ontwerp/projet : 1000 nieuwe huizen in Brussel tegen 2012 [Archive] - SkyscraperCity

PDA

View Full Version : ontwerp/projet : 1000 nieuwe huizen in Brussel tegen 2012

ZoT
March 13th, 2008, 05:38 PM
Brussel bouwt 1000 nieuwe huizen tegen 2012

do 13/03/08 - De stad Brussel wil tegen 2012 1000 nieuwe woningen bouwen binnen de vijfhoek. In 2008 komen er 109 nieuwe woningen bij.

De 109 nieuwe woningen komen in de Populier- en de Rolstraat, de Leopold I-straat, aan Paleizen over de bruggen en in de Koninginnelaan. Het gaat om middenklassewoningen die onder de marktprijs zullen liggen.

De bouw van de woningen kadert in een ambitieus plan van de stad Brussel om tegen 2012 duizend nieuwe woningen te bouwen in de hoofdstad. 630 daarvan zijn voor de rekening van de Grondregie, de rest voor het Brusselse OCMW. Van die duizend zijn er momenteel al 36 opgeleverd.

De Grondregie bestudeert momenteel projecten aan de Helihavenlaan-Antwerpsesteenweg, Craetveld-Versailles, de Locquenghienstraat, Vilvoordsesteenweg, aan Brave Kinderen en in de Emile Wautersstraat.

De Redactie

-----------

:eek: Binnen de vijfhoek dan nog!

(hier bestaat nog geen thread over, hoop ik?)

hix
March 13th, 2008, 06:09 PM
De meeste van deze straten liggen niet in de vijfhoek. Het gaat om Laken (In de buurt van de OLV van Lakenkerk, aan het koninklijk paleis) en de noordwijk (Antwerpse stwg, helihavenln) De loquengienstraat bevindt zich wel in de vijfhoek. Daar is denk ik plaats voor één klein gebouw van 4 of 5 appartementen.

vank
March 13th, 2008, 07:08 PM
Iemand foto's van het project?

Dergelijk project vind ik goed, maar hopelijk bouwt men in een leuke stijl.
Alléé je moet het zien om te kunnen oordelen.

hix
March 13th, 2008, 07:15 PM
Iemand foto's van het project?

Dergelijk project vind ik goed, maar hopelijk bouwt men in een leuke stijl.
Alléé je moet het zien om te kunnen oordelen.

Het is geen project. Er wordt op verschillende locaties in de stad nieuwbouw voorzien. Misschien kan je spreken over 20 projecten. Die zullen allemaal afzonderlijk ontwikkeld worden.

ZoT
March 14th, 2008, 12:48 AM
Maar 1000 nieuwe woningen. Dat is toch immens veel? Is er nog zoveel plaats in dat stukje Brussel, of gaan ze gewoon een heleboel slopen?

Maxx Lamenace
March 14th, 2008, 01:17 AM
^^ er is nog veel plaats in Neder Over Heembeek, er is al veel protest van de inwoners omdat de meeste projecten sociale woningen en blokken zullen zijn met alle gevolgen van dien. In de rue des faînes (parallel aan het kanaal) is er momenteel een woonproject in zicht. Als ik de mogelijkheid heb zal ik een foto nemen van de renderings.

Josh
March 14th, 2008, 12:33 PM
Hier in mijn buurt in Molenbeek zijn ze ook duchtig nieuwe woningen aan het bouwen. Daar waar een paar jaar geleden nog open ruimte was, staan nu al vaak appartementen en die beweging zet zich door.

xelos
March 14th, 2008, 06:25 PM
Maar 1000 nieuwe woningen. Dat is toch immens veel? Is er nog zoveel plaats in dat stukje Brussel, of gaan ze gewoon een heleboel slopen?

Zo immens is dat ook weer niet, ik woon in een kleine stad van zo´n 24.000 inwoners en daar willen op deze termijn zo´n 600 nieuwe woningen uit de grond stampen.

ZoT
March 14th, 2008, 06:37 PM
Zo immens is dat ook weer niet, ik woon in een kleine stad van zo´n 24.000 inwoners en daar willen op deze termijn zo´n 600 nieuwe woningen uit de grond stampen.
Ja, maar ik bedoelde dat 1000 nieuwe woningen in dat "kleine" stukje Brussel, dat toch al behoorlijk is volgebouwd, toch wel erg veel lijkt. Moest het zijn dat men op die termijn een extra 1000 woningen aan de rand van Brussel wil aanbreien, dan is dat idd niet zó veel. Maar hier betreft het toch een immense inbreiding...

xelos
March 14th, 2008, 06:40 PM
Ja, maar ik bedoelde dat 1000 nieuwe woningen in dat "kleine" stukje Brussel, dat toch al behoorlijk is volgebouwd, toch wel erg veel lijkt. Moest het zijn dat men op die termijn een extra 1000 woningen aan de rand van Brussel wil aanbreien, dan is dat idd niet zó veel. Maar hier betreft het toch een immense inbreiding...

Ok als dat op zo´n kleine oppervlakte is is dat idd veel, bij ons is dat nl. ook op een redelijk kleine oppervlakte.

Gtz XeloS

hix
March 14th, 2008, 06:45 PM

Je verwart nog altijd de vijfhoek met de gemeente Brussel. Deze huizen worden vooral aan de rand gebouwd in neder overheembeek, in Laken en in de Noordwijk. En er is nog plaats genoeg voor zelfs veel meer huizen...

snot
March 14th, 2008, 07:10 PM
Brussel-stad is inderdaad meer dan de vijfhoek.
Brussel-stad omvat de vijfhoek, Leopoldswijk, Louizalaan, Ter Kameren-Solbosh, de haven, Laken en Neder-Over-Heenbeek.

http://img.photobucket.com/albums/v465/snot/maps/REG_BXL_brussel-20060220-151713.jpg

1000 woningen is helemaal niet veel. Als men in Nederland over nieuwe woningen spreekt gaat het vaak om 10.000-den.

ZoT
March 14th, 2008, 07:15 PM
Je verwart nog altijd de vijfhoek met de gemeente Brussel. Deze huizen worden vooral aan de rand gebouwd in neder overheembeek, in Laken en in de Noordwijk. En er is nog plaats genoeg voor zelfs veel meer huizen...
Ik verwar helemaal niets. Ik weet heel goed dat de gemeente Brussel veel meer is dan alleen de vijfhoek. Dat van die vijfhoek stond in dat artikel. Ik heb de vijfhoek nooit meer vernoemd nadat jij zei dat een aantal van die straten erbuiten lagen. Hoedanook, het blijft een relatief kleine oppervlakte die al flink bebouwd is (32,61 km², 4.475 inw./km²). Dus voor Brussel-stad vind ik 1000 nieuwe woningen veel.

vank
March 14th, 2008, 07:17 PM
:ohno:

Sloop dan toch die betonnen gebouwen in de randgemeenten, en bouw er iets nieuwere appartementen op. Dit levert veel meer op.

Men gaat nu ieder stukje grond volbouwen om woningen te scheppen :ohno: (Zo moet het niet).

xelos
March 14th, 2008, 07:20 PM
:ohno:

Sloop dan toch die betonnen gebouwen in de randgemeenten, en bouw er iets nieuwere appartementen op. Dit levert veel meer op.

Men gaat nu ieder stukje grond volbouwen om woningen te scheppen :ohno: (Zo moet het niet).

Ja, maar niet iedereen wilt op een appartement wonen.

vank
March 14th, 2008, 07:44 PM
Ja, maar niet iedereen wilt op een appartement wonen.

Rijwoningen kan men ook renoveren hé, maar als men veel mensen onderdak wil geven, dan moet men wel appartementen bouwen, en als men een appartement bouwt dan liefst geen zoveelste jaren '60 miskleun.

Bouw een mooi appartement waar enkele 10-tallen gezinnen in kunnen wonen, en geef die mensen de kans om te huren of te kopen. Maar het aan de randgemeenten houden hé.

Meurisse
March 14th, 2008, 08:55 PM
1000 woningen, dat was wat Antwerpen normaal gezien wilde realiseren per jaar :)

Daar komen ze dus wel grandioos NIET aan, maar toch. 't gaat hem om de ambitie.

snot
March 14th, 2008, 09:05 PM
Wel Brussel-stad heeft bijna 4 keer minder inwoners en wil binnen 4 jaar 1000 woningen bouwen, dus de strijd is eerlijk verdeeld.
Brussel-stad heeft het voordeel nog relatief veel potentiele bouwgrond te hebben, maar heeft nog altijd een nadeel tegenover Antwerpen.
De meeste andere Brusselse gemeenten hebben weinig mogelijkheden. Dit terwijl Brussel kampt met een chronisch tekort aan goede huisvesting en de middenklasse nog steeds de stad ontvlucht,...

De Snor
March 15th, 2008, 11:51 PM
Er is ruimte genoeg om makkelijk 10.000 nieuwe huizen te bouwen op het Brusselse grondgebied , alleen moet je bulldozeren waar het echt nodig is...

vank
March 16th, 2008, 12:17 AM
Er is ruimte genoeg om makkelijk 10.000 nieuwe huizen te bouwen op het Brusselse grondgebied , alleen moet je bulldozeren waar het echt nodig is...

Dat bedoel ik, Brussel telt veel van die wijken die verwaarloosd zijn. Als men daar een kraantje inzet en er een mooie toren of mooie appartementen bouwt kan men veel meer mensen onderdak bieden.

1000 per jaar vind ik wel veel, moet echt alles volgebouwd worden? We hebben nu al geen grond meer in Vlaanderen!!!

snot
March 16th, 2008, 12:26 AM
Hier en daar kan wel verdicht worden maar zomaar vanalles afbreken en nieuwbouw zetten lijkt meer op plannen van Albert Speer.

vank
March 16th, 2008, 11:59 AM
^^

Er kunnen ook architecten aangesteld worden die terug in originele stijl bouwen. Zoals Art-nouveau, barok, gotiek...

Dit kan alleen maar positief zijn, maar het gaat hier om de omliggende gemeenten, daar komen amper toeristen.

hix
March 16th, 2008, 01:02 PM
^^

Er kunnen ook architecten aangesteld worden die terug in originele stijl bouwen. Zoals Art-nouveau, barok, gotiek...

Dit kan alleen maar positief zijn, maar het gaat hier om de omliggende gemeenten, daar komen amper toeristen.

Nee, verschrikkelijk! Neo-art-nouveau, neo-barok, neo-neo-gotiek. :weird: Hier zeg ik tegen: over mijn lijk!:doh:

Hoe is het mogelijk! Waar heb je dat slechte idee vandaan, Vank?:crazy:

vank
March 16th, 2008, 01:21 PM
Nee, verschrikkelijk! Neo-art-nouveau, neo-barok, neo-neo-gotiek. :weird: Hier zeg ik tegen: over mijn lijk!:doh:

Dat is slechts een voorstel, om in 1 straat zo'n project te bouwen en die kan leiden tot leefbare stadsdelen.
Ik zeg 'neen' tegen al die open ruimtes die volgebouwd worden met sociale woningen.
Stel je voor dat men morgen beslist om het Zoniënwoud te gaan verkavelen??? :bash: (In België is men tot alles in staat, behalve ambitieuze architectuur)

snot
March 16th, 2008, 01:25 PM

Ik ben niet zo persé tegen néo stijlen.
Kijk naar die neogothische wolkenkrabbers in New York, prachtig toch?

Het zou wel mooi kunnen zijn, een nieuw woonproject in de stijl van oude Brusselse herenhuizen.

snot
March 16th, 2008, 01:31 PM
Dat is slechts een voorstel, om in 1 straat zo'n project te bouwen en die kan leiden tot leefbare stadsdelen.
Ik zeg 'neen' tegen al die open ruimtes die volgebouwd worden met sociale woningen.
Stel je voor dat men morgen beslist om het Zoniënwoud te gaan verkavelen??? :bash: (In België is men tot alles in staat, behalve ambitieuze architectuur)

Zo'n vaart zal het zeker niet lopen. In Brussel is nog heel veel groen kunstmatig bewaard gebleven, zeker in gemeenten als Jette, Ganshoren, Molenbeek, St-Agatha-Berchem en Anderlecht. Hier aan is men nu het knabbelen.
Ergens is dat wel jammer, daarom zouden die gebieden misschien eens beschermd moeten worden en definitief beslist worden wat groengebied of park wordt en wat mag bebouwd worden.

Voorts kan er vanalles gerealiseerd binnen het stadsweefsel, zoals jij zegt maar niet zo radicaal. Gebouwen afbreken kost ook geld. Hier en daar renovatie en verdichting.
Door op belangrijke assen iets in de hoogte te gaan werken kan men al veel verwezenlijken. Een 8tal lagen of iets meer. En hier en daar een bescheiden toren.

hix
March 16th, 2008, 01:37 PM
@ Vank
Het al dan niet volbouwen van het zoniënwoud heeft niets te maken met de keuze van de architectuurstijl.
In Brussel bouwt men daarenboven helemaal niet alle open ruimtes vol met sociale woningen. Als we al de sociale projecten samentellen waaraan in Brussel op het ogenblik wordt gewerkt dan spreken we over minder dan 500 woningen. (volgens mij gaat het zelfs om minder dan 200) Eigenlijk zouden d'er minstens 15.000 sociale woningen moeten gebouwd worden, en daarvoor moet er echt geen groene ruimtes worden opgeofferd. En zoals ik al opmerkte is de keuze voor neo-barok echt niet ruimtebesparender dan hedendaagse architectuur zoals jij beweert.

Ik hoop dat men in Brussel 15.000 sociale woningen en 30.000 middenklasse woningen bouwt in een fantastische moderne en hedendaagse stijl. (dromen mag nietwaar) Laat die neo-stijlen maar aan plopsaland, bokrijk of het land van ooit...

Zo'n vaart zal het zeker niet lopen. In Brussel is nog heel veel groen kunstmatig bewaard gebleven, zeker in gemeenten als Jette, Ganshoren, Molenbeek, St-Agatha-Berchem en Anderlecht. Hier aan is men nu het knabbelen.

Maar neen, men knabbelt helemaal niet aan het groen om nieuwe woningen te bouwen. Er zijn ten eerste nog zeer veel onbebouwde bouwgronden die men kan volbouwen, ten tweede is er nog altijd veel leegstand, vooral van industriele panden, die men kan ombouwen tot lofts of appartementen, ten derde zijn er nog zeer veel spoorwegterreinen die men hopelijk snel zal ontwikkelen tot nieuwe wijken. Josaphat, Schaarbeek-vorming, Klein-eiland (Zuid), Brussel-West (Molenbeek) en nog veel meer...Als men al die oppurtineiten ontwikkelt komt men zonder meer aan 100.000 + woningen. Kijk maar eens op google-earth naar de enorme oppervlakte van die spoorwegterreinen.
Brussel zal pas in de problemen komen met de beschikbare ruimte als het aantal inwoners meer dan 1.5 miljoen zal bedragen!

Als er één ding is dat men in Brussel nooit verkeerd gedaan heeft dan is het wel het bewaren van parken, bossen en groene ruimtes...

Meurisse
March 16th, 2008, 02:51 PM
Dat bedoel ik, Brussel telt veel van die wijken die verwaarloosd zijn. Als men daar een kraantje inzet en er een mooie toren of mooie appartementen bouwt kan men veel meer mensen onderdak bieden.

1000 per jaar vind ik wel veel, moet echt alles volgebouwd worden? We hebben nu al geen grond meer in Vlaanderen!!!

Daarmee dat het net WEL goed is om in de stad bij te bouwen e. Of heb je liever dat ze 1000 nieuwe villa'tjes bij bijbouwen in ons Vlaams Villaland?? :bash:

snot
March 16th, 2008, 02:59 PM
Maar neen, men knabbelt helemaal niet aan het groen om nieuwe woningen te bouwen. Er zijn ten eerste nog zeer veel onbebouwde bouwgronden die men kan volbouwen,

Wel misschien zijn die groene ruimten bouwgronden.

Een voorbeeld die ik heel goed ken is de nieuwe wijk aan de Avenue des Neufs provinces. Of de wijk voor het AZ in Jette. Het prachtig gebied tussen het AZ en Laarbeekbos staat nu ook onder druk.
Ik ken die buurten heel goed. In mijn jeugd was daar nergens nieuwbouw, stilaan is men al die groene zones beginnen volbouwen.
Tussen de Maria Van Hongarijelaan en het Rond Point de la Liberté zijn er ook groene openruimten. Geen park, geen echt lanbouwgebied maar misschien wel bouwgrond.
De laatste tijd is er ook meer en meer druk op Neerpede in Anderlecht, dit stukje Brussels pajottenland waar men dan eens het nieuw Anderlechtstadium of een nieuwe stelplaats wilt bouwen.
Daarover heb ik het, die laatste overgebleven openruimten, die geen parken zijn maar wel nog groen en steeds meer lijden onder de verkavelingsdruk.

snot
March 16th, 2008, 03:20 PM
Nog een goed voorbeeld is een akker in Sint Pieters Woluwe, heel goed te zien op google earth rechts onder de plaatsnaam.
Het is al héél lang het laatste onbebouwd stukje daar. Dit jaar kwamen plannen om daar een nieuwe wijk te bouwen.
In Ukkel lijken al de openruimten zo goed als beschermd te zijn. Maar in het noorden en westen van Brussel is dat niet altijd zo.
Niet dat ik vind dat daar niet bij gebouwd mag worden, maar misschien moet men toch een masterplan opstellen om duidelijke lijnen te trekken van wat wel en niet beschermd zal worden.

hix
March 16th, 2008, 03:20 PM
Wel misschien zijn die groene ruimten bouwgronden.
Daarover heb ik het, die laatste overgebleven openruimten, die geen parken zijn maar wel nog groen en steeds meer lijden onder de verkavelingsdruk.

Ja, dat is inderdaad waar. Maar over het algemeen gaat het over bouwgrond waar men gewoon nog niks op heeft gebouwd. Ik zou misschien ook liever hebben dat men daar niet op zou bouwen, maar we leven nu éénmaal in de stad. Die stelplaats van de mivb is nog vlugger begraven dan dat het idee is geopperd. Vreemd ook dat idee, want aan Bordet ging met toch een stelplaats bouwen?
De gemeente Anderlecht zal alleszins Neerpede niet laten verkavelen, dat is zeker.

Daarmee dat het net WEL goed is om in de stad bij te bouwen e. Of heb je liever dat ze 1000 nieuwe villa'tjes bij bijbouwen in ons Vlaams Villaland??

Inderdaad, Meurisse heeft groot gelijk. Huizen moeten zowiezo gebouwd worden, mensen moeten kunnen wonen. En de beste plaats is de stad, zodat het platteland niet verder kapotverkaveld wordt.

Maar het is ook waar wat Snot zegt dat er een aantal groene zone's zijn in Brussel die officieel woonzone zijn, en misschien is het niet altijd een goed idee om die vol te bouwen...
Het beste lijkt me dus toch "inbreiding" en naar omhoog kijken. 100 woningen is trouwens niet zo veel. Het gebouw waar ik woon telt 10 verdiepingen en heeft 100 appartementen en dat allemaal op een terrein ter grote van een voetbalveld. Als men er nu 20 verdiepingen van had gemaakt stonden er hier 200 appartementen. Er zijn dorpen in Vlaanderen die minder huizen tellen...

snot
March 16th, 2008, 03:22 PM
Ja, dat is inderdaad waar. Maar over het algemeen gaat het over bouwgrond waar men gewoon nog niks op heeft gebouwd. Ik zou misschien ook liever hebben dat men daar niet op zou bouwen, maar we leven nu éénmaal in de stad. Die stelplaats van de mivb is nog vlugger begraven dan dat het idee is geopperd. Vreemd ook dat idee, want aan Bordet ging met toch een stelplaats bouwen?
De gemeente Anderlecht zal alleszins Neerpede niet laten verkavelen, dat is zeker.

Toch blijft de druk op Neerpede groot, mischien tijd om 'gewestelijke landschapsparken' op te richten ofzo.

vank
March 16th, 2008, 03:57 PM
Ik zeg niet dat modern niet mag hé, maar als je moderne gebouwen gaat plaatsen en die verhuurt/verkoopt als sociale woningen wie zal daar dan op afkomen? (Prijzen zullen terug de pan uitswingen) en dit zal weel leiden tot leegstand. Het is een thema waar studies moeten rond gebeuren want de Brusselse politiek weet ook niet hoe en wat en dat komt ook door de 19 gemeenten (die beter districten zouden worden en beter wat meer zouden samenwerken).

Ik stel voor om achtergestelde buurten te gaan renoveren en of te gaan herbouwen. Met hier een daar een bescheiden toren op een aantal plaatsen.
Ik ben er haast zeker van dat tegen 2100, Mechelen een voorstad zal zijn van Brussel (we krijgen een scenario als New York, 5km verderop wat groen om even rustig te kunnen uitrusten). En een metro van Brussel naar Antwerpen.
Dit vormt het probleem van de 22ste eeuw, enige oplossing zal zijn om in de zee te beginnen bouwen.

De Snor
March 16th, 2008, 04:03 PM
De Oratorienberg met zijn verfoeilijke jaren 60 dozen slopen en daar een paar gedurfde architectuur neerpoten.
Op die lokatie komen mensen af zeker weten, de parking langs de Pachecolaan ook naar de VVT sturen en je hebt ook een mogelijkheid om die straat opnieuw tot leven te wekken.
Nu is dat gebied een nachtmerrie qua straatbeleving én er zijn nog plaatsen genoeg in de onmiddellijke omgeving, de leegstaande Belgacomblok nabij het CS bv.

kijk hoe het gebied achter City2 mooi wordt opgevuld, het kan toch...

hix
March 16th, 2008, 04:14 PM
Ik zeg niet dat modern niet mag hé, maar als je moderne gebouwen gaat plaatsen en die verhuurt/verkoopt als sociale woningen wie zal daar dan op afkomen? (Prijzen zullen terug de pan uitswingen) en dit zal weel leiden tot leegstand. Het is een thema waar studies moeten rond gebeuren want de Brusselse politiek weet ook niet hoe en wat en dat komt ook door de 19 gemeenten (die beter districten zouden worden en beter wat meer zouden samenwerken).

Vank. De leegstand in Brussel is niet omdat men geen huurders vindt, maar omdat speculanten huizen laten leegstaan. En weer begrijp ik niet vanwaar jij het idee haalt dat neo-barok of neo-gotiek zou goedkoper zijn dan hedendaagse architectuur. Als je moderne gebouwen zet en die verhuurt als sociale woningen dan zal er een stormloop zijn, het idee dat jij hebt dat men daar niet in gaat geïnterresseerd zijn in absurd.
Barokke sociale woningen goedkoper dan moderne? :lol:

vank
March 16th, 2008, 04:20 PM
Vank. De leegstand in Brussel is niet omdat men geen huurders vindt, maar omdat speculanten huizen laten leegstaan. En weer begrijp ik niet vanwaar jij het idee haalt dat neo-barok of neo-gotiek zou goedkoper zijn dan hedendaagse architectuur. Als je moderne gebouwen zet en die verhuurt als sociale woningen dan zal er een stormloop zijn, het idee dat jij hebt dat men daar niet in gaat geïnterresseerd zijn in absurd.
Barokke sociale woningen goedkoper dan moderne? :lol:

Die oude bouwstijlen refereren naar historisch Brussel. Bv. De Leuvensesteenweg zou mooi kunnen worden als men zo'n stijl zou aanhouden.

Maar wanneer je dan buiten Brussel komt
Bv. delen in Etterbeek, Anderlecht, Koekelberg enz. daar mag gerust wat moderns komen. Daar zullen inderdaad mensen op afkomen. Grondige buurtrenovaties die jonge gezinnen met kinderen aantrekt.

hix
March 16th, 2008, 04:48 PM
Ik denk dat men beter werk maakt om de bestaande woningen te renoveren, de openbare ruimte heraan te leggen, het openbaar vervoer verbeteren, de werkloosheid aanpakt, nieuwbouwwijken plant op verlaten spoorwegterreinen en oude industriegebieden. De leuvensesteenweg waar je naar refereert is mooi genoeg als men de gevels reinigt of herschildert en wat bomen plant in een volledig heraangelegde steenweg.
Afbreken en in een fake historische stijl heropbouwen hebben we al veel te veel gezien in Brussel. Ik ben daar niet alleen tegen, ik zou het het grootste schandaal vinden sinds de afbraak van de noordwijk. Dus ik zeg: over mijn lijk!

Meurisse
March 16th, 2008, 05:23 PM
over mijn lijk ook :)

dergelijk conservatief gedoe kan er bij mij niet in.

Vroeger was het beter, vroeger was het goed...

vank
March 16th, 2008, 06:19 PM
Met andere woorden hebben jullie liever beton in het straatbeeld dan prachtige historische gebouwen?

In het buitenland wordt het wel gedaan daar worden hele wijken terug in hun oorspronkelijke staat hersteld of zelfs helemaal nieuw opgebouwd.
En het is mogelijk, er zijn vakmensen die gespecialiseerd zijn in het bouwen van gotiek, barok, renaissance... zoals het in die tijd was. En ik moet zeggen het is zeker niet lelijk.

Ik geef toe het moet nu niet op alle plaatsen. Maar waarom moeten we onze geschiedenis afbreken voor andere projecten?? (Vergeet niet dat die geschiedenis heeft gezorgd dat je nu in een stad woont).

Men bouwde een belfort om waardevolle documenten in te bewaren, men bouwde prachtige stadhuizen. Er werden mooie huizen gebouwd die nu waardevol zijn en veel betekenen voor het toerisme.
Halfweg de 20ste eeuw betekende dit niets meer en ging men over tot afbraak. Dit is pas een schande.

hix
March 16th, 2008, 06:52 PM
Met andere woorden hebben jullie liever beton in het straatbeeld dan prachtige historische gebouwen?

Welke historische gebouwen? Ik dacht dat je namaak wou neerpoten?

Maar waarom moeten we onze geschiedenis afbreken voor andere projecten??

Ja, maar het is jij die de 19de eeuwse huizen in Brussel wil afbreken om er iets anders (kitsterige namaak) voor in de plaats neer te zetten!

In het buitenland wordt het wel gedaan daar worden hele wijken terug in hun oorspronkelijke staat hersteld of zelfs helemaal nieuw opgebouwd.

Wat jij wil doen is het tegenovergestelde. Namelijke een wijk afbreken om er iets neer te zetten dat er nooit gestaan heeft en er helemaal niet thuishoort. Als je geschiedenis zo belangrijk vindt dan zou je moeten beseffen dat wat je voorstelt onzin is.
In het buitenland gaat men wel gebouwen heropbouwen die afgebroken of afgebrand waren. Als je nu zou voorstellen om het volkshuis her op te bouwen dan zou het iets anders zijn.

snot
March 16th, 2008, 07:16 PM

En het is mogelijk, er zijn vakmensen die gespecialiseerd zijn in het bouwen van gotiek, barok, renaissance... zoals het in die tijd was. En ik moet zeggen het is zeker niet lelijk.

Ik geef toe het moet nu niet op alle plaatsen. Maar waarom moeten we onze geschiedenis afbreken voor andere projecten?? (Vergeet niet dat die geschiedenis heeft gezorgd dat je nu in een stad woont).

Men bouwde een belfort om waardevolle documenten in te bewaren, men bouwde prachtige stadhuizen. Er werden mooie huizen gebouwd die nu waardevol zijn en veel betekenen voor het toerisme.
Halfweg de 20ste eeuw betekende dit niets meer en ging men over tot afbraak. Dit is pas een schande.

Hoe oud ben jij?

Eerst zeg je dat er overal gesloopt moet worden dan zeg je dat er neostijlen moeten gebouwd worden en nu begin je over waardevolle historische gebouwen.
Ge zijt aan 't zwanzen.

Iedereen is hier tegen afbraak van oude gebouwen.
Laat de planners maar doen, ze weten het wel.
Hopelijk wordt er zorgvuldig met open ruimten omgesprongen, wordt er verstandig verdicht en krijgen we mooie architectuur, modern, retro, flashy, sober, desnoodsin apperblauw zeegroen of overal blokkendozen in blauw spiegelglas.

Dit zijn toch allemaal leuke projecten:

http://img147.imageshack.us/img147/1241/eclusebg2ecae0chr4.jpg

http://www.atelier-art-urbain.com/image_fiche/service-residences/green_square2_bg.jpg

http://i14.photobucket.com/albums/a317/NicoleGeirnaert/hid02.jpg

En deze in de Europese wijk:

http://www.bellart.be

Bazar
December 11th, 2008, 03:55 PM
La Libre - 11/12/2008

Les mille logements y sont également mentionnés
Er is onder andere sprake van die 1000 woningen, ze blijven gebudgetteerd, dus het blijft vooruit gaan blijkbaar... Wie wil zien waar die 1000 woningen er in de stad-brussel komen kan hier klikken: http://www.1000logementsbruxelles.be/index.php?lang=dutch De projecten beslaan het hele gebied van de stad Brussel, al zijn de projecten in de vijfhoek uiteraard de kleinere broertjes. De grote kleppers komen vooral in het Noorden van de stad (N-O-H en Laken).

Pour la cinquième année consécutive, le bourgmestre et les échevins de la Ville de Bruxelles proposeront lundi prochain, au conseil communal, un projet de budget 2009 en équilibre, au prix de certains efforts, dans le contexte économique et financier général difficile. Mais ils n'ont pas renoncé à investir dans des projets d'infrastructures de logements, d'écoles et de réaménagement de voiries pour soutenir l'emploi et le dynamisme économique, a affirmé jeudi le bourgmestre Freddy Thielemans. "Depuis 5 ans, nous déposons des projets de budget en équilibre mais le sérieux de nos prévisions a été à chaque fois démontré au moment de faire les comptes. A chaque fois, le boni a été confirmé", a commenté le bourgmestre.

Globalement, la colonne des dépenses du budget ordinaire affiche un total de près de 630 millions d'euros. Le poste le plus important est celui des frais de personnel (quasi 50pc du total) nécessaires au paiement des salaires de 6.800 personnes. En raison des 3 sauts d'index de 2008 et du saut d'index à prévoir en 2009, il a été revu à la hausse de 3,5 pc.

L'impact des sauts d'index aura aussi des répercussions sur les dépenses de dotations ou de transfert pour la zone de police de Bruxelles-Ixelles (passées de 90,7 à 95,2 millions d'euros) et pour le CPAS (de 39 à 45,6 millions d'euros). A contrario, les charges d'emprunt diminueront et, pour comprimer les coûts, on a sensiblement limité les frais de focntionnement (+0,7pc). Les recettes seront très légèrement plus élevées que les dépenses, ce qui permettra de dégager un boni au budget ordinaire de 540.000 euros. Sans compter les montants investis dans les projets immobiliers par la Régie foncière (27,7 millions) et par le CPAS (92 millions), le budget extraordinaire de la Ville de Bruxelles porte sur près de 131 millions d'euros, dont 35 millions seront subsidiés.

Il sera notamment consacré à la poursuite de la réalisation du plan visant la construction de 1.000 logements d'ici la fin de la législature. En augmentation de 41 pc, ce budget extraordinaire sera le pilier de la contribution de la Ville à la redynamisation de l'économie. Outre des logements, on (ré)aménagera des écoles, des crèches, des maisons de repos et des places publiques.

Des moyens seront également consacrés à travaux d'isolation et de gestion optimalisée de l'énergie dans les bâtiments de la Ville. Selon le bourgmestre, l'effort consenti en 2009 par la Ville au niveau du budget extraordinaire ne met pas à mal l'équilibre des finances parce qu'il peut être revu à la baisse en fonction de l'évolution de la situation au cours des prochaines années.

Freddy Thielemans a enfin regretté la nouvelle baisse de la dotation en provenance du fédéral pour la capitale.

Bazar
December 16th, 2008, 05:13 PM
La Libre aujourd'hui:

Selon Mohamed Ouriaghli, 111 logements neufs seront achevés fin 2009.
D’ ici la fin de l’année 2009, la Régie foncière de la Ville de Bruxelles aura mis sur le marché quelque 160 logements moyens en location, dans le cadre du plan de la majorité PS-CDH visant à créer 1 000 nouveaux logements publics d’ici la fin de la législature communale. C’est du moins ce qui ressort de la lecture du projet de budget de la Régie pour2009.

Selon l’échevin en charge des Propriétés communales, Mohamed Ouriaghli (PS), 111 nouveaux logements auront été achevés d’ici la fin de l’année prochaine dont une quarantaine dans le périmètre de la grand-place et plus de 80 à Laeken. Ils s’ajouteront à la liste des premiers qui ont été achevés en 2007 et 2008. Avec l’indexation des loyers, ces nouvelles réalisations contribueront à augmenter d’au minimum 4 pc les recettes d’exploitation (27,7millions en tout) en 2009. Avec une partie de celles qui suivront, elles mobiliseront, dans le même temps, quelque 20millions d’euros en engagements budgétaires, dès l’année prochaine.

D’après Mohamed Ouriaghli, l’ensemble du plan nécessitera à terme d’emprunter plus que prévu : 106millions d’euros, au lieu de 87millions. En cause, d’après l’échevin : l’accroissement de la performance énergétique voulue dans les nouveaux édifices, au-delà de la norme fixée par la Région bruxelloise (dont coût supplémentaire : 8millions); et la hausse des prix de la construction (11millions d’euros). Ces 106millions seront financés par des emprunts à long terme de minimum 25ans. Au-delà de ce montant, une partie de l’investissement sera couverte à hauteur de 28millions par des ventes de patrimoine immobilier de la Régie.

L’année 2012 concentrera un nombre important d’investissements et de nouveaux emprunts sans pouvoir bénéficier des recettes de locations. Mais même dans cette année difficile, les prévisions initiales du plan permettront de limiter la dette globale de la Régie à 16 pc de la valeur de son patrimoine.

weblogUpdates.ping SkyscraperCity - Powered by vBulletin http://www.skyscrapercity.com/