View Full Version : L58 | Lightrail Maldegem-Eeklo-Gent

Benonie
December 11th, 2007, 05:49 PM
Het Nieuwsblad 11/12/07

'Meer dan een uur vroeger opstaan'

Reizigers verbolgen over nieuwe uurregeling spoorlijn Gent-Eeklo

GENT/EEKLO - Bij de ombudsman van de NMBS regent het klachten over de nieuwe dienstregeling voor de lijn Gent-Eeklo. Geen wonder, in sommige gevallen is er bijna een halfuur verschil met vroeger. 'Er zit waarschijnlijk een logica achter, maar wij zien ze niet', klagen reizigers Eline en Wouter.

De NMBS heeft lelijk huisgehouden in de dienstregeling op de spoorlijn tussen Gent-Sint-Pieters en Eeklo. Blijven de tijdsverschillen in de rest van de provincie beperkt tot enkele minuten, dan moeten reizigers van en naar het Meetjesland hun trein bijna een halfuur vroeger of later dan normaal nemen. Als dat een beetje slecht uitkomt met de uren van je school of werk, moet je soms meer dan een uur vroeger opstaan om op tijd op je bestemming te geraken.

Wij namen gisterochtend zelf de proef op de som en kochten in het station Gent-Sint-Pieters een retourtje naar Eeklo. Dat beviel ons bijna slecht, want de rechtstreekse trein van 7.12uur bleek uitzonderlijk afgeschaft. Nog net op tijd haalden wij de trein naar Gent-Dampoort waar wij konden overstappen op de trein naar Eeklo. Die had dan weer ruim tien minuten vertraging.

'Nog nooit hebben wij zo'n slechte uren gehad', zuchten Eline Coolens en Wouter Van Poucke. De eerste loopt stage in Eeklo, de tweede werkt er. 'Ik moet daar om 9uur zijn', zegt Eline. 'Vroeger was er een trein om 8.20uur waarmee ik net op tijd op mijn werk was. Nu moet ik al om 7.12uur de trein nemen. Vanmorgen ben ik om 6.20uur opgestaan. Dat is meer dan een uur vroeger dan normaal. 'sAvonds is het juist hetzelfde liedje. De trein van 16.41uur naar Gent-Sint-Pieters haal ik niet, dus is het nog een uur langer wachten. Vroeger was er een trein om 17.05uur.'

'Er zit waarschijnlijk een logica achter, maar wij zien ze niet', vult Wouter aan. 'Er is in elk geval geen rekening gehouden met de pendelaars.'

Voor de lijn Gent-Eeklo heeft de NMBS al een toegeving gedaan. Met de inlassing van een trein om 7.12uur kunnen de scholieren op tijd hun lessen halen. 'Behalve als de trein zoals vandaag vertraging heeft', lacht Debra Van Den Bossche. 'Ik zal vandaag niet op tijd zijn voor het examen. 'sOchtends valt het voor ons scholieren nog mee, terugkeren is een ander paar mouwen. Tijdens de examens is de school gedaan om 11.45uur. De trein naar Gent vertrekt pas om 12.40uur. Dat is een pak later dan vroeger.'

Ook Frederik Haegeman kan zich allerminst vinden in de nieuwe dienstregeling. 'Ik moet elke dag van Evergem naar Lokeren. Tot vorige week kon ik in Evergem om 8.20uur de trein op en was ik ruim op tijd op mijn werk. Vanaf vandaag is de trein pas om 8.55uur in Evergem. Ofwel neem ik die, maar ben ik te laat op mijn werk. Ofwel neem ik de trein een uur eerder, maar dan ben ik veel te vroeg. Ik zal eens met mijn werkgever moeten overleggen. Er zijn gewoon niet genoeg treinen tussen Gent en Eeklo en de nieuwe dienstregeling is ook maar zeer laat gecommuniceerd.'

(...)

Studente Nina Sarvan is dankzij de nieuwe uurregeling een halfuur vroeger in Gent, maar kan daar niet echt mee lachen. 'Want mijn school begint pas om 10uur en ik ben al om 9.18uur in Gent. Mijn vaste ritme is helemaal ontregeld. Veel kan ik er natuurlijk niet aan doen. Een verandering van de dienstregeling zal voor sommigen een voordeel zijn, voor anderen een nadeel. Ik heb gewoon pech.'

Voor Wilfried De Vuyst zijn de gevolgen van de nieuwe dienstregeling nog beperkt. 'Ik moet 'sochtends maar zo'n tien minuten vroeger vertrekken. Wat ik wel overdreven vind, is dat er zo vaak veranderingen zijn. En er is na 22uur nog altijd geen trein tussen Gent en Eeklo. Ik moet soms lang werken. Dan ben ik verplicht om de wagen te nemen.'

Dieter Herregodts,

Benonie
February 27th, 2008, 05:02 PM
Het Nieuwsblad 27/02/08

De Lijn onderzoekt mogelijkheid lightrail tussen Maldegem en Eeklo

MALDEGEM - Directeur-generaal van De Lijn Ingrid Lieten zat gisteren rond de tafel met het gemeentebestuur. Een van de ideeën die er werden geopperd, was een lightrailtraject op de oude spoorwegverbinding met Eeklo.

Burgemeester Johan De Roo (CD&V) kreeg gisteren bezoek van directeur-generaal Ingrid Lieten van De Lijn. Bedoeling was na te denken over het groeiende mobiliteitsprobleem in de streek en hoe het openbaar vervoer daar kan op inspelen. Een van de ideeën was het maken van een lightrailtraject op de spoorwegverbinding met Eeklo. 'Een light-railverbinding is vergelijkbaar met de kusttram', zegt directeur-generaal Lieten. 'Er is behoefte aan een hoogwaardige verbinding met Eeklo, dus wordt bekeken of we nieuwe wegen kunnen bewandelen.' Daarvoor zal een dialoog starten tussen de NMBS, De Lijn en de gemeenten Maldegem en Eeklo.

Ook werden de lijn 58 Brugge-Maldegem-Eeklo-Gent en de lijn 87 Maldegem-Aalter-Deinze onder de loep genomen. Op lijn 87 wil men 'smorgens een extra bus inleggen die beter aansluit op de vertrekuren van de treinen in het station van Aalter. 'Er wordt bekeken of er behoefte is aan openbaar vervoer in het bedrijventerrein', zegt burgemeester De Roo. De infrastructuur van de bushaltes word geïnventariseerd en er worden tellingen uitgevoerd naar het aantal reizigers aan een halte. 'Indien nodig, wordt de accommodatie aangepakt en bijvoorbeeld uitgebreid met een fietsenstalling.' Er start een bevraging van de gebruikers. De belbusverbindingen werden uitgebreid met een halte aan het nieuwe rusthuis Warmhof. (bvk)

Het zal waarschijnlijk bij studiewerk blijven.
In tegenstelling tot wat vele politici hier denken, zijn Maldegem en Eeklo kleine regionale kernen in het dunbevolkte Meetjesland. Er zijn ook niet echt grote attractiepolen langs de voormalige spoorlijn, die nu nog door het Stoomcentrum wordt gebruikt.
En de mobiliteitsproblemen tussen Maldegem en Eeklo vallen al bij al nog mee. Vooral tussen Eeklo en Gent zijn er echte problemen, zeker vanaf Lovendegem, maar tussen Maldegem en Eeklo moet ik de eerste echte file nog tegenkomen.
Een beter initiatief zou het opwaarderen van de drukke buslijn 58 Gent-Eeklo-Maldegem-Brugge zijn. Alhoewel er een 35-tal bussen per dag in beide richting rijden, zitten de bussen dikwijls stampvol. In de weekends als het naanbod kleiner is, geldt dit nog meer.
Gelede bussen, hogere frequenties en meer directe snelbussen tussen Eeklo en Maldegem/Brugge zouden meer effect hebben.
De bestaande trein Gent-Eeklo laten doorrijden tot Maldegem is ook een interessante optie, maar daar wil de zuinige NMBS niet van weten.

Maar ik ben al bij al blij dat er wordt nagedacht over beter openbaar vervoer in de regio, met of zonder light-rail.

Benonie
February 27th, 2008, 05:02 PM
Het Nieuwsblad 27/02/08

De Lijn onderzoekt mogelijkheid lightrail tussen Maldegem en Eeklo

MALDEGEM - Directeur-generaal van De Lijn Ingrid Lieten zat gisteren rond de tafel met het gemeentebestuur. Een van de ideeën die er werden geopperd, was een lightrailtraject op de oude spoorwegverbinding met Eeklo.

Burgemeester Johan De Roo (CD&V) kreeg gisteren bezoek van directeur-generaal Ingrid Lieten van De Lijn. Bedoeling was na te denken over het groeiende mobiliteitsprobleem in de streek en hoe het openbaar vervoer daar kan op inspelen. Een van de ideeën was het maken van een lightrailtraject op de spoorwegverbinding met Eeklo. 'Een light-railverbinding is vergelijkbaar met de kusttram', zegt directeur-generaal Lieten. 'Er is behoefte aan een hoogwaardige verbinding met Eeklo, dus wordt bekeken of we nieuwe wegen kunnen bewandelen.' Daarvoor zal een dialoog starten tussen de NMBS, De Lijn en de gemeenten Maldegem en Eeklo.

Ook werden de lijn 58 Brugge-Maldegem-Eeklo-Gent en de lijn 87 Maldegem-Aalter-Deinze onder de loep genomen. Op lijn 87 wil men 'smorgens een extra bus inleggen die beter aansluit op de vertrekuren van de treinen in het station van Aalter. 'Er wordt bekeken of er behoefte is aan openbaar vervoer in het bedrijventerrein', zegt burgemeester De Roo. De infrastructuur van de bushaltes word geïnventariseerd en er worden tellingen uitgevoerd naar het aantal reizigers aan een halte. 'Indien nodig, wordt de accommodatie aangepakt en bijvoorbeeld uitgebreid met een fietsenstalling.' Er start een bevraging van de gebruikers. De belbusverbindingen werden uitgebreid met een halte aan het nieuwe rusthuis Warmhof. (bvk)

Het zal waarschijnlijk bij studiewerk blijven.
In tegenstelling tot wat vele politici hier denken, zijn Maldegem en Eeklo kleine regionale kernen in het dunbevolkte Meetjesland. Er zijn ook niet echt grote attractiepolen langs de voormalige spoorlijn, die nu nog door het Stoomcentrum wordt gebruikt.
En de mobiliteitsproblemen tussen Maldegem en Eeklo vallen al bij al nog mee. Vooral tussen Eeklo en Gent zijn er echte problemen, zeker vanaf Lovendegem, maar tussen Maldegem en Eeklo moet ik de eerste echte file nog tegenkomen.
Een beter initiatief zou het opwaarderen van de drukke buslijn 58 Gent-Eeklo-Maldegem-Brugge zijn. Alhoewel er een 35-tal bussen per dag in beide richting rijden, zitten de bussen dikwijls stampvol. In de weekends als het naanbod kleiner is, geldt dit nog meer.
Gelede bussen, hogere frequenties en meer directe snelbussen tussen Eeklo en Maldegem/Brugge zouden meer effect hebben.
De bestaande trein Gent-Eeklo laten doorrijden tot Maldegem is ook een interessante optie, maar daar wil de zuinige NMBS niet van weten.

Maar ik ben al bij al blij dat er wordt nagedacht over beter openbaar vervoer in de regio, met of zonder light-rail.

X38
February 27th, 2008, 08:54 PM
En waar moet dat Stoomcentrum dan naartoe?

Benonie
February 27th, 2008, 08:58 PM
En waar moet dat Stoomcentrum dan naartoe?
Die museumtreinen rijden alleen in het weekend. Dan is er sowieso al veel minder openbaar vervoer, dus die kunnen er mits een ontdubbeling halverwege, nog wel tussen, denk ik.
Maar zoals geschreven, de kans dat die light-rail er werkelijk komt, is zo goed als onbestaande.

X38
February 27th, 2008, 09:02 PM
Idd, laat ze dat geld maar in Antwerpen steken!!!!!!!!:bash:

ZoT
February 27th, 2008, 09:52 PM
Idd, laat ze dat geld maar in Antwerpen steken!!!!!!!!:bash:
Laat ze dat geld maar schonekes verdelen over Vlaanderen ;)

De Snor
February 28th, 2008, 12:30 AM

Wie zegt dat de NMBS die lijn moet uitbaten?
Ik ben er haast voor 100% van overtuigd dat het lokaal verkeer in de toekomst niet meer door de nmbs zal uitgebaat worden

Meurisse
February 28th, 2008, 01:10 AM
Ik ben er haast voor 100% van overtuigd dat het lokaal verkeer in de toekomst niet meer door de nmbs zal uitgebaat worden

daar ben ik ook even zeker van. België loopt nog wat achter tov onze buurlanden... In Duitsland bvb zijn er al zo veel regionale lijnen geprivatiseerd.

Ik zie voor Vlaanderen wel eerder bvb DeLijn lightrails uitbaten

ices
February 28th, 2008, 11:26 AM
Mocht het er van komen zou het in ieder geval wel een pak geld kosten op gebied van vernieuwing, spoorwegovergangen, infrastructuur enz. En of de buurtbewoners daar mee content zouden zijn? Anders is het wel een leuk initiatief :) Wat lijn 87 betreft zou een betere regeling afgestemt op de treinen inderdaad geen kwaad kunnen. Kheb er menige uren versleten met te wachten nadat ik mijn bus juist zag vertrekken.

Puinkabouter
February 28th, 2008, 03:48 PM
Liefst wel de Lijn, en geen aparte maatschappij ofzo. 'k Heb het altijd al ontzettend handig gevonden dat je in heel Vlaanderen hetzelfde tarief hebt, en dat je met je kaartje dat je pakweg in Brugge gekocht hebt, ook in Leuven op de bus kan.

Benonie
February 28th, 2008, 06:08 PM

Ik hoop het, maar vrees dat Wallonië niet echt meewil.
Zowel Steve Stevaert als Dirk Sterckx hebben in het verleden al het idee geopperd om de regionale spoorlijnen niet meer door de NMBS, maar wel door De Lijn of TEC te laten uitbaten.

Voor Wallonië komt dit neer op een splitsing van het spoorwegverkeer, en daar zijn ze zoals bekend radikaal tegen. Zij kunnen een eigen uitbating van de regionale lijnen in hun dunbevolkte gebieden financieel niet aan.
Ook de oerconservatieve spoorbonden zijn tegen, want zij vinden dat alleen het NMBS-personeel bekwaam is om wat dan ook op hun rails te laten rijden en vrezen voor de veiligheid...(?) Dat De Lijn reeds jaren met veel succes steeds meer trams op steeds langere tramlijnen laat rijden, vergeten ze eventjes voor hun eigen gelijk.

Wat mij betreft neemt de Lijn liever vandaag dan morgen de regionale lijntjes zoals Gent-Eeklo over, en verlengt ze die tot Maldegem.
Nu beconcureren De Lijn en de NMBS elkaar op hetzelde traject, spoor/buslijn 58.
Alleen zijn de tarieven van De Lijn spotgoedkoop en rijdt de helft der Vlamingen gratis, waardoor de spoorlijn -alle dure investeringen ten spijt- met een NMBS-uitbating in een geliberaliseerde markt, ten dode opgeschreven is.

De Snor
March 5th, 2008, 05:45 PM
Voor Wallonië komt dit neer op een splitsing van het spoorwegverkeer, en daar zijn ze zoals bekend radikaal tegen. Zij kunnen een eigen uitbating van de regionale lijnen in hun dunbevolkte gebieden financieel niet aan.
Ook de oerconservatieve spoorbonden zijn tegen, want zij vinden dat alleen het NMBS-personeel bekwaam is om wat dan ook op hun rails te laten rijden en vrezen voor de veiligheid...(?) Dat De Lijn reeds jaren met veel succes steeds meer trams op steeds langere tramlijnen laat rijden, vergeten ze eventjes voor hun eigen gelijk.

De Walen mogen hiertegen zijn zoveel ze willen plooien zullen ze want in het EU-concept dat nu reeds succesvol wordt toegepast in Duitsland en GB voor reizigerstreinen zal België er onmogelijk vanuit kunnen muizen.
Binnen een paar jaar is de volledige liberalisering een feit en dan gaat de meest biedende met de lijn gaan lopen vanuit welk land deze onderneming ook mag komen.
De liberalisering gaat zeer vlug:
Een mooi voorbeeld is Veolia en de talrijke ondernemingen in Duitsland.
Graag herinner ik je aan dat zelfs een bedrijf als DLC -de 1ste privé-uitbater- nu is samengesmolten met het Zwitserse Crossrail.
Serieuze kleppers als Railion zijn DB Schenker geworden én zelfs SNCF-Fret is de gelukkige uitbater geworden van al het goederenverkeer tussen Antwerpen én Rotterdam in de toekomst.
DB AG is ook al eigenaar geworden van Laing Rail LTD in GB.
Dus zal ook 'DeLijn' zich niet zo zelfverzekerd mogen gaan opstellen betreffende regionaal vervoer want Franse TER-operatoren zien vette kluiven aan de Belgische ,lees Vlaamse dichtheid.
Thalys staat ook voor een immense verandering: privatisering gegarandeerd binnenkort.

Oerconservatieve vakbonden ten spijt, ze zullen zich tegen dit geweld moeten neerleggen alleen beseffen ze blijkbaar niet welke impact dat gaat hebben.
Zeer binnenkort zal voor rijpaden betaald moeten worden dus zal de service naar de gebruiker er ook minder op worden.
die rijpaden reserveer je als vervoersonderneming dus in geval van vertraging mag je je aansluiting gaan schudden

Wat mij betreft neemt de Lijn liever vandaag dan morgen de regionale lijntjes zoals Gent-Eeklo over, en verlengt ze die tot Maldegem.
Nu beconcureren De Lijn en de NMBS elkaar op hetzelde traject, spoor/buslijn 58.Alleen zijn de tarieven van De Lijn spotgoedkoop en rijdt de helft der Vlamingen gratis, waardoor de spoorlijn -alle dure investeringen ten spijt- met een NMBS-uitbating in een geliberaliseerde markt, ten dode opgeschreven is.

De Belgische tarifiering is niet conform aan de EU dus zullen de enorme subsidies moeten verdwijnen én zal het OV duurder worden.
De nieuw af te sluiten contracten zullen deze subsidies moeten opvangen.
Eigenlijk maar logisch ook want een OV-product gratis aanbieden is regelrechte vervalsing.

Benonie
March 5th, 2008, 06:21 PM
Eigenlijk maar logisch ook want een OV-product gratis aanbieden is regelrechte vervalsing.

Niet alleen een vervalsing, het creëert gewoon meer problemen dan het oplost.
Erg leuk voor de oudjes die zo'n cadeautje krijgen, maar 'mijn' bus 58 Gent-Eeklo-Brugge zit dikwijls stampvol, voor de helft gevuld met senioren wel te verstaan...Laat hen tenminste een kleine vergoeding betalen zodat ze niet rijden enkel omdàt het gratis is.

En het is idd een pijnlijke concurrentievervalsing, gesubsidieerd door het rijke vlaanderen, waar kleine treinlijnen zoals Gent-Eeklo het slachtoffer van zijn.

BenkovicBXL
March 5th, 2008, 06:51 PM
Binnen een paar jaar is de volledige liberalisering een feit en dan gaat de meest biedende met de lijn gaan lopen vanuit welk land deze onderneming ook mag komen.
...
De Belgische tarifiering is niet conform aan de EU dus zullen de enorme subsidies moeten verdwijnen én zal het OV duurder worden.
De nieuw af te sluiten contracten zullen deze subsidies moeten opvangen.

De liberalisering onder Europese druk gaat enkel over het goederenvervoer en het internationaal reizigers vervoer. Voor nationaal vervoer zijn de lidstaten vrij om het monopolie te behouden als ze dat willen. En zelfs in een geliberaliseerde markt zijn subsidies nog altijd mogelijk in het kader van publieke dienstverlening, bijvoorbeeld in de vorm van een vergoeding om afgelegen (commercieel oninteressante) regio's te bedienen.

Benonie
March 5th, 2008, 09:41 PM
^^ Laat ons hopen dat er geen volledig geliberaliseerde markt komt.
Concurrentie kan nuttig zijn, maar ook moordend.
En een universele dienstverlening die ook afgelegen stadjes en dorpjes bedient, moet mogelijk blijven en is zelfs noodzakelijk, als het nu gaat over de postbedeling of het openbaar vervoer.

Club_Dru
March 6th, 2008, 06:24 PM
Liberalisering is juist goed voor de afgelegen of minder bevolkte gebieden. Althans ik vind het hier in Nederland vrij goed uitpakken. De Nederlandse Spoorwegen stootte de afgelopen jaren veel onrendabele lijnen af. Sinds andere vervoersmaatschappijen de lijnen over hebben genomen stijgt het aantal treinreizigers soms wel met meer dan +10%. Er worden weer splinternieuwe treinen ingezet en de service is soms beter dan NS. In mijn regio rijden nu lightrailtreinen van Syntus, Connexxion en Euregiobahn. De NS richt zich nadrukkelijk veel op de Randstad en omgeving.

Benonie
March 6th, 2008, 08:18 PM
^^ De NMBS heeft dan ook nooit zo grondig gesnoeid in het aanbod als NS.
België heeft nog steeds meer kilometers gebruikte spoorlijnen en een pak meer stopplaatsen en stationnetjes dan het grotere Nederland.
En wat de NMBS niet bedient, wordt mooi aangevuld door trams en bussen van De Lijn in Vlaanderen, die tot in de verste uithoekjes rijden.

Hier moeten dus vooral de frequenties omhoog. De vraag is maar of in het ruimtelijk meer versnipperde België met zijn autoverslaafde bevolking, een private maatschappij een beter service in de dunbevolkte gebieden zal leveren.

Ik vrees ervoor....

X38
March 6th, 2008, 08:30 PM
Ik zie een liberalisering zoals het Nederlandse model helemaal niet zitten hier in Vlaanderen/België. Het zou anders wel goed zijn voor Wallonië (hoewel ik niet zeker ben) en voor Limburg, waar lokale maatschappijen de kleine spoorlijntjes kunnen uitbaten, en de NMBS de grote lijnen. Maar toch zie ik het niet zitten. Het OV zou nóg ingewikkelder en vooral DUURDER worden = minder populair. Nee ik vind het goed zoals het nu is, hoewel ik daarmee niet bedoel dat de NMBS en De Lijn schitterende bedrijven zijn. Verre van zelfs.

X38
March 6th, 2008, 08:33 PM
Trouwens, hoe komt het eigenlijk dat de (meeste) Nederlanders een heel andere automentaliteit hebben dan de Belgen? Nederlanders pakken veel sneller en vaker de fiets, terwijl Belgen vastgelijmd zijn aan hun auto.
Van waar komt dat gigantische verschil toch?

Benonie
March 6th, 2008, 09:52 PM
Ach, er wordt in Vlaanderen de laatste jaren ook wel meer gefietst hoor, en zeker en vast niet alleen recreatief. Vlaanderen komt in Europa net na Denemarken en Nederland als het om fietsen aan komt. En niet alle Nederlanders nemen de fiets, niet alle Belgen de auto.
In het kleine Eeklo waar ik woon nemen elke dag duizenden mensen de fiets, jongeren, ouderen, arbeiders, bedienden.

Maar er wordt inderdaad meer gefietst in Nederland, dat klopt. Nederland sluit nauwer aan bij de noorderlijker mentaliteit van o.m. Scandinavië, waar ook veel gefietst wordt.
België sluit ook aan bij de zuiderse, latijnse mentaliteit, zoals in Spanje, Portugal, Italïe en Portugal, waar nauwelijks gefietst wordt.
Nederland is bovendien heel vlak, wat toch al één hindernis voor dagelijkse fietsers wegneemt.

Tot voor enkele decennia was het mobiliteitsbeleid in België een federale materie. In Vlaanderen, Brussel en Wallonië werd hetzelfde mobiliteitsbeleid uitgestippeld, dat mede door de Franstaligen werd beïnvloed. Daar wordt nauwelijks gefietst door dus die Latijnse mentaliteit en het fietsonvriendelijke relïef.
Het was dus vooral een autobeleid met slechts zeer weinig aandacht voor fietsers. Pas de laatste jaren, sinds Vlaanderen bevoegd is voor het eigen mobiliteitsbeleid, wordt het fietsen weer aangemoedigd door fiscale stimuli en meer en betere fietspaden.

In het vlakke Nederland werd steeds veel aandacht besteed aan fietsinfrastructuur. Met een boel fietsers tot gevolg.

Benonie
May 7th, 2008, 10:56 PM
Hier even een 'light' versie van het artikel plaatsen....

Knack.be 07/05/08

Van Brempt wil lichte treinen en snelle trams

Regionaal treinvervoer is in Vlaanderen het zwakke broertje van het openbaarvervoeraanbod. Vlaams minister Kathleen Van Brempt denkt dat lightrail en lighttrain uitermate geschikt zijn om dat hiaat te vullen. Een studie van het bureau Grontmij sterkt haar in die overtuiging.

(..)

In haar opdracht beoordeelde het ingenieursbureau Grontmij de mogelijkheden ter zake op drie spoortrajecten: lijn 51a/66 Zeebrugge-Brugge-Lichtervelde, lijn 52 Antwerpen-Boom-Puurs en lijn 58 Gent-Eeklo-Maldegem.

Gewapend met het Grontmij-rapport wil Van Brempt De Lijn en de NMBS overhalen om samen te werken en de basis te leggen voor de investeringsbeslissingen door de volgende Vlaamse regering vanaf 2009. 'Grontmij acht ligthtrain/lightrail op de drie trajecten haalbaar en meent dat dit nieuwe vervoersaanbod op relatief korte termijn voor een aanzienlijk reizigerspotentieel tot stand gebracht kan worden', luidt het.

Op het 36 kilometer lange traject tussen Zeebrugge en Lichtervelde kunnen acht bestaande stations worden gebruikt en zouden er zeven nieuwe haltes bijkomen. Voor het traject tussen Gent en Maldegem (35 kilometer, acht bestaande NMBS-stations en tien nieuwe haltes), moet de spoorlijn tussen Maldegem en Eeklo opnieuw geopend worden.
(...)

Grontmij raamt de investeringen voor het traject Zeebrugge-Lichtervelde op 2,8 miljoen euro en voor Gent-Maldegem op bijna 23 miljoen. Voor het traject Antwerpen-Puurs hangen de kosten af van de keuze die wordt gemaakt om Antwerpen-Centraal te bereiken en schommelen ze tussen 1,9 miljoen euro (bestaande treinsporen) en 12,6 miljoen euro (Scheldekaaien). Daarnaast moeten nieuwe rijtuigen worden gekocht (4,5 miljoen voor een lighttrainstel en 3 miljoen voor een lightrailstel).

Van Brempt deelt de conclusie van Grontmij om voorrang te geven aan het tracé Antwerpen-Boom-Puurs. (...)

Patrick Martens

De Snor
May 8th, 2008, 08:40 AM
Uitstekend idee en nu nog een lightrailversie tussen Maldegem en Brugge én ik ben heel tevreden.

Benonie
May 8th, 2008, 09:18 AM
Uitstekend idee en nu nog een lightrailversie tussen Maldegem en Brugge én ik ben heel tevreden.
Dat zou inderdaad een fantastisch idee zijn.

Jammer genoeg hebben de kortzichtige beleidsmensen destijds de sporen tussen Maldegem en Brugge uitgebroken.

Het zou anders een mooi traject zijn Gent-Eeklo-Maldegem-Brugge via lightrail!

Maar ik vrees dat het nog tientallen jaren aanmodderen blijft met klassieke, trage dieselstellen tussen Eeklo en Gent en oncomfortabele bussen tussen Eeklo en Brugge.

Hoog tijd dat de regionale spoorlijnen geregionaliseerd worden!

Puinkabouter
July 11th, 2008, 02:50 PM
KrisL postte in het Antwerpse forum een interessante link, die ook hier van toepassing is. De studie naar de mogelijkheden voor LightRail in Vlaanderen, oa. voor Gent-Eeklo-Maldegem is hier te downloaden:

KLIK (http://www.mobielvlaanderen.be/studies/lightrail.php?a=18)

Het is in elk geval verhelderend ivm. de waarschijnlijk kostprijs van een lightrail op dit traject. Meer interessante elementen uit de documenten quote ik eens later. Of een andere chinese vrijwilliger die zich eventueel geroepen voelt...

X38
October 29th, 2008, 10:39 PM
Ik heb eens wat denkwerk gedaan over een mogelijke LRV-verbinding tussen Maldegem, Eeklo en Gent-Centrum. Omdat ik Gent niet echt goed ken, zullen er wat fouten instaan, maar het is het idee dat telt...

Mijn plan vereist een volledige elektrificatie van lijn 58 tot in Maldegem, en dat op 600v. Dit om de lijn te kunnen integreren op het Gentse tramnet. Op weekdagen zou hier een minimumdienst plaatsvinden om de 15 minuten, in de spits een 10'- of 5'-dienst. Ook moeten er uitwijksporen zijn op de spoorlijn.
En er moet met 2 verschillende spoorbreedtes gewerkt worden in de Gentse binnenstad.

Bon, genoeg gepraat, nu plannen!
Ik heb zowel een versie getekend naar het Dampoortstation als naar het shoppingcentrum Gent-Zuid

http://img159.imageshack.us/img159/4/gent5bsl5.jpg

Ik laat hem van de spoorweg afgeen op de grens Wondelgem-Gent, klopt het trouwens dat er daar vroeger een spoordriehoek lag? Het ziet er wel zo uit - het heeft er alle schijn van.

http://img159.imageshack.us/img159/8363/gent4bnm7.jpg

http://img159.imageshack.us/img159/5567/gent6bjn1.jpg

http://img159.imageshack.us/img159/6492/gent7bnv0.jpg

http://img159.imageshack.us/img159/7858/gent8bnn1.jpg

Ik wou de lijn eigenlijk (deels) gelijk laten lopen met lijn T1, maar daar heb ik vanaf gezien, want dat bleek eigenlijk niet zo praktisch.

Benonie
October 29th, 2008, 10:53 PM
De lijn gaat tussen Maldegem en Eeklo ten noorden van de Leopoldlaan (N9)
En al is er vanwege De Lijn reeds enig studiewerk verricht naar een mogelijke lightrail op dat traject, dan nog blijft die netjes via Dampoort naar Sint-Pieters lopen.
Anders zullen heel wat reizigers hun aansluiting naar Brussel moeten missen.

En een half-uurfrequentie is al goed genoeg hoor.
Bij een trein elk kwartier moet je zowat de hele lijn ontdubbelen. Onhaalbaar, net zoals jouw traject doorheen de Gentse binnenstad.
En zolang Gent de automobilist met open armen blijft ontvangen, zal de meerderheid der Meetjeslanders mooi met het eigen wagentje Gent binnentuffen.

Quimb
October 30th, 2008, 12:04 AM
Ben blij dat er nog iemand met het idee zit om de LR/tram uit Maldegem niet via Gent-Dampoort te laten gaan maar via 't binnenstad.

Ik zou gewoon de sporen openbreken, er een dubbel tramspoor leggen, op dezelfde breedte als de tramsporen in de stad. Wel nieuwe stellen maken voor deze lijn, met enige vereisten:
- dat ze even breed zijn als de Hermelijntjes (of misschien ietske meer, gewoon maken dat ze in 't verkeer kunnen in Gent)
- dat ze een aanvaardbare snelheid kunnen halen tussen Eeklo en Wommelgem

Je kunt ze vanop het Rabot ofwel langs de huidige 1 laten rijden maar ook via een eigen bedding waar de huidige buslijn 65 rijdt (Nieuwewandeling), zo ongeveer langs de stadsring. Allemaal naar station Gent St. Pieters natuurlijk :)

Enfin, dubbeltramspoor zal wel te duur zijn allemaal zeker? :(

X38
October 30th, 2008, 12:08 AM
De lijn gaat tussen Maldegem en Eeklo ten noorden van de Leopoldlaan (N9)
En al is er vanwege De Lijn reeds enig studiewerk verricht naar een mogelijke lightrail op dat traject, dan nog blijft die netjes via Dampoort naar Sint-Pieters lopen.
Anders zullen heel wat reizigers hun aansluiting naar Brussel moeten missen.
Ik wou de lijn oorspronkelijk ook naar GSP tekenen, maar dan zou het gewoon een tweede lijn 1 worden, en dat wilde ik niet.

En een half-uurfrequentie is al goed genoeg hoor.
Bij een trein elk kwartier moet je zowat de hele lijn ontdubbelen. Onhaalbaar, net zoals jouw traject doorheen de Gentse binnenstad.
Bent U zeker? Gezien de stampvolle treinstelletjes... bovendien rijden de bussen ook aan veel hogere frequenties, en als je die bussen wilt beconcurreren met LRV's, dan moeten die ook frequent rijden. Lijkt me consequent.

En zolang Gent de automobilist met open armen blijft ontvangen, zal de meerderheid der Meetjeslanders mooi met het eigen wagentje Gent binnentuffen.
Daarover zijn we het eens.

Ben blij dat er nog iemand met het idee zit om de LR/tram uit Maldegem niet via Gent-Dampoort te laten gaan maar via 't binnenstad.

Ik zou gewoon de sporen openbreken, er een dubbel tramspoor leggen, op dezelfde breedte als de tramsporen in de stad. Wel nieuwe stellen maken voor deze lijn, met enige vereisten:
- dat ze even breed zijn als de Hermelijntjes (of misschien ietske meer, gewoon maken dat ze in 't verkeer kunnen in Gent)
- dat ze een aanvaardbare snelheid kunnen halen tussen Eeklo en Wommelgem
Wondelgem zul je bedoelen...
Sporen opbreken is trouwens niet nodig. Maar als er dan toch ingrijpende veranderingen zouden moeten gebeuren, is dat wel een mogelijkheid. Maar naar verluidt heeft Infrabel de sporen kortelings nog vernieuwd...

Je kunt ze vanop het Rabot ofwel langs de huidige 1 laten rijden maar ook via een eigen bedding waar de huidige buslijn 65 rijdt (Nieuwewandeling), zo ongeveer langs de stadsring. Allemaal naar station Gent St. Pieters natuurlijk :)

Enfin, dubbeltramspoor zal wel te duur zijn allemaal zeker? :(
Kun jij dat eens op een plannetje tekenen? Volgens mij ken jij Gent beter dan ik.

Quimb
October 30th, 2008, 01:13 AM
Wondelgem zul je bedoelen...
Sporen opbreken is trouwens niet nodig. Maar als er dan toch ingrijpende veranderingen zouden moeten gebeuren, is dat wel een mogelijkheid. Maar naar verluidt heeft Infrabel de sporen kortelings nog vernieuwd...

Kun jij dat eens op een plannetje tekenen? Volgens mij ken jij Gent beter dan ik.

Ja Wondelgem, zat nog even met m'n hoofd bij T24 van Antwerpen ^^
Welja, ze mogen die tramsporen van mij erover/ertussen bouwen, maar feit is gewoon dat je met een enkel treinspoor niet veel bent als je (zoals ik) twee tramsporen naast elkaar wil.

Ziehier m'n kaartje: http://i34.tinypic.com/iwp3f9.jpg
T1 = rood
T2 = geel
T4 = groen

zwart = wat uit Maldegem komt, via nieuwe rabotbrug, en een mogelijke snelroute naar Gent St Pieters, geheel mogelijkheid tot eigen bedding. Hoewel ook de route van T4 gebruikt kan worden, maar op de Coupure nogal wispelturig. Als er bijvoorbeeld uit Maldegem 4 trams per uur vertrekken, tram 5: 51 gaat via de ring en eigen bedding en 52 volgt lijn 1 voor diegenen die in De Kuip (centrum) moeten zijn.

X38
October 30th, 2008, 08:57 PM
Ziehier m'n kaartje: http://i34.tinypic.com/iwp3f9.jpg
T1 = rood
T2 = geel
T4 = groen

zwart = wat uit Maldegem komt, via nieuwe rabotbrug, en een mogelijke snelroute naar Gent St Pieters, geheel mogelijkheid tot eigen bedding. Hoewel ook de route van T4 gebruikt kan worden, maar op de Coupure nogal wispelturig. Als er bijvoorbeeld uit Maldegem 4 trams per uur vertrekken, tram 5: 51 gaat via de ring en eigen bedding en 52 volgt lijn 1 voor diegenen die in De Kuip (centrum) moeten zijn.
Ziet er interessant uit, jouw zwarte lijn.
Mijn doelstelling was zowel het hart van Gent beter bereikbaar te maken, maar ook om binnen in de stad een "missing link" te fixen.

Benonie
October 30th, 2008, 09:40 PM
Bent U zeker? Gezien de stampvolle treinstelletjes... bovendien rijden de bussen ook aan veel hogere frequenties, en als je die bussen wilt beconcurreren met LRV's, dan moeten die ook frequent rijden. Lijkt me consequent.

Die stampvolle treinen zijn er vooral in de spits.
Maar je hebt gelijk, als er om het kwartier een LR rijdt, zou dat reizigerspotentieel beter gespreid worden. De ene zal de trein een kwartier vroeger, een andere een kwartier later dan nu.
En er zijn natuurlijk ook nog een 50-tal bussen per dag richting Gent (paralelle Lijn58 via Evergem en Lijn67 via Zomergem, waarvan er ook al enkele stampvol zitten.

Als je de helft van die bussen afschaft, krijg je de LR-stellen best wel gevuld.

Quimb
October 30th, 2008, 09:54 PM
Ziet er interessant uit, jouw zwarte lijn.
Mijn doelstelling was zowel het hart van Gent beter bereikbaar te maken, maar ook om binnen in de stad een "missing link" te fixen.

De straten richting Dampoort zijn enorm onhandig voor een tramlijn, geloof me. Ze willen trolleybus 3 vertrammen, maar 'k vraag me eens af hoe ze dat in 't oostelijk deel van 't Kuipke gaan doen. Volgens mij is er niet zo'n absolute nood aan een verbinding met 't Dampoortkwartier vanuit Westelijk Meetjesland. :)

X38
October 31st, 2008, 07:15 PM
Volgens mij is er niet zo'n absolute nood aan een verbinding met 't Dampoortkwartier vanuit Westelijk Meetjesland. :)
Dan kan men misschien de huidige lijn 1 ipv naar het S.P.-station naar het D.P.-station laten rijden. De LR-lijn Maldegem-Eeklo-G.S.P. zal die "missing link" opvullen.

De Klauw
October 31st, 2008, 08:16 PM
Het zou anders een mooi traject zijn Gent-Eeklo-Maldegem-Brugge via lightrail!

En hoeveel uren zou zo'n veredelde tram daarover doen? Van Gent naar Brugge blijft de trein via Aalter de beste optie. Ik heb het niet zo begrepen op 'lightrail'-projecten.

Een gewone verlenging van de lijn Gent-Eeklo naar Maldegem zou een beter idee zijn. (Hoewel ik het zal missen dat de trein in Eeklo als terminus reeds 20 minuten voor vertrek kan opgestapt worden)

Ik heb eens wat denkwerk gedaan over een mogelijke LRV-verbinding tussen Maldegem, Eeklo en Gent-Centrum. Omdat ik Gent niet echt goed ken, zullen er wat fouten instaan, maar het is het idee dat telt...

Mijn plan vereist een volledige elektrificatie van lijn 58 tot in Maldegem, en dat op 600v. Dit om de lijn te kunnen integreren op het Gentse tramnet. Op weekdagen zou hier een minimumdienst plaatsvinden om de 15 minuten, in de spits een 10'- of 5'-dienst. Ook moeten er uitwijksporen zijn op de spoorlijn.
En er moet met 2 verschillende spoorbreedtes gewerkt worden in de Gentse binnenstad.

Bon, genoeg gepraat, nu plannen!
Ik heb zowel een versie getekend naar het Dampoortstation als naar het shoppingcentrum Gent-Zuid
http://img159.imageshack.us/img159/4/gent5bsl5.jpg

Ik laat hem van de spoorweg afgeen op de grens Wondelgem-Gent, klopt het trouwens dat er daar vroeger een spoordriehoek lag? Het ziet er wel zo uit - het heeft er alle schijn van.
http://img159.imageshack.us/img159/8363/gent4bnm7.jpg

http://img159.imageshack.us/my.php?image=gent6bjn1.jpg

http://img159.imageshack.us/my.php?image=gent7bnv0.jpg

http://img159.imageshack.us/my.php?image=gent8bnn1.jpg

Ik wou de lijn eigenlijk (deels) gelijk laten lopen met lijn T1, maar daar heb ik vanaf gezien, want dat bleek eigenlijk niet zo praktisch.
De trein Gent-Eeklo is naar mijn mening al traag, een tram die op meer plaatsen stopt en sowieso trager rijdt zal nog langer over de afstand doen. Als men het openbaar vervoer met de wagen wil laten concurreren moet met de troeven tijdswinst en gemak gespeeld worden.

Quimb
October 31st, 2008, 08:37 PM
De lijn tussen MaldegemDonk en Brugge is nu een zeer mooie fietsroute die enorm veel gebruikt wordt als alternatief voor de N9. :) De route loopt door mijn straat. Het zou ook totaal niet rendabel zijn... Geloof me, ik ken de busbezetting hier ondertussen al. Die is behoorlijk in orde. (Af en toe in de spits eens een accordeonbus inzetten ipv de zondag om 9u als er maar 10 man op zit).

Dus: Brugge-Donk: fietsroute
Donk-Maldegem: spoorwegmuseum/toeristische treintjes (op dat smalspoor)
Maldegem-Gent: (snel)tramroute

Ik ben tegen omdat een tram te lang over de afstand Eeklo-Gent doet. Een trein die overal stopt is naar mijn mening al te traag, een tram die op meer plaatsen stopt en sowieso trager rijdt zal nog trager zijn.
Ja, maar in mijn argumentering enkele posten eerder 'pleitte' ik voor een nieuw soort tramstel (ipv nieuwe hermelijntjes te laten maken). Eentje die op z'n minst ook een 50 à 60 per uur kan halen, zoals de trein nu (die gaat heus niet veel sneller dan dat). Liever 12 minuten langer onderweg met 4 verbindingen per uur dan 12 minuten korter onderweg met maar 1 verbinding per uur... of niet? Dit soort tramstel uiteraard met min of meer dezelfde breedte als de Hermelijntjes, idem voor de spoorbreedte, zodat je ze vlot in 't Gentste tramverkeer kan integreren zonder dat je buitensporige kosten moet doen aan spoorverbredingen en dergelijke.

Benonie
October 31st, 2008, 08:43 PM
Ik ben tegen omdat een tram te lang over de afstand Eeklo-Gent doet. Een trein die overal stopt is naar mijn mening al te traag, een tram die op meer plaatsen stopt en sowieso trager rijdt zal nog trager zijn.

Klauw, de bedoeling van De Lijn in haar studie is om een light-rail (geen tram dus) in te zetten op de lijn Maldegem-Gent. Tussen Eeklo en Gent zouden slechts een tweetal haltes bijkomen. Het tijdsverlies zou worden gecompenseerd door de hogere acceleratie van de light rail tegenover de 'zware' treinen nu.
Dit zijn nu nog slechts zeer vage plannen. Een lightrail ten zuiden van Antwerpen wordt momenteel als eerste concreter uitgewerkt.

Maar om eerlijk te zijn zou ik ook al dik tevreden zijn met een verlenging naar Maldegem (vooral voor het drukke reizigersverkeer tussen die 2 gemeenten) en een verhoging van de frequenties tot één per half uur tijdens de week en één per uur tijdens het weekend.
In het kader van een voorstadsnetwerk rond Gent lijkt me dat best haalbaar.

En inderdaad, het feit dat Eeklo nu een eindhalte is, is wel een luxe voor ons. Je kan lekker vroeg op de knusse trein stappen en behoudens uitzonderlijke gebeurtenissen (panne, ongeval), vertrekt de trein stipt op tijd uit Eeklo.
Maar we mogen niet egoïstisch zijn en een gemeente als maldegem met 22.000 inwoners, een spoorlijn én een station verdient ook wel een reguliere treinverbinding ;)

Quimb
October 31st, 2008, 09:06 PM
Enkele (eigen) foto's van 't oude stuk van lijn 58.

In Balgerhoeke (tussen Eeklo en Maldegem), de plaatselijk beroemde ophaalbrug (beschermd monument dacht ik), vraag me af of ze 't overal bij 1 spoor houden...
http://www.panoramio.com/photos/original/13048597.jpg

Sporen bij Maldegem station:
http://www.panoramio.com/photos/original/13048567.jpg

In Maldegem: smalspoor naar Donk waar nu nog toeristische treintjes over rijden de woensdag en de vrijdag.
http://www.panoramio.com/photos/original/13048437.jpg

En dan de fietsroute
Van Sijsele heb ik geen foto's vreemd genoeg

In Assebroek:
http://www.panoramio.com/photos/original/11805345.jpg
http://www.panoramio.com/photos/original/11805335.jpg
't Is zeer aangenaam rijden daar, gaat door velden, woonwijken, Ryckeveldebos, militair domein, ...

Meer hier:
http://www.panoramio.com/user/145007/tags/Oude%20Spoorlijn%2058

Benonie
October 31st, 2008, 09:28 PM
Enkele (eigen) foto's van 't oude stuk van lijn 58.

Ik zie alleen rode :redx:...
Gelukkig zijn ze via de link wel te zien. :)

Mijn foto's van de museumspoorlijn Maldegem-Eeklo (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=471293).

Quimb
October 31st, 2008, 10:48 PM
Klauw, de bedoeling van De Lijn in haar studie is om een light-rail (geen tram dus) in te zetten op de lijn Maldegem-Gent. Tussen Eeklo en Gent zouden slechts een tweetal haltes bijkomen. Het tijdsverlies zou worden gecompenseerd door de hogere acceleratie van de light rail tegenover de 'zware' treinen nu.
Dit zijn nu nog slechts zeer vage plannen. Een lightrail ten zuiden van Antwerpen wordt momenteel als eerste concreter uitgewerkt.

Waarom blijven ze toch met dat ene spoor sukkelen? Zo ga je echt geen grotere frequentie bereiken hoor. Enkel je rit zal een beetje korter zijn doordat het ander materieel is, maar je zult blijven op het ringspoor sukkelen tussen de andere treinen. (Vooral goederen, tenzij er werk wordt gemaakt van de lijn Haven AntwerpenHaven-Haven Zelzate/Gent-Zeebrugge.) Ik zie toch nog steeds liever een sneltram die meteen het centum doorkruist (daar is het 'm toch om te doen voor de helft van de reizigers. Of dus zoals ik al zei: een snelle lijn die op eigen bedding langs de Westelijke stadsring naar Gent SP gaat en een lijn die vanaf Rabot lijn 1 volgt (en dan de frequentie van lijn 1 verminderen uiteraard).

Puinkabouter
September 12th, 2009, 02:16 PM
Station Muide misschien terug open
NMBS HEEFT PLANNEN OP LANGE TERMIJN VOOR STOPPLAATS

GENT - Op het wijkdebat van de wijk Muide-Meulestede-Afrikalaan werd bekend dat de NMBS, voor het eerst sinds jaren, plannen heeft om de stopplaats Muide-station opnieuw te openen.

De Stad Gent organiseert regelmatig debatten in de 25 Gentse wijken. Donderdagavond was het de beurt aan de wijk Muide-Meulestede-Afrikalaan. De inwoners stelden vooral vragen over het mobiliteitsprobleem in de buurt.

Ook zijn ze vragende partij voor een heropening van het station Muide. ‘Dat is een vraag die wij al jaren stellen op het topoverleg met de NMBS', antwoordde schepen van Mobiliteit Karin Temmerman (SP.A). ‘Bij het laatste overleg werd duidelijk dat er vage plannen zijn om Muide-station te heropenen. Voor het eerst hebben ze zich daar alleszins niet negatief over uitgelaten.'

‘Ik kan u verzekeren dat het al bijzonder positief is als de NMBS aangeeft dat ze bereid is om daar over te praten', vulde burgemeester Termont aan. ‘Er is een studie uitgevoerd waaruit blijkt dat er potentieel is in de wijk, al wil dat natuurlijk niets zeggen over de concrete timing van de heropening. Dat kan nog jaren duren.'

De NMBS bevestigt dat er een studie is gemaakt naar de mogelijkheden van Lightrail in Oost-Vlaanderen. ‘Er werd onderzoek gevoerd naar een lijn Maldegem-Eeklo-Gent-Zelzate. Daarin zou onder meer een stopplaats zijn aan de Muide. De studie maakte duidelijk dat er voldoende potentiële gebruikers zijn voor die lijn, maar let wel: het gaat slechts om een studie', aldus NMBS.

De resultaten moeten nog voorgelegd worden aan de voogdijminister en daarna aan de raad van bestuur van de NMBS. Vervolgens moet ook nog naar financiering gezocht worden. ‘Vooraleer alles in kannen en kruiken is, moeten er nog veel watertjes doorzwommen worden. Het is dus een project op zeer lange termijn', besluit de NMBS.

De Gentenaar (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=NN2F3ON3&PostCode=9000), 12-09-2009

De Klauw
September 12th, 2009, 03:19 PM
Ik voel niets voor dergelijke plannen. Een lijn Maldegem-Eeklo-Gent-Zelzate? Dat zou betekenen dat iedereen die Sint-Pieters of Dampoort als bestemming heeft moet overstappen. Er zou een lijn Gent-Zelzate en Gent-Eeklo-Maldegem moeten komen die beiden Sint-Pieters als eindbestemming hebben.

Het enige haalbare op korte termijn is de heropening van Gent-Muide, maar dat zal de reistijd Gent-Eeklo nog langer maken dan nu reeds het geval. Ik hoop dat ze dit zullen koppelen aan de opdrijving van de snelheid (van 90km/h naar 120km/h) van de sectie Wondelgem-Eeklo. Op het traject Wondelgem-Dampoort zijn de werken om de snelheid naar 60km/h te brengen (nu 40km/h) net achter de rug. Met de mogelijke heropening van Muide een beetje verloren geld. Al zal het waarschijnlijk nog 10 jaar duren vooraleer treinen daadwerkelijk stoppen in Gent-Muide.

Puinkabouter
September 12th, 2009, 03:23 PM
Ik snap ook niet waar die "-Zelzate" plots vandaan komt. Ik hoop dat het gaat om een vergissing van de journalist. Komende dinsdag is er nog eens klankbordgroepvergadering over de Oude Dokken. Hopelijk krijg ik er dan nog wat over te horen. Voor de Oude Dokken is dit in elk geval wel goed nieuws.

X38
September 12th, 2009, 04:56 PM
En ik hoop dat er elektriciteit komt op die lijn!

De Klauw
September 12th, 2009, 05:05 PM
Dat is zeker niet nodig. De NMBS heeft nog genoeg MW41's op voorraad en elektrificatie is op een spoorlijn met slechts 1 trein per uur in beide richtingen zelfs verlieslatend.

X38
September 12th, 2009, 05:21 PM
Ik keek eerder naar een toekomstige lightrail-adaptie.

Benonie
September 12th, 2009, 06:40 PM
Ik snap ook niet waar die "-Zelzate" plots vandaan komt. Ik hoop dat het gaat om een vergissing van de journalist.
Ik denk idd dat het een fout is van de journalist. Ik merk dat die dikwijls maar half met een onderwerp vertrouwd zijn. Waarschijnlijk bedoeld men gewoon dat er 2 lijnen, Eeklo-Gent en Zelzate-Gent in Muide zouden stoppen. Eeklonaars zijn brave mensen, maar als ze zouden moeten overstappen in Gent-Muide, breken ze (terecht) het kot af.

Nu denk ik dat je de lijn Gent-Eeklo niet aantrekkelijker kan maken met een lightrail of extra stops. Nu al tuft de trein tergend langzaam. Ondanks alle investeringen rijdt de trein nog steeds slechts 70 km/u tussen Eeklo en Wondelgem en 40 km/u tussen Wondelgem en Sint-Pieters. daardoor komt de totale reistijd op 25 minuten naar Gent en op 35 minuten naar Sint-Pieters. Als in de toekomst de de hogere snelheid te niet gedaan wordt door nog meer stops voor nauwelijks gebruikte haltes (zie Evergem...), dan moeten er op zijn minst extra rechtstreekse treinen Gent-Eeklo komen. Als dat hier en daar ontdubbeling van de sporen inhoud, dan moet dat maar.
Eeklo kan als centrumstad niet blijven vrede nemen met een schamele en trage dienstverlening van de NMBS. Vanuit vergelijkbare gemeenten als Aalter, Lokeren en Deinze sta je in een kwartier in Gent. En dat 2 maal per uur tijdens de week en minstens eenmaal tijdens het weekend. Dat moet voor Eeklo ook haalbaar zijn. Anders blijft iedereen gewoon in zijn of haar auto zitten.
Met de auto sta ik buiten de spits vanaf mijn voordeur op 30 minuten in de parkeergarage van Sint-Michiels, hartje Gent. Maar ik neem gelukkig nog steeds liever de trein. Velen niet.

De Klauw
September 12th, 2009, 07:18 PM
Over Evergem: volgens de laatste tellingen stappen daar dagelijks iets meer dan 100 reizigers per gemiddelde werkdag op, hierbij moet wel gezegd worden dat de laatste telling alweer dateert van oktober 2007, amper een half jaar nadat Evergem heropende. Anno 2009 zal dat cijfer gegarandeerd gestegen zijn. Ik heb de indruk dat Evergem wel goed boert, veel Eeklose scholieren stappen in Evergem over op de tram die hen snel en comfortabel naar noordelijk Gent brengt (oa Rabot). De potentie was 400 instappende reizigers, nu dat zal denk ik moeilijk worden, maar op termijn zie ik Evergem succesvoller zijn dan Sleidinge of Waarschoot. Ook voor Gent-Muide zal wel een doelgroep bestaan getuige de locatie in het Muidegebied.

De oplossing in de zin van "een rechtstreekse trein inleggen tussen Eeklo en Gent" is volgens mij makkelijker te realiseren dan men denkt. Als die IR-trein in Eeklo net voor de stoptrein vertrekt zijn zelfs geen infrastructuurwerken vereist (temeer vanaf Wondelgem L58 dubbelsporig is) . Mocht men er in slagen de rittijd van die rechtstreekse trein onder het half uur te houden kan de hele dienst zelfs gedraaid worden met slechts 1 treinstel.

Quimb
September 13th, 2009, 08:44 PM
Maak er dan maar meteen een IR-trein Eeklo-Gent-Ronse van, met deze laatste enkel stops in De Pinte, Oudenaarde en Ronse ;)

X38
September 13th, 2009, 09:11 PM
Maak er dan maar meteen een IR-trein Eeklo-Gent-Ronse van, met deze laatste enkel stops in De Pinte, Oudenaarde en Ronse ;)

Heeft vroeger ook bestaan, tot midden jaren '90 geloof ik, nog vóór de reactivatiegolf op L58.

Benonie
September 13th, 2009, 09:32 PM
Tijdens het weekend rijdt de trein ook wel door tot in Ronse. Hij stopt dan een kwartiertje in Gent. Onlangs hoorde ik het op de trein tussen Eeklo en Gent zelfs omroepen door de treinbegeleidster: "Deze trein rijdt verder tot in Ronse". Dat was voor het eerst dat ik dat hoorde.

Quimb
September 13th, 2009, 09:44 PM
Ah, ik zat onlangs op de trein Zottegem - Gent en die reed ook verder tot Ronse, maar dat was wel in de week :) Wou gewoon zeggen eigenlijk dat het IR-systeem Eeklo-Gent ook interessant zou zijn met Ronse - Oudenaarde - Gent (en ook wel Geraardsbergen - Zottegem - Gent, zoals vroeger nog heeft bestaan).

De Klauw
September 13th, 2009, 11:06 PM
Die koppeling van diensten wordt uiteraard louter om praktische redenen gedaan. Het toegevoegde nut is beperkt tot zeer beperkt.

De Klauw
September 16th, 2009, 09:13 PM
Zopas verschenen op AVS:

Geen trein tussen Maldegem en Eeklo 16-09-2009
Er komt geen treinverbinding tussen Eeklo en Maldegem. Dat blijkt uit een antwoord van minister Vanackere aan CD&V-volksvertegenwoordiger Jenne De Potter. De burgemeesters van Eeklo en Maldegem hadden recent nog een oproep gedaan om de spoorlijn Gent-Eeklo door te trekken tot in Maldegem.

Ik denk dat de plannen voor een sneltram of trein tussen Eeklo en Maldegem nu definitief kunnen opgeborgen worden. Dat gaat er de eerste dertig jaar niet van komen. Stoomcentrum Maldegem zal blij zijn. :lol:

Quimb
September 18th, 2009, 11:12 AM
Lap!

Nuja, 'definitief' is enorm relatief. Minister Vanackere in Godsnaam, wat weet die ervan :D

Benonie
March 5th, 2010, 05:56 PM
Het Nieuwsblad 05/03/2010:

Treinen naar Gent eivol
NMBS beschikt over te weinig dieselwagens

© Erwin Mynsberghe

EEKLO - De problemen op de spoorlijn Eeklo-Gent blijven duren. Door een gebrek aan materieel is het voor de pendelaars dringen om een plaatsje te bemachtigen. Erwin Mynsberghe

De gebruikers van de spoorlijn Eeklo-Gent worden door de NMBS de laatste jaren niet echt in de watten gelegd. Er wordt regelmatig geschoven met uurroosters. Zo missen reizigers hun aansluiting in Gent-Sint-Pieters. Het aantal treinstellen varieert ook van dag tot dag, waardoor het nooit zeker is of men kan zitten of zelfs of men de trein op mag.

Pendelaar Franky Vancoillie uit Eeklo weet er tot zijn grote frustratie alles van. Dagelijks neemt hij de trein naar Gent. Hij werkt in de Leopoldskazerne.

'Het gaat weer van kwaad naar erger op de lijn Eeklo-Gent', getuigt hij. 'Enkele dagen geleden stonden er in Eeklo twee wagonnetjes voor de piekuurtrein van 7.13uur in plaats van de gebruikelijke zes. De trein zat dan ook vanaf de eerste stopplaats overvol en er dienden mensen recht te staan. Door het moeizame in- en uitstappen, liepen we twintig minuten vertraging op. Veel reizigers mochten zelfs de trein niet op. Dit alles andermaal zonder één mededeling aan de reizigers. Stel u eens voor dat er een ongeval gebeurt op zo'n moment. Terwijl alles overbevolkt is en de reizigers zelfs tussen de gangpaden recht moeten staan. Dan zal de tol véél hoger liggen dan bij de gebeurtenissen in Buizingen.'

Voor de pendelaar is de maat bijna vol. 'Ik sta op een keerpunt', zegt hij. 'Ik ben uit ecologische overwegingen gebruik beginnen maken van het openbaar vervoer. De vele wijzigingen aan de dienstregeling heb ik lijdzaam ondergaan. De uurregeling op mijn werk is zelfs verscheidene keren aangepast. Ik overweeg daarom om weer met de wagen naar mijn werk te rijden, want zo kan het echt niet verder.'

Ondanks de al jaren aanslepende problemen op de lijn Eeklo-Gent, spreekt de NMBS niet over een structureel probleem. 'De lijn Eeklo-Gent is enkel geschikt voor dieselwagens en occasioneel kan het voorkomen dat we niet over voldoende rollend materieel beschikken', zegt NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts.

'Van dat soort type hebben we immers maar een beperkte voorraad.'

'De lijn Eeklo-Gent zit ook in een groeifase. We zijn de afstemming van de vraag op het aanbod aan het analyseren.'

Is er dan beterschap in zicht zodra die analyse afgerond is?

'Het is moeilijk daar een termijn op te plakken', zegt de woordvoerder.

De pendelaar naar Gent zal dus nog heel wat geduld moeten oefenen.

Quimb
March 5th, 2010, 06:01 PM
In de daluren zijn die treinen vaak bijna leeg, in de weekends idem (door onaantrekkelijke frequentie imo). In de spits wanneer er met 2x2MW's gereden wordt zitten ze bomvol, altijd wel enkele mensen die moeten rechtstaan, maar toch nooit superveel. De bussen naar Eeklo zitten echter op elk moment van de dag eivol.

Deze week was er een motorwagen niet klaar om te koppelen in de spits (aan die van 15u42) en op zo'n moment zal m'n waarschijnlijk wel met een serieus capaciteitsprobleem zitten...

De Klauw
March 5th, 2010, 06:15 PM
De man in het artikel overdrijft, vertragingen komen op de lijn Eeklo-Gent echt maar zeer zelden voor. En als het materiaal normaal ingezet wordt zijn ook de capaciteitsproblemen sterk overroepen. Enkel de trein 's morgens in de spits is inderdaad druk, maar dan nog is het slechts een schijntje als het vergelijkt men bv de lijn Brussel-Gent. Het voorstellen alsof de NMBS deze lijn al jaren verwaarloost is eigenlijk gewoon fout. Vooral omdat men schijnt te vergeten dat de NMBS pas enkele jaren geleden de sporen geheel herlegt heeft, bij alle halten de fietsenrekken, perrons en wachthuisjes vernieuwd, nieuwe treinstellen aangekocht heeft, kortom alles wat te vernieuwen valt is de voorbije tien jaar vernieuwd. Nu enkel nog een uitbreiding van de dienstverlening en ik zou helemaal tevreden zijn.

PS: er wordt ook geklaagd dat regelmatig verschoven wordt met de uurroosters. Ik vraag me af waar ze dat van halen. Of refereert men nu naar het feit dat de trein om 7u11 vertrekt ipv 7u13 zoals vroeger. Ik kan me nu echt niet voorstellen dat de man hierdoor zijn hele leven overhoop moest gooien.;)

Quimb
March 5th, 2010, 06:33 PM
Ach vanzodra er enkele reizigers iets hebben om te klagen, doen ze 't ook. De laatste tijd sinds Buizingen wordt het erger en erger...

N.V.
March 5th, 2010, 08:40 PM
De man in het artikel overdrijft, vertragingen komen op de lijn Eeklo-Gent echt maar zeer zelden voor. En als het materiaal normaal ingezet wordt zijn ook de capaciteitsproblemen sterk overroepen. Enkel de trein 's morgens in de spits is inderdaad druk, maar dan nog is het slechts een schijntje als het vergelijkt men bv de lijn Brussel-Gent. Het voorstellen alsof de NMBS deze lijn al jaren verwaarloost is eigenlijk gewoon fout. Vooral omdat men schijnt te vergeten dat de NMBS pas enkele jaren geleden de sporen geheel herlegt heeft, bij alle halten de fietsenrekken, perrons en wachthuisjes vernieuwd, nieuwe treinstellen aangekocht heeft, kortom alles wat te vernieuwen valt is de voorbije tien jaar vernieuwd. Nu enkel nog een uitbreiding van de dienstverlening en ik zou helemaal tevreden zijn.

Inderdaad overdreven maar de trein vertrekkend uit Gent van 16.42 uur zit toch ook altijd bomvol. Vorige week diende ik in Dampoort op te stappen en kon ik de reis rechtstaand doorbrengen in de toiletten. Zoiets had ik nog nooit meegemaakt. We stonden met niet minder dan 7 personen in dat toiletje gepropt, bewegen was quasi onmogelijk. Ik kan u verzekeren: aangenaam is anders. Die dag was er uitzonderlijk wel maar één treinstel.

JumpV
March 5th, 2010, 09:20 PM
Als ze op die lijn de frequentie willen opdrijven, zullen ze niet toekomen met het ene spoor van Eeklo tot Wondelgem dat er nu ligt. Dat uitbreiden naar twee sporen zal een serieuze kost zijn (zeven bruggen vervangen en onteigenen, plus de vele overwegen).
Plus het feit dat de Wiedauwkaaibrug dan nog meer gesloten zal zijn voor de boten. Tenzij ze hun plan van de verhoging eens uitvoeren.

groentje
March 5th, 2010, 09:45 PM
Met een passeerspoor in Waarschoot kan je wel al perfect een halfuurdienst inrichten, volgens dit document (http://mobielvlaanderen.be/studies/lightrail/rapport-fase3.pdf) (p. 132) Volledig verdubbelen is gemakkelijker in exploitatie, maar niet altijd noodzakelijk.

a-gent
March 6th, 2010, 11:49 AM
Denken ze er echt over om een lightrail te laten bollen tussen eeklo en gent ? Zijn hier dan ook echt planningen voor opgemaakt en datums voor vastgelegd ? Wat is een lightrail dan precies , een soort hogesnelheids hermelijn , of kusttram-achtig materieel ? Waar zou die dan stoppen is gent ? Is dat wel nodig , er is toch een goede treinverbinding tussen gent-eeklo .. Is het mss om de tussen gemeenten zonder station ook te bedienen ..

Peter Dedecker
March 6th, 2010, 12:35 PM
Een lightrail houdt het midden tussen een trein en tram: sneller dan een tram, vooral geschikt om snel op te trekken (en af te remmen) en met veel brede deuren om makkelijker in- en uit te stappen dan in een normale trein. Handiger om meer haltes te hebben dan een trein (beter ook qua spitsuurtransport) maar minder haltes dan een tram.

Er circuleren al veel scenario's voor een lightrail Gent-Eeklo-Maldegem. Een eerste studie werd besteld door Kathleen Van Brempt in de vorige legislatuur om De Lijn daar een dienst te laten uitbaten op Infrabel-sporen. De NMBS vond dat blijkbaar interessant, en heeft nu ook recentelijk een studie uitgevoerd om, jawel, zelf quasi identiek dezelfde lijn uit te baten. Zie de vorige pagina's in deze topic.

Benonie
March 6th, 2010, 02:22 PM
Een mooi voorbeeld van hoe het zou kunnen zijn vind je bijvoorbeeld tussen Rotterdam en Den Haag. De Randstadrail (http://images.google.be/imgres?imgurl=http://www.fransmensonides.nl/foto/erasmuslvnoi.jpg&imgrefurl=http://www.fransmensonides.nl/rarail3.htm&usg=__TfaJx_7QyU92gmFvSExVec9bl_s=&h=449&w=800&sz=58&hl=nl&start=4&um=1&itbs=1&tbnid=Mvi_Ae6XITNDXM:&tbnh=80&tbnw=143&prev=/images%3Fq%3Derasmuslijn%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26rlz%3D1T4HPEA_nlBE307BE307%26tbs%3Disch:1).
Een tot lightrail (of metro zoals ze het zelf noemen) opgewaardeerde spoorlijn. Al zal de frequentie tussen het nietige Eeklo en Gent beslist een stuk lager liggen.

groentje
March 6th, 2010, 03:11 PM
Lightrail is inderdaad een containerbegrip, waarmee je vele kanten uit kan. Een vaak voorkomend effect van lightrail (als tramtrein), maar geen noodzaak, is dat de status van het voertuig kan veranderen. Voorbeelden zijn de tramtrein in Karlsruhe en Kassel, in Saarbrücken, waar je als een tram in de binnenstad rijdt, maar als een trein buiten de stad. Een ideetje hierover zou dus kunnen zijn om de tramtrein door het stadscentrum van Gent te laten rijden (via de grote lanen, want een vrije bedding is wel altijd een must), om de mensen die in het centrum moeten zijn, een snellere verbinding te geven met hun uiteindelijke bestemming. Maar ik heb de studie niet gelezen, dus ik weet niet wat ze daarover van plan zijn.

Peter Dedecker
March 7th, 2010, 04:09 PM
Je hebt idd een grote variatie in die begrippen trein, tram, ligthrail, tramtrein ed. In Leipzig bvb zijn het allemaal trams (ze gaan er dan ook prat op het grootste tramnet van Europa te hebben) behalve die treinen tussen de grote steden natuurlijk. Maar als je daar de tram neemt naar een stuk buiten de stad, dan gaat die wel een heel eindje. Ik was er de voorbije zomer, op een locatie een eindje buiten de stad, en moest nog een tijdje wachten op mijn tram. De afstanden tussen twee haltes in Gent gewoon zijnde, dacht ik al een eindje te stappen en die binnen een halte of twee wel te nemen. Was dat even dik tegenvallen: de volgende halte was toch wel een paar km verder, in een aparte niet-toegegoten bedding (zoals bij een trein) langs de baan. Het is uiteindelijk een eindje lopen ipv wandelen geworden. Dat ding kon je volgens mij ook perfect lightrail noemen.

Quimb
March 7th, 2010, 06:28 PM
^^ een beetje zoals men van plan is in Maastricht dus

Benonie
March 8th, 2010, 09:55 AM
^^ een beetje zoals men van plan is in Maastricht dus
Je bedoelt tussen Hasselt en Maastricht waarschijnlijk. Inderdaad. Al weet ik niet met welk soort materieel De Lijn daarop gaat rijden.
Intussen zijn er plannen om in Nederland een oude diesellijn om te vormen tot tramlijn: de Kamperlijn (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1074187). Die gaat tussen Zwolle en Kampen.
Misschien een ideetje voor De Lijn tussen Maldegem, Eeklo en Gent.

Quimb
March 8th, 2010, 05:07 PM
Ja, dat bedoel ik natuurlijk :)

Het enige voordeel van heel het lightrailgedoe tussen Maldegem en Gent vind ik dat het ringspoor ontlast zou worden nabij Gent-Dampoort. Voor de rest zou ik het maar een onnodig dure bedoening vinden. Eeklo (en Maldegem) zouden in mijn ogen gewoon een spoorverbinding kunnen hebben die de vlotheid van pakweg Deinze of Wetteren kan halen. (bv. een IR en een L) Net zoals Oudenaarde en Zottegem ook onderbediend worden.

Bv. IR Maldegem - Ronse, L Eeklo-Oudenaarde, IR Geraardsbergen - Gent SP en L Zelzate - Dampoort - Zottegem? Bij Gent-Dampoort aansluiting naar Brussel (bv. IC P die niet meer naar Gent SP gaat maar via Ledeberg - Melle op de nieuwe lijn richting Brussel-Zuid vertrekt). Dampoortstation dan natuurlijk ook opmonteren alsook de hele buurt (tram naar Centrum, Zuid, SP-station,...) :)

Misschien wat simpel uitgedachte ideetjes, maar toch niet zo oninteressant?

Benonie
March 8th, 2010, 10:19 PM
Misschien wat simpel uitgedachte ideetjes, maar toch niet zo oninteressant?
Nee hoor, alleen nog de NMBS overtuigen.... :lol:

Zoals we vroeger reeds schreven is zo'n light rail een leuk ideetje, maar gewoon een hogere frequentie en iets hogere snelheid en een eventuele doortrekking naar Maldegem, zou van lijn 58 al een prima voorstadslijn maken.
Nu blijft het een bij één trage boemel per uur, tijdens het weekend slechts om de 2 uur.
Zelfs zuid-Meetjeslandse nietige dorpjes als Landegem, Hansbeke, Bellem of Maria-Aalter worden beter bediend. Om van de slaapgemeente Aalter nog maar te zwijgen, dat ondanks de geringe grootte en belang, bediend wordt als een middelgrote stad.
Het dichtbevolkte diensten-, scholen-, en centrum stadje Eeklo krijgt gewoon wat peanuts toegeworpen. Het grotere Maldegem al helemaal niks....

En aan een lightrail die aan elke boom stopt, hebben we ook weinig. Dan boeten wij alleen maar aan comfort en snelheid in.

Vandaar mijn eeuwig pleidooi (zie ook elders op dit forum): regionaliseer die regionale lijntjes, laat ze uitbaten door De Lijn. Zij kunnen het busaanbod halveren en het treinaanbod verdubbelen. Nu beconcurreren 2 met belastinggeld gerunde OV-bedrijven elkaar op dezelfde lijn. De ene door te lage prijzen, hogere frequenties en fijnmazigheid. De andere door hogere snelheid en reiscomfort.

focus1965
March 8th, 2010, 11:06 PM
Er zijn nu 1001 mogelijkheden om een dergelijke attractiever te maken.
Naar materiaal toe is er een enorme evolutie: de SNCF heeft nu treinstellen die bimodaal zijn: ze kunnen zowel op dieselmodus als elektrisch rijden.
In Zwickau rijdt een normaalsporig dieselstel al jaar en dag rond tot het stadscentrum (ook daar ligt het hoofdstation redelijk ongelukkig) over de normaalsporige tramlijn: hiervoor werd een 3e rail aangelegd. Niet dat dit een schoonheidsprijs verdient: dat dieselstel maakt wel een herrie om U tegen te zeggen... maar ondertussen bestaat er wel beter materieel.
Ik wil gewoon aantonen dat het perfect mogelijk is om die lijn (Maldegem) - Eeklo - Gent te opwaarderen naar een moderne lijn en dat "light-rail" voor mij een loos begrip is: er zijn echt veel alternatieven en mogelijkheden, maar gemeenschappelijk: ze kosten geld en zolang de spoorwegen nog tot de nationale bevoegdheid horen, moeten we ons helaas niet veel illusies maken: het zal niet de N.M.B.S. zijn die het zal overwegen inovatief te zijn.

focus1965

marianfiora
April 1st, 2010, 08:16 PM
tja

PS: er wordt ook geklaagd dat regelmatig verschoven wordt met de uurroosters. Ik vraag me af waar ze dat van halen. Of refereert men nu naar het feit dat de trein om 7u11 vertrekt ipv 7u13 zoals vroeger. Ik kan me nu echt niet voorstellen dat de man hierdoor zijn hele leven overhoop moest gooien.;)

Quimb
April 3rd, 2010, 02:31 PM
Door de beperkte exploitatiemogelijkheid en het zeer drukke treinverkeer op dat moment moeten we in de spits elk perron zo rap mogelijk vrijmaken. Als ik de lijn naar Dampoort bedien vraag ik áltijd aan de onderstationchef om de L-Eeklo wat te laten wachten als de IC-trein uit Brussel met vertraging is binnengekomen. De een laat het toe, de ander niet. Ook afhankelijk van de nood aan vrije perrons op dat moment. Ikzelf heb ook iets met dat boemeltreintje, maar nochtans nooit echt veel vertraging mee meegamaakt.