Kruimel
July 13th, 2007, 04:10 PM
Wat is de juiste defenitie van dit begrip volgens jullie?
|
View Full Version : Metropolitan Area Rotterdam Kruimel July 13th, 2007, 04:10 PM Wat is de juiste defenitie van dit begrip volgens jullie? Jan July 13th, 2007, 05:05 PM Zie hier Rotterdam en omstreken. :D http://www.sip.be/dpb/aardr/images/wereldkaart%203.2.jpg Kireb July 13th, 2007, 05:16 PM Spijkenisse, Hoogvliet, Barendrecht, Schiedam, Vlaardingen, Capelle en Krimpen! En Rotjeknor uiteraard! SkyBridge July 13th, 2007, 05:23 PM Waarom vergeet iedereen altijd Lansingerland? Als er één Rotterdamse buurgemeente is die vol zit met gevluchte Rotterdammers dan is het wel LSL. Eric Offereins July 13th, 2007, 07:04 PM De hele Rijnmondregio. TC03 July 14th, 2007, 03:49 AM Inderdaad. De hele Rijnmondregio. Zit ook overal vol met gevluchte Rotterdammers. Alleen Schiedam misschien niet. Rotterdam A July 14th, 2007, 12:16 PM De metropolitan Area van Rotterdam is de gehele Zuidvleugel. Leiden, Hoek van Holland, Gouda en Dordrecht en alles daartussen hoort bij Rotterdam. Het heeft bijna 3,5 miljoen inwoners. ZeTaCy July 14th, 2007, 12:45 PM De metropolitan Area van Rotterdam is de gehele Zuidvleugel. Leiden, Hoek van Holland, Gouda en Dordrecht en alles daartussen hoort bij Rotterdam. Het heeft bijna 3,5 miljoen inwoners. Daar ben ik het wel mee eens... :D Kireb July 14th, 2007, 02:03 PM De metropolitan Area van Rotterdam is de gehele Zuidvleugel. Leiden, Hoek van Holland, Gouda en Dordrecht en alles daartussen hoort bij Rotterdam. Het heeft bijna 3,5 miljoen inwoners. Den Haag als entiteit heeft Rotterdam economisch niet nodig hoor! Leiden lijkt me meer op Schiphol en de Amsterdamse regio gericht. Dordrecht en Zwijndrecht vormen haar eigen metropool, met zo'n half millioen inwoners. Rotterdam A July 14th, 2007, 02:54 PM Den Haag als entiteit heeft Rotterdam economisch niet nodig hoor! Leiden lijkt me meer op Schiphol en de Amsterdamse regio gericht. Dordrecht en Zwijndrecht vormen haar eigen metropool, met zo'n half millioen inwoners. Rotterdam ligt centraal en is veruit grootste stad. Rotterdam annexeert steeds meer gebieden via Tramplus en metro. Den Haag en Vlaardingen zijn al toegevoegd. Over niet zo'n lange tijd loopt de Rotterdamse metro netwerk door alle steden in de Zuidvleugel. Stad met het enige echte HSL-station, luchthaven en cruisehaven is wel degelijk van belang voor de andere steden in de buurt. Het trekt de omliggende steden steeds dichterbij met snelle verbindingen. ZeTaCy July 14th, 2007, 06:31 PM Den Haag als entiteit heeft Rotterdam economisch niet nodig hoor! Leiden lijkt me meer op Schiphol en de Amsterdamse regio gericht. Dordrecht en Zwijndrecht vormen haar eigen metropool, met zo'n half millioen inwoners. Bijna iedereen die ik ken die uit Dordrecht en Zwijndrecht komt heeft wel een baan in Rdam, Schiedam, Vlaardingen of Capelle, maar het meeste toch in Rdam zelf... Ard Buijsen July 14th, 2007, 07:29 PM Voorzover ik weet bestaat de aglomeratie van Rotterdam uit zo'n 1,3 miljoen mensen en dat loopt denk ik van Berkel en Rodenrijs tot en met HvH. Dus dat houd ik maar aan als MAR Skyscrapercitizen July 14th, 2007, 08:21 PM Hoek van Holland is gemeente Rotterdam hoor mensen dus dat hoort er sowieso al bij. :D :cheers: Capzilla July 17th, 2007, 02:46 PM Altijd lastig zo'n discussie, ik zou zelf als criterium nemen: alle plaatsen waarvandaan een Rotterdams Intercitystation het dichtsbijzijnde Intercitystation is. Dan pak je Spijkenisse, Vlaardingen en Capelle/Krimpen in ieder geval mee. Schiedam wel, Delft niet. Nieuwerkerk wel, Gouda niet. Barendrecht valt dan weer bij Dordrecht. Als je wilt kan je zelfs Brielle/Hellevoetsluis e.d. meetellen wat op zich helemaal niet zo vreemd is omdat dankzij de haven Voorne-Putten wel degelijk onder de invloedssfeer valt van Rotterdam. Ennuh, Lansingerland.. prima hoor. :) Mystro_Goblin July 17th, 2007, 04:18 PM En Oud-Beijerland...? waar plaatsen jullie die oh is dat een te boerengat om ergens bij te horen ;):P Paulie Walnuts July 17th, 2007, 04:46 PM Vreemd dat plaatsen als Capelle a/d IJssel, Krimpen a/d/ IJssel, Barendrecht en Schiedam nog aparte gemeenten zijn. Dat had gewoon gemeente Rotterdam moeten zijn, het ligt er aan vast. De metro-area is mijns inziens inderdaad het Rijnmondgebied. ZeTaCy July 17th, 2007, 07:05 PM @paulie Ja het is idd raar dat het nog zo is... Ik snap wel waarom die gemeentes niet bij Rotterdam willen, maar voor het aanleggen van infrastructuur e.d. maakt het zo ontzettend veel makkelijker om er 1 gemeente van te maken... Kruimel July 17th, 2007, 07:29 PM Regio Rijnmond: Albrandswaard (21.554) Barendrecht (43.104) Bernisse (12.665) Binnenmaas (19.588) Brielle (15.922) Capelle aan den IJssel (65.501) Cromstrijen (12.965) Dirksland (8.322) Goedereede (11.646) Heerjansdam (3.770) Hellevoetsluis (39.673) Korendijk (10.860) Krimpen aan den IJssel (28.757) Lansingerland (47.863) Maassluis (31.559) Middelharnis (17.813) Nederlek (14.531) Nieuwerkerk aan den IJssel (21.950) Oostflakkee (10.163) Oud-Beijerland (24.056) Ouderkerk (8.197) Ridderkerk (44.711) Rotterdam (581.636) Rozenburg (12.672) Schiedam (75.257) Spijkenisse (73.921) Strijen (9.139) Vlaardingen (71.314) Westvoorne (14.145) TOTAAL: 1.368.779 Bron: Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijnmond) Zelf vindt ik de dordrecht niet een eigen 'metropool hebben' zoals eerder gepost maar de rotterdam kant op neigen.. Kruimel July 18th, 2007, 07:53 PM En bij RTV Rijnmond hoort Dordt er ook bij, zie onder. http://img165.imageshack.us/img165/4986/overzichtml3bc0.gif Vergrote versie (http://www.rijnmond.nl/files/overzicht.gif) Daarmee komt het totaal met iets meer als 1,6 miljoen. Lieven July 18th, 2007, 11:00 PM de drechtsteden zijn in princiepe groot zat om een eigen "metropool" te vormen (maar lang geen half milhoen hoor), maar dat is op het moment gewoon niet zo. De stad is in alles gewoon een voorstadje van Rotterdam. De meeste mensen die er wonen werken in Rotterdam, gaan uit in Rotterdam, gaan winkelen in Rotterdam, en ga zo maar door. Er is in dordrecht bijvoorbeeld geen enkele bioscoop meer over (op een alternatief filmhuis na), omdat iedereen gewoon altijd naar Rotterdam ging. SkyBridge July 18th, 2007, 11:57 PM Ik kan dat beamen, werk zelf in Dordrecht ;) En die stad is net zo (of nog meer) Rotterdams geöriënteerd als Amstelveen dat op Amsterdam is. Het verbaast me iedere keer weer dat een stad ter grootte van Leiden en groter dan Delft zo weinig 'eigen' sfeer heeft. Mensen wonen er lekker rustig (boven de spoorzone dan) maar het is echt 'urban sprawl' van Rotterdam. Gisteren nog naar huis gefietst en het is ook één aaneengesloten bebouwing (de sliert Dordrecht-Zwijndrecht-HendrikIdoAmbacht-Heerjansdam-Ridderkerk-Barendrecht-Rotterdam). Zondag fietste ik via een andere route door Binnenmaas ('s-Gravendeel) en van daaruit torende Montevideo al boven alles uit. ZeTaCy July 20th, 2007, 01:17 PM Net zoals Rotterdam heeft Dordrecht een dalende trend die doorbroken moet worden. Er gaan tenslotte steeds meer mensen de stad uit dan dat er inkomen. http://img363.imageshack.us/img363/7140/immigratieemmigratiecu6.jpg Ik moet zeggen dat ik het wel relaxt vind dat we gezien worden als een suburb van Rotterdam. Ik was laatst weer bij pathe de kuip en dat was zonder files 15mins rijden! TC03 July 22nd, 2007, 11:49 PM De metropolitan Area van Rotterdam is de gehele Zuidvleugel. Leiden, Hoek van Holland, Gouda en Dordrecht en alles daartussen hoort bij Rotterdam. Het heeft bijna 3,5 miljoen inwoners.Wat een bullshit lul jij toch soms, sorry dat ik het zeg. Wat hebben mensen in Leiden nou in godsnaam met Rotterdam? Zelfde geldt voor Gouda. Glacius July 23rd, 2007, 12:04 AM De metropolitan Area van Rotterdam is de gehele Zuidvleugel. Leiden, Hoek van Holland, Gouda en Dordrecht en alles daartussen hoort bij Rotterdam. Het heeft bijna 3,5 miljoen inwoners.Je vergeet Amsterdam, Amstelveen, Hoofddorp, Almere, Haarlem, Alkmaar en Utrecht. SkyBridge July 23rd, 2007, 01:12 AM ^ Brussel, Parijs en Frankfurt horen ook bij de metro area van Rotterdam. Evenals NYC en Hong Kong. Rotterdam A July 23rd, 2007, 11:23 AM Je vergeet Amsterdam, Amstelveen, Hoofddorp, Almere, Haarlem, Alkmaar en Utrecht. Dat hoort er helemaal niet bij, alleen de Zuidvleugel. TC03 July 23rd, 2007, 06:48 PM Want Den Haag is een voorstad van Rotterdam natuurlijk... :lol: Quintana July 23rd, 2007, 06:57 PM Dat moet wel, Rotterdam heeft immers meer KFC's :banana: railway stick July 23rd, 2007, 07:09 PM Laat ze dat in Den Haag niet horen....:lol: Ik dacht dat zelfs Delft helemaal los staat van de Rotterdamse agglomeratie, er zitten immers 16 weilanden tussen Overschie en Delft. Dus eigenlijk hoort Delft meer tot de Haagse zelfstandige agglo, net als Monster en Wassenaar. Quintana July 23rd, 2007, 07:12 PM Delft hoort niet voor de niks bij het stadsgewest Haaglanden en is onderdeel van het Haagse tramnetwerk. ZeTaCy July 24th, 2007, 05:16 PM maar de echte Metro Area Rotterdam = http://apod.nasa.gov/apod/image/0508/MWart_spitzer_f50.jpg Eric Offereins July 24th, 2007, 09:49 PM ^^ Kun je daarop ook ff Monti aanwijzen ? ;) Rotterdam A July 24th, 2007, 10:15 PM Even een kaartje geleend van forumlid Kruimel. Hier zie je Rotterdamse metrolijnen een beetje ruw op en de bijbehorende Metropolitan Area. http://img243.imageshack.us/img243/5156/marmetrobh8.png railway stick July 24th, 2007, 10:26 PM Nou, die metrolijnen naar Gouda en Dordrecht, dat zal wel nooit doorgaan. Vanwege het gegeven, dat er al prima NS-Spoorlijnenen dito stations liggen. En dat boemeltje naar Hellevoetsluis (40.000 inw.) zou ook wel eens niet kunnen doorgaan, want daarvoor heeft deze plaats gewoon te weinig inwoners. Dus kan Kruimel rustig drie metrolijnen van het kaartje afhalen, deze zullen er nooit komen. Kruimel July 24th, 2007, 11:34 PM Maar ik geniet van het feit dat ik zorgeloos kan fantaseren:) :)dorp July 25th, 2007, 11:15 AM Over Gouda heb ik nog mijn twijfels (doortrekken Nesselandelijn via Zuidplaspolder naar Gouda), maar die andere twee zullen er inderdaad wel niet komen. ZeTaCy July 25th, 2007, 03:14 PM Nou, die metrolijnen naar Gouda en Dordrecht, dat zal wel nooit doorgaan. Vanwege het gegeven, dat er al prima NS-Spoorlijnenen dito stations liggen. En dat boemeltje naar Hellevoetsluis (40.000 inw.) zou ook wel eens niet kunnen doorgaan, want daarvoor heeft deze plaats gewoon te weinig inwoners. Dus kan Kruimel rustig drie metrolijnen van het kaartje afhalen, deze zullen er nooit komen. Gezien de groei in Ridderkerk, Barendrecht en Zwijndrecht zal dit straks lang de A16 alleen maar bebouwing bevatten. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat door het doorgroeien de metrolijnen daar nog niet eens zo raar is om te plaatsen. Capzilla July 25th, 2007, 05:51 PM Rotterdam heeft straks meer aan een extra lijn door de binnenstad dan het alleen maar verder uitbreiden van de bestaande lijnen. Weinig mis met TramPlus hoor, maar van dat simpele kruisje in de binnenstad kan je toch niet echt vrolijk worden. :)dorp July 27th, 2007, 11:23 AM ^^zeker waar. Ergens ter hoogte van de Heemraadssingel een noord-zuidverbinding tussen pakweg overschie/vliegveld en charlois/waalhavengebied zou niet verkeerd zijn. RMR® July 27th, 2007, 01:50 PM Laat ze dat in Den Haag niet horen.... Ik dacht dat zelfs Delft helemaal los staat van de Rotterdamse agglomeratie, er zitten immers 16 weilanden tussen Overschie en Delft. Dus eigenlijk hoort Delft meer tot de Haagse zelfstandige agglo, net als Monster en Wassenaar. Weilanden en afstand op zich maken niets uit, de tijdsafstand darentegen enorm veel en dat is nog steeds relatief gigantisch tussen Regio Rotterdam en Den Haag. Dat het vrij afzonderlijk functionerende regios zijn is naar mijn inzien te danken aan een belachelijk slechte infrastructurele connectie hiertussen. Als de A4 niet snel afgemaakt wordt na 50jaar geblaat en geldverkwansing hierover moet er toch echt eens een protestactie plaatsvinden, 6 vrachtwagens zijn hiervoor voldoende moet je eens kijken wat er gebeurd als je die stilzet op de A13. Ach één enkele verbinding tussen regios met miljoenen inwoners en honderdduizenden werkplaatsen blijkt nou eenmaal goed voor het millieu....:bash: ZeTaCy July 27th, 2007, 01:55 PM @RMR Ik werk bij TNT en zal het eens voor de grap opbrengen om die protestactie eens te gaan voeren! cjav July 30th, 2007, 12:17 AM :cheers: een collega, maar ok ben alleen een postbode... en wacht nog steeds op mijn tnt uniform !:lol: Liberty City July 30th, 2007, 12:06 PM De bebouwing van Rotterdam en Den Haag zijn elkaar op 300 meter genaderd heb ik op televisie gezien. Of dit de gemeentegrenzen betreft of de regiogrenzen weet ik niet, maar ik denk dat je over de Metropolitan Area Rotterdam/ The Hague mag spreken. ZeTaCy July 30th, 2007, 12:25 PM ^^ idd die ene boer die er nog tussen zit is nou niet echt spraakmakend genoeg imo om ze uitelkaar te zien. Als die Hagenezen nou eens wat vriendelijker waren tegen hun zuidelijke buren dan kan dit zkr nog wel wat worden! Slagathor July 30th, 2007, 12:28 PM ^^ Klopt. Vanuit de trein is het ook allemaal duidelijk zichtbaar. Vanaf Den Haag tot en met Dordrecht is het eigenlijk één grote stedelijke regio. Als ze die luttele groene strook tussen Delft en Schiedam nou nog eens wat mooier inrichten (beter toegangswegen en fietspaden, niet alleen snelwegen) en een stadspark-achtig karakter geven is de Zuidvleugel écht één. angeladevi July 30th, 2007, 12:48 PM ^^ Klopt. Vanuit de trein is het ook allemaal duidelijk zichtbaar. Vanaf Den Haag tot en met Dordrecht is het eigenlijk één grote stedelijke regio. Als ze die luttele groene strook tussen Delft en Schiedam nou nog eens wat mooier inrichten (beter toegangswegen en fietspaden, niet alleen snelwegen) en een stadspark-achtig karakter geven is de Zuidvleugel écht één. Voor iemand uit het buitenland is dit ook 1 grote stedelijke regio. Het heeft me altijd verbaast dat er maar 1 goede wegverbinding tussen de twee kernen Rotterdam en Den Haag is. Slagathor July 30th, 2007, 01:17 PM ^^ In ieder geval wordt de A4 nu eindelijk doorgetrokken (en ook meteen helemaal naar Bergen op Zoom wat prachtig nieuws is voor mij, duurt de rit naar Den Haag ineens maar een uur in plaats van anderhalf) Liberty City July 30th, 2007, 01:28 PM A4 Midden Delftland kan nog wel even duren toch??? :nuts: Slagathor July 30th, 2007, 01:31 PM Nou het traject Bergen op Zoom - Dinteloord moet begin 2011 klaar zijn en er is mij verteld dat het traject Midden Delftland daar binnen twee jaar op aangesloten moet zijn. Op de website www.rijksweg4.nl kan ik daar niks over vinden maar als rasoptimist weiger ik dat zomaar aan de kant te schuiven :D Liberty City July 30th, 2007, 01:44 PM ^^ Ik ben ooit ook optimist geweest over de wegenbouw ambities van onze vorige minister, maar dat is nu wel vergaan met al die misrekeningen :nuts: Slagathor July 30th, 2007, 02:21 PM Karla Peijs, hedentendage gouverneur van Zeeland :( Erasmus July 30th, 2007, 04:35 PM ^^ In ieder geval wordt de A4 nu eindelijk doorgetrokken (en ook meteen helemaal naar Bergen op Zoom wat prachtig nieuws is voor mij, duurt de rit naar Den Haag ineens maar een uur in plaats van anderhalf) Volgens mij mis je ten zuiden van Rotterdam nog een stuk A4. Om de A4 te vervolledigen moet naast de huidige twee projecten ook nog een stuk aangelegd worden tussen pakweg Oud Beyerland en Willemstad, pas dan is die weg compleet (buiten de 'lopende zaken' dan) Slagathor July 30th, 2007, 05:25 PM ^^ Dat is een beetje een lastig verhaal. Om echt een wezenlijk verschil te maken zou je dan dwars door Hoogvliet, de Oude Maas en Oud Beijerland moeten tunnelen. Als je daar omheen wilt moet je óf naar het Oosten (en dan kun je net zo goed het huidige traject A15+A29 gebruiken) óf naar het Westen om Spijkenisse heen en dan maak je zo'n bocht dat het huidige alternatief niet langer meer duurt. De A29 tussen zeg maar tussen Barendrecht en Willemstad maakt een nieuw deel van de A4 in de Hoekse Waard overbodig. Als ik Middelburg-Den Haag rij tel ik dat stukkie ook niet mee :D DannyH July 30th, 2007, 08:58 PM De A4 zou gepland zijn (althans 1 van de varianten maar de andere zijn doelloos) precies tussen Hoogvliet en Poortugaal door. Vlak langs de metro tussen Tussenwater en Pernis. Je krijgt dan zeg een traject van knooppunt Benelux en ten noorden van Numansdorp (er zit daar een rare knik in de A29) Slagathor July 30th, 2007, 10:57 PM Tussen Hoogvliet en Poortugaal? En dan met een tunnel/brug onder/over de Oude Maas en dan tussen Oud- en Nieuw-Beijerland door verder naar het Zuiden? Lijkt me erg krap met natuurlijk weer 386 afslagen, viaducten, toewegen en rotondes... DannyH July 31st, 2007, 03:37 PM Zo ongeveer ja ;) Een andere variant was volgens mij om langs Spijkenisse aan de westkant te gaan richting het zuiden. Maar dan is de A4 alsnog raar... Kruimel July 31st, 2007, 03:54 PM misschien topic titel veranderen in: [Infrastructuur] Metropolitan Area Rotterdam?:) Slagathor July 31st, 2007, 06:56 PM ^^ Nuh we zijn er wel klaar mee denk ik :) Zo ongeveer ja ;) Een andere variant was volgens mij om langs Spijkenisse aan de westkant te gaan richting het zuiden. Maar dan is de A4 alsnog raar... Het blijft een rare snelweg ja... Arrrgh July 31st, 2007, 10:43 PM Even doorgaan op de stelling 'metrolijn naar Gouda' Over Gouda heb ik nog mijn twijfels (doortrekken Nesselandelijn via Zuidplaspolder naar Gouda), maar die andere twee zullen er inderdaad wel niet komen. Ik denk dat de gemeente Gouda hier nog nooit aan gedacht heeft maar dat ze heel erg geil zullen worden van het idee. Ze willen van Gouda een soort "knooppunt van de deltametropool" maken, dus dit zou zeer wel daarbinnen passen. Anderzijds rijden er 4 treinen per uur naar Rotterdam vanuit Gouda. Ik weet niet of er behoefte is aan nog meer... Even doorrekenen levert op dat er in Gouda + Nieuwerkerk aan den IJssel zo'n 93000 mensen wonen. Ik weet niet of dat rendabel genoeg is, zal dr om hangen denk ik. :)dorp August 1st, 2007, 07:55 AM ^^ ik doelde op het doortrekken van de lijn na het volbouwen van de Zuidplaspolder. Er zullen dan genoeg omwonenden gebruik kunnen maken van de lijn, zowel voor de richting naar Rdam als naar Gouda. Ik weet uit mijn omgeving dat veel mensen uit Alexander nu al net zo snel naar het centrum van Rdam als naar het centrum van Gouda gaan. Ik denk dan ook dat deze lijn niet zo zeer als vervangend vervoer voor forensen tussen het huidige Gouda en Rdam moet worden gezien, maar meer als aanvulling voor de toekomstige bewoners van Nesselande / Zuidplaspolder (mocht de laatste daadwerkelijk volgebouwd gaan worden). ZeTaCy August 1st, 2007, 01:12 PM ^^ Even vooruitdenkend als er nou wat snellere metro's komen (zeg 100km/u) dan kan je toch in 1x vanaf Gouda naar Den Haag??? Lijkt me relaxter om iedere 5mins een 100km/u metrotje te hebben die je zonder overstappen of extreme vertraging naar Den Haag brengt. Ik geloof dat NYC ook al een soort expressmetro heeft die doorracet en alleen de hoofdstations pakt. Arrrgh August 1st, 2007, 05:25 PM ^^^ die wordt volgebouwd, in ieder geval in de omgeving Gouda, waardoor Gouda nog meer tot de 'agglomeratie' gaat behoren... DannyH August 1st, 2007, 06:41 PM Ik geloof dat NYC ook al een soort expressmetro heeft die doorracet en alleen de hoofdstations pakt. Is idd een hele uitkomst daar ja (al gaan de metro's zelf gewoon normale snelheid), maar in NY hebben ze het grootste deel van de lijnen gebouwd in 4 sporen (en een eilandperron op de grote stations). Wordt een beetje dure bedoeling om hier overal twee sporen erbij te bouwen... De lijn die het 'nodig' zou hebben is wel de Erasmuslijn, van Gouda naar Den Haag zou ik altijd met de trein gaan. Arrrgh August 2nd, 2007, 05:42 PM Gouda is een intercitystation dus van Gouda naar Den Haag doe je al in 1x, want zoetermeer en voorburg zijn geen intercitystations. Ik zat toevallig vandaag in de trein van gouda naar rotterdam (noord) en het viel me op dat er maar heel weinig groen zichtbaar is. De steden zijn al bijna aan elkaar gegroeid... ZeTaCy August 2nd, 2007, 10:01 PM Ik vraag me nog steeds af waarom Schiedam en Capelle nog niet bij Rotterdam zijn toegevoegd. De enige reden die ik kan vinden is dat de inwoners van die steden dat niet willen ivm betalen voor "die armoedzaaiers" die in de grote stad wonen. Een beetje een non-argument als je kijkt naar de cijfers, maar wie ben ik? Misschien moeten dit soort dingen wat meer van bovenaf worden opgelegd? SkyBridge August 2nd, 2007, 10:11 PM Ehm, beide steden zijn anders ook niet bepaald rijk te noemen - behoren tot de armste regiogemeenten. Denk dat andersom Rotterdam dus ook niet zit te springen om te annexeren. ZeTaCy August 2nd, 2007, 10:21 PM @skybridge Waarom niet? Je kan dan roepen dat er meer grond vrij moet komen voor nog meer bedrijven die in je stad willen zitten, want kijk we hebben 800.000 inwoners. Zelfde geldt voor huizen subsidies enzo enzo. Als stad wil je altijd groter worden en je hebt dan ook niet het gezeur dat er weet ik hoeveel gemeentes moeten stemmen over een weg/snelweg die aangelegd moet worden om de stad draaiende te houden. Er hoeft maar 1 stad/dorp tegen te liggen en een snelweg plan gaat in de koelkast tot er weer verkiezingen zijn in die stad/dorp. Samengevat: het vergemakkelijkt beslissen die voor Rotterdam eo belangrijk zijn. DannyH August 2nd, 2007, 11:04 PM (..)Er hoeft maar 1 stad/dorp tegen te liggen en een snelweg plan gaat in de koelkast tot er weer verkiezingen zijn in die stad/dorp. Samengevat: het vergemakkelijkt beslissen die voor Rotterdam eo belangrijk zijn. Nu jij daar over begint... Is er eigenlijk een soort Raad voor de Stadsregio, waarin bijvoorbeeld Rotterdam een aantal 'zetels' heeft (en daarin meer als bv Schiedam?) en de andere gemeenten ook? Rotterdam zou dan bijvoorbeeld meer recht van spreken hebben bij projecten hebben als A4, Hoekse Lijn, etc.? Iemand? (Is trouwens toch wel enigzins on-topic? ;)) Kruimel August 2nd, 2007, 11:25 PM Jep, we zijn nog steeds on :D Hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsregio_Rotterdam) staat hoe het werkt in de SRR DannyH August 2nd, 2007, 11:57 PM Oke, de Stadsregio werkt dus eigenlijk gewoon als soort provincie. Bedankt! Liberty City August 3rd, 2007, 11:42 AM Laten we gek doen... de agglomeratie Rotterdam tot aan Groningen :lol: Aldus de Telegraaf: Groninger havens moeten 'Rotterdam-Noord' gaan heten AMSTERDAM - De havens in Delfzijl en Eemshaven moeten voortaan 'Rotterdam-Noord' gaan heten. Dat zei Harm Post, directeur van Groningen Seaports, vrijdag. Zowel Groningen als Rotterdam zou hier baat bij hebben. Rotterdam omdat de overslagcijfers van Delfzijl en Eemshaven mee kunnen tellen, en Groningen wegens de internationale bekendheid van Rotterdam. Kruimel August 3rd, 2007, 11:49 AM Nog 10 jaar en schiphol is de nieuwe R'dam Airport:nuts: ZeTaCy August 3rd, 2007, 12:08 PM ^^ Ik zou zeggen waarom niet? Maar snelwegen gaan wel iets verder dan alleen de stadsregio Rotterdam, bijv. de A16, de A15 enzo. maar voor regionale dingen is het idd wel handig zo, maar dan nog ben ik voor meer annexaties! |