View Full Version : Amsterdam: Projectenoverzicht

Pages : 1 2 3 [4]

Hoogloper
November 20th, 2010, 03:33 PM
Veel meer verandering dan een nieuwe transparante ondergevel en een wit kleurtje zie ik niet maar wel een goede ontwikkeling.

jb_nl
November 21st, 2010, 02:42 PM
Mooie ontwikkeling! Jammer dat die grindbetonnen gevel ook niet gelijk eraf gesloopt wordt.

Vraagje, ik ben er al tijden naar op zoek maar kan de topic niet vinden die erbij hoort. Hoe heet het project aan de overkant van het water wat je ziet als je vanuit het westen aankomt met de trein op Amsterdam centraal. Een groot stalen geraamte dat nu steeds verder bekleed wordt. Soort opera theater ofzo?

Edit: gevonden: overhoeks

South Axis
November 24th, 2010, 01:08 PM
AMSTERDAM - De kleding ligt in de schappen, de paspoppen zijn aangekleed: Hennes & Mauritz (H&M) is klaar voor de opening, donderdag, van zijn vlaggenschip, de nieuwe zaak op de Dam. De winkel telt 2600 vierkante meter op zes verdiepingen.

De H&M-winkel op de Dam kent zijn gelijke niet in Nederland. Een van de vestigingen in Rotterdam is wat vierkante meters betreft misschien gelijkwaardig, maar is niet zo volledig als deze zaak op de Dam. De nieuwe winkel heeft afdelingen voor heren, dames, jongeren, kinderen en, nieuw in Nederland, spullen voor in huis, zoals handdoeken en beddengoed. De zaak telt 23 paskamers.

Op een drukke dag zullen vierduizend mensen de winkel bezoeken, verwacht Susan Krau, directeur H&M Nederland. De Zweedse winkelketen heeft ongeveer 120 mensen geworven die de zaak gaan bemannen.

H&M is neergestreken in het pand waarin voorheen ABN Amro zat. Het gebouw telt vijf verdiepingen. Deeigenaar heeft voor de komst van de winkelketen nog een forse kelder aangelegd. Terwijl even verderop de boor van de Noord/Zuidlijn zijn werk deed, nauwlettend gevolgd door zo ongeveer heel Amsterdam, werd in alle stilte gegraven aan de kelder voor H&M.

parool.nl

http://www.fashionnewz.nl/img/artikelen/hoofd/foto_9480_fotos-hm-grootste-flagshipstore-geopend-in-amsterdam.jpg
http://www.elsevier.nl/upload_mm/b/e/5/282054_fullimage_HM_DAM566_566x250.jpg

Grappig om te zien hoe heel tout bekend Nederland in rij bij de H&M stond ..

AMS guy
November 24th, 2010, 07:35 PM
^^ Ik vind het een gemiste kans. Ik had daar liever een horecazaak gezien. De Dam blijft 's avonds een dode plek in de stad en dat is jammer.

Killswitch
November 24th, 2010, 08:07 PM
^^ Ik vind het een gemiste kans. Ik had daar liever een horecazaak gezien. De Dam blijft 's avonds een dode plek in de stad en dat is jammer.

1 horeca zaak gaat daar niks aan veranderen. Dit is juist het beste wat ze kunnen doen, de H&M trekt zo ontzettend veel bezoekers, dat de omliggende ondernemers er ook van gaan profiteren. De Coffee Company die er naast ligt zal nu wel extra omzet krijgen.

Als er een horeca zaak inkomt zal het 's avonds een hele saaie plint krijgen, een groot terras is daar namelijk niet echt mogelijk vanwege de traffic (voetgangers + tramlijn). Wat je vervolgens krijgt is een gesloten plint van een horeca onderneming met waarschijnlijk kantoren en/of woningen erboven. Het gebouw zal dan niet opvallen vanwege gebrek aan eenheid. Nu met de H&M erin zal het gebouw 1 eenheid zijn en H&M kennende ook 's avonds goed opvallen.

AMS guy
November 24th, 2010, 11:53 PM
^^ Puur esthetisch gezien is de komst van H&M op deze plek wel een aanwinst, daar ben ik het met je eens. ABN Amro op zo'n locatie vond ik een drama. Maar met een kledingwinkel op de Dam krijg je niet veel meer dan een verlenging van het Kalverstraat syndroom. Dit draagt niet bij aan levendigheid 's avonds en 's nachts. De Bijenkorf trekt ook veel bezoekers, de plint is mooi, maar na sluitingstijd is het een dood gebouw. De Dam zou een tweede Leidseplein kunnen worden, maar dit kan gebeuren alleen met meer horeca rondom het plein.

bthj
November 25th, 2010, 12:07 AM
dat tweede leidseplein is er al, te weten het rembrandtplein. een derde is echt niet nodig. helemaal niet als je bedenkt dat de aanvoer van het ranzige damrak zou komen.

Rietendak
November 25th, 2010, 02:12 AM
^^
Tweede Museumplein/'evenementenplein' kan er wel bij. De Dam is dat de helft van het jaar al met de kermis, maar er kan meer gebruik van worden gemaakt. De demonstraties en concerten daar zouden best regelmatiger mogen worden. Woont toch niemand in de buurt. En over een jaartje of twintig op Kattenburg.

Koepel Thorbeckeplein gaat overigens naar Artis. Geen slechte keuze.

South Axis
November 25th, 2010, 08:19 AM
^^
Tweede Museumplein/'evenementenplein' kan er wel bij. De Dam is dat de helft van het jaar al met de kermis, maar er kan meer gebruik van worden gemaakt. De demonstraties en concerten daar zouden best regelmatiger mogen worden. Woont toch niemand in de buurt. En over een jaartje of twintig op Kattenburg.

Geen slechte keuze inderdaad, het past mooi bij de sfeer van Artis. Al blijft het jammer dat 'ie uit de binnenstad verdwijnt.

Is het ook duidelijk waar 'ie komt te staan?

bthj
November 25th, 2010, 10:23 AM
^^

willen we naar de dam dan gaan we naar de dam?

Wuppeltje
November 25th, 2010, 02:41 PM
Filmpje van de opening van de H&M op de Dam

KpjD6aznZ0o

xlchris
November 25th, 2010, 03:45 PM
Nog meer winkelnieuws. In Hoofddorp (laten we het zien als Groot-Amsterdam ;)) is gisteren de 2e en grootste Primark van Nederland geopend. Deze enorm populaire keten komt uit Ierland en zat al een tijdje in Rotterdam. Altijd lange rijen voor de kassa en pashokjes en enorm druk. Wat wil je, degelijke kleding voor bijna niks!

Gisteren dus de opening in Hoofddorp, in het nieuwe winkelcentrum Markthof in het centrum. Het was een enorme chaos, en de winkel moest zelfs even dicht.

f3a3vyr1L9c

Ik ben er vandaag even langs gegaan, nog steeds harstikke druk. Ik denk dat deze winkel goede zaken gaat doen en heel wat mensen van hier in Noord-Holland naar Hoofddorp trekt.

De volgende Primark komt in Nijmegen, maar wel pas in 2013! Misschien dat ze dat maar eens moeten gaan vervroegen, en er meer moeten openen!

mojoland
November 25th, 2010, 04:01 PM
Haha grappige opening van H&M! Erg leuk gedaan. En Primar heb ik in London bezocht...echt goedkoop!

Elio di Angelis
November 26th, 2010, 10:34 AM
Er komt ook een Primark in Almere! Duurt ook nog even.

Yv
November 26th, 2010, 01:15 PM
Mooie opening van de H&M. Denk dat het een goede toevoeging voor de Dam is. Maakt het meer een locatie om te zijn i.p.v. te passeren. Nu nog het Paleis weer een goede functie geven...

Wuppeltje
November 26th, 2010, 01:30 PM
^^

Inderdaad. Er wordt wel gezegd, ja het is open voor publiek. Dat is helaas maar beperkt en altijd onder voorbehoud. Heel regelmatig gaat het Paleis zonder enige aankondiging of bordje gewoon dicht. Dan staan er weer mensen voor het Paleis, die soms speciaal naar Amsterdam komen om het te bekijken. Ik vind het een schande dat ze zo met mensen omgaan.

Hoogloper
November 26th, 2010, 01:56 PM
@ Wuppeltje
Ik ben er zelf nog niet ingeweest maar je kunt kennelijk gewoon bellen voor openingstijden: http://www.paleisamsterdam.nl/nl/category/openingstijden-toegangsprijzen/
Als je dan toch op de pof erheen gaat is het dan op eigen risico.

Wuppeltje
November 26th, 2010, 02:19 PM
^^

Hierop staat de tijden, maar ook dagen (http://www.paleisamsterdam.nl/nl/kalender/) waarop ze open en dicht zijn. Waarbij vermeld staat dat de "Alle data zijn onder voorbehoud, raadpleeg altijd voor uw bezoek eerst de website". Op zich prima. Ik heb inmiddels al verdacht vaak gehoord dat mensen op de website voordat (op dezelfde dag ook), en nadat ze zijn geweest op de website hadden gekeken dat het open had moeten zijn, maar in de praktijk dicht was. Dit laatste vind ik wél erg kwalijk.

Winbuks
November 27th, 2010, 01:57 PM
^ Wat is Primark voor tent? Ik heb er nog nooit van gehoord.

Ik moest weer even aan Rietendak post denken bij de opening van de zoveelste H&M in A'dam:

Mix van WO2 en nu op de Dam:
http://i45.tinypic.com/29wsapd.jpg

xlchris
November 28th, 2010, 12:49 PM
^ Wat is Primark voor tent? Ik heb er nog nooit van gehoord.

Iets uit Ierland. Vooral kleding maar ook wat huishoudelijk spul. Spotgoedkoop en zelfde kwaliteit als bijvoorbeeld de H&M. Voor een vest bijv maar 9 of 8 euro en een t shirt 3 ofzo. Echt bizar weinig voor best goed spul. Niet zo gek dus dat het enorm druk is daar.

bthj
November 28th, 2010, 02:29 PM
jammer alleen dat dat helemaal niet kan. kleding maken voor zulke prijzen. althans niet onder enigzins normale omstandigheden.

Killswitch
November 28th, 2010, 06:39 PM
jammer alleen dat dat helemaal niet kan. kleding maken voor zulke prijzen. althans niet onder enigzins normale omstandigheden.

Nee, omdat Primark een ander winstmodel heeft dan de meeste andere kledingmerken zijn ze meteen een bedrijf dat niet "onder enigzins normale omstandigheden" produceert.

En wat maakt jou hier de Primark kenner?

bthj
November 28th, 2010, 07:10 PM
ik ben geen primark kenner, maar ik kan wel rekenen. en tenzij hun winstmodel er uit bestaat dat ze graag geld toeleggen op elk stuk dat ze verkopen kan ik niet anders dan concluderen dat normale vergoedingen voor productiewerkers niet mogelijk zijn. maar als jij het wel snapt dan hoor ik dat graag. het verbaast mij dan ook niet dat als je even googled de kritiek op deze club op dit punt meteen naar boen komt.
maar zoals je al terecht opmerkte ik ben geen primark kenner.

Yv
November 28th, 2010, 07:19 PM
Op zich redelijk met bthj eens: het moet ergens vandaan komen.

Kanttekening: sommige Duitse ketens schijnen een business model te hebben waarbij ze hun crediteuren laat betalen, zo snel mogelijk de spullen willen verkopen voor lage prijzen en op de financiële markten proberen te verdienen met hun tijdelijke liquiditeit.

Verder zijn normale vergoedingen een lastig te bepalen begrip. Wat mij betreft afhankelijk van de omgeving. Uiteraard kun je zeggen dat dit in elke situatie een bodem bestaat, maar net daar boven kun je in bijvoorbeeld China mensen wel een kans geven die ze graag grijpen en in Oost Europa bijvoorbeeld niet. Primark heeft alleen volgens mij geen schaalvoordelen vergelijkbaar met de H&M en ze zullen dan ook wel niet 'fair' produceren.

Rietendak
November 28th, 2010, 07:21 PM
Wikipedia, vet hendig:
Working practices

In 2005, Primark scored the lowest of all leading clothing chains in the UK - at just 3.5 out of 20 - on an ethical index that ranks criteria such as workers' rights and whether they do business with oppressive regimes. The figure was contested by Primark and Ethical Consumer released a statement indicating that marks had been skewed due to its position in a wider company group.

In 2006, Primark joined the Ethical Trading Initiative, a collaborative organization bringing together businesses, trades unions and NGOs to work on labour rights issues in their supply chains.[5] ETI members commit to working towards the implementation of a code of conduct based on the International Labour Organisation's core conventions.

In 2008, poor working conditions in Indian factories supplying Primark were the subject of an undercover investigative documentary by the BBC's Panorama. Primark subsequently stopped doing business with the Indian supplier.

In December 2008, the UK charity War on Want launched a new report, Fashion Victims II, that showed terms and conditions had not improved in Bangladeshi factories supplying Primark, two years after the charity first visited them.[6]

On 9 January 2009, a supplier was forced by ETI to remove its branding from Primark stores and websites following a BBC/The Observer investigation into the employment practices. The investigation alleged use of illegal immigrant labour which was paid less than the UK legal minimum wage.[7]

Child labour

On 23 June 2008, the BBC broadcast a Panorama programme that showed manufacturing practices which it considered to be unethical in Primark's supply chain. Undercover reporters exposed child labour in three of India's garment factories sub-contracted by Primark.[8] The BBC alerted Primark to their findings, to which Primark replied: "Under no circumstances would Primark ever knowingly permit such activities". Primark has since halted business with the mentioned suppliers, although this action was criticised by child protection groups as being irresponsible and likely to cause additional hardship to the labourers, arguing it would have been better to ensure working practices were turned around.[citation needed]Met als kleine kanttekening dat dit soort dingen ook bij luere bedrijven als Apple wel eens voorkomen. Het is vooral moedwillige onwetendheid van de top. "Oh, we hebben een bedrijf in India gevonden dat ons werk kan leveren met een gemiddelde kost van twee cent per uur? En ze zeggen dat het met de werkomstandigheden wel snor zit? Natuurlijk, doen!" *steekt sigaar aan met briefje van honderd*

xlchris
November 28th, 2010, 08:48 PM
Ach, ik ga me er niet druk om maken.

bthj
November 28th, 2010, 10:30 PM
nee joh, moet je niks van aantrekken. wat kan jou dat nou schelen.

xlchris
November 28th, 2010, 11:25 PM
nee joh, moet je niks van aantrekken. wat kan jou dat nou schelen.

Juistem.

bthj
November 28th, 2010, 11:39 PM
er is niks mis met leeghoofdigheid. dat maakt het leven heel aangenaam.

Glacius
November 29th, 2010, 01:56 PM
Ach, ik ga me er niet druk om maken.

Waarom zou je je daar niet druk om maken?

Killswitch
November 29th, 2010, 02:17 PM
Kinderarbeid is gewoon een hele vervelende zaak. Aan de ene kant heeft het moraal zoiets van: hartstikke fout. Aan de andere kant is het voor ons westerlingen lastig om die situatie objectief te beoordelen, want mochten wij stoppen met het kopen van dat soort producten, hoe erg zouden die kinderen het dan wel niet hebben? Ik denk dat het iets is voor de overheid in die landen en niet zozeer voor producenten om daar een moralistische waarde aan te gaan hechten. (mocht de overheid in die landen niet behoren tot dictatoriale regimes of coup d'etat abbonement landen)

bthj
November 29th, 2010, 02:23 PM
er is niets mis met moraliserend zijn over kinderarbeid. kinderarbeid moet worden gestopt omdat het spiraalonderbrekend is. een kinderarbeider komt doorgaans levenslang niet uit de armoede en hun kinderen en kinds-kinderen ook niet. en dat allemaal zoda de consument hier slecht 7.50 voor een truitje hoeft te betalen.

Killswitch
November 29th, 2010, 02:25 PM
er is niets mis met moraliserend zijn over kinderarbeid. kinderarbeid moet worden gestopt omdat het spiraalonderbrekend is. een kinderarbeider komt doorgaans levenslang niet uit de armoede en hun kinderen en kinds-kinderen ook niet. en dat allemaal zoda de consument hier slecht 7.50 voor een truitje hoeft te betalen.

Ja precies en dat is dus een probleem voor de overheid en niet voor de producent. Je kan een producent niet gaan opleggen met een taak om de wereld te verbeteren, zij zitten vast aan niet transparante producenten.

bthj
November 29th, 2010, 02:31 PM
zellf Wallmart is het gelukt om hoog te scoren op MVO-lijstjes louter door hun leveranciers een aantal eenvoudige regels op te leggen mede ten aanzien van kinderarbeid. het is namelijk heel makkelijk om je leveranciers en daarmee dus de procucenten eisen op te leggen ten aanzien van wat niet al. punt alleen is dat daar uiteraard wel een prijskaartje aan hangt. je moet wel bereid zijn dat te willen betalen.

Grumpey
November 29th, 2010, 07:15 PM
Ja precies en dat is dus een probleem voor de overheid en niet voor de producent. Je kan een producent niet gaan opleggen met een taak om de wereld te verbeteren, zij zitten vast aan niet transparante producenten.

Deze gedachte is in mijn ogen echt het failliet van de moderne samenleving, helaas hoor ik hem veel mensen denken. Natuurlijk moeten bedrijven zich aan bepaalde normen en waarden in de wereld houden! Sterker nog, de huidige economische crisis is volledig te wijdden aan het volledige gebrek aan zelfreflectie van bedrijven. Het idee dat enkele eisen aan het framewerk waarbinnen bedrijven vrije markt kunnen hanteren beperkend werken voor die vrije markt is hardnekkig maar totaal niet op feiten berust. Net zoals we als samenleving volledige vrijheid in onze consumptie hebben weten af te dwingen, moeten we als samenleving ook volledige gewetensvrijheid kunnen eisen bij het consumeren van deze goederen. Al was het maar om stabiliteit van economie, groei en vertrouwen in de westerse waarden te laten toenemen.

Directe vraag terug: waarom zou iedereen zich aan de mensenrechten moeten houden, maar hoeven bedrijven dit niet te doen? Waarom zouden dat soort instanties alles mogen doen?

Rietendak
November 29th, 2010, 07:34 PM
We gaan wel erg lang off-topic nu.

xlchris
December 1st, 2010, 01:44 PM

Eigenlijk wel erg lekker ja.

bthj
December 1st, 2010, 03:57 PM
het stond al in Mattheus 5,3.

Yv
December 1st, 2010, 05:06 PM

Niet geremd door enige kennis...

bthj
December 1st, 2010, 07:00 PM
dat valt wel mee.

julesstoop
December 2nd, 2010, 11:00 PM
Het gaat niet om kennis, maar om morele ontwikkeling (of gebrek daaraan)

Yv
December 2nd, 2010, 11:43 PM
Gaat vaak samen met een beetje kennis, of verder kijken dan je neus lang is.

Noord
December 8th, 2010, 12:28 PM
Met torentje
http://img132.imageshack.us/img132/5966/2juni009.jpg (http://img132.imageshack.us/i/2juni009.jpg/)

Er is in een halfjaar tijd het nodige gebeurd aan het Javaplein

http://img143.imageshack.us/img143/9807/snc00006p.jpg

Grumpey
December 8th, 2010, 04:17 PM

Wow. Van mij mogen er veel meer van dit soort gebouwen komen! Super!

Winbuks
December 8th, 2010, 08:43 PM
Dat is mooie aanwinst geworden voor oost! De updates hebben hier wel gemist. ;)

Leuk en onverwacht nieuwtje:

Fletcher Tower Hotel in lus A2/A9

Ontwikkelaar en belegger M. Caransa bv bouwt een hotel direct aan de A2, dat geëxploiteerd zal worden door de keten Fletcher Hotels. Het Fletcher Tower Hotel, dat is ontworpen door Benthem Crouwel Architects, wordt medio 2012 opgeleverd. Het viersterrenhotel krijgt 120 luxe hotelkamers, negen vergaderzalen en boardrooms, een fitnesscenter en op de 17e verdieping een rond panorama restaurant.

Op de topverdieping, de 18e, komt op 60 meter hoogte een skylounge. Het hotel heeft 120 parkeerplaatsen onder en boven de grond. Het hotel ligt direct aan de A2 in de lus van de toegang naar de A9. Het hotel is opvallend vanwege de ronde vorm en de blauwe kleur, de pui is geheel van glas en voorzien van ronde ramen. Het restaurant en de skylounge hebben ramen van de vloer tot aan het plafond.
Voor Fletcher is dit het eerste hotel in Amsterdam. Er zijn momenteel 44 Fletcher Hotels verspreid over Nederland.
De ontwikkelaar M. Caransa, 60 jaar geleden opgericht door Maup Caransa, heeft een portefeuille die bestaat uit meerdere hotels, horecagelegenheden, winkels, laboratoria en kantoren. Ook de tegenover het Fletcher Tower Hotel gelegen Foodstrip is een ontwikkeling van Caransa.
Bron: Propertynl.com, 8 december 2010 (http://www.propertynl.com)

Hier nog een link naar een ander nieuwsbericht (http://www.hospitality-management.nl/nieuws/futuristisch-hotel-in-amsterdam-voor-fletcher/) met een kleine impressie van de top.

Wuppeltje
December 9th, 2010, 02:04 AM
^^

Da's inderdaad goed nieuws. Aparte locatie. :)

Killswitch
December 9th, 2010, 01:14 PM
Over welke lus hebben we het hier? Die van de A9 Amstelveen - A2 Utrecht of A2 Utrecht - A9 Gooi.

Yv
December 9th, 2010, 01:38 PM
Nu met een impressie van Parool.nl

http://www.parool.nl/static/FOTO/pe/8/15/10/media_xl_333895.jpg?20101209111359

Vind het niet echt een locatie om blij van te worden.

South Axis
December 9th, 2010, 01:48 PM
Nu met een impressie van Parool.nl

http://www.parool.nl/static/FOTO/pe/8/15/10/media_xl_333895.jpg?20101209111359

Vind het niet echt een locatie om blij van te worden.

Niet echt vrolijk inderdaad, maar het gebied heeft wel enorm veel potentie, met het nieuwe grote wooncentrum, AMC, foodstrip, en een grote golfbaan.

Het is trouwens het eerste moderne hotel van Fletcher, normaliter zijn het schattige oude hotelletjes.

Joniyeah
December 9th, 2010, 02:55 PM
deze plek zou in de toekomst wel eens het nieuwe centrum van amsterdam kunnen worden. tussen de zuidas en het arena gebied in. ligt ontzettend centraal en veel potentie. koppel je een financieel centrum aan een uitgaanscetrum veel woningen aan de rand van amstelveen erom heen, en je hebt zo het nieuwe centrum van Amsterdam

Yv
December 9th, 2010, 03:03 PM
deze plek zou in de toekomst wel eens het nieuwe centrum van amsterdam kunnen worden. tussen de zuidas en het arena gebied in. ligt ontzettend centraal en veel potentie. koppel je een financieel centrum aan een uitgaanscetrum veel woningen aan de rand van amstelveen erom heen, en je hebt zo het nieuwe centrum van Amsterdam

Laat me niet lachen. Dit is één van de meest kansloze plekken in Amsterdam en dit gaat zeker niet het nieuwe centrum worden.

Allereerst even een misverstand uit de wereld helpen: de plek van het hotel is bij de food strip, waar de A9 en de A2 samenkomen dus (zie kaart (http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=foodstrip&sll=52.368239,4.901879&sspn=0.007363,0.01929&ie=UTF8&hq=foodstrip&hnear=&ll=52.303703,4.93432&spn=0.029496,0.077162&t=h&z=14)).

Jij noemt het gebied tussen de Zuidas en de Arena boulevard. Dan bedoel je de Omval/Duivendrecht vermoed ik. Het Arena gebied wordt met veel pauper vermaak al niet zo snel een nieuw centrum, waarom dan dit gebied wel? Het echte centrum is geen centrum geworden omdat het tussen twee gebieden in lag, maar omdat het daar allemaal gebeurde.

On topic: Dit hotel komt hier, omdat het waarschijnlijk spot goedkoop is en je wel kunt zeggen dat je in Amsterdam zit. Het is bovendien goed bereikbaar. Maar geen klant die iets in de omgeving gaat doen, vermoed ik.

bthj
December 9th, 2010, 03:05 PM
de kans is groter dat je een paar lekkere wijven op mars vindt.

Joniyeah
December 9th, 2010, 03:13 PM
grondprijs is inderdaad niet erg duur in een berm van 2 snelwegen, dus eigenlijk wel een mooie actie van die keten. lekker goedkoop en goede bereikbaarheid, met Zuidas en Schiphol.

@YV ik bedoel het gebied in een rechte lijn van de arena tot de zuidas, waar nu de amstel rustig stroomt. waarom is dit een kansloze plek? goede bereikbaartheid. financieel centrum in de buurt. Nu stelt het nog niks voor. Er zijn genoeg plannen waar het huidige centrum alleen maar cultureel is en niet meer het centrum van Amsterdam zoals nu

bthj
December 9th, 2010, 03:28 PM
Er zijn genoeg plannen waar het huidige centrum alleen maar cultureel is en niet meer het centrum van Amsterdam zoals nu

deze zin is een raadsel.

een groot deel van die strook komt niet in aanmerking voor bebouwing. amsterdam wil graag middels de groene lobben (of zijn het nu kuist scheggen) direct toegang houden tot het groene hart. ook is het zo dat veel van de grond, hoewel in eigendom van de gemeente amsterdam, bestuurlijk onder de verantwoordelijkheid van ouderkerk a/d amstel valt.

Yv
December 9th, 2010, 03:31 PM
@ Joniyeah Over dat gebied aan de Amstel, tegenover het Amstelpark, heb ik ook weleens nagedacht. Je zou er een prachtige groene chique wijk van kunnen maken. Beetje tussen de Minervalaan en de Koningslaan in Zuid in qua stijl. Rustige ambassadewijk, dat idee.

Maar dit is volgens mij één van de beschermde groene lobben die zo belangrijk zijn voor de bereikbaarheid van natuur. Ik denk dus dat hier niet zo snel gebouwd zal worden.

Waarom het een centrum zou worden is mij nog steeds een raadsel. Gebieden worden geen centrum omdat ze in de buurt liggen van andere gebieden, zonder dat er iets gebeurt.

Joniyeah
December 9th, 2010, 05:24 PM
volgens mij zijn veel van deze groene lobben dit jaar afgeschat onder meer spaarnwoude mag nu bebouwd worden las ik laatst ergens in de krant. ik weet niet of dat ook met het deel bij de Amstel gaat gebeuren.

wat maakt een centrum tot een centrum? dat is dan de vraag die je jezelf steld. Er moet uitgaansgelegenheid zijn. is er deels en kan er bijgebouwd worden. het moet een plek zijn waar veel gebeurd. werk enz( bijvoorbeeld zuidas) plek waar veel te doen is, doormiddel van restuarants en winkels, zijn er deels kan erbij worden gebouwd. Vaak zie je ook dat er een rijker deel in een centrum woont en de mensen met wat minder poen erom heen daar is dit gebied goed voor geschikt

the runner
December 9th, 2010, 07:52 PM
Dat is mooie aanwinst geworden voor oost! De updates hebben hier wel gemist. ;)
.
^^
Het lijkt soms wel of ik de enige ben met een fotocamera:)

bthj
December 9th, 2010, 11:16 PM
volgens mij zijn veel van deze groene lobben dit jaar afgeschat onder meer spaarnwoude mag nu bebouwd worden las ik laatst ergens in de krant. ik weet niet of dat ook met het deel bij de Amstel gaat gebeuren.

wat maakt een centrum tot een centrum? dat is dan de vraag die je jezelf steld. Er moet uitgaansgelegenheid zijn. is er deels en kan er bijgebouwd worden. het moet een plek zijn waar veel gebeurd. werk enz( bijvoorbeeld zuidas) plek waar veel te doen is, doormiddel van restuarants en winkels, zijn er deels kan erbij worden gebouwd. Vaak zie je ook dat er een rijker deel in een centrum woont en de mensen met wat minder poen erom heen daar is dit gebied goed voor geschikt

ik geloof niet dat ik alles begrijp hierboven maar spaarnwoude gaat niet bebouwd worden en de lobben zijn niet afgeschaft.

bthj
December 9th, 2010, 11:19 PM
^^

of meer tijd natuurlijk. ik zou best een woensdag met je willen ruilen. mag jij mijn twee zoontjes een dagje doen.

Joniyeah
December 9th, 2010, 11:48 PM
ik geloof niet dat ik alles begrijp hierboven maar spaarnwoude gaat niet bebouwd worden en de lobben zijn niet afgeschaft.

ohh toch is vergunning om te bouwen in spaarnwoude vrijgegeven. ik zal ff zoeken of ik het artikel nog ergens kan vinden

the runner
December 10th, 2010, 12:13 AM
of meer tijd natuurlijk. ik zou best een woensdag met je willen ruilen. mag jij mijn twee zoontjes een dagje doen.
^^
Sommige wonen in Amsterdam en komen er iedere dag langs en dan kost het dus maar een paar minuten. Zelf heb ik ook 2 kinderen van 1 en 3 die ik van de zomer wel eens met de aanhanger mee had maar dat fietst niet echt lekker.

bthj
December 10th, 2010, 10:33 AM
ohh toch is vergunning om te bouwen in spaarnwoude vrijgegeven. ik zal ff zoeken of ik het artikel nog ergens kan vinden

dat zal een vergunning voor een manege zijn.

Mojito
December 10th, 2010, 10:52 AM
@ Joniyeah: volgens mij doel jij op het feit dat het nieuwe kabinet de natuurgebieden die niet tot de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) behoren niet meer wil onderhouden en op termijn zou willen verkopen. Spaarnwoude valt niet onder de EHS en zou dus ook verkocht en ontwikkeld kunnen worden. Maar zover is het nog lang niet.

Joniyeah
December 10th, 2010, 11:00 PM
jah dat was het geloof ik. er liggen alleen al wel plannen van een vakantiepark nabij houtrak

Hoogloper
December 12th, 2010, 12:49 AM
^^

Ja het lijkt er wel op :lol: Jij bent de enige die regelmatig updates vanuit Amsterdam post wat best raar is eigenlijk. De meeste gebouwen die je post kom ik zelf ook vrij regelmatig langs maar ik heb nu alleen een camera op mijn mobiel.

hoogbouwe
December 15th, 2010, 11:18 AM
Is hier wel een thread voor?
Start bouw ‘Willy Sluiter’ in Amsterdam

15-12-2010 - 09:40
Woensdag 15 december wordt met de bouw gestart van het woongebouw ‘Willy Sluiter’ in Amsterdam. Het door DKV architecten ontworpen appartementengebouw ligt aan de oostelijke rand van Overtoomse Veld langs de A10.

Om het mogelijk te maken langs de snelweg met een hoge geluidsbelasting te wonen is de gevel van het woongebouw uitgevoerd als een ‘dove gevel’. Alle belangrijke woonvertrekken en de buitenruimten van de woningen zijn aan de geluidsluwe zijde van het gebouw gesitueerd.

Het ruim 166 meter lange woongebouw is opgebouwd uit zes bouwdelen die sterk in hoogte verschillen. Voor een aantal bouwdelen wordt ter plaatse van de hogere bouwlagen en lichtere baksteen toegepast in combinatie met een terugliggende rooilijn. Hierdoor ontstaat een bouwvolume met een skyline van lagere en hogere bouwdelen in donkere en lichte baksteen.

Het 151 woningen tellende complex is ontwikkeld door De Alliantie.

Plaatjes: http://www.architectenweb.nl/aweb/redactie/redactie_detail.asp?iNID=24999

the runner
December 15th, 2010, 12:31 PM
^^
De thread Parkstad. Als we voor al dat soort gebouwen een thread gaan openen wordt de rij threads wel erg lang.

hoogbouwe
December 17th, 2010, 03:46 PM
17-12-2010 - 09:22
Amsterdam bouwt de komende tien jaar 24.000 tot 36.000 woningen om wat te doen aan de decennialange woningnood. Daarvan is ongeveer 30 procent sociale huurwoningen. Vooral in Nieuw-West, het grootste knelpunt op de huurwoningmarkt, wordt extra gebouwd. Dat heeft de gemeente donderdag bekendgemaakt.

Om de nieuwbouw te financieren in 'crisistijd' verkopen de woningcorporaties 35.000 sociale huurwoningen, waarvan vijfduizend met Koopgarant. Amsterdam wil hiermee het middensegment versterken door betaalbare woningen (tot 220.000 euro) aan te bieden.

Ook komen er meer huurwoningen met een huurprijs tussen de 650 en 930 euro per maand voor deze inkomensgroep. Dit moet de gemeente 225 miljoen euro opleveren voor het Vereveningsfonds, waaruit bouwplannen worden gefinancierd.

Wethouder Freek Ossel (Wonen en Wijken) is erg tevreden over het akkoord met de stadsdelen, woningcorporaties en de Huurdersvereniging Amsterdam. Jongeren, studenten, ouderen, gehandicapten en grote gezinnen worden extra tegemoet gekomen.

Voor studenten komen er negenduizend woningen bij, maar niet alleen nieuwbouw. Ook de verhuur van sloopwoningen en kantoren tot studentenwoningen verbouwen zijn enkele van de maatregelen.

Een nieuwe afspraak is ook om per jaar 250 grote gezinnen met drie of meer kinderen actief te benaderen voor een grotere woning. Andersom wordt onderzocht of het mogelijk is om gezinnen waarvan een of meerdere kinderen buitenshuis gaan wonen naar kleinere woningen te laten verhuizen.

Ossel hoopt dat de nieuwbouw effect heeft op de beruchte wachtlijsten.

Begin volgend jaar wil hij in de gemeente bespreken of er aan het verdeelsysteem voor woonruimte gesleuteld kan worden zodat de wachtlijsten korter worden. Ook zijn eigenaren van kantoren volgens de wethouder flexibeler over het veranderen van de gebruiksfunctie van leegstaande kantoren naar bewoning of broedplaatsen.
bron: ANP

Www.Architectenweb.nl

Sky Scraper
December 23rd, 2010, 08:00 PM
NRC Handelsblad en nrc.next verhuizen eind 2012 naar Amsterdam. Moederbedrijf NRC Media gaat het pand op Rokin 65 huren.

“Het wordt een mooi, transparant gebouw met een groot café en een debatruimte op de begane grond”, zegt uitgever Hans Nijenhuis. “De lezers kunnen bij ons binnenlopen.”

Het pand, ontworpen door Cees Dam en Bert Maessen, werd tussen 1984 en 1987 als optiebeurs gebouwd. De optiebeurs is inmiddels gevestigd op het Beursplein. De nieuwe huisvesting van de krantenredacties wordt eerst nog gerenoveerd door eigenaar Dijkhuis Vastgoed Management. De gevel wordt herontworpen door het architectenbureau van Cees en Diederik Dam, de binnenkant door het bureau van architect Jaap Dijkman.

http://www.nrc.nl/wp-content/uploads/2010/12/interieur1.jpg

Een artist-impression van het interieur van de nieuwe huisvesting van NRC Media

NRC Handelsblad en nrc.next zitten nu langs de A20 bij Rotterdam. De huur daar loopt eind 2012 af en de kranten willen graag naar een zichtbare locatie in het centrum van een grote stad. “Het is bijzonder prettig om met NRC naar de grootste stad en het meest betekenisvolle centrum van het land te gaan”, zegt hoofdredacteur Peter Vandermeersch.

Begin november maakte NRC Media nog bekend de voorkeur te hebben voor huisvesting in de Haagse bibliotheek.

Er werd zelfs een filmpje gemaakt voor het personeel. “Het filmpje dat we hebben gemaakt voor het personeel was 100 procent gemeend”, zegt Nijenhuis nu. “Maar toen kwam Amsterdam met een killer-aanbod.”

NRC Media vertrekt uit de Rotterdamse Alexanderpolder omdat het naar een stadscentrum wil. In het gebouw is plaats voor alle ruim 300 werknemers van NRC Media.

South Axis
December 24th, 2010, 07:32 AM
NRC Handelsblad en nrc.next verhuizen eind 2012 naar Amsterdam. Moederbedrijf NRC Media gaat het pand op Rokin 65 huren.

“Het wordt een mooi, transparant gebouw met een groot café en een debatruimte op de begane grond”, zegt uitgever Hans Nijenhuis. “De lezers kunnen bij ons binnenlopen.”

Het pand, ontworpen door Cees Dam en Bert Maessen, werd tussen 1984 en 1987 als optiebeurs gebouwd. De optiebeurs is inmiddels gevestigd op het Beursplein. De nieuwe huisvesting van de krantenredacties wordt eerst nog gerenoveerd door eigenaar Dijkhuis Vastgoed Management. De gevel wordt herontworpen door het architectenbureau van Cees en Diederik Dam, de binnenkant door het bureau van architect Jaap Dijkman.

http://www.nrc.nl/wp-content/uploads/2010/12/interieur1.jpg

Een artist-impression van het interieur van de nieuwe huisvesting van NRC Media

NRC Handelsblad en nrc.next zitten nu langs de A20 bij Rotterdam. De huur daar loopt eind 2012 af en de kranten willen graag naar een zichtbare locatie in het centrum van een grote stad. “Het is bijzonder prettig om met NRC naar de grootste stad en het meest betekenisvolle centrum van het land te gaan”, zegt hoofdredacteur Peter Vandermeersch.

Begin november maakte NRC Media nog bekend de voorkeur te hebben voor huisvesting in de Haagse bibliotheek.

Er werd zelfs een filmpje gemaakt voor het personeel. “Het filmpje dat we hebben gemaakt voor het personeel was 100 procent gemeend”, zegt Nijenhuis nu. “Maar toen kwam Amsterdam met een killer-aanbod.”

NRC Media vertrekt uit de Rotterdamse Alexanderpolder omdat het naar een stadscentrum wil. In het gebouw is plaats voor alle ruim 300 werknemers van NRC Media.

Mooie aanwinst voor de stad, en inderdaad wel een aanbod wat ze niet konden weerstaan, zo midden in Amsterdam, pal naast de Dam.

Ze gingen eerst voor de MeesPierson-gruwel ernaast, maar ABN wou het niet verhuren.

Grappig detail, ze huren het pand van de familie Dijkhuis, oftwel de familie van de voormalige geliefde van Willem Holleeder, Maike Dijkhuis.

Zij hebben nogal wat mooie vastgoed-objecten in hun portofolio; de Rembrandtoren, Breitnertoren, Renaultgebouw, enz enz.

insulting-dutchman
December 24th, 2010, 11:41 AM
ja lekker mediaschuwe familie

dat maakt het alleen maar interressanter om een beetje onderzoek te doen.

the runner
January 8th, 2011, 12:11 AM

Borneohof binnenkort in de verhuur.

De vrije sectorwoningen variëren van een woonoppervlakte van circa 92 m2 t/m 125 m2. Huurprijzen vanaf € 995,- tot € 1.250- per maand inclusief servicekosten. Huurprijs voor de parkeerplaats bedraagt € 100,- per maand exclusief servicekosten. Servicekosten € 50,- per maand.

Bijzonderheden:
- kale huurwoning (niet gestoffeerd)
- maisonnettes met parkeerplaats
- variërend van 2, 3 en 4 slaapkamers.

De huurprijs is excl. de kosten voor de parkeerplaats, de parkeerplaats is verplicht. Huurprijs parkeerplaats is € 150,- per maand inclusief servicekosten.

De oplevering van de woningen zal plaatsvinden in het 1e kwartaal 2011.
Bron: www.nieuwbouw.amsterdam.nl

South Axis
January 8th, 2011, 12:19 AM
Mooi geworden!

Hoogloper
January 8th, 2011, 02:55 PM
Heel aardig, die buurt is in positieve zin sterk in ontwikkeling.

the runner
January 14th, 2011, 12:00 AM
13-1-2011 - 11:42
Na een stop van twee-en-een-half jaar wordt eind deze maand de bouw hervat van het woongebouw aan het Haarlemmerplein in Amsterdam. Dick van Gameren Architecten ontwierp het gebouw bijna tien jaar geleden.

De bouw van het complex met woningen en winkels aan het Haarlemmerplein werd twee-en-half-jaar geleden na klachten van omwonenden stilgelegd. In de ogen van de omwonenden zou de vier lagen tellende parkeergarage onder het complex teveel auto’s aantrekken, paste het complex niet binnen het bestemmingsplan en werd met het ontwerp de symmetrie van het plein aangetast.
http://i56.tinypic.com/2cr29mw.png
^^
Waarom lukt het nog steeds niet om in de buurt te komen van de architectuur van de omliggende bebouwing?

De Raad van State stelde de omwonenden in het gelijk en gelastte Heijmans de bouw te staken. De bouwer mocht de parkeergarage, waar al aan begonnen was, nog wel afmaken. Na verschillende procedures en aanpassingen aan het Bestemmingsplan gaf de Raad van State in de zomer van 2010 uiteindelijk groen licht voor de doorstart van de bouw.

Zeventiende-eeuwse parcellering
Het door Dick van Gameren Architecten ontworpen complex betreft een herbouw van een bouwblok aan de noordzijde van het zeventiende-eeuwse Haarlemmer¬plein, gelegen aan de westrand van de Amsterdamse binnenstad. Na de sloop van verschillende gebouwen rond het plein voor een verkeersweg was volgens het architectenbureau eind jaren zeventig een misvormd plein achtergebleven.

Na een discussie van dertig jaar wordt nu een kleiner bouwblok teruggebouwd. Het complex bevat 69 woningen, verschillende winkels en zo’n 200 parkeerplaatsen. Eén van de hoven vormt de entree tot de appartementen en creëert een open doorgangsroute tussen het plein en de woningen
Bron: www.architectenweb.nl

insulting-dutchman
January 14th, 2011, 05:54 AM
als je daar nu een camping neerzet is het al een verbetering, dus ik kan er niet heel erg om rouwen.

toch is het erg jammer dat er zulke blokken nog opgeleverd kunnen worden in het centrum

Silly_Walks
January 15th, 2011, 05:36 AM
13-1-2011 - 11:42
Waarom lukt het nog steeds niet om in de buurt te komen van de architectuur van de omliggende bebouwing?

Daar is een denigrerende term voor, waardoor stedenbouwers en architecten daar allergisch voor worden... ik ben de naam even kwijt. Neo-klassiek? Nep-oud?

Iets in die trant. En dat vinden ze niet kunnen.

Maar ja, een mooi, nieuw gebouw dat past in de buurt ben ik ook een voorstander van, maar het gebeurt maar zelden.

DickieS020
January 15th, 2011, 06:03 PM
ik had begrepen dat igv het Haarlemmerplein 1 persoon, op leeftijd, er voor had gezorgd dat de bouw stilgelegd werd ... nu mogen ze gelukkig bouwen, is die persoon op leeftijd zeker inmiddels overleden? ...
Gezien de soap rondom het Haarlemmerplein mogen ze van mij bouwen wat zij willen, het plein kaal laten geeft zo'n troosteloos gezicht! Wat horeca in de plint en het plein wordt gezelliger.

Henky
January 15th, 2011, 08:06 PM
Daar is een denigrerende term voor, waardoor stedenbouwers en architecten daar allergisch voor worden... ik ben de naam even kwijt. Neo-klassiek? Nep-oud?

Iets in die trant. En dat vinden ze niet kunnen.

Maar ja, een mooi, nieuw gebouw dat past in de buurt ben ik ook een voorstander van, maar het gebeurt maar zelden.

Inderdaad jammer dat men dat niet vindt kunnen. Ze zouden een voorbeeld kunnen nemen aan de nieuwe panden in de Czaar Peterstraat, die sluiten prachtig aan bij de huidige bebouwing.

Silly_Walks
January 16th, 2011, 02:54 AM
Inderdaad jammer dat men dat niet vindt kunnen. Ze zouden een voorbeeld kunnen nemen aan de nieuwe panden in de Czaar Peterstraat, die sluiten prachtig aan bij de huidige bebouwing.

Haha die wilde ik zelf ook als voorbeeld noemen.

Yv
January 16th, 2011, 03:28 PM
In de ogen van de omwonenden zou de vier lagen tellende parkeergarage onder het complex teveel auto’s aantrekken, (...)

Te veel ondergrondse parkeerplaatsen in het centrum??? Waarschijnlijk volgens wat ouderen die allang hun felbegeerde vergunning binnen hebben. De prijs van een parkeerplek in een garage is (voor enkel buiten kantoortijden, dus 's nachts en weekend) tussen de EUR 200 en EUR 250 per maand in het centrum. Ik ben geen voorstander van auto's overal geparkeerd op straat, maar heel veel mensen hebben zo'n ding nou eenmaal nodig. Daarom moeten er juist veel meer garages bijgebouwd worden. Dit is zo'n kop-in-het-zand politiek waar de stad niet aantrekkelijker van wordt.

insulting-dutchman
January 17th, 2011, 02:11 AM
van mij hoeven er niet zo heel veel parkeerplekken bij. het is wel goed zo, hoe meer plekken hoe meer files in het centrum.

Elio di Angelis
January 17th, 2011, 12:13 PM
^^
Idd. Dus wel ondergrondse plekken bouwen en daar straat plekken voor opofferen!

Wuppeltje
January 19th, 2011, 03:59 PM
Ik wist niet waar ik dit moest plaatsen. Volgens mij komt Artis nog steeds geld tekort om alles te doen wat ze willen, maar hiermee zijn ze wel weer een stuk verder.

Artis krijgt 10 miljoen euro van provincie

AMSTERDAM - De provincie Noord-Holland ondersteunt Artis in Amsterdam met 10 miljoen euro. De subsidie is bestemd voor de restauratie, renovatie en herbestemming van een viertal karakteristieke monumenten met grote historische waarde op het complex, maakte de dierentuin woensdag bekend. Ook de restauratie en herinrichting van de historische parkaanleg kan ermee bekostigd worden.

De restauratie en renovatie van het historische Apenhuis (1909) en Vogelhuis (1910) zijn de eerste projecten die de provincie medefinanciert. De restauratie van deze monumenten, beide van de hand van architect B.J. Ouëndag, wordt dit jaar afgerond.

Daarnaast is de bijdrage van de provincie bestemd voor een opknapbeurt van de Ledenlokalen en het Groote Museum. De Ledenlokalen, gebouwd in 1870, zullen ruimte gaan bieden aan de eerste dierentuin ter wereld voor micro-organismen, de MicroZoo.

Het Groote Museum, gebouwd tussen 1850 en 1855, wordt als culturele ontmoetingsplek en museum in ere hersteld. Artis kreeg vorige week ook al subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor de renovatie van onder meer het Groote Museum. De dierentuin heeft in totaal 26 rijksmonumenten op het terrein staan.

Bron: Het Parool

the runner
January 19th, 2011, 07:11 PM
http://i52.tinypic.com/hupwsn.jpg

DickieS020
January 20th, 2011, 01:07 PM
Renovatie Hogesluis

Slecht nieuws voor gemeente Amsterdam ...
http://www.at5.nl/artikelen/56133/gemeente-moet-miljoenen-brug-zelf-ophoesten
(bron www.at5.nl)

webcam http://bouw.webcam.nl/ivv/flash/

Hoogloper
January 20th, 2011, 03:35 PM
Kolere, 30 miljoen voor renovatie van een brug. Afbreken en iets vergelijkbaars neerzetten zal wel goedkoper zijn.

South Axis
January 20th, 2011, 07:32 PM
Kolere, 30 miljoen voor renovatie van een brug. Afbreken en iets vergelijkbaars neerzetten zal wel goedkoper zijn.

Dat was volgens mij ook eerst de bedoeling, met precies dié reden ;)

bthj
January 21st, 2011, 11:19 AM
de renovatie bestaat uit afbreken en een identieke kopie weer opbouwen. een eenvoudige basculebrug zou ongeveer 30% goedkoper geweest zijn. omdat deze brug al meer dan 350 jaar oud is en met het oog op de status van de grachtengordel als werelderfgoed is uiteindelijk toch voor renovatie gekozen.

DickieS020
January 21st, 2011, 11:52 AM
En de fundering bleek in slechtere staat dan verwacht waardoor de renovatiekosten ook hoger zijn uitgevallen dan in eerste instantie berekend was ...

DickieS020
January 28th, 2011, 04:38 PM
Haarlemmerplein

Inmiddels staat er een vaste kraan op het plein ...
zie http://www.flickr.com/photos/axello/

The Engineer
January 28th, 2011, 07:17 PM
^^ Die zag ik vanmorgen tot mijn verbazing ook ineens. En vanmiddag stonden er gelijk al een flink aantal prefab betonkolommen op de kelderbak. Het gaat eindelijk beginnen. (of weer verder dan)

the runner
January 31st, 2011, 01:07 AM
Aan de Amstel komen steeds meer dure huizen te staan. Deze laat zien dat hij graag aan de gewichten trekt bij het zwembad.
http://i52.tinypic.com/2qsszlj.jpg

DickieS020
January 31st, 2011, 02:45 PM
misschien is het wel een 'zij' die aan die gewichten trekt ;)

Des
February 2nd, 2011, 12:14 AM
Die tuin begint eindelijk een beetje beschutting te krijgen, vorig jaar lagen ze nog vlak naast de weg aan het zwembad.

the runner
February 4th, 2011, 12:19 AM
Het niewbouwblok Borneohof aan het Javaplein is bijna afgerond. Het stadsdeel gaat nu de openbare ruimte rond het nieuwe gebouw opnieuw inrichten. In januari starten de werkzaamheden. De exacte startdatum hangt met name af van de weersomstandigheden. De werkzaamheden worden opgedeeld in verschillende fasen, zodat het gebied zo goed mogelijk bereikbaar blijft.
http://i55.tinypic.com/j66838.jpg
Bron: www.oost.amsterdam.nl

Rietendak
February 4th, 2011, 01:38 AM
Solid 11 komt uit de steigers:
http://i.imgur.com/604dn.png

http://i.imgur.com/XrlYP.jpg

South Axis
February 12th, 2011, 06:15 AM
Nieuw plan voor het Mr. Visserplein van B+B Architecten.

http://i53.tinypic.com/2ijnkfn.jpg
http://i51.tinypic.com/mmzrjs.jpg
http://i54.tinypic.com/2dgwadg.jpg

Het Meester Visserplein in 't centrum van Amsterdam, gaat op de schop. Omdat het nog onduidelijk is wat er precies gaat gebeuren, heeft Stadsdeel Centrum aan bureau B+B gevraagd een plan te maken voor een tijdelijke inrichting van de ruimte.

In de huidige situatie is het plein een grote, stoere en rauwe ruimte waar weinig resteert van het oorspronkelijke stedelijke weefsel. Het is een plek met veel geschiedenis en veel belangrijke openbare gebouwen en scholen rondom. Bijzonder is de nog aanwezige ondergrondse wereld, voormalig een tunnel, die onder het plein ligt en nu intensief wordt gebuikt als speelpark.

Het plan bestaat uit twee robuuste stalen bouwwerken die de twee daken van de ondergrondse wereld omarmen en die zijn begroeid met hangende beplanting. Met een hoogte van 8 en 17 meter (de historische goothoogte) doen ze niet onder voor de andere bouwwerken rond het plein. De historische situatie, van voor het ontstaan van het Mr. Visserplein, wordt weer enigszins zichtbaar.

De geborgen plekken binnenin de treillages zijn toegankelijk voor publiek en hier bevinden zich o.a. een koffiebar, terras en een ticket office voor de omliggende musea en instellingen.

De begroeide treillages kunnen zowel aan de binnen- als buitenkant worden ingezet voor tijdelijke tentoonstellingen of promotie van de omliggende instellingen.

Site (http://bplusb.nl)

Goed dat er in ieder geval eindelijk wordt ingezien dat die 2 lelijke pal in het midden van het plein, één van de grootste obstakels is.

Hoogloper
February 12th, 2011, 12:57 PM
Best radicaal eigenlijk :) Ik dacht dat dit plein al af bijna af was maar niet dus.

1+2=3
February 12th, 2011, 03:08 PM
Heb hier ruim 4 jaar (vlakbij) gewoond en me altijd geergerd aan de Weesperstraat, de Valkenburgerstraat en vooral aan het mr. Visserplein. Lelijkheid ten top op een locatie veel te dicht bij het centrum (of beter gezegd: een locatie onderdeel van het centrum).

De rotonde was treurig, wat er nu voor in de plaats is gekomen is minstens zo treurig. Het 'plein' is simpelweg geen volwaardig plein. In het middel die absurd lelijke overdekking van speelparadijs Tun Fun, terwijl er aan de noordelijke kant geen mogelijkheid is hier rondom te lopen. Voetgangers hebben kortom weinig vrijheid, terwijl er zoveel ruimte beschikbaar zou moeten zijn.

Wat ik niet begrijp is waarom die verkeerstunnel daar ooit buiten gebruik is genomen. Met behoud van die tunnel kon je toch veel meer doen?

Hoe dan ook moet Tun Fun daar weg, zodat die vreselijk lelijke bovenbouw weg kan. Bovengenoemd plan ziet er aardig uit.

TohrAlkimista
March 6th, 2011, 06:30 PM
Hi everybody!
I had a look to the projects in the first post of the thread, because I'm looking for some updates about the Global HQ of KPMG, located in Amstelveen, but I didn't find the project in the list.

I think that the building has already been completed, but I don't find anything about it!
Please, could you help me? :)

Atmosphere
March 6th, 2011, 07:57 PM
I think it is completed by now ^^

The last photo I could find is here: (from the 5th of May 2010)
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=56390267&postcount=280

Look back in that thread to find more older pictures.

Er komt een brede weg langs de deur. Een grote tuin of een vijver had ik ook wel mooi gevonden.
http://i39.tinypic.com/v61y68.jpg

the runner
March 15th, 2011, 12:50 AM
In een industriële setting biedt Maarsen Groep u 'creatief de ruimte'. De Verffabriek is een onderscheidende nieuwbouwontwikkeling op het bedrijventerrein Schinkel, binnen de driehoek van de A10 West, de rivier de Schinkel en de Zuidas in Amsterdam.

http://i53.tinypic.com/sqpipw.png

De Verffabriek is een stijlvol, inspirerend gebouw voor creatief ondernemen. Twee zelfstandige bouwvolumes met een centrale doorgang ontmoeten elkaar bij het terras aan het water. Een 'signature location' voor innovatie, creativiteit en groei.

De hoge mate van flexibiliteit in indeling maakt het gebouw optimaal geschikt voor zowel grote organisaties, als voor een gevarieerd gezelschap van kleinere organisaties. Voor deze verscheidenheid in ruimtebehoefte biedt de Verffabriek Amsterdam precies de juiste mix.
Bron: www.verffabriek-amsterdam.nl

the runner
March 16th, 2011, 06:50 PM
Bijna klaar
http://i52.tinypic.com/2wegcwl.jpg

South Axis
March 17th, 2011, 08:40 PM
Bijna klaar
http://i52.tinypic.com/2wegcwl.jpg

Is mooi geworden, maar die betonnen vuilnisbakken op de voorgrond, mogen ze wel even ondergronds stoppen ..

The Engineer
April 4th, 2011, 07:57 PM
Nog een paar foto's van het Borneohof.
1. Rechter deel. Men was druk bezig met de openbare ruimte rondom het complex.
http://farm6.static.flickr.com/5098/5588984913_e44f345637_b.jpg

2. Linker deel
http://farm6.static.flickr.com/5060/5588986237_5112e8cdfc_b.jpg

3. Special angle
http://farm6.static.flickr.com/5101/5589577646_6649234120_b.jpg

AMS guy
April 7th, 2011, 10:49 PM
^^ Borneohof staat er al, maar hier nog 2 mooie renders gevonden op www.woningnet.nl

http://img.photobucket.com/albums/v732/Amsfan/Screenshot2011-04-07at93404PM.png

http://img.photobucket.com/albums/v732/Amsfan/Screenshot2011-04-07at93422PM.png

Woonkamer 40 m2 in een sociale huur woning vind ik wel wat ;)
Als iemand lang genoeg ingeschreven staat, reageren maar, zou ik zeggen.

http://img.photobucket.com/albums/v732/Amsfan/Screenshot2011-04-07at104224PM.png

Mojito
April 8th, 2011, 09:06 AM
Mooi project geworden. Met mijn inschrijfduur (ik heb nog steeds een Woningnetaccount, waar ik niets mee doe) zou ik misschien in 2020 in aanmerking komen, schat ik zo...

insulting-dutchman
April 8th, 2011, 09:40 AM
Mooi project geworden. Met mijn inschrijfduur (ik heb nog steeds een Woningnetaccount, waar ik niets mee doe) zou ik misschien in 2020 in aanmerking komen, schat ik zo...

ja, ik vraag me af wat voor adressen ze me nu elke week gaan sturen, na 7 jaar kan het geen osfjordweg zijn.

Grumpey
April 8th, 2011, 09:41 PM
Haarlemmerplein

Inmiddels staat er een vaste kraan op het plein ...
zie http://www.flickr.com/photos/axello/

mooie updates van deze site, schiet al aardig op als je de laatste 30 jaar in ogenschouw neemt :)

RealeStateOfArt
April 19th, 2011, 11:10 AM
Kan iemand voor deze thread een update / opfrissing geven voor 2011. Het eerste kwartaal zit er al weer ruimschoots op ;-)

Winbuks
April 19th, 2011, 01:20 PM
Dank voor de tip. Ik zal het overzicht van de week even updaten. :)

DickieS020
April 20th, 2011, 10:22 AM
Renovatie brug Hoge Sluis

1 kant vordert al aardig en is gisteren de schildligger terug geplaatst ...
zie ...

http://www.at5.nl/gespot/60685/inhijsen-schildligger-hoge-sluisbrug

(bron: AT5)

El Constructador
April 30th, 2011, 05:58 PM
Deze had ik gisteren geschoten vanuit mijn werk, maar zijn dat nou de kranen van het Piri Reisplein?

http://img263.imageshack.us/img263/944/pinireisplein1.jpg

http://img200.imageshack.us/img200/7319/pinireisplein2.jpg

Mojito
May 2nd, 2011, 11:54 AM
Mooie foto's!

Het Piri Reisplein, nog nooit van gehoord... maar dat is dus de naam van het plein bij het terrein waar ooit de Westermoskee moet / had moeten komen, begrijp ik. Ik weet niet of die kranen daar staan. Halverwege de Witte de Withstraat wordt momenteel ook nog druk gebouwd.

insulting-dutchman
May 2nd, 2011, 12:52 PM
het is zo te zien zuid-oost vanaf het mercatorplein af. zou heel goed kunnen dus :) ik zal er vanmiddag wel langsfietsen.

El Constructador
May 3rd, 2011, 05:49 PM
Mooie foto's!

Het Piri Reisplein, nog nooit van gehoord... maar dat is dus de naam van het plein bij het terrein waar ooit de Westermoskee moet / had moeten komen, begrijp ik. Ik weet niet of die kranen daar staan. Halverwege de Witte de Withstraat wordt momenteel ook nog druk gebouwd.

Ik denk dat je gelijk hebt.

Ik heb deze gevel kunnen ontdekken in de Balboastraat
En vlak daarachter staan de kranen en dat is het Witte de Withplein
http://img3.imageshack.us/img3/4946/foto000e.jpg

http://img34.imageshack.us/img34/1492/foto001lz.jpg

Mojito
May 4th, 2011, 11:20 AM
^^ Dat gebouw is overigens de nieuwbouw van de Joop Westerweelschool (de school waar Co Adriaanse ooit gymleraar is geweest). Ik moest binnenkort maar eens kijken bij de nieuwbouw in de Witte de Withstraat. Die is ook al aardig ver gevorderd volgens mij.

Wat een heerlijk uitzicht heb je toch vanaf je werkplek...

AMS guy
May 4th, 2011, 01:31 PM
Dit wordt gebouwd in de Witte de Withstraat - project de Wending:

http://img155.imageshack.us/img155/9415/screenshot20110504at106.png

En dit blok in Amsterdamse Schoolstijl werd gesloopt, toch wel jammer.

http://img850.imageshack.us/img850/8614/screenshot20110411at123.png

http://img683.imageshack.us/img683/2665/screenshot20110411at124.png

Rietendak
May 4th, 2011, 02:03 PM
^^
Volgens mij is dat al bijna af. Ik had nog nooit gezien wat er vroeger stond. Zonde, erg mooi. Had er dan drie extra verdiepingen opgezet ipv de nieuwe één.

AMS guy
May 4th, 2011, 02:28 PM
Ik ben verbaasd over de sloop want ik dacht dat dit soort blokken beschermd waren.
Het is de laatste tijd niet de eerste keer dat Amsterdamse School gebouwen tegen de vlakte gaan. Op de hoek van de Witte de Withstraat en de Postjesweg is onlangs dit blok vervangen door nieuwbouw:

http://img862.imageshack.us/img862/3311/screenshot20110411at107.png

http://img560.imageshack.us/img560/7484/screenshot20110411at125.png

AMS guy
May 4th, 2011, 02:47 PM
Nog een voorbeeld uit Oost (Molukkenstraat)

1983
http://img838.imageshack.us/img838/3044/screenshot20110504at238.png

2007
http://img856.imageshack.us/img856/3044/screenshot20110504at238.png

nu
http://img849.imageshack.us/img849/3593/screenshot20110504at234.png

^^Door de gesloten plint lijkt het net een bunker.

Mojito
May 4th, 2011, 03:00 PM
Het ergste voorbeeld is wel het blok op de hoek van de Insulindeweg en de Celebesstraat (het blok waar de eindlus van tram 3 omheen loopt). Dat prachtige woonblok van architect Wijdeveld is gesloopt in de jaren '90. Was ook wel noodzakelijk want de fundering ervan was (zoals bij de meeste oorspronkelijke blokken in de Indische buurt) erg slecht. Heb er even geen foto's van.

Het verdwenen blok halverwege de Witte de Withstraat, waar de straatwand nu wordt opengebroken voor het nieuwe plein was volgens mij identiek aan de wel (en erg mooi) gerenoveerde blokken direct ten noorden en ten zuiden van het nieuwe plein. Ik meen me te herinneren dat men graag die monotone straatwand wilde doorbreken door met een plein een nieuw hart voor de buurt te maken.

Of dat geslaagd is kunnen we over enkele maanden zien.

AMS guy
May 4th, 2011, 03:18 PM
Het ergste voorbeeld is wel het blok op de hoek van de Insulindeweg en de Celebesstraat (het blok waar de eindlus van tram 3 omheen loopt). Dat prachtige woonblok van architect Wijdeveld is gesloopt in de jaren '90. Was ook wel noodzakelijk want de fundering ervan was (zoals bij de meeste oorspronkelijke blokken in de Indische buurt) erg slecht. Heb er even geen foto's van.

Deze bedoel je?

voor 1991
http://img534.imageshack.us/img534/2854/screenshot20110504at307.png

na
http://img14.imageshack.us/img14/9712/screenshot20110504at309.png

Ik kijk vaak in de beeldbank van Amsterdam. Het is niet te geloven wat ze hebben gedaan met de Insulindeweg en omgeving. Het leek vroeger op de Hoofdweg/Mercatorbuurt daar. Alles was gesloopt om plaats te maken voor de jaren 80/90 troep.

Mojito
May 4th, 2011, 03:22 PM
Inderdaad, die bedoel ik. Wat ik begreep was een groot deel van de Indische Buurt slechter gebouwd en vooral slechter gefundeerd dan soortgelijke buurten in de rest van de stad en is dat de belangrijkste reden voor de grote hoeveelheid jaren '80 meuk in die wijk. Ontzettend jammer...

bthj
May 4th, 2011, 04:27 PM
Het is niet te geloven wat ze hebben gedaan met de Insulindeweg en omgeving. Het leek vroeger op de Hoofdweg/Mercatorbuurt daar. Alles was gesloopt om plaats te maken voor de jaren 80/90 troep.

Het is ons eigen stukje Rotterdam.

MVA
May 4th, 2011, 06:20 PM
Nog een voorbeeld uit Oost (Molukkenstraat)

(...)

Door de gesloten plint lijkt het net een bunker.

Ik vind het doodzonde.
Ik had gehoopt dat er juist meer ruimte zou komen voor winkels en/of horeca, om dat deel van de Molukkenstraat wat levendiger te maken.
Gemiste kans.

Grumpey
May 6th, 2011, 10:09 AM
Ik ben verbaasd over de sloop want ik dacht dat dit soort blokken beschermd waren.
Het is de laatste tijd niet de eerste keer dat Amsterdamse School gebouwen tegen de vlakte gaan. Op de hoek van de Witte de Withstraat en de Postjesweg is onlangs dit blok vervangen door nieuwbouw:

http://img862.imageshack.us/img862/3311/screenshot20110411at107.png

http://img560.imageshack.us/img560/7484/screenshot20110411at125.png
Eerlijk gezegd vind ik dit een hele mooi resultaat, en net als de Wending zeker geen verslechtering van wat er eerst stond. Die andere twee projecten die genoemd zijn, zijn overigens wel echt afschuwelijk.

Mojito
May 6th, 2011, 10:25 AM
^^ Mee eens, dat blok op de hoek Postjesweg-Witte de Withstraat vind ik ook goed geslaagd. Qua vorm, materialisatie en detaillering voegt het zich m.i. prima in de stijl van de omgeving.

hemarookworst
May 19th, 2011, 09:47 PM
Eerste keer dat ik wat post in het Amsterdamse gedeelte én het is mijn 200ste post :D Is deze al bekend? Ik vind het wel een leuk gebouw.

Gelezen in De Pers (http://www.depers.nl/economie/569386/Een-hip-creatief-bedrijf-wil-een-kantoor-dat-je-bijblijft.html)

http://2.bp.blogspot.com/-ORHGXrI9dxs/TdIGFuUV-UI/AAAAAAAAH6w/L6naxE3lrGY/s400/abc-gebouw.JPG

Een hip creatief bedrijf wil een kantoor dat je bijblijft

Door: Floor van Dijck
Gepubliceerd: gisteren 22:11
Update: vandaag 02:00

Koop je eigen letter in het Alfabetgebouw. Nieuwbouw naar de wensen van creatieve bedrijven.

Als alles meezit verschijnt in de loop van 2012 in de Amsterdamse Houthaven het Alfabetgebouw. Een nieuw, multifunctioneel bedrijfsgebouw voor de creatieve sector. Een stevig pand met 3.250 m² vloeroppervlak en 24 parkeerplaatsen. Op de gevel prijkt (bijna) het hele alfabet en achter elke letter schuilt een bedrijfsunit. Een opvallend gebouw voor bedrijven die graag opvallen; creatief van buiten, creatief van binnen. Grafisch ontwerpbureau Thonik is de eerste gebruiker, dit bedrijf claimde gelijk maar de eerste zes letters van het alfabet. Het ontwerp is van Jacob van Rijs van MVRDV Architecten uit Rotterdam.

Hoe is het gebouw tot stand gekomen?

Van Rijs: ‘We zijn begonnen met Thonik, een van de eerste toekomstige gebruikers. Wij hadden eerder voor hen ook hun huidige kantoor ontworpen en zij zochten een nieuwe plek. In Amsterdam is het voor middelgrote bedrijven lastig om aan passende ruimte te komen. Voor de groten valt altijd iets te regelen, kleine bedrijven zijn makkelijk ergens onder te brengen, maar een bureau als Thonik is te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Ze konden een optie krijgen op een stuk grond in de Houthaven. Toen is bedacht er ook andere bedrijven bij te zoeken en stapte NIC, een projectontwikkelaar in. Samen met Thonik hebben we het alfabetconcept bedacht. Daar ligt de overlap tussen ontwerp en architectuur. We hebben samen een ‘betonfont’ ontworpen, letters gegoten in beton. Op basis daarvan is de gevel bedacht. Elk raam heeft een letter, achter elke letter zit een bedrijfsunit van ongeveer 128 m2. De letters krijgen ook lampen met lichteffecten. Het bleek alleen niet haalbaar om 26 letters op de gevel te zetten, dus werden het er 24. De I en de Q zijn afgevallen. Die zitten namelijk al ín het gebouw, dus die hoeven niet op de gevel.’

Waarom wil een bedrijf als Thonik dan toch een nieuw gebouw, terwijl alleen al in Amsterdam 300.000 vierkante meter kantoorruimte leegstaat?

‘Het probleem is dat de leegstaande kantoren niet voldoen aan de eisen van bedrijven als Thonik. Die willen geen standaardgebouw met systeemplafonds, die willen ruigheid, eigenheid. Er zijn genoeg kantoren die leeg staan, maar het zijn de verkeerde gebouwen, de lelijke eendjes. Bedrijven willen ook in hun ruimte onderscheidend zijn. Dat is ook de reden waarom de projectontwikkelaar wel in het Alfabetgebouw geloofde.’

Wat heeft het Alfabetgebouw dan wel, dat de bestaande panden niet hebben?

‘Het Alfabetgebouw wordt een basic gebouw. Het voldoet aan alle eisen wat duurzaamheid van nu betreft, maar is verder erg no-nonsense. Hoge fabriekshalachtige plafonds, ruwe afwerking en heel multifunctioneel; het zou in de toekomst eventueel ook een woongebouw kunnen worden. Aan de noordkant heb je uitzicht, aan de zuidkant komt een galerij met ook buitenruimte. En het is een gebouw met een heel duidelijke signatuur, een pand dat je bijblijft. Je koopt of huurt als bedrijf geen kantoor, maar een letter. Je zou kunnen zeggen, dat het een gebouwd adres is, één grote brievenbus. Uiteindelijk moet elke letter gaan leven.'

Zie ook www.alfabetgebouw.nl

bthj
May 19th, 2011, 10:13 PM
ja die is bekend, maar bedankt. waarom zet zo'n rotterdams bureau niet ook in eigen stad iets lolligs neer?

Wuppeltje
May 19th, 2011, 11:40 PM
^^
Een van de meest indrukkende projecten in Rotterdam is de Markthal van MVRDV. Maar misschien is dat weer te serieus voor je. ;)

bthj
May 20th, 2011, 09:43 AM
zeg nou zelf, is dat ontwerp niet in grote omgekeerde smiley?

maar het staat eri nderdaad een beetje bot. dat was niet de bedoeling.

Thijs_
May 31st, 2011, 11:56 AM
Weet iemand wat er met het pand aan de Prins Hendrikkade 35-36 gaat gebeuren? Staat in de steigers en zou mooi zijn als de gevel wat meer aansluiting zou hebben bij de rest van het stationsplein.

Grumpey
May 31st, 2011, 12:14 PM
Uit het stadsdeelblad van 12 augustus 2010 haal ik het volgende:

- Prins Hendrikkade 35/36 - aanvraag 81-10-0376 - voor het
veranderen van de kelder, begane grond en entresol van het
gebouwgedeelte met behoud van bestemming daarvan tot café
en restaurant

MR-Tommey
June 2nd, 2011, 12:15 PM
Alles wat ze aan dat pand doen is een verbetering. Slechter kan het niet worden. (http://maps.google.nl/maps?q=Prins+Hendrikkade+35-36,+amsterdam&ie=UTF8&hq=&hnear=Prins+Hendrikkade+35,+Burgwallen-Nieuwe+Zijde,+Amsterdam,+Noord-Holland&gl=nl&ll=52.377616,4.897676&spn=0.001243,0.003484&t=h&z=19&layer=c&cbll=52.377698,4.89758&panoid=3VGynQiWAll35eU2galyEw&cbp=12,225.6,,0,-16.08)

the runner
June 24th, 2011, 06:22 PM
23 juni 2011 - David Valentijn Pruijt

Amsterdam heeft de braakliggende terreinen in de eigen stad én in Zaanstad op een kaart gezet. Door de economische crisis worden veel terreinen in de regio de komende jaren niet bebouwd. De roep om deze terreinen tijdelijk te gebruiken wordt steeds groter, bijvoorbeeld als buurtmoestuin of kinderspeelplaats of - als de terreinen groter zijn - als evenemententerrein of tijdelijke studentenhuisvesting. Om initiatiefnemers voor tijdelijke invulling op weg te helpen heeft de gemeente Amsterdam een digitale kaart ontwikkeld met informatie over de braakliggende terreinen.

Door de economische crisis wordt er in Nederland minder gebouwd. Hierdoor blijven terreinen langer braak liggen. In Amsterdam en Zaanstad is dat niet anders. Het gaat bijvoorbeeld om gebieden zoals het Zeeburgereiland, maar ook om kleinere terreinen midden in woonwijken. Wethouder Van Poelgeest (Ruimtelijke Ordening): 'Er zijn veel mensen en organisaties in de stad die goede en leuke ideeën hebben voor die nu lege plekken. Die mensen helpen wij graag een eindje op weg, want een terreintje dat gebruikt wordt is bijna altijd beter dan een terrein waar een hek omheen staat en dat leeg blijft.'

http://img221.imageshack.us/img221/889/gisdronl.png (http://imageshack.us/photo/my-images/221/gisdronl.png/)

Wat staat er op de kaart?
De digitale kaart geeft onder meer inzicht in de locaties, omvang en beschikbaarheid van braakliggende terreinen in Amsterdam en Zaanstad. Bewoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers met goede initiatieven voor een tijdelijke invulling kunnen contact opnemen met de betrokken personen bij stadsdelen en projectbureaus. De daadwerkelijke beschikbaarheid van braakliggende terreinen voor tijdelijk gebruik wordt bepaald door degene die recht heeft op de grond zoals eigenaar, erfpachter of vergunninghouder. De kaart is te vinden op: www.gisdro.nl/braakliggende_terreinen

Hoogloper
June 26th, 2011, 09:53 AM
Interessant, ben al een tijdje op de kaart aan het kijken. Ik denk dat er wel meer braakliggende terreinen zijn dan op deze kaart worden aangegeven.

Noord
June 27th, 2011, 12:25 PM
Het vernieuwde Javaplein
http://img684.imageshack.us/img684/4486/20110624172430.jpg

Binnentuin van Borneohof
http://img862.imageshack.us/img862/3568/20110621144508.jpg

Wuppeltje
June 27th, 2011, 01:55 PM
Wow. Dat ziet er goed uit. :)

The Engineer
June 27th, 2011, 06:18 PM
:) Hier wordt ik gelukkig van. :)

DickieS020
July 4th, 2011, 04:29 PM
Houthaven/REM-eiland

Het restaurant in het REM-eiland is feestelijk geopend, zie http://www.at5.nl/gespot/64958/opening-restaurant-rem-eiland

(bron: www.AT.nl)

Glacius
September 19th, 2011, 05:43 PM
Onderstaand plaatje is van een project dat ik gisteren tegenkwam in de Witte de Withstraat in West. Volgens mij nog niet vaak langsgekomen hier.

http://f.cl.ly/items/1i430h3N443w2T3W2I3r/foto.JPG

Hoogloper
September 19th, 2011, 06:34 PM
Ben hier een tijdje geleden langsgefietst en het is best mooi geworden zo te zien.

the runner
September 24th, 2011, 09:35 PM
22 september 2011 - Mischa Tiebie
Eerste zelfbouwkavels aangeboden tijdens zelfbouwmarkt eind oktober

De komende jaren kunnen Amsterdammers grond van de gemeente verwerven om daarop een eigen huis te bouwen. Op 29 en 30 oktober worden de eerste zelfbouwkavels uitgegeven tijdens een zelfbouwmarkt in de Houthaven.
Belangstellenden kunnen de komende weken op verschillende plekken in de stad kavels bezichtigen.

De zelfbouwmarkt vindt op 29 en 30 oktober plaats op Strand West in de Houthaven. Tijdens deze markt geeft de gemeente de eerste zelfbouwkavels uit. Ook krijgen de bezoekers een overzicht van de kavels die in 2012 en 2013 worden opgeleverd.
Daarnaast biedt de markt allerlei informatie over het zelf bouwen van een huis.
Architecten, aannemers, intermediairs, adviseurs op het gebied van duurzaamheid en financiën zullen aanwezig zijn om advies te geven.

Kavels bezichtigen
De komende weken kunnen Amsterdammers die belangstelling hebben op verschillende plekken in de stad kavels bezichtigen en informatie krijgen over de bouwmogelijkheden.

Op zaterdag 24 september van 11.00 tot 15.00 uur op het Zeeburgereiland:
kavels voor individuele zelfbouw. Locatie: Restaurant Praq, IJdijk 8.
Meer informatie staat op: www.zeeburgereiland.nl

Op vrijdag 7 oktober van 17.00 tot 20.30 uur in de Houthaven: kavels voor het bouwen in een groep. Locatie: Projectbureau Houthaven, Gevleweg 116, achter de tijdelijke studentenwoningen. Meer informatie staat op: www.blok0.nl

Op zaterdag 8 oktober van 11.00 tot 14.00 uur in Zuidoost: kavels voor individuele zelfbouw. Locatie: ‘s-Gravendijkdreef. Meer informatie staat op: www.droomzone.nl

Op zaterdag 15 oktober van 11.00 tot 13.00 uur in Noord: kavels voor woningen met bedrijfsruimtes. Locatie: Buiksloterham, Bosrankstraat, verlengde van de Vlierweg.
http://img534.imageshack.us/img534/1091/zelfbouwkavels.png (http://imageshack.us/photo/my-images/534/zelfbouwkavels.png/)
Bron: www.amsterdam.nl/zelfbouw
^^
Ben benieuwd hoe snel de kavels verkocht worden.

the runner
October 1st, 2011, 12:12 AM
24 mei 2011
In de periode 2006-2010 heeft het voormalige Stadsdeel Oud-Zuid met behulp van bewoners en ondernemers gewerkt aan de plannen om een parkeergarage onder de Boerenwetering te realiseren. Begin 2010 is echter door de deelraad het investeringsbesluit over de parkeergarage aangehouden.

De Boerenwetering:
http://i29.tinypic.com/aw23ok.jpg

Streefpunt
Het dagelijks bestuur van Stadsdeel Zuid wil opnieuw kijken naar de mogelijkheden om die parkeergarage aan te leggen. Dit heeft het bestuur expliciet als streefpunt opgenomen in haar programma-akkoord voor de lopende bestuursperiode. Het idee is met de komst van een garage de beschikbaarheid van parkeerplaatsen te vergroten met als doel verlaging van de parkeerdruk voor in de eerste plaats bewoners en ondernemers van de (Noord) Pijp.

De locatie is het resultaat van een door Stadsdeel Oud-Zuid uitgelokte marktvraag uit 2004. Verschillende partijen noemden de Boerenwetering als een geschikte locatie om parkeervoorzieningen te treffen voor een dicht bebouwd gebied met een zeer hoge parkeerdruk: de Noord Pijp. Actuele metingen tonen dat de druk op het gebied gedurende de jaren niet is afgenomen en er dus altijd nog behoefte is aan extra parkeervoorzieningen op die locatie.
Bron: www.zuid.amsterdam.nl
^^
Een parkeergarage onder een water lijkt mij nòg duurder dan een onder droog terrein.

Yv
October 3rd, 2011, 10:07 AM
Zeker, maar het lijkt me toch wel een interessante oplossing voor zowel de parkeerdruk als het straatbeeld. Wellicht kan dit een goede test-case zijn om eventueel uit te rollen naar het mega-project onder de Amstel.

Helaas weet ik uit ervaring hoe frustrerend het is om de komende jaren geen vergunning te hebben en daarna waarschijnlijk geen plek.

Mojito
October 5th, 2011, 02:33 PM
Op de briljante site van ArchDaily (http://www.archdaily.com/) staat vandaag een mooie en uitgebreide reportage (http://www.archdaily.com/172437/de-borneohof-peter-geusebroek/) over het Borneohof (Javaplein) in de Indische Buurt. Ik vind het zelf een erg geslaagd project geworden.

The Engineer
October 5th, 2011, 07:20 PM
^^ Dit is een van de beste nieuwbouwprojecten uit de stad van de afgelopen jaren. Onder andere omdat het perfect in de buurt past en het net lijkt alsof hij er al jaren staat.

Hoogloper
October 8th, 2011, 05:38 PM
Eens, erg mooi en bijzonder geworden. Hopelijk is die bieb morgen ook open want dan ga ik er zelf eens kijken.

the runner
October 8th, 2011, 06:47 PM
Amsterdam biedt het kabinet aan nieuwe windmolens in de stad neer te zetten, die in staat zijn stroom op te wekken voor honderdduizend gezinnen.

Dat schrijft wethouder Maarten van Poelgeest (Klimaat en Energie) in een brief aan minister Maxime Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

Deze week sloot Verhagen 59 zogeheten Green Deals, afspraken met bedrijven en instellingen over milieuvriendelijke projecten. Eén daarvan behelst de verdrievoudiging van het aantal windmolens in Nederland. Amsterdam probeert al jaren het aantal windmolens in onder meer het havengebied uit te breiden, maar stuit daarbij steeds op bezwaren van provincie en rijk.

Amsterdam wil het nu voor bedrijven gemakkelijker maken grond te kopen waarop windmolens kunnen worden gebouwd. 'Wij maken een aantal locaties windklaar door alle vergunningen en procedures te regelen en gunnen de grond daarna aan exploitanten.'

Via erfpacht of deelname in de stroomopbrengst verdient de stad daaraan.

Van Poelgeest denkt daarbij aan plekken in Noord, Zuidoost en Oost. Volgens een eerste inventarisatie zou dat een stroomproductie van honderdvijftig megawatt kunnen opleveren.

Daarnaast wil de wethouder de capaciteit van het windmolenpark in de haven - het grootste in Nederland - vergroten van de huidige 66 megawatt tot boven de honderd.

Van Poelgeest verwacht dat de provincie haar verzet tegen windmolens zal staken. 'Ik kan me niet voorstellen dat iemand bezwaar heeft tegen windmolens in bijvoorbeeld de haven.' (Herman Stil)
Bron: www.parool.nl
^^

Winbuks
November 16th, 2011, 09:01 PM
Kroonenberg en Multi herontwikkelen winkelcentrum Gelderlandplein

Kroonenberg Groep en Multi Vastgoed gaan een samenwerking aan voor de herontwikkeling en uitbreiding van winkelcentrum Gelderlandplein te Amsterdam. Kroonenberg Groep kocht in 2007 dit winkelcentrum van Philips Pensioenfonds, als onderdeel van een grotere deal. Gelderlandplein werd in 1968 is geopend en is al eerder werd aangepast en uitgebreid. Multi Vastgoed maakt in nauw overleg het ontwikkelingsplan en vervult de rol van ontwikkelingspartner in opdracht van Kroonenberg Groep.

De herontwikkeling en uitbreiding van Gelderlandplein zal in een aantal fasen gerealiseerd worden. Start van de uitvoering is gepland in 2013.
Bron: PropertyNL.com, 15 november 2011 (http://www.PropertyNL.com)
Wie weet nog een woontoren aan het Gelderlandplein? ;)

Elio di Angelis
November 17th, 2011, 12:41 PM
Zou wel een mooie link naar de zuid-as vormen, nog een woontoren.

the runner
December 4th, 2011, 01:51 AM
De League of Experience organiseerde op 25 november j.l. een livestream seminar in studio 6 te Hilversum met het thema #HollandBid. Kopstukken uit de sport, politiek, media en het bedrijfsleven gingen met elkaar in debat over de vraag wat Nederland beter kan doen bij het binnenhalen van grote sportevenementen.
http://img198.imageshack.us/img198/5558/42286244.png (http://imageshack.us/photo/my-images/198/42286244.png/)

Iedereen kon online mee discussiëren. Het seminar was vanaf 12:45 uur live te volgen en je kon mee discussiëren of vragen stellen op Twitter met de #HollandBid.

Om 13.25 presenteerde Wouter Zaaijer The Floating Games 2028, een initiatief van OeverZaaijer architectuur en stedebouw in samenwerking met Kondor Wessels Vastgoed om het IJ in Amsterdam te gebruiken als de meest duurzame locatie om de Olympische Spelen te houden. De Olympische Spelen moeten compacte spelen zijn in het hart van de stad.
Veel meer op: www.oeverzaaijer.nl
^^
De spelen in het hart van de stad maar ook ergens afgelegen op een industrieterrein:)

Winbuks
December 8th, 2011, 10:23 PM
Op de website van Zesxzes, kwam ik een impressie tegen van een onbekend project vlak achter het Olympisch stadion naast de oude tramlijn:

De ...sbaan

http://img820.imageshack.us/img820/6816/stadionplein1.jpg
Bron: Zesxzes Visuele communicatie (http://www.zesxzes.nl/)

Wie weet hier meer van??

Gijs (Amsterdam)
December 9th, 2011, 10:55 PM
Hm, da's waar die oude ANWB garage zit. Nu gekraakt geloof ik...

Rietendak
December 9th, 2011, 11:41 PM
Ik weet er niks van, maar dit moet toch als zoete broodjes over de toonbank gaan. Nieuwbouw met balkon in Zuid + parkeergarage. Het is niet alsof dit ontwerp veel heeft gekost.

Het is wel ongehoert lelijk natuurlijk. Dat is een beetje een smetje op het blazoen.

DickieS020
December 10th, 2011, 01:15 AM
eh, leuk die balkons op het zuiden ... met 'mooi' uitzicht op de snelweg A10-Zuid (igv de hogere verdiepingen) ... dus of die broodjes daadwerkelijk zo zoet zijn betwijfel ik, tenzij die 'balkons' een galerij is ;) ... igv de lagere verdiepingen zullen de broodjes misschien wel wat zoeter zijn

Killswitch
December 10th, 2011, 02:45 AM
eh, leuk die balkons op het zuiden ... met 'mooi' uitzicht op de snelweg A10-Zuid (igv de hogere verdiepingen) ... dus of die broodjes daadwerkelijk zo zoet zijn betwijfel ik, tenzij die 'balkons' een galerij is ;) ... igv de lagere verdiepingen zullen de broodjes misschien wel wat zoeter zijn
In Amstelveen heb je langs de A9 de Meander flats, die kijken ook aan de ene kant op de A9, maar ze zijn wel heel populair wat betreft ligging (deels ook weer te verklaren dat ze bij het Stadshart Amstelveen liggen). En hier geldt weer dat deze appartementen tegenover het Olympisch Stadion liggen en andere sportcomplexen. Daarnaast, heb je mooi de schinkeleilanden in je achtertuin. Ik zou hier als makelaar groot op inzetten.

Glacius
December 10th, 2011, 03:06 PM
Inderdaad, prima plek om te wonen dit. Rustige straat, Schinkeleilanden als achtertuin, Nieuwe Meer en Amsterdamse Bos als voortuin, Zuidas op kruipafstand.

DickieS020
December 10th, 2011, 11:40 PM
ja dat is ook wel zo ... ik vraag mij wel af hoe de mensen het geluid van de snelweg ervaren als zij op hun balkon/dakterras zitten

Hoogloper
December 11th, 2011, 11:29 PM
Ik weet e niks van, maar dit moet toch als zoete broodjes over de toonbank gaan. Nieuwbouw met balkon in Zuid + parkeergarage. Het is niet alsof dit ontwerp veel heeft gekost.

Het is wel ongehoert lelijk natuurlijk. Dat is een beetje een smetje op het blazoen.

Goed doordacht ontwerp, niets 'goedkoop'
Bouwen die handel!

insulting-dutchman
December 13th, 2011, 12:44 AM
ja dat is ook wel zo ... ik vraag mij wel af hoe de mensen het geluid van de snelweg ervaren als zij op hun balkon/dakterras zitten

als je daar woont ben je toch pas na de avondspits thuis. best rustig dus waarschijnlijk. verder is het leuk om te wonen als het dokmodel gerealiseerd is.

the runner
December 13th, 2011, 01:04 AM
^^
Het dok komt daar zowiezo niet. Je zit daar nog op een paar 100 meter van de snelweg af dus zoveel geluidsoverlast geeft dat niet. De s..baan zal wel ijsbaan zijn omdat de straat daar IJsbaanpad heet.

Het gebouw komt dan als het goed is rechts op de foto(ongeveer bij dat witte)
http://img593.imageshack.us/img593/8798/26oktober023.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/593/26oktober023.jpg/)

Rietendak
December 13th, 2011, 08:43 AM
Goed doordacht ontwerp, niets 'goedkoop'
Bouwen die handel!Ik heb een beetje het idee dat dit ontwerp al tig keer is neergezet in Amstelveen en Purmerend en Willekeurig Elke Saaie Randgemeente Waar Mensen Goedkoop Quasi-luxe Willen Wonen.

Michiel
December 13th, 2011, 10:13 PM
De Poldertoren

http://img840.imageshack.us/img840/3567/poldertorenzzdp.jpg

Fortress
ZZDP architecten

Bron: Bouwman Architectuurpresentatie (http://www.maquette.net)

Lijkt een oud project te zijn, via Google kom je alleen uit bij een oude lijst met kantoorprojecten.

MMario
December 15th, 2011, 06:38 PM
Moet er nog een thread aangemaakt worden voor het nieuwe kantoor van NRC?

Zojuist is er een bouwvakker zwaar gewond geraakt door het neerstorten van een betonnen plaat:
http://www.at5.nl/artikelen/73172/ernstig-bouwongeval-op-rokin

http://www.mariowester.nl/skyscrapercity/nrc.png

The Engineer
December 15th, 2011, 07:47 PM
^^ Altijd vervelend als een bouwvakker zwaar gewond raakt. Hopelijk hersteld hij weer volledig. Sterkte!

Nog wat nadere info via cobouw.nl (http://www.cobouw.nl/nieuws/algemeen/2011/12/15/gewonde-bij-sloopwerk-aan-fortis-kantoor)

Amsterdam - Bij sloopwerkzaamheden aan de gevel van de voormalige Optiebeurs aan het Rokin in Amsterdam is een gewonde gevallen.

De getroffen werknemer is volgens de Arbeidsinspectie een timmerman die op dat moment aan de fundering werkte. Op zijn onderbeen viel van acht meter hoogte een 5000 kilo zware gevelplaat. Op het moment dat deze plaat viel, werd volgens de Arbeidsinspectie niet aan de gevel gewerkt. De plaat zou al sinds de jaren tachtig in de gevel zitten en moest worden verwijderd om de gevel te kunnen renoveren.

Bouwbedrijf M.J. de Nijs en Zonen uit Warmenhuizen is de aannemer van het renovatieproject. De bouwer was gistermiddag nog niet in staat een reactie te geven op het ongeluk. Rollecate uit Staphorst renoveert de gevel van het voormalige kantoorgebouw naar een ontwerp van architectenbureau Dam en Partners uit Amsterdam.

Elio di Angelis
December 16th, 2011, 12:27 PM
Moet er nog een thread aangemaakt worden voor het nieuwe kantoor van NRC?

Zojuist is er een bouwvakker zwaar gewond geraakt door het neerstorten van een betonnen plaat:
http://www.at5.nl/artikelen/73172/ernstig-bouwongeval-op-rokin

http://www.mariowester.nl/skyscrapercity/nrc.png

Wat er komt is een hele verbetering. Had toch liever gezien dat ze de oude gevels weer hadden nagemaakt en dan eventueel de verdiepingen die daar boven komen van glas. Zoals bij het De La Mar theater is gedaan.

Yv
December 16th, 2011, 04:24 PM
Doet me door dat glas heel erg denken aan het kantoor van The New York Times:

http://www.forestcity.net/properties/work/office_buildings/PublishingImages/NY-times-2.jpg
Bron: ForestCity (http://www.forestcity.net/properties/work/office_buildings/Pages/the_new_york_times.aspx)

http://nytimesinschool.com/wp-content/uploads/2010/09/nyt-office.jpg
Bron: NYT (http://nytimesinschool.com/ny-times-education-contact-visit/)

http://www.designbuild-network.com/projects/times_tower/images/13-new-york-times.jpg
Bron: DesignBuild Network (http://www.designbuild-network.com/projects/times_tower/times_tower13.html)

bthj
December 16th, 2011, 11:25 PM
't lijkt wel parijs..

http://i41.tinypic.com/260uyig.jpg

AMS guy
December 17th, 2011, 02:03 AM
^^ Kop Czaar Peterstraat (http://www.centrum.amsterdam.nl/projecten/overzicht_alle/bouwprojecten/czaar_peterbuurt/), het is nu een beetje stil rond dit project of ik ben niet up-to-date.

bthj
December 17th, 2011, 10:48 PM
er wordt voor geadverteerd in het parool.

the runner
December 28th, 2011, 05:58 PM
De oude naam was Westermoskee wat verkooptechnisch niet echt sterk is:)
http://img194.imageshack.us/img194/695/28dec019.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/194/28dec019.jpg/)

Yv
December 28th, 2011, 06:45 PM
Wat mij betreft is de gevel een beetje over-the-top retro. Was zelf wel altijd enthousiast over de plannen hier. Misschien beter als ik het geheel eens zie.

Zie trouwens net dat de bovenste verdieping hier op de foto al verkocht is. 108 m2, vier ramen rechts op de foto, drie ramen aan de voorkant en dan links nog een raam en balkon o.i.d. voor EUR 333.000. Lijkt me een goede deal, ik vermoed dat de verkoop wel gaat lukken.

vank
December 28th, 2011, 09:29 PM
Zeker niet veel geld, mooi gebouwtje wel.

EuroMaster
February 7th, 2012, 12:56 PM
Vind dat niet over de top. De mate van detaillering is goed te vergelijken met die van de 19e eeuw en het is gelukkig geen 'duck shed' waar de verhoudingen overdreven worden. Nu ziet het er wel heel nieuw uit, maar dat gaat er in de loop der jaren wel vanaf. :)

Kwam deze tekening van Cuypers tegen. Misschien allang bekend hier, maar voor mij is het plan voor zo'n uitbundige kerk in Amsterdam wel een verrassing. Ook maar even delen hier. Was een mooie kerk geweest die een uitgebouwde versie van de Haarlemmerstraat lijkt.

http://www.dbnl.org/tekst/bank003190001_01/bank003190001ill139.gif

EuroMaster
February 7th, 2012, 01:01 PM
Doet me door dat glas heel erg denken aan het kantoor van The New York Times:

http://www.forestcity.net/properties/work/office_buildings/PublishingImages/NY-times-2.jpg
Bron: ForestCity (http://www.forestcity.net/properties/work/office_buildings/Pages/the_new_york_times.aspx)

http://nytimesinschool.com/wp-content/uploads/2010/09/nyt-office.jpg
Bron: NYT (http://nytimesinschool.com/ny-times-education-contact-visit/)

http://www.designbuild-network.com/projects/times_tower/images/13-new-york-times.jpg
Bron: DesignBuild Network (http://www.designbuild-network.com/projects/times_tower/times_tower13.html)

Staat het hoofdkantoor van de New York Times toevallig in Washington? ;) NRC in Amsterdam, moet niet gekker worden!

bthj
February 7th, 2012, 03:02 PM
de redactie van de haagse post stond altijd al in amsterdam. overigens heeft het (in amsterdam spreken wij over het en niet de) nrc sinds de fusie altijd een groot redactielokaal in amsterdam gehad.

Arrrgh
February 9th, 2012, 08:21 AM
het courant?

bthj
February 9th, 2012, 11:35 AM
dat zou een betaalmiddel zijn, maar wij spreken in amsterdam van het nrc als legacy van voorheen het handelsblad.

Mojito
February 9th, 2012, 11:35 AM
Nee, het Handelsblad.

Oeg
February 9th, 2012, 01:06 PM
Dit gebouw aan de Nieuwezijds noemen wij nog altijd "Het NRC"

http://farm5.staticflickr.com/4095/4921406559_8369e9f695_z.jpg

the runner
April 5th, 2012, 12:07 AM
Amsterdammers profiteren mee

30 maart 2012 - Marchien Spier
Amsterdam neemt het initiatief om meer windmolens in Amsterdam mogelijk te maken. Daarvoor heeft het College van B&W vandaag de Windvisie ter visie vrijgegeven. De Windvisie laat zien dat er in de stad ruimte is voor voldoende windmolens om een derde van alle huishoudens van Amsterdam van duurzaam opgewekte elektriciteit te voorzien. Bewoners en (lokale) ondernemers worden de komende zes weken uitgenodigd om mee te denken over manieren om de stad en haar inwoners te laten meeprofiteren.
http://i42.tinypic.com/33ysxva.png
^^
Waarschijnlijk toch nog hoogbouw in Amsterdam:)

"De Windvisie laat zien dat we in Amsterdam ruimte kunnen creëren voor windmolens. Amsterdam moet de verantwoordelijkheid nemen om de groeiende vraag naar elektriciteit zelf op te lossen door meer schone energie op te wekken. Ik wil daarbij wel dat lokaal opgewekte energie ook leidt tot lokaal voordeel. Amsterdamse windmolens moeten ook van de Amsterdammers zijn", aldus wethouder Van Poelgeest.

Gebieden
De gebieden die voorlopig als kansrijk in de Windvisie naar voren komen zijn naast het westelijk havengebied de Noorder IJplas, de Noordelijke IJoevers, Ring A10 Noord, Zeeburgereiland, Nieuwe Diep, Sciencepark, Diemerpark, Gemeenschapspolder, Gaasperplas, de Hoge Dijk, Amstel III en delen van de Amstelscheg. Het College wil per locatie laten onderzoeken op welke wijze en op welke plekken windmolens kunnen worden ontwikkeld.

Per gebied is zorgvuldig gekeken naar de ruimtelijke mogelijkheden voor de plaatsing van windmolens, en de te verwachten milieueffecten. Hierbij is uitgegaan van de meest rendabele windmolens, molens met een opwek van 3 MW of meer. Deze molens hebben een minimale ashoogte van 80 meter. Of deze windmolens er daadwerkelijk gaan komen in de genoemde gebieden, hangt af van aparte besluitvorming per gebied over bijvoorbeeld het bestemmingsplan en/of de omgevingsvergunning. Bij deze uitwerking zal de gemeente overleggen met omwonenden en andere belanghebbenden.

Voordelen voor Amsterdammers
Lokale energie opwekken moet ook tot lokaal voordeel leiden. Daarom wil de gemeente Amsterdammers direct mee laten profiteren van de opbrengsten van windenergie en lokale initiatieven en inwoners van de stad betrekken bij de ontwikkeling van windmolens. Wethouder Van Poelgeest: "Iedereen moet kunnen participeren in de Amsterdamse windmolens. Op termijn worden olie, kolen en gas alsmaar duurder en onzekerder. Windenergie biedt een prachtig alternatief voor fossiele brandstoffen dat ook nog eens voordelen kan opleveren voor bewoners en lokale ondernemers van Amsterdam."

Het College nodigt Amsterdammers uit om mee te denken hoe dat profijt het beste geregeld kan worden. Te denken valt bijvoorbeeld aan kortingen op de energierekening, samen renderend investeren of het voordeel inzetten voor de gemeenschap in de vorm van extra voorzieningen die uit de winst worden gefinancierd. Maar ook andere mogelijkheden kunnen daarbij in beeld komen.

Planning
De ontwerp Windvisie ligt, inclusief de bijbehorende milieueffectrapportage, gedurende 6 weken ter visie. Gedurende deze periode kan iedereen een zienswijze indienen. Zie www.amsterdam.nl/windenergie. Tijdens de ter visie legging zal de gemeente bijeenkomsten organiseren waar belangstellenden zich kunnen laten informeren over dit initiatief. Op genoemde website kunnen belangstellenden zich laten registreren om te participeren in de ontwikkeling van windmolens in Amsterdam.

Mojito
April 10th, 2012, 03:23 PM
Een maand geleden liep ik over de Ten Katemarkt en toen viel mijn oog op een doek dat was bevestigd aan het markante rijtje verwaarloosde bedrijfspanden aan de noordwestkant van de straat (Ten Katestraat hoek Jan Hanzenstraat). Dit opvallende rijtje loodsen/winkels/etc. dat duidelijk afwijkt van de rest van de buurt moet wijken voor nieuwbouwproject 't Bellamyhuys (http://www.bellamyhuys.nl/project.html), een appartementenblok dat qua massa, vormentaal en materialisatie prima aansluit op de rest van de Kinkerbuurt, maar dat verder niet al te bijzonder is. Alleszins begrijpelijk dat dit gebeurt, maar ergens toch jammer.

http://nieuwbouw.com/project_assets/nederland/Noord-Holland/Amsterdam/project_17623/foto.jpg

http://www.nieuwbouwwijzer.nl/admin/bedrijven/nieuwbouwwijzer/data2/thumb400/Bellamyhuys.0xqmn.jpg

Omdat ik niet weet wanneer de sloop hiervan zal beginnen wil ik dit zeer karakteristieke stukje Oud-West nog eenmaal onder de aandacht te brengen met twee foto's.

1.
http://farm6.staticflickr.com/5452/7064338331_9083047942_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/24437569@N04/7064338331/)
2012-03-06_001 (http://www.flickr.com/photos/24437569@N04/7064338331/) by Mojito76 (http://www.flickr.com/people/24437569@N04/), on Flickr

2.
http://farm6.staticflickr.com/5467/7064338337_da0638c887_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/24437569@N04/7064338337/)
2012-03-06_002 (http://www.flickr.com/photos/24437569@N04/7064338337/) by Mojito76 (http://www.flickr.com/people/24437569@N04/), on Flickr

insulting-dutchman
April 10th, 2012, 03:29 PM
begrijpelijk, toch is het jammer van zulke rafelrandjes.

Yv
April 11th, 2012, 10:38 AM
Inderdaad dubbel. Grappige huisjes, ik herinner me dit blok helemaal niet. Terwijl m'n zus en vriendin daar om de hoek gewoond hebben. Denk dat ik vaker die kant op moet fietsen. Zeker voor het weg is.

Го́голь
April 11th, 2012, 05:02 PM
Inderdaad erg jammer dat sit soort rafelrandjes, die nog overblijfselen zijn van de tijd voor de annexatie van het gebied door de gemeente Amsterdam, langzaamaan verdwijnen. De hoek van de Bellamystraat en de Ten Katestraat is een van mijn favoriete plekken. Het is daar zo on-Europees chaotisch en druk, dat ik me met een beetje verbeelding op een markt in Cairo waan.

In het kader van dit soort straatjes wijs ik jullie allemaal graag op deze lezenswaardige PDF van Theo Bakker: Dorpse straten in de stad: Geannexeerd maar niet verdwenen (http://www.theobakker.net/pdf/dorpsstraten.pdf). Een lekker weg te lezen stuk over de rare straten die je wel meer plotseling tegenkomt in Amsterdam. Overigens zijn alle PDFs over de Amsterdamse geschiedenis op Theo's site (http://www.theobakker.net/menu_amsterdam_pdf.html) zeer de moeite waard!

Mojito
April 11th, 2012, 05:33 PM
^^ Bedankt voor die interessante PDF. De Trompenburgstraat ken ik nog niet als een bijzondere straat. Binnenkort maar eens kijken En die site kende ik ook nog niet! Heb hem snel bekeken en daar ga ik eens rustig doorheen surfen. :)

the runner
May 7th, 2012, 11:13 PM
Ooit was het de Rioolwaterzuivering Noord, in de toekomst moet op de Sportdriehoek in Noord een uitgebreid wellnesscentrum met hotel verrijzen. De op dit moment nog onbekende initiatiefnemer zal het ontwerp donderdag presenteren in de commissie Ruimtelijke Ontwikkeling van Noord. Begin februari hadden raadsleden al aangegeven belangstelling te hebben voor de plannen van deze persoon.

De rioolwaterzuiveringsinstallatie, gelegen naast de Waterlandse Golfclub, is al ruim vijf jaar buiten gebruik.

Op het zestien hectare grote terrein van de voormalige rioolwaterzuivering - tussen de A10, de Nieuwe Leeuwarderweg en het Noordhollandsch Kanaal - moet nu een spa komen met sauna's, stoombaden, binnen- en buitenzwembaden, beautyvoorzieningen, een ligweide, horeca en een hotel met tachtig kamers. Ook de drie cilindervormige opslagtanks van de rioolwaterzuivering worden onderdeel van het centrum. (Merel Straathof)
Meer in de papieren Parool van vandaag
^^
Spa rood?:nuts:

the runner
May 16th, 2012, 05:33 PM
De groenstrook langs de Kalfjeslaan op de grens van Amsterdam en Amstelveen heeft een metamorfose ondergaan.
http://i46.tinypic.com/2aetr0l.jpg

P17
May 19th, 2012, 12:07 PM
De Brugkrant: Plannen voor kop Java-eiland (http://debrugkrant.nl/plannen-voor-de-kop-van-java-eiland/):

Op de kop van Java-eiland blaast de wind je nog letterlijk van je sokken. Je kunt er over het water uitkijken tot ver voorbij het Centraal Station. Maar wat gaat er nu precies gebeuren met dit stukje stad? Wat blijft er over van het oorspronkelijke plan van een stadspark? En is er straks nog ruimte voor popconcerten en andere grootschalige evenementen?

Zuidelijke IJoevers: Inspraak Driehoek Kop Java (http://www.zuidelijkeijoever.nl/main.php?obj_id=253214118):
Het Projectbureau Zuidelijke IJoever heeft in samenwerking met Stadsdeel Oost een vernieuwd Stedenbouwkundig Plan ontwikkeld voor de Driehoek Kop Java. Het Bestuurlijk Overleg Oost heeft dit Stedenbouwkundig Plan vrijgegeven voor inspraak. In een Stedenbouwkundig Plan wordt de ruimtelijke ontwikkeling voor een bepaald gebied beschreven en wordt de vorm, omvang, functie en de nadere randvoorwaarden voor deze ruimtelijk ontwikkeling bepaald. In het Stedenbouwkundig Plan voor de Driehoek Kop Java krijgt het gebouw de bestemming hotel met zelfstandige horeca. Een basisschool is niet meer in het huidige plan opgenomen. De omvang, hoogte en de bestemming zijn gewijzigd ten opzichte van het Stedenbouwkundige Plan, zoals dit in 2009 in de inspraak is geweest.

En het plan: Stedenbouwkundig Plan Driehoek Kop Java (http://www.oost.amsterdam.nl/publish/pages/437660/sp_kop_java_inspraak_2012.pdf) (PDF).

ironner
May 21st, 2012, 07:55 AM
Wow, even snel door die plannen van kop Java-eiland heen gescanned, die impressie op blz. 22 ziet er wel heel tof uit, natuurlijk is het maar een impressie, dus het wordt afwachten wat er werkelijk gerealiseerd gaat worden. Maar eindelijk wordt de kop eens ingevuld.
Het heeft lang geduurd, in 95 toen ik daar kocht had men dat stuk grond gereserveerd om t.z.t. voor veel geld te verpatsen, de mensen van de Toasaristraat hebben lang geluk gehad met het vrije uitzicht naar het CS, maar nu zou ik toch maar z.s.m. verkopen zonder de nieuwe bewoners te verklappen dat het uitzicht straks weg is en de hotelgasten vanaf het terras bij hen naar binnen kijken.

insulting-dutchman
May 21st, 2012, 08:46 AM
ik vind het nogal lelijk. ik zou bijna mn bed weer in duiken van die plannen.

18 en 30 meter.

en daarna een gebouw van 25 meter met een permanente circustent er boven op.

opvallen doet het wel ja, gelukkig wordt ik er niet van.

Oeg
May 21st, 2012, 09:09 AM
Het gaat hier dus om een STEDENBOUWKUNDIG plan en niet om een bouwplan. En stedenbouwkundig klopt het plan. Gelukkig hebben goede stedenbouwkundigen in deze stad nog het primaat boven architecten.

Mojito
May 21st, 2012, 09:32 AM
Ah, het gaat alleen om de driehoek. Niet om de strook (wat ik eerst dacht, voordat ik de PDF opende, hoewel het woordje 'driehoek' wel al in de link voorkwam; lezen is ook een kunst ;)). De strook blijft gelukkig nog steeds vrij en gereserveerd om ooit plaats te kunnen bieden aan een 'hoogwaardige stedelijke publieksfunctie van internationale allure' .

AMS guy
May 21st, 2012, 11:51 AM
Wow, even snel door die plannen van kop Java-eiland heen gescanned, die impressie op blz. 22 ziet er wel heel tof uit, natuurlijk is het maar een impressie, dus het wordt afwachten wat er werkelijk gerealiseerd gaat worden.
Dit is Elbphilharmonie (http://de.wikipedia.org/wiki/Elbphilharmonie) in Hamburg wat je daar ziet. Persoonlijk betwijfel ik of er ooit zoiets gebouwd gaat worden op de kop van Java eiland.

the runner
May 24th, 2012, 01:05 AM
Het college van B&W heeft ingestemd met de aanleg van de ontbrekende schakel van de snelfietsroute tussen Amsterdam en Zaandam. Het traject zal een gezond en vlot alternatief bieden voor ongeveer 30.000 mensen die dagelijks tussen beide steden reizen. De snelfietsroute is een initiatief van de gemeenten Amsterdam en Zaanstad, de Stadsregio Amsterdam en de Fietsersbond. Het is een onderdeel van het programma ‘Fiets Filevrij’ van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De snelfietsroute Amsterdam-Zaandam is ongeveer tien kilometer lang. De route bestaat grotendeels uit een vrijliggend fietspad en loopt van het Centraal Station van Amsterdam, via de NDSM-pont, Amsterdam-Noord, het Coentunnelcircuit en de Noorder IJplas naar het centrum van Zaandam. De route zorgt voor een directe en comfortabele fietsverbinding. Met ongeveer 30.000 pendelaars lijkt de snelfietsroute een uitkomst.
Steeds meer mensen stappen op de fiets en ook het gebruik van elektrische fietsen neemt toe. De initiatiefnemers hopen dat snelfietsroute zorgt voor minder files tussen beide steden.
http://www.freebits.nl/images/546fietss.png (http://www.freebits.nl/view.php?filename=546fietss.png)

Ontbrekende deel

De gemeente Zaanstad heeft het eerste deel van de snelfietsroute al tot stand gebracht. De gemeente Amsterdam heeft nu besloten dat het ontbrekende deel met een lengte van 2,1 km zal worden aangelegd. Dit deel loopt vanaf de Cornelis Douwesweg, onder de A10 door en gaat daarna parallel aan de A8 naar Zaandam.

Planning

De exacte planning is afhankelijk van de voortgang van de werkzaamheden van Rijkswaterstaat voor de tweede Coentunnel. De snelfietsroute zal medio 2014 klaar zijn.
De totale kosten voor het project bedragen ongeveer € 2,1 miljoen. Het Rijk draagt € 1,35 miljoen bij. De geschatte bijdrage van de Stadsregio is € 690.000.
Bron: www.noord.amsterdam.nl
^^
Alleen jammer van die (NDSM)pont want dat geeft toch een aanzienlijke vertraging.

insulting-dutchman
May 24th, 2012, 01:26 AM
leuk initiatief, zal vooral veel gebruikt worden door brommers denk ik.

dat de verbinding naar de ndsm pont gaat zal ook zijn omdat je daar ook de houthaven veerdienst hebt, dus snel in west bent.