View Full Version : NS-miljoenen extra voor ontwikkeling stations

Nathanaelll
July 11th, 2007, 01:37 PM
NS-miljoenen extra voor ontwikkeling stations
11 juli 2007

UTRECHT (ANP) - De Nederlandse Spoorwegen spenderen 137,5 miljoen euro extra in de ontwikkeling van de treinstations Arnhem, Breda, Den Haag Centraal, Rotterdam en Utrecht.

Al laat de oplevering nog wel (enkele) jaren op zich wachten, toch heeft de NS met ProRail en bestuurders van de betrokken gemeenten woensdag in Utrecht handtekeningen gezet onder de bewuste investeringsovereenkomst. Ook die van VROM-minister Jacqueline Cramer en minister Camiel Eurlings van Verkeer ontbraken niet.

Onder de noemer Nieuwe Sleutelprojecten (NSP) worden de stations en het omliggende gebied momenteel flink onder handen genomen. Het opgeknapte station van Arnhem gaat in 2010 als eerste open, Utrecht sluit in 2013 de rij.

Perronkappen

De NS heeft grootse ambities, om bijvoorbeeld in Utrecht een sfeer van Schiphol Plaza te scheppen, met ook winkels en horeca. Eurlings: ,,Dit worden plekken waar je niet alleen komt en gaat, maar vooral ook graag blijft.'' Jaarlijks komen er nu in Utrecht 55 miljoen reizigers, in 2020 worden er 100 miljoen verwacht, aldus een woordvoerder. In Madurodam in Den Haag staat een miniatuurversie van het nieuwe Utrecht CS.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!De minister merkte nog op dat de passie vaak in de details zit. Hij doelde op het verzoek om geld voor betere perronkappen en mooiere bestrating bij alle NSP-stations. ProRail wil internationale treinpassagiers - Rotterdam en Breda ontvangen de hogesnelheidstreinen - niet laten uitstappen op een perron met grijze stoeptegels.!!!!!!!!!!!!!!!

Breda2008
July 11th, 2007, 01:42 PM
ProRail wil internationale treinpassagiers - Rotterdam en Breda ontvangen de hogesnelheidstreinen - niet laten uitstappen op een perron met grijze stoeptegels.

Ik kan niet wachten ! :banana:

Nathanaelll
July 11th, 2007, 01:46 PM
superopmerking van de minister

INVISIBLE
July 11th, 2007, 01:57 PM
Ja alleen waar die hogesnelheidslijn ligt, word de rode loper uitgelegd.
Net alsof er niet meer stations in Nederland de nodige aandacht verdienen !!
De NS is een slecht bedrijf en anders niet...............

PS : Met deze opmerking betrek ik me niet tot eigen regio, maar wel voor alle andere stations in Nederland die een opknapbeurt of grondige renovatie mogen ondergaan(soms is het gewoon bar slecht).
Maar voor Den Haag(Kabinet) is één rode loper waarschijnlijk al genoeg om zo de nodige aandacht in Europa te krijgen.
Ook zouden er weleens wat meer hogesnelheidslijnen aangelegd mogen worden(waaronder Arnhem wel een goed voorbeeld is), zodat meerdere regio's hiervan hun profijt hebben.

Hardstikke mooi allemaal voor deze stations, maar zou ik de overkappingen eens laten zien van een groot deel van Nederland?
Dan schrikken de beleidsmakers in Brussel zich zo erg, dat ze denken dat ze in het Oostblok aangekomen zijn.
Maar nee dat word niet aan het licht gebracht !!

Tarzan
July 11th, 2007, 02:43 PM
Ook zouden er weleens wat meer hogesnelheidslijnen aangelegd mogen worden(waaronder Arnhem wel een goed voorbeeld is), zodat meerdere regio's hiervan hun profijt hebben.
Ik denk dat dat er niet zo snel van gaat komen, als men in elke stad een station wil bouwen voor de HSL-lijn is het geen HSL-lijn meer, immers de trein kan niet genoeg snelheid opbouwen doordat de steden in Nederland relatief dicht bij elkaar liggen, hiervoor is de gewone NS-lijn wel voldoende.

Maar wat het project betreft ben ik wel blij met de ontwikkelingen.

SkyBridge
July 11th, 2007, 02:48 PM
Het was al langer bekend dat de HSL-perrons natuursteen zouden krijgen. Belachelijk wat mij betreft, aangezien ze dus de overige sporen wel met de 30x30 tegels bekleden.

ChrisZwolle
July 11th, 2007, 02:55 PM
Fancy geldverspilling. Hadden ze beter wat nieuw materieel van kunnen kopen.

Breda2008
July 11th, 2007, 03:05 PM
Opvallend dat die oer-Nederlandse doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg-mentaliteit zich ook openbaart op nb een hoogbouw-forum. Sommigen smeren liever iedere investering uit over tig stations of geven zelfs de voorkeur aan grijze stoeptegels boven natuursteen op belangrijke stedelijke aankomstplekken als een station !
Als we hier telkens naar moesten luisteren kwam niets boven de middelmaat uit. Nooit. Liever middelmaat dan kwaliteit ! Zucht... het is nooit goed.

SanMarino
July 11th, 2007, 03:08 PM
Dit valt allemaal onder de P van prestigeproject. Er zijn stations in Nederland die deze metamorfose meer verdienen (Tilburg bv.)

Het CS in Eindhoven zou ook geheel verbouwd worden, ben benieuwd wanneer hier geld voor vrijgemaakt word. De prioriteit zal (zoals wel vaker) wel parallel lopen aan de afstand tot resp. de HSL en Den Haag.

utrecht
July 11th, 2007, 03:17 PM
Dit valt allemaal onder de P van prestigeproject. Er zijn stations in Nederland die deze metamorfose meer verdienen (Tilburg bv.)

Het CS in Eindhoven zou ook geheel verbouwd worden, ben benieuwd wanneer hier geld voor vrijgemaakt word. De prioriteit zal (zoals wel vaker) wel parallel lopen aan de afstand tot resp. de HSL en Den Haag.

Ik snap wel dat andere stations ook een opknapbeurt nodig hebben, maar de HSL-stations in ieder geval ook!

Den Haag Centraal, Rotterdam CS en Utrecht CS zijn bijv. zwaar verouderd en wel echte spoorknooppunten.

Ik vind trouwens dat wij in Nederland sowieso niet zo hebben te klagen over de stations, beste van Europa(vind ik).

SkyBridge
July 11th, 2007, 03:29 PM
@ dick

Blijkbaar kan je (op één post na) niet goed lezen. De meeste forummers hier zijn juist ontevreden over het ambitieniveau. Zo vind ik dat het voorzien van één spoor van natuursteen (en dus 16 andere sporen van een NIEUW station met oude grijze stoeptegels bekleden) een rare keuze is. Kies dan voor een iets minder dure steensoort waar je alle sporen een hoogwaardige uitstraling mee kan geven. Dit is net zoiets als een rode loper door een sloppenwijk uitrollen.

Ik ga toch ook niet m'n hele huis afbreken tot aan de grond, opnieuw opbouwen (ultramodern en strak) en dan m'n oude tapijt overal weer neerleggen, behalve in de gang.

SanMarino
July 11th, 2007, 03:47 PM
@ Skybridge

Amen. Dit is precies wat ik bedoelde.

dennol
July 11th, 2007, 03:51 PM
Als je ziet hoe de stations van Rotterdam, Breda en Arnhem er nu bijliggen is het niet meer dan terecht dat ze vervangen worden door iets nieuws. Bij Utrecht en Den Haag CS vind ik de (absolute) noodzaak wat minder, maar goed het zijn natuurlijk wel belangrijke stations. Met het oog op de toekomst dan maar. ;)

Het is inderdaad wel zuur dat een aantal stations door de komst van de HSL(-shuttle) en ICE een hele bak geld krijgen, terwijl andere (al dan niet grotere) stations buiten de boot vallen. Ook dat het HSL-perron wel luxe bestrating krijgt en de overige perrons gewone stoeptegels is natuurlijk belachelijk...

utrecht
July 11th, 2007, 03:55 PM
Als je ziet hoe de stations van Rotterdam, Breda en Arnhem er nu bijliggen is het niet meer dan terecht dat ze vervangen worden door iets nieuws. Bij Utrecht en Den Haag CS vind ik de (absolute) noodzaak wat minder, maar goed het zijn natuurlijk wel belangrijke stations. Met het oog op de toekomst dan maar. ;)

Het is inderdaad wel zuur dat een aantal stations door de komst van de HSL (-shuttle) en ICE een hele bak geld krijgen, terwijl andere (al dan niet grotere) stations buiten de boot vallen. Ook dat het HSL- perron wel luxe bestrating krijgt en de overige perrons gewone stoeptegels is natuurlijk belachelijk...

Hehe, Utrecht is juist zowat het belangrijkste station wat vervangen moet worden. Ik weet niet of jij daar tijens de spits (probeert) door heen loopt? Stervens druk. En het aantal reizigers gaat dus nog eens verdubbelen, dat past echt niet meer in de huidige hal.

dommeltje
July 11th, 2007, 04:02 PM

Meen je dat nu allemaal echt?^^ verklaar:)

dennol
July 11th, 2007, 04:18 PM
@Dommeltje en Utrecht

Ik kom regelmatig in Utrecht, ook in de spits, en het is er inderdaad zeer druk, maar toch zijn er andere stations die ik zowel in als buiten de spits (veel) minder prettig vind. De Utrechtse stationshal is redelijk ruim en heeft veel lichtinval. Eindhoven bijv. moet het doen met een donkere tunnel onder de sporen van slechts 6m breed en 2.40m hoog. Ik vind het minder prettig om daar in de spits door heen te lopen.

Ik heb wel eens voor de lol het aantal kaartjesautomaten in Utrecht geteld, ik weet niet meer precies hoeveel het er waren, maar het zijn er per reiziger volgens mij meer dan op andere Nederlandse stations. Daarnaast heb je als je moet wachten op Utrecht CS wat betreft het aantal voorzieningen in de omgeving niet te klagen in vergelijking met andere stations etc. (Gewoon een paar voorbeelden uit mijn hoofd)

Nee, er zijn genoeg stations waar het minder prettig verblijven is dan in Utrecht. Breda, Rotterdam en Arnhem dateren van vlak na de oorlog en zijn veel slechter onderhouden, donkerder en guurder dan Utrecht CS. Ik vind de noodzaak daarom daar dus groter…

dommeltje
July 11th, 2007, 04:35 PM
@Dommeltje en Utrecht

Ik kom regelmatig in Utrecht, ook in de spits, en het is er inderdaad zeer druk, maar toch zijn er andere stations die ik zowel in als buiten de spits (veel) minder prettig vind. De Utrechtse stationshal is redelijk ruim en heeft veel lichtinval. Eindhoven bijv. moet het doen met een donkere tunnel onder de sporen van slechts 6m breed en 2.40m hoog. Ik vind het minder prettig om daar in de spits door heen te lopen.

Ik heb wel eens voor de lol het aantal kaartjesautomaten in Utrecht geteld, ik weet niet meer precies hoeveel het er waren, maar het zijn er per reiziger volgens mij meer dan op andere Nederlandse stations. Daarnaast heb je als je moet wachten op Utrecht CS wat betreft het aantal voorzieningen in de omgeving niet te klagen in vergelijking met andere stations etc. (Gewoon een paar voorbeelden uit mijn hoofd)

Nee, er zijn genoeg stations waar het minder prettig verblijven is dan in Utrecht. Breda, Rotterdam en Arnhem dateren van vlak na de oorlog en zijn veel slechter onderhouden, donkerder en guurder dan Utrecht CS. Ik vind de noodzaak daarom hier dus groter…

Beetje vreemde redenering^^

Station Utrecht heeft de capaciteit van 35 miljoen, het verwerkt er nu rond de 60 miljoen. Verder is het het belangrijkste spoorknooppunt van Nederland. Verder is het niet alleen een station maar een ov terminal. Utrecht Centraal is een halte of eindpunt voor in totaal 72 buslijnen en sneltram. Rede genoeg lijkt mij.

dennol,. ik ben eerlijk om te zegen dat ik jou posts altijd graag lees en jou discussies met anderen vaak volg. Alles heb je goed onderbouwt en klopt altijd als een bus. De laatste tijd laat je wat steekjes vallen inzake mijn stad die niet kloppen en alles wat daar gebeurd bagatelliseert. Nu klets ik ook vaak onzin en ben vaak te chauvinistisch, maar hoop dat je weer snel de oude wordt.:)

JWvW
July 11th, 2007, 06:25 PM
ja inderdaad utrecht centraal is qua treinen misschien nog wel te doen, maar ga daar maar s een bus pakken dat is echt een onoverzichtelijke ramp. goed dat ze daar grondig wat aan gaan doen.

dennol
July 11th, 2007, 06:32 PM
@Dommeltje

Ik snap niet waar je op doelt.

Ik zeg alleen maar dat ik van de (grotere) Nederlandse stations Utrecht CS niet het meest onprettig vind en dat er andere stations in slechtere staat verkeren, ook vaak te klein zijn en in het algemeen een minder fijne omgeving voor reizigers en andere bezoekers zijn.

Dat is mijn mening en daar kan je het wel of niet mee eens zijn. Prima.:)

eusebius
July 11th, 2007, 08:24 PM
Mee eens ^^

Winus
July 11th, 2007, 08:28 PM
Utrecht chauvenisme duikt in steeds meer topic op. :)

eusebius
July 11th, 2007, 08:44 PM
Subforum-effect!?

INVISIBLE
July 12th, 2007, 03:08 PM
@ Dennol

Ben je ook helemaal met je eens, dat was dan ook precies mijn standpunt op de vorige pagina !!

PS : Heb toch geen enkel krediet voor de NS en haar handelingen, en dat bewijst dit bericht(rtv oost) (http://img486.imageshack.us/img486/5153/nskt6.jpg) ook maar weer eens.
Waarin de KvK Oost-Nederland een brief geschreven heeft, naar aanleiding van de begin dit jaar EXTREME vertragingen op het spoor Hengelo-Almelo, en waarmee je eigenlijk de enige hoofdtoevoer van geheel Twente vastlegd (620.000 mensen).
Vele bedrijven en scholen zijn hierdoor gedupeerd geraakt, maar wat zegt de NS :
We hebben op dat traject maar een paar minuten vertraging gehad, terwijl er 4 weken totaal geen treinverkeer was.
Ik zeg niet dat het alleen hier zo het geval is, integendeel zelfs, want in een groot deel van Nederland maken ze er een potje van.
Vandaar dat ze bij mij ook geen enkel krediet krijgen met hun bedrijfsvoering en mooie praatjes.

De link en de bijbehorende tekst hierboven gaat dus om 4 weken totaal geen treinverbinding over het belangrijkste spoortraject van Twente.
Heeft iemand hier toevallig iets van op het nieuws gehoord? Aangezien de NS net deed alsof er niets aan de hand was.
4 WEKEN, is toch een ongeloofelijk onvoorstelbare tijd voor totaal geen treinverkeer.
Dat zouden ze rond Utrecht CS eens moeten volhouden, dan trekt meteen heel Nederland aan de bel.
Nu schrijven ze vanuit het bedrijfsleven en de KvK simpel een brief, met daarin verzoek voor een excuus van de NS en de mogelijke toekomstige problemen op het spoor.
Maar nee zo ontkennen het gewoon bikkelhart :(.

Fallus
July 12th, 2007, 03:51 PM
@ Dennol
Begrijp precies wat je bedoelt, ben het ook met je eens. Als je Utrecht CS bekijkt als verblijfplaats is het helemaal niet verkeerd. Zo oud is Utrecht CS ook helemaal niet. Het is ruim opgezet en licht. Het station wordt dan ook vooral verbouwd om in de toekomst de alsmaar groter wordende stroom reizigers op te vangen, niet omdat het zo nodig toe was aan vernieuwing.

Build
July 12th, 2007, 03:53 PM
Subforum-effect!?

^^snap het best wel. Soms worden er behoorlijke minderwaardige opmerkingen geplaats tussen de regels door geheel onterecht. Snap de frustratie wel, zeker als er 20 jaar niet veel gebeurd op bouwgebied en die stad nu het ene project na de andere uit de hoge hoed tovert. Maar goed daar komen ze vast wel weer overheen:)

topic

Goede zaak dat de ns (veel) geld uittrekt en de belangrijke stations eerst aanpakt (veels te laat). Maar na mijn mening wordt er te weinig geld en aandacht gestoken in de rest en zoals altijd telaat.

fallus
Vernieuwing is ook niet nodig omdat het te oud zou zijn. De capaciteit is al jaren veels te klein. Vandaar een nieuwe terminal gelijk gericht op de groei in de toekomst. Nieuwe terminal is al 10 jaar een noodzaak.

Build
July 12th, 2007, 03:58 PM
@ Dennol
Begrijp precies wat je bedoelt, ben het ook met je eens. Als je Utrecht CS bekijkt als verblijfplaats is het helemaal niet verkeerd. Zo oud is Utrecht CS ook helemaal niet. Het is ruim opgezet en licht. Het station wordt dan ook vooral verbouwd om in de toekomst de alsmaar groter wordende stroom reizigers op te vangen, niet omdat het zo nodig toe was aan vernieuwing.

Vernieuwing is ook niet nodig omdat het te oud zou zijn. De capaciteit is al jaren veels te klein. Vandaar een nieuwe terminal gelijk gericht op de groei in de toekomst. Nieuwe terminal is al 10 jaar een noodzaak.

Fallus
July 12th, 2007, 04:19 PM
^^
Je herhaalt precies datgene wat ik ook poste;)

INVISIBLE
July 12th, 2007, 08:59 PM
^^snap het best wel. Soms worden er behoorlijke minderwaardige opmerkingen geplaats tussen de regels door geheel onterecht. Snap de frustratie wel, zeker als er 20 jaar niet veel gebeurd op bouwgebied en die stad nu het ene project na de andere uit de hoge hoed tovert. Maar goed daar komen ze vast wel weer overheen:)

Het lijkt Enschede wel, en dat is geen sub-forum effect :lol:

Wezz6400
July 13th, 2007, 07:20 PM
@ Dennol
PS : Heb toch geen enkel krediet voor de NS en haar handelingen, en dat bewijst dit bericht(rtv oost) (http://img486.imageshack.us/img486/5153/nskt6.jpg) ook maar weer eens.
Waarin de KvK Oost-Nederland een brief geschreven heeft, naar aanleiding van de begin dit jaar EXTREME vertragingen op het spoor Hengelo-Almelo, en waarmee je eigenlijk de enige hoofdtoevoer van geheel Twente vastlegd (620.000 mensen).
Vele bedrijven en scholen zijn hierdoor gedupeerd geraakt, maar wat zegt de NS :
We hebben op dat traject maar een paar minuten vertraging gehad, terwijl er 4 weken totaal geen treinverkeer was.
Ik zeg niet dat het alleen hier zo het geval is, integendeel zelfs, want in een groot deel van Nederland maken ze er een potje van.
Vandaar dat ze bij mij ook geen enkel krediet krijgen met hun bedrijfsvoering en mooie praatjes.

De link en de bijbehorende tekst hierboven gaat dus om 4 weken totaal geen treinverbinding over het belangrijkste spoortraject van Twente.
Heeft iemand hier toevallig iets van op het nieuws gehoord? Aangezien de NS net deed alsof er niets aan de hand was.
4 WEKEN, is toch een ongeloofelijk onvoorstelbare tijd voor totaal geen treinverkeer.
Dat zouden ze rond Utrecht CS eens moeten volhouden, dan trekt meteen heel Nederland aan de bel.
Nu schrijven ze vanuit het bedrijfsleven en de KvK simpel een brief, met daarin verzoek voor een excuus van de NS en de mogelijke toekomstige problemen op het spoor.
Maar nee zo ontkennen het gewoon bikkelhart :(.
Je hebt werkelijk niet het flauwste benul waar je over praat. Vertraging is een trein die om wat voor reden dan ook meer dan 3 minuten te laat is. Een trein die niet rijdt, is dus niet vertraagd. Overigens kon de NS helemaal niets doen aan die vier weken geen treinen. Het was een aannemer die in opdracht van spooreigenaar prorail een hulpspoor aanlegde en daarbij enorme fouten maakte. Dit leidde er toe dat het beveiligingssysteem niet functioneerde. Uiteindelijk is een andere aannemer ingehuurd om de boel te herstellen, maar dat duurde dus even. De NS had met dit alles niets te maken, buiten het feit dat het haar treinen waren die niet konden rijden.
Dat er in Nederland veel vertragingen voorkomen is een feit, al is het beeld dat van het buitenland geschetst wordt meestal nogal overdreven (zo perfect is het daar nu ook weer niet). Echter daarbij moet wel vermeld worden dat die vertragingen grotendeels veroorzaakt worden door problemen met de infrastructuur. De infrastructuur valt onder de verantwoordelijkheid van prorail, dat in opdracht van het ministerie van V&W handelt en waarvan de aandelen 100% in handen zijn van de overheid. Dat betekend dus dat de NS (die nota bene betaald voor het gebruik van het spoor) niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor die vertragingen. Als je die vertragingen buiten beschouwing laat zijn cijfers van de NS niet veel beter of slechter dan die spoorwegmaatschappijen in het buiteland laten zien, uitgaande van de daar gehanteerde norm van minimaal vijf minuten voor vertraging.

Als je het gaat hebben over structurele vertragingen moet je het natuurlijk niet gaan hebben over een eenmalig incident wat ook nog eens buiten de schuld van de NS was. Dat slaat nergens op.

eusebius
July 14th, 2007, 12:29 AM

Het huidige station van Utrecht kan beter, maar ook slechter. Nu vind ik Utrecht handig; ik pin er bijvoorbeeld vaak. Op weg naar het station hier kom ik niet langs een automaat, en ik pin fijn tijdens het overstappen.

Over de hogere bouwkosten die aannemers voor Arnhem verwachten heb ik nog niets gelezen. Breda zou ook soberder uitgevoerd worden, zo stond een paar maanden geleden in De Stem. Dit bericht is wellicht de reactie op die paniekverhalen voor o.a. Arnhem's van Berkelstation.

Als ik naar Utrecht of verder reis, stap ik nu op advies van de reisplanner over op Ede-Wageningen :D

Ik ben al bijna vergeten dat de stoptrein op hetzelfde perron als de intercity aankwam en dat Velp-Amstel maar 70 minuten duurde. Dat haal ik alleen wanneer ik de ICE neem. In het klein word je zelfs op Arnhem al uit de intercity en in de ICE getreiterd. Slaat wel Ede over :happy: