View Full Version : LIÈGE | Mosacité , metropool aan de Maas
De Snor January 14th, 2008, 10:17 PM Gezien op het Hollandse forum:
Mosacité: grensoverscheidende metropool (ruim 3 miljoen inwoners)
De Standaard maandag 14 januari 2008 | Bron: BELGA
De nederlandse, duitse en belgische regeringen zijn in een intentieverklaring overeengekomen om het verstedelijkt gebied van het maasland, daar waar de drie landen samenkomen, te ontwikkelen tot 1 grote grensoverschrijdende metropool. Deze metropool zal ruwweg het gebied omvatten tussen Hasselt in het westen, Sittard in het noorden, Aken in het oosten en Luik in het zuiden.
Het geheel zal in 2012 samensmelten tot een stadsprovincie met de naam Mosacité. Als netwerkstad zal het onderverdeeld zijn in de 10 districten Hasselt, Genk, Maastricht, Heerlen, Sittard, Aken, Herzogenrath, Stolberg, Luik en Vise. De hoofdzetel zal gevestigd worden in het centraal gelegen
Maastricht.
Mosacité zal een inwonersaantal krijgen van 3,2 miljoen inwoners en een oppervlakte beslaan ter grote van bijna de provincie Utrecht. Het gebied omvat tevens de luchthavens 'Liège Airport' en 'Maastricht-Aachen Airport', waarvan de laatste als internationale luchthaven uitgebouwd zal worden met een nieuw aan te leggen startbaan. Zowel Luik als Aken zijn reeds aangesloten op zowel het franse TGV en het duitse ICE hogesnelheidsnetwerk.
Om de cohesie van het gebied te bevorderen zal het openbaar vervoer worden uitgebreid met een metronetwerk die de grote kernen met elkaar zal verbinden.
Ook vanuit het Europees Parlement is verheugd gereageerd, Jean Dedecker ziet dit 3-landen project als een unieke mijlpaal in het europese eenwordingsproces. Reeds eenmaal eerder in de geschiedenis heeft dit gebied een bestuurlijk eenheid gevormd, onder frans gezag vormde het reeds van 1798 tot 1804 'le Département de la Meuse'.
Luik
http://www.visitbelgium.com/images/Liege.and.the.river.Meuse.a.gif
Maastricht
http://www.kasteel-schaloen.nl/pages/omgeving/IMAGES/servaasbrug_maastricht_fs.jpg
Aken
http://www.beckmann-berger.de/images/aachen_480.jpg
Maastricht-Aachen Airport
http://www.wdr.de/themen/wirtschaft/arbeit_und_tarifwesen/aufschwung_nrw/_img/flughafen_duesseldorf1_160q.jpg
Liège Guillemins TGV Station
http://www.greisch.com/projet/2784-3.jpg
Puinkabouter January 14th, 2008, 10:43 PM Wtf? Een metro tussen al die kernen? Da's toch lulkoek, neem ik aan?
De Snor January 15th, 2008, 09:31 AM Wtf? Een metro tussen al die kernen? Da's toch lulkoek, neem ik aan?
Daar zullen ze wel het netwerk van de EurRegiobahn mee bedoelen denk ik.
Benonie January 15th, 2008, 04:14 PM Wat een afschuwelijke naam...
En op zich heb ik geen enkel probleem met grensoverschrijdende samenwerking.
Integendeel, het kan de bevolking, de onderlinge mobiliteit en de economie alleen maar ten goede komen.
Dus op zich juich ik het wegvallen van de oogkleppenmentaliteit alleen maar toe.
Maar om die losse sliert van steden en stadjes nu meteen een metropool met ruim 3 miljoen inwoners, 2 luchthavens en 2 hogesnelheidsstations te gaan noemen?
Dan ken ik er nog wel een hoop. Half Vlaanderen en heel Holland bijvoorbeeld
Meurisse January 15th, 2008, 04:47 PM aan duitse kant is dat allemaal één in elkaar verstrengeld verstedelijkt gebied, en Hasselt en Luik zijn ook op elkaar gericht, maar is dat daarom dan 1 metropool te noemen?
Ik ben ook zeker niet tegen europese samenwerkingen. Hoe minder de staatsgrenzen belang gaan spelen hoe beter. En het is precies een nieuwe trend, metropool rond Lille, nu deze, en in Brussel zitten we dan nog altijd met 19 gemeentes en randgemeentes, daar lukt dat dan blijkbaar niet :)
Iemand January 15th, 2008, 05:24 PM ^^ Die luchthaven is niet van Maastricht / Aachen, maar Düsseldorf!
Die terminal is wel een stuk groter dan Maastricht / Aachen.
EvanG January 15th, 2008, 05:37 PM Mja, de term metropool is nogal overdreven, iemand die doorheen de voerstreek, het land van herve of Nederlands zuid-limburg aan het wandelen is gaat daar niet echt iets van merken. Maar het valt wel wat te vergelijken met een miniversie van de randstad, alleen dan doorheen 3 landen en 3 taalgebieden.
www.Rotterdam.nl January 15th, 2008, 10:15 PM Ik ben wel voorstander. Maar leten we dan meteen allee wonigbouwprojecten in die regio ook op elkaar afstemmen. Zodat het uiteindelijk meer één stad word dan het nu is.
De Klauw January 15th, 2008, 10:46 PM Volgens mij is die paragraaf over de creatie van een 'stadsprovincie' lulkoek. Dat is wettelijk gewoon niet mogelijk, althans niet in de traditionele betekenis van het woord.
Mosacité zal ongetwijfeld goed staan op lijstjes tussen andere fantasiesteden, die enkel in de hoofden van politici bestaan, zoals BrabantStad. Maar daarmee is alles ook gezegd denk ik.
EDIT: Ik zie nu wat bedoeld wordt met 'stadsprovincie'. Niets meer dan een samenwerkingsverband. Dat zal wel niets worden.
niels52 January 15th, 2008, 10:53 PM Tik Mosacité in op Google en je krijgt nauwelijks resultaten; zegt genoeg denk ik.
snot January 18th, 2008, 12:19 AM Och dit is weer de wereld op zijn kop.
Brussel is nog onderverdeeld in 19 gemeenten en een Vlaamse Rand en Waals-Brabantse voorsteden, maar daar is geen sprake van één of ander officieel stadsgewest.
Anderzijds worden regio's die een economische impuls kunnen gebruiken ingepakt in een geforceerde nepstadsregio.
Hetzelfde met de de Rijselse metropool, waar graag Kortrijk bij gerekend wordt en zelfs Roeselare-Waregem.
Zulke initiatieven zijn positief maar noem een kat geen hond asjeblieft!
Het gaat hem om Euregio's zonder meer. Handig om gezamelijk ontwikkelingsprojecten op poten te zetten en te profiteren van luchthavens en HSL verbindingen.
aan duitse kant is dat allemaal één in elkaar verstrengeld verstedelijkt gebied, en Hasselt en Luik zijn ook op elkaar gericht
Hasselt hoort er niet bij die Euregio en Hasselt is trouwens niet beduidend meer gericht op Luik dan op Antwerpen, Luik niet veel minder op Brussel dan op Hasselt en Maastricht.
Aan Duitse kant gaat het hem alleen om de regio Aachen, niet echt een metropool, de stad heeft wel veel rijke Duitse pendelaars die zich in de Osstkantons hebben gevestigd.
Een storm in een glas water,...
De Snor January 18th, 2008, 10:50 AM Als je Brussel als voorbeeld moet noemen noem je zeker een hond een kat.
De Euregio's zijn zoals het woord regionale instellingen die de grenzen vervagen, grenzen die te lang een kunstmatige barrière zijn geweest in het Europees denken.
Dit is geen storm in een glas water, dit is nieuwe realiteit.
Om je een helder voorbeeld te geven: weet je hoeveel Euregio's een land als Duitsland heeft? Je gaat er serieus van staan kijken.
Het is alleen die typische Belgische bekrompenheid die helder denken in de weg staat én uitgerekend daarvan is Brussel het ideale voorbeeld.
Hier in België zijn ze ondanks hun Europese ingesteldheid nog in de middeleeuwen blijven steken met wat tussen hun oren steekt.
De recente circusopvoering na de jongste verkiezingen zijn er het beste voorbeeld van.
Hasselt hoort wel bij de Euregio: administratieve indeling Euregio (http://www.euregio-mr.org/emr_site/pdf/Euregio_administrativ.pdf)
snot January 18th, 2008, 04:27 PM Die euregio is dan wel héél groot.
Dus Hasselt er wel bij. Zoals ik zei zijn zulke regio's toe te juichen. Maar noem ze geen metropool of metropolitan area, maar gewoon euregio's.
Dat bedoel ik met de wereld op zijn kop. Enerzijds worden euregio's ingepakt als metropolen anderzijds worden echte metropolen niet eens officieel erkend.
Prima initiatief maar ik erger mij aan de valse benaming als metropool, op zich nog niet zo erg maar pseudo geografen nemen deze regio's dan over in lijsten van metro-area's als echte volwaardige metro area's.
De 'Vlaamse Ruit' bijvoorbeeld, een stedelijk netwerk dat in het ruimtelijk structuurplan ophoudt aan de taalgrens. Maar als je de driehoek Antwerpen-Brussel-Gent als geheel beschouwd moet je daar Waals-Brabant bij rekenen. Blijkbaar is het moeilijker in Vlaanderen om met Brussel en Wallonië samen te werken dan met Duitsland en Frankrijk,...
De Mosacité is waarschijnlijk ook wel niet heel de Euregio maar enkel het dichtsbevolkt gebied.
Benonie January 18th, 2008, 05:12 PM Maastricht geeft alvast het goede voorbeeld! :colgate:
deredactie.be
Maastricht beslist vandaag over coffeeshops
vr 18/01/08 - Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open VLD) dreigt met een gerechtelijke procedure als de stad Maastricht zijn plannen voor een wietboulevard in de buurt van de Belgische grens doorzet.
De Maastrichtse gemeenteraad wil vandaag alvast een aantal coffeeshops in Nederland een vergunning geven om zich dichter bij de grens te vestigen.
Minister Dewael was van plan het probleem volgende week te bespreken op het overleg van de Eu-ministers.
"Volgende week is er in Slovenië een Europese ministerraad. Ik zal daar met twee collega's van binnenlandse zaken en justitie overleg plegen."
Patrick Dewael is verbaasd dat de maatregel nu wordt doorgevoerd.
"Er was een standstill afgesproken. Dus als het overleg niets oplevert, moeten wij ons misschien beraden over een gerechtelijke procedure."
Maastricht wil in totaal 8 coffeeshops verhuizen. De wietboulevard zou deze zomer al opengaan.
sweek January 19th, 2008, 12:11 PM De Mosacité is waarschijnlijk ook wel niet heel de Euregio maar enkel het dichtsbevolkt gebied.
Nou, alles net buiten die steden is toch echt niet dichtbevolkt, en al helemaal geen metropool hoor. Ik heb er lang genoeg gewoond om dat te weten.
De Klauw January 19th, 2008, 10:07 PM Euregio's zijn te 'controversieel' samengesteld om werkbaar te kunnen zijn. Het lijkt alsof men zoveel mogelijk verschillende bevolkingsgroepen wil samennemen. Verschillende voorbeelden uit het verleden bewijzen dat zoiets niet werkt.
Europees denken is mooi, te veel van het goede werkt gewoon niet. Want ik heb niet de indruk dat de modale mens zich erg Europees voelt. Ik betwijfel overigens of zij zich ooit met het etiket 'Europeaan' zullen identificeren.
www.Rotterdam.nl January 20th, 2008, 02:39 PM Veel mensen voelen zich inderdaad nog geen Europeaan. Ik denk dat dit iets is wat geleidelijk aan moet groeien. En dat kan wel 100 jaar in beslag nemen. Sinds de invoering van de Euro merk ik aan mezelf al dat ik me meer bij Europa betrokken voel. Ik ga ook vaker de grens over. Ik ben daarmee meer Europeaan geworden dan pakweg 10 jaar geleden. Dat wil niet zeggen dat ik me nu ook daadwerkelijk Europeaan noem. Maar het Europa gevoel groeit en wie weet noemen we ons over een eeuw wel Europeanen.
EvanG January 20th, 2008, 03:10 PM Hangt ook wat van de situatie af. Zet een belg en een nederlander samen en die voelen zich belg en nederlander. Zet die twee samen met een Amerikaan en ze zullen zich een stuk meer als een Europeaan zien.
Persoonlijk vind ik het toch al evenveel deel uitmaken van mijn "identiteit" als dat ik een Vlaming ben.
Club_Dru January 20th, 2008, 05:15 PM Ik woon in de Euregio Gronau-Enschede (3.2 milj inw). Omdat meestal in Nederland alles in de Randstad gebeurt, is er weinig aandacht voor b.v investeringen in het oosten des lands. Sinds de Euregio hier is onstaan is er veel veranderd in de grenstreek, zowel economisch als sociaal. Zo is het grensdenken min of meer vervaagd, en wordt er aan beide kanten van de grenzen duidelijke afspraken gemaakt voor nieuwe woonwijken en of bedrijventereinen.
Sindsdien wonen er nu zo'n 27.000 Nederlanders net over de grens. En zijn zelfs wijken gebouwd speciaal voor Nederlanders. Enschede kan weinig uitbreiden, dus onderzoekt men of men kan uitbreiden op Duits grondgebied.
Folders en reclames worden steeds vaker tweetalig uitgegeven.
De Duitsers hebben sinds een paar jaar een treinverbinding aangelegd van en naar Dortmund en Munster, dat geexploiteerd wordt door DB. Ook wordt onderzocht een lightrail tussen Oldenzaal en Bentheim. Sinds o.a de treinlijn er ligt en nieuwe invalswegen, bezoeken gemiddeld elke week zo'n 50.000 Duitsers Enschede om te shoppen. Vooral op zaterdag, zul je alleen maar Duits horen. In Gronau wordt mede gesteund door Enschede een mega-outlet centrum gebouwd. Dit zal ergens anders nooit worden toegelaten, vanwege concurrentie met de binnenstad.
En wekelijks bezoeken duizenden jongeren het Duitse uitgaansleven.
Ook voor vakantievluchten ga ik niet meer naar Schiphol, maar vertrek van Munster wat goedkoper en dichterbij ligt. Er zijn in de zomers speciale shuttlebussen van en naar Munster airport.
Ongeveer de kwart van de studenten hier op de hogeschool en universiteit zijn van Duits komaf. Binnenkort wordt er een Consulaat geopend in Enschede, zodat men voor o.a. paspoorten niet meer helemaal naar Den Haag of elders in Duitsland hoeft.
Ik denk als hier nooit een Euregio was ontstaan, dat er geen treinlijnen en of consulaat en dergelijke zouden zijn. De bevolkingssamenstelling is nu heel erg veranderd, maar zal intergratie tussen beide gewesten alleen maar bevorderen.
In Nederland wordt over het algemeen negatief gedacht over Duitsers. Maar sinsdien ik nu veel te maken hebt met Duitser zowel op school als prive, is mijn beeld over Duitser drastisch veranderd. Ik denk dat Euregio's in de toekomst in Europa onmisbaar is.
snot January 20th, 2008, 06:05 PM Euregio's zijn te 'controversieel' samengesteld om werkbaar te kunnen zijn. Het lijkt alsof men zoveel mogelijk verschillende bevolkingsgroepen wil samennemen. Verschillende voorbeelden uit het verleden bewijzen dat zoiets niet werkt.
Europees denken is mooi, te veel van het goede werkt gewoon niet. Want ik heb niet de indruk dat de modale mens zich erg Europees voelt. Ik betwijfel overigens of zij zich ooit met het etiket 'Europeaan' zullen identificeren.
Eindelijk een eerlijke vlaams-nationalist die zijn denken consequent doortrekt.
Gelukkig is Europa geen bekrompen instelling dat eentalige naties nastreeft.
Die euregio's zijn helemaal logisch samengesteld, vaak zijn het historische regio's.
Dat euregio's soms onrechtmatig metro area's worden genoemd neemt niet weg dat het prima samenwerkingsverbanden zijn.
De Klauw January 22nd, 2008, 10:53 PM Die euregio's zijn helemaal logisch samengesteld, vaak zijn het historische regio's.
Jij mag mij de historische link tussen Luik, Hasselt en Aken wel eens uit de doeken doen (en kon nu niet af met een departement uit de Franse periode, die zijn ook kunstmatig). Euroregio's zijn nuttig als grensoverschrijdend samenwerkingsproject maar laten we er niet meer in zien. Daarvoor zijn ze te artificieel.
Puinkabouter January 22nd, 2008, 11:18 PM Álle grenzen zijn kunstmatig. Maar het leven stopt niet aan een klare lijn. Onze provincies stemmen trouwens ook overeen met de departementen uit de Franse periode. En ondertussen hebben we dat toch ook mooi omarmd en denken we vaak in termen van West-Vlamingen, Oost-Vlamingen, Antwerpenaren, etc.
Het is niet omdat ze nooit in éénzelfde graafschap/hertogdom/prinsdom hebben gelegen dat er geen historische band hoeft te zijn, Klauw. Een willekeurige historische band tussen Luik en Aken bestaat bvb. in de figuur van Karel de Grote. Geboren te Luik, later gevestigd in Aken.
Er bestaat bvb. ook een historische band tussen Engeland en Vlaanderen: de lakenhandel. Dat is geen bestuurlijke instelling, maar wel een band. Denk niet te veel in termen van grenzen en territoria. Denk liever in termen van menselijke activiteit. Er is niets artificieels aan het feit dat een willekeurige inwoner van Verviers bvb. inkopen gaat doen in Aken, een terrasje gaat doen in Maastricht en soldens gaat doen in Luik.
Wat bedoeld wordt met de inrichting van een Euregio is dat de verschillende steden die er deel van uitmaken hun activiteiten en plannen op elkaar gaan afstemmen en in harmonie met elkaar proberen te functioneren als waren ze één stad. Het heeft niet de bedoeling een nieuwe natie, staat afgetekende identiteit of zo te creëeren. Er is ook niemand die dat gesteld heeft.
De Klauw January 23rd, 2008, 01:08 PM ^^
Dat onderstreep ik. Als iemand echter beweerd dat eurogio's vaak gebaseerd zijn op historische regio's, dan heb ik toch wel het recht er op te wijzen dat dit niet zo is? Euregio's dragen vaak kunstmatige namen en dat heeft een reden.
Puinkabouter January 23rd, 2008, 01:10 PM ^^
+
Die euregio's zijn helemaal logisch samengesteld, vaak zijn het historische regio's.
Om het in je eigen woorden te zeggen, "lezen is ook een kunst". Niemand zei dat ze àltijd historische regio's zijn, maar wel dat ze dat vaak zijn.
De Klauw January 23rd, 2008, 04:57 PM Welke zijn dan een slechts een doorslagje van een historische regio? Ik zou graag een voorbeeld zien.
Puinkabouter January 23rd, 2008, 05:40 PM De verscheidene Euregio's aan de Duits-Poolse grens bvb. Historisch vormden die ooit al één gebied onder de vorm van het hertogdom Silezië. Of de Euregio Pommeren, die zowel in Zweden als in Duitsland ligt - lange tijd is dat allemaal Zweeds grondgebied geweest.
Maar ga nu alstublieft niet lullen dat mensen zich historisch verbonden moeten voelen met elkaar om een Euregio tot een succes te maken. Regio's staan of vallen niet met historische banden. Denk niet bij alles in termen van staatsverbanden, in het heden of in het verleden. Het is hoegenaamd niet noodzakelijk voor 2 (of meer) gebieden waar grenzen doorlopen om ooit in het verleden staatkundig met elkaar verbonden te zijn geweest om succesvolle en enthousiaste samenwerking te kunnen bewerkstelligen.
ƒƒ January 23rd, 2008, 05:45 PM Worden eigenlijk alle grensplaatsen die toevallig aan elkaar vastgegroeid zijn Euregio genoemd? Zoudt ge bvb. Putte, deelgemeente van Stabroek, Kapellen en Woensdrecht ook een Euregio kunnen noemen?
De Snor January 23rd, 2008, 06:48 PM Die regio's zijn gewoon gemaakt om beter grensoverschrijdend te functioneren, niets meer of minder.
De Klauw January 23rd, 2008, 08:58 PM Er bestaan ook eurodistricten (http://en.wikipedia.org/wiki/Eurodistrict). Het verschil met de euregio's is de bebouwingsgraad. Een voorbeeld van een eurodistrict is de Noord-Franse stad Rijsel aangevuld met de Belgische steden Moeskroen en Kortrijk..
PS:waarom moet alles van Europa uit de 'eu' klank bevatten? Een beetje kinderachtig IMO
Worden eigenlijk alle grensplaatsen die toevallig aan elkaar vastgegroeid zijn Euregio genoemd? Zoudt ge bvb. Putte, deelgemeente van Stabroek, Kapellen en Woensdrecht ook een Euregio kunnen noemen?
Euregio's zijn adminstratieve entiteiten vergelijkbaar met provincie's, gemeenten, gewesten, ... . Als er geen bestuurlijke laag is die enkel Putte Kapellen en Woendrecht omvat, kan je dus niet spreken van een euroregio.
Euregio's zijn doorgaans groter in omvang dan in jouw geschetste voorbeeld. Scheldemond bijvoorbeeld beslaat het grondgebied van de provincies Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Zeeland
Ook de Benelux schijnt onder de defenitie 'euregio' te vallen. Er is dus overlapping mogelijk.
Puinkabouter January 23rd, 2008, 09:14 PM PS:waarom moet alles van Europa uit de 'eu' klank bevatten? Een beetje kinderachtig IMO
Da's een zaak van marketing. Zo blijft het altijd duidelijk van wie het uitgaat. Door altijd te proberen op een herkenbare manier aanwezig te zijn kan de EU voorkomen om al te veel een 'ver van mijn bed show' te worden.
an-148 January 24th, 2008, 01:07 AM Jij mag mij de historische link tussen Luik, Hasselt en Aken wel eens uit de doeken doen (en kon nu niet af met een departement uit de Franse periode, die zijn ook kunstmatig). Euroregio's zijn nuttig als grensoverschrijdend samenwerkingsproject maar laten we er niet meer in zien. Daarvoor zijn ze te artificieel.
Hasselt en (bel.) Limburg geen historische link met Luik ???? :lol::lol::lol:
meer dan 800 jaar samenleven, kijk hier:
http://i26.************/rk3c44.png
an-148 January 24th, 2008, 01:18 AM en hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Goede_Steden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Prinsbisdom_Luik
snot January 24th, 2008, 07:47 PM Ik wou het ook nog zeggen. Limburg en Luik hebben een nauwe historische band. De bisschop van Luik zetelde lang in Maastricht en de Limburgse steden zijn lang op Luik gericht geweest, ook Aachen heeft een band met Luik.
Dat historische banden onbelangrijk is zeker niet waar. Door historische banden groeien bepaalde industrietakken en economische netwerken die van belang blijven.
Natuurlijk zijn zulke historische banden niet doorslaggevend, de regio heeft sowieso gemeenschappelijke banden, niet alleen geografisch maar ook socio-economische.
Dus prima die samenwerking!
De Klauw January 24th, 2008, 09:45 PM Hasselt en (bel.) Limburg geen historische link met Luik ???? :lol::lol::lol:
Luik, Hasselt én Aken. Leer toch eens lezen vooraleer je de arrogantie hebt zo hoog van de toren te blazen.
Euregio's zijn over het algemeen gewoon kunstmatig. Daar heb ik geen Wikipedialinks voor nodig om dat in te zien. Ik zeg toch helemaal niet dat de werking van de euregio's daardoor wordt belemmerd? Het is gewoon een feit, het is onnodig dat te ontkennen.
Puinkabouter January 24th, 2008, 10:04 PM Maar waarom 'kunstmatig'? 'Kunstmatig' zou inhouden dat er voorheen nooit enig verband zou geweest zijn tussen de verschillende elementen uit die Euregio's. Alsof er tussen steden die amper 50 kilometer uit elkaar liggen nooit ook maar enige vorm van interactie zou bestaan hebben. Alsof dat allemaal doorheen de tijd van elkaar afgeschermde vacuüms geweest zijn, en dat er voor het eerst een soort kunstmatige constructie ontstaan is die wél een verband creëert.
Probeer eens te denken buiten makkelijk te beheersen concepten als 'staten', 'instellingen', 'taal' of 'cultuur', en aanvaard dat een samenwerkingsverband tussen twee of meer gebieden waar toevallig een administratieve grens door loopt, NIET 'kunstmatig' is bij gebrek aan een precedent.
Eric78 January 25th, 2008, 10:16 AM Luik, Hasselt én Aken. Leer toch eens lezen vooraleer je de arrogantie hebt zo hoog van de toren te blazen.
Euregio's zijn over het algemeen gewoon kunstmatig. Daar heb ik geen Wikipedialinks voor nodig om dat in te zien. Ik zeg toch helemaal niet dat de werking van de euregio's daardoor wordt belemmerd? Het is gewoon een feit, het is onnodig dat te ontkennen.
Nog nooit van het 'Aachen-Lütticher-Barock (http://www.google.be/search?hl=de&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Ade%3Aofficial&hs=hFf&q=Aachen+L%C3%BCtticher+Barock&btnG=Suche&meta=)' gehoort? :wink2:
EvanG January 25th, 2008, 12:43 PM Het oude centrum van Aken is trouwens ook al redelijk maaslands van stijl.
an-148 January 25th, 2008, 03:06 PM Luik, Hasselt én Aken. Leer toch eens lezen vooraleer je de arrogantie hebt zo hoog van de toren te blazen.
je ne sais vraiment pas qui est arrogant !!!!!:nuts:
et puis, le lien entre Liège et Aix avait déjà été expliqué dans un post précédent par Puinkabouter
(je ne parle même pas des interventions suivantes au sujet du style mosan à Aix ou de l'évêché de Maastricht déplacé à Liège.......)
et puis, tu dois quand même essayer d'admette les arguments d'un régional: je suis né à Eupen, écoles à Verviers et Liège, travail à La calamine, puis Eynatten, Montzen, Malmédy et Liège, achats quotidiens en belgique, hebdomadaires à Aix (magasins) et à Vaals et Maastricht (marchés): ce n'est pas comme si je parlais d'une région que je ne connais pas: j'y ai grandi et vécu toute ma vie: à cheval sur le "drielandenpunt" !!!!!!!!!
mes grands parents habitaient Plombières où j'ai passé toutes mes vacances; j'ai habité Welkenraedt, Hergenrath, Montzen, Aubel et Nessonvaux !!!!!!!!!!!
en zo voort !
snot January 25th, 2008, 03:10 PM Luik, Hasselt én Aken. Leer toch eens lezen vooraleer je de arrogantie hebt zo hoog van de toren te blazen.
Wat is dan niet kunstmatig? Een ééntalig Vlaanderen? Of is het verenigen van Limburgers en West-Vlamingen in één land dan ook niet kunstmatig?
Het is eigenlijk zo dat Euregio's net de kunstmatige langdsgrenzen binnen EU overbrugt.
Regio's die sterk tegen elkaar aanleunen over de kunstmatige nationale grenzen heen,...
|
|