View Full Version : Den Haag: Spuimarkt

Pages : [1] 2 3

Per
August 8th, 2003, 02:12 PM
Is deze al bekend?
De Markthof en de C&A in Den Haag worden afgebroken om plaats te maken voor een bioscoop - discotheek - hotel en winkel complex met woontoren van 110 m. hoog.

http://deltametropolis.nl.tripod.com//sitebuildercontent/sitebuilderpictures/spuitoren1.jpg

http://deltametropolis.nl.tripod.com//sitebuildercontent/sitebuilderpictures/spuitoren6.jpg

Als images niet openen, hier de link:
http://deltametropolis.nl.tripod.com/nl/id25.html

Sol
August 8th, 2003, 02:22 PM
Is deze al bekend?Vast en zeker, maar nog niet bij mij.:)
Het ziet er trouwens erg mooi uit. Dit zal zeker een aanwinst zijn voor Den Haag. Voor welke stad eigenlijk niet?

Michiel
August 8th, 2003, 02:41 PM
Dit gaat alleen niet door. Er komt wel een 40m hoog bioscoop en winkelcomplex. De meeste panden op het kavel zijn al dichtgetimmerd, alleen de C&A is nog open.

dh user
August 8th, 2003, 02:46 PM
Inderdaad een mooi plan alleen zijn er wel wat dingen veranderd.
Zo komt er geen toren van 110 meter !!
Dit is het recenste plan !!

Nieuwe bios op hoek van grotemartstraat en spui
( waar eerst die 110 meter hoge toren gepland stond)

http://www.denhaag.nl/pics/dso/spuimarkt/pathe%20versie.jpg [/IMG]

voor meer info klik hier
www.denhaag.nl/smartsite.html?id=22469[/URL]

Wisma
August 8th, 2003, 03:07 PM
Het plan ziet er wel leuk uit, jammer van de toren maar ik had niet anders verwacht.

Patrick Highrise
August 8th, 2003, 04:26 PM
dit is hoogstens aardig..met die toren was het nog leuk geweest....jammer....:bash: :)

Per
August 8th, 2003, 04:38 PM
's jammer, 't had zo maui kunnen zijn.

Gambini
August 8th, 2003, 08:42 PM
Ik ben juist heel blij met die bioscoop, Den Haag mag wel 'ns wat aantrekkelijker worden en ik vind het design van die bioscoop zeer lekker!

dutchmetal
August 13th, 2003, 07:45 AM
Ziet er uit als een leuk complexje...

ldd
September 18th, 2003, 10:03 AM
Markthof wordt gesloopt momenteel, of althans het deel waar de bioscoop enzo moeten komen. Jammer dat het laagbouw blijft. Achter dit punt, bij de kerk, of beter: achter de Bijenkorff, is ook nog een open ruimte, waar pas een aantal panden zijn gesloopt. Dit leent zich ideaal voor een mooie hoge toren. Ik weet echter niet wat de plannen zijn. Iemand???

Gambini
September 18th, 2003, 11:43 AM
Dat worden gewoon laagbouw-woningen:

http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=23561

Wisma
September 18th, 2003, 01:36 PM
Hoog mag hier toch niet gebouwd worden omdat dat het aanzicht vanuit de oude stad teveel aantast.

Leienaar
September 18th, 2003, 02:06 PM
Het plan met de toren vond ik wel leuk, maar het nieuwe plan vind ik toch echt weinig aan. Beetje standaard bios, niet erg heftig, niet erg stedelijk. Op zo'n centrale locatie een gemiste kans. En bovendien lijkt NOG een Pathe megabioscoop me iets te veel van het goede voor Den Haag, ze hebben daar al zo'n monopolie.

Gambini
September 18th, 2003, 06:55 PM
Hoezo? Hoe meer bioscopen hoe beter, in São Paulo hebben ze 200 bioscopen, hoeveel hebben wij er nu in DH? Misschien 8?
Ik heb liever deze bioscoop dan die woontoren hoor, maar goed :) ieder z'n eigen mening

Elmo
September 18th, 2003, 08:51 PM
Originally posted by Gambini

Hoezo? Hoe meer bioscopen hoe beter, in São Paulo hebben ze 200 bioscopen, hoeveel hebben wij er nu in DH? Misschien 8?
Ik heb liever deze bioscoop dan die woontoren hoor, maar goed :) ieder z'n eigen mening

Wat een loze opmerking zeg! :baaa: Sao Paulo is 30x zo groot als Den Haag. Nogal wiedes dat ze dan ook zo veel bioscopen hebben... DUH!!
Waarom vergelijk je de laatste tijd Den Haag trouwens telkens met Sao Paulo? Elke vergelijking loopt hier mank!!

Afgaande op de meeste van je vorige posts, vraag ik me af in welke wereld jij eigenlijk leeft...

Gambini
September 18th, 2003, 10:31 PM
Niet overdrijven, São Paulo is ongeveer 8 x zo groot als DH, en het is geen vergelijking. Londen is even groot als São Paulo... London heeft ook maar rond de 8 bioscopen dus wat zit je nou domweg te lullen? Ik ben gewoon blij dat die multiplex bios er komt... And i just love SP...

Leienaar
September 18th, 2003, 11:30 PM
Het oorspronkelijke plan was ook een bios PLUS een woontoren erop, dus niet of/of. Natuurlijk is het belangrijk dat het gebouw op de begane grond een publieke functie krijgt, wat dat dan ook zou zijn. Het tweede ding wat ik zeg is dat ik het nieuwe ontwerp nou niet echt bijzonder vind, kortom, dat ik het liever had gezien dat ook de toren in het ontwerp was gebleven.

Los daarvan vroeg ik me af of nog een Pathe bioscoop wel zo'n zin had. Daar kun je anders over denken, maar ik denk dat het niet veel extra filmaanbod geeft en alleen maar andere bioscopen dood concurreert. Op nog geen km afstand zit Pathe Buitenhof (tuschinski den haag) met waarschijnlijk hetzelfde filmaanbod. Verder zijn Metropool en Scheveningen ook al van Pathe. Zo krijgen anderen geen kans meer en verschraalt je filmaanbod in plaats van dat het verrijkt. Pathe staat er immers niet echt om bekend ook de wat minder bekende films te draaien.

Oh, en in Sao Paolo hebben ze misschien wel 200 bioscopen, maar misschien zijn dat wel enkele zaaltjes voor 100 mensen. Misschien hebben heel veel mensen daar geen tv, geen dvd speler, geen video. Misschien is de cultuur daar wel heel anders. Vergelijk liever met meer gelijkwaardige steden als bijvoorbeeld Rotterdam of Amsterdam of Antwerpen.

Kruikenparadijs
September 19th, 2003, 01:55 AM
London 8 bioscopen. :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :lol: :lol: :lol: :lol: laat me niet lachen.

btw, sao paulo heeft 10,600,060 in city en 18,390,777 in metro. Den Haag 465,696

Sao Paulo is 22,76 keer zo groot als Den Haag. De metro van Sao Paulo is 39,46 keer zo groot als Den Haag.

dh user
September 19th, 2003, 03:54 PM
Wat een belachelijke vergelijking Sao Paulo met Den Haag !!

Das hetzelde als London, Utrecht ofzo... Daarbij wil ik even zeggen dat er in Den Haag een Zalentekort is !! Das uitgerekend. En hoe men dat berekend moet je mij niet vragen !!

Ik hoop dan ook dat die berekening juist is en dat betekent dus geen leegstand in de andere bioscopen in Den Haag.

Skyscrapercitizen
September 19th, 2003, 04:32 PM
Ze kunnen beter een extra bios in Rotterdam noord bouwen zodat alle hagenezen naar Rotterdam komen voor de bios.

Gambini
September 19th, 2003, 04:56 PM
Ik vergeleek geeneens... Zucht

Elmo
September 22nd, 2003, 10:05 PM

Niet overdrijven, São Paulo is ongeveer 8 x zo groot als DH, en het is geen vergelijking. Londen is even groot als São Paulo... London heeft ook maar rond de 8 bioscopen dus wat zit je nou domweg te lullen? Ik ben gewoon blij dat die multiplex bios er komt... And i just love SP...

Dat zeg ik... in wat voor wereld leef jij in godsnaam?? Leer de feiten eerst eens op een rij te zetten (graag het liefst ook nog met bronvermelding) voordat je met nog meer loze opmerkingen naar buiten komt! :bash:
Qua fanaticisme (is dit een goed Ned. woord?) voor je stad heb je wel wat INVISIBLE trekjes (nog offence invisible ;)). Maakt op zich niet uit, maar overdrijf de feiten niet elke keer zo enorm...

Trouwens..je vergeleek wel. Je zegt: "in São Paulo hebben ze 200 bioscopen, hoeveel hebben wij er nu in DH? Misschien 8?" Als dat geen vergelijking is weet ik het ook niet meer...
:baaa:

Gambini
September 22nd, 2003, 10:20 PM
Voorbeeld, vergelijking, whatever dude, laat ik 't dan zo zeggen: in verhouding heeft São Paulo veel meer bioscopen en discotheken dan Nederlandse steden... Nu tevreden?

Gambini
September 22nd, 2003, 10:21 PM
En je kan mij dus ECHT NIET wijsmaken dat São Paulo in vierkante meters 22x groter is...

Shockwave
September 22nd, 2003, 10:25 PM
Voorbeeld, vergelijking, whatever dude, laat ik 't dan zo zeggen: in verhouding heeft São Paulo veel meer bioscopen en discotheken dan Nederlandse steden... Nu tevreden?

Heeft allemaal met cultuur te maken. Kijk ook maar naar bv. de VS, misschien hebben ze in sao paulo wel allemaal 'bioscopen' met maar 1 zaaltje ofzo, weet jij veel. punt twee is dat in sao paulo wel degelijk 22 x (of meer!) zoveel mensen wonen als in den haag, dus is er ook zeker vraag naar meer bioscopen, kan het ook niet helpen Gambini, maar ben het met Elmo eens.

En nu weer on topic jongens, dit ging over de Spuimarkt in denhaag, met een heel leuk bioscoopproject. ok ?

:) :baaa:

Gambini
September 22nd, 2003, 10:29 PM
22x zoveel mensen is waar, maar de stad zelf is niet 22x zo groot in vierkante meters, ik heb nooit het tegendeel beweerd van dat er 22x zoveel mensen wonen...

Gambini
September 22nd, 2003, 10:30 PM
Ben zelf in een aantal bioscopen daar geweest en de grote hadden gemiddeld zo'n 7 zalen, de kleinere 3-4...

Skyscrapercitizen
September 22nd, 2003, 11:04 PM
De oppervlakte is zo ongeveer wel de meest nietszeggende statistiek om steden te vergelijken Gambini.:bash:

SP is 1 van de dichtstbebouwde steden ter wereld, dus logisch dat ze met 22 keer zoveel mensen niet 22 keer zoveel grond bebouwd hebben.

Als je Den Haag wilt vergelijken met wereldsteden dan zul je dat moeten doen in de regio, de zuidvleugel dus. Dan heb je een redelijk stedelijk gebied wat binnen 20 jaar aardig als 1 metropool kan functioneren.

Gambini
September 22nd, 2003, 11:20 PM
I got the message already Tim, 't is ook allemaal heel logisch... Misschien ben ik gewoon trots op DH, stel je voor... ;)

Jan
September 22nd, 2003, 11:31 PM
Als ik de sig van Gambini bekijk dan ik me nauwelijks voorstellen dat hij in de verste verten een Haagse chauvinist is. Wat dach je, as dit ein haugbâhfaurum is kennik de getalletjes auk wel ein beitje haugâh make. :)

Voor al het overige: Hup De Haag! Het is nog niet alles, maar het gaat de goede kant op!

Elmo
September 23rd, 2003, 09:25 PM

22x zoveel mensen is waar, maar de stad zelf is niet 22x zo groot in vierkante meters, ik heb nooit het tegendeel beweerd van dat er 22x zoveel mensen wonen...

Volgens jouw redenatie zou het dus gerechtvaardigd zijn om in een stad die bijvoorbeeld 40.000 km2 groot is en waar maar 1000 mensen in wonen, misschien wel 2000 bioscopen te bouwen?! Hahahahahaha!! :lol: (Je mag ook wel gewoon toegeven dat je je zelf hebt klemgeluld ;))

Zoals al is gezegd: Het is allemaal zo simpel... er wonen 22x zoveel mensen, dus zijn er ook ongeveer 22x zoveel bioscopen/bioscoopzalen/bioscoopstoelen (kies wat u wilt).

Maar goed... zoals ik al zei: Opkomen voor je stad, of fanatiek zijn over je stad is niet erg, zolang het maar binnen redelijke grenzen blijft en je geen onzin gaat lopen verkondigen, want men komt hier toch wel achter de waarheid :tongue3:

Verder: Ga vooral door met het maken van foto's en goede topics over De Haag! :cheers:

Gambini
September 23rd, 2003, 10:57 PM
:D
Kusje

AcesHigh
September 24th, 2003, 02:18 AM
Originally posted by Kruikenparadijs
London 8 bioscopen. :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :lol: :lol: :lol: :lol: laat me niet lachen.

btw, sao paulo heeft 10,600,060 in city en 18,390,777 in metro. Den Haag 465,696

Sao Paulo is 22,76 keer zo groot als Den Haag. De metro van Sao Paulo is 39,46 keer zo groot als Den Haag.

lets see if my dutch is good enough

-btw (THIS IS NOT DUTCH), São Paulo tem 10.600.000 in city and 18.390.777 in metro. The Hague has 465.696

-São Paulo is 22,76 times the size of The Hague. The metro of São Paulo is 39,46 times the size of The Hague.

I must train my dutch since I will visit Amsterdan in october :)

ldd
September 24th, 2003, 11:14 AM
Markthof wordt nu gesloopt:

http://www.ldd.dds.nl/buildings/DH%20Sloop%20markthof.jpg

En nog een grappig spandoek bij de verbouwing naast mijn werk:

http://www.ldd.dds.nl/buildings/Spandoek.jpg http://www.ldd.dds.nl/buildings/Sloop%20Markthof%202.jpg

Gambini
September 24th, 2003, 05:45 PM
Hey, you can always visit me in The Hague AcesHigh :)

Gambini
September 24th, 2003, 05:46 PM
Ik hoop dat ze opschieten met die bioscoop, die wil ik daar echt graag zien!

Wisma
September 24th, 2003, 06:58 PM
Ik zie daar liever een hoek met alleen eetgelegenheden uit verschillende culturen dan een bios.
Die Bios mag van mij naar het Wijnhavengebied verhuizen. Daar is het toch al dood.

Het Markhof zag er niet uit maar had uitstraling. Je kon er van alles kopen en zien.
Een bios leeft namelijk alleen in de avond uren en dan vooral in het weekend. Overdag gaat er geen hond naar de bios en is die hoek dood. Jammer is dat want het pad van het CS naar het centrum via VROM heeft ook al niets dat met gezelligheid te maken heeft. Geen leuke winkels helemaal niets. Een verdwaald eetcafee voor yuppen en een banketbakker is het enige. Aan 10 hypotheekshops en uitzendbureaus heb ik niets en de plint van de ministeries, zwarte madonna, gemeentehuis en residentie orkest hebben niets te bieden.

Hopelijk komt hier verandering in.......

AcesHigh
September 24th, 2003, 08:06 PM
Hey, you can always visit me in The Hague AcesHigh :)

i´m not very sure how far from Amsterdan is The Hague. Anyway, I will spend no more than two days in Amsterdan (i am going to Köln, then Berlin, then Paris, London and Amsterdan)

Gambini
September 24th, 2003, 08:29 PM
@ AcesHigh

40 to 60 minutes by train :)

AcesHigh
September 24th, 2003, 10:16 PM
@ AcesHigh

40 to 60 minutes by train :)

so its about some 100km from Amsterdan?? Very near uh? Its closer than the distance between where i live and the beach.

Elmo
September 24th, 2003, 10:32 PM
@AcesHigh:

More like 50km or less from Amsterdam. Trains don't have an average speed of 100km/h over here... They stop a lot :)

AcesHigh
September 25th, 2003, 03:04 PM
Originally posted by Elmo
@AcesHigh:

More like 50km or less from Amsterdam. Trains don't have an average speed of 100km/h over here... They stop a lot :)

50km??? So its VERY near... its just like the distance between my city and the capital of my state (and my city is in it metro area)

Gambini
September 25th, 2003, 05:52 PM
For Brazilian terms that's very near :)

AcesHigh
September 25th, 2003, 08:30 PM
oh come on. Even for a dutch that is near, even if it is in the other side of the country. I doubt a dutch considers far away something that you can reach in 30 mins in car.

AcesHigh
September 25th, 2003, 08:35 PM
look, a dutch settled city in São Paulo (and some folklore groups)
http://www.holambra.com.br/mapa.gif

http://www.satyturismo.com.br/index1_arquivos/pagina1.jpg

http://www.satyturismo.com.br/hiihol16.jpg

http://www.satyturismo.com.br/hiihol14.jpg

http://www.satyturismo.com.br/hiihol22.jpg

I doubt these are real houses. Probably some small theme park recreating the first houses of the city
http://www.satyturismo.com.br/hiihol13.jpg

http://www.satyturismo.com.br/holeve4.jpg

Gambini
September 25th, 2003, 09:02 PM
Reminds me more of Germany than of Holland :)

AcesHigh
September 25th, 2003, 09:06 PM
Reminds me more of Germany than of Holland :)

LOL
thats not my fault. Complain with them. Maybe you guys have some relatives there uh?? :)

With exception of Gambini, which probably is ITALIAN in fact :) :)
Since when is Gambini a dutch name??

One question... why sometimes you guys call it HOLLAND and sometimes NETHERLANDS?? And DUTCH?? From where this word comes? DUTCH doesnt seem very related to Netherlands nor Holland!! Whats the official name of the country??

I am sorry for getting so off-topic... it just happens that i never knew whats the topic cuz I cant read dutch!! :)

Gambini
September 25th, 2003, 09:28 PM
Well... Gambini isn't my name... My real name is Viktor :)
My favorite rapper Bizzy Bone has some other nicknames like B.B. Gambini and Gambino, that's why i'm using the name Gambini, cause i like the name :D

I dunno where the word Dutch came from :?

AcesHigh
September 25th, 2003, 09:45 PM
in portuguese the name of the country is HOLANDA and the inhabitants are HOLANDESES. (HOLANDES in singular)

Gambini
September 25th, 2003, 10:09 PM
I know... My ex-gf lives in Sao Paulo :)

AcesHigh
September 26th, 2003, 12:20 AM
I know... My ex-gf lives in Sao Paulo :)

i knew u had already come to São Paulo, but i didnt knew u had a gf here.

now, answe me... after all... why HOLLAND and why NETHERLANDS?? Which is official?? Whats the story behind each name??

Gambini
September 26th, 2003, 11:30 PM
It's very complicated, i don't understand it myself... It's something like this: our full country name = The Netherlands (Nederland), Holland is just a part of The Netherlands, something like that, you should ask somebody else really :)
But in English we all just say Holland cause it's shorter than The Netherlands :)

AcesHigh
September 27th, 2003, 12:13 AM
It's very complicated, i don't understand it myself... It's something like this: our full country name = The Netherlands (Nederland), Holland is just a part of The Netherlands, something like that, you should ask somebody else really :)
But in English we all just say Holland cause it's shorter than The Netherlands :)

interesting. And I wonder whats NETHER means... are you the NETHER people?? :P

like... deutschland is the land of the deutsch people. England is the land of the angle people. Ireland is the land of the... oops, the rule doesnt apply here i guess :D

Gambini
September 27th, 2003, 12:27 AM
Nether means 'low'...

Since The Netherlands isn't really a country... It never existed among the rest of Europe, it's kinda like an island :)

AcesHigh
September 27th, 2003, 01:25 AM
ahhh... nether means LOW??? Because in portuguese Holanda is also known as PAÍSES BAIXOS (because obviously a great part of it is under sea level)

Gambini
September 27th, 2003, 01:28 AM
That's true... But ehm... What does 'PAÍSES BAIXOS' exactly mean? :)

AcesHigh
September 27th, 2003, 01:54 AM
BAIXO = LOW (baixos is plural of baixo)
PAÍS = COUNTRY (PAÍSES is plural of país)

Gambini
September 27th, 2003, 02:05 AM
Thought so :D
But well, it's true... We're a low country :yes:
And also a small country :yes:
But... Ah well, never mind :D
Just be sure to visit The Hague when you're in Holland/The Netherlands :)

AcesHigh
September 27th, 2003, 02:15 AM
Thought so :D
But well, it's true... We're a low country :yes:
And also a small country :yes:
But... Ah well, never mind :D
Just be sure to visit The Hague when you're in Holland/The Netherlands :)

i dont think there will be time for that. I will be only 1 or 2 days in Holland :(

And yes... its a small country... my state has about 700km east-west and some 650 south-north and is far from being the largest state in Brasil... on the other hand we have 10 million people... and netherlands is much smaller and has what population?

Elmo
September 27th, 2003, 10:42 AM

Nether means 'low'...

Since The Netherlands isn't really a country... It never existed among the rest of Europe, it's kinda like an island :)

Netherlands isn't really a country? Never existed? Island? :?

Elmo
September 27th, 2003, 10:44 AM
Originally posted by AcesHigh

i dont think there will be time for that. I will be only 1 or 2 days in Holland :(

And yes... its a small country... my state has about 700km east-west and some 650 south-north and is far from being the largest state in Brasil... on the other hand we have 10 million people... and netherlands is much smaller and has what population?

over 16 million... we're one of the most dense populated countries of the world. It's only 40.000 km2... :)

AcesHigh
September 27th, 2003, 01:57 PM
Originally posted by Elmo
over 16 million... we're one of the most dense populated countries of the world. It's only 40.000 km2... :)

yeah, according to the americans who consider Boston-Washington to be a megalopolis, the entire Netherlands, if not the entire Europe should be a megalopolis, since it has higher demographics density!!!!

Of course, nowhere else there is such sprawl like in US. If Europe had sprawl like in US I doubt even the Alps would be free of houses and suburbs, because there wouldnt be enough space.

AcesHigh
September 27th, 2003, 09:59 PM
just now i notice how small 40.000 km2 is... my state has 281.734 km2... and the largest city in my state (Alegrete) has 7.695,28 km2

Gambini
September 27th, 2003, 10:01 PM
:(
:)

AcesHigh
September 27th, 2003, 11:25 PM
:(
:)

hey Gambini, aside São Paulo, where else did you visited in Brasil?

Gambini
September 27th, 2003, 11:51 PM
I've been in Rio de Janeiro, but that wasn't because of my ex (dad's business trip :)). Besides that, i haven't been anywhere else, so only SP and RdJ :D

I'd love to go to the Amazone one day though, i always was obsessed with it as little kid :)

scar
September 28th, 2003, 01:40 PM
ken dit gesprek niet via pm ofzo?
of via een new thread op de caf'

Gambini
September 28th, 2003, 11:24 PM
Nog ff dit @ Wisma

Ik zie daar liever een hoek met alleen eetgelegenheden uit verschillende culturen dan een bios.
Die Bios mag van mij naar het Wijnhavengebied verhuizen. Daar is het toch al dood.

Het Markhof zag er niet uit maar had uitstraling. Je kon er van alles kopen en zien.
Een bios leeft namelijk alleen in de avond uren en dan vooral in het weekend. Overdag gaat er geen hond naar de bios en is die hoek dood. Jammer is dat want het pad van het CS naar het centrum via VROM heeft ook al niets dat met gezelligheid te maken heeft. Geen leuke winkels helemaal niets. Een verdwaald eetcafee voor yuppen en een banketbakker is het enige. Aan 10 hypotheekshops en uitzendbureaus heb ik niets en de plint van de ministeries, zwarte madonna, gemeentehuis en residentie orkest hebben niets te bieden.

Hopelijk komt hier verandering in.......

In het onderste gedeelte van de bios komen winkels :)

ldd
October 9th, 2003, 10:19 AM
Na al het off topic geleuter over hoe geweldig Rio en Den Haag wel of niet vergelijkbaar zijn, Markthof ligt plat! Vanochtend kwam ik er langs en het eerste gedeelte van het gebouw is tot puin geslagen. Nu de kant van het Spui nog. :cool:

ldd
November 26th, 2003, 01:42 PM
De sloop vordert gestaag, de oude C&A is gehalveerd inmiddels. Het lege gebied wat ik eerder aanduidde schuin achter de Spuimarkt heeft de naam "Rabbijn Maartensplein" gekregen. Hier komt inderdaad laagbouw, van een Spaanse architect. Jammer, hier had een hoger gebouw juist op z'n plaats geweest, vind ik. Overigens wel goed dat ze dat stukje van Den Haag opknappen, het zag er vervallen uit.

Wisma
November 26th, 2003, 02:45 PM
Vuurwerk en een lichtshow verlichten het bouwterrein tegenover het Haagse stadhuis. Wethouder Bruins (Binnenstad) gaf daarmee dinsdagavond het startsein voor het project Spuimarkt. Op de Spuimarkt, het gebied rond de Grote Marktstraat en de Nieuwe Kerk, herrijzen de komende jaren winkels, woningen en uitgaansgelegenheden. Op de hoek Grote Marktstraat/Spui wordt begonnen met de bouw van onder meer een grote bioscoop.

http://www.haagschecourant.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/HC/artikelvisuals/1891029-199514.jpg

(foto Frank Jansen)

sunny boy
November 28th, 2003, 10:56 PM
dit wordt echt supergrootstedelijk zeg onwijs gaaf , alleen jammer dat die toren er boven op niet door gaat ! maarja ze zulen hier wel een goede reden voor hebben , kunnen ze elders in de stad weer hoger ofzo .

Wisma
November 28th, 2003, 11:45 PM
Ik hoop dat dit project wat leven in de brouwerij brengt daar. Alles is beter dan wat er eerst stond.....

Ik ben benieuwd of de tramtunnel niet op een of andere reden weer schade oploopt door bouwwerkzaamheden...

stevendh
January 25th, 2004, 10:01 PM
Eind afgelopen week is ook de laatste oude bebouwing gesloopt. Nu is pas goed te zien wat voor een grote oppervlakte het eigenlijk is:

http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/spuimarkt1.jpg

http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/spuimarkt2.jpg

Jan
February 16th, 2004, 09:00 PM
Is deze al bekend?

http://www.planet.nl/~klerk063/spuimarkt.jpg

Wisma
February 16th, 2004, 09:08 PM
Nee maar het ziet er goed uit zeg. Wat een verbetering voor dat gebied.

6fran
February 16th, 2004, 09:09 PM
Is dit niet betreffende een ander gebouw?

Hij komt toch niet VOOR diekerk????? :?

Michiel
February 16th, 2004, 10:26 PM
@6fran
Volgens mij klopt het plaatje wel, maar het is nogal fantasievol. De V&D, Hema en Bijenkorf zijn ook maar gelijk aangepast.

Hier nog een plaatje vanuit de bibliotheek (gisteren, erg vieze ruiten):
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/spuimarkt.jpg

dh user
March 9th, 2004, 04:52 PM
DEN HAAG | De bouw van het complex 'Spuimarkt', op de hoek Spui/Grote Marktstraat, kan toch doorgaan. Een maand geleden werd bekend dat de rechter de bouwvergunning had geschorst, maar de gemeente heeft naar eigen zeggen allerlei fouten in de procedure alsnog gecorrigeerd. Hierdoor kunnen de werkzaamheden voor de totstandkoming van het woon-, winkel-, uitgaans- en bioscoopcomplex op 1 april beginnen. Van vertraging is nauwelijks of geen sprake geweest.

ldd
May 5th, 2004, 10:03 AM
Iets oudere plaatjes van het slaan van de damwanden bij het Rabbijn Maarsenpelin (schuin achter de Spuimarkt):

http://www.ldd.dds.nl/buildings/Den%20Haag%20damwand.jpg
http://www.ldd.dds.nl/buildings/Den%20Haag%20damwand2.jpg

Zo moet het worden:

http://www.ldd.dds.nl/buildings/Den%20Haag%20Rabbijn.jpg

Dr. Dubai
May 22nd, 2004, 06:31 PM
jammer dat die woontoren van 110 meter niet doorgaat zeg. het nieuwe gebouw waar die bioscoop en dergelijke dan in komt ziet er overigens ook niet slecht uit, maar het blijft altijd jammer als zo'n plan zich aandient!

PEZA
May 28th, 2004, 12:23 PM
Uit de HC van 28/5:

Spuimarkt: gemeente in gebreke
door Danny Verbaan

DEN HAAG | De bouw van de Haagse Spuimarkt op de hoek Grote Marktstraat/Spui dreigt grote vertraging – en daardoor een schade van vele miljoenen euro's – op te lopen. Dat komt doordat het Haagse stadsbestuur in gebreke is gebleven bij de ruimtelijke procedure.

Hoewel reeds wordt gewerkt aan de fundering en de damwanden van het complex met winkels, woningen, horeca, een discotheek en een bioscoop, blijkt de gemeente nalatig te zijn geweest met het bestemmingsplan. Hierin staat precies beschreven welke functie een perceel mag hebben en aan welke eisen de bebouwing moet voldoen. De nalatigheid kwam de gemeente gisteren op felle kritiek te staan van de Raad van State. Mr. S. Ligtelijn-van Bilderbeek, de voorzitter van de afdeling bestuursrechtspraak van dit hoogste rechtscollege, stelde vast dat het bestemmingsplan zelfs nog niet ter inzage is gelegd, hoewel dit juridisch wél vereist is; mensen die kritiek hebben op het project zijn daardoor niet in de gelegenheid gesteld bezwaar aan te tekenen.
Het was de actiegroep De Kern Gewond die naar de Raad van State stapte. Deze groep van bewoners en ondernemers uit het Oude Centrum vindt de Spuimarkt te groot en vreest dat het complex te veel verkeer aantrekt. Binnen twee weken doet de Raad van State uitspraak en wordt duidelijk welke consequenties de Raad aan de kritiek verbindt en of de bouw bijvoorbeeld – al dan niet tijdelijk – moet worden stilgelegd.
De gemeente, projectontwikkelaar ING Vastgoed Ontwikkeling, bioscoopconcern Pathé en de andere betrokken bedrijven vrezen het ergste. Dat komt doordat ING met C & A en Pathé contractuele afspraken heeft gemaakt over het moment waarop ze het pand kunnen betrekken. Volgens mr. A. ten Veen, de advocaat van ING, Pathé en andere marktpartijen, zou een schorsing een schadepost tot gevolg hebben 'van ongeveer 130.000 euro per maand'. Alleen al van C & A kan ING voor de eerste maand vertraging een rekening tegemoet zien van 113.000 euro. "Daarna wordt dit 339.000 euro per maand, oplopend naar 678.000 euro per maand."

"I told you so" :)

PEZA
June 3rd, 2004, 01:19 PM
Goed nieuws, uit de HC van 03-05-2004:

Bouw Spuimarkt mag doorgaan
DEN HAAG | De bouw van de Spuimarkt, een groot complex met winkels, horeca, een discotheek en een bioscoop, kan voorlopig doorgaan. De Raad van State heeft beslist in het voordeel van de gemeente Den Haag en projectontwikkelaar ING Vastgoed Ontwikkeling. De dreigende vertraging van de werkzaamheden op de hoek Grote Marktstraat/Spui is hierdoor van de baan

Per
June 5th, 2004, 10:11 AM
Goed nieuws, uit de HC van 03-05-2004:

Bouw Spuimarkt mag doorgaan
DEN HAAG | De bouw van de Spuimarkt, een groot complex met winkels, horeca, een discotheek en een bioscoop, kan voorlopig doorgaan. De Raad van State heeft beslist in het voordeel van de gemeente Den Haag en projectontwikkelaar ING Vastgoed Ontwikkeling. De dreigende vertraging van de werkzaamheden op de hoek Grote Marktstraat/Spui is hierdoor van de baan
Nu de toren op het Rijswijkseplein en de Zwarte Madonna nog want er zijn hier in Den Haag toch een flink aantal zeikers bezig!

6fran
July 6th, 2004, 10:32 PM
Hey, ik zag inderdaad weer allemaal graafmachines staan!!!

Mooi DH is niet verloren!!! :)

Gambini
July 6th, 2004, 10:51 PM
Dit gaat dat gedeelte van de stad volgens mij een grote impuls geven, de impressies die in de informatieboekjes in het stadhuis staan zijn iig geen kattepis, wordt prachtig!

ldd
September 8th, 2004, 09:04 PM
Dit is inderdaad zo ongeveer de enige plek in Den Haag waar gebouwd wordt, er staat voor het Rabbijn Maarssenplein (parkeerkelder en appartementen tot 10 verdiepingen) inmiddels een kraan.

Spuimarkt wordt nog steeds uitgegraven.

ldd
October 12th, 2004, 03:59 PM
Bij Spuimarkt worden nu twee kranen gemonteerd! Het betonstorten voor de parkeergarage is begonnen.

vinman
October 12th, 2004, 04:30 PM
HEHE, ik krijg hoop in Den Haag!

Vloepkleedje
October 18th, 2004, 12:54 AM
http://www.visualworks.nl/standpunt03.jpg

Wisma
October 18th, 2004, 08:04 PM
Prachtig, wat een verschil met die troep die er voorheen stond...

6fran
October 18th, 2004, 09:04 PM
Inderdaad, dat was nlijkbaar zo indrukewekkend dat ik nu al ben vergeten hoe dat eruit zag :)

FolX
October 18th, 2004, 09:26 PM
Vraag me af wat je van die verhoudingen moet zeggen. Vindt het gemeentehuis veelste klein want dat is gewoon een heel massaal gebouw verder lijk me de verhoudingen van dit nieuwe gebouw ook niet te kloppen met de bouwput die er nu ligt want dat lijk namelijk veel groter. Of is in dit plaatje helemaal rechts niet de hema?
Verder mooi project wat een winkelgebied goed kan opvrolijken

6fran
October 18th, 2004, 09:42 PM
Volgens mij kloppen de verhoudingen wel min of meer. Een lege vlakte lijkt altijd groter als wanneer het volgebouwd is denk ik...

lijkt me wel leuk als de voorkant van het plint er ook echt zo uit komt te zien met zo'n grote stoep etc...!

PEZA
November 17th, 2004, 08:36 PM
Kleine update (17-11-2004):

1.
http://img55.exs.cx/img55/9850/DSC01586.jpg

2.
http://img55.exs.cx/img55/465/DSC01587.jpg

3.
http://img55.exs.cx/img55/7492/DSC01588.jpg

4.
http://img55.exs.cx/img55/5138/DSC01589.jpg

6fran
November 17th, 2004, 09:55 PM
Hmmm leuk!! Kraannnnen!

Dr. Dubai
November 17th, 2004, 10:32 PM
ziet er allemaal prachtig uit, dat wordt een leuk stukje Den-Haag.

CborG
November 17th, 2004, 11:58 PM
Mooie update PEZA!! je hoeft met imageshack trouwens niet het gebruikelijke erbij te zetten, dat zit er automatisch bij:)

ldd
November 18th, 2004, 02:52 PM
Die kranen zijn al een maand in opbouw, er gebeurt niets aan.

Dr. Dubai
November 18th, 2004, 04:32 PM
zou hier ooit in de toekomst (binnen 10 jaar) een 100+ toren kunnen komen? of heeft de gemeente dat defenitief uit haar plannen geschrapt?

EuroMaster
November 18th, 2004, 09:14 PM
eerst dacht ik. 'wat een wazige kraan!'. het bleken er twee te zijn. op die eerste foto was het even verwarrend.... :)

Winus
December 13th, 2004, 03:39 PM
http://www.hbg-bvg.nl/imgupl/maarsenplein%20DEF%20transp%20bomen%2072%20dpi_77522.JPG
http://www.spuimarkt.nl

6fran
December 13th, 2004, 03:47 PM
zou hier ooit in de toekomst (binnen 10 jaar) een 100+ toren kunnen komen? of heeft de gemeente dat defenitief uit haar plannen geschrapt?

Net ernaast worden de wijnhaventorens gebouwd. 120-140 m

maar op die plek zelf lijkt het me sterk... Maar goed, een wetgeving over hoogte is ook gewoon maar tijdelijk. Als er een wil is is er een weg!

Michiel
December 14th, 2004, 08:19 PM
Er was oorspronkelijk een toren gepland, maar die is geschrapt. Er mag op deze plek ook geen hoogbouw meer komen volgens de hoogbouwvisie.
http://img105.exs.cx/img105/5738/spuimarkt22cw.jpg

Jan
December 14th, 2004, 08:24 PM
Gewoon twee jaar wachten, dan ligt er weer een heel andere lange termijn hoogbouw visie...

stevendh
December 20th, 2004, 09:02 PM
Foto's van begin deze maand:

http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/bioscoop1.jpg

http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/bioscoop2.jpg

Rechtsachter is het Rabbijn Maarsenplein te zien.
Er wordt nog wel gebouwd in Den Haag...

ldd
December 22nd, 2004, 09:51 AM
Leuke foto's. Ik begrijp niet wat ze met die opbouws van de kranen gaan doen, die staan er al zeker twee maanden.

Rabbijn Maarssenplein schiet op, er komen twee blokken haaks op elkaar, het ene blok is al bijna op hoogte, het tweede blok komt inmiddels ook boven de grond. Het Ik hoop dat de plint ook aantrekkelijk wordt, want nu is het daar bij de Markthof een beetje een achterafgebied met een fietsenstalling en een stinkende viskraam. Markthof zelf is ook niet echt spetterend. Als het project Spuimarkt af is, wat gebeurt er dan met Markthof? Gaat dat ook tegen de grond en komt daar nog wat moois? De winkeltjes zijn niet veel soeps vind ik.

PEZA
January 4th, 2005, 05:44 PM
Uit de HC 4/1/05:

V&D boos op gemeente Den Haag

DEN HAAG | De directie van het warenhuisconcern Vendex KBB is boos op het Haagse gemeentebestuur omdat dit zich het eerste recht van koop van de V&D-panden in de binnenstad heeft toegeëigend. Volgens het concern zijn er geen bouwplannen die dat rechtvaardigen. De gemeente bepaalde onlangs dat de V&D-panden in de Grote Marktstraat en het Spui onder de wet Voorkeursrecht Gemeenten vallen. Daarmee geeft Den Haag zich het eerste 'recht op koop'. De regeling is bedoeld om speculatie tegen te gaan. Zowel de 'oude V&D', het voormalige Marks & Spencerpand, als het huidige V&D-pand valt onder de regeling. Een woordvoerder van Vendex KBB zegt dat de directie 'zeer boos' is over de maatregelen van het Haagse gemeentebestuur. Volgens hem zijn er geen concrete bouwplannen die de ingrijpende maatregel rechtvaardigen: "Wij zien binnen vijf jaar niets op deze locatie veranderen. Er waren wat plannen, maar die zijn in de loop der jaren steeds minder concreet geworden."

Dat lijkt mij niet echt jofel: in het plan spuimarkt was toch ook inbegrepen dat er een passage naar het nieuwbouwgedeelte zou komen en de sloop van ASTA?

Maartinho
January 4th, 2005, 07:02 PM
Dat lijkt me juist prima want die Asta zou vervangen worden door een expeditie van de V&D en misschien een hotel erboven. Dus kortom op de plek aan het Spui waar nu een goedlopende discotheek zit in een oud pand met een mooi origineel bioscoopinterieur, zouden dan de vrachtwagens voor het kansloze middenklassewarenhuis V&D de nieuwbouwpui binnenrijden. Dat noem ik geen verbetering voor de binnenstad.

Die V&D zelf zouden ze inderdaad wel wat aan mogen doen.

Maarten

PEZA
January 5th, 2005, 12:08 PM
@ Maartinho:

Persoonlijk zou ik liever zien dat ASTA in ere wordt hersteld als bioscoop, maar
je hebt gelijk, ASTA als disco is ook prima.
Waar het mij eigenlijk om ging was het feit dat V&D klaarblijkelijk geen initiatieven ziet komen in de hele locatie. Reken maar dat die lui er boven op zitten en van de hoed en de rand weten. Dat is jammer, want zo geweldig is het daar niet m.n. de huidige expeditie is een drama.

Per
January 5th, 2005, 03:41 PM
Ik heb gehoord dat de ASTA binnen een paar jaar tegen de vlakte gaat. De V&D moet overigens ruimte maken voor de nieuwe passage die de gemeente wil maken tussen de Spuistraat en de Marktstraat. Daar is de V&D niet blij mee, de verbouwing kan de landelijk slechtdraaiende V&D misschien wel de kop kosten maar van mij mag heel die V&D eigenlijk ook tegen de vlakte.

Michiel
January 5th, 2005, 06:35 PM
Nog een kleine update van zondag. De kwaliteit is matig, maar het was al bijna donker in werkelijkheid.
http://img136.exs.cx/img136/4872/markthof200501024fe.jpg

ldd
January 25th, 2005, 12:35 PM
De kraan wordt eindelijk gebouwd, hij is groen. Als morgen de giek wordt geplaatst zal ik een foto maken!

ldd
January 26th, 2005, 07:06 PM
De groene kraan:

http://www.ldd.dds.nl/buildings/Januari%20045.jpg

http://www.ldd.dds.nl/buildings/Januari%20046.jpg

De tweede, grijze, kraan in opbouw:

http://www.ldd.dds.nl/buildings/Januari%20047.jpg

http://www.ldd.dds.nl/buildings/Januari%20050.jpg

Rabbijn Maarssenplein:

http://www.ldd.dds.nl/buildings/Januari%20048.jpg

http://www.ldd.dds.nl/buildings/Januari%20049.jpg

vinman
January 27th, 2005, 09:02 PM
Ziet er leuk uit dat project, in iedergeval erg stedelijk. Nu nog kijken hoe het er in de waarheid er uit komt te zien.

Michiel
January 30th, 2005, 07:23 PM
Erg sombere dag vandaag, dit is een update vanuit de bieb door de vuile ramen:
http://img197.exs.cx/img197/8450/spuimarkt20050130a4me.jpg

PEZA
January 31st, 2005, 07:43 AM
Mooi Michiel, leuk dat de kranen er zijn. Vanaf nu kunnen we het omhoog zien gaan en straks naar de bios. :)

Michiel
March 5th, 2005, 07:54 PM
Het eerste gedeelte steekt boven de grond uit (zie achterop het kavel)
http://img42.exs.cx/img42/4413/spuimarkt200502053sb.jpg

spartannl
March 7th, 2005, 11:14 PM
Een mooi plekkie vanuit het ijspaleis voor de pics van deze bouwput! ;)

PEZA
March 17th, 2005, 12:20 PM
Uit de HC van 16/3/2005:

Spuimarkt dóór ondanks fout
DEN HAAG | De gemeente heeft in het verleden ten onrechte een bouwvergunning afgegeven voor het winkelcomplex Spuimarkt op de hoek van het Spui en de Grote Marktstraat. Dat had niet gemogen, omdat het plan nog onderdeel was van vooroverleg en zodoende niet ter inzage had gelegen. Alleen omdat er voor het complex in de tussentijd alweer een nieuwe bouwvergunning is afgegeven, kan de bouw gewoon doorgaan. Dat oordeelde de bestuursrechter in een zaak die was aangespannen door tegenstanders van de bouw van de Spuimarkt. Een trits andere bezwaren tegen de bouw werd door de rechter afgewezen.

FolX
March 17th, 2005, 06:14 PM
Hoe kan dat toch dat bij ieder bouwproject de gemeente wel een paar fouten maakt.

Winbuks
March 24th, 2005, 03:13 PM
Het was even zoeken waar ik deze foto's kon plaatsen, maar zo horen blijkbaar bij de Spuimarkt. Ik zag de kranen al vanaf Holland spoor in de verte staan en dat was ook mijn richtingspunt om naar het centrum te lopen.
Leuk project, zo midden in de binnenstad van Den Haag.
http://img85.exs.cx/img85/1989/tnp32412958lz.jpg

http://img85.exs.cx/img85/1299/tnp32412949up.jpg

D-Rise
April 8th, 2005, 10:49 PM
Was al een tijdje niet meer in het centrum geweest en werd gister verrast hoe ver ze al zijn gevorderd met de bouw. Ziet er indrukwekkend uit. :cheers:

CborG
April 12th, 2005, 08:34 PM
12-04:

http://img66.echo.cx/img66/2432/p41200873jo.jpg

http://img38.echo.cx/img38/4575/p41200888su.jpg

http://img38.echo.cx/img38/1113/p41200896bg.jpg

http://img38.echo.cx/img38/7809/p41200906fz.jpg

Q.
April 12th, 2005, 09:48 PM
Er staat echt een boel lelijkheid in die hoek daar.

spartannl
April 17th, 2005, 06:57 PM
Er stond nog veel meer! En daar komt gelukkig iets fraais voor terug...

D-Rise
April 23rd, 2005, 11:58 PM
Die twee laatste foto's horen toch niet bij het spuimarkt gedeelte?

Maar blijven mooie foto's CBorG

Of is er geen toppic van die bouw die achter de hema ligt ipv ernaast. :runaway:

Michiel
April 25th, 2005, 06:34 PM
Update vanuit de bieb, helaas spiegelen de ruiten nogal.
http://img226.echo.cx/img226/3756/spuimarkt200504233sl.jpg
(foto 23-4-2005)

PEZA
June 7th, 2005, 03:45 PM
Update 7/6:

1.http://img180.echo.cx/img180/8311/spui7627gs.jpg

2.http://img180.echo.cx/img180/8274/spui7644mn.jpg

3.http://img180.echo.cx/img180/8555/spui7638kp.jpg

4.http://img180.echo.cx/img180/1126/spui7687et.jpg

5.http://img180.echo.cx/img180/7141/spui7691df.jpg

De Pics zijn misschien niet zo best, maar wel is te zien dat dit project begint op te schieten.

Per
June 8th, 2005, 09:31 AM
Aan de hoogte van de kranen te zien wordt het gebouw hoger dan op de impressies te zien is, ongeveer even hoog als het stadhuis, 8 verdiepingen dus.

ldd
June 8th, 2005, 01:10 PM
@Per Volgens mij worden de gebouwen niet hoger dan op de impressies.
@Peza Bedankt! Het viel mij maandag ook al op dat dit snel opschiet!
Komt er ook een onderdoorgang naar de V&D / tramhalte Spui vanuit Markthof?

PAV
June 8th, 2005, 02:53 PM
@Idd: Ik meen ergens gelezen te hebben dat er inderdaad een onderdoorgang naar de tramhalte komt.

Splinter
June 8th, 2005, 03:11 PM
grappig gezicht hoe je nu ook in den haag de 'ondergrondse ' in kan.....

Michiel
June 8th, 2005, 10:47 PM
Aan de hoogte van de kranen te zien wordt het gebouw hoger dan op de impressies te zien is, ongeveer even hoog als het stadhuis, 8 verdiepingen dus.
Het gebouw wordt precies 40m hoog.
http://img167.echo.cx/img167/2152/spuimarkt29nm.jpg

Per
June 8th, 2005, 11:28 PM
Het gebouw wordt precies 40m hoog.
http://img167.echo.cx/img167/2152/spuimarkt29nm.jpg
ik dacht iets van 5 verdiepingen maar dat zijn er waarschijnlijk meer of erg hoge verdiepingen.

ldd
June 20th, 2005, 07:27 PM
Update 20-06-2005

Rabbijn Maarssenplein schiet al aardig op:
http://www.ldd.dds.nl/buildings/Strand%20025.jpg

ldd
June 20th, 2005, 07:28 PM
Update 20-06-2005

Spuimarkt:
http://www.ldd.dds.nl/buildings/Strand%20028.jpg

http://www.ldd.dds.nl/buildings/Strand%20027.jpg

Vanaf stadhuis:
http://www.ldd.dds.nl/buildings/Strand%20026.jpg

Erik
August 26th, 2005, 06:05 PM
Dit gaat nog niet zo hard, maar het wordt wel een groot complex dit...

Even snel vanaf de fiets genomen (daarna lag ik bijna onder de tram, heheheh):

http://img332.imageshack.us/img332/8402/spuimarkt0dd.jpg (http://imageshack.us)

marcobruls
August 26th, 2005, 06:47 PM
lol zwarte halaluja fiets?lmao.......

schiet wel aardig op ......leuke plek voor al die 14jarige....maar verders zal het wel niks worden.

spartannl
September 8th, 2005, 11:00 AM
Update van een paar dagen geleden:

http://img304.imageshack.us/img304/5718/l10007621bg.jpg
http://img304.imageshack.us/img304/7994/l10007557av.jpg
http://img304.imageshack.us/img304/8462/l10007567ca.jpg

PEZA
October 26th, 2005, 01:10 PM
Situatie 25-10-2005: Sorry voor de kwaliteit, moest allemaal heel snel.

http://img409.imageshack.us/img409/5423/dsc023387qn.jpg

http://img423.imageshack.us/img423/7708/dsc023395lk.jpg

http://img426.imageshack.us/img426/3036/dsc023410cj.jpg

http://img436.imageshack.us/img436/5200/dsc023420pd.jpg

http://img439.imageshack.us/img439/555/dsc023493fg.jpg

6fran
October 26th, 2005, 01:58 PM
Het begint al indd best vorm te kijken, ben wel benieuwd wanneer ik er echt een film zal kunnen bekijken.

PEZA
November 26th, 2005, 10:48 AM
AD-DH 26/11/2005:

Boodschappen doen in de tramtunnel

DEN HAAG - In de parkeergarage van de tramtunnel in Den Haag komt een drive-insupermarkt.

Klanten kunnen daar hun op internet bestelde boodschappen met de auto afhalen.
De boodschappen voor de drive-in worden geleverd door de twee supermarkten die onder de nieuwbouw van de C&A (Spuimarkt) aan de Grote Markt zijn gepland. Het gaat om de Plusmarkt en de Ekoplaza. Deze twee winkels komen onder het complex van de Spuimarkt.

De winkeliers hebben daarover een contract gesloten met ING Vastgoed, de projectontwikkelaar van dit winkelgebied.

De Ekoplaza is de grootste biologische supermarkt van het land, met minimaal 10.000 groene artikelen. De Plusmarkt zegt 30.000 artikelen te leveren van hoge kwaliteit, maar tegen ’Aldi-prijzen’.

De drive-in voor boodschappen is een nieuw concept. Mensen moeten via internet hun inkopen bestellen. Vier uur later kunnen ze in de parkeergarage van de tramtunnel de boodschappen ophalen.

De klant moet zich bij een praatpaal melden en het bestelnummer doorgeven. De bestelling wordt dan direct afgegeven. Voor iedere bestelling moet 2,50 euro extra worden betaald.

Hoe de drive-in precies wordt ingericht, is nog niet helemaal duidelijk. Daarover wordt nog onderhandeld met Q-park, de eigenaar van de garage.

De drijvende kracht achter de winkels en drive-in is Manpro Projectontwikkeling. Deze organisatie heeft eerder dit jaar eenzelfde voorziening laten bouwen in Alkmaar, met dezelfde supermarkten en drive-in. Het plan in Den Haag zou wel grootschaliger zijn.

Met de komst van de twee nieuwe winkels en de drive-in krijgt de binnenstad van Den Haag opnieuw een stevige impuls. De bewoners van de binnenstad hebben jarenlang geklaagd over een gebrek aan supermarkten.

De afgelopen jaren zijn al enkele filialen van Albert Hein in het centrum van de stad neergestreken.

De planning is dat de winkels opengaan in het voorjaar van 2007.

Erik
November 26th, 2005, 12:06 PM
Cool plan, als dat maar geen opstoppingen in de parkeergarage tot gevolg heeft...

Per
November 27th, 2005, 11:41 AM
Ik begrijp de bouwprocedure niet helemaal. Het gedeelte wat nu nog laag is was als eerste neergezet, toen is het achterste gedeelte helemaal opgebouwd. Ten slotte moet het, nu nog lage deel, hoger worden dan het nu al bijna afgebouwde deel.

Crusher
December 3rd, 2005, 01:12 PM
Zijn er al updates met fotos?

spartannl
December 27th, 2005, 03:47 PM
^^ Hierbij dan ;)

Achterzijde thv Markthof:
http://img378.imageshack.us/img378/1936/l10008877gu.jpg

Vanaf Stadhuis:
http://img378.imageshack.us/img378/9894/l10008882dh.jpg

Dito, maar meer van rechts geschoten:
http://img378.imageshack.us/img378/9262/l10008901ty.jpg

Vanaf V&D:
http://img378.imageshack.us/img378/5568/l10008935ur.jpg

Richting Resident/CS vanaf Grote Markt straat:
http://img378.imageshack.us/img378/5318/l10008944kt.jpg

marcobruls
December 28th, 2005, 12:57 PM
Het wordt wel heel donker in de grotemarktstraat :( bedankt voor al je updates trouwens!

spartannl
December 28th, 2005, 03:11 PM
Thx. Er stond een lage zon, precies uit de verkeerde hoek (veelal tegenlicht). Het lijkt dus allemaal iets donkderder dan in werkelijkheid. Maar goed, de Spuimarkt raakt nu echt op stoom. Met het opnieuw ingerichte Rabbijn Maarsenplein raakt dit deel van het centrum ook uit het slop. Het is nu al een gaaf gezicht om vanaf de Grote Marktstraat (thv de Bijenkorf) richting de Resident te kijken! Helemaal als ook dit complex gereed is.

marcobruls
December 28th, 2005, 07:42 PM
Thx. Er stond een lage zon, precies uit de verkeerde hoek (veelal tegenlicht). Het lijkt dus allemaal iets donkderder dan in werkelijkheid. Maar goed, de Spuimarkt raakt nu echt op stoom. Met het opnieuw ingerichte Rabbijn Maarsenplein raakt dit deel van het centrum ook uit het slop. Het is nu al een gaaf gezicht om vanaf de Grote Marktstraat (thv de Bijenkorf) richting de Resident te kijken! Helemaal als ook dit complex gereed is.

Ja die lage zon heeft invloed maar het is er steeds donkerder aan het worden wat opzich wel cool is,toch de grotemarktstraat was ooit een toffe straat met alle trams en autos erdoorheen,nu is het maar een shit winkelstraat met goedkope k u t bestrating,ik hoop dat ze er eens wat duurdere bestrating neer gooien mischien als alle bouwseltjes zoals het spuimarkt klaar zijn...?

ldd
February 2nd, 2006, 12:15 PM
In dit pand komt naar men hoopt in Den Haag een Disneystore! Verder moet er een echte winkelboulevard komen met unieke winkels in Nederland, zoals Versace, Gucci e.d. die zich kan meten met de Barcelonese Ramblas en de Antwerpse Leie.

marcobruls
February 2nd, 2006, 12:23 PM
beetje verkeerde kant van het centrum voor duurdere shops.achter het gouden hoofd is beter daar zitten de niet zo goedkoope winkeltjes

spartannl
February 2nd, 2006, 12:56 PM
^^Die disneystore zou er wel passen, gezien ook de megabios. Maar of Versace, Gucci etc. zich daar willen/zullen vestigen is voor mij ook de vraag en bepaald onwaarschijnlijk. Of de panden moeten bijna voor noppes ter huur worden aangeboden aan die selecte winkels. Maar dat is net zo onwaarschijnlijk! Ik zie er eerder plek voor een mega Zeeman - of Leen Bakker store ;)

Per
February 2nd, 2006, 01:27 PM
C&A, forgodsake, komt er in ieder geval terug. Ik denk niet dat Versace of Gucci naast de C&A willen zitten. Maar daar hebben we de Hoogstraat en het Noordeinde in Den Haag voor. Denk wel dat het een mooi winkelcomplex wordt.
Wie weet of de bioscoop aan het Buitenhof open blijft?

PEZA
February 2nd, 2006, 02:56 PM
@ Per: Ik heb al heel lang geleden ergens gelezen dat Pathe buitenhof dicht zou gaan als de nieuwe zalen aan het Spui er zijn (helaas).

marcobruls
February 2nd, 2006, 04:14 PM
@ Per: Ik heb al heel lang geleden ergens gelezen dat Pathe buitenhof dicht zou gaan als de nieuwe zalen aan het Spui er zijn (helaas).

Oh leuk een half dode buitenhof en een half levendig grotemarktstraat....wie verzint dit soort achterlijke rotzooi??????!

Per
February 2nd, 2006, 07:10 PM
^^
Misschien iets voor "Asta", dat pand wordt in de toekomst nm. gesloopt. Als ze het maar niet zo uit gaan leven als de oude Asta.

PEZA
February 2nd, 2006, 08:05 PM
@ per & Marco: wat ik er van begreep was dat het aantal stoelen en de bezettingsgraad niet opwogen tegen de onderhouds & personeelskosten van het pand, dat was ook al de reden dat het cafe dat er gevestigd was na de verbouwing van pathe buitenhof al weer snel was verdwenen. Al met al betekent het dat er in het centrum nog slechts de nieuwe spui bioscoop en Babylon overblijven (en het filmhuis). Vergelijk dat eens met:

http://www.xs4all.nl/~kd/index.html?bios/bios117.html
(select Den Haag)

marcobruls
February 2nd, 2006, 10:57 PM
grappig hoeveel bioscoopen haar deuren sloten in 1985....triest 1 bioscoop in het centrum lol echt om te janken.

PAV
February 3rd, 2006, 10:32 AM
Ik dacht altijd dat Metropole de enige bioscoop was die gesloten zou worden vanwege deze nieuwe bioscoop in de Grote Marktstraat... :cry:

spartannl
February 3rd, 2006, 10:54 AM
Er is wat mij betreft geen leukere, beter gesitueerde bios in Nederland om te bezoeken dan Pathé Buitenhof. Het zou een grote misser zijn als die zou worden gesloten, maar tot mijn teleurstelling heb ik die geluiden toch ook gehoord...

6fran
February 3rd, 2006, 11:18 AM
Erg mooi pand indd!

www.Rotterdam.nl
February 8th, 2006, 06:51 PM
Vandaag voor het eerst bij het spui geweest. Mooie plek van Den Haag. In de verte is ook leuk de hoogbouw bij CS te zien. De tramtunnel daar vind ik helemaal geweldig! Geeft je net het gevoel alsof je in een wereldstad zit! Wat mij betreft leggen ze in Den Haag veel meer tunnels aan, ookal zijn ze duur.

Wat betreft de trams zelf, die zijn ouderwets en wel erg klein (wel mooi en gemoderniseerd met beeldschermen aan de binnenkant en passen wel bij oude binnenstad, maar niet in moderne tramtunnel). Waarom koppelen ze niet standaard 2 van die dingen aan elkaar, kan dat niet?

Zo'n tramtunnel als bij het spui had trouwens ook in Utrecht niet misstaan, misschien een idee voor de toekomst.

YunuS
February 8th, 2006, 08:50 PM
Ik was paar maanden geleden ook langs geweest. Ze bouwen wel snel, of lijkt dat nou zo?

flap
February 8th, 2006, 09:28 PM
ja jongens ik blijf het toch zeggen wat een schitterend project gaan ze straks weer afronden in Den Haag ! Wordt idd een fantastisch gebied daar ! Het duurt met sommige projecten wat lang , maar als het er eenmaal staat dan staat er potverdomme ook wel wat hoor ! complimenten aan de stadsplanners en projectenkiezers van Den Haag .

marcobruls
February 9th, 2006, 03:22 PM
Vandaag voor het eerst bij het spui geweest. Mooie plek van Den Haag. In de verte is ook leuk de hoogbouw bij CS te zien. De tramtunnel daar vind ik helemaal geweldig! Geeft je net het gevoel alsof je in een wereldstad zit! Wat mij betreft leggen ze in Den Haag veel meer tunnels aan, ookal zijn ze duur.

Wat betreft de trams zelf, die zijn ouderwets en wel erg klein. Waarom koppelen ze niet standaard 2 van die dingen aan elkaar, kan dat niet?

Zo'n tramtunnel als bij het spui had trouwens ook in Utrecht niet misstaan, misschien een idee voor de toekomst.

Er komen ook meer tunnels.
En onze trams ouderwets????kom op zeg ze zijn jonger dan ik hoor!die dingen van ons gaan nog zeker 10, 15 jaar mee.

marcobruls
February 9th, 2006, 03:23 PM
ja jongens ik blijf het toch zeggen wat een schitterend project gaan ze straks weer afronden in Den Haag ! Wordt idd een fantastisch gebied daar ! Het duurt met sommige projecten wat lang , maar als het er eenmaal staat dan staat er potverdomme ook wel wat hoor ! complimenten aan de stadsplanners en projectenkiezers van Den Haag .

OMG FLAP is back! !!! welkom terug :)

Maartinho
February 10th, 2006, 12:21 AM
Er komen ook meer tunnels.
En onze trams ouderwets????kom op zeg ze zijn jonger dan ik hoor!die dingen van ons gaan nog zeker 10, 15 jaar mee.

Ik moet zeggen dat ik de huidige Haagse GTL-trams, al dateren ze uit de jaren 80, nog steeds beter vind dan alles wat er rijdt in A'dam en Rotterdam, op de nieuwe Citadis-trams in R'dam na. GTL's zijn tamelijk geruisloos, hebben lekker zachte banken itt tot het harde plastic in de oudere Rotterdamse en Amsterdamse trams, en ze zijn hebben een ruim interieur, itt tot de Combino's in A'dam met hun beroerde indeling.

www.Rotterdam.nl
February 10th, 2006, 12:47 AM
Wat ik eigenlijk bedoel is dat ik de trams niet zo bij de nog modernere tramtunnel vind passen qua uitstraling van de buitenkant. De binnenkant is oké. Ik heb mn eerdere post ook iets aangepast ter verduidelijking.

Voor in de (oude) binnenstad zijn ze prima. Daar zie ik juist wel liever kleinere trams. Maar gelukkig gaat randstadrail ook gebruik maken van de tramtunnels? Dus er word aan gewerkt :) .

6fran
February 11th, 2006, 10:34 AM
Mee eens. Maar dat zal met randstradrail ook gaan veranderen!

Beholder
February 15th, 2006, 03:52 PM
De kleuren van de huidige trams zijn natuurlijk wel ouderwets, maar ze worden zo op het oog wel goed onderhouden: zo zijn de ouderwetse klapdeurtjes vervangen en zijn er inderdaad veel schermen binnenin geplaatst. En jah, een 'split-window' was in de jaren dertig nog wel modern...

Michiel
February 18th, 2006, 07:34 PM
18-2:
http://img404.imageshack.us/img404/7325/spuimarkt200602188jk.jpg

Winbuks
February 18th, 2006, 07:40 PM
Verdomme zit verkeerd, er staat een kraan voor het biosscoop doek! :D

Zie die graffiti... Wat wordt de gevelbekleding eigenlijk?

PEZA
March 14th, 2006, 10:45 AM
Goed nieuws uit het AD, wel een beetje off topic (14/3/2006):

Buitenhof krijgt kwaliteitsbios

DEN HAAG - De Pathé-bioscoop aan het Buitenhof richt zich over anderhalf jaar op de oudere bezoeker.

Er komt meer ruimte voor Europese films en de meer artistieke producties.

Eerder is er sprake van geweest dat de zes zalen aan het Buitenhof dicht zouden gaan als het nieuwe ‘multiscreen’ theater aan de Grote Marktstraat (‘Spuimarkt’) klaar is. Maar exploitant Pathé heeft nu andere plannen. „We willen graag doorgaan op het Buitenhof. Eigenlijk hadden we liever aan de Grote Marktstraat een bioscoop met twaalf zalen gehad, maar dat bleek niet haalbaar. Daarom houden we het Buitenhof open,’’ aldus directeur Lauge Nielsen.

De huidige functie van Pathé Buitenhof als bioscoop voor de grote publiekstrekkers wordt over anderhalf jaar overgenomen door Spuimarkt. Nielsen wil de bioscoop op het Buitenhof dan een andere uitstraling geven. Zoals hij het omschrijft wordt de sfeer vergelijkbaar met die van het twee jaar geleden gesloten Metropole aan de Carnegielaan. „De entree maken we anders, gezelliger. Daar komt meer ruimte omdat de grote publieksstromen naar de Grote Marktstraat gaan. Toen we begonnen aan het Buitenhof hadden we ook een café; misschien komt dat terug.’’

De directeur verwacht dat de programmering in de richting zal gaan van die van Babylon. Dat wil zeggen dat de ‘betere’ films worden vertoond, maar niet echt het aanbod van het Filmhuis. Nielsen denkt aan één bredere publieksfilm, zoals een

James Bond, in de grote zaal en dan het fijnere werk in de kleinere zalen. Het besluit van Pathé om de bioscoop op het Buitenhof te handhaven betekent dat een idee van projectontwikkelaar Provast om het gebouw te betrekken bij een uitbreiding van het Passage-hotel niet doorgaat.

Het gebouw aan het Buitenhof verrees in 1904 als uitbreiding van Hotel de Twee Steden. Een kwart eeuw later kwam de Cineac erin.

spartannl
March 14th, 2006, 11:32 AM
^^ Yeah! Goed nieuws! :D

marcobruls
March 14th, 2006, 01:10 PM
Ja dat is goed nieuws..

Beholder
March 30th, 2006, 11:06 AM
Drie snapshots:

Tussen het verkeer door:
http://img64.imageshack.us/img64/2393/pict00266eh.jpg (http://imageshack.us)

Met tegenlicht inderdaad...
http://img20.imageshack.us/img20/1407/pict00270jl.jpg (http://imageshack.us)

Verdiepingen van beton onder en staal boven:
http://img64.imageshack.us/img64/1880/pict00283av.jpg (http://imageshack.us)

marcobruls
March 30th, 2006, 11:43 AM
lekker wijf,blijft trouwens erg traag gaan daarzo...:(

spartannl
April 1st, 2006, 03:54 PM
^^ Eens (2x).
Liep er vanmiddag nog langs. Het lijkt idd allemaal niet te vlotten, zo op het eerste gezicht... Misschien dat hier de bouw wat vaker is stilgelegd door vortstverlet etc.? Komende tijd maar weer wat beter in de gaten houden, nu het zonnetje weer kracht krijgt!

ldd
April 4th, 2006, 11:22 PM
Vandaag liep ik langs de Spuimarkt en zag het eerste metselwerk. Het worden van die smalle baksteentjes, paar horizontaal, paar verticaal, zeg maar oud-Haagse stijl. Als ik weer eens langsloop eind volgende week volgen foto's, met mijn nieuwe Canon EOS D350 :banana:

spartannl
April 5th, 2006, 09:10 AM
^^OK idd, shoot us some soon!! (goeie keus overigens, de Canon)

Per
April 5th, 2006, 09:11 AM
^^
Ik zag die steentjes van het weekend ook en dacht gadver kunnen ze in Den Haag nou echt nix zonder bakstenen bouwen. Op de tekening zag dit gebouw er vrij high-tech uit maar nu krijgt het weer zo'n sufkut uitstraling.

Michiel
April 5th, 2006, 06:36 PM
^^
Liever bakstenen dan van die 'high-tech' platen zoals bij het Rotterdamse Luxor theater. Die worden inmiddels aardig roze.

marcobruls
April 14th, 2006, 03:48 PM
http://www.spuimarkt.nl/images/kaart/kaart_DEFAULT.jpg

Rabbijn Maarsenplein half juli 2005 hoogste punt oplevering gepland medio 2006

Hoek Grote Marktstraat/Spui oplevering gepland medio 2006

oli4
April 14th, 2006, 06:00 PM
14-4

100_2779

spartannl
April 15th, 2006, 09:12 PM
^^ ^^Mooie render Marco. Wat me opvalt is het dak bij V&D. Dát had ik zo nog niet eerder gezien. Het lijkt er dus op dat daar een transparant dak op komt. Soort van passage eronder?

^^ @ Oli4, je image is 'void', niet te zien... Ik ben benieuwd wat er schuil gaat achter 100_2779! ;)

marcobruls
April 16th, 2006, 12:45 PM
V&D is heel mooi maar of het zover komt...ze hebben altijd een grote bek .....

holst
April 16th, 2006, 01:21 PM
Ik heb ook wel eens plannen gehoort om de grotemarktstraat te overdekken.
Is dat nog actueel ??

Per
April 16th, 2006, 02:00 PM
^^
Er was een plan om de Passage door te trekken naar de Grote Marktstraat, volgens mij langs de V&D want daar zit een "gat". Het oude gebouw van Marks and Spencers waar nu de C&A en de Zara inzitten gaat dan tegen de vlakte.

marcobruls
April 16th, 2006, 05:50 PM
^^Kwam op die plek niet een nieuw geschiedenis museum??

Maartinho
April 19th, 2006, 01:31 PM
Eh nee dat geschiedenismuseum zou op het Anna van Burenplein komen, het nieuwe plein naast het Centraal Station waar ze nu het nieuwe viaduct voor Randstadrail aan het bouwen zijn.

Dat gebouw van Marks & Spencer is trouwens monumentaal, het heeft ene hele mooie grote art nouveau gevel aan de Spuistraat; in 1906 was het een warenhuis. (Grand Bazar de la Paix).
De architect voor de nieuwbouw daar wordt Bernard Tschumi.

marcobruls
April 19th, 2006, 03:27 PM
Ik zou toch zweren dat het ooit een plan was...ik zoek het ff op....kan het niet meer vinden...vreemd...

Viren
April 19th, 2006, 05:27 PM
^^ Er waren inderdaad plannen voor een een soort museum. Alleen zou het dan een achtbaan zijn, dus een soort attractieparkje binnen. De naam van dit plan heette geloof ik Dutch History.

marcobruls
April 19th, 2006, 10:15 PM
^^ JAA! zie je nou wel haha !! ik dacht dat ik ff gek was of zo....dankje Viren lol

spartannl
April 23rd, 2006, 01:29 AM
Eh nee dat geschiedenismuseum zou op het Anna van Burenplein komen, het nieuwe plein naast het Centraal Station waar ze nu het nieuwe viaduct voor Randstadrail aan het bouwen zijn.

Dat gebouw van Marks & Spencer is trouwens monumentaal, het heeft ene hele mooie grote art nouveau gevel aan de Spuistraat; in 1906 was het een warenhuis. (Grand Bazar de la Paix).
De architect voor de nieuwbouw daar wordt Bernard Tschumi.
En dat geschiedenismuseum zou evt. ook de dependance van het Rijksmuseum zijn dat het Rijks voor DH in petto heeft nu samenwerking met o.a. nationaal archief -dacht ik- is opgeschort. Het Rijks dacht een pand aan het Plein hiervoor te kunnen gaan gebruiken. Mogelijk dat ze bij hun speurtocht ook aan Spuimarkt hebben gedacht. Het heeft een week of wat geleden in het NRC gestaan.

@ Maartinho: Waar ik wel beniewd naar zijn wat ontwerpen van Tschumi voor de voormalige locatie van M&S. (of ik moet in de war zijn met het pand van P&C...) De huidige gevel lijkt mij niet bepaald Art Nouveau (meer). Is er in het ontwerp van Tschumi ruimte voor het reconstrueren of weer aan de oppervlakte halen van deze gevel uit 1906? Lijkt me machtig...

Maartinho
April 23rd, 2006, 05:29 PM
Alleen de gevel aan de Spuistraat is uit 1906, de kant aan de Grote Marktstraat dateert uit de jaren 30. Wat er tussenin zit is bij een verbouwing voor de V&D in 1966 volkomen vernield.

Twee plaatjes:

http://historie.denhaag.org/gbazx2.jpg

Gevel aan de Spuistraat, t.o. de Passage, anno 2002, met dichtgeverfde ruiten.

http://historie.denhaag.org/gbazx.jpg

Interieur van Grand Bazar rond 1910.

Het zou inderdaad geweldig zijn als Tschumi de gevel liet staan en zich bij het interieur liet inspireren door het origineel. Iets dergelijks hebben ze in Glasgow ook gedaan met een pand uit 1841, ik was er gister en was zwaar onder de indruk. Het winkelcentrum Princess Square heeft een groot glazen atrium en drie verdiepingen winkel, restaurants en bars. De archtectuur is deels orginieel jugendstil, deels postmodern maar jugendstil-geinspireerd. De restaurants hadden terrasjes met slim ontworpen locaties die enigszins 'beschut' waren, maar toch uitkeken op de hal, die door zijn omvang en licht het idee van 'buiten' gaf.
Dus het was alsof je op een terrasje zat in een mediterraan land: echt een oase in de verder toch wat grimmige stad Glasgow. 's avonds blijven de restaurants en cafés trouwens laat open; een dergelijke combi van winkel- en uitgaanscentrum heb ik in Nederland eigenlijk nog niet gezien.

http://www.cba-qs.com/_images/princessq.jpg
Winkelcentrum Princess Square, Glasgow

Een ontwerp van Bernard Tschumi is echter nog niet bekend. Voor meer info over de vm. Marks Spencer aka Grand Bazar de la Paix:

http://historie.denhaag.org/gbazar.htm

spartannl
April 23rd, 2006, 10:05 PM
THX!! Geweldig plaatje van hoe de Grand Bazar eruit zag zeg! Als dat op de één of andere manier terugkomt het ontwerp van Tschumi... Wat een fantastisch plan zou dat zijn voor de Grote Marktstraat...

Ik heb ff op de site van Bernard Tschumi (http://www.tschumi.com/) gekeken. Doet veel in Frankrijk en Beijing, met grote, ruimtelijke projecten. Hij zou zoiets dus wel aan moeten kunnen. Echter (nog) geen melding van dit project op zijn site...

Mbt Princess Square: op de BBC zag ik daar ook al het e.e.a. van. Indrukwekkend hoor. Bij de reportage erover werd ook vermeld dat het een trekpleister van jewelste is en het een enorme impuls heeft gegeven aan het toerisme naar Glasgow, wat idd daarvoor alleen bekend stond als een grauwe, post industriële stad met veel ellende, verval, criminaliteit etc.

ldd
April 27th, 2006, 09:19 PM
Update 27 april

Overzichtje:
http://www.ldd.dds.nl/buildings/april%20001.jpg

Detail van de gevel (zoals beloofd, maar nog met oude toestel):
http://www.ldd.dds.nl/buildings/april%20002.jpg

Tegenoverliggend Rabbijn Maarssenplein:
http://www.ldd.dds.nl/buildings/april%20003.jpg

http://www.ldd.dds.nl/buildings/april%20004.jpg

Maartinho
April 28th, 2006, 02:14 AM
http://www.ldd.dds.nl/buildings/april%20004.jpg

Dat pand van Rafael Moneo valt me nogal tegen... lelijke detaillering met van die dikke witte Vinex-kozijnen, en de verhoudingen in de gevelindeling kloppen echt van geen kant. Kijk nou eens naar dat achterste torentje: die twee ruiten zijn te groot en zitten veeel te dicht op elkaar, misschien een baksteendikte ertussen. Jammer, op de rendering zag het wel aardig uit.

wouter
April 28th, 2006, 09:26 PM
Dat pand van Rafael Moneo valt me nogal tegen... lelijke detaillering met van die dikke witte Vinex-kozijnen...

Ik weet niet of het wat uitmaakt voor wat betreft je waardering van het gebouw, maar de kozijnen zijn niet wit. Ze zijn van blank metaal, ik denk aluminium.

spartannl
May 2nd, 2006, 11:30 PM
^^ ^^ mooie update idd! Het wordt wel wat daar als het Rabbijn plein af is en het weer toegankelijk is. Beter (hopelijk) dan voorheen: als verzamelplek voor bezopen zwervers en bedelaars én als schijnbaar de enige plek waar de stadse hondenbezitters hun viervoeters laten kakken, liefst dichtbij of natuurlijk op de kleine kinderspeelplaats daar. Wat een tyfusbende...

marcobruls
May 3rd, 2006, 01:46 AM
Volgende plek voor de sloophamer hopelijk de markthof....

ldd
May 3rd, 2006, 02:49 PM
^^ Volgens mij niet. De onderverdieping wordt gerenoveerd op dit moment.

marcobruls
May 3rd, 2006, 05:15 PM
Jammer .....het was maar hoop :( ...

Michiel
June 24th, 2006, 09:02 PM
Vanaf het voormalige parkeerdak van V&D
http://img470.imageshack.us/img470/8113/spuimarkt20060624a6ze.jpg

http://img150.imageshack.us/img150/6741/spuimarkt20060624b6ny.jpg

toegift:
http://img397.imageshack.us/img397/3950/parkeerdakvend20060624a9gs.jpg

Eric Offereins
June 24th, 2006, 09:32 PM
Mooie staalconstructie.

marcobruls
June 24th, 2006, 09:45 PM
Cool al die onkruid op het dak van de v en d,beetje tsjernobil achtig :x

spartannl
June 25th, 2006, 01:27 PM
Mooie update Michiel! Fraai ook dat stalen geraamte met die bevestigingen (zullen wel bouten en moeren zijn, maar lijken zo op een afstandje op de ouwerwetse klinknagels). Dat roept beelden bij me op van de in de 30-jaren bouw van de vorige eeuw van skyscrapers in NYC :)

Viren
June 29th, 2006, 11:20 PM
Ik zie veel staal. Maar op de één of andere manier lijkt het project stil te staan. Ik zie niet echt veel spectaculaire veranderingen meer.

marcobruls
June 30th, 2006, 01:00 AM
^^Huh???????ze zijn nu toch met die staalconstructie bezig.....vergelijk die foto met 1 van eerder toen er alleen beton stond.

Viren
June 30th, 2006, 07:36 AM
Je hebt gelijk, alleen neemt de montage van al die stalen balken veel tijd in waardoor het langzamer lijkt te gaan.

marcobruls
June 30th, 2006, 10:05 AM
^^Ja dat is zo,ik vraag me trouwens af wat het nut is van die staal constructie.

Beholder
July 4th, 2006, 11:12 PM
De steigers snap ik, maar liggen daar wapeningsnetten?
http://img471.imageshack.us/img471/9005/pict00531fd.jpg (http://imageshack.us)

De staalconstructie lijkt z'n hoogste punt te hebben bereikt:
http://img418.imageshack.us/img418/736/pict00559kr.jpg (http://imageshack.us)

Meer staal en meer wapening.
http://img95.imageshack.us/img95/3499/pict00565cv.jpg (http://imageshack.us)

Meer gebouwen in de steigers, wordt dat er dan ook mooier op?
http://img444.imageshack.us/img444/6721/pict00603ds.jpg (http://imageshack.us)

Hier zelf nog prefab kolommen!
http://img444.imageshack.us/img444/1571/pict00613dd.jpg (http://imageshack.us)

Viren
July 9th, 2006, 02:39 PM
Het duurt nog wel ff voor ze hier klaar zijn. Wanneer je na een lange tijd daar langskomt dan zie je nog wel wat veranderingen. Het staal wordt nog steeds gemonteerd dus ze zijn er nog niet klaar mee. Weet iemand wanneer het gebouw klaar moet zijn?

PAV
July 10th, 2006, 01:27 PM
Volgens wat er op de website (http://www.spuimarkt.nl/algemeen/alg_Planning.asp) staat, moet het gebouw "medio 2006" klaar zijn.

Viren
July 26th, 2006, 07:56 PM
Dit staat vandaag in het AD.

Tegenslagen rond bouw Haagse Spuimarkt

DEN HAAG - Opnieuw zijn er tegenslagen voor gemeente Den Haag en provincie Zuid-Holland rond de bouw van de Haagse Spuimarkt. In het complex, dat momenteel wordt gebouwd, komen winkels en een megabioscoop.

Al jaren vechten gemeente, provincie, omwonenden en ondernemers een juridische strijd over de bouw van het complex.

Gemeente en provincie werden woensdag door de Raad van State op de vingers getikt omdat zij niet voldoende onderzoek hebben gedaan naar de effecten van de bouwplannen op de luchtkwaliteit.

Volgens woordvoerder Pieter-Bas Beekman van de Raad van State betekent de uitspraak van de Raad dat de bouw van de megabioscoop gewoon door kan gaan, dat het winkelgebied kan worden gebouwd, maar dat rond de aanleg van de parkeervoorzieningen en rond het autoluwe gebied van de Grote Marktstraat de handen snel uit de mouwen moeten.

In beide gevallen is te weinig onderzoek gedaan naar de effecten op de luchtkwaliteit.

Omdat de Grote Marktstraat is afgesloten voor doorgaand autoverkeer, moeten automobilisten een andere route door de binnenstad vinden, via de Centrumring of via de Amsterdamse Veerkade.

Juist die routes hebben al luchtverontreinigingswaarden die boven de wettelijke norm uitstijgen.

Daarom zijn de plannen van gemeente en provincie op dat gebied uitgewist en moeten ze opnieuw worden gemaakt. Dat betekent dat er dit keer gedegen onderzoek moet worden gedaan of de luchtkwaliteit niet verslechtert door de aanleg van de parkeervoorzieningen en het autoluw maken van de Grote Marktstraat.

Blijkt uit dat onderzoek dat dat wel het geval is, dan moeten de plannen worden aangepast.

Volgens Beekman hoetf de bouw geen hinder te ondervinden van het oordeel van de Raad van State. „De kans is wel groot dat tegenstanders van de plannen de zaak weer voor de Raad van State brengen.’’

marcobruls
July 26th, 2006, 08:17 PM
Die godverdomde normen die niemand anders op welke planeet dan ook aanhoud ver@#$% echt elke piepkleine shit ambitie visie of gewoon een simpel bouwplannetje in vooral DH maar ook ergens anders in dit land,flikkert toch op met die fijnstof en andere onzin .

spartannl
July 26th, 2006, 11:23 PM
OK, het is het AD, dus laat ik proberen niet te hyperventileren...

Het enige waar ik benieuwd naar ben is wie deze keer deze procedure bij de RvS aanhangig heeft gemaakt. Het gaat immers alleen om parkeervoorzieningen.

Vind het bovendien een vreemde gedachtengang/uitspraak van de RvS. Want hoe zit het dan met de al bestaande parkeervoorzieningen in de buurt? Die worden na de bouw mogelijk juist optimaler benut. En wie zegt dat mensen de auto gaan pakken voor een uitje in het centrum? Lijkt mij sterk dat dat veel zal toenemen, na de komst van het complex. En als men al voor de auto kiest om naar het centrum van Den Haag te rijden, kan men met diezelfde auto NIET elders gaan stappen. Dat betekent dat op dat moment de luchtverontreiniging -correct- in Den Haag zal plaatsvinden, maar NIET elders. Dat heft elkaar dus op...

Het had vanuit een milieuvriendelijk standpunt bezien voor de RvS een meer correcte en - consequente uitspraak geweest als zij had bevolen de gehele bouw af te gelasten en datgene wat er nu staat alsnog te slopen. Immers, de uitspraak die zij nu doet -de bouw mag worden afgemaakt- stimuleert (vraag-aanbod kwestie) de mensen naar het centrum te komen waarbij hen dus ook de kans wordt geboden daarvoor de auto te gaan gebruiken...

Juristen...ons land wordt er door gewurgd!! :sleepy:

Erik
August 9th, 2006, 10:24 AM
Wat een geneuzel weer... Maar goed, het zal allemaal wel weer loslopen. Wat vindt men hier trouwens van de gevel? Ik ben niet geheel tevreden, vooral niet met het patroon van de baksteen...

6fran
August 9th, 2006, 11:24 AM
mja, weer wat gezeik. Maar goed, welke idioot gaat nu de grote marktstraat voor het verkeer willen openstellen. Das toch compleet middeleeuws!

ldd
August 9th, 2006, 11:34 AM
@Erik De bakstenen geven een gevoel van retro. Wat ik het meest lelijk vind zijn de 'scheuren' tussen segmenten van bakstenen. Ik zal binnenkort een foto maken ter beoordeling voor anderen.

ldd
August 14th, 2006, 08:51 PM
Zoals beloofd, foto's van 10 augustus:

http://www.ldd.dds.nl/buildings/Spuimarkt%201.jpg

http://www.ldd.dds.nl/buildings/Spuimarkt%202.jpg

http://www.ldd.dds.nl/buildings/Spuimarkt%203.jpg

Michiel
August 14th, 2006, 09:15 PM
Die naden zijn inderdaad niet echt mooi, hopelijk wordt er nog wat aan gedaan. De gevel is heel anders geworden als ik had gedacht.

marcobruls
August 15th, 2006, 09:44 AM
Het heeft wel wat....maar ook weer niet.....

FolX
August 15th, 2006, 10:12 AM
het heeft lelijkheid ja. Had deze kant van het gebouw nog niet gezien gelukkig is het ook niet de straatkant want wat is dit een lelijke gevel zeg.

supercees
August 15th, 2006, 10:13 AM
Die naden zijn inderdaad lelijk... maar ik vrees dat er niet veel meer aan te doen is...

Erik
August 15th, 2006, 10:34 AM
Bedankt voor de foto's ldd! Valt me nu pas op hoe weinig ik in het centrum kom de laatste tijd... Maar ik ben dus niet de enige die niet wild enthousiast is over de gevel...

Gambini
August 15th, 2006, 04:29 PM
Op de impressies zag het er goed uit. Wat is er mis gegaan?

6fran
August 15th, 2006, 07:22 PM
Met zon grijze lucht zien vrij weinig gebowuen er goed uit. Wle een beetje een misser, maar denk nog steeds dat dit een super aanvulling wordt in het gebied,,....

spartannl
August 15th, 2006, 09:23 PM
Eerlijk gezegd schrok ik ook nogal toen ik de gevel afgelopen zaterdag voor het eerst onder ogen kreeg, aan de Grote Markt kant. Dus óók aan de straatkant!

En die naden... ook dat viel meteen op. Het had al een heel ander gezicht geweest als de gevel echt egaal met dit patroon was opgemetseld. Een stuk écht vakwerk dus ipv pattexen/pritten. Dan had het het zich kunnen meten met, of een mooi eerbetoon kunnen zijn aan de mooie, van vakmanschap stralende gevels van de Bijenkorf en P&C.

Het lijkt erop alsof door de grote witte vlakken en dito staalconstructie in de gevel getracht is een brug te slaan tussen het ijswitte Stadhuis en de genoemde Bijenkorf/P&C verderop in de Grote Marktstraat.

Maar de uitvoering doet aan de buitenzijde op dit moment te goedkoop, te afgeraffeld aan. Hopelijk, HOPELIJK komt daar nog verandering in. Dit is een voor Den Haag beeldbepalende lokatie waar een kwalitatief hoogstaand complex zou moeten staan. Voorlopig is dit complex dat niet.

spartannl
August 15th, 2006, 09:32 PM
Edit: sorry maar door de traagheid van de site, vanavond spijtig genoeg niet vooruit te branden, werd ik wat ongeduldig en zag tot mijn verbazing opeens drie keer mijn post verschijnen ...

spartannl
August 15th, 2006, 09:35 PM
-zucht-

spartannl
August 18th, 2006, 12:15 PM
Ik ben ff terug gaan zoeken of die gevel baksteenpatronen al eerder te zien zijn geweest in deze thread. Render hieronder nog maar ff naar boven gehaald, paar jaar geleden door Jan hier geplaatst:

http://www.planet.nl/~klerk063/spuimarkt.jpg

Zo zie je maar hoe renders van de werkelijkheid (kunnen) verschillen, zeker waar het gevelkleur en -patronen betreft. Én er is geen naad te zien, terwijl die zelfs op schaal ook op de render terug te zien zouden moeten zijn, zo groot zijn ze... ;)

Beholder
August 29th, 2006, 05:34 PM
Zo´n discutabele gevel moest ik zelf ook bekijken natuurlijk!
http://img178.imageshack.us/img178/179/pict0042xc2.jpg (http://imageshack.us)

Wat me opvalt, is dat de bakstenen die ongevoegd zijn iets roder zijn. Hopelijk spoelt die 'gele aanslag' er snel weer af!
http://img227.imageshack.us/img227/5351/pict0044gv6.jpg (http://imageshack.us)

Vanuit sommigen punten oogt de andere nieuwbouw van de Spuimarkt toch wat saai...
http://img291.imageshack.us/img291/6513/pict0045qm0.jpg (http://imageshack.us)

spartannl
August 30th, 2006, 03:34 PM
^^ foto 2: "iets" roder? Zien er toch wel een stuk donkerder uit, zelfs als je het gelige voegwerk meedenkt. Ik denk dat het met het wassen te maken heeft na het voegen (voegresten weghalen). Als het goed is zouden de donkere delen eronder dan uiteindelijk na het voegen ook geliger moeten tonen.

Maar als je de foto verder richting linkerzijde bekijkt, zie je meer kleurverschillen in al gevoegde prefabdelen... Ik denk niet dat het nog egaal te krijgen is, of de hele gevel moet na het voegen nog een stevige hogedruk behandeling krijgen...

Ben het met je eens dat de nieuwbouw aan het rabbijn Maarssen plein saai is. Dan nog liever een gevel als dat van Pathé, dat in elk geval om een mening vraagt en daarmee -zoals je zegt- 'discutabel' is.

Beholder
October 30th, 2006, 09:59 AM
4 juli 2006
http://img418.imageshack.us/img418/736/pict00559kr.jpg

Hoe lang gaan we dat stalen vakwerk nog kunnen zien? Het staat in ieder geval in de steigers!

http://img241.imageshack.us/img241/4674/pict0087kd2.jpg (http://imageshack.us)

Per
October 30th, 2006, 02:13 PM
^^
Wat gaat dat toch traag. Vreemd ook dat de ene helft al bijna klaar is terwijl de helft van de bioscoop nog maar een skelet is.

marcobruls
October 30th, 2006, 03:50 PM
wat is de oplever datum eigenlijk ???

Erik
October 30th, 2006, 08:09 PM
Stond volgens mij gepland voor medio 2006, maar dat zal wel fout zijn...

Even nagezocht:

op www.spuimarkt.nl wordt gesproken van medio 2006 en op de site van de gemeente Den Haag staat : De oplevering van de nieuwbouw zal, als alles naar verwachting verloopt, in het eerste kwartaal van 2006 plaatsvinden.

Ik weet niet helemaal zeker of hiermee alleen het Rabbijn Maarssenplein bedoeld of ook de bioscoop, maar volgens mij ging het om beide projecten...

marcobruls
October 30th, 2006, 08:23 PM
Lekker laat,ben benieuwd hoever ze er over heen gaan.

Tweety
October 30th, 2006, 10:28 PM
Het duurt nu al zo lang, dat er haast wel wat mis gegaan moet zijn. Bijvoorbeeld leverancier van de staalconstructie failliet, grove maatvoeringsfouten, of iets van die orde. Er wordt nu wel weer gewerkt aan de staalconstructie, maar meer dan een paar balken per dag komen er niet bij.

Viren
November 1st, 2006, 07:36 AM
Bij dat project heb ik al langere tijd het idee dat er iets mis is gegaan. Daardoor is de snelheid vrijwel helemaal eruit. Ik zie ook niet echt vorderingen meer als ik daar langs loop. Het blijft maar hetzelfde.

Erik
November 1st, 2006, 10:47 AM
Zou het te maken kunnen hebben met de staalleverancier ofzo? Failliet, of ruzie... Het lijkt wel of daar het probleem ligt, de staalconstructie vordert niet

marcobruls
November 1st, 2006, 01:05 PM
E-mailtje naar de project ontwikkelaar?

Beholder
November 10th, 2006, 09:34 AM
Dus ik was toch niet helemaal de enige die het opviel dat het wat traag verliep...

Ondertussen is de kraan weer in bedrijf, in ieder geval gisteren!

Ik weet niet of het 'de grote zaal' is, maar er zit ondertussen (nu al?) een dak op:
http://img171.imageshack.us/img171/4271/pict0001ea9.jpg (http://imageshack.us)

Deze foto is een dag oud, maar het had ook van een maand geleden kunnen zijn:
http://img247.imageshack.us/img247/2620/pict0003ys6.jpg (http://imageshack.us)

Tweety
November 10th, 2006, 08:55 PM
De kraan is elke dag wel even in bedrijf geweest, maar ik kan me niet voorstellen dat de kraanmachinist er een dagtaak aan heeft.

spartannl
November 26th, 2006, 02:17 PM
Update. Ziet er niet naar uit dat er veel beweging in zit... Par balkjes erbij sinds laatste update van Beholder...

http://img139.imageshack.us/img139/2538/l1010506fd4.jpg

Toekomstige ingang (?) aan Marktstraat kant:

http://img139.imageshack.us/img139/4503/l1010500nh9.jpg

Bart Zmeer
November 26th, 2006, 04:06 PM
wow... zo'n hoge ingang vind ik wel indrukwekkend!

Beholder
December 7th, 2006, 01:55 PM
Van de zomer ziet het er hopelijk zo uit:
http://www.ingrealestate.com/images/entree%20Grote%20Marktstraat_tcm45-22929.jpg
Bron: INGrealestate (http://www.ingrealestate.com/dev/nl/projects/nl/DenHaag_Spuimarkt.jsp)

Wat ik me wel afvraag is hoe die ingang er na sluitingstijd uitziet. De winkels in het 'Spuihof' (Aktiesport/ModernElectronics?) zijn dan nogal lomp afgesloten vind ik; gelukkig dat er koopzondag is!

Apostle
December 7th, 2006, 07:15 PM
Ik zou er niet op rekenen dat het al zo snel gaat als ik dit allemaal zo zie...