View Full Version : Blijdorp krijgt uitkijktoren terug

Wisma
October 31st, 2007, 08:32 PM
Door YVONNE KEUNEN en MARCEL POTTERS
ROTTERDAM - De kans is groot dat Diergaarde Blijdorp zijn beroemde uitkijktoren terugkrijgt.
afbeelding vergroten De Rivierahal en de toren, die in 1972 werd afgebroken. ARCHIEFFOTO AD/RD
Een fikse opknapbeurt voor de Rivièrahal én de herbouw van de in 1972 gesloopte toren komen een flinke stap dichterbij, nu de raadscommissie Fysieke Infrastructuur 4,5 miljoen euro wil reserveren voor dit project.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00130/toren_130180h.jpg

Volgende week zal namens de commissie een unaniem ondersteunde motie met deze wens worden ingediend. ,,De wethouder moet van goede huize komen om dít naast zich neer te leggen,’’ zegt initiatiefnemer Metin Çelik (PvdA), voorzitter van de commissie.

Hij ziet het beschikbaar stellen van dit bedrag als een ’cadeau’ van de gemeente Rotterdam aan de 150-jarige dierentuin. Bovendien is het een eerbetoon aan architect Sybold van Ravesteyn, die de Rivièrahal én de belendende toren ontwierp.

,,We slopen het Centraal Station, óók een creatie van Van Ravesteyn. Het leek ons leuk om een ander gebouw van dezelfde architect aan de stad terug te geven,’’ benadrukt Çelik.

Directeur Ton Dorresteijn van Blijdorp is in zijn nopjes met het initiatief van de commissie. ,,Geweldig, we zijn hier echt heel erg blij mee,’’ zegt hij. Maar hij stelt tevens vast dat alle werkzaamheden - de restauratie van de Rivièrahal plus de bouw van de toren - op 15 miljoen euro zijn begroot.

,,En ik zou niet weten waar we die overige 10,5 miljoen euro vandaan moeten halen. Het lost ons probleem dus nog niet helemaal op.’’

Volgens Çelik wordt ook hieraan gedacht. ,,In de motie vragen we het college om samen met de dierentuin te onderzoeken of een gemeentelijke garantstelling noodzakelijk is. En met het geld van de gemeente achter de hand, moet het voor de diergaarde makkelijker zijn om sponsors te vinden.’’

Wat hem betreft zou volgend jaar met de klus kunnen worden begonnen. In 2011 moet de toren er weer staan.

www.ad.nl (http://www.ad.nl)

Nexxd
October 31st, 2007, 10:10 PM
^dat is al 3 jaar (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=142884) bekend :)

Wisma
October 31st, 2007, 11:27 PM
Ha die thread zocht ik, ik wist dat het al langer speelde...
Maar het is toch echt nieuws van vandaag....in het AD :)

Ace
November 1st, 2007, 12:15 AM
3 jaar of niet, vind dat het wel errúhg traag gaat. Ondanks dattik verders niet bekend ben met al die procedures en besluitvorming. Anyway, 't is te hopen dat ze d'r ook bier schenken boven. Hebben we weer een alternatief voor de Euromast voor onze hoogbouwborrels.

Golda
November 2nd, 2007, 01:35 PM
bron: ad.nl

Herbouw toren ’kers op de taart’
Door MARCEL POTTERS EN YVONNE KEUNEN

ROTTERDAM - De Rivièrahal, een beroemd bouwwerk in een beroemde dierentuin.

De tand des tijds knaagt echter aan het bouwwerk van architect Sybold van Ravesteyn. Een opknapbeurt ligt in ’t verschiet, maar hoe dat moet gebeuren, is nog de vraag.

Dát er ooit een uitkijktoren achter de Rivièrahal heeft gestaan, is ook nu nog te zien.

,,Als je in het restaurant bent en je kijkt omhoog, dan zie je een glazen koepel,’’ zegt woordvoerder Jan Klapwijk van Diergaarde Blijdorp. ,,Dat is exact de plek waar de toren ooit stond. En waar die wellicht in de toekomst wordt teruggebouwd.’’

Met de nadruk op wellicht. Want ook mét 4,5 miljoen euro van de gemeente Rotterdam is het nog maar de vraag of dit markante bouwwerk ooit terugkeert. ,,Het zou de kers op de taart zijn,’’ benadrukt hij.

In 2001 lag er al eens een plan op tafel om de Rivièrahal, de indrukwekkende creatie van architect Sybold van Ravesteyn, flink onder handen te nemen. Afbladderende verf, betonrot en ander ongemak ontdeden het historische pand van zijn glans, wat een rigoureuze ingreep noodzakelijk maakte.

Zoals zo vaak was de vraag: waar haalt de dierentuin het geld vandaan? Liefst vijftien miljoen euro moet op tafel komen om alle plannen uit te voeren. Te beginnen met het opknappen van de hal zélf, gevolgd door renovatie van de twee zijvleugels - inclusief de beroemde Victoriasèrre - en de sloop van het restaurant. Dáár kan dan, volgens het meest gunstige scenario, de toren terugkeren.

Stap één zou kunnen betekenen dat de grote hal zijn oorspronkelijke bestemming terugkrijgt: die van een wintertuin. ,,Een plek waar je ’s winters lekker kunt zitten. Daar duikt meteen het eerste probleem op. Want in zo’n ruimte met tropische planten heb je een hoge luchtvochtigheid, en dat is slecht voor de metaalconstructie en het beton. Dat moeten we eerst oplossen.’’

Als het restaurant is verdwenen, wordt de Rivièrahal de plek waar de bezoekers van ‘een hapje en een drankje’ kunnen genieten. ,,’s Avonds kunnen er feestjes en partijen worden gehouden. We denken ook aan kleine optredens. Kleinkunst, muziekuitvoeringen. Dieren komen terug, maar dan zou het bijvoorbeeld kunnen gaan om volières met papegaaien en aquaria.’’

De uitkijktoren - wat Klapwijk betreft zal vooral dát onderdeel nog de nodige studie vergen. ,,Natuurlijk, die had een nostalgische waarde. Maar het moet wel haalbaar en realistisch blijven. En nostalgie van toen hoeft nu niet meer te werken. Als je vroeger op de toren stond, zag je de plattegrond van de dierentuin. Nu zie je alleen maar boomtoppen.’’

Jan
November 3rd, 2007, 02:00 PM
Liever ruimte maken voor toekomstige monumenten dan oude gaan zitten nabouwen. Rotterdam telt veel goede architectenbureau 's heeft die iets eigentijds zouden kunnen ontwerpen.

bubbah
November 3rd, 2007, 06:20 PM
Dit zou in mijn beleving geen zelfstandig monument zijn, maar onderdeel van één groot monument. Ik heb sowieso nooit begrepen waarom de toren zonodig moest worden afgebroken. Een vaag verhaal over instortingsgevaar, dat volgens mij al te tekkelen viel met verboden toegang-bordjes plus een beetje toezicht op Bokito en zijn maten om echte King Kong-vertoningen uit te sluiten. Kortom: nmm betreft het hier het in ere herstellen van een bestaand monument.

Nexxd
November 4th, 2007, 01:34 PM
^sloop (150.000 gulden) was goedkoper dan renovatie (2,5 mln gulden).

Ace
November 4th, 2007, 08:14 PM
Nowadays kijken ze niet meer op een miljoentje meer of minder (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=542028).

Wel verbazingwekkend eigenlijk vind ik dat inflatiecijfer. Binnen 35 jaar gaat dat gewoon 3x eroverheen. Koop je een brood, zal dat ongetwijfeld ook niet anders zijn. Maar zeker in de bouwsector valt het wel heel erg op. Vooral als het om zulke grote bedragen gaat.

Djoez
November 4th, 2007, 08:24 PM
Kan me als kind de oude toren nog herinneren, was toen al niet meer zo florissant.

railway stick
November 5th, 2007, 04:28 PM
Ik was dus het hele weekend bij familie in Vlaardingen. Mijn neef had oude filmpjes van mijn overleden oom op dvd overgezet, daarbij kwamen we heel oud-Rotterdam uit de zestiger jaren weer tegen. Mijn nichtjes speelden toen in het Vroesenpark en ik zag opeens de nabijgelegen toren in Blijdorp terug. Het was in de zomer van 1966, toen stond `ie er nog. Maar bij oude Blijdorpfilmpjes uit de jaren zeventig kon ik de toren niet meer terugvinden. Maar goed, al die filmpjes leidden maar tot één conclusie: Herbouwen die toren. Dat vond iedere kijker die ochtend.

Onze familie woonde toen in de Hoevestraat, vlak achter Rotterdam CS. Logisch, dat de meeste filmpjes uit die omgeving komen, dus ook met de Blijdorptoren erop. Gouden tijden meegemaakt, daar! :)