View Full Version : MECHELEN | Station & omgeving - Mechelen in beweging
Glodenox September 17th, 2007, 11:40 AM Positief nieuws voor het station van Mechelen:
Station wacht metamorfose
MECHELEN - De NMBS wil het centraal station van Mechelen tegen 2018 compleet vernieuwen. Behalve de reeds twee geplande HST-lijnen komt er een modern stationsgebouw, een ondergrondse tunnel en parkeergarage. Het Koning Albertplein wordt een groene en verkeersarme zone.
Bron: De Standaard (http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=EM1HCQA7) (slechts gedeeltelijk vrij beschikbaar)
Mechelen krijgt nieuw station
De NMBS gaat in Mechelen een nieuw station bouwen. Dat maakte burgemeester Bart Somers gisteren bekend. "Ondergronds komt er een grote parkeergarage voor 1.500 wagens. Op het doorwaadbare gelijkvloers komen er bushaltes. Op de eerste verdieping komt dan het eigenlijke station", lichtte hij toe. Ook de omgeving zal worden vernieuwd. De plannen houden verband met de aanleg van twee nieuwe HST-sporten tussen Antwerpen en Brussel en een rechtstreekse wegverbinding tussen de E19 (Mechelen-Zuid) en de N15 (Nekker). De kostprijs van het project, het duurste ooit in Mechelen, bedraagt 230 miljoen euro. De werken zouden over 1 à 2 jaar kunnen starten en in 2018 achter de rug moeten zijn.
Bron: Het Laatste Nieuws, 15 & 16 September, pagina 9.
- Greetz Glodenox
Murano September 17th, 2007, 12:32 PM Over het laatst las ik in de krant dat het station van Mechelen gaat vernieuwd worden. Veel nieuws heb ik hierover nog niet gevonden, maar waarschijnlijk is het daarvoor nog te vroeg :(
- Greetz Glodenox
Net vandaag gelezen in de krant, zal straks een topic openen in prov. Antwerpen forum (ben nu niet thuis).
Tekst komt van mechelen.blogt.be
Gazet van Antwerpen bracht dit weekend als eerste de plannen exclusief. (mét schitterende maquetten...)
Het masterplan zal wel een flinke smak geld kosten.
Het kostenplaatje is niet mis, en wordt geraamd op 211 miljoen!!
Hiervan zal de stad zélf 10,2 miljoen moeten ophoesten.
De rest wordt gefragen door de NMBS, Wegen en verkeer, de privéparking en de Lijn.
Maar wat in hemelsnaam doet de kosten zo hoog oplopen?
WAT zal er voor ingrijpends gebeuren?
Het huidige stationsgebouw uit 1959 wordt vervangen (en dat zullen de expo-'58-stijl-fanaten misschien betreuren).
Een gloednieuw, 'open' station komt in de plaats. Het zal boven de sporen liggen, en zal een ondergrondse parking krijgen voor 2500 auto's.
Gelijkgronds komt er een bewaakte fietsenstalling voor 5000 tweewielers.
Op de huidige parking komt er ruimte voor een kantoortoren.
De Mijlpaal zal voor de zovéélste keer verhuizen.
Hij zal belanden op zijn historische plaats uit 1837, vlak achter het stationsgebouw.
De autobrug over de Leuvense vaart wordt uit het stedelijk landschap 'geknipt'. Onder het station komt een nieuwe boulevard die de Colomabrug zal verbinden met het Kardinaal Mercierplein.
Groene partijen met een zogenaamd waterplein aan de Vaart komen in de plaats van het verdwenen beton.
Men zal kunnen wandelen vanaf de TUI-kantoren tot aan de Leuvense vaart.
Héél ingrijpend is de geplande tunnel van 585 meter lang, die het kruispunt van de Europalaan en Jubellaan zal verbinden met de buurt van de Nekkerhal, waar een nieuwe rotonde komt.
De historische en beschermde Vierendeelbruggen verdwijnen NIET uit het straatbeeld.
Net na het viaduct in Mechelen-Zuid wordt in de Brusselsesteenweg een sleuf aangelegd te vergelijken met het traject van de A12 in Boom.
Even voorbij het kruispunt van de Jubellaan en de Europalaan duikt men dan de tunnel in.
Bovengronds wordt een rotonde gepland.
Vlak naast de voorgenoemde Vierendeelbruggen gaat de tunnel op achttien meter onder de Leuvense vaart.
Samen met de nieuwe bypass voor de hogesnelheidstrein loopt hij achter het stationsgebouw door.
Een helling in een open sleuf verbindt de tunnel met het Raghenopark.
Vanaf de rotonde daar, zal men de Motstraat met de Bautersemstraat verbinden.
Via een open sleuf langs het arsenaal gaat het richting Leuvensesteenweg.
Enkele loodsen en het spoorwegmuseum zullen sneuvelen.
Aan de Leuvensesteenweg zijn er plannen voor een derde rotonde.
De HSL loopt op een viaduct over de rotonde en spoorlijn 53.
Hier komt een architecturaal hoogstandje dat te vergelijken is met de Erasmusbrug in Rotterdam.
Achter de campussen van de Katholieke Hogeschool gaat de nieuwe ringweg via een koker onder spoorlijn 53.
Over de Dijle wordt een brug gebouwd en een tweede kokerbrug onder spoorlijn 27.
Aan het Douaneplein nabij fuifzaal Perron M., sluit 'n open sleuf via een vierde rotonde aan op de N15.
De arsenaalsite, groter dan de historische binnenstad, zal zich verder kunnen ontwikkelen. Nieuwe arbeidsplaatsen worden gecreeërd.
De Mechelse vesten zullen op termijn evolueren tot groene boulevards, als de nieuwe ringweg is voltooid.
Tussen 2008 en 2010 starten de studies.
Tussen 2010 en 2018 zullen de ambitieuze werken worden uitgevoerd...
(informatie gedeeltelijk ontleend aan het artikel van Sven van Haezendonck van de Gazet van Antwerpen...)
BenkovicBXL September 17th, 2007, 01:39 PM Vandaag in De Standaard... veelbelovend...
Station wacht metamorfose
MECHELEN - De NMBS wil het centraal station van Mechelen tegen 2018 compleet vernieuwen. Behalve de reeds twee geplande HST-lijnen komt er een modern stationsgebouw, een ondergrondse tunnel en parkeergarage. Het Koning Albertplein wordt een groene en verkeersarme zone.
Van onze medewerkster
Het Mechelse stadsbestuur heeft het hele project al voorgescholteld gekregen. De plannen kosten ruim 340 miljoen euro. De aanleg van de twee HST-spoorlijnen kost 120 miljoen euro. Voor de volledige vernieuwing van het station en de omgeving moet 220 miljoen euro vrijgemaakt worden: 70 miljoen van de NMBS, 30 miljoen van een privé-bedrijf en 10 miljoen van de stad Mechelen (voor de aanleg van pleinen en parken). Voor de overige 110 miljoen euro moeten De Lijn (voor de bushaltes) en het Vlaamse Gewest instaan.
Die twee laatste moeten overigens nog hun goedkeuring voor dit project verlenen. 'De Lijn zien we binnenkort, het Vlaamse Gewest houdt nog volop onderzoek', zegt de Mechelse burgemeester. Bart Somers (Open VLD).
De burgemeester heeft er vertrouwen in. Uiterlijk in 2010 wordt hier werk van gemaakt. Hoe dan ook moet de HST-lijn er tegen 2012 liggen. Tegen 2018 kan elke inwoner en werknemer in Mechelen van dit nieuwe station genieten.
De plannen zijn op te delen in vijf grote delen. Een overzichtje:
1. Groen Albertplein
Het sinds 1998 heraangelegde Koning Albertplein, met Mijlpaal, was vooral een mislukking voor de zwakke weggebruiker en wordt nu volledig opgebroken. Ook de volledige strook met bushaltes verdwijnt. Groene perken en nieuwe pleintjes komen in de plaats. 'Voetgangers en fietsers zullen op het Albertplein veilig kunnen vertoeven. Ook de horeca zal er zeer wel bij varen', meent Somers
2. Stationsgebouw in drie niveaus
Het nieuwe stationsgebouw verhuist naar de andere kant van het station. De huidige achterkant wordt dan de voorkant van het gebouw, dat uit drie niveaus zal bestaan. Ondergronds komt een parkeergarage met drie verdiepingen, goed voor 2.500 parkeerplaatsen. De in- en uitritten komen aan de huidige voor- en achterkant van het station. Bovendien komt er een fietsenstalling met plaats voor vijfduizend fietsen. Op de gelijkvloerse verdieping komen de bussen aan -en afgereden naar hun haltes. Op de eerste verdieping worden de tien perrons plus twee nieuwe HST-lijnen volledig overspannen.
'Mechelen Station wordt uniek omdat het zowel een eindstation is van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest als het voorstation van Antwerpen. De rechtstreekse verbinding naar Zaventem is ook eindelijk een feit', stelt Somers.
3. Tunnel in plaats van brug
Het verkeer zal op de Postzegellaan een ondergrondse tunnel van 585 meter lang induiken. Aan de achterkant van het station duikt hij weer op om via een rotonde aan te sluiten op de Leuvensesteenweg (N26) en zo ook richting De Nekker (N15).
4. Recreatiezone
De brug over de vaart wordt afgebroken. Onder de huidige brug, waar nu nog volop geparkeerd wordt, komt alweer een plein, aan de overkant van de vaart komt een recreatiezone. Een beetje verderop verbindt een kleine brug wel nog de Geerdemgevaart met de Vaartdijk en Stationsstraat.
Ontwikkeling Arsenaalsite
De heraanleg van de directe stationsomgeving gebeurt tesamen met de ontwikkeling van de Arsenaalsite.
Een rechtstreekse verbinding van Mechelen-Zuid (E19) richting De Nekker (N15) moet de vesten ontlasten.
De 'wegbypass' zal dwars door Arsenaalsite, een gebied van de 175 hectare groot, lopen en vier overbruggingen maken.
'De site zal volledig ontwikkeld worden tot woongebied voor Muizen. Minstens zo belangrijk is dat er 10.000 extra werkplaatsen gecreëerd worden', zo kondigde burgemeester Somers in mei nog aan.
Kelly Cuypers
BenkovicBXL September 17th, 2007, 01:43 PM Thanks Murano,
Zie ook deze nieuwe thread op het prov-Antwerpen forum (http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=15401309&postcount=1):banana:
Murano September 17th, 2007, 01:49 PM Dacht het vandaag nog zelf te plaatsen. Zal straks fotootje proberen te posten.
Murano September 17th, 2007, 11:30 PM Foto van het plan in het artikel met het globaal plan (zo goed en kwaad als ik kon)
http://img103.imageshack.us/img103/6632/p9170111hv6.jpg
Stationsplein met Vaart
(Witte gebouwen links : Oude Zegeldrukkerij)
http://blog.stadmechelen.be/media/92/20070917-station1.jpg
Europalaan - Rechts naar Jubellaan
http://blog.stadmechelen.be/media/92/20070917-station2.jpg
Parking achter Station
http://blog.stadmechelen.be/media/92/20070917-station3.jpg
Achter Station via tunnel naar Raghenopark
http://blog.stadmechelen.be/media/92/20070917-station4.jpg
superGB September 18th, 2007, 10:38 AM ik zie een behoorlijk hoge toren
vaag wel nog allemaal
Lars13 September 18th, 2007, 12:53 PM ik zie een behoorlijk hoge toren
vaag wel nog allemaal
Ik vind het naar Belgische maatstaven eigenlijk al redelijk uitgewerkt :) .
Ziet er in eerste instantie al schitterend uit! De NMBS zorgt in België mijns inziens voor de mooiste projecten (Antwerpen, Luik, en nu Mechelen!)...
hix September 18th, 2007, 01:41 PM Ik zou het graag hebben als die projecten van de nmbs een beetje sneller zouden vooruitgaan. En daarenboven vind ik dat men eerst Brussel Zuid moet afwerken voor men aan een ander project begint. Ik bedoel hier natuurlijk niet mee dat die projecten onbelangrijk zijn, maar het principe dat je eerst afwerkt voor je iets anders begint lijkt me wel van toepassing...
Als ik me niet vergis zijn er trouwens nog andere stations waar men niet aan voortwerkt. Het station van Halle bijvoorbeeld ligt ook al jaren stil.
patroeski September 18th, 2007, 02:34 PM Je moet hierbij wel rekening houden dat zo'n initiatief niet alleen van de nmbs komt, ook de stad heeft hier een groot woord in te zeggen. Moesten al de andere steden op Brussel hebben gewacht zou men nu in Leuven, Antwerpen,... nog steeds met een verouderd station zitten.
CuoreGR September 18th, 2007, 04:12 PM Foto van het plan in het artikel met het globaal plan (zo goed en kwaad als ik kon)
Waarvoor dank
Maar zou je de rest van het artikel mss ook eens kunnen posten, please? :)
Meurisse September 18th, 2007, 06:06 PM Ik vind het naar Belgische maatstaven eigenlijk al redelijk uitgewerkt :) .
Ziet er in eerste instantie al schitterend uit! De NMBS zorgt in België mijns inziens voor de mooiste projecten (Antwerpen, Luik, en nu Mechelen!)...
De stationsomgevingen zorgen idd wel voor de belangrijkste veranderingen van onze steden!
Antwerpen, Luik, Leuven, Halle, nu Gent en Mechelen
Way to go!
Murano September 18th, 2007, 09:42 PM Waarvoor dank
Maar zou je de rest van het artikel mss ook eens kunnen posten, please? :)
Eigenlijk is de eerste post het artikel (nummering komt overeen met de schets) ;-)
hix September 18th, 2007, 11:25 PM Je moet hierbij wel rekening houden dat zo'n initiatief niet alleen van de nmbs komt, ook de stad heeft hier een groot woord in te zeggen. Moesten al de andere steden op Brussel hebben gewacht zou men nu in Leuven, Antwerpen,... nog steeds met een verouderd station zitten.
In Brussel zuid is het de nmbs en de nmbs alleen (of infrabel, maar dat is muggenzifterij) die verantwoordelijk is voor het feit dat er al meer dan 10 jaar niet wordt doorgewerkt aan het station. Het feit dat men eerst andere stations afwerkt is dus een bewuste keuze van de nmbs en heeft niks te maken met het feit dat in Leuven en andere steden ook andere overheden meedoen...
Het gaat niet over het feit dat andere steden op Brussel moeten wachten, maar over het feit dat de nmbs het station moet afwerken en dan pas nieuwe werven openen. Of anders gezegd als ze nu eens in Antwerpen of Luik de werf 10 jaar zouden stilleggen en eerst nieuwe stations her en der gaan bouwen? Waanzin niet? Wel dat is excact wat ze in Brussel doen!
CuoreGR September 18th, 2007, 11:29 PM Eigenlijk is de eerste post het artikel (nummering komt overeen met de schets) ;-)
Uhu, behalve dan die 2 zijstukjes... of zijn die niet interessant? :)
patroeski September 19th, 2007, 02:28 AM In Brussel zuid is het de nmbs en de nmbs alleen (of infrabel, maar dat is muggenzifterij) die verantwoordelijk is voor het feit dat er al meer dan 10 jaar niet wordt doorgewerkt aan het station. Het feit dat men eerst andere stations afwerkt is dus een bewuste keuze van de nmbs en heeft niks te maken met het feit dat in Leuven en andere steden ook andere overheden meedoen...
Het gaat niet over het feit dat andere steden op Brussel moeten wachten, maar over het feit dat de nmbs het station moet afwerken en dan pas nieuwe werven openen. Of anders gezegd als ze nu eens in Antwerpen of Luik de werf 10 jaar zouden stilleggen en eerst nieuwe stations her en der gaan bouwen? Waanzin niet? Wel dat is excact wat ze in Brussel doen!
Ik dacht dat Brussel zoals in Leuven,... mee verantwoordelijk was voor zulke projecten. Ik vraag me dan wel af wat de juiste reden was om te stoppen met bouwen int zuid.
hix September 19th, 2007, 09:48 AM ^^ Het is heel simpel. Op het ogenblik dat het internationaal gedeelte van Brussel-Zuid afgewerkt was heeft de nmbs beslist om de rest van het station 'later' af te werken en zich te concentreren op andere stations. Dit heeft niets te maken met gebrek aan samenwerking met lokale besturen. De nmbs is gewoon van mening dat de schandalige toestand van de perrons en de overkapping de laagste prioriteit heeft. Dat honderdduizenden reizigers uit Europa en daarbuiten daardoor een slechte indruk van België krijgen zal hun worst wezen.
Murano September 19th, 2007, 05:03 PM Uhu, behalve dan die 2 zijstukjes... of zijn die niet interessant? :)
Niet echt, maar als je het echt wilt.. ;-)
http://img223.imageshack.us/img223/2407/p9190106ov4.jpg
Benonie September 19th, 2007, 08:15 PM ^^ Het is heel simpel. Op het ogenblik dat het internationaal gedeelte van Brussel-Zuid afgewerkt was heeft de nmbs beslist om de rest van het station 'later' af te werken en zich te concentreren op andere stations. Dit heeft niets te maken met gebrek aan samenwerking met lokale besturen. De nmbs is gewoon van mening dat de schandalige toestand van de perrons en de overkapping de laagste prioriteit heeft. Dat honderdduizenden reizigers uit Europa en daarbuiten daardoor een slechte indruk van België krijgen zal hun worst wezen.
200% akkoord met Hix. Brussel Zuid is het aller-belangrijkste station van het land. Het grootste en internationaalste. Eind- en beginpunt van internationale (snel)treinen uit de grootste en belangrijkste Europese steden.
Het station onderging de laatste 20 jaar een ware metamorfose. Maar de perrons en overkappingen voor het binnenlandse treinverkeer zijn van dergelijk beschamend niveau dat er nauwelijks woorden voor zijn. De verregaande staat van ontbinding heb ik op mijn buitenlandse treinreizen zelfs in de 4de rangsstationnetjes nauwelijks weten evenaren.
Zien die oekels van de NMBS-group die schandvlek dan werkelijk zelf niet?
On topic: Mooi project daar in Mechelen! :pepper:
hix September 19th, 2007, 11:20 PM In elk geval moet er in Mechelen een prachtstation komen, van het niveau van Leuven. Tot slot van rekening is het daar dat het oudste station van de wereld (buiten Engeland) staat! Is er iemand die daar al had bij stilgestaan? Daarom ook zou ik Mechelen een goeie locatie vinden voor een nationaal spoorwegmuseum. (iemand nog iets van gehoord) Ik vind dat Mechelen de laatste jaren er enorm op vooruitgegaan is en een mooie station zou de kers op de taart zijn.:banana:
CuoreGR September 20th, 2007, 01:44 AM Tot slot van rekening is het daar dat het oudste station van de wereld (buiten Engeland) staat! Is er iemand die daar al had bij stilgestaan?
Ja, elke keer dat ik daar kom (*serieus*)
(en net daarvoor of daarna denk ik dan telkens: wat is dit toch een lelijk gebouw) :(
(iemand nog iets van gehoord) Ik vind dat Mechelen de laatste jaren er enorm op vooruitgegaan is en een mooie station zou de kers op de taart zijn.:banana:
zeker, zeker. Nu nog een fanshop van KV en we zijn helemaal gesteld (*net iets minder serieus*)
hix September 21st, 2007, 12:23 AM zeker, zeker. Nu nog een fanshop van KV en we zijn helemaal gesteld (*net iets minder serieus*)
Ik ben toevallig inderdaad een beetje een fan van KV Mechelen. Ik ga af en toe eens kijken! Al sedert 20 jaar!!! Het is dat ik op een paar honderd meter van FC Brussels woon anders was ik wel zeker een vaste fan van Malinwa. Absoluut de sympathiekste ploeg van het land!
L-er September 21st, 2007, 12:46 AM Ik ben toevallig inderdaad een beetje een fan van KV Mechelen. Ik ga af en toe eens kijken! Al sedert 20 jaar!!! Het is dat ik op een paar honderd meter van FC Brussels woon anders was ik wel zeker een vaste fan van Malinwa. Absoluut de sympathiekste ploeg van het land!
Ik ken mensen die slechte ervaringen achter de rug hebben en daar bijgevolg dus eens goed mee lachen.
knolleke September 21st, 2007, 10:17 AM Ik ken mensen die slechte ervaringen achter de rug hebben en daar bijgevolg dus eens goed mee lachen.
azijnpissers zijn er altijd he.
L-er September 21st, 2007, 10:36 AM azijnpissers zijn er altijd he.
Vertel me dan eens wat dat inhoudt, de "sympathiekste ploeg van het land"?
hix September 21st, 2007, 11:27 AM Vertel me dan eens wat dat inhoudt, de "sympathiekste ploeg van het land"?
Ja maar dat is zuiver subjectief, hé! Jammer dat je slechte ervaringen hebt met KV Mechelen. Ik zie dat anders, maar over zulke subjectieve zaken kan je niet discussieren, vind ik. Iedereen zijn mening, nietwaar?:)
CuoreGR September 21st, 2007, 03:51 PM Ik ken mensen die slechte ervaringen achter de rug hebben en daar bijgevolg dus eens goed mee lachen.
Ik heb slechte ervaringen met ieperisten. Your point?
B! September 22nd, 2007, 01:42 PM Komaan kerels, Station Mechelen, alriiight..?!
En, yup, dat station ziet er wel netjes uit. Ben benieuwd..! (Iemand foto's van de huidige toestand.)
CuoreGR September 22nd, 2007, 02:32 PM En, yup, dat station ziet er wel netjes uit. Ben benieuwd..! (Iemand foto's van de huidige toestand.)
hierzo (te groot om in deze topic te posten) (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/Station_Mechelen.JPG)
B! September 22nd, 2007, 05:37 PM ^^ Oogt inderdaad 'niet meer zo fris'.. Beetje gelijk het station van Hasselt.
Maar goed dat het verdwijnt, dan maar.
L-er September 22nd, 2007, 05:51 PM Ik heb slechte ervaringen met ieperisten. Your point?
Mijn punt is dat er niet zoiets bestaat als 'sympathiekste ploeg van het land' , en zeker niet in Mechelen na wat ik er heb meegemaakt. Vertel anders eens over jou ervaringen met Ieperlingen. (Ieperisten ken ik namelijk niet)
L-er September 22nd, 2007, 05:52 PM Ja maar dat is zuiver subjectief, hé! Jammer dat je slechte ervaringen hebt met KV Mechelen. Ik zie dat anders, maar over zulke subjectieve zaken kan je niet discussieren, vind ik. Iedereen zijn mening, nietwaar?:)
Uiteraard. Terug naar de topic dan maar.:cheers:
Dtje September 29th, 2007, 09:53 AM Mooi project voor Mechelen, Is er al meer info over dat torengebouw achter station hoe hoog zal het worden?
Nefast November 15th, 2007, 10:06 AM In De Morgen van donderdag 14 november (http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/52510/2007/11/14/Vlaamse-Regering-financiert-Mechels-stationsproject-met-96-miljoen-euro.dhtml)
Vlaamse Regering financiert Mechels stationsproject met 96 miljoen euro
Het kernkabinet van de Vlaamse Regering heeft woensdag beslist geld vrij te maken voor de herinrichting van de Mechelse stationsomgeving. Daar komt tegen 2018 een tunnel voor verkeer onder het NMBS-station en een volledig nieuw en modern stationsgebouw. Het hele project zou in totaal 320 miljoen euro kosten en is het duurste dat de Dijlestad ooit wilde verwezenlijken.
Volgens het kabinet van Mechels burgemeester Bart Somers (Open Vld) maakt de regering 96 miljoen euro vrij dat voorzien wordt via ViaInvest, een dochtermaatschappij van de participatiemaatschappij van de Vlaamse Regering.
De princiepsbeslissing van het kernkabinet zou binnen twee weken bevestigd worden door de voltallige Vlaamse Regering. Burgemeester Somers en eerste schepen Caroline Gennez (sp.a) zijn bijzonder verheugd over de beslissing. "Het betekent dat de belangrijkste financiële partner, na de NMBS Holding, zich achter het project schaart", klinkt het.
Met de realisatie van de tunnel wordt volgens hen beiden een van de belangrijkste knelpunten in de Mechelse mobiliteit definitief opgelost tegen 2012. De druk op de oostelijke vesten van de stad wordt er immers mee gehalveerd. Bovendien geeft de herontwikkeling van het station de mogelijkheid om het stadsgedeelte aan de achterzijde, de zogenaamde Arsenaalsite, economisch te gaan ontwikkelen, er duizenden arbeidsplaatsten te creëren en er nieuwe woonzones aan te snijden. (belga/dm)
Puinkabouter November 15th, 2007, 11:51 AM En het mag wel eens. Ben er eergisteren eventjes gaan rondlopen. De R12 is waanzinnig druk, en het station ziet er echt niet uit.
Dtje January 16th, 2008, 01:29 AM Idd het Centraal station Mechelen alsook het station Nekkerspoel ziet er niet uit
Mechelen heeft nog veel werk te verichten
Puinkabouter March 12th, 2008, 01:16 AM Het station van Mechelen zoals het er uitzag tussen 1888 en 1958.
http://www.station-axel.nl/img/mt/mech.jpg
En enkele renderings van een iets hogere beeldkwaliteit dan op de eerste pagina van dit topic:
http://www.bartsomers.be/images/mechelsnieuws/station%201.jpg
http://www.bartsomers.be/images/mechelsnieuws/station%202.jpg
http://www.bartsomers.be/images/mechelsnieuws/station%203.jpg
Het zou ten laatste medio 2009 moeten beginnen, en klaar zijn in 2018. De sporen zouden al klaar moeten zijn in 2012.
vank March 12th, 2008, 04:24 PM Die rode bruggen over het kanaal. Worden dat nieuwe? Of blijft het bij de hedendaagse oude bruggen?
Heeft iemand meer informatie over wat men zal bouwen aan de overkant van het station, heb al 3 weken lang daar een doek zien hangen omtrent Appartementen en kantoorruimte.
hix March 12th, 2008, 10:58 PM Ziet er veelbelovend uit, al kan je eigenlijk nog niet echt iets zien. Gaat men eigen een compleet nieuw stationsgebouw neerzetten of wordt het oude opgelapt?
X38 March 12th, 2008, 11:13 PM Ik hoop het eerste, ik hoop uit de grond van mijn hart dat dat monsterachtige mormel tegen de vlakte gaat.:bash:
Puinkabouter March 12th, 2008, 11:29 PM Overal waar je informatie kan vinden wordt toch gewag gemaakt van een volledig nieuw station. Weg met het huidige dus, en een compleet nieuw ding in de plaats.
ketje March 13th, 2008, 01:21 AM Het word een volledig nieuw station, en wat nu de voorkant is wordt een achterkant en visa versa.
Puinkabouter March 13th, 2008, 01:27 AM Dat vind ik wel een beetje bizar. Zo komt de hoofdingang van het station aan de buitenzijde te liggen, en moet je eigenlijk langs de achterdeur naar buiten om stadinwaarts te kunnen trekken. Dat doet toch wel een klein beetje teniet aan de functie van het station als een toegangspoort tot de stad.
hix March 13th, 2008, 06:12 PM ^^ Ja, dat is inderdaad vreemd. Zou daar een specifieke reden voor zijn?
Benonie March 13th, 2008, 06:19 PM Ik veronderstel dat er gewoon 2 ingangen aan beide zijden van hets ation zullen komen.
Het zal aan de kant van het stadscentrum heus geen achterdeurtje worden.
Ze zijn soms wel een beetje gek bij de NMBS, maar niet knetter...
Puinkabouter March 13th, 2008, 10:03 PM ^^ Ja, dat is inderdaad vreemd. Zou daar een specifieke reden voor zijn?
Ik vermoed dat het vrij simpel is:
Het station moet gedurende de werken altijd toegankelijk en bruikbaar blijven. Men kan moeilijk het station afsmijten en een nieuw bouwen en al die tijd gewoon zonder station zitten. Nekkerspoel is te klein om dit op te vangen.
Men bouwt dus gewoon eerst een nieuw station aan de achterkant van het huidige, en als dàt af is, breekt men het oude station af om daar dan de tweede ingang te maken.
Het blijft hoe dan ook raar, want die redenering hoeft nog steeds niet te impliceren dat de hoofdingang aan de andere kant komt te liggen. Het zal ook te maken hebben met het stedelijk OV, dat misschien makkelijker te organiseren valt aan die kant van het station dan aan de centrumkant. (?)
vank March 13th, 2008, 11:13 PM Het Openbaar vervoer verzamelt nu voor het station.
Aan de andere kant ligt nu een grote parking met fietsenstalling.
Ik vrees ervoor als de achterkant de voorkant wordt dat dit helemaal niet zo groot zal zijn. Want ik zie een straat en toren verschijnen (zo groot is die oppervlakte nu ook weer niet.
Misschien bouwt men aan beide zeiden een gelijkaardige ingang maar blijven de loketten waar ze nu zijn.
Mechelen ziet er goed uit voor de toekomst.
Er ligt nu nog een grote lelijke brug voor wagens (die verdwijnt) en schuin over het station staat een lelijk gebouw die verwijnt voor nieuwbouwappartementen en kantoren.
(Ik heb ook in het beleidsplan gelezen dat burgemeester Bart Somers de ring wil aanpakken rond Mechelen)
Murano March 13th, 2008, 11:42 PM Die rode bruggen over het kanaal. Worden dat nieuwe? Of blijft het bij de hedendaagse oude bruggen?
Heeft iemand meer informatie over wat men zal bouwen aan de overkant van het station, heb al 3 weken lang daar een doek zien hangen omtrent Appartementen en kantoorruimte.
Dat lijken mij de ouden (grijze) bruggen, maar gewoon in een nieuw kleurtje.
Interessant weetje trouwens. Zo'n type brug noemt men een "Vierendeelbrug". Dit type is ontworpen door de Belgische architect Arthur Vierendeel.
Meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vierendeelbrug
http://nl.wikipedia.org/wiki/Arthur_Vierendeel
Foto's:
http://users.pandora.be/karel.roose/vierendeel/vierendeel.html
Artikel op mechelenblogt.be, waar ik dit heb leren kennen + foto's van de bestaande grijze bruggen:
http://blog.stadmechelen.be/index.php?itemid=763
Puinkabouter March 14th, 2008, 12:01 AM Het Openbaar vervoer verzamelt nu voor het station.
I know. De streeklijnen liggen daar ook goed met hun perrons zonder al te veel verkeer, maar de stadslijnen stoppen op een andere plek op datzelfde plein, met heel druk verkeer. 't Is niet echt de meest formidabele situatie.
vank March 31st, 2008, 12:22 AM Het station van Mechelen heeft toch al vele gezichten gekend hé.
Foto's van 1886
http://users.skynet.be/fa058639/malines.jpg
http://users.skynet.be/fa058639/malines1.jpg
http://users.skynet.be/fa058639/malines3.jpg
http://users.skynet.be/fa058639/mal_buf.jpg
Hedendaags station van 1957
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/56/Station_Mechelen.JPG/800px-Station_Mechelen.JPG
Toekomstig station van 2020
http://www.tomongena.be/wp-content/uploads/2007/09/nieuw-station.jpg
X38 March 31st, 2008, 10:46 AM En de tram had ook moeten blijven!:cry:
anicius March 31st, 2008, 11:06 AM Ja is wel Typis Precies.. bij ons in Tongeren was de station 18de eeuw zeer prachtig..
tijdens de 2de wereld oorglog vernield geweest en na de 2de wereld oorlog staat er eigelijk nu maar iets doms..! , maarja X38 trams zijn ook leu kja die reden hier ook allemaal , want vorig jaar is hier de tram station van vroeger afgebroken voor Anicius Project... maarja Trams zijn niet meer in he...
vank April 23rd, 2008, 02:03 PM Bouwheer: Westpoort nv (Virix) - Mechelen
Architect: Storme-Van Ranst Antwerpen
Studiebureau: Arcade Antwerpen
Budget (€): 9.792.066
Periode: 2008
Stijlvol wonen aan de waterkant vlakbij trein- en busstation en een bruisend stadscentrum; daarvoor staat ZuidPoort. Het gebouw VaartDijk is gelegen langsheen de Leuvense Vaart en heeft een zuidoriëntatie. ZuidPoort wordt ontwikkeld als gemengd project - wonen, werken, winkelen - waarbij nieuwe groen-partijen aangelegd worden zodat een aangename woonomgeving ontstaat.
VaartDijk biedt 44 appartementen en 7 penthouses, allen met terras en zicht op de Vaart. Oppervlaktes variëren van 152m² tot 421m². Om alle appartementen onbelemmerd uitzicht te geven over het water, worden de eerste appartementen pas op niveau +2 voorzien. Dit biedt de kans om op de laagste verdiepingen garageboxen en staanplaatsen te voorzien.
Het gebouw dateert deels uit 1945 en is een voorbeeld van na-oorlogs modernisme. Deze gevels worden gerestaureerd. De overige gevels worden in harmonie met de originele architectuur opgetrokken in natuursteen en metselwerk.
ZuidPoort is een realisatie van de groep ViRiX.
Enkele impressies:
http://www.confederatiebouw.be/cropper/openwervendag/thumbs/101528/_Zuidpoort_2.jpg
http://www.confederatiebouw.be/cropper/openwervendag/thumbs/101528/_Zuidpoort_1.jpg
http://www.democo.be/images/39708213_2008VaartdijkMechelen02.jpg
http://www.democo.be/images/34708213_2008VaartdijkMechelen01.jpg
EvanG April 23rd, 2008, 02:50 PM hmm, toevallig ben ik daar gisteren net langs langsgewandeld en dat viel mij toen al wel op als een heel mooie locatie.
vank April 23rd, 2008, 04:20 PM Het hangt al een tijdje uit hoor aan het gebouw (stationszijde) wat er zal komen (dit jaar nog).
Zal er wel mooi uitzien vind ik, en zeker vanaf 2018 als het hele station vernieuwd zal zijn en die baan daar weg is.
Murano April 26th, 2008, 06:01 PM Morgen is het 'Open Wervendag', en je kan ook deze werf bezoeken:
"Van 10 u tot 17 uur kan je terecht op de werf van dit prestigieuze project, waar de firma's Willemen en Democo de handen in mekaar slaan om deze Mechelse hoek nieuw élan te geven... Je kan ter plaatse een rondleiding krijgen. Ook wordt er gedurende de dag een torenkraan gemonteerd. Vanop het dak kan je zélfs het atomium zien! Na de rondleiding wordt je een pakje friet of drankje aangeboden."
Op de site van Virix staat trouwens:
"Voor de ontwikkeling van het Masterplan en de architectuur van de diverse gebouwen deed ZuidPoort beroep op twee vermaarde architectenbureaus: M. & J.-M. Jaspers – J. Eyers & Partners en Storme Van Ranst."
Foto's:
Iets groter
http://blog.stadmechelen.be/media/39/20080426-327044362_880d22d7a4.jpg
En nog:
http://farm1.static.flickr.com/135/327044361_7ce6008bf5_o.jpg
http://farm1.static.flickr.com/137/327044364_75808e5df0_o.jpg
http://www.virix.be/backoffice/img/ZP%20arch%202.JPG
http://blog.stadmechelen.be/media/39/20080426-327044366_e8ef54a79c.jpg
http://blog.stadmechelen.be/media/39/20080426-2331423252_b07aceded0.jpg
http://blog.stadmechelen.be/media/39/20080426-2291968725_6dc4bc7986.jpg
http://blog.stadmechelen.be/media/92/20071029-Waanzin.jpg
Info op site Democo:
http://www.democo.be/referenties/ref_detail.asp?cat=2&id=339&taal=3#
en Virix:
http://www.virix.be/index4.asp?id=261:
vank April 26th, 2008, 07:06 PM Volgens mij zal dat zicht op het Atomium snel verdwijnen want er komt een kleine toren achter het station die het zicht zal belemmeren.
Of tenzij dat dit er net naast zal liggen.
EvanG April 26th, 2008, 08:38 PM afgaande op die plannen komt hij er recht tegenover te liggen
Murano April 28th, 2008, 04:48 PM Bleek nog te kloppen ook (foto niet van mij).
http://farm4.static.flickr.com/3163/2444858441_622097711c_b.jpg
http://www.flickr.com/photos/25835872@N07/2444858441/
Murano May 10th, 2008, 10:56 AM Wanneer begint wat?
MECHELEN - Momenteel zijn de studies rond stabiliteit en architectuur bezig.
Januari 2010 tot juni 2012:
oostelijke ontsluitingsweg
De tunnel wordt aangelegd onder de spoortaluds en de vaart
De rotondes
De bruggen onder de sporen gebouwd
Een tijdelijke parking aangelegd
De ondergrondse parking gebouwd
Het spoorviaduct en de HSL-perrons
De aansluiting met de bestaande weg
Juli 2012 tot december 2013:
heraanleg Postzegellaan en Motstraat
De autobrug wordt gesloopt
De taluds afgegraven
De pleinen aangelegd
De bijkomend hefbrug over de vaart gebouwd
De in- en uitrit voor de parking
De projectontwikkeling langs de vaart kan starten
Januari 2012 tot december 017:
perrons en stationsgebouw
Nieuwe toegangen en heraankleding van de bestaande perrons
De nieuwe spoorwegviaduct en de nieuwe perrons worden gebouwd
Het nieuwe stationsgebouw
Januari 2017 tot juni 2018:
heraanleg pleinen en nieuw busstation
Het busstation onder het viaduct wordt ingericht
Stationsplein en Stationsstraat worden heraangelegd. (rbm)
--> HSL perrons?? Waarom hebben ze dat nu weer nodig? Beter trein nemen vanuit Mechelen naar Antwerpen-Centraal of Brussel-Zuid, ipv die treinen weer te laten stoppen ergens.. :bash:
Puinkabouter May 10th, 2008, 11:42 AM Mja, met dank aan Bart Somers, waarschijnlijk. Het antwoord is waarschijnlijk al gegeven in deze thread, maar ik wil niet zoeken: worden de perrons allemaal op gelijke hoogte gezet? (nu heb je een paar perrons die 2 meter hoger liggen dan de eerste perrons).
X38 May 10th, 2008, 12:19 PM Ja is wel Typis Precies.. bij ons in Tongeren was de station 18de eeuw zeer prachtig..
tijdens de 2de wereld oorglog vernield geweest en na de 2de wereld oorlog staat er eigelijk nu maar iets doms..! , maarja X38 trams zijn ook leuk ja die reden hier ook allemaal , want vorig jaar is hier de tram station van vroeger afgebroken voor Anicius Project... maarja Trams zijn niet meer in he...
Integendeel, er is een tramrevival aan de gang! De periode van de tramslachting dateert van de jaren '60.
Puinkabouter May 10th, 2008, 12:20 PM In de 18e eeuw had Tongeren nog geen station want het spoorwezen is er maar sinds de 19e eeuw ;)
En inderdaad, ik denk dat je gerust kan stellen dat de tram weer helemaal in is hoor. Maar niet in Mechelen - dus het hoort hier niet echt thuis.
Murano May 10th, 2008, 02:41 PM Mja, met dank aan Bart Somers, waarschijnlijk. Het antwoord is waarschijnlijk al gegeven in deze thread, maar ik wil niet zoeken: worden de perrons allemaal op gelijke hoogte gezet? (nu heb je een paar perrons die 2 meter hoger liggen dan de eerste perrons).
Afgaand op de foto's liggen ze allemaal gelijk.
Er wordt trouwens in die planning ook met geen woord over die toren gerept..
EvanG May 11th, 2008, 12:58 AM Ik ben er daarnet eens langs geweest waar die zou gaan komen en het zou me verbazen als die ooit het daglicht zal zien. Langs die kant van de spoorweg heb je een woonwijk die eruit ziet als een doordeweeks vlaams boerendorpje. Daar komt volgens mij nooit een torengebouw van die omvang.
vank May 11th, 2008, 09:02 AM ^^
Klopt, en de plaats waar die toren komt is veel te klein. Aangezien er nog een straat moet langslopen is daar enkel plaats voor een huisje met evt. nog een kleine tuin.
Die toren zal er nooit komen, is volgens mij enkel een beeld om de omgeving nog groter te laten uitkomen.
patroeski May 14th, 2008, 11:04 PM Deze middag leesde ik in de metro dat men in Mechelen een filmpje van het toekomstige staion op youtube heeft gezet. Zeer de moeite om eens te bekijken
PEFzhaIR3I0
Glodenox May 14th, 2008, 11:52 PM De vernieuwde stationsomgeving zet Mechelen in beweging
Bron: b-rail.be (http://www.b-rail.be/php/press/index.php?lang=N&task=view&id=1760), 9/05/2008
Het station van Mechelen is een van de grootste stations van Vlaanderen met 21.000 opstappende reizigers per dag. Het is een centraal spoorknooppunt met een uitgebreid treinaanbod naar Antwerpen, Brussel, Gent en naar de andere naburige steden. Het station zal in de toekomst nog een belangrijkere rol vervullen door de geplande doortocht van de hogesnelheidstrein door Mechelen, het Diabolo-project (optimaliseren van de spoorontsluiting van de luchthaven van Zaventem) en omdat Mechelen als eindstation is opgenomen in het Gewestelijk ExpressNet. Dit GEN-project moet niet alleen de verwachte groei van het aantal pendelaars naar Brussel opvangen maar ook verhinderen dat het aandeel van de auto nog toeneemt door de automobilist een kwalitatief vervoersalternatief te bieden. Concreet krijgt het station een verhoging van de spoorcapaciteit en een nieuwe rechtstreekse verbinding tussen Mechelen en de luchthaven. Ook in het regionale busnetwerk is het station van Mechelen een belangrijke stopplaats. Door de groei van het busgebruik is het huidige busstation te klein geworden.
Momenteel is het station van Mechelen moeilijk bereikbaar voor het auto- en busverkeer. Natuurlijke barrières zoals de vaart en De Dijle beperken de vlotte doorgang. De invalswegen van de stad zijn overbelast en het stationsplein wordt door verschillende verkeersassen doorsneden en gereduceerd tot een verkeersplein.
Opdat het station en de stationsomgeving zou kunnen inspelen op de huidige en toekomstige mobiliteits- en stedelijke verwachtingen van de treinreizigers/pendelaars en de Mechelaars in het algemeen, werkten Eurostation en Euro Immo Star (het studie- en stedenbouwkundige bureau van de NMBS-Holding) in overleg met de stad Mechelen en het Vlaams Gewest een duurzame oplossing uit voor de mobiliteitsproblematiek en de omgeving. In de plannen wordt een nieuwe ontsluitingsweg gekoppeld aan de aanleg van de bypass voor de hoge snelheidstrein en wordt de huidige autobrug afgebroken, zodat de stedelijke binnenring wordt ontlast. Deze realistische nieuwe route haalt het doorgaand verkeer uit de stationsomgeving en het stadscentrum waardoor er ruimte wordt gecreëerd en de omgeving terug leefbaar wordt.
Om dit alles te kunnen realiseren investeren de NMBS-Holding, het Vlaams Gewest, de Stad Mechelen, Infrabel en De Lijn samen ongeveer 255 miljoen euro in de stationsomgeving van Mechelen. Op 9 mei 2008 ondertekenden alle partners de samenwerkingsovereenkomst.
Tegen 2018 zal de Mechelse stationsomgeving er helemaal anders uitzien dan vandaag.
Eigentijds station vlot en veilig bereikbaar
Dankzij het nieuwe project krijgen alle vervoersmodi een vlotte en veilige route naar het station, waar de reizigers comfortabel kunnen overstappen van het ene vervoersmiddel naar het andere.
Oostelijke ontsluitingsweg
Er komt een nieuwe ondergrondse ontsluitingsweg, waardoor het doorgaand verkeer niet langer door de stationsomgeving moet. De ontsluitingsweg heeft een rechtstreekse aftakking naar de parking van het station. Een bijkomende troef is het koppelen van deze infrastructuur aan de reeds geplande aanleg van de bypass voor de hoge snelheidstrein. Dit zorgt niet alleen voor een efficiënte inzet van de financiële middelen, ook de ruimtelijke impact van beide infrastructuren wordt gereduceerd en de werfhinder wordt drastisch beperkt.
Naast deze nieuwe ontsluitingsweg, die de verkeersdoorstroming optimaliseert in het zuidoosten, plant het Vlaams Gewest ook de verdere doortrekking van de R6 in het noordoosten van Mechelen.
Ondergrondse pendelparking
Momenteel zijn er voor de treinreizigers ongeveer 870 parkeerplaatsen op de huidige stationsparking en de vraag overstijgt dit aantal duidelijk. De parkeercapaciteit zal ongeveer worden verdrievoudigd. Aan de kant van de Arsenaalsite komt een ondergrondse parking op 4 niveaus met plaats voor 2.500 auto’s. De parking zal rechtstreeks bereikbaar zijn via de oostelijke ontsluitingsweg. De huidige bovengrondse parking verdwijnt waardoor de vrijgekomen ruimte kan worden teruggegeven aan de voetgangers.
Fietsenparking
Onder het busstation op niveau -1, onmiddellijk aansluitend op het fietsnetwerk langs het kanaal, wordt een nieuwe fietsenstalling voorzien voor 5.000 fietsen. De centrale stationshal is vanuit de fietsenparking rechtstreeks en veilig bereikbaar.
Zoenzone
Dankzij een ondergronds lussysteem, kunnen taxi’s en auto’s reizigers ophalen en afzetten. Deze zone bevindt zich op niveau -1 onder de stationshal.
Nieuw station
Er komt een nieuw stationsgebouw volledig afgestemd op de hedendaagse eisen van comfort en toegankelijkheid. Ook de stationsinfrastructuur wordt helemaal gemoderniseerd. De NMBS-Groep zal een nieuwe overkapping over de perrons bouwen. De perrons worden breder en zullen toegankelijk zijn via trappen, liften en roltrappen en ook de perronaankleding wordt vernieuwd. In het midden van de transparante stationshal worden alle stationsfuncties (loketten, bagage, info en toiletten) samengebracht. Op niveau -1 komt de zoenzone, de fietsenparking en ondergrondse pendelparking zodat er een dynamisch station op verschillende niveaus ontstaat met beperkte loopafstanden tot de perrons. Belangrijk is dat het station niet alleen een intermodaal knooppunt bij uitstek is. Het nieuwe station zal ook worden uitgebouwd als een centrale ontmoetingsplaats in de stad, vlot bereikbaar, veilig, een plek waar je tijd kunt winnen en het aangenaam vertoeven is, met hedendaags comfort en aantrekkelijke winkeltjes en horecazaken.
Nieuw busstation
Het station van Mechelen is het belangrijkste busknooppunt van de regio. Het is een stopplaats voor alle stads- en streeklijnen. De bushaltes situeren zich momenteel naast het station. In de toekomst zal het busstation zich onder het spoorviaduct bevinden. Licht en lucht worden verzekerd door het nagenoeg volledig openwerken van de sporen boven het busstation. Niet enkel verhoogt de capaciteit en de kwaliteit van het busstation, ook de doorstroming van de bussen wordt geoptimaliseerd. Busreizigers kunnen gelijkvloers vlot naar de centrale stationshal wandelen zonder in contact te moeten komen met gemotoriseerd verkeer. Ook de afstand tot de perrons wordt gereduceerd.
Stationsomgeving wordt teruggegeven aan voetgangers
Het nieuwe stationsplein wordt teruggegeven aan de zwakke weggebruikers. De huidige autobrug (Postzegellaan) wordt afgebroken en het doorgaand verkeer wordt omgeleid langs de nieuwe oostelijke ontsluitingsweg. Hierdoor krijgt de buurt meer ademruimte en ontstaat er een groot voetgangersgebied. Ook wordt het talud onder de sporen opengemaakt (van de vaartbruggen tot de huidige dwarsgang in het station) zodat er een transparante omgeving wordt gecreëerd. Het station zal geen voor- of achterkant meer hebben, maar vloeit van de ene wijk over in de andere. Dankzij deze open constructie wordt de vaart optimaal betrokken bij het stationsplein. Het stationsplein wordt een gezellige ontmoetingsplaats voor de buurtbewoners, reizigers en mensen die in de buurt werken met terrasjes en zicht op het water.
Het station als volwaardig deel van het stadsweefsel
Het station van Mechelen wordt momenteel als ver van het historische centrum ervaren, onder meer door de barrièrewerking van de vesten, die als stadsautostrade functioneren. Voor de stad Mechelen is het erg belangrijk dat de commerciële as van het centrum doorgetrokken wordt door het station. Enkel zo kan het station de toegangspoort tot de stad worden en wordt het station een doorwaadbaar stedelijk plein.
De stationsomgeving zelf wordt een levendige buurt met een evenwichtige mix van wonen, werken en ontspanning en dit in directe relatie met het historische centrum van Mechelen.
Omdat het station niet langer een voor- en achterkant zal hebben, wordt het een scharnier tussen de stad en de Arsenaalsite, zodat Mechelen onder de sporen kan verder groeien.
Tijdschema
- heden – 2010: studies stabiliteit en architectuur
- 01/2010 – 06/2012: oostelijke ontsluitingsweg
Aanleg van de tunnel (onder de spoortaluds en vaart)
Aanleg rotondes
Bouwen van bruggen onder sporen
Aanleg van een tijdelijke parking
Aanleg ondergrondse pendelparking
Aanleg spoorviaduct en nieuwe HSL-perrons
Aansluiting op de bestaande wegenis
- 07/2012 – 12/2013: heraanleg Postzegellaan en Motstraat
Slopen van de bestaande autobrug in de Postzegellaan
Afgraven taluds
Aanleg pleinen
Bijkomende hefbrug over de vaart
In- en uitrit parking
Projectontwikkeling langs de vaart
- 01/2012 – 12/2017: perrons en stationsgebouw
Werkzaamheden aan bestaande perrons (nieuwe toegangen en heraankleding)
Nieuwe spoorwegviaduct, nieuwe perrons, roltrappen en liften, nieuwe en hedendaagse luifelstructuur
Nieuw stationsgebouw
- 01/2017 – 06/2018: heraanleg van de pleinen en nieuw busstation
Inrichten van een nieuw busstation onder het viaduct
Heraanleg van het stationsplein
Heraanleg Stationsstraat
Projectontwikkeling
Aangezien ik ginder ongeveer dagelijks passeer durf ik zo eens af en toe een foto te nemen. Momenteel is er in het station zelf echter niets te zien. Enkel onderweg (ik stap op in Weerde, 1 station voor Mechelen komende van Brussel) kan je duidelijk de werken zien die al gedaan zijn tussen de E19 en het station.
Enkel een enquête die men enkele weken geleden heeft afgenomen bij enkele duizenden reizigers over wat men van het nieuwe station verwacht laat zien dat er wel degelijk aanpassingen gaan komen. Het betekent volgens mij ook dat de plannen nog niet vast liggen, wat zou kunnen verklaren dat we nog niet al te veel exacte gegevens hebben. De enige werken die momenteel plaats hebben in het station zijn werken aan enkele roltrappen.
Als ik er tijd voor kan vrijmaken, zal ik de Diabolo-thread (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=477300&page=2) wat aanvullen met foto's van hoe de werken er ter hoogte van de E19 en spoorlijn 25 & 27 voor staan.
Greetings,
Glodenox
vank May 25th, 2008, 01:31 AM Het stadion zal er ook niet zo uitzien als op de hedendaagse renders hé.
(Anders wordt het weeral zo'n saai gebouw).
Studies zijn op dit ogenblik nog bezig over de architectuur. Het zal zeer luchtig worden waar zeer veel zonlicht zal binnenvallen.
Dus hoogstwaarschijnlijk supermodern met veel glas.
We wachten af, ik denk dat we sowieso nog 3 jaar zullen moeten wachten op enig plan definitief plan van hoe het er zal uitzien.
Puinkabouter May 25th, 2008, 01:44 AM Het stadion zal er ook niet zo uitzien als op de hedendaagse renders hé.
Is dit een soort -dt fout in het midden van een substantief, of is hier ook een of andere sportontwikkeling gepland in de buurt?
vank May 25th, 2008, 01:48 AM Het ging dus over het station.
Sorry
Puinkabouter July 17th, 2008, 02:26 AM Op het BTTB-forum vallen deze beelden te aanschouwen:
http://www.2622.be/files/FM1B.jpg
http://www.2622.be/files/FM2B.jpg
http://www.2622.be/files/FM3B.jpg
http://www.2622.be/files/FM4B.jpg
Huidige situatie
http://www.2622.be/files/FM5B.jpg
Toekomstige situatie
http://www.2622.be/files/FM6B.jpg
http://www.2622.be/files/FM7B.jpg
Benonie July 17th, 2008, 11:26 AM Wow, ziet er best aardig uit. Sober maar elegant.
vank July 17th, 2008, 11:26 AM Serieus werk, wanneer beginnen ze eigenlijk?
Dit moet toch binnenkort gaan zijn?
Puinkabouter July 17th, 2008, 02:09 PM Dit stond er ook bij:
Tijdschema
heden – 2010: studies stabiliteit en architectuur
01/2010 – 06/2012: oostelijke ontsluitingsweg
Aanleg van de tunnel (onder de spoortaluds en vaart)
Aanleg rotondes
Bouwen van bruggen onder sporen
Aanleg van een tijdelijke parking
Aanleg ondergrondse pendelparking
Aanleg spoorviaduct en nieuwe HSL-perrons
Aansluiting op de bestaande wegenis
07/2012 – 12/2013: heraanleg Postzegellaan en Motstraat
Slopen van de bestaande autobrug in de Postzegellaan
Afgraven taluds
Aanleg pleinen
Bijkomende hefbrug over de vaart
In- en uitrit parking
Projectontwikkeling langs de vaart
01/2012 – 12/2017: perrons en stationsgebouw
Werkzaamheden aan bestaande perrons (nieuwe toegangen en heraankleding)
Nieuwe spoorwegviaduct, nieuwe perrons, roltrappen en liften, nieuwe en hedendaagse luifelstructuur
Nieuw stationsgebouw
01/2017 – 06/2018: heraanleg van de pleinen en nieuw busstation
Inrichten van een nieuw busstation onder het viaduct
Heraanleg van het stationsplein
Heraanleg Stationsstraat
Projectontwikkeling
Investeringen
Om dit alles te kunnen realiseren investeren de NMBS-Holding, de Stad Mechelen, Infrabel, De Lijn en het Vlaams Gewest samen ongeveer 255 miljoen euro (excl. BTW) in de stationsomgeving van Mechelen.
Partner Bedrag (excl. BTW)
Vlaams Gewest, Agentschap Wegen en Verkeer € 96,5 miljoen
Infrabel € 63 miljoen
Parking € 38 miljoen
NMBS-Holding € 33 miljoen
De Lijn € 14,5 miljoen
Stad Mechelen € 10 miljoen
(Het forum van de BTTB (http://www.bttb.be/forum/index.php))
hix July 17th, 2008, 04:29 PM 10 jaar duurt dat nog!
Puinkabouter July 17th, 2008, 04:33 PM 't Is ongeveer dezelfde termijn als voor het Sint-Pietersstation in Gent. 't Zullen schone tijden zijn voor de regelmatige treinreiziger tegen dat de jaren '20 terug aangebroken zijn.
vank July 17th, 2008, 05:28 PM 't Is ongeveer dezelfde termijn als voor het Sint-Pietersstation in Gent. 't Zullen schone tijden zijn voor de regelmatige treinreiziger tegen dat de jaren '20 terug aangebroken zijn.
Reizigers die veel tussen Gent en Mechelen pendelen, zullen constant tussen 2 bouwwerven zitten.
Maar volgens mij wel leuk om het te zien evolueren, ik heb het ook allemaal meegemaakt in Brugge.
Maar Gent en Mechelen zijn toch nog iets groter qua verandering.
hix July 17th, 2008, 09:36 PM Mechelen zal nog voor Brussel Zuid klaar zijn! :lol:
vank July 17th, 2008, 09:47 PM Mechelen zal nog voor Brussel Zuid klaar zijn! :lol:
Laat ons hopen dat na deze stations, dan de hele resem Brusselse stations aan een grondige renovatie toe zijn.
Te beginnen met Schaarbeek, daarna een volledig nieuw station voor Noord.
Een grondige renovatie voor Centraal (met eventueel zicht op extra sporen).
Om daarna te eindigen met een spectaculaire koepel/dakbedekking boven ons internationale treinstation Brussel-Zuid.
hix July 17th, 2008, 10:33 PM Laat ons hopen dat na deze stations, dan de hele resem Brusselse stations aan een grondige renovatie toe zijn.
Te beginnen met Schaarbeek, daarna een volledig nieuw station voor Noord.
Een grondige renovatie voor Centraal (met eventueel zicht op extra sporen).
Om daarna te eindigen met een spectaculaire koepel/dakbedekking boven ons internationale treinstation Brussel-Zuid.
De nmbs deelt mee dat dit allemaal gepland is voor de 23ste eeuw. (onder voorbehoud van enige te verwachten vertraging) :lol:
vank July 17th, 2008, 11:24 PM De nmbs deelt mee dat dit allemaal gepland is voor de 23ste eeuw. (onder voorbehoud van enige te verwachten vertraging) :lol:
Stel je voor, een NZ-verbinding die ieder moment kan instorten (of al ingestort is).
Want als je nu in de Sint-Hubertusgalerijen staat, voel je de grond daveren van de treinen die eronder rijden.
Daarom stel ik voor om op het huidige punt de lichtere regionale treinen te laten rijden.
Al het nationaal en internationaal vervoer kan dan door een nieuw te graven tunnel. Als men dan nog eens een middendeel verwijdert van de huidige perrons kun je misschien een grote hal creëren die dan echt 21ste eeuw ingevuld kan worden (met 1 groot kunstwerk aan het plafond, goeie verlichting, brede gangen en duidelijke wegwijzers.
De centrale gang blijft gewoon behouden.
Spijtig dat men Brussel-Zuid onlangs heeft vernieuwd (zo goed ziet het er niet uit) dat was iets om volledig te slopen en er iets groots op te bouwen die 'internationaal station' waardig is. Noord vind ik nu ook niet iets die architecturaal top is, dus van mij mag het ook wel vervangen worden.
Je ziet, wat in Mechelen, Gent ... kan kan in Brussel zeker ook. En er moet zelfs een extra inspanning worden gedaan want het is de hoofdstad van Europa.
Hix misschien moet je je laten invriezen en eens een kijkje nemen in dat prachtig station van Brussel vanaf het jaar 2200.
In de tijd dat Mechelen al de voorstad van Brussel is.
En de regering discussieert om de splitsing Brussel-Waver-Mechelen.
Glodenox August 9th, 2008, 03:53 PM We zullen er hier in Zemst wel voor zorgen dat Mechelen geen voorstad wordt van Brussel :)
Het is inderdaad wel enorm jammer dat men niets wilt doen aan de Brusselse stations... Net zoals het huidige Antwerpen-Berchem zouden ze toch veel beter moeten kunnen worden.
Greetings,
Glodenox
De Snor August 9th, 2008, 03:59 PM Langs de achterzijde ligt dus een stationsplein die op de plaatjes op 2 verschillende manieren zal ingevuld worden:
Eentje als plein en één met een 20 verdieper , wat wordt het nu ?
vank August 9th, 2008, 05:27 PM Nee aan de achterzijde van het station ligt nu een grote parking.
Die parking zou verdwijnen in het gebouw (ondergronds), waardoor dus de achterkant vrijkomt daar moet een kantoorgebouw komen.
Al begrijp ik niet waar men die gaat bouwen want zo breed is het daar niet, is waarschijnlijk slechts een illustratie om het algemeen wat groter te doen aantonen.
Naast die toren komt een weg, als je het zo zou uitvoeren als op de eerste renders dan moet op de hoek van de Hanswijkvaart 4 woningen verdwijnen+die loods (NMBS??).
Dus ik denk wel dat het een pleintje zal worden. In ieder geval worden het serieuze werken (een hele andere wending, als je al weet dat die brug verdwijnt aan de Postzegellaan en het verkeer ondergronds zal gaan).
De Snor August 9th, 2008, 07:02 PM Bedankt voor de toelichting maar deze 2 maken het verwarrend:
http://www.2622.be/files/FM4B.jpg http://www.2622.be/files/FM6B.jpg
vank August 9th, 2008, 10:16 PM Ik ken de situatie daar goed, en volgens mij zal daar gewoon een parkje/pleintje komen zoals op onderste foto.
Van een toren is geen sprake, en lukt zelfs bijna niet op die plaats zonder te slopen.
Ideaal zou zijn om die 4 of 5 huizen (aan de stationskant) van de Hanswijkvaart te slopen
samen met nog enkele loodsen op de arsenaalsite. Dan is het veel makkelijker om daar al die ingrepen te realiseren en nadien kunnen er nieuwe bedrijven, kantoren en evt. woningen gerealiseerd worden die dan kunnen doorlopen tot aan de hoofdkantoren van De Lijn en Het rode kruis langs de Motstraat.
Op die terreinen (ik denk van de NMBS) kun je zelfs hoogbouw realiseren of misschien een nieuw voetbalstadion, want het gaat hier toch om een enorm gebied.
Oooh heb iets in gedachten, een nieuw voetbalstadion zou hier perfect passen!!!
(Een sluiting van het station Mechelen-Nekkerspoel zou ook geen verkeerde beslissing zijn, de 2 stations liggen achter elkaar en voor de mensen op Nekkerspoel is het zeer makkelijk om het station te bereiken).
vank August 9th, 2008, 10:31 PM Ben zo eens aan het denken hé.
Als men die Postzegellaan afbreekt (wat zal gebeuren) en ondergronds verder gaat.
Dan kan men daar al een mooie boulevard leggen, maar als men achter het station eens de grove borstel bovenhaald en daar wat gelijk maakt met de grond kunnen zich daar nieuwe bedrijven vestigen (in de hoogte) die het voetbalstadion kunnen financieren.
De ring zal als het ware ontlast worden waardoor men mooie wandel en fietsboulevards kan creëren.
Inderdaad fiets! Deze moet op de eerste plaats komen en dan pas openbaar vervoer en tot slot de andere weggebruikers, dan zul je over een tiental jaar een leefbare ring krijgen en een prachtige stationsomgeving met een bloeiende economische topper op de terreinen van de NMBS.
Dit kan resulteren in meer werkgelegenheid en een immense vooruitgang voor de Stad Mechelen, dan zou het zijn slogan niet gestolen hebben 'Stad in volle vaart'.
Nadien nog een uitbreiding van evenementenhal de Nekkerhallen en recreatiedomein De Nekker :D :D
EvanG August 10th, 2008, 02:16 AM Zo is de situatie er nu.
http://img369.imageshack.us/img369/9065/mecheleney8.jpg
Opzich wel redelijk wat ruimte om iets mee aan te vangen. Het gaat in ieder geval wel een serieuze verandering kunnen opleveren want net rechtsonder van het hier afgebeelde gebied merk je aan bijna niets meer dat je vlakbij het centrum van een stad zit.
vank August 10th, 2008, 12:02 PM Heb eens snel in Google Earth iets ontworpen. Het toont de situatie van het station.
En het eventueel nieuwe ontwikkelgebied, de stad moet hier maar eens een master-ontwikkelingsplan voor opstellen over enkele jaren.
Ik heb er enkele torens neergeplant, de hoogste meet 110 meter.
Op het terrein is ook het nieuwe voetbalstadion terug te vinden (paars).
Stationsomgeving vanaf de Romboutstoren.
http://i296.photobucket.com/albums/mm182/Keveve/image002-2.jpg
Aansluiting op de tunnel (bovenaan: Hombeek)
http://i296.photobucket.com/albums/mm182/Keveve/image006-1.jpg
http://i296.photobucket.com/albums/mm182/Keveve/image004.jpg
Vanaf de torens zal het mogelijk zijn om de Noordwijk van Brussel te zien en het Atomium.
Tevens zal het ook mooi zicht op het centrum van Mechelen opleveren.
Torens worden een combinatie van wonen en werken.
Op het terrein zal ook plaats zijn voor speeltuinen, en groene gebieden.
hix August 10th, 2008, 12:13 PM Jouw voetbalstadion is toch een beetje te klein, lijkt me. Zou toch minstens 160 meter lang moeten zijn; de jouwe is maar een meter of dertig (afgaande op de toren van 110 meter)!
vank August 10th, 2008, 01:01 PM Jouw voetbalstadion is toch een beetje te klein, lijkt me. Zou toch minstens 160 meter lang moeten zijn; de jouwe is maar een meter of dertig (afgaande op de toren van 110 meter)!
Ja, was snel gemaakt en had er geen rekening mee gehouden. Had zo'n stadion in gedachten voor 30.000 toeschouwers die gefinancierd wordt door kantoren en de Overheid.
Plaats genoeg, en volgens mij kan hier een bloeiende economie ontstaan. Op wandelafstand van het centrum.
En ik ben ook voorstander van een sluiting van Mechelen-Nekkerspoel, dit kan een treinmuseum worden, de perrons kunnen dienen als terras van een plaatselijke cafetaria, er kan een glazen afscheidingswand komen waarachter de treinen passeren.
EvanG August 10th, 2008, 02:35 PM Vanwaar die behoefte om Nekkerspoel af te schaffen?
Als het nog druk genoeg gebruikt wordt om het te rechtvaardigen als ic station zal het op zijn minst nog genoeg bestaansrecht hebben om als een station voor L-treinen verder te gaan.
vank August 10th, 2008, 02:45 PM Vanwaar die behoefte om Nekkerspoel af te schaffen?
Als het nog druk genoeg gebruikt wordt om het te rechtvaardigen als ic station zal het op zijn minst nog genoeg bestaansrecht hebben om als een station voor L-treinen verder te gaan.
Omdat het hoofdstation en Nekkerspoel eigenlijk achter elkaar liggen, en de mensen rond Nekkerspoel kunnen zeer makkelijk tot aan het hoofdstation geraken.
Als men in 2018 het hele station heeft gerenoveerd kan het veel meer reizigers aan, en door een sluiting van Nekkerspoel worden die kosten ook uitgespaard, reizigers worden dan voortaan opgevangen in het station Mechelen.
En als het nog eventjes kan is die TGV-lijn daar ook niet nodig, leg die langs de E19=korter, goedkoper en veel meer tijdswinst voor de reiziger.
Ik heb niets tegen Mechelen hé, probeer gewoon hier en daar wat te veranderen of verbeteringen aan te brengen.
De vraag is dan waarom heeft Bart Somers een TGV nodig in zijn stad en Tobback niet??
We hebben op korte afstand van elkaar al 3 grote TGV stations en daar hoeven geen meer bij te komen.
Een TGV is nog altijd een trein die snel van A naar B rijdt, de grote stations waar hij mag stoppen (op Belgisch en Nederlands grondgebied) zijn dan ook enkel Brussel, Antwerpen, Rotterdam, Amsterdam.
EvanG August 10th, 2008, 03:05 PM Omdat het hoofdstation en Nekkerspoel eigenlijk achter elkaar liggen, en de mensen rond Nekkerspoel kunnen zeer makkelijk tot aan het hoofdstation geraken.
Als men in 2018 het hele station heeft gerenoveerd kan het veel meer reizigers aan, en door een sluiting van Nekkerspoel worden die kosten ook uitgespaard, reizigers worden dan voortaan opgevangen in het station Mechelen.
Ik geef toe dat we dan over een andere schaal hebben maar hetzelfde kan gezegd worden van Antwerpen centraal en Berchem, en Brussel-Noord, Centraal en Zuid. ;)
Die liggen nu idd niet zover van elkaar maar ik denk dat Nekkerspoel toch wel zijn bestaansreden heeft, al heb ik ook mijn vragen bij het nut als ic station. Als je het openbaar vervoer wil gaan promoten moet je sowieso al niet beginnen met het aanbod in te krimpen. Of je dan zoveel kosten gaat sparen weet ik ook niet want al die reizigers die eigenlijk aan nekkerspoel moeten zijn moet je ook naar daar krijgen en dat zal ook wel niet gratis lukken.
vank August 10th, 2008, 03:20 PM Ik geef toe dat we dan over een andere schaal hebben maar hetzelfde kan gezegd worden van Antwerpen centraal en Berchem, en Brussel-Noord, Centraal en Zuid. ;)
Die liggen nu idd niet zover van elkaar maar ik denk dat Nekkerspoel toch wel zijn bestaansreden heeft, al heb ik ook mijn vragen bij het nut als ic station. Als je het openbaar vervoer wil gaan promoten moet je sowieso al niet beginnen met het aanbod in te krimpen. Of je dan zoveel kosten gaat sparen weet ik ook niet want al die reizigers die eigenlijk aan nekkerspoel moeten zijn moet je ook naar daar krijgen en dat zal ook wel niet gratis lukken.
Zoveel wordt het niet ingekrimpt hé, Station Mechelen telt nu ong. zo'n 40.000 in- en uitstappende reizigers per dag.
Het aantal van Mechelen-Nekkerspoel ligt stukken lager. De stations liggen maar 1,5km uit elkaar en betekenen niets tegenover Antwerpen of Brussel.
Met de vernieuwing van de stationsomgeving kan hier misschien een groene wandel- en fietsboulevard aangelegd worden waardoor het station makkelijk, snel en veilig te bereiken is.
Ik zou van Station Mechelen een kruispunt maken, waardoor het terug veel belangrijker zal worden in Vlaanderen (zoals vroeger, want hier is het allemaal begonnen).
Na de lijn Antwerpen-Brussel (Noord-Zuid) zou ik ook graag een capaciteitsverhoging zien van treinen ik dacht hierbij aan 1 extra trein (IC) per uur, ik dacht hierbij aan haltes te Oostende, Brugge, Gent-Sint-Pieters, Dendermonde, Mechelen om zo verder te gaan naar Neerpelt. (Wat de Oost-West verbinding zal worden).
De huidige L-trein blijft bestaan maar zal alle tussenstations erbij nemen (zoals nu het geval is).
Dit zal zorgen voor een ontlasting op Brussels grondgebied, en zal ondertussen ook tijdswinst voor de reiziger opleveren.
Het enige wat moet gebeuren is enkel een bijkomende trein inzetten/uur en de reizigersinformatie aanpassen.
Het aantal zou wel eens kunnen oplopen tot 50.000 reizigers per dag.
(Aan de mensen die bv. met de TGV willen reizen zullen dus de trein in Station Mechelen moeten nemen, daar kan dan gratis met hun internationale ticket naar Station Nationaal-Luchthaven (als daar een halte komt?) gespoord worden (duurt slechts 8 min.)
hix August 10th, 2008, 04:30 PM Ik ben absoluut en principieel tegen het afschaffen van stations. Maar het is inderdaad absurd om Nekkerspoel als IC te behouden. Stoptreinen en eventueel Piekuurtreinen moet meer dan voldoende zijn.
Ik dacht altijd dat Nekkerspoel een IC station was omdat treinen van Leuven naar Antwerpen anders in Mechelen geen halte kunnen hebben. Weet iemand of dat klopt?
Glodenox August 10th, 2008, 05:30 PM Momenteel rijden de treinen naar Station Mechelen (en worden ze soms aan een andere trein gekoppeld) en rijden ze in tegenovergestelde richting naar hun bestemming (Antwerpen of Leuven). Die trein stopt niet in Mechelen Nekkerspoel, en volgens mij doet ook geen enkele IC dat. Enkel sommige IR treinen doen dit als ik me nog goed herinner.
Station Mechelen Nekkerspoel wordt nog wel redelijk goed gebruikt, maar ligt eigenlijk toch te dicht bij Station Mechelen. Echt een reden om het af te schaffen vindt ik het persoonlijk niet gezien IC's er zonder echt te vertragen kunnen doorrijden.
Greetings,
Glodenox
vank August 10th, 2008, 05:40 PM Ik ben absoluut en principieel tegen het afschaffen van stations. Maar het is inderdaad absurd om Nekkerspoel als IC te behouden. Stoptreinen en eventueel Piekuurtreinen moet meer dan voldoende zijn.
Ik dacht altijd dat Nekkerspoel een IC station was omdat treinen van Leuven naar Antwerpen anders in Mechelen geen halte kunnen hebben. Weet iemand of dat klopt?
Ik ben ook tegen het afschaffen van stations, ben zelfs voorstander om zoveel mogelijk het openbaar vervoer uit te breiden.
De ingreep om Nekkerspoel te sluiten (station blijft staan maar wordt dan een spoorwegmuseum) zal dan het reizigersaantal in station Mechelen doen stijgen.
Het zou sowieso toch iets zijn voor 2020, want met de werken verwacht ik een toename van de reizigers in Nekkerspoel, er zullen er altijd zijn die het liever makkelijk houden en de werken willen ontwijken.
EvanG October 11th, 2008, 06:48 PM http://img146.imageshack.us/img146/425/brussel096mediumrt0.jpg
http://img360.imageshack.us/img360/4129/brussel097mediumlw1.jpg
http://img146.imageshack.us/img146/3908/brussel098mediuman7.jpg
EvanG October 11th, 2008, 06:56 PM de huidige situatie nog eens
http://img376.imageshack.us/img376/1714/brussel094mediuman0.jpg
Het heeft ergens zijn charmes als typisch staaltje expo architectuur maar ik ga het toch niet missen.
http://img376.imageshack.us/img376/3475/brussel099mediumvz7.jpg
Langs de andere kant hoeven die spoorwegbruggen wat mij betreft slechts een opfrisbeurt te krijgen :)
vank October 11th, 2008, 09:38 PM Blijkbaar is daar nog niet veel verandert?
Kwam daar vroeger iedere week, laatste keer dat ik in Mechelen was was op 31 juli! :(
vank October 11th, 2008, 09:41 PM De spoorwegbruggen gaan dan ook niet weg hé!
Ik vind die bruggen ook mooi, maar ze moeten gewoon eens geschildert worden.
EvanG October 11th, 2008, 10:35 PM Uhu, weet ik hoor. Ik bevestig maar dat ik dat een goede zaak vind ;)
Glodenox October 13th, 2008, 12:15 PM Ze zijn dan ook een beschermd monument of iets in dienen trend. Die bruggen gaan zeker niet weg :)
Greetings,
Glodenox
De Klauw December 28th, 2008, 07:28 PM Jammer dat het station van Mechelen verdwijnt. Hoeveel expo-architectuur, op het atomium na, blijft er nu nog over? In de plaats komt, verassing, een glazen tempel. Van originaliteit kan hier geen sprake is. Het jaren 50-gebouw heeft veel meer karakter dan hetgeen daar over vijf jaar zal staan. In Nederland beschermt men dit soort gebouwen (bijvoorbeeld het station van Eindhoven), hier breekt men ze af.
Van de bovenstaande foto's is het stationsgebouw meer waard te beschermen dan de naastliggende spoorbrug. IJzeren spoorbruggen liggen er bij wijze van spreken bij de vleet. (Dat neemt niet weg dat ook ik het een prachtige brug vind, ik wil alleen iets duidelijk maken).
EvanG December 28th, 2008, 08:49 PM Mja, ik besef opzich wel de zeldzaamheid van dat station en dat het ergens jammer is dat er een stukje expo architectuur gaat verdwijnen op een moment dat de waarde daarvan begint door te sijpelen naar het grotere publiek maar laten we gewoon blij zijn dat dit station zeldzaam is want het heeft weinig tot geen van die waarde die je elders nog wel kan vinden.
Als je in Mechelen wat dat betreft een zaak zoekt om voor te strijden zou ik veel meer voor de comet fabriek gaan. Die is nog niet verder geraakt dan een voorlopige bescherming terwijl het verdwijnen hiervan een stuk erger zou zijn.
Thermo December 28th, 2008, 11:32 PM Toch onvoorstelbaar dat men anno 2008 die brug zo laat verpauperen... Die had al lang moeten geschilderd zijn (op z'n minst!)
Glodenox March 28th, 2009, 12:48 PM (sorry voor het reviven van zo'n oude topic, maar ja...)
Die foto toont wel net de mooiste kant van het station hoor. Die linkerkant vind ik een pak lelijker.
Op zich kan het station er nog mee door, maar op vlak van mobiliteit is het momenteel nog niet zoals het zou kunnen zijn hoor. Veilig zou ik het ook allemaal niet noemen eenmaal men op het stationsplein naar de overkant van het rond punt moet gaan om daar je bus te halen (gelukkig ga ik nu gewoon met de trein een station verder en kan ik naar de Diabolo werken kijken ^_^).
Over nog bestaande Expo bouwwerken: men heeft de voorgevel van het Paviljoen van Argentinië gebruikt bij ons in Zemst om een (vlees?)fabriek te huizen. Men ging daar een Aldi gaan plaatsen, maar toen het bekend werd dat dit een Expo-voorgevel was werden de plannen voor onbepaalde duur opgeborgen. Wel jammer, want een Aldi zo dicht bij zou geen kwaad kunnen. (Kleine foto hier: http://www.anno-expo.eu/nl/news/59)
Greetings,
Glodenox
Unkown Student March 31st, 2009, 01:19 PM Heb eens snel in Google Earth iets ontworpen. Het toont de situatie van het station.
En het eventueel nieuwe ontwikkelgebied, de stad moet hier maar eens een master-ontwikkelingsplan voor opstellen over enkele jaren.
Ik heb er enkele torens neergeplant de hoogste meet 110 meter.
http://i296.photobucket.com/albums/mm182/Keveve/image004.jpg
Ik denkt dat deze er ook gaat komen hoor. Als ik het goed heb zijn de terreinen achter het station de "Arsenaalsite". Volgens wijzers.be (http://www.wijzers.be/2008/03/mechelen-bouwt-treinstation-van-de-toekomst/) zou men van plan zijn om daar een nieuw stadsdeel te maken en tot 10.000 jobs bij te creëren.
Als dat juist is, beging ik zowaar respect te hebben voor Somers, als burgemeester wel te verstaan :lol:
Mechelen bouwt treinstation van de toekomst
Binnen goed tien jaar nemen de Mechelaars de trein in een ultramodern station. Tegelijk wordt de stationsbuurt opgeknapt, komt er een ondergrondse parkeergarage en leidt een tunnel autobestuurders in geen tijd van Mechelen-Zuid naar de Nekkerhal. Dat is de kern van de ambitieuze plannen die burgemeester Bart Somers met de NMBS, De Lijn en de Vlaamse regering uittekende. Kostprijs: 320 miljoen euro.
"Dit zijn de belangrijkste infrastructuurwerken ooit in Mechelen. Hiermee zetten we onze stad definitief op de kaart. De investering krikt bovendien de woon- en leefkwaliteit op, omdat de verkeersdrukte op de vesten zal afnemen doordat we ook de R6 gaan doortrekken tot aan de Putsesteenweg", zegt Bart Somers.
Model nieuws station MechelenDe burgemeester onderhandelde de plannen de voorbije zomer met De Lijn, de NMBS en de Vlaamse regering. De werkzaamheden kunnen binnen maximaal twee jaar starten. De sporen moeten er in 2012 liggen, terwijl het hele project in 2018 moet voltooid zijn. Een overzicht van de belangrijkste ingrepen!
Groen Koning Albertplein
Het Koning Albertplein wordt een groene en verkeersarme zone. De volledige strook met bushaltes verdwijnt, evenals de bestaande rotonde. In de plaats komen groene perken aan de kantoorgebouwen in de Stationsstraat en een waterplein aan de Leuvense Vaart. "De veiligheid voor de zwakke weggebruiker zal toenemen en het vernieuwde plein biedt de horeca meer mogelijkheden."
In drie niveaus
Het huidige stationsgebouw uit 1959 gaat tegen de vlakte, het nieuwe complex zal drie niveaus tellen. Ondergronds komt een parkeergarage voor 2.500 wagens. Een fietsenstalling biedt plaats aan 5.000 rijwielen. Op de gelijkvloerse verdieping komen de bushaltes. Op de eerste verdieping worden de tien perrons en de twee nieuwe HST-lijnen ondergebracht. "Mechelen wordt zowel het eindstation van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, als het voorstation van Antwerpen. Hiermee wordt de rechtstreekse verbinding met de luchthaven van Zaventem ook gerealiseerd", zegt burgemeester Somers.
Tunnel in plaats van brug
Het huidige viaduct over de vaart wordt afgebroken. Het verkeer zal op de Postzegellaan een ondergrondse tunnel van 585 meter induiken. Aan de achterkant van het station duikt de tunnel weer op om via een rotonde aan te sluiten op de Leuvensesteenweg en zo ook richting De Nekker. Deze rechtstreekse verbinding tussen de E19 en de N15 moet de verkeersdrukte op de vesten verminderen. Ook de ondergrondse stationsparking is via de tunnel bereikbaar.
Ontwikkeling Arsenaalsite
De heraanleg van de stationsomgeving is gekoppeld aan de ontwikkeling van de nabijgelegen Arsenaalsite aan de achterzijde van het station. "De site – met 192 hectare groter dan de historische binnenstad – wordt ontwikkeld tot woongebied, aangevuld met een kantoorzone die 10.000 extra arbeidsplaatsen kan opleveren", zegt Somers.
De Vlaamse Regering besliste intussen al om 96 miljoen euro vrij te maken voor de herinrichting van de Mechelse stationsomgeving. Het geld gaat naar de bouw van de wegbypass, inclusief de tunnel van ruim een halve kilometer onder de Leuvense Vaart.
Burgemeester Bart Somers reageert verheugd op deze beslissing. "Dit betekent dat de belangrijkste financiële partner, na de NMBS Holding, zich achter het project schaart. Daarmee komt de effectieve realisatie van de tunnel een stap dichterbij en vergroot de kans dat Mechelen in 2018 een volledig nieuw station heeft, wellicht het modernste van het land."
320 miljoen euro
De investering van 96 miljoen euro verloopt via ViaInvest, een dochteronderneming van de participatiemaatschappij van de Vlaamse Regering. Ook de NMBS Holding heeft zich intussen al principieel akkoord verklaard met haar investeringsaandeel. Ter vergelijking: de totale kostprijs van 320 miljoen euro is goed voor 15 keer de kostprijs van Lamot of 13 jaar het volledige investeringsbudget van de stad Mechelen.
Met de bouw van een tunnel die Mechelen- Zuid verbindt met de zone van de Nekkerhal wordt één van de belangrijkste knelpunten in de Mechelse mobiliteit definitief opgelost tegen 2012. De druk op de oostelijke vesten van de stad wordt daarmee gehalveerd.
Ik denk dat we nog veel mogen verwachten van de Arsenaalsite. Voorbeelden als de Vaartkom in Leuven of Tour&Taxis in Brussel moeten lukken :) Weg met de middelmatigheid!
Benonie April 7th, 2009, 09:37 PM Ik vind het huidige stationsgebouw met die expo-voorgevel vooraan best wel mooi. Dat konden ze beter laten staan en daarachter een volledig nieuw station (perrons + overkapping + onderdoorgangen) bouwen.
Bij ons bezoek afgelopen weekend viel me trouwens op dat het hele station best wel goed onderhouden werd en er netjes bij ligt. Er zijn ergere stations in ons landje.
De achterkant is inderdaad wel een bijeen geharkt zootje, zoals ik me van een vroeger bezoek meen te herinneren.
Zal ook het resterend stukje muur van het allereerste station in het nieuwe ontwerp geïntegreerd worden?
Enkele foto's van station en omgeving enkele dagen terug:
Het busstation
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Mechelen/Mechelen158.jpg
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Mechelen/Mechelen160.jpg
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Mechelen/Mechelen164.jpg
De toch wel fraaie voorgevel
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Mechelen/Mechelen167.jpg
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Mechelen/Mechelen549.jpg
Het afgrijselijkste monument van België met veruit de lelijkste sokkel...
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Mechelen/Mechelen169.jpg
De gangen op een rustige zondag.
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Mechelen/Mechelen555.jpg
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Mechelen/Mechelen556.jpg
Verouderde maar propere perrons
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Mechelen/Mechelen557.jpg
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Mechelen/Mechelen561.jpg
De beschermde spoorbruggen
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Mechelen/Mechelen562.jpg
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Mechelen/Mechelen563.jpg
Glodenox June 4th, 2009, 07:21 PM Er zijn een hele hoop extra renders beschikbaar geworden. Men heeft in heel Mechelen een brochure rondgestuurd met informatie over de komende werken met daarin enkele prachtige beelden en een tijdslijn van wanneer alles gaat plaatshebben. Ook is er een link naar hun website (http://www.mecheleninbeweging.be/) maar daar hebben ze nog geen .pdf versie van de folder op gezet (dus zal ik die straks maar eens gaan inscannen).
Ook deed hun site daarnet ietwat vreemd, maar nu werkt die terug, dus bleh...
EDIT: al die afbeeldingen die ik had heb ik maar weg gedaan. Op hun site was het goed verstopt, maar ze hebben de folder wel degelijk als pdf online staan (maar niet op hun server): http://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=U0d5WUhoZ1A5NVdGa1E9PQ
Betere kwaliteit dan mijn scan + kleinere download :)
Greetings,
Glodenox
Meurisse June 11th, 2009, 04:51 PM VAI (http://www.vai.be/nl/hetvai/vai_activ_detail.asp?id=2171&sub=activ)
Debat - City Visions Europe: De publieke ruimte op 18/06/09
Op donderdag 18 juni 2009 om 20u gaat in Mechelen het derde en laatste debat door in de reeks City Visions Europe. Het thema is de architectuur van de publieke ruimte. Architect Sam Haccour van Euroimmostar presenteert het masterplan voor de stationsbuurt in Mechelen. Vanuit de concrete ontwerppraktijk licht architect Marie-José Van Hee (Emile Braunplein Gent, Leopold Dewealplaats Antwerpen) de complexiteit en het spanningsveld toe tussen ontwerp en concrete realisatie. Kunstenaar Rudy Luijters geeft zijn visie op het werken met en het verwerken van 'de natuur' in de publieke ruimte. Aansluitend is er een discussie gemodereerd door Katrien Vandermarliere, directeur van het VAi. De toegang is gratis.
Unkown Student June 11th, 2009, 08:39 PM Uit de pdf van Glodenox. Zoals je ziet is de woontoren weg! Jammer, maar ze is gewoon te weinig plaats met die 2 extra sporen. Alleen ziet het er nu nog maar wat raar/kil uit. Afwachten tot er betere renders komen dus!
http://img193.imageshack.us/img193/9291/naamloosv.jpg (http://img193.imageshack.us/i/naamloosv.jpg/)
http://img196.imageshack.us/img196/8784/30985094.jpg (http://img196.imageshack.us/i/30985094.jpg/)
http://img196.imageshack.us/img196/9430/94013802.jpg (http://img196.imageshack.us/i/94013802.jpg/)
http://img196.imageshack.us/img196/7072/23815752.jpg (http://img196.imageshack.us/i/23815752.jpg/)
Vooral de link aan het water is tof, maar op deze renders heeft men toch precies rare plannen :). Ook de sporen zijn op gelijke hoogtes gebracht.
hix June 11th, 2009, 10:36 PM Ik vind het er ook tof uitzien. Vooral ook dus het water! Maar de renders zijn nog een beetje te vaag.
8will9 June 12th, 2009, 01:00 AM Het ziet er heel mooi uit :) Maar wat zijn 'renders' als ik vragen mag :$
Puinkabouter June 12th, 2009, 01:06 AM ^^ Da's afgekort voor een 'rendering' - 'a rendering', uit het Engels, wat nogal veel betekent, maar onder andere ook 'verbeelden', 'uitbeelden', 'verzinnelijken', 'voorstellen' en dat soort dingen.
Een rendering is dus een uitbeelding van een plan. Dat kan een concreet architecturaal plan zijn, maar dat kan net zo zeer een concept zijn. In dit geval gaat het vooralsnog om een concept, dat dus met renderings vertaald wordt van droge tekst en techniciteiten naar iets dat voor het ruime publiek te bevatten is. De bovenstaande beelden, die een mogelijke uitwerking van de huidige ideeën weergeven, zijn dus renderings. Of renders, zo je wil :)
8will9 June 12th, 2009, 01:08 AM Bedankt voor de toelichting ;) Ik leer elke dag bij ;)
Unkown Student June 12th, 2009, 12:48 PM Op de voorlaatste foto is men precies de extra spoorbrug vergeten die van het diaboloproject komt.
http://www.tomongena.be/wp-content/uploads/2007/09/nieuw-station.jpg (of het het oude masterplan (http://img223.imageshack.us/img223/2407/p9190106ov4.jpg))
Of is het mogelijk om tussen die 3 spoorbruggen nog 2 extra sporen op een extra brug te proppen? Eens de treinen van de luchthaven in Mechelen komen, zal men ook geen extra spoor Mechelen-Antwerpen bijbouwen, of wel?
http://img41.imageshack.us/img41/2829/bingb.jpg (http://img41.imageshack.us/i/bingb.jpg/)
En wat gaat men dan doen met de middenberm vanaf Mechelen-Antwerpen, gewoon open laten?
Wat mij ook weer opvalt is dat men weer een toren aan het station afschaft, na Kortrijk is het aan Mechelen :bash:. Hoe men later veel mensen aan het werk gaat krijgen in een stationsomgeving van +-3 verdiepingen hoog is mij een raadsel..
Bruggenbouwer June 12th, 2009, 01:17 PM ^^Er komt wel nog een toren aan het station in Kortrijk. De toren was gewoon wat te hoog. Hij lag namelijk in een aanvliegroute. Jammer dat er in Mechelen geen toren komt aan het station, maar in Brugge doen ze het ook met maximum 5 verdiepingen (maar wel een gebouw van 400 meter lang).
Glodenox June 12th, 2009, 09:22 PM Voor alle informatie over de middenberm van de E19 en het spoor tussen Brussel, Brussels Airport en Mechelen: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=477300
Ik zie op die voorlaatste foto toch duidelijk een brug aan de rechterkant van de 3 bestaande bruggen hoor :) Daar heeft men wel nog niet een gelijkaardige brug gezet zoals in de renders van de brochure maar gewoon een platte brug. Vergeet niet: die brug voor auto's die je nog op de satellietbeelden ziet gaat weg! (dat wordt een tunnel)
Men zal nooit tussen die 3 bestaande bruggen nog een brug bijplaatsen denk ik. Die twee "onderste" sporen op de luchtfoto twee posts hierboven gaan verder recht door een deel van Mechelen en daar heeft men dus geen plaats voor extra sporen. En de spoorlijn naar Brussels Airport komt "bovenaan" aan.
Greetings,
Glodenox
Murano June 18th, 2009, 02:28 PM Half-en-half off-topic, maar dit is de eerste keer dat ik een luchtfoto van het oude station van Mechelen zie, en dacht mss best direct delen met dit forum!
http://farm4.static.flickr.com/3369/3633834924_ef45ee4225_o.jpg
Koekskensmonster June 18th, 2009, 06:33 PM :eek:
vank June 18th, 2009, 06:45 PM Duidelijk drastisch gewijzigd, zelfs de hoogte waar de trein nu rijdt.
Meurisse January 15th, 2010, 12:51 PM Er is een mooie website over dit project met foto's en filmpjes:
http://www.mecheleninbeweging.be/images/header2.jpg (http://www.mecheleninbeweging.be)
http://www.mecheleninbeweging.be
HNSXu5s1zS4
v3TmUpios88
MmFGeAKIa6M
ixv_MHtCOvM
sy2tp-AjdBA
Meurisse April 23rd, 2010, 05:18 PM tromgeroffel aub en hou jullie vast ;)
het definitief voorontwerp werd vandaag voorgesteld in het stadhuis van Mechelen!
Mechels stationsproject koppelt efficiëntie aan esthetiek
MECHELEN – Minder dan twee jaar na het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst, staat het stationsproject ‘Mechelen in beweging’ bijna volledig in de steigers. De vijf projectpartners zijn er op zeer korte tijd in geslaagd om dit bijzonder ingrijpende mobiliteitsproject zodanig uit te tekenen dat de strenge eisen op het vlak van efficiëntie naadloos passen in de geldende stedenbouwkundige voorschriften en toch enorm vernieuwend zijn op architecturaal vlak. De eerste voorbereidende werken zullen nog deze zomer van start gaan.
In aanwezigheid van federaal Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits en de beleidsverantwoordelijken van alle projectpartners, lichtte Mechels burgemeester Bart Somers als voorzitter van de Stuurgroep de zo goed als definitieve plannen toe. Die werden de voorbije twee jaar dankzij een uitgekiende en multidisciplinaire aanpak uitgewerkt tot een niveau dat aan de allerhoogste kwaliteitseisen voldoet. De mobiliteit, de stedenbouw en de architectuur gingen daarbij met de meeste aandacht lopen, maar ook alle andere aspecten werden gedetailleerd doorgelicht.
Het project ‘Mechelen in beweging’ kwam ruim een half jaar geleden in een stroomversnelling met de aanstelling van Salvatore Bono tot ontwerper. Deze Italiaanse architect heeft de voorbije jaren een hele reeks bijzonder kwaliteitsvolle projecten in binnen- en buitenland tot een goed einde gebracht. Sommige van de bureaus waar hij voor werkte, haalden zelfs prestigieuze internationale onderscheidingen binnen met ontwerpen die door hem begeleid werden.
Bono vertrok voor het concept van dit grootschalige project in Mechelen van de idee dat de relatie van de mens tot zijn omgeving zo harmonieus mogelijk moet verlopen. Dat de mens daarbij afwisselend of tegelijk reiziger, bewoner, toevallige passant, werknemer of waarom niet zelfs genieter kan zijn, is daarbij van heel groot belang.
Het station als ontmoetingsplek
Voor de vormgeving van het stationsgebouw liet Salvatore Bono zich inspireren door de Vierendeelbruggen over de Leuvense Vaart. Door de boogvorm van deze beschermde monumenten door te trekken in de overkapping van het station, betoont hij niet alleen respect voor de Mechelse spoorweggeschiedenis, maar betrekt hij meteen ook de unieke aanwezigheid van een waterweg in de architectuur.
Belangrijk in het concept van het nieuwe ontwerp is de haast naadloze versmelting tussen stationsgebouw en openbare ruimte. Samen met het metershoge talud waarover de treinen rijden, vormt het huidige stationsgebouw een erg storende barrière in het stedelijke weefsel, zowel op het vlak van mobiliteit als sociale cohesie. Het toekomstige gebouw zal beantwoorden aan de stationsfilosofie: een multifunctioneel knooppunt waar de reiziger zijn tijd efficiënt kan gebruiken. Door het aanbod van allerlei diensten kan hij tijd winnen. Het wordt het kloppend hart van de stad.
Er komt ook een bijzonder comfortabele onthaalinfrastructuur voor de treinreiziger dankzij de complete vernieuwing van de perrons, hun toegangen met liften en roltrappen. Grote delen van het toekomstige stationsgebouw zullen dag en nacht openstaan voor zowel de doorstroming van fietsers en voetgangers als voor belevingsaspecten. En dat zal meer omvatten dan horecagelegenheden. ‘Dit station moet een ontmoetingsplek worden’ licht Salvatore Bono toe. ‘De mensen moeten er zich thuisvoelen, ze moeten dit als een multifunctionele plaats in de stad kunnen ervaren.’
Dit concept moet ook toelaten dat de stationsbuurt een belangrijke opwaardering krijgt. Dit stadsdeel moet tegelijk als een poort tot de stad fungeren en er een onlosmakelijk geheel mee vormen. Door de huidige achterzijde uit te bouwen tot een volwaardige toegangsplek, opent dit op langere termijn beloftevolle perspectieven voor stadsuitbreiding in zuidoostelijke richting.
Knooppunt van mobiliteit
Binnen dit grootschalige project is het treinstation een belangrijk onderdeel, maar tegelijk ook veel meer. Het is eigenlijk de katalysator voor een reeks van vernieuwingen en noodzakelijke aanpassingen op het vlak van 21ste eeuwse mobiliteit. Zo zal het totaal vernieuwde busstation aan de huidige achterzijde van het station ingeplant worden. Dit geeft niet alleen betere aansluitmogelijkheden voor de reiziger, maar moet ook letterlijk uitgroeien tot een poort naar het nieuwe stadsdeel dat de volgende decennia met de ontwikkeling van Ragheno gecreëerd wordt. Ook De Lijn zet immers zwaar in op een intensievere en meer efficiënte aanwending van haar vervoersmodaliteiten. Daarmee haakt ze in op de plannen van de spoorweggroep, die niet alleen een nieuw station bouwt, maar ook een nieuwe spoorlijn aanlegt, de spoorbypass. Infrastructuurbeheerder Infrabel wil hiermee het laatste knelpunt wegwerken in de aanleg voor de hogesnelheidslijn Brussel – Antwerpen – Nederlandse grens. Ook een vlottere doorstroming van het treinverkeer op de lijn Antwerpen-Mechelen-Brussel wordt daardoor mogelijk. Dankzij de aansluiting op het Diaboloproject zal Mechelen via de nieuwe spoorlijn op de middenberm van de E19 een rechtstreekse en snelle verbinding met de luchthaven van Zaventem krijgen. Ten slotte zal deze bypass ook haar nut bewijzen in het kader van het Gewestelijk Expressnet, dat de pendelaars een veel beter alternatief voor de auto zal bieden om Brussel te bereiken.
Die automobilist wordt in het hele verhaal zeker niet vergeten. Het treinstation – en de daarbij horende ondergrondse parkeergarage voor 2.000 wagens - moet immers vlot bereikbaar blijven. Daartoe wordt een ontsluitingsweg aangelegd, de tangent, die parallel met en meestal zelfs onder de bypass loopt. Die moet een groot deel van het doorgaande verkeer van de stadsvesten weghalen. Realistische simulaties hebben immers aangetoond dat alleen de aanleg van deze weg er voor kan zorgen dat Mechelen in 2020 niet in een totale verkeerschaos verzeild geraakt. De tangent, die deels in tunnel ligt en onder het kanaal Leuven-Dijle doorgaat, maakt ook mogelijk dat het Postzegelviaduct verdwijnt, wat de verkeersknoop op het stationsplein helpt te ontwarren.
Fietspuzzel
Maar op het vlak van mobiliteit wordt evenwel zoveel mogelijk prioriteit gegeven aan de fietser en de voetganger. Zij zullen in de mate van het mogelijke voorrang krijgen op het gemotoriseerde verkeer. Op plaatsen waar zich toch nog knelpunten zouden voordoen, wordt extra geïnvesteerd in comfort en veiligheid voor de zachte weggebruiker. Dat is onder meer het geval aan de Leuvensesteenweg, waar een speciale en vrij unieke constructie hen die garantie moet bieden. Deze speciale infrastructuur kreeg de naam Fietspuzzel mee, als eerbetoon aan de basisschool De Puzzel die vlakbij gelegen is en waarvan de leerlingen van nabij betrokken werden bij het project. Ook in de heraanleg van de straten en pleinen die rond de ruime stationsomgeving wordt uitgetekend, werd zoveel mogelijk rekening gehouden met prioriteiten voor de zachte weggebruiker en het openbaar vervoer. Zo komt er in de plaats van het huidige Postzegelviaduct een nieuwe, kleinere brug die uitsluitend door bussen, voetgangers en fietsers kan gebruikt worden.
De voorbereidende werken voor dit enorme project zullen nog deze zomer van start gaan. De eigenlijke werken zullen wellicht een heel decennium in beslag nemen, maar een uitgekiende fasering en een zeer strikte begeleiding volgens de methode van Minder Hinder moeten er voor zorgen dat alles zo vlot mogelijk verloopt.
En hier de nieuwe impressies!
bij nacht
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/01.jpg
de achterkant, vanaf nu de nieuwe 2de hoofdingang met nieuw busstation
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/02.jpg
overzicht
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/03.jpg
de nieuwe hoofdingang
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/04.jpg
de stationshal onder de sporen
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/05.jpg
de perrons
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/07.jpg
de stationsoverkapping
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/06.jpg
Meurisse April 23rd, 2010, 06:07 PM Mechelen in beweging in vogelvlucht
Naar aanleiding van de aanleg van een nieuw spoor langsheen het station van Mechelen (de spoorbypass) werd een grootschalig mobiliteitsproject ontwikkeld. Daarbij wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om aan de zuidoostelijke rand van de stad een ontsluitingsweg aan te leggen (de tangent) om het doorgaande verkeer van de stadsvesten weg te halen. Die weg moet ook de bereikbaarheid van de stationsomgeving en de ontwikkeling van het gebied Ragheno mogelijk maken.
Meteen kon men ook de plannen voor een eigentijds en functioneel treinstation uitvoeren, dat de verwachte groei van het reizigersverkeer opvangt. De bouw van een ruime ondergrondse parkeergarage kadert ook in de filosofie om meer pendelaars op de trein te krijgen. Tegelijk doet zich ook de gelegenheid voor om een het busstation uit te breiden en te optimaliseren. Met de heraanleg van de straten en pleinen in de stationsomgeving - het sluitstuk van dit project - krijgt men ook de gelegenheid om de faciliteiten voor fietsers en voetgangers te hertekenen volgens het STOP-principe.
Een project in drie fases
Het project ‘Mechelen in beweging’ is ruwweg op te delen in drie grote fases. Absolute prioriteit wordt gegeven aan de aanleg van de spoorbypass en de tangent. De nieuwe spoorlijn, die tussen Zemst en Mechelen-Zuid de middenberm van de E19 verlaat, moet ter hoogte van het station Mechelen-Nekkerspoel op de bestaande spoorinfrastructuur aansluiten. Vanaf het eerste kwartaal van volgend jaar wordt daarmee over de volledige lengte van het traject gestart. Tegelijk vangt de bouw van de tangent aan, die grotendeels parallel loopt met de spoorbypass. Waar beide constructies invalswegen zoals Jubellaan, Leuvensesteenweg en N15 kruisen, worden de kruispunten heraangelegd of zelfs compleet hertekend. En tegelijk wordt ook de ondergrondse parking van 2.000 wagens afgewerkt. In de loop van 2013 moet deze eerste fase afgerond zijn.
Onmiddellijk daarna start men met de bouw van het nieuwe trein- en busstation. Dat moet binnen een zeer precieze en uitgekiende fasering gebeuren, want de dienstverlening van zowel NMBS als De Lijn moet uiteraard volledig gegarandeerd blijven.
In een derde en laatste fase wordt de ruime omgeving van het station heraangelegd volgens de stedenbouwkundige principes van de 21ste eeuw. Die heraanleg moet de typische stadsfuncties van wonen en werken kunnen combineren met de verwachte groeicurves van de diverse mobiliteitsmodi. Het einde van het project zal wellicht dicht tegen het tweede decennium aanleunen.
Budget
Vlaamse Overheid 37,85% 96,4 miljoen
NMBS-Holding 27,77% 70,6 miljoen
Infrabel 24,67% 62,6 miljoen
De Lijn 5,70% 14,5 miljoen
Stad Mechelen 4,01% 10,2 miljoen
* bedragen excl. btw
* In dit budget is de kostprijs van de spoorbypass niet opgenomen.
Timing
Mei 2008 ondertekening samenwerkingsovereenkomst
Juni 2009 terinzagelegging kennisgeving MER
Mei 2010 conformverklaring MER
Juli 2010 aanvraag stedenbouwkundige vergunning
Aug 2010 start aanleg tijdelijke parking
Dec 2010 ingebruikname tijdelijke parking
Voorjaar 2011 start aanleg tangent, spoorbypass en ondergrondse parking
2013 ingebruikname tangent, spoorbypass en ondergrondse parking
bouw nieuw trein- en busstation
2017 ingebruikname trein- en busstation
start heraanleg stationsomgeving
2020 ingebruikname heraangelegde stationsomgeving
Een project met een ruime, multidisciplinaire aanpak
Communicatie en participatie
In een tijdperk waarin perceptie haast gelijk staat aan realiteit, is communicatie van ontzettend groot belang. Ook in een eerste fase, waarin nog maar weinig beslist is en er nog veel vraagtekens opduiken. De projectpartners hebben er onvoorwaardelijk voor gekozen om zeer snel en heel open te communiceren. Liever te vroeg dan te laat, liever te veel dan te weinig. Dat geldt zowel op momenten dat er nog moet gewerkt worden aan de opbouw van het maatschappelijke draagvlak, als tijdens de uitvoering van de werken, wanneer alle betrokkenen geconfronteerd worden met de soms ingrijpende gevolgen van dit project.
En men gaat ook resoluut voor een tweerichtingscommunicatie. Praten alleen volstaat niet, luisteren is minstens zo belangrijk. Daarom werd een Klankbordgroep opgericht, waarin het complete Mechelse middenveld vertegenwoordigd is. Deze groep groeide op korte tijd uit tot een participatief discussieforum, waarin kritisch maar vrijwel steeds constructief gewerkt wordt. Ook de diverse bewonersvergaderingen, de voordrachten voor gespecialiseerde groeperingen, de stroom aan publicaties, de aantrekkelijke projectwebsite en het Infopunt hebben al meer dan hun nut bewezen.
Minder Hinder
Belangrijke infrastructuurwerken hebben haast onvermijdelijk hinder tot gevolg of verstoren op zijn minst de gewoontes van reizigers en omwonenden. Om dat zoveel mogelijk uit te schakelen of in het slechtste geval zo beperkt mogelijk te houden, wordt een uitgekiend plan voor Minder Hinder opgezet.
In nauwe samenwerking met specialisten van de studiebureaus Libost, Mint en Traject wordt het hele project gescreend op mogelijke hindernissen en overlast. Dat gebeurt al tijdens de planningsfase, zodat zelfs het basisontwerp indien nodig kan bijgestuurd worden in functie van mogelijke hinder. De Klankbordgroep speelt daar een erg belangrijke rol in. Dit overlegforum wordt immers gevormd door ‘plaatselijke ervaringsdeskundigen’ en hun inbreng is vaak van onschatbare waarde.
Ook binnen dit onderdeel van het project geldt in de mate van het mogelijke het STOP-principe. Er wordt in heel wat gevallen teveel naar de automobilist gekeken, vooral wanneer het om omleidingen gaat. ‘Mechelen in Beweging’ wil daar verandering in brengen.
Elk plan voor Minder Hinder staat of valt met een adequate, snelle, efficiënte en begrijpelijke communicatie. Uiteraard staat het globale systeem van signalisatie hierbij voorop, maar ook de indirecte informatie aan bewoners en reizigers is van erg groot belang om te vermijden dat hinder écht hinderlijk wordt.
Milieu Effecten Rapport
De milieugevolgen van het project ‘Mechelen in Beweging’ zijn zeker niet verwaarloosbaar. Daarom werd vooraf heel duidelijk bepaald om dit erg belangrijke aspect zeer ter harte te nemen.. Maar hoe belangrijk die aspecten precies moesten worden ingeschat en vooral, wat er in dat verband allemaal moest onderzocht worden, kan pas duidelijk worden door het nauwgezet volgen van de richtlijnen van het Milieu Effecten Rapport. In juni 2009 werd de kennisgeving van dit MER ter inzage gelegd. Diverse betrokken instanties, maar belangengroepen en zelfs individuele burgers, kregen de kans om aan te geven wat voor hen precies moest onderzocht worden.
De opdracht om dat allemaal in kaart te brengen werd doorgespeeld aan het gespecialiseerde en onafhankelijke studiebureau Ecorem. In nauwe samenwerking met Eurostation en met de diverse projectpartners werd de voorbije maanden een uitgebreid rapport opgesteld. Dat nadert nu zijn definitieve afwerking, wellicht nog in de loop van de maand mei. Belangrijk daarbij zijn de milderende maatregelen of de alternatieven die naar voor geschoven worden. Eens de overheid het MER conform verklaard heeft, kunnen al deze gegevens verwerkt worden in de aanvraag voor stedenbouwkundige vergunning.
Integrale toegankelijkheidsstudie
Onze leefomgeving moet voor iedereen bereikbaar, betreedbaar en bruikbaar zijn, ook voor personen met beperkingen. Dat heeft een invloed op de keuze van het tracé, op de gebruikte verhardingsmaterialen, op de niveauverschillen en nog heel wat meer. Daarom werd aan het Centrum voor Toegankelijkheid van de Provincie Antwerpen de opdracht gegeven een complete studie uit te voeren. Dit centrum zal nauw worden betrokken bij het algemene ontwerp en bij het uittekenen van de plannen, zelfs op detailniveau.
Archeologie
Wanneer grote infrastructuurwerken worden uitgevoerd op historisch belangrijke plaatsen, dienen zich meestal onderzoeksmogelijkheden aan voor archeologen. Ook binnen dit project wordt daar ruime aandacht aan besteed. De toekomstige werfzones strekken zich immers uit langsheen mogelijk interessante vindplaatsen. Daarbij wordt niet alleen aandacht besteed aan algemene archeologische opportuniteiten, maar zeker ook aan relicten die te maken hebben met de spoorweggeschiedenis. In dat verband werd aan het gespecialiseerde bureau Triharch een speciale onderzoeksopdracht toevertrouwd.
Uitgebreide mobiliteitsstudie
Hoewel het om veel meer dan alleen maar een grootschalig vervoersproject gaat, werd toch bijzonder veel aandacht besteed aan alle mogelijke aspecten van mobiliteit. Specialisten van alle projectpartners hebben een uitgebalanceerde Startnota Mobiliteit uitgewerkt, waarbij het STOP-principe centraal staat. Ook werd dankbaar gebruik gemaakt van de waardevolle inbreng van talloze belangengroepen. De startnota wordt momenteel omgevormd tot een heel gedetailleerde Projectnota Mobiliteit. Het is voor het eerst dat er in Vlaanderen op dergelijke schaal zo een werkstuk wordt afgeleverd.
Hoogstaande architectuur en stedenbouw
Het verzoenen van de mobiliteitseisen met de leefbaarheid van een steeds groeiende bevolking aan de rand van een stad, hield voor de stedenbouwkundigen en ontwerpers van Euro Immo Star een enorme uitdaging in. Op het vlak van de bouwwerken moesten zij esthetiek verzoenen met functionaliteit. Wat de aanleg van de openbare ruimten betreft, werden zij geconfronteerd met de vele conflictsituaties die een vlotte doorstroming van verkeersmodi met het wonen en werken van de mens op een beperkte oppervlakte met zich mee brengen. De plannen werden dan ook geregeld voor advies voorgelegd aan de kwaliteitskamer, onder voorzitterschap van de Vlaamse bouwmeester. Onder meer dankzij deze vruchtbare samenwerking werd een schitterend resultaat behaald.
De vernieuwde stationsomgeving zet Mechelen in beweging
Op 9 mei 2008 werd de SamenWerkingsOvereenkomst (S.W.O.), ondertekend tussen verschillende partners (STAD MECHELEN, NMBS-HOLDING, INFRABEL, VLAAMSE OVERHEID, DE LIJN en EUROSTATION) om - conform de krachtlijnen van het Masterplan van EUROSTATION - het station en zijn omgeving grondig op te waarderen.
Om de gewenste ruimtelijke ontwikkelingen in de binnenstad en de nieuw te ontwikkelen terreinen voldoende kansen te bieden, moet de bereikbaarheid van Mechelen worden verbeterd. Alleen een multi- en intermodale aanpak kan de ruimtelijke verdichting en de bereikbaarheid verzoenen.
Het is de uitdrukkelijke gezamenlijke ambitie van de verschillende partners om deze samenwerkingsovereenkomst te implementeren binnen de vooropgestelde timing en budget, rekening houdend met de bepalingen van het Mobiliteitsplan Mechelen.
De strategische uitbouw van de ruime stationsomgevingen is één van de krachtlijnen van het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Mechelen. Het is het meest ingrijpende stadsontwikkelingsproject van de stad Mechelen voor de volgende decennia. Het heeft een internationale uitstraling en zet Mechelen op de kaart. In het Mechelen van de 21ste eeuw aan het spoor wordt resoluut gekozen voor een duurzaam mobiliteitsconcept, een gedurfde architectuur en nieuwe stedenbouwkundige oplossingen. Dat resulteert in de aanleg van een nieuwe spoorlijn (bypass) en van een noodzakelijke ontsluitingsweg voor personen- en vrachtvervoer (tangent), in de uitbouw van een multimodaal trein- en busstation en in de heraanleg van straten en pleinen in de omgeving van het station, met een aangepaste verkeerscirculatie tot gevolg.
De aanleg van de bypass is nodig en dringend om een snelheidsverhoging van 100 km/u naar 160 km/u mogelijk te maken voor doorgaande treinen (H.S.L.’s) ter hoogte van het station Mechelen, om een capaciteitsverhoging van het station Mechelen te realiseren in het kader van o.a. het Diabolo-project en de GEN-projecten.
De tangent, de ontsluitingsweg tussen N1 en N15 – die tussen de spoorwegbedding en de Arsenaalsite zal komen te liggen – komt tegemoet aan de huidige en toekomstige verkeersproblematiek van het zuidoostelijk deel van Mechelen. Met de aanleg van deze ontsluitingsweg moet het bovenlokale autoverkeer op de Vesten aanzienlijk beperkt worden, waardoor de stad beter bereikbaar wordt en de lokale verbindingen worden hersteld.
Mechelen Station is het belangrijkste openbaar vervoersknooppunt van Mechelen, het zuiden van de provincie Antwerpen en het noorden van de provincie Vlaams-Brabant, ook voor het busknooppunt. Vanuit het station van Mechelen wordt de omliggende regio - zowel stad, voorstad als de verder gelegen gemeenten - ontsloten. Het is dan ook een halte voor alle stads- en streeklijnen.
De infrastructuurwerken in het project Mechelen in beweging maken deel uit van het Mobiliteitsplan Mechelen en vormen een onderdeel van de totaalaanpak van de mobiliteitsproblematiek van de regio Mechelen. Het vormt ook een onderdeel van het stadsontwikkelingsproject Arsenaal en moet geïntegreerd worden in de globale visie op de ontwikkeling van de Arsenaalsite en aansluiten op de diverse deelgebieden (o.a. Ragheno, Douaneplein, woonwijk aan de Leuvensesteenweg).
De tangent en de bypass maken deel uit van één infrastructuurproject met een hoge stedenbouwkundige en architecturale kwaliteit. Beide infrastructuren moeten op een geïntegreerde wijze worden ontworpen en gerealiseerd. De overlast voor de stad en haar bewoners/gebruikers tijdens de uitvoering van de werken moet minimaal zijn.
De functie van het stationsgebouw wordt op een toekomstgerichte en gebruiksvriendelijke manier ingericht. Belangrijk voor dit gebouw en de directe omgeving zijn de leesbaarheid, de multifunctionaliteit, de sfeerbeleving, de bereikbaarheid en de integrale toegankelijkheid, met speciale nadruk op de toegankelijkheid voor personen met beperkte mobiliteit.
De capaciteit van het busstation moet rekening houden met de ambitie om de verwachte reizigersgroei bij de spoorwegmaatschappij grotendeels op te vangen met bussen. Het busstation moet zodanig worden geconcipieerd dat het op een ruimte- en kostenefficiënte manier het dynamische gegeven van de benodigde capaciteit doorheen de tijd kan opvangen.
Meurisse April 23rd, 2010, 06:22 PM De presentatie van de architect, Salvatore Bono:
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_01.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_02.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_03.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_04.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_05.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_06.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_07.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_08.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_09.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_10.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_11.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_12.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_13.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_14.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_15.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_16.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_17.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_18.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_19.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_20.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_21.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_22.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_23.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_24.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_25.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_26.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_27.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_28.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_29.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_30.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_31.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_32.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_33.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_34.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_35.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_36.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_37.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_38.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/36%20Mechelen%20in%20beweging%2023%20april%202010/presentatiesalvatorebono_Page_39.jpg
Meurisse April 24th, 2010, 06:43 PM ^^ niemand onder de indruk blijkbaar
gva.be (http://www.gva.be/antwerpen/mechelen/italiaan-tekent-nieuw-mechels-station-met-golvend-dak.aspx)
Italiaanse architect ontwerpt nieuw Mechels station
http://s2.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/04/23/1002876/italiaan-tekent-nieuw-mechels-station-met-golvend-dak_5_460x0.jpg
01:56 Update De Italiaanse architect Salvatore Bono heeft zijn ontwerp voor het nieuwe stationsgebouw van Mechelen-centraal klaar. In 2017 moet het zijn deuren openen.
De bouwaanvraag voor het project Mechelen in beweging wordt in juli ingediend. Bono liet zich inspireren door de historische Vierendeelbruggen over de Leuvense Vaart. "Het dak van de perrons maakt dezelfde golvende beweging. Het gebruik van glas moet van het nieuwe station een open gebouw maken, een nieuwe ontmoetingsplaats voor de Mechelaars", zegt hij.
Bouw start in 2013
De werf voor het nieuwe trein- en busstation start in 2013 op, maar nog dit jaar beginnen de voorbereidingen voor het hele project. Voor 2011 zijn drie grote werkzaamheden gepland: de aanleg van extra sporen, de bouw van de ringweg met een tunnel van Mechelen-Zuid naar de N15 (Nekkerhal) en een ondergrondse parking voor tweeduizend auto's.
http://s1.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/04/23/1002872/italiaan-tekent-nieuw-mechels-station-met-golvend-dak_5_460x0.jpg
Alles samen kost de herwaardering van de stationsomgeving exclusief btw 254,3 miljoen euro. Daarmee is dit het grootste stadsvernieuwingsproject ooit. Meer informatie vindt u op mecheleninbeweging.be
http://s1.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/04/23/1002875/italiaan-tekent-nieuw-mechels-station-met-golvend-dak_5_460x0.jpg
SVH
De Klauw April 24th, 2010, 10:46 PM Nja, het is een best mooi ontwerp. Maar echt wild ben ik er nu ook niet van. Daarvoor ben ik teveel voorstander van het behoud van het huidige ontwerp. Laat aub 1 jaren '50-station van de sloophamer gespaard blijven.
PS: Van welk station bestaan tegenwoordig eigenlijk GEEN renovatieplannen: Roeselare, Hasselt, Mechelen, Denderleeuw, Aalst, Gent, Brussel-Zuid, Bergen, ... de lijst is lang. Bovendien zijn er dan nog ook nog eens de pas opgeleverde stations zoals Brugge, Antwerpen-C (en eigenlijk ook -B), Luik, Namen, ... . Zeg nu nog eens dat de NMBS niet in haar stations investeert. ;)
PS: wat wel opvalt aan de nieuwe generatie stationsgebouwen is dat het parapluconcept terug van weggeweest is. In de jaren '70 en '80 werden, naar voorbeeld van Station Lelystad, enkele stations met een grote uitkragende luifel opgetrokken zoals Deinze, Roeselare, Genk, Dinant, ... . Later is men hier van afgestapt omdat het in de praktijk donkere tochtgaten bleken. Laat ons hopen dat we niet domweg de fouten uit het verleden herhalen.
Unkown Student April 25th, 2010, 10:28 AM Bedankt voor de renders! Ik vrees ook dat dit ontwerp het geheel wat donker gaat maken. Het vorige was meer open, maar dat nieuw station gaat echt een boost geven aan mechelen!
Benieuwd naar de verdere omgevingsplannen.
Benonie April 25th, 2010, 10:49 AM PS: Van welk station bestaan tegenwoordig eigenlijk GEEN renovatieplannen?
Eeklo! :lol:
Daar zijn de plannen opgeborgen tot nà de aanleg van een zuidelijke ringweg om de stationsomgeving dan daarna samen met de heraanleg van de doortocht van de N9 aan te pakken. Ergens wel begrijpelijk, maar de eerste 10 jaar moeten wij in Eeklo niet veel verandering verwachten.
Ter zake: ook ik vind het jammer dat het huidige Mechelse station volledig verdwijnt. Ik vind het hoofdgebouw zelf best mooi. Maar ik begrjp dat het te klein is en vind het nieuwe ontwerp best wel geslaagd.
batlo April 25th, 2010, 11:55 AM ik vind het nieuwe ontwerp in zijn geheel qua stedenbouw, architectuur, organisatie erg sterk ogen! De luifel is met zijn golvende bewegingen best wel intrigerend, en zal met die glazen openingen tussen de 'stroken' hopelijk wel voor voldoende daglicht zorgen.
Het is inderdaad wel spijtig dat het 'stationsgebouw' in de zeer typerende fifties stijl volledig onder de sloophamer verdwijnt. Waarom het niet gerenoveerd en opgenomen kon worden in het volledige nieuwe concept begrijp ik niet zo goed. Wellicht omdat te veel mensen die expo 58 architectuur nog altijd niet voldoende waarderen. En binnen x decennia zal men dan wellicht zeggen: hoe kon met dat vroeger zomaar allemaal onder de sloophamer later verdwijnen... L'histoire se repète niewaar :nuts:
Meurisse April 25th, 2010, 12:09 PM de gevel van het huidige gebouw is mss best wel interessant als voorbeeld van '58 architectuur, het gebouw op zich is momenteel alles behalve praktisch als een station te gebruiken...
En het gebouw staat denk ik ook in de weg om de gewenste onderdoorgangen te creëren.
Al denk ik wel dat een integratie van het huidige gebouw toch mogelijk had moeten geweest zijn...
EvanG April 26th, 2010, 08:08 PM Ziet er zeker de moeite uit en 't is nu ook weer niet dat het huidige station zo'n voltreffer is. Er bestaan veel waardevoller voorbeelden van die stijl.
Nee, dit mag er echt wel wezen wat mij betreft. Nu nog hopen dat ze die midrises aan de achterkant een beetje deftig gaan uitwerken. België kennende zouden die aangegeven volumes nog wel eens de exacte vormgeving kunnen blijken. ;)
vank April 26th, 2010, 08:12 PM Nee, dit mag er echt wel wezen wat mij betreft. Nu nog hopen dat ze die midrises aan de achterkant een beetje deftig gaan uitwerken. België kennende zouden die aangegeven volumes nog wel eens de exacte vormgeving kunnen blijken. ;)
Zoiets?
http://img5.imageshack.us/img5/6389/noordster.jpg
Meurisse May 5th, 2010, 12:48 PM gva.be (http://www.gva.be/antwerpen/mechelen/kraan-schuift-spoorwegmuseum-twaalf-meter-op.aspx)
Kraan schuift spoorwegmuseum twaalf meter op
http://s2.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/05/05/1018165/kraan-schuift-spoorwegmuseum-twaalf-meter-op_5_460x0.jpg
05:00 Er komt een einde aan de jarenlange onzekerheid rond het voortbestaan van spoorwegmuseum De Mijlpaal in Mechelen.
Het gebouw waarin het museum huist, staat in de weg voor de nieuwe autotunnel en de extra sporen achter het centraal station. Dat probleem lost NMBS-Holding nu op door het museum letterlijk op te tillen, en te verhuizen naar een andere plek op de Arsenaalsite.
Voor dat uitzonderlijk transport wordt zwaar materieel ingezet. "De fundering van het gebouw wordt losgezaagd, waarna het twaalf meter opschuift", vertelt NMBS-woordvoerder Paul Van Aelst.
Conservator Harry Weymeersch is ongelofelijk blij. "Op de dag van de 175ste verjaardag van de spoorwegen kon ik me geen mooier cadeau inbeelden", reageert hij.
SVH
Murano May 9th, 2010, 07:31 PM Ivm het bewaren van 'Expo 58' kenmerken van het huidige stationsgebouw in het nieuwe:
Op http://www.mechelenblogt.be/2010/04/nieuws-van-week-2 las ik het volgende:
Volgens architect Bono zou de ganse achterwand bewaard blijven maar in zijn geheel tegen een nieuwe muur in de ' urban lounge ' geplaatst worden.
De projectmanagers van het stationsproject Mechelen in Beweging hebben recent samengezeten met het bestuur van RIM om na te gaan wat er van het huidige station bewaard kan blijven.
Het stationsgebouw zelf zal worden vervangen door een prachtige hedendaagse constructie, maar architect Salvatore Bono is inderdaad van plan om te onderzoeken of sommige relicten met culturele en/of historische waarde kunnen geïntegreerd worden in het nieuwe complex. De keramiekwand in de huidige lokettenzaal is daar inderdaad één van.
http://www.mechelenblogt.be/bestand/resize/afbeelding/Koen/Mechelen%20deco-494x282.jpg
Voor wie het interesseert: een artikel over de Mechelse keramiekwand, vervaardigd door de firma S.A. Grèsambre uit Auvelais (tussen Namen en Charerloi), mét authentieke foto's via: http://www.webcommunication.be/gallery/www.kvns.be/documents/tijdschrift/artikel-keramiek-in-expo-58-station-mechelen.doc
Meurisse May 10th, 2010, 12:05 PM ^^ Dat kan nog een mooi resultaat opleveren! Goed dat men er voor openstaat om delen van het bestaande gebouw te integreren.
Glodenox May 10th, 2010, 11:52 PM Dat is inderdaad prachtig nieuws!
Greetings,
Glodenox
Meurisse June 1st, 2010, 02:10 PM gva.be (http://www.gva.be/antwerpen/mechelen/ibis-plant-hotel-met-120-kamers-in-stationsbuurt.aspx)
Ibis plant hotel met 120 kamers in Mechelse stationsbuurt
http://s2.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/05/29/1042181/ibis-plant-hotel-met-120-kamers-in-mechelse-stationsbuurt_5_460x0.jpg
29/05 De Franse groep Accor heeft vergevorderde plannen voor een nieuw Ibishotel met 120 kamers in de Mechelse stationsbuurt.
Er zijn onderhandelingen aan de gang om het driesterrenhotel te vestigen in ZuidPoort, de vroegere Belgacomsite (foto) in de Stationsstraat. Voor Accor zou dat het tweede hotel worden in Mechelen. De groep heeft vandaag op de Lamotsite ook al een Novotel, met 122 kamers het grootste van de stad.
Recent raakte bekend dat in het voormalige Sint-Elisabethziekenhuis in de Goswin de Stassartstraat een hotel met 62 kamers komt. Dat wordt in de Dijlestad het eerste met een zwembad. Als alles projecten gerealiseerd zijn, zal Mechelen 712 hotelkamers tellen. Vandaag zijn dat er 530.
In de weekendkrant van de editie Mechelen-Lier van Gazet van Antwerpen kan u een reportage lezen over de hotelsector in Mechelen.
SVH
Meurisse July 8th, 2010, 03:27 PM gva.be (http://www.gva.be/antwerpen/mechelen/mechelen-haalt-auto-weg-uit-stationsbuurt.aspx)
Mechelen haalt auto weg uit stationsbuurt (video)
http://s1.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/06/22/1279708/mechelen-haalt-auto-weg-uit-stationsbuurt_5_460x0.jpg
22/06 Tegen 2018 zal de verkeerscirculatie in de stationsomgeving van Mechelen helemaal anders lopen. Dat blijkt uit het nieuwe mobiliteitsplan voor het project 'Mechelen in Beweging'.
Auto's zijn in de Hendrick Consciencestraat niet meer welkom, tenzij het om zuiver lokaal verkeer gaat. Autobussen rijden er in twee richtingen, waardoor er geen busverkeer meer is in de Coxie- en de Arsenaalstraat. Voor auto's is de Leopoldstraat gereserveerd, ook in twee richtingen.
LjbZnwQfa9c
Tunnels
Er komt ook een ontsluitingsweg die ervoor zorgt dat het doorgaande verkeer zoveel mogelijk de stationsomgeving en de Vesten vermijdt. Het traject van twee kilometer loopt voor een belangrijk deel ondergronds, en zelfs onder de Leuvense Vaart door. Via de Motstraat komt er een aftakking naar de Leuvensesteenweg, waarbij een tunnel onder de Centrale Werkplaatsen wordt aangelegd. Voor bussen wordt speciaal een brug aangelegd over het kanaal, zodat ze geen tijd verliezen.
Geen rotondes
Op de kruispunten met die ontsluitingsweg komen verkeerslichten in plaats van rotondes waarvan aanvankelijk sprake was. "Zo hebben we de verkeersgeleiding beter in de hand", zegt Rudy Van Camp van Mechelen in Beweging. Voor fietsers en voetgangers in de omgeving van de Leuvensesteenweg wordt een fietspuzzel gebouwd, een constructie van hellende vlakken en trappen. Ze moet ervoor zorgen dat zwakke weggebruikers zonder conflicten in alle richtingen kunnen oversteken.
ln09291l10Q
Stadspark
Voorts wordt het sluipverkeer op de Colomalaan aangepakt. De verbinding tussen de Leuvense- en de Brusselsesteenweg wordt onmogelijk. Alleen fietsers, voetgangers en stadsbussen zullen daar nog passeren. De groene omgeving van de secundaire school Colomaplus! wordt uitgebreid met een klein stadspark.
Mechelaars hebben op Facebook (http://www.facebook.com/pages/mechelendewerf/103334443050536?v=wall&ref=ts) alvast een groep opgericht om het project kritisch op te volgen.
CWIL, SVH
http://s1.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/06/22/1279707/mechelen-haalt-auto-weg-uit-stationsbuurt_5_460x0.jpg
Meurisse July 8th, 2010, 03:28 PM gva.be (http://www.gva.be/antwerpen/mechelen/stad-belooft-om-gevaarlijke-goot-in-stationsstraat-aan-te-pakken.aspx)
Stad belooft om gevaarlijke goot in Stationsstraat aan te pakken
http://s1.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/07/06/1418546/stad-belooft-om-gevaarlijke-goot-in-stationsstraat-aan-te-pakken_5_460x0.jpg
06/07 De Mechelse afdeling van de Fietsersbond en de stad werken nauwer samen om knelpunten voor fietsers stelselmatig weg te werken. In Mechelen zijn er zo 66.
De goot in het vernieuwde gedeelte van de Stationsstraat heeft al tot verscheidene valpartijen geleid bij fietsers. Tegen eind juli wil de stad Mechelen de situatie er veiliger maken.
In het midden van het autovrije gedeelte van de Stationsstraat loopt een goot in blauwe steen. Bij regenweer is ze spekglad.
De vraag om iets aan de gevaarlijke situatie te doen, is reeds langer een actiepunt van de fietsers. “Tegen eind juli willen we duidelijk aangeven dat fietsers best aan de linkerkant van de weg rijden: daartoe gaan wij buxussen plaatsen”, stelt schepen van Openbare Werken Greet Geypen (Open Vld).
Sinds kort krijgt de Fietsersbond inspraak bij alle nieuwe projecten. In totaal heeft de bond in zes jaar tijd 66 knelpunten vastgesteld. “Een derde van de problemen situeert zich op stadswegen. Een van de pijnpunten is de drempel die voor een niveauverschil zorgt op de Grote Markt. De stad heeft beloofd om daar structureel iets aan te doen”, zegt voorzitter Luc Van Espen.
Mechelaars worden trouwens warm opgeroepen om problemen aan te kaarten. “Ze kunnen ons e-mailen, want zelf zien wij natuurlijk niet alles”, geeft Feytons aan.
Mechelen investeert jaarlijks een half miljoen euro in fietspaden. “Op dit moment zijn er projecten in voorbereiding voor de Eikestraat, Nieuwstraat en Steenweg op Heindonk”, kondigt schepen Geypen aan.
Sven Van Haezendonck
fietsersbond.mechelen@gmail.com
Meurisse August 25th, 2010, 11:38 AM gva.be (http://www.gva.be/antwerpen/mechelen/tijdelijke-parking-biedt-plaats-aan-750-pendelaars.aspx)
Tijdelijke parking biedt plaats aan 750 pendelaars
http://s1.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/08/24/1579365/tijdelijke-parking-biedt-plaats-aan-750-pendelaars_5_460x0.jpg
24/08 Na Nieuwjaar kunnen de treinreizigers in Mechelen gebruikmaken van een tijdelijke parking met 750 plaatsen. Die moet de parkeerdruk opvangen als de werkzaamheden aan de huidige stationsparking starten.
De eerste spadesteek van de tijdelijke parking werd maandag gegeven. “Het is meteen ook de officieuze start van het grootste infrastructuurproject uit de recente geschiedenis van de stad Mechelen. We verwachten allemaal dat de oplevering van het nieuwe station tegen 2017 kan gebeuren”, zegt Herwig Persoons van Eurostation, dat het masterplan voor het stationsproject ‘Mechelen in beweging’ uittekende.
De nieuwe parking bevindt zich tussen de huidige reizigersparking aan de achterzijde van het station en de stedelijke sporthal IHAM aan de Bautersemstraat en de terreinen van het Arsenaal.
Ondergrondse parking
“In een eerste fase wordt het gedeelte aangelegd tussen de sporthal en het Arsenaal. Als dit deel begin november klaar is, kunnen de auto’s die nu verspreid staan op de braakliggende terreinen tussen de sporthal en de Hanswijkvaart er gratis terecht. Want ook dat gedeelte wordt helemaal aangelegd, zodat er na Nieuwjaar plaats is voor 750 auto’s”, zegt Jannie Haek, gedelegeerd bestuurder van de NMBS.
Wildparkeren vermijden
Niet alleen de automobilisten, maar ook de fietsers en bromfietsers zullen van de tijdelijke parking gebruik moeten maken. In de timing werd er rekening mee gehouden dat zij pas in laatste instantie moeten verhuizen.
“Ook een vlotte en veilige doorgang tussen het nieuw aan te leggen parkeergedeelte en het station zal de hele tijd gegarandeerd worden. Door de aanleg van de parking in fases te laten verlopen, vermijden we chaotische toestanden zoals wildparkeren in de woonbuurten rond het station”, geeft Haek nog mee.
Alle parkeerplaatsen worden vanaf Nieuwjaar betalend (3 euro per dag).
LEO DE NIJN
Foto: Patrick Hattori
groentje August 25th, 2010, 11:53 PM Leuk jurkje ;)
Meurisse October 14th, 2010, 02:31 PM gva.be
Stroomstation verhuist voor ring
12/10 Aan de Postzegellaan bouwt Infrabel een nieuw stroomstation. Het oude staat in de weg voor de aanleg van de nieuwe ring en de tunnel achter het centraal station, de zogenaamde tangent.
Het stroomstation, dat in 2011 klaar moet zijn, vormt een belangrijke schakel voor het treinverkeer. “Van die ondertractiestations zijn er tachtig in ons land. Ze zorgen voor de stroomtoevoer naar de bovenleidingen van onze spoorlijnen”, legt Frédéric Petit van Infrabel uit.
Voor de bouw ervan is een grasperk aan de Postzegellaan herschapen in één grote bouwwerf. “Het is de aanzet voor de nieuwe ringweg achter het stationsgebouw. Daarvoor moest het oude verdwijnen”, zegt woordvoerder Petit. De bouw van de nieuwe spoorweg op de middenberm van de E19 zit ondertussen helemaal op schema. “Op Mechels grondgebied is negentig procent van de bouw afgerond. Alleen aan het openbaar domein in de buurt van de Geerdegemstraat, Abeelstraat en de Rietstraat moeten wij nog werkzaamheden uitvoeren”, somt Frédéric Petit op.
Acht minuten naar luchthaven
Tegen juni 2012 moet het hele traject voor het Diaboloproject afgewerkt zijn. “In acht minuten kan je dan van Mechelen naar de luchthaven Brussel-Nationaal sporen. Vandaag doe je er een halfuur langer over om in Zaventem te komen”, weet Petit.
De aanleg van de sporen op de middenberm van de autosnelweg kost in totaal 250 miljoen euro. Eind 2011 volgt de bouw van de Mechelse spoorwegbypass achter het centraal station. “Met de realisatie van sporen 11 en 12 hebben wij twee doelstellingen. Enerzijds verhogen wij de capaciteit van het spoor. Anderzijds zorgen wij ervoor dat hogesnelheidstreinen met 160 kilometer per uur door het station van Mechelen kunnen rijden”, verduidelijkt Petit.
Infrabel investeert ook nog eens tachtig miljoen euro in de modernisering van het centraal station. “Daarmee financieren wij de vernieuwing van de perrons met roltrappen en liften. Het stationsgebouw wordt betaald door de NMBS.”
Meurisse October 20th, 2010, 07:16 PM gva.be
Mechelen maakt zich klaar voor grootste project ooit
http://s1.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/10/19/1644865/mechelen-maakt-zich-klaar-voor-ongezien-stationsproject_5_460x0.jpg
19/10 De bouwaanvraag voor het stationsproject 'Mechelen in beweging' wordt deze week ingediend. Als de aanvraag vlot passeert, kunnen de werkzaamheden in de lente van 2011 starten. Het project, dat geraamd wordt op 254,7 miljoen euro, is qua omvang het grootste ooit in Mechelen.
"De samenwerkingsovereenkomst met de betrokken partners werd op 8 mei 2008 getekend. Dat we nu een bouwvergunning kunnen indienen, is spectaculair snel", zegt burgemeester Bart Somers, voorzitter van de stuurgroep voor het project.
Al tegen 2014 moet parallel met de huidige spoorlijn Brussel-Antwerpen een nieuw dubbelspoor liggen, en ligt er tussen Mechelen-Zuid en de N 15 aan de Nekkerhal een nieuwe ontsluitingsweg met een tunnel. Tegen 2018 volgt het nieuwe stationsgebouw, en in 2020 moet ook de hele omgeving heringericht zijn.
Volgens Somers wordt het toekomstige station met een opvallend golvend dak de belangrijkste toeristische blikvanger van de stad na de Sint-Romboutstoren. Partners van het project zijn de stad Mechelen, De Lijn, de spoorwegen en de Vlaamse overheid.
Meurisse November 5th, 2010, 07:26 PM gva.be
Bouwaanvraag voor nieuw Mechels station is ingediend
09:30 De bouwvergunning voor het nieuwe stationsproject in Mechelen is ingediend. Burgemeester Bart Somers heeft symbolisch de eerste van 25 gele affiches voor het openbaar onderzoek uitgehangen.
Tegelijk met de aanvraag voor de stedenbouwkundige vergunning loopt dat vanaf maandag 15 november. Mechelaars hebben tot vrijdag 14 januari 2011 de tijd om hun bezwaren of bedenkingen bij het project kenbaar te maken.
Tegen 2020 moet heel de stationsomgeving vernieuwd zijn, een project van 254 miljoen euro. Over tien jaar moet Mechelen over een nieuw centraal station en twee nieuwe sporen voor de hogesnelheidstrein beschikken. Een nieuwe ringweg zal Mechelen-Zuid via een tunnel onder de Leuvense Vaart verbinden met de N15 (Nekkerhal).
Om het project bij het grote publiek bekend te maken, komen er zeven roadshows. De eerste vindt dinsdag 9 november plaats in het wijkhuis Arsenaal, van 15 tot 21u.
Meer info op mecheleninbeweging.be
SVH
Meurisse November 10th, 2010, 03:47 PM nieuwsblad.be
Vanonderuit haalt renovatie stationsbuurt onderuit
'Mechelen promoot meer autoverkeer'
maandag 08 november 2010 Auteur: Erik Van Eycken
MECHELEN - De beweging Vanonderuit is het niet eens met de manier waarop het bestuur de mobiliteit aanpakt. Ook de nieuwe plannen van de stationsbuurt vinden geen genade.
'We hebben betere tijden gekend', zegt Vanonderuit-boegbeeld Marc Maes. 'Ook al geeft het stadsbestuur de indruk dat de burger inspraak krijgt bij de grootscheepse plannen van Mechelen in Beweging, toch is dat niet zo.'
Maes en zijn collega's Luc Van Espen en Stefaan Lanoo uiten zware kritiek. De plannen die het stadsbestuur heeft om de stationsbuurt te vernieuwen en het huidige viaduct af te breken en te herbouwen voor busverkeer, vinden geen genade in hun ogen. Ook de visie op mobiliteit nemen ze op de korrel.
'Het bestuur maakt de stad aantrekkelijk voor automobilisten. Laat de stad ademen', klink het. 'Waarom worden er in godsnaam nog meer ondergrondse parkings gebouwd? Dat geeft de automobilist toch alleen maar een reden om niet aan de rand van de stad te parkeren en het openbaar vervoer of de pendeldiensten te gebruiken?', aldus de beweging. 'De afbraak van het huidige viaduct is pure geldverkwisting. Er kan beter een tunnel worden gebouwd tot aan het Douaneplein om zo de verkeersdruk in het centrum weg te nemen. Zo is er automatisch een aansluiting met de N15.'
Tunnel onmogelijk
De plannen die de beweging voor ogen heeft, werden naar eigen zeggen niet wetenschappelijk onderzocht, maar toch is ze zeker van haar gelijk. Vanonderuit vindt trouwens dat buurtcomités monddood worden gemaakt. 'Wie kritiek uit, wordt de mond gesnoerd. Het is altijd wel wat. Dat is nu ook het geval met de bouwvergunningsaanvraag aan het station en het openbare onderzoek dat loopt. Zo creëert het bestuur de indruk dat bewoners verzet kunnen aantekenen, terwijl met hun mening toch nooit rekening wordt gehouden', klinkt het simpel.
Zowel schepen van Openbare Werken Greet Geypen (Open VLD) als communicatieverantwoordelijke van Mechelen in Beweging, Rudy Van Camp, weerleggen de feiten: 'Het infopunt over Mechelen in Beweging bestaat al twee jaar. In de Klankbordgroep, het overlegorgaan over het project waar ook Marc Maes deel van uitmaakt, werd al meermaals geopperd dat een tunnel tot aan het Douaneplein technisch niet mogelijk is. Het verbaast me dat hij daarop blijft terugkomen, aangezien ingenieursstudies het tegendeel hebben bewezen.'
Ook schepen Geypen begrijpt de kritiek niet. 'We organiseren steeds informatievergaderingen voor wijken die door de werken worden getroffen. Dat we niet zouden communiceren, is volledig uit de lucht gegrepen.'
Meurisse November 22nd, 2010, 01:24 PM gva.be
Tijdelijke stationsparking vanaf maandag deels open
19/11 De tijdelijke stationsparking voor treinreizigers in Mechelen is vanaf maandag 22 november deels geopend.
Het gaat om een nieuw aangelegd deel dat zich achter de IHAM-sporthal bevindt en toegankelijk is via de Motstraat. "Voor automobilisten wordt de toegangsweg aangeduid met oranje omleidingsbordjes, waarop naast het woord 'parking' ook het logo van 'Mechelen in beweging' vermeld is", zegt woordvoerder Rudy Van Camp van Mechelen in beweging.
De inrichting van de parking past in het grote vernieuwingsproject voor de stationsomgeving. Door de ingebruikname van de tijdelijke parkeerplaats wordt de parking tussen de sporthal en de Hanswijkstraat afgesloten. Voor de reizigers die van de officiële betaalparking van de NMBS gebruik maken, verandert voorlopig niets.
Meer info op mecheleninbeweging.be
SVH
MECHELEN - In het kader van het stationsproject 'Mechelen in beweging' wordt vanaf maandag 22 november het eerste deel van de tijdelijke parking voor treinreizigers in gebruik genomen. Door de ingebruikname van dit eerste deel wordt het mogelijk om de niet-officiële parking tussen de sporthal en de Hanswijkvaart af te sluiten, zodat men daar kan starten met de tweede fase van de aanleg van de tijdelijke parking. Meer info over dit alles op
eagleheart1987 November 28th, 2010, 12:56 AM ik vind het spijtig dat de schildering met de 'trein zonder deuren' afgebroken is, dit mocht wel behouden blijven. maarja
Meurisse December 16th, 2010, 03:09 PM gva.be
Jong Vld wil treinreizigers niet in de kou laten staan
15/12 Jong Vld Mechelen stelt voor om in het centraal station op alle perrons tijdelijke wachtruimtes te plaatsen, in afwachting van de nieuwbouw. Infrabel, dat de infrastructuur van de Belgische spoorwegen beheert, reageert positief.
In Mechelen-Centraal hebben vandaag maar vier van de tien perrons een wachtruimte die reizigers afschermt van de wind. "Klappertandende reizigers leken zich de voorbije weken wel op een perron in Siberië te bevinden. De krachtige wind deed de gevoelstemperatuur dalen tot min 15 of zelfs min 20 graden", zeggen Bavo Anciaux en Jitte Akkermans van Jong Vld.
"Met de kerstexamens voor de boeg zou een 4 op 10 niet mogen volstaan. Dat is namelijk een flinke buis”, vertelt Anciaux. "Wat voor de reizigers naar Antwerpen en Brussel lukt, zou toch ook voor die naar Gent of Leuven moeten lukken?"
Bij Infrabel hebben ze oren naar het voorstel. "Wij kunnen zeker eens praten over tijdelijke constructies om de periode tot de opening van het nieuwe station te overbruggen", stelt woordvoerder Bram De Saedeleer.
CWIL, SVH
Meurisse December 16th, 2010, 03:11 PM Heel dat gebied ten oosten van het station met die enorme terreinen van de nmbs tot aan de Nekkerhallen heeft toch nog een gigantisch potentieel O_O
http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=&sll=51.016617,4.497056&sspn=0.021787,0.043731&gl=be&g=IJzerenleen,+2800+Mechelen,+Antwerpen,+Vlaams+Gewest&ie=UTF8&ll=51.016617,4.497056&spn=0.021787,0.043731&t=h&z=15
Quasie een gebied zo groot als heel de Mechelse binnenstad :nuts:
groentje December 16th, 2010, 11:35 PM Maar de NMBS is niet van plan om daar onmiddellijk weg te trekken, hoor.
Meurisse December 28th, 2010, 03:42 PM nieuwsblad.be
Buurtbewoners doen tegenvoorstel voor plannen stationsbuurt
dinsdag 28 december 2010 Auteur: (TDK)
MECHELEN - Bewegingen in Mechelen (BiM) dient vandaag een bezwaarschrift in tegen het bouwproject van de nieuwe stationsomgeving. Het comité stelde een lijst met een tiental knelpunten samen. Er worden ook oplossingen voorgesteld.
Bewegingen in Mechelen, een samenwerkingsverband tussen enkele buurtcomités en wijkraden uit de ruime stationsbuurt, is niet tegen het project van de nieuwe Mechelse stationsomgeving. 'Het project zal de buurt sterk opwaarderen. Daar zijn we van overtuigd', zegt woordvoerder Luc van Espen. 'Maar de plannen hebben ook een aantal belangrijke schaduwzijden. Voornamelijk als het op de zwakkere weggebruikers aankomt. Wij vragen dus dat het project op een aantal punten wordt bijgestuurd zodat niet alleen het centrum en de stationsbuurt maar eigenlijk alle Mechelaars er beter van worden. We dienen geen klassiek bezwaarschrift in, maar eigenlijk een inspraakreactie. Gewoon omdat we een constructief tegenvoorstel doen.'
Verkeerde beslissingen
Zo wil het BiM een voetgangers- en fietstunnel tussen de Kruisbaan en de Stenenmolenstraat. De geplande tangent aan de Jubellaan zou ongelijkgronds moeten kruisen om het lokale verkeer en de zwakke weggebruikers niet te hinderen. Ook is er bezwaar tegen het gebruik van de Europalaan voor zwaar verkeer en is men tegen de afbraak van het bestaande Postzegelviaduct. Het BiM kan evenmin lachen met de plannen voor de fiets- en voetgangersoversteken van de Leopoldstraat en Consciencestraat en wil voorkomen dat er een gelijkgrondse kruising komt van de tangent met de Leuvensesteenweg. Dat zou volgens het Bim overlast veroorzaken in de aangrenzende woonwijken zoals lawaai en fijn stof.
Dat de bezwaren vandaag worden overhandigd is geen toeval. 'De dag van de onschuldige kinderen', zegt Van Espen. 'Wij werken in het belang van de onschuldige kinderen van nu. Zij dragen in de toekomst de gevolgen van eventuele verkeerde beslissingen die nu genomen worden omtrent de stationsbuurt.'
Meurisse February 4th, 2011, 01:52 PM gva.be
Mechelen heeft groenste kantoor van het land
http://s1.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2011/02/04/1781987/mechelen-heeft-groenste-kantoor-van-het-land_5_460x0.jpg
11:57 Update Ruim 170 medewerkers van studiebureau Grontmij verhuizen vanaf midden februari naar een uitermate energievriendelijk kantoor aan het station van Mechelen, het groenste van het land.
In anderhalf jaar tijd werd een Belgacomkantoor van 50 jaar oud omgetoverd tot een voorbeeld van duurzaam bouwen. "Hier komt voor geen eurocent fossiele brandstof zoals gas of olie binnen", zegt CEO Jan Bosschem trots. "Via een energieveld wordt grondwarmte of -koelte benut en opgewerkt door warmtepompen." Daarvoor zijn 21 boringen van 120 meter diep uitgevoerd. "De verwarmde of gekoelde vloeistof activeert het beton van de zolderingen tot warmte- of koudestralers", legt Bosschem uit.
De medewerkers van Grontmij hebben het project zelf begeleid. "Wij hebben veel energie gestoken in dit energieneutraal gebouw", stelt de grote baas. Kroon op het werk moet een prestigieuze erkenning van het gerenomeerde Britse instituut Breeam worden. "Dat is de standaard voor het certificeren van duurzame gebouwen in Europa. We zijn nog steeds in de running om het label 'uitstekend' te krijgen", vertelt Jan Bosschem. Grontmij huurt het gebouw voor 15 jaar van ViRiX, de projectontwikkelaar die de oude Belgacomsite een nieuwe toekomst geeft.
Meer info op grontmij.be
SVH
gva.be
Herbestemming Belgacomsite kost 60 miljoen euro
http://s2.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2011/02/04/1782056/herbestemming-belgacomsite-kost-60-miljoen-euro_5_460x0.jpg
12:35 Over vijf jaar moet de herbestemming van de Belgacomsite in de Mechelse stationsbuurt helemaal rond zijn. Tegen dan heeft het project zo'n 60 miljoen euro gekost.
ViRiX heeft zijn project ZuidPoort voor de terreinen van het telecombedrijf in 2005 opgestart. Sindsdien hebben twee bedrijven, en binnenkort ook studiebureau Grontmij, er hun kantoren gevestigd. "Van de 67 luxeappartementen die wij hebben gebouwd aan de Leuvense Vaart is tachtig procent verkocht", zeggen Vic en Dimitri Haenen (foto).
Voor de realisatie van een Ibis-hotel met 117 kamers liggen de contracten klaar. "We zijn druk bezig met het regelen van de vergunningen", geeft Dimitri Haenen. Ondertussen is ViRiX ook met de renovatie van een ander oud Belgacomgebouw gestart. "Daar creëren wij nog eens 5.000 vierkante meter kantoren. In twee andere gebouwen komen ook kantoren met een totale oppervlakte van 8.000 vierkante meter."
In de Van Kerkhovenstraat komt nog een residentie met 60 flats. Om alle wagens van bewoners, werknemers en bezoekers kwijt te kunnen, bouwt de projectontwikkelaar ook een ondergrondse parking voor 328 auto's.
SVH
Meurisse February 14th, 2011, 12:15 PM gva.be
CD&V ijvert voor fietstunnel in Mechelen-Zuid
13/02 CD&V Mechelen pleit voor de bouw van een fietstunnel in Mechelen-Zuid bij de realisatie van de nieuwe ringweg achter het station.
Aan oversteek op de Brusselsesteenweg, van de Kruisbaan naar de Stenenmolenstraat, zou de oppositie liever een tunnel voor zwakke weggebruikers zien. "Initieel was daar gepland om de fietsers langs een nieuw kruispunt met verkeerslichten te leiden. Fietsers moeten dan tweemaal de afrit Zuid en nog een keer de oprit Zuid kruisen. Dat is zeer gevaarlijk", zegt Leo Vivijs, mobiliteitsexpert van de partij.
Tijdens de ochtendspits passeren in Mechelen-Zuid 350 fietsers. "Ons alternatief voorstel voor een fietstunnel draagt de goedkeuring weg van bevoegd minister Hilde Crevits. Op voorwaarde dat de stad deze vraag stelt in een afzonderlijk project", geeft fractieleider Karel Van Butsel aan. Op die manier kan de stad vermijden dat de realisatie van het masterplan voor de stationsbuurt vertraging oploopt. CD&V wil ook nog met andere voorstellen komen om de huidige plannen bij te sturen.
SVH
Meurisse February 19th, 2011, 05:14 PM gva.be
Maquette van 6 meter geeft stationsproject weer
http://s2.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2011/02/19/1796624/maquette-van-6-meter-geeft-stationsproject-weer_7_235x280.jpg
18/02 In het infopunt van het stationsproject 'Mechelen in beweging' kan u vanaf maandag een grote maquette van ruim 6 meter lang gaan bekijken.
Ze brengt het volledige traject in kaart: de nieuwe spoorwegen en de ringweg tussen de Brusselsesteenweg en het Douaneplein. "Dat is ook het geval voor alle knooppunten die verband houden met de nieuwe infrastructuur en de belangrijkste gebouwen", zegt woordvoerder Rudy Van Camp.
Over enkele maanden moet er een twee maquette op schaal 1/250 klaar zijn, die het project gebied tussen de Leuvense Vaart en de Leuvensesteenweg afbeeldt. Daarvoor is het wel nog even wachten op de bouwvergunning voor het project. De maquette kan u maandag bekijken van 11 tot 13u, op woensdag van 12 tot 15u, en op donderdag van 16 tot 19u. Het Infopunt bevindt zich in de Hendrik Consciencestraat 1b.
Meer info op www.mecheleninbeweging.be
SVH
Die maquette ziet er de moeite uit! Daar moet ik eens paseren :)
Meurisse May 18th, 2011, 07:31 PM gva.be
Verkrot pand ruimt plaats voor penthouse van half miljoen
http://s2.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2011/05/14/1879693/verkrot-pand-ruimt-plaats-voor-penthouse-van-half-miljoen_5_460x0.jpg
14/05 Een verkrot pand op de hoek van de Leopold- met de Van Kerckhovenstraat in de stationsbuurt ruimt plaats voor residentie Zegelring.
De Antwerpse projectontwikkelaar Preco wil er vier luxeappartementen, twee kantoren en een winkelruimte realiseren. Absolute blikvanger is een penthouse van 170 vierkante meter met twee verdiepingen. Die kost de toekomstige eigenaar een half miljoen euro.
Voor die prijzen heeft de investeerder zich duidelijk laten inspireren door de nabijheid van de voormalige Belgacomsite, die als ZuidPoort herleeft met luxeappartementen, kantoren en binnenkort ook een hotel.
SVH
Meurisse August 16th, 2011, 05:40 PM gva.be
Mechelen wil transport via waterwegen bij uitvoering stationsproject
15:23 De stad Mechelen vraagt de Vlaamse overheid om de afvoer van aarde bij de realisatie van het stationsproject zoveel mogelijk per boot te organiseren. Het transport van de eerste 400.000m³ zou in het andere geval immers voor veel verkeersoverlast zorgen.
De eerste fase in de realisatie van 'Mechelen in beweging' is de bouw van een ondergrondse parkeergarage waar nu nog de officiële stationsparking is. Het stadsbestuur vreest grote problemen indien de afvoer van de aarde over de weg zou moeten gebeuren.
125 vrachtwagenbewegingen per dag
"Op piekmomenten gaat het om wel 125 vrachtwagenbewegingen per dag", aldus schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a). "Zelfs indien we deze transporten zo goed mogelijk spreiden, zal de verkeerssituatie hier sterk onder te lijden hebben. Ook de veiligheid van fietsers en voetgangers zou hierdoor in het gedrang komen."
De werf ligt aan het kanaal Leuven-Dijle en dus is de waterweg een mogelijk alternatief. Volgens Rudy Van Camp, woordvoerder van Mechelen in beweging, zijn alle projectpartners gewonnen voor transport over het water. Het zou echter nog niet zeker zijn of het ook mogelijk is.
"Een aannemer kan ook niet verplicht worden om het vervoer over het water te organiseren", wijst Van Camp op een bijkomende moeilijkheid. De werkzaamheden zouden in november of december van start moeten gaan.
Meurisse September 5th, 2011, 04:21 PM gva.be
Mechelen vernieuwt Bruul in 2013
12:05 Het stadsbestuur van Mechelen wil de komende jaren de Bruul vernieuwen en bij wijze van spreken doortrekken tot aan het station. De heraanleg van de ganse winkelas moet in 2013 van start gaan. In januari lanceert de Vlaamse bouwmeester een open oproep voor het hele traject.
De handelaars van de Bruul dringen al een tijdje aan op de vernieuwing van hun winkelstraat. In 2013 moeten de werken van start gaan. In hetzelfde jaar start ook de bouw van een parkeergarage onder het Kardinaal Mercierplein en een deel van de vesten. De parking met 380 plaatsen was aanvankelijk gepland onder de Schuttersvest, maar verhuist na fel bewonersprotest.
Tweede fase
In een tweede fase worden de Vijfhoek en de Graaf van Egmontstraat aangepakt, in een laatste fase het Mercierplein en de Consciensestraat. Beide zullen vanaf 2015 vanwege de aanleg van de nieuwe verbindingsweg achter het station veel minder verkeer te slikken krijgen dan nu het geval is.
Na finalisatie moet dé winkelstraat van Mechelen lopen van aan de Grote Markt tot in het station, dat de komende jaren zoals bekend ook al wordt vernieuwd. Volgens burgemeester Bart Somers (Open Vld) is de vernieuwing belangrijk voor het handelsapparaat van de stad. "Het wordt de Vlaamse winkelstraat die het dichtst bij de luchthaven van Zaventem zal liggen", zegt hij.
Filou September 5th, 2011, 04:33 PM "Het wordt de Vlaamse winkelstraat die het dichtst bij de luchthaven van Zaventem zal liggen", zegt hij.
[/INDENT]
Het wordt ook de Vlaamse winkelstraat die het dichtst bij Uplace zal liggen! :lol:
Meurisse September 6th, 2011, 02:29 PM ^^ inderdaad :)
Zowieso is het maar een rare opmerking, alsof alle toeristen die landen in Zaventem gaan shoppen in Mechelen?
Meurisse September 21st, 2011, 09:46 PM www.gva.be (http://www.gva.be/antwerpen/mechelen/nieuw-station-krijgt-kindercreche.aspx)
Nieuw station krijgt kindercrèche
09/09 In het nieuwe station van Mechelen komen er 54 plaatsen voor kinderopvang. Dat heeft minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte gisteren bekendgemaakt.
Het gebouw moet in 2019 in gebruik worden genomen. Mechelen is een van de zes stations waar een crèche voor kinderen van pendelaars komt.
...
LDN
Meurisse October 11th, 2011, 12:07 AM gva.be
Actiegroep vreest verlies natuurgebied
10/10 De politieke groepering Vanonderuit! maakte zaterdag een boottocht naar het natuurgebied de Dijlevallei om te protesteren tegen de inplanting van een autobrug over die vallei. Vanonderuit! wil dat de brug wordt vervangen door een tunnel.
Door het slechte weer kon Vanonderuit! slechts een vijftiental mensen overtuigen om deel te nemen aan de boottocht. De actiegroep vreest dat fietsers, wandelaars en mensen die met een bootje varen niet lang meer van de Dijlevallei zullen kunnen genieten. “Over twee jaar start de stad met de aanleg van twee bruggen over de vallei. De ene brug is de nieuwe viervaksbaan voor autoverkeer, de andere brug is bestemd voor de hogesnelheidstrein. Daardoor zal de Dijle over een lengte van 91 meter door bruggen worden overkoepeld. Met de huidige bruggen is de Dijle slechts voor een lengte van 40 meter overkoepeld”, zegt Mark Maes van Vanonderuit!.
“De brug voor de hogesnelheidstrein zullen we niet kunnen tegenhouden. Maar de brug voor het autoverkeer misschien wel. Wij hebben daar namelijk een alternatief voor. Vervang die brug door een tunnel. Als de auto’s en vrachtwagens door een tunnel onder de Dijle moeten rijden, zijn er twee grote voordelen. Enerzijds wordt een belangrijk stuk natuur behouden.
Anderzijds zal het autoverkeer dan ook ondergronds verlopen aan de Leuvensesteenweg. Daar wonen 10 000 mensen. In de huidige plannen komt de nieuwe viervaksbaan net op die plaats boven. Die bewoners krijgen dus te maken met veel lawaai en luchtverontreiniging. Met een tunnel zou dat niet het geval zijn”, zegt Maes.
CWil
Murano October 11th, 2011, 12:30 PM ^^
15 man...
En even een tunnel bouwen, waarom niet? En het geld groeit aan de bomen tegenwoordig :bash:
Smeeby October 12th, 2011, 04:11 PM Bovendien lijkt een tunnel mij echt wel een meer problematische constructie in een vallei dan een brug (bemaling, omleggen van grondwaterstromen,...)...
Al moet het gezegd: 91 meter brug, da's al een flink stuk tunnel om onderdoor te stromen als natuurgebied(je?). Dus een tikje lawaai rond maken kan weinig kwaad ;-)
Meurisse October 24th, 2011, 05:14 PM gva.be
Werven voor station starten begin 2012 op
19/10 Begin volgend jaar start de werf voor het stationsproject in Mechelen op, meteen de grootste in de geschiedenis van de stad. Eerst begint een aannemer met de bouw van de ondergrondse parkeergarage. Tegen de zomer volgen nog twee andere werven.
De bouwvergunning voor het project van ‘Mechelen in beweging’ werd een tijdje geleden reeds afgeleverd. Ondertussen zijn de voorbereidingen om de werf op te starten volop aan de gang. “Voor de aanleg van een tijdelijke stationsparking is momenteel de sloop bezig van de voormalige zaadhandel Somers”, zegt projectmanager Sam Hacour.
De parking biedt plaats aan zo’n 750 auto’s, tegenover 400 vandaag. “Een bewuste keuze, waarbij we al rekening houden met de geplande uitbreiding van het reizigersverkeer”, stelt Hacour. Net na de jaarwisseling moet ze klaar zijn.
2000 auto's
In een eerste fase starten drie werven bijna tegelijkertijd op. Na nieuwjaar vangen de werkzaamheden aan met de bouw van een ondergrondse parkeergarage voor 2000 auto’s, precies op de plek waar vandaag de parking ligt. Bovengronds komt het nieuwe busstation.
“De parkeergarage zal drie niveaus tellen. De inrichting van de werf laten wij over aan de aannemer. Zijn ruimte om te werken is beperkt, want wij hebben gekozen voor het maximum aantal parkeerplaatsen voor pendelaars”, legt Sam Hacour uit.
Sven VAN HAEZENDONCK
Meurisse November 27th, 2011, 04:25 PM gva.be
[INDENT][B]Maquette van 6 meter geeft stationsproject weer
Voor wie de maquette nog niet heeft gezien, zoals ikzelf, is er een duidelijk filmpje van het hele (en grote) project:
u5YIKtm1S-g
en uitgebreide fotoreportage: http://www.flickr.com/photos/35353791@N02/sets/72157626065954918/show
CVW December 2nd, 2011, 12:19 AM Waar kan je hierover meer informatie vinden?
Meurisse December 3rd, 2011, 02:04 PM ^^
http://www.mecheleninbeweging.be/
Meurisse May 11th, 2012, 10:48 PM gva.be
Mechelen wil mediapark aan station
18:06 Mechelen (2800) Mechelen heeft voldoende troeven om uit te groeien tot dé mediastad van Vlaanderen, maar het moet wel investeren in een centraal mediapark. Dat is de conclusie van burgemeester Pieter Broertjes van Hilversum, de belangrijkste mediastad in Nederland, na een werkbezoek vrijdag.
Met bedrijven zoals telecombedrijf Telenet en uitgeverij Wolter Kluwer heeft de Dijlestad al belangrijke mediabedrijven op haar grondgebied. Maar nu Sanoma Media zijn hoofdzetel volgend jaar in de stationsomgeving vestigt, begint Mechelen als mediastad zeer concrete vormen aan te nemen. Burgemeester Bart Somers (Open Vld) zou wat graag ook de openbare omroep naar deze buurt zien verhuizen.
"Wij zouden een slecht stadsbestuur zijn als we niet die ambitie zouden hebben. Zulke bedrijven zijn goed voor de lokale economie", zegt Somers. Zijn Nederlandse collega moedigt hem aan. "In de mediamarkt van morgen heeft Mechelen een uitstekende positie opgebouwd. Wij willen graag samenwerken om onze ervaring uit te wisselen", geeft Broertjes aan. De ex-hoofdredacteur van De Volkskrant had Mechelen zelf gevraagd om een bezoek.
Somers maakt duidelijk dat hij wil gaan voor de realisatie van een mediapark. "Uiteraard moet dat komen in onze stationsbuurt. Met een opleiding journalistiek beschikken wij ook al over een kenniscentrum.", stelt de burgemeester. Zes Vlaamse en vier Nederlandse opleidingen journalistiek hebben de Lessius Hogeschool in Mechelen ook gesteund om een wereldcongres te organiseren. Na Singapore en Zuid-Afrika moet het 'World Journalism Education Congress' in 2013 plaatsvinden in de Dijlestad, én niet in Brussel zoals eerst gepland.
SVH
Meurisse May 18th, 2012, 10:09 AM gva.be
Bouw stationsparking uitgesteld
15/05 Mechelen (2800) De eerste fase van het stationsproject 'Mechelen In Beweging' start pas na het bouwverlof. Die eerste fase bestaat uit de bouw van de ondergrondse stationsparking die plaats zal bieden aan tweeduizend wagens.
"Bouwheer NMBS wees recent de aannemer aan, volgens de strikte regels van de openbare aanbesteding. Maar een ander aannemersbedrijf tekende verzet aan. Daarom is de zaak nu opgeschort. Het rechtstreekse gevolg is dat de werken niet voor het bouwverlof van start kunnen gaan. Een nieuwe inschatting voor een startdatum kan pas eind deze maand worden gemaakt", zegt communicatieverantwoordelijke Rudy Van Camp van Mechelen In Beweging.
Van Camp maakt zich sterk dat het project hiermee geen grote vertraging oploopt. "Binnen de zeer strikt gereglementeerde wet op de overheidsopdrachten wordt aan kandidaat-aannemers de mogelijkheid geboden om verzet aan te tekenen, wat nu dus is gebeurd. Eens de aannemer definitief aangewezen is, kunnen we van start gaan."
CWil
ketje June 19th, 2012, 04:13 PM Ik was in het begin niet echt fan van het nieuwe station gebouw.
Maar de nieuwe ontwerpen van het station, die in de nieuwe brochure staan, zien er best indrukwekkend uit.
als men dit zo gaat bouwen, gaat het station een pareltje worden !
http://www.mecheleninbeweging.be/multimedia/nieuwsitems/20120522_brochures%202012/brochure%20mechelen%20sres.pdf
Meurisse June 19th, 2012, 08:17 PM 't gaat alleszins een indrukwekkende en boeiende werf worden. Beetje vergelijkbaar met Gent-Sint-Pieters. Of nog groter met die tangent en bypass
SkyView June 19th, 2012, 08:30 PM Ziet er inderdaad bijzonder knap en weldoordacht uit !
Benoit1992 June 20th, 2012, 09:54 AM Eén van de knapste herontwikkelingsprojecten die op stapel staan naar mijn mening. Persoonlijk vind ik dit project zelfs veelbelovender dan Gent-Sint-Pieters. Als je ziet hoe de buurt er nu uitziet, is het al uitkijken naar de toekomst!
Thermo June 20th, 2012, 10:45 AM Die nieuwe renders zien er inderdaad stukken beter uit. Wat een schitterend project voor Mechelen!
Filou June 20th, 2012, 11:25 AM Inderdaad, prachtig! Hopelijk gaat het wel niet te lang duren.
antwerpenaar June 20th, 2012, 10:18 PM De perrons zien er ook heel mooi uit.Wat een verschil met de Brusselse stations.
batlo June 21st, 2012, 10:51 AM prachtig project inderdaad! onvoorstelbaar hoe ze maar geen geld zien te vinden om 2 van de allerdrukste stations van het land (Bru-Z en Bru-N) zo'n facelift te geven... Maar chapeau dus voor station Mechelen, ben al benieuwd om het resultaat te zien :)
Puinkabouter June 21st, 2012, 12:01 PM ^^ Strictu sensu zijn de twee drukste stations van België Brussel-Centraal en Brussel-Zuid. Brussel-Noord staat op plaats 4. Uitgedrukt is instappende reizigers, that is. Niet dat het echt iets verandert aan je punt :)
Het ontwerp voor het station ziet er erg indrukwekkend uit. Heel mooi op perronniveau, maar ook vanop een afstand best wel leuk dat de spoorwegbruggen een beetje verderop lijken terug te komen in de vormgeving van de perronoverkapping.
Wat ik ook heel indrukwekkend vind is die fietspuzzel boven de Leuvensesteenweg en de nieuwe tangent. Bestaat zoiets eigenlijk al érgens in België?
't gaat alleszins een indrukwekkende en boeiende werf worden. Beetje vergelijkbaar met Gent-Sint-Pieters. Of nog groter met die tangent en bypass
Het is misschien niet zo zichtbaar omdat sommige ingrepen vrij ver van het stationscomplex gebeuren, maar ook voor PGSP zijn nieuwe wegen (heel het Valentin Vaerwyckcomplex rond de R4) en een spoorbypass (Sneppebrug) gebouwd.
Nu de vergelijking met PGSP trouwens eens gemaakt is: hoe wordt het Mechelse stationsproject gefinancierd? In Gent wordt een deel van het geld gehaald uit de projectontwikkeling op de oude spoorwegterreinen aan de Fabiolalaan. Hier in Mechelen zie ik het project precies niet meteen gekoppeld worden aan een hoop projectontwikkeling op NMBS-gronden, of heb ik iets gemist?
KrisL June 21st, 2012, 04:29 PM ^^ ontwikkeling van heel de arsenaal site?
Puinkabouter June 21st, 2012, 04:32 PM ^^ Haja, dat was ik glad vergeten. Bedankt om dat even op te frissen :)
De Klauw June 21st, 2012, 06:50 PM Qua ontwerp vind ik het zelfs mooier dan de nieuwbouw van Gent-Sint-Pieters. Het lijkt wel een ontwerp van J Mayer H of UNStudios. Ook de schaal is minstens vergelijkbaar met Project Gent-Sint-Pieters. Verder is het natuurlijk prachtig dat een heleboel historische objecten bewaard blijven, vooral dan de spoorbruggen.
Ik hoop dat ze er tijdig aan beginnen voor besparingen de boel verpesten.
Meurisse July 2nd, 2012, 10:53 PM gva.be
Rode Kruis bouwt voor 25 miljoen euro
http://s1.gva.be/ahimgpath/assets_img_gva/2012/06/28/2291649/rode-kruis-bouwt-voor-25-miljoen-euro-id3140036-515x289.jpg
28/06 Mechelen (2800) Aan haar hoofdzetel in de Motstraat in Mechelen trekt het Rode Kruis-Vlaanderen een nieuwbouw van 25 miljoen euro. Alles samen moeten op de site in 2015 zo'n 500 personeelsleden hun werkplek hebben.
Het Rode Kruis-Vlaanderen investeert 25 miljoen euro in de duurzame nieuwbouw met driedubbel glas en zonnepanelen. In aanwezigheid van federaal vice-premier Laurette Onkelinx (PS), Vlaams minister Jo Vandeurzen (CD&V) en burgemeester Bart Somers (Open Vld) werd donderdag een gedenkplaat ingehuldigd.
In de nieuwbouw centraliseert het Rode Kruis drie afdelingen van de Dienst voor het Bloed. Die van Antwerpen en Leuven verdwijnen echter niet. De dienst staat in voor inzamelen, controleren en verwerken van bloed, plasma en bloedplaatjes, en ze staat ook in voor de distributie naar ziekenhuizen. Daarnaast beschikt ze over een aantal hoogtechnologische laboratoria.
Voorts vestigt het Rode Kruis in het complex haar centrale administratie, een medisch secretariaat, vergaderzalen, een magazijn en kantoren voor de directie en het management. Er is ook plek voor een nieuw donorcentrum.
LDN
Meurisse August 2nd, 2012, 09:56 AM vandaag in GVA: nieuwe streefdatum voor het nieuwe station is 2021 ipv 2018
Meurisse September 7th, 2012, 11:29 PM Mechelen in beweging (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151148794664701&set=a.129086639700.100047.116743379700&type=1&permPage=1)
Plaatsen van tijdelijke verkeerslichten aan Leuvensesteenweg
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/418864_10151148794664701_1152698892_n.jpg
Kortelings zal de eerste grote werf achter het station van start gaan. Om het bijhorende werfverkeer in goede banen te leiden werden er heel wat maatregels vooropgesteld. Eentje daarvan is het plaatsen van tijdelijke verkeerslichten aan de hoek Leuvensesteenweg - Motstraat -Dellingstraat. Deze week is de wegbeheerder gestart met het plaatsen van deze lichten.
Binnenkort starten de eerste werken achter het station. Daar zal de aannemer de huidige reizigersparking helemaal uitgraven voor de aanleg van een ondergrondse stationsparking. Uit deze bouwput zal heel wat grond komen, die vervoerd moet worden naar een opslagplaats. En dat brengt dus wel wat werfverkeer met zich mee.
Om dit werfverkeer zo snel en makkelijk mogelijk af te wikkelen, worden er op drie verschillende plaatsen tijdelijke verkeerslichten voorzien. Op de hoek Leuvensesteenweg - Motstraat - Dellingstraat, op de Colomabrug en op de hoek Colomalaan - Jubellaan. De wegbeheerder is deze week gestart met de lichten aan de Leuvensesteenweg. Nadien volgen Colomabrug en Jubellaan.
Aan de plaatsing van deze lichten zijn heel wat computersimulaties vooraf gegaan. Verschillende lichtenregelingen werden getest, tot men bij een goed resultaat kwam, waarbij files zo beperkt mogelijk bleven. Computersimulaties blijven computersimulaties, daarom zal er voldoende gemonitord worden en blijven bijsturingen mogelijk.
De aannemer moet zijn werfzone achter het station eerst nog helemaal inrichten en afbakenen, vooraleer hij met de echte werken van start kan gaan. Daarom zullen deze lichten de eerste weken nog niet in werking treden. Pas wanneer het werfverkeer op de baan verschijnt, zullen de verkeerslichten omgeschakeld worden.
Meurisse October 8th, 2012, 07:20 PM Komt dat tegen, is dat toch wel net de dag voor de verkiezingen zeker. Wellicht puur toeval ;)
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/488014_10151192489874701_1758479146_n.jpg
Meurisse October 19th, 2012, 09:00 PM gva.be
Werf stationsproject officieel opgestart
12/10 Mechelen (2800) De werkzaamheden voor het nieuwe stationsproject in Mechelen, een van de grootste werven ooit in de stad, zijn vrijdag officieel gestart. Dat gebeurde met het uitgraven van de eerste kubieke meter grond voor de nieuwe parking.
In totaal moet er 400.000 kubieke meter worden afgevoerd voor de parking over drie niveaus met plek voor 1.940 auto's. Ze komt op de plaats waar zich de huidige reizigersparking bevindt, tussen spoor 10 en de gebouwen van de Centrale Werkplaatsen. In deze eerste fase wordt tegelijk een deel van de tangent, dat is de nieuwe ringweg tussen de Brusselsesteenweg en het Douaneplein, en de spoorbypass aangelegd.
Eind 2016 moeten de werkzaamheden door de tijdelijke handelsvennootschap Antwerpse Bouwwerken/Valens afgerond zijn. Ze kosten bijna 59 miljoen euro. "De voorbereidingen starten nu, maar het uitgraven van de put pas na nieuwjaar", zegt woordvoerder Rudy Van Camp van Mechelen in Beweging. Alles samen zal de realisatie van de nieuwe stationsomgeving zo'n tien jaar duren. Er is een investering van 300 miljoen euro mee gemoeid. "Daarbij komt nog eens 120 miljoen voor de spoorbypass vanaf de Abeelstraat tot aan het Douaneplein."
SVH
Meurisse January 4th, 2013, 01:19 PM maandag beginnen de werken écht
http://www.rtv.be/publiciteit/player.php?url=mecheleninbeweging2_online.mp4
laurenske January 4th, 2013, 07:56 PM ^^ Heel mooi nieuws. Langzaam maar zeker halen we onze (historische) achterstand op het vlak van stationsgebouwen in. 300 miljoen kan al tellen!
Meurisse January 4th, 2013, 09:11 PM Met de werken voor de bypass en tangent zitten we inderdaad aan een mooie som, tegen het half miljard aan.
Het wordt weer een nieuw hoofdstuk in de stationsvernieuwingen in België. En in tegenstelling tot de geruchten zal het dan toch niet op de lange baan geschoven worden!
Meurisse January 30th, 2013, 07:49 PM http://mecheleninbeweging.be/multimedia/nieuwsitems/20130130_werfzone%20ondergrondse%20parking/page.html
Werf ondergrondse parking - FOTOVERSLAG 30/01/2013
Maandag 7 januari is de aannemer gestart met het aanleggen van de ondergrondse parking.
Hoe verloopt de werf? Wat is er al gebeurd? Tijd voor een foto-overzicht!
http://mecheleninbeweging.be/multimedia/nieuwsitems/20130130_werfzone%20ondergrondse%20parking/P1020595_s.jpg
http://mecheleninbeweging.be/multimedia/nieuwsitems/20130130_werfzone%20ondergrondse%20parking/P1020634_s.jpg
http://mecheleninbeweging.be/multimedia/nieuwsitems/20130130_werfzone%20ondergrondse%20parking/P1020728_s.jpg
http://mecheleninbeweging.be/multimedia/nieuwsitems/20130130_werfzone%20ondergrondse%20parking/P1020732_s.jpg
Meurisse April 13th, 2013, 06:10 PM deredactie.be
Sirene waarschuwt Mechelaars voor bommen uit WOII
za 13/04/2013 - 17:41 Belga
Aan het station van Mechelen is de sirene getest die treinreizigers en omwonenden moet waarschuwen voor de vondst van explosieven bij de grootschalige graafwerken die binnenkort starten. In de grond ligt vermoedelijk nog een groot aantal bommen uit de Tweede Wereldoorlog. Als ze bij het graven daarop stoten, dan moet het station, en wellicht ook een van de omgeving, ontruimd worden.
Het station van Mechelen ondergaat de komende jaren de grootste vernieuwingsoperatie in zijn geschiedenis onder de naam "Mechelen in Beweging". Tegen 2021 moet dat resulteren in een modern multimodaal trein- en busstation dat een betere verbinding vormt tussen de wijken er rond en dat een pak makkelijker bereikbaar is.
In een eerste fase wordt een gloednieuwe ondergrondse parkeergarage gebouwd. Omdat studies hebben aangetoond dat er in de omgeving allicht nog een pak explosieven uit de Tweede Wereldoorlog in de grond zitten, is er een grondig veiligheidsplan uitgewerkt.
"Voor er gegraven wordt, scannen we telkens de bodem op mogelijke springtuigen. Als we er effectief een vinden, beslist de ontmijningsdienst afhankelijk van de aard en ligging welke zone moet worden afgebakend waarbinnen een evacuatie moet plaatsvinden", verduidelijkt Rudy Van Camp, woordvoerder van "Mechelen in Beweging".
"Indien mogelijk, gebeurt dat op een rustig moment zoals zondagvoormiddag. Het station zelf ligt immers nagenoeg altijd binnen die zone en in het slechtste geval moeten ook duizend omwonenden geëvacueerd worden. Het nabijgelegen station van Mechelen-Nekkerspoel kan wel een groot deel van het treinverkeer overnemen."
Meurisse April 26th, 2013, 08:15 PM gva.be
Project voor fietssnelweg tussen Mechelen-Zuid en Nekkerspoel
02:00 Mechelen (2800)
De ontwerpers van het project 'Mechelen in Beweging' hebben een plan klaar om tussen station Nekkerspoel en het zuiden van de stad ook een fietssnelweg aan te leggen. Een brug en twee tunnels moeten zorgen voor een traject zonder gevaarlijke kruispunten.
Een bouwvergunning is ondertussen aangevraagd. Geld voor de extra werkzaamheden is er nog niet. Daarvoor kijken de ontwikkelaars naar de politiek. Bij het uittekenen van de eerste schetsen in 2008 voor de ringweg achter het centraal station, de zogenaamde tangent, was er al sprake van een fietsverbinding, maar die stuurt fietsers wel mee met het gewone gemotoriseerd verkeer via kruispunten.
Een eerste ingreep is de bouw van een brug voor voetgangers en fietsers aan de gevaarlijke oversteek op de Brusselsesteenweg, die de Stenenmolenstraat met de Kruisbaan verbindt. Even verderop, aan het kruispunt van de Jubellaan met de Colomalaan, plant Mechelen in Beweging een fietstunnel. "Daarbij moeten de mensen zich geen enge, maar open en brede constructie voorstellen. Het fietspad komt uit in een groene omgeving aan de Colomalaan, die in de toekomst autovrij wordt", zegt projectmanager Sam Hacour.
De derde hindernis die Hacour en zijn team wensen te overbruggen, is er eentje aan het Douaneplein, niet ver van het huidige Hoogstratenplein. "Ook daar zou best een fietstunnel komen om de N15 door te steken. Net zoals aan de Colomalaan hebben wij daar een groene zone voor uitgetekend, die fietsers zo naar het centrum en station Nekkerspoel kan leiden. Bovendien sluit ze dan aan op de fietsostrade."
SVH
Meurisse April 26th, 2013, 10:35 PM gva.be
Spoor 10 vanaf 2 mei buiten dienst voor stationswerf
http://s1.gva.be/ahimgpath/assets_img_gva/2013/04/26/2596177/spoor-10-vanaf-2-mei-buiten-dienst-voor-stationswerf-id4421151-620x400.jpg
02:00 Mechelen (2800)
Op de werf voor de nieuwe ondergrondse parking van het centraal station in Mechelen staan de eerste kranen opgesteld. Spoor 10 wordt vanaf donderdag 2 mei buiten dienst gesteld.
De kranen zijn nodig voor de constructie van diepwanden. Dat zijn smalle sleuven die de aannemer uitgraaft tot op de stabiele kleilaag. Die bevindt zich op meer dan 25 meter diepte. "Na het uitgraven wordt de sleuf opgevuld met gewapend beton. Op die manier bouwen we een waterdichte kuip. Die moet ervoor zorgen dat de toekomstige parking onwrikbaar in de ondergrond verankerd zit", legt Peter Weemaels uit. Hij is voor de NMBS-Holding leidend ambtenaar van het project.
In de nieuwe parking met drie verdiepingen zal plek zijn voor bijna 2000 wagens. Om veilig te werken, is spoor 10 vanaf midden volgende week minstens een jaar niet meer in gebruik. Voor de treinreizigers die naar de alternatieve parkings aan de Hanswijkvaart moeten, is een betonnen koker geplaatst. Rudy Van Camp: "Daar zullen binnenkort vrachtwagens over rijden. Zo hinderen wij de voetgangers niet. Zij krijgen voorrang."
SVH
Meurisse April 26th, 2013, 10:39 PM 6zyR7L9hya4
eagleheart1987 May 3rd, 2013, 09:24 AM Iemand enig idee waarom dat daarvoor spoor 10 buiten gebruik wordt gesteld?
antigoon99 May 3rd, 2013, 11:37 AM ^^op een gegeven moment zal men die berm toch ook wel wat moeten afgraven, mss daarvoor...
Murano May 3rd, 2013, 01:24 PM Iemand enig idee waarom dat daarvoor spoor 10 buiten gebruik wordt gesteld?
http://s8.gva.be/ahimgpath/assets_img_gva/2013/04/26/2596177/spoor-10-vanaf-2-mei-buiten-dienst-voor-stationswerf-id4421151-620x400.jpg
Op de werf voor de nieuwe ondergrondse parking van het centraal station in Mechelen staan de eerste kranen opgesteld. Spoor 10 wordt vanaf donderdag 2 mei buiten dienst gesteld.
De kranen zijn nodig voor de constructie van diepwanden. Dat zijn smalle sleuven die de aannemer uitgraaft tot op de stabiele kleilaag. Die bevindt zich op meer dan 25 meter diepte. "Na het uitgraven wordt de sleuf opgevuld met gewapend beton. Op die manier bouwen we een waterdichte kuip. Die moet ervoor zorgen dat de toekomstige parking onwrikbaar in de ondergrond verankerd zit", legt Peter Weemaels uit. Hij is voor de NMBS-Holding leidend ambtenaar van het project.
In de nieuwe parking met drie verdiepingen zal plek zijn voor bijna 2000 wagens. Om veilig te werken, is spoor 10 vanaf midden volgende week minstens een jaar niet meer in gebruik. Voor de treinreizigers die naar de alternatieve parkings aan de Hanswijkvaart moeten, is een betonnen koker geplaatst. Rudy Van Camp: "Daar zullen binnenkort vrachtwagens over rijden. Zo hinderen wij de voetgangers niet. Zij krijgen voorrang."
SVH
http://www.gva.be/regio-mechelen/mechelen/spoor-10-vanaf-2-mei-buiten-dienst-voor-stationswerf.aspx
|
|