View Full Version : ANTWERPEN | Koningin Elisabethzaal | App
Meurisse January 11th, 2008, 04:55 PM Eén ding is zeker, Antwerpen heeft zeer dringend nood aan een écht congrescentrum!
Na het afwijzen van "droogdokken" als locatie door het stadsbesuur, wordt het nieuwe congrescentrum geintegreerd met de Elisabethzaal. Hoe en wat is totaal nog niet duidelijk, maar nieuws hier omtrent kan hier gepost worden e!
Dan een ander verhaal, Robelco (projectontwikkelaar van o.a. Kievit-Alcatel) is nu eigenaar van het postsorteercentrum te Berchem, en lanceerde onlangs het idee om op die plek een (enorm) congrescentrum te bouwen met alles er op en er aan.
Dus gaan we nu 1, 2 of geen congrescentra hebben ... :)
postsorteersite:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=408407
congrescentrum voorgesteld door Robelco:
http://img88.imageshack.us/img88/6020/img84042vg2.jpg
droogdokken:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=284069
wat was voorgesteld door Frank O. Gehry:
http://img519.imageshack.us/img519/5227/6387nm.jpg
http://img173.imageshack.us/img173/7977/6408xn.jpg
door Herzog & De Meuron:
http://img519.imageshack.us/img519/9112/eilandjecchdem15hu.jpg
Elisabethzaal:
?
Meurisse January 11th, 2008, 04:56 PM Zoo koopt C&A-pand
Elisabethzaal breidt uit tot Carnotstraat
ANTWERPEN - De Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde Antwerpen, KMDA, heeft het C&A-pand in de Carnotstraat gekocht. De aankoop kan gezien worden als een strategische zet voor de uitbreiding van de Elisabethzaal tot een congrescentrum. C&A blijft er nog tot 2015.
'Wij hebben het pand gekocht om de veiligheid voor concertgangers in de Elisabethzaal te garanderen', was Ilse Segers van het KMDA kort van stof. Verder wenste de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde Antwerpen niet te communiceren over de aankoop van het C&A-pand in de Carnotstraat.
De beheerder van de Elisabethzaal, de Zoo en Planckendael kocht het pand van Redevco. Dat vastgoedbedrijf heeft zo'n 400gebouwen in haar portefeuille waaronder veel panden in Antwerpen. Overigens zijn zestig procent van de C&A-panden in handen van Redevco.
'De Zoo toonde interesse in het gebouw omwille van haar toekomstplannen', aldus Marc Van Heddeghem van Redevco. 'We hebben een aantal keer rond de tafel gezeten om uiteindelijk tot een eenvoudige verkoopstransactie over te gaan. Dat is voor ons bijna dagelijkse kost.'
Hoeveel KMDA neertelde voor het gebouw wou Redevco niet kwijt.
De tien werknemers van de C&A-vestiging in de Carnotstraat hoeven zich voorlopig geen zorgen te maken. De kledingwinkel heeft nog een huurcontract tot 2015. 'Dat huurcontract wordt gewoon nageleefd, zij het met een andere verhuurder', aldus Johan Soenens, marketing-directeur van C&A.
'Als daarna blijkt dat door de latere evolutie van de omgeving wij niet in het gebouw kunnen blijven, zoeken wij een andere locatie in de buurt. Wij zijn erg tevreden over onze vestiging daar. Het is een van de mooiste winkels in de buurt. Maar er zijn ook genoeg andere panden beschikbaar.'
Gezien het pand vlak achter het podium van de Elisabethzaal ligt, duikt ook de piste van het congrescentrum op. In juli 2007 besliste het Antwerpse schepencollege dat de Elizabethzaal een concert- en congresfunctie gaat combineren. Rudy van Eysendeyk, directeur van de KMDA, reageerde toen enthousiast op die beslissing. 'Wij gaan loyaal meewerken en zijn zelf ook bereid om te investeren', klonk het bij de Zoo-topman. Aan het congrescentrum kleeft namelijk een kostprijs van 15miljoen euro.
Jochen Vandenbergh
Het Nieuwsblad
Meurisse January 11th, 2008, 05:02 PM 06/11 'Congrescentrum van 21ste eeuw' in plaats van leeg postgebouw
Het voormalige postsorteercentrum Antwerpen X in Berchem moet het congrescentrum van de 21ste eeuw worden. Dat is het plan van de eigenaar Robelco. Opmerkelijke elementen in het ontwerp zijn de atletiekbaan en het panoramisch restaurant op het dak.
In februari trok de laatste postbode van de Borsbeekbrug in Berchem naar het nieuwe postsorteercentrum aan de Noorderlaan. Het complex staat sindsdien leeg. De nieuwe eigenaar, projectontwikkelaar Robelco, zette het studiebureau Idea Consult aan het werk. Dat onderzocht de haalbaarheid van een congresbureau aan het station van Berchem.
Een groep architecten nam plaats achter de tekentafel, en noemde het project SpoorX. In juli was hun huiswerk klaar.
Panoramazaal
Het voorstel is om het terrein tussen de Singel en de Ring te ontwikkelen als congrescentrum.
Zo komt er een congreszaal voor 2.000 personen. Het studiebureau ziet wel voldoende ruimte om dit te combineren met andere functies. De nadruk ligt daarbij op sport en vrijetijdsbesteding, met onder meer een fitness.
Op het dak van het nieuwe gebouw zouden dan een atletiekpiste komen en een restaurant met een panoramisch zicht. Daarnaast nemen kantoren een belangrijke plek in. Het hoofdgebouw bestaat uit drie plateaus van ongeveer 12.000 vierkante meter.
De luchthaven van Deurne, de bereikbaarheid met de wagen en het openbaar vervoer zijn sterke punten van deze locatie.
Ook de nabijheid van de kantoren en samenwerking met culturele instellingen zijn opportuniteiten. Toch is het studiebureau niet blind voor de zwaktes. De komst van een congrescentrum naar het Koningin Astridplein is waarschijnlijk één van de grootste bedreigingen voor dit project.
GVA
skydiver January 11th, 2008, 05:20 PM Het Nieuwsblad
Als het van de KMDA afhangt heeft Antwerpen pas rond 2018 een Congrescentrum, daar de huur van het C&A gebouw gewoon doorloopt tot 2015.
En dan te zeggen dat een prachtproject van Gethry op de noorderdokken daarvoor werd afgeschoten.
skydiver January 11th, 2008, 05:23 PM GVA
Dit ontwerp lijkt wel een grote parkeergarage. Hopelijk hertekenen ze het ontwerp!!!:ohno:
Meurisse January 11th, 2008, 05:30 PM Dit ontwerp lijkt wel een grote parkeergarage. Hopelijk hertekenen ze het ontwerp!!!:ohno:
tja Robelco e :) legt de lat qua architectuur nooit hoog, als het maar genoeg centen opleverd... (zie historie Alcatel)
Ivan January 11th, 2008, 05:38 PM Dat ontwerp trekt niet echt op iets veel ;( en dat voor een toplocatie, triestig
Geef mij maar Gehry!
Meurisse January 11th, 2008, 05:43 PM Dat ontwerp trekt niet echt op iets veel ;( en dat voor een toplocatie, triestig
Geef mij maar Gehry!
Awel sé, meestal moet ik niet veel hebben van Gehry zijn verfrommeld-papieren-maquettes-gebouwen , maar deze keer kan ik je echt wel volgen, dat ontwerp voor droogdokken zag er écht veel belovend uit. Te denken dat dat project al zo ver gevorderd was... Nu kiezen ze voor Elisabethzaal, waar ik sterk mijn twijfels over heb of dat daar wel in te passen valt. Daar gaan ze nog dik spijt van hebben later denk ik.
ps: Ivan ik hergebruik jouw foto's :)
satellite 2640 January 11th, 2008, 06:39 PM ik had ook liever dat t congrescentrum aan het eilandje er was gekomen, maar ik schiet het idee in ieder geval van Robelco niet af, het concept en de multifunctionalieit ervan spreekt me wel aan... en van architectuur is het niet hoogstaand, ok Robelco feit, maar k vind het op het eerste zicht toch beter dan het Kievitplein omdat ik wel iets heb met afgeronde vormen hier en daar om het hoekige in een stad te breken (veel te weinig vb'en van in t stad; vooral de 2 cilinders om het zo maar te noemen bij het vleeshuis aan de kaaien kunnen me wel bekoren)... het voorstel van bewonersgroep de ploeg voor het Kievitplein vond ik dus om die reden ook een verademing en had k leuker gevonden, al is door de densiteit van de mini-mini-cluster :) het kievitplein ondertussen bij mij wel in een hogere schuif beland, nu nog die baobabs in maart zeker? samengevat mag het architecturaal nog wel een verzet krijgen, maar k vind de opzet toch leuk en beter als een gewone herinvulling van het bestaande sorteercentrum door pakweg studio 100
Ivan January 11th, 2008, 07:09 PM Was ook voorstander voor een ronde toren voor het sluitstuk van de AMCA-site, helaas wordt dat daar een Hollandse blokkentoren
Vind die woontoren t.o.v. 't Steen ook heel geslaagd, is een ontwerp van Boud Rombouts ;) Het ontwerp van De Ploeg kon ook op mijn sympathie rekenen.
kris kras January 25th, 2008, 12:16 AM Ik woon 20 jaar in A'pen, en moet tot mijn spijt vaststellen dat de politici van deze stad alsmaar lethargischer worden (en dommer). Toen ik in Gent woonde, werd de beslissing genomen een congrescentrum te bouwen en één jaar later stond het ICC er. Het is nog steeds het enige echte en up-to-date congrescentrum in Vlaanderen!
Antwerpen had de kans het Eilandje, een volledige nieuwe buurt, een super impuls voor ontwikkeling te geven met een innovatief concept van wereldtop architect Ghery ... en ze laten dieze ongelooflijke opportuniteit links liggen. Waarom: om in een overdrukke Carnotstraat/Astridplein ooit eens een renovatie van de Elisbethzaal te realiseren (2012?).
Ook al hoor je het niet graag: congresgangers komen veelal met hun auto, en niet met de trein, zodat het Eilandje ook qua toegankelijkheid een toplocatie is. En voor de treingreizigers, kunnen ze de toch te plannen tram naar 't Eilandje gebruiken.
Zielig .
Meurisse January 25th, 2008, 11:14 AM tja, die plek, juist aan de bocht van de schelde was idd DE ideale plek geweest voor zoiets als een congrescentrum. Hoe ze dat nu in die elisabetha zaal gaan ingepropt krijgen weet ik niet...
Ivan January 25th, 2008, 12:19 PM In die bocht komt nu naar grote waarschijnlijkheid een voetbalstadion met rond de Droogdokken kantoren tot 60 m. Geen topcultuuricoon met residentiele torens tot 120 m en groen park en droogdokken
poller1 January 25th, 2008, 02:00 PM In die bocht komt nu naar grote waarschijnlijkheid een voetbalstadion met rond de Droogdokken kantoren tot 60 m. Geen topcultuuricoon met residentiele torens tot 120 m en groen park en droogdokken
Laten we al blij zijn als er überhaupt IETS komt, Nieuw Zuid, slachthuissite en andere eurostadions indachtig...
satellite 2640 January 25th, 2008, 02:05 PM Laten we al blij zijn als er überhaupt IETS komt, Nieuw Zuid, slachthuissite en andere eurostadions indachtig...
^^ gewoon afwachten :), congrescentrum is het al niet dus zien wat het zal worden he. kzen ook ni bij voorbaat negatief over wat in de plaats gaat komen en tis idd positief dat er al iets zal komen. maar dan wel architecturaal en functioneel gezien iet deftig he, mannen van t schoon verdiep? :cheers:
Ivan January 25th, 2008, 04:48 PM ^^ gewoon afwachten :), congrescentrum is het al niet dus zien wat het zal worden he. kzen ook ni bij voorbaat negatief over wat in de plaats gaat komen en tis idd positief dat er al iets zal komen. maar dan wel architecturaal en functioneel gezien iet deftig he, mannen van t schoon verdiep? :cheers:
Denk dat em daar nu net het probleem in zit, althans ook voor mij toch, dat er nu net die, ik denk meest speciale plek in de stad nu wordt opgeofferd voor een voetbalstadion, dat laat ons klaar wezen, geen icoon wordt zoals Alianz of olymp.stadion Peking. Dan nog liever Luchthaven Deurne als locatie. En als Van Mechelen volhoudt en het stadsbestuur overtuigt, komt het daar ook
kris kras January 27th, 2008, 10:02 PM Als het stadsbestuur, en in het bijzonder schepen Van Campenhout, beslist om de unieke kans van een congrescentrum van de hand van een toparchitect als Gehry te laten liggen, dan moet het aan de schandpaal geplaatst worden. We mogen in deze stad eens ophouden met alle blunders van de poloitici zomaar te aanvaarden. We moeten ook durven opkomen voor wat we denken goed te zijn voor de architectuur van de stad.
Zien de politici dan niet in wat een architecturaal hoogstand van Gehry kan vertegenwoordigen zoals het in Bilbao betekent heeft.
Le Penseur January 27th, 2008, 10:12 PM Dat we dan eens actie ondernemen!
Ivan January 27th, 2008, 10:32 PM Als het stadsbestuur, en in het bijzonder schepen Van Campenhout, beslist om de unieke kans van een congrescentrum van de hand van een toparchitect als Gehry te laten liggen, dan moeten het aan de schandpaal geplaatst worden. We mogen in deze stad eens ophouden met alle blunders van de poloitici zomaar te aanvaarden. We moeten ook durven opkomen voor wat we denken goed te zijn voor de architectuur van de stad.
Zien de politici dan niet in wat een architecturaal hoogstand van Gehry kan vertegenwoordigen zoals het in Bilbao betekent heeft.
Volledig mee eens, en ook mijn stokpaardje. Jouw reactie is precies waarom we bezig zijn met een Taskforce (voorlopige naam van de groepering)
Meurisse January 27th, 2008, 11:01 PM Van Campenhout was anders wel diegene die het eilandje verdedigde, 'k geloof eerder dat het janssen was die de elisabethzaal verkoos. Allé het fijne weet niemand er van wrs...
poller1 January 28th, 2008, 09:55 AM Het gros van de Antwerpse bevolking ligt helemaal niet wakker van toparchitectuur, spijtig genoeg.
De meesten vinden het vlinderpaleis verschrikkelijk en te duur, en zouden hetzelfde vinden van aandere dergelijke projecten (helaas).
Denk niet dat 'de Antwerpse bevolking' er een probleem mee heeft dat men voor Elizabethzaal gekozen heeft.
Misschien is dat wel jammer, maar het hoeft niet het 'einde' te betekenen voor een positieve ontwikkeling van Droogdokken, én het betekent mss een impuls voor het gebied ten noorden van het Astridplein.
EvanG January 28th, 2008, 11:26 AM In de standaard staat er trouwens een artikel over vandaag. Mensen met een abonnement die zich geroepen voelen mogen dat hier altijd plaatsen. Niet dat er veel nieuwe dingen in staat.
En idd, een kans op toparchitectuur minder maar dat deel van de stad mag ook nog altijd wel een extra duwtje in de rug krijgen.
Meurisse January 28th, 2008, 12:06 PM Uit GVA van dit weekend.
Uitbreiding van Astrid plaza hotel op het Astridplein en een klein berichtje over de congresmaterie. Vandaag staat er tenandere een soort gelijk berichtje in GVA, geert bourgois staat samen met het stadsbestuur achter de elisabethzaal, dirk van mechelen staat achter het post gebouw. Ik vraag me af wie er eigenlijk allemaal iets écht te zeggen heeft hierover ^^
http://img213.imageshack.us/img213/570/img8454ep3.jpg
Ivan January 28th, 2008, 12:51 PM Wat een k*tsoap zijn ze hiervan aan het maken seg??!
Meurisse January 28th, 2008, 01:36 PM Wat een k*tsoap zijn ze hiervan aan het maken seg??!
tja het ANTWERPS congrescentrum, moet gebouwd worden met vlaams geld, zodoende willen alle politiekers hunne zeg doen zeker? :bash:
Polri January 29th, 2008, 12:16 AM Ik begrijp niet goed hoe de verbouwing van het Atlanta hotel tot een filiaal van Astrid Plaza een positieve stap is in het realiseren van een congrescentrum...
Was het niet de bedoeling dat dat gebouw zou worden gesloopt en dat het congrescentrum daar en in de aanpalende percelen zou worden gebouwd?
ketje January 29th, 2008, 01:06 PM Dat dacht ik persoonlijk ook!
Ivan January 29th, 2008, 02:44 PM Wie kan er nog volgen?
Meurisse January 29th, 2008, 02:53 PM Wie kan er nog volgen?
in de zomer zullen we meer weten!
GVA, 28januari
http://img201.imageshack.us/img201/1224/elisabethna1.jpg
skydiver January 29th, 2008, 05:51 PM Ik begrijp niet goed hoe de verbouwing van het Atlanta hotel tot een filiaal van Astrid Plaza een positieve stap is in het realiseren van een congrescentrum...
Was het niet de bedoeling dat dat gebouw zou worden gesloopt en dat het congrescentrum daar en in de aanpalende percelen zou worden gebouwd?
Dat was initieel de bedoeling ja, het hele blok tussen Elisabethzaal en de Carnotstraat slopen waaronder Hotel Atlantis en dat schimmig bioscoopzaaltje.
Ik vrees dat dat hele congrescentrum niet veel meer gaat opleveren dan een opfrissing van de Elisabethzaal.
KVP January 29th, 2008, 06:37 PM Wat een k*tsoap zijn ze hiervan aan het maken seg??!
Katsoap? Kotsoap?
Polri January 29th, 2008, 07:43 PM Dat was initieel de bedoeling ja, het hele blok tussen Elisabethzaal en de Carnotstraat slopen waaronder Hotel Atlantis en dat schimmig bioscoopzaaltje.
Ik vrees dat dat hele congrescentrum niet veel meer gaat opleveren dan een opfrissing van de Elisabethzaal.
Inderdaad...
Maar het Diamantmuseum kunnen ze om evidente redenen al niet slopen, het Atlanta hotel wordt een onderdeel van Astrid Plaza, de C&A heeft een huurovereenkomst die loopt tot in 2015 (!)... :ohno:
Dus dan blijven enkel die p*rn*-bioscoop en het hoekgebouw over... En nog een night-shop-voor-overdag-achtig ding ertussen, als ik het goed voorheb.
Ik was aanvankelijk een voorstander van deze locatie omdat ik de Droogdokken te ver uit het centrum vond.
Maar als het is om van de Elisabethzaal een slap afkooksel van een congrescentrum te maken, heb ik nog liever dat ze Robelco laten doen in het Postgebouw aan Antwerpen Berchem...
Ivan January 29th, 2008, 10:22 PM (...)Maar als het is om van de Elisabethzaal een slap afkooksel van een congrescentrum te maken, heb ik nog liever dat ze Robelco laten doen in het Postgebouw aan Antwerpen Berchem...
Euhm, dat was mijn vrees al van het begin! Er is al een studie geweest over de vloeroppervlakte en een minimum en maximum programma voor de Elisabethzaal als congres en concertcentrum. Het maximumprogramma houdt een volledige nieuwe wand in voor de Carnotstraat. Minimumprogramma, wel dat lijkt het nu te worden.
Ik heb het even gecheckt, en het blijkt dat het Hotel-idee wel onderdeel uitmaakt van dit Elisabethzaal-project. Al spreken ze van 300 kamers. Dit om een hoogstaande publieke functie te creeeren. ook wordt gedacht om bv de Marmeren Zaal (semi)publiek te maken.
Nog een tip van de sluier (je hebt het niet van mij) is om een publieke doorsteek en rustpauze/verblijfsruimte te maken van de ingang van de zoo naar de Ommeganckstraat, dit om de doorwaadbaarheid en belevingswaarde te vergroten.
Genoeg gelekt :)
Polri January 29th, 2008, 10:45 PM Ik heb er eens maps.live.com bij gehaald :)
Eerste conclusie: wat een rommelig gedoe is dat toch achter die mooie art-nouveau-gevels...
Tweede conclusie: blijkbaar strekt de Eisabethzaal zich langs achter veel dieper uit dan de meeste andere gebouwen. Mits de aankoop van een paar gebouwen kan er daar inderdaad al veel gerealiseerd worden.
Derde conclusie: het zou met het Kievitplein, het station, Aquatopia, de Zoo, etc... een mooi geheel kunnen vormen ... als ze gaan voor dat "maxi-plan" uiteraard.
Vierde conclusie: Ivan, heb je iets gezegd? :lol:
kris kras January 29th, 2008, 11:13 PM Vlaamse overheid en Antwerps stadsbestuur zijn al aan het oneens te geraken over de locatie; misschien is dit toch positief, en bestaat er toch nog een kans voor het beste project: Scheldebocht. Hoop doet leven.
Laat ons lobbyen.
Ivan January 29th, 2008, 11:20 PM Vlaamse overheid en Antwerps stadsbestuur zijn al aan het oneens te geraken over de locatie; misschien is dit toch positief, en bestaat er toch nog een kans voor het beste project: Scheldebocht. Hoop doet leven.
Laat ons lobbyen.
Join our Task Force ;)
poller1 January 30th, 2008, 10:08 AM Euhm, dat was mijn vrees al van het begin! Er is al een studie geweest over de vloeroppervlakte en een minimum en maximum programma voor de Elisabethzaal als congres en concertcentrum. Het maximumprogramma houdt een volledige nieuwe wand in voor de Carnotstraat. Minimumprogramma, wel dat lijkt het nu te worden.
Ik heb het even gecheckt, en het blijkt dat het Hotel-idee wel onderdeel uitmaakt van dit Elisabethzaal-project. Al spreken ze van 300 kamers. Dit om een hoogstaande publieke functie te creeeren. ook wordt gedacht om bv de Marmeren Zaal (semi)publiek te maken.
Nog een tip van de sluier (je hebt het niet van mij) is om een publieke doorsteek en rustpauze/verblijfsruimte te maken van de ingang van de zoo naar de Ommeganckstraat, dit om de doorwaadbaarheid en belevingswaarde te vergroten.
Genoeg gelekt :)
Is mooi. Aan de ene kant heb je de statiestraat, maar aan de andere kant mis ik wel een soort 'straat' die uitgeeft op het Astridplein.
kris kras September 13th, 2008, 10:38 PM Ik las in een krantenartikel dat Schepen Van Campenhout och nog overweegt om het toekomstige congrescentrum aan de Schelde te plannen … indien het project van de Elisabethzaal niet lukt. Laat ons dan maar hopen dat het niet lukt. Want waar kan men zich een betere lokatie voorstellen, in het opkomend bruisende eilandje, op wandelafstand van het historisch centrum en bereikbaar via de Oosterweelverbinding en de tokomstige tram. En op de koop toe was toparchitect Frank Gehry geïnteresseerd, vermits hij een project indiende.
Meurisse September 14th, 2008, 12:28 PM Ik las in een krantenartikel dat Schepen Van Campenhout och nog overweegt om het toekomstige congrescentrum aan de Schelde te plannen … indien het project van de Elisabethzaal niet lukt. Laat ons dan maar hopen dat het niet lukt. Want waar kan men zich een betere lokatie voorstellen, in het opkomend bruisende eilandje, op wandelafstand van het historisch centrum en bereikbaar via de Oosterweelverbinding en de tokomstige tram. En op de koop toe was toparchitect Frank Gehry geïnteresseerd, vermits hij een project indiende.
Laten we hopen dat ze idd snel doorhebben dat Elisabethzaal niet zal lukken, en nooit op iets zal kunnen trekken! En dat dan Van Campenhout toch nog gelijk krijgt en het wél droogdokken wordt! het zou een droom zijn!
Ivan September 14th, 2008, 12:40 PM Ik ben indertijd altijd voorstander geweest van de congreszaal op het Eilandje. Ook omdat de zaal een trekker was in een totaalproject. Nu de Droogdokkenontwikkeling op de lange baan geschoven is, ben ik nu een beetje van standpunt veranderd. Het gebouw op zich is natuurlijk een droom om dat te zien staan. Het hoeft niet per se een congreszaal te zijn. Een vier of vijfsterrenhotel zou mooi zijn bv.
Een stationsomgeving is de beste locatie voor zo'n zaal. Met de trein ben je er zo, er is parkeerruimte en je zit op een mooie locatie nabij de zoo. Nu het duidelijk is dat de amibties wederom te hoog zijn ingesteld geweest. Men wilde het hele bouwblok aanpakken, maar al snel bleek dat het om een zeer lange termijn te gaan en zijn de verschillende eigendommen ook te moeilijk gebleken om knopen door te hakken. Dus nu wordt ook de Elisabethzaal als locatie weer in vraag gesteld. Zo blijven we bezig natuurlijk.
De Kievitwijk had nog beter als locatie geweest. Dan had het kievitstation wel bv KIEVIT - CONGRES ofzo kunnen heten en had het stationsgebouw ook meer als een ontvangstruimte kunnen worden ingericht met bv beelden van de stad met een toeristische balie daar zodat congresgangers een snel en duidelijk beeld/portfolio van de stad (haven, kunst, mode, ....) hebben via de fotos en ander beeldmateriaal. Een link naar de Diamantwijk kan ook met een aparte diamantloge ofzo
Polri September 14th, 2008, 01:02 PM Misschien jammer dan dat ze voor het Kievit II project enkel woningen voorzien...
Met een beetje creativiteit had je daar op het terrein tussen de Van Immerseelstraat en de treinsporen een mooi congrescentrum kunnen bouwen.
(in mijn verbeelding met één of twee ingangen in de centers op de Simonsstraat...)
Premetrostation Plantin had men dan kunnen moderniseren en er ook Plantin - Congres van kunnen maken :) , en het zou een mooie boost kunnen zijn geweest voor de Kievit-buurt.
Maar ja, met de fuifzaal onder de sporen zullen we dan ook maar tevreden moeten zijn, zeker? ;)
skydiver September 14th, 2008, 05:36 PM Ik las in een krantenartikel dat Schepen Van Campenhout och nog overweegt om het toekomstige congrescentrum aan de Schelde te plannen … indien het project van de Elisabethzaal niet lukt. Laat ons dan maar hopen dat het niet lukt. Want waar kan men zich een betere lokatie voorstellen, in het opkomend bruisende eilandje, op wandelafstand van het historisch centrum en bereikbaar via de Oosterweelverbinding en de tokomstige tram. En op de koop toe was toparchitect Frank Gehry geïnteresseerd, vermits hij een project indiende.
Ik hoop ook dat het nieuwe congrescentrum op het Eilandje komt en dan liefst het project van Gehry. De directie van de Zoo stelde voor om een heel huizenblok op te kopen en te slopen voor de bouw van zulk congrescentrum tussen de Elisabethzaal en de Carnotstraat maar ik zie dat het voormalig hotel in die huizenrij momenteel gerenoveerd wordt en ook de andere panden
nog in gebruik of te huur staan. Dus dat zou een zaak van wel héééél lange termijn worden.
X38 September 14th, 2008, 10:28 PM ^^ Heelder huizenblokken slopen voor megabuildings, ik dacht dat die tijd gedaan was...:ohno:
Ivan September 14th, 2008, 11:59 PM De stad mist ambitie. Het is al een wonder dat een project gerealiseerd wordt. De vraag hoe en in welke hoedanigheid is blijkbaar niet van tel. Dat congrescentrum zie ik dus nog niet snel komen.
De ambitie was: een prachtige architecturale baken op de Droogdokken van een sterarchitect met plaats voor annex hotel. Zicht op de Scheldebocht, de stad, de haven en het Eilandje in een groene omgeving voor 2.500 a 3.000 man
Dan een heel nieuw groot project als hefboom voor de stationsomgeving met integratie van hotel en concertzaal nabij de Elisabethzaal. Centraal en goed gelegen en makkelijk bereikbaar met OV. Voor 2.000 man
Nu: waarschijnlijk te renovateren pand voor 1.000 man fzoiets. Zeker niet opvallend of ambiteus! stel je voor! Ach we zien wel
En dan zijn er nog ambitieuse dossiers zoals Scheldekaaien, voetbalstadion, kop spoor noord, Leien fase 2, ... Ook hiervoor verwacht ik niet veel soeps...
KrisL September 20th, 2008, 03:16 PM Het lijkt eindelijk beslist.
Vlaamse regering reserveert 57 miljoen voor Elisabethzaal
Zoo koopt C&A-complex en gebouw ernaast met het oog op nieuw congrescentrum
ANTWERPEN - De Vlaamse regering schaart zich achter de plannen van de dierentuindirectie om de Koningin Elisabethzaal te renoveren en het complex uit te breiden tot een groot concert- en congrescentrum dat tot aan de Carnotstraat reikt. De Zoo heeft intussen al het C&A-gebouw gekocht met het oog op die toekomstige uitbreiding.
De Vlaamse regering gaf gisteren na maanden talmen haar zegen. Niet alleen met het oog op de broodnodige renovatie van de Koningin Elisabethzaal, ze kwam ook tegemoet aan de droom van de Antwerpse Zoo, die als eigenaar het complex wil uitbreiden tot een modern en groot congrescentrum. Tenslotte zal ook de Filharmonie haar thuisbasis vinden in de vernieuwde Elisabethzaal, met kantoren en repetitieruimtes.
'De Zoo en haar partners kunnen nu verder werken aan het bouwdossier. We ramen de kosten op zo'n 57,2miljoen euro. Die hebben we voorlopig nog niet opzijgezet in de begroting, maar we weten dus dat die eraan komen en we over dat geld zullen beschikken. We verwachten dat tegen 2010 de plannen volledig klaar zullen zijn', klinkt het in Vlaamse regeringskringen.
De C&A zou nog wel tot 2015 aan de Carnotstraat blijven, maar de dierentuin kocht ondertussen al het complex met het oog op de uitbreiding van de Koningin Elisabethzaal. Ook het gebouw ernaast, dat in een L-vorm doorloopt tot het Koningin Astridplein, zit ondertussen in de vastgoedportefeuille van de Zoo.
Eén van de privépartners in het project zou wel eens het Astrid Park Plaza Hotel, dat een jaar geleden al het hotel Atlanta op het Astridplein kocht, kunnen worden. Zodat er mogelijkheden rijzen om de hele verkommerde hoek met de Carnotstraat, of toch een gedeelte ervan, een nieuwe toekomst te bieden. Er bestaan trouwens ook nog ideeën om verschillende zalen en lokalen van het Centraal Station te integreren in het project voor het nieuwe congrescentrum.
'We zijn natuurlijk tevreden', reageert Zoo-directeur Rudy Van Eysendeyk op de beslissing van de Vlaamse overheid. 'Niet alleen omdat de Vlaamse regering een beslissing nam, maar ook omdat het onze piste was. Dat vinden we een verstandige keuze voor ons en voor heel de buurt.'
Er is al bijna 10jaar sprake van een groot congrescentrum in het Antwerpse, opdat het lucratieve congrestoerisme zou kunnen groeien. Maar de eerste plannen in dat verband resulteerden toch in een aanslepende lijdensweg. Zo twijfelde het Antwerpse stadsbestuur jarenlang tussen zo'n centrum op het Eilandje of in en rond de Koningin Elisabethzaal. Zodra de stad de knoop doorhakte en resoluut voor de Elisabethzaal koos, dook plots projectontwikkelaar Robelco op met plannen voor een grote congreszaal in het Berchemse postsorteercentrum X. Nu Vlaanderen eindelijk voor de Elisabethzaal koos en daarvoor zelfs al een beetje geld spaart, lijken de andere pistes een stille dood te sterven.
Bron: Nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=4420N0FC&PostCode=2000)
Thermo September 20th, 2008, 03:52 PM Niks architectuur, niks zichtbaarheid, niks landmark, niks ambitie.
Leve het nieuwe congrescentrum van Antwerpen. NOT.
*zucht*
X38 September 20th, 2008, 07:24 PM Kan men ook een nieuwe ingang van de zoo met loketten maken aan de Carnotstraat?
kris kras September 21st, 2008, 12:42 AM Onze "goede bestuurders" van de Vlaamse regering nemen nu wel alle hoop op een groots congrescentrum in A'pen weg. De grote congressen zullen dus verder alleen in Brussel hun stek blijven vinden.
Puinkabouter September 21st, 2008, 12:56 AM Of in Gent. Hier staat al enkele decennia een behoorlijk king size ICC (Internationaal CongresCentrum). :baeh3:
(Het is wel een verschrikkelijk lelijk ding)
Kan men ook een nieuwe ingang van de zoo met loketten maken aan de Carnotstraat?
Het zou toch zonde zijn om de oorspronkelijke ingang van de Zoo niet langer te gebruiken. Het maakt deel uit van het 'cachet' van de Antwerpse Zoo dat je binnenkomt in zo'n Belle Epoquesfeer. Aan de Zoo moet er zo niet geprutst worden. Als er een nieuw congrescentrum komt in Antwerpen, dan liever meteen deftig in een nieuw gebouw, en niet in een vertimmerd ding dat afbreuk doet aan 's lands enige stedelijke dierentuin.
X38 September 21st, 2008, 01:03 AM Het zou toch zonde zijn om de oorspronkelijke ingang van de Zoo niet langer te gebruiken. Het maakt deel uit van het 'cachet' van de Antwerpse Zoo dat je binnenkomt in zo'n Belle Epoquesfeer. Aan de Zoo moet er zo niet geprutst worden. Als er een nieuw congrescentrum komt in Antwerpen, dan liever meteen deftig in een nieuw gebouw, en niet in een vertimmerd ding dat afbreuk doet aan 's lands enige stedelijke dierentuin.
Het is zéker niet mijn bedoeling om de huidige ingang te vervangen! Ik vroeg me gewoon even af of een extra ingang via de Carnotstraat geen goed idee was. O.a. voor tram- en busreizigers vanuit die richting lijkt het me zeer geschikt.
mato September 21st, 2008, 10:00 AM Het is zéker niet mijn bedoeling om de huidige ingang te vervangen! Ik vroeg me gewoon even af of een extra ingang via de Carnotstraat geen goed idee was. O.a. voor tram- en busreizigers vanuit die richting lijkt het me zeer geschikt.
De vroegere ingang van de dierentuin was voor 1905 ook aan de Carnotstraat maar toen stond op het huidige Astridplein ook nog het Ooststation en was het huidige Centraal station nog niet gebouwd. :cheers:
taboe September 21st, 2008, 08:13 PM Niks architectuur, niks zichtbaarheid, niks landmark, niks ambitie.
*zucht*
bwa, kan wel meevallen denk ik. Dat C&A gebouw is behoorlijk groot, als ze dat slopen en het pand er naast is er plaats voor een gebouw dat de moeite is, lijkt me.
Bovendien is dan meteen de hele stationsbuurt weer wat frisser, wat toch ook broodnodig is.
(natuurlijk is het wel spijtig van dat Gehry gebouw, maar dat was ook wel 10 keer zo duur...)
Esteve September 21st, 2008, 09:47 PM Sluit me meer aan bij Taboe. Een redelijk grote zaal met degelijke voorzieningen moet toch ook haalbaar zijn op die locatie. Hoewel ook ik een 'landmark' leuk had gevonden, lijkt de nabijheid van het Centraal Station me toch een belangrijk argument om voor deze optie te kiezen. Waarschijnlijk kunnen de (receptie)zalen van de zoo dan in de toekomst worden gebruikt voor de congresgangers.
KrisL September 22nd, 2008, 01:21 AM Niks architectuur, niks zichtbaarheid, niks landmark, niks ambitie.
*zucht*
Ik zie het toch best positiever. Het positioneren van een internationaal congres centrum op die lokatie kan toch moeilijk beter?
- op 100m van een TGV halte met ook (binnenkort) rechtstreekse treinen vanuit Zavemtem.
- Toekomen in het mooiste treinstation ter wereld.
- Tussen de vergaderingen pauseren en rondwandelen in een van de meest prachtige stadsdierentuinen ter wereld.
- Vlakbij een prachtige winkelstraat (een van de betere shopping omgevingen binnen Europa).
Nieuwe congrescentra kan je overal ter wereld neerzetten en bedenken. Een combinatie met het centrale station en de Zoo vindt je echt nergens en kan het Antwerpse congrescentrum op de wereldkaart zetten.
De omgeving van de droogdokken mag nog zo uniek zijn, het centraal station is echt niet te overtreffen.
Kris
poller1 September 22nd, 2008, 10:28 AM Ik zie het toch best positiever. Het positioneren van een internationaal congres centrum op die lokatie kan toch moeilijk beter?
- op 100m van een TGV halte met ook (binnenkort) rechtstreekse treinen vanuit Zavemtem.
- Tussen de vergaderingen pauseren en rondwandelen in een van de meest prachtige stadsdierentuinen ter wereld.
- Vlakbij een prachtige winkelstraat (een van de betere shopping omgevingen binnen Europa).
Nieuwe congrescentra kan je overal ter wereld neerzetten en bedenken. Een combinatie met het centrale station en de Zoo vindt je echt nergens en kan het Antwerpse congrescentrum op de wereldkaart zetten.
De omgeving van de droogdokken mag nog zo uniek zijn, het centraal station is echt niet te overtreffen.
Kris
Idd, ik begin het ook helemaal te zien zitten.
Dat ze er maar snel aan beginnen.
Thermo September 23rd, 2008, 08:11 PM Ik zie het toch best positiever. Het positioneren van een internationaal congres centrum op die lokatie kan toch moeilijk beter?
Kris
Je komt inderdaad met sterke argumenten af.
Ivan September 23rd, 2008, 08:18 PM Zoals ik twee paginas terug al poste, ik was eerder ook voorstander van de locatie van het eilandje, vooral voor het architecturale baken. Maar daar kan vanalles inkomen. een congrescentrum is logischerwijze ook het meest nuttig aan een stationsomgeving.
Hopelijk maakt men er een mooie voorgevel van voor de Carnotstraat. Het moet toch een uithangbord worden naast de parels als de Elisabethzaal, payon Royal en het station zelf. Dit mag gerust sobere, maar hoogkwalitatieve architectuur zijn. Toeters en bellen zoals het astrid park plaza hotel, zijn in die gevelwand minder op zijn plaats.
pinkie 4 president! October 15th, 2008, 10:55 AM meer nieuws over de geplande concertzaal/congrescentrum aan het astridplein
Nieuwe concertzaal voor een perfecte akoestiek
Koningin Elisabethzaal krijgt tegen 2010 grondige facelift
De Elisabethzaal wordt tegen 2010 drastisch gerenoveerd. Althans binnenin, want aan de voorgevel van het statige gebouw zal niet veel veranderen. Koen Fasseur
© wf koen fasseur
ANTWERPEN - Om van de Koningin Elisabethzaal een hoogwaardige concertzaal te maken, zijn drastische ingrepen in de maak. De zaal wordt verhoogd, met het oog op een ideale akoestiek, en krijgt een flexibel podium, zo leert de voorstudie. De werkzaamheden moeten in 2012 rond zijn.
Op basis van een haalbaarheidsstudie besliste de Vlaamse regering eind september om 57,2miljoen euro te investeren in het concert- en congrescentrum aan het Astridplein in Antwerpen. Het bedrag is beschikbaar vanaf eind 2010.
Het stond al eerder vast dat De Filharmonie de Elisabethzaal als vaste thuisbasis krijgt. Het symfonisch orkest krijgt ter plekke kantoorruimte, plus een zaal op maat waar het honderd dagen per jaar kan repeteren. Het complex zal twee nieuwe ontsluitingen krijgen: via de Carnotstraat en via het binnenplein van de Zoo.
De zaal, die tot op de draad versleten is, wordt niet zomaar opgelapt. De grootte van het bedrag geeft het al aan: uit allerlei voorliggende scenario's werd gekozen voor een drastische renovatie. Van de huidige Elisabethzaal blijven allicht alleen de gevel en de foyers overeind.
'De voorstudies geven nog niet de uiteindelijke vorm aan, maar ze hebben wel het ambitieniveau vastgelegd', zegt Rudy Van Eysendeyk, directeur van de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde. 'De akoestische kwaliteit moet van topniveau zijn. Bovendien krijgt het bestaande congrescentrum van de Zoo een internationale oriëntering, waarbij ook de zaal een centrale rol zal spelen.'
Er verandert niets aan de huidige inplanting, maar binnen de bestaande muren zal het volume drastisch veranderen. Om een ideale akoestiek te kunnen garanderen, wordt de zaal vier à acht meter hoger. Het aantal zitjes blijft hetzelfde: tweeduizend.
Voor de programmatie komt er een herprofilering. Maar hoe die er zal uitzien, is nog niet bekend. Behalve symfonische muziek blijven 'kwalitatieve pop en rock' op de affiche staan, intussen al een lange traditie voor de Elisabethzaal. De huidige gebruikers blijven niet in de kou. Met de Zoo zijn afspraken gemaakt over de zaalhuur. Studio 100 mag bijvoorbeeld drie vakantieperiodes inpalmen.
In de voorstudies zijn verschillende visies samengebald tot één beeld. Het is nog maar een eerste schets. Na een architectuurwedstrijd, waarvan de procedure nog niet vastligt, moet er eind 2009 een architect aangesteld worden. Volgens de planning moet de vernieuwde Elisabethzaal in 2012 klaar zijn, na een werf van achttien maanden. De Filharmonie zal in die periode uitwijken naar Antwerpse zalen als De Roma en De Singel.
Het dossier van de Elisabethzaal is intussen zeven jaar oud. De eigenaar, de Antwerpse Zoo, werd het wachten stilaan beu. Van Eysendeyck: 'Een concertzaal in stand houden, is niet onze prioriteit. Via commerciële verhuur hebben we de Elisabethzaal de voorbije jaren cash-neutraal uitgebaat, zonder enige investering. Toen de stad Antwerpen het plan opgaf om op het Eilandje een congrescentrum en concertzaal te bouwen, kwam het dossier in een stroomversnelling.'
De renovatie van de Elisabethzaal en bijbehorende 'inbreiding' sluiten aan op het nieuwe masterplan voor de Zoo. Het ontwerpbureau Robbrecht & Daem werkt aan een uitbreiding waar intussen al 31belendende huizen voor aangekocht zijn.
Van Eysendeyk: 'Robbrecht & Daem willen het voorplein van de Zoo een semipublieke functie geven, met zitbanken en een vitrine. Ze zullen met de toekomstige architecten van de Elisabethzaal moeten afstemmen voor de ontsluiting. Het concert- en congrescentrum zal ook vanuit de Zoo toegankelijk zijn.'
Meurisse January 23rd, 2009, 02:33 PM Open Oproep:
OO 1704 Antwerpen
Volledige studieopdracht voor de renovatie en vernieuwbouw van de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen.
De Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (KMDA) zal, met financiële steun van de Vlaamse Gemeenschap, overgaan tot de renovatie en de modernisering van de Koningin Elisabethzaal aan het Koningin Astridplein in Antwerpen.
De Koningin Elisabethzaal werd vijftig jaar geleden gebouwd ter vervanging van de ‘feestzaal’ van de Antwerpse Zoo. Deze zaal, die plaats biedt aan ongeveer tweeduizend personen, wordt intensief gebruikt voor concerten (klassiek en modern), voorstellingen en congressen. Ze vormt, samen met onder meer de historisch waardevolle Marmeren Zaal, Darwinzaal en Verlatzaal en de unieke Wintertuin, het ‘zalencomplex van de Zoo’, dat op zijn beurt aansluiting vindt bij de dierentuin zelf.
De Koningin Elisabethzaal is toe aan een grondige renovatie, zodat de verdere uitbating ervan verzekerd blijft. Bovendien moet de zaal, qua technieken, gemoderniseerd worden zodat ze tegemoet komt aan de huidige verwachtingen van concert- en congresorganisatoren en van het publiek. Ten slotte staat een verbeterde logistieke ontsluiting van het zalencomplex op het programma. Conform de filosofie van de KMDA moet dit alles gerealiseerd worden met oog voor duurzaamheid en het spaarzaam omgaan met energie. Ten slotte moet de huidige publiekscapaciteit van de zaal (2071 zitplaatsen) bewaard blijven.
Vanuit het beleid (Vlaamse Gemeenschap, Stad Antwerpen) wordt verwacht dat de Koningin Elisabethzaal na de renovatie kan geprofileerd worden als één van de beste symfonische concertzalen in ons land, en als een complex dat plaats kan bieden aan grote, ook internationale, congressen. Cruciaal hierbij is het gevoelig verbeteren van de akoestische kwaliteit van de zaal, zowel door een aantal bouwkundige ingrepen als door de inrichting van de zaal. Van het ontwerpersteam zal dan ook de nodige deskundigheid inzake akoestische techniek verwacht worden.
Na de renovatie zal deFilharmonie, één van de grote symfonieorkesten in Vlaanderen, bij de Koningin Elisabethzaal in residentie komen. Dit betekent dat de deFilharmonie intensief van de zaal gebruik zal maken voor concerten en repetities, en dat de diensten van het orkest in bij de zaal de aanpalende ruimten een geschikte huisvesting krijgen.
Bij dit omvangrijke en complexe project zijn meerdere stakeholders betrokken, van wie de verwachtingen ten aanzien van het eindresultaat verzoend moeten worden. Er werd reeds een belangrijk voortraject afgelegd, waarbij de diverse betrokken partijen betrokken waren. Van het ontwerpersteam wordt verwacht dat het vertrekt van dit al geleverde studiewerk, en dat het de vooropgestelde timing en het budget respecteert. De concrete wijze waarop deFilharmonie en andere stakeholders bij de uitwerking en opvolging van het project betrokken zullen worden, zal nog vastgelegd en aan de ontwerper meegedeeld worden.
Voor dit project is een globaal ereloon tussen 10% en maximum 14% (incl stabiliteit, technieken,akoestiek, veiligheidscoordinatie, …) voorzien.
http://www.vlaams-bouwmeester.be/image_db/4b85fd3fd28041308c84aa97c829ed85.jpg
http://www.vlaams-bouwmeester.be/image_db/791826938b42464f9f08897a703062a6.jpg
http://www.vlaams-bouwmeester.be/image_db/70f269afc5a143d3a92e3ac3eeb51941.jpg
http://www.vlaams-bouwmeester.be/image_db/4b5c459094d94273998ddbb99d0f1e0a.jpg
http://www.vlaams-bouwmeester.be/image_db/48215482bd504cc3804d0cf3f8aa2485.jpg
http://www.vlaams-bouwmeester.be/image_db/8e3729b915044f0d94386a709dd15df6.jpg
Bouwheer: vzw KMDA Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde
Contactpersoon Bouwheer: Mark Andries
Extern Jurylid: nog niet bekend
Gunningswijze: prijsvraag voor ontwerpen met gunning via onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.
Budget: €30.000.000 (Excl BTW) (Excl Ereloon)
Vergoeding ontwerpers: 25.000 euro (incl. BTW) per laureaat
Locatie bouwplaats: Koningin Astridplein 23 , 2018 Antwerpen
Timing project:
Toewijzen van de opdracht aan de ontwerper(s): 1 september 2009
Toewijzen van de opdracht aan de uitvoerder(s): 1 juni 2010
Voorziene beëindiging van de werken: 1 december 2012
Meurisse March 22nd, 2009, 08:18 PM Even een klein vraagje aan bijvoorbeeld iemand als onze mato :)
Een zijstraat van de Carnotstraat, vlakbij waar nu dus het congrescentrum gepland is, heet de congresstraat. Iemand enig idee waarom deze straat zo noemt? Wist men 2 eeuwen geleden al dat er hier een congrescentrum ging komen?
maps.google (http://maps.google.be/maps?hl=nl&q=congresstraat+antwerpen&um=1&ie=UTF-8&split=0&gl=be&ei=H4DGSdrsDMGg-AbGgOGGBw&sa=X&oi=geocode_result&resnum=1&ct=image)
taboe March 23rd, 2009, 11:08 AM ^^ Veel straten daar hebben zulke namen, Wetstraat, Provinciestraat, ...
Denk dat het gewoon een gebrek aan inspiratie was aan het eind van de 19e E, toen ze honderden nieuwe straten creeerden.
syntric March 25th, 2009, 12:29 AM ^^ Veel straten daar hebben zulke namen, Wetstraat, Provinciestraat, ...
Denk dat het gewoon een gebrek aan inspiratie was aan het eind van de 19e E, toen ze honderden nieuwe straten creeerden.
Hmja, er heeft me ooit een Hollander de weg naar de 'prostitutiestraat' gevraagd, wou hem naar de Schippersstraat sturen, hij bleek echter de Constitutiestraat te bedoelen, ook in die buurt van de Congresstraat... :lol:
Meurisse June 9th, 2009, 02:40 PM gva.be (http://www.gva.be/antwerpen/antwerpen/geld-voor-renovatie-elisabethzaal.aspx)
Geld voor renovatie Elisabethzaal
08/06 De Vlaamse regering heeft op haar laatste vergadering de subsidies voor de renovatie van de Elisabethzaal op het Koningin Astridplein opzij gezet.
Na de renovatie zal de Elisabethzaal ook een ingang in de Carnotstraat hebben. Om dat mogelijk te maken, werd eerder al het pand van de voormalige C&Avestiging overgenomen.
Met de vernieuwde Elisabethzaal zal Antwerpen eindelijk kunnen beschikken over een congreszaal met 2.000 stoelen. Tegelijkertijd krijgt deFilharmonie er zijn onderdak.
Het dak en het podium worden vernieuwd en ook de akoestiek wordt aangepast. Het project zal 57,2 miljoen kosten.
Polri June 9th, 2009, 08:55 PM Even een klein vraagje aan bijvoorbeeld iemand als onze mato :)
Een zijstraat van de Carnotstraat, vlakbij waar nu dus het congrescentrum gepland is, heet de congresstraat. Iemand enig idee waarom deze straat zo noemt? Wist men 2 eeuwen geleden al dat er hier een congrescentrum ging komen?
Even de Geschiedenis van de Antwerpse Straatnamen van Robert van der Weghe geraadpleegd.
Kongresstraat (het is een boek uit de jaren '70 ; )
Ca. 1850 geopend op gronden Van Camp en bij K.B. van 30 december 1852 verbreed; de naam herinnert aan aan het Nationaal Congres dat op 7 februari 1831 de opstelling van de grondwet beëindigde en op 4 juni d.a.c. Leopold, hertog van Saksen-Coburg, tot koning der belgen uitriep.
Meurisse June 12th, 2009, 04:49 PM de bureaus geselecteerd om de Koningin Elisabethzaal te renoveren en voor de nieuwbouw:
TV: TV R&D-AMPC-SSD-VKE-BEG
TV: Simpson_Kirkegaard
BU: Driesen-Meersman-Thomaes architecten fv
TV: Caruso St John - signum+ - Technum Tractebel engineering
BU: Office dA
crepusculum December 24th, 2009, 09:20 AM Brits architectenbureau renoveert Koningin Elisabethzaal
Het Britse architectenbureau Ian Simpson Architects-Kirkegaard Associates uit Manchester is uit zestig kandidaten gekozen om de Antwerpse Koningin Elisabethzaal te renoveren. De winnaar werd bekendgemaakt door Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V), wiens regering 57,2 miljoen euro voorziet.
"De gerenoveerde Koningin Elisabethzaal moet een internationale trekpleister worden in Antwerpen", vertelt Rudy Van Eysendeyck van de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (KMDA), de eigenaar van de zaal. "Bovendien zal ze vanaf eind 2012, wanneer de renovatie achter de rug is, de thuisbasis zijn voor deFilharmonie. Die kunstinstelling van de Vlaamse Gemeenschap was al lang op zoek was naar een vaste stek."
Concertreeksen
Peeters onderstreepte het belang van de Koningin Elisabethzaal, die intensief wordt gebruikt voor concerten, jeugdvoorstellingen en congressen. "Zulke staat van dienst kunnen we niet zomaar negeren", verdedigt Peeters het engagement van de Vlaamse regering. "Om een verdere exploitatie te verzekeren is er echter dringend nood aan een grondige renovatie van de 2.071 plaatsen tellende zaal. De technische eigenschappen, toegankelijkheid en akoestiek voldoen niet langer aan de huidige verwachtingen van concert- en congresorganisatoren."
De KMDA gaat uit van een planning waarbij de Koningin Elisabethzaal het volledige concertseizoen 2011-2012 zal gesloten zijn. Ook de werking en exploitatie van de omringende zalen zal door de bouwwerkzaamheden ingrijpend worden beïnvloed. Eind 2012 zou de vernieuwde zaal terug in gebruik moeten zijn. (belga/dea)
23/12/09 17u47
bron: website Het Laatste Nieuws (http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1045866/2009/12/23/Brits-architectenbureau-renoveert-Koningin-Elisabethzaal.dhtml)
EvanG December 24th, 2009, 11:44 AM ARCHITECTUUR — ANTWERPEN - Een grondige facelift moet van de Elisabethzaal een moderne concertzaal maken. De Britse architect Ian Simpson breekt het complex open en voegt veel licht toe.
De Elisabethzaal, onderdeel van de Antwerpse Zoo, is vijftig jaar oud en helemaal afgeleefd. De techniek is desastreus, de toegankelijkheid niet meer van deze tijd. Ook de akoestiek voldoet niet meer voor klassieke muziek. De stad hakte de knoop door om de zaal grondig te renoveren, en ze bovendien uit te breiden tot een congrescentrum. 'Het eerste met een eigen hst-station', zoals een van de slogans zal luiden.
De nieuwe Elisabethzaal, met een onveranderd aantal van 2.000 zitjes, zal dus tal van gebruikers over de vloer krijgen. De Filharmonie krijgt de zaal als vaste thuisbasis. Een goede zaak, want het staat vast dat de kwaliteit van de eigen zaal essentieel is voor de sound van een orkest. Bovendien blijft 'kwaliteitsvolle rock, pop en wereldmuziek' een plaatsje op de affiche opeisen, net als de voorstellingen van Studio 100.
En dan zijn er nog de congressen, die om een specifieke ontsluiting van het complex vragen. Zoals minister-president Kris Peeters (CD&V) het bij de presentatie zei: 'Amusement, cultuur en wetenschap komen samen.'
De Vlaamse regering maakt van de Elisabethzaal een van haar grote infrastructuurprojecten en legt 57,2 miljoen euro op tafel. Uit de architectuurwedstrijd, die veel internationale belangstelling wekte, kwam Ian Simpson als winnaar uit de bus. De architect uit Manchester werkt samen met het befaamde akoestische bureau Kirkegaard uit de VS.
Het bekroonde ontwerp levert geen wereldarchitectuur op - de zaal zit ook te goed verstopt om uit te groeien tot een nieuwe blikvanger voor de stad. Maar de renovatie is goed uitgewerkt en bevat enkele slimme ingrepen.
Ian Simpson ziet de Elisabethzaal als 'een juweel in een doosje'. De locatie is alvast fantastisch, was zijn eerste indruk. 'Maar het publiek wordt op een ongeïnspireerde, anonieme, en zelfs desorienterende manier ontvangen. Dat moet beter kunnen. Komt nog bij dat de vorm van de zaal compleet verkeerd is en het volume te smal. Het is dus het uitgelezen moment om de zaal opnieuw uit te vinden.'
Simpson wil de directe link met het Astridplein verbeteren door een promenade aan te leggen. Hij breekt het zalencomplex met foyers en receptieruimtes ook compleet open. Door de Elisabethzaal te versmallen en vrij te maken, creëert hij een opvallende lichtschacht. Aan de kant van de Zoo komt daardoor een nieuwe circulatieruimte vrij. De huidige foyer wordt uitgebreid, en dient als oriëntatiepunt en ontmoetingsplaats.
De zaal zelf krijgt een nogal klassieke facelift. Op basis van de plannen voorspelt Philippe Herreweghe, de chef-dirigent van De Filharmonie, alvast dat het publiek 'nobele architectuur met een topakoestiek' mag verwachten.
Het zaalontwerp wil vooral een warm, intiem gevoel oproepen. Maar of daar goudkleurig materialen (voor de buitenzijde) voor nodig zijn, of panelen die geïnspireerd lijken op de trapgevels van de Grote Markt (voor het interieur), is nog een open vraag. Het winnende ontwerp is blijkbaar nog niet het definitieve voor de aankleding van de zaal. Om akoestische redenen komt er ook een balkon bij.
De werken beginnen in 2011 en moeten in principe eind 2012 afgerond zijn. De Filharmonie zal in de loop van die twee seizoenen vaker in De Singel spelen, en maakt ook enkele buitenlandse concerttournees. Als het orkest zijn intrek neemt in de Elisabethzaal, krijgt het ook eigen kantoren en repetitiezalen. De huidige kantoren op het Eilandje worden verkocht.
taboe December 24th, 2009, 02:00 PM ^^ ik snap het niet zo goed. Een opening naar het Astridplein? Hoe gaat dat werken?
http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/antwerp071.jpg
Meurisse December 24th, 2009, 02:43 PM ^^ ik snap het niet zo goed. Een opening naar het Astridplein? Hoe gaat dat werken?
Mss ergens een gebouw links er van? Dit project beslaat bijna het volledige bouwblok hé (op een paar panden na)
deredactie.be (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/kunsten/091224_Elisabethzaal)
Brits architectenbureau renoveert Koningin Elisabethzaal
http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.675107!image/1422122673.jpg_gen/derivatives/landscape470/1422122673.jpg
Ian Simpson Architects
do 24/12/2009 - 13:36
Ian Simpson Architects, een architectenbureau uit Manchester, gaat de Antwerpse Koningin Elisabethzaal renoveren. Eind 2012 moet de klus geklaard zijn. De Vlaamse regering stopt 57,2 miljoen euro in het project.
Ian Simpson Architects werd gekozen uit meer dan 60 kandidaten die reageerden op een open oproep van de Vlaamse bouwmeester.
De Vlaamse regering investeert 57,2 miljoen euro in de renovatie. Het is de bedoeling om van de zaal een hoogwaardige klassieke concertzaal en een internationaal congrescentrum te maken (zie fotoimpressie bovenaan). De Koningin Elisabethzaal wordt ook de nieuwe thuis van het symfonieorkest deFilharmonie.
Om de akoestische kwaliteit van de gerenoveerde concertzaal gevoelig te verbeteren, zullen de architecten samenwerken met een gespecialiseerd bureau uit Chicago dat onder meer aan de klank van de Londense Royal Festival Hall sleutelde.
De Koningin Elisabethzaal is eigendom van de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (KMDA). Speciaal voor dit project heeft de KMDA panden in de Carnotstraat aangekocht.
De Koningin Elisabethzaal zal wellicht het volledige concertseizoen 2011-2012 gesloten zijn.
Ik vind het op zich wel straf dat eigenlijk het huidige gebruik van de Elisabethzaal én de zaal als vaste stek voor de Filharmonie te combineren valt met HET congrescentrum van Antwerpen. Volgens mij, als alles goed loopt, gaat deze locatie toch snel te klein (en volzet) worden... Dan zal de Filharmonie of het congrescentrum toch moeten uitwijken?
taboe December 25th, 2009, 03:06 PM Mss ergens een gebouw links er van? Dit project beslaat bijna het volledige bouwblok hé (op een paar panden na)
Misschien weet iemand meer aan de hand van deze foto:
http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/Untitled-1copy.jpg
A = Koningin Elisabethzaal
B = Maatschappij voor Dierkunde. Is hier plaats voor een nieuwe congreszaal?
C = (stippellijn) Doorgang naar de Carnotstraat. Die gaat waarschijnlijk opengewerkt/opgeknapt worden?
D = C&A. Dits gebouw is ook overgenomen door de Zoo en zou dus deel uitmaken van het congrescentrum, met nieuwe gevel. Dit lijkt me ook de meest logische plaats voor een nieuwe zaal van enig formaat...
X = Hoort dit allemaal bij het bouwproject?
SuburbanWalker December 25th, 2009, 03:16 PM Die rechtse X alvast niet. Daar zitten de aapjes van de zoo.
Ivan December 25th, 2009, 04:41 PM Ik denk dat het gewoon gaat om een nieuwe opvallende toegang tot het Astridplein.
Het gaat om de plek waar de twee rolluiken zitten en de ramen links en rechts ervan
Ze vormen zo een aanzuigeffect naar de nieuwe foyer waar dan de echte vernieuwbouw te aanschouwen is.
D wordt de logistieke toegang en C wordt meer de berging
De X'en zullen geen deel uitmaken van het project
KolonelSilvertop December 25th, 2009, 08:07 PM Ik denk dat het gewoon gaat om een nieuwe opvallende toegang tot het Astridplein.
Het gaat om de plek waar de twee rolluiken zitten en de ramen links en rechts ervan
Ze vormen zo een aanzuigeffect naar de nieuwe foyer waar dan de echte vernieuwbouw te aanschouwen is.
De astridzaal is tot op de draad versleten, ik neem aan dat daar het grootste werk gaat plaatsvinden. De lobby is nog niet zo heel lang geleden vernieuwd, en die barokke feestzalen met die binnentuin die uitgeven op de zoo zijn geklasseerd.
Meurisse December 26th, 2009, 02:17 PM zooantwerpen.be (http://www.zooantwerpen.be/news.asp?nid=940)
De Koningin Elisabethzaal: het gekroonde ontwerp
Gepost op 23/12/2009 | Categorie : Divers - Evenementen - Nieuwigheden
Een hoogwaardige concertzaal en het hart van een dynamisch congrescentrum: de gerenoveerde Koningin Elisabethzaal moet een internationale trekpleister worden in Antwerpen. Met de steun van de Vlaamse regering kunnen de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (KMDA) en deFilharmonie hun plannen realiseren. Een beslissende stap is nu alvast genomen.
Vandaag maakt de KMDA de winnaar bekend van de ontwerpwedstrijd (open oproep) voor de totale renovatie van de Koningin Elisabethzaal en de nieuwbouw voor de kantoren van deFilharmonie. Tevens wordt de overeenkomst met de architect ondertekend. Minister-president Kris Peeters vertegenwoordigt de Vlaamse regering, die de nodige fondsen (57,2 miljoen €) op haar begroting 2010 heeft ingeschreven voor de realisatie van dit project.
De KMDA brengt voor het project haar volledige bestaande infrastructuur in, inclusief specifiek voor dit project verworven panden (in de Carnotstraat). deFilharmonie resideert vanaf 2012 definitief aan het Astridplein en concerteert in een hoogwaardige klassieke concertzaal. Zij heeft een gebruiksrecht van de zaal volgens overeenkomst.
De Koningin Elisabethzaal wordt een ideale omgeving voor klassieke muziek, maar ook kwaliteitsvolle rock, pop, wereldmuziek en jeugdvoorstellingen krijgen hun plaats in de vernieuwde zaal. Nationale en internationale congressen zullen er hun deelnemers op een kwalitatieve en hedendaagse manier kunnen verwelkomen.
Koningin Elisabethzaal: de uitdaging
De Koningin Elisabethzaal werd vijftig jaar geleden gebouwd ter vervanging van de ‘feestzaal’ van de Antwerpse Zoo. Deze zaal, die plaats biedt aan 2071 personen, wordt intensief gebruikt voor concerten (klassiek en modern), jeugdvoorstellingen en congressen. Ze vormt samen met de historisch waardevolle Marmeren Zaal, de Darwinzaal, de Verlatzaal en de unieke Wintertuin, de ‘zalen van de Zoo’, die op hun beurt aansluiting vinden bij de dierentuin zelf.
De Koningin Elisabethaal is toe aan een grondige renovatie, zodat de verdere uitbating ervan verzekerd blijft. Bovendien moet de zaal, qua technieken, gemoderniseerd worden zodat ze tegemoet komt aan de huidige verwachtingen van concert- en congresorganisatoren en een kwaliteitsvolle beleving geeft aan het publiek. Verder staat een verbeterde logistieke ontsluiting van het zalencomplex op het programma. Conform de filosofie van de KMDA moet dit alles gerealiseerd worden met oog voor duurzaamheid en het spaarzaam omgaan met energie en moet de huidige publiekscapaciteit bewaard blijven.
Vanuit de regering wordt verwacht dat de Koningin Elisabethzaal zich na de renovatie profileert als een hoogwaardige klassieke concertzaal en als een complex dat plaats kan bieden aan grote, ook internationale, congressen. Cruciaal hierbij is het gevoelig verbeteren van de akoestische kwaliteit van de zaal, zowel door een aantal bouwkundige ingrepen als door de aanpassing van de inrichting.
Na de renovatie zal deFilharmonie, een van de kunstinstellingen van de Vlaamse Gemeenschap, in de zaal resideren. Dit betekent dat deFilharmonie intensief van de zaal gebruik kan maken voor concerten, opnames en repetities, en dat de administratieve en logistieke diensten van het orkest in aanpalende ruimten gehuisvest worden.
Koningin Elisabethzaal: wat voorafging
Eind 2002 noteren we de eerste contacten tussen de KMDA en enkele grote Vlaamse culturele instellingen, namelijk deFilharmonie, de Vlaamse Opera, deSingel en het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Dat resulteert in 2004 in de discussienota “Concertzaal Vlaanderen”, die ook door de commerciële musicalpartners Studio 100 en Music Hall wordt ondersteund.
Uitgangspunt voor het project is de beheersovereenkomst tussen de Vlaamse regering en de KMDA, waarin deze zich bereid verklaren een toekomstplan te ontwikkelen met de Vlaamse regering en andere partners om het gebouwencomplex aan het Koningin Astridplein aan te wenden voor het algemeen nut. Op 13 juli 2007 beslist de Stad Antwerpen om de Vlaamse Regering uit te nodigen tot overleg rond de ontwikkeling van een congrescentrum op de site van de Koningin Elisabethzaal.
In januari 2008 bevestigt de Vlaamse regering haar akkoord voor de renovatie en modernisering van de Koningin Elisabethzaal, inbegrepen de logistieke ontsluiting, akoestische en andere aanpassingen naar het niveau van een hedendaagse concertzaal. Zo wil ze de verdere exploitatie van de zaal waarborgen, alsook de verankering van deFilharmonie als orkest in residentie.
Op basis van een uitgebreid rapport en een haalbaarheidsstudie beslist de Vlaamse regering in september 2008 om in 2010, aan de hand van een concreet bouwdossier, de nodige middelen te zullen vastleggen voor de subsidiëring van de renovatie van de Koningin Elisabethzaal en de uitbouw ervan tot hedendaags concertgebouw en congrescentrum. Na overleg met de Vlaamse bouwmeester laat de KMDA als opdrachtgever de open oproep publiceren in januari 2009.
Op 27 februari 2009 sluiten de KMDA en deFilharmonie een overeenkomst over de renovatie en het toekomstig gebruik van de Koningin Elisabethzaal. De ‘Bouwcommissie KEZ’ wordt opgericht, samengesteld uit experten en vertegenwoordigers van de KMDA, deFilharmonie en de Vlaamse Gemeenschap. Zij hebben als opdracht het bouwproject voor te bereiden en op te volgen.
Koningin Elisabethzaal: de laureaten
De architect werd gekozen uit meer dan 60 kandidaten die deelnamen aan de wedstrijd uitgeschreven door de Vlaamse bouwmeester.
De 5 laureaten die in de finale fase streden om de studieopdracht zijn:
• Office dA, 1920 Washington Street +2, 02118 MA Boston,Verenigde Staten
• Caruso St John- signum+ - Technum Tractebel engineering, Coate Street 1, E2 9 AG Londen, Verenigd Koninkrijk
• Tijdelijke Vereniging Robbrecht & Daem – AMPC – SSD – VKE – BEG, Lieremanstraat 64, 9000 Gent
• Simpson-Kirkegaard, Riverside, Commercial Street, Manchester M15 4RQ, Verenigd Koninkrijk
• Driesen-Meersman-Thomaes architecten fv, Meirbrug 1, 2000 Antwerpen
Koningin Elisabethzaal: de winnaar
De uiteindelijke winnaar is het architectenbureau
Ian Simpson Architects-Kirkegaard Associates
In samenwerking met volgende partners
Bureau Bouwtechniek, uitvoerende architecten
Theatre Projects, theaterconsulenten
ABT, structurele ingenieurs
Marcq & Roba, mechanische en electrische ingenieurs
WSP Fire, branddeskundigen
Ian Simpson Architects, vertegenwoordigd door Ian Simpson en
Rachel Haugh, hoofdarchitecten-partners, hier aanwezig
Voor meer informatie en referenties www.iansimpsonarchitects.com
Kirkegaard Associates, vertegenwoordigd door Larry Kirkegaard, President, hoofdakoesticus
Voor meer informatie en referenties www.kirkegaard.com
Ian Simpson bevestigt dat zij een bijzonder sterk team samenstelden van specialisten en bedrijven met ervaring en talent die geëngageerd in dit project stappen.
De toelichting die u krijgt betreft de voorstudie die het team maakte in het kader van de Open Oproep 1704.
Simpson meent dat het team een inspirerend gebouw heeft gecreëerd,
met veel aandacht voor energiebesparing, kortom een zeer flexibel en krachtig concept.
Het gebouw moet helder en elegant worden en wordt een symbool voor de stad Antwerpen en voor Vlaanderen dat eigenaars, gebruikers én publiek gaat inspireren.
Het project wil de bestaande historische gebouwen met de stad verbinden en beoogt op deze manier een belangrijk element te worden in de stadsvernieuwing. Het internationale profiel van de stad wordt hierdoor zeker op een hoger niveau gebracht.
Het team verklaart zeer verheugd te zijn dat zij werden geselecteerd om samen met de opdrachtgevers dit project te realiseren en kijken uit naar de samenwerking tijdens de volgende maanden.
Het akoestisch concept wordt toegelicht door Larry Kirkegaard, een wereldautoriteit op het vlak van akoestiek.
“In the meantime, what I would like you and others to know is how pleased we are to be working with Ian Simpson and the rest of our design team. The skills and spirit with which we collectively developed our proposed design were inspiring. What had seemed impossible to consider because of assumed complexities, became possible because ‘impossible’ simply became a challenge to our creativity and collective skills.
Together we were able to utilize significant amounts of the existing structure without being slave to it. We were able to demolish undesirable constructions and replace them as though we were building a new building. This allowed us to optimize the acoustic design and at the same time to liberate the architectural delight that has been held captive in this building for half a century!
Our goal for Antwerp is to design a great concert hall in which a wide range of performance types will each find its perfect acoustic. The bold approach we have taken in our design allows us to think of the refurbishment as though it is a newly designed concert hall. We have approached the design with fresh simplicity, subtle refinements and flexible capability.
What we will be able to achieve is nothing short of amazing: excellent acoustics, sightlines, circulation and technical functionality all in a footprint and volume that would have seemed impossible if it were not for the superb skills and spirit of adventure that characterize our team!”
Larry Kirkegaard
Koningin Elisabethzaal: deFilharmonie - Royal Flemish Philharmonic in residentie
Als stilistisch flexibel symfonieorkest bezit deFilharmonie (Royal Flemish Philharmonic) een artistieke souplesse die toelaat om meerdere stijlen op een historisch verantwoorde wijze te vertolken. Chef-dirigent Jaap van Zweden staat in voor het grote orkestrepertoire. Met zijn ruime orkestervaring, ondermeer als concertmeester van het Concertgebouworkest, draagt hij bij tot de vorming van het unieke karakter van deFilharmonie. Hij werkt daarvoor nauw samen met hoofddirigent Philippe Herreweghe, die zich vanuit zijn specifieke achtergrond toespitst op de (pre)romantische muziek. Martyn Brabbins is eerste gastdirigent.
Dankzij eigen concertreeksen in grote zalen bekleedt deFilharmonie een unieke positie in Vlaanderen. De Koningin Elisabethzaal en deSingel in Antwerpen, het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel, Muziekcentrum De Bijloke Gent, het Brugse Concertgebouw en het Cultureel Centrum Hasselt behoren tot de vaste podia. Naast reguliere concerten hecht deFilharmonie veel waarde aan de uitbouw van educatieve en sociale projecten, waarmee het orkest kinderen, jongeren en mensen met verschillende sociale achtergronden doorheen de symfonische klankenwereld gidst.
In het buitenland werd deFilharmonie uitgenodigd door de belangrijkste huizen: de Musikverein en het Konzerthaus in Wenen, het Festspielhaus in Salzburg, het Amsterdamse Concertgebouw, de Suntory Hall en de Bunka Kaikan Hall in Tokio, de Philharmonie van Keulen en München, de Alte Oper in Frankfurt, het Kunstenpaleis van Boedapest en het National Grand Theatre van Peking. Internationale concertreizen door diverse Europese landen en Japan vormen een constante in de kalender.
Samen met uitgeverij Lannoo ontwikkelt deFilharmonie een reeks luisterboekjes voor kinderen. Regelmatig is het orkest te horen in radio-uitzendingen van mediapartner Klara en is het te zien op uitzendingen van de digitale televisiezender EURO1080 en Canvas. Verschillende cd’s van het orkest werden bekroond door de vakpers, zoals de recente opnamen van Beethovensymfonieën met hoofddirigent Philippe Herreweghe (PentaTone). Recent verschenen opnames met muziek van Sjostakovitsj onder leiding van chef-dirigent Jaap van Zweden (Naïve) en Mortelmans onder leiding van Martyn Brabbins (Hyperion).
www.defilharmonie.be
Koningin Elisabethzaal: wat volgt
Nu de ontwerpers voor het project bekend zijn, is het voortraject beëindigd en kan begonnen worden met het eigenlijke ontwerp- en bouwproces. Eerst wordt een bouwdossier uitgewerkt om in te dienen bij de Vlaamse Gemeenschap.
De KMDA gaat uit van een planning waarbij de Koningin Elisabethzaal het volledige concertseizoen 2011-2012 zal gesloten zijn. Ook de werking en exploitatie van de omringende zalen zal door de bouwwerkzaamheden ingrijpend worden beïnvloed. Zowel het Grand Café Paon Royal als het Provinciaal Diamantmuseum blijven volledig operationeel tijdens de bouwfase. Eind 2012 zou de vernieuwde zaal terug in gebruik moeten zijn.
beelden van de ontwerpen alsook een 3D-presentatie kan u vinden via volgende link:
http://www.zooantwerpen.be/pers/elisabethzaal/foto1.html
klikken voor groter formaat!
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/PressReleaseImages_Page_1.jpg (http://www.zooantwerpen.be/pers/elisabethzaal/Press%20Release%20Images_Page_1.jpg)
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/PressReleaseImages_Page_2.jpg (http://www.zooantwerpen.be/pers/elisabethzaal/Press%20Release%20Images_Page_2.jpg)
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/PressReleaseImages_Page_3.jpg (http://www.zooantwerpen.be/pers/elisabethzaal/Press%20Release%20Images_Page_3.jpg)
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/PressReleaseImages_Page_4.jpg (http://www.zooantwerpen.be/pers/elisabethzaal/Press%20Release%20Images_Page_4.jpg)
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/PressReleaseImages_Page_5.jpg (http://www.zooantwerpen.be/pers/elisabethzaal/Press%20Release%20Images_Page_5.jpg)
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/PressReleaseImages_Page_6.jpg (http://www.zooantwerpen.be/pers/elisabethzaal/Press%20Release%20Images_Page_6.jpg)
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=295043
Dat ziet er dus enorm knap uit :nuts: In één klap hebben we de mooiste zaal van België :) :cheers:
satellite 2640 December 26th, 2009, 02:57 PM impressionant! ben er hoogstens een keer binnen geweest, maar wordt in de toekomst zo te zien een trekpleister naast concert of congres zelf :)
Bazar December 26th, 2009, 05:47 PM Dat ziet er dus enorm knap uit :nuts: In één klap hebben we de mooiste zaal van België :) :cheers:
Ziet er inderdaad zeer mooi uit. Maar dé mooiste zaal van België lijkt me een beetje subjectief, (maar dat zal aan het enthousiasme van het moment liggen zeker? ;)) In Brussel komen er al zeker twee in me op die (toch wat de binnenkant betreft) zeker niet moeten onderdoen: De Henri Le Boeuf zaal bijvoorbeeld en de Operazaal van De Munt. En er zullen in andere steden (die ik minder goed ken) zeker ook nog mooie zalen zijn :) Maar goed, het doet er niet zo toe, dit is een zeer mooi project inderdaad!
freeksregistration December 26th, 2009, 06:08 PM Heeft er iemand een foto hoe de zaal er nu uit ziet? Ik kan moeilijk zien wat er al is en wat komt.
Meurisse December 26th, 2009, 07:55 PM Ziet er inderdaad zeer mooi uit. Maar dé mooiste zaal van België lijkt me een beetje subjectief, (maar dat zal aan het enthousiasme van het moment liggen zeker? ;))
Een beetje euforie hé :)
We zullen een vergelijking opmaken wanneer het project af is ;)
X38 December 26th, 2009, 07:58 PM Heeft er iemand een foto hoe de zaal er nu uit ziet? Ik kan moeilijk zien wat er al is en wat komt.
http://www.soundtracksinconcert.be/fotozaal.jpg
http://www.eventplanner.be/imgs/xl3604_572-miljoen-euro-voor-renovatie-elisabethzaal.jpg
http://www.janhenderikse.com/fotoblog/koninginelizabeth.jpg
Lesson 1 on the forum: use Google before asking (dumb) questions! ;)
Puinkabouter December 26th, 2009, 08:00 PM Ziet er inderdaad zeer mooi uit. Maar dé mooiste zaal van België lijkt me een beetje subjectief, (maar dat zal aan het enthousiasme van het moment liggen zeker? ;)) In Brussel komen er al zeker twee in me op die (toch wat de binnenkant betreft) zeker niet moeten onderdoen: De Henri Le Boeuf zaal bijvoorbeeld en de Operazaal van De Munt. En er zullen in andere steden (die ik minder goed ken) zeker ook nog mooie zalen zijn :) Maar goed, het doet er niet zo toe, dit is een zeer mooi project inderdaad!
Inderdaad de Henri Le Boeufzaal was ook het eerste dat in mij opkwam. En de andere Operazalen die ons land rijk is ook. Maar dat neemt niet weg dat met de vernieuwing van de Elizabethzaal hier binnenkort toch een van de mooiste zalen van het land wordt geboren :cheers:
Le Penseur December 26th, 2009, 09:00 PM Heeft er iemand een foto hoe de zaal er nu uit ziet? Ik kan moeilijk zien wat er al is en wat komt.
Nooit naar de Samson & Gert kerstshow geweest? :) Je ziet, een grondige renovatie is echt nodig.
Ik vind het een zeer mooi ontwerp. Maar dat mocht ook wel, want de plannen van Gehry voor een congrescentrum op het Eilandje waren echt geweldig. Mooi gedaan Antwerpen! Elke stad heeft wel zo'n prestigieuze zaal nodig, en voor zover ik weet was er dat nog niet in Antwerpen.
Wuppeltje December 26th, 2009, 11:34 PM Mooi project en interessant project.
Het enige wat ik toe nu toe minder vind is de spellingsfout in de titel. Neem aan dat dit niet een bewuste (vroeger wel goed of lokaal taalgebruik) fout in het Nederlands is. :lol:
groentje December 27th, 2009, 03:06 AM Vergeet ook Studio 4 van Flagey niet. Wellicht mijn favoriet.
Meurisse August 4th, 2010, 01:24 PM gva.be (http://www.gva.be/antwerpen/zurenborg/57-miljoen-voor-renovatie-koningin-elisabethzaal.aspx)
57 miljoen voor renovatie Koningin Elisabethzaal
http://s1.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2010/08/04/1564248/57-miljoen-voor-renovatie-koningin-elisabethzaal_5_460x0.jpg
10:49 Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois heeft een subsidie van 57,2 miljoen euro toegekend aan de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (vzw KMDA) voor de vernieuwing en modernisering van de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen.
Doel van het verbouwproject is de Elisabethzaal grondig te renoveren, de akoestiek en publieksbeleving ervan op een internationaal niveau te brengen, de logistieke toegang en brandveiligheid te verbeteren, het bestaande complex uit te breiden en de congresfaciliteiten aanzienlijk te verbeteren. "In de vernieuwde Elisabethzaal zullen traditie en moderne techniek hand in hand gaan", klinkt het.
De Elisabethzaal, onderdeel van het zalencomplex van de Antwerpse Zoo aan het Koningin Astridplein, is vooral bekend als concert- en congreszaal, een stuk erfgoed met een enorm rijke geschiedenis, goed voor een publiek van 2.000 personen.
De centen zijn binnen :banana:
Meurisse September 17th, 2010, 04:42 PM was het congrescentrum maar al af :)
gva.be
Europese top in gebouwen van Antwerpse Zoo
16/09 Wie zich de voorbije dagen op het Astridplein, aan het Centraal station, begaf, zal zich vermoedelijk hebben afgevraagd waarom er zo'n machtsontplooiing was van politie en veiligheidsdiensten. Het ging niet om een bommelding, zoals velen dachten, maar om een top van Europese ministers van Transport.
De Europese ministers van Transport vergaderen in gebouwen van de Antwerpse Zoo aan het Astridplein. De topconferentie handelt over de verdere versterking van het vervoersnet.
Het gaat om de integratie van de verschillende transportmodaliteiten zoals treinen, trucks en schepen. Wanneer die beter op elkaar zouden inspelen zou er veel mogelijk zijn, is de redenering. De haven van Antwerpen functioneert als decor.
B&T January 12th, 2011, 08:42 PM GVA 12.01: Standpunt Antwerpen
Stationsbuurt verdient grandeur van weleer
De C&A-vestiging in de Antwerpse Carnotstraat verhuist binnenkort naar een plek verderop in de straat. Dat klinkt niet meteen wereldschokkend, maar het is wel de voorbode van een operatie die het uitzicht van de stationsbuurt ingrijpend zal veranderen. Want het pand waar C&A gevestigd was, wordt een dienstingang voor de Elisabethzaal. En dat wordt wél een straf verhaal.
De renovatie van de roemrijke concertzaal start na de paasvakantie van 2012 en moet in het voorjaar van 2014 afgerond zijn. Het ontwerp van het Britse architectenbureau Ian Simpsons is gekozen uit meer dan zestig kandidaturen. Het gespecialiseerde Amerikaans bureau Kirkegaard moet zorgen voor een optimale akoestiek. De Elisabethzaal krijgt een natuurlijke lichtinval, een doorgang naar de Marmeren Zaal van de Zoo en een nieuwe ingang.
Maar de investering van 57,2 miljoen euro behelst nog veel meer. Tussen de Elisabethzaal en de Carnotstraat komt een nieuwbouw met kantoren en logistieke ruimtes, waarin onder meer de Filharmonie wordt ondergebracht. Als de werkzaamheden klaar zijn, heeft Antwerpen ook het grootste congescentrum van Vlaanderen, het enige bovendien met een HSL-station. En ook de Zoo verandert: de ticketverkoop schuift meer naar binnen, de hoofdingang wordt publiek domein en restaurant Paon Royal wordt gerenoveerd.
Na de grandioze renovatie van het Centraal Station is dit volgende monsterproject de tweede krachtige hefboom die de stationsbuurt opnieuw de grandeur kan geven die ze de jongste halve eeuw heeft verloren. Hopelijk straalt de vernieuwing ook uit naar de rommelige Carnotstraat en naar de wijk 2060 aan de overkant ervan.
In elk geval zal de stationsbuurt over enkele jaren niet kunnen klagen over een gebrek aan investeringen door de verschillende overheden. Het Kievitplein ligt er, er wordt gewerkt aan een groene boulevard tussen Antwerpen-Centraal en het station van Berchem, en volgend jaar krijgt de De Keyserlei een opknapbeurt.
We vragen ons wel af wanneer de tweede fase van heraanleg van de Leien start, inclusief het mooie Operaplein en de vernieuwing van de Rooseveltplaats. Die operatie ressorteert onder het fameuze Masterplan Mobiliteit, en daarover hebben we na de politieke stormen rond de Oosterweel nog bitter weinig vernomen - om niet te zeggen niets.
Door Lex Moolenaar
hugopost January 31st, 2011, 08:39 PM Ik woon 20 jaar in A'pen, en moet tot mijn spijt vaststellen dat de politici van deze stad alsmaar lethargischer worden (en dommer). Toen ik in Gent woonde, werd de beslissing genomen een congrescentrum te bouwen en één jaar later stond het ICC er. Het is nog steeds het enige echte en up-to-date congrescentrum in Vlaanderen!
Antwerpen had de kans het Eilandje, een volledige nieuwe buurt, een super impuls voor ontwikkeling te geven met een innovatief concept van wereldtop architect Ghery ... en ze laten dieze ongelooflijke opportuniteit links liggen. Waarom: om in een overdrukke Carnotstraat/Astridplein ooit eens een renovatie van de Elisbethzaal te realiseren (2012?).
Ook al hoor je het niet graag: congresgangers komen veelal met hun auto, en niet met de trein, zodat het Eilandje ook qua toegankelijkheid een toplocatie is. En voor de treingreizigers, kunnen ze de toch te plannen tram naar 't Eilandje gebruiken.
Zielig .
iK WOON AL 75 JAAR EN ANTWERPEN; A'PEN ZITTEN IN DE ZOO
JayBeeke July 7th, 2011, 01:24 PM Mannekes... Ik weet dat de vraag al gesteld is, en beantwoord met 'google het', maar: heeft iemand hoge(re) resolutie foto's van het vroegere interieur van de Elisabethzaal? Stuur me gerust een PM.
Alvast bedankt!
mvg,
JJN
B&T January 5th, 2012, 08:38 AM HNB 05.01
Diamantmuseum kan plaatsmaken voor uitbreiding Elizabethzaal
Het Diamantmuseum moet mogelijk plaatsmaken voor de uitbreiding van de Koningin Elizabethzaal. Provincie en stad denken aan een samensmelting met het Modemuseum (Momu) op een nieuwe locatie.
Het was de provincie, nog erfpachthouder tot de jaren dertig van de gronden van het Diamantmuseum, die enkele maanden geleden het debat opende. Zou het Diamantmuseum weggaan uit de gebouwen van de Elizabethzaal? De provincie wilde van de eigenaar van de grond, de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (KMDA), weten of het verdwijnen van het museum hen goed zou uitkomen. Kon dat een meerwaarde betekenen voor de theaterzaal?
Volgens het KMDA zou er dan plaats vrijkomen voor meer en betere loges. Alleen zou de buitenmuur van het Diamantmuseum, waarachter nu de kluizen zitten, een binnenmuur worden en dat is niet veilig. Een stuurgroep van de provincie, met mensen van buiten de politiek, moet zich buigen over het voortbestaan van het museum op de bestaande locatie.
Omdat het Modemuseum te klein geworden is, bekijkt men meteen het nut van een nieuwe locatie voor beide musea samen.
De site van de Elizabethzaal wordt grondig gerenoveerd en uitgebreid. Het moet een concertzaal en congrescentrum worden met internationale uitstraling, en met een hotel. In de loop van dit jaar wordt het definitieve ontwerp voorgesteld.
Het Diamantmuseum is geopend in februari 2003
Ivan January 5th, 2012, 08:48 AM De verbouwingen zouden in mei moeten beginnen en in sept. 2014 zou de hernieuwde zaal heropend worden.
Meurisse January 5th, 2012, 09:50 AM Een mode- en diamantmuseum, dat is ook wel iets waar we mee zouden moeten/kunnen uitpakken!
Ivan January 5th, 2012, 10:09 AM Een van de kruisbestuivingen die ik al langer zie zitten. Moet er idd es van komen. En dan een samenwerkingsverband/uitwisseling met de Mode-academie, handelaars, diamant-sector én Dienst Toerisme ==> dan wordt het pas echt interessant :)
SkyBridge January 5th, 2012, 11:50 AM Het Modemuseum functioneert prima op de plek waar het zit (geloof er niets van dat het te klein is geworden), en is daar een spil in de modebuurt. Waarom nou weer samenvoegen met iets waar het weinig mee van doen heeft?
Schaalvergroting is niet altijd iets goeds.
antigoon99 January 5th, 2012, 12:31 PM Een van de kruisbestuivingen die ik al langer zie zitten. Moet er idd es van komen. En dan een samenwerkingsverband/uitwisseling met de Mode-academie, handelaars, diamant-sector én Dienst Toerisme ==> dan wordt het pas echt interessant :)
zo denk ik er ook over...marketinggewijs zit daar iets in!
De Klauw January 5th, 2012, 07:21 PM Schaalvergroting is niet altijd iets goeds.
Inderdaad. Kijk maar naar het Scheepvaartmuseum dat veel van zijn pluimen heeft verloren sinds het in het MAS zit.
Clone January 7th, 2012, 01:01 AM Inderdaad. Kijk maar naar het Scheepvaartmuseum dat veel van zijn pluimen heeft verloren sinds het in het MAS zit.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik was nooit onder de indruk van het scheepvaartmuseum tot ik de opstelling in het MAS zag.
r_method January 7th, 2012, 02:17 PM Het Modemuseum functioneert prima op de plek waar het zit (geloof er niets van dat het te klein is geworden), en is daar een spil in de modebuurt. Waarom nou weer samenvoegen met iets waar het weinig mee van doen heeft?
Schaalvergroting is niet altijd iets goeds.
met de nacht van het museum ben ik naar het modemuseum gegaan. Ik verschoot ervan hoe klein het was. Ik heb zelf geen interesse in mode, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die daar wel interesse in heeft dit geen teleurstelling zou vinden.
Mode en diamanten gaan perfect samen. Eeuwenoude marketingstunts waar de rijksten mee kunnen uitpakken ten koste van de armsten. (sorry voor mijn cynisme)
Maar is het praktisch haalbaar om nu nog loges in te tekenen als de verbouwingen al in mei beginnen?
SkyBridge January 7th, 2012, 07:15 PM Modemuseum trekt ontzettend veel bezoekers. De compactheid is juist de kracht, omdat het geen 'allround' museum pretendeert te zijn maar juist zeer specifieke wisselende tentoonstellingen heeft. Anders dan andere musea heeft het geen 'collecties'. Zoals nu de Walter-tentoonstelling - daar heb je écht niet meer ruimte voor nodig.
Groovedealer April 26th, 2012, 11:00 AM Beste leden,
Na wat surfen denk ik op de geschikte plaats gekomen te zijn om mijn vraag te stellen:
Welke architect was verantwoordelijk voor de renovatie van de Paon Royal in 2009? Ik ben enkele keren bij het personeel geweest, maar kreeg elke keer als antwoord dat de manager die daarvoor instond intussen weg is, en zijzelf weten van niets...
Ik ben enorm begeesterd door de cirkelvormige luchters in het gedeelte aan de kant van het plein, en zou heel graag dezelfde hebben. Wij wonen zelf in een art nouveau pand met enorm hoge plafonds en ze zouden perfect staan.... Enfin, hangen...
Iemand een idee, of een tip naar de luchters rechtstreeks?
Groet
Excuses voor de tikfouten, smartphonegewijs!
ketje April 26th, 2012, 07:24 PM Hey Grooverdealer,
De Interieurarchitectenbureau dat hiervoor verantwoordelijk was is not before ten
http://www.notbeforeten.be/
Groovedealer April 26th, 2012, 10:18 PM Hey Grooverdealer,
De Interieurarchitectenbureau dat hiervoor verantwoordelijk was is not before ten
http://www.notbeforeten.be/
Super! Hartelijk dank voor de info!
groet
Meurisse April 30th, 2012, 10:50 AM gva.be
Provincie denkt aan museum op Astridplein
28/04 Antwerpen (2000) Bestendig afgevaardigde voor Cultuur Peter Bellens (CD&V) herbekijkt samen met zijn collega's van het provinciebestuur de bestemming van het gebouw aan het Astridplein waar nu het Diamantmuseum aan zijn laatste dagen bezig is. De provincie wilde in een gebaar van goodwill haar erfpacht afstaan aan de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde (KMDA). Die wilde het gebouw graag inpalmen voor hun plannen met de Koningin Elisabethzaal, die omgebouwd wordt tot een congrescentrum.
"Nu blijkt dat het bouwtechnisch niet mogelijk is om dat deel van de plannen te realiseren, door de niveauverschillen van de bouwlagen tussen beide gebouwen", zegt deputé Bellens. "Het pand maakt dus geen deel meer uit van het congrescentrum. Aangezien onze erfpacht nog loopt tot 2034 , gaan we nu bekijken of die locatie geen rol kan spelen in onze zoektocht naar nieuwe locaties voor de provinciale musea. In het hart van de stad, naast het Centraal Station, op een toeristische route; het is een gedroomde locatie voor de zichtbaarheid van de provincie Antwerpen."
In hoeverre heeft dit een impact op de plannen van de KMDA om de Elisabethzaal uit te bouwen tot een congrescentrum? Woordvoerster Ilse Seghers wil er niet op ingaan. "We hebben afgesproken met alle partners dat we daarover pas deze zomer zullen communiceren, als het plaatsje volledig rond is."
Wim DAENINCK
antwerpenaar April 30th, 2012, 03:35 PM http://www3.picturepush.com/photo/a/8155706/640/Picture-Box/Naamloos.png (http://nl.picturepush.com/public/8155706)
Al deze winkels in de Carnotstraat zijn de voorbije maanden gesloten.Is het de bedoeling dat deze gebouwen op korte termijn tegen de vlakte gaan om plaats te maken voor het congrescentrum ?
SuburbanWalker April 30th, 2012, 06:28 PM Misschien weet iemand meer aan de hand van deze foto:
http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/Untitled-1copy.jpg
A = Koningin Elisabethzaal
B = Maatschappij voor Dierkunde. Is hier plaats voor een nieuwe congreszaal?
C = (stippellijn) Doorgang naar de Carnotstraat. Die gaat waarschijnlijk opengewerkt/opgeknapt worden?
D = C&A. Dits gebouw is ook overgenomen door de Zoo en zou dus deel uitmaken van het congrescentrum, met nieuwe gevel. Dit lijkt me ook de meest logische plaats voor een nieuwe zaal van enig formaat...
X = Hoort dit allemaal bij het bouwproject?
De ruimtes is B worden al gebruikt voor allerhande evenementen (conferenties, recepties etc), wintertuin incluis, dus dat zal in de toekomst ook wel zo blijven.
Meurisse April 30th, 2012, 07:16 PM http://www3.picturepush.com/photo/a/8155706/640/Picture-Box/Naamloos.png (http://nl.picturepush.com/public/8155706)
Al deze winkels in de Carnotstraat zijn de voorbije maanden gesloten.Is het de bedoeling dat deze gebouwen op korte termijn tegen de vlakte gaan om plaats te maken voor het congrescentrum ?
Ja deze gaan weg voor onder andere de nieuwe dienstingang
De Klauw April 30th, 2012, 08:53 PM Ook dit pand (http://g.co/maps/jft94)? Dat zou ik wel een kleine schande vinden.
Meurisse April 30th, 2012, 10:43 PM ^^ Misschien niet nee.
even plannetje van vorige pagina er bij gehaald:
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/PressReleaseImages_Page_3.jpg
Het lijkt me één pand te zijn dat hier voor dient te verdwijnen
r_method May 1st, 2012, 06:34 PM ^^ Misschien niet nee.
Het lijkt me één pand te zijn dat hier voor dient te verdwijnen
die ingang is waar C&A staat.
Maar ze gaan dat boven het kruidvat hopelijk ook wel afbreken.
Ivan September 24th, 2012, 11:28 AM Normaal zouden de werken bezig zijn.
Maar voor oktober en november staan er toch nog events op de agenda... vreemd...
wico2 February 10th, 2013, 01:58 AM Iemand nog iets hiervan gehoord de laatste tijd ?
zoogdier February 10th, 2013, 07:37 PM werken zijn bezig: volgens mij is er vooral al veel afgebroken
Meurisse February 16th, 2013, 08:49 PM gva.be
Stoelendans op het Astridplein
13/02 Antwerpen (2000) De theaterstoelen van de Koningin Elizabethzaal worden sinds maandag uitgebroken. De zaal zal zoals geweten volledig tegen de vlakte gaan om plaats te maken voor een nieuwe moderne zaal. Dat de stoelen gered werden van de afvalcontainer, is geen toeval.
“De stoelen zijn afkomstig uit een van de paviljoenen van expo 58”, weet iemand van de aanwezige werknemers te vertellen. “Ze zijn een jaar of twee later naar hier verhuisd en maken sindsdien deel uit van het Antwerps patrimonium.”
Interieurzaak het WoonTheater uit Blaasveld wordt de nieuwe eigenaar van de naar schatting 1600 tot 1800 theaterzitjes. Ze werden rij per rij zorgvuldig losgemaakt, verpakt en verhuisd. Met zo’n stukje geschiedenis moet je immers zorgvuldig omspringen.
...
De Klauw February 16th, 2013, 10:51 PM De gevel van de zaal blijft toch behouden? Niet? Want dat is op bovenstaand plannetje niet geheel duidelijk. Het lijkt alsof er een gat komt.
Meurisse February 17th, 2013, 12:16 AM De gevel blijft zeker behouden. Wat me niet duidelijk is of er achter de gevel nog veel bewaard gaat blijven van het huidige gebouwen. Enkel de gevel of ook de rest van de voorbouw...
KrisL February 26th, 2013, 01:14 AM de bouwaanvraag is goedgekeurd. Meer info op eBesluit (http://ebesluit.antwerpen.be/dsresource?objectid=64279&type=org). Indien de URL link niet werk, zoeken op
2013_CBS_01308 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure - 20127159 - district Antwerpen - Koningin Astridplein (Carnotstraat 4 t/m 14) 26 - Goedkeuring
Publicatietype: Besluit | Zitting: college van burgemeester en schepenen 15/02/2013 | Gepubliceerd op 25/02/2013
Thermo February 26th, 2013, 11:20 AM Blijf het toch een beetje spijtig vinden dat men niet gekozen heeft voor een nieuwbouw ergens aan het water. Het had een nieuwe landmark kunnen zijn, terwijl het nu niks 'nieuw' toevoegt aan de stad.
Ben er wel van overtuigd dat het een mooi congrescentrum wordt, maar toch had ik liever zoiets gezien ;)
http://1.bp.blogspot.com/--6zvvxJByKE/T4t46Agg-YI/AAAAAAAAAG4/K5YIxY5tOGE/s640/120409054314-arch-oslo-opera-horizontal-gallery.jpg
(Oslo)
Puinkabouter February 26th, 2013, 11:33 AM Mja, maar dan riskeer je tegelijk ook dat de panden waarin de Elizabethzaal nu en later zit, ten prooi zouden kunnen vallen aan verval.
zoogdier February 26th, 2013, 01:55 PM inderdaad, en een congrescentrum naast een HST station lijkt me ook net iets logischer en duurzamer dan ergens op een verafgelegen droogdokkeneiland.
Perfect programma op de perfecte locatie denk ik dan
De Klauw February 26th, 2013, 02:09 PM Antwerpen heeft trouwens geen tekort aan nieuwe landmarks met het MAS, het Justitiepaleis, het Havenhuis.
Herbestemmen van erfgoed is minstens zo belangrijk.
poller1 February 26th, 2013, 04:42 PM ^^Idd... Laten we hopen dat het met de Handelsbeurssite ook in orde komt.....
Thermo February 26th, 2013, 05:49 PM Ik begrijp volledig jullie punt. Ik hoop alleen dat dit argument niet te vaak gaat gebruikt worden om nieuwbouw tegen te gaan. Beiden zijn namelijk nodig in een stad (en gebeurt ook).
Meurisse April 18th, 2013, 07:46 PM gva.be
Werken aan Elisabethzaal weldra van start
16:22 Antwerpen (2018)
In Antwerpen is donderdag het ontwerp voor de nieuwe Koningin Elisabethzaal voorgesteld. Vanaf 2016 zal die huizen in een gloednieuw congres- en concertcentrum, in harmonie met de als monument geklasseerde zalen van de Zoo in hetzelfde complex. De werken gaan binnenkort van start. Het budget komt voornamelijk van de Vlaamse regering (57,2 miljoen euro) en de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (13 miljoen euro).
De huidige Koningin Elisabethzaal dateert uit 1960 en beantwoordde niet langer aan de standaarden voor een goede concertzaal. Aanvankelijk was enkel een renovatie gepland, maar uiteindelijk werd besloten de zaal volledig af te breken ten voordele van een nieuwbouw. De plannen hadden heel wat voeten in de aarde.
Brits architectenbureau
"Grootse projecten vergen nu eenmaal veel tijd", verklaarde Vlaams minister voor Toerisme en Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois (N-VA), die net als minister-president Kris Peeters op de presentatie aanwezig was. "De Vlaamse regering heeft steeds de ambitie gehad om zowel van het hele complex als van de concertzaal een perfect multifunctioneel geheel te maken. De oorspronkelijke plannen werden daarom bijgeschaafd."
Het Britse architectenbureau Ian Simpson kreeg bij het ontwerp hulp van de bekende akoestiekspecialist Lawrence Kirkegaard uit Chicago. De waarde van de Koningin Elisabethzaal als concertruimte zou zo gevoelig moeten verbeteren en geschikt zijn voor zowel klassieke muziek - deFilharmonie zal er zijn thuisbasis krijgen - als moderne. Het congrescentrum krijgt er dan weer twee grote zalen bij, zodat het hele complex zowat tweeduizend personen kan verwelkomen.
Belga
Ik vind nog niet direct ergens anders de beelden, dus hier de beelden van op GVA:
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/01.jpg (http://s706.photobucket.com/user/meurisse/media/01.jpg.html)
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/02.jpg (http://s706.photobucket.com/user/meurisse/media/02.jpg.html)
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/03.jpg (http://s706.photobucket.com/user/meurisse/media/03.jpg.html)
http://i706.photobucket.com/albums/ww67/meurisse/04.jpg (http://s706.photobucket.com/user/meurisse/media/04.jpg.html)
Thermo April 18th, 2013, 08:37 PM ^^ Ziet er indrukwekkend uit. Kijk uit naar betere renders :)
Op de site van de architecten staan nog de oude beelden http://www.iansimpsonarchitects.com/ISAL/project/queen-elizabeth-hall/
laurenske April 18th, 2013, 08:58 PM Ziet er heel mooi uit! Uiteindelijk blijkt het een veel groter project dan ik dacht.
Ivan April 18th, 2013, 09:10 PM Ziet er erg massief uit. Hopelijk binnenkort wat duidelijkere beelden, of een filmpje misschien? :)
poller1 April 18th, 2013, 10:01 PM Fantastisch project!
EvanG April 19th, 2013, 12:48 AM Geen fan van die bult eerlijk gezegd.
dottorenova April 19th, 2013, 12:17 PM gva.be
Werken aan Elisabethzaal weldra van start
16:22 Antwerpen (2018)
In Antwerpen is donderdag het ontwerp voor de nieuwe Koningin Elisabethzaal voorgesteld. Vanaf 2016 zal die huizen in een gloednieuw congres- en concertcentrum, in harmonie met de als monument geklasseerde zalen van de Zoo in hetzelfde complex. De werken gaan binnenkort van start. Het budget komt voornamelijk van de Vlaamse regering (57,2 miljoen euro) en de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (13 miljoen euro).
De huidige Koningin Elisabethzaal dateert uit 1960 en beantwoordde niet langer aan de standaarden voor een goede concertzaal. Aanvankelijk was enkel een renovatie gepland, maar uiteindelijk werd besloten de zaal volledig af te breken ten voordele van een nieuwbouw. De plannen hadden heel wat voeten in de aarde.
Brits architectenbureau
"Grootse projecten vergen nu eenmaal veel tijd", verklaarde Vlaams minister voor Toerisme en Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois (N-VA), die net als minister-president Kris Peeters op de presentatie aanwezig was. "De Vlaamse regering heeft steeds de ambitie gehad om zowel van het hele complex als van de concertzaal een perfect multifunctioneel geheel te maken. De oorspronkelijke plannen werden daarom bijgeschaafd."
Het Britse architectenbureau Ian Simpson kreeg bij het ontwerp hulp van de bekende akoestiekspecialist Lawrence Kirkegaard uit Chicago. De waarde van de Koningin Elisabethzaal als concertruimte zou zo gevoelig moeten verbeteren en geschikt zijn voor zowel klassieke muziek - deFilharmonie zal er zijn thuisbasis krijgen - als moderne. Het congrescentrum krijgt er dan weer twee grote zalen bij, zodat het hele complex zowat tweeduizend personen kan verwelkomen.
Belga
Ik vind nog niet direct ergens anders de beelden, dus hier de beelden van op GVA:
Ik heb tot nu toe nog geen Renders gezien van de ingang in de carnotstraat ik ben benieuwd hoe ze dat stukje stadskanker straat aanpakken.
Thermo April 19th, 2013, 12:40 PM Wie gaat er in hemelsnaam gebruik maken van deze ingang aan de carnotstraat, als de hoofdingang vlak naast het CS ligt? Wat hebben congresgangers te zoeken in de carnotstraat?
Meurisse April 19th, 2013, 12:44 PM Wordt dat niet enkel een dienst en/of artiesteningang? Ik denk dat het daar vooral een sobere toegang zijn?
syntric April 19th, 2013, 06:32 PM Geen fan van die bult eerlijk gezegd.
Ik op het eerste zicht ook niet, maar veel ga je daar niet van zien vanaf eender welke straat denk ik. En is misschien bedoelt om meer natuurlijk licht te laten binnenvallen in dat middenstuk?
danielles April 20th, 2013, 12:29 AM Net gevonden op de Bativox blog: een artikel met link naar foto's van de maquette van de nieuwe Koningin Elisabethzaal (http://www.bativox.be/bativoxblog/architectuur/nieuw-congres-en-concertcentrum-voor-antwerpen/). Foto's bovenaan het artikel zijn vermoedelijk "oude" foto's toen er nog van een renovatie van de Elisabethzaal uitgegaan werd. Via de groene knop in het artikel kom je uit bij een fotoshoot van de pas onthulde maquette. Daar schijnt het wel om een nieuwbouw te gaan.
acerx April 20th, 2013, 12:19 PM echt een mooi pareltje ;-)
Ivan April 20th, 2013, 08:36 PM je ziet op de maquette dat de bouw in de Carnotstraat een gewoon bouwblok gaat worden, een vierkant met ramen in :)
Meurisse April 21st, 2013, 02:38 PM Inderdaad een pareltje en weer een immense werf erbij! Hopelijk gaan we hier een daar een glimp kunnen opvangen!?
zoogdier April 22nd, 2013, 09:07 AM is er trouwens nog sprake van een (semi) publieke doorgang tussen astridplein en ommeganckstraat? dit zou echt een fantastische oplossing zijn voor voor de dode hoek die het astridplein toch wel heeft, voor de opvang van de groentekorten in de buurt én voor de ontlasting van de bij momenten oververzadigde Carnotstraat.
hiervoor moet de betalende ingang van de zoo wel 50m verschoven worden...
|
|