View Full Version : Rotterdam: Old Dutch
Kees October 7th, 2007, 06:07 PM bron: Rotterdam - Binnenstad (http://www.rotterdam.nl/smartsite.dws?id=2157219)
http://binnenstad.rotterdam.nl.z2.zicht.nl/images/project/386x290/43.olddutch.jpg
Old Dutch
Initiatiefnemer: Dura Vermeer
Sloop bestaande bebouwing en nieuwbouw woontoren met ruimte voor horeca.
Jan October 7th, 2007, 06:09 PM Zegt me even niets dit project.
Skyscrapercitizen October 7th, 2007, 06:14 PM Een zogenaamd oud pand van na de oorlog op een rare plek. Ben benieuwd naar de plannen.
Kees October 7th, 2007, 06:17 PM ^ idd, Jan
maar dit is hopelijk géén fout, maar echt nieuws?
had 'm beter misschien bij "nieuws" kunnen posten.
SkyBridge October 7th, 2007, 06:18 PM We kunnen hier ook een verzameltopic van maken voor projecten als deze en Machinistenschool, renovatie GEBII, Provisorium e.d.
Staat een hoop "70m" te gebeuren in die omgeving
Illegal_Alien October 7th, 2007, 06:19 PM Dat is op zich geen slecht idee, maar je kan het amper meer bijhouden met al die nieuwe torens.
Jan October 7th, 2007, 06:36 PM Om even wat vragen te beantwoorden voordat ze gesteld worden heb ik even de volgende aanvullingen op een rijtje gezet:
CS Terminal: CS wordt tegenwoordig Rotterdam Centraal genoemd
CS Garage: Beeld is van de Noordzijde, garage moet onder het Kruisplein komen
Bijkorama: oud plaatje, dit wordt 'm niet
Postkantoor: foto van het Stadhuis!
Stadskantoor: nikszeggend plaatje
Coolsingeltoren: oude impressies, dit wordt 'm zeer zeker niet.
Linea Nova: ontwikkelaar is Willemsen (met een -n-). Staat ook fout op het nieuwe bouwbord trouwens
Jacobsplaats: wat gedateerde maquette
Pompenburg: foto laat ander gebied zien
Zadkinelocatie: naam locatie en foto zeggen me niets...?
Hofdame: is al opgeleverd
Statendam: Kohlhoff architecten is fout geschreven, moet zijn Kollhoff
Zenne: zie ookn impressies van de nieuwbouw
Kantoor en hotel aan de Blaak: gaat alleen om een hotel bij dit plaatje
H2O Hotel: heet H2otel
Havenbaron – fase 2: oude impressie (van fase 1)
Zalmhaven: impressies allang bekend (foto is trouwens van mij)
Hoog aan de Maas: hotel komt in de oudbouw
Port au Vin: Gaat heten: 100HOOG
Wijnhaven: foto genomen met de rug naar het project waar het om gaat
Uptown: schrijfwijze is UP:town
Scheepmakerstoren: wordt 88 meter
Provisorium: foto van de verkeerde kant genomen. Wellicht fout gemaakt met Vopak
De Rotterdam: informatie van de aantallen klopt niet
Pakhuismeesteren: oude impressie
Plot A: oude impressie
Cité: impressie voornamelijk uitbreiding Inholland
Chicago: foto van een sauna??
New Orleans: Oude impressie
San Francisco etc.: staat overal hetzelfde: Nieuwbouw circa 110 luxe appartementen en 2.000 m2 ruimte voor commerciële ondernemers.
Night Town: projectnaam is MyTown
Zim October 8th, 2007, 02:50 AM Die Jan, dat dit zomaar mag he....
Ze hebben de boel lekker op orde daar in Gemeente Rotterdam!
(Bron: dS+V, 07-10-2007)
:)dorp October 8th, 2007, 08:00 AM Niet dat rest. "Old Dutch" nu zo bijzonder is (en bovendien erg afgesloten staat van de omliggende bebouwing door de afgesloten terassen), maar ik vind dit stukje stad met de relatieve laagbouw en het vele groen eigenlijk wel karakteristiek voor dit buurtje... een beetje dorps zo vlak bij het centrum. Eerst maar eens de impressies / gedetailleerde plannen afwachten voordat ik mijn oordeel geef.
Eric Offereins October 8th, 2007, 08:06 AM Waar komt hij eigenlijk te staan ?
ro2 October 8th, 2007, 09:45 AM sloop voormalig Hotel Hilton. Is Hilton al weg dan?? Gaan we dit slopen?:bash: :ohno:
mokummer October 8th, 2007, 12:27 PM zijn ze nou helemaal gek geworden - dit is deel van een belangrijk stukje rotterdamse historie - wellicht dat de meesten op dit forum dat niet kennen.
Moet alles nou uniform highrise worden, of mag er nog iets oorspronkelijks, geks aan de stad blijven. Moet dan ook het Tramhuis weg, de brug van het Jongenskoor, enz?
Golda October 8th, 2007, 01:15 PM @ mokummer; ben het helemaal met je eens. pandje is inderdaad iets verrassends daar en het is een van de weinge herkenbare gebouwtjes in die omgeving van net na het bombardement.
zou het gewoon zonde vinden als dit gesloopt wordt.
juist dit soort onregelmatige pandjes/plekjes maakt Rotterdam (in ieder geval voor mij) zo speciaal. een woontoren voegt hier weinig meer dan extra woningen toe aan dit hoekje maar als dat de noodzaak is dan weet ik nog wel een flink aantal andere plekken voor 'mid-rise'....
Capzilla October 8th, 2007, 03:11 PM Dit pand hoeft van mij ook niet nodig gesloopt te worden, al valt het momenteel niet echt op vanwege de grote heg die er om heen staat.
Gerard October 8th, 2007, 03:38 PM Wat mij betreft moeten ze die boerderij juist laten staan. Kies dan andere locaties om wat middelhoge torens te plaatsen.
Er zijn zat hoeken waar je 15 verdiepingen neer kan zetten ter vervanging van de gebouwen van nu.
Boven Alles October 8th, 2007, 04:39 PM ^^
Het is geen boerderij. Het is een eftelingpand zonder fundering neergezet als tijdelijk gebouw, wat per ongeluk is blijven staan.
Het gebied is erg lelijk, het profiel van de weg klopt geen bal van. Het zou mooi zijn als er een bouwblok in jaren 20/30 stijl kon komen van 4 of 5 lagen met op de kop een blok van zeg 10 a 12 lagen. Dan krijg je een mooi profiel en het sluit aan bij de omgeving.
remmie October 8th, 2007, 06:03 PM Zadkinelocatie: naam locatie en foto zeggen me niets...?
Dat is Zadkine Educatie aan de nieuwstraat 15 die vanaf 18oktober t/m 28 oktober gaan verhuizen naar hofplein 19,waar al sinds 1september Zadkine in zit en word momenteel nog binnen diverse etage's verbouwt naar leslokalen.
op de huidige locatie komen de basisscholen Jan Prins en Willebrordus. die er nu nog naast zitten,daar waar nu die 2 basischolen staan komt de overdekte markthal.
Zo iets duidenlijk ? :D zoniet let meknow.
Grtz
Remco
Elvis October 8th, 2007, 07:11 PM Old Dutch mag van mij ook blijven staan. Ik weet genoeg ander gebouwen die gesloopt mogen worden.
Ik ben echter wel benieuwd hoe men hier een toren wil ontwikkelen. Het zal wel iets heel moois moeten worden...
Skyscrapercitizen October 8th, 2007, 10:02 PM "Ik weet genoeg ander gebouwen die gesloopt mogen worden."
Dat kan natuurlijk nooit een argument zijn om het hier niet te doen.
Oli4S October 8th, 2007, 10:31 PM Waar komt hij eigenlijk te staan ?
Ik heb het nog nooit in het echt gezien, maar dit is net ten noorden van het Erasmus MC (andere kant Rochussenstraat). Hier de kaart van dezelfde site:
http://binnenstad.rotterdam.nl.z2.zicht.nl/nl/6/kaart#mapanchor
Ramonx2 October 8th, 2007, 11:03 PM ^^ Pal achter het NAi dus (
http://i192.photobucket.com/albums/z162/ramonrodrigo/kaart.jpg
SkyBridge October 8th, 2007, 11:27 PM Wat een enorm vreemde plek voor zo'n boerderij. Die staan hier in IJsselmonde echt overal, maar ik zie op zo'n gouden plek toch liever een hoop studentenwoningen o.i.d.
viktor77 October 9th, 2007, 12:29 AM ^^ Zoals Boven Alles schreef is het ook geen boerderij. Deze info komt van een gemeentelijke website:
Rochussenstraat 20
J.A. Lelieveldt
1940
Door het bombardement was een groot deel van het winkelgebied in Rotterdam verloren gegaan. Om de ergste nood te lenigen werden in 1940 in hoog tempo enkele noodwinkelcomplexen gebouwd. Er waren stroken noodwinkels op de Coolsingel voor het Postkantoor, aan de Goudsesingel en in verschillende brede straten in Kralingen. De coördinatie lag in handen van de gemeentelijke Technische Dienst. De standaardwinkels werden ontworpen door Corn. Elffers. Verder waren er twee grote complexen op het Land van Hoboken en aan het Bentinckplein. Hier hadden de grote en middelgrote bedrijven zelf het initiatief genomen en waren verschillende Rotterdamse architecten actief. De laagbouwwinkels hadden een betonnen plaat als fundering en witgepleisterde wanden van baksteen afkomstig uit het puin. Door schaarste aan glas zijn de ruiten opgebouwd uit kleinere elementen. De winkels zijn in een zwierige, decoratieve stijl gerealiseerd. Verschillende Rotterdamse kunstenaars leverden bijdragen. De succesvolle noodwinkelcomplexen vormden indirect een inspiratie voor de Lijnbaan.
Ter plekke van het huidige NAi lag een groot winkelcentrum, dat zich uitstrekte tot de kop van de Nieuwe Binnenweg. Het is grotendeels ontworpen door Van Tijen & Maaskant en Margry. Het complex met C&A, V&D, Meddens en Rutecks werd op 25 oktober 1940 geopend. Het laatste nog overgebleven gedeelte werd begin jaren tachtig gesloopt voor de Boogjes, zodat het enige nog resterende noodwinkelgebouw het restaurant Old Dutch is. De oud-Hollandse sfeer van de vooroorlogse bodega, gevestigd aan de Coolsingel, keerde terug in de cottage-architectuur van het gebouwtje.
Literatuur:
* J.G. Wattjes, W.Th.H. ten Bosch - Rotterdam en hoe het bouwde, Rotterdam 1941
* E. Roelofsz - De frustratie van een droom, Rotterdam 1989
* Joris Boddaert - Roterodamum 2 51-100, Rotterdam 1992
SkyBridge October 9th, 2007, 12:37 AM Ik bedoelde met boerderij ook enkel de uitstraling. De boederijen hier in IJsselmonde zijn ook gewoon woonhuizen.
Rotter Dame March 26th, 2008, 01:09 AM Echt zonde om dit te slopen, zeker met zo'n bijzondere geschiedenis - een kleinschalig voorbeeld dat buiten de grote canon van de wederopbouw valt en historisch interessant is omdat het laat zien hoe ook de Rotterdamse ondernemers zelf hebben meegeholpen aan de wederopbouw. En dan niet aankomen met het argument dat het gebouw 'niet in de omgeving past', het zijn juist dit soort eigenzinnige uitzonderingen die een stad interessant maken, eenvormigheid heeft een stad nooit goed gedaan.
Op de webiste van de Old Dutch lees ik
Middels certificaatuitgifte is het pand in 1996 volledig in bezit gekomen van Old Dutch. Veel vaste gasten hebben hierin geparticipeerd. De continuïteit van Old Dutch is hiermee op unieke wijze gewaarborgd.
Momenteel is Old Dutch ook voornemens de grond behorend bij het pand over te nemen. Nieuwe certificaten worden spoedig uitgegeven.
Ik hoop dat ze het snel zelf in handen zullen krijgen!
Golda March 26th, 2008, 10:19 AM ^^ helemaal mee eens.
Rotterdam is uniek door juist dit soort panden.
van afblijven dus.
Kees June 6th, 2009, 08:38 AM bron: BDS - R'dam (http://www.bds.rotterdam.nl/content.jsp?objectid=199913) (Ter besluitvorming aangeboden, Brieven College van B en W, 2009)
09GR1574 Van B en W een brief over het besluit tot aanwijzing van het pand Old Dutch als gemeentelijk monument
De eigenaar van Old Dutch heeft in een brief van 9 mei 2008 aangegeven niet achter de voorgestelde aanwijzing te staan. De eigenaar zegt dat hij bezig is met het ontwikkelen van alternatieven voor de vestiging van Old Dutch op de bestaande locatie. De eigenaar is onder andere in gesprek met een ontwikkelingsmaatschappij over aankoop van Old Dutch en herontwikkeling op deze locatie. De eigenaar is van plan om de exploitatie van restaurant Old Dutch op een andere locatie voort te zetten. Ook de slechte bouwkundige staat en de daartoe benodigde extra investeringen noemt de eigenaar als een bezwaar.
Wij hebben, het voorgaande overwegend, besloten de zienswijze van de eigenaar ongegrond te verklaren en het pand Old Dutch aan te wijzen als gemeentelijk monument.
Skyscrapercitizen June 6th, 2009, 08:56 AM ^^
:(
wolkenbestormer June 6th, 2009, 09:50 AM hmm... is het niet mogelijk om het pand af te breken en ergens anders opnieuw op te bouwen? Bijv.in het Zuiderpark, Vroesenpark, Het Park of bij de Kralingseplas? Het was toch als noodgebouw neergezet? Ontmanteling hoeft dan toch niet al te complex te zijn. Landhuis de Oliphant hebben ze ook helemaal ontmanteld en toen in het Zuiderpark weer opgebouwd. :)
Niyyu June 6th, 2009, 10:26 AM Prachtig sfeervol gebouw is dit, ik snap niet dat mensen het niet leuk vinden in een stad. Ik vind velen op dit forum vaak zo onbewust omgaan met historie..
Waarom zal je dit in hemelsnaam slopen in een gebied voor jaren 70 en 80 meuk?:
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=51.915487,4.471065&spn=0,359.994335&t=k&z=18&layer=c&cbll=51.915665,4.471519&panoid=qweq61oLx87pWxXzqZ6s0Q&cbp=12,310.87,,0,-0.54
http://i300.photobucket.com/albums/nn33/Niyyu/Rotterdam%20West%201/Rotterdam%20West%202/rotterdamwest205.jpg
Capzilla June 6th, 2009, 10:47 AM Prima besluit, ben het ook helemaal met Niyyu eens dat het niet eens in je op zou moeten komen dit te slopen zolang er nog voldoende meuk omheen staat.
Art Deco Style June 6th, 2009, 12:36 PM ^^Ook helemaal mee eens!
Eric Offereins June 6th, 2009, 12:52 PM Er staan idd betere kandidaten voor sloop of verbouwen omheen. :)
EuroMaster June 6th, 2009, 01:10 PM Dat het niet het meest stedelijke gebouw is hoeft geen reden te zijn voor sloop. Dit soort bijzondere elementen moet je niet zomaar willen vervangen door een willekeurige flat. Ik denk dat Old Dutch genoeg bijdraagt met zijn horecafunctie. Wat wel een leuke gedachte kan zijn is het gebouw te laten overvleugelen door een moderne glazen toren wat zowel een interessant contrast tussen oud en nieuw, als landelijk tegenover stedelijk kan opleveren. Dan is het gebouw te vergelijken met een plint.
refluS June 6th, 2009, 02:23 PM je bent een debiel als je voorstander bent dit te slopen...
TC03 June 6th, 2009, 02:49 PM Prima besluit, ben het ook helemaal met Niyyu eens dat het niet eens in je op zou moeten komen dit te slopen zolang er nog voldoende meuk omheen staat.Idd.
Nexxd June 6th, 2009, 03:27 PM Waarom zou je de laatste herinnering aan de noodwinkels tijdens WO II tegen de vlakte willen gooien terwijl die locatie weinig tot niets toevoegt aan dichtheid in het centrum? Laten staan dus!
Nexxd June 6th, 2009, 03:33 PM Een zogenaamd oud pand van na de oorlog op een rare plek. Ben benieuwd naar de plannen.
Het zou mooi zijn als er een bouwblok in jaren 20/30 stijl kon komen van 4 of 5 lagen met op de kop een blok van zeg 10 a 12 lagen.Rare redenatie, een zogenaamd oud pand willen slopen om er een zogenaamd oud pand voor terug te zetten.
Kireb June 6th, 2009, 05:29 PM Mooi in stand houden. Past prima in de stedelijke gelaagdheid waar sommigen de mond van vol hebben.
Luis Indepels June 6th, 2009, 06:23 PM Ik vind het een door een "exploitant" wit gesausde, met platte kunststof kozijnen opgeleukte door een of andere beschuitlul uitgebate
pannenkoeken - krakelingen - met poffertjespoedersuiker besneeuwde geitenboerderij.
Echt jullie smaak. De naam alleen al. Waarom zijn Rotterdammers zo weg van die platgeneukte afgelebberde oude hoerennepnamen?
Old Dutch, Lee Towers ...
Het enige wat er nog aan ontbreekt is de kerstverlichting en geglazuurde dakpannen boven het vastgoed.
Elke peenvogel die het waagt om originele door een bouwmeester ontworpen en door een eerlijke timmerman aangebrachte houten
kozijnen te vervangen door platte kunststof tiefes - pleures - kankerzooi dan wel metselwerk te bestrijken met verf van ongeacht
welke kleur verdient het om door een roedel hondsdolle bolsjewieken te worden geradbraakt en gevierendeeld of in een Siberische
uraniummijn als lichtend voorbeeld te werk te worden gesteld.
Heel Rotterdam is door deze invalide kleinburgerlijke achenebbes huisjesmelkerij verkankerd.
Dit soort oliebollenkramen mogen eens in het jaar tijdens de donkerste maanden opduiken om vervolgens ergens achterin een licht
ontvlambare loods met de nodige prudentie te worden gestald met wielklem of diep verscholen blijven in het lommer van een stadspark,
waar edele houtduiven voor mijn part het hele nepsjiek met kak, poep en stront zwaar en blijvend mogen onderschijten.
wolkenbestormer June 6th, 2009, 07:03 PM bedankt voor je kleurrijke bloemlezing :lol:... in bepaalde mate ben ik het wel met je eens. Je bent in ieder geval een verrijking voor het forum. ;)
EuroMaster June 6th, 2009, 08:46 PM We hebben een nieuwe stadsdichter! :)
Skyscrapercitizen June 7th, 2009, 12:43 PM je bent een debiel als je voorstander bent dit te slopen...
Ja, uiteraard, iedereen met een andere mening is een debiel he!
Je bent een debiel als je zoiets roept over een gebouw en een plek waar je niks vanaf weet.
:cheers:
First city syndrome June 9th, 2009, 01:47 PM pannenkoeken met poffertjespoedersuiker
oliebollen
Ben blij dat de eigenaar zich wat drukker maakt over zijn menukaart dan het - kennelijk onoverkomelijke - vervangen van houten door kunststof kozijnen. (Dat laatste moet overigens wel zo snel mogelijk worden teruggedraaid. Zeker als het gebouw kennelijk gemeentelijk monument is.)
En de cliëntèle. Tsja. Redelijk hoog Lee Towers valet parking gehalte. Niet mijn kopje van thee, maar even stompzinnig Rotterdams als de P.C. Hooftstraat stompzinnig Amsterdams is.
ayelt June 9th, 2009, 02:29 PM Het gebouw is helaas niet prominent genoeg en zorgt meer voor verrommeling dan dat het in positieve zin bijdraagt aan de beleving van de stad. Ik denk dat historie het hier wel af zou moeten leggen tegen het belang van verdichting.
Niyyu June 9th, 2009, 02:39 PM ik vind het als een verademing voelen in de stad :)
Topaas August 5th, 2011, 07:38 AM Eric O had elders dit nieuws uit het AD geplaatst, ook maar even in het eigen draadje.
Bodega Old Dutch aan de Rochussenstraat in Rotterdam blijft een beschermd gemeentelijk monument. De Raad van State heeft vandaag het beroep dat de eigenaar had ingesteld tegen de toekenning van de monumentenstatus afgewezen.
Hoewel het pand wellicht niet van zeldzame architectonische waarde is, heeft het wel cultuurhistorische waarde
De bestuursrechter Old Dutch is het laatste gebouw dat resteert van een noodwinkelcentrum dat direct na het bombardement op Rotterdam in mei 1940 is gerealiseerd. Voor de bouw is puin van het bombardement gebruikt. Het pand heeft kenmerkende kleine ruitjes, omdat in de oorlog geen grote ruiten te krijgen waren.
Geen renovatie
De gemeente Rotterdam bestempelde het pand in 2009 tot monument op advies van de Bond Heemschut. Dat was een streep door de rekening van de eigenaar, die het gebouw wilde renoveren. Volgens hem heeft het restaurant nooit deel uitgemaakt van het noodwinkelcentrum, al is het er vlak naast gebouwd. Ook vindt hij de bouwstijl niet bijzonder. De eigenaar vreest dat de waarde van zijn pand flink zal dalen door de beperkingen die de monumentenstatus oplegt.
Cultuurhistorische waarde
De bestuursrechter acht bewezen dat het gebouw wel degelijk bij het noodwinkelcentrum heeft gehoord, al wijkt het qua architectuur en bouwstijl af. Destijds is ook een bouwvergunning aangevraagd voor een noodgebouw, zo staat in de uitspraak. 'En hoewel het pand wellicht niet van zeldzame architectonische waarde is, heeft het wel cultuurhistorische waarde.'
De monumentenstatus verhindert de eigenaar volgens de bestuursrechter niet om te renoveren of te verbouwen, want dat is binnen de grenzen van de Monumentenwet toegestaan. Bovendien heeft de gemeente Rotterdam hem zogenoemde nadeelcompensatie aangeboden, voor zover die nodig is. (ANP/Redactie)
elkravo August 7th, 2011, 10:33 PM Vind het een kleine oase in de stad...
|
|