View Full Version : OST | Internationale luchthaven Oostende-Brugge
ZoT July 30th, 2007, 09:52 PM Forse groei voor luchthaven Oostende-Brugge
De luchthaven Oostende-Brugge noteerde in de eerste helft van 2007 een forse stijging van het aantal passagiers en de hoeveelheid verwerkte vracht. Het aantal passagiers steeg met ruim 20 procent, de vracht net geen 28 procent. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van de luchthaven.
Jetair
De stijging van het aantal vervoerde passagiers is bijna volledig te danken aan het slechte weer in juni en juli, waardoor Jetair heel wat extra vluchten naar tal van zonbestemmingen inlegde.
Vracht
Het vrachtvervoer steeg met name in vluchten van MK Airlines, Gemini en de Mithras Air, een nieuwe klant van de luchthaven. de luchthaven verwerkte net geen 60.000 ton vracht: veel meer dan vorig jaar, maar toch minder dan verwacht.
(FN-Meegedeeld-luchthaven Oostende-Brugge)
ƒƒ July 30th, 2007, 10:22 PM Zo, noemen ze het al Oostende-Brugge? Bij mijn weten ligt die luchthaven gewoon op grondgebied Oostende.
Bij het lezen van je topictitel dacht ik al dat ze de Meetkerkse Polders gingen saboteren met een luchthaven.
8000 July 30th, 2007, 11:14 PM Dat lag vroeger op Middelkerks grondgebied, later is dat Oostends grondgebied geworden, maar reeds daarvoor stond Oostende al in de naam dacht ik.
Chimaera July 31st, 2007, 01:03 AM Gare Liège-Limburg... Charleroi Brussels South... Internationale Luchthaven Oostende-Brugge :lol:
ZoT July 31st, 2007, 01:23 AM Zo, noemen ze het al Oostende-Brugge? Bij mijn weten ligt die luchthaven gewoon op grondgebied Oostende.
Bij het lezen van je topictitel dacht ik al dat ze de Meetkerkse Polders gingen saboteren met een luchthaven.
Dat heet al enkele jaren Ostend-Bruges International Airport.
Typ je bv. 'luchthaven brugge' in bij Google, dan is dit ook het eerste wat je krijgt: http://www.ost.aero/ ;)
Gelukkig is dat van die Meetkerkse Polders het geval niet. Al zou het natuurlijk ook vrij zinloos zijn :)
hix July 31st, 2007, 05:48 PM In Oostende hebben ze dus gemiddeld 200 reizigers per dag. Gelukkig is het geen treinstation maar een luchthaven anders sloot de nmbs het bij gebrek aan passagiers.:nuts:
ZoT July 31st, 2007, 06:39 PM ^^Oostende is vooral van groter belang als cargoluchthaven.
De Snor July 31st, 2007, 09:27 PM Duizenden gezinnen hebben last van die luchthaven.
Een tijd geleden werd de landingspiste danig verlengd + aan weerzijden van die pistes liggen megashoppingcentra.
Het houdt de stedelijke ontwikkeling van Oostende tegen dat al slecht ligt.
Als ik me niet vergis hebben de Duitsers hem aangelegd in WW2 omdat het bestaande vliegveld in Stene te klein geworden was.
Men had 'm veel meer landinwaarts moeten leggen verder weg van de destijds bebouwde kom.
Thans is de verkeersinfrastructuur volledig ontoereikend én enig beterschapo is niet eens in zicht :(
Enig positief nieuws: hier heb ik ooit in de Concorde (!) geweest, het leven stond stil toen die stalen vogel hier was , een erg indrukwekkende machine
Benonie July 31st, 2007, 09:56 PM Dat heet al enkele jaren Ostend-Bruges International Airport.
Typ je bv. 'luchthaven brugge' in bij Google, dan is dit ook het eerste wat je krijgt: http://www.ost.aero/ ;)
Die naamsverandering was één voorwaarden die Ryanair-boss Michael O'Leary oplegde om Oostende als bestemming te gebruiken voor hun vluchten.
Vandelanotte en co gingen graag op die eis in.
Bruges en Brussels zijn nu eenmaal de 2 voornaamste toeristische bestemmingenen zijn internationaal nu eenmaal bekender dan Charleroi en Ostend.
Als ik me niet vergis werden de vluchten van en naar Oostende al snel
(tijdelijk?) en éénzijdig geschorst wegens niet rendabel.
Ryanair kon dat volgens het contract, dat zoals gewoonlijk op maat van de luchtvaartmaatschappij werd geschreven.
ƒƒ July 31st, 2007, 10:19 PM Duizenden gezinnen hebben last van die luchthaven.
Een tijd geleden werd de landingspiste danig verlengd + aan weerzijden van die pistes liggen megashoppingcentra.
Het houdt de stedelijke ontwikkeling van Oostende tegen dat al slecht ligt.
Last hebben van een luchthaven is zever. Dat wordt je gewoon. Een luchthaven moet sowieso bij een stad liggen en er goede verbindingen mee hebben. Je gaat immers de luchthaven van Oostende niet verplaatsen naar Gijverinkhove, waar enkel een belbus komt en de dichtstbijzijnde stad een paar tiental kilometer verwijderd is...
Dat een 'Internationale Luchthaven Oostende-Brugge' op grondgebied Oostende of Brugge ligt is vanzelfsprekend, anders moet het niet naar die steden genoemd zijn: treinstation Aalst ligt ook niet in Dendermonde...
ZoT July 31st, 2007, 10:31 PM ^^EN het hangt er ook vanaf wie er eerst was, de kip of het ei? Als mensen vlakbij een luchthaven gaan wonen, wéten ze dat het lawaaierig kan zijn. Daarom vind ik heel die circque met Zaventem grotendeels ook dikke zever. Die luchthaven ligt daar al langer dan enkele jaren é.
De Snor July 31st, 2007, 11:14 PM Last hebben van een luchthaven is zever. Dat wordt je gewoon.
D'er zijn velen die de verlenging niet gevraagd hebben :bash:
ZoT September 26th, 2007, 12:48 AM Bezwaarschriften tegen luchthaven Oostende
ma 24/09/07 - De actiegroep Wiloo, die de belangen behartigt van de omwonenden van de regionale luchthaven Oostende-Brugge, is vandaag bij de Oostendse burgemeester langsgeweest. Volgens het stadsbestuur zal het lawaai van de nachtvluchten trapsgewijs worden afgebouwd.
Om 17 uur maakten de leden van Wiloo hun opwachting bij burgemeester Jean Vandecasteele.
(Belga)
Volgens het Oostendse stadsbestuur sticht de actiegroep verwarring in het dossier omtrent de luchthaven Oostende-Brugge dat nu voorligt.
Het probleem betreft geen versoepeling van de milieunormen, maar de verduidelijking van één parameter rond het toegelaten lawaai dat vliegtuigen mogen veroorzaken bij nacht, aldus de Oostendse autoriteiten.
Volgens de milieufunctionaris van de stad is er een afbouwscenario voor het nachtlawaai. Dat zal in drie verschillende fases gebeuren en tot 2015 lopen. Momenteel worden de nog ontbrekende gegevens in het dossier aangevuld.
De oplossing die de stad voorstelt, komt dus ten goede aan de omwonenden, meent het stadsbestuur. In Oostende zijn er gemiddeld 2 à 3 vluchten per nacht.
bron: vrtnieuws
De Snor December 24th, 2007, 02:52 PM links Middelkerke , rechts de duinen van Raversijde:
http://farm2.static.flickr.com/1295/966447016_ffe90ac83e_b.jpg
de mosselman December 24th, 2007, 10:23 PM da's toch reuze handig zo'n vliegveld in je buurt? We mogen ons echt bij de gelukkigen prijzen! Je bent stressloos en snel vertrokken op reis, je bent en je voelt je al onmiddellijk thuis als je terug landt. Nee, waarom zou je naar Zaventem, Deurne, Charleroi gaan... als het niet moet? honderden€ parkeergeld betalen, of een slachtoffer optrommelen om je te voeren, veel tijd te verspillen... Voor mijn part mag het passagiersverkeer in Oostende (onder voorwaarden) nog meer uitgebreid worden.
Ok, ik woon op amper een paar kilometer van het vliegveld, dus ik heb minder last van het NIMBY syndroom (Not In My Backyard).
Vele mensen uit de onmiddellijke buurt van het vliegveld klagen over de kerosinegeur en het lawaai van de zeer luidruchtige oudere Russische cargovliegtuigen die soms uren staan "warm te draaien". Naar verluid zullen deze binnenkort niet meer toegelaten worden in Oostende. Ook over de krakkemikkige toestand van vele van deze toestellen zijn opmerkingen gemaakt. Maar met amper enkele nachtvluchten kun je het nachtlawaai in Oostende niet vergelijken met Zaventem, waar de vliegtuigen kop aan staart landen.
Met één vlucht om de paar uur zijn we als kleine stad eerder gebaat dan geschaad, op alle vlakken... dus ook voor de mensen die profiteren van de lage grondprijzen in die buurt, van toerisme, van exotisch eten op de kersttafel, en 't is goed voor het werkloosheidscijfer in Oostende enz...
Doch kan ik de alertheid van de buurtbewoners zeker begrijpen en appreciëren want ons stadsbestuur heeft een ziekte die megalomanie heet en voor je het beseft landt DHL op ons dak...
Robin.Be December 25th, 2007, 11:24 PM links de dijk van Raversijde , rechts de Nieuwe Koerswijk:
http://farm2.static.flickr.com/1295/966447016_ffe90ac83e_b.jpg
Mag ik je erop wijzen, als bewoner van de Nieuwe Koerswijk, dat dit niet juist is. Links vind je Middelkerke en rechts Raversijde. Wel een vreemde foto vanuit dat perspectief, ik moest ook eens heel goed kijken wat waar lag.
De Snor December 26th, 2007, 07:10 PM Mag ik je erop wijzen, als bewoner van de Nieuwe Koerswijk, dat dit niet juist is. Links vind je Middelkerke en rechts Raversijde. Wel een vreemde foto vanuit dat perspectief, ik moest ook eens heel goed kijken wat waar lag.
Inderdaad maar die huizen op de voorgrond zijn welke wijk dan ?
Robin.Be December 28th, 2007, 07:00 PM http://img181.imageshack.us/img181/5426/oostende2tl2.jpg
De grote baan die je ziet in de verte is de Duinkerseweg.
De foto is genomen ergens rond de Torhoutsesteenweg aan de Honda garage denk ik.
snot December 31st, 2007, 11:39 AM Een luchthaven moet sowieso bij een stad liggen en er goede verbindingen mee hebben.
Dicht bij een stad ja, niet tegen of in de bebouwde kom.
Luchthavens zoals Charle de Gaulle en Schiphol liggen ver genoeg van de stad en hebben grote onbebouwde corridors in het verlengde van de startbanen.
Oostende ligt pal naast de stad. Ook Zaventem, ligt dicht in bebouwd gebied, realtief dicht bij Brussel en ook nog eens aan de verkeerde kant van de stad, het noord-oosten. Vliegtuigen stijgen op tegen de wind in, en als je weet dat de dominante winden in België zuid-westen winden zijn,...
ZoT December 31st, 2007, 11:42 AM ^^Waar ga je in België anders een luchthaven leggen? Op een van de weinige open stukjes die er nog overschieten? Kunnen we dan nog eens gaan zagen dat er weinig natuur/open ruimte is in België...
snot December 31st, 2007, 11:45 AM Ja, natuurlijk maar Zaventem had in theorie op een betere plaats kunnen liggen,...
ZoT December 31st, 2007, 11:48 AM Qua oriëntatie mss wel, al lijkt bv het zuidoosten me ook al uitgesloten. Het blijft sowieso in dichtbevolkt gebied, tenzij je werkelijk nieuwe stukken 'ongerept' open land aansnijdt.
vank January 1st, 2008, 09:55 PM In België is geen plaats voor een nieuwe luchthaven.
Zaventem kan niet meer uitbreiden en de mensen die er wonen, tja. Zij zijn er indertijd komen wonen.
Benonie January 1st, 2008, 11:07 PM (...) en de mensen die er wonen, tja. Zij zijn er indertijd komen wonen.
Nogal simplistische voorstelling van de feiten Vank.
Zaventem ligt bij mijn weten nog steeds tussen Brussel en Antwerpen, de twee grootste steden van het land. En ook het dichtsbevolkte gebied van Belgïe.
En naar mijn geografische, demografische en historische kennis reeds de grootste steden en het dichtstbevolkte gebied vooraleer er ook maar van een luchthaven sprake was.
Bovendien zijn de klachten over de luchthaven er pas gekomen na het steeds toenemende aantal nachtvluchten van en naar de luchthaven. Wat zonder enige twijfel een gevaar voor de volksgezondheid betekent.
En door het beruchte spreidingsplan, kregen dan ook nog eens zeer dichtbevolkte gebieden opeens met die nachtvluchten, en dus slapeloze en/of onrustige nachten te maken.
De uiterste populistische redenering van "ze moesten er maar niet gaan wonen" gaat dus zeker niet op, en hoor je enkel en alleen uit de mond van mensen die er geen last van hebben.
ZoT January 3rd, 2008, 09:08 PM Oostendse luchthaven had een goed jaar
http://www.vrtnieuws.net/polopoly_fs/1.92430!image/3853910787.jpg
do 03/01/08 - De luchthaven Oostende-Brugge heeft een bijzonder goed jaar achter de rug. Op het vlak van de vrachttrafiek werden recordcijfers opgetekend. Daarnaast maakten ook 23 procent meer passagiers gebruik van de luchthaven.
Vorig jaar werd op de Oostendse luchthaven 108.953 ton vracht verscheept, 10,6 procent meer dan in 2006 en iets meer dan het vorige recordcijfer uit 2005.
De stijging van het vrachtverkeer heeft vooral te maken met MK Airlines, dat sinds eind 2006 een eigen vrachtterminal heeft op de luchthaven.
Ook het aantal passagiers dat gebruikt maakt van de kustluchthaven, zit in de lift. In 2007 werden 180.063 passagiers verwerkt, 23 procent meer dan in 2006.
Touroperators Jetair en Thomas Cook legden vorig jaar meer chartervluchten in naar bestemmingen rond de Middellandse Zee en op de Canarische eilanden.
bron: vrtnieuws.net
De Snor January 12th, 2008, 08:16 PM het gemeentebestuur wil nog meer investeerders aantrekken , dit wordt nefast daar de verkeersinfrastructuur onvoldoende is.
de mosselman February 10th, 2008, 11:29 PM Over natuur gesproken.
Ben vandaag gaan kijken naar de bouw van het nieuwe vogelopvangcentrum, en wandelend langs de duinenweg viel me heel sterk op dat er (thv domein Prins Karel) recentelijk speciale natuurlijke biotopen zijn gecreëerd tussen de duinen en het vliegveld.
Het krioelt er nu van de heggen, rietkragen, poelen, microreliëfs, enz... een waar paradijs voor de beestjes. Ik zag er fazant, patrijs, waadvogels (scholeksters, strandlopers, plevieren...). Een mooi voorbeeld van hoe de mens positief met de natuur kan omspringen als ie dat wil.
de mosselman February 20th, 2008, 11:41 PM Woonuitbreidingsgebied (expressweg thv renbaan) wordt verder uitgebouwd tot groene buffer langs het vliegveld.
“De herbestemming van het oostelijke deel van het woonuitbreidingsgebied Steense Dijk-Duinkerksesteenweg tot woongebied (BPA Steense Dijk- Duinkerksesteenweg) werd niet goedgekeurd vanwege de geluidshinder van de luchthaven; deze zone zal worden herbestemd en ingericht als park met optimalisatie van open ruimte en recreatief medegebruik. Het plangebied bestaat uit weiden met kreken. Door de bestemming tot parkgebied wordt de openruimte corridor tussen de westelijke stadslob en de luchthaven bestendigd (vanaf de Torhoutsesteenweg tot het strand tussen Raversijde en Mariakerke).”
Historische hoeve
Historische hoeve de “Hooge Barrière” blijft behouden en zal worden gebruikt als ondersteuning voor het recreatieve karakter van het park.
http://i269.photobucket.com/albums/jj62/mosselman001/clip_image002.jpg
Biologische waardering
Het grootste deel van dit landschap staat gekend als biologisch waardevol, de kreek met het groepje bomen naast de historische hoeve als zeer waardevol.
De vereniging Corporate Village2 pleitte niet alleen voor de herbestemming naar park, maar ijverde ook voor het behoud van de historische hoeve. Zonder hun tussenkomst was deze in 2005 gesloopt om plaats te maken voor een nieuwe woonwijk. Nu wachten ze nog op het definitieve GRUP voor Oostende en de effectieve inrichting van het park.
Robin.Be February 25th, 2008, 05:54 PM Wat zal er nu gebeuren met het gebied tussen de prins roselaan en de duinkerksesteenweg? Ik heb dit wiekend gezien dat er borden stonden van Bostoen die er een volledige nieuwe wijk zouden bouwen.
De Snor February 25th, 2008, 10:02 PM Wat zal er nu gebeuren met het gebied tussen de prins roselaan en de duinkerksesteenweg? Ik heb dit wiekend gezien dat er borden stonden van Bostoen die er een volledige nieuwe wijk zouden bouwen.
Op hun website staat enkel dat er nieuwe woningen komen langs de Prins Roselaan:
http://www.bostoen.be/publicdocs/bostoen/VK1311/LIGGING.jpg
Ging er langs de Duinkerkseweg geen park komen tot tegen de oefenrenbaan ?
de mosselman February 27th, 2008, 12:30 AM Ging er langs de Duinkerkseweg geen park komen tot tegen de oefenrenbaan ?
Zoiets ja,
De andere kant van de Prins Roselaan/ Steensedijk (ongeveer ter hoogte van de Lariksenlaan) tot aan de Torhoutsesteenweg komt een parkje, de spie Prins Roselaan/ Steense dijk zal verkaveling worden. De oefenrenbaan blijft denk ik. De poel/ hoeve die je ook kan zien op post #28 verdwijnt in het parkje.
http://i269.photobucket.com/albums/jj62/mosselman001/hoogebarriere-1.jpg
Zoals je kan zien is dit een serieuze lap groen, het moest vroeg of laat verkaveld worden.
Erger vind ik het voor de (laatste) groene zone rond de duinenkerk (...Ensorgraf).
Dit magnifiek landschap aan de voet van de duinen zal ook binnenkort ook voor 3/4 verdwijnen. Er is een herziening BPA goedgekeurd. Enkel dichtbij het (beschermde) Duinenkerkje mocht men niet bouwen.
Als je dan de luchtfoto's van Oostende bekijkt schiet er NIETS (!) meer over van grote open velden (samen met de verkavelingen rond de hippodroom, en de Oosteroever).
Robin.Be February 27th, 2008, 10:53 AM Het gewestplan van dit gebied:
http://img20.imageshack.us/img20/9059/oostende3cg2.jpg
(http://geo-vlaanderen.agiv.be/geo-vlaanderen/gwp/)
Het oostelijk deel van de woonuitbreidingszone zal dus ook een groen gebied worden. Maar een groot stuk zal dus toch volgebouwd worden, het westelijke deel.
Dan gaan ze toch nog het grootste stuk van het open gebied rond het duinenkerkje volbouwen, vroeger was er hier nog veel protest tegen en in het bestuursakkoord staat nochtans :
1.Het Duinenkerkje moet opnieuw een “Duinenkerk” worden. We willen het gebied rond de kerk opnieuw verduinen; Jammer dit kon een mooi duinengebied worden.
vank April 17th, 2008, 07:22 PM In Oostende licht niet meer zo veel groen, en het gebied weer laten verduinen had mooi geweest. Helaas.
Dat ze nu maar van Oostende een metropoolstad maken aan de kust, maar dat ze dan van alle andere steden/gemeenten maar afblijven en daar het verduiningsproces maar laten versterken.
Voor Oostende is het helaas te laat.
Puinkabouter June 6th, 2008, 05:01 PM Luchthaven Oostende groeit het sterkst
vr 06/06/08 15:48 - De luchthaven van Oostende telde vorig jaar een kwart meer reizigers dan in 2006.
Zaventem blijft uiteraard stevig verankerd op de eerste plaats, met bijna 18 miljoen reizigers in 2006.
Daarna volgen Charleroi (2,5 miljoen), Luik (333.000) en Oostende (180.000, of een toename van 23 procent). Deurne sluit het rijtje van Belgische luchthavens af met jaarlijks ongeveer 175.000 passagiers.
In zowat alle luchthavens is het aantal passagiers gestegen, behalve in Luik. Daar is het aantal bezoekers gestagneerd.
klik (http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/westvlaanderen/080606_Luchthaven_Oostende)
Iemand June 6th, 2008, 07:20 PM Cijfers luchtvaart overheid (met evolutie 1995-2007):
http://statbel.fgov.be/figures/d74_nl.asp#4
Iemand June 12th, 2008, 10:29 PM MK Airlines heeft zware financiële problemen
http://www.eurocargoaviation.nl/image/c18feacc7c21ba78c3327f721440e73a/MK747.jpg/
Luchtvaartmaatschappij MK Airlines, de grootste klant voor vrachttrafiek van de luchthaven van Oostende, heeft zware financiële problemen. De Britse maatschappij staat onder curatele.
Drie vliegtuigen van MK Airlines blijven in Oostende aan de grond. De aandeelhouders van de maatschappij zoeken dringend nieuwe financiers. Volgens MK Airlines is de toestand zorgwekkend maar kan het bedrijf nog worden gered. Indien dit niet kan, is dit een serieuze streep door de rekening van de Oostendse luchthaven die zo zijn grootste klant dreigt te verliezen.
De maatschappij is oorspronkelijk Ghanees maar vloog vooral vanaf het Verenigd Koninkrijk. Ook de luchthaven Oostende-Brugge speelde als vrachthub een belangrijke rol in het routenetwerk van de onderneming. De vloot van acht Boeing 747-200’s en een DC-8-62 wordt aan de grond gehouden.
Voor de luchthaven Oostende is het faillissement van MK Airlines een tegenslag. Daar werd vorig jaar nog een nieuwe vrachtloods in gebruik genomen die speciaal voor de luchtvaartmaatschappij was gebouwd.
Iemand June 18th, 2008, 10:55 AM Economische werkloosheid bij Aviapartner
Het goederenbedrijf Aviapartner in Oostende heeft economische werkloosheid aangevraagd voor 30 personeelsleden.
Het bedrijf heeft minder werk nu MK Airlines, dat is de belangrijkste klant voor vrachtvervoer van de luchthaven van Oostende, haar vliegtuigen aan de grond houdt.
Er zijn berichten dat MK Airlines te koop staat, maar het bedrijf wil dat niet bevestigen.
"We willen nu toch wel snel weten of dit voor even is of niet", zegt Jan François van de vakbond. "Als het bedrijf inderdaad de boeken neerlegt, heeft dat immers consequenties voor de tewerkstelling."
Iemand June 19th, 2008, 07:25 PM Gemini Air Cargo zit in financiële problemen
Na MK Airlines, de belangrijkste klant voor de Oostendse luchthaven, zou nu ook Gemini Air Cargo in grote financiële problemen zitten. De Amerikaanse luchtvrachtfirma vraagt bescherming aan tegen haar schuldeisers. Gemini Air Cargo doet zo'n 6 vluchten per week op Oostende.
De 3 Boeings van het Britse MK Airlines staan al 10 dagen roerloos op de tarmac. Het noodlijdende bedrijf zoekt investeerders en vliegt tot zo lang niet. Voor een andere belangrijke klant van de Oostendse vrachtluchthaven, Gemini Air Cargo, dreigt nu hetzelfde lot. Van Gemini staan geen toestellen op de Oostendse tarmac. Volgens de Werkgroep Wiloo waren de problemen in de luchtvaartsector te verwachten en zijn verdere investeringen in Oostende als vrachtluchthaven totaal zinloos. De luchthavendirectie zelf hoopt op een doorstart van beide firma's.
De Snor June 21st, 2008, 09:04 PM Luchthaven opgelucht na telefoontje MK Airlines
MK Airlines, de grootste klant van de internationale luchthaven Oostende - Brugge is weer operationeel. Vorig week werd de toekomst van de Britse luchtvaartmaatschappij in vraag gesteld omdat het bedrijf in financiële moeilijkheden verkeerde. Een faillissement van MK Airlines zou een zware opdoffer betekenen voor de Oostendse luchthaven, maar zover komt het niet. Luchthavenmanager Gino Vanspauwen kreeg gisteravond een geruststellend telefoontje van Mike Kruger, de grote baas van MK Airlines. 'Mike Kruger heeft een nieuwe investeerder aangetrokken. MK Airlines herstart de activiteiten. Dat is goed nieuws voor MK Airlines, de luchthaven en de haven. De plannen om een brandstofopslagplaats aan de haven te realiseren gaan gewoon door', aldus nog Vanspauwen. (dji)
Diz-Dan August 14th, 2008, 06:08 PM Enig positief nieuws: hier heb ik ooit in de Concorde (!) geweest, het leven stond stil toen die stalen vogel hier was , een erg indrukwekkende machine
Ik herinner me dit alsof het gisteren was. Ik zat toen in het vierde leerjaar en mocht mee met mijn grootvader die toen schepen was van de stad Oostende ! Wat een indrukwekkende ervaring !
Wat zal er nu gebeuren met het gebied tussen de prins roselaan en de duinkerksesteenweg? Ik heb dit wiekend gezien dat er borden stonden van Bostoen die er een volledige nieuwe wijk zouden bouwen.
Ik ken iemand die daar een huis gekocht heeft maar ik weet niet precies wanneer ze gaan beginnen bouwen.
Nogal simplistische voorstelling van de feiten Vank.
De uiterste populistische redenering van "ze moesten er maar niet gaan wonen" gaat dus zeker niet op, en hoor je enkel en alleen uit de mond van mensen die er geen last van hebben.
Heel juist. Ik woon op een paar minuten van de luchthaven en heb er zelden echt last van. Maar ik kan me voorstellen dat de mensen die in het verlengde van de landingsbaan wonen daar anders over denken. Toen de 'russen' hier nog landden vlogen de pannen van de daken, elke dag. Ze vlogen zo laag over de huizen dat je de piloot kon goeiendag zeggen.
Wat ik minder kan aanvaarden zijn de mensen die er nu gaan wonen omdat de huizen er goedkoper zijn, zeer goed op de hoogte zijn van de feiten en toch nog klagen. Je weet toch waar je aan begint ?
BTW : je kan mijn huis zelfs zien op de foto van Google Earth hierboven :lol:
Bazar January 7th, 2009, 10:25 AM Vandaag in De Morgen:
Volgens de directie van de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge is de hoeveelheid vracht in 2008 met 23,9 procent gedaald.
De luchthaven sloot af op 82.920 ton tegenover 108.953 ton in 2007. Het aantal passagiers steeg met 11 procent van 180.063 in 2007 tot 199.958 in 2008. Er waren vorig jaar 33.298 bewegingen of 20,5 procent meer dan in 2007.
December was volgens de directie een goede maand met 14,2 procent meer vracht (een stijging van 8.386 naar 9.575 ton). Het aantal passagiers daalde licht, van 7.532 in december 2007 naar 7.502 in december 2008 of een daling met 0,4 procent. Het aantal bewegingen steeg met 18,8 procent tot 2.375.
ZoT January 7th, 2009, 11:09 AM ^^ Een daling van 23,9%, niet mis... De problemen bij MK Airlines en het faillissement van Gemini Air Cargo zal daar wel iets mee te maken hebben.
De stijging van 11% van het aantal passagiers is dan weer niet slecht. In 2006 waren het er nog maar 146.355.
a-gent January 7th, 2009, 01:24 PM De luchthaven van oostende is veel vrachttrafiek kwijtgeraakt door het verbod op bepaalde toestellen ,meer bepaald de toestellen met verouderde motoren . Mijn ouders hadden tien jaar lang een appartement in de marie-josé straat in raversijde waar we een perfect zicht hadden op de luchthaven. Op oostende vlogen zelden nieuwe vliegtuigen of het was egypt air cargo, gemini a.c,citybird, virgin expres , Sabena en de antonov's van volga-dnepr en heavy-lift. Verder waren het meestal de ilyushin's (oude russische vrachtvliegtuigen waar onder het staartvlak de machine geweren nog bevestigd waren) , oudere types antonov, boeing-707's en mcd-11's ...die verbindingen verzorgden meestal met ontwikkelingslanden. Na enkele incidenten waarbij vliegtuigen pannen van de daken meezogen en voor veel geluids-en-geuroverlast zorgden, zijn deze vliegtuig types verbannen van het belgische luchtruim tot zij hun motoren aanpasten. Zelf vond ik dat een heel spijtige zaak omdat ik die vliegtuigen prachtig vond, maar ik woon dan ook niet onder de aanvlieg routes en kan dus ook niet meespreken over die overlast.
De Snor February 8th, 2009, 03:21 PM CD&V wil citytrippers naar Oostende halen , bron : Het Nieuwsblad
Vlaams Parlementslid Johan Verstreken (CD&V) wil dat er meer inspanningen gebeuren om de internationale luchthaven ook als citytripluchthaven te promoten.
'Oostende moet volop de kaart trekken als passagiersluchthaven. Passagiersvliegtuigen maken immers minder lawaai dan vrachtvliegtuigen. Vrachtvervoer moet kunnen, maar met respect voor de omwonenden', zegt Verstreken. 'Overal stijgt het belang van passagiersvluchten, behalve in Oostende. Wat in Charleroi en op buitenlandse luchthavens als Treviso en Gerona kan, moet ook bij ons mogelijk zijn. Het zijn kleine luchthavens die er toch in slagen een grote dynamiek te ontwikkelen. De chartervluchten zijn nu al deels verankerd met de grote maatschappijen zoals TUI, Jetair en Neckermann. Er moeten echter meer inkomende vluchten zijn van Britse of Spaanse touroperators. Zij kunnen Oostende, Brugge of de Westhoek met alles rond de Eerste Wereldoorlog, promoten. Nu gebeurt het aantrekken van die lowcostcarriers onvoldoende. We mogen ons ook niet spiegelen aan het mislukken van de deal rond Ryanair enkele jaren geleden. We hebben vijf jaar geleden de boot van lowcostmaatschappijen gemist, maar mogen dat niet opnieuw doen. Het is vijf voor twaalf.' (efo)
De Snor March 7th, 2009, 06:00 PM Capital Aircraft Group kiest voor Oostendse luchthaven
WEVELGEM - De luchtvaartmaatschappij Capital Aircraft Group (CAG) verhuist zijn hoofdzetel van Wevelgem naar Oostende. Die luchthaven zou meer kansen bieden om sneller op te stijgen en uit te breiden.
CAG kiest voor de internationale luchthaven Oostende-Brugge als nieuw thuishaven in plaats van de luchthaven Kortrijk-Wevelgem. CAG is naar eigen zeggen de jongste en snelst groeiende luchtvaartmaatschappij in de Benelux. CAG stelt momenteel twintig personen tewerk en beschikt over een vloot van vier vliegtuigen. Er zijn er nog twee in bestelling. Het bedrijf is gespecialiseerd in en medische en zakenvluchten.
Volgens gedelegeerd bestuurder David Dekyver biedt de luchthaven in Oostende enkele cruciale voordelen. 'Omwille van het medisch karakter van veel vluchten van CAG moet er op elk moment kunnen worden opgestegen. Oostende biedt de luchtvaartmaatschappij ook voldoende stalling voor de groeiende vloot. Dochtervennootschap Capital General Aviation nam een concessie op een terrein van 6.000 m² op de luchthaven. Er zal een loods van 2.000 m² worden opgetrokken en een kantoorgebouw.
Algemeen directeur van de luchthaven Oostende, Gino Vanspauwen, is bijzonder tevreden met de komst van CAG. 'Dit is een grote opsteker voor Oostende.' Voor de luchthavendirecteur van Wevelgem, Stefaan Van Eeckhoutte, is de aankondiging niet echt een verrassing. 'Het is natuurlijk nooit plezant als een maatschappij verkiest te verhuizen maar een ramp hoeft het niet te zijn. CAG zat wat ongelukkig gepositioneerd op de luchthaven maar ik vermoed dat de concurrentie tussen diverse luchttaxibedrijven toch de doorslag heeft gegeven. In Wevelgem zijn er verschillende, in Oostende zullen ze de eerste en enige zijn. Dat zal wellicht een doorslaggevend argument geweest zijn, want ook in Wevelgem kan een vliegtuig op elk moment vertrekken en is er nog ruimte om loodsen te bouwen. Er blijft evenwel heel veel interactie tussen de luchthavens.' (vlw)
ZoT March 11th, 2009, 03:18 PM Luchthaven mikt op zakelijke en medische vluchten
In de kijker Zes jets van Capital Aircraft Group krijgen badstad als thuisbasis
OOSTENDE - De Oostendse luchthaven snijdt een nieuwe markt aan: zakelijke en medische vluchten. De gespecialiseerde luchtvaartmaatschappij Capital Aircraft Group vestigt zich daarvoor in Oostende met zes jets.
De internationale luchthaven Oostende-Brugge wordt straks meer dan alleen maar een luchthaven met vooral vracht- en passagierstrafiek. De Belgische luchtvaartmaatschappij Capital Aircraft Group heeft Oostende immers als thuisbasis gekozen en zal vanuit de badstad met zes jets zakelijke en medische vluchten organiseren. Capital Aircraft Group nam daarvoor een stuk grond van zesduizend vierkante meter op het luchthaventerrein in concessie. Op korte termijn wordt er een loods en een kantoorruimte gebouwd.
'De loods zal een oppervlakte van tweeduizend vierkante meter hebben, het kantoorgebouw zevenhonderd vierkante meter. De werken zullen afgerond zijn tegen januari 2010. In afwachting wordt al een kleine loods gebouwd, zodat we nog deze maand al twee vliegtuigen kunnen stationeren in Oostende', zegt gedelegeerd bestuurder David Dekyver.
Capital Aircraft Group is een vrij jonge Belgische luchtvaartmaatschappij die zich specialiseert in zakelijke en medische vluchten. De groep kreeg in januari vorig jaar een licentie en beschikt momenteel over vier vliegtuigen. Vorig jaar vloog de groep met twee vliegtuigen naar 150 verschillende bestemmingen, goed voor 1.200 vlieguren. 'Er zijn nog twee bestellingen lopende. Tegen volgend jaar moet onze vloot uit zes jets bestaan. Die zullen allemaal gestationeerd worden in onze loods op de Oostendse luchthaven', zegt Dekyver.
Het hoofdkantoor van de luchtvaartmaatschappij was tot vandaag gevestigd op de luchthaven van Kortrijk-Wevelgem. De beslissing om naar Oostende te verhuizen heeft verschillende redenen. 'De luchthaven is 24 op 24 uur, zeven dagen op zeven open. Onze vliegtuigen moeten vaak om medische redenen binnen het uur paraat staan, en dat kan enkel op een luchthaven die gemakkelijk toegankelijk en bereikbaar is. De Oostendse luchthaven biedt bovendien een oplossing voor het ruimteprobleem waarmee we het laatste jaar te kampen hebben door onze sterke vlootuitbreiding. Daarnaast beschikken we over heel wat Engelse klanten, waardoor de ligging in Oostende ideaal is', vervolgt Dekyver.
Voor de Oostendse luchthaven is de komst van Capital Aircraft Group een interessante uitbreiding van de activiteiten.
'Dankzij deze nieuwe overeenkomst kunnen we een marktsegment aanboren dat nu nog ondervertegenwoordigd is in Oostende. Tot vandaag waren de zakelijke vluchten hier eerder sporadisch. Straks zal dit georganiseerd en op regelmatige basis gebeuren. De komst van de luchtvaartmaatschappij zal ook een aanzuigeffect met zich meebrengen voor het zakelijke leven in het algemeen. Het is bovendien een opsteker dat er maatschappijen in een tijd van economische crisis durven te investeren', zegt luchthavenmanager Gino Vanspauwen.
Capital Aircraft Group mikt in Oostende op 500 vlieguren per vliegtuig per jaar. Verwacht wordt dat het aantal werknemers zal stijgen van twintig naar dertig. De luchtvaartmaatschappij investeert twee miljoen euro in het project.
bron: HNB
hix March 11th, 2009, 05:39 PM De stijging van 11% van het aantal passagiers is dan weer niet slecht. In 2006 waren het er nog maar 146.355.
146.355 lijkt dan misschien wel een getal, maar dit blijft slechts een gemiddelde van 400 passagiers per dag. een stijging met 11 procent brengt het gemiddeld op 440 passagiers per dag. :lol: Dat blijven belachelijke cijfers.
ZoT March 11th, 2009, 06:33 PM 146.355 lijkt dan misschien wel een getal, maar dit blijft slechts een gemiddelde van 400 passagiers per dag. een stijging met 11 procent brengt het gemiddeld op 440 passagiers per dag. :lol: Dat blijven belachelijke cijfers.
Jah, en wat wil je daar nu mee zeggen? Dat zijn natuurlijk ook niet de enige cijfers. Oostende is in verhouding een belangrijker vrachtluchthaven. Het aantal passagiers neemt echter jaar na jaar ook toe (199.958 in 2008), waardoor Oostende de vierde belangrijkste luchthaven in België is op dat vlak. Qua cargo de derde belangrijkste denk ik, na Zaventem en Luik. En nu komen daar nog een pak zaken- en medische vluchten bij.
Hoeveel luchthavens à la Zaventem of zelfs maar à la Charleroi zie jij misschien in België?
Trouwens, als ik goed kan tellen, kom ik uit op 548 passagiers per dag...
hix March 12th, 2009, 10:38 AM Trouwens, als ik goed kan tellen, kom ik uit op 548 passagiers per dag...
Ik weet niet waar jij hebt leren tellen, maar als ik 146.355 deel door 365 dan krijg ik 400,97...
Overigens is er geen enkele reden om je zo aangevallen te voelen. Ik constateer gewoon dat een internationale (!) luchthaven die slechts 400 passagiers per dag heeft niet bepaald iets heeft om mee uit te pakken. Op vrachtgebied is er misschien wel een belangrijke trafiek, maar ik zie niet in wat dit met de passagiers te maken heeft.
Ik constateer alleen dat er in België (Vlaanderen) drie luchthavens zijn die ter discussie staan. Op het vlak van passagiers kan Oostende (en waarschijnlijk ook Kortrijk en Antwerpen) niet echt claimen dat ze nodig zijn. Het spijt me dat jij je daardoor aangevallen voelt. Vind ik eigenlijk nogal flauw.
ZoT March 12th, 2009, 04:23 PM Ik weet niet waar jij hebt leren tellen, maar als ik 146.355 deel door 365 dan krijg ik 400,97...
Je zei dat je met 11% meer uitkwam op 440. Die 11% meer (2007 vs 2008 dus) wil zeggen dat er 548 passagiers per dag zijn, want in 2008 waren er een kleine 200.000 passagiers.
Overigens is er geen enkele reden om je zo aangevallen te voelen. Ik constateer gewoon dat een internationale (!) luchthaven die slechts 400 passagiers per dag heeft niet bepaald iets heeft om mee uit te pakken. Op vrachtgebied is er misschien wel een belangrijke trafiek, maar ik zie niet in wat dit met de passagiers te maken heeft.
Waarom moét het iets met passagiers te maken hebben? Het zijn alle functies van de luchthaven tezamen die tellen. En natuurlijk is het een internationale luchthaven, want binnenlandse vluchten zijn er amper of niet.
Dat het aantal passagiers (hoe veel of weinig het er ook zijn) redelijk sterk stijgt, is een positief gegeven waarmee uitgepakt mag worden. Er is dan ook nooit uitgepakt met het feit hoeveel passagiers er wel niet van de luchthaven Oostende-Brugge gebruik maken :)
Ik constateer alleen dat er in België (Vlaanderen) drie luchthavens zijn die ter discussie staan. Op het vlak van passagiers kan Oostende (en waarschijnlijk ook Kortrijk en Antwerpen) niet echt claimen dat ze nodig zijn. Het spijt me dat jij je daardoor aangevallen voelt. Vind ik eigenlijk nogal flauw.
Dat claimen ze toch ook niet? Het is trouwens het geheel dat telt: passagiers + vracht + andere...
Sorry als ik aangevallen overkwam, was niet de bedoeling ;)
hix March 12th, 2009, 08:43 PM Je zei dat je met 11% meer uitkwam op 440. Die 11% meer (2007 vs 2008 dus) wil zeggen dat er 548 passagiers per dag zijn, want in 2008 waren er een kleine 200.000 passagiers.
Volgens mij gaat het zo: 400 x 11 % = 44 dus komen we uit op (ongeveer) 440 (444 als je wil muggenziften) Jij komt dan ineens met andere cijfers van andere jaren af...
Of je gaat toch niet beweren dat je denkt dat een stijging van 11 % tov 400 548 zou zijn? Hou alsjeblief op met dit idiote gedoe.
Dat het aantal passagiers (hoe veel of weinig het er ook zijn) redelijk sterk stijgt, is een positief gegeven waarmee uitgepakt mag worden. Er is dan ook nooit uitgepakt met het feit hoeveel passagiers er wel niet van de luchthaven Oostende-Brugge gebruik maken
Neen, de luchthaven pakt stoer uit met zogenaamde goeie cijfers. Ik relativeer die cijfers en ik beweer dat die helemaal niet goed zijn. (toch op het vlak van passagiers) Een stijging van elf procent op die schaal is niets bijzonders.
Ik ga er niet verder over discussieren. Het enige dat ik wou zeggen was dat naar mijn mening de luchthaven van Oostende uit een ander vaatje moet gaan tappen.
Om een metafoor te gebruiken. Als je in school 10 % haalde op je rapport, ga je dan het jaar daarop trots vermelden dat je nu 11,1 % hebt gehaald oftewel een stijging van 11 %? :lol:
Let wel ik ben een fan van Oostende (de stad) en ik ben niet voldoende op de hoogte van de situatie van de overlast en de baten die de luchthaven de streek oplevert. Ik spreek me dan ook niet uit pro of contra de luchthaven.
En natuurlijk is het een internationale luchthaven, want binnenlandse vluchten zijn er amper of niet.
Nu, ik kan me vergissen, maar worden vluchten binnen de schengen zone nu ook niet als binnenlands vluchten beschouwd?
ZoT March 12th, 2009, 09:09 PM Volgens mij gaat het zo: 400 x 11 % = 44 dus komen we uit op (ongeveer) 440 (444 als je wil muggenziften) Jij komt dan ineens met andere cijfers van andere jaren af...
Of je gaat toch niet beweren dat je denkt dat een stijging van 11 % tov 400 548 zou zijn? Hou alsjeblief op met dit idiote gedoe.
*Zucht*. Misschien moet je eerst weer eens alles deftig LEZEN alvorens ALWEER te beginnen schelden. In de post VLAK boven de post waarop jij gisteren gereageerd hebt, staat dat er in 2008 een stijging was van 11% tegenover 2007. Er staat ook dat er in 2008 199.958 passagiers waren. Dit impliceert dat er zo'n 548 passagiers per dag waren.
Neen, de luchthaven pakt stoer uit met zogenaamde goeie cijfers. Ik relativeer die cijfers en ik beweer dat die helemaal niet goed zijn. (toch op het vlak van passagiers) Een stijging van elf procent op die schaal is niets bijzonders.
Hoezo "pakt stoer uit"? De luchthaven maakt gewoon z'n gewoon z'n jaarcijfers bekend en die worden gepubliceerd in de krant. Als er dan al een lichte blijk van fierheid zou zijn over die stijging van 11%, dan is die terecht, ongeacht of de totaalcijfers dan zo om over naar huis te schrijven zijn of niet. Wat voor cijfers zouden er misschien verwacht moeten worden van een luchthaven als Oostende? 't Is pas als het er ook 16 miljoen zijn, zoals bij Zaventem, dat het goed is zeker? Eigenlijk zijn die cijfers van Zaventem ook "belachelijk" vergeleken met andere luchthavens in de wereld...
vank March 12th, 2009, 09:41 PM De luchthaven van Oostende draait wel nog degelijk.
Maar inderdaad meer verkeer is altijd welkom.
Afschrijven is absurd!
De Snor March 13th, 2009, 10:15 AM De luchthaven van Oostende draait wel nog degelijk.
Maar inderdaad meer verkeer is altijd welkom.Afschrijven is absurd!
Ga dit de vele omwonenden eens gaan vertellen , je zal er met open armen ontvangen worden :ohno:
a-gent March 13th, 2009, 04:01 PM ^^ Dan moeten die mensen maar niet naast een luchthaven gaan wonen , eender waar(bxl.. ). ruimte genoeg in belgie lijkt mij. Mensen zijn te verwend !
Benonie March 13th, 2009, 04:56 PM Of misschien moeten ze een luchthaven gewoon niet zo dichtbij/in een woonzone gaan uitbouwen...
Gezien de extreem lage cijfers vraag ik me af of het sop de kool wel waard is
tram2 March 13th, 2009, 05:05 PM Compilatie van info op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Internationale_Luchthaven_Oostende-Brugge):
* Reeds tijdens WO I werd een weiland te Stene als start- en landingsveld gebruikt voor militaire vliegtuigen.
* Van 1936 af zag de toenmalige directie dat het weilandje te Stene weldra te klein zou zijn en werd uitgekeken naar een uitgestrekter gebied. Men vond dit op het grondgebied van de gemeente Middelkerke ...
* Na de Tweede Wereldoorlog werd het vliegveld van Raversijde-Middelkerke door de inmiddels opgerichte Regie der Luchtwegen uitgerust tot een internationale luchthaven.
* Tot in 1968 deden een verbouwde boerderij en enkele aangebouwde barakken dienst als luchthavengebouw.
* Begin augustus 1975 werd gestart met de verlenging van de runway (van 2.200 meter naar 3.200 meter) die volledig voltooid was op 1 juli 1976.
Er zullen tussen 1936 en 1976 daar wel mensen gewoond hebben, maar ik denk wel dat het merendeel er de laatste 30 jaar is komen wonen.
Uiteindelijk hetzelfde verhaal als rond alle luchthavens in België...
hix March 13th, 2009, 10:24 PM Voor mij blijft de vraag: wat is de economische waarde van de luchthaven?
En een tweede vraag: als Oostende-Brugge luchthaven zou uitgebouwd worden als een twee Charleroi zou dan het leven onmogelijk worden in Oostende en omgeving?
Ik denk dat het zeker mogelijk moet zijn om lage kosten maatschappijen naar Oostende te halen want Brugge is een top toeristische bestemming, en daarenboven zouden ook Belgen de luchthaven kunnen gebruiken als vertrekpunt. Ryanair is er even geweest maar dat heeft niet lang geduurt. Ik heb nooit goed begrepen waarom. Ik heb toen even geprobeerd om een ticket te boeken via het internet, maar tot mijn verbazing was dat onmogelijk. Op de website kon je Oostende alleen boeken als bestemming, niet als vertrek. Een fout in het programma of een bewuste keuze? Ik vraag het me nog altijd af.
Ik kan me een aantal bestemmingen voor de geest halen die toch een succes zouden kunnen zijn zoals: Londen, Bristol, Birmingham... en een bestemming in Spanje, Duitsland, Italië....
Reizigers kunnen aangetrokken worden met Brugge als attractie maar ook de wijdere regio met Gent, Antwerpen, Brussel, Lille en Nederland....
De vraag blijft: is de overlast te groot voor een uitbouw?
focus1965 March 13th, 2009, 11:09 PM ^^
Het Ryanair avontuur in Oostende: van de luchthaven - of toeristische dienst - werd verwacht dat ze ook zouden bijdragen aan de promotiekosten van Ryanair: sommigen beschouwen dit als subsidies, maar het is wel zo dat ze vluchten aan 1 euro kunnen aanbieden... en ook zo dat ze 2de rangsvliegvelden (met quasi geen reizigersverkeer) behandelen. Het kan hallucinant worden, zeker wanneer je de cijfers van Hahn gaat bekijken: als luchthaven boeken ze jaarlijks miljoenen euro's verlies... en dat scenario wou Oostende niet ondergaan.
Maar je hebt volkomen gelijk dat er veel potentieel zit in Oostende luchthaven en het zou de taak zijn van de manager / commercieel verantwoordelijke om potentiële luchtvaartmaatschappijen uit te nodigen: als ik inderdaad dat er dagelijks vluchten door verschillende maatschappijen richting, ik zeg maar wat, Dinard, Brest... gaan, dan lijkt me Oostende veel aantrekkelijker te zijn.
Ik ben het volkomen mee eens dat er geen nachtvluchten moeten zijn: maar enkele dagvluchten met moderne (niet luidruchtige) toestellen moeten toch kunnen, al is het maar om de lokale economie wat te spijzen.
Want meer en meer mensen - ik ook - kiezen voor minitrips en de prijs is een belangrijk gegeven: is Krakow in de aanbieding ? Leuke stad, dus daarheen, zoniet wordt het Palermo. Zo redeneren velen en helaas is Oostende nergens in de portofolio opgenomen. Zonde: niet alleen de kust, maar ook Brugge en het hinterland (Ieper bv.) kunnen probleemloos meeprofiteren.
Overlast: moderne vliegtuigen brengen overdag minder overlast dan motorijders bv. Het is natuurlijk spijtig als Oostende grotendeels verouderde (lawaaierige) toestellen aantrekt, type DC10, B747 ... maar dit kan je niet meer vergelijken met een nieuwe B737.
Alleszins bedient het vliegveld van Oostende een veel attractiever gebied dan Charleroi! Het enige dat ze daar gedaan hebben is 1. geldkraan geopend richting Ryanair en 2. taktisch: een Ryanair manager (David Gerling) afgesnoept, die hen perfect kan adviseren...
Focus1965
Meurisse April 2nd, 2009, 10:42 AM deredactie.be (http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/westvlaanderen/090402_Oostenbde)
Meer vracht vervoerd op luchthaven Oostende
http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.182853!image/915840697.jpg_gen/derivatives/large/915840697.jpg
(Belga)
do 02/04/09 09:58 - Op de luchthaven van Oostende is de vrachttrafiek in maart 9,5 procent gestegen ten opzichte van de trafiek in dezelfde maand in 2008.
In totaal werden 6.973 ton goederen vervoerd.
De stijging is opmerkelijk omdat de cijfers van de andere luchthavens de voorbije maanden minder rooskleurig waren.
Het aantal passagiers dat het vliegtuig nam in maart is wel gedaald, van 10.118 in 2008 naar 8.671 dit jaar. Dat is een daling van 14,3 procent.
De Snor April 3rd, 2009, 07:48 AM Of misschien moeten ze een luchthaven gewoon niet zo dichtbij/in een woonzone gaan uitbouwen...
Gezien de extreem lage cijfers vraag ik me af of het sop de kool wel waard is
Men had destijds plaats genoeg in de lege polders jnaast de N33 om die luchthaven te bouwen maar nee het moet pal achter de duinen gebeuren.
Komplete verkeerde implanting destijds met allle negatieve gevolgen nu.
Oostende heeft die niet nodig, 't brengt alleen maar miserie teweeg sedert zijn ontstaan
Iemand January 5th, 2010, 07:39 PM 10,6 procent minder vracht op Oostendse luchthaven
De vrachttrafiek op de Internationale Luchthaven van Oostende-Brugge lag in 2009 10,6 procent lager dan in 2008. Dat heeft de directie dinsdag bekend gemaakt. Het aantal passagiers daalde met 3,6 procent.
In tonnage daalde de vrachttrafiek van 82.920 ton naar 74.148 ton. Het aantal passagiers daalde van 199.958 in 2008 naar 192.776 vorig jaar. Het aantal bewegingen steeg met 12,2 procent van 33.298 naar 37.356.
Tijdens de maand december werd 4,7 procent meer vracht behandeld. Volgens de directie houdt de luchthaven ondanks de wereldwijde crisis stand. De heropleving van de vrachttrafiek heeft de luchthaven volgens de directie te danken aan de goede samenwerking met de maatschappijen MK Airlines, EgyptAir, ANA/World Airways en Meridian Airways.
De beperkte daling bij de passagiers is volgens de luchthavendirectie te wijten aan het wegvallen van de bestemmingen Corfu en Djerba.
Bron: Belga
focus1965 February 26th, 2010, 09:10 PM http://www.tijd.be/nieuws/binnenland/Ryanair_wil_terug_naar_Oostende.8301097-438.art
De bestemming is ook bekend: Girona, aan de Spaanse Costa Brava: dit lijkt me eerder een oord te zijn waarheen men van hier uit vliegt dan omgekeerd.
Persoonlijk betwijfel ik dat het daar is dat men nieuwe toeristen moet zoeken die de Vlaamse Kust of Brugge gaan bezoeken. Hopelijk heb ik het verkeerd voor en betekent dit eindelijk een heropleving van een Vlaams vliegveld, die zelf dagelijks nieuwe toeristen kan aanvoeren.
Volgens de Streekkrant worden het zelfs 2 bestemmingen: Girona en Malaga:
http://focus-wtv-kw.rnews.be/nl/regio/wvl-8400/ryanair-vanaf-november-vanuit-oostende/Article-1184683226347-1194666393680.html
Typische vakantie(zon)bestemmingen die wel voldoende passagiers kunnen genereren, maar dan richting Spanje.
focus1965
Benonie February 26th, 2010, 09:17 PM Maar rond die plaatsen leven ook Spanjaarden en wie weet willen die ook wel eens naar Brugge...
focus1965 February 26th, 2010, 09:34 PM ^^
Ik hoop het echt!
Probleem (?) is dat die Spanjaarden dankzij Ryanair net daar (zowel in Girona als Malaga) een rijkelijke keuze aan bestemmingen hebben naar ongeveer elke uithoek van Europa.
Om een idee te geven: in Girona gaat het om +/- 60 bestemmingen die Ryanair aanbiedt en in Malaga +/- 40. Het zal dus héél hard werken zijn om net daar Brugge te promoten, want de Spanjaard die er toevallig een paar dagen wil tussenuit trekken, heeft echt wel keuze zat.
Maar nogmaals: ik hoop echt dat dit een begin is van een nieuwe toekomst.
focus1965
Benonie February 27th, 2010, 04:00 PM België is bij Spanjaarden allezins de laatste jaren een geliefde plek voor een citytrip geworden. Spanjaarden staan op de derde plaats in het rijtje bezoekers, na de 4 buurlanden.
En al zullen ze niet direct onze zonnige kustplaatsen bezoeken (;)), Brujas doet ook bij hen geen niet alleen belletje rinkelen, maar een ferme klok luiden.
Quimb February 28th, 2010, 01:26 AM ^^ Inderdaad, héél héél veel Spanjaarden de laatste jaren in onze steden Brugge-Gent-Antwerpen.
X38 February 28th, 2010, 11:51 AM Bereiden die paellavreters een nieuwe Spaanse overheersing voor?
Benonie February 28th, 2010, 06:10 PM Vandaag in Gent toch alweer een aardig woordje Spaans gehoord... ploeterend met hun camera's door de modder, tussen bouwwerven en in de striemende regen...
De voornaamste doelgroep van Ryanair zal idd wel de Vlamingen zijn die naar het zonnige zuiden vliegen. Maar elke passagier die wegens de goedkope vluchten naar Oostende/Brugge en verder komt, is natuurlijk meegenomen.
focus1965 February 28th, 2010, 10:14 PM Vandaag in Gent toch alweer een aardig woordje Spaans gehoord... ploeterend met hun camera's door de modder, tussen bouwwerven en in de striemende regen...
De voornaamste doelgroep van Ryanair zal idd wel de Vlamingen zijn die naar het zonnige zuiden vliegen. Maar elke passagier die wegens de goedkope vluchten naar Oostende/Brugge en verder komt, is natuurlijk meegenomen.
Daar wringt het schoentje net: die verbindingen worden betaald door West-Toerisme en het is dus de bedoeling om toeristen naar hier te halen en helemaal niet om ze naar Spanje te brengen!
Wel is het zo dat als er al in slagen dagelijks 80 toeristen te brengen - de rest zijn Belgen - die telkens 2 nachten in Brugge overnachten, dan gaat dit een enorme boost betekenen voor het toerisme en daar draait het uiteindelijk om. Minitrips zijn enorm in en Ryanair speelt daar handig op in, o.a. door dure bagagetoeslagen aan te rekenen, waardoor vele reizigers hun spullen in de handbagage steken: ideaal voor minitrips dus.
Ryanair neemt geen enkel risico: ze weten dat, zelfs indien hun vluchten niet gevuld geraken met voldoende Spanjaarden, er steeds voldoende Belgen zullen zijn die met plezier naar de Costa Brava of Del Sol zullen willen vliegen, zij het dat het dan op kosten van de toeristische dienst van West-Vlaanderen is, wat niet echt de bedoeling is...
focus1965
a-gent March 1st, 2010, 10:12 AM Extra vluchten kan de EBOS wel gebruiken ! Sinds de helft van de freighters ginder op de zwarte lijst zijn komen te staan is het daar heel stil op de oostendse luchthaven .
focus1965 March 1st, 2010, 06:52 PM ^^
Vraag is hoe het komt dat Luik er wel in slaagt klanten van Zaventem af te snoepen en alzo de belangrijkste cargo-luchthaven te worden van het land (hallo: werkgelegenheid!!) en Oostende niet.
Oostende is een luchthaven dat echt veel troeven heeft en waarvan de infrastructuur - langs niet bepaald goedkope grond - enorm onderbenut wordt.
focus1965
vank March 2nd, 2010, 12:58 AM De Luchthaven van Oostende heeft zeker sterke troeven.
We zitten aan onze kust met 2 havens nl. die van Zeebrugge en Oostende.
(Oostende zit weliswaar beperkt) Laat die havens veel beter samenwerken en speel die luchthaven internationaal veel beter uit.
Nu wordt er veel te veel via de weg vervoerd. Schepen, treinen zijn er ook nog voor de iets verdere afstanden.
Denk ik bv. aan groeilanden als China, India enz. ideaal per vliegtuig.
Mocht die Seine-Schelde West er komen kun je heel gemakkelijk containers vanuit Antwerpen en Parijs via binnenvaart in Zeebrugge/Oostende krijgen.
In de toekomst een spoorlijn langs de E34 en we kunnen containers uit Zuid-Nederland en zelfs Duitsland naar onze kust halen.
Le Bruxellois March 15th, 2010, 06:56 PM La Libre Belgique : (http://www.lalibre.be/actu/flandre/article/569012/la-flandre-a-sous-la-main-23-millions-d-euros-de-subsides-pour-ryanair.html)
Transport aérien
La Flandre a sous la main 2,3 millions d'euros de subsides pour Ryanair
BELGA
Mis en ligne le 13/03/2010
L'asbl Toeristische Ontsluiting West-Vlaanderen négocie avec la compagnie aérienne lowcost Ryanair pour que celle-ci assure, trois fois par semaine, une liaison entre l'aéroport d'Ostende et Malaga.
Afin de convaincre Ryanair de franchir le pas, quelque 2,3 millions d'euros ont été réunis, dans la plus grande discrétion, auprès de toutes sortes d'instances publiques, ce qui revient à un sponsoring de 38,24 euros par passager.
[...]
Iemand April 13th, 2010, 08:01 PM MK Airlines vliegt niet meer op Oostende
Luchtvaartmaatschappij MK Airlines vliegt niet langer op Oostende en heeft de vergunning ingediend bij de Britse autoriteiten. MK Airlines was de sterkhouder van de Oostendse luchthaven inzake vracht en al jaren actief op Oostende. De toestellen van MK blijven op het speciaal aangelegde stuk tarmac aan de loodsen aan de kant van de Torhoutsesteenweg staan. Luchthavenmanager Gino Van Spauwen erkent dat het vertrek van MK Airlines een slechte zaak is voor de Oostendse luchthaven. Op enkele maanden voor de geplande privatisering van de luchthaven is dat een tegenvaller. 'Ik verwacht dat 80% van de vrachttrafiek van MK zal overgenomen worden door andere maatschappijen, 20% verhuist naar Luik', zegt Van Spauwen.
Bron: Het Nieuwsblad
De Klauw April 13th, 2010, 11:09 PM Waarom privatisering? Dergelijke belangrijke infrastructuurschakels moeten gewoon bij de overheid blijven.
ZoT September 27th, 2010, 06:46 PM Kusthavens willen in luchthaven Oostende stappen
BRUGGE/OOSTENDE - De havenbedrijven van Zeebrugge (MBZ) en Oostende (AGHO) hebben bij de Vlaamse overheid een gezamenlijke offerte ingediend voor de uitbating van de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge.
Gedelegeerd bestuurder Joachim Coens van MBZ bevestigt de belangstelling van de twee zeehavens. De havenbedrijven gaan voor de opdracht in zee met de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) en de private partner CFE-Vinci Concessions. De private partner staat voor 50 procent van het kapitaal en kan op termijn de meerderheidsaandeelhouder worden.
"Door onze deelname zorgen we voor de lokale verankering van de luchthaven", zegt Joachim Coens. "De luchthaven in Oostende is belangrijk voor de passagierstrafiek maar hij speelt ook in het logistiek aanbod een rol. Daarom vinden we het belangrijk om in dit project te participeren."
De Vlaamse overheid wil de exploitatie en commercialisering van de luchthaven toevertrouwen aan externe partners voor minstens 30 jaar. Naast de groep met de Vlaamse kusthavens zou ook Egis Projects interesse hebben voor de uitbating.
bron: HNB
Iemand January 4th, 2011, 09:32 PM Luchthaven Oostende: meer passagiers, minder vracht
Oostende - De luchthaven van Oostende heeft een gemengd jaar achter de rug. Er waren meer vliegbewegingen en meer passagiers, maar de verscheepte vracht daalde in aantal.
In 2010 waren er 37.875 vliegbewegingen, landingen en opstijgingen dus samengeteld. Dat is een stijging van 10,4 procent in vergelijking met 2009. Ook het aantal passagiers dat via Oostende vertrok of aankwam, zat in de lift. Met 213.638 mensen was dat een stijging van 10,8 procent.
De stijging is volgens luchthavendirecteur Gino Vanspauwen onder meer te verklaren door een betere bezetting van de vliegtuigen van reisorganisatoren Thomas Cook en Jetair. In december 2010 was er een stijging van het aantal passagiers met 82 procent door de behandeling van afgeleide vluchten van Luik en Charleroi. Die luchthavens waren kort voor Kerstmis gesloten door hevige sneeuwval. In december steeg het aantal passagiers op de luchthaven in Oostende van circa 7.000 naar 13.000.
Minder goed verging het de vrachtdivisie. Er werd 64.042 ton aan goederen verscheept, een daling met 13,6 procent. Het verschil van 13,6 procent is volgens Vanspauwen te verklaren door het wegvallen van haar belangrijkste klant MK Airlines in het voorjaar. De tweede helft van het jaar klom de luchthaven procent na procent uit het dal.
"Het wegvallen van MK Airlines en het vliegverbod van Meridian Airways boven Europa hebben ons in 2010 parten gespeeld", zegt Vanspauwen. "Een deel van de vracht van MK Airlines hebben andere klanten van de luchthaven overgenomen maar niet allemaal. Omdat ze met kleinere toestellen vliegen, zakte ook de tonnage."
Bron: focus-wtv.rnews.be
focus1965 June 22nd, 2011, 07:12 PM http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1058198/lagekostenmaatschappijen-blijven-weg-uit-oostende-2.aspx
SN Brussels Airlines maakte gewag van problemen in Afrika en de te hoge brandstofprijzen
Het verband ontgaat me, maar dit ligt misschien wel aan mij.
Alleszins een weinig hoopvol bericht.
focus1965
Iemand January 3rd, 2012, 07:18 PM Meer passagiers, minder vracht op luchthaven van Oostende-Brugge
In vergelijking met 2010 is van op de internationale luchthaven Oostende-Brugge het afgelopen jaar bijna 9 procent meer passagiers vervoerd. In absolute cijfers waren er dat 232.682.
De vrachttrafiek deed het dan weer minder goed. Zo werd in 2011 slechts ruim 57.000 ton vervoerd ten opzichte van 64.000 in 2010.
Dat het passagiersverkeer het steeds beter doet op de kustluchthaven is geen verrassing. Touroperators Jetair en Thomas Cook bieden van daaruit meer dan tien verschillende zonbestemmingen naar de Middellandse Zee en de Canarische Eilanden.
Bron: Focus-WTV
Meurisse January 4th, 2013, 01:58 PM deredactie.be
Minder vracht in Oostende
...
De internationale luchthaven Oostende-Brugge heeft niet zo'n goed jaar achter de rug. Het aantal verwerkte passagiers bleef hangen op 232.651, een nulgroei in vergelijking met 2011. Oostende heeft geen lijnvluchten, maar alleen enkele chartervluchten.
De luchthaven is veel belangrijker als vrachtluchthaven, maar deed het net daar minder goed dan in 2011: 53.166 ton, een achteruitgang van 7,3 procent in vergelijking met 2011. Na het faillissement van vrachtmaatschappij MK Airlines lijkt de luchthaven er maar niet in te slagen een nieuwe belangrijk speler aan te trekken.
|
|