View Full Version : Damsterdiep

Pages : [1] 2 3

Jeroen.
July 8th, 2007, 11:56 AM
In oktober wordt er begonnen met de herinrichting van het damsterdiep met als inzet om het weer onderdeel van de binnenstad te maken. Dit wil de gemeente bereiken door een nieuw plein te creëren. Het plein wordt afgebakend met het nog te bouwen nieuwe hoofdkantoor van Nijestee (30m), ook komt er een ondergrondse parkeergarage.

Het nieuwe plein:
http://damsterdiep.groningen.nl/assets/images/damsterdiep-plein-overdag.jpg

Hoofdgebouw Nijestee:
http://damsterdiep.groningen.nl/assets/images/damsterdiep-gebouw-impressie-nieuweweg.jpg

Voor meer info zie: damsterdiep.groningen.nl

Filmpje: http://www.pdbdesign.nl/damsterdiep

xlchris
July 8th, 2007, 12:45 PM
Mooie plannen, super mooi filmpje, wat kunnen ze dat toch mooi tegenwoordig (alleen die auto:lol: )

Eisso
July 8th, 2007, 09:43 PM
Ah, Jeroen heeft meteen de daad bij t woord gevoegd! Goed dat hier nu ook een update van is. Zijn er nog nieuwe foto's van de bouwput? Is het al een beetje een chaos daaro?

SebasvandenBrink
July 9th, 2007, 01:30 AM
Ja er zijn foto's en die zwerven op 't forum rond ergens. Ik zag er eentje van een oude havenkade...?

Koesj
July 10th, 2007, 01:19 AM
Het is echt een regelrechte ramp om met de auto vanaf de Petrus Campersingel af te komen, ik denk dat dit nog een hele tijd voor problemen gaat zorgen. Gelukkig zit ik normaalgesproken op de fiets.

Hoogholtje
August 13th, 2007, 11:20 PM
de bouwvak is weer voorbij, het grote werk gaat beginnen. Vandaag werden een aantal grote machines het Damsterdiep opgereden.

peterdn
August 17th, 2007, 09:23 PM
Mobiele telefoon update 14-08-2007
http://img130.imageshack.us/img130/6006/20070817image0038ua8.jpg

FCG
August 18th, 2007, 07:49 AM
En het gaat goed met de werkzaamheden... Damsterdiep baalt nu al van wegwerk GRONINGEN - De werkzaamheden aan het Damsterdiep hangen de ondernemers daar danig de keel uit. De kapper heeft twintig procent omzetverlies, de Turkse winkelier vreest voor zijn klanten uit Stadskanaal, Hoogezand en Winschoten die altijd met de auto komen, de computerwinkel verhuist naar de Rademarkt en de Chinees kan geen kant op. "Want we hebben een dure keuken in dit pand." 'Wij zijn open!!!', staat er op een spandoek aan de gevel van kapper F.B. Hairstyle aan het Damsterdiep. "De loop is er uit", zegt eigenaresse Hilda Buringa. En van die loop moet Buringa het wel hebben. "Want je kunt hier zonder afspraak terecht." Twintig procent omzetverlies leidt de onderneemster en ze is de enige niet. Neem Peter Kars van snackbar Kars. "Laten we eerlijk wezen, mijn handel is impulshandel. Dus er komt iemand langs, of een Duitser parkeert zijn auto en dan halen ze eerst even een kroketje of een ijsje voordat ze de stad inlopen." Maar parkeren kan niet meer op het deel van het Damsterdiep war Kars zit. Kapot zal hij er niet aan gaan. "Daarvoor heb ik deze zaak nu te lang", zegt Kars. "Maar frustrerend is het wel, dat er veel minder mensen binnenlopen."

darulez
August 19th, 2007, 03:34 PM
Tsja, het is soms niet anders. Erg vervelend, maar een ondernemer heet niet voor niets zo. Alle risico's horen daar bij naar mijn mening. En met een beetje mazzel stijgt de omzet boven het oude niveau na de bouw van de parkeergarage.

Martini-stad
August 23rd, 2007, 03:05 PM
Ik heb wat impressies gevonden op de site van de gemeente. Volgens mij zijn die hier nog niet eerder voorbij gekomen;

http://www.groningen.nl/assets/images/damsterdiep_gebouw_impressie1.jpg

http://www.groningen.nl/assets/images/damsterdiep_gebouw_impressie2.jpg

http://www.groningen.nl/assets/images/damsterdiep_gebouw_impressie_nieuweweg.jpg

http://www.groningen.nl/assets/images/damsterdiep_gebouw_impressie_nw.jpg

http://www.groningen.nl/assets/images/damsterdiep_gebouw_impressie_z.jpg

-Koen-
September 6th, 2007, 10:37 AM
Nieuws:

Grondsanering voormalig tankstation start 10 september

Aanstaande maandag, 10 september 2007, start de grondsanering van het gebied waar in het verleden een benzinetankstation op het Damsterdiep heeft gestaan. Met deze brief informeren wij u over de werkzaamheden.

Voor de sanering zal het gebied tussen de huisnummers .. en .. worden afgezet met hekken. Binnen het afzettingsgebied vindt bronbemaling plaats voordat tot een meter of vier diep kan worden afgegraven. Het saneringsgebied beslaat een oppervlakte van ongeveer 80 bij 10 meter. Nadat de grond is afgegraven wordt de nieuwe rioolbuis aangelegd die langs de gehele zuidzijde komt te liggen. De werkzaamheden aan het riool zijn aan de kant van de Europaweg al begonnen. Naar schatting duren de saneringswerkzaamheden tussen de drie à vier weken.

De werkzaamheden zullen voor enige overlast zorgen. Met name voor de direct aanwonenden is dit niet te voorkomen. Alle panden zijn en blijven echter te voet bereikbaar

-Koen-
September 12th, 2007, 11:39 AM
Meer:

Archeologisch vooronderzoek start deze week

Ter hoogte van de twee insteekhavens bij de bushaltes worden deze week een paar proefsleuven gemaakt om de bodem te onderzoeken.

Bij de achterste bushalte en iets meer bij de zuidelijke bebouwing komen de sleuven. Dit betekent dat er gegraven wordt tot enkele meters diep. De werkzaamheden zullen weinig tot geen overlast veroorzaken voor de omgeving.

De proefsleuven moeten aantonen wat de staat is van de kademuur die nog onder de grond zit. Daarnaast is het de bedoeling de vulling van het gedempte Damsterdiep te analyseren. Er bestaan wel vermoedens waarmee het Damsterdiep is gedempt in de jaren vijftig. Maar niets is beter dan de vulling eruit te halen en te onderzoeken.

Planning van de bouw op hoofdlijnen rond

Hoewel de bouw nog niet is gestart en er nog druk gepuzzeld wordt om zoveel mogelijk tijdwinst te behalen is inmiddels de planning van de bouw op hoofdlijnen rond. Enig voorbehoud blijft nog op zijn plaats.

Op 1 oktober aanstaande begint de bouw. Er worden bouwhekken geplaatst en de aannemer start met het plaatsen van de damwanden. Op 5 juli jl. zijn er al een paar de grond ingetrild op de plek waar de uitgang van de garage moet komen naar de Nieuweweg. Deze platen die samen de damwand van de garage vormen zijn zo'n 11 meter lang. Een gedeelte zal met hoogfrequentietrilling de grond ingaan. De rest wordt gedrukt.

De bouw zal voor iedereen ter plaatse te volgen zijn. Het bouwhek wordt voor de onderste helft afgeschermd zodat iedereen de bouwput kan inkijken.

Na de zomer van 2009 zal er weer verkeer over het Damsterdiep kunnen rijden. In eerste instantie is dat het openbaar vervoer. Enkele maanden later kan de rest er over.

De totale werkzaamheden duren tot in 2010. Zo zal na de ruwbouw, de garage en het kantoor moeten worden afgebouwd. In die periode zal er veel minder hinder zijn voor de omgeving. Als laatste wordt het Damsterdiep volledig opnieuw ingericht. De stenen die langs de gevels komen worden ook tijdens de bouw gebruikt om de aanblik van het Damsterdiep zo prettig mogelijk te houden. Want tijdens de bouw blijven de winkels en andere bedrijven gewoon open.

-Koen-
September 26th, 2007, 09:54 AM
Leuk:

Schutting om bouwput half open
Wie de komende jaren een blik wil werpen in de bouwput van het Damsterdiep heeft hiertoe alle gelegenheid. Het bouwhek om de bouwput wordt namelijk half open uitgevoerd.

Vanaf de grond wordt de schutting een meter hoog. Zo kan iedereen over de schutting kijken en de voortgang van de bouw volgen. De rest van de schutting wordt met een hekwerk uitgevoerd. Alleen aan de kant van het kruispunt met de Petrus Campersingel blijft de schutting volledig gesloten. Reden hiervoor is dat het verkeer anders onnodig afgeleid zou worden.

Damsterdiep eerder in de rode steentjes
In de nieuwe situatie wordt het trotoir in rode stenen uitgevoerd aan de noordzijde van het Damsterdiep. Zolang hoeft er echter niet op de steentjes te worden gewacht. Ook tijdens de bouw zijn ze al te bewonderen. Tussen de Steentilkade en het Schuitendiep wordt de rode loper in de komende maand uitgerold. Hiermee wil de gemeente het Damsterdiep ook de tijdens de bouw aantrekkelijk houden voor het publiek.

Aan de zuidzijde komt asfalt tussen het bouwhek en de gevel. De rode steentjes zijn te kwetsbaar voor het verkeer dat aan deze zijde van de bouwput gaat laden en lossen.

-Koen-
October 4th, 2007, 02:18 PM
Riool zuidzijde vertraagd/Sanering afgerond

Vandaag wordt een gedeelte van het riool aan de zuidzijde opnieuw opgepakt. Een deel ligt namelijk te laag om voor een goede doorstroming te kunnen zorgen. Voor de aanwonenden betekent dit opnieuw een put voor de deur.

Als het meezit moeten de extra werkzaamheden binnen een paar dagen zijn afgerond. Het gaat om ongeveer 15 meter. Daarna kunnen de aansluitingen worden overgezet. Dat gebeurt morgen al ter hoogte van het gedeelte van de grondsanering. Deze rondt de aannemer vandaag af.

http://www.groningen.nl/assets/images/Riolering%20zuidkant.jpg

Jeroen.
October 5th, 2007, 02:03 PM
Goed nieuws!

Voorlopige voorziening afgewezen

De Rechtbank van Groningen heeft het verzoek van Milieudefensie Groningen om een voorlopige voorziening afgewezen. Hierdoor hoeft de aannemer niet langer te wachten met de bouw van de parkeergarage aan het Damsterdiep.

De gemeente is verheugd met de uitspraak. De ingediende aanvraag had de bouw kunnen vertragen. De parkeergarage kan nu op volle kracht worden gebouwd.

De voorzieningenrechter heeft zijn uitspraak gedaan zonder dat hij de partijen op een zitting uit te nodigen. Uit de rechtsoverweging blijkt waarom. Hierin staat dat Milieudefensie Groningen geen zelfstandige rechtspersoonlijkheid bezit en daarom niet als belanghebbende kan worden aangemerkt om een verzoek in te dienen voor een voorlopige voorziening.

Doordat de uitspraak op een onverwacht kwam moet de planning opnieuw tegen het licht worden gehouden. De laatste weken was het werk vooral gericht op het verleggen van kabels en leidingen. Nu de aannemer ook met de bouw kan beginnen moet worden bekeken of deze werkzaamheden zijn te verenigingen met de overige activiteiten in het gebied. Vandaag moet duidelijk worden wat er maandag wel en niet kan. Het Damsterdiep blijft in ieder geval gestremd.
Gepubliceerd op: vrijdag 5 oktober 2007

Koesj
October 5th, 2007, 06:24 PM
Goed nieuws!

Mooi, dondert maar lekker op milieudefensie, die parkeergarage gaat voor een fijn nieuw plein zorgen en een betere binnenstad.

Eisso
October 15th, 2007, 02:25 PM
Ik herhaal het nog maar eens: het blijft EEUWIG zonde dat ze op deze plek zijn gaan bouwen... Over een aantal jaar krijgen we hier met zn allen spijt van. In Utrecht gooien ze de singels nu ook weer open, en verdwijnen de auto's. En wat doen wij? We parkeren onze auto, op een plek waar het zo mooi had kunnen zijn:

http://www.techniekinnederland.nl/nl/images/1/13/Binnenvaartschepen_aan_kade.jpg

Koesj
October 15th, 2007, 11:22 PM
Beter investeren in een autoluwe diepenring dan deze toplocatie dicht bij een uitvalsweg níet als parkeergelegenheid te gebruiken! De mensen komen toch wel op de stad af, dit is een goede plek om ze een eindje weg te laten parkeren en andere delen van de stad rustig te houden.

AJW
October 16th, 2007, 04:38 PM
Ik herhaal het nog maar eens: het blijft EEUWIG zonde dat ze op deze plek zijn gaan bouwen... Over een aantal jaar krijgen we hier met zn allen spijt van. In Utrecht gooien ze de singels nu ook weer open, en verdwijnen de auto's. En wat doen wij? We parkeren onze auto, op een plek waar het zo mooi had kunnen zijn:

Nou, we parkeren onze auto straks onder een plek waar het best mooi gaat worden; een nieuw plein(-tje) voor de binnenstad met daarbij ook nog een architectonische eye catcher in de vorm van het nieuwe HQ van Nijestee - het is een enorme verbetering t.o.v. de huidige situatie in ieder geval. Ik zou ook liever weer water zien, maar dat is simpelweg onbetaalbaar.

Je parkeert straks je auto onder het Damsterdiep en loopt over het nieuwe pleintje naar het Groninger Forum, onder de nieuwe oostwand door en dan over de Grote Markt naar de Westerhaven - een flinke wandeling door alleen maar binnenstad, tjokvol aansprekende moderne architectuur en historische panden en monumentale kerken, pleinen en levendigheid. Even die noordwand pimpen en je trekt zoveel toeristen jaarlijks dat je hoteltorens kunt gaan bouwen bij het station. ;)

hooghoudt
October 16th, 2007, 05:01 PM
Het verschil met de Catherijnesingel in Utrecht lijkt me dat dit stukje Damsterdiep geen onderdeel vormt van een waterstelsel om de oude binnenstad heen. Ik kan met voorstellen dat als het om bijvoorbeeld het Schuitendiep was gegaan wel geld was gevonden voor hergraven. Aan de andere kant heb je wel gelijk dat het enorm leuk was geweest als het Damsterdiep hergraven was.
Daarnaast zou ik het ook wel tof vinden als het Zuiderdiep hergraven zou worden, ookal kan dat door verschillende nieuwe bebouwing en verkeerstechnisch helemaal niet (hoewel, als het aantal parkeergarages *rond* de oude binnenstad zo blijft toenemen, waarom niet...) In een ander topic waren er al mensen tot de conclusie gekomen dat de tram maar in een tunnel onder de binnenstad door zou moeten komen, dus ook dat is geen probleem ;) )

Ik moet wel zeggen dat met de bouw van de Westerhaven en de toename van functies in de kop van de Poelestraat en de kop van de Steentilstraat de centraliteit van het Schuitendiep sterk aan het toenemen is. Dat zal alleen nog maar worden versterkt met de uitvoering van dit nieuwe plan. Ook de bouw van winkels onder en bij de Kop van Oost tot aan de Ikea, brengen het water wel steeds meer terug in de binnenstad. Goeie zaak als je het mij vraagt!

En inderdaad, laat die hotels maar komen! Een goed hostel zou ook mooi zijn (ergens rond het Zuiderdiep?), Groningen is voor backpackers denk ik erg interessant!!
Trouwens is er laatst een nieuw (ecologisch) hotel bijgekomen: www.asgardhotel.nl

Sorry voor de offtopic trouwens... ik liet me even gaan :D

bobdebouwer
October 16th, 2007, 07:44 PM
Als je het uitgraven van een gracht echt goed wilt doen zoals in Breda (http://img502.imageshack.us/my.php?image=haven6il4.jpg), dan gaat dat echt wel wat geld kosten. Dat geld kan je beschikbaar maken door Europese ontwikkelingssubsidies aan te wenden, maar locatietechnisch en dus ontwikkelingstechnisch is het Damsterdiep niet interessant omdat het niet in, maar in de aanloop van het centrum ligt. Wat dat betreft is het denk ik een goede zaak dat ze er een parkeergarage onder bouwen, en dat (onder andere) bekostigen met de verkoop van grond voor de bouw van een kantoor op A-locatie bij de binnenstad. Een mooie ontwikkeling, al wil ik er wel een kanttekening bij plaatsen. Die gracht die ze in Breda hebben uitgegraven was tot de jaren 60 ook een gracht, maar is toen dichtgegooid voor een... parkeergarage.

Jeroen.
October 30th, 2007, 03:41 PM
Weet niet hoe recent deze foto is, maar het geeft wel een goed overzicht van de huidige situatie.

http://www.groningen.nl/assets/images/damsterdiep%5Fhome%5F112007%2Ejpg

Deel werkzaamheden uitgesteld tot na de bouw

Het verleggen van alle kabels en leidingen in het werkterrein van de toekomstige parkeergarage kan niet worden afgerond voordat de bouwwerkzaamheden starten. Om de doorgang langs de bouwput te waarborgen moeten werkzaamheden worden uitgesteld tot na de bouw.

Aan de noordzijde is straks een strook van ongeveer drie meter breed waarlangs alles moet gebeuren. Het verleggen van de kabels en leidingen tussen de Loppersummergang en het Schuitendiep kan alleen als dit gedeelte wordt gestremd. Dat is niet gewenst. De werkzaamheden hier staan op zichzelf. Ze kunnen zonder consequenties voor de bouw worden uitgesteld. De verwachting is dat de werkzaamheden gaan plaatsvinden in het najaar van 2009.

Gepubliceerd op: dinsdag 23 oktober 2007

Volgende week afronding voorbereiding

De komende week staat in het teken van het afronden van werkzaamheden die nodig zijn om met het inbrengen van de damwand te kunnen beginnen.

Op het hele terrein zullen de komende week de doorverbindingen en lassen in het gas- en stroomnet worden aangebracht. Hierdoor is het netwerk compleet en is er ruimte om met de werkzaamheden van de parkeerbak te beginnen.

De trafo op het midden van het Damsterdiep zal volgende week worden verwijderd. Deze is door de omleggingen in het gebied niet meer nodig en staat in de weg voor de garage.

Eind volgende week zal ook het laatste gedeelte aan de zuidzijde worden geasfalteerd. Aan de noordzijde wordt dan begonnen met de herbestrating.

Gepubliceerd op: vrijdag 26 oktober 2007

maral
October 30th, 2007, 06:17 PM
Bietencampagne is dit jaar op 24 september begonnen. Aangezien de suikerfabriek flink staat te dampen is de foto dus van daarna. Vrij recent dus.

Zo zag het er gisteren uit:

http://www.112groningen.nl/artikel.php?artikel=1860

darulez
October 31st, 2007, 04:34 PM
De grachten zijn ooit aangelegd voor het toen opkomende scheepvaartverkeer. Halverwege de vorige eeuw waren ze niet meer nodig en zijn ze gedempt voor het opkomende autoverkeer. Voor het scheepvaartverkeer in NL belangrijk werd, waren die grachten er dus niet. Vrij logisch allemaal. Daarom vind ik het eigenlijk niet zo logisch om die grachten weer opnieuw aan te leggen. Het is de nostalgie over een bepaalde periode.

De stad Groningen heeft de economie altijd boven het behoud van monumenten/de oude stad gesteld, en dat maakt deze stad zo aantrekkelijk vind ik. De stad leeft in plaats van dat de bewoners en bezoekers in een openluchtmuseum rondlopen.

Begrijp me niet verkeerd. De grachten die er nog zijn en de meeste oude gebouwen moeten zoveel mogelijk behouden blijven. Maar om terug te keren naar het verleden vind ik niet nodig.

Eisso
October 31st, 2007, 05:45 PM
Nostalgie of niet: ik zie liever water dan asfalt. Je hoeft het ook niet de zelfde functie te geven. Bovendien: een nieuwe/grotere jachthaven voor de stad is ook nodig. Terwijl parkeergarages naar mijn idee beter nog verder uit het centrum kunnen liggen. Sontweg bijvoorbeeld.
Overigens ben ik soms minder gecharmeerd van de economische geestdrift van de stad. Alle stadpoorten hebben hierdoor het loodje gelegd, tal van havens werden gedempt, singels, parken, etc.

Maarja: geklets achteraf. Het plein is nu eenmaal meer rendabel gebleken. nu maar hopen dat ze er wat moois van maken!

darulez
October 31st, 2007, 06:10 PM
@Eisso: Retorische vraag: wat moet je met een stadspoort, als de vroegere vijanden er niet meer zijn? Toegegeven, zonde kan je het vinden, vind ik ook.

Wat trouwens ook zonde is, is een gracht terugbrengen in de vroegere staat. Dat kost de gemeenschap extreem veel geld, en het zijn vooral de huizeneigenaren aan de nieuwe gracht zelf, die er beter van worden. Leuk onderzoekje waard, welke belangen daar spelen ;).

Ik vind overigens ook, dat de parkeergarages verder van de binnenstad mogen liggen.

@Eisso: Je gaat voorbij aan mijn opmerking over de "levendige stad". Dat vind ik het belangrijkste punt. Dus alsjeblieft geen openluchtmuseum. Geen Brugge aan de Aa. Ik moet er niet aan denken.

maral
October 31st, 2007, 06:35 PM
Sluis opgegraven aan Damsterdiep
Bij de werkzaamheden aan het Damsterdiep is een sluis uit 1573 tevoorschijn gekomen.

De archeologen wisten waar de sluis lag, maar waren verbaasd dat die er nog zo goed uitziet.

De sluis was tot 1880 in gebruik, totdat dit deel van het Damsterdiep gedempt werd. Wie de sluis wil zien moet snel zijn, want de restanten ervan worden volgende week gesloopt vanwege de bouw van een parkeergarage.

oogtv.nl

darulez
October 31st, 2007, 06:42 PM
Verrek, het Damsterdiep werd dus eerder gedempt dan ik dacht. Belachelijk dat ze dat ding slopen trouwens. Kan er geen glazen plaat op gezet worden? Zodat we er naar kunnen kijken, de komende jaren? op welke plek staat die sluis?

hooghoudt
October 31st, 2007, 08:56 PM
Juist daarom snap ik niet zo goed waarom dit gedeelte van het oude Damsterdiep opnieuw onder water moet? Dat kanaal ligt er nog steeds, in volle glorie.... Een supervet kanaal om moderne dingen langs te ontwikkelen.

En hoe zie je dat voor je dan, het Damsterdiep als klein binnenhaventje? Dat kan ook niet de bedoeling zijn, want vroeger liep het natuurlijk een paar kilometer nog rechtdoor.
Nee, ik ben niet zo droevig dat ze dit niet hergraven.

Ik bedoel, ze hebben op een gegeven moment het kanaal toch gewoon een stukje naar het zuiden gelegd, of zie ik dat nou verkeerd?

Easthead
October 31st, 2007, 09:35 PM
Ruim duizend jaar stroomt het water nu al door dit diep. In het begin was dat onder de naam de Delf, hetgeen duidelijk maakt dat het hier om een gegraven waterweg gaat. Pas een vijfhonderd jaar later, in de 15e eeuw, zou het z'n huidige naam, Damsterdiep, krijgen.
Toch is de oude naam, Delf, nog altijd zeer aanwezig en wel in Delfzijl dat is genoemd naar het diep en de drie zijlen die er, begin 14e eeuw, in werden geplaatst.

http://www.geocities.jp/trankiel/Damsterdiep-n.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Damsterdiep

darulez
November 2nd, 2007, 12:09 AM
Voor de duidelijkheid: Zijl betekend sluis in Groningens/Nedersaksisch

maral
November 5th, 2007, 09:24 PM
http://nl.sitestat.com/regio-i/dvhnoorden/s?dvhn.video.dvhn-video.oudesluisdamsterdiep20071105&ns_type=clickout&ns_url=http://wm1.streamzilla.jet-stream.nl/ndcvbk/20071105oudesluisdamsterdiep.wmv

dvhn.nl

-Koen-
November 6th, 2007, 02:14 PM
Daar gaan we dan:

Eigenlijke bouw garage gaat beginnen

Deze week begint de aannemer met de eerste werkzaamheden die direct met de bouw van de parkeergarage hebben te maken. Over een paar dagen worden de eerste damwandplaten de grond ingedrukt.

Momenteel is de aannemer een hek aan het plaatsen om de bouwput. Op de meeste plekken is dit al gebeurt.

Aan de zuidzijde wordt het asfalt nog aangevuld op een plek waar Essent nu nog bezig is met het verbinden van kabels.

Aan de Noordzijde wordt verder gewerkt aan de bestrating en de nieuwe verbinding tussen de Oostersingel en de Nieuweweg. De tijdelijke weg gaat deze week definitief dicht.

Bij het Voormalig Klein Poortje wordt nog steeds gewerkt aan de riolering. Dat zal de komende dagen gereed zijn, maar en moet ook nog een waterleiding worden aangepast. Iedereen hoopt dat de doorgang naar de Oosterhaven deze week weer functioneert.

Na de activiteiten bij de oude sluis in het Damsterdiep gaat het archeologisch onderzoek verder ter hoogte van de Oostersingel. Hier wordt gezocht naar de fundamenten van de Damsterpoort die hier heeft gestaan.

Hoogholtje
November 6th, 2007, 05:33 PM
Voor een mooie repo over de opgraving van de sluis, zie http://gelkinghe.web-log.nl/gelkinghe/2007/11/a_b_c_d_e.html

darulez
November 6th, 2007, 06:16 PM
Zonde dat ze het niet in het nieuwe plein inpassen.

Het probleem met Groningers is, dat ze dat soort atractieve zaken, nog steeds niet begrijpen.

hooghoudt
November 6th, 2007, 06:22 PM
^ Hoe wou je die sluisdeuren ooit gaan inpassen in de parkeergarage? Lijkt me echt onhaalbaar. Misschien is het wel de moeite dat het scheepvaartmuseum er wat mee doet...

maral
November 6th, 2007, 11:43 PM
^als toegangsdeuren tot de parkeergarage natuurlijk!
Dat je dat niet gelijk snapt, haha

-Koen-
November 22nd, 2007, 06:08 PM
Ook dit project is live te volgen;

http://www.groningen.nl/functies/pagfunctie.cfm?parameter=2489

peterdn
November 22nd, 2007, 10:22 PM
^^
Bedankt Koen.
Ik kende deze webcam nog niet.

-Koen-
November 30th, 2007, 11:30 PM
Het heien is begonnen:

Meer bouwactivteiten in de bouwput

Vandaag is het materieel binnengekomen voor het aanbrengen van ruim 1500 palen voor de parkeergarage. De palen worden niet geheid, maar ter plekke gestort in beton.

De palen zijn bedoeld om de parkeerbak te funderen. Het aanbrengen van de palen is een tijdrovende klus. Donderdag verwacht de aannemer te kunnen beginnen. Pas in het voorjaar zal de klus geklaard zijn. Dan kan de eerste vloer volledig worden afgemaakt.

Rhjh
December 1st, 2007, 12:04 AM
nee hoor in de tekst staat

De palen worden niet geheid, maar ter plekke gestort in beton

-Koen-
December 1st, 2007, 09:25 PM
^^ Idd, de funderingswerkzaamheden bedoelde ik :nuts:

rbruins
December 1st, 2007, 11:24 PM
nee hoor in de tekst staat

De palen worden niet geheid, maar ter plekke gestort in beton

Dat is niet eens helemaal waar. Boren is ook heien.

Het systeem werkt als volgt (terra-son paal):

1. Een boorbuis, voorzien van een spiraal en een verloren boorpunt, wordt in de grond geschroefd. De hoge axiale druk en een hoog draaimoment zorgen ervoor dat de boorbuis tijdens het boren de spoed van de spiraal nagenoeg volgt. Hierdoor treedt slechts een beperkte ontspanning van de zandlagen op.
2. De geprefabriceerde betonkern wordt in de buis op de boorpunt geplaatst.
3. Nadat de kern is aangebracht, wordt een groutmengsel in de buis gegoten waarbij het groutmengsel onder druk wordt gehouden.
4. De buis wordt rechtsdraaiend getrokken totdat de bovenzijde van de funderingszandlaag is bereikt, waarbij de ruimte die vrijkomt direct met mortelspecie wordt gevuld.
5. Boven de draagkrachtige lagen wordt de boorbuis linksom teruggedraaid, zodat de grond tussen de schroefbladen zo veel mogelijk achterblijft.
6. Nadat de buis is getrokken kan de stelling worden verplaatst.

Ramses
December 14th, 2007, 05:46 PM
Vandaag:
http://i3.photobucket.com/albums/y66/Nemo01/groningen-141207b.jpg

hooghoudt
December 14th, 2007, 08:26 PM
^ Bedankt voor je updates Ramses!

hooghoudt
December 31st, 2007, 02:30 PM
Stokoude sluis krijgt plek in parkeergarage Damsterdiep

De oude sluis die is gevonden bij de werkzaamheden onder het Damsterdiep, het Damsterverlaat, krijgt definitief een plek in de nieuwe parkeergarage die daar wordt aangelegd. B en W hebben de ontwerpers van het in- en exterieur van de garage opdracht gegeven een plek in te ruimen voor de sluisdeuren en de bijbehorende bouwelementen.

De vondst van de sluis leidde in het najaar tot een haast chaotische drukte rond de bouwplek. Heel veel Groningers wilden de oude sluis met eigen ogen zien. In de gemeenteraad dienden VVD, PvdA en Stadspartij een motie in waarin ze opriepen de oude sluis te bewaren en een goede plek te geven.

Mooi~~

Martini-stad
December 31st, 2007, 02:55 PM
Misschien een leuk en uniek alternatief voor de slagbomen! :lol:

Jeroen.
December 31st, 2007, 04:16 PM
Wat een leuk nieuwtje! Bij de entree van de parkeergarage lijkt me wel een geschikte plek voor de sluisdeuren, zo zijn ze van buitenaf ook nog te bewonderen.

darulez
December 31st, 2007, 07:23 PM
Dit vind ik zeer goed nieuws.

Cpt.Iglo
January 8th, 2008, 10:52 PM
Werkzaamheden weer gestart

De aannemer heeft met zijn mensen de bouw weer gestart. Sinds gisteren is er nog een stelling bijgekomen voor de tussenschotten. Verder is ook de sanering gestart.

De drukstelling die de damwanden voor de parkeergarage inbrengt is al ver gevorderd. Zo ver dat de tussenverbindingen kunnen worden aangebracht. Drukken is hier niet nodig. Het levert geen trilling naar de omliggende bebouwing. Daarom worden deze week de tussenverbindingen getrild.

In het Damsterdiep is een gedeelte van de grond verontreinigd. Dit was op voorhand bekend. Daarom wordt nu het werk vordert, dit gedeelte gesaneerd. De vervuilde grond wordt afgevoerd. De sanering duurt nog tot medio februari.

Gepubliceerd op: dinsdag 8 januari 2008

Bron: groningen.damsterdiep.nl (http://www.groningen.nl/functies/pagfunctie.cfm?parameter=2203&object=19617)

Cpt.Iglo
January 8th, 2008, 11:37 PM
Ik las trouwens het volgende in het plan van dit project:

http://i9.************/82cqjkh.jpg
Het gaat me vooral om de laatste alinea.

Kan ik uit dit stukje opmaken dat de omcirkelde weg uit het volgende plaatje wordt weggehaald?
http://i9.************/6kzbfys.jpg

Crouchy
January 9th, 2008, 03:07 PM
http://img167.imageshack.us/img167/7331/dsc03989ya4.jpg

http://img167.imageshack.us/img167/6171/dsc03990st7.jpg

Eisso
January 9th, 2008, 10:41 PM
Kan ik uit dit stukje opmaken dat de omcirkelde weg uit het volgende plaatje wordt weggehaald?

Lijkt me een wat erg ver strekkende conclusie :) Ik denk eerder dat ze de bussen zullen gaan omleiden. Maar hoe, dat is voor mij ook een raadsel?????

Cpt.Iglo
January 9th, 2008, 10:50 PM
Lijkt me een wat erg ver strekkende conclusie :) Ik denk eerder dat ze de bussen zullen gaan omleiden. Maar hoe, dat is voor mij ook een raadsel?????Mja, het is maar hoe je dat stukje opvat natuurlijk. Er staat dat het UMCG vanaf dan niet meer vanaf de zuidelijke weg te benaderen is, maar of dat alleen geldt voor OV of voor alle motorvoertuigen weet ik niet.

Overigens is het wel zo dat bus lijn 7 over niet al te lange tijd vanaf het Vinkhuizen, via Paddepoel, Station Noord, het Oosterpark, UMCG naar het Europapark i.p.v het Centraal Station rijdt dus deze bus hoeft dan niet persé meer door dat straatje.

Van de site van Arriva:

Lijn 7 Vinkhuizen Zuid-Paddepoel-Station Noord-Oosterpark-UMCGEuroborg/
Boumaboulevard-Station Europapark
Vanaf het UMCG wordt niet meer via het Damsterdiep naar CS gereden
maar wordt via de Europaweg naar Euroborg/Boumaboulevard en het
station Europapark gereden. Veel wijken van de stad krijgen op deze wijze
een rechtstreekse verbinding met Europapark, de Euroborg en het station.
Het UMCG krijgt extra rechtstreekse verbindingen met CS via de nieuwe
lijn 8 en P+R lijn 22 die elke 10 minuten gaat rijden.

Crouchy
January 10th, 2008, 12:03 AM
^^ Alleen vanaf de Zuidkant van het Damsterdiep is die weg straks niet meer te bereiken, omdat je dan over het plein moet. Vanaf de Noordkant nog wel. Een beetje het Vismarkt idee. Althans, zo vat ik dat stukje tekst op.

Eisso
January 10th, 2008, 10:50 AM
één keer in de 10 minuuten naar het Umcg...Dat zijn de betere verbindingen!!!! Zal binnenkort dan wel een niet buskaartje van verschijnen? En mooi [offtopik] dat er een bus naar het nieuwe station gaat. Niet alleen maar bussen in de stad die alleen via het CS gaan!

Markie
January 11th, 2008, 03:28 PM
Update 11-1-08

http://xs123.xs.to/xs123/08025/img_2133203.jpg

http://xs123.xs.to/xs123/08025/img_2135copy942.jpg

http://xs123.xs.to/xs123/08025/img_2136489.jpg

http://xs123.xs.to/xs123/08025/img_2147copy433.jpg

http://xs123.xs.to/xs123/08025/img_2149777.jpg

Cpt.Iglo
January 11th, 2008, 03:32 PM
Wow, mooie foto's! Voor mijn gevoel ben ik in geen tijden meer op deze locatie geweest :tongue3:

Bedankt voor de update!

FCG
January 11th, 2008, 03:34 PM
Onherkenbaar het Damsterdiep :eek:
De panden komen nu veel mooier over heb ik het idee. Het Damsterdiep wás een plek met vooral een rommelig aanblik. Ik zie nu voor het eerst dat er aardig wat leuke pandjes staan. Geniet ervan, want voordat je het weet staat er een kantoor van 30 meter voor ;)

Bedankt voor de update!

Crouchy
January 11th, 2008, 03:36 PM
Mooie foto's. Wat ziet het Damsterdiep er ineens anders uit zeg. Vooral de laatste foto zou heel herkenbaar moeten zijn voor mij aangezien ik nog wel eens vanuit de richting Steentilstraat kom. Maar dat is het bij lange na niet meer.

Edit: Hehe, vrijwel dezelfde reactie als FCG :)

Martinistadjer
January 11th, 2008, 05:56 PM
Nog even wat water in de bouwput en je hebt weer het idee van een ECHT Damsterdiep.

Martini-stad
January 11th, 2008, 06:12 PM
Zo te zien is dit de fundering van het oude Poortershuisje, dat gesloopt is na de 2e wereld oorlog:

http://xs123.xs.to/xs123/08025/img_2135copy942.jpg

http://www.groningenpride.nl/images/SP_A0306.jpg

Eisso
January 12th, 2008, 11:22 AM
Ohhh... Wat vet dat je die contouren nog zo goed terug kunt zien! En wat jammer dat dat nu allemaal maar zo in de vernieling gaat! Liever een herbouwd poorthuisje dan dat Nijestee gebouw!!!

Overigens waren er nogal discussies in de jaren over het poorthuisje en de sloop daar van, geloof ik!

maral
January 12th, 2008, 01:51 PM
Dat slopen was niet zo'n probleem.
Daar hadden we de 2e wereldoorlog voor.

Martini-stad
January 13th, 2008, 01:35 PM
Er stond inderdaad niet veel meer van overeind na de 2e wereldoorlog. Slopen was dan ook de beste optie.

Cpt.Iglo
January 25th, 2008, 12:51 PM
600 meter lange grafittikunst in Groningen op Damsterdiep

De komende dagen gaan grafittikunstenaars samen met ongeveer 150 jongeren tussen 12 en 15 jaar aan de slag met legale grafitti op het bouwhek van de Damsterdiepgarage. De actie is op touw gezet door een ondernemer aan het Damsterdiep. In totaal moet z’n 600 meter aan bouwborden worden bespoten met artistiek werk van het thema ‘Het Damsterdiep vroeger, nu en in de toekomst’.
Vanmiddag spuit wethouder Karin Dekker een stukje mee.

Het bouwhek om het Damsterdiep is half transparant uitgevoerd. Vanaf de grond is het hek met bouw-borden bekleed. Zo kan iedereen over de afscherming de voortgang van de bouw volgen. De witte borden waren voor Khalid Allaoui, ondernemer van ‘Dansschool Freestyle’ aan het Damsterdiep, aanleiding om bij de gemeente aan te kloppen met het idee om de borden van thematische grafitti te voorzien.

De dans-schoolhouder doet verschillende CKV-projecten (culturele kunstzinnige vorming) in het voortgezeton-derwijs waarin grafittikunstenaars ook workshops geven. En 600 meter aan bouwborden is natuurlijk een uitgelezen kans om Groningen te laten zien wat zo’n 150 jongeren in hun mars hebben.

Vanaf 12.00 uur gaan leerlingen van de Leon van Gelder, de dansschool en van het jongerenwerk Zuid-horn/Grijpskerk aan de slag. De afgelopen dagen hebben zij meer dan honderd schetsen gemaakt het the-ma ‘Het Damsterdiep vroeger, nu en in de toekomst’. Op vrijdag en zaterdag worden deze uitgewerkt met grafitti. Tegen 16.00 uur zal het grootste gedeelte klaar zijn en maken de grafittikunstenaars het werk af. Deze zijn op zaterdag nog te bewonderen met het maken van nieuwe composities. Een van de grotere werken komt op de hoek Nieuweweg en de Oostersingel.

Het project zal worden begeleid door kunstenaars- en vormgevingsduo EHGZ Graphic Surgery uit Am-sterdam en het (audiovisueel) vormgevingsbedrijf Visible and Big (VAB) uit Groningen. Beide bedrijven hebben veel ervaring met grafitti in in- en exterieurdesignprojecten.

Duurzame stad

De gemeente faciliteert het project met als voorwaarde dat er alleen met materiaal wordt gewerkt dat niet belastend is voor het milieu. Hieraan is gehoor gegeven met het gebruik van speciale spuitbussen. Zo wordt er gebruik gemaakt van ozon-vriendelijke grondstoffen en drijfgassen en is de verf op waterbasis samengesteld.

Om het milieu verder te sparen worden de bussen na gebruik door de leverancier weer opgehaald en ge-recycled. Op speciaal verzoek van de gemeente wordt de resterende klimaatimpact van de spuitbussen, verf en transport van de verf gecompenseerd zodat je daadwerkelijk kunt spreken van klimaatneutrale grafitti.

Bron: GIC

bobdebouwer
January 25th, 2008, 02:43 PM
Haha vet! Klimaatneutrale grafiti, hoe verzinnen ze het!

Cpt.Iglo
January 25th, 2008, 05:52 PM
^^ hehe, inderdaad. Maar leuk vind ik het wel :lol:

Fimpje:
OuhdHthGUig

Wat een irritant stemmetje heeft die commentator trouwens :P

Martini-stad
January 25th, 2008, 07:26 PM
^^Wat een waardeloze voice-over! Leuk initiatief!

Gelkinghe
January 26th, 2008, 03:13 PM
Haha vet! Klimaatneutrale grafiti, hoe verzinnen ze het!

Graffiti-artiesten doen daar ook zelf aan. Op de donkere kant van de Vismarkt staat bijvoorbeeld een schutting, waarvan de graffiti in krap een jaar tijd aanzienlijk verbleekt zijn:
http://www.flickr.com/photos/osynchrotron/2059422997/

darulez
January 26th, 2008, 05:53 PM
De voice-over komt op deze manier nogal dom/suf over. Kan ze ook niets aan doen. zoiets moet je leren.

hooghoudt
January 31st, 2008, 01:10 AM
Ben helaas vergeten meer foto's te maken hier...

http://img149.imageshack.us/img149/7686/walesnov2007649dx3.jpg (http://imageshack.us)

AJW
February 12th, 2008, 01:26 PM
Zondag was ik in de buurt.

http://img149.imageshack.us/img149/3546/26om0.jpg

http://img179.imageshack.us/img179/2014/25uf4.jpg

http://img165.imageshack.us/img165/1876/22ss0.jpg

http://img217.imageshack.us/img217/4962/19ed6.jpg

http://img174.imageshack.us/img174/1333/71554000fe7.jpg

http://img441.imageshack.us/img441/2129/13fa8.jpg

http://img409.imageshack.us/img409/397/11hk9.jpg

http://img217.imageshack.us/img217/3931/21cj7.jpg

http://img516.imageshack.us/img516/6182/20uo7.jpg

http://img90.imageshack.us/img90/5914/21653133wu0.jpg

Bonus...

http://img90.imageshack.us/img90/1694/14qa2.jpg

hooghoudt
February 12th, 2008, 01:45 PM
Mooie manier om Groningers die niet per se geinteresseerd zijn in nieuwbouwprojecten al in een vroeg stadium kenbaar te maken dat hier iets belangwekkends gaat gebeuren!

Dit project moet gewoon slagen, het is samen met de Kop van Oost een belangrijke schakel in de looproute tussen binnenstad en Sontweg.

Die eennalaatste (nr?) is echt supervet, ik zou hem posten in de UPC, mocht dat ooit nog weer eens nieuw leven in worden geblazen.

Jeroen.
February 12th, 2008, 04:30 PM
Thanks voor de foto's Qzzq!

Nieuwe boorstelling

Volgende week zal het machinepark worden uitgebreid in de bouwput met een nieuwe boorstelling. Inmiddels zijn er al honderden palen de grond ingebracht. Uiteindelijk gaan er 1500 palen de grond in. De huidige boorstelling blijft ook in gebruik.

Sanering
De sanering van de grond is afgerond. De vervuilde grond is afgevoerd en het gat is aangevuld met zand. Dit is nodig omdat het boorplatform voor de palen anders niet stabiel genoeg kan staan.

Gepubliceerd op: donderdag 7 februari 2008

Eisso
February 13th, 2008, 03:13 PM
Mooie foto's! Maar mag ik vragen hoe ze zo korrelig komen? Later met photoshop? Speciale lens? Hoge Iso waarde??

AJW
February 13th, 2008, 03:21 PM
^Kutcamera. :D

Dhr. Tichelaar
February 15th, 2008, 10:47 AM
-Gniffel- de middelste graffiti artiest op het eerste plaatje waar gespoten wordt is mijn grote broer! Leuk hem daar te zien aan het werk! Ze zijn overigens helemaal klaar met het kunstwerk.

Wat het met dit project te maken heeft? Ja niks eigenlijk he, maar ik vond het zelf toch wel heel interessant om hier melding over te maken ;)

Jeroen.
February 21st, 2008, 02:23 PM
Ole!

Alle beroepen tegen de bouw ongegrond verklaard

De rechtbank in Groningen heeft alle beroepen tegen de bouwvergunningen ongegrond verklaard. Een aantal ondernemers en bewoners had vorig jaar beroep aangetekend tegen afgifte van de bouwvergunningen voor de parkeergarage en de nieuwbouw voor Nijstee. Deze was in het voorjaar van 2007 door het College van Burgemeester en Wethouders verstrekt.

Voor het gehele bericht zie website gemeente (http://www.groningen.nl/functies/pagfunctie.cfm?parameter=2203&object=20031)

Willem Wever
March 11th, 2008, 10:49 AM
Huizen Damsterdiep verzakken door parkeergarage

GRONINGEN - De bouw van de nieuwe parkeergarage aan het Damsterdiep in Groningen is stilgelegd. De huizen in de buurt van de bouwput verzakken.

De gemeente Groningen had verwacht dat de huizen pas later in het bouwproces zouden verzakken. Hierover waren de bewoners overigens niet geïnformeerd. Er is geen sprake van instortingsgevaar.

Onderzoek moet uitwijzen waarom er nu al scheuren in de muren van de huizen zitten. Wethouder Dekker van Groningen zal de bewoners dinsdagmiddag informeren.

Easthead
March 11th, 2008, 01:11 PM
Alle beroepen tegen de bouw ongegrond verklaard
Voor het gehele bericht zie website gemeente (http://www.groningen.nl/functies/pagfunctie.cfm?parameter=2203&object=20031)

volgende post:
Willem Wever Huizen Damsterdiep verzakken door parkeergarage

Wel heel toevallig zo achter elkaar1

AJW
March 13th, 2008, 01:42 PM
....De gemeente Groningen had verwacht dat de huizen pas later in het bouwproces zouden verzakken. Hierover waren de bewoners overigens niet geïnformeerd. Er is geen sprake van instortingsgevaar...

Dat is echt een kwalijke zaak. :ohno:

-Koen-
March 13th, 2008, 02:28 PM
Arrggh, die vertragingen ook altijd :bash:
Gelukkig ligt de bouw niet 100% stil, nieuws van de website:

Aannemer stuit op oud brughoofd

De machine die de afgelopen maanden de damwanden heeft gedrukt wordt afgevoerd. De aannemer is bij het drukken aan de noordzijde gestuit op een niet in kaart gebrachte muur. Een andere machine moet de damwand afmaken.

De muur is hoogstwaarschijnlijk onderdeel van een van de oude bruggen uit de 17e eeuw. Het laat zich er naar uitzien dat het gaat om de fundering van een zogenoemd brughoofd. De aannemer maakt momenteel een plan van aanpak voor de damwand op deze plek. Dat moet met een andere machine. De huidige drukmachine werkt met vier platen tegelijk. Gezien de aangetroffen resten in de bodem voldoet deze machine niet omdat plan voor plank de damwand langs dit gedeelte moet. Er moet worden overgeschakeld op een machine die één of twee platen gelijktijdig de grond inbrengt. Dit zal gebeuren met hoog frequent trillen. Het trillen gaat weliswaar sneller dan drukken, maar geeft ook meer geluidhinder naar de omgeving. Wanneer deze werkzaamheden starten is nog niet bekend.

Voorafgaand aan de sloop zal de stadsarcheoloog ter plaatse nog onderzoek uitvoeren.

Archeologisch onderzoek gaat verder

Hoewel de hoofdactiviteit in de bouwput momenteel is onderbroken voor nader onderzoek, gaan andere werkzaamheden gewoon door. Zodra de bulten grond op het terrein zijn afgevoerd, kan de stadsarcheoloog Gert Kortekaas verder met zijn speurtocht naar resten uit het verleden. De verwachting is maandag aanstaande.

De afgelopen periode was het archeologisch onderzoek vooral gericht op het voormalige Poortershuisje op de kruising met de Oostersingel. Naast het in kaart brengen van de restanten heeft het onderzoek ook een aantal onverwachte vondsten opgeleverd. Zo zijn er trekstangen aangetroffen van de beschoeiing van de voorloper van het Damsterdiep en zijn de overblijfselen blootgelegd van de gracht die vroeger om het Schuitenschuiverskwartier lag. Verder zijn er mestkuilen aangetroffen. Opmerkelijk hierin was de aanwezigheid van textiel. Het komt namelijk niet zo heel vaak voor dat er nog oud textiel wordt aangetroffen.

Als de bulten grond zijn afgevoerd wordt er gegraven tot een meter of drie onder maaiveld. Het doel is sporen aan te treffen uit de jonge steentijd (ong. 3500 v. Chr.). Enkele voorbeelden hiervan zijn paalkuilen en vuursteentjes. De jonge steentijd is de tijd van de hunebedden en er moet ooit eentje hebben gestaan in Groningen, maar niemand weet meer waar. Dus misschien komt er nog wel een verrassing naar boven.

-Koen-
April 12th, 2008, 01:38 PM
Van de officiële website:

Opgravingen leggen beren onder de weg bloot

Het opgraven van het Damsterdiep nadert deze maand zijn voltooiing. Begin april is het laatste stuk van de noordelijke kademuur blootgelegd – de zuidelijke kademuur ligt buiten de bouwkuip. Dat stuk kademuur is eigenlijk het fundament van de waterpoort, de poort boven het diep, onder de stadswal.

In het verlengde van de kade, in oostelijke richting werd vanaf de aanleg van de stadswal en –gracht (ca. 1620) het water van het diep gescheiden gehouden van het grachtwater. Daarvoor werd er een zogenaamde beer gemetseld (rood). Om insluipers buiten de stad te houden verrees halverwege de beer een monnik, een soort torentje. Een en ander is goed te zien op de kaart van Egbert Haubois uit ongeveer 1643. Overigens, een soortgelijke constructie was aanwezig op alle plekken waar grachtwater (donkerblauw) kanaalwater (lichtblauw) kruiste, ook bij de Ebbingepoort. Vandaar de straatnamen in CiBoGa. De beer is tenminste drie maal fors gerepareerd, in de 18e eeuw en in de vroege 19e eeuw. Bij die laatste reparatie zijn de vertandingen in de voet gerepareerd, zodat de beer aan de basis nu een breedte heeft van ca 4 meter.

Onder de stadswal ligt een gemetselde keermuur (donkerrood), om te voorkomen dat de stadswal in de gracht afglijdt. In het begin van de 19e eeuw is een soort omleidingsriooltje, een kwartrond lopend tunneltje ingehakt door de keermuur en door de beer heen (donkerblauw). Waarschijnlijk was het bedoeld om het peil van het grachtwater te kunnen reguleren door middel van een schuif, die van bovenaf bedienbaar was.

Dit deel van het kanaal is in 1953 gedempt door er zand in te spuiten. Voor ca. 1900 is een deel van de gracht gedempt, om plaats te maken voor het verlengde van de laad- en loskades van het Damsterdiep, en de Steentil- en Damsterkade. De stadswal zelf is dan met stads- en waterpoort al lang en breed weg.

http://www.groningen.nl/assets/images/oude%20kaart.jpg

http://www.groningen.nl/assets/images/ACFCE0.jpg

http://www.groningen.nl/assets/images/beer%20van%20oost%20naar%20west%20diepzijde%20klein.jpg

Cpt.Iglo
April 13th, 2008, 11:55 AM
Leuk dat ze zoveel oude dingen tegenkomen bij de werkzaamheden. Hopelijk vertraagt het de bouw niet al te veel. ;)

Ik vraag me trouwens af wat ze met die muur willen gaan doen. Ik begreep dat ze in ieder geval een gedeelte willen gaan verwerken in de parkeergarage.
Wat mij bijvoorbeeld heel leuk lijkt is om de muur ergens te verwerken in bijvoorbeeld de Diepenring. Ze willen toch dit jaar dat hele gebied op gaan knappen, dan kunnen ze misschien gelijk iets met die muur gaan doen. :)

nydam
April 13th, 2008, 01:29 PM
Ik vind het wel mooi al die oude dingen:D:)

bobdebouwer
April 13th, 2008, 01:45 PM
Ik weet dat er hier een paar forummers zijn die veel liever de gracht weer open zien in plaats van een parkeergarage met kantoorgebouw, en nu ik dit zo zie heb ik ook wel iets van 'zou toch wel mooi zijn', vooral als het met de bestaande kademuren zou kunnen. Dat zit er helaas niet meer in maar het zou erg leuk zijn als ze hier wat van terug kunnen laten komen in de parkeergarage.

Eisso
April 13th, 2008, 07:57 PM
^^ Of boven de grond. Gewoon helemaal gave stukjes stadsmuur. Erg tof dat dat er nog zit, en dat maakt het nog meer jammer dat het water niet gewoon terug komt op die plek. Stomme parkeergarage.. Bah

FCG
April 14th, 2008, 08:28 AM
Gooi het vol water en het is 'gewoon' een kademuur. Het ziet er nu (volledig mee eens) erg vet uit, maar als er weer water door zou stromen moet je het vooral hebben van de gedachte dat het al honderden jaren oud is, het grootste gedeelte staat dan nl. gewoon onder water en is niet te zien.

Maar volgens mij is dat zowieso geen optie..

Cpt.Iglo
April 15th, 2008, 07:16 PM
Huh, ik had hier gisteren een bericht gepost en die is nu verwijderd?

Willem Wever
April 15th, 2008, 07:36 PM
Ben je niet de enige, ik had gisteren een gepost bij de stoker en de brander, die is ook weg.....

Martini-stad
April 15th, 2008, 08:26 PM
Oorzaak verzakking huizen Damsterdiep bekend

GRONINGEN - De oorzaak van de scheuren in de huizen aan het Damsterdiep is bekend.

Bewoners ontdekten begin maart scheuren in de muren en de gevels. De bouw van de parkeergarage werd daarop meteen stilgelegd. Een onderzoek volgde. Daaruit blijkt dat de gaten boven de funderingspalen niet goed opgevuld zijn, waardoor de grond niet stevig genoeg is.

In totaal moeten er 1500 van dit soort gaten komen. Daarvan waren al 400 geboord. Hoe het probleem moet worden opgelost, is nog niet helder. Proefboringen moeten meer licht op de zaak werpen en uitwijzen wat er precies in de grond gebeurt. Wanneer het werk kan worden hervat, is niet bekend.

Bron: RTV Noord

Cpt.Iglo
April 15th, 2008, 09:13 PM
Ben je niet de enige, ik had gisteren een gepost bij de stoker en de brander, die is ook weg.....Haha oke, dan ligt het dus niet aan mij gelukkig :D

Ik zal het dan nog maar een keertje posten:

Maandag heb ik een mail gestuurd naar RO/EZ over de muur die gevonden is in het Damsterdiep. Ik heb gevraagd wat nou precies de plannen hiervoor zijn. Ik kreeg de volgende reactie:

Deze week beraden we ons samen met de architect wat er van het muurwerk behouden kan blijven.
Van de kademmuren die we de afgelopen maanden hebben opgegraven zijn delen bewaard gebleven: een doorsnede van de kademuur ter hoogte van de sluis, vrijwel alle zandstenen en hardstenen hoekstukken, de houten sluisdeuren met dorpel en - tot planken verzaagd- de remmingspalen, tenzij er veel spijkers in zaten. Dat materiaal wordt weer verwerkt in de nieuwbouw en de parleergarage. Dat is de plek waar 't zat en waar het weer tot z'n recht moet komen.
Bewaren ter plekke is vanwege de constructie van de garage uitgesloten; aanpassen van de plannen vergt een bedrag dat niet verdedigbaar is.

-Koen-
April 15th, 2008, 09:24 PM
Gelukkig kan de bouw dan spoedig weer beginnen, valt me alles mee qua vertraging.
De reactie van RO/EZ is terecht, niet op huidige manier inpasbaar maar wel op aangepaste manier, lijkt me een prima oplossing.

Hoogholtje
April 16th, 2008, 09:38 AM
Bron: Gemeente Groningen (http://www.groningen.nl/functies/pagfunctie.cfm?parameter=397)
Werkzaamheden parkeergarage hervat
Deze week worden de werkzaamheden voor de bouw van de parkeergarage Damsterdiep hervat. Uit onderzoek is gebleken dat de wijze waarop de funderingspalen van de parkeergarage zijn aangebracht de oorzaak moet zijn van het verzakken van een aantal panden naast de bouwput. Er starten proefboringen die zijn omgeven met allerlei metingen. Zo ontstaat er een precies beeld van wat er in de grond gebeurt. Met de uitkomsten van deze boringen verwachten de deskundigen voldoende informatie te hebben om te kunnen aangeven hoe er verder kan worden gebouwd.

Nadat begin maart dit jaar ruim 400 van de 1500 funderingspalen van de parkeergarage waren geboord, staakte de gemeente het werk. De grond in de omgeving was verzakt. Een verrassing voor iedereen die bij de voorbereiding en de uitvoering van de bouw betrokken was. De gekozen bouwmethoden zijn namelijk trillingsarm. De afgelopen weken zijn daarom gebruikt om vast te stellen wat de oorzaak van de verzakking is. Hiervoor is het hele bouwproces sinds 1 november stap voor stap geanalyseerd om mogelijke oorzaken te kunnen uitsluiten. De gemeente gaat ervan uit dat de oorzaak moet worden gevonden aan de wijze waarop de funderingspalen van de parkeergarage worden aangebracht.

Voor het aanbrengen van de funderingspalen wordt telkens een gat geboord van 27 meter diep met een holle boor. In de schacht wordt vervolgens een paal van 20 meter geplaatst, waarna de overige ruimte rondom de paal met een beton wordt opgevuld. Hierna wordt de boor verwijderd en vloeit het beton verder tot ongeveer zeven meter onder het maaiveld. Dat is het niveau waar de bovenkant van de palen in de grond zit. De bovenkant van de paal wordt in een volgende fase verwerkt in de garagevloer. De verwachting is dat in deze laatste zeven meter tussen de paalkop en het maaiveld de oorzaak ligt van de verzakking. Dit gedeelte wordt alleen opgevuld met grond. De hoeveelheid gaten zou hierdoor de eerste zeven meter van de grond ‘slapper’ maken met als gevolg verzakking in de omgeving.

Om de conclusie te toetsen en proefondervindelijk na te gaan wat de oplossing zou kunnen zijn, wordt er deze week een aantal proefboringen gehouden. Zo kan exact worden nagegaan wat er in de grond gebeurt, zowel vooraf, tijdens als na het inbrengen van een boorpaal. Met de uitkomsten van deze boringen verwachten de deskundigen voldoende informatie te hebben om te kunnen aangeven hoe er verder kan worden gebouwd.

Markie
April 25th, 2008, 04:49 PM
http://img113.imageshack.us/img113/5756/img3540xy9.jpg

http://img293.imageshack.us/img293/6740/img3555aog2.jpg

http://img516.imageshack.us/img516/2736/img3558aod3.jpg

http://img293.imageshack.us/img293/9099/img3573hk3.jpg

http://img113.imageshack.us/img113/685/img3551aye5.jpg

http://img293.imageshack.us/img293/1445/img3554ays0.jpg

http://img116.imageshack.us/img116/299/img3570hc1.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2380/2440331627_02527c11ee.jpg?v=0

darulez
April 28th, 2008, 04:33 PM
Stadsarcheoloog Kortekaas moet dus opschieten :).

-Koen-
June 3rd, 2008, 10:41 AM
Goed nieuws!

Groen licht voor aannemer

Met een paar eenvoudige aanpassingen kan de aannemer weer verder met het aanbrengen van de funderingspalen voor de parkeergarage. Dit is gebleken uit de proefboringen van begin mei. De gemeente heeft de aannemer inmiddels verzocht het werk te hervatten.

In maart dit jaar bleek dat in de omgeving van de bouwput verzakkingen plaatsvonden. De gemeente heeft toen het werk laten stilleggen om (verdere) schade aan de bestaande bebouwing te voorkomen. Het vinden van de oorzaak van de verzakking bleek een lastige opgave. Uiteindelijk werd geconcludeerd dat het aanbrengen van de funderingspalen de oorzaak moest zijn. Dit is begin mei met een aantal proefboringen getest. Hieruit bleek dat het boren van het funderingsgat de grond losser maakt waardoor de grond in de directe omgeving kan verzakken.

Om verzakkingen te voorkomen moet voor de resterende palen de boormethode worden aangepast. Voortaan wordt er meer druk op de boor gezet. Tot nog toe werd er geboord met een druk van ongeveer 130 ton. Voor de overige 1100 palen wordt de druk bijna verdubbeld. Hierdoor blijft de grondspanning hoger en is het effect naar de omgeving beduidend minder. Daarnaast wordt er een aanvullende maatregel getroffen. De funderingspalen worden voortaan om en om aangebracht, zodat er minder belasting op de grond plaatsvindt.

Of het oponthoud effect heeft op de planning van de parkeergarage is moeilijk te zeggen. Pas eind volgend jaar moet het openbaar vervoer weer over het Damsterdiep kunnen rijden. De praktijk moet uitwijzen of de aannemer het oponthoud weet in te lopen.

maral
June 19th, 2008, 03:08 PM
Niet dus:

GRONINGEN - De bouw van de parkeergarage aan het Damsterdiep in Groningen wordt voorlopig niet hervat.

De aannemer wil eerst aanvullend onderzoek doen. De bouw werd in maart stilgelegd, omdat huizen rond de bouwput begonnen te verzakken. Onderzoek door de gemeente toonde aan dat de bouwmethode correct was. De bouw zou worden hervat, maar dit is niet gebeurd.

De aannemer vreest aansprakelijk te worden gesteld voor alle schade en eist extra onderzoek. Het is onduidelijk hoe lang dit gaat duren.

darulez
June 19th, 2008, 03:11 PM
GRONINGEN - De bouw van de parkeergarage aan het Damsterdiep in Groningen wordt voorlopig niet hervat.

De aannemer wil eerst aanvullend onderzoek doen. De bouw werd in maart stilgelegd, omdat huizen rond de bouwput begonnen te verzakken. Onderzoek door de gemeente toonde aan dat de bouwmethode correct was. De bouw zou worden hervat, maar dit is niet gebeurd.

De aannemer vreest aansprakelijk te worden gesteld voor alle schade en eist extra onderzoek. Het is onduidelijk hoe lang dit gaat duren.

Dit dreigt een jarenlang drama te worden :ohno:. Ik kan me herinneren dat de bouw van de Westerhaven-garage zo'n anderhalf jaar langer duurde door grondwaterproblemen en verzakkingen. Wanneer leren ze nu eens dat de bodem in Groningen gewoon extreem moeilijk is?

Willem Wever
June 19th, 2008, 03:20 PM
"Wanneer leren ze nu eens dat de bodem in Groningen gewoon extreem moeilijk is?"
Nou, niet alleen in Groningen, maar ook in Amsterdam (noord - zuid lijn), in Den Haag, Tunnelbouw door de bergen, noem maar op.
De bodem kun je niet goed onderzoeken, en zal in de praktijk vaak anders reageren dan dat je a.d.h. van berekeningen en onderzoek zou verwachten. Dan moet je je plan bijstellen. Dat kan tijd kosten heb je soms ook veel lef voor nodig om beslissingen te nemen, wijzigingen t.o.v. het oorspronkelijke plan, en slapeloze nachten zoals in de tunnelbouw midden in de bergen / boringen onder steden.

Markie
June 19th, 2008, 09:03 PM
Tsja, jammer hoor.

darulez
June 20th, 2008, 02:33 AM
"Wanneer leren ze nu eens dat de bodem in Groningen gewoon extreem moeilijk is?"
Nou, niet alleen in Groningen, maar ook in Amsterdam (noord - zuid lijn), in Den Haag, Tunnelbouw door de bergen, noem maar op.
De bodem kun je niet goed onderzoeken, en zal in de praktijk vaak anders reageren dan dat je a.d.h. van berekeningen en onderzoek zou verwachten. Dan moet je je plan bijstellen. Dat kan tijd kosten heb je soms ook veel lef voor nodig om beslissingen te nemen, wijzigingen t.o.v. het oorspronkelijke plan, en slapeloze nachten zoals in de tunnelbouw midden in de bergen / boringen onder steden.
Helemaal mee eens! De Zwitsers wisten van te voren ook niet dat de Gabi II vast kwam te zitten. Neem die beslissingen dan ook. Zodra de gemeente en de aannemer elkaar gaan zitten beschuldigen, kijk ik als inwoner de godganze tijd in een gat, zoals we dat al kennen van CiBoGa.

-Koen-
June 20th, 2008, 10:24 AM
^^ Ook mee eens, maar bij Ciboga hadden de problemen ook te maken met een nieuwbouwaanbod welke niet aansloot op de vraag vanuit de markt.

darulez
June 21st, 2008, 12:59 PM
^Ook weer waar.

-Koen-
June 26th, 2008, 11:21 AM
Bah :fiddle:

Stil op het Damsterdiep

Er is momenteel weinig te doen in de bouwput van de parkeergarage. Reden hiervan is dat de aannemer niet verder wil gaan met het aanbrengen van de funderingspalen. Hierdoor kunnen ook andere werkzaamheden niet worden uitgevoerd. Het is niet duidelijk wanneer het werk wordt hervat.

Oorzaak van de stilte op het Damsterdiep zijn de uitkomsten van het onderzoek naar de verzakkingen eerder dit jaar. Totaal tegen de verwachting in zakte de omgeving en ontstonden er scheuren in huizen begin maart. De gemeente heeft daarop het werk stilgelegd en een onderzoek laten uitvoeren. Na een uitgebreide analyse zijn er in mei proeven gedaan met het aanbrengen van funderingspalen om de oorzaak definitief vast te stellen.

Uit de proeven bleek dat het boren van de gaten de grond losser maakt, waardoor de omgeving kan verzakken. Door meer druk op de boor te zetten komt er minder grond tijdens het boren vrij. Zo blijft de grondspanning gelijk waardoor het effect van het boren een stuk minder is. Daarnaast zou om en om geboord kunnen worden, waardoor het boren nog minder gevolgen heeft voor de omgeving. Met deze aanbevelingen is de aannemer gevraagd weer te beginnen. Deze heeft dit vervolgens meerdere keren geweigerd, omdat de aannemer het niet eens is met de conclusie dat de oorzaak ligt aan de manier waarop hij tot dusver heeft gewerkt.

De aannemer heeft inmiddels aangegeven een aanvullend onderzoek te willen uitvoeren, omdat deze denkt dat er andere factoren een rol spelen. De gemeente wacht nu op een voorstel voor het onderzoek. Wanneer het onderzoek plaatsvindt en de werkzaamheden kunnen worden hervat is momenteel niet bekend.

Hoewel er de afgelopen maanden niet voluit is gewerkt in de bouwput is het moeilijk te zeggen hoeveel schade en vertraging gaat worden. De oplevering van de garage is in 2010 gepland. Het kan zijn dat de aannemer met meer mensen en materiaal straks de vertraging weer kan inhalen en zo de schade kan beperken. Duidelijk is wel dat elke dag er één te veel is. Zodra er een nieuwe planning is gemaakt wordt deze op de website geplaatst.

Jeroen.
August 4th, 2008, 12:29 PM
Damsterdiep blijft voorlopig stilliggen
GRONINGEN - Ook na de bouwvak, volgende week, zullen de bouwwerkzaamheden op het Damsterdiep niet hervat worden. Dat zegt een woordvoerder van de gemeente.

Volgens Lissel Bonds wordt er na de bouwvak begonnen met gesprekken tussen de gemeente en aannemer Strukton. Wanneer de werkzaamheden weer hervat zullen worden, kon hij niet zeggen.

De werkzaamheden op het Damsterdiep liggen al sinds februari stil door problemen bij het boren. Door het boren ontstonden er scheuren in de omliggende gebouwen. Sindsdien is er een conflict ontstaan tussen de gemeente en de aannemer. Volgens de gemeente kunnen de werkzaamheden hervat worden, maar de aannemer vreest schadeclaims.

bron: oogtv.nl

hooghoudt
August 4th, 2008, 01:26 PM
:bash:

Dat dit project vertraging oploopt kan me opzich niet eens zoveel schelen, maar het feit dat het 1 op 1 de bouw van het Groninger Forum vertraagt is erg frustrerend...

Jeroen.
August 4th, 2008, 03:59 PM
^^ Dat is inderdaad zwaar ruk. Toch hoop ik, het forum daar gelaten, dat deze grote zandbak snel verdwijnt en er een mooi plein plus kantoor voor terug komt. Een grote bouwkrater in het nu-nog-niet-stukje-binnenstad ziet er echt niet uit en is bijna iedereen tot last.

Markie
August 4th, 2008, 04:44 PM
Dit is toch in en in jammer.....

Judazzz
August 4th, 2008, 06:25 PM
Dit is toch in en in jammer.....
Vind het eerder in en in triest. Ik kan me goed voorstellen dat men niet zo maar doorgaan met boren als er scheuren in gevels verschijnen, en ik kan me ook wel voorstellen dat een aannemer niet ongedekt door wil gaan, om in het slechtste geval overladen te worden met schadeclaims, maar uiteindelijk zijn zij niet ergst gedupeerden. Je zou er maar wonen! :ohno: En uiteraard leidt de stad zelf ook onder de afsluiting van zo'n belangrijke toegangsweg, om nog maar te zwijgen van de indruk die zo'n debacle wekt, en wat voor mogelijke gevolgen het kan hebben voor toekomstige projecten...

Is dit nou te wijten aan slecht onderzoek voorafgaande aan de bouw? Of hoe kan het anders dat de boel zo uit de klauwen is geescaleerd?

Hoogholtje
August 4th, 2008, 08:27 PM
diep en diep triest en dan te bedenken dat er met de bouw van de Westerhavenparkeergarage ook al heel veel problemen waren...

Martini-stad
August 6th, 2008, 10:59 AM
^^Er schieten spontaan CiBoGa beelden door m'n hoofd! :ohno:

050live
August 8th, 2008, 03:15 PM
even een vraagje:
wat is de relatie tussen het drama damsterdiep en de bouwplanning van het Groninger Forum.
Waarom heeft dat 1 op1 met elkaar te maken?
Durft de aannemer daar nu niet meer te boren?
En hoe lang zal het forum dan vertraging oplopen?

Markie
August 8th, 2008, 04:12 PM
^^ Nijestee zit in de Oostwand van de Grote Markt. Het Groninger Forum ligt achter/aan die Oostwand. Nijestee komt in het nieuwe pand dat op het Damsterdiep komt te staan.

Hoogholtje
August 15th, 2008, 11:00 AM
Bron: GIC (http://www.gic.nl/nieuws/bouw-parkeergarage-damsterdiep-stil-conflict-gemeente-en-aannemer)

Bouw parkeergarage Damsterdiep stil; conflict gemeente en aannemer

De gemeente Groningen legt een geschil over de bouw van de parkeergarage Damsterdiep voor aan de Raad van Arbitrage voor de Bouw. Het college van B&W heeft hiertoe besloten, omdat aannemer Strukton het werk niet wil hervatten.

De gemeente maakt daarom gebruik van de mogelijkheid in het contract met de aannemer om dit geschil voor te leggen aan de Raad van Arbitrage voor de Bouw. Een uitspraak van de Raad van Arbitrage moet leiden tot het hervatten van de werkzaamheden. De bouw van de parkeergarage ligt gedeeltelijk stil sinds begin maart dit jaar.

Aanleiding voor het geschil tussen gemeente en aannemer is de uitkomst van het onderzoek naar zetting van de grond. Deze uitkomst wordt niet onderschreven door Strukton. In maart trad er onverwacht zetting op waardoor een aantal panden aan het Damsterdiep begonnen te scheuren. Op dat moment waren er ruim 400 van de 1500 funderingspalen in de grond geboord. Hierop legde de gemeente de boorwerkzaamheden stil om de oorzaak te achterhalen. Deze werd door onafhankelijke deskundigen gevonden in de manier waarop de gaten voor de palen zijn geboord. Een proef wees uit dat als er meer druk op de boor wordt gezet er geen zetting meer optreedt in de omgeving. Hierop gaf de gemeente eind mei groen licht aan de aannemer om met deze aanpassing verder te bouwen.

In de maand juni hebben meerdere gesprekken niet geleid tot het hervatten van de werkzaamheden. In het contract met de aannemer staat dat als een geschil zich voordoet, de Raad van Arbitrage voor de Bouw kan worden verzocht een bindende uitspraak te doen. Naar verwachting zal de Raad voor eind september een uitspraak doen.

GRQ
August 15th, 2008, 11:45 AM
Dus het zou tot september stil moeten liggen...

Het rare is dat ik deze week weer een hei/boor-installatie zag staan op het Damsterdiep. Is de aannemer toch nog van mening veranderd? :nuts:

hooghoudt
August 15th, 2008, 11:54 AM
Of misschien een andere aannemer :nuts:

-Koen-
August 15th, 2008, 11:56 AM
Hopen maar dat het eind september hervat wordt..op de webcam is overigens geen hei-installatie te zien..

pyotr
August 15th, 2008, 03:49 PM
Dus het zou tot september stil moeten liggen...
Het rare is dat ik deze week weer een hei/boor-installatie zag staan op het Damsterdiep. Is de aannemer toch nog van mening veranderd? :nuts:

Weet je zeker dat'ie op het Damsterdiep stond? Er staat momenteel namelijk zo'n geval op de hoek oostersingel/nieuweweg om een damwand te plaatsen voor de bouw van een nieuw appartementencomplex (niet interessant, maar 4 hoog :hammer:)

rbruins
September 10th, 2008, 07:55 AM
groningen -
De arbitragezaak over het Damsterdiep in Groningen gaat vandaag niet door. De gemeente zou het geschil met aannemer Strukton over de bouw van de parkeergarage nu voorleggen aan de Raad van Arbitrage voor de bouw. De zitting in Utrecht is echter op het laatste moment afgeblazen.

Volgens een woordvoerder van de gemeente is van de zitting afgezien na nieuw onderling overleg. Hij zou later vandaag meer informatie bekend maken. Op het Damsterdiep is een grote bouwput (240x60 meter) uitgegraven voor een parkeergarage. De werkzaamheden liggen echter al sinds begin maart stil. Nadat 400 van de 1500 boorpalen voor de fundering waren aangebracht, werden scheuren in omliggende panden ontdekt. De gemeente zei later dat er zonder risico verder gebouwd kon worden door de boringen op een andere manier uit te voeren. Strukton weigerde dat tot dusver.

bron:
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/stad/article3850576.ece/Arbitragezaak_Damsterdiep_gaat_niet_door

Markie
September 10th, 2008, 11:55 AM
GRONINGEN - De bouw van de parkeergarage aan het Damsterdiep in Groningen wordt binnenkort hervat.

De gemeente en bouwbedrijf Strukton hebben hierover een akkoord bereikt. Het gemeentebestuur geeft woensdagmiddag een toelichting.

De bouw van de garage ligt stil sinds maart, omdat omliggende panden verzakten door boorwerkzaamheden.

(rtv noord)

Markie
September 10th, 2008, 04:57 PM
Aannemer herstart bouw parkeergarage Damsterdiep

Aannemingsbedrijf Strukton start zo snel mogelijk met de bouw van de parkeergarage aan het Damsterdiep. Dit is de uitkomst van het gesprek tussen de gemeente en de aannemer gistermiddag.

De gemeente is verheugd dat er weer gebouwd gaat worden en hoopt dat de vertraging zoveel mogelijk kan worden ingelopen en de overlast voor de omgeving tot een minimum beperkt blijft.

Tijdens het gesprek met de aannemer is afgesproken dat de koppeling tussen de manier waarop de werkzaamheden worden uitgevoerd en de aansprakelijkheid voor de schade in de omgeving nu is losgelaten. De discussie hierover staat de voortgang van de bouw dan ook niet langer meer in de weg.

Voor het resterende gedeelte van de funderingswerkzaamheden gaat de gemeente Groningen aanwijzingen geven hoe de aannemer de werkzaamheden moet uitvoeren. Wie uiteindelijk aansprakelijk is voor de veroorzaakte schade wordt op een later moment behandeld.

Met de uitkomst van het gesprek is ook de arbitragezaak van de baan. De gemeente had om een spoedarbitrage verzocht bij de Raad voor Arbitrage voor de Bouw. Doel hiervan was dat er weer gebouwd zou worden aan het Damsterdiep. Nu de vraag wie aansprakelijkheid is voor de veroorzaakte schade is geparkeerd voor een later moment, kan de bouw verder.

Hoe en op welke wijze de overige 1100 van de 1500 funderingspalen moeten worden aangebracht gebeurt mede op advies van externe deskundigen. In het kort komt het erop neer dat er met meer druk op de boorstelling wordt gewerkt. Daarnaast wordt de volgorde voor het aanbrengen van de palen aangepast.

De werkzaamheden worden nauwlettend gevolgd om de kans op verdere verzakkingen te voorkomen.

Gepubliceerd op: woensdag 10 september 2008, www.damsterdiep.groningen.nl

Hoogholtje
September 11th, 2008, 11:03 AM
Bron: Gemeente Groningen
Aannemer hervat bouw parkeergarage Damsterdiep

Aannemingsbedrijf Strukton begint zo snel mogelijk weer met de bouw van de parkeergarage aan het Damsterdiep. Dit is de uitkomst van een gesprek tussen de gemeente en de aannemer op dinsdagmiddag 9 september. Daarin toonde Strukton zich bereid te praten over de aansprakelijkheid van de schade. Door het gesprek is spoedarbitrage van de baan.

Tot nu toe wilde Strukton niet praten over een schadeclaim. “Strukton wil nu wel praten”, zegt verkeerswethouder Karin Dekker. “Dat zie ik als winst.” Wanneer het werk aan de garage precies weer gaat beginnen is nog niet duidelijk. “Dat is eerder een kwestie van weken dan dagen”, aldus Dekker. Zij hoopt dat de garage nog steeds volgens de planning in 2010 klaar is. “Met een zachte winter kunnen wel veel inhalen.”
Verzakking
De bouw van de parkeergarage is in maart stilgezet omdat er verzakking in de omgeving ontstond. Dat lag aan de gehanteerde bouwmethode, concludeerde de gemeente na onderzoek. Enkele aanpassingen aan de bouwmethode zouden voldoende zijn om veilig verder te kunnen werken. Maar de aannemer wilde niet verder bouwen, omdat volgens hem de verzakkingen in de omgeving van de bouwput niet aan de gehanteerde bouwmethode zouden liggen.

Vervelende situatie
De gemeente is verheugd dat er weer gebouwd gaat worden. “Het was een hele vervelende situatie, ook voor de ondernemers”, aldus Dekker. In het gesprek tussen de gemeente en Strukton kwamen de koppeling tussen de manier waarop de werkzaamheden worden uitgevoerd, de aansprakelijkheid voor de schade in de omgeving en de voorwaarden waaronder verder gebouwd kan worden aan de orde. De koppeling tussen werkzaamheden en aansprakelijkheid is nu losgelaten.

Aanwijzingen
Voor de rest van de funderingswerkzaamheden gaat de gemeente Groningen aanwijzingen geven hoe de aannemer de werkzaamheden moet uitvoeren. Wie uiteindelijk aansprakelijk is voor de veroorzaakte schade wordt op een later moment behandeld. Door het gesprek is de spoedarbitrage is hiermee van de baan. De Raad van Arbitrage voor de Bouw zou woensdag 10 september bijeenkomen voor behandeling van het geschil.

Nog 1100 palen
De directieaanwijzingen door de gemeente gaan alleen over de funderingswerkzaamheden in de bouwput. De gemeente zal nu aangeven op welke wijze en in welke volgorde de overige 1100 van de in totaal 1500 palen moeten worden gemaakt. De gemeente blijft de werkzaamheden nauwlettend volgen om verdere schade aan de omgeving te voorkomen.

Gepubliceerd op: donderdag 11 september 2008
:banana::banana:

Nu maar hopen dat niet -zoals aan de Vijzelsgracht in A'dam - alles op de eerste dag weer gaat verzakken...

-Koen-
September 20th, 2008, 12:08 PM
:banana:

Boorstelling gepland voor half oktober

Zoals het er nu naar uitziet komt de boorstelling voor de funderingspalen van de parkeergarage half oktober terug in de bouwput. De voorbereidingen zijn in volle gang.

Van de 1500 palen moeten er nog 1100 palen worden gemaakt voor de fundering van de parkeergarage. De boorstelling zal eerst aan de westkant van de bouwput aan het werk worden gezet. Hier moeten nog ruim dertig palen worden aangebracht. Dit aantal is nodig om de eerste fase in compartiment 1 af te ronden. De verwachting is dat het dan november is. De boorstelling gaat daarna naar het volgende compartiment terwijl in compartiment 1 met het uitgraven wordt gestart.

Inmiddels valt er weer enige activiteit in de bouwput te zien. Momenteel worden sonderingen uitgevoerd om te kunnen meten tijdens het boren volgende maand. Diep in de grond worden hiervoor meetinstrumenten aangebracht. Een nauwkeurig stukje werk.

maral
September 27th, 2008, 08:45 PM
Nog drie weken rust op Damsterdiep

* DVHN | Gepubliceerd op 27 september 2008, 10:00
* Laatst bijgewerkt op 27 september 2008, 11:33

Nog drie weken rust op Damsterdiep
groningen -

Strukton hervat volgens de gemeente in week 42 het boren van de fundering voor de ondergrondse parkeergarage aan het Damsterdiep. Er komen eerst 37 boorpalen bij In het gedeelte van de bouwput waar al 400 palen in de grond zitten. Daarna begint het afgraven van het eerste vak van de bouwput.

Strukton zet de boringen volgens een woordvoerder van de gemeente Groningen op een nieuwe manier voort in het midden van de bouwput. Er zal voortdurend worden gemeten of dat goed gaat. De werkzaamheden liggen sinds begin maart stil na het ontdekken van scheuren in omliggende panden. Volgens de gemeente werden de scheuren veroorzaakt door de manier waarop de palen werden geboord. Strukton weigerde aanvankelijk een andere methode toe te passen, maar besloot op 9 september toch weer aan de slag te gaan. Over schuldvraag en financiële consequenties discussieert het bedrijf nog met de gemeente.

...

Loex
October 10th, 2008, 11:05 AM
Boorstelling terug in bouwput Damsterdiep
DVHN | Gepubliceerd op 10 oktober 2008, 00:13
groningen -
De boorstelling die een paar maanden geleden werd weggehaald uit de bouwput aan het Damsterdiep in Groningen, is terug. Aannemer Strukton hervat volgende week het aanbrengen van boorpalen voor de ondergrondse parkeergarage. Dat gebeurt met meer kracht dan voorheen. Volgens de gemeente is de kans op nieuwe verzakkingen daardoor minimaal. Doordat de aannemer niet meteen akkoord ging met de veranderingen, lag de bouw een half jaar stil. Tijdens de boringen worden bodem, omliggende huizen en damwanden nauwlettend in de gaten gehouden.

ze gaan weer los!

Hoogholtje
October 11th, 2008, 10:40 AM
Bron: Damsterdiep.groningen.nl (http://gemeente.groningen.nl/functies/pagfunctie.cfm?parameter=2202)Bouw parkeergarage hervat
Begin volgende week hervat de aannemer het boren van de funderingspalen. Na een periode van stilte wordt er weer volop gewerkt in de bouwput aan het Damsterdiep.

http://www.groningen.nl/assets/images/damsterdiep%20op%2010%20oktober%202008.jpg

Deze week zijn de machines gearriveerd die de specifieke funderingsmethode voor de parkeergarage kunnen uitvoeren. Momenteel werkt de aannemer aan het bedrijfsklaar maken van de boorstelling en hulpkranen. De verwachting is dat begin volgende week kan worden gestart.

Voordat de eerste funderingspaal wordt aangebracht worden meetinstrumenten aangebracht. Daarnaast worden de meters van de boorstelling geijkt. Zo heeft de gemeente tijdens het werk zicht op de hoeveelheid druk op de boor en met hoeveel druk de boor de grond indraait. Daarnaast worden de hoogtebouten aan de omliggende panden in de gaten gehouden en staan er hellingmeters op de damwand. Hellingmeters kunnen vervorming in de damwand meten. Zo is elk effect op de omgeving direct meetbaar en kan de gemeente ingrijpen als dat nodig is.

Het boren van de palen gebeurt de komende twee weken in het gebied waar al zo’n 400 palen zijn aangebracht. Hier moeten nog 35 funderingspalen bij om de parkeerbak straks op zijn plaats te houden. Na de herfstvakantie (de aannemer werkt gewoon door) verhuizen de machines naar de zuidkant van de bouwput. Tot en met de Snikkevaardersgang moeten hier zo’n 80 palen worden aangebracht. Dit gaat tot aan de kerstvakantie duren.

In het eerste compartiment (aan de westkant) wordt na de laatste funderingspaal gestart met het stempelen. Stempels voorkomen dat de wanden van de bouwput worden ingedrukt tijdens het ontgraven. Het eerste compartiment is waarschijnlijk voor de jaarwisseling klaar.

Eisso
October 11th, 2008, 11:12 AM
^^ Jammer. Vind het water in de oude gracht, zoals hierboven is te zien, mooier dan wat er gaat komen :)

Jeroen.
October 30th, 2008, 01:57 PM
Laatste nieuws:

Compartiment 1 klaar met funderingspalen

De laatste funderingspalen voor het eerste compartiment van de bouwput zijn gisteren aangebracht. De boorstelling gaat nu verder aan de zuidzijde van het tweede compartiment. Dit is het middengebied. In januari wordt een tweede boorstelling verwacht om de productie te verhogen.

Inmiddels is in het eerste compartiment begonnen met de voorbereidingen om de damwand te stempelen. Dit is een normaal onderdeel van het werk. De stempels nemen de steun over op de damwand van de grond, zodat de bouwput kan worden uitgegraven.

Pfew.. nog geen nieuwe scheuren ontdekt.

Groningen Pride
November 3rd, 2008, 07:58 PM
http://img76.imageshack.us/img76/6066/1042672iy3.jpg

nydam
November 8th, 2008, 04:19 PM
Update 8-11-2008 Bagger Kwaliteit:lol:
http://img222.imageshack.us/img222/2357/afbeelding067ku1.jpg (http://imageshack.us)
http://img222.imageshack.us/img222/afbeelding067ku1.jpg/1/w640.png (http://g.imageshack.us/img222/afbeelding067ku1.jpg/1/)

Willem Wever
November 9th, 2008, 08:33 AM
@Nijdam, als het baggerkwaliteit is, kun je beter langs het Winschoterdiep (kanaal) gaan, die moet nog uitgebaggerd worden. ;-)
Het zijn wel updates, en ze geven wel de voortgang weer. Bedankt!

Willem Wever
November 17th, 2008, 06:00 PM
Damsterdiep wacht op toestemming verzekeraar
DVHN | Gepubliceerd op 17 november 2008, 17:57
groningen -
De gemeente Groningen zegt helemaal klaar te zijn om te beginnen met het afgraven van het Damsterdiep, maar heeft nog geen toestemming van de verzekeraar. Die moet eerst groen licht geven voor het graven van de parkeergarage en akkoord gaan met de geplande veiligheidsmaatregelen.

Tijdens het maken van de eerste 400 van ruim 1500 benodigde boorpalen onder de toekomstige garage verzakten panden in de omgeving. De bouw werd stilgelegd en kwam pas in oktober weer op gang. De aannemer boort sindsdien nu met meer kracht en minder dicht op elkaar. Daarbij wordt elke boring nauwlettend gecontroleerd. Volgens de gemeente verlopen de werkzaamheden voorspoedig. Als er ook in de buurt van de bebouwing geen problemen ontstaan, worden de boringen in januari versneld.

In het eerste van drie bouwdelen zitten nu genoeg boorpalen en kan nu met het afgraven worden begonnen. Behalve dat de damwanden straks met een staalconstructie op hun plaats worden gehouden (gestempeld) is er bovengronds ook al een extra voorziening aangebracht. Met het aanbrengen van de hoofdconstructie wacht de gemeente op toestemming van de verzekeraar. Die is door de eerdere gebeurtenissen extra voorzichtig.

hooghoudt
November 26th, 2008, 04:56 PM
2e fase gestart

Terwijl het aanbrengen van de funderingspalen gestaag vordert, zijn er nu ook andere activiteiten in de bouwput te zien.

In het eerste gedeelte van de bouwput is vandaag de tweede fase van het werk begonnen. Aan de kant van de Steentilbrug graaft de aannemer in de grond om ruimte te maken voor stempels. Dit zijn buizen met een doorsnede van 80 cm. die dwars in de bouwput worden geplaatst tussen de damwanden. Deze stempels geven steun aan de damwand tijdens het ontgraven van de bouwput en het aanbrengen van de vloeren van de parkeergarage. Als straks het plafond van de parkeergarage is aangebracht worden deze stempels weer weggehaald. De functie van de stempels is dan overgenomen door de gestorte betonlagen op verschillende niveaus.

Om de damwand optimaal stabiel te houden maakt de aannemer gebruik van een mobiel stempelraam, dit ondersteunt de stempels bij het monteren ervan. Dit raamwerk is de afgelopen maand gemaakt en ligt op steunbalken aan de bovenkant van de damwand. Hieronder wordt nu gegraven en de stempels worden gemonteerd. Als dit is gebeurd, dan wordt het mobiele stempelraam verwijderd en verderop weer aangebracht. Dit gebeurt vijf of zes keer. Hiervoor wordt telkens geslepen en gelast. Er komt zelfs beton aan te pas om het raamwerk vast te zetten. Zo mobiel is het raamwerk dus ook weer niet.

Het aanbrengen van de stempels neemt waarschijnlijk de hele maand december nog in beslag. In januari start de derde fase met het afgraven van de bouwput en het vullen met water. Ook dan worden er nog steeds palen aangebracht. Sinds de bouw weer is begonnen zijn er 100 palen aangebracht. Maar er liggen nog zo’n 1000 te wachten. Met acht palen in de week, duurt het nog wel even. Vanaf januari kan twee keer zo snel gewerkt worden omdat er dan een tweede boorstelling bijkomt.

.
.

Willem Wever
November 26th, 2008, 05:57 PM
"Met acht palen in de week" moet waarschijnlijk 8 palen per dag zijn...

Markie
November 26th, 2008, 07:14 PM
Hahaha, dat gaat wel heel erg voorzichtig; 1 paal per dag....

maral
December 2nd, 2008, 11:26 PM
Bouw Damsterdiep ligt weer stil

* DVHN | Gepubliceerd op 02 december 2008, 21:13
* Laatst bijgewerkt op 02 december 2008, 23:10

Opnieuw ligt de bouw van de parkeergarage aan het Damsterdiep stil. - © Archief DvhN/Corné Sparidaens
groningen -

De bouw van de parkeergarage aan het Damsterdiep in Groningen ligt grotendeels stil. De aannemer wil niet verder boren zonder nauwkeurige aanwijzingen van de gemeente. Die is verbijsterd. Het is onduidelijk hoeveel vertraging er ontstaat.

Door verzakkingen en een conflict over de oorzaak van de schade, werd er tussen maart en oktober ook al niet gewerkt. Eerder de voorbereidende werkzaamheden uit de hand. Aannemer Strukton is wel begonnen met het aanbrengen van een steunconstructie is het eerste deel van de bouwput. Daar moet volgend jaar het afgraven beginnen.

Elders in de bouwput moeten nog zo'n 900 funderingspalen de grond in. Voorlopig mag dat alleen in het zuidelijke deel van de bouwput. In maart ontstonden scheuren in huizen aan de noordzijde van de straat.

..

Loex
December 3rd, 2008, 05:31 PM
Het lijkt het knipperlicht van de Orion wel, die bouwstop-bouwhervattingen op het Damsterdiep..

van RTV Noord:
Bouw Damsterdiep waarschijnlijk eind van de week hervat

GRONINGEN - Wethouder Dekker van de gemeente Groningen zegt dat de bouw van de parkeergarage op het Damsterdiep eind deze week hervat zal worden. Eerder werd duidelijk dat de werkzaamheden voor de tweede keer zijn stilgelegd.

Dekker baalt dat de bouw weer is stilgegeld. Ze wil een hartig woordje spreken met aannemer Strukton.

Strukton zegt te weinig informatie te krijgen van de gemeente om verantwoord verder te kunnen boren.

In maart werden de werkzaamheden ook al gestaakt, nadat er door verzakkingen scheuren in omliggende woningen en winkelpanden waren ontstaan. In oktober werd het werk hervat, nadat de gemeente en de aannemer het eens waren geworden over een andere boormethode. Deze methode zou schade aan omliggende panden voorkomen.

Waarom de aannemer ondanks de nieuwe methode toch weer het werk heeft stilgelegd, is niet duidelijk. De gemeente is volgens een woordvoerder "verrast" door het besluit.

Willem Wever
December 8th, 2008, 05:13 PM
Boorwerkzaamheden Damsterdiep in impasse
GRONINGEN - Nog altijd heeft de aannemer de boorwerkzaamheden op het Damsterdiep niet hervat. Een oplossing is niet in zicht. Vorige week sprak wethouder Dekker de verwachting uit dat er vanaf deze week weer geboord zou worden. Die hoop is inmiddels vervlogen.

Volgens woordvoerder van de gemeente Lucel Bont zijn de Gemeente en aannemer Strukton nog steeds in gesprek over aanwijzingen bij het boren. De aannemer wil graag dat de Gemeente die aanwijzingen levert, terwijl de Gemeente vindt dat de aannemer hier zelf voor moet zorgen.

De Gemeente durft geen uitspraken meer te doen over wanneer de werkzaamheden van start gaan. Volgens Bont is er inmiddels een forse schadepost. Strukton wilde geen commentaar leveren.

Bron, Oogtv.nl

Als de gemeente nu niet heel gauw met een oplossing komt, dan wordt ik hier toch wel erg droevig van.
Typisch geval van "niet willen wijken" als gemeente en als aannemer.
Nog even en ik ga wel de kar vlot trekken, sturen ze maar even een PB'tje naar me toe. Dus Karin D te G... kom op.

Willem Wever
December 9th, 2008, 11:17 AM
Nou, daar gaan we weer. ben benieuwd voor hoe lang het nu weer goed gaat.
DVHN:
Strukton pakt bouw Damsterdiep weer op
DVHN | Gepubliceerd op 08 december 2008, 23:39
Laatst bijgewerkt op 09 december 2008, 08:01
groningen -
De aannemer die de in opdracht van de gemeente Groningen een parkeergarage bouwt aan het Damsterdiep in die stad, gaat vandaag (dinsdag) weer verder met zijn werk. Dat heeft aannemer Strukton gisteren beloofd tijdens een gesprek met de gemeente.

Het bedrijf legde de bouw twee weken geleden stil. Het wilde voor elke van de 900 nog te boren funderingspalen apart opdracht voor de manier van de boren. Daarmee zou er een haast onwerkbare situatie ontstaan.

Eerder dit jaar werd er aan het Damsterdiep al zes maanden achtereen niet gebouwd. Dat gebeurde na verzakkingen van de bodem en schade aan omliggende gebouwen. Daarna speelde er een conflict over wie verantwoordelijk was en voor de schade moest opdraaien. In oktober kwam de bouw weer langzaam op gang met proefboringen. Waarom de ruzie twee weken geleden oplaaide, bleef onduidelijk.

De boorpalen moeten straks de vloer van de garage op zijn plaats houden. Er wordt voor de zekerheid voorlopig alleen aan de zuidzijde van de bouwput geboord. Die ligt relatief ver van de huizen zodat daar vrijwel zeker geen schade ontstaat.

hooghoudt
December 9th, 2008, 01:30 PM
"Strukton hervat vandaag het aanbrengen van de funderingspalen voor de parkeergarage. Dit is de uitkomst van overleg gistermiddag tussen gemeente en de aannemer. De komende periode wordt er verder gesproken om het tijdelijk stilleggen van het werk in de toekomst te voorkomen."

En nu doorbouwen :wallbash:

Loex
December 9th, 2008, 03:16 PM
Als de gemeente nu niet heel gauw met een oplossing komt, dan wordt ik hier toch wel erg droevig van.
Typisch geval van "niet willen wijken" als gemeente en als aannemer.
Nog even en ik ga wel de kar vlot trekken, sturen ze maar even een PB'tje naar me toe. Dus Karin D te G... kom op.

Je hebt dus een goed gesprek gehad met Karin, Willem Wever? :cheers:

Willem Wever
December 9th, 2008, 03:42 PM
Zo is dat, even buurten met karin en de schwung zit er weer in.

Markie
December 19th, 2008, 03:33 PM
http://img111.imageshack.us/img111/2517/damab0.jpg

Martini-stad
January 24th, 2009, 10:49 AM
Update van vandaag:

http://img177.imageshack.us/img177/7485/dsc00483rp2.jpg

http://img206.imageshack.us/img206/6144/dsc00482ut5.jpg

http://img243.imageshack.us/img243/7233/dsc00478fq6.jpg

http://img516.imageshack.us/img516/2906/dsc00477eh0.jpg

WideView
January 26th, 2009, 01:51 AM
wat zou het er met water gevuld gaaf uit zien :)

Loex
January 26th, 2009, 06:25 PM
^^
Idd, ik dacht hetzelfde, water terug op deze plek had mooi kunnen zijn.. Ook als je kijkt naar die foto's van De Kop van Oost, blijkt toch dat water het in een stedelijke omgeving super doet! Kunnen ze tijdens de volgende bouwstop niet nog een kleine aanpassing doen, en bijvoorbeeld de bovenste verdieping van de garage te gebruiken als haven? Ook makkelijk voor het bevoorraden van de winkels in het centrum!

http://www.techniekinnederland.nl/nl/images/1/13/Binnenvaartschepen_aan_kade.jpg

wolfieatskyscraper
January 27th, 2009, 11:09 AM
Inderdaad, zeer gaaf.

Dan moet dat lelijke kantoor van nijestee maar verhuizen naar één of ander bedrijventerreintje. Die past helemaal niet in dit beeld. Sommige dingen/plekken in stad moet je koesteren. Dit is zeker er één van.

Cpt.Iglo
January 27th, 2009, 01:33 PM
^^ Hoe kun je iets wat er niet meer is koesteren? ;) Zelf had ik ook liever het water terug gezien, maar om het weer zo te maken als vroeger is gewoon niet te doen qua investering.

Grote kans dat als het water er nog lag dat ze hier dat kantoor ook niet hadden neergezet. Volgens mij is het Damsterdiep al in het begin van de vorige eeuw volgegooid als ik het goed heb, en het is wordt absoluut een verbetering van wat het een paar jaar geleden was. :)

EuroMaster
January 27th, 2009, 02:33 PM
In Breda is de terugkomst van de haven een groot succes. Wat ze in daar nu doen, deden ze hier in Breda in 1960. Dat was de eerste ondergrondse parkeergarage. Die hebben voor de haven weer afgebroken. Ben benieuwd wat er over 50 jaar in Groningen gebeurt! Beetje jammer dat achter de feiten aanlopen voor Groningen in ieder geval. :(

http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/00740/haven_740539b.JPG

Tezambo
January 27th, 2009, 03:41 PM
Ik vind het ook wel jammer dat ze het niet zoals 'vroeger' maken, maar met de huidige plannen ben ik ook tevreden. Wat betreft daar in Breda vind ik de terrasjes mooi en het is altijd leuk in de zomer, maar daaronder (aan de rand van het water) is er totaal geen sfeer..

M75
January 27th, 2009, 04:16 PM
Persoonlijk zie ik dan liever het water in het Boterdiep terug keren. Dat ligt lekker in het centrum en zou een enorme impuls geven aan de Nieuwe Ebbingestraat en CiBoGa.
Ik denk dat Groningen het Damsterdiep niet kan missen voor het autoverkeer. Groningen is in de stad dan ook stukken drukker dan Breda :)

refluS
January 28th, 2009, 10:20 PM
Boterdiep daar gaat waarschijnlijk de tram rijden in het midden zal waarschijnlijk dan een groenstrook worden.

Damsterdiep had idd water moeten worden mensen kunnen even verderop bij IKEA gratis parkeren en zo met de Citybus de stad in! Of gewoon klein stukje lopen...

Markie
January 29th, 2009, 07:55 AM
Ik vind het Damsterdiep geen logische plek om in te vullen met water. Je hebt ernaast de Zuiderhaven, het Damsterdiep is geen (doorpolend) kanaal en het zal dus niet meer dan een veredelde vijver worden, de stedelijke situatie is er niet (meer) naar...

FCG
January 29th, 2009, 10:07 AM
De Westerhaven was ook een mooie optie geweest zo vlak bij het centrum. Helaas gaat dat nooit meer gebeuren nu de Mediamarkt daar zit.

refluS
January 29th, 2009, 07:57 PM
Westerhaven is in het centrum het gedeelte hoort nu officeel bij het stadsdeel "centrum" vanwege het stedelijke karakter die het gekregen heeft!
Vind de brugstraat van vismarkt naar Westerhaven ook een super sfeervolle straat!

FCG
January 29th, 2009, 09:06 PM
^^ Helemaal mee eens, ook de Pottebakkerssingel en het Lage der A zijn ook erg sfeervolle straatjes. Helaas zijn deze straatjes te smal om terrassen te plaatsen. Wat een fantastisch plekje zou dat zijn om in de zomer je biertje te drinken :cheers:

-Koen-
February 5th, 2009, 08:28 PM
De vaart lijkt er weer wat in te zitten:

2e fase gestart

Vorige week heeft de aannemer het stempelen van het eerste compartiment afgerond. Hier wordt de komende maand ontgraven. Daarna treft de aannemer voorbereidingen voor het storten van de eerste vloer. Ondertussen is het aanbrengen van funderingspalen in het tweede compartiment in volle gang.

Sinds de bouw in oktober weer is hervat zijn er zo'n 500 palen in de grond aangebracht. In het eerste compartiment is de afgelopen maanden gewerkt aan het stempelen van de damwand. Dit was nodig voor de stijfheid van de bouwkuip. Er werd zelfs een speciaal hulpmiddel ingezet. Een mobiel stempelraam werd gebruikt om de definitieve stempels aan te brengen.

Het stempelen is nu klaar. De komende weken wordt de grond in het eerste compartiment afgevoerd. Dat gebeurt zoveel mogelijk droog. Later wordt het nat afgevoerd. Hiervoor wordt de bouwkuip eerst onderwater gezet. Vervolgens schept een kraan de rest van de grond weg. Het allerlaatste gedeelte gebeurt met een slang. Het zand wordt dan weggezogen naar de Oosterhaven.

In het eerste compartiment zit ook nog een gedeelte verontreinigde grond. Tijdens de voorbereidende werkzaamheden in 2007 is een groot gedeelte al verwijderd. Het restant wordt de komende weken verwijderd. Het gaat om een paar vrachtwagens vol. De verontreiging is afkomstig van een voormalig tankstation op het Damsterdiep.

Als het eerste compartiment is ontgraven wordt er een betonvloer gestort van een meter dik. Vervolgens is het wachten tot deze is uitgehard en de opbouw kan beginnen.

Ondertussen worden de overige funderingspalen in de bouwput aangebracht. De aannemer is al een tijdje bezig in het tweede compartiment. De verwachting is dat eind maart alle palen in de grond zitten. Dit is inclusief de dubbele palenrij aan de noordzijde. Deze laatste rijen gebeuren met een andere techniek. Momenteel wordt met de aannemer overlegd hoe de uitvoering van deze werkzaamheden moeten plaatsvinden.

Birdsview
February 5th, 2009, 11:10 PM
Ik heb er verder weinig verstand van maar iets zegt me dat het weghalen van het zand uit de compartimenten nog wel eens heel spannend zou kunnen worden.

Er komen dan allerlei krachten vrij als ik het een beetje begrijp.
Maar ben een leek op dit gebied.

Markie
February 6th, 2009, 07:57 AM
^^ nee hoor, is niet spannend. Alles wordt goed gestempeld en de zooi wordt onderwater gezet waardoor er tegendruk ontstaat.

Birdsview
February 6th, 2009, 10:21 AM
Het valt en staat inderdaad met de stempels.
Die zullen zich straks in de praktijk moeten waarmaken.

Als ik het goed begrijp gaat men eerst een deel droog weggraven en daarna water inlaten voor tegendruk.

Voor mijn gevoel is het risico op verzakkingen minstens zo groot als tijdens het aanbrengen/schroeven van de palen.

En dat liep nou ook niet echt soepel, maar we zullen zien.
En zoals ik al schreef, ik ben een leek op dit gebied.
Zandkastelen en luchtkastelen zijn mijn terrein qua bouwen :)

WideView
February 7th, 2009, 01:21 PM
Ik weet niet of deze afbeeldingen al bekend waren:

http://www.pdbdesign.nl/image/damsterdiep1.jpg

Vanbinnen:
http://www.groningencityclub.nl/upl/images/foto_61__original.jpg

http://damsterdiep.groningen.nl/assets/images/damsterdiep-canyon.jpg

njoy
February 12th, 2009, 11:25 AM
(Een leuk en origineel idee, als je het mij vraagt...)

Verschuifbaar groen en water: het moeten onderdelen worden van het nieuwe plein op het Damsterdiep in de Stad. Het plein wordt aangelegd op de parkeergarage die momenteel gebouwd wordt. Het plein moet ruimte bieden voor evenementen en multifunctioneel zijn. 'Een drie-in-één-plein' noemt wethouder Frank de Vries het. 'Het plein moet kunnen wisselen van functie en aanblik.' Behalve groen en bomen noemt de wethouder ook het voorbeeld van een kunstmarkt. De kosten voor het project vallen volgens De Vries wel mee en zijn volgens de wethouder 'zeer beheersbaar'.

(voor een praatje en een (niet relevant) plaatje, zie http://www.rtvnoord.nl/nieuws/indexwm.asp?actie=totaalbericht&pid=79308)

-Koen-
February 12th, 2009, 02:43 PM
Ter aanvulling op de vorige post, van de gemeente;

Plan: plein Damsterdiep afwisselend bedekt met gras, water, steen en hout

Een plein dat als een kameleon van kleur kan veranderen. Groen in de lente, met bomen en graszoden. Verhard met stenen en hout als er evenementen of manifestaties zijn. En bedekt met een laagje water als het boven de dertig graden is of juist onder nul – voor een ijsbaan. Het schetsontwerp voor het nieuwe plein op het Damsterdiep is ‘drie-in-één’.

Sluisdeuren
Niet alleen voor het plein tussen beide straten is een ontwerp gemaakt. Ook voor de zestiende-eeuwse sluisdeuren heeft de architect van de parkeergarage een oplossing bedacht. De elementen waaruit de sluisdeuren zijn opgebouwd vinden gefragmenteerd een plek in de parkeergarage. Daarbij krijgen bezoekers per element informatie over hoe de sluis in elkaar zit. De deuren zelf worden opgehangen in de vide van het gebouw. Dat is een centrale plek waar het plein, de garage en het gebouw samenkomen.

Kades
Ook de oude remmingswerken – de palen in het water die boten verhinderden tegen de sluis te botsen – die komen terug. Het hout wordt verwerkt in de wandbekleding van de garage. Verder krijgen delen van de oude oostelijke kades een plek in de buurt van de kruising met de Oosterhavenbrug.

Kunst
Het stadsbestuur geeft het schetsontwerp voor het plein op het Damsterdiep vrij voor inspraak. Het plan moet nog worden uitgewerkt in een voorlopig ontwerp en vervolgens in een definitief ontwerp. Ook overlegt de gemeente nog met het CBK over kunst op het nieuwe Damsterdiep.

Bekijk ook het schetsontwerp van het plein door Karres en Brands (http://gemeente.groningen.nl/algemeen-nieuws/Plein%20Damsterdiep.pdf)

http://gemeente.groningen.nl/algemeen-nieuws/damsterdiep%20plein%202.jpg/image_preview

http://gemeente.groningen.nl/algemeen-nieuws/damsterdiep%20plein%204.jpg/image_preview

http://gemeente.groningen.nl/algemeen-nieuws/damsterdiep%20plein%203.jpg/image_preview

http://gemeente.groningen.nl/algemeen-nieuws/damsterdiep%20plein1.jpg/image_preview

Hoogholtje
February 12th, 2009, 02:54 PM
^^ Ziet er erg goed uit !!

Offtopic: Hoe staat het eigenlijk met het stilgelegde woningbouwproject op de hoek Damsterdiep / Oostersingel ???

refluS
February 12th, 2009, 10:28 PM
Damsterdiep krijgt plein met veel functies
GRONINGEN - Het plein boven de nog te bouwen ondergrondse parkeergarage aan het Damsterdiep krijgt een multi-functioneel karakter.

Het plein moet geschikt zijn voor evenementen, maar bijvoorbeeld ook voor een markt. Daarnaast wordt het mogelijk dat het plein onder water gezet wordt, zodat het in de winter een schaatsbaan is.

De struiken en bomen die er op komen, krijgen geen vaste plek, maar worden er bij evenementen vanaf gehaald.
12 Feb 2009 12:07 OOG TV

refluS
February 12th, 2009, 10:33 PM
filmpje op www.oogtv.nl

Eisso
February 13th, 2009, 11:07 AM
Karres en brands! Goede keuze! Die kunnen mooie dingen maken! Weet nog niet helemaal of ik het ontwerp niet wat té efteling vind. Een grote open lege pleinvloer, daar valt toch ook altijd wat voor te zeggen! Wel leuk dat er zo toch nog water terugkomt. Zal zeker te maken hebben met de geschiedenis. En die grasbankjes: ik moet het nog zien! :)

Hoogholtje
February 13th, 2009, 11:47 AM
^^ Eens, dit bureau heeft ook al een ontwerp gemaakt voor het Stadspark (http://www.karresenbrands.nl/_projects.php?id=05) (niet uitgevoerd voor zover ik weet)

-Koen-
March 11th, 2009, 11:34 PM
Van de website:

Inspraak inrichtingsplan plein Damsterdiep

Een plein dat als een kameleon van kleur kan veranderen. Groen in de lente, met bomen en graszoden. Verhard met stenen en hout als er evenementen zijn. En bedekt met een laagje water als het boven de dertig graden is, of met een ijsbaan als het vriest.
Het schetsontwerp voor het nieuwe plein op het Damsterdiep is ‘drie-in-een’. Over dit inrichtingsplan kunt u nu uw mening geven in het kader van de inspraak.

U kunt het ‘Inrichtingsplan plein Damsterdiep’ inzien tijdens de inspraakperiode, vanaf 12 maart tot en met 9 april 2009. De stukken zijn onder dit bericht te downloaden en u kunt ze inzien bij:
- het Loket Bouwen en Wonen van de dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken, Gedempte Zuiderdiep 98, op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur
- en in het Gemeentelijk Informatiecentrum GIC, Kreupelstraat 1 (Prefectenhof), op maandag van 13.00 tot 16.00 uur, overige werkdagen van 9.00 tot 16.00 uur, op donderdag bovendien van 18.00 tot 20.00 uur.

Wilt u op het inrichtingsplan een inspraakreactie geven dan kan dat tot en met 9 april. U kunt uw reactie sturen aan de dienst RO/EZ, afd. projectmanagement, postbus 7081, 9701 JB Groningen.

Uitgraven eerste deel bouwput begonnen

De werkzaamheden aan de parkeergarage Damsterdiep verlopen gestaag. Sinds de bouw werd hervat eind vorig jaar is er veel werk verzet. Alle palen in het eerste gedeelte van de bouwput (aan de kant van de Steentilstraat) zijn verwerkt. Momenteel wordt de grond afgegraven. Het gaat in totaal om zo’n 8000 kuub. Met vrachtwagens van 50 kuub duurt het dus wel even voordat alles is verwerkt.

De komende weken wordt er nog volop gegraven. In eerste instantie droog en later nat als de bouwput verder onder water wordt gezet voor de stabiliteit van de wanden. Begin april houdt het graven op. De rest wordt dan weggezogen met een slang naar de Oosterhaven. Hierbij zullen duikers ingezet worden en lijkt de bouwput even op een zwembad.

Half april verwacht de aannemer te kunnen beginnen met het storten van de betonnen vloer van de parkeergarage. Als het beton is uitgehard worden de naden van de damwand dichtgelast nadat de bak is leeggepompt. Daarna begint het echte bouwen.

Het werk beperkt zich niet alleen tot het eerste compartiment. In het middengedeelte is al een paar weken het aanbrengen van funderingspalen de dagelijkse bezigheid. Half april zullen er zo’n 600 palen zijn geplaatst. Dan komt de noordzijde van dit tweede gedeelte aan de beurt. De laatste twee rijen palen – zo’n 40 stuks – worden met een speciale techniek in de grond geplaatst. Dit gebeurt zonder grondverstoring omdat de boor achterblijft in de grond en deel uitmaakt van de funderingspaal. In de loop van mei begint hier dan ook het uitgraven van de bouwput.

In het derde gedeelte, nabij het kruispunt met de Europaweg, is begonnen met slibsanering. Het gaat om de bodem van het oude Damsterdiep. Een laag die hier en daar 40 centimeter dik is en op een zorgvuldige wijze moet worden afgevoerd. Voordat in dit gedeelte palen komen moet ook nog een gedeelte van de oude stadswal worden verwijderd.

maral
April 16th, 2009, 11:52 PM
Parkeergarage Groningen pas in 2011 klaar

* DVHN | Gepubliceerd op 16 april 2009, 22:13

groningen -

De parkeergarage aan het Damsterdiep in Groningen is pas medio 2011 klaar. Dat is anderhalf jaar later dan de bedoeling was. De bouw verloopt uiterst moeizaam. Eerst ging het met de voorbereidingen mis, daarna ontstonden verzakkingen, vervolgens lag de bouw lange stil door een meningsverschil tussen gemeente en aannemer en nu verloopt de ontgraving van het eerste deel van de bouwput trager dan verwacht. De financiële gevolgen van de vertraging zijn onduidelijk. Door de verlate oplevering moet corporatie Nijestee langer aan de Grote Markt oostzijde blijven dan de bedoeling was en begint de vernieuwing van die plek ook later dan gehoopt.

..

Willem Wever
April 17th, 2009, 07:13 AM
Dan het je toch een tweede graafmachine in?? Of is dit te simpel gedacht?

Carlos2009
April 23rd, 2009, 11:19 PM
Update 23 April.
Het ziet er zo op het oog bedrijvig uit. Die boorpalen hebben wat woests, alsof er een hels bouwwerk uit de grond gestampt wordt hehe.

http://farm9.staticflickr.com/8034/8045057700_1d80529f21_b.jpg

nydam
June 3rd, 2009, 11:47 PM
Avondupdate 3-6-2009. Morgen Wordt het Beton gestort (Onder Water) Dit neemt 20 Uur In Beslag:).
1.
http://img195.imageshack.us/img195/6724/afbeelding086.jpg (http://img195.imageshack.us/my.php?image=afbeelding086.jpg)

2.
http://img195.imageshack.us/img195/5951/afbeelding087a.jpg (http://img195.imageshack.us/my.php?image=afbeelding087a.jpg)

3.
http://img195.imageshack.us/img195/2962/afbeelding102.jpg (http://img195.imageshack.us/my.php?image=afbeelding102.jpg)

FCG
June 4th, 2009, 08:24 AM
Toch een uniek plaatje dit, de gracht is weer terug!

http://img195.imageshack.us/img195/6724/afbeelding086.jpg

Als ik de keuze had mogen maken was ik voor het in ere herstellen van de gracht in plaats van het nieuwe kantoor van Neijestee....

N. Plantsoen
June 4th, 2009, 08:44 AM
Toch een uniek plaatje dit, de gracht is weer terug!

http://img195.imageshack.us/img195/6724/afbeelding086.jpg

Als ik de keuze had mogen maken was ik voor het in ere herstellen van de gracht in plaats van het nieuwe kantoor van Neijestee....

Inderdaad hey! Red de gracht, wat een pracht plaatjes!

-Koen-
June 5th, 2009, 12:53 PM
Dat is inderdaad een mooi gezicht!

Van de website:

Aannemer stort eerste werkvloer

In het eerste compartiment van de parkeergarage stort de aannemer morgen de eerste werkvloer. Voor de betonnen vloer van bijna een meter dik is in totaal zo’n 1800 kuub beton nodig. Dit moet in één keer verwerkt worden. De aannemer denkt hiervoor bijna 22 uur aan een stuk te moeten doorwerken.

De afgelopen weken hebben een aantal duikploegen de ruim 400 funderingspalen schoongemaakt. De palen waren ‘vies’ geworden door het gestorte graud, waarmee de funderingspalen in de grond zijn aangebracht. Het overtollige graud is onder water met een hogedrukreiniger met 100 bar verwijderd. Deze klus is klaar, zodat de betonnenvloer netjes kan hechten aan de funderingspalen.

De voorbereidingen voor het storten van de vloer starten aankomende nacht omstreek 05.00 uur. Het daadwerkelijk storten begint om 06.00 uur. De aannemer verwacht vrijdagnacht (5 juni) tussen 03.00 en 04.00 uur klaar te zijn.

Het storten van de vloer zal tot enige geluidoverlast leiden. Aan en afrijdende betonwagens (180 stuks) en de betonpomp zijn hiervan de oorzaak. Hier is helaas niet veel aan te doen. Door de grootte van het compartiment en de noodzaak om in één stortfase het beton aan te brengen is de aannemer lang bezig. De verwachting is dat tegen 02.00 uur de laatste betonwagen aanrijdt. Vervolgens beginnen de schoonmaakwerkzaamheden van de betonpomp en wordt deze afgevoerd.

Judazzz
June 7th, 2009, 07:47 PM
Nog even en de Tasmantoren zal ook vanuit bepaalde plekken in het centrum dominant aanwezig zijn!
http://i41.************/2zhjvyf.jpg

Joagertje
June 7th, 2009, 11:05 PM
Offtopic: Hoe staat het eigenlijk met het stilgelegde woningbouwproject op de hoek Damsterdiep / Oostersingel ???

Wordt waarschijnlijk pas begin volgend jaar.

ArthurK
June 18th, 2009, 12:22 PM
Volop activiteit deze week:
http://www.arthurkamminga.nl/extern/damsterdiep160609.jpg

Eisso
June 18th, 2009, 12:45 PM
Hoe zit het nu met al die oude sluismuren enzo? Hebben ze dat er gewoon uitgehakt en weggeflikkerd? Stelletje cultuurbarbaren!!:ohno:

Siber
June 18th, 2009, 01:29 PM
^^ Huh Huh, niet te voorbarig! Beloofd is dat de muur zichtbaar terugkomt in de nieuwe parkeergarage.

Hoogholtje
June 18th, 2009, 01:48 PM
De gemeente (http://damsterdiep.groningen.nl/portaal-nieuws/nieuwe-planning-bekend)heeft een nieuwe planning bekendgemaakt:
Nieuwe planning bekend
De afgelopen tijd is er gewerkt aan een nieuwe planning voor de bouw van de parkeergarage. Dit was nodig omdat in het eerste deel van de bouw vertraging is opgelopen. Zoals het er nu naar uitziet, zal medio 2011 het verkeer weer over het Damsterdiep kunnen rijden. De parkeergarage zelf is in de zomer van 2011 klaar voor gebruik. En als het kantoorgebouw van Nijestee als laatste ook is opgeleverd, dan zal het op de kalender inmiddels 2012 zijn.

Hieronder is in grote lijnen aangegeven wat de werkzaamheden zijn die nog plaatsvinden tot de oplevering. Hierbij is het goed te weten dat het werk is verdeeld in drie compartimenten op het Damsterdiep. Het 1e compartiment ligt bij het Damsterdammertje aan de kant van de Steentilbrug en het derde tegen de kruising met de Europaweg.

- december 2009: aanbrengen onderwaterbeton in compartiment 2

- januari 2010: parkeerdek in compartiment 1 klaar

- februari 2010: aanbrengen onderwaterbeton compartiment 3

- februari 2010 - juni 2010: bouw ingang parkeergarage zijde Steentilstraat

- maart 2010 - juni 2011: bouw ingang parkeergarage zijde Nieuweweg

- september 2010: parkeerdek in compartiment 2 klaar

- oktober 2010: start bouw kantoorgebouw

- oktober 2010: parkeerdek in compartiment 3 klaar

- september 2010 - juli 2011: afwerking parkeerdek totale garage

- juni 2011: herinrichting van de omgeving van de parkeergarage

- eind 2011: bouw van het kantoorgebouw

De hierboven genoemde data zijn indicatief. Weergesteldheid en andere onvoorziene zaken kunnen leiden tot een afwijking op de planning. Via deze website worden wijzigingen bekend gemaakt.

Binnenkort verschijnt er een nieuwe film op de website met een overzicht van de werkzaamheden tot nu toe.

16-06-2009 09:35

Openingstijden
maandag t/m vrijdag
8.30 - 17.00 uur

Meer openingstijden
Bezoekadres
Projectsecretariaat parkeergarage Damsterdiep
Ged. Zuiderdiep 98
9711 HL Groningen
telefoon: (050) 367 81 11
e-mail: damsterdiep@roez.groningen.nl
Meer bezoekadressen

Martinistadjer
June 18th, 2009, 06:48 PM
De hierboven genoemde data zijn indicatief. Weergesteldheid en andere onvoorziene zaken kunnen leiden tot een afwijking op de planning.

Dat hadden ze er niet bij hoeven zeggen........

ArthurK
July 23rd, 2009, 12:53 PM
Tijd om weer eens naar de vorderingen aan het Damsterdiep te kijken; het begint eindelijk ergens op te lijken...

1. Het westelijke deel is al op diepte:
http://www.arthurkamminga.nl/extern/damsterdiep220709_2l.jpg

2. Oostelijk daarvan een deel dat onder water staat:
http://www.arthurkamminga.nl/extern/damsterdiep220709_3l.jpg

3. En verder richting de Europaweg is de parkeergarage nog niet volledig uitgegraven:
http://www.arthurkamminga.nl/extern/damsterdiep220709_1l.jpg

Hoogholtje
August 13th, 2009, 09:50 AM
Bron: Gemeente Groningen (http://damsterdiep.groningen.nl/portaal-nieuws/pompen-aan-in-het-middenstuk)

Pompen aan in het middenstuk
Deze week moet er ruim 13.000 kuub water worden gepompt naar het middenstuk van de bouwput. Het waterpeil stijgt hierdoor van -3 meter naar +0,30 meter boven N.A.P. Dit is voldoende om voor tegendruk op de damwand te zorgen. De tegendruk is nodig om de bouwkuip verder uit te graven. Het water wordt uit het Eemskanaal gepompt.
De afgelopen weken zijn de zandbergen in het tweede compartiment afgevoerd en is het moment aangebroken om nat te ontgraven. Dit start volgende week als er voldoende water in de bak staat. Eerst wordt het natte zand naar het derde compartiment geschept om daar te bezinken. Het ‘droge’ restant wordt vervolgens met vrachtwagens afgevoerd. De verwachting is dat deze werkzaamheden ruim tien weken in beslag gaan nemen.

sjoep
August 13th, 2009, 01:23 PM
Ik snap nog niet helemaal hoe dit werkt. Het eerste compartiment is alweer helemaal droog. hier ligt inmiddels een vloer in die onder water was gestort. Is er na het storten van die vloer geen tegendruk meer nodig?

Martini-stad
August 15th, 2009, 12:09 PM
Ik denk dat die vloer de tegendruk overneemt

Turf
August 16th, 2009, 09:32 PM
Iemand een idee wanneer de auto's weer over dit gat kunnen gaan rijden?

HighAsTheSky
August 17th, 2009, 01:44 AM
Iemand een idee wanneer de auto's weer over dit gat kunnen gaan rijden?

dat duurt nog wel 1.5 jaar

Carlos2009
August 21st, 2009, 08:51 PM
http://farm9.staticflickr.com/8462/8045114037_197b269216_b.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8462/8045113945_6675b0a9ca_b.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8315/8045113875_e06315184b_b.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8458/8045173689_3120ecf06a_b.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8034/8045173571_3e50a1190a_b.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8453/8045181132_754f4ea3cd_b.jpg

Markie
September 4th, 2009, 08:42 AM
Studentenhuis in Groningen verzakt

groningen - Naast de grote bouwput voor een parkeergarage aan het Damsterdiep in Groningen is een studentenhuis verzakt. Een stalen constructie moet de gevel binnenkort overeind houden. Een van de bewoners moet daarvoor zijn kamer uit. Volgens een woordvoerder van de gemeente is er met omliggende panden niets aan de hand. Deskundigen weten niet waarom alleen het hoekpunt op één plek zo ernstig is verzakt. Bij de start van de bouw deden zich ook al allerlei ernstige verzakkingen voor. De werkzaamheden lagen toen langdurig stil. Dat is volgens de gemeente nu niet nodig.
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/groningen/article5103801.ece/Studentenhuis+in+Groningen+verzakt

N. Plantsoen
September 6th, 2009, 12:01 AM
Wat moet het een mooie gracht geweest zijn... Zou dit niet leuker zijn dan het huidige plan?
http://img242.imageshack.us/img242/8118/img0423.jpg

Carlos2009
September 13th, 2009, 01:09 AM
http://farm9.staticflickr.com/8039/8046761725_99f9669824_b.jpg

nydam
September 13th, 2009, 02:16 AM
Werd Tijd:):D

Carlos2009
September 20th, 2009, 08:54 PM
http://farm9.staticflickr.com/8471/8101114184_82c010d811_b.jpg
Er wordt een gebouw gesloopt op de hoek Damsterdiep/Nieuwe Weg. Is dit er een die verzakt is?
http://farm9.staticflickr.com/8192/8101095397_4101853ede_b.jpg

Rolf
September 20th, 2009, 09:22 PM
Komt een ingang van de parkeer garage voor zo ver ik het heb kunnen zien op de plannen.

njoy
September 21st, 2009, 11:19 AM
Komt een ingang van de parkeer garage voor zo ver ik het heb kunnen zien op de plannen.
Dan gaat het zeker om een voetgangersingang, en niet om een ingang voor auto's?

Aannemer sloopt pand Damsterdiep 48

Vandaag start de aannemer met de sloop van het hoekpand Damsterdiep/Nieuweweg, Damsterdiep 48. Op deze plaats komt de ingang van de parkeergarage naar de Nieuweweg. Voor de werkzaamheden verwacht de aannemer zo'n twee weken nodig te hebben. Voor de woning wordt een werkterrein ingericht op de Nieuweweg. Het verkeer kan gewoon gebruik blijven maken van de verbinding Oostersingel/Nieuweweg.

De aannemer gaat ervan uit dat het fietsverkeer langs het Damsterdiep gewoon mogelijk blijft. Af en toe moet er door werkzaamheden misschien even worden gestremd, maar dit zal sporadisch voorkomen. Voor de veiligheid van voorbijgangers wordt er een overkapping gebouwd langs het pand. (bron: http://damsterdiep.groningen.nl/portaal-nieuws/aannemer-sloopt-pand-damsterdiep-48)

Eisso
September 21st, 2009, 12:56 PM
^^ Das maf! Ben ooit nog eens in dat huis geweest, 1e verdieping. Was gelukkig geen karakteristiek pand. Kunnen ze best iets leuks voor terugzetten!

Rolf
September 21st, 2009, 01:21 PM
Ja de eerder genoemde ingang wordt inderdaad een voetgangers ingang.

sjoep
September 21st, 2009, 04:11 PM
op alle impressies en de video van het plan staat het gebouw er steeds nog wel. Blijkbaar is het ontwerp van de ingang veranderd?

Carlos2009
October 10th, 2009, 05:10 PM
http://farm9.staticflickr.com/8043/8086161363_31ec0382be_b.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8183/8086161087_a911f54767_b.jpg

Markie
December 14th, 2009, 04:27 PM
Parkeergarage Damsterdiep medio 2011 klaar
GRONINGEN - De gemeente verwacht dat de parkeergarage onder het Damsterdiep in de zomer van 2011 klaar is. Dinsdagochtend rond zeven uur wordt begonnen met het storten van het beton voor het dek van de garage, aan de zijde van de Steentilbrug.

Hiermee is het eerste deel van de garage in ruwbouw klaar. Of het dek in de loop van volgend jaar al gebruikt kan worden als extra parkeerplaats is nog niet bekend.

De parkeergarage biedt plek aan 550 auto's. Het dak van de garage is ook de basis voor het plein. Het is de bedoeling dat de bussen vanaf april 2011 over het plein kunnen rijden. Drie maanden later volgt het overige verkeer.
bron: http://oogtv.nl/ontwikkelen/php/home.php?subaction=showfull&id=14172&archive=&start_from=&ucat=2009-12-14%2014:45:46&

Thadevil
February 11th, 2010, 03:44 PM
:lol:

Stephanbedum
February 12th, 2010, 08:21 AM
Hier even weer wat update's over de parkeergarage op het damsterdiep!
Omdat het hier een tijdje erg still is geweest qua reacties enz, post ik even aantal filmpjes over de bouw.

http://damsterdiep.groningen.nl/video-en-film

de eerste 2 gaan over de historie en archeologisch onderzoek.
De andere 2 filmpjes vind ik zelf veel interresanter, deze gaan over de 1e en 2e fase van de bouw!

Hier onder nog even wat leuke document.

Voorlopig ontwerp
http://damsterdiep.groningen.nl/acht...b2e2ef1bf07a45

Ontwerp van het plein
http://damsterdiep.groningen.nl/asse...plein-a3-1.pdf

Bouwaanvraag parkeergarage
http://damsterdiep.groningen.nl/asse...iep-garage.pdf

Bouwaanvraag kantoor Nijestee
http://damsterdiep.groningen.nl/asse...iep-gebouw.pdf

Zal waarschijnlijk een van deze dagen ook nieuwe foto's posten!

Stephanbedum
February 12th, 2010, 08:27 AM
Beton storten Damsterdiep gaat niet door.

Het storten van 5000 kubieke meter beton in de bouwput van de parkeergarage Damsterdiep in Groningen, gaat niet door. Dat heeft de gemeente dinsdagmiddag besloten. In verband met de winterse omstandigheden was het besluit uitgesteld, volgens de laatste berichten wordt het zo koud dat de aanlevering van het beton in gevaar komt.

Bron: Dagblad van het noorden, 9 februari 2010

Betonstort uitgesteld

De mega betonstort die voor morgen op de planning stond gaat niet door. De weersomstandigheden zijn te slecht om langdurig te kunnen storten.

Het was de bedoeling om ruim 4000 kuub beton in één sessie van 60 uur te verwerken in het middelste compartiment van de bouwput. De eerstvolgende kans nu is volgende week.

Gisteren en vandaag is wel een werkvloer onder water aangebracht. Hiervoor is al bijna 1000 kuub beton gestort.

Bron: gemeente groningen

Eisso
February 12th, 2010, 01:43 PM
Welkom SthephanBedum! Oet Beem neem ik aan? :)

Handige en leuke updates! Al blijft het ook pijlijk om die mooie oude havenmuren te zien waar nu duizenden kuubs beton worden gestort :(

FCG
February 12th, 2010, 04:44 PM
Hier onder nog even wat leuke document.
!

Hoi Stephan,

welkom op de site!

Er is alleen 1 probleem met je eerste post, de PDF'jes zijn niet te openen.

Dit is op te lossen door je link aan te passen naar: naamvanjelink

Stephanbedum
February 13th, 2010, 11:57 AM
Dankje jullie wel:) Zeker kom ik uit bedum.
Ja het is pijnlijk maar ik denk dat er wel iets heel moois voor terug komt.
Ik zal die pdf files wel even veranderen.

Bouwaanvraag parkeer garage (http://damsterdiep.groningen.nl/assets/pdf/bouwaanvraag-damsterdiep-garage.pdf)

Bouwaanvraag kantoor (http://damsterdiep.groningen.nl/assets/pdf/bouwaanvraag-damsterdiep-gebouw.pdf)

Ontwerp plein (http://damsterdiep.groningen.nl/assets/pdf/voorlopig-ontwerp-plein.pdf)

psdri
February 27th, 2010, 09:30 PM
De een laatse bak waar de vloer in een stort van is gedaan. Hier de laatste uurtjes. Zaterdag avond rond de klok van 23 uur.

De "mannen" zijn donderdag ochtend om 6:30 begonnen. Er waren twee stort wagens aanwezig voor als er een defect zou gaan. Zo zijn er ook afspraken gemaakt dat er een beton fabriek back-up zou zijn voor als er iets stuks zou gaan. Men kon maximaal 2 uur niet storten.

http://www.aangenaamtebekijken.nl/userfiles/image/Dam%2001.jpg?17930724294b897fbdae5957.54760659

http://www.aangenaamtebekijken.nl/userfiles/image/Dam%2002.jpg?11915841404b897fbdaeb503.04059921,

Met z'n tweeën tegelijk beton lozen......

http://www.aangenaamtebekijken.nl/userfiles/image/Dam%2003.jpg?13028979124b897fbdaf0607.57312930

nydam
February 27th, 2010, 10:27 PM
zijn ze nog bezig??

Hoogholtje
February 27th, 2010, 11:25 PM
http://twitter.com/Damsterdiep

Het betonstorten is klaar! De aannemer zal zijn materieel nog schoonmaken, daarna zijn alle werkzaamheden voor dit weekend gereed.
about 19 hours ago via web

Jeroen.
February 28th, 2010, 12:06 AM
wow, toffe foto's psdri thanks!

Cpt.Iglo
February 28th, 2010, 11:25 AM
Gaat het Damsterdiep eigenlijk al open als alles op het maaiveld gereed is? Want ik neem aan dat het verkeer niet al te veel hinder hoeft te ondervinden van de bouw van het kantoor van Nijestee..

Stephanbedum
March 1st, 2010, 11:44 AM
^^

Het damsterdiep gaat gedeeltelijk weer open waarschijnlijk.
Eerst voor het openbaar vervoer en na verloop van tijd ook voor gewone verkeer.

Stephanbedum
March 1st, 2010, 11:46 AM
De een laatse bak waar de vloer in een stort van is gedaan. Hier de laatste uurtjes. Zaterdag avond rond de klok van 23 uur.

De "mannen" zijn donderdag ochtend om 6:30 begonnen. Er waren twee stort wagens aanwezig voor als er een defect zou gaan. Zo zijn er ook afspraken gemaakt dat er een beton fabriek back-up zou zijn voor als er iets stuks zou gaan. Men kon maximaal 2 uur niet storten.

Ze waren vrijdag op zaterdagnacht om een uurtje of half 5 klaar met het storten van compartiment 2.

Het storten is goed verlopen.

JesseOGB
March 1st, 2010, 05:52 PM
ey, :D

Ik ben die nacht aan het werk geweest op Mixer,
De Terberg naast de Mercedes.

dat zijn mooie foto's psdri!
Ik zag je nog staan, zijn er meer foto's?

zou je ze naar mij in het groot willen sturen?

Jesse_hielkema@hotmail.com

M.V.G Jesse

Turf
March 1st, 2010, 09:00 PM
JesseOBG, mooi om ook iemand van de bouw er bij te hebben. Lijkt me een hele operatie de nacht lang beton storten.

Het is niet nodig om je e-mailadres voor iedereen zichtbaar op het forum te plaatsen, je kan ook een persoonlijk bericht achterlaten (en je vorige post wijzigen zodat het e-mailadres er uit gaat mocht je dat willen. Zie deze pagina voor psdri http://www.skyscrapercity.com/member.php?u=561997

hoog houdt hoog
March 1st, 2010, 09:02 PM
Je kan hem beter weghalen in verband met spam!

JesseOGB
March 1st, 2010, 09:47 PM
ja waren 2 lange nachten, maar het ging sneller dan verwacht, ze hadden half 8 sóchtends in de planning, we waren half 5 klaar.

we hadden zelfs om 2 uur klaar kunnen zijn, maar ze hadden een put vergeten mee te rekenen ;)

dat was dus weer 15 telefoontjes verder en 500 kub extra.

ze vroegen zich steeds al af, waarom komen we niet verder hehe

Stephanbedum
March 2nd, 2010, 08:26 AM
Ik heb nog foto's van de stort, van overdag.
En nog foto's van de vorige 2-3 weken.

Hiervan zal ik asap wat uploaden.

Stephanbedum
March 3rd, 2010, 08:09 AM
http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/DSC00465.jpg

Stephanbedum
March 3rd, 2010, 08:10 AM
http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/DSC00490.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/DSC00454.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/DSC00460.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/DSC00456.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/DSC00488.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/DSC00496.jpg

Zitten foto's bij van het betonstorten van het weekend, ook van het storten van de werkvloer in compartiment 2 en nog wat foto's van het boterdiep in de sneeuw.

Crouchy
March 3rd, 2010, 08:57 AM
^^ Wat een hoop water zeg...

Birdsview
March 3rd, 2010, 11:12 AM
we hadden zelfs om 2 uur klaar kunnen zijn, maar ze hadden een put vergeten mee te rekenen ;)

dat was dus weer 15 telefoontjes verder en 500 kub extra.

ze vroegen zich steeds al af, waarom komen we niet verder hehe

En nou maar hopen dat het verder goed is - vergeten :nuts:

Als de boel in mekaar dondert dan weten we hier wel genoeg :cheers:

Stephanbedum
March 4th, 2010, 08:28 AM
^^ Wat een hoop water zeg...

Heel compartiment 2 staat onder water en in compartiment 3 zijn ze nu begonnen met deels afgraven en het klaar maken voor het plaatsen van het mobiele stempelraam.

JesseOGB
March 5th, 2010, 06:02 PM
En nou maar hopen dat het verder goed is - vergeten :nuts:

Als de boel in mekaar dondert dan weten we hier wel genoeg :cheers:

haha ja, maar de duikers hebben het goed in de gaten gehouden, het is dus gelukkig wel prof gegaan :D

Eisso
March 11th, 2010, 02:40 PM
In het middengedeelte van de bouwput heerst na een heel drukke laatste week in februari rust. Dit geldt alleen boven water, want op de bodem ligt 5000 kuub beton uit te harden. Een proces dat nog een aantal weken duurt. Daarna kan de opbouw beginnen.

Binnenkort begint de aannemer alvast met het schoonmaken van het stempelraam in het middengedeelte. Hiervoor moet het water eerst een paar meter zaken. Een aantal funderingspalen worden dan ook zichtbaar. Als je nu bij de bouwkuip staat, kun je de koppen al zien. Het gaat om de funderingspalen aan de noordzijde. Deze zijn vorig jaar als laatsten aangebracht met een speciale methode om elke vorm van grondverdringing naar de bebouwing te voorkomen.

Aan de kant van de Steentilstraat is het momenteel wel druk in de bouwput. De aannemer is hier bezig met de uitgang van de parkeergarage naar de Steentilstraat. Zoals je op de ontwerpen kunt zien komt hier een klein gebouw te staan waar de trappen en lift in uitkomen. Nu vindt de ruwbouw plaats. Betonvlechters zijn druk in de weer met de wapening van het beton dat gestort wordt voor de muren. Naast een liftschacht worden er prefab trappen gemonteerd. Deze werkzaamheden duren nog een tijdje.

In het derde compartiment is het wachten op het ontgraven van de bouwput. In dit laatste gedeelte van de parkeergarage worden nu de voorbereidingen getroffen. Er is al een steun aangebracht aan de zuidzijde van de damwand waarop het stempelraam komt. Het onderzoek naar de fundering van de bebouwing aan de noordzijde is afgerond en besproken met de huiseigenaren. Er hoeven geen aanvullende maatregelen genomen te worden.
10-03-2010 07:55

van de gemeente groningen

Stephanbedum
March 12th, 2010, 09:17 AM
In het 2e compartiment zijn de stempels al deels zichtbaar.
De stempels hebben in dit compartiment 2 verschillende hoogtes; aan de kant van de steentilstraat liggen een aantal stempels hoger dan in de rest van het compartiment, deze zijn al bijna helemaal zichtbaar. en de rest de helft ofzo.
Hier zal ik vanmiddag even foto's van uploaden, die houden jullie nog van mij te goed.

Bij de steentilstraat zijn ze idd bezig met de ruwbouw van de uitgang. Bij de uitgang van de lift is nog wel een aanpassing gedaan, hier is een extra luifel bij gekomen bij de uitgang van de lift. Dit word er naar mijn mening wel mooier op.

Stephanbedum
March 15th, 2010, 09:38 AM
http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/IMG_0156.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/IMG_0151.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/IMG_0150.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/IMG_0148.jpg

Carlos2009
March 16th, 2010, 06:25 PM
http://farm9.staticflickr.com/8188/8101074886_51083bcd64_b.jpg

Stephanbedum
March 17th, 2010, 09:02 AM
^^
Het stempelraam is nu geheel boven water.
Nu is er een ploeg om het stempelraam schoon te maken

Carlos2009
April 2nd, 2010, 04:46 PM
Er steekt iets boven het maaiveld
http://farm9.staticflickr.com/8049/8101083289_dae6a1c1b5_b.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8471/8101095150_9e7f179760_b.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8050/8101083039_7fa4fec5b6_b.jpg

Het water is een stuk lager
http://farm9.staticflickr.com/8054/8101082881_1b852dcde2_b.jpg

Trekdarm
April 2nd, 2010, 09:22 PM
Ik zat zo te kijken, maar wat zou het eigenlijk mooi wezen als je bovenop de garage een "waterplas" zou creëren. Een soort van vijver van een metertje diep over een groot gedeelte van de garage,. Dan heb je het gevoel dat het oude damsterdiep weer aanwezig is, met een verniewde functie. Slaat misschien nergens op, maar ik zat gewoon even te dromen. ;)

Carlos2009
April 6th, 2010, 06:01 PM
http://www.photojournal.nl/images/Skyscrapercity/DSCF3353.jpg

http://www.photojournal.nl/images/Skyscrapercity/DSCF3354.jpg

hhttp://www.photojournal.nl/images/Skyscrapercity/DSCF3352.jpg

http://www.photojournal.nl/images/Skyscrapercity/DSCF3355.jpg

http://www.photojournal.nl/images/Skyscrapercity/DSCF3359.jpg

http://www.photojournal.nl/images/Skyscrapercity/DSCF3360.jpg

http://www.photojournal.nl/images/Skyscrapercity/DSCF3362.jpg

http://www.photojournal.nl/images/Skyscrapercity/DSCF3366.jpg

Markie
April 16th, 2010, 02:58 PM
http://farm5.static.flickr.com/4027/4525819272_4d418de4a3_o.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4058/4525819812_318f5c16c4_o.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4029/4525819696_cfe013ff44_o.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4068/4525819538_a272c48bca_o.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4016/4525189147_b830990555_o.jpg

Carlos2009
April 22nd, 2010, 07:51 PM
http://www.photojournal.nl/images/Skyscrapercity/DSCF3466.jpg

"Alle ±850 stuks funderingspalen in het middelste bouwdeel komen in het zicht! Nog paar dagen en al het water in de bouwkuip is afgevoerd." -bron (http://twitter.com/Damsterdiep)-

Groningen Pride
April 23rd, 2010, 08:33 PM
^^^^^^^^ mooie updates hoor, het begint daar al op iets te lijken.

1.
http://img7.imageshack.us/img7/7617/p1060012x.jpg

2.
http://img709.imageshack.us/img709/2115/p1060014m.jpg

Hoogholtje
April 23rd, 2010, 09:17 PM
^^ Wat ik me al een tijdje afvraag....waarom is die betonnen vloer zo bol...?

Groningen Pride
April 23rd, 2010, 09:33 PM
Geen idee, t was mij niet eens opgevallen.
Zou het te maken hebben met de verzakkingen?

Markie
April 23rd, 2010, 10:12 PM
Dat heeft een constructieve reden. Het afdragen van krachten, de totale massa (dikte), enz.

Stephanbedum
April 27th, 2010, 01:37 PM
http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/IMG_0283.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/IMG_0318.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/IMG_0320.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/IMG_0324.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/IMG_0329.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/IMG_0337.jpg

Stephanbedum
April 27th, 2010, 01:45 PM
http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/IMG_0355.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/IMG_0356.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/IMG_0364.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/IMG_0367.jpg

Jeroen.
April 27th, 2010, 03:19 PM
Bedankt voor het plaatsen de pics Stephan.

Vooral deze is gaaf:

http://i737.photobucket.com/albums/xx13/Stephanbedum/IMG_0337.jpg

Stephanbedum
April 27th, 2010, 04:00 PM
Als je meer pics wil dan moet je het maar zeggen en ook waarvan!

Ik heb een tijd geleden ook veel gepost hier maar toen werd het hier nogal stil en had ik geen zin meer om te update;)

Markie
April 27th, 2010, 04:15 PM
^^ Bedankt voor al je mooie updates ;-)
Het wordt zeer gewaardeerd! Zeker nu er steeds meer te zien is.

Crouchy
April 27th, 2010, 05:40 PM
Precies. Nu de bouw steeds verder vordert worden de updates ook steeds interessanter :)

Martini-stad
April 28th, 2010, 09:55 AM
Is dat nou een afwijkende manier van een betonnen vloer storten of heeft dat "grind" een andere functie?

Stephanbedum
April 28th, 2010, 12:05 PM
Is dat nou een afwijkende manier van een betonnen vloer storten of heeft dat "grind" een andere functie?

Het grind dient als extra balast op de garagevloer en als tegendruk voor het grondwater.

Eerst zouden er rond om de bouwkuip pompen komen om de grond waterstand te verlagen. Maar dit zou te veel plaats innemen op de doorgang aan de noordzijde van de bouwput.

Ipv de pompen aan de buitenzijde is dus nu deels grind gestort op het onder water beton.