View Full Version : ANTWERPEN | Blue Gate (IPZ, Petroleum Zuid)

Da_Vinci
September 27th, 2007, 10:28 PM
Dit stond vanmorgen in de krant en leek mij belangrijk genoeg om een Thread te beginnen.

4.000 nieuwe jobs dankzij distributiecentrum Antwerpen

Antwerpen gaat een gigantisch distributiecentrum bouwen aan de rand van de stad. Dat moet het zware verkeer uit de binnenstad weghouden en vierduizend overwegend laaggeschoolden aan een job helpen.

De redenering achter het distributiecentrum is eenvoudig. "Laat leveranciers en aannemers hun goederen en materialen per binnenschip, trein of vrachtwagen droppen in een uithoek van de stad. Daar wordt alles uitgeladen en in functie van de eindbestemming verdeeld over kleine, milieuvriendelijke bestelwagens", aldus De Morgen.

"We willen de Antwerpse binnenstad autoluw maken", legt economieschepen Robert Voorhamme (sp.a) uit. "Het zware vrachtverkeer past absoluut niet in die filosofie. Door hun ladingen te lossen aan de rand van de stad passen we een mouw aan de overlast die de vrachtwagens veroorzaken."

Volgens de eerste berekeningen zorgt het distributiecentrum voor 4.000 nieuwe jobs. Vooral laaggeschoolden zouden aan de slag kunnen in de magazijnen, maar om de logistieke machine draaiende te houden zijn ook hogeropgeleiden nodig.

Het distributiecentrum is nog niet voor morgen. De plek waar het moet komen, de oude industriële zone Petroleum-Zuid, is nu nog zwaar vervuild. De sanering van het ongeveer 105 hectare grote gebied start vermoedelijk volgend jaar.

Goed plan zou ik zeggen, 4000 extra jobs is niet niks. Das meer als bij Opel Antwerpen!

ƒƒ
September 28th, 2007, 03:00 AM
Minder auto's in de stad! :banana:

poller1
September 28th, 2007, 09:02 AM
Minder auto's in de stad! :banana:

Man dat gezeik over die auto's begint me zwaar te irriteren.
Duikt in elke thread op tegenwoordig.

Waar ik van droom is een stad zonder fietsers, met goed OV, veel voetgangers, en auto's waar het kan.

Van de zomer was ik in Rome, waar heel weinig fietsers rondreden : een verademing!

fietsers in Antwerpen :
Op het voetpad denken ze dat ze baas zijn, op straat, roodlicht kennen ze niet, als je ze aanspreekt beginnen ze te brullen...
Echt erg.

poller1
September 28th, 2007, 09:46 AM
Mijn vorige post was mss wat cru... maar je kan het gebied binnen de leien toch moeilijk oververzadigd qua auto's noemen he...

Alleen de as Carnotstraat-Gemeentestraat + Quellinstraat die kanten is het wat druk... en op de toegangswegen, maar daar zit ook veel transitverkeer tussen.

De binnenstad, zelfs belangrijke assen als Kipdorp, Nationalestraat, zelfs de Kaaien ... zijn buiten enkele kwartiertjes in de spits vrij verlaten qua autoverkeer...

ƒƒ
September 28th, 2007, 11:36 AM
Voor ge begint te veralgemenen:
- Ik rij nooit op den trottoir, dat zijn meestal joden. Ge moet daar maar is gaan kijken: daar fietsen ze op het voetpad, en de meesten hebben ook niet door dat die stroken naast de rijbaan in het midden van de Charlottalei fietspad zijn, dus gaan ze daar doodleuk met hun buggy'tje over wandelen;
- Waarom voor een rood licht licht stoppen als er geen voertuig afkomt? Is toch puur tijdverlies lijkt me;
- Ik brul niet als men mij aanspreekt, integendeel ik rij hoffelijk.
Aan een zebrapad laat ik mensen bijna altijd over wandelen (vooral vrouwen natuurlijk ;) ). Ik heb het al dikwijls voorgehad dat ik vertraagde voor een oversteken-willende voetganger, maar dat die toch bleef staan omdat er een auto achter mij nog langsraasde.
Altijd ben ik duidelijk in wat ik ga doen, hanteer niet of niet meer bestaande regels: arm uitsteken bij afslagen is blijkbaar niet meer verplicht, is best schandalig, ben er al door in aanraking gekomen met een andere fietser die afsloeg naar links zonder arm uit te steken, terwijl ik hem aan het voorbijsteken was (ik reed 30 km/u, hield mij dus aan de maximumsnelheid in de Anselmostraat).
Ook als ik uitwijk voor een dubbelgeparkeerde doe ik teken, iets wat nooit in een of ander reglement gestaan heeft.
En 's nachts uiteraard altijd mijn geel fluovestje, en mijn lichten (wat veel fietsers inderdaad niet doen).

Ik vermoed dat ge mij moeilijk een fietser kunt noemen waar ge u aan kunt irriteren...

Op het HHF heb ik het al dikwijls gezegd, maar ik zie echt geen ander voordeel in de auto dan de snelheid. Voor de rest vervuilt het alleen maar, en kost het veel geld.

poller1
September 28th, 2007, 12:27 PM
- Ik rij nooit op den trottoir, dat zijn meestal joden. Ge moet daar maar is gaan kijken: daar fietsen ze op het voetpad, en de meesten hebben ook niet door dat die stroken naast de rijbaan in het midden van de Charlottalei fietspad zijn, dus gaan ze daar doodleuk met hun buggy'tje over wandelen;
- Waarom voor een rood licht licht stoppen als er geen voertuig afkomt? Is toch puur tijdverlies lijkt me;
- Ik brul niet als men mij aanspreekt, integendeel ik rij hoffelijk.
Aan een zebrapad laat ik mensen bijna altijd over wandelen (vooral vrouwen natuurlijk ;) ). Ik heb het al dikwijls voorgehad dat ik vertraagde voor een oversteken-willende voetganger, maar dat die toch bleef staan omdat er een auto achter mij nog langsraasde.
Altijd ben ik duidelijk in wat ik ga doen, hanteer niet of niet meer bestaande regels: arm uitsteken bij afslagen is blijkbaar niet meer verplicht, is best schandalig, ben er al door in aanraking gekomen met een andere fietser die afsloeg naar links zonder arm uit te steken, terwijl ik hem aan het voorbijsteken was (ik reed 30 km/u, hield mij dus aan de maximumsnelheid in de Anselmostraat).
Ook als ik uitwijk voor een dubbelgeparkeerde doe ik teken, iets wat nooit in een of ander reglement gestaan heeft.
En 's nachts uiteraard altijd mijn geel fluovestje, en mijn lichten (wat veel fietsers inderdaad niet doen).

Ik vermoed dat ge mij moeilijk een fietser kunt noemen waar ge u aan kunt irriteren...

Op het HHF heb ik het al dikwijls gezegd, maar ik zie echt geen ander voordeel in de auto dan de snelheid. Voor de rest vervuilt het alleen maar, en kost het veel geld.

Klopt... maar ik heb ook al een paar keer gezegd dat ik zoveel mogelijk te voet doe en met het OV, maar onze specifieke situatie als samengesteld gezin vereist voorlopig echt wel een auto. Ik spreek niet over 2 auto's he. Het enige wat wij vragen is bereikbaarheid voor bewoners. De stad wil toch jonge gezinnen met kinderen, wel, wij zijn er één, met een auto die we best discreet willen gebruiken.

Het is een moeilijk evenwicht en men zal mss nog meer specifieke wijksituaties moeten bekijken.

Bovendien, auto's worden wel steeds properder. Zware belasting op autobezit ben ik zelfs niet tegen. Maar 'haatcampagnes' tegen alles wat auto is in de stad lijkt me eerder nefast.

Heb zelf overlaatst gefietst in Antwerpen, van AWW naar Post op de Groenplaats en terug. Stad is er niet aan aangepast, als fietser is het onmogelijk om je constant aan de regels te houden, dat heb ik wel gemerkt!

ƒƒ
September 28th, 2007, 01:31 PM
Is de oversteek van de Mechelsesteenweg over den Boulevard nog altijd zo'n ramp? Gaan ze er eigenlijk iets aan doen of zullen we richting stad altijd het zebrapad moeten blijven gebruiken?

poller1
September 28th, 2007, 01:46 PM
Is de oversteek van de Mechelsesteenweg over den Boulevard nog altijd zo'n ramp? Gaan ze er eigenlijk iets aan doen of zullen we richting stad altijd het zebrapad moeten blijven gebruiken?

Denk dat men dat zal aanpassen als die tunnelkes in werking treden.

Hopelijk zal het stadinwaartse verkeer in het algemeen dan wat beter behandeld worden.

Da_Vinci
September 28th, 2007, 02:02 PM
Het vooral goed dat er nu minder vrachtwagens de stad in rijden. Nu staan ze vaak op onmogelijke plaatsen om te laden en lossen. T zal beter zijn voor de doorstroming van het verkeer. Verder kunnen ze de ladingen samenvoegen waardoor er minder halflege vrachtwagens rond rijden. Ik denk dat vrachtwagenchaffeurs dit project ook wel zien zitten. Met een 20 tonner door de smalle straten van binnenstad rijden is geen pretje.

Meurisse
September 28th, 2007, 02:26 PM
Zeker weer een fantastisch project! Men sprak zelfs over het gebruiken van cargo-trams, maar met ons druk tramnetwerk zal dat er niet van komen wrs.

Maar wederom zeker een positief initiatief!

johanvl
September 28th, 2007, 06:14 PM
Zeker weer een fantastisch project! Men sprak zelfs over het gebruiken van cargo-trams, maar met ons druk tramnetwerk zal dat er niet van komen wrs.

Maar wederom zeker een positief initiatief!

Cargotrams, klinkt cool :p. Bwa binnen de leien zal da idd moeilijk worre, mr derbuiten, moet toch perfect gaan :p

CuoreGR
September 28th, 2007, 06:50 PM
4.000 nieuwe jobs dankzij distributiecentrum Antwerpen
Antwerpen gaat een gigantisch distributiecentrum bouwen aan de rand van de stad. Dat moet het zware verkeer uit de binnenstad weghouden en vierduizend overwegend laaggeschoolden aan een job helpen.

:applause: :banana:

CuoreGR
September 28th, 2007, 06:55 PM
Man dat gezeik over die auto's begint me zwaar te irriteren. Duikt in elke thread op tegenwoordig.

En terecht, dat dat opduikt. Auto's horen nu eenmaal niet in een stad, in principe. Of toch niet zoals ze nu vaak gebruikt worden.

Waar ik van droom is een stad zonder fietsers

:bash: Ga je ze allemaal doodrijden ofzo?

fietsers in Antwerpen :
Op het voetpad denken ze dat ze baas zijn, op straat, roodlicht kennen ze niet, als je ze aanspreekt beginnen ze te brullen... Echt erg.
Wat een veralgemening :ohno:
Ik rijd nooit (NOOIT!) door rood. Ik rijd ook nooit op een voetpad, 'zelfs' niet als de rijweg bekasseid of betramspoord is.
Waar ik je wel kan volgen, is dat sommigen/velen inderdaad dringend een lesje in hoffelijkheid en verkeersregels zouden moeten krijgen, maar dat geldt voor fietsers niet méér dan voor automobilisten hoor. (Ik erger me overigens meer aan zulke boertige fietsers, omdat die mij ook een slechte naam geven, QED)

Polri
September 29th, 2007, 01:19 AM
Tja, er zijn nu eenmaal een percentage onbeschofteriken in de samenleving (en die zitten in àlle maatschappelijke groepen, niet enkel bij de mensen met een welbepaald geloof ;) ), en die nemen soms de fiets of de auto, en doen dan van die ergerlijke zaken.

Maar dat gedrag heeft weinig met de auto of fiets te maken, maar alles met de eikel die het voertuig in kwestie bestuurt ;)

Ik denk dat een auto echt wel zijn nut heeft, al was het maar om voor een gezin boodschappen te gaan doen (kun je echt niet allemaal te voet of met de fiets meezeulen, tenzij je elke dag naar de supermarkt wilt), om uit te gaan op uren waarop het openbaar vervoer niet rijdt, of om trajecten af te leggen waar geen deftig openbaar vervoer op rijdt (bijvoorbeeld van de ene randgemeente naar de andere).

Ik vind ook dat het in Antwerpen qua verkeersdrukte echt wel meevalt. Ik was deze zomer in Dublin, daar kennen ze het begrip autovrije straten duidelijk nog niet: allemaal van supperdrukke banen pal in het centrum, gezellig is anders... :( )

Waar wel nog zware ingrijpen nodig zijn is aan de Noorderleien en aan de Rooseveltplaats: die zijn door het drukke en chaotische verkeer echt niet te genieten. Hopelijk zal dat beter worden na de heraanleg.

Puinkabouter
September 29th, 2007, 07:00 PM
Hebben jullie geen Cambio?

Murano
September 29th, 2007, 11:28 PM

Is trouwens ook de situatie als je met de fiets van de Keyserlei de Meir op wilt (naar de Teniersplaats).
Door een verhoogde berm tussen de middenstrook en de zijstrook richting Bolivarplaats, moet je als fietser over het voetpad gaan. Maar dit is altijd zeer druk en de voetgangers verwachten ook geen fietsers.
Ipv dat men dus ergens een verlaagde opening creëert waar fietsers doorheen kunnen, duwt men iedereen (onduidelijk) door één gaatje.. :ohno:

poller1
September 30th, 2007, 03:16 PM
Hebben jullie geen Cambio?

Jawel, ze gaan nu ook Cambiopunten uitbouwen in de districten.

In Gent is het wel uitgebreider voorlopig denk ik, en over het succes kan ik ook niet veel vertellen. Maar het bestaat, en ik steun het wel (is eigenlijk ideaal voor alleenstaande stadsbewoners, en dat is een groep die ahw dagelijks groeit in aantal).

KVP
October 1st, 2007, 12:03 AM
- Ik rij nooit op den trottoir, dat zijn meestal joden.

:ohno: Haha, over veralgemenen gesproken!

Ivan
December 17th, 2008, 01:05 PM
T'is een beetje stil rond de ontwikkeling van Petroleum-zuid. De geplande ontwikkelingen zijn het distributiecentrum, het voetbalstadion, jeugdcluster, MFC-terminal (on stream handling)
Vermoedelijk starten de saneringswerken nog voor de zomer. De ontwikkeling is voorzien in een eerste fase tot 2015 en aansluitende fases zullen op vraag van de markt gebeuren (tot +- 2020)

Graag had ik op de zuidelijke kop (tegen Hoboken-Polder) een 3-tal woontorens gezien (+-70m., 60m. en 50m.) Ook op de bovenste gedeelten van de bedrijven in het bedrijvencentrum kan voor mij een resid.functie nuttig zijn. Zo is er ook s'avonds activiteit en is er toch nog wat licht aanwezig.

Meurisse
December 17th, 2008, 02:29 PM
T'is een beetje stil rond de ontwikkeling van Petroleum-zuid. De geplande ontwikkelingen zijn het distributiecentrum, het voetbalstadion, jeugdcluster, MFC-terminal (on stream handling)
Vermoedelijk starten de saneringswerken nog voor de zomer. De ontwikkeling is voorzien in een eerste fase tot 2015 en aansluitende fases zullen op vraag van de markt gebeuren (tot +- 2020)

Graag had ik op de zuidelijke kop (tegen Hoboken-Polder) een 3-tal woontorens gezien (+-70m., 60m. en 50m.) Ook op de bovenste gedeelten van de bedrijven in het bedrijvencentrum kan voor mij een resid.functie nuttig zijn. Zo is er ook s'avonds activiteit en is er toch nog wat licht aanwezig.

mss dat door het voetbalstadion het een en het ander wat in een stroomversnelling komt. Want met dat stadion op die plek, MOET toch al minstens de tram tot daar al aangelegd worden.

en 'k heb vernomen dat binnen de diensten van de stad, dat hele distributiecentrum als onhaalbaar wordt ontvangen... Ik vraag me ook wel af of dat daar nu de beste plaats is, voor watergebonden leveringen wél, maar voor vrachtwagens?

Zeker kan van dat terrein een volwaardig kmo-zone gemaakt worden, en dit met meer als wat blekke dozen naast elkaar. Met idd eventueel wat woongelegenheid gemengd! EN met behoud van de huidige schaarse havenactiviteiten! (de bestaande werkende petroleuminstallaties zouden in eerste instantie al zeker behouden blijven)

Meurisse
February 14th, 2009, 10:34 PM
Uit de streekkrant van donderdag:

Het Petrolfront voert actie

Op 15 februari (14-17u) organiseert Petrolfront een protestactie tegen de uitbreiding van industrie op Petroleum-Zuid. Die dag wordt op de Naftaweg, tegen de Hobokense Polder, een feest.

Petroleum-Zuid is het deel van de haven dat ten zuiden van de stadskern, langs de Schelde, gesitueerd is. De zone bevindt zich ten westen van de spaghettiknoop en grenst aan de Hobokense polder. Verder zijn ook het oude station Kiel en de nieuwe bedrijvenzonde rond de groothandelsmarkt in de omgeving gestiueerd.

Het Vlaams gewest en de stad Antwerpen willen 68 ha groene bestemming vervangen door een bedrijventerrein met zware industrie dat 113 ha groot zou worden, naast mogelijk een voetbalstadion. "Een deel van het gebied is intussen spontaan bebost. Van de al 30 jaar oude plannen om op Petroleum Zuid een park te realiseren is ineens geen sprake meer. Voor het natuurgebied Hobokense Polder is dit heel nefast", zo klinkt het bij actiegroep Petrolfront. Natuurpunt Hobokense Polder, dat deel uitmaakt van de actiegroep, werkte een alternatief uit waarin plaats is voor een hoogwaardige natuurverbinding, velden voor de amateursporter met een sportzaal, een park en een jongerencultuurzone.

"Alleen dit alternatief met 58 ha zachte bestemming voldoet aan de noden van natuur en omwonenden." Om het alternatieve plan aan de Antwerpenaars te tonen, gaat Petrolfront op 15 februari over tot actie. "We demonstreren hoe volgens ons de toekomst van Petroleum Zuid moet zijn: een toekomst met niet vervuilende bedrijven, voetbalstadion, en ruimte voor natuur, groen en sport. Leven is meer dan wonen en werken: zeg daarom 'ja' aan ons evenwichtige voorstel, 'neen' aan dat van minister Van Mechelen en de stad om er meer dan 100 ha industrie in te planten. Petroleum Zuid ligt midden 'n drukke buurt: Nieuw Zuid, Kiel, Zwaantjes, Lageweg, Polderstad. Als deze buurt massaal protesteert, kunnen we de industrie beperken en 'n leefbare omgeving maken.

Meurisse
February 15th, 2009, 02:57 PM
en van www.volksgazet.be

Natuurpunt Hobokense Polder vzw

Natuurpunt Hobokense Polder, buurtbewoners en het Petrolfront (*) nodigen je uit op

‘Onze polder wordt geen eiland!’

Zondag 15 februari van 14 tot 17u aan Petroleum Zuid (Naftaweg, nabij Krugerbrug)

Schema activiteiten:

14u-14u15 toespraak

14u15 start jogging (organisatie HAKI)

14u15 start 1° geleide wandeling door Petroleum Zuid/Hobokense Polder

14u15 ludieke voetbalmatch ‘industrie’ versus ‘bomen’, met commentaar (organisatie JNM)

14u30 aanvang sport- en spelenkoffer onder begeleiding van monitoren (doorlopend)

aanvang 1° afbakening buffer (eikel- en hazelnootplanting)

aanvang boomhakkersspel ‘klief de industrie in twee’ (doorlopend) (organisatie Progressief Hoboken) aanvang vertoning DVD ‘Petroleum Zuid, de 'vergeten' plannen van het jaar 2000’ (doorlopend) eventueel: bijkomende spandoeken ophangen

15u00 start 2° geleide wandeling door Petroleum Zuid/Hobokense Polder

16u00 uitreiking 'Petrol'trofee

16u15 Sophie Van Hove leest voor uit ‘Het Bezembos is boos'

16u30 aanvang 2° afbakening buffer (eikel- en hazelnootplanting)

Doorlopend:

- muziek door de folk- en rockgroep 'Thy Quest' (volgens noodwendigheid)- een natje en een droogje: frisdrank, wijn, chocomelk, koffie, thee, warme soep, wafels, fruittaart en hartige spijzen.

Doel?

Plezante actie met veel informatie en veel volk …

- tegen het eenzijdige plan voor grote uitbreiding van de industrie,

- voor een volwaardige natuurverbinding Hobokense Polder – ring rond Antwerpen

- voor een serieuze buffer tussen natuurgebied en nieuwe bedrijven

- voor het evenwichtige alternatief van ‘Natuurpunt’ met duurzame, niet vervuilende bedrijven én veel meer

natuur, groen en sportvelden!

(*) Het Petrolfront bestaat uit:
Ademloos - Antwerpse Groene Senioren - Beschermcomité SOS Stadspark – Bond Beter Leefmilieu - De Meerlenhoveniers - Floristisch Onderzoek Natuurbehoud - Friends of the Earth - Geneeskunde voor het Volk - Gezinsbond Hoboken - Groen! - HABI/HAKI/HAWI – JNM – Natuur 2000 - Natuurpunt (gewestelijk/diverse afdelingen) – Omgevingsfilosofie - Progressief Hoboken – PvdA - Scoutsgroep Brabo-Marnix – SLP - stRaten-generaal - Werkgroep Wolvenberg - Wijkraad Polderstad

al onze actie-groepkes verzameld...

Meurisse
February 15th, 2009, 04:25 PM
een een berichtje van www.deredactie.be

Actie tegen aanleg groot bedrijventerrein

zo 15/02/09 16:21 - In Antwerpen is vanmiddag actiegevoerd tegen de aanleg van een groot bedrijventerrein op de gronden van Petroleum Zuid, aan de grens met Hoboken.

Die site diende vroeger als opslagterrein van oliefirma's. Minister van Ruimtelijke Ordening Dirk Van Mechelen (Open VLD) wil er een nieuw voetbalstadion laten bouwen en een zone voor kmo's creëren.

Maar die zou dan vlak naast het natuurgebied Hobokense Polder komen en daar willen de actievoerders niet van weten. Ze pleiten voor een alternatief met een veel kleiner bedrijventerrein en meer groen.

taboe
February 16th, 2009, 03:51 PM
^^ er zullen best wel wat typische zageventen bijzitten, maar het is niet omdat die idioten van Ademloos mee protesteren, dat het protest op zich niet terecht is.

Vooral bij deze zin heb ik toch ook niet meteen een mooi beeld voor ogen:
"Het Vlaams gewest en de stad Antwerpen willen 68 ha groene bestemming vervangen door een bedrijventerrein met zware industrie dat 113 ha groot zou worden, naast mogelijk een voetbalstadion. "

dat stadion ok, maar 'zware' industrie, daar zijn toch wel betere plekken voor?

Meurisse
February 16th, 2009, 04:20 PM
daar is dan ook niet veel van aan hé. Er is enkel sprake van een kmo-zone, zij vertalen dat naar "zwaar vervuilende industrie" ...

pinkie 4 president!
February 16th, 2009, 05:22 PM
"Petroleum Zuid ligt midden 'n drukke buurt: Nieuw Zuid, Kiel, Zwaantjes, Lageweg, Polderstad."

drukke buurt??

Ivan
February 16th, 2009, 05:31 PM
Ach, de ontwikkeling van IPZ is absoluut nog niet voor morgen. Het businessplan voor de ontwikkelaars zag er niet zo rooskleurig uit. Met de komst van het stadion moet dit businessplan terug naar de tekentafel. Nog minstens een klein jaar hiervoor uittrrekken. Daarnaast is er nog grote discussie over de inbreng van gronden, herlocaties van bedrijven en de kost en methode van sanering! Ten vroegste 2012 kan de ontwikkeling beginnen.

En vervuilende oude industrie gaat er niet komen, keep the facts straight please! Zo verzwak je het debat. Waar ik in meega in de vraagstelling is of zo'n bedrijventerrein wel gepast is voor de terreinen. Ik denk meer in de richting van ecologische innovatie en ga akkoord met het watergebonden terminal. Dat lijkt me nog een troef voor de Kaaien, het gebied en de stad.

Bazar
April 8th, 2009, 02:34 PM
Vandaag in De Morgen:
11.600 handtekeningen tegen project op Petroleum-Zuid
Er zijn intussen al 11.600 handtekeningen verzameld tegen het geplande scenario voor de ontwikkeling van de Antwerpse zone Petroleum-Zuid. De vzw Natuurpunt Hobokense Polder ging de handtekeningen vandaag afgeven op het kabinet van Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Dirk Van Mechelen in Brussel.

De actievoerders eisen dat er niet enkel bedrijven op het gebied worden gebouwd, maar dat er ook aandacht gaat naar natuur en groenvoorziening. Volgens het kabinet Van Mechelen zullen de opmerkingen die de vzw in een petitie heeft verzameld toegevoegd worden aan het dossier. Binnenkort wordt het advies van de Vlaamse Commissie over Petroleum-Zuid verwacht.

Natuurverbinding
Natuurpunt Hobokense Polder wil op Petroleum-Zuid het bedrijventerrein met een voetbalstadion beperken tot 66 hectare. De overige 58 hectare wil ze inrichten met onder andere een natuurverbinding tussen de Hobokense Polder en de Antwerpse ring. Daarnaast vraagt de protestgroep de aanleg van een groot park en een recreatiezone voor amateursporters.

Volgens Frans Thys van de vzw verwachten zijn medestanders niet dat hun volledige plan wordt uitgevoerd, maar wel dat er tot op bepaalde hoogte rekening mee wordt gehouden. Voorlopig zijn er geen nieuwe acties gepland.

"Zeer belangrijk"
Het kabinet van Dirk Van Mechelen, die zelf niet aanwezig was bij de ontvangst, laat weten dat Petroleum-Zuid deel uitmaakt van de afbakening van het grootstedelijk gebied Antwerpen. Dat plan werd in september van vorig jaar goedgekeurd, en het openbaar onderzoek is ook al afgerond. De bezwaarschriften die er tegen zijn ingediend, worden onderzocht door experts.

"Het project op Petroleum-Zuid is zeer belangrijk voor ons, omdat het gebied zowel via het water, de weg als het spoor op een duurzame manier kan ontsloten worden", zegt woordvoerder Philippe Heyvaert, "Bovendien worden de gronden gesaneerd en in 2035 verdwijnt de huidige petroleumnijverheid om plaats te maken voor milieuvriendelijkere bedrijvigheid", besluit Heyvaert.

tram2
April 8th, 2009, 04:34 PM
^^ Eén van deze handtekeningen is de mijne. Ik vind namelijk (als buurtbewoner) ook dat niet heel dit gebied moet volgebouwd worden! Vooral het zuidelijk gedeelte zou groengebied moeten worden en aansluiten bij het Polderbos. Ik vind ook dat op termijn de bedrijven die langs de Schelde liggen, en eigenlijk half omsloten zijn door dit natuurgebied, zouden moeten verhuizen , uiteraard tegen de nodige compensaties! Ook langs de Schroeilaan, parallel aan de spoorlijn, zijn een aantal bedrijven die er niet thuishoren. Akkoord, zij waren misschien eerst maar een hergroepering van groen én bedrijven is echt wel nodig!

Ter info: in deze thread (http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=33345366&postcount=119) (nieuwe Heerenpolderbrug) kan je het begin van de Hobokense Polder en Petroleum Zuid zien.

SuburbanWalker
April 8th, 2009, 04:41 PM
^^ er zullen best wel wat typische zageventen bijzitten, maar het is niet omdat die idioten van Ademloos mee protesteren, dat het protest op zich niet terecht is.

Vooral bij deze zin heb ik toch ook niet meteen een mooi beeld voor ogen:
"Het Vlaams gewest en de stad Antwerpen willen 68 ha groene bestemming vervangen door een bedrijventerrein met zware industrie dat 113 ha groot zou worden, naast mogelijk een voetbalstadion. "

dat stadion ok, maar 'zware' industrie, daar zijn toch wel betere plekken voor?

Je moet maar naar de openingspost van deze thread zien om te weten dat die zogenaamde zware industrie complete onzin is. Het straffe is dat er nu een verouderd petrochemisch complex aanwezig is (waar komt die naam Petroleum Zuid anders vandaan?) dat uitgerekend vervangen zou worden door lichte industrie.
Op de facebookpagina van die actiegroep staat er trouwens ook een liefdelijke foto met zicht op het nieuw justitiepaleis op de achtergrond en een grasveld met madeliefjes op de voorgrond. Welnu, NERGENS in het betreffende gebied bestaat er een dergelijke zicht. Het is typerend voor de demagogische praktijken die nogal wat actiegroepjes gebruiken.

Meurisse
April 8th, 2009, 04:57 PM
stel je voor, een industriegebied dat een industriegebied blijft! een schande :)

In tegenstelling tot bvb Wommelgem waar een groengebied zal wijken voor een kmo-zone

Die Hobokense polder is in verhouding trouwens toch al groot genoeg? Alles ten oosten van de Naftaweg zou toch perfect tot kmo-gebied omgevormd kunnen worden.

Die van Natuurpunt zouden zich beter bezighouden met het redden van échte natuur ipv vervuilde industriegebieden. Elke dag verdwijnt er bvb in Vlaanderen nog massa's bos en open ruimte voor onze villakes...

Polri
April 10th, 2009, 02:00 PM
Van ironie gesproken:

Iets verder in het industriegebied in Hoboken zit een Nederlands bedrijf dat de oude Titan-werf heeft omgebouwd tot een bedrijf waar jaarlijks honderden onderstellen voor windmolens worden geproduceerd. (een vande wereldleiders op dit gebied).

Groene, toekomstgerichte industrie dus.

Nu wil dit bedrijf uitbreiden omdat de vraag naar windmolens sterk toeneemt. Resultaat: een stortvloed van bezwaarschriften van kwade buurtbewoners.

Vervuilende inustrie mag niet meer, propere industrie mag niet meer, kmo-zones mogen niet meer... :ohno:

tram2
April 10th, 2009, 04:38 PM
Nu wil dit bedrijf uitbreiden omdat de vraag naar windmolens sterk toeneemt. Resultaat: een stortvloed van bezwaarschriften van kwade buurtbewoners.

Wel... als buurtbewoner is dit het eerste wat ik er van hoor...??? Ook geen enkele melding hiervan op de site van de wijk Hertogvelden (http://www.hertogvelden.be/) die vlak achter de kraan van BM Titan ligt, want zo heet het bedrijf in kwestie.

Eigenlijk heb ik van dit bedrijf zo goed als geen last! Soms hoor je wel eens wat, maar waar niet natuurlijk... Ik vraag me wel af in welke richting ze zouden willen uitbreiden...

Aan de westzijde de Schelde, aan oostelijke kant wijk Hertogvelden, aan noordkant het veer Hoboken-Kruibeke met daarachter de jachthaven, en nog verder wijk Polderstad (http://www.polderstad.be/) en Polderbos. Aan de zuidkant dan? Ik weet eigenlijk niet precies wat daar ligt. (Ik dacht dat het allemaal terrein was van BM Titan). Nog verder naar het zuiden: Umicore.

http://users.telenet.be/Awijken/images/HobokenW-sfeer1.jpg (http://www.antwerpen.be/pics/Stad/Districten/Hoboken/BM%20Titan.JPG?hid=img%3Bmxh=400%3Bmxw=400)

http://www.bosschaerts.be/genealogy/images/plaatsen/hoboken_leo-bosschartlaan_b3_titan3.jpg

http://www.antwerpen.be/pics/Stad/Districten/Hoboken/BM-Titan.jpg

(Iets) meer info over BM Titan op de site van de Stad Antwerpen - District Hoboken (http://www.antwerpen.be/eCache/BTH/18/151.cmVjPTE3MDY.html).

Plan van Hoboken West
http://users.telenet.be/Awijken/images/HobokenW-gebied2.jpg

Polri
April 10th, 2009, 05:53 PM
^^
Het gaat over dit bedrijf: http://www.smulders-hoboken.com/engels/documents/AntwerpFacility2007.pdf

Op dit moment gaan ze tijdelijk een loods van Fabricom innemen:
http://notulus.antwerpen.be/rs-bin/RightSite.exe/getcontent/C2009-004396.pdf?DMW_OBJECTID=090f45ab80484bad&DMW_FORMAT=pdf&fext=.pdf

Als ik het goed begrijp willen ze vooral hun activiteiten uitbreiden binnen het huidige terrein, en zijner klachten van buurtbewoners over geluidsoverlast
(ik kan me best inbeelden dat het lastig kan zijn een dergelijk bedrijf in je achteruin te hebben, maar ik vind het ironisch dat zelfs een groen bedrijf in een industriezone moeilijk ligt)

Meurisse
April 30th, 2009, 03:34 PM
gva.be (http://www.gva.be/antwerpen/vlaamse-regering-keurt-ruimtelijk-uitbreidingsplan-voor-antwerpen-goed.aspx)

Vlaamse regering keurt afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen goed

http://www.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2009/04/30/454261/vlaamse-regering-keurt-ruimtelijk-uitbreidingsplan-voor-antwerpen-goed_7_235x280.jpg

13:57 Update Het nieuwe grote Antwerpse voetbalstadion komt nu zeker op de site Petroleum Zuid. De Vlaamse regering besliste donderdag om de ruimtelijke afbakening van het grootstedelijk gebied Antwerpen goed te keuren.

Één locatie werd daarin voorbehouden voor het voetbalstadion en de keuze viel, in overleg met de stad Antwerpen, uiteindelijk op de site Petroleum Zuid.

Momenteel wordt er gedacht aan een stadion met 25.000 zitplaatsen, dat uitbreidbaar is tot 40.000 toeschouwers indien België de organisatie van het wk 2018 in handen krijgt.

Bedrijventerrein

"De zwaar verouderde en verlaten site Petroleum Zuid, zo'n 75ha aan de rand van de stad, zal nu eindelijk snel een stevige opwaardering krijgen," zegt minister-president Kris Peeters.

Er wordt een gemengde ontwikkeling voorzien. Behalve een voetbalstadion zal er ook ruimte zijn voor een watergebonden overslagfaciliteit, een bedrijventerrein voor de vestiging van hoogwaardige productiebedrijven en hun hoofdkantoren én zeker ook een groene corridor van 14 ha.

....

Meurisse
May 13th, 2009, 01:03 PM
deredactie.be (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/090513_Terreinen)

18 grote projecten krijgen groen licht

http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.527209!image/457444345.jpg_gen/derivatives/landscape470/457444345.jpg
Uplace

wo 13/05/2009 - 10:03
De Vlaamse regering heeft het licht op groen gezet voor de sanering en nieuwe stadsontwikkeling van 18 vervuilde terreinen. Wie investeert in de projecten moet geen registratierechten betalen en kan ook rekenen op fiscale steun.

De zogenoemde "brownfields", verlaten en vervuilde industrieterreinen, liggen her en der verspreid over Vlaanderen. De sanering ervan sleept al jaren aan en de Vlaamse overheid wil er nu in een keer komaf mee maken.

http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.527219!image/1969954112.jpg_gen/derivatives/landscape190/1969954112.jpg
Watersite Vilvoorde

De voorbije jaren werden privé-investeerders gezocht die geïnteresseerd waren in de ontwikkeling van concrete projecten op de sites. Wie investeert krijgt niet alleen de registratierechten cadeau, de Vlaamse regering voorziet ook nog een aantal fiscale voordelen.

De privé-investeerders maken allen samen zo'n 1 miljard euro vrij voor de projecten. Op termijn zou dat ook 10.000 nieuwe banen moeten opleveren.

Grootste project komt in Machelen

Het grootste project komt in Machelen, naast het viaduct van Vilvoorde (foto bovenaan). Op een terrein van 8 hectare wil Uplace daar een groot complex bouwen met zogenoemde beleveniswinkels, kantoren en hotels. Blikvanger wordt een toren van zo'n 70 meter hoog. Het project zou in 2015 gerealiseerd moeten zijn en zou 3.000 nieuwe jobs creëeren.

http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.527225!image/1218526504.jpg_gen/derivatives/landscape190/1218526504.jpg

De "go" van Vlaanderen betekent wel een streep door de rekening van de Brusselse overheid. Die wil graag een groot winkelcomplex neerplanten op de Heizelterreinen, enkele kilometers verderop.

Twee grote complexen op een steenworp van elkaar zijn echter te veel van het goede. Het lijkt er dus op dat Brussel in snelheid werd gepakt door Vlaanderen.

Enkele andere projecten op een rijtje

Antwerpen: Een site van 75 hectare op Linkeroever zal worden gesaneerd. Daarna komt er bedrijventerrein, een distributiecentrum voor de stad, een voetbalstadion en meer dan 14 hectare groenzone. Het project moet klaar zijn in 2020 en zou 4.000 banen creëeren.
Oostende: Het terrein tussen de Oudenburgsesteenweg en de spoorlijn Brugge-Oostende wordt een bedrijventerrein voor KMO's in de chemiesector. De werken zouden in 2018 voorbij zijn.
Gent: Op de plaats van de oude dokken in de haven komen tegen 2021 zo'n 1.200 woningen. In het nieuwe stadsdeel moet ook plaats zijn voor kantoren, winkels, een bibliotheek en een sporthal.
Vilvoorde: De stad vernieuwt het oude industriegedeelte aan het kanaal Brussel-Willebroek. Verschillende terreinen worden gesaneerd om plaats te maken voor woningen, winkels, kantoren en groenzones.

Voorts zijn er ook nog terreinen in Lier, Izegem, Kortrijk, Waregem, Mechelen en Willebroek.

rechteroever zal men eerder bedoelen denk ik

kimba86
November 29th, 2009, 03:50 PM
Met een mogelijk nieuw stadion op een locatie buiten, maar toch dichtbij, de stad zijn er misschien nieuwe kansen om dit hoekje aan de rand van de stad multimodaal beter te ontsluiten.
Met de komst van recreatieve activiteiten (stadion,..) en logistieke activiteiten (stedelijk distributiecentrum) zijn er misschien kansen voor het (hoogwaardig)OV en het bouwen van missing (wegen-)links.

Welke multimodale potenties zien jullie?

SimCityFanatic
November 29th, 2009, 05:01 PM
Met een mogelijk nieuw stadion op een locatie buiten, maar toch dichtbij, de stad zijn er misschien nieuwe kansen om dit hoekje aan de rand van de stad multimodaal beter te ontsluiten.
Met de komst van recreatieve activiteiten (stadion,..) en logistieke activiteiten (stedelijk distributiecentrum) zijn er misschien kansen voor het (hoogwaardig)OV en het bouwen van missing (wegen-)links.

Welke multimodale potenties zien jullie?

!
H
O
O
G
BOUW! :banana:

antigoon99
November 29th, 2009, 05:32 PM
is dit niet een beetje een open deur intrappen...

==> zie topic:
Nieuw - zuid
Metropoolstadion
Antwerpen OV + tramverlengingen...

Meurisse
September 3rd, 2010, 06:06 PM
www.omgeving.be

03-09-2010

masterplan Petroleum Zuid

Na een uitgebreide selectieprocedure is het multidisciplinaire team van OMGEVING - Haskoning - Buck Consultants International - Mint uit 16 nationale en internationale teams aangeduid als ontwerper voor de investeringszone Petroleum Zuid te Antwerpen.

Het masterplan formuleert voorstellen om de voormalige, sterk verontreinigde, petroleumcluster om te vormen tot een hoogwaardig en eco-effectief gebied voor stedelijke en economische activiteiten.

Het zal het kader en de randvoorwaarden vastleggen voor de samenhangende ruimtelijke ontwikkeling van het gehele gebied met zijn vele deelprojecten waaronder het bedrijventerrein, het voetbalstadion, een stadsregionaal watergebonden distributiecentrum en de groene corridor.

Meurisse
September 16th, 2010, 01:27 PM
nieuwsblad.be

'Petroleum-Zuid bedreigt Hobokense polder'

donderdag 16 september 2010 Auteur: (CDH)

ANTWERPEN - Luk Smets van Natuurpunt Hobokense Polder was één van de vrijwilligers die gisteren de joelende kinderen door het bos begeleidde. Elke week ruimt hij zwerfvuil op, samen met twaalf andere vrijwilligers.
'Het afval dat mensen dumpen, is niet meer zo'n groot probleem', zegt hij. 'Omdat wij hier alles in het oog houden, hebben we de polder goed onder controle.'

Smets ziet eerder een bedreiging in de ontwikkelingen op het Nieuw Zuid, meer bepaald op Petroleum-Zuid, waar er in de toekomst een nieuw voetbalstadion zou komen. 'De plannen beloven dat er vijftien hectare groen bewaard zal blijven, maar eens de aannemers aan het werk zijn, zal er sowieso meer verdwijnen dan eerst gezegd.'

Op die manier verliezen de dieren hun 'groene autostrades', benadrukt Smets. 'Als de ecologische verbindingen verdwijnen tussen de Hobokense polder en de andere groene gebieden in de stad, raken de dieren geïsoleerd. Op die manier ontstaat er inteelt en raakt de gezondheid van een populatie bedreigd.'

Ik wist niet dat er zo veel dieren van de Hobokense polder via IPZ verder trekken naar andere groengebieden? Over wat zou het dan gaan? Herten? Konijnen? of egeltjes

poller1
September 16th, 2010, 09:00 PM
nieuwsblad.be

'Petroleum-Zuid bedreigt Hobokense polder'

donderdag 16 september 2010 Auteur: (CDH)

ANTWERPEN - Luk Smets van Natuurpunt Hobokense Polder was één van de vrijwilligers die gisteren de joelende kinderen door het bos begeleidde. Elke week ruimt hij zwerfvuil op, samen met twaalf andere vrijwilligers.
'Het afval dat mensen dumpen, is niet meer zo'n groot probleem', zegt hij. 'Omdat wij hier alles in het oog houden, hebben we de polder goed onder controle.'

Smets ziet eerder een bedreiging in de ontwikkelingen op het Nieuw Zuid, meer bepaald op Petroleum-Zuid, waar er in de toekomst een nieuw voetbalstadion zou komen. 'De plannen beloven dat er vijftien hectare groen bewaard zal blijven, maar eens de aannemers aan het werk zijn, zal er sowieso meer verdwijnen dan eerst gezegd.'

Op die manier verliezen de dieren hun 'groene autostrades', benadrukt Smets. 'Als de ecologische verbindingen verdwijnen tussen de Hobokense polder en de andere groene gebieden in de stad, raken de dieren geïsoleerd. Op die manier ontstaat er inteelt en raakt de gezondheid van een populatie bedreigd.'

Ik wist niet dat er zo veel dieren van de Hobokense polder via IPZ verder trekken naar andere groengebieden? Over wat zou het dan gaan? Herten? Konijnen? of egeltjes

wespen, muizen, muggen en ratten.

mato
September 18th, 2010, 10:05 PM
wespen, muizen, muggen en ratten.
Ook sporen van marters en zelfs vossen werden onderweg opgemerkt, maar vergeet ook heel wat vogels, amfibieën en insecten niet. :cheers:

Meurisse
March 24th, 2011, 11:55 PM
in de eerste post van deze thread spreken ze nog van 4000 jobs...

nieuwsblad.be

2.000 jobs verwacht door nieuw bedrijventerrein Petroleum Zuid

donderdag 24 maart 2011, 05u00 Auteur: cdh

ANTWERPEN - Stad Antwerpen en het Vlaams Gewest werken samen aan de ontwikkeling van het Antwerpse Petroleum Zuid tot een duurzaam bedrijventerrein. De site moet internationale bedrijven naar Antwerpen lokken. Daarom werd gekozen voor een nieuwe Engelstalige naam, met aangepast logo: Blue Gate Antwerp.

‘Blue Gate Antwerp is een voorbeeld van wat VIA (Vlaanderen in Actie) betekent', zegt Vlaams minister-president Kris Peeters(CD&V). ‘Het is een watergebonden bedrijventerrein dat met innovatieve technieken zeer sterk inzet op duurzaamheid. Het zal zichzelf, Antwerpen en Vlaanderen internationaal op de kaart zetten.'

Drie delen + stadion

Blue Gate Antwerp zal uit drie belangrijke delen bestaan: een nieuwe kade met een logistieke zone(13hectare), een zone voor hoogwaardige productiebedrijven (25hectare) en een groene corridor (14,5 hectare). ‘De stad wil er een kwalitatief hoogstaande invulling aan geven', stelt economieschepen Robert Voorhamme(SP.A). ‘De bedrijven zullen een boost betekenen voor de Antwerpse economie. We rekenen op 1.500 tot 2.000nieuwe jobs.' De resterende hectares worden ingenomen door onder meer het nieuw voetbalstadion voor beide Antwerpse clubs (GBA en Royal Antwerp FC).

Het bedrijventerrein Blue Gate Antwerp start aan de Generaal Armstrongweg (aan de blauwe Elia-centrale) en loopt verder langs beide kanten van de d'Herbouvillekaai tot aan BP. Naar het zuiden loopt het terrein langs de spoorweg tot aan de Herenpolderbrug en de Krugerbrug. In totaal is Blue Gate Antwerp 113hectare groot.

Momenteel wordt er gewerkt aan een masterplan voor Blue Gate Antwerp. Eind juni wordt het voorgesteld. Van april tot oktober kunnen bewoners de site bezoeken met een wandelzoektocht Expeditie Blue Gate Antwerp. CityLabo/Antwerpen Averechts organiseert een begeleide site jogging. In een eerste fase zal de bodem gesaneerd moeten worden, want die is zwaar vervuild. ( )

Meurisse
April 10th, 2011, 12:02 PM
Jan van de Perre maakte een uitgebreide fotoreportage van de petrol:

gva.be

Natuur neemt voormalige petroleumsite over

08/04 Vijftig jaar geleden werkten hier nog zevenduizend mensen, tijdens de hoogdagen van de petroleumindustrie op Petroleum-Zuid. Vandaag heeft de natuur de site onverbiddelijk opgeslokt: stalen en betonnen constructies ruimden plaats voor opmerkelijke planten en dieren, treinrails zijn overwoekerd, pijpleidingen verroest. Stille getuigen van een niet zo ver verleden.

Uw krant ging op ontdekkingstocht doorheen het verlaten stukje Metropool. Nog geen twee kilometer van het stadscentrum, en toch mijlenver weg.

In de weekendkrant van Gazet van Antwerpen vindt u een uitgebreid verslag.
http://album.gva.be/foto-album/p/2/natuur-neemt-voormalige-petroleumsite-over.aspx

GDew

Foto's Jan van der Perre

poller1
April 10th, 2011, 03:27 PM
^^een mooi gebied!

Ivan
June 28th, 2011, 02:00 PM
De ambitie en visie voor Blue Gate ziet er alvast veelbelovend uit. Er wordt een mooi ambitieniveau opgelegd met een mooie groene groene rivier/corridor van 14.5 Ha, mooie sprekende architectuur voor de gebouwen, een icoon voor het stadion, tramlijnen doortrekken tot het gebied, een voet- en fietsbrug van het stadionplein over de spoorweg naar de vroegmarkt, scheldeboulevard tot aan de waterterminal, een archeologische site en behoud pijpenstelsel en stookgebouw en kranen. Ook is er ruimte voor windmolens. Ben beniuewd naar het resultaat...

KolonelSilvertop
June 28th, 2011, 03:26 PM
Ik ben naar de presentatie geweest vorige week. Het plan werd afgemaakt door de panelleden...

De enige 2 zaken die redelijk zeker zijn:
- de kaaien worden gerenoveerd en dienen voor de aanlevering van de materialen voor de renovatie van de kaaien in de binnenstad
- de site wordt gesaneerd vanaf 2016

Positief dus, maar dan…

Blue Gate voorziet haar opening pas tegen 2030 (die sanering kost nl veel tijd, en het MER onderzoek is nog maar pas gestart). Die renders zijn dan ook niet meer dan impressies, en zeker geen simulaties.

Probleem met nogal wat grote infrastructuurwerken, en we weten hoe dat in Antwerpen gaat.... Uit het plan:

Die brug over de schelde….
Een onzeker voetbalstadion
De groene singel is cruciaal (terwijl dat project eingelijk dood is)
Trams, tramlijnen, treinsporen en wegen

Andere (hoge) risico’s

Er is geen budget voor de plannen, het is enkel een visie
Technologisch zijn er heel wat onzekerheden over de Cradle to Cradle ambities
Met verplicht afknijpen van de autostroom (minstens 50% van de bezoekers moet op een andere manier ter plekke geraken) ben je niet heel attractief voor bedrijven. Volgens Voorhamme zou er veel interesse zijn van bedrijven, maar plannen die nu al hun vestigingen voor binnen 20 jaar?
De NMBS en Infrabel hebben GEEN interesse om een personenlijn of een goederenlijn te exploiteren wegens te weinig potentieel
Met De Lijn is zelfs nog niet gepraat over de fantasie van die vrachttram
Die hele city logistics vereist een enorme harmonisering van loskades in de stad. Ook wordt het een hele operatie om de vertraging te beperken. En in welke mate zijn vrachtwagen IN de stad een groot probleem…
De locatie is niet ideaal voor een transportcentrum. Dat zouden ze beter aan de noorderlaan of de oosterweelknoop ofzo steken…

Meurisse
June 28th, 2011, 04:16 PM
^^ Tot zover het schone verhaal dus.

Na tientallen jaren plannen, studies en onderzoeken staan we dus nog steeds nergens.

En de komende tientallen jaren zal er niets veranderen :(

ProAntwerp
July 27th, 2011, 03:11 PM
Typisch Belgisch

Unkown Student
July 27th, 2011, 05:20 PM
Bekijk het positief: binnen enkele decennia zal hopelijk een andere visie op deze terreinen hebben. Een metropool visie misschien: puur wonen (hoogbouw) en kantoren op IPZ. Iets wat men eigelijk had moeten doen op Regatta, in plaats van er een provinciale residentiewijk neer te poffen.

De logistiek-functie van IPZ kan men nog kwijt op linker- en rechter. Daar zijn nog honderden hectaren vrij in het havengebied

Het valt mij sterk op dat men in Antwerpen veel met virtuele projecten bezig zijn, en amper met stedenbouw.

PeterLoft
July 27th, 2011, 08:02 PM
Het valt mij sterk op dat men in Antwerpen veel met virtuele projecten bezig zijn, en amper met stedenbouw.

Dat komt misschien omdat onze burgemeester een verleden heeft in de reclamesector en een hoge gevoeligheid toont voor marketing :)

SkyBridge
July 27th, 2011, 08:24 PM
Ik geloof niet dat de dienst stedenbouw veel te maken heeft met wat de burgemeester wil. :)

KrisL
August 27th, 2011, 09:58 AM
Vandaag keurde het stadsbestuur de projectdefinitie goed om een masterplan voor de site Emiel Vloorsstraat op te maken. Drie ontwerpbureaus werden geselecteerd om een voorbereidende opdracht uit te werken. Op basis van die opdracht zal het masterplan toegewezen worden.

Een gebied met weinig structuur en een grote verscheidenheid
Momenteel is de site Emiel Vloorsstraat een gebied met een grote diversiteit aan functies, waarop onder meer het bedrijventerrein Groothandelsmarkt, Digipolis, sportinfrastructuur en verschillende gebouwen van het stedelijk onderwijs gehuisvest zijn. Uitgaande van het weinig gestructureerde karakter van het gebied, wil Antwerpen een nieuwe visie neerschrijven die overeenkomt met de ambities die ze heeft voor het zuiden van de stad (Groothandelsmarkt, Blue Gate Antwerp, Knoop Zuid, Nieuw Zuid) en die het gebied kwalitatief kan opwaarderen.

Kwalitatieve opwaardering en bijkomend programma
Daarvoor is de opmaak van een masterplan het aangewezen instrument. De stad wenst een kwalitatieve structuur in het gebied aan te brengen en een bijkomend programma te realiseren. Dit bestaat uit vier grote onderdelen:
- de uitbreiding van de bestaande technische campus Leonardo Lyceum/SPIA;
- de realisatie van een gecentraliseerde technische cluster voor de onderhoudsactiviteiten van de stad;
- de bouw van een nieuwe tram- en busstelplaats;
- de realisatie van één of meer parkeerclusters.

Wedstrijd op weg naar masterplan
Het stadsbestuur heeft drie ontwerpbureaus aangeduid om een voorbereidende opdracht uit te werken: THV Office & Technum & Tritel; URA & Bas Smets & Mint & Philippe Loomans; Urhahn Urban Design & Witteveen+Bos. De laureaat van deze opdracht kan eind 2011 starten met de opmaak van het masterplan.

Bron (http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Bedrijven/Marketing_en_communicatie/MC_Com/Collegeverslagen_2011/collegeverslag_20110826_44kb.pdf)

Meurisse
September 28th, 2011, 02:08 PM
weer een nieuw boek voor in de kast

gva.be

Petroleum Zuid moet ecologisch bedrijventerrein worden

27/09 In Antwerpen is dinsdag het boek 'Antwerpen innoveert. Out: Petroleum Zuid. In: Blue Gate Antwerp' voorgesteld. Het boek vertelt het verhaal over Petroleum Zuid, 100 jaar geleden de grootste petroleumhaven van Europa, en schetst de toekomst voor het terrein ten zuiden van de stad: een eco-effectief bedrijventerrein. Voor Antwerpen is het een symbooldossier.

Het boek schetst het verleden van Petroleum Zuid, met getuigenissen en foto's uit de oude doos. Daarbij komen niet alleen de havenactiviteiten aan bod, maar ook vrijende koppeltjes in de polder en oorlogsspionnen.

Vervolgens beschrijft het boek de toekomst: Blue Gate Antwerp, een symbooldossier voor de stad Antwerpen die inzet op een groene en duurzame toekomst. "Onze ambitie is niet in het peloton zitten, maar bij de eerste horen", aldus Antwerps schepen van Economie Robert Voorhamme.

Saneren

De plannen om de verontreinigde terreinen van Petroleum-Zuid te saneren en opnieuw te ontwikkelen, zijn in juni al bekendgemaakt. Blue Gate Antwerp moet op een terrein van 113 hectare ruimte bieden aan logistiek, ecogerelateerde productie en onderzoek en ontwikkeling, eigen energievoorziening en mogelijk een stadsdistributiecentrum.

De stad wil de site in co-financiering met Vlaanderen en Europa ombouwen tot een duurzaam bedrijventerrein, goed voor 1.500 tot 2.000 jobs voor zowel laag- als hooggeschoolden. De eerste bedrijven worden in 2013 verwacht.

Meurisse
May 8th, 2012, 07:45 PM
gva.be

Laatste stuiptrekkingen van Petroleum Zuid

18:54 Update
Antwerpen (2000) De sloophamer wenkt voor de oudste petroleumsite van de haven. In september worden de 120 jaar oude gebouwen van de American Petroleum Company op Petroleum Zuid afgebroken, om plaats te maken voor de bedrijventerreinen van Blue Gate. De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie deed een ultieme poging om ze te bewaren, maar de bescherming via de erfgoedinventaris kwam drie dagen te laat...

Wij maakten een laatste rondgang op de mooiste lelijkste plek van Antwerpen. De reportage leest u woensdag in Gazet van Antwerpen.

Wim Daeninck

Nergens
May 8th, 2012, 08:34 PM
Waren die gebouwen de moeite om eventueel te bewaren of was het gewoon een site dat volgens de erfgoedfirma bewaart moest blijven louter omdat het een oud site is?

Meurisse
May 8th, 2012, 08:45 PM
Als je lang genoeg wacht is daar niets meer de moeite om te bewaren wegens weggeroest :)

Ik weet niet exact over welke gebouwen het gaat...

deze foto stond bij het artikel:
http://s1.gva.be/ahimgpath/assets_img_gva/2012/05/08/2239258/laatste-stuiptrekkingen-van-petroleum-zuid-id2917949-620x400.jpg

mato
May 9th, 2012, 12:47 AM
^^ De APC-gebouwen liggen inderdaad op de hoek van de Lakweg met de Naftaweg. :cheers:

Ivan
May 9th, 2012, 09:24 AM
Bij mijn weten wordt geen enkel huis behouden. Een vergissing vind ik. Je kan gerust het huist dat het dichtste aan de geplande groende corridor behouden en er een horecazaak van maken. Enkel de schoorsteen, een kraan en een stuk van de pijpleidingen. Deze laaste wordt trouwens dan nog op een andere plaats heropgesteld.

syntric
May 9th, 2012, 03:43 PM
Als je lang genoeg wacht is daar niets meer de moeite om te bewaren wegens weggeroest :)

Ik weet niet exact over welke gebouwen het gaat...

deze foto stond bij het artikel:
http://s1.gva.be/ahimgpath/assets_img_gva/2012/05/08/2239258/laatste-stuiptrekkingen-van-petroleum-zuid-id2917949-620x400.jpg

Jammer, erg fotogenieke site wel, figureerde ook regelmatig in Vlaamse films.

eagleheart1987
May 15th, 2012, 05:18 PM
Ik vrees dat de staat van de gebouwen daarvoor te slecht is, plus enorm werk voor sanering.

Meurisse
October 19th, 2012, 08:56 PM
gva.be

63 miljoen euro voor modernisering smeeroliefabriek Q8Oils

18/10 Antwerpen (2000) Kuwait Petroleum International investeert 63 miljoen euro in de modernisering van de smeeroliefabriek van Q8Oils in de Antwerpse haven. De investering maakt deel uit van het lopende investeringsproject in Blue Gate Antwerp, de opvolger van de investeringszone Petroleum Zuid. Dat meldt het bedrijf donderdag in een persbericht.

In de smeeroliefabriek worden ruim 600 verschillende soorten smeermiddelen geproduceerd voor toepassingen in onder andere energie-, milieu-, industrie- en automobielsectoren. Bij de upgrade worden pigged-lijnen in gebruik genomen. Die zijn erop gericht de automatisering van het mengproces en de efficiëntie en kwaliteit van het vulproces te verbeteren. Door deze innovatie zal het mogelijk worden om in Antwerpen alle soorten smeermiddelen op oliebasis te produceren, zegt het bedrijf.

Tegen eind 2014 moeten bouwwerkzaamheden achter de rug zijn. Diverse opleidingen zullen het personeel vertrouwd maken met de nieuwe technologieën. Het bedrijf koos voor de haven van Antwerpen omdat er grote volumes grondstoffen efficiënt kunnen worden aangevoerd. "De stad kent ook een prima toegang via de weg tot Frankrijk en Duitsland, de twee grootste economieën van Europa. Het is de perfecte locatie", klinkt het.

Belga

Ivan
November 22nd, 2012, 12:39 PM
Een stadion komt er dus niet, dat is duidelijk, althans, deze legislatuur toch niet meer.
Die locatie blijft toch voorzien voor een grootstedelijke functie, dus waarom er eventueel niet anders voorzien? in kader van het woonproject Nieuw Zuid en de eco-bedrijfscluster, waarom niet een EnergyPark met activiteiten errond?

http://i1165.photobucket.com/albums/q582/IvanBoons/Kepco_Green_Energy_Park.jpg

inspiratie: http://www.earthtechling.com/2010/04/will-someone-please-build-this-ideal-green-energy-park/

Meurisse
April 14th, 2013, 10:06 PM
gva.be

Stad wil gronden van NMBS overkopen voor nieuwe gevangenis

29/03 Antwerpen (2000)
Het Antwerps schepencollege heeft vrijdag stadsontwikkelaar AG Vespa opgedragen om te praten met de NMBS over de aankoop van gronden voor een nieuwe gevangenis op Petroleum-Zuid. Dat bevestigt schepen voor Ruimtelijke Ordening Rob Van de Velde (N-VA), die spreekt van een "ideale locatie".

In Antwerpen is men al geruime tijd op zoek naar een locatie voor een nieuwe gevangenis om het arresthuis in de Begijnenstraat te vervangen. De stad liet haar oog vallen op een site van Petroleum-Zuid aan de Scheldekaaien.

"Dat is een ideale locatie, waarop een gevangenis technisch gezien zeer haalbaar is. De inplanting valt ook goed te rijmen met de andere plannen in de buurt," zegt Van de Velde.

Maar de gronden zijn van de NMBS Holding en Infrabel, en Van de Velde wil ze daarom overkopen. Vandaag werd op het schepencollege dan ook beslist om officieel de opdracht te gegeven aan stadsontwikkelingsbedrijf AG Vespa om gesprekken met de spoorwegmaatschappij op te starten, zodat de haalbaarheid van het project onderzocht kan worden. Volgens de schepen zijn er voor de NMBS zelf niet veel mogelijkheden meer voor het terrein.