View Full Version : 100 nieuwe monumenten

LochNESS
October 15th, 2007, 06:21 PM
Zag net het stukje op het journaal en hier is de tekst van de website van de NOS. Hier ook een Link (http://download.omroep.nl/nos/docs/monumentenlijst.pdf) naar de volledige lijst. Staat een heel aantal interessante gebouwen op en ook de Lijnbaanhoven zijn erop gekomen tot ongenoegen van de gemeente Rotterdam (athans volgens de NOS)

Vanaf vandaag is Nederland in één klap honderd rijksmonumenten rijker. Het gaat om gebouwen die gerealiseerd zijn tijdens de wederopbouwperiode van 1940 tot 1958. In die tijd werden in Nederland in snel tempo een miljoen woningen uit de grond gestampt.

De monumenten die op de lijst staan zijn van (inter)nationaal belang en hebben een architectuur- of cultuurhistorische waarde. Daarnaast was het van belang dat de gebouwen in een behoorlijke staat verkeerden.

Met deze lijst is nog niet de hele wederopbouwperiode, die tot 1970 loopt, afgedekt.

Vijftig jaar
Omdat een gebouw minimaal vijftig jaar oud moet zijn om in aanmerking te komen voor een rijksmonumentstatus is een aantal belangrijke bouwwerken uit de wederopbouwperiode vooralsnog niet beschermd.

De monumenten staan verspreid door het hele land, maar Rotterdam spant logischerwijs de kroon met zeventien monumenten. In deze in de oorlog zwaar getroffen stad begon men al vroeg met de wederopbouw, wat resulteerde in bijvoorbeeld De Bijenkorf en het Groothandelsgebouw.

Opvallend is het groot aantal kerken. Deze werden met voorrang gebouwd om na de oorlog het culturele en sociale leven weer op gang te brengen. Naast gebouwen van bekende Nederlandse architecten als Rietveld, Dudok en Van Eyck is er een keuze gemaakt voor een aantal industriële objecten, zoals bijvoorbeeld een ja-knikker in Schooneveld, ertskranen in Vlaardingen en een watertoren in Dokkum.

Wederopbouwarchitectuur is lange tijd gezien als saaie en lelijke architectuur: eentonige portiekflats met weinig versiering. Voor het eerst in de geschiedenis ontbraken leuke details.

Saaie architectuur
Maar dit wil niet zeggen dat deze gebouwen waardeloos zijn, zegt Anita Blom van de Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten en medeopsteller van de lijst.

"Het beeld van lelijke en saaie architectuur is onterecht gaan overheersen. Maar de woonwijken die in die tijd gebouwd zijn, zijn veel minder saai dan de wijken uit de jaren 70 en 80."

"Als gevolg van die onderwaardering zijn verschillende belangwekkende gebouwen inmiddels gesloopt, zoals bijvoorbeeld het stadhuis in Den Haag en het Julianaziekenhuis in Terneuzen, en dat is eeuwig zonde", zegt Blom.

Kerken
Architectuurcriticus Hans Ibelings kan goed leven met de keuzes die gemaakt zijn, al vindt hij dat de accenten soms verkeerd gelegd zijn.

"Wat mij betreft staan er veel te veel kerken op de lijst. De hele architectuurgeschiedenis wordt al gedomineerd door religieuze gebouwen en paleizen, terwijl de nadruk in deze periode toch veel meer moet liggen op de grootschalige woningbouwcomplexen, zoals die gerealiseerd zijn in onder andere Amsterdam en Rotterdam."

"Al met al is nu een deel van de wederopbouwarchitectuur van de sloophamer gered. Het verschijnen van deze lijst gaat samen met een herwaardering van deze architectuur. Al was het alleen maar uit emotionele overwegingen. Als je ziet dat de gebouwen uit je jeugd verdwijnen, dan gaan ander dan esthetische overwegingen een rol spelen."

Har
October 15th, 2007, 06:29 PM
Je bent me net voor :)
Ben iig blij dat het NS Station Eindhoven erbij staat; vraag me alleen af of de overkapping nu ook in oude staat moet blijven.

lffıs
October 15th, 2007, 06:32 PM
Ah gaaf, het station van Eindhoven Rijksmonument! :pepper: Dat al na zo'n (betrekkelijk) korte tijd. Nederland begint de waarde van wederopbouwarchitectuur in te zien, zoals eigenlijk aan de totale lijst wel te zien is.

@ Har: Ik neem aan (hoop) dat het gewoon om het stationsgebouw, de radio, gaat. Jammer genoeg zijn ze er niet erg duidelijk over.

bubbah
October 15th, 2007, 06:38 PM
de Lijnbaanhoven zijn erop gekomen tot ongenoegen van de gemeente Rotterdam (athans volgens de NOS)

Nou hebben we volgens mij een probleempje voor de ontwikkeling van de stad. En dat voor heel lang.
De smiliefunctie doet het bij mij niet meer, anders had ik alle boze en agressieve figuurtjes die d'r zijn opgeroepen....

www.Rotterdam.nl
October 15th, 2007, 07:05 PM
`Lijnbaanhoven op de monumentenlijst??? BAH!!!!!

Boven Alles
October 15th, 2007, 07:07 PM
OH MY GOD, wat een ramp, lijnbaanhoven erop. :cry:

Momo1435
October 15th, 2007, 07:25 PM
Maar het is goed om te weten dat het Nationaal Monument nu ook echt een monument is.

[Kees]
October 15th, 2007, 07:30 PM
Zelfs de lijnbaanwinkels staan op de lijst, geweldig! :ohno:

Pruim
October 15th, 2007, 07:32 PM
Aha, dus toch de lijnbaanhoven een monument. Niet verwacht. Uiteraard een X-aantal mensen die uit ramen springen, maar dit lijkt me juist een uitdaging i.p.v. een probleem.

Hoewel ik geen voorstander ben van het bevriezen van ontwikkelingen v/d lijnbaanhoven (is de vraag of dat ook daadwerkelijk zal gebeuren maar dat ter zijde) zal dit hopelijk tot wat creatievere stedenbouw leiden dan wat er nu is gepresenteerd.

Hed Kandi
October 15th, 2007, 07:37 PM
er staat voorlopig voorstel.
hoe groot is de kans dat dit 100% definitief word is eerder de vraag.

Dennis
October 15th, 2007, 07:56 PM
100 monumenten waarvan ik de meeste het liefst gesloopt zie worden.

SimsPlanet2
October 15th, 2007, 08:14 PM
In Friesland zijn slecht 2 monumenten benoemd van de 100 nieuwe. Gelukkig 1in Dokkum, namelijk de watertoren van Dokkum, ondanks dat ik 't nut er niet van in zie. Sneek heeft ook een rijksmonument erbij.

Ard Buijsen
October 15th, 2007, 08:24 PM
Dit is een erg goede zaak. Het is te hopen dat de Lijnbaan in oude luister wordt terug gebracht. Verder natuurlijk geweldig dat de Bijenkorf erop staat. Maakt een mens gelukkig dit. Eindelijk erkenning voor vernieuwende prachtige en optimistische architectuur.

de flatneuroot
October 15th, 2007, 08:33 PM
Mijn stad is ook twee monumenten rijker.

LochNESS
October 15th, 2007, 08:44 PM
Ik zelf ken wel een aantal van de monumenten maar inderdaad, niet zijn niet de meest in het oog springende gebouwen in dit geval. Bijvoorbeeld de gebouwen in Gorinchem (St. Joris Plein) zijn altijd al sociale woningen geweest, met de nodige problemen, maar het Kremlin (zoals het in de volksmond bekend staat in Gorinchem) is zeker een bijzonder gebouw. Ook de Lijnbaanhoven horen er wel op (zie hiervoor mijn argumenten in de Lijnbaanhoven topic in de Rotterdam sectie) maar het zou zonde zijn als hier geen ingrepen meer mogelijk zijn. Al met al een leuk lijstje van het Nieuwe Bouwen en hun resultaten, is toch een belangrijk stukje in onze Nederlandse geschiedenis.

Hopelijk wordt er nu ook geld geinvesteerd in het onderhoud en 'pimpen' van deze bouwwerken want dat verdienen ze wel. Het zijn niet altijd de mooiste gebouwen maar er kan wel heel veel mee en dat het verrijkt kan worden bewijzen gebouwen als Las Palmas en de Beurs in Rotterdam wel, en natuurlijk nog vele anderen gebouwen in Nederland.

ceeteejee
October 15th, 2007, 10:20 PM
Jammer voor het centrum van Rotterdam!

eusebius
October 16th, 2007, 12:14 AM
Grote Genk? Grote Enk zullen ze bedoelen www.velperparc.nl

Ik mis Nijmegen op de lijst, al is dit misschien een suffe opmerking want de stad heeft zelf al eerder de wederopbouw in kaart gebracht. De Hema haalde die lijst toen niet.

lffıs
October 16th, 2007, 02:08 AM
Overigens klopt de tekst niet, vanaf 1 januari 2008 wordt dit alles definitief. Misschien moeten voorstanders van de sloop van de Lijnbaanhoven (ik overigens niet, sluit me aan bij Shennbop) voor die tijd 'per ongeluk' een bulldozer tegen een (of meerdere ;)) gebouwen aan rijden.

Ard Buijsen
October 16th, 2007, 09:18 AM
Aha, dus toch de lijnbaanhoven een monument. Niet verwacht. Uiteraard een X-aantal mensen die uit ramen springen, maar dit lijkt me juist een uitdaging i.p.v. een probleem.

Hoewel ik geen voorstander ben van het bevriezen van ontwikkelingen v/d lijnbaanhoven (is de vraag of dat ook daadwerkelijk zal gebeuren maar dat ter zijde) zal dit hopelijk tot wat creatievere stedenbouw leiden dan wat er nu is gepresenteerd.

hoe ziet creativere stedenbouw er in jouw geval dan uit?

ro2
October 16th, 2007, 10:27 AM
De lijst met nieuwe monumenten
Bron: nrc
Dit is een volledig overzicht van nieuwe rijksmonumenten.

ONDERDAK

1 Aerdenhout Villa Looyen B. Bijvoet, G.H.M. Holt, 1948

2 Amsterdam Frankendaal/Jeruzalem C. van Eesteren, B. Merkelbach, P. Elling, A.E. van Eyck, M. Ruys, 1957

3 Amsterdam Westereindflat J. Rietveld, 1957

4 Amsterdam Warnersblokken (J. Worpstraat, D. Schäferstraat) F.A. Warners, J. Ongenae, 1957

5 Bergeijk Huis Visser G. Th. Rietveld, 1956

6 Den Haag Bunkerhuis met tuin R. Romke de Vries, 1951

7 Den Haag Segbroeklaanflat (s) P. Zanstra, 1957

8 Gorinchem Kremlin (St. Jorisplein e.o.) A. Evers, G.J.M. Sarlemijn, 1956

9 Groningen Wielewaalflat F. Klein, 1957

10 Maastricht Gemeenteflat F.C.J. Dingemans, 1950

11 Rotterdam Huis Ypenhof J.H. van den Broek, 1952

12 Rotterdam Lijnbaanhoven H.A. Maaskant, H.D. Bakker, A. Krijgsman, 1949-1953

13 Rotterdam Zuidpleinflat W. van Tijen, H.A. Maaskant, 1949

14 Velp Huis Slegers G. Th. Rietveld, 1954

15 Zandvoort Gasthuishofje B.J.J.M. Stevens, 1949

VERZORGINGSSTAAT

16 Amsterdam Belastingkantoor (nu Kohnstammhuis) G. Friedhoff, 1958

17 Arnhem Provinciehuis J.J.M. Vegter, H. Brouwer, T.T. Deurvorst, 1955

18 Den Haag Stationspostkantoor G.C. Bremer, 1949

19 Deventer St. Jozefziekenhuis J.A. van der Laan, J.B. Hermans, Th.M. van der Eerden, 1957

20 Maastricht Bejaardenflat Aldenhof J.H.A. Huysmans, 1957

21 Tilburg Bejaardenhof Jozefzorg J. Bedaux, 1952

22 Breda Sanatorium De Klokkenberg C.H. de Bever, C.M. van Moorsel, 1953

23 Rhenen Brandweerkazerne (nu museum Rondeel) J.J.M. Vegter, 1943

ECONOMIE

24 Amstelveen Kantoor Van Leer’s Vatenfabriek M. Breuer, 1958

25 Arnhem Hoofdkantoor AKU (nu De Grote Genk) H.T. Zwiers, 1957

26 Den Haag Hoofdproductschap voor Akkerbouwproducten J.W.E. Buijs, J.B. Lürsen, W. Verschoor, 1955

28 Den Haag KLM (nu Ministerie V&W) D. Roosenburg, P. Verhave, 1949

29 Den Haag EN-NEN (nu Joegoslavië Tribunaal) A.J. van der Steur, 1953

30 Rotterdam Bijenkorf, met sculptuur M. Breuer, A. Elzas, N. Gabo, 1957

31 Rotterdam Huf Architectenbureau Van den Broek en Bakema, 1957

32 Rotterdam Citrusveiling H.A. Maaskant, 1955

33 Rotterdam Groothandelsgebouw W. van Tijen, H.A. Maaskant, 1953

34 Rotterdam Industriegebouw Goudsesingel W. van Tijen, H.A. Maaskant, 1951

35-38 Rotterdam 4 banken:

Vm. Amsterdamse bank / Incassobank (Blaak)
Vm. Nederlandse Handelsmaatschappij (Blaak)
Vm. Twentsche Bank (Blaak)
Vm. Rotterdamse bank (Coolsingel)
E.H.A. en H.M. Kraaijvanger, 1950
C. Elffers, 1950
A.J. van der Steur, W.A.C. Herman de Groot, B. Hooykaas, B. van Veen, 1950
H.F. Mertens, 1949
PRODUCTIE

39 Bennekom Instituut Rassenonderzoek G. Friedhoff, M. Bolten, 1954

40 Bergeijk Weverij De Ploeg G. Th. Rietveld, 1958

41 IJmuiden Hoofdkantoor Hoogovens W.M. Dudok, 1951

42 Rotterdam Slaakhuys J.J.M. Vegter, 1955

43 Rotterdam Bouwcentrum J.W.C. Boks, 1949

44 Rotterdam Meelfabriek Latenstein J.J.M. Vegter, 1952

45 Sneek Tonnemafabriek J.A. Boer, 1954

46 Termunten Modelboerderij Johannes Kerkhovenpolder N.J. Kruizinga, M. Ruys, 1952

47 Vlaardingen Ertskranen -

48 Zevenaar Turmac W.S. van de Erve, M. Zwaagstra, 1952

TECHNIEK

49 Den Haag Transformatorhuis Benoordenhout J.M. Luthmann, 1942

50 Dokkum Watertoren J.J.M. Vegter, 1957

51 Dwingeloo Radiotelescoop C.A. Muller (astronoom), 1956

52 Harderhaven (Harderwijk) Lovinkgemaal D. Roosenburg, P. Verhave, P.A. Hofman, 1957

53 Katwijk Gemaal Katwijk B. Buurman en M.P. Schutte, 1954

54 Leidschendam Vm. Dr. Neherlab S.J. van Embden, 1955

55 Ouddorp Vuurtoren G. Friedhoff, 1950

56 Schoonebeek Ja-knikker Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM)

VERKEER

57 Eindhoven NS station K. van der Gaast, 1956

58 Groningen Pompstation Esso (nu Bim) W.M. Dudok, 1954

59 Vlissingen NS station S. van Ravesteyn, 1950

60 Zutphen NS station H.G.J. Schelling, 1952

61 Rotterdam Aankomsthal HAL Wilhelminapier Architectenbureau Van den Broek en Bakema, 1949

62 Velsen Ventilatietorens Velsertunnel D. Roosenburg, 1957

VERZUILING

63 Aerdenhout Adventkerk K.L. Sijmons, 1958

64 Amstelveen Kruiskerk/Vredeskerk M.F. Duintjer, 1953

65 Amsterdam Opstandingskerk (Kolenkit) M.F. Duintjer, 1956

66 Amsterdam H. Jozefkerk G.H.M. Holt, K.P. Tholens, 1953

67 Breda OLV van Altijddurende Bijstand M.J. Granpré Molière, 1952

68 Cadier en Keer Missiehuis A. Swinkels, 1955

69 Den Haag H.H. Antonius en Lodewijkkerk

(nu Emmauskerk) F.P.J. Peutz, W. Wouters, E. Laudy, 1958

70 Eindhoven Clarissenklooster Rapelenburg C.H. de Bever, 1953

71 Heemstede Pinksterkerk Chr. Nielsen, J.H.C. Spruit, B. Hendriks, 1957

72 Heerlen St. Josephkerk J.J. Fanchamps, 1957

73 Heerlen H. Annakerk F.P.J. Peutz, 1953

74 Luyksgestel H. Martinus E. Nijsten, J. Koldeweij, 1958

75 Oeffelt Zoete Naam Jezus N. van der Laan, 1954

76 Overloon H.H. Theobaldus en Antonius J. Strik, 1956

77 Philippine H. Maria ten Hemelopneming P.A.M Siebers, W. van Dael, 1954

78 Zaandam Paaskerk K.L. Sijmons, K. Appel, 1958

VORMING

79 Amersfoort Constantinianum (nu ROC/Asa Het Klooster) J.C.A. Schijvens, 1954

80 Amsterdam LTS Patrimonium (nu ROC/Asa Oost) B.J. Ingwersen, C. de Geus, H. op de Laak, 1956

81 Delft TU, Werktuigbouwkunde A.J. van der Steur en G. Drexhage, 1953

82 Den Haag Grotiuslyceum (Segbroekcollege) Sj. Schamhart, 1955

83 Den Haag Tweede VCL (Segbroekcollege) J.J.P. Oud, K. Appel, 1956

84 Eindhoven Catharinalyceum (nu Pleincollege Van Maerlant) T. Taen, T. Nix, 1954

85 Elspeet Jachinschool A. van der Linden, 1954

86 Nagele Cluster van drie lagere scholen A.E. van Eyck, H.P.D. van Ginkel, 1954-1956

87 Rotterdam Luciaschool (nu in gebruik bij de SKVR) L. de Jonge, 1958

88 Vlaardingen Groen van Prinstererlyceum C. Elffers, 1957

89 Wageningen Vm. Faculteit voor Geodesie F.E. Röntgen, 1953

90 Vlissingen Zeevaartschool/De Ruyterschool A. Rothuizen, 1953

VRIJE TIJD

91 Amsterdam Roeivereniging De Hoop A. Komter, 1952

92 Groningen Openluchtzwembad Papiermolen J. Koolhaas, 1955

93 Rotterdam Lijnbaanwinkels Architectenbureau Van den Broek en Bakema, 1956

94 Rotterdam Thalia J.P.L. Hendriks, W. van der Sluys, L.A. van den Bosch, C. Kneulman, J. van Keulen, 1955

95 Utrecht Stadsschouwburg W.M. Dudok, 1941

96 Weert De Lichtenberg P.H. Weegels, H. Martens, 1954-1961

HERDENKING

97 Amsterdam Nationaal Monument J.J.P. Oud, J.A. Raedecker, 1956

98 Arnhem John Frostbrug (herstel) W.J.H. Harmsen, A.J. van der Steur, 1950

99 Bloemendaal Erebegraafplaats A. Komter, G.H.M. Holt, J.T.P Bijhouwer, 1947

100 Putten Herdenkingshof J.T.P. Bijhouwer, 1947

101 Rotterdam Monument De Verwoeste Stad O. Zadkine, 1953

http://www.nrc.nl/binnenland/article788640.ece/De_lijst_met_nieuwe_monumenten

bubbah
October 16th, 2007, 10:58 AM
De Stadsschouwburg van Dudok in Utrecht vind ik echt een meesterwerk. Dat zo'n gebouw niet al lang een beschermd monument was, ondanks de "leeftijd"....

Liberty City
October 16th, 2007, 11:23 AM
De "Lichtenberg" in Weert ook :banana::banana:
Dit is echt een pronkstukje van Weert. Studenten aan de TU Delft moeten dit ook kennen. Als het goed is is er in de TU een expositie van (internationale) studenten te zien over mogelijke hergebruik van dit complex.

WSS
October 16th, 2007, 02:23 PM
Een goede zaak dit voorstel.

ZeTaCy
October 16th, 2007, 04:44 PM
100 monumenten waarvan ik de meeste het liefst gesloopt zie worden.

Hier zit nog iemand die zich daarachter kan schuilen.

Har
October 16th, 2007, 07:29 PM
Hier zit nog iemand die zich daarachter kan schuilen. Zetacy toch..je moet niet schuilen maar een ja of nee stem uitbrengen :)

Michiel
October 16th, 2007, 07:34 PM
31 Rotterdam Huf Architectenbureau Van den Broek en Bakema, 1957

Ongetwijfeld een van de slechtst onderhouden monumenten uit het lijstje.

Hed Kandi
October 16th, 2007, 10:45 PM
kan een monument ook weer van de lijst af gehaald worden?
Ik kan me voorstellen dat er toch punten zijn om ook een monument plat te gooien.

AMS guy
October 17th, 2007, 02:43 AM
ROC Asa/Oost in Amsterdam vond ik vroeger een spuuglelijk gebouw, maar langzaam begin ik hem waarderen, ben dus blij dat het monument is geworden. Ik denk dat het probleem van de Wibautstraat is niet de architectuur zelf, maar het feit dat één en ander daar niet met elkaar correspondeert. Ook maakt de rommelige omgeving van de grote gebouwen een verwaarloosde indruk. Er moet meer nieuwbouw komen die aansluit bij de bestaande bebouwing en de hele Wibautstraat moet opgeknapt worden. Nu is het lelijkste entree van Amsterdam.

:)dorp
October 17th, 2007, 07:56 AM
Ben erg benieuwd op grond van welke criteria deze lijst is samengesteld, ik mis nl. nog behoorlijk wat bijzondere gebouwen op de lijst die in het oosten van het land staan. Denk bijvoorbeeld aan de stadhuizen van Hengelo en Almelo, of de stations van Enschede en Hengelo.

-edit- natuurlijk niet te vergeten de nieuwe stadplattegrond met bijbehorende bebouwing in het centrum van Hengelo, nadat het centrum flink was gebombardeerd in WOII.

INVISIBLE
October 17th, 2007, 12:11 PM
Het is weer eens zover, er staat in een behoorlijk stedelijk gebied (Twente), waar na de Oorlog tal van prachtige gebouwen zijn opgeleverd, geen enkel gebouw op de nieuwe lijst ?
Het is toch ook wat met lijsten maken in Nederland, het lijkt wel of ze niet verder kunnen komen dan Deventer.

Edit : Er staat toch nog iets Twentsch in de lijst ;)

35-38 Rotterdam 4 banken:

Vm. Amsterdamse bank / Incassobank (Blaak)
Vm. Nederlandse Handelsmaatschappij (Blaak)
Vm. Twentsche Bank (Blaak) , (welke notabene ook het eerste buitenlandse bankgebouw van Londen was)
Vm. Rotterdamse bank (Coolsingel)
E.H.A. en H.M. Kraaijvanger, 1950
C. Elffers, 1950
A.J. van der Steur, W.A.C. Herman de Groot, B. Hooykaas, B. van Veen, 1950
H.F. Mertens, 1949

En of ik dit tankstation (voorbeeldfoto 1) nu mooier moet vinden dan deze (nummer 2) uit Enschede is mij ook nog een grote vraag ?
Aangezien bij de eerste de naam Dudok vermeld staat, zou dat wel de doorslag gegeven hebben.
Maar ik kan je vertellen dat tankstation nummer 2, welke overigens pal aan de grens met onze Oosterburen staat, net zoveel bijzondere kenmerken heeft.

1.
http://www.tgooi.info/dudok/esso/esso12.jpg
2.
http://www.avia.nl/images/lokaties/IDAVIANL82.jpg

SimsPlanet2
October 17th, 2007, 12:37 PM
Nummer 50, watertoren in Dokkum (37 meter hoog):)

http://img.photobucket.com/albums/v713/Simsplanet2/Dokkum21.jpg

maartenvdbent
October 18th, 2007, 05:53 PM
ROC Asa/Oost in Amsterdam vond ik vroeger een spuuglelijk gebouw, maar langzaam begin ik hem waarderen, ben dus blij dat het monument is geworden. Ik denk dat het probleem van de Wibautstraat is niet de architectuur zelf, maar het feit dat één en ander daar niet met elkaar correspondeert. Ook maakt de rommelige omgeving van de grote gebouwen een verwaarloosde indruk. Er moet meer nieuwbouw komen die aansluit bij de bestaande bebouwing en de hele Wibautstraat moet opgeknapt worden. Nu is het lelijkste entree van Amsterdam.

Helemaal mee eens. De gemeente vindt dit trouwens ook, er is al sinds een jaar of wat een Masterplan Wibautas, maar dat is nog niet helemaal uitgevoerd vanwege gebrek aan financiele middelen. Het lijkt er op dat het nu toch binnenkort gaat gebeuren.

Zie: http://www.wibautas.amsterdam.nl/live/main.asp

Sinds1980
October 23rd, 2007, 11:53 PM
Wat Tilburg betreft; dat St. Jozefzorg (het oude gedeelte dan) op de monumentenlijst is gekomen, vind ik wel terecht. De rest van het zorgcomplex is beduidend minder fraai. Dit gedeelte zal gesloopt worden, en vervangen worden door nieuwbouw.

maartenvdbent
October 26th, 2007, 06:40 PM
@ INVISIBLE, is dat tweede tankstation wel 50 jaar oud? (vereiste voor een rijksmonument) De architectuur doet me meer denken aan de jaren 60

eusebius
November 7th, 2007, 02:23 AM
De Grote Enk, Arnhem: voormalig kantoorgebouw AKZO, nu woningen:

http://farm3.static.flickr.com/2018/1895041526_0025a37f61_b.jpg

http://www.flickr.com/photos/acoran/

eusebius
November 7th, 2007, 08:19 AM
De monumenten website arneym.nl http://www.arneym.nl/00000097a710cac46/00000099cd122d41d/index.html is ook aangepast:

http://www.arneym.nl/images/groteenkoktober20075.jpg

http://www.arneym.nl/images/groteenkoktober20076.jpg

Chasin' Dreams
November 7th, 2007, 09:01 AM
De zogenaamde 'jaknikker' in Schoonebeek, hiermee werd vroeger olie uit de grond gehaald:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/thumb/d/d1/Schoonebeek_jaknikker_centrum.jpeg/800px-Schoonebeek_jaknikker_centrum.jpeg

0591
November 7th, 2007, 04:18 PM
^^ :yes:

;)