View Full Version : Rotterdam: New Orleans & Havana
sky unlimited October 10th, 2002, 05:28 PM Ik vond zojuist ter bevestiging van het project New Orleans dit persbericht. Was deze bij jullie al bekend??
Rotterdam, Wilhelminapier
Op de Wilhelminapier op de Kop van Zuid te Rotterdam zal Vesteda in samenwerking met TRS een drietal woontorens realiseren met een hoogte van 150 m, met in totaal ca. 740 luxe appartementen en een culturele functie in de plint van het gebouw.
Tevens zal in het project een voorzieningencentrum worden opgenomen, met onder andere zwembad, sauna en fitness alsmede gastenkamers. In de huurappartementen zullen onder andere woon/werk concepten alsmede vrij indeelbare lofts worden gerealiseerd. Daarnaast zal een beperkt aantal penthouses worden ontwikkeld met een ruimtelijke en afwerkingskwaliteit, die vergelijkbaar is met private villa’s. Het project wordt ontworpen door de Portugese architect Álvaro Siza in combinatie met de Spaanse architecten Ortis & Cruz.
bron: Vesteda (http://www.vesteda.nl/nl/html/algemeen/Vestedaproject/gebiedsontwikkeling/gebiedsontwikkeling.asp?)
Bart October 10th, 2002, 05:32 PM Wat flarden had ik wel vernomen. Maar langzaam aan gaat dit een meer concrete informatie-stroom worden.
Amesnee October 10th, 2002, 05:40 PM mooi plan! heeft iemand al foto's ?
Skyscrapercitizen October 10th, 2002, 05:57 PM 3 keer 150 meter!!!!!!!!!!!!
WOW.
Als jet het zo gewoon leest denk je er niet bij na, mar 3 keer 150 meter, dat is gewoon 3 keer DP-hoogte op een hoop! En dan ook nog Montevideo ernaast, en op steenworp afstand De Rotterdam met 138 meter!
Wordt een heerlijk stukje Rotterdam, in 2006/2007 zal dit er ook wel zo ongeveer staan en dan begint het erop te lijken op die pier! Dat wordt stedelijkheid ten top!
Andy October 10th, 2002, 06:13 PM :drool:
Oh baby!
Vloepkleedje October 10th, 2002, 06:44 PM absoluut waanzinnig! niet te geloven..! bedankt voor het melden sky unlimited..!
dennol October 10th, 2002, 07:05 PM Ik was net nog op de site van Vesteda en heb er gewoon overheen gelezen. :wallbash: ;)
Goed nieuws! Ik kan niet wachten op de eerste impressies.
Marin October 10th, 2002, 07:08 PM Daar wordt een mens gelukkig van !! Nu maar hopen dat de pier niet kapseist...;)
Berrtus October 10th, 2002, 07:35 PM Ben erg benieuwd naar de architectuur. Siza is toch wel een favorietje van mij. Van Cruz en Ortis weet ik minder, alleen dat zij het Rijksmuseum onder handen nemen.
1+2=3 October 10th, 2002, 07:51 PM Vet plan, maar al klaar in 2006/2007? Ben bang van niet Tim. Hoplelijk zit ik er ver naast.
Bart October 10th, 2002, 07:52 PM de pier zal niet kapseizen want de gewichten zijn redelijk in evenwicht
aan de stuurboordkant
3 x 135 meter De Rotterdam
1 x 132 meter WPC
en de HAL
en aan de bakboordkant
1 x 135+ Montevideo
3 x 150 New Orleans
Alleen mogen mensen aan de bakboordkant niet allemaal hun bad tegelijk vol laten lopen. Daarvoor wordt een lampje gemonteerd bij het bad. Als het rood is mag je je bad niet vol laten lopen. Je mag natuurlijk wel douchen.
de flatneuroot October 10th, 2002, 08:01 PM Ik ben ook erg benieuwd daar de ontwerpen van deze torens maar het is leuk dat er iig 3 torens komen van zo'n 150 meter.
Michael October 10th, 2002, 08:04 PM hmmmmmmmm sind wanneer mag kpn niet meer mee doen op de kop van zuid????? :) :D :) :eat:
Rotterdam Highrise October 10th, 2002, 08:11 PM Langzaam maar zeker worden nu alle geruchten over deze locatie bevestigd. Hopen dat dit nu een keer een plan wordt dat lekker groeit tijdens de ontwikkeling. Al is drie keer 150 meter natuurlijk al super lekker! Maar 740 woningen in drie torens van 150 meter (met onderbouw neem ik aan) blijf toch vrij veel.
Arne
Dennis October 10th, 2002, 09:34 PM 3 x 150 wow wtf!
1+2=3 October 10th, 2002, 09:51 PM De wilhelminapier is toch gewoon een met de bodem? Jullie gaan me niet vertellen dat ie drijft ofzo. En Bart, dat met dat lampje bij het bad is toch gewoon een grap? OVerigens hoop ik niet dat ze teveel op die Wilhelminapier gaan proppen, wordt het zo'n blok van gebouwen, is 3 maal 150 op een plaats langs elkaar niet een beetje veel? Kunnen ze dat niet beter spreiden? Als al die gebouwen daar op die Wilhelminapier zo'n beetje dezelfde hoogte hebben (120 tot 150 meter) en ze ook nog eens zo dicht op elkaar zitten kan je ze straks individueel amper meer zien, zie je niet eens goed (van een grotere afstand welliswaar) dat het om zoveel gebouwen gaat. Volgens mij kan je de gebouwen dan beter iets meer spreiden over de KvZ, en niet allemaal bij elkaar op de Wilhelminapier, dan draagt dat meer bij voor de skyline van Rotterdam, of sla ik de plank nu helemaal mis? In ieder geval zou ik zo'n hoogbouwcluster op de Wilhelminapier wel goed een goed idee vinden als de rest van Rotterdam ook zo vol stond met hoogbouw, maar dat is niet het geval, achter de Wilhelmina pier is er een heel leeg gat.
Shockwave October 10th, 2002, 10:05 PM vet 3x150 ! :D
Winus October 10th, 2002, 10:37 PM Apo heeft gelijk 3x250 meter is veel beter daar :D
Bart October 10th, 2002, 11:11 PM Originally posted by Apo Japo
De wilhelminapier is toch gewoon een met de bodem? Jullie gaan me niet vertellen dat ie drijft ofzo. En Bart, dat met dat lampje bij het bad is toch gewoon een grap?
De pier ligt weliswaar op de bodem, maar het is maar een relatief smalle strook. Er bestaat dus wel degelijk kans dat 'ie afbreekt. Waarschijnlijk wordt het lampje overigens wel vervangen door een automatisch systeem, dat verdere toevoer van water stopzet in geval de belasting te groot wordt. In WPC zijn alle sensoren al wel gemonteerd.
Hier een plaatje van de detectorkamer in het WPC. Dat zit in het betonnenstuk boven de "brug". Vandaar dat dat zo uitsteekt.
Op deze foto kijk je omhoog dat stuk in.
Het werkt met magnetische velden die een bepaalde flux hebben met de aardmagnetische stralen. Bij verandering (kanteling) wordt automatisch de pier gebalanceerd. Deze systemen worden overigens frequent toegapast bij hoogbouw. Zeker in modderige gebieden. Zat er in DP ook niet een?
http://www.aquila.infn.it/icarus/T600_photo_gallery/images/Fig_c_inner-detector.jpg
Dukebas October 10th, 2002, 11:25 PM 3 x 150 meter bizar.......
Nu maar hopen dat het echt 3 mooie afzonderlijke torens worden en geen 3 Corsotorens.......
Maar in ieder geval goed nieuws!
Skyscrapercitizen October 10th, 2002, 11:55 PM @Apa Japo, dank u
Je hebt me zojuist een enorme lachstuip bezorgt!:lol::rotf:
ro2 October 11th, 2002, 09:02 AM @ Apo Japo
Dat van dat lampje kan ik bevestigen, een vriend van mij heeft er ook 1 in een van die studentenunits. Daar snapte ik al niets van.
Het schijnt trouwens dat er onder de pier contragewichten moeten worden geplaatst om kanteling te voorkomen. Allemaal extra kosten. Vandaar dat de appartementen zo duur zijn.
Wel eens bij Hotel New York gestaan en het gevoel gehad dat je zeeziek werd?? Komt door lichte schommelingen..
Rotterdam Highrise October 11th, 2002, 11:01 AM @Ro2
Maar die nieuwe stabilisator die onlangs is geplaatst heeft er wel voor gezorgd dat die schommeling veel minder is geworden.
Arne
1+2=3 October 11th, 2002, 12:41 PM Maar dit is toch volslagen belachelijk?!?!!? Je gaat toch niet moeite doen om tientallen gebouwen neer te zetten op een halfdrijvende pier? En dan dat met die lampjes, dat is toch idioot?
Waarom maken ze van die godverdomde pier niet gewoon vaste grond? Waarom moet dat kutding in vredesnaam nog drijven?
Hoe kan het eigenlijk dat die pier schommelt? Hoe is dat ding dan bevestigd aan de vaste wal? Er lopen toch gewoon wegen en dergelijke over die pier naar de rest van de KvZ?
Machtig Mokum October 11th, 2002, 01:17 PM .........
echt niet te geloven....
men noemt mij wel eens naief maar dit slaat echt alles...
voorbijganger October 11th, 2002, 01:18 PM @apo, de pier is flexibel bevestigd aan de vaste grond. Een harde, inflexibele bevesting maakt de kans op breuk te groot, en afbreken, da's het laatste wat je wilt.
Eigenlijk is 't hetzelfde principe als bij vliegtuigvleugels, als je tijdens de vlucht uit het raampje kijkt, zie je de vleugels ook bewegen. En da's goed, zo breken ze tenminste niet af.
Zo gezien zijn de schommelingetjes maar een klein ongemak.
reichske October 11th, 2002, 01:19 PM dank je wel apo..........:D
Skyscrapercitizen October 11th, 2002, 01:21 PM :cheers: :baaa:
Stokkie October 11th, 2002, 01:25 PM De pier mag door de bouwbedrijven ook niet belast worden. Natuurlijk wel op de bouwplaats, maar niet aan de kade. Tenminste bij de WPC was dat zo!!!
Skyscrapercitizen October 11th, 2002, 01:54 PM Het was toch ook zo dat ze pas met WPC2 mogen beginnen als New Orleans bijna af is, omdat anders het evenwicht helemaal in de soep loopt?
Bij de eerste plannen waren de torens aan de kant van WPC veel hoger dan die aan de kant van Montevideo, maar omdat dit gezien het evenwicht niet haalbaar bleek, worden de torens aan de zuikant toch maar even hoog als aan de noordkant.
Overigens kennen ze dit probleem in meer havensteden, zoals New York, Hong Kong, Shanghai en Londen. Docklands in Londen drijft bijvoorbeeld ook voor een deel.
Bart October 11th, 2002, 02:07 PM Originally posted by Rotterdam Highrise
@Ro2
Maar die nieuwe stabilisator die onlangs is geplaatst heeft er wel voor gezorgd dat die schommeling veel minder is geworden.
Arne
klopt. Ik heb begrepen dat er nu geen klachten meer zijn.
Overigens wordt er nog wel gesteggeld over de kosten. Het schijnt dat nu hotel New York het merendeel heeft bekostigd.
1+2=3 October 11th, 2002, 02:42 PM God wat stom allemaal zeg, hadden ze van die pier beter voor dat ze gingen bouwen gewoon een vast plateau kunnen maken, dus gewoon vaste grond (breekt dus niet). Waarom nou in vredesnaam zoveel gebouwen op een piertje? Kunnen ze die gebouwen beter ergens anders neerzetten.
Even voor de duidelijkheid, ik ben dus GEEN student bouwkunde, dus een beetje meer respect graag. Dus Tim en machtig Mokkum, als jullie het zo goed weten, leg het dan ook uit in plaats van domweg iemand bespotten.
Machtig Mokum October 11th, 2002, 03:02 PM @apo: Wil je nog meer uitleg?? ok komt ie:
Doordat de pier oorspronkelijk als slechts een tijdelijke pier ontworpen was hebben ze in die tijd nooit de moeite genomen hem echt goed (vast) te bevestigen. Toen echter duidelijk werd dat na het wegtrekken van de bedrijvigheid de pier een tweede leven beschoren was als nieuw stedelijk gebied, kwam men dus voor een dillemma te staan: de pier geheel afbreken en opnieuw opbouwen of proberen de pier in de huidige staat te bebouwen. Omdat men veel gebouwen wilde bewaren en men dacht dat de extra kosten wel mee zouden vallen werd voor de laatste optie gekozen, achteraf niet echt slim.
P.s. ik ben ook geen student bouwkunde maar ik zal inderdaad wat meer respect tonen, dat heb je wel verdiend!
DeltaMetropolis October 11th, 2002, 03:03 PM Waarom maken we van de Wilhelminapier niet gewoon een drijvend eiland, die we met sleepboten naar een andere plek kunnen slepen!
Rotterdam, de stad met een flexibele skyline!!!!!!!!!!
Bart October 11th, 2002, 03:04 PM "Even voor de duidelijkheid, ik ben dus GEEN student bouwkunde, dus een beetje meer respect graag. Dus Tim en machtig Mokkum, als jullie het zo goed weten, leg het dan ook uit in plaats van domweg iemand bespotten."
Ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Sommigen gaan er maar vanuit dat iedereen precies weet hoe dat werkt met bouwkundige balancering etc.
Overigens, het lijkt dus wel handig om van te voren alles vast te leggen maar dat is dus een dure grap. Daarnaast is het zoals voorbijganger als zegt ook niet altijd het beste. Soms is een flexibele construktie handiger. Naar ik begreep is bij de Docklands de eerste pier afgekeurd ivm met instabiliteit. De huidige pier is van te voren gestabiliseerd maar dat koste iets van 200 miljoen pond ofzo, in elk geval veel.
Skyscrapercitizen October 11th, 2002, 03:28 PM Daar komt nog bij dat wanneer je vaste grond onder de pier legt, de kade schuin gaat aflopen, omdat je de grond nou eenmaal niet vertikaal kan laten aflopen(denk aan het strand). Dat zou dus betekenen dat boten met wat diepgang niet meer zouden kunnen aanleggen. Daardoor zouden de cruiseboten die er soms aanleggen niet meer bij de pier zouden kunnen komen, dat zou ook weer sonde zijn.
Southerner October 11th, 2002, 04:27 PM Hoe ziet de constructie er nu uit?
Op palen, als de pier in scheveningen?
Drijvend als een schip?
(Ik ben nl. ook niet zo slim....(geen student bouwkunde he))
1+2=3 October 11th, 2002, 05:22 PM Maar de Wilhelminapier ligt toch vast aan de vaste wal, of niet?
Ik vind het in ieder geval behoorlijk vreemd, hoe kan je nou zulke zware gebouwen op iets (half) drijvends zetten? En Tim, het hoeft toch niet perse met, zand? Of anders wel met zand maar dan wel met van die gegolfde metalen wanden ervoor, zoals je dat vaak ziet in een haven. Ik vind het persoonlijk in ieder geval heel stom zo'n systeem met van die lampjes en insrumenten in hoogbouw ter compensatie van de schommeling. Wat een gedoe allemaal denk ik dan. Dat is net zoiets als voor een ietwat weggezakt schuingelegen gebouw magneetschoenen te gebruiken ofzo, allemaal zo oneffient. Ik hou van perfectie, helemaal als het om belangerijke bouwwerken gaat, zoals op de Wilhelminapier. Het is zeker niet mogelijk om de pier alsnog geheel vast te zetten?
Amesnee October 11th, 2002, 07:19 PM als zo'n pier kan kantelen waarom dumpen ze er dan zoveel gebouwen op :?
welkom harie B.T.W
wc eend October 11th, 2002, 07:22 PM ik denk dat als dit bekend wordt montevideo nooit vol zal komen
Danny October 11th, 2002, 07:32 PM Men weet heus wel waar ze mee bezig zijn hoor, het is niet zo dat de pier in een keer zal omklappen.
Rotterdam Highrise November 23rd, 2002, 02:54 PM Dit staat op de site van DHV:
DHV-dochter D3BN heeft opdracht gekregen voor het constructief ontwerp van het project New Orleans. Dit 140.000 m2 grote woning- en utiliteitsbouwproject komt op de Rotterdamse Kop van Zuid.
New Orleans zal bestaan uit vier of vijf torens van circa 150 meter hoog. Hierin komen behalve 740 luxe appartementen ook bijzondere woonfuncties (5000 m2), een museum (5000 m2) en een parkeergarage met 1100 plaatsen. Het ontwerp is van Alvaro Siza Arquitecto (Portugal) en Cruz y Ortiz Arquitectos (Spanje).
Momenteel onderzoekt D3BN verschillende constructievarianten voor de toren en de mogelijkheden voor een meerlaagse parkeergarage. De bouw van New Orleans begint over twee jaar; de bouwtijd zal ruim drie jaar bedragen.
Jurgen
Berrtus November 23rd, 2002, 02:58 PM Weer effe een updat over New OrleansNew Orleans 140.000m2
(van de site van DHV: www.DHV.nl)
DHV-dochter D3BN heeft opdracht gekregen voor het constructief ontwerp van het project New Orleans. Dit 140.000 m2 grote woning- en utiliteitsbouwproject komt op de Rotterdamse Kop van Zuid.
New Orleans zal bestaan uit vier of vijf torens van circa 150 meter hoog. Hierin komen behalve 740 luxe appartementen ook bijzondere woonfuncties (5000 m2), een museum (5000 m2) en een parkeergarage met 1100 plaatsen. Het ontwerp is van Alvaro Siza Arquitecto (Portugal) en Cruz y Ortiz Arquitectos (Spanje).
Momenteel onderzoekt D3BN verschillende constructievarianten voor de toren en de mogelijkheden voor een meerlaagse parkeergarage. De bouw van New Orleans begint over twee jaar; de bouwtijd zal ruim drie jaar bedragen.
Vier of vijf torens !!!!!! Dat is erg goed nieuws. Men is nu al bezig met de verschillende contructievarianten. Dat kan alleen maar betekenen dat er een uitgewerkt concept of zelf een voorlopig ontwerp ligt.
Toch lekker nieuws op zo'n zonnig zaterdagje!
Berrtus November 23rd, 2002, 02:59 PM Je was me net voor RH:)
Rotterdam Highrise November 23rd, 2002, 02:59 PM Deze keer was ik je voor berrtus! :D
edit: en ook weer niet :D
Jurgen
Berrtus November 23rd, 2002, 03:02 PM ja ik zag het:D
Skyscrapercitizen November 23rd, 2002, 03:40 PM WOW de tering! 5 torens van 150 meter, met Montevideo dus 6! Hong Kong aan de Maas. ben benieuwd naar het ontwerp. Erg goed nieuws dit weer, ik denk dat ik daar dan maar ga wonen...
Errik November 23rd, 2002, 03:42 PM Cruz y Ortiz ontwerpen ook de nieuwbouw van de UvA op het binnengasthuisterrein. Een heel sober ontwerp met weinig opvallende gevels.
http://www.uva.nl/cache/52D9FF42-8F7B-4BC2-B0B25DD9A0DB8369.KLIKFOTO.jpg
http://www.uva.nl/cache/1E716D09-58A9-4211-92B520079C535F5F.FOTO.JPG
cruz
http://www.uva.nl/cache/9CCDE563-AA33-443D-8DDDBAEDBC0A427A.FOTO.JPG
Ortiz
:D
Berrtus November 23rd, 2002, 03:51 PM @Errik
Maar perfect ingepast in de Amsterdamse binnenstad.
Danny November 23rd, 2002, 04:12 PM 4 of 5 torens, niet normaal
Het lijkt mij dat we nog wel even moeten wachten op deze torens, want om zoiets grootschaligs op te zetten moet je wel alles mee hebben.
Ook mooi dat er een museum in komt!!
plint November 23rd, 2002, 04:16 PM Bijzonder deze plannen. ZIjn hier al ergens eerste tekeningen van te zien ?
Rotterdam Highrise November 23rd, 2002, 06:48 PM @Plint
Nee er zijn helaas nog geen impressies van. Welkom trouwens.
Jurgen
Shockwave November 23rd, 2002, 07:17 PM WTF ! 8 torens boven de 140 (met de rotterdam erbij ! ) niet normaal !
Dennis November 23rd, 2002, 07:18 PM allejezus
heren:
1.wpc
2.toren op zuid
3.montevideo
4.WPC2
5.new orleans 1
6.new orleans 2
7.new orleans 3
8.new orleans 4
9. De Rotterdam 1
10.De rotterdam 2
11.De rotterdam 3
vet veeel torens daarzo!
Skyscrapercitizen November 23rd, 2002, 07:20 PM Over de Rotterdam gesproken, die moet ook over 2 jaar in aanbouw gaan. Zou wat zijn, dan heb je straks misschien wel 9 torens van 135+ in aanbouw daar!(5 keer dit, 3 keer Rotterdam en 1 keer WPC2):eek:
Shockwave November 23rd, 2002, 07:40 PM ben best benieuwd hoe rotterdam er over 10 a 15 jaar uitziet !!! :eek: :eek: :eek: :eek2: :eek2: :naughty: :naughty: :master:
:)
MiCH November 23rd, 2002, 07:43 PM WPC2? Wat is dat?
EFKA November 23rd, 2002, 08:24 PM En hoe heet dat ene topicje ook weer: 'Rotterdam ten val' ?
:inq:
Rotterdam Highrise November 23rd, 2002, 08:41 PM Nu toch even een rem op het enthousiasme: :D
1 Iedereen gaat er meteen maar vanuit dat het 5 torens worden, terwijl er 4 of 5 staat.
2 In het persbericht van Vesteda staat 3 en we weten niet of deze info actueler is of niet.
3 Bovendien heeft het project nog een lange weg te gaan.
Maar het blijft wel lekker! :cheers:
Jurgen
Skyscrapercitizen November 23rd, 2002, 08:49 PM ach joh, dat zien we dan wel weer joh!:cheers: hebben we nu iig een goed weekend.
Michiel November 23rd, 2002, 08:50 PM Ik weet niet hoe groot dit kavel is, maar je zou haast zeggen dat 5 van zulke torens helemaal niet past.
Skyscrapercitizen November 23rd, 2002, 08:56 PM Ik denk het wel hoor, het kavel is een stuk langwerpiger dan dat van Montevideo. Ik denk dat het ongeveer net zo lang is als van Cafe Rotterdam totaan de erasmusbrug, daar passen mooi 5 torens op, als ze maar lekker slank zijn.
Rotterdam Highrise November 23rd, 2002, 11:42 PM Het kavel van New Orleans is minimaal 2x zo groot als dat van Montevideo:
Rood = montevideo, Blauw= New Orleans
http://home.planet.nl/~stee8329/forum/kavel.jpg
Jurgen
sky unlimited November 24th, 2002, 01:28 PM Originally posted by MiCH
WPC2? Wat is dat?
We kunnen beter spreken van het project Baltimore ipv WPC2. Baltimore is de officiële naam. Dit gebouw staat gepland voor de lokatie tussen het huidige WPC en de cruiseterminal.
Skyscrapercitizen November 24th, 2002, 06:54 PM passen dus makkelijk 5 torens op, kijk maar eens hoe ze dat in HK doen!
Vloepkleedje November 24th, 2002, 08:34 PM torens is vaak relatief te begrijpen.. wpc bestaat toch ook uit twee torens? ;)
Rotterdam Highrise November 24th, 2002, 08:41 PM Bedankt vloepie, nu is mijn hele weekend verknalt! :bash:
:D
Jurgen
Marin November 24th, 2002, 08:45 PM Het heien is al gestart !!!...:D
http://dfl.sirious.net/sigs/154.jpg
Skyscrapercitizen November 24th, 2002, 08:48 PM eej, waar heb jij die erdpyramiden op de foto gezet? Zomaar ff in de omgeving Bolzano rondgekeken?
http://www.transkom.it/wasistlos/erdpyramiden.jpg
Heb die dingen een paar keer zelf gezien, en over een maand ben ik daar weer op vakantie.
Michael November 24th, 2002, 09:04 PM OP de parkeer garage achter Hotel New-York zouden ze eigenlijk een 200+ er moeten bouwen dan heb je echt een klein Manhatten!!!!!!!!!!!!!!!
Jantje November 24th, 2002, 10:22 PM Kan wel als ze het lef hebben dat soort locties nog 15 tot 20 jaar te laten voor wat het is op dit miment is er denk ik gewoon geen markt voor. maar wie wat bewaart die heeft wat kijk maar naar het Weena, als daar na de oorlog ook gelijk gebouwd zou zijn had de hoogbouw in Rotterdam nooit zo'n hoge vlucht genomen als het nu in het einde van de jaren tachtig is begonnen.
Geduld is een schone zaak.
Rotterdam Highrise November 24th, 2002, 11:28 PM @Jantje
De planning is nu over 2 jaar beginnen met bouwen en 3 jaar bouwtijd. Dit is de planning dus dat duurt nog wel wat langer. Dan zit je dus in 2008/2009 voordat de bewoners er in zouden kunnen. Dus hoe de markt op dit ogenblik ervoor staat heeft geen invloed op het ontwikkelen van dit project. Dat zal ter zijner tijd wel beoordeeld worden.
Jurgen
Patrick Highrise November 25th, 2002, 09:58 AM Wat een mega project gaat dat sowieso worden maar waarom 4/5 x 150 ik zou liever bv 3x 180 of zo hebben. Dat breekt de boel dan een beetje daar, anders zit daar alles bijna op 130-150m hoogte en hebben we eerder een gevalletje Wilhelminamuur ipv pier. Oke er zit ruimte tussen maar wat meer variatie in hoogte kan mijn inziens geen kwaad.
Breda2008 November 25th, 2002, 11:58 AM Gezien het tempo waarin de zo succesvolle Wilhelminapier wordt volgebouwd verwacht ik dat met dit project toch wel in 2080 wordt aangevangen !
Zucht... ze hebben al moeitje genoeg om 1 toren (Montevideo) vol te krijgen.
Sorry voor mijn cynisme hoor, maar na alle aardige plannen voor deze pier moet ik het eerst zien voordat ik het geloof. Voorlopig gebeurt er, ondanks alle prachtige plannen, helemaal geen bal hier en blijft het toch voornamelijk een tochtige kale koude vlakte, en al een hele tijd zonder bouwkranen...
4string November 25th, 2002, 03:04 PM Er is zeker meer bekend
Op dit moment worden er studies gedaan naar de draagconstructie.
http://www.dhv.nl/frameset.asp?mainpage=http://www.dhv.nl/Application.PerformanceManagerServlet/Nederlands/Groepssite/DHVProjecten/Bouw_en_Industrie/Projecten_adviseur_constructie/New_Orleans/New_Orleans.asp
Skyscrapercitizen November 25th, 2002, 04:07 PM @ Dick
Gelukkig denken niet alle mensen zoals jij want dan kwam er niks van de grond! Ik heb liever dat het wat langer duurt dan dat ze half werk neerzetten! Als de pier nu al vol was geweest was het een muur van 100 meter hoog geweest, gelukkig duurde het langer en veel projecten zitten daar nu ver boven! In 2010 zal de pier echter zo goed als vol zijn.
Breda2008 November 25th, 2002, 04:56 PM @Tim, als ze allemaal zo dachten als ik was die pier al vol. Maar ja, dan moesten ook nieuwkomers (bewoners, bedrijven, culturele clubs, enz) zo denken, maar helaas... Overigens, over 8 jaar vol ? Dream on. Bleek laatst niet dat 8 jaar de gemiddelde doorlooptijd van een groot bouwproject is ? Gemiddeld he ! Voor verschillende kavels op de Wilhelminapier moet de klok nog beginnen te tikken. Hoe lang is de Wilhelminapier nu al beschikbaar ? Het heeft welgeteld drie echte nieuwe gebouwen opgeleverd (WPC, ToZ, en LUXOR) en enkele verbouwingen. En dat in een tijd van hoogconjunctuur ! Die is nu ook nog eens voorbij en zie de gevolgen voor projecten die al een eind op weg waren...
Geen idee waar je zo kreet nu op baseert.
Skyscrapercitizen November 25th, 2002, 05:04 PM De economie staat aan het begin van een nieuwe opleving denk ik. Moet je eens kijken hoe snel het dan gaat. Overigens zit dit project evenals Baltimore en De Rotterdam al een eindje in de doorlooptijd. In 2010 is misschien nog niet alles opgeleverd, maar iig wel in aanbouw.
Bart November 25th, 2002, 05:14 PM @Tim,
Dat denk ik ook. Wat mij niet zou verbazen is dat huren nu weer wat populairder wordt omdat mensen even de kat uit de boom willen kijken en misschien hun kapitaal ook wel hebben zien slinken op de aandelenmarkt. Huren is positief voor hoogbouw denk ik.
Breda2008 November 25th, 2002, 05:20 PM Ik hoop het met je mee hoor Tim. Maar ik moet het nog zien, in deze 'sombere tijden' geloof ik een bouwproject pas als de eerste paal de grond in gaat ! Hopelijk lukt dat iig voor Montevideo binnenkort.
We hebben het er in 2010 nog wel een keer over...
:)
Skyscrapercitizen November 25th, 2002, 05:36 PM Als Montevideo er eenmaal staat heeft dat een positieve uitwerking op de pier denk ik.
Bovendien wordt de moeilijke verkoop van de Montevideo wel erg makkelijk toegeschreven aan de economie. Ik denk dat ook het feit dat hij in een bouwput komt te staan van groot belang is. Als je er straks woont zit je nog 5 jaar in de rotzooi voor de pier af is, mensen zullen daarom eerder een torenappartement op het Wijhaveneiland kopen (Scheepmakerstoren loopt beter geloof ik).
Ace November 25th, 2002, 11:34 PM Die Wilhelminapier wordt strakkies dan volgens mij het dichtstbevolkte stukje van Nederland. Samen met het Wijnhaveneiland. Echt uniek! Vind 't fantastisch.
dennol November 26th, 2002, 01:52 AM Originally posted by Ace
Die Wilhelminapier wordt strakkies dan volgens mij het dichtstbevolkte stukje van Nederland. Samen met het Wijnhaveneiland. Echt uniek! Vind 't fantastisch.
Inderdaad heel mooi, maar waarschijnlijk niet zo heel erg dichtbevolkt.
New Orleans is goed voor zo'n 740 woningen, Montevideo voor 192 woningen. Komt straks De Rotterdam nog bij, en misschien nog wat meer. Laten we er van uitgaan dat er straks zo'n 1500 woningen op de Wilhelminapier staan. Met ongeveer 2 bewoners per appartement (grote gezinnen zullen er niet gaan wonen) kom je dan uit op zo'n 3000 bewoners op de Wilhelminapier.
Er zijn wijken in A'dam met 30.000 inwoners per km2.
Toegegeven, de oppervlakte van de Wilhelminapier bedraagt nog geen vierkante kilometer. Maar zelfs als je dat doorrekent kom je nog lang niet aan die dichtheid van 30.000 inw. per km2. :D
Ga er maar niet van uit dat je 'het dichtsbevolkte stukje Nederland' vind in een wijk met luxe hoogbouw-appartementen.
Die dichtheid vind je wel in oude arbeiderswijken waar een Turks gezin met 8 kinderen woont in een huisje dat kleiner is dan het gemiddelde appartement in Montevideo.
In menig studentenflat van 10 verdiepingen zullen net zoveel mensen (misschien wel meer) wonen als in Montevideo. :)
DeltaMetropolis November 26th, 2002, 02:08 AM New Orleans is het grootste woningbouwproject (op een klein kavel) in de geschiedenis van Nederland: minimaal 3, maar zeer waarschijnlijk 4 torens van 150 meter direct naast elkaar. Van 5 torens durf ik alleen maar te dromen, maar lijkt me niet realistisch.
Voor de duidelijkheid: Hieronder de officiele tennaamstelling van de projecten. Daaronder de zichtcorridoren die bepaalt zijn:
http://img.ranchoweb.com/images/marit/naamoverzichtwilhelminapier1.8439531.jpg
Patrick Highrise November 26th, 2002, 08:39 AM Als ze het woord Chicago gaan gebruiken vind ik dat ze daar dan maar mooi een joekel van een toren moeten zetten die de naam eer aan doet(dus eigenlijk minimaal 200m, zal wel weer een laag gebouwtje worden en dat geef je dan toch niet de naam Chicago zeg.... :ohno:
HNY kan niet zeuren want dan is die lelijke achtergevel uit het zicht van hun.. :guns1:
Effin dit is mijn mening maar. :)
DeltaMetropolis November 26th, 2002, 01:12 PM Originally posted by dennol
Inderdaad heel mooi, maar waarschijnlijk niet zo heel erg dichtbevolkt.
New Orleans is goed voor zo'n 740 woningen, Montevideo voor 192 woningen. Komt straks De Rotterdam nog bij, en misschien nog wat meer. Laten we er van uitgaan dat er straks zo'n 1500 woningen op de Wilhelminapier staan. Met ongeveer 2 bewoners per appartement (grote gezinnen zullen er niet gaan wonen) kom je dan uit op zo'n 3000 bewoners op de Wilhelminapier.
Er zijn wijken in A'dam met 30.000 inwoners per km2.
Toegegeven, de oppervlakte van de Wilhelminapier bedraagt nog geen vierkante kilometer. Maar zelfs als je dat doorrekent kom je nog lang niet aan die dichtheid van 30.000 inw. per km2. :D:)
De oppervlakte van de Wilhelminapier is bij lange na geen vierkante kilometer. De lengte zal ongeveer 1000 m bedragen, de breedte niet meer dan 200 m.
Montevideo: 192 woningen
De Rotterdam: 260 woningen
New Orleans: 740 woningen
Baltimore: 1/3 kantoor, 2/3 wonen: ongeveer 150 woningen
'T Leidsche Veem: 292 woningen
Pakhuismeesteren: 21 woningen
Havanna: niet bekend, maar waarschijnlijk goed voor 100 woningen
Chicago: niet bekend
Totaal: 1755 woningen maal 2 inwoners per woning = 3510 inwoners
De Wilhelminapier is ongeveer 1/5 van 1 vierkante kilometer groot, dus omgerekend: 5 maal 3510 inwoners = 17550 inwoners per km2
Daarnaast zullen er uiteindelijk ongeveer 6000 personen werkzaam zijn, dus omgerekend: 5 maal 6000 arbeidsplaatsen = 30000 arbeidsplaatsen per km2
Ofwel: De Wilhelminapier zal niet het dichtbevolkste stukje van Nederland worden, maar echt dunbevolkt is het zeker niet. Als je de 10 woontorens direct naast elkaar zou plaatsen, zou je op ongeveer 200 m2, veruit het dichtbevolkste stukje Nederland hebben.
@Patricks Highrise
Op het kavel van Chicago zullen ze waarschijnlijk geen toren bouwen, en dat is maar goed ook. Als daar een toren zou verrijzen, zou dat deel van de pier veel te vol en opgepropt worden. Ik denk niet dat het er dan mooier op wordt. Wat wel op het kavel gebouwd gaat worden, weet ik niet.
Skyscrapercitizen November 26th, 2002, 05:07 PM De Wilhelminapier is bij lange na geen Km lang hoor! dat is een grove overschatting! Ik heb het een keer opgemeten en bij elkaar was het ongeveer 1/10 vierkante kilometer. Kom nog bij dat er ook al een studentenhuisvesting is te vinden.
3500 (laat ik dat getal maar even overnemen) maal 10 = 35.000 inwoners per km2. Veruit het dichtsbevolkte stukje Nederland dus, en dan te bedneken dat er ook nog een paarhonderduizend m2 kantoorvloer ligt en tal van uitgaansgelegenheden.
Bovendien zit bij die oppervlakte de lege kop van de pier bij.
Skyscrapercitizen November 26th, 2002, 05:18 PM heb het meteen maar even nagemeten op http://www.routenet.nl/:
lengte van de pier is ongeveer 580 meter (610 meter maar omdat de kop shuin afloopt en ik de opp wil uitrekenen pak ik die 580, de kortste kant is het ongeveer 550 meter), en de breedte is 167 meter over de hele pier.
komen we op 167*580=96.860 m2
een km2 = 1000*1000=1.000.000 m2
Dus de pier is 1/10km2.
Stel dat erop de plaats van Chicago ook nog heel wat woningen komen, dan kan het wel eens 4000 woningen worden, en dus een bevolkingsdichtgeid van 40.000 inw per km2!
Patrick Highrise November 26th, 2002, 05:21 PM Ik denk dat dat kavel als laatste van de pier zal worden ontwikkeld te meer omdat anders de bouwprojecten bv amper plek hebben om al die bouwketen en materiaal kwijt te kunnen en HNY evt parkeerplaatsen voor de gasten kwijt is en zo. Wie weet wordt het laag en wie weet hoog, das volgens mij nog erg verre toekomst.
Ik vind het net wel een prima locatie voor een hoge toren. Druk , druk en zijn andere plekken voor rust, ga je druk druk zeggen in HK of NY tja rust zoeken ze maar VOOR hotel NEw York plek zat daaro! :)
of met de watertaxi naar de overkant varen daar heb je namelijk heel moooi park waar het rustig is en niet volgebouwd...
Skyscrapercitizen November 26th, 2002, 05:31 PM Wijnhaveneiland nog indrukwekkender: 56.000m2, ofwel 1/20 km2.
waterstadtoren: 187 woningen
scheepmakerstoren: 28 wonigen
HV: 168 woningen
Puntlokatie zal zeker nog 250 woningen opleveren (120 en 70 meter).
Dan is het de vraag hoeveel woingen zijn er al, en dat zijn er heel wat, op de kleine schiereilanden bijvoorbeeld, en studentenwoningen zijn er ook. Laten we aannemen dat het er nu 300 zijn, ik denk meer.
dan komen we op 300+250+168+28+187=933 woningen. Laat dat er 1000 zijn, het is ook de bedoeling dat er meer torens komen maar daar zijn nog geen concrete plannen voor. We houden het voor nu even op 1000.
dat is dus minimaal 2000 inwoners, en ik denk nog wel meer!
Dat is 2000 maal 20= 40.000 inw per km2. Dat zou ooit wel eens richting 50.000 kunnen gaan.
Capzilla November 26th, 2002, 07:41 PM Volgens mij mag je niet zo extrapoleren... je moet kijken naar een gebied van *minstens* 1km² anders telt het niet.
Anders kan ik het ook wel: ik zat laatst in mijn eentje op een stoel. Die was 1x1m, dus dat is 1/1.000.000 km² ... dat is dus een miljoen mensen per vierkante kilometer! ;)
dennol November 26th, 2002, 09:09 PM Volgens mij mag dat ook niet. Anders kun je ook wel stellen dat een specifieke woontoren (bijv. Westpoint) het dichtsbevolkte stukje Nederland is.
Maar zelfs al zou het wel mogen, dan moet ik nog steeds zien of de Wilhelminapier wel zo dichtbevolkt zal worden.
Skyscrapercitizen November 27th, 2002, 12:38 AM Waar slaat dit nou weer op! Waarom zou ik niet de bevolkingsdichtheid van de Wilhelminapier mogen berekenen? Het wordt niet de dichtbevolkte vierkante kilometer nee, dus?!
Ik vind dit echt slap gelul! Als ik er zin in heb van een bepaalt stadsdeel de bevolkingsdichtheid te berekenen dan mag dat gewoon! Het gaat hier bovendien niet om 1 toren maar om een duidelijk gebied!
Ik vind dat dus straks het dichtstbevolkte gebied van NL. Met jullie redenering zou het elke keer precies een km2 moeten zijn, want als 0,1 niet mag, dan mag 1,01 ook niet!
dennol November 27th, 2002, 01:48 AM Originally posted by Tim de Bruijn
Ik vind dat dus straks het dichtstbevolkte gebied van NL. Met jullie redenering zou het elke keer precies een km2 moeten zijn, want als 0,1 niet mag, dan mag 1,01 ook niet!
Een gebied van 1,01 km2 kun je wel 'terugbrengen' tot 1 km2. Een gebied van 0,1 km2 niet, omdat je er dan automatisch van uit gaat dat de ontbrekende 0,9 km2 dezelfde dichtheid heeft en dat mag je niet zo stellen omdat dit ontbrekende gebied niet bestaat (dus ook geen dichtheid kent).
Beetje vaag gelul dit, maar ik kan het niet duidelijker uitleggen. :D
Verder ga je er volgens mij al veel te snel vanuit dat dit gebied het dichtsbevolkte gebied van Nederland wordt. Voorbarige conclusie vind ik.
Voorbeeld:
Het Regentekwartier in Eindhoven, 466 appartementen plus nog eens 102 appartementen in de woontoren. Komt neer op 568 woningen en dus ongeveer 1136 mensen.
Die gebouwen staan op een lapje grond van zo'n 70 bij 300 meter (nagemeten op de kaart). Dit komt neer op een opppevlakte van 21.000 m2 is 1/50e vierkante kilometer
50 x 1136 = 56800 inw. per km2
En er zullen vast nog 'gebieden' in Nederland zijn met een hogere bevolkingsdichtheid.
Ik denk dus niet dat de Wilhelminapier het dichtsbevolkte stukje Nederland wordt. Daarvoor komen er gewoon teveel luxe woningen i.p.v. sociale huurwoningen. Ik heb al het voorbeeld gegeven van het Turkse gezin met 8 kinderen dat in een huis woont dat kleiner is dan het gemiddelde appartement in Montevideo.
Misschien krijgt de Wilhelminapier wel de hoogste adressendichtheid (iets anders dan bevolkingsdichtheid), maar zelfs dat betwijfel ik.
Bewijs het tegendeel maar zou ik zeggen. ;) :)
Skyscrapercitizen November 27th, 2002, 11:20 AM Ik weet niet hoe duur de appartementen in Baltimore en New Orleans worden. Misschien worden die wel goedkoper en komen er meer mensen te wonen.
iig, de Wilhelminapier wordt de dichtstbevolkte 1 tiende vierkante km van Nederland, zo goed?:cheers:
Brik November 27th, 2002, 03:19 PM Ja
1+2=3 November 28th, 2002, 11:51 AM Wow, mooi overzicht Tim!!! Ziet er toch wel goed uit. Maar ze zouden rond de Wilhelmina pier ook zeker nog wat hoogbouw moeten realiseren.
egramsbergen November 28th, 2002, 02:07 PM Ik neem, van bovenaf gezien, een ruimte van zo'n 20x50 cm in beslag, dus 0,1 m2. Mijn bevolkingsdichtheid is dus 10 per m2 oftewel 10.000.000 per km2. Wat voel ik me toch stedelijk!
Danny November 28th, 2002, 04:20 PM In de toren havanna zullen honderd woningen komen vanaf 313000 euro.
althans volgens deze site http://www.nieuwbouwweb.nl/homepage/Proj_Ovz.asp?proj_id=216
Sol November 28th, 2002, 05:28 PM @ Danny
Ik ben benieuwd!
Als New Orleans bestaat uit huurwoningen, dan is volgens mij de kans groot dat er snel gebouwd gaat worden. Naar huurwoningen is er in Rotterdam namelijk een grote vraag. Kijk bijvoorbeeld naar de snelle bouw van de Steigertoren, met daarin ook allemaal huurwoningen. Daarnaast heeft Rotterdam een speciale bouwcoordinator aangesteld die de bouw van nieuwe woningen flink moet gaan opzwepen.
Rotterdam Highrise November 28th, 2002, 06:33 PM @danny
Die site waar die info vanaf komt lijkt me niet de meest betrouwbare. De vanafprijs van montevideo is ook 313000, wat niet klopt. Verder hebben ze over projecten die al lang zijn opgeleverd bijna geen info en geen foto's. Dus ik geloof niet dat je hier echt iets aan hebt.
Arne
Brik November 28th, 2002, 09:40 PM ''De stadsbestuurders zagen het gevaar duidelijk in en in de tweede helft van de eeuwe werden er heel ingrijpende maatregelen genomen, o.a. het droog leggen van tal van waterloopen en grachten. Het gemeentebestuur begon de verhuizing naar andere gebieden te bevorderen en aldus kreeg Feyenoord het aanzijn.
Maar er vestigden zich elk jaar meer menschen van buiten in de stad en ofschoon het Westen heel wat kon openemen, bleef toch de buur tusschen Achterklooster en Goudschen Singel een groote aantrekkingskracht uitoefenen en aldus bijzonder dicht bevolkt. Hier en daar woonden meer dan duizend menschen per ha, in de omgeving van Botersloot en Nieuwe Markt niet minder dan 1104. En ofschoon er op den duur eenige ontlasting van deze bevolkingsgroepen kwam, woonden bijvoorbeeld in 1879 in de buurt tussen Achterklooster, Kipstraat en Lange Baanstraat niet minder dan 1221 per ha.''''De stadsbestuurders zagen het gevaar duidelijk in en in de tweede helft van de eeuwe werden er heel ingrijpende maatregelen genomen, o.a. het droog leggen van tal van waterloopen en grachten. Het gemeentebestuur begon de verhuizing naar andere gebieden te bevorderen en aldus kreeg Feyenoord het aanzijn.
Danny November 29th, 2002, 08:35 PM @RH
Ik weet het het is niet bepaald een geweldige site, maar ik dacht ik deel het maar mee en iedereen weet zelf wel wat hij er mee kan doen.
Misschien zijn die honderd woningen een wilde gok, maar je weet maar nooit...
Jan November 29th, 2002, 08:40 PM Originally posted by Danny
In de toren havanna zullen honderd woningen komen vanaf 313000 euro.
althans volgens deze site http://www.nieuwbouwweb.nl/homepage/Proj_Ovz.asp?proj_id=216
Het is nonsens om dit project nu al op te voeren, laat staan om er een prijskaartje aan op te hangen.
Jan January 10th, 2003, 01:24 PM Vandaag in de Cobouw een artikel over New Orleans (geen plaatjes). Het bevestigt de studie met drie 150 meter hoge en aaneengeschakelde torens die Cruz y Ortiz en Alvaro Siza aan het maken zijn voor dat gebied. Onderzocht wordt of het plot Havanna (tussen new Orleans en het Luxor) meegenomen kan worden in dit plan zodat er vier torens van 150 meter kunnen worden gerealiseerd. Vooralsnog gaat het om een ontwikkeling van in totaal 140.000 m2 met 740 luxe appartementen, een voorzieningecentrum (zwembad, sauna, fitness en gastenverblijven. Van de woningen zullen een aantal werkappartementen worden gebouwd plus een klein aantal vpenthouses die als villa's worden uitgevoerd. Op de begane grond komt een meerlaagse parkeergarage (het staat er zo maar taalkundig is dit fout) met ruim 1.100 parkeerplaatsen. De ontwikkelaars hiervan zijn TRS Ontwikkeling en Vesteda Woningfonds.
Patrick Highrise January 10th, 2003, 01:28 PM Hopenlijk 4 verschillende torens qua uiterlijk want 4x150m zelfde toren is nu eigenlijk ook weer nix... En waarom niet een of twee hogere of voor mij part lager....ook benieuwd oe me de ruimtes tussen de torens invult.. Echter nog steeds goed nieuws dit.
Ace January 10th, 2003, 01:31 PM Klinkt geweldig. 4x 150m. Met Montevideo d'rbij maakt dat gelijk 5x 150. 't Is te hopen dat die architecten d'r iets moois van weten te maken, anders krijggie net als bij 'De Rotterdam' zo'n 'Muur-effect'. Misschien smokkelen die gasten d'r stiekum nog wel een paar metertjes bij voor de variatie. 175m is ook geen verkeerd getal :D
supercees January 10th, 2003, 01:35 PM Wat verschil in hoogte mag wel... Maar goed nieuws. Ik denk als dat die montevideo en scheepmakerstoren er eenmaal staan, de belangstelling voor wonen in hoogbouw wel toe gaat nemen. Helemaal als mensen het uitzicht van bovenin de montevideo zien..
Dit nieuws maakt mij blij.. :cheers:
Sol January 10th, 2003, 02:13 PM Dit nieuws maakt mij ook blij. En inderdaad. 4 x precies dezelfde torens zou wat minder mooi kunnen zijn. Ik ben benieuwd. Ik hoop wel dat de appartementen serres of terrassen krijgen, met dat zonnige uitzicht op het zuiden.
bubbah January 10th, 2003, 02:25 PM Prima opzet, voorkomt ook 'verbrokkeling' in de skyline zal ik maar zeggen. Je moet toch meerdere gebouwen vlak naast elkaar neerzetten. Ik ken Siza ook niet, maar tot nu toe hebben de architecten met internationale reputatie die in R'dam hebben gebouwed (Jahn, Forster, Piano) me niet teleurgesteld!
Marin January 10th, 2003, 02:46 PM Gaaf nieuws hoor, probeer me nu al voor te stellen wat voor een geweldige impact dat straks heeft. :cool:
Skyscrapercitizen January 10th, 2003, 03:19 PM 'fase 100' lijkt ten einde, fase 150 lijkt te zijn aangebroken. Er moeten natuurlijk wel enkele hogere gebouwen komen in de stad om als die 150-ers te compenseren. Luxor is nu nog de enige.....
feraud1 January 10th, 2003, 04:25 PM Vergeet de Jungerhanstoren niet 153/154 meter.
Iedere meter telt.
supercees January 10th, 2003, 04:54 PM Ja het gaat de goede kant op, van 150 naar 200 dan naar 250... Zo krijgen we wel een mooi gevarieerde skyline... ben echt benieuwd hoe rotterdam er over een jaar of 15 uitziet....
Raddie January 10th, 2003, 05:45 PM Yep dat is het mooie van Rotjeknor, dat het in fases is opgebouwd. In steden als Singapore heb je een hoogtelimiet waar gelijk tegenaangebouwd wordt, daar krijg je niet echt een mooi skyline van (naar mijn mening dan). Dat het in Rotjeknor dan wat sloom gaat (voor internationale begrippen, onthou dat veel buitenlanders kunnen dromen van een stad als Rotterdam in de buurt, zie zuid frankrijk, daar hebben ze anders niks), maakt mij niet zo veel uit, je krijgt wel een ultracoole skyline (en over 10 jaar verschrikkelijk dicht, dan zie je vanaf Gouda of whatever geen enkel leeg plekje meer) en dan ook nog hoogteopbouw.
1+2=3 January 10th, 2003, 06:25 PM Hopelijk wordt de ruimte achter de Wilhelminapier dan opgevult met (nog hogere) hoogbouw, zo steekt het hoogbouwcluster op de Wilhelminapier straks niet zo af op een kale vlakte.
Dennis January 10th, 2003, 06:40 PM t gaat helemaal goedkomen met rdam!
strakts hebben wij meer 150+ dan frankfurt :P :cheers:
The Messiah January 10th, 2003, 06:58 PM 3 torens van 150 m! :guns1:
Maar ga dan een paar meter verder!
Ga dan bv naar 160,blijf niet op die 150 grens steken.Daar zullen ze mij een lol mee doen als dat gebeurt
berend January 12th, 2003, 05:45 PM 3x 150 is niet echt mooi nee Waarom niet 160,170en 180 en dan de montevideo van 150 kijk dan heb je verschil en dan ook iedere toren apart van vorm :clown: :okay:
1+2=3 January 12th, 2003, 06:13 PM Mensen zijn ook nooit tevreden he. Ik eigenlijk ook niet...
Dennis January 12th, 2003, 06:18 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by berend </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>3x 150 is niet echt mooi nee Waarom niet 160,170en 180 en dan de montevideo van 150 kijk dan heb je verschil en dan ook iedere toren apart van vorm :clown: :okay:</td></tr>
</table>
zeikerd
:D :cool: :angel1:
Stratosphere 2020 January 12th, 2003, 06:32 PM Maar hij heeft natuurlijk wel gelijk Dennis!;)
berend January 12th, 2003, 09:07 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Dennis </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top><table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by berend </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>3x 150 is niet echt mooi nee Waarom niet 160,170en 180 en dan de montevideo van 150 kijk dan heb je verschil en dan ook iedere toren apart van vorm :clown: :okay:</td></tr>
</table>
zeikerd
:D :cool: :angel1:</td></tr>
</table>
nee jij bent waterdicht duh
:cheers:
Basshead January 13th, 2003, 04:05 PM Het is heel simpel waarom er niet hoger dan 150 meter gebouwd wordt, het is het bestemmingsplan:
http://www.cic.rotterdam.nl/093301.jpg
Pas zodra de plannen concreter worden kan er eventueel een ontheffing voor de bouwhoogtes gegeven worden.
supercees January 13th, 2003, 04:23 PM Laten we daarop hopen dan. Alhoewel 150m natuurlijk best netjes is... maar een paar uitschieters naar 180 of 200 is zeker wel welkom....
Jan January 13th, 2003, 04:28 PM Bestemmingplannen zeggen ook niet alles omdat het met een zogenaamde artikel 19 procedure mogelijk is om daarvan af te wijken (lees: vooruitlopen op een voorgenomen wijziging van het bestemmingsplan). Overigens komt bovenstaande kaartje niet uit een bestemmingsplan, maar een nota, wat als juridische voldoende basis dient voor het vooruit mogen lopen op de wijziging van het plaatselijke bestemmingsplan. Voor de Kop van Zuid is dat aan de zuidzijde tot 100 meter.
Sky-Unlimited January 28th, 2003, 03:16 PM Ik heb niet alles kunnen doornemen, maar geloof niet dat dit al was gemeld:
Momenteel onderzoekt D3BN verschillende constructievarianten voor de toren en de mogelijkheden voor een meerlaagse parkeergarage. De bouw van New Orleans begint over twee jaar (gerekend vanaf 2002); de bouwtijd zal ruim drie jaar bedragen.
bron:
http://www.dhv.nl/frameset.asp?mainpage=http://www.dhv.nl/Application.PerformanceManagerServlet/Nederlands/Groepssite/DHVProjecten/Bouw_en_Industrie/Projecten_adviseur_constructie/New_Orleans/New_Orleans.asp
supercees January 28th, 2003, 03:27 PM Ik wist hier al wel een beetje van maar heb net toch maar even een mailtje gestuurd om te vragen hoe het staat...
Skyscrapercitizen January 28th, 2003, 03:32 PM wordt dus op zijn vroegst eind 2004, als het meezit, voordat ze beginnen. Maar ja, beter iets dan niets!:cheers:
Marin January 28th, 2003, 04:03 PM 2003 wordt al een fijn jaartje, spaar nog maar wat voor de periode daarna...:cheers:
supercees January 28th, 2003, 04:10 PM Gemeentelijk havenbedrijf Amsterdam in je mailtje zetten doet wonderen... nu al een reactie:
Het project is nog in VO fase bij D3BN. Er wordt hard gewerkt aan verschillende hoogbouwconstructievarianten en aan de parkeergarage. Het project gaat zeker door maar is nog niet in 'door de gemeente'. Het is nog te vroeg om er meer over te vertellen, alle partijen zijn no
bezig met het 1e ontwerp. De bouw zal pas over 2 jaar beginnen.
Wel gaat het project Hoogbouw Boompjes te Rotterdam in uitvoering, ook aan het water met een parkeergarage onder water (is al in uitvoering).
Het duurt nog even maar het gaat in ieder geval door...
Marin January 28th, 2003, 04:33 PM Netjes, dat stemt ons tevree..:cheers:
Southerner January 28th, 2003, 05:28 PM Montevideo, De rotterdam, New Orleans......tjongejonge
Secundaire hoogbouw staat er straks voldoende in Rotterdam!
Nu nog wat primaire hoogbouw zoals het Luxor en Rotterdam mag zich eindelijk een echt hoogbouwstad noemen!!
Wisma January 28th, 2003, 06:08 PM Ik ben benieuwd welke van al die porojecten er binnen 8 jaar staan....
Bart January 28th, 2003, 07:54 PM Vandaag stond in het Rotterdams Dagblad dat de Gemeente Rotterdam 20 miljoen Euro heeft uitgetrokken om geluidsoverlast door Provimi en nog een bedrijf op te vangen zodat de bouw van 1700 woningen op de Kop van Zuid en de pols van Katendrecht door kan gaan.
Sol January 28th, 2003, 08:54 PM Ik had al eerder bericht over de milieu- en veiligheidsregels van de EU die inhouden dat er niet te dicht bij snelwegen mag worden gebouwd ivm LPG, uitlaatstoffen enz.
Welnu, ambtenaren bij de provincie ZH hebben dit ook vernomen, en met in het achterhoofd de bezuinigingen op ambtenaren, dachten ze: 'zulke regels kunnen ons ook wel wat werk verschaffen'. En het resultaat mag er vandaag wezen: er mag niet meer worden gebouwd binnen een afstand van 40 meter (!!!)van een rivier vandaan. Dit ivm met de hulpdiensten voordat er iets op het water aan de hand is.
Ik zou zeggen, laten we een lijstje maken van welke projecten in Rotterdam naar de prullenbak kunnen, te beginnen met de Kop van Zuid en de Boompjes.
supercees January 28th, 2003, 08:55 PM Checks dat is nu nog eens goed beleid!!!!
Sol January 28th, 2003, 09:02 PM @ superceesChecks dat is nu nog eens goed beleid!!!! :?
Bart January 28th, 2003, 09:45 PM niet binnen 40 meter van een rivier, niet binnen 200 meter van een hoofdweg, niet binnen 500 meter van een snelweg, niet boven tunnels, niet bij spooremplacementen, niet in de buurt van Schiphol, etc., etc.
Ik heb juist uitgerekend dat we in Nederland nog precies 3 huizen kunnen bouwen, juist links van de Posbank op de Veluwe....als dat mag althans.
Sky-Unlimited January 28th, 2003, 11:49 PM @ Sol
werk jij bij de provincie? Ik zit regelmatig met de provincie rond de tafel, juist om dit soort dingen te bespreken. Binnenkort zal op bestuurlijk niveau (marco pastors) een delegatie naar Den Haag afreizen om de Rotterdamse problematiek voor te leggen aan het Rijk. Met de huidige (Europese) regelgeving valt nauwelijks te werken (Den Haag legt de regels te streng uit), waardoor met name de 'nieuwe' woningbouwontwikkelingen rond snelwegen en langs de rivier totaal tot stilstand dreigen te komen. Overigens ben ik ervan overtuigd dat de provincie reeds in gang gezette projecten (lees o.a.: Kop van Zuid) echt niet alsnog gaat tegenhouden. Ik heb al meerdere van dergelijke projecten meegemaakt. Ik zie het allemaal nog niet zo somber in!
Sol January 29th, 2003, 12:19 AM @ sky-unlimited
Nee, ik werk niet bij de provincie (ik studeer nog). Wel ben ik erg gespitst op deze op het eerste gezicht kleine berichten. Deze nieuwe regel van de provincie kwam overigens van TV Rijnmond. Op de site van de provincie kon ik er niets over vinden.
Ook ik denk dat de provincie lopende projecten niet snel zal stopzetten. Wat dat betreft ben ik behoorlijk positief. Wel ga ik de zorg om veiligheid als een soort ziekte zien. Regels als deze vind ik dan ook erg overdreven (en met mijn velen, ook wetenschappers).
Ik vind het erg om te zien dat projecten langs snelwegen (bijv. het stukje grond tussen NS Schiedam Centrum en de A20 ) waaraan zowel de gemeenten en de provincie veel belang aan hechten, stranden op overdreven Europese regelgeving.
Patrick Highrise January 29th, 2003, 08:20 AM @ Bart, nee dat mag niet want helaaas zit er dan net een beschermde diersoort in dat gebied! ;-)
Die Europese regelgeving sucks zwaar. Moet nederland gewoon naast zich neerleggen en als ze zeuren in Brussel per direct uit de EU stappen.:bash:
supercees January 29th, 2003, 12:48 PM @ Sol
Checks dat is nu nog eens goed beleid!!!!
deze sloeg op het aanbrengen van geluidwering zodat er toch gebouwd kan worden...
Jan January 30th, 2003, 01:21 PM Voor diegenen die zich lastig een beeld van dit project kunnen vormen heb ik de stedenbouwkundige verbeelding van de maquette van de Wilhelminapier gefotografeerd:
Gezien van het zuidwesten:
Het gaat om de drie torens die bij elkaar staan aan de zuidkant van de pier. Het torenproject rechts daarvan is Havanna en wordt dus mogelijk meegenomen in de hele ontwikkeling van deze plek.
http://www.skyscrapercity.info/images/buildings/156.jpg
Gezien vanaf het zuiden
http://www.skyscrapercity.info/images/buildings/157.jpg
Gezien vanaf het noorden. De doorkijkstrategie is hierop goed te zien:
http://www.skyscrapercity.info/images/buildings/158.jpg
supercees January 30th, 2003, 01:37 PM Toch zou iets meer variatie in hoogte wel leuk zijn. KPN lijkt trouwens wel klein zo op deze maquette
1+2=3 January 30th, 2003, 01:53 PM He, nu zie ik dat het met dat 'hoogbouwblok' toch wel meevalt, dankzij het feit dat ze wat van die pakhuizen laten staan (laten ze die HEEL mooi opknappen met daarna een andere functie). Geweldig! :)
Bouwen die zooi!!
Marin January 30th, 2003, 02:18 PM Talloze malen voorbij gefietst, nog nooit binnen geweest...:bash:
De Rotterdam lijkt me aan verversing toe. Verder ziet Baltimore er redelijk definitief uit. Leuk detail is de schaduwwerking (#3), waaruit ik voorzichtig concludeer dat Baltimore hoger wordt dan WPC..!?
Marin February 25th, 2003, 05:08 PM Weer wat New Orleans-nieuws...
Vesteda biedt appartementen aan voor tijdelijke bewoning (landelijk)
Het niet-beursgenoteerde woningfonds Vesteda gaat vanaf maart dertig appartementen in het woongebouw Cortile (met in totaal 159 reguliere huurappartementen) op het Maastrichte Céramique aanbieden voor een nieuwe niche in de markt: de short-stay. Het gaat om volledige gemeubileerde en gestoffeerde appartementen, die voor minimaal drie maanden te huur worden aangeboden. Vesteda onderhandelt met een aantal grote bedrijven in en rond Maastricht, die de appartementen voor hun ex-patriates en projectmedewerkers tijdelijk kunnen huren.
Helemaal nieuw is de niche niet, ook niet voor Vesteda. Al in 2001 namen de eerste huurders van Vesteda’s short-stay-formule al hun intrek in De Hoge Heren in Rotterdam. Daar gaat het om vijftig van de in totaal 210 hoogwaardige huurappartementen. De Hoge Heren bevindt zich in het hartje van Rotterdam en bestaat uit twee bijna 100 meter hoge woontorens op een sokkel.
Het ligt in de bedoeling soortgelijke short-stay mogelijkheden ook te introduceren op het nieuwbouwproject New Orleans van Vesteda in Rotterdam. Daar worden aan de Wilhelminapier door Vesteda in samenwerking met TRS Ontwikkeling enkele langgerekte woontorens gerealiseerd naar een ontwerp van het Spaanse bureau Cruz y Ortiz Arquitectos en het Portugese bureau Álvaro Siza Arquitecto. Behalve 740 luxe appartementen moet hier ook een ruimte komen voor een soortgelijk voorzieningencentrum als in Maastricht en Rotterdam, met onder andere zwembad, sauna en fitness en gastenkamers.
De huurprijzen voor short-stay in Maastricht liggen op 2300 euro per maand, op basis van een jaarcontract, en in Rotterdam op 2400 euro. De appartementen in Maastricht zijn in oppervlakte tussen de 80 en 110 m2 groot en in Rotterdam tussen de 100 en 120 m2.
Bron: Vastgoedmarkt
Patrick Highrise February 25th, 2003, 05:21 PM dit is weer goed nieuws hoor. Elk klein beetje goed nieuws is OK. :)
Sol February 25th, 2003, 05:40 PM Dan zijn de Rotterdamse appartementen per m2 dus goedkoper dan de Maastrichtse. Eigenaardig.
En dan dit:
langgerekte woontorens Wat betekent dit? Dat er nu een echte muur komt te staan (in vergelijking met De Rotterdam) of dat het gewoon hoge gebouwen zijn?????
Sol February 25th, 2003, 05:42 PM Oh nee!!! langgerekt = sprietje:bleep: :bleep: (ik hoop van niet)
De sites van TRS zijn overigens wel interessant:
http://www.trs.nl en
http://www.trotsvandeplek.nl/
Jammer genoeg geen plaatjes, maar wel leuke ideeen voor Rotterdam.
wc eend February 26th, 2003, 03:02 PM kijk maar op de maquette; vind je dat sprietjes?
Danny February 26th, 2003, 03:15 PM De maquette zegt niks over de uiteindelijke vorm
1+2=3 February 26th, 2003, 03:21 PM Af en toe een spriet lijkt mij voor positieve afwisseling zorgen, als ik zo naar de maquette kijk echter lijkt me daar drie sprietjes niet zo geslaagt.
Skyscrapercitizen February 26th, 2003, 04:52 PM LOL, sprietjes, dit gaat echt nergens meer over! Wat zien jullie voor je bij die sprietjes?
Een toren kan nooit te slank zijn vind ik, en er moeten heel wat woningen in dus zo slank zullen ze niet worden.
@Sol, scheepmakerstoren is een sprietje, superslank! Vind je dat lelijk?
Sky-Unlimited March 18th, 2003, 06:20 PM uit DHV-times (http://www.dhv.nl/Application.PerformanceManagerServlet/Nederlands/Groepssite/DHVProjecten/Bouw_en_Industrie/Projecten_adviseur_constructie/Hoogste_woontorens_Rotterdam/Hoogste_woontorens_Rotterdam.asp) , maart 2003
Hoogste woontorens in Rotterdam
Zoals Den Haag herenhuizen heeft en Amsterdam grachtenpanden, zo heeft Rotterdam haar wolkenkrabbers. Rotterdam is trots op haar skyline.
In het centrum verrijzen steeds grotere en luxere woontorens, vooral op de Kop van Zuid, nabij de Erasmusbrug. Eén van de projecten die nog op de tekentafel liggen heet ‘New Orleans’. In de vier tot vijf torens van het complex komen 740 luxe appartementen, 1100 parkeerplaatsen, vijfduizend vierkante meter museum en nog eens vijfduizend vierkante meter voor bijzondere (woon)functies. Het ontwerp is afkomstig van de Portugese architect Alvara Siza en het Spaanse bureaus Ortiz en Cruz. Met een hoogte van honderdvijftig meter worden het de hoogste woontorens in Rotterdam. D3BN, een DHV-dochter en gespecialiseerd in hoogbouw, is in oktober 2002 door Wilimas Bouw-adviseurs BV te Zeist in de arm genomen om de constructie te ontwerpen. De start van de bouw staat gepland voor januari 2005. In 2008 moet het complex gereed zijn.
---------
In deze uitgave ook een stukje over de Scheepmakerstoren (http://www.dhv.nl/Application.PerformanceManagerServlet/Nederlands/Groepssite/OverDHV/DHVTimes_magazine/Maart_2003/Hoogbouw_Rotterdamse_Wijnhaven/Hoogbouw_Rotterdamse_Wijnhaven.asp)
Rotterdam Highrise March 18th, 2003, 06:46 PM Elke keer leuke stukjes over het project, maar van mij mogen ze wel eens wat schetsen/ontwerpen naar buiten brengen. :)
Jurgen
Jan March 18th, 2003, 07:08 PM Die eerste regel heb ik ooit eens opgesteld in een folder over hoog wonen in Rotterdam en zie daar, men is het er blijkbaar mee eens. Niet de eerste keer dat ik foldetekst terug vind in met name bedrijfsblaadjes. En da's maar goed ook! :)
http://www.dewilgenvastgoed.nl/projecten/waterstadtoren/002text.htm
MiCH March 18th, 2003, 08:14 PM Vet, maar ik wil plaatjes zien! Schetsen! Impressies!
Patrick Highrise March 18th, 2003, 09:12 PM Zit ik via de link van Jan van de Wilgen Vastgoed even weer op hun site rond te neuzen en dan kom ik een golfbaan tegen (:?) Apart voor een vastgoedontwikkelaar die ik alleen kenden van echte gebouwen. En dan is het nog de golfbaan in Roosendaal ook. Nou heren begin dan ook maar eens met normale gebouwen of kleine woontorentjes ;) :D !!
Dennis March 18th, 2003, 11:11 PM januari 2005 he.........hmm niet slecht maar ik denk dat het wel later wordt :bash:
Skyscrapercitizen March 19th, 2003, 07:58 PM Als de verkoop een beetje meezit dus begin 2005 begin van de bouw! Das goed nieuws. Dan is Montevideo net klaar, of in ieder geval bijna klaar.
Berrtus March 19th, 2003, 08:21 PM Op www.archined.nl staat een leuk artikel over de ophanden zijnde bouwgolf in Rotterdam waarbij Montevideo, dat 'ding'van Kollhoff en dat pakhuis naast Las Palmas worden genoemd
Rotterdam Highrise March 19th, 2003, 09:07 PM @Tim
Ik neem aan dat Vesteda de appartementen gaat verhuren. Misschien dat TRS de appartementen verkoopt.
Jurgen
Jan March 19th, 2003, 10:12 PM Wel maf dit. We hebben nog geen pennestreek gezien van dit project, en toch is dit post nummer 164 in deze thread. :)
Wisma March 20th, 2003, 12:23 AM Kan je nagaan wat een belangstelling er is voor dit project. Die maquette van de Kop van zuid ziet er leuk uit. Ook al zijn het alleen blokken....
Skyscrapercitizen March 20th, 2003, 12:35 AM Het gaat dan ook om 4 tot 5 torens van 150 meter! Ofwel 4 tot 5 keer Delftse Poort in hoogte! Dat is nogal wat!
wc eend March 20th, 2003, 11:48 AM dat is zeker wat..
supercees March 20th, 2003, 12:37 PM Ik heb maar weer even contact opgenomen met de projectontwikkelaar en wederom is mij verzekerd dat het zeker doorgaat! :cheers:
Skyscrapercitizen March 20th, 2003, 12:47 PM keje dat niet ook ff bij Jungerhans doen?!
Richard March 20th, 2003, 01:05 PM @SC
Serieus :?
supercees March 20th, 2003, 02:06 PM @ Richard... ja echt waar!
Dennis March 20th, 2003, 07:43 PM haha eerst zien dan geloven :D
supercees March 20th, 2003, 11:26 PM Ja... dat duurt nog wel even hoor!
Danny March 20th, 2003, 11:33 PM Aan de gemeente zal het niet liggen, dus voor 2006 zal er wel iets gebouwd worden.
Wisma March 21st, 2003, 01:07 AM Als het maar 150m meter hoog is en slank!. En het liefst meerdere.....
Verder heb ik helemaal geen eisen.......:D :)
Marin March 29th, 2003, 01:25 AM Een fotootje van de lokatie, gisteren 27 maart...:cheers:
http://www.boomspeed.com/marin/neworleans1.jpg
Ace March 29th, 2003, 03:14 PM Echt, ik zeg het nog 'n keer, maar die torens moeten toch echt superslank worden om met z'n 4'en (incl. Havanna) op dat stukkie te passen. Zeker als je nagaat dat het hekwerk rechtsonder het terrein van de Montevideo afbakent.
Marin March 29th, 2003, 05:02 PM Dat hekwerk vertekend nogal. De bouwplaats is flink groter dan het grondoppervlak van Montevideo. De zandhoop ligt achter de bouwkeet, daar gebeurd dus verder niets neem ik aan. Straks blijft er dus zo'n 50/75m. (extra) onbebouwd oppervlak over voor Havanna/New Orleans...
Skyscrapercitizen March 29th, 2003, 08:43 PM Het is zeker een meter of 300 hoor Ace. Als je kijkt naar de bouwplaats van Bv de Scheepmakerstoren, dan kun je hier heel wat torens op kwijt hoor! Het hoeft dus zeker niet heel slank te worden, zeker niet slanker dan De Rotterdam bijvoorbeeld.
remco126 May 8th, 2003, 09:07 AM In het blaadje van Deerns raadgevende adviseurs genaamd Deersdata ben ik een foto impressie tegen gekomen. Hier zijn de drie torens van New Orleans te zien. Twee torens als twintower met een gezamenlijke plint en een losse toren. Van de Havanna is een stukje van de plint te zien. Uit de foto en de tekst is op te maken dat er voor de twin towers al een (saai) ontwerp is. De overige twee zijn gewoon grijze blokken.
Het plaatje maakt de locaties wat duidelijker. Een van de twee twintowers achter het lege kavel naast WPC, de andere van de twee twin towers en een losse toren achter de Cruise terminal en de Havana een heel stuk richting Luxor. Zichtlijnen lijken dus inderdaad gewaarborgd. Ik heb een fotokopie gemaakt en zal proberen vanavond het plaatje in te scannen. Beloof niks want de kleurencopier is nie zo best hier. Mocht iemand contacten hebben bij Deerns, grijp ze.
Marin May 8th, 2003, 09:55 AM Op http://www.deerns.nl/ is een klein spannend plaatje te zien. De grote versie doet het helaas niet.
remco126 May 8th, 2003, 11:06 AM Dat plaatje bedoelde ik inderdaad, op mijn kopie is het plaatje wel wat duidelijker zal kijken wat ik vanavond kan doen.
Dennis May 8th, 2003, 11:20 AM baaaaa
kep m maar effe geuploaded
enjoy
http://pnavy.com/Soepkip/albums/album02/NO_Havana_vierkant.jpg
amazing :eek: :eek: :eek: :eek:
bubbah May 8th, 2003, 11:22 AM ieniemieniemanhattan
Dennis May 8th, 2003, 11:25 AM Ik geloof dat ze over de 150m zijn!!!
FEEST MENSEN!!
:cheers:
Wisma May 8th, 2003, 11:25 AM Zo dan!!!!!. Dat ziet er gewoon geweldig uit!.
:master: :master:
Wisma May 8th, 2003, 11:27 AM Overigens wordt het WPC maar een " laag ding" met deze jongens en de Montevideo om zich heen.
Dennis May 8th, 2003, 11:44 AM Ik tel Rond de 47/48 verdiepingen (witte links)
:cheers: :cheers:
Geweldig dit!, zo wordt de wihelminapier supervol!
ldd May 8th, 2003, 11:55 AM Dit is moooooooooooooooi:happy: :dizzy: :eek: :eek2:
remco126 May 8th, 2003, 12:53 PM @ Dennis, bedankt voor het plaatje echt snel gevonden, hulde!! :master:
Richard May 8th, 2003, 12:59 PM WOW! :cool: Torens a la New York, vooral de linker witte toren is mooi. Van de toren die er rechts van staat vind ik de dakopbouw niet mooi. Misschien nog iets meer variatie in de ontwerpen, dat zou nog mooier zijn. Hoeveel waarde kunnen wij nu hechten aan deze impressies?
Dennis May 8th, 2003, 01:04 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by remco126 </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>@ Dennis, bedankt voor het plaatje en heb nie met je geknikkerd dus graag zo vriendelijk zijn iemand anders uit te schelden.</td></tr>
</table>
Sorry Remco, ik bedoelde het niet verkeerd, ik heb je niet uitgescholde btw ;) (applaus voor Remco, hijk heeft dit plaatje gevonden :cheers: )
vergeef me :bash: :D
http://pnavy.com/Soepkip/albums/album03/NO_Havana_vierkant.sized.jpg
zo, ff snel gedaan :cheers:
supercees May 8th, 2003, 01:05 PM Wow... hier krijg ik dan toch echt een harde plasser van zeg! Vooral die twin...! voor het WPC zie ik trouwens dat er ook nog ruimte over is, blijft die leeg?
En misschien toch maar alles slopen in het midden... zodat we een eiland vol torens krijgen... ja dan hebben we echt een Manhattan aan de Maas! Daar midden in doorgaan tot 200 - 230 meter... oh.... ik krijg nu helemaal een harde plasser als ik het zo voor me zie!
Ja en Die Rotterdam.. ik kan er maar niet aan wennen :(
Elmo May 8th, 2003, 01:12 PM Mooi hoor...erg indrukwekkend! :okay:
BTW: Havanna zou toch uit 5 torens gaan bestaan? Samen met New Orleans maakt dat 8 torens naast elkaar lijkt mij?
Marin May 8th, 2003, 01:16 PM Mooi, ik ga gelijk kijken of ze al begonnen zijn....mazzel :)
Dennis May 8th, 2003, 01:17 PM 3 TOT 5 torens
Stratosphere 2020 May 8th, 2003, 01:37 PM Oh mijn god....dit is echt een super mooi ontwerp.:master: :master: :master: :master: :master:
HighinParis May 8th, 2003, 01:56 PM Hotel New York wordt een soort tweede Schielandhuis...
Mooie impressie!
Rotterdam Highrise May 8th, 2003, 02:12 PM :eek:
WOW erg indrukwekkend. Qua hoogte (lijkt me iets te optimistisch op deze impressie) en volume kan ik me er helemaal in vinden. Het ontwerp is nogal mediterraan.
@supercees
voor het WPC blijft het leeg, zodat hotel NY prominent zichtbaar blijft vanuit de haven. En terecht. Bovendien zou het ook wel stom zijn om daar te bouwen gezien het ontwerp van WPC.
@Elmo
Jij maakt het helemaal bont! :D 8 torens zou wel mooi zijn maar dat is iets overdreven. New Orleans worden 3 toren en Havanna (1 toren) wordt er misschien bijgenomen zodat er 4 (of 5) torens komen op de kavels New Orleans en Havanna.
supercees May 8th, 2003, 02:16 PM Misschien dan op die parkeerplaats van New York een mooie toren van 200m? Ja dat zou wel wat zijn! Ik vind parkeerplaatsen zowiezo een verspilling van ruimte. Die dingen moeten de grond in als het even kan!
Dennis May 8th, 2003, 02:18 PM tjezis....nu pas de eerste echte plaatje en we zitten al op 200 replies LOL!:cheers:
Vertigo May 8th, 2003, 02:18 PM Fantastisch, wat een dichtheid, hoogte en stedelijkheid! Ik ben het wel met Rotterdam Highrise eens dat voor HNY en WPC de ruimte leeg moet blijven, die gebouwen zijn echt een mooie voorkant voor de Kop van Zuid...
@supercees: ik zou niet graag zien dat alle oude gebouwen op de Kop van Zuid gesloopt werden, dat zou de hele havensfeer van de Wilhelminapier wegnemen...
Rotterdam Highrise May 8th, 2003, 02:19 PM @Supercees
:nono: Het middendeel blijft laag. Dat kavel mag dan wel Chicago heten, maar daar is een uitbreiding van hotel NY gepland met ijsbaan wellicht. Heeft laatst ook op het forum gestaan.
Southerner May 8th, 2003, 02:57 PM heise kanone....:eek:
supercees May 8th, 2003, 03:03 PM Nee niet alles slopen.. maar die ene witte die daar staat achter de cruise terminal met die hut op het dak.. en dan gewoon die parkeerplaats volbouwen!
Patrick Highrise May 8th, 2003, 03:03 PM ja dat ziet er goed uit, ze mogen van mij echter nog wel wat hoger hoor...weg met die hoogtebeperking!! Schitterend dit. Klassieke architectuur maar ook weer niet. Onze spaanse en portugese vrienden kunnen er wel wat van!!!
Volgens mij bedoeld SC de P-plaats ACHTER Hotel NY RH....:D
Een toren met een meter of 70 mag daar wel komen vind ik persoonlijk; niet te hoog want dan zien we onze mooie woontorens niet meer zo goed!! :D :cool:
supercees May 8th, 2003, 03:09 PM Die bedoel ik ook Patrick! Zonde toch van die ruimte om dat gewoon parkeerplaats te laten zijn!
Rotterdam Highrise May 8th, 2003, 03:21 PM Ik heb het ook over de parkeerplaats! Dat kavel heet Chicago. Daar is een uitbreiding van NY gepland. En ja wij willen overal wel torens hebben, maar als je daar nog een toren tussen prakt heb je in geen van de toren daar nog behoorlijk uitzicht. Het is mooi zo met een laag historisch middenstuk.
MiCH May 8th, 2003, 05:39 PM Ik weet het niet. Deze torens passen qua ontwerp niet bij het WPC...misschien zou dat mooier zijn geweest. Afzonderlijk wel mooie torens natuurlijk.
The Messiah May 8th, 2003, 06:18 PM Wow echt indrukwekkend die twins! :omg:Heel dat gebied word wel erg mooi en indrukwekkend.Manhattan aan de maas! :guns1:
Dennis May 8th, 2003, 06:21 PM t zijn geen twins joh
maar ze zijn idd erg mooi, en lekker slank zoals de meeste van ons gehoopt hadden
Elmo May 8th, 2003, 06:25 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by MiCH </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Ik weet het niet. Deze torens passen qua ontwerp niet bij het WPC...misschien zou dat mooier zijn geweest. Afzonderlijk wel mooie torens natuurlijk.</td></tr>
</table>
De Montevideo past ook niet echt bij het WPC qua ontwerp vind ik als je het zo gaat bekijken... maja...who cares ;)
Danny May 8th, 2003, 07:17 PM Precies, dat is nou het mooie van de KvZ, nieuw en oud door elkaar, verschillende stijlen......
Mooie torens hoor, lekker slank, ik was eerst bang dat ze een beetje op de corsotoren leken, maar dat valt heel erg mee!
RH Arne May 8th, 2003, 07:19 PM Hmmmm, hoogte natuurlijk goed, maar ontwerp vind ik toch wel dubieus. Soort kruising tussen een New Yorkse toren en zo'n massaproductie Hong Kong woontoren. Beetje een gemiste kans.
Sorry, blijer kan ik niet doen. ;)
Michiel May 8th, 2003, 07:22 PM Gave impressie! De hoogte is natuurlijk fantastisch, maar ik had graag een wat meer vernieuwd concept gezien. Nu lijkt het meer een pseudo Kollhoff (maar laat ik niet te snel oordelen naar aanleiding van dit plaatje).
Ace May 8th, 2003, 08:18 PM Een dubbel gevoel. Natuurlijk een geweldige 'Artist Impression', maar ik vind het niet al te mooie torens. Idd. een kruising tussen de '13 in één dozijn-torens' zoals je ook in NYC & Hong Kong ziet. Onderopbouw en gevel doen mij tevens denken a/d 'Hoge Heren'.
Maar goed, misschien wordt het allemaal heel anders, dan dat we op deze AI zien. Dat hopen we dan maar.
Op de parkeerplaats achter WPC (Baltimore-locatie) mogen ze ook van mij, gerust een 200+'er neerzetten. Daar wordt het echt een keertje tijd voor in Rotterdam en Baltimore is daarvoor DE ideale locatie. Het middenstuk van de Wilhelminapier moet gewoon laag blijven. Hotel New York mag uitbreiden, maar het zou ook niet verkeerd zijn om van die parkeerplaats tussen Las Palmas & Hotel New York een soort 'Central Park' te maken. Creëer je helemaal een 'Manhattan-feeling'.
Stratosphere 2020 May 8th, 2003, 10:07 PM Juist om dat het een mix is van oud en nieuw architectuur vind ik de Kop van Zuid een bijzonder architectonisch gedeelte worden niet alleen van Rotterdam maar ook van Nederland.
MiCH May 8th, 2003, 11:25 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Elmo </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top><table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by MiCH </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Ik weet het niet. Deze torens passen qua ontwerp niet bij het WPC...misschien zou dat mooier zijn geweest. Afzonderlijk wel mooie torens natuurlijk.</td></tr>
</table>
De Montevideo past ook niet echt bij het WPC qua ontwerp vind ik als je het zo gaat bekijken... maja...who cares ;)</td></tr>
</table>
Wel meer, is strakker.
Andy May 9th, 2003, 11:14 AM O halleluja, praise the lord!!! :master: Wat een ontwerp! :drool:
de flatneuroot May 9th, 2003, 11:40 AM Ik zie die impressie nu pas. De hoogte is geweldig maar het uiterlijk? Ik weet het niet, tot nu toe ben ik niet onder de indruk. Het is dan ook maar een impressie.
Skyscrapercitizen May 9th, 2003, 11:43 AM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Dennis </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>baaaaa
kep m maar effe geuploaded
enjoy
amazing :eek: :eek: :eek: :eek:</td></tr>
</table>
:dizzy::eek::eek2:
:banana::dooby:
Eindelijk plaatje! En ik moet zeggen, het valt me niet tegen, hoewel ik de details nog moet afwachten.
Volgens mij zijn ze wel iets te hoog ingeplakt. Vergeleken met Montevideo zijn deze 160/170 meter. Dat zal wel niet, maar wie weet.
Skyscrapercitizen May 9th, 2003, 11:44 AM Moet je je het uizicht straks inbeelden vanaf de overkant Rijnhaven!:cheers:
RH Arne May 9th, 2003, 11:55 AM Die rechter lijkt mij een beetje te veel op de Corso toren!
ro2 May 9th, 2003, 01:05 PM De rechter mag van mij ook iets hoger en met spits. Dan ligt hotel NY straks echt in NY.
Cymen May 9th, 2003, 01:16 PM Heel leuk maar de grote vraag is gaat het ook 100% zeker gebouwt worden!?
Sol May 9th, 2003, 01:37 PM @ SijmenHeel leuk maar de grote vraag is gaat het ook 100% zeker gebouwt worden!?Het is een project van Vesteda, dus de kans dat New Orleans van de grond komt is volgens mij groter dan gemiddeld.
Jan May 9th, 2003, 02:07 PM lol, één dag geen internet en je loopt al weer drie pagina's achter. Wat een leuk forum is dit toch! :)
Sky-Unlimited May 9th, 2003, 02:08 PM Natuurlijk is die kans heel groot. Bij Montevideo ging het aanvankelijk alleen om koopwoningen. Die verkochten maar matig, waardoor de projectontwikkelaar het risico niet aandurfde om toch maar te gaan bouwen. Het project ging dan ook pas van start toen een grote partij zich aandiende om de 'halve' toren te kopen en de woningen te gebruiken voor de verhuur. Bij New Orleans ligt dat anders. Vesteda is zèlf projectontwikkelaar en verhuurder in één. Zij weten dondersgoed hoe de markt in elkaar steekt en hadden de plannen nooit zo ver doorgezet als ze er niet 100% van overtuigd zouden zijn dat dit project gaat slagen. En gelijk hebben ze! Wacht maar eens af wat er straks gaat gebeuren als 'pilot' Montevideo eenmaal klaar is en misschien ook de SS Rotterdam naast de deur een plekje heeft verworven. Dan gaat het daar leven! Theater, bioscoop, musea, horeca, openbaar vervoer, aan beide zijden water, een mix van oud en nieuw, een fantastisch uitzicht op de stad...enfin alles wat je wenst in een stedelijke omgeving.
Het huidige college zet momenteel alles op alles om met name de woningbouwprojecten in de binnenstad zo snel mogelijk van de grond te krijgen. Voor dit project staan dan ook zo'n beetje alle procedurele lichten op groen. De komende tijd wordt gebruikt om de ontwerpen door te rekenen en af te ronden en dan is het wachten op de eerste paal. En die komt misschien wel sneller dan we denken!
ro2 May 9th, 2003, 02:28 PM En dan heeft Rotterdam net zo'n stedelijke/waterfront uitstraling als Miami, Vancouver of Sydney.
Skyscrapercitizen May 9th, 2003, 03:04 PM Of je het ontwerp nu mooi vind of niet, dit zijn verdorrie wel 2 volwassen torens!:) Dit is de echte hoogbouw!
1+2=3 May 9th, 2003, 03:23 PM Prachtige impressie! Ik ben best enthousiast over het ontwerp, gewoon lekker strak.
@ Tim
Montevideo is 142 meter he, ik denk dat het wel klopt: ruim 150 meter...
wc eend May 9th, 2003, 03:28 PM montevideo ziet er op deze impressie trouwns wel vreemd uit
Cymen May 9th, 2003, 03:39 PM Dat is heel mooi om te horen, maar bied nog geen zekerheid->
De arena woon toren is nl ook niet van de grond gekomen.
Al moet ik wel zeggen dat een enkel woongebouw bij de arena natuurlijk altijd kansloos is en de Kop van Zuid een veel mooiere leef omgeving word.
Skyscrapercitizen May 9th, 2003, 03:56 PM Mensen kijk eens goed. Ik hecht geen waarde meer aan de impressie. Montevideo staat veels te ver naar voren. De toren van Montevideo staat op de Watertaxi-terminal. Het hele zaakje moet een 2 torenbreedtes naar links! Die hoogte (150+) is dus helemaal waardeloos als ze dit al niet kunnen inschatten!
Skyscrapercitizen May 9th, 2003, 04:02 PM Amateurs!
1+2=3 May 9th, 2003, 04:05 PM Ach, het zaakje is gewoon iets tever naar rechts geschoven, die hoogte klopt ongeveer wel. Montevideo is alleen met die M 150 meter, hier ontbreekt die.
Wisma May 9th, 2003, 04:05 PM Er zijn zoveel impressies die niet kloppen. Maar idd die plaats van de Montevideo is hier wel erg verkeerd. Maar in dit probleem zie ik zie niet meteen een verband met de hoogte van die torens.
Het is maar een impressie tenslotte..
Skyscrapercitizen May 9th, 2003, 04:22 PM Dit lijkt me beter te kloppen:
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/500/51no_havana_vierkant.jpg
Zo is de hoogte ook weer 150 meter ipv 170.
Dennis May 9th, 2003, 06:14 PM Tim nu zijn ze net zo hoog(of mischien wel lager) als/dan montevideo
140m dus :bash:
Skyscrapercitizen May 9th, 2003, 06:19 PM Montevideo is in mijn plaatje iets te hoog ja, ok, maar die andere torens kloppen zo wel beter en staan iig op de goede plek nu.
Dennis May 9th, 2003, 06:32 PM http://pnavy.com/Soepkip/albums/album01/NO_Havana_vierkant.jpg
Ik geloof dat ze een paar meters naar links moeten (meter of 25 denk ik,montevideo ook een klein stukkie)
maar de hoogte zal wel kloppe
ik geloof wel dat de makers alles goed berekend hebben
INVISIBLE May 9th, 2003, 06:33 PM Dit is nu mooi om te zien :) .
Nu zitten jullie hier gewoon te twisten waar die nu precies zou komen nou wees eerder blij dat er torens zullen komen .
Hier en in nog wat andere steden hoopten we al dat er eens zo'n project in de krant stond waar het dan al niet kwam te staan maakt even niet uit 50 meter naar links of rechts ;) .
Skyscrapercitizen May 9th, 2003, 06:38 PM Het gaat erom dat het plaatje zo slecht is dat je er niets aan hebt. Tenminste je kunt niet zeggen over de hoogte, omdat ze op een geheel verkeerde plaats zijn ingetekent. Ik snap niet dat iemand zo stom kan zijn.
Voor de mensen die het niet willen geloven, op onderstaand plaatje kun je zien waar de torens wel komen:
http://www.kopvanzuid.rotterdam.nl/200001.gif
En dan gaat het natuurlijk om de plek van Montevideo.
Skyscrapercitizen May 9th, 2003, 06:56 PM Op deze foto kun je zien tot waar de zuidkant van de pier loopt. tot halverwege Hotel New York dus, terwijl op de impressie de toren nog voor hotel New York staat. Ik snap echt niet dat iemand zo stom is om een impressie zo te maken.
http://www.kopvanzuid.rotterdam.nl/1607.jpg
en nog maar 1 dan voor de duidelijkheid:
http://www.kopvanzuid.rotterdam.nl/2160302.jpg
Dennis May 9th, 2003, 07:06 PM LOL, Tim is behoorlijk pissig :)
Tim, als ze verkeerd staan dan worden ze een stukkie opgeschove.......ok?
relax en geniet van de mooie pic :cheers:
Skyscrapercitizen May 9th, 2003, 07:14 PM Kben niet pissig. Je kunt met dit plaatje alleen niet zeggen of de torens 140, 150 of 160 meter hoog zijn. Maakt mij verder niet uit, snap alleen niet dat iemand zoiets in elkaar kan zetten, is net zo stom als dat een stratenmaken de tegels ondersteboven in de straat legt.
Sky-Unlimited May 9th, 2003, 07:54 PM Ik maak me er niet zo druk over hoor. We moeten blij zijn dat we eindelijk een plaatje hebben. Het plaatje is duidelijk nog niet bedoeld om te worden gebruikt voor officiële presentaties, dan had het immers echt wel op de website van Vesteda gestaan. Misschien wilde Deerns wel persé iets hebben voor op haar website en hebben ze de torens even snel in een iets te oude impressie geplakt. Het is immers toch duidelijk dat de afgebeelde toren van Montevideo ook niet helemaal strookt met de werkelijkheid? Misschien was het een aantal jaar geleden juist wel de bedoeling dat Montevideo naar voren geschoven zou worden en hebben ze gewoon per ongeluk dat plaatje gebruikt voor deze impressie. Weten zij veel, daar in Spanje/Portugal, Montevideo staat er nog niet eens.
Sky-Unlimited May 9th, 2003, 08:01 PM Ik wist overigens niet dat Vesteda de verhuurder is die de woningen in Montevideo heeft opgekocht. Waarschijnlijk hebben ze ingezien dat het succes van New Orleans grotendeels afhankelijk is van de bouw van Montevideo (en bovendien vertraging in de ontwikkeling van Montevideo, ook vertraging van New Orleans zou kunnen betekenen):
Bouw woontoren Montevideo op Kop van Zuid gestart
24 maart 2003
De bouw van Montevideo, de hoogste woontoren van Nederland, is gestart. De eigentijdse toren verrijst op de Rotterdamse Wilhelminapier (Kop van Zuid) en biedt met z’n ruim 150 meter plaats aan 192 luxe appartementen, commerciële ruimten en een sport- en ontspanningscentrum. Vesteda heeft hier 50 appartementen aangekocht.
De huurappartementen bieden een bijzonder fraai uitzicht over de Rijnhaven, de Nieuwe Maas en de skyline van Rotterdam. De gebruiksoppervlaktes van de appartementen variëren van 90 m2 tot 160 m2. De verwachte huurprijzen zullen tussen de € 900,- en € 2.000,- liggen. Vesteda richt zich met de verhuur in Montevideo op jonge tweeverdieners en senioren en biedt aan haar huurders Vesteda-Woonservice® (waaronder boodschappenservice). Ook zijn er leisurefaciliteiten als een health- en fitnessclub en een zwembad in het gebouw aanwezig. Dit sport- en ontspanningscentrum beslaat een oppervlakte van 800 m2.
Montevideo is een ontwikkeling van ING Real Estate, het ontwerp is van Mecanoo Architecten uit Delft. De toren wordt in het najaar van 2005 opgeleverd. Verder ontwikkelt Vesteda op de Wilhelminapier naast Montevideo circa 740 appartementen in het project New Orleans.
angeladevi May 9th, 2003, 08:20 PM <table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Tim de Bruijn </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Kben niet pissig. Je kunt met dit plaatje alleen niet zeggen of de torens 140, 150 of 160 meter hoog zijn. Maakt mij verder niet uit, snap alleen niet dat iemand zoiets in elkaar kan zetten, is net zo stom als dat een stratenmaken de tegels ondersteboven in de straat legt.</td></tr>
</table>
Kom, kom mensen, niet zo vervelend tegen elkaar doen..:mad: laten we een constructieve discussie voeren over onze gezamelijke hobby:D Is er nog andere informatie over (de status van) dit project??
|
|