View Full Version : Stadscafé 'Traiectum'

Pages : [1] 2 3 4 5

ill-b
November 13th, 2007, 10:04 AM
Voor alle andere onderwerpen die met de stad Utrecht te maken hebben. Het moest er een keer van komen! Als het aanslaat kan de mod er misschien een sub/subforum van maken.

dommeltje
November 13th, 2007, 10:18 AM
Wat voor bier wordt er geschonken:cheers:

ill-b
November 13th, 2007, 10:36 AM
http://www.bieretiketten.nl/etgroot/friese/domb0611.jpg ;)

Utrechter
November 13th, 2007, 10:57 AM
En een versnapering natuurlijk :)

http://www.banketbakkerijtheoblom.nl/images/domtorentjes.jpg

Fallus
November 13th, 2007, 10:58 AM
Zo dit is leuk... Wat ik me altijd al eens heb afgevraagd, wie van de Utrecht sectie komen er wel eens bij een wedstrijd van die club aan de Kromme Rijn? Van Dommeltje weet ik het wel, maar de rest?

Fallus
November 13th, 2007, 11:02 AM
http://img139.imageshack.us/img139/8281/vockingyt8.jpg (http://imageshack.us)

Apostle
November 13th, 2007, 11:12 AM
Ah, gezellig!

Sylvester
November 13th, 2007, 11:51 AM
Beton!

dommeltje
November 13th, 2007, 11:54 AM
http://www.bieretiketten.nl/etgroot/friese/domb0611.jpg ;)

Ahum,...dubbele bodem of toeval die gelijkenis:lol:

Vockingworst,.lekker na het stappen halen bij broodje ploff

http://www.broodjeploff.nl/images/logo200.jpg

@Fallus. Rebelenclub gaat ook naar het voetbal. Hij is een stuk fanatieker dan ik en zit op de citysite:lol:.

http://www.svfcu.nl/nieuws/nieuws1_2873.JPG

www.Rotterdam.nl
November 13th, 2007, 12:12 PM
Proost op het stadscafé :cheers:!

utrecht
November 13th, 2007, 12:22 PM
Al jaren een seizoenskaart :nuts: (maar ben het wel echt zat nu)

Fallus
November 13th, 2007, 12:28 PM
Ahum,...dubbele bodem of toeval die gelijkenis:lol:

Vockingworst,.lekker na het stappen halen bij broodje ploff

http://www.broodjeploff.nl/images/logo200.jpg

@Fallus. Rebelenclub gaat ook naar het voetbal. Hij is een stuk fanatieker dan ik en zit op de citysite:lol:.

http://www.svfcu.nl/nieuws/nieuws1_2873.JPG

Waar zit jij dan Dommel? Ik op de BS, maar waarschijnlijk in de winterstop verhuizen naar zuid. Waarschijnlijk, omdat ik het net als Utrecht een beetje zat ben om elke keer naar voetbal te kijken van een bedroevend laag niveau. Maar het blijft toch je club he.

dommeltje
November 13th, 2007, 12:33 PM
^^Vak Q rij 17 stoel 17. Ik kijk precies op de middenlijn. Phanos plan moet gewoon uit de kast getrokken worden weer,..volgens mij leeft het nog.

Fallus
November 13th, 2007, 12:54 PM
^^Vak Q rij 17 stoel 17. Ik kijk precies op de middenlijn. Phanos plan moet gewoon uit de kast getrokken worden weer,..volgens mij leeft het nog.

Zuid dus? Ow maar dat leeft ook zeker nog, denk dat er in de winterstop wel wat naar buitenkomt.

Dr. Dubai
November 13th, 2007, 01:16 PM
:)

Vertigo
November 13th, 2007, 01:28 PM
^^ Hey, geen Maarssenezen in ons Utrechtse cafe! :bash: Als je zonodig offtopic wilt lullen ga maar een eigen virtueel BisonSpoor oprichten...! ;)

Gijs
November 13th, 2007, 02:39 PM
^^ Waar woon jij nu?

Nout
November 13th, 2007, 03:29 PM
Ha leuk! Voor mij een bakkie koffie graag, want ik bezoek dit cafe momenteel tijdens werktijd, na ja een cup a soupie is ook goed hoor!

Fallus
November 13th, 2007, 04:43 PM
Ha leuk! Voor mij een bakkie koffie graag, want ik bezoek dit cafe momenteel tijdens werktijd, na ja een cup a soupie is ook goed hoor!

Ja dat mocht dus pas om 16.00 uur.

Yarrah
November 13th, 2007, 05:53 PM
Mooi, een cafe!

Bwaah! Ik wil weer tijd hebben om hier actief te zijn. :(

Vertigo
November 13th, 2007, 07:28 PM
Waar woon jij nu?

Het uberhippe Lombok! :cool:

Fallus
November 13th, 2007, 08:40 PM
Doe mij 3 bier cheers

Gijs
November 14th, 2007, 10:28 AM
Het uberhippe Lombok! :cool:

Relaxed, welk deel? Misschien kom ik je nog eens tegen bij de geweldige supermarkt Golff? :D

Apostle
November 14th, 2007, 11:08 AM
Transwijk For The Win!

Vertigo
November 14th, 2007, 10:44 PM
Relaxed, welk deel? Misschien kom ik je nog eens tegen bij de geweldige supermarkt Golff?

De Golff kende ik nog niet in de buurt. Wel de AH, de Aldi, de Nettorama en de Spar. ;) Ik woon achterin Lombok, omgeving Laan van Nieuw Guinea (formeel geloof ik geen Lombok, maar iedereen noemt 't wel zo).

Nout
November 15th, 2007, 12:09 PM
Om eens een ietswat serieuzer onderwerp in dit cafe aan te snijden: wat Utrecht volgens mij nodig heeft is een soort van wethouder hoogbouw/stationsgebied die alle lopende projecten afzonderlijk en tezamen goed doorlicht zodat het eindelijk eens afgelopen is met die blunders/tegenvallers in dit traject. Bovendien zou het niet verkeerd zijn als er iemand is die zich bezig houdt met de toekomstige skyline van de stad, de opbouw, de pieken enz... Ik ben het zo langzamerhand zat om alleen maar negatieve dingen over het proces en de stad te lezen!

ill-b
November 15th, 2007, 01:08 PM
^^ Ja, mijn idee. Harm Janssen is op het moment wel wethouder stationsgebied, maar daar moet een gedeelte hoogbouw uitwerking wel bij kunnen. Lijkt nog wat los zand aanpak bij de gemeente.

Fallus
November 17th, 2007, 10:24 AM
Weekendplannen? Vandaag schilderen. Vanavond een dubbele verjaardag en morgen naar Scheveningen. Waarom zijn die weekenden zo verdomde kort? Ik pleit voor het omdraaien van de week, 5 dagen weekend tegen 2 dagen werken met behoud van hetzelfde salaris.

Apostle
November 17th, 2007, 01:18 PM
Helemaal mee eens! Nu heb ik ook nog de halve zaterdag geslapen, helemaal zonde maar ik was zo dood dat het wel moest. Pff.

Vertigo
November 18th, 2007, 01:07 AM
^^ Herkenbaar. Werd "vanmorgen" wakker om kwart voor twee. Echt fijn. :bash:

Vertigo
November 18th, 2007, 01:07 AM
(Misschien moet ik dan ook maar eens eerder gaan slapen... )

rebellenclub
November 22nd, 2007, 06:03 PM
Vastgoedmonitor Utrecht laat stabielere markt zien 22-11-2007

Dat de regionale economie aantrekt is duidelijk merkbaar aan de vastgoedmarkt. Uit de Vastgoedmonitor 2007 van de gemeente Utrecht blijkt dat het herstel van de vastgoedmarkt zich in 2006 verder heeft doorgezet. De markt is stabieler geworden.
De gemeente Utrecht publiceert ieder jaar de Vastgoedmonitor. Deze geeft inzicht in relevante ontwikkelingen in de lokale en landelijke vastgoedmarkt op het gebied van kantoren, bedrijfsruimte, winkelruimte en bedrijfsverzamelgebouwen. Morgenmiddag presenteert wethouder Marka Spit van Economische en Sociale Zaken de belangrijkste conclusies van de Vastgoedmonitor 2007 op de jaarlijkse Vastgoedrelatiebijeenkomst van de gemeente Utrecht.

http://img255.imageshack.us/img255/7270/kantorengraadvanroggewebg9.gif

Kantorenmarkt
De kantorenleegstand is in 2006 sterk gedaald van 9,5% naar 7,2%. Dit is onder het landelijk gemiddelde van 12,6%. Ook op Lage Weide is de langdurige leegstand van kantoorruimte gedaald van 12,4% naar 9,8%. De kantorenmarkt blijft echter ruim. Het aanbod blijft op een hoog niveau. De opname in 2006 lag met 76.000 m2 op een gemiddeld niveau.
Er is nog steeds sprake van tweedeling op de markt: de vraag richt zich vooral op nieuwere, kwalitatief hoogwaardige kantoorruimte, terwijl het aanbod grotendeels bestaat uit verouderde panden. Inmiddels worden de eerste verouderde panden herontwikkeld. Op de meest populaire locaties zijn de huurprijzen het afgelopen jaar gestegen.

Winkelmarkt
De belangrijkste Utrechtse winkelcentra doen het onverminderd goed. De huurprijzen zijn als gevolg hiervan verder gestegen. De druk op Utrecht Centrum is groot. De geplande uitbreiding in het Stationsgebied voorziet zeker in een behoefte, vooral voor grote ketens die zich in grote panden willen vestigen. Van de wijkwinkelcentra is vooral Overvecht populair, onder andere door de ruime gratis parkeergelegenheid. Er is voor ruim 250.000 m2 winkelplannen. Naast het Stationsgebied gaat het onder meer om Leidsche Rijn Centrum, uitbreiding van de Woonboulevard en een deel van het nog te bouwen The Wall (het lange, rode gebouw langs de A2).

Bedrijfsruimte
In Utrecht wordt naast de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen veel aandacht besteedt aan het herstructureren van bestaande bedrijventerreinen, zoals Lage Weide.
De bedrijfsruimtemarkt is kwantitatief in evenwicht. De opname was in 2006 de hoogste die Utrecht ooit heeft gehad en bedroeg 97.000 m2. Positief hiervan is dat het incourante aanbod op Lage Weide het afgelopen jaar flink is gedaald.
Net als op de kantorenmarkt is op de bedrijfsruimtemarkt meer vraag dan aanbod voor kwalitatief hoogwaardige bedrijfsruimte. De huurprijzen voor eersteklas bedrijfsruimte zijn gestegen.
Er is in 2006 in Utrecht 8,4 ha bedrijventerrein uitgegeven. Dit is iets minder dan gemiddeld. De komende twee jaar is er een tekort aan modern gemengd bedrijventerrein. Haarrijn en Strijkviertel worden pas na 2010 uitgegeven.

Bedrijfsverzamelgebouwen
De vraag naar kleine units is veel groter dan het aanbod. De leegstand in de bedrijfsverzamelgebouwen is gedaald naar 1%. De krappe marktsituatie is het gevolg van het grote aantal starters, de beperkte doorstroming en het grote financiële risico voor het (particulier) realiseren van een bedrijfsverzamelcomplex.

Verkrijgbaarheid vastgoedmonitor
De Vastgoedmonitor wordt eind december verstuurd naar vastgoedrelaties van de gemeente Utrecht. Belangstellenden kunnen het rapport vanaf morgenmiddag downloaden via www.onderzoek.utrecht.nl

rebellenclub
November 22nd, 2007, 06:04 PM
Tweederde Utrechters positief over plannen Stationsgebied 22-11-2007

Er is een hoge bekendheid met de plannen in het Utrechtse Stationsgebied; maar liefst 95% van de Utrechters weet ervan. Van deze groep Utrechters staat ruim tweederde er positief tegenover. Het aandeel met een negatieve houding is veel kleiner (13%). Dit blijkt uit onderzoek van de afdeling bestuursinformatie van de gemeente Utrecht onder de Utrechtse bevolking van 16 jaar en ouder.

Met de omvang van het Stationsgebied is men minder bekend. Het Stationsgebied wordt meestal geassocieerd met Utrecht Centraal, Hoog Catharijne en Vredenburg. Dat ook bijvoorbeeld het Jaarbeursterrein en het Smakkelaarsveld tot het gebied behoren, is bij minder mensen bekend. Op de vraag ‘Hoe lang denkt u dat het duurt voordat alles klaar is?’, werd een gemiddelde van 12 jaar als antwoord gegeven. In werkelijkheid duurt het zeker 20 jaar voor het laatste project is afgerond in het Stationsgebied.

De resultaten laten zien dat 42% van de Utrechters graag meer wil weten over de plannen. Het liefst via huis-aan-huisbladen en een speciale website. Aan die wensen wordt tegemoet gekomen. Begin november is de campagne CU2030 gestart die (meer) duidelijkheid moet scheppen over wie bouwen aan het Stationsgebied, waarom, voor wie ze het doen, wat er precies gaat gebeuren en hoe lang het duurt. Het onderzoek, waar 608 mensen via een telefonische enquête aan meededen, richtte zich op de volgende vragen: in hoeverre zijn inwoners van Utrecht op de hoogte van de bouwplannen in het Stationsgebied, wat is hun mening hierover en wat is hun informatiebehoefte?

http://www.cu2030.nl/images/teaser_zara.jpg
Er komt periodiek een ‘open nieuwsbrief’ in de krant en 30 november gaat een nieuwe website online: www.cu2030.nl.

http://www.cu2030.nl/images/logo_cu2030.gif

Weet jij hoe Utrecht er uit ziet in 2030?

Wij bouwen in het stationsgebied van Utrecht aan de toekomst van onze stad. Een megaproject van vele jaren. Deze Utrechtse kids zullen het stationsgebied in die tijd ingrijpend zien veranderen. En als het hele project af is, zijn zij inmiddels jonge volwassenen! Wij zijn trots mee te werken aan een nieuw en levendig centrum voor de stad. Onze stad, jouw stad!
Meer weten over de plannen in het stationsgebied?

Op 30 november gaat de volledige site live!
http://www.cu2030.nl/images/partners2.gif

Fallus
November 22nd, 2007, 06:50 PM
Vastgoedmonitor Utrecht laat stabielere markt zien 22-11-2007

Dat de regionale economie aantrekt is duidelijk merkbaar aan de vastgoedmarkt. Uit de Vastgoedmonitor 2007 van de gemeente Utrecht blijkt dat het herstel van de vastgoedmarkt zich in 2006 verder heeft doorgezet. De markt is stabieler geworden.
De gemeente Utrecht publiceert ieder jaar de Vastgoedmonitor. Deze geeft inzicht in relevante ontwikkelingen in de lokale en landelijke vastgoedmarkt op het gebied van kantoren, bedrijfsruimte, winkelruimte en bedrijfsverzamelgebouwen. Morgenmiddag presenteert wethouder Marka Spit van Economische en Sociale Zaken de belangrijkste conclusies van de Vastgoedmonitor 2007 op de jaarlijkse Vastgoedrelatiebijeenkomst van de gemeente Utrecht.

http://img255.imageshack.us/img255/7270/kantorengraadvanroggewebg9.gif

Kantorenmarkt
De kantorenleegstand is in 2006 sterk gedaald van 9,5% naar 7,2%. Dit is onder het landelijk gemiddelde van 12,6%. Ook op Lage Weide is de langdurige leegstand van kantoorruimte gedaald van 12,4% naar 9,8%. De kantorenmarkt blijft echter ruim. Het aanbod blijft op een hoog niveau. De opname in 2006 lag met 76.000 m2 op een gemiddeld niveau.
Er is nog steeds sprake van tweedeling op de markt: de vraag richt zich vooral op nieuwere, kwalitatief hoogwaardige kantoorruimte, terwijl het aanbod grotendeels bestaat uit verouderde panden. Inmiddels worden de eerste verouderde panden herontwikkeld. Op de meest populaire locaties zijn de huurprijzen het afgelopen jaar gestegen.

Winkelmarkt
De belangrijkste Utrechtse winkelcentra doen het onverminderd goed. De huurprijzen zijn als gevolg hiervan verder gestegen. De druk op Utrecht Centrum is groot. De geplande uitbreiding in het Stationsgebied voorziet zeker in een behoefte, vooral voor grote ketens die zich in grote panden willen vestigen. Van de wijkwinkelcentra is vooral Overvecht populair, onder andere door de ruime gratis parkeergelegenheid. Er is voor ruim 250.000 m2 winkelplannen. Naast het Stationsgebied gaat het onder meer om Leidsche Rijn Centrum, uitbreiding van de Woonboulevard en een deel van het nog te bouwen The Wall (het lange, rode gebouw langs de A2).

Bedrijfsruimte
In Utrecht wordt naast de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen veel aandacht besteedt aan het herstructureren van bestaande bedrijventerreinen, zoals Lage Weide.
De bedrijfsruimtemarkt is kwantitatief in evenwicht. De opname was in 2006 de hoogste die Utrecht ooit heeft gehad en bedroeg 97.000 m2. Positief hiervan is dat het incourante aanbod op Lage Weide het afgelopen jaar flink is gedaald.
Net als op de kantorenmarkt is op de bedrijfsruimtemarkt meer vraag dan aanbod voor kwalitatief hoogwaardige bedrijfsruimte. De huurprijzen voor eersteklas bedrijfsruimte zijn gestegen.
Er is in 2006 in Utrecht 8,4 ha bedrijventerrein uitgegeven. Dit is iets minder dan gemiddeld. De komende twee jaar is er een tekort aan modern gemengd bedrijventerrein. Haarrijn en Strijkviertel worden pas na 2010 uitgegeven.

Bedrijfsverzamelgebouwen
De vraag naar kleine units is veel groter dan het aanbod. De leegstand in de bedrijfsverzamelgebouwen is gedaald naar 1%. De krappe marktsituatie is het gevolg van het grote aantal starters, de beperkte doorstroming en het grote financiële risico voor het (particulier) realiseren van een bedrijfsverzamelcomplex.

Verkrijgbaarheid vastgoedmonitor
De Vastgoedmonitor wordt eind december verstuurd naar vastgoedrelaties van de gemeente Utrecht. Belangstellenden kunnen het rapport vanaf morgenmiddag downloaden via www.onderzoek.utrecht.nl

Misschien een topic openen in het Nieuws gedeelte?

rebellenclub
November 22nd, 2007, 07:18 PM
^^Hmm,.dan lopen de meeste toch weer te zeuren. Kunnen het beter regionaal houden, de meeste (buiten ons) interesseert zich dat toch weinig. :cheers:

ill-b
November 22nd, 2007, 10:06 PM
^^Hmm,.dan lopen de meeste toch weer te zeuren. Kunnen het beter regionaal houden, de meeste (buiten ons) interesseert zich dat toch weinig. :cheers:

Precies, en dan kan je dit soort nieuws toch beter in het urbanetics gedeelte openen als je het wereldkundig wil maken. Maar idd, de Utrecht sectie is beter!

ill-b
November 28th, 2007, 09:41 PM
Kijk, dat is nog eens aardig!

www.un.nl
Kabinet steunt Tourstart Utrecht
UTRECHT - De Nederlandse regering ondersteunt de kandidatuur van Utrecht als startplaats voor de tour de France.

Burgemeester Annie Brouwer overhandigde Tourdirecteur Christian Prudhomme gisteren een brief van minister-president Balkenende, waarin deze namens het kabinet pleit voor een Grand Départ vanuit Utrecht.
Prudhomme was dinsdag en woensdag voor een werkbezoek in Utrecht. Hij maakte een wandeling door het stadscentrum en bezocht stadion Galgenwaard en de Jaarbeurs. Volgens burgemeester Brouwer was hij onder de indruk.

Mr. Landmark
November 28th, 2007, 09:44 PM
wel gek. Net gelezen dat de tourstart in 2009 niet in Utrecht zal plaatsvinden, maar in Monaco.

Het kabinet wordt toch bedankt voor de steun.

ill-b
November 28th, 2007, 09:46 PM
wel gek. Net gelezen dat de tourstart in 2009 niet in Utrecht zal plaatsvinden, maar in Monaco.
Het kabinet wordt toch bedankt voor de steun.

Je hebt gelijk. http://www.sportweek.nl/detail.asp?groupid=0&newsid=43639
Bijzonder dat dit bericht dan nu in het AD staat. De krant loopt wat achter... Wel erg jammer!
Misschien 2010?

edit:

Inderdaad 2010!!

donderdag 29 november 2007 08:28 uur
Utrechtse tourstart steeds dichterbij

UTRECHT - De kans dat de Tour in 2010 in Utrecht start is heel groot geworden. De afgelopen dagen was de directeur van de Tour, Christian Prudhomme, in Utrecht.

Hij heeft het voorgestelde parcours voor de proloog bekeken. Utrecht is al sinds 2002 bezig om de Tour naar de stad te krijgen. Volgens de gemeente Utrecht is de tourdirecteur erg enthousiast.

Pas eind volgend jaar wordt er definitief besloten welke stad de proloog krijgt.

dommeltje
November 29th, 2007, 09:04 PM
Goede zaak om de tour naar deze gevarieerde regio te halen. Er zullen mooie plaatjes geschoten worden.

Vertigo
November 30th, 2007, 12:03 AM
^^ Zou leuk zijn idd. Hopelijk is de Tour tegen die tijd wel een beetje van dat dopinggezeik af... (wishful thinking), want dat komt de populariteit van de Tour niet ten goede.

eusebius
November 30th, 2007, 12:07 PM
leuk woord 'dopinggezeik'

Nout
November 30th, 2007, 12:18 PM
Zeker leuk. Tegen die tijd is de Rabotoren klaar... maar Rabobank misschien geen sponsor meer ;)

Mr Sky
November 30th, 2007, 01:37 PM
^^lol denk het wel, ze gaan denk ik nu alleen nog maar strenger om met de regels sinds 'Rasmussen'.

Fallus
November 30th, 2007, 06:42 PM
Ik ga dan zeker ff een etappe in real life aanschouwen als het zover is, doping of geen doping.

Fallus
November 30th, 2007, 06:43 PM
Weekendplannen? Roept u maar.
Vanavond lekker de stad in met een leuke dame.
Morgen misschien nog even wat klussen.
Zondag uitslapen en de hele dag rotten.

Dr. Dubai
November 30th, 2007, 06:46 PM
Vanavond wil ik eigenlijk wel even wat leuks doen. Maar weet nog niet wat. Verder nog geen plannen voor het weekend:)

Dr. Dubai
December 1st, 2007, 12:50 PM
Toch wel even het vermelden waard.

Een interessante column waar Kees van Oosten met de grond gelijk wordt gemaakt (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=553237)

In het hoogbouwcafe dus:)

dommeltje
December 7th, 2007, 06:34 PM
Poffertjeskraam verhuist naar Dubai
Door NILS DE KRUIJFF
UTRECHT - De kans is groot dat de geliefde poffertjeskraam van Victor Consael van Utrecht verhuist naar Dubai.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00134/poffertjeskraam_utr_134662b.jpg

De Utrechtse poffertjeskraam tussen de palmen en wolkenkrabbers van Dubai?
Daarmee lijkt een einde te komen aan de Utrechtse poffertjessoap, die ruim een jaar duurde.

De Utrechtse ondernemers Rob Pieterson en Jaap Berger willen de traditionele poffertjeskraam van Victor Consael gaan exploiteren in Dubai. Horecaman Pieterson is er deze week geweest om zich te oriënteren op de mogelijkheden. Hij deed dat met de Utrechtse topkok Jerry Bastiaan, die onlangs het gerenommeerde restaurant Karel V verruilde voor een chique club in Dubai.

In het golfstaatje is volgens Pieterson een enorme behoefte aan authenticiteit. ,,Tussen al die weelde, luxe gebouwen, palmeilanden en Rolls Royces snakken de mensen, naar wat herkenning. Vergeet niet dat er in Dubai veel Europeanen wonen en werken, onder wie ruim tweeduizend Nederlanders.’’

Pieterson ziet wel uitdagingen, maar beide ondernemers hebben nog niets besloten. ,,Ik ga alle opties eerst eens rustig op een rijtje zetten. Grootste vraag waarop ik meer duidelijkheid wil hebben, is of er behoefte is aan het product poffertjes in Dubai. De poffertjeskraam ligt nu opgeslagen in een zeecontainer in de Rotterdamse haven. Binnen een week of zes verschepen we hem naar Dubai als het moet.’’

De markante kraam stond vanaf 1974 in het centrum van Utrecht. Eerst op het Vredenburg, toen even op de Neude en de laatste jaren weer op het Vredenburg. In maart moest de poffertjeskraam worden afgebroken, vanwege de bouwplannen in het Utrechtse stationsgebied.

De toenmalige eigenaren verkochten de opstallen aan de Utrechtse horecaondernemer Rob Pieterson en vastgoedman Jaap Berger. Zij wilden uit liefde voor de stad het markante gebouwtje behouden voor Utrecht. Nu tal van locaties in de stad zijn afgeschoten, richt de aandacht zich op Dubai.

dommeltje
December 7th, 2007, 08:35 PM
Utrecht aan top: 83 miljoen
UTRECHT - De provincie trekt het komende jaar 83 miljoen euro extra uit om Utrecht topregio te laten blijven. In totaal maken Gedeputeerde Staten 418 miljoen euro extra vrij voor de komende vier jaar.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00134/domtoren_134785a.jpg

Enkele opvallende zaken uit de collegeplannen zijn: extra geld om binnenstedelijk bouwen te stimuleren, een provinciale lening voor starters op de woningmarkt waarvan minimaal duizend Utrechters moeten profiteren en de bouw van 24.000woningen met zorg en welzijn voor ouderen en mensen met een beperkin

Nout
December 7th, 2007, 10:01 PM
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00134/poffertjeskraam_utr_134662b.jpg

Mooie fotoshop; mensen met petten, dassen en jassen en .... het altijd hete Dubai ;)

dommeltje
December 8th, 2007, 06:01 PM
zaterdag 8 december 2007 11:35 uur
'Universiteit Utrecht hoort bij top Europa'

UTRECHT - De Universiteit Utrecht gooit hoge ogen in Europa als het gaat om de bètastudies. Dat blijkt uit onderzoek van een Duits instituut.

http://195.60.212.226/cache/4a924b42_450.jpg

De onderzoeksprogramma's van de afdelingen wis-, natuur-, en scheikunde en biologie horen tot de beste van Nederland én Europa.

Sowieso doet Utrecht het goed; de universiteit hoort tot bij de vier beste universiteiten van Europa. In het kopgroepje zitten ook Zurich, Londen en Cambridge.

Fallus
December 8th, 2007, 07:24 PM
^^
Best iets om trots op te zijn.

Dr. Dubai
December 9th, 2007, 12:08 AM
Dat is zeker niet slecht zeg van de UU!

dommeltje
December 9th, 2007, 11:03 AM
Dat is zeker niet slecht zeg van de UU!

Een collega van mij liep laatst met zo'n pullover van de UU op het werk rond. Ze heeft bijna de master in rechten. Wij voor de gein haar een beetje pesten, waarom ze niet met een Amerikaanse of Engelse pullover rondloopt. Toen zij ze al,.heeje de UU behoort tot de top van Europa. Gebeurd weinig dat Nederlanders trots zijn op producten "made in Holland''.

Op zich is het natuurlijk een behoorlijke prestatie om niet alleen de grootste te zijn, maar ook nog eens de beste.

Arrrgh
December 9th, 2007, 11:48 AM
^^ Als je groter bent, is de kans statistisch hoger dat je meer talent hebt rondlopen.

Ging het alleen om de bètastudies of is de rest ook goed?

dommeltje
December 10th, 2007, 12:15 AM
^^ Als je groter bent, is de kans statistisch hoger dat je meer talent hebt rondlopen.

Ging het alleen om de bètastudies of is de rest ook goed?

Over het geheel staat de UU bij de top 4. De Bètastudies blinken ze mee uit. Maar het heeft weinig met de grote te maken. Er tellen veel factoren mee, en dat is juist op een grote heel moeilijk te halen en zeker vast te houden.

Deventer Up
December 10th, 2007, 12:21 PM
Dan ben ik best een beetje trots dat ik daar studeer. :)

dommeltje
December 10th, 2007, 05:51 PM
Succesvolle India missie voor Utrecht 10-12-2007

De sterke aanwezigheid van Utrecht tijdens een grote economische missie naar India heeft bijgedragen aan een positief beeld van Utrecht als een van de meest kennisintensieve regio’s in Nederland. Daarmee heeft Utrecht laten zien een interessante partner te zijn voor het Indiase bedrijfsleven en Indiase kennisinstellingen. Deelnemers waren onder leiding van loco-burgemeester Harm Janssen de gemeente Utrecht, Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht, UMC Utrecht, de Kamer van Koophandel en het Utrechts ICT- bedrijfsleven.

De missie vond plaats van 24 tot en met 30 november en is tot stand gekomen in samenwerking tussen het Ministerie EZ, de G4 (+ Eindhoven) en de Dutch Trade Board. Voor de Utrechtse partners stond de kenniseconomie centraal, in het bijzonder de speerpunten ICT, Life Sciences en gaming. In Delhi, Hyderabad en Mumbai werden gerenommeerde universiteiten en topinstituten bezocht. Ook werden werkbezoeken gebracht aan enkele Scienceparks, ter inspiratie voor de verdere ontwikkeling van De Uithof als Utrecht Science Park.

De Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht hebben verschillende potentiele samenwerkingspartners gevonden en gaan er vanuit dat de contacten leiden tot structurele samenwerking. Met name op het gebied van de Life Sciences en ICT, zoals onderzoeksamenwerking en uitwisseling van studenten, promovendi en docenten. De Universiteit Utrecht is een reeks wetenschappelijke seminars gestart; de eerste vond plaats in Bangalore, de komende maanden worden ze vervolgd in Delhi en Hyderabad.

Voor het grootste deel van de zes uit de provincie Utrecht deelnemende bedrijven geldt dat de missie leidt tot een tweede bezoek op korte termijn aan een of meerdere bedrijven in India. Na deze eerste orientatie worden tijdens dit tweede bezoek concrete plannen besproken.

Er is uitgebreid kennis gemaakt met outsourcing (uitbesteden van taken die niet tot de eigenlijke kerntaken behoren) van Nederlandse ICT-werkzaamheden door een tweetal bezoeken aan kantoren van Capgemini. Deze wijze van werken stelt andere eisen aan de nieuwe lichting ICT-studenten van het Nederlandse hoger onderwijs. Capgemini kan door aanwezigheid in zowel Utrecht als India praktisch behulpzaam zijn bij uitwisselingsprogramma’s van studenten.

De Utrechtse delegatie heeft ook een bezoek gebracht aan het grootste gamebedrijf Zapak in India. Daar is de Dutch Game Valley Utrecht gepresenteerd, een cluster van game-activiteiten. Het bedrijf was onder de indruk van de compleetheid van het gamecluster en wil concrete samenwerking starten. Gestart wordt met stageprojecten voor Utrechtse studenten. Voorts is gevraagd een Utrechtse docent af te vaardigen die voor de opleiding gamedevelopment een curriculum kan opstellen. Daarnaast biedt Zapak zich aan als kanaal voor uitwisseling van producten met Nederlandse gamebedrijven.

Op 14 november 2007 publiceerde het Centraal Planbureau de studie India and the Dutch economy; stylised facts and prospects. Daaruit bleek dat India’s snelle economische ontwikkeling van de afgelopen jaren vooralsnog slechts een beperkt effect heeft op de Nederlandse economie. Minder dan 1% van de Nederlandse goederenuitvoer gaat naar India. Met de snelle groei van de Indiase economie zal ook de afzet van Nederlandse producten toenemen. Tot 2040 kan de Nederlandse uitvoer naar India, in het gunstigste geval, ongeveer vijftien maal zo groot worden. De Indiase uitvoer naar Nederland zou in die periode zelfs met een factor twintig kunnen toenemen.

rebellenclub
December 11th, 2007, 04:45 PM
Twee winnaars Rietveldprijs
UTRECHT - De Rietveldprijs 2007 is toegekend aan twee Utrechtse gebouwen: het Hijmans van den Berghgebouw in de Uithof en Forum 't Zand in Leidsche Rijn. Het is voor het eerst dat de jury van de prestigieuze en internationaal hoog aangeschreven prijs twee gebouwen beloont.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00135/rietveldforum_135094a.JPG

Forumgebouw Het Zand in Leidsche Rijn.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00135/rietveldheijmans_135095a.JPG

Het Hijmans van den Berghgebouw in de Uithof.

Dat heeft de jury dinsdag bekendgemaakt. Beide prijswinnaars zijn onderwijsgebouwen. Het Hijmans van den Berghgebouw van Erick van Egeraat associated architects (EEA) in De Uithof is het onderkomen van het biomedisch cluster van de Universiteit Utrecht. Achter de neutrale gevel vindt een explosie van kleur en beleving plaats, aldus de jury. ,,In het interieur verhult de barokke inrichting in eerste instantie de ruimtelijke structuur. Toch blijkt deze juist opvallend helder. Hierin schuilt dan ook de kracht van het project.''
Forum 't Zand van VenhoevenCS in de vinex-locatie Leidsche Rijn is een als een ruimteschip ogende brede school, die de jury zeer vrolijk stemde. ,,Dit is een schoolgebouw waaraan elk kind met plezier zal terugdenken. Het verleent de scholen en andere gebruikers een identiteit en biedt de wijk een icoon.'' Verder waardeert de jury de wijze waarop VenhoevenCS met beperkt budget heeft weten te werken.
De Rietveldprijs wordt tweejaarlijks toegekend aan een nieuw project in de stad Utrecht. Daarbij telt de kwaliteit van het project zelf, maar ook de bijdrage die het levert aan de beleving en bruikbaarheid van de stad.
(ANP)

rebellenclub
December 11th, 2007, 05:09 PM
Groei in Utrecht hoog, maar over hoogtepunt heen
Door ROELAND FRANCK
UTRECHT/AMERSFOORT - De economische ontwikkeling in de regio Utrecht is over haar hoogtepunt heen.
Dat blijkt uit de Enquete Regionale Bedrijfsontwikkeling (ERBO) van de kamer van Koophandel Utrecht.

De groei bleef dit jaar beperkt tot 4,4 procent. Dat is aanmerkelijk minder dan de 5,9 procent van vorig jaar. Niettemin is het niveau nog altijd vergelijkbaar met de topjaren aan het eind van vorige eeuw. Alleen de detailhandel groeide wel extra.

,,Het is een tandje minder dan vorig jaar, maar het zijn nog altijd mooie cijfers,’’ oordeelt voorzitter Jeu Bielders van de Utrechtse kamer in zijn toelichting. ,,We hadden vorig jaar om in beurstermen te spreken een all-time high, maar de bomen groeien niet altijd tot in de hemel.’’

Volgens hem spelen de lage dollarkoers, de stagnerende woningbouw en de krapte op de arbeidsmarkt de Utrechtse economie parten.

De verwachtingen voor 2008 zijn duidelijk minder hooggespannen dan een jaar geleden. Minder bedrijven verwachten een hogere omzet en meer export. Toch hadden de ondernemers afgezien van 2007 nog nimmer zo veel vertrouwen in de toekomst als nu.

Met 4,4 procent omzetgroei is nog altijd sprake van een kerngezonde economie in Midden Nederland. Dat blijkt ook uit de stijging van het aantal ondernemingen met winst. Dit jaar houd 89 procent van de bedrijven onderaan de streep geld over, twee procent meer dan vorig jaar.

Veel van dat geld vloeide terug in de bedrijven: bij 52 procent van de bedrijven namen de investeringen toe. Dat is fors meer dan de 38 procent in 2006.

Volgens Bielders is de krapte op de arbeidsmarkt het meest concrete en knellende probleem. ,,Er is sprake van een enorme mismatch. Vooral de grote zakelijke dienstverlening heeft behoefte aan mensen, mensen, mensen. Het probleem is niet het binnenhalen van werk, maar om het uitgevoerd te krijgen.

Volgens de Kamervoorzitter moet enerzijds bij hogere opleidingen meer accent gelegd worden op de bètavakken anderzijds moet in het beroepsonderwijs de voortijdige uitstroom worden gestopt. ,,Ik hoor steeds meer roep om terugkeer van de LTS. Ik weet dat ze opde ROC’s erg hun best doen, maar mensen moeten echt een vak leren.’’

p

Mr Sky
December 11th, 2007, 05:17 PM
^^en terechte winnaars, het Hijmans van den Berghgebouw vind ik er echt top uitzien en springt er ook echt tussenuit op de Uithof, moet je eens s'avonds rondkijken als het verlicht is, zeer mooi:)

dommeltje
December 20th, 2007, 11:04 AM
woensdag 19 december 2007 14:28 uur
Banenmotor provincie draait als nooit tevoren
UTRECHT - 2007 is een historisch topjaar geweest voor de provincie Utrecht. Nog nooit eerder waren er zoveel mensen aan het werk.

Met ruim 642.000 arbeidsplaatsen heeft de Utrechtse economie dit jaar een piek bereikt. Ook heeft de provincie relatief het minste aantal werklozen van Nederland. Dat blijkt uit het jaarlijkse werkgelegenheidsonderzoek van de provincie Utrecht.

Drijvende kracht achter deze groei van 2,5 procent is de zakelijke dienstverlening. Vooral uitzendbureaus, organisatieadviesbureaus en softwarebedrijven leveren extra banen op. In de gezondheidszorg alleen al kwamen er ruim 1700 arbeidsplaatsen bij. De zorgsector is daarmee goed voor 20 procent van de totale Utrechtse werkgelegenheid.

Tenslotte was er over de gehele linie groei in de horeca, het onderwijs, de bouw en de handel. Alleen in de nijverheid liep het aantal banen terug.

De provincie brengt vanaf 1985 de Utrechtse banenmarkt in kaart.

Dr. Dubai
December 20th, 2007, 12:13 PM
Toch weer goed van de provincie utrecht!

Na oud en nieuw anders weer een keer een borrel voor alle Utrechters en andere forummers die zin hebben om te komen?:)

ill-b
December 27th, 2007, 03:27 PM
Positieve inbreng voor Lage Weide:

Atoomweg 100 te Utrecht verhuurd aan Casema, Multikabel en @Home
Casema, Multikabel en @Home, waarvan de aandelen worden gehouden door Cinven en Warburg Pincus, vestigen hun gezamenlijke central office op Lage Weide in Utrecht. Het kantoorgebouw aan de Atoomweg 100 is 12.000 m2 groot en ligt pal aan de nieuwe afslag van de A2 en een veenplas. Ton de Jong is als programmamanager Locations verantwoordelijk voor de kantoorlocaties van Casema, @Home en Multikabel. ''We zijn op zoek gegaan naar een plek tussen het @Home-verzorgingsgebied en de werkterreinen van Casema en Multikabel. Utrecht kwam als meest serieuze optie uit de bus. De bedrijven die zich inmiddels op Lage Weide hebben gevestigd kenmerken zich door hun dynamiek en no-nonsensebeleid. Een dergelijke omgeving draagt bij aan het imago van ons nieuwe bedrijf.''

De gemeente Utrecht is zeer verheugd met de komst van Casema, Multikabel en @Home naar Lage Weide. Volgens Klaas Beerda van de gemeente Utrecht betekent de komst van Casema, Multikabel en @Home een belangrijke kwaliteitsimpuls voor het gebied. ''Dit is een bevestiging van het succes van de doorgaande maatregelen die de gemeente Utrecht neemt om de uitstraling van Lage Weide te laten voldoen aan de eisen van hedendaagse bedrijven.''

dommeltje
December 27th, 2007, 03:48 PM
Een goede opsteker voor Lage Weide. Met de nieuwe afslag, de komst van Leidscherijn-centrum zou voor Lage Weide best wel eens een tweede leven kunnen gaan beginnen (zie de intrek in het Mercedus gebouw van het nieuwe HQ van select-mail afgelopen november)

Utrecht economische koploper in Nederland
Op de ranglijst van 46 grote Europese steden en hun verwachte economisch groei tot 2011 neemt Utrecht met de 13e plaats de hoogste positie in van de Nederlandse steden. Voor de 4 grootste Nederlandse steden wordt tot 2011 een jaarlijkse economische groei verwacht tussen de 1,8 en 3,0%. Dit blijkt uit berekeningen van Ecorys, de internationale onderzoeks- en adviesgroep voor economische en sociale ontwikkeling.

Mr Sky
December 27th, 2007, 04:05 PM
Toch weer goed van de provincie utrecht!

Na oud en nieuw anders weer een keer een borrel voor alle Utrechters en andere forummers die zin hebben om te komen?:)

Lijkt me wel wat ja:):cheers: om even het nieuwe jaar te bespreken met iedereen.

Build
December 29th, 2007, 04:05 AM
http://www.utrecht.nl/images/_homepage/grotefoto/homepage_achtergrond.jpg
:)

Arrrgh
December 29th, 2007, 02:40 PM
Wow, best knap van die fotograaf dat hij dat gebouw sfeervol weet te maken!

dommeltje
December 31st, 2007, 02:05 AM
Vleermuizen moeten sloop tegenhouden
Door ROB MIDAVAINE
UTRECHT - Mag woningcorporatie Mitros op maandag 7 januari een begin maken met de sloop van 203 woningen in de Utrechtse wijk Ondiep? De bestuursrechter doet daarover drie dagen eerder, op 4 januari, uitspraak.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00124/vleermuis_124852a.jpg

De pipistrellus nathusii, oftewel de ruige dwergvleermuis.

Advocate Veldhoven haalde gisteren namens de bewonersvereniging en dertien individuele bewoners alles uit de kast om aan te tonen dat de gemeente Utrecht op onrechtmatige gronden aan Mitros vergunningen had verleend voor de zogeheten ‘onttrekking’ en sloop. Zo zouden er vleermuizen in de wijk leven.

Van de bewoners namens wie zij sprak, hebben de meesten de wijk al verlaten. De drie die er nog wel wonen, hebben een tijdelijk huurcontract. Zij weigeren te vertrekken, maar voor hen zal bij de civiele rechter ontruiming worden geëist. Al deze mensen zijn volgens gemeente en Mitros geen belanghebbenden.

Het belangrijkste argument tegen sloop was dat er voor de af te breken huizen niet genoeg woningen terugkeren. De regionale huisvestingsverordeningschrijft een volledige compensatie voor. Gemeente en Mitros betoogden dat er in het stukje Ondiep dat de Kleine Wijk wordt genoemd weliswaar slechts 176 nieuwbouwwoningen terugkeren, maar dat dit in het belang van de situatie in de wijk gebeurt. En dat belang zou boven dat van het al dan niet ten onrechte verstrekken van de onttrekkingsvergunning uitstijgen.

,,Bovendien moet je dit soort zaken niet één op één zien, maar in een groter verband,’’ betoogde mr. Scholten namens Mitros. ,,Mitros en gemeente hebben afgesproken om in de komende vijftien jaar de Utrechtse woningvoorraad met circa 10.000 uit te breiden.’’

Dr. Dubai
December 31st, 2007, 11:26 AM
Sjezus, wat een mierenneukers!

Arrrgh
December 31st, 2007, 01:17 PM
Vleermuizenneukers ;)

En by the way wat is er zo bijzonder aan vleermuizen, er zitten er minstens 4 in mijn dakgoot.

Dr. Dubai
January 3rd, 2008, 02:27 PM
Binnenkort gaan we Den Haag voorbij met het aantal posts in ons subforum. Ook Groningen zal Den Haag voorbij streven:D

Utrechter
January 3rd, 2008, 03:04 PM
Binnenkort gaan we Den Haag voorbij met het aantal posts in ons subforum. :D
Nu nog met het aantal hoge torens... maar dat gaat nog lang.. lang... duren...

Apostle
January 3rd, 2008, 05:26 PM
Eindhoven hebben we ook zo ingehaald :D

utrecht
January 3rd, 2008, 05:49 PM
Binnenkort gaan we Den Haag voorbij met het aantal posts in ons subforum. Ook Groningen zal Den Haag voorbij streven:D

Ja ik zit er al een tijdje op te wachten. Het ultieme bewijs dat dat subforum er niet voor niets is :lol:

Build
January 3rd, 2008, 08:32 PM
Ja ik zit er al een tijdje op te wachten. Het ultieme bewijs dat dat subforum er niet voor niets is :lol:

Onbegrijpelijk dat er zo weinig Haagse forummers zijn, er gebeurd daar echt een hoop. Groningen is ook goed bedeeld in projecten, maar ook met aandacht. Eindhoven ligt al een tijd helemaal stil, maar wel genoeg aandacht. Utrecht overleefd alleen door een aantal dei hards die de boel in de running houden. Maar hebben wel een overvloed aan projecten, dus dat is het zeker waard.

Apostle
January 3rd, 2008, 09:47 PM
Zodra de grote projecten hier gaan rollen wil je niet weten hoe snel het gaat, let maar op :)

Arrrgh
January 4th, 2008, 10:27 AM
Nog vijf posts en we zijn Den Haag voorbij. Dus ehh... wat let jullie? :D

-edit- 4 ;)

Dr. Dubai
January 4th, 2008, 11:10 AM
Inmiddels nog maar 3;)

Apostle
January 4th, 2008, 11:25 AM
Den Haag waar leg dat dan? :D

Arrrgh
January 4th, 2008, 11:25 AM
We zijn er over heen :banana:

Dr. Dubai
January 4th, 2008, 11:26 AM
:dj:

Dr. Dubai
January 4th, 2008, 11:54 AM
Even een topic over dit heugdelijke nieuws geopend (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=565575) :D

Utrechter
January 4th, 2008, 12:02 PM
... waarmee de Utrecht-afdeling weer meteen als stupide beschouwd wordt door de rest van Nederland....

Dr. Dubai
January 4th, 2008, 12:21 PM
Utrechter, het is een grapje naar de Hagenezen toe;)

Niels
January 4th, 2008, 05:17 PM
Whoeeeeeeeeeiiiiiiiiiiii meer posts dan Den Haag. WAUW wat zijn wij stoerrrrrrrrrrrrr

dommeltje
January 4th, 2008, 08:02 PM
Onbegrijpelijk dat er zo weinig Haagse forummers zijn, er gebeurd daar echt een hoop. Groningen is ook goed bedeeld in projecten, maar ook met aandacht. Eindhoven ligt al een tijd helemaal stil, maar wel genoeg aandacht. Utrecht overleefd alleen door een aantal dei hards die de boel in de running houden. Maar hebben wel een overvloed aan projecten, dus dat is het zeker waard.

Dat Den-Haag zo weinig aandacht heeft begrijp ik ook niet:ohno:. Het projecten overzicht was helemaal in elkaar gezet door Sky Bridge die ook altijd heel druk met Rotterdam bezig is. Op dit moment staan er ook geen plaatjes meer in dat overzicht en dat is heel jammer. Er is blijkbaar geen Hagenaar die het van Sky Bridge over kan of wil nemen blijkbaar:dunno:r.

dommeltje
January 6th, 2008, 11:38 PM
Utrecht ziet kansen in markante panden
Door ROB MIDAVAINE
UTRECHT - Utrecht is nog altijd de stad van de hoogste kerktoren van Nederland. Maar de Domstad is op zoek naar nieuwe iconen om zichzelf te promoten.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00137/Zoudenbalch_137719a.gif

Zoudenbalch in de Donkerstraat is een van de markante Utrechtse gebouwen. FOTO SANNE TIEBIE

Naast het bouwen van spraakmakende gebouwen als de Belle van Zuylentoren, het Muziekpaleis en het nieuwe Rabobankkantoor, moeten markante bestaande panden een nieuwe, aantrekkelijke functie krijgen.

Om dit doel te verwezenlijken is een zogeheten stadslab samengesteld van betrokken stadsgenoten met ervaring in vastgoed en architectuur.

Zij moeten een strategie bedenken om te voorkomen dat alle vrijkomende panden als vanzelfsprekend in handen komen van projectontwikkelaars, wiens voornaamste doel meestal is er zoveel mogelijk geld mee te verdienen. ,,Iedereen wil in Utrecht wonen en dat levert veel geld op,’’ zegt Jo de Viet.

De Vliet is hoofd economische zaken bij de gemeente Utrecht en sinds 1 januari programmadirecteur stadspromotie. ,,Het bouwen van appartementen in historische gebouwen die vrijkomen, is voor de stad niet altijd de beste oplossing.’’

De Viet constateerde enigszins teleurgesteld dat de Stichting Studenten Huisvesting in de zomervakantie het Huis Zoudenbalch in de Donkerstraat op de kop had weten te tikken. Daardoor mislukte het om een nieuwe landelijke koepelorganisatie in het bijzondere pand te huisvesten.

Het stadslab heeft inmiddels een inventarisatie gemaakt van gebouwen die een nieuwe rol in de stad kunnen spelen. Meest tot de verbeelding spreekt waarschijnlijk het postkantoor op de Neude. Al jaren praat Utrecht over een andere functie voor het door architect J. Crouwel jr. ontworpen monument.

Giep Hagoort, lector kunst en economie aan de Faculteit Kunst en Economie van de Hogeschool Utrecht, lanceerde het idee voor een Europahuis voor de Kunsten, dat onderdak moet bieden aan de viering van het 300-jarig bestaan van de Vrede van Utrecht in 2013. Een nieuwe cultuurtempel op deze plek past bovendien uitstekend bij de ambities van Utrecht om in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa te worden. Ook de renovatie en herbestemming van de naastgelegen Neudeflat kan hierin een belangrijke rol spelen.

Inmiddels is wel duidelijk dat het postkantoor ergens na 2012 zal vrijkomen. De kabelinfrastructuur die er in is ondergebracht, vormt dan geen struikelblok meer voor een nieuwe bestemming. Maar de prijs die het pand moet opbrengen des te meer. Jo de Viet ziet wel mogelijkheden. ,,Er is steeds meer particulier geld dat een publieke functie zoekt. Met de huidige werkwijze kunnen we kapitaalkrachtigen, bedrijven en fondsen al in een vroeg stadium interesseren voor een project.’’

Sylvester
January 7th, 2008, 07:49 PM
avond :P

Dr. Dubai
January 7th, 2008, 11:40 PM
Ik las het ook in de krant. Dit vind ik een positieve ontwikkeling, want her en der verspreidt staan er echt veel mooie panden. In een stad als Rotterdam of Den Haag zouden het gelijk monumenten van wereldklasse zijn;)

[Kees]
January 8th, 2008, 12:35 AM
Ik moet even mijn ei kwijt. Ik heb vrijdag met 7 andere's in het broadway steakhouse (http://www.broadwayamericansteakhouse.nl) gegeten. Normaal ben ik niet zo'n vleeseter maar ik had gespiesd lamsvlees besteld met frietjes. het smaakte me goed, maar de bediening vergat af en toe een drankje te leveren, ook kreeg een persoon aan een tafel naast ons een compleet andere bestelling. Erg vervelend eigenlijk.

Dr. Dubai
January 8th, 2008, 12:46 AM
Ik hoop niet dat je avond er door verpest was?:P^^

Gewoon weinig of geen fooi geven. Dan lijkt me de boodschap duidelijk genoeg. Als t eten goed was, buyaga!;)

[Kees]
January 8th, 2008, 12:48 AM
^^ De avond was verder goed, alleen de afwerking kon wat beter ;) Heeft iemand hier wel eens meer gegeten, of heeft iemand tips voor tenten waar je lekker kan eten?

Dr. Dubai
January 8th, 2008, 12:51 AM
Passage to India is erg lekker^^

Verder Balkan Grill Boro Boro.

Zo zijn er aan de ouwe grag nog wel meer lekkere tentjes. Taverne is ook wel okay.

Maar Passage to India blijft mijn favo. Erg lekker eten en drinken (lekkere cocosnootsap) en relaxte sfeer.

ill-b
January 8th, 2008, 11:55 AM
www.rtvutrecht.nl

'Poffertjes Victor Consael naar Utrechts park'

UTRECHT - De poffertjes van Victor Consael lijken terug te keren in Utrecht.
Eigenaar Berger zegt in het AD/Utrechts Nieuwsblad dat voor de bekende poffertjeskraam een plek gevonden is in een park in Utrecht. De naam van het park wil hij nog niet kwijt.
Berger kocht de kraam vorig jaar, omdat deze na veertig jaar moest verdwijnen van het Vredenburg.
Omdat er in Utrecht geen alternatieve locatie te vinden was, wilde Berger de kraam eigenlijk verhuizen naar Dubai.

Mooie toevoeging voor een Utrechts park. Misschien Park leidsche Rijn of het Julianapark...?

Apostle
January 9th, 2008, 06:52 PM
Julianapark lijkt me de meest reeële kansen te hebben daarvoor, LR park is nog niet echt een park.

Mr. Landmark
January 9th, 2008, 10:59 PM
Of het grifpark

utrecht
January 9th, 2008, 11:27 PM
Of het grifpark

Lijkt me ook, in het Julianapark/Wilhelmina park past zoiets echt niet...

ill-b
January 10th, 2008, 02:48 PM
Ik denk dat die kraam eerder in het Julianapark past dan in het Griftpark. Daarnaast staat er al een tent in het Griftpark, en om dat nu vol te proppen met horeca.....?

Een leuk initiatief van www.architectenweb.nl:
Op het Domplein in Utrecht herrijst volgende week de Heilige Kruiskapel uit 695. Voor de reconstructie in een schaal van 1:2 wordt 35.000 kilo ijs gebruikt. Onder het plaveisel van het plein in het centrum van Utrecht bevinden zich de restanten van de kapel.

Het gebedsgebouw wordt in ijs herbouwd om het begin van het Jaar van het Religieus Erfgoed te markeren.

Pieter van Vollenhoven opent donderdag 17 januari om 17.30 uur in de kapel het jaar, dat tot doel heeft de belangstelling voor en de kennis van het religieus erfgoed in Nederland te vergroten. Ook moet het jaar eraan bijdragen dat kerken, kloosters en ander religieus erfgoed voor de lange duur behouden blijft. Van Vollenhoven is voorzitter van het comité van aanbeveling van het jaar.

De kapel blijft tot en met 20 januari te zien. Op 18 januari zullen de gehele dag scholieren van groep 7 en 8 van basisscholen in Utrecht in de kapel werkgroepen icecarving (beeldhouwen in ijs) volgen.
bron: ANP

Nout
January 10th, 2008, 05:13 PM
Misschien wel Lepelenburg, omgeving piekenkermis... lekker dicht tegen het centrum aan :)

Dr. Dubai
January 10th, 2008, 05:55 PM
Jongens, het mag wel weer wat drukker worden hier. We worden bijna ingehaald door Groningen, welke voor iedere 10 meter een apart update topic opent (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=467879)!;)

Dit kan niet hoor!

Fallus
January 10th, 2008, 08:03 PM
Jongens, het mag wel weer wat drukker worden hier. We worden bijna ingehaald door Groningen, welke voor iedere 10 meter een apart update topic opent (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=467879)!;)

Dit kan niet hoor!

Lekker boeiend

dommeltje
January 10th, 2008, 08:16 PM
Huizen Utrecht weer duurder
Door ROELAND FRANCK
NIEUWEGEIN - Huiseigenaren in het zuidoosten van de provincie Utrecht hebben hun bezit het afgelopen jaar 7,2 procent meer waard zien worden.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00020/tekoop_20290a.jpg

Dat is na Amsterdam het hoogste stijgingspercentage van het land. Dat blijkt uit cijfers die makelaarsorganisatie NVM gisteren presenteerde.

Voor de provincie Utrecht verwachten de makelaars dit jaar een gematigde prijsstijging van 3procent. Dat is het hoogste percentage van Nederland.

In grote delen van Nederland en ook in de Randstad daalden de prijzen het laatste kwartaal licht. Midden-Nederland is een van de weinige gebieden waar huizen nog wel duurder werden. De NVM wijt dat aan het grote tekort aan betaalbare huizen en aan de stagnerende nieuwbouw.

Gemiddeld kost een woning in het zuidoosten van de provincie Utrecht 359.000 euro. In de stad en de zuidwestelijke aangrenzende gemeenten is dat 250.000 euro.

Die laatste NVM-regio, met daarin de stad, de Vechtstreek, Nieuwegein en IJsselstein, kende een gematigder prijsstijging in 2007. Daarbinnen was het centrum van de stad Utrecht een uitschieter met een gemiddelde prijsstijging van 13procent. In Nieuwegein gingen de prijzen gemiddeld 6procent omhoog.

In heel Midden-Nederland nam het aanbod van huizen fors toe, maar dat had geen effect op de prijzen, wel op de duur dat ze te koop stonden. In de stad Utrecht wordt volgens Marcel Arends van Brecheisen makelaardij nog altijd vaak op of boven de vraagprijs geboden. De tijd die woningen in Utrecht te koop staan, is met dertig dagen bijna de helft van die in omliggende plaatsen zoals Houten en Nieuwegein. Arends ziet een toenemende populariteit van noordelijke stadswijken van Utrecht zoals Zuilen. Ook Lombok is de laatste tijd gewild, zegt Arends.

ill-b
January 10th, 2008, 10:11 PM

Dit kan niet hoor!

Daar is http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=565575 toch voor...?

Utrechter
January 13th, 2008, 12:09 PM

Dit kan niet hoor!
Te laat...

Moeten er maar weer eens wat meer foto's gemaakt worden door de lui uit Utrecht. Nu zijn de enige updaters lui van (ver) buiten de stad.

Dr. Dubai
January 13th, 2008, 12:33 PM
Te laat voor wat?^^

Utrechter
January 13th, 2008, 03:44 PM
Groningen heeft meer posts.

Daar wordt dan ook zwaar geupdate met foto's, mis ik wel erg aan het Utrecht-gedeelte. Runner en Dommel doen het nog zo nu en dan, maar daar blijft het wel zo'n beetje bij.

dommeltje
January 13th, 2008, 04:42 PM
Groningen heeft meer posts.

Daar wordt dan ook zwaar geupdate met foto's, mis ik wel erg aan het Utrecht-gedeelte. Runner en Dommel doen het nog zo nu en dan, maar daar blijft het wel zo'n beetje bij.

^^Heb de 06 van Kanaaleilandster gehad ;), incl uitnodiging om met helder weer wat foto's te schieten vanaf haar hooggelegen residentie.
Komt allemaal goed:cheers:

Apostle
January 13th, 2008, 06:36 PM
Er gebeurt zo weinig waar je foto's van kan maken! Wacht maar tot de zomer weer begint en MAX en de Mirage echt de lucht in gaan, dan kom ik dagelijks met updates. :)

Dr. Dubai
January 13th, 2008, 06:40 PM
En we missen Yarrah ook hoor!

Fallus
January 14th, 2008, 01:34 PM

Waar is die gebleven, heb hem nog gekrabbeld op hyves, maar niks meer van vernomen. En ik zou graag willen foto-updaten, maar heb er gewoonweg geen tijd voor de komende maanden.

Yarrah
January 14th, 2008, 04:04 PM
Die komt wel weer terug. Hij is even heel druk geweest met werk/studie/studentenvereniging/vriendin, maar het ziet er allemaal weer wat rustiger uit. Mijn glazen bol zegt dat er dit weekend wel weer eens wat activiteit kan komen...

Nout
January 14th, 2008, 04:13 PM
^^ ah ... proost! :cheers:

Utrechter
January 14th, 2008, 04:42 PM
Die komt wel weer terug. Hij is even heel druk geweest met werk/studie/studentenvereniging/vriendin, maar het ziet er allemaal weer wat rustiger uit. Mijn glazen bol zegt dat er dit weekend wel weer eens wat activiteit kan komen...
Toch stiekem meelezen he ;)

Maar als lezer van het Utrecht-topic zeg ik ook :cheers:

Fallus
January 15th, 2008, 05:17 PM
Ik sluit me hier volledig bij aan welkom terug Yarrah:cheers:

Dr. Dubai
January 15th, 2008, 05:31 PM
Welcome back my friend!

rebellenclub
January 15th, 2008, 08:49 PM
Er kunnen weer wat projecten in het projectenoverzicht ontwikkeling gezet worden-Provinciehuis-Knoopkazerne-Kromhout. En stationsgebied is ver over de 500 posts,..Yarrah is op tijd terug:cheers:

Utrecht stelt zich kandidaat als locatie Europese Ministersconferentie
Utrecht stelt zich kandidaat als locatie voor de 19e Ministersconferentie die eind 2009 gehouden wordt voor lokaal en regionaal bestuur van de Raad van Europa. De bijeenkomst zal twee dagen duren. Bij de conferentie worden zo'n 30 bewindslieden verwacht. Nederland is in oktober uitgekozen als gastland. Minister Ter Horst en staatssecretaris Timmermans zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de organisatie van de conferentie.

Tijdens de ministersconferentie in 2009 zullen specifiek het diversiteitbeleid, grensoverschrijdende samenwerking, lokale autonomie en goed openbaar bestuur op de agenda staan. Daarnaast komt de samenwerking tussen de Raad van Europa, de Europese Unie en andere instellingen, zoals de OESO aan bod.

Van de Raad van Europa (1949) zijn 49 landen lid. De Raad van Europa werd opgericht om de rechten van de mens, de parlementaire democratie en de rechtsstaat te verdedigen. Daarnaast op Europees niveau verdragen te sluiten zodat men de maatschappelijke en juridische praktijken in de lidstaten met elkaar in overeenstemming kon brengen. Tot slot de bewustwording te bevorderen van een Europese identiteit die gebaseerd is op gemeenschappelijke waarden en uitstijgt boven culturele verschillen.

dommeltje
January 21st, 2008, 06:00 PM
Huizen van Meyster's Buiten in trek
UTRECHT - Zó gaat het oude Cereol-complex in Oog in Al er in de toekomst uitzien. Althans, het is voor ‘bijna honderd procent zeker’.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00139/Meyster_s_Buiten_139344a.jpg

Artistieke impressie van Meyster's Buiten.

De projectontwikkelaar en de gemeente Utrecht overleggen nog over de details.

Intussen worden de voorbereidingen getroffen voor de bouw van wooncomplex Meyster’s Buiten. De interesse voor de nieuwbouwwoningen op de plek waar vier eeuwen geleden Jonker Everard Meyster woonde, is enorm.

In totaal moeten er 222 woningen verrijzen op het terrein. Het gaat om eengezinswoningen, appartementen en twee penthouses.

De verkoop start na de zomer van 2008. De belangstelling is nu al buitengewoon: 3200 aanmeldingen voor de nieuwsbrief.

Worden bijna 3000 mensen teleurgesteld? Gerbert Schreurs, hoofd verkoop van VOF Meyster’s Buiten, relativeert het aantal geïnteresseerden: ,,Nee. Er zijn ook omwonenden die op de hoogte willen blijven en zich inschrijven, of mensen die het project om andere redenen interessant vinden.’’

Bovendien verwacht Schreurs dat er veel meer belangstellenden zijn voor het beperkte aantal eengezinswoningen, dan voor de appartemenen. Slechts 31 van de 222 wooneenheden zijn eengezinswoningen. De prijzen liggen tussen de 260.000 euro en 565.000 euro voor een appartement en 450.000 euro voor een eengezinswoning.

Eind 2007 is begonnen met de sloop van het voormalige KPN-kantoor aan de rand van Oog in Al. Daarna wordt het Cereol-complex gesloopt. De bouw van de eerste eengezinswoningen start na het derde kwartaal van 2008.

Nout
January 21st, 2008, 08:24 PM
Mooi project. Hoogte kan geen bezwaar zijn, lijkt mij... gezien de huidige hoogte van de schoorsteenpijp daaro. Een aardige poging van deze projectontwikkelaar om de geschiedenis in tact te laten.

Fallus
January 22nd, 2008, 06:16 PM
UTRECHT - Het Utrechtse grachten-, werven- en bruggenstelsel wordt voorgedragen voor de UNESCO werelderfgoedlijst.

Het middeleeuwse stelsel is volgens wethouder Harm Janssen uniek in de wereld en zou daarmee de kwalificatie 'bovennationaal belang' verdienen die nodig is voor plaatsing.

Voordrachten die door het Rijk worden gehonoreerd komen eerst op een Nationale Voorlopige Lijst. Uit deze lijst put het Rijk voor nominaties voor de UNESCO-lijst. Elk jaar wordt maximaal één gebouw of gebied voorgedragen.

Tot eind dit jaar doet Nederland geen voordrachten vanwege het lidmaatschap van Nederland in de Commissie voor het Werelderfgoed. Een mogelijke nominatie komt pas vanaf 2011 in beeld, omdat er momenteel een aantal andere Nederlandse nominaties voor de periode vanaf 2008 worden voorbereid.

Het grachten-, bruggen- en wervenstelsel van Utrecht is in feite een middeleeuws havencomplex. De haven ontstond in de periode tussen 1300 en 1500 toen Utrechtse handelaren op werfniveau tunnels en (voor)kelders uitgroeven om hun waar op te bergen.

De status van 'UNESCO werelderfgoed' is goed voor de toeristische en economische aantrekkingskracht van de stad en het behoud van het monument. Utrecht heeft tot op heden één monument op de lijst; het Rietveld Schröderhuis.

Sylvester
January 22nd, 2008, 07:20 PM
ik heb nu een stageplaats in utrecht, het raboproject maar nu zoek ik nog ff een leuk kamertje, liefst zo dicht mogelijk bij CS, ben al op kamernet aan t zoeken en proberen maar misschien dat hier iemand nog iets weet, alvast bedankt iig

Nout
January 22nd, 2008, 10:44 PM
^^ Het Raboproject... de Rabotoren? Updatezzzzz :D!

Half ... uhm, nee heel het stationsgebied gaat op de schop. Hopelijk duurt je stage niet te lang, want anders zal dichtbij het station wonen ws niet gaan lukken ;).

[geinmodus off] Woonruimte, zeker ook kamers zijn moeilijk te vinden in de stad. Ik kan je er niet bij helpen helaas. [geinmodus on] Misschien kun je bij Fallus gaan wonen, die heeft net een nieuwe flat. Of bij Bobbo in het Apollo Residence ;) In ieder geval niet bij Dommeltje in Zeist, want dat is te ver weg en bovendien krijgt hij tweeling.

Ach ja het is een café, dus... @Dommeltje, is het al zover? :cheers:

Dr. Dubai
January 22nd, 2008, 10:53 PM
Ik zou het persoonlijk niet meer dan terecht vinden als het op de unesco wereld erfgoed lijst kwam!:)

ill-b
January 24th, 2008, 08:25 AM
Utrecht heeft jammer genoeg een hoofdkantoor verloren:

Fortis verhuist naar Amsterdam
Uitgegeven: 24 januari 2008 08:04

AMSTERDAM - Fortis maakt zich op om te verhuizen naar Amsterdam. De bankverzekeraar verplaatst zijn Nederlandse hoofdkantoor van Utrecht naar hoofdstedelijke kantoren van ABN Amro. Het hoofdkantoor in Brussel blijft behouden, aldus het financiële concern donderdag.

Fortis vestigt de belangrijkste activiteiten in de gebouwen van ABN Amro aan de Gustav Mahlerlaan in de Zuidas en de Foppingadreef in Zuid-Oost. De precieze datum dat Fortis verhuist, hangt er af van hoe snel onderdelen van ABN Amro kunnen worden samengevoegd met die van Fortis.

De komende maanden wordt een verhuisplan opgesteld.

Niet echt positief voor Rijnsweerd, zoek maar eens een andere huurder voor het pand..., Utrecht moet wakker worden en wat meer aan citymarketing doen om aantrekkelijk te blijven, denk ik.

Apostle
January 24th, 2008, 08:49 AM
Ik denk dat Fortis (Verzekeringen) zelf het grote pand in gebruik gaat nemen en dan locaties in Amersfoort gaat afstoten. In deze situatie had Fortis toch nooit in de stad gehouden kunnen worden, daar is Utrecht gewoon te klein en onbelangrijk voor. Tegen iets als de Zuidas kan je op internationaal niveau gewoon niet concurreren.

Build
January 24th, 2008, 12:58 PM
Ik denk dat Fortis (Verzekeringen) zelf het grote pand in gebruik gaat nemen en dan locaties in Amersfoort gaat afstoten. In deze situatie had Fortis toch nooit in de stad gehouden kunnen worden, daar is Utrecht gewoon te klein en onbelangrijk voor. Tegen iets als de Zuidas kan je op internationaal niveau gewoon niet concurreren.

Fortis-top van Utrecht naar Amsterdam
Door ROELAND FRANCK
UTRECHT - Het Nederlands hoofdkantoor van Fortis verhuist van Utrecht naar Amsterdam. Dat heeft de bank-verzekeraar vandaag bekend gemaakt.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00110/fortis_110447a.jpg

Fortis. FOTO ANP

Het nederlands-belgische bedrijf dat in Brussel ook een hoofdzetel houdt, neemt haar intrek in het kantoor van ABNAMRO aan de Gustav Mahlerlaan en de Foppingadreef in Amsterdam. De verhuizing is een van de praktische consequenties van de overname vorig jaar van ABN AMRO door het consortium waarvan Fortis deel uitmaakte.

De bank-verzekeraar kiest voor de Amsterdamse zuid-as van wege de positie van Amsterdam als financieel centrum en de toplocatie in het zakendistrict.

Het is nog onbekend wanneer de verhuizing precies plaatsvindt en hoeveel mensen het betreft. Fortis verzekeringen waar zo’n 3000 mensen werken,blijft in Utrecht. Daarnaast telt Fortis Bank in Utrecht nog eens zo’n 1200 werknemers.

^^
Op de Zuid-as zal het ook niet jaren blijven zitten door de steeds mindere invloed van Nederlandse bestuurders. Uiteindelijk zal het hoofdkantoor verdwijnen naar Londen. De belangrijkste poot van Fortis is nog steeds de verzekeringstak en die blijft gewoon in Utrecht.

Aan dit soort ontwikkelingen kun je zien hoe belangrijk b.v. de bouw van een toren als de Belle van Zuylen eigenlijk is. Utrecht zal moeten doorzetten om zich op de kaart te zetten en te houden. Locatie is juist prima ten opzichte van de financiële punten in A-dam, Utrecht en Schiphol. Ondanks vele sceptici ( buiten het Utrechtse) kan L-centrum een toplocatie kunnen worden.

Dat de politiek (Cramer) het niet ziet zitten heeft ook op de achtergrond te maken met de ontwikkeling van de Zuid-as en het sterk(er) maken en houden van Amsterdam ten koste van Utrecht. En de angst dat---stel je toch voor dat L-centrum een s 6 wordt.

Utrecht zal zich standvastig moeten houden voor de invulling van Leidscherijn-centrum en op de ontwikkeling van de Belle die op het internationale bedrijfsleven mikt. Ook het ontwikkelen van een volwaardig station L-centrum met directe aansluiting op A-dam zal de hoogste prioriteit moeten krijgen.

Als Utrecht zich laat piepelen door de druk uit Den-Haag en zich gek laat maken door de zogenaamde sceptische investeerders (die opvallend genoeg allemaal op de Zuid-as investeren) is de stad terug naar af.

Apostle
January 24th, 2008, 01:08 PM
Fortis is voor 70% afhankelijk van de Benelux, die gaan echt niet naar Londen vertrekken binnen 10 jaar hoor.

Build
January 24th, 2008, 01:20 PM
Fortis is voor 70% afhankelijk van de Benelux, die gaan echt niet naar Londen vertrekken binnen 10 jaar hoor.

Met de huidige internationalisering en daarbij de interesse van de Chinezen zou ik daar niet zo gek van op kijken.
Belangrijkste is gelukkig dat de verzekeringspoot gewoon in Utrecht blijft en grote deels is geörienteerd op nationaal niveau.

Het is wel duidelijk dat Utrecht zijn ambitie moet door drukken (ten opzichte van L-rijn-centrum) en het liefst zelfs nog hoger gaat inzetten.

Sylvester
January 24th, 2008, 05:43 PM
begrijpelijk dat ze naar a'dam moven: daar is nog niet heel lang geleden een behoorlijk nieuw groot kantoor neergezet door de ABN

dennol
January 25th, 2008, 01:18 AM
^Denk je dat dat het argument is?

De verhuizing van Fortis naar Amsterdam is voornamelijk symbolisch. Net als de verhuizing van Philips of AKZO. Wat in feite gezegd wordt is: Utrecht, Eindhoven en Arnhem zijn niet wereldstad genoeg voor het hoofdkantoor van een multinational. En misschien wel terecht (alhoewel ze in Duitsland geen problemen hebben met belangrijke hoofdkantoren verspreid over het land en in kleinere steden).

Van alle AEX-index bedrijven heeft na deze verhuizing slechts een handjevol het hoofdkantoor buiten Amsterdam en slechts twee (ASML en DSM) buiten de randstad. De vraag is hoe lang nog?

rebellenclub
January 25th, 2008, 01:20 AM
Gemeente Utrecht

Nagekomen collegebesluit d.d. 24-01-'08

inline hockey skatehal Leidsche Rijn

Het college wil financieel bijdragen aan de bouw van een tijdelijke playground/inline hockey skatehal in Leidsche Rijn. Daarom stelt het college de gemeenteraad voor een éénmalige projectsubsidie te verlenen van € 86.000. De skatevereniging Utrecht Disaster heeft het plan om op de huidige locatie op het overgebleven deel van sportpark Verthoren hun baan te overkappen met een semi-permanente hal. Dit geeft de vereniging de mogelijkheid om de baan kwalitatief te verbeteren en ook in de winter de sport te beoefenen. ...

rebellenclub
January 25th, 2008, 07:14 PM
WOERDEN - De Woerdense wijk Molenvliet wijst de komst van windmolens langs de A12 massaal af.

http://195.60.212.226/cache/51ffd1d2_450.jpg

Ruim tachtig procent van de bewoners is tegen, blijkt uit een zelfgehouden enquete in de wijk. Bewoners peilden zelf, omdat ze een eerdere enquete van de gemeente Woerden oneerlijk vinden.

Komende donderdag wordt er in de gemeenteraad van Woerden verder gediscussieerd over de windmolenplannen.

ill-b
January 25th, 2008, 09:25 PM
Ik vind het prima, het zijn ook eigenlijk ondingen...Ze willen de molens ook plaatsen bij Houten (100 meter) en Nieuwegein, maar ben blij als ze niet door de plannen heenkomen.

Sylvester
January 26th, 2008, 12:09 AM
WOERDEN - De Woerdense wijk Molenvliet wijst de komst van windmolens langs de A12 massaal af.

Ruim tachtig procent van de bewoners is tegen, blijkt uit een zelfgehouden enquete in de wijk. Bewoners peilden zelf, omdat ze een eerdere enquete van de gemeente Woerden oneerlijk vinden.

Komende donderdag wordt er in de gemeenteraad van Woerden verder gediscussieerd over de windmolenplannen.

Ik vind het erg jammer dat er overal weerstand tegen alles is :(

Apostle
January 26th, 2008, 02:22 PM
Ik vind het prima, het zijn ook eigenlijk ondingen...Ze willen de molens ook plaatsen bij Houten (100 meter) en Nieuwegein, maar ben blij als ze niet door de plannen heenkomen.

Tja, de energie moet ergens vandaan komen hè? Iedereen klaagt wel maar niemand komt met concrete alternatieven voor de huidige energie-bronnen.

Arrrgh
January 26th, 2008, 03:15 PM
Je kan ook zonnepanelen op je dak gooien. Een stuk minder lelijk (vind het wel mooi zelfs).

rebellenclub
January 26th, 2008, 10:57 PM
Anti-geluidhuizen wijzen ontwerpers de weg
Door JOS VAN DER MEER
MAARTENSDIJK - Plekken met vlakbij veel verkeer en geluid kunnen profiteren van het Maartensdijkse anti-geluid-bouwplan dat de Biltse gemeenteraad donderdagavond goedgekeurde. Het gaat om 45 appartementen bij het voormalige gemeentehuis van het Biltse dorpsdeel. Ze komen ingeklemd te liggen tussen de snelweg A27, de provincialeweg N234 en een spoorlijn.
Ontwerper René Rutgers van A12 Architecten BNA uit Veenendaal claimt met zijn plan te bewijzen dat met gedegen studie en een zorgvuldige vormgeving bouwen op een zwaar door geluid belaste plek mogelijk is. Daarvan heeft Nederland er genoeg, aldus Rutgers.

De politiek in De Bilt kon het plan goedkeuren doordat het voldoet aan de eisen bij geluidsbelasting die de overheid stelt. Danzkij een uitgekiende opzet, aldus de ontwerper. De Milieudienst Utrecht heeft het ontwerp uitvoerig getest.

Rutgers laat in een U-vorm bouwen. Woon- en slaapkamers zijn naar een rustige hofje gekeerd. De overige ruimtes liggen aan de meer met geluid belaste buitenzijden. Hij kon niet te laag bouwen doordat de snelweg iets verhoogd langs het dorp loopt: ,,Dan zouden de huizen qua geluid de volle laag krijgen.’’ Maar ook kon hij niet te hoog bouwen: zoiets zou niet passen in het landelijk karakt van het dorp.

Naast en achter het voormalige gemeentehuis komen vier kleine bouwblokjes met 21 zorgappartementen en 24 starterswoningen. De nieuwbouw wordt net iets lager dan het bestaande gebouw. In een deel komt een gezondheidscentrum. Wat in het historische deel van het raadhuis komt, staat nog niet vast. De bouw begint dit jaar.

In het Utrechtse werden eerder projecten verwezenlijkt waarbij geluid geweerd moest worden. Zo ontstonden zelfs geluidswalwoningen. In de stad Utrecht het plan de Groene Lunet tussen Bokkenbuurt en Lunetten, bij de spoorlijn Utrecht-Den Bosch: aan de ene kant zijn voorgevels, aan de andere een met gras bedekte wal achter een betonnen keerwand. En studentenwoningen pal langs de Waterlinieweg (voormalige rijksweg). Achter de langgerekte gevel zijn gemeenschappelijke ruimtes, daarachter de kamers. In Amersfoort/Hooglanderveen zijn optimaal geïsoleerde woningen vlak langs het spoor gebouwd.

Sylvester
January 27th, 2008, 10:26 AM
Je kan ook zonnepanelen op je dak gooien. Een stuk minder lelijk (vind het wel mooi zelfs).

geloof me, daar zijn genoeg tegenstanders voor te vinden...

dommeltje
January 27th, 2008, 11:37 AM
^^ Het Raboproject... de Rabotoren? Updatezzzzz :D!

Half ... uhm, nee heel het stationsgebied gaat op de schop. Hopelijk duurt je stage niet te lang, want anders zal dichtbij het station wonen ws niet gaan lukken ;).

[geinmodus off] Woonruimte, zeker ook kamers zijn moeilijk te vinden in de stad. Ik kan je er niet bij helpen helaas. [geinmodus on] Misschien kun je bij Fallus gaan wonen, die heeft net een nieuwe flat. Of bij Bobbo in het Apollo Residence ;) In ieder geval niet bij Dommeltje in Zeist, want dat is te ver weg en bovendien krijgt hij tweeling.

Ach ja het is een café, dus... @Dommeltje, is het al zover? :cheers:

Ik heb een aardig druk weekje achter de rug:lol:. Afgelopen week ben ik vader geworden van 2 gezonde kindertjes. Omdat ze 5 weken te vroeg zijn liggen ze nog wel in het WKZ (ben druk duzzz). Als alles een beetje rustiger om mij heen wordt, ga ik weer lekker updaten. Er is, en er komt genoeg om de camera weer op te zetten.

Fallus
January 27th, 2008, 01:29 PM
Gefeliciteerd Dommel met je vaderschap!!!!:cheers:

Nout
January 27th, 2008, 02:40 PM
:cheers: voor Dommeltje!

Fijn dat alles goed gaat :)

ottooo
January 27th, 2008, 05:42 PM
Van harte gefeliciteerd Dommeltje! :)

Dat weet ik uit mijn directe omgeving, het belangrijkste is dat ze gezond zijn! :)

rebellenclub
January 27th, 2008, 06:47 PM
Whoow felie:banana:

Dr. Dubai
January 27th, 2008, 06:48 PM
Van harte Dommeltje!:)

quagga
January 27th, 2008, 11:06 PM
:lol:gefeliciteerd met de nieuwe dommeltjes twee jongens of een meisje&jongen?:ohno:

rebellenclub
January 27th, 2008, 11:44 PM
Randvoorwaarden en ontwerpeisen Rabo brug
In het IPvE staan randvoorwaarden voor de brug. Deze
hebben onder meer betrekking op de subsidieregeling. Ook
de Rabobank heeft randvoorwaarden geformuleerd voor de
brug. Zo moet deze in 2009 gereed zijn. De brug moet ook
passen in het huidige beleid voor fietsverkeer en in de
plannen voor Stationsgebied.
In het IPvE zijn daarnaast een aantal ontwerpeisen geformuleerd.
Een belangrijke eis is het ontwerpen van een markante
brug (pyloon, of pylonen, hoogteaccenten) met opgangen die
goed zichtbaar zijn vanuit de (directe) omgeving van de brug.
De Rabobrug wordt zo een nieuw beeldmerk voor de binnenstad
van Utrecht. Een andere eis betreft de toegankelijkheid
voor minder validen. De opgangen van de brug moeten
zodanig zijn dat mensen in een rolstoel de brug kunnen
gebruiken. De brug moet uiteraard ook breed genoeg zijn
voor de voetgangers en fietsers. Alle randvoorwaarden en
eisen staan in het IPvE dat gedurende de inspraakperiode is
in zien.

http://www.utrecht.nl/images/dso/infraprojecten/Rabobrug.pdf

Bedrijventerrein Oudenrijn, hoek Landzigt-Tjepmaweg BV2072382
(Ont) Bouwaanvraag voor een bedrijfsverzamelgebouw
Aanvraag: Twins XII B.V.
Ontwerp: Formo bv
Architect Eikens geeft aan zich het commentaar van de commissie ter harte te hebben
genomen. Het plan is aangepast. De contouren van het gebouw vallen binnen de rooilijnen
van het bestemmingsplan. Het gebouw bestaat uit een toren en een aangebouwd lager
volume. In de laagbouw worden bedrijfsunits ondergebracht, met enkele showrooms aan
de ontsluitingsweg. Door zijn functie – opslagboxen – heeft de toren overwegend gesloten
gevels. Die geslotenheid wordt benadrukt door de kleine vensters, verdeeld over de gevel.
Een geleding door middel van dejo-roosters doet de toren slanker ogen en er is plastiek
ingebracht door aan de zijde van de A12 een groot frame op de gevel te plaatsen ten
behoeve van wisselende kunstprojecties. Met de Koninklijke Kunstacademie in Den Haag
vindt overleg plaats over de invulling daarvan, maar ook artistieke uitingen via andere
kanalen zijn mogelijk. Aan de noordzijde van de toren wordt een vergelijkbaar frame op de
gevel geplaatst, echter zonder een nadere invulling. De toren en de buitengevels van de
aanbouw worden bekleed met koperkleurige metaalbeplating (RAL 8004). Deze aardse tint
sluit aan bij het groengebied aan de westzijde. Parkeerstroken zijn rondom het gebouw
geprojecteerd.
Conclusie
Hoewel het gebouw een naar binnen gekeerde functie heeft – bedrijfsruimten en opslag –
hebben de architecten gestreefd naar dynamiek en spanning. De commissie vindt het een
vondst om de gesloten gevel een expositiefunctie te geven en juicht de samenwerking met
kunstonderwijs toe. Die expositiefunctie moet als onlosmakelijk en voorwaardelijk element
van het ontwerp worden gezien. De sobere, gesloten gevel maakt duidelijk dat het gebouw
geen kantoorfunctie heeft. Die sobere uitstraling moet niet worden ontkracht. Het lege
frame aan de noordgevel wordt om die reden ontraden. Daarnaast zou het concurreren
met de kunstvoorstelling aan de zuidzijde. Tevens wordt geadviseerd te bestuderen of het
ontwerp meer kracht kan krijgen door de kleine vensters weg te laten en de
materiaaltoepassing verder te versoberen. De commissie is akkoord met de hoofdopzet
van het gebouw. De beoordeling van de aanpassingen in het kader van de bouwaanvraag
geeft zij in handen van het Bureau CWM.
De commissie vraagt een terreininrichtingsplan voor te leggen, waarin parkeren en groen
gedetailleerd zijn ingetekend. Daarbij dient rekening te worden gehouden met de
randvoorwaarden voor dit gebied (waaronder de toepassing van veldesdoorns). Wat de
terreinontsluiting betreft, verdient het aanbeveling de rijroute rondom het gebouw te leggen
en zo mogelijk afspraken te maken over een recht van overpad ter hoogte van de
hoogspanningsruimte aan de noordwestzijde van het terrein.

ill-b
January 28th, 2008, 09:13 AM
^^ Is dat niet het gebouw van de Rabobank (wat er al een tijdje staat)...?

En Dommeltje, van harte gefeliciteerd!

lffıs
January 28th, 2008, 01:12 PM
Gefeliciteerd dommeltje! Dat ze een mooie toekomst mogen hebben! :cheers:

Arrrgh
January 28th, 2008, 02:04 PM
Gefeliciteerd! :cheers:

rebellenclub
January 28th, 2008, 04:55 PM

Het is voor mij compleet nieuw, en heb geen idee wat ik me hierbij moet voorstellen.
Soort Aanvraag: Vrijstelling BV2072382 Ingediend: 01-05-2007

rebellenclub
January 28th, 2008, 05:16 PM
Transferium Uithof
30-11-2007
Nieuw transferium in Utrecht voor 2000 auto's

Recent heeft studioSK zich in combinatie met KCAP Architects & Planners uit Rotterdam gekwalificeerd om het ontwerp te maken voor een nieuw Transferium in de Utrechtse Universiteitswijk De Uithof . Het transferium krijgt ca. 2000 plaatsen. De eindhalte van de HOV -lijn die de Uithof met het centrum van Utrecht verbindt zal integraal onderdeel uitmaken van het gebouw. De illustratie toont een eerste schets van het ontwerp dat de combinatie maakte in de fase van de kwalificatie. De combinatie is onlangs gestart met een verdere uitwerking.

http://www.studiosk.nl/nieuws/Transferium+Uithof.htm

Lukt mij niet de plaatjes te plaatsen.

Apostle
January 28th, 2008, 05:46 PM
Plaatjes!

http://www.xs4all.nl/~qyroz/fok/temp/ssc/Image1.jpg

http://www.xs4all.nl/~qyroz/fok/temp/ssc/Image2.jpg

http://www.xs4all.nl/~qyroz/fok/temp/ssc/Image3.jpg

Denk er even zelf een tram bij ipv een bus. :)

Bij Westraven zou de tramhalte ook minder ver van het transferium moeten liggen. En waarom is halte Westraven als enige buiten het stationsgebied niet opgeknapt? Dat is toch net een halte die je toch een iets hoger niveau wil bieden voor bezoekers van de binnenstad?

Sylvester
January 28th, 2008, 07:42 PM
zeker in de spits is het wel gruwelijk druk, maar rijden er ook een enorme hoeveelheid bussen. Voordeel is dat de personenstromen tegengesteld zullen zijn aan die van de studentenstromen

ill-b
January 28th, 2008, 08:18 PM
Het is voor mij compleet nieuw, en heb geen idee wat ik me hierbij moet voorstellen.
Soort Aanvraag: Vrijstelling BV2072382 Ingediend: 01-05-2007

Ok, ben erg benieuwd wat eruit komt dan! Hopen dat de Rabobank met z'n negenhoog dan niet meer de hoogste zal zijn..!

Leuke impressie van het transferium. De tramlijn al inderdaad op de piekuren in beide richtingen volzitten, en dat maakt het natuurlijk super rendabel. Ook op de koopzondag zal het een mooie aanvulling zijn.

030
January 28th, 2008, 09:42 PM
Bij Westraven zou de tramhalte ook minder ver van het transferium moeten liggen. En waarom is halte Westraven als enige buiten het stationsgebied niet opgeknapt?

Omdat ze hem dus inderdaad wilden verplaatsen naar het transferium, ziehier: http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=12564&persberichtID=32837&type=college; (scroll naar nr. 8) en toen was er ineens geen geld meer voor.....
Dus helaas ook opknapronde gemist....

Fallus
January 29th, 2008, 05:56 PM

En Dommeltje, van harte gefeliciteerd!

Daar zat ik ook al aan te denken, de Rabo. Maar gezien de aanvraag is dit dus iets nieuws.

Edit Landzigt Tjempaweg is overigens wel de lokatie van de rabo....

dommeltje
January 31st, 2008, 05:18 PM
Dank voor de felicitaties:cheers:

Ik ben de trotse vader van 2 kleine ukkies geworden. Een ventjhu en een dametje:nuts:. Op dit moment ben ik er best wel even druk mee, omdat ze iets te vroeg geboren zijn. Ik roets dus elke dag naar het WKZ. Als de storm een beetje geluwd is ga ik weer flink updaten:) Ik volg wel het forum in de late avond altijd eventjes.

dommeltje
February 1st, 2008, 09:19 AM
Woningbouw aan de dorpsranden
UTRECHT/AMERSFOORT - Woningbouw in het groen aan de rand van dorpen en steden. Voor de provincie Utrecht is dat idee bespreekbaar als wapen tegen het woningtekort.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00140/vathorst_140789a.jpg

Vathorst.

Dat zei gedeputeerde Jan de Wilde van Wonen donderdag op een congres over woningbouw in de provincie Utrecht. Bij ongewijzigd beleid loopt het woningtekort in het stadsgewest Utrecht op naar 10 procent in 2010.

Als er huizen in groene dorps- en stadsranden worden gebouwd, wil de provincie ter compensatie nieuw groen laten aanleggen. De Wilde: ,,We willen vooral inzetten op bouwen binnen het stedelijk gebied, maar de discussie over het oprekken van de rode contouren (een soepeler bouwbeleid voor randgebieden) moet ook gevoerd worden.’’

Tot 2015 staan er 73.000 nieuwe woningen gepland, maar het bouwtempo is te laag. En als het al lukt om de woningen op tijd te bouwen, dan nog blijft de provincie met een woningtekort van zo’n 7 procent zitten. Pogingen om binnen de vastgestelde rode contouren plek te vinden voor 15.000 extra huizen bovenop de al geplande 73.000, zijn spaak gelopen.

En de recente behoeftecijfers die De Wilde gisteren presenteerde, stemmen hem niet optimistisch. Anders dan in provincies als Limburg en Zeeland daalt de vraag naar woningen niet in Utrecht. De Utrechtse economie draait als een tierelier, 2007 was een topjaar voor de werkgelegenheid en Utrecht blijft een mooie plek om te wonen.

Met als gevolg dat bij ongewijzigd beleid het stadsgewest Utrecht in 2010 te maken heeft met een woningtekort dat is opgelopen naar 10 procent. Daar staat tegenover dat het tekort voor Amersfoort daalt naar 2 procent.

De provincie probeert het tij te keren met een starterslening, een aanjaagteam dat bouwplannen moet versnellen, een potje met geld om het verplaatsen van bedrijven te bevorderen en vooral een fonds van 60 miljoen euro om het binnenstedelijk bouwen te bevorderen.

Want daar wil de provincie vooral op inzetten: meer woningen én het groen sparen. De Wilde: ,,Het oplopende woningtekort verhoogt de druk op gemeenteraadsleden. De urgentie is hoog, maar dat gevoel moet op gemeentelijk niveau nog landen. Een flat slopen en die vervangen door laagbouw en groen, dat kan niet meer. Er moeten netto huizen bijkomen.’’

Andere creatieve oplossingen zijn gewenst, aldus de gedeputeerde en hoogbouw is daarbij onvermijdelijk. ,,Dat hoeft niet per se heel hoog te zijn:ohno:, maar we moeten hoogbouw niet uit de weg gaan.’’ Overigens maakte hij een uitzondering voor achterstandswijken als Kanaleneiland en Overvecht. Daar is minder hoogbouw nog wel een optie.

De vraag waar al die huizen moeten komen is nog niet beantwoord. De Oude Rijnzone tussen Utrecht en Woerden is een van de mogelijke plekken. Ook daarover moet dit ‘hete voorjaar’ een beslissing vallen. Daar kan uitkomen dat het bouwen (bijna) allemaal binnenstedelijk moet gebeuren. Prima, aldus De Wilde, maar dan moet er wel veel geld van de landelijke overheid bij. Want binnenstedelijk bouwen is lastiger, trager en dus duurder.

dommeltje
February 1st, 2008, 09:20 AM
Werkhoven maakt zich op voor protest
WERKHOVEN - Een protestbus vol verontruste Werkhovenaren vertrok gisteravond naar het gemeentehuis in Bunnik. Daar vergaderde de politiek over het structuurplan.
Dat gaat over de mogelijke nieuwbouw van 1000 woningen bij Odijk en 300 in Werkhoven, gedurende een periode van acht jaar.

Vooral Werkhoven vindt dat te veel van het goede. Het hele dorp schaart zich achter de opvatting dat 200 nieuwe huizen de limiet moet zijn. Behalve nieuwbouw in Werkhoven-West, zou er de komende jaren plek zijn voor nog eens 200 huizen in het dorp. Dat zou het totaal op 500 nieuwe woningen brengen, terwijl er nu slechts 800 staan.

De uitkomst van het raadsdebat was bij het ter perse gaan van deze krant nog niet bekend.

Wat te doen met het Centraal Museum?

UTRECHT - Sommigen vinden dat er moderne kunst moet komen, anderen willen het Centraal Museum juist meer historische kenmerken geven. Maar hoe de 'facelift' van het oudste gemeentelijk museum van Nederland er uit gaat zien, blijft voorlopig een goed bewaard geheim.

http://195.60.212.226/cache/a0607d76_450.jpg

Het museum heeft een roerige tijd achter de rug. In juni 2007 ging Gert-Jan van der Vossen aan de slag als interim-manager naast directeur Terreehorst. Museummedewerkers, kunstenaars en de politiek in Utrecht hadden nog weinig vertrouwen in de manier waarop Terreehorst het Centraal Museum leidde. De ondernemingsraad zegde het vertrouwen op.

De omstreden directeur Pauline Terreehorst vertrekt per 1 maart. Zij gaat onderzoeken of er een nieuw Rietveldmuseum kan komen. De gemeenteraad van Utrecht krijgt over een paar weken het nieuwe museumplan voor het Centraal Museum

Wij nemen vanavond in U Vandaag alvast een voorschot.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/178304

ill-b
February 2nd, 2008, 12:08 PM
^^ Prima plan, ik ben ook voor een soort van museum waar de Romeinse geschiedenis van Utrecht e.o. in terug komt. Er zijn inmiddels zat spullen (incl. boten) die geconserveerd toch ook tentoongesteld kunnen worden. Het moet dan zonder meer een museum van formaat worden, en geen Hollandse kneuterigheid. Tot nu toe een gemiste kans, maar misschien iets voor het Centraal Museum of Leidsche Rijn.

Een Rietveld museum is natuurlijk ook erg mooi op die plek. (Hoe ga je om met de Utrechtse helden van vroeger...?) Kunnen ze het Centraal Museum misschien in een wat impossantere vorm in Leidsche Rijn plaatsen.

dommeltje
February 2nd, 2008, 04:06 PM
^^ Prima plan, ik ben ook voor een soort van museum waar de Romeinse geschiedenis van Utrecht e.o. in terug komt. Er zijn inmiddels zat spullen (incl. boten) die geconserveerd toch ook tentoongesteld kunnen worden. Het moet dan zonder meer een museum van formaat worden, en geen Hollandse kneuterigheid. Tot nu toe een gemiste kans, maar misschien iets voor het Centraal Museum of Leidsche Rijn.

Een Rietveld museum is natuurlijk ook erg mooi op die plek. (Hoe ga je om met de Utrechtse helden van vroeger...?) Kunnen ze het Centraal Museum misschien in een wat impossantere vorm in Leidsche Rijn plaatsen.

Er zijn plannen voor een museum in L-centrum (buiten die in de Belle) hoe groot en ambitieus weet ik niet. Voor de toekomstige ontwikkeling van L-centrum is een toevoeging van een museum met nationale uitstraling een must.

Build
February 11th, 2008, 05:47 PM
Luchtballon raakt flat
DE MEERN/UTRECHT -
Het is de schrik van iedere ballonvaarder. Plotseling hoogte verliezen middenin een woonwijk. Het overkwam de ballonvaarder die boven de wijk Polderland in De Meern een flatgebouw raakte.

Jan Klamer uit Capelle aan den IJssel was zondagmiddag op bezoek bij vrienden toen ze de grote rode luchtballon hoogte zagen verliezen. ,,De ballon raakte de toppen van de bomen, ging schuin over de huizen heen recht op een flat af. Er kwam veel gas uit de brander maar de ballon raakte de dakrand en het mandje schommelde. De brander veroorzaakte rook, misschien werd de ballon door de vlam geraakt. Hij is verderop geland, gelukkig waren er geen gewonden.’’

Volgens de politie kwam de luchtballon wellicht in moeilijkheden door een windvlaag. Het voorval deed zich voor boven de straat Molenpolder. Uiteindelijk landde de ballon in een weiland nabij de Sportlaan in Harmelen.

dommeltje
February 12th, 2008, 05:31 PM
Start architectenselectie nieuwe Centrale Bibliotheek Utrecht 11-02-2008

De openbare inschrijving voor de architectenselectie van het nieuwe multifunctionele gebouw op het Smakkelaarsveld is gestart. Naast de Centrale Bibliotheek, die nu aan de Oudegracht zit, krijgen ook andere culturele organisaties een plek in dit gebouw. Hierover vinden gesprekken plaats met onder andere het nieuwe filmhuis Artplex en het Utrechts Centrum voor de Kunsten. Ook komen er woningen en parkeerplaatsen in het gebouw. Het selecteren van de juiste architect is de eerste en belangrijke stap in de voorbereiding van de nieuwbouw. Deze moet eind 2012 klaar zijn.

Het ambitieniveau is hoog: de bibliotheek moet een belangrijk herkenningspunt worden in het Stationsgebied. Net zoals het nieuwe Muziekpaleis. Het is dan ook de bedoeling dat beide gebouwen straks gevoelsmatig bij elkaar gaan horen. En daarvoor is volgens de gemeente Utrecht een tot de verbeelding sprekend gebouw nodig. Er wordt dus veel aandacht besteed aan de selectie van een architect. Inwoners krijgen in een vroeg stadium de gelegenheid hun mening te geven over het nieuwe gebouw.

Selectieproces
Tot 10 maart kunnen architecten zich inschrijven. Op www.aanbestedingskalender.nl staat alle informatie. Een jury kiest eind maart uit alle inzendingen vijf tot maximaal zeven architectenbureaus. De voorzitter van de jury is de gerenommeerde architect en voormalig Rijksbouwmeester van Vlaanderen, Bob van Reeth. De rest van de jury bestaat uit wethouder Harm Janssen, Michelle Provoost (architectuurhistoricus), Bert Dirrix (stedenbouwkundige), Edwin Oostmeijer (projectontwikkelaar) en vertegenwoordigers van de betrokken instellingen.

De geselecteerde architectenbureaus wordt gevraagd een visie te ontwikkelen. Deze visie presenteren zij in mei aan de jury en in een openbare bijeenkomst. Er komt daarnaast een presentatie van de visies in de bibliotheek en op hun website. Hoe dit alles er precies uit gaat zien, wordt nog uitgewerkt. De jury betrekt de mening van de inwoners bij het selectieproces en het advies aan het college van burgemeester en wethouders. Naar verwachting neemt de gemeenteraad na de zomer van 2008 een besluit over het programma voor de nieuwbouw. Dan is ook duidelijk welke architect het gebouw gaat ontwerpen.

Het nieuwbouwproject ligt aan het Smakkelaarsveld. Deze locatie, vlak naast het spoor, is een prominente plek binnen het Stationsgebied. Het is daarnaast een belangrijk verkeerskundig knooppunt van het openbaar vervoer. De HOV-baan (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) en mogelijk de nieuwe trambaan zullen deze locatie kruisen. Dit betekent dat beide routes dwars door het nieuwe gebouw zullen rijden. Het totale bruto vloeroppervlak is 45.000 m2. Naar verwachting wordt ongeveer 40% hiervan gebruikt voor publieksdienstverlening en is de rest beschikbaar voor de woningen.

dommeltje
February 12th, 2008, 07:21 PM
Voortgang Masterplan Primair Onderwijs en (Voortgezet) Speciaal Onderwijs
Het Masterplan Primair Onderwijs en (Voortgezet) Speciaal Onderwijs is sinds december 2006 in uitvoering. Na het eerste jaar is een stand van zaken opgemaakt.
Voor een aantal scholen is in 2007 nieuwbouw voorbereid: voor De Schakel in Overvecht (verwachte start van werkzaamheden in eerste kwartaal van 2008), voor de andere te clusteren scholen in Overvecht en voor de Kohnstammschool in Oost. Verder is in 2007 uitbreiding voorbereid voor de Voordorpschool (uitvoering in 2008) en voor de Daltonschool in Rijnsweerd.
Voor de Spits in Lunetten is renovatie en uitbreiding uitgevoerd.
Voor het (voortgezet) speciaal onderwijs is een ander plan gemaakt. In het Masterplan was voorgesteld om de vijf scholen voor speciaal onderwijs te bundelen in het vrijkomende pand van het Utrecht Zuid College. De schoolbesturen hebben dit afgewezen. Drie scholen zullen zich wel op deze locatie vestigen; de overige twee willen samen verder in nieuwbouw aan de Ridderlaan. Aanvullend geld moet nog worden gevonden voor de realisatie van deze plannen. De gereserveerde twee miljoen euro is niet toereikend voor de nieuwe huisvesting van de vijf scholen voor speciaal onderwijs.

Dit jaar gaat de uitvoering van het masterplan verder met de voorbereiding van de nieuwbouw van een groot aantal scholen: FORUM-school cluster Nolenslaan (De Fakkel en Dr. Bosschool met gymzaal), cluster Duurstedelaan (Da Costa Hoograven, Arienschool, De Hoge Raven met twee gymzalen), cluster Marco Pololaan (De Caleidoscoop en De Lukasschool met gymzaal), Luc Stevens (Marco Pololaan), De Pels (Noordseparklaan), De Drie Koningen en Apollo 11 in Vleuten De Meern.

In het Masterplan Primair Onderwijs en (Voortgezet) Speciaal Onderwijs werken schoolbesturen en gemeente samen om binnen acht jaar de huisvesting van deze onderwijstypen op orde te krijgen. Hiervoor is een bedrag van bijna 127 miljoen euro beschikbaar. Het gaat om 172 schoolgebouwen. De ingrepen variëren van het wegwerken van achterstallig onderhoud en aanpassingen voor onderwijskundige vernieuwing tot renovatie, uitbreiding, sloop en nieuwbouw.

rebellenclub
February 14th, 2008, 05:44 PM
Stationsgebied Utrecht krijgt nu echt facelift
ACHTERGROND, Van onze verslaggeefster Charlotte Huisman
gepubliceerd op 11 februari 2008 07:48, bijgewerkt op 11 februari 2008 09:10

UTRECHT - Blauwe afscheidingswanden onttrekken het Muziekcentrum Vredenburg al maanden aan het oog; een voorbode van de enorme bouwput die het Utrechtse stationsgebied de komende tien jaar zal zijn. De vertraging van de sloop van het muziekcentrum – vanwege de tot voorkort ontbrekende vergunningen – staat symbool voor de lange adem die nodig is voor de grootschalige verbouwing van het Utrechtse stationsgebied.

Al ruim vijftien jaar wordt er over vergaderd en onderhandeld. Waarschijnlijk pas als de bouw begint, zullen de inwoners van de stad geloven dat het nu echt gaat gebeuren. Wellicht daarom zijn de belangrijke definitieve contracten recentelijk getekend in betrekkelijke stilte.

Eigenaar van Hoog Catharijne, vastgoedfonds Corio, en de gemeente tekenden de zogeheten ‘bilaterale ontwikkel-projectovereenkomst Radboud-koppen OV-terminal’. Deze overeenkomst legt de ontwikkeling van het Utrechtse stationsgebied definitief vast, van de oostzijde van het nieuwe station tot en met Vredenburg. Ook tekenen de partijen een overeenkomst waarmee Corio er zeker van is dat het bedrijf het nieuw te bouwen winkelcentrum in Leidsche Rijn kan kopen.

Voorheen stonden de gemeente Utrecht en de marktpartijen regelmatig tegenover elkaar. In de onderhandelingen zou Utrecht soms een maatje te klein zijn voor die gewiekste zakenmensen, zo werd gezegd.

De gemeente Utrecht is bij de aanpak van het stationsgebied afhankelijk van de investeringsbereidheid van Corio. Dit winkelbedrijf bezit het grootwinkelcentrum Hoog Catharijne, een afzichtelijke jaren-zeventig-kolos die het aanzien van het stationsgebied in hoge mate bepaalt. Het gedateerde winkelcentrum moet zich, in de woorden van de gemeente, ‘straks kunnen meten met de Europese top van winkelcentra’, en krijgt daartoe een facelift.

Directeur Robert van Ieperen van Fakton, een in Rotterdam gevestigd financieel adviesbureau, is gevraagd om voor de gemeente Utrecht de financiële onderhandelingen te voeren over Hoog Catharijne. ‘Hoog Catharijne in de huidige vorm wordt als onwenselijk ervaren’, zegt Van Ieperen. Maar voor Corio geldt: zolang Hoog Catharijne veel winkelpubliek trekt, is het voor hen een waardevol en rendabel project. Volgens cijfers van Corio trekt Hoog Catharijne op een drukke zaterdag een kwart miljoen bezoekers.

Vijf jaar geleden gaf de gemeente, in een poging de ontwikkelingen in het stationsgebied te versnellen, Corio de aanlokkelijke optie het toekomstige winkelcentrum in de Utrechtse Vinexwijk Leidsche Rijn marktconform te verwerven. De gemeente wilde zo het winkelbedrijf ‘prikkelen’ zo veel mogelijk geld te investeren in het stationsgebied. De oppositie in de gemeenteraad was destijds verbijsterd over dit ‘cadeautje’ voor Corio, waarmee het winkelbedrijf bovendien zijn positie in de stad nog verder kon versterken.

Met de nu getekende overeenkomsten is het gunningsrecht van het winkelcentrum Leidsche Rijn Centrum aan Corio volledig vastgelegd. Het nog te bouwen winkelcentrum krijgt ongeveer 45 duizendvierkante meter detailhandel en moet rond 2013 klaar zijn.

Volgens Van Ieperen is winkelcentrum Leidsche Rijn zeker geen cadeautje, ‘omdat Corio er gewoon voor moet betalen’. ‘Corio heeft zich bovendien, om dit aanbod te kunnen verzilveren, steeds harder moeten inspannen voor het stationsgebied.’

Daarbij, stelt Van Ieperen: De overeenkomst over het winkelcentrum Leidsche Rijn heeft het zelfvertrouwen van de gemeente vergroot over haar eigen onderhandelingspositie ten opzichte van Corio. ‘Er werd eerst alleen gesproken van het grote boze Corio.’

Van Ieperen hamert op het profijt voor alle partijen om te investeren in ‘zowat de duurste grond in Nederland, vlakbij het oude Utrechtse centrum, in het centrum van het land’. Het is er nu op veel plekken winderig, grauw en sfeerloos. ‘Er kan zo veel meer in dit gebied dat zo veel bezoekers trekt. Als je het mooier maakt, kan je er meer verdienen, dat moet je aan de marktpartijen duidelijk maken.’

De grond van Hoog Catharijne is van de gemeente, maar Corio heeft deze tot 2070 in erfpacht. Corio gaat ongeveer 300 miljoen euro in het stationsgebied investeren. ‘Nu is Hoog Catharijne ongeveer 250 miljoen euro waard, en in 2018, na de aanpak van het gebied, ruim 600 miljoen euro’, schat Van Ieperen. ‘Als je de investering van Corio daarvan aftrekt, hou je ruim 50 miljoen euro extra winst over. Dan vinden wij dat de gemeente deze winst aan extra erfpacht mag ontvangen. Dat hebben wij uitonderhandeld.’

En het wordt prachtig, benadrukt Van Ieperen nogmaals. ‘Je gaat door Hoog Catharijne op straatniveau lopen, door de Catharijnesingel gaat water lopen, er komt een prachtig nieuw station. Maar ik ben realistisch: het project is dan nog wel nooit zo ver geweest, het is nog niet gebouwd.’

Fallus
February 14th, 2008, 05:58 PM
^^
De titel doet anders vermoeden dan wat er daadwerkelijk in het artikel staat. Ze hadden er beter Corio boven kunnen zetten.

rebellenclub
February 14th, 2008, 10:41 PM
Baas Spoormuseum droomt van nieuw Centraal Museum
Door ROB MIDAVAINE
UTRECHT - De gebouwen van het Centraal Museum zouden verkocht moeten worden, zodat er een hotel in gevestigd kan worden.
Dat is hard nodig, wanneer Utrecht in 2018 culturele hoofdstad van Europa zou worden. Op de plek van het voormalige Wilhelmina Kinder Ziekenhuis zou vervolgens een spectaculair museum gebouwd moeten worden als een nieuwe landmark voor de stad.

Dat idee komt van directeur Paul van Vlijmen van het Spoorwegmuseum. Hij stelt voor de ‘fabuleus mooie’ collectie van het Centraal Museum op te splitsen in vier musea onder één dak.

Arrrgh
February 15th, 2008, 11:20 AM
In 2007 is de Utrechtste bevolking met 6586 inwoners gegroeid.

Utrecht (gemeente)
2006 december 287 814
2007 december 294 400

Bron: CBS statline, 15 februari 2008

ill-b
February 15th, 2008, 02:17 PM
^^ Mooi, tikken we dit jaar waarschijnlijk de 300.000 aan. Voor de eerste keer dat de stad erboven zit. Ik dacht dat de stad rond 1970 al eens aan de 280.000 had gezeten.

www.Rotterdam.nl
February 15th, 2008, 02:20 PM
Baas Spoormuseum droomt van nieuw Centraal Museum
Dat idee komt van directeur Paul van Vlijmen van het Spoorwegmuseum. Hij stelt voor de ‘fabuleus mooie’ collectie van het Centraal Museum op te splitsen in vier musea onder één dak.

Waarom niet één groot museum met vier verschillende thema zalen?

ill-b
February 18th, 2008, 05:23 PM
Een onderzoek laat zien dat Utrecht het nog steeds goed doet als kennisstad.

van www.uu.nl
Utrecht kennisstad nr.1

Utrecht blijft kennisstad nummer 1 van Nederland, ver boven steden als Amsterdam en Groningen. Dit komt mede door de hoge klassering van de Universiteit Utrecht qua verspreiding van publicaties en onderzoek via internet. Hiermee is de UU de meest zichtbare universiteit van Nederland. Wereldwijd neemt de UU de 63e plaats in. Dit blijkt uit Webometrics Ranking of World Universities, van het Spaanse onderzoekinstituut Centro Superior de Investigaciones Científicas (CSIC).

Behalve de hoge notering van de Universiteit Utrecht is de nummer 1 positie ook te danken aan de goede score van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

Universiteit Utrecht: beste bètaonderzoek
De Universiteit Utrecht eindigt niet alleen hoog op de webometrics ranking: volgens het Duitse Centre for Higher Education Development (CHE) horen de onderzoeksprogramma’s in Wiskunde, Natuurkunde, Scheikunde en Biologie van de Universiteit Utrecht tot de beste in Europa. Van de 56 topuniversiteiten in Europa behoort de Universiteit Utrecht, samen met ETH Zurich, Imperial College London en Cambridge University tot de vier beste universiteiten in de CHE-ranking. In alle vier de disciplines Wiskunde, Natuurkunde, Scheikunde en Biologie scoren deze universiteiten uitstekend.

CHE
CHE werkt niet met een ranglijst, maar met een kopgroep, middengroep en staartgroep. De Universiteit Utrecht en de drie genoemde universiteiten zitten in de kopgroep die op alle vier disciplines goed scoort. Drie andere Nederlandse universiteiten staan in de middengroep: Leiden, UvA en Groningen.

dommeltje
February 18th, 2008, 05:44 PM
Voor elke ander stad voorpagina nieuws. Wat zijn we toch weer bescheiden:).

ill-b
February 19th, 2008, 08:45 PM
Utrecht bij laatste drie in strijd om start Tour de France

UTRECHT - De Tourdirectie heeft gesproken.
De stad Utrecht is officieel kandidaat voor de start van de Ronde van Frankrijk in 2010. De Domstad heeft alleen nog concurrentie van Rotterdam en Düsseldorf.

Harm Janssen, sportwethouder van Utrecht, is blij dat zijn stad nu ook voor ‘Parijs’ officieel kandidaat is. ,,Het is spannend. We hebben telkens getracht Utrecht in beeld te krijgen als serieuze kandidaat en dat is gelukt. Het komende half jaar is het erop of eronder.’’

Naar verwachting valt in september de beslissing wie de start van het wielerevenement in 2010 ‘krijgt’. Janssen wil zich niet wagen aan een inschatting van de kansen van Utrecht. ,,Als er nog drie over zijn, is dat 33 procent, in elk geval een reële kans. We hebben sterke troeven. Een prachtige stad, een prachtig parkoers, enthousiasme, zowel bij het publiek als het bedrijfsleven, een fantastische ambassadeur in de persoon van oud-Tourwinnaar Jan Janssen, de steun van de regering plus de steun van de KNWU. Maar je zult ons niet van de daken horen schreeuwen dat we er al zijn. We gaan door met de lobby zoals we die altijd gevoerd hebben. Op een rustige manier de contacten warm houden.’’ Daarin past het arrangeren van een ontmoeting tussen de nieuwe burgemeester van Utrecht Aleid Wolfsen en de Tourdirectie.

En nu doorzetten en die Rotterdammers aftroeven!! ;)

dommeltje
February 19th, 2008, 09:12 PM
Kabinet steunt Tourstart Utrecht
UTRECHT - De Nederlandse regering ondersteunt de kandidatuur van Utrecht als startplaats voor de tour de France.
Tourstart onder de Dom, dat kan werkelijkheid worden als de Utrechtse lobby om de Tour de France hierheen te halen, slaagt.
Burgemeester Annie Brouwer overhandigde Tourdirecteur Christian Prudhomme gisteren een brief van minister-president Balkenende, waarin deze namens het kabinet pleit voor een Grand Départ vanuit Utrecht.

Prudhomme was dinsdag en woensdag voor een werkbezoek in Utrecht. Hij maakte een wandeling door het stadscentrum en bezocht stadion Galgenwaard en de Jaarbeurs. Volgens burgemeester Brouwer was hij onder de indruk.

Apostle
February 19th, 2008, 10:45 PM
Brouwer? Burgemeester? Ik dacht dat ew net een nieuwe burgemeester hadden gekregen.

dommeltje
February 20th, 2008, 12:59 PM
Brouwer? Burgemeester? Ik dacht dat ew net een nieuwe burgemeester hadden gekregen.

Tja AD :)

dommeltje
February 20th, 2008, 04:52 PM
Duizend woningen op kazerneterrein achter Jaarbeurs
UTRECHT - Op het terrein van de Overste den Oudenkazerne tussen Dichterswijk en Transwijk komt een woonwijk met 800 tot 1000 huizen.
Het college van burgemeester en wethouders wil er een levendige stadswijk van maken, waar ook plaats is voor kleinschalige bedrijven.

Het kazerneterrein ligt tussen het Merwedekanaal en de Overste den Oudenlaan. Utrecht onderzoekt of er een langzaamverkeerbrug over het kanaal kan komen richting Dichterswijk en het centrum. De monumentale directeurswoning op het terrein , de Jongeriusvilla, wordt volgens de gemeente waarschijnlijk aangekocht door een particulier.

Regardz wil hotel en evenementencentrum openen in Utrecht
UTRECHT - - ROB MIDAVAINE Regardz Hospitality Group gaat zijn vleugels uitslaan in Utrecht. De expolitant van diverse hotels en meeting centers in Nederland wil naast het huidige vergadercentrum in La Vie ook een hotel en een evenementencentrum in de stad vestigen.
Harold Warmelink, de 45-jarige directeur van het Golden Tulip Berghotel in Amersfoort, is per 10 maart aangesteld als directeur van Regardz in Utrecht. Hij moet als kwartiermaker de plannen van de onderneming de komende drie jaar vorm gaan geven.

Warmelink werd uitgeroepen tot Meest Markante Ondernemer van Midden nederland 2006/2007. ,,Hij moet ons netwerk in Utrecht opbouwen, dat is hem wel toevertrouwd’’, aldus algemeen directeur Roland Rozenbroek van Regardz Hospitality Group.

Het vergadercentrum van Regardz in La Vie groeit volgens Rozenbroek uit zijn jasje. ,,We bezetten daar nu zo’n 20 procent van het gebouw, maar zouden onmiddelijk willen uitbreiden, wanneer die mogelijkheid zich voordoet. De exploitatie in Utrecht is heel goed.’’ Inmiddels is begonnen met de renovatie van het vergadercentrum, dat Regardz in de woorden van de algemeen directeur ’spraakmakend in de markt gaat zetten’.

Naast een hotel voor de zakelijke markt wil Regardz graag een eventcentre openen in Utrecht, vergelijkbaar met Hart van Holland zoals het in Nijkerk al exploiteert. Waar deze gevestigd gaan worden is nog niet bekend. ,,Utrecht is voor ons nog een blanco stip op de kaart’’, aldus Rozenbroek. ,,Harold Warmelink moet de kansen en mogelijkheden gaan inventrariseren.’’

dommeltje
February 23rd, 2008, 11:02 AM
Eerste academische pabo
Door MARCIA OTTEVANGER
UTRECHT - De Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht starten samen een nieuwe academische opleiding tot basisschoolleraar of -lerares. Onder de naam Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs kunnen vanaf september vwo-scholieren en pabo-studenten met een propedeuse, in vier jaar tijd hun bachelor onderwijskunde én hun pabo-diploma behalen. Woordvoerder Floris Ran van de Hogeschool Utrecht: ,,We zijn hier al lang mee bezig.
Voorzichtige navraag bij basisscholen en vwo-scholieren leverde enthousiaste reacties op. Inmiddels mogen we ook wel aannemen dat er meer dan voldoende aanmeldingen zullen binnenkomen.’’

Volgens Ran betekent de komst van de nieuwe opleiding niet dat de ‘gewone’ pabo als minderwaardig zal worden gezien. ,,De kwaliteit van de pabo-opleiding is gewoon goed. Deze nieuwe opleiding levert echter leraren af met academische vaardigheden, die met andere ogen naar bijvoorbeeld de lesmethoden kunnen kijken.’’

Studenten die zich aanmelden moeten wel rekenen op een pittige toelatingstoets

Veilingfusie toch rond
UTRECHT/BEMMEL - De fusie tussen de Veiling Vleuten en de Bloemenveiling Oost Nederland gaat toch door.
Op 23 januari hielden de leden van de Bemmelse veiling de samensmelting nog tegen. Donderdagavond stemde driekwart tijdens een nieuwe raadpleging voor.

Het aantal voorstemmers bedroeg een maand geleden net 66 procent, enkele stemmen te weinig voor de vereiste tweederde meerderheid. In Utrecht was meer dan negentig procent van de leden voor de fusie.

Die is na de instemming in Bemmel met terugwerkende kracht vanaf 1 januaru 2008 ingegaan. Het bedrijf werkt voorlopig onder de naam Bloemenveiling Bemmel Vleuten.

Met de bezegeling van het samengaan kan ook de verhuizing naar Ede onverkort worden voortgezet. Voor de Vleutense veiling is die van groot belang omdat het veilingterrein in maart 2010 leeg opgeleverd moet worden voor woningbouw.

Algemeen veilingdirecteur Verkruijssen verwacht dat kwaliteit en diversiteit van de bloemen na de fusie zal toenemen. Ook in de prijs hoeft de consument volgens hem niets van de operatie te merken. We kunnen de opbrengst van onze locaties in Vleuten en bemmel herinvesteren in Ede. We zijn een gezond bedrijf en de kosten voor bijvoorbeeld gas en licht gaan alleen maar omlaag. Nu stoken we voor buiten, straks hebben we een duurzaam gebouw met warmte/koudeopslag en zo.’’

Build
February 25th, 2008, 04:50 PM
Waar is Yarrah gebleven?, mis het profesionele onderhoud van het Utrecht forum. Ook de Dr die in het verleden nog wel eens nieuwtjes had is nog weinig in het land. Studie,..meisje of beide :lol:

dommeltje
February 26th, 2008, 12:51 AM
Poffertjes deze zomer in Julianapark
Door NILS DE KRUIJFF
UTRECHT - Niet Dubai, maar het Utrechtse Julianapark wordt de nieuwe locatie voor de veelbesproken poffertjeskraam van Victor Consael.

Na maanden wikken en wegen is de kogel door de kerk. De Utrechtse ondernemers Pieterson en Berger hebben toch een beter gevoel met Utrecht dan met Dubai. Vorig jaar namen ze de kraam over van de familie Van der Steeg. Die moest weg van het Vredenburg. Pieterson en Berger wilden de kraam behouden voor de stad, maar kregen nergens een geschikte locatie toegewezen.

Daarop besloot het tweetal de kansen te onderzoeken voor de kraam in Dubai

. Nu is de gemeente toch akkoord gegaan met het Julianapark. Het is de bedoeling dat de kraam deze zomer in het Zuilense park staat.

rebellenclub
February 28th, 2008, 07:12 AM
Terrein rond sojafabriek schoongeveegd
Een sloopkraan sloopt het oude Cereolcomplex aan de Kanaalweg in Oog en Al.
De sloopwerkzaamheden bij de voormalige sojafabriek duren nog tot eind mei. Niet alles op het terrein gaat tegen de grond.

Het 100-jarige monumentale fabrieksgebouw en de beton toren op het terrein blijven gewoon staan. Alles wat daaromheen ligt wordt wel gesloopt.

Daarna wordt de verontreinigde bodem schoongemaakt.

Het is de bedoeling dat er in het monumentale fabrieksgebouw een bibliotheek en restaurant komen. Op het vrijgekomen terrein komen 230 woningen, na de zomer te koop vanaf 275.000 euro.

Apostle
March 7th, 2008, 07:38 PM
Is het niet weer eens tijd voor een Utrecht-borrel?

Dr. Dubai
March 7th, 2008, 09:06 PM
Ja dat vind ik ook inderdaad!^^

Mr. Landmark
March 9th, 2008, 10:09 PM
De bouwactiviteiten komen eindelijk goed los in de stad. Echt ongelooflijk wat er allemaal gebeurt. Nu het stationsgebied nog. :)

dommeltje
March 13th, 2008, 08:35 PM
Akkoord tussen NS en Utrecht: onderzoek naar woningbouw in Cartesiusdriehoek 13-03-2008

De gemeente Utrecht en NS Poort onderzoeken of het mogelijk is woningen te bouwen in de Cartesiusdriehoek. Ook kleinschalige bedrijvigheid behoort tot de mogelijkheden. Directievoorzitter Pamela Boumeester van NS Poort (vastgoedbedrijf van de NS) en wethouder Harrie Bosch (Wonen) hebben hierover vandaag een intentieovereenkomst getekend op vastgoedbeurs Mipim in Cannes. De resultaten van het onderzoek worden eind dit jaar bekend.

Doel van deze overeenkomst is de komende maanden te werken aan een stedenbouwkundige verkenning voor de Cartesiusdriehoek (twaalf hectare) en het gebied bij de 2e Daalsedijk (negen hectare). De ligging van het gebied naast de sporen maakt de ontwikkeling een ingewikkelde opgave. Ook is de aansluiting op het wegennet onderwerp van studie.

Dit industriële gebied is een van de laatste grote plekken dicht bij de binnenstad die nog voor woningbouw en bedrijvigheid herontwikkeld kunnen worden. Bovendien ligt deze locatie met de bouw van Leidsche Rijn in het nieuwe geografisch hart van Utrecht en straks precies tussen de centra van Leidsche Rijn en binnenstad.

Voor de bijbehorende bijlage, een overzichtstekening van de Cartesiusdriehoek, kunt u mailen naar l.leus@utrecht.nl.

Apostle
March 24th, 2008, 11:16 AM
Zat voor de gein weer eens UNieuws te lezen, MIJN GOD, wat is er mis met de mensen die de berichten daar schrijven en de reacties geven? Is een IQ van 3 soms het max om daar te mogen schrijven? Het bewijst wel mooi weer dat Het Volk dom is. Voorbeeldje: http://www.unieuws.nl/?p=11614

Dr. Dubai
March 24th, 2008, 11:26 AM
Tering he, wat een niveau. In groep 8 schreef ik stukken beter.

Arrrgh
March 24th, 2008, 08:57 PM
Man wat een spelfouten. Mensen met dyslexie zouden geen 'journalist' mogen worden...

Ik zie trouwens dat je Cartman weer terug hebt in je avatar! :)

CborG
March 26th, 2008, 02:39 AM
fotofopje:)

http://img185.imageshack.us/img185/2831/a12fotofopxt6.jpg

Fallus
March 26th, 2008, 01:46 PM
^^
Ha leuke gedaan! Met welke stad heb je Utrecht gemixt?

Apostle
March 26th, 2008, 04:23 PM
UTRECHT - In de polder Rijnenburg worden vijf- tot zevenduizend woningen gebouwd, meldt de gemeente Utrecht.

De gemeente zet binnenkort de eerste stappen naar een masterplan voor de nieuwe wijk die Rijnenburg moet gaan heten. De wijk komt in de buurt van de kruising van de A12 met de A2 bij Utrecht. De plannen voor Rijnenburg kunnen volgens de gemeente eind 2009 gereed zijn. Naar verwachting kan uiterlijk in 2013 gestart worden met de bouw van de wijk.

Momenteel staan er ongeveer 75 huizen in Rijnenburg.

Bron:
RTVUtrecht.nl

ill-b
March 26th, 2008, 05:09 PM
^^ Hierop volgend, het persbericht van de gemeente:

Rijnenburg: 5.000 à 7.000 woningen in het groen 26-03-2008

Waar nu circa 75 huizen staan, worden in de toekomst 5.000 à 7.000 woningen gebouwd. De woningen in Rijnenburg komen in een omgeving met veel water en groen. Rijnenburg draagt zo bij aan de behoefte in de stadsregio Utrecht aan kwalitatief hoogwaardige woningen in een landelijke omgeving.

Om de voorbereiding van deze woningbouw ten zuidwesten van de kruising van de A12 met de A2 mogelijk te maken, heeft het college half maart het startdocument Rijnenburg ‘Wonen in het landschap’ vastgesteld. Het startdocument is het begin van de planvorming voor Rijnenburg en is de basis voor het gesprek dat de gemeente Utrecht aangaat met belanghebbenden. De eerste stappen in de planvorming zijn het maken van een masterplan voor Rijnenburg en een onderzoek naar de milieueffecten (m.e.r.-procedure).

Behoud van kwaliteit
Uitgangspunt bij de ontwikkeling van Rijnenburg is het behoud van de kwaliteit en de rijkdom van het landschap. Vanwege de omvang van de opdracht wordt het maken van het masterplan Rijnenburg Europees aanbesteed. Naar verwachting is het masterplan Rijnenburg eind 2009 gereed. Naar verwachting kan uiterlijk in 2013 gestart worden met de bouw.

De ontwikkeling van Rijnenburg zal plaatsvinden op basis van de meest actuele eisen en inzichten op het gebied van klimaat en duurzaamheid. Dit gebeurt met een gezamenlijk project van de provincie Utrecht, Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden en de gemeente Utrecht.

Groen en recreatie
Rijnenburg gaat een belangrijke bijdrage leveren aan het recreatieve groen in de regio. Er is Rijksgeld beschikbaar om in Rijnenburg ongeveer 130 hectare groen te realiseren. Het is de bedoeling dat het grootste deel hiervan komt te liggen aan de oostkant van de Meerndijk. De gemeente gaat onderzoeken of ruimte geboden kan worden aan recreatie- en sportvoorzieningen.

Werk
Voor Rijnenburg is binnen de regio uitgegaan van een bedrijventerrein van zo’n honderd hectare. Er zal vervolgonderzoek plaatsvinden naar de ruimtelijke consequenties en financiële mogelijkheden voor deze ambitie, ook in relatie tot de behoefte in de regio.

rebellenclub
March 26th, 2008, 07:55 PM
Dat zijn aardig wat woningen, je praat dan al snel over zo'n 10 a 12.000 inwoners. Ik krijg wel weer het gevoel dat er weer alleen voor ruime midden inkomens gebouwd zal gaan worden. Dat daar na al die laagbouw in Leidscherijn nog vraag voor is?. En dan al die ruimtegebrek voor woningen in deze provincie al vol met groen, komt er gewoon weer 130 hectare groen bij. En ze moeten nog voor 25.000 woningen een plek zien te vinden. Van het woord urbanisatie hebben zie in Utrecht waarschijnlijk nog nooit gehoord.

Apostle
March 26th, 2008, 08:10 PM
Urbanisatie moet je niet op dat soort plekken doen maar op plekken waar het harder nodig is, dichter bij het centrum, de industriestrook op Transwijk langs het Merwedekanaal oa (MAX tot aan de Jaarbeurs).

Mr Sky
March 27th, 2008, 12:22 PM
^^:)

CborG
March 27th, 2008, 10:13 PM
^^
Ha leuke gedaan! Met welke stad heb je Utrecht gemixt?

Met Vancouver, de bergen op de achtergrond zijn de Alpen:)

Build
March 27th, 2008, 10:28 PM
Beoordelingscommissie Trajectum Lumen ingesteld
Een onafhankelijke beoordelingscommissie gaat het gemeentebestuur adviseren over de lichtontwerpen en lichtkunst voor Trajectum Lumen. Dit is één van de projecten van het nieuwe programmabureau Stadspromotie en moet toeristen uit de hele wereld gaan trekken. Met Trajectum Lumen realiseert Utrecht een lichtroute door de stad waarbij ’s avonds tot middernacht panden, objecten, grachten en werven op een duurzame en onderscheidende manier worden aangelicht. Niet alleen voor toeristen, ook voor inwoners van Utrecht wordt de stad ‘s avonds aantrekkelijker en leefbaarder.
De eerste objecten zijn eind dit jaar klaar. Daarna sieren telkens nieuwe lichtobjecten en onderscheidende illuminatie de stad. Soms structureel, soms gekoppeld aan evenementen. Trajectum Lumen zal in ieder geval in stand gehouden worden tot en met 2018.
De onafhankelijke beoordelingscommissie gaat ontwerpen en ontwerpers voordragen voor Trajectum Lumen, (schets)ontwerpen beoordelen en adviseren over uitvoering, kwaliteit en samenhang binnen Trajectum Lumen. Lichtontwerpen en lichtkunst worden getoetst op artistieke kwaliteit en betekenis, passendheid bij en in monumentale omgeving, toeristische aantrekkingskracht en onderscheidendheid, technische haalbaarheid, gebruik innovatieve methoden en duurzaamheid.
In de beoordelingscommissie zijn deskundigen uit diverse vakgebieden vertegenwoordigd:

dommeltje
March 28th, 2008, 09:33 PM
Stationsgebied Zeist vooral groen
Door IVAR PENRIS
ZEIST - Duurzaam en erg groen. Dat zijn de belangrijkste eisen waar het nieuwe stationsgebied Driebergen-Zeist in de nabije toekomst aan moet voldoen.

Waar het gebied nu nog voor 98 procent uit asfalt en bebouwing bestaat, moet dat straks voor de helft groen zijn. Ook moeten er landgoedachtige gebouwen komen met zichtlanen zoals elders op de Stichtse Lustwarande. Het gebied moet daarnaast een poort naar de Heuvelrug voor recreanten zijn én tegelijkertijd de plek voor forenzen worden die er hun auto stallen en met het openbaar vervoer de filerijke Randstad induiken.

Deze ambitieuze toekomstvisie is deze week voorgelegd aan de beide gemeenteraden van Zeist en de Utrechtse Heuvelrug. Dinsdag zullen de raadsleden in een gezamenlijke vergadering al dan niet akoord gaan met dit masterplan, waarna de stuurgroep Stationsgebied bij een volmondig ’ja’ het veel gedetaillerder uit zal gaan werken.

Over een kleine negen maanden moet de visie verder uitgewerkt worden en moeten er concrtere plannen voor de eerste gebouwen zijn. Als dat lukt, kan de herinrichting van het gebied gelijk lopen met de ondertunnelen van het spoor, dat in 2012 verdubbeld zal worden. Voor de tunnel en spooruitbreiding heeft Verkeer en Waterstaat 120 miljoen euro uitgetrokken.

Als het licht op groen staat voor het duurzame, groene stationsgebied, zal de stuurgroep de komende maanden met grondeigenaren en projectontwikkelaren gaan praten over de eerste projecten die gebouwd kunnen worden én met het vinden van compromissen met de huidge bedrijven die er zitten. Niet alleen de gebouwen die er komen moeten duurzaam zijn,ook de bedrijvigheid die er achter blijft moet zoveel mogelijk groen en duurzaam zijn.

Alle bebouwing staat in het teken van de landgoedsfeer. Er moet een landgoedachtig stationsgebouw komen, een landgoedwijkje op de renbaan en zelfs een landgoedbedrijventerrein en een landgoedzorghotel. Alles moet bij voorkeur gebouwd worden van materiaal uit de eigen omgeving, er moet gebruik worden gemaakt van duurzame energie en er moet energieneutraal gebouwd worden. Ook de waterhuishouding moet worden aangepakt. Het eigen water dat onder de grond schuil gaat moet in de vorm van vennetjes en riviertjes zichtbaar gemaakt én gebruikt worden als drinkwater.

,,Het gebied heeft geen ziel meer,’’ concludeert Jan Rotmans, hoogleraar duurzame ontwikkeling aan de Erasmusuniversiteit van Rotterdam. ,,De allure en grandeur van de Stichtse Lustwarande moet hier weer terugkeren.’’

Apostle
March 29th, 2008, 12:35 PM
Ik begin me steeds meer te ergeren aan die achterlijk grote lap grond Jaarbeursparkeerterrein. Het is toch te belachelijk voor woorden dat een stuk zulke enorm dure grond zo dicht bij het CS zo extensief gebruikt wordt?

http://www.xs4all.nl/~qyroz/fok/temp/jaarbeurs1.jpg

http://www.xs4all.nl/~qyroz/fok/temp/jaarbeurs2.jpg

Als er 4x per jaar redelijk gebruik van wordt gemaakt is het veel. Kan dat nou niet anders?

dommeltje
March 30th, 2008, 08:32 PM
Ik zag vandaag op tv dat Utrecht de derde grootste binnenhaven van Nederland is en bijna niemand in Utrecht blijkt dat te weten. Ik wist dat ook niet en dacht ga even Googlen. Wat blijkt,...

Utrecht is niet alleen het belangrijkste verkeersknooppunt van Nederland. Daarnaast heeft Utrecht qua overslag de grootste binnenhaven van Nederland (buiten de zeehavens).

Best grappig om te weten:) dacht dat Utrecht niets voorstelde op dat gebied.

http://www.govera.nl/default.cfm?pk=40&lang=nl

Dr. Dubai
March 30th, 2008, 09:34 PM
Is dat bij Lage Wijde ofzo?:)

Maar die site klopt sowieso niet helemaal. Utrecht heeft nu al meer dan 290.000 inwoners en dit jaar gaan we door de 300.000 heen!:D

dommeltje
March 31st, 2008, 12:22 AM
[QUOTE=Dr. Dubai;19347360]Is dat bij Lage Wijde ofzo?

^^Yep Lage Weide :) er blijkt een behoorlijke overslag terminal te staan, die nu ook alweer aan zijn plafond zit.

empersouf
March 31st, 2008, 12:08 PM
CTU, kun je goed zien vlak voordat de trein van Maarssen naar Utrecht over het ARkanaal rijdt.

dommeltje
March 31st, 2008, 04:57 PM
http://www.ctu.net/images/top_ctuvooru.jpg

http://www.ctu.net/ctuvooru.htm

Vanuit Rotterdam, Antwerpen en Amsterdam worden die containers naar Utrecht gevaren.
ff een fototje. Ze doen 60.000 containers per jaar, peanuts in vergelijk met Rotterdam. Wel de grootste overslag als binnenhaven in NL. Leuk weetje :).

Mr. Landmark
April 1st, 2008, 10:06 PM
Las vandaag een artikel over Nieuw Hoog Catharijne. Corio probeert er nieuwe winkelketens in aan te trekken. Met name internationale ketens die zich nog niet in Utrecht of Nederland hebben gevestigd willen ze aantrekken. De belangstelling schijnt zeer groot te zijn.

Welke ketens missen we nog in Utrecht/Nederland?

dommeltje
April 1st, 2008, 11:16 PM
Las vandaag een artikel over Nieuw Hoog Catharijne. Corio probeert er nieuwe winkelketens in aan te trekken. Met name internationale ketens die zich nog niet in Utrecht of Nederland hebben gevestigd willen ze aantrekken. De belangstelling schijnt zeer groot te zijn.

Welke ketens missen we nog in Utrecht/Nederland?

dr.Dubai is daar volgens mij wel van op de hoogte:)

Dr. Dubai
April 2nd, 2008, 10:32 AM
In Utrecht, specifiek voor HC:

Zara, Apple, Subway, Starbucks, etc

Verder moet je denken aan veel kledingmerken die in NL wel een winkel willen openen. HC is dan natuurlijk een van de beste locaties (prijs/kwaliteitsverhouding).

PrinsPils
April 2nd, 2008, 02:06 PM
^^
Apple heeft twee winkels in de stad.
Een op de Mariaplaats en als ik me niet vergis de andere in de Bakkerstraat. Het lijkt me sterk dat ze ook nog een winkel gaan openen in HC. Dat Zara nog geen vestiginig in Utrecht heeft is onbegrijpelijk.

Spamkip
April 2nd, 2008, 02:10 PM
Dat zijn resellers, geen winkels van Apple zelf, die hebben nog geen winkels in Nederland

Mr. Landmark
April 2nd, 2008, 10:04 PM
Ja, en Mango ook niet.

Ik dacht eerder aan wat winkels die nog niet in Nederland zitten of luxere merkwinkels.

Dr. Dubai
April 2nd, 2008, 10:59 PM
Mango valt er inderdaad ook onder^^

dommeltje
April 24th, 2008, 05:12 PM
Zuilen en Pijlsweerd nieuwe droomwijk
Door NILS DE KRUIJFF
UTRECHT - Zuilen en Pijlsweerd zijn de nieuwe droomwijken voor de jonge woningzoekenden Dat bevestigen makelaars, vastgoedbeleggers en bewoners.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00129/unst01_2710ludje_129613a.jpg

Op Zuilen aan het Bernhardplein is het beeld van Ludgerus op zijn sokkel geplaatst.
Wat Wittevrouwen twintig jaar geleden meemaakte en Lombok tien jaar terug, zie je nu gebeuren in Zuilen.

Het gaat vooral om jonge starters of gezinnen die op zoek zijn naar authentieke woningen, die in wijken als Tuindorp, Utrecht-Oost en Oog in Al onbetaalbaar zijn, maar in Zuilen nog voor rond de drie ton te koop. Ook de betere delen van Rivierenwijk en Hoograven zijn volgens de experts in opkomst.

dommeltje
April 28th, 2008, 09:22 PM
Bij de definitieve overdracht van het beheer van de Prins Clausbrug aan de gemeente is naar de
15 inschatting van de wethouder geen budget inbegrepen voor het aanbrengen van de verlichting;
het gaat alleen om onderhoud. De wethouder zal een en ander natrekken en terugmelden hoe
het college aankijkt tegen de mogelijkheden om de brug te verlichten. LED-verlichting komt aan
de orde bij het plan openbare verlichting. Voordat kan worden overgegaan tot het grootschalig
toepassen hiervan, moet zeker zijn dat deze verlichting betrouwbaar is.
20
De voorzitter constateert dat de wethouder heeft toegezegd dat hij zal nagaan of er budget is
voor de verlichting van de Prins Clausbrug en wat de eventuele mogelijkheden zijn.

Fallus
April 28th, 2008, 11:41 PM
Die brug had natuurlijk allang mooi verlicht moeten zijn. Dit vind ik nou echt een typisch gevalletje hoe amateuristisch er hier in Utrecht met dit soort zaken om gegaan wordt.:bash:
Even iets heel anders, het valt me op dat er de laatste tijd (ik betrap me er zelf ook op) weer meer gepost wordt in het Utrechtse gedeelte en dat er veel "nieuwe" mensen bij zijn gekomen, hulde daarvoor:cheers:

Dr. Dubai
April 29th, 2008, 12:00 AM
Ja dat viel me ook op!

En er moet echt nog even een borrel komen binnenkort. Mja ik heb t zoooo druk, maar zou wel weer graag willen:)

dommeltje
April 29th, 2008, 11:07 PM
Ja dat viel me ook op!

En er moet echt nog even een borrel komen binnenkort. Mja ik heb t zoooo druk, maar zou wel weer graag willen:)

Zie Belle thread een toepasselijker gelegenheid om met een groep ergens af te spreken en daarna te borrelen is er niet:cheers:

Dr. Dubai
May 3rd, 2008, 12:44 AM
17 mei, ik weet nog niet zeker of ik dan kan:)

dommeltje
May 3rd, 2008, 09:21 AM
17 mei, ik weet nog niet zeker of ik dan kan:)

De Dr. die niet bij een soort presentatie van de Uber hoogste kan zijn:|

Bij mij staat 17 mei al dik omcirkelt:cheers:
Een week daarna is er trouwens een discussie dag in aorta over de Belle en Leidscherijn-centrum.

Dr. Dubai
May 3rd, 2008, 12:57 PM
Ik moet dan werken tot 4 uur. Ik wil daarna nog wel even langs komen:)

Apostle
May 3rd, 2008, 02:51 PM
Wie gaat er 14 mei nog naar de OVT voorlichting?

BigCrunch
May 8th, 2008, 12:28 AM
Die brug had natuurlijk allang mooi verlicht moeten zijn. Dit vind ik nou echt een typisch gevalletje hoe amateuristisch er hier in Utrecht met dit soort zaken om gegaan wordt.:bash:

Da's nou precies wat ik dacht toen ik in juli 2005 in Leidsche Rijn kwam wonen. Waarom is die mooie brug niet verlicht, wat is dat hier?

Wie gaat er 14 mei nog naar de OVT voorlichting?

Ik ben van plan te gaan.

StephanR
May 8th, 2008, 10:36 AM
wie weet wat ze aan het doen zijn schuin tegen over politie bureau tolsteeg langs het spoor.
ze zijn flink aan het graven geweest en ligt flink wat zand..
is dat de plek voor NS Station Hoograven / tolsteeg?

dommeltje
May 8th, 2008, 12:41 PM
wie weet wat ze aan het doen zijn schuin tegen over politie bureau tolsteeg langs het spoor.
ze zijn flink aan het graven geweest en ligt flink wat zand..
is dat de plek voor NS Station Hoograven / tolsteeg?

Tegenover Papendorp aan de A2 waar die 6000 bomen zijn weggehaald zijn ze damwanden aan het plaatsen. Iemand ook een idee?.

Fallus
May 8th, 2008, 03:03 PM
^^
Ik denk dat dat te maken heeft met de uitbreiding van Hooggelegen.
@StephanR volgens mij komt daar geen station.

Druppel
May 8th, 2008, 10:05 PM
^^
Ik denk dat dat te maken heeft met de uitbreiding van Hooggelegen.
@StephanR volgens mij komt daar geen station.

Fallus volgens mij heeft het wel te maken met het nieuw station dat daar komt. zie link http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=215003

Apostle
May 9th, 2008, 07:50 AM
Heeft dat niet gewoon te maken met de spoorverdubbeling?

Fallus
May 10th, 2008, 03:25 AM
Vaartse Rijn komt een stukje verder terug, dus meer richting Texaco. De Oosterkade.

Spamkip
May 10th, 2008, 10:52 PM
Ze bouwen daar een nieuw rioolgemaal, het huidige rioolgemaal wat aan de andere kant van de weg staat moet verdwijnen omdat het in de weg zit voor de spooruitbreiding

rebellenclub
May 11th, 2008, 10:49 AM
Volgens mij zijn ze met de Taatsebrug bezig. Gisteren zag ik 2 rijen damwanden (100 m lang) verticaal door het pas gerooide landschap rechts aan de A2 (vanuit Amsterdam) iets voorbij Hooggelegen.

Leuke recente PDF met planningen voor 2008. Ook project Taatseviaduct is volgens deze kaart begonnen.

http://www.houten.nl/contents/pages/00002140/verwachteregionalewerkzaamheden.pdf

StephanR
May 13th, 2008, 11:16 AM
er zou daar een nieuw station komen. dat weet ik 100% zeker.. maar weet niet precies aan welke kant...

Apostle
May 13th, 2008, 05:44 PM
Dit is de meest waarschijnlijke plek voor de perrons van Vaartsche Rijn concludeer ik na het bekijken van de impressies op http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=215034 ; de lengte zou ook ongeveer moeten kloppen (150 - 200 meter):

http://www.xs4all.nl/~qyroz/fok/temp/ssc/vaartscherijn.jpg

Fallus
May 13th, 2008, 11:40 PM
^^
Klopt Apostle, daar komt het station en waar StephanR het over heeft is iets rechts daarvan, zeg maar onder in het midden. Ze zijn daar volop damwanden aan het slaan.

StephanR
May 14th, 2008, 12:19 PM
ik denk dat hij nog iets langer word..

Apostle
May 14th, 2008, 02:24 PM
^^
Ik niet. Het wordt slechts een stoptreinstation hè? Zes bakken er langs is meer dan genoeg daarvoor.

utrecht
May 14th, 2008, 04:38 PM
^^
Ik niet. Het wordt slechts een stoptreinstation hè? Zes bakken er langs is meer dan genoeg daarvoor.

Kan haast niet anders, het ligt zo dicht bij het centraal station. Het wordt echter wel een belangrijke schakel. Het moet het centraal station gaat ontlasten. Het was - had ik ergens gelezen - de bedoeling dat studenten naar de uithof vooral dit station gaan gebruiken.

Het ontwerp vind ik geweldig. Het lijkt een beetje op het spoor wat in Berlijn ligt, met winkels onder de sporen.

Apostle
May 14th, 2008, 05:41 PM
^^
Dat laatste zeker omdat het een overstapstation op de tram wordt, vanaf daar is het een stuk minder ver naar de Uithof. Gaat een groot succes worden, let maar op! De ontlasting van het CS is heel mooi meegenomen.

Apostle
May 14th, 2008, 06:18 PM
Zo maar eens kieken of ze wat in het infocentrum te vertellen hebben over de OVT, ben benieuwd. :)

Spamkip
May 14th, 2008, 08:35 PM
^^

6 bakken? Lunetten is 10 bakken lang, de stoptreinen die er stoppen zijn meestal 8 bakken lang ;)

Dr. Dubai
May 16th, 2008, 03:45 PM
En Apostle, hadden ze nog iets bijzonders te melden?:)

rebellenclub
May 16th, 2008, 04:50 PM
Utrechts woningtekort loopt verder op
UTRECHT - Het tekort aan woningen in de provincie Utrecht loopt verder op als gemeenten en provincie hun bouwplannen voor de komende jaren ongewijzigd laten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek, heeft de provincie deze week laten weten.

Bovenop het voornemen vóór 2015 73.660 woningen nieuw te bouwen in Utrecht is de bouw van 7000 extra woningen in die periode haalbaar, menen gedeputeerde staten van Utrecht (zeg maar: burgemeester en wethouders van de provincie). Maar, om het tekort op het woningaanbod te beperken tot een door de politiek acceptabel geachte drie procent zouden tot 2016 bijna twee keer zo veel woningen extra gebouwd moeten worden: 16.000.

Een tekort van drie procent is in het nieuwste streekplan als uitgangspunt gekozen. Bij een ongewijzigd bouwprogramma komt dat tekort evenwel twee keer zo hoog uit (zes procent, dus). De bouw van 7000 woningen extra beperkt het tekort tot 4,6 procent.

Dit alles is aanleiding voor de provinciale politiek om aan de bel te trekken. Zij vraagt gedeputeerde staten (GS) om ’duidelijkheid over hun ambities’ op het gebied van het terugdringen van het woningtekort. GS wijzen erop dat een deel van het probleem zit bij de bouwbedrijven, die kampen met een moeilijk oplosbaar tekort aan geschoold personeel. Ook stijgende grondstofprijzen spelen bouwprojecten parten, want hogere kosten betekent al snel: minder bouwen. Bovendien blijkt de vraag naar woningen toe te nemen.

Dr. Dubai
May 17th, 2008, 07:43 PM
Het enige smetje op deze mooie dag voor Utrecht:S

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00123/vredenburg_123687b.jpg

Sloop Vredenburg nu anderhalf jaar verlaat

Door INEKE INKLAAR

UTRECHT - Voor de tweede maal is de sloop van Muziekcentrum Vredenburg stilgelegd. En weer door toedoen van actievoerder Kees van Oosten[. Utrecht ligt nu bijna anderhalf jaar achter op de oorspronkelijke planning.

Het sloopwerk ligt momenteel stil totdat de rechter over een à twee weken een beslissing neemt. Ander werk, dat niet met het neerhalen te maken heeft, gaat wel door achter de blauwe schutting.

De ambitie van de gemeente was om in mei asbest uit het jarenzeventig pand te verwijderen en om het gebouw te strippen. In juni zouden dan de rest omgaan, met uitzondering van de Grote Zaal. Die planning wordt dus niet gehaald. Dat jaagt de gemeente Utrecht op kosten. Eerder hebben ambtenaren berekend, dat elke maand uitstel acht ton kost, voornamelijk door stijging van de bouwkosten.

Gemeentewoorvoerster Kaat Smulders heeft ’goede hoop’ dat de boel toch voor de zomervakantie gesloopt is. Zo niet, dan overweegt Utrecht om tijdens de bouwvak door te gaan zodat in september begonnen kan worden met de bouw, onderkeer van het winkelappartementencomplex.

Ooit was de gemeente van plan om in januari 2007 te beginnen met de sloop. Onder meer de ’eksteraffaire’ zorgde ervoor dat pas half juli begonnen kan worden. Dat alleen al leverde een schadepost op van 4,8 miljoen.

Oktober vorig jaar vroeg Van Oosten voor het eerst om schorsing van de sloopvergunning. Volgens hem had de gemeente ook een monumentenvergunning nodig, omdat de kans bestaat dat monumentale resten van het 16e eeuwse kasteel Vredenburg door de sloop worden beschadigd. In de procedures leek Van Oosten eerst aan de winnende hand, maar later stelde de rechter de gemeente in het gelijk. Tegen dat besluit uit januari is de actievoerder in beroep gegaan bij de Raad van State. De zaak diende deze week.

--------------------------------------------------------------------------

Verder had die man vandaag een artikel van 2 pagina's in het AD utrecht nieuws, over zijn geweldige werk! Deze pagina's kwamen nog voor die van Leidsche Rijn Centrum en de Belle. Het is toch belachelijk!

Ik wordt zo ziek van die man, het is echt een kwal!:bash:

Apostle
May 17th, 2008, 07:56 PM
"Kwal" is een veel te positieve benaming voor deze crimineel.

Fallus
May 18th, 2008, 12:18 AM
Kunnen we niet iets ludieks tegen deze man beginnen?

Apostle
May 18th, 2008, 11:03 AM
Heeft iemand het adres van een pek-leverancier? Ik pluk de kippen hier op de kinderboerderij wel, dan kunnen we hem ludiek met hooivorken terugsturen naar Noord-Groningen, waar ie hoort. :D

dommeltje
May 19th, 2008, 09:59 PM
Toren Kamps-bakkerij tegen de vlakte
Door WOUTER VAN WIJK
UTRECHT - De grijs-witte toren van broodfabriek Kamps op de hoek van de David van Mollemstraat en de Hogenoord in Utrecht is voor het grootste gedeelte gesloopt.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00155/lagenoord_155759a.jpg

De toren op de hoek van de David van Mollemstraat en de Hogenoord is voor het grootste gedeelte gesloopt. FOTO ANNA VAN KOOIJ
Op de plek van de voormalige Lubro fabriek komen woningen. Het monumentale gedeelte van de fabriek wordt niet gesloopt.

,,Dingen veranderen snel’’, zegt Maarten van Kolck, van ontwikkelmaatschappij Madevin, ,,Dat gebouw stond een jaar of vijf, tien geleden nog in lijstjes van meest lelijke gebouwen van Utrecht en nu is het industriëel erfgoed. ’’

Van Kolck ontwikkelt op het terrein het project ‘Zijdebalen’, dat wordt ingesloten door de Westerdijk, David van Mollemstraat, Zeedijk/Hogenoord en de Kaatstraat.

Op het oude bakkersterrein en daarachter moeten moderne grachtenpanden langs de Vecht verrijzen.

Het ontwerp de nieuwe wijk is van Mulleners en Mulleners architecten, dat eerder voor de wijk De Woerd in Leidsche Rijn de laatste Rietveldpublieksprijs won.

Op het terrein komen volgens Madevin ruim 500 woningen. In welke prijsklasse ze op de markt komen is nog niet duidelijk.

De bewoners aan de David van Mollemstraat, tegenover de broodtoren, zijn er blij mee. Ze kunnen de Domtoren weer zien. Maar hoe lang nog is maar de vraag, want volgens Van Kolck worden de grachtenpanden wel iets , maar niet heel veel lager dan de oude broodtoren.

lffıs
May 19th, 2008, 10:06 PM
Weet iemand van jullie een leuke naam voor dit Utrechtse stadscafé? Sommige andere stadscafés op het forum hebben al een naam, zoals de 'Grunneger Kroug' en 'In Den Vergulde LED'.

Ik wil deze kroeg ook wel een plaatselijk tintje geven maar dan moet ik natuurlijk wel wat suggesties hebben. :) Misschien is de Kees van Oosten's Kletshoek iets?

Nout
May 19th, 2008, 10:34 PM
^^ :) Ben trouwens benieuwd of deze man meeleest :lol:
Anyway dit is idd de plek om een betere naam te verzinnen, want stadscafé vind ik ook wat afgezaagd.

Nog een paar clichénamen:

Onder de Dom
Meetingpoint Centraal
Stairway to heaven (is het niet symbolisch :lol:)

Apostle
May 19th, 2008, 10:35 PM
Kees van Oosten's Nimbytempel! :D

Apostle
May 19th, 2008, 10:36 PM
^^
Stairway to hell als het aan Van Oosten ligt...