View Full Version : GENT : Welk imago voor de stad?
Puinkabouter February 27th, 2008, 09:58 AM Een poll naar aanleiding van dit artikel & aanstaande 'evenement':
Termont verkoopt Gent
'Groot Overleg' van 300 Gentenaars bepaalt nieuwe imago van stad
GENT - Welk imago moet Gent voortaan uitstralen? Over die vraag buigen de Gentse cultuurpausen, havenbobo's, bedrijfsleiders zich vrijdag in een Groot Overleg in het NTGent. Ook de 'gewone' Gentenaars zijn uitgenodigd.
Vraag aan een Vlaming wat dé toeristenstad is en iedereen zegt: Brugge', zegt burgemeester Daniël Termont. 'Een havenstad? Antwerpen. Een studentenstad? Leuven. Nochtans is Gent toeristisch de sterkste stijger, hebben wij ook een belangrijke haven en is onze universiteit nu de grootste van het land. Gent is het allemaal. Dat is op zich positief, natuurlijk. Maar het heeft ook een keerzijde: Gent heeft geen eigen gezicht. En dat heb je nodig, als je jezelf wil verkopen aan je bewoners, aan toeristen, aan bedrijven die willen investeren.'
Het bureau Berenschot heeft daarom een enquête gedaan bij 200 Gentenaars, 800 niet-Gentenaars en 240 bedrijfsleiders, om na te gaan waarmee zij Gent identificeren. 'Is Gent een cultuurstad, een sportstad, een industriestad, een studentenstad... Berenschot heeft 17 dergelijke aspecten onderzocht. De resultaten daarvan leggen we vrijdagavond voor. De driehonderd Gentenaars die we samenbrengen in het NTGent - met daarbij goed volk als Gilda De Bal, Sophie Dewaele, Pascale Platel, Zaki en Annelies Rutten - mogen dan stemmen of ze het eens of oneens zijn met de conclusies. De avond, gepresenteerd door Q-Music-coryfee Wim Oosterlinck, wordt trouwens ook live op de radio uitgezonden, en de mensen thuis kunnen reageren met sms'jes.'
Uit de studie komen nu al een paar aspecten naar voren die volgens Berenschot het imago van Gent moeten gaan bepalen. 'Dat we daar vrijdag met het Gentse middenveld nog over gaan praten is geen show', benadrukt de burgemeester. 'We willen met de mening van de Gentenaars echt nog rekening houden. Want we als kiezen voor een imago waar de Gentenaars niet achter staan, dan heeft heel deze operatie geen kans van slagen.'
De resultaten van de studie zijn soms verrassend, zegt Termont. 'Zelf vind ik Gent een ongelofelijke sportstad, bijvoorbeeld. We hebben hier de Topsporthal, de Zesdaagse, nu zaterdag de Omloop Het Volk,... Maar in de enquête blijkt vrijwel niemand Gent met sport te associëren. Dan heeft het geen zin om tegen de stroom in te roeien en ons toch met die sport te willen profileren.'
Wat de mensen dan wel met Gent verbinden? 'Blijkbaar vooral zachte begrippen als genieten of cultuur', zegt Termont. 'De harde sectoren, zoals Gent Havenstad of Gent Industriestad springen er veel minder uit. Zelfs niet bij de bedrijfsleiders die we hebben bevraagd. Wat evenwel bij iedereen terugkomt, is toch het aspect studentenstad. Gent wordt ervaren als een jonge stad, een authentieke stad ook die lichtjes alternatief is. Dat laatste is ook een aspect dat veel studenten aanzet om hier naar de universiteit of de hogeschool te komen.'
Uiteindelijk moeten er uit het Groot Overleg een stuk of drie facetten naar voren komen, die het stadsbestuur dan wil gebruiken om Gent meer uitstraling te geven. 'Dat is echter nog maar de eerste stap. Uiteindelijk moeten we tot een soort campagne komen zoals Antwerpen die heeft uitgewerkt, met hun A.'
'Hoe ik die campagne zie? Als ik dat zou weten, had ik al die bureaus niet nodig. Het moet in ieder geval fris en origineel zijn. Dus geen campagne met een G - dat zou gewoon plagiaat zijn. Eigenlijk zou de Gent-campagne met het hartje, die we met de SP.A gebruikt hebben voor de gemeenteraadsverkiezingen, een goed idee zijn geweest. Maar nu is die natuurlijk te politiek geladen en kan dat niet meer...'
Groot Overleg, op vrijdag 29 februari om 20 uur in het NTGent. Lezers die hun stem willen laten horen, kunnen zich nog inschrijven bij Gentinfo, 09/210.10.10. Wie de avond thuis wil volgen, moet afstemmen op City Radio (103.8 fm) en eventueel reageren per sms op 3111.
klik! (http://www.gentenaar.be/Article/Detail.aspx?articleid=LV1OGOR9)
De 17 aspecten die door Berenschot (http://www.stadsmarketinggent.be/#/nl/waarom-dit-overleg) naar voren zijn geschoven, zitten in de poll... en ik ben wel eens nieuwsgierig naar wat er hier over gedacht wordt.
Puinkabouter February 27th, 2008, 10:07 AM Meteen ook twee mensen aan het woord in de krant: hoe Marc Reynebeau en Bart Dieleman Gent zien.
'Stad en dorp ineen'
MARC REYNEBEAU
GENT - 'Wat ik aan Gent het meeste apprecieer, is dat de stad alle voordelen heeft van een provinciestad, maar maar weinig van de nadelen', zegt Marc Reynebeau - die vrijdag zelf aan het Groot Overleg deelneemt. 'Gent is een overzichtelijke stad waar alles aanwezig is voor een stadsmens als ik, zonder een metropool te zijn. Je vindt er stadsheid en dorpsheid ineen.'
'Wat minder is aan Gent? Ik wandel vaak te voet door de stad en dan merk je toch al snel dat niet iedereen kan genieten van die voordelen die ik er vind. Er is een grote sociale ongelijkheid. Ik heb zelfs de indruk dat die de jongste jaren nog is toegenomen.'
'Een slogan voor Gent? Een stad met de voordelen van een provincienest, maar zonder de nadelen van een grootstad, lijkt mij veel te zeggen.'klik! (http://www.gentenaar.be/Article/Detail.aspx?articleid=OS1OIMII)
'Veel gezichten'
RECLAMEMAN BART DIELEMAN
GENT - 'Het sterke punt van Gent is dat Gent zo veel sterke punten heeft', zegt reclameman Bart Dieleman van het Gentse bureau James & co. 'Het is een jonge en dynamische stad. Misschien is het dat wel wat Gent het meest moet benadrukken. Ik ben zelf oorspronkelijk van Brugge en daar profileren ze zich met hun historische stad - omdat ze niet meer hebben. Gent is ook een historische stad, maar kan zich beter verkopen met wat het meer heeft. Het hedendaagse vooral.'
'Wat in Gent ontbreekt, is misschien wel het groen', zegt Dieleman. 'En het is toch wel opvallend dat de gemeenten aan de rand van Gent, zoals Sint-Amandsberg of Ledeberg, niet dezelfde positieve evolutie hebben doorgemaakt als het stadscentrum.'
'Een slogan voor Gent? Stad van veel gezichten, misschien?'
klik! (http://www.gentenaar.be/Article/Detail.aspx?articleid=OS1OIMIK)
De Snor February 27th, 2008, 11:21 AM Persoonlijk heb ik een zwak voor Gent, zonder twijfel het beste wat België te bieden heeft.
De stad ligt aan een samenvloeing dus zou een slogan er iets mee te maken moeten hebben.
Iets in de trend van "Gent, kruispunt van het leven"
Puinkabouter February 27th, 2008, 11:41 AM Ik moet zelf nog eventjes nadenken voor ik hier iets over zeg of aanklik... Maar toch nog even dit:
Eigenlijk zou de Gent-campagne met het hartje, die we met de SP.A gebruikt hebben voor de gemeenteraadsverkiezingen, een goed idee zijn geweest. Maar nu is die natuurlijk te politiek geladen en kan dat niet meer...'
Het is anders wel iets dat mij destijds goed heeft kunnen charmeren. Het duurde zelfs een tijdje eer ik door had dat het van de SP-A uitging :)
http://i31.tinypic.com/2unvkoo.jpg
Ik mis die wel in het straatbeeld. Misschien gewoon de kleur veranderen?
poller1 February 27th, 2008, 11:46 AM Ik heb 'historische stad' gezet. Het dekt de lading. Het leeft.
In Gent wordt er NU OOK nog historie geschreven, de stad evolueert.
Brugge is eerder een 'openluchtmuseum' dan een 'historische stad'.
ZoT February 27th, 2008, 01:11 PM Brugge is eerder een 'openluchtmuseum' dan een 'historische stad'.
Right :ohno:
Meteen weer een van de idiootste boutades van de voorbije eeuw ertegenaan gekletst.
taboe February 27th, 2008, 01:28 PM ^^ ik denk dat hij bedoelt dat er in Brugge al 300 jaar niets noemenswaardigs gebeurt (behalve op voetbalgebied), terwijl Gent, ondanks zijn 'kleinheid' wel een rol speelt op de culturele scene in Europa (SMAK, Gerard Mortier,...) en in die zin meer leeft dan Brugge...
ON TOPIC :
Een stad profileert zich best door zijn uniekheid te benadrukken. Een van de voorgestelde aspecten benadrukken, lijkt me nogal nutteloos. Het heeft weinig zin Gent voor te stellen als dé historische stad van België, want op dat vlak zal Brugge toch altijd meer volk trekken. Als havenstad wordt het overschaduwd door A'pen, op cultureel vlak door Brussel en A'pen.
Het leukste aan Gent is dat het niet aanvoelt als een grote stad, maar wel de troeven heeft van een volwaardige stad: topmusea, veel sfeer (studenten), architecturale diversiteit, enz. Dat maakt het wel anders dan andere steden, Brugge mist stadsgevoel, A'pen en Brussel hebben veel meer af te rekenen met stedelijke problemen (verkeer, armoede,...)... (ik stel het nu iets te zw-wit voor natuurlijk)
ZoT February 27th, 2008, 01:41 PM ^^ ik denk dat hij bedoelt dat er in Brugge al 300 jaar niets noemenswaardigs gebeurt (behalve op voetbalgebied), terwijl Gent, ondanks zijn 'kleinheid' wel een rol speelt op de culturele scene in Europa (SMAK, Gerard Mortier,...) en in die zin meer leeft dan Brugge...
Alleen nog maar het Concertgebouw al vergeten? :) Culterele hoofdstad van Europa, enz...
ON TOPIC :
Een stad profileert zich best door zijn uniekheid te benadrukken. Een van de voorgestelde aspecten benadrukken, lijkt me nogal nutteloos. Het heeft weinig zin Gent voor te stellen als dé historische stad van België, want op dat vlak zal Brugge toch altijd meer volk trekken. Als havenstad wordt het overschaduwd door A'pen, op cultureel vlak door Brussel en A'pen.
Inderdaad nogal zwart-wit, maar in grote lijnen ben ik wel akkoord. Ikzelf heb voor Gent 'studentenstad' aangevinkt, maar zoals je zegt, elke stad is uniek, of zou toch uniek moeten zijn. Het is de combinatie van al die deelaspectjes, in die maten en normen, die van Gent Gent maakt. Sommige, zoals het studentenleven, springen er wat bovenuit, en verdienen dan misschien ook wat extra nadruk in de profilering.
poller1 February 27th, 2008, 02:14 PM Right :ohno:
Meteen weer een van de idiootste boutades van de voorbije eeuw ertegenaan gekletst.
allé, wééééral recht erop, op die lange tenen:banana:
(het is inderdaad een feit dat Brugge nu een zeker elan heeft, op cultureel vlak, én dat het een erg mooie stad is die weer leeft, maar het is ook 'dankzij' een eeuwenlange stagnatie dat het zo mooi bewaard gebleven is, vandaar de term 'openluchtmuseum' - was niet denigrerend bedoeld - ik vind Gent interessanter, maar Gent heeft ook veel meer 'lelijke plekjes' dan Brugge, omdat de 'historie' er veel lelijker heeft huisgehouden... je moet me niet altijd proberen verkeerd te verstaan...)
ZoT February 27th, 2008, 02:17 PM allé, wééééral recht erop, op die lange tenen:banana:
Ik heb u dat toch nooit verweten :lol:
Mja, ben de laatste tijd wat meer gespannen om verschillende redenen, dus het zou kunnen dat ze wat langer zijn, 'k weet niet, maar jij moet niet onderdoen, nah! :nuts:
;)
poller1 February 27th, 2008, 03:05 PM Ik heb u dat toch nooit verweten :lol:
Mja, ben de laatste tijd wat meer gespannen om verschillende redenen, dus het zou kunnen dat ze wat langer zijn, 'k weet niet, maar jij moet niet onderdoen, nah! :nuts:
;)
WABLIEFT ! qsdmofksrqogjlj;qse fqte
Schol:cheers:
Puinkabouter February 29th, 2008, 04:04 PM Een reminder aan de Gentenaars, of aan allen die vanavond in Gent zijn, die het wat kan schelen of niets anders te doen hebben: vanavond vindt het debat plaats in het NTG om 20h - ook te volgen op 103.8 FM (ik veronderstel dat dit lokaal is).
De Snor February 29th, 2008, 06:58 PM http://i31.tinypic.com/2unvkoo.jpg
of in combinatie met deze zonder het woord stad erop:
http://www.gent.be/images/logo.gif
Puinkabouter March 1st, 2008, 03:30 PM Mja, dat zou een beetje kitscherig worden denk ik. Liever gewoon het oorspronkelijke SP-A logo. F*ck politieke correctheid!
Ik heb gisteren proberen te luisteren naar het debat, maar ik heb niet alles kunnen horen. De klank was trouwens nogal slecht. En uiteindelijk was het vooral een makke goednieuwsshow en ophemeling van de stad door de opgetrommelde bekende Gentenaars... gelukkig met een paar kritische interventies van de man van het marketingbureau zelf. Een samenvatting uit de krant vandaag:
'Gent moet af van jaren '70'
Studiebureau vindt kennis, wonen en cultuur dé nieuwe speerpunten van het stadsimago
GENT - Feestende studenten, rommelige volksheid, gemakkelijk genieten en kermisachtige toestanden bepalen té veel het merk Gent. Dat vindt het bureau Berenschot, dat gisteravond in het NTGent voorstellen deed over wat het nieuwe imago van Gent dan wel moet worden.
Driehonderd Gentenaars kwamen gisteravond samen in het NTGent, om op zoek te gaan naar het imago dat Gent moet krijgen om in de toekomst nieuwe bewoners, toeristen en bedrijven aan te trekken. In een zogenaamd Groot Overleg debatteerden burgemeester Daniël Termont (SP.A) en Ocker Van Munster van het Nederlandse studiebureau Berenschot met de aanwezigen in de zaal. Uitgangspunt was: Gent heeft eigenlijk te veel troeven; de stad moet kiezen welke troeven ze ten volle wil uitspelen. Want als je op alle vlakken formidabel bent - dixit Termont - dan eindig je in een rommeltje. 'We moeten een scherper profiel hebben.'
Om de avond gemakkelijker te laten verlopen hadden de organisatoren de 17 aspecten waarop Gent zich zou kunnen profileren herleid naar vijf: cultuur, wonen, tolerantie, sport, en kennis en innovatie.
Helaas was van een echt debat geen sprake. Studiebureau Berenschot heeft zijn conclusies al getrokken; binnenkort worden een vijftal communicatiebureaus al aan het werk gezet om Gent als merk in de etalage te plaatsen. Het Groot Overleg, dat werd gepresenteerd door Wim Oosterlinck en rechtstreeks uitgezonden op radio City Music, was vooral een onderonsje van gelijkgestemden. Een aantal genodigden mocht voor en tijdens de uitzending de lof zingen van de stad Gent en zijn bestuur; de burgemeester - nochtans snipverkouden - maakte er in de hem typerende stijl een Daniël Termont-show van. Heikele thema's als onbetaalbare woningen en tolerantie werden al te vaak met een paar spitse oneliners afgedaan. Een kritische stem ontbrak.
Nochtans zijn de vaststellingen van studiebureau Berenschot opmerkelijk en vaak kritisch voor het imago van de stad. Zo mag Gent zichzelf graag een sportstad noemen, maar volgens Berenschot is dat niet geloofwaardig: mensen beschouwen Gent niet zo. Idem voor de titels van ondernemende stad, industriestad of waterstad. Vooral de niet-Gentenaars zien die aspecten niet in Gent dat, dixit Berenschot, al lang niet meer 'het Manchester van het vasteland is'.
Andere aspecten springen meer in het oog, maar die zijn dan weer niet allemaal positief, vindt Berenschot. Zo ervaart iedereen Gent als een volkse stad, maar wordt dat verbonden met rommeligheid en oubolligheid. Gent staat weliswaar bekend als toeristenstad, maar dan met de nevenbedenking dat ze maar goed is voor eendagsreizen. Als evenementenstad wordt Gent dan weer geassocieerd met kermisachtige toestanden en niet met pakweg innovatiebeurzen of grote congressen.
Dat imagokenmerken die op zich positief zijn soms toch verkeerd uitpakken, blijkt nog het frappantst uit het aspect studentenstad. Dat springt er absoluut uit als mensen vertellen over hun beeld van Gent. 'Het is zelfs te dominant', stelt het Berenschot-rapport. Bovendien denken de meeste mensen alleen aan de feestende student - de student die bezig is met creatieve uitdagingen blijft op de achtergrond.
Nochtans is het die laatste die Berenschot naar voren wil schuiven in de drie speerpunten die de studie naar voren schuift voor het toekomstige imago van de stad: kennis en innovatie, stedelijk wonen en cultuur. 'Als culturele stad heeft Gent al een sterke positie', poneert het studiebureau. 'Maar er zijn zoveel parels op gebied van toneel, muziek en dans die te weinig bekend zijn buiten Gent. Dat kan nog veel beter.'
Op het gebied van kennis en innovatie heeft Gent al een veel minder sterke positie - al is het succes in de biotechnologie een voorbeeld van hoe het wél moet. 'Nochtans is hier al heel wat werk verzet', vindt het studiebureau. 'In deze materie is Gent wel bezig om keuzes te maken, en dat loont op termijn.'
Ook qua stedelijk wonen - om de professionals in de stad te houden - is er werk aan de winkel. 'In Gent is het prima wonen, maar voor echt stedelijk wonen in complexen waarin architectonisch lef tot uiting komt, moet je naar andere steden.' Het bureau pleit vooral voor kwalitatieve woningen in de 19de-eeuwse gordel.
'Gent moet het dak repareren nu de zon nog schijnt', besluit het rapport. 'Gent wordt positief gewaardeerd, maar het eenzijdig op zachte dimensies gestoelde beeld is, op lange termijn, een bedreiging. De globalisering en de tijdgeest stellen andere eisen aan de concurrentiekracht van steden. Als je te veel wil zijn voor iedereen, loop je het gevaar dat je te weinig biedt voor enkelen. Bovendien valt het op dat het beeld dat de Gentenaars zelf hebben van hun stad, veel uitgesprokener is dan het beeld dat buitenstaanders hebben.'
Met andere woorden: Gent moet af van het jaren '70-denken, concludeert Berenschot. Door te soft te blijven, riskeert de stad oninteressant te worden voor bijvoorbeeld ondernemers.klik (http://www.gentenaar.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=9D1OPKDH&PostCode=9000)
Ik hoop van ganser harte dat het stadsbestuur de kritieken van Berenschot ernstig neemt, en er ook effectief iets mee doet.
Vooral dat imago van 'studentenstad', hier in de poll trouwens ook duidelijk het populairst, zint mij eigenlijk niet. Het studentenleven speelt een significante rol in Gent, en vormt een grote injectie van levendigheid (en poen), maar het doet wel uitschijnen dat het hier een soort grote speeltuin voor jonge twintigers is. Nu klink ik vast héél seutig, omdat ik zelf ook maar een jonge twintiger ben... Ik vind dat nu niet meteen een imago om op voort te bouwen om te stad aan te prijzen.
En de kritiek op het wonen in Gent is ook fijntjes.
En er hebben al 17 mensen items in de poll aangeklikt, maar amper iemand heeft er een woord toelichting bij gegeven. Komaan mensen, dit zou een interessant discussietopic kunnen zijn!
Ik overloop eens beknopt wat ik aanklikte.
Havenstad: Gent zou zich beter kunnen profileren als een stad met een haven. Een zeehaven, nota bene, en met heel kluwen van binnenwateren errond. Havens zijn een ideale plek voor bedrijven en industrie om zich te vestigen, en de goede ontsluiting via het water is een gedroomd alternatief voor vrachtvervoer op de weg. Helaas lijkt Gent hier weinig van te bakken, want alle bedrijven die naar hier worden aangetrokken, worden steevast naar de autostrades (Zwijnaarde, Drongen, Merelbeke) gelokt. Als de stad de haven meer in de verf zou zetten, kan het misschien ook meer havengerichte bedrijven binnenhalen.
Woonstad: de stad zou meer werk moeten maken van een goed imago als woonstad. Nieuwe inwoners aantrekken blijft de stad jong houden, en kan de vergrijzing wat afremmen. De stad is volop bezig om wijk per wijk de 19e eeuwse gordel wat op te frissen, maar het kan beter, groter, sneller. Gent moet alle gelederen van de bevolking aantrekken - maar dat is moeilijk aangezien hier nog veel te veel slechte woningen zijn, en er te weinig werk wordt gemaakt van het aantrekken van een iets rijkere bevolking.
Evenementenstad: er zijn de Gentse Feesten maar doorheen het jaar vinden hier ook nog tal van festivals plaats, op kleinere schaal. Maar er moet niet enkel op het feestelijke assortiment van evenementen gehamerd worden, de stad kan zich op dit vlak beter breder profileren. We beschikken over een Internationaal Congrescentrum en een énorme expohal. Er mag gerust meer publiciteit gemaakt worden voor Gent als een congres- en expostad.
Waterstad: dit kan gekoppeld worden aan Gent als woonstad. Een stad met veel water is in de Benelux niet uniek, maar heeft toch een charmante troef in handen. Wonen aan het water is bijzonder en sinds de uitvinding van de riolering ook best aangenaam, en Gent is een van de plaatsen waar je het kan doen in een stedelijke context. Ook op toeristisch vlak is het een troef.
Tolerante stad: een fijner aspect van Gent als studentenstad. Er hangt over alles een vrij ontspannen, ongedwongen en gelaten sfeer. Dat mag gerust gezegd worden, zoiets trekt volk aan. Helaas is het recente hoofddoekengedoe wel een stap in de verkeerde richting geweest...
Cultuurstad: liever dan een 'toeristische' of een 'historische' stad apart. Gent heeft veel fijne cultuurinstellingen, dat vergt geen lange beschrijving. Op dit domein is de stad trouwens al lang goed bezig: er bestaat een goede coördinatie tussen de verschillende diensten en cultuurhuizen, en dit moet absoluut zo gehouden worden, en moet verder gesteund worden om te groeien.
Kennis- en innovatieve stad: Gent is de stad met de grootste concentratie aan hoger onderwijs in Vlaanderen (België?). Dit brengt voor heel veel mensen het imago mee van studentenstad, maar triestig weinig wordt er gedacht dat universiteiten en hogescholen ook wel prima onderzoeksinstellingen zijn. Er zit in deze stad heel veel kennis, knowhow en intellectuele werkkracht gebundeld. Dit kan een goede trekpleister zijn voor bedrijven en High Tech industrieën (op vlak van biotechnologie zit dat al snor). Op dit moment lijkt mij dit potentieel onderbenut.
himbaman March 2nd, 2008, 06:38 PM ik vind persoonlijk dat het een mooi statement van gent zou zijn, om zich gewoon niét te profileren en niet mee te doen aan al die marketing- onzin.
giergel March 3rd, 2008, 01:07 PM Ik snap niet waarom je Studentenstad niet hebt aangeklikt...?
Gent is een typische studentenstad, en de 2de grootste van het land na Leuven.
taboe March 3rd, 2008, 02:34 PM ^^ Brussel is de grootste studentenstad, dan Gent, dan Leuven
Puinkabouter March 3rd, 2008, 03:01 PM Ik snap niet waarom je Studentenstad niet hebt aangeklikt...?
Gent is een typische studentenstad, en de 2de grootste van het land na Leuven.
Het gaat hem bij deze om het sterker inzetten op een aantal aspecten, gezichten van Gent die slecht gekend zijn maar wel een sterke troef kunnen zijn. Iedereen kent het gezicht van Gent als studentenstad al. Wat betreft studenten staat Gent er nu ook al heel goed voor. Daar moet niet nóg extra op ingezet worden. Iedereen blijft Gent sowieso al kennen als een studentenstad.
En, check your facts ;) - maar dat heeft taboe al gedaan :)
ik vind persoonlijk dat het een mooi statement van gent zou zijn, om zich gewoon niét te profileren en niet mee te doen aan al die marketing- onzin.
Ik zou dat eerder wereldvreemd en arrogant vinden. Het moet gezegd: Gent hééft vele troeven en blinkt op veel vlakken uit. Er zijn ook zaken waar Gent het slecht doet, en het mag wel eens gebeuren dat een extern onderzoeksbureau het stadsbestuur daar attent op maakt, kwestie van het wat competent te houden.
Maar het doet er niet toe hoe goed ge zijt... als ge het niet aan de buitenwereld kunt verkopen, dan zijt ge er toch niets mee.
__
Hier (http://www.gentblogt.be/2008/03/02/het-groot-onderzoek) trouwens een fijne en gevatte reportage over het 'Groot Onderzoek'.
Puinkabouter March 4th, 2008, 12:37 PM Het 'merk' Gent
GENT - Ik was erbij op het Groot Overleg. Maar die avond in NTGent, met niet eens een volle zaal, was meer een feel good-show dan een debat. Met veel grappen en forse dosissen chauvinisme, maar weinig overleg. Veel wijzer ben ik er niet van geworden. Of toch. Ik weet wel dat marketing en communicatie belangrijk zijn, dat een marketingwet zegt dat je voor de buitenwereld een scherp profiel moet hebben, maar ik heb vooral geleerd dat je Gent niet in een korset moet wringen. En ik blijf een gezonde dosis scepticisme tegenover marketinglieden bewaren. Vijf, jawel, vijf communicatiebureaus gaan nu aan de slag om een creatief concept uit te werken waarmee Gent als een 'eenduidig merk' in de etalage wordt geplaatst.
Als je mij vraagt wat het merk van Gent is, moet ik het antwoord schuldig blijven. En velen met mij, heb ik al vastgesteld. Precies dat heb ik altijd aantrekkelijk gevonden. Gent is veelzijdig en divers, is van alles en nog wat, van volks tot geraffineerd, van arbeider tot professor, van cultuur tot sport, van blank tot zwart.
Vrijdagavond zaten vooral culturo's, ambtenaren en mensen uit bedrijven en organisaties in de zaal. Geen wonder dat die goeddeels voor een profiel als cultuurstad en als kennis- en innovatiestad kozen. Dat is ook wat de man van het studiebureau Berenschot almaar beklemtoonde.
Burgemeester Daniël Termont is jaloers op de A van Antwerpen. Die A is goed gevonden. Maar dat is en was toch vooral een campagne om de Antwerpenaren zelf wat meer trots te geven en vooral wat zuur uit de samenleving te halen. Antwerpen was ook een stad, die in een grote crisis verkeerde toen Patrick Janssens daar het roer in handen nam. Gent heeft die crisissen niet meegemaakt en heeft de voorbije jaren een almaar aantrekkelijker imago gekregen.
Hoe profileer je je? Neem Bilbao. Tot daar het spectaculaire Guggenheimmuseum van Gehry verrees, was die stad nauwelijks bekend. Was dat niet die grauwe industriestad daar ergens in het 'woelige' Baskenland? Die stad staat nu op de wereldkaart door één opmerkelijk gebouw. Al is het stadsbestuur daar zo verstandig geweest er een hele stedenbouwkundige vernieuwing aan te koppelen. Toch is dat ook een uniek voorbeeld. Er zijn nog veel steden die aardige musea openden of prachtige gebouwen lieten verrijzen. Zij hebben die uitstraling niet. Met welk merk associëren we Europese steden als Lyon, Bazel, Zürich, Utrecht, Leiden, Newcastle, Aken, Krefeld, Braunschweig, Leeds, Cardiff? Ook allemaal flinke steden. Ja, Charleroi heeft een scherp imago, zij het een triestig imago.
Gent heeft geen Gehry-gebouw. Vraag is ook of dat moet. Al kan Gent best wat spraakmakende architectuur gebruiken. Dat is goed voor de trots van de Gentenaars en voor de uitstraling.
Ik kijk uit naar wat die communicatiebureaus uit hun mouw gaan schudden. Eerlijk gezegd, de beste reclame lijkt me de mond-tot-mondreclame. De beste reclame is gewoon dat het leven in Gent goed is, het leven in de brede betekenis. En dat liefst voor zoveel mogelijk mensen. Maak daar maar werk van. Het imago zal er wel bij varen.klik (http://www.gentenaar.be/Article/Detail.aspx?articleid=0G1ORPO7)
En ook een artikel. Christophe Peeters, schepen van Sport, is er niet content mee: klikhttp://www.gentenaar.be/Article/Detail.aspx?articleid=0G1ORPM4.
multa March 5th, 2008, 02:25 PM Het nieuwe marktdictaat van Berenschot! Waarom Gent meer dan een pak wafels is.
“The Spectacle is the chief product of the present day society”, zei Guy Debord in zijn “Society of the Spectacle” in 1967. Debord kreeg alleszins gelijk, gezien het mediaspektakel van “Het Groot Overleg” over de toekomst van Gent. “Gent moet af van jaren '70'-imago”, zo stelt het Managementbureau Berenschot dat werd ingehuurd door de Stedelijke overheid om Gent te verkopen. Op deze mediashow in het NTG stelt Berenschot dat feestende studenten, rommelige volksheid, gemakkelijk genieten en kermisachtige toestanden té veel het merk Gent bepalen. Het studiebureau vindt kennis, wonen en cultuur dé nieuwe speerpunten van het stadsimago. Wat een debat had moeten zijn over ‘de toekomst van Gent’, werd een schaamteloze marketingshow met stemmachientjes voorbereid door een stel Yuppie-marketeers die hun sloganeske dictaat over het toekomstige Gent opdringen. Toehoorders waren selectief uitgekozen om critici te vermijden die het leuke feestje over de toekomst hadden kunnen verstoren! Gent werd doorheen deze hele show zonder scrupules als een Merk op het winkelschap geplaatst naast het pak wafels en de eindeloze rij wasproducten.
Steden zijn zich in de loop der jaren steeds nadrukkelijker bezig gaan houden met het vergroten van hun naamsbekendheid. Tegen de achtergrond van voortschrijdende economische competitiviteit, maken steden een 180°-bocht van vroegere industriële centra naar postindustriële steden waar kennis, innovatie en creativiteit centraal staat. Zodoende hopen ze toeristen, studenten, bedrijven of andere doelgroepen aan te trekken. Steeds meer steden schakelen zich moeiteloos in, in deze Citymarketing. Een hip logo, holle slogans en oneliners, apolitieke beeldvorming en retorische frasen vieren hoogtij bij deze ‘City branding’. Het behoort tot de typische dwangmatige positieve ‘thuis in de stad’-cultuur waarbij steden niet meer vormen dan een letterlijk “aantrekkelijk beeld”; vooral voor de buitenwereld. “Aantrekkelijk” voor de niet-Gentenaren en consumenten van het omliggende groene Hinterland die ’s weekends uit hun suburbane droom worden gewekt om zich een Louis Vuitton-trois-pieceke te kopen, “beeldend” voor de talloze aangeslagen digitale toeristencamera’s die salvo’s beelden opslokken van de binnenstad. “Aantrekkelijk” voor investeerders die hier “jobs” creëren (en ergens anders weghalen zoals IKEA) en voor nieuwe middenklasse gezinnen en zogenaamde professionals die de negentiende-eeuwse gordel meer kunnen bieden dan haar huidige rommelige élan. Communicatieadviseurs, spin doctors, reclamejongens en citymarketing zijn centrale spelers in dit stedelijk citymarketingdiscours.
Met dit marktspektakel proberen dit studiebureau en de Stad een ‘eigenheid’ voor Gent binnen te brengen. De nadruk op innovatie, creatie en kennis is ironisch genoeg in de meest West-Europese steden aanwezig; ook in Kortrijk en Leuven. Juist de interlokale competitiestrategieën tussen steden, zorgen ironisch genoeg voor een seriële reproductie van hetzelfde. Ook sluit dit innovatie- en kennisdiscours naadloos aan bij de tekst van de Strategische Meerjarenplanning (Missie 2020). Het mag een open vraag heten waarom men geld verkwanselt aan deze studie van Berenschot. Niettegenstaande hun zogezegde originaliteit negeren de Stad en Berenschot, helaas alles waarvoor Gent in realiteit staat; namelijk dat deze stad dit soort citymarketingonzin geenszins nodig heeft. Gent is “Gent” net omdat we dergelijke holle frasen, eenzijdige beeldvorming en oppervlakkige logo’s kunnen missen. Als Gent nog enigszins trots wil behouden, in tegenstelling tot “A” (de Stad die zogezegd van iedereen is), houdt ze meteen op met dit soort citymarketing waarin de stad verpatst wordt alsof het om het eerste en beste pak wafels gaat.
Top of the bill is de zogezegde perverse democratische participatie die hiervoor wordt opgezet. “Het Groot Overleg” via de Q-Music mediashow en het bijbehorende klapvee met stemmachientjes in NTGent, doet het schaamrood op de wangen alleen maar toenemen. Dat de conclusie is dat er helaas van een echt debat geen sprake was, lijkt op het opentrappen van een open deur (De Gentenaar, 1 maart 2008). Studiebureau Berenschot heeft zijn conclusies al getrokken, zo klinkt het in de Gentenaar. “Het Groot Overleg, dat werd gepresenteerd door Wim Oosterlinck en rechtstreeks uitgezonden op radio City Music, was vooral een onderonsje van gelijkgestemden. Een aantal genodigden mocht voor en tijdens de uitzending de lof zingen van de stad Gent en zijn bestuur; de burgemeester - nochtans snipverkouden - maakte er in de hem typerende stijl een Daniël Termont-show van. Heikele thema's als onbetaalbare woningen en tolerantie werden al te vaak met een paar spitse oneliners afgedaan. Een kritische stem ontbrak.” (De Gentenaar, 1 maart 2008)
Wat dacht men? Dat er een studiebureau wordt ingehuurd tegen torenhoge prijzen om daarna democratische inspraak te vragen? De vraag is zelfs of het ooit anders is geweest? Gent kent al langer deze traditie van dubbelzinnige rebelsheid. Contestatie en kritiek op het beleid mag volgens het officiële discours van ‘de rebelse Gentenaar’ in het Rebelse Gent. De vraag is of er geen voetnoot staat in de annalen van het Rebelse Gent, die verwijst naar de rebellie die moet gebeuren ‘binnen de marges van ons bestuursakkoord, onze eigen overlegplatformen, onze eigen participatieshows, onze beschermde binnenkamerpolitiek en aan de staart van onze eigen officiële stoet’.
De concluderende antidemocratische platitude van het rapport stelt, wat omfloerst toegegeven, dat democratische keuzes eigenlijk geen plaats hebben in een tijd van globalisering die zogezegd noodzakelijke aanpassingen van de steden vraagt: “Dé globalisering en dé tijdgeest stellen andere eisen aan de concurrentiekracht van steden. Als je te veel wil zijn voor iedereen, loop je het gevaar dat je te weinig biedt voor enkelen.” Vooral wat betreft stedelijk wonen gaan de tenen krullen. In plaats van een pleidooi voor solidair wonen en een radicalisering van sociale rechtvaardigheid met aandacht voor kwaliteitsverhoging van de erbarmelijke woonsituatie in de negentiende-eeuwse gordel, steken deze Yuppies van Berenschot een discours op over de-nog-aan-te-trekken middenklasse; “om de professionals in de stad te houden - is er werk aan de winkel!” Het is dus beter je te focussen op één groep professionals die daarmee tevreden is, dan op alle Gentenaars die je dan minder ‘return on investment’ kunnen geven.
De aandacht voor de Gentenaars zelf wordt nog eens de vloer aangeveegd door te stellen dat “het beeld dat de Gentenaars zelf hebben van hun stad, veel uitgesprokener is dan het beeld dat buitenstaanders hebben.” So what? Als er iets belangrijk is, mag het toch wel de eigen lokale bevolking wezen? Het mag duidelijk zijn dat dit Groot Overleg als centrale focus in de SWOT-analyse ‘de- (nog)-niet-Gentenaars’ en kapitaalkrachtige consumentenklasse heeft. Deze propagandeske lifestyle politiek van Berenschot staat echter lijnrecht tegenover de reële “leefwereld” van de Gentse burger. De hele campagne doet denken aan het schip ‘Pantserkruiser Potemkin’ uit de film van Sergej Eisenstein in 1925; een mooie façade van vooruitgang die het alledaagse leven aan de basis negeert. De kwaliteit van het toekomstige Gent wordt in het Berenschotrapport eenzijdig afgemeten aan de marktwaarde. Het kan geenszins de bedoeling zijn een nostalgisch utopia voor te schotelen van het échte Gent waaruit verandering geweerd wordt. Er is zeker plaats voor verandering en een nieuw streefbeeld, gebaseerd op de maakbaarheid van de stad. Verandering is dan gebaseerd op de Gentse bevolking die het sociale cement vormt van een emancipatorisch streefbeeld. De vraag betreft niet voor of tegen verandering, maar welke toekomstige veranderingen je nastreeft en vooral voor “wie”?.
PASCAL DEBRUYNE
bron: TiensTiens (http://www.tienstiens.org/node/3223)
Weer ferm overdreven, maar hij heeft wel een punt.
poller1 March 5th, 2008, 02:44 PM De meeste doen toch een beetje té gewichtig...
Puinkabouter March 5th, 2008, 03:51 PM Gewoon de zoveelste chauvinist die niet kan verkroppen dat Gent niet vanzelf verkoopt en dat Gent niet over heel West-Europa bekend staat als een beregezellig knus knuffelclubje. En dan weer zo'n typisch nimby-einde 'verandering mag wel, maar... '. Maar zo ken ik TiensTiens wel: een groepje professionele zagen.
En iedereen maar denken dat Gent zélf door dit onderzoek zou gaan veranderen. Lulkoek. Het is gewoon de manier waarop Gent zichzelf aan de buitenwereld verkoopt die hier onderhanden moet worden genomen. En bij TiensTiens zijn ze zo chauvinistisch om te denken dat dat gewoon vanzelf gaat.
bubblingman March 8th, 2008, 06:42 PM sorry voor efkes offtopic te gaan maar kwou keer vragen of iemand die hier wist wat er aan gaande is in Blaarmeersen, schijnt dat er daar verbouwing is...??
Puinkabouter March 10th, 2008, 12:51 PM Het wordt een beetje heraagelegd. Het 'strand' wordt ferm vergroot, en daarom staat de vijver al enkele maanden droog.
Eeuwige aspirant-burgemeest Sas Van Rouveroij wil werk maken van een imago van een innovatieve stad:
Sas wil dat stad proeftuin voor innovatie wordt
GENT - Komen de grote onderzoekscentra die in onze stad actief zijn met iets nieuws op de markt, dan moet de stad voorloper zijn om dat uit te proberen. Schepen Sas van Rouveroij (VLD) wil innovatie zichtbaar maken.
Sas van Rouveroij stelde tijdens de bevoegde gemeenteraadscommissie zijn beleidsplaninnovatie voor. Het uitgangspunt is dat er van alles gebeurt in Gent, maar dat wij dat nog veel te weinig weten. De schepen wil inzetten op innovatie en vernieuwende projecten veel ruimer bekendmaken.
De stad erkent in Gent dertien onderzoekscentra van wereldklasse. Met vier daarvan wil de stad zwaar uitpakken. Het gaat om het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB), Ghent Bio Energy Valley, het Onderzoekscentrum voor de Aanwending van Staal (Ocas) en het Instituut voor Breedbandtechnologie (IBBT). Het lijstje is nog niet definitief. Tijdens de commissie stelden verschillende raadsleden voor om nog meer onderzoekscentra toe te voegen.
Samen met de Universiteit Gent en de provincie heeft Gent het kennisplatform Gent BC - BC staat voor Big in Creativity - opgericht. 'Daarin willen wij onderzoekers en doctorandi nauwer in contact brengen met de ondernemerswereld', zegt Sas van Rouveroij. 'Wij hopen dat zij op die manier sneller de stap zullen wagen naar de vermarkting van hun onderzoek.' Ook de hogescholen, VIB, IBBT en technologische bedrijven zullen nauw bij Gent BC betrokken worden.
Sas van Rouveroij wil innovatie ook letterlijk zichtbaar maken. Hij stelt de stad als proeftuin voor. Als onderzoekers met iets nieuws op de markt komen, dan kan dat het best in Gent zelf uitgeprobeerd worden. 'Wij moeten innovatie uit het laboratorium halen en het zichtbaar maken in het stadsbeeld. Op die manier kunnen we het nut voor de maatschappij aantonen.' Dat kan gaan van een nieuw type riolering tot een supersnelle internetverbinding.
Het beleidsplan wordt verder besproken in de gemeenteraadscommissie van april. klik (http://www.gentenaar.be/Article/Detail.aspx?articleid=411P3365)
Secondminister March 13th, 2008, 09:06 PM Gisteren nog op de radio : "tot nader order is Leuven nog steeds de Vlaamse studentenstad bij uitstek". Misschien kan de VRT de stedelijke studentencijfers eens nakijken ?
Puinkabouter March 13th, 2008, 09:40 PM Goh ja, cijfers zeggen niet alles. In Gent zijn er meer studenten dan in Leuven. En dan? In Brussel zijn er nog meer studenten dan in Gent. Hoor je iemand ooit Brussel een studentenstad noemen? Maar in Leuven speelt de student over het algemeen wel een veel centralere rol in het reilen en zeilen in de stad dan in Gent, en zeker veel meer dan in Brussel. Dat maakt het toch méér een studentenstad dan Gent.
Je kan die cijfers ook relatief bekijken.
In Gent studeren 55.000 studenten. De stad zelf heeft 237.000 inwoners (volgens cijfers door de stad zelf). Dat is een verhouding van 23%. In Leuven studeren... 40.000 studenten (?), en de stad heeft zo'n 92.000 inwoners. Dat is een verhouding van 43%. Toch een ferm verschil. Soit, 't is niet helemaal correct natuurlijk, want van al die Leuvense studenten, zijn er ook een pak die zelf Leuvenaar zijn, en hetzelfde geldt voor Gent.
Mijn punt: het is zeker niet onlogisch dat Leuven méér het imago van studentenstad heeft dan Gent, ook al zijn er in absolute cijfers meer studenten in Gent dan in Leuven. En dat hoeft niet erg te zijn. Laat Leuven gewoon dé studentenstad zijn. Er resten nog genoeg troeven die kunnen uitgespeeld worden door Gent om zichzelf met een duidelijk gezicht aan de buitenwereld te promoten.
Puinkabouter April 20th, 2008, 10:12 PM 'k Ben eigenlijk wel in het algemeen nieuwsgierig naar wat het algemene beeld over Gent is op dit forum. Hoe kijken jullie tegen Gent aan?
poller1 April 21st, 2008, 11:15 AM Positief.
(mooi, gezellig, niet te groot, niet te klein,.......)
(gezellig water, mooie straatverlichting)
(interessant dialect)
Puinkabouter May 2nd, 2008, 02:49 PM Veel mensen met een mening :lol:... Ma bon, de poll spreekt ook wel een beetje voor zich, natuurlijk.
Ik had eigenlijk nog wel wat meer uitleg kunnen geven bij 'kennis- en innovatieve stad', want ik zag dat op het moment enkel als een kennisstad (hoge concentratie hoger onderwijs). Eigenlijk mag er best gesteld worden dat Gent toch een beetje innovatief is: het is (voor zover ik weet) de enige stad met een speciaal aangepast lichtplan, de eerste met een 'mobiliteitsplan' dat van het centrum een groot voetgangersgebied maakte, maar bvb. ook de eerste Vlaamse stad met een "meldpunt discriminatie", de eerste die een nieuw (en 'groen') stadion bouwt,... Dusja, dat mag gerust al eens aangewend worden om zichzelf in de verf te zetten :)
hoow May 6th, 2008, 11:15 AM Ik heb ze allemaal aangeklikt.
Is dat niet een van de troeven van Gent? Dat de stad op zovele fronten thusi is? Dat studentene n toeristen er doorheen lopen. Dat er volkse buurten zijn, dat er industrie is en water en sport en van alles wat.
Gent verveeld nooit!
Puinkabouter May 6th, 2008, 05:53 PM Mja, 't is feitelijk wel waar :)
Er is in de Knack van deze week trouwens een interessante artikelreeks (een extra katern, eigenlijk) over Daniël Termont. De marketingdrang wordt er een beetje aan de kaak gesteld. Is wel interessant leesvoer.
Puinkabouter May 11th, 2008, 08:45 PM http://i31.tinypic.com/2unvkoo.jpg
Op dat logo is destijds ook nog geparodieerd met een verwijzing naar de grote Turkse gemeenschap of whatever dat er ook mee bedoeld werd:
http://www.tanguyveys.be/vanhartegent.jpg
Le Penseur May 11th, 2008, 09:55 PM Heeft Gent nog altijd veel Franstalige bourgeoisie? Dat was toch ook een imago van Gent, vroeger althans, dat er enorm veel Frans werd gesproken. Mijn stiefgrootvader zei ooit eens dat van alle Belgen de Gentenaars het best Frans praten.
Puinkabouter May 11th, 2008, 10:44 PM Eigenlijk wel ja. "Veel" is misschien wat overdreven, het hangt er een beetje van af in welk milieu je gaat zoeken, maar er wordt hier inderdaad nog door een deel van de bevolking - de vergane bourgeoisie - Frans gesproken. Je merkt dat ook nog in straten zoals de Brabantdam, of scholen zoals het Sint-Barbaracollege of het Instituut van Gent. In die laatste school heb ik zelf trouwens van het kleuterklasje tem. het 6e jaar middelbaar school gelopen - en daar hing écht wel zo'n sfeertje. Een paar van mijn vrienden en kennissen komen ook uit dat milieu. De meeste ervan wonen weliswaar in Latem, Laarne, Heusden en soortgelijken :)
Mijn vader is trouwens zelf een franstalige Gentenaar, en de familie langs vaderskant heeft zo in de verre verte ook een beetje een bourgeois tintje. Er zat zelfs een bekende architect tussen :banana:
Als je ook kijkt op oude foto's van Gent zou je soms denken dat het een stad in Frankrijk is... precies dat àlle opschriften in het Frans waren. Maar dat geldt ook voor andere Vlaamse steden.
Puinkabouter May 28th, 2008, 02:34 AM Eens een andere kant: het marketingbureau Brandhome, uit Antwerpen, onderzocht recent wàt de imago's van 7 Vlaamse steden (Oostende, Brugge, Kortrijk, Gent, Mechelen, Antwerpen en Hasselt) en hun burgemeesters waren. 't Is een beetje aan de luchtige kant, maar toch wel interessant om eens te lezen:
klik (http://www.brandhome.com/clientcases.asp?par=hp&nid=58).
Of, rechtstreeks de .pdf: klik (http://www.brandhome.com/media/080519_onderzoek_Brandhome_citybranding.pdf). 't Is maar 9 pagina's en je hebt het op 1, 2, 3 gelezen.
Ik weet alleen niet wat de uiteindelijke conclusie hieruit dan moet zijn.
CuoreGR May 28th, 2008, 04:07 AM de uiteindelijke conclusie: zever, gezever... (en: Antwerpen heerst, maar daar hadden we dit onderzoek niet voor nodig)
ZoT May 28th, 2008, 09:18 AM (en: Antwerpen heerst, maar daar hadden we dit onderzoek niet voor nodig)
Uit dit (http://www.knack.be/bestegemeenten/indexVlaanderen.jsp) onderzoek bleek pertangs iets helemaal anders:D
CuoreGR May 29th, 2008, 12:45 AM pertang zonder s alsjeblieft :p
en tsja, die vuile walen, natuurlijk zitten die allemaal in een complot tegen ons ;)
a-gent December 30th, 2008, 10:04 PM Laatst zei een A'penaar (maat van een maat) tegen mij dat hij Gent ervaart als een vuile stad waar een dieventaaltje gesproken wordt . Hij zei dat je hier maar twee soorten mensen tegen komt , ofwel zijn het halve hippies ofwel zijn het mensen die je bekijken als willen ze zeggen kan je je dat merk maar permitteren.. Ook zei hij dat het in Gent maar een asociale boel is en dat als je in A'pen ergens op café zit je binnen de tien minuten aangesproken wordt door een 'o' zo sociale Senjoor. Kortom hij vind Gent een marginale boel. Wat maakt "sommige" senjoren zo vol van zichzelf ??
(Uiteraard is deze persoon geliquideerd, iedereen weet dat A'pen voor pussies is .)
Dequal December 31st, 2008, 12:11 PM Laatst zei een A'penaar (maat van een maat) tegen mij dat hij Gent ervaart als een vuile stad waar een dieventaaltje gesproken wordt . Hij zei dat je hier maar twee soorten mensen tegen komt , ofwel zijn het halve hippies ofwel zijn het mensen die je bekijken als willen ze zeggen kan je je dat merk maar permitteren.. Ook zei hij dat het in Gent maar een asociale boel is en dat als je in A'pen ergens op café zit je binnen de tien minuten aangesproken wordt door een 'o' zo sociale Senjoor. Kortom hij vind Gent een marginale boel. Wat maakt "sommige" senjoren zo vol van zichzelf ??
(Uiteraard is deze persoon geliquideerd, iedereen weet dat A'pen voor pussies is .)
Duidelijk iemand die zich puur op vooroordelen baseerd en waarschijnlijk nog nooit in Gent is geweest... :cheers:
a-gent December 31st, 2008, 12:38 PM Hij werkt ergens aan de coupure in een of andere telecomunicatie bedrijf.
Dequal January 1st, 2009, 03:57 PM Hij werkt ergens aan de coupure in een of andere telecomunicatie bedrijf.
Oesje :lol:
skydiver January 1st, 2009, 05:41 PM We gaan er toch weer geen discussie Antwerpen vs Gent van maken zoals Antwerpen vs Brussel.
Als antwerpenaar kom ik heel graag in Gent en vooral in De Vooruit en tijdens de zomer ben ik op de Bijloke site voor het (nu) Gent Jazz Festival.
Vind Gent een heerlijke stad met sympathieke mensen en een inderdaad wat alternatief sfeertje . So What ?
Le Penseur January 1st, 2009, 06:06 PM Dat alternatief imago heeft Gent zeker in Leuven (de studenten die Gent niet echt kennen denken er althans zo over). Vergeleken met stijfburgerlijk Leuven is er natuurlijk wel een verschil.
Puinkabouter January 1st, 2009, 07:16 PM Laatst zei een A'penaar (maat van een maat) tegen mij dat hij Gent ervaart als een vuile stad waar een dieventaaltje gesproken wordt . Hij zei dat je hier maar twee soorten mensen tegen komt , ofwel zijn het halve hippies ofwel zijn het mensen die je bekijken als willen ze zeggen kan je je dat merk maar permitteren..
Het heeft anders wel een zekere grond van waarheid. Vooral wat de hippies betreft :lol:
En tjah, hij mag dat toch vinden als hij dat wil? Je kan niet verwachten dat iedereen het hier een toffe of aangename of fijne of mooie of etc. stad vindt. Ik ken nog wel mensen die niet van Gent houden (de meesten vinden het vooral vuil, zo blijkt overigens).
Mij moet je ook niet vragen wat ik van Dendermonde of Aalst vind, of wie weet zorgt het ook wel voor een relletje - vooral aangezien ik zelfs nog nooit in Aalst geweest ben. Erg he! :angel:
Puinkabouter January 14th, 2009, 02:16 PM Dit valt toch ook wat onder image-building:
Gent scoort op Horeca-awards
Tijdens de prijsuitreiking van de Horeca Awards op maandagavond 12 januari 2009, viel Gent drie keer in de prijzen.
Stad Gent mag zich een jaar lang de Meest horecavriendelijke stad van Vlaanderen noemen; de Friet Lounge uit de Normaalschoolstraat wint de award voor de betere Frituur; en brasserie Steendam 66 werd 3e in de categorie betere Brasserie/taverne. De prijsuitreiking vond plaats in de Limburghal in Genk.
GentBlogt (http://www.gentblogt.be/2009/01/13/gent-scoort-op-horeca-awards), 13-01-2009
En op de website van de stad luidt het:
Gent meest horecavriendelijke stad van Vlaanderen
De Stad Gent heeft op maandagavond 12 januari 2009 tijdens de prijsuitreiking van de Horeca-awards de eerste prijs weggekaapt. Gent mag zich een jaar lang de 'Meest horecavriendelijke stad van Vlaanderen’ noemen. Ook de Friet Lounge uit de Normaalschoolstraat behaalde een hoofdprijs. Brasserie Steendam 66 werd 3e in zijn categorie.
De prijsuitreiking vond plaats in de Limburghal in Genk. De award werd uitgereikt door Paul Peeters, organisator, en Jo Burms, presentator, aan Mathias De Clercq, schepen van Economie, Jeugd, Werk en Middenstand van de Stad Gent. Schepen De Clercq droeg de award in naam van het stadsbestuur op aan de meer dan 3.300 mensen die werken in de Gentse horeca, mensen die dag in dag uit met hart en ziel het beste van zichzelf geven.
Voor een professionele jury zijn onder meer volgende aspecten toegelicht:
het uitgebreide arsenaal aan ondersteuningsmaatregelen zoals het starterscontract, subsidies voor gevelrenovaties,…
de startersbrochure, het horecazine en andere communicatiemiddelen gericht naar de sector
het horecabeleidsplan
de werking van de horecacoach
Gent mag zich nu een jaar lang de 'Meest horecavriendelijke stad van Vlaanderen' noemen.
Friet Lounge wint de award voor de betere frituur
Ook de Friet Lounge (Normaalschoolstraat 47 – Gent) heeft een hoofdprijs weggekaapt en mag zich een jaar lang 'de beste frituur van Vlaanderen' noemen.
Steendam 66 krijgt derde plaats
Steendam 66 heeft in de categorie van de betere brasseries een eervolle derde plaats behaald.
Website Stad Gent (http://www.gent.be/eCache/THE/4/125.cmVjPTE0NzU2NQ.html), 13-01-2009
poller1 January 14th, 2009, 03:36 PM Tiens... en ze hadden ook al de 500 miljoenste reiziger van de Lijn:)
Dequal January 15th, 2009, 09:08 PM Go Gent Go!
Bazar January 15th, 2009, 11:39 PM 'k Ben eigenlijk wel in het algemeen nieuwsgierig naar wat het algemene beeld over Gent is op dit forum. Hoe kijken jullie tegen Gent aan?
Veel mensen met een mening :lol:... Ma bon, de poll spreekt ook wel een beetje voor zich, natuurlijk.
Ok, ik heb er lang over gedaan, ik weet 't. :) Ik ken Gent ook niet héél goed, al kom ik er wel af en toe... maar hier toch een paar dingen die opborrelen (misschien zijn deze dingen subjectief hoor): Mooi historisch centrum, industrieel verleden (te merken aan de wijken met arbeidershuisjes), fiets- en wandelvriendelijk, hoog cultureel aanbod...
Bij mij komt het ook over als een heel veilige, propere, tolerante stad met een bruisend uitgaansleven.
Iemand sprak in deze thread over een grote hoeveelheid "hippies". Wel, ik moet zeggen dat mijn indruk ook is dat de jonge mensen (vooral de meisjes) er een eigen stijl hebben (die wel in de smaak valt ;) ). Zoiets "arty" (in de positieve zin van het woord).
Als ik toch echt iets negatiefs moet zeggen...euhm... ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet direct weet... Als het echt moet, dan misschien dat Gent een beetje meer diversiteit kan gebruiken (op vlak van de bevolking zijn de meeste inwijkelingen West-Vlamingen zeker? ;) )?
Maar globaal bekeken vind ik Gent een prachtige stad en kom ik er zeer graag... Als ik in België moest verhuizen (wat ik momenteel zeker niet wens ;) ), dan zou Gent zeker één van de topkandidaten zijn!!
Puinkabouter January 30th, 2009, 01:18 PM Het kon niet erg lang uitblijven, maar blijkbaar heeft Termont, in navolging van collega-soc. Janssens, met die marketingcampagne ook een bureau aangesproken om een nieuw logo uit te werken voor de Stad:
Reageer: het nieuwe logo van de stad Gent
http://nieuwsblad.typepad.com/.a/6a00d8341c782453ef010536f94356970b-320wi (http://nieuwsblad.typepad.com/.a/6a00d8341c782453ef010536f94356970b-pi)
Dubbele punt Het woord gent schuin geschreven en in kleine letters, daarachter een dubbele punt en daaronder de slogan 'zoveel stad'. In het voorbeeld zijn het witte letters op een blauwe achtergrond, maar ook andere kleuren zijn mogelijk. Dit is het nieuwe logo van de stad Gent. Het stadsbestuur wil daarmee een antwoord bieden op de veel geprezen 'A' van Antwerpen.
Het logo is een ontwerp van het bekende reclamebureau Duval Guillaume. 'Met de dubbele punt willen we de gelaagdheid van Gent in beeld brengen', zegt Jeroen De Wit van Duval Guillaume. 'Achter de dubbele punt kan je heel veel verhalen vertellen. En als je wil kan je de punten makkelijk vervangen door twee voetballen, twee hartjes, twee boeken of zelfs twee biertjes.'
Antwerpen In de gemeenteraadscommissie waar het logo gisteren werd voorgesteld, waren de meningen alvast verdeeld. Leuk, fris en professioneel volgens de een, maar de ander vindt er de identiteit van onze stad niet in. 'Dit kon evengoed het logo van de stad Turnhout zijn', zegt Matthieu Dierckx (CD&V).
De Gentenaar (http://nieuwsblad.typepad.com/gent/2009/01/het-woord-gent-in-cursief-en-kleine-letters-daarachter-een-dubbele-punt-en-daaronder-de-slogan-zoveel-stad-in-het-voorbeeld.html), 30-01-2009
De reacties op De Gentenaar zijn lauwtjes tot vernietigend. 'k Had toch veel liever het logo van de SPA tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in 2006. Doodzonde dat dat zo politiek geladen is geworden. Wat vinden jullie?
poller1 January 30th, 2009, 02:01 PM Sorry maar dat had ik ook kunnen verzinnen... :ohno:
hoe was dat logo nu weer van de verkiezingen? (het zegt me iets, maar ik weet niet meer wat...)
Dequal January 30th, 2009, 08:22 PM Sorry maar dat had ik ook kunnen verzinnen... :ohno:
hoe was dat logo nu weer van de verkiezingen? (het zegt me iets, maar ik weet niet meer wat...)
Ik vind het ook maar niets. Het straalt nu eenmaal NIETS van 'kracht' uit... Voor mij is het gewoon, nou ja, een woordje zonder meer.
Puinkabouter January 31st, 2009, 01:23 PM Sorry maar dat had ik ook kunnen verzinnen... :ohno:
http://i31.tinypic.com/2unvkoo.jpg
En ter vergelijking, dit is het huidige logo:
http://home.scarlet.be/~pds1961/images/StadGent_Logo.JPG
Het verkiezingslogo, dat wàs het gewoon, de nagel op de kop, dàt moest het zijn. Desnoods had men de kleur aangepast om minder aan de SPA-achtergrond te herinneren, maar voor de rest was dat dik in orde: warm, gezellig, optimistisch... En het hartje kon men perfect als apart logo in vanalles integreren. Mensen missen die campagne soms wel. Je ziet nog vaak stickers hangen op allerhande plaatsen.
Puinkabouter February 5th, 2009, 05:10 PM Ondertussen kan je op de website van De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Regio/Gemeente/9000_Gent/index.aspx) al talrijke alternatieve voorstellen vinden, getekend door enthousiastelingen, na een oproep vanwege de krant om dat te doen. Eerlijk gezegd: hoe meer van die alternatieve logo's ik te zien krijg, des te contenter ik ben met dat vernieuwde logo.
Wat wel stom is aan dat nieuwe logo, is dat het niet zou gebruikt worden in de officiële communicatie van de Stad. Wat is de pointe dan eigenlijk van dat logo? "Wij geven graag geld uit aan fancy dingen om ze dan niet te gebruiken"?
Hier zijn een paar van die ingestuurde logo's:
http://nieuwsblad.typepad.com/.a/6a00d8341c782453ef011168499d65970c-550wi
http://nieuwsblad.typepad.com/.a/6a00d8341c782453ef0111684708d4970c-200wi
http://nieuwsblad.typepad.com/.a/6a00d8341c782453ef011168437101970c-320wi
http://nieuwsblad.typepad.com/.a/6a00d8341c782453ef011168437247970c-320wi
http://nieuwsblad.typepad.com/.a/6a00d8341c782453ef0111684310c8970c-320wi
http://nieuwsblad.typepad.com/.a/6a00d8341c782453ef011168400755970c-120wi
:sleepy:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
En dan nog iets anders dat met image-building te maken heeft: tv-programma's. Flikken loopt op zijn laatste benen (oef), maar ondertussen loopt er LouisLouise dat per opbod door het Stadsbestuur naar Gent is gehaald. VTM heeft nu onderzocht of dat eigenlijk enig effect heeft gehad. De titel is nogal kras, plaatselijke pers enzo, maar voor de rest is het wel interessant om een beetje cijfermatig een beeld te kunnen krijgen van de impact van zo'n programma:
Gent toffer dan Antwerpen
Enquête bij kijkers 'LouisLouise' leidt tot opmerkelijke resultaten
GENT - 74procent van de kijkers van de razend populaire soap LouisLouise op VTM weet dat de serie zich in Gent afspeelt. Daarmee scoort Gent veel beter dan Antwerpen in Sara, de voorganger van LouisLouise. In de studie van VTM staan nog meer opvallende resultaten.
Gent is historisch, gezellig, bruisend en tof. Zo denken alvast de kijkers van LouisLouise er over. De VTM-telenovelle over de man (Louis) die op een dag wakker wordt als vrouw (Louise) gebruikt Gent als decor. VTM liet onderzoeken of de kijkers van het programma dat ook zo ervaren. 625 mensen namen deel aan het onderzoek.
Wat blijkt, 74 procent van de LouisLouise-fans weet dat de serie in Gent opgenomen is. Bij Sara, de telenovelle van vorig seizoen, situeerde maar 66procent van de kijkers het verhaal in Antwerpen.
'En LouisLouise is nog maar halfweg. De cijfers kunnen alleen maar verbeteren', zegt Philippe Bonami, directeur van het productiehuis Studio A. 'Twee dagen per week filmen wij op locatie. Wij kunnen Gent nu wat uitgebreider in beeld brengen dan in het begin van de serie. Toen moesten wij vooral de personages introduceren.'
100.000 euro investeerde het stadsbestuur in de serie. Bedoeling was om Gent te portretteren als een jonge en hippe stad waar het aangenaam is om te wonen, te werken en te winkelen. Ook dat is onderzocht in de enquête. Zeventig procent van de kijkers ziet het alvast zitten om in Gent te werken. Zestig procent zou er ook willen wonen. En bijna alle kijkers van LouisLouise willen in Gent komen winkelen.
'En dat kunnen wij alleen maar toejuichen', reageert Wim Vandendriessche, hoofd van de dienst Stadspromotie. 'Vooral omdat LouisLouise ook zeer goed scoort bij jonge kijkers. De serie is op die manier schitterende reclame voor onze stad.'
Gevraagd naar hoe ze Gent zouden omschrijven, antwoorden de kijkers vooral historisch, gezellig, bruisend en tof. Gent scoort op heel wat vlakken beter dan Antwerpen. De kijkers vinden onze stad niet allen toffer en gezelliger, maar ook jonger en veiliger. De termen hip, druk en trendy verbinden de kijkers dan weer eerder met Antwerpen dan met Gent. Nog leuk voor Gent: al meer dan vier miljoen Vlamingen hebben minstens een keer naar LouisLouise gekeken.
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2009/02/05/B1_G3K25V7DO.1+LOUISDEES.jpg
Hilde De Baerdemaeker en Ianka Fleerackers, twee hoofdrolspelers van 'LouisLouise', trekken mee de Gentse kaart.
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=P325VCUE&PostCode=9000), 05-02-2009
Op de blog-sectie van dezelfde krant wordt dat dan dit:
Reageer: hoe Gents is LouisLouise?
74 procent van de kijkers van de populaire soap LouisLouise op VTM weet dat de serie zich in Gent afspeelt. Dat blijkt uit een studie van VTM. Bij Sara, de telenovelle van vorig televisieseizoen, situeerde maar 66 procent van de kijkers het verhaal in Antwerpen.
Axel Daeseleire wandelt door de Hoogpoort, Hilde De Baerdemaeker doet hetzelfde op de Grasbrug en de zon komt op boven Gent. De beelden zitten verweven in de intro van de VTM-serie LouisLouise. Blijkbaar herkennen nogal wat kijkers er Gent in, want 74 procent weet dat LouisLouise opgenomen is in Gent. 10,8 procent denkt dat het Antwerpen is.
Uit de studie blijkt ook dat de kijkers Gent zien als een historische, gezellige, bruisende en toffe stad. Gent scoort op dat vlak beter dan Antwerpen. De termen hip, druk en trendy verbinden ze dan weer eerder met Antwerpen dan met Gent.
De stad Gent investeerde 100.000 euro in LouisLouise. Vindt u dat de moeite waard. Komt Gent genoeg in beeld of moet je al heel goed kijken om onze stad in de serie te herkennen? Laat het ons weten.
De Gentenaar (http://nieuwsblad.typepad.com/gent/2009/02/reageer-hoe-gents-is-louislouise.html), 05-02-2009
poller1 February 6th, 2009, 10:59 PM Niet dat ik Gent niet leuk vind, integendeel, maar dit vind ik volledig typisch Vlaamse mentaliteit, die antwoorden. Sorry.:cheers:
Dat derde alternatieve logo, Gent the looks, the brains, vind ik het beste en veel beter dan hetgeen is uitgekozen.
the looks: Gent is een heel mooie stad.......
the brains: knipoog naar universiteit e.d.m.
het tweede gaat ook nog.
de rest trekt op niks.
... verder vind ik meer en meer dat Gentenaars de rol van Antwerpenaars aan't overpakken zijn wat chauvinisme betreft.
Tenminste, Gent komt altijd positief, vrolijk en zelfvoldaan in't nieuws, en 'de Vlaming' voelt zich daar goed bij!
Quimb February 7th, 2009, 12:23 AM Gent toffer dan Antwerpen
argh o.O
... verder vind ik meer en meer dat Gentenaars de rol van Antwerpenaars aan't overpakken zijn wat chauvinisme betreft.
Volledig akkoord. Ikzelf ben Bruggeling maar heb veel ervaring met zowel Gent als Antwerpen. Een jaar gestudeerd (en gependeld vanuit Brugge) in Gent en een jaar in Antwerpen en daar op kot. Nu zit ik weer in Brugge maar ben ik nog regelmatig in Gent voor toneellessen. Ik kan enkel maar zeggen dat ik het in Antwerpen veel aangenamer en boeiender vond dan in Gent. Gent is ook wel oke hoor, maar over 't algemeen vind ik de Gentenaars heus niet zo 'wijs'. Ik merk ook steeds meer en meer chauvinisme, kleine criminaliteit,... (oudejaarsavond in Gent was een kleine hel). Het openbaar vervoer is er ook rotslecht. En allll die auto's! Tot middenin 't centrum! Heb al regelmatig 40 minuten meegmaakt tram 1 Station - Korenmarkt. Aan al dat freaky studentengedoe in Gent kan ik me ook zo ergeren, om van de vuile, scheve straten nog maar te zwijgen. Ik stuit hiermee veel mede-Westvlamingen tegen de borst. Gent is voor al die West-Vlaamse studentjes thé place to be. "Antwerpen? Wat ga je daar toch in godsnaam zoeken?"
Enz, enz... Enfin, ik kom wel nog elke zaterdagmiddag redelijk graag in Gent hoor, en heb er ook wel nog steeds wat vrienden, maar dan moet alles een beetje meezitten...
poller1 February 7th, 2009, 10:23 AM Ach, oudejaarsavond is overal wel zo'n beetje opgefokt, en dat de Gentenaars trots zijn, dat vind ik meer dan terecht.
Over smaken kunnen we twisten, maar niet te veel. Gent IS één van de mooiste steden van België. Voor vele de mooiste.
Maar mijn gevoel zegt dat van sympathiek trots, als underdog tussen het "bekendere" Brugge en het "grotere" Antwerpen met zijn dikkenekken, is het meer en meer een arrogante, zelfvoldane trotsheid geworden, ge merkt dat ook als er Gentenaars in een tv-programma zitten...
niets underdog meer, Gent is beter dan Brugge, Antwerpen, Brussel en Amsterdam tegelijk.
Dat is jammer.
En het ergste is dat zoals Quimb zegt, de "inwijkelingen" - andere Vlamingen die er vaak na hun opgefokte studententijd als geitenwollensok zijn blijven plakken met hun wegwerpfietske - die gevoelens alleen maar voeden.
Gent is tof, gent is tof, Antwerpen? Gent is tof - toch nie Leuven , Gent is tof. Gent is gezellig, Gent is de gezelligste stad van België...
Enige goede antwoord van de Gentenaars is natuurlijk: "Als die dat allemaal zeggen, dan zal't wel zo zijn":cheers:
... maar Gent moet Gent blijven ...
a-gent February 7th, 2009, 12:08 PM 'Gent Die Fiere' is niet voor niks 'Gent Die Fiere' :) Dat van die scheve straten begrijp ik niet echt, de straten liggen hier niet schever dan die van Antwerpen of Brugge denk ik. Wat betreft die studenten ,moesten die er niet zijn zou Gent een dood gat zijn .. Al moet ik zeggen dat ik soms een beetje teveel west-vlaams hoor naar mijn goesting, zoals enkele groepen op facebook trouwens "West-vl owns Ghent" enz.. :D Gentenaars zijn niet wijs ? ZEVER ! Gentenaars zijn even wijs als Bruggenaars ,"Antwerpenaars" en Brusselaars .. Met het grootste verkeersvrije centrum in belgie zijn er een pak minder autos te bespeuren in Gent dan in A'pen ,mss langs de kouter/brabantdam wel ,maar thats it ..
Dequal February 7th, 2009, 01:22 PM Over die logo's: een Engelstalige slogan zou nu echt wel het laatste zijn dat ik zou gebruiken. We leven nog altijd in een Nederlandstalig gewest.
En over de discussie van 'coolste' stad. Elke stad heeft zijn eigen bijzonderheden en nadelen. Antwerpen heeft de charme van een grote stad aan het water. Brugge is dan weer mooi door de omliggende natuur en verzorgde binnenstad.
Je kan steden toch echt niet vergelijken van welke de leukste is ... Iedereen heeft toch een andere mening. Dus dit is een eindeloze discussie.
ZoT February 7th, 2009, 01:30 PM Bruggenaars
-lingen, dat we zeggen :|
Ik heb ook een jaar gestudeerd in Gent en gependeld, en 2 jaar op kot gezeten in Antwerpen. Antwerpen ken ik natuurlijk een pak beter, omwille van de Antwerpse kant van mijn familie. Persoonlijk vind ik Antwerpen leuker dan Gent, omdat het evenwicht er beter is, een beetje zoals in Brugge ook. In Gent heb ik soms het gevoel dat het quasi louter een speeltuin van studenten is (al is dat in Leuven wel nóg erger). Die overdaad aan studenten vind ik persoonlijk niet zo leuk, ik hou meer van wat evenwicht in de bevolking.
Wat Quimb zegt, klopt wel. Voor veel (West-Vlaamse) studenten is Gent dé plaats om te gaan studeren. Antwerpen, waar in het verleden nog veel West-Vlaamse studenten heentrokken, is nu ver-van-mijn-bed-show waar niet veel te zoeken is.
Wat chauvinisme betreft, blijft Antwerpen soeverein op kop, maar Gent verbaasde mij op dat vlak toch ook een beetje.
Encore February 8th, 2009, 09:01 PM Als Gentenaar vind ik dat het Gents dialect nogal pretentieus overkomt, zeker als het geforceerd is :). Misschien heb ik wel een natuurlijke tongval, maar echt dialect spreek ik persoonlijk niet. Als ik die gasten van Soulwax hoor bv. dan krijg ik het gewoon. Misschien wat vreemd maar ik ervaar het zo :).
poller1 February 8th, 2009, 09:21 PM Als Gentenaar vind ik dat het Gents dialect nogal pretentieus overkomt, zeker als het geforceerd is :). Misschien heb ik wel een tongval, maar echt dialect spreek ik persoonlijk niet. Als ik die gasten van Soulwax hoor bv. dan krijg ik het gewoon. Misschien wat vreemd maar ik ervaar het zo :).
idd, ook weer zo'n hype, dat Gents:lol:
a-gent February 9th, 2009, 11:37 AM ^^ Die gasten leggen het er inderdaad wel wat te dik op .. Bij mij thuis wordt plat gesproken , maar zelf heb ik enkel moeite met de RRR..
Puinkabouter February 9th, 2009, 01:13 PM Kom, kom poller, wat een zure reactie zeg. Het enige wat dat artikeltje uitwijst is dat LouisLouise Gent beter in beeld brengt dan Sara dat deed met Antwerpen, zoals blijkt uit een enquête onder het kijkerspubliek van die programma's. Niet meer, niet minder.
Waar je het van haalt dat Gentenaars in feite het recht niet hebben trots te zijn op hun stad weet ik niet. En al zeker niet dat ze het niet mogen zijn omwille van een underdogpositie ten overstaan van Brugge en Antwerpen. Dat is alleen maar een clichébevestigende uitspraak van uwentwege ;)
De stad draagt al eeuwen de naam 'die fiere stede', juist omdat de inwoners trots zijn. Heel het verhaal achter de naam 'stroppendragers' is een verhaal van stedelijke trots. Trots is er altijd geweest. Chauvinisme soms. Zo gaat dat in zowat elke stad. Maar het is er bijlange na niet in de mate dat 'de Gentenaars de rol van de Antwerpenaars overnemen'.
Les Gantois(es): taisez-vous en soyez belles?
taboe February 9th, 2009, 01:48 PM min of meer off topic: Ik vind het in het algemeen nogal irritant dat tegenwoordig elke tv-serie per opbod aan een bepaalde stad of provincie wordt verkocht... Limburg betaalt een half miljoen euro voor de smaak van de Keyser, Gent betaalt voor LouisLouise, Antwerpen voor Sara, enz. Ik zou graag hebben dat men mijn geld niet zomaar verbrast aan absolute kutseries.
poller1 February 9th, 2009, 01:51 PM Kom, kom poller, wat een zure reactie zeg. Het enige wat dat artikeltje uitwijst is dat LouisLouise Gent beter in beeld brengt dan Sara dat deed met Antwerpen, zoals blijkt uit een enquête onder het kijkerspubliek van die programma's. Niet meer, niet minder.
Waar je het van haalt dat Gentenaars in feite het recht niet hebben trots te zijn op hun stad weet ik niet. En al zeker niet dat ze het niet mogen zijn omwille van een underdogpositie ten overstaan van Brugge en Antwerpen. Dat is alleen maar een clichébevestigende uitspraak van uwentwege ;)
De stad draagt al eeuwen de naam 'die fiere stede', juist omdat de inwoners trots zijn. Heel het verhaal achter de naam 'stroppendragers' is een verhaal van stedelijke trots. Trots is er altijd geweest. Chauvinisme soms. Zo gaat dat in zowat elke stad. Maar het is er bijlange na niet in de mate dat 'de Gentenaars de rol van de Antwerpenaars overnemen'.
Les Gantois(es): taisez-vous en soyez belles?
WAT? Ik zeg net dat ze wél het recht hebben om trots te zijn.
Begrijpend lezen is precies niet uw sterkste vak!:cheers:
Ach, oudejaarsavond is overal wel zo'n beetje opgefokt, en dat de Gentenaars trots zijn, dat vind ik meer dan terecht.
Over smaken kunnen we twisten, maar niet te veel. Gent IS één van de mooiste steden van België. Voor vele de mooiste.
Maar mijn gevoel zegt dat van sympathiek trots, als underdog tussen het "bekendere" Brugge en het "grotere" Antwerpen met zijn dikkenekken, is het meer en meer een arrogante, zelfvoldane trotsheid geworden, ge merkt dat ook als er Gentenaars in een tv-programma zitten...
niets underdog meer, Gent is beter dan Brugge, Antwerpen, Brussel en Amsterdam tegelijk.
Dat is jammer.
En het ergste is dat zoals Quimb zegt, de "inwijkelingen" - andere Vlamingen die er vaak na hun opgefokte studententijd als geitenwollensok zijn blijven plakken met hun wegwerpfietske - die gevoelens alleen maar voeden.
Gent is tof, gent is tof, Antwerpen? Gent is tof - toch nie Leuven , Gent is tof. Gent is gezellig, Gent is de gezelligste stad van België...
Enige goede antwoord van de Gentenaars is natuurlijk: "Als die dat allemaal zeggen, dan zal't wel zo zijn":cheers:
ik hou van Gent hoor!
Ik verschiet dan ook van Puinkabouter zijn reactie...
Ach, oudejaarsavond is overal wel zo'n beetje opgefokt, en dat de Gentenaars trots zijn, dat vind ik meer dan terecht.
Dat is jammer.
tja, dat stukje dat begint met "mijn gevoel zegt"... als je wil, zal ik stoppen met dat gevoel te hebben:nuts:
Puinkabouter February 9th, 2009, 01:55 PM Het is niet mijn bedoeling om u in uw harnas te jagen, poller, ik ging gewoon af op dit:
Voor mij betekent dat, gelet op de rest van wat je zegt, toch zoveel als dat ànderen wel mogen vinden dat er veel is om fier op te zijn in Gent, maar dat de Gentenaars zelf beter hun mond houden. Niet?
poller1 February 9th, 2009, 01:58 PM min of meer off topic: Ik vind het in het algemeen nogal irritant dat tegenwoordig elke tv-serie per opbod aan een bepaalde stad of provincie wordt verkocht... Limburg betaalt een half miljoen euro voor de smaak van de Keyser, Gent betaalt voor LouisLouise, Antwerpen voor Sara, enz. Ik zou graag hebben dat men mijn geld niet zomaar verbrast aan absolute kutseries.
Smaak van de Keyser is toch iets totaal anders dan Sara of LouisLouise... die hebben zelfs ... NE PRIJS gewonnen:)
:lol:
Voor mij betekent dat toch zoveel als dat ànderen wel mogen vinden dat er veel is om fier op te zijn in Gent, maar dat de Gentenaars zelf beter hun mond houden. Niet?
Neen.
Laat maar zitten, ge wilt blijkbaar erg selectief gaan lezen, ik ga mijnen tijd er niet in steken om alles uit te leggen telkens.........
Het is niet mijn bedoeling om u in uw harnas te jagen, poller, ik ging gewoon af op dit:
Voor mij betekent dat, gelet op de rest van wat je zegt, toch zoveel als dat ànderen wel mogen vinden dat er veel is om fier op te zijn in Gent, maar dat de Gentenaars zelf beter hun mond houden. Niet?
ik bedoel verdomme het tegenovergestelde.
Man, dit is vermoeiend!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Puinkabouter February 9th, 2009, 02:29 PM Wind u toch niet zo op, dat is mijn bedoeling helemaal niet. Als ge vindt dat iemand u verkeerd verstaat, heb dan het geduld van u te herformuleren, in plaats van kwaad te worden.
Wat ik interpreteer uit wat je zegt is dat je het slaan en het zalven afwisselt, en ik geraak er op den duur niet meer uit. Het ene moment zijn Gentenaars terecht trots, het andere moment zijn ze arrogant en zelfvoldaan. Het ene moment mogen de Gentenaars zélf trots zijn, het andere moment moeten ze onerkentelijk zijn voor wat 'geitenwollensokken' en plakkende studenten enz. er over zeggen.
Ik heb net geprobeerd van niet selectief te lezen, maar juist het positieve en het negatieve naast elkaar te leggen, en naar mijn aanvoelen is het in strijd met elkaar. Ik kan toch net zo goed zeggen dat je misschien selectief naar het nieuws kijkt, want Gent komt niet "altijd positief, vrolijk en zelfvoldaan in't nieuws". In de afgelopen maanden heb ik uit het nieuws onthouden dat het misdaadcijfer belachelijk laag ligt (+), dat de populariteit bij studenten in Vlaanderen toeneemt (+ & -), maar ook dat het de op één na armste stad van Vlaanderen is (-), de grootste graad van verkrotting heeft (-) en dat de verkeersonveiligheid in Gent en omstreken in het afgelopen jaar is toegenomen terwijl ze elders in Vlaanderen juist afnam (-). 't Is maar hoe je het bekijkt, maar over het algemeen beschouwd lijkt mij dat toch niet positief, vrolijk en zelfvoldaan.
Als mijn interpretatie niet overeenstemt met wat je zelf probeert over te brengen, kan je dat ook kalm overbrengen. Ik heb mijn middelbaar ASO afgerond met goede cijfers voor Nederlands, ik ben niet onderontwikkeld in begrijpend lezen, dankuwel.
min of meer off topic: Ik vind het in het algemeen nogal irritant dat tegenwoordig elke tv-serie per opbod aan een bepaalde stad of provincie wordt verkocht... Limburg betaalt een half miljoen euro voor de smaak van de Keyser, Gent betaalt voor LouisLouise, Antwerpen voor Sara, enz. Ik zou graag hebben dat men mijn geld niet zomaar verbrast aan absolute kutseries.
Tja, modern times zeker. Citymarketing is de hype van de afgelopen 5 jaar, dus elke stad en elke gemeente probeert zo veel mogelijk zijn volle gewicht in de schaal te werpen. Als één het doet, moet al de rest volgen, uit vrees om achterop te geraken. Anderzijds werkt het succes van een ander aanstekelijk. Limburg betaalt voor een paar series op één, maar dat is wel een schot in de roos geweest, want er is daar een hele toeristische machine rond ontstaan die een grote 'return on investment' teweegbracht.
Gent zat al 10 jaar aan een stuk regelmatig in beeld met Flikken - naar mijn goesting een meelijwekkend slechte serie, maar het lokte wel volk, niet te vergeten uit Nederland - maar binnenkort stopt dat, dus ging het stadsbestuur dringend op zoek naar een vervanger, kwestie van in beeld te blijven. Feit is dat het op het eerste zicht een verbrassing van belastingsgeld lijkt, maar over 't algemeen leidt het wel tot een verrijking van de stad in kwestie, wat indirect ook weer de burger tegoed komt.
poller1 February 9th, 2009, 02:54 PM OK Puinkabouter, ge hebt wel gelijk; mijn betoog is verwarrend eigenlijk maar ik denk dat het komt omdat ik er zelf zo'n dubbel gevoel bij heb.
Zal proberen samen te vatten:
1) Uitspraak van mezelf d.d. 09/02/2009: "Gentenaars zijn terecht trots op hun stad".
Ik sta 100% achter deze uitspraak.
2) Uitspraak van mezelf d.d. 09/02/2009: "Het irriteert me als niet-Gentenaars melig gaan doen over Gent, de Gentenaars en het Gents"
Ik sta 100% achter deze uitspraak.
Uitspraak 1) + 2) = ingewikkelde uitkomst.
Puinkabouter February 9th, 2009, 06:54 PM Nu ben ik weer helemaal mee. En ik ben het nog met u eens ook. Al hangt het er wel een beetje van af wat er als 'melig' beschouwd wordt en wat niet. ;)
timdeweerdt February 11th, 2009, 09:26 PM http://nieuwsblad.typepad.com/.a/6a00d8341c782453ef010536f94356970b-320wi
Sorry maar dat had ik ook kunnen verzinnen...
Ik krijg het een beetje op mijn heupen van zulke uitspraken. Na het voorstellen van nieuwe logo's roepen mensen meestal samen in koor: 'dat kan elk klein kind in paint maken. En dan geven ze daar nog zo veel geld aan ook ...'
Als ge het kunt, doe het dan en schep er zelf de poen mee. Al doende zult ge merken dat er heel wat bij komt kijken.
->
Velen vergeten de vele uren aan studies die vooraf gaan aan het ontwikkelen van een logo. Vaak ziet het er uit alsof het makkelijk is om te maken, maar niet iedereen kan er een verhaal achter verzinnen. Een goed logo staat of valt nu eenmaal met eenvoud. (kijk maar eens naar succesvolle logo's als dat van Nike, Adidas, Nintendo, Fedex, ...)
Een logo vertelt een verhaal en vertegenwoordigt een huisstijl.
De uitstraling van het logo kan een wankele basis zijn voor een blijvend oordeel voor een bedrijf, of in dit geval, de stad Gent.
Het design van een logo wordt dan ook niet door één grafisch ontwerper bepaald. Een logo is het resultaat van brainstorms over de zogenaamde 'corporate identity' (de huisstijl die een bedrijf uitstraalt) waarbij wordt nagedacht over de communicatie - of PR-doelen van het bedrijf of stad.
Waarmee ik dus maar wil aantonen dat reacties als 'dat had ik zelf gekund' totaal van de pot gerukt zijn.
Beargumenteerde meningen waarom een logo niet strookt met een bestaande identiteit zijn daarentegen wel leuk om te lezen.
Zolang opmerkingen constructief zijn weliswaar (dus niet zoals enkele reacties op het logo op facebook: "Vreselijk inspiratieloos. Zo kortzichtig en zo gedateerd. Beledigend voor zo'n energieke stad als Gent. Een grijze politieke keuze zonder rekening te houden met de gentenaars zelf. Wekt enkel misprijzen op."
Dan vraag ik mij af, waarom inspiratieloos? Waarom is het logo niet energiek? Waarom wordt er geen rekening gehouden met de inwoners, ...
Wat wel stom is aan dat nieuwe logo, is dat het niet zou gebruikt worden in de officiële communicatie van de Stad. Wat is de pointe dan eigenlijk van dat logo? "Wij geven graag geld uit aan fancy dingen om ze dan niet te gebruiken"?
Dat zal nog wel komen. Het zal immers tijd vergen om alles van dat nieuwe logo en huisstijl te voorzien. Ze kunnen het beter meteen overal en goed, dan hier en daar en 'half-se-gat' gebruiken.
poller1 February 11th, 2009, 09:35 PM Ik blijf bij mijn standpunt.
Het klópt ook dat ik (of jij, of ne kleine van 12 jaar) dit ook had kunnen doen maar het inderdaad niet gedaan heeft.
Belangrijker dan het ontwerp zelf is de KEUZE voor dat ontwerp.
Ik heb er nog altijd mijn twijfels over... maar alleen de toekomst kan uitwijzen of het succesvol wordt!
Puinkabouter February 11th, 2009, 11:24 PM Belangrijker dan het ontwerp zelf is de KEUZE voor dat ontwerp.
Er is nooit een keuze gemaakt. Er is gewoon een marketingbureau aangesproken (hetzelfde dat ook het nieuwe logo van StuBru destijds heeft ontworpen, trouwens), met de vraag om een nieuw logo en al wat daarbij komt kijken, te ontwerpen, en zo geschiedde.
Die andere logo's die je hier eerder in het topic hebt gezien, zijn juist het resultaat van de "dat kan een klein kind, en ik ook"-mentaliteit. Het zijn lezers van de plaatselijke gazet die zelf logo's hebben ontworpen en naar de redactie hebben gestuurd, naar aanleiding van de bekendmaking van het nieuwe logo. En ik blijf erbij dat het amateurisme er met bakken afdruipt, in tegenstelling tot het officiële nieuwe logo, ook al is dat op het eerste zicht misschien ook maar gewoontjes.
De slogans die er op volgden zijn trouwens ook volledig naast de kwestie. De Stad heeft niet gevraagd om een soort nieuwe slagzin of promotionele oneliner. Die "zoveel stad" bij het officiële nieuwe logo is gewoon illustratief, om aan te tonen dat het logo kan gevolgd worden door om het even welke slogan. Ik denk dat dat door het publiek een beetje verkeerd begrepen is.
Meurisse February 11th, 2009, 11:30 PM mss een facebookpagina opstarten "wij willen het oude logo met hartje terug"
als daar genoeg mensen lid van worden, komt dat zeker in het nieuws. En wie weet ...
poller1 February 12th, 2009, 10:44 AM Er is nooit een keuze gemaakt. Er is gewoon een marketingbureau aangesproken (hetzelfde dat ook het nieuwe logo van StuBru destijds heeft ontworpen, trouwens), met de vraag om een nieuw logo en al wat daarbij komt kijken, te ontwerpen, en zo geschiedde.
Die andere logo's die je hier eerder in het topic hebt gezien, zijn juist het resultaat van de "dat kan een klein kind, en ik ook"-mentaliteit. Het zijn lezers van de plaatselijke gazet die zelf logo's hebben ontworpen en naar de redactie hebben gestuurd, naar aanleiding van de bekendmaking van het nieuwe logo. En ik blijf erbij dat het amateurisme er met bakken afdruipt, in tegenstelling tot het gekozen logo, ook al is dat op het eerste zicht misschien ook maar gewoontjes.
De slogans die er op volgden zijn trouwens ook volledig naast de kwestie. De Stad heeft niet gevraagd om een soort nieuwe slagzin of promotionele oneliner. Die "zoveel stad" bij het officiële nieuwe logo is gewoon illustratief, om aan te tonen dat het logo kan gevolgd worden door om het even welke slogan. Ik denk dat dat door het publiek een beetje verkeerd begrepen is.
dat dacht ik al, het doet me er hard aan denken, al hou ik meer van de symmetrie van het StuBru logo.
ze hebben wel een warm blauw gekozen. dat is goed.
Er is nooit een keuze gemaakt. Er is gewoon een marketingbureau aangesproken (hetzelfde dat ook het nieuwe logo van StuBru destijds heeft ontworpen, trouwens), met de vraag om een nieuw logo en al wat daarbij komt kijken, te ontwerpen, en zo geschiedde.
Die andere logo's die je hier eerder in het topic hebt gezien, zijn juist het resultaat van de "dat kan een klein kind, en ik ook"-mentaliteit. Het zijn lezers van de plaatselijke gazet die zelf logo's hebben ontworpen en naar de redactie hebben gestuurd, naar aanleiding van de bekendmaking van het nieuwe logo. En ik blijf erbij dat het amateurisme er met bakken afdruipt, in tegenstelling tot het gekozen logo, ook al is dat op het eerste zicht misschien ook maar gewoontjes.
er is dus géén keuze gemaakt voor het gekozen logo?:nuts:
hier heb je 100 % gelijk.
PS ik zal in't vervolg 2 keer nadenken vooraleer ik zomaar kritiek begin te spuien:cheers:
Puinkabouter February 12th, 2009, 11:57 AM Woops. 'k Heb het nog een beetje aangepast. Geen verwijzing naar keuzes meer ;)
mss een facebookpagina opstarten "wij willen het oude logo met hartje terug"
als daar genoeg mensen lid van worden, komt dat zeker in het nieuws. En wie weet ...
Klinkt als een goed idee. En goede ideeën, daarbij moet men kort op de bal spelen: klik (http://www.facebook.com/group.php?gid=49981834570).
Over facebookgroepen en een eerder aangereikt thema in dit topic gesproken:
Gent versus West-Vlaanderen: the battle
http://nieuwsblad.typepad.com/.a/6a00d8341c782453ef011168562076970c-320wi
Op de populaire netwerksite Facebook regent het groepen waarin Gentenaars en West-Vlamingen elkaar op een vriendelijke manier bekampen. De populairste is 'West-Vlaanderen owns Gent' (http://www.facebook.com/s.php?q=gent+west-vlaanderen&init=q&sid=6e449c76b09da7fb711e5919fcad7d58#/group.php?sid=6e449c76b09da7fb711e5919fcad7d58&gid=46264931265). De groep telt al 2.647 leden.
Als tegenreactie richtten enkele Gentenaars de groep 'Gent overrules West-Vlaanderen! (boerenland!)' (http://www.facebook.com/s.php?q=west-vlaanderen+gent&init=q&sid=91fabf1be0d9825b03b0acfa7a62cdda#/group.php?sid=91fabf1be0d9825b03b0acfa7a62cdda&gid=47121547740) op. Maar die is duidelijk aan een inhaalbeweging toe. De Gentse groep telt nog maar 674 leden.
Ook in de trein-groepen moeten we het voorlopig afleggen tegen de West-Vlamingen. De groep 'Meer treinen tussen West-Vlaanderen en Gent' (http://www.facebook.com/s.php?q=west-vlaanderen+gent&init=q&sid=91fabf1be0d9825b03b0acfa7a62cdda#/group.php?sid=91fabf1be0d9825b03b0acfa7a62cdda&gid=47443541432) heeft al 2.417 aanhangers. De tegenhanger 'Minder treinen tussen West-Vlaanderen en Gent' (http://www.facebook.com/s.php?q=west-vlaanderen+gent&init=q&sid=91fabf1be0d9825b03b0acfa7a62cdda#/group.php?sid=91fabf1be0d9825b03b0acfa7a62cdda&gid=30240997967) moet het met 52 leden stellen.
In totaal hebben de West-Vlamingen al vier groepen opgericht. Gent blijft steken op twee. Maar daar kunnen we snel verandering in brengen.
De Gentenaar (http://nieuwsblad.typepad.com/gent/2009/02/gent-versus-westvlaanderen-the-battle.html), 10-02-2009
Vooral die van de treinen vind ik behoorlijk grappig :)
timdeweerdt February 12th, 2009, 04:10 PM Klinkt als een goed idee. En goede ideeën, daarbij moet men kort op de bal spelen
Maar ik vind het blauwe logo beter dan het rode :nuts: :)
poller1 February 13th, 2009, 09:59 AM ik herken dat blauw ook in de bril en kraag van je avatar.
(vraagje: heb jij iets met dat logo te maken, direct of indirect??? ik vind je reacties hieromtrent zo persoonlijk)
timdeweerdt February 14th, 2009, 12:48 PM (vraagje: heb jij iets met dat logo te maken, direct of indirect??? ik vind je reacties hieromtrent zo persoonlijk)
Helemaal niet. :lol:
De Klauw February 14th, 2009, 06:39 PM Wat gebeurd er met onderstaand logo? In vergelijking met alle logo's die ik op deze pagina gezien blijft dit het meest kracht uitstralen. Bovendien is het opgenomen op zowat alle straatnaambordjes (op de antieke gevallen met het wapenschild na). Ik hoop dat Gent dit logo niet in de vuilnisbak smijt.
http://home.scarlet.be/~pds1961/images/StadGent_Logo.JPG
taboe February 16th, 2009, 05:11 PM Ik vind het nieuwe logo toch wel het beste wat er hier al getoond is. (Ik heb overigens, zonder al te arrogant over te willen komen, een diploma als vormgever.)
Wat je goed moet begrijpen is dat een nieuw logo liefst moet voldoen aan een aantal voorwaarden, waar een gewone burger geen rekening mee houdt.
Het moet hedendaags zijn, in de zin dat het rekening houdt met moderne grafische vormgeving en de huidige tendensen aanwendt om tot een resultaat te komen dat zijn tijd vertegenwoordigt. Een 'tijdloos' logo bestaat niet, anders zou het nooit veranderd moeten worden.
Om een voorbeeld te geven: dat logo hierboven maakt gebruik van een verschrikkelijk ouderwets lettertype, alsook van een archetypische en weinig interessante 'afbeelding'. Dat valt de man in de straat misschien niet op, maar dat komt nog wel, van zodra de huidige vormgeving zijn weg vindt naar de rest van de maatschappij. Als elk bedrijf en elke stad een 'modern' logo invoert, zal het huidige er hopeloos ouderwets uitzien, wat natuurlijk nefast is voor het imago van de stad. Het is bv bewezen dat mensen het idee hebben dat hun stadsdiensten minder efficient en traag werken, wanneer ze het idee hebben dat die op hun tijd achterlopen. Het is dus kwestie van vooruitzien.
Over de schoonheid van het logo kan je natuurlijk discussieren, maar het is in ieder geval goed ontworpen, fris en zal zeker geen mensen afschrikken. Of het bij Gent past, dat is natuurlijk een andere vraag... In de 'A' in A'pen herkent elke Antwerpenaar zich: trots, rechtuit en natuurlijk met een hoofdletter.
Bij dit nieuwe logo is vooral die dubbele punt belangrijk, die zou de mentaliteit van de Gentenaar kunnen vertolken, als open en nieuwsgierig. Of mensen er zich in herkennen, dat kan ik als buitenstaander moeilijk beoordelen.
PS: Dat logo met dat hartje is misschien leuk voor een of ander evenement, of als toeristisch logo, maar ongeschikt als stadslogo. Het is gewoon te melig om op officiele brieven en voor instellingen te gebruiken.
snot February 17th, 2009, 12:01 PM Woops. 'k Heb het nog een beetje aangepast. Geen verwijzing naar keuzes meer ;)
Klinkt als een goed idee. En goede ideeën, daarbij moet men kort op de bal spelen: klik (http://www.facebook.com/group.php?gid=49981834570).
Over facebookgroepen en een eerder aangereikt thema in dit topic gesproken:
Gent versus West-Vlaanderen: the battle
http://nieuwsblad.typepad.com/.a/6a00d8341c782453ef011168562076970c-320wi
Op de populaire netwerksite Facebook regent het groepen waarin Gentenaars en West-Vlamingen elkaar op een vriendelijke manier bekampen. De populairste is 'West-Vlaanderen owns Gent' (http://www.facebook.com/s.php?q=gent+west-vlaanderen&init=q&sid=6e449c76b09da7fb711e5919fcad7d58#/group.php?sid=6e449c76b09da7fb711e5919fcad7d58&gid=46264931265). De groep telt al 2.647 leden.
Als tegenreactie richtten enkele Gentenaars de groep 'Gent overrules West-Vlaanderen! (boerenland!)' (http://www.facebook.com/s.php?q=west-vlaanderen+gent&init=q&sid=91fabf1be0d9825b03b0acfa7a62cdda#/group.php?sid=91fabf1be0d9825b03b0acfa7a62cdda&gid=47121547740) op. Maar die is duidelijk aan een inhaalbeweging toe. De Gentse groep telt nog maar 674 leden.
Ook in de trein-groepen moeten we het voorlopig afleggen tegen de West-Vlamingen. De groep 'Meer treinen tussen West-Vlaanderen en Gent' (http://www.facebook.com/s.php?q=west-vlaanderen+gent&init=q&sid=91fabf1be0d9825b03b0acfa7a62cdda#/group.php?sid=91fabf1be0d9825b03b0acfa7a62cdda&gid=47443541432) heeft al 2.417 aanhangers. De tegenhanger 'Minder treinen tussen West-Vlaanderen en Gent' (http://www.facebook.com/s.php?q=west-vlaanderen+gent&init=q&sid=91fabf1be0d9825b03b0acfa7a62cdda#/group.php?sid=91fabf1be0d9825b03b0acfa7a62cdda&gid=30240997967) moet het met 52 leden stellen.
In totaal hebben de West-Vlamingen al vier groepen opgericht. Gent blijft steken op twee. Maar daar kunnen we snel verandering in brengen.
De Gentenaar (http://nieuwsblad.typepad.com/gent/2009/02/gent-versus-westvlaanderen-the-battle.html), 10-02-2009
Vooral die van de treinen vind ik behoorlijk grappig :)
Ik heb mij al aangesloten :) (in de pro-Gentse groepen weliswaar)
Die West-Vlaamse invasie MOET stoppen!
Puinkabouter March 3rd, 2009, 01:09 PM PS: Dat logo met dat hartje is misschien leuk voor een of ander evenement, of als toeristisch logo, maar ongeschikt als stadslogo. Het is gewoon te melig om op officiele brieven en voor instellingen te gebruiken.
Inderdaad, eigenlijk wel. De facebookgroep is trouwens geen groot succes (102 leden) :)
'k Ben ondertussen ook meer gaan houden van dat nieuw logo dan van het hartjeslogo. Ook door toedoen van je goede uitleg ^_^
Dit nieuws is ook quasi volledig 'imago', namelijk het imago bij de eigen bewoners, namelijk de resultaten van de stadsmonitor over de 13 centrumsteden. De resultaten voor Gent zijn overwegend, maar niet volledig, positief:
Opmerkelijke tegenstellingen
GENT - De Stadsmonitor meet langs de ene kant hoe Gent scoort op bepaalde aspecten én ook hoe de Gentenaars zich daar tegenover voelen. Dat leidt soms tot merkwaardige tegenstellingen.
Gent kan bijvoorbeeld indrukwekkende cijfers voorleggen als het gaat om zijn cultureel aanbod: er zijn 18,3 tentoonstellingen per 10.000 inwoners, da's meer dan om het even waar. Gentenaars zitten in de top-3 als het gaat om bioscoopbezoek, op 2 als het gaat om theatervoorstellingen en 84,2 procent bezoekt de historische plekken en musea en daarmee scoort Gent het best van al. En toch haalt de stad amper de negende plaats (op dertien) als het gaat om tevredenheid over het culturele aanbod.
Gentenaars zijn ook een stuk tevredener over hun stad dan over hun eigen buurt: 85 tegenover 75 procent. En nog opvallender: qua stadstevredenheid staat Gent op 4, qua buurttevredenheid maar op 10.
En terwijl in Gent 87 procent van de inwoners een parkje of wat openbaar groen heeft op minder dan 400 meter - de beste score van allemaal - schatten de Gentenaars de aanwezigheid van groen in hun stad het allerlaagst in van alle ondervraagde stadsbewoners.
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=IL275LCA), 03-03-2009
15,5 per duizend jonge gezinnen verlaat Gent
GENT - De stadsvlucht in Gent is zoals bekend gekeerd: ook in de periode van 2005 tot 2007 groeide de stad met 2,1 inwoners per 1.000. Maar toch blijven jonge gezinnen de stad verlaten: voor de 30- tot 39-jarigen en de 0- tot 9-jarigen is er een negatief migratiesaldo van 15,5 per duizend. Allen Leuven scoort nog slechter, met bijna 40 per duizend. Dat Leuven en Gent de grootste studentensteden zijn, heeft uiteraard een grote invloed op dit cijfer. Studenten blijven eerst hangen na hun studies, maar verlaten daarna toch de stad.
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=IL275KG5), 03-03-2009
Gentenaars voelen zich fier, veilig en vuil
GENT - 'Gentenaars blijken zich veiliger te voelen dan mensen uit kleinere steden', zegt Daniël Termont.
Het is altijd een spannend moment voor de burgemeesters van de 13 grootste steden van Vlaanderen: de tweejaarlijkse bekendmaking van de Stadsmonitor, een grote bevraging die Vlaanderen organiseert bij de inwoners van die steden. Daniël Termont (SP.A) kreeg zijn rapport gisteren te horen, en ontevreden was hij niet.
'Waar ik het meeste voldoening uit haal, is uit het feit dat de Gentenaars nog altijd bijzonder tevreden zijn over hun stad en dat ze er ook fier op zijn', zegt de burgemeester. 'Als het op fierheid aankomt, moeten we alleen Brugge en Hasselt nog laten voorgaan. Bovendien hebben de Gentenaars ook bijzonder veel vertrouwen het stadsbestuur. Wat dat betreft, staan we op de tweede plaats. Dat is iets wat je als nieuw stadsbestuur uiteraard graag hoort als je twee jaar bezig bent.'
Toch zijn er ook minpunten. Zo blijft Gent slecht scoren qua netheid van de straten: het komt daarbij op de negende plaats. 'Dat verrast ons niet, we krijgen daar voldoende klachten over binnen', zegt de burgemeester. 'We hebben al grote inspanningen gedaan, maar het blijft dweilen met de kraan open. Binnenkort komen er vijf extra stadswachter die hiervoor zullen worden ingezet. We verwachten ook een en ander van de netheidscharters die we afsluiten.'
Andere opmerkelijke vaststelling is dat Gentenaars het meeste klagen over overdreven snelheid in het verkeer: 60 procent. 'Daar stond ik ook wat van te kijken, want we zijn met onze grote zones-30 bij de voortrekkers van Vlaanderen om de snelheid te beperken', zegt Termont. Toch vallen er in Gent 9,1 verkeersslachtoffers - doden en zwaargewonden - per 10.000 inwoners, da's het hoogste cijfer van alle Vlaamse steden. 'We moeten daar rekening mee houden en onze inspanningen doorzetten voor een veiliger verkeer', zegt de burgemeester. 'Maar dit soort cijfer is natuurlijk relatief: één dramatisch incident weegt onmiddellijk door in de statistieken.' (tod)
De Standaard (http://www.standaard.be/Krant/Tekst/Artikel.aspx?artikelId=NI275RT4&date=20090303&demo=False), 03-03-2009
Bazar August 18th, 2009, 03:01 PM Twijfelde in welke draad dit te plaatsen ("Gent in de internationale pers" of deze), tja, toch voor deze draad gekozen ;)
Na de rel Nederland-Vlaanderen over de uitdieping van de Westerschelde, de rel Brugge-Gent over "wie is de meest authentieke?"?:
In De Morgen:
Brugse burgemeester boos over Gentse advertentiecampagne
Burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) van Brugge heeft een boze brief geschreven naar zijn collega Daniël Termont (sp.a) van Gent. Aanleiding is een advertentiecampagne die Gent momenteel voert bij een luchtvaartmaatschappij. "Brugge wordt in die campagne beledigd", zegt Moenaert.
"Gent verkoopt zichzelf als authentieker dan Brugge"
"Gent verkoopt zichzelf als authentieker dan Brugge. Het is mijn inziens ongepast om een zusterstad aan te vallen. Gezien de economische crisis kunnen we beter samen campagne voeren als de Vlaamse kunststeden", zegt Moenaert. Over welke luchtvaartmaatschappij het gaat, maakt Brugge niet bekend. "Maar de campagne draagt het officiële logo van het Gentse stadsbestuur."
Volgens het Brugse stadsbestuur heeft Gent de campagne opgezet nadat de Oost-Vlaamse stad eind vorig jaar door de lezers van 'National Geographic Traveler Magazine' naar voren werd geschoven als een authentieke stad.
snot August 18th, 2009, 04:31 PM Het is inderdaad een beetje onnozel om Gent en Brugge met elkaar te laten concureren.
Het zou veel beter zijn om zowel Brugge als Gent maar ook Brussel en Antwerpen samen te promoten.
De ouders van een Franse vriend zijn nu juist in Gent op bezoek en in die 4 dagen profiteren ze ervan om Gent en Brugge te zien en eigenlijk hebben ze wel tijd voor een dagje Brussel of Antwerpen, België is zo klein,...
SuburbanWalker August 18th, 2009, 06:33 PM Is Gent er nu eigenlijk uitgeraakt hoe ze zich willen profileren? "Echter dan Brugge" is het ook weer niet. ;)
a-gent August 19th, 2009, 02:15 PM Is Gent er nu eigenlijk uitgeraakt hoe ze zich willen profileren? "Echter dan Brugge" is het ook weer niet. ;)
Toch wel ! Als het zo is ,ist zo ! Dat is daarvoor niet negatief bedoeld maar als er een groot pak mensen zijn die dat zo ervaren , dan zal het ook wel zo zijn .. Brugge voelt zich vree snel aangevallen vind ik . Ikzelf vind Brugge prachtig , maar ik ervaar Brugge niet als grootstad maar eerder als een soort groot bokrijk :) ..
ZoT August 19th, 2009, 02:26 PM Toch wel ! Als het zo is ,ist zo ! Dat is daarvoor niet negatief bedoeld maar als er een groot pak mensen zijn die dat zo ervaren , dan zal het ook wel zo zijn .. Brugge voelt zich vree snel aangevallen vind ik . Ikzelf vind Brugge prachtig , maar ik ervaar Brugge niet als grootstad maar eerder als een soort groot bokrijk :) ..
Dan moet je de platgetreden paden maar eens verlaten.;) De vergelijking met Bokrijk is op alle mogelijke vlak compleet van de pot gerukt.
a-gent August 19th, 2009, 02:31 PM vandaar de smiley ..
Iemand August 22nd, 2009, 08:47 PM In mei 1955 maakte voorganger Sabena gelukkig nog positieve reclame voor Brugge in National Geographic Magazine. Ik stel voor dat alle Bruggelingen en mensen uit de omgeving vanaf nu Brussels Airlines (of moet ik Ghent Airlines zeggen) boycotten. Leve Sabena!
http://i26.tinypic.com/6iskfq.jpg
cristof October 4th, 2009, 11:29 AM een interessant PDF over the new imago van Gent :
http://www.news-from-duvalguillaume.com/gent/styleguide/pdf/gent_styleguide.pdf
De Klauw October 4th, 2009, 11:57 PM ^^Je kan niet zeggen dat er niet over is nagedacht. :d
Is ondertussen overigens al meer duidelijkheid over de domeinen waarop dit logo zal verschijnen (ik denk aan de straatnaambordjes)?
Puinkabouter October 5th, 2009, 09:07 AM Het nieuwe logo wordt enkel voor promotionele doeleinden gebruikt, niet voor de administratie en niet voor straatnaambordjes. Dus wel op evenementen, in foldertjes, op beurzen, etc.
De straatnaamborden worden niet gewijzigd voor zover ik weet. Die blijven ofwel met de 3 torens erop, ofwel, zoals de meesten, gewoon met de witte leeuw in een zwart schild.
G-4-Ever May 25th, 2010, 11:22 PM http://home.scarlet.be/~pds1961/images/StadGent_Logo.JPG
eens wat bezigheidstherapy nu de torens meer dan ooit actueel zijn in Gent :lol: :
http://i47.tinypic.com/28803cy.jpg
De Klauw May 26th, 2010, 12:33 AM ^^Hehe, leuk gedaan. Nu nog doorsturen naar de stad.:lol:
Belxos May 26th, 2010, 05:44 PM Mooi gemaakt!
Puinkabouter May 26th, 2010, 06:01 PM 'k Vind het ook wel vree plezant. Vooral wijs als uwen avatar :)
a-gent May 26th, 2010, 08:51 PM haha ! wijs gedaan g-4-ever ! :)
Jonasvh May 26th, 2010, 10:14 PM hieruit blijkt weer eens dat de Link echt wel geen opvallende architecturale kenmerken heeft
Buffalo Soldier October 6th, 2010, 05:38 PM Dat het filmfestival van Gent zeker niet slecht is voor het imago van Gent in de wereld bewijst het interview met enkele filmcomponisten in focusknack deze week
Craig Armstrong (componist v oa muziek uit Moulin Rouge): Filmcomponisten worden vaak over het hoofd gezien, hoewel iedereen hun muziek kent. Dat een festival hen eens in de schijnwerpers zet, doet daarom veel deugd. Wees gerust: elke professional uit Hollywood kent het festival. Het heeft een enorme uitstraling. Bovendien is Gent een prachtige stad en is het Belgische bier het beste ter wereld. (lacht)
Puinkabouter April 21st, 2011, 10:43 AM Marketing werpt vruchten af:
Gent noteert voor het eerst meer dan 800.000 overnachtingen per jaar
GENT - Voor het eerst in de toeristische geschiedenis van de stad telde Gent meer dan 800.000 overnachtingen per jaar. 805.010 om precies te zijn, in 2010. Gent zet daarmee een stijgende lijn voort en verdubbelt in vijftien jaar de cijfers van het verblijftoerisme. Wat maakt Gent zo aantrekkelijk? De hotelsector, de dienst Toerisme én de toeristen hebben een antwoord op die vraag.
Paul Suy heeft als grote baas van Marriott Gent aan de Korenlei een goed zicht op de sector. 'De stad kwam via een marketingbureau aan de slogan Gent, so much city en uit die veelheid pluk ik - vanuit mijn standpunt - drie elementen die het succes van Gent als toeristische trekpleister voor zowel ontspannings-, als zaken- en congrestoerisme mee bepalen. Dat zijn de haven, de universiteit en het historisch centrum, dat met de vele restaurants Gent tot een heel interessante bestemming voor een citytrip maakt. Daarbovenop is er nog één heel belangrijke factor: de Gentenaars zelf. Toeristen ervaren de Gentenaars als aangename mensen', aldus Suy.
Mix
Kurt Van Belle, beleidsmedewerker toerisme bij de stad Gent, gaat daarop door: 'Een van de grote troeven van Gent is echt wel de authenticiteit van de stad én de goede mix van de bevolking. Gent is een universiteitsstad - wat garant staat voor een constante stroom jonge mensen - en er is de lokale bevolking. Terrassen aan de Korenlei en de Graslei worden niet alleen door toeristen bevolkt. Het zit daar ook vol Gentenaars. Gent is niet de toeristische stad waar het krioelt van de gekleurde paraplu's.'
'De vele positieve verhalen die de laatste jaren in de internationale pers verschijnen, missen natuurlijk ook hun effect niet. Zo zien we bijvoorbeeld dat er vijf procent meer Engelsen naar Gent komen en laat het precies in de Britse pers zijn dat Gent zoveel aandacht kreeg. Je zal op het lijstje van de top-10 van de landen van waaruit we de meeste overnachtingen halen, merken dat België op kop staat. Vroeger waren dat de Nederlanders. Gent doet ook in het binnenland redelijk wat marketinginspanningen om de stad als toeristische trekpleister te promoten', aldus Van Belle.
Paul Suy: 'Een goede pers krijgen is voor een stad belangrijk. Als het eenmalig is, merk je dat effect natuurlijk maar kortstondig en zijn de mensen na drie maanden vergeten dat ze ergens lazen dat Gent een interessante stad is. Maar als het aanhoudend is, dan werkt het ook op lange termijn.'
Suy weet als baas van Marriott Gent ook dat de economische crisis de hotelsector in 2009 een serieuze knauw gaf. 'Op 4 januari, onze eerste werkdag van dat jaar, dachten wij oprecht dat onze fax- en telefoontoestellen gewoon defect waren. Er kwam gewoon geen enkele boeking binnen. Een jaar later, de eerste werkdag van 2010 leek het alsof alle bedrijven beslist hadden dat ze dat rotjaar wilden vergeten en kwamen de boekingen opnieuw binnen. 2010 was voor congres- en zakentoerisme een heel goed jaar.'
Bed&Breakfast
'Klopt', zegt Kurt Van Belle, het congrestoerisme was in 2010 opnieuw goed voor eenderde van de markt. Maar wat heel positief is, is dat ook het ontspanningstoerisme in 2010 bleef stijgen. Het is dus niet zo dat het dipjaar van 2009 alleen maar goedgemaakt zou zijn door het zaken- en congrestoerisme. Van Belle benadrukt dat bij de cijfers van die 805.010 overnachtingen, die van de Bed&Breakfast-markt niet bijgerekend zijn. Die markt wordt geschat op goed 80.000 tot 90.000 overnachtingen.'
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=RO395OEN&postcode=9000), 21-04-2011
En nog twee korte items waarbij een paar toeristen hun indruk geven. Keuze tussen een paar Nederlanders ('De mensen zijn hier vriendelijk' (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=RO395OEL&postcode=9000)) en een Iers gezinnetje ('Dit is een heel opwindende stad' (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=RO395OEJ&postcode=9000)).
Puinkabouter January 30th, 2012, 02:22 PM Joepie, een paar studies:
Gent haalt met 64,41 procent hoogste score op vlak van creativiteit
STEDENANALIST NOEMT GENT EEN ZELDZAME COMBINATIE VAN DE INTIMITEIT VAN EEN KLEINE STAD EN DE OPENHEID VAN EEN METROPOOL
GENT - De Stad Gent behaalt 64, 41 procent op de Creative City Index. Die index geeft de creatieve hartslag van de stad weer en is opgemaakt door de internationaal befaamde stedenconsulent Charles Landry . Die score is de hoogste van alle tot dusver geanalyseerde steden, waaronder Bilbao (Spanje), Freiburg (Duitsland) en Oulu (Finland). Landry noemt Gent ‘a pocket sized metropolis’: een zeldzame combinatie van de intimiteit van een kleine stad en de openheid van een metropool.
De Stad Gent liet in 2011 twee studies uitvoeren: een meting van de creatieve hartslag van Gent door de internationaal befaamde stedenconsulent Charles Landry (de ‘Creative City Index’) en een studie rond creatieve economie in de stad.
De resultaten van de tweede studie bevestigen de creativiteit binnen Gent: de Gentse creatieve industrie blijkt diverse, bloeiende subsectoren te huisvesten. In totaal telt Gent namelijk meer dan vijfhonderd creatieve en innovatieve bedrijven die samen meer dan zesduizend mensen tewerkstellen. Hoe dan ook, Gent moet nog meer inzetten op cross-sectoraal samenwerken en promotie. De resultaten van beide studies zijn een interessante voedingsbodem voor nieuwe acties en bevatten ook een reeks aanbevelingen voor de volgende legislatuur.
http://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2012/01/30/skyline_gent2.jpg.h380.jpg
Tom D'Haenens
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLRTO_20120130_002), 30-01-2012
Hier is de website van die Charles Landry: klik (http://www.charleslandry.com/index.php). De steden die hij eerder al aan dezelfde studie onderwierp zijn blijkbaar Canberra, Perth, Oulu, Bilbao en Freiburg. Die laatste (twee) kan (kunnen) wel tellen als referentie op vlak van creativiteit, vind ik. Jammer genoeg vind ik niet meteen een artikel o.i.d. terug waarin de studie wordt toegelicht en welke aanbevelingen hij precies maakt :(
Over de meting van de Creatieve Economie in de stad blijft De Gentenaar nogal summier (wie maakte die studie?) dus ik vind er niet meteen iets over terug...
Maar bon, wat image-building betreft zijn het meestal titels en korte conclusies die er meer toe doen dan wat er precies achter zit, I guess :D
Puinkabouter January 31st, 2012, 04:17 PM Een iets uitgebreider artikeltje over diezelfde studie van Charles Landry:
‘Gent leeft stuk boven zijn stand'
ONZE ‘CREATIEVE ECONOMIE' STELT MEER DAN 6.000MENSEN TEWERK
GENT - Stad Gent behaalt 64,41procent op de ‘Creative City Index', die de creatieve hartslag van een stad weergeeft. Het is de hoogste score van alle tot nog toe geanalyseerde steden. Stedenconsulent Charles Landry noemt Gent ‘a pocket sized metropolis'. Of: een zeldzame combinatie van de intimiteit van een kleine stad met het imago van een metropool.
Stad Gent liet in 2011 twee studies uitvoeren: een meting van de creatieve hartslag van Gent door de internationaal befaamde stedenconsulent Charles Landry en een studie rond creatieve economie in de stad. Landry, een Brit met een radde tong, legde aan 420 Gentenaars een vragenlijst voor en had lange gesprekken met 80 getuigen, van senioren tot jeugdige nerds. Hij peilde naar tien aspecten, zoals politiek, ondernemerschap, onderzoek en innovatie, ruimte en inrichting van de ruimte.
Gent klopt steden als Bilbao (61 procent), Freibrug (61 procent), Canberra (54,1 procent), Oulu (51,7 procent) en Perth (47,6 procent). De ligging van Gent, niet ver van Brussel (met een luchthaven), bij wegenknooppunten en een haven is een troef. ‘Gent gedraagt zich zoals een stad van 500.000 inwoners, met al die grote projecten zoals de Oude Dokken, The Loop, het Sint-Pietersstation', zegt Landry.
Hij wijst erop dat Gent op een kritiek punt zit. ‘Gent heeft de fysieke ruimte niet om te blijven groeien en de grond wordt almaar duurder. Hoe blijft het betaalbaar en hoe creëert Gent nieuwe ruimte voor creatieve ontwikkelingen, is de vraag.'
Leiders
Landry zegt dat Gent meer de kennis van bestaande bedrijven en de universiteit moet inzetten, meer wetenschap met cultuur moet verbinden en creatieve ecologie moet ondersteunen. ‘Gent moet een van de leiders worden in de open, doelgerichte, groene industriële revolutie', klinkt het.
Niet minder dan 512 creatieve bedrijven telt Gent. Samen zijn ze goed voor meer dan 6.000 banen. In the Pocket is een voorbeeld van een van die creatieve bedrijfjes. Het werd in 2010 opgericht door Pieterjan Bouten, Louis Jonckheere en Jeroen Lemaire. Twee van hen komen van Netlog. Het Gentse bedrijf legt zich toe op de ontwikkeling van mobiele applicaties, mobiele websites en daarbijbehorende diensten. Het maakte de applicaties voor Dagelijkse Kost van Jeroen Meeus en voor websites van de VRT. Onder de klanten ook nog M&M's, Q-Music, Samsonite, VTM, Studio Brussel (Music For Life) en Peak Performance. Het opende ook een kantoor in Londen.
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=PG3LHDU3), 31-01-2012
Krookpunt January 31st, 2012, 09:47 PM Altijd grappig, die consulenten die voor een prikje het ego van hun opdrachtgever strelen om te komen vertellen wat men weet of zou moeten weten.
Creatieve ecologie ondersteunen? Tot voor kort was Gent absolute wereldtop in bio-engineering, maar de knapste koppen op dat vlak zijn intussen oorden gaan opzoeken waar men ze beter weet te waarderen.
A.R.A.G. February 1st, 2012, 11:45 AM Stad Gent eindigt tweede op Horeca-awards
Gent moet Genk laten voorgaan als Horecavriendelijkste Stad
GENT - Niet Gent, maar Genk is de horecavriendelijkste stad van België. De Limburgers kaapten maandagavond op de jaarlijkse Horeca-awards de prijs voor de neus van stad Gent en Poperinge weg. Gent won de award wel al eens in 2008 en in 2009. De Gentse Bed&Breakfast De Waterzooi op het Sint-Veerleplein won de derde prijs in de categorie 'Award voor de betere Belgische Chambre D'Hôtes 2011'.
Gent viel op de Awards reeds drie maal in de prijzen. In 2008 en 2009 won de stad de titel van meest horecavriendelijke stad, in 2010 won Stad Gent de persprijs.
De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLBST_20120131_001)
|
|