View Full Version : Hergraven van verloren gegane grachten

maartenvdbent
August 25th, 2007, 10:49 PM
Hoewel Amsterdam nog steeds beschikt over een grote hoeveelheid mooie grachten zijn er, vooral in de late 19de en de vroege 20ste eeuw, veel grachten gedempt, vaak om de stadshygiëne te verbeteren.

Het hergraven van grachten is in Amsterdam enigszins berucht geraakt omdat een paar jaar geleden D66-stadsdeelwethouder Guido Frankfurther (ook wel bekend als Guido de Grachtengraver - wat allitereert dat toch heerlijk :)) zonder de bewoners daarin te kennen in sneltreinvaart de grachten van de Jordaan open wilde graven. Na een zeer verhitte discussie in een buurtvergadering is toen maar afgezien van dat plan.

Maar er zijn ook betere initiatieven. Zo kwam D66 in 1999 met het plan om bij het bouwen van de Noord/Zuidlijn alvast rekening te houden met het terugbrengen van water in het Rokin. De straat ligt voor de bouw van die lijn immers toch al open. Door een tegenlobby van winkeliers aan het Rokin, die liever een parkeergarage hadden, stemde de raad - die eerst erg positief was over het plan - nipt tegen.

Verreweg het beste plan in mijn ogen was het terugbrengen van water in de Vijzelgracht. Daar kwam het initiatief van de buurtbewoners zelf, die het buurtcomité "Vijzelgracht - Entree met Kracht" oprichtten. De stadsdeelraad Amsterdam-Centrum sprak zich in eerste instantie positief uit over het terugbrengen van water in de gracht en ook de gemeenteraad was positief. Uiteindelijk werd het plan in april 2006 verworpen, vooral vanwege het kostenplaatje (12 miljoen volgen wethouder Van der Horst).

Eeuwig zonde, want het uitgraven van de Vijzelgracht kan een enorme impuls geven aan leefbaarheid van de grauwe Vijzelgracht. Daarbij komt dat de Vijzelgracht bijna twee keer zo breed is als de (toch al brede) Vijzelstraat. Een doorstroombelemmering zal de heruitgegraven Vijzelgracht dus nooit kunnen vormen, want alle verkeer moet sowieso door de Vijzelstraat.

Tot nu toe zijn alle projecten op dit vlak dus voortijdig afgeblazen helaas. Toch is er hoop, want ik las net in het rapport over de Noord/Zuid boulevard van stadsdeel centrum het volgende:

Water op het Rokin
De gemeenteraad heeft medio 1999 met slechts enkele stemmen verschil
besloten om een goed voorstel van D’66 voor een watermodel niet te accepteren en dus het water op het Rokin niet terug te brengen. Naar onze mening hoeft ons stadsdeel dat besluit echter niet zonder meer en kritiekloos over te nemen. In de inleiding is al opgemerkt dat op zijn minst de mogelijkheid van een ondiepe waterpartij alsnog kan worden overwogen. Technisch en financieel gezien zal zo’n oplossing vermoedelijk nauwelijks op bezwaren kunnen stuiten; het is meer een kwestie van smaak hoe men de openbare ruimte wil benutten en of het een aantrekkelijk beeld zou opleveren. Op dit moment maken we nog geen keuze, wel pleiten we er uitdrukkelijk voor zo’n optie in het komende onderzoekstraject mee te nemen.

...En stiekem blijf ik hopen dat de gemeente nog op tijd op haar besluit t.a.v. de Vijzelgracht terugkomt.

Impressies Vijzelgracht (afkomstig van http://www.vanhulzen.com/vijzelgracht/ )

Video: http://www.vanhulzen.com/vijzelgracht/vijzelgracht-filmpje.ram

Vijzelgracht vanaf Vijzelstraat (rechts Maison Descartes)
http://www.vanhulzen.com/vijzelgracht/highres/boven-vanaf-vstraat.jpg

Overzicht (bewerkt satellietbeeld)
http://www.vanhulzen.com/vijzelgracht/highres/satelietbeeld_bewerkt_detai.jpg

http://www.vanhulzen.com/vijzelgracht/highres/vgracht-vanaf-brug1.jpg

Hoek Prinsengracht
http://www.vanhulzen.com/vijzelgracht/highres/pgracht-kop-vgracht.jpg

Hoek Lijnbaansgracht
http://www.vanhulzen.com/vijzelgracht/highres/hoek_lijnbaansgracht_1.jpg

Metro-ingang
http://www.vanhulzen.com/vijzelgracht/highres/sluisje_2.jpg
http://www.vanhulzen.com/vijzelgracht/highres/metro_ingang.jpg

Van boven
http://www.vanhulzen.com/vijzelgracht/highres/vstraat-vanboven.jpg

http://www.vanhulzen.com/vijzelgracht/highres/vanaf-zebra.jpg

Veel beter toch?!

Cermivelli
August 25th, 2007, 11:08 PM
Yups, meer grachten!! :) Je kan nu toch ook het modewoordje waterhuishouding weer aandagen als argument?

Alargule
August 25th, 2007, 11:21 PM
Mistig zeg, op die impressies...;)

Maar inderdaad wel heel mooi!

railway stick
August 26th, 2007, 01:06 AM
Leuk voor de kanoërs onder ons, maar kan Amsterdam haar geld niet beter gaan besteden? Hoe was het ook al weer: In Rotterdam wordt het geld verdiend, in Den Haag wordt het beheerd en in Amsterdam wordt het geld uitgegeven. Zo ook met dit overbodige grachtenplan. Zonde van de tijd, moeite, kosten én van de uitwerking ervan. Wordt niks.

maartenvdbent
August 26th, 2007, 01:28 AM
Ik ben er ook niet voor om met geld te gaan smijten door in de Jordaan de grachten te openen, maar de Vijzelgracht ligt toch al open omdat er aan de Noord/Zuidlijn gewerkt wordt. De openbare ruimte moet sowieso opnieuw ingericht worden en dat kost, hoe je het ook wendt of keert, geld. En dan heb ik liever dat men het nu in één keer goed doet dan dat men er weer een grauwe saaie (en véél te brede) straat in gooit.

Bovendien weet ik niet of een gracht uiteindelijk wel zoveel duurder uitvalt. Dezelfde straat erin leggen levert dezelfde frustraties op als vroeger; de Vijzelgracht blijft grauw en lelijk. Binnen de kortste keren komen er dan weer plannetjes om het aanzien van de Vijzelgracht te verbeteren, die allemaal tot mislukken zijn gedoemd omdat de straat simpelweg te breed is -- de Vijzelgracht is niet voor niets gemaakt als gracht. Een gracht is duurzaam en ziet er altijd goed uit.

maartenvdbent
August 26th, 2007, 01:39 AM
Voor degenen die niet bekend zijn met de huidige situatie:

http://www.ivv.amsterdam.nl/live/bijlagen/images/nzl/vijzelgracht1.jpg
http://farm1.static.flickr.com/141/332708627_758df4a009.jpg

Elmo
August 26th, 2007, 01:19 PM
Hoe was het ook al weer: In Rotterdam wordt het geld verdiend, in Den Haag wordt het beheerd en in Amsterdam wordt het geld uitgegeven.

:old:

Alargule
August 26th, 2007, 01:22 PM
Dan doen ze in Rotterdam en Den Haag toch iets niet goed...:poke:

:D

dennol
August 26th, 2007, 02:03 PM
Inderdaad :old:

De laatste versie is namelijk: In Eindhoven wordt het geld verdiend, in Rotterdam en Den Haag hebben ze het nodig, maar krijgen ze het niet en in Amsterdam stoppen ze het in de stinkArenA en Noord-Zuid lijn. ;)

Mojito
August 26th, 2007, 02:11 PM
Nog niet eens zo lang geleden was van elke euro die in Nederland verdiend werd 12 cent afkomstig uit de Amsterdamse regio. Dat was anderhalve keer zoveel als de 8 cent die de niet-lullen-maar-poetsen-stad-met-de opgestroopte-mouwen (om nog maar een paar stoffige cliché's uit de oude doos te halen) bij wist te dragen... Een bron heb ik niet (volgens mij kwam het van het CBS zelf) maar je kon het een half jaar geleden in allerlei media op papier en het net terugvinden.

On-topic: Ik vind dit plan een stuk beter dan dat van de VVAB en hun voormalige spreekbuis in de stadsdeelraad van Centrum, Guido de Grachtengraver, die twee Jordaangrachten open wilden graven.

Prachtige impressies ook. En hier voegt het water in mijn ogen echt wat toe. De Vijzelgracht anno nu is door zijn breedte een vreemde eend in de bijt. Met een teruggekeerde gracht wordt de versmalling naar de Vijzelstraat ineens een stuk logischer.

In tegenstelling tot in de Jordaan. Een opengegraven Westerstraat en Elandsgracht zouden er eveneens mooi uit zien (die thread is vast nog ergens op het forum te vinden), maar de mogelijke lusten daar wegen totaal niet op tegen de waslijst aan nadelen. Om over de enorme weerstand uit alle lagen van de bevolking tegen dit plan, wat werkelijk op een autistische manier werd geprobeerd door te drukken, maar te zwijgen.

Zoals Maartenvdbent al zei: de Vijzelgracht ligt nu toch al open en het moet er straks toch heringericht worden. Doe dat dan meteen in een keer goed, is ook mijn devies. Hetzelfde geldt voor het Rokin, waar men ook het water terug zou kunnen laten keren (zoals tot de jaren '30 van de vorige eeuw het geval was). Al zou ik zelf daar liever een grootstedelijke openbare ruimte willen zien ontstaan, iets van een mooi langgerekt plein met grote bomen, een fontein en lange zitbanken, als het gegraaf klaar is.

de flatneuroot
August 27th, 2007, 12:56 PM
Ik moet wel lachen om die bovenstaande renderingen. Amerikaanse lantaarnpalen en stoplichten in Amsterdam. Het komt wel erg knullig over.

Quintana
August 27th, 2007, 01:49 PM
Als het verkeerstechnisch kan moet je het doen. Het is eeuwig zonde hoeveel grachten er in Nederland gedempt zijn voor de auto. Bij sommige kan je je afvragen of het nu echt wel nodig was.

:)dorp
August 27th, 2007, 02:02 PM
Iemand enig idee waarom er wordt gekozen voor historiserend bouwen? Ik zou liever zien dat men eigentijdse bruggen en kades bouwt, zodat ook zichtbaar is in welke tijd deze grachten weer opnieuw zijn uitgegraven.

Overigens een mooi plan om gedempte grachten terug in het straatbeeld te brengen en natuurlijk erg actueel gezien de klimaatveranderingen.

Mojito
August 27th, 2007, 02:13 PM
^^ Dat vind ik wel een goeie! Een moderne vertaling van het eeuwenoude concept 'gracht'. Het is hier niet de hoofdgrachtengordel, dus erg veel pijn mag het de historici ook niet doen.

En het hoeft niet eens gewaagd of opvallend te zijn. Als ik kijk naar hoe pleinen als Spui en Dam werden heringericht: modern maar met oog en respect voor de omringende historie. Ingetogen maar toch eigentijds meubilair en een uitgekiend verlichtingspatroon.

Maar als dit plan al ooit doorgang zal vinden zal het wel op de traditionele manier gebeuren, verwacht ik. Metselwerk kadewanden, klinkerbestrating, kroonlantaarns en ouderwetse boogbruggen dus.

:)dorp
August 27th, 2007, 02:16 PM
Historici zouden het juist moeten aanmoedigen... in de huidige plannen is het min of meer geschiedvervalsing, hoewel het opnieuw uitgraven misschien wel per definitie geschiedvervalsing is...

LochNESS
August 27th, 2007, 03:37 PM
Of misschien niet, de keuzes om grachten te dempen waren vaak politiek van aart. De grachten werden niet goed doorgespoeld en waren daarom vies. Daarbij kwam dat de meeste grachten tevens dienst deden als openbaar riool wat natuurlijk ook niet al te goed was. De visie was toen dus vooral "Grachten zijn vies" tegenover de gedachte "Water is fijn" die nu vaak geldt. Tevens zou het, zoals gezegd extra waterberging opleveren wat nooit slecht is.

Ik zelf vindt het wel een mooi plan. Het brengt variatie in de straat, en beperkt het oppervlak van de openbare ruimte zonder dat het een visuele blokkade oplevert. Zelf vind ik grachten/water een mooie kwaliteit bieden aan veel gebieden. Het brengt levendigheid door de rimpels op het water, de watervogels en een bootje dat af en toe langs vaart.

Wat dat betreft zou Rotterdam eens naar Amsterdam kunnen kijken. De grachten (ook zonder grachtenpanden) hebben echt wel kwaliteit en zowel de Binnenrotte als de Coolsingel kunnen allebei open worden getrokken. Dat zou ook meteen het gevoel van de haven weer in de stad kunnen brengen, want nu is het toch vooral een stad met een haven ipv een havenstad (ok, als je langs de maas loopt zie je de haven wel maar verder...)

Mojito
August 27th, 2007, 03:57 PM
De hygiëne was zeker een belangrijke reden.

Minstens zo belangrijk waren de verkeerstechnische overwegingen. In de tweede helft van de 19e eeuw nam het verkeer dusdanig toe dat er heel veel in Amsterdam gedempt is. Zoals de Rozengracht en in het verlengde daarvan de Goudsbloemgracht (nu de Raadhuisstraat), de Nieuwezijds Voor- en Achterburgwal (de laatste is nu de Spuistraat), Martelaarsgracht, Spui...

Toch is er ook het een en ander gered, ik las ooit ergens dat men in die periode zelfs de Heren- en Keizersgracht wilde dempen. Maar ook de Reguliersgracht om zo een brede straat tussen de relatief smalle Vijzel- en Utrechtsestraat te scheppen. Nu kun je het je niet voorstellen.

En dan was er in de jaren '50 van de vorige eeuw nog het plan van de Hoofdcommisaris van de Politie, Kaasjager, die 15 grachten wilde dempen voor het oprukkende autoverkeer. Denk je bijvoorbeeld het open Damrak, het stukje open Rokin, het gehele Open Havenfront voor Centraal, de Geldersekade, Kloveniersburgwal, Singel, Raamgracht en Leidsegracht in als autostraten/ -pleinen. Ongelooflijk.

Gedempte grachten als de Nieuwezijds en de Rozengracht-Raadhuisstraat zullen nooit meer terugkeren omdat dat verkeerstechnisch erg nadelige gevolgen zou hebben. De Vijzelgracht daarentegen lijkt mij daarentegen één van de weinige grachten waar het wel mogelijk lijkt zonder al te ingrijpende wijzigingen in de verkeerscirculatie.

maartenvdbent
August 27th, 2007, 05:31 PM
Ik zou niet al teveel waarde hechten aan deze impressies hoor. Ze zijn gemaakt om een beeld te geven van de situatie áls de gracht opnieuw uitgegraven wordt. Ze zijn gemaakt in opdracht van het buurtcomité dat ook de TU Delft aanschreef om een rapport te schrijven over de meerwaarde van het heruitgraven (ook op de bovenstaande website te lezen). Deze impressies zijn dus ook niet het werk van een serieuze architect of van de Dienst Infrastructuur verkeer en Vervoer van de Gemeente Amsterdam.

Het heruitgraven was een burgerinitiatief dat sympathie genoot bij de politiek, maar dat werd afgeblazen vanwege de kosten (12 miljoen volgens Van der Horst). Helaas.

eusebius
August 27th, 2007, 08:05 PM
Ik zou het wel stoer vinden als behalve de Vijzelgracht er nog meer grachten worden hergraven. Het IJ opheffen en de grachtengordel afmaken :happy:

xlchris
August 27th, 2007, 08:13 PM
^^ Nee niet het IJ...

Die impressies zijn wel erg mistig...SOMBER! Leuk idee wordt de stad toch nog een beetje gezelliger. Ze kunne beter die grachten weer dichtgooien en er een megaparkeergarage van maken, zijn ze meteen van het verkeerprobleem af!! Das nog eens een idee!

eusebius
August 27th, 2007, 09:59 PM
Een cruciale denkfout: de oppervlakte van de grachten en het ruimtebeslag door parkeerplaatsen en aanvoerroutes staan in grote tegenstelling tot elkaar.

Ik zou eerder de Mauritsgracht dempen om een metrotraject vanaf de Weesperstraat te bouwen.

Го́голь
May 23rd, 2009, 10:31 PM
Nu de Noord/Zuidlijn een stuk later wordt opgeleverd kan men misschien het hergraven van het droge Rokin en de Vijzelgracht een tweede kans geven? :D

Het hergraven van de Vijzelgracht kan dienen als genoegdoening voor de buurtbewoners die onder de aanleg van de lijn lijden. Zij waren immers de initiatiefnemers van het voorstel :)

AMS guy
May 23rd, 2009, 10:36 PM
Ik dacht dat het terugbrengen van water in het Rokin onmogelijk was i.v.m. de parkeergarage die ondergronds boven het station moet komen, of heb ik het fout?

Го́голь
May 23rd, 2009, 11:07 PM
Nouja moet? Niets moet, het oorspronkelijke voorstel om het water terug te brengen is in 1999 slechts met een kleine meerderheid weggestemd. Ik weet niet hoe diep het plafond van het station ligt, maar wellicht kunnen er een paar parkeerlagen gerealiseerd worden en tegelijk het water teruggebracht worden?

Ik heb trouwens ook geen idee hoe concreet de plannen voor de parkeergarage zijn. Ik meen me ook iets te herinneren van een eventuele fietsparkeergarage boven het station.

Го́голь
May 23rd, 2009, 11:30 PM
Volgens onze vrienden van de VVAB:

Door water terug te brengen op het Rokin moest er één parkeerlaag van de geplande ondergrondse garage af, ten koste van ongeveer 100 auto’s: de totale capaciteit van de garage in het watermodel bedraagt 230 auto’s tegenover 330 in het pleinmodel

refluS
May 24th, 2009, 12:03 AM
de auto was en is een ramp voor alle oude prachtige steden....

ja gooi de gracht open!!!

Martuh
May 24th, 2009, 01:55 PM
Wat mij betreft kunnen de volgende grachten hergraven worden:

Palmgracht (Jordaan)
Lindengracht (Jordaan)
Anjeliersgracht / Westerstraat (Jordaan)
Elandsgracht (Jordaan)
Vijzelgracht
Rokin

Het liefst natuurlijk nog meer maar dat zal verkeerstechnisch erg moeilijk worden. Alhoewel het wel dé stap zou zijn naar auto's uitbannen in de binnenstad zonder ze daadwerkelijk te verbieden. Een interessante optie voor de parkeerplaatsen die gaan verdwijnen in dit plan, is om een ondergrondse parkeergarage aan te leggen onder de gracht zelf wanneer deze is uitgegraven.

Het ontbreekt de gemeente alleen echt aan ruggegraat om de auto vaarwel te zeggen in de binnenstad. Hou parkeren in Noord gratis, schaf enkele extra pontjes aan en bouw parkeergarages bij de pontjes in Noord, een soort P+R maar dan gratis. Dan zou je veel mensen binnenhalen denk ik en heel veel auto's uit de binnenstad houden.

Го́голь
May 25th, 2009, 06:30 PM
Ik zie ook nog wel een kans voor het gedempte deel van de Achtergracht (nu Falckstraat) als het Frederiksplein eens wordt gerenoveerd. Het is maar een kort grachtje en als het parkgedeelte van het plein toch op de schop gaat zie ik niet in waarom de gracht niet ontdempt zou kunnen worden. Is ook veel beter voor de doorstroming van het water in de huidige Achtergracht, dat is nu een beetje een smerig achterafboeltje.

Verder is het terugbrengen van de Rotterdammersloot (verlengde van de Snoekjesgracht totaan de Nieuwmarkt) een goede optie als de jaren '80 bebouwing aan de Sint Antoniesbreestraat wordt afgebroken (dat zal er toch ooit wel eens van komen?

bthj
May 25th, 2009, 09:48 PM
warmoesgracht, oude en nieuwe zijdsvoorburgwal en spui.

Го́голь
May 26th, 2009, 02:13 AM
^^ Zou erg leuk zijn uiteraard, maar iets zegt me dat dat er de komende jaren niet van zal komen :D.

Ik ben even creatief met Paint (of eigenlijk GIMP) geweest. Met twee linkerhanden weliswaar. Dit is het twijfelachtige resultaat :D

Frederiksplein met uitgegraven Achtergracht en een Nieuw Paleis voor Volksvlijt, inclusief winkelgalerij:

http://i43.tinypic.com/2aamx37.png

Zo was het ooit ;)

http://i42.tinypic.com/2cft6yo.png

Grumpey
May 26th, 2009, 10:14 AM
Ik woon op bovenstaande foto's, en ergens vind ik juist de Falckgracht een voorbeeld van hoe het ook kan. Deze gedempte gracht is nu een rustig en groen straatje waar de kinderen kunnen spelen, en waar de geparkeerde auto niet enorm prominent aanwezig is.
Maar goed, die schets is natuurlijk briljant, schets er ook even een majesteuze waterpartij voor, liefst levensgroot en de gehele geschiedenis van Amsterdam afbeeldend ;)

Overigens zou een perfecte herbestemming van het paleis dat nationaal historisch museum zijn geweest (zelfde budget + passend bij thema van museum: in hoeverre is geschiedenis bruikbaar voor het creeren van een identiteit van gebouw/land?)

Mojito
May 26th, 2009, 12:44 PM
@ Го́голь : mooi werk! Zeker voor iemand met twee linkerhanden (ik ben geen haar beter hoor ;)) Maar de in 1961 gesloopte Galerij tussen Paleis en Singelgracht klopt niet. Die omsloot een binnenhof tussen Paleis en gracht. Die moet je dus spiegelen...:)

Kijk maar:
http://members.casema.nl/a.tiggeler/IMG_6118.jpg

Го́голь
May 26th, 2009, 02:28 PM
Maar goed, die schets is natuurlijk briljant, schets er ook even een majesteuze waterpartij voor, liefst levensgroot en de gehele geschiedenis van Amsterdam afbeeldend ;)

Dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn! Wel vreemd dat we in Amsterdam zo'n waterstad zijn en het dan moeten doen met een tamelijk lullig fonteintje op het Leidseplein.

Overigens zou een perfecte herbestemming van het paleis dat nationaal historisch museum zijn geweest (zelfde budget + passend bij thema van museum: in hoeverre is geschiedenis bruikbaar voor het creeren van een identiteit van gebouw/land?)

Precies mijn idee! Ik begrijp ook werkelijk niet de reden om een Nationaal Historisch Museum niet in de hoofdstad te vestigen. Dat was nu juist een mooie gelegenheid geweest om de functie van hoofdstad iets meer cachet te geven.

@ Го́голь : mooi werk! Zeker voor iemand met twee linkerhanden (ik ben geen haar beter hoor ;)) Maar de in 1961 gesloopte Galerij tussen Paleis en Singelgracht klopt niet. Die omsloot een binnenhof tussen Paleis en gracht. Die moet je dus spiegelen...:)

Klopt helemaal! Laten we het er maar op houden dat ik te jong ben om me die galerij te herinneren :). Die galerij is op het plaatje is trouwens een deel van het Louvre, en het Paleis is het Grand Palais. Amsterdam en Parijs passen behoorlijk goed in elkaar zo blijkt, voorzover ik weet is de schaal ook dezelfde.

De sloop van de galerij vind ik overigens nog het schandaligste van alles, maar dat is een ander verhaal...

Walther Schoonenberg
September 23rd, 2009, 10:26 AM
Leuk gedaan, die luchtfoto van het Frederiksplein (eigenlijk Utrechtseplein) zoals het was gebleven als het Paleis voor Volksvlijt niet was afgebrand en de gracht niet gedempt.

Amsterdam loopt behoorlijk de boot mis. Onze pogingen om het water terug te brengen in het Rokin en daarna in de Jordaan zijn op niets uitgelopen. Op veel plaatsen in Nederland worden gedempte grachten en havens wel weer opengegraven, maar in Amsterdam gebeurt er helemaal niets op dit gebied. Integendeel: de laatste jaren is er weer veel water verdwenen, bijvoorbeeld aan het IJ is dertig meter water geruisloos verdwenen door aanplemping.

Cymen
September 23rd, 2009, 10:38 AM
Helaas niet echt haalbaar dat plan van Го́голь. Ik denk dat het hergraven van grachten in de Jordaan haalbaarder is, omdat daar een gigantisch parkeerprobleem is én er geen infra in de weg zit.

Walther Schoonenberg
September 23rd, 2009, 03:25 PM
Helaas niet echt haalbaar dat plan van Го́голь. Ik denk dat het hergraven van grachten in de Jordaan haalbaarder is, omdat daar een gigantisch parkeerprobleem is én er geen infra in de weg zit.

Dat dachten wij ook. Maar toen is het plan de grond ingeboord door plaatselijke middenstanders en marktkooplieden. Een gemiste kans, temeer omdat uit enquetes bleek dat een ruime meerderheid van de Amsterdammers het een erg goed idee vond.

bthj
September 23rd, 2009, 06:17 PM
de misselijkmakende middenstand

bthj
September 23rd, 2009, 06:17 PM

Kijk maar:
http://members.casema.nl/a.tiggeler/IMG_6118.jpg

ik zou deze hele kaart wel willen zien...

Plaas
September 25th, 2009, 09:22 PM
^^ Erop klikken, en dan even de url aanpassen door het laatste stukje te wissen (tot de laatste / zeg maar) en voila :)

EDIT: op die kaart inzoomen lukt dan weer niet, merk ik nu. Jammer.

EDIT2: Maar HIER (http://www.amsterdamhistorie.nl/kaarten/) kun je uren besteden aan het bekijken van oude kaarten :)

bthj
September 26th, 2009, 03:38 PM
dank!

Plaas
October 5th, 2009, 01:53 PM
Fonteinen in de stad, dat zou inderdaad meer mogen... suggesties voor mooie locaties voor fonteinen?

Ik zou dan liefst wel deftige fonteinen zien, zoals je ze in Duitse steden vaak tegenkomt, geen onbenullige Tuincentrum-Osdorpfonteintjes.

Wuppeltje
October 5th, 2009, 01:56 PM
^^

Ben een groot voorstander van (meer) deftige fonteinen in de stad.

Rietendak
October 5th, 2009, 03:35 PM
Hoewel het een vrij kitscherig ding is heeft die fontein bij het American Hotel wel een leuk stukje openbare ruimte gecreëerd. Zitten altijd wel wat koppeltjes of nerveuze toeristen met hun eerste stickie (wat ik op zo'n plek helemaal niet erg vind).

Fontein bij het Frederiksplein vind ik echt een ondergewaardeerd plekje stad. Midden tussen de autowegen, maar extreem beschut en rustig. Helaas altijd wat zwervers.

Dat zijn eigenlijk de enige 'echte' fonteinen die ik kan opnoemen. Ik zou graag, zeker nu er zo weinig bomen komen een mooie fontein/ontmoetingsplek willen zien op het nieuwe stationsplein.

bthj
October 5th, 2009, 05:19 PM
Er staat sinds een paar jaar een prachtige fontein op de Hogeweg, waar gek genoeg (of toch niet) niet iedere bewoner even blij mee is.

Grumpey
October 5th, 2009, 05:45 PM
Er staat sinds een paar jaar een prachtige fontein op de Hogeweg, waar gek genoeg (of toch niet) niet iedere bewoner even blij mee is.

Een fontein op het weteringscircuit zou mooi zijn, een parijs-achtige rotonde met in het midden een majestueus standbeeld/waterpartij zou (in de zichtslijn van de vijzelstraat en de weteringschans) fantastisch zijn, en de plek leent zich daar ook voor, als knooppunt tussen verschillende wijken en in de toekomst de toegang vanaf 2 metrolijnen (ooit) richting museumplein.

Yv
October 9th, 2009, 03:17 PM
Weteringcircuit alleen als het niet ten koste van de krokusjes in de lente gaat alsjeblieft :) Ik zou een mooie fontein op het vernieuwde (grote) Mr. Visserplein wel waarderen. Een waterpartij in combinatie met wat bomen en banken aan de drukke verbinding naar de Weesperstraat zou volgens mij mooi zijn.

Rietendak
October 10th, 2009, 07:45 PM
Horeca Rembrandtplein mort
Het plein ziet er nog altijd uit als een enorme vierkante zandbak. Foto Marc Driessen
AMSTERDAM - De vernieuwing van het Rembrandtplein had deze week voor elkaar moeten zijn, maar is uitgesteld tot half december.

De horecaondernemers morren. Het plein ziet er nog altijd uit als een enorme vierkante zandbak. Een eenzame tractor staat stil in het natte zand, de veelbelovende bouwtekening op de hekken laat voorbijgangers zien hoe het plein erbij zou moeten liggen.

De gemeente verklaart de vertraging door een uitgelopen gerechtelijke procedure rondom het vertrek van café Unique op het midden van het plein, waardoor de bouw op het middenstuk niet kon beginnen. De bouw was al eerder uitgesteld tot na de bouwvakvakantie, opdat het plein in het hoogseizoen niet open zou liggen.

Maar caféhouders en eigenaren hebben een andere verklaring voor de vertraging. "Ik geloof er niets van. Als het alleen dat café was, hadden ze toch aan de andere kant kunnen beginnen?" zegt Florien Kleine Snuverink van café Schiller. "Nu ligt tijdens het documentairefestival, het Idfa, de hele stoep open."

De organisatie van het Idfa zelf wacht de verbouwingen ook nog even af. Zakelijk directeur Cees van 't Hullenaar: "Wij weten niet hoe ver de bouwwerkzaamheden gevorderd zullen zijn in november. Ons geplande buitenproject wijkt naar alle waarschijnlijkheid uit naar het Thorbeckeplein. We laten het over ons heenkomen. Als je dit vergelijkt met de beelden van het filmfestival van San Marino, weet je dat het altijd erger kan."

"De aanloop naar het project ging goed," zegt Ton Poppes, eigenaar van discotheek Escape en bestuurslid van de ondernemersvereniging van het Rembrandtplein. "Er werd naar ons geluisterd en we konden meedenken over de plannen. Maar daar betalen we ook voor," voegt hij daaraan toe.

De ondernemersvereniging en de gemeente zijn overeengekomen dat de ondernemers zullen meebetalen aan het onderhoud en beheer van het plein. Deze bijdrage was een voorwaarde voor de gemeente om de verbouwing door te laten gaan. Hoe groot en in welke vorm de bijdrage zal zijn, is nog niet overeengekomen. Zonder deze bijdrage zou de gemeente de renovatie niet (mede) hebben gefinancierd. Poppes: "Nu vertraging optreedt, verloopt de communicatie stroef en onduidelijk, en dat is niet bevorderlijk voor het vertrouwen."

Het feest in de Escape ter gelegenheid van de heropening van het plein, Rembrandtplein Revival, is uitgesteld tot 21 december. Het evenement Winterland werd zelfs helemaal afgelast vanwege de vertraging. Volgens Poppes heeft de voorbereiding van Winterland al dertigduizend euro gekost, die nu dus niet kan worden terugverdiend.

Als het plein eenmaal af is, zal het er een stuk opener en lichter uitzien dan voorheen. De bomen zijn teruggesnoeid, er wordt meer verlichting aangebracht en de bosjes in het midden van het plein maken plaats voor een natuurstenen verhoging inclusief een waterpartij.

"Hufterproof," zegt projectmanager Ron Schreuders. "De steen waar het water uit zal stromen, weegt 22 ton." Want alle onderdelen van het plein zijn gebouwd op intensief gebruik door zowel toeristen als cafégangers. Het beeld van Rembrandt zal worden gedraaid, waardoor hij uitzicht heeft over zijn eigen plein.

De toekomst van de driedimensionale Nachtwacht, de figuren van Rembrandts schilderij als bronzen beelden, is nog onzeker. Volgens Poppes zijn de beelden nu weer bij de kunstenaars in Rusland, van wie de ondernemersvereniging ze twee jaar huurde. "Stadsdeel Centrum is ermee akkoord gegaan dat de beelden zullen terugkeren en daarmee is ook rekening gehouden in de plannen," aldus Poppes. "Er is alleen nog geen overeenstemming over wie wat zal betalen."

Het stadsdeel zegt er geen geld voor uit te trekken, maar de Nachtwachtgroep mag in elk geval op het plein terugkeren. (ROSANNE KROPMAN)

Bron: Parool