View Full Version : Rotterdam krijgt verlicht voetpad

refluS
February 4th, 2008, 02:18 PM
Proef van één jaar Rotterdam krijgt verlicht voetpad

In Rotterdam worden vandaag de eerste verlichte voetpaden van Nederland in gebruik genomen.

LEDHet gaat om een proef van een jaar. Twee voetgangersoversteekplaatsen aan de Westblaak lichten op wanneer er iemand op het punt staat over te steken. Dat gaat door middel van sensoren in het wegdek, die een aantal LED-lampjes in werking stellen.
Alert ZebraHet nieuwe concept heet Alert Zebra en werkt op basis van radar. Het doel is om meer aandacht op voetgangers

Kruimel
February 4th, 2008, 02:20 PM
Wooow wat een tof idee!:D

Jan
February 4th, 2008, 03:43 PM
lollig, zal binnenkort eens gaan kijken :)

Sam Fisher
February 4th, 2008, 03:59 PM
is er al bekend hoe het er dan uit gaat zien. Ik bedoel zijn het een paar LED-jes , of gaan ze Billie Jean nadoen?

Nieuwe Waas
February 4th, 2008, 07:38 PM
Kijk aan, aan exact hetzelfde idee dacht ik recent nog toen ik 's avonds een zebra overstak. Wist niet dat het al bestond. Leuk en nuttig, beter dan enorme borden met knipperlichten zoals je weleens ziet.

hoogbouw010
February 4th, 2008, 08:35 PM
Hier in Rotterdam-Oosterflank hangen er 'bouwlampen' boven het zebrapad. Weet eigenlijk niet of ze er nog hangen c.q. nog werken. Edit: Ja, deze werken!

Roland
February 5th, 2008, 12:57 AM
Hier en daar vind je ook verkeersborden die een oversteekplaats aangeven en die boven het zebrapad hangen en meteen als lantaarnpaal dienst doen. Maar moest ook meteen aan Billie Jean denken. Zou apart zijn.

refluS
February 6th, 2008, 11:48 AM
Nou is ie al wel of niet in gebruik genomen...
de pers van tegenwoordig ook..

TV Rijnmond en Rotterdam nieuws melden:

De Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu (Verkeer) neemt donderdag het eerste verlichte voetpad van het land in gebruik.

Vanaf dat moment lichten twee voetgangersoversteekplaatsen aan de Westblaak op als er een voetganger over gaat steken. Dit komt door sensoren in het wegdek, die een aantal LED-lichtjes in werking stellen. Het gaat om een proef van een jaar.

Het doel is om meer aandacht op voetgangers te vestigen, zodat de verkeersveiligheid groter wordt.

Het nieuwe concept heet Alert Zebra en werkt op basis van radar. Het systeem is zowel overdag als 's nachts in werking.

refluS
February 7th, 2008, 05:56 PM
zag het in het nieuws, nou tzag er helemaal niet bijzonder uit..

SkyBridge
February 7th, 2008, 08:40 PM
Het gaat ook niet om het uiterlijk, doh. Het gaat om het redden van mensenlevens.

Splinter
February 8th, 2008, 10:41 AM
...dat rekt die 1,5 jaar korter leven weer een beetje op...

Ramonx2
February 8th, 2008, 12:31 PM
Filmpje op AD.nl (http://www.ad.nl/binnenland/article2035081.ece)
Niet heel schrokkend, maar toch...

Roland
February 9th, 2008, 03:14 AM
Heb er gisteren gelopen. Wel grappig die oplichtende ledjes in het wegdek. Twee agenten stonden ook te kijken: "Kijk! Nou gaan ze aan... en nou gaan ze weer uit." :P

Het had wel effect want een hele sliert auto's stond ineens stil terwijl die normaal onverstoorbaar doorrijden. Mogelijk hebben we straks wat meer kop-staartbotsingen in de stad maar als dat mensenlevens bespaart dan is het dat dubbel en dwars waard natuurlijk.

HGK
February 9th, 2008, 08:14 AM
zag het in het nieuws, nou tzag er helemaal niet bijzonder uit..

Klopt was idd niet bijzonder als het maar werkt.
Zag trouwens daar een fietser oversteken ipv een voetganger die volgens mij ook zo iets had van hey das handig ze stoppen voor me. Nou hoop ik dat die er niet teveel gebruik van gaan maken want dan weet ik nu al dat de proef gaat mislukken.

ZeTaCy
February 9th, 2008, 01:06 PM
Echt weer de AD om het overdag te gaan staan filmen! Wat een lutser ben je dan als journalist. Dit werkt natuurlijk heeel erg goed in de vroege uurtjes en s'avonds/s'nachts.

Ik weet nu al dat het aantal slachtoffers zal dalen in de uren dat het donker is.

Sol
February 10th, 2008, 01:11 PM
^^
Dit is wel Nederland: een proef moet gaan uitwijzen of er inderdaad minder doden vallen. En dat is nog vrij lastig, want er vallen in NL al relatief weinig doden.

Zelf denk ik ook wel dat dit de veiligheid ten goede komt. Alleen, nu is het weer een tijd wachten op de uitkomst van de proef en wellicht nog een of ander extra theoretisch onderzoek.

Roland
February 11th, 2008, 02:48 AM
Echt weer de AD om het overdag te gaan staan filmen! Wat een lutser ben je dan als journalist. Dit werkt natuurlijk heeel erg goed in de vroege uurtjes en s'avonds/s'nachts.

Ik weet nu al dat het aantal slachtoffers zal dalen in de uren dat het donker is.
Inderdaad geen kwaliteitskrant maar die lampjes hebben wel degelijk effect overdag! Het zijn vrij felle leds en de keer dat ik er liep, werd er meteen geremd bij het oplichten ervan. En dan is het prima om dat ook overdag in beeld te brengen.

Nexxd
February 11th, 2008, 11:55 AM
In het AD vandaag een spectaculair nieuwtje, iets re-vo-lu-ti-o-nair-s! Er komen voetgangerslichten (o.a. AvNesstraat/Coolsingel) met secondetellers! Iets wat ze in veel andere landen al langer hebben.

Advancer
February 11th, 2008, 12:07 PM
je bedoelt zoals in sofia dus echt dat je ziet van je moet nu nog 30 seconde wachten, of meer zoals die aftellende lampjes rond de knop

Nexxd
February 11th, 2008, 01:25 PM
^die 2 mogelijkheden zijn er idd, maar ze zijn er nog niet uit welke variant ze kiezen.

Nieuwe Waas
February 11th, 2008, 03:05 PM
Over die knoppen gesproken: bij een flink aantal (de meeste?) verkeerslichten heeft het indrukken van zo'n knop absoluut geen invloed op het proces. Op de kruising Mariniersweg/Hoogstraat bijvoorbeeld zijn sinds enkele maanden voor fietsers speciaal palen met zo'n drukknop geplaatst. Lijkt me niet goedkoop, pure geldverspilling, waarschijnlijk van achter het bureau bedacht.

ZeTaCy
February 11th, 2008, 06:57 PM
^^

Ik ken een paar stoplichten in Dordrecht waar het wel degelijk werkt en sommige slaan de fietsers compleet over als je niet op de knop hebt gedrukt (wel irritant als de knop kapot is).

Nieuwe Waas
February 11th, 2008, 07:32 PM
^^ Ook hier in Rotterdam zullen die er vast zeker zijn. Maar op de maasboulevard bijv. is een groene golf voor autoverkeer ingesteld. Je kunt dan zoveel op de knop drukken als wilt, maar invloed heeft het niet.

Terug naar het verlichte zebrapad: ik dacht dat ik me vrijdagavond vergiste, maar ik zag zojuist ook een aantal keer de letjes gaan branden zonder dat er iemand ging oversteken. Hopelijk gaan ze dat fine-tunen, want anders raakt dat bij de dagelijks passerende automobilist z'n "alarmerende'" functie kwijt en heeft het systeem weinig nut meer.

Trouwens, die 2 grote generatoren aan weerszijden zijn toch zeker niet om de lampjes te voeden?? Ik bedoel de eerste de beste wietkweker prikt dat systeem zo op een lantaarnpaal.

d9t
February 11th, 2008, 10:20 PM
Die 2 groot generatoren zijn inderdaad voor die kleine LEDjes. Echt groen actie Rotterdam (NIET), neemt ook zicht weg aan nordkant, voetganger kan verkeer niet goed zien voordat ie begint met oversteken, vanwege die generator.

2 filmpjes, eerst van zuid kant Westblaak, waar fietsers de lichtjes in werking brengen...

DZw6gxjSsD4

en van nord kant Westblaak, waar autos de lichtjes in werking brengen... maar een voetganger niet, voordat ie al oversteekt.

elSf-kBAZ7k