View Full Version : ANTWERPEN | Premetro

Pages : 1 2 [3] 4 5

Ivan
August 29th, 2008, 10:50 PM
Toegeving van Pegasus? Is de ingebruikname niet hét paradaardje van het Pegasuplan van De Lijn. Past tevens perfect in het raam van het Masterplan en Antwerps mobiliteitsplan en de werf van de eeuw.

Lijkt me idd ook een eerste opstap naar nieuwe lijnen (sneltram Malle en of Ranst). Is ook niet echt nodig dat men alle haltes opent. Had uit de tekst ook verstaan dat Drink zou geopend worden...?

hix
August 29th, 2008, 10:53 PM
Het gaat er dan toch eindelijk van komen , de ingebruikname van de premetrotunnel onder de Turnhoutsebaan. Schitterend nieuws.
Wel 2 minpuntjes:
1.Er wordt slechts 1 station (Zegel) in gebruik genomen wat de afstand tussen Astrid en Zegel enerszijds en Zegel en de open helling aan de Zwitserse Apotheek wel erg lang maakt.

2. Tram 10 blijft bovengronds op de Turnhoutsebaan zodat de verkeersproblematiek er blijft zoals hij is. Begrijp niet goed waarom men tram 10 ook niet ondergronds stopt zodat de hele Turnhoutsebaan kan heraangelegd worden zonder tramsporen

Ik ben het volledig eens met skydivers analyse.

mato
August 29th, 2008, 11:36 PM
Toegeving van Pegasus? Is de ingebruikname niet hét paradaardje van het Pegasuplan van De Lijn. Past tevens perfect in het raam van het Masterplan en Antwerps mobiliteitsplan en de werf van de eeuw.
Ze wilden (bij de geldschieters) anders eerst niet verder dan de lus onder de Rooseveltplaats.

Lijkt me idd ook een eerste opstap naar nieuwe lijnen (sneltram Malle en of Ranst). Is ook niet echt nodig dat men alle haltes opent. Had uit de tekst ook verstaan dat Drink zou geopend worden...?
Op termijn wellicht, maar Zegel is nu eenmaal beter gelegen, als er niet meer geld is om nu al de verdere spookstations onder de Carnotstraat, Turnhoutsebaan en Stenenbrug te openen. Zie mijn berichten in een eerdere discussie.

Koekskensmonster
August 30th, 2008, 10:07 AM
Ok, ik snap het nu ;)
Ik vind dit al een goed begin, als het nu 'eenmaal op gang komt' kunnen er misschien andere tramlijnen bij, de andere stations openen, en in de verre toekomst kunnen ze misschien de tunnels richting foorplein en stuivenberg openen?
Gewoon mijn gedacht, ik zal al blij zijn als dit klaar is :D ge moogt nie klagen he :-p

hix
August 30th, 2008, 05:59 PM
ge moogt nie klagen he :-p

Ik heb wel speciale toestemming om te klagen en te zagen. Gelukkig maar, want ik vind dat plezant! :banana:

X38
August 30th, 2008, 06:04 PM
Ik heb wel speciale toestemming om te klagen en te zagen. Gelukkig maar, want ik vind dat plezant! :banana:
En waar kunt ge aan zo'n vergunning komen?:)

hix
August 30th, 2008, 06:46 PM
Ge moet een brief schrijven naar de paus, die geeft u dan dispensatie en absolutie. En als ge al een aflaat hebt dan krijgt ge ook hulp van de heilige geest! :cheers:

mato
August 30th, 2008, 06:52 PM
Ok, ik snap het nu ;)
Ik vind dit al een goed begin, als het nu 'eenmaal op gang komt' kunnen er misschien andere tramlijnen bij, de andere stations openen, en in de verre toekomst kunnen ze misschien de tunnels richting foorplein en stuivenberg openen?
Gewoon mijn gedacht, ik zal al blij zijn als dit klaar is :D
Heel goed gezien. Het graven van een helling op de Frankrijklei is al een nieuwe aanvulling op de bestaande premetrotunnels. Mogelijk komt er later ook nog een helling op de Italiëlei. :banana:

CuoreGR
September 3rd, 2008, 02:11 AM
1.Er wordt slechts 1 station (Zegel) in gebruik genomen wat de afstand tussen Astrid en Zegel enerszijds en Zegel en de open helling aan de Zwitserse Apotheek wel erg lang maakt.
Volkomen mee eens

2. Tram 10 blijft bovengronds op de Turnhoutsebaan zodat de verkeersproblematiek er blijft zoals hij is. Begrijp niet goed waarom men tram 10 ook niet ondergronds stopt zodat de hele Turnhoutsebaan kan heraangelegd worden zonder tramsporen
Uh, tram 10 mag gerust onder de grond, maar laat die tramsporen toch maar in gebruik voor een lokaal lijntje (zoiets als tram 12)... Vergeet niet dat er daar immens veel (OV)verkeer is! De Turnhoutsebaan als enkelrichtingsstraat heraanleggen zou al veel beter zijn.

mato
September 3rd, 2008, 05:52 AM
Uh, tram 10 mag gerust onder de grond, maar laat die tramsporen toch maar in gebruik voor een lokaal lijntje (zoiets als tram 12)... Vergeet niet dat er daar immens veel (OV)verkeer is! De Turnhoutsebaan als enkelrichtingsstraat heraanleggen zou al veel beter zijn.
De trambaan weg op de Turnhoutsebaan wilt ook zeggen de busbaan daar weg en dat laatste zien ze op de plaatselijke directie van De Lijn liever niet gebeuren. :cheers:

X38
September 3rd, 2008, 09:47 AM
De trambaan weg op de Turnhoutsebaan wilt ook zeggen de busbaan daar weg en dat laatste zien ze op de plaatselijke directie van De Lijn liever niet gebeuren. :cheers:
Vergeet niet dat men de Rooseveltplaats wilt heraanleggen zonder bussen (al weet men niet wat er met de 41./42.-bussen moet gebeuren...

en nog: ik vind een nieuwe helling op de Frankrijklei, zo pal in het mooie centrum, een vreselijke gedachte, zo'n zwart gapend gat met wat kiezels tussen de sporen, jech. Zo'n ding leg je aan ergens aan de rand! (sorry hoor)

Puinkabouter
September 3rd, 2008, 10:16 AM
Dat gaat heus niet zo steken. De Frankrijklei is breed, en er staan genoeg bomen in om die helling aan het oog te onttrekken.

poller1
September 3rd, 2008, 04:29 PM
Dat gaat heus niet zo steken. De Frankrijklei is breed, en er staan genoeg bomen in om die helling aan het oog te onttrekken.

denk ik ook, al heeft X38 toch ook wel een beetje gelijk... maar daar is het blijkbar 'te laat' voor...

Puinkabouter
September 3rd, 2008, 05:01 PM
Trouwens, dat stuk van de leien moet nog heraangelegd worden. Het is nog niet te laat om een oplossing te vinden die dat 'zwart gapend gat' niet zo prominent aanwezig zou maken. Uiteindelijk is zo'n helling ook maar 100 meter lang, de leien zijn bijna 4 (?) km lang. Voor dat ene stukje zal het wel zo erg niet zijn, en al zeker niet als je weet dat er vlak naast toch een mooi nieuw plein wordt gecreëerd.

hix
September 3rd, 2008, 06:43 PM
^^ Ik dacht dat daar ook een tunnel ging komen voor de auto's. En was dat niet dezelfde architect als in Leuven aan het station? Zo'n "open" tunnel die veel beter geintegreerd is in het stadsbeeld. Misschien gaan ze de tramtunnel ook in dat concept integreren.

X38
September 3rd, 2008, 08:21 PM
De autotunnel komt dwars door de lokettenzaal van station Opera (volgens vroegere informatie).

hix
September 3rd, 2008, 09:18 PM
Ja, dat heb ik ook gehoord. Het zou een open constructie moeten worden.

X38
September 3rd, 2008, 10:57 PM
Ben ik btw hier de enige die het verdwijnen van die zaal betreurt?

Puinkabouter
September 3rd, 2008, 11:11 PM
Ik betreur het verdwijnen ervan omdat die zaal wel handig was om de Frankrijklei over te steken zonder aan de verkeerslichten te moeten wachten. Maar voor de rest is dat ding toch gewoon én lelijk én niet-functioneel, dus zo erg is het m.i. niet.

katie morosky
September 3rd, 2008, 11:50 PM
Vergeet niet dat men de Rooseveltplaats wilt heraanleggen zonder bussen (al weet men niet wat er met de 41./42.-bussen moet gebeuren... Men wil van de Roosevelt een mooi zit- en wandelplein maken ofzo. Eigenlijk heb je iets verderop al het totaal verpeste Astridplein (vroeger was het een mooi groen Antwerps binnentuintje) dat nu die functie heeft... Waarom op 100 meter eenzelfde plein installeren? En inderdaad, die 40 bussen kunnen niet allemaal aan het Centraal station stoppen (om nog maar te zwijgen van al die wachtende mensen)... Een Antwerpenaar moet kunnen klagen, hé. :)

katie morosky
September 4th, 2008, 12:02 AM
Ik betreur het verdwijnen ervan omdat die zaal wel handig was om de Frankrijklei over te steken zonder aan de verkeerslichten te moeten wachten. Maar voor de rest is dat ding toch gewoon én lelijk én niet-functioneel, dus zo erg is het m.i. niet.Weet je, da's een beetje nostalgisch maar ik vind het wél erg. Wat met die krantenverkoper die er al jaaaren (ik weet niet anders dan dat hij er is) die volgepropte tijdschriftenwinkel uitbaat? Overigens heeft een toen nog zeer jonge nu bekende Vlaamse zangeres daar voor het eerst haar vocale capaciteiten ten volle laten weerklinken. Alleen daarom al zou het niet afgebroken mogen worden. Maar ik geef toe ... Eigenlijk zijn het nonargumenten van iemand die dagelijks op 'den 2' in haar schooljaren zat. :)

poller1
September 4th, 2008, 10:33 AM
Ben ik btw hier de enige die het verdwijnen van die zaal betreurt?

Doordat veel meer verkeer (zowel tram als auto) ondergronds zal lopen, zul je als wandelaar veel minder last hebben van verkeerslichten om de leien over te steken!

X38
September 4th, 2008, 08:37 PM
Het zullen lastige werken worden aan dat station Opera. Die in- en uitgangen wmoeten allemaal verdiept worden. Iemand plannen van het nieuwe station? Ik heb al eens een simulatie gezien van het perron van de 24 pal naast de nieuwe parking...

hix
September 4th, 2008, 08:56 PM
Die in- en uitgangen wmoeten allemaal verdiept worden. Iemand plannen van het nieuwe station?

Ik betwijfel of daar al plannen van zijn.

X38
September 4th, 2008, 10:43 PM
Dacht ik al. Ik zal mijn eerder ingescande krantenartikel over het operaplein nog 'ns posten:
http://img129.imageshack.us/img129/5695/scannen0066dg5.jpg
http://img129.imageshack.us/img129/7246/scannen0067bl5.jpg
http://img125.imageshack.us/img125/9300/scannen0068bm3.jpg
http://img125.imageshack.us/img125/8266/scannen0069ql8.jpg

taran
September 4th, 2008, 11:25 PM
^^ Figuur 2 met het overzicht van de parkeergarage doet me wat denken aan parking De Bond onder het Martelarenplein in Leuven. Vooral dan door die hoge zuilen en het halve verdiep. Best een aangename parking.

Ivan
September 5th, 2008, 12:23 AM
dat komt omdat het dezelfde architect is

en het plein ondergronds doorsteken zal blijven bestaan

die krantenwinkel is al lang weg dacht ik zo

Snelly1968
September 6th, 2008, 09:27 PM
^^

die krantenwinkel is al lang weg dacht ik zo

Toch niet, die bestaat nog.

@X38: Als je een plan uit de jaren '60 wil zien, ga dan eens naar de Erfgoedbibliotheek (Korte Nieuwstraat). Daar heeft men nog een mapje - uitgegeven door MIVA - met een opengewerkte tekening van kruisstation Opera - Teniers. Ik heb het zelf proberen te kopiëren en met Paint Shop Pro proberen te reconstrueren, maar de kopiekwaliteit is eufemistisch gesproken, niet goed.
De tekening geeft wel een idee hoe men de inrichting zag in die optimistische jaren '60...

:cheers:, Snelly

X38
September 6th, 2008, 10:29 PM
Om nog eens terug te komen op mijn uitspraken van de walgelijke premetro-uitritten als zwarte gapende gaten, hier heb ik wat inspiratie opgedaan in de thread over de premetro van Linz (Oostenrijk).

http://www.viennaslide.com/p/0400-austria/Linz/2004-09-11_Bulgariplatz_48.jpg

http://www.viennaslide.com/p/0400-austria/Linz/2004-09-11_Herz-Jesu-Kirche_42.jpg

http://www.viennaslide.com/p/0400-austria/Linz/2004-09-11_Herz-Jesu-Kirche_79.jpg

http://www.viennaslide.com/p/0400-austria/Linz/2004-09-11_Rampe_Goethekreuzung_006.jpg

hix
September 6th, 2008, 10:36 PM
Ziet er goed uit, X 38. Vooral de laatste foto. Hoeveel ondergrondse haltes hebben ze daar?

Ziet er trouwens ook meterspoor uit daar...

vank
September 6th, 2008, 10:55 PM
Dat laatste ziet er goed uit.
Ik zou niet direct iets kunnen bedenken om dat zwart gat wat te reduceren.

Maar ik denk dat men op een dag die metrotunnel verder uit zal graven en dat men daar dan een betonnen constructie opbouwt en er beplanting of plein op aanlegt.
Maar zal wel niet voor binnen de 10 jaar zijn.

X38
September 6th, 2008, 10:57 PM
Ziet er goed uit, X 38. Vooral de laatste foto. Hoeveel ondergrondse haltes hebben ze daar?
Weet ik niet, maar hier (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=594245) vind je de originele thread erover (daar komen ook de bovenstaande foto's vandaan).

Ziet er trouwens ook meterspoor uit daar...
Nog erger: amper 900mm :lol:.

Tram van Linz (http://nl.wikipedia.org/wiki/Tram_van_Linz)

X38
September 6th, 2008, 11:03 PM
Dat laatste ziet er goed uit.
Ik zou niet direct iets kunnen bedenken om dat zwart gat wat te reduceren.

Mij doet dat erachter me wat denken aan de Netkous (http://nl.wikipedia.org/wiki/Netkous_(Den_Haag)) in Den Haag, maar dan tegen de grond...

Puinkabouter
September 6th, 2008, 11:03 PM
Hoe oud is die premetro van Linz?

Beton ziet er altijd fris en proper uit wanneer het vers gestort is, en de eerste pakweg 5 jaar die er op volgen. Maar het is gevoelig voor vandalisme, schimmel, vuil... Ik kan mij inbeelden dat de tunnelingangen in Antwerpen er in het begin ook niet vuil uitzagen, maar ze zijn ondertussen wel meer dan 30 jaar oud.

X38
September 6th, 2008, 11:06 PM
Hoe oud is die premetro van Linz?
wiki: In december 2004 werd het tramnet nabij het centraal station over een lengte van 1,9 kilometer ondertunneld.

Polri
September 6th, 2008, 11:57 PM
Mooie premetro hebben ze daar in Linz, bedankt voor de foto's;

Eerlijk gezegd: er komen daar ook op de Leien ook autotunnels en een ondergrondse parking, dus op één gapend gat meer of minder zal het niet steken, zeker?

Misschien een haag rond leggen zoals op de Belgiëlei, dan valt de "lelijkheid" heel goed mee :)

vank
September 7th, 2008, 12:00 AM
Of de wand met panelen bedekken en verlichting in het begin van de tunnel?

Puinkabouter
September 7th, 2008, 12:03 AM
Dat zou niet slecht zijn. Panelen, als ze in een absorberend materiaal zijn, zouden misschien ook het lawaai van in de tunnel aanstormende trams kunnen verzwakken. Panelen zijn ook vervangbaar, wat toch een goed voordeel is. Er zouden best ook camera's geïnstalleerd worden aan die hellingen, om vandalen af te schrikken. Dat kost allemaal wel centen natuurlijk...

SF6
September 7th, 2008, 08:11 AM
Mooie premetro hebben ze daar in Linz, bedankt voor de foto's;

Eerlijk gezegd: er komen daar ook op de Leien ook autotunnels en een ondergrondse parking, dus op één gapend gat meer of minder zal het niet steken, zeker?

Misschien een haag rond leggen zoals op de Belgiëlei, dan valt de "lelijkheid" heel goed mee :)

Als men de inrit van de tramtunnel zo veel mogelijk laat samen vallen met de inrit van de autotunnel dan kan je het geheel mooi "open" uitwerken. Eventueel aangesloten op de nieuwe parking en het vernieuwde station. Zo kan je er voor zorgen dat de tramgebruikers daglicht zien tot ze het station opera verlaten richting Astrid. De grote diepte van de tramsporen zou dan van bovenuit ook zichtbaar zijn. Eventueel kan men werken met twee open "terassen" ter hoogte van de huidige lokethal en ter hoogte van de sporen van trams 3-5-15. Hierop kan men dan glazen liften laten uitkomen die alle niveaus van het station kunnen bereiken. Men mag toch wel iets meer fantasie hebben dan een gat met een haagje er rond ?

mato
September 7th, 2008, 10:21 AM
Ik was eens van plan om in de kelders van den Theaterbuilding te gaan zoeken
naar een deur met opschrift: Verboden toegang - MIVA :cheers:
Volgens mij moet er tussen de keerlus en de theaterbuilding wel een verbinding zijn (voor reparaties, ...) ?Je hebt gelijk hoor. Er ligt een stuk premetrotunnel onder de Theaterbuilding. :cheers2:

the_mirage
September 7th, 2008, 03:23 PM
@X38: Als je een plan uit de jaren '60 wil zien, ga dan eens naar de Erfgoedbibliotheek (Korte Nieuwstraat). Daar heeft men nog een mapje - uitgegeven door MIVA - met een opengewerkte tekening van kruisstation Opera - Teniers. Ik heb het zelf proberen te kopiëren en met Paint Shop Pro proberen te reconstrueren, maar de kopiekwaliteit is eufemistisch gesproken, niet goed.
De tekening geeft wel een idee hoe men de inrichting zag in die optimistische jaren '60...

Kan je dat hier eens niet posten, ondanks de slechte kwaliteit? :)

Snelly1968
September 7th, 2008, 09:20 PM
^^
Ik ga proberen, maar om Apu Nahasapeemapetilon te citeren : I promise nothing
:cheers2:, Snelly

Snelly1968
September 7th, 2008, 10:05 PM
Dit zou het moeten zijn...
Let wel: de scan is in verschillende keren moeten gebeuren, wat verklaart dat hij niet overal even mooi aansluit. Zoals eerder gemeld, het is een kopie van een planafdruk. Dit stuk is grosso mode het midden van de tekening. Alles is dus in grijstinten moeten gebeuren. De oorspronkelijke afdruk is op A2-formaat.

Ik zou zeggen, geniet ervan.

http://img81.imageshack.us/img81/5614/operateniersgrootiw7.png

X38
September 7th, 2008, 10:51 PM
Mooi gedaan^^.
Wat mij altijd opvalt aan die oude metrotekeningen is dat ze vaak/altijd volwaardige metrostellen erin tekenen... Want een en ander verklaart ivm de ambitie destijds.

Snelly1968
September 7th, 2008, 11:10 PM
^^
Oh, maar gezien de ambities van toen valt dat best te begrijpen.
Gezien in Brussel is begonnen met premetro en vervolgens de overschakeling naar "echte" metro is gebeurd, was het de logica zelve dat Antwerpen ook zo te werk zou gaan. Er hebben zelfs een tijd lang 3 rails gelegen in de Brabotunnel, meter- en normaalspoor. Wat daar de bedoeling van was, Joost mag het weten.
Ik weet dat ergens in de jaren '80 ooit sprake was van het net in Antwerpen normaalsporig te maken, maar van dat idee is men dan toch afgestapt.
Ik vermoed dat de oogst in Libanon dat jaar zéér goed was, want dat idee kan alleen maar ontstaan zijn in een beneveld brein.

Om de één of andere reden doen de rijtuigen mij wat denken aan de trams van de RTM (Rotterdamse Tram Maatschappij). Die reed tot ergens in de jaren '50 of '60 interlokaal tussen Rotterdam en wat verder gelegen dorpen en gemeenten. De rijtuigen van die maatschappij waren stoom - en dieselrijtuigen, een beetje zoals bij de NMVB op de industriële lijnen.

Spijtig dat ik niet alles heb kunnen scannen, maar dit is een bitmap op 100 dpi en ze is al wat groot. Misschien volgende keer een JPEG doorsturen?

Voor ik het vergeet, dit is een plan van de premetro en metro uit 1966. Je zal zien dat sommige ideeën wel echt verregaand waren. Het plan komt uit de brochure Het openbaar vervoer in het Antwerpse van het Ministerie van Verkeerswezen. Let vooral op de locaties van de open hellingen...

http://img178.imageshack.us/img178/5496/premetroplan1966ll5.jpg

:cheers2:, Snelly

mato
September 7th, 2008, 11:27 PM
Oh, maar gezien de ambities van toen valt dat best te begrijpen.
Gezien in Brussel is begonnen met premetro en vervolgens de overschakeling naar "echte" metro is gebeurd, was het de logica zelve dat Antwerpen ook zo te werk zou gaan. Er hebben zelfs een tijd lang 3 rails gelegen in de Brabotunnel, meter- en normaalspoor. Wat daar de bedoeling van was, Joost mag het weten.
Ik weet dat ergens in de jaren '80 ooit sprake was van het net in Antwerpen normaalsporig te maken, maar van dat idee is men dan toch afgestapt.
Ik herinner me deze tekening nog goed en de (diepe) tunnel zelf heb ik ook nog weten bouwen.

^^
Voor ik het vergeet, dit is een plan van de premetro en metro uit 1966. Je zal zien dat sommige ideeën wel echt verregaand waren. Het plan komt uit de brochure Het openbaar vervoer in het Antwerpse van het Ministerie van Verkeerswezen. Let vooral op de locaties van de open hellingen...

Je ziet ook de premetrotak die aftakt aan het De Conincksplein en door (of naast) de Waaslandtunnel moest komen.

Polri
September 7th, 2008, 11:50 PM
Elke keer dat ik dat plan en de locaties van de hellingen zie, heb ik iets van: wat een geluk dat ze dàt zo niet hebben gedaan...

Om hellingen in die smalle straatjes aan te leggen had je waarschijnlijk tientallen huizen moeten onteigenen.

In de jaren '60 vond men dat misschien normaal (in Brussel hebben ze wel meer onteigend), maar ik denk dat ze daar nu nog steeds betreuren dat ze zoveel stedelijk weefsel hebben vernietigd.

Bovendien zie ik niet goed in wat het nut is van (pre-)petrotunnels als de tram daarna toch zou vastrijden in smalle straatjes zoals de Lange Leemstraat en de Handelsstraat.

Wat de overgang naar normaalspoor betreft: daar vind ik het net jammer dat men dat nooit heeft gedaan.

Het had mooie synergieën kunnen creëren tussen het tramnetwerk en het nmbs-netwerk (bijvoorbeeld op de singel en in de haven).

CuoreGR
September 8th, 2008, 02:52 AM
Dat plan komt inderdaad mooi overeen met de "geplande metro"-stippellijnen op het plan van Meurisse, waarvan ik de trajecten hier ook al ergens gepost had.

En inderdaad, gelukkig dat ze dat niet zo hebben uitgevoerd...

SF6
September 8th, 2008, 10:52 AM
Elke keer dat ik dat plan en de locaties van de hellingen zie, heb ik iets van: wat een geluk dat ze dàt zo niet hebben gedaan...

Om hellingen in die smalle straatjes aan te leggen had je waarschijnlijk tientallen huizen moeten onteigenen.

In de jaren '60 vond men dat misschien normaal (in Brussel hebben ze wel meer onteigend), maar ik denk dat ze daar nu nog steeds betreuren dat ze zoveel stedelijk weefsel hebben vernietigd.

Bovendien zie ik niet goed in wat het nut is van (pre-)petrotunnels als de tram daarna toch zou vastrijden in smalle straatjes zoals de Lange Leemstraat en de Handelsstraat.

Wat de overgang naar normaalspoor betreft: daar vind ik het net jammer dat men dat nooit heeft gedaan.

Het had mooie synergieën kunnen creëren tussen het tramnetwerk en het nmbs-netwerk (bijvoorbeeld op de singel en in de haven).

De hellingen in de smalle straten plannen had een bijbedoeling. Al vlug kwam men tot de ondekking dat het goedkoper was om verder te graven dan oorspronkelijk gepland was dan om de huizen te oneigenen. Op die manier kon de MIVA proberen sneller fondsen van de overheid los te krijgen.

Op dit plan zie je een helling in de hadelstraat. Door bovenstaande redenering te volgen heeft men doorgegraven tot aan het sportpaleis.

wesra
September 8th, 2008, 07:10 PM
een tijdje terug was hier een discussie over eventueel een rondleiding door de ongebruikte premetrotunnels onder de turnhoutsebaan, als er genoeg volk was dan ging dit door, kon geregeld worden door frankie (nummer die op de ingang staat van de metro iemand had er toen naar gebeld)

nu vraag ik mij af of dit al is doorgegaan? want ik en mn maat hebben grote intresse in zo een rondleiding door de premetro. en of er eventueel een andere georganiseerd kan worden.

X38
September 8th, 2008, 07:47 PM
een tijdje terug was hier een discussie over eventueel een rondleiding door de ongebruikte premetrotunnels onder de turnhoutsebaan, als er genoeg volk was dan ging dit door, kon geregeld worden door frankie (nummer die op de ingang staat van de metro iemand had er toen naar gebeld)

nu vraag ik mij af of dit al is doorgegaan? want ik en mn maat hebben grote intresse in zo een rondleiding door de premetro. en of er eventueel een andere georganiseerd kan worden.
Ja, dat is al doorgegaan. Ettelijke maanden geleden al. Je kan echter altijd zelf eens bellen naar die nummer van Franki. collega-forummer the_mirage was de organisator van 'ons' bezoek.
Ik heb via het BTTB-forum trouwens ook al zo'n vraag binnengekregen.

X38
September 8th, 2008, 08:01 PM
Er hebben zelfs een tijd lang 3 rails gelegen in de Brabotunnel, meter- en normaalspoor. Wat daar de bedoeling van was, Joost mag het weten. Dat is de eerste keer dat ik dat lees/hoor.
Ik vermoed dat de oogst in Libanon dat jaar zéér goed was, want dat idee kan alleen maar ontstaan zijn in een beneveld brein.
Dat had net zoals Polri ook zegt lang niet zo slecht geweest.

Spijtig dat ik niet alles heb kunnen scannen, maar dit is een bitmap op 100 dpi en ze is al wat groot. Misschien volgende keer een JPEG doorsturen?
Doe dat dan maar.

:shocked: :uh: :eek2:
Hoewel de lijnen korter zijn, omt dit véél megalomaner over dan wat er nu ligt (wat ook vreselijk megalomaan was).

Kun je nog ergens zo'n brochure bemachtigen, Snelly?

mato
September 8th, 2008, 09:14 PM
Ja, dat is al doorgegaan. Ettelijke maanden geleden al. Je kan echter altijd zelf eens bellen naar die nummer van Franki. collega-forummer the_mirage was de organisator van 'ons' bezoek.
Ik heb via het BTTB-forum trouwens ook al zo'n vraag binnengekregen.
Franki mag die wandelingen zo niet meer organiseren. De wandelingen moeten nu aangevraagt worden via het hoofdkantoor van De Lijn in Mechelen. :ohno:

Polri
September 8th, 2008, 09:18 PM
Op de nogal overbodige tunnel onder de Kerkstraat na, vind ik wat er nu ligt veel nuttiger dan wat ze op dit plan getekend hadden.

Die tunnel naar de Sint-Paulusplaats: iemand moet me toch eens uitleggen vanuit welke ivoren toren dàt is bedacht... Ongelooflijk smalle straatjes, ruien die in de weg liggen,... Hoe je daar een tunnel, een keerlus en haltes zou hebben kunnen zetten is mij een raadsel. Tenzij door half de historische stad af te breken...

Ik ben echt opgelucht dat deze "brusselse toestanden" ons bespaard zijn zijn gebleven.

Uitgezonderd die tunnel onder de Nationalestraat: die zou wel interessant zijn geweest om een snelle verbinding tussen de Groenplaats en het Zuid te realiseren.

Alleen vraag ik ma af waar ze een open helling zouden kunnen hebben gezet? Midden op de Volksstraat lijkt me de enige realistische mogelijkheid.

the_mirage
September 8th, 2008, 09:27 PM
Jaja, de te steile tunnel die maar in één richting af is. We hebben er met een hele hoop nog ingestestaan. Fascinerend. Bedankt, dat kaartje van de visie in '66 is ook interessant.

mato
September 8th, 2008, 09:45 PM
Die tunnel naar de Sint-Paulusplaats: iemand moet me toch eens uitleggen vanuit welke ivoren toren dàt is bedacht... Ongelooflijk smalle straatjes, ruien die in de weg liggen,... Hoe je daar een tunnel, een keerlus en haltes zou hebben kunnen zetten is mij een raadsel. Tenzij door half de historische stad af te breken...
Het was toen ook de bedoeling om de universiteitswijk te moderniseren en al "die oude krotten" af te breken (zie afbraak tolhuis, gratiekapel -waar nu de mensa is-). Wannes Van de Velde zong erover en Georges van Cauwenberg begon er in zijn verzet tegen deze waanzin als stadsgids boeken over te schrijven.

Meurisse
September 8th, 2008, 09:45 PM
Op de nogal overbodige tunnel onder de Kerkstraat na, vind ik wat er nu ligt veel nuttiger dan wat ze op dit plan getekend hadden.

Ik ben echt opgelucht dat deze "brusselse toestanden" ons bespaard zijn zijn gebleven.

Uitgezonderd die tunnel onder de Nationalestraat: die zou wel interessant zijn geweest om een snelle verbinding tussen de Groenplaats en het Zuid te realiseren.

Alleen vraag ik ma af waar ze een open helling zouden kunnen hebben gezet? Midden op de Volksstraat lijkt me de enige realistische mogelijkheid.

Ik denk dat er toen totaal niet werd nagedacht. Alle tramlijnen die er toen waren moesten gewoon plaatsmaken voor het autoverkeer en dus maar ondergronds verdwijnen. Als de tram maar weg was!

Polri
September 8th, 2008, 09:57 PM
Het was toen ook de bedoeling om de universiteitswijk te moderniseren en al "die oude krotten" af te breken (zie afbraak tolhuis, gratiekapel -waar nu de mensa is-). Wannes Van de Velde zong erover en Georges van Cauwenberg begon er in zijn verzet tegen deze waanzin als stadsgids boeken over te schrijven.

Inderdaad... Dankzij die mensen is het al bij al nog binnen de perken gebleven... (toch in vergelijking met Brussel).

Ik ben toch blij dat die metro nooit op deze geschifte manier aangelegd is geweest :)

Snelly1968
September 8th, 2008, 11:07 PM
@X38 (en bij uitbreiding andere geïnteresseerden): De brochure is gekocht in het Trammuseum.
Ik weet niet hoeveel exemplaren er nog zijn, want bij mij is dat van 2006 geleden...
@ iedereen: hier hét bewijs van de drie sporen in de Brabotunnel...

http://img381.imageshack.us/img381/2875/brabotunnelmc1.jpg

...en hier na afwerking

http://img381.imageshack.us/img381/5660/brabotunnel2me7.jpg

Dit boek bevat zeer veel info:

http://img262.imageshack.us/img262/25/tramrevolutiehj1.jpg

Ook gekocht in het Trammuseum voor € 19,95

Wat betreft normaalspoor versus meterspoor: misschien logisch maar denk aan de kosten die het zou hebben meegebracht.
Want bedenk, hoeveel tijd zou er nodig zijn geweest om alle lijnen op normaalspoor te brengen? En hoeveel zou het gekost hebben om simpelweg draaistellen te vervangen? Ik denk niet dat de MIVB trams of draaistellen zou hebben afgestaan, dus dat zou aanschaffen worden...
Geen dank, geen dank:lol:

Snelly

wesra
September 9th, 2008, 02:03 AM
zijn er nog genoeg mensen met intresse voor nog eens zo een rondleiding?

mato
September 9th, 2008, 06:36 AM
zijn er nog genoeg mensen met intresse voor nog eens zo een rondleiding?
Neem eens contact op met de BTTB (http://www.bttb.be). Vanavond hebben we vergadering (adviescel Antwerpen). Normaal wilden we er in het najaar een wandeling organiseren. :cheers2:

KolonelSilvertop
September 9th, 2008, 10:22 AM
@snelly: die derde rail heeft daar toch nooit gelegen? In de andere stukken kokerpremetro zijn die bevestigingspunten ook aanwezig dacht ik.

wesra
September 9th, 2008, 01:21 PM
Neem eens contact op met de BTTB (http://www.bttb.be). Vanavond hebben we vergadering (adviescel Antwerpen). Normaal wilden we er in het najaar een wandeling organiseren. :cheers2:
prima, heb echt grote intresse om de metro eens te gaan bezien:)
degene die al geweest zijn, was het de moeite?

besides, wat is de nummer van franki eigenlijk? wil wel eens iets proberen :)

edit: ik heb naar franki gebeld, en hou had gezegd dat ik dat het beste via de lijn kon regelen, alleen doen ze moeilijk zei hij
maar als het niet lukt moest ik hem terugbellen en dan gaat het mss wel maar dan alleen voor een beperkt gezelschap

Snelly1968
September 9th, 2008, 03:54 PM
@Kolonel Silvertop: de eerste foto liegt nochtans niet. Er is daar duidelijk een derde rail te zien. Op de tweede foto is die rail weggenomen.

Wat het doel was van die derde rail, wordt niet duidelijk uit het boek.
Eén mogelijkheid is dat die gediend heeft voor normaalspoor werkmaterieel. Ik weet alleen niet of dat daadwerkelijk is gebruikt door MIVA/De Lijn tijdens de afwerking. Het feit dat die op de tweede foto mankeert sterkt me wel in die overtuiging.

X38
September 9th, 2008, 08:07 PM
@wesra: Kathleen van Brembt had aangekondigd dat ze nog een wandeling door de tunnel ging organiseren voor iedereen die wil. Maar dat zal geen privé-rondleiding zijn.

Franki mag die wandelingen zo niet meer organiseren. De wandelingen moeten nu aangevraagt worden via het hoofdkantoor van De Lijn in Mechelen. :ohno:
Kennelijk hebben 'wij' dan geluk gehad:).

the_mirage
September 9th, 2008, 08:16 PM
@wesra: Kathleen van Brembt had aangekondigd dat ze nog een wandeling door de tunnel ging organiseren voor iedereen die wil. Maar dat zal geen privé-rondleiding zijn.

In 2009 dacht ik. Het zal dan wel een "massa-event worden". 'k Ga dan toch nog eens terug een kijkje nemen.^^

wesra
September 10th, 2008, 07:29 PM
In 2009 dacht ik. Het zal dan wel een "massa-event worden". 'k Ga dan toch nog eens terug een kijkje nemen.^^

Ik heb juist "den antwerpenaar" in de bus gekregen en daar staat letterlijk in:
Voorjaar 2009 plant De Lijn een groot evenement waarop iedereen in de prémetrotunnel kan afdalen. (pag. 4)

X38
September 10th, 2008, 09:00 PM
Ik heb juist "den antwerpenaar" in de bus gekregen en daar staat letterlijk in:
Voorjaar 2009 plant De Lijn een groot evenement waarop iedereen in de prémetrotunnel kan afdalen. (pag. 4)
Correct. Ik ga trouwens proberen het artikel in te scannen en te posten.

Polri
September 11th, 2008, 12:14 AM
Correct. Ik ga trouwens proberen het artikel in te scannen en te posten.

Bespaar u de moeite ;)

Je kan alle edities van de(n) Antwerpenaar van de website van de stad downloaden.

Over enkele dagen verschijnt de nieuwe editie online, en dan kun je gewoon een link naar de juiste bladzijde plaatsen.

http://www.antwerpen.be/eCache/BTH/1/223.cmVjPTE1OTE3.html

satellite 2640
September 11th, 2008, 08:57 AM
^^ den opzet is goe dat ze den antwerpenaar digitaal beschikbaar maken; ik vraag mij alleen af wat die talloze links naar telkens één pagina ervan voor nut hebben? echt wel een onoverzichtelijke en omslachtige bedoening zo vind ik :nuts:

EDIT: ik zie wel dat er meerdere versies zijn op basis van een paar pagina's voor de districten; maar dat kan dan toch eleganter met 1 link voor de gemeenschappelijke pagina's en telkens 1 extra voor de districten ofzo..

focus1965
September 13th, 2008, 12:00 AM
@Kolonel Silvertop: de eerste foto liegt nochtans niet. Er is daar duidelijk een derde rail te zien. Op de tweede foto is die rail weggenomen.

Wat het doel was van die derde rail, wordt niet duidelijk uit het boek.
Eén mogelijkheid is dat die gediend heeft voor normaalspoor werkmaterieel. Ik weet alleen niet of dat daadwerkelijk is gebruikt door MIVA/De Lijn tijdens de afwerking. Het feit dat die op de tweede foto mankeert sterkt me wel in die overtuiging.

In oudere officiële publicaties kan men lezen dat het ooit de bedoeling zou geweest zijn om, cfr. Brussel, de premetro om te vormen tot een echte metro. De breedte en het concept van de 1ste tunnel (Opera - Groenplaats) werden duidelijk ontworpen om ooit tot een echte metro verbouwd te worden, wat uiteindelijk in Brussel toch op sommige assen (lijnen 1 en 2) gebeurde. Dat Antwerpen en Charleroi tunnels kregen, was enkel omdat Brussel ook dergelijke tunnels (en bijhorende kredieten) kreeg: Gent kreeg het toen ook op een plateau aangeboden, weigerde en kreeg totaal niets in de plaats: geen nieuw materieel, geen meter spooruitbreiding. Luik daarentegen weigerde het geld niet en bouwde een stukje metrotunnel, dat er nog altijd ligt... Het is een beetje het verhaal van de grote broer die een koek krijgt, dus de andere kleine broertjes moeten ook een koekje krijgen... Hoewel men anno 1980 terug met beide voeten op de grond stond, hoopten sommigen toch nog dat de zware metro er zou komen en wel op de as Sportpaleis - Linkeroever. In die context werd het lastenboek geschreven en meer dan vermoedelijk - bewijzen heb ik niet - was dat de aanleg van meter- en normaalspoor meteen in de plannen voorzien werd. Wie ooit gebouwd heeft, weet dat plannen wijzigen veel geld kost: waarschijnlijk was het goedkoper om de sporen volgens plan te leggen en nadien terug uit te breken.
Ik heb dit verhaal niet in het boek gepubliceerd omdat dit hypothetisch is: 100 % zeker ben ik er dus niet van, plausibel is het wel en een andere logische verklaring is er niet. Nog 1 opmerking: normaalsporig werkmateriaal werd er bij de aanleg nooit gebruikt, integendeel zelfs: bij de ruwbouw gebruikte men smalspoor, oa om de grond af te voeren.

Vriendelijke groeten,

Focus1965

tram2
December 3rd, 2008, 02:40 PM
03/12 De Lijn stelt tramkokers open voor publiek

De Lijn stelt in april de tramkokers onder de Carnotstraat in Antwerpen en de Turnhoutsebaan in Borgerhout open voor het publiek. Het is de eerste en laatste keer dat de Antwerpenaar er kan wandelen, want in 2015 worden de tunnels in gebruik genomen.

“Het eerste weekend van april krijgt iedereen de gelegenheid om door de ongebruikte tunnels te wandelen. De mensen vertrekken aan de Stenenbrug en dalen af via de bestaande bouwput om op het Koningin Astridplein opnieuw boven de grond te komen”, zegt Koen Peeters van De Lijn.

“De ruwbouw van de twee kokers onder de Turnhoutsebaan en de Carnotstraat is al jaren klaar. De afwerking van de tunnels start in 2010”, vertelt Peeters. Het is de bedoeling dat tram 24 tegen 2015 in dat stuk van de stad ondergronds gaat. De trams gaan vanaf premetrostation Opera naar beneden om op de Herentalsebaan opnieuw naar boven te komen.

Evenement
Het openstellen van de tunnels voor het grote publiek zal gepaard gaan met een evenement en De Lijn zal ook een aantal andere nieuwe tramlijnen en tramverlengingen voorstellen, waaronder die in de richting van het Eilandje en in de richting van Wijnegem.

Met dit evenement wil de vervoersmaatschappij dus de toekomstplannen voor het openbaar vervoer in de verf zetten. Het tunnelweekend vindt plaats op zaterdag 4 en zondag 5 april.

Bron: Gazet van Antwerpen (http://www.gva.be/Antwerpen/2000/artikel.asp?art={A05A2141-7C54-45CE-ADF1-D185908CA34F})

tram2
December 3rd, 2008, 02:45 PM
en nog eentje van www.gva.be

03/12 Antwerpse premetro heeft nieuwe bewegwijzering

In de Antwerpse premetrostations ’Groenplaats’ en ’Schijnpoort’ worden op dit moment de bewegwijzering en de informatieborden vervangen. De nieuwe borden zien er niet alleen een stuk frisser uit, ze moeten er ook voor zorgen dat de duizenden tramreizigers sneller en beter de weg vinden naar de juiste tramlijn, de ticketautomaten en de uitgang.

“De oude borden en bewegwijzering voldeden al langer niet meer. Zeker als er veel volk is op de perrons vonden veel mensen de weg naar de uitgang of de ticketautomaten niet. De nieuwe borden zijn opvallender en hangen ook dichter bij de verlichting. Dat moet tot een betere service leiden”, zegt de woordvoerder van de De Lijn Vlaanderen Tom Van der Vreken.

De verbeteringen in de twee stations moeten half december klaar zijn. Als de reacties positief zijn, volgen later ook de andere premetrostations.

Bron: Gazet van Antwerpen (http://www.gva.be/Antwerpen/2000/artikel.asp?art={7893248E-E25A-4582-BF84-06BFECDD1331})

poller1
December 3rd, 2008, 02:57 PM
en nog eentje van www.gva.be

03/12 Antwerpse premetro heeft nieuwe bewegwijzering

In de Antwerpse premetrostations ’Groenplaats’ en ’Schijnpoort’ worden op dit moment de bewegwijzering en de informatieborden vervangen. De nieuwe borden zien er niet alleen een stuk frisser uit, ze moeten er ook voor zorgen dat de duizenden tramreizigers sneller en beter de weg vinden naar de juiste tramlijn, de ticketautomaten en de uitgang.

“De oude borden en bewegwijzering voldeden al langer niet meer. Zeker als er veel volk is op de perrons vonden veel mensen de weg naar de uitgang of de ticketautomaten niet. De nieuwe borden zijn opvallender en hangen ook dichter bij de verlichting. Dat moet tot een betere service leiden”, zegt de woordvoerder van de De Lijn Vlaanderen Tom Van der Vreken.

De verbeteringen in de twee stations moeten half december klaar zijn. Als de reacties positief zijn, volgen later ook de andere premetrostations.

Bron: Gazet van Antwerpen (http://www.gva.be/Antwerpen/2000/artikel.asp?art={7893248E-E25A-4582-BF84-06BFECDD1331})

M.a.w. als de reacties NIET positief zijn dan blijven in station DIAMANT en dergelijke de brolwegwijzers gewoon hangen. Of hangen ze iets anders...

Wat een ambitie en zelfvertrouwen!!!

Ik vind ze mooi. Is toch al één positieve reactie...

KolonelSilvertop
December 3rd, 2008, 03:02 PM
zegt de woordvoerder van de De Lijn Vlaanderen Tom Van der Vreken.

Koen Peeters is kaltgesteld?

Snelly1968
December 5th, 2008, 06:45 PM
^^
Of ze hebben de filmkens van X38 eens goed bekeken :lol:

Maar de meest logische verklaring zal wel zijn dat De Lijn meer dan één woordvoerder heeft.

:2cents:, Snelly

skydiver
December 5th, 2008, 07:02 PM
5 jaar om tramsporen in die koker onder de Turnhoutsebaan te leggen en welgeteld 1 station(Zegel) af te werken????:ohno:

Snelly1968
December 5th, 2008, 07:11 PM
^^
Lijkt inderdaad traag.
Is het niet dé moment om dwangarbeid te gebruiken?

(Oops, Evil Snelly nam het even over)

Er is natuurlijk meer dan alleen maar sporen aanleggen en een station in te richten. De aansluiting aan Astrid bijvoorbeeld en de luchtleidingen leggen...

Anderzijds, hoe lang heeft de afwerking van de as Astrid - Sportpaleis geduurd?

:cheers1:, Snelly

Polri
December 5th, 2008, 08:03 PM
Volgens mij 5 jaar omdat pas eind 2010 (optimistische schatting) wordt begonnen met de heraanleg van de Leien - fase 2, en die premetro enkel in gebruik kan worden genomen wanneer de nieuwe helling op de Leien er staat.

focus1965
December 5th, 2008, 11:04 PM
Volgens mij 5 jaar omdat pas eind 2010 (optimistische schatting) wordt begonnen met de heraanleg van de Leien - fase 2, en die premetro enkel in gebruik kan worden genomen wanneer de nieuwe helling op de Leien er staat.

Dan nog blijft 5 jaar enorm veel. Onze voorouders legden heler tramlijnen en -netten aan in een fractie van de tijd die ze er nu voor nodig hebben.
De financiering toen was overigens een PPS avant la lettre, dat terloops.
Dergelijke werken kunnen natuurlijk sneller uitgevoerd worden, maar gaat het niet om het spreiden van de kosten over verschillende jaren?
Bovendien moeten er tegen die tijd - 2015 - nieuwe trams geleverd zijn (de Europese aanbesteding zou nu lopen) EN de nodige nieuwe stelplaatsEN gebouwd zijn: zowel Hoboken als Zurenborg (bus) lopen op hun laatste jaren.
Veel uitdagingen dus en in die context is de lange duurtijd te begrijpen. En juist daarom stel ik me vragen hoe men nog alle andere - vooral in verkiezingsperiodes aangekondigde - ambitieuze plannen zou willen realiseren.

Focus1965

KolonelSilvertop
December 7th, 2008, 12:06 PM
^^^^

heel astrid moet ook worden omgebouwd he. En vrij ingrijpend. Zou me niet verbazen als dat een jaar toe gaat.

Ivan
December 7th, 2008, 04:37 PM
De Stelplaats in Hoboken heeft nog een vergunning tot 2025 als ik me niet vergis, maar de De Lijn gaat er geen investeringen meer indoen. Men kijkt uit naar de bermen van de Kol.Silvertoplaan. Daar zou ook ruimte moeten gevonden worden voor verhuis van de Zurenborgsite

X38
December 7th, 2008, 09:05 PM
heel astrid moet ook worden omgebouwd he. En vrij ingrijpend. Zou me niet verbazen als dat een jaar toe gaat.
Euh, ik denk het niet. Astrid is al volledig klaar in ruwbouw voor wat men er nu mee gaat doen.

KolonelSilvertop
December 8th, 2008, 10:41 AM
^^^^^
er moeten toch volledig nieuwe uitgangen en nooduitgangen komen? De ongebruikte bedding loopt dwars door de huidige uitgang.

Quimb
December 8th, 2008, 06:27 PM
^^^^^
er moeten toch volledig nieuwe uitgangen en nooduitgangen komen? De ongebruikte bedding loopt dwars door de huidige uitgang.Hoe kom je daar bij? Is dat niet op -4? Enfin dat heb ik toch altijd overal gelezen, zelfs gezien op tekeningen als ik me niet vergis. Lijkt me ook 't meest logische anders zit je onder de Carnotstraat meteen aan de tunnel. (Hebben ze daar geboord of gegraven btw?). Als de ongebruikte tunnel zich werkelijk op -1 bevindt dan moeten ze toch een ferme helling hebben om op Opera -3 uit te komen?

Soit, ik zoek even verder naar die bewuste tekeningen.

CuoreGR
December 8th, 2008, 09:34 PM
quimb: we zijn er doorgewandeld, we know...
Als je nog eens in Astrid zou komen: de "in/uitgang kant hotel" loopt onder de Gemeentestraat met een klein knikje, en aan de zijkant zijn er allemaal oranje-achtige platen. Die platen zijn maar prefabgedoe, en dat knikje ligt in de metrotunnel naar Carnot/Opera.

Quimb
December 8th, 2008, 09:39 PM
Maar dat was dus jullie eindbestemming aangezien je dan niet kan doorwandelen naar Opera -3 ? (Doordat die huidige uitgang in de weg ligt?) Nee?

focus1965
December 8th, 2008, 11:11 PM
Echt diep liggen de Antwerpse stations niet: Opera -1: 5,40 m, -2: 9,65 m (huidige lijnen)en -3 15 m (hetgeen nu dus niet in gebruik is).
Over Astrid heb ik het volgende gevonden: -1: lokethal en perrons as Gemeentestraat - Carnotstraat op 6 meter diepte, -2 lokethal Van Wesenbeekstraat op 9,65 meter diepte; -3 en -4: perrons richting van Wesenbeekstraat op -15,35 m en -21,40 meter.
Om te vergelijken: de sporen in Diamant liggen op -3 (14,85 m) en -4 (-20,65 m). Tussen Opera en Diamant wordt er dus een hoogteverschil van 10 meter overbrugd.

Focus1965

CuoreGR
December 9th, 2008, 03:14 AM
Je kan dan wel doorwandelen naar Opera -3, aan de andere kant staan er dus ook tijdelijke panelen. Als je een beetje stevig gebouwd bent, kan je ze volgens mij zo openbeuken ;)

Quimb
December 9th, 2008, 01:29 PM
Je kan dan wel doorwandelen naar Opera -3, aan de andere kant staan er dus ook tijdelijke panelen. Als je een beetje stevig gebouwd bent, kan je ze volgens mij zo openbeuken ;)Ik snap het niet helemaal denk ik... moeten jullie om naar Opera-3 te wandelen dan niet door die huidige reizigersuitgang?

X38
December 9th, 2008, 09:48 PM
Je kan dan wel doorwandelen naar Opera -3, aan de andere kant staan er dus ook tijdelijke panelen. Als je een beetje stevig gebouwd bent, kan je ze volgens mij zo openbeuken ;)
Enkele foto's om het wat duidelijker te maken:
http://img383.imageshack.us/img383/8158/img0672zr9.jpg
degene met zijn fluojasje is Mark, onze gids
http://img382.imageshack.us/img382/7966/img0673ff3.jpg
De foto's zijn van Meurisse.

En een scan van KrisL:
http://img340.imageshack.us/img340/9874/img0802241318230001go7.jpg

X38
December 12th, 2008, 10:19 PM
Nogmaals:
03/12 De Lijn stelt tramkokers open voor publiek
http://assets.rug.be/img_art/site/images/bb3965eb-ca3b-4cd7-92d8-562a7ddffbe0.jpg
De Lijn stelt in april de tramkokers onder de Carnotstraat in Antwerpen en de Turnhoutsebaan in Borgerhout open voor het publiek. Het is de eerste en laatste keer dat de Antwerpenaar er kan wandelen, want in 2015 worden de tunnels in gebruik genomen.

“Het eerste weekend van april krijgt iedereen de gelegenheid om door de ongebruikte tunnels te wandelen. De mensen vertrekken aan de Stenenbrug en dalen af via de bestaande bouwput om op het Koningin Astridplein opnieuw boven de grond te komen”, zegt Koen Peeters van De Lijn.

“De ruwbouw van de twee kokers onder de Turnhoutsebaan en de Carnotstraat is al jaren klaar. De afwerking van de tunnels start in 2010”, vertelt Peeters. Het is de bedoeling dat tram 24 tegen 2015 in dat stuk van de stad ondergronds gaat. De trams gaan vanaf premetrostation Opera naar beneden om op de Herentalsebaan opnieuw naar boven te komen.
Evenement

Het openstellen van de tunnels voor het grote publiek zal gepaard gaan met een evenement en De Lijn zal ook een aantal andere nieuwe tramlijnen en tramverlengingen voorstellen, waaronder die in de richting van het Eilandje en in de richting van Wijnegem.

Met dit evenement wil de vervoersmaatschappij dus de toekomstplannen voor het openbaar vervoer in de verf zetten. Het tunnelweekend vindt plaats op zaterdag 4 en zondag 5 april.
Bron: GVA (http://www.gva.be/Antwerpen/2000/artikel.asp?art={A05A2141-7C54-45CE-ADF1-D185908CA34F})
U komt toch ook?

Thread met vele boeiende foto's van ons vorige bezoek in april 2008 (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=596381)

X38
December 12th, 2008, 10:28 PM
Ik heb ook nog een aparte thread (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=766612) in't Antwerps forum gezet om het "tunnelweekend" nog extra bekend te maken voor degenen die hier nooit komen in Mobil & Infra.

@moderators: laat die thread daar staan aub!

EvanG
December 13th, 2008, 01:20 AM
Ik vrees dat de sfeer van ons bezoek wel voor een groot deel weg zal zijn

Glodenox
December 13th, 2008, 01:24 AM
Bwa, ik heb vorige keer genoeg gezien :)
Ze hebben wel groot gelijk dat ze het eens openstellen voor de buitenwereld, zoals men bij de tunnels voor Antwerpen-Centraal heeft gedaan. Zo wordt het publiek dat normaal gezien niets te zien krijgt er ook bij betrokken.

Greetings,
Glodenox

X38
December 13th, 2008, 09:35 PM
Mag dit geen sticky worden? Als 't evenement gedaan is mag deze thread wat mij betreft verdwijnen.
Deze "melding" dient vooral om de occasionele bezoekers (niet nooit in Mobil&Infra kijken) erop te wijzen dat er nu een "herkansing" komt.

Polri
December 16th, 2008, 04:05 PM
Niet veel nieuwe informatie, maar wel fijn om te zien dat de stad en de Lijn hier wel degelijk aan werken :)

http://intraright.antwerpen.be/rs-bin/RightSite.exe/getcontent/803fa53a.pdf?DMW_OBJECTID=090f45ab80453392&DMW_FORMAT=pdf&fext=.pdf

poller1
December 16th, 2008, 04:18 PM
Niet veel nieuwe informatie, maar wel fijn om te zien dat de stad en de Lijn hier wel degelijk aan werken :)

http://intraright.antwerpen.be/rs-bin/RightSite.exe/getcontent/803fa53a.pdf?DMW_OBJECTID=090f45ab80453392&DMW_FORMAT=pdf&fext=.pdf

ik krijg het niet open...

X38
December 16th, 2008, 07:46 PM
^^ ik ook al niet. hij verzoekt om een gebruikersnaaam & paswoord...

Vandaag om 17:00 nog een kort ritje met T/M5 gemaakt, van Groenplaats tot Astrid, en weer iets meegamaakt ze... in Groenplaats ontstonden er taferelen die je aan de metro van Tokio doen denken... een metrostad waardig! :banana:
En tussen Opera en Astrid viel 'm stil. 30' stilgestaan om dan stapvoets het station binnen te schuifelen. 'k ben niet zeker, maar ik denk dat er een 6 stond te semmelen...
Bovendien werd die 5 op de voet gevolgd door een 3, dus waren de 2 voertuigen maar achter elkaar gaan staan in't station.

Wel een grappig zicht, zo'n tram met 200 ongeruste mensen in...

Quimb
December 16th, 2008, 09:10 PM
Heb het ook 1x meegemaakt dat ie bijna een halfuur stilstond tussen Meir en Opera. Geen idee waarvoor =)

X38
December 16th, 2008, 09:25 PM
Heb het ook 1x meegemaakt dat ie bijna een halfuur stilstond tussen Meir en Opera. Geen idee waarvoor =)
Een of ander defect natuurlijk, slimmeke.
Da's wel kut als ge gehaast zijt voor uwen trein naar't station moet :ohno:

antigoon99
January 10th, 2009, 05:29 PM
Mag dit geen sticky worden? Als 't evenement gedaan is mag deze thread wat mij betreft verdwijnen.
Deze "melding" dient vooral om de occasionele bezoekers (niet nooit in Mobil&Infra kijken) erop te wijzen dat er nu een "herkansing" komt.

aangezien ik tentijden van de SSC-tunnel wandeling nog niet actief op het forum was ben ik er nog niet doorgewandeld...dus ik ga zeker eens kijken...ik vind het trouwens goed dat men de bevolking eens door die tunnels laat wandelen, dat creeert een grotere betrokkenheid onder de bevolking.

mato
January 10th, 2009, 10:32 PM
^^ Voor de spoortunnel van de Antwerpse Noord-Zuidverbinding was dit ook een succes! :)

antigoon99
January 10th, 2009, 10:45 PM
^^ Voor de spoortunnel van de Antwerpse Noord-Zuidverbinding was dit ook een succes! :)

^^ja, ik ben er toen ook doorgewandeld, een leuke ervaring...we hebben toen wel zeker 1,5 uur moeten aanschuiven op den dam...maar toch een zeer goed initiatief!

KolonelSilvertop
January 11th, 2009, 02:48 PM
als ze ook onder de kerkstraat gaan ben ik er bij!

tram2
January 19th, 2009, 06:25 PM
Om reeds helemaal in de sfeer te komen een paar links naar foto's van de onafgewerkte tunnels en stations:

- http://vandeurenlien.wordpress.com/category/live-premetro-antwerpen/

- http://picasaweb.google.com/Troske007/PremetroAntwerpen#

X38
January 19th, 2009, 09:39 PM
^^ Die zijn allebei al gepost geweest hoor ;)
Die laatste is trouwens van Troske, een mede-forumlid hier.

tram2
February 5th, 2009, 02:16 PM
^^ Die zijn allebei al gepost geweest hoor ;)
Die laatste is trouwens van Troske, een mede-forumlid hier.

O... sooooooooooorry! Ik zal in 't vervolg beter kijken :bash:
(maar toch schoon foto's :lol:)

Ik hoop trouwens dat ik dat weekend wel kan gaan. Ik zou het doodjammer vinden als ik dat mis! :ohno:

KolonelSilvertop
February 5th, 2009, 03:35 PM
Toch jammer dat het hier is stilgevallen. Hebben die studenten geen tijd meer voor het uittekenen van metrolijnen en het opduiken van oude plannen?

Quimb
February 5th, 2009, 06:37 PM
Zou een tram door de Waaslandtunnel eigenlijk mogelijk zijn (als auto's er eens niet meer doormogen of er een Waasland'brug' zou zijn)? :p

focus1965
February 5th, 2009, 06:48 PM
^^

Ik denk dat de helling van de waaslandtunnel te steil is.
Voor het overige (breedte / hoogte) lijkt het mij geen probleem te zijn gezien autobussen er ook kunnen rijden.

Focus1965

Snelly1968
February 5th, 2009, 06:56 PM
^^
Maar dan kan er aan het begin en einde wel wat afgeschraapt worden om de helling technisch aanvaardbaar te maken.

Alleen vraag ik mij af of de tunnel nog aan de veiligheidsvoorwaarden zou voldoen. Al bij al is hij al ouder dan 75 jaar...

Snelly

mato
February 6th, 2009, 12:17 AM
Zou een tram door de Waaslandtunnel eigenlijk mogelijk zijn (als auto's er eens niet meer doormogen of er een Waasland'brug' zou zijn)? :p
Voor PCC's waren er volgens de oude plannen geen problemen. :)

Ook in Dresden, zijn er zulke hellingen. :|

Snelly1968
February 6th, 2009, 12:26 AM
^^
Was er in dat plan dan enkel sprake van de tram of werd het autoverkeer ook nog door de tunnel gesluisd? Ik heb er niks van teruggevonden, maar iemand anders misschien wel.

Snelly

X38
February 6th, 2009, 12:28 AM
Autoverkeer dat baan moest ruimen voor de tram... in de jaren '70? :nuts:
Dus dat zal ook de reden geweest zijn waarom dat konijnenpijpidee nooit is uitgevoerd.

Snelly1968
February 6th, 2009, 12:35 AM
^^
Hey, misschien waren ze toen misschien wel progressief bezig...maar de kans is klein, dat geef ik toe.

Of misschien waren er wel plannen om de tunnel te verbreden en/of er een tweede naast te leggen. Het waren de jaren '60 en het geld groeide aan de bomen...:lol:

focus1965
February 6th, 2009, 12:48 AM
^^

Ik zal het bij gelegenheid eens nakijken, maar uit mijn geheugen: er waren vage schetsen / tekeningen door studiebureau's gemaakt, maar niets concreet, maar ik zal het toch wel voor de zekerheid uitpluizen.
Wat die helling betreft: de hellingsgraad zal het probleem niet zijn - denk ik - want die is vrij egaal maar net dit kan (of kon, bij oude pcc's) het probleem geven, namelijk verhitting van de weerstanden, door de lengte van de helling.
Er zijn er steilere - Lissabon lijn 12 - dus alles kan. Maar ook dit aspect is behandeld geweest bij de ombouw van de pcc's, al was men er rijkelijk laat mee gezien de Brabotunnel toen al in dienst was en er slechts 2 (!) veilige trams waren...

Hoe dan ook, het is een leuke discussie maar heden bestaan er geen plannen noch is er enig bestaanreden voor een 2de tramtunnel onder de Schelde. Laat maar eerst gauw de Oosterweelverbinding afgewerkt geraken !

Focus1965

poller1
February 6th, 2009, 10:23 AM
^^
Maar dan kan er aan het begin en einde wel wat afgeschraapt worden om de helling technisch aanvaardbaar te maken.

Alleen vraag ik mij af of de tunnel nog aan de veiligheidsvoorwaarden zou voldoen. Al bij al is hij al ouder dan 75 jaar...

Snelly

tja, zouden alle oude metrotunnels in Londen, Parijs en New York (lukrake voorbeelden) veel veiliger zijn dan de konijnenpijp?

Snelly1968
February 6th, 2009, 12:56 PM
^^
Ik mag hopen dat die daar regelmatig gecontroleerd worden. Alhoewel Londen...ze hebben daar negatieve ervaringen (brand in '87).

De tunnels in Londen, Parijs en nog wat andere steden zijn wel speciaal voor dat doel gebouwd, waar de Konijnenpijp voor auto's is bedoeld.
Nu, zelf twijfel ik niet aan de veiligheid waar het brandbaarheid betreft, maar overheden hebben de neiging om daar wat anders mee om te springen. Denk hier bij voorbeeld aan de brand in de Mont Blanc-tunnel.

Nu, ik denk dat de hele discussie eigenlijk loos is, want volgens mij gaat er nooit - toch niet in mijn leven - een tram door de Konijnenpijp rijden.

tram2
February 6th, 2009, 01:43 PM
^^
Ik mag hopen dat die daar regelmatig gecontroleerd worden. Alhoewel Londen...ze hebben daar negatieve ervaringen (brand in '87).

Dat was op 18 november 1987 in station King's Cross (http://en.wikipedia.org/wiki/King%27s_Cross_fire). Maar had volgens mij niets te maken met de brandveiligheid van de tunnel zelf maar was een brand onder een houten roltrap.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/bf/King%27s_Cross_Fire.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/01/King%27s_Cross_Fire1.jpg

Zie ook andere "London Underground accidents (http://en.wikipedia.org/wiki/London_Underground_accidents)".

Maar dit geheel terzijde natuurlijk...

Puinkabouter
February 6th, 2009, 02:20 PM
Het was inderdaad een probleem met de roltrap. 'k Heb er ooit een reportage over gezien op National Geographic of Discovery, ik weet het niet meer.

Probleem was dat er een spleetje was tussen de traptreden en de zijkanten van de roltrap, waar allerhande rommel en vuiligheid (papieren, peuken, luciferstokjes, metrokaartjes, etc.) onder de roltrap terechtkwamen. Daarbij kwam nog dat de smeerolie soms zo warm werd dat ze vlam vatte, of dat er brandende lucifers tussen de rommel belandden. Al die rommel onder de roltrap vatte dan vuur. De vuurzee escaleerde weliswaar enorm snel, omdat de roltrap een geul vormt, en vuur nu eenmaal heel strak kan aanwakkeren in een geul als er voldoende zuurstofgas bijkan.

Zoiets kan dus gebeuren met alle oude roltrappen. Uitkijken in de Sint-Annatunnel of in Brussel Centraal ;)

X38
February 6th, 2009, 02:55 PM
Gewoon goed onderhouden en regelmatig uitkuisen die handel (al is dat hier in België soms schijnbaar onmogelijk).

ps. ik hou wel van die smeervet-geur in de metrostations

Snelly1968
February 6th, 2009, 03:15 PM
[...] ik hou wel van die smeervet-geur in de metrostations

Helaas dikwijls overstemd door urinegeur.
Doet mijn denken aan een vraag die ooit werd gesteld aan Guy Mortier in één of ander radioprogramma: "Wat zijn urinewegen?" "De toegangen tot de Antwerpse metro..."

@Puinkabouter
Ik heb dat programma ook gezien op National Geographic. Dat was in hun reeks Seconds from distaster.
Wat ik maar wil zeggen: in moderne tunnels zijn er nooduitgangen voorzien, maar bij mijn weten is dat niet het geval in de Konijnenpijp. Mocht het zijn dat er iets gebeurt, vrees ik het ergste. 't Is nu al problematisch bij verkeersongevallen. Mijn oud-leraar geschiedenis heeft in de jaren '80 een verkeersongeval gehad in de tunnel en het duurde wel een tijdje voor er hulp kwam opdagen. Een geluk dat hij niet zwaar gewond was...

L-er
March 6th, 2009, 05:35 PM
ANTWERPEN
Persbericht 6 maart 2009 Ongebruikte premetrotunnel opent deuren voor publiek

Bedenk zelf een naam voor de tunnelTijdens het eerste weekend van april kan, op initiatief van Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt, iedereen die dat wil een kijkje komen nemen in de ongebruikte premetrotunnel onder de Turnhoutsebaan in Antwerpen. In aanloop naar het opentunnelevenement kan het publiek mee een naam kiezen voor de tunnel.

In 1981 werden de ruwbouwwerken aan de tunnel onder de Carnotstraat en Turnhoutsebaan beëindigd. Sindsdien ligt de tunnel er, al bijna 30 jaar, ongebruikt bij. "Daar komt nu eindelijk verandering in", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt. "De voorbereidende studie naar de technische uitrusting van de tunnel, de afwerking van de stations en de bovengrondse spoorverlenging richting Wommelgem is volop aan de gang. In 2011 start De Lijn met de werken voor de ingebruikname van de 3,2 km-lange tunnel. Maar voor het zover is, geven we iedereen nog een unieke kans om een wandeling te maken door de tunnel."
Verleden, heden en toekomst
Op zaterdag 4 en zondag 5 april 2009 kan iedereen, doorlopend van 10 tot 18 uur, kennismaken met het verleden, heden en toekomst van de premetrotunnel onder de Turnhoutsebaan. Via de werfput aan de Noordersingel daal je 25 meter diep voor een 2 km-lange tunnelwandeling tot op het Astridplein. Op de perrons van Zegel, Drink en Carnot worden onder meer filmbeelden getoond van de tunnelwerken. In Astrid wordt een blik geworpen op de toekomst van de tunnel. "Tegen dan zal het studiebureau ook de eerste ontwerpen voor het station Zegel presenteren en kunnen we het voorkeurtracé van de bovengrondse tramverlenging voorstellen", zegt Van Brempt.
Bedenk mee een naam voor de tunnel
De Lijn geeft, via haar website, iedereen de kans om een naam voor de tunnel te bedenken. Een jury onder leiding van Saskia Schatteman, directeur Marketing en Communicatie van De Lijn, beoordeelt de ingezonden namen en duidt een winnaar aan. Hij of zij wint een Lijnabonnement voor het hele gezin en een weekendje Antwerpen voor 2 personen. Onder de deelnemers worden ook nog eens 4 Lijnabonnementen verloot.
Gratis pendeltrams -en bussen
Vanaf het Astridplein rijden speciale pendeltrams naar de start van de tunnelwandeling. Wie vanuit het stadscentrum of met de trein naar Antwerpen komt, kan er vlot én gratis op de tram stappen. Wie toch met de wagen komt, parkeert op de parking Ten Eekhovelei tegenover het Sportpaleis en neemt daar de pendelbus naar de start van de tunnelwandeling. Terugkeren doe je dan (betalend) met tram 3, 5 , 6 of 12.
De tunnelwandeling is gratis en voor iedereen toegankelijk, mits voldoende mobiel. Omwille van ruwbouwtoestand van de tunnel zijn warme kledij en aangepast schoeisel aanbevolen.
Alle info over de tunnelwandeling en de wedstrijd vind je op delijn.be

teaser
March 7th, 2009, 07:47 PM
'Slaaptunnel' lijkt me wel een gepaste naam.

franzchief
March 21st, 2009, 09:24 PM
vet, in zo'n spooktunnels lopen. Mijn zus zit op kot in Antwerpen, dus mss kan ik dan zo daarheen, ma die interesseert zich daar nie in :p.

mato
March 21st, 2009, 09:50 PM
'Slaaptunnel' lijkt me wel een gepaste naam.
Een grap (?) die ik regelmatig (ook door moslims) in Borgerhout hoor is Gazatunnel. :cheers:

Snelly1968
March 23rd, 2009, 12:41 AM
Hoera, hoera!

Voor de 2 mensen die het nog niet weten: het eerste weekend van april gaat de tunnel onder de Turnhoutsebaan even open voor het publiek en dit van 10u tot 18u.

Laad de batterijen, schaf voldoende SD kaartjes aan.

:cheers1:, Snelly

Quimb
March 24th, 2009, 08:49 PM
Ik zal mijn Firefox al laten opwarmen om 64x dezelfde foto te zien in 3megapixels (maar vanuit een ander perspectief) van dezelfde tunnel... :hammer:

highlandcattle
March 24th, 2009, 11:59 PM
domme vraag misschien. Maar waar ga je in de tunnel?Ik heb gezien dat de jongens van Manus de halte zegel wat aan het opfrissen waren (met nieuwe kiezel en een fietsenrek).
Is het daar misschien?

Meurisse
March 25th, 2009, 12:09 AM
www.delijn.be

2/3/2009

Opentunnelevenement Antwerpen op 4 en 5 april 2009

Op zaterdag 4 en zondag 5 april 2009 organiseert De Lijn in Antwerpen een opentunnelevenement. Iedereen die dat wil kan dan tussen 10 en 18 uur een kijkje komen nemen in de ongebruikte premetrotunnel onder de Carnotstraat en Turnhoutsebaan.

Tijdens de 2km-lange wandeling maakt u kennis met het verleden, heden en toekomst van de tunnel. De tunnelwandeling start aan de werfput ter hoogte van het kruispunt van de Noordersingel en Stenenbrug. Via een trap daalt u 25m af de tunnel in. Terug boven komen doet u op het Astridplein.

De toegang tot het evenement is gratis.

Wedstrijd – Bedenk zelf een naam voor de tunnel (http://www.delijn.be/nieuws/opentunnelevenement_wedstrijd.htm?ComponentId=7365&SourcePageId=7418)
Foto's (http://www.delijn.be/nieuws/opentunnelevenement_fotos.htm?ComponentId=7431&SourcePageId=7418)

Op donderdag 2 april 2009 verschijnt in Gazet van Antwerpen een extra bijlage over het opentunnelevenement. Bijlage gemist? Haal uw exemplaar op tijdens het tunnelevent of download ze hier vanaf 7 april.

Opentunnelevenement Antwerpen: praktisch

Praktisch

Wanneer: zaterdag 4 en zondag 5 april 2009, van 10 tot 18 uur
Start tunnelwandeling: terrein werfput aan het kruispunt Noordersingel-Stenenbrug
Einde tunnelwandeling: Astridplein

Hoe er geraken?

Vanaf het Astridplein (Centraal Station) brengt een pendeltram u naar het begin van de tunnelwandeling. Afstappen doet u aan de halte ‘Collegelaan’.

Wie met de auto komt, parkeert het best op de parking ‘Ten Eekhovelei’ (750 plaatsen) tegenover het Sportpaleis (afrit 2, Deurne). Van daar af rijdt een pendelbus naar de werfput.
Vanaf het Astridplein geraakt u vlot met tram 3, 5, 6 of 12 terug naar de parking aan het Sportpaleis.

Bereikbaarheidsplan (PDF - 110kb) (http://www.delijn.be/images/bereikbaarheidsplan_tcm7-7462.pdf)

Enkele tips

De premetrotunnel en –stations onder de Carnotstraat en Turnhoutsebaan bevinden zich in ruwbouwtoestand. Stevige (stap)schoenen zijn aanbevolen.
De tunnel is niet toegankelijk voor personen met een beperkte of verminderde mobiliteit en kinderwagens.
Honden en andere huisdieren zijn niet toegelaten.
In de tunnel en de stations geldt een rookverbod.
Geen rugzakken of bagage.
Wees slim: kom met het openbaar vervoer.

De Snor
March 25th, 2009, 11:24 AM
Ontvangen in mijn mailbox vanmorgen:

Momenteel is er een actie aan de gang van "De Lijn".
Kortelings zal de metrotunnel opengaan die loopt van de Stenenbrug naar het Astridplein.

Iedereen krijgt de kans om de tunnel een naam te geven.
De winnaar hiervan wordt rond 4, 5 april bekend gemaakt.

Dit is een ideale kans om Guido Demoor te herdenken.

U weet wel die man die het leven erbij liet toen hij een zestal jongeren op buslijn 23 aanmaande om wat rustiger te zijn.
Klik op volgende link http://www.delijn.be/nieuws/Opentunnelevenement_Antwerpen_op_4_en_5_april_2009.htm
en noem de tunnel 'Guido Demoortunnel' of G. Demoortunnel of Demoortunnel ...

Dit is een initiatief uit het verenigingsleven, het is dus geen politieke actie.
Met vriendelijke groeten

Snelly1968
March 27th, 2009, 08:14 PM
^^
Waarom heb ik hier problemen mee...

the_mirage
March 27th, 2009, 10:26 PM
Waarom heb ik hier problemen mee...

Geen idee? Zeg het eens?

Snelly1968
March 28th, 2009, 05:22 PM
^^
Laten we zeggen dat ik iets tegen politieke recuperatie (van welke soort dan ook) heb. Maar da's de trend van tegenwoordig zeker.

the_mirage
March 28th, 2009, 05:54 PM
Neen, ik vind het net een mooi symbool: bij deze naam associeer ik het feit dat iedereen in de maatschappij zijn verantwoordelijkheid moet nemen en respectsnormen die de samenleving bijéén houden moet verdedigen.

Guido De Moor wordt vaak met politiek gelinkt, maar laten we de essentie van de zaak niet vergeten: respect voor mekaar op het openbaar vervoer.

CuoreGR
March 28th, 2009, 08:18 PM
Ik word er ook misselijk van. Jammer voor Demoor, maar met een Demoortunnel gaat hij wel de geschiedenis in als "de man die dierf opstaan tegen de m... en dat met de hoogste prijs betaalde"...

Quimb
March 28th, 2009, 08:34 PM
* De premetrotunnel en –stations onder de Carnotstraat en Turnhoutsebaan bevinden zich in ruwbouwtoestand. Stevige (stap)schoenen zijn aanbevolen.
* De tunnel is niet toegankelijk voor personen met een beperkte of verminderde mobiliteit en kinderwagens.
* Honden en andere huisdieren zijn niet toegelaten.
* In de tunnel en de stations geldt een rookverbod.
* Geen rugzakken of bagage.
* Wees slim: kom met het openbaar vervoer.

^^ Mag je geen rugzak dragen als je door de tunnel loopt? Menen ze dat? Als ik naar Antwerpen ga heb ik bijna áltijd een rugzak mee om mijn spullen in te stoppen... net zoals heel veel andere mensen. Als ze alle mensen die een rugzak hebben aan de ingang gaan weren dan zal 't niet veel succes hebben...

teaser
March 28th, 2009, 08:47 PM
Misschien willen ze vermijden dat mensen hun lunchpakket meenemen en willen verorberen in de tunnel, met afval tot gevolg?

Als mijn camera meegaat is het in ieder geval inclusief rugzak.

Eimai
March 28th, 2009, 09:01 PM
Misschien verwachten ze een terroristische aanslag en vrezen ze dat iemand een bom in zijn rugzak gaat meenemen :)

Zouden ze trouwens ook handtassen verbieden?

Snelly1968
March 28th, 2009, 09:20 PM
^^
Als je 's morgens op een tram zit en er stapt iemand op met een rugzak op de rug, moet je er eens op letten hoeveel plaats die in beslag nemen...

Niets tegen rugzakken an sich, maar op tram en bus kan die beter worden afgedaan. 'k Heb zelf al een paar keer een trek tegen m'n achterhoofd gehad...

En het is inderdaad een handig iets om een bom in te stoppen :)

Quimb
March 28th, 2009, 09:24 PM
Ach kom, rugzak zet ik op mijn schoot, aan mijn voeten, onder m'n zitplaats of gwn tussen m'n rug en de leuning. Gewone standaardrugzakken (geen grote trekzakken) nemen niet zoveel plaats in...

Soit, ze mogen me fouilleren en m'n rugzak checken aan die ingang, maar 'k ga serieus pissed zijn als 'k die niet op mijn rug mag hebben om door de tunnel te wandelen...

Snelly1968
March 28th, 2009, 09:42 PM
^^
Ja, jij doet dat...maar niet iedereen. Da's mijn punt juist. Maar kom, in de geest van de tolerantie, zal ik het volgend WE door de vingers zien.
Heeft er voor de rest iemand tips in verband met de wandeling - buiten hetgeen hoger werd vermeld? 't Zal mijn eerste keer zijn en ik wil niet voor verrassingen komen te staan :lol:

Wopke
March 29th, 2009, 06:28 PM
heel kort vraagje:

in de premetro van antwerpen, branden daar de lichten dag en nacht? Lijkt me enorme verspilling!!

Wopke
April 3rd, 2009, 05:26 PM
Kben dan zelf maar eens gaan kijken. De lichten branden dus nog. Enorme verspilling me dunkt!

1)
http://users.telenet.be/wopke2/1.jpg

2)
http://users.telenet.be/wopke2/6.jpg

3)
http://users.telenet.be/wopke2/7.jpg

4)
http://users.telenet.be/wopke2/13.jpg

5)
http://users.telenet.be/wopke2/15.jpg

6)
http://users.telenet.be/wopke2/19.jpg

7)
http://users.telenet.be/wopke2/21.jpg

8)
http://users.telenet.be/wopke2/23.jpg

teaser
April 3rd, 2009, 06:25 PM
Typisch...

Mooie foto's trouwens!

X38
April 3rd, 2009, 07:02 PM
Tot morgen! (?) :wave:

Meurisse
April 3rd, 2009, 07:36 PM
Tot morgen! (?) :wave:

kijk eens aan :)

een tunnelweekend kan onze X38 altijd wel terug lokken :p

Koekskensmonster
April 3rd, 2009, 07:51 PM
Prachtig hoe onaangetast die tunnels toch nog steeds zijn na al die jaren, ze lijken nog gloednieuw!

focus1965
April 3rd, 2009, 08:50 PM
^^

Ze werden wel ononderbroken onderhouden en herstellingen (groot en klein) hebben ook steeds plaatsgevonden!
2 fulltimers (kostprijs: +/- 80000 euro/jaar voor beiden) deden alleen de inspectie en geven de nodige opdrachten uit.
Vandaar dat het geheel er heel wat beter uit ziet dan de tunnels uit Charleroi waar in al die jaren geen kat naar omgekeken heeft. Maar het resultaat is gelijk: er rijden geen trams door.

Focus1965

Benonie
April 3rd, 2009, 10:36 PM
^^ Mag je geen rugzak dragen als je door de tunnel loopt? Menen ze dat? Als ik naar Antwerpen ga heb ik bijna áltijd een rugzak mee om mijn spullen in te stoppen... net zoals heel veel andere mensen. Als ze alle mensen die een rugzak hebben aan de ingang gaan weren dan zal 't niet veel succes hebben...
Ik denk/hoop niet dat ze die kleine rugzakjes bedoelen die zowat iedereen overal meezeult (ik ook), maar die grote rugzakken waarmee backpackers op reis gaan.

Polri
April 3rd, 2009, 10:46 PM
Toen we er vorig jaar door zijn gewandeld waren de lichten wel degelijk gedoofd. De onderhoudsman maakte steeds enkel het licht aan in de stukjes waar we door gingen lopen.

KolonelSilvertop
April 4th, 2009, 09:53 AM
^^ inderdaad. mooie foto's wopke, maar het 'verhaal' klopt niet helemaal.

the_mirage
April 4th, 2009, 11:00 AM
Welk station is dat met het gebogen dak? En is dat op legale manier dat jullie erin zijn geraakt?

X38
April 4th, 2009, 01:53 PM
Allez, ik ben er vanmorgen (nog) eens binnengeweest. 't was toch plezant.

Tot zover mijn uitzonderlijke activiteit...

ps. de officiële naam voor de tunnel is "reuzenpijp".

Eimai
April 4th, 2009, 03:47 PM
Tussen haakjes: met gewone rugzakken mag je gerust de tunnel in.

De avontuurlijken kunnen trouwens ook nog eerst een paar mensen van Ademloos met flyertjes trotseren aan de Stenenbrug :)

Quimb
April 4th, 2009, 10:46 PM
Is het druk?

X38
April 4th, 2009, 11:13 PM
Is het druk?

Nogal ja... Ik had het eigenlijk niet verwacht. maar ik heb niet echt in de drukte moeten staan, ik behoorde tot de eerste groep mensen die binnenmocht en ik heb ook nog de speech van Kathleen Van Brempt mogen bijwonen :banana:.

Quimb
April 4th, 2009, 11:44 PM
Ik ga morgenmiddag... ik vrees een zondagmiddagdrukte...

focus1965
April 5th, 2009, 12:53 AM
Tracht zo vroeg mogelijk te gaan, liefst voor 12u. De grote meute haalde mij pas in vanaf 13u: tot dan kon ik rustig fotograferen.
De perrons zijn in theorie niet toegankelijk: men moet dus in theorie op het pad blijven lopen. Er loopt massaal veel "security" rond (De Lijn medewerkers uit alle rangen, maar vooral de laagste) maar het voordeel hiervan is dat ze met zovelen zijn dat ze wel eens groeperen en pas veel te laat zien dat er iemand op een perron staat... Er worden ook heel wat films afgespeeld, die wel interessant leken te zijn, maar ik gaf de voorkeur om van de relatieve rust te profiteren en liever rustig door te wandelen en de foto's te maken zonder volk in mijn beeld.

Het was rustig en hier een mooie annecdote: halverwege de tunnel sta ik op mijn eentje foto's te maken, of althans: te wachten tot een tegenligger mij voorbijloopt. Een jongen van een jaar of 18, een Brabants/Limburgs accent met de vraag "waar is de uitgang?" Ik: "Je bent hier halverwege ongeveer, maar je komt er toch van en je moet het parcour gewoon aflopen". Bleek dat hij van de trein kwam, in de catacomben van het C.S. naar Astrid was gewandeld en blijkbaar - ergens aan het Laar was dit - er nog steeds van uitging dat hij een tram naar de Meir ging vinden!! Toch een geslaagde evenement, al had ik liever het Brussels gehad, met de inhuldiging van iets nieuws...

Focus1965

teaser
April 5th, 2009, 12:39 PM
Gisteren tegen 4-5u was er nauwelijks volk. Veel speciaals vond ik er niet aan eigenlijk, maar ik had hier ook al veel foto's gezien en zo'n tunnel is natuurlijk over de hele lengte hetzelfde ongeveer :) Alleen de afdaling in de bouwput was wel interessant (die stellingen zijn hier speciaal voor geplaatst neem ik aan?), en verder had ik wel op momenten de zin om de stations te gaan verkennen en aan Astrid eens te kijken waar die andere tunnel heen ging :) Dat laatste had ik eigenlijk gerust kunnen doen want er was niemand in de buurt om het me te beletten...

the_mirage
April 5th, 2009, 12:59 PM
Het kriebelde wel om de splitsing naar de Kerkstraat te nemen. En indd jammer dat ge niet in de stations kon, of toch geen enkel.

tram2
April 5th, 2009, 03:58 PM
1)
http://users.telenet.be/wopke2/1.jpg

Ik heb gisteren tijdens de tunnelwandeling ook gezien dat er blijkbaar verschillende "sporen" van verschillende breedtes zijn. Enfin, zijn dat inderdaad sporen? En zo ja, waarvoor dien(d)en die dan???

Ze werden wel ononderbroken onderhouden en herstellingen (groot en klein) hebben ook steeds plaatsgevonden!
2 fulltimers (kostprijs: +/- 80000 euro/jaar voor beiden) deden alleen de inspectie en geven de nodige opdrachten uit.

Moet je nu echt die mannen hun pree vermelden? :lol:
Als dat correct is: ferme pree dan, maar natuurijk niet wat ze bruto krijgen... In ieder geval: ik had niet de indruk dat de tunnels verwaarloosd werden. Behalve van hier en daar wat waterinsijpeling en bijhorende kalkafzetting kon ik moeilijk geloven dat de "Reuzenpijp" want zo heet de tunnel officieel (zie artikel (http://www.gva.be/antwerpen/borgerhout/premetrotunnel-heet-voortaan-reuzenpijp-2.aspx)) al zo oud was. Conclusie: prima onderhouden!

Premetrotunnel heet voortaan Reuzenpijp

http://www.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2009/04/05/442409/premetrotunnel-heet-voortaan-reuzenpijp_5_460x0.jpg

04/04 De premetrotunnel onder de Turnhoutsebaan in Antwerpen zal 'Reuzenpijp' gedoopt worden. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) laten weten.

"Alle omwonenden van de Carnotstraat en de Turnhoutsebaan tot in Deurne zijn reuzen", zei Van Brempt (foto). "Met de Roma, de Zoo, het Ecohuis en Atlas blazen ze zo veel nieuw leven in de stad op een van de belangrijkste toegangswegen naar de stad."

2013

De minister woonde zaterdag de opening bij van het Opentunnel-evenement bij. Deze laat de mensen toe om eens een kijkje te gaan nemen in de tot nu ongebruikte metrotunnel. In een twee kilometer lange wandeltocht kunnen nieuwsgierigen kennis maken met het verleden, heden en de toekomst van de tunnel die in 2013 in gebruik zal genomen worden.

Rond de naamgeving van de tunnel liep een wedstrijd. 'Reuzenpijp' kwam als winnaar uit de duizend inzendingen. Andere mogenlijke benamingen verwezen naar bekende Antwerpenaren zoals Rubens, Stan Ockers, Wannes Van de Velde, Ann Demeulemeester, Panamarenko, Rik Coppens, Willy Van Der Steen en Jeanne Brabants.

Meurisse
April 5th, 2009, 04:34 PM
Ik heb gisteren tijdens de tunnelwandeling ook gezien dat er blijkbaar verschillende "sporen" van verschillende breedtes zijn. Enfin, zijn dat inderdaad sporen? En zo ja, waarvoor dien(d)en die dan???

Dat zijn bevestigingsrails voor meterspoor, normaalspoor en voor eventueel een middenrail voor stroom. Men dacht vroeger wél na over wat ze bouwden :)

Polri
April 5th, 2009, 05:18 PM
Als ik de plannen voor het spoor in de Florent Pauwelslei bekijk, kan ik één conclusie trekken: de aftakking naar Foorplein zal nooit in gebruik worden genomen.

Blijkbaar redeneert men dat het weinig zin heeft om tramlijn 10 eerst door een snelle tunnel te laten racen, om hem daarna te laten vastlopen in de flessenhals van de Turnhoutsebaan in Deurne-dorp.

Men opteert in de plaats daarvan voor een soort "tram 10 bis" die via een omweg langs de Herentalsebaan en de Florent Pauwelslei naar Wijnegem zal sporen, met een traject dat volledig op eigen bedding zal liggen.

Zoals het er nu uitziet zal het er in de toekomst zo uitzien:
Tram 10 zal bovengronds ongewijzigd blijven. (Melkmarkt - Deurne)
"Tram 10 bis" zal ondergronds van de keerlus Roosevelt naar de Herentalsebaan sporen en dan verder op eigen bedding doorrijden naar Wijnegem.
Tram 5 zal via een Noordelijker traject aansluiten op de terminus van tram 10, en dan via de Turnhoutsebaan het traject van 10 bis bereiken, om dan samen naar Wijnegem te sporen;
Tram 24 zal het volledige traject tussen het Operaplein en de Herentalsebaan ondergronds afleggen en zal dan verder doorrijden naar Silsburg.
"Tram 24 bis", zal van de keerlus Roosevelt naar het Rond punt van Wommelgem sporen (waar hij het gezelschap zal krijgen van tramlijn 11?)

Op deze manier zullen 3 tramlijnen de tunnel gebruiken ("10 bis, 24 en "24 bis"), zodat de capaciteit niet onderbenut zal zijn.

Voor alle duidelijkheid: dit zijn mijn persoonlijke assumpties op basis van de brochure die tijdens de wandeling werd uitgedeeld!

tram2
April 5th, 2009, 07:32 PM
Dat zijn bevestigingsrails voor meterspoor, normaalspoor en voor eventueel een middenrail voor stroom. Men dacht vroeger wél na over wat ze bouwden :)

Dus zijn er geen dwarsliggers meer nodig om rails op te bevestigen? Hoe gebeurt dat dan precies? Ik dacht dat er altijd een dwarse montage nodig was...

Heb je trouwens gezien dat in het eerste deel van de tunnel, na de bouwput, dit niet het geval was? Ik denk zo ongeveer 100 of 200 meter verder dat dit systeem begon en er een hellinkje was. Het betonnen pad aan de linkerkant van de tunnel lag in dat 1ste deel duidelijk hoger dan het middengedeelte. (pad links: dit was dus volgens mij de tunnel richting Stenebrug want de deuren van een tram zijn natuurlijk rechts; dus eigenlijk waren we "spookwandelaars" :lol:)

Je mocht trouwens op dit pad niet lopen, ook al lag het in bijna heel de tunnel bijna even hoog als het midden.

Op de foto van Wopke is het pad rechts, dus ofwel een andere tunnel, ofwel omgedraaid om een foto te nemen?

Ik had de rails gisteren niet geteld maar volgens die foto blijken dat er 6 te zijn. Enig idee welke uiteindelijk voor welke sporen zouden gebruikt worden?

http://img56.imageshack.us/img56/8256/premetrosporen.jpg

Meurisse
April 5th, 2009, 08:14 PM
deredactie.be (http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/antwerpen/090404_Antwerpen_premetro)

15.000 mensen wandelen door de "Reuzenpijp"

zo 05/04/09 18:06 - In totaal 15.000 mensen hebben de gelegenheid te baat genomen om een wandeling te maken door de premetrotunnel onder de Turnhoutsebaan in Antwerpen.

De tunnel was uitzonderlijk toegankelijk in het kader van het "Opentunnel-evenement."

Het was minister van Mobilteit Kathleen Van Brempt (SP.A) die het evenement gisteren opende met een wandeling door de Reuzenpijp.

Tijdens een 2 kilometer lange wandeling konden de wandelaars kennismaken met verleden, heden en toekomst van de tunnel die na dertig jaar in gebruik genomen zal worden. Met gemiddeld 940 bezoekers per uur bleven de wachttijden beperkt.

De werkzaamheden om de tunnel gebruiksklaar te maken starten in 2011. De eerste tram moet er in 2013 door rijden.

"Reuzenpijp" scoorde beter dan "Stan Ockers"

De premetrotunnel onder de Turnhoutsebaan werd zaterdag "Reuzenpijp" gedoopt. De nieuwe naam werd gekozen uit net geen 1.000 voorstellen en werd gisteren voorgesteld door minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A).

De naam voor de nieuwe tunnel vormde het onderwerp van een wedstrijd. Onder de inzendingen waren namen die verwezen naar Antwerpse figuren zoals Rubens, Stan Ockers, Wannes Van de Velde, Ann Demeulemeester, Panamarenko, Rik Coppens, Willy Van Der Steen en Jeanne Brabants.

Uiteindelijk is het dus "Reuzenpijp" geworden. Volgens minister Van Brempt zijn alle omwonenden van de Carnotstraat en de Turnhoutsebaan tot in Deurne reuzen. "Met de Roma, de Zoo, het Ecohuis en Atlas blazen ze zoveel nieuw leven in de stad op een van de belangrijkste toegangswegen naar de stad", aldus Van Brempt.

X38
April 5th, 2009, 08:59 PM
Ik kan het niet laten.

Volgens mij dienden die sporen voor de werktreinen die ze er tijdens de bouw door lieten rollen. Dat was ook te zien op één van de videoprojectieschermen.
Ik denk trouwens niet dat er een tram over zou kunnen rijden... Misschien waren het eerder een soort "markeringen" voor de sporenleggers (die er nooit binnengeraakt zijn).

Ook valt die éne kabel aan die bovenleidingshaken mij nogal op...

Het moet mij van het hart dat ik een zéér gemengd gevoel heb bij deze plannen.
Hetgene waar ik mij aan stoor is kort samen te vatten: Gebrek aan ambitie.

En dan durfde Van Brempt het nog te hebben over "een betere verbinding tussen Deurne en Borgerhout". Verbetering? Welke verbetering? Alle reizigers van Deurne naar Borgerhout en terug (vooral -veel- scholieren) kieperen ze er nu af op een plek waar ze niet moeten zijn (Zegel). Ik had eerlijk gezegd liever Drink gehad... Bovendien zet men een hele wijk in de kou (aan de Collegelaan, nvdr), waar men nu alleen maar wat onregelmatige en overvolle bussen van bundel 42 overhoudt. De dichtsbijzijnde toekomstige haltes (Zegel en de nieuwe halte thv Morckhoven) zijn toch wel een pàk verder dan de huidige halte aan de J. Englishstraat!

De zaak-Foorplein vind ik bijzonder triestig. Kennelijk vindt DLA lijn 10 een ondergeschikte tramlijn? Hebben de reizigers uit Deurne-Noord (aan de Thtsebaan) en die van Wijnegem geen recht op een vlotte, rechtstreekse tramlijn?
Polri's analyse over de situatie is goed gezien, maar toch zal die "T10bis" geen waardig alternatief bieden voor een échte PM10 via Foorplein. Heel die omweg duurt waarschijnlijk nog langer dan het béétje gesemmel in Deurne-dorp.
Voor de antieke keerlus Melkmarkt hoeft men het niet te doen: ik vind die installatie (véél te smalle straatjes, bijna steegjes) niet meer van deze tijd én gevaarlijk. T3 verdween, T10 zal verdwijnen en lijn 11, dat weet ik niet...

Maar toch nog @Polri: Dank u wel, De Lijn en mme. Van Brempt om een hele wijk op tzadelen met een tramlijn die we niet willen, om daarmee een wijk te bedienen die er niet op zit te wachter, terwijl er al een mogelijk goedkoper alternatief klaarligt: namelijk P.M. Foorplein.

En voordat jullie mij voor nimby uitmaken: Ik ben niet echt tégen een tram door de Pauwelslei, maar ik ben een beetje bang voor de uitwerking ervan én van het Middelares-ziekenhuis dat alles zal blokkeren én dat alle parkeerplaatsen illegaal blijft inpikken!:bash:

Eimai
April 5th, 2009, 09:32 PM
Gaat de tram naar Wommelgem P+R en Wijnegem eigenlijk één tramlijn worden of twee? Want het statuut van "snellijn" vanuit Wijnegem zou wel zinloos zijn als ze elke keer moet omrijden naar de P+R... Maar voorlopig spreekt men enkel van de "toekomstige lijn 24" die door de tunnel gaat.

highlandcattle
April 5th, 2009, 10:12 PM
Het worden er twee. Ik moet toegeven dat ik eht punt van de sneltram niet zo goed begrijp. Hoe kan die nu in godsnaam sneller zijn dan lijn 24 of 10, ze hangt er toch achter ?
Wat ik ook niet begrijp waarom de andere haltes niet in gebruik worden genomen. Vooral halte collegelaan zou praktisch zijn.

X38 vergeet niet dat de halte foorplein mss nog in de toekomst in gebruik zal worden genomen.

focus1965
April 5th, 2009, 10:21 PM

Moet je nu echt die mannen hun pree vermelden? :lol:
Als dat correct is: ferme pree dan, maar natuurijk niet wat ze bruto krijgen...

In ieder geval: ik had niet de indruk dat de tunnels verwaarloosd werden. Behalve van hier en daar wat waterinsijpeling en bijhorende kalkafzetting kon ik moeilijk geloven dat de "Reuzenpijp" want zo heet de tunnel officieel (zie artikel (http://www.gva.be/antwerpen/borgerhout/premetrotunnel-heet-voortaan-reuzenpijp-2.aspx)) al zo oud was. Conclusie: prima onderhouden!

X38 heeft een juist antwoord gegeven mbt. de "sporen" van sporen, want het zijn natuurlijk helemaal geen sporen die er liggen.
Het loon: tel de patronale bijdragen erbij, de ancienniteit enz. en die 40000 euro per man is dicht bij de waarheid. Ze zijn met twee...
Over het onderhoud heb ik gisteren weer iets bijgeleerd: het onderhoud gebeurt bijna overal op uitzondering van het laatste stuk, inclusief keerlus Rooseveltplaats: vooral die keerlus schijnt in een erbarmerlijke staat te zijn. Ik heb het niet kunnen nachecken, maar het werd me wel verteld door iemand die er wel iets van af leek te weten en die uiteraard enkel uitvoerde wat hem opgedragen werd.

Als ik de plannen voor het spoor in de Florent Pauwelslei bekijk, kan ik één conclusie trekken: de aftakking naar Foorplein zal nooit in gebruik worden genomen.

Blijkbaar redeneert men dat het weinig zin heeft om tramlijn 10 eerst door een snelle tunnel te laten racen, om hem daarna te laten vastlopen in de flessenhals van de Turnhoutsebaan in Deurne-dorp.

Men opteert in de plaats daarvan voor een soort "tram 10 bis" die via een omweg langs de Herentalsebaan en de Florent Pauwelslei naar Wijnegem zal sporen, met een traject dat volledig op eigen bedding zal liggen.

Zoals het er nu uitziet zal het er in de toekomst zo uitzien:
Tram 10 zal bovengronds ongewijzigd blijven. (Melkmarkt - Deurne)
"Tram 10 bis" zal ondergronds van de keerlus Roosevelt naar de Herentalsebaan sporen en dan verder op eigen bedding doorrijden naar Wijnegem.
Tram 5 zal via een Noordelijker traject aansluiten op de terminus van tram 10, en dan via de Turnhoutsebaan het traject van 10 bis bereiken, om dan samen naar Wijnegem te sporen;
Tram 24 zal het volledige traject tussen het Operaplein en de Herentalsebaan ondergronds afleggen en zal dan verder doorrijden naar Silsburg.
"Tram 24 bis", zal van de keerlus Roosevelt naar het Rond punt van Wommelgem sporen (waar hij het gezelschap zal krijgen van tramlijn 11?)

Op deze manier zullen 3 tramlijnen de tunnel gebruiken ("10 bis, 24 en "24 bis"), zodat de capaciteit niet onderbenut zal zijn.

Voor alle duidelijkheid: dit zijn mijn persoonlijke assumpties op basis van de brochure die tijdens de wandeling werd uitgedeeld!

Wel kijk, gek vind ik je gedachtengang niet. Natuurlijk is het hier in Antwerpen al decennia koffiedik kijken en moeten we toch maar afwachen wat er gerealiseerd zal worden, als er al iets gerealiseerd wordt, want na de verkiezingen kan heel het premetroverhaal opnieuw in een diepe schuif belanden. Antwerpenaren hebben nu eenmaal héél veel geduld en zijn soms goedgelovig...
Enkel over lijn 24 heb ik zo m'n twijfels: met de komst van lijn 8 aan het eindpunt Silsburg en de lijnenbundel 420 wordt lijn 24 overbodig; een alternatief is inderdaad de verlenging naar ... ja, dat rondpunt? Ik had liever een verlenging naar Wommelgem gezien wat veel eenvoudiger te realiseren is.

@ X38

Ik kan het niet laten.

Welkom back! En blijf voor leuke bijdragen & foto's zorgen en relativeer soms...

Volgens mij dienden die sporen voor de werktreinen die ze er tijdens de bouw door lieten rollen. Dat was ook te zien op één van de videoprojectieschermen.
Ik denk trouwens niet dat er een tram over zou kunnen rijden... Misschien waren het eerder een soort "markeringen" voor de sporenleggers (die er nooit binnengeraakt zijn).

Ook valt die éne kabel aan die bovenleidingshaken mij nogal op...

Juiste veronderstelling. Die kabel heb ik ook gezien.

En dan durfde Van Brempt het nog te hebben over "een betere verbinding tussen Deurne en Borgerhout". Verbetering? Welke verbetering? Alle reizigers van Deurne naar Borgerhout en terug (vooral -veel- scholieren) kieperen ze er nu af op een plek waar ze niet moeten zijn (Zegel). Ik had eerlijk gezegd liever Drink gehad... Bovendien zet men een hele wijk in de kou (aan de Collegelaan, nvdr), waar men nu alleen maar wat onregelmatige en overvolle bussen van bundel 42 overhoudt. De dichtsbijzijnde toekomstige haltes (Zegel en de nieuwe halte thv Morckhoven) zijn toch wel een pàk verder dan de huidige halte aan de J. Englishstraat!

Jij bent niet de enige die er zo over denkt. Ook een verantwoordelijke die ik zaterdag aansprak had veel twijfels. Maar hij besefte nog meer dan ik dat een nieuwe minister - en die komt er zeker - totaal andere plannen zal hanteren, want in Antwerpen is niemand (blijkbaar DL Antwerpen ook niet) blij met die plannen.

De zaak-Foorplein vind ik bijzonder triestig. Kennelijk vindt DLA lijn 10 een ondergeschikte tramlijn? Hebben de reizigers uit Deurne-Noord (aan de Thtsebaan) en die van Wijnegem geen recht op een vlotte, rechtstreekse tramlijn?
Polri's analyse over de situatie is goed gezien, maar toch zal die "T10bis" geen waardig alternatief bieden voor een échte PM10 via Foorplein. Heel die omweg duurt waarschijnlijk nog langer dan het béétje gesemmel in Deurne-dorp.

Het eenvoudigste is hetgeen jij voorstelt, maar zo zit het *huidige* beleid niet ineen. Kan veranderen: jij mag je stem nog niet uitbrengen, anderen wel.
Want de tram naar Wijnegem had ondertussen al moeten rijden terwijl er nog geen meter grond uitgegraven is. Is wel beloofd... voor na de verkiezingen, jawel.

Voor de antieke keerlus Melkmarkt hoeft men het niet te doen: ik vind die installatie (véél te smalle straatjes, bijna steegjes) niet meer van deze tijd én gevaarlijk. T3 verdween, T10 zal verdwijnen en lijn 11, dat weet ik niet...

Het werkt nochtans heel goed. Ernstige ongevallen of calamiteiten zijn me niet bekend en in tegenstelling tot de tramtunnel heeft men wel een alternatief - keerlus centr.station - om de tramdienst draaiend te houden indien er toch iets voorvalt.

Maar toch nog @Polri: Dank u wel, De Lijn en mme. Van Brempt om een hele wijk op tzadelen met een tramlijn die we niet willen, om daarmee een wijk te bedienen die er niet op zit te wachter, terwijl er al een mogelijk goedkoper alternatief klaarligt: namelijk P.M. Foorplein.

Lig er niet teveel wakker van, want er zijn nog geen kredieten voorzien voor dit project. Hoop en al wat studiewerk, maar hiermee wordt geen meter tramlijn aangelegd.

En voordat jullie mij voor nimby uitmaken: Ik ben niet echt tégen een tram door de Pauwelslei, maar ik ben een beetje bang voor de uitwerking ervan én van het Middelares-ziekenhuis dat alles zal blokkeren én dat alle parkeerplaatsen illegaal blijft inpikken!:bash:

Als er al een tram komt, dan zal het ziekenhuis haar zegje kunnen doen: de hulpdiensten moeten ten alle tijde vlot kunnen in- en uitrijden. Ook parkeerplaatsen moeten er voorzien zijn, al vormt dit gegeven nu ook al een probleem: samen met het St.Vincentius ziekenhuis zijn dit zowat de ziekenhuizen die het moeilijkst bereikbaar zijn voor de automobilist. Voor degenen die zeggen dat men maar met de tram moet komen: niet handig als je een patient moet oppikken die huiswaarts mag of als je met je bejaarde moeder iemand moet bezoeken. (beide al gedaan).

Gaat de tram naar Wommelgem P+R en Wijnegem eigenlijk één tramlijn worden of twee? Want het statuut van "snellijn" vanuit Wijnegem zou wel zinloos zijn als ze elke keer moet omrijden naar de P+R... Maar voorlopig spreekt men enkel van de "toekomstige lijn 24" die door de tunnel gaat.

Men spreekt van veel maar realiseert niets. Aan het andere eind hoopt men de tram aan de Opera boven te laten komen, zoniet wordt het de keerlus Rooseveltplaats, maar die verkeert in een erbarmelijke staat. Of het wordt gewoon een status quo: dat is het eenvoudigste.
Wie vanuit Wijnegem naar Antwerpen wil, zal - volgens dat gazetje dat uitgedeeld werd - de keuze krijgen uit lijnen 5, 10 en 24, in de veronderstelling dat de 24bis naar het rondpunt Wommelgem rijdt en de nog grotere veronderstelling dat dit alles ooit aangelegd zal worden.
Ik ben sceptisch, dat weet ik, maar het vel van de beer wordt weer verkocht vooraleer het beest gevangen is. Ik had liever gehad dat men geen mediashow gaf en maandag met de afwerking zou beginnen.

Focus1965

Snelly1968
April 5th, 2009, 10:47 PM
Wegens oogontsteking kon ik er niet bij zijn :(
Ik verwacht binnenkort wel veel foto's hier :banana:

Wat ik me afvraag - maar tegelijkertijd wel het antwoord op denk te kennen - is waarom de werken pas in 2011 beginnen, althans volgens het Nieuwsblad.
Is dit inderdaad vanwege de werken aan de Noorderleien die rond dezelfde tijd moeten beginnen? (Hier moet ik trouwens een grimlach onderdrukken)
En blijkbaar opent inderdaad alleen Station Zegel, dus verwacht ik bij de opening van de tunnel meer mensen op T10 en de streekbussen. Niet iedereen die in Deurne T24 neemt moet op Astrid of verder zijn...

KrisL
April 5th, 2009, 11:30 PM
Het kriebelde wel om de splitsing naar de Kerkstraat te nemen. En indd jammer dat ge niet in de stations kon, of toch geen enkel.

Een paar vrienden hebben dat wel gedaan richting Schijnpoort. Maar de 3de keer vonden ze het licht niet...

Kris

X38
April 5th, 2009, 11:35 PM
Een scan uit "het boekske"
http://farm4.static.flickr.com/3408/3416047226_882d7e86a6_o.jpg

Mijn versie, met lijnnummers en in officiële lijnkleuren (alleen lijn 11 is moeilijk met dat rare pastelkleurtje)
http://farm4.static.flickr.com/3659/3416047444_cdeb08b420_o.jpg

Die f***** ImageShack deed het weeral niet.

Meurisse
April 5th, 2009, 11:36 PM

Dat was nochtans exact wat die FRANKI-man ons verteld had.

natuurlijk zijn dit niet de sporen zelf, dat ziet iedereen wel. Het zijn ingegoten omegaprofielen waarien je met een simpel boutsysteem elk ding kan vast zetten. Een beetje zoals die lichtsystemen in rails, maar dan op de grond...

Polri
April 6th, 2009, 12:17 AM
Even een reactie op de volgende stellingen die door een aantal mensen zijn geponeerd:

"Het is dom om de helling Foorplein niet te gebruiken en Deurne-noord en Wijnegem hun aansluiting met de premetro te ontzeggen"
Ten eerste wil ik hierop zeggen dat Deurne-noord al sinds 2006 een aansluiting met de premetro heeft (tramlijn 5) en dat Wijnegem via diezelfde tramlijn ook sowieso zal worden aangesloten op de premetro.
Tramlijn 10 zal als een lokale tram blijven rijden en mensen uit Deurne zullen al meteen in Zegel kunnen overstappen op een snellere premetrolijn naar het centrum, of rustig blijven zitten op de 10 die hen ook naar het centrum zal brengen, wat meteen mijn antwoord is op:

"Waarom juist Zegel? Wie zal daar in godsnaam overstappen?"
Mensen uit Deurne-Noord die van tram 10 afstappen, dus. Als ze pas in bijvoorbeeld Drink zouden kunnen overstappen, moeten ze dat hele stuk bovengronds, en dus langzamer, afleggen.

"Wat met de bovengrondse haltes van tram 24 tussen de Singel en de Morckohovelei?"
Mijn gok: die bovengrondse tram zal blijven rijden (naar Silsburg) terwijl de ondergrondse "24 bis" naar het rond punt van Wommelgem zal sporen. Maar dat is uiteraard slechts een hypothese.

"Waarom die omleiding rond Deurne-Noord?"
Omdat het in de eerste plaats de bedoeling is zoveel mogelijk bussen uit de (voor-)kempen te vervangen door snelle trams die deze tunnel gebruiken. Dan is het logisch dat je de snelste weg neemt, en dat je de flessenhals van Deurne-Noord vermijdt.

Deurne en Borgerhout gaan hier echter ook van profiteren: ze krijgen immers ook een aansluiting op deze snellere trams (en ze behouden al hun huidige trams, dus ze gaan er in ieder geval op vooruit), én ze zullen veel minder bussen door de drukke straten van hun district zien bollen.

En: op deze manier kunnen het Astridplein en de Rooseveltplaats éindelijk worden onlast van een groot aantal bussen, wat ook daar de kwaliteit van het openbaar domein zal doen toenemen.

Conclusie: die plannen van Kathleen van Brempt zijn nog zo stom niet :)

Snelly1968
April 6th, 2009, 09:27 AM
^^
Klinkt inderdaad logisch en doordacht.

Misschien maken we allemaal de fout om onze verzuchtingen te toetsen aan het net zoals dit er nu is. Maar niemand zegt dat er een reorganisatie van de lijnen zal komen, zoals dit juist in Brussel is gebeurd.

Alleen is dit het soort werk - planning maken - dat nu al dient te gebeuren én mag men dan ook hopen dat er eerst nieuw rollend materieel is.
De huidige werkwijze - 2 "nieuwe" lijnen met hetzeldde aantal trams - is immers een farce.

KolonelSilvertop
April 6th, 2009, 10:25 AM
@polri: de vijf komt toch wel in een ander stuk Deurne...

Zoals de combinatie lijn 3 / lijn 12 kan je ook iets bedenken voor den drie en de 24. Een laagfrequente korte bovengrondse lijn, en een hoogfrequente lange ondergrondse lijn. Voor de 24 zit dat blijkbaar al in de pipeline.

Op de kaart van X38 zie je dat ze rond het ziekenhuis toch wel heel makkelijk aansluiting hebben op een hoop stadsverbindingen. Die tram kan m.i. dus makkelijk over de boterlaarbaan. Maar de verlenging van de 8 naar wijnegem... why?

Polri
April 6th, 2009, 10:28 AM
@ Snelly
Er zullen inderdaad tientallen nieuwe hermelijntrams moeten worden besteld om dit in goede banen te leiden. (en als het kan, liefst nog grotere trams)

Ik denk dat het belangrijk is om te onderkennen dat de situatie hier grondig verschilt met bijvoorbeeld het Waasland en de noord- of zuidrand.

Als je de statistieken bekijkt wordt er gewoon veel meer gependeld tussen de (voor-)Kempen en Antwerpen, dan tussen die andere regio's en Antwerpen. Maar anderzijds zijn de spoor- en snelwegverbindingen naar de (voor-)Kempen veel minder goed uitgebouwd (de E313 is een oude tweebaanssnelweg, en de spoorweg Lier-Herentals doet de meeste gemeenten gewoonweg niet aan.)

Daardoor moeten die mensen nu via allerhande rommelige buslijntjes de stad bereiken, notabene via de oververzadigde Turnhoutsebaan.

Het plan dat Kathleen van Brempt biedt in de eerste plaats daarop een oplossing, en inderdaad: als je zoveel mogelijk van die bussen buiten de Singel wilt houden moet je werken met hoogfrequente sneltramlijnen, die niet gaan vastrijden in smalle straatjes, en niet teveel tijd verliezen door om de 500 meter in die tunnel te stoppen.

En de bewoners van Deurne en Borgerhout worden niet in de steek gelaten: zij krijgen minder bussen door hun hoofdstraten, een aantal extra aansluitingen op die sneltramlijnen en meer ruimte op de lokale bovengrondse trams (omdat de pendelaars niet meer op die lokale trams gaan zitten).

Hoe meer ik erover nadenk, hoe logischer ik het begin te vinden :)

@ kolonel

De 5 rijdt toch min of meer parallel aan de 10 op een afstand van zo'n 500 meter, en zal aansluiten op de huidige terminus van de 10? Dat is voor de bewoners van Deurne toch niet zo ver?
Die verlenging van tram 8 naar wijnegem op de plannen van X38 is voor zover ik weet een persoonlijke hypothese. Ik hoop dat ze dat niet zo gaan doen, want die lijn is veel te traag en kronkelig om hem nog eens naar wijnegem te gaan verlengen.

Snelly1968
April 6th, 2009, 10:49 AM
^^
Wat langere trams betreft: In Trams 2009 stond dat de nieuwe trams voor Antwerpen niet langer zouden zijn dan 32 meter. Ik weet niet waar zij die gegevens vandaan hebben, want bronvermelding bij dit jaarwerk laat te wensen over (vind ik).
Nu, 32 meter is de lengte van 2 gekoppelde PCC's (ongeveer) en de Hermelijnen hebben ook die lengte. Waarom het die lengte zou moeten zijn, daar heb ik het raden naar, maar misschien heeft dat te maken met de perronlengte...maar misschien ook niet.

Wat de verzadiging van de Turnhoutsebaan betreft: die is er enkel in de spitsuren. Buiten de spitsuren is het verkeer er relatief normaal. De echte verzadiging van deze Oost -West as is aan de cluster Carnotstraat - Kerkstraat - Provinciestraat en kent zijn kern aan het Astridplein.
Reken maar : aan de Kerkstraat ontmoet B23 de lijnen T10, T24, B21 en alle 410 en 420 varianten. Iets verderop voegt T11 zich daarbij en nog iets verder voegt T12 zich daarbij. Doorstroming is trouwens een loos begrip op het Astridplein want de verkeerslichten blijven er voor auto's langer groen dan voor het OV. Dat is de omgekeerde wereld, maar daar heb ik Van Brempt nooit over gehoord. Meer en meer krijg ik het gevoel dat iemand daar de boel in de soep laat draaien om toch maar die tunnels in gebruik te kunnen nemen. Hey, mijn samenzweringstheorieën zijn even goed als die van een ander ;)

X38
April 6th, 2009, 01:21 PM
Het plan dat Kathleen van Brempt biedt in de eerste plaats daarop een oplossing, en inderdaad: als je zoveel mogelijk van die bussen buiten de Singel wilt houden moet je werken met hoogfrequente sneltramlijnen, die niet gaan vastrijden in smalle straatjes, en niet teveel tijd verliezen door om de 500 meter in die tunnel te stoppen.
Die beruchte flessenhals Deurne-Noord is nog geen kilometer lang, en écht hopeloos is 'ie ook al niet.
De tijd die de 10 nu verschijt in die flessenhals, zal de "sneltram" bijnnenkort verschijten met een dubbel zo lange afstand en de nieuwe flessenhals aan de Pauwelslei en Herentalsebaan. Logisch, nietwaar?

En de bewoners van Deurne en Borgerhout worden niet in de steek gelaten: zij krijgen minder bussen door hun hoofdstraten, een aantal extra aansluitingen op die sneltramlijnen en meer ruimte op de lokale bovengrondse trams (omdat de pendelaars niet meer op die lokale trams gaan zitten).
Ik ken eerlijk gezegd *niemand* die vraagt om minder bussen over de N12 of N116, aangezien wij bewoners daar óók baat bij hebben.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe logischer ik het begin te vinden :)
Ik niet.

De 5 rijdt toch min of meer parallel aan de 10 op een afstand van zo'n 500 meter, en zal aansluiten op de huidige terminus van de 10? Dat is voor de bewoners van Deurne toch niet zo ver?
Van Wijnegem tot Astridplein is de 5 nu niet meteen sneller dan den 10, me dunkt. Vraag maar aan CuoreGR.

Die verlenging van tram 8 naar wijnegem op de plannen van X38 is voor zover ik weet een persoonlijke hypothese. Ik hoop dat ze dat niet zo gaan doen, want die lijn is veel te traag en kronkelig om hem nog eens naar wijnegem te gaan verlengen.
Ik heb dat zelf niet bedacht, ik heb dat zeker ergens gelezen, maar toen ik 2 jaar geleden dezelde denkoefening maakte (ik zat toen nog niet op dit forum!).
En er zal idd geen volk die tram 8 in Wijnegem nemen om dermee naar 't stad te gaan, maar dat wil niet zeggen dat er geen publiek voor bestaat...

Wopke
April 6th, 2009, 01:34 PM
Welk station is dat met het gebogen dak? En is dat op legale manier dat jullie erin zijn geraakt?

Goh, geen idee meer welk station dat juist is.

Het was niet legaal nee. Maar daarbij verwijs ik graag naar de algemene regel voor urban explorers: "Take nothing but pictures, leave nothing but footprints." Er stond voor duizenden euro's materiaal van de stad Antwerpen (projectoren, schermen, kabels). Alles bleef netjes liggen zoals het was.

Eimai
April 6th, 2009, 01:37 PM
@X38:

tram 8 zal wel naar Silsburg blijven rijden, want die zou in de toekomst ook tot Borsbeek verlengd worden (al lijkt me dat niet geheel logisch met tram 11 die ook naar Borsbeek zal gaan, maar soit). Ik veronderstel dat als we op verschrikkelijk lange termijn kijken tram 8 naar Wommelgem en Ranst zien gaan... Al vraag ik me af of tram 8 zo'n verlenging wel aankan, aangezien het bijna niet op eigen bedding komt in het centrum, en het tijdens spitsuur in de Lange Leemstraat te voet sneller gaat dan met de tram. Misschien wordt dat sneltram 24tres door de premetro of zoiets waarbij tram 8 tot Silsburg of Borsbeek beperkt blijft. Maar kom, we zullen het dan wel al over jaar 2060 hebben of zo...

Wopke
April 6th, 2009, 01:38 PM
Op de foto van Wopke is het pad rechts, dus ofwel een andere tunnel, ofwel omgedraaid om een foto te nemen?

Jup, omgedraaid.

Polri
April 6th, 2009, 01:39 PM
@ X38

Voor een deel kan ik je argumentatie volgen, maar als ik uitga van het volgende:
- de sneltrams dienen vooral om het pendelverkeer uit de Kempen op te vangen, en pas in tweede intstantie als een extra verbinding voor de bewoners van deurne en Borgerhout
- de verbinding op de Pauwelslei (of een parallelbaan) moet er sowieso ook komen in verband met de nieuwe stelplaats
- die omweg langs de Pauwelslei duurt ongeveer even snel als de "rechte" verbinding door de flessenhals van de Turnhoutsebaan

... dan zie ik weinig redenen om ook de helling aan Foorplein te openen.

X38
April 6th, 2009, 02:49 PM
...En toch vind ik dat je het "probleem" in dit geval niet oplost, maar verplaatst.

Nuja, dan kan men Foorplein toch beter volstorten met beton of baggerspecie? Dat spaart toch onderhoudskosten uit?

Ik zal dan wel met mijn gedachten in de seventies zijn blijven hangen, maar ik vind toch dat de (belangrijke) trams eerder onder dan boven de grond horen in onze stad (en vooral op de turnhoutsebaan!). :ohno:

Bovendien lijkt het mij ook economisch meer verantwoord om beide tramlijnen door de premetro te stuwen, aangezien -denk ik- de investering sneller terugverdiend wordt. Herinner je het verhaal van premetro-noord nog? Eerst den 3, toen kwam de 5 en uiteindelijk de 6.
Waarom zou het hier niet kunnen?

tram2
April 6th, 2009, 03:46 PM
^^ Kom kom X38, niet zo pessimistisch of drastisch worden! :lol:
Er is natuurlijk nog altijd een 3de mogelijkheid: de helling Foorplein in gebruik nemen als uitwijkspoor in geval van calamiteiten. M.a.w. indien er iets gebeurd is op de Turnhoutsebaan of Carnotstraat de 10 ondergronds laten rijden tot de keerlus Rooseveltplaats.

Dit is trouwens een tijd het geval geweest met tram 11! Begin jaren '90 (ik denk in 1993) reed de 11 gedurende enkele maanden via de helling van de Mercatorstraat de PM in tot de keerlus Linkeroever. Dit was o.w.v. de heraanleg van de 1 of andere straat, ik denk Provincie- of Ommeganckstraat.

De 11 was toen een welkome aanvulling op het toenmalige schrale ondergrondse tramaanbod. Enkel tram 2 en 15 reden toen door de PM. Van de verlenging naar Melsele (3) en ingebruikname van de tak naar Merksem en Deurne (nu 3, 5, 6) was toen nog geen sprake! Omdat dit maar tijdelijk was werd het infotramsysteem (wachttijdaanduiding) niet aangepast en dus gebeurde het dat er onaangekondigd een 11 het station binnenreed. Het leek soms wel een spooktram... :lol:

Dat waren trouwens nog (meestal) niet gemoderniseerde PCC's (dus allemaal opstappen aan de 1ste deur!) en dus ook niet gekoppeld meen ik me te herinneren... En van Hermelijnen was uiteraard nog lang geen sprake!

Vanaf de 11 terug zijn normale tracé volgde tot de Melkmarkt moesten we het plots terug stellen met maar 2 premetrolijnen. Ach ja, waar is de tijd! Ondertussen is het aanbod gelukkig natuurlijk fameus verbeterd!

Dit doet me trouwens ook denken aan de introductie van de huidige magneetkaarten en Prodata ontwaardingsapparaten in 1993. De vorige tramkaarten waren nog van het type waar in een vakje een stempeltje werd gedrukt en aan de 2 zijkanten werd er een stukje afgeknipt. (dit was overigens niet op dezelfde hoogte als de stempel)

Omdat de oude kaarten nog een tijdje konden gebruikt worden, maar uiteraard niet in de nieuwe apparaten pasten (alhoewel vele, vooral oudere mensen het probeerden! :lol:) moest je ze door de chauffeur laten afstempelen. (zoals de toenmalige Z-kaarten op de streekbussen) Daarom reed er in gekoppelde trams een controleur mee in het 2de rijtuig, die dus uiteraard niets anders moest doen dan ontwaarden, zoals in lang vervlogen tijden die ik overigens niét heb gemaakt! Daarom denk ik dat dit een beeld is dat ik nooit zal vergeten... :)

Edit: Ik vind trouwens dat De Lijn eens dringend de netplannen (http://www.delijn.be/reisinformatie/netplannen/index.htm#1) op haar site moet updaten! Op de netplannen van Antwerpen staat lijn 6 nog altijd in stippellijn met vermelding "VANAF NAJAAR 2007"! We zijn verdomme al anderhalf jaar verder! Zo moeilijk kan dat toch niet zijn??? :bash:

X38
April 6th, 2009, 04:37 PM
Ik geloof niet in een T24A/B, hoe spijtig dat ook mag zijn...

Polri
April 6th, 2009, 04:45 PM
Nuja, dan kan men Foorplein toch beter volstorten met beton of baggerspecie? Dat spaart toch onderhoudskosten uit?

Plannen kunnen veranderen. Als over 15 jaar de NMBS een spoorweg naar de Kempen zou aanleggen, zou je de reuzenpijp kunnen omvormen naar een lokale premetrolijn. Als de infrastructuur er al ligt, waarom afbreken?

Ik zal dan wel met mijn gedachten in de seventies zijn blijven hangen, maar ik vind toch dat de (belangrijke) trams eerder onder dan boven de grond horen in onze stad (en vooral op de turnhoutsebaan!). :ohno:

Akkoord, maar op de Turnhoutsebaan in Borgerhout moet je zoveel lijnen sturen, dat twee sneltramlijnen ondergronds en twee lokale tramlijnen (+ de 11 tot de Provinciestraat) bovengronds me geen slecht idee lijkt.
Remember: alle trams ondergronds betekent ofwel dat je dan alle haltes moet openen en dan het concept van sneltram verwatert, ofwel dat je de mensen in Borgerhout verplicht om enkel in Zegel op te stappen.

Bovendien lijkt het mij ook economisch meer verantwoord om beide tramlijnen door de premetro te stuwen, aangezien -denk ik- de investering sneller terugverdiend wordt. Herinner je het verhaal van premetro-noord nog? Eerst den 3, toen kwam de 5 en uiteindelijk de 6.
Waarom zou het hier niet kunnen?

Klopt, maar de 12 bleef parallel bovengronds als lokale tram fungeren. Dus het één sluit het andere niet uit.

Ik geloof niet in een T24A/B, hoe spijtig dat ook mag zijn...
Dat was gewoon een assumptie van mij op basis van de plannetjes in de brochure.

CuoreGR
April 6th, 2009, 04:52 PM
Geen zin om meteen op alles te reageren, maar ik denk dat polri er toch iets té erg met de grove borstel doorgaat. Als ik het goed versta, wilt hij én de bussen 41 weg, én Foorplein niet in dienst nemen.
Gevolg voor Deurne-Centrum: enkel nog dat tramlijntje 10 (dat afgebouwd gaat worden?) met een verplichte overstap in Zegel? Of de verplichte wandeling naar lijn 5, een goeie kilometer, wat niet bepaald handig is voor de ouderen? Lijkt me niet zo'n goeie oplossing voor een paar tienduizend mensen hier...

Polri
April 6th, 2009, 05:06 PM
^^
Niet ik wil, dit, maar de Lijn en Kathleen van Brempt.

Het enige verschil voor Deurne-dorp is in dit geval dat een aantal buslijnen zullen verdwijnen. Dat "tramlijntje 10" waar je naar verwijst; is gewoon exact dezelfde tram 10 die er nu al rijdt, daar verdwijnt toch niets mee tegenover de huidge toestand?
Als je een aantal bussen verliest, maar als compensatie meer zitruimte krijgt op tram 10 en een extra overstap op de sneltram krijgt in Zegel, dan ben je toch niet opeens veel slechter af?

En die paar tienduizenden mensen, die wonen toch niet allemaal in die paar straatjes tussen de Turnhoutsebaan en het Rivierenhof? Laten we zeggen dat alle mensen die 200 meter van de Turnhoutsebaan of noordelijker wonen, en dat is toch de grootste groep, even goed tramlijn 5 kunnen gebruiken, niet?

Quimb
April 6th, 2009, 05:34 PM
Wij zijn er rond 13u45 ingegaan, de diepe put maakte vooral wel indruk. Nu zag ik eens met eigen ogen wat ik hier al zoveel op foto's gezien heb. Ook de bordjes met de straatnamen die er pal boven lagen die aan de wand hingen vond ik interessant. Heb een beetje de gids gespeeld voor mijn gezelschap, zoals voor bv. de tunnel richting foorplein en richting Schijnpoort (achteraf nog eens de 5 genomen naar Deurne om de andere kant van die tunnel te tonen). Het kon wel veel mensen boeien, op 't begin leek het druk bij 't afdalen van de put, mensen van alle soorten en leeftijden. In de tunnel zelf had ik genoeg ruimte en tijd om foto's te nemen zonder veel volk, wel chill dus. Ook de suggesties op de papiertjes die je bij Astrid kon nalaten was leuk. Het viel me op dat er redelijk veel mensen goed op de hoogte zijn en er veel positieve, aanvullende respons was. Wat veel voorkwam: "de 10 moet ook onder de grond!" - "alles moet onder de grond!" - "een fietserstunnel!" - "meer dan 1 premetrostation openen!" - ... Eerlijk gezegd, volgens mij zal 't niet lang duren tot men effectieve plannen maakt om de 10 onder de grond te steken. Het enige wat ik mij afvraag is of de helling van Astrid -1 naar Opera -3 zal lukken. Da's maar een afstand van 500 meter...

Meurisse
April 6th, 2009, 05:37 PM
Het enige wat ik mij afvraag is of de helling van Astrid -1 naar Opera -3 zal lukken. Da's maar een afstand van 500 meter...

?

Natuurlijk lukt dat: was je met de vorige (veel exclusievere) wandeling door de tunnels meegegaan had je het zelf kunnen merken. We hebben namenlijk dit stuk te voet afgelegd! (en tevens in die verlaten autotunnel binnengekeken)

the_mirage
April 6th, 2009, 05:40 PM
Dat ze die helling aan Foorplein eens openen. (die kosten zijn echt minimaal...) Mijn traject naar Sint Antonius duurt 3 kwartier, 1 kwartier is vanaf de Van Den Borre tot aan Roosevelt, en als ge dan nog achter zone PCC hangt...

CuoreGR
April 6th, 2009, 05:41 PM
jij verdedigt het alleszins, vandaar.
Verder weet ik niet of er dan zoveel meer zitplaatsen zouden zijn? Lijn 10 vertrekt nu in Deurne en later in Wijnegem, ergo meer publiek. Bovendien is de afleiding van de 41-bundel er dan niet meer, dus halveert de frequentie. Dus méér mensen op de tram, niet minder.

Trouwens: tegen het wandeltempo van de gemiddelde mens duurt het langer om die 800m ipv 200m te wandelen dan wat de omwegpremetro oplevert. (Zeker aangezien lijn 5 ook nog eens dat rare toertje met veel te veel bochten van lijn 12 heeft overgenomen...)

Quimb
April 6th, 2009, 05:42 PM
Achja geen idee :p Ik kan dat allemaal niet zo goed inschatten.

Polri
April 6th, 2009, 05:52 PM
@ CuoreGR

Laat ik het zo stellen: Deurne-Noord verliest in de toekomst enkel in vergelijking met een fictieve situatie met een geopende helling Foorplein, en niet zozeer in vergelijking met de huidige reële situatie.

Mijn persoonlijke mening is trouwens dat als ze Wijnegem ook nog een verbinding geven met de sneltramlijn, ik niet goed het nut zie om ook nog de 10 naar daar te trekken (drie trams naar Wijnegem lijkt me een beetje teveel van het goede :) )

En ik neem ook aan dat niet de volledige 41-bundel zal verdwijnen, maar dat er wel een rationalisering zal gebeuren.

Wat dat stappen naar tramlijn 5 betreft: het enige wat ik zeg is dat een groot deel van Deurne-noord sowieso al dichter of even dicht bij tramlijn 5 als bij tramlijn 10 woont (laten we zeggen: iedereen ten noorden van de Boshovestraat), en dat er dus zeker geen sprake is van tienduizenden mensen die opeens in de kou zullen worden gezet.

xlchris
April 6th, 2009, 06:27 PM
Goed nieuws dat de metro nu na 40 jaar toch blijkt te gaan komen.

Eimai
April 6th, 2009, 07:52 PM
Waarom gaat Astrid eigenlijk niet open voor de nieuwe tunnel? Dan kan je ondergronds rechtstreeks naar het Centraal Station wandelen, en Astrid moet sowieso heringericht worden vooraleer de tunnel gebruikt kan worden.

Quimb
April 6th, 2009, 08:02 PM
Mijn versie, met lijnnummers en in officiële lijnkleuren (alleen lijn 11 is moeilijk met dat rare pastelkleurtje)

Niet slecht, maar je lijn 8 ziet er geen populaire jongen uit. Waarom niet lijn 5 uit Deurne-Noord naar Deurne-Zuid (Eksterlaar, en vandaar richting Berchem station).
Wat zou ik er van maken:

5 - zoals hierboven vermeld
8 - Gewoon tot Silsburg houden. De 8 is al véél te traag tussen Berchem statie en de Nationale Bank. Het verlengen van zo'n lijn kan niet zo'n succes zijn.
10 - Wijnegem - Foorplein (ondegronds) - Astrid - naar boven op Italiëlei - Eilandje/Ekeren/... (Krijgt dit Noordelijke stuk van Antwerpen een goeie verbinding met 't CS)
11 - Melkmarkt - CS - Dageraadplaats - Berchem Station - Drakenhoflaan - Borsbeek
12 - (Nieuw)-Zuid (stadion?) - Leien - Terniersplaats - Italiëlei - Park Spoor Noord - en daar aansluiten op huidige sporen naar Sportpaleis. Allemaal bovengronds wel.
14 - (Wommelgem-centrum) - Wommelgem P&R - E313 - Ruggeveldlaan - Boterlaarbaan - premetro - Opera - bovengronds op Frankrijklei - richting (Nieuw-)Zuid, later eventueel over brug naar LO
24 - Oude traject, bovengronds, vanuit Silsburg (of verder vanuit Borsbeek), maar richting Melkmarkt ipv Hoboken (kan i.p.v. de 10 dan)

De 24 richting Hoboken (of Hemiksem Noord) kan vervangen worden door een tram 1 richting Ekeren via de Italiëlei).

5 - een cirkellijn dus. Dé Deurnelijn kan dit dan worden. Zou in beide richtingen moeten rijden. Dus eentje die eerst via Sport naar Deurne-Noord gaat en dan automatisch vervolgt richting Deurne-Zuid en eentje die het omgekeerde doet. Kan je laten draaien in 't CS (waarlangs de 6 het nu ook doet) ofwel op de LO. Dit laatste zou het toelaten op de GP of de Meir dus meteen naar Deurne-Zuid te sporen. (Diamant - Mercatorstraatuitgang - Berchem - ...)

Over die flessenhals bij de 10: misschien vermijden door een stukje af te slaan en langs de rand van 't park te gaan?

De 11 is eigenlijk een relatief trage lijn dan, bovengronds, die kan verlengd worden naar Borsbeek, hoewel ik daarmee mijn eigen theorie over de 8 (van X38) zou tegenspreken. Ik zou deze echter als Zurenborglijntje willen behouden. Borsbekenaars gaan sowieso heel wat buslijnen behouden en zouden dan moeten kunnen comfortabel overstappen bij Berchem Station. Onderschat ook niet de waarde van de trams richting Melkmarkt en de omgeving van dit traject richting 't CS... is altijd goed bezet.

Of er nu hellingen komen op de Frankrijklei en Italiëlei of niet, ze gaan toch bij de heraanleg bovengrondse tramsporen behouden, vermoed ik? Voor noodgevallen enzo... Dat zou iets kunnen zijn voor de 12... Een enkel tramlijntje over het toekomstige Operaplein kan toch geen kwaad als er zelfs op "dé" Korenmarkt in Gent per uur 60 trams passeren?

Wat er uiteindelijk nu gepland is qua nieuwe sporen, ziet er natuurlijk ook niet slecht uit. Nadien kan men nog altijd vanalles aanpassen als men wil, dus kan ik toch nog stiekem dromen van iets als dit. :)

teaser
April 6th, 2009, 09:29 PM
Edit: Ik vind trouwens dat De Lijn eens dringend de netplannen (http://www.delijn.be/reisinformatie/netplannen/index.htm#1) op haar site moet updaten! Op de netplannen van Antwerpen staat lijn 6 nog altijd in stippellijn met vermelding "VANAF NAJAAR 2007"! We zijn verdomme al anderhalf jaar verder! Zo moeilijk kan dat toch niet zijn??? :bash:

Om de een of andere reden staat op de site van het sportpaleis wel een geüpdate versie:
http://www.sportpaleis.be/files/pdf/AntwerpsSportpaleis_LottoArena_tramnet.pdf

Ooit gevonden via google, gaat sowieso veel sneller dan de site van de Lijn te doorspitten :)

focus1965
April 6th, 2009, 09:49 PM
@ Polri

"Het is dom om de helling Foorplein niet te gebruiken en Deurne-noord en Wijnegem hun aansluiting met de premetro te ontzeggen"
Ten eerste wil ik hierop zeggen dat Deurne-noord al sinds 2006 een aansluiting met de premetro heeft (tramlijn 5) en dat Wijnegem via diezelfde tramlijn ook sowieso zal worden aangesloten op de premetro.

Het gaat hier over een stadslijn en meer bepaald lijn 10. De reizigers uit of naar Wijnegem hebben geen behoefte aan sightseeing maar wel aan een recht op recht verbinding: dat is lijn 10. En de metro-uitgang ligt er en zou de rijtijd verkorten. Een ommetje via de het Antwerp Stadion verlengt de rijtijd.

Tramlijn 10 zal als een lokale tram blijven rijden en mensen uit Deurne zullen al meteen in Zegel kunnen overstappen op een snellere premetrolijn naar het centrum, of rustig blijven zitten op de 10 die hen ook naar het centrum zal brengen,

Het zou wel de bedoeling zijn om lijn 10 tot Wijnegem te verlengen. De lijnfilms zijn al aangepast...

"Waarom juist Zegel? Wie zal daar in godsnaam overstappen?"
Mensen uit Deurne-Noord die van tram 10 afstappen, dus. Als ze pas in bijvoorbeeld Drink zouden kunnen overstappen, moeten ze dat hele stuk bovengronds, en dus langzamer, afleggen.

Op zich kan ik hier je beredenering volgen. Nu stappen de reizigers over op de Rooseveltplaats: daar komt niet alleen lijn 24, maar ook lijn 12 die hen richting Leien kan brengen.

"Wat met de bovengrondse haltes van tram 24 tussen de Singel en de Morckohovelei?"
Mijn gok: die bovengrondse tram zal blijven rijden (naar Silsburg) terwijl de ondergrondse "24 bis" naar het rond punt van Wommelgem zal sporen. Maar dat is uiteraard slechts een hypothese.

Vraag is wat de bedoeling zal wezen: men kan lijn 8 behouden en de verloren haltes van lijn 24 door de lijnenbundel van lijn 420 laten bedienen. Er is nog ruimte beschikbaar op die lijnen. Het is nu nog koffiedik kijken.

"Waarom die omleiding rond Deurne-Noord?"
Omdat het in de eerste plaats de bedoeling is zoveel mogelijk bussen uit de (voor-)kempen te vervangen door snelle trams die deze tunnel gebruiken. Dan is het logisch dat je de snelste weg neemt, en dat je de flessenhals van Deurne-Noord vermijdt.

Zo lelijk doet het in Deurne nu ook weer niet: richting Stad is er quasi geen probleem en richting Deurne sta je nooit meer dan 5 min. in de file, meestal minder, want de tram kan invoegen aan het Cogelsplein.
Ik droom van een tram die recht op recht rijdt, zoveel mogelijk op eigen bedding en door tramtunnels. Dat stukje Deurne Noord vertraagt de verbinding, maar een grote lus omheen Deurne nog veel meer. Overstappen is geen enkel probleem als 1. er comfortwinst bij komt (moderne trams) en 2. de overstaptijd gecompenseert wordt met een snellere verbinding.
Over het aanbod klaag ik niet, maar de inwoners uit de Voorkempen - die bovendien flink wat belastingen betalen - hebben ook het recht op een comfortabele, snelle en rechtstreekse spoorverbinding richting Antwerpen.

Deurne en Borgerhout gaan hier echter ook van profiteren: ze krijgen immers ook een aansluiting op deze snellere trams (en ze behouden al hun huidige trams, dus ze gaan er in ieder geval op vooruit), én ze zullen veel minder bussen door de drukke straten van hun district zien bollen.

Jij gaat ervan uit dat De Lijn haar streekbussen in de pampa's zal laten eindigen. Ik heb er geen probleem mee, maar dan zal er wel een intensieve tramdienst nodig zijn om die reizigersstromen te kunnen verplaatsen. Bovendien hou je geen rekening met gevoeligheden "verworven rechten" die bepaalde vernieuwingen in de weg staan.

En: op deze manier kunnen het Astridplein en de Rooseveltplaats éindelijk worden onlast van een groot aantal bussen, wat ook daar de kwaliteit van het openbaar domein zal doen toenemen.

Ik ben daar ook voorstander van, maar de simpele opening van de tunnel onder het Foorplein en de creatie van een moderne 10 (met overstappunt aan het einde van de ring rond Wijnegem) lijkt me veel eenvoudiger, goedkoper en efficienter.

Conclusie: die plannen van Kathleen van Brempt zijn nog zo stom niet

Ze zijn ingewikkeld. Het nut van die lijn naar die p&r aan het rondpunt van Wommelgem ontgaat me totaal. De files beginnen 20 km verder - nabij Herentals en tussen Zoersel en Oelegem - en buiten de spitsuren zie ik ook niet onmiddellijk in welke doelgroep men wil bereiken. De premetrostations zijn er: laat ze in dienst nemen. De tunneluitgang aan het Foorplein ligt er: gebruik het.

Focus1965

Polri
April 7th, 2009, 12:13 AM
@ Focus

Ik ben er zeker van dat je ook een verdedigbaar alternatief plan kunt maken met openstelling van de helling Foorplein.

Het enige wat ik probeer te zeggen is dat de plannen die nu voorliggen ook hun logica hebben.

Laten we immers niet vergeten dat een tiental jaar geleden de politieke beslissing is genomen om de prijzen van abonnementen en tickets kunstmatig laag te houden waardoor de Lijn een verlieslatend bedrijf is dat geen financiele incentive heeft om uit te breiden, want hoe groter het aanbod, hoe groter het verlies.
(als economist vind ik dit uitermate idioot, maar soit: voor politieke discussies zijn er andere fora :) )

Wat de Lijn hier doet is proberen binnen de bestaande infrastructuur met zo weinig mogelijk extra kosten een oplossing te bieden voor het pendelverkeer naar de Kempen: met name de auto- en busreizigers in Wijnegem, Silsburg en aan het Rond punt van Wommelgem overstapmogelijkheden bieden op sneltramlijnen die hen op minder dan 20 minuten naar het Antwerpse centrum brengen.

Wel: mij lijkt dat, alle randvoorwaarden in acht genomen, nog niet zo'n slecht plan.

KolonelSilvertop
April 7th, 2009, 08:39 AM
Laten we zeggen dat alle mensen die 200 meter van de Turnhoutsebaan of noordelijker wonen, en dat is toch de grootste groep, even goed tramlijn 5 kunnen gebruiken, niet?

In tegenstelling tot wat hier eerder stond is de minimale afstand tussen lijn 5 en 10 in Deurne 630 meter. Dat wordt dus een serieuse wandeling naar de halte, wat positief is want minder bejaarden op de tram :-)

tram2
April 7th, 2009, 02:13 PM
Ik ben zaterdagmiddag om 12 uur naar beneden gegaan. Hieronder zie je de “massa” volk die me vooraf ging:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4BQD7EDU.jpg

Zo goed als niemand dus! Omdat het zo kalm was heb ik eerst nog wel even gevraagd of ik wel op de juiste plaats was. En omdat ik niet beter wist vroeg ik dat toch wel aan een manifestant van Ademloos zeker! :lol: Ik kreeg ineens een pamfletje in mijn handen en dacht dat het over de Premetro ging. Pas later zag ik dat het over de “Wrange Wapper” ging...

Wegens oogontsteking kon ik er niet bij zijn :(
Ik verwacht binnenkort wel veel foto's hier :banana:

Ik heb zeker mijn best gedaan: 68 foto’s :lol:
Al moet ik wel toegeven dat de meeste (zoals gevreesd) te donker zijn uitgevallen! Mijn flitslampje kon het niet aan...

Omdat het natuurlijk te veel is om allemaal te posten, en omdat dan de meeste computers misschien zouden vastlopen, kan je ze bekijken in dit album (http://www.mijnalbum.be/Album=GFSKE7MJ).

De laatste foto’s van deze reeks zijn trouwens genomen in de parking onder het Astridplein. Ik ben ondergronds doorgewandeld naar het Centraal Station en ben ook daar wat foto’s gaan nemen. Deze zal ik in een ander album zetten en linken in de juiste topic!

tram2
April 7th, 2009, 02:45 PM
Goed nieuws dat de metro nu na 40 jaar toch blijkt te gaan komen.

Waarom spreekt iedereen toch altijd van 40 jaar terwijl de eerste werken pas begonnen in 1972 dus circa 37 jaar geleden! Vak Opera-Groenplaats in gebruik vanaf 1975.

Het bewuste, slapende stuk onder de Turnhoutsebaan/Carnotstraat werd aangelegd tussen 1980 en 1986! Dus ligt dit stuk er "maar" 23 jaar ongebruikt bij. Toch een groot verschil, niet?

X38
April 7th, 2009, 03:53 PM
Nóg enkele plannen van het huidige & toekomstige tramverkeer in Deurne:

Nu:
http://farm4.static.flickr.com/3639/3421366940_773f070e55_o.jpg

Toekomstig?
http://farm4.static.flickr.com/3299/3420558505_d56e1c0b3a_o.jpg

Eimai
April 7th, 2009, 05:08 PM
Dit is hoe ik het in de (verre) toekomst zie, met alle info die bekend is:

http://img293.imageshack.us/img293/755/tramsoostantwerpen.jpg

Ik ga uit van drie (snel)lijnen die de nieuwe premetrotunnel zullen gebruiken: richting Malle, richting P+R Ranst (en passeert langs P+R Wommelgem), en naar Ranst zelf. Zelfde strategie als lijn 3: als de lijn ver gaat zit ze best onder de grond in het centrum.

Over de lijn naar P+R Ranst heb ik mijn twijfels, het enige waar die lijn voor dient zal een shuttle zijn tussen P+R en het centrum, en ik weet niet hoe succesvol zo'n lijn gaat zijn. Maar hoe dan ook zal het een expresstram zijn aangezien er niet veel haltes zullen nodig zijn.

Tram 8 en tram 11 zijn verlengd tot Borsbeek, zoals momenteel in de plannen voor fase 2 van de tramverlengingen gepland is. Verder kan je die lijnen niet laten gaan omdat het echte stadslijnen zijn. Anderzijds vraag ik me wel af of tram 8 verder dan Silsburg moet gaan. De verbinding naar Borsbeek lijkt me wat overbodig.

Uiteraard de districtenlijn erbij getekend, ook al heb ik dat nooit gezien bij toekomstplannen van de tram in Antwerpen. Maar er zijn gewoon zo veel mensen die erom roepen dat het ooit wel eens bestudeerd zal worden...

Moest de helling aan het Foorplein ooit openen, kan de lijn naar Malle daardoor gaan, maar dan moet inderdaad dus bekeken worden, maar als je de afstanden vergelijkt met de zuidelijke route via Ruggeveldlaan en Boterlaarbaan lijkt me dat niet echt nodig.

Nog een laatste bedenking: Wijnegem wordt wel erg goed bediend zo met de drie lijnen. Misschien is dat een beetje te veel van het goede.

Oké, toch nog een bedenking: je krijgt zo wel drie lijnen die moeten keren ergens aan Opera (misschien kan je één lijn nog doortrekken over de Leien naar het zuiden), dus misschien is dat moeilijk uit te werken en gaat er niet genoeg plaats zijn voor de uitwijksporen.

X38
April 7th, 2009, 05:40 PM
Zo'n lange tramlijn over de N116 lijkt me nogal moeilijk te realiseren eerlijk gezegd...

ps. alle respect voor de auteur, maar ik vind de titel van deze thread toch écht wel te lang. Herdopen in "Antwerpen: premetro" ?

antwerp4ever
April 7th, 2009, 08:26 PM
Ik had die manifestant van Ademloos ook aan mijn been. Hij vroeg me op een petitie te ondertekenen (ik vermoed voor het referenderum dat ze willen laten organiseren). Omdat ik pro-Lange Wapper-project ben, kreeg ik een gemompel over anti-democraat en meer van dat fraais.

focus1965
April 7th, 2009, 09:24 PM
@ Focus

Ik ben er zeker van dat je ook een verdedigbaar alternatief plan kunt maken met openstelling van de helling Foorplein.

Het enige wat ik probeer te zeggen is dat de plannen die nu voorliggen ook hun logica hebben.

Laten we immers niet vergeten dat een tiental jaar geleden de politieke beslissing is genomen om de prijzen van abonnementen en tickets kunstmatig laag te houden waardoor de Lijn een verlieslatend bedrijf is dat geen financiele incentive heeft om uit te breiden, want hoe groter het aanbod, hoe groter het verlies.
(als economist vind ik dit uitermate idioot, maar soit: voor politieke discussies zijn er andere fora :) )

Wat de Lijn hier doet is proberen binnen de bestaande infrastructuur met zo weinig mogelijk extra kosten een oplossing te bieden voor het pendelverkeer naar de Kempen: met name de auto- en busreizigers in Wijnegem, Silsburg en aan het Rond punt van Wommelgem overstapmogelijkheden bieden op sneltramlijnen die hen op minder dan 20 minuten naar het Antwerpse centrum brengen.

Wel: mij lijkt dat, alle randvoorwaarden in acht genomen, nog niet zo'n slecht plan.

Wanneer het om infrastructuur gaat, is een lange termijnvisie wel noodzakelijk. Het rondpunt in Wommelgem is totaal geen alternatief voor het wegverkeer: wij, Kempenaars, wensen een echte verbinding met Antwerpen. Brecht krijgt een magere uurdienst via de HSL lijn en van de andere inwoners wordt maar verwacht dat ze op een langzame en niet al te comfortabele bus moeten zitten, ofwel hun auto moeten nemen tot Wommelgem rondpunt. Als ik al zo ver op de autoweg zit, zal ik wel de afrit Antwerpen Centrum nemen: daar moet ik dan nog geen minuut langer voor rijden en in de spits is het misschien 5 minuten. Ik heb geleerd mijn plan te trekken: langs lijn 5 of 10 in Deurne zijn voldoende gratis parkeerplaatsen en zo geraak ik ook wel tot in 't stad met de tram. Versta me niet verkeerd: ik stap ook graag over op de tram, maar dan moet ik wel ergens tijdwinst boeken.
Overigens is bijna elke insider overtuigd dat de huidige politiek van De Lijn onhoudbaar is.

@ Tram 2:

Waarom spreekt iedereen toch altijd van 40 jaar terwijl de eerste werken pas begonnen in 1972 dus circa 37 jaar geleden! Vak Opera-Groenplaats in gebruik vanaf 1975.

Wat data om je te plezieren:
29/01/1962: publicatie KB die (pre)metrowerken mogelijk maakten.
12/1966: officiële publicatie eerste plannen
1/10/1968: eerste premetrowerken onder de Amerikalei
05/01/1970: start werken premetrostation Teniersplein (Opera)

Als we de administratie & publicatie buiten beschouwing laten en ook het Amerikaleiverhaal even vergeten - experimentje dat tesamen met de Amantunnel werd gebouwd, dan zitten we nu op 39 jaar... afgerond 40 jaar.

Wat je opgegeven data van de T'houtsebaan betreft, zit je volledig juist. Strikt genomen had de tram er pas in 1986 kunnen rijden... en het wordt... ja: 2013 of zo? Als we dezelfde normen hanteren dan de bovengrondse tramverlengingen naar Wijnegem, Boechout enz. dan zal het zoiets als 2016 worden: dus toch 30 jaar!

Focus1965

Polri
April 7th, 2009, 09:29 PM
In tegenstelling tot wat hier eerder stond is de minimale afstand tussen lijn 5 en 10 in Deurne 630 meter. Dat wordt dus een serieuse wandeling naar de halte, wat positief is want minder bejaarden op de tram :-)

Mijn excuses: het zijn dus alle mensen die 300 meter of verder van de Turnhoutsebaan wonen die even dicht of dichter bij de 5 als bij de 10 wonen, en niet 200 meter zoals ik dacht.

(wat nog steeds betekent dat het grootste deel van Deurne Noord makkelijker bij de 5 dan bij de 10 geraakt ;) )

Maar nogmaals: niemand, ook geen bejaarde, gaat zelfs maar een halve meter meer moeten stappen dan vandaag het geval is.

De 10 zal gewoon op exact dezelfde manier blijven rijden en de 5 wordt verlengd waardoor een groter deel van Deurne-Noord hem zal kunnen gebruiken.

Jammer voor de conditie van die oudjes :)

X38
April 7th, 2009, 11:45 PM
Een selfmade filmpje van (een deel van) de toespraak van Kathleen Van Brempt:
SlJJsPPiQJw

CuoreGR
April 8th, 2009, 04:06 AM
Eimai: waarom die bizarre kronkel van lijn 8?
Polri: je blijft er dan aan voorbij gaan dat de capaciteit van de Turnhoutsebaan dan meer dan gehalveerd wordt (als de bussen niet meer doorrijden), zonder dat er ook maar IETS daar in de plaats komt. Voor de goeie orde: ik ben er wél voor dat de streekbussen op termijn de Singel niet meer oversteken, maar dan is Foorplein wel een conditio sine qua non...

KolonelSilvertop
April 8th, 2009, 09:39 AM
ik ken dat amerikalei verhaal niet. Wat is waar gebouwd?

Polri
April 8th, 2009, 09:51 AM
Polri: je blijft er dan aan voorbij gaan dat de capaciteit van de Turnhoutsebaan dan meer dan gehalveerd wordt (als de bussen niet meer doorrijden), zonder dat er ook maar IETS daar in de plaats komt. Voor de goeie orde: ik ben er wél voor dat de streekbussen op termijn de Singel niet meer oversteken, maar dan is Foorplein wel een conditio sine qua non...

Volgens mij kan je het ook anders oplossen: de 10 niet verlengen naar Wijnegem en de frequentie een stuk verhogen.

Zo leid je de mensen uit de randgemeenten af naar de 5 en de sneltramlijnen, en krijgen de bewoners van Deurne meer zitplaatsen op de 10.

Ik neem ook aan dat ze niet alle buslijnen gewoon gaan inkorten, maar dat ze wel een rationalisering zullen doorvoeren.

highlandcattle
April 8th, 2009, 09:58 AM
Volgens mij kan je het ook anders oplossen: de 10 niet verlengen naar Wijnegem en de frequentie een stuk verhogen.

Zo leid je de mensen uit de randgemeenten af naar de 5 en de sneltramlijnen, en krijgen de bewoners van Deurne meer zitplaatsen op de 10.

Ik neem ook aan dat ze niet alle buslijnen gewoon gaan inkorten, maar dat ze wel een rationalisering zullen doorvoeren.

Als ze nu alle bussen naar turnhout niet vanaf de roosevelt laten vertrekken maar bvb aan de nieuwe stelplaats in Wijnegem (met uitzondering van de snellijnen die via snelwegen gaan) EN een een beetje strenger optreden tegen het dubbel parkeren op de turnhoutsebaan in Borgerhout. Dan zal tram 10 wel snelle doorgang hebben bovengronds en kan hij alle haltes aandoen. Mijn idee is zelfs dat ze de trambaan op de turnhoutsebaan dan kunnen versmallen zodat auto's en lokaal verkeer wat meer ademruimte hebben. Dit gaan ze natuurlijk nooit doen, de vorige keer dat ze de turnhoutsebaan hebben heraangelegd zijn er zowat 150 winkeliers failliet gegaan.

tram2
April 8th, 2009, 10:15 AM
1/10/1968: eerste premetrowerken onder de Amerikalei
05/01/1970: start werken premetrostation Teniersplein (Opera)

Als we de administratie & publicatie buiten beschouwing laten en ook het Amerikaleiverhaal even vergeten - experimentje dat tesamen met de Amantunnel werd gebouwd, dan zitten we nu op 39 jaar... afgerond 40 jaar.

ik ken dat amerikalei verhaal niet. Wat is waar gebouwd?

Net zoals de Kolonel kan ik blijkbaar ook niet meer volgen...
Er is toch nooit premetro gebouwd onder de Leien??? De bocht van de Carnotstraat tot aan station Opera ja, maar daar loopt de tunnel dood! Laat staan dat er gegraven zou zijn onder de Amerikalei, op het Zuid dus...

Trouwens, op dit plan gepost door KrisL zou de PM eventueel doorlopen tot aan het Gerechtshof (enfin, nu Hof van Beroep), dus op de Britselei. Helling net op de Amerikalei.

Dit is nog steeds de meest correcte tekening van de pre-metro. Er is inderdaad geen sprake van een station 'teniers', zoals in wikipedia staat.

http://img87.imageshack.us/img87/9803/img0802242111240001hv9.jpg

Dus ben ik wel hééééééél benieuwd waar jij deze info vandaan hebt! Is dit ook weer eens van de legendes rond de Premetro?
Er staat wel "legende" in het plan maar natuurlijk in een andere betekenis... :lol:

Meurisse
April 8th, 2009, 10:39 AM
Dus ben ik wel hééééééél benieuwd waar jij deze info vandaan hebt! Is dit ook weer eens van de legendes rond de Premetro?

Hij bedoelt dat testtunneltje onder de Leien zeker? Een tunneltje van nog geen 100m geloof ik, om de graaftechnieken te testen alvorens men aan het echte werk begon. Ik dacht dat de meesten hier dat wel kenden :)

tram2
April 8th, 2009, 11:38 AM
Een selfmade filmpje van (een deel van) de toespraak van Kathleen Van Brempt:

4:14 = een deel... Hoe lang heeft dat dan in totaal geduurd???

Op het laatste begon je precies een kramp te krijgen? :lol:

X38
April 8th, 2009, 11:48 AM
Ben ik hier nu echt de enige die tégen een afbouw van de Rooseveltplaats is? :ohno:

Ik ken *NIEMAND* die klaagt over die bussen. (stads)bewoners profiteren er ook zelf van.

Bovendien (agalev-praat, ik weet het) vrees ik dat, indien de bussen een eind worden ingekort, de mensen hun rechtstreekse privéwagen gaan verkiezen boven de bus+tram. Alleja, àls ze al een auto hebben tenminste.
Focus is misschien een uitzondering, maar de meeste mensen van Sint-Teunes en omstreken zullen niet echt blij zijn met zo'n zeer ongewenste overstap.

Bovendien heb je ook de mensen die de R'veltplaats gebruiken als overstaplocatie om over langere afstanden te reizen. bvb. van Zoersel naar Kontich (ik zeg nu maar wat), nu is dat gewon bus-bus. Anders wordt het pakweg B410-T10-T15-B195. Gebruiksvriendelijk, nietwaar?

Wat niet betekent dat tramlijnverlengingen zeker hun nut hebben, en dat busreizigers een goede overstap verdienen op het stadstramnet. De verlenging van T8 heeft dan ook een extra-muros overstapmogelijkheid gecreëerd voor de reizigers van B42x.

Hij bedoelt dat testtunneltje onder de Leien zeker? Een tunneltje van nog geen 100m geloof ik, om de graaftechnieken te testen alvorens men aan het echte werk begon. Ik dacht dat de meesten hier dat wel kenden :)
Idd. Dat was ergens ter hoogte van de Monitignystraat.

KolonelSilvertop
April 8th, 2009, 12:18 PM

ik alvast niet. 100m is trouwens ook niet niks... hadden ze toch voor iets kunnen gebruiken dan, nu de leien daar net op de schop zijn gegaan.

wattman
April 8th, 2009, 12:19 PM
Een paar plaatjes

http://www.wattman.net/blogpic/tunn01.jpg
Een van de gratis pendeltrams tussen het Centraal en Silsburg. Hiervan werd ook gebruik gemaakt door "normale" passagiers. Tamelijk verwarrend was dat een aantal stellen aan de achterzijde gewoon de lijnfilm van lijn 24 hadden.

http://www.wattman.net/blogpic/tunn02.jpg
Zaterdag, rond 10.40 uur. Toen we rond 12.00 uur met de tram weer langsreden was er geen rij meer te bekennen.

http://www.wattman.net/blogpic/tunn03.jpg

http://www.wattman.net/blogpic/tunn04.jpg

http://www.wattman.net/blogpic/tunn05.jpg

http://www.wattman.net/blogpic/tunn06.jpg

http://www.wattman.net/blogpic/tunn07.jpg
Overgang boortunnel naar wanden-dak methode.

http://www.wattman.net/blogpic/tunn08.jpg
In dit deel van de tunnel was het binnenlopende water (en zand!) duidelijk merkbaar (en via de waterafvoerpijpen hoorbaar).

http://www.wattman.net/blogpic/tunn10.jpg
Astrid

X38
April 8th, 2009, 12:47 PM
Aha, Welkom (terug), Wattman!

Eimai
April 8th, 2009, 01:13 PM

Die kronkel heb ik recht uit het foldertje van GVA overgenomen, maar ik heb ook al gezegd dat me zo'n traject voor tram 8 niet echt nodig lijkt en Silsburg een goed eindpunt is. Tenzij je verdergaat naar Wommelgem over de Herentalsebaan, maar dan lijkt het me beter om op termijn Wommelgem te bedienen met een snelle lijn door de nieuwe tunnel omdat tram 8 wat mij betreft best niet te ver meer wordt verlengd. Die nieuwe lijn kan dan later nog richting Ranst uitbreiden, moest dat haalbaar zijn.

tram2
April 8th, 2009, 02:23 PM
Een van de gratis pendeltrams tussen het Centraal en Silsburg. Hiervan werd ook gebruik gemaakt door "normale" passagiers. Tamelijk verwarrend was dat een aantal stellen aan de achterzijde gewoon de lijnfilm van lijn 24 hadden.

Ik vond dat men op het Astridplein wel eens mocht aanduiden waar je op de extra trams kon opstappen!
Als "local" was het voor mij niet moeilijk, alhoewel ik toch ook begon te twijfelen toen de meeste mensen aan de halte op een tram 12 stapten. Er was ook niemand aanwezig van De Lijn om de mensen te begeleiden of om vragen te beantwoorden. Er kwam uiteindelijk iemand aan mij vragen of dit de plaats was voor de pendeltram. Op de vraag of er onderweg gelegenheid was om te zitten (meneer was 80 jaar!) kon ik niet antwoorden. Nadien bleek dus van niet! (Of je moest op vuile trappen of ander beton gaan zitten...)

Toen we rond 12.00 uur met de tram weer langsreden was er geen rij meer te bekennen.

Dat was het moment dat ik naar beneden ging. Inderdaad geen kat!

In dit deel van de tunnel was het binnenlopende water (en zand!) duidelijk merkbaar (en via de waterafvoerpijpen hoorbaar).

Soms had ik inderdaad het gevoel dat ik in natuurlijke grotten liep. Ook hier en daar een stalagmietje gezien... :lol:

Bedankt voor de foto's! Ik ben blij dat ze beter gelukt zijn dan de mijne!
Misschien wordt het toch eens tijd om me degelijk materiaal aan te schaffen...

tram2
April 8th, 2009, 02:32 PM

Dat is het allereerste wat ik daar van hoor! Enig idee waar precies op (onder) de Amerikalei zich dat tunneltje bevindt? En hoe diep?

Trouwens, ik kan er gerust mee leven dat men al 40 jaar geleden de eerste plannen maakte. Maar ik vond het te zot voor woorden dat men zegt dat de "Reuzenpijp" er al 40 jaar ligt! Het is zo al erg genoeg dat die tunnels er ongebruikt bij liggen sinds 1986 dat men niet nog eens moet overdrijven. Ik heb zaterdag trouwens verschillende keren commentaren gehoord als "Hoeveel moet dat niet gekost hebben?" of "En da's allemaal betaald met ons geld!". Terecht natuurlijk maar ik vind dat er nu vooruit moet gekeken worden en niet achteruit. Wat er reeds ligt is al betaald! :)

focus1965
April 8th, 2009, 06:55 PM
Net zoals de Kolonel kan ik blijkbaar ook niet meer volgen...
Er is toch nooit premetro gebouwd onder de Leien??? De bocht van de Carnotstraat tot aan station Opera ja, maar daar loopt de tunnel dood! Laat staan dat er gegraven zou zijn onder de Amerikalei, op het Zuid dus...

Trouwens, op dit plan gepost door KrisL zou de PM eventueel doorlopen tot aan het Gerechtshof (enfin, nu Hof van Beroep), dus op de Britselei. Helling net op de Amerikalei.

Er staat wel "legende" in het plan maar natuurlijk in een andere betekenis... :lol:

Helemaal geen legende, maar keiharde werkelijkheid: hiervoor moet je naar de allereerste gepubliceerde premetroplannen uit 1966 gaan. Ze waren nogal vaag en van de grote werken aan de Amerikalei (afbraak Zuidstation, bouw Kennedytunnel, aanleg Amantunnel) profiteerde men ervan om tegelijkertijd een stukje premetrotunnel te graven. Toen de werken effectief aangevat waren, was een nieuwe studie gereed (met ondertussen al lang vergeten plannen, maar in de Montignystraat kwam toen een tramtunnel uit voor de huidige lijn 4 uit / naar het stadscentrum) en het bleek dat de Amerikaleitunnel niet gerecupereerd kon worden. Pech dus. Maar hij ligt er wel degelijk. De volledige documentie ligt hier keurig opgeborgen en werd ooit voor een publicatie gebruikt, vandaar ik dit wel met zekerheid kan neerschrijven.

@X38

Focus is misschien een uitzondering, maar de meeste mensen van Sint-Teunes en omstreken zullen niet echt blij zijn met zo'n zeer ongewenste overstap.

Focus en de meeste andere medepassagiers hebben helemaal de Rooseveltplaats niet als eindbestemming: zij moeten doorgaans nog een overstapje doen of in het beste geval, een eindje lopen als ze naar een bepaalde winkel op de Meir moeten.
Een overstap is ietsje leuker en aangenamer buiten de stad - meer bewegingsruimte, minder stank - en bovendien heb ik wat meer kans op 1. een zitplaats (aan een eindpunt) en 2. meer keuzes qua verbindingen naar Antwerpen. Mocht er in Wijnegem een lijn 5, 10 en 24bis eindigen (ik zeg maar wat), dan is van daar uit elke belangrijke locatie uit Antwerpen bereikbaar. Nu moet ik om de Nationale Bank - ik moet nog geregeld daar in de buurt zijn - toch op het Astridplein, in weer en wind en door een massa en uitkijkend naar elke vorm van verkeer, voetgangers, fietsers met bakken erachter, auto's, bussen enz. , overstappen op een lijn 12 of 24.

Bovendien heb je ook de mensen die de R'veltplaats gebruiken als overstaplocatie om over langere afstanden te reizen. bvb. van Zoersel naar Kontich (ik zeg nu maar wat), nu is dat gewon bus-bus. Anders wordt het pakweg B410-T10-T15-B195. Gebruiksvriendelijk, nietwaar?

Mocht de verbinding echt broodnodig zijn, dan bestond er wel een bus die van Zoersel naar Kontich zou rijden. Ik zal het je anders schetsen: zorg ervoor dat je een aantal strategische overstappunten hebt en verbindt ze allemaal onderling met tramlijnen: bv. Wijnegem met het overstappunt Ekeren (of Noorderlaan): deze verbinding zou perfect kunnen zonder over Antwerpen te moeten (via lijn 5 - Sportpaleis - lijn 6).
In Moskou hebben interlokale buslijnen soms gekke eindpunten, maar neem van mij maar aan dat elk metrostation buiten de stad ook als busstation fungeert (soms heel lokale lijnen, maar soms ook lijnen die 10tallen kilometers tot honderden buiten de stad gaan). Zelfs als je van het hoofdvliegveld komt, eindigt de bus ver buiten de stad aan een metrostation en moet je met de metro verder: de reizigersstromen en overstappen worden alzo beter verspreid. Ik zou er niet aan durven denken dat al die lijnen op het Rode Plein zouden moeten uitkomen: de enigste rustige plaats aldaar. Op de snelbussen na die via de autoweg rijden (E34/E313/E19), zijn alle streeklijnen daar overbodig - mits er kwalitatieve overstappunten worden aangelegd.

Wat niet betekent dat tramlijnverlengingen zeker hun nut hebben, en dat busreizigers een goede overstap verdienen op het stadstramnet. De verlenging van T8 heeft dan ook een extra-muros overstapmogelijkheid gecreëerd voor de reizigers van B42x.

Natuurlijk: pendelaars kunnen nu sneller hun trein halen (in Berchem) en kunnen ook rechtstreeks hartje Antwerpen (omgeving Groenplaats) bereiken. Het enige probleem is dat dit geen aangenaam overstappunt is: geen dynamische reizigersinformatie, geen ruime wachthokjes, geen infolokaal... Erger: de achterste deur van een gekoppeld stel op een lijn 24 komt amper in de buurt van het nieuw aangelegd perron: is dus te kort aangelegd!!! Als overstappunt had De Lijn het geheel wel ietsje klantvriendelijker mogen maken.

ik alvast niet. 100m is trouwens ook niet niks... hadden ze toch voor iets kunnen gebruiken dan, nu de leien daar net op de schop zijn gegaan.

Helaas: het is een tunneltje zonder uitrit en die ligt dus aan de Montignystraat, paralel aan de huisgevels. Zelfs de meest creatieve tekenaars uit die periode konden dat ding nergens meer inplannen.

Dat is het allereerste wat ik daar van hoor! Enig idee waar precies op (onder) de Amerikalei zich dat tunneltje bevindt? En hoe diep?

Trouwens, ik kan er gerust mee leven dat men al 40 jaar geleden de eerste plannen maakte. Maar ik vond het te zot voor woorden dat men zegt dat de "Reuzenpijp" er al 40 jaar ligt! Het is zo al erg genoeg dat die tunnels er ongebruikt bij liggen sinds 1986 dat men niet nog eens moet overdrijven. Ik heb zaterdag trouwens verschillende keren commentaren gehoord als "Hoeveel moet dat niet gekost hebben?" of "En da's allemaal betaald met ons geld!". Terecht natuurlijk maar ik vind dat er nu vooruit moet gekeken worden en niet achteruit. Wat er reeds ligt is al betaald! :)

"wat er reeds ligt is al betaald": maar het onderhoud wordt ook nog steeds door jou en mij betaald en dat is niet min. Of die tunnel er 10,20, 30 of 40 jaar ongebruikt bijligt, maakt niets uit: het is schandalig en versmossing van ons belastingsgeld, dat ik veel liever naar kwalititatief openbaar vervoer zou willen zien gaan, waar ik trouwens ook een prijs voor wil betalen.
Vooruit kijken heeft men altijd gedaan en de boekenrekken met ambitieuze plannen tonen aan dat het nu niet anders is. Pijnlijker wordt het wanneer er veel beloofd wordt maar niets uitgevoerd wordt (zoek maar zelf voorbeelden) en nog pijnlijker als er infrastructuur komt die jaren niet gebruikt wordt. Dan is het wel hoog tijd dat men aan de alarmbel trekt.
Nogmaals: ik hoef geen mediashows en toekomstvoorspellingen van politici, ik wil realisaties. De laatste Vlaamse Minister die het deed, was Baldewijns: hij ontdekte in het begin van zijn legislatuur de onafgewerkte tramtunnel naar het Sportpaleis, liet die afwerken en huldigde een moderne lijn 3 in - helaas nog met pcc's, want de Hermelijnen waren nog niet geleverd.
Nu, op het einde van de legisltatuur, komt een minister moord en brand schreeuwen dat een tramtunnel er ongebruikt bij ligt, terwijl ze zelf in de mogelijkheden was er de jaren ervoor iets aan te doen...

Focus1965

X38
April 8th, 2009, 07:05 PM
Nu, op het einde van de legisltatuur, komt een minister moord en brand schreeuwen dat een tramtunnel er ongebruikt bij ligt, terwijl ze zelf in de mogelijkheden was er de jaren ervoor iets aan te doen...
Euh, minstens 2 jaar geleden zag ik al iets staan over de premetro op Kathleen's website...

mato
April 8th, 2009, 09:37 PM
Euh, minstens 2 jaar geleden zag ik al iets staan over de premetro op Kathleen's website...
Inderdaad, we kennen haar bij de BTTB (treintrambus) ook al langer dan twee jaar. Focus moet ofwel zijn bronnen eens beter raadplegen of op zoek gaan naar nog andere bronnen voor hij dingen van bepaalde personen beweert die niet waar zijn. :cheers:

tram2
April 9th, 2009, 11:40 AM
Helemaal geen legende, maar keiharde werkelijkheid: hiervoor moet je naar de allereerste gepubliceerde premetroplannen uit 1966 gaan. Ze waren nogal vaag en van de grote werken aan de Amerikalei (afbraak Zuidstation, bouw Kennedytunnel, aanleg Amantunnel) profiteerde men ervan om tegelijkertijd een stukje premetrotunnel te graven. Toen de werken effectief aangevat waren, was een nieuwe studie gereed (met ondertussen al lang vergeten plannen, maar in de Montignystraat kwam toen een tramtunnel uit voor de huidige lijn 4 uit / naar het stadscentrum) en het bleek dat de Amerikaleitunnel niet gerecupereerd kon worden. Pech dus. Maar hij ligt er wel degelijk. De volledige documentie ligt hier keurig opgeborgen en werd ooit voor een publicatie gebruikt, vandaar ik dit wel met zekerheid kan neerschrijven.

Bedankt! We leren elke dag bij... :lol:
Werd dit ooit al eens gepost? Zo ja, dan heb ik er fameus over gekeken...

"wat er reeds ligt is al betaald": maar het onderhoud wordt ook nog steeds door jou en mij betaald en dat is niet min. Of die tunnel er 10,20, 30 of 40 jaar ongebruikt bijligt, maakt niets uit: het is schandalig en versmossing van ons belastingsgeld, dat ik veel liever naar kwalititatief openbaar vervoer zou willen zien gaan, waar ik trouwens ook een prijs voor wil betalen.

Natuurlijk was het veel beter geweest als die tunnel al die jaren al gebruikt was geweest (ik vermijd nu het aantal jaren te schrijven... :)) maar ik bedoel: het is reeds gebouwd en dus betaald! Als men nu dezelfde plannen zou maken dan zou
* nooit het nodige geld vrijgemaakt kunnen worden
* of de buurtbewoners protesteren tegen tunnels onder hun huizen, of een actiecomité ter bevordering van de bovengrondse tram eist een referendum :lol:
* en/of er nog jaren over gediscussieerd worden met als resultaat dat er waarschijnlijk niets gebeurt!

Inderdaad jammer dat de tunnels al die jaren voor niets onderhouden moesten worden, maar als ze wel gebruikt werden was uiteraard ook onderhoud nodig! Gelukkig maar dat ze onderhouden werden! Stel dat het niet gebeurd was en men nu tot de conclusie kwam dat men ze niet meer kon gebruiken...

Dus dat men nu maar rap inziet dat de helling Foorplein EN de tunnel Kerkstraat/Pothoekstraat ook best z.s.m. in gebruik genomen worden. Mét opening van ALLE stations natuurlijk...

KolonelSilvertop
April 9th, 2009, 01:16 PM
@tram2, focus1965: kan je geen screenshot uit Google Earth plaatsen waar die tunnel juist ligt?

tram2
April 9th, 2009, 02:40 PM
^^ Ik heb dus zelf geen flauw idee!

Hoe meer ik te weten kom, hoe meer vragen ik heb blijkbaar... Meer bepaald rond de bouwput naast de Ring, waar je afgelopen weekend naar beneden kon.

Ik had natuurlijk door dat slechts 1 pijp (richting Deurne) door de put liep en dat het boren dus daar begonnen was. Ik wist op dat moment niet precies waar de andere tunnel zich bevindt. Volgens het eerder geposte en zeer gedetailleerde plan blijkt dat de andere pijp net ten noorden van de bouwput loopt.

Dus stel ik me al onmiddellijk enkele andere vragen...

Van waar heeft men de andere tunnel (richting Opera/Teniers) geboord? Men kan toch moeilijk een TBM ondergronds keren?

Loopt die tunnel vlak onder de vijzelgemaal (Schroef van Archimedes) die naast de Ring staat? En zo ja, werd deze dan gebouwd om de PM droog te houden? Als kind werd mij verteld dat dit was om de autostrade zelf droog te houden.

Hoe diep lopen de tunnels onder de Ring?

Ik weet dat ik hier meer vragen stel dan ik zelf antwoorden kan geven... sorry daarvoor!

Eimai
April 9th, 2009, 03:10 PM
Van waar heeft men de andere tunnel (richting Opera/Teniers) geboord? Men kan toch moeilijk een TBM ondergronds keren?

Waarom niet? Het is toch maar een grote puzzel. Halfweg kan je die uiteen halen, en terug ineen zetten vanwaaruit ze terug moet vertrekken. Als je dat kan ineenzetten beneden in die bouwput, dan kan dat ook in één van de stations.

Ik meen ergens gelezen te hebben over een schacht waar het materiaal van de ene naar de andere koker werd gehesen (en dus waarschijnlijk ook de boor zelf), maar ik heb absoluut geen idee meer waar ik dat vandaan heb en of ik me dat juist herinner... Maar ik herinner me op de wandeling wel ergens zo'n groot gat boven waar de sporen zouden moeten komen, ik dacht in Carnot.

KolonelSilvertop
April 9th, 2009, 03:20 PM
@tram2: Het eerst geboorde stuk is vanaf de werfput naar morkhoven. Daar zijn ze gekeerd, tot halverwege de turnhoutsebaan. Vanaf daar is de tunnel niet meer geboord. Tenminste, volgens de Franki-man op onze prive-tour.

die pomp is ouder dan de premetro, dus ik denk dat die daar weinig mee van doen heeft.

maar als je weet dat het pijpje aan de leien parallel met de huizen ligt, moet je toch ook een idee hebben waar dat dan ongeveer is?

tram2
April 9th, 2009, 03:32 PM
Waarom niet? Het is toch maar een grote puzzel. Halfweg kan je die uiteen halen, en terug ineen zetten vanwaaruit ze terug moet vertrekken. Als je dat kan ineenzetten beneden in die bouwput, dan kan dat ook in één van de stations.

Omdat ik ondertussen de verschillende onderdelen van een TBM (Diabolo Project (http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=32731638&postcount=190)) van dichtbij heb kunnen zien, en gezien de beperkt ruimte onder de grond dacht ik dat het niet mogelijk was... Maar ik zal me inderdaad wel vergissen.

Ik meen ergens gelezen te hebben over een schacht waar het materiaal van de ene naar de andere koker werd gehesen (en dus waarschijnlijk ook de boor zelf), maar ik heb absoluut geen idee meer waar ik dat vandaan heb en of ik me dat juist herinner... Maar ik herinner me op de wandeling wel ergens zo'n groot gat boven waar de sporen zouden moeten komen, ik dacht in Carnot.

Zou het dit kunnen zijn?
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HJ4BVD83-1.jpg

Echter aan de volgorde van mijn foto's (http://www.mijnalbum.be/Album=GFSKE7MJ) te zien denk ik dat het station Drink was. Ik weet op den duur ook niet meer wat waar precies genomen is...

Of het nu Carnot of Drink was, die stations liggen zowat halverwege dus zou ik het raar vinden als men van daaruit in de andere richting zou zijn beginnen boren... Maar ik kan er natuurlijk weer naast zitten!

tram2
April 9th, 2009, 04:33 PM
@tram2: Het eerst geboorde stuk is vanaf de werfput naar morkhoven. Daar zijn ze gekeerd, tot halverwege de turnhoutsebaan. Vanaf daar is de tunnel niet meer geboord. Tenminste, volgens de Franki-man op onze prive-tour.

Ik heb inderdaad de overgang van geboorde naar gebouwde tunnel gezien.

die pomp is ouder dan de premetro, dus ik denk dat die daar weinig mee van doen heeft.

Ik heb die eigenlijk altijd weten bestaan. Dan is het waarschijnlijk toeval dat de tunnel er vlak onder ligt, of toch zeker dichtbij...

maar als je weet dat het pijpje aan de leien parallel met de huizen ligt, moet je toch ook een idee hebben waar dat dan ongeveer is?

Neen want de Amerikalei is breed he! Ligt het aan één van beide zijkanten of onder het middengedeelte? En het volledige stuk tussen Bolivarplaats en Montignystraat? Volgens Google (http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Amerikalei,+2018+Antwerpen&sll=50.805935,4.432983&sspn=3.270039,7.03125&ie=UTF8&ll=51.204941,4.390277&spn=0.001583,0.005472&t=k&z=18) is dat ongeveer 100 meter...

Heaven71
April 9th, 2009, 05:05 PM
Neen want de Amerikalei is breed he! Ligt het aan één van beide zijkanten of onder het middengedeelte? En het volledige stuk tussen Bolivarplaats en Montignystraat? Volgens Google (http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Amerikalei,+2018+Antwerpen&sll=50.805935,4.432983&sspn=3.270039,7.03125&ie=UTF8&ll=51.204941,4.390277&spn=0.001583,0.005472&t=k&z=18) is dat ongeveer 100 meter...

In het boek "De Antwerpse Tram" van E. Keutgens staat deze "tunnel" beschreven op pagina 702.

Het zou gaan over een koker van 50m ter hoogte van de Montignystr - Graaf Van Hoornstraat. Gebouwd tussen april '69 en juni '70.
Dit om de Amerikalei geen 2 maal open te leggen. In '69 werden immers de Kennedytunnel en toegangscomplexen geopend / gebouwd.

De koker loopt dus dwars onder de Amerikalei volgens mij.
In de eerste premetroplannen werd er immers een as voorzien vanuit de Groenplaats richting Montignystr. Deze as is uiteraard nooit gerealiseerd maar de schrik om de toegang naar Kennedytunnel verstoren lag aan de basis van deze "vooruitziende" beslissing.

mvg,
Heaven71

Eimai
April 9th, 2009, 06:07 PM
^^ dus een stukje van de tunnel die op dit plan staat?

focus1965
April 9th, 2009, 06:23 PM
Inderdaad, we kennen haar bij de BTTB (treintrambus) ook al langer dan twee jaar. Focus moet ofwel zijn bronnen eens beter raadplegen of op zoek gaan naar nog andere bronnen voor hij dingen van bepaalde personen beweert die niet waar zijn. :cheers:

Van een minister verwacht ik iets anders dan gebakken lucht op een - haar - website te publiceren: ik verwacht realisaties. Zij is de allereerste die de prioriteiten en budgetten kan aan- en toewijzen.

In het boek "De Antwerpse Tram" van E. Keutgens staat deze "tunnel" beschreven op pagina 702.

Het zou gaan over een koker van 50m ter hoogte van de Montignystr - Graaf Van Hoornstraat. Gebouwd tussen april '69 en juni '70.
Dit om de Amerikalei geen 2 maal open te leggen. In '69 werden immers de Kennedytunnel en toegangscomplexen geopend / gebouwd.

De koker loopt dus dwars onder de Amerikalei volgens mij.
In de eerste premetroplannen werd er immers een as voorzien vanuit de Groenplaats richting Montignystr. Deze as is uiteraard nooit gerealiseerd maar de schrik om de toegang naar Kennedytunnel verstoren lag aan de basis van deze "vooruitziende" beslissing.

mvg,
Heaven71

Dank u: daar ging het idd om. Ik heb nu echt weinig tijd om al die plannen enz. boven te halen, maar bezit ze wel. Probleem was dat die tunnel in feite al verkeerd lag tov. de geplande uitgang aan de Montignystraat.
Er bestaan verschillende variantes over de reden van aanleg: voorliggende is er een van, een proefgraving "om te zien of het echt mogelijk is om een premetrotunnel in Antwerpen te graven" is een ander verhaal dat de ronde deed en een derde is dat iemand wou bewijzen dat Antwerpen zeker een metro ging krijgen (zelfs voor de plannen getekend waren) en tegelijkertijd met de aanbesteding van de Amantunnel een stukje metro bijtekende.
De waarheid? Wil niemand meer weten of vertellen, maar met zekerheid werd er toen iets moois beloofd. Het enige dat nadien effectief gebeurd is, is de aanleg van enkele andere tunnels (een fractie van hetgeen toen gepland was), maar dit had ook mogelijk geweest zonder dat stukje tunnel onder de Amerikalei. Een ingenieur die aan die infrastructuurwerken had meegewerkt - helaas overleden nu - voerde uit wat hem opgedragen was en was bijzonder fier over zijn werk, zonder inderdaad na te denken of het al dan niet tot iets kon dienen. Boeiende verhalen gehoord, maar op bepaalde vragen kon hij mij geen antwoord geven.

Focus1965

Heaven71
April 9th, 2009, 06:30 PM
^^ dus een stukje van de tunnel die op dit plan staat?

Inderdaad, links zie je Montignystr. met de geplande in en uitgang.
Leuk plannetje trouwens.

mvg,
Heaven71

X38
April 9th, 2009, 07:52 PM
Zou er nog ergens een toegang tot dat tunneltje bestaan? Ik vrees het ergste, maar op de een of andere manier moet men dat spullement toch kunnen onderhouden?

Spijtig overigens dat die noord-zuid-metro er nooit gekomen is. Die had bruikbaar kunnen zijn voor een mogelijke lightrail over L52, die ik persoonlijk toch liever niet over het ringspoor zie rijden...

mato
April 9th, 2009, 08:11 PM
Dus dat men nu maar rap inziet dat de helling Foorplein EN de tunnel Kerkstraat/Pothoekstraat ook best z.s.m. in gebruik genomen worden. Mét opening van ALLE stations natuurlijk...
Daar rekenen ze bij het bestuur van De Lijn Antwerpen ook op: sluipende besluitvorming ... laat de mensen maar langs die goed zichtbare perrons van die gesloten stations rijden en de protesten bij de overheid, tegen het gebrek aan middelen om de meesten ervan te openen, zullen toenemen. :lol:

focus1965
April 9th, 2009, 09:33 PM
Zou er nog ergens een toegang tot dat tunneltje bestaan? Ik vrees het ergste, maar op de een of andere manier moet men dat spullement toch kunnen onderhouden?

Neen: er is geen toegang tot die tunnel en ik heb nergens gelezen dat men die ooit onderhouden heeft. Meer dan een onderaardse bunker is dit dus niet geworden die ondertussen al lang onder water moet staan.

Daar rekenen ze bij het bestuur van De Lijn Antwerpen ook op: sluipende besluitvorming ... laat de mensen maar langs die goed zichtbare perrons van die gesloten stations rijden en de protesten bij de overheid, tegen het gebrek aan middelen om de meesten ervan te openen, zullen toenemen. :lol:

Is inderdaad zo, maar helaas heeft DLA weinig haar op hun tanden: in de oude jaarverslagen uit het MIVA tijdperk dierf de Voorzitter van de Raad van Bestuur nog wel eens kritiek uiten op het beleid, maar sinds de Voorzitter aangesteld werd door de Minister (Lieten is een Stevaertproduct) is die tijd ook passé. En DLA voert maar uit wat hen opgedragen wordt, cfr. lijn 6.

Focus1965

tram2
April 10th, 2009, 11:11 AM
Gisteren ook Koppen gezien op één? Het ging over de Grote Nutteloze Werken, waaronder de Antwerpse Premetro er jammer genoeg één van is...

De wandeling door de ongebruikte tunnels was uiteraard met Frank en Bob. Die worden al een beetje BV's... :lol:

Men toonde o.a. station Stuivenberg en je kon duidelijk zien dat er sporen in de tunnel lagen! Ik denk dat het richting Merksem was... Er werd gewandeld tot aan de splitsing aan Schijnpoort en vanachter de houten afsluiting kon je een 3 zien rijden...

Jammer genoeg niet opgenomen want ik wist het niet vooraf! Ik hoop dat de reportage binnenkort ook on line te bekijken valt op één.

Hieronder de aankondiging van de reportage op hun site (http://www.een.be/televisie1_master/programmas/e_kopp_r2009_a14_item2/index.shtml):

KOPPEN DEZE WEEK

Nutteloos en ongebruikt

http://www.een.be/televisie1_master/programmas/e_kopp_r2009_a14_item2/e_img_kopp_nutteloos1.jpg
Een brug waar schapen op grazen, een autosnelweg die abrupt stopt in een veld, een kilometerslange metrotunnel die al tientallen jaren niet gebruikt wordt. In België zijn er tal van bouwwerken waar ooit heel veel geld in gestoken is om ze te verwezenlijken, maar die nooit gebruikt zijn waarvoor ze gemaakt werden. In Brussel bijvoorbeeld zijn er al veertig jaar zo'n tien ongebruikte metrostations.

http://www.een.be/televisie1_master/programmas/e_kopp_r2009_a14_item2/e_img_kopp_nutteloos2.jpg
Ook Antwerpen heeft z'n nutteloze bouwwerken. Bob (64) en Frank (53) onderhouden er al bijna dertig jaar een premetrotunnel. Alleen, de tunnel is nooit afgewerkt en er heeft nog nooit één tram door gereden. Tijdens hun dagelijkse inspectierondes proberen Bob en Frank de tunnels voor verval te behoeden: "Er komen meer en meer lekken in het beton en daardoor lopen de onderhoudskosten natuurlijk hoog op."

http://www.een.be/televisie1_master/programmas/e_kopp_r2009_a14_item2/e_img_kopp_nutteloos3.jpg
Of wat dacht u van het NMBS station in Brecht? Al meer dan twee jaar is het helemaal klaar, maar treinen kunnen er nog niet stoppen. Het veiligheidssysteem van de sporen is niet compatibel met dat van de bestaande locomotieven. De NMBS steekt de schuld op de leverancier van de treinstellen. De burgemeester van Brecht, Luc Aerts, ziet dat anders: "Dit is gewoon gebrekkig management van de NMBS. Doe dit in de privé en uw C4 ligt klaar."

Reportage: Gitte Van Hoyweghen, Ilse Van Lysebeth, Roel Spelkens en Sam Borloo.

Dit was niet de eerste reportage over de ongebruikte tunnels - ook reportages in de jaren '80 van de BRT (Panorama?) en RTBF - maar ik hoop wel dat het stilaan de laatste wordt!

Glodenox
April 10th, 2009, 04:50 PM
En je kan er ook de video van de reportage zien :) Wel eens goed om het station Brecht te zien. Ik had nog niet echt zitten zoeken naar foto's.

Greetings,
Glodenox

tram2
April 10th, 2009, 05:02 PM
Ha, gelukkig staat de reportage er al op. Eigenlijk kan ze gelinkt worden aan verschillende topics... :)

Snelly1968
April 11th, 2009, 01:26 AM
Dit was niet de eerste reportage over de ongebruikte tunnels - ook reportages in de jaren '80 van de BRT (Panorama?) en RTBF - maar ik hoop wel dat het stilaan de laatste wordt!

Miljaar! Weer iets gemist...
Ik ken wel iemand die bij VRT werkt, ik ga eens proberen om die Panorama reportage in m'n handen te krijgen.

hix
April 11th, 2009, 08:27 AM
maar ik hoop wel dat het stilaan de laatste wordt!

Ik denk dat nutteloze werken zullen blijven uitgevoerd worden. Hopelijk zal het in de toekomst niet meer zo erg zijn als in het verleden. Maar zolang er in de planning wordt rekening gehouden met uitbreidingen in de toekomst, zoals in de Brusselse metro, dan is het onvermijdelijk. Alle ongebruikte stations zijn overstapstations van lijnen die geschrapt zijn... Ik vind dat (in het geval van de Brusselse metro) niet zo erg eigenlijk.
Ik heb indertijd in Berlijn een leuk boekje gekocht over de ongebruikt tunnels en stations in Berlijn "Tunnel mit tiefgang". Er zijn dus in die stad zoveel nuttteloze tunnels dat je er een heel boek mee kan vullen. We moeten ons dus niet echt schamen. En als men er in Antwerpen in slaagt om de premetro af te werken dan is de grootste schande gewist. (Blijft Charleroi nog natuurlijk, maar dat komt nooit meer helemaal goed.)

X38
April 11th, 2009, 09:54 AM
Miljaar! Weer iets gemist...
Ik ken wel iemand die bij VRT werkt, ik ga eens proberen om die Panorama reportage in m'n handen te krijgen.
Ge kunt uwe kameraad met rust laten, want de volledige reportage "Nutteloos en ongebruikt" staat nu op de site van één (http://www.een.be/televisie1_master/programmas/e_kopp_r2009_a14_item2/index.shtml). :)