View Full Version : Rotterdam: Laurenskwartier
Jan January 26th, 2008, 12:10 AM Ik weet even niet of deze al ergens gesignaleerd was, maar op deze plek (http://www.bds.rotterdam.nl/content.jsp?objectid=176340) is het concept Masterplan Laurenskwartier te downloaden in een niet handig 119 mB zwaar en zelf naar pdf te hernoemen bestand. Het stuk is afkomstig van KCAP dus het ziet er allemaal weer prima uit. Vooral hoofdstuk 5 over de bebouwing is voor ons interessant omdat daar de volumes gevisualiseerd worden (pag.99, zie onder). Ook worden er nuttige dingen gezegd over de relatie tussen plint en toren (pag 108.ev.) De maximale hoogte is 70 meter (pag.112) en verder staat er nog een schaduwplan in met maximale 'enveloppes' die doen denken aan die studies in New York uit de jaren 20. (pag 113.ev). Van alle visies voor het Laurenskwartier die ik de afgelopen 15 jaar voorbij heb zien komen is dit duidelijk een van de betere. Blijft alleen jammer dat ze die stinkmarkt niet van de Binnenrotte aftiefen om er een park van te maken en dat dat pand tussen Hoogstraat en Grotekerkplein blijft staan. Met dat ding wordt het volgens mij nooit wat met dat plein.
http://img153.imageshack.us/img153/7232/lk01zo2.jpg
TC03 January 26th, 2008, 12:18 AM Wel interessant, alleen niet zo spectaculair als eerdere maquettes die ik ooit een keer hier voorbij had zien komen. Ik zie ook zo snel even geen grote veranderingen waar we nog niks van wisten. Wel prettig dat de Binnenrotte afgesloten worden aan de noordkant en natuurlijk aan de zuidkant met de Blaaktoren (dacht ik). Het idee om dit gebouw te combineren met een nieuw stadionsgebouw spreekt me wel aan. Eindelijk zijn we dan verlost van de verstikkende leegte in dit gebied. :)
Ben het met je eens dat hier inderdaad een stadspark zou moeten komen, leent zich hier perfect voor. Groot, rechthoekig, midden in de stad en omsloten door bebouwing.
Er wordt ook gemeld dat er onderzoek wordt verricht naar mogelijk van verbouwing van het Cebeco-pand. Ik hoop zelf persoonlijk op nieuwbouw.
Jan January 26th, 2008, 12:37 AM In de categorie 'kliederen na middernacht' even deze schets met hierop het idee om het pand tussen hoogstraat en Grotekerkplein weg te halen. Hiermee bereik je wat feeling met de Laurenskerk betreft veel meer dan de omgeving ervan laag gaan zitten houden. Dooe Hoogstraat en Grotekerkplein aaneen te smeden tot een plein vullen deze twee elkaar veer krachtiger aan, wat je ook nog eens kunt versterken door in de directe omgeving van het plein (pencil)towers te bouwen.
http://img182.imageshack.us/img182/7272/lk02hh4.jpg
SkyBridge January 26th, 2008, 02:54 AM @ TC03
Cebeco-pand wordt ook nieuwbouw (heb er een gemeentelijk stuk over gezien). Op het plaatje zie je dit ook: de rooilijn wordt aangepast!!! THANK GOD!
TC03 January 26th, 2008, 03:01 AM Op het plaatje staat daar inderdaad nieuwbouw, maar de .pdf zelf vermeldt dat dit slechts een voorbeeld is als er voor nieuwbouw wordt gekozen. Maargoed, jouw bronnen zijn overtuigend. :D
SkyBridge January 26th, 2008, 03:31 AM Haha lag gewoon bij het CIC een foldertje open en bloot ;)
Jan January 26th, 2008, 09:52 AM Haha die kun je niet downloaden. :D
de flatneuroot January 26th, 2008, 10:29 AM Zie ik dat ze iets voor de bibliotheek van plan zijn?
Jan January 26th, 2008, 10:33 AM Het idee van KCAP is om de randen van de Binnenrotte wat schermer gedefinieerd te hebben. Hierin passen het idee om de bibliotheek te omsluiten met bebouwing en het dak van stations Blaak te vervangen door bebouwing. Hoeft van mij allebei niet trouwens.
Skyscrapercitizen January 26th, 2008, 10:41 AM Wat voor mij op het plaatje uit de eerste post wel nieuw is is de toren aan de meent, boven waar net een kleine AH open is gegaan, tegenover de American Aparel.
Het zijn allemaal wel dikke volumes zo met een maximum van 70 meter, en dat terwijl een slanke toren van 100 meter (ala Scheepmakerstoren) minder afbreuk zou doen aan het zicht op de kerk dan een dikke toren van 70 meter. Wat dat betreft is het idee van penciltowers van Jan zo gek nog niet. Voordeel is dat ze wel een plek intiemer maken door hun aanwezigheid maar weinig schaduw produceren.
Maar ga nu ff het stuk doorkijken. :)
Skyscrapercitizen January 26th, 2008, 10:51 AM Krijg foutmelding na het downloaden van dat bestand! Wie zet er dan ook een bestand van 120 MB online... :bash:
Jan January 26th, 2008, 11:53 AM ^ dat bestand komt met een htm extensie. Deze moet je veranderen in .pdf, bij voorkeur via de cmd.
TC03 January 26th, 2008, 12:27 PM ^^ Euhm, bij mij ziet hij het gewoon als een .pdf. Ik download met Firefox, wellicht maakt het uit. Maar als je bij mapopties en dan tabblad weergave 'bekende extensies van bestandstypen verbergen' uitvinkt kan je gewoon simpel via naam wijzigen de extensie wijzigen.
Illegal_Alien January 26th, 2008, 12:37 PM Hier ook gewoon als PDF met IE :) Wel veel tekst om te lezen doe ik wel eens als ik tijd en zin heb :)
Nexxd January 26th, 2008, 12:47 PM Wie zet er dan ook een bestand van 120 MB online... :bash:
Omdat er geen andere opties zijn? Een document van 138p met veel beeldmateriaal en kaartmateriaal is alleen klein te krijgen als je de kwaliteit drastisch omlaag gooit, dan heb ik liever een bestand van 120Mb waar je nog wat aan hebt.
[Kees] January 26th, 2008, 01:59 PM ^^ Dan nog blijft 120 MB erg massive voor 140 paginas. Dat is bijna een MB per pagina. Probeer hem nu te openen en ben er best wel benieuwd naar :)
SkyBridge January 26th, 2008, 02:08 PM Ik vind die hoogtelimiet van 70m prima! Het heeft namelijk meerdere gunstige effecten:
- Een eenheid in deze woonwijk
- Een aangenaam wind- en bezonningsklimaat
- Een mooie opbouw naar de skyline van het centrum
- Snelle realisatie van plannen
TC03 January 26th, 2008, 02:27 PM ^^ Plus dat twee torens van 70 meter met plint denk ik meer toevoegen aan de stad dan één toren van 120 meter.;17976546']^^ Dan nog blijft 120 MB erg massive voor 140 paginas. Dat is bijna een MB per pagina. Probeer hem nu te openen en ben er best wel benieuwd naar :)Als je dingen gaat afdrukken is dat wel de kwaliteit waar je mee wilt werken.
EuroMaster January 26th, 2008, 04:17 PM Ook ik heb er even voor gezeten.
Als ik naar die maquette kijk, zie ik waar het in Rotterdam mis gaat. Er wordt alleen naar bouwvolumes gekeken. Door geen aandacht te besteden aan de openbare ruimte, zal er ook geen eenheid ontstaan. Hier zie je dus een plaat vol met eilandjes. Rotterdam moet wat mij betreft meer een eenheid gaan worden! Dus weg met overbodige zee aan betontegels en openbare ruimte voorzien van kwaliteit in plaats van kwantiteit nu.
Concept: rechthoekig park omringd door stedelijke blokken en hoogbouw
* Stadspark
* Uiteinden afgesloten door kopblokken of poortgebouwen
* Openbare Ruimte hoogwaardig en in oppervlakte flink teruggebracht
* Meer bebouwd gebied
* Hogere dichtheden (en eventuele hoogbouw > donkerrood)
* Markt verplaatst naar plein voor Laurenskerk
* Meer groen in vorm van bomen en borders in straatbeeld
* Oost-westassen richting centrum extra aandacht
______________________________________________________________________________________________________________________________
http://img219.imageshack.us/img219/970/binnenrottebz0.png
______________________________________________________________________________________________________________________________
Referenties
Kopblok:
http://tropist.files.wordpress.com/2007/04/greenit.jpg
http://www.shoppenopzondag.nl/images/mall_symphony_355x231.jpg
Park:
http://www.travelhome.nl/drupal/image/view/618
Stadsblokken:
http://www.top010.nl/assets/images/Groothandelgebouw_avond.jpg
Pruim January 26th, 2008, 04:28 PM Die 70m is een gevolgtrekking van beslissingen lang geleden genomen. Als het echte centrum rond de 100-150 zit dan kan ik begrijpen dat je hier niet veel hoger dan 70m wil.
Daarbij telt het volume inderdaad erg mee. Projectontwikkelaars gaan graag voor veel m2. Maar als de plots relatief klein zijn (waar het enigszins op lijkt) dan zal zit het met de slankheid wel goed.
Ander de andere kant lijkt een grote hoeveelheid gebouwen ala De Witte Keizer mij ook wel wat. Lekkere hoge dichtheden :)
SkyBridge January 26th, 2008, 06:08 PM Euromaster, heb je dat document gelezen? Veruit de meeste pagina's gaan juist over de buitenruimte...
Je post is daarom nogal vreemd :)
Wat jij tekent staat er zo'n 100 pagina's lang maar dan goed uitgewerkt.
Overigens kan je voorgestelde verplaatsing van de grootste buitenmarkt van Nederland nooit :) Het Grotekerkplein is daar te klein voor!
EuroMaster January 26th, 2008, 06:18 PM Het is eigenlijk mijn visie op het gebied. Een park lijkt me heel geschikt in het nu nog stenige gebied. Dat er wat van de openluchtmarkt wordt afgesnoept, zie ik niet als probleem. Overdekt komt er een groot deel terug. Dat het dan niet meer de grootste aaneengeschakelde buitenmarkt van NL wordt, zal me eigenlijk een worst wezen. Het gaat erom dat het gebied er beter op wordt. Op dit moment lijkt me het verre van ideaal met die Death Valley. Ik heb op basis van die documenten nog geen mening kunnen vormen, want het is te zwaar om te kunnen laden. Ik zag enkel de maquette waarbij ik de bui alweer zag hangen dat openbare ruimte het ondergeschoven kindje zou worden. Het kan zijn dat ik er helemaal naast zit. Maar met een beetje goede kennis van de instelling van de gemeente hoef ik vooralsnog niet te rekenen op verandering in dit onderwerp. Misschien alleen op papier, maar alles op papier zie ik niet als realiteit.
SkyBridge January 26th, 2008, 06:48 PM De plek waar het park nu komt, St. Jacobsplaats, is in mijn ogen veel beter dan de Binnenrotte zelf. Je kijkt er immers dan wel over uit, maar hebt oneindig veel woonwijken die van het park gebruik kunnen maken. De Binnenrotte zelf heeft dat niet. Bovendien, zo erg is de Binnenrotte écht niet. Zodra de meeste nieuwbouw compleet is en wellicht een ander tegeltje erin ligt, is het echt een wereld van verschil.
Ook is je kennis over de markt blijkbaar niet helemaal up to date. Deze markt trekt enorm veel bezoekers, en inkrimpen is dus uit den boze! Het zorgt ook nog eens voor veel meer levendigheid dan wel park ook. Bovendien gaat straks slechts 5-10% van de markt de hal in, dus zoveel kleiner wordt 'ie niet.
Oordelen over één maquette uit een document van 140 pagina's lijkt me wat overdreven. Het is geen document van de gemeente, maar van KCAP die wereldwijd beroemd zijn om hun ideeën over buitenruimte en vooral de documentatie ervan.
Tenslotte zou je als stedenbouwer in opleiding moeten weten dat álles begint met papierwerk. Aangezien daar nog veel krom is in Rotterdam, zijn ze nu al jaren bezig dit goed te krijgen, dat is nu in de afrondende fase. Onderhoud en afwerking (beide de verantwoordelijkheid van Gemeentewerken en dus niet het college van B+W of DS+V) is wat mij betreft een veel groter probleem.
Flexwerker January 26th, 2008, 11:36 PM Die marktkooplui hebben de keuze;
of naar binnen, of buiten blijven.
De meesten zouden beide wel willen, maar dat mag dus niet niet, bovendien zijn de prijzen binnen zo hoog, dat je voor dat geld ook winkelruimte kan huren!
Dus die markt buiten zal nog wel even blijven.
Andi Condor January 31st, 2008, 08:41 PM Ik weet even niet of deze al ergens gesignaleerd was, maar op deze plek (http://www.bds.rotterdam.nl/content.jsp?objectid=176340) is het concept Masterplan Laurenskwartier te downloaden in een niet handig 119 mB zwaar en zelf naar pdf te hernoemen bestand. Het stuk is afkomstig van KCAP dus het ziet er allemaal weer prima uit. Vooral hoofdstuk 5 over de bebouwing is voor ons interessant omdat daar de volumes gevisualiseerd worden (pag.99, zie onder). Ook worden er nuttige dingen gezegd over de relatie tussen plint en toren (pag 108.ev.) De maximale hoogte is 70 meter (pag.112) en verder staat er nog een schaduwplan in met maximale 'enveloppes' die doen denken aan die studies in New York uit de jaren 20. (pag 113.ev). Van alle visies voor het Laurenskwartier die ik de afgelopen 15 jaar voorbij heb zien komen is dit duidelijk een van de betere. Blijft alleen jammer dat ze die stinkmarkt niet van de Binnenrotte aftiefen om er een park van te maken en dat dat pand tussen Hoogstraat en Grotekerkplein blijft staan. Met dat ding wordt het volgens mij nooit wat met dat plein.
http://img153.imageshack.us/img153/7232/lk01zo2.jpg
waarom kiezen ze voor een toren voor de markthal, die het zicht verpest als ik vragen mag, zelfs als daar de mogelijkheid is is het een belachelijke plek vind ik kan iemand me dit uitleggen?
Skyscrapercitizen January 31st, 2008, 08:53 PM ^^
Pleinen hebben wanden nodig, dit is een wand voor het plein. Het gebouw is puur indicatief, het is boven op station blaak en het is maar de vraag of je daar op kan bouwen.
Eric Offereins January 31st, 2008, 08:59 PM Voor mij hoeft er ook niet zonodig iets op te komen. Dat gebouw voor de bibliotheek vind ik ook behoorlijk misplaatst.
Het ontwerp van de bieb verdient het om gezien te worden en niet in een of ander achterafstraatje te verdwijnen.
Andi Condor January 31st, 2008, 11:29 PM ^^
Pleinen hebben wanden nodig, dit is een wand voor het plein. Het gebouw is puur indicatief, het is boven op station blaak en het is maar de vraag of je daar op kan bouwen.
op deze plek liep vroeger de rotte, nu kan de rotte er niet gemaakt worden vanwege de ondergrondse infrastructuur. dit is jammer, maar bouw absoluut niet de bovenkant dan ook vol, en ook niet vlak voor een markant gebouw in de omgeving.
Andi Condor January 31st, 2008, 11:34 PM \--
Kruimel January 31st, 2008, 11:36 PM Ik zeer zeker een voorstander van een gebouw op die plek!
.1 Het markt plein, wordt nu ook echt een plein
.2 De blaak wordt nog een meer een stadsboulevard door de verdichting.
Echt interessant om het hele .pdf bestand door te lezen! Als nu ook alles eens doorging wordt Rotterdam echt een WERELDSTAD!:D In ieder geval voor mijn gevoel...
Skyscrapercitizen February 1st, 2008, 10:30 AM Heb het plan nu ook kunnen downloaden op werk, net even heel snel door zitten bladeren en ik ga het zeker lezen. Laurenskwartier wordt hip! ;) Dit soort dingen kun je wel aan KCAP overlaten. :)
LochNESS February 1st, 2008, 08:55 PM Ik heb het donderdag nacht eens helemaal doorgenomen en het is een mooi stuk werk. Goed analytisch en onderbouwd. Het wordt nog eens wat met het Laurenskwartier als dat door mocht gaan. Ook goed stuk over buitenruimte en beleving en (her) inrichting ervan.
Kees February 1st, 2008, 11:09 PM Ik vind het ook een goed stuk, het helpt de leek een gebied te lezen. Kan iemand uitleggen wat die vluchtcorridor is???
Op R'dam - binnenstad (http://www.rotterdam.nl/binnenstad) (niet mijn favoriete site: een Coolsingeltoren van 95 meter !) staat achter Laurenskwartier een versie van minder dan 30 Mb. Uiteraard is er wat te mekkeren over de compartimentering van de Binnenrotte. Dat gebeurt hier (http://www.bds.rotterdam.nl/content.jsp?objectid=178399). Wat mij betreft staan die weledelgeleerde dames en heren met hun rug naar de toekomst:
schaamteloos in mootjes gehakt door onzorgvuldig geplaatste bouwblokken
Hoe kun je nu na het lezen van zo'n plan het woord schaamteloos in je mond nemen???
LochNESS February 2nd, 2008, 04:30 PM Maar ook deze:
Niet alleen het Masterplan, vrijwel alle nota’s over de binnenstad lijden aan dat euvel. Ze gaan
bovendien bijna volledig voorbij aan het bestaan van de dam in de Rotte; weet u wel: die dam
waar Rotterdam zijn naam aan dankt. De dam is niet alleen het oudste monument dat onze stad
rijk is, het is ook een van de grootste bouwwerken ter stede; maar liefst 400 meter
Volgens mij ging het in het masterplan een heel stuk over de historische functie van de Hoogstraat als primaire waterkering, later als secundaire en nu als tertiere. En kwam het in inrichting van de buitenruimte ook aan bod doormiddel van de verschillende bomen in de 'land- en waterstad'
SkyBridge February 2nd, 2008, 04:37 PM (niet mijn favoriete site: een Coolsingeltoren van 95 meter !)
Hoe komen ze toch bij die hoogte? AD/RD kwam er ook al mee. Misschien is dit de hoogte van de woontoren, de kantoortoren lijkt me toch niet.
TC03 February 2nd, 2008, 06:01 PM Die hoogte ging volgens mij rond voordat het huidige plan bekend was, ik dacht iig ook zoiets gehoord te hebben +/- 2 jaar geleden.
Gyz February 2nd, 2008, 09:50 PM Staat er ook in dit document waarom ze bij KCAP toch zo'n hekel aan station Blaak hebben. Ik vind dat juist één van de markantste Rotterdamse gebouwen (al kan het wel wat renovatiewerk gebruiken) en prima passen op het uiteinde van het plein.
Skyscrapercitizen February 2nd, 2008, 10:44 PM Vandaag weer over de Meent gelopen/lopen shoppen, wat een topstraat! Verbaas me er elke keer weer over. :) Laurenskwartier is cool en wordt alleen maar cooler! Beter koop ik daar een huis...
SkyBridge February 3rd, 2008, 06:37 AM Staat er ook in dit document waarom ze bij KCAP toch zo'n hekel aan station Blaak hebben. Ik vind dat juist één van de markantste Rotterdamse gebouwen (al kan het wel wat renovatiewerk gebruiken) en prima passen op het uiteinde van het plein.
Ik citeer: "het is de prullenbak van Rotterdam".
Zit ook wel iets in, het concept is goed maar met alle rotzooi die naar binnen waait en de lelijke staat van de binnenkant...
Capzilla February 5th, 2008, 01:19 PM Leuk, kan ik deze weer eens naar boven halen, want ik rust niet tot de Binnenrotte ontdempt is en de Jan Scharpstraat doorgetrokken is tot aan het kerkplein.
http://www.robertjohnkaper.com/tmp/binnenrotte-new.png
Just February 5th, 2008, 02:03 PM ^^ t lijkt me niet echt een reele kans.
Bart Zmeer February 5th, 2008, 08:29 PM Ze moeten in ieder geval af van die vreselijke stoeptegels en lantaarnpalen. Ik zag laatst een Chinese toerist die een foto wilde maken vanaf de Binnenrotte van het Blaakse Bos. Het lukte hem niet om een mooi doorkijkje te krijgen vanaf daar, vanwege de hinderlijke palen en het station wat er voor stond. Het plein zelf heet ook echt nuk komma nul beleving terwijl het naar mijn inzien toch best potentie heeft.
Ik vind het plan van KCAP erg mooi (heb het echter niet doorgelezen), maar ik denk dat je pas echt een mooie beleving kan creeeren als het mooi betegeld en aangekleed wordt. A la Plaze Catalunya wellicht:
http://www.barcelona.com/var/plain/storage/images/media/images/barcelona_plaza_catalunya/2401-4-eng-GB/barcelona_plaza_catalunya_imagelarge.jpg
Stel je een langwerpig plein als dit voor met om je heen architectonische hoogstandjes (Blaakse Bos, Station Blaak, Openbare Bibliotheek en wellicht vinden menig buitenlanders de Statendam en Rotta Nova ook nog wel mooi). Als "Stad van moderne architectuur" kom je zo dan toch een stuk geloofwaardiger over? Een hoop Kodak-momentjes creeer je dan...
SkyBridge February 5th, 2008, 08:52 PM Menig Nederlander vindt Rotta Nova ook mooi, waaronder ik :)
EuroMaster February 5th, 2008, 10:08 PM @ Bart:
Goed voorbeeld! Je kunt een plein maken met een parkachtige uitstraling. De markt kan blijven bestaan en een soort centraal plein met het groen geeft een mooi beeld op de gebouwde stad. Hierdoor kunnen verschillende vliegen in een klap worden geslagen. Vraag is wel of het plein een rechthoekig karakter moet krijgen of meer centraal georienteerd moet zijn. :)
In het buitenland weten ze een stad vaak mooi aan te leggen zodat het verblijfklimaat buiten ook fijn is. In Frankrijk, de VS en zelfs Belgie zie je dat veel meer. We zouden wel eens vaker 'naar buiten toe' mogen kijken om inspiratie op te doen. Voortsukkelen op wat we nu hebben lijkt me geen optie.
in het plan van KCAP zie ik sterke punten. Zo willen ze de bomenrij aan de westelijke kant ook aanleggen. Dat is wel leuk, maar om echt evenwicht te krijgen zou ik net als de overkant een dubbele bomenrij aanleggen. Wat ik daarentegen van het plan minder leuk vind, is dat men wel referenties van het buitenland gebruikt, maar dat de ambitie hier toch wel beduidend lager lijkt te liggen. Bekijk het bijvoorbeeld maar bij het Grotekerkplein.
SkyBridge February 6th, 2008, 12:52 AM ^ De uiteindelijke inrichting gaat KCAP dan ook niet over. Zij fungeren hier als stedenbouwkundig ontwerpers, niet als landschapsarchitecten. Dan kunnen ze nog mooie ambities schetsen via referentiebeelden, maar als het geld er niet is kan de aangewezen architect ook weinig doen. Overigens vind ik de inrichting van het Grote Kerkplein mooi, het probleem daar is dat de bebouwing tegen het plein werkt.
Vraag is wel of het plein een rechthoekig karakter moet krijgen of een meer centraal georienteerd moet zijn.
Goede vraag inderdaad. Ik denk dat je moet uitgaan van de twee belangrijke assen, Meent en Hoogstraat. Dan ben je al een eind.
EuroMaster February 6th, 2008, 01:23 AM Het Grotekerkplein heeft inderdaad weinig spraakmakende bebouwing om zich heen.
Hopelijk ligt de lat hoog en zijn de ambities haalbaar! :)
Het is wel goed dat men sterke referenties gebruikt zodat het denkkader voor ieder die het document leest in het netvlies gebrand staat.
Sol February 6th, 2008, 07:57 PM Het is een mooi plan. Wel zie ik graag een park op de huidige marktplaats en de markt verhuizen naar het plein voor de Laurenskerk. Dat plein is inderdaad te klein, maar door de markt voortaan op alle dagen te houden is er toch voldoende plaats voor iedereen (niet iedereen wil elke dag).
Dit plan kent alleen maar voordelen:
- elke dag markt (meer keuzevrijheid voor de consument);
- infrastructuur markt kan 's nachts blijven staan/liggen
- mooi park erbij, prettig voor bezoekers, omwonenden en werkenden in de omgeving (denk ook aan waardestijging omliggend vastgoed)
Persoonlijk mis ik een groot park midden in het centrum.
LochNESS February 6th, 2008, 11:22 PM ^^ Ja en nee... Ik zelf heb er over lopen tobben hoe ik het zou willen zien. Het idee van een 'border' met groen dat als park dient en in het midden een open strook (met tussendoor opbrekingen van groen) die meandert en breed genoeg is voor marktkramen zou wel mooi zijn. Een soort 'cirkel' over de Binnenrotte van marktkramen. Wat je zou verliezen zou op de vernieuwde en zeker verbeterde Grote Marktplein kunnen en deels Hoofdstraat + Grote Kerkplein (en voor mooie routes ook tussen Laurenskerk en Hofdame door) Dan heb je een hele grote markt, over een groot gebied maar wel in een mooie lus erin waarover je kan lopen en die mooi op belangrijke (winkel)straten aansluit.
bubbah February 8th, 2008, 08:55 AM Drukke Meent wordt autoluw
Door YVONNE KEUNEN
ROTTERDAM - De Meent in Rotterdam wordt in de toekomst autoluw. Dat voornemen staat in het Masterplan Laurenskwartier, dat een reanimatie van het historische stadshart behelst. Om het drukke autoverkeer in de winkelstraat terug te dringen wordt de weg versmald.
De Meent is hard op weg een van de hipste winkel- en horecastraten van Rotterdam te worden en dat brengt niet alleen veel bezoekers met zich mee, maar ook een hoop auto’s. Ook heeft de drukke verbinding tussen Cool- en Goudsesingel op marktdagen altijd al te maken met een enorme toestroom van auto’s.
Als het aan de gemeente ligt wordt de Meent straks een flaneerstraat. Het noordelijke trottoir – de zonnigste kant – wordt breder gemaakt (en dat kost een rijbaan) zodat er meer ruimte is voor terassen op de stoep. Een extra bomenrij maakt de straat groener.
Van het Haagseveer en de Westewagenstraat, zijstraten van de Meent waar de laatste jaren aardig wat nieuwe horeca is bijgekomen, worden parkeervakken weggehaald. Op die manier worden ook daar terrasjes op het trottoir mogelijk.
Het Masterplan Laurenskwartier voorziet in het bebouwen van de laatste lege plekken van het historische hart van Rotterdam, evenals een verbetering van de buitenruimte. Zo worden de grachten weer zichtbaar gemaakt door de geparkeerde auto’s op de kades plaats te laten maken voor een wandelroute. Ook komt er meer groen en worden pleintjes gecreëerd.
Verder worden de verloederde plekken aangepakt zoals de Hoogstraat. Op de hoek met de Binnenrotte komt de nieuwe toren Rotta Nova, terwijl het woonwinkelblok aan de andere kant een fikse opknapbeurt ondergaat.
Om de winkelstraat meer cachet te geven wordt bovendien de bibliotheek ingepakt met een nieuwe gevel waarin winkels en publieksfuncties komen. Het stukje Hoogstraat voor de bibliotheek wordt autovrij, terwijl het deel Hoogstraat tussen Mariniersweg en Oostplein een tweede Meent zou moeten worden met nieuwe hippe winkeltjes.
Kees February 8th, 2008, 11:55 AM ^grappig, ik vond de gesuggereerde wijzigingen voor de Mariniersweg veel "ingrijpender" en "leuker" voor een publicatie in de krant.
Mariniersweg
De Mariniersweg zal in de toekomst geen hoofdontsluitingsweg meer vormen en in een groene allee kunnen veranderen. Dit maakt het mogelijk het patroon van straten en pleinen in het oostelijk centrum als een fijnmazig, matighierarchisch netwerk vorm te geven.
De Mariniersweg wordt zo mogelijk teruggebracht tot 2 x 1 rijbaan, zodat hij minder concurreert met de boulevards. Het blijft echter wel een straat die belangrijk is voor de verkeersafwikkeling en in de toekomst wellicht ook voor trams.
De Mariniersweg concurreert op het ogenblik met de voorgestelde boulevards. Om de hoofdstructuur van boulevards helderder te maken, is ervoor gekozen om de Mariniersweg terug te brengen tot een gewone straat. Voor de ruimte die overblijft, dient gedacht te worden aan een langgerekt park dat ruimte biedt aan stedelijke functies als sport en spel, modeltuinen en dergelijke.
Meent
De doorgaande lijnen in het Laurenskwartier krijgen een eenduidig ruimtelijk profiel. De Meent en de Westewagenstraat/het Haagseveer/de Keizerstraat krijgen een meer eenduidig profiel. In het vervolg van dit Masterplan zal afhankelijk van nader verkeerskundig onderzoek bepaalt worden of dit met tweerichtings- of eenrichtingsverkeer kan.
Een tweede belangrijke lijn is de Meent, een gemengde stadsstraat. Deze is al heel duidelijk aanwezig, zei het dat het profiel ter hoogte van het postkantoor verandert. De insteek is om hier het profiel van de Meent door te trekken, waardoor het meer past bij de rest van de Meent. Het noordelijke (zongeoriënteerde) trottoir dient verbreed te worden ten koste van de rijbaan. Hierdoor wordt het nog aantrekkelijker voor de voetganger en is het mogelijk om meer gevelterrassen e.d. te situeren langs de Meent.
Meent
De Meent vormt één van de belangrijke lijnen door het Laurenskwartier. Ter hoogte van het Postkantoor vertroebelt het profiel. De insteek is om hier het profiel van de Meent door te trekken, waardoor de structuur helderder wordt.
Daarnaast wordt het noordelijke (zongeoriënteerde) trottoir van de Meent verbreed ten koste van de rijbaan en een continue bomenrij wordt toegevoegd. Hierdoor wordt het aantrekkelijker voor de voetganger en is het
mogelijk om meer gevelterrassen e.d. te situeren langs de Meent. Het wordt een aantrekkelijke levendige winkelstraat.
bron: masterplan.
Skyscrapercitizen February 10th, 2008, 05:05 PM Er staat veel te koop in City Building, als ik op Funda kijk snap ik ook waarom, het zijn appartementen met een niet zo handige plattegrond en weinig sfeer voor een behoorlijke prijs. Komende jaren komen er gelukkig veel goede appartementen bij in dit gebied (slecht nieuws voor deze verkopers natuurlijk):
http://timdebruijn.eu/Rotterdam-pics/rotterdam-10-02-08/laurenskwartier.jpg
Wannabe Rotterdammer (of eigenlijk juist niet) waakt over het gebied. Erachter is men voorzichtig begonnen met de inrichting van de eerste horeca zaak in de Hofdame. Verder staat er nog veel ruimte te huur, het is te hopen dat de ingrepen van het masterplan de komende jaren ook de plint van de hofdame laat vollopen. Misschien een mooie plek voor de laatste uitzendbureaus aan de Meent die dan plaats kunnen maken voor leukere zaken.:
http://timdebruijn.eu/Rotterdam-pics/rotterdam-10-02-08/laurenskwartier2.jpg
SkyBridge February 10th, 2008, 05:37 PM De keren dat ik in het City Building ben geweest vond ik die appartementen juist waanzinnig! Prijzig inderdaad, dat wel.
Sol February 10th, 2008, 07:27 PM Ik kan me ook niet goed voorstellen dat de appartementen in City Building niks zijn.
Skyscrapercitizen February 10th, 2008, 09:26 PM Dat het niks is zeg ik dan ook niet. Persoonlijk vind ik het wel weinig sfeervol, maar smaken verschillen natuurlijk:
http://www.funda.nl/Woningaanbod/koop/detail/Fotos/?id=3ccf3a76-22ef-498b-a4e5-ccdc4831e06c&objecttype=DetailKoopObject
http://www.funda.nl/Woningaanbod/koop/detail/Fotos/?id=d734de78-5a51-44c2-9176-eff36eb7ecb9&objecttype=DetailKoopObject
Dezz February 11th, 2008, 12:50 PM Ik vind het er best aardig uitzien, op die keuken na. Die vind ik wat aan de krappe kant. Verder doet een leuke inrichting ook veel natuurlijk ;)
Marin February 21st, 2008, 08:21 AM Hier maar een plek geven:
Bron: PropertyNL, 21 februari 2008 (www.propertynl.com)
Ondertekening ontwikkeling Maagd van Holland kwartier in Rotterdam
ROTTERDAM - Tijdens bijeenkomst van het platform Marktsector hebben de gemeente Rotterdam, HD Projectrealisatie en PWS Vastgoedontwikkeling een intentieovereenkomst ondertekend voor een gebiedstudie van het plangebied (met de werktitel) Maagd van Holland kwartier.
De gemeente deelt de overtuiging van de twee ontwikkelaars dat dit gebied van groot belang is voor het Laurenskwartier en draagt het initiatief tot studie derhalve een warm hart toe. De partijen zeggen elkaar toe op voortvarende wijze de mogelijkheden te onderzoeken om het gebied rondom de Pannekoekstraat en de Botersloot een kwaliteitsimpuls te geven. Tot de mogelijkheden om de stedenbouwkundige kwaliteit te verhogen behoren vervanging van bestaande bebouwing door nieuwbouw, toevoeging en/of uitbreiding van gebouwen en het verbeteren van bestaande bebouwing. Deze mogelijkheden worden bezien in relatie tot de totale inrichting en uitstraling van het gebied en de openbare ruimte. De naam Maagd van Holland kwartier verwijst naar het beeld 'de Maagd van Holland' uit 1872, dat staat op de centraal gelegen Nieuwemarkt. Naast aansluiting op deze en andere historische karakteristieken liggen er kansen in de combinatie van culturele instellingen, waaronder het Schoolmuseum en het Berlage instituut, en trendy winkeltjes en horeca.
JWvW February 21st, 2008, 09:57 AM geweldig nieuws. dat gebied doet het al ontzettend goed maar heeft zeker nog veel meer potentie als je kijkt naar bijvoorbeeld de voormalige bibliotheek en het plein van de maagd van holland. het moet alleen niet in een klap een grote bouwput worden omdat het momentum van de winkels/horeca wel verloren zou kunnen gaan.
Nieuwe Waas February 21st, 2008, 11:29 AM ^^ Men moet er idd. goed over nadenken, want juist dit gebied lijkt zich 'uit zichzelf' goed te ontwikkelen.
SkyBridge February 21st, 2008, 12:33 PM Mee eens, voorzichtigheid is een voorwaarde, maar als toevoegen van nieuw volume (er is ruimte voor) gepaard gaat met flink opknappen en investeren wordt deze plek nóg meer in trek dan het nu al is.
Splinter February 21st, 2008, 12:49 PM Ongelovelijk wat een domino-effect er door de stad schiet waarbij de boel op een hoger niveau wordt gekrikt.
JWvW February 21st, 2008, 01:14 PM klopt ik hoor het zelfs van nederlanders hier in singapore. ze zijn echt onder de indruk van de 'boom' in Rotterdam. er moet zeker nog veel gebeuren maar de energie van de upgrade van de stad is volgens de meesten nergens anders in nederland voelbaar. zelfs daarbuiten vergeleken met veel steden. er zijn bijna voor elke week in Rdam grootscheepse ontwikkelingen. zou bijna durven zeggen dat het begint te lijken op de 're-vamp' van de inner city van Melbourne wat een gigantisch succes is. zeker deze buurt en de rest van het laurenskwartier zullen onmisbaar zijn voor de stad als geheel.
Jan February 21st, 2008, 02:16 PM Mooi om te lezen dat HD naast die plek aan de Meent ook het aansluitende stuk meeneemt richting de Hoogstraat. Zo aardig als die winkeltjes en tentjes in dat straatje tussen Botersloot en Pannenkoekstraat, zo armoedig zijn die twee stroken waar ze in zitten. Heeft veel potentie. Mooi om te zien dat dit stuk van het Laurenskwartier na drie visies en vier nota's eigenlijk vanzelf ineens is gaan lopen.
Skyscrapercitizen February 21st, 2008, 03:24 PM Het zou mooi zijn als er op de nog lege plekken een flink woonprogramma bijkomt in de 2 ton+ klasse. Onder de 2 ton zijn er al veel woningen te koop hier en die moet je voorlopig gewoon laten staan want die zijn ook belangrijk voor het gebied.
We moeten nog uitkijken in Rotterdam met al die projecten, straks is de stad ineens af en dat moeten we niet hebben. ;)
bubbah February 21st, 2008, 04:07 PM dat straatje tussen Botersloot en Pannenkoekstraat, zo armoedig zijn die twee stroken waar ze in zitten. Heeft veel potentie.
De Pannenkoekstraat heeft nmm unieke gebouwen: het pand waar dat advocatenkantoor in zit (vroeger PTT), het Dudok(?)-gebouw met het Berlage-instituut, de voormalige bibliotheek. En dan daarnaast dat armoedig aandoende pleintje/straatje. Nu de Meent mooi is opgeknapt en aan de andere kant de Binnenrotte, krijg je nu in één klap een vernieuwd stukje centrum.
Chrizzl February 21st, 2008, 04:52 PM Dat het niks is zeg ik dan ook niet. Persoonlijk vind ik het wel weinig sfeervol, maar smaken verschillen natuurlijk:
http://www.funda.nl/Woningaanbod/koop/detail/Fotos/?id=3ccf3a76-22ef-498b-a4e5-ccdc4831e06c&objecttype=DetailKoopObject
http://www.funda.nl/Woningaanbod/koop/detail/Fotos/?id=d734de78-5a51-44c2-9176-eff36eb7ecb9&objecttype=DetailKoopObject
Heeft ook voor een groot deel te maken met de smakeloze inrichting van beide appartementen..
Jan February 22nd, 2008, 07:48 AM @ bubbah: klopt, volgens mij bedoelen we iets anders. Ik bedoel deze twee (http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.922091,4.488618&spn=0.001376,0.003648&t=k&z=18), volgens mij heet dat Nieuwemarkt.
Iemand er wel eens over gedacht dat het Grotekerkplein eigen veel meer geschikt is als stadstuin dan als plein?
Splinter February 22nd, 2008, 10:13 AM Geen gek idee , waarom zou de binnenrotte die functie niet over kunnen nemen?
Jan February 22nd, 2008, 02:29 PM Bij deze (http://www.bouwhistorierotterdam.nl/kaart.aspx?id=) nog een aardige site waar ze een oude kaart van Rotterdam (huidige laurenskwartier) als layer in google maps hebben gelegd met informatie over een paar van die lokaties.
bubbah February 22nd, 2008, 03:07 PM Er vindt activiteit plaats bij het Van Herkblok:banana:
Skyscrapercitizen February 22nd, 2008, 03:12 PM Mooie website Jan, leuk om te zien hoeveel grachten er waren, lijkt wel Delft. Nu met de opkomst van watertaxi en waterbussen is het jammer dat de stad over water niet meer zo toegankelijk is als toen.
Marin February 22nd, 2008, 03:20 PM Interessante link Jan!
Er vindt activiteit plaats bij het Van Herkblok:banana:
Wellicht een graffitispuit workshop! ;)
Kees February 22nd, 2008, 07:17 PM Het Maagd van Holland - kwartier:
bron: HD (http://www.hdprojectrealisatie.nl)
http://www.hdprojectrealisatie.nl/images/462-5gr.jpg
SkyBridge February 22nd, 2008, 10:04 PM Dat ziet er al leuk uit, maar waarom het plein achter het poffertjeshuis bebouwen? Dat op die plek van de pofferboer een leuk torentje kan snap ik wel, maar dat plein daarachter ziet er echt prima uit en dat krijg je met nieuwbouw niet terug.
Splinter February 22nd, 2008, 10:18 PM Was het niet de bedoeling om daar een verhoogd plein aan te leggen? Meen dat een flinke tijd geleden in een topic een render te zien was daarvan. ( geen idee meer welk topic, een waar de plannen van het vervangen van de poffertjeskraam aan de orde was )
SkyBridge February 22nd, 2008, 10:45 PM Klopt, dat lijkt me een nog slechter idee.
Marin February 22nd, 2008, 11:08 PM Was het niet de bedoeling om daar een verhoogd plein aan te leggen? Meen dat een flinke tijd geleden in een topic een render te zien was daarvan. ( geen idee meer welk topic, een waar de plannen van het vervangen van de poffertjeskraam aan de orde was )
Gewoon de link van Kees aanklikken, dan kom je oa het volgende plaatje tegen:
http://www.hdprojectrealisatie.nl/images/462-1gr.jpg
Jan February 23rd, 2008, 08:28 AM Als je dat torentje aan de Meent wat hoger maakt, blijft er daarachter een aardige ruimte over voor een stadsparkje. Laurenskwartier biedt aardig wat van dit soort mogelijkheden waar je met wat uitgekiende groene plekken ruimte maakt voor veel leukere dichtheden. In verhoogd groen geloof ik niet, vooral omdat het weinig toevoegt aan de visuele waarde ervan op straatniveau.
bubbah February 23rd, 2008, 10:43 AM Ik denk dat een stadspark ook functioneel is als verbindingsstuk tussen Meent - Binnenrotte - Markthal - Hoogstraat. Het maakt een heel gebied aantrekkelijk als wandel-winkelzone. Op de hoek Binnenrotte-Meent is alweer een leuke horecagelegenheid geopend en ik denk dat een parkje de ontwikkeling van de binnenstad naar een echte woonstad, waarbij dat soort initiatieven essentieel zijn, prima zou stimuleren. Daarnaast zou een park denk ik de visuele aandacht afleiden van de rommelige architectuur-entourage op de Binnenrotte die nu een wel erg onsamenhangende aanblik geeft. En ik denk dat het de ontwikkeling van het Laurenskwartier een enorme boost zou geven. Rotta Nova is een perfect begin, maar de sloopkogel moet natuurlijk nog wel rondgezwaaid worden.
Skyscrapercitizen February 23rd, 2008, 02:05 PM Parkje kan wel, maar het open gat er meteen naast (tussen de 2 na oorlogse bebouwingsstroken, is nu een parkeervlakte. Parkeren zal, zoals bij alle nieuwbouw en helemaal in de binnenstad, nog de lastigste opgave zijn in dit gebied.
Kees March 23rd, 2008, 10:39 PM altijd leuk: een verslag
bron: BDS - R'dam (http://www.bds.rotterdam.nl/content.jsp?objectid=180472) (Raadsinformatie, Commissies 2006-2010, Commissie voor Fysieke Infrastructuur, Buitenruimte en Sport, 2008, 1e kwartaal, Agenda voor de openbare overlegvergadering d.d. 26 maart 2008 van de commissie voor Fysieke Infrastructuur, Buitenruimte en Sport, Verslag van de openbare overlegvergadering d.d. 6 februari 2008)
Verslag openbare overlegvergadering commissie FIBS d.d. 6 februari 2008
5. Masterplan Laurenskwartier
De heer Harreman . . . . . . . De hoogbouw mag wat hem betreft ook hoger dan de voorgestelde zeventig meter.
Eric Offereins March 24th, 2008, 05:44 PM ^^ mogen ze kwa bestemmingsplan wel boven 70 meter? Het gebied kan het wel hebben.
Het stadsparkje vind ik ook een goed idee.
Jan March 25th, 2008, 10:52 AM In het kader van het Propagandajaar Groenjaar zijn er maar weer eens een paar bomen omgezaagd. Beetje flauw om dat zo te zeggen omdat er vast wel wat voor terug komt, maar wat ik maar wil zeggen is dat ze het feit dat het Grotekerkplein een wat verscholen plek is eigenlijk beter hadden kunnen benutten om er een parkje (Erasmustuin) aan te leggen, in plaats van de zoveelste schijnbeweging die het plein naar de voorgrond te trekken met dat kansloze stadspodium (http://www.rotary.nl/d1600/nieuws/clubs/rotterdam/laurenskerk.doc/) (wat er al een paar jaar had moeten liggen) en de zoveelste stenen herinrichting. Als er een plek is in de stad waar je echt wat lolligs met groen zou kunnen doen is het hier wel.
http://www.fotosvanrotterdam.nl/pix/01/1135.jpg
EuroMaster March 25th, 2008, 11:05 AM Die torenzee op de achtergrond kan ik zeer waarderen, maar de voorgrond biedt wel een trieste aanblik. Plein waar geen hond wil zijn. Toch zijn er wel plannen voor om het met meer bomen, hoogwaardige stoffering en meubilering te herinrichten. Hopelijk worden de referenties die bij het pdf zijn gebruikt niet als ver-van-ons-bed-materiaal beschouwd. In die zin dat we hier niet een slap aftreksel hoeven te verwachten.
Skyscrapercitizen March 25th, 2008, 11:52 AM Schandalig dat het elke keer mislukt om hier iets fatsoenlijks van te maken. Dit is inderdaad wel een aangewezen plek voor groen. Niet voor een parkje maar grote bakken met bomen erin, een kleine fontijn en wat stukken gras, met ertussen bestrating en ruimte voor één of twee terrasjes.
Vooral die kleine lantaarnpalen staan er bijzonder lullig bij, en aan de bestrating te zien zijn er geen plannen om er bomen in te gaan zetten.
Dat de oude bomen alweer naar de vlakte zijn is tekenend. Een plein als dit zou bomen moeten hebben van 150 jaar oud, maar hier gaan ze niet langer mee dan 15 jaar...
JWvW March 25th, 2008, 11:56 AM he ze zijn hier toch pas net mee begonnen? het standbeeld wordt nog verplaatst, bomen geplant (fors meer dan wat er nu stond), nieuwe bestrating enz.
zie: http://www.rotterdam.nl/Rotterdam/Openbaar/Deelgemeenten/Centrumraad/2007-9-20%20bewonersbijeenkomst%20Grote%20Kerkplein_def.pdf
regilio March 25th, 2008, 01:24 PM he ze zijn hier toch pas net mee begonnen? het standbeeld wordt nog verplaatst, bomen geplant (fors meer dan wat er nu stond), nieuwe bestrating enz.
zie: http://www.rotterdam.nl/Rotterdam/Openbaar/Deelgemeenten/Centrumraad/2007-9-20%20bewonersbijeenkomst%20Grote%20Kerkplein_def.pdf
Mooie pdf.
Maar dat stadspodium zie ik nu al bedekt met graffiti, kots en hangjongeren.
Apostle March 25th, 2008, 02:10 PM Arme Erasmus, helemaal in zn uppie staan op dat deprimerende plein. Respectloos!
SkyBridge March 25th, 2008, 03:44 PM ^ Werkzaamheden zijn inderdaad pas twee weken geleden gestart. Beetje flauw om nu al te oordelen.
Brik March 25th, 2008, 04:00 PM Wat een droefheid. Wat een incompentente randdebielen die ambtenaren die dit laten gebeuren.
JWvW March 25th, 2008, 04:06 PM He ligt het aan mij of begrijpen mensen nou echt niet dat men pas net is begonnen met het plein? Je moet het nu zien als een bouwplaats, dan ga je toch ook niet al oordelen over het eindresultaat lijkt mij?
Bekijk de pdf nou maar... pfff
Jan March 25th, 2008, 04:12 PM Ik heb de pfd gezien. Een paar volgroeide bomen erin en een paal met een paar spots erop en uiteraard dat podium dat niet hier maar op een reeds actieve plek had gemoeten. Volgens mij kun je daar prima op oordelen, vooral met een groen wensbeeld in het achterhoofd. Maar ik snap het wel, eens in de week een vuilwagen eroverheen laten rijden is goedkoper dan de boel telkens moeten schoefelen. Ik denk alleen dat de omgeving meer waard was geworden met een tuinachtige inrichting, dan met het zoveelste ongebruikte stuk stenen ruimte. Regeren is niet alleen vooruitzien, maar ook investeren.
JWvW March 25th, 2008, 04:43 PM ik had het meer over de mensen die reageren op jouw foto alsof het plein nu 'af' is. of het eindresultaat interessant wordt weet ik ook niet. had zeker wat mooiers mee gedaan kunnen worden maar ik denk dat daarvoor sowieso de panden links en rechts van het plein moeten verdwijnen voordat het daar echt boeiend kan worden, dat zijn net bunkers namelijk...
Skyscrapercitizen March 25th, 2008, 05:57 PM Ik was inderdaad een beetje te vroeg met oordelen, ik dacht even dat die lantaarnpalen al nieuw waren.
Op zich ziet het nieuwe plan er vij logisch uit, de plek krijgt een meer heldere inrichting. Maar ik ben het met Jan eens dat wat meer groen op deze plek niet gek was geweest, de Binnenrotte en straks de Grote Markt liggen om de hoek als stenen pleinen.
Kees April 4th, 2008, 01:40 PM Stadsmuseum-studie van de AVBR voor Grote Kerkplein (omgeving): AVBR | Stadsmuseum (http://www.avbr.nl/blog/index.php?t=3&blog=84)
Golda April 4th, 2008, 02:19 PM uit AD van vandaag
Steun voor bouw van Stadsmuseum
Door MARCEL POTTERS
ROTTERDAM - Een nieuw Stadsmuseum moet er ‘absoluut’ komen in Rotterdam. Dat zei burgemeester Opstelten gisteren bij de opening van het OorlogsVerzetsMuseum aan de Coolhaven.
Het Stadsmuseum zou de opvolger moeten worden van het Historisch Museum Rotterdam, dat met ernstig ruimtegebrek kampt.
,,Het is ook de wens van de raad,’’ legt hij uit, ,,en goed voor de stad. Een museum dat alle facetten van het verleden én de toekomst van Rotterdam laat zien. Een plek voor jong en oud.’’
Directeur Hans Walgenbach van het ‘historisch’ is blij met de steun van Opstelten. Plannen zijn er volop, maar goedkeuring van de gemeente Rotterdam ontbreekt nog.
De voorkeur gaat uit naar nieuwbouw aan het Grotekerkplein. ,,Daar komen alle Rotterdammers, en dit wordt een museum voor alle mensen van de stad. De geschiedenis zit in hen.’’
Het Laurenskwartier heeft om meer redenen een streepje voor. ,,Het is de plek waar Rotterdam is geboren,’’ luidt de uitleg. De markante Laurenskerk staat daar in de toekomst te midden van nieuwe ontwikkelingen, zoals de Markthal.
De bedoeling is dat het OorlogsVerzetsMuseum te zijner tijd ook een plekje krijgt in het nieuwe Stadsmuseum. Het Historisch Museum is nu nog gevestigd in De Dubbelde Palmboom in Delfshaven en Het Schielandshuis in het centrum. Daar kan door gebrek aan ruimte maar een klein deel van de collectie worden getoond.
------------
Windhoek wordt swingend plein
ROTTERDAM - Het is nu nog een windhoek. Een plein waar je even snel overheen beent, bijvoorbeeld van de Hoogstraat naar de Meent.
Er is ook weinig reden om er al te lang stil te staan, hooguit om nog even naar dat imposante beeld van Erasmus te turen óf naar de hoog oprijzende toren van de Laurenskerk.
Hoe anders zal het over een poosje zijn. Verse boompjes zullen dit historische stukje Rotterdam omzomen, roodbruine klinkertjes sieren de grond. Op mooie dagen zal het hier goed toeven zijn, kun je plaatsnemen op een bankje om te genieten van het stadse leven dat hier voorbij trekt.
Of van wat er op het gloednieuwe stadspodium plaatsvindt. Muziek, cultuur, vermaak - eigenlijk alles waaraan het nu ontbreekt. Een sneeuwwit, langwerpig grotendeels hol blok, dat aan de westkant van het plein komt te liggen, moet plaats bieden aan al die vormen van vertier. Half 2009 zal de klus zijn geklaard. Kosten: drie miljoen euro.
Centauri April 5th, 2008, 01:18 AM Verse boompjes zullen dit historische stukje Rotterdam omzomen, ............. :bash:
Verse boompjes????? kunnen ze niet ergens wat fatsoendelijke bomen van een jaar of 50 overplanten? Komt héél wat beter tot zijn recht daar!
Zouden ze sowieso vaker moeten doen ipv lukraak kappen.
Jan April 5th, 2008, 10:39 AM Stadsmuseum wordt al een paar jaar over gedacht, en zou inderdaad een mooie plek kunnen krijgen in het Laurenskwartier. Zal er maar weer eens een brief tegenaan gooien dat een permanente expositie over hoogbouw in Rotterdam daar ook een mooie plek in zou kunnen krijgen, maar verder zit ik ook bij de club die een Erasmushuis (http://www.erasmushuisrotterdam.nl) in Rotterdam wil, zou daar dus ook in kunnen. Dat hele blok (http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.922071,4.483736&spn=0.001376,0.003648&t=k&z=18) tussen Grotekerkplein en Meent zou mooi kunnen. Dat het Historisch Museum een andere plek wil snap ik best, het Schielandshuis is daar inderdaad te klein voor. Maar dat komt ook omdat het HMR veel exposities heeft die meer met maatschappij te maken hebben, dan met de geschiedenis van de stad. Dubbele Palmboom mag trouwens wel blijven, mooi museum is dat.
SkyBridge April 10th, 2008, 07:25 AM Behalve de Amstel Loca in de Hofdame komt er nóg meer horeca aan het plein!
De Van Rij’s zijn ‘back in town’
AD/RD
Door PAUL SMITS
ROTTERDAM - De in Rotterdam wereldberoemde horecabroers Van Rij zijn terug.
Na – een korte greep uit hun lange loopbaan – discotheken als Studio 54 en Le Bateau , plannen voor Formule 1 in het stadscentrum, de organisatie van de Nacht van Oranje en Maaspop openen Teun en Willem een grote zaak aan de Binnenrotte. Samen met hun dochters.
Het moet niet alleen een gesprek worden over het verleden, waarschuwen de senioren Teun (59) en Willem (57) in het net als de rest van de zaak nog af te maken kantoor aan de Binnenrotte. Want ze willen alle ruimte geven aan de tweeling Janet en Annet (40), dochters van Teun, en Lizzy (26), nakomeling van Willem.
Maar toch kom je moeilijk onder hun roerige geschiedenis uit, beseffen de in Crooswijk geboren Rotterdammers. Voor het grote publiek zijn ze vooral bekend door hun aanwezigheid als promotors in de film over ‘hun’ artiest André Hazes, het mislukte popspektakel Maaspop op de Müllerpier en het destijds opmerkelijke idee een Formule 1 race te houden in de binnenstad.
De broers vinden het laatste typerend voor hun vooruitstrevendheid. „We zijn vaak de eersten met iets geweest,’’ volgens Willem. „Als er dan kritiek komt of het niet lukt, krijgen we later toch gelijk.’’
Ze doelen op de tegenwerking om de autorace te organiseren in 1990 als onderdeel van het vieren van het 650-jarig jubileum van Rotterdam. En de hilarische persiflage door Koot en Bie van de Rotterdammers destijds. Het vergelijkbare Bavaria City Racing is nu wel een daverend succes in de Maasstad.
Na de ondergang door Maaspop – waar een ster als Elton John optrad voor een paar honderd man – werd het stil rond de Van Rij’s. De laatste jaren draaien ze in alle rust het eetcafé De Admirailiteit in Kralingen. Met de mogelijkheid mee te doen aan het aantrekkelijker maken van de Binnenrotte ging het weer kriebelen. Teun ziet het als vanouds helemaal zitten. De enorme oppervlakte – 800 vierkante meter – onderin het City Building wordt opgedeeld in verschillende ruimten.
„Een restaurant waar je ook ’s nachts kunt eten,’’ zegt Teun. „Dat weet ik nog van vroeger: dat artiesten laat op de avond wat wilden eten, maar nergens terecht konden. En dan hoef je niet alleen naar het restaurant te komen, maar kun je ook terecht in de Weinstube of het clubdeel met een grote ronde bar. Met enkele verhogingen om apart te zitten en grote glazen afscheidingen tussen club, wijncafé en restaurant. Buiten hebben we een terras dat heel de dag in de zon ligt. Met leuke verlichting en bomen kan het hier net als de Ramblas in Barcelona worden. Het plein leent zich ervoor.’’
Het is een gewaagd plan, maar net als hun pa’s zijn de dochters niet bang voor het avontuur. Janet: „Op het terras hopen we een gezellig, buitenlands sfeertje te krijgen. En dat onze vaders dit nu weer doen na tegenslagen: ze verstoppen zich niet.’’ Lizzy beaamt dat: „Ik vind het juist knap dat ze er weer staan.’’
Willem moet lachen om de vraag of hij zijn nek weer durft uit te steken. „In Amerika tel je pas mee als je een keertje failliet bent gegaan. Hier ben je bij succes een mazzelaar, en bij pech een lul.’’
De tweeling en de benjamin van het stel zijn net als de ouders al gepokt en gemazeld in het horecavak. Lizzy loopt al jaren mee in De Admiraliteit. En de tweeling herinnert zich nog hoe ze als kleine meisjes boven de Stoof op de hoek Bergweg/Benthuizerstraat in het Oude Noorden naast Correct woonden en af en toe in het danscafé rondliepen. „Met zo’n oude discobol, schitterend,’’ zegt Annet. Zij heeft net als haar zus in diverse bekende Rottterdamse tenten gewerkt – onder meer in Crazy Pianos .
Wat de familie Van Rij drijft? Willem: „Gezelligheid creëren.’’ De tweelingdochters van zijn broer: „Het mensen naar de zin te maken, de omgang met klanten.’’
Dezz April 10th, 2008, 08:54 AM Geweldige ontwikkeling! Vooral dat restaurant waar je 's nachts kan eten zorgt ervoor dat Rotterdam weer wat wereldstedelijker wordt :)
Oh?! April 10th, 2008, 09:11 AM Ook mooi dat de horeca aan beide zijden van het plein komt.
Jan April 10th, 2008, 09:18 AM Windhoek wordt swingend plein
Hoe anders zal het over een poosje zijn. Verse boompjes zullen dit historische stukje Rotterdam omzomen, roodbruine klinkertjes sieren de grond. Op mooie dagen zal het hier goed toeven zijn, kun je plaatsnemen op een bankje om te genieten van het stadse leven dat hier voorbij trekt.
Of van wat er op het gloednieuwe stadspodium plaatsvindt. Muziek, cultuur, vermaak - eigenlijk alles waaraan het nu ontbreekt. Een sneeuwwit, langwerpig grotendeels hol blok, dat aan de westkant van het plein komt te liggen, moet plaats bieden aan al die vormen van vertier. Half 2009 zal de klus zijn geklaard. Kosten: drie miljoen euro.
Dergelijke teksten zijn een beetje exemplarisch van hoe de gemeente Rotterdam vandaag de communiceert. Het is vooral promotie gebaseerd op een beeld dat men graag wil zijn, en niet zo zeer informatie over wat het is. Onderstaand beeld is overigens officieel promotiemateriaal van het Grotekerkplein. Zal me een feest worden daar...
http://www.rotterdam.nl/Rotterdam/Internet/Diensten/dsv/Binnenstad/stadspodium_front-new.jpg
Jan April 10th, 2008, 09:21 AM Die foto komt uit deze pagina (http://www.rotterdam.nl/smartsite.dws?id=2192158). Daar is ook nog een stuk te downloaden van dat bruggetje over de Delftseveer. Dit ter vervanging van dat houten bruggetje, dat door zijn oubolligheid al weer bijna lollig aan het worden was. Gelukkig krijgen we er iets zeer architectonisch verantwoord erg saais voor terug (http://www.rotterdam.nl/Rotterdam/Internet/Diensten/dsv/Binnenstad/0072_080107_SO-2.pdf). (pdf)
Overigens schijnt ook de verbouwing van die ellendige panden tussen de Hoogstraat en de Laurenskerk (tegenover Rotta Nova) er door te zijn. Het komt erop neer dat die panden qua vorm blijven zoals ze waren, alleen worden ze opgeknapt. Oftewel ook de komende 25 jaar zitten we daar tegen die totaal kansloze en kleinstedelijke bouw aan te kijken. Er is zo verschrikkelijk veel meer mogelijk met die plek.
wolkenbestormer April 10th, 2008, 10:43 AM Wow! wat een brug! Kan wel zien dat ze zich hebben verdiept in het Laurenskwartier. In deze hypermoderne wijk met een gloednieuwe kerk vlak bij het modernistische gevoel dat men wil hebben bij het grotekerkeplein past deze brug prima ;)
Ik vraag me af of die ambtenaren die hier over gaan überhaupt wel eens in dat gebied zijn geweest.
Skyscrapercitizen April 10th, 2008, 11:07 AM Dat plaatje van het plein ziet eruit alsof het gemaakt is in 1997 met paint... Als ik met dit soort plaatjes zou komen aanzetten op de Academie zou ik het belachelijk vinden als ze dan nog een voldoende durven te geven!
Wel goed nieuws van die horeca in City Building trouwens, Laurenskwartier gaat los! ;)
SkyBridge April 10th, 2008, 11:31 AM Om nog even terug te komen op dat stadsmuseum...:
Er wordt zoveel gezeurd dat er a) meer woningen bij moeten b) woontorens slechte plinten hebben. Waarom komt men dan niet met het idee om dit museum te combineren met een woontoren van maximaal 70m? Als we dit soort grote monofunctionele blokken gaan neerzetten kan je het Laurenskwartier alvast gedag zeggen. Wat draagt het dan nog bij aan de vorming van een mooi, levendig plein daar?
Skyscrapercitizen April 10th, 2008, 02:12 PM ^^
Mee eens, neem een voorbeeld aan MoMa, daar staat ook een toren op het museum en er komt nog een alleraardigst exemplaar bij. :) Gewoon een stadsmuseum met een toeter van 250 meter erbovenop met bovenin het hoogbouwmuseum met hoogbouwcafé. ;)
Rotter Dame April 14th, 2008, 10:06 AM Dat nieuwe bruggetje is inderdaad erg saai... mag van mij wel iets worden met wat meer karakter. Wel handig dat je niet meer een trap op en af moet (zoals nu) zodat het ook voor fietsen toegangelijk is...
Ik zie ook op de plannen dat ze nu iets willen bouwen op dat kleuine pleintje naast het onderwijsmuseum, bij de ontdekhoek... lijkt mij zonde om de oude bibliotheek zo in te bouwen.
Capzilla April 14th, 2008, 09:34 PM Zucht. Er is niets mis met de huidige brug. Het begrip 'secundaire route' zegt eigenlijk al genoeg: het Kerkplein is dood. Looproutes zijn Meent en Hoogstraat, zolang het Kerkplein dood is alsmede het water aldaar op achterkanten uitkijkt heeft niemand er ook maar iets te zoeken.
d9t April 16th, 2008, 09:45 PM http://img141.imageshack.us/img141/85/grotekerkplein1060793sa0.jpg
10-4-8
http://img141.imageshack.us/img141/596/grotekerplein1060799oy7.jpg
15-4-8
http://img74.imageshack.us/img74/4308/grotekerkplein1060912pi2.jpg
SkyBridge April 23rd, 2008, 09:18 PM De eerder genoemde nieuwe horecalocatie in City Building, bestaande uit vier verschillende zaken (wijnbar, nachtrestaurant, grand café en gewoon lunch/dinerrestaurant), gaat QUOTE heten.
In de afgelopen twee weken zijn ook 3 hippe nieuwe kledingzaken geopend, waaronder Gorilli en Lokal Heroes. Aan de Hoogstraat tussen Binnenrotte en Oostplein openen ook nog 4 nieuwe zaken de komende weken.
Just April 23rd, 2008, 09:32 PM Oh, gaat het daar hip worden??
SkyBridge April 23rd, 2008, 10:19 PM Als je daar nu pas achter komt ben je OUD aan het worden Justje :D
Just April 23rd, 2008, 10:23 PM ^^ dat ben ik toch al...:P
SkyBridge April 24th, 2008, 01:08 AM De landelijke Metro heeft de Meent vandaag ook ontdekt met een lovend stuk over o.a. Boudoir.
http://metropoint.metro.lu/20080424_Rotterdam.pdf
Skyscrapercitizen April 25th, 2008, 06:37 PM Vanmiddag weer even rondgehangen in dit gebied, beetje winkels en horeca hoppen. Wordt echt met de week leuker! Hofdame heeft enorme impact en reken maar dat ook de andere projecten dat gaan hebben met als grootste klapper de markthal.
ayelt April 25th, 2008, 07:13 PM Vanmiddag weer even rondgehangen in dit gebied, beetje winkels en horeca hoppen. Wordt echt met de week leuker! Hofdame heeft enorme impact en reken maar dat ook de andere projecten dat gaan hebben met als grootste klapper de markthal.
Dat is inderdaad echt niet te miskennen. Zo fietsend vanaf de W. de Kooning Academie, de Blaak overstekend, een stukje Hoogstraat door, via de Meent, Coolsingel en Hofplein (met uitzicht op Weena) onder het spoor door, in de richting van waar ik sinds kort woon, ervaar ik iedere keer weer een ontzettend leuke en dynamische stad.
Vooral opmerkelijk is dat de Hofdame zo goed vol stroomt met toffe winkels. En de Meent is natuurlijk erg leuk. Het loopt gewoon storm!
Skyscrapercitizen April 25th, 2008, 08:13 PM Inderdaad leuke nieuwe winkels nu in de Hofdame, er komen er nog een paar aan en aan de Binnenrottekant komt een grote nieuwe horecatent op de hoek (verhuur posters zijn al van de ramen, en er is een poster van de inrichtingsaannemer voor in de plaats gekomen). Tel daar de in aanbouw zijnde 4 horecatenten hiertegenover bij op (Citybuilding) en je weet dat ook de komende maanden het gebied volop in beweging zal zijn.
Ook klein nieuws, de Blu-Bar is in herontwikkeling. Tent met strakke inrichting liep niet goed genoeg, het was ook te clean, je voelde je er niet meteen welkom. Het interieur wordt nu op de schop genomen (wie was ook ook alweer SkyBridge?), waarna er een nieuwe toptent bij zal zijn, gaan we maar even vanuit. :)
SkyBridge April 26th, 2008, 02:29 AM Eric Kuster gaat aan de slag met Blu-Bar. Geen verkeerde naam natuurlijk!
Ik ben voor een ontwikkelingsstop in het Laurenskwartier. Ik kan het allemaal niet meer bijhouden hoor die nieuwe zaakjes. :(
Skyscrapercitizen April 26th, 2008, 10:26 AM Ja we moeten ook bijna gaan vrezen voor de laatste uitzendbureaus op de Meent..., die zullen toch vroeg of laat ook het veld moeten ruimen. Ik stel voor dat we bij de sluiting van de laatste een groot feest houden. :P
EPA001 April 26th, 2008, 11:31 AM Eric Kuster gaat aan de slag met Blu-Bar. Geen verkeerde naam natuurlijk!
Ik ben voor een ontwikkelingsstop in het Laurenskwartier. Ik kan het allemaal niet meer bijhouden hoor die nieuwe zaakjes. :(
He SkyBridge: :D Je wordt toch niet opeens een "oude" nimby?? :D
Eric Offereins April 26th, 2008, 08:22 PM ^Is teveel werk voor zijn projectenoverzicht. :D
SkyBridge April 27th, 2008, 12:27 AM Nee ik ben ook shopaholic, en met al die leuke nieuwe winkels ben ik in no-time bankroet :(
Chaos April 27th, 2008, 09:25 AM ik zag dat het toerkoop reisburo ook gaat verhuizen, benieuwd wat daarvoor in de plaats komt
SkyBridge April 27th, 2008, 12:29 PM @ Skyscrapercitizen
Het laatste uitzendbureau op de Meent blijft trouwens zitten. Er is afgesproken met de Meent-vereniging dat ze de diversiteit willen behouden, vandaar.
EPA001 April 27th, 2008, 01:18 PM @ Skyscrapercitizen
Het laatste uitzendbureau op de Meent blijft trouwens zitten. Er is afgesproken met de Meent-vereniging dat ze de diversiteit willen behouden, vandaar.
En dat vind ik dan ook weer een goede zaak. De hele "wedergeboorte" van de Meent e.o. gaat dus gepaard met goed beleid. Of, beter gezegd, zonder goed beleid heeft een wedergeboorte weinig kans van slagen. Weer een signaal dat het in de stad beter en beter wordt. Ook al loopt SkyBridge het risico dat hij door deze ontwikkelingen snel failliet gaat :lol:, dat nemen we maar op de koop toe :cheers:.
We zullen maar zeggen: "the needs of the many outweigh the needs of the few, or the one". Dat kunnen we trouwens ook tegen de schreeuwers van de Provenierswijk en de Zalmhaven zeggen. Alleen de simpele logica dicteert al dat Rotterdam door moet gaan op de nu ingeslagen weg. De ontwikkelingen in het Laurenskwartier zijn hiervan een uitstekend voorbeeld!:banana:
Skyscrapercitizen April 27th, 2008, 01:30 PM @ Skybridge
Dan stel ik voor om voor de diversiteit dat uitzendbureau te vervangen door een kernreactor...
SkyBridge April 27th, 2008, 02:53 PM :D
Maar even serieus, ik werk zelf bij een uitzendbureau en zulke zaken zijn echt niet slecht in een gebied, mits er niet teveel zitten. Ze functioneren op maaiveldniveau beter dan het gemiddelde kantoor omdat er de hele dag door mensen in en uitlopen, niet alleen in pauzes.
Skyscrapercitizen April 27th, 2008, 03:36 PM Mooi om de suffere zijstraatjes wat op te vrolijken dus, wat de Meent vroeger zelf was. :)
SkyBridge April 27th, 2008, 03:42 PM Vroeger? We hebben het allemaal nog meegemaakt ;) Bizar eigenlijk hoe snel zoiets kan gaan. Ik kan me niet indenken waarom ik toen ik hier ruim 4 jaar geleden kwam wonen naartoe moest.
Kireb April 29th, 2008, 07:07 AM Vroeger? We hebben het allemaal nog meegemaakt ;) Bizar eigenlijk hoe snel zoiets kan gaan. Ik kan me niet indenken waarom ik toen ik hier ruim 4 jaar geleden kwam wonen naartoe moest.
De Meent is altijd al een leuke straat geweest. Zeker de laatste 20 jaar. Er zal meer horeca gekomen zijn, maar het is nooit saai geweest.
Oh?! April 29th, 2008, 08:32 AM ^^ De Meent van nu is toch echt wel een stuk aangenamer dan de Meent van enkele jaren geleden. Tuurlijk zaten er toen al de nodige leuke zaken, maar het gevoel dat het een redelijk saai uitzendbureaustraatje was overheerste.
SkyBridge April 29th, 2008, 09:38 AM ^ Wat miste was een aaneengesloten stuk leuke zaakjes, een "straat".
RoomwithaView May 1st, 2008, 09:13 PM [QUOTE=SkyBridge;19958965]De eerder genoemde nieuwe horecalocatie in City Building, bestaande uit vier verschillende zaken (wijnbar, nachtrestaurant, grand café en gewoon lunch/dinerrestaurant), gaat QUOTE heten.QUOTE]
Ben hier gister toevallig geweest en ziet er binnen aardig gelikt uit, zeker door een apart VIP gedeelte a la Thalia. Was nog niet echt druk, maar was voor de 1e keer geopend voor 'gewoon' publiek. hoop dat dit niet zo'n tent wordt zoals cinema en boudoir, daarvan zijn er nu al genoeg in dit gedeelte vd stad.
Was erg gezellig gister op de panecakestreet. Toaster, Soho en Level Level hadden allemaal een plek buiten gemaakt voor D'J's aan het draaien waren. leuke sfeer!!
EPA001 February 10th, 2009, 10:51 PM Van www.ad.nl van 10-02-2009:
Laurenskwartier nu écht binnenstad
Door MARCEL POTTERS
ROTTERDAM - Het Laurenskwartier. Lang lag het maar een beetje te versloffen aan de oostkant van het centrum, was het ‘t werkterrein van wildplassers en kliederaars, die de troosteloze muren volspoten met hun tags.
Maar zie, er kwamen plannen. ‘Bouwput Laurenskwartier’ - op weg naar een nieuw stukje binnenstad.
Het is misschien wel het meest Rotterdamse plekje van Rotterdam. Het stukje Binnenrotte ter hoogte van de Hoogstraat, op slechts een steenworp afstand van de monumentale Laurenskerk, met z’n stompe toren en imposante raampartijen. Hier stond ooit de wieg van deze prachtige stad, hier werd door onze voorouders de basis gelegd voor de bruisende agglomeratie die de Maasstad uiteindelijk is geworden.
En ook nu is de rust nog niet bepaald weergekeerd in het hartje van het Laurenskwartier. Op de Binnenrotte zélf krioelt het kooplustige volk, dat zich een weg baant tussen de vaak volgepakte marktkraampjes - wit zeildoek zover het oog reikt. Direct naast de Hoogstraat – aan één kant al helemaal opgefrist - liggen nog wat brokjes Van Herk-blok, wachten de schoolgebouwen van Jan Prins en Willibrord braaf op de slopershamer en wordt er al volop gewerkt in de meters diepe bouwput van Blaak 31, de toekomstige kantoorgigant.
Nee, dan de overkant. Daar vordert de bouw van de 22 verdiepingen hoge woontoren Statendam gestaag, net als de rest van de Laurenshof. Samen met de al bestaande bebouwing vormt die één indrukwekkende wand langs de plek waar ooit de Rotte zijn weg vond naar de Maas. Dat wordt wat, straks, als tussen Hoogstraat en Blaak ook nog eens wooncomplex Rotta Nova én de Markthal verrijzen.
De Coolsingel zal altijd de Coolsingel blijven, maar op z’n minst concurrentie krijgen van dit iets oostelijker stukje gelegen centrum, waar in de toekomst véél gaat gebeuren. Met het – eveneens fiks onder handen genomen – Grotekerkplein als kloppend hart; daar waar Erasmus al vele tientallen jaren in zijn bronzen boek tuurt, zal het kersverse Stadspodium het gebied ook op cultureel gebied een zetje in de rug geven.
,,Dit wordt een beetje het nieuwe, oude stadshart,’’ stelt Frank Migchielsen van de Stichting Grote of Sint-Laurenskerk, ,,in het verleden lag het Laurenskwartier er geïsoleerd bij, het was een desolate plek. In de toekomst komt hier weer volop volk over de vloer, neemt het aantal winkels en woningen fors toe, en krijgen we een Stadspodium en misschien zelfs het Stadsmuseum. Komt er eindelijk de loop in tussen de Meent en de Hoogstraat.’’
Zover is het echter nog niet – veel werk moet nog worden verzet voordat het stadse leven hier werkelijk tot bloei kan komen. Mega-klussen zijn het, de bouw van Rotta Nova – 198 woningen - en de Markthal. Maar, misschien wel een even groot huzarenstukje, het klaarstomen van het toekomstige bouwterrein. Met als voorafje het afbreken van de schoolgebouwen en de daaronder liggende parkeergarage.
,,Binnen zijn we al begonnen,’’ zegt technisch coördinator Stef Poolman van het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam (OBR), ,,met het verwijderen van onder meer de toiletten, de kasten en vloerbedekking. Over een paar weken begint de werkelijke sloop van de panden, die in april weg moeten zijn.’’
Daarna start het ondergrondse deel van dit karwei: de ontmanteling van de parkeergarage Grotemarkt. Daarvoor moet aan de kant van de Nieuwstraat eerst een damwand in de grond worden gedrukt, voordat de aanval kan worden geopend op de enkele tientallen centimeters dikke betonlagen. Als die zijn verwijderd, start het Grote Graafwerk, wat leidt tot de ongeveer vijftien meter diepe bouwput voor de Markthal én de zes meter diepe ‘kuil’ van Rotta Nova.
Ook de gemeente kan aan de bak, want door dit gebied lopen meer dan honderd kabels en leidingen, die allemaal moeten worden omgelegd. Om al het sloop- en bouwgeweld de ruimte te geven, wordt de weekmarkt een stukje opgeschoven – een speciale ponton over het Stokviswater zorgt voor ruimte aan de noordelijke kant van de Binnenrotte.
Alle moeite zal niet voor niets zijn, benadrukt wethouder Karakus (bouwen en wonen). Ergernis was er, ook bij het stadsbestuur, over het rommelige karakter van de Hoogstraat en het gebied daar omheen. Kale muren, graffiti, troep op straat – niet bepaald de gedroomde stadsentree aan de oostkant van het centrum.
,,De situatie vond ik onacceptabel. Zeker als je nagaat hoeveel mensen dagelijks gebruik maken van deze route. Vandaar dat we aan de slag zijn gegaan. Mét onder meer een face-lift voor de Hoogstraat, de bouw van Blaak 31, het fraai opgeknapte Hufpand, de komst van Rotta Nova en de Markthal. Het Laurenskwartier krijgt daarmee een eigen identiteit en wordt nu écht onderdeel van de Rotterdamse binnenstad.’’
Capzilla February 10th, 2009, 10:57 PM En ook in het AD vandaag: http://www.ad.nl/rotterdam/stad/2990584/rsquoGeen_lege_plekken_in_stadrsquo.html
’Geen lege plekken in stad’
Door MARCEL POTTERS
ROTTERDAM - De prestigieuze Markthal en wooncomplex Rotta Nova in het Laurenskwartier, het ’nieuwe hart’ van het Rotterdamse stadscentrum, moeten hoe dan ook worden gebouwd.
Wethouder Karakus (bouwen en wonen) zegt niet toe te staan dat beide projecten stranden of de bouw veel later begint dan de bedoeling is. Die is nu gepland in juli van dit jaar.
Wel zegt hij zich zorgen te maken over de invloed die de kredietcrisis op dit soort grote bouwplannen heeft. ,,Maar ik accepteer geen braakliggende terreinen meer in Rotterdam, zegt hij, ,,en zeker niet in de binnenstad. Ik zit hiermee, elke dag weer.
Rotta Nova - 22 verdiepingen, 198 woningen - loopt al vertraging op. Door problemen met de financiering is de planning voor dit project én de Martkhal onder druk komen te staan. De gemeente is bereid om in noodgevallen bij te springen, benadrukt hij, al zal dat geen directe financiële steun zijn.
,,Als de nood hoog is, dan moeten we daarover nader onderhandelen en kijken wat er mogelijk is. Maar deze projecten móeten wat mij betreft doorgaan, aldus Karakus.
De Markthal en Rotta Nova staan hoog op zijn prioriteitenlijstje. ,,Waaraan behoefte is, zijn woningen in de binnenstad. Daarvan is nu al 98 procent verkocht. Ook de bouw van starterswoningen, ouderenwoningen en eengezinswoningen moet hoe dan ook doorgaan. Als ik een keuze moet maken, dan gaat mijn voorkeur naar die projecten uit.
De bouw van appartementen in herstructureringsgebieden gaat even in de ijskast. Daarbij noemt hij onder meer de ontwikkelingen in delen van de Zuidelijke Tuinsteden. ,,Daar zouden we veel meer bouwen. Dat gebeurt nu niet.
Karakus wil absoluut geen gemeenschapsgeld gebruiken voor subsidiëring voor in nood verkerende projectontwikkelaars. ,,Wat we wel kunnen doen is bijvoorbeeld grond kopen, om die als een project bijna klaar is terug te verkopen. Een soort uitstel van betaling. Met het budget dat daardoor vrijkomt, kan de projectontwikkelaar doorgaan met het werk.
Directeur Hans de Jong van projectontwikkelaar Provast - de ontwikkelaar van de Markthal - noemt de zorg van Karakus ‘niet onterecht’, maar benadrukt dat ‘alles op de rit’ staat. ,,Als de oude parkeergarage is gesloopt en de grond bouwrijp is, beginnen we met de nieuwe garage. Precies op het afgesproken tijdstip.’’
Hij vindt het logisch dat de wethouder prioriteit geeft aan de Markthal. ,,Dit is tenslotte een katalysator voor de hele omgeving.’’
EPA001 February 10th, 2009, 11:03 PM ^^ Go Karakus !!! :banana:
EPA001 February 10th, 2009, 11:15 PM En om de trilogie maar compleet te maken:
Van www.ad.nl van 10-02-2009:
’Historische Laurenskerk mag niet verzakken’
Medewerker Cor van Gemeentewer laat op de Blaak een stukje techniek aan een 22 meter lange draad zakken in een klein, rond putje. Pal naast de enorme bouwplaats van Blaak 31, de kantoorkolos waarvan de bouw vandaag start.:nuts::nuts::nuts:
,,Ik meet of de grond hier niet verschuift. Er staat een enorme druk op de damwanden, en die moet ergens naartoe. Beweegt de bodem hieronder, dan zou dat kunnen leiden tot schade aan de metrotunnel die hier langs loopt. Tot nu toe is er echter nog niets aan de hand.’’
De gemeente en projectontwikkelaar Provast - de ontwikkelaar van de Markthal - doen er alles aan om te voorkomen dat de grootscheepse werkzaamheden in het Laurenskwartier ten koste gaan van bestaande bouwwerken in de buurt. Zo wordt goed in de gaten gehouden of de Laurenskerk niet verzakt, stelt technisch coördinator Stef Poolman van het OBR. De middeleeuwse kerk drijft als het ware op een veenlaag en rust op een raamwerk van eikenhouten balken, met daaronder heipaaltjes van zes meter lang. Da’s een stuk korter dan de 25 meter lange exemplaren die onder de Markthal gaan.
Eerder leverden de aanleg van de Willemsspoortunnel (1993) en de bouw van de vlakbij gelegen Hofdame (2007) géén problemen op, maar – zeker na het ‘Blunderput-debâcle – blijft waakzaamheid geboden.
,,Met behulp van peilbuizen in de grond meten we of de waterstand niet wijzigt. En met speciale meetbouten controleren we of er geen beweging komt in de muren. Want als de hele kerk een klein stukje zakt, dan is dat niet dramatisch. Maar als de ene kant zakt, en de andere niet, dan hebben we wél een probleem.’’
Provast past bij de aanleg van de parkeergarage, die onder de Markthal moet komen, een aparte techniek toe om te voorkomen dat de kerk beschadigd raakt. Nadat de damwanden zijn gezet, wordt de ’kuil’ gevuld met water, om zo de constructie onder druk te houden.
,,De betonnen vloer wordt onder water gestort,’’ legt directeur Hans de Jong uit. ,,Vervolgens wordt het water er uit gepompt, en bouwen we de verdiepingen op, van onder naar boven.’’
Zo wordt ervoor gezorgd dat de grondwaterstand niet drastisch daalt. ,,Want anders gaan de palen onder de Laurenskerk rotten, klinkt het veen in, en dat zie je dan nooit meer terug.’’
Skyscrapercitizen February 10th, 2009, 11:33 PM Ik wordt toch een beetje bang van die berichten. Doorgang van Markthal en Rotta Nova staat nog niet vast!
xlchris February 11th, 2009, 10:45 AM Oh, heb het bericht van "Laurenskwartier nu écht binnenstad" ook in het projectenoverzicht geplaatst.
Ik zal voortaan even verder kijken of hij nergens anders staat!
SkyBridge February 11th, 2009, 12:17 PM @ EPA
Waarschijnlijk wordt bedoeld dat men met het grondwerk klaar is, en de bouw van de garage en het gebouw dus inderdaad vandaag start.
Eric Offereins February 12th, 2009, 09:56 PM Ik wordt toch een beetje bang van die berichten. Doorgang van Markthal en Rotta Nova staat nog niet vast!
Daarom is het wel mooi dat Karakus er bovenop zit.
Capzilla April 7th, 2009, 04:26 PM Masterplan Laurenskwartier West, april 2008 (.pdf) (http://www.rotterdam.nl/Rotterdam/Internet/Diensten/dsv/bestanden/pdf bestanden/7april2008_MP_ Laurenskwartier.pdf)
Is die al een keertje genoemd? Voor mij was hij nieuw in ieder geval..
SkyBridge April 7th, 2009, 04:28 PM ^ Al menig keer geplaatst en besproken, maar beter vaak dan niet ;)
Capzilla April 8th, 2009, 11:10 AM Ze zijn inmiddels overigens begonnen met het verwijderen van de fietshekken tussen Station Blaak en de kubuswoningen.. misschien de eerste aanzet tot het herinrichten?
Kruimel April 8th, 2009, 11:14 AM Ze zijn de rekken in heel de stad aan het vervangen, dus daar kan het ook bij blijven.
Nieuwe Waas May 6th, 2009, 05:13 PM Van Rotterdam.nl (http://www.rotterdam.nl/smartsite2229521.dws):
Restauratie Laurenstoren
Vanaf mei 2009 voert Gemeentewerken Rotterdam restauratiewerkzaamheden uit aan de Laurenstoren. De voorbereidingen zijn in volle gang.
De Laurenstoren wordt vanaf medio mei in de steigers gezet en om het werkgebied heen komen hekken te staan. De steigers rond het ruim 60 meter hoge bouwwerk worden voorzien van speciaal steigerdoek waarop de afbeelding van de Laurenstoren wordt afgebeeld. Begin juli wordt gebonnen aan de restauratiewerkzaamheden. Indien alles volgens planning gaat, zijn de werkzaamheden medio 2010 afgerond.
Waaruit bestaan de restauratiewerkzaamheden?
In de toren is natuursteen verwerkt, welke op diverse plekken aan vernieuwing toe is. De verflaag die op de bovenste geleding is aangebracht tijdens de restauratie van 1986 wordt verwijderd. Het schilderwerk van de wijzerplaten wordt verwijderd en in meer passende kleuren opnieuw aangebracht. De tufstenen pinakels worden vervangen door nieuwe pinakels van zandsteen, het oorspronkelijke bouwmateriaal. Ook wordt het voegwerk hersteld en de waterlijsten worden plaatselijk vervangen in tepla trachiet. Tot slot wordt voorzetbeglazing geplaatst om het spitsboogvenster boven de entree te beschermen tegen vandalisme. Een gedetailleerd overzicht van de restauratie-werkzaamheden kunt u lezen op informatieborden die bij de Laurenskerk worden geplaatst en is tevens te lezen op www.rotterdam.nl onder de rubriek Werken aan de Weg.
http://www.rotterdam.nl/Rotterdam/Openbaar/Diensten/GWR/WerkzaamhedenGW/Projecten/centrum/Laurenstoren/Renovatie%20Laurenstoren.jpg
Bereikbaarheid
De Laurenskerk, woningen, winkels en de Grote markt zijn tijdens de werkzaamheden altijd bereikbaar. Alle parkeerplaatsen blijven toegankelijk.
Just May 6th, 2009, 05:30 PM Je kunt hier het Handboek Rotterdamse Stijl opvragen. Hier staat in hoe de bestrating en straatmeubilair vormgegeven is. E.Goorsenberg@dsv.rotterdam.nl
Rotterodamum May 7th, 2009, 07:29 PM Hallo allemaal! Mijn eerste post hier, volgt dit forum met veel belangstelling!
Ik vroeg mij af of er nog iets gedaan gaat worden met de st.jacobsplaats zodat de binnerotte eindelijk een afsluiting krijgt, wat het pleingevoel zal versterken.
Of kan er ivm met de tunnel niet zoveel gebouwd worden?
Heb meen ik ooit wel een plan gezien voor die locatie, maar nog nooit iets concreets.
SkyBridge May 7th, 2009, 11:23 PM ^ De SOR (meen ik) is hier al enkele jaren bezig met de Vectortoren. Is wel een architect aan bezig maar ik vraag me af hoe snel het met de crisis nu van de grond komt.
Liever zie ik ook geen losse bouwplannen, maar een complete inrichting van het te realiseren St. Jacobspark in samenhang met de woongebouwen.
Tramfan May 8th, 2009, 12:06 AM Van Rotterdam.nl (http://www.rotterdam.nl/smartsite2229521.dws):
Goh...de Laurenskerk weer eens in de steigers......dat heeft ie na de oorlog meer gestaan dan zonder.....:)
Golda May 8th, 2009, 12:29 PM ^^ de torenspits mag ook wel terugkeren (discussie is al gevoerd, ik weet het)
dat maakt de vorm beter af en de toren kan iets beter concureren met de steeds hoger wordende omgeving. heb thuis een hele gedetailleerde afbeelding van alleen de spits.
zal 'm eens opzoeken en plaatsen
Skyscrapercitizen May 8th, 2009, 12:40 PM Op de pannenkoekstraat is weer een nieuwe zaak open met aziatisch eten, waar eerder een andere failliet was gegaan. Moet nog gaan kijken of het iets is.
En de voormalige Toaster wordt inmiddels verbouwd maar ik vrees dat het niet veel soeps gaat worden.
Art Deco Style May 8th, 2009, 11:42 PM ^^ de torenspits mag ook wel terugkeren (discussie is al gevoerd, ik weet het)
dat maakt de vorm beter af en de toren kan iets beter concureren met de steeds hoger wordende omgeving. heb thuis een hele gedetailleerde afbeelding van alleen de spits.
zal 'm eens opzoeken en plaatsen
Ik ben erg benieuwd. Ook ik ben overigens voor om de spits weer te herstellen en wacht je foto dan ook met spanning af.:)
Rotterodamum May 9th, 2009, 02:39 AM Ik hoor ook weleens van mensen van buiten met wie ik door rotterdam loop dat ze zich afvragen of er niet een spits hoort op te zitten, of dat het door bombardement komt...
Ik ben er inmiddels aan gewend en vind het een origineel gezicht en ook de kleur is best bijzonder, dus ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd hoe het er anders uit zou moeten zien
jaTOCHnietDAN May 9th, 2009, 02:39 PM maar als ze de spits er weer op zouden zetten betekend dat dat ze eerst het creme kleurige gedeelte weer afmoeten breken, want dat is toen in de plaats van die spits gekomen, die spits heeft daar niet boven op gestaan.
EPA001 May 9th, 2009, 02:47 PM ^^ Welnee, met een beetje vervalsing van de geschiedenis maken we zo de toren van de Grote of Sint-Laurenskerk hoger dan die ooit geweest is! ;) :D ;). Dan doet ook die mee aan de hoogbouwtrend in onze mooie stad. :lol:
Eric Offereins May 9th, 2009, 02:54 PM ^^ precies, gewoon er bovenop. Volgens de gids die me rondleidde vandaag zitten er 8 bevestigingspunten voor een spits op het dak. :cool:
Art Deco Style May 9th, 2009, 07:53 PM Er is gaandeweg in de geschiedenis al vaak gewijzigd aan de toren, waarom zouden wij dat nu ook niet kunnen doen toch?:)
Capzilla May 9th, 2009, 08:59 PM Het zou er zo uit kunnen zien:
http://www.ikonrtv.nl/uploadedImgs/Laurenskerk200.jpg
(bron: IKON RTV)
Maar kom op, Rotterdam hoeft geen kopie te zijn van andere steden en juist de huidige vorm draagt bij aan de eigen identiteit.
http://www.flvangulik.nl/FLvanGulik_010872.jpg-for-web-large.jpg
http://www.flvangulik.nl/FLvanGulik_011087.jpg-for-web-large.jpg
http://www.flvangulik.nl/FLvanGulik_65174.jpg-for-web-large.jpg
Bron: Historisch Museum Rotterdam, stadsgezichten van drie generaties Van Gulik (http://www.flvangulik.nl/page5.html).
Dat is de Laurenskerk en deze is prachtig. Hoe mooi een spits ook kan zijn, ik zou het risico niet nemen dat dit icoon verpest wordt omdat het allemaal toch duurder en lastiger blijkt te zijn om hem "af" te maken. Bij de Sagrada Familia kan ik het best snappen, die kerk is/wordt uniek. Bij de Laurenskerk zie ik totaal niet in wat de meerwaarde is, die spits maakt het geen groter icoon, eerder zelfs een dertien in een dozijn kerk.
wolkenbestormer May 11th, 2009, 09:06 AM ^^
Ontzettend bedankt voor het delen van deze plaatjes. Ookal heb ik de toenmalige bebouwing nooit meegemaakt het wekt toch gevoelens van melancholie bij me op. Ik heb een diep verlangen naar de verdichting die Rotterdam ooit had en waar nu langzaam (naar mijn gevoel te langzaam) weer aan wordt gewerkt.
Weg met die huidige onbestemde, ongedefinieerde loze ruimtes... bouw, creëer en koester.
Rotter Dame May 11th, 2009, 12:09 PM Die spits heeft er maar pakweg 30 jaar op gestaan, ergens rondom 1620-1650. Dat betekent dat de laurenskerk het grootste gedeelte van zijn leven gewoon spitsloos is geweest en dat is zoals iedereen 'm kent. Laten we de historische details laten wat ze zijn.
Spunkybastard May 11th, 2009, 07:57 PM Vind hem ook mooier en stoerder zonder.
Golda May 13th, 2009, 08:39 AM nog 2 plaatjes van de kerk met torenspits:
http://img154.imageshack.us/img154/3753/stlaurenskerk011.jpg (http://img154.imageshack.us/my.php?image=stlaurenskerk011.jpg)
http://img154.imageshack.us/img154/7018/stlaurenskerk021.jpg (http://img154.imageshack.us/my.php?image=stlaurenskerk021.jpg)
zonder spits een "mid-rise", met spits stiekem "hoogbouw".
jb_nl August 21st, 2009, 10:47 PM oeps kan beter hier zie ik, bij deze:
prachtige flats vind ik het hoor aan de overkant, of nouja ik overdrijf, mara ze hebben iets, karakter, gewoon renoveren! Juist apart hoe ze erop staan!
http://img24.imageshack.us/img24/9443/img4313mvb.jpg
http://img24.imageshack.us/img24/8751/img4314jqi.jpg
http://img12.imageshack.us/img12/9425/img4318k.jpg
het plein leeft weer! Jongeren zitten er, skaten er, hangen er. Veel mooiere bestrating, hiervoor leek de bestrating op die van een parkeerplaats. En de bestrating sluit mooi aan en is hetzelfde als de mooie bestrating tussen de kerk en de hofdame! Perfect! Echt een impuls!
Mooi, die afbeelding van de toren op de stellages en leuk infobord onderin over de geschiedenis en renovatie! Apart verhaal ook dat zandsteen wel mag gelukkig weer voor monumenten. Stonden mensen ook fotos van te maken (NLers) en te lezen! Eigenlijk een beetje voor velen 1 van de verborgen monumenten van Rdam die nu wat meer tot zijn recht komt door het plein.
http://img20.imageshack.us/img20/6338/img4317j.jpg
ilovedesign April 28th, 2011, 03:54 PM Schop!
Jammer van het Onderwijsmuseum... maar wel goed voor de de ontwikkelingen in de buurt denk ik!
Van RTV Rijnmond
University College komt in Onderwijsmuseum
28 april 2011
Het nieuwe University College van de Erasmus Universiteit komt in het Onderwijsmuseum in Rotterdam. Dat heeft het College van Bestuur van de universiteit besloten.
Meerdere locaties waren in de race voor de vestiging van de nieuwe driejarige brede bacheloropleiding, zoals het universiteitsterrein op Woudestein in Rotterdam en het Hofkwartier in Dordrecht. Het is het Onderwijsmuseum aan de Nieuwemarkt geworden vanwege de ligging tussen de huidige twee campussen van de Erasmus Universiteit, Woudestein en Hoboken.
University College biedt plek aan 240 topstudenten, van wie de helft uit het buitenland moet komen. De intensieve opleiding start over twee jaar. Onder meer de universiteiten van Amsterdam, Utrecht en Maastricht hebben al soortgelijke opleidingen.
Stratosphere 2020 April 28th, 2011, 06:12 PM Schop!
Jammer van het Onderwijsmuseum... maar wel goed voor de de ontwikkelingen in de buurt denk ik!
Van RTV Rijnmond
University College komt in Onderwijsmuseum
28 april 2011
Het nieuwe University College van de Erasmus Universiteit komt in het Onderwijsmuseum in Rotterdam. Dat heeft het College van Bestuur van de universiteit besloten.
Meerdere locaties waren in de race voor de vestiging van de nieuwe driejarige brede bacheloropleiding, zoals het universiteitsterrein op Woudestein in Rotterdam en het Hofkwartier in Dordrecht. Het is het Onderwijsmuseum aan de Nieuwemarkt geworden vanwege de ligging tussen de huidige twee campussen van de Erasmus Universiteit, Woudestein en Hoboken.
University College biedt plek aan 240 topstudenten, van wie de helft uit het buitenland moet komen. De intensieve opleiding start over twee jaar. Onder meer de universiteiten van Amsterdam, Utrecht en Maastricht hebben al soortgelijke opleidingen.
Zeker goed voor de buurt, komt in ieder geval meer levendigheid in de buurt, ook goed voor de plein en de omringende horeca.
Dezz April 28th, 2011, 06:28 PM Dit kan inderdaad een flinke boost zijn voor het gebied. Daarnaast is bekend (http://www.outofhome-shops.nl/5137/vlaamsch-broodhuys-opent-bakers-caf-in-rotterdam) geworden dat het Vlaamsch Broodhuys op 17 mei een Baker's Cafe (inclusief terras) opent op de Meent! :banana:
ilovedesign April 28th, 2011, 07:01 PM Dit kan inderdaad een flinke boost zijn voor het gebied. Daarnaast is bekend (http://www.outofhome-shops.nl/5137/vlaamsch-broodhuys-opent-bakers-caf-in-rotterdam) geworden dat het Vlaamsch Broodhuys op 17 mei een Baker's Cafe (inclusief terras) opent op de Meent! :banana:
Volgens mij zit het Baker's Cafe er al en is het gewoon onderdeel van het Vlaamsch Broodhuys (met groot terras)...
Eric Offereins April 28th, 2011, 07:27 PM Dit kan inderdaad een flinke boost zijn voor het gebied.
Heel mooi, dat betekent meer studenten in de binnenstad. :)
wood April 28th, 2011, 07:47 PM Inderdaad heel goed nieuws. Eigenlijk zouden ze ook de hele faculteit sociale wetenschappen in de binnenstad moeten vestigen, zou een welkome bijdrage aan de diversiteit van Rotterdam kunnen leveren. Helaas waarschijnlijk veel en veel te duur voor de EUR, al zou het voor de stad denk ik op lange termijn veel kunnen opleveren.
Skyscrapercitizen April 28th, 2011, 10:25 PM Dit kan inderdaad een flinke boost zijn voor het gebied. Daarnaast is bekend (http://www.outofhome-shops.nl/5137/vlaamsch-broodhuys-opent-bakers-caf-in-rotterdam) geworden dat het Vlaamsch Broodhuys op 17 mei een Baker's Cafe (inclusief terras) opent op de Meent! :banana:
Beetje raar is al een half jaar open. Misschien nu pas de officiële opening?
Dezz April 28th, 2011, 10:35 PM ^^Mmm, vreemd inderdaad. Een officiële opening een half jaar na dato lijkt me ook raar.
Uplander April 28th, 2011, 11:32 PM Het Laurenskwartier kan een Quartier Latin uitstraling krijgen met studenten Liberal Arts & Sciences. De Hoogstraat tussen Mariniersweg en Oostplein begint ook steeds aantrekkelijker te worden. En het plein bij Kipstraat en Achterklooster zal wellicht nu ook aandacht krijgen.
Hier een uitgebreid bericht met argumenten voor de vestiging.
University College komt in pand Onderwijsmuseum
De kogel is door de kerk. De Erasmus Universiteit heeft het pand van het huidige Onderwijsmuseum aan de Nieuwemarkt 1A in het centrum van Rotterdam gekozen als locatie voor de nieuwe University College.
“Het pand lijkt bijna voor gemaakt om de in totaal 750 studenten van de University College op te leiden”, zegt Ton van der Pijl, de secretaris van het College van Bestuur. De EUR kiest voor deze locatie vanwege de klassieke uitstraling van het gebouw en de uitstekende ligging tussen de campussen Woudestein en Hoboken. “Met het openbaar vervoer zit je zo op de twee overige campussen om gebruik te maken van de Universiteitsbibliotheek of sportfaciliteiten”, geeft Van der Pijl als voorbeeld.
Afleiding in de buurt
Ook de vele andere voorzieningen in de buurt – studentenhuizen, restaurantjes, cafeetjes – hebben het College van Bestuur mede over de streep getrokken om voor de Nieuwemarkt te kiezen. Van der Pijl: “Studenten die een intensief onderwijsprogramma volgen, moeten zich prettig voelen in hun omgeving en wat afleiding kunnen zoeken."
Andere locaties die ‘in de race’ waren voor het nieuwe onderwijsprogramma waren Woudestein en het stadscentrum van Dordrecht.
Teleurstelling
De gemeente Dordrecht laat in een verklaring weten 'teleurgesteld' te zijn. Dordrecht dacht met haar historische binnenstad hoge ogen te gooien bij het College van Bestuur van Rotterdam. Overigens geeft Dordrecht haar wens nog niet op. "Het realiseren van een University College in de Dordtse binnenstad blijft - naast vele andere initiatieven om het hoger onderwijs in Dordrecht op de kaart te zetten - hoog op de verlanglijst staan. De gemeente ontwikkelt daartoe de komende tijd nieuwe initiatieven', aldus de verklaring.
http://www.erasmusmagazine.nl/fileadmin/ASSETS/em/EM/Nieuws_2010/Nationaal_Onderwijsmuseum.JPG
Het pand aan de Nieuwemarkt 1A in het centrum van Rotterdam
Brede internationale bachelor
De Erasmus University College (EUC) wordt een internationale driejarige bacheloropleiding Liberal Arts & Sciences, waar kleinschalig en intensief onderwijs en een hoog rendement centraal staan. Het is de bedoeling ieder jaar plaats te geven aan 240 nieuwe studenten, waarvan de helft met een internationale achtergrond.
Bittere pil
In het pand aan de Nieuwemarkt huist vanaf 1986 het Nationaal Onderwijsmuseum Rotterdam. Directeur Tijs van Ruiten hoorde vanochtend het nieuws dat zijn museum het pand moet verlaten. “Niet leuk”, luidt zijn mild geformuleerde reactie. De mededeling dat het onderwijsmuseum moet gaan verhuizen komt als een bittere pil nadat de gemeente al eerder subsidiestops aankondigde.
Dubbel gevoel
Van Ruiten vindt het op zich een goede ontwikkeling dat de Erasmus Universiteit haar University College in het stadscentrum vestigt. “Als onderwijsmuseum juich ik het alleen maar toe dat de universiteit op deze manier een koppeling maakt met de gemeente. Maar dat zij uitgerekend ‘ons’ pand hebben gekozen als huisvesting, dat kan ik niet verkroppen.” Samen met de gemeente Rotterdam zal Van Ruiten op zoek gaan naar een nieuwe schikte locatie voor het onderwijsmuseum.
Opleiding start in 2013
De EUR start op korte termijn gesprekken met de gemeente Rotterdam over de verdere ontwikkeling van het EUC. Daarnaast zal EUR voor de zomer een verzoek voor het starten van het EUC indienen bij de Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs. Een besluit van de commissie volgt dan waarschijnlijk in september. In de verdere planning stuurt Erasmus Universiteit aan op accreditatie door de NVAO begin 2012 en een daadwerkelijke start van de opleiding in september 2013. LJ/WG
Bron: www.erasmusmagazine.nl (http://www.erasmusmagazine.nl/nieuws/detail/article/3738/)
Eric Offereins April 29th, 2011, 12:16 PM Ah, dat gebouw met dat schoolrapport op de muur. :) Mooi gebouw voor een faculteit.
Golda April 29th, 2011, 01:19 PM zou leuk zijn als het torentje op termijn herbouwd kan worden, dat maakt het gebouw helemaal af.
http://img155.imageshack.us/img155/7132/43008745901673655057.jpg (http://img155.imageshack.us/i/43008745901673655057.jpg/)
jan 1968 April 29th, 2011, 02:10 PM Of nog beter...
http://images.qoop.nl/8/7/8/0/8780723.jpg
Skyscrapercitizen April 29th, 2011, 02:22 PM Ze moeten ook maar weer bebouwing tegen die achterkant aan zetten. Is nu een verloren stukje 'groen' waar het alleen met koninginnedag druk is bij het feestje van SOHO.
Kinkel April 29th, 2011, 03:05 PM Zeer goed idee om hier een studentenbuurt van de willen maken, het heeft precies de kleinschaligheid die daarvoor nodig is.
Uplander April 29th, 2011, 07:23 PM De vergunning is er nog niet maar de ambitie is groot.
Meer studentenkamers rond University College
29 april 2011
De buurt rond het toekomstige University College van de Erasmus Universiteit moet uitgroeien tot een echte studentenwijk. Stadswonen Rotterdam zal de komende jaren kamers vrijhouden rond de Pannekoekstraat voor de internationale studenten.
Donderdag werd bekend dat de prestigieuze opleiding in het huidige pand van het Onderwijsmuseum komt, vlakbij de Grote Markt in het centrum van Rotterdam. De studie voor maximaal 900 studenten start in 2013.
Om het campusgevoel te bevorderen is het de bedoeling dat de studenten ook in de buurt van de University College gaan wonen. In bestaande panden van Stadswonen kan een deel van de studenten worden gehuisvest. Maar er komt mogelijk ook nieuwbouw met extra studentenvoorzieningen, zoals café’s en wasruimtes.
De gemeente Rotterdam heeft twintig miljoen euro beschikbaar gesteld voor aanpassing van het Onderwijsmuseum. De verbouwing moet begin 2012 beginnen. De Erasmus Universiteit is nog bezig met de toestemming van het Ministerie van Onderwijs voor de nieuwe opleiding.
rijnmond.nl (http://rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2011%2Fapril%2FMeer%20studentenkamers%20rond%20University%20College)
Capzilla April 29th, 2011, 07:38 PM Dat klinkt zeer goed. Als die studenten er ook nog eens wonen gaat dat de buurt veel goed doen. Nu dit soort mensen nog voor de binnenstad behouden als ze klaar zijn met studeren, maar ieder stukje desuburbanisatie is natuurlijk mooi meegenomen.
Art Deco Style May 2nd, 2011, 12:38 AM Zeer goede ontwikkeling dit zeg! In het hart van rotterdamse, dat is waar je ze wilt sluiten:) Het zou natuurlijk super zijn als je een tweede Cite (qua grote) kunt bouwen naast het city building bijvoorbeeld. Het plein zal een waar terrasjes parradijs worden:)
Kruimel May 2nd, 2011, 12:46 AM Wat is een plijn?
Art Deco Style May 2nd, 2011, 12:49 AM Plein, sorry:)
BigCrunch May 3rd, 2011, 06:56 PM Wat is een parradijs?
BigCrunch May 3rd, 2011, 06:57 PM ^^ Geintje hoor :)
Art Deco Style May 5th, 2011, 11:41 AM ^^Dat is nog hemelser! ;)
ilovedesign May 11th, 2011, 09:13 PM Wellicht is het niemand opgevallen, maar de baby-en kinderwinkel Puur Beleven gaat verder als webwinkel en heeft daarom zijn vestiging aan de Pannekoekstraat gesloten.
Maar ieder nadeel... In het pand komt Depot Rotterdam. De designwinkel wordt daarmee 2x zo groot!
Zie Van Herk Groep: http://tiny.cc/d3qgk
Eric Offereins May 12th, 2011, 12:48 PM ^^ Het 1e deel van je bericht was me bekend, het 2e niet. ;)
Lijkt me een mooie aanwinst.
Overprint Black May 17th, 2011, 12:44 PM Liep net langs het gebouw dat eerst leegstond naast Van Zanten op de Binnenrotte. Ze waren daar druk bezig met stoelen naar binnen brengen en het is al helemaal ingericht met een keuken. De naam wordt Happy Italia, the fast Italian. Had niet de tegenwoordigheid van geest om een foto te maken, maar het zag eruit alsof het niet meer lang zou duren voor het open gaat.
Elvis May 17th, 2011, 12:59 PM Goed nieuws! :)
ifotografie May 17th, 2011, 01:00 PM ^^ Ok, apparte keuze voor een Italiaan, direct naast Vapiano.... misschien dat ze zich wel kunnen onderscheiden in snelheid :)
SkyBridge May 17th, 2011, 01:26 PM Zelfs op een maandagavond is het niet te doen een tafel te krijgen bij Vapiano dus dat zit wel goed lijkt me...
Roffert May 17th, 2011, 03:40 PM juist slim om er naast te gaan zitten. Vapiano trekt veel publiek en een gedeelte maakt dan toch een switch naar de nieuwe tent. Je ziet het in andere branches ook, autodealers zoeken elkaar ook altijd op.
Shiodome May 17th, 2011, 04:33 PM Stiekem hoop ik dat die ooglaserkliniek zooi die nu naast Sumo in de hofdame zitten snel gaan verkassen zodat ook daar fijne restaurantjes kunnen komen. Je merkt dat nu de ban doorbroken is (m.n. sinds Vapiano) veel ondernemers overstag zijn gegaan voor dit gebied.
Sol May 17th, 2011, 07:59 PM Niet aantrekkelijk vind ik het opruimen van de markt. Juist rond de tijd dat je naar een restaurant gaat, is het daar een grote puinhoop. Zojuist weer.
Capzilla May 17th, 2011, 08:01 PM Het opruimen is natuurlijk niet het onnette van de marktsituatie. Hopelijk zal dit enigszins verbeteren als de markthal af is.
Skyscrapercitizen May 18th, 2011, 04:50 AM Ze moeten van de Roteb maar eens campagne gaan voeren bij marktkooplui, want er wordt nu gewoon doelbewust een puinhoop van gemaakt. Alles wat los en vast zit word achter gelaten. Met een beetje wind ligt de hele wijk vol zooi. Als de mensen op de markt zich wat netter gedragen scheelt dat een heleboel! Tijd voor wat meer beschaving...
Maar goed nieuws van dat italiaanse ding, klanten zat hier tegenwoordig. In korte tijd dus weer 2 eetgelegenheden erbij aan de Binnenrotte!
Nexxd May 18th, 2011, 08:46 AM Ik zou er geen traan om laten als die markt verdwijnt of in veel kleinere vorm wordt gegoten zodra de Markthal klaar is. Voor 2 dagen in de week zit je nu 5 dagen per week met een lelijke kale, verwaarloosde, vieze vlakte. Op diezelfde vlakte kunnen ook 7 dgn per week terrassen staan.
ifotografie May 18th, 2011, 09:54 AM Ik zag vanochtend dat direct naast Vapiano, dus nog in City Building, Friends house.... komt. Iemand meer info wat dat is/gaat worden? Dacht dat Vapiano dat stuk ook zou betrekken.
Wel goede ontwikkeling van dit stukje Rotterdam!
jb_nl May 18th, 2011, 10:43 AM Leuke OT Ifotografie! :D zoiets zou leuk zijn als opdruk op shirt's/tassen etc. ala draadje Imago Rotterdam!
ifotografie May 18th, 2011, 11:09 AM Een mooie tegenhanger van het egoistische I amsterdam m))
Trouwens alle credits voor de eigenaren van Theater Walhalla, die hiermee kwamen!
Uplander May 18th, 2011, 12:24 PM Ze moeten van de Roteb maar eens campagne gaan voeren bij marktkooplui, want er wordt nu gewoon doelbewust een puinhoop van gemaakt. Alles wat los en vast zit word achter gelaten. Met een beetje wind ligt de hele wijk vol zooi. Als de mensen op de markt zich wat netter gedragen scheelt dat een heleboel! Tijd voor wat meer beschaving...
Maar goed nieuws van dat italiaanse ding, klanten zat hier tegenwoordig. In korte tijd dus weer 2 eetgelegenheden erbij aan de Binnenrotte!
Helaas weer een nimby aan het woord met een bewering zonder bewijs. Ook zonder wind blijft er genoeg rommel achter. Hoe burgerlijk moet een marktkoopman worden voor deze nimby tevreden is? En het enige wat vast zit zijn de elektriciteitsvoorzieningen, de bomen en de bankjes. De rest wordt door het marktbedrijf en de Roteb netjes opgeruimd en schoongemaakt.
Eric Offereins May 18th, 2011, 12:36 PM ^^ Laat niet als dank voor het aangenaam verpozen, de eigenaar van het bos de schillen en de dozen!
Deze slogan uit 1970 snijdt nog steeds hout. Je vuil op staat gooien is gewoon asociaal, ongeacht Roteb of andere opruimers.
Golda May 18th, 2011, 01:14 PM WE'ROTTERDAM : geweldig!!
grote letters op de kade naast de Erasmusbrug!
Rotterdam Fascinates May 18th, 2011, 01:42 PM Mooie slogan inderdaad maar als Rotterdam kan je toch beter met iets nieuws komen dan een variant op de concurrent.
Voor persoonlijk gebruik vind ik hem wel zeer geslaagd!!
SkyBridge May 18th, 2011, 04:13 PM @ Uplander
Waarom kan het bij soortgelijke markten in Rotterdam en ver daarbuiten dan wel netjes blijven?
Bouwmaardoor May 18th, 2011, 05:17 PM @ Uplander
Waarom kan het bij soortgelijke markten in Rotterdam en ver daarbuiten dan wel netjes blijven?
Veel markten verkopen minder eten. Ook die frietkar bij de bieb laat altijd sporen achter. Ik zou graag de markt zien verkleinen om aan de kant van de Meent betere permanente buitenruimte te creeeren.
jb_nl May 18th, 2011, 05:44 PM Het lijkt me ook een kleine moeite om het een beetje netjes te houden en aan het einde van de dag je eigen plekje een beetje schoon te vegen.
Rodive May 18th, 2011, 06:20 PM Dit is inderdaad een grote ergenis van veel bewoners rondom de markt. De omliggende VVE's zijn al meer dan een jaar in overleg met de gemeente en stadstoezicht om de markt schoner te krijgen. Het betreft maar een paar marktkramen die de meeste rotzooi maken. Iedere marktdag wordt er ruim 4 ton afval opgeruimd door de Roteb. Terwijl de marktkooplui volgens het marktreglement al hun afval zelf moeten opruimen en afvoeren. Extra kosten voor de gemeente die het geld wel beter kan gebruiken, lijkt me.
Uplander May 18th, 2011, 10:43 PM ^^
Deze slogan uit 1970 snijdt nog steeds hout. Je vuil op staat gooien is gewoon asociaal, ongeacht Roteb of andere opruimers.
Ja in een bos is veel hout.
De overige opmerkingen zijn wat mij betreft wel terecht, er is toezicht op het meenemen van restanten en materiaal. Maar op zo'n grote markt kan je niet verwachten dat publiek en marktkooplui alle afval meenemen. Sommige zaken zijn te smerig om nog beet te pakken, kunnen zelfs de gezondheid schaden en daarom is het beter dat door professionals te laten verwijderen. Naar mijn mening wordt er gestreefd naar een evenwicht. De plaats van de vismarkt wordt zelfs twee keer schoongespoten. En niet omdat er vissen achterblijven. Ik neem aan dat de meeste kosten in de verhuur van standplaatsen zijn verwerkt.
Misschien is dat niet iedereen bekend, maar de bedoeling van de Markthal is dat de kramen met bederfelijk voedsel daar naar toe verdwijnen, zodat de markt kleiner wordt en de Binnenrotte bij de Meent zeker zal veranderen. Hoe, dat is nog niet bekend. Het duurt nog wel even voor de Markthal opgeleverd wordt. Geduld is een schone zaak. . .
NB
Als het winderig is dan waaien de plastic zakjes als ballonnen door de lucht, wat wel aardig is; en vergeet niet dat de meeuwen ook veel opruimen.
Als er geen marktdag is wil er nog wel eens iemand zijn restant oud brood op de Binnenrotte achterlaten, tot tevredenheid van de duiven.
Tenslotte, de Binnenrotte wordt wel steeds drukker, toeristen en wat er verder langs komt vindt het inmiddels de moeite waard. En als de steigers van de Laurenstoren gaan wordt het helemaal feest. Het verplaatsen van de poffertjeskraam zorgt al voor doorloop naar het gebied rond de kerk.
(Mede namens de VVV gepubliceerd.) :)
ZeTaCy May 20th, 2011, 10:00 PM Dit is inderdaad een grote ergenis van veel bewoners rondom de markt. De omliggende VVE's zijn al meer dan een jaar in overleg met de gemeente en stadstoezicht om de markt schoner te krijgen. Het betreft maar een paar marktkramen die de meeste rotzooi maken. Iedere marktdag wordt er ruim 4 ton afval opgeruimd door de Roteb. Terwijl de marktkooplui volgens het marktreglement al hun afval zelf moeten opruimen en afvoeren. Extra kosten voor de gemeente die het geld wel beter kan gebruiken, lijkt me.
Dikke boetes uitdelen aan de marktkooplui die er een rotzooi van maken. Is hetzelfde met snelheidscontroles, op een gegeven moment gaan mensen zich aan de snelheid houden.
@ifotografie
Ik heb hem in mijn signature gezet. Als je het erg vind dat ik hem copy/paste en aangepast heb dan hoor ik dat graag en dan haal ik hem direct weer weg.
hoogbouwe May 21st, 2011, 11:05 PM 21 Mei 2011
1. Naast Vapiano
http://i56.tinypic.com/2navbb5.jpg
2.
http://i52.tinypic.com/spu2w9.jpg
3.
http://i56.tinypic.com/11t0wf8.jpg
4.
http://i53.tinypic.com/19a8pc.jpg
5.
http://i54.tinypic.com/5n9md2.jpg
6.
http://i55.tinypic.com/2s79wfb.jpg
Uplander May 22nd, 2011, 12:26 AM 21 Mei 2011
4.
http://i53.tinypic.com/19a8pc.jpg
Ik weet niet of de foto's als statement zijn bedoeld, maar vergeleken met Amsterdam ziet het er beschaafd uit. En de Roteb is nog niet eens langs geweest; wat trouwens nog wat afleiding geeft. En de ondernemers trekken zich er niets van aan, want zij weten dat wie het eerst komt het eerst maalt. En juist op marktdagen loopt het vol.
http://www.maxpam.nl/wp-content/uploads/Museumplein6.bmp
Bron: www.maxpam.nl (http://www.maxpam.nl/2010/07/de-vreugde-de-provincie-en-de-rommel/)
15-07-10
AMSTERDAM - Vier keer Koninginnedag binnen tien dagen - dat is wat de grasmat van het Museumplein vanwege het WK voetbal over zich heen kreeg. Donderdag bekijkt stadsdeel Zuid of het gras nog te reanimeren valt.
Nadat woensdag een hele dag was opgegaan aan het opruimen van de rommel, kon Zuid pas vandaag de schade opnemen. ''Daar waar het geel is, komt het weer goed,'' zegt adviseur gebiedsbeheer Ron de Waal van het stadsdeel. ''Wat donkerbruin of zwart is, is verloren. Maar het vermogen tot natuurlijk herstel is groot, ik verbaas me iedere keer weer.''
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/305567/2010/07/15/Reanimatie-nodig-van-gras-Museumplein.dhtml
Skyscrapercitizen May 22nd, 2011, 11:52 PM ^^
Ga je nou een volksfeest met een markt vergelijken? In Amsterdam zijn op een aantal plekken dagelijks markten, ben wel benieuwd hoe het daar om half 6 eruit ziet, dan wordt vergelijken interessanter.
Uplander May 23rd, 2011, 12:19 AM Je snapt het niet.
Skyscrapercitizen May 23rd, 2011, 12:29 AM Er valt weinig te snappen volgens mij. :)
Uplander May 23rd, 2011, 12:46 AM Je kan overal een bordje met een tekst over 'schillen en dozen' neerzetten, zoals een EO in gedachten heeft, maar ik denk dat het niet helpt, o.a. om redenen die ik eerder heb genoemd.
Een wereldwijd bekend voorbeeld is kauwgum.
<>
yahozna May 23rd, 2011, 09:29 AM J
Een wereldwijd bekend voorbeeld is kauwgum.
<>
In Singapore kennen ze dat probleem niet hoor ;)
Shiodome May 23rd, 2011, 10:25 AM In Singapore kennen ze dat probleem niet hoor ;)
Klopt, daar wordt je namelijk gearresteerd als je op heterdaad betrapt wordt terwijl je een kauwgompje op de grond gooit. In Japan kennen ze het probleem wel, maar veel minder dan hier. Ik ben er ook achter gekomen waarom, ieder kauwgompje heeft daar zijn eigen wikkeltje erom heen, en de mensen daar bewaren die wikkeltjes om vervolgens hun gebruikte kauwgompje in te stoppen. Werkt uitstekend.
Uplander May 23rd, 2011, 12:56 PM OK,
1. Met repressie kweek je angst en frustratie;
2. Het andere uiterste, ik concludeer dat een groot deel van de Nederlanders een mankement heeft. De redenering is meestal: ik betaal belasting en andere rechten, ze ruimen het daarvan maar voor me op. Vrijheid, blijheid.
Maar nogmaals op een markt als de Binnenrotte is het goed dat de Roteb bestaat. En vooralsnog heb ik geen voorbeelden gezien waar na afloop van de markt het terrein eruitziet als bij het begin, zonder dat een schoonmaakploeg er overheen is gegaan.
JWvW May 23rd, 2011, 01:13 PM Hahaha gearresteerd als je hier een kauwgompje op de grond gooit. Sjonge jonge het is hier geen Saudi Arabie ofzo. Je krijgt hier gewoon een forse boete en mag je weer verder met je dag. Zouden ze in NL ook moeten doen. En als ik naar mijn Singaporeze vrienden kijk is het niet zo dat ze hun spul niet op de grond spugen omdat ze bang zijn voor de gevolgen, nee ze vinden het gewoon niet nodig om te doen en zijn gewoon goed opgevoed. Het is gewoon asociaal als je je als een of andere barbaar moet gedragen.
Uplander May 23rd, 2011, 01:31 PM 23 mei 2010
De puntjes worden op de i gezet.
http://i5.photobucket.com/albums/y189/logpic/Rotterdam/P1020182.jpg
Shiodome May 23rd, 2011, 07:12 PM Hahaha gearresteerd als je hier een kauwgompje op de grond gooit. Sjonge jonge het is hier geen Saudi Arabie ofzo. Je krijgt hier gewoon een forse boete en mag je weer verder met je dag. Zouden ze in NL ook moeten doen. En als ik naar mijn Singaporeze vrienden kijk is het niet zo dat ze hun spul niet op de grond spugen omdat ze bang zijn voor de gevolgen, nee ze vinden het gewoon niet nodig om te doen en zijn gewoon goed opgevoed. Het is gewoon asociaal als je je als een of andere barbaar moet gedragen.
Haha, ja wist ik, ik was er helaas even op uit om te shockeren. En ik ben er ook helemaal voor hoor, hoge boetes. Want het is nergens voor nodig (zoals de Singaporezen zich heel goed realiseren) om je zooi op straat te mieteren. Soms zie ik hier mensen dingen op straat gooien terwijl er luttele meters verderop een prullenmand staat te gapen. Dan doe je het gewoon met opzet.
Uplander May 23rd, 2011, 10:48 PM Om even mee te shockeren.
Wordt Arnhem nu het Singapore van Nederland, ieder Arnhemmer neemt zijn eigen afval mee, o.a. kauwgum in een papiertje, of gaat Arnhem aan afval ten onder?
Actie tegen weghalen van 650 afvalbakken in wijken Arnhem
maandag 23 mei 2011 | 07:07 | Laatst bijgewerkt op: maandag 23 mei 2011 | 07:19
ARNHEM - De Arnhemse PvdA-fractie ontketent een actie tegen het plan om de helft van de afvalbakken te verwijderen uit de wijken in Arnhem. De partij stelt de zaak maandagavond aan de orde tijdens de Politieke Maandag. Tijdens de bezuinigingsvergadering van 19 april heeft de gemeenteraad besloten 460.000 euro te bezuinigen op stadsreiniging.
Dit gebeurde overigens alleen met voorstemmen van de coalitiepartijen GroenLinks, D66, VVD en SP.
PvdA-commissielid Luuk Broer laat weten overvallen te zijn door de mededeling van 11 mei van wethouder Margreet van Gastel dat deze bezuiniging onder meer gerealiseerd wordt door 650 afvalbakken weg te halen. Broer wil maandagavond voorstellen de zaak te agenderen voor de eerstvolgende vergadering van de raadscommissie VROM.
"Ik wil kijken of er alternatieve mogelijkheden zijn om de bezuiniging te halen. En wie weet kan die bezuiniging wel van tafel. In de tijd dat wij in het college zaten is de stad opgeknapt en goed schoongehouden. 'Schoon, heel en veilig' was het mantra. Nu wordt het 'vuil, kapot en gevaarlijk'.
Wethouder Margreet van Gastel (VVD) zegt dat zij niets anders doet dan uitvoeren wat de gemeenteraad heeft besloten. "In de bezuinigingsvoorstellen stond onder het kopje stadsreiniging precies genoteerd dat het naast minder vegen en minder blad verwijderen ook ging om minder afvalbakken. Maar als de raad er nog eens over wil praten, vind ik dat prima."
www.gelderlander.nl (http://www.gelderlander.nl/voorpagina/arnhem/article8740612.ece)
NB
Mevrouw van Gastel had een keus, ze had ook kunnen zeggen, mooi niet, dan maar zonder mij. Doen wel meer wethouders.
Stratosphere 2020 May 24th, 2011, 11:28 AM Heel leuk, eindelijk een fusion food! ;-)
astute May 25th, 2011, 06:22 PM Hahaha gearresteerd als je hier een kauwgompje op de grond gooit. Sjonge jonge het is hier geen Saudi Arabie ofzo. Je krijgt hier gewoon een forse boete en mag je weer verder met je dag. Zouden ze in NL ook moeten doen. En als ik naar mijn Singaporeze vrienden kijk is het niet zo dat ze hun spul niet op de grond spugen omdat ze bang zijn voor de gevolgen, nee ze vinden het gewoon niet nodig om te doen en zijn gewoon goed opgevoed. Het is gewoon asociaal als je je als een of andere barbaar moet gedragen.
Die ervaring kan ik niet helemaal met je delen, heb een tijd in die hoek gewoond en ook in Maleisie. Singaporezen gedragen zich altijd heel hoffelijk in Singapore en naar hun vrienden toe, maar zodra ze "anoniem" zijn gedragen ze zich heel anders.
Bijvoorbeeld, vaak genoeg situatie gezien waar juist Singaporeze toeristen in Maleisie er een puinhoop van maken. Naar eigen zeggen omdat naar hun mening het in Kuala Lumpur toch al een puinhoop is. Bijvoorbeeld rotzooi op de grond gooien in malls, sigaretten asbak legen in parkeergarages.
EPA001 May 25th, 2011, 06:31 PM ^^ En dat terwijl KL op mij toch ook als een bijzonder nette stad overkomt, alhoewel Singapore naar mijn mening nog wel een treetje (of twee?) hoger op de ladder staat.
Sol May 25th, 2011, 06:34 PM NB
Mevrouw van Gastel had een keus, ze had ook kunnen zeggen, mooi niet, dan maar zonder mij. Doen wel meer wethouders.
En dan? Wethouders inwerken kost onnodig veel tijd.
Uiteindelijk is het natuurlijk triest dat je als stad geen voldoende geld hebt om afvalbakken te legen.
Uplander May 25th, 2011, 09:58 PM ^^
Het opstappen door wethouders, uit zichzelf of gedwongen is een 'vrij normale' zaak in Nederland.
Bijna vijftig wethouders weg sinds verkiezingen 2010
(Novum) - Sinds de gemeenteraadsverkiezingen van maart vorig jaar hebben al bijna vijftig wethouders hun zetels opgegeven. Dat blijkt uit gegevens van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). VVD'ers verlieten het pluche het vaakst: veertien liberalen stapten op. Verder gaven elf PvdA'ers en negen vertegenwoordigers van lokale partijen hun zetels op.
De wethouders verlieten de politiek onder meer omdat ze kozen voor een carrière buiten de politiek. Dertien procent vertrok omdat ze vonden dat ze in de gemeenteraad te weinig steun kregen van hun eigen partij. Elf procent raakte de wethouderszetel kwijt omdat coalitiepartijen in de raad een conflict kregen. Zeven wethouders werden door de raad weggestuurd.
Behalve wethouders hielden ook elf raadsleden het al na een jaar voor gezien. Ook bij de voortijdig vertrokken raadsleden scoort de VVD met 36 procent het hoogst.
Sinds de verkiezingen van maart vorig jaar stapten ook drie burgemeesters op, onder wie burgemeester van Moerdijk Wim Denie. Hij ging met vervroegd pensioen, volgens een verklaring in het belang van de gemeente en uit persoonlijk belang. Denie kreeg kritiek over zijn optreden bij de brand die begin dit jaar het chemiebedrijf Chemie-Pack in de as legde.
Uitgegeven op Donderdag 12 mei 2011 binnenland.nieuws.nl (http://binnenland.nieuws.nl/641984/bijna_vijftig_wethouders_weg_sinds_verkiezingen_2010)
Uplander May 30th, 2011, 11:26 AM 30-5-2011 9:41
http://i5.photobucket.com/albums/y189/logpic/Rotterdam/P1020201.jpg
#
Eric Offereins May 30th, 2011, 12:30 PM Het lijkt erop dat de steiger rond de toren wordt afgebroken. Mooi zo. :)
mokummer May 30th, 2011, 01:14 PM ^^ hoogste tijd om nu het Rotta Nova plan (oude ontwerp) weer uit de kast te halen!
MBarendse May 30th, 2011, 01:20 PM BIjna alle doeken zijn er inmiddels af, alleen de onderste doeken aan de pleinkant moeten nog sneuvelen. Gaan we dan voor het eerst in tijden weer deze toren kunnen zien?????
PS, de klok ziet er aardig BLING uit, zo tussen de steigers door!
Uplander June 2nd, 2011, 12:30 PM Bij de start van de Wonders of Waste op de Meent in Rotterdam is Atomic aanwezig. Alle deelnemers van de race zullen op de energie van Atomic Energy Drink hun verre reis tegemoet gaan…!
PERSBERICHT
Wonders of Waste 2011 – Op frituurolie van R’dam naar Rome!
Op Hemelvaartsdag start de 3e editie van de Wonders of Waste sponsorrally. De deelnemers vertrekken 2 juni 2011 van Rotterdam en rijden 5 juni de zegerit langs het Colosseum in Rome.
Een weekend vol met fun, avontuur en zoveel mogelijk geld inzamelen voor het goede doel!
Let op: dit is geen kant-en-klare rit! Je verzamelt en filtert zelf de gebruikte frituurolie om als brandstof te gebruiken.
www.atomicdrink.nl (http://www.atomicdrink.nl/2011/03/wonders-of-waste-02-06-2011/)
De plaats van handeling is de Binnenrotte bij de Meent.
*
ZeTaCy June 2nd, 2011, 06:30 PM Ik reed vandaag over de Meent en de terrassen gaan tegenwoordig over de gehele breedte van de binnenrotte en was aardig vol met dit goede weer. Dit moeten ze aan de andere zijde ook doen, dan wordt het een zeer bruisend deel van de stad (was het al maar dan nog erger ^_^). Jammer dat ik geen camera bij me had.
Foekepot June 4th, 2011, 09:40 AM Ook deze staat nu in de steigers.
https://lh4.googleusercontent.com/-j4NpdrkuY_Q/TenbAFu2D4I/AAAAAAAABBA/9Ls5s-MKIHs/s1024/IMG_2694.JPG
De laatste handjes.
https://lh6.googleusercontent.com/-MVVHcuVR6MU/TenbAXhXPqI/AAAAAAAABBE/c4PX-oUJR9w/s720/IMG_2695.JPG
Bakstenen.
https://lh6.googleusercontent.com/-lvW82m-SzhA/TenbBf9PRyI/AAAAAAAABBM/AMVyuPCFULM/s1024/IMG_2697.JPG
Binnen in de kerk.
https://lh3.googleusercontent.com/-V0qeAW7KvXY/TenbCOLpIAI/AAAAAAAABBQ/IjTlQGbv7RI/s720/IMG_2698.JPG
De toren aan de binnenkant.
https://lh5.googleusercontent.com/-DSxrtsFSd4c/TenbDMxjoOI/AAAAAAAABBY/bnwXGOKiPNg/s1024/IMG_2700.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-yJmKMFfVQj4/TenbDmLmjXI/AAAAAAAABBc/_Fp-y1XAxak/s720/IMG_2701.JPG
Binnen in de kerk.
https://lh4.googleusercontent.com/-qv-S8UTfejo/TenbEFiatnI/AAAAAAAABBg/0kmBhZ1ryLc/s1024/IMG_2702.JPG
De werkzaamheden.
https://lh6.googleusercontent.com/-m8ZR7v0DeRw/TenbE2y5GcI/AAAAAAAABBk/kIeH5v_eRqo/s720/IMG_2704.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-bOykpM9uWy0/TenbFl3UynI/AAAAAAAABBo/gXXhfq0iPII/s720/IMG_2705.JPG
Ard Buijsen June 4th, 2011, 01:28 PM Ook deze staat nu in de steigers.
https://lh4.googleusercontent.com/-j4NpdrkuY_Q/TenbAFu2D4I/AAAAAAAABBA/9Ls5s-MKIHs/s1024/IMG_2694.JPG
Wordt ook wel tijd voor een likje verf in een gezellig kleurtje of een totale reclad. Dat gebouw is werkelijk zou verouderd ;)
Dezz June 4th, 2011, 02:37 PM Precies, gewoon flink veel glas gebruiken! Baksteen is echt rotzooi natuurlijk.
;)
Bouwmaardoor June 4th, 2011, 11:43 PM Wel grappig dat het pas gerenoveerde gebouw aan het Grotekerkplein op foto 1 er best goed uitziet zo van een afstandje. Wel doodzonde dat de plint niet opengebroken is. Zou samen met de buurman in de steiger dat stukje bij het water flink kunnen verlevendigen (ik weet dat het gebouw nog gebruikt wordt voor stadsverwarming).
mokummer June 6th, 2011, 01:39 PM Wordt ook wel tijd voor een likje verf in een gezellig kleurtje of een totale reclad. Dat gebouw is werkelijk zou verouderd ;)
.. en als het er dan straks opeens als New Tate Rotterdam achter het doek vandaan komt, dát zou wat zijn zeg...:cheers:
Ard Buijsen June 6th, 2011, 10:35 PM ^^ is een beetje klein voor een Tate zou ik denken zelfs een Tate Rotterdam.
Uplander June 8th, 2011, 02:06 PM Het lijkt erop dat de steiger rond de toren wordt afgebroken. Mooi zo. :)
Het gaat sneller dan ik verwachtte.
http://i5.photobucket.com/albums/y189/logpic/Rotterdam/P1020215.jpg
bubbah June 8th, 2011, 04:58 PM Ziet er prachtig uit! :banana:
Skyscrapercitizen June 8th, 2011, 09:02 PM Nu hopen dat we er ook snel weer op kunnen!
Foekepot June 15th, 2011, 08:53 AM Ze zijn hem steeds meer aan het uitpakken.
https://lh4.googleusercontent.com/-n2gBglUJGjI/TfhQkH7HNdI/AAAAAAAABQI/RXTLyCOY0v8/s720/IMG_2857.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-lJRnayDj3_k/TfhQk1gPHWI/AAAAAAAABQM/0qpPeiadBoI/s720/IMG_2858.JPG
Hij is wel een klein beetje vaag deze foto.
https://lh6.googleusercontent.com/-jvR-PSoNMyU/TfhQqEE9KJI/AAAAAAAABQs/fLih6BrpSO0/s1024/IMG_2867.JPG
Stratosphere 2020 June 15th, 2011, 11:01 AM De top ziet er leuk uit!
jb_nl June 15th, 2011, 10:41 PM Ziet er goed uit idd, watvoor vlag hangt er overigens in top?
@SSC: is niet te hopen dat je moet betalen om er op te kunnen. Vind het al schandalig dat je nu moet betalen om de kerk in te kunnen en die prachtige foto's van de kerk en omgeving van voor en vlak na het bombardement weggehaald zijn! :( Vond ze altijd leuk om aan gasten te laten zien, nu kan dat niet meer, even de kerk inlopen.
Topaas June 16th, 2011, 09:04 AM ^^ Nacht van de kerken
Eric Offereins June 16th, 2011, 12:54 PM Ziet er goed uit idd, watvoor vlag hangt er overigens in top?
@SSC: is niet te hopen dat je moet betalen om er op te kunnen. Vind het al schandalig dat je nu moet betalen om de kerk in te kunnen en die prachtige foto's van de kerk en omgeving van voor en vlak na het bombardement weggehaald zijn! :( Vond ze altijd leuk om aan gasten te laten zien, nu kan dat niet meer, even de kerk inlopen.
Voor de renovatie kostte toegang + rondleiding toren 2 Euro. Denk niet dat je alleen naar boven mag. Voor de kerk hoef je volgens mij niet te betalen, behalve als er binnen een evenement is misschien. :)
Skyscrapercitizen June 16th, 2011, 09:15 PM ^^
Je moet voor de kerk wel betalen. 3 euro.
|
|