View Full Version : GENT : Fusioneren met omliggende gemeentes of niet?

De Snor
March 6th, 2008, 11:13 PM
Wat denken jullie hierover ?

poller1
March 7th, 2008, 11:21 AM
Wat denken jullie hierover ?

Creatie van Stadsgewest zou goede zaak zijn.

Al is het voor Gent misschien minder dringend dan voor Luik en Antwerpen, gezien de erg lage bevolkingsdichtheden in de randgemeentes en de reeds relatief lage bevolkingsdichtheid in Gent zelf.

Puinkabouter
March 16th, 2008, 12:28 AM
's Niet echt nodig. De fusie van 1977 is in Gent wel degelijk behoorlijk grondig gebeurd. Van de gemeenten rond Gent zijn telkens hooguit stukken morfologisch vergroeid met de stad, maar zelden volledig.

Als je van Gent naar Destelbergen stapt, ga je aanvankelijk van het een in het ander zonder het te merken. Er hangt gewoon plots een bord in de straat om te zeggen dat je in Destelbergen bent. Maar als je nog een eindje doostapt, sta je wel in landelijk gebied dat nog steeds Destelbergen is. Dat heb je ook met bvb. Lochristi, Evergem en Melle.

Merelbeke is wel steviger vastgegroeid, nl. de wijk Flora, die eigenlijk net zo goed een Gentse wijk zou kunnen zijn. Maar Merelbeke is ook Bottelare, bvb. En dat is echt een plattelandsdorp.

Gent heeft ook deelgemeentes die morfologisch nog redelijk los staan van de stad, zoals het grootste deel van Drongen, dat eigenlijk gewoon meegefusioneerd is voor de bedrijventerreinen langs de E40, en voor de R4.

Ik zou enkel Latem aanhechten, gewoon om ze te pesten :D

Soit - Gent heeft genoeg groeimogelijkheden op eigen grondgebied, en er is zelfs genoeg plaats voor verdichting. Het zou wel niet slecht zijn van een of ander samenwerkingsverband, weze het een stadsgewest of iets anders, met de omliggende gemeentes op te richten, met het oog op de haven, weg- en OV-infrastructuur, financiering van werken die ook voor de randgemeentes van belang zijn, etc.

Fusioneren is dus zeker nog niet aan de orde. Maar een degelijk overlegplatform zou zeker geen kwaad kunnen.

snot
March 16th, 2008, 12:40 AM
Och, dat stukje binnen de ringvaart van Melle en Merelbeke irriteert mij toch een beetje. Idem met Destelbergen.

Puinkabouter
March 16th, 2008, 12:45 AM
Welja, het zou er schoner uitzien op een kaart als het gehele gebied binnen de Ringvaart onder het Gentse stadsbestuur zou vallen. Maar als het niet echt nodig is, dan moet het niet eh.

snot
March 16th, 2008, 01:01 AM
Gent heeft trouwens ook last van zijn stadsgrenzen. Zoveel plaats is er nu ook weer niet, de beste plekjes van de agglomeratie liggen vaak buiten de stadsgrenzen.
Neem nu Destelbergen, De Pinte, Latem, Merelbeke. Die rijke parasieten, gevrijwaard van vreemdelingen en sociaal tuig mogen ze van mijn part binnenvallen en zo rap mogelijk annexeren.

Merelbeke flora is niet alleen Gents op de kaart, het is in wezen het stukje meest Gent buiten Gent.
Merelbeke en Melle dorp zijn even Gents als Zwijnaarde, Drongen of Oostakker. Melle Arsenaal en Merelbeke flora zijn verdwaalde wijken van Gentbrugge en Ledeberg.

Anschluss!

groentje
August 10th, 2008, 06:49 PM
Van heel de gemeente? Of enkel van die wijken?
Ik ben wel voorstander van een nieuw rondje gemeentefusies, zelfs als hier en daar een gemeente eerst terug moet worden opgedeeld. En ik hoop ook dat de huidige arrondissementele en provinciale grenzen geen hinder vormen voor nieuwe hergroeperingen. Zulte, bijvoorbeeld, kan net zo goed worden opgedeeld, met Zulte zelf en eventueel Olsene bij Waregem, en Machelen bij Deinze. De meeste plaatselijke inwoners zouden dat niet eens zo erg vinden...

ƒƒ
August 11th, 2008, 11:06 PM
1 woonkern per grondgebied vind ik nog het meest logische, zoals ze dat in Frankrijk meestal doen. Dus Destelbergen bij Gent, en eventuele losliggende dorpen (ik ken de bebouwing daar niet zo goed) in het grondgebied apart.

groentje
August 11th, 2008, 11:38 PM
Met de Belgische stedenbouw is dat natuurlijk wel wat moeilijker. Want hoe bepaal je waar een dorp begint met onze lintbebouwing? Hoe vaak pas je je grenzen ook aan? Want waar nu nog een duidelijk onderscheid is, kan over 10 jaar alles aan elkaar gegroeid zijn.
Welke bevoegdheden krijgen deze gemeentes dan? Moeten ze, zoals nu, zich bezighouden met een lokale bib, OCMW, onderwijs, stedenbouw? En zullen vele gemeentes daarvoor niet te licht wegen? Mogen ze hun eigen belastingen organiseren?
Nederland heeft de laatste jaren nog maar eens een hoop gemeentes samengegooid, maar heeft deze gemeentes wel extra macht gegeven.

We hebben trouwens al eens gediscussieerd over gemeentefusies in het algemeen, hier: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=432068