View Full Version : ANTWERPEN : Modestad - Shoppingstad
hix August 18th, 2007, 09:41 AM Het viel me op dat Antwerpen niet voorkomt in deze top van modesteden. Nochtans beweren Antwerpenaars altijd dat hun stad wereldberoemd is op het vlak van mode. Hoe zou dit komen?
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=512174
"The ranking is surprising in a number of ways, most of which relate to the changing nature of the global fashion industry," Millie Payack, a director of the Global Language Monitor, said in a statement.
"Cities that recently would have been considered fashion backwaters - or worse - are now emerging as significant regional hubs."
Following is the list of the top 25 fashion cities:
1.New York
2 Rome
3 Paris
4 London
5 Milan
6 Tokyo
7 Los Angeles
8 Hong Kong
9 Las Vegas
10 Singapore
11 Berlin
12 Sydney
13 Barcelona
14 Shanghai
15 Melbourne
16 Moscow
17 Bangkok
18 Mumbai
19 Santiago
20 Rio de Janeiro
21 Sao Paolo
22 Buenos Aires
23 Johannesburg
24 Dubai
25 Krakow
taboe August 18th, 2007, 12:02 PM Misschien omdat dat een belachelijke lijst is? Dubai? Krakow? Sorry, maar dat is gewoon lachwekkend, noem me maar eens 1 ontwerper uit eender welke stad vanaf plaats 7.
hix August 18th, 2007, 12:16 PM Ja, ik vind dat ook een belachelijke lijst. Maar ik heb niks, zero verstand van mode. Ik kan er dus geen oordeel over vellen. Alleen dat die lijst nogal, op zijn zachts gezegd, 'eigenaardig' is. Ik kan spijtig genoeg er niet 'met kennis van zaken' over oordelen. Maar die lijst wordt wel overal verspreid door 'serieuze' media. Misschien moet Antwerpen zich beter profileren in het buitenland?
Hier is een persbericht van Reuters: http://www.reuters.com/article/lifestyleMolt/idUSN1724237520070718?sp=true
taboe August 18th, 2007, 12:21 PM ik krijg het van zulke kaklijstjes door zogenaamde 'onderzoeksbureaus'.
Dit is wat ze gedaan hebben als 'onderzoek':
The Global Language Monitor, a non-profit group that tracks words and phrases in the media, on the Internet and throughout the blogosphere, compiles an annual list of the top fashion cities
m.a.w: ze zoeken in alle berichtgeving naar het woord 'mode' en de stad waar het mee in verband wordt gebracht. Er wordt nu eenmaal meer over NY geluld dan over A'pen natuurlijk. En meer over Rome dan over Milaan, wat dit belachelijke resultaat geeft (Milaan is dé modestad van Italië, met zeer ruime voorsprong)
Ivan August 18th, 2007, 12:46 PM Ach lijstjes....
Het is toch frapant dat inderdaad zelfs Modestad Milaan achter Londen komt.
Waar ik mee akkoord kan zijn is:
New York / Rome / Paris / London / Milan
Maar vanaf dan wordt het vreemd. Niet dat Antwerpen nu op 6 moet komen maar de Antwerpse Zes zijn wel wereldberoemd hoor. Nu volgt er een nieuwe frisse generatie die ook in New York en Parijs steeds op grote interesse kunnen rekenen. antwerpse mode das steeds gedurfd en creatief luidt het.
Meurisse August 18th, 2007, 01:40 PM Die lijst slaagt op niets, al zou Antwerpen zich daar wat meer op mogen promoten. En wat meer doen dan enkel het modemuseum
Aere August 18th, 2007, 02:49 PM Inderdaad. Maar Antwerpen is op vlak van mode alleen bekend bij degene die er daadwerkelijk geïntresseerd in zijn, bij de grote massa gaan ze Antwerpen niet zo vlug associëren met mode.
Den Antwerpenaar August 18th, 2007, 07:43 PM Ik liep vandaag wat rond in de Inno in Brussel en opeens zag ik dat
Antwerpen een eigen kledingmerk heeft, ''Antwerp" genaamd ! Zou dat iets te maken hebben met de Antwerpse Zes ? :)
Arjuch August 18th, 2007, 09:43 PM Hey!,
Ik zou eerst willen zeggen dat ik hier nieuw ben en ik het een zeer goed forum vind!
Ik vind dat de Belgische steden over het algemeen slecht gepromoot worden.
Antwerpen is zeker een grote modestad maar niemand weet het bijna, of kijk naar Brussel ik denk dat Amsterdam een veel grotere naambekendheid heeft dan Brussel terwijl ik denk dat Brussel meer te bieden heeft op historisch en modern vlak! Kent er iemand de toeristische cijfers voor de Belgische steden en de Nederlandse ? dan zouden we kunnen vergelijken.
Mijn eerste post =)
Puinkabouter August 19th, 2007, 12:17 AM Ik denk niet dat je met cijfers over toerisme veel gaat kunnen zeggen over de functie van een stad als modecentrum hoor.
Die lijst klopt langs geen kanten, om te beginnen: NY op één? *kuch* Paris, anyone? Waar is Madrid naartoe? En Rome vóór Milaan is ook al zo'n kemel. Om dan nog maar te zwijgen van wansmaakhoofdsteden van de wereld Dubai & Vegas. Neen, die lijst mag gerust genegeerd worden.
Anderzijds moet het ook worden opgemerkt dat Antwerpen dan wel duidelijk een modestad mag zijn, het is niet direct te verwachten dat ze in een top 25 zal terug te vinden zijn. Misschien iets voor de toekomst, maar nu nog niet. De functie van Antwerpen als een soort modehoofdstad speelt zich meer af op een (weliswaar breed) regionaal niveau: een vooraanstaand modecentrum voor de Lage Landen vnl. en bij uitbreiding een van de modecentra van Noordwest Europa.
Maar met 6 locals als bekende ontwerpers sta je nog niet op hetzelfde niveau als Parijs, Milaan of New York. Maar er kan wel gewerkt worden aan een imago dat uit de schaduw van nabije modesteden als Parijs en Londen te komen.
Ivan August 19th, 2007, 01:27 AM De Antwerpse mode kan zeker zijn nu reeds gekende apart imago/karakter verder uitbouwen én uitspelen. Deze mode volgt over het algemeen niet de brede modetendensen, maar zoekt de extremen op. Kan zeker verder gebruikt en gestimuleerd worden! Antwerpse mode is natuurlijk nog jong. Neem dat nieuwe generatie nog maar eigenlijk een kleine 10 jaar oud is. De Antwerpse Zes is van de jaren '80.
Ivan August 19th, 2007, 01:28 AM Ik liep vandaag wat rond in de Inno in Brussel en opeens zag ik dat
Antwerpen een eigen kledingmerk heeft, ''Antwerp" genaamd ! Zou dat iets te maken hebben met de Antwerpse Zes ? :)
Nog niets van gehoord. Welke mode was het? en waar hing het tussen?
Ivan August 19th, 2007, 01:29 AM Hey!,
Ik zou eerst willen zeggen dat ik hier nieuw ben en ik het een zeer goed forum vind!
Ik vind dat de Belgische steden over het algemeen slecht gepromoot worden.
Antwerpen is zeker een grote modestad maar niemand weet het bijna, of kijk naar Brussel ik denk dat Amsterdam een veel grotere naambekendheid heeft dan Brussel terwijl ik denk dat Brussel meer te bieden heeft op historisch en modern vlak! Kent er iemand de toeristische cijfers voor de Belgische steden en de Nederlandse ? dan zouden we kunnen vergelijken.
Mijn eerste post =)
Welkom!
Toerismecijfers moeten te vinden zijn hoor
Den Antwerpenaar August 19th, 2007, 09:51 AM Nog niets van gehoord. Welke mode was het? en waar hing het tussen?
Het was vooral gericht op jongeren vanaf 15/16jaar tot 30 jaar. Vooral casual. Het stond mij wel aan eigenlijk. Er zaten echt wel mooie dingen tussen, vooral de jeans en hun truien zijn goed. En het hing (in Brussel althans) tussen Mexx en Matinique. De prijsklasse zal waarschijnlijk ook wel tussen die twee merken vallen. :)
Arjuch August 19th, 2007, 11:22 AM Bedankt Ivan,
@fluimkabouter
Ik denk dat toerismecijfers idd niet echt iets zegt over de functie van een modestad , maar wel over de reclame daarvan ... hoeveel mensen gaan niet naar Milaan om zijn modekunsten (en om zijn stad natuurlijk) te zien ? IK denk dat dat bij Antwerpen een pak minder is bovendien is reclame een grote boost voor merken aantetrekken en dat is dan weer goed voor onze economie en bekendheid. Hiermee wilde ik ook een antwoord geven op zo'n lijst, als Antwerpen zich niet goed profileerd en promoot zal het nooit in zo van die lijstjes komen behalve de echte goed onderzochte 'wetenschappelijke' lijstjes.
Maar ik denk dat Antwerpen wel op de goede weg is. Onlangs heeft Yohji Yamamoto (naar het schijnt een heel bekende japanse ontwerper) zijn grootste vestiging op de wereld in Antwerpen gevestigd!! En ook Hilfiger zou plannen hebben dacht ik voor nog een andere vestiging in Antwerpen te zetten :) bovendien is er onlangs een soort Antwerpse modeshow geweest (ben de naam vergeten) die de ambitie heeft om een echte grote show te worden en om Antwerpen meer te laten profileren als modestad.
Tenslotte had ik een interview gezien van meneer heylen (sp.a, en staat in voor het toerisme in Antwerpen) dat hij meer inspanningen wou doen om Antwerpen beter te promoten als modestad =)
ps: Ik zal proberen te cijfers te vinden, maar ik vroeg me af of iemand wist waar ze stonden en of ze mss wel had.
Arjuch August 19th, 2007, 11:25 AM Ahja het merk Antwerp was vroeger een bekend merk onder een andere naam maar is toen failliet gegaan (weet niet waarom) en dat is nu terug opgestart onder de naam Antwerp, mss was het wel een vroeger merk van de Antwerpse zes ofzoiets.
Ivan August 19th, 2007, 11:50 AM Oei, den Heylen gaat da ni leuk vinde ze da je hem bij SPa rekent ;) CD&V, ach is maar detail
Hillfiger opent in de stadsfeestzaal een nieuwe shop.
A Fair en A Fashion Week --> de antwerpse modeweek, wordt 2x per jaar georganiseerd, in januari en augustus.
Kan goed zijn dat Antwerp dan niks met Antwerpen te maken heeft dan?
taboe August 19th, 2007, 01:08 PM Ik zal proberen te cijfers te vinden, maar ik vroeg me af of iemand wist waar ze stonden en of ze mss wel had.
die van België zijn hier al eens gepost:
1) Brussel: 4 571 330 overnachtingen in 2006
2) Antwerpen: 1.419.485
3) Brugge: 1.374.800
ter vergelijking:
Amsterdam: 4,7 miljoen
Rotterdam: 960 000
Den Haag: 560 000
Arjuch August 19th, 2007, 02:46 PM @ Ivan
Hoe bedoel je niks met antwerpen te maken ? de bazen van antwerp zijn antwerpenaren. En stomme fout van mij :s
@ taboe
bedankt ! Ik ben onder de indruk ik wist niet dat België zoveel meer overnachtingen had in 2006, Brussel kan Amsterdam inhalen, zeker als je ziet dat Brussel meer en meer een soort van Washington wordt in Europa. En dat trekt toch veel toeristen! Maar zijn dit enkel cijfers van buitelandse toeristen of ook binnelandse en buit.. ? Maar het belangrijkste is dat we zeker niet moeten onderdoen voor anderen.
Puinkabouter August 19th, 2007, 03:18 PM die van België zijn hier al eens gepost:
ter vergelijking:
Het aantal overnachting in het Brussels Hoofsdstedelijk Gewest in 2006 lag nog hoger, eigenlijk: 4.836.000.
bron (http://www.statbel.fgov.be/figures/d73_nl.asp#1)
hix August 19th, 2007, 03:21 PM die van België zijn hier al eens gepost:
ter vergelijking:
Ik denk dat, vooral voor Brussel, dat niet allemaal toeristen zijn. In Brussel zijn het voornamelijk zakenmensen, politici, lobyisten enzovoort. Het zou interressant zijn om te zien over hoeveel toeristen het werkelijk gaat.
Moren-o August 20th, 2007, 12:53 PM ^^
Ik zou gokken dat Brussel 20 à 30 percent minder toeristen heeft dan Amsterdam.
cristof September 23rd, 2007, 10:44 PM Niemand heeft info over het nieuwe stadsfeestzaal?? Welke winkelen zullen daar zijn?? Deze nieuwe shopping-centre zal heel prestigieus zijn dus ik denk dat future store heel hype zullen zijn. Ook, is de nieuwe energie store in de Kammenstraat heeft geopend??
I love antwerp, so fashion... , sorry voor mijn nederlands. ik ben nog student ...
Puinkabouter September 24th, 2007, 01:14 AM Ik heb in elk geval opgevangen dat er een Tommy Hilfiger komt en een of andere elektroketen, vergelijkbaar met MediaMarkt, maar ik ben de naam alweer kwijt.
Polri September 24th, 2007, 01:33 AM Een Delhaize en één of andere Nederlandse tearoom-keten komen daar ook.
antwerpenaar September 24th, 2007, 10:40 AM Er zouden een 40-tal winkels/horeca-zaken komen o.m. Delhaize,Saturn,Casa,Tommy Hilfigger,La Place (Nederlandse restaurantketen die je oa vindt in de V&D-warenhuizen in Nederland)
Meurisse September 24th, 2007, 07:27 PM komt ook de nieuwe fnac daar niet? groter en ruimer als de bestaande, dacht ik...
cristof September 24th, 2007, 08:38 PM in een artikel van lalibre belgique over fashion antwerp, sprak hij van een nike store (first store in belgium) en ook een nieuwe men at work.
en de energie store op de kammenstraat??? geen info??
Ivan September 24th, 2007, 08:49 PM De Fnac blijft in de grand bazar op de groenplaats, daar was wel even sprake om te verhuizen maar dat is niet doorgegaan
die mediamarktzus is Saturn
in de Kammenstraat is de energy store er al enige tijd
Men at work weet ik zijn op de Meir onderaan residentie Houtmere
Polri September 24th, 2007, 09:58 PM komt ook de nieuwe fnac daar niet? groter en ruimer als de bestaande, dacht ik...
Blijkbaar waren ze indertijd bij het horen van dat idee hard geschrokken bij het Grand Bazar Shopping Center, want sindsdien is de oppervlakte van de Fnac-winkel verdubbeld :)
Ze hebben dus geen enkele reden meer om te verhuizen ;)
poller1 September 25th, 2007, 11:38 AM Urban Outfitters, 1st store in Belgium...
cristof September 25th, 2007, 10:32 PM lots of first... antwerp is really one of the most fashionnable city of europe. so trendy.
Puinkabouter October 6th, 2007, 07:31 PM Maar ik denk dat Antwerpen wel op de goede weg is. Onlangs heeft Yohji Yamamoto (naar het schijnt een heel bekende japanse ontwerper) zijn grootste vestiging op de wereld in Antwerpen gevestigd!!
En nu dinsdag opent die. Er staat, naar aanleiding daarvan, een twee pagina's tellend artikeltje (interview) in DM Magazine, op pp. 36-37.
Le Penseur October 6th, 2007, 08:32 PM Moest er aan denken toen ik het mini-interview zag, de man was deze zomer te gast in Zomer 2007 en bleek toen ook heel zwijgzaam :lol:.
Ivan October 6th, 2007, 08:41 PM Yep! in de MODENATIE zelf, waar vroeger tervergeefs 2 braserieen het probeerde, maar moesten opgeven!
De opening is vandaag!!! Heel grote shop! en veeeel licht!
Ivan October 9th, 2007, 05:52 PM Japanse ontwerper opent grootste winkel in stad
ANTWERPEN - Op de benedenverdieping van de Antwerpse ModeNatie (het Flanders Fashion Institute) opent de bekende Japanse ontwerper Yohji Yamamoto, al dertig jaar actief in de modewereld, vandaag zijn eerste winkel in Antwerpen. De boetiek aan de Nationalestraat wordt bovendien de allergrootste van Yamamoto ter wereld.
In een ruimte van liefst 960 vierkante meter, hoofdzakelijk overgenomen van de Brasserie National, verkoopt Yamamoto zijn minimalistische en onconventionele heren- en dameslijn.
Deze samenwerking tussen Yamamoto en de ModeNatie is niet de eerste. Het is een vervolg op de tentoonstelling 'Dream Shop', die in 2006 plaats vond in het Modemuseum.
Ivan January 18th, 2008, 02:14 AM Snorremans
In de zaal van Dirk Bikkembergs, een lange zwarte doos, lijnen marmeren ballen de catwalk. De ontwerper zet in een communiqué nog eens zijn soort man in de kijker. De mannelijke man is dat, die aan zelfvertrouwen wint en, enigszins opmerkelijk, afstand neemt van het andere geslacht.
"En dat," lees ik voor de show begint, "is waarom Dirk de Dirk Bikkembergs-man heeft geschapen als een icoon van stugge maar verfijnde viriliteit. Wat wordt gesymboliseerd door een goed onderhouden snor."
Snorremans heeft het voor het zeggen, staat er nog (zij het niet letterlijk), maar hij is niet bang van poederroze of handtassen. Als ze maar mannelijk zijn vormgegeven. Voor de uitbeelding van zijn viriel ideaal heeft Bikkembergs echte voetballers gecast, dat zijn we intussen al gewoon, maar ook waterpolospelers.
Er is inderdaad veel pink in de collectie, te beginnen met de opener: een wapperende joggingbroek in roze zijde, gecombineerd met een comfortabele, vleeskleurige rolkraagtrui.
Bikkembergs heeft, zoals een aantal Italiaanse merken, verschillende stukken in schapenvel, waaronder mouwloze vesten en tassen die de vorm hebben van een uitgerokken voetbal. Een mooi idee zijn de t-shirts en spannende slipjes met pauwenveerdessins, want de Bikkembergs-man is toch voor alles een trotse pauw.
En verder zijn er bevallige broeken in parachutestof, veredelde shoppingtassen in verzilverde pastels met reusachtig logo, en enkele blote basten. Bikkembergs laat komende winter veel aandacht gaan naar de schoenen, sinds het begin van zijn loopbaan een van zijn sterke punten. Ze zijn grotendeels fluo: je kunt er niet naast kijken.
ƒƒ January 18th, 2008, 04:28 AM Jah De Snor heeft het natuurlijk hier ook voor het zeggen maar ik betwijfel of hij vleeskleurige rolkragen en een roze joggingbroek draagt..
Puinkabouter January 18th, 2008, 06:30 PM Ik vind die Bikkembergs zijn creaties maar niks.
Gravegast January 18th, 2008, 07:37 PM is da gene h*m* ?
satellite 2640 January 18th, 2008, 07:46 PM euhh ja zeker, so what veel ontwerpers zijn h*m* of *o*o :lol: homo dus :)
Gravegast January 18th, 2008, 07:53 PM Zeg maar zo goed als alle ontwerpers. Kleren kopen is vreselijk tegenwoordig vind ik. Ik word echt misselijk van de jeansbroeken en die onnozele t-shirts van tegenwoordig.
ƒƒ January 18th, 2008, 10:01 PM Jeansbroeken van tegenwoordig? Ik snap niet hoe mensen zo ouderwets kunnen zijn. Ik droeg graag jeansbroeken tot ik 8 was, 14 jaar geleden dus.
CuoreGR January 18th, 2008, 11:44 PM is da gene h*m* ?
"oud genoeg" zegt-ie dan:ohno:
ƒƒ January 18th, 2008, 11:47 PM Mwah da vond ik wel grappig :)
Puinkabouter January 19th, 2008, 12:54 AM is da gene h*m* ?
Doet dat ertoe?
En jeans passen op àlles. En echt veel verandert er niet aan... jeans blijft jeans. "De jeans van tegenwoordig" zijn dus niet zo veel anders dan de jeans van pakweg 10 jaar geleden.
satellite 2640 January 19th, 2008, 01:07 AM ^^ ik denk dat gravegast dat niet zo negatief bedoelt.. al is de stijl van kledij die homo's dragen blijkbaar zijn stijl wel niet :) en zijn vraagstelling kwam wel wat conservatief als een soort taboe over...
sommige kledij is mij ook wat te strak en te aansluitend vind ik, ook niet mijnen hoek van kleren, maar das ieder voor zich. jeans vind ik ook zeker niet ouderwets, evolueert zeker mee en ik zie da toch graag in combinatie met lange benen van een vrouw :cheers: ieder zijn ding en in het shoppingwalhalla van de lage landen zowaar moet ge uw gading toch iet of wa vinden denk ik zo :)
Puinkabouter January 19th, 2008, 01:10 AM Alsof alle homo's dezelfde soort kleren dragen :nuts:
Alle strandjanetten of D-clubgangers, misschien. Maar om nu te spreken over 'de kledij die homo's dragen'... Het is geen monolithische groep modediva's eh.
Kijk naar het verschil tussen Beirendonck en Bikkembergs...
satellite 2640 January 19th, 2008, 01:16 AM ^^ das waar, my mistake :) als ik homo's tegenkom is dat vooral in het uitgaansleven (strandjanetten of D-clubgangers :) ), daarom dat ik dat verkeerdelijk als uitgangspunt gebruikte maar bij hen kunt ge een soort "lijn" daarin zien.. ik hoop dat ik mij nu beter uitgedrukt heb? in het dagelijkse leven zijn homo's die ik ken wel altijd verzorgd, maar je kan daarbij zonder het te weten idd bijlange niet altijd zeggen of ze homo zijn... de godfather in vlaanderen, will ferdy denk ik toch, was nooit verwijfd..
the_mirage January 19th, 2008, 10:44 AM Mode...goed dat Antwerpen een baken is voor de mode, maar persoonlijk...
Mode: allemaal een bende dikke ego's in een rot wereldje. Als zij het een vorm van kunst willen noemen, mij goed. Ik versta daar wel iets anders onder. En dan heb ik het vooral op die niet-te-dragen-mega-onpraktische-oneindig-lelijke creaties die er wel eens uitkomen. Decadence ten top. Doe iets nuttig met uw leven zeg ik dan.
Maar toch goed dat Antwerpen relatief bekend staat om zijn mode. :)
Gravegast January 19th, 2008, 02:16 PM Ik heb het vooral over die jeansbroeken waar het de bedoeling is dat uw ondergoed er 5cm bovenuit steekt... Wie vindt da nu schoon? Er zijn mss wel mensen die da cool vinden mo ik alvast niet... En daarbij, een 50-jarige (wat ik dus niet ben) had even goed een uitspraak over h*m*'s kunnen doen...
Thermo January 20th, 2008, 12:41 PM En daarbij, een 50-jarige (wat ik dus niet ben) had even goed een uitspraak over h*m*'s kunnen doen...
Mag ik eens vragen waarom jij 'homo's' schrijft als 'h*m*'s'? Het lijkt wel alsof je het een 'vies' woord vindt? :ohno:
Trouwens, "de" homo's bestaan niet. Er bestaat niet zoiets als "de" kleding van homo's... Homo's zijn net zo divers als hetero's. Het spreekt natuurlijk voor zich dat je een 'cliché-homo' onmiddellijk herkent op straat als zijnde 'een homo', terwijl je er misschien al 10 gepasseerd bent zonder het te weten, aangezien ze 'gewoon' gekleed waren...
Kijk, mijn jongere broer van 23 jaar is homo. Niemand, zelfs ik, had het zien 'aankomen'. Geen verwijfde trekjes, geen slap handje, geen hoge stem... (je kent de clichés wel). Hij is altijd een 'sloddervos' geweest die in de verste verte niet bezig was met z'n uiterlijk... Om maar te zeggen: voor 1 'cliché-homo zijn er 10 'gewone'.
Ik ben dan ook bijzonder allergisch voor alles wat ruikt naar homofobie. Mijn broertje is mij zeer dierbaar en ik sta niet in voor de gevolgen als iemand 'm ook maar iets zou aandoen omwille van het feit dat hij -ochot, ocharme- een vriend heeft ipv een vriendin.
ps: sorry voor dit off-topic gezwets, maar er zijn dingen die ik niet kan laten passeren :cheers:
Gravegast January 20th, 2008, 02:05 PM Het is nogal gebruikelijk dat men op beschaafde forums scheldwoorden met *'s schrijft. En ik heb niks tegen homo's, ze moeten alleen de andere mensen niet lastigvallen.
Ivan January 20th, 2008, 02:09 PM Volleeeedig off topic en getuitgt niet van uw volgens u volwassen ingesteldheid
Scheldwoorden?? en lastig vallen??? djeeeezes
Polri January 20th, 2008, 06:07 PM Volleeeedig off topic en getuitgt niet van uw volgens u volwassen ingesteldheid
Scheldwoorden?? en lastig vallen??? djeeeezes
Helemaal akkoord. Laten we het alsublieft over stadsontwikkeling hebben, in plaats van onnozele homofobe praat uit te slaan.
En Gravegast, het kan geen kwaad om af en toe de dingen die je schrijft kritisch te herlezen voor je op die "submit reply" knop drukt.
Veel beter dan je achteraf steeds te moeten verontschuldigen...
"verba volent, scripta manent", zei mijn leraar Frans altijd,...
Thermo January 20th, 2008, 06:10 PM Het is nogal gebruikelijk dat men op beschaafde forums scheldwoorden met *'s schrijft. En ik heb niks tegen homo's, ze moeten alleen de andere mensen niet lastigvallen.
Lees ik dit nu goed? Is 'homo' een scheldwoord!?
Zeg eens, hoe oud ben jij eigenlijk?
En sinds wanneer vallen homo's andere mensen lastig? Lees jij zulke berichten vaak in de krant?? Als je al eens iets leest over holebi's dan is het dat zíj het slachtoffer zijn geworden van homofoben.
Homofoben, zoals jij er een bent. Bah.
B-52 Air January 20th, 2008, 06:54 PM Nu on-topic: Die bewuste modeacademie in Antwerpen, waar is die eigenlijk en waar hoort die bij? Ik veronderstel dat deze van een of andere hogeschool zou zijn, maar ik heb er nog niets over kunnen vinden.
ƒƒ January 20th, 2008, 06:59 PM Het is nogal gebruikelijk dat men op beschaafde forums scheldwoorden met *'s schrijft. En ik heb niks tegen homo's, ze moeten alleen de andere mensen niet lastigvallen.
Ze hebben alleen een foute geaardheid, kunnen zij ook niet aan doen. Iedereen heeft wel zijn kwaaltjes. Ik ken een paar jeanetten, en dat zijn zelfs goeie vrienden, vallen mij ook niet lastig op de manier die gij waarschijnlijk in gedachten hebt.
Meurisse January 20th, 2008, 08:22 PM Nu on-topic: Die bewuste modeacademie in Antwerpen, waar is die eigenlijk en waar hoort die bij? Ik veronderstel dat deze van een of andere hogeschool zou zijn, maar ik heb er nog niets over kunnen vinden.
allé allé kalm mannekes, em ziet nog wa groen achter zijn oren e :cheers:
de modeacademie kan je vinden in de nationalestraat.
ModeNatie genoemd
http://www.antwerpen.be/pics/Stad/Bedrijven/Cultuur_sport_recreatie/CS_Musea/Exterior%20MoMu.jpg
Het gebouw is gerenoveerd door Marie-José van Hee en je kan normaal gezien vrij binnen in de inkomhal. En naast de ingang is er ook de Copyright DE architectuur en kunstboekenwinkel!
B-52 Air January 20th, 2008, 08:26 PM allé allé kalm mannekes, em ziet nog wa groen achter zijn oren e :cheers:
de modeacademie kan je vinden in de nationalestraat.
ModeNatie genoemd
http://www.antwerpen.be/pics/Stad/Bedrijven/Cultuur_sport_recreatie/CS_Musea/Exterior%20MoMu.jpg
Het gebouw is gerenoveerd door Marie-José van Hee en je kan normaal gezien vrij binnen in de inkomhal. En naast de ingang is er ook de Copyright DE architectuur en kunstboekenwinkel!
Mercikes, ik had al zo'n vermoeden dat dat daar in de buurt zou zijn. Die buurt staat niet voor niets bekend om de trendy winkels.
Meurisse January 20th, 2008, 08:30 PM Mercikes, ik had al zo'n vermoeden dat dat daar in de buurt zou zijn. Die buurt staat niet voor niets bekend om de trendy winkels.
links van die foto, is de winkel van Dries van Noten, en in de buurt zijn inderdaad allemaal zeer trendy boetiekjes gekomen.
Gravegast January 20th, 2008, 08:35 PM Foert, ik post hier al niks meer. En ik ben niet homofoob.
Ivan January 20th, 2008, 08:36 PM En momenteel huist er in de voormalige Brasserie National, de grootste winkel van ontwerper Yamamoto ter wereld, hier in onze eigenste Scheldestad
Toch zou ik graag nog een grotere mode-wijk zien, met uitloop naar de Scheldekaaien, waar een heuse draaischijf zou komen met opleiding, vaste tentoonstelling, en een echt groot mode-Museum. Het pand in de Nat.straat kan dan de etalage zijn van Antwerpen als modestad
Meurisse January 20th, 2008, 08:40 PM En momenteel huist er in de voormalige Brasserie National, de grootste winkel van ontwerper Yamamoto ter wereld, hier in onze eigenste Scheldestad
Toch zou ik graag nog een grotere mode-wijk zien, met uitloop naar de Scheldekaaien, waar een heuse draaischijf zou komen met opleiding, vaste tentoonstelling, en een echt groot mode-Museum. Het pand in de Nat.straat kan dan de etalage zijn van Antwerpen als modestad
hadden we maar een gelddrukkerij. Konden we aan al ons wilde plannen direct beginnen ^^
B-52 Air January 20th, 2008, 08:43 PM En momenteel huist er in de voormalige Brasserie National, de grootste winkel van ontwerper Yamamoto ter wereld, hier in onze eigenste Scheldestad
Hebben we dat allemaal dan al niet? En wat is het draagvlak voor een nog grotere aanwezigheid van mode in onze stad. Ik weet het ze is zeer trendy (als je al naar Gent gaat zie je het verschil, maar ik heb geen zin in ambras met gentenaars) en er moet zeker moeite gedaan worden om dat te onderhouden, maar ik denk dat het meer organisch moet groeien. Om te beginnen al meer evenementen die hiermee te maken hebben, bvb een tweede modeshow per jaar, of (zéér commercieel) een modeweek (met massale mediabelangstelling) georganiseerd in die buurt, waarin dus eigenlijk deze winkels meer gepromoot worden.
Maar dat laatste zal dan vooral van het t-shirtje moeten komen.
Ivan January 20th, 2008, 08:45 PM Hier nog wat impressies
http://img87.imageshack.us/img87/1884/new02xi2.jpg (http://imageshack.us)
Logo
http://img443.imageshack.us/img443/5793/momubymariejosvanheefk0.jpg (http://imageshack.us)
Ontwerp nieuwbouw
http://img87.imageshack.us/img87/1734/momubymariejosvanhee1le4.jpg (http://imageshack.us)
Ontwerp binnenhal
http://img443.imageshack.us/img443/3562/interior1zk2.jpg (http://imageshack.us)
Binnenhal
http://img443.imageshack.us/img443/1129/interior2eo5.jpg (http://imageshack.us)
http://img233.imageshack.us/img233/3601/november2720071yt6.jpg (http://imageshack.us)
Tentoonstelling
http://img237.imageshack.us/img237/6383/december222007tp8.jpg (http://imageshack.us)
Yamamoto
Meurisse January 20th, 2008, 08:47 PM zeker de moeite om eens binnen te springen. En proberen op het dakterras te komen :)
magnifiek zicht dat je daar hebt. Die m*isj*s en de h*m*'s kijken dan wel raar op als je daar zo ineens in hun naaiatelier staat ^^
Ivan January 20th, 2008, 08:49 PM Opleiding is er inderdaad, maar een verhuis naar nieuwbouw zou dus mogelijk zijn
vaste tentoonstelling is er niet, veel zit nog in bewaring en archieven
een echt modemuseum, zoals het Muhka e.d.
Een nieuwbouw op de Kaaien met zicht op de Schelde, waar de pers en de internationale studenten naartoe gaan, moet superreclame zijn voor en naar binnen- en buitenland.
Maar misschien moet het inderdaad nog groeien, maar stimulatie door events zijn een must. Waarom die beurzen in die vervallen hangar 29? toch niet zo mooi om te presenteren. Een catwalk op de Nationalestraat, dat zou nog es wat zijn, in de zomer dan, vb met Antwerpen Autovrij
B-52 Air January 20th, 2008, 08:53 PM Opleiding is er inderdaad, maar een verhuis naar nieuwbouw zou dus mogelijk zijn
vaste tentoonstelling is er niet, veel zit nog in bewaring en archieven
een echt modemuseum, zoals het Muhka e.d.
Een nieuwbouw op de Kaaien met zicht op de Schelde, waar de pers en de internationale studenten naartoe gaan, moet superreclame zijn voor en naar binnen- en buitenland.
Maar misschien moet het inderdaad nog groeien, maar stimulatie door events zijn een must. Waarom die beurzen in die vervallen hangar 29? toch niet zo mooi om te presenteren. Een catwalk op de Nationalestraat, dat zou nog es wat zijn, in de zomer dan, vb met Antwerpen Autovrij
Ik denk niet dat vele ontwerpers daarmee akkoord gaan, ik heb ergens gelezen (twijfelachtige bron) dat de achtergrond in het effen zwart moest zijn om een beter contrast te krijgen en ook om betere foto's en dergelijke te krijgen.
Ivan January 20th, 2008, 08:57 PM aahzo, ja, dat kan wel, ben geen ontwerper, maar zou de logica wel kunnen volgen ;)
K bedoel maar dat het best wat meer gepromoot mag worden. Ook die A Fair, mag best wat meer opengetrokken worden naar beneden, naar de mode-geinteresseerden toe, niet alleen dat hoge kransje
B-52 Air January 20th, 2008, 09:00 PM aahzo, ja, dat kan wel, ben geen ontwerper, maar zou de logica wel kunnen volgen ;)
K bedoel maar dat het best wat meer gepromoot mag worden. Ook die A Fair, mag best wat meer opengetrokken worden naar beneden, naar de mode-geinteresseerden toe, niet alleen dat hoge kransje
Om meer ontwerpers naar Antwerpen te lokken, is het voor hen ook de bedoeling dat ze iets verkopen. Antwerpen is nu toch echt niet die mega-grote stad waar een gigantische potentiële markt zit waar poen uit te pompen valt.
Meurisse January 20th, 2008, 09:02 PM Om meer ontwerpers naar Antwerpen te lokken, is het voor hen ook de bedoeling dat ze iets verkopen. Antwerpen is nu toch echt niet die mega-grote stad waar een gigantische potentiële markt zit waar poen uit te pompen valt.
die komen met den thalys en de privéjet ^^
Antwerpen wordt meer en meer dé shoppingstad hoor. Wat vroeger de Louizalaan in Brussel was wordt nu Antwerpen. Al gaan ze nu toch in Brussel hun mode terug een impuls geven.
the_mirage January 20th, 2008, 09:05 PM Schutterhofstraat, duurste van het ganse land. Jeuj!
B-52 Air January 20th, 2008, 09:10 PM Schutterhofstraat, duurste van het ganse land. Jeuj!
Waar kunt ge dat zien?
euroboyarne January 20th, 2008, 09:34 PM 18/01 Derde Antwerpse modeweek A fashion
Van 27 januari tot en met 4 februari vindt in Antwerpen de derde editie van de modeweek A fashion plaats. De Scheldestad ziet het evenement als de Antwerpse variant van de Parijse en de New Yorkse modeweken. A fashion is een combinatie van modeshows en een vakbeurs. Dat meldt het Antwerpse stadsbestuur samen met organisator Dragonfly Dream bvba.
Hoogtepunt van de Antwerpse modeweek is de vakbeurs A Fair/BFF, die je kan bezoeken op 3 en 4 februari. Onder het motto "Fashion overcomes all" slaagde de organisatie erin om het Vlaamse A Fair en het Waalse BFF te verenigen tot één groot evenement. Op de beurs stellen een selectie van topmerken hun creaties voor in Antwerp Expo. Liefst 350 standhouders tonen er hun collecties van het winterseizoen 2008/2009. Het thema dit jaar is Hooray for Hollywood.
Naast de vakbeurs zijn er ook modeshows van diverse topmerken gepland die plaatsvinden in de Antwerpse evenementenhal Waagnatie en in Antwerp Expo. Het Antwerps stadsbestuur hoopt om dit jaar opnieuw een modeweek op hoog niveau met internationale uitstraling te ontvangen.
bron: http://www.gva.be/Antwerpen/2000/artikel.asp?art={50975A65-E2E5-4A95-A670-1CEDA3A6BB32}
Antwerpen profileert zich steeds meer als dé winkelstad van het land. Op enkele jaren tijd wierp de stad zich op als het belangrijkste winkelcentrum van België. Dat meldt vastgoedmakelaar Jones Lang LaSalle.
De hoogste huurprijzen in de belangrijkste winkelstraten (2.000 euro per m2 per jaar) lagen in het derde kwartaal beduidend boven de hoogste huurprijzen in de Brusselse Nieuwstraat (1.600 euro/m2), sinds mensenheugnis de duurste winkelstraat van België. De sterkere samenhang van de winkelstraten, het hogere veiligheidsgevoel en een verruimd en gemoderniseerd aanbod worden als de succesfactoren van antwerpen gezien.
Antwerpen!
Zowel in Wijnegem Shopping Center als in de binnenstad stijgen de prijzen. De huurprijzen van de dit jaar afgesloten huurcontracten in het Wijnegem Shopping center liggen met 1.600 euro per jaar per m² 20 tot 30 procent hoger dan vorig jaar.'
Winkelruimte in Wijnegem is nu al duurder dan in het Brusselse City 2 en voor het eerst ook even duur als winkelruimte op de Meir. De prijzen in Wijnegem zijn al enkele jaren bezig met een inhaalbeweging op die van Woluwe Shopping Center.
Ook in de Antwerpse binnenstad zitten de winkelprijzen duidelijk in de lift. Op de Meir wordt voor nieuwe contracten 1.600 euro per m² betaald. Het zit daarmee op het niveau van de Brusselse Nieuwstraat. De hoogste huurprijzen zaten in 2003 voor de Meir in de buurt van de 1.250 euro, toen net onder het niveau van de Nieuwstraat.
De hoogste huren vind je vandaag in de Schuttershofstraat en de Huidevetterstraat, met prijzen tot 2.000 euro per m². Beide straten zijn niet zo groot. Het feit dat er relatief weinig panden zijn, creëert een extra opwaartse druk op de prijzen. Bovendien hebben deze twee straten, in het bijzonder de Schutterschofstraat, zich een vrij exclusief imago voor luxemerken kunnen aanmeten. Door hun hogere marges kunnen de luxewinkels die er zich vestigen ook een hogere huur betalen.
En Brussel?
Straten als de Nieuwstraat en de Louizalaan in Brussel blijven aantrekkelijk vanwege de grote passage. Brussel is vandaag evenwel veel minder dan Antwerpen één groot shoppinggeheel. Het heeft ook meer problemen op het vlak van veiligheid en netheid. Het ontbreekt voorts aan nieuwe aantrekkingspolen die een binnenstad op retailvlak regelmatig nodig heeft.
B-52 Air January 20th, 2008, 09:48 PM 18/01 Derde Antwerpse modeweek A fashion
Van 27 januari tot en met 4 februari vindt in Antwerpen de derde editie van de modeweek A fashion plaats. De Scheldestad ziet het evenement als de Antwerpse variant van de Parijse en de New Yorkse modeweken. A fashion is een combinatie van modeshows en een vakbeurs. Dat meldt het Antwerpse stadsbestuur samen met organisator Dragonfly Dream bvba.
Hoogtepunt van de Antwerpse modeweek is de vakbeurs A Fair/BFF, die je kan bezoeken op 3 en 4 februari. Onder het motto "Fashion overcomes all" slaagde de organisatie erin om het Vlaamse A Fair en het Waalse BFF te verenigen tot één groot evenement. Op de beurs stellen een selectie van topmerken hun creaties voor in Antwerp Expo. Liefst 350 standhouders tonen er hun collecties van het winterseizoen 2008/2009. Het thema dit jaar is Hooray for Hollywood.
Naast de vakbeurs zijn er ook modeshows van diverse topmerken gepland die plaatsvinden in de Antwerpse evenementenhal Waagnatie en in Antwerp Expo. Het Antwerps stadsbestuur hoopt om dit jaar opnieuw een modeweek op hoog niveau met internationale uitstraling te ontvangen.
bron: http://www.gva.be/Antwerpen/2000/artikel.asp?art={50975A65-E2E5-4A95-A670-1CEDA3A6BB32}
Antwerpen profileert zich steeds meer als dé winkelstad van het land. Op enkele jaren tijd wierp de stad zich op als het belangrijkste winkelcentrum van België. Dat meldt vastgoedmakelaar Jones Lang LaSalle.
De hoogste huurprijzen in de belangrijkste winkelstraten (2.000 euro per m2 per jaar) lagen in het derde kwartaal beduidend boven de hoogste huurprijzen in de Brusselse Nieuwstraat (1.600 euro/m2), sinds mensenheugnis de duurste winkelstraat van België. De sterkere samenhang van de winkelstraten, het hogere veiligheidsgevoel en een verruimd en gemoderniseerd aanbod worden als de succesfactoren van antwerpen gezien.
Antwerpen!
Zowel in Wijnegem Shopping Center als in de binnenstad stijgen de prijzen. De huurprijzen van de dit jaar afgesloten huurcontracten in het Wijnegem Shopping center liggen met 1.600 euro per jaar per m² 20 tot 30 procent hoger dan vorig jaar.'
Winkelruimte in Wijnegem is nu al duurder dan in het Brusselse City 2 en voor het eerst ook even duur als winkelruimte op de Meir. De prijzen in Wijnegem zijn al enkele jaren bezig met een inhaalbeweging op die van Woluwe Shopping Center.
Ook in de Antwerpse binnenstad zitten de winkelprijzen duidelijk in de lift. Op de Meir wordt voor nieuwe contracten 1.600 euro per m² betaald. Het zit daarmee op het niveau van de Brusselse Nieuwstraat. De hoogste huurprijzen zaten in 2003 voor de Meir in de buurt van de 1.250 euro, toen net onder het niveau van de Nieuwstraat.
De hoogste huren vind je vandaag in de Schuttershofstraat en de Huidevetterstraat, met prijzen tot 2.000 euro per m². Beide straten zijn niet zo groot. Het feit dat er relatief weinig panden zijn, creëert een extra opwaartse druk op de prijzen. Bovendien hebben deze twee straten, in het bijzonder de Schutterschofstraat, zich een vrij exclusief imago voor luxemerken kunnen aanmeten. Door hun hogere marges kunnen de luxewinkels die er zich vestigen ook een hogere huur betalen.
En Brussel?
Straten als de Nieuwstraat en de Louizalaan in Brussel blijven aantrekkelijk vanwege de grote passage. Brussel is vandaag evenwel veel minder dan Antwerpen één groot shoppinggeheel. Het heeft ook meer problemen op het vlak van veiligheid en netheid. Het ontbreekt voorts aan nieuwe aantrekkingspolen die een binnenstad op retailvlak regelmatig nodig heeft.
Ah, ik dacht dat er een gepubliceerde lijst van bestond.
B-52 Air January 21st, 2008, 02:51 PM Ik denk niet dat vele ontwerpers daarmee akkoord gaan, ik heb ergens gelezen (twijfelachtige bron) dat de achtergrond in het effen zwart moest zijn om een beter contrast te krijgen en ook om betere foto's en dergelijke te krijgen.
Blijkbaar is dat dan toch niet zo, want vandaag heeft de GvA een reeks foto's van een modedefilé gepubliceerd waar de achtergrond duidelijk wit is.
Ivan January 21st, 2008, 03:11 PM http://albums.gva.be/publish/default.aspx?aid=348
euroboyarne January 21st, 2008, 03:34 PM ^^ Die achtergrond is in dit geval gewoon wit omdat de meeste kleren zwart zijn, het is gewoon de bedoeling dat het goed contrasteert denk ik (dus wit op zwart of andersom).
B-52 Air January 21st, 2008, 04:38 PM ^^ Die achtergrond is in dit geval gewoon wit omdat de meeste kleren zwart zijn, het is gewoon de bedoeling dat het goed contrasteert denk ik (dus wit op zwart of andersom).
Ja, ok, dat lijkt meer een logische verklaring dan dat er in dat artikel in de flair stond. Het blijft dan nog altijd zo dat het moeilijk is om zo een catwalk in de nationalestraat te zetten. Er zal dan wel een heel decor moeten opgebouwd worden en zolang moet al het verkeer (inclusief trams) omgeleid worden.
Kosten-baten komt he tniet echt uit denk ik.
CuoreGR January 21st, 2008, 05:01 PM ^^ in de drukkerijstraat zou het dan weer wél kunnen... ook niet zo mis, lijkt me?
Ivan February 19th, 2008, 12:49 PM Eerste Van Bommel flagship in Antwerpen
Gisteren opende Van Bommel zijn eerste vlaggenschip in de Antwerpese Huidevettersstraat. Met gemiddelde jaarverkoop van 405.000 paar schoenen zijn de broertjes Van Bommel geen kleine garnalen meer.
Met o.a. de merken Noble Bleu en Floris Van Bommel scoren de schoenen minstens even hard als Le Coq Sportif met zijn Tom Boonen-reclame. Een klein verschil: het merk is al een tijdje een gevestigde waarde en leunt niet op bekende koppen maar op eigen kwaliteit, comfort en originele ontwerpen om het waar te verkopen.
Wuppeltje March 24th, 2008, 06:20 AM Antwerpen en Amsterdam zijn volgens mij allebei als modestad bezig, maar ik zie beide steden niet snel terug internationaal (heel nuchter bekeken dan). Wel op de Nederlandse tv met Amsterdam en op de Vlaamse tv met Antwerpen met hoe goed het met de modewereld daar wel niet gaat. Dat London voor Milaan komt in een lijstje, verbaasd mij totaal niet. Uit London komt veel gewone mode, terwijl Milaan meer een Haute Culture stad is.
die van België zijn hier al eens gepost:
ter vergelijking:
Ik zag dat je voor Brussel het aantal overnachtingen had genomen, niet het aantal gasten. Het aantal overnachtingen in Amsterdam in 2006 was 8,6 miljoen. Scheelt een flinke slok op een borrel. Van de overige steden zou ik het niet zo snel weten (Amsterdam heeft zijn eigen bureau voor onderzoek en statistiek). :cheers: Zelfs qua groei denk ik niet dat Brussel snel in de buurt van Amsterdam zal komen, aangezien Amsterdam een ontzettend hoge bezettingsgraad heeft qua hotels en er een te kort is van zo'n 9000 hotelkamers (nu heeft Amsterdam 19400 kamers).
cristof April 17th, 2008, 12:15 AM levi's guerilla store is now open in antwerp, ... an new example of the attraction of Antwerp in fashion.
Wuppeltje July 18th, 2009, 02:02 AM Is de Fashion Week in Antwerpen stilletjes verdwenen? Kan er niets over vinden.
freeksregistration July 19th, 2009, 11:57 PM Is de Fashion Week in Antwerpen stilletjes verdwenen? Kan er niets over vinden.
Hier heb je een tv fragment:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/nieuws/2.3796/1.545526
en hier de site: http://www.antwerp-fashion.be/
verdwenen? zeker niet :p
Wuppeltje July 20th, 2009, 01:05 AM ^^
Toch wel een downgrade van datgene wat er was.
Ik zie nu dat de Belgische modebeurs 'A Fair' failliet is en daarmee dus de organisator van 'A Fashion Week' in Antwerpen. Dat is toch wel een flinke klap voor Antwerpen als modestad.
poller1 July 20th, 2009, 09:00 AM ^^
Toch wel een downgrade van datgene wat er was.
Ik zie nu dat de Belgische modebeurs 'A Fair' failliet is en daarmee dus de organisator van 'A Fashion Week' in Antwerpen. Dat is toch wel een flinke klap voor Antwerpen als modestad.
tjah... misschien een goede gelegenheid om heel dat modegebeuren eens te evalueren.
Er is ongetwijfeld potentieel, maar ik mis 'engagement'. Enkele holle slogans en marketing volstaan niet.
Wuppeltje July 20th, 2009, 10:50 AM Antwerpen heeft zeker potentie, net zoals Amsterdam. Beide steden waren en zijn ook interessante concurrenten van elkaar op modegebied. Ik zie Amsterdam groeien op modegebied met AIFW downtown, Red Light Fashion, meer internationale namen, professionelere organisaties en groter media bereik.
Naar het schijnt was 'A Fair' behoorlijk professioneel, en een stap verder qua commercie dan de stuk grotere Modefabriek in Amsterdam. De Amsterdam International Fashion Week was een stap verder dan de 'A Fashion Week' in Antwerpen. Interessante competitie tussen Antwerpen en Amsterdam, maar nu lijkt het dat Antwerpen het onderspit moet delven.
EvanG July 20th, 2009, 11:28 AM Nogal relatief, ik kan moeilijk inschatten hoe bekend Antwerpen is voor zijn mode maar Amsterdam is dat al zeker niet. Milaan of Parijs lijken me voor beiden voorlopig buiten schot. ;)
Wuppeltje July 20th, 2009, 12:31 PM ^^
Antwerpen is dat ook al zeker niet. Voor de grap eens in google Fashion + Antwerp / Antwerpen doen, levert een bedroevend resultaat op.
Zowel Amsterdam als Antwerpen staan ver af van Milaan en Parijs, hoewel ze soms in eigen land er anders over denken (hoor zowel in Antwerpen als Amsterdam mensen beweren dat ze daadwerkelijk een doorgebroken fashion city zijn). Op nationaal niveau is erin Belgie volgens mij veel aandacht voor Antwerpen als modestad, en in Nederland voor Amsterdam. Maar kijken we buiten onze eigen landen, dan is er maar weinig te merken. Wel hebben beide hun topontwerpers naar boven gebracht, maar qua modesteden zitten de steden in een pril stadium. Neemt niet weg dat ze zich wel proberen te ontwikkelen en interessante concurrenten van elkaar zijn.
KolonelSilvertop July 20th, 2009, 02:02 PM Als de schuttershofstraat in London zou liggen, was ze even beroemd als bond street.
Antwerpen modestad bestaat wel degelijk. De grote shows zijn allemaal in Parijs, Milaan en New York, dus als dat het criterium is zijn we snel klaar. Het gaat toch over het aanbod in de winkels, en niet over modeshows, de herkomst van designers of andere gesubsidieerde stadsmarketing.
Al die mensen die beweren dat Antwerpen geen modestad is, mogen eens argumenteren waarom dat zo is. En graag met mode-argumenten.
Diegene die weet te vertellen wie de gebreide polo van Barman heeft ontworpen, heeft een streepje voor :)
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2009/07/05/090705_barman.jpg.250.jpg
Wuppeltje July 20th, 2009, 02:34 PM Antwerpen als modestad bestaat net zoals Amsterdam als modestad. Maar ze liggen ver achter de echte modesteden. Antwerpen is een makkelijke shopstad, op de zondag na. Amsterdam is wat moeilijker (wel alle zondagen open), omdat er ontzettend veel leuke winkels in Amsterdam zijn waar je al bezoeker toevallig langs moet komen om ze te vinden (en ze zitten zelden op AAA locaties).
Het aanbod van mode in Londen is vele malen groter van Antwerpen, zowel in hoeveelheid als kwaliteit. Dat neemt niet weg dat Antwerpen fantastisch winkelen en flaneren is.
Een modestad heeft niet alleen mode te koop, maar creëert ook. Modeshows en beurzen zijn daar uitingen van, en verkleinen de brug tussen het creative aspect van modeontwerpers en commercie. Dit versterkt weer de modeopleidingen en daarmee de aantrekkingskracht. Zowel aan kwaliteit als aan kwantiteit kan een stad daardoor weer nieuwe mensen binden en juist zorgen voor leuke nieuwe winkeltjes ipv de bekende ketens.
Le Penseur July 20th, 2009, 02:51 PM Maar Amsterdam heeft toch geen befaamde Modeacademie zoals Antwerpen er één heeft? Die Academie heeft ervoor gezorgd dat Antwerpen op de kaart staat als modestad, uiteraard niet in dezelfde mate als Parijs of Milaan. Kijk maar naar de lijst van ontwerpers op style.com: A.F. Vandevorst, Ann Demeulemeester, Bernard Willhem, Bruno Pieters (Hugo Boss), Dries Van Noten, Kris van Assche (Dior Homme), Martin Margiela, Tim Van Steenbergen, Walter Van Beirendocnk, Raf Simons (Jill Sander)... Allemaal ontwerpers die een opleiding gevolgd hebben in Antwerpen en die wel degelijk zeer bekend zijn in de modewereld.
Antwerpen heeft dan ook ontelbaar veel hippe en exclusieve winkels, die je in andere vergelijkbare steden niet vindt.
Wuppeltje July 20th, 2009, 03:46 PM Amsterdam heeft wel meerdere mode opleidingen, maar geen echt befaamde. Wat dat betreft heeft Antwerpen het beter gedaan, hoewel dat natuurlijk wel voor een groot deel te danken is aan een geroemde lichting.
Diegene die verder willen komen gaan vanzelf na opleiding elders in het land vaak vanzelf naar Amsterdam toe. Amsterdam heeft bijvoorbeeld het World Fashion Centre met meer dan 400 showrooms en talloze nationale en internationale merken/labels. Het schijnt het grootste modehandelscentrum ter wereld te zijn.
Gelijktijdig met de Amsterdam International Fashion Week (genodigden) is er ook Amsterdam International Fashion Week downtown op 80 verschillende locaties (openbaar) in Amsterdam.
Qua grootte van de stad heeft Antwerpen veel te bieden als het gaat om winkels.
Thermo July 20th, 2009, 05:17 PM Wat mode betreft (en dan heb ik het niet enkel over de stad Antwerpen, maar ook over bekende modehuizen en ontwerpers) staat België ver voor op Nederland. Daar is zelfs geen discussie over.
5i5nMkV8ufw
Wuppeltje July 20th, 2009, 07:55 PM Qua ontwerpers staan de Belgen absoluut verder (ik zeg Belgen, omdat ze vaak in het buitenland zitten). Interessant overigens is dat er geen verschil lijkt te zijn qua opleiding volgens deze deskundigen, maar dat de stap naar een hoger niveau sneller wordt gemaakt na de opleiding. Maar juist hier is een enorme progressie in Nederland op gang, met AIFW, AIFW Downtown, Red Light Fashion, Fashion Awards, Modefabriek, enz. De dragende stad is overigens vooral Amsterdam. Als tweede modestad zou ik Arnhem in Nederland noemen, in België Brussel. Tussen deze nummers 2 zit toch wel een erg groot verschil in voordeel van België.
Tussen nu en het filmpje zijn de 2 belangrijkste fashion beurzen van België verdwenen en de Antwerpse Fashion Week. Juist deze laagdrempelige voorzieningen voor jonge ontwerpers verdwijnen.
hix July 20th, 2009, 08:36 PM Grappige discussie. :nuts:
De vraag is: is Antwerpen internationaal beroemd als modestad zoals de Antwerpenaren denken?
Je kan de vraag eens stellen op vakantie en een kleine enquete doen. Over het algemeen is het al sterk als men al weet dat België beroemd is voor Bier, chocolade en strips... Ik heb al heel wat gereisd en over het algemeen is dit het strafste wat je kan tegenkomen.
Ik zal weer Thermo over mij heen krijgen maar Antwerpen is nog altijd een grote onbekende in het buitenland. Net zoals Brussel en de rest van België trouwens. De dag dat er iemand tegen mij zegt "Oh Fashion from Antwerp" als ze horen dat ik van België kom dan dan zal ik niet weinig verbaasd zijn.
Wat niet wegneemt dat er veel mooie winkels in Antwerpen zijn, natuurlijk. Hetzelfde kan gezegd worden over Amsterdam, hoewel Amsterdam en Nederland natuurlijk wèl wereldberoemd zijn! :nuts: Maar eerlijk gezegd had ik nog nooit in mijn leven gehoord dat Amsterdam ook een modestad zou zijn. :lol: Waarschijnlijk vind men in alle steden ter wereld ook, dat men een modestad is...
Le Penseur July 20th, 2009, 09:57 PM Tja hix, niet iedereen is dan ook in mode geïnteresseerd he. Feit is wel dat Antwerpen een begrip is in de modewereld, en dat valt niet te ontkennen, ongeacht of de gemiddelde toerist dat nu weet of niet.
poller1 July 20th, 2009, 10:39 PM Tja hix, niet iedereen is dan ook in mode geïnteresseerd he. Feit is wel dat Antwerpen een begrip is in de modewereld, en dat valt niet te ontkennen, ongeacht of de gemiddelde toerist dat nu weet of niet.
Bewijs: ik woon zelf in Antwerpen en weet er ook niks van eigenlijk:lol:
Wuppeltje July 20th, 2009, 10:47 PM @Le Penseur
Vraag mij alleen af waarom Antwerpen dan niet (net zoals Amsterdam overigens) in de volgende lijstjes staat:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=510384
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=662182
Of in de Anholt-GfK Roper City Brands Index (waar Amsterdam overigens wel in staat).
Amsterdam en Antwerpen stellen op dit moment gewoon niet zoveel voor als modesteden.
Thermo July 20th, 2009, 11:30 PM Grappige discussie. :nuts:
De vraag is: is Antwerpen internationaal beroemd als modestad zoals de Antwerpenaren denken?
Je kan de vraag eens stellen op vakantie en een kleine enquete doen. Over het algemeen is het al sterk als men al weet dat België beroemd is voor Bier, chocolade en strips... Ik heb al heel wat gereisd en over het algemeen is dit het strafste wat je kan tegenkomen.
Ik zal weer Thermo over mij heen krijgen maar Antwerpen is nog altijd een grote onbekende in het buitenland. Net zoals Brussel en de rest van België trouwens. De dag dat er iemand tegen mij zegt "Oh Fashion from Antwerp" als ze horen dat ik van België kom dan dan zal ik niet weinig verbaasd zijn.
Ach, dat typisch Belgische calimero-complex weer... "Ze kennen ons niet" klopt niet. Heb pas nog een artikel gelezen in De Standaard over het merk België in de wereld. En ze kennen het wel degelijk. Ok, ze associëren het niet altijd met wat wij zouden willen, maar ze kennen het wel. Vooral Brussel is wereldberoemd.
Antwerpen is inderdaad veel onbekender. Om nu even terug te gaan naar de mode: bij het grote publiek zal A'pen idd niet direct als modestad bekend zijn. Maar wél bij mensen die met mode bezig zijn. In de modewereld is Antwerpen een middelgrote bekende speler. Wuppeltje probeert hier A'pen en A'dam op hetzelfde niveau te zetten qua mode, maar hierin staat Antwerpen ècht verder.
Wuppeltje July 21st, 2009, 12:16 AM Persoonlijk dacht ik tot niet zolang geleden dat Amsterdam ook een modestad van redelijk formaat was, en dacht ik hetzelfde over Antwerpen als jij nu over Antwerpen denkt. In de Nederlandse pers wordt Amsterdam immers zo afgeschilderd. Kijk ik in de buitenlandse pers, dan valt dit nogal tegen, net zoals Antwerpen eigenlijk. Ook in de lijstjes van Fashion steden komen de steden zelden voor, wat mij te denken geeft. Misschien heb ik het fout, en stelt Antwerpen inderdaad stuk meer voor dan Amsterdam, maar het verbaast mij dan wel dat Amsterdam meerdere malen per jaar een fashion week heeft, een grote modebeurs (600+ labels) op 40.000m2, en juist groeit als industrie tijdens de recessie.
Le Penseur July 21st, 2009, 11:03 AM Amsterdam doet dan ook enorm veel moeite om zo'n evenementen te organiseren, dat is in Antwerpen niet zo denk ik. Hier is het organischer gegroeid. Antwerpen heeft haar reputatie te danken aan het grote aantal ontwerpers die het in Parijs gemaakt hebben, en dat straalt zich af op de stad.
hix July 21st, 2009, 02:23 PM Nu geef ik natuurlijk grif toe dat ik van mode helemaal geen verstand heb, dus eigenlijk zou ik me niet te veel in deze discussie mogen mengen, maar...
Maar wél bij mensen die met mode bezig zijn. In de modewereld is Antwerpen een middelgrote bekende speler. Wuppeltje probeert hier A'pen en A'dam op hetzelfde niveau te zetten qua mode, maar hierin staat Antwerpen ècht verder.
Hier denk ik toch dat Thermo gelijk heeft. Ik denk dat Antwerpen vooral een reputatie heeft dank zij de modeacademie, die toch wel beroemd is. (denk ik toch). Op een tweede vlak heeft Antwerpen inderdaad heel wat winkels die mij (als leek) toch wel van wereldklasse lijken te zijn. In Amsterdam heb ik dat nog niet zo opgemerkt, maar....
Persoonlijk dacht ik tot niet zolang geleden dat Amsterdam ook een modestad van redelijk formaat was, en dacht ik hetzelfde over Antwerpen als jij nu over Antwerpen denkt. In de Nederlandse pers wordt Amsterdam immers zo afgeschilderd. Kijk ik in de buitenlandse pers, dan valt dit nogal tegen,
Waarschijnlijk denken zowel de Antwerpenaars als de Amsterdammers een beetje te snel dat ze een topmodestad zijn. Ik kan me zo voorstellen dat men in Berlijn of Kopenhagen of Wenen ook denkt dat hun stad een modestad is.
Ondertussen denk ik, in al mijn onwetenheid dat de mode uit Parijs, Milaan en New York komt...
Maar ja, ik koop mijn kleren bij H&M, Levi's soms durf ik al wel eens bij Hey binnen te stappen. Niet bepaald Haut Couture dus. :lol:
Amsterdam doet dan ook enorm veel moeite om zo'n evenementen te organiseren, dat is in Antwerpen niet zo denk ik.
Misschien zouden ze daar in Antwerpen een beetje meer werk van kunnen maken?
lombard July 21st, 2009, 02:37 PM Ik was in Berlijn dit weekend, toch ook een wereldstad, waar er bijzonder veel mode en kleding is van alle slag. Nochtans heeft Duitsland niet echt een mode - imago.
Als we vinden dat Antwerpen zo belangrijk is als mode-stad, dan moeten we inderdaad ook veel meer moeite doen om evenementen te organiseren en deze ook doeltreffend promoten. Maak gebruik van symbolen ( cfr de Hollande tulp die je overal ziet ), combineer kunsten, sport, toerisme, natuur, sluit deals met hotels, weet ik veel...
Dat is beter dan zichzelf zo belangrijk vinden.
KolonelSilvertop July 21st, 2009, 03:08 PM Er is een verschil tussen een modemekka en een modestad. Hasselt is ook een modestad. Niet omwille van dat idiote museum, of de proletenpakken van Stijn Helsen, maar omdat de mensen in de straat daar goed gekleed gaan en omdat je in Hasselt een mooie basisgarderobe bij mekaar kan kopen.
Antwerpen is simpelweg een modestad, en mensen die over de academie, de fashionweek of tulpen beginnen hebben het volgens mij niet begrepen. Een modestad is geen etiket dat je mits voldoende marketing op uw borst kunt kleven, het is iets dat je aan de mensen kan zien. En het moet volgens mij ook niet per se gepromoot worden. Dat doet de vakpers al voldoende.
Wuppeltje July 21st, 2009, 03:12 PM Hier denk ik toch dat Thermo gelijk heeft. Ik denk dat Antwerpen vooral een reputatie heeft dank zij de modeacademie, die toch wel beroemd is. (denk ik toch). Op een tweede vlak heeft Antwerpen inderdaad heel wat winkels die mij (als leek) toch wel van wereldklasse lijken te zijn. In Amsterdam heb ik dat nog niet zo opgemerkt, maar....
In Amsterdam beginnen de meeste duurdere modemerken en ontwerpers zich pas te concentreren buiten het centrum vanaf de PC Hooftstraat, van Baerlestraat, de Beethovenstraat, en verspreid in de rest van vooral Oud-Zuid. In de PC hooftstraat zie nog wel de nodige normale toeristen, maar hoe verder in Amsterdam Oud-Zuid hoe minder toeristen daar komen. Een ander probleem in Amsterdam is de grote spreiding van zowel goedkope leuke en dure exclusieve winkels, en dan vooral buiten de bekende winkelgebieden. Er zijn ontzettend veel boekjes te koop over winkelen in Amsterdam, juist omdat de gemiddelde bezoeker ze anders niet tegen komt.
Waarschijnlijk denken zowel de Antwerpenaars als de Amsterdammers een beetje te snel dat ze een topmodestad zijn. Ik kan me zo voorstellen dat men in Berlijn of Kopenhagen of Wenen ook denkt dat hun stad een modestad is.
Dat weet ik bijna wel zeker. Dat maakt deze discussie ook wel grappig.
KolonelSilvertop July 22nd, 2009, 10:23 AM Dat maakt deze discussie ook wel grappig.
Het feit dat je over de PC hooftstraat begint anders ook. Om nog maar te zwijgen over het belang van GfK cijfers of een google-search... :ohno:
maar goed, het is duidelijk dat jouw teleurstelling over Amsterdam ons verplicht om het licht van de zon te ontkennen.
SuburbanWalker July 22nd, 2009, 10:37 AM Wuppeltje lijkt me anders met verstand van zaken te spreken. Dat Antwerpen bij het grote publiek niet bekend staat als een modestad is gewoon zo.
Wuppeltje July 22nd, 2009, 10:41 AM @KolonelSilvertop
Ik kom tenminste met iets aan wat te controleren is ipv lukraak te roepen dat Antwerpen of Amsterdam een topmodestad is, net na Parijs en Milaan. Ik probeer cijfers te vinden om deze steden in perspectief te zetten.
zuidbewoner July 22nd, 2009, 11:02 AM Ik denk dat de naam modestad niet alleen komt door het aantal winkels van bekende modemerken,
In Antwerpen bruist de mode. De faam van Antwerpen als internationale modestad is in de eerste plaats te danken aan het talent en het doorzettingsvermogen van de eerste generatie ontwerpers die begin de jaren ‘80 hun lot in eigen handen namen en de juiste visie hadden om een plaats in te nemen tussen de grote en belangrijke ontwerpers op wereldniveau. De legendarische ‘Zes van Antwerpen’: Walter Van Beirendonck, Ann Demeulemeester, Dries Van Noten, Dirk Van Saene, Marina Yee en Dirk Bikkembergs werden voorafgegaan door Martin Margiela. Allen studeerden aan de Modeafdeling van de Hogeschool Antwerpen. In 1986 toonden de Zes hun collecties tijdens een professionele beurs in Londen. Met internationaal succes. Ze gingen daarna elk hun eigen weg en werden apart beroemd. Mede daardoor geven ze het voorbeeld aan hun opvolgers, de nieuwe generaties afgestudeerden van de Vlaamse modescholen.
In de voetsporen van de ‘Zes van Antwerpen’ volgden ontwerpers zoals Kaat Tilley, Anna Heylen, Stephan Schneider, Wim Neels, Christophe Broich, Raf Simons, Veronique Branquinho, A.F. Vandevorst, Bernhard Willhelm, Bruno Pieters, Tim Van Steenbergen, Christian Wijnants, enz. Al deze ontwerpers liepen school in Antwerpen, hebben hier hun atelier, showroom of winkel.
Sinds 2002 heeft Antwerpen een echt modecentrum: de ModeNatie in de Nationalestraat. In dit unieke pand in het hart van historisch Antwerpen hebben de Modeafdeling Hogeschool Antwerpen, het ModeMuseum, het Flanders Fashion Institute en Boekhandel Copyright er onderdak gevonden. Begin oktober 2007 opende ook de grootste boetiek ter wereld van de Japanse ontwerper Yohji Yamamoto zijn deuren in ModeNatie.
De Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van de Hogeschool Antwerpen speelt een centrale rol in het voortzetten van die internationale belangstelling. Als een van de belangrijkste modescholen ter wereld trekt zij uit alle continenten studenten aan en slaagt erin jaar na jaar opmerkelijke creatieve en doortastende ontwerpers met hun eigenheid als specifieke stijl voort te brengen. De jaarlijkse modeshow in juni, georganiseerd door de Modeafdeling van de Hogeschool Antwerpen, is telkens een feest dat meer dan 6 000 internationale bezoekers telt.
Ook in de entourage van het modegebeuren - fotografen, visagisten, modellen, grafici, patroontekenaars, journalisten, enz. - ontstond een belangrijke modecultuur. Antwerpen leeft en is een belangrijke internationale aantrekkings-mode-metropool.
KolonelSilvertop July 22nd, 2009, 01:14 PM ^^ idd , en vergeet Ann Salens niet!
mato July 22nd, 2009, 01:19 PM Ook het Duitse Düsseldorf noemt zich met de Kö (of Königsallee) een internationale modestad. :cheers:
groentje July 23rd, 2009, 01:35 AM Ik merk dat heel wat buitenlandse steden zichzelf even veel in de kijker zetten als modestad, als Antwerpen dat doet. Kopenhagen, Stockholm, Berlijn, zelfs Bern roemen zichzelf als shoppingparadijs, waar veel exclusieve winkels te vinden zijn en beroemde ontwerpers leven. Antwerpen mag daar (licht) bovenuit steken, en valse bescheidenheid is niet aan mij besteed, maar ik denk dat je we toch een iets overdreven beeld hebben van het imago van Antwerpen als modestad.
Ivan July 23rd, 2009, 08:41 AM Antwerpen als shoppingcapital kan nog, modestad is toch zwak ondanks het FFI en de oude én nieuwe ontwerpersgarde.
freeksregistration July 24th, 2009, 08:00 PM Deze site al gezien? :p http://www.antwerpisthenewparis.com/
geen idee wie er achter zit.
SuburbanWalker July 24th, 2009, 09:23 PM Het staat gewoon op de site wie erachter zit. Iemand die precies nogal een hoge dunk heeft van haareigen. ;)
SuburbanWalker July 24th, 2009, 09:25 PM Het staat gewoon op de site wie erachter zit, inclusief gewichtige biografie. ;)
hix July 24th, 2009, 09:32 PM Die dikkenekken griet bevestigt wel de vooroordelen die we hier hebben over de bewoners van't stad. Gelukkig zijn ze daar niet allemaal zo. :lol:
EvanG July 24th, 2009, 09:40 PM bwoah, gewoon een hoogst enthousiaste inwijkeling. Antwerpen kan dat overweldigende effect nu eenmaal veroorzaken bij een mens ;)
*kuch*
poller1 July 24th, 2009, 10:17 PM Tiens, ik zie het probleem niet, met die site...
typisch "Vlaams", OEIOEI als je een beeeeeetje 'dikkenek' bent:lol:
hix July 24th, 2009, 10:26 PM Tiens, ik zie het probleem niet, met die site...
typisch "Vlaams", OEIOEI als je een beeeeeetje 'dikkenek' bent:lol:
Amaai, hebt ge gezien hoe die haar eigen aanprijst? Over gebrek aan bescheidenheid gesproken... :lol:
poller1 July 24th, 2009, 10:48 PM Amaai, hebt ge gezien hoe die haar eigen aanprijst? Over gebrek aan bescheidenheid gesproken... :lol:
Jah... OK, ik spreek ook niet zo over mezelf... maar de algemene reactie op zo'n zaken is in Vlaanderen toch steeds negatiever dan op een ander heb ik de indruk.
hix July 24th, 2009, 10:53 PM Nee hoor. We zijn hier niet beter of niet slechter dan op een ander. Dat soort narcisme wordt gelukkig nergens geapprecieerd.
Ik denk ook niet dat veel werkgevers zo'n mens gaan aannemen. Teveel pretentie en te weinig inhoud. :lol: Dat wordt altijd direkt doorzien.
poller1 July 24th, 2009, 11:21 PM Nee hoor. We zijn hier niet beter of niet slechter dan op een ander. Dat soort narcisme wordt gelukkig nergens geapprecieerd.
Ik denk ook niet dat veel werkgevers zo'n mens gaan aannemen. Teveel pretentie en te weinig inhoud. :lol: Dat wordt altijd direkt doorzien.
mmm, dát soort narcisme mss wel, maar het is wel degelijk een feit dat Vlamingen m.i. een groot gebrek aan collectieve trots hebben; wij verkopen onze producten niet, terwijl je overal in Europa en de wereld het grootste schijtbier te drinken krijgt, pakweg...:lol:
Het ergste is dat Vlamingen dan weer wél misplaatst trots zijn op non-events als de Guldensporenslag:ohno:
Hopeloos.
Wuppeltje July 24th, 2009, 11:36 PM mmm, dát soort narcisme mss wel, maar het is wel degelijk een feit dat Vlamingen m.i. een groot gebrek aan collectieve trots hebben; wij verkopen onze producten niet, terwijl je overal in Europa en de wereld het grootste schijtbier te drinken krijgt, pakweg...:lol:
Is het grootste schijtbier niet in Belgische handen nu? :lol:
poller1 July 24th, 2009, 11:58 PM Is het grootste schijtbier niet in Belgische handen nu? :lol:
zou kunnen.
Nu zie je in Italië soms Nieuwe Maes ipv Heineken. Geen verbetering...
hix July 25th, 2009, 12:02 AM Is het grootste schijtbier niet in Belgische handen nu? :lol:
Nee, het is omgekeerd. Maes is in Nederlandse handen (Heineken)
Wuppeltje July 25th, 2009, 12:30 AM Grootste schijtbier is Bud, maar daar hebben we in Nederland en Belgische nauwelijks last van.
lombard July 25th, 2009, 08:06 AM Inderdaad, even off-topic : Alken-Maes is overgenomen door Heineken, want Heineken heeft Scottisch & Newcastle overgenomen, waar Alken-Maes deel van uitmaakte. Dit is een positieve evolutie, daar Heineken een echte ' brouwer ' is, die bereid is om te investeren in locale goede producten oa in ons eigen Belgisch bier ! Dit heeft onder andere geleid tot zware investeringen in kwaliteit en marketing van de Maes, zodat dit bier er nu weer helemaal staat, en ik kan je alleen maar aanraden : proef het ! In een objectieve test in het Nieuwsblad door een panel werd Maes zelfs tot de vijfde beste Pils verkozen in Belgie, ( ver boven alle inbev-producten ), degene die ervoor kwamen waren wel allemaal stukken duurder en meer in het luxe-segment. Do I need to tell more ? En sorry, t'is off topic, maar k ben er niet zelf over begonnen hé...Er is toch een link met de mode-wereld : ook bij Maes is marketing belangrijk, je mag nog zo goed zijn, als niemand het weet, kom je niet ver .
Wuppeltje July 25th, 2009, 11:17 AM Goed om te horen dat Heineken ook in de kwaliteit van het product heeft geïnvesteerd. Wist het wel via een van de lokale nieuwszenders wat over de vormgeving van Maes. En op dat gebied zitten best overlappingen van de modewereld.
Maes vormgeving:
http://www.amsterdaminc.tv/2009/05/18/amsterdams-bureau-herontwerpt-belgisch-bier/
Laten via die richting maar langzamerhand terug ontopic proberen te komen.
Een van de meest duidelijke voorbeelden van Bier & Fashion in Amsterdam:
http://www.textilia.nl/videos/algemeen/viid245-aifw-2009-fashion-in-the-city.html
Thermo July 25th, 2009, 11:35 AM Die dikkenekken griet bevestigt wel de vooroordelen die we hier hebben over de bewoners van't stad. Gelukkig zijn ze daar niet allemaal zo. :lol:
Ach ach. Moest ze over Brussel schrijven was het waarschijnlijk allemaal oké... Trouwens, "Kerri-Lynn McAllister" klinkt echt wel Antwerps ;)
Wuppeltje July 28th, 2009, 10:48 AM Er is een verschil tussen een modemekka en een modestad. Hasselt is ook een modestad. Niet omwille van dat idiote museum, of de proletenpakken van Stijn Helsen, maar omdat de mensen in de straat daar goed gekleed gaan en omdat je in Hasselt een mooie basisgarderobe bij mekaar kan kopen.
Antwerpen is simpelweg een modestad, en mensen die over de academie, de fashionweek of tulpen beginnen hebben het volgens mij niet begrepen. Een modestad is geen etiket dat je mits voldoende marketing op uw borst kunt kleven, het is iets dat je aan de mensen kan zien. En het moet volgens mij ook niet per se gepromoot worden. Dat doet de vakpers al voldoende.
Kennelijk zit het in Amsterdam daarmee wel goed. Alleen de toeristen nog. :)
Modecompliment voor Amsterdamse man
De Amsterdamse vrouw is op een praktische manier hip en de man zo mannelijk dat hij zelfs zijn vrouwelijke kanten durft te laten zien. Garance Doré, van wie deze conclusie is, heeft er verstand van. De Franse fotografe, die zelf in Parijs en New York woont, verwierf internationale faam met een fashion weblog met foto's van bijzonder geklede voorbijgangers. In opdracht van fotografiemuseum Foam deed ze hetzelfde in Amsterdam tijdens de Fashion Week.
In Amsterdam vielen haar vooral de modebewuste mannen op. Velen van hen kleden zich niet als de stereotype man: ''Ik zag bijvoorbeeld mannen die een shirt met een laag decolleté droegen. De mannen die dit durven, zijn voor mij mannelijker dan de ietwat homofobe mannen in mijn land.''
Maar ook de vrouwen in de stad vond Doré inspirerend. En van een totaal ander slag dan de Parisiennes: ''De Amsterdamse vrouw is misschien iets minder sophisticated, maar minstens zo goed gekleed. Ze ziet eruit alsof ze elk moment op haar fiets kan springen. Maar dit kan overal naartoe zijn: een feestje of gewoon haar werk.''
Ze ondervond de afgelopen dagen zelf hoe kledingkeuze beïnvloed wordt door de stad: ''Ik fietste heel Amsterdam door en kleedde me dus praktischer. Mijn platte ballerina's droeg ik veel vaker dan thuis.''
Voor één groep mensen heeft Doré geen goed woord over: de toeristen in Amsterdam. ''Ik kan het niet verdragen: die sneakers en heuptasjes!'' Het liefst zou ze de klok veertig jaar terugdraaien. ''Toen zag iedereen er chic uit, met leren schoenen en nette jassen. Een stad wordt mooier als mensen aandacht aan hun kleding besteden.''
Dan laat ze op haar fototoestel het beeld zien van een man die ze een uur eerder fotografeerde in de buurt van de Oude Kerk. ''Kijk, dit is wat ik bedoel. Deze man stond vanmorgen op en heeft over elk detail nagedacht: de sokken in exact dezelfde kleur als zijn overhemd, en die prachtige pantalon. Tijdloos. Ik werd er helemaal gelukkig van.'' (CARLIJN VAN DONSELAAR)
Bron: Het Parool
hix July 28th, 2009, 10:54 AM de sokken in exact dezelfde kleur als zijn overhemd... Ik werd er helemaal gelukkig van.
Iemand die gelukkig wordt omdat ze een man ziet die het belangrijk vindt dat zijn sokken in de kleur van zijn overhemd zijn... :ohno:
Ik weet wel waarom ik het modewereldje oppervlakkig en onnozel vind. :nuts:
Ach ach. Moest ze over Brussel schrijven was het waarschijnlijk allemaal oké...
Het probleem is dat ze zo over zichzelf schrijft. Ik heb er geen probleem mee dat ze trots is op Antwerpen. Je moet niet altijd zo'n lange tenen hebben Thermo!
Ik heb toch duidelijk gemaakt in deze quote dat ik vind dat ze overdrijft met het schrijven over haarzelf? Lees toch eerst wat er staat voor je reageert, Thermo!
Amaai, hebt ge gezien hoe die haar eigen aanprijst?
taboe July 28th, 2009, 11:02 AM Iemand die gelukkig wordt omdat ze een man ziet die het belangrijk vindt dat zijn sokken in de kleur van zijn overhemd zijn... :ohno:
Ik weet wel waarom ik het modewereldje oppervlakkig en onnozel vind. :nuts:
Ach, dat zeg je gewoon omdat de vrouwen met je witte sokken lachen! :lol:
Thermo July 28th, 2009, 11:51 AM Ik heb toch duidelijk gemaakt in deze quote dat ik vind dat ze overdrijft met het schrijven over haarzelf? Lees toch eerst wat er staat voor je reageert, Thermo!
Ik regaeerde eigenlijk gewoon op dit, en dat weet je maar al te goed ;)
Die dikkenekken griet bevestigt wel de vooroordelen die we hier hebben over de bewoners van't stad.
Maar laten we maar terug naar de mode gaan, zeker? :)
In dit artikel van 'Elle Decor' hebben ze het ook over de Antwerpse mode: http://www.pointclickhome.com/decorating_design/articles/elle_decor_goes_antwerp
hix July 28th, 2009, 12:29 PM Ach, dat zeg je gewoon omdat de vrouwen met je witte sokken lachen! :lol:
:lol::lol:
Meurisse May 6th, 2010, 03:21 PM gva.be (http://www.gva.be/antwerpen/antwerpen/beginnende-ontwerpers-tonen-hun-waren-in-de-kloosterstraat.aspx)
Beginnende ontwerpers tonen hun waren in de Kloosterstraat
http://www.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/05/06/1019009/beginnende-ontwerpers-tonen-hun-waren-in-de-kloosterstraat_5_460x0.jpg
12:09 Op zondag 9 mei gaat Markt van Morgen van start in de Antwerpse Kloosterstraat. Beginnende ontwerpers van mode, juweel, grafisch werk en interieurobjecten tonen er hun creaties. Markt van Morgen vindt iedere tweede zondag van de maand plaats, van mei tot september.
Markt van Morgen heeft Antwerps creatief talent op de kaart gezet. Deelnemers van het eerste uur hebben vaak al een hele weg afgelegd. Markt van Morgen is voor hen een springplank. Velen richten een eigen professioneel label op, leggen contacten met winkels of galerijhouders of gaan een samenwerking aan met andere artiesten.
Zes edities
Dankzij initiatieven als Markt van Morgen neemt het aanbod toe van kwaliteitsvol, handgemaakt design. Het succes bij publiek en deelnemers zorgde ervoor dat er voor deze vijfde jaargang zes edities zijn.
De locatie op het pleintje in de Kloosterstraat, hartje modecentrum, wordt omgetoverd tot een boeiend trefpunt voor fashionista’s, buurtbewoners en toeristen. Radio Centraals discobar, wisselende performances en de uit recyclagehout opgetrokken Bar van Morgen maken van deze markt een evenement waar iedereen in alle gezelligheid de zondag kan doorbrengen.
Praktisch
Kloosterstraat, pleintje op de hoek met de Riemstraat (voormalige vismijn)
9 mei, 13 juni, 11 juli, 8 augustus, 12 september, 12 december (kersteditie)
telkens van 12 tot 18 uur
gratis toegang
Meurisse May 18th, 2010, 05:17 PM gva.be (http://www.gva.be/antwerpen/antwerpen/groene-catwalk-in-de-kammenstraat.aspx)
Groene catwalk in de Kammenstraat
http://s2.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/05/17/1026512/groene-catwalk-in-de-kammenstraat_5_460x0.jpg
17/05 Hip Antwerpen stroomde zaterdag toe in de Kammenstraat, waar een modeshow met ecotintje werd georganiseerd voor het goede doel. Zowat 4.000 euro ging naar Kamiano.
Fashion for charity, dat is het motto van Naked 10. De opvolger van Laundry Day rolde zaterdag in de Kammenstraat een 200 meter lange catwalk van kunstgras uit, waarop straatmodellen een modeshow liepen.
Op een podium zorgden dee- jays voor hippe beats, en zelfs Christophe Lequesne, winnaar van de Michael Jackson-verkiezing, kwam even langs.
Restaurants zorgden ervoor dat er buiten hapjes en drankjes voor handen waren. Vele winkels hadden leuke acties. Bij Harry Beaver werden dreadlocks gelegd, Who’s that girl plakte een namiddag lang afwastatoeages en Lee zette een échte tatoeëerder in de etalage.
Veiling
Er was ook een veiling van een fiets en tien fietstassen met Walter Van Beirendonck-dessin. Schepen Ludo Van Campenhout kocht voor 650 euro de fiets voor zijn vrouw. Een date met Caroline Gennez, Maya Detiège en Kathleen Van Brempt ging voor 175 euro onder de hamer.
De opbrengst van de hele namiddag en van de Naked Night vrijdagavond in discotheek Red&Blue, ging naar Kamiano, de daklozenorganisatie die al jaren tussen de hippe Kammenstraatwinkels zijn plekje vindt.
“We hebben een goeie 4.000 euro bij mekaar”, aldus Nico Volckeryck, voorzitter van organisator Kammenstraat United. “Dat geld zal Kamiano gebruiken voor het jaarlijkse kerstavondfeest voor daklozen.”
Eefje Rampart
Meurisse June 4th, 2010, 10:55 AM gva.be (http://www.gva.be/antwerpen/antwerpen/antwerpen-scoort-als-trendy-shoppingstad.aspx)
Antwerpen scoort als trendy shoppingstad
http://s2.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/06/03/1061088/antwerpen-scoort-als-trendy-shoppingstad_5_460x0.jpg
03/06 Uit onderzoek in opdracht van de stad bij ruim 8.000 Vlamingen en Zuid-Nederlanders, is gebleken dat Antwerpen dé shoppingstad bij uitstek is.
Naast de centrumstad van hun provincie, kiezen shoppers steevast voor Antwerpen. Gezelligheid, makkelijke bereikbaarheid en een kwalitatief aanbod zijn de troeven.
"Ons chauvinisme zegt al langer dat we dé shoppingstad van Vlaanderen zijn", pronkt middenstandsschepen Robert Voorhamme (sp.a).
Ook de koopjes zijn een troef
Bijna 75 procent van de Vlaamse respondenten in Vlaanderen zegt dat ze af en toe of meerdere keren naar Antwerpen gaan. Tachtig procent van de ondervraagden uit Zuid-Nederland komen af en toe tot zeer vaak shoppen in 't Stad. Vooral de wandelroutes tussen de winkelzones Centraal Station-Meir-historisch centrum-Modewijk zijn erg in trek bij bezoekers.
Naast het uitgebreide aanbod op wandelafstand en de goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer, stippen West-Vlamingen ook de koopjes als een troef aan. Zuid-Nederlanders appreciëren dan weer vooral de aanwezigheid van horeca. Parkeergelegenheid blijft een van de pijnpunten.
Andreas Ilegems
Meurisse June 17th, 2010, 10:58 AM gva.be (http://lb119.gva.be/antwerpen/antwerpen/antwerpse-mode-en-lingerie-op-waagnatie.aspx)
Antwerpse mode en lingerie op Waagnatie
http://s2.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/06/11/1139996/antwerpse-mode-en-lingerie-op-waagnatie_5_460x0.jpg
11/06 In de Waagnatie vond donderdagavond de eerste van drie eindejaarsmodeshows van de Academie plaats.
Alle studenten van de Academie - Modeafdeling Artesis Hogeschool Antwerpen - toonden gisteren hun collectie op de catwalk. Voor de zestien laatstejaars vormen de modeshows de bekroning van vier jaar hard labeur en de start van een carrière, of eerst een stage.
Bekijk de beelden van onze fotograaf Bert Hulselmans! (http://album.gva.be/foto-album/eindejaarsmodeshow-van-de-academie-in-waagnatie.aspx)
Onder de 6.000 bezoekers van de drie shows zetelde ook een jury van kenners. Met onder anderen: trendwatcher en -voorspeller Lidewij Edelkoort, creatief adviseur van H&M Margareta van den Bosch, moderedacteurs van de Amerikaanse en de Italiaanse Vogue en Antwerps topmodel Anouck Lepère.
Show2010 is nog vanavond en zaterdag in Hangar 29 om 20u. In onze weekendkrant tonen we beelden van de laatstejaarscollecties.
Lingerie
In de Waagnatie werd ook al gepronkt met lingerie van A.F. Vandevorst. Het succesrijke Belgische lingerielabel Marie Jo gaat voor een eerste ’collector’s collection’ binnen de lijn Marie Jo L’Aventure in zee met Filip Arickx en An Vandevorst van A.F. Vandevorst.
Hun pièce unique, drie houten bustes met lingerie in vilt, gaat een rondreis door Europa maken en zal dit najaar onder meer te bewonderen zijn in de Antwerpse Inno en dan in het MoMu. Vervolgens wordt het bij Bernaerts geveild voor de Stichting Pink Ribbon die zich inzet voor vrouwen met borstkanker.
www.mariejo.com
Meer info:www.antwerp-fashion.be
Lily Armon
Foto: Bert Hulselmans
Meurisse September 9th, 2010, 03:07 PM gva.be
Shopping Center Groenplaats krijgt nieuwe look
12:04 Het Grand Bazar Shopping Center tussen de Eiermarkt en de Schoenmarkt in Antwerpen wordt volgend jaar gemoderniseerd.
“We zijn van plan om volgend jaar delen van het winkelcentrum te renoveren of te vernieuwen. Het gaat vooral om de gemeenschappelijke plekken, zoals de passage en het atrium waar de roltrappen zijn”, zegt shopping manager Kathleen Rommers.
De bouwvergunning is reeds aangevraagd en ook het openbaar onderzoek loopt al. “Hoe de renovatie er gaat uitzien is nog niet beslist. De definitieve plannen worden nog dit jaar verwacht. Als het zover is, zullen ook de winkeliers in het winkelcentrum worden ingelicht”, zegt Kathleen Rommers.
Antwerps begrip
De Grand Bazar op de Groenplaats, of den bazaar, is en was een begrip in Antwerpen. In het begin van de jaren negentig sloot het toen wat zieltogende warenhuis de deuren. Langs de zijde van de Groenplaats kwam het Hilton hotel. Erachter een gloednieuw winkelcentrum.
In het winkelcentrum zijn vandaag zo’n vijftig winkels en horecazaken gevestigd. Op de ondergrondse verdieping is nog altijd een supermarkt van GB.
PVDP
Ik ben 'modestad' gaan associeren met 'shoppingstad', mss moet ik dit toch maar eens gaan opsplitsen :)
Ivan September 9th, 2010, 09:48 PM Ik heb ergens eens renovatieplannen gezien. Het was met rood en zwart en zou ook een gevelvernieuwing inhouden opdat het winkelcentrum een herkenbaardere look krijgt tov bv Stadsfeestzaal.
Meurisse September 10th, 2010, 11:56 AM gva.be
Modeontwerpster opent Chinese pagodepoort met défilé
vrijdag 10 september 2010 Auteur: CDH
ANTWERPEN - Om de Chinese pagodepoort op de hoek van de Gemeente- en Van Wesenbekestraat te openen zal niemand minder dan de Antwerpse modeontwerpster Chris Janssens er een défilé houden.
Met hippe housemuziek en een mix aan modellen wil ze er haar zomer- en wintercollectie showen. 'Ik ken China heel goed omdat de zijde in mijn collectie in het oosten geproduceerd wordt', vertelt Janssens. 'Het is dan ook een enorme eer om dit te kunnen doen. Niet alleen omdat Antwerpen de modestad bij uitstek is, ook omdat China mij zo na aan het hart ligt.'
De spanning voor de grote opening op 29september stijgt. 'Naast traditionele drakendansen, vindt er ook een braderij plaats met vijftig kraampjes. Voorts komt er een rist hoogwaardigheidsbekleders', weet schepen voor Stadsontwikkeling Ludo Van Campenhout (Open VLD). De stad investeerde mee in hun droom en betaalde 220.000euro voor de sokkel en de ruwbouw. De afwerking met bladgoud is voor rekening van de Chinezen.
Meurisse September 13th, 2010, 12:16 PM gva.be
Californische mode voor Antwerpse Meir
10/09 Begin volgend jaar opent het Californische kledingmerk Forever 21 een grote winkel op de Meir. Naast deze flagshipstore zal er ook in Brussel een filiaal van het modemerk openen.
Antwerpen en Brussel krijgen de eerste Belgische winkels van het Californische modemerk en de winkel op de Meir wordt meteen het vlaggenschip. Forever 21 huurt een oppervlakte van maar liefst 3.700 vierkante meter, verdeeld over drie verschillende niveaus.
Vroegere Patio
De winkel komt in de voormalige Patio op de Meir, naast het Antwerpse hoofdkantoor van BNP Paribas Fortis. Het oude winkelcentrum werd vorig jaar gesloopt. In de plaats komen nieuwe winkelruimtes met daarboven appartementen.
Forever 21 huurt het volledige winkelgedeelte en opent de deuren begin 2011. De winkel in de Brusselse Nieuwstraat opent in dezelfde periode. Er zijn plannen om op latere datum nog meer filialen in België te openen.
Voor jongens en meisjes
De Amerikaanse kledingketen werd in 1984 opgericht in Los Angeles en is buiten de Verenigde Staten vooral actief in Canada en het Midden-Oosten. In Europa is Londen de eerste Europese stad waar Forever 21 een zaak opent. Dat gebeurt nog dit jaar.
Forever 21 heeft een aanbod voor jongens en meisjes en heeft zowel kleding als accessoires in de aanbieding. In het buitenland heeft het kledingmerk succes geboekt door moderne en tegelijkertijd betaalbare spullen aan te bieden.
Patrick Van de Perre
Een enorme winkel dus! Dat kon je al zien in de thread van deze Meir patio...
Meurisse November 4th, 2010, 02:08 PM Binnenkort kan je je als donald duck verkleden
nieuwsblad.be
Antwerpen krijgt eerste Disney Store
donderdag 04 november 2010 Auteur: cdh
ANTWERPEN - Filmgigant Disney opent volgend jaar een Disney Store in de Scheldestad, zo blijkt uit een Twitterbericht van ceo Jim Fielding. Het gaat om de eerste winkel in ons land.
Na Frankrijk, Engeland, Spanje, Portugal en Italië is België het zesde Europese land met een Disney-winkel. Over de locatie én de precieze timing wordt er voorlopig nog met geen woord gerept.
Verzamelaars van de populaire tekenfilmfiguurtjes kunnen er zich uren verliezen in exclusieve gadgets, speelgoed, kledij en films van de Amerikaanse animatieproducent.
poller1 November 6th, 2010, 01:05 AM ^^ Ben wel benieuwd naar de locatie dan, de buitenlandse (bv. Firenze) locaties indachtig; het zal zeker geen 'goedkope' locatie zijn.
SuburbanWalker November 6th, 2010, 05:21 PM Is er op de Meir-as momenteel een grote ruimte vrij? Misschien die nieuwbouw naast de Fortis?
Meurisse November 6th, 2010, 06:00 PM ^^ daar opent binnenkort een nieuwe grote amerikaanse keten
SuburbanWalker November 6th, 2010, 06:33 PM Is Disney Store geen grote Amerikaanse keten? :tongue3:
Puinkabouter November 6th, 2010, 06:38 PM De keten waar Meurisse op doelt is Forever21.
Polri November 6th, 2010, 10:28 PM Aan de ingang van de stadsfeestzaal, linkerkant (waar vroeger - denk ik - Nike zat) staat een winkelpand leeg.
Zou in ieder geval een mooie locatie zijn :)
teaser November 7th, 2010, 01:33 PM Gisteren hoorde ik op ATV ook dat Tesla, het automerk met als bekendste product the elektrische sportwagen, een winkel wil openen in Antwerpen. Zij verkopen hun wagens niet in een klassieke garage, maar in een winkel, en gebruikelijk is dat ze hun winkels in 'een belangrijke winkelstraat' openen. Maw. binnenkort weer een primeur in België op de Meir?
taboe November 8th, 2010, 04:15 PM Disney store komt wel degelijk op de Meir, volgens gva:
Eerste Disney Store in Benelux op de Meir
In de lente of zomer van 2011 opent de eerste Disney Store in de Benelux zijn deuren op de Antwerpse Meir. Dat meldt The Walt Disney Company maandag.
De Amerikaanse groep lanceerde onlangs een nieuw concept voor haar winkels in Amerika en een aantal Europese steden. De eerste Europese winkel met die formule werd in de zomer geopend in Madrid.
Ook de Belgische afdeling zal voorzien zijn van "de laatste technologieën die de bezoeker kennis laten maken met de Disney-personages en verhalen".
Polri November 8th, 2010, 05:38 PM ^^
En als ik die informatie combineer met onderstaand artikel, wordt mijn vermoeden dat het op de locatie van de Nike-winkel in de Stadsfeestzaal zal zijn sterker en sterker :)
Stadsfeestzaal op weg naar 7 miljoen bezoekers
Stadsfeestzaal Shopping lokt drie jaar na zijn opening steeds meer bezoekers. Centre manager Steven Bervoets verwacht dat het winkelcentrum dit jaar de kaap van 7 miljoen mensen rondt. Goed 300.000 bezoekers meer dan vorig jaar. Ter vergelijking: het véél grotere Wijnegem Shopping Center trekt er jaarlijks circa 10 miljoen.
Volgende maand is het tien jaar geleden dat de oude Stadsfeestzaal in vlammen opging. Maar het complex herrees spectaculair uit de as. Niet meer als feest- en beurszaal, wel als shoppingcenter met ongeveer veertig winkels, tussen Meir en Hopland.
"Als je onze drie grootste troeven vraagt, noem ik de ligging, het aanbod en ons innovatief marketingbeleid", zegt manager Steven Bervoets. "De eerste maanden vielen vooral de bewonderaars van het interieur op, nu staan we als vaste waarde op de Antwerpse shoppingkaart. We organiseren ook regelmatig opvallende evenementen. En we spelen onze sociale rol. Kunst maakt daar ook deel van uit. Zonet liep de tentoonstelling 'Cycle of Life'."
Volgens Bervoets zijn de eerste drie jaar voor elk shoppingcenter moeilijk. "Toch waren er slechts twee faillissementen. Intussen zijn ook Nike en Salsa Jeans weg. Met handtassenwinkel Rabeanco is er al een stevige vervanger. En in februari volgt nòg een nieuwkomer. De naam mag ik niet verklappen." Deze maand opent een pop-up store voor de lancering van een videogame.
(PHT)
© 2010 Het Laatste Nieuws
Meurisse November 14th, 2010, 07:46 PM nieuwsblad.be
Stadsfeestzaal krijgt nieuwe winkels en wellnessinstituut
zaterdag 13 november 2010 Auteur: Christine De Herdt
ANTWERPEN - De Stadsfeestzaal is intussen drie jaar open en rondt dit jaar nog de kaap van 7 miljoen bezoekers. Alleen klagen enkele handelaars over het zogenaamde succes. Het management weerlegt de kritiek. 'Er zijn drie nieuwe winkels op komst en een wellnessinstituut.'
'Eindelijk iemand die de roddels, die hier al maanden de ronde doen, wil ontkrachten', reageert manager Steven Bervoets. 'Het is niet fijn die verhalen te horen.'
Uitbaters klagen immers - anoniem - over de visibiliteit van het historische Shopping Center, het imagoverlagende winkelaanbod - een outletstore en de tijdelijke standjes van het cosmeticaproduct Dead Sea Premier - en de afwezigheid van sterke merken. Nike en Salsa Jeans verlieten intussen het pand, Privilege en Onara gingen failliet. Edisac is op zoek naar een kleinere locatie. En de open ruimte op de eerste verdieping raakt maar niet ingevuld.
Steven Bervoets ontkracht dat de Stadsfeestzaal leegloopt. 'Voor Nike liep de licentieovereenkomst af. De andere stores gingen failliet omdat de merken verkeerd in de markt werden gezet. Verder waken we erover dat er met die outletstores zuinig wordt omgesprongen.'
De manager betwist ook de vermeende leegstand. 'Vanaf volgend jaar komt er een wellnessinstituut in het danspand op de eerste verdieping. Daarnaast verwelkomen we juwelenwinkel Twice as Nice. De flagship store van handtassen Rabeanco vervangt Salsa en Nike. Vanaf februari nestelt er zich ook een superbekende, niet-Europese, nieuwkomer in één van de winkels.' Nog deze maand opent er een pop-upstore voor de lancering van een videogame.
Het gaat dus uitstekend met het Shopping Center, dat bijna tien jaar geleden in vlammen opging, maar weer in ere werd hersteld. Alleen de visibiliteit kan beter, geeft hij toe. 'Het klopt dat we buiten weinig tot niets kunnen afficheren om klanten te lokken. De Stadsfeestzaal is immers een beschermd monument. Maar in onze communicatie trachten we die nadelen om te buigen in ons voordeel.'
RubenT November 15th, 2010, 10:58 AM Vanaf februari nestelt er zich ook een superbekende, niet-Europese, nieuwkomer in één van de winkels
Heeft hij het nu over de Disney Store?
Meurisse November 15th, 2010, 12:29 PM de kans is vrij groot. Hun verrassingseffect heel wat minder ;)
B&T November 17th, 2010, 12:15 PM HNB 17.11
Topontwerper Nicky Vankets opent winkel in Hopland
Na de opening van zijn eerste winkel in Hasselt vorig jaar, pakt topontwerper Nicky Vankets half december uit met een tweede zaak in Hopland.
Net zoals in Hasselt wordt de winkel in Antwerpen een conceptstore, waarin de volledige collectie van Vankets wordt tentoongesteld. 'Het voordeel daarvan is dat mensen die bepaalde delen van de collectie nog niet kennen, er door de winkel mee in contact worden gebracht. Het hele gamma is immers aanwezig', vertelt Nicky Vankets.
Met onder meer de winkel van Armani in dezelfde straat, komt Vankets straks op een strategische en gepaste locatie terecht. 'Bovendien bevindt de winkel zich in een historisch gebouw, wat toch een beetje een extra cachet geeft', voegt de Limburgse ontwerper er aan toe.
Met het openen van een winkel in Hasselt nam Vankets niet echt een groot risico. 'Dat was eigenlijk een soort van thuismatch', lacht hij. 'Maar omdat Antwerpen toch als het modecentrum van België kan worden beschouwd, kozen we om hier een tweede winkel te openen.'
De collectie van Vankets is niet goedkoop, maar vooral de accessoires zouden toch voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Er wordt bovendien op een doelgroep rond 25 jaar gemikt.
De vader van Vankets zal constant pendelen tussen de conceptstore in Hasselt en die in Antwerpen. Maar ook Nicky zal af en toe in de winkel te zien zijn. 'Ik vind het leuk om de mensen te leren kennen die mijn kleren kopen.'
Meurisse November 17th, 2010, 12:39 PM geen kledingwinkel maar toch een belangrijke grote nieuwkomer voor België
Eerste Albert Heijn op Antwerpse Linkeroever?
woensdag 17 november 2010 Auteur: (KRS)
ANTWERPEN/BRASSCHAAT/TURNHOUT - Hoe zou het nog zijn met de plannen van de Nederlandse supermarktgigant Ahold om de Albert Heijn-keten naar België te brengen? 'Geen commentaar', klinkt het in Nederland. Maar intussen is in het Staatsblad al wel de oprichtingsakte verschenen van de NV Albert Heijn België, en zou het zo goed als zeker zijn dat de eerste vestiging op de Antwerpse Linkeroever komt.
Ahold heeft in elk geval alweer een 'grote vis' weggekaapt bij een concurrent: nadat het eerst Pierre Vancrutsen had weggeplukt bij Carrefour - hij was er verantwoordelijk voor de rekrutering van kandidaat-franchisenemers - heeft Ahold zich nu verzekerd van de diensten van Raf Van den Heuvel, tot voor kort food-aankoper bij Makro Cash & Carry België. De eerste kent de supermarktuitbaters, de tweede de producten.
Mikken op Nederbelgen
Blijft nog de vraag waar de eerste AH's hun deuren zullen openen. 'De voormalige GB op Antwerpen Linkeroever is zo goed als een certitude', zegt Jorg Snoeck, supermarktwatcher van RetailDetail. 'De voormalige GB staat daar sinds de herstructurering bij Carrefour begin dit jaar leeg.' Volgens Chris Opdebeeck, zaakvoerder van Marketing Map, doen ook de namen van Brasschaat en Turnhout de ronde, 'niet toevallig plaatsen waar veel Nederbelgen wonen.'
Volgens beide supermarktwatchers zou Ahold zelfstandige franchisenemers benaderen om over te stappen. 'Het aandeel van de zelfstandige supermarkten in franchise is fors gestegen, maar het is een publiek geheim dat hun winstmarges onder druk staan', zegt Opdebeeck, 'omdat de grote groepen als Delhaize en Carrefour zwaar focussen op de prijzen. Als Ahold die uitbaters grotere winstmarges kan garanderen, zal het pragmatisme zeker de bovenhand halen.'
'Ik heb nog geen weet van leden die concreet zijn aangezocht door Ahold', zegt Luc Ardies, algemeen directeur van Buurtsuper.be bij Unizo, 'maar hoor wel dat er interesse bestaat bij flink wat zelfstandige supermarkten. Het moet gezegd dat zij het de laatste tijd, ondanks een stijging van het marktaandeel ten koste van de discounters, niet echt onder de markt hebben.' Bij Delhaize zijn de zelfstandige supermarkten inmiddels al goed voor 40 procent van de Belgische groepsomzet, bij Carrefour is dat sinds de recente sanering zelfs 50 procent.
Gaius Julius Caesar November 18th, 2010, 06:36 AM In Turnhout stikken ze stilaan van de supermarkten!
antwerpenaar November 18th, 2010, 09:51 PM Mooi,dan moet ik niet meer naar de AH in Putte.
Er zou ook sprake zijn van een vestiging in het noorden van Antwerpen (omgeving Noorderlaan)
Zou op termijn een ernstige concurrent voor Delhaize en Carrefour kunnen worden,zeker als ze hun Nederlandse prijzen ook in België handhaven.
dottorenova November 18th, 2010, 10:33 PM Mooi,dan moet ik niet meer naar de AH in Putte.
Er zou ook sprake zijn van een vestiging in het noorden van Antwerpen (omgeving Noorderlaan)
Zou op termijn een ernstige concurrent voor Delhaize en Carrefour kunnen worden,zeker als ze hun Nederlandse prijzen ook in België handhaven.
het enige waar ik van gehoord heb dat er sprake is van een supermarkt in de buurt van noorderlaan is in het (bijna) voormalige douane pand.
of heb jij nog iets anders gehoord. zou wel tof zijn. wij wonen op den dam aan schijnpoort en ik mis wel de nabijheid van de delhaize die we op het zuid hadden.
antwerpenaar November 19th, 2010, 12:01 PM het enige waar ik van gehoord heb dat er sprake is van een supermarkt in de buurt van noorderlaan is in het (bijna) voormalige douane pand.
of heb jij nog iets anders gehoord. zou wel tof zijn. wij wonen op den dam aan schijnpoort en ik mis wel de nabijheid van de delhaize die we op het zuid hadden.
Op www.retaildetail.be heeft men het enkel over een vestiging in het noorden van Antwerpen.
OP het zuid zijn we idd wel bevoorrecht.Zelf heb ik op loopafstand een Delhaize,Colruyt en Carrefour Market die dan ook nog eens op zondag open is.
X38 November 19th, 2010, 05:53 PM Zou op termijn een ernstige concurrent voor Delhaize en Carrefour kunnen worden,zeker als ze hun Nederlandse prijzen ook in België handhaven.
Wat meer concurrentie op de wereld der supermarkten is welkom, en een Nederlandse keten... Het is eens wat anders dan een overprijsde arrogante Franse of een cheap-ass Duitse keten... Maar Nederlandse prijzen in België: vergeet het. De prijsverschil tussen producten in Belgische en Nederlandse supermarkten wordt voornamelijk door het verschil in BTW verklaard, en door het het feit dat het in België verboden is om producten onder de aankoopprijs te verkopen, uitgezonderd bij uitverkoop wegens sluiting (en nog een paar kleine uitzonderingen). Goed voor kleine winkeltjes die niet kunnen opboksen tegen de grote ketens, maar slecht voor de consument want het verhindert prijsdalingen. In Nederland bestaat die wet niet, en daar is er een gezonde concurrentie.
Polri November 19th, 2010, 07:42 PM De prijsverschil tussen producten in Belgische en Nederlandse supermarkten wordt voornamelijk door het verschil in BTW verklaard, en door het het feit dat het in België verboden is om producten onder de aankoopprijs te verkopen, uitgezonderd bij uitverkoop wegens sluiting (en nog een paar kleine uitzonderingen). Goed voor kleine winkeltjes die niet kunnen opboksen tegen de grote ketens, maar slecht voor de consument want het verhindert prijsdalingen. In Nederland bestaat die wet niet, en daar is er een gezonde concurrentie.
Normaal gezien is een prijsdaling tot onder de aankoopprijs (=dumping) onmogelijk: een winkelier die dat consequent zou doen, zou op termijn failliet gaan.
Het kan echter wel een tijdelijk wapen zijn in een prijsoorlog waarin een grote keten een kleinere winkel uit de markt probeert te dwingen doordat die kleinere minder lang in staat is om te verkopen met verlies.
Het is wel degelijk ook in het voordeel van de consument dat een dergelijk verbod op duming bestaat. Op korte termijn zijn die prijsdalingen wellicht leuk voor de consument, maar op langere termijn leidt dit tot monopolies of oligopolies, en die zijn sterk in zijn nadeel. (denk Elektrabel, denk vroeger de RTT, ...)
De Klauw November 20th, 2010, 03:21 PM In Nederland bestaat die wet niet, en daar is er een gezonde concurrentie.
Die wet is wel degelijk voordelig voor de samenleving. Zonder het verbod op verkoop onder de aankoopprijs hou je geen middenstanders meer over. Je ziet dat ook in Nederland, bakkers en dergelijke zijn daar aan het uitsterven. Ook voor de consument is dergelijke wetgeving op langere termijn inderdaad eerder positief dan negatief.
Wuppeltje November 20th, 2010, 10:58 PM ^^
Belangrijker voor het verdwijnen van de kleine middenstanders in Nederland is de aanwezigheid van de vele kleine supermarkten. Uit mijn hoofd zijn er alleen al zo'n 70 Albert Heijns in Amsterdam. Die bij mij om de hoek is 100 uur per week geopend. Op brood wordt ook bij de Albert Heijn in Nederland gewoon geld verdient. Alleen op de plekken waar geen supermarkt is, of de kwalitatief hele goede bakkerijen hebben het overleeft in Amsterdam. Deze overblijvers doen overigens vaak goede zaken, zoals Bakkerij Hartog (http://www.volkorenbrood.nl/).
Meurisse November 22nd, 2010, 01:09 PM Geen Albert Heijn dus in de voormalige carrefour op Linkeroever
Delhaize opent supermarkten in voormalige Antwerpse Carrefour-filialen
10:05 Volgend jaar opent Delhaize nieuwe Antwerpse supermarkten in twee voormalige winkels van Carrefour. Dat zegt woordvoerder Hans Michiels van Delhaize.
Het gaat om supermarkten aan het Frederik van Eedenplein op Linkeroever en aan de Gitschotellei in Berchem. De opening van de winkels is gepland "na nieuwjaar".
"Er is een akkoord over de overname van de huurovereenkomst voor beide winkels en voor de overname van bepaald materiaal", zegt Michiels.
Over de locatie aan het Frederik Van Eedenplein waren er de laatste dagen speculaties dat er mogelijk een Albert Heijn supermarkt zou openen, maar de winkel gaat dus naar Delhaize.
De supermarktketen opent ook in het centrum van Antwerpen volgend jaar een nieuwe winkel. De Proxy Delhaize die in het zogenaamde 'Glazen Huis' komt aan de Sint-Paulusstraat en Lange Koepoortstraat zou eind 2011 zijn deuren openen.
B&T November 23rd, 2010, 08:51 AM GVA 23.11
Meir voor het eerst duurder dan Brusselse Nieuwstraat
De Meir in Antwerpen is voor het eerst de Brusselse Nieuwstraat voorbijgestoken als belangrijkste winkelstraat. Nergens anders liggen de huurprijzen voor winkels zo hoog.
Een vierkante meter winkeloppervlakte op toplocaties van de Meir kost 1.700 euro per jaar. In de Nieuwstraat is dat 1.650 euro. Voor een gemiddelde winkel van 300 vierkante meter komt dat neer op 40.000 euro per maand.
Het zijn dan ook alleen de grote ketens die de toplocaties nog kunnen betalen. Op de Meir schieten nog maar twee zelfstandigen over: schoenenwinkel West-End en kledingzaak Princess. In beide gevallen zijn de uitbaters ook eigenaar van het pand.
De Nieuwstraat in Brussel lokt wel nog altijd meer passanten dan de Meir, maar de gemiddelde koopkracht van de consumenten is groter in Antwerpen. Daardoor is het aanbod er gemiddeld ook iets hoogstaander. “En de Meir is een prettige, brede promenade. Dat is zeker meegenomen”, zegt Gino Van Ossel, professor retail marketing. “Het beleid helpt ook: je kan nu van het gerenoveerde station tot aan de Schelde lopen langs aangename straten. Zo’n route heb je in Brussel niet.”
Kooplustigen hoeven niet bang te zijn voor prijsstijgingen. De grote ketens mikken op de mensenmassa die dagelijks passeert. Hogere huurkosten veranderen niks aan hun prijzenpolitiek
B&T November 23rd, 2010, 09:33 AM HNB 23.11
Belgische concurrenten spannen samen tegen Nederlandse keten
Delhaize en Carrefour houden Albert Heijn buiten
Niet Albert Heijn maar wel Delhaize neemt zijn intrek in de leegstaande supermarkt van Carrefour op Linkeroever. Twee 'Belgische' concurrenten spanden samen om de komst van de Nederlanders zo moeilijk mogelijk te maken... al ontkennen ze dat in alle toonaarden.
De allereerste Albert Heijn zou openen op Antwerpen Linkeroever, aan het Frederik van Eedenplein. Maar met een on-Belgische, zeg maar Hollandse bravoure hebben de 'gezworen vijanden' Delhaize en Carrefour met een slim één-tweetje de Nederlanders van de Ahold-holding buitenspel gezet.
Red Market
In Antwerpen opent Delhaize volgend jaar dus twee nieuwe supermarkten op locaties waar Carrefour eerder dit jaar de deuren achter zich dicht trok. Dat bevestigen beide supermarktgroepen. Behalve de vestiging aan het Frederik van Eedenplein op Linkeroever komt er ook een Delhaize aan de Gitschotellei in Berchem. 'Er is inderdaad een akkoord over de overname van de huurovereenkomst voor beide winkels en van bepaald materiaal', zegt Hans Michiels van Delhaize. 'De opening van de winkels is gepland ergens na Nieuwjaar. Sneller kan helaas niet, want de winkels moeten serieus worden omgetoverd.' Volgens welk winkelconcept Delhaize de winkels gaat openen, is blijkbaar nog niet uitgemaakt. 'Het lagekostenconcept Red Market, dat vorige week woensdag nog de Mercuriusprijs kreeg voor meest innovatieve winkelketen, is een grote kanshebber', stelt supermarktwatcher Jorg Snoeck van RetailDetail. 'Delhaize wil deze banner meer groeikansen geven en ook het aantal vierkante meter van de panden en de locaties lenen zich perfect tot die formule.'
Exit Albert Heijn
Maar een Albert Heijn zal het dus zeker niet zijn. 'De heren van Albert Heijn België zijn zelfs ter plaatse geweest voor eerste metingen. Ook Delhaize zegt de panden al lang op het oog te hebben gehad. Maar dat de contracten slechts een paar dagen geleden door Delhaize zijn getekend, is toch veelzeggend', zegt Jorg Snoeck.
'Het contract is inderdaad vrijdag getekend', bevestigt Lars Vervoort van Carrefour. 'Toch is dit zeker geen tegenzet tegen de mogelijke komst van de Nederlanders. Wij hebben gewoon onze rekening gemaakt: wij betaalden nog altijd huur aan de eigenaars. De interesse van Delhaize bood ons de kans onder dat contract vandaan te geraken.' En dan toch nog liever Delhaize dan Ahold? 'Nogmaals, iedereen is welkom op de Belgische markt, zolang elke speler maar de lokale gewoontes en wetgeving respecteert en we dus met gelijke wapens kunnen strijden. Hier mag je bijvoorbeeld niet met verlies verkopen, in Nederland mag dat wel. Maar voor het overige geef ik geen commentaar op de eventuele komst van Ahold zolang we niet weten hoe, wat, waar en wanneer', besluit Vervoort.
Wuppeltje November 23rd, 2010, 11:08 AM Ik denk dat het wel degelijk meespeelt dat Albert Heijn haar intrede wil maken in België. Die willen liever niet een potentiële grote speler met behoorlijk wat slagkracht (goede financiële situatie) in huis hebben.
Clone November 23rd, 2010, 09:49 PM De Meir steekt de Nieuwstraat voorbij
Meir voor het eerst duurder dan Brusselse Nieuwstraat
http://s2.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/11/23/1684784/kopie-antwerpen-steekt-brussel-voorbij-als-duurste-winkelstraat_5_460x0.jpg
De Meir in Antwerpen is voor het eerst de Brusselse Nieuwstraat voorbijgestoken als belangrijkste winkelstraat. Nergens anders liggen de huurprijzen voor winkels zo hoog.
Een vierkante meter winkeloppervlakte op toplocaties van de Meir kost 1.700 euro per jaar. In de Nieuwstraat is dat 1.650 euro. Voor een gemiddelde winkel van 300 vierkante meter komt dat neer op 40.000 euro per maand.
Het zijn dan ook alleen de grote ketens die de toplocaties nog kunnen betalen. Op de Meir schieten nog maar twee zelfstandigen over: schoenenwinkel West-End en kledingzaak Princess. In beide gevallen zijn de uitbaters ook eigenaar van het pand.
De Nieuwstraat in Brussel lokt wel nog altijd meer passanten dan de Meir, maar de gemiddelde koopkracht van de consumenten is groter in Antwerpen. Daardoor is het aanbod er gemiddeld ook iets hoogstaander. “En de Meir is een prettige, brede promenade. Dat is zeker meegenomen”, zegt Gino Van Ossel, professor retail marketing. “Het beleid helpt ook: je kan nu van het gerenoveerde station tot aan de Schelde lopen langs aangename straten. Zo’n route heb je in Brussel niet.”
Kooplustigen hoeven niet bang te zijn voor prijsstijgingen. De grote ketens mikken op de mensenmassa die dagelijks passeert. Hogere huurkosten veranderen niks aan hun prijzenpolitiek.
JVG, DH
Bron GVA.be (http://www.gva.be/antwerpen/antwerpen/meir-voor-het-eerst-duurder-dan-brusselse-nieuwstraat.aspx)
Polri December 3rd, 2010, 05:16 PM Ik weet niet of het hier al was gezegd, maar de Disneywinkel komt waarschijnlijk in het mooie art-nouveau gebouw op de hoek van de Meir en de Lange Klarenstraat (waar nu de kledingwinkel Zaza zit).
Meurisse December 8th, 2010, 02:30 PM gva.be
Carrefour krijgt stek aan kathedraal
09:44 Update In de Blauwmoezelstraat, aan de voet van de Antwerpse kathedraal, opent donderdag een Carrefour Express.
“De superette is elke dag open”, zegt zaakvoerder Thomas Geuens. “Op weekdagen al vanaf 7.30u, op zon- en feestdagen vanaf 8u. We blijven telkens tot 20u open.”
Deze Carrefour Express, de vijfentwintigste in Antwerpen, richt zich op passanten, toeristen en stadsbewoners. “We hebben een groot aanbod aan meeneemgerechten.”
Een openingsfeest in open lucht volgt in het weekend van 8 en 9 januari.
ID
Polri December 8th, 2010, 03:51 PM gva.be
[B]Carrefour krijgt stek aan kathedraal
“De superette is elke dag open”, zegt zaakvoerder Thomas Geuens. “Op weekdagen al vanaf 7.30u, op zon- en feestdagen vanaf 8u. We blijven telkens tot 20u open.”
ID
Dat kan uiteraard niet. Ze moeten minstens één dag (een doorlopende periode van 24u) per week sluiten.
Wat die Carrefour Expressen vaak doen is aanvankelijk illegaal 7 dagen op 7 open zijn om uit te testen op welke dag ze de kleinste omzet draaien.
Wanneer de overheid erachter komt dat ze illegaal bezig zijn en optreedt, sluiten ze vanaf dan op die dag.
poller1 December 8th, 2010, 07:16 PM tot 20u is wel magertjes he... vergelijkbare zaken in het buitenland zijn tot 22 à middernacht open..... 20u is geen meerwaarde ten opzichte van de grotere en goedkopere GB 'Market' onder de Groenplaats...
Polri December 8th, 2010, 09:14 PM ^^
Dat is gewoon de Belgische wetgeving op de sluitingstijden: winkels mogen op weekdagen slechts tot 20u open zijn en op vrijdagen tot 21u.
Om later open te kunnen zijn moet je je als nachtwinkel registreren, maar die mogen slechts vanaf 18u open zijn (en je mag in één winkel uiteraard niet beide combineren ;) )
http://www.antwerpen.be/eCache/BED/949.cmVjPTE3MDI.html
mato December 8th, 2010, 11:12 PM Dat kan uiteraard niet. Ze moeten minstens één dag (een doorlopende periode van 24u) per week sluiten.
Wat die Carrefour Expressen vaak doen is aanvankelijk illegaal 7 dagen op 7 open zijn om uit te testen op welke dag ze de kleinste omzet draaien.
Wanneer de overheid erachter komt dat ze illegaal bezig zijn en optreedt, sluiten ze vanaf dan op die dag.
Inderdaad de ene sluit op dinsdag en de andere sluit op donderdag. ;)
groentje December 9th, 2010, 03:41 AM Krijgen toeristische zones geen uitzondering? Of is dat enkel met betrekking op de zondagsopeningen?
dottorenova December 9th, 2010, 10:29 AM Ik weet niet of het hier al was gezegd, maar de Disneywinkel komt waarschijnlijk in het mooie art-nouveau gebouw op de hoek van de Meir en de Lange Klarenstraat (waar nu de kledingwinkel Zaza zit).
zou kunnen kloppen. mijn vriendin werkt in stadsfeestzaal zij heeft horen vliegen dat de disney store daar inderdaad niet komt maar dat het om een heel andere exclusief in europa winkel. welke dat het juist was weet ze jammer genoeg niet ze weet alleen dat stadsfeestzaal zegt dat het niet disney is.
Polri December 9th, 2010, 05:37 PM Krijgen toeristische zones geen uitzondering? Of is dat enkel met betrekking op de zondagsopeningen?
Toeristische zones krijgen uitzonderingen, maar in Antwerpen zijn er geen toeristische zones (toch niet in de zin van de wet op de sluitingsuren)
syntric December 9th, 2010, 08:24 PM ^^
Dat is gewoon de Belgische wetgeving op de sluitingstijden: winkels mogen op weekdagen slechts tot 20u open zijn en op vrijdagen tot 21u.
Om later open te kunnen zijn moet je je als nachtwinkel registreren, maar die mogen slechts vanaf 18u open zijn (en je mag in één winkel uiteraard niet beide combineren ;) )
http://www.antwerpen.be/eCache/BED/949.cmVjPTE3MDI.html
Op het St. Jansplein heeft er iemand dat heel creatief opgelost: twee winkels net naast mekaar, de dayshop en de nightshop, vond ik wel grappig toen ik dat de eerste keer zag :lol:
poller1 December 9th, 2010, 09:18 PM Toeristische zones krijgen uitzonderingen, maar in Antwerpen zijn er geen toeristische zones (toch niet in de zin van de wet op de sluitingsuren)
triestig...
Polri December 10th, 2010, 06:29 PM triestig...
Voor alle duidelijkheid: het zijn de gemeenten die dergelijke toeristische zones kunnen inrichten en de stad Antwerpen heeft daar geen principieel probleem mee.
Het zijn de winkeliersverenigingen (UNIZO e.a.) die tegen zijn.
poller1 December 10th, 2010, 08:48 PM Voor alle duidelijkheid: het zijn de gemeenten die dergelijke toeristische zones kunnen inrichten en de stad Antwerpen heeft daar geen principieel probleem mee.
Het zijn de winkeliersverenigingen (UNIZO e.a.) die tegen zijn.
ah!
in welke categorie valt het gebied Hoogstraat eigenlijk? Want daar zijn de winkels wél elke zondag open. Ik hoop dat Unizo daar ook geen probleem van maakt?
SuburbanWalker December 10th, 2010, 10:48 PM Op het St. Jansplein heeft er iemand dat heel creatief opgelost: twee winkels net naast mekaar, de dayshop en de nightshop, vond ik wel grappig toen ik dat de eerste keer zag :lol:
In Gent was/is er ook zoiets in de Annonciadestraat (en er zullen er wel meer zijn). Dat soort absurditeiten krijg je natuurlijk met verplichte sluitingstijden.
Polri December 10th, 2010, 11:47 PM ah!
in welke categorie valt het gebied Hoogstraat eigenlijk? Want daar zijn de winkels wél elke zondag open. Ik hoop dat Unizo daar ook geen probleem van maakt?
Je moet niet per sé op zondag sluiten, je moet gewoon een doorlopende periode van 24 uur per week sluiten als winkel (de verplichte sluitingsdag geldt enkel voor handelaars: horecazaken en andere dienstverleners mogen 7 dagen op 7 dag en nacht open zijn, en dat geldt ook voor bepaalde andere uitzonderingen zoals superettes in tankstations langs de snelweg, winkels in stations en krantenwinkels).
De winkels op de Hoogstraat sluiten gewoon op een andere dag in de week.
Polri December 12th, 2010, 11:38 PM In dit pand komt naar alle waarschijnlijkheid de Disney-winkel. Dat gebouw heeft eigenlijk wel een beetje een Disneyland-gehalte :)
http://img600.imageshack.us/img600/3272/dsc00434j.jpg
De Zaza is ondertussen al aan de 'totale uitverkoop' wegens 'einde huurceel' begonnen ...
Meurisse December 14th, 2010, 11:56 AM nieuwsblad.be
De Keyserlei lokt al evenveel passanten als de Meir
Meir verliest veel klanten
dinsdag 14 december 2010, 01u11 Auteur: Jozef Leysen
ANTWERPEN - 180.000. Zoveel passanten lopen er elke week gemiddeld over de Meir. Enkele jaren geleden waren dat er nog 240.000. Terwijl Antwerpens belangrijkste winkelstraat blijkbaar aan aantrekkingskracht verliest, lijkt de De Keyserlei er te winnen. Want die boulevard lokt al ongeveer evenveel passanten als de Meir.
Er lopen jaar na jaar minder passanten over de Meir. In 2002 telde het onderzoeksbureau Fastigon nog 240.000 voorbijgangers per week bij zijn tweejaarlijkse telling. Maar dat aantal is telkens opnieuw gedaald tot 180.000 passanten. 'Nooit telden de onderzoekers minder voorbijgangers', vertelt Katja Duyck van Fastigon. 'Dit jaar verliest de Meir 10 procent van het aantal passanten. Hun aantal daalde tussen 2008 en dit jaar van 200.000 tot 180.000.'
De onderzoekers van Fastigon tellen elke twee jaar op vijftig punten in de stad (en in andere steden) hoeveel mensen er voorbij komen. 'We tellen iedereen die voorbijloopt, ook bijvoorbeeld kinderen', zegt Duyck. 'Dat zijn dus niet noodzakelijk winkelaars. Het is het potentiële publiek.'
Het viel Katja Duyck en collega's al op dat de Meir potentieel verliest. 'Normaal zijn de grote drie Brussel, Luik en Antwerpen aan elkaar gewaagd. Maar dit jaar blijft Antwerpen wat achter.'
Hoe dat komt, weten de onderzoekers van Fastigon niet. Daar hebben ze ook geen onderzoek naar gedaan, zegt Katja Duyck. 'Het kan zijn dat de winkelaars meer verspreid zijn. Antwerpen is een groot gebied.'
Kopers
Linda Cloots, de winkelstraatmanager van de Meir, kent de nieuwe cijfers van Fastigon nog niet. 'Het aantal passanten schommelt altijd wat rond dat aantal', zegt ze. 'En als de De Keyserlei meer volk lokt is dat ook in ons voordeel. We zijn één gebied.'
Maar eigenlijk hecht Cloots er niet zo veel belang aan, klinkt het. 'Voor ons blijft het altijd even druk, we zien geen verschil met vroeger. Wat trouwens telt voor de winkeliers is de klant die iets koopt, niet de passant. Als er al een terugval is, is dat bij die passanten. We merken geen verschil in het aantal kopers. Het verbruik blijft hetzelfde.'
Tegelijk maakt Cloots de bemerking dat minder passanten op de Meir misschien zelfs goed kunnen zijn voor de winkeliers. Als er iets minder passanten zijn, kan dat het winkelen voor wie wel komt, aangenamer maken.
X38 December 14th, 2010, 08:35 PM En het Wijnegem Shopping Center krijgt jaar na jaar meer en meer mensen over de vloer...
hoogwoner December 15th, 2010, 05:05 PM hangt er vanaf waar die telling plaats had maar vroeger ging iedereen de Meir op en daarna terug af bij gebrek aan leuk alternatief - sinds de opening van de stadsfeestzaal gaat er héél veel volk maar in één richting over de Meir, daarna door shopping center en dan weer langs Hopland, nu heel druk tegen vroeger toen dit een eerder desolaat gebied was - er zijn vandaag gewoon meer alternatieve winkelassen
poller1 December 15th, 2010, 08:20 PM ^^
akkoord.
Neem me niet kwalijk, maar ik vind die cijfers van dat bureau vergelijkbaar met nattevingerwerk. Al zal hun methode wel wetenschappelijk zijn.......
Ik loop al 20 jaar over de Meir en het enige wat ik merk is dat het daar door de week gewoon druk is, op zaterdag heel druk en bij regen minder druk dan bij droog weer...
En als't solden is of bijna kerstmis is het ook wat drukker...
Maar veel verschil - zeker in negatieve zin - merk ik niet!
Meurisse January 12th, 2011, 03:13 PM gva.be
Meir haalt Nieuwstraat in als duurste winkelstraat
14:31 De Meir in Antwerpen heeft in 2010 de Nieuwstraat in Brussel bijna ingehaald als duurste winkelstraat van het land. Dat blijkt uit cijfers van de huurprijzen van Cushman & Wakefield.
De vastgoedspecialist vergeleek de huurprijzen in de zes belangrijkste winkelstraten van ons land: de Nieuwstraat in Brussel, de Meir in Antwerpen, de Veldstraat in Gent, de Steenstraat in Brugge, Vinave d'Ile in Luik en de Hoogstraat in Hasselt.
1.800 euro per vierkante meter
Uit de analyse blijkt dat de huurprijzen voor winkelpanden in die zes straten ongeveer min of meer stabiel zijn gebleven: tegenover 2009 ging de prijs naar omhoog tussen 0 en 15 pct. "Grootste stijger is de Meir in Antwerpen", zegt Cushman & Wakefield. "Die is nu bijna even duur als de Nieuwstraat." Wie er een pand wil huren, betaalt voor de topligging 1.800 euro per vierkante meter.
De huurprijs op de Meir steeg vorig jaar met ongeveer 15 pct, in de Nieuwstraat was dat 11 pct. "Dat is een primeur, het is voor het eerst dat de Meir de Nieuwstraat klopt."
Op de derde plaats staat de Veldstraat in Gent, waar de prijzen gemiddeld 11 pct naar omhoog gingen, gevolgd door de Steenstraat in Brugge, Vinave d'Ile in Luik en de Hoogstraat in Hasselt.
Shoppingcentra
Ook in de shoppingcentra in ons land bleven de huurprijzen ongeveer stabiel. Bovenaan prijken Wijnegem Shopping, Woluwe Shopping en City 2 in Brussel.
SuburbanWalker January 12th, 2011, 03:56 PM Opmerkelijk gezien Antwerpen minstens de helft kleiner is dan Brussel.
In dit pand komt naar alle waarschijnlijkheid de Disney-winkel. Dat gebouw heeft eigenlijk wel een beetje een Disneyland-gehalte :)
Te zeggen dat voor het Astrid Plaza zo'n beschrijving dan beledigend bedoeld is. :tongue3:
Filou January 12th, 2011, 05:46 PM Een beetje vreemd dat Gazet van Antwerpen beweert dat de Meir de nieuwstraat heeft ingehaald terwijl in hetzelfde artikel duidelijk staat dat dit helemaal niet het geval is!
"Die is nu bijna even duur als de Nieuwstraat."
De Meir in Antwerpen heeft in 2010 de Nieuwstraat in Brussel bijna ingehaald als duurste winkelstraat van het land.
Typisch.
antigoon99 January 12th, 2011, 06:09 PM Een beetje vreemd dat Gazet van Antwerpen beweert dat de Meir de nieuwstraat heeft ingehaald terwijl in hetzelfde artikel duidelijk staat dat dit helemaal niet het geval is!
De GVA is natuurlijk ook een Antwerpse krant é ;)...maar inhalen is niet hetzelfde als heeft ingehaald.
Polri January 12th, 2011, 06:46 PM ^^
Wat ik vooral bizar vind is dat ik precies al 5 jaar lees dat de Meir de Nieuwstraat inhaalt in 't één of het ander... en vice versa (huurprijzen, aantallen bezoekers...), je zou denken dat beide straten ongeveer even goed scoren en dat de kranten gewoon elke keer dat de ene over de andere springt meteen weer een artikel met een overdreven kop schrijven :)
Filou January 12th, 2011, 07:28 PM De GVA is natuurlijk ook een Antwerpse krant é ;)...maar inhalen is niet hetzelfde als heeft ingehaald.
Van mij mag de Meir de duurste winkelstraat zijn. Zou ook wel logisch zijn, eigenlijk. De Meir is stukken mooier dan de nieuwstraat. (eigenlijk is de nieuwstraat gewoon afschuwelijk)
Ik erger mij gewoon een beetje aan dit soort stemmingmakerij. :naughty:
Meurisse January 13th, 2011, 12:48 AM Albert Heijn heeft zijn plaatsje gevonden!
gva.be
Eerste Belgische Albert Heijn komt in Brasschaat
12/01 De eerste Belgische Albert Heijn opent in maart 2011 in Brasschaat. De ondernemersfamilie Van Ende gaat hiervoor haar bestaande winkel aan de Hoogboomsteenweg vernieuwen.
De winkel in Brasschaat staat onder leiding van de ondernemers Nathalie en Marco van Ende en zal als franchisewinkel geëxploiteerd worden.
Albert Heijn zal deze winkel vanuit haar bestaande distributiecentrum in Tilburg gaan beleveren.
Albert Heijn, opgericht in 1887, heeft in Nederland meer dan 800 winkels. Het merendeel van deze winkels zijn supermarkten.
Mr_Dru January 15th, 2011, 01:27 PM Albert Heijn heeft zijn plaatsje gevonden!
gva.be
Eerste Belgische Albert Heijn komt in Brasschaat
12/01 De eerste Belgische Albert Heijn opent in maart 2011 in Brasschaat. De ondernemersfamilie Van Ende gaat hiervoor haar bestaande winkel aan de Hoogboomsteenweg vernieuwen.
De winkel in Brasschaat staat onder leiding van de ondernemers Nathalie en Marco van Ende en zal als franchisewinkel geëxploiteerd worden.
Albert Heijn zal deze winkel vanuit haar bestaande distributiecentrum in Tilburg gaan beleveren.
Albert Heijn, opgericht in 1887, heeft in Nederland meer dan 800 winkels. Het merendeel van deze winkels zijn supermarkten.
Ben zeer benieuwd of AH zal slagen in België. AH heeft een zeer goede marketing in Nederland. In Nederland staat AH al jaren bekend als het duurste supermarkt, maar toch gaat bijna half Nederland bij AH shoppen! Maar goed AH zit bijna ook in elke wijk en natuurlijk de vele AH-togo's-winkels die uit de grond schieten.
X38 January 15th, 2011, 02:21 PM De meerderheid van de Vlamingen uit de grensstreek zal toch over de grens blijven shoppen.
Puinkabouter January 15th, 2011, 02:23 PM ^^ Ik denk dat AH vooral mikt op de duizenden, voor het overgrote deel aardig bemiddelde Nederlanders die in Brasschaat, Schoten en die omgeving wonen.
X38 January 15th, 2011, 02:27 PM ^^ Ook 'beter bemiddelde' mensen zoeken uit waar ze de meeste euro's kunnen besparen... De drempel om inkopen over de grens te doen is voor deze Nederbelgen zelfs nog lager dan voor de gewone Vlamingen.
Deze AH zal gewoon de klanten behouden die de vorige eigenaar ook al had, er zal geen explosieve stijging van het cliënteel komen.
taboe January 15th, 2011, 04:17 PM ^^ mensen kijken heus wel verder dan hun portefeuille als ze gaan winkelen. Kijk maar naar het succes van delhaize.
Wuppeltje January 17th, 2011, 04:27 AM Ben erg benieuwd de komende jaren naar Albert Heijn in België. De afgelopen jaren heeft Ahold aardig wat goede beslissingen gemaakt die het bedrijf weer gezond hebben gemaakt. Het is weer klaar voor avonturen voor Ahold, en dat zal dit zeker zijn. Ik denk dat Albert Heijn een serieuze kans maakt om er wat van te maken, en is het dus een interessante gok.
Lijkt mij overigens wel interessant om een Belgische prijzenlijst te zien, naast een Nederlandse, vanwege het verbod op verkoop onder kostprijs.
Meurisse February 9th, 2011, 11:00 AM gva.be
Nationalestraat zit met 27 winkelketens aan plafond
08/02 De Antwerpse Nationalestraat telt nu 27 winkelketens. ‘Slechts’ vijf meer dan drie jaar geleden, blijkt uit de nieuwste cijfers.
Daarmee lijkt het hart van de Antwerpse modewijk definitief aan zijn plafond te zitten. Zelfs wie denkt dat fashionista’s een verzetsbeweging in Peru is, kent de ‘Zes van Antwerpen’. Het aanstormende ontwerpersgeweld dat in 1987 Antwerpen op de wereldkaart zette als modestad, zorgt tot op vandaag voor naam en faam. De slagader van dat kloppende modehart is de Nationalestraat.
Maar nu lijkt die bloedbaan dichtgeslibd. Dat blijkt uit de driejaarlijkse metingen van het winkelaanbod door de dienst Werk en Economie van de stad Antwerpen.
De voorbije drie jaar zijn er in de Nationalestraat tien nieuwe winkelketens bijgekomen, maar zijn er ook vijf verdwenen. Het winkelparadijs telt nu 27 ketens en daarmee is de rek eruit. Bij vorige tellingen steeg het aantal winkelketens van zes in 2001 naar 22 in 2007.
Gouden driehoek
En ook in de andere straten van de ‘gouden driehoek’, Drukkerijstraat en Steenhouwersvest, is er nog weinig plaats voor uitbreiding.
De druk op de omliggende straten zal dus stijgen, want het gaat goed met de modebuurt. Bijna 17 procent van alle winkels in Sint-Andries is gelieerd aan de mode-industrie. En net als in de rest van het land zagen die winkels hun omzet in 2010 met maar liefst 3,5 procent stijgen. Terwijl alle andere sectoren uit de detailhandel gemiddeld 2 procent moesten inleveren.
Wim Daeninck
B&T February 10th, 2011, 06:35 PM Ben zeer benieuwd of AH zal slagen in België. AH heeft een zeer goede marketing in Nederland. In Nederland staat AH al jaren bekend als het duurste supermarkt, maar toch gaat bijna half Nederland bij AH shoppen! Maar goed AH zit bijna ook in elke wijk en natuurlijk de vele AH-togo's-winkels die uit de grond schieten.
DS 10.02
Bedrijven Albert Heijn bereidt invasie Vlaanderen voor
De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn bereidt een grootschalige invasie van Vlaanderen voor. De keten nodigde donderdag alvast de Belgische pers uit in Tilburg om de spierballen te rollen.
Albert Heijn, een icoon in Nederland maar vooralsnog onbemind in België, opent midden volgende maand een eerste filiaal in het Antwerpse Brasschaat. Hoewel de top van het bedrijf voorlopig niet in zijn kaarten laat kijken, werd donderdag duidelijk dat het allerminst de bedoeling is om het bij die ene vestiging te houden.
'We willen een grote speler worden onder de Belgische supermarktketens', bevestigt Corné Mulders, de nagelnieuwe manager van Albert Heijn België. Die markt wordt momenteel nog gedomineerd door Colruyt, Carrefour, Delhaize en Aldi.
In het distributiecentrum van Albert Heijn in Tilburg werd alvast een oppervlakte gereserveerd van 5.000 vierkante meter, uitsluitend voor Belgische producten. Heijn beseft immers dat het onbegonnen werk is om onze markt te infiltreren met het huidige, oer-Hollandse, gamma.
De keten wil voorlopig geen concrete informatie geven over de groeidoelstellingen, maar 'het kan nooit snel genoeg gaan', was donderdag te horen. De gereserveerde ruimte in het Tilburgse distributiecentrum is alvast voldoende om de eerste tientallen winkels te bevoorraden. 'Tweehonderd vestigingen op termijn zou mooi zijn', aldus Mulders.
Nieuwsgierigen kunnen medio maart alvast terecht in Brasschaat. Niet toevallig een plaats waar uitzonderlijk veel noorderburen wonen.
Wuppeltje February 11th, 2011, 05:50 PM Albert Heijn aast op 200 winkels in België
11 februari 2011, 12:50 uur
Door: Franka Rolvink
Supermarktketen Albert Heijn wil explosief groeien in België. Een deel van de 200 onafhankelijke Belgische supermarktondernemers wil overstappen naar de AH-formule.
Click here to find out more!
Zodra de eerste winkel in Brasschaat, die medio maart open gaat, succesvol loopt, gaan er snel meer winkels open.
Dit stelt een woordvoerder van het Zaanse concern. 'Wie ons kent weet dat we niet naar België gaan voor één winkel', zegt hij. Albert Voogd, verantwoordelijk voor nieuwe markten Ahold Europa, droomt van tweehonderd winkels, zo zei hij donderdag op een bijeenkomst voor de Belgische media in het Tilburgse distributiecentrum. Wanneer hij dat aantal heeft bereikt, kon hij niet zeggen.
Wijkwinkels
Albert Heijn heeft in Nederland 830 zogeheten wijkwinkels en dertig XL-winkels. Vanwege deze omvang en de daarbij behorende dominantie is het voor de keten bijna niet meer mogelijk snel te groeien. Daarbij komt dat Nederland slechts tachtig supermarktondernemers heeft die niet gebonden zijn aan een formule.
De supermarktsector in België heeft ongeveer tweehonderd van die onafhankelijke ondernemers. Zij runnen onder eigen naam de winkel. De familie Van Ende uit Brasschaat, die als eerste overstapt naar de AH-formule is daar een van. Uit deze groep wil AH zijn groei halen.
Tilburg
De Belgische winkels worden vanuit Tilburg beleverd. 'Trek een cirkel om Tilburg en alle winkels die daar zitten, kunnen vrij gemakkelijk door ons worden geopend en bevoorraad', zegt de woordvoerder. In het distributiecentrum is een hoek van 5000 vierkante meter vrijgemaakt om typisch Belgische producten op te slaan. Over drie weken moeten daar de eerste pralines en Vlaamse biermerken worden gestald.
Verder is de prijsstelling van AH in België anders. Zo is het daar verboden om onder de kostprijs te verkopen. In Nederland wordt dat bijvoorbeeld met een pot Calvé pindakaas of een pak Bambix gedaan om zoveel mogelijk klanten te trekken en zo omzet te genereren.
Bron: FD.nl
Meurisse February 16th, 2011, 11:21 AM nieuwsblad.be
Werken in Grand Bazar Shopping Center
woensdag 16 februari 2011, 05u00 Auteur: (mtv)
ANTWERPEN - Het Grand Bazar Shopping Center wordt in een moderner kleedje gestoken. Tot eind november zijn er renovatiewerken. De 50 winkels blijven open.
‘Het voorbij weekend werden al twee roltrappen weggenomen', zegt Dinska Vermeulen van de directie van het Grand Bazar Shopping Center.
‘Om de circulatie beter te laten verlopen, worden er elders nieuwe roltrappen geïnstalleerd. Er komt een passerelle op de eerste verdieping, een doorgang dwars over de eerste verdieping. Dat moet onder meer het zicht van de klanten verbeteren. Ook alle vloeren, plafonds en verlichting worden vernieuwd. En de buitenzijde wordt opgeknapt met een aankleding in natuursteen. Dat moet de herkenbaarheid van het gebouw bevorderen.'
De werkzaamheden hebben gevolgen voor de normale gang van zaken in het Shopping Center. Omdat twee roltrappen al werden afgebroken, werd een derde roltrap – die normaal stijgt – stilgezet. Shoppers dienen die als trap te gebruiken. De lift is nog wel toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn.
‘Om de wijzigingen duidelijk te maken, hingen we borden die de klant wegwijs moet maken in de gewijzigde situatie', gaat Dinska Vermeulen voort. ‘De meeste eigenaars van winkels staan positief tegenover de verbouwingen. Ze hebben de tijdelijke ongemakken ervoor over.'
Minder klanten
‘Ik vind dat er een beetje te negatief over bericht wordt', vertelt een verkoopster die liever anoniem blijft. ‘Er wordt hard gewerkt om alles goed aan te duiden en de klanten zo weinig mogelijk ongemak te bezorgen. Maar het wordt voorgespiegeld alsof alle winkels onbereikbaar zijn. Dat vind ik een beetje jammer.'
Verkoopster Chloé Van Carpels van juwelenzaak Détail ziet minder klanten passeren. ‘Zeker nu aan de roltrappen wordt gewerkt. Bovendien nemen al die omwegen en al dat lawaai de sfeer van het shoppen weg. Maar het is natuurlijk normaal dat werken nodig zijn om het Shopping Center aantrekkelijker te maken.'
hoogwoner February 16th, 2011, 11:37 AM Schoenengigant Steve Madden trekt naar België
GVA vandaag, 10:32
Steve Madden is razend populair in Amerika, en is er zelfs het 2de meeste gewaardeerde schoenenmerk. Vanaf april 2011 kunnen de Belgische fans nu ook genieten van zijn elegante creaties, want Steve Madden strijkt neer in Antwerpen.
In de VS staat Steve Madden al sinds 2002 bekend als een gerenommeerde schoenenontwerper. Bekendheden als Heidi Klum en Rihanna zijn eveneens fan. Nu komt er ook goed nieuws voor ons Belgenlandje, want Steve Madden vestigt zijn eerste Europese vestiging op de Antwerpse Meir.
Meurisse February 17th, 2011, 11:12 AM nieuwsblad.be
Handelszaken invalswegen Bredabaan en Turnhoutsebaan scoren slecht
Meeste Antwerpse winkelstraten gaan erop vooruit
donderdag 17 februari 2011, 05u00 Auteur: Christine De Herdt
ANTWERPEN - De Antwerpse winkelstraten doen het goed. De leegstand is opnieuw lichtjes gedaald, de mix van ketens en zelfstandigen blijft behouden en tot slot zijn er minder aantal imagoverlagende zaken -zoals nachtwinkels. De handelszaken van belangrijke inavlswegen als de Bredabaan en de Turnhoutsebaan gaan erop achteruit.
Elke drie jaar inventariseert de stedelijke dienst Werk en Economie, Detailhandel en Horeca het commercieel aanbod in de Antwerpse winkelstraten. De evolutie werd in 58 Antwerpse winkelgebieden – met 6.216 commerciële en actieve panden – onderzocht. In vergelijking met 2007 verdwijnen de Lange Leemstraat en Falconplein-Klapdorp uit de lijst en worden de Grote Steenweg (Berchem) en Sint-Bernardsesteenweg (Kiel-Berchem) nu wel opgenomen. Enkele opvallende trends:
Leegstand daalt
In 2010 stonden er 815 commerciële panden of 11,59 procent leeg. Na een sterke stijging van de leegstand tussen 1997 en 2001 tot meer dan 16 procent, blijft het percentage sindsdien dalen tot onder de 12 procent. ‘Het is een goed signaal', vindt middenstandsschepen Robert Voorhamme (SP.A). ‘Maar sommige straten vragen nu eenmaal meer tijd. Bij een heraanleg bijvoorbeeld heb je niet altijd alles in de hand. Zoals in de Driekoningenstraat, waar de aannemer de stenen niet tijdig kon leveren.'
Gezonde ketenmix
Vorig jaar telden de winkelgebieden 841 ketens, goed voor 13,53 procent en ongeveer een status-quo met de meting van 2007 (13,66 procent). Straten zoals de Kammenstraat en de Schuttershofstraat zijn nog altijd populair. Maar de groei is kleiner dan in 2007, toen het percentage steeg met ongeveer 2 procent. Toch betwist Voorhamme dat de ketens een bedreiging vormen voor de anderen. ‘Ketens zijn niet de bad guys. Het probleem zit bij de eigenaars van panden, die te hoge huurprijzen vragen en daarom vooral ketens aantrekken. In de toekomst zullen we met hen gaan praten over een omzetgerelateerde huur. Op die manier knijp je starters niet meteen dood.'
Minder imago- verlagende zaken
Het aantal imagoverlagende panden – dat zijn o.a. nachtwinkels, telefoonwinkels en wedkantoren – is gedaald. In totaal werden er 314 geteld (5,05 procent). Daarmee zakt het percentage voor het eerst onder dat van de eerste meting (5,42 procent). ‘Dankzij de invoer van een uitbatingsvergunning boeken we resultaat', zegt Voorhamme.
400 handelaars vragenrenovatiepremie
De winkelstratenmeting blijft een belangrijk instrument. In wijken waar het minder goed gaat, kunnen er extra middelen ingezet worden om het tij te doen keren. In 2008 besliste de stad handelaars te stimuleren om de kwaliteit van hun handelspanden te verhogen. Al meer dan 400 handelaars vroegen een renovatiepremie aan.
nieuwsblad.be
1 op 4 panden leeg in Katelijnevest maar Astridplein herleeft
donderdag 17 februari 2011, 05u00 Auteur: cdh
ANTWERPEN - De meting van de Antwerpse winkelstraten toont grote verschillen tussen de 58 winkelgebieden. Het historische winkelhart doet het erg goed. Het aanbod blijft stijgen en breidt uit richting Steenhouwersvest, Volkstraat-Geuzenstraat, Kloosterstraat-Riemstraat en Kasteelpleinstraat.
De groei in de Nationalestraat en de Kammenstraat-Kleine Markt stabiliseert. De winkelwijken ten noorden daarvan hebben het moeilijker, met uitschieters als de Katelijnevest en Lange Koepoortstraat. Het Falconplein-Klapdorp wordt zelfs niet meer bestempeld als winkelgebied.
Opvallend: de leegstand in de Handelstraat-Korte Zavelstraat (-8,5 procent) daalt en dit dankzij het rijke aanbod aan exotische winkeltjes. Ook het Koningin Astridplein en de Gemeentestraat doen het sinds de heraanleg beter. Van de districten gaat het vooral Wilrijk – met de Bist-Winkelcentrum De Kern – voor de wind. Anderen hebben het hard te verduren. Vooral de winkels op de invalswegen naar de stad gaan achteruit, met uitschieters als de Bredabaan in het centrum van Merksem en de Turnhoutsebaan in Deurne. ( )
nieuwsblad.be
Els Claus en Frank Dierckxens over Katelijnevest
'Dit was ooit één van Antwerpens belangrijkste winkelassen'
donderdag 17 februari 2011, 05u00 Auteur: cdh
ANTWERPEN - Al meer dan 100 jaar is Tobie De Prins - specialist in kantoorcommunicatie - een gevestigde waarde in de Antwerpse Katelijnevest. Het is één van de enige winkels die er stand houdt, want de straat van de typemachines en elektronica dreigt stilaan ten onder te gaan. Nieuwkomers proberen het wel - zoals outdoorzaak Jack Wolfskin - maar zijn even snel weer weg. De cijfers van de winkelstratenmeting zeggen genoeg: 1 op de 4 commerciële panden staat leeg.
Els Claus en Frank Dierckxens - de vierde generatie uitbaters van Tobie De Prins - zien het met lede ogen aan. Ze wijten de teloorgang aan de werken, die er al sinds de jaren zeventig plaatsvinden. 'We hebben niet anders geweten: van het graven van een metrotunnel, over nieuwe nutsvoorzieningen tot recent de heraanleg van de straat. Na bijna 5 jaar, is de Katelijnevest nog altijd niet afgewerkt. Het laatste deel van de Sudermanstraat tot aan de Meirbrug blijft onaangeroerd. De stad start altijd met prachtige plannen, maar eindigt meestal in mineur.' Ook het tekort aan parking is een doorn in het oog.
Toch blijven Els en Frank op post. 'We doen het graag en vinden het nog steeds een geweldige winkel', benadrukt het koppel. 'Voor 2000 hebben gouden zaken gedaan. Vandaag is onze omzet én ons personeelsbestand gehalveerd. Das jammer, maar tegelijkertijd hebben we het ook minder druk.' (lachen) ( )
nieuwsblad.be
Snoepwinkeltje Astridplein dreigt te verdwijnen
donderdag 17 februari 2011, 05u00 Auteur: (mtv)
ANTWERPEN - Het Koningin Astridplein doet het beter in de winkelstratenmeting dan drie jaar geleden. Dankzij de heraanleg van de stationsbuurt worden opnieuw investeerders aangetrokken.
Dat betekent dat ook het snoepwinkeltje op het Astridplein, ter hoogte van nummer 36, op termijn zal verdwijnen. De rolluiken, met daarachter een interieur uit 1962, zijn al sinds 2004 dicht, maar ergens hoopt Katherine Ennekens de sixties-inrichting te kunnen beschermen.
Het interieur is bijzonder uniek. Na onderzoek van monumentenzorg bleek dat in heel Vlaanderen geen enkel intact winkelinterieur uit deze periode bewaard is gebleven. Omdat het pand lang leeg staat, vreest een aantal mensen dat bij een eventuele verkoop de koper andere plannen zal hebben. Daarom wordt nu zaterdag aan de winkel tussen 12 en 13 uur aan de alarmbel getrokken.
'Zelf ben ik initiatiefneemster van Verhalenbazaar, een tentoonstelling en herinneringsproject gesteund door de stad Antwerpen', vertelt Katherine Ennekens. 'Dit project vond plaats in het snoepwinkeltje en op die manier heb ik het leren kennen. Tijdens Verhalenbazaar kwamen duizenden Antwerpenaren over de vloer, niet alleen om naar de tentoonstelling te komen kijken, maar ook om het interieur te bewonderen.'
Verhalenbazaar bleef niet bij de pakken zitten en dienden een dossier in ter bescherming. Dat geraakte tot bij minister Bourgeois. Die besloot het pand niet te beschermen omdat het gebouw dateert uit een andere periode dan het winkelinterieur.
Om mogelijke beslissingen kracht bij te zetten, beginnen we alvast een online-petitie.'
De online-petitie: http://www.ipetitions.com/petition/verhalenbazaar/
Polri February 17th, 2011, 07:26 PM ^^
Voor de geïnteresseerden: dat volledige onderzoek staat online op de website van de stad Antwerpen, de fiches per winkelstraat zijn heel overzichtelijk en bieden een schat aan informatie.
http://www.antwerpen.be/eCache/BED/949.cmVjPTgxMDUyNzc.html
B&T February 17th, 2011, 09:18 PM GVA 17.02: Standpunt antwerpen
Goed nieuws voor winkeliers met lef
Voor de vijfde keer heeft het stadsbestuur gisteren een stand van zaken gepresenteerd over de Antwerpse winkelstraten. Zo’n meting is interessant, tenminste als je ze op regelmatige basis uitvoert. Want na verloop van tijd blijkt dat commercieel succes niet alleen een kwestie is van vraag en aanbod, maar dat bepaalde ingrepen van de overheid wel degelijk effect hebben. Een goed voorbeeld daarvan is het invoeren van een vestigingswet voor zogenaamde imagoverlagende zaken zoals nachten belwinkels: die maatregel heeft het aandeel van die zaken voor het eerst in dertien jaar teruggedrongen tot minder dan vijf procent.
Opmerkelijke vaststelling: het winkelhart van Antwerpen breidt uit. De ruimte tussen de Meir en het Zuid is aan het dichtgroeien met winkels. Daar is de succesvolle ontwikkeling van bijvoorbeeld de Nationalestraat en de Kammenstraat zeker niet vreemd aan.
Ten noorden van de Meir gaat het minder goed. De Sint-Katelijnevest is haar reputatie als the place to be voor kantoormateriaal kwijt, en rond het Falconplein valt niet veel meer te winkelen. Maar dat is op zich goed nieuws voor middenstanders met een pioniershart. Want de komende decennia krijgt het noorden van Antwerpen er duizenden nieuwe inwoners bij. Met andere woorden: er zal zonder twijfel vraag ontstaan, maar privé-initiatief zal voor het aanbod moeten zorgen. Ik twijfel er niet aan dat vroeg of laat tussen de Meir en het Eilandje een florerend nieuw winkelgebied zal ontstaan.
Er is ook goed nieuws voor de veelbesproken wijk 2060, waar de leegstand is afgenomen. Dat is altijd een goed signaal op de commerciële barometer, want het wijst erop dat ondernemers toekomst zien in de buurt.
Minder zonnig lijken de perspectieven voor invalswegen zoals de Bredabaan in Merksem en de Turnhoutsebaan. Mensen winkelen niet graag in straten met druk verkeer. Als daar dan ook nog eens een chaotisch verlopende en te langdurige heraanleg bovenop komt, dan kan dat de doodsteek voor een deel van de middenstand betekenen. De overheid weet dat, maar ze moet meer inspanningen doen om zulke toestanden beter te regisseren.
Tot slot nog twee weetjes waarmee u in gezelschap kan scoren. Het meest winkelrijke gebied is niet de Meir (265 zaken), maar de Diamantwijk (286). En de grootste keten in Antwerpen is Carrefour Express, met 17 zaken. Graag gedaan!
door Lex MOOLENAAR
http://www.gva.be/blog/standpunt-antwerpen/extern-goed-nieuws-voor-winkeliers-met-lef.aspx
Meurisse February 22nd, 2011, 11:23 AM gva.be
Winkels en klanten nemen werf in Grand Bazar Shopping Center erbij
10:46 Update “Waar is de trap?” De verbouwingen in het Grand Bazar Shopping Center aan de Groenplaats zijn geen pretje. Zowel winkeliers als shoppers maken er het beste van.
Twee weken na de start van de werkzaamheden lijkt niemand zich er hard aan te storen. “Vervelend, maar het moet nu eenmaal”, zegt Katja Schepens, filiaalmanager van Essenza. Als je naar het Shopping Center van Sint-Niklaas kijkt, was het hier toch uit de mode. Er waren de laatste tijd ook veel technische problemen. Hoe vaak de roltrap niet blokkeerde...”
De klanten blijven niet weg, maar er is minder passage. “De grote werkzaamheden gebeuren na de uren, maar toch wordt er veel geboord en geklopt”, zegt store manager Caroline Impens van Women’secret. “Op lange termijn wordt het winstgevend, het is alleen vervelend dat die werkzaamheden zo lang duren.”
"Geen dag sluiten"
Zo lang, dat is tot november, schat Kathleen Rommers, manager van het Grand Bazar Shopping Center. “De vijftig winkels moeten geen dag sluiten en grote verbouwingen gebeuren na de verkoopsuren, om zo weinig mogelijk overlast te veroorzaken.”
Het Grand Bazar Shopping Center zal tegen de volgende kerstperiode in een rood-zwart kleedje zitten, met nieuwe vloeren en plafonds, een passerelle, moderne verlichting en vernieuwde roltrappen en lift.
ER
Ivan February 24th, 2011, 12:23 PM Tekst en foto:
http://antwerpenhogerop.be/?navigatieid=98&berichtid=1037
Meurisse February 28th, 2011, 01:12 PM gva.be
Hipste horloge in 't Stad
12:58 Het Belgische horlogemerk Ice-Watch, volgens juweliers het hipste van het moment, krijgt nu een eigen winkel in Antwerpen.
Op zaterdag 5 maart gaat in de Wiegstraat 13 de eerste winkel van Ice-Watch in Vlaanderen open. “Niet zomaar omdat het een hype is”, zegt Katy Tensen. “Maar omdat Ice-Watch echt iets speciaals is.” Ice-Watch is een Belgisch merk dat ook veel furore in het buitenland maakt. Het concept is heel simpel: voor elke outfit is er een horloge in de passende kleur. En dat zowel voor kinderen als mannen en vrouwen. De horloges zijn sportief maar wel opvallend.
“In Brussel zijn er al twee winkels”, zegt Katy Tensen, een telg van de bekende juweliersfamilie in de Huidevettersstraat. Samen met haar broer Philip opent ze zaterdag de Ice-Watch-winkel in de Wiegstraat. “We zijn blij dat we de eersten in Vlaanderen zijn”, zegt ze. “Ice-Watch kiest de beste juweliers uit om het merk te vertegenwoordigen. Wij hebben immers veel ervaring en vakkennis.”
Spaarpotje
Ice-Watch wil vooral modern, leuk en speels zijn. Elk horloge zit bijvoorbeeld in een doosje dat meteen ook een spaarpotje is voor een volgende kleur. Prijzen variëren tussen 59 euro en 199 euro. Er zijn al heel wat bekende namen voor de hippe Ice-Watch gevallen. Zo dragen Tanja Dexters, Tatiana Silva en Veronique De Kock er een, maar ook Yves Leterme en prins Filip zijn fan.
SYMA
hoogwoner March 22nd, 2011, 01:22 PM En hier dan de finale details: (GVA 21/03/11)
Eerste Disney store opent op de Meir
21/03 Op 5 mei 2011 verwelkomt de Meir in Antwerpen de eerste Disney Store in België. In die winkel met twee verdiepingen zal u alle soorten Disney producten kopen.
De winkel, op huisnummer 41 op de hoek van de Meir met de Lange Klarenstraat, is voorzien van de laatste technologische snufjes die de bezoeker kennis laten maken met de Disneypersonages en verhalen. Met een dagelijks openingsritueel opent er telkens één kind de winkel met behulp van een grote sleutel en een superslot.
In de Antwerpse winkel speelt de Disney Story Theatre een grote rol. Hier kunnen kinderen op een groot scherm meer dan vijftig videoclips naar keuze bekijken. Daarnaast wordt het theater ook gebruikt voor dagelijkse evenementen.
Verder is er de magische spiegel in het Disney Prinsessenkasteel, waarbij door een simpele beweging de spiegel tot leven komt en één van de Disney prinsessen verschijnt.
Op dit moment is de Disney Store nog op zoek naar verkoopsassistenten.
B&T April 1st, 2011, 06:37 PM GVA 01.04
Steve Madden opent eerste Europese winkel in Antwerpen
Op de Meir in Antwerpen is donderdag de eerste Europese winkel van het populaire Amerikaanse schoenenmerk Steve Madden geopend met een trendy openingsfeest.
Geflankeerd door presentatrice (en tevens Steve Madden Ambassadrice) An Lemmens heette brandmanager Ruben Clijsters de talloze aanwezigen welkom. Naast journalisten, stylisten en bloggers kwamen ook een aantal bekende gezichten zoals Natalia, Tiany Kiriloff, Jani Kazaltzis, Nathalie Meskens en Jeroen Van Dyck de fonkelnieuwe winkel bewonderen.
Vanaf vandaag, vrijdag 1 april kan iedereen in de winkel terecht. De collectie zal weldra ook online verkocht worden via de Belgische webshop.
antwerpenaar April 8th, 2011, 05:45 PM Albert Heijn komt naar Hessenplein
Het Hessenplein staat met stip genoteerd om de eerste Antwerpse Albert Heijn te krijgen. De Nederlandse supermarktketen is vrijwel rond over de locatie.
Met de komst van Albert Heijn naar het Hessenplein zou dit, na Brasschaat, de tweede vestiging in ons land zijn. En meteen ook de eerste in Antwerpen, waar de Nederlanders de concurrentie willen aangaan met gevestigde waarden zoals Delhaize en Carrefour.
In het hoofdkantoor van Ahold, de moedergroep van de grootgrutter, wordt het nieuws bevestigd noch ontkend. “Wij zullen dit bekendmaken als we de tijd daarvoor rijp achten”, klinkt het. Het Antwerpse Antigoon Invest, dat de winkel met een oppervlakte van 1.330m² beheert, laat de eer om de komst van de supermarkt bekend te maken aan Albert Heijn. “Het is niet aan ons om dit nieuws te vertellen.”
Eilandje is groeimarkt
Het Hessenplein ligt vlak bij het Eilandje. En dat is een potentiële markt van formaat, met bovendien veel Nederlandse inwoners.
De verwachting is dat er de volgende jaren op het Eilandje enkele duizenden bewoners gaan bijkomen. In de meeste gevallen gaat het om tweeverdieners en andere mensen met een stevig inkomen.
Wanneer Albert Heijn de deuren opent aan het Hessenplein, is nog niet bekend. Op dit moment wordt het gebouw, waar vroeger de bekende handelaar in auto-onderdelen Eduard Bellekens zat, nog een bouwwerf.
Appartementen en lofts
Het gaat om een project met elf nieuwbouwappartementen, negen casco loften, ondergrondse parkeerplaatsen en 39 kleinere nieuwbouwstudio’s.
PVDP
Bron:Gazet van Antwerpen 08/04/2011
SkyBridge April 16th, 2011, 06:02 PM Niet verkeerd dacht ik zo:
http://travel.nytimes.com/2011/04/17/travel/17antwerp.html?emc=eta1
Een betere recensie kan je je haast niet wensen als stad!
SuburbanWalker April 16th, 2011, 07:16 PM Niet verkeerd dacht ik zo:
http://travel.nytimes.com/2011/04/17/travel/17antwerp.html?emc=eta1
Een betere recensie kan je je haast niet wensen als stad!
Is ook niet het eerste positieve artikel over Antwerpen dat in de NYT verschijnt. :)
Meurisse May 8th, 2011, 08:52 PM gva.be
Honderden fans schuiven aan voor opening eerste Disney-winkel
05/05 Aan de Meir opende donderdagochtend de allereerste Disney Store van de Benelux. Medewerkers deelden Mickey Mouse-oren en Disney Store-vlaggetjes uit aan honderden fans.
Iets over 11u overhandigden Mickey Mouse en zijn Minnie een grote Disney sleutel aan Fleur, die was uitverkoren om de openingsceremonie van deze dag in te leiden. Als dank voor haar medewerking kreeg het meisje haar eigen Disney Store sleutel mee.
De honderden aanwezigen werden kort daarna vakkundig in kleine groepjes binnengelaten door een ervaren team dat speciaal voor deze grote opening uit Londen was overgekomen om het event in goede banen te leiden.
Belangrijkste element in de Store in het Disney Theatre. Daar kun je niet alleen een selectie van maar liefst 50 Disney clips bekijken, de ruimte wordt ook gebruikt om kinderen te laten dansen en zingen op de bekende Disney-wijsjes op het ritme van uitnodigende animaties van de overbekende figuren. Voor de kleinsten is er een soort iglo met kleur- en klank ervaringen.
De winkel is met recht een sprookjeswinkel te noemen. Er staan verschillende plexi bomen doorheen het pand waarop met beamers de wondere wereld van Disney wordt geprojecteerd. En de Magic Mirror in het sprookjeskasteel laat een adembenemende prinses zien bij de minste aanraking.
Disney Store Meir 41 2000 Antwerpen
Van onze wijkcorrespondente Carolien Krijnen
Clone May 28th, 2011, 01:10 AM De nieuwe disney winkel
http://i1122.photobucket.com/albums/l534/clone501ste/IMGP3385.jpg
De nieuwbouw aan de overkant. Wat komt daar juist van winkel?
http://i1122.photobucket.com/albums/l534/clone501ste/IMGP3386.jpg
Puinkabouter May 28th, 2011, 03:02 AM Daar komt Forever 21.
Polri May 28th, 2011, 11:31 AM Ben ik de enige die de Disney winkel een enorme tegenvaller vindt? Ik had veel meer 'magie' verwacht en een grotere collectie aan Disney spullen: de dvd-sectie bevat bijvoorbeeld maar een twintigtal titels...
Thermo May 28th, 2011, 12:10 PM Ben er nog niet binnen geweest (er stonden mensen aan te schuiven!?), maar van wat ik door de venster heb gezien lijkt het mij een ordinaire speelgoedwinkel... Weinig magisch aan... al is dat misschien anders op de verdiepingen.
Clone May 28th, 2011, 09:16 PM Ben er nog niet binnen geweest (er stonden mensen aan te schuiven!?), maar van wat ik door de venster heb gezien lijkt het mij een ordinaire speelgoedwinkel... Weinig magisch aan... al is dat misschien anders op de verdiepingen.
erger dan een ordinaire speelgoedwinkel. Zoals hierboven al gezegd is de collectie zeer beperkt.
KrisL May 29th, 2011, 09:47 AM Ben er nog niet binnen geweest (er stonden mensen aan te schuiven!?), maar van wat ik door de venster heb gezien lijkt het mij een ordinaire speelgoedwinkel... Weinig magisch aan... al is dat misschien anders op de verdiepingen.
Ber enkele weken geleden binnen geweest met mijn kinderen en vond het ook tegenvallen. Veel kitch en glitter, maar weinig magie. Ook boven niet.
konnichiwa May 30th, 2011, 11:33 PM Deed me eigenlijk denken aan één souvenir winkel in Euro disney =p.
xelos June 5th, 2011, 11:51 AM Eerste Jimmy Choo van de Benelux opend flagshipstore
aan de Schuttershofstraat 17 te Antwerpen!!!
http://www.jimmychoo.com/find-a-boutique/europe/scat/storeeu/
B&T August 1st, 2011, 12:49 PM GVA 01.08
Korting op huurprijs moet winkelas binnenstad - MAS promoten
Al zowat de helft van de eigenaars van leegstaande panden in de Antwerpse Lange Lange Koepoortstraat, Korte Koepoortstraat en Klapdorp is mee ingestapt in een initiatief van vastgoedkantoor Walls & Heart om de straten als nieuwe winkelas te promoten voor creatieve starters. De eigenaars bieden daarbij de handelspanden het eerste jaar aan tegen de helft van de huurprijs.
Ook Unizo Antwerpen, het Flanders Fashion Institute en de stad Antwerpen steunen het project. "Er staan iets meer dan 20 panden leeg in die straten en 10 eigenaars en winkelpanden doen al mee", zegt initiatiefnemer Yves Heylen van het Antwerpse vastgoedkantoor. "We hopen hen allemaal te kunnen bereiken en overtuigen."
Dubbelsnijdend zwaard
Heylen wijst erop dat het een dubbelsnijdend zwaard is: de leegstand wordt opgelost en de buurt krijgt een upgrade door bijvoorbeeld nachtwinkels te weigeren, en tegelijk krijgen jonge ondernemers door de haalbare huurprijzen wat ademruimte. Volgens hem is er nu vooral aandacht voor handelspanden in de binnnenstad, terwijl de as binnenstad-MAS waarlangs de drie straten liggen veel potentieel heeft.
"We mikken op een creatief publiek", zegt Heylen nog. "Jonge modeontwerpers, fotografen, goudsmeden... En er is duidelijk interesse, want twee van de winkelpanden zijn al verhuurd en we zijn pas gestart met deze actie."
De aangeboden winkels hebben een oppervlakte die varieert tussen 20 en 150 m2, waarbij de huurprijzen voor het eerste jaar tussen 150 en 450 euro per maand liggen.
poller1 August 1st, 2011, 08:51 PM ^^Ze vergeten de Katelijnevest, waar de toestand al enkele jaren dramatisch is.
KolonelSilvertop August 1st, 2011, 09:54 PM ^^ Inderdaad (al is er vooraan wat verbetering met Veste e.d.). Tegelijk onverklaarbaar hoe de minderbroedersrui het zo goed doet.
Ivan August 2nd, 2011, 08:17 AM Heel de as St.Kat.vest - St.Paulusstr. heeft een boost nodig en een nieuw karakter. Voorheen gekend als electro/hi-fi -as zou het nu een andere markt moeten vinden. Nu is er wat vanalles en breekt niet echt een of twee specifieke themas door.
Wat antiek, wat mode, nog wat resterende hifi, horeca, ...
Niet dat dit specifiek moet, een mengeling is zeker aangewezen, maar een nieuwe cluster heeft een grotere meerwaarde hier vind ik.
lombard August 2nd, 2011, 09:30 PM De tijd zal het uitwijzen, het zal wel beter worden want het is eigenlijk een mooie wijk met nog veel authentieke woningen, en als je blijft stappen kom je op het Eilandje uit ! De buurt Wilde Zee is na 30 jaar helemaal gecommercialiseerd, en te duur voor starters en kleine zelfstandigen.
Puinkabouter August 31st, 2011, 05:27 PM Daar komt Forever 21.
Vandaag ben ik er geweest. Voor personen van het mannelijke geslacht een enorme teleurstelling. Belachelijk grote winkel maar het enige wat je er als man waard bent is een paar rekjes in het donkerste hoekje van de kelder, met voor 95% gewone braafheid. En dan uiteraard 10 miljard vierkante meter voor de vrouwen :ohno:
Teleurstellingggggggg. Aan de meisjes onder ons zou ik het wel aanraden: zalige winkel, veel accessoires, uiteenlopende collecties, een aparte afdeling voor mensen met wat grotere maten, en een heel leuk decor. 't Voelt wel heel Amerikaans en "big" aan :)
ProAntwerp August 31st, 2011, 05:35 PM ^^ reclame aan het maken? :)
konnichiwa September 1st, 2011, 01:19 PM Dacht dat het pas open ging op 3 september.
Puinkabouter September 1st, 2011, 01:40 PM Dan is de 'grand opening' ja. Maar ondertussen is de winkel op z'n minst sinds gisteren open.
B&T September 7th, 2011, 03:54 PM GVA 07.09
Winkelproject in Lange Koepoortstraat en Klapdorp groot succes
De lege winkelpanden in de Lange Koepoortstraat en Klapdorp worden met een hoge snelheid en tegen sterk verlaagde prijzen verhuurd.
Het makelaarskantoor Walls & Heart en het Flanders Fashion Institute (FFI) sloegen begin augustus de handen in elkaar. Om de enorme leegstand in de Lange Koepoortstraat en het Klapdorp aan te pakken, worden een aantal lege winkels aan sterk gereduceerde huurprijzen aangeboden.
Niet verwacht
“Van de tien aangeboden panden zijn er ondertussen acht verhuurd. En het lijkt erop dat ook de twee overige winkelruimtes snel de deur uit zullen zijn. En dat in minder dan een maand. Dat hadden ook wij niet verwacht”, zegt Yves Heylen van Walls & Heart.
Alle nieuwe huurders zijn op de een of andere manier gelinkt aan de creatieve sector. Behalve een ontwerpster van handtassen, een fotograaf en een modeontwerpster komt er bijvoorbeeld ook nog een schoonheidsspecialiste. “We verwachten dat ook toekomstige huurders uit dezelfde sector zullen komen”, zegt de vastgoedmakelaar.
De eerste jonge ondernemers trekken in oktober in hun nieuwe ruimte. De anderen volgen in november en december.
Stationsbuurt
Door het succes van het initiatief in de oude binnenstad kijkt Walls & Heart nu uit naar een nieuw stukje Antwerpen. “We gaan binnenkort samenzitten met het FFI over de Stationsbuurt. Ook daar is vrij veel leegstand. We hopen om daar dezelfde overeenkomst te maken met de eigenaars van leegstaande panden. Volgens ons is ook de omgeving van het station een buurt met veel potentieel voor jonge ondernemers. Het vernieuwde Centraal Station kan de beginnende ondernemers een steuntje in de rug geven.”
Ivan September 7th, 2011, 04:05 PM Mooi initiatief!
Nu ook nog Sint-katelijnevest
Thermo September 7th, 2011, 05:07 PM Waarschuwing: ga nooit met (een) vrouw(en) naar de Forever 21.
Meurisse September 7th, 2011, 05:11 PM ^^ zere rug van de zakken te dragen?
't schijnt de moeite te zijn :)
Puinkabouter September 7th, 2011, 06:31 PM 'k Ben er nochtans pas met mijn zus, die een vrouw is, geweest en het was niet minder aangenaam dan anders. De mannenafdeling blijft wel een ongelooflijke teleurstelling. Saai en veel te klein. Wel plezant is dat er aparte paskotjes voor mannen zijn. Nooit aanschuiven :D
quadi September 7th, 2011, 07:22 PM Ik ben er ook pas geweest met een goede vriendin, en ik heb er helemaal geen last van ondervonden (hoewel dit waarschijnlijk kwam doordat we ngal gehaast waren). Wel een heel grote winkel inderdaad, en wat me ook opviel was hoeveel personeel er rondliep!
Thermo September 7th, 2011, 10:28 PM ^^ zere rug van de zakken te dragen?
't schijnt de moeite te zijn :)
Heb het amper overleefd. Ben dan ook zo dom geweest om op zaterdagnamiddag te gaan (nuja, niet geheel vrijwillig als je begrijpt wat ik bedoel).
Het was er over de koppen lopen, maar vrouwen schrikt dat blijkbaar niet af, integendeel...
En ja, de mannenafdeling is inderdaad om te lachen.
De Klauw September 8th, 2011, 01:49 AM Het is duidelijk dat dit soort winkels voor vrouwen gemaakt zijn. Dat de mannenafdeling kleiner is kan ik vanuit dat oogpunt goed begrijpen.
Ivan September 8th, 2011, 08:31 AM Het is een echte heaven vol met girlstuff. Voor de mannen is het idd triestig gesteld met ik schat zo'n 125 a 150m² in een onderbelichte hoek onderaan in de winkel :)
|
|