View Full Version : debat/discussion : Quartier Midi / Zuidwijk
snot
December 25th, 2007, 04:08 PM
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/Zuidwijk/561494782_c8ef25e150.jpg
Avenue Fonsny à Saint-Gilles, Michael Uyttersprot a immortalisé le café Le Zottegem, dernière trace d’humanité dans un pâté de maisons qui est devenu amas de briques et de gravats.
http://www.quartier-midi.be/
www.bxlblog.be (http://www.bxlblog.be/category/photo/page/3/)
snot
December 25th, 2007, 04:21 PM
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/Zuidwijk/100_0892-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/Zuidwijk/100_0891.jpg
vrijdag 14 december 2007
Vijfde onteigeningsplan Zuidwijk goedgekeurd
Sint-Gillis - De gemeenteraad van Sint-Gillis heeft donderdag de onteigening van de 22 laatste woningen in de Zuidwijk goedgekeurd. De overlegcommissie onthield zich eind november nog in de zaak. Het gaat om het vijfde onteigeningsplan voor de wijk.
Deze keer wil de gemeente het onteigeningsplan wel sneller uitvoeren. Over zes maanden zouden de onteigeningen een feit moeten zijn. Dat was een van de vragen van de buurtbewoners op de overlegcommissie op 27 november.
Op die overlegcommissie konden bewoners en verenigingen hun stem laten horen en hun grieven en bezorgdheden overbrengen. Naast de vraag om de onteigeningen binnen de zes maanden door te voeren, legden de bewoners nog een aantal andere eisen op tafel.
Zo vragen ze dat huizen in de mate van het mogelijke gerenoveerd worden in plaats van afgebroken. Daarnaast moet de overheid volgens de buurtbewoners zijn verantwoordelijkheid opnemen en een gepaste woning aan de onteigende eigenaars voorstellen en een correcte vergoeding voorzien. Tot slot vragen ze dat er een einde gemaakt wordt aan de onzekerheid die weegt op de bewoners die bedreigd worden door onteigening voor woonprojecten, maar waar nog steeds geen duidelijkheid bestaat over de concrete uitvoering ervan.
Meerdere woonblokken in de Zuidwijk moeten plaats ruimen voor nieuwe woningen en kantoren. De ingreep kadert in het Gewestelijk Huisvestingsplan van de gemeente Sint-Gillis en het Brussels Gewest. Opzet is om de Zuidwijk nieuw leven in te blazen. De plannen stuiten op veel kritiek van buurtcomités en een aantal stadsverenigingen die pleiten voor de renovatie van de bestaande huizen in plaats van de afbraak van de panden.
© FM Brussel
Le quartier du Midi en pleine confusion
Saint-Gilles. Les ultimes expropriations avalisées au cours d'une commission de concertation… surréaliste.
La commission de concertation relative à l'expropriation de 22 maisons dans le quartier du Midi a donné lieu à un vote étonnant : tous les votants se sont abstenus, y compris les représentants de Saint-Gilles et de la Région… demanderesses des expropriations ! La politique de la Région est désavouée par ses propres fonctionnaires ! » Ce commentaire émane du Comité du Quartier Midi qui tire à boulets rouges sur la politique régionale dans le quartier. Ce vote rarissime (qui n'a cependant qu'une valeur d'avis) n'a pas empêché le conseil communal de Saint-Gilles d'adopter hier soir les 22 expropriations réclamées par la Région.
Dans le sillage du TGV, la Région a décidé voici quinze ans de redynamiser le quartier du Midi par un ambitieux plan de développement. Pour encadrer l'opération et éviter les dérives spéculatives, elle créa une structure, Bruxelles-Midi, qui a procédé massivement aux expropriations (plus de 170). La mauvaise conjoncture retarda hélas les projets immobiliers et les expropriations se déroulèrent dans des conditions déplorables, avec des prix dérisoires et des délais anormalement longs.
Quinze ans plus tard, le quartier est meurtri. Le comité du Midi exige que les dernières expropriations se fassent correctement : à savoir l'arrêt des démolitions, le relogement automatique des locataires, l'engagement par la commune d'une procédure limitée à six mois et des indemnités justes pour les propriétaires.
Vote sanction ou désaveu ?
C'est dans ce contexte que la Région a lancé les dernières expropriations. Elles ont fait l'objet d'une concertation (c'est la procédure) puis d'une adoption par le conseil communal. La concertation a accouché d'un vote bizarre. Les délégués de la SDRB, de l'IBGE et des Monuments et sites se sont abstenus (c'est fréquent). La commune a fait de même. Rien d'anormal : lorsqu'elle est impliquée dans le projet, il est de tradition qu'elle s'abstienne. Plus incompréhensible par contre a été l'attitude de la Région. Erreur de vote ? Toujours est-il que ce résultat a quelque chose de surréaliste : voilà un projet soutenu par la Région et Saint-Gilles… qui ne recueille pas une seule voix favorable ! S'il ne s'agit pas d'un vote sanction (il n'y a pas eu de votes négatifs), c'est néanmoins un terrible désaveu.
Quid des dernières expropriations ? Celles (il y en avait quatre sur l'îlot C) décidées en juin dernier se sont déroulées en six mois, laps de temps correct. L'échevin compétent Patrick Debouverie (MR) est persuadé que la fin du tunnel est proche. Ces 22 expropriations concernent deux projets de logement. L'un de la SDRB (construction de 90 logements moyens) et l'autre de la SRIB (30 appartements sociaux). Tout sera fait pour mener en front la procédure d'expropriation et la délivrance des permis. « Personne n'a envie de faire traîner les choses, ajoute l'échevin. Il est temps que ce triste chapitre soit refermé. »
Mishevy
December 25th, 2007, 04:39 PM
OK, am I getting this right? Are they destroying these nice old buildings to build something else?!?:nuts:
Benonie
December 25th, 2007, 04:44 PM
OK, am I getting this right? Are they destroying these nice old buildings to build something else?!?:nuts:
That's what they are doing in Brussels since 1945...
snot
December 25th, 2007, 05:10 PM
Indeed, to be honnest those houses are nothing exeptional, there are thousands of houses like that in Brussels.
Because of the plans for the new Highspeed train terminal in Brussels South speculation began and they planned a new office district next to the station. Old building had to be destroyed, people living in had to move.
This is good old fashioned 'Bruxellisation (http://fr.wikipedia.org/wiki/Bruxellisation)'.: destroying entire neighbourhoods in favor of real-estate promotors and speculation.
In Brussels a lot of tragedies happened in the past, beautifull buildings being destroyed and replaced bij cold office buildings.
That's why Brussels has a 'tower trauma'.
But like you see they learned nothing from the past. In stead of building towers they build smaller monofunctional office buildings.
A lively typical railwaystation neighbourhood with shops, commuterpubs and cheap restaurants disappeared,...
De Snor
December 25th, 2007, 07:33 PM
De Midi is ten dode opgeschreven.
Wat ooit een bruisende wijk was is een uit-het-hart-gerukt- kankergezwel geworden.
snot
December 25th, 2007, 08:24 PM
Ja, nu nog een kankergezwel, in de toekomst een steriele nieuwe wijk, met kantoorblokken en nieuwbouwhotels. Disney-Brussel.
Let op de foto op de eerste post 'café Zottegem', staat op de mijn foto van de 2de post nog omringd door de andere huizen.
Eigenlijk was de Zuidwijk de laatste typische stationsbuurt. Luxemburg is EU-woestijn, Noord, tja daar moet ik geen tekening van maken. En nu Zuid,...
:ohno:R.I.P.
L-er
December 27th, 2007, 05:55 PM
Dat mooie gebouw op die laatste foto is me al vaker opgevallen. Hoe heet dit gebouw en voor wat dient het nu?
Benonie
December 27th, 2007, 06:47 PM
Dat mooie gebouw op die laatste foto is me al vaker opgevallen. Hoe heet dit gebouw en voor wat dient het nu?
Swiss Life, of zoiets. Een hoofdzetel van de verzekeringsmaatschappij?
Den Antwerpenaar
December 27th, 2007, 08:20 PM
Ik vind dat gebouw op de 3de foto zeker niet mis ! Het is juist goed dat men die verkrotting in de "Zuidwijk" aanpakt! Nu nog die bedelaars ...
Vandaag stonden we in het Zuidstation te wachten en ik moet zeggen dat ik - het nieuwe gedeelte althans - dit het mooiste van de drie Brusselse hoofdstations vind ! En die winkels geven het station zo wat meer cachet.
hix
December 27th, 2007, 08:33 PM
Ik vind dat gebouw op de 3de foto zeker niet mis ! Het is juist goed dat men die verkrotting in de "Zuidwijk" aanpakt! Nu nog die bedelaars ...
Vandaag stonden we in het Zuidstation te wachten en ik moet zeggen dat ik - het nieuwe gedeelte althans - dit het mooiste van de drie Brusselse hoofdstations vind ! En die winkels geven het station zo wat meer cachet.
Mijn beste vriend, hoe ver zit je niet van de waarheid! Er was helemaal geen verkrotting in de zuidwijk. De speculanten hebben express de wijk laten verkrotten en verloederen om zo gemakkelijk hun projecten te kunnen uitvoeren. Als ik nu in Antwerpen in de stationswijk 40 % van de huizen aankoop die ik dan 20 jaar laat verkrotten mag ik dan ook de hele buurt afbreken? En ga je dan ook blij zijn dat ik de verkrotting aanpak die ik zelf veroorzaakt heb? Straks ga je mij nog een medaille geven ook?
Den Antwerpenaar
December 27th, 2007, 08:40 PM
^^
Oke, dat wist ik niet, maar naar mijn mening zijn die nieuwe projecten toch niet mis. De manier waarop ze tot stand komen is natuurlijk iets anders.
Benonie
December 27th, 2007, 08:46 PM
^^
Trouwens een zeer populair instrument bij speculanten.
Het werd en wordt al sinds de jaren '50 met succes gebruikt en brengt masaa's geld op zonder veel inspanning.
De honderden (!) stadskankers die tot diep in de jaren 80 van Brussel de vuilste, smerigste en triestigste hoofdstad van Europa maakten waren voor hen slechts een noodzakelijk kwaad om hun dikke bankrekening te kunnen spijzen...:ohno:
Wat de zuidwijk betreft, toen in de een kleine 30 jaar terug bekend werd dat in het Brussels zuidstation een TGV-terminal zou komen, zijn die speculanten er meteen opgesprongen. Het resultaat was decennia van verrotting en verkrotting, die tot op vandaag zijn sporen nalaat.
Aanbevolen lektuur: "Een trein van Troye" van Brusselbinnenstebuiten.
hix
December 27th, 2007, 09:14 PM
Ik vind die projecten in de zuidwijk maar niks, inbegrepen dat Swiss gebouw. En de toestand wordt er echt niet beter op vind ik. Een zoveelste gemiste kans.:ohno: Men had hier moeten kiezen voor een mix van renovatie langs de kant van de Frankrijkstraat en adembenemende architectuur voor het station zelf en de nieuwbouw langs de kant van het "Hortaplein" De promenade langs de spoorweg richting Stalingradlaan had een prachtige wandelboulevard met grote platanen en mooie fonteinen moeten worden.
Het kan nog steeds, maar voor mij moet men voor wat er rest resoluut voor renovatie en bewoning kiezen. Als er nog nieuwe kantoren nodig zijn wil ik graag nog een paar torens van 150 meter en meer in de noordwijk en de Europawijk zien.
nelly_the_elephant
December 28th, 2007, 11:39 AM
sluit men zo goed als volledig aan bij Hix!
Eén bemerking: speculatie of niet, de horeca die tot voor enkele jaren op de Frankrijkstraat gevestigd was, was niet meer dan een verzameling afgeleefde vluchtholen voor alcoholiekers van bepaalde parastatalen (om de post en de NMBS niet bij naam te noemen), illegalen die er ongure handeltjes opzetten en verslaafde tippelaarsters die de middelen niet hebben/hadden om een ruit te huren in de nabijheid van dat andere illustere Brusselse station.
En dán zeg ik, met pijn in het hart weliswaar, liever die doodse (alhoewel imo mooie) Swiss building dan wat ik hierboven opsomde.
snot
December 28th, 2007, 01:01 PM
^^
Zonder de bijna 30 jaar lange speculatie waren vele café's en winkels toch al lang opgefrist.
Men had daar alles, een slager, apotheek, pendelaarscafé's en kleine restaurants. Nu nog altijd heb je daar van die typisch goedkope Griekse restaurants. Dat de buurt onguur werd heeft HELEMAAL met de speculatie en de verloedering door de gemeente St-Gillis en het gewest te maken. Niet toevallig is halve maffia baas Picqué minister-president en burgemeester in Sint-Gillis.
De kaalslag nu is een herhaling van de fouten in de Noordwijk. Een heel typische Brusselse buurt wordt er platgewalst voor kille kantoorblokken in de plaats. Er is nu al een teveel aan kantooroppervlakte in Brussel. Bovendien hebben bezoekers er niets aan om aan 2 kanten van het Zuidstation tussen kantoorblokken de stad in te wandelen.
Benonie
December 28th, 2007, 06:07 PM
^^
Bovendien hebben bezoekers er niets aan om aan 2 kanten van het Zuidstation tussen kantoorblokken de stad in te wandelen.
Wandelen? Als je er in slaagt om op een of ander manier de doolhof rond het station door te ploeteren en de Zuidlaan over te steken...
Nee, het volledige gebied rond 's lands belangrijkste (internationaal!) station is een wanordelijke miskleun van jewelste. Nooit heeft blijkbaar iemand de moeite genomen om een masterplan voor de stationsomgeving op papier te zetten. Eentje dat bovendien de kortzichtigheid van de 3 gemeentebesturen en de gemeentegrenzen overschrijdt.
Ook het openbaar vervoer is er een onontwarbaar kluwen van bovengrondse en ondergrondse trams en bussen. Alhoewel wij onze weg in Brussel en rond het zuidstation vrij goed kennen, zijn we er enkele maanden terug bijna verloren gelopen in het labyrint van metro en premetro.
Wij moesten gewoon naar het centrum, maar geen enkele bordje bleek aan te duiden welke tramkoker wij moesten nemen om in het centrum te raken. De nietszeggende namen op de borden zijn alleen voor geboren Brusselaars bruikbaar.
Trams die volgens de op het perron uitgehangen dienstregeling wél moesten rijden waren in geen velden te bespeuren, en trams die op zaterdag niet reden kwamen die zaterdag aangereden.
En dan te bedenken dat we fervente O.V. gebruikers zijn en dit reeds moeiteloos uitprobeerden in tientallen buitenlandse steden.
Een buitenlandse toerist die in Brussel-Zuid aankwam kan dus maar beter meteen een txi nemen.
nelly_the_elephant
December 28th, 2007, 06:13 PM
^^
Zonder de bijna 30 jaar lange speculatie waren vele café's en winkels toch al lang opgefrist.
Daar geloof ik niet al te veel van. Ik passeer op die plaats al 15 jaar en heb aan de achterkant van "de midi" nooit niet te veel anders geweten dan wat ik juist beschreven heb. Speculatie of niet, waarom zou er opgefrist worden als er massa's geld verdiend worden en je klandizie er niet om vernieuwing vraagt. Daar gebeur(d)en heel wat dingen die het daglicht niet konden verdragen.
Het verdwijnen van die leuke, gezellige buurt waar jij het over hebt, heeft minstens evenveel te maken met de verpaupering van de omliggende wijken en het groot worden van BXL-midi an sich.
Benonie
December 28th, 2007, 06:22 PM
waarom zou er opgefrist worden als er massa's geld verdiend worden en je klandizie er niet om vernieuwing vraagt.
Waarom zou je opfrissen en investeren in je zaak als je weet dat het gebouw elk moment kan gesloopt worden?
De omgeving van de Dansaertstraat in Brussel en het Patershol in Gent waren tot de jaren '80 ook ongure, vervallen buurten met duistere kroegen. Je moet er nu eens rondtoeren...
En de Keyserlei in Antwerpen heeft toch ook een gezonde mix van goedkope en dure horeca.
Waarom zou de buurt van het grootste en belangrijkste internationale treinstation, aankomstplaats van TGV, Thalys, ICE en Eurostar, geen trendy-zaken kunnen aantrekken? Stapt daar alleen maar 'krapuul' uit die treinen misschien?
snot
December 29th, 2007, 09:11 PM
Inderdaad kortzichtige reactie.
De speculatie is dan ook meer dan 15 jaar aan de gang. En omdat een buurt wat onguur is sloop je het toch niet?
Een beetje politieke wil, een visie en masterplan is genoeg om een buurt net naast een HST-station op te waarderen.
En over de ongure praktijken: een gericht actieplan met razzia's en controles helpt ook, maar nogmaals, daar is politieke wil voor nodig, en tja wie is er geintereseerd in een wijk die gedoemd is om te verdwijnen?
the_mirage
December 30th, 2007, 05:04 PM
Gooi al die lelijke krotten toch tegen de vlakte.
It's called progress.
EvanG
December 30th, 2007, 05:15 PM
er vallen andere, mogelijk juistere termen, te bedenken
nelly_the_elephant
December 30th, 2007, 05:24 PM
De omgeving van de Dansaertstraat in Brussel en het Patershol in Gent waren tot de jaren '80 ook ongure, vervallen buurten met duistere kroegen. Je moet er nu eens rondtoeren...
Ik toer daar meer rond dan je denkt, nu en in het verleden. En ik heb daar ook verschillende blokken jaren en jaren aan een stuk zien verkrotten door speculatie. Dat heeft een bepaalde groep mensen er niet van weerhouden er een "drive" in te steken. Dat begint meestal met een of meerdere privé-initiatieven. Pas daarna zullen overheden mee op de kar springen. Nicolay heeft aan de Dansaert bijvoorbeeld heel wat in gang gezet, velen zijn hem gevolgd. Nicolay heeft hetzelfde geprobeerd aan het einde van de Dansaertstraat aan het kanaal met de Walvis en daar is het (hopelijk voorlopig) mislukt. Hoe komt dat dan?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat speculatie veel heeft kapot gemaakt in de straten direct rond de midi maar
1. dat is volgens mij (en wie ben ik) niet de enige reden van de verloedering van de buurt.
2. enkele honderden meter naar de centra van St. Gillis en van Anderlecht toe is de buurt nog zo goed als intact maar, niettegenstaande de nabijheid van een groeipool met een serieus potentieel en heel wat panden met mogelijkheden zal je er hard moeten zoeken naar enige tekenen van vernieuwing, laat staan naar de Nicolays, de Pintos of de Sestigs van vandaag. En daar is geen speculatie (alle toch niet waar ik van weet en ja, ik loop er ook rond).
hix
December 30th, 2007, 06:17 PM
Ik toer daar meer rond dan je denkt, nu en in het verleden. En ik heb daar ook verschillende blokken jaren en jaren aan een stuk zien verkrotten door speculatie. Dat heeft een bepaalde groep mensen er niet van weerhouden er een "drive" in te steken. Dat begint meestal met een of meerdere privé-initiatieven. Pas daarna zullen overheden mee op de kar springen. Nicolay heeft aan de Dansaert bijvoorbeeld heel wat in gang gezet, velen zijn hem gevolgd. Nicolay heeft hetzelfde geprobeerd aan het einde van de Dansaertstraat aan het kanaal met de Walvis en daar is het (hopelijk voorlopig) mislukt. Hoe komt dat dan?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat speculatie veel heeft kapot gemaakt in de straten direct rond de midi maar
1. dat is volgens mij (en wie ben ik) niet de enige reden van de verloedering van de buurt.
2. enkele honderden meter naar de centra van St. Gillis en van Anderlecht toe is de buurt nog zo goed als intact maar, niettegenstaande de nabijheid van een groeipool met een serieus potentieel en heel wat panden met mogelijkheden zal je er hard moeten zoeken naar enige tekenen van vernieuwing, laat staan naar de Nicolays, de Pintos of de Sestigs van vandaag. En daar is geen speculatie (alle toch niet waar ik van weet en ja, ik loop er ook rond).
Zoals gewoonlijk heb ik een andere mening.
1. Je overschat de invloed van Nicolay enorm! De Dansaertstraat is reeds lang voor de komst van Nicolay een "hippe" straat.
2. Ik vind niet dat de Walvis mislukt is, integendeel. Aan het kanaal zijn er trouwens heel wat initiatieven die niks met Nicolay te maken hebben. Industriele panden zijn verbouwd tot lofts en allerhande meubel en disignzaken hebben zich aan de molenbeekse kant gevestigd. Aan de rechteroever zijn er ook kunstgalerijen gekomen. Volgend jaar begint men trouwens met de heraanleg van de ring.
3. In Sint Gillis heeft men ook reeds lang geleden grote stadsvernieuwing projecten gelanceerd. Iedereen die rond het Sint Gillis Voorplein gaat kijken zal dat beamen. Er zijn ook zeer "Nicolay"achtige horeca zaken zoals café de l'union en brasserie Verscheuren...
4. Men kan buurten heel goed vernieuwen zonder dat men daarvoor iets moet afbreken, daar zijn voorbeelden genoeg van in binnen en buitenland.
5. Het feit dat de buurt rond het zuid reeds 15 jaar verloederd is bewijst absoluut niet dat de verloedering begonnen is voor de speculatie. Integendeel. De speculatie is al 30 jaar geleden begonnen. De werken aan het zuidstation zijn reeds 20 jaar bezig en het zal nog wel 10 jaar duren...
De onzekerheid in de buurt is altijd zodanig geweest dat men al 30 jaar lang verwachtte niet langer dan 1 jaar te kunnen blijven. De huizen daar hebben zeker een grote waarde. Getuige daarvan buitenlandse reacties. Mits een laagje verf en nieuwe ramen, en trendy winkels op het gelijkvloers viel er iets van te maken. Dat geldt trouwens voor alle verloederde wijken in Brussel...
Die gebouwen die men er nu neerzet, zijn waardeloos. Ook dat Swiss gebouw, dat vele forumleden schijnen te apprecieren, is waardeloze bullshit...
Benonie
December 30th, 2007, 06:50 PM
Bedankt voor de steun Hix en Snot.
Blijkbaar weten sommigen de kern van de zaak niet uit een uiteenzetting te halen.
Waar het inderdaad op aankomt is dat je om het even welke al dan niet verloederde buurt kunt heropwaarderen.
Dat geldt zeker in een stationsbuurt met een treinstation van internationaal belang. Zonder enige overdrijving één van de belangrijkste Europese stations en een knooppunt in het Europese spoorwegverkeer. Stationsbuurten waren trouwens tot in de jaren '50 bloeiende (horeca)buurten die een aaneenschakeling waren van fraaie brasserieën en chique hotels.
Als die fraaie panden daar inderdaad staan te verkommeren en verkrotten is dat enkel en alléén te danken aan de vastgoedspeculanten die die buurt moedwillig (!!) laten verkrotten om die mooie gevels tegen de vlakte te gooien.
Wie onnozele kreten als: "Gooi al die lelijke krotten toch tegen de vlakte" op het forum gooit mist elk historisch en urbanistisch besef en getuigt van een wel heel erg simplistische visie op stedenbouw.
snot
December 30th, 2007, 06:57 PM
Die 2 kantoorblokken zijn nog zó slecht niet. Maar moesten daar hele huizenblokken 20 jaar lang voor verloederen?
Gooi al die lelijke krotten toch tegen de vlakte.
It's called progress.
In de jaren ´60 werd dit nog vooruitgang genoemd, in de jaren ´80 en ´90 had men beter kunnen weten.
Het is gewoon absurd hoe mensen hier een ordinaire maffieuze speculatie van ganse huizenblokken verheerlijken.
Deze huizen individueel hebben voor Brussel niets bijzonders, het is juist de overvloed aan mooie 19de eeuwse herenhuizen dat Brussel zo bijzonder maakt en het is juist het feit dat Brussel enorm geleden heeft onder kaalslag en speculatie dat het nu vaak een slecht imago heeft.
Ze 'lelijke' krotten noemen is gewoon meer dan kinderachtig, toon die eerste foto die ik heb gepost aan Fransen, Nederlanders, Duitsers, Amerikanen en lees wat zij vinden van die 'lelijke' krotten.
nelly_the_elephant
December 30th, 2007, 07:06 PM
1. Misschien dat ik de invloed van Nicolay wat overschat maar invloed heeft hij zeker gehad. Bonsoir Clara was mss niet de eerste maar toch één van de eerste op den Dansaert. Over het St.Gorikspleintje zal ik maar zwijgen.
2. Misschien dat jij die kanaalzone rond de Walvis "tof" vindt, maar als ik naar een optreden in de VK ga parkeer ik m'n wagen in het centrum hoor, raad eens waarom? Niet door de speculatie dat kan ik je verzekeren. Er zijn verschillende interessante projecten daar, OK, maar zoveel evolutie zie ik daar niet.
3. Over die speculatie, want daar ging het tenslotte over: je kan de evolutie van zulke projecten rond het grootste nationale en internationale treinstation niet tegenhouden. Dat jij die SWISS building lelijk vindt? Des gouts et des couleurs..... Het enige wat dat gebouw mist (maar dat is heel wat natuurlijk) is een publieke invulling op de eerste twee verdiepingen. Daar gaan de overheden in de fout: dat moet je opleggen aan investeerders daar (niet alleen daar). 't Is moeilijk appelen met peren te vergelijken maar ik was onlangs in NYC. De meest indrukwekkende horecazaak vond ik er niet in hip LES op Rivington St. maar op 6th Av. op het gelijkvloers van een kantoortoren. Dat laatste mis ik, overigens niet alleen rond de zuid maar in geheel Bxl, en niet alleen daar.
Hix, ik respecteer de meest van je ideeën en eigenlijk ga ik met verschillende akkoord (maar discussiëren is altijd plezanter nietwaar?). Maar ik vind wél dat de evolutie van Bxl zuid van zijn omgeving meer mag eisen dan hier en daar een likje verf en een "trendy" winkeletalage. Nu goed, de manier hoe het nu wordt ingevuld (niet de nieuwe gebouwen zelf maar de eenzijdige invulling ervan) staan me ook niet aan.
Benonie
December 30th, 2007, 07:29 PM
Het pijnlijke is inderdaad dat nà de verloedering er nauwelijks een verbetering is.
Ik haat speculatie en nog meer de jarenlange verkrotting die ermee gepaard gaat.
Gedane zaken nemen geen keer, maar als het boeltje dan toch uiteindelijk gesloopt wordt, is er nauwelijks een fatsoenlijke invulling, laat staan een betere.
Smaken verschillen, en iedereen mag die Swiss of de in aanbouw zijnde witte blok daarnaast mooi vinden, maar zoals ik al enkele posts terug schreef: er is nauwelijks een stedenbouwkundige visie over de belangrijkste stationsbuurt van het land. Men moddert maar wat aan in de 3 gemeenten en het geheel is een chaos waar elk greintje menselijkheid zoek is.
En kon men aan de Fonsneylaan dan echt niets beter verzinnen dan de monofunctionele kantoorblokken die eerder al de Nord om zeep hielpen?
the_mirage
December 30th, 2007, 07:41 PM
Wie onnozele kreten als:
Quote:
"Gooi al die lelijke krotten toch tegen de vlakte"
op het forum gooit mist elk historisch en urbanistisch besef en getuigt van een wel heel erg simplistische visie op stedenbouw.
Feit is dat het nu toch te laat is voor vele huizen en renoveren niet meer opweegt tegenover met een nieuwe lei te beginnen.
Trouwens een huis is maar een huis en perfect vervangbaar. Zo'n visuele hoogstandjes zijn het niet, en t'is niet omdat het van het begin van vorige eeuw afstamt dat het waardevol is voor mij.
Een huis van 60 of 70 jaar oud kan je nog renoveren (lees: ontmantelen en alles opnieuw erin steken) maar heeft in feite zijn houdbaarheidsdatum bereikt. Al die huizen beantwoorden niet meer aan de eisen van vandaag. Geef mij dan maar een nieuwbouw met een goed E-peil dat efficiënt te onderhouden valt.
Over het al dan niet moedwillig laten verkommeren daar spreek ik mij niet over uit. Wel over het feit dat al die hopeloze vervallen huizenrijen in Brussel (en andere steden) zonder pardon tegen de vlakte mogen. (op miss enkele uitzonderingen na dan.) Voor sommigen is dat miss een verkrachting van het authentiek karakter van een stad, voor mij is dat evolutie.
hix
December 30th, 2007, 08:05 PM
1. Misschien dat ik de invloed van Nicolay wat overschat maar invloed heeft hij zeker gehad. Bonsoir Clara was mss niet de eerste maar toch één van de eerste op den Dansaert. Over het St.Gorikspleintje zal ik maar zwijgen.
Ik ontken niet dat Nicolay een (positieve) invloed heeft gehad. Maar zonder Nicolay zou Sint Goriks ook zijn wat het is...
2. Misschien dat jij die kanaalzone rond de Walvis "tof" vindt, maar als ik naar een optreden in de VK ga parkeer ik m'n wagen in het centrum hoor, raad eens waarom? Niet door de speculatie dat kan ik je verzekeren. Er zijn verschillende interessante projecten daar, OK, maar zoveel evolutie zie ik daar niet.
Eerlijk gezegd vind ik die buurt niet "tof", de Walvis daarentegen wel... :cheers: Ik zie echter wel veel evolutie daar, over 5 jaar is oud-Molenbeek een hippe buurt.
3. Over die speculatie, want daar ging het tenslotte over: je kan de evolutie van zulke projecten rond het grootste nationale en internationale treinstation niet tegenhouden. Dat jij die SWISS building lelijk vindt? Des gouts et des couleurs..... Het enige wat dat gebouw mist (maar dat is heel wat natuurlijk) is een publieke invulling op de eerste twee verdiepingen. Daar gaan de overheden in de fout: dat moet je opleggen aan investeerders daar (niet alleen daar). 't Is moeilijk appelen met peren te vergelijken maar ik was onlangs in NYC. De meest indrukwekkende horecazaak vond ik er niet in hip LES op Rivington St. maar op 6th Av. op het gelijkvloers van een kantoortoren. Dat laatste mis ik, overigens niet alleen rond de zuid maar in geheel Bxl, en niet alleen daar.
Het gaat hier om de kip en het ei. Voor mij is de Zuidwijk gewoon een nieuwe noordwijk aan het worden. En ik zie daar geen enkele (maatschappelijke) behoefte aan. In Brussel is er géén gebrek aan plaatsen waar men kantoren kan bouwen. Ga maar eens kijken in de Noordwijk, braakliggende terreinen genoeg. Dus: bouw die maar eerst eens vol voor je mensen gaat onteigenen!!!! En dan hebben we het nog niet gehad over Schaarbeek-vorming!
Hix, ik respecteer de meest van je ideeën en eigenlijk ga ik met verschillende akkoord (maar discussiëren is altijd plezanter nietwaar?). Maar ik vind wél dat de evolutie van Bxl zuid van zijn omgeving meer mag eisen dan hier en daar een likje verf en een "trendy" winkeletalage. Nu goed, de manier hoe het nu wordt ingevuld (niet de nieuwe gebouwen zelf maar de eenzijdige invulling ervan) staan me ook niet aan.
Idem, dito. Blijkbaar storen veel mensen zich aan mijn manier van discussieren die ze als agressief en beledigend ervaren. Het is zeker niet zo bedoeld. Maar ik hou ook van een stevige discussie. Daarom dat ik graag stevig uit de hoek kom (verbaal dan). Ondertussen doe ik mijn best om mijn taalgebruik een beetje te polijsten... ;)
Er is wel een verschil tussen iemand zoals ik, 44 jaar oud, die al zeker 30 jaar de evoluties in Brussel op de voet volgt en jongere forumleden, die niet altijd beseffen wat voor een misdaden er in mijn stad in het verleden gebeurd zijn. (Vanden Boeynants, Charlie De Pauw etc....)
Het is simpel hoor, de gebouwen rond het zuidstation zijn géén lelijke krotten, maar waardevolle gebouwen, typisch architectuur voor Brussel. De Swiss Building is waardeloos. Die had men overal kunnen neerzetten, of toch niet, alleen in Brussel is men zo idioot om dit toe te laten...:ohno:
Benonie
December 30th, 2007, 09:47 PM
Een huis van 60 of 70 jaar oud kan je nog renoveren (lees: ontmantelen en alles opnieuw erin steken) maar heeft in feite zijn houdbaarheidsdatum bereikt. Al die huizen beantwoorden niet meer aan de eisen van vandaag. Geef mij dan maar een nieuwbouw met een goed E-peil dat efficiënt te onderhouden valt.
Over het al dan niet moedwillig laten verkommeren daar spreek ik mij niet over uit. Wel over het feit dat al die hopeloze vervallen huizenrijen in Brussel (en andere steden) zonder pardon tegen de vlakte mogen. (op miss enkele uitzonderingen na dan.) Voor sommigen is dat miss een verkrachting van het authentiek karakter van een stad, voor mij is dat evolutie.
De typische 19de en begin 20ste eeuwse bepleisterde huizenrijen vormen het karakter van een stad. In heel wat buitenlandse steden is men daar trots op en bewakenen bewaren ze dat zorgvuldig.
Ik heb niks tegen nieuwbouw en modernisering, maar je breekt niet zomaar het karakter en de ziel van een stad af om zielloze, glazen, doodse kantoortorens neer te poten.
Ga maar eens een kijkje nemen in Amsterdam. De smalle gevels in baksteenarchitectuur zijn ook niet allemaal historische en architectonische pareltjes. Maar geen haar op het hoofd van de Amsterdammer die er aan denkt de halve stad af te breken voor kantoordozen van glas en beton.
Dat beschouwt men daar namelijk niet als vooruitgang. Evenmin als in andere Europese hoofdsteden.
Bovendien is die speculatie nu net wél zeer belangrijk. Ik ken niet jouw leeftijd, maar net als Hix ben ik een mid-veertiger. Wij hebben in Brussel en andere Belgische steden tientallen schitterende woonbuurten moedwillig zien verkrotten. Tot 10, 15 jaar terug was ik beschaamd om als Belg in een Belgische stad rond te lopen. Vooral Brussel bulkte van de stadskankers die het een van de lelijkste en grauwste steden van Europa maakte.
En tot slot: een stad moet er in de eerste plaats zijn voor de bewoners.
Ik herinner me nog levendig het beeld in een Panorama-uitzending op de toenmalige BRT in de jaren '80. Het toonde het schrijnende beeld van de teloorgang van de buurt rond het zuidstation, waaronder een 60 +-er die huilend voor de camera getuigde hoe hij zijn flatje langs de Fonsnylaan moest verlaten. Het flatje waar hij nog eigenhandig schrootjes aan de muur had bevestigd. Het was het beklijvende beeld van de kleine man tegen het harde en nietsontziende kapitalisme van de grondspeculanten.
Had niks met vooruitgang te maken.
the_mirage
December 30th, 2007, 10:37 PM
Tjah, die jarenlange verkrotting is natuurlijk spijtig, maar het is ook logisch dat aan "het" hoofdstation van België kantoren komen? Buurten veranderen nu eenmaal van bestemming.
En je kan toch perfect, mooi modern bouwen? Een stad moet er toch niet eeuwig blijven uitzien als begin 20ste eeuw? Bouwstijlen veranderen nu eenmaal. Persoonlijk hou ik van strakke gebouwen, dat zeg ik erbij ja. Huizen en gebouwen zijn vervangbaar. T'is precies of dat steden er moeten uitzien als begin 20ste eeuw. Want een stad "moet" er oud uitzien, want dat heeft charme.
Largo13
January 3rd, 2008, 01:18 AM
http://www.dailymotion.com/video/x1yqzc_dans-10-jours-ou-dans-10-ans-2_news (http://www.dailymotion.com/video/x1yqzc_dans-10-jours-ou-dans-10-ans:hammer:-2_news)
:hammer: Tragiquement cocasse
Benonie
January 3rd, 2008, 11:52 AM
^^ Incroyable! :ohno:
stealt
January 3rd, 2008, 03:19 PM
wel spectaculair :lol: ik zeg alleen maar mijn mening maar de huize die afgebroken worde zijn lelijk en verdienen iks beter :) hopelijk komen er mooie 21 eeuwse architectuur :cheers:
Puinkabouter
January 3rd, 2008, 04:32 PM
http://www.dailymotion.com/video/x1yqzc_dans-10-jours-ou-dans-10-ans-2_news (http://www.dailymotion.com/video/x1yqzc_dans-10-jours-ou-dans-10-ans:hammer:-2_news)
Hallucinant eigenlijk... Het zou maar eens uw toilet moeten zijn!
En die huizen waren niet lelijk, ze waren slecht onderhouden. 21e eeuwse architectuur is een begrip dat op zichzelf veelbelovend klinkt, maar we zijn wel nog steeds in België en niet in Nederland ofzo, dus het blijft gegarandeerd iets om uw hart bij vast te houden...
lumumba
January 3rd, 2008, 04:42 PM
Hi Puinkabouter.
Ze waaren niet lelijk maar ook niet speciaal mooi en afbreken en terug bouwen behoord ook bij en stad.
De manier waarop ze de bewoners hebben behandeld is schandalig maar dat is en ander verhaal.
Groetjes
Patrice
Largo13
January 3rd, 2008, 06:17 PM
Belgïe, het land van het surrealisme.
Mishevy
January 3rd, 2008, 06:57 PM
Indeed, to be honnest those houses are nothing exeptional, there are thousands of houses like that in Brussels.
Because of the plans for the new Highspeed train terminal in Brussels South speculation began and they planned a new office district next to the station. Old building had to be destroyed, people living in had to move.
This is good old fashioned 'Bruxellisation (http://fr.wikipedia.org/wiki/Bruxellisation)'.: destroying entire neighbourhoods in favor of real-estate promotors and speculation.
In Brussels a lot of tragedies happened in the past, beautifull buildings being destroyed and replaced bij cold office buildings.
That's why Brussels has a 'tower trauma'.
But like you see they learned nothing from the past. In stead of building towers they build smaller monofunctional office buildings.
A lively typical railwaystation neighbourhood with shops, commuterpubs and cheap restaurants disappeared,...
That's a shame because I always prefer old nice buildings, especially this Flemish architecture to modern blocks...
Meurisse
January 5th, 2008, 01:52 PM
hoe tragisch dat ook is, kvind dat toch kolossaal geestig :lol:
zo typerend...
voor de mensen zelf, dankzij de verzekering van die aannemer, hebben die nu wrs een gloednieuw toilet met gouden randjes, en gemetseld in plaats van schrale platen getimmerd. En hopelijk kunnen ze er nu ook mee lachen :cheers:
Brussels, city of demolition.
Benonie
January 14th, 2008, 08:13 PM
Een beklijvende en verhelderende reportage over de teloorgang van de Zuidwijk door de komst van de TGV vind je op Brusselnieuws:
http://www.brusselnieuws.be/site/templates/media_view?id=1198488442&streamingtype=VID
In 1989 was de komst van de HST naar het Zuidstation een feit. De speculatie nam toe en de toekomst van de wijk wijzigde ingrijpend. Verschillende mensen werden al onteigend en verschillende anderen wachten nog op een onteigening. tvbrussel trok naar de wijk tussen het Zuidstation en de Merodestraat en sprak er met de mensen die er nu nog wonen - zo. 23-12-2007 (duur: 14 minuten)
stealt
January 15th, 2008, 10:13 PM
is er een maquette van het nieuwe brussel-zuid of enige impressies?
hix
January 15th, 2008, 10:21 PM
is er een maquette van het nieuwe brussel-zuid of enige impressies?
Welk nieuw Brussel Zuid? Er komt helemaal geen nieuw Brussel Zuid. Het staat er al, what you see is what you get! :bash:
Kendesa
January 16th, 2008, 11:43 AM
Dit komt er wel. Het eerste is bijna klaar?
http://www.atelier-art-urbain.com/image_fiche/offices/espacemidi_fonsny_bg.jpg
http://www.quartier-midi.be/wp-images/iloca2rc.jpg
Le Penseur
January 16th, 2008, 02:35 PM
Zo lelijk dat eerste.
stealt
January 16th, 2008, 04:00 PM
Welk nieuw Brussel Zuid? Er komt helemaal geen nieuw Brussel Zuid. Het staat er al, what you see is what you get! :bash:
waarom slaan ze alles dan plat ?? toch niet voor braak liggende grond te creeren ??
Meurisse
January 16th, 2008, 04:06 PM
waarom slaan ze alles dan plat ?? toch niet voor braak liggende grond te creeren ??
om van deze troep te bouwen:
:bash:
Benonie
January 16th, 2008, 05:11 PM
Dat is natuurlijk niet voor hét Brussel-Zuid, waaronder we 's lands grootste staion verstaan, maar voor de kantoren die langs de Fosneylaan nààst het station werden en worden opgetrokken.
Nu, om eerlijk te zijn, die kantoren op deze foto vind ik nog wel iets hebben.
Het zal wel meevallen eens ze afgewerkt zijn.
Ik erger me gewoon aan de monofunctionaliteit van het geheel. Alweer werd een hele woonwijk na jarenlange speculatie en verkrotting opgeofferd aan kantoren. Hadden de helft van de etages voorbehouden gebleven voor woningen, dan had ik er nog mee kunnen leven. Nog beter waren winkels en horeca op het gelijkvloers geweest.
Het witte gebouw van Atenor wordt gedeeltelijk een hotel, dus dat brengt ook na 17 uur nog wat leven in de buurt. Als ik me niet vergis komen daar wel commerciële ruimtes op het gelijkvloers.
Maar het blijft een doekje voor het bloeden.
snot
January 16th, 2008, 06:33 PM
Komt dat laatste gebouw met die bogen er zeker?
Dat middenste staat er al lang, op de ene rendering is een 2de identieke in spiegelbeeld te zien, maar in de plaats komt blijkbaar het gebouw vanop de andere rendering.
Zoals Benonie zegt is het inderdaad een heel trieste evolutie om alwéér een monofunctionele steriele kantoorwijk naast het station te bouwen. De andere kant van het station is daaraan al te prooi gevallen en dankzij Picqué, politieker maar eigenlijk door zulke projecten eerder gewoon crapuul of maffiabaas. Het is compleet absurd hoe in een stad als Brussel, al zodanig verminkt door kortzichtige en criminele verminking van het stadsweefsel, om alweer ganse huizenblokken op een smerige manier op te offeren aan vastgoedmakelaars en bouwfirma's.
De 3 afzonderlijke projecten vindt ik op zichzelf niet mis, maar moest daarvoor een levende stationsstraat worden opgeofferd in een na 18u dode kantoorwoestijn?
lumumba
January 16th, 2008, 06:47 PM
ZO LEELIJK doet mij denken aan de gebouwen van KBC aan het kanaal.
stealt
January 16th, 2008, 11:20 PM
om van deze troep te bouwen
ik ben plots niet meer een voorstander van dit project :ohno:
bbert
January 29th, 2008, 07:17 PM
ZO LEELIJK doet mij denken aan de gebouwen van KBC aan het kanaal.
ondertussen staat dit er :-( ttz ruwbouw bijna af.
de kleuren (allemaal natuursteen die ze nu aan t plaatsen zijn) zijn in t echt nòg fletser dan op de tekening. t is alsof het er nu al vuil uitziet. de grote glaspartijen helemaal bovenaan in de bogen zijn vervangen door een ordinaire rij ramen in een gesloten gevel.
enige link tussen de inplanting van het ding met de omgeving is niet te vinden, zelfs niet met de rechttegenoverliggende (2e) onderdoorgang van het station.
bovendien is het perspectief in de tekening totaal onrealistisch. het standpunt van de tekenaar bevindt zich ergens in de grond onder de sporen én achter een gebouw tussen de Fonsnylaan en de sporen!
snot
January 31st, 2008, 04:14 PM
Hopelijk gebeurd er snel iets in Brussel, want de stedebouwkundige evoluties (of niet-evoluties) zijn bijna deprimerend!
freeksregistration
February 1st, 2008, 03:13 PM
hallo iedereen
nieuw hier :) (mede dankzij de snor thanks)
ik vind deze gebouwen wel nog iets hebben, ja natuurlijk is het dom dat er geen woningen in komen maar kwa architectuur cava :p
in ieder geval beter dan het vorte gele bakstenen station aan de overkant!!
en zgegen dat het vroeger zon prachtig gebouw was (zelfs mooier dan a'pen centraal)
http://img148.imageshack.us/img148/7617/brumid1vu2.th.jpg (http://img148.imageshack.us/my.php?image=brumid1vu2.jpg)
http://img186.imageshack.us/img186/674/brumid2kf6.th.jpg (http://img186.imageshack.us/my.php?image=brumid2kf6.jpg)
:ohno: ach ja terug toveren kan je niet hé
foto's wel nogal klein hoe laad ik het best foto's op zo hebben julie een beter beeld van dit "wijlen" prachtige station (waarschijnlijk wisten jullie dit al :))
hix
February 6th, 2008, 02:33 PM
Le Soir:
chevin libéral Patrick Debouverie réagit fermement
Un ratage magistral au Midi ?FRANCOIS ROBERT
mardi 05 février 2008, 08:20
Saint-Gilles. La descente d'Alain Destexhe en terre saint-gilloise n'a pas été appréciée par la commune, qui lui reproche ses « oublis ». Pas contente du tout, la commune de Saint-Gilles, après la visite d'Alain Destexhe (MR) dans le quartier du Midi, la semaine passée. Le sénateur et député bruxellois, fustigeant 17 années de non-décision, n'a pas été tendre avec les autorités publiques : selon lui, le quartier du Midi est un magistral raté urbanistique.
Faut-il voir là une attaque contre le gouvernement de Charles Picqué (jamais désigné nommément), par ailleurs bourgmestre empêché de Saint-Gilles ? L'échevin saint-gillois Patrick Debouverie (MR), qui supervise le réaménagement de la zone, voit en tout cas rouge… Et dire que le très libéral Alain Destexhe appartient à sa propre famille politique…
D'où la déclaration de guerre, de l'échevin : « Les propos tenus par le sénateur Alain Destexhe m'obligent à m'interroger sur sa connaissance des dossiers en cours dès lors qu'il évoque nombre de propositions qui font actuellement l'objet de projets concrets en chantier et en perspective. »
Quelques oublis
Le bouillant parlementaire n'a effectivement pas relevé certains faits que se charge de lui remettre en mémoire M. Debouverie : « Sont oubliés le chantier de bureaux sur l'îlot A (rues Fonsny et Merode), les logements dans l'îlot B, le début des travaux dans l'îlot C et les dernières expropriations en cours pour l'îlot D. » Et de rappeler aussi le lancement du contrat de quartier Fontainas, d'un autre pour le commerce et de la création de quatre nouveaux hôtels, sans compter l'aménagement de l'Atrium de la place Horta (architecte Pinto) en enquête publique. « Les travaux de la place Broodthaers débuteront dans quelques jours et l'esplanade de l'Europe fait l'objet d'un vaste plan concerté entre la Région et la commune. Un comité de pilotage réunissant Région, SNCB et commune travaille sur un plan de rénovation de la gare et de ses abords. » Bref, selon Patrick Debouverie, M. Destexhe a ignoré dans sa présentation 480 logements, 500 chambres d'hôtel et 92.000 m2 de bureaux et les nombreux investissements…
Voilà pour la controverse intra-MR. Ceci dit, le « one man show » d'Alain Destexhe n'est pas construit sur le vide, comme l'admet l'échevin. Les premiers plans d'expropriation datent d'une quinzaine d'années et rien ou presque ne s'était réalisé jusqu'en 2004. La conjoncture économique n'est pas l'unique coupable. Les erreurs du passé sont d'ailleurs identifiées, comme l'a noté Charles Picqué lors d'un récent débat sur le sujet au Parlement bruxellois : il s'agit du sous-financement public des procédures d'expropriation et de la faiblesse de la structure SA Bruxelles-Midi chargée de planifier le redéploiement du quartier.
Notons enfin un grand absent de ce débat : le Comité d'habitants Midi.
HenkovicBXL
February 7th, 2008, 01:38 PM
Vandaag ook op Brusselnieuws.be (http://http://www.brusselnieuws.be/site/rubrieken/1091053933/page.htm?newsID=1202294136)
Destexhe wil lessen trekken uit aanpak Zuidwijk
Sint-Gilis 07:14 | 07-02-2008 Brussels parlementslid en gemeenschapssenator Alain Destexhe (MR) doolde zes maanden door de buurt van het Zuidstation, en hij werd niet vrolijk van wat hij daar zag. Terwijl het Zuidstation voor het imago van Brussel even belangrijk is als de luchthaven, benadrukt hij. Hij stelde daarop een brochure samen om te leren uit de ‘verkeerde’ aanpak van afbraak en heropbouw.
Het is bitter koud als Alain Destexhe de verzamelde pers toespreekt voor het pas onthulde standbeeld van Paul-Henri Spaak aan het Victor Hortaplein. “De Leuvense burgemeester Louis Tobback heeft gelijk: Horta keert zich om in zijn graf als hij het plein ziet dat naar hem genoemd is.” Destexhe, die eerder al, met voormalig staatssecretaris Vincent Van Quickenborne (Open VLD), een zwartboek over het Berlay*montgebouw publiceerde, werpt zich te gepasten tijde graag op grote dossiers, klinkt het ’s anderendaags in de Franstalige media.
Destexhe schetst de geschiedenis van afbraak en heropbouw van het Zuidstation en de buurt eromheen die al zeventien jaar aansleept en waarvan het einde (eindelijk) in zicht komt. De jongste jaren komt alleen de kant van de Fonsnylaan nog in de media – met de laatste onteigeningen en het verzet ertegen –; het Victor Hortaplein is ondertussen al een tijdje opnieuw aangelegd. Destexhe hekelt de architectuur van het gebouw dat de NMBS opgetrokken heeft, “het administratief getto dat het gebouw bij dag is, de verlatenheid bij nacht.” Maar er is op z’n minst gebouwd; langs de andere kant, de kant van de Fonsnylaan, blijft het maar aanslepen, zegt hij met een zucht.
Een ommetje door het station waar de internationale reiziger bij het buitenstappen kennismaakt met de vuilnisbakken van de Pensioentoren en de betonnen vlakte van de Europa-esplanade, onderstreept de troosteloosheid van ’s lands grootste station. Ook de perrons van de MIVB aan de Overdekte Straat (ook al niet erg inspirerend als naam) vinden geen genade bij Destexhe. Als we tijdens de wandeling het einde van de Overdekte Straat bereiken, moet heel de persmeute van de stoep: de doorgang wordt verhinderd door een immense vuilniscontainer.
Samen schuldig
Destexhe heeft echter niet alleen kritiek, hij heeft ook een paar heel concrete voorstellen om de huidige situatie recht te trekken. Het opvallendste voorstel luidt: zorg voor een markt of winkelcentrum onder de sporen (vroeger was er onder andere een postkantoor), zodat beide zijden van het station niet langer rigoureus van elkaar gescheiden zijn. Ook een permanente kiosk op de esplanade staat op het verlanglijstje van Destexhe (zie ook blz. 1: ‘Bomen en vlaggen voor Europa-esplanade’).
Om de oorzaken van de mislukking te achterhalen, heeft Destexhe de aanpak in de Brusselse Zuidwijk vergeleken met die van Euralille, waar de internationaal gereputeerde Rem Koolhaas als architect aangetrokken werd en de Rijselse burgemeester Pierre Mauroy zich heel de tijd met zijn volle politieke gewicht achter Euralille geschaard. In Rijsel beheerde SAEM Euralille ook als enige het project, in Brussel waren zowel het Brussels Gewest, de gemeente Sint-Gillis als de NMBS betrokken. Voor toekomstige projecten – zoals Delta en Schaarbeek-Vorming – vindt Destexhe dat de gemeenten zich er alvast niet meer mee mogen bemoeien. Eindeloze versnippering is volgens Destexhe nefast: een discours dat langs Franstalige kant uiterst zelden te horen is.
Destexhe hekelt ook het gebrek aan middelen waarmee de nv Brussel-Zuid – die gronden moest opkopen – kampte. Brussel-Zuid had een startkapitaal van nog geen twee miljoen euro. Toch is er volgens Destexhe geld genoeg: “Van de 500 miljoen euro van Beliris is maar 28 procent gebruikt.” Maar bovenal neemt Destexhe in de hoofdstad van Europa een gebrek aan ambitie waar; een ambitie die er wel is in Bilbao, Dublin, Kopenhagen, Lyon en Lissabon.
Opmerkelijk is dat Destexhe de mislukking een gezamenlijke verantwoordelijkheid noemt – ook zijn partij MR heeft tien jaar lang (1994-2004) deel uitgemaakt van de Brusselse regering – en het falen niet (alleen) in de schoenen van Charles Picqué (PS), als minister-president en burgemeester van Sint-Gillis, schuift.
Danny Vileyn © Brussel Deze Week
Le Penseur
February 7th, 2008, 02:27 PM
Destexhe heeft het dikwijls bij het recht eind, ook in andere (communautaire) dossiers.
Ook hier legt hij weer de vinger op de wonde: gebrek aan ambitie en middelen, versnippering van bevoegdheden... Dat is niet nieuw in Brussel.
Het is toch goed dat er weer aandacht op wordt gevestigd om dezelfde fouten in de toekomst te voorkomen. Jammer dat het voor het Zuidstation te laat is.
hix
February 7th, 2008, 09:24 PM
Brusselnieuws:
donderdag 07 februari 2008
Bomen en vlaggen voor Europa-esplanade
Sint-Gillis - De Europa-esplanade aan het Zuidstation moet er vanaf het najaar minder troosteloos uitzien. De enorme stenen vlakte is menige voorbijganger en stadsliefhebber een doorn in het oog, zo ook minister van Verkeer en Openbare Werken Pascal Smet (SP.A).
Hij laat er in oktober-november bijkomende verlichting plaatsen en 25 bomen planten. Om de naam van het plein eer aan te doen, gaan er 28 vlaggen wapperen: 27 van de lidstaten van de Europese Unie en de Irisvlag.
Omdat er wel altijd een anti-parkeerpaaltje stuk is waardoor weinig scrupuleuze automobilisten het plein als illegale parkeerplaats gebruiken, komen er stevige granieten palen, sommige in de vorm van een zitbankje, zodat ambtenaren van de Pensioentoren er ’s zomers hun broodje kunnen opeten.
Het plein werd een vijftal jaar geleden aangelegd met geld van Beliris, en toch hoopt Smet binnenkort op een grondiger aanpak in het raam van het Internationaal Plan voor Brussel.
Danny Vileyn © Brussel Deze Week
Benonie
February 7th, 2008, 09:39 PM
^^ Boompje hier, vlagje daar, paaltjes overal...
Enfin, alle beetjes helpen.
Het is toch goed dat er weer aandacht op wordt gevestigd om dezelfde fouten in de toekomst te voorkomen.
Klink ik pessimistisch als ik denk dat er in de toekomst weer krek dezelfde fouten zullen worden gemaakt? Eén van de nare eigenschappen van Belgen is dat ze net niet leren uit hun fouten uit het verleden.
En in Brussel geldt dit nog meer dan in gelijk welke andere Belgische stad.
Er zal trouwens altijd bevoegdheidsversnippering en belangenvermenging blijven.
En 'ambitie' is vlak na Expo '58 begraven.
Wat in Brussel op stedenbouwkundig vlak gebeurt zou men in het buitenland als "aanmodderen" beschrijven.
Ik voorspel voor Schaarbeek-Vorming een vrijwel identiek scenario...
Le Penseur
February 7th, 2008, 10:51 PM
Denk je dat ze het zover zullen laten komen met die nieuwe projecten? Het zal wel niet erg ambitieus zijn maar ik denk toch niet dat ze nog dezelfde groteske fouten zullen maken. Waarschijnlijk is het maar ijdele hoop...
Maar als het nu niet lukt, wordt het dan niet een beetje hopeloos voor Brussel? Ik zie de toekomst dan somber in. En mijn liefde voor deze stad zal dan misschien wat afkoelen, vrees ik, tot mijn grote spijt. Het is net als een lief dat zich niet meer voor jou mooi wil maken. En dan kan het snel gedaan zijn. Maar voorlopig blijf ik trouw.
Misschien moet ik zelf in de Brusselse politiek stappen.
HenkovicBXL
February 7th, 2008, 11:45 PM
Misschien moet ik zelf in de Brusselse politiek stappen.
Je hebt alvast één potentiële stem :-) Als ternattenaar moet je dan wel hopen dat BHV niet gesplitst wordt, of dat Brussel een serieuze uitbreiding kent:cheers:
Puinkabouter
February 8th, 2008, 03:20 AM
Of gewoon naar Brussel verhuizen, ahja!
Le Penseur
February 8th, 2008, 08:45 PM
Of gewoon naar Brussel verhuizen, ahja!
Dat ben ik ook van plan.
Puinkabouter
February 9th, 2008, 12:21 AM
Mooi zo! Veel succes in elk geval, met het vinden van een betaalbare stek op een wenselijke plek (oh my, het rijmt!).
freeksregistration
February 9th, 2008, 12:32 PM
Je hebt alvast één potentiële stem :-) Als ternattenaar moet je dan wel hopen dat BHV niet gesplitst wordt, of dat Brussel een serieuze uitbreiding kent:cheers:
grappig ik woon ook in Ternat
groentje
February 11th, 2008, 01:36 AM
Het blijft een triestig geheel. Ik hoop stilletjes dat ze de NMBS-gebouwen kant Fonsny afbreken, of anders eindelijk eens renoveren en terug in gebruik nemen.
Benonie
June 21st, 2008, 08:12 PM
:no:
Verkracht in vol Zuidstation
Vader slachtoffer woedend om uitblijven bewakingscamera's
BRUSSEL - Een 21-jarige vrouw is gisteravond in het Brusselse Zuidstation door twee jonge kerels tegen een betaalautomaat geduwd en verkracht. Volgens het slachtoffer zijn zeker drie reizigers voorbijgekomen, maar niemand heeft geprobeerd haar te helpen.
Lola stapte rond 21uur in het Zuidstation van de trein uit Waterloo. Zij begaf zich naar een geldautomaat toen plots twee jonge kerels haar op dreigende toon vroegen waarom ze geen hoofddoek droeg zoals het hoorde.
'Moet je weten: mijn dochter heeft blond haar en blauwe ogen, dat is dus helemaal geen Noord-Afrikaans uiterlijk. Het was die twee kerels gewoon te doen om haar te intimideren, zodat zij haar vervolgens makkelijker konden misbruiken', zegt Marc, de vader van Lola.
En dat is helaas ook gebeurd. Een van de kerels haalde een mes te voorschijn en drukte Lola het lemmet tegen de keel. Vervolgens heeft hij de jonge vrouw tegen de muur geduwd en haar verkracht terwijl zijn vriend toekeek en erover waakte dat niemand tussenbeide zou durven komen.
'Niemand heeft de moed gehad om mijn dochter uit de klauwen van het tweetal te redden', vervolgt vader Marc woedend. 'Volgens Lola zijn nochtans zeker drie mensen voorbijgekomen, maar niemand heeft ook maar aanstalten gemaakt om te stoppen. Om 21uur is het in deze tijd van het jaar nog verre van donker en het Zuidstation ligt er zeker nog niet verlaten bij. Waarom heeft iedereen mijn dochter aan haar lot overgelaten?'
Ook bij Marc roept de brutale aanranding op zijn dochter de roofmoord op Joe Van Holsbeeck op, de jongeman die op 12april2006 in het Brusselse Centraal Station werd doodgestoken om hem van zijn mp3-speler te kunnen beroven. 'Ook dat gebeurde terwijl reizigers voorbijkwamen. Ook toen vond niemand het nodig om het slachtoffer te helpen. Ik vind dat weerzinwekkend. En ik steek bij deze een beschuldigende vinger uit naar de Belgische overheid, die niets doet om dergelijke drama's te voorkomen. Na de moord op Joe Van Holsbeeck werd in alle toonaarden beloofd dat het aantal bewakingscamera's in openbare gebouwen, zoals spoorwegstations, snel vermenigvuldigd zou worden. Het zijn eens te meer loze beloften gebleken. Hadden er camera's geweest in het Zuidstation, dan hadden die de ongemaskerde verkrachters van mijn dochter herkenbaar op beeld vastgelegd. Maar omdat het bij woorden is gebleven, hebben die kerels na hun wandaad rustig het station kunnen verlaten'.
Het slachtoffer werd in een ziekenhuis opgenomen en heeft klacht ingediend. De politie heeft onder meer haar kleren in beslag genomen en alles gedaan om zoveel mogelijk DNA en ander bewijsmateriaal tegen de daders op te tekenen. Maar van een spoor naar de verkrachters is tot dusver nog geen sprake.
Yves Barbieux
Het Nieuwsblad 21-06-08
Meurisse
June 22nd, 2008, 07:14 PM
waar gaat het naar toe...
en niemand die iets doet, zelfs geen hulp halen :s
freeksregistration
June 22nd, 2008, 08:27 PM
waarom ze geen hoofdoek droeg, ik ben zeker geen racist maar er komt maar een woord in me op "weer". Het is echt teleurstellend.
lumumba
June 22nd, 2008, 08:57 PM
Ik zot te worden
Ik word WOEDEND ALS IK ZO IETS HOOR ALS IK DAAR LANGS LOOP MAAR DAN ZIJN DIE KERELS DOOD OF IK.
freeksregistration
June 22nd, 2008, 09:20 PM
Ik zot te worden
Ik word WOEDEND ALS IK ZO IETS HOOR ALS IK DAAR LANGS LOOP MAAR DAN ZIJN DIE KERELS DOOD OF IK.
inderdaad, ik weet ook nog niet of ik zou helpen. Willen wel maar zo'n ontspoorde kerels slaan je dood zonder een krimp te geven.
Benonie
June 23rd, 2008, 09:34 PM
Men is volop bezig met de funderingen en ondergrondse delen van het South City project (Atenor)
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/zuid/832e23d1.jpg
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/zuid/713b97a5.jpg
Dit gebouw dus:
http://www.events.be/atenor/pdf/proj_south_nl.pdf
Nog eentje van de gezellige zuidstationsbuurt....
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/zuid/7113d965.jpg
En nog een pdf van Atenors Horta-project aan de andere zijde van het Zuidstation.
http://www.events.be/atenor/pdf/proj_victor_nl.pdf
freeksregistration
June 23rd, 2008, 10:37 PM
swiss life is eigenlijk verre van lelijk he
vank
June 23rd, 2008, 11:15 PM
Velen vinden Swiss Life niet zo mooi.
Ik heb er niets op tegen, er staat lelijker gedrocht.
Ik reis heel veel met de NMBS, en wandel op m'n gemak overal met een veilig gevoel rond. Alles is super simpel ik gebruik zelden de website om mijn route te berekenen omdat ik meestal weet wanneer de treinen vertrekken in mijn omgeving en ook duidelijke informatie terug te vinden is in het station zelf.
Maar in Brussel ben ik nooit op mijn gemak, daar hangt altijd een rare sfeer.
Deze avond nog (om 21 uur), moest 30 min. wachten om van Mechelen naar Gent te reizen.
Dus dacht ik, ik reis naar Brussel en van daaruit naar Gent.
Conducteur spreekt er frans en verstaat er nauwelijks nederlands??????????
Ben in Brussel Noord afgestapt om te zien of daar een trein Knokke-Blankenberge was, die was er niet dus even doorreizen naar Centraal waar er wel één was over 2 min.
Ik mij haasten op de trap naar boven, dan kwam ik in een hal met shops en dan moet je daar naar spoor 4 gaan ZOEKEN, nauwelijks herkenbaar.
Dan loop je de trap vlug af waar 2 of 3 straatlopers liggen om uiteindelijk de trein op te springen waar je net na je sprong de 'tuut' hoort en de deur sluit.
Het is ongelooflijk, Brussel is de hoofdstad van Europa en België is een welvarend land en toch slagen we er niet in om dat te doen uitstralen en de stations ook die uitstraling mee te geven, integendeel. Je waant je er in één of ander apenland.
freeksregistration
June 23rd, 2008, 11:57 PM
ja dat probleem is bekend! maar voor centraal is er toch verbetering op komst: onlangs men trein nemen naar tenrat en ik loop de nieuwe ingang binne staat daar onmidelijk spoor een.... was die trein toch wel op spoor een, die nieuwe ingang is echt heel duidelijk.
waar ik mij ontzettend aan ztoor is dat elke vlaming ongeveer hetzelfde zegt. EN Brussel is zo slecht, en buitelanders, en lelijk, enfrans terwijl de enige oplossing hiervoor is in Brussel te komen wonen, meer nederlands enzovoort! nee de gemiddelde vlaming zit liever drie uur in de file van en naar zen werk, om zich daarna in zijn lintbebouwde fermetteke op te sluiten op het paltteland.
Brussel si echt eo een mooie stad maar slechts weinigen willen of kunnen dit zien
BeNe
June 23rd, 2008, 11:58 PM
Welkom in de grote stad. Beetje eng, hè?
vank
June 24th, 2008, 01:08 AM
Welkom in de grote stad. Beetje eng, hè?
Grote stad? En eng?
In Londen wandel ik zo rond, in Amsterdam ook.
Ben ooit aangevallen door een groepje allochtonen in Kortrijk en zelfs daar wandel ik nog op m'n gemak rond.
Ik ben niet bang maar in Brussel hangt een niet zo'n leuke sfeer.
De landlopers kijken je aan, en naar die zwarten mag je niet kijken of ze vragen wat je probleem is (maar dan in het frans). Ik ben geen racist maar hoe minder ik ze tegenkom hoe liever.
Heb gelezen dat er een grote koepel komt die het daglicht zal binnenbrengen in de gang van het Centraal station.
En inderdaad Brussel heeft ook mooie kantjes.
Maar waarom zien jullie het dan niet. Zelfs in minder welstellende landen hebben ze mooiere stations.
En enkele tegeltjes vervangen door dezelfde tegels is geen renovatie, dat is gewoon eens onderhouden volgens mij.
Renovatie is vernieuwen zoals ze met Antwerpen Centraal doen.
En ik ben er zeker van dat je onder de grond veel kan veranderen. Want ondergronds ziet alles er hetzelfde uit.
Spoor per spoor sluiten, renoveren à la Antwerpen Centraal. En ondertussen een team een nieuwe tunnel laten graven ofwel NZ ofwel OW-verbindingen.
Brussel Zuid moet iets worden à la Luik Guillemins. Een internationaal station (die zijn naam waard is).
Puinkabouter
June 24th, 2008, 01:30 AM
Maar waarom zien jullie het dan niet.
Denkt ge nu echt dat de andere forummers hier te scheel zijn om te zien dat de Brusselse stations maar wat belabberd zijn? Iedereen hier klaagt daar al maanden, jaren steen en been over. 't Zijn wel de forummers niet die het gaan veranderen hoor.
En steevast die compleet afgezaagde vergelijking met Antwerpen Centraal. Die tunnel onder Antwerpen is gloednieuw. Gebouwd in de eenentwintigste eeuw, en waar de perrons liggen, daar hangt tientallen meters hoger nog een koepel. Daglicht dringt rechtstreeks binnen tot in die ondergrondse perrons omdat het station die mogelijkheid sowieso al bood. Bovendien is dat ondergrondse stuk meters en meters hoog. Je hebt er sowieso een gevoel van ruimte. Om het kort te stellen: het ondergrondse niveau van Antwerpen Centraal is nieuwbouw, geen renovatie - een veel luxueuzere vertrekkensbasis dan men in Brussel heeft.
De Noord-Zuidverbinding daarentegen dateert van voor de Tweede Wereldoorlog. Het Centraal Station is geen bovengronds station met een paar ondergrondse perrons, maar een integraal ondergronds station. Je krijgt daar geen daglicht binnen tot aan de sporen zonder ofwel het hele gebouw af te smijten, en de straten helemaal op te leggen, en ondertussen het spoorverkeer in heel België lam te leggen, want vergeet niet dat je hier met het drukste stukje spoor ter wereld te maken hebt. Dat geldt ook al niet voor Antwerpen Centraal. Dat is toch een kopstation met een ander station maar een tweetal kilometer verderop, dus daar kon men treinen gewoon weghouden zoals het de bouw goed uitkwam zonder dat dit noemenswaardige invloed had op het treinverkeer in het land.
't Is niet omdat het om 2 stations gaat die 'Centraal' heten en dat er perrons onder de grond liggen dat het te vergelijken is. Het zijn fundamenteel verschillende stations, van een totaal ander kaliber. Zeker als je er de reizigersaantallen eens bijneemt: op een weekdag gemiddeld 20.895 in Antwerpen-Centraal tegenover 72.149 in Brussel-Centraal, en dat terwijl Antwerpen-Centraal uit zichzelf al een gigantisch station was en Brussel-Centraal sowieso een vrij krap gebouw is.
Je doet het bijna uitschijnen alsof je het warm water hebt uitgevonden door te zeggen dat het in Antwerpen-Centraal allemaal zo schitterend is gelukt en dat men zich in Brussel tot onderhoud beperkt. Als het écht zo simpel was geweest, dan was het ook effectief al lang gebeurd. Helaas, het is SimCity niet, 't is de echte wereld, en er komt wat meer aan te pas dan appelen met peren vergelijken en verwachten dat het resultaat er morgen al zal staan.
De Snor
June 24th, 2008, 11:09 AM
Anderlechts hotel is hot
Wie hip is, logeert in New York, Athene of Anderlecht. Het toonaangevende reistijdschrift 'Condé Nast Traveller' zette het Brusselse hotel beManos op nummer negen in haar hotlist van 'hipste hotels'. Dankzij de combinatie van design en familiesfeer.
In de receptie hangt een fotocollage met zestig portretten in zwart-wit. Het zijn vrienden en kennissen van de familie Poulgouras, die het hotel uitbaat. Bij elke kamer hoort één model, van wie er niet alleen foto's in de kamer hangen, maar ook een groot portret op de deur. 'We wilden elke kamer een eigen verhaal meegeven', zegt eigenaar Constantin Poulgouras. 'De ene kamer heeft een sportieve uitstraling, een andere een gezinssfeer, een derde is eerder sexy. Het was een uitdaging om mensen te vinden die allemaal een rol wilden aannemen, soms enkel in een kamerjas. Maar sommige klanten vinden het zo schitterend, dat ze de volgende keer zelf willlen poseren.'
Design is het sleutelwoord bij be Manos , maar in de taal van Poulgouras betekent dat niet hetzelfde als kil. De inrichting is overwegend zwart, opgefrist met feloranje en frisgroen, chroom en brons, leer en suède. Details zorgen voor een warm gevoel, van de metalen seventieslampen tot aan de appels die je van fruitschalen aan de muur kunt plukken. 'We zijn geen keten, maar een familiebedrijf. Daarom kunnen we het persoonlijk houden.'
Er zijn al twee Manoshotels in Brussel, met een klassieke inrichting. Het eerste werd twintig jaar geleden opgericht door vader Emanuel Poulgouras, wiens bijnaam Manos de hotels hun naam schonk. De Griekse familie kwam via Congo in België terecht. Bijbehorend restaurant be Lella serveert echter geen souflaki en moussaka, maar typisch Belgische kost. 'In Griekenland ben ik een Belg en in België ben ik een Griek', zegt Poulgouras. 'Ik voel me vooral een Brusselaar.'
Poulgouras kocht be Manos vijf jaar geleden. Dat het een designhotel moest worden, lag van begin af aan vast. 'Maar ik wilde geen enkele bekende naam. Ik ben alle grote designsalons van Europa afgegaan om nieuwe ontwerpers te vinden. Ik ging naar Milaan, Parijs, Kortrijk... De kroonluchters komen uit Amsterdam.' De hele familie droeg bij. Zo vond mevrouw Poulgouras de shampoo en douchegel die je normaal in hotels krijgt te karig. Ze zorgde ervoor dat de gast de keus heeft uit een hele reeks Griekse schoonheidsproducten.
Toen het hotel in de Anderlechtse stationsbuurt vorig jaar de deuren opende, kreeg het van de media wereldwijd lovende recensies. In eigen land bleef de komst relatief onopgemerkt. 'Vlamingen begrepen direct waar we mee bezig waren. In het zuiden van het land snapten ze niet wat we in deze buurt deden.'
Het reistijdschrift Condé Nast Traveller spreekt optimistisch van een 'buurt in opkomst'. Poulgouras is het daarmee eens. Wie Anderlecht vooral associeert met rellen, heeft het volgens hem bij het verkeerde eind. 'Brussel-Zuid maakt een enorme verandering door. Er komen hier lofts, restaurants, vermaak... Uit Parijs komen ze naar hier om mode of antiek in te kopen.'
De Thalys en Eurostar zetten zakenlui uit Parijs, Londen en Amsterdam zo'n beetje voor de deur van be Manos af. Van maandag tot donderdag vormen zij de voornaamste doelgroep van het hotel. Het is te hopen dat ze tijd hebben om te genieten van de altijd warme hammam, het dakterras of de in led-licht badende lounge. Volgens de staf is het hotel ook een hit bij Parijse artiesten, maar namen willen ze niet noemen.
Officieel beginnen de tarieven voor een nachtje in be Manos bij 380 euro voor een tweepersoonskamer. Maar wie in het weekend boekt, kan via de site vanaf 180 euro al een kamer krijgen.
BeNe
June 24th, 2008, 11:44 AM
Denkt ge nu echt dat de andere forummers hier te scheel zijn om te zien dat de Brusselse stations maar wat belabberd zijn?
En steevast die compleet afgezaagde vergelijking met Antwerpen Centraal.
Helaas, het is SimCity niet, 't is de echte wereld, en er komt wat meer aan te pas dan appelen met peren vergelijken en verwachten dat het resultaat er morgen al zal staan.
:applause:
rest my case
freeksregistration
June 24th, 2008, 12:37 PM
die koepel is er al, dit is dus die nieuwe ingang van noord, best geslaagd vind ik. Alleen is de plafon laag :)
xelos
June 24th, 2008, 10:22 PM
Anderlechts hotel is hot
Wie hip is, logeert in New York, Athene of Anderlecht. Het toonaangevende reistijdschrift 'Condé Nast Traveller' zette het Brusselse hotel beManos op nummer negen in haar hotlist van 'hipste hotels'. Dankzij de combinatie van design en familiesfeer.
In de receptie hangt een fotocollage met zestig portretten in zwart-wit. Het zijn vrienden en kennissen van de familie Poulgouras, die het hotel uitbaat. Bij elke kamer hoort één model, van wie er niet alleen foto's in de kamer hangen, maar ook een groot portret op de deur. 'We wilden elke kamer een eigen verhaal meegeven', zegt eigenaar Constantin Poulgouras. 'De ene kamer heeft een sportieve uitstraling, een andere een gezinssfeer, een derde is eerder sexy. Het was een uitdaging om mensen te vinden die allemaal een rol wilden aannemen, soms enkel in een kamerjas. Maar sommige klanten vinden het zo schitterend, dat ze de volgende keer zelf willlen poseren.'
Design is het sleutelwoord bij be Manos , maar in de taal van Poulgouras betekent dat niet hetzelfde als kil. De inrichting is overwegend zwart, opgefrist met feloranje en frisgroen, chroom en brons, leer en suède. Details zorgen voor een warm gevoel, van de metalen seventieslampen tot aan de appels die je van fruitschalen aan de muur kunt plukken. 'We zijn geen keten, maar een familiebedrijf. Daarom kunnen we het persoonlijk houden.'
Er zijn al twee Manoshotels in Brussel, met een klassieke inrichting. Het eerste werd twintig jaar geleden opgericht door vader Emanuel Poulgouras, wiens bijnaam Manos de hotels hun naam schonk. De Griekse familie kwam via Congo in België terecht. Bijbehorend restaurant be Lella serveert echter geen souflaki en moussaka, maar typisch Belgische kost. 'In Griekenland ben ik een Belg en in België ben ik een Griek', zegt Poulgouras. 'Ik voel me vooral een Brusselaar.'
Poulgouras kocht be Manos vijf jaar geleden. Dat het een designhotel moest worden, lag van begin af aan vast. 'Maar ik wilde geen enkele bekende naam. Ik ben alle grote designsalons van Europa afgegaan om nieuwe ontwerpers te vinden. Ik ging naar Milaan, Parijs, Kortrijk... De kroonluchters komen uit Amsterdam.' De hele familie droeg bij. Zo vond mevrouw Poulgouras de shampoo en douchegel die je normaal in hotels krijgt te karig. Ze zorgde ervoor dat de gast de keus heeft uit een hele reeks Griekse schoonheidsproducten.
Toen het hotel in de Anderlechtse stationsbuurt vorig jaar de deuren opende, kreeg het van de media wereldwijd lovende recensies. In eigen land bleef de komst relatief onopgemerkt. 'Vlamingen begrepen direct waar we mee bezig waren. In het zuiden van het land snapten ze niet wat we in deze buurt deden.'
Het reistijdschrift Condé Nast Traveller spreekt optimistisch van een 'buurt in opkomst'. Poulgouras is het daarmee eens. Wie Anderlecht vooral associeert met rellen, heeft het volgens hem bij het verkeerde eind. 'Brussel-Zuid maakt een enorme verandering door. Er komen hier lofts, restaurants, vermaak... Uit Parijs komen ze naar hier om mode of antiek in te kopen.'
De Thalys en Eurostar zetten zakenlui uit Parijs, Londen en Amsterdam zo'n beetje voor de deur van be Manos af. Van maandag tot donderdag vormen zij de voornaamste doelgroep van het hotel. Het is te hopen dat ze tijd hebben om te genieten van de altijd warme hammam, het dakterras of de in led-licht badende lounge. Volgens de staf is het hotel ook een hit bij Parijse artiesten, maar namen willen ze niet noemen.
Officieel beginnen de tarieven voor een nachtje in be Manos bij 380 euro voor een tweepersoonskamer. Maar wie in het weekend boekt, kan via de site vanaf 180 euro al een kamer krijgen.
Ja, het is inderdaad een heel hip hotel!
http://www.youtube.com/watch?v=dBsG6iIJOrU
Benonie
June 24th, 2008, 10:32 PM
die koepel is er al, dit is dus die nieuwe ingang van noord, best geslaagd vind ik. Alleen is de plafon laag :)
Van Centraal dus. Dat plafond is inderdaad erg laag, maar er was nu eenmaal niet meer ruimte beschikbaar.
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/centraal%20station/100_2714.jpg
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/centraal%20station/100_2715.jpg
freeksregistration
June 25th, 2008, 12:32 AM
alleen nog mooi afwerken natuurlijk
Le Penseur
June 25th, 2008, 11:17 AM
Bepelistering is al af hoor, ziet er al een pak beter uit. Verlichting doet wat retro aan, weet nu wel niet of dat echt de bedoeling was.
vank
June 25th, 2008, 02:26 PM
Waar is die koepel?
Ik hoop dat het ooit een mooi station wordt.
Le Penseur
June 25th, 2008, 04:11 PM
Gij zijt precies ook al lang niet meer in Brussel-Centraal geweest. Voor iemand die zoveel kritiek heeft op een station mag men toch verwachten dat hij de veranderingen op de voet volgt, me dunkt.
Benonie
June 25th, 2008, 04:17 PM
alleen nog mooi afwerken natuurlijk
Het zijn dan ook foto's van een heel tijdje terug. Inmiddels liggen de (lage) plafonds er al grotendeels.
Waar is die koepel?
Ik hoop dat het ooit een mooi station wordt.
Dàt is dus die koepel: een gewone, grote lichtkoepel zoals je er op duizenden platte daken vind. Eenvoudig maar functioneel.
Of had je een 'dome' zoals het Antwerpse CS of de basiliek van Koekelberg verwacht?
En het Centraal station valt op enkele duistere kantjes best wel mee. Je moet het alleen willen zien en van de stijl houden. Zoniet, jammer voor jou.
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/centraal%20station/100_2880.jpg
http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/centraal%20station/100_2881.jpg
Soit, dit is de Zuidwijk-thread. Terug on topic a.u.b.
De stationshal daar kan trouwens de vergelijking met het CS in Antwerpen best wel doorstaan, al is het natuurlijk niet zo'n grandioos historisch gebouw.
Alleen moet er dringend wat gedaan worden aan de schandalige toestand van de perrons en overkapping van het binnenlands verkeer.
Maar daar waren we hier al uit meen ik.... ;)
hix
June 25th, 2008, 04:55 PM
Ze gingen in 2008 (dat is dit jaar dus:nuts:) beginnen met de perrons en de overkapping aan 1 perron per jaar. We zijn nu in de helft van het jaar en ik veronderstel dat ze er nog niet aan begonnen zijn. Waarschijnlijk zullen ze dat bij de nmbs niet zo belangrijk vinden en is de afwerking verschoven naar 2028 of zo... :bash:
Jullie vinden dat waarschijnlijk overdreven, maar als je in 1988 zou verteld hebben dat het station in 2008 nog niet zou zijn afgewerkt zou men je vierkant hebben uitgelachen. Zelfs bij de nmbs is men niet zò onbekwaam zou men je gezegd hebben...
Bon, laat ons hopen dat men er na de zomer toch nog aan begint, dan kunnen we het Zuid inhuldigen in 2020. Halleluja!
Voor de volledigheid nog maar eens de mail die ik van Pascal Smet gekregen heb in februari 2007!
Beste mijnheer ..,
Bedankt voor uw mail. Ik ben blij dat u het eens bent dat de Brusselse treinstations erg belangrijk zijn voor het imago van ons land. Ik ben niet bevoegd voor deze stations. De NMBS heeft in het verleden ervoor gekozen in Vlaanderen en Wallonië (met name Antwerpen en Luik) te investeren. U maakt de juiste vaststellingen dat Brussel hierbij 'vergeten' werd.
Ik stel anderzijds de laatste jaren gelukkig een ommekeer vast, ook op politiek niveau. De bereidheid is er om ook in de treinstations van de hoofdstad te investeren. Naast Brussel-Centraal wordt ook geïnvesteerd in Brussel-Noord, Brussel-Congres, Schuman, Brussel-Luxemburg en Etterbeek. Wat Brussel-Zuid, één van de belangrijkste toegangspoorten tot ons land, betreft, kan ik u melden dat er begin 2008 gestart wordt met de verdere afwerking van de perrons en luifels.
Hierbij stuur ik u ter info ook een link naar de NMBS-projecten:
http://www.b-rail.be/projects/media/flashnl/inv03anl.htm
Met vriendelijke groeten,
Pascal SMET
vank
June 25th, 2008, 05:00 PM
Die lichtinval op de laatste foto's van Benonie ken ik ja, die ronde koepel boven de reizigerstunnel heb ik inderdaad nog niet gezien.
En trouwens Brussel Centraal kent veel gangetjes, en ik ga eerlijk zijn.
Ik ken Centraal niet vanbuiten.
Een klassiek station zoals Brugge, Gent ... vind je in 1 seconde welk perron je moet hebben.
Antwerpen Centraal wordt echt al kijken op het bord want als je een roltrap teveel zou nemen heb je het risico je trein te missen (maar het is overzichtelijk).
Maar in Brussel Centraal heb je toch echt meer dan 2 uitgangen?
Want waar ik maandag uitkwam zag je nauwelijks de nummers van de perrons hangen.
Ik wist zelf niet dat het de toegang tot de sporen was.
Maar terug on-topic, het gaat hier inderdaad om de Zuidwijk.
Le Penseur
July 8th, 2008, 10:09 PM
Bij gebrek aan ander Brussels nieuws post ik maar dit artikeltje:
dinsdag 08 juli 2008
Huizenblok Zuidwijk niet afbreken, maar wel renoveren
Sint-Gillis - Een van de woongebouwen vlak bij de Merodestraat, in de Zuidwijk in Sint-Gillis, zal niet worden afgebroken, maar gerenoveerd worden. Dat maakt Brussels minister-president Charles Picqué (PS) bekend. Dat gebeurt onder meer op vraag van de stedelijke denktank Arau en de wijkbewoners. Het huizenblok wordt opgeknapt en er komen ook twee nieuwbouwprojecten.
Het huizenblok bevindt zich tussen de Claesstraat en de Zwedenstraat. Door het niet af te breken, kan de verbetering van de woonomstandigheden worden versneld. Bovendien blijft het bestaande patrimonium aan gebouwen behouden. De nieuwe woningen zullen er deel uitmaken van het Bijzonder Bestemmingsplan Fonsny I.
Verder blijft het onteigeningsplan in de Zuidwijk gehandhaafd. De Brusselse regering wil alle onteigende gebouwen renoveren. Alleen aan de Noorwegenstraat zullen de huizen wel worden afgebroken om plaats te maken voor een groene ruimte. Wie zijn gebouw zelf wil renoveren, kan daar een aanvraag voor indienen en op die manier steun krijgen onder de vorm van renovatiepremies.
© FM Brussel
Benonie
August 4th, 2008, 07:16 PM
brusselnieuws - maandag 04 augustus 2008
Hedendaagse kunst in oud postsorteercentrum
Brussel krijgt dit jaar voor het eerst een biënnale voor hedendaagse kunst. Hiervoor worden leegstaande en modernistische ruimtes opgengesteld op de Noord-Zuidverbinding. Vandaag is de opbouw in het vroegere postsorteercentrum Brussel X van start gegaan.
Al tien jaar staan de gigantische ruimtes van het vroegere postsorteercentrum aan het Zuidstation leeg. De organisatoren van de Brussel Biennial konden de NMBS overtuigen om mee te werken en twee verdiepingen schoon te maken
"De liften zijn opnieuw geïnstalleerd, elektriciteitskabels zijn aangebracht. Er stonden nog grote infrastructuurwerken van De Post, die zijn weggehaald. De tegels werden hersteld. Er moesetn nog waten opgevuld worden. Dat zijn allemaal dingen die de NMBS voor ons hersteld," zegt Remi Vermeir, de administratief directeur van Brussels Biennial.
Op 19 oktober opent hier de Brussel Biennial, precies vijftig jaar na het einde van Expo '58. Een tiental hedendaagse kunstinstellingen uit binnen en buitenland werken eraan mee.
"Het is een tentoonstelling die voor het eerst een ander model hanteert, legt Barbara Vanderlinden uit, de artistiek directeur van Brussels Biennial. "Ze wordt samengesteld door een aantal internationale instellingen. Dit jaar is het thema moderniteit."
Het postsorteercentrum Brussel X gold als baken van het modernisme en is dan ook een uitstekende locatie voor de biënnale. "Dit is een volledig vrije ruimte van 7.000 vierkante meter. Dat laat ons toe omverschillende tentoonstellingen samen te brengen. Het wordt eigenlijk een collage van tentoonstellingen," aldus Vanderlinden.
Het zal nog wel even duren voor alle panelen hier binnen staan en de echte opbouw van de tentoonstelling kan beginnen. dat kan tot 15 september duren.
© tvbrussel
We weten weer waar naartoe dit najaar. Ik breng zeker een bezoekje. Het wordt trouwens de hoogste tijd dat de NMBS iets aanvangt met dit imposante, modernistische gebouw. Zo'n gebouw op zo'n toplocatie is toch goud waard? Waarom het dan 10 jaar (en langer) laten verkommeren?
Het ontsiert de stationsbuurt en brengt niks op. Renoveer het, verhuur het en de NMBS kan het geld investeren in nieuwe infrastructuur.
De al even desolate perrons van Brussel-Zuid er net naast bijvoorbeeld...
groentje
August 4th, 2008, 07:49 PM
Dat had ik nog niet gelezen, maar wel interessant, ja.
vank
August 4th, 2008, 08:32 PM
Gaat het hier over dat geel-achtig gebouw, waarvan alles zo goed als kapot is?
Ik dacht altijd dat men dit helemaal gelijk zou maken met de grond en hier een nieuw modern station bouwen en ondertussen de perrons en de overkapping zou meenemen.
Aan de andere kant, zit er wel iets moois in dit gebouw (mits grondige renovatie).
Benonie
August 4th, 2008, 09:12 PM
Aan de andere kant, zit er wel iets moois in dit gebouw (mits grondige renovatie).
Vroeger hoopte ik ook op sloop. Maar als ik de opgesmukte standaard-dozen aanschouw die ze aan de Anderlechtse kant naast de Zuidertoren hebben neergepatst, pleit ik toch voor grondige restauratie van het oude postgebouw. Het gebouw is eigenlijk best wel mooi en in goede staat.
Misschien kan deze tento een aanzet zijn tot grotere bekendheid bij het grote publiek en een heropwaardering van ons na-oorlogse bouwkundig erfgoed.
groentje
August 5th, 2008, 12:05 AM
Ik volg Benonie. Het gaat inderdaad over het gele gebouw, vooral dan aan de zuidkant. De noordkant is nog steeds in gebruik door het NMBS District Centrum, met een van de laatste paternosterliften van het land. En een balzaal voor de verantwoordelijke voor de stroom in de bovenleidingen.
Le Penseur
August 21st, 2008, 05:28 PM
brusselnieuws.be:
donderdag 21 augustus 2008
Projectontwikkelaars werken samen aan project Brussel-Zuid
Anderlecht / Sint-Gillis - Drie projectontwikkelaars hebben de handen in elkaar geslagen om de terreinen aan het Hortaplein in de buurt van Brussel-Zuid samen te ontwikkelen. Het gaat om een grootschalig gemengd stedelijk project met kantoor- en winkelruimte.
Lange tijd vochten de projectontwikkelaars om de gegeerde grond in de Zuidwijk en wou elk een stuk voor zich. Atenor, Breevast en CFE hebben nu besloten om hun terreinen samen te voegen en er één groot project van te maken. Ze beschikken elk over een perceel van 7.500 vierkante meter.
De samenwerking tussen de drie projectontwikkelaars kan uitmonden in een project met een oppervlakte van 100.000 vierkante meter aan de ingang van het hst-station Brussel-Zuid. Het gaat om een terrein dat begrensd wordt door de Blérotstraat, de Barastraat en de Paul-Henri Spaakstraat. De kosten worden geraamd op zo'n 150 miljoen euro.
Op bouwvergunningen is het wel nog even wachten. De gesprekken met de Brusselse overheid zitten momenteel in de eerste fase. Ten vroegste in 2010 of 2011 kan met de bouw begonnen worden.
© FM Brussel / tvbrussel
Was het niet de bedoeling dat er ook woningen voorzien zouden worden?
weblogUpdates.ping
SkyscraperCity - Powered by vBulletin
http://www.skyscrapercity.com/
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.