘klassieke' studentenbuurt rond de Ossenmarkt steeds verder uitbreidt. Vooral de Frankrijklei is erg in trek. Het jonge bedrijf ‘Building Today for Tomorrow' poot er twee hypermoderne studentencomplexen neer. Het eerste - aan het Operaplein - is volop in aanbouw, terwijl het tweede op de plaats van het legendarische café Alma moet komen.
Filmzaal en sportveld
Tegenover het Operaproject van Building Today verrijst echter een nog groter studentenhuis. Op de plaats van de oude Aprakliniek bouwt projectontwikkelaar Xior een complex met 207 hypermoderne studentenkamers. In het studentenhome is onder meer plaats voor een bibliotheek, een filmzaal, een gemeenschappelijke studiezaal, een multimediakamer en een studentencafé. In het midden van het pand wordt een mooi binnenplein aangelegd, en op het dak komt zowaar een heus sportveld.
‘De building aan de Frankrijklei stoelt op hetzelfde concept als dat van ons complex in de Keizerstraat', zegt Maarten van der Graaf van Xior. ‘Daarbij besteden we veel aandacht aan luxe en netheid.' De koten zijn standaard voorzien van een eigen flatscreen en een koelkast, en zullen alle dagen worden gepoetst. ‘We merken dat studenten en hun ouders gesteld zijn op een leefbare omgeving', zegt van der Graaf. En daarvoor zijn mensen bereid om iets meer te betalen. ‘Onze kamers zijn te huur vanaf 380 euro per maand, afhankelijk van oppervlakte en ligging.' Voor de duurdere kamers tel je al gauw 700 euro neer. ‘Al worden de grootste kamers, die bijna volwaardige appartementen zijn, vaak gedeeld door twee of drie studenten.'
Samen studeren
Het nieuwbouwproject focust sterk op het sociale aspect. ‘Studenten vinden het belangrijk om samen te kunnen studeren en tv te kijken', zegt van der Graaf. ‘Daarom bieden we hen als het ware een hotelfunctie aan.' Volgens Xior draait de verhuur, nog voor de officiële bekendmaking, enorm goed. ‘De studenten van ons andere complex zorgden blijkbaar voor goede mond-tot-mondreclame', zegt van der Graaf. ‘Om de verhuur nog vlotter te laten verlopen, openen we volgende maand ook een eigen verhuurkantoor aan de Frankrijklei.'
Koen De Beuckeleer
En ik dacht dat de Antwerpse koten al te duur werden en er nood was aan goedkopere kamers :ohno:
poller1 February 21st, 2013, 02:48 PM Door 'overaanbod' zal de prijs van de eenvoudigere koten, die nu misschien te hoog geprijsd zijn, misschien dalen naar een correcter niveau.?
andoverpus February 21st, 2013, 03:23 PM Zo duur vind ik het niet. 4 a 5 jaar terug lagen de prijzen haast op hetzelfde niveau! Ik betaalde toen 325 voor een oude mansarde zonder meubels, maar wél met muizen.... Dat was toen een normale prijs voor zulk een kot (eigen badkamertje + keuken).
Wapper February 21st, 2013, 03:23 PM Ik weet het niet. Deze nieuwe projecten lijken mij gericht op een kleine, specifieke groep studenten. Ik weet niet of dat veel invloed zal hebben op de gehele markt. Voor de gewone student is 380 euro per maand voor een kot bijzonder veel en dat is hier pas de minimumprijs. Studenten die 500 euro of meer kunnen betalen, kunnen al gaan uitkijken naar een studio of klein appartement in de stad.
andoverpus February 21st, 2013, 03:37 PM In mijn gebouw in de buurt van die APRA Kliniek zijn een heleboel studio's van amper 29m² die verhuurd worden aan studenten en oudjes. De gemiddelde huurpijs voor die studio's is toch een 5 a 600 EUR per maand...
De Klauw February 21st, 2013, 03:41 PM ^^29m² is al groot naar kotnormen. Voor een gewone kamer betaal je minimum 250 en voor studio's rond de 30 m² zal het rond de 500 euro liggen. Ik ken iemand die iets van 32 m² huurt voor 480.
Meurisse March 24th, 2013, 08:18 PM In de Kronenburgstraat, tegenover het Tropisch instituut komt een afdeling van Lessius
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/65%20Wervenroute%2024%20maart%202013/IMG_2634.jpg
Ivan March 25th, 2013, 03:52 PM en studentenkamers ook
Polri March 25th, 2013, 04:00 PM ^^
En lichtjes off-topiv, maar de as Kronenburgstraat - Kasteelpleinstraat zou een heraanleg stijl Paleisstraat goed kunnen gebruiken!
Thermo March 27th, 2013, 11:55 PM Een korte reportage over Erasmusstudenten in Antwerpen :)
LbmxAQuCE8g
SimCityFanatic March 28th, 2013, 12:31 AM Feel good reportage. Made me smile :)
Ivan May 1st, 2013, 08:36 PM Twee nieuwe studentenflats flankeren de sociale woonblok (midden):
http://imageshack.us/a/img248/8836/201304282.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/248/201304282.jpg/)
http://imageshack.us/a/img856/617/201304283.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/856/201304283.jpg/)
|
|