View Full Version : GENT : Project Vrijdagmarkt

De Snor
February 14th, 2008, 03:18 PM
Vastgoedfirma Limitless is volop panden aan het opkopen tussen Vrijdagmarkt, Langemunt en Onderstraat. Opzet is een groot bouwblok te verwerven, flink wat te slopen en er een soort shoppingcentrum op te trekken. Een van de trekkers wordt mogelijk een Saturn- of Media Markt-elektroshop.

Een woordvoerder van Limitless Vastgoed bevestigt het systematisch opkopen van de panden: 'Wij investeren in diverse steden in België en Nederland. Wij zoeken interessante plekken om projecten te realiseren. Gent is een interessante stad, die volop in ontwikkeling is. Inderdaad, we hebben al gewerkt met Saturn en Media Markt. Het klopt dat Saturn op zoek is naar goede plekken in de binnensteden, maar dat wil niet zeggen dat op de Vrijdagmarkt een Saturn of een Media Markt zal komen.'

John Bontinck van het architectenbureau J+D Bontinck bevestigt dat hij als ontwerper is aangesproken. 'Er is eerst al een Brussels architectenbureau aan de slag geweest. Wellicht zal een grote zaak worden gekoppeld aan kleinere zaken, alsook aan bewoning. We zijn bezig met het bouwhistorisch onderzoek. Je hebt daar panden met waardevolle gevels en elementen, maar ook panden met nepgevels of huizen die helemaal verwaarloosd zijn. We moeten ook overleggen met de stadsdiensten', zegt Bontick.

Super Soldi, het grootste pand uit dat blok, loopt door tot in de Onderstraat. Het beslaat ongeveer 1.200m2. Daarnaast liggen de zaak Franco Belge en tearoom Edera, zaken met een oppervlakte van ongeveer 350 tot 400 m2. Maar ook met nog wel vijftien andere eigenaars werd al onderhandeld of zijn al princiepakkoorden afgesloten. Ook eigenaars van woningen in de Onderstraat zijn benaderd.

De vastgoedfirma had zelfs interesse in de schoolgebouwen in de Onderstraat. Of de vastgoedgroep ook interesse heeft voor de panden links van Super Soldi, is niet bekend. De belendende schoenenzaak Bethsabee is wel aan het uitverkopen.

Hubert Verstichele, eigenaar van Super Soldi en ook deken van de Vrijdagmarkt: 'De kans is groot dat we tot een akkoord komen. In juli houd ik uitverkoop en eind oktober sluit de zaak.'

Ook de eigenaar van het belendende pand Franco Belge bevestigt dat een akkoord in de maak is. Zaakvoerder Marc Ogiers: 'Ik zit hier zeven jaar en dit is echt een mooie ligging. Ik zou graag blijven, maar wat gebeurt er als ze beginnen te slopen. Dan ben ik de pineut. Ik heb een principieel akkoord over de verkoopprijs, tenzij de stad zegt dat dergelijke ontwikkeling niet mogelijk, anders zeg ik ja. Ik ga mijn zaak op een andere plek voortzetten.'

De naam van Saturn wordt vaak genoemd. Saturn is een elektrobedrijf dat tot de Duitse Media Markt-groep behoort. Saturn opende recentelijk vestigingen op de Meir in Antwerpen en in Wilrijk. Die groep heeft expansieplannen in België. In Oostakker is er al een Media Markt, daarom wordt aan een Saturn-vestiging gedacht.

Omdat het allemaal losstaande panden zijn, zou het de bedoeling zijn heel wat te slopen en een nieuw complex op te trekken. Of de diensten Stedenbouw en Monumentenzorg zullen toestaan dat er een nieuw bouwblok wordt opgetrokken, is nog niet bekend. Je zit daar midden in de historische stad.

Enkele huurders in de Onderstraat zijn zeer verontrust. Zij vrezen dat ze zullen moeten wijken. Een van de huurders woont er al vele jaren en investeerde zelfs in zijn woning. 'Ik woon hier ook graag. Moet ik hier dan weg', vraagt hij.

crepusculum
February 14th, 2008, 04:15 PM
Ha, de stad die de West-Vlamingen buiten wil, is stiekem jaloers op Kortrijk met haar nieuwe winkelcomplex in het centrum. :lol:

Benonie
February 14th, 2008, 05:41 PM
Tja, als het stedenbouwkundig in orde is, zal het er wel van komen zeker. Ook Gent kan niet ontsnappen aan de schaalvergroting die alle binnen- en vooral buitenlandse steden treft. Tot spijt van wie het benijdt...
Ik bejubel dit niet (ben nog van de oude garde), maar ik hoop dat alles gebeurt met respect voor de omgeving en voor het historisch erfgoed.

N.V.
February 14th, 2008, 05:41 PM
Een shoppingcentrum hadden we nu echt wel nodig in Gent. Eindelijk!

Not

De gevels mogen dan wel niet zo interessant zijn, er zal midden in het historische centrum opnieuw één grote logge blok (ongeacht de architectuur) verrijzen ten koste van enkele afzonderlijke huizen met elk een eigen identiteit en een afwisselend dakenspel. Is het niet de bedoeling om de historische structuur van onze steden te behouden en storende structuren in het straatbeeld te vermijden. Ik hoop echt dat ze hun plannen mogen opbergen wegens een negatief advies van stedenbouw en monumentenzorg. Deze plek verdient zulk een verminking niet.

Benonie
February 14th, 2008, 05:47 PM
De gevels mogen dan wel niet zo interessant zijn, er zal midden in het historische centrum opnieuw één grote logge blok (ongeacht de architectuur) verrijzen ten koste van enkele afzonderlijke huizen met elk een eigen identiteit en een afwisselend dakenspel. Is het niet de bedoeling om de historische structuur van onze steden te behouden en storende structuren in het straatbeeld te vermijden.

Met alle respect Niels, maar als je foto's van onze steden in vogelperspectief ziet en je vergelijkt die met buitenlandse steden, dan is dat echt wel om te huilen. De onze, bedoel ik.
Een wanordelijk boeltje van koterijen, platte daken, kaalslag, koertjes, plastic veranda's, jaren' 70 aanbouwtjes enz...
Ook in de centra van onze zo geroemde historische stadscentra, jawel...
Een mooi, afwisselend dakenspel is meestal ver te zoeken.
Er ligt nogal wat chaotische rotzooi verborgen achter die fraaie gevels.

N.V.
February 14th, 2008, 06:03 PM
Met alle respect Niels, maar als je foto's van onze steden in vogelperspectief ziet en je vergelijkt die met buitenlandse steden, dan is dat echt wel om te huilen. De onze, bedoel ik.
Een wanordelijk boeltje van koterijen, platte daken, kaalslag, koertjes, plastic veranda's, jaren' 70 aanbouwtjes enz...
Ook in de centra van onze zo geroemde historische stadscentra, jawel...
Een mooi, afwisselend dakenspel is meestal ver te zoeken.
Er ligt nogal wat chaotische rotzooi verborgen achter die fraaie gevels.

Zeer zeker, maar vergeet niet dat er vaak een oude (soms zelfs met verwijzingen naar de Middeleeuwen) en waardevolle achterbouw schuilt achter een nieuwere gevel. Bovendien is afbraak van een geheel bouwblok wel een zeer gemakkelijke oplossing om van enkele koterijen en andere storende elementen af te geraken. Dit is puur commercieel en berust enkel op winstbelag. Ik ben er wel vrij gerust in dat men met serieuze beperkingen zal te maken krijgen. Er zullen onder andere vele elementen behouden moeten worden.

Toch liever dit dan een megalomaal gebouw met een eindeloos plat dak:

http://i3.photobucket.com/albums/y100/Nielsv/Figuur1.png

Benonie
February 14th, 2008, 07:06 PM
Het is inderdaad nog een vrij gaaf bewaard gebleven dakenspel, al zitten er ook al enkele grootschaliger elementen in.
Ik hoop ook dat de projectontwikkelaar een pak beperkingen en verplichtingen opgelegd krijgt.
Hopelijk gaat die dan minder driest te werk dan de bouwheer die destijds achter de oude gevels van de Korenlei het bejubelde Mariot hotel optrok. Tegen alle regels en voorschriften in werd toen àlles achter de gevels neergehaald!

taboe
February 14th, 2008, 07:11 PM
Bontinck? Hmm, die naam zegt me vaag iets...:lol:

snot
February 14th, 2008, 08:41 PM
:weird:

Ik hoop ten volle dat dit project er niet door komt!!!

Het gaat hem daar over een kleinschalig stukje binnenstad.
Er gaat daar veel protest tegen komen!

Tja, als het stedenbouwkundig in orde is, zal het er wel van komen zeker. Ook Gent kan niet ontsnappen aan de schaalvergroting die alle binnen- en vooral buitenlandse steden treft. Tot spijt van wie het benijdt...
Ik bejubel dit niet (ben nog van de oude garde), maar ik hoop dat alles gebeurt met respect voor de omgeving en voor het historisch erfgoed.

Komaan, wat zeg je nu!

Het succes van Gent ligt hem juist in de kleinschaligheid en gezelligheid, bovendien zijn er genoeg winkels in het centrum van Gent.
Het gaat hem ook om een heel serieuze ingreep op een heel gevoelig en belangrijke historische plaats in Gent.

Puinkabouter
February 15th, 2008, 12:58 AM
Ha, de stad die de West-Vlamingen buiten wil, is stiekem jaloers op Kortrijk met haar nieuwe winkelcomplex in het centrum. :lol:

't Zal wel zijn. Gisteren nog naar MediaMarkt geweest. Ge zijt altijd een uur van uw dag kwijt gewoon op de bus heen en terug. Een UUR. In alle andere steden ligt de MediaMarkt in het hartje van de stad en hier moet ge een frikkin' UUR op de bus zitten. De horror! :bash:

Dat terzijde. Een shoppingcentrum aan de Vrijdagmarkt? :nuts: Nee bedankt.

En nu niet hysterisch gaan doen over architectuur. Dat wordt waarschijnlijk het afbreken van wat achter de gevel ligt, maar behoud van de bestaande gevels - genre Marriott hotel en Kouterhof (zoniet, dan pak ik liefst zo rap mogelijk mijn koffers want dan wil ik hier niet meer wonen). Anderzijds:

Bontinck? Hmm, die naam zegt me vaag iets...:lol:

Ik hou mijn hart vast :shifty:

Ik ben wel erg nieuwsgierig naar wat ie er van gaat maken. Zolang er maar niets aan het uitzicht vanaf de straat verandert.

Qua winkels kan het niet zo denderend veel veranderen. Heel dat gebied zit nu ook al vol brolwinkels.

Het succes van Gent ligt hem juist in de kleinschaligheid en gezelligheid, bovendien zijn er genoeg winkels in het centrum van Gent.

Gent is ook elfendorp niet he. Het is een stad gelijk een ander, alleen wat middeleeuwser en wateriger dan gemiddeld - in het centrum dan toch. En qua winkelaanbod vind ik het hier toch niet echt een plek om laaiend enthousiast van te worden.

Stilstaan is achteruitgaan. Alleen lijkt de Vrijdagmarkt mij nu niet meteen de meest geknipte plek daarvoor...

Puinkabouter
February 15th, 2008, 01:12 AM
Reactie van de Schepenen Karin Temmerman en Mathias De Clercq

'Geen eenheidsworst, wel trekkers'
Schepenen Temmerman en De Clercq

GENT - Karin Temmerman (SP.A), schepen van Ruimtelijke Ordening, zegt in een reactie op de ontwikkelingen aan de Vrijdagmarkt dat 'shopping in de binnenstad moet kunnen.'

'We willen niet alleen shopping in de rand. Elke ontwikkeling is goed, maar wel binnen de perken en de juiste proporties.. We moeten ook bekijken wat er stedenbouwkundig mogelijk is. We moeten er ook over waken dat er geen eenheidsworst ontstaat. Een Saturn heeft al vlug 5.000 m2 nodig. Variatie maakt precies de charme uit van de stad.'

'Of er geen mobiliteitsproblemen dreigen? Wel de bezoekers van onze stad zullen de park and rides moeten leren gebruiken. Het is nu al zo dat niet iedereen massaal tegelijkertijd naar de stad kan komen met de wagen.'

Mathias De Clercq (Open VLD), schepen van Economie en Middenstand, zegt dat het project nog in een pril stadium zit. 'De diensten Economie, Stedenbouw en Monumentenzorg zullen moeten nagaan welke de mogelijkheden zijn. Zodra dat vastligt kunnen we de omwonenden en de buurt inlichten. Ik ben een voorstander van een totaalwinkelgebied met veel kleine handelszaken met een eigen karakter. Zij geven een ziel aan de stad. Die exploitanten doen dat ook vaak met hart en ziel.'

'In onze stad openen veel nieuwe handelszaken. Maar je hebt ook trekkers nodig en dan belanden we bij de grote handelszaken en de ketens. Door onze stad lopen verscheidene shoppinglussen. Op die lussen kunnen trekkers komen. Saturn en Media Markt vormen een interessant gegeven. Maar het staat nog absoluut niet vast dat zij komen. Er zijn trouwens zoveel zaken die naar Gent willen komen. Wat een goed teken is.' (kvk)
klik (http://www.gentenaar.be/Article/Detail.aspx?articleid=K91NVLGO).

De Snor
February 15th, 2008, 09:01 AM
Ik heb mijn twijfels bij zulke vestigingen op een lokatie als de Vrijdagmarkt.
Persoonlijk had ik een vestiging van MediaMarkt liever gezien langs de Heernislaan op de verwilderde gronden langs de spoorweg bij het Dampoort station.

snot
February 15th, 2008, 11:38 AM
'

Gent is ook elfendorp niet he. Het is een stad gelijk een ander, alleen wat middeleeuwser en wateriger dan gemiddeld - in het centrum dan toch. En qua winkelaanbod vind ik het hier toch niet echt een plek om laaiend enthousiast van te worden.

Stilstaan is achteruitgaan. Alleen lijkt de Vrijdagmarkt mij nu niet meteen de meest geknipte plek daarvoor...

Natuurlijk is Gent een stad als een ander, maar zijn troeven, het historisch stadsweefsel en het straatshoppen bedreigen is juist een stap achteruit gaan.

Op Gent blogt wordt ook treurig gedaan om Bloch en Super Soldi die gaan verdwijnen. Wel zo evoluties kan je moeilijk tegen houden, tenzij door de kleine middenstand in de stad te bevoordelen, maar dan schop je waarschijnlijk tegen de heilige schenen van de vrije markt en eerlijke concurentie.
Soit, wat daar dreigt te gebeuren is een zware kaalslag van één van de mooiste hoekjes van Gent.

En nu niet hysterisch gaan doen over architectuur. Dat wordt waarschijnlijk het afbreken van wat achter de gevel ligt, maar behoud van de bestaande gevels - genre Marriott hotel en Kouterhof (zoniet, dan pak ik liefst zo rap mogelijk mijn koffers want dan wil ik hier niet meer wonen).

De kant van de Vrijdagsmarkt zal wel volledig beschermt zijn, maar ik hou toch mijn hart vast voor de kant van de Lange Munt en de Onderstraat.:ohno:

De vastgoedfirma had zelfs interesse in de schoolgebouwen in de Onderstraat

Dit gaat toch wel ver! Het uitkopen van een stuk stad.

http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/LangeMunt.jpg

^^
Met zo'n snotplan zou ik nog kunnen leven.
Het rood is volledig nieuwbouw, de panden met een gele streep door horen er ook bij maar zijn min of meer bewaard (dak vernieuwd, gevel behouden, vorm behouden)

Ik heb natuurlijk geen idee hoe groot een Saturn is (ja wat is 5000m²) en of dit op zo'n oppervlakte past.

Wat me verontrust is het feit dat mensen praten over de architectuur van het project!
Want als zo'n project komt moet het zo onzichtbaar mogelijk zijn vanop de straatkant. De kant van de Vrijdagsmarkt moet onaangetast blijven maar ook de panden van 'mindere' architecturale waarde aan de Lange Munt en Onderstraat zouden hun karakter moeten bewaren.
Hoe zit dat met Stedebouw? In hoeverre is de binnenstad beschermd? Worden alleen waardevolle gevels beschermd?

giergel
February 15th, 2008, 02:48 PM
Ik wist niet dat Bakkerij Bloch ermee ophoudt, en dat na 110 jaar!!!
Dat vindt ik wel zeer spijtig, dit was toch wel altijd een zaak die heel goed draaide.
Er komt zeker nog een PANOS in de plaats... :bash:
Waar gaat het toch naartoe met dit land :ohno:

Puinkabouter
February 15th, 2008, 06:07 PM
^^ Allez giergel, 't is zelfs op het nieuws geweest, zowel op de VRT als bij VTM. Naar 't schijnt rendeerde het niet meer. Vind ik wel verbazingwekkend, dat zat daar toch altijd stampvol? Het zal in elk geval een groot gemis worden. Ik hield zo van hun plaveitjes :(

http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/LangeMunt.jpg

^^
Met zo'n snotplan zou ik nog kunnen leven.
Het rood is volledig nieuwbouw, de panden met een gele streep door horen er ook bij maar zijn min of meer bewaard (dak vernieuwd, gevel behouden, vorm behouden)

Ik heb natuurlijk geen idee hoe groot een Saturn is (ja wat is 5000m²) en of dit op zo'n oppervlakte past.

Wat me verontrust is het feit dat mensen praten over de architectuur van het project!
Want als zo'n project komt moet het zo onzichtbaar mogelijk zijn vanop de straatkant. De kant van de Vrijdagsmarkt moet onaangetast blijven maar ook de panden van 'mindere' architecturale waarde aan de Lange Munt en Onderstraat zouden hun karakter moeten bewaren.
Hoe zit dat met Stedebouw? In hoeverre is de binnenstad beschermd? Worden alleen waardevolle gevels beschermd?

Ik vermoed dat het ook zo'n snotplan zal worden. Als ik er de kaartjes uit het lichtplanboek bijhaal, zie ik dat de Vrijdagmarkt noch de Lange Munt als stadsgezicht staan aangeduid. Merkwaardig genoeg: ook de Kouter niet. Maar daar aan de Kouter hebben ze de gevel van Fortis ook niet afgesmeten, en zie je vanop het plein niet dat er eigenlijk een volledige nieuwbouw gepleegd wordt*.

En architectuur is niet alleen de buitenkant van een gebouw, ook de binnenkant. Hopelijk wordt het niet zo'n gatlelijk ding gelijk de Zuid :nuts:. Het zal vooral een zaak zijn van 'of het dak niet te ver uitsteekt boven de oude gevels'. Er zijn zo een hoop azijnpissers die de Marriott vreselijk vinden omdat je een stukje van die glazen contstructie kan zien uitsteken als je vanaf de Vleeshuisbrug naar de Korenlei kijkt. Dat is gewoon zagen om te zagen.

* Wat betreft stedenbouw: de dienst monumentenzorg moet voor elke bouwaanvraag van binnen de R40 haar fiat geven, dacht ik. En die mensen zijn doorgaans nogal streng (we hebben er thuis al persoonlijk mee te maken gehad). Als er al een gevel zou moeten sneuvelen, dan zal het wsl. in de Onderstraat (?, ik twijfel even over de naam) zijn, om een leveringspoort ofzo te kunnen voorzien.

himbaman
February 16th, 2008, 01:38 PM
ik heb het even nagemeten, de bouwblok is nagenoeg even groot als de mediamarkt in oostakker qua oppervlakte, dus een verhuis zou er misschien wel kunnen inzitten.

Puinkabouter
February 16th, 2008, 01:58 PM
En de MM in Oostakker is een grote gelijkvloers. In zo'n winkelcentrum(metje) zal je waarschijnlijk nog met een verdieping in de hoogte en wsl ook eentje in de diepte zitten.

ketje
February 16th, 2008, 05:52 PM
Wauw, geweldig plan, gevels laten staan maar de rest eruit smijten.
Wat ik mij afvraag is of iemand zich bezig houd met de structuur en de al dan niet waardevolle interieurs die zich momenteel nog indie huizen bevinden.

Ik hoop dan men zich niet laat vangen, en dat men nauwkeurig nagaat wat er historisch belangrijk is.

Ik hou niet van eenheidsworst, ga waar je maar wil en je vind dezelfde ketens ...verschrikkelijk vind ik dat. Want meestal trekken grote ketens, andere ketens aan, en dat zou een ramp zijn voor de mooie verzameling winkeltjes.

Maar ach

Puinkabouter
February 16th, 2008, 06:41 PM
Wat daar nu staat is nu ook niet meteen een mooie verzameling winkeltjes; er is een Bart Smit, en een paar van die nogal buchtige goedkope cd- en dvd-winkeltjes, een paar schoenenwinkels en een kapper (in de Lange Munt), en aan de Vrijdagmarkt een Super Soldi (zo een vanalles-winkel), Franco-Belge en een ijscrèmezaak en een taverne of 2. Allemaal dingen die in zo'n nieuw spel ook kunnen ingepast worden...

batlo
February 17th, 2008, 01:50 AM
ja da's wel een feit, zo'n gezellige winkels zijn dat nu ook niet in die buurt (wij noemen de lange munt altijd de 'hollandse winkelstraat' vanwege de vele hollandse ketens (die mij persoonlijk niet echt aantrekken om het zo te zeggen). ik ben wel te vinden voor een MM in 't stad, en ik ben er zeker van dat de dienst stb en monumentzorg wel voldoende eisen zal stellen voor een fiat te geven

snot
February 18th, 2008, 11:00 PM
en aan de Vrijdagmarkt een Super Soldi (zo een vanalles-winkel),

Vanalles brolwinkel

Laatst daar een 'dubbele vuilzakkenhouder met deksel voor op de koer' gekocht

Brol, brol, brol!
Ik kan mij daar nogal druk in maken. Ik vind dat voor elk product dat verkocht wordt in Europa een minimale kwaliteitstest moet komen.
Brol moet verboden worden, het is verspilling van grondstoffen om China rijk te maken. Liever ietsje duurder maar degelijk. Het probleem is dat zulke winkels streven om zo goedkoop mogelijk te zijn, tja want als die andere winkel iets goedkoper is voor 'hetzelfde' produkt.
Zonder zulk brol was supersoldi al lang weg.

Wauw, geweldig plan, gevels laten staan maar de rest eruit smijten.
Wat ik mij afvraag is of iemand zich bezig houd met de structuur en de al dan niet waardevolle interieurs die zich momenteel nog indie huizen bevinden.

Ik hoop toch dat zoveel mogelijk structuren beschermd worden.

Puinkabouter
February 18th, 2008, 11:14 PM
Het zou mij verbazen als achter die gevels nu ook waardevolle interieurs zouden bevinden. De Lange Munt is al lang een winkelstraat. Maar ik hoop ook dat de gevels bewaard worden, + de eerste ruimte(s) erachter.

Ook eventjes de naam Bontinck relativeren:

Die mens zit er soms bijzonder stevig naast met zijn ontwerpen (de Novotel, of het stedelijk adm. centrum, Koepoortkaai), maar hij heeft ook al heel wat schoons geproduceerd (het Arteveldestadion-in-aanbouw, de nieuwe pier op Zaventem, Texaco in Kruibeke,...). Een van zijn meest schitterende ontwerpen van de laatste jaren vind ik residentie Gambrinus, een pand in de Vlaanderenstraat. In de Vlaanderenstraat staan nog gewoon de twee statige 19e-eeuwse herenhuizengevels, en zou je niet merken dat er eigenlijk een modern appartementsgebouw achter schuil gaat (te zien vanuit de hoerenbuurt).

Je moet maar eens kijken op zijn website (www.bontinck.biz). Het staat daar op zijn home-pagina.

Dat is het soort project dat ook aan de Vrijdagmarkt wenselijk is. Langs buiten niets van te merken, vanbinnen iets deftigs.

En ja, Super Soldi is een zware BROLwinkel. Bij uitbreiding is eigenlijk de hele Lange Munt een BROLwinkelstraat. Nooit echt gesnapt dat dat toch zo veel volk kan trekken.

ZoT
February 18th, 2008, 11:27 PM
Vanalles brolwinkel

Laatst daar een 'dubbele vuilzakkenhouder met deksel voor op de koer' gekocht

Brol, brol, brol!
Ik kan mij daar nogal druk in maken. Ik vind dat voor elk product dat verkocht wordt in Europa een minimale kwaliteitstest moet komen.
Brol moet verboden worden, het is verspilling van grondstoffen om China rijk te maken. Liever ietsje duurder maar degelijk. Het probleem is dat zulke winkels streven om zo goedkoop mogelijk te zijn, tja want als die andere winkel iets goedkoper is voor 'hetzelfde' produkt.
Zonder zulk brol was supersoldi al lang weg.
Duurder kan je ook kopen, en dan zal het wel goed zijn. Als je goedkope dingen koopt is de kans uiteraard groot dat het bucht is, en dan moet je niet klagen:) Toch vind ik dat "goedkope bucht" moet bestaan, om iedereen een kans te geven. Stel: een niet zo rijkelijk bedeeld persoon wil, net zoals iedereen, een dvd-speler. Hij wil thuis ook eens een filmpje kunnen opleggen. Als er alleen maar kwaliteitsvolle, en dus dure apparaten op de markt zouden zijn, zou hij die dvd-speler wel eens op zijn buik mogen schrijven; hij zou zo'n grote som niet ineens kunnen betalen. Als er ook goedkopere types bestaan, die echter wel minder van kwaliteit zijn, dan heeft hij ook een kans om er zich één aan te schaffen. Het toestel zal wel rapper stuk zijn, dus hij zal er bv. 2 nodig hebben om even lang toe te komen als met een duurder apparaat. Wel zullen de kosten beter gespreid zijn.

EvanG
February 19th, 2008, 02:56 PM
Dat is de Terry Pratchett schoenentheorie uit de discworld boeken. Rijkere mensen kunnen het zich veroorloven om deftige kwaliteit te kopen die bij wijze van spreken een heel leven meegaan terwijl gewone/arme mensen goede rommel moeten kopen die ze constant moeten vervangen en zo op termijn er meer geld aan uitgeven. ;)

ZoT
February 19th, 2008, 03:04 PM
^^Nog niet gehoord van die theorie, maar inderdaad, op termijn zul je meer uitgeven aan "brol" dan wat je die ene keer betaald hebt voor kwaliteit. Maar het probleem is dat vele mensen zich zo'n grote budgettaire hap niet in 1 keer kunnen veroorloven. Dan liever wat meer in totaal, verspreid over de jaren, dan in 1 keer een aderlating waardoor het financieel plots erg moeilijk wordt op een bepaald termijn.
Nu, een kwaliteitsvolle vuilzakkenhouder zouden normaal de meesten zich wel kunnen veroorloven in België, want zó'n financiële aderlating kan dat nooit zijn. Toch vind ik dat mensen de keuze moeten blijven hebben tussen duurdere kwaliteit of goedkopere "brol". Je kan mensen namelijk niet verplichten kwaliteit te kopen en veel te betalen.

snot
February 19th, 2008, 06:42 PM
Duurder kan je ook kopen, en dan zal het wel goed zijn. Als je goedkope dingen koopt is de kans uiteraard groot dat het bucht is, en dan moet je niet klagen:) Toch vind ik dat "goedkope bucht" moet bestaan, om iedereen een kans te geven. Stel: een niet zo rijkelijk bedeeld persoon wil, net zoals iedereen, een dvd-speler. Hij wil thuis ook eens een filmpje kunnen opleggen. Als er alleen maar kwaliteitsvolle, en dus dure apparaten op de markt zouden zijn, zou hij die dvd-speler wel eens op zijn buik mogen schrijven; hij zou zo'n grote som niet ineens kunnen betalen. Als er ook goedkopere types bestaan, die echter wel minder van kwaliteit zijn, dan heeft hij ook een kans om er zich één aan te schaffen. Het toestel zal wel rapper stuk zijn, dus hij zal er bv. 2 nodig hebben om even lang toe te komen als met een duurder apparaat. Wel zullen de kosten beter gespreid zijn.

tzal hem uiteindelijk meer geld kosten. en meer rommel in de vuilbak!
Weg met brol!

:cheers:

ZoT
February 19th, 2008, 06:49 PM
tzal hem uiteindelijk meer geld kosten. en meer rommel in de vuilbak!
Weg met brol!

:cheers:
Zei ik toch, op termijn kost het meer, maar het is dan geen grote financiële klets in 1 keer.

Benonie
February 19th, 2008, 09:28 PM
Ach, toen wij pas samenwoonden kochten we ook wel eens goedkopere spullen, anders haal je het einde van de maand financieel niet.
Nu we het iets breder hebben, kopen we bewust duurdere (merk)toestellen en meubels.
En die gaan idd een stuk langer mee.
Anderzijds wil een mens af en roe ook wel eens iets nieuws. Zelfs al koop je de betere stuff, door de voortdurende evolutie is zelfs je duurste fototoestel/laptop/TV/stereo/GSM enz... na een tijdje aan vervanging toe.

Ook een rijke pief loopt geen 3 jaar met dezelfde poepchique schoenen rond.

Puinkabouter
March 28th, 2008, 02:41 PM
Dit is wel interessant.

Al veertien panden opgekocht voor winkelcentrum in Kuip
Vastgoedfirma zoekt nog akkoord met drie eigenaars Toch is komst Saturn naar Vrijdagmarkt nog niet zeker

GENT - Vastgoedbedrijf Limitless, dat panden opkoopt aan de Vrijdagmarkt, Langemunt en Onderstraat, licht een tipje van de sluier. 'Wij werken aan een winkelproject en onderhandelen met Media Markt. Wij zijn geen cowboys die eigenaars het mes op de keel zetten.'

Tijdens een informatievergadering in het stadhuis bleek nog maar eens dat de onrust bij de buurtbewoners en -handelaars over de mogelijke komst van elektronicahandel Saturn groot is. Schepenen Mathias De Clercq (Open VLD) en Lieven Decaluwe (Spirit) trotseerden samen de onzekerheid, twijfel en ook wel woede van zo'n zestig huurders, eigenaars en handelaars, maar moesten toegeven dat de stad - als ze dat al zou willen - weinig kan ondernemen tegen dit privé-project. Uit de vergadering bleek ook dat noch het stadsbestuur, noch de bewoners te spreken zijn over de man die voor Limitless de eigenaars van de panden bezoekt en hen probeert te overtuigen te verkopen. 'Wij worden zwaar onder druk gezet', klonk het.

Limitless, een familiebedrijf met Nederlandse zaakvoerders dat gevestigd is in Brasschaat, wil pas nu reageren. 'Wij willen eigenlijk in alle discretie werken aan dit project', zegt een woordvoerder. 'Maar als er manifeste onwaarheden worden verteld, moeten wij wel reageren.'

Eerste vaststelling: het project is nog niet rond. Toch heeft Limitless al een akkoord met de eigenaars van veertien van de zeventien panden die onderdak zouden geven aan het winkelcentrum. 'Wij onderhandelen nog met drie of vier eigenaars over de verkoop van hun pand', zegt de woordvoerder.

Volgens Limitless gaat het om een stadsvernieuwingsproject met plaats voor winkels en wonen. 'Voor alle duidelijkheid: wij werken niet in opdracht van Media Markt. Er zijn inderdaad gesprekken met Media Markt om er een vestiging van Saturn onder te brengen, maar die zijn nog niet afgerond. Voor zo'n winkel is natuurlijk de nodige plaats vereist en daarom was de aankoop van de Super Soldi, in juli vorig jaar, essentieel.'

Hoe groot het complex wordt en wanneer de werken zouden starten, is nog onduidelijk. 'Daarvoor is het nog veel te vroeg. De gesprekken met de stad zijn nog maar net begonnen. In elk geval wordt het geen klassiek shoppingcentrum, waar je via een binnengalerij toegang hebt tot de zaken. De winkels zullen enkel langs de straatkant toegankelijk zijn. Boven de winkels komt er woongelegenheid.'

Rond het hele project wordt nogal wat mist gespoten. Zo zouden de afgesloten verkoopcontracten een clausule bevatten die de verkopers zwijgplicht oplegt. 'Over de inhoud van de contracten communiceren we niet. Al is dergelijke clausule op zich niet ongewoon, ze is niet aanwezig in de contracten. We hebben de eigenaars enkel om discretie gevraagd. U moet begrijpen dat we niet willen dat de geboden prijs zomaar te grabbel wordt gegooid. Dit is geen overheidsproject maar een private investering. Voor ons is discretie belangrijk, zeker in de startfase.'

Limitless begrijpt de commotie in de buurt niet zo goed. 'We zijn ervan overtuigd dat dit een goed project is voor Gent. De Langemunt is niet meteen de meest florissante winkelstraat van de stad en kan een dergelijke injectie best gebruiken.'

Stad stelt voorwaarden

GENT - Het stadsbestuur kan een privé-ontwikkelaar niet verbieden om een winkelcomplex neer te planten in de binnenstad. 'Maar we hebben wel bindende randvoorwaarden opgelegd', zeggen Mathias De Clercq en Lieven Decaluwe.

Het winkelcomplex moet een versterking betekenen van de bestaande middenstand.

De architecturale kwaliteit en de structuur van de site moet worden gevrijwaard, en niet alleen de gevels. De bouwpromotor moet de bestaande toestand inventariseren onder supervisie van de dienst Monumentenzorg en Stadsarcheologie. De nieuwe architectuur moet aansluiten bij de omgeving.

De huidige functies - wonen, horeca en handel - moeten blijven.

Er komen geen extra parkeerplaatsen. De vastgoedfirma had een ondergrondse parkeergarage gevraagd, maar daar kan geen sprake van zijn.

De stad heeft beloofd om voortaan op regelmatige tijdstippen met de bewoners te communiceren. Zij zal dat doen via de dekenij Langemunt. Huurders, handelaars en eigenaars die vragen of opmerkingen hebben voor het stadsbestuur kunnen dat ook via de deken doen.[url=]klik (]klik[/url)

Puinkabouter
June 26th, 2008, 09:26 PM
Komende woensdag is er een infovergadering hierover, om 19.30 in Brasserie 't Vrijdagsgevoel op de Vrijdagmarkt. Ik kan er weliswaar niet naartoe.

De dorpscommunistjes van TiensTiens hebben er ook hun gal over gespuwd op hun website: klik (http://www.tienstiens.org/node/3417). Nu, ze hebben voor het grootste deel wel gelijk wat dit project betreft, maar hun compleet wantrouwen tav. van privéinvesteringen vind ik wel lichtjes belachelijk.

Ik heb me in dit bericht wat te zeer aangesteld over TiensTiens en door ze 'dorpscommunistjes' te noemen heb ik me niet van mijn beste kant laten zien. Ik kan ze niet altijd evenzeer volgen in hun stellingen, maar die gasten zetten zich tenminste écht in voor hun stad. Mijn excuses.

Puinkabouter
June 30th, 2008, 10:00 AM
Veel commotie alweer op GentBlogt (http://www.gentblogt.be/2008/06/25/infovergadering-bouwplannen-vrijdagsmarkt). Een beetje triestig hoe sommige mensen al kunnen fulmineren tegen 'een lelijk shoppingcenter', terwijl er zelfs nog geen ontwerpplannen zijn vrijgegeven.

Puinkabouter
July 2nd, 2008, 12:50 PM
Saturn wil naar Korenmarkt
Super Soldi start uitverkoop en opkoop panden Vrijdagmarkt gaat verder
GENT - Saturn, de grootste Europese elektroketen, wil naar de Korenmarkt. De groep wil daar ruimte huren van Redevco, een vastgoedgroep die er onder meer de Hema- en Club-gebouwen bezit. Daarmee lijkt het weinig waarschijnlijk dat Saturn nog naar de Vrijdagmarkt trekt.

Saturn behoort tot de groep die ook MediaMarkt exploiteert. Je zou Saturn het kleinere broertje van MediaMarkt kunnen noemen. Eind oktober 2007 opende in de vroegere Antwerpse stadsfeestzaal aan de Meir een eerste Belgische vestiging. Een tweede volgde in Wilrijk. In Oostakker is er al een MediaMarkt.

Expansiemanager Laurent Van Assche bevestigt dat er een Saturn komt op de Korenmarkt. 'Voor die vestiging verkregen we al een socio-economische vergunning en de stad steunt ons', zegt hij. De groep Redevco, die ook de Inno- en Fnac-panden in de Veldstraat bezit, zou het hele complex waar nu de Hema en de Club zijn gevestigd, verbouwen. Samen gaat het om bijna 10.000 m2 oppervlakte. Dat hangt ook samen met de herinrichting van de Korenmarkt. Wat er met Club en Hema gaat gebeuren, kon Van Assche niet zeggen.

Saturn was altijd de naam die viel in verband met het project dat op de hoek van de Vrijdagmarkt-Langemunt zou komen. Of daar een tweede Saturn zou komen, is erg twijfelachtig. Van Assche sluit wel niet uit dat de groep nog een tweede vestiging in Gent opent. 'Over de Vrijdagmarkt kan ik niets zeggen. Maar dat moet niet in het centrum zijn', zegt hij. Een Saturn-vestiging heeft ongeveer vier- tot vijfduizend m2 oppervlakte nodig.

Maar de vastgoedfirma Limitless heeft wel al een heleboel panden opgekocht op de Vrijdagmarkt. Sebastiaan Ryckaert van die groep wilde gisteren geen commentaar geven. Limitless is als projectontwikkelaar ook al actief in Sint-Niklaas, Mechelen, Antwerpen en het buitenland.

Het grootste pand, dat van Super Soldi (oppervlakte 1.250 m2) is verkocht. Ook de belendende panden Singer en De Pauw zijn verkocht. Met Franco Belge is een akkoord bijna rond. Ook in de Langemunt zijn diverse panden verkocht of zijn er akkoorden gesloten. Ook een privé-eigenaar in de Onderstraat wil verkopen. Ook zouden al diverse huurders, die boven de betrokken panden wonen, al hun opzeg hebben gekregen.

Super Soldi is begonnen aan een uitverkoop die eind november stopt. Dan houdt de zaak na 30 jaar op te bestaan. Als Limitless alle panden heeft opgekocht, beschikt de nv over een grondoppervlakte van ongeveer 5.000 m2. Samen wil de groep 20.000 m2 ontwikkelen. Er is sprake van zeven, acht winkels, een grote zaak als trekker en 40 appartementen. De groep contacteerde het architectenbureau van D+J. Bontinck om een ontwerp te maken. Dat bevestigde John Bontinck eerder dit jaar al.

Schepen Mathias De Clercq, bevoegd voor Economie en Middenstand, zegt dat er nog geen socio-economische vergunning en ook geen stedenbouwkundige vergunning is afgeleverd. 'We moeten dat nog met diverse collega's bespreken. We staan nooit weigerachtig tegen investeerders, alleen moeten ze aan diverse voorwaarden voldoen. Daar komen immers veel aspecten bij kijken. Ook over de Vrijdagmarkt loopt een groot onderzoek.'

Meer nieuws uit Gent op www.gentenaar.be/gent

Karel Van Keymeulenklik (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=OO1TNJTB&PostCode=9000)

40 appartementen... Dat lijken mij er nogal veel te zijn. Maakt mij des te nieuwsgieriger naar (maar helaas ook banger voor) het ontwerp. Vanavond is er dus infovergadering. Ik kan er niet zijn, maar waarschijnlijk zal er vanavond of morgenvroeg wel een artikeltje over verschijnen op GentBlogt, of misschien gaat een van de andere forummers er heen vanavond?

Puinkabouter
July 5th, 2008, 01:22 AM
Wat nu met project-Vrijdagmarkt?
Saturn-plannen op Korenmarkt gooien alles overhoop

GENT - Het nieuws dat elektroketen Saturn zijn oog heeft laten vallen op de Korenmarkt, zorgt in de buurt Langemunt-Onderbergen-Vrijdagmarkt voor beroering. De bewoners van de panden die al opgekocht zijn, vragen zich af waar ze aan toe zijn.

Gert De Vos

De komst van een winkelcentrum in het blok tussen Vrijdagmarkt, Langemunt en Onderbergen zorgt al maanden voor grote onrust bij de handelaars en bewoners. Vastgoedgroep Limitless kocht er al verschillende panden of sloot akkoorden met eigenaars.

Hoewel er nooit klare wijn werd geschonken, was al snel duidelijk dat Saturn, een keten van elektrowinkels, daar een zaak wou neerplanten. Daarnaast zouden een zevental kleinere winkels komen en op de verdiepingen 40 appartementen. Ondanks protest in de buurt was het stadsbestuur de komst van een economische trekker, zoals Saturn werd genoemd, niet ongenegen.

Gisteren raakte dan bekend - via onze karnt - dat Saturn zijn zinnen heeft gezet op een vestiging op de Korenmarkt, in het blok waar nu de Hema en de Club zijn bevestigd.

Als die er komt, is het uitgesloten dat er nog een tweede winkel komt op de Vrijdagmarkt, een paar honderd meter verder. Maar wat er dan wél met de opgekochte panden gebeurt, is onduidelijk.

Gisteravond was er een buurtvergadering voor de bezorgde bewoners. Daar bleek nog eens hoe groot de onzekerheid is.klik (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=S61TRV8I&PostCode=9000)

'Meer openheid graag'
Pascal Debruyne, mede-initiatiefnemer buurtvergadering

GENT - Een van de organisatoren van de buurtvergadering gisteren is Pascal Debruyne, die onder meer meewerkt aan stadskrant TiensTiens. 'Onze bedoeling is vooral informatie in te winnen', zegt Debruyne. 'Of we oproepen om tot een burgerinitiatief te komen, moet nog worden bekeken. We hebben al met heel wat mensen uit de buurt gesproken, bewoners en ook eigenaars die al panden hebben verkocht. We zijn in se niet gekant tegen een project, maar we maken ons zorgen.'

Debruyne deed samen met Natan Hertogen en Elias Vlerick een oproep tot de vergadering. Hertogen is bekend van de ludieke acties van de N-GA (Nieuw-Gentse Alliantie). Geen van hen woont overigens in de buurt van de Vrijdagmarkt.

'Onze grootste zorg gaat uit naar de mobiliteitskwestie', benadrukt Debruyne. 'En wij denken niet dat projecten als Gent Zuid nog tot de mogelijkheid behoren. Maar wij willen wel meer openheid.' (kvk)klik (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=S61TRV94&PostCode=9000)

Stad eist snel duidelijkheid over project-Vrijdagmarkt
'Ontwikkelaar en architect moeten kaarten op tafel leggen'

GENT - Het stadsbestuur wil nog voor de Gentse Feesten duidelijkheid over de plannen van de projectontwikkelaar op de hoek Vrijdagmarkt-Langemunt. 'De projectontwikkelaar en de architect moeten hun huiswerk maken en ons dat voorleggen', zegt schepen Mathias De Clercq.

Schepen De Clercq (Open VLD): 'Als stad willen we duidelijkheid voor de Gentse Feesten. Burgemeester Daniël Termont, schepen Karin Temmerman, schepen Lieven Decaluwe en ikzelf organiseren een bijeenkomst met de projectontwikkelaar en de architect. We willen dat ze ons concrete plannen tonen. Zodat we de juiste informatie kunnen geven aan de bewoners en de handelaars. Dat is ook belangrijk voor alle diensten die bij dat dossier betrokken zijn. Het schepencollege heeft alvast zeer scherpe randvoorwaarden opgelegd zowel voor de mobiliteit, de leefbaarheid, de cultuurhistorische waarde van die plek, als de belangen van de middenstand.'

Het stadsbestuur reageert daarmee op de onrust die is ontstaan rond de Vrijdagmarkt en het geplande project op de hoeken Vrijdagmarkt-Langemunt-Onderstraat. Over dat project doen veel verhalen de ronde. Niet alleen over de torenhoge bedragen die aan eigenaars worden betaald, maar ook over wat het project inhoudt. Voorlopig is er sprake van een 'grote zaak', een zogenaamde trekker, alsook diverse kleinere winkels en veertig appartementen.

Dat er veel onduidelijkheid is bleek ook op de vergadering die woensdagavond werd gehouden. De oproep was gelanceerd door een voorlopig comité gevormd door Pascal Debruyne, Natan Hertogen, Stijn Demeulemeester en Elias Vlerick. Ongeveer 40 huurders, handelaars - niet zoveel - en belangstellenden kwamen erop af. Niet iedereen bleek op dezelfde golflengte te zitten.

Sommigen waren vierkant tegen een project op die plek. Anderen niet per se, maar ze wilden graag weten wat er zou gebeuren, zeker nu elektroketen Saturn zich op de Korenmarkt gaat vestigen. Ook vroegen ze hoeveel panden er al opgekocht zijn en hoe het project er uitziet. Precies daarover is nog veel onduidelijkheid. De dienst Monumentenzorg is wel al bezig om alle waardevolle panden en interieurs in kaart te brengen.

Diverse huurders zijn niet te spreken over de manier waarop zij door de Nederlandse, maar in Brasschaat gevestigde projectontwikkelaar Limitless worden behandeld. 'Jullie zijn maar huurders', kregen ze te horen toen ze informatie vroegen. Zij hekelden de arrogantie van 'diene Ollander'.

Verscheidene bewoners wezen er ook op dat toelevering via de Onderstraat enorme problemen zal opleveren. Daar zitten ook diverse scholen. Ook stipten ze aan dat winkelcentra in Gent het niet goed doen. Als er een project komt, moet er waardevolle architectuur komen, was een andere opmerking.

Christel Boone, de eigenares van het pand aan Groot Kanonplein 2 waar de winkel Kid & Eve is gevestigd (vlakbij de hoek met de Langemunt): 'Mijn pand is niet verkocht. Ik heb ook niet echt een bod gekregen. Ik vraag me af wat het beleid is van de stad. Heeft ze wel een visie over deze buurt. Een kapitaalkrachtige groep heeft zijn oog laten vallen op onze buurt om er geld aan te verdienen. De lasten zullen voor de gemeenschap zijn, de lusten voor de investeerders. Hier zijn veel textielzaken. Dat betekent de doodsteek voor die kleinhandelaars.'

De actiegroep besliste in elke geval een dialoog met het stadsbestuur aan te gaan. Een nieuwe vergadering is gepland voor 16juli.

Meer nieuws uit Gent op www.gentenaar.be/gent

Karel Van Keymeulenklik (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=SD1TTM5L)

Le Penseur
July 11th, 2008, 03:25 PM
deredactie.be:

Bouwproject Vrijdagmarkt leidt tot discussie

vr 11/07/08 13:03 - In Gent is commotie ontstaan rond een nieuwbouwproject op de Vrijdagmarkt.

Een Nederlandse projectontwikkelaar kocht er een 18-tal aaneengesloten panden op om ze om te vormen tot een winkel- en woningcomplex.

De plannen veroorzaken ongerustheid bij omwonenden. Ze vrezen dat waardevolle historische gevels zullen verdwijnen en benadrukken ook dat de parkeerplaatsen en het autoverkeer aan de Vrijdagmarkt al verzadigd zijn.

Volgens burgemeester Daniël Termont (SP.A) gaat het niet om een groot shoppingcenter en heeft de stad aan de projectontwikkelaar strenge voorwaarden opgelegd.

Puinkabouter
July 11th, 2008, 03:38 PM
In de Gentenaar iets uitgebreider

'Geen mastodont' op hoek Vrijdagmarkt-Langemunt
Actiecomité blijft met vragen zitten over plan projectontwikkelaar

GENT - Vastgoedfirma Limitless heeft al 16 van de 18 beoogde panden opgekocht tussen Vrijdagmarkt, Langemunt en Onderstraat. Opzet is er een project met 7 winkels en een 40-tal woningen te realiseren. Intussen schiet de komst van een Saturn naar de Korenmarkt goed op.

Hoewel Sebastiaan en Rudy Rijckaert, van de Nederlandse groep Limitless, gisteren aanwezig waren op een persconferentie over het Vrijdagmarkt-project, was het vooral architect John Bontinck die het woord voerde. 'In opdracht van de projectontwikkelaar en met goedkeuring van de dienst Monumentenzorg is een kunsthistorica bezig met een cultuurhistorisch onderzoek. Zij brengt in kaart wat er allemaal is en wat waardevol is. Na dat onderzoek komt er ook een mobiliteitsstudie', zei Bontinck.

Hij zei er ook bij dat er nog geen plan is. Maar hij gaf wel aan waar de vastgoedgroep naartoe willen. 'Het wordt een gemengd project van winkelen en wonen. Voor de bewoners komen er ondergrondse parkeerplaatsen. We denken aan 40 tot 50 appartementen op de tweede verdieping met een gemiddelde grootte van 100 m2. Op de gelijkvloerse verdieping willen we zeven winkels creëren met een oppervlakte van 200 tot 1.200 m2. We werken ook met groendaken.'

Hij sprak tegen dat het de bedoeling is van alles achter de gevels te slopen. 'We willen geen façadisme. In eer en geweten zullen we in overleg met de stad beslissen wat we behouden. De binnenzone zullen we doordacht uitpitten. We willen daar geen mastodont neerzetten, maar een project dat past op die plek. De nieuwbouwelementen zullen in verhouding staan tot de omgeving.'

Sebastiaan Rijckaert was heel kort van stof. 'Zodra er een overeenkomst is met alle huurders en we een vergunning hebben, beginnen we. Onze appartementen verkopen we, de winkels houden we in eigen beheer.'

Stad Gent zei dat men al de aandachtspunten en essentiële randvoorwaarden waaraan dit project moet voldoen, heeft meegedeeld. Welke die voorwaarden zijn, werd niet uitgelegd.

Limitless richt zich op kleinschalige winkelprojecten. In Mechelen en in Sint-Niklaas ontwikkelt de groep ook vrij grote projecten, van ongeveer 8.000 m2. De groep wil ook naar Wallonië trekken.

Burgemeester Daniël Termont (SP.A) zei dat 'het project de Langemunt een nieuw elan kan geven zodat ze weer een aangename winkelstraat wordt. Het kan de rest mee opwaarderen.' Hij beloofde wel, zodra er een ontwerp is, weer een informatievergadering te houden.

Het actiecomité blijft met vragen zitten. 'Hoe zal dat project eruitzien? Zulke ontwikkelaar moet dat toch weten. En wat met de mobiliteit. Wij vergaderen volgende week opnieuw en willen overleg met het stadsbestuur', zei Natan Hertogen.

Ook Filip Watteeuw, fractieleider van Groen!, was aanwezig. Watteeuw: 'Twintig panden in dat gebied zijn opgenomen als bouwkundig erfgoed. De burgemeester en schepenen somden geen enkele concrete randvoorwaarde op, de projectontwikkelaars zaten er ongeïnteresseerd bij en beperkten zich tot enkele nietszeggende frases, de architect liet het achterste van zijn tong niet zien. Dit is gewoon misleidend voor bewoners en geïnteresseerden.'

Het stadsbestuur verleende de vastgoedgroep Redveco Retail Belgium intussen een socio-economische vergunning voor de site Korenmarkt 1-2-3. De aanvraag voorziet in de herontwikkeling van het bouwblok, met een uitbreiding van 2.500 m2 tot een netto verkoopsoppervlakte van 6.600 m2. Naast de inpassing van bestaande zaken als Hema en Blokker, Ici Paris XL en Hans Anders komt er een Saturn-winkel. Mogelijk komt er een restaurant op derde verdieping. Voor zaken als Damas en Club wordt nagegaan of ze ook kunnen worden opgenomen. De investering bedraagt 9 miljoen euro. De tewerkstelling zal stijgen van 85 naar 140 jobs.

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=KL1U5DDV&PostCode=9000), 11-07-2008

De voorwaarden die de stad stelde zijn nog in de Gentenaar verschenen enkele maanden terug (staan ook in deze thread aangehaald), maar dat zijn ze zelf blijkbaar al vergeten.

Volgende woensdag heeft "Tiens Tiens" een tweede infovergadering gepland, op de eerste verdieping in café Het Vrijdagsgevoel (op de Vrijdagmarkt zelf). Om 19:30 is dat, op 16-07-2008 dus.

Puinkabouter
July 14th, 2008, 02:35 PM
Landmeter Vrijdagmarkt doet het op zondag

GENT - De projectontwikkelaar van de Vrijdagmarkt, de Nederlandse vastgoedfirma Limitless, laat er geen gras over groeien.

Bouwverlof of niet, weekend of geen weekend, gisteren was een landmeter aan de slag om opmetingen te doen. De meettoestellen stonden opgesteld in de Onderstraat, aan de achterkant van de Super Soldi. Waarom dat precies op een zondag diende te gebeuren, is niet duidelijk.

Op de terreinen tussen de Vrijdagmarkt, Onderstraat en Langemunt wil Limitless een nieuw winkelcentrum uit de grond stampen met een publiekstrekker en een zestal kleinere zaken. Daarboven komen veertig tot vijftig appartementen. De vastgoedfirma heeft daarvoor al zestien van de achttien nodige panden opgekocht.

Vorige week donderdag was er nog een infovergadering om de buurtbewoners in te lichten. Daar verklaarde architect John Bontinck dat het niet de bedoeling is om alles achter de gevels te slopen. Waardevolle stukken zullen behouden blijven. Een kunsthistorica is daarvoor cultuurhistorisch onderzoek aan het uitvoeren. (dih)

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=OF1U7UAB_2&PostCode=9000), 14-07-2008

Le Penseur
July 14th, 2008, 06:44 PM
Oei, ik wist niet dat Bontinck mee in het project zat. Maar ja, waarschijnlijk zal die niet zo sterk het uitzicht kunnen bepalen als bij een ander project. Maar toch, is het shoppingcenter aan het Zuid ook niet van hem? Die binnenkant is nu ook weer niet Gents gezelligste.

Puinkabouter
July 14th, 2008, 08:35 PM
Jep, het Urbiscomplex (waar het shoppingcenter deel van uitmaakt) is van Bontinck. Het witte gebouw aan de overkant van de Zuid, het Administratief Centrum, is ook van hem trouwens. En de bibliotheek, ernaast, is van zijn papa denk ik. Ze zouden het Woodrow Wilsonplein vlot kunnen omdopen tot het Bontinckplein.

Hoewel het Urbiscomplex door de meeste Gentenaren verafschuwd wordt, vind ik het nog best een oké gebouw. Het interieur van het shoppingcenter is weliswaar zum kotsen.

Nu, het is al herhaaldelijk gesteld dat het 'shoppingcenter' waarvan sprake aan de Vrijdagmarkt, géén 'galerij' zal zijn. Alle winkels zullen uitgeven op straat, niet in een centraal atrium zoals dat meestal gangbaar is bij shoppingcenters. Ons zorgen maken over de interieursmaak van Bontinck hoeft dus niet, denk ik. Het doet eigenlijk ook vermoeden dat het waarschijnlijk gaat over het fusioneren van panden om zo grotere bruikbare winkeloppervlaktes te krijgen, om zo grotere winkels te kunnen trekken.

Grote winkeloppervlaktes zijn schaars in Gent, weet je. Zelfs in de Veldstraat zijn de winkels eigenlijk te klein, de rekken staan er meestal zo dicht tegen elkaar dat je er met een BMI hoger dan 25 meestal niet door kunt.

Le Penseur
July 17th, 2008, 06:35 PM
Zelfs op Facebook bestaat er een groep tegen dit project, met 1052 leden. Hoe is het mogelijk :ohno:.

Puinkabouter
July 17th, 2008, 06:54 PM
Ja, ik kreeg er zelfs een mailtje van, gisteren, omdat ik had te kennen gegeven om misschien naar de infovergadering te komen. Het luidde zo:

Hallo,

Je hebt op Facebook aangeduid dat je misschien ging komen naar de 2de vergadering voor bewoners en geïnteresseerden rond het project-Vrijdagmarkt. Deze vergadering gaat straks, om 19u30, door in 't Vrijdagsgevoel op de Vrijdagmarkt. We gaan het dossier overlopen, het verzet verbreden, heel concreet enkele acties plannen en ook enkele nieuwigheden introduceren.

Zijn jullie met dit bericht overtuigd om te komen? Dan zien we jullie om 19u30 in 't Vrijdagsgevoel op de Vrijdagmarkt. Tot straks!

Argh. Zeg. Er is amper iets of wat geweten over dit project, het ontwerp moet zelfs nog getekend worden, en men is al bezig met 'het verzet verbreden' en met 'acties plannen.' Dit is xenofobie.

Benonie
July 17th, 2008, 07:43 PM
Straks NIMBY-verzet tegen alle projecten die ooit in de toekomst wel eens zouden gepland kunnen worden...

Nu, ik begrijp de onrust wel. In Gent is kleinschaligheid troef, en het is ook een belangrijke troef. En iedereen vreest blijkbaar een groot winkelcomplex à la City2 midden de oude stad.
Laat de projectontwikkelaars dus maar gauw hun kaarten op tafel gooien. Als het nieuwe, grotere winkels aan de straatkant mét behoud van het uitzicht en de sfeer worden, kan het misschien alleen maar een verbetering worden.

Afwachten maar waakzaam blijven is dus de boodschap.

Puinkabouter
July 17th, 2008, 08:54 PM
Waarom zou men moeten vrezen voor een City2-complex als het al tot in den treure is herhaald dat het maar om 7 (de volle 7! niet 70! Zeven!) winkels gaat. Die winkels die er nu liggen (en trouwens talrijker zijn) zijn trouwens nougatbollen waard. Je kan toch maar blij zijn dat de winkelkwaliteit er op vooruitgaat en dat de druk op de Veldstraat eventueel verlicht kan worden.

Kristof VG
July 17th, 2008, 09:13 PM
Je kan toch maar blij zijn dat de winkelkwaliteit er op vooruitgaat en dat de druk op de Veldstraat eventueel verlicht kan worden.

Klopt, ik zit in de buurt op kot en het is niet dat de huidige winkelstraat een uitdagende winkel te bieden heeft.. Een fris project met slechts 7 winkels kan de buurt deugd doen.. Zeker met de plannen voor de Centrumpleinen binnen dit en enkele jaren. Wel denk ik dat ze zullen moeten oppassen voor hun bevoorrading met vrachtwagens. Maar ook hierover volgt een mobiliteitsstudie..

Puinkabouter
July 18th, 2008, 01:40 PM
Actiegroep Vrijdagmarkt werkt aan burgerinitiatief

GENT - Actiegroep Vrijdagmarkt' werkt aan een burgerinitiatief. De groep hoopt in september of oktober zijn vragen te kunnen voorleggen aan de gemeenteraad.

Woensdagavond kwamen zo'n twintig mensen samen om zich te beraden over het project Vrijdagmarkt-Langemunt. Er waren ook huurders van winkels in de Langemunt bij die vragen hebben over de toekomst van hun zaak. Projectontwikkelaar Limitless kocht er 16 panden op en wil er een project met zeven winkels (200 tot 1.200 m2) en 40 tot 50 appartementen realiseren.

Natan Hertogen, van de actiegroep: 'We willen de gemeenteraad vragen dat de adviezen die de stadsdiensten geven over het beschermde stadsgezicht bindend zouden zijn en ook dat de stadsadviezen worden gevolgd. Daarnaast moet er een versneld mobiliteitsrapport komen.' Om een burgerinitiatief in de gemeenteraad af te dwingen moet men één procent handtekeningen van Gentenaars boven de zestien jaar inzamelen. In Gent waren er al drie dergelijke initiatieven.

Onder meer onder druk van de Actiegroep Vrijdagmarkt was er vorige week een persconferentie op het stadhuis met alle betrokkenen. Hertogen: 'Maar Rudy en Sebastiaan Rijckaert, de mannen achter projectontwikkelaar Limitless, hebben weinig verteld op die persconferentie. Bovendien blijven ze arrogant optreden. Daarom willen we gemeenteraadsleden van diverse fracties vragen een brief mee te ondertekenen dat ze wat beleefder zouden zijn. Wij willen ook een eigen dossier samenstellen. We willen een soort schaduwonderzoek doen van de betrokken huizen, naast het onderzoek van de kunsthistorica die door Limitless is aangesteld. Ook willen we weten wat Limitless is en waar het kapitaal vandaan komt. Voorlopig hebben ze de panden opgekocht onder opschortende voorwaarden.'

De actiegroep nam nog geen standpunt in over het project. 'Eerst alle informatie verzamelen en dan nemen we een standpunt in. Wij vinden wel dat er veel te weinig transparantie is', zegt Hertogen. 'We willen ook een overleg met burgemeester Daniel Termont en schepen Mathias De Clercq.' (kvk)

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=5D1UCGIB&PostCode=9000), 18-07-2008

Puinkabouter
September 2nd, 2008, 01:46 PM
Groen! wil beschermd stadsgezicht maken van Vrijdagmarkt-Langemunt

GENT - Groen! gaat de Vlaamse regering vragen het gebied Vrijdagmarkt-Langemunt-Onderstraat te beschermen als stadsgezicht. 'In de inventaris Bouwen door de eeuwen heen worden voor die drie straten 129 panden vermeld. Het bewijst het belang van dit gebied', zegt Filip Watteeuw.

Groen! staat erg kritisch tegenover de plannen van de Nederlandse projectontwikkelaar Limitless. Die kocht in dat gebied al 16 panden op en wil er een project met zeven winkels (van 200 tot 1.200 m2) en 40 tot 50 appartementen realiseren.

'We hebben vragen over de schaalgrootte, de mobiliteitsafwikkeling en de bescherming van het bouwkundig erfgoed. Opvallend genoeg blijft het stadsbestuur erg vaag over de randvoorwaarden. In de ondergrondse parkeergarage aan de Vrijdagmarkt is nog weinig marge. Wellicht wil de projectontwikkelaar een bijkomende ondergrondse parkeergarage', zegt Watteeuw.

'Ook voor de bescherming van het bouwkundig erfgoed zijn er weinig garanties. Schepen van Monumentenzorg Lieven Decaluwe kwam niet verder dan een nietszeggend we gaan rekening houden met het cultuurhistorische. Nochtans schrijft het stadsbestuur in het Ruimtelijk Structuurplan Gent dat de Vrijdagmarkt als geheel bescherming moet krijgen omwille van uitzonderlijke stedenbouwkundige en architecturale kwaliteit.'

'In dat Structuurplan kondigt de stad ook beschermende bepalingen aan in ruimtelijke uitvoeringsplannen. Maar die zijn er nog steeds niet.' (kvk)

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=BF1VTB3L&PostCode=9000), 02-09-2008

Bon, een extra beschermd stadsgezicht kan nooit kwaad natuurlijk, maar ik zou het toch wel schitterend vinden mochten mensen het geduld hebben om het ontwerp af te wachten en dàn pas te fulmineren...

taran
September 2nd, 2008, 04:11 PM
Jarenlang heeft er geen kat wakker gelegen van dit huizenblok aangezien het van alle huizenrijen rond de Vrijdagmarkt het de meest inspiratieloze is. Ook de manier waarop Super Soldi en buren daar gevestigd waren stoorde blijkbaar niemand (ondanks de smaakloze voorgevels van deze winkels). Nu er eindelijk iets mee gedaan wordt staan ze allemaal op hun achterste poten :bash:

Misschien moet de projectontwikkelaar met zijn geld richting Antwerpen trekken en daar een huizenblok opkopen... daar krijgt zo een project misschien wel nog een kans.

Puinkabouter
November 6th, 2008, 01:31 PM
Bewoners Vrijdagmarkt vragen respect

GENT - Verschillende bewoners van de Vrijdagmarkt en de Onderstraat vinden dat ze onbeleefd behandeld worden door Limitless, de nv die er een 17-tal panden heeft opgekocht voor een vastgoedproject.

In een brief, mee ondertekend door 25 gemeenteraadsleden, vragen de Bewonersgroep Vrijdagmarkt en de Actiegroep Vrijdagmarkt een 'correcte en respectvolle behandeling' van de mensen. 'De afgelopen maanden bereikten ons verschillende getuigenissen van buurtbewoners en huurders rond de Vrijdagmarkt', begint de brief. 'Zij maakten gewag van weinig sympathieke telefoontjes en ontmoetingen met de verantwoordelijke van uw firma.'

De actiegroepen vinden dat Limitless, dat de site ook zelf zal uitbaten, rekening moet houden met de omwonenden en niet alleen met de wettelijke verplichtingen.

Rond het project zelf is het momenteel windstil. 'Ik heb alle panden opgekocht die ik nodig heb', zegt Sebastiaan Ryckaert van Limitless. 'Momenteel is architectenbureau Bontinck bezig met de studie van de site.'

Op de site tussen Onderstraat, Langemunt en Vrijdagmarkt zou een winkelcomplex komen met appartementen op de bovenverdiepingen. In het project is zowel plaats voor een grotere keten of winkel, als voor kleinere zaken. De naam van die grote keten is nog niet bekend.

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=IE22JNHN&PostCode=9000), 06-11-2008

Als die ontwikkelaars zich als onhebbelijke kwallen opstellen tegenover de buurt dan hoeven ze uiteraard ook niet te verwachten dat er een groter draagvlak zou kunnen ontstaan voor hun project.

snot
November 6th, 2008, 02:16 PM
Bon, een extra beschermd stadsgezicht kan nooit kwaad natuurlijk, maar ik zou het toch wel schitterend vinden mochten mensen het geduld hebben om het ontwerp af te wachten en dàn pas te fulmineren

Een beschermd stadszicht kan niet snel genoeg gebeuren. Schandalig eigenlijk dat heel de binnenstad geen beschermd stadzicht is.
Welk ontwerp het ook moge zijn, op zo een plaats is alleen het behoud van de oude gevels verantwoord.

Secondminister
November 6th, 2008, 10:48 PM
Oude gevels ? Beschouw je de jaren vijftig en zestig nu ook al als oud ? Wat is de precieze architecturale waarde van die misbaksels ?

snot
November 9th, 2008, 12:09 PM
Over welke misbaksels heb je het? Dat gebouw van Singer ziet er jaren '60 uit maar wel in dezelfde klassieke lijn als heel de huizenrij daar. Die andere gevels zien er helemaal geen jaren '50 uit, en zelf als zijn de gevels individueel niet zo merkwaardig ze vormen wel een relatief harmonieus klassiek geheel.

N.V.
November 9th, 2008, 01:51 PM
Oude gevels ? Beschouw je de jaren vijftig en zestig nu ook al als oud ? Wat is de precieze architecturale waarde van die misbaksels ?

De architectuurgeschiedenis heb je nog niet helemaal onder de knie zo te zien.

Het gaat hier om een quasi onaangeroerde laat negentiende eeuwse gevelrij in neoclassicistische stijl. Er zitten enkele zwakke plekken tussen, maar het zijn lang niet allemaal waardeloze gebouwen.

De Klauw
November 9th, 2008, 02:37 PM
En zelfs al zit er een nep-pand tussen. Er moet naar de omgeving gekeken worden. Een modern gebouw op die plaats verknald het karakter van Gent.

Het stadsbestuur zou wat meer op tafel kloppen. Het kan toch niet dat een vastgoedgroep beslist hoe het met de toekomst van Gent verder moet.

Benonie
November 9th, 2008, 02:45 PM
Inderdaad. Ik hou wel van moderne architectuur in een historische stad, maar daarvoor moet je er nog geen 19de eeuwse panden die mooi aansluiten met de omgeving voor gaan slopen. Ook al hebben die gebouwen weinig historoische of architecturale waarde.
Het Metselaarshuis op de Graslei is ook een 19de eeuwse, verhoogde kopie van het originele (en ook zwaar gerestaureerde) Metselaarshuis aan de Cataloniëstraat.
Maar daarom moet je die nog niet gaan slopen voor een betonnen, stalen of glazen gevel.

Ik veronderstel wel dat de dienst stedenbouw en de stedenbouwkundige ambtenaar het laatste woord heeft over wat waar kan gebouwd worden. De gemeenten met zo'n ambtenaar en een goedgekeurd structuurplan hebben immers verregaande bevoegdheden op dit gebied.

Het zou allezins beter zijn indien projectontwikkelaars wat meer en opener communiceerden over wat ze precies van plan zijn met deze of gene projecten. In Belgïe jagen ze gewoon de bevolking op stang door flauwe en vage promo-praatjes van hun studiebureaus.

N.V.
January 28th, 2009, 11:41 AM
Geen parking voor bezoekers op Vrijdagmarkt

Op de Vrijdagmarkt in Gent zal er geen extra ondergrondse parking komen voor bezoekers. Een plan van een Nederlandse projectontwikkelaar was volgens een rapport te ingrijpend.

De plannen van de Nederlandse projectontwikkelaar dateren al van vorig jaar en omvatten een winkelcentrum op de Vrijdagmarkt.

Maar tegen het project rees al snel protest en een kunsthistorica werd aangesteld om te onderzoeken of het plan het historische karakter van de Vrijdagmarkt zou verstoren.

Volgens het rapport van de kunsthistorica was dat inderdaad het geval en daarop heeft het stadsbestuur beslist om het plan van de projectontwikkelaar aan te passen.

Zo zal er dus geen extra parking komen voor bezoekers, enkel voor bewoners zullen er ondergrondse parkeerplaatsen komen. Daarnaast zal elke winkel een aparte toegang hebben tot de weg, waardoor er dus geen echt winkelcentrum komt.

(bron: deredactie.be)

Dit lijkt mij een zeer positieve wending te zijn. Vooral het feit dat alle winkels hun eigen ingang tot de straat behouden. Hopelijk heeft dit ook tot gevolg dat de gevels behouden kunnen worden.

Puinkabouter
January 28th, 2009, 02:39 PM
^^ Dat alle winkels hun eigen ingang tot de straat behouden is geen nieuws. Dat stond al langer vast.

Benonie
January 28th, 2009, 09:18 PM
Ik heb er onlangs nog een artikel over gelezen. In HLN dacht ik.
Bijna alle gevels blijven behouden, op enkele schaarse uitzonderingen na.
Ik heb het artikel jammer genoeg niet bewaard. Was ook mijn krant niet.

Puinkabouter
January 29th, 2009, 01:07 AM
^^ In de Gentenaar staat er een klein blog-artikeltje, met verwijzing naar dat artikel in HLN.

Stad schaaft plannen Vrijdagmarkt bij maar actiegroep wil meer

http://nieuwsblad.typepad.com/.a/6a00d8341c782453ef010536f3fc4c970b-320wi (http://nieuwsblad.typepad.com/.a/6a00d8341c782453ef010536f3fc4c970b-pi)

De plannen voor een grote projectontwikkeling op de hoek van de Vrijdagmarkt en de Langemunt zijn al wat bijgeschaafd tegenover de oorspronkelijke voorstellen, zei schepen van Stedenbouw Karin Temmerman gisteravond tijdens het vragenuurtje voor de gemeenteraad. 'Zo willen wij geen publieke ondergrondse parking, maar willen we wel een kleinere parking toestaan voor de bewoners van de appartementen die daar boven de winkels komen.'

Er komt ook geen 'shopping centrum' op die plek, zei de schepen nog. 'Alle winkels zullen hun toegang langs de straat hebben, er komt geen centrale binnenruimte.'

Schepen van Cultuur Lieven Decaluwe beklemtoonde dan weer dat er, op vraag van de initiatiefnemer van het project, intussen een bouwhistorisch onderzoek is geweest. 'Volgens de resultaten daarvan zou er maar één gevel kunnen verdwijnen.'

Dat nam de vrees bij de gemeenteraadsleden van de oppositie niet weg. Filip Watteeuw (Groen!) dringt aan op een ruimere bescherming van de Vrijdagmarkt en wil dat de stad daar actiever aan meewerkt. Intussen zou de Actiegroep Vrijdagmarkt deze week willen beginnen met de inzameling van 2.500 handtekeningen, nodig om de gemeenteraad rechtstreeks te kunnen toespreken over de kwestie, meldt HLN.

De Gentenaar (http://nieuwsblad.typepad.com/gent/2009/01/stad-schaaft-plannen-vrijdagmarkt-bij-maar-actiegroep-wil-meer.html), 28-01-2009

Die actiegroep werkt op mijn systeem. Eerst beginnen ze met foute berichten te verspreiden als zou het gaan om een project zoals het Urbiscomplex op de Zuid, terwijl het gewoon gaat om het creëren van grotere winkeloppervlaktes, nu komt het nieuws dat er maar één gevel zou verdwijnen (ik vermoed in de Onderstraat, voor toelevering, maar dat is een grauw achterafstraatje - of in het ergste geval de waardeloze gevel van Bart Smit in de Lange Munt), en dat er géén extra publieke parking komt, zijn ze nog steeds niet gesust. Dit is zagen om te zagen.

Maar bon, in een ruimere context: het kan geen kwaad om te streven naar een strengere bewaking en uitgebreidere bescherming van een aantal stadsgezichten. Anderzijds: het is nu al zo dat voor elke bouwvergunning voor binnen de R40, naast de brandweer en stedenbouw, ook monumentenzorg zijn akkoord moet geven. Is het dan wel nodig om terug een 'commissie ter bescherming van stedelijk schoon' ofzo op te richten?

Puinkabouter
March 12th, 2009, 04:03 PM
Momenteel is in Cannes de vastgoedbeurs MIPIM bezig. Sinds enkele jaren is daar elk jaar de Flanders Ghent Development Group aanwezig, een groepje aannemers, architecten, onderzoeksbureau's en ook de stad zelf. Met wat rondzoeken heb ik een website gevonden voor dit jaar: klik (http://hooox.com/mipim/). Via die pagina ben ik op een Vimeo-pagina terechtgekomen, waar je filmpjes kan kijken.

Bij die filmpjes zitten twee promotionele filmpjes van architectuurbureau Bontinck. In die filmpjes zitten beelden van een maquette voor het shoppingcenter op de Vrijdagmarkt. Het zijn weinig beelden, en ze zijn klein, maar het minste dat ze tonen is dat het straatbeeld, op het eerste zicht, niet verandert.

Hier zijn de filmpjes: Filmpje 1 (http://www.vimeo.com/3065926) & Filmpje 2 (http://www.vimeo.com/3297634).

Puinkabouter
April 24th, 2009, 02:30 PM
De architectuurgeschiedenis heb je nog niet helemaal onder de knie zo te zien.

Het gaat hier om een quasi onaangeroerde laat negentiende eeuwse gevelrij in neoclassicistische stijl. Er zitten enkele zwakke plekken tussen, maar het zijn lang niet allemaal waardeloze gebouwen.

'k Ben ze eens gaan vastleggen, zodat we allemaal weten waarover we het hier hebben:

1.

http://i40.tinypic.com/2jcekb8.jpg

Gezien vanaf de hoek van de Vrijdagmarkt met het verbindingsstukje naar het Grootkanonplein. Mooie gevels, en een harmonieus geheel, maar helaas wel bevolkt door een hoop armtierige winkels met lelijke puien.

2.

http://i41.tinypic.com/10z9qth.jpg

Vanaf het Groot Kanon. Links een stukje van de Vrijdagmarkt, rechts de Lange Munt - een winkelstraat die zeker de mogelijkheid heeft om een degelijk verlengstuk van de Veldstraat te zijn, maar nu vooral uitblinkt in goedkope rommel. Als dat 'shoppingcentrum' (gelet op de berichten vind ik het een verkeerde benaming) daar verandering in kan brengen, zo veel te beter.

3.

http://i39.tinypic.com/a17jfc.jpg

Vanaf de hoek van de Lange Munt en het Hoefslagstraatje - een van de steegjes naar de Leie, waar meestal ook een grote plastieken koe staat. Een aantal gevels kunnen wel eens een zandstraling en/of een nieuw likje verf gebruiken.

4.

http://i41.tinypic.com/5f26qf.jpg

In de Onderstraat. Die gevels echt wel waardeloos. Ideale plaats ook om de leveringstoegang te zetten, en waar men door middel van nieuwbouw een constante kroonlijsthoogte kan bekomen, in plaats van die verspringende hoogtes, die voor een slordig straatbeeld zorgen (bovenop het feit dat dit al een beetje een achterafstraat is).

5.

http://i41.tinypic.com/154ek5i.jpg

In de Lange Munt zijn het ook over het algemeen best mooie, of op z'n minst harmonieuze gevels, al staan er toch een paar banale gevallen tussen, zoals deze.

6.

http://i43.tinypic.com/t7kcj6.jpg

En deze mogen ze zeker afsmijten en vervangen door iets dat meer trekt op de andere, 19e eeuwse panden.

Voor zover ik weet is er nog geen sprake van geweest dat men oude gevels wil afbreken, en voor de rest is het wel een hoek die een injectie kan gebruiken (meer permanente bewoners, grotere winkelruimtes voor betere winkels), dus ik snap de hetze niet.

Puinkabouter
July 1st, 2009, 09:36 PM
Ta-daa.

Bouw project- Vrijdagmarkt start begin 2010
Ontwikkelaar komt tegemoet aan alle wensen dienst Monumentenzorg

GENT - Tegen Pasen 2012 kan het project-Vrijdagmarkt klaar zijn. Het plan dat gisteravond werd voorgesteld, kan op de steun van het stadsbestuur en de dienst Monumentenzorg en Architectuur rekenen. Opzet is om begin volgend jaar met de bouw te beginnen.

Begin 2008 lekte uit dat de Nederlandse projectontwikkelaar Limitless bezig was panden op te kopen in een blok gelegen tussen Vrijdagmarkt, Langemunt en Onderstraat. Aanvankelijk wilde de projectontwikkelaar een grote doos in dat blok plaatsen. Er was sprake van een soort shoppingcentrum, met een grote 'trekker' zoals Media Markt. Er ontstond nogal wat beroering over die plannen. Vooral uit bezorgdheid over de Vrijdagmarkt, een historische plek met wortels tot in de Middeleeuwen. Een actiecomité Vrijdagmarkt ontstond en ook heel wat buurtbewoners roerden zich. Ook het stadsbestuur en zeker de dienst Monumentenzorg toonden grote ongerustheid. Gisteravond tijdens een hoorzitting bleek dat de oorspronkelijke plannen fel zijn aangepast.

Vlug werd bekomen dat er een grondig bouwhistorisch onderzoek zou volgen. Dat legde vast wat waardevol is en gaf ook adviezen over behoud en slopen. Na veel overleg kon gisteren het voorontwerp worden voorgesteld.

Van een mastodontcomplex is geen sprake meer. 'De meeste gevels van de huizen worden bewaard en sommige zelfs in de oorspronkelijke staat gerestaureerd. Ook waardevolle binnenelementen worden behouden en geïntegreerd. Daarnaast wordt hedendaagse architectuur verweven met de historische architectuur', vertelden Dirk Boncquet (dienst Monumentenzorg) en de architecten John Bontinck en Thierry De Vos..

De commerciële ruimte is afgeslankt en er zijn 42 wooneenheden gepland. De projectontwikkelaar kon het hoekpand Vrijdagmarkt-Langemunt en nog een pand in de Langemunt niet verwerven. Als dat alsnog lukt, komen er zelfs 49 wooneenheden. De bestaande hoogte, alsook de karakteristieke ritmiek van de daken wordt gerespecteerd.

Er komen drie ondergrondse bouwlagen, waarvan twee voor parkeerplaatsen (126) en fietsenstallingen (100). Die zullen te bereiken zijn via een verbinding met de parkeergarage onder de Vrijdagmarkt. De parkeerplaatsen zijn bedoeld voor bewoners. In de min één verdieping komt 2.000 m2 commerciële ruimte.

In de Langemunt zullen de winkels ver doorlopen, aan de Vrijdagmarkt iets minder ver. De commerciële ruimte bedraagt 10.000 m2. De winkeloppervlakten variëren van 80 tot 2.000 m2. Opvallend is dat er in het binnengebied kleinere tuinen komen, alsook een gemeenschappelijke groenzone voor de bewoners van 2.500 m2. Bij de bouw wordt ook met ecologische princiepen rekening gehouden.

Nieuw is dat de projectontwikkelaar ook nog twee kleinere projecten wil realiseren: Langemunt II en Langemunt III. Hij kocht een aantal panden aan de andere kant van de Langemunt alsook op de hoek Onderstraat-Langemunt. Daar komen respectievelijk 13 appartementen en winkels en nog eens negen appartementen met winkels. Ook die bewoners kunnen parkeren onder het andere project.

Karin Temmerman (SP.A), schepen van Mobiliteit, zei dat er over enkele maanden nog een infovergadering komt over de inrichting van de bouwplek en de verkeersstromen.

http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2009/07/01/B2_GDU2C3RFC.1+1VRIE.jpg

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=2E2C6C24&PostCode=9000), 01-07-2009

Ziet er toch zeker niet slecht uit, voor zover je uit dat plaatje iets kan opmaken. Op de website van Bontinck staat het project wel vermeld, maar afbeeldingen zijn er (voorlopig nog) niet te vinden.

Puinkabouter
July 3rd, 2009, 01:47 PM
Actiegroep Vrijdagmarkt wil druk op project houden
BURGERINITIATIEF

GENT - De Actiegroep Vrijdagmarkt is van mening dat het project-Vrijdagmarkt al verbeterd is vergeleken met de eerste plannen, maar wil via een burgerinitiatief de gemeenteraad toch enkele vragen voorleggen.

'We hebben ongeveer 1.200 handtekeningen verzameld. Tijdens de Gentse Feesten gaan we door met het inzamelen van handtekeningen zodat we de nodige 2.500 handtekeningen halen die we nodig hebben om de gemeenteraad rechtstreeks te kunnen aanspreken over dit dossier. We willen de druk op de ketel houden', zegt Stijn Demeulemeester van de Actiegroep Vrijdagmarkt.

Deze week stelde de Nederlandse projectontwikkelaar Limitless met het stadsbestuur het omvangrijke project voor dat tussen de Vrijdagmarkt, Langemunt en Onderstraat zal verrijzen. Daarbij werden de eisen van de dienst Monumentenzorg en het stadsbestuur in grote mate ingewilligd.

De Actiegroep Vrijdagmarkt ontstond begin vorig jaar toen er grote beroering was over de plannen van de projectontwikkelaar. Toen was er nog sprake van op die plek een mastodont op te trekken.

'We willen eerst het dossier dat het architectenbureau Bontinck heeft voorgesteld grondig bestuderen. Misschien is het goed dat alle bewoners samen een advocaat engageren om erover te waken dat er goede beschrijvingen komen voor de panden rond de bouwplaats. De perimeter is nog niet vastgelegd, maar zal afhangen van de diepte van de bouwput, is gezegd. Voor zulk bouwproject zullen zeker 8.000 camions op en neer rijden. Dat brengt heel wat problemen mee. We vragen ons ook af waarom er geen MER (Milieueffectenrapport) nodig is.'

'Het project werd heel mooi gepresenteerd, maar we vragen ons af of alles wel zal worden gerespecteerd. Daarom vragen we de supervisie van de Vlaamse Bouwmeester. Het is ook wachten op de bescherming als monument van de Vrijdagmarkt. Maar we waarderen ten zeerste dat de stad dit initiatief heeft genomen. We vragen ook dat ze deze infomomenten blijft organiseren', aldus Demeulemeester.

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=J72CA09D&PostCode=9000), 03-07-2009

crepusculum
July 5th, 2009, 12:27 PM
Wat is dat hier eigenlijk met die gevels? Heeft iemand al eens naar die gevels gekeken eigenlijk? Welke van die gevels is nu zo bijzonder dat die kost wat kost bewaard moet worden?
Bovendien hebben alle gevels last van het fenomeen dat zich in zowat alle winkelstraten van België en daarbuiten voordoet, namelijk dat de onderste 3 meter van quasi iedere gevel al lang verdwenen is en vervangen door een dertien-in-een-dozijn-etalage. Voeg daar nog bij dat de verdiepingen boven de winkels meestal leeg staan en bijgevolg vaak slecht onderhouden worden.

Dit alles is duidelijk te zien op de foto's van Puinkabouter in post nr. 59.
Op foto 1 zie je duidelijk die onderste strook die geen enkele band meer heeft met de gevels erboven.
Op foto 2 zie je hoe de etalage van Y&D ook het naastliggende pand in de Lange Munt (die toch een van de mooiere gevels van het bouwblok had) "getroffen" heeft. De gevel links van Y&D is dan in zijn geheel niks meer waard, net als deze op foto 5.
Ook het hoekpand op foto 3 kan net zo goed gesloopt worden, wegens in de loop der jaren helemaal verkracht.
De gebouwen op foto 4 zijn dan weliswaar van etalagitis gespaard gebleven, ze zijn zo banaal, dat er hier niemand van wakker zal liggen, mochten er één of meerdere van verdwijnen.

Dus, wie even heel eerlijk is, moet toegeven dat niemand hier op zijn achterste poten moet gaan staan omdat hier zogezegd waardevol historisch erfgoed bedreigd zou worden. Geen enkele gevel is hier nog intact en wat er nog van overblijft, is in de meeste gevallen zo goed als niets meer waard.

Maar let op, dit is GEEN pleidooi om zomaar het hele bouwblok tegen de grond te kwakken en daar een gigantisch shoppingcenter neer te poten. Wel integendeel. Want hoewel de individuele gevels weinig of niets voorstellen, is hier een zeer belangrijke factor die het geheel wel overduidelijk kenmerkt: de schaal en het ritme. Hiermee bedoel ik dat alle gebouwen, meestal daterend van eind 19de - begin 20ste eeuw, een gelijkaardige opbouw hebben qua breedte, hoogte, onderverdeling van verdiepingen en traveeën. Men kan daar dus perfect hedendaagse structuren in integreren, zolang men maar rekening houdt met de schaal en het ritme. En dat is ook waar het bij de gevel van Bart Smit (foto 6) is foutgelopen.

N.V.
July 5th, 2009, 10:37 PM
^^

Het is zoals je zegt. De gebouwen zijn op zich niet beschermenswaardig maar als geheel zijn ze beeldbepalend.

De nakende verbouwingen kunnen aanleiding geven tot het herzien van de gelijkvloerse winkelruimten zodat ze in de toekomst terug een eenheid vormen met de bovenverdiepingen. Bekijk het dus als een kans om dit bouwblok te herwaarderen met respect voor het verleden en zonder dat daarvoor de typische kleinschaligheid van de huidige bebouwing verloren gaat.

Ik kan me best wel vinden in het nieuwe plan.

snot
July 5th, 2009, 11:58 PM
Wat is dat hier eigenlijk met die gevels? Heeft iemand al eens naar die gevels gekeken eigenlijk? Welke van die gevels is nu zo bijzonder dat die kost wat kost bewaard moet worden?
Bovendien hebben alle gevels last van het fenomeen dat zich in zowat alle winkelstraten van België en daarbuiten voordoet, namelijk dat de onderste 3 meter van quasi iedere gevel al lang verdwenen is en vervangen door een dertien-in-een-dozijn-etalage. Voeg daar nog bij dat de verdiepingen boven de winkels meestal leeg staan en bijgevolg vaak slecht onderhouden worden.

:nuts:

Ik vindt je opmerking wel chockerend eigenlijk!

Het gaat hem hier eigenlijk over één van de historische pleinen in de Gentse binnenstad. Misschien na de Korenmarkt wel hét belangrijkste historische plein!

Het gaat hem niet over individuele gevels, maar om het historisch en relatief harmonieus geheel. En wat er met de panden zou gebeuren, nu zijn het verschillende panden op verschillende percelen, wat met een groot complex verborgen achter geconserveerde gevels.
En in welke mate zou het het historisch weefsel aantasten?

Ik sta versteld hoe banaliserend je opmerking is. Er is zoveel vernietigd in Gent, en het is schandalig dat het anno 2009 actiegroepen moeten zijn die de druk moeten opvoeren om de minste historische bescherming te eisen.

Dit zou als vanzelfsprekend door de stad moeten afgedwongen worden.

Gent hoeft geen openluchtmuseum te worden maar laat a.u.b geen vrijspel voor bouwpromotoren in het stadscentrum. Zeker genen Bontick!!

Die etalages ten spijt, alle gevels die er nu staan passen er beter dan gelijk welke moderne.
Er is hoe dan ook al geen sprake van gevels die zouden moeten sneuvelen.

Ik zie op de foto's van Puinkabouter trouwens alleen maar mooie gevels, desondanks de etalages.

Ik steun de actiegroep volledig, al lijken de laatste plannen zeer redelijk, men kan inderdaad niet genoeg druk opvoeren want eens de werken beginnen is het voor goed te laat.

crepusculum
July 6th, 2009, 01:34 AM
:nuts:
Ik vindt je opmerking wel chockerend eigenlijk!
Het is vooralsnog niet verboden om mijn post volledig te lezen.

En wat er met de panden zou gebeuren, nu zijn het verschillende panden op verschillende percelen, wat met een groot complex verborgen achter geconserveerde gevels.
En in welke mate zou het het historisch weefsel aantasten?
Welk historisch weefsel? Dat allegaartje aan magazijnen dat zich in de loop der jaren in het binnengebied genesteld heeft?

Die etalages ten spijt, alle gevels die er nu staan passen er beter dan gelijk welke moderne.
Er is hoe dan ook al geen sprake van gevels die zouden moeten sneuvelen.

Ik zie op de foto's van Puinkabouter trouwens alleen maar mooie gevels, desondanks de etalages.
Dat is uw mening. Bij sommige gevels moest ik dan weer spontaan denken aan het topic "Gent, meest verkrotte stad van Vlaanderen". En nu weten we ook hoe het komt. Blijkbaar zijn er mensen die om het even welk krot zouden willen beschermen omdat het zogezegd een "historisch" gebouw is, omdat er achter de plastic planchetten misschien nog wel een verrot overblijfsel van een oude kroonlijst zou kunnen zitten. Misschien moet je dan ook een actiegroep steunen die tegen het reinigen van gebouwen is, want eind 19de eeuw waren alle gevels zwart dankzij de industrie.

Ik zal zelfs meer zeggen: een beetje architect kan daar hedendaagse gevels ontwerpen die beter in het geheel passen dan de potjes die men er daar enkele decennia geleden her en der van heeft gemaakt.

snot
July 6th, 2009, 02:27 AM
Het is vooralsnog niet verboden om mijn post volledig te lezen.

Ik heb die wel degelijk helemaal gelezen.

Welk historisch weefsel? Dat allegaartje aan magazijnen dat zich in de loop der jaren in het binnengebied genesteld heeft?

Nee, de schaal en indeling van de percelen.

de plannen voor het binnengebied met grote tuinen, in plaats van het 'allegaartje' lijken mij best ok.
Het gehele plan lijkt mij zelf ok, maar sta ik volledig achter de actiegroep die tot het laatste zekerheid eist.
Hadden zij geen tamtam gemaakt dan kwam er een groot complex weggestoken achter een kaalslag van gevels of gerestaureerde nepgevels en was een heel historisch huizenblok voor goed verloren gegaan.

Dat is uw mening. Bij sommige gevels moest ik dan weer spontaan denken aan het topic "Gent, meest verkrotte stad van Vlaanderen". En nu weten we ook hoe het komt. Blijkbaar zijn er mensen die om het even welk krot zouden willen beschermen omdat het zogezegd een "historisch" gebouw is, omdat er achter de plastic planchetten misschien nog wel een verrot overblijfsel van een oude kroonlijst zou kunnen zitten. Misschien moet je dan ook een actiegroep steunen die tegen het reinigen van gebouwen is, want eind 19de eeuw waren alle gevels zwart dankzij de industrie.

Komaan, overdrijven is ook een kunst. Een likje verf en wat renovatiewerk en al die gevels zijn weer piekfijn.

Ik zal zelfs meer zeggen: een beetje architect kan daar hedendaagse gevels ontwerpen die beter in het geheel passen dan de potjes die men er daar enkele decennia geleden her en der van heeft gemaakt.

Ikzelf ben één van de zeldzamen die de moderne constructie aan dat historisch gebouw op de Cataloniënstraat best ca va vindt.
Daar aan de Vrijdagsmarkt mogen van mij gerust subtiele moderne elementen komen, maar gevels afbreken om te vervangen door hedendaagse, nee danku:weird:

snot
July 6th, 2009, 02:38 AM
Reactie op Gentblogt:

wie het ontwerp schitterend vindt heeft nog niet goed gekeken naar e nieuwe invullingen op de vrijdagsmarkt denk ik. De helft van de dubbel woning nl. Singer/Soldi wordt gesloopt,de doorlopende traveeën worden niet gerespecteerd, de dakconstructie veranderd naar een banale constructie die niets te maken heeft met de bestaande. Daarnaast wordt van de vroeger ‘franco belge’, een empire-getint gebouw, enkel de gevel bewaard, de mooie piramidale dakconstructie wordt vervangen door een misbaksel.De opeenvolging van de daken gezien van de vrijdagmarkt wordt ontkracht. Hoe zit het met het archeologisch bodemonderzoek? daarover werd niet gesproken. 3 parkeergelegenheden per wooneenheid wijst zeker op een mix van mensen die er zal komen wonen. Waarom werd ook project Lange munt 2 &3 niet voorgesteld? kortom een vernietiging van het patrimonium. Wat zal er gebeuren met de omliggende woningen als een put van 3 verdiepingen wordt gegraven?

ik dacht dat de gebouwen van een stad meestal ‘burgerlijke invullingen’ zijn of tellen alleen de kerken en publieke gebouwen mee? Platte daken aan de vrijdagmarkt? misschien toch een controle van de ogen laten doen . Een andere oplossing is het boek ‘bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen: stad gent’ eens te raadplegen. en ja ik ben naar de voorstelling geweest en ik hoef me niet te verplaatsen om de daken te zien, gewoon eens buiten kijken. Wat is het probleem om in historische gebouwen woongelegenheden te voorzien. Waarschijnlijk is er daar geen mogelijkheid om 3 plaatsen voor parking per eenheid te voorzien. Als goed voorbeeld van wonen boven winkelsmet respect voor het patrimonium misschien Maastricht eens bezoeken, voor zover ik weet ook een stad die leeft.

crepusculum
July 6th, 2009, 01:46 PM
Nee, de schaal en indeling van de percelen.
De "schaal" was net het sleutelwoord in mijn voorgaande post, waarvan je beweert ze volledig gelezen te hebben. De percelen zelf zie je niet vanop de straat of de Vrijdagmarkt. En zoals gezegd in mijn vorige post, zijn die volledig dichtgebouwd met magazijntjes, in functie van de winkelruimtes, die met het historisch weefsel nog maar weinig te zien hebben.

Het gehele plan lijkt mij zelf ok, maar sta ik volledig achter de actiegroep die tot het laatste zekerheid eist.
Hadden zij geen tamtam gemaakt dan kwam er een groot complex weggestoken achter een kaalslag van gevels of gerestaureerde nepgevels en was een heel historisch huizenblok voor goed verloren gegaan.
En wat stond daar vóór dat "historisch huizenblok"? Een ander historisch huizenblok of gebouw? Steden evoluren door de eeuwen. Maar nu lijkt het alsof iedereen de klok wil stilzetten op een bepaalde datum, liefst zo'n honderd jaar terug.
Het is dan wel een moeilijke oefening om te bepalen wat waardevol genoeg is om te behouden en wat niet, maar terwijl men in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw alles zonder pardon platgooide, zitten we nu in een ander uiterste waar blijkbaar alles per se behouden moet blijven.
En dat is géén gezonde evolutie. Want als er in de stad geen plaats is voor vernieuwing, dan gebeurt dat erbuiten, waar schaarse open ruimte voor wordt ingenomen.

Komaan, overdrijven is ook een kunst. Een likje verf en wat renovatiewerk en al die gevels zijn weer piekfijn.
En overdrijven kan je duidelijk ook in de twee richtingen. Ik zou je graag eens met je likje verf een ganse benedenverdieping zien reconstrueren.

Daar aan de Vrijdagsmarkt mogen van mij gerust subtiele moderne elementen komen, maar gevels afbreken om te vervangen door hedendaagse, nee danku:weird:Welke "moderne elementen" mogen dat dan wel wezen, als men aan de gevels niet mag raken?

snot
July 6th, 2009, 02:52 PM
De "schaal" was net het sleutelwoord in mijn voorgaande post, waarvan je beweert ze volledig gelezen te hebben. De percelen zelf zie je niet vanop de straat of de Vrijdagmarkt. En zoals gezegd in mijn vorige post, zijn die volledig dichtgebouwd met magazijntjes, in functie van de winkelruimtes, die met het historisch weefsel nog maar weinig te zien hebben.

Wel de oorspronkelijke plannen met een groot winkelcomplex verstopt achter een disney-achtig facadisme, daar zij we van gespaard.

En wat stond daar vóór dat "historisch huizenblok"? Een ander historisch huizenblok of gebouw? Steden evoluren door de eeuwen. Maar nu lijkt het alsof iedereen de klok wil stilzetten op een bepaalde datum, liefst zo'n honderd jaar terug.
Het is dan wel een moeilijke oefening om te bepalen wat waardevol genoeg is om te behouden en wat niet, maar terwijl men in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw alles zonder pardon platgooide, zitten we nu in een ander uiterste waar blijkbaar alles per se behouden moet blijven.
En dat is géén gezonde evolutie. Want als er in de stad geen plaats is voor vernieuwing, dan gebeurt dat erbuiten, waar schaarse open ruimte voor wordt ingenomen.

Er zijn talrijke voorbeelden van steden die ook leven en evolueren waar wel voorzichtig met het erfgoed wordt omgesprongen, Gent is op dat vlak echt een bijzondere stad met een prachtige binnenstad en dan zijn er nitwits uit Gent of Kortrijk die pleiten voor het afbreken van gevels en heropbouw met nieuwe, recht in het epiccentrum van de oude stad.

En overdrijven kan je duidelijk ook in de twee richtingen. Ik zou je graag eens met je likje verf een ganse benedenverdieping zien reconstrueren.

Je had het over verkrotting.
Spijtig dat die benedenverdiepingen verloren zijn gegaan, maar een stad leeft, zoals je zelf zegt, en boven die winkels staan nog ganse oude gevels overeind. En dat is al veel beter dan het geval van die speelgoedwinkel (alhoewel ik die niet zo erg vind, maar stel je voor dat een hele rij zo heropgebouwd wordt!)

Welke "moderne elementen" mogen dat dan wel wezen, als men aan de gevels niet mag raken?

Ik stel maar iets, ik ben geen architect. Er zijn duizenden mogelijkheden, om met respect voor het patrimonium toch iets moderns aan te brengen. Van mij hoeft het niet.

Puinkabouter
July 6th, 2009, 03:38 PM
Er zijn talrijke voorbeelden van steden die ook leven en evolueren waar wel voorzichtig met het erfgoed wordt omgesprongen, Gent is op dat vlak echt een bijzondere stad met een prachtige binnenstad en dan zijn er nitwits uit Gent of Kortrijk die pleiten voor het afbreken van gevels en heropbouw met nieuwe, recht in het epiccentrum van de oude stad.

Alleen op een doordachte manier: met respect voor de schaal en het ritme van het geheel. De Bart Smit is daarom een abominatie. Dat is een recente nieuwbouw met zo'n stomme historiserende stijl. Geef het een puntgevel en iedereen is content, terwijl het eigenlijk past als een tang op een varken. Er zijn elders in Gent anderzijds ook voorbeelden te vinden waar men op een heel delicate locatie een zeer goed nieuw ontwerp heeft weten te integreren in een delicate historische setting. Dit bvb.:

http://i42.tinypic.com/2wmmamf.jpg (http://www.fredericlouis.be/photos/korenlei.JPG)

Foto door Dequal

En dat is naar mijn inzicht wat crepusculum bedoelt: je hoeft niet per sé tegen elke prijs elke individuele gevel te bewaren. Er zitten wel degelijk exemplaren tussen die volledig vervangbaar zijn, en zelfs waar men de gevelrij juist zou kunnen versterken door een element te vervangen. Aan de Vrijdagmarkt hoeft dat niet, maar in de Lange Munt zijn er zo een paar individuele gevallen waar je bvb. terug continuïteit kan brengen in de kroonlijsthoogte.

Behalve de gevels is er trouwens vaak maar weinig authentieks aan die winkelpanden. Wat erachter ligt zijn gewoon opeenstapelingen van koterijen van die winkels, met magazijnen, winkelruimtes en ga zo maar door. Stonden de panden van de Lange Munt in Ledeberg of Mariakerke, men had

Overdrijven is inderdaad een kunst: daar is niets shockerends aan.

Je had het over verkrotting.
Spijtig dat die benedenverdiepingen verloren zijn gegaan, maar een stad leeft, zoals je zelf zegt, en boven die winkels staan nog ganse oude gevels overeind. En dat is al veel beter dan het geval van die speelgoedwinkel (alhoewel ik die niet zo erg vind, maar stel je voor dat een hele rij zo heropgebouwd wordt!)

Ja, er staan nog ganse oude gevels boven die winkels. En wat ligt er achter die gevels? Een leegstand! En leegstand leidt tot verkrotting. Maar blijkbaar zou je dat met een lik verf ook al kunnen oplossen, want een propere gevel met een leegstand erachter dat is natuurlijk een stuk beter. Uit het zicht is uit het hart?

En als we dan toch mensen met een andere mening nitwits gaan noemen: die nitwit die op GentBlogt verwijst naar Maastricht, dat vind ik wel heel ironisch. Maastricht is een historische stad met heel wat van die winkelcentra. Zelfs pal achter het stadhuis staat er een fonkelnieuwe nieuwbouw vol winkels. En heel het blok tussen de Kleine en de Grote Staat is zo goed als één plat dak. Ook het predikherenklooster ginder is ondertussen een modern winkelcentrum geworden. En Maastricht ziet er nog steeds even feëriek uit en het centrum bruist meer dan Gent terwijl het maar half zo groot is. Maar als puntje bij paaltje komt, dan telt de vergelijking met Maastricht plots niet meer, waarschijnlijk.

snot
July 6th, 2009, 05:11 PM
Alleen op een doordachte manier: met respect voor de schaal en het ritme van het geheel. De Bart Smit is daarom een abominatie. Dat is een recente nieuwbouw met zo'n stomme historiserende stijl. Geef het een puntgevel en iedereen is content, terwijl het eigenlijk past als een tang op een varken. Er zijn elders in Gent anderzijds ook voorbeelden te vinden waar men op een heel delicate locatie een zeer goed nieuw ontwerp heeft weten te integreren in een delicate historische setting. Dit bvb.:

Een banaal gebouw in die typische stijl die bijvoorbeeld ook aan het St-Baafs is verschenen. Zo delicaat is dat niet.

En dat is naar mijn inzicht wat crepusculum bedoelt: je hoeft niet per sé tegen elke prijs elke individuele gevel te bewaren. Er zitten wel degelijk exemplaren tussen die volledig vervangbaar zijn, en zelfs waar men de gevelrij juist zou kunnen versterken door een element te vervangen. Aan de Vrijdagmarkt hoeft dat niet, maar in de Lange Munt zijn er zo een paar individuele gevallen waar je bvb. terug continuïteit kan brengen in de kroonlijsthoogte.

Crepusculum verduidelijkt niet. Wie er al aan denkt om aan de vrijdagsmarkt gevels te slopen vind ik toch een tikkeltje crimineel.
Wat er aan kroonlijsthoogtes scheelt weet ik ook niet, bij mijn weten zijn onze historische steden helemaal niet continu in kroonlijsthoogtes.

Behalve de gevels is er trouwens vaak maar weinig authentieks aan die winkelpanden. Wat erachter ligt zijn gewoon opeenstapelingen van koterijen van die winkels, met magazijnen, winkelruimtes en ga zo maar door. Stonden de panden van de Lange Munt in Ledeberg of Mariakerke, men had

Wel wat niet authentiek is hoeft dan ook niet beschermd te worden, gemakkelijk zo. Maar blijkbaar heeft men het wel over sommige authentieke interieurs, en goed maar dat er actiegroepen bestaan om die te beschermen.

Ja, er staan nog ganse oude gevels boven die winkels. En wat ligt er achter die gevels? Een leegstand! En leegstand leidt tot verkrotting. Maar blijkbaar zou je dat met een lik verf ook al kunnen oplossen, want een propere gevel met een leegstand erachter dat is natuurlijk een stuk beter. Uit het zicht is uit het hart?

Appartementen? Prima! Ik heb nooit het tegendeel beweerd, meer nog, ik heb geschreven dat ik mij in grote lijnen terug kan vinden in het laatste plan, waar zoveel mogelijk behouden wordt, winkelruimtes groter worden, gevels en panden worden gerenoveerd en binnengroen bijkomt. Als er nog strengere aanpassingen kunnen gebeuren om bepaalde historische aspecten te beschermen, nog beter!

crepusculum
July 6th, 2009, 08:45 PM
Er zijn elders in Gent anderzijds ook voorbeelden te vinden waar men op een heel delicate locatie een zeer goed nieuw ontwerp heeft weten te integreren in een delicate historische setting. Dit bvb.:
Dat is inderdaad een goed voorbeeld van het soort van nieuwe invulling waar ik absoluut voor ben. Een hedendaagse constructie, Toch zijn er blijkbaar een aantal mensen, waaronder Snot, daar absoluut tegen en verkiezen ze al dan niet leegstaande koterijen met een nieuw likje verf. Goed, dat is dan hun mening. Ik snap niet echt wat "complimenten" à la nitwit daar nog verder toe bijdragen...
Wie deze gevel "banaal" vindt, mag mij trouwens ook eens uitleggen wat er zo spectaculair is aan de gevel links van de Y&D-winkel op de Vrijdagmarkt/Grootkanonplein, of deze van de Miss Kado in de Lange Munt, of deze op de hoek van de Lange Munt en de Onderstraat...

Crepusculum verduidelijkt niet.
Éh?

Wie er al aan denkt om aan de vrijdagsmarkt gevels te slopen vind ik toch een tikkeltje crimineel.
Het is maar wat je crimineel noemt... Een aantal welbepaalde waardeloze gevels vervangen door kwalitatieve en passende hedendaagse architectuur, of midden het stadscentrum een heel bouwblok vol koterijen die voor de helft leeg staan verder laten verloederen en dat alles wegmoffelen achter een laagje verf.

snot
July 6th, 2009, 10:20 PM
. Een aantal welbepaalde waardeloze gevels vervangen door kwalitatieve en passende hedendaagse architectuur, of midden het stadscentrum een heel bouwblok vol koterijen die voor de helft leeg staan verder laten verloederen en dat alles wegmoffelen achter een laagje verf.

De laag dunkende opmerking over een aantal koterijen spreekt boekdelen.

Die gevels zijn in een opzicht tijdloos, de moderne architectuur die Puin aangeeft op de foto is binnen een 30-tal jaar vuil en gedemodeerd en past niet meer of minder in het stadsbeeld dan een andere banale blok.
Niet dat ik tegen zulke gebouwen ben, maar er zijn er toch al genoeg verschenen in de Gentse binnenstad maar aub bespaar ons daarvan aan de Vrijdagsmarkt.

Leg me trouwens geen woorden in de mond, nogmaals ik heb nooit gezegd dat ze leeg moesten blijven staan, integendeel. En buiten 1 of 2 panden in de Langemunt gaat het hem ver van koterijen met waardeloze gevels!

Zelf die ene gevel dat Puin aangeeft dat niet echt waarde heeft blijft een passende sobere klassieke gevel.

Sloop de panden in Onderstraat, mij niet gelaten. Maar zelf die gevel naast de Y&D is in zijn eenvoud perfect harmonieus met zijn omgeving, ik zie niet in welke moderne gevel dat evenveel zou kunnen zijn, tenzij in dezelfde stijl van de omliggende panden.

Maar goed Crepusculum's mening ten spijt, er zullen zo goed als geen gevels sneuvelen en de panden zullen gerenoveerd worden.

Puinkabouter
November 14th, 2009, 01:37 PM
Grote winkelprojecten in binnenstadextra stap dichterbij
BOUWAANVRAAG VOOR PROJECT-VRIJDAGMARKT EN VERGUNNINGVOOR PROJECT-KORENMARKT-HOOGPOORT

GENT - De ingrijpende gedaante- verandering die het winkelgebied tussen de Koren- en de Vrijdagmarkt zal ondergaan tegen 2012, komt een stap dichterbij. Voor het project- Vrijdagmarkt- Langemunt is een bouwaanvraag ingediend. Voor het project-Sarma- complex is een bouwvergunning afgeleverd.

De firma Twizzle diende een bouwaanvraag in voor de verbouwing van een hele reeks panden tussen Vrijdagmarkt, Langemunt en Onderstraat. Vastgoedgroep Limitless kocht daar panden op en wil er een commercieel project gecombineerd met bewoning realiseren.

Aanvankelijk was er flink wat protest tegen de plannen, uit bezorgdheid ook om het historische karakter van de Vrijdagmarkt. Die plannen werden grondig bijgestuurd. De meeste gevels van de huizen worden bewaard en sommige zelfs in de oorspronkelijke staat gerestaureerd. Daarnaast wordt hedendaagse architectuur verweven met de historische architectuur.

Er zijn 47 wooneenheden gepland. De bestaande hoogte, alsook de karakteristieke ritmiek van de daken wordt gerespecteerd. Er komen drie ondergrondse bouwlagen, waarvan twee voor parkeerplaatsen (126) en fietsenstallingen (100). Die zullen te bereiken zijn via een verbinding met de parkeergarage onder de Vrijdagmarkt. De parkeerplaatsen zijn bedoeld voor bewoners. In de min1-verdieping komt 2.000m2 commerciële ruimte.

In de Langemunt zullen de winkels ver doorlopen, aan de Vrijdagmarkt iets minder ver. De commerciële ruimte bedraagt 10.000m2. De winkeloppervlakten variëren van 80 tot 2.000m2. Opvallend is dat er in het binnengebied kleinere tuinen komen, alsook een gemeenschappelijke groenzone voor de bewoners van 2.500m2. Tegen Pasen 2012 kan het project-Vrijdagmarkt klaar zijn.

De groep Redevco wil de hele site tussen Donkersteeg, Korenmarkt en Kortemunt aanpakken. Het gaat om de gebouwen waarin nu winkels als Hema, Hans Anders en Blokker zijn gevestigd. Het doel is om een gemengd project te creëren met detailhandel, vrijetijdsproducten, horeca, kantoren en woningen. De projectontwikkelaar wil begin volgend jaar starten om tegen eind 2011 klaar te zijn.

http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2009/11/14/B2_GS42HNJLO.1+VR2320.jpg.250.jpg
Opvallend in het project-Vrijdagmarkt is dat er in het binnengebied kleine tuinen komen, alsook een gemeenschappelijke groenzone voor de bewoners. Ter oriëntatie: onderaan de Langemunt, links de Vrijdagmarkt

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=JT2I0SVF&PostCode=9000), 14-11-2009

Benonie
November 14th, 2009, 01:45 PM
Al bij al toch mooie, vernieuwende projecten die het winkelaanbod in Gent ten goede kunnen komen. Er werd wel degelijk rekening gehouden met de aanvankelijke bezwaren. De kern van het Gentse handelscentrum zal ook wat meer verschuiven naar de Vrijdagmarkt toe.
Na de -soms terechte- scepsis kunnen we dat alleen maar toejuichen.

Peter Dedecker
November 14th, 2009, 04:03 PM
Ziet er inderdaad lang niet slecht uit. Meer bewoning in de binnenstad, boven winkels en een groter aanbod, kunnen de boel alleen maar levendiger maken. Goed ook dat het geen traditioneel winkelcentrum is.

Ik heb echter wel ferme bedenkingen bij het volgende:

[INDENT][INDENT]Grote winkelprojecten in binnenstadextra stap dichterbij
[I][COLOR="Gray"]Er zijn 47 wooneenheden gepland. De bestaande hoogte, alsook de karakteristieke ritmiek van de daken wordt gerespecteerd. Er komen drie ondergrondse bouwlagen, waarvan twee voor parkeerplaatsen (126) en fietsenstallingen (100). Die zullen te bereiken zijn via een verbinding met de parkeergarage onder de Vrijdagmarkt. De parkeerplaatsen zijn bedoeld voor bewoners. In de min1-verdieping komt 2.000m2 commerciële ruimte.

Dat zijn 2,7 wagens per wooneenheid/gezin. Is dat niet een beetje heel erg zot veel? Niet elk gezin heeft twee wagens, laat staan als je ervoor kiest om in de binnenstad te gaan wonen waar het aanbod aan ander vervoer zo groot en alles dichtbij is.

Vraag is dus: zal de stad, door het goedkeuren van die bouwvergunning, niet eerder het aantal wagens in de stad gevoelig verhogen, met bijhorende mobiliteits- en onveiligheidsproblemen? Lijkt een beperking van het aantal parkeerplaatsen hier niet aangewezen om duurzamere mobiliteit te stimuleren?

Puinkabouter
November 14th, 2009, 04:10 PM
Dat zijn inderdaad belachelijk veel parkeerplaatsen naar verhouding met het aantal wooneenheden. Ik vermoed dat er ook een paar plaatsen zullen voorzien zijn voor het personeel van de winkels, maar in feite zou het toch moeten kunnen dat er een paar tiental van die parkeerplaatsen worden geconverteerd tot fietsenstallingen.

Soit, de bouwaanvraag zal nu wel ter inzage liggen in het AC, dus er kan daar een dezer dagen gekeken worden naar de verklaring die daarin wordt gegeven aan het aantal parkeerplaatsen. Eventueel kan er dan ook een officiële opmerking gemaakt worden. Allez, ik ga er van uit dat de plannen wel degelijk ter inzage liggen. Hangt er zo'n gele affiche uit?

Puinkabouter
December 24th, 2009, 05:34 PM
De mensen van Bontinck hebben recent hun website (http://www.bontinck.biz/nl/projects/shopping/2008-vrijdagsmarkt) geüpdatet, en nu staat er een pagina met veel maquettefoto's en een paar computerschetsen van dit project, en een stukje tekst. Ik maak er wat van over naar dit topic:

VRIJDAGSMARKT
GENT

Concept

Het project omvat het bouwblok tussen Vrijdagmarkt, Langemunt en Onderstraat, één van de meest historische plaatsen van de Gentse binnenstad. Een krachtig geheel waarin oud en nieuw, shopping en wonen, groen en stedelijkheid hand in hand gaan zal een heropleving van dit stadsdeel tot stand brengen.

In samenwerking met de dienst Monumentenzorg werden de waardevolle panden en structuren geïnventariseerd. Deze worden diepgaand gerenoveerd en gerestoaureerd. De sanering van de aanbouwwoekering brengt opnieuw licht, lucht en structuur binnen het stadsblok. De openingen die zo ontstaan tussen de historische panden worden ingevuld met hedendaagse architectuur tot een harmonieus geheel.

Op het gelijkvloerse niveau, verdiepingen –1 en +1 worden commerciële ruimten ingericht. Elke unit is afzonderlijk toegankelijk vanaf straatniveau. De commerciële ruimtes aan de Langemunt zijn groot en diep. De winkelruimtes aan de Vrijdagmarkt volgen de historische structuur en zijn bijgevolg klein en ondiep. Op deze manier wordt een commerciële mix tot stand gebracht.

De woningen bevinden zich vanaf de eerste verdieping boven de commerciële ruimten. Het zijn woningen en appartementen van verschillende grootte, zowel historische panden als in nieuwbouwdelen. De woningen brengen opnieuw leven in deze blok. Alle woningen en appartementen zijn toegankelijk vanaf het gemeenschappelijke binnengebied. Er is een netwerk van patio’s op de eerste verdieping en een prachtige stadstuin op de tweede verdieping. Het binnengebied zelf is bereikbaar via toegangen aan de Vrijdagmarkt, in de Langemunt en in de Onderstraat. Naast het gemeenschappelijke groen beschikt elke woning bovendien over een privéterras.

Op –2 en –3 is er parking exclusief voor de bewoners. Deze is te bereiken via een doorsteek vanaf de publieke parking onder de Vrijdagmarkt.

Informatie

opdrachtgever: Twizzle NV
ligging: Vrijdagsmarkt – Grootkanonplein – Langemunt – Onderstraat te Gent
functie: Stadsvernieuwingsproject met commerciële ruimten, 44 woonentiteiten en ondergrondse parking
oppervlakte:

commercieel: 8533 m²,
wonen: 4465 m2,
parking: 5036 m²

realisatie:2010-2011

1.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Vrijdagmarkt/vrijdagmarkt_2009-12_001.jpg

2.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Vrijdagmarkt/vrijdagmarkt_2009-12_002.jpg

3.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Vrijdagmarkt/vrijdagmarkt_2009-12_003.jpg

4.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Vrijdagmarkt/vrijdagmarkt_2009-12_004.jpg

5.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Vrijdagmarkt/vrijdagmarkt_2009-12_005.jpg

6.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Vrijdagmarkt/vrijdagmarkt_2009-12_006.jpg

7.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Vrijdagmarkt/vrijdagmarkt_2009-12_015.jpg

8.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Vrijdagmarkt/vrijdagmarkt_2009-12_017.jpg

9.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Vrijdagmarkt/vrijdagmarkt_2009-12_013.jpg

10.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Vrijdagmarkt/vrijdagmarkt_2009-12_023.jpg

11.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Vrijdagmarkt/vrijdagmarkt_2009-12_027.jpg

12.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Vrijdagmarkt/vrijdagmarkt_2009-12_020.jpg

Meer afbeeldingen kan je bekijken op de website van Bontinck (klik (http://www.bontinck.biz/nl/projects/shopping/2008-vrijdagsmarkt)), of op mijn fotopagina (klik (http://www.majhost.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=217232)).

Dequal
December 26th, 2009, 01:09 PM
Amai, veel werk gehad aan die maquette waarschijnlijk.

SuburbanWalker
December 26th, 2009, 01:40 PM
Ja zeg, moet daarover nu zo'n spel gemaakt worden? Als je die commentaren hier leest tov wat er daadwerkelijk gepland wordt: http://www.facebook.com/group.php?gid=11080177159

In Antwerpen zijn er maar liefst 4 winkelcentra op de as Centraal Station-Grote Markt en geen haan die er naar kraait.

snot
December 27th, 2009, 02:15 AM
Dat zijn zo dingen die mekaar in evenwicht houden. Mochten er nooit actiegroepen, drukkingsgroepen en andere tegenstanders van dergelijke projecten zijn dan zouden project ontwikkelaars sneller vrij spel krijgen.

De stad Gent heeft al vaak genoeg nalatigheid getoond bij het behouden van de historische binnenstad.
Ik weet het, steden moeten evolueren, en ik smaak best wel een Belgacom of Rabottoren maar het historisch stedelijk weefsel in het Gentse hypercentrum, dat toch wel uniek is, moet zoveel mogelijk gevrijwaard worden.

Dit project is in dat opzicht wel goed geslaagd denk ik, en dat is misschien mede dankzij protest, de vastgoedmakelaar en de stad die er rekening met houden.

crepusculum
December 27th, 2009, 03:10 PM
Ja zeg, moet daarover nu zo'n spel gemaakt worden? Als je die commentaren hier leest tov wat er daadwerkelijk gepland wordt: http://www.facebook.com/group.php?gid=11080177159En dan die foto's van die gevels die niets met het project te zien hebben. :lol:
Een beetje zielig eigenlijk...

Puinkabouter
December 27th, 2009, 03:28 PM
^^ Op posters die uithingen aan de Vrijdagmarkt kon je ook haastig gephotoshopte foto's van een Urbiscomplex op de Vrijdagmarkt zien :ohno: Die actiegroep kan eigenlijk amper meer op zijn conto schrijven dan gewoon blind angst gezaaid te hebben - toch niet op vlak van architectuur. Het zou goed kunnen dat de aansluiting met de parking onder de Vrijdagmarkt wel aan hen te danken is. Als je het eerste artikel uit De Gentenaar, waar heel dit verhaal mee begon, naast de beelden van de maquette legt, lijkt er mij niets op te wijzen dat de oorspronkelijke intentie van de ontwikkelaar, op vlak van architectuur, anders zou zijn geweest dan wat er nu uit de bus is gekomen bij Bontinck.

Als je goed kijkt naar de maquette zie je trouwens dat er een paar gevels wel worden afgebroken. En raad eens welke ^_^:

1.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2009/April/vrijdagmarkt_2009-04-23_005.jpg

2.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2009/April/vrijdagmarkt_2009-04-23_006.jpg

3.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2009/April/vrijdagmarkt_2009-04-23_004.jpg

(De 2 of 3 rechts van het midden)

4.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2009/April/vrijdagmarkt_2009-04-23_001.jpg

(De derde vanaf de linkerrand van de foto)

Meurisse
December 27th, 2009, 03:35 PM
^^ bedankt! Duidelijker kan niet :)

De gevels die verdwijnen gaan we niet missen denk ik... Van al de andere panden die mee in het project zitten blijft enkel de facade behouden? Of blijft er toch meer rechtstaan?

snot
December 28th, 2009, 05:00 PM
^^

Ge moet het artikel goed lezen hé.

In samenwerking met de dienst Monumentenzorg werden de waardevolle panden en structuren geïnventariseerd. Deze worden diepgaand gerenoveerd en gerestoaureerd. De sanering van de aanbouwwoekering brengt opnieuw licht, lucht en structuur binnen het stadsblok. De openingen die zo ontstaan tussen de historische panden worden ingevuld met hedendaagse architectuur tot een harmonieus geheel.

De gevels in de Onderstraat gaat niemand missen. Dat ene gevelke in de Langemunt wordt hopelijk vervangen door een gelijkaardige sobere klassieke stijl.

De gevel die gaat verdwijnen op de Vrijdagsmarkt is ook geen big loss maar op het ontwerp gaat de harmonie van deze huizenrij verloren. Persoonlijk zie ik daar toch liever nieuwbouw die in een neo-stijl aansluit bij de andere gevels.

Edit: en tja, dat Bart Smit gebouw, wel zonde dat een relatief jong gebouw wordt afgebroken.

BIEB
December 29th, 2009, 12:57 AM
't is binnenin Bart Smit mega onhandig ingericht, dus 't kan geen kwaad

Puinkabouter
February 26th, 2010, 01:00 PM
Groen licht voor project Vrijdagmarkt
BOUWHEER WIL NOG VOOR DE ZOMER MET DE WERKEN BEGINNEN

GENT - Het schepencollege keurde de bouwvergunning voor het project Vrijdagmarkt goed. Eind 2012 moet het grootscheepse project klaar zijn. Dat omvat een heel blok tussen Vrijdagmarkt, Langemunt en Onderstraat. Karel Van Keymeulen

De Nederlandse projectontwikkelaar Limitless kocht tussen Vrijdagmarkt, Langemunt en Onderstraat een reeks panden op. ‘Het hoekpand Vrijdagmarkt-Langemunt konden we wel niet verwerven', zegt Sebastiaan Rijckaert van Limitless.

Op de plek wil hij een winkelproject gecombineerd met wonen realiseren. Het gaat om een investering van om en bij de 25 miljoen euro, de aankoop van de panden niet meegerekend.

Karin Temmerman, schepen van Ruimtelijke Ordening (SP.A): ‘Wie beroep wil aantekenen heeft 35 dagen de tijd om dat te doen. Als stadsbestuur staan we achter dit project omdat het een vernieuwing van een oud stukje Gent is en het een heropleving zal brengen in die winkelas. Ze behouden ook veel kleine winkels en combineren dat met wonen en groen. Er is geen sprake van een shoppingcentrum.'

De bestaande hoogte, alsook de karakteristieke ritmiek van de daken wordt gerespecteerd. Er komen drie ondergrondse bouwlagen, waarvan twee voor parkeerplaatsen (126) en fietsenstallingen (100). Die zullen te bereiken zijn via een verbinding met de parkeergarage onder de Vrijdagmarkt. De parkeerplaatsen zijn bedoeld voor bewoners. In de min1-verdieping komt 2.000m2 commerciële ruimte. In de Langemunt zullen de winkels ver doorlopen, aan de Vrijdagmarkt iets minder ver omdat ze de historische structuur volgen. De commerciële ruimte bedraagt 10.000 m2. De winkeloppervlakten variëren van 80 tot 2.000m2.

Drieduizend vrachtwagens

Er zijn 42 wooneenheden gepland en die bevinden zich vanaf de eerste verdieping boven de commerciële ruimten. Het zijn woningen en appartementen van verschillende grootte, zowel historische panden, als nieuwbouw. In het binnengebied komen kleinere tuinen, alsook een gemeenschappelijke groenzone voor de bewoners van 2.500m2.

‘We willen zo vlug mogelijk beginnen met de ontmantelingswerken. Voor de zomer hopen we met de graafwerken en daarna de bouwwerken te beginnen', zegt architect John Bontinck. Voor het vervoeren van 30.000 kubieke meter grond zullen we ongeveer 3.000 vrachtwagens nodig hebben. Die vrachtwagens kunnen langs de Waaistraat en het Anseeleplein komen, natuurlijk niet als er markt is. Maar de Belfortstraat zullen we amper gebruiken.'

‘Het op- en aanrijden zal worden geregeld door de politie, zoals de burgemeester al stelde. We bekijken ook welke stabiliteitstechnieken en welk funderingssysteem we gebruiken om zo weinig mogelijk trillingen te hebben. Je kunt natuurlijk geen omeletten bakken zonder eieren te breken, maar we willen zo weinig mogelijk overlast veroorzaken. We zijn er ons van bewust dat we midden in het historische hart van de stad zitten en we zullen geregeld informeren.'

Op 9 maart is er een infovergadering voor de omwonenden.

http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/02/26/B4_GA62MMJR5.1+gegi2872.jpg.h180.jpg.270.jpg
Sebastiaan Rijckaert, van Limitless: ‘We zijn er ons van bewust dat de werken in het historische hart van de stad plaatsvinden.'gia
© Gianni Barbieux

http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/02/26/B4_GA62MMJR5.1+VRIJMARKT.jpg.h180.jpg.270.jpg
In het binnengebied van het project komt voor de bewoners onder meer een gemeenschappelijke groenzone van 2.500m2. Ter oriëntatie: onderaan de Langemunt, links de Vrijdagmarkt.gia

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=D52MPA17&PostCode=9000), 26-02-2010

Krookpunt
February 26th, 2010, 01:28 PM
Krijgen archeologen voldoende tijd om in die 30.000 m³ grond te scharrelen?

Puinkabouter
March 10th, 2010, 10:18 AM
Project Vrijdagmarkt gaat deze week achter zeil

GENT - De werken aan het winkel- en wooncomplex tussen Vrijdagmarkt, Langemunt en Onderstraat staan in de startblokken. Deze week nog verdwijnt een deel van de gevels achter werfafsluitingen.

De stad Gent, de architect en de projectontwikkelaar informeerden gisteravond de buurtbewoners van Vrijdagmarkt en omgeving in een hoorzitting over de bouwwerken die op stapel staan. Die werken gaan normaal gezien op zeer korte termijn van start. Op 25 februari werd de bouwvergunning toegekend voor de werken, einde deze maand hoopt de architect al de sloop- en afbraakwerken te kunnen beginnen.

Niet dat alle panden en gevels worden gesloopt. Aan de Vrijdagmarkt gaat in principe alleen de Singer tegen de vlakte, aan de Langemunt verdwijnt bijvoorbeeld de Bart Smit. Van de 17 winkels die er nu zijn gevestigd, is het de bedoeling er 14 te maken.

De grootste vragen hadden de buurtbewoners over de afwikkeling van het werfverkeer. Vooraf al was daar veel om te doen, onder meer omdat mensen uit de Belfortstraat klaagden dat zij heel wat vrachtwagens voor dit Kobra-project te slikken zouden krijgen. Voor de Vrijdagmarkt werd gisteren het voorstel gelanceerd om de vrachtwagens naar de werf te laten rijden via het Anseeleplein en de Waaistraat, en om ze te laten wegrijden via Sint-Jacobs. De bewoners van de smalle Waaistraat waren niet onmiddellijk overtuigd van die oplossing: zij vrezen voor schade. Want vooral tijdens de graafwerken, die in mei zouden starten en 60 dagen duren, zullen er 1.000 vrachtwagens per maand door hun smalle straat moeten denderen. Pas na toezeggingen dat er ook bij hen een plaatsbeschrijving zou gebeuren en dat er zal worden gekeken naar mogelijkheden om de trillingen te beperken - eventueel met een laag asfalt over de kasseien, konden ze zich enigszins met de plannen verzoenen.

De fase met graafwerken moet voor de omwonenden wellicht de meest hinderlijke worden van de 2 jaar dat de werken zullen duren, gaven de architecten toe. Als alles goed loopt, is het de bedoeling dat het hele project is afgewerkt tegen mei 2012. (TOD)

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=AK2N9FIH&postcode=9000), 10-03-2010

Puinkabouter
March 21st, 2010, 11:04 PM
En 't is effectief van start gegaan hier:

1.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/03/vrijdagmarkt-2010-03-21-001.jpg

In de Lange Munt

2.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/03/vrijdagmarkt-2010-03-21-002.jpg

Op de Vrijdagmarkt

3.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/03/vrijdagmarkt-2010-03-21-003.jpg

En voor de volledigheid, een duidelijkere foto van het gebouw van Singer, de enige gevel op de Vrijdagmarkt die vervangen wordt door een nieuwe.

Benonie
March 21st, 2010, 11:15 PM
Bedankt Puinkabouter!
En voor de volledigheid, een duidelijkere foto van het gebouw van Singer, de enige gevel op de Vrijdagmarkt die vervangen wordt door een nieuwe.
Perfecte opvularchitectuur was dat. Soit, veel meer archtecturaale waarde heeft het nu ook weer niet en een brok hedendaagse architectuur mag ook wel. Het nieuwe ziet er ook niet slecht uit.
Al blijf ik het altijd ergens jammeren decadent vinden dat 'goede' huizen zomaar gesloopt worden.

JumpV
March 22nd, 2010, 12:58 AM
Olleke Bolleke is toch nog open? :uh:

durexxx
March 22nd, 2010, 01:41 AM
aan de foto te zien niet hé

ketje
March 22nd, 2010, 03:59 AM
Gaan die huizen achter de schutting in de lange munt straat ook gelosspt worden? want dar zitten er precies weel zeer mooie tussen
zou ik echt jammer vinden mochten die verdwijnen

De Klauw
March 22nd, 2010, 04:22 AM
^^Neen, enkel de Bart Smit.

Puinkabouter
March 22nd, 2010, 04:29 AM
Gewoon een beetje doorscrollen naar bovenaan deze pagina (post #83 (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=49105061#post49105061)) en je ziet alle gevels die gesloopt worden. Het zijn er maar een vijftal, verspreid over 3 straten/pleinen.

Meurisse
March 22nd, 2010, 08:20 PM
Perfecte opvularchitectuur was dat. Soit, veel meer archtecturaale waarde heeft het nu ook weer niet en een brok hedendaagse architectuur mag ook wel. Het nieuwe ziet er ook niet slecht uit.
Al blijf ik het altijd ergens jammeren decadent vinden dat 'goede' huizen zomaar gesloopt worden.

Dat gebouw van Singer is anders wel meer als gewoon wat "opvularchitectuur"... Architectuur is meer als het zicht vanop een afstand, 't zit em ook in de details en de uitwerking. Dit gebouw vormt volgens mij samen met de 2 panden rechts er van een mooi geheel. Mij lijkt die gb express een banaler gebouw ...

De Klauw
March 22nd, 2010, 08:27 PM
^^Precies. Voor die projectontwikkelaars, en blijkbaar ook voor monumentenzorg, is alles wat na WOII gebouwd is in een stijl die ook maar een klein beetje historiserend aandoet (lees: in respect met de omgeving) blijkbaar nutteloos.

snot
March 22nd, 2010, 08:46 PM
Ik ben geen puritein, maar op gevoelige plaatsen als de Vrijdagsmarkt moet men toch zo streng mogelijk zijn. Dat pand van Singer was in respect en harmonie met de omliggende panden. Een nieuwbouw in een compleet nieuwe moderne stijl is hier toch heel lomp en ongepast.

De Klauw
March 22nd, 2010, 09:14 PM
Hert kan zijn dat het al voorbijgekomen is, maar heeft nog iemand een render van de te verwachten nieuwbouw?

Puinkabouter
March 22nd, 2010, 10:36 PM
Renders niet. Een paar schetsjes en een maquette wel. Gewoon één pagina terugkeren (post #78 (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=49004967#post49004967)), zo lang is dit topic nog niet ;)

TomTack
March 23rd, 2010, 12:24 AM
http://www.bontinck.biz/nl/projects/shopping/2008-vrijdagmarkt

en voor meer beelden:

http://www.bontinck.biz/nl/projects/shopping/2008-vrijdagmarkt/meer-beelden

Meurisse
March 23rd, 2010, 02:40 AM
waarom dat gebouw van Singer afgebroken moet worden en de rest niet is me toch niet duidelijk? Het lijkt me toch perfect mogelijk de ingang naar dat shoppingcenter op een andere manier te realiseren...

http://www.bontinck.biz/nl/projects/shopping/2008-vrijdagmarkt/meer-beelden/slideshow?img=12

Puinkabouter
March 23rd, 2010, 02:48 AM
Het is helemaal geen shoppingcenter. Dat begrip is er opgeplakt door De Gentenaar/Het Nieuwsblad toen die voor het eerst te horen krijgen dat er 'iets' op til was met dat bouwblok. Het is door het onterechte gebruik van dat woord dat die halve hysterie is ontketend. In werkelijkheid is het niet meer dan het samenvoegen van een aantal panden tot een wooncomplex, en het samenvoegen van een aantal winkelruimtes zodat er een paar grotere winkelruimtes ontstaan. Het is geen galerij. Alle winkels blijven gewone winkels gelijk de rest: toegang vanop de straat.

De afbraak van Singer heeft mijns inziens waarschijnlijk te maken met het feit dat de parking van het gebouw rechtstreeks verbonden wordt met de parking onder de Vrijdagmarkt. Dit gebeurt, vermoed ik, zodat er geen nieuwe parkingtoegang zou moeten gebouwd worden in de Onderstraat, en dat er in die straat geen verkeer zou bijkomen: de bewoners van die appartementen kunnen die parking inrijden via de bestaande openbare parking.

Soit, zo heb ik het allemaal begrepen.

Krookpunt
March 23rd, 2010, 03:25 PM
De vijf te slopen gevels hebben inderdaad weinig architecturale, esthestische of stadslandschappelijke waarde. Die van Bart Smit is zelfs een van de lelijkste nepgevels in onze stad. De vraag is: wat komt er in de plaats en het verschil kan maken? Op de maquette lijkt het allemaal onpersoonlijke "aansluitingsarchitectuur" zoals de nieuwbouw naast het Toreken op de Vrijdagsmarkt.

Jonasvh
March 25th, 2010, 04:44 PM
Olleke Bolleke is toch nog open? :uh:

Geen nood. Olleke Bolleke is nog steeds open.

a-gent
April 23rd, 2010, 12:28 PM
donderdag 22 april 2010

GENT - Protesten van buurtbewoners of privé-eigenaars blokkeren in de stad zeker vier belangrijke stedenbouwkundige projecten. Het gaat om projecten op de Vrijdagmarkt, de Korenmarkt, maar ook de aanleg van de Handelsdokbrug en straten op de Muide.

Tegen het project-Vrijdagmarkt is bij de bestendige deputatie door twee partijen beroep aangetekend. Een van die partijen is de Koninklijke Dekenij Vrijdagmarkt. Die dekenij had al laten weten dat ze sluitende juridische afspraken wilde over de organisatie van de bouwplek en over het verhalen van mogelijke schade. Bij nogal wat handelaars en bewoners leeft grote vrees voor de duizenden vrachtwagens die aan en af zullen rijden, alsook voor de graafwerken zelf.

Super Soldi

Voorzitter van de dekenij is Hubert Verstichele. Hij wil geen commentaar geven. Opmerkelijk is wel dat hij de eigenaar was van de Super Soldi en zijn gebouw verkocht aan Twizzle, de bouwheer van het Vrijdagmarkt-project.

De dekenij gaat proberen tot een vergelijk te komen met de projectontwikkelaar. In dat geval wordt het beroep ingetrokken. Intussen raakte bekend dat de projectontwikkelaar op eigen kosten beschrijvingen zal maken van gebouwen in de Kammerstraat en de Vrijdagmarkt, routes waarlangs de vrachtwagens zullen rijden. Daar hoort het historische pand Het Toreken bij.

Geen trend

Philippe Van Wesenbeeck, directeur-manager van de dienst Stedenbouw en Ruimtelijke Planning, stelt eveneens vast dat nogal wat grote projecten geblokkeerd zijn. 'Al kan ik er geen trend in zien. Gent is wel een stad met veel dynamiek en veel privé- en overheidsprojecten. We behandelen jaarlijks 3.300 bouwaanvragen. Je zou eens vanuit de lucht moeten zien hoeveel bouwkranen er niet werkzaam zijn.'

'Opmerkelijk is het protest tegen twee commerciële projecten in het hart van de stad. Tegen het grote woningenproject op de Kouter was er geen spatje protest. Ik begrijp het niet goed. Die projecten versterken het commercieel weefsel, met respect voor het erfgoed en het historisch karakter van de stad. Ze geven nieuwe zuurstof aan de stad en we zijn er behoedzaam mee omgegaan.'

'Dat er verschillende visies zijn over grote projecten zoals het Sint-Pietersstation en de Oude Dokken is begrijpelijk. Daar gaat het over stadsconcepten, waarover de politici moeten beslissen. Voor de projecten Vrijdagmarkt en Korenmarkt spelen andere motieven', aldus Van Wesenbeeck.

JumpV
May 1st, 2010, 03:54 PM
Even enkele foto's van vandaag:

http://images.internix.be/gent/20100501/20100501_vrijdagsmarkt_01.jpg

http://images.internix.be/gent/20100501/20100501_vrijdagsmarkt_02.jpg

Sommige snappen de ganse tekst niet, ik heb het ook niet gelezen.
http://images.internix.be/gent/20100501/20100501_vrijdagsmarkt_03.jpg

http://images.internix.be/gent/20100501/20100501_vrijdagsmarkt_04.jpg

taran
May 1st, 2010, 03:59 PM
^^ Wat een toestand... :ohno:

Dequal
May 30th, 2010, 03:01 PM
Hoort hier niet 100% thuis, maar toch:

Dertigtal winkels in Gent onder water

http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/2010/05/30/water1.jpg

GENT - In de winkelstraat Langemunt in het centrum van Gent is zondagmorgen een waterleiding gebarsten, waardoor een dertigtal winkels blank staat.

De brandweer werd rond 7 uur opgeroepen en is met man en macht ter plaatse in de Langemunt en de zijstraat Schoenlapperstraat. Volgens de eerste informatie kampt een dertigtal winkels met wateroverlast.

Het water stond op een bepaald moment tot een halve meter hoog in de straat. Na het afsluiten van de hoofdleiding blijkt dat de ondergrond van de straat zo goed als weggespoeld is. Het wegdek staat op inzakken. Op een bepaalde plaats is al een krater van ongeveer 4 op 5 meter groot geslagen.

In de winkels zelf valt de schade mee, maar er zijn wel heel wat kelders ondergelopen.

De oorzaak van de breuk in de waterleiding is nog niet bekend. De watermaatschappij werkt aan het afsluiten van de leiding. De brandweer verwacht nog enkele uren werk te hebben om alle problemen op te lossen.

http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/2010/05/30/water3.jpg

http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/2010/05/30/water2.jpg

Bron: De Standaard

G-4-Ever
May 30th, 2010, 03:04 PM
Daarmee zal de Lange Munt ook meteen heraanlegd moeten worden, of toch een groot deel :nuts:
Het KoBra-LaMu project :lol:

JumpV
May 30th, 2010, 03:33 PM
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/100530_Langemunt

Filmpje erbij. Daar is te zien dat er toch grote schade is aan het ganse "wegdek".

De Klauw
May 30th, 2010, 05:30 PM
Als de brandweer zegt dat het zand onder de betonverharding weggespoeld is vrees ik dat de Lange Munt geheel heraangelegd zal moeten worden. Voor de winkels in die straat betekent dat minstens een jaar miserie.

el piett
May 30th, 2010, 09:24 PM
Ik ben er net eventjes gepasseerd. De politie heeft de toegang tot de Langemunt en het Groot Kanonplein afgesloten. In de straat zelf stonden al een hoop vrachtwagens en ander zwaar materieel. En op de Groentenmarkt waren de mannen vanTMVW ook druk in de weer.

SuburbanWalker
May 30th, 2010, 11:25 PM
Dat is toch niet normaal dat een 'simpele' breuk van een waterleiding zo'n ravage veroorzaakt of wel?

JumpV
May 30th, 2010, 11:34 PM
Ander filmpje:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1111701/2010/05/30/Dertig-winkels-in-Gent-onder-water-door-gebroken-leiding.dhtml

Daar zie je de hoeveelheid water die wegloopt. Het is trouwens een buis van 60 cm diameter, daar kan al eens een hoop water door.

Secondminister
May 30th, 2010, 11:52 PM
Het Venetië van het Noorden. Laten zo, is goed voor het toerisme :smug:

Benonie
May 31st, 2010, 12:35 AM
^^ Ik vrees dat de meeste handelaars in de straat dat minder ludiek opvatten.... Voor hen is het een kleine ramp.
Toch eigenaardig dat bij de heraanleg van de Lange Munt (jaren '80?) die stokoude leidingen niet werden vervangen.

Dequal
May 31st, 2010, 06:39 PM
Leidingen van de jaren '40... da's toch gewoon om problemen vragen?

Puinkabouter
May 31st, 2010, 11:14 PM
Blijkbaar komt hier een spoedoperatie om de boel te herstellen.

Langemunt wordt nog voor de Gentse Feesten heraangelegd

GENT - Nog voor de Gentse Feesten moeten alle problemen in de winkelstraat Langemunt van de baan zijn. De waterleiding wordt er vernieuwd en de straat heraangelegd. Ondanks de werken zal de Langemunt de hele tijd toegankelijk blijven.

Zondag werd de Langemunt opgeschrikt door een gigantisch waterlek. Nadat het water wegtrok, traden er over de hele lengte van de straat verzakkingen op. De ergste schade werd gisteren al hersteld.

Tijdelijk weliswaar, want nog voor de Gentse Feesten komt er een definitieve heraanleg. De straat wordt helemaal opengebroken. De waterleiding wordt vernieuwd of hersteld. De putten worden gevuld en de straat heraangelegd.

De werken zullen in fasen gebeuren zodat de winkels al die tijd bereikbaar blijven. De handelaars in de getroffen winkelstraat krijgen vanavond uitleg over de geplande heraanleg.

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLDHE_20100531_002&postcode=9000), 31-05-2010

Volgens dit artikel (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLJVE_20100531_001&postcode=9000) valt de schade bij de winkeliers nog goed mee.

De Klauw
June 1st, 2010, 01:32 PM
Leidingen van de jaren '40... da's toch gewoon om problemen vragen?

Dat soort problemen zal in de toekomst nog meer voorkomen. Ons hele onderaardse infrastructuurnet (rioleringen, waterleidingen) is gemiddeld 50 jaar oud. Vaak redeneert men immers dat niet lekkende buizen niet moeten vervangen worden.

el piett
June 7th, 2010, 04:30 PM
Ondertussen zijn de herstellingswerkzaamheden volop aan de gang!
1.
http://lh5.ggpht.com/_VS48TvQnRNY/TAzvisB20EI/AAAAAAAACv0/SZO-mBmmuqU/s640/P1020647.JPG

2.
http://lh4.ggpht.com/_VS48TvQnRNY/TAzvjGRL6jI/AAAAAAAACv4/101NJvKHkWw/s640/P1020649.JPG

3.
http://lh6.ggpht.com/_VS48TvQnRNY/TAzvlak8DdI/AAAAAAAACwE/AhX6h5GMHWc/s800/P1020651.JPG

4. En nog een blik op het onderwerp van deze thread: het project Vrijdagmarkt
http://lh3.ggpht.com/_VS48TvQnRNY/TAzvmzXnCEI/AAAAAAAACwM/T01PsOUFDAE/s800/P1020653.JPG

5. Hopelijk krijgen we een doorbraak in dit dossier, want dit dreigt nog een veel grotere stadskanker te worden dan het Sarmacomplex!
http://lh4.ggpht.com/_VS48TvQnRNY/TAzvnj9VStI/AAAAAAAACwQ/iICGdgL4fCs/s800/P1020654.JPG

Meer & grotere foto's hier (http://picasaweb.google.be/el.piett/20100607?feat=directlink)

Meurisse
June 7th, 2010, 04:31 PM
5. Hopelijk krijgen we een doorbraak in dit dossier, want dit dreigt nog een veel grotere stadskanker te worden dan het Sarmacomplex!

Er is toch geen probleem in dit dossier? De werken zijn toch volop bezig?

el piett
June 7th, 2010, 04:34 PM
Er is toch geen probleem in dit dossier? De werken zijn toch volop bezig?

Maar er is wel protest aangetekend tegen de plannen door de dekenij. Als de provincieraad dat protest volgt, zoals ze ook bij de Korenmarkt gedaan heeft, dan is er wel degelijk een probleem.

taran
June 7th, 2010, 08:55 PM
^^ Gisteren merkte ik op dat aan het complex op de Korenmarkt een grote reclame is opgehangen van Health City (dat zich ook zou vestigen in het oude Sarmacomplex) met een oproep naar medewerkers. Wat er gaande is achter de schermen weet ik niet maar volgens mij beweegt er wel nog wat. Bovendien zijn ook daar de werken nog aan de gang denk ik (zie bouwconstructie aan de gevel en het feit dat de bovenste verdieping al opengebroken is).

De middenstand van de Korenmarkt had onlangs opgeroepen om de projecten zo snel mogelijk verder te zetten. Als deze stadskankers te lang zouden aanslepen zouden de (misschien wel blijvende) gevolgen moeilijk te verteren kunnen worden voor de binnenstad.

Belxos
June 8th, 2010, 12:14 AM
Ik heb dit spandoek ook gezien. Ik dacht dat het protest voornamelijk was tegen de bevoorrading met vrachtwagens. Ik denk dat de Health City hier niet echt door beïnvloed wordt.

el piett
June 15th, 2010, 12:09 PM
Uit De Gentenaar: (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=KL2RH9GV&postcode=9000)

Project Vrijdagmarkt kan eindelijk beginnen

Het beroep van de Koninklijke Dekenij Vrijdagmarkt en één omwonende tegen de bouwvergunning verleend aan de firma Twizzle werd niet ontvankelijk verklaard door de bestendige deputatie. Dat betekent dat de bouwheer aan het 'project Vrijdagmarkt' kan beginnen. Al wil de dekenij opnieuw beroep aantekenen.
Een investeringsgroep kocht tussen de Vrijdagmarkt, Langemunt en Onderstraat een hele reeks panden op. Projectontwikkelaar Limitless wil er een complex van winkels met bewoning en ondergronds parkeren realiseren. Er komen drie ondergrondse bouwlagen, waarvan twee voor parkeerplaatsen (126) en fietsenstallingen (100). Op de min-1-verdieping komt 2.000m2 commerciële ruimte. De bovengrondse commerciële ruimte bedraagt 10.000m2. De winkeloppervlakten variëren van 80 tot 2.000m2. Er zijn 42 wooneenheden gepland boven de commerciële ruimten. In het binnengebied komen kleinere tuinen en een gemeenschappelijke groenzone voor de bewoners van 2.500m2.

Enkele maanden geleden verdween al een deel van de gevels achter werfafsluitingen. Ontmantelingswerken die niet onder de bouwvergunning vallen, werden uitgevoerd. Intussen is ook het hoekhuis Vrijdagmarkt-Langemunt, waar een kapper is gevestigd, in het project opgenomen.

Maar de Koninklijke Dekenij Vrijdagmarkt en één omwonende tekenden beroep aan bij de bestendige deputatie. Daardoor werd de vergunning geschorst en vielen de werken stil. De recente beslissing van de deputatie betekent dat de werken opnieuw kunnen beginnen.

Maar de dekenij overweegt in beroep gaan bij de raad voor vergunningsbetwistingen. 'Ons beroep bij de deputatie is alleen om formele redenen afgewezen. Het is niet ten gronde behandeld. Wij denken dat we goede argumenten hebben', zegt advocaat Sven Boullart. De kritiek slaat vooral op de werforganisatie en de vele vrachtwagens die de buurt voor dit Kobra-project te slikken zou krijgen. De dekenij vreest het 'cowboygedrag' van de bouwheer. Ze wil ook nauwlettend toekijken dat er geen waardevolle delen van panden worden gesloopt.

Risico

Als de dekenij van de raad voor vergunningsbetwistingen gelijk krijgt, moet de deputatie zich opnieuw over het project buigen. Als die de klagers gelijk geeft, wordt de vergunning weer geschorst. De bouwheer loopt dus een risico als hij morgen de werken begint.

De ontmanteling- en afbraakwerken zouden nog enkele maanden duren. Gelijktijdig komt er een archeologisch onderzoek dat een tot twee maanden kan duren. Tegen november 2011 kunnen de parkeergarage en winkels klaar zijn. Tegen medio 2012 zou het hele project klaar kunnen zijn.

'Ik wil zo vlug mogelijk beginnen om tegen medio 2012 klaar te zijn met het project. Maar ik wacht nog op juridisch advies. Dat mensen procedures beginnen, is hun goed recht. Daar kan ik weinig aan veranderen', zegt Sebastiaan Ryckaert van Limitless.

Hij spreekt de geruchten tegen dat de nv Twizzle, die is opgericht voor dit project, haar financiële verplichtingen niet kan nakomen en er beslag op eigendommen is gelegd. 'Ik failliet? Iedereen mag mijn hypothecaire staat opvragen. Bij zulk project zijn er altijd discussies. Alles wordt netjes opgelost. Dit project gaat door.'
:banana:

Laat ons hopen dat het daar vooruit gaat en het protest niet voor nog meer vertraging gaat zorgen.

Puinkabouter
June 15th, 2010, 01:45 PM
't Is inderdaad te hopen dat de dekenij zich een beetje pragmatischer opstelt - of voor je het weet zadelen ze zichzelf gewoon op met de verkankering van een kwart van hun eigen straat. Maar je weet maar nooit: op de Muide is al een precedent van een absoluut eindeloos geprocedeer tussen 2 partijen en dat gaat dan nog maar om de keuze voor de straatbedekking.

Hopelijk handelt de provincie even kordaat bij de klacht tegen het Sarmacomplex...

biebel
June 15th, 2010, 04:50 PM
Intussen is ook het hoekhuis Vrijdagmarkt-Langemunt, waar een kapper is gevestigd, in het project opgenomen.

Lijkt me geen slecht idee! Anders hadden die daar pas mooi tussen de werken gestaan, om uiteindelijk over te blijven met een verouderd pand dat compleet door nieuwbouw omgeven wordt.

Benonie
June 16th, 2010, 05:49 PM
Ze wil ook nauwlettend toekijken dat er geen waardevolle delen van panden worden gesloopt.
Alsof de dekenij daarom bekommerd is....

el piett
June 23rd, 2010, 01:04 PM
De Langemunt is terug hersteld...

Artikel uit De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=6E2RU0PF&postcode=9000)
Langemunt vestigt record van snelste heraanleg

GENT - Begin deze maand was de winkelstraat nog een grote puinhoop, vandaag ligt de Langemunt er weer als nieuw bij. Het moet zowat de snelste stratenheraanleg aller tijden zijn. 'Wij zijn ongelooflijk blij dat wij donderdag onze braderie kunnen houden', zeggen de handelaars.
Op zondag 30mei sloeg het noodlot toe in de Langemunt. Een gigantisch waterlek zette er in een mum van tijd de hele straat blank. Meer dan een miljoen liter water zocht zich door de winkelstraat een weg naar de Leie. Anderhalf uur lang had de Langemunt meer weg van een rivier dan van een rustige winkelwandelstraat. Maar liefst dertig winkels liepen onder water. In het wegdek bleef na de waterramp een gigantische krater van tien bij vier meter achter.

Braderie

De winkeliers wisten niet waar ze moesten beginnen. Niet alleen was het al de tweede keer dat ze met een dergelijk waterlek geconfronteerd werden, ze zagen ook hun braderie letterlijk in het water vallen. Het leek onmogelijk om de straat tegen 24juni - de start van het evenement - te herstellen. Dat was echter buiten watermaatschappij TMVW gerekend. Op nauwelijks twee en een halve week tijd slaagden aannemers er niet alleen in om de waterleiding te repareren, maar ook om de straat her aan te leggen.

'Een klein wonder', vindt ook Lucrèce Potiau, dekenin van de Langemunt en uitbaatster van de gelijknamige lingeriewinkel. 'De arbeiders hebben de voorbije weken ongelooflijk werk geleverd. Zij hebben zelfs op zondag en tijdens enkele nachten doorgewerkt om alles op tijd klaar te krijgen. Ondanks de werken zijn onze winkels toch altijd toegankelijk gebleven.'

Wat de handelaars vooral verheugt, is dat de braderie van nu donderdag tot en met zondag gewoon kan doorgaan. 'Je kan je niet voorstellen hoe belangrijk zo'n evenement voor ons is', gaat Lucrèce Potiau verder. 'Op een braderie komt zeer veel volk af. Stel je voor dat we dat dit jaar hadden moeten overslaan.'

Het gebeurt niet vaak dat winkeliers tevreden zijn met werken in hun straat, maar in de Langemunt zie je alleen tevreden gezichten. 'Alle ellende heeft zelfs nog een positief gevolg. Door alle heisa rond het waterlek en de heraanleg van onze straat, heeft onze braderie nog nooit zoveel reclame gekregen als dit jaar', zegt Sophie Colle van De Schoenmaker. 'Normaal gezien nemen wij met onze zaak niet deel aan de braderie, maar omdat het deze keer toch een beetje speciaal is, zullen ook wij een standje voor onze deur zetten.'

Foto's van maandag 21 juni:

1.
http://lh5.ggpht.com/_VS48TvQnRNY/TCHb7BDTOII/AAAAAAAAC1Y/maInx60qJgE/s640/P1020701.JPG

2.
http://lh5.ggpht.com/_VS48TvQnRNY/TCHb71LQuNI/AAAAAAAAC1c/FKrjdKUhDrs/s800/P1020703.JPG

3. Dit hoekpand zou nu ook in het project Vrijdagmarkt opgenomen zijn.
http://lh5.ggpht.com/_VS48TvQnRNY/TCHb8q25qII/AAAAAAAAC1g/gyHSpTb6Nnk/s800/P1020704.JPG

JumpV
August 12th, 2010, 01:34 AM
Een kleine update. In de Langemunt zijn ze bezig in de gebouwen. Van op straat is daar zichtbaar dat ze de plafonds aan het verwijderen zijn (of toch bezig waren). Op de Vrijdagsmarkt is er meer te zien. Daar is het SINGER gebouw tegen de vlakte gegaan:

01:
http://images.internix.be/fotos/20100811_provrij_01.jpg

02:
http://images.internix.be/fotos/20100811_provrij_02.jpg

Daar stond dit gebouw:

3.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2010/03/vrijdagmarkt-2010-03-21-003.jpg

Meurisse
August 12th, 2010, 12:39 PM
erg :(

naar mijn mening een van de mooiste gevels daar ...

Baai
August 12th, 2010, 07:59 PM
Ik veronderstel dat men ergens een huis moest slopen om de werf toegankelijk te maken.

JumpV
October 9th, 2010, 11:53 PM
Het is al eventjes geleden dat hier nog eens iets geplaatst is. Ik was vrijdagavond of fotoronde voor KoBra en maak ook altijd eens een klein ommetje. Nu is er in de Onderstraat ook een aantal huizen gesloopt. Ik heb even gezocht naar mijn vorige foto's, maar ik vind er geen van de vorige huizen.

01: Doorkijk van op de Vrijdagmarkt
http://images.internix.be/fotos/20101008_provrij_01.jpg

02: Foto's van in de Onderstraat
http://images.internix.be/fotos/20101008_provrij_02.jpg

03:
http://images.internix.be/fotos/20101008_provrij_03.jpg

04:
http://images.internix.be/fotos/20101008_provrij_04.jpg

05:
http://images.internix.be/fotos/20101008_provrij_05.jpg

Puinkabouter
October 10th, 2010, 12:25 AM
Nu is er in de Onderstraat ook een aantal huizen gesloopt. Ik heb even gezocht naar mijn vorige foto's, maar ik vind er geen van de vorige huizen.

Ik wel in mijn archief:

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2009/April/vrijdagmarkt_2009-04-23_004.jpg

JumpV
October 17th, 2010, 01:12 AM
De Langemunt is terug hersteld...

Artikel uit De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=6E2RU0PF&postcode=9000)
[I]Langemunt vestigt record van snelste heraanleg

Vrijdag gemerkt dat op sommige plaatsen de stenen als los liggen. Goed te horen als er over gefietst wordt.

Enkele foto's van vrijdag:

01:
http://images.internix.be/fotos/20101015_projvrij_01.jpg

02:
http://images.internix.be/fotos/20101015_projvrij_02.jpg

03:
http://images.internix.be/fotos/20101015_projvrij_03.jpg

Krookpunt
November 21st, 2010, 08:55 PM
Zijn er al beelden opgedoken van de manier waarop die gaten in de gevelwand opgevuld zullen worden?

Benonie
November 21st, 2010, 09:21 PM
^^

1.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Vrijdagmarkt/vrijdagmarkt_2009-12_001.jpg

7.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Vrijdagmarkt/vrijdagmarkt_2009-12_015.jpg

8.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Vrijdagmarkt/vrijdagmarkt_2009-12_017.jpg

9.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Vrijdagmarkt/vrijdagmarkt_2009-12_013.jpg

10.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Vrijdagmarkt/vrijdagmarkt_2009-12_023.jpg

11.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Vrijdagmarkt/vrijdagmarkt_2009-12_027.jpg

12.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/Projecten/Vrijdagmarkt/vrijdagmarkt_2009-12_020.jpg

Meer afbeeldingen kan je bekijken op de website van Bontinck (klik (http://www.bontinck.biz/nl/projects/shopping/2008-vrijdagsmarkt)), of op mijn fotopagina (klik (http://www.majhost.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=217232)).

Krookpunt
November 22nd, 2010, 01:31 PM
^^Bedankt, Benonie. Die maquettes op de website heb ik ook wel gezien. Mijn vraag betreft de detailstructuur van de invularchitectuur. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de bouwvergunning afgeleverd werd op basis van die maquette alleen.

AwesomeCityGhent
November 25th, 2010, 05:12 AM
Kan er me iem vertellen wat de plannen daar zijn aan de Vrijdagmarkt/Onderstraat?
Ik heb vorige week toen ik nr de Gravensteenfeesten wandelde ook gezien dat er daar een huis (Singer) was verdwenen...
Maar het hoe en waarom ontsnapt me eventjes volledig :)

EDIT:

Ik ben eens gaan terugscrollen tot een post van 15 juni en ik denk dat ik mijn vraag op die manier zelf al redelijk goed heb kunnen beantwoorden :banana:
Ik zit nu al een paar uurtjes bezig of andere threads :lol: en aangezien ik dacht hier zelf niet vlug een antw op mijn vraag terug te vinden had ik ze dus maar aan jullie gesteld :lol:
Maar bij deze is dat dus vlugger opgelost dan ik gedacht had, waarvoor dank aan mezelf :banana:

JumpV
November 25th, 2010, 10:14 AM
Je hoeft echt geen groot lettertype te plaatsen hoor, we lezen het zo ook wel ;)

AwesomeCityGhent
November 28th, 2010, 04:24 AM
Je hoeft echt geen groot lettertype te plaatsen hoor, we lezen het zo ook wel ;)

Blijkbaar :) En blijkbaar wordt alles ook mooi aangepast als je iets post :lol:

Jongeheer
February 1st, 2011, 07:07 PM
Een nieuwtje, al is het een kleintje: schoenenwinkel Tornado die net niet inbegrepen werd in het project, houdt een 'uitverkoop wegens project Vrijdagsmarkt'. Geen idee of ze hun pand gaan verkopen aan de aannemer, verkopen en een optie nemen op een pand dat inbegrepen is in het project of ze gewoon schrik hebben en het opgeven in de Lange Munt :lol:

http://www.whatsupin.be/media/images/review/photo_f857ae9f84d9515f17177929eeaa2685_tornado

Edit: blijkbaar toch geen nieuwtje, 't is al een tijdje uitverkoop.

Puinkabouter
March 3rd, 2011, 11:57 AM
:ohno:

Project Vrijdagmarkt ligt volledig stil
BOUWHEER MOET NOG ALLERLEI KLIPPEN NEMEN OM WERKEN TE KUNNEN VOORTZETTEN

GENT - De werken aan het ingrijpende Project Vrijdagmarkt liggen al maanden stil. In vijf panden die in het project worden opgenomen, zijn nog altijd winkels actief. Voor twee zaken is er nog geen akkoord over een opzegging van het huurcontract. Er zijn problemen met monumenten en schuttingen. Het project loopt maanden vertraging op.

Volgens de planning die vorig jaar in juni werd bekendgemaakt, zou het project tegen midden 2012 klaar moeten zijn. Projectontwikkelaar Limitless wil er een complex van winkels met bewoning en ondergronds parkeren realiseren. Er komen drie ondergrondse bouwlagen, waarvan twee voor parkeerplaatsen en fietsenstallingen. Op de min-1-verdieping komt commerciële ruimte. De bovengrondse winkeloppervlakten variëren van 80 tot 2.000m2. Er zijn 42 wooneenheden gepland boven de commerciële ruimten. In het binnengebied komen kleinere tuinen en een gemeenschappelijke groenzone voor de bewoners.

Begin 2010 verdween een deel van de gevels achter werfafsluitingen. Ontmantelingswerken werden uitgevoerd. Later werd er flink wat gesloopt. Vandaag is dat goed te zien, zowel vanop de Vrijdagmarkt, als van in de Onderstraat. Een groot deel van het binnengebied is gesloopt. In een grote put staat een enorme plas water. Alsof er een bom is gevallen. In de huizenrij op de Vrijdagmarkt zit een groot gat, als een ontbrekende kies. Maar de bouwplek ligt al maanden stil. In de buurt gonst het van de geruchten. De projectontwikkelaar zou in nauwe financiële schoentjes zitten, maar niemand kan dat bevestigen.

Geprangd

Koffiehuis Edera zit geprangd tussen werfcontainers en schuttingen. Het pand is verkocht, maar exploitante Sonja Steps heeft nog een huurcontract tot september 2015. Er is nog geen overeenkomst over het beëindigen van het contract. Nochtans is dat pand in het project opgenomen. ‘Wij weten van niets. Gelukkig hebben wij een trouw en vast cliënteel, al steek ik niet weg dat we er wat onder lijden. Als die schuttingen zouden weg zijn, zou het al beter zijn. Dat de werken stilliggen is in elk geval niet goed voor de stad en het imago van het bestuur', zegt ze. Naast Edera is de zaak Olleke Bolleke nog open.

Ook met de grote speelgoed- en gameswinkel Bart Smit is er geen akkoord. ‘We onderhandelen met de eigenaar over ons huurcontract. Wanneer we een akkoord zullen hebben kan ik niet zeggen', vertelt Hennie Verbaandert van de keten Bart Smit. In het deel van de Langemunt dat in het project zit, zijn ook nog twee gsm-winkels open. De andere panden staan leeg.

Stad Gent wil dat de schuttingen die in de Langemunt tot bijna midden in de straat staan, verhuizen tot tegen de rooilijn. De vergunning was immers al vervallen. De projectontwikkelaar vroeg een nieuwe vergunning aan. Die is geweigerd omdat er geen werken worden uitgevoerd. Er moet nog worden nagegaan of de panden en gevels voldoende veilig zijn gestut. De projectontwikkelaar wilde in het binnengebied nog een 17de-eeuwse gevel slopen. Monumentenzorg verzet zich. Omdat het pand van Bart Smit nog niet is gesloopt kan het archeologisch onderzoek niet worden voortgezet. Er moet nog heel wat grond worden afgevoerd voor de eigenlijke bouwwerken kunnen beginnen.

Beroep

Kortom: er zijn nogal wat klippen die de projectontwikkelaar moet nemen voor de werken kunnen voortgaan. Ze waren al eens stilgevallen omdat de Koninklijke Dekenij Vrijdagmarkt en één omwonende beroep hadden aangetekend bij de bestendige deputatie. De deputatie verwierp dat beroep.

Projectontwikkelaar Sebastiaan Ryckaert van Limitless en de nv Twizzle wil geen commentaar geven. Hij wil overleggen met zijn projectleider. Hij bevestigt dat de parkeergarage en de winkels in november niet klaar zullen zijn.

http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2011/03/03/B1_GV736VR7U.1_BABOWERF006.jpg.h170.jpg.280.jpg
Het Project Vrijdagmarkt heeft al grote gaten geslagen in de huizenrij, maar daar is het voorlopig bij gebleven. Sebastiaan Ryckaert, de grote man achter het Project Vrijdagmarkt, wil geen commentaar geven.babo,gia

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=1D3729T2&postcode=9000), 03-03-2011

Krookpunt
March 3rd, 2011, 05:59 PM
^^Heeft die 17e eeuwse gevel in het binnengebied een grotere overlevingskans dan het Coliseum (Kuiperskaai) twintig jaar geleden of de historische interieurs aan de Korenlei zes jaren geleden? Of wordt Monumentenzorg weer voor een voldongen feit geplaatst? Dat er nog discussie bestaat terwijl een deel van het bouwblok al is afgebroken, is geen goed voorteken.

GZT
March 3rd, 2011, 07:12 PM
Ik ben er vrij zeker van dat die gevel beschermd is.

snot
April 26th, 2011, 01:46 PM
:bash:

Hoe is het mogelijk dat men al kan slopen alvorens alle bouwvergunningen in orde zijn.
Het stond in de sterren geschreven dat dit project voor problemen ging zorgen.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=EG39ANNE&postcode=9000

Project Vrijdagmarkt is volledig geblokkeerd

GENT - De werken aan het ingrijpende Project Vrijdagmarkt liggen al sinds november stil en het dossier zit muurvast. Intussen ijveren handelaars met een petitie om de omheiningen weg te krijgen en maakte de dekenij een website om te tonen wat het moet worden.
Vooral klanten van koffiehuis Edera op de Vrijdagmarkt moeten hun koffie in een hallucinante omgeving drinken. Het terras zit geklemd tussen containers en omheiningen. Zicht op de Vrijdagmarkt is hen niet gegund. De uitbaatster heeft nog een huurcontract tot 2015. Naast haar houdt Olleke Bolleke ook nog stand. Andere handelaars op de Vrijdagmarkt en het Groot Kanonplein worden zenuwachtig.

‘We zijn de nutteloze omheiningen op de Vrijdagmarkt meer dan beu', staat er boven een petitie. ‘Sinds eind november is hier niets meer gebeurd. De omheining mag vier meter zijn, maar je merkt dat ze veel meer ruimte inneemt', klinkt het bij de Carrefour Express op de Vrijdagmarkt, die net naast de plek ligt waar een groot gat gaapt. ‘Wat is er bezig. een machtsspelletje tussen stad en projectontwikkelaar? Dit is niet goed voor de zichtbaarheid van onze zaak. Het valt nog mee, maar je voelt dat toch.'

Onveilig gevoel

Gino Lemaire exploiteert sinds drie jaar café-brasserie Contrast op het Groot Kanonplein. ‘Ik kijk pal op die containers, omheiningen en gaten. Mooi is dat niet. Ik zou niets liever willen dan dat het vooruitgaat. Ik had erop gerekend dat de werken eind 2012 voorbij zouden zijn. Dat mag ik al vergeten. Overdag draait mijn zaak goed, maar 's avonds voelen de mensen zich hier niet veilig. En dat merk ik. Mijn zakencijfer is 30 tot 40 procent gedaald.'

De handelaars leven in volslagen onwetendheid. De containers naast Edera staan er sinds april vorig jaar, maar ze zijn hoop en al tien uur gebruikt. Zij vrezen dat de bouwput er nog jaren zal liggen.

Volgens de planning die vorig jaar in juni werd bekendgemaakt, zou het project tegen midden 2012 klaar moeten zijn. De parkeergarage en de winkels zouden zelfs al in november klaar zijn. Projectontwikkelaar Limitless wil er een complex van winkels met bewoning en ondergronds parkeren realiseren.Er zijn 42 wooneenheden gepland boven de commerciële ruimten met een gemeenschappelijke groenzone.

Dit project midden in een historische stad, kwam er niet zonder slag of stoot. De gevoeligheden waren groot. De eerste plannen werden afgevoerd, pas na veel overleg, het opmaken van een inventaris van historisch erfgoed, het eisen van bewoning en gevarieerde architectuur kwam een compromis tot stand. De sloopwerken zijn al achter de rug.

17de-eeuwse gevel

Tijdens een recent overleg legde de projectontwikkelaar een aangepast plan op tafel, waarin hij een grotere commerciële ruimte had gepland, wellicht in de hoop een ‘grote trekker' binnen te halen. Daarvoor moeten twee gebouwen – onder meer een 17de-eeuwse gevel – sneuvelen en die wil de dienst Monumentenzorg bewaren.

‘De bal ligt in het kamp van de investeerder', zegt schepen Tom Balthazar (SP.A), bevoegd voor Ruimtelijke Ordening. ‘Na veel overleg en goodwill van de stad heeft hij een vergunning gekregen. Het nieuwe plan met aanpassingen is niet aanvaardbaar. We wachten op een nieuw voorstel. Vanzelfsprekend is het geen goede zaak dat het project stil ligt, maar we denken dat we dit kunnen oplossen met wat redelijkheid en een goede architecturale begeleiding.' Als er een nieuwe bouwaanvraag komt, betekent dat hoe dan ook dat het project nog maanden zal stilliggen.

In een brief zal stad Gent vragen aan de projectontwikkelaar om omheiningen op de Vrijdagmarkt en in de Langemunt zoveel mogelijk tot bij de rooilijn terug te brengen zonder daarbij de veiligheid in gevaar te brengen. Hij zou nog tot eind deze maand tijd hebben om zich in regel te stellen.

De Koninklijke dekenij Vrijdagmarkt begon zelfs een website (www.stadsvernieuwing.org) waarop wordt getoond hoe het was en hoe het moet worden. ‘We willen dit belangrijke project in het nieuws houden, in de hoop dat het vlug wordt gerealiseerd', zegt voorzitter Hubert Verstichele. Al staat er op de website een humoristische uithaal naar de projectontwikkelaar. ‘Afspraken zijn er om niet na te komen', wordt hem als motto toegedicht. De projectontwikkelaar was niet bereikbaar voor commentaar.

Puinkabouter
April 26th, 2011, 07:00 PM
^^ Echt onoverkomelijke problemen lees ik daar nu niet in. Enkel uitstel door een wispelturige ontwikkelaar. Zolang er maar geen Raad van State aan te pas komt...

Leuk trouwens, die website. Ziet er een beetje knullig uit, maar er staan wel een paar fijne geveltekeningen. De nieuwe situatie in de Onderstraat ziet er aardig uit :)

Krookpunt
April 26th, 2011, 10:34 PM
Als er "echt geen onoverkomelijke problemen" zijn, begrijp ik niet waarom die werken al maanden stil liggen en het bereikte compromis weer in vraag werd gesteld. :ohno: Of is de sloop van die 17e eeuwse gevel "geen onoverkomelijk probleem"?

Puinkabouter
April 26th, 2011, 10:40 PM
Nee, dat bedoel ik niet. Het is duidelijk dat het project op een gegeven moment wel in orde was, maar dat de ontwikkelaar zijn kans plots wou wagen op een grotere commerciële ruimte. Hij kan ook gewoon blijven bij zijn oude plannen en dan is er niks aan de hand.

De Klauw
April 27th, 2011, 12:06 PM
^^Typisch. Als het stadsbestuur nu toegeeft is dat het failliet van monumentenzorg en ruimtelijke ordening. Dan blijkt dat het loont om het stadsbestuur te chanteren en zullen meerdere ontwikkelaars het proberen.

wobblez
May 16th, 2011, 09:28 PM
Toen ik passeerde een dag of vier geleden stond een hekken open, en heb ik ervan geprofiteerd om een fotoreeksje te maken...

http://dstarz20.wordpress.com/2011/05/12/vrijdagmarkt-gent-leegstand/

Jongeheer
May 16th, 2011, 11:51 PM
Merci, wijze foto's!

Puinkabouter
May 17th, 2011, 01:18 PM
Stad verplaatst zelf omheiningen van project-Vrijdagmarkt

GENT - Stad Gent verplaatste gisteren zelf de omheiningen rond de bouwplek tussen Vrijdagmarkt, Langemunt en Onderstraat. Daar moet een groot winkel- en wooncomplex verrijzen.

Werknemers van de stad verplaatsten gistermorgen die omheiningen tot tegen de rooilijn. De containers die bedoeld zijn als werfketen moeten eveneens opschuiven.

Daardoor krijgen nog bestaande handelszaken, zoals koffiehuis Edera en Olleke Bolleke, weer ademruimte. Het terras van Edera zat helemaal ingesloten tussen afsluitingen en containers.

Stad Gent had de projectontwikkelaar een brief gestuurd om hem aan te manen tegen 16mei die omheiningen terug te plaatsen tot op de rooilijn, tenzij er om veiligheidsredenen moet worden uitgeweken. Er kwam geen reactie van projectontwikkelaar Twizzle, voorheen Limitless.

Het bouwproject ligt als sinds november jaar stil. Het project kwam er pas na intens overleg tussen diverse stadsdiensten en de projectontwikkelaar.

Die laatste diende een tijd geleden een nieuw bouwplan in waarbij een 17de-eeuwse gevel moest sneuvelen en nog andere wijzigingen werden gevraagd. De stad wilde daar niet op ingaan en sindsdien zit het dossier muurvast.

De handelaars in de buurt kunnen er niet mee lachen, want volgens de afgesproken timing zou het project al eind dit jaar deels klaar moeten zijn.

http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2011/05/16/B1_G6C3A51CR.1_gefv2010.jpg.h170.jpg.280.jpg
© Frederiek Vande Velde

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=O03A8CGK&postcode=9000), 17-05-2011

Jongeheer
May 17th, 2011, 06:57 PM
Stad Gent had de projectontwikkelaar een brief gestuurd om hem aan te manen tegen 16mei die omheiningen terug te plaatsen tot op de rooilijn, tenzij er om veiligheidsredenen moet worden uitgeweken. Er kwam geen reactie van projectontwikkelaar Twizzle, voorheen Limitless.

Goed bezig.. :bash:

Dequal
May 18th, 2011, 09:52 AM
DE PAEPE GROUP KON GEKNOEI IN HISTORISCH CENTRUM NIET LANGER AANZIEN
Vrijdagmarkt-project plots overgenomen

GENT - De Paepe Group uit Gent neemt het vastgelopen Vrijdagmarkt-project over van de firma Twizzle. De Paepe bouwt ook de hoogste toren van Gent, de MG Tower. Dit is een verrassende wending in een dossier dat al maanden muurvast zit. De Paepe belooft rekening te houden met alle partijen en oog te hebben voor het stadsgezicht. Karel Van Keymeulen

Maar waarom neemt De Paepe Group het project over? ‘Veel mensen zullen zich dat afvragen', zegt Ignace De Paepe, hoofd van de groep. ‘We zijn ervan overtuigd dat het project rendabel kan zijn, anders zouden we er niet aan beginnen. Als vakman en als Gentenaar heb ik me bijzonder geërgerd aan wat er gebeurde. Ik heb vaak gedacht: kom, laat mij dat doen, dan maken we er iets moois van voor alle partijen: winkeliers, bewoners, toeristen. Dat is mogelijk, daar ben ik van overtuigd. De kans om op die historische en centraal gelegen plek een bepalende rol te spelen voor Gent krijg je niet alle dagen. Toen na gesprekken bleek dat we het project konden overnemen, kon ik niet meer terug.'

Het Vrijdagmarkt-project kwam op gang in 2008 toen Sebastiaan Ryckaert van Limitless-Twizzle stelselmatig panden begon op te kopen in een gebied gelegen tussen Vrijdagmarkt, Langemunt en Onderstraat. Omdat hij in het hart van de historische stad aan de slag wilde, kwam er pas na intens overleg met de stadsdiensten een compromis uit de bus. Het ging om een grootscheeps winkel- en woonproject met ondergrondse garage en 42 wooneenheden. Volgens planning zouden de parkeergarage en de winkels al in november zijn afgewerkt en het project zou tegen midden 2012 klaar zijn. Maar na slopingswerken viel het project stil. De projectontwikkelaar stelde nieuwe eisen en wilde waardevolle panden slopen. De stad ging daar niet op in en het dossier zat muurvast.

MG Tower

De Paepe Group is een projectontwikkelaar en investeerder die actief is in grond-, afbraak- en infrastructuurwerken, grondsanering en recyclage. De groep, met 20 medewerkers, realiseerde al heel wat vastgoedprojecten en werkte al met een reeks grote firma's. In de Gentse regio is de groep best bekend voor de MG Tower, het nieuwe Oost-Vlaamse hoofdkwartier van KBC, dat met zijn 119 meter het hoogste kantoorgebouw in Vlaanderen wordt.

Ignace De Paepe wil vlug vooruitgaan en tegen het bouwverlof meer bekendmaken. ‘We vragen nog een beetje geduld van iedereen, want we willen het goed doen. We zijn ervan overtuigd dat we voldoende knowhow hebben om zelfs de achterstand in het bouwproces grotendeels weg te werken.'

Hij beseft dat veel handelaars in onwetendheid leven. ‘Terwijl zij het fundament zijn waar de toekomst van die wijk op moet rusten. Als ondernemer begrijp ik dat als geen ander. We zullen iedereen goed informeren over wat er gaat gebeuren. Dat geldt ook voor praktische zaken als plaatsen van omheiningen in de Vrijdagmarkt en in de Langemunt.'

http://www.majhost.com/gallery/Dequal/werken/b1_gsq3a7c04.1_gefv20155_2.jpg
Het dossier van het grote Vrijdagmarkt-project (tussen Vrijdagmarkt, Langemunt en Onderstraat), dat al maanden muurvast zat, kreeg de voorbije dagen een verrassende wending. fvv © Frederiek Vande Velde

Bron: De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=LM3A98B5&postcode=9000), 18 mei 2011

Jongeheer
May 18th, 2011, 01:15 PM
^^ Kan ik enkel toejuichen, merci Ignace! :lol:

Buffalo Soldier
May 18th, 2011, 02:04 PM
Klinkt idd positief!

De Klauw
May 18th, 2011, 02:14 PM
Goed nieuws. Zij hebben met de Arteveldetoren bewezen grote projecten aan te kunnen.

We kunnen er nu trouwens vrijwel zeker van zijn dat 'Limitless' in de financiële problemen zat.

Buffalo Soldier
May 18th, 2011, 04:11 PM
Goed nieuws. Zij hebben met de Arteveldetoren bewezen grote projecten aan te kunnen.

En dat ze snel kunnen werken:cheers:

Puinkabouter
May 19th, 2011, 07:23 PM
^^ Bwah, de Arteveldetoren vordert nu wel heel snel. Maar er gingen ook wel een paar jaar voorbereiding aan vooraf. Bovendien was het niet het eerste torenproject voor die locatie - de voorgangers van TeleAtlas waren afgekeurd... Dus er blijft toch een zekere analogie :D

‘Het kan moeilijk nog slechter'
BEWONERS EN HANDELAARS REAGEREN GEMATIGD POSITIEF OP OVERNAME VASTGELOPEN VRIJDAGMARKT-PROJECT

GENT - Handelaars en bewoners op de Vrijdagmarkt reageren vrij positief op het nieuws dat de Gentse projectontwikkelaar Ignace De Paepe het vastgelopen project tussen de Vrijdagmarkt en de Langemunt heeft overgenomen. Ze kijken uit naar zijn plannen en vragen zich af tegen wanneer het project zal gerealiseerd zijn. Karel Van Keymeulen

Sonja Steps is de exploitante van koffiehuis Edera. Het pand is verkocht, maar zij heeft nog een huurcontract tot 2015. Haar terras zat maanden ingesloten tussen containers en afsluitingen. Die zijn maandag verwijderd.

‘Wat De Paepe in de krant zegt, stemt me hoopvol. Ik verwacht dat het vooruitgaat. Alleen is niet duidelijk of hij hetzelfde plan gaat uitvoeren of een nieuw plan wil indienen. Ik heb geweldig veel last van duiven die op de gevel komen zitten en het terras bevuilen. Van de vorige projectontwikkelaar mocht ik geen duivenweringen plaatsen en niets tegen die duiven doen. Ik hoop dat er met de nieuwe mensen op een aangenamere manier kan worden onderhandeld', zegt Steps.

Francine Van Puymbroeck woont boven de GBExpress op de Vrijdagmarkt. Vanuit haar ruim appartement heb je een prachtig uitzicht over de Vrijdagmarkt. Maar vanop haar terras zie je neer op een groot gat.

‘Ik ben aangenaam verrast', zegt ze. ‘Al kon het moeilijk nog slechter gaan. Hier gebeurt al sinds midden november niets meer. Bij verbouwingen heb je altijd overlast en ik moet zeggen dat de afbraak vrij netjes is gebeurd. Al boorden ze op een dag wel een gat in mijn muur. Sinds het belendende pand is gesloopt, is het veel kouder in mijn appartement. Ik maak me zorgen over de veiligheid tijdens de Gentse Feesten. Maar ik woon al sinds 1971 in de Gentse binnenstad - en graag.'

Tafels reinigen

Het ergste vindt Van Puymbroeck dat er van alles gebeurt en je aan niemand iets kunt vragen. De arrogantie waarmee er tewerk is gegaan, stuit haar tegen de borst. ‘Ik hoop dat de nieuw projectontwikkelaar rekening houdt met de mensen die er wonen en handel drijven', zegt ze.

Ook Gino Lemaire van restaurant Contrast op het Groot Kanonplein is optimistisch. ‘Dit is een goede evolutie, want het zat hier muurvast. De Paepe belooft zelfs een deel van de achterstand in te halen. Intussen zouden ze best al die gaten dichttimmeren. Ik moet hier elke dag wel 15 keer de tafels reinigen, ook als er niemand zit.'

Sceptischer is Hubert Verstichele, voorzitter van de koninklijke dekenij Vrijdagmarkt. Hij verkocht zijn pand, waar de Super Soldi zat, aan Sebastiaan Ryckaert van Twizzle, de vorige projectontwikkelaar. ‘Zij kennen elkaar en al die projectontwikkelaars zijn gelijk', zegt hij. ‘Welke transactie is er gebeurd? Heeft Ryckaert het hele project verkocht? Zoals het er nu bijstaat, waait het stof alle kanten op. Dat kan niet.'

Er loopt nog een beroep van de dekenij tegen de bouwplannen bij de bestendige deputatie. ‘De dakconstructie past niet bij de rest van de daken op de Vrijdagmarkt. Het ontwerp van een nieuwe gevel op de Vrijdagmarkt is oerlelijk.'

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GJ3ABF38&postcode=9000), 19-05-2011

Wat die gevel aan de Vrijdagmarkt betreft hebben ze wel gelijk. Enfin, ik vind het an sich niet lelijk, maar het zou architect en ontwikkelaar sieren als ze zich juist zo getrouw mogelijk aan de vorige situatie zouden houden, wat de gevelrij van de Vrijdagmarkt betreft.

Wijzijndebuurt
May 24th, 2011, 11:43 AM
Voor wie hier graag eens face-to-face over van gedachten wisselt. Nu zaterdag 28/05 om 14u afspraak aan standbeeld Van Artevelde. Er zal iemand van de actiegroep Project Vrijdagmarkt het project kaderen in het bredere Gentse beleid rond de stadsontwikkeling van de binnenstad. Daarna wandelen we richting de Nieuwpoortwijk en maken eventueel nog ommetje langs de Hoogpoort (zie protest tegen ontwikkeling Sarma-complex).

Groeten,

Elias
wijzijndebuurt.wordpress.com (http://wijzijndebuurt.wordpress.com)

Puinkabouter
May 24th, 2011, 11:50 AM
^^ Wat mij betreft valt dat nog te bezien, ik heb een paar uur later een afspraak in Antwerpen. Maar het zou fijn zijn mocht er iemand van het forum aanwezig kunnen zijn en hier achteraf verslag kan uitbrengen :)

Ondertussen lijkt het wel bevestigd dat het project terug in gang zal schieten want er zijn 2 grote huurders voor winkelruimtes gevonden:

Project-Vrijdagmarkt strikt modeketen Primark

GENT - Vastgoedontwikkelaars Limitless en De Paepe Group, die zich in een joint venture verenigden, beloven de komst van de hippe Britse modeketen Primark naar het Vrijdagmarkt-project. De joint venture stelt dat in het Project Vrijdagmarkt, tussen de Langemunt en de Onderstraat, de Britse keten een winkel van 5.300 vierkante meter zal openen.

Stil

Het immense winkelproject, oorspronkelijk opgestart door de Nederlandse Limitless Group, ligt al maanden stil. Vorige week raakte bekend dat de Gentse bouwgroep De Paepe zich in het project inkocht.

‘Als alles goed gaat, hopen we het project nu weer op te starten en zou het project eind 2012, begin 2013 af moeten zijn', stelt Patrick Tacq van CB Richard Ellis, die winkels aantrekt voor de projecten.

‘Primark en H&M zegden al toe voor de Vrijdagmarkt.' Primark, een goedkope, hippe modeketen uit Engeland, heeft al een winkel in Luik. In Gent wil de keten een zeer grote zaak openen. ‘Op het gelijkvloers en in de kelder. H&M komt ernaast, met een uitbreiding op de eerste verdieping', aldus Tacq. ‘Speelgoedwinkel Bart Smit komt er ook terug. Er is zeer veel vraag van grote ketens om aan de Vrijdagmarkt te komen. Het is nu alleen maar kwestie van het project zo snel mogelijk weer aan het rollen te krijgen.' (JFC)

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=373AHNBD), 24-05-2011

Mooi zo, eindelijk nog eens een beetje uitbreiding van het winkelaanbod. H&M verwondert me wel een beetje: zij zijn nog maar pas klaar met het renoveren van hun 3 winkels in het centrum. Zouden ze er nu echt een 4e willen openen, of zouden ze dan een van hun andere winkels verlaten? Dat terzijde, het zou wel een goede zaak zijn: H&M is een typische trekker, het zou voor de hele Lange Munt wel een duwtje in de rug kunnen betekenen.

Bruggenbouwer
May 24th, 2011, 08:46 PM
^^H&M, daar is niets speciaals meer aan. Ik denk niet dat dat nog volk kan trekken, als er al 3 winkels zijn op korte afstand.
Primark daarentegen is wel een zeer grote trekker. Mijn vriendin gaat soms helemaal naar Luik om enkel die winkel te bezoeken. Het concept is spotgoedkope, maar stijlvolle kledij enz.

Puinkabouter
May 24th, 2011, 09:07 PM
Een beetje een variant op de New Look dan. Da's trouwens een winkel de we in Gent niet hebben. Ik hoop dat H&M gewoon één van zijn vestigingen verhuist, en dat het pand dat daarbij vrijkomt in de Veldstraat door een andere trekker wordt ingevuld.

Over persoonlijk appreciatie van het aanbod van H&M gaat het trouwens niet. Mij lijkt het toch een van de typische ketens te zijn die volk naar een plek lokken. Daarom niet per sé volk dat van ver komt he, maar gewoon de mensen die zich anders beperken tot de Veldstraat, die zouden er wel eens mee naar de Lange Munt kunnen gelokt worden. Als men ook de Post Plaza en het Sarmacomplex terug op de sporen kan krijgen kijken we misschien aan tegen een soort verdubbeling van de Veldstraat :D

De Klauw
May 24th, 2011, 10:19 PM
Vier H&M's in stad. Lang leve de winkeldiversiteit. :nuts:

MrEvers
May 24th, 2011, 11:09 PM
Vier H&M's in stad. Lang leve de winkeldiversiteit. :nuts:

Hoeveel Ice Paris XL'en en Panossen zijn er wel niet met exact hetzelfde aanbod?

PieterjanLauwers
May 24th, 2011, 11:42 PM
Hoeveel Ice Paris XL'en en Panossen zijn er wel niet met exact hetzelfde aanbod?

En vergeet het aantal Bel Company's, Phone Houses, Mobistars, Base's en Proximussen niet

Buffalo Soldier
May 25th, 2011, 06:26 AM
Dat zijn toch al 5 verschillende GSM winkels waaruit je kan kiezen, hoeveel heb je er nodig? :D

Ik denk dat zulke shoppingcentra bijna altijd ketens aantrekken? Bijna geen kleine zelfstandige zaken?

Buffalo Soldier
May 30th, 2011, 09:44 AM
Voor wie hier graag eens face-to-face over van gedachten wisselt. Nu zaterdag 28/05 om 14u afspraak aan standbeeld Van Artevelde. Er zal iemand van de actiegroep Project Vrijdagmarkt het project kaderen in het bredere Gentse beleid rond de stadsontwikkeling van de binnenstad. Daarna wandelen we richting de Nieuwpoortwijk en maken eventueel nog ommetje langs de Hoogpoort (zie protest tegen ontwikkeling Sarma-complex).

Groeten,

Elias
wijzijndebuurt.wordpress.com (http://wijzijndebuurt.wordpress.com)
Iemand hier die aanwezig was?

A.R.A.G.
July 25th, 2011, 05:05 PM
Volgens mij schort er toch nog iets aan de signalisatie van de parkings:

http://i47.servimg.com/u/f47/13/17/75/09/imag0110.jpg
Is de parking nu vrij, vol, of vrij vol?

Meurisse
July 25th, 2011, 05:51 PM
^^ er kunnen nog 3 wagens op de helling parkeren tot aan "vol"

Jongeheer
July 25th, 2011, 08:08 PM
^^ :lol:

sameram
August 5th, 2011, 11:20 PM
Ik woon nog steeds op de hoek en er gebeurt daar niets niets niets.....

De Klauw
August 5th, 2011, 11:42 PM
^^Daar verschiet ik niet van. De nieuwe eigenaar moet namelijk het hele project opnieuw uitwerken.

Jongeheer
August 6th, 2011, 01:11 AM
http://img24.imageshack.us/img24/5240/foto0009w.jpg

Nu ja, op het gigantische spandoek na. Het onderstaande hekwerk is trouwens op alle gevels die het project omvat terug te vinden. Ik weet wel niet hoe lang het er al staat, ik heb er niet op gelet tijdens de Gentse Feesten en ik passeer niet zo veel aan de Lange Munt.

JumpV
August 6th, 2011, 12:44 PM
Dat hekwerk is toch al beter dan wat er ervoor was. Die stonden daar een achttal meter op de straat!

Krookpunt
August 6th, 2011, 01:11 PM
Je kan geen "mooiere" schaamlap bedenken dan deze gigantische foto dieverwijst naar een schitterend fotoboek. Benieuwd wanneer en vooral op welke manier De Paepe de draad van dit eindeloos (=Limitless!) verhaal zal opnemen.

MrEvers
August 7th, 2011, 10:27 PM
Ofwel iets hypermodern science-fiction achtigs, dat op een goeie manier vloekt maar toch past met de rest, ofwel iets in een heel historische stijl...

Puinkabouter
August 7th, 2011, 10:35 PM
Er is toch helemaal geen sprake van een nieuw ontwerp? De Paepe ging gewoon verder met het voorstel dat eerder al was goedgekeurd door de Stad, dacht ik...

MrEvers
August 7th, 2011, 11:18 PM
Er is toch helemaal geen sprake van een nieuw ontwerp? De Paepe ging gewoon verder met het voorstel dat eerder al was goedgekeurd door de Stad, dacht ik...
Tja, momenteel staat er niets, dus kan men er in feite zetten wat men wilt, als de stad akkoord gaat; en ik denk dat de bewoners het niet jammer zullen vinden als er iets fatsoenlijk komt.
Ik stel voor: kantoren of woningen langs de kanten, winkels ondergronds, met toegang naar de parking van de Vrijdagmarkt, en in't midden een klein modern plein, met wat groen, een fontein en een modern kunstwerkje ofzo, met toegang langs de Vrijdagmarkt en Langemunt, desnoods als open poort, met een boog, zodat erboven ook gebouwd kan worden, en de huizenrij bewaard blijft.
Met het kaartje van Snot (en het winkelcentrum aan Canary Wharf in gedachte) ben ik in paint aan't werk gegaan:
http://www.majhost.com/gallery/MrEvers/Varia/langemunt2.jpg

Krookpunt
August 8th, 2011, 01:25 PM
^^Zo’n binnenpleintje lijkt mij kansloos. Een soortgelijke poging tussen het St-Baafsplein en de Mageleinstraat is uitgedraaid op een commerciële flop. Bovendien dreigt zo’n plekje in de onmiddellijke omgeving van het “Werregarenstraatje” binnen de kortste keren ondergespoten te worden, tenzij men afsluit zoals andere straatjes en steegjes in het centrum.

MrEvers
August 8th, 2011, 04:02 PM
Tja, ik denk nu eenmaal grotesk en bombastisch, dat is m'n aard :lol:

Baai
August 9th, 2011, 12:13 AM
I dacht het uiteindelijke ontwerp zoiets was, met het verschil dat het groen privaat is, niet publiek. Een private daktuin is trouwens beter, het maakt de woningen leefbaarder voor gezinnen. Er zijn in de buurt al genoeg pleinen, die binnenruimte mag gerust privaat gehouden worden.

Hof van Nassau
August 9th, 2011, 03:40 AM
Bedoel je iets in deze aard? :D
http://www.bontinck.biz/nl/projects/shopping/2008-vrijdagmarkt/meer-beelden

Puinkabouter
August 20th, 2011, 02:15 PM
Project Vrijdagmarkt komt weer op gang
ONTWIKKELAAR DE PAEPE ZEGT DAT WERKEN OVER ANDERHALF JAAR KLAAR KUNNEN ZIJN

GENT - Op de Vrijdagmarkt bouwen werklui steigers en voeren stutwerken uit. De afbraakwerken voor het project herbeginnen. Daarna volgen de bouwwerken. Over anderhalf jaar, begin 2013, kan het project klaar zijn, zegt projectontwikkelaar Ignace De Paepe.

Volgens de planning die vorig jaar in juni werd bekendgemaakt, zou het project Vrijdagmarkt tegen midden 2012 klaar moeten zijn. Het project kwam op gang in 2008. In een gebied gelegen tussen Vrijdagmarkt, Langemunt en Onderstraat wilde vastgoedgroep Limitless een complex van winkels met bewoning en ondergronds parkeren realiseren. Omdat hij in het hart van de historische stad aan de slag wilde, kwam er pas na intens overleg met de stadsdiensten een compromis uit de bus.

Begin 2010 begonnen ontmantelings- en sloopwerken werden uitgevoerd, maar de werken vielen stil. De projectontwikkelaar stelde nieuwe eisen, maar de stad weigerde daarop in te gaan. Het dossier zat volledig geblokkeerd.

In mei sloot vastgoedgroep De Paepe een joint venture met ontwikkelaar Limitless. De Paepe Groep is een projectontwikkelaar en investeerder die actief is in grond-, afbraak- en infrastructuurwerk. De groep realiseerde al heel wat vastgoedprojecten en werkte met grote firma's. In de Gentse regio is de groep best bekend voor de MG Tower, het nieuwe Oost-Vlaamse hoofdkwartier van KBC, dat met zijn 119 meter het hoogste kantoorgebouw in Vlaanderen wordt.

De Paepe stelde dat hij zich als vakman en als Gentenaar geërgerd had aan de evolutie van het project Vrijdagmarkt. Hij verklaarde ervan overtuigd te zijn dat hij er iets moois kon van maken waar alle partijen, zoals winkeliers, bewoners en toeristen, goed kunnen bij varen.

Hij kondigde de komst aan van de hippe Britse modeketen Primark naar het Vrijdagmarkt-project. In Gent wil de keten een zeer grote zaak van 5.300 m2. H&M wil er eveneens een vestiging openen, speelgoedwinkel Bart Smit komt ook terug.

'Het is alleen maar kwestie van het project zo vlug mogelijk weer aan het rollen te krijgen', zei De Paepe toen. Er gingen nog enige maanden over, maar de diverse partijen bereikten een consensus. 'Ook met de dienst Monumentenzorg die historische onderdelen en panden wil bewaren, is er een goede verstandhouding', zegt De Paepe. Het architectenbureau Bontinck kreeg het gezelschap van het bureau Jaspers & Eyers, dat de MG Tower ontwierp.

'We hebben de plannen onder controle. We moesten nog beslissen welke technieken we wilden gebruiken. We breken eerst verder af, dan kunnen de archeologen voortwerken. Aan de plannen verandert er niets. Het blijft een winkel- en woonproject met ondergrondse garage en 42 huizen. Ik spreek veeleer van huizen dan van appartementen. Ik ben nog altijd blij dat ik in dit project ben gestapt. Iedereen wil vooruit. Over anderhalf jaar moeten we klaar zijn', zegt De Paepe.

Omdat er wijzigingen komen vergeleken met de vorige bouwvergunning zal de groep een nieuwe bouwaanvraag moeten doen. De sloopwerken kunnen wel al plaatshebben.

http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2011/08/19/B1_G593E48PP.1_GEJDVRIJ.jpg.h380.jpg.568.jpg
Het pand op de hoek van de Vrijdagmarkt en de Langemunt wordt eerstdaags gesloopt.jd
© JOACHIM DEWILDE

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=733E8OVI), 20-08-2011

De Klauw
August 20th, 2011, 05:19 PM
Oei, ik zie vooral meer sloopwerken van panden op de Vrijdagmarkt (ik dacht dat er in de oude plannen slechts 1 pand zou verdwijnen?). Ik zie de namen Jaspers en Bontinck die de nieuwe panden zullen ontwerpen en ik zie ook de Dienst Monumenten die enkel met de historische panden inzit en dus niet wakker ligt van het feit dat er naast die historische panden doordeweekse opvularchitectuur komt.

Genoeg redenen om toch sceptisch te zijn ondanks het goede nieuws dat er eindelijk wat schot in de zaak komt.

Puinkabouter
August 20th, 2011, 06:56 PM
Bontick wàs al de ontwerper van de plannen, dus dat is geen nieuwe wending. Enkel de deelname van Jaspers-Eyers & Partners is een nieuwigheid, maar dan nog... Er gaat daar echt niet terug van 0 begonnen worden aan een nieuw ontwerp.

N.V.
August 20th, 2011, 09:29 PM
De hoekpanden van de Vrijdagsmarkt met de Langemunt waren toch helemaal niet betrokken bij dit project? Nu spreekt men ineens over de sloop van die panden. Iemand duidelijkheid hieromtrent?

De Klauw
August 20th, 2011, 09:41 PM
^^Inderdaad. Blijkbaar zijn ze er toch in geslaagd de hoekpanden te bemachtigen.

Bontick wàs al de ontwerper van de plannen, dus dat is geen nieuwe wending. Enkel de deelname van Jaspers-Eyers & Partners is een nieuwigheid, maar dan nog... Er gaat daar echt niet terug van 0 begonnen worden aan een nieuw ontwerp.

Maar we hebben dat ontwerp van Bontick nog altijd niet gezien, van de gevel bedoel ik dan. Vergeet me mijn scepticisme maar van zowel Jaspers als Bontick loop ik niet echt warm. Van Jaspers nog minder dan van Bontick (die soms nog verrassend uit de hoek kunnen komen). Het ontwerp van de binnenkant van het project kan me gestolen worden, maar het uitzicht op de Vrijdagmarkt mag niet verkwanseld worden door goedkope opvularchitectuur.

Puinkabouter
August 20th, 2011, 09:49 PM
^^ Ik vermoed dat de maquette op de website van Bontinck niet zomaar een vrijblijvend knutselwerkje is, maar toch enig zicht biedt op wat de toekomst brengt. 'k Loop er niet echt warm voor eerlijk gezegd, maar het heeft ook niets te maken met de vertragingen in het project of met de toevoeging van Jaspers-Eyers aan de ontwerpploeg. Soit, aangezien er een nieuwe bouwaanvraag moet worden ingediend zal je die tegen dat het zover is wel kunnen gaan inkijken op het Administratief Centrum. Hou u niet in ;)

En wat Jaspers-Eyers betreft: dat bureau heeft op dit forum misschien een slechte naam gekregen wat betreft hun kantoorontwerpen in en rond Brussel, maar dat wil toch niet zeggen dat het over de hele lijn een generische architectuurfabriek is? Idem voor Bontinck. Beide bureaus hebben net zo goed al fijne dingen voortgebracht... Alleen krijgen zulke dingen minder publieke aandacht.

@ N.V.: Dat hoekpand maakt al sinds een dik jaar deel uit van het project hoor - quote van 15 juni 2010:

Uit De Gentenaar: (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=KL2RH9GV&postcode=9000)

Project Vrijdagmarkt kan eindelijk beginnen

[...]

Intussen is ook het hoekhuis Vrijdagmarkt-Langemunt, waar een kapper is gevestigd, in het project opgenomen.

Deze namiddag ben ik er langsgewandeld. Er werden stellingen tegenaan gebouwd. Afbraak houdt - vermoed ik - in: alles achter de gevel. De gevel zelf, en dus het uitzicht vanaf de straat blijven waarschijnlijk zo goed als ongewijzigd.

De Klauw
August 20th, 2011, 10:24 PM
En wat Jaspers-Eyers betreft: dat bureau heeft op dit forum misschien een slechte naam gekregen wat betreft hun kantoorontwerpen in en rond Brussel, maar dat wil toch niet zeggen dat het over de hele lijn een generische architectuurfabriek is?

Dat is exact het probleem: Jaspers en in iets mindere mate Bontick zijn generische architectuurfabrieken. De kwaliteit hangt bij hen enorm van de klant af. De realiteit is helaas dat de meeste bedrijven zich enkel interesseren in het doel van het gebouw (kantoorruimte, fabrieksruimte, winkelruimte, ...) en niet in de architectuur ervan. Bureaus als Bontick en Jaspers leveren gewoon wat gevraagd wordt, niets meer, niets minder. Dat hoeft inderdaad niet te betekenen dat de ontwerpen per definitie kleurloos zijn maar vaak komt het daar op neer. Bureaus als Jaspers en Bontick zijn uiteraard professioneel genoeg om speciale wensen van de klant vorm te geven: dit zijn dan vaak de bovengemiddelde ontwerpen van Jaspers en Bontick. Maar van henzelf zal het vrijwel nooit komen, dat is ook hun doel niet.

Ik denk dus dat het probleem vooral bij de opdrachtgevers ligt. Maar dat neemt niet weg dat namen als Jaspers en Bontick terecht kritisch bekeken worden. Vaak wijst het op een inspiratieloze opdrachtgever.

JumpV
September 29th, 2011, 12:46 AM
Nog eens enkele foto's van de huidige stand van zaken:

http://farm7.static.flickr.com/6152/6192873759_82e422927b_z.jpg (http://www.flickr.com/photos/jumpv/6192873759/)
Toegangsweg voor de werf (http://www.flickr.com/photos/jumpv/6192873759/) by JumpV (http://www.flickr.com/people/jumpv/), on Flickr

http://farm7.static.flickr.com/6175/6193391730_1dcc1dd3fe_z.jpg (http://www.flickr.com/photos/jumpv/6193391730/)
Aan het Grootkanonplein (http://www.flickr.com/photos/jumpv/6193391730/) by JumpV (http://www.flickr.com/people/jumpv/), on Flickr

http://farm7.static.flickr.com/6163/6193392116_789a6d9161_z.jpg (http://www.flickr.com/photos/jumpv/6193392116/)
Gezien van op het Grootkanonplein (http://www.flickr.com/photos/jumpv/6193392116/) by JumpV (http://www.flickr.com/people/jumpv/), on Flickr

http://farm7.static.flickr.com/6160/6192875517_d0bd06fa11_z.jpg (http://www.flickr.com/photos/jumpv/6192875517/)
Gevels in de Langemunt (http://www.flickr.com/photos/jumpv/6192875517/) by JumpV (http://www.flickr.com/people/jumpv/), on Flickr

Puinkabouter
October 24th, 2011, 12:41 PM
Wie gezellig even in de binnenstad gaat wandelen komt al eens langs de Lange Munt of de Vrijdagmarkt en maakt er al eens een foto van. Zondag 23-10-2011:

1.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/vrijdagmarkt_2011-10-23-001.jpg

't Is megagezellig flaneren in de Lange Munt!

2.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/vrijdagmarkt_2011-10-23-002.jpg

Met inbegrip van de Onderstraat.

3.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/vrijdagmarkt_2011-10-23-003.jpg

Hoek Lange Munt-Grootkanonplein.

4.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/vrijdagmarkt_2011-10-23-004.jpg

Poortje met een niet al te tijdelijk karakter op de Vrijdagmarkt.

5.

http://www.majhost.com/gallery/Puinkabouter/2011/10/vrijdagmarkt_2011-10-23-005.jpg

En achter dat poortje, ligt dit.

Conclusie: er is tegenover de update van JumpV hier vlak boven nog geen steen verlegd. Alle betrokken partijen kunnen maar beter eens in gang schieten, wil men op het einde van de rit geen winkelruimtes moeten verhuren in een uitgestorven winkelstraat...

Puinkabouter
October 29th, 2011, 11:12 PM
Doorbraak. Jeppie ^_^

Project Vrijdagmarkt komt weer op gang
ZOU KLAAR ZIJN TEGEN NOVEMBER 2013

GENT - De werken aan het Project Vrijdagmarkt hervatten volgende week, nadat het project meer dan een jaar stil lag. Over twee jaar moet het multifunctionele complex met winkels, woningen en een ondergrondse parkeergarage klaar zijn. Stad Gent en de projectontwikkelaar Ignace De Paepe kwamen tot een akkoord.

Het Project Vrijdagmarkt startte in 2008. In een gebied gelegen tussen Vrijdagmarkt, Langemunt en Onderstraat wilde vastgoedgroep Limitless een complex van winkels, 42 wooneenheden en een parkeergarage realiseren. Omdat men in het hart van de historische stad wilde woelen, ging er intens overleg met enkele stadsdiensten aan vooraf. Begin 2010 werden ontmanteling- en sloopwerken uitgevoerd. Het project zou midden 2012 klaar zijn, maar de werken vielen stil. De projectontwikkelaar stelde nieuwe eisen, maar de stad weigerde daarop in te gaan. Het dossier zat geblokkeerd.

Vergaderd

In mei sloot vastgoedgroep De Paepe een joint venture met ontwikkelaar Limitless. De Paepe Groep is een projectontwikkelaar bedrijvig in grond-, afbraak- en infrastructuurwerken. In de Gentse regio is de groep best bekend voor de MGTower, het nieuwe Oost-Vlaamse hoofdkwartier van KBC, dat met zijn 119 meter het hoogste kantoorgebouw in Vlaanderen wordt.

De Paepe had zich geërgerd aan de gang van zaken op de Vrijdagmarkt. Hij kon al vlug de komst van de hippe Britse modeketen Primark aankondigen. H&M wil er eveneens een vestiging openen. Hij plaatste een stevige omheining rond het bouwblok en maakte ruimte in de Langemunt. Daarna werd het weer stil.

In de voorbije maanden is intens vergaderd. De Paepe wilde enkele wijzigingen doorvoeren zoals het uitbreiden van kelderruimtes tot aan de rooilijn op de Vrijdagmarkt. Over de afbraak van een achtergebouw in de Langemunt, dat aanvankelijk moest worden bewaard, is overeengekomen dat de waardevolle elementen worden gerecupereerd. Daardoor is het pad geëffend voor een nieuwe bouwaanvraag.

‘Met onze bestaande stedenbouwkundige vergunning mogen we al beginnen en de vergunde werken uitvoeren. We moesten ook duidelijkheid hebben over de technieken. Als een huis moet blijven staan en daarnaast wil je drie verdiepingen diep graven, dan moet je dat goed aanpakken als je de stabiliteit niet in gevaar wil brengen', zegt De Paepe. Hij moest met enkele huurders nog een overeenkomst maken.

Hij zegt dat de afbraakwerken vanaf maandag weer voortgaan. ‘Daarna beginnen we aan de slibwanden voor de ondergrondse garage. Dat kan tegen eind dit jaar klaar zijn. We willen tegen november 2013 het project af hebben. De winkels moeten al vroeger klaar zijn. Als we een gebouw als de MGTower van 119 meter hoog tijdig kunnen klaar hebben, moet het hier ook lukken.'

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=SF3HND0C), 29-10-2011

JumpV
October 30th, 2011, 12:34 AM
http://i.fokzine.net/s/static.gif

JumpV
January 10th, 2012, 10:56 PM
Aan de kant van de Vrijdagmarkt hebben ze op de gevels enkele doeken gehangen om de werken te verbergen.

1:
http://farm8.staticflickr.com/7151/6674639191_dee0916b6c_z.jpg (http://www.flickr.com/photos/jumpv/6674639191/)
Doeken verbergen de gevels (http://www.flickr.com/photos/jumpv/6674639191/) by JumpV (http://www.flickr.com/people/jumpv/), on Flickr

2:
http://farm8.staticflickr.com/7170/6674640471_d5c4e55689_z.jpg (http://www.flickr.com/photos/jumpv/6674640471/)
Doeken verbergen de gevels (http://www.flickr.com/photos/jumpv/6674640471/) by JumpV (http://www.flickr.com/people/jumpv/), on Flickr

3:
http://farm8.staticflickr.com/7141/6674641891_f2e4690c1d_z.jpg (http://www.flickr.com/photos/jumpv/6674641891/)
Doeken verbergen de gevels (http://www.flickr.com/photos/jumpv/6674641891/) by JumpV (http://www.flickr.com/people/jumpv/), on Flickr

GhentWatcher
February 3rd, 2012, 07:49 PM
Bedrijvigheid hier vanmorgen, maar nog geen zichtbare verandering. Op de site stadsvernieuwing.org staat een stand van zaken op 31 dec 11 en ik vermoed dat er daar momenteel nog niet veel aan toe te voegen is. Heb toch even proberen gluren en ik had een immense put verwacht voor de garage maar dat was er dus niet. Tegen eind '11 gingen de slibwanden klaar zijn, maar wat houdt dat dan precies in?
Heb wel opgemerkt dat er nu een stelling staat in de onderstraat terhoogte van de huizen die volledig tegen de vlakte gingen.