View Full Version : Rotterdam: De Calypso

Pages : [1] 2

Marin
August 7th, 2003, 02:46 PM
Tijdens het doorspitten van het Cobouw-archief, op zoek naar wat nieuwtjes, stuitte ik weer op de grootschalige plannen voor de Mauritsweg. Volgens het blad zit het project nu in de fase 'voorlopig ontwerp' (25.07.2003). Hopelijk zal spoedig gestart worden met de fase van het definitief ontwerp.
Op de site van Alsop Architects staan een aantal aardige impressies van de nieuwbouwplannen die ik nog niet eerder gezien heb. Ik krijg het niet voor elkaar de flash-plaatjes te posten, vandaar de volgende link: http://www.alsoparchitects.com/ (klik op de 'roos' – Big Architecture – Mauritsweg).

Omschrijving:
Nieuwbouw 250 woningen, kantoren, winkels, hotel en kerk aan de Mauritsweg.

Soort bouw:
Nieuwbouw

Ramingsgroep:
meer dan 12.5 miljoen euro

Ontwerper:
Alsop Architects
Haskoning Ingenieurs- en Architectenburo
Ir. H. Wilton & Partners

Opdrachtgever:
DW Vastgoed Rotterdam bv
Gerritsen Projectrealisatie bv
Sterner Project Management

De lokatie:
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3005/70mauritsweg.jpg

Het volgende (oude) plaatje plus tekst zijn van het CIC (www.cic.nl):
http://www.cic.rotterdam.nl/0312301.jpg

Er zijn plannen om Calypso, de Pauluskerk en het Holiday Inn Hotel aan de Mauritsweg te slopen en er een nieuw complex met woningen, kantoren, een kerkgebouw en een nieuw hotel te ontwikkelen.

Opdrachtgever:
Calypso: De Wilgen Vastgoed (Rotterdam)
Holiday Inn: Proplan Woonservices ism Humanitas PWS
Pauluskerk: Stichtingsbestuur v.d. kerk

Ontwikkelaar:
De Wilgen Vastgoed en Sterner groep

Architect;
Alsop Architects, Architect ingenieursbureau De Weger, ir. H. Wilton en Partners.

Geplande start 2005

Dennis
August 7th, 2003, 04:33 PM
ja deze heb ik al eens lang geleden gezien en niets meer van gehoord,
een toren van 70m hoog die erg veel zal lijken op de oude plannen van rotterdam CS, dus met veel gekleurd glas en zo :D :puke:

ben benieuwd!

Sol
August 7th, 2003, 06:38 PM
Alsof je ieen gebouw ziet door de ogen van een Pauluskerkbezoeker!
Het ziet er volstrekt anders uit dan we in Rotterdam gewend zijn. Alleen al daarom zeg ik: bouwen!
Er zal vast en zeker negatieve kritiek op het ontwerp komen en ikzelf moet er ook even aanwennen, maar, mits goed uitgevoerd en met voldoende kwaliteit, is dit een aanwinst voor de stad. Bovendien: slechter dan nu (Pauluskerk) kan niet.

Ace
August 7th, 2003, 07:16 PM
Idd. Alles is beter dan wat d'r nu staat. Als je als vreemdeling in deze stad, vrijwel direct na het verlaten van CS wordt geconfronteerd met dat stelletje pisvlekken, wat daar woont. Laat ze d'r maar wat leuks neerzetten. Ontwerp ben ik niet zo heel erg kapot van, maar goed. Bij sommige gebouwen zal de schoonheid heus wel van binnen zitten.

Laurens
August 7th, 2003, 07:45 PM
De plaatjes...

http://www.bitmachine.com/hoogbouw/maurits1.jpg
http://www.bitmachine.com/hoogbouw/maurits2.jpg
http://www.bitmachine.com/hoogbouw/maurits3.jpg
http://www.bitmachine.com/hoogbouw/maurits4.jpg
http://www.bitmachine.com/hoogbouw/maurits5.jpg

Rotterdam Highrise
August 7th, 2003, 08:02 PM
Opvallend dat de meeste impressies het straatniveau laten zien. Lijkt me een goed teken.
Verder is het niet mijn smaak, maar het is wel bijzonder.
De laatste impressie stemt mij positief. :)

bubbah
August 8th, 2003, 09:39 AM
En als de drugsdominee en en het vulles ("junks" is hier een heel passend woord) dat hij met succes verslaafd houdt (afkickprogramma's moet- ie nix van hebben, daar gaat z'n handel maar aan kapot) per ongeluk onder een dikke laag beton terecht kunnen komen, gaat bij mij de vlag uit! :cheers:

Ace
August 8th, 2003, 01:44 PM
@Bubbah,

Helemaal gelijk :okay: Laat ze maar lekker naar 020 verhuizen ofzo :D , maar ik persoonlijk kan die gasten i.i.g. missen als kiespijn!

De 'artist impressions' zijn veelbelovend, alleen had het van mij allemaal iets dynamischer gemogen. Naar ik meen valt deze locatie ook onder de zone met 'onbeperkte bouwhoogte', dus wat let ze om op deze locatie de 150m-grens te overschrijden?!?

Rotterdam Highrise
August 8th, 2003, 03:39 PM
@Ace
Dit valt in de overgangszone en dus mag hier max. 70 meter gebouwd worden.

Wisma
August 8th, 2003, 03:54 PM
Ik vind het wel gaaf met al die verschillende kleuren. 70 meter lijkt me wel aardig daar.

Patrick Highrise
August 8th, 2003, 04:27 PM
Originally posted by Rotterdam Highrise

@Ace
Dit valt in de overgangszone en dus mag hier max. 70 meter gebouwd worden.

zo laag!!! ;) tja dat schiet niet op...ik zou al snel voor een ontheffing voor een meter of 115 willen gaan...anders gaat het abrupt van millenium naar 70m...

Andy
August 8th, 2003, 04:45 PM
Op zich vind ik de impressies okee, al zijn ze naar Alsop's traditie ongelooflijk vaag, onduidelijk en vooral onrealistisch. Maar 2x 70m is op zo'n lokatie natuurlijk altijd lekker.

Ik vraag me alleen af of dit project afhankelijk was van de Alsop's Masterplan voor CS.

Sol
August 8th, 2003, 07:53 PM
@ AndyIk vraag me alleen af of dit project afhankelijk was van de Alsop's Masterplan voor CS.Nee, gelukkig niet. De kans dat dit plan doorgaat is vrij groot, want het stukje grond waar de Pauluskerk opstaat is goud waard en dat weet die dominee ook. En als een dominee geld ruikt, dan kom je niet meer van hem af.

The Messiah
August 9th, 2003, 03:37 PM
Ziet er well allemaal wat trippy uit moet ik zeggen :D
Het is zeker intressant ontwerp.Bouwe maar! :happy:

Marin
September 8th, 2003, 01:28 AM
Te zien op de binnenstadsdag.
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3059/70calypsolokatie2.jpg

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3059/70calypsolokatie.jpg

Skyscrapercitizen
September 8th, 2003, 09:29 AM
Ik vind het een topper!

Winus
September 8th, 2003, 10:33 AM
Cool :happy:

Danny
September 8th, 2003, 02:56 PM
Lekker appart... Ze zijn niet al te hoog, maar ze zullen wel opvallen!!

CiTyPoInT
September 8th, 2003, 03:20 PM
Ik had hier laatst al wat van gezien op televisie. Rotterdam life heet het dacht ik. Best een leuk ontwerp, maar ik kan me er nog niet echt een voorstelling van maken hoe het er in het echt uit zal gaan zien.

Ace
September 8th, 2003, 06:24 PM
Als ik het dus goed begrijp gaat, mits het project in deze opzet doorgang vindt, het Holiday-Inn Hotel het onderspit delven! Hoppa :banana:
Da's i.i.g. één skylinevervuilend element minder :D

de flatneuroot
September 8th, 2003, 07:05 PM
Die nieuwe impressies zien er goed uit. Als het aan mij lag bouwen die hap. Is altijd beter dan die vervallen shit die er nu staat.

De Snor
September 8th, 2003, 07:11 PM
het doet me denken aan die Weense realisatie , gedurfd én mooi

Elmo
September 8th, 2003, 07:29 PM
Ziet er vet uit!!

Skyscrapercitizen
September 8th, 2003, 08:25 PM
Ik zie het helemaal zitten, dit is echt mijn ding! Kan niet wachten tot deze er staat! Bouwen en wel zo snel mogelijk! Ik mag de 'alsop style' wel, herkenbaar maar niet zo erg als bij Calatrava, het past meer bij de stad.

ratava
September 16th, 2003, 03:13 PM
Een hobbeltje op de weg van dit project
(Rotterdams dagblad, 16/9/2003):

Dominee Visser is voortaan minder bereid tot samenwerking met de gemeente. Het overleg over de herbouw of verbouw van de kerk is daarom volgens hem van de baan.

Rotterdam Highrise
September 16th, 2003, 05:43 PM
Dan wordt er toch lekker niks herbouwd? Gewoon slopen die handel zijn we daar ook weer vanaf. :D

supercees
September 16th, 2003, 05:48 PM
Erg mooi dit zeg! Eindelijk weer eens wat gedurfds!

Marin
November 11th, 2003, 11:43 AM
Kristallijnen kop voor Mauritsweg

http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/upload/rdagblad.artikel.foto/1068622592_9531.jpg

Rotterdams Dagblad (www.rotterdamsdagblad.nl), dinsdag 11 november 2003

Door Herman Moscoviter

De Mauritsweg krijgt bij de Doelen een nieuwe kop. Er komen twee gebouwen, een toren en een langwerpig gebouw met een toren als begin. Beide krijgen een architectuur die in groot contrast staat met de omgeving. De gevel bestaat uit glazen facetten die allemaal onder een andere hoek zijn bevestigd in een onregelmatige repetitie. Daardoor lijkt het geheel van geslepen kristal. Wanneer het licht erop valt zal elk facet een andere reflexie geven. Het is een ontwerp van Alsop, het bureau dat het eerste plan voor het Centraal Station maakte en daarbij uitpakte met 'champagneglazen'.

Als dit plan doorgaat ligt straks een architectonisch 'lawaaiig' stukje Rotterdam in dit gebied. Met de hoek van Weena en Kruisplein de toren van het hotel, dan de Doelen met al zijn aan- en opbouwsels, iets op de achtergrond de Patébioscoop en daarna de opvallende nieuwbouw van architectenbureau Alsop. En dat bij een roodstenen singel.

De serie gebouwen uit de wederopbouwperiode die nu op de kop van de Mauritsweg staat, te weten het hotel, het schitterende bedrijfsverzamelgebouw (architect Ellens), Calypso en de Pauluskerk worden stuk voor stuk gesloopt. Ze hebben in 2005 plaatsgemaakt voor een losse toren van zeventig meter tegenover De Doelen en een gebouw als een wand langs de Mauritsweg, dat van zeventig meter naar uiteindelijk 25 meter afloopt tot de hoogte van de oude bebouwing die het oorlogsgeweld heeft overleefd.

Binnen de adviescommissie Welstand is tegenzin tegen de stedenbouwkundige opzet van deze gebouwen. Opmerkingen die Alsop en de dienst Stedenbouw (dS+V) moesten slikken: de massa van deze nieuwbouw wordt té overheersend geacht ten opzichte van de oude singelbebouwing; is dit wel een juist contrast met de 18de en 19de eeuwse bebouwing; alweer een unieke bebouwing erbij is té veel; de gebouwen zijn Fremdkörper in deze omgeving die toch al architectonische rust ontbeert; de zeventig meter hoge torens zullen schaduw werpen op de terrassen voor de Doelen. Einde serie citaten.

De architect en dS+V vonden dat het wel degelijk kon, dat er rekening met de omliggende bebouwing was gehouden en dat de toevoeging van veel woningen op deze plek van groot belang was. De partijen gingen in deze padstelling uiteen.

Alsops plan gaat uit van een losse toren en een langwerpig gebouw zodat er tussendoor een looproute naar het Schouwburgplein ontstaat. Daarmee ligt dit plein niet langer vreemd verstopt voor wie vanaf het Kruisplein of de Westkruiskade komt. Deze vondst is vormgegeven als een trechter, beginnend met een breedte van vijftig meter en op zijn smalst twaalf meter. De toren is zo gesitueerd dat hij, gezien vanaf de Westkruiskade het zicht op het Stadhuis niet blokkeert. De Patébioscoop doet dat al meer dan voldoende.

Met die nieuwe doorsteek is meteen iets aangegeven van de wijze waarop de ontwerpers van Alsop naar hun stedenbouwkundige opdracht kijken. De nieuwe bebouwing moet geen gebieden afsluiten, maar ze openen. Op straatniveau moeten commerciële ruimtes kans bieden aan nieuwe bedrijvigheid. De gebouwen zullen alzijdig zijn in de zin dat ze geen achterkanten kennen of blinde plekken.

De architecten hebben daarmee opzettelijk afstand genomen van de vele gebouwen in Rotterdam die een vierkante of rechthoekige vorm hebben en een plat dak. Deze geometrische contouren geven de stad een weinig opwindend en hard uiterlijk, vinden ze. Hier is sprake van 'een kristallijnen huid met een fantastisch spel met licht'. Het is een gevel die noch horizontaal (wederopbouwarchitectuur), noch verticaal (oude bebouwing) is.

Voor de kop van de Mauritsweg betekent het dat twee functies verdwijnen, zowel het hotel als Calypso. Ervoor in de plaats moeten winkels, cafés, restaurants komen op de begane grond, erboven vier lagen kantoren en daar weer boven, vanaf twintig meter, woningen. In totaal 375, van studio's (68 vierkante meter) tot appartementen (180 vierkante meter). Een interne corridor ontsluit het geheel.

Verstopt onder de grond én achter het gebouw komt een parkeergarage voor 580 auto's. In het bijzonder hierop wordt door de dS+V nog gestudeerd. Zij wil deze garage koppelen aan de bestaande onder het Schouwburgplein en ook aan een geplande nieuwe, grote parkeergarage onder het Kruisplein. De ingang van de parkeergarages onder het Schouwburgplein en het nieuwe gebouw aan de Mauritsweg komen bij de Korte Lijnbaan, de uitgang mogelijk bij het Weena. Zo ontstaat er een net aan ondergrondse garages om de eeuwige verstoppingen van autoverkeer in dit uitgaanscentrum op te lossen.

Wie de verschillende meningen over de gebouwen van Alsop heeft gehoord, kan al snel tot de conclusie komen dat deze zowel stedenbouwkundig als architectonische te veel van het goede zijn. Daarbij gebeurt er iets wat een precedent kan betekenen: de hoogbouw rukt de Mauritsweg op.

Twee uitgangspunten zijn te hanteren: dit stuk van de stad is een aansluitend deel van het nieuwe Stationsgebied dat zo'n opvallende entree verdient (Alsop). Of: hier is onvoldoende rekening gehouden met maat, schaal en bijzondere schoonheid van de aangrenzende oude stad (Welstand). De twee zeventig meter hoge gebouwen staan vlakbij de singel. En niet alleen de historische waterpartij en bebouwing worden gekleineerd tot een serie poppenhuisjes, ook de 24 meter hoge (destijds als maximum gesteld) Patébioscoop. Is het maken van een harde stenen kade à la Almere Haven op die plek niet genoeg geweest, kan men zich afvragen? Of is de (politieke) wens de stad te verdichten zo groot, dat historisch besef daar maar voor moet wijken? Moet hier in plaats van een verregaande verbijzondering niet een rustgevender reparatie worden uitgevoerd?

Na de 'champagneglazen' op het Stationsplein heeft de gemeente met de keuze van Alsop tevoren geweten dat hier iets spectaculairs zou worden ontworpen. Dat is gebeurd. Het plan is bijzonder, dat staat buiten kijf, maar moet dat op deze plaats? Alsop is daarbij gestuurd in een aantal workshops. De teugels zijn nimmer aangehaald, mede omdat alles binnen het bestemmingsplan valt.

De vraag die dit gemeentebestuur alsnog moet beantwoorden is: zijn de uitgangspunten goed geweest? Ofwel: kiezen we bewust, met ons volle verstand om het erfgoed van de Mauritsweg, de tegenoverliggende Westersingel en de West Kruiskade te miniseren tot wat pietepeuterige overblijfsels uit een vervlogen verleden ten faveure van een eigentijds spektakelstuk?

Jan
November 11th, 2003, 12:02 PM
Volgens mij heeft Moscoviter zichzelf een beetje in de kabouterstand gezet toen hij dit stukje schreef. Argumenten dat torens de singel degraderen tot sloot vind ik niet bijzonder sterk en ouderwets. Het Kruisplein is een van de weinige echt stedelijke plekken in Rotterdam en mag wat mij betreft dan ook als zodanig worden ingericht. 375 Nieuwe appartementen met stedelingen tikt natuurlijk lekker aan. Als je echt authentieke historiciteit wilt, ga dan naar Delfshaven of het Scheepvaartskwartier. Zijn argumenten zijn wellicht steekhoudend voor de noordzijde van cs, maar niet hier.

Rotterdam A
November 11th, 2003, 12:05 PM
Jezus, wat een stelletje zeikerds. Gewoon bouwen. Altijd maar die domme opmerkingen zoals, "Het kleineert de omgeving". Zeker weer van die Kneepkens(Zwollenaar) aanhangers van de dorpspartij.

Marin
November 11th, 2003, 05:49 PM
De bijbehorende impressie...

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3059/70mauritsweg_11112003.jpg

Jan
November 11th, 2003, 06:08 PM
Schitterend! Ook erg goed dat Alsop deze mooie opdracht doet, nadat ze hem zo genaaid hebben met het Centraal Station.

Ace
November 11th, 2003, 06:51 PM
Vette torens :okay:
Alleen jammer dat die ene toren wat log is uitgevallen. Die mogen ze wat mij betreft weglaten. Komt die andere v.a. het zuiden gezien ook wat mooier uit de verf. Millennium Tower zal ook iets minder goed te zien zijn door die dikke. Da's sneu, want met of zonder...... Een grootstedelijk effect zal het strakkies toch wel geven :cool:

Puur
November 11th, 2003, 11:10 PM
Goed ontwerp! Gedurfd en anders dan de traditionele vierkante doos met appartementen. Moskoviter zou weer eens naar het Heliport moeten gaan om juist te kijken hoe moderne kleinschaligheid afbreuk kan doen aan de stad.

Het Guggenheim in Bilbao is ook zo'n leuk contrast met de historische bebouwing. Zo ontstaat een spannend stadsbeeld.

Inderdaad streeft de gemeente naar verdichting van de binnenstad. En dit is een prima manier om dat te doen. Zeker die doorsteek naar het Schouwburgplein vanaf de Mauritsweg zal een prima oplossing zijn voor de nu onhandige en weinig aantrekkelijke omgeving.

Alleen de buitenruimte in de torens?

ro2
November 12th, 2003, 08:19 AM
Dit is volgens mij de eerste Artist Impression waar een moslimvrouw op af wordt gebeeld. Geweldig ontwerp, goede entree voor de stad.

Vloepkleedje
November 12th, 2003, 10:35 AM
razend interessant! bergkristallen!

Jan
November 12th, 2003, 01:04 PM
Het schijnt dat dit ontwerp niet door de welstand komt. Reden nummer 875.782.813 om boerenlullenwelstand af te schaffen. 'Rotterdam Moderne Architectuurstad' m'n hol. :mad:

Skyscrapercitizen
November 12th, 2003, 01:07 PM
Dit komt er nooit, veel te megalomaan.

En zo kwam het dat Alsop weer voor niets aan het tekenen is geweest.:bash:

Prachtig ontwerp, maar als het er toch komt, dan waarschijnlijk in een net zo uitgeklede vorm als de Splinter. Dan dus liever niets.

bubbah
November 12th, 2003, 02:39 PM
Tja, als men al geen geld overheeft voor een station, wat hét visitekaartje van de stad is en een publieke functie heeft, dan zal dit zeker wel weer te duur zijn.....doodzonde. Je ziet aan de Erasmusbrug dat een dure investering zich terugbetaalt in imago en beeldvorming van de stad. Maar goed, als drugsdealer en wijkterrorist "dominee" visser oppleurt met z'n handel en aanhang, is mij dat al een lief ding waard!

Jan
November 13th, 2003, 02:07 PM
Uit de Cobouw (http://www.cobouw.nl/paginas/rubrieknews.asp?RID=2&ID=20344)

Plan Mauritsweg Rotterdam onder vuur

Het 70 meter hoge multifunctionele bouwwerk van 70.000 vierkante meter op de kop van de Mauritsweg zou bioscoop Calypso, de Pauluskerk en het Holiday Inn Hotel moeten vervangen. De Rotterdamse Welstandscommissie :skull: wil vooralsnog niet akkoord gaan met plannen van De Wilgen Vastgoed.

De kritiek van de Welstandscommissie :skull: betreft vooral de omvang van het plan, ontworpen door de Britse architect William Alsop. Die zou niet passen bij de schaal van de herenhuizen aan de Westersingel en niet bijdragen aan het architectonische evenwicht in de drukbebouwde omgeving rond het Schouwburgplein. Verder vreest de commissie de schaduwwerking op nabijgelegen terrassen.

“De plannen moeten worden aangepast,” verklaart M. van Daal van De Wilgen Vastgoed – sinds kort enige eigenaar van de panden. “Maar we gaan met onverminderd enthousiasme verder.” Volgens hem is het onvermijdelijk dat de drie wederopbouwpanden worden gesloopt. “Het hotel draait verlies, de bioscoop is niet meer als zodanig in gebruik en de Pauluskerk voldoet niet eens meer aan de bouwregelgeving.”
Calypso is sinds 2001, toen het tijdelijk hoofdkwartier werd voor Rotterdam Culturele Hoofdstad, in gebruik voor feesten en horecafuncties. De Pauluskerk heeft een verslaafdenopvang.
Tegen geschatte stichtingskosten tussen 100 en 150 miljoen euro wil De Wilgen een bebouwing in twee hoofdvolumes realiseren. Naast een toren van 70 meter moet een langgerekte bebouwing verrijzen langs de Mauritsweg die in hoogte afloopt. Tekeningen tonen een opening tussen beide delen, die het achtergelegen Schouwburgplein opent in de richting van de Westkruiskade.

Het plan voorziet in 10.000 vierkante meter kantoren, met winkels en horeca op de begane grond. Vanaf een hoogte van 20 meter zijn woningen gepland. De totaal 375 appartementen passen in het streven van het gemeentebestuur naar meer stadswoningen. Onder en achter het gebouw is ruimte voor 620 parkeerplaatsen.

De gevel wil de architect aankleden met telkens verspringende glazen delen. Bureau Alsop, eerder verantwoordelijk voor het plan met de ‘champagneglazen’ voor Rotterdam Centraal Station, spreekt van een ‘kristallijnen huid’. “Welstand :skull: heeft zich daarover niet uitgelaten,” onderstreept Van Daal.

ayelt
November 13th, 2003, 03:28 PM
het doet me denken aan gaudi.... opzich oer lelijk maar wel bijzonder.

Sol
November 13th, 2003, 04:33 PM
Bestuursrecht is mijn vak niet. Daarom deze vraag: kunnen B&W de welstandscommissie in een specifiek geval als dit niet opzij schuiven?

Jan
November 13th, 2003, 05:08 PM
Welstand is een adviescommissie en derhalve is het college niet verplicht om het advies op te volgen. Praktijk leert dat er bij alleen hoge uitzondering van het advies afgeweken wordt.

Skyscrapercitizen
November 13th, 2003, 08:43 PM
Die Alsop tekent vanaf nu nooit meer iets voor Rotterdam, en gelijk heeft hij! Erg frustrerend als je vooruitstrevend ontwerp en dan tegen een stel boeren oploopt die er niks van snappen. Wil Rotterdam nou een stad zijn of een dorp? Laat die welstand naar Zwolle opzouten!

Berrtus
November 13th, 2003, 10:33 PM
T'is ook een klotenplan dat totaal niet in die omgeving past. Een typisch plan van het 'merk' Alsop.

Skyscrapercitizen
November 13th, 2003, 10:58 PM
Pffff.

Wie bepaald wat wel en niet past? Ik vind het juist heel goed passen. Tegenover het gebouw van Hoogstad aan de overkant, het drukke verkeersplein en erachter de Pathe bioscoop. Ik vind dit er goed bijpassen. Ook bij de Doelen vind ik het goed passen. Op de oudere bebouwing sluit het aan door langzaam erheen af te lopen, daardoor toont het respect voor deze oudere bebouwing, zonder zelf minder vooruitstrevend te zijn.

Ik vind het dus een geweldig plan, juist op deze stedelijke plek! en waar hebben we het over, het is maar 70 meter, 100 meter verderop staat het hoogste gebouw van NL.

Berrtus
November 13th, 2003, 11:10 PM
Het gaat me niet om de hoogte, maar om zijn verschijningsvorm. IK vind dit echt helemaal niks. Het is mijn soort van architectuur niet (mening). Ik vind het ook niet passen in het gehele beeld van de Mauristweg/ eendrachtsweg/ westersingel.

Als architect heb je een ontzettende verantwoordelijkheid naar de stad en de bevolking toe. Wie bepaald dan wat er goed is voor de stad. Een architect die zijn 'eigen dingetje' (zijn specifieke design) of de mensen die er moeten wonen en die de stad gebruiken als hun 'collectieve huiskamer'. De mening van de bevolking is daarmee erg belangrijk. Heeft ie een vernieuwde visie dan moet ie in conclaaf met de inwoners. Daar komen vaak mooie en goeie plannen uit (wel moeilijk te regelen). Het is toch ook van de gekke dat een Kollhoff Blaak gaat 'verkrachten' met een On-Nederlandse toren.

Skyscrapercitizen
November 13th, 2003, 11:16 PM
Bij het gehele beeld horen ook de Millenniumtoren, de Pathe bioscoop incl schouwburgplein en de nieuwbouw voor het conservatorium en congrescentrum van Hoogstad naast de Doelen en de Millenniumtoren, en de Doelen zelf niet te vergeten.

Ik zou niet weten waarom dit project daar niet bij zou passen, omdat er een paar huisjes van eind 19e eeuw achter staan? Dat vind ik juist een leuk contrast.

Dat je het ontwerp niet mooi vind kan ik niets aan doen, maar dat het niet past vind ik nergens op slaan.

rotterdammer
November 14th, 2003, 10:54 AM
Contrast versterkt de stedelijke beleving. Dit stukje kun je bijvoorbeeld niet vergelijken met historisch delfshaven, daar zou zoiets moderns niet wenselijk zijn. Maar aangezien alles vanaf hofplein/weena/schouwburgplein modern is snap ik niet waar men over zeurt. :baaa:

ratava
November 14th, 2003, 12:20 PM
Een eindje verderop van de Pauluskerk en de Calypso zit cafe 'de Unie', naar een ontwerp van J.J.P. Oud. Beroemd, omdat het gebouwd is in de stijl van 'De Stijl'. Daar is niks negentiende eeuws aan.

Er is dus allang een geweldige mix van stijlen in deze straat.
Waarom zou Alsop's gebouw contrasteren met de bestaande bebouwing?

Ik snap echt helemaal niks van die Welstand-commissie.

Ace
November 14th, 2003, 12:41 PM
Idd! Contrast is mooi. Zorgt voor een 'urban effect'. Kijk maar naar de vooroorlogse bebouwing op het Noordereiland met daarachter de hoogbouw van de Maasboulevard en het Wijnhaveneiland.
't Zijn ook een stelletje debielen ook, die welstandscommissie. 'k Denk dat dat 't eerste is wat moet worden afgeschaft. Laat ons forummers maar daarin gaan zitten!

bubbah
November 14th, 2003, 12:44 PM
Originally posted by Ace

Idd! Contrast is mooi. Zorgt voor een 'urban effect'. Kijk maar naar de vooroorlogse bebouwing op het Noordereiland met daarachter de hoogbouw van de Maasboulevard en het Noordereiland. 't Zijn ook een stelletje debielen ook, die welstandscommissie. 'k Denk dat dat 't eerste is wat moet worden afgeschaft. Laat ons forummers maar daarin gaan zitten!

Ja! Ik wil d'r in!:)

Jan
December 8th, 2003, 09:56 PM
Iemand deze al gezien? (bron: De Wilgen Vastgoed (http://www.dewilgenvastgoed.nl))

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1184.jpg

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1185.jpg

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1186.jpg

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1187.jpg

Sky-Unlimited
December 8th, 2003, 11:20 PM
Nee, ik had deze nog niet gezien. Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat de welstand hier niet zo'n voorstander van is. Maar waarom ik dan weer wel? (het lijkt wel of ik het nooit met ze eens ben!). Moet je je eens voorstellen als straks het Kruisplein het nieuwe stationsplein is. Lekker spectaculaire kennismaking met de stad wordt dat! En dan die openheid naar het Schouwburgplein...fantastisch!

Marin
December 8th, 2003, 11:25 PM
Originally posted by Jan

Iemand deze al gezien?
Bedankt voor de grotere versies Jan! :)

Stien
December 8th, 2003, 11:29 PM
Die impressies geven wel een erg goed inzicht hoe het er uit zou kunnen komen te zien.
Op zich is de Westersingel natuurlijk wel een stukje R'dam om te koesteren, maar ik denk dat dit als aanloop naar weena/stationsplein niet misstaat. Het is niet overdonderend, past redelijk in het geheel en het is spannend, apart... Waarom doen we dit niet gewoon in een straat waar ze Cafe de Unie hebben mogen bouwen?
Is er al duidelijkheid wat welstand adviseert? Of wanneer ze bij elkaar komen?

Skyscrapercitizen
December 9th, 2003, 12:33 AM
Deze plaatjes nemen de laatste twijfel bij me weg! Dit is 1 van de beste ontwerpen die ik van Alsop heb gezien, gewoon doen dit, hiermee maak je de stad aantrekkelijk, een keer geen blokvormig pand! Iets wat opvalt past bij Rotterdam en zeker op die plek waar al heel wat apparts uit verschillende tijden is te zien.

Rotterdam
December 9th, 2003, 08:13 AM
Hmmm , ik ben er op het eerste gezicht niet kapot van, maar ik juich iedere toren toe in Rotterdam...Goed voor de afwisseling en creatieve uitstraling van de stad.
En het zal vast bijzonder zijn als het er staat.
Ik ben niet concervatief...Laat maar komen dus.

Saentown
December 9th, 2003, 12:29 PM
sorry hoor, wat een troep.

Dennis
December 9th, 2003, 01:16 PM
ziet er echt super gaaf uit op die nieuwe pix!

bouwe die hap!

Rotterdam A
December 9th, 2003, 02:32 PM
Erg mooi. Weg met de Paulus Kerk. Dat vind de welstand zeker wel oke. Het stelletje misselijkmakende junks die het straatbeeld verzieken.

Ace
December 9th, 2003, 09:43 PM
Precies!

Van Pauluskerk worden die mensen ook niet beter. Kicken ze niet af. Is het alleen maar 'pappen & nathouden'. Ik denk zo: 'Je bent zelf in de goot gekomen, dan zul je d'r ook zelf weer uit moeten zien te geraken'! D'r zijn genoeg hulpverlenende instanties, maar veel van die gasten vinden 't wel best zo hebbik 't idee. En een instantie als Pauluskerk helpt die gasten alleen maar verder de goot in.

Skyscrapercitizen
January 31st, 2004, 11:25 AM
Afgelopen weekend in de Calypso geweest. Erg leuk, jammer dat dat dan moet verdwijnen. Het leeft daar wel, tot diep in de nacht volop mensen en auto's rond het kruisplein.:cheers:

Patrick Highrise
February 6th, 2004, 01:40 PM
In Cobouwberichten staat het volgende: (06-02-04)

Nieuwbouw 370 appartementen, kantoren, winkels, bioscoop en kerk(!) aan de Mauritsweg

Opdr: DW Vastgoed bv Rotterdam

Ontw: Ir H Wilton & Partners, Royal Haskoning en Alsop Architects

Geplande start (?): 06-05

Eric Offereins
February 6th, 2004, 09:37 PM
Met straks een kerk in de toren zou ik maar vast wennen aan het id van moderne torens vol junks!!:D :D

@ Patrick: Pas juni 2006?:bash:

Eric Offereins
February 6th, 2004, 09:38 PM
Ik bedoel 2005:dizzy:

Patrick Highrise
February 6th, 2004, 10:22 PM
Originally posted by Eric Offereins

Ik bedoel 2005:dizzy:

tja soms staan er in die berichtjes al dingen voor 2005 en zelfs 2006....
stond vandaag ook nog iets over een 65m hoge toren van de belastingdienst in Apeldoorn (in aanbouw) met een grote foto maar had geen mogelijkheid die te scannen! :)

l'etranger
April 5th, 2004, 10:33 PM
Ik vind dit geweldig! Is er al meer nieuws over te melden? Ik was laatst bij het CIC en toen zei die aardige meneer achter de balie dat de gevel misschien toch op de een of andere manier aangepast gaat worden?

Skyscrapercitizen
April 6th, 2004, 12:45 AM
Zou klote zijn. En Calypso weg wat een leuke club is, en dan een slap aftreksel van een goed ontwerp ervoor terug.:(

l'etranger
April 6th, 2004, 01:27 AM
Zou klote zijn.

Inderdaad. Ik denk dat dit ontwerp een poort kan zijn naar een wat meer openstaande vorm van architectuur in de omgeving juist.

Sep
April 6th, 2004, 10:59 AM
Dit is een top ontwerp!!!! BOUWEN MAAR!!!!!!!!!!!!!!!!

Brik
April 6th, 2004, 01:38 PM
inderdaad bouwen!

De welstandscommissie heeft ook de oerlelijke uitbouw van de Doelen goed gevonden, dan dit ook. De 50 jaren bouw zou niemand missen, daarvan is er nog genoeg. Lijkt me een prima opening voor de binnenstad en een prima overgang naar de te koesteren 19 eeuwse singel bebouwing.

l'etranger
May 18th, 2004, 05:00 PM
Is hier al meer over bekend?

Ik wil trouwens ook eventjes wijzen op de gelijkenissen tussen de impressies van deze toren en het kunstwerk "Marathonbeeld" van Henk Visch aan de noordelijke voet van de Erasmusbrug.

http://members.lycos.nl/ongelooflijkmaarwaar/DSC00641.JPG

Skyscrapercitizen
June 12th, 2004, 02:00 PM
Ik weet niet meer waar, maar ik dacht gelezen of gehoord te hebben dat het ontwerp door de wlestand is... was dat niet iemand op het forum?

CborG
June 12th, 2004, 03:14 PM
:horse: lang leve de welstand!!!, nu kunen ze geen ontwerp meer weigeren!!!

Skyscrapercitizen
June 12th, 2004, 03:45 PM
Nee ik weet het al weer, Jan had het via een bekende ergens gehoord. De enige aanpassing is de extra doorgang naar het schouwburgplein, die komt er (helaas) niet, het ontwerp blijft verder hetzelfde! Wordt dus 'teringvet' daar aan het kruisplein over een paar jaar!

[Kees]
June 12th, 2004, 07:19 PM
Ik vind het maar niks. Lijkt net of iemand met een hamer op een stuk blik heeft lopen rammen! :wallbash:

Denoordrotterdammer
June 12th, 2004, 08:41 PM
Het zal leuk zijn al ze van het kruisplein en het schouwburgplein twee hele stedelijke gebieden maken met hoogbouw met veel woningen maar ik denk dat er met de komt van het nieuwe CS wel wat aan het plein gedaan zal worden.

Jan
June 16th, 2004, 02:45 PM
Grote plaat vandaag in het RD. De gebouwen zijn wat rechthoekiger geworden, maar het ziet er allemaal niet minder stedelijk uit. Ziet er prima uit!

Bron: Rotterdams Dagblad (http://www.rd.nl)

Woensdag 16 Juni 2004

Kristallen kop voor de Mauritsweg
Weerkaatsende facetten van Alsop worden zeventig meter hoog

De kop van de Mauritsweg krijgt, als het aan Architect William Alsop ligt, een bebouwing die veel lijkt op geslepen kristal. De gevel die de architect voor ogen staat bestaat uit glazen facetten die steeds onder een andere hoek zijn bevestigd in onregelmatige herhalingen. Wanneer het licht op de gebouwen valt, zal elk facet een andere weerkaatsing geven.

Rotterdam - De bijzondere gevels zijn onderdeel van een groot project met woningen, kantoren, een nieuw hotel en een kerkgebouw, dat op de Mauritsweg het Holiday Inn Hotel, de Pauluskerk en de vroegere bioscoop Calypso moet vervangen.

In het nieuwe complex komen 365 appartementen (koop en huur), negenduizend vierkante meter kantoorruimte, ruimte voor cafés, restaurants en winkels en een nieuw hotel. Ook wordt voorzien in een nieuw gebouw voor de Pauluskerk.

Aan de achterzijde van het gebouw komt een parkeergarage met 281 plekken verdeeld over vijf lagen. Volgens de gemeentelijke parkeernorm zijn echter 475 parkeerplaatsen nodig. De overige plekken zullen onder de nieuwbouw komen of in een parkeergarage die onder het Kruisplein moet komen. Op deze garage wordt op het moment gestudeerd.

Het complex wordt ongeveer 70 meter hoog. Het bestemmingsplan staat echter een hoogte van maximaal 45 meter toe. Deze limiet mag echter met een vrijstelling van het college van b en w worden overschreden tot 70 meter. De weltstandscommissie heeft zich in hoofdlijnen positief uitgelaten over het ontwerp.

William Alsop is geen onbekende voor Rotterdam. Eerder maakte hij een masterplan voor het Centraal Station, dat vooral opviel door glimmende torens in de vrom van champagneglazen. Dit plan kreeg eerst instemming van de politiek en werd vervolgens door de huidige gemeenteraad afgeschoten, omdat het veel te duur was. Alsop werd vervolgens niet geselecteerd voor een nieuw ontwerp voor het Centraal Station.

De bouw op de Mauritsweg staat voor de tweede helft van 2005 op de agenda.

Omwonenden hebben gisteren bij de raadscommissie fysieke infrastructuur geprotesteerd. Bewoners van de Hartsuykerflat aan het Schouburgplein vrezen dat hun appartementen in de schaduw van de nieuwe bebouwing komen te liggen. Ook kijken ze met argusogen naar de toename van het verkeer.

http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/upload/rdagblad.artikel.foto/1087384924_8156.jpg

Een impressie van het letterlijk schitterende woon , hotel , horeca en kerkgebouw aan de Rotterdamse Mauritsweg. Geheel links de ’uitbouw’ van De Doelen. (illustatie Alsop Architects)

Sander Lugtenburg
June 16th, 2004, 03:13 PM
Ook kijken ze met argusogen naar de toename van het verkeer.

...ophangen, radbraken en vierendelen....oprotten met die kritiek, dan moet je maar in fucking Helmond, Zoetermeer or whatever shithole gaan wonen, maar niet in een echte wereldstad.
.....OH NO!!....straks gaat het nog druk worden n gezellig....oh no!...gelijk protesteren... :bash:....pak je spullen en kras op!

De impressie ziet er mooi uit, hoewel jammer dat de ronde vormen verdwenen zijn..Rotterdam is al zo hoekig. Dat organische was wel origineler. Maar toch, het ziet er inderdaad heerlijk stedelijk uit en een breuk mt bestemmingsplan naar 70 meter is ook leuk. De wand Weena/Kruisplein wordt steeds completer.
En bovendien....365!!! appartementen...das ongev. 900 nieuwe bewoners. Mooi zo, bouwen die hap. Wij blij, Alsop blij....heeft ie toch nog wat gebouwd in Neerlands enige echte hoogbouwstad!

:)

Skyscrapercitizen
June 16th, 2004, 06:40 PM
Ziet er inderdaad goed uit, alleen jammer van die ronde vormen inderdaad, maar wat een heerlijke massa!

Archipro
June 16th, 2004, 07:10 PM
Ziet er inderdaad goed uit, alleen jammer van die ronde vormen inderdaad, maar wat een heerlijke massa!
Ik sluit me hier helemaal bij aan :)

Jan
June 16th, 2004, 07:29 PM
Het zou best kunnen dat die rechthoekige basisvorm een adviesje van de welstand is. In de verantwoording van de studies van Rotterdam Centraal staat geregeld dat 'ronde vormen niet passen bij het zakelijke karakter van de stad en deze locatie'. Als dat zo is is dat nog een reden om welstand af te schaffen. Het zou toch raar zijn als een klein ondemocratisch groepje figuren gaat bepalen hoe de stad vandaag de dag wordt vormgegegeven. Juist iets doen wat nooit gedaan is past bij Rotterdam, niet een bepaalde verschijningsvorm.

Rotterdam A
June 16th, 2004, 07:52 PM
Ik vind die ronde mooier. Maar goed, dit kan ook.

Nexxd
June 16th, 2004, 08:54 PM
Deze impressies staan op www.rijnmond.nl
http://www.rijnmond.nl/plaatjes/16-06-plein.jpg
http://www.rijnmond.nl/plaatjes/16-06-plein2.jpg

En het bijbehorende artikel:

Definitief ontwerp nieuwe Calypso en Pauluskerk

Op de plaats waar nu nog Calypso en de Pauluskerk aan de Mauritsweg in Rotterdam staan moet in 2007 een enorm complex van appartementen, kantoren, winkels, een hotel en de nieuwe Pauluskerk verrijzen.

Een futuristisch ontwerp van architectenbureau Alsop. U weet wel van de champagneglazen op het Centraal Station, die er nooit kwamen.

Eerder dwong de welstandscommissie Alsop om de plannen voor de Mauritsweg aan te passen. Maar nu zijn de tekeningen echt klaar. De sloop van de oude gebouwen staat gepland voor volgend jaar.

Elmo
June 16th, 2004, 08:58 PM
Zonde. Dat ronde had nog iets bijzonders, nou wordt het al een heel stuk gewoner. Ben desondanks toch erg benieuwd naar de uitvoering. Veel verschillende kleuren en dat "spiegelende onder verschillende hoeken" maakt het ook weer iets "dynamischer". :)

Edit: Op de impressies van Nexxd ziet het er alweer een stuk vetter uit!

Skyscrapercitizen
June 16th, 2004, 11:56 PM
Nu nog dat ding aan het schouwburgplein platgooien waar die pizzahut enzo inzitten. Kansloos ruimtestation is dat.

CborG
June 17th, 2004, 02:11 AM
GVD!! weer vierkant!!!!

dat oude ontwerp was veel cooler

Archipro
June 17th, 2004, 10:28 AM
Ik vindt het steeds meer op een opslag voor de havencontainers lijken.

dirkholtkamp
June 17th, 2004, 11:08 AM
Nu nog dat ding aan het schouwburgplein platgooien waar die pizzahut enzo inzitten. Kansloos ruimtestation is dat.

Helemaal mee eens

Jan
June 19th, 2004, 09:35 AM
Ik vind het een prachtig project. Dit ontwerp is minder kolderiek dan sommige andere van Alsop's projecten en staat hier op de goeie plek een mooie dichtheid te maken. Ik zal er voor de hoogbouwlijst twee gebouwen van maken.

http://skyscrapercity.com/database/buildings.02/2160.jpg

http://skyscrapercity.com/database/buildings.02/2162.jpg

http://skyscrapercity.com/database/buildings.02/2163.jpg

http://skyscrapercity.com/database/buildings.02/2164.jpg

http://skyscrapercity.com/database/buildings.02/2165.jpg

http://skyscrapercity.com/database/buildings.02/2166.jpg

Wisma
June 19th, 2004, 09:41 AM
Zoooo hee dat ziet goed uit. Zoiets staat er nog niet in Rotterdam. Die afgeslepen hoeken kan ik zeer waarderen. Dat plein wordt nog eens wat.

vinman
June 19th, 2004, 10:21 AM
WOOOOW! Dat is nou net wat dat gebied nodig heeft. Bouwen maar! Vooral pic 4 is heel mooi.

rotterdamART4U
June 19th, 2004, 11:07 AM
Hier word ik echt heeel blij van!!

werner10
June 19th, 2004, 11:31 AM
Vet..!!!!!!!!!!!!!! Ideale verdichting...!!!!

Ace
June 19th, 2004, 11:55 AM
Speciaal, dat wel ja. Maar verre van ideaal. Dan zie ik toch liever wat slankere torens van maar 70m. Over de spiegelgevel geen kwaad woord. Maar had zoiets spectaculairs dan 2x hoger gemaakt. Maar dat roze geval vind ik om van te :puke:

Skyscrapercitizen
June 19th, 2004, 11:58 AM
Prachtig! Liever dit dan 1 slanke van 100 meter! Op alle impressies vind ik hem cool. De vorm van de nieuwe Pauluskerk ziet er wel kicke uit! Jammer dat die rode niet net nog wat hoger is, maar dit is een prachtige toevoeging aan het Kruisplein!

Skyscrapercitizen
June 19th, 2004, 11:59 AM
Met je verkeerde been uit bed gestapt captain?!

Ace
June 19th, 2004, 12:07 PM
Hoezo datte?!? Besef gewoon dat dit een muureffect creëert (net als met 'De Rotterdam'), waardoor een slanke toren zoals de Millennium Tower nu gewoon veel minder uit de verf zal komen. Reëel zijn heet dat!

Awais
June 19th, 2004, 01:26 PM
Ja, het is een verrijking voor de architectuur in Rotterdam. Gedurfd, innovatief.
Alleen of het een verrijking is voor de skyline, daar heb ik mijn twijfels wel over. Want zo'n blok, degradeert de slanke hoogtes in de buurt. Zeker zo iets van 70 meter.
Dan toch liever de Rotterdamse Muur. Waar je dus een basis gebouw hebt van 70 meter, en daarop weer drie torens van evenveel, maar waar er meer kijkruimte doorheen is. En de wilhelminapier is anders, daar kijk je anders tegenaan. Van een grotere afstand ook.
Maar goed, als het er eenmaal staat, dan zal het wat monden doen openvallen :eek2:
Waar ik dan weer aan zit te denken is, hoe wil je dit beeld kunnen herrenigen met zo;n mooie toren als de millenium dat is. Het past niet bij elkaar.

bobdebouwer
June 19th, 2004, 01:52 PM
Hoog Catharijne 2004. Maar hier zit wel iets meer variatie in, iets meer hoogteafwisselingen en ik ben volledig tevreden :)

Jan
June 19th, 2004, 01:57 PM
Dat pand waar die Pizza Hut etc. in zitten is nog een relikwie van een studiereis die men ooit eens naar Venetië heeft gemaakt en men na het zien van het Piazza San Marco concludeerde dat een plein 'wanden' diende te hebben en men dat wel heel letterlijk opvatte. We zijn nog ontsnapt want alleen deze fase 1 is uitgevoerd. Adriaan Geuze was de eerste die zei dat de stedelijke omgeving als wanden dienen worden opgevat, en niet alleen de bebouwing die direct in de omgeving staat. Die laatste impressie laat volgens mij goed zien wat Geuze hiermee bedoelde.

@ Ace: torens zijn een uiting van stedelijkheid en derhalve geen doel maar verbeelding. 'Stad zijn' is ons doel. Op dit moment is zijn er meer torens dan echte stedelijkheid in Rotterdam Centrum. Dit project is een hele mooie manier om meer stad te maken zodat de torens zoals de Millennium veel beter uit de verf komen. Veel make-up maakt immers nog geen mooie vrouw.

bobdebouwer
June 19th, 2004, 02:07 PM
Maar als ze hoge hakken draagt lijkt ze wel langer/hoger!

Skyscrapercitizen
June 19th, 2004, 02:48 PM
Millenniumtoren moet zeker de maat voor alles in de buurt worden? Ik vind dit ontwerp veel mooier, en bovendien vind ik een verzameling totaal verschillende ontwerpen mooier dan een verzameling allemaal bij elkaar passende torens.

Bovendien is dit vooral ook een veel beter ontwerp, het heeft meer eigen smoel, en natuurlijk veel meer stedelijke toegevoegde waarde dan de Millenniumtoren. Hier valt straks wat te beleven, bij veel slanke torens niet.

Overigens valt 70 meter in de Rotterdamse skyline van een afstandje al niet meer op. De onderste 70 meter is al bijna 1 geheel, het valt pas op als het daar flink bovenuitsteekt.

CborG
June 19th, 2004, 03:00 PM
hmm, toch wel een leuk project dit
goed voor de opvulling en toch origineel!!

Puur
June 19th, 2004, 03:53 PM
Prima ontwerp! Jammer dat de doorgang naar het Schouwburgplein is vervallen. Het zou een mooie doorgaande route zijn vanaf de West Kruiskade naar de Pathé bioscoop en zou voor verrassende plekken en doorkijkjes kunnen zorgen. Een beetje kleur kan zeker geen kwaad in het doorgaans grijze Rotterdam. De plint mag echter nog iets opvallender en met luifel tegen wind en regen. Hebben de appartementen buitenruimte?

l'etranger
June 19th, 2004, 04:48 PM
:D

Patrick Highrise
June 19th, 2004, 05:00 PM
ik vind de nieuwe impressies geweldig. helaas dat we nog even moeten wachten :D Eindelijk weer eens wat spannende architectuur ipv een hoop saaie blokken en zo! :)

Dennis
June 19th, 2004, 10:32 PM
dikke WOW, de gevel ziet er echt supermooi uit! kan niet wachten totdat deze in aanbouw gaat

Ace
June 20th, 2004, 01:56 PM
Is goed, maar laten ze dan op z'n minst zo'n mooie gevel gebruiken voor èchte torens. Dan mogen ze voor mijn part 100 lelijke torens van 70m neerzetten.
Vroeger deden ze dat ook. Getuige 'Gebouw de Maas', de Coolse Poort en de Boompjestorens. Nu bouwen ze mooie van rond de 70m, welken gezien het ontwerp eigenlijk veel hoger verdienen (Ernst & Young en nu ditte).

@Jan, jij hebt naar alle waarschijnlijkheid je oren teveel laten hangen naar die lul van een Worthington.

En als ze het dan echt op die manier hadden willen doen, dan hadden ze beter iets leuks ala GHB neer kunnen zetten.

Jan
June 20th, 2004, 02:03 PM
Ja klopt. Door af en toe naar iemand te luisteren die het beter kan weten en je eigen vooroordelen te laten varen krijg je soms nieuwe inzichten. Erg verfrissend! :)

Ace
June 20th, 2004, 02:09 PM
Of je stad daar een betere skyline van krijgt, c.q. stedelijker op wordt is nog maar de vraag.

Skyscrapercitizen
June 20th, 2004, 02:12 PM
Nu nog even meer dan een jaar wachten voor ze gaan bouwen, ik kan niet wachten!

Gambini
June 27th, 2004, 02:45 PM
Millenniumtoren moet zeker de maat voor alles in de buurt worden? Ik vind dit ontwerp veel mooier, en bovendien vind ik een verzameling totaal verschillende ontwerpen mooier dan een verzameling allemaal bij elkaar passende torens.

Bovendien is dit vooral ook een veel beter ontwerp, het heeft meer eigen smoel, en natuurlijk veel meer stedelijke toegevoegde waarde dan de Millenniumtoren. Hier valt straks wat te beleven, bij veel slanke torens niet.

Overigens valt 70 meter in de Rotterdamse skyline van een afstandje al niet meer op. De onderste 70 meter is al bijna 1 geheel, het valt pas op als het daar flink bovenuitsteekt.

Helemaal mee eens, meer respect voor dit ontwerp, dit is het beste en mooiste project in Rotterdam!

HighinParis
June 29th, 2004, 10:40 PM
Interessant project. Maar dat lelijke jaren '80 gebouw aan t Schouwburgplein contrasteert zo wel ernstig. Weg ermee!

Gerard
July 1st, 2004, 11:10 AM
Ik ben het helemaal eens met de stelling dat dit project een toevoeging is voor de 'stedelijkheid' van Rotterdam. Dat hebben we meer nodig. Alleen maar blind hoog bouwen met een standaard plintinvulling zonder fantasie is al te veel gebeurd. In dit gedeelte van de binnenstand moet de nadruk vooral liggen op het intensiveren van alles wat een stad een levende stad moet maken.

Naar mijn idee doet dit onwerp dat echt. Ik hoop dat er niet te veel afvalt naarmate de startdatum dichterbij komt.

ratava
August 6th, 2004, 11:27 AM
Uit Rotterdams dagblad 6/8/2004:

Rotterdams deel Alsop Architecten failliet verklaard

Door Yvonne Keunen

Rotterdam - Alsop Architecten is door de Rotterdamse rechtbank failliet verklaard. Volgens curator mr. R. A. D. Blaauw gaat het alleen om de Rotterdamse poot van het internationaal vermaarde architectenbureau van de 57-jarige Brit William Alsop. ,,Het hoofdkantoor in Londen blijft gewoon bestaan.'' Bij het Rotterdamse kantoor aan de Blekerstraat, dat inmiddels de deuren heeft gesloten, werkten veertien mensen. ,,Die zijn ontslagen,'' zegt Blaauw.

William Alsop opende in 1993 een kantoor in het centrum van Rotterdam omdat hij de grote opdracht kreeg een nieuw ontwerp te maken voor het Centraal Station en omgeving, een spectaculair voorstel dat opviel door glimmende torens in de vorm van champagneglazen. Een duur plan ook, dat tot veel discussie in de Rotterdamse gemeenteraad leidde en uiteindelijk werd afgeblazen.

Het afblazen van het CS-plan met 'de champagneglazen' geschiedde tot grote teleurstelling van William Alsop. Hij verweet de politieke nieuwkomer Leefbaar Rotterdam vorig jaar in deze krant alleen maar te willen afrekenen met alles wat de PvdA de jaren ervoor in gang had gezet. Hij hield een er nare bijsmaak aan over: ,,Het enige dat wij hebben overgehouden aan het CS-plan is een slechte naam,'' zei hij. En: ,,Als mensen in Nederland mijn naam horen, denken ze: 'dat is die te dure architect die het in Rotterdam heeft verbruid'. Maar zo ligt het niet. Wij hebben goed werk verricht.''

Het afblazen van het CS-project is volgens curator Blaauw niet de reden voor het faillissement. ,,Het was natuurlijk wel een strop voor het bureau, maar niet de aanleiding voor dit faillissement. Dat is het niet doorgaan van een groot project in Liverpool.'' Volgens Blaauw is het niet vreemd dat een Nederlands bijkantoor failliet gaat vanwege een Engels project. ,,In Rotterdam werd niet alleen gewerkt aan projecten in Nederland.''

Volgens Blaauw heeft het faillissement geen consequenties voor Alsop's prestigieuze plannen met de Pauluskerk, het Holiday Inn Hotel en de voormalige bioscoop Calypso. In de multifunctionele nieuwbouw - bestaande uit een toren van zeventig meter hoogte en een aparte langgerekte bebouwing aan de Mauritsweg met een gevel van spiegelende kristallijnen - komen 365 appartementen, 9000 vierkante meter kantoren, horeca, een hotel, een parkeergarage met 475 plaatsen en een nieuwe Pauluskerk.

Ook directeur K. van Duuren van De Wilgen Vastgoed, opdrachtgever van het naar schatting tussen de 100 en 150 miljoen euro kostende project, gaat ervanuit dat het plan doorgaat. ,,Ik heb hierover nog een gesprek met de curator, maar ik ga er vanuit dat we het project kunnen voortzetten zoals het de bedoeling was. ,,Alsop is niet dood, de geestelijk vader van het project leeft nog steeds. De tekeningen zijn al ver uitgewerkt. En mocht Alsop er uiteindelijk toch niet mee door willen gaan, dan bezitten wij de auteursrechten en kunnen we altijd een andere architect inschakelen om het werk af te maken.''

Vergunningen

Van Duuren verwacht dat het project geen vertraging zal oplopen. ,,De bedoeling is om rond de zomer van volgend jaar te beginnen met de sloop van de gebouwen die er nu staan. Voor dat moment is er tijd genoeg om de tekeningen verder uit te werken en alle vergunningen aan te vragen.''

Het project van Alsop dat in Liverpool is afgeblazen heet De Wolk en is een enorm gebouw in de vorm van een globe dat plek zou moeten bieden aan een theater, hotel, horeca, appartementen en kantoorruimten. Het stond gepland op een van de oude havenkades van de stad en moest klaar zijn in 2008, het jaar dat Liverpool culturele hoofdstad is van Europa. Financiers kregen het echter steeds moeilijker met de beloftevolle tekeningen van wat in de Engelse media al gekscherend de diamanten boksbeugel werd genoemd: het gebouw van Alsop werd in de begrotingen almaar duurder - de geraamde kosten liepen in een jaar tijd op van 228 naar 324 miljoen Engelse ponden - waarna de gemeente Liverpool en de ontwikkelaar vorige maand besloten om de stekker er uit te trekken.

Eric Offereins
August 6th, 2004, 11:53 AM
Nou, dat heeft die van Duuren dan goed voor elkaar.
Ik kan me alleen bijna niet voorstellen dat het geen vertraging geeft als ander architekten het ontwikkelen moeten overnemen.

Die Alsop heeft dus omdat het in Engeland niet goed gaat gedacht: laat ik de boel maar reorganiseren, dus de buitenlandse vestigingen de nek omdraaien en al hun werkgelegenheid overbrengen naar Engeland :bash:

birg
August 6th, 2004, 11:53 AM
Van Duuren verwacht dat het project geen vertraging zal oplopen. ,,De bedoeling is om rond de zomer van volgend jaar te beginnen met de sloop van de gebouwen die er nu staan. Voor dat moment is er tijd genoeg om de tekeningen verder uit te werken en alle vergunningen aan te vragen.''

Heee eindelijk weer eens min of meer een startdatum voor een nieuw project en dat in deze komkommertijd..... :cheers:

Van het rotterdamse filiaal van Alsop is het gewoon zonde dat ze failliet zijn gegaan. Want al was het maar een bescheiden vestiging, het is toch mooi om zo n grote naam binnen je stadsgrenzen te hebben. Toch een aderlating voor Rotterdam als vestigingsplaats voor architectenbureau 's. En dat terwijl ze met een eventuele opdracht voor Rotterdam CS in the pocket misschien niet eens in de problemen waren gekomen. :bash:

l'etranger
August 6th, 2004, 12:31 PM
Het afblazen van het CS-plan met 'de champagneglazen' geschiedde tot grote teleurstelling van William Alsop. Hij verweet de politieke nieuwkomer Leefbaar Rotterdam vorig jaar in deze krant alleen maar te willen afrekenen met alles wat de PvdA de jaren ervoor in gang had gezet. Hij hield een er nare bijsmaak aan over: ,,Het enige dat wij hebben overgehouden aan het CS-plan is een slechte naam,'' zei hij. En: ,,Als mensen in Nederland mijn naam horen, denken ze: 'dat is die te dure architect die het in Rotterdam heeft verbruid'. Maar zo ligt het niet. Wij hebben goed werk verricht.''

En zo is het! Alsop bedankt, je bent te revolutionair voor deze tijd.

Jan
August 6th, 2004, 12:40 PM
Beetje een raar verhaal als je het mij vraagt.

Gerard
August 6th, 2004, 02:51 PM
Ik vind het ook maar een raar verhaal. Het lijkt alsof er meer aan de hand is dan wat er nu geschreven wordt.

Maar jammer dat zo'n bureau weg gaat uit Rotterdam alhoewel die dadelijk toch flink wat werk te verzetten heeft met het hele Calypso verhaal. (dat gaat dan weer op afstand gebeuren ?)

Gambini
August 6th, 2004, 03:07 PM
Ik weet niet precies waar ik dit moet posten dus daarom maar hier. Mijn vraag is namelijk: gaan ze verder nog iets doen met het Schouwburgplein? Zoals het nu is vind ik er namelijk niet veel aan, het is een leeg vlak waar niets te beleven valt... Je kan ook bijna nergens zitten...

Jan
August 6th, 2004, 03:30 PM
Nee, er zijn geen plannen met het Schouwburgplein, maar dat er niks te doen zou zijn of dat je er niet kunt zitten ben ik niet met je eens. Inmiddels zijn er aan alle kanten van het plein cafés en restaurants te vinden en zeker wanneer er iets in de stad is te doen is het plein erg levendig. De hele oostzijde is één lange bank.

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.02/2475.jpg

Skyscrapercitizen
August 6th, 2004, 08:21 PM
Jammer inderdaad dat deze naam de stad uit is. Toch een beetje slachtoffer van LR misschien...

Gambini
August 7th, 2004, 12:29 AM
Nee, er zijn geen plannen met het Schouwburgplein, maar dat er niks te doen zou zijn of dat je er niet kunt zitten ben ik niet met je eens. Inmiddels zijn er aan alle kanten van het plein cafés en restaurants te vinden en zeker wanneer er iets in de stad is te doen is het plein erg levendig. De hele oostzijde is één lange bank.

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.02/2475.jpg

Ik bedoel het plein, niet wat er omheen zit. Ik begrijp dat het rondom en op 't plein levendig kan zijn door cafes en restaurants maar het plein zelf is verre van levendig. Ik neem aan dat je wel 'ns in Londen bent geweest, zouden ze zoiets niet met het Schouwburgplein kunnen doen? Hebben we iig 1 plein met allure...

Jan
August 7th, 2004, 09:41 AM
Ja, dat is dus weer die discussie dat een ruimte alleen en uitsluitend succesvol mag worden genoemd als er altijd hordes mensen overheen lopen. Ik vind dus van niet. Als een ruimte er prima uit ziet en mooi wordt bijgehouden is dat prima. Plus de almaar hoger wordende omgeving maakt het plein een mooie ruimte. En daarbij lopen er altijd wel lui op het plein, dat er normalitair niemand zou lopen is onterecht. Plus als je het Schouwburgplein wilt vergelijken met plekken als Trafalgar Square, Picadilly Circus en Leicester Square, ja, dan valt behoorlijk veel in het niet. :)

Gambini
August 7th, 2004, 01:37 PM
Ja, dat is dus weer die discussie dat een ruimte alleen en uitsluitend succesvol mag worden genoemd als er altijd hordes mensen overheen lopen. Ik vind dus van niet. Als een ruimte er prima uit ziet en mooi wordt bijgehouden is dat prima. Plus de almaar hoger wordende omgeving maakt het plein een mooie ruimte. En daarbij lopen er altijd wel lui op het plein, dat er normalitair niemand zou lopen is onterecht. Plus als je het Schouwburgplein wilt vergelijken met plekken als Trafalgar Square, Picadilly Circus en Leicester Square, ja, dan valt behoorlijk veel in het niet. :)

Vergelijken wil ik niet maar sinds Rotterdam 'nog niet af is' was mijn droom meer dat ze het Schouwburgplein ombouwen tot een soort Trafalgar Square (wat ik trouwens meteen het mooiste plein vind dat ik ooit heb gezien) alleen dan in een modernere vorm. Zoals het nu is vind ik het meer een lege ruimte wat ik trouwens ook vind gelden voor o.a. de Dam, het Plein etc. Daar zal wel nooit geld genoeg voor zijn maar toch...

Puur
August 7th, 2004, 01:45 PM
Pleinencultuur in Nederland is er niet echt. Wij zijn meer aan de randen van het plein te vinden, maar dat lijkt mij logisch als Randstadbewoners! Ook de pleinen in de kleine dorpjes voor de kerken worden niet overmatig veel gebruikt.

Gambini
August 7th, 2004, 02:11 PM
Jammer inderdaad dat deze naam de stad uit is. Toch een beetje slachtoffer van LR misschien...

Hoezo eigenlijk? Vindt je het zelf dan wel een goed/mooi plein?
@ Puur
Nederland heeft idd geen pleinencultuur, zal wel te maken hebben met de drassige grond, het klimaat en de beperkte ruimte...

l'etranger
August 7th, 2004, 02:17 PM

Ik denk dat hij het over Alsop heeft Gambini.

Jan
August 7th, 2004, 02:20 PM

Alsop heeft volgens mij geen ongelijk als die zegt dat het nieuwe college wel erg makkelijk van het CS plan afwilde, maar als ik lees dat Alsop in Liverpool ook nu weer de schuld van het niet doorgaan van de 4th grace bij de politiek legt, dan denk ik dat hij het kostenaspect van deze plannen en de bijbehorende politieke verantwoording hierover tekort doet.

l'etranger
August 7th, 2004, 02:27 PM
Voor diegene die de Fourth Grace nog niet hebben gezien, dit zou het definitieve ontwerp worden:

bron: http://www.bbc.co.uk/liverpool/content/articles/2004/07/29/cap_cult_fourthgrace_pics_feature.shtml

http://www.bbc.co.uk/liverpool/content/images/2004/07/29/fourth_grace_final_pic_home_203x152.jpg

http://www.bbc.co.uk/liverpool/content/images/2004/07/29/fourth_grace_final_pic_mid_280x250.jpg

http://www.bbc.co.uk/liverpool/content/images/2004/07/29/fourth_grace_final_pic_mid2_280x150.jpg

Elmo
August 7th, 2004, 02:58 PM
@ Puur
Nederland heeft idd geen pleinencultuur, zal wel te maken hebben met de drassige grond, het klimaat en de beperkte ruimte...

Wel of geen pleinencultuur hebben lijkt mij weinig tot niets te maken hebben met het hebben van drassige grond en beperkte ruimte. Het klimaat zal eerder een rol spelen.

Gambini
August 7th, 2004, 03:01 PM
Ik denk dat hij het over Alsop heeft Gambini.

Idd, stom van me, mijn excuses hierbij :)

Elmo
August 7th, 2004, 03:05 PM
Vergelijken wil ik niet maar sinds Rotterdam 'nog niet af is' was mijn droom meer dat ze het Schouwburgplein ombouwen tot een soort Trafalgar Square (wat ik trouwens meteen het mooiste plein vind dat ik ooit heb gezien) alleen dan in een modernere vorm. Zoals het nu is vind ik het meer een lege ruimte wat ik trouwens ook vind gelden voor o.a. de Dam, het Plein etc. Daar zal wel nooit geld genoeg voor zijn maar toch...

Ik wil niet veel zeggen, maar de Dam lijkt mij toch behoorlijk leven. Niet alleen aan de randen, maar ook op het plein zelf barst het vaak van de mensen. Kijk eens hoeveel mensen op de treden van het Nationaal Monument zitten bij lekker weer. Kijk hoeveel mensen, straatartiesten, schijtduiven, tasjesdieven, trams en schoonmaakkarretjes er per uur voorbij komen op het grote stuk voor het Paleis.

Gambini
August 7th, 2004, 03:10 PM
En toch mist het voor mij iig iets... Zal wel iets persoonlijks zijn. Ben jij (Elmo) wel eens op Trafalgar Square geweest? If so, dan moet je toch een klein beetje begrijpen wat ik bedoel. Zoals Jan al aangaf valt dan behoorlijk veel in het niet maar waarom zouden wij Nederlanders zoiets soortgelijks niet in NL kunnen realiseren. Dat een drassige grond en beperkte ruimte nix te maken hebben met pleinencultuur daar valt over te twisten. Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom wij geen echt pleinencultuur hebben.

Dat ontwerp Liverpool is trouwens prachtig!

botje
August 7th, 2004, 04:57 PM
Als pleinen altijd vol zouden staan met mensen dan zou pleinvrees niet bestaan.
:runaway:

Denoordrotterdammer
August 7th, 2004, 10:19 PM
Wel of geen pleinencultuur hebben lijkt mij weinig tot niets te maken hebben met het hebben van drassige grond en beperkte ruimte. Het klimaat zal eerder een rol spelen.

Ja maar in Antwerpen kan je echt heel veel pleinen vinden.

Skyscrapercitizen
August 8th, 2004, 09:48 PM
Schouwburgplein vind ik, bij gebrek aan veel goeds, nog 1 van de beste pleinen van NL. Alleen het materiaal wat er nu inligt is niet duurzaam genoeg, maar dat gaan ze verbeteren dacht ik.

Gambini
August 8th, 2004, 11:00 PM
bij gebrek aan veel goeds, nog 1 van de beste pleinen van NL

Dat zegt al genoeg, Nederland heeft volgens mij zelfs geen 1 goed plein en als ie er wel is dan zeker niet in Holland. Maar "1 van de beste van NL" volstaat voor jou? Ik vind het plein veels te min voor Rotterdam maar goed...

vinman
August 9th, 2004, 04:56 PM
Maar Gambini, wat vind jij een goed plein? Ok, Nederland heeft geen fantastische pleinen waar het echt uitleven geblazen is. Maar ik denk dat landen als Duitsland qua pleinenbeleid veel tragischer zijn.

Gambini
August 9th, 2004, 07:18 PM
Maar Gambini, wat vind jij een goed plein? Ok, Nederland heeft geen fantastische pleinen waar het echt uitleven geblazen is. Maar ik denk dat landen als Duitsland qua pleinenbeleid veel tragischer zijn.

Trafalgar Square is een fantastisch plein (in Londen, vraag maar aan Jan :)). Het zou toch geweldig zijn als Rotterdam zoiets van het Schouwburgplein zou maken in een ietwat moderner jasje! Hier een paar plaatjes van Trafalgar Square:

http://webpages.marshall.edu/~vinson5/trafalgar.jpg

http://sweb.cz/chodec/foto/trafalgar%20square.jpg

http://www.rumble.net/travel/photos/mayday2001/trafalgar-square.jpg

http://madda.firenze.net/trips/trafalgar.jpg

http://www.salagram.net/trafalgar-square-1.jpg

http://www.londonbyclick.com/imgallery/trafalgar_square/Trafalgar-Square.jpg

http://carnets.de.route.free.fr/Images/Screensaver/Trafalgar%20Square%20-%20Londres%201024x728.jpg

Dit noem ik nou een plein. Wij hebben gewoon geen goede, leuke of mooie pleinen...

Nexxd
August 10th, 2004, 11:01 AM
Een grote fontein op het Schouwburgplein zou niet misstaan.

botje
August 10th, 2004, 12:11 PM
Deze thread gaat nu iets teveel over pleinen. Misschien een idee om een nieuwe thread op te starten onder architectuur ofzo.

Nexxd
August 10th, 2004, 01:22 PM
De Pleinen-thread is hier (http://skyscrapercity.com/showthread.php?t=125030) te vinden.

Awais
September 7th, 2004, 04:15 PM
Vanochtend was nog op het nieuws op Radio538 dat de Pauluskerk gaat worden gesloopt binnenkort. En dat de college heeft gezegd dat na het bouw van het nieuwe complex er geen junkies meer in mogen.
Vind ik aan de ene kant goed (geen overlast) aan de andere kant ook goed (Pauluskerk hielp ze alleen aan de drugs zonder criminaliteit ipv ze ervan af te helpen)

remco126
September 7th, 2004, 05:04 PM
Schijnbaar denkt het college dat de junkies dan in het niets oplossen. Als je ze de Pauluskerk uitjaagt gaan ze weer meer op straat zwerven. Wat schiet je daar nou mee op. Bij een grote stad horen junks. Dan kan je beter zorgen dat je ze binnen krijgt op een plek waar absoluut ook geprobeerd wordt wat met ze te doen dan dat je ze maar weer op straat schopt. Dat heeft bij perron nul ook zo lekker gewerkt.

Awais
September 7th, 2004, 05:14 PM
Daarom ben ik ook voor ze op te pakken, echt af te laten kicken, en dan te reïntegreren in de samenleving. Daar help je die gasten veel meer mee dan met weet een shotje.

remco126
September 7th, 2004, 05:19 PM
Dinsdag 7 September 2004

Wethouder teruggefloten

B en w Rotterdam: Verslaafdenopvang in Pauluskerk mag blijven

De Rotterdamse wethouder veiligheid Marianne van den Anker heeft voor haar beurt gesproken met haar verklaring dat de verslaafdenopvang voorgoed uit de Pauluskerk moet verdwijnen. Zij vindt de op handen zijnde opknapbeurt voor de kop van de Mauritsweg het moment om van de overlast bij de kerk af te komen.

Rotterdam - Maar het standpunt van burgemeester en wethouders blijft ongewijzigd, laat de woordvoerder weten: ook in de nieuwe Pauluskerk zal plaats blijven voor opvang. ,,De wethouder is te vroeg van start gegaan.''

Dominee Hans Visser van de Pauluskerk reageerde in eerste instantie verbaasd op de uitlatingen van Van den Anker. Hij ging uit van de belofte van burgemeester Ivo Opstelten dat er ook in de nieuwe kerk plaats voor opvang zou blijven. Opsteltens woordvoerder zegt dat bij de nieuwbouwplannen voor de kerk de hulpvraag zal worden bekeken en of er alternatieven zijn voor de hulpverlening. ,,Als daar beslissingen over worden genomen, zal dat gebeuren in overleg met dominee Visser.''

Van den Anker heeft met haar uitspraken voor grote opschudding gezorgd. Haar redenering: ,,De gemeente investeert om de stad een mooie entree te geven, maar in de praktijk zie je vooral verslaafden. Wat is dat voor een visitekaartje voor de stad?'' Zij verwijt Visser dat door zijn activiteiten Rotterdam het afvalputje van Nederland is geworden. ,,Heel veel mensen vragen en vinden hier onderdak terwijl ze uit buurgemeenten, elders uit het land of zelfs het buitenland komen.''

De Pauluskerk biedt onderdak aan een breed scala maatschappelijke verschoppelingen, onder wie drugsverslaafden, daklozen en uitgeprocedeerde asielzoekers. Waar deze mensen heen zouden moeten als de opvang in de kerk dicht zou gaan, weet Van den Anker nog niet. ,,Daar moeten we eerst flink op puzzelen. We moeten veel meer over ze weten, want het is nu te ondoorzichtig.''

Al eerder heeft Van den Ankers partij (Leefbaar Rotterdam) aangegeven van Visser en 'zijn' Pauluskerk af te willen en de opvang over te hevelen naar de professionele hulpverlening. Ook groepen bewoners en eigenaren in de omgeving hebben schoon genoeg van de opvang, omdat die volgens hen de criminaliteit in de buurt sterk verhoogt.

@ Awais, kom laten we iedereen die niet in onze maatschappij past oppakken en in een kamp plaatsen waar ze verplicht moeten doen wat wij goed voor ze vinden......... Komt me bekend voor

Awais
September 7th, 2004, 05:24 PM
Remco, kom op man! Denk niet dat die mensen er echt voor kiezen om verslaafd in de goot landen. Wij als samenleving moeten solidair zijn met die mensen en ze eruit helpen.
Raar dat juist dan de linkse kerk komt met argumenten als: individualiteit en eigen verantwoordelijkheid? Waar blijft de solidariteit en het recht van die mensen op een fatsoenlijk bestaan.
Ze zijn beroof van hun normale leven door drugs, en dat is onze plicht om ze hulp aan te bieden waarmee ze weer verder kunnen in de samenleving.

remco126
September 7th, 2004, 05:36 PM
@ Awais, ik chargeer het, maar dwang is geen oplossing. Mensen vervallen dan heel snel weer in hun oude patroon. Als het uit de mensen zelf komt is de kans van slagen vele malen groter. We streven hetzelfde doel na alleen de methoden zijn anders.
Maar ik blijf erbij dat als je de junks uit de Pauluskerk gaat weren de overlast alleen maar erger wordt.

Awais
September 7th, 2004, 05:37 PM
Als je ze nergens ander opvangt wel ja....

Wel geinig dat dit project altijd maar weer off-topic discussies uitlokt:
pleinen, junkies...

Ace
September 7th, 2004, 07:17 PM
Nee, we gaan de individuele belangen van mensen, welke de reguliere maatschappij alleen maar tot last zijn, verheffen boven diezelfde reguliere maatschappij. Da's een oplossing :stupid:
Zolang men nog niet begint met bouwen heeft men tijd genoeg om de 'onbereidbaren' bereid te maken voor vrijwillige terugkeer in de normale maatschappij. Maar eens houdt het natuurlijk een keertje op. En dat eens is veel dichter bij dan je denkt. Als het aan mij lag hadden al die kanslozen allang in gedwongen afkickcentra gezeten. Scheelt i.i.g. een hoop autokraken, zwartrijden, winkeldiefstallen etc.. Maar daar zal Remco naar alle waarschijnlijkheid nog nooit in z'n leven mee te maken hebben gehad.

Sky-Unlimited
September 7th, 2004, 07:34 PM
Schijnbaar denkt het college dat de junkies dan in het niets oplossen. Als je ze de Pauluskerk uitjaagt gaan ze weer meer op straat zwerven. Wat schiet je daar nou mee op. Bij een grote stad horen junks. Dan kan je beter zorgen dat je ze binnen krijgt op een plek waar absoluut ook geprobeerd wordt wat met ze te doen dan dat je ze maar weer op straat schopt. Dat heeft bij perron nul ook zo lekker gewerkt.

Aangezien het centrum zich toch verplaatst naar Zuid (zie discussie in thread Havanna/New Orleans)..... ;)

birg
September 8th, 2004, 12:10 AM
Dat junks en daklozen moeten worden opgevangen is een ding wat zeker is. Alleen waarom zo prominent bij de entree van de binnenstad, terwijl zo n lokatie normaal toch een visitekaartje van de stad zou moeten zijn. Het centraal station ligt al op zo n onlogische plek, want wanneer je als argeloze reiziger rechtdoor het station uitloopt laat je het centrum eigenlijk gewoon links liggen en sta je dus uiteindelijk tussen de junks. Gezellie. De voorloper van het huidige CS, Rotterdam DP dus, lag overigens een stuk naar het oosten. Zo ongeveer recht tegenover de lijnbaan, stedebouwkundig gezien een stuk logischer dus. We hebben dus een keus of CS weer terug naar de oude plek of de junks naar een iets minder prominente plek in de stad. Dat laatste lijkt me wel zo makkelijk te verwezelijken, zonder dat ze gelijk naar de maasvlakte moeten ofzo.

Ace
September 8th, 2004, 12:43 AM
Al zou dat in principe nog niet eens zo'n heel erg stom idee zijn.

Rotterdam A
September 8th, 2004, 11:07 AM
Dat junks en daklozen moeten worden opgevangen is een ding wat zeker is. Alleen waarom zo prominent bij de entree van de binnenstad, terwijl zo n lokatie normaal toch een visitekaartje van de stad zou moeten zijn. Het centraal station ligt al op zo n onlogische plek, want wanneer je als argeloze reiziger rechtdoor het station uitloopt laat je het centrum eigenlijk gewoon links liggen en sta je dus uiteindelijk tussen de junks. Gezellie. De voorloper van het huidige CS, Rotterdam DP dus, lag overigens een stuk naar het oosten. Zo ongeveer recht tegenover de lijnbaan, stedebouwkundig gezien een stuk logischer dus. We hebben dus een keus of CS weer terug naar de oude plek of de junks naar een iets minder prominente plek in de stad. Dat laatste lijkt me wel zo makkelijk te verwezelijken, zonder dat ze gelijk naar de maasvlakte moeten ofzo.

Als je ze echt wil helpen, laat je drugsverslaafden verplicht afkicken en ze aan het werk zetten! Niet die zogenaamde nep-hulp van de Paulus Kerk, waar je gewoon zwak en crimineel houdt met drugs en waar ik belasting voor moet betalen. De stad moet totaal junk-en bedelaar vrij zijn. Dus dump ze ergens ver buiten de stad.

Awais
September 8th, 2004, 03:20 PM
Kijk, Rotterdam A heeft het ook door hoe het moet gebeuren. Net zoals Ace ook.

Marin
October 20th, 2004, 09:16 AM
Bron: Cobouw (www.cobouw.nl)
Datum: 20-10-2004

Fase: Definitief ontwerp
Omschrijving: Nieuwbouw 370 appartementen, kantoren, winkels, bioscoop en kerk aan de Mauritsweg
Soort bouw: Nieuwbouw
Ramingsgroep: meer dan 12.5 miljoen euro
Opdrachtgever: DW Vastgoed Rotterdam BV
Ontwerper: Alsop Architects
Ontwerper: Ir. H. Wilton & Partners BV
Ontwerper: Royal Haskoning
Startdatum: 09-2005

Nieuwe Waas
December 1st, 2004, 06:24 PM
Presentatie Alsop Plan
De eerste contouren van het Alsop hoogbouwplan aan de Mauritsweg worden duidelijker. Het gaat om drie torens aan de Mauritsweg ter hoogte van Calypso en een vierde op de plaats van het huidige Holiday Inn-hotel. De torens worden respectievelijk 40, 70, 50 en nog eens 70 meter hoog.

Dit heeft gevolgen voor de bezonning aan de achterzijde van de Hartsuikerflat (bij het Schouwburgplein). Vanaf 16.00 uur vallen met name de hogere woningen die het dichts bij Holiday Inn liggen in de schaduw en krijgen ze geen zomerzon op het balkon. Of er nu 40 of 70 meter hoog gebouwd wordt, het resultaat blijft nagenoeg gelijk. Voor bewoners worden aan de onderkant van de torens 6 lagen parkeerplaatsen gemaakt. De parkeergarage wordt via een glaswand esthetisch afgewerkt. De wand zal ook lichtbundels van auto's afschermen. Tijdens de spitsuren leiden de 385 auto's elke 26 seconden tot een uit- of inkomende auto. Volgens de verkeersdienst levert dit geen problemen op. Men hoopt dat bij de oplevering van de torens ook de Kruispleingarage klaar zal zijn, zodat de hele verkeersafwikkeling soepeler verloopt. De entree van de parkeergarage komt aan de Mauritsweg, de ingang voor de daklozen ter hoogte van de huidige gebruikersruimte van de Vrijplaats.
Tot grote spijt van de omwonenden is er om financiële redenen niet voor een ondergrondse parkeergarage gekozen, hierdoor wordt de bouwperiode wel met 8 maanden ingekort. Projectontwikkelaar De Wilgen rekent in juni 2005 op het afgeven van de bouwvergunning, waarna met de sloop kan worden begonnen. Het bouwen start begin 2006 en duurt 2 jaar tot 2008. Holliday Inn blijft tot 1 juli 2005 in bedrijf.
Op 6 december wordt er in Calypso een grote bewonersvergadering gehouden, waarbij er op de projectplannen kan worden geschoten. De bewoners van de Hartsuikerflat en de Westersingel willen een ondergrondse parkeergarage, wat 6 bouwlagen scheelt. Over de lengte van de Hartsuikerflat willen ze een lager bouwvolume, wat gecompenseerd kan worden door op de Holliday Inn-locatie fors de hoogte in te gaan. Hierdoor dient dan wel ontheffing verleend te worden, wat niet onmogelijk is. De directie van De Doelen heeft uitdrukkelijk gevraagd rekening te houden met diverse congresactiviteiten. Dit gebeurde ook bij de bouw van West Inn. Hier hangt eveneens een financieel plaatje aan.

Bron: de Stadsruit nr. 10
--------

"Over de lengte van de Hartsuikerflat willen ze een lager bouwvolume, wat gecompenseerd kan worden door op de Holliday Inn-locatie fors de hoogte in te gaan."

Inderdaad, hoger met die hap!!

rotterdammer
December 1st, 2004, 09:27 PM
Geen probleem, liever een 90 meter dan 2 van 70 ! Wel vind ik dat de parkeergarage ondergronds moet. Dan kun je vanzelf iets lager bouwen met
minder meters boven de grond. Kost wat meer maar dan ben je van het NIMBY gezeik af en kun je bij Holiday Inn hoger bouwen. Dit is tenminste wel weer een voorbeeld van vooruitstrevende architectuur!

Awais
December 2nd, 2004, 11:23 AM
70 meter is dus incl die bovengrondse parkeergarage?

Skyscrapercitizen
December 2nd, 2004, 01:04 PM
Het is wel vertraagd dan, ze beginnen pas begin 2006.

Die bewoners zeuren maar een end weg, laat die garage maar lekker boven de grond, zolang er op de BG maar plaats is voor publieke functies maakt het mij niet uit of die garage erboven of eronder ligt. Dit is goedkoper en maakt het plan dus haalbaarder.

Skyscrapercitizen
December 11th, 2004, 12:07 PM
Protest tegen hoogbouw

De bewonersgroep die rond het Schouwburgplein woont, overweegt gerechtelijke tappen tegen de komst van 70 meter hoogbouw aan de Mauritsweg.

AAN DE MAURITSWEG moet volgend jaar een groot nieuwbouw complex
verrijzen. Bewoners van de Lijnbaanflat en de Hartsuykerflat aan het Schouwburgplein hielden onlangs een informatie- bijeenkomst over wat zij noemen ‘Het monster van Rotterdam’. Als het plan van de Alsop architecten wordt uitgevoerd kijken deze bewoners van de flat uit op een garage. Op de bijeenkomst waren zo’n honderd bewoners en raadsleden van Leefbaar Rotterdam en de SP. 'We hadden de hele gemeenteraad uitgenodigd, maar alleen zij kwamen kijken”, zegt Theo Hensen, voorzitter van de bewonersvereniging. “Ze waren wel onder de indruk van mijn presentatie, want niet iedereen weet hoe gigantisch groot die nieuwbouw wordt.”
De plannen voor de Mauritsweg komen uit de koker van Alsop architects, dat ook het ontwerp voor het nieuwe Centraal Station (CS) maakte. Het eerste plan voor het CS van dit Engelse architectenbureau kreeg veel bekendheid. Echter de ‘champagneglazen’ bleken te duur en te megalomaan voor Rotterdam. De protesterende bewonersgroep
is niet tegen nieuwbouw op de Mauritsweg, maar zijn boos over het feit dat het uitzicht vanaf het balkon wordt ontnomen door de hoogbouw. “Het is te massaal en te
lomp en dat moet je niet bouwen aan zo’n lichtvoetige Westersingel”, meent Hensen.
Het ontwerp voor de Mauritsweg moet volgens beiden weer onder de aandacht komen van de gehele gemeenteraad. Hensen: “Ik ga de raadsleden bij mij thuis uitnodigen,
zodat zij vanaf mijn balkon kunnen zien wat de gevolgen zijn.” De bewonersvereniging laat het er niet bij zitten. “We gaan door een jurist uit laten zoeken wat de mogelijkheden zijn voor een rechtszaak.” Mensen en zijn team moeten snel zijn, want volgend jaar juni wordt door de projectontwikkelaar officieel de sloop-en bouwvergunning aangevraagd. Als die wordt toegekend kan het ‘Monster van Rotterdam’ vanaf augustus werkelijkheid worden.

bron metro

Weer een reden om die verdomde Lijnbaanflats plat te gooien! Dat die mensen lekker in een dorp gaan wonen!

Q.
December 11th, 2004, 12:10 PM
Jezus wat een dorpelingen zeg. Ze wonen godverdomme in de 2e stad van nederland. Laat ze lekker oprotten naar Capelle.

Rotterdam A
December 11th, 2004, 05:13 PM
Gewoon geen aandacht aanschenken. Ze weten dat heel het Rotterdamse centrum volgegooid mag worden met hoogbouw. Gewoon lekker zo snel mogelijk gaan bouwen.

Eric E
December 11th, 2004, 05:54 PM
Sjezus, wat een bekrompenheid van die lui zeg! :bash:
Niet tegen hoogbouw, maar als het in je 8ertuin komt te staan opeens gaan steigeren als een italiaans raspaardje...gadver! En ja wat is nou 70 meter tegenwoordig in rotterdam??
het argument van de westersingel gaat niet echt op...vind ik zelf. Het is volgens mij juist een mooie uitnodiging om richting westersingel te lopen vanuit het CS.
Ik sluit me aan bij het statement van ae, een goeie reden om die verdomde lijnbaanflats asap onder slopershamer te gooien en er een paar mooie nieuwe woon/kantoortorens neer te zetten van een metertje of 200... :cheers:

Gambini
December 11th, 2004, 07:34 PM
Probleems is dat veel Nederlanders gewoonweg geen smaak hebben, alleen aangeleerde behouden smaak... Mijn buurvrouw vindt bijv. Trafalgar square alleen lelijk omdat ze het 'tuttig' vindt en te 'groots' :( tja...

dirkholtkamp
December 11th, 2004, 08:22 PM
Als de bewoners van de Lijnbaanflats dwars liggen zie ik inderdaad maar een oplossing.....weg met die Lijnbaanflats. Het argument dat hun uitzicht verdwijnt vind ik ook niet helemaal gepast; wanneer je in het centrum van een stad als Rotterdam woont in een niet al te hoog gebouw kan het gebeuren dat een hoger gebouw jouw uitzicht gaat bepalen, zoiets heet vooruitgang.

Skyscrapercitizen
December 11th, 2004, 11:37 PM
Ze hebben ook geen recht van spreken. Zelfs het Not in my backyard idee gaat niet op want het is helemaal aan de andere kant van het plein, en er staan zelfs nog gebouwen tussen!

Nee dit is echt te bezopen, weg met die flats en de dorpelingen erin. Die gaan maar in Hillegersberg wonen.

[Kees]
December 11th, 2004, 11:48 PM
Bah. Sorry maar ik ken wel grotere monsters in Rotterdam!

http://home.zonnet.nl/bezemer82/highviews/holiday-inn/img_2576.jpg
Ik moet heel even naar de WC :puke:

vinman
December 12th, 2004, 06:14 PM
Applaus voor de ontwerpers! En dat meen ik echt!

Berrtus
December 12th, 2004, 08:27 PM
Bah. Sorry maar ik ken wel grotere monsters in Rotterdam!

http://home.zonnet.nl/bezemer82/highviews/holiday-inn/img_2576.jpg
Ik moet heel even naar de WC :puke:

Er komt een moment dat men deze gebouwen gaat waarderen.

De bewoners moeten niet zeuren. Laat ze anders verhuizen. Ik trek graag in hun woning, want die zijn geweldig, en niet alleen het uitzicht.

de flatneuroot
December 12th, 2004, 08:35 PM
Hoe kunnen die bewoners trouwes zeuren als hun flat haaks op het plan staat. De meeste bewoners kijken gewoon tegen een andere Lijnbaanflat aan.

Eric E
December 12th, 2004, 10:22 PM
Inderdaad flatneuroot! en de bewoners van de hoekappartementen met balkon richting schouwburgplein behouden hun uitzicht op het plein. Het uitzicht lijkt me alleen maar beter te worden met deze verdichting erachter. Nu kijken ze uit op dat gedrocht van Holiday Inn.... :bash:

1+2=3
December 13th, 2004, 12:21 AM
veel van die posts hier maken wel duidelijk hoe tolerant men kan zijn als het even niet uit komt. Geen enkel vermogen tot het verplaatsen in een ander? :|
Ikzelf ben voor de bouwplannen uiteraard, maar ik kan me best wel voorstellen dat sommige bewoners tegen de plannen zijn, al woon je in een stad, je uitzicht wil je liever niet kwijt, om dat dan absurd te noemen...

Skyscrapercitizen
December 13th, 2004, 10:40 AM
Je kent de lokatie en situatie zeker niet?

HighinParis
December 13th, 2004, 10:56 AM
Op zich is er niets mis mee dat de bewoners zich verzetten, dat is immers hun juridisch recht. En ook al doen bepaalde berichten anders vermoeden, de Nederlandse loopgraven bevinden zich voorlopig nog op het grondgebied van een rechtsstaat. Of ze gelijk hebben is een andere vraag. Als ik de foto bekijk, komt er maar één gedachte in mij op: slopen die hele Lijnbaan en omstreken, en er een hoogwaardig binnenstedelijk gebied van maken. Volgens mij hebben we over de sloop van de Lijnbaan al eens een thread gehad.

Skyscrapercitizen
December 13th, 2004, 10:59 AM
Het erge is dat dit plan op meer dan 100 meter van die bewoners af ligt, er een plein tussenligt en er nog andere bebouwing (Pathe bios) tussenstaat. Ik snap hun probleem echt niet...

Marin
January 14th, 2005, 11:51 AM
RD (www.rotterdamsdagblad.nl) vrijdag 14 januari 2005

Waar blijven de 1200 Pauluskerkgangers?

Rotterdam - Als deze zomer de Pauluskerk echt tegen de vlakte gaat, waar blijven dan de 1200 verslaafden die er onderdak vinden? Verdampt het ermee gepaard gaande overlastprobleem vanzelf, zoals sommige omwonenden hopen? Of ontstaat er een massa dolende junks in het centrum, net zoals na het halsoverkop sluiten van Perron Nul? En is een terugkeer van de opvang er na nieuwbouw wenselijk en mogelijk?

Het waren gisteravond vooral vragen die werden opgeworpen in het gesprek tussen omwonenden van de Pauluskerk aan de Mauritsweg en leden van de raadscommissie bestuur en veiligheid. Het college van b en w zout zijn mening nog op. Dat komt binnenkort met een standpunt of de junks er ook in de toekomst welkom zijn.

Twee stromingen

Dominee Visser en het kerkbestuur zijn min of meer autonoom -hoewel de meningen verschillen over de mate waarin- om te bepalen waarvoor de nieuwe kerk op dezelfde plaats wordt gebruikt. Zij onttrekken zich daarom deels aan politieke besluitvorming.

In de commissie waren twee stromingen te ontdekken. De bewoners die al vanaf september de nieuwbouwplannen aan de Mauritsweg aangrijpen om de Pauluskerk als onderdeel ervan in een nieuwe vorm alleen maar te laten terugkeren zonder de verslaafden. Zij kunnen in ieder geval rekenen op de steun van Leefbaar Rotterdam en VVD.

Ter linkerzijde van het politieke spectrum schaart de grootste oppositiepartij PvdA zich achter bewonersorganisatie Cool. Cool wil de verantwoordelijkheid nemen voor een deel van de verslaafden. Een Pauluskerk in afgeslankte vorm vinden deze bewoners acceptabel, die dan nog plaats mag bieden aan maximaal 500 verslaafden.

En Cool dringt aan op een tweede gelijkwaardige opvangvoorziening als de Pauluskerk.

im_from_zw038
January 14th, 2005, 12:01 PM
wat worden de hoogtes?
100+?

Rotterdam A
January 14th, 2005, 12:39 PM
Helemaal WEG met die Pauluskerk. Verplicht afkicken die junks. Geen compromis!! Los eens problemen op en ophouden Dominee Vissers profiteren van junks.

Marin
January 14th, 2005, 01:00 PM
wat worden de hoogtes?
100+?
Selecteer even 'Rotterdam' in het onderdeel News & Info Portals. Daar vind je alle info en hoogtes..

bubbah
January 14th, 2005, 01:05 PM
En de drugsdominee houdt ze ook zorgvuldig verslaafd. Want als hij ze zou laten afkicken, wat voor een zorgzame godsvruchtige figuur toch 't uitgangspunt zou moeten zijn, is'ie z'n inkomsten kwijt :bash:

wc eend
January 14th, 2005, 02:39 PM
Sommige projecten hier blijken niet upgedate te kunnen worden zonder steeds terugekerende loze kritiek :(

Gerard
January 14th, 2005, 02:51 PM
Goed nieuws hieraan is dat er nog steeds vanuit wordt gegaan dat van de zomer de sloophamer er aan te pas gaat komen.
En je moet gewoon de functies die je weg haalt ook weeer terugbrengen of tenminste een goed alternatief aanbieden.
Je haalt geen winkels en een hotel weg die het of zich goed doen om er dan niets voor in de plaats te brengen. Dan bouw je daar ook iets beters voor. Waarom zou je dat niet doen voor de opvangplaatsen. Iets nieuws en beters.

dirkholtkamp
January 14th, 2005, 03:14 PM
1200 Junks? Tijd om het lijstje eens op te schonen denk ik, de helft is waarschijnlijk al lang weer uitgewaaid naar andere steden. Ik denk dat het aantal junks dat consequent bezoeker is van de Pauluskerk eerder rond de 600 ligt, nu al. Teruggaan naar 500 is dus niks meer dan het opschonen van het bestand; een schijnoplossing dus.

Capzilla
January 14th, 2005, 03:57 PM
600 junks op een inwoneraantal van 600.000 is wel erg veel trouwens.

vinman
January 14th, 2005, 10:23 PM
Nou ja, moet eerlijk zijn. Junks verdienen ook enige onderdak.

Brik
January 20th, 2005, 02:36 PM
Douw ze in de top van de luxortoren........en grote naald binnen handbereik.

Scarlet Bee
January 20th, 2005, 10:22 PM
Ik ken toevallig een junk, die, omdat we in Nederland leven, gewoon een uitkering (900 euro/maand oid) vangt. Hij is door de douane op Schiphol gekomen en viert nu vakantie voor onbepaalde tijd op een tropische bestemming. Omdat hij ivm welvaartsverschil daar (heel veel) rijker is dan hier met zijn uitkering, gedraagt hij zich daar ook rijker=fatsoenlijker.

Aan de ene kant is het feit dat hij van het Nederlandse systeem profiteert en 900 euri's per maand incasseert natuurlijk fout, aan de andere kant is het een verleidelijke gedachte dat je voor, laten we zeggen min. 400 euro per maand "van een junk af bent".
Kleine rekensom: ca. 600*400*12 = 2,88 mlj p/jaar -- volgens mij is dat veel minder dan R'dam jaarlijks aan (in)directe verslavingszorg + ziekenhuiskosten + overlast kwijt is. Het is natuurlijk een irreëele en foute gedachte om alle junks naar de zon te sturen, maar interessant is het wel.

Skyscrapercitizen
January 24th, 2005, 11:35 PM
Ondertussen weten we nog niks over wanneer ze gaan bouwen... Het schiet niet op met de projecten in Rdam ten noorden van de Blaak, misschien moeten we ons meer concentreren op het gebied ten zuiden daarvan, de historie en het water daar heeft veel meerwaarde en dat is duidelijk te merken.

Jan
January 24th, 2005, 11:44 PM
Volgens De Wilgen zelf is dit project nog in de 'studiefase'.

Rotterdam A
January 25th, 2005, 01:35 AM
Rotterdam-Zuid gaat winnen van Noord. Noord heeft me zwaar teleurgesteld vandaag.

wc eend
January 25th, 2005, 01:25 PM
Heeft Sparta verloren? :ohno:

Kees
January 31st, 2005, 09:14 AM
zal dit de officiële naam zijn? "De Calypso" (website is nog niet "actief")

bron: Wonen in Rotterdam (http://www.woneninrotterdam.nl/)
http://www.woneninrotterdam.nl/obr/home.nsf/ThumbnailsDisplay/thumbs%20for%2008D273761A72265FC1256F8D0044DDC5/$FILE/normal.jpg

status
in voorbereiding
locatie Centrum
woningtype appartement
koop/huur koopprijsvanaf € 150.000 tot € 450.000
oppervlakte ca. 60 tot ca. 150 m2
makelaar BBW Makelaars & Taxateurs bv / De Maese woningen bv
ontwikkelaar De Wilgen Vastgoed BV
projectwebsite: www.decalypso.nl
beschrijving
In het centrum van Rotterdam ontwikkelt De Wilgen Vastgoed uit Rotterdam een bouwplan dat zal voorzien in circa 420 koop- en huurappartementen en een inpandige parkeergarage. Op de onderste lagen zijn te verhuren commerciële ruimten gesitueerd. Het plan is gelegen langs de Mauritsweg, op de locatie van het Rijnhotel (Holiday Inn) en de voormalige Calypso-bioscoop. Een locatie die de bewoners alle voorzieningen van de stad biedt.
Mede door de unieke gevel en de verschillende oriëntaties van de bouwvolumes zal de variatie van appartementen erg groot zijn. Hierdoor zullen appartementen voor vele doelgroepen gerealiseerd worden. De oppervlakten van de appartementen zullen circa 60 t/m 150 m² bedragen.

Naar verwachting zal de verkoop van de appartementen in het tweede kwartaal 2005 starten.

rotterdammer
January 31st, 2005, 10:12 AM
Calypso lijkt me prima. Waarom iets nieuws verzinnen terwijl iedereen de lokatie als zodanig kent. Ik hoop dat deze snel gaat beginnen en dat de Pauluskerk geen vertragingen veroorzaakt! Mooie architectuur in een van de mooiste straten van Rotterdam. Water, oude panden, mooie openbare aankleding v/s singel, wat wil je nog meer. :cheers:

Jan
January 31st, 2005, 10:21 AM
@ Kees: dat zou best wel eens kunnen gezien de registratiegegevens:

Resultaat voor decalypso.nl

Domeinnaam decalypso.nl (eerste domein)
Status actief

Registrant De Wilgen Vastgoed BV
Zeemansstraat 7 f
3016 CN ROTTERDAM
Netherlands

Overigens heb ik De Wilgen vorige week gebeld en toen hadden het erover dat het allemaal nog "heel pril" zou zijn. :?

Skyscrapercitizen
January 31st, 2005, 10:23 AM
oh nee he, heel pril... Daar gaat weer een project op de lange baan?...:(

EriCk
February 2nd, 2005, 07:34 PM
Overigens heb ik De Wilgen vorige week gebeld en toen hadden het erover dat het allemaal nog "heel pril" zou zijn. :?

Wat voor informatie zoek je dan precies, je kan toch niet verwachten dat zon ontwikkelaar je zomaar vanalles verteld?

Skyscrapercitizen
February 2nd, 2005, 07:54 PM
Dat niet nee, maar het stadium van de ontwikkeling lijkt me niet zo'n probleem, zeker niet gezien een ontwikkelaar meestal wel trots is op een project zoals dit.

EriCk
February 2nd, 2005, 09:36 PM
Ik weet het niet man, er zijn natuurlijk 2 kanten aan het verhaal.

Misschien is het juist niet slim is om nu al veel informatie vrij te geven als ontwikkelaar. Je moet je voorstellen dat nog niet veel zeker is, als je dan al gaat patsen met je ontwerp dan krijg je een grote klap als het niet doorgaat en dat je altijd zin in pottekijkers hebt.

Aan de andere kant wordt je kans groter op slagen als je veel publiciteit rond je project genereerd, wat potentiele afnemers kan trekken.

Hmmmm moeilijk :wink2:

Awais
February 18th, 2005, 09:36 PM
Dit project is trouwens helemaal niet in een prille stadium. Dat is het geworden door iets wat op de achtergrond speelt en wat waarschijnlijk jaren gaat duren.

Holiday Inn is het niet eens met de plannen van de ontwikkelaar, en gaat deze dwars zitten. Dit komt door een in het verleden gedane investering die nog lang niet volledig is afgeschreven. Hier willen ze ter compensatie veel geld voor. Meer dan het bedrag dat op de balans uitstaat. En de ontwikkelaar kan deze op z'n minst niet direct op tafel leggen, en is van mening dat dat onterecht zou zijn.
Dit komt neer op een conflict situatie dat de plan inderdaad niet realistisch maakt voor de tijd dat dit niet wordt opgelost.

Skyscrapercitizen
February 18th, 2005, 09:39 PM
Ofwel, fik erin. :)

Nee slecht nieuws dit. :(

Jan
February 19th, 2005, 10:20 AM
Wat voor informatie zoek je dan precies, je kan toch niet verwachten dat zon ontwikkelaar je zomaar vanalles verteld?

Als ik bel probeer ik concrete feiten en cijfers te weten te komen, met 'hoogte' en 'start bouw' als meest interessante voor dit doel. Het hangt er ook een beetje vanaf met welke pet op je belt en wie je aan de lijn krijgt. Sommigen zijn gewoon heel open, terwijl je af en toe ook een paar zenuwlijers aan de lijn krijgt, vooral als dat onder het besliskader zit. Die kwestie met het Holiday Inn is nieuw voor mij. Verder speelt natuurlijk ook dat Alsop zijn Rotterdamse filiaal failliet heeft laten verklaren, de vraag hoe het met de Pauluskerk verder moet en het georganiseerde verzet van de bewoners aan het Schouwburgplein. Al met al geen gemakkelijk omgevingsfactoren.

Splinter
February 19th, 2005, 10:21 AM
.... maar Holiday-Inn krijgt er toch een top locatie voor terug??..... of is er voor hun geen ruimte in dit nieuwe plan?

Patrick Highrise
February 22nd, 2005, 11:31 AM
holiday inn moet niet zeuren en moet gewoon een hoge (dus >100m!) hoteltoren terugbouwen in Rotterdam! :D

Kees
February 24th, 2005, 07:57 AM
bron: Bouwen > Bouwen > Welstand (http://www.wonen.rotterdam.nl) Verslag vergadering 02-02-2005

4.5 Mauritsweg (centrum)
omschrijving: oprichten van een kantoor/woongebouw
ontwerp: William Alsop/Alsop Architects
dossier: 2003/3816/10
toelichting:
Toelichting van het secretariaat
Gebiedstype: centrummix
Welstandsniveau: bijzonder: centrumgebied, hoofdwegenstructuur, stadsparken
Het plan is eerder besproken; zie (deel)verslag van 17 december 2003.
Het bestemmingsplan kent een maximale bouwhoogte van 40 meter en een vrijstellingsmogelijkheid voor 70 meter.

Diverse vertegenwoordigers van de opdrachtgever en architectenbureau wonen de bespreking bij.

Toelichting op het ontwerp
De ontwerper licht het plan toe a.h.v. niet officieel ingediende tekeningen en 3d-schetsen. Het gaat om de bouw van een woongebouw met commerciële functies, kantoorruimtes en een kerk op de locatie van het Holiday Inn/Rijnhotel, de v.m. Calypso-bioscoop en de Pauluskerk. Op de hoek van de locatie t.o. De Doelen is een 70 meter hoge toren gepland. Daaraan gekoppeld een rechthoekig laagbouwblok van vijf lagen hoog blok langs de Mauritsweg met daarop drie tegen elkaar geschoven blokken van ca. 40 55 en 70 meter hoogte met een meer vrije vorm (deels golvend geveloppervlak). De uitstraling is eigentijds. T.o.v. het eerder getoonde plan (december 2003) is de toren meer naar het zuiden geplaatst zodat de zichtlijn vanaf de West-Kruiskade naar het stadhuis behouden blijft en is de doorgang tussen de toren en het laagbouwblok afgesloten. De nieuwe kerk steekt als eigenzinnig vormgegeven bouwdeel door de 5 lagen hoge voornamelijk uit glas bestaande 'wand' langs de Mauritsweg heen.

Globale materialisatie en kleurstelling: Metaal en panelen (rood en oranje voor de toren, zwart en wit voor de blokken langs de Mauritsweg) en glas. De ontwerper stelt dat met het kleurgebruik de volumes aan de Mauritsweg minder massaal zullen tonen.

Reactie commissie
De commissie kan zich slechts gedeeltelijk in het plan vinden. Zij signaleert dat weliswaar op alle vier de opmerkingen van de commissie (vergadering van 17 december 2003) is gereageerd, maar acht het grootste deel van de wijzigingen in het ontwerp niet als positief. Het terugschuiven van de toren naar het zuiden en het afsluiten van de doorgang worden wel als positief ervaren.

Het volume van de toren lijkt een goede basis voor een geslaagd ontwerp, al had deze wel hoger mogen zijn. De toren kan worden gezien als een goed overgangspunt tussen de moderne (hoog)bouwstad aan het Kruisplein en de schaal van de Mauritsweg/Westersingel.
De relatie tussen het volume van de laagbouw in en de historische bebouwing langs de singel is helder maar toont naar de mening van de commissie nog wel te hoog en te grof t.o.v. die bebouwing.
Het grootste bezwaar van de commissie betreft het volume op de laagbouw. De hoogte, de dikte, het ontbreken van een aanzienlijke set-back t.o.v. de Mauritsweg en de onbalans van de compositie t.o.v. de context en de geplande toren worden als de voornaamste bezwaren genoemd. Als gevolg van de hoogtes en het volume van de opbouw wordt de genoemde markeringsfunctie van de toren teniet gedaan en het historische front langs de singel gebruuskeerd en overstemd.
De commissie vraagt zich af of de gemeente voor zichzelf heeft bepaald in welke mate zij gebruik wil maken van de vrijstellingsmogelijkheid in het bestemmingsplan t.a.v. de bouwhoogte. Zij zou hierover de volgende keer graag duidelijkheid krijgen.

Het volume lijkt, gezien vanaf het Schouwburgplein meer geschikt, met name dankzij de aanzienlijke afstand naar het plein. Overigens worden tot teleurstelling van de commissie geen duidelijke beelden getoond vanaf het Schouwburgplein (mét het gebouw van Hartsuyker) en is de maquette achterhaald. Doorsnedetekeningen ontbreken. Bij een volgende presentatie is een volledig en correct beeld vanaf alle denkbare kijkrichtingen essentieel. Ook wordt dan de stedenbouwkundige verwacht.

Gezien het feit dat de discussie over het volume het overgrote deel van de gereserveerde tijd in beslag neemt gaat de commissie nog niet uitgebreid in op de opzet en uitwerking van de gevels. Wel merkt de commissie op dat zij betwijfelt of een zeker kleurgebruik het volume van de opbouw visueel kan reduceren, zoals de ontwerper beweert.

De ontwerper geeft aan dat een aantal zaken ook nog niet naar zijn zin zijn uitgewerkt en onderschrijft dat de presentatie onvolledig is. Hij bestrijdt echter een groot deel van de opmerkingen van de commissie en stelt dat hij de commissie alleen kan overtuigen met beelden en niet met woorden. Hij zal dit graag in een volgende sessie doen.

De commissie ziet een aangepast plan met belangstelling tegemoet.

Jan
February 24th, 2005, 09:06 AM
Die stedenbouwkundige discussie verbaast me omdat ik dacht dat die al lang geweest was. Dat geroepen wordt dat die toren best hoger had mogen zijn is natuurlijk leuk, maar voor een ontwerpteam komt dat natuurlijke totaal uit de lucht vallen, vooral omdat er geen juridische basis voor ligt. Gezien het eerdere ontwerp uit december 2003 is zien we maar weer eens wat voor een lange adem je moet hebben.

Scarlet Bee
March 1st, 2005, 04:19 PM
01-03-05

http://home.filternet.nl/~fn009072/hhf/cal1.jpg

http://home.filternet.nl/~fn009072/hhf/cal2.jpg

http://home.filternet.nl/~fn009072/hhf/cal3.jpg

Chaos
March 11th, 2005, 10:00 AM
Geen opvang daklozen meer in Pauluskerk
Uitgegeven op 11 maart 2005 om 09:34 uur

Voor daklozen met psychiatrische of verslavingsproblemen komt geen opvang in het nieuwe gebouw van de Rotterdamse Pauluskerk. Dat laat de gemeente Rotterdam vrijdag weten. De bestaande ruimte voor drugsverslaafden verdwijnt uit de kerk. Zij zullen niet meer in het gebouw kunnen overnachten. De gemeentelijke maatregelen moeten de overlast in het centrum van de stad terugdringen.

De Pauluskerk wordt waarschijnlijk dit najaar gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw, die in 2008 in gebruik moet worden genomen. De pasjeshouders die het gebouw mochten gebruiken, worden overdag en 's nachts op twee andere plekken in de stad opgevangen, beide voorzien van een gebruikersruimte. Het aantal pasjeshouders wordt gehalveerd naar 'maximaal driehonderd'. Mensen die buiten deze groep vallen, moeten bij non-gemeentelijke instanties hulp zoeken, stelt de gemeente.

De hernieuwde Pauluskerk, die op dezelfde locatie als de oude verrijst, zal blijven voorzien in maatschappelijk werk en houdt spreekuren met verpleegkundigen.

Marin
March 11th, 2005, 12:21 PM
Geen drugs meer in Pauluskerk

Ds. Visser: 'Gebruik op andere plek'

Rotterdam - In het nieuwe gebouw van de Pauluskerk aan de Mauritsweg in Rotterdam komt geen opvang meer voor daklozen met verslavings- of psychiatrische problemen. De gebruikersruimte voor drugsverslaafden in de kerk verdwijnt en er kan niet meer worden overnacht.

Dit zijn het kerkbestuur van de Pauluskerk en het college van burgemeester en wethouders overeengekomen. Het besluit de opvang van de kerk niet meer in de nieuwbouw te laten terugkomen, is voor de gemeente een belangrijke stap in het terugdringen van de overlast in het centrum.

De nieuwbouw van de Pauluskerk is onderdeel van de herontwikkeling van het gebied aan de kop van de Mauritsweg. Naar verwachting wordt het nieuwe onderkomen, een ontwerp van William Alsop, in 2008 in gebruik genomen. De sloop van de huidige kerk begint waarschijnlijk dit najaar.

Tijdens de sloop van de kerk en de daarop volgende nieuwbouw worden de pasjeshouders overdag en 's nachts op andere plekken binnen de stad opgevangen. Gezocht wordt naar drie locaties: twee voor dag- en één voor nachtopvang.

Het college en het kerkbestuur hebben afgesproken het aantal pasjeshouders voor de dagopvang dit najaar te halveren tot maximaal 300. De huidige bezoekers van de Pauluskerk die niet in aanmerking komen voor een pasje zijn bekend bij hulpverleningsorganisaties. Zij kunnen zich met hun hulpverzoeken tot deze organisaties wenden.

Dominee Visser van de Pauluskerk benadrukt dat dak- en thuislozen welkom blijven in de kerk. Overnachten is wat hem betreft óók nog mogelijk, maar dat geldt alleen voor vluchtelingen. ,,De zuigkracht op verslaafden zijn we dan echter kwijt,'' legt hij uit.

Drugsgebruik in de kerk zal ook wat hem betreft uit den boze zijn. ,,Dat kan op een andere locatie gebeuren. Zoiets moet wel op een redelijke loopafstand komen. Gelukkig hebben we nog een jaar de tijd om die plek te vinden.'' Als de nieuwe kerk de deuren opent, zal Visser al zijn vertrokken. ,,Ik word in 2007 65 jaar. Dan ga ik met pensioen.''

Bron: RD 11 maart 2005 (rotterdamsdagblad.nl)

Marin
March 19th, 2005, 06:58 PM
Op de nieuwbouw woonbeurs in de Cruise Terminal is de volgende impressie te zien..

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506Mauritsweg_19032005.jpg

1+2=3
March 19th, 2005, 07:01 PM
Ik vind het prachtig bouwen zou ik zeggen.

Q.
March 19th, 2005, 07:07 PM
Looking good, zeker op die plek. Hopen dat dit doorgaat, is daar hard nodig.

Dennis
March 19th, 2005, 07:12 PM
erg stedelijk die nieuwe ontwerp, al was dat spiegelglas op het eerste ontwerp mooier

Gerard
March 19th, 2005, 07:17 PM
Die voorste toren is wel heel leuk maar dat witte stuk er achter lijkt me wat te vloeken met de plintkleuren die wel doorlopen uit die eerste toren.

Maar wat mij mag die er komen zo. Een flinke vooruitgang ten opzichte van wat er nu is.

Awais
March 19th, 2005, 10:19 PM
dit accepteer ik niet. Hij is te standaard gemaakt. In dit ontwerp zit teveel regelmaat.

Scarlet Bee
March 19th, 2005, 10:37 PM
Tsja, ik vraag me op het moment af of dit Alsops ideëen in de harde praktijk zijn, of dat dit gewoon een zwaar uitgekleed ontwerp is. Gezien het feit dat de laatste opmerkingen van de welstand meer over de stedebouwkundige inpassing gingen (alleen 'onbalans van de compositie t.o.v. de context' zou van toepassing kunnen zijn op het gevelmateriaal) vrees ik het eerste.
Met name de keihard overgenomen rooilijn a/d Mauritsweg is niet in harmonie met de speelse hoeken en zijkanten (dit kan te wijten zijn a/d welstand). Ook de basis van de torenmassa doet erg saai aan. Tot slot vraag ik me af wat de kleur nu toevoegt aan het ontwerp, naast het feit dat het wel vrolijk oogt.
Laat het duidelijk zijn: ik waardeer het lef en de speelsheid van het ontwerp, maar vind dat idee nog niet ver genoeg/succesvol genoeg doorgevoerd.

Awais
March 19th, 2005, 10:44 PM
Kijk, die grote glazen facetten die ieder een ander hoek hebben is uniek.
Een gebouw met wat kleurtjes en wat gebroken lijnen is gestandariseerde rotzooi.
Wanneer verhuist die KUTcomissie van mislukte architecten naar de stad van de mislukkelingen...

dirkholtkamp
March 19th, 2005, 11:19 PM
Bij goed materiaalgebruik kan dit een hele mooie toren worden. Bij slecht materiaalgebruik kan hij daarentegen oerlelijk worden.

harriel
March 20th, 2005, 12:00 AM
@dirkholtkamp:

Dit is een open deur die iedereen kan intrappen: wat een onzin!

Goede wijn behoeft geen sier!

Capzilla
March 20th, 2005, 12:58 PM
Heerlijke vormen, doen me een beetje denken aan Gaudi of Escher.

Elmo
March 20th, 2005, 01:06 PM
Die laatste impressie is toch een stuk minder spannend dan de voorgaande :(

dirkholtkamp
March 20th, 2005, 02:24 PM
@ Harriel
Ben het in zekere zin met je eens dat het een open deur is. Bij deze impressie is echter niet helemaal duidelijk welkee materialen ze gaan gebruiken. Daar waar je bij torens torens die afgwewerkt zijn met glas of baksteen bij het zien van de impressie altijd wel een idee hebt hoe het er in het echt uit zal zien is dat hier niet het geval. Vandaar dat ik niet simpelwag met een oordeel 'mooi' of 'niet mooi' postte, maar aangaf dat materiaalkeuze beslissend is bij deze toren.

Nemo
March 20th, 2005, 02:37 PM
Snap alleen niet hoe HolidayInn zich nu kan onderscheiden van de rest. Waarom hoepelen die niet gewoon op en laten ze een volledig nieuwe toren bouwen aan het Hofplein!?

Ik vind het nog steeds een prima-gebouw, het breekt lekker met het grijs,wit,zwart van het Weena. Kritiek is vaak weer een kwestie van smaak. Ik denk dat het belangrijker is te constateren dat het gebouw helemaal niet doorsnee is en lekker massaal. Krijgt die plek eidelijk een duidelijk gezicht ipv die malle gebouwtjes die er nu schijnbaar willekeurig zijn neergepletterd.

Capzilla
March 20th, 2005, 02:53 PM
@Nemo: wat dacht je dan van Hilton? Als mensen bij een nachtje Hilton eerder aan je dochter denken dan je vestiging aan het Hofplein doe je toch wat verkeerd! Rotterdam is gewoon niet zo'n hotelstad nog, maar met alle extra toeristen die via Rotterdam Airport langskomen zou je toch verwachten dat dit langzaam veranderen gaat.

Splinter
March 20th, 2005, 08:13 PM
Wel mooi, alleen idd zonde dat het steeds lomper werd...

Skyscrapercitizen
March 20th, 2005, 09:15 PM
Op de nieuwbouw woonbeurs in de Cruise Terminal is de volgende impressie te zien..

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506Mauritsweg_19032005.jpg

Even naar de nieuwe pagina halen hoor...

Het is iets totaal anders dan de impressies die we kenden, en hoewel het wat strakker is geworden vind ik het eigenlijk wel mooier geworden! Mooie schuine lijnen en leuke kleuren! Verder hou ik wel van gebouwen die het kavel helemaal vullen, en zo lekker met de voeten in de stad staan.

Het gebouw lijkt zo uit het NYC grid geplukt, en eerlijk is eerlijk, zelfs in NYC zou dit een opvallend gebouw zijn!

Ik hoop dat ik hem snel in het echt mag zien...

Wisma
March 20th, 2005, 10:52 PM
Dat witte gedeelte leent zich goed voor een hoog ontwerp. Een dergelijk gebouw is in NYC op dit moment in aanbouw.

Ik vind het geheel wat lomp over komen. Maar mocht dit gebouwd worden, hoor je mij niet klagen. :)

mabit
March 20th, 2005, 11:47 PM
ja sorry, maar ik vindt het echt foeielijk, doet me een beetje denken aan het min van sociale zaken, die hebben ook van die rare vormen, vindt het geen succes; liever iets strakkers

ikhouvanrotterdam
March 21st, 2005, 09:15 AM
ben het helemaal eens met mabit. Kan er verder niet meer van maken

supercees
March 21st, 2005, 09:24 AM
Het witte gedeelte mag wel hoger... maar verders heb ik niks te klagen!

Capzilla
March 21st, 2005, 09:55 AM
Ik snap het niet meer hoor. Hoor je doorgaans klachten dat Rotterdam zo veel van die strakke, saaie blokken heeft.. is dit ook weer niet goed? Weet je wat pas lelijk is? Zo'n beetje alle bebouwing tussen de Burgemeester v. Walsumweg en het Haringvliet! Het woont lekker hoor, maar het ziet er echt niet uit.

Dit is gewoon een verbetering ten opzichte van 99% van wat er in Nederland gebouwd is.

Nieuwe Waas
March 21st, 2005, 10:10 AM
Tis wennen, maar wel mooi. Het ziet er alleen nog een beetje te 'studie-achtig' uit. Ik ben benieuwd wat er dus daadwerkelijk gebouwd gaat worden, hopelijk in deze vorm en kleur.

Skyscrapercitizen
March 21st, 2005, 10:30 AM
Ik snap het ook niet, dit is een zeer grootstedelijk bouwblok waar iedereen hier op dit forum toch blij mee zou moeten zijn... Dat je het ontwerp minder vindt ok, maar dan nog...

Boschdijk
March 21st, 2005, 10:54 AM
Dit is een prachtig ontwerp, zonder enige twijfel. Ik hoop alleen wel dat de afwerking ook goed wordt uitgevoerd. Geen goedkope shitmaterialen maar degelijk spul. Het is iig een zeer mooie aanwinst voor Rotterdam :)

Jan
March 21st, 2005, 11:07 AM
^^ mee eens. De afwerking en materialiseren zal bepalend zijn voor de uitstraling. De massa van het stedelijke blok vind ik op deze plek in ieder geval erg geslaagd.

CborG
March 21st, 2005, 11:09 AM
Ik vind het ook wel mooi, kreukeltorens!

Djoez
March 21st, 2005, 12:36 PM
Ja ongewoon mooi,ik hoop dat ze d'r snel komen!

rotterdammer
March 21st, 2005, 01:19 PM
2000% verbetering. Van een Pauluskerk en een monsterlijke HolidayInn naar een yuppen-paradijsje! Hopen dat het er in het echt nog mooier komt uit te zien. Ik hoop vooral dat de onderste lagen een strakke glazen gevel krijgen zonder uitstekende kozijnen (net als bij de CityBuilding). Als ze dan de openbare ruimte (bestrating/bomen) ook nog upgraden wordt het helemaal top. De Westersingel wordt wel een sjeik laantje zo: singel+bestrating opgeknapt, oude panden opgeknapt. Nu nog wat hoogbouw ipv dat betonblok op de hoek met het Weena (ik dach Nauta Dutilh) en het is af. :)

Splinter
March 21st, 2005, 01:27 PM
^^ Weenapoint.... Hoop idd dat ze ooit daar wat mee gaan doen, maar als je plannen zo ziet wordt het Kruisplein flink opgewaardeerd. :) Wat ik alleen zo jammer vind is dat Calypso flink is uitgekleed, wat niet wegneemt dat het er nog steeds spectaculair uit ziet!!, maar misschien waren de 1e tekeningen wel óver the top'...... Hoop dat ze snel gaan beginnen!! :rofl:

Patrick Highrise
March 21st, 2005, 02:34 PM
Dito project. En als ik het verkoopbord op de beurs zag mogelijk al appartementen vanaf 150000 von (alhoewel dat nog kan wijzigen natuurlijk). :)

Dr. Dubai
March 21st, 2005, 05:52 PM
mooi ontwerp. laat maar komen, zorgt voor een grote stedelijkheid.

mabit
March 21st, 2005, 09:02 PM
Misschien doet het me allemaal te veel denken aan de nieuwe Vinex wijk in Hoofddorp, daar gebruiken ze ook van die gele en oranje kleurtjes en rare vormen, kortom juist anti-stedelijkheid straalt dit voor mij uit, bovendien heb ik liever symetrie dan asymetrie.

Kees
April 6th, 2005, 02:08 PM
bron: Bouwen > Bouwen > Welstand (http://www.wonen.rotterdam.nl) Verslag vergadering 16-03-2005

4.1 Mauritsweg (centrum)
omschrijving: oprichten van een kantoor/woongebouw
ontwerp: William Alsop en Duncan McCauley/Alsop Architects
dossier: 2003/3816/10
toelichting/discussie:
Toelichting secretariaat
Gebiedstype: centrummix
Welstandsniveau: bijzonder: centrumgebied, hoofdwegenstructuur, stadsparken
Het plan is eerder besproken; zie (deel)verslag van 2 februari 2005.
Het bestemmingsplan kent standaard een maximale bouwhoogte van 40 meter en een vrijstellingsmogelijkheid voor 70 meter.

De bespreking wordt bijgewoond door Martin Aarts (dS+V), twee vertegenwoordigers van De Wilgen Vastgeoed en twee geïnteresseerde omwonenden.

In de voorbespreking heeft de stedenbouwkundige van dS+V (Martin Aarts) laten weten dat hij akkoord is met het volume omdat het om woningbouw gaat. Op de vraag van de commissie m.b.t. het effect van het grote volume op de singel antwoordde Aarts dat de omgeving dat wel kan hebben. De bovenbouw aan de Mauritsweg zou wat hem betreft verder teruggeplaatst kunnen worden dan wordt voorgesteld. Hij benadrukte dat naar zijn mening zonder het grote volume het project onhaalbaar is.

Toelichting op het ontwerp
De ontwerper (Duncan McCauley) licht het plan toe a.h.v. de ingediende tekeningen, 3d impressies en een maquette. Het schema van een toren, een plint (5 lagen) en een sculpturaal vormgegeven bovenbouw is verder uitgewerkt. Voor de plint wordt nu aan een zelfde uitstraling gedacht als de toren. Hierdoor wordt de L-vorm duidelijker leesbaar, zij het dat de onderbreking voor de passage blijft. De bovenbouw op de plint is iets verder teruggelegd, nu totaal c.a. 2,5 meter. Aan de rastergevel van de plint wordt nog gewerkt om deze de juiste aansluiting te geven met de belendende bebouwing aan de Mauritsweg. N.a.v. een vraag van de commissie stelt de ontwerper dat de gebouwen niet noemenswaardig meer schaduw zullen geven op het Schouwburgplein dan de huidige bebouwing.

De ontwerper gaat tevens in op de materialen en kleuren. Voor de toren en plint wordt gedacht aan een vliesgevel met helder en gekleurd (oranje en rood) of bewerkt glas, verdeeld door horizontale metalen vinnen t.p.v. de verdiepingsvloeren. De bovenbouw en de kerk worden voorgesteld in metaalpanelen in grijstinten (bovenbouw) en koper/brons (kerk).

Reactie commissie
De commissie kan zich deels in het plan vinden. Zij heeft een aantal opmerkingen en bezwaren.

De commissie is unaniem van mening dat niet is aangetoond dat het plan een positieve bijdrage is voor de singel en aanliggende bebouwing. Afgaande op de maquette, tekeningen en locatiebezoeken wordt de ontwikkeling aan deze zijde als te massaal beoordeeld. Anders ligt dat voor het Kruisplein waar zij de ontwikkeling ziet als een goede aanvulling op de moderne hoogbouwstad rond het Kruisplein en de grote schaal van het Schouwburgplein. Wel wordt de afstand tot het appartementengebouw van architect Hartsuyker aan het Schouwburgplein als te krap beschouwd. Tevens worden vragen gesteld over de gevolgen van de slagschaduw voor het gebruik van het Schouwburgplein (terrassen).

De commissie vindt het onjuist dat het volume door de stedenbouwkundige van dS+V slechts wordt gerechtvaardigd door het (woon)programma en niet door een vakkundige stedenbouwkundige analyse zoals die recentelijk nog voor andere hoogbouwlocaties (Motorstraat en Blaak) zijn gemaakt. Het effect van de geplande massa op de singel en westelijk daarvan zal immers groot zijn. De commissie benadrukt dat zij het woonprogramma op deze locatie als een zeer positieve bijdrage aan het binnenstadsmilieu beschouwd, waaraan de massaliteit vervolgens dan weer afbreuk doet. Ook krijgt het hybride karakter van de plint met opbouw (samensmelting van moderne hoogbouwstad en de 19e-eeuwse bebouwing) van een aantel leden bijval.

Tegen het volume van de toren en van de plint bestaat in de commissie geen bezwaar. Wel moet de aansluiting op de bebouwing van de Mauritsweg nog verbeteren. Aandachtspunten hierbij zijn: de hoogte, de rooilijn, de afstand tot de belending (zo klein mogelijk) en de wijze waarop de kerk wordt opgenomen in de gevel. Over de wijze waarop dit laatste wordt gedacht spreken maquette en tekeningen elkaar overigens tegen.

Wat betreft de bovenbouw op de plint is de commissie in meerderheid van mening dat deze zich meer aan de overige volumes zou moeten onttrekken dan nu wordt voorgesteld. Set-back, vorm (m.n. van de beëindiging aan de bovenzijde/daklijn) en hoogte zijn daarbij de voornaamste aandachtspunten. Ook een aan deze mening tegengesteld oordeel wordt vertolkt. De gelijke hoogte van hoektoren en van een deel van de bebouwing boven de plint wordt door een kleine minderheid van de commissie als een sterk punt van het ontwerp gezien

De gevels van het plan en de uitwerking hiervan in materiaal, kleur en detail worden i.v.m. de tijd niet uitvoerig besproken.

Discussie ontstaat over de vraag hoe de commissie in meerderheid tegenover het plan staat: ondanks alle bezwaren tegen de massaliteit toch positief met een mits of zonder meer afwijzend. De commissie blijkt zeer verdeeld.

Een deel van de commissie vindt dat er zoveel onderdelen zijn verbeterd t.o.v. eerder getoonde plannen dat de volgende keer verder kan worden gesproken over de architectonische uitwerking van het plan.
Een ander deel van de commissie acht het plan onaanvaardbaar. Volgens deze leden zijn de toren aan het Kruisplein en de plint aan de Mauritsweg weliswaar goed geproportioneerd, het 'rotsachtige' volume op de plint dat tot 70 meter reikt sluit op geen enkele wijze aan op de schaal en de aard van de bebouwing langs de Mauritsweg en de Westersingel. De huidige Westersingel eindigt bij het Kruisplein en er ligt geen enkele stedenbouwkundige visie die aangeeft dat de Westersingel in de toekomst eerder op zal houden, namelijk bij het huidige bouwplan. De massa die wordt voorgesteld zal dit deel van de Westersingel volledig domineren en staat in geen enkele relatie met dit singelmilieu dat zo karakteristiek voor Rotterdam. Afgezien van de hoektoren, die zelfs hoger dan 70 meter zou mogen gaan, moet voor de bovenbouw de 40 m die het bestemmingsplan aangeeft als een maximale hoogte gelden. Het beperkt terugleggen van de massa en het suggestieve oplossen in de lucht door de metalen gevelbekleding zal hier volgens deze leden zijn uitwerking missen. Lopend richting het station langs de Westersingel zal door de lichte verdraaiing daar van de bebouwing dit gebouw goed in het perspectief komen en ook het zuidelijke deel van de singel domineren. Aan de zijde van het Schouwburgplein zal dit gebouw meer schaduw opleveren. Om dit te testen moet hier ter plekke op gecontroleerd worden. Het kan negatieve gevolgen hebben voor het verblijfsklimaat op het plein doordat de terrassen minder zon krijgen.
Uiteindelijk besluit de commissie in meerderheid dat het volume grofweg wordt geaccepteerd.

De commissie ziet een aangepast uitgewerkt plan met belangstelling tegemoet.
M.b.t. de uitwerking wordt verwezen naar de betreffende criteria uit de Koepelnota Welstand Rotterdam. Voorts raadt de commissie een aanvullende stedenbouwkundige analyse aan ten aanzien van de effecten van het voorgestelde gebouw op de omgeving.

Kees
April 6th, 2005, 04:22 PM
bron: VAN DER LAAN BOUMA ARCHITEKTEN BV (http://www.http://www.vanderlaanbouma.nl)

Zo zijn wij recent gestart met de uitwerking van een voorlopig ontwerp van Alsop Architects uit Londen. Aan de Mauritsweg, tegenover het Centraal Station in Rotterdam, zal een 70 meter hoog gebouw worden gerealiseerd met ruim 420 appartementen, kantoren, winkels, een kerk en parkeerplaatsen. Het gebouw komt in de plaats van de Pauluskerk, Calypso en het Holiday Inn Hotel.

http://www.vanderlaanbouma.nl/content/pics/85343-2.jpg

deze was al door Marin gepost:

http://www.vanderlaanbouma.nl/content/pics/85343-1.jpg

wc eend
April 7th, 2005, 12:29 AM
Tja, indrukwekkend, maar het witte gebouw blijft toch een beetje Moskou-achtig qua proporties.

Capzilla
April 7th, 2005, 08:37 AM
Ik vind het eigenlijk wel prima. Laat ~70m maar de nieuwe maat worden voor het maaiveld in plaats van de wederopbouwhoogte. Dan zullen echte torens daar gewoon dubbel en dwars bovenuit moeten komen.