View Full Version : Zwolle: ABN AMRO

Pages : [1] 2 3

El Bautista
October 10th, 2002, 04:38 PM
(bron: Intern ABN AMRO Zwolle)

Op 8 oktober jl. heeft het College van Burgemeester en
Wethouders van Zwolle besloten om de planologische
procedure voor de nieuwbouw te starten. Deze procedure
zal leiden tot afgifte van de benodigde bouwvergunning.
Het nieuwe kantoor zal onderdak bieden aan ABN AMRO
Verzekeringen, Insurance Brokerage, Corporate Clients
Unit Regio Noord-Oost en het Customer Contact Center
Zwolle. In de komende dagen zullen de plannen openbaar
worden, maar ik hecht eraan u als toekomstige
'bewoners' als eerste te informeren.

Het gebouw zal ca. 34.000 m2 groot worden en 1.200
werkplekken tellen. De hoofdopbouw bestaat uit een
onderbouw, waarop twee laagbouwkantoren en een toren
van ca. 95 meter hoogte. In de onderbouw komt een
tweelaagse parkeergarage waarin 475 auto's, een grote
fietsenstalling en parkeerruimte voor motoren een
plaats vinden.

http://www1.fa.knaw.nl/mercator/abnamro_zwolle.jpg

Ten opzichte van eerdere plannen is opvallend dat het
gebouw omsloten wordt door een grote waterpartij, zodat
er sprake is van een kantoreneiland. Ook de toekomstige
naastgelegen ontwikkelingen zullen omsloten zijn door
water. Het hierboven gelegen 'concourselevel', dient
vooral als ontmoetingsruimte. Hier bevinden zich
semi-publieke functies als een bedrijfsrestaurant, een
fitnessruimte, vergaderzalen en andere centrale
functies. Klik op de afbeelding om te vergroten.

Nadat het bouwplan de planologische procedures heeft
doorlopen kan in de tweede helft van 2003 de bouw
starten. De oplevering en de verhuizing zijn gepland
voor einde 2005. De bouw van het nieuwe kantoor
betekent ook meteen de start van de herontwikkeling van
de A-28 zone.

Errik
October 10th, 2002, 04:44 PM
Mein Gott!
Almelo en Enschede worden rechts ingehaald door Zwolle. :rant: Alarm!
Die toren komt mij ergens bekent voor. Hij lijkt wel wat op de Hollandse Meester. Een gejat ontwerp kunnen we dus wel zeggen. Dat verzacht te pijn weer een beetje.

Skyscrapercitizen
October 10th, 2002, 05:17 PM
Niks gejat ontwerp!

De pijn wordt weer groter!

Namelijk dezelfde architect.

Goed nieuws trouwens.

Amesnee
October 10th, 2002, 05:17 PM
Mooie toren alleen jammer dat ie in zwolle komt :rant: >(

Shockwave
October 10th, 2002, 05:21 PM
vind het wel een leuk ontwerp, mmaar waarom zwolle ?!

Bart
October 10th, 2002, 05:22 PM
Zou MODEL A1 dan toch voor het eerst in Zwolle gebouwd worden??

EFKA
October 10th, 2002, 05:50 PM
Errik, maak je niet druk! Almelo en Enschede worden hier niet door ingehaald, hoor. Zwolle zal nooit van haar leven binnenstedelijke hoogbouw krijgen. Dit noem ik meer weggemoffelde hoogbouw langs de snelweg. Zelf vind ik het dan al een stuk minder.

Maar eindelijk gaat dit project dan van start...

Vloepkleedje
October 10th, 2002, 06:39 PM
g e w e l d i g nieuws! was dit plan alweer bijna vergeten! mooie nieuwe impressie ook! het gebouw zelf is matig, maar dat weerhoudt me niet hier te plekke te juichen om de feestvreugd: Joechei!

Danny
October 10th, 2002, 07:53 PM
Een mooie toren en flink hoog en dat ie nou in Zwolle maakt mijn niet uit.

de flatneuroot
October 10th, 2002, 07:56 PM
Dat ziet er goed dat ontwerp.

Bart
October 10th, 2002, 08:02 PM
Ik maak me wel zorgen over het landschap.
Straks heb je overal van die torens aan de horizon en nergens meer het echte Hollandse landschap!

http://www.rnw.nl/hollandnl/special/images/50_Idem-Aetsveldsche-Polder.jpg

INVISIBLE
October 10th, 2002, 08:09 PM
Ik ken dit project nog heel erg goed .
Want het bedrijf waar ik voor gewerkt heb werkt ook mee aan dit plan !!!
Net zoals het belastingkantoor in Almelo .

Q.
October 10th, 2002, 08:33 PM
Waar komt ie precies? Toch niet op de Hessenpoort hè? Ik hoop wel een beetje in de buurt van de binnenstad...

mijn geboortestad doet het goed :D

Michiel
October 10th, 2002, 10:08 PM
Dat ziet er goed uit, zou dit dan de eerste Steevensz toren zijn die gebouwd wordt? Het linker gedeelte van de toren ziet er heel anders uit als op de eerdere plaatjes.

Eisso
October 10th, 2002, 10:18 PM
Mooi hoor! De hoogbouw in nederland gaat zich steeds meer o het noorden richten:D Nee, erg cool. Ik snap dat de mensen er in Almelo en Enschede een beetje van balen misschien, maar het staat wel in hun provincie toch? Bovendien is het misschien wel júíst een stimulans voor andere steden in Overijsel om nu ook de hoogte in te gaan!

´´Hoogbouw oorlog ontketend in het Oosten des lands...´´

Winus
October 10th, 2002, 10:45 PM
Ja goed nieuws, het is al heel wat dat de hoogbouw nu ook langzaam naar het oosten des lands trekt

SpeedFreak
October 11th, 2002, 08:44 AM
ja vet! mooi ontwerp, enja hij is al lang bekend. ook dat het een aftreksel zou worden van de hollendsche meester.

Hij komt bij de a28 te staan. Ik dacht aan de kant van het mercurius hotel. Daar willen ze een nieuwe zone ontwikkelen met hoogbouw tot 100 meter. Hiervoor zijn al enkele studies gedaan. Het bleek dat de gemeente zwolle te ambitieus was. De grote aantallen mensen die hier in deze nieuwe kantoren moeten gaan werken moeten natuurlijk ook aan en afgevoerd worden. De infrastructuur is hier niet opgebouwd.

Het is wel een vet idee, rij je over de a28 door zwolle en dan al die hoogbouw. Ik vind het wel een gaaf gezicht zo met die brug over de ijsel en dan al die stedelijkheid van zwolle. Alleen er mist nog veel hoogbouw daar. Ik vind t een puik plan en gun het zwolle ten zeerste, vooral daar het een mooie locatie betreft.

ro2
October 11th, 2002, 08:50 AM
Errug fraai , knal maar neer!!

Fries om utens
October 11th, 2002, 09:59 AM
Hahaaaa het wordt wel wat met Zwolle!!! Het verbaast me trouwens dat deze toren zonder al te veel problemen neergezet kan worden. De nieuwe rechtbank in het centrum kent nogal wat tegenstand onder de bevolking.

Maaruh waar komt ie nou eigenlijk precies? Ik had hem wel graag op het parkeerterrein achter het station gezxien...

Stratosphere 2020
October 11th, 2002, 10:14 AM
Mooie toren.

@ Bart

Beter Horizon vervuiling dan laagbouw en landschap iname.

Marcellus Bastardus
October 11th, 2002, 10:27 AM
Dit is een mooi ontwerp. 10x beter dan het hoofdkantoor van ABN.
Ze hebben/hadden daar toch een beetje last van het Niet-hoger-dan-de Peperbus-complex?

Thuner
October 11th, 2002, 10:52 AM
Een mooi ontwerp! En mooi voor Zwolle. Er zullen daar nu ongetwijfeld meer gaan verschijnen. Zolang ze maar geclusterd worden, zie ik het probleem niet.

Een bedreiging voor de Twentse steden? Ik zou zeggen: Enschede, laat zien dat je de grootste stad van de provincie bent!

SpeedFreak
October 11th, 2002, 01:01 PM
@Fries om Utens....

zie mijn eerdere post. Als je vanuit Amersfoort Zwolle binnenrijd dan ga je over de ijselbrug, en dan zie je aan je linkerhand een ruimte. Hier staat ook het Mercurius hotel, of een ander hotel, maar dacht dat t het Mercurius was. Hier in dit gebied willen ze het gebouw neerplanten. Aan de linkerkant van de snelweg dus. Bij t station komen deze gebouwen niet.

Er is trouwens wel mooie architectuur aanwezig bij het station! Mooie nieuwbouw...

Machtig Mokum
October 11th, 2002, 01:23 PM
Geez... ik dacht dat deze HM kloon zo dood als een pier was.. wel goed voor Zwolle, staan ze ook op de hoogbouwkaart en hopelijk leidt het weer tot een clustertje aldaar (zie Leeuwarden).
En waarom in Zwolle?? kijk maar eens op de envelop van je Abn afschrift...

DeltaMetropolis
October 11th, 2002, 01:47 PM
Hieronder de plek langs de A28 in Zwolle, waar ABN-AMRO gebouwd wordt:

http://img.ranchoweb.com/images/miatas/zwollekaartmetabnamro.jpg

Het wordt een klein hoogbouw-gebied, met als topper de ABN-AMRO:

http://img.ranchoweb.com/images/miatas/kantoreneilanda28zwolle.jpg

De kantoren komen op een soort eiland te staan, zie deze oude afbeelding:

http://img.ranchoweb.com/images/miatas/abn-zwolle4.jpg

Machtig Mokum
October 11th, 2002, 02:48 PM
Bij gebrek aan mogelijkheden in het centrum (protesten, historie, enz) een aardige locatie, mooie binnekomer als je aan komt rijden!

werner10
October 11th, 2002, 07:09 PM
waren die vrienden van Zwolle hier niet moordicus tegen....Wat hebben we van die lui nog vernomen!?

Thuner
October 11th, 2002, 09:37 PM
Persoonlijk zie ik hoogbouw liever midden in steden. Woontorens, kantoortoren, die een stad ook binnenin levendig houden. Ik begrijp dat dat bij Zwolle (nog) erg moeilijk ligt. Een fantastisch begin nu in ieder geval aan de rand van de stad.

Skyscrapercitizen
October 12th, 2002, 12:28 AM
Originally posted by werner10
waren die vrienden van Zwolle hier niet moordicus tegen....Wat hebben we van die lui nog vernomen!?

Dat het de Stadspartij net zo mag vergaan!:guns1:

Q.
October 12th, 2002, 11:16 AM
Het was gisteravond nog op TV Oost en daar zeiden ze 'zeer waarschijnlijk'. Bijzonder goed nieuws, voor heel Overijssel en Noord-Nederland :)

Deventer Up
October 13th, 2002, 11:36 AM
Wel een mooi ding. Jammer dat-ie niet in Deventer komt :moods: .

Berrtus
October 13th, 2002, 11:56 AM
Deventer heeft nu toch mooie Alberts en Van Huut-torentjes?:puke:

Eisso
October 13th, 2002, 01:59 PM
Nog ff een mooi plaatje

http://www.geocities.com/hoogbouw/otherdutch/abnzwolle.jpg

Ik wil hem wel toevoegen bij Skyscraperpage.com in de diagram, maar de section om te editen is al weken offline!

Eisso
October 13th, 2002, 02:01 PM
Ik geloof trouwens dat het vorige plaatje een ander ontwerp is, en dat de versie die wordt uitgevoerd een aangepaste is.

Deventer Up
October 13th, 2002, 03:29 PM
@ Berrtus

TorenTJES ja. Hoogste is 54 meter :baaa: . Wil meer hoogbouw en dan bedoel ik ook HOOG dus vanaf 70 meter.

Errik
October 14th, 2002, 12:36 PM
We will be back......:guns1:

Shockwave
October 14th, 2002, 12:49 PM
Originally posted by Tim de Bruijn

Dat het de Stadspartij net zo mag vergaan!:guns1:

En de "Vrienden" van de stad [groningen] ook ! :guns1:

Q.
October 14th, 2002, 01:48 PM
Mijn vader (een echte boer) vond het verschrikkelijk. Ik heb hem even goed uitgelachen. Hij was bang dat ie hem bij zijn huis zou kunnen zien (20 km verderop). Hij vindt La Tour ook al een onding.

Sommige mensen... :guns1:

Fries om utens
October 14th, 2002, 02:18 PM
Nog even doorzeuren hoor...

Jammer dat dit nou weer aan de snelweg moet gebeuren. Naar mijn mening had men achter het station een geweldig hoogbouwclustertje kunnen bouwen met een aantal mooie torens maar het hele gebied is de laatste tijd gevuld met saaie bakstenen gebouwen van een meter of 40. (De Meander, Stadskantoor) Het had echt wat kunnen worden daar maar men heeft het gebied nu echt verpest. En als er dan eens een mooie toren gebouwd wordt, moet dat weer aan de snelweg...

was getekend,

Een boze Zwollenaar

EFKA
October 14th, 2002, 02:29 PM
@ Fries om utens:

Is 'De Maender' dat brede blok met bruine ovalen 'toren'?

Deze is de meest spectaculaire in het stationsgebied met slechts 11 verdiepingen... had veel meer ingezeten. Ik begrijp de stad wel als men zegt dat men geen hoogbouw wil in het historische centrum. Het stationsgebied ligt daarentegen ver genoeg van de binnenstad.

Fries om utens
October 15th, 2002, 07:24 PM
Nee das weer een andere. Geen idee hoe die heet trouwens. De Meander is een groot kantoorgebouw direct achter het station. Ik zal binnenkort een serie foto's plaatsen van oa dit gedrocht.

DeltaMetropolis
October 21st, 2002, 02:12 PM
De ABN-AMRO heeft in iedergeval wel invloed in Zwolle:

Hoogbouw in Zwolle is een precair onderwerp

15 OKTOBER 2002 - Hoogbouw in Zwolle is een precair onderwerp. Het ontwerp voor een veertig meter hoge rechtbank aan de Luttenbergstraat leidde tot een golf aan protesten in de stad, de plannen voor hoge kantoren aan de snelweg A28, op Spoolderwerk, eveneens. De eerste aanzet voor de invulling van het gebied werd vrijdag gegeven; er komt een 95 meter hoog kantorenpand op de plek tussen de afslag Zuid van de A28 en de huidige meubelboulevard. Maar het kan allemaal nog veel hoger. Het hoogste gebouw van Nederland staat momenteel in Rotterdam. Het gebouw van Nationale Nederlanden (de Delftse Poort genoemd) in die stad is 151 meter hoog. De Hoftoren in Den Haag doet er qua hoogte niet veel voor onder. Die telt 142 meter. Maar het kan allemaal nog veel hoger. In Rotterdam zijn plannen gemaakt voor een mega-kantoorreus. Het is een heuze wolkenkrabber van liefst 392 meter hoog.

http://www.apeldoornsecourant.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/APC/artikelvisuals/1273424-109695-groot.jpg

Beukenallee gruwt van kantoortoren

15 OKTOBER 2002 - ZWOLLE - Een aantal bewoners van de Beukenallee laat er geen misverstand over bestaan. Ze gruwen van de kantoortoren van 95 meter hoog, die aan de andere kant van de Blaloweg, bijna pal in hun achtertuin, komt te staan. ‘Ik ben mijn privacy straks kwijt‘, zegt Marriëtte Tiesema.

Ze wisten dat de gemeente hoogbouw op Spoolderwerk wilde. En ze wisten ook dat maximaal honderd meter daarin bereikt kon worden. Toch was het schrikken, die illustratie op de voorpagina van de Zwolse Courant van de hoogbouw voor ABN AMRO Verzekeringen. ‘Dit is echt belachelijk hoog, 95 meter. Dat hakt erin‘, zegt buurtbewoner Wim van Stein. ‘Zwolle is veel te klein voor die tien torens die ze hier misschien wel naast de A28 willen bouwen. Dit is een statussymbool.‘

Zijn buurvrouw Marriëtte Tiesema is het daar niet mee eens. Ze vindt het ontwerp mooi. Dat siert de stad volgens haar best wel. De plek waar het torenhoge kantoor komt te staan, zint haar minder. ‘Daar vanuit kunnen ze zo mijn tuin in kijken.‘

‘Mijn uitzicht wordt echt een stuk minder‘, moppert allee-bewoner Roelof Roelofs. Hij moest ooit zijn oude woning in Schelle voor hoogbouw verlaten. Die geschiedenis herhaalt zich nu niet, maar Roelofs kijkt straks wel tegen een kantoorgigant aan. ‘Ik kijk al twaalf jaar vanuit mijn achtertuin naar de Peperbus. Dat heb ik straks niet meer en dat is best jammer.‘

Hij is bevreesd dat de kantoortoren niet alleen privacy weg zal nemen, maar ook tot geluidsoverlast zal leiden. ‘We hebben hier al een druk verkeerspunt‘, duidt hij op de verkeersrotonde. ‘Ik heb op zich niet zoveel hinder van het verkeer. Maar wat als daar zo‘n toren staat? Het geluid kan dan wel eens flink weerkaatsen.‘ Die angst hebben ook andere Beukenallee-bewoners. ‘We hebben nu al veel geluidsoverlast‘, klaagt Tiesema, die in een gedeelte van de allee woont, waar de achtertuinen vrij dicht aan de Blaloweg grenzen. ‘Je kunt hier echt niet meer slapen met de ramen open.‘

Vanwege die geluidsoverlast bouwt buurman Van Stein aan de achterzijde van zijn huis een geluidswal van gebroken straatstenen. Die moet minstens 2,5 meter hoog worden. Van Stein: ‘Tja, ik heb door die wal misschien minder herrie in de achtertuin, maar de nu geplande hoogbouw werk ik er natuurlijk niet mee weg.‘

Wegen op schop voor hoogbouw

16 OKTOBER 2002 - ZWOLLE - De bouw van een kantoorreus van 95 meter hoog voor de huisvesting van ABN AMRO Verzekeringen op Spoolderwerk in Zwolle heeft een groot aantal infrastructurele ingrepen tot gevolg. De Grote Voort en het kruispunt Blaloweg/Grote Voort moeten op de schop om te voorkomen dat de ‘aan- en afvoer‘ van de werknemers tot enorme verkeersopstoppingen leidt.

De gemeente Zwolle bestudeert de komende maanden hoe de infrastructurele aanpassingen het best kunnen worden uitgevoerd. Het college heeft al aangekondigd hiervoor een versnelde procedure (artikel 19) te willen starten. Dat wil het ook doen voor het bouwplan dat Spoolderwerk BV en Bouwfonds hebben ingediend.

De kosten van de reconstructies komen in ieder geval voor rekening van de gemeente.

Het gebied rondom de toekomstige ABN/AMRO Verzekeringen-toren moet eveneens op de schop. De kantoorreus komt op een eiland te liggen, dat zich uitstrekt in het totale kantoorgebied Spoolderwerk, op de kop van het toekomstige kantorenpark Voorsterpoort (van Blaloweg tot aan Rieteweg). Rondom de kantoren komt een grote singel.

Werknemers van ABN/AMRO Verzekeringen die vanaf de Grote Voort komen moeten eerst een brug over de waterpartij oversteken om hun werkplek te kunnen bereiken. De fietsers die vanaf de Veerallee komen nemen een brug die rechtstreeks in verbinding staat met een fietsenstalling in het kantoorpand.

Over de kosten van de aanleg van het eiland en de omgeving moet de gemeente nog overleg voeren met Spoolderwerk BV, de combinatie die - als het aan het college ligt - niet alleen Spoolderwerk I, maar ook II en III gaat ontwikkelen. Voor de laatste twee gebieden is al een koop- en ontwikkelingsovereenkomst opgesteld tussen gemeente en Spoolderwerk BV. Dit gebied is bestemd voor circa 100.000 vierkante meter kantoorvloeroppervlak en 20.000 vierkante meter voor grootschalige detailhandel.

Het ABN AMRO-gebouw in Spoolderwerk I zal 34.000 vierkante meter bedrijfsvloeroppervlak bevatten.

De Zwolse brandweer heeft inmiddels ook de mega-bouw in studie. Ze moet erop toegerust zijn om brandhaarden in de kantoortoren snel te blussen. Omdat de Zwolse brandweer nimmer met dergelijke hoogbouw te maken heeft gehad, wordt daarvoor een kijkje genomen bij de collega‘s in Rotterdam.

Dit is een leuk stukje:

Zwolle échte stad met meer hoogbouw

15 OKTOBER 2002 - ZWOLLE - Zwolle mag best de lucht in met haar nieuwbouw. Vooral de locatie Spoolderwerk aan de A28 is een uitstekende plek om hoge kantoren te concentreren. Dat vindt civiel-ingenieur Hans Poolman. Het mag wat hem betreft allemaal nóg wel wat hoger dan de kantoorreus van 95 meter, bestemd voor de ABN AMRO aan de A28. ‘We moeten eens ophouden met die hoogte van de Peperbus heilig te verklaren'.

Wars is hij van alle negatieve klanken die al te beluisteren waren in de stad over hoogbouw. De nieuwbouw van de rechtbank aan de Luttenbergstraat - van 40 meter - te hoog?

Poolman vindt het onzin. Sterker, hij was een van de weinigen die architect Gunnar Daan na afloop van zijn presentatie van de nieuwbouw feliciteerde. De toegelopen menigte vond de architect een ‘ijdeltuit‘, omdat deze weigerde zijn ontwerp aan te passen, Poolman vond het ontwerp ‘fantastisch‘.

‘Het zijn die mensen die van Zwolle een Anton Pieckdorp willen maken‘, zegt hij over de weerstand die telkens weer in Zwolle over hoogbouw is te beluisteren.

‘We moeten ervoor waken dat Zwolle niet terugvalt in een pitoresk stadje, waar je in het weekend in Middeleeuwse kledij moet rondlopen om toeristen te trekken. En we moeten er eens mee ophouden die hoogte van de Peperbus heilig te verklaren. Waarom niet hoger bouwen? Ik zie het bezwaar niet!‘

Zwolle mag best wel wat wereldser worden, zegt de weg- en waterbouwdeskundige, die na jarenlang in de bouw te hebben gewerkt een softwarebedrijf in Zwolle heeft opgezet. ‘Veel mensen vinden dat ook. Maar het zijn altijd mensen die negatief over de ontwikkeling van de stad zijn, die van zich laten horen.‘

Poolman is vooral te spreken over de locatie waar de gemeente hoogbouw tot honderd meter wil toestaan; de strook langs de A28, beginnend bij de groenstrook vanaf de afslag Zuid, tegen de meubelboulevard aan. ‘Ik ben een voorstander van concentratie van hoogbouw aan de snelweg. Het zou het mooist zijn als ze daar ook nog over de snelweg heen zouden bouwen.‘ Kantoorreuzen nemen nu eenmaal minder grondoppervlak in beslag dan laagbouw bestemd voor hetzelfde aantal medewerkers. Én, niet minder belangrijk, de verkeersafwikkeling van het kantoorpersoneel zal aan de A28 veel beter zijn, dan wanneer het kantorenpand midden in de stad zou staan, aldus Poolman.

Over het ontwerp is hij minder te spreken. ‘Als ‘landmark‘ is het geen lelijk gebouw, maar van mij had het best wat gedurfder gemogen. Waarom geen gebouw zoals de Gasunie in Groningen of de Hoftoren in Den Haag. Dat spreekt wel aan. Die steden zetten zich er meer mee op de kaart dan met dit gebouw. ‘Het is een ontwerp dat we ook al van andere steden kennen.‘

rik2
October 22nd, 2002, 10:09 AM
Grappig, dat grafiekje met de Peperbus en de Zwolse rechtbank.
Ik snap die buurtbewoners ergens wel. Als je nou in een grote stad in de Randstad woont, dan kun je verwachten dat er kantoorkolossen voor je raam verschijnen. Maar Zwolle is nog altijd een provinciestad en deze mensen wonen in een gewone wijk. Ondanks dat ze gewaarschuwd zijn komt dat dan toch aan.
Erg mooi ontwerp trouwens weer van Stevenz.

Stratosphere 2020
October 22nd, 2002, 11:02 AM
ja kolosale torens horen nu eenmaal niet in dorpen of steden met veel boeren.:D

INVISIBLE
October 22nd, 2002, 06:23 PM
En dat is nou juist wat ik hier in onze stad niet snap , want waarom juist in een stad waar de hoogbouw allemaal in de stad ( centrum ) kan worden geplaats gaat het moeilijk om het van de grond te krijgen .
Terwijl er dus in Zwolle op die plekken niet echt gebouwd kan worden en er dus aan de rand van de stad word gebouwd .
Beide steden liggen trouwens in Overijssel waarvan Enschede de grootste is van de provincie maar Zwolle is nu eenmaal de hoofdstad van deze provincie ( dit komt natuurlijk door de geschiedenis van de stad ) .
En Zwolle is beter gelegen dan Enschede tenminste als je het vanaf de Nederlandse grens bekijkt .

Verder is dit een supermooi project !!!
Waar Zwolle zich wel weer iets meer mee op de kaart zet .

DeltaMetropolis
October 22nd, 2002, 07:10 PM
Originally posted by Stratosphere 2020
ja kolosale torens horen nu eenmaal niet in dorpen of steden met veel boeren.:D
:wtf:

Op Europees & Wereldniveau bekeken, heeft het bekrompen Nederland 16 miljoen BOEREN!
Ja, dus ook Amsterdam en Rotterdam! :finger:

Machtig Mokum
October 23rd, 2002, 12:28 AM
Ze praten dus over zo'n 10 torens in de A28 zone!! WoW! Alleen jammer dat 100 meter het maximum moet zijn..

Michiel
November 9th, 2002, 01:24 AM
Uit de Apeldoornse Courant (http://www.apeldoornsecourant.nl/regioportal/APC/1,2622,8112-Zoeken-Zoeken!Inarchief!__1285656_,00.html?ArchiefID=1285656)

Zwolle met banktoren in top 10 hoogste gebouwen

van een onzer verslaggevers

23 OKTOBER 2002 - ZWOLLE - Zwolle komt met de aanstaande bouw van de hoge kantoortoren van ABN Amro in de top tien van hoogste gebouwen van Nederland te staan.

Met hoge mast is de toren niet 95 meter, maar circa 115 meter hoog. Dat is eenzelfde hoogte als de Achmeatoren in Leeuwarden. Die staat op de achtste plaats van de officiële top vijftig van hoogste gebouwen van het land, gemaakt door Stichting Hoogbouw.

Alleen Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Tilburg hebben hogere gebouwen. Het hoogste, de Delftse Poort, staat met zijn 151 meter in Rotterdam.

De Stichting Hoogbouw heeft tot doel ontwerpend en bestuurlijk Nederland enthousiast te maken voor hoogbouw.

De hoogbouw voor ABN Amro Verzekeringen aan de A28 op Spoolderwerk/Voorst B leidt niet tot grote bezwaren in de gemeenteraad, zo bleek deze week in de raadscommissie Werk. Die stemde er mee in het bouwplan vrij te geven voor een versnelde ruimtelijke ordeningsprocedure.

Balleke
November 9th, 2002, 10:53 AM
uhmz mensen DE REGENT 96 METERS !!!!! :?

DONijm
November 9th, 2002, 11:20 AM
Originally posted by eindhoven tha city
uhmz mensen DE REGENT 96 METERS !!!!! :? Bedoeld wordt de hoogte indien de mast wordt meegeteld.

Q.
November 9th, 2002, 11:54 AM
Originally posted by DONijm
Bedoeld wordt de hoogte indien de mast wordt meegeteld. Maar dan is de Gerbrandi-toren toch het hoogste gebouw van nederland, als we zo gaan doen? :D

Rotterdam Highrise
November 9th, 2002, 02:17 PM
@QyRoZ
Nee, want deze mast heeft een puur architectonische functie. ;)

Jurgen

Machtig Mokum
November 9th, 2002, 03:16 PM
Dit slaat dus nergens op.. leuk dat ze zo trots zijn op hun toren maar de Achmea is ECHT 114 meter en deze dus niet...

Rotterdam Highrise
November 9th, 2002, 03:49 PM
Het gewoon de Petronas - Sears discussie.
Ze hebben gelijk dat hij in de top tien van de structural top lijst komt, maar dus bij lange na niet in de top10 van de top of roof lijst.

Jurgen

dennol
November 9th, 2002, 04:03 PM
Dan mogen ze wel snel beginnen met bouwen.

Met Prinsenhof in aanbouw en Montevideo misschien binnenkort halen ze zelfs met een 'structural hoogte' van 115m de top 10 niet meer. :D

MiCH
November 9th, 2002, 05:03 PM
...Het ontwerp voor een veertig meter hoge rechtbank aan de Luttenbergstraat leidde tot een golf aan protesten in de stad...

LOL! Hehe, door dit soort dingen voel ik me toch wel weer een beetje trots dat ik in Rotterdam woon! :)

rdj
November 9th, 2002, 05:45 PM
Je bent er trots op dat Rotterdam geen historisch centrum meer heeft? Want dat is vermoed ik de reden voor die protesten, zo vreselijk bekrompen kan Zwolle niet zijn toch (ik heb de locatie van die straat niet opgezocht dus het zou wel kunnen). De Friesland Bank in Leeuwarden zorgde met zijn 45 meter ook voor protesten, terwijl deze op pak em beet 200 meter van de Achmea toren staat. Hij staat echter net in het historische hart, dus ondanks dat toch protesten.

The Messiah
November 9th, 2002, 06:24 PM
Hoogbouw in Nederland leeft!

Ik vind het een zeer aardig ontwerp.
En dat het in zwolle komt is ook geen probleem.We kunnen toch niet alle hoge gebouwen sparen voor Rotterdam,Den Haag en Amsterdam?
Bouwen dus maar :cool:

MiCH
November 13th, 2002, 10:57 PM
Nou, ik ben trots op het feit dat ik in Rotterdam woon, omdat Rotterdam hoogbouw heeft en ik hoogbouwfan ben. Da's logisch toch? Zo te lezen zal een stad als Zwolle dus nooit echt een hoogbouwstad worden, als zo'n toren(tje) al op verzet stuidt. Natuurlijk is een historisch centrum ook leuk en gezellig en natuurlijk ben ik niet "trots" op het feit dat Rotterdam zo'n centrum niet meer heeft. Dat kon je zelf natuurlijk ook wel bedenken.
Misschien ben ik erg lomp als ik zeg dat het bombardement de hoogbouw in Rotterdam voor een deel mogelijk heeft gemaakt, maar het is natuurlijk wel zo. Ik denk maar zo: het is óf een historisch centrum óf een hoogbouwcentrum. Dat is samen nauwelijks tot niet mogelijk. En in het geval van Rotterdam zit een hoogbouwfan dus goed. Althans, dat is mijn mening.

Marin
November 14th, 2002, 11:56 AM
Zwolle draagt bij aan bouw kantoor ABN Amro (regio Oost)

(13-11-02) In Zwolle heeft de gemeente een financiële bijdrage toegezegd aan de bouw van een nieuw hoofdkantoor van ABN Amro Verzekeringen. Het gaat om een bedrag van ongeveer 2,3 miljoen euro. Over de toezegging is commotie ontstaan omdat de plaatselijke Socialistische Partij een vertrouwelijke brief, waarin burgemeester en wethouders de bijdrage aankondigen, openbaar dreigt te maken.
Pas enkele weken geleden kreeg de gemeenteraad lucht van de gemeentelijke bijdrage. De gemeente zou ABN Amro het bedrag hebben toegezegd als tegemoetkoming in de kosten van de ‘semi-openbare’ ruimten in de kantoortoren, die de komende jaren langs de A28 moet verrijzen. Volgens Michel Stiekema van ABN Amro is er louter sprake van ‘infrastructurele maatregelen’ en betaalt de gemeente mee aan parkeerplekken voor niet-ABN Amro-medewerkers en de toe- en afrit naar het kantoorgebouw. ‘Het gaat hier om een min of meer openbare gelegenheid’, zegt Stiekema.
Volgens een woordvoerder van wethouder J. Baarsma (PvdA, Economische Zaken) is het aanbod gedaan vanwege een ‘economisch belang’. Of het bedrag al is betaald, wil hij niet kwijt.
Het nieuwe hoofdkantoor van ABN Amro Verzekeringen wordt met 95 meter het hoogste gebouw van Zwolle. Er komen 1200 werkplekken. Bouwfonds ontwikkelt het kantoorgebouw, dat in totaal 34.000 m2 bvo moet gaan tellen. Er komen 475 parkeerplekken. De bouw begint in de tweede helft van 2003. Over de investeringskosten en de gemeentelijke bijdrage wil Bouwfonds geen uitspraak doen.

Bron: Vastgoedmarkt (http://www.vastgoedmarkt.nl/paginas/home.asp)

Vloepkleedje
January 26th, 2003, 02:12 PM
Goed nieuws!

uit de Zwolse Courant van afgelopen vrijdag:

Banktoren valt in de smaak
door Adri van Drielen

24 JANUARI 2003 - ZWOLLE - Ontwerpers en ontwikkelaars van de ABN Amro-nieuwbouw in het Spoolderwerk namen gisteren een belangrijke hindernis. De welstandscommissie ging na een aantal aanpassingen in principe akkoord met het ontwerp, dat opvalt door de 95 meter hoge toren.

Drie keer was er in beslotenheid al vooroverleg geweest tussen plannenmakers en de welstandscommissie van Het Oversticht. Na de laatste keer maakte architect René Steevensz op de terugweg naar zijn woonplaats Chicago de eerste schetsen voor de aanpassingen. Samen met de uitwerkingen werden ze gisteren aan de welstandscommissie gepresenteerd en van commentaar voorzien.

Bij de laatste confrontatie tussen Steevensz en commissie bleken de deskundigen niet helemaal tevreden. Het ambitieniveau kon hoger en een beeldkwaliteitsplan met zicht op wat er rond het ABNAmro-complex nog meer wordt gebouwd ontbrak. Grote vlakken over meerdere verdiepingen vormden ook een kritiekpunt, terwijl de suggestie werd gedaan de beide bouwblokken naast de toren verschillend van hoogte te maken, waardoor meer het accent op het hoogste deel van de kantoorreus zou komen te liggen. Tot slot zou de toren niet op het zogeheten plintgebouw dienen te beginnen, maar moeten doorlopen tot de grond. Die ongeveer dertien meter hoge ‘plint‘ aan de zijde van het verkeersplein Zwolle-Zuid gaat bestaan uit twee parkeerlagen en het ‘podiumgebouw‘ waarin allerlei voorzieningen komen, zoals bijvoorbeeld het restaurant. Die verdieping bevindt zich op het niveau van de A28, zodat de gebruikers niet tegen het talud van de rijksweg aankijken, maar erop.

Zo‘n dominant gebouw heeft een symboolfunctie voor de stad en moet een bovenstedelijke uitstraling hebben, zo had de welstandscommissie aangevoerd. Ook aan de eis meer inzicht te geven in het totale beeld vanaf het verkeersplein is met een artist‘s impression voldaan.

Steevensz, partner van PPKSArchitects, toonde zich gevoelig voor de kritiek. Om de toren ‘een onderkant‘ te geven kwam hij met de oplossing van een ‘urban window‘, een venster in de plint zodat ook het onderste deel van de toren te zien is. ‘Een betere compositie. De toren zweeft niet meer‘, oordeelde de commissie, die vervolgens de weg voor verdere uitwerking vrijmaakte. ‘We zitten op één golflengte‘, oordeelde plaatsvervangend commissievoorzitter B. Stassen. Als het plan nu volgens afspraak wordt uitgewerkt, mogen DLH Projectontwikkeling en de partners rekenen op een positief advies.

Architect René Steevensz beoordeelde na afloop van het overleg de inbreng van de welstandscommissie als erg interessant én vruchtbaar. ‘Het plan is er beter van geworden‘, erkent Steevensz de deskundigheid van de Zwolse welstandscommissie.

De in de USA neergestreken Nederlander moest wennen aan de lokale gevoelens voor wat betreft de hoogte, gewoon als hij is aan de wolkenkrabbers in Chicago. Het bureau, waarin hij partner is, is ook de ontwerpende architect voor het 185 hoge gebouw dat aan de Rotterdamse Coolsingel verrijst.

Het woord is nu weer aan de politiek. Na de commissie Ruimte (10 februari) beslist de raad op 17 maart over de ruimtelijke-ordeningsprocedure. Wordt ook dat station zonder problemen gepasseerd, dan is al in september de start van de bouw mogelijk. Met het kantoorcomplex voor ABNAmro Verzekeringen wordt 34.000 vierkante meters kantooroppervlak ingevuld van de honderdduizend, die op het Spoolderwerk zijn voorzien. Daarnaast omvat het totaalplan van DLH c.s. ook 20.000 vierkante meter grootschalige detailhandel.

De volgende te nemen hindernis voor deze kantoortoren is de ruimtelijke ordenings-procedure. Deze vindt plaats op 17 Maart. Als alles goed gaat, kan de bouw inderdaad al September dit jaar beginnen!

Tobi
January 26th, 2003, 02:25 PM
het 185 hoge gebouw dat aan de Rotterdamse Coolsingel verrijst.
Heb ik iets gemist??? :lol:

Snap goed dat Zwolle wel te porren is voor zo'n toren. Zou zeker niet misstaan en de (relatief onbekende) stad toch wel op de kaart zetten. Dat complex moet toch aan de A50/A28 (daar gaan ze ergens in mekaar over toch) komen?

ABN/AMRO strooit wel mooie torentjes door het hele land, maar ik had liever gezien dat ze gewoon 1X 250 meter op de Zuidas of in Rotterdam plantten. Dat zou pas een passend gebouw voor zo'n geldmagnaat zijn.

Michiel
January 26th, 2003, 11:33 PM
Op de site van Halmos Adviseurs (http://www.halmos.nl) staat dit plaatje. Links de ABN AMRO toren.

http://www.halmos.nl/pics/nieuws/1029936801visie-omgeving-2.jpg

Vloepkleedje
January 27th, 2003, 10:14 AM
zo, goed gevonden Michiel! interessant plaatje, ik vraag me af wat de rest van die bouwblokken inhoudt.
ook nog van die site:
http://www.halmos.nl/pics/project/101549945110124018551374graf005_impressie_aangepast2.jpg

supercees
January 27th, 2003, 10:18 AM
Ik vind hem wel erg mooi hoor! Alleen liever in Rotterdam ofzo...

Fir
January 28th, 2003, 12:59 PM
Waarom niet in Zwolle? Zwolle ligt strategisch op een goede plek, de laatste "stad" tot Groningen en Leeuwarden.. Na Zwolle heb je bijna niets meer totdat je dus in beide provinciehoofdsteden bent. Bovendien is Amsterdam-Zwolle ook niet superver, vind het dus wel een logische keuze!

supercees
January 28th, 2003, 01:02 PM
Tuurlijk gun ik hem Zwolle wel. Alleen vind hem namelijk erg mooi, vandaar... ;)

Fir
January 28th, 2003, 01:05 PM
Yep, zeker een mooie toren, maar Rotterdam krijgt zijn grote broer dus echt erg vind ik het niet, wat Amsterdam betreft ja, daar laten ze nog niet zoveel spannends zien....;)

supercees
January 28th, 2003, 01:09 PM
Ach ja, we hebben de Amsterdam Arch.... en misschien zometeen dan Zuidoost... maar inderdaad, het zou veel beter kunnen..

Richard
January 28th, 2003, 02:12 PM
Zo, dat is goed voor Zwolle, halen ze in een klap heel wat Nederlandse steden in met deze hoogbouw. Nu nog dat rechter complex en Zwolle doet in een klap mee in dit kikkerlandje :D

werner10
January 28th, 2003, 04:24 PM
Hallo zeg! alsof Amsterdam geen Breitnertoren heeft....Kwalitatief een van 's lands mooist ontworpen torens!

supercees
January 28th, 2003, 04:28 PM
Ja die is ook niet lelijk. Maar Amsterdam mist nog echt een mooi gebouw, die staat er gewoon nog niet vind ik...

Fir
January 28th, 2003, 08:29 PM
Wat internationaal geldt voor Rotterdam, geldt voor Amsterdam op nationaal gebied. Amstersam heeft wel mooie gebouwen zoals het kantoor van ING maar mist een echt hoge toren met uitstraling dus minimaal rond de 150 meter! Internationaal gezien natuurlijk nog hoger maar dat is voor Rotterdam hetzelfde verhaal.

INVISIBLE
January 28th, 2003, 08:38 PM
Ok geef mij maar de Rembrandtoren in A'dam vind het gewoon een mooie toren vooral om de momenten als ik er s'avonds weer een keer langs ben gekomen met een bezoekje aan amsterdam .
En die opvallende lichtbaken op het dak .
Vind het echt een van de betere torens in Nederland .

rikarchitecten
May 5th, 2003, 06:16 PM
het kan me niks schelen dat er in Zwolle wel zo hoog gebouwd word, Zwolle is en blijft een dom ouderwets stadje.

Q.
May 5th, 2003, 06:23 PM
<table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by rikarchitecten </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>het kan me niks schelen dat er in Zwolle wel zo hoog gebouwd word, Zwolle is en blijft een dom ouderwets stadje.</td></tr>
</table>
Zwolle is een mooie stad met een mooie geschiedenis en mooie gebouwen. Honderd keer mooier dan Enschede in ieder geval.

Owja, ik ben er geboren, dus ik ben niet helemaal onpartijdig. ;)

INVISIBLE
May 5th, 2003, 06:40 PM
Haha dat meen je niet , ook ik vind Zwolle niks Sorry dat ik het zeg .
Ok ze hebben dan wel hun historie nog bewaard maar geef mij dan maar liever mijn eigen stad !!!

Elmo
May 5th, 2003, 06:43 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by rikarchitecten </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>het kan me niks schelen dat er in Zwolle wel zo hoog gebouwd word, Zwolle is en blijft een dom ouderwets stadje.</td></tr>
</table>

hier klinkt een afgunstig iemand...

Kruikenparadijs
May 5th, 2003, 06:45 PM
Je kan wel allemaal jaloers gaan liggen doen, maar feit is gewoon dat Zwolle een juweel van een toren van 95 meter hoog erbij krijgt, of het nu een dom ouderwets stadje is of niet.

Oude gebouwen in Zwolle? Heeft iemand daar ook foto's van, ik ben benieuwd!!

Q.
May 5th, 2003, 07:07 PM
Er is helaas wel veel gesloopt in Zwolle, zoals http://www.zwoltown.com/fotoszwolle.htm laat zien. :rant:
Zwolle had vroeger trouwens de hoogste kerktoren van Nederland dus het is wel een vroege hoogbouw-stad. ;)

Zwolle salvo komt er aan. :cool:

http://home.residentie.net/~schram-12/zw03.jpg
De Sassenpoort

http://www.stomforum.nl/~qyroz/hbf/Sassenpoortenbrug-2003.jpg
Nog eentje

http://www.stomforum.nl/~qyroz/hbf/zeppelin-03.jpg
Uitzicht op de Peperbus

http://www.stomforum.nl/~qyroz/hbf/Buitenkant01-nu.jpg
Stadsmuur

Ik zie alweer dat er veel te weinig mooie Zwolle-foto's op internet staan, moet er binnenkort maar weer eens met de camera op uit. :)

INVISIBLE
May 5th, 2003, 07:08 PM
Wat dacht je dan van een Hanze stad dat er nieuwe gebouwen in het centrum stonden .
Hoe denk je dat Zwolle eruit ziet ?

Sky-Unlimited
May 5th, 2003, 07:09 PM
Ach ja, Enschede is de grootste stad van de provincie Overijssel, maar Zwolle is de hoofdstad. 't Is dus niet geheel toevallig dat de kritiek vooral uit Enschede afkomstig is.

Q.
May 5th, 2003, 07:11 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Sky-Unlimited </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Ach ja, Enschede is de grootste stad van de provincie Overijssel, maar Zwolle is de hoofdstad. 't Is dus niet geheel toevallig dat de kritiek vooral uit Enschede afkomstig is.</td></tr>
</table>
Tja, ik ben hier eigenlijk in het hol van de leeuw, ik merk nu dat de Zwolle - Enschede oorlog nog heftiger is dan de Enschede - Almelo oorlog. ;)

Laten we zeggen dat beiden steden hun charme hebben. :)

Ace
May 5th, 2003, 07:12 PM
Leuk ontwerp ja. Ik zag het plaatje en wist meteen dat het een Steevenz was. Vind 'm alleen van voren gezien wat breed uitvallen. De kleurencombinatie is ook exact een kopie van het ABN-AMRO Headquarters in 020. Niet dat dat een schande is, want het is een hele goeie, moderne kleurencombi. Alleen jammer dat zo'n project weer niet in de stad komt. Alssie goed genoeg zoekt, moet d'r toch elders plek zijn daaro? En dat hoeft echnie precies middenin het historische stadscentrum te zijn. D'r moeten a/d rand van het centrum toch voldoende leuke locaties zijn?

INVISIBLE
May 5th, 2003, 07:23 PM
Hahaah nee de echte oorlog is echt nog steeds tussen de plaatsen Enschede-Hengelo ( ook onder de bevolking , das van vroeger uit ) .

Mag dan wel eens wat zeggen maar tuurlijk heeft Zwolle ook mooi kanten en is het de provinciehoofdstad .
En heeft Enschede ook zo zijn punten wat een neutraal iemand ( als QyRoZ , ok niet helemaal neutraal persoon :) ) aan kan geven .

En jah Zwolle is de Provinciehoofdstad dit mede door de achtergrond van de stad en op dit moment doet de ligging van de stad het ook zeer goed ( vooral vanuit het Westen ) zodat de stad nog steeds groeit .
Maar buiten dat en dat vind ik wel de waarheid is het Centrum nog wel Enschede ( net zoals bij Haarlem en Amsterdam het geval is ) .

AppetjoekII
May 5th, 2003, 07:26 PM
Zo Zo Zwolle! Deh ziet er goed uit! :okay:

Q.
May 5th, 2003, 07:29 PM
@INVISIBLE:

Jaja, sinds wanneer ligt het centrum helemaal aan de rand? Dan is Deventer eerder het centrum. ;)

Deventer Up
May 5th, 2003, 07:30 PM
Ondanks dat m'n vader uit Zwolle komt ( :bleep: ) en ik uit Deventer, heb ik ook een "hekel" aan Zwollen. Het ligt nou ook eenmaal niet zo goed tussen Deventernaren en Zwollenaren :) . Word er blijkbaar al met de paplepel in gegoten ;) . Maar ben wel een beetje jaloers op die toren.

ParterrePact
May 5th, 2003, 07:31 PM
Donders mooie toren, jammer dat ze die niet in Enschede neerzetten, op de plek achter de Klanderij waar nu dat lelijke ABN blokkendoosje staat.
Maar echt hulde aan Zwolle dat ze zo'n toren in huis halen, en deze vind ik, in tegenstelling tot dat ding in Tilburg, dus wel mooi.

INVISIBLE
May 5th, 2003, 07:45 PM
Ja waarom zetten ze nu zo'n toren niet in Enschede neer en ja op dat stukje grond van de huidige ABN ( ok ik ken meer lokatie's waar die mag staan maar dit is een mooie ) .
Daar waar straks op de kruising ook de HTS toren komt ( 80 meter ) , nu al de Collonade's torens staan ( 3 x +/- 42 meter ) en de Twentec residentie ( +/- 50 meter ) zou er zeer mooi uitzien dan zou ook een mooie verhouding weergeven in Residentie's en Kantoor aanbod zodat het niet te eentonog word .

Maar nee kies maar weer een autobaan lokatie in Zwolle omdat dat ( beter gelegen is ) , of dat er zoveel aan doet in een al zo'n klein land .
Want dat snap ik soms nog steeds niet waarom dat de hele doorslag geeft aan zo'n pand .
Terwijl het hier dus vele malen mooier zou passen in een modernere stad als Enschede en dan wel in het Hartje van de stad .

Nee hier komen ze dan weer met zo'n subonderverdeelkantoor terwijl als ik ABN was misschien eens even iets beter grensoverschreidend nadacht en dan misschien er op uitkwam dat het hier misschien een toch betere lokatie is aangezien ABN zich wel graag op de internationale markt laat zien en hier veel Duitsers toch hun waren en zaken doen zodat het een goede stad is voor ABN tegenover onze Oosterburen .

maar ok ik droom nu en zit maar wat te lullen want de grondprijs is natuurlijk vele malen hoger dan die lokatie , maar toch snap ik het soms niet .

Q.
May 5th, 2003, 07:47 PM
Het is vooral omdat de ABN al in Zwolle zit en verdeeld zit over een handvol verschillende locaties, wat niet echt handig is. Aan de andere kant van de A28 zitten ze bijvoorbeeld nu ook al met de verzekeringstak. Zo heel veel veranderd er dus niet. En vergeet niet dat Zwolle een heel stuk centraler in Nederland ligt dan bijvoorbeeld Enschede.

INVISIBLE
May 5th, 2003, 07:55 PM
Ok dat hij daar komt is mooi , dus het is niet zo dat ik het niet mooi vind dat is niet zo het is ook maar even dat er hier op doorgepraat word waardoor ik er nu een ander standpunt bij naast zet .
Maar wat is nu nog "centraler" alles gaat via Telefoonlijnen , Dataverkeer en voor grotendeels gaat het in dat soort bedrijven om Communicatie dus eigenlijk maakt het niet uit waar je zit .
Want je zou het echt niet merken of je nu met iemand in Enschede belt of in Zwolle die afstand maakt niks uit ( ok misschien hoor je het aan het Twentse Accent ;) ) .
En zoals iedereen het eigenlijk al doet voor al je persoonlijke handelingen bij die bank hier dus de ABN zit er wel een plaatselijke vestiging in jou eigen buurt .

En voor het werkverkeer zelf zeg ik jah maak die A28 nog maar drukker als dat ie al is wil je zulke dingen gaan voorkomen in de toekomst haal dan vooral alle grote bedrijven naar een zo'n belangrijk mogelijk knooppunt zodat je over een aantal jaren echt vast zit .

rikarchitecten
May 5th, 2003, 08:44 PM
oke ik geef toe, ik ben jaloers op die Toren, maar de stad niet, kom op het is geen Holland Historisch Forum.

INVISIBLE
May 5th, 2003, 09:02 PM
Hahah

Q.
May 6th, 2003, 11:30 AM
<tr><td align=left valign=top>oke ik geef toe, ik ben jaloers op die Toren, maar de stad niet, kom op het is geen Holland Historisch Forum.</td></tr>
</table>
Jij vindt 'het moderne, bruisende' Enschede zeker ook beter dan het ouderwetse stadje Amsterdam, of niet?

rikarchitecten
May 6th, 2003, 12:21 PM
niet als je de fiets langs de gracht hebt staan.;)

supercees
May 6th, 2003, 12:24 PM
He het gaat hier gewoon om een toren, en niet zomaar eentje maar een supermooie! Ja en ik ben jaloers op Zwolle dat ze er zo één krijgen. Ik gun het van harte, maar waarom krijgen wij hier in Amsterdam op Sloterdijk van die nikszeggende zooi terwijl het in Zwolle wel kan?

Rotterdam Highrise
May 6th, 2003, 12:47 PM
@cees
Amsterdam is natuurlijk geen Zwolle :D

Stratosphere 2020
May 6th, 2003, 01:42 PM
Ik ben het met Supercees eens.. Ben nog vorig week langs Sloterdijk geweest en de meeste torens zien er niet uit, echt gewoon geen architectonisch ambitie, gewoon een hoop rotzooi bij elkaar. Lijkt alsof die torens snel zijn ontworpen en gebouwd alleen maar om de dorst van de Amsterdamse economie te lessen. De arena gebied heeft in ieder geval de mooiere hoogbouw cluster van Amsterdam.

Thuner
May 6th, 2003, 01:55 PM
Ik sta nogal te kijken van het gezeik van met name Enschedeërs op Zwolle. Ik kan dit niet anders verklaren dat dat de grote stad gewoon met afgunst kijkt naar de kleinere provinciale hoofdstad met historie.

Ik ben één keer in de binnenstad van Zwolle geweest, en dat maakte meer indruk op mij dan al die keren dat ik hier in Enschede door de stad loop. Dat Zwolle nu ook met moderne hoogbouw begint kan ik alleen maar toejuichen.

Meteen flink de hoogte in met een super ontwerp :okay:!

rikarchitecten
May 6th, 2003, 02:56 PM
ik zeg niks meer, ze beginnen steeds meer gelijk te krijgen.

rikarchitecten
May 6th, 2003, 02:57 PM
maar ik hou natuurlijk nog wel meer van mijn eigen woonplaats.

darulez
May 6th, 2003, 04:32 PM
Op het plaatje ziet het er nog wel redelijk uit, maar in de realiteit wordt t een erg saai gebouw denk ik.
Ik heb zowiezo iets tegen het gebruik van wit in gebouwen. Wit straalt een soort nep-frisheid uit.
Ik hoop natuurlijk dat t wel een mooi gebouw wordt, want ik zal er geregeld langskomen vanuit grunn.:)

INVISIBLE
May 6th, 2003, 06:46 PM
Ok nu komt het ik ga er weer even voor om mijn standpunt te ondergronden zoals bijv tegen THUNER .

Kijk nu word er dus gezegd hier ik vind Zwolle er mooier uitzien en ben dr nog maar 1 keer geweest en dat was in het centrum .
Ten Tweede vind je dat veel Enschedeers er op tegen zijn , nou zijn wij dan de enigste redelijk hoogbouwleden ??

Kijk als je eenmaal in Zwolle bent geweest dan kan ik meteen zeggen dan ben je op hun historie afgegaan ( want verder is er niet veel speciaals in de binnenstad ) die daar nog bewaard is , ok dat heeft Enschede niet ( dat heeft en dat weet iedereen nu al wel zo'n beetje Enschede niet ) .
Maar als je dan echt van Hoogbouw houdt zoals die hier ook aangegeven is en veel van de forumleden vind moderne hoogbouw architectuur mooi dan snap ik niet waarom je een plaats als Zwolle boven Enschede verkiest een stad die veel moderner en veel meer nieuwe architectuur in het Centrum herbergt dan Zwolle .
Ik kan ook niet echt warmlopen van de Zwolse binnenstad , op kleine uitzonderingen na want de panden die daar bewaard zijn gebleven zijn natuurlijk wel mooi te noemen maar om daar een hele stad op te beoordelen .

( en ja ik weet ook wel dat Zwolle zijn nieuwbouw heeft maar het centrum blijft en is historisch , maar absoluut niet mijn favoriet dan is Deventer nog mooier veel mooier zelfs ) .

Maar eigenlijk kan ik het nog beter zeggen als je het niet zo met mij eens bent dan verkies je dus ook de Architectuur van Amsterdam boven die van de Hoogbouwstad uit Nederland Rotterdam .
Terwijl ik toch weet dat de meesten hier Rotterdam kwa Architectuur meer waarderen .
( Ik heb het er nu dus niet over welke stad naar iemands voorkeur heengaat maar puur op Architectuur ) .

Thuner
May 6th, 2003, 08:45 PM
Een vergelijking van Zwolle vs. Enschede met Amsterdam vs. Rotterdam gaat absoluut niet op. Rotterdam heeft een flinke hoeveelheid aansprekende moderne architectuur. Dat maakt Rotterdam voor jou blijkbaar aantrekkelijker dan Amsterdam. Zowel Zwolle als Enschede hebben naar mijn weten niet een bijzondere hoeveelheid moderne architectuur. Ik zie dus niet in waarom ik wat dat betreft Enschede boven Zwolle zou moeten plaatsen, noch waarom ik Zwolle boven Enschede zou moeten plaatsen.

Omdat Zwolle dan toch die historische binnenstad heeft, staat Zwolle hoger op mijn lijst dan Enschede. Dat ik Enschede niet een mooie stad vind, betekent overigens niet dat ik Enschede geen leuke stad vind :)!

INVISIBLE
May 7th, 2003, 05:18 PM
haha ok dan , maar dan nog snap ik het verder nog niet helemaal en wil je weten welke stad ik mooier vind dat is Amsterdam ook wel bij mij !!!!
Maar dat is puur op de stad gebasseerd .

Winus
May 19th, 2003, 12:08 PM
Voor de constructieliefhebbers onder ons:
http://www.dhv.nl/Application.PerformanceManagerServlet/Nederlands/Groepssite/DHVProjecten/Bouw_en_Industrie/Projecten_adviseur_constructie/Hoogbouw_in_Zwolle/3D_tekening_d3bn.jpg

Skyscrapercitizen
May 19th, 2003, 12:39 PM
Ha, ziet er cool uit zo. Wordt toch een lekkere hoogte voor Zwolle!

rikarchitecten
May 20th, 2003, 04:00 PM
wat een grote liftschaft of niet????

Winus
May 20th, 2003, 04:19 PM
@Rik, dat is niet de liftschacht, maar de kern. In de kern zit oa de liften ondergebracht, maar ook de toiletten, leidingschachten misschien nog wat opslag en archiefruimte etc

rikarchitecten
May 20th, 2003, 04:49 PM
o dat wist ik niet, ik moet nog veel leren

Winus
May 20th, 2003, 05:13 PM
<tr><td align=left valign=top>o dat wist ik niet, ik moet nog veel leren</td></tr>
</table>
Daar heb je nog wel een paar jaar de tijd voor. :)

rikarchitecten
May 20th, 2003, 05:33 PM
ja gelukkig wel

darulez
June 4th, 2003, 02:25 PM
ik wil hier niks neerzetten maar ik weet niet hoe ik dit moet deleten:baaa:

rikarchitecten
June 4th, 2003, 03:17 PM
hebben we trouwens Zwolse forumers???????

Saentown
June 4th, 2003, 03:55 PM
Weet iemand misschien of dit project is goedgekeurd of misschien er zelfs start van de bouw is te melden?

Hans
June 5th, 2003, 10:40 AM
Zwolle ligt nog geen 10 km ten Noorden van het dorp/gat/gehucht waar ik woon. Zwolle heeft inderdaad een historisch centrum, maar is voor de rest een niet echt levendige stad. Je kunt Zwolle zelfs als ronduit saai bestempelen. Ik had ook liever gezien dat ze deze toren achter het station hadden neergezet. Maar ja, het feit is dat Zwolle hoogbouw krijgt. Zwolle is bovendien uitstekend bereikbaar en de Hogeschool aldaar is een samenwerkingsverband aangegaan met de Vrije Universiteit van Amsterdam. Bovendien staat er een nieuw voetbalstadion plus bijbehorende winkels in de planning. Best positieve ontwikkelingen als je het mij vraagt.

darulez
June 5th, 2003, 01:58 PM
Dan moet FC Zwolle nog wel ff in de eredivisie blijven natuurlijk! Voordat dat nieuwe stadion er komt :devil:.

Marcellus Bastardus
June 13th, 2003, 10:11 AM
Zwolsche Courant 12/6

ABN Amro-toren stapje dichterbij

12 JUNI 2003 - ZWOLLE - De zienswijzen die zijn ingediend tegen de ABN Amro-toren op Voorsterpoort zijn door de raadscommissie Ruimte ongegrond verklaard. Daarmee is voor het college van B en W de weg vrij bij Gedeputeerde Staten de benodigde verklaring van geen bezwaar aan te vragen.

Van het inspraakrecht maakten drie groeperingen gebruik om hun bezwaar toe te lichten. Voorzitter Hans Klokke van de Vereniging Vrienden van de Stadskern benadrukte nog maar eens dat het complex verantwoordelijk zal zijn voor ‘horizonvervuiling in het Zwolse stadsgezicht‘. Namens de Woonboulevard Zwolle en de ondernemersvereniging Voorts-Westenholte werd gewezen op de gevolgen voor de verkeersafwikkeling en het parkeren. Aangedrongen werd op goed overleg.

Bezorgdheid over de verkeersaspecten klonk er ook vanuit de raadsfracties, waarbij vooral de vinger werd gelegd bij het nog ontbreken van een bedrijfsvervoersplan, waartoe ABN Amro zich contractueel heeft verplicht. ‘In het najaar is het beloofde verkeersplan klaar‘, beloofde wethouder John Berends. Ongeveer tegelijk kunnen ook de grondexploitatie en een communicatieplan worden gepresenteerd.

Skyscrapercitizen
November 8th, 2003, 11:20 PM
pics van http://www.ppks.com

http://www.ppks.com/images/ZW-02.JPG

http://www.ppks.com/images/ZW-03.JPG

http://www.ppks.com/images/ZW-04.JPG

http://www.ppks.com/images/ZW-06.JPG

http://www.ppks.com/images/ZW-07.JPG

http://www.ppks.com/images/ZW-08.JPG

http://www.ppks.com/images/ZW-09.JPG

http://www.ppks.com/images/ZW-10.JPG

http://www.ppks.com/images/ZW-11.JPG

http://www.ppks.com/images/ZW-12.JPG

http://www.ppks.com/images/ZW-14.JPG

Dennis
November 8th, 2003, 11:22 PM
wow gaaf dit

Skyscrapercitizen
November 8th, 2003, 11:24 PM
Originally posted by aedificium erectum

pics van http://www.ppks.com

http://www.ppks.com/images/ZW-02.JPG

http://www.ppks.com/images/ZW-04.JPG

http://www.ppks.com/images/ZW-06.JPG

http://www.ppks.com/images/ZW-07.JPG

http://www.ppks.com/images/ZW-08.JPG

http://www.ppks.com/images/ZW-09.JPG

http://www.ppks.com/images/ZW-10.JPG

http://www.ppks.com/images/ZW-11.JPG

http://www.ppks.com/images/ZW-12.JPG

http://www.ppks.com/images/ZW-14.JPG

Skyscrapercitizen
November 9th, 2003, 03:56 PM
zijn de plaatjes niet boeiend of kijkt er gewoon niemand?:?

nivame
November 9th, 2003, 04:43 PM
Mwa.......als ik hem zo bekijk kan ik er niet echt van onder de indruk raken! Hoe hoog werd ie ook alweer.......en start bouw?:?

Bibelo
November 9th, 2003, 05:08 PM
voor Zwolle zeg ik: goed bezig! De stad maakt op het gebied van werfen van bedrijven optimaal gebruik van zijn ligging als knooppunt tussen West en Noord.
Waar komt dit project precies te liggen? In de stad, of in de polder?

EFKA
November 9th, 2003, 05:35 PM
Zo, ziet er best uit zeg!
Echter jammer dat het langs de A28 komt.
Zwolle had meer lef moeten hebben bij het stationsgebied.

Bibelo
November 9th, 2003, 07:09 PM
Originally posted by EFKA

Echter jammer dat het langs de A28 komt.
Zwolle had meer lef moeten hebben bij het stationsgebied.

kijk, en dan word ik weer ietsiepietsie minder enthousiast over zo'n project. Krijg ik 'n daar-zijn-al-13-in-een-dozijn-van-gevoel van...

Be Real
November 9th, 2003, 07:41 PM
ziet er niet erg indrukwekkend uit, straks al ie er staat misschien! Beetje te masaal net als de Tour in Apeldoorn, de verhoudingen kloppen gewoon niet! Trouwens, iedereen doet alsof dit een nieuw project is, het bestaat toch al zeker een jaar of ben ik nou gek"?:colgate:

INVISIBLE
November 9th, 2003, 07:50 PM
al wel 3 jaar misschien !!!

Deventer Up
November 9th, 2003, 08:18 PM
Kan er ook niet echt van onder de indruk raken. En is het al zeker dat ie gebouwd wordt?

Winus
November 9th, 2003, 08:27 PM
Originally posted by aedificium erectum

zijn de plaatjes niet boeiend of kijkt er gewoon niemand?:? Jantje ongeduld of niet. De meeste mensen hier lopen om 22:24 in de stad en worden 's middags na 2:56 pas weer wakker. ;)

ldd
November 10th, 2003, 10:28 AM
Mensen, eerst goed lezen. Het gaat hier om verschillende projecten. De ABN-AMRO toren 95m en nog een aantal torens. De ABN-AMRO toren gaat hopelijk snel gebouwd worden, hoe het met de rest van die torens staat is niet duidelijk. Voor mij zijn die op de impressies van Tim helemaal nieuw. Lees dus eerst ff de hele thread voor je reageert.

Ik vind het ontwerp voor dit gebied erg mooi, de halve ronde vorm waaromheen torens (voor Zwolle best hoge torens, van 50m tot 95m gok ik) komen te staan. Ziet er spacy uit! :eat:

Errik
November 10th, 2003, 02:18 PM
Zo, zo sinds wanneer komt Microsoft naar Zwolle? ;)

Deze torens hadden idd bij het station moeten staan. Jammer. Maar er is ook wle iets te zeggen voor het behouden van het oude stadssillouet. Die torens zouden bij het station ook vanuit de binnenstad zichtbaar zijn. Dat moet je wel willen, zeg maar.

Vloepkleedje
November 10th, 2003, 03:09 PM
potvervijfennegentigdubbeltjes. anonieme gebouwen voor een anonieme locatie, uitstekend. ik zie wel een aantal verschillende plannen door elkaar. wel een drastische verhoging oppeens in zwolle. waarom daar!? ik ken bijvoorbeld een stad, niet zo ontzettend ver daar vandaan..

maar goed, kortom
hoogbouw in zwolle = opgezwolle

Errik
November 10th, 2003, 04:04 PM
Trouwens: waar is ons aller buddy Hoogzwolle gebleven? Ik mocht 'em zo graag, die jongen.

Vloepkleedje
November 10th, 2003, 05:37 PM
je moet hem niet dissen. hij weet waar je woont.

rdj
November 10th, 2003, 05:59 PM
Originally posted by Errik

Trouwens: waar is ons aller buddy Hoogzwolle gebleven? Ik mocht 'em zo graag, die jongen.

gast in real life fok je echt niet met em!!!

:D

Deventer Up
November 10th, 2003, 08:01 PM
:laugh:

Winus
November 10th, 2003, 10:35 PM
Originally posted by Vloepkleedje

je moet hem niet dissen. hij weet waar je woont. Ik ook en dan moet je van hele goede huize zijn om daar langs te durven komen. ;)

DatabaseMarketeer
November 10th, 2003, 11:18 PM
Mocht dit snel gerealiseerd worden dan is dat een mooie opsteker voor Zwolle. Ik kende het nog niet.

By the way, ik snap al die stellingen over Zwolle niet zo. Ik vind Zwolle zo slecht nog niet, Deventer ook niet, beide mooie Overijsselse plaatsen. Zeker niet minder dan Enschede.

Wat ik ook niet begrijp is dat sommigen vinden dat Enschede niet centraal zou liggen. Dit is nl een verschil in perceptie, nl dat Enschede zich enkel op Nederland zou richten, dit is nl niet het geval. Munster (waar ik overigens net vandaan kom) is net zo ver als Deventer. Ben net zo snel in Osnabruck of Oberhausen als in Arnhem of Zwolle. Punt is dat men er altijd vanuit gaat dat we het enkel van het westen moeten hebben. De praktijk voor Enschede is anders.
Ik werk zelf 1 a 2 dagen per week in Alphen ad Rijn, no problem!

Verder hoop ik dat Zwolle er nog veel moois bij gaat bouwen:)

Errik
November 10th, 2003, 11:31 PM
@Winus: Hoogzwolle zou het nog geen vijf minuten volhouden in de Baarsjes. :gunz:

im_from_zw038
December 18th, 2003, 08:32 PM
ok
lees net op teletext >

PLANNEN ABN TOREN + ZUSTER KANTOREN KRIJGEN GROEN LICHT

t gaat door... voor t eerst houd ik van mijn gemeenteraad:)

Skyscrapercitizen
December 18th, 2003, 09:47 PM
FEEST! BIER!:cheers:

CborG
February 21st, 2004, 04:09 AM
groot plaatje:
http://www.halmos.nl/pics/project/10758206701374graf011_impressie-gebouw-incl.-toren.jpg
www.ppks.nl

darulez
February 21st, 2004, 03:10 PM
Originally posted by im_from_zw038

ok
lees net op teletext >

PLANNEN ABN TOREN + ZUSTER KANTOREN KRIJGEN GROEN LICHT

Betâh

p.s. Die zwevende laagbouw is ook wel geinig.

Eisso
February 21st, 2004, 04:51 PM
Zozo, erg mooi ontwerp, en de zwevende laagbouw is inderdaad prachtig! En dan te bedenken dat de ABN ook heeft gezocht in Groningen voor haar noordelijke vesteging, maar dat het afketste omdat de stad geen ruimte had voor grootschalige nieuwbouw (europapark moest nog ontwikkeld worden, Martinitradepark was vorl, stationsgebied nog in de kinderschoenen):bash:

eusebius
February 21st, 2004, 05:22 PM
:cheers:

Errik
February 23rd, 2004, 02:16 PM
Gefeliciteerd Zwolle! Dit is goed voor de competitie tussen de steden in Oost-Nederland. Het gaat een mooie toren worden. :)

Spotter
February 23rd, 2004, 05:56 PM
Hoogbouw zou een privilege moeten zijn van de grote stad, dat houd het sowieso veel spannender, maar wat heeft het nou ook voor nut om in iedere provinciestad de hoogte in te gaan?? Alsof dat internationale prestige geeft...

maar t is een koddig gebouw :D

Willem80
February 23rd, 2004, 08:24 PM
Hoho wij hier in Zwolle willen ook weleens iets moois om tegenaan te kijken. Nu moet ik half NL doorrijden om een beetje hoogbouw te bewonderen..
Ik juig dit initiatief in ieder geval van harte toe en kan niet wachten tot de bouw begint! De digicam ligt al klaar dus..

Deventer Up
February 23rd, 2004, 08:59 PM
Originally posted by Spotter

Hoogbouw zou een privilege moeten zijn van de grote stad, dat houd het sowieso veel spannender, maar wat heeft het nou ook voor nut om in iedere provinciestad de hoogte in te gaan?? Alsof dat internationale prestige geeft...

maar t is een koddig gebouw :D

Zeur niet zo vent. Dat jij nou toevallig in een grote stad woont. En hoogbouw heeft zeker niet alleen te maken met of je een grote stad bent. Denk ook maar eens aan bereikbaarheid enzo. En gun anderen ook eens wat !! :baaa:

dennol
February 24th, 2004, 12:55 AM
Originally posted by Spotter

ABN-AMRO heeft behoefte aan 34.000m2 kantoorruimte in Zwolle en kiest ervoor om daarom deze (imo heel mooie) toren te bouwen. Goede keuze lijkt mij. Natuurlijk draagt zo'n toren langs een snelweg geen ruk bij aan de stedelijkheid van Zwolle en evenmin zal het de stad internationale uitstraling geven, maar dat doet er niet toe.

Valt me op dat bepaalde randstedelingen vaker zeiken over het verspreiden van voorzieningen en het bouwen van torens in de provincie. Net alsof die paar torens in de provincie ten koste gaan van de hoogbouw in de randstad. Het werkelijke probleem ligt in de (te gedecentraliseerde) randstad zelf.

Kijk bijvoorbeeld naar Amsterdam. Amsterdam heeft in de stad en rondom Schiphol zo'n 6,5 miljoen m2 kantoorruimte. Dit is meer dan een stad als Sydney. Met zoveel vierkante meters hadden ze makkelijk een skyline kunnen bouwen die die van Rotterdam zou doen verbleken. Maar wat doen ze, ze verspreiden hun kantoren over een aantal verschillende gebieden (Sloterdijk, Zuid-as, Arena-gebied etc) in torens van vaak nog geen 100m hoog.

Dat is hun eigen keuze, maar dan moet je niet moeilijk gaan doen over een toren van 95m in Zwolle vind ik.

Elmo
February 24th, 2004, 01:03 AM
@Dennol:

Heeft A'dam met zijn anderhalf miljoen inwoners in het metrogebied meer kantooroppervlakte als Sydney met zijn ruim vier miljoen inwoners? Das wel een leuk nieuwtje/feitje. Waar heb je dat vandaan als ik vragen mag? :)

dennol
February 24th, 2004, 01:44 AM
Originally posted by Elmo

@Dennol:

Heeft A'dam met zijn anderhalf miljoen inwoners in het metrogebied meer kantooroppervlakte als Sydney met zijn ruim vier miljoen inwoners? Das wel een leuk nieuwtje/feitje. Waar heb je dat vandaan als ik vragen mag? :)
Dat heb ik niet gezegd. Ik zei dat de stad Amsterdam plus Schiphol meer kantooroppervlakte heeft dan de stad Sydney. Niet dat Amsterdam en Schiphol meer kantoorruimte hebben dan het metrogebied van Sydney.

In landen als Amerika en Australie is bijna alle kantoorruimte geconcentreerd in wolkenkrabbers in de zogenaamde CBD's (=Central Business District). Daarbuiten vind je meestal niet zoveel kantoren. In Europese steden daarentegen zijn kantoren vaak verspreid over de hele stad in meestal niet zo hoge gebouwen. Het feit dat Amerikaanse, Canadese en Australische steden vaak mooiere skylines en hogere gebouwen hebben heeft dus meer te maken met een verschil in mentaliteit en stedenbouw dan dat deze steden daadwerkelijk groter en belangrijker zijn.

Met de 6,5 miljoen m2 kantooruimte die Amsterdam e.o. telt zou je een hele mooie skyline kunnen maken, maar dat gebeurt helaas niet. :(

Hier is een link naar een topic op dit forum met cijfers over kantoren in verschillende steden:

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?s=&threadid=88565&perpage=20&pagenumber=1

eusebius
February 24th, 2004, 02:00 AM
Valt me op dat bepaalde randstedelingen vaker zeiken over het verspreiden van voorzieningen en het bouwen van torens in de provincie.
Zij zouden juist blij moeten zijn, zonder herkenningspunten verdwalen die suffies alleen maar. Ik heb Rotterdammers meegemaakt die Haarlem en Arnhem verwarden en voorbij Utrecht nog niets in de gaten hadden, en 3 dames die bij invallende duisternis niet doorhadden dat zij juist van de bebouwde kom wegliepen; dat de zon in het westen ondergaat wisten ze niet... ze liepen recht op de wilde zwijnen af.

dennol
February 24th, 2004, 02:14 AM
Nog even ter vergelijking:

6.500.000 m2 kantoren = ruim 433 Kennedytorens (1 Kennedytoren = 15.000 m2)

De slanke Achmeatoren is volgens mij ook slechts 15.000 m2. Amsterdam e.o. is dus ook goed voor zo’n 433 Achmeatorens. Stel je nu maar eens voor wat voor een skyline Amsterdam had kunnen hebben. ;)

im_from_zw038
March 13th, 2004, 05:34 PM
WHAHAHAHA
amsterdam heeft egt GEEN ANDERHALF MILJOEN inwoners er is in nederland niet eens een stad met 1 miljoen inwoners damn...

en 2, ik denk dat zwolle trots mag zijn op het meest geslaagde stationsgebied van nederland, fraaie afwisselende architectuur, niet hoog maar wel indrukwekkend

Deventer Up
March 13th, 2004, 05:50 PM
Originally posted by im_from_zw038

WHAHAHAHA
amsterdam heeft egt GEEN ANDERHALF MILJOEN inwoners er is in nederland niet eens een stad met 1 miljoen inwoners damn...

en 2, ik denk dat zwolle trots mag zijn op het meest geslaagde stationsgebied van nederland, fraaie afwisselende architectuur, niet hoog maar wel indrukwekkend

1 De agglomeratie Amsterdam heeft dat wel (Rotterdam heeft ook meer dan een miljoen inwoners in de agglomeratie).

2 Dat is een mening.... :)

Marin
March 17th, 2004, 07:12 AM
Bezwaar tegen hoogte ABN Amro Zwolle

ZWOLLE - Een belangenvereniging maakt bezwaar tegen de hoogte van het nog te realiseren kantoor voor ABN Amro Verzekeringen in Zwolle. De bouwvergunning voor het door Bouwfonds te realiseren gebouw is inmiddels verleend.

Dit meldt de Stentor. De Vrienden van de Stadskern maken bezwaar tegen de hoogte van 80 meter die het circa 34.000 m2 grote gebouw zal krijgen. Het kantoor van ABN Amro Verzekeringen zal naast de A28 komen op Voorsterpoort. De belangenvereniging vindt dat er te weinig rekening is gehouden met de gevolgen voor de skyline van Zwolle.
De bouwvergunning is inmiddels verleend en een artikel 19-procedure opgestart. De provincie heeft een verklaring van geen bezwaar afgegeven. Eind februari heeft de belangenvereniging een bezwaarschrift ingediend bij het college van b&w. De Vrienden van de Stadskern willen naar de bestuursrechter stappen om een voorlopige voorziening aan te vragen waardoor de bouw van het nieuwe kantoor voorlopig niet van start zou kunnen gaan.

Datum: 16-03-2004
Bron: PropertyNL (www.propertynl.com)

Q.
March 17th, 2004, 11:37 AM
Dat had ik al gepost in het Nieuws-forum. :)

Hans
March 22nd, 2004, 08:56 PM
Geslaagd stationsgebied? Dat meen je toch niet he? Een en dezelfde meuk daar achter het station.

im_from_zw038
April 10th, 2004, 09:03 PM
http://www.freddyschinkel.nl/images/luchtfoto6.JPG

im_from_zw038
April 10th, 2004, 09:07 PM
update

de stentor
5 MAART 2004 - ZWOLLE - Alle seinen staan op groen voor de bouw van de 95 meter hoge ABN Amro-toren, die de skyline van Zwolle ingrijpend zal veranderen. De bouwvergunning is verleend, de vrijstelling eveneens.

(...)

Jort
April 22nd, 2004, 07:04 PM
De Stentor

Toren ABN Amro wordt aanwinst voor Zwolle

22 APRIL 2004 - ZWOLLE - Hij is uiteraard ‘belanghebbende‘, maar hoofduitvoerder Gerrit Tempert beschouwt de dezer dagen gestarte grondwerkzaamheden ten behoeve van de ABN Amro-toren als een belangrijke stap voorwaarts.

‘Dit gebouw wordt een aanwinst voor Zwolle‘, constateert Gerrit Tempert, de man die als hoofduitvoerder vaker projecten van dit kaliber heeft aangepakt. ‘Onlangs nog het parkeercomplex Van Heekplein in Enschede en daarvoor het paleis van justitie in Den Bosch. Op dit project in Zwolle loop ik het gehele traject mee; als alles volgens planning verloopt tot en met de oplevering in de zomer van 2006.‘

De afgelopen dagen is men begonnen met het afgraven van de ondergrond. Dat gebeurt op de locatie naast de meubelboulevard.

Het torenhoge gebouw van het bankconcern komt te staan in de bocht, die vanaf de rotonde Zuid naar Spoolde en Blaloweg leidt: een ideale ‘zichtlocatie‘.

ABN Amro: blikvanger op blok beton

22 APRIL 2004 - ZWOLLE - De bouw van het reusachtige ABN Amro-kantoor langs de A28 in Zwolle is niet alleen een megaklus, maar wordt ook omlijst met hindernissen. Het feit dat de vereniging Vrienden van de Stadskern een rechtszaak aanspant tegen die bouw, geldt nog als een gering obstakel. De praktijk van de betreffende locatie met grondwater dicht aan de oppervlakte is lastiger.

‘Maar met die hindernissen komen we wel klaar‘, stelt hoofduitvoerder Gerrit Tempert.

Op dit moment is men in de bocht vanaf de A28 bij rotonde Zuid volop aan de slag met het afgraven van de grond. Vrachtwagens rijden er af en aan. Op de plek waar de circa 93 meter hoge toren komt te staan, zijn mannen aan het meten. ‘We zorgen dat de maatvoering met het oog op het heien nauwkeurig is‘, melden ze.

Ze werken er als het ware in een vierkante ‘kuil‘ van pakweg honderd bij honderd meter. Diep kon de grond er niet afgegraven worden. ‘Ga je nog twintig centimeter dieper, dan stuit je al op grondwater‘.

In het aangrenzende gebouw van Trebbe (met Wessels en Moes deel uitmakend van de bouwcombinatie die de ABN Amro-gigant neerzet) is de kamer van hoofduitvoerder Tempert ‘behangen‘ met tekeningen van het project. Daar zijn de 19 verdiepingen, plus dakverdieping, helder in beeld; totale hoogte 92,75 meter.

Over het effect van deze kolos lopen de meningen uiteen. Daarbij tekent Tempert aan met grote verbazing kennis genomen te hebben van een fotomontage van de Vrienden van de Stadskern in deze krant: ‘Die foto was echt mesjogge, met verhoudingen die van geen kant klopten. Op die manier kun je een bushokje in beeld brengen, met de Peperbus op de achtergrond, en dan roepen dat het bushokje wel 40 meter hoog is. Ik moest even lachen. Dit gebouw komt, als je Zwolle vanaf Amersfoort nadert, links van de snelweg. De oude stad ligt onmiskenbaar rechts van de snelweg.‘

‘Volgende week beginnen we met het heien. Dan gaan in een periode van zo‘n acht weken circa 930 heipalen de grond in. Daarna gaan we verder graven en komt er een damwand met waterdichte laag in, om de waterhuishouding in dit gebied te beschermen. Pas dan volgt de fundering van de toren, die beduidend zwaarder wordt dan fundering bij andere kantoren. Dit wordt een ‘betonplaat‘ van viereneenhalve meter dik. In het najaar begint de bouw en gaan we ‘stapelen‘. Zit alles mee, dan kunnen we dit ABNAmro-kantoor in de zomer van 2006 opleveren.‘

Q.
April 22nd, 2004, 07:10 PM
Daarbij tekent Tempert aan met grote verbazing kennis genomen te hebben van een fotomontage van de Vrienden van de Stadskern in deze krant

Pure anti-hoogbouw-propaganda dus! Leugens! We gaan die klootzakken eens een lesje leren.

Deventer Up
April 22nd, 2004, 07:24 PM
Hij gaat er dus echt komen. Misschien goed voor de hoogbouwconcurrentie in Overijssel. Maar aan de andere kant wel wat "winst" voor de "vijand". ;)

Jort
April 22nd, 2004, 07:32 PM
tja, laat de `vrienden van de stadskern` maar lekker op de uitspraak van de rechter wachten... als die er geweest is staat het gebouw er al ...:)

klaas
April 22nd, 2004, 07:47 PM
Kwas ff bang dat deze dr nie meer ging komen,maar het gaat dan toch echt gebeuren mag ik hieruit concluderen??! :cheers: :banana: :) nouw hopen dat Enschede ook eens ff opschiet met die toren aan de Boulevard en dan is Overijssel ook al een aardige inhaalslag aan het maken.

bobdebouwer
April 22nd, 2004, 08:04 PM
Dus als ik het goed heb maken die 'vrienden'bezwaar tegen een toren omdat die te dicht bij de stadskern ligt? En er ligt een snelweg tussen? En die snelweg ligt niet te dicht bij de stadskern? Ik begrijp de redenering van die mensen niet! Gewoon doorbouwen jongens, de rechter zal u uw brood niet ontnemen!

Wisma
April 22nd, 2004, 09:12 PM
Geweldige aanwinst deze toren. Deze zou voor iedere stad een aanwinst zijn.

Gefeliciteerd Zwolle!.

Jort
May 8th, 2004, 06:27 PM
Update

Het heien van de ABN-AMRO toren is begonnen, zoals te zien is op de foto`s!!
http://picserver.org/view_image.php/T79T3GWS4604/picserver.jpeg
Op de voorgrond, het dak van een naast gelegen kantoorgebouw. En daar achter de heistelling.
http://picserver.org/view_image.php/561743KOTQXE/picserver.jpeg
Op de voorgrond, het dak van een naast gelegen kantoorgebouw. Daar achter is de bouw put te zien.
http://picserver.org/view_image.php/8NS6S4J32N23/picserver.jpeg
De heistelling, op de achtergrond het verkeersplein met daarboven de A-28.
http://picserver.org/view_image.php/F8L19K5262V8/picserver.jpeg
Aan de rechterzijde, achter de bomen loopt de A-28
http://picserver.org/view_image.php/237J2H44DR22/picserver.jpeg

Skyscrapercitizen
May 8th, 2004, 06:38 PM
He, mooi dat deze UC is!

CborG
May 9th, 2004, 05:48 AM
relaxed:cheers:

rikarchitecten
May 9th, 2004, 10:59 AM
Ik had laatst een afspraak bij een bouwbedrijf, daar stond een zeer gedetaileerde maquette van de hoge toren, zag er erg mooi uit zeg.

Alleen wel in Enschede.

Eisso
May 9th, 2004, 11:17 AM
Joepie! Krijgt de lange reis van Utrecht naar Groningen gelukkig weer een aangename tussenstop! Een mooi ontwerp blijf ik het vinden, en terecht dat ie in Zwolle komt. Leuke compacte stad waar ze wel een echte toren kunnen gebruiken. De " meuk " achter t station is bij vlagen best interessant, maar in geen geval echt hoog natuurlijk.

Heeft er iemand een kaartje van de stad met de exacte lokatie van het te bouwen gebouw?

Jort
May 9th, 2004, 01:00 PM
Hierbij wat meer informatie over de ABN-AMRO toren en het gebied er om heen.
Bron site gemeente Zwolle.

Voorsterpoort
Voorsterpoort is gelegen aan de A28, ter hoogte van de binnenstad van Zwolle. In het gebied komt een combinatie van zakelijke dienstverlening, retail en leisure. De plannen voorzien in de ontwikkeling van een hoogwaardige kantoor- en grootschalige detailhandelslocatie tot 2020.

http://www.zwolle.nl/cms/projecten.nsf/c12568a50046643bc125683a004646fd/41256d880034033541256d330047f765/Description/0.2EC!OpenElement&FieldElemFormat=gif http://www.zwolle.nl/cms/projecten.nsf/c12568a50046643bc125683a004646fd/41256d880034033541256d330047f765/Description/0.4306!OpenElement&FieldElemFormat=jpg

De structuurvisie A28-zone en de stedenbouwkundige/ruimtelijke uitwerking van het deelgebied "Spoolderwerk/Voorst B",

Spoolderwerk/Voorst B (thans Voorsterpoort geheten) is een gebied begrensd door de A28, Blaloweg en de spoorlijn Zwolle-Kampen. Naast een woonboulevard en twee scholengemeenschappen zijn er voornamelijk bedrijven gesitueerd. De afgelopen jaren heeft de gemeente plannen ontwikkeld om dit bedrijventerrein te veranderen in een gebied met kantoren en grootschalige detailhandel.
Deze plannen zijn vastgelegd in een Structuurvisie A28-zone en de Stedenbouwkundige /ruimtelijke uitwerking van het deelgebied Spoolderwerk/Voorst B, en in oktober 2001 vastgesteld door de gemeenteraad. Afbeelding 1 toont een plattegrond van Voorsterpoort. Afbeelding 2 geeft een impressie van de invulling van deelgebied Spoolderwerk/Voorst B (de 'Kop').

http://www.zwolle.nl/cms/projecten.nsf/c12568a50046643bc125683a004646fd/41256d880034033541256d330047f765/Description/1.2A60!OpenElement&FieldElemFormat=jpg
Afbeelding 1.

http://www.zwolle.nl/cms/projecten.nsf/c12568a50046643bc125683a004646fd/41256d880034033541256d330047f765/Description/5.47A2!OpenElement&FieldElemFormat=jpg
Afbeelding 2.

Functies in het gebied Spoolderwerk/Voorst B

ca. 230.000 m2 brutovloeroppervlak (bvo) aan kantoren. Deze kantoren komen langs de Blaloweg (nabij de Spoolderparkweg) en de A28. Het gaat om een serie van ranke kantoorgebouwen op een groene plint. In deze plint zitten de entrees en parkeergarage. De bouwhoogte van deze kantoren varieert van 40 m tot 70 m, één toren wordt 100 m.
110.000 m2 bvo Grootschalige Detailhandels Voorzieningen (GDV) en Perifere Detailhandels Voorzieningen (PDV). In de strook langs de Blaloweg (nabij Spoolderparkweg) komt 20.000 m2 bvo PDV. De GDV komt aan de Blaloweg. Hierbij is uitgegaan van 2 à 3 lagen winkels met op het dak parkeervoorzieningen. De bouwhoogte bedraagt ca.13.50 m.Tussen de Kantoren en de GDV komt een centrale binnenruimte in de vorm van een allee met veel groen..

Spoolderwerk BV - ABN/Amro

Op het nu nog braakliggende terrein aan de rotonde Spoolde, komt het nieuwe kantoor voor ABN-Amro Verzekeringen. Dit project is de eerste concrete uitwerking van de Structuurvisie A28. Voor de ontwikkeling van dit deel van Voorsterpoort hebben de gemeente Zwolle en de ontwikkelcombinatie Spoolderwerk BV een Koop- en Ontwikkelovereenkomst gesloten.
Spoolderwerk BV gaat deze 'kop' van Voorsterpoort ontwikkelen in de vorm van een eiland, met daarop zo'n 100.000 m2 aan kantoren en 20.000 m2 PDV.

Het ABN-Amro kantorencomplex is het eerste bouwplan dat binnen de Koop-en Ontwikkelovereenkomst wordt ontwikkeld. Het geheel bestaat uit drie gebouwen, waarvan twee van ca. 36 m hoog en één van ca. 100 m hoog. Het totale complex omvat ca. 35.000 m2 kantoren. In de plint bevinden zich de entree, voorzieningen als het bedrijfsrestaurant, een parkeergarage voor ca. 485 auto's en een stalling voor fietsen en motoren.

http://www.zwolle.nl/cms/projecten.nsf/c12568a50046643bc125683a004646fd/41256d880034033541256d330047f765/Description/8.33B0!OpenElement&FieldElemFormat=jpg
Afbeelding 4.

Afbeelding 4 en 5, tonen respectievelijk een impressie van het nieuwe complex en de entreepartij. De bouwplanontwikkeling is inmiddels afgerond en de planologische procedure gestart. Naar verwachting kan de bouw in het 4e kwartaal van 2003 beginnen.

http://www.zwolle.nl/cms/projecten.nsf/c12568a50046643bc125683a004646fd/41256d880034033541256d330047f765/Description/10.332E!OpenElement&FieldElemFormat=jpg
Afbeelding 5.

Verdere invulling eiland.

Na de bouw van het ABN-Amro–complex, ontwikkelt Spoolderwerk BV de rest van het eiland.
Hoe het geheel er uit komt te zien valt op dit moment niet exact aan te geven. Afbeelding 6 geeft een impressie van het toekomstige kantoreneiland aan de 'Kop' van Voorsterpoort.
http://www.zwolle.nl/cms/projecten.nsf/c12568a50046643bc125683a004646fd/41256d880034033541256d330047f765/Description/11.4820!OpenElement&FieldElemFormat=jpg
Afbeelding 6.

Zoals te zien is op de schetsen is er nog ruimte voor enige hoogbouw op de locatie(ziet er goed uit), ben benieuwd wanneer er wat van bekend wordt.

Jort
May 9th, 2004, 01:28 PM
Hierbij nog even wat weetjes over zwols hoogste gebouw.
Brons; site Trebbe

Kantoor Spoolderwerk Zwolle

Aanvang bouw januari 2004
Einde bouw juli 2006
Prijsvorming eigen ontwikkeling
BVO 50.300 m2

Opdrachtgever(s)
Spoolderwerk BV Zwolle
Bouwfonds Hoevelaken

Architect(en)
Van Mourik Vermeulen Den Haag
PPKS Architects Chicago

Plantoelichting
Nieuwbouw huisvesting voor ABN AMRO op het Spoolderwerk, een locatie bij de afslag Zwolle-Zuid van de A28. Het hoogste gebouw wordt 95,5 meter hoog (19 lagen), er kunnen 470 auto's en 25 motoren in de parkeergarage worden gestald en er kunnen 1200 mensen werken. Het ontwerp betreft niet alleen het gebouw, maar een complete omgeving. Het idee hierachter is dat mensen tegenwoordig niet alleen naar kantoor komen om te werken (andere mensen ontmoeten, samen sporten, na het werk nog even iets drinken op het terras).
De toren, na gereedkoming het hoogste gebouw van Zwolle, bestaat uit twee gedeeltes die als het ware tegen elkaar geschoven zijn. Door de glazen gevel, met aan de bovenkant een opvallende knik, heeft het gebouw vanaf de snelweg een heel open karakter. Aan de entreekant is de gevel, door het gebruik van zwart graniet, juist meer gesloten.

Schuin naast de toren komen twee lageren gebouwen, van vier en zes lagen die ook in graniet worden uitgevoerd. Deze torens lijken op ranke poten te zweven boven een soort podium. Dit podium, ook wel concourse genoemd, is een overdekt plein op zes meter hoogte, waar straks allerlei publieke faciliteiten te vinden zijn, zoals het bedrijfsrestaurant, vergaderruimtes en een fitnessruimte. Het podium verbindt de verschillende onderdelen van het complex en is vanuit elk gebouw te bereiken. Hier bevinden zich ook de entree en de centrale receptie. Onder het podium zijn twee parkeerlagen en een ruime fietsenstalling met douches. Het concourse en de toren hebben een sprinklerinstallatie.

PPKS ontwierp ook het interieur van het pand, waarbij het uitgangspunt een zo open mogelijk kantoorconcept, was.

De inrichting van het buitenterrein is gemaakt door Buro Mien Ruys. Rondom het gebouw komt veel water en groen. Het groen van het maaiveld loopt straks door in het schuine dak van het podium dat bekleed wordt met klimop. Dit zal ongeveer twee jaar duren.

De opdrachtgever is een consortium dat bestaat uit Bouwfonds Vastgoed en Spoolderwerk BV. Spoolderwerk BV is een samenwerking tussen Moes Bouwbedrijf, DLH Projektontwikkeling (Zwolle) en Trebbe Bouw Oost & Noord.

Deventer Up
May 9th, 2004, 01:34 PM
Die afbeelding 6 ziet er zeker goed uit !!

bobdebouwer
May 9th, 2004, 02:02 PM
Druip, kwijl, slobber....:D

darulez
May 9th, 2004, 03:04 PM
Ziet er erg goed uit!!! Wordt een beetje jaloers, maar ik gun het Zwolle echt wel. (Moet er toch vaak langs he? ;))

http://www.zwolle.nl/cms/projecten.nsf/c12568a50046643bc125683a004646fd/41256d880034033541256d330047f765/Description/11.4820!OpenElement&FieldElemFormat=jpg

Die andere torens worden ook best hoog. En dat op die locatie! NICE!!!

nivame
May 25th, 2004, 06:33 PM
het is even stil geweest omtrent deze thread, dus maar ff een updeetje! :)

http://picserver.org/view_image.php/63831Z9F6H63/picserver.jpeg
er is wel degelijk activiteit
http://picserver.org/view_image.php/4X73VV6XK92Z/picserver.jpeg
heien ,heien, heien....
http://picserver.org/view_image.php/2PAQR8922U95/picserver.jpeg
kortom ga zo door daar, wij houden het in de gaten!! :borg:

Jort
June 1st, 2004, 10:50 PM
Sommige mensen moeten ook altijd wat aan te merken hebben.....

Bron; De Stentor

Spoolde ligt wakker van heikabaal banktoren

1 JUNI 2004 - ZWOLLE - Gek worden ze ervan. In alle vroegte worden de bewoners van Spoolde al uit de slaap gehaald door de heimachines die de palen voor de ABN Amro-toren in de grond slaan.

Soms staan er twee machines tegelijk te stampen. Volgens de bewoners begint het kabaal soms al om half zeven ‘s morgens.

De gemeente heeft de zaak uitgezocht en volgens de vergunning die aan de aannemer is verstrekt mag het heiwerk niet voor zeven uur ‘s morgens beginnen. ‘We hebben de aannemer daar op gewezen. Hij zou zich daar voortaan aan houden‘, aldus een gemeentewoordvoerder.

De banktoren komt te staan in de bocht, die vanaf de rotonde Zuid naar Spoolde en Blaloweg leidt. Eind april zijn de grondwerkzaamheden begonnen. De oplevering is gepland in de zomer van 2006. Om de 93 meter hoge toren met 19 verdiepingen overeind te houden, moet een stevig fundament worden gelegd. In totaal gaan er 930 heipalen de grond in. Alleen dat werk vergt al acht weken.

De eerste funderingsbalken zij al gestort, de contouren van de fundering van de laagbouw rondom de toren zijn zo al vaag te zien. Er zijn ook als damwanden geslagen van de bouwput, hierin zal volgens mij de fundering van de toren worden gestort. Verder is er een mobile rups kraan geplaatst.

Er is dus in ieder geval genoeg bedrijvigheid op de bouwplaats. :applause:

foto`s volgen binnenkort

Q.
June 2nd, 2004, 09:32 AM
Ze moeten niet zeuren, zoveel mensen wonen er niet in Spoolde.
Mooi dat ze begonnen zijn. Ik kan niet wachten. :)
Zomer 2006. Lekker snel!

im_from_zw038
June 4th, 2004, 09:53 PM
zo wordt er in een keer een totale skyline uit de grond gepompt in me stadje
dag dorp, hallo stad

Willem80
June 5th, 2004, 01:13 PM
Ondanks het feit dat de eerste heipalen al in de grond zitten, blijven de vrienden van de stadskern zich verzetten tegen de bouw van de ABN-AMRO toren. Zo staat er vandaag in de Stentor het volgende:

Tegenstanders banktoren eisen bouwstop bij rechter.
Zwolle - Waarom moet de banktoren van ABN-Amro naast de A28 een hoogte van 100m krijgen? Die prangende vraag kon niemand gisteren beantwoorden bij de bestuursrechter.

De Vrienden van de Stadskern vinden in ieder geval dat de toren op de Grote Voort veel te hoog wordt. Daarom stapten zij naar de bestuursrechter met het verzoek om een voorlopig einde te maken aan de bouw van de kantoorkolos. Daar is in de ogen van de Vrienden van de Stadskern veel te voortvarend een begin mee gemaakt.
Een hoge toren op die locatie doet ernstige afbreuk aan het beschermde stadsgezicht van Zwolle, vinden zij. De Vrienden achten het noodzakelijk dat er nader onderzocht wordt of het gebouw niet elders moet komen. 'En die discussie kan niet zuiver gevoerd worden met het geluid van de heipalen op de achtergrond' zei advocaat Maakal.
De gemeente Zwolle, de provincie Overijssel en project-ontwikkelaar Bouwfonds dachten daar uiteraard heel anders over. Ze zeiden het allemaal in verschillende bewoordingen, maar het kwam er op neer dat zij stuk voor stuk vinden dat de hoge toren juist een verrijking voor het stadsbeeld Zwolle wordt. 'Iedereen mag weten waar de stad Zwolle ligt. Met deze toren kan daar geen misverstand meer over bestaan. Het wordt een ijkpunt voor alle automobilisten op de A28', zei de vertegenwoordigster van de provincie Overijssel. 'DE toegang van de stad wordt op deze manier gemarkeerd. Er wordt iets eigentijds aan het silouet toegevoegd', aldus stadsadvocaat Van Wijmen.
Het nu nog stopzetten van de bouw heeft ook verregaande financiele concequenties voor alle betrokken partijen, bracht de advocaat van Bouwfonds nog in. 'Dan ontstaat er een schade van vele miljoenen euro's.'
De bestuursrechter doet vrijdag 18 juni schriftelijk uitspraak.

Die losers weten echt niet wanneer ze verloren hebben he. Affijn ga maar lekker door met heien!

eusebius
June 5th, 2004, 02:43 PM
Ik liep laatst in Zwolle. Waarom die toren niet naast het station gezet?

Q.
June 5th, 2004, 03:09 PM
Blegh. Ik word zo ziek van die middeleeuwse stadskernholbewoners. Laten ze eens iets nuttigs gaan doen met hun leven. Collectief zelfmoord plegen ofzo.

eusebius
June 7th, 2004, 02:13 PM
Christen-fundamentalisten zijn het! Nooit mag er iets hoger worden dan de 'kerk'. De Eusebius in Arnhem heeft een Van Der Valk restaurant en een lift. Dat kan blijkbaar wel.

Jort
June 21st, 2004, 09:42 AM
Bron Stentor 17-06.

Werk aan de gigant

Zwolle – De contouren van de nieuwe ABN Amro-toren tekenen zich af, qua oppervlakte. De hoogte is een heel ander verhaal, waar morgen de rechtbank een uitspraak overdoet. Maar het hele te bebouwen gebied is inmiddels uitgetekend met heipalen. Deze week gaan de laatste heipalen de grond in. Alleen voor de ABN Amrotoren waren dat er al bijna duizend.

Over het gehele terrein is het een drukte van jewelste. Het is de driehoek die loopt vanaf de punt bij het kantoor van Deloitte & Touche langs de snelweg, langs de meubelboulevard tot aan het Trebbe gebouw. Op het terrein komen al met al drie torenhoge kantoren, met als absolute ’reus’ de circa 93 meter hoge ABN Amrotoren.

Gerrit Tempert is de hoofduitvoerder en constateert dat het megakarwei op schema ligt: Deze week is het heiwerk voor de drie torens gedaan. De damwand, waarin het fundament voor de ABN toren komt, is geslagen. Het is als het ware een tien meter diepe kuip. Op de bodem wordt nu met waterglasinjectie een ongeveer een meter dikke laag gelegd. Rond week 40, eind september, zal zich kenbaar worden wat er gaat komen. Dan gaan we stapelen aldus Tempert. Het wordt uiteindelijk iets heel indrukwekkends. De oplevering wordt verwacht in de zomer van 2006.

Aandacht is er ook voor het geding dat de Vrienden van de Stadskern hebben aangespannen tegen de hoogste van de ABN toren. Het werk gaat intussen gewoon door. Vrijdag volgt de uitspraak van de rechter.

Jort
June 21st, 2004, 09:53 AM
Bron stentor: 19-06

Kantoorkolos niet gestopt

Zwolle - De Vrienden van de Stadskern zijn geen belanghebbende bij de bouw van de 93 meter hoge kantoortoren langs de A28, heeft de rechtbank gisteren bepaald. De bouw hoeft daarom niet worden stilgelegd…….
De vrienden denken er hard over na om bij een andere rechter de bouwhoogte aan te vechten…

Wordt dus nog vervolgd……??? :nuts:

Winus
June 21st, 2004, 10:06 AM
Van je vrienden moet je het maar hebben...

Berrtus
June 21st, 2004, 10:21 AM
Bron Stentor 17-06.

Gerrit Tempert is de hoofduitvoerder en constateert dat het megakarwei op schema ligt[/I]

Ah, Gerrit Tempert, de grote uitvoerder van Wessels. Hij was mijn stagebegeleider bij de nieuwbouw van de Hogeschool Enschede. Daar was hij ook hoofduitvoerder. Hij wordt meestal op projecten gezet met en bepaalde moeilijkheidsgraad, tijdsdruk of grote. Typische uitvoerder met een heeeele grote bek. Gave gast.

Als ik een keer tijd heb zal ik er wel langs gaan. Vindt ie leuk. Kan ik de toren misschien nog wel in

Q.
June 21st, 2004, 11:25 AM
De vrienden van de stadskern zijn de vijanden van de 21e eeuw. Laat ze lekker in Staphorst gaan wonen.

Jort
June 21st, 2004, 07:30 PM
nog ff wat foto`s van 21-06.

Het heien is over, er wordt nu kallum aan de funderingsbalken gewerkt.

http://picserver.org/view_image.php/3I3522VQWNYT

http://picserver.org/view_image.php/0B1491KUTJ6Y

op de achtergrond is het bestaande kantoorgebouw van de ABN te zien

http://picserver.org/view_image.php/2NT044GF46R0

http://picserver.org/view_image.php/40M6IK309A66

er wordt nog tot laat in de middag geïnjecteerd

http://picserver.org/view_image.php/XF883GT7UALN

Q.
June 21st, 2004, 08:44 PM
Tof!

im_from_zw038
June 22nd, 2004, 02:31 PM
tog vind ik die plek eromheen buiten het utizicht vanaf de weg best slecht
dat is een soort leeg stuk in de stad

EuroMaster
June 22nd, 2004, 09:36 PM
dat vierkantje met die damwanden zal wel de plek der plekken worden aldaar.....
heeft iemend fotoos vanaf die a28 op palen langs zwolle. ik ben daar namelijk heel lang geleden ooit langs geweest en toen kon ik me een fabriek herinneren met 5 schoorstenen en wat flats..... dacht dat het zwolle was...
ben benieuwd.

Jort
June 23rd, 2004, 11:12 AM
fabriek met vijf schoorstenen, dat moet haast de plaatselijke stroomcentrale zijn. Hij staat trouwens wel een aardig einde van de snelweg af..
http://www.electrabel.nl/content/corporate/aboutelectrabel/images/harculocentrale.jpg
De centrale heeft op dit moment nog maar 2 schoorstenen.
Voor meer info;
http://www.electrabel.nl/content/corporate/aboutelectrabel/centrales_nl.asp#block6

Tja, en een stuk snelweg op palen weet zo niet wat je bedoeld.

im_from_zw038
June 23rd, 2004, 03:31 PM
die centrale staat diep in zwolle zuid
in zwolle zuid zijn vrijwel geen flats
de abn komt in zwolle noord
dus ik weet niet wat voor drugs je toen op had ;)

Q.
June 23rd, 2004, 03:35 PM
Harculo!

Diehard
June 24th, 2004, 12:22 AM
dat vierkantje met die damwanden zal wel de plek der plekken worden aldaar.....
heeft iemend fotoos vanaf die a28 op palen langs zwolle. ik ben daar namelijk heel lang geleden ooit langs geweest en toen kon ik me een fabriek herinneren met 5 schoorstenen en wat flats..... dacht dat het zwolle was...
ben benieuwd.

Kan me het slecht voorstellen, maar ben je niet in de war met Groningen?

Cymen
June 24th, 2004, 10:44 PM
Bouw ABN Amro kantoor Zwolle kan doorgaan

ZWOLLE - De rechtbank heeft bepaald dat de bouwvergunning voor het ABN Amro kantoor in Zwolle langs de A28 niet zal worden geschorst. De belangenvereniging Vrienden van de Stadskern had om schorsing gevraagd omdat zij het gebouw van 93 meter hoogte niet in de skyline van de stad zou passen.

De rechter oordeelde echter dat de belangengroep geen belanghebbende bij het project is. Bouwfonds ontwikkelt de toren ten behoeve van ABN Amro Verzekeringen van 35.000 m2 langs de A28 in Zwolle. Verwacht wordt dat de toren in 2006 kan worden opgeleverd.

bron: PropertyNL
datum: 23-6-2004
categorie: Kantoor- en bedrijfsruimtemarkt

im_from_zw038
July 3rd, 2004, 02:38 PM
vanaf de loopbrug bij het station gaan we een mooie skyline krijgen vln, stadskantoor, dan in de verte anb met omliggende gebouwen, dan flat, ptg gebouw, buitensociteit, peperbus
dat wordt erg mooi....kwijl kwijl

Q.
July 5th, 2004, 12:12 PM
Kan me het slecht voorstellen, maar ben je niet in de war met Groningen?
Harculo had een tijd geleden nog iets van 5 pijpen.

Denoordrotterdammer
July 5th, 2004, 02:22 PM
Das echt mooie toren zal ook wel goed in R,dam staan

im_from_zw038
July 7th, 2004, 04:41 PM
toen ik terug kwam uit londen, en langfs rotterdam reed kreeg ik een glimlach op mijn gelaat omdat ze rotterdam een stad noemen.
toen ik echter zwolle binnenreed lag ik in de scheur :)

Tim B
July 7th, 2004, 06:40 PM
toen ik terug kwam uit londen, en langfs rotterdam reed kreeg ik een glimlach op mijn gelaat omdat ze rotterdam een stad noemen.
toen ik echter zwolle binnenreed lag ik in de scheur :)

leuke reactie weer. kan hier geen aparte sticky thread voor worden op gericht? "De verkneukel je om andermans leefgebied thread". :sleepy:

by the way ik kwam vandaag nog langs Zwolle, komt dat ding dan zo dicht bij het centrum, dat er een of andere actiegroep uit de binnenstad problemen maakt. als het toch langs een snelweg licht dan heeft er toch niemand last van? (ASML in Veldhoven bv.)

Willem80
July 7th, 2004, 11:21 PM
At Tim B: Het ABN AMRO gebouw komt ongeveer 1,5 a 2 km uit het centrum vandaan. Toen je vandaag langs/door Zwolle reed heb je ongetwijfeld de Peperbus (kerktoren half in de stijgers) gezien. Deze ligt midden in het niet zo grote centrum van Zwolle..

Het punt is dat er hier gewoon erg concervatief gedacht wordt wat betreft bouwhoogtes en dat ieder onzinnig argument (dicht bij het centrum bijv.) aangegrepen wordt om te voorkomen dat er hoogbouw gecreerd wordt in Zwolle.

Gelukkig zijn er hier ook nog mensen met een gezond verstand die de waanzin inzien van de standpunten van onze "vriendjes van de stadskern"!

Overigens vanavond nog langs de bouwplaats geweest. Er was echter niet veel veranderd dan wat te zien is op de laatste foto's..

im_from_zw038
July 8th, 2004, 12:16 PM
azndermans leefgebied? ik woon zelf in zwolle kerel

im_from_zw038
August 15th, 2004, 06:23 PM
http://www.trebbe.net/images1/1435/Voorzijde1_250.jpg http://www.trebbe.net/images1/1435/Buitenzijde_250.jpg

Shockwave
August 15th, 2004, 06:59 PM
Ik vind 'm hier er vrij log uitzien.. :|

http://www.trebbe.net/images1/1435/Voorzijde1_250.jpg

bobdebouwer
August 15th, 2004, 08:01 PM
Het had veel logger en erger gekund... naar mijn idee een leuke start voor Zwolle!

im_from_zw038
August 17th, 2004, 11:23 AM
ik prefereer het woord massief ipv log :)

vinman
August 17th, 2004, 05:34 PM
Het gebouw is niet log, maar ind. wel massief. En dat is denk ik ook nodig als je als stad nog niet echt een skyline hebt voor zo'n toren. Dan kan je beter een wat bredere toren bouwen ( die tegelijk ook wat hoger moet zijn ) dan een spriet zonder enige andere echte torens van dezelfde hoogte in de buurt. Het kan mooi zijn, maar dat eerste is toch beter volgens mij.

im_from_zw038
August 18th, 2004, 03:11 PM
en uiteindelijk, 1 van 100 met een paar 50-60(70?)jes eromheen levertd tog al een respectabele skyline op

im_from_zw038
August 19th, 2004, 07:05 PM
ben er ff langs gefiets gister
heelmaal verlaten......
en het bord geeft alleen de toren aan

EuroMaster
August 24th, 2004, 11:53 PM
zijn er al updates van deze lompe middeleeuwse snelwegburcht inclusief torenkraan?

Jort
August 27th, 2004, 01:55 PM
zijn er al updates van deze lompe middeleeuwse snelwegburcht inclusief torenkraan?
Sorry, dit soort van vragen nodigt niet echt uit, om met weer en wind foto`s te maken en report te doen. Ik zeg stukje respect...

Voor een ieder die serieus geïnteresseerd in de voortgang van de ABN-toren;

De vakantie zit er op en er wordt weer gewerkt....op dit moment ligt zo`n beetje de gehele fundering er, enkel de fundering van de kern van de toren is nog niet zichtbaar boven het maaiveld.
Te verwachten is dat ze over een aantal dagen boven het maaiveld gaan beginnen.

kuikentje
August 29th, 2004, 12:03 PM
ach
een beetje lol op het forum moet gewoon
ik vinfd het heel creatief,en leuk bed8.
toen ik die foto erbij vergelijk vind ik dat hij gelijk heeft.
maar het is tenminste niet lelijk.

ik woon ook in zwolle, en vind dat het stationsgebied eens met een paar foto's op het forum moeten komen
het is een stukje anders dan de fotos die hier staan van een paar jaar geleden.
is er nog een zwolllenaar met een camera? :weirdo:

im_from_zw038
September 2nd, 2004, 02:27 PM
eurim@stovic woont vast in een gemeente waar het buurthuis met een hoogte van 10 meter bovenuit torent

jaloezie, synoniem voor haat

nivame
September 5th, 2004, 08:11 AM
update 03-09

http://picserver.org/view_image.php/PR38371U65K4/p.jpeg
http://picserver.org/view_image.php/F3SR4D9F7V92/p.jpeg
http://picserver.org/view_image.php/D4AACOJE7L16/p.jpeg
http://picserver.org/view_image.php/ZD79VN6K24Y2/p.jpeg
http://picserver.org/view_image.php/MINI50JD448V/p.jpeg
http://picserver.org/view_image.php/C6QGOR6DXAM0/p.jpeg
en waar ging het uiteindelijk om.....
http://picserver.org/view_image.php/63831Z9F6H63/p.jpeg
de kwaliteit van de pics is ff wat minder,mijn digicam stamt immers uit de tijd dat de dinosauriers van rechts nog voorrang hadden!
Maar goed het idee is duidelijk, er wordt lekker door gewerkt.De bouwput bestrijkt een groot gebied en schiet aardig op.Sprak daar een vriendelijke eltro-inst. neus die mij vertelde dat de fundering zo goed als klaar was en dat er over een paar weken begonnen wordt aan de vloer met daarop de peilers voor de uiteindelijke toren...........

nivame
September 5th, 2004, 08:21 AM
WTF WTF WTF :nono:
http://picserver.org/view_image.php/PR38371U65K4/p.jpeg
http://picserver.org/view_image.php/F3SR4D9F7V92/p.jpeg
http://picserver.org/view_image.php/D4AACOJE7L16/p.jpeg
http://picserver.org/view_image.php/ZD79VN6K24Y2/p.jpeg
http://picserver.org/view_image.php/MINI50JD448V/p.jpeg
http://picserver.org/view_image.php/C6QGOR6DXAM0/p.jpeg
http://picserver.org/view_image.php/62X655Z400OB/p.jpeg
de rest was duidelijk he :bash:

Jort
September 5th, 2004, 05:32 PM
v/d week nog ff wat foto`s gemaakt, en nu pas tijd op ze te loaden:
http://picserver.org/view_image.php/XVNKS4X2J8QZ/picserver.jpeg
http://picserver.org/view_image.php/1K8L20A1I235/picserver.jpeg http://picserver.org/view_image.php/LM04IL5BXIQ2/picserver.jpeg
http://picserver.org/view_image.php/M741Y72PNMV7/picserver.jpeg

QGroove
September 7th, 2004, 09:59 PM
En jawel, me allereerste post hier. Ik lees al een paar maand mee op het forum en heb me ook maar geregisteerd.

Zelf woon in vlakbij Zwolle en ben me gaan interesseren voor alles wat met hoogbouw te maken heeft, mede doordat Zwolle nu ook de lucht in gaat.

@ kuikentje

ik zal zelf ook is proberen om wat meer fotos van zwolle op het forum te krijgen.

Verder aardige plaatjes hierboven! het begin is er :)

supercees
September 7th, 2004, 10:12 PM
Toch wel mooi dit erg mooie gebouw voor Zwolle!

kuikentje
September 9th, 2004, 04:10 PM
@ kuikentje?
het zal wel
ik woon ook in zwolle, ik hoorde al over dit project 2 jr geleden.
men pa werkt er en krijgt wel eens wat mee.
het wordt wel een gaaf gebouw, alleen het kan beter.
als hij er staat is het een heel ander gezicht dan op de foto dat verzeker ik.

im_from_zw038
September 10th, 2004, 04:34 PM
maar hoe zit het met die 4 of 5 torens die erbij komen?
want die komen zeker niet in die bouwput
zijn die afgelast ofzo?

QGroove
September 11th, 2004, 08:04 PM
@ kuikentje?
het zal wel
ik woon ook in zwolle, ik hoorde al over dit project 2 jr geleden.
men pa werkt er en krijgt wel eens wat mee.
het wordt wel een gaaf gebouw, alleen het kan beter.
als hij er staat is het een heel ander gezicht dan op de foto dat verzeker ik.

ik doelde op die vorige post waarin je zei dat je ook wat meer fotos verwachtte van zwolle op dit forum. Maar het resultaat is idd meestal anders dan wat er eerst getekend is. Een kennis van mij had de bouwtekening gezien en die had het erover dat die op vloerhoogte toch wel tegen de 100 meter aan zat. Verder weet ik daar ook niks van, maar hij zei dat het wel hoger was dan 95 meter.

Willem80
September 11th, 2004, 09:22 PM
@QGroove: Hoger dan 95m? Dit is voor het eerst dat ik zoiets hoor. Is het mogelijk om meer informatie hierover te krijgen van jou kennis?

Willem

HGK
September 11th, 2004, 09:39 PM
Hoger dan 95 meter??
Das natuurlijk altijd goed nieuws. Snel snel vertel ons meer

Winus
September 12th, 2004, 07:06 PM
De website van Trebbe (http://www.trebbe.nl) (een van de aannemers) zegt dat ie 95,5 meter wordt. Ergens anders in dit topic staat dat ie 92,75 meter wordt, daar staat bij dat dat gemeten is van de bouwtekening. Blijft een beetje vreemd... :?

QGroove
September 13th, 2004, 01:19 PM
Helaas heb ik ook niet meer info daarover, maar ik dacht dat de top lag op 98.xx meter. Ik zal het nog is navragen.. Met mast kwam die op ongeveer 120 meters, tenminste dat zei die persoon.

Ik kwam nog een aardige foto tegen toen ik aan het zoeken was naar wat info: http://skylinerotterdam.info/forum/album_page.php?pic_id=1388

dutchmetal
September 13th, 2004, 04:02 PM
Nu deze toren definitief uit de grond gestampt wordt, gaat de Hollandse Meesters in Zoetermeer definitief niet meer door? Lijkt me een beetje suf twee heel erg gelijkende torens in Nederland

Jort
September 19th, 2004, 07:25 PM
Van`t weekend ff langs de bouwplaats gefietst en wat zie ik daar :) ... de eerste prefab kollom is gesteld, `ts een legendarisch moment...we gaan dus de lucht in! had alleen geen kamera mee om het vast te leggen.

Op de bouwplaats stond ook een dieplader met daar op een gedeelte van de mast van een torenkraan :runaway:

Tevens stond er een royaal bemeten party tent `k hoorde dat maandag officieel de bouw van start gaat, dus reden voor een feestje….. :cheers:

Zal van de week nog wel ff een foto`je gaan van de bouwplaats maken.

Jort
September 19th, 2004, 07:25 PM
De gemeente Zwolle heeft een nieuwsbrief uitgeven over alle ontwikkelingen in het gebied van de ABN-AMRO toren, in de nieuwsbrief staat een leuke artis- impression van het totale gebied :
http://www.zwolle.nl/cms/projectengraphics.nsf/Lookup/nieuwsbrief_voorsterpoort_sept04/$file/nieuwsbrief_voorsterpoort_sept04.pdf

Winus
September 19th, 2004, 09:42 PM
Goed nieuws. Wordt de hele toren van prefab?

Jort
September 21st, 2004, 11:24 AM
Deze foto`s zijn 20-09 genomen.
http://nl.msnusers.com/cqsnm9jslg0r8gvbkogsnc39l7/Documenten/Afbeeldingen%2FDSC00250.JPG
Zover ik kon zien waren ze hier het tweede prefab element aan het plaatsen.
http://nl.msnusers.com/cqsnm9jslg0r8gvbkogsnc39l7/Documenten/Afbeeldingen%2FDSC00247.JPG http://nl.msnusers.com/cqsnm9jslg0r8gvbkogsnc39l7/Documenten/Afbeeldingen%2FDSC00248.JPG http://picserver.org/view_image.php/HSV534N78M6B http://picserver.org/view_image.php/3998S0HK3901
De kraan is op een paar aardige voeten gefundeerd...

Jort
September 21st, 2004, 11:38 AM
IJsseltoren wint van Kameel en Zoutvaatje
21 SEPTEMBER 2004 - ZWOLLE - De eerste echte wolkenkrabber van Zwolle krijgt een traditionele naam. Gekozen is voor IJsseltoren, als speelse variant op de Eiffeltoren.

http://www.destentor.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/STN/artikelvisuals/2348242-266215-groot.jpg
Toekomstbeeld van het gebied tussen Blaloweg en A28, waar de komende tien jaar voor een miljard euro wordt geinvesteerd in de bouw van kantoren en winkels. De verwachting is dat de Voorsterpoort op termijn negen- tot tienduizend arbeidsplaatsen biedt. (Artist Impression architectenbureau PPKS)

De naam is bedacht door personeel van de ABN Amro-bank, die haar intrek gaat nemen in de toren. Alternatieven waren Zoutvaatje en De Kameel. Met de officiële start van de bouw van de bijna honderd meter hoge banktoren bij het verkeersplein Zuid is gistermiddag de ontwikkeling van het mega-kantorenpark Voorsterpoort begonnen. Met de ontwikkeling van het 29 hectare grote gebied is een investering van circa een miljard euro gemoeid. De gemeente hoopt dat een deel van de werknemers en bezoekers de trein neemt. Ze heeft plannen om er vlakbij een ‘voorstadhalte‘ op de spoorlijn Zwolle-Kampen te realiseren. Zwolle is ervan overtuigd dat Voorsterpoort een belangrijke impuls geeft aan de economische ontwikkeling van de stad.

Mega-toren trekker voor kantoorpark

21 SEPTEMBER 2004 - ZWOLLE - De honderd meter hoge ABN Amro - toren op Voorsterpoort werkt als een magneet op de ontwikkeling van de rest van het kantorenpark aan de snelweg. Dat voorspelde wethouder economische zaken Martin Knol gisteren bij de officiële start van de bouw van de grote kantoortoren aan het verkeersplein Zuid.

Toekomstbeeld van het gebied tussen Blaloweg en A28, waar de komende tien jaar voor een miljard euro wordt geinvesteerd in de bouw van kantoren en winkels. De verwachting is dat de Voorsterpoort op termijn negen- tot tienduizend arbeidsplaatsen biedt. (Artist Impression architectenbureau PPKS)

De start is eveneens het begin van de groei van Voorsterpoort, het 29 hectare grote gebied dat zich langs de A28 uitstrekt van het verkeersplein Zuid tot aan het Kamperspoorlijntje. Er moet een mega-kantorenpark verrijzen.

Naast kantoren worden in dit gebied grootschalige detailhandel, een woonmall (meubelboulevard) en zaken die gericht zijn op vrijetijdsbesteding gerealiseerd. Naar verwachting is de zone in 2015 volgebouwd. Met de ontwikkeling is een bedrag van circa een miljard euro gemoeid.

ONDUIDELIJK

Welke bedrijven zich uiteindelijk naast ABN Amro Verzekeringen in die panden gaan vestigen, is op dit moment nog onduidelijk. Dick Huiskamp van DLH Vastgoedontwikkeling (een van de partners in het Spoolderwerk BV) is voor het deelgebied Spoolderwerk nog volop in onderhandeling.

Desondanks zijn de partijen die op dit moment bij de ontwikkeling betrokken zijn uitermate positief gestemd over de kansen van Voorsterpoort. Burgemeester Henk Jan Meijer benadrukt dat het - in tegenstelling tot andere sombere economische berichten uit het land - behoorlijk goed gaat met Zwolle. Dat komt vooral door de perfecte ligging van de stad, ten opzichte van het noordoosten van het land en aan de snelweg.

Maar ook de realisatie van bijvoorbeeld een groot ziekenhuis en de samenwerking van Hogeschool Windesheim met de Vrije Universiteit in Amsterdam hebben zo hun effect. Kantoren zijn daardoor geïnteresseerd in Zwolle en willen een zichtlocatie langs de snelweg.

DUURZAME INVESTERING

De gemeente wil daarom niet betere economische tijden afwachten. Juist nu moet er geïnvesteerd worden, zodat de stad klaar is kantoren ‘te ontvangen‘ wanneer die willen investeren, is de mening op het stadhuis. Het gaat om ‘een duurzame investering in de toekomst van de stad‘, vindt Meijer, net zoals dat gebeurt door de realisatie van het nieuwe theater en stadion.

Ook wethouder Knol vindt het juist nu de tijd om ‘gas te geven‘ in de ontwikkeling van Voorsterpoort. ‘Door vernieuwing en investering werk je jezelf boven de economische neergang uit.‘ Het feit dat naast ABN Amro nog geen enkel ander bedrijf zich er kennelijk definitief wil vestigen, baart hem geen zorgen. Knol heeft juist liever een gefaseerde aanleg van het terrein, waardoor er tijd is voor een goede invulling. De inrichting van Hanzeland heeft ook tien jaar geduurd.

Bouw van de ABN AMRO-toren
De toren van het kantorencomplex voor ABN AMRO Verzekeringen is letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van Voorsterpoort. Het complex, dat uit verschillende onderdelen bestaat, is een ontwerp van het architectenbureau PPKS uit Chicago. Het geheel verrijst op 'het eiland', de door water omgeven zuidwestelijke punt van Voorsterpoort. Bij de ontwikkeling en bouw zijn Spoolderwerk BV (een samenwerkingsverband van DLH Ontwikkeling, Moes Bouwgroep en Trebbe Bouw) en Bouwfonds Ontwikkeling betrokken.
Spoolderwerk BV ontwikkelt ook de rest van 'het eiland'. Het architectenbureau PPKS, uit Chicago, zal tevens een studie verrichten naar de verdere inrichting van 'het eiland'.

Met de voorbereidingen voor de bouw is april dit jaar gestart. De bouwtijd bedraagt 27 maanden en de oplevering vindt plaats najaar 2006. Voor de bouw is een aparte bouwweg aangelegd.

Kerngegevens torens:
Hoofdtoren 95,5m, ((met mast 121.5 meter) en is daarmee het hoogste gebouw van het noordoosten en oosten van ons land),19 lagen
2e toren 43,5m, 6 lagen
3e toren 36m, 4 lagen
Bvo 35.000 m², inclusief parkeren 55.000 m² bvo
Parkeergarage (twee lagen) 485 auto's
Restaurant 450 personen
Capaciteit 1.200 werkplekken

Q.
September 21st, 2004, 11:56 AM
Die spoorlijn ligt er nog wel meer dan een kilometer van af hoor, dat gaat niemand elke dag lopen.

Jort
September 21st, 2004, 12:12 PM
IJsseltoren wint van Kameel en Zoutvaatje
21 SEPTEMBER 2004 - ZWOLLE - De eerste echte wolkenkrabber van Zwolle krijgt een traditionele naam. Gekozen is voor IJsseltoren, als speelse variant op de Eiffeltoren.
Tja vind de naam nu niet echt zo bijzonder...

Willem80
September 21st, 2004, 06:06 PM
Zo te zien is iemand mij voor, wou het artikel net plaatsen...

IJsseltoren is inderdaad een verschrikkelijke standaardnaam. Deze toren verdiend beter!

Henk
September 21st, 2004, 08:58 PM
Tja, als je moet kiezen tussen Ijseltoren, Zoutvaatje of De Kameel wist ik het ook wel. Wie gaat een kantoortoren nou het Zoutvaatje noemen? Kwam er trouwens afgelopen zondag nog langs toen ik van de reptielenbeurs in de Ijselhallen (Ook al Ijsel) kwam. Was buiten de op de eerder op de foto's getoonde fundamenten nog niet heel veel interresants te zien.

Winus
September 21st, 2004, 09:30 PM
http://www.destentor.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/STN/artikelvisuals/2348242-266215-groot.jpg

Kerngegevens torens:
Hoofdtoren 95,5m, ((met mast 121.5 meter) en is daarmee het hoogste gebouw van het noordoosten en oosten van ons land),19 lagen
2e toren 43,5m, 6 lagen
3e toren 36m, 4 lagen

Zijn die 2e en 3e toren, die kleine pieledingetjes op hetzelfde grondvlak? Die lijken me beide even hoog.

Henk
September 21st, 2004, 09:34 PM
Die 2de en 3de toren zijn de torentjes die op de impressie rechts van de 'Ijseltoren' staan.

Winus
September 21st, 2004, 09:53 PM
Dus het grondvlak is 21 meter hoog? :eek: :?

Bambix
September 21st, 2004, 10:39 PM
19 verd op 95 meters das fors

Michiel
September 21st, 2004, 10:56 PM
19 verd op 95 meters das fors
Inderdaad, maar ze lijken te tellen vanaf de plintbebouwing.

Dus het grondvlak is 21 meter hoog?
De hoogtes verbazen mij ook, de gebouwen staan wel op pootjes:
bron: PPKS architects (http://www.ppks.com)

Willem80
September 22nd, 2004, 05:47 PM
Vandaag zijn ze begonnen met het opzetten van de kraan. Het ziet er indrukwekkend uit! :yes:

EuroMaster
September 22nd, 2004, 06:36 PM
komt u maar met de foto's. ik heb het gehoord op de radio, nu moeten ze het laten zien ook!

Jort
September 25th, 2004, 11:52 AM
Gisteren snel ff wat foto`tjes gemaakt. Zo als je ziet staat de kraan er nu in volle glorie. Er zijn verder niet veel activiteiten te zien op de bouwplaats.
http://picserver.org/view_image.php/92GD3D5PPTYW http://picserver.org/view_image.php/769N3RPM9R2E http://picserver.org/view_image.php/9QJF5HEE2Q83