View Full Version : BRUGGE | Hoe zou het kunnen zijn...
vank March 16th, 2008, 09:10 PM Na het topic Gent, nu ook een thread over Brugge.
Wat denken jullie over Brugge, waar zitten mooie kansen en wat kan anders?
Vertel het hier.
vank March 16th, 2008, 10:35 PM Zeebrugge verbindt Brugge met het Boudewijnkanaal, deze eindigt in het Nijverheidsdok te Sint-Pieters.
Ik weet niet hoe het zit en of die industriële site nog vaak z'n dienst doet, maar ik zie mooie kansen in dat Nijverheidsdok die toch wel enkele hectaren gebied bevat.
Men zou een Brugse Docklands kunnen realiseren waar moderne architectuur geen taboe mag zijn.
Ik heb zelfs gelezen dat er binnenkort een architectuurwedstrijd wordt uitgeschreven voor het nieuwe politiekantoor aan de L. Coiseaukaai.
Verder zie ik recreatie op het kanaal, een stopplaats voor de kusttram en enkele bescheiden torens.
Het zou een mooi contrast kunnen vormen tussen het historische centrum en daarbij een serieuze verandering aan de Skyline teweeg kunnen brengen.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f6/Emile_Cousindok.jpg/800px-Emile_Cousindok.jpg
Emile Cousindok in de binnenhaven in Brugge
http://www.canadawater.org/graphics/watersideview1.jpg
Sfeerbeeld van hoe het zou kunnen worden
ZoT March 17th, 2008, 01:01 AM ^^Op zich niet slecht, maar het zal nog niet voor morgen zijn. In de binnenhaven zit nog vrij veel bedrijvige industrie, en ik zie die daar voorlopig niet zomaar plaats maken voor woon- en kantoorprojecten. Desalniettemin wordt dit in de (verre) toekomst onvermijdelijk een topic. Die groene mannen (groene gordelfront dacht ik) hebben het idee al eens geopperd van een HQZ op en rond die locatie. Met al hun gevoel voor realiteitszin...
Pas op, op zich niet slecht natuurlijk, dat idee, maar daarvoor is het nu nog ettelijke jaren te vroeg.
CityVibes March 17th, 2008, 02:06 AM Dat zou schitterend zijn, het zijn inderdaad de mensen van het GGF (Groene Gordel Front) met als ik me niet vergis, hun Hanzestadproject, die het idee hebben om van de achterhaven van Brugge een nieuw stedelijke gebied te maken.
Ik zie daar ook veel mogelijkheden en zo zouden we er een modern stukje stad bij hebben!
Men kan er iets heel moois van maken, zo langs het water ...
Maar het zal nog niet voor morgen zijn, het is Brugge hé ;-)
ZoT March 17th, 2008, 02:16 AM ^^Bwa eerder "het is België hé".
Maar los daarvan, die binnenhaven is nog steeds geen ex-binnenhaven. Het maakt deel uit van het havengebied Brugge-Zeebrugge. Als het om nieuwe moderne stukken stad gaat, kunnen we beter naar andere locaties kijken. Locaties als deze of die van Bombardier zijn nu om verschillende redenen lang niet realistisch.
vank March 17th, 2008, 07:17 PM Het is inderdaad geen project waar men morgen aan zal beginnen, maar toch wel interessant om eens over te discussiëren.
Zoals ik in vorig bericht aanhaalde ben ik niet op de hoogte van wat de activiteiten op dit moment zijn en de capaciteit die het aankan.
Maar volgens mij verliest dit industriële gebied van Brugge wat aan populariteit tegenover Zeebrugge, of heb ik het mis?
(Ik trek deze conclusie omdat ik nu niet direct vrachtschepen zie varen op het Boudewijnkanaal maar eerder plezierbootjes).
Toch zou ik het industriële erin houden, met een modern woonproject (zoals op voorgaande illustratie). En enkele kantoren.
En laat mij even dromen maar op het einde van de Krakeleweg zie ik een kwaliteitsvolle toren van +80 meter, die uitkijkt over het centrum van Brugge, en het hele havengebied van Zeebrugge.
Ik denk dat het politiekantoor het begin zou kunnen zijn van zo'n project.
Laat ons hopen dat het stadsbestuur geen overhaaste beslissingen neemt omtrent het gebied, want ik ben er zeker van dat dit zeer waardevol is voor Brugge en een zeer grote verandering teweeg kan brengen (in positieve zin).
ZoT March 17th, 2008, 07:31 PM ^^De binnenhaven en de Herdersbrug hebben nog specifieke haven-/industriefuncties hoor. En daar varen zeker nog heel wat vrachtschepen op. Al was het maar om gesloopt geworden aan de overkant van de zeescouts en de BZYC :tongue3:
vank March 27th, 2008, 09:30 PM Het is al eventjes geleden, toch nog even dit topic boven water halen.
Na het project 'Groen Brugge' zou dit toch een nieuwe locatie kunnen zijn die jonge mensen zal aansporen om in de stad te gaan wonen.
Het dok blijft z'n activiteiten behouden hé. Ik zou een combinatie maken van:
- (Huidige) Havenactiviteiten
- Woningen
Met op de gelijkvloerse verdiepingen
- Kleine winkeltjes
- Kantoren
Kan er op zo'n dok eigenlijk diep gegraven worden voor een ondergrondse parking?
Ik haalde hier al eerder aan over een woontoren van ong. 80m.
Dit zou zo goed als geen schaduw wegnemen bij omwonenden. En de toren zal al vanaf de expressweg te zien zijn. En volgens mij enkel de top vanaf het station.
Deze moet uiteraard via een architectuurwedstrijd worden gekozen, en ik denk dat het best geen traditioneel hoogbouwgebouw wordt omdat dit gewoon niet past bij het huidige Brugge.
http://i5.photobucket.com/albums/y162/cityz/Urban/Peoplesbuilding3.jpg
Ik dacht dus aan een echt landmark, ik zie een verband tussen dit en het paviljoen van Toyo Ito.
CityVibes March 27th, 2008, 10:07 PM Precies een afschuwelijk zeemonster met heel veel schurft lol Neen dank u, dan liever zoiets als die toren die ze in Kortrijk willen bouwen. Het staat trouwens niet vast of die wel gebouwd zal worden las ik op de bijbehorende thread, breng die toren dus maar naar Brugge!
vank March 27th, 2008, 10:26 PM ^^
Het is maar een voorstel hé (en ik maak duidelijk dat het geen gewone toren mag zijn) en qua hoogte zal hij wel bijna de 80m. hebben dat ik voorstel.
Natuurlijk moeten hier architecten opgezet worden, die er een mooie woontoren van kunnen maken. Want iets als een Financietoren of Tour Du Midi zou hier niet passen.
(Als dat die toren van 115m is voor Kortrijk, die komt er niet).
CityVibes March 28th, 2008, 12:40 AM Yep het is die toren van 115m die ik bedoel, echt een mooie toren vind ik! Breng hem dus maar naar Brugge :-)
vank April 23rd, 2008, 04:34 PM Zou het niet mogelijk zijn om in Sint-Pieters het Club Stadion te bouwen?
Daar beschikt men over een klein station, winkelruimte en aansluiting op de expressweg.
Ook past het HQZ perfect op deze plaats, en in combinatie met woningen kan hier hoogbouw verschijnen.
De groene gordel blijft dan bewaard, en al die drukte rond autosnelwegen valt ook al grotendeels weg.
Dit maakt volgens mij het stadion nog prestigneuzer waardoor je een mooi vernieuwend en modern stadsdeel kunt bekomen.
ZoT April 23rd, 2008, 05:05 PM In Sint-Pieters zelf - ergens nabij het station dus - niet (ik zou niet weten hoe of waar), maar als het hele stadiongedoe wat gevolgd hebt, zul je wel gemerkt hebben dat er al veel geijverd is voor de Spie (door o.a. de Witte Pion en andere), een locatie net ten noorden van de Blauwe Toren. Daar is ook een treinhalte gepland en de wegontsluiting is daar voor de rest ook niet zo slecht. Maar hoe het boeltje dan gefinancierd zal worden, is nog maar eens de vraag. Tenzij men het stadionproject zou koppelen aan het B-Park; als dat nog mogelijk zou zijn...
De locatie van de HQZ ligt al vast, en daar zal niet veel meer aan veranderen.
vank April 23rd, 2008, 05:23 PM Hopelijk ziet die HQZ er dan goed uit.
Ik ben wel voor voor het stadion, maar waarom juist op deze plaats. Ik zag eigenlijk ook meer iets in Sint-Pieters omdat je daar echt alle mogelijkheden hebt.
Dit zou wel eens Het Eilandje (Antwerpen) voor Brugge kunnen worden.
En eindelijk zouden de kritieken van openluchtmuseum wat verdwijnen, Brugge is een fantastische stad en dit zou echt een topper geweest kunnen zijn.
ZoT April 23rd, 2008, 05:38 PM ^^Vind ik ook. Die hele HQZ mocht best wat meer geïntegreerd worden in de stad.
vank January 11th, 2009, 05:49 PM Verkeersvrij maken van de Zuid- en Noordzandstraat en Steenstraat zou negatief zijn voor Brugge.
Maar misschien is het wegnemen van de parkeerplaatsen een mogelijkheid? Wanneer er geen parkeermogelijkheden zijn in betreffende straten dan zullen er automatisch iets minder auto's zijn.
De vrijgekomen ruimte kan benut worden tot laad- en loszones per 50m. en het voorzien van fietsstallingen (aan paaltjes).
Ik dacht ook aan het aanplanten van boompjes (maar het zou er nog beter komen uitzien als ze langs 2 kanten kunnen worden aangeplant)!
Dat leidt wel dat het stadsbestuur in deze 'goed verdienende' straten geen inkomsten meer ontvangt op parkeergeld.
vank March 7th, 2010, 04:12 PM Om even dit topic terug aan te zwengelen heb ik een voorbeeldje gemaakt van hoe ik één van de loodsen van Bombardier in de stationsomgeving zou aanpakken.
En zoals iedereen hier ondertussen al weet zie ik een mooie toekomst voor deze brownfield in de toekomst.
Vandaar ook dat ik onderstaand 'plan' hier even vermeld.
Om precies te zijn gaat het om dit gebouw.
http://inventaris.vioe.be/afbeeldingen/19761?size=medium
Weinig mensen kennen het, maar ik vind het een bijzonder prachtig industrieel gebouw op een steenworp van het centrum. (locatie) (http://maps.google.be/maps?hl=nl&ie=UTF8&t=h&ll=51.191475,3.229449&spn=0.001614,0.004801&z=18)
Het pand bevat een grote loods die ik zou ombouwen tot Markthal, een overdekte markt naar het voorbeeld van het Londense Covent Garden.
(Het zal niet zo groot zijn als in Londen maar zal ideaal zijn voor een stad als Brugge).
Langs de westelijke zijde van het gebouw zijn burelen ondergebracht, deze zou ik allemaal willen herbestemmen tot ofwel kleine sociale woningen, ofwel studentenkamers.
De oostelijke zijde werd in het verleden gesloopt, aan dit stuk zou ik een prachtige hedendaagse nieuwbouw willen bouwen.
(Materiaal gebruik: Metaal - geinspireerd op Hotel Casselbergh langs de Hoogstraat).
In dit gedeelte van het gebouw voorzie ik een aantal duplex appartementen met zicht op de Vaartdijkstraat en het kanaal.
http://i296.photobucket.com/albums/mm182/Keveve/Vaartdijkstraathousing.jpg
http://i296.photobucket.com/albums/mm182/Keveve/Vaartdijkstraatparkzicht.jpg
De omgeving van het pand wordt vervolgens aangelegd met een natuurstenen tegel als wandelpad.
Er komen ook grote plantgaten waar gras, struikjes en bomen groeien.
Langs de achterzijde van het gebouw ligt een parking, deze blijft behouden.
(Het gebouw is nog niet volledig af zoals je kunt zien, maar ik vind het persoonlijk enorm geslaagd dat ik niet kon wachten om het hier te plaatsen.
Ook die overgang tussen de historische bestaande muur en de nieuwbouw vind ik prachtig).
(Even niet op mijn hulplijnen letten, ik kan ze nog niet verwijderen omdat ik het eigenlijke historische pand nog moet tekenen).
-- EDIT --
Wat betreft het Kanaaleiland iets verderop.
In het verleden voorzag ik daar al het MoH (opent op de Markt) en de Beurshalle (komt op de Oesterparking).
Wel al enige tijd loop ik met een nieuw idee in gedachten.
Ik zou er een grote State of the Art bibliotheek willen neerpoten, die meteen bij de grootste bibliotheken van de Benelux moet gaan behoren.
Het gebouw wordt een landmark en daarvoor refereer ik dan graag naar het Guggenheim museum in Bilbao, maar buiten boeken wil ik ook veel digitale media zien (het moet als het ware een sociale bibliotheek worden van de 21ste eeuw).
Het Eiland zal beschikken over een parkeerruimte en bushalte, de overige ruimte zal volledig als plein worden ingevuld (wat tevens dienst zal doen als evenementenplein). Het plein zal een overgang maken met het Minnewaterpark.
Het Eiland wordt doormiddel van een voetgangersbrug verbonden met de Vaartdijkstraat.
Het kanaal tussen het Eiland en de Vaartdijkstraat zal vanaf dan ook volledig toeristisch worden uitgespeeld, zo komt er horeca op het Eiland maar ook mogelijkheden om te kajakken, jetskiën, zwemmen... (de 'jachthaven' zal grotendeels verhuizen).
De kades worden langs beide kanten volledig her aangelegd en zullen in een trapvorm in het water verdwijnen.
gebô April 1st, 2010, 02:32 PM http://www.erfgoedcelbrugge.be/images/photolib/1482.jpg
Tussen 2 en 14 april loopt er in het Provinciaal Hof op de Markt van Brugge een leuke tentoonstelling over hoe de Markt er had kunnen uitzien.
Musea Brugge heeft de architectuurstudenten van Sint-Lucas Gent gevraagd ontwerpen te maken voor een gebouw op de plaats waar nu het Provinciaal Hof staat. Het vorige Provinciaal Hof in classicistische brandde in 1878 af en werd toen vervangen door het huidige gebouw in neo-Brugse stijl door archtitect Delacenserie. Wat als hier opnieuw een "gat in de Markt" zou komen?
De ontwerpen kan je hier vinden: http://www.erfgoedcelbrugge.be/album.php?albumno=124&lang=NL.
Je kan natuurlijk ook altijd langsgaan in het Provinciaal Hof van 2 tot 14 april, elke dag van 14.00 tot 17.00u (behalve op zondag, Pasen en Paasmaandag).
gebô April 1st, 2010, 02:38 PM Dit ontwerp van Michiel Moyaert, Ashley van Iseghem en Michael van Berkel vind ik persoonlijk heel geslaagd. Een mooie integratie van die zijde van de Markt.
http://www.erfgoedcelbrugge.be/images/photolib/1517.jpg
Persoonlijk stel ik mij wel de vraag waarom men niet de volledige zijde van de Markt heeft ingetekend. Waar het MOH komt en waar nu de Post is rechts zijn ook nieuwe gebouwen die men gebouwd heeft na het afbranden van het eerste Provinciaal Hof.
Chimaera April 1st, 2010, 03:01 PM 'k Geloof dat ik in de Standaard, of was het nu in de Tips, deze week nog een ander ontwerp heb zien staan, iets minder gewaagd, maar toch nog erg brekend met de omringende bebouwing. Het idee doet me denken aan een ontwerpje dat ik in de jaren stillekes nog voor de Markt heb gemaakt (een 60 meter hoog kunstencentrum op het plein zelf). Plaats dit alles nu eens in de context van de klachten bij de UNESCO en het bezoek en commentaren van deze laatste ;)
Ik hou wel van deze nieuwe dynamiek, zelfs al gaat het maar om een denkoefening. Ook de nieuwe openheid omtrent ons erfgoed: de tentoonstelling over Brugge en De La Censerie en binnenkort de erfgoeddag met als thema "fake" (wat natuurlijk veel te kort door de bocht is, maar dat zullen ze die dag wel duidelijk maken, mag ik hopen). Een portie luchtige zelfkritiek, het zich constructief in vraag stellen, in deze tijden van verregaande stadspromotie (Gent, Kortrijk... en Brugge uiteraard ook), het is eens wat anders.
vank April 1st, 2010, 06:30 PM Ik hoop dat het huidige gebouw nooit verdwijnt! (In deze situatie zou ik bv. opteren om terug her op te bouwen).
Al vind ik dit ontwerp niet slecht
http://www.erfgoedcelbrugge.be/images/photolib/1517.jpg
http://www.erfgoedcelbrugge.be/images/photolib/1499.jpg
Hier kan ik wel iets op bedenken die ook enorm mooi kan zijn!
CityVibes April 1st, 2010, 07:26 PM De onderste afbeelding snap ik niet goed ... wat is het?
De bovenste afbeelding vind ik een heel geslaagde vervanging, wel erg drastisch.
vank April 1st, 2010, 11:19 PM De onderste afbeelding snap ik niet goed ... wat is het?
De bovenste afbeelding vind ik een heel geslaagde vervanging, wel erg drastisch.
Die laatste afbeelding is nu niet echt een voorbeeld van een gebouw, maar als je het lijnenspel volgt zie je er wel iets in.
Het zijn zo'n voorwerpen die mij althans inspireren voor bepaalde gebouwen, en klassieke dingen werken wel inspirerend zoals dingen die je stapelt enz.
Als ik dit stukje beton bekijk denk ik aan het kantoor van Umicore in Antwerpen.
http://www.vlaamsearchitectuur.be/architectuur/img-norm/UmicoreCSergeBrison.jpg
Dan is het een kwestie om iets verder te denken en er nog extra dingen aan toe te voegen, wat mijn inziens zeer mooi kan staan bij historische (industriële) gebouwen (nieuwbouw moet dan wel een hoekpand zijn om effect te hebben).
-- Edit --
Kan ik ergens bepaalde locaties inladen? (Zodat ik de omgeving niet hoef te tekenen?)
Trouwens ik denk niet dat dit eerste voorbeeld van Gat in de Markt wel zou goedgekeurd worden, Brugge houdt vast aan het dakenspel en dit mis ik een beetje. Ik denk dat Van Volcem wel zou aandringen om variatie in het dak te brengen en dan heb je gewoon maar een blaadje te verfrommelen en kijken waar je lijnen in je gebouw kan steken.
Maar ik heb ook een ideetje, ik zou een historisch pand opnieuw optrekken maar als moderne bebouwing zou ik er een glazen kubus rond bouwen. (Het lijnenspel in het glas zou ik opvangen met staal).
Maar zoals ik al eerder zei opteer ik hier echt wel voor een replica van het huidige of na een eventuele studie het eerdere pand die afgebrand is.
Quimb April 2nd, 2010, 06:19 PM Hahaha, stel u voor :') Niets tegen hedendaagse architectuur maar op de markt zou dat wel een waar scharminkel zijn. Dan nog liever de huidige fake-gevels.
ZoT April 2nd, 2010, 06:27 PM Dan nog liever de huidige fake-gevels.
Fake is toch wel héél kort door de bocht. Neogotiek is hoegenaamd geen fake.
Quimb April 2nd, 2010, 06:31 PM Ik bedoelde niet fake, maar vond de juiste woorden niet over wat ik bedoelde. :)
vank April 2nd, 2010, 06:41 PM Als het Provinciaal Hof zou afbranden en terug heropgebouwd wordt zou ik het eigenlijk ook niet als fake omschrijven hoor (eerder gewoon een authentiek gebouw aangezien je het in oorspronkelijke stijl terugbrengt)!
Trouwens, geen enkel werk hierboven vermeld is sterk genoeg om op deze plaats gebouwd te worden.
De Markt is de delicaatste zaak van de stad, dergelijke moderne architectuur zou zelfs nog makkelijker verteerbaar zijn in de Steenstraat.
Het gaat hier om het idee hé, de stad wil de bevolking duidelijk maken dat hedendaagse of moderne architectuur WEL kan in het centrum!
En daar slaagt Brugge in, en dan nog op het goeie moment na de discussie die vorige week zowat losbarstte.
Er zitten mooie ontwerpen tussen. Maar geen enkel is ijzersterk genoeg voor de Markt.
vank May 9th, 2010, 11:23 AM Brugge mag dan wel een middeleeuwse stad zijn, toch ben ik ervan overtuigd dat her en der in het stedelijk weefsel moderne accenten moeten kunnen. Zie maar het concertgebouw, hotel Casselbergh of het afgeschoten bouwproject voor het MoH.
Dat men niet overal en zonder voorbereiding kan bouwen vind ik ook niet kunnen! De stad moet wel nog dat historische uitstralen.
Die historiciteit is trouwens de troef van Brugge, haal dat weg en de stad valt als een kaartenhuisje in elkaar.
Maar ook omgekeerd geldt die regel, laat een stad 400 jaar hetzelfde zijn en de stad smelt ook als sneeuw voor de zon, vandaar dat vernieuwing belangrijk (kan) is/zijn en zelfs het beeld van die stad doet versterken.
Die plannen voor het Provinciaal Hof vind ik zwak op die locatie, sommigen zouden wel kunnen passen elders in de stad. Trouwens de Markt is zo’n locatie waar vernieuwing zeer zwaar zou liggen. Als ik dan even een voorbeeld zou mogen geven zou ik het beperkt houden tot eerder een gebouw zoals hieronder afgebeeld en ook bij het Brugse voorbeeld zou je iets hoger kunnen bouwen dan de nabij gelegen panden als het om een hoekpand zou gaan. (Dergelijk gebouw met 4 verdiepingen zou dit effect niet geven).
http://i50.************/n2c2ab.jpg
Odeon (Nieuwbouw) Leicester Square - Londen
Stel dat men eind de jaren 1800 plannen had om grote boulevards aan te leggen in en rond Brugge en massaal rijwoningen in Victoriaanse stijl had gebouwd (of art-deco … Om even te switchen van stijl). Dan zou daar een enorm protest opgekomen zijn maar zouden die straten wel een bepaalde sfeer uitstralen en vandaag de dag wel geliefd zijn.
http://images.travelnow.com/hotelimages/s/037000/037088A.jpg
(Trouwens: Brugge had begin de jaren 1900 dergelijke plannen, trek maar eens de geschiedenis van de Singel na. Dit moest een stadsboulevard worden waar een bouwfirma in één trek 16 statige Belle-epoque herenhuizen bouwde, nadien viel het hele plan in het water. Vandaag de dag zijn veel van deze herenhuizen geliefd bij veel mensen, helaas heeft het stadsbestuur toegehapt aan de kunsten van L. Lierman om er toch appartementen van te maken :(. Geld doet veel hé, als je weet dat de eigenaar 250.000 euro kon krijgen voor een verkrotte woning en nu met zijn appartementen nog meer geld op zak stopt).
Iedere stad leeft, bouwt nieuwe stadsdelen en dat is wat Brugge ook moet doen. Zie bv. de stationsomgeving, binnenhaven, … (in de toekomst).
Zie Hafencity - Hamburg en Confluence - Lyon.
Steden als Londen, Parijs, Amsterdam doen dit ook en met succes. In België zien we dat iets minder en daar kan ik maar één bedenking bij maken.
Wij zijn geboren met een baksteen in de maag, iedere Belg moet gewoon een eigen huis kunnen bouwen en VEEL TE LANG werd ons toegestaan om het platteland te verkavelen en ruimtelijke ordening aan onze laars te lappen.
Dat heeft er toe aangezet dat mensen nu heel rustig op den buiten kunnen wonen en de stad enkel beschouwen als een werkplaats waar je het liefst om 17u. uit wil vertrekken, maar wel goed is om in het weekend te gaan shoppen.
Steden hebben bij ons een negatief imago! Onze Belgische steden moeten af van dat imago en moeten grootser durven denken, durven vernieuwen en risico’s nemen, het is niet omdat ze 300 jaar geleden een dorpje waren dat ze dat nu nog zijn!
En de steden die het dan al toepassen, hebben vaak een verkeerd/doelloos masterplan voor ogen, dat vind ik een spijtige zaak. En volgens mij schort het daar grotendeels.
Hopelijk nu een goed mobiliteitsmasterplan opstellen, brede wegen in de toekomst en dan pas bebouwing voorzien die zoveel mogelijk verdicht is (dus jawel, in de hoogte rekening houdend met studies voor zonlicht) en veel groene ruimtes.
vank May 9th, 2010, 11:37 AM En alweer een nieuw bericht na mijn vorige pleidooi.
Ik kwam gisteren op het idee om een interactieve site te ontwikkelen waarbij Brugge gepromoot kan worden.
Concept is hetgene wat we allemaal kennen vanuit de middelbare school waarbij je van je leerkracht een opdrachtenblad krijgt en op zoek moet gaan naar de oplossing door de stad te verkennen en mensen aan te spreken.
Vanuit dit idee wil ik starten en denk er aan om via Streetview van Google online een interactieve stadsopdracht te organiseren waarbij je virtueel de stad bezoekt. Op die website zou ik willen werken met moeilijkheidsniveau’s waarbij je al vanaf de kleuterklas kunt starten en zelfs op academisch niveau de moeilijkere programma’s kunt uitvoeren.
Breiden we het systeem uit, wil ik eens kijken of er lagen aan Streetview toegevoegd kunnen worden waarbij we een voorwerp in een Brugse straat leggen en diegene die het vind een prijs wint bv.
Op dit idee kan er dan weer verder gewerkt worden en zou er een tweede website gebouwd kunnen worden bv. Citymaker waarbij creatievelingen via de laag in Streetview bepaalde gebieden virtueel kunnen bebouwen, ideaal voor architectuurstudenten, architecten of gewone geïnteresseerden.
We leven in een tijdperk van sociale media, en ik heb naast architectuur wel nog interesse in Informatica en de ontwikkelingen die daarop volgen. Dat had je vast al gemerkt ;)?
Die twee sites moeten dan ook sociaal gebruikt gaan worden, in het geval van het eerste project moet er een competitie kunnen zijn om binnen een bepaalde tijd/groep zo ver mogelijk te geraken.
In het geval van de tweede site moet je wereldwijd met elkaar kunnen samenwerken aan toekomstige projecten. Kun je via een druk op de knop je project in een database verwerken waarbij andere gebruikers een rating kunnen geven en reacties kunnen posten.
Wat wil ik nu met deze sites bereiken?
Brugge is een fantastische stad en via deze weg wil ik de stad gaan promoten met nieuwe hedendaagse toepassingen, waarvan ik overtuigd ben dat ze massaal gebruikt gaan worden als ze goed in elkaar zitten.
In het geval van de tweede toepassing kan het leiden tot vernieuwingen in het Brugse straatbeeld, denken we bv. aan jonge onbekende architecten die op deze manier de kans krijgen hun werk aan de buitenwereld te tonen en op die manier een project in de wacht slepen. Of gewoon talent die nooit een architectuurstudie gevolgd hebben en via derden toch ooit een project kunnen realiseren.
Want wie dacht dat Youtube geen nieuwe artiesten op ons los ging laten?
Via deze weg zullen we heel andere wendingen krijgen, slaat de site aan kunnen we uitpakken met een wereldprimeur in Brugge.
Met de stadsopdrachten in de eerste website ligt er natuurlijk een minpunt, gezien je de stad virtueel kan bezoeken en opdrachten uitvoeren zullen veel scholen en bezoekers geneigd zijn dat te doen en op die manier de stad dus bezoekers gaat verliezen.
Langs de andere kant biedt het dan weer z’n voordeel dat de stad moet blijven innoveren om in real-life bezoekers aan te trekken en via die websites zou ik dan ook enerzijds wat druk op de stad willen uitvoeren en zo komen we dan weer bij Brugge, hoe het zou kunnen zijn?
(Waarbij we dromen over ons toekomstige Brugge).
Helaas zijn dergelijke projecten niet alleen uit te voeren, en zit daar toch een zekere moeilijkheid in.
Maar zoals ik al zei, ik zie toekomst in deze gedachte. Het internet wordt steeds sterker, als we het onbenut laten dan lopen we achterop.
Ik haalde al meermaals het idee aan om één grote State of the Art bibliotheek te gaan bouwen op het Kanaaleiland met mogelijkheden tot de laatste nieuwe digitale media en communicatie. Ik ben hier ook nog steeds van overtuigd en zou niet direct andere concepten kunnen bedenken.
En waar ik nu volop zou op inspelen is het gebruik van een iPhone, applicaties moeten voor mij het werk doen zodat ik mij ontspannen voel in dat immense gebouw en niet urenlang moet zoeken, die balie moet ook op één of andere manier verdwijnen zodat ik vrij binnen en buiten kan met boeken maar het toch ergens geregistreerd staat.
Library of the Future! (Voor het gebouw refereer ik graag naar Guggenheim in Bilbao) een zekere blikvanger die van Brugge in één klap op digitaal vlak een hotspot zou kunnen maken.
Met bus 12 kun je er makkelijk geraken door af te stappen aan de Katelijneparking en zo via paden door het park en plein het gebouw te bereiken flanerend langs het kanaal.
Of een nieuw te bouwen voetgangersbrug over het kanaal die de stationsomgeving met het Kanaaleiland verbindt en doorloopt tot het nieuwe KHBO-gebouw.
Chimaera May 10th, 2010, 10:10 PM Prachtige ideeën, Vank!
vank December 12th, 2010, 03:36 PM De stad heeft een paar maanden geleden aangekondigd te onderzoeken of het mogelijk is om appartementen te bouwen op de gronden van Van Marcke.
Van Marcke is gelegen langs het kanaal, en beschikt eigenlijk over een enorme oppervlakte grond gelegen tussen de Kolenkaai, IJzerstraat en Diksmuidestraat.
Locatie (http://www.bing.com/maps/?v=2&cp=sj34xjh81k0k&lvl=18.274112911967524&dir=2.531906052711008&sty=b)
Als je het mij vraagt is dit een enorm aantrekkelijke locatie.
Wonen langs het water
Op wandelafstand van het centrum
Nabijheid van Baron Ruzettepark
Ik heb er een tijdje over nagedacht en ik heb het idee laten rijpen, maar ik ben er uit.
Een gebouw met op zijn hoogste punt 8 bouwlagen past perfect in de omgeving. Het hoogste punt zou op de hoek Kolenkaai/IJzerstraat komen.
(Dit zou geen hinder geven aan omliggende woningen!)
Langs de Diksmuidestraat verkies ik 4 hooguit 5 verdiepingen.
De begane grond + 1ste verdieping zou behouden kunnen blijven voor winkels+kantoren.
Want een diversiteit aan invulling is een must.
En dan vond ik referentiemateriaal van 'Entre Les Deux Portes' wat UNStudio in Brussel wil bouwen.
http://www.unstudio.com/uploads/project/9c533418-1abd-4c99-8068-eb79e0564c8f
http://www.unstudio.com/uploads/project/26297088-ad45-4bf5-80c0-96ad7addd29d
Wanneer de huidige panden/loodsen gesloopt worden kan er een enorme ondergrondse parkeergarage gebouwd worden.
Op de begane grond + eerste verdieping zou er bv. plaats kunnen zijn voor:
Van Marcke
supermarkt
autoverdeler
bankkantoor
apotheek
horeca
gallerij
...
De bovenliggende verdiepingen zijn bestemd voor wonen.
Afhankelijk van de locatie, Kolenkaai wordt vooral luxueus wonen langs het water met enkele duplexappartementen.
De kant Diksmuidestraat richt zich dan meer tot de middenklasse en ik zou ook enkele sociale huurappartementen voorzien in het project.
Er komt ook een private binnentuin voor de bewoners.
Er is plaats voor brede voetpaden rond het project en de grotere omgeving, en ook de kaaien zouden op lange termijn opgewaardeerd kunnen worden tot aangename groene flaneerzones/wandelkaaien langs het water.
Ik stel dit project hier voor omdat het om een enorme oppervlakte gaat, dat je niet links kunt laten liggen!
De andere kavels zijn van een veel kleinere omvang.
Hier kun je dus wel het één en ander realiseren dat spraakmakend is voor de kanaalzone.
Ik vond het beter om alles dan meteen in één stijl te realiseren dan het gebied op te splitsen en verschillende ontwikkelaars toe te laten op deze locatie.
Want één van m'n ideeën was ook om op de hoek Kolenkaai/Diksmuidestraat zoiets te bouwen
http://www.chateaupromotion.be/images/dbimages/photobook/cover_waterview_def_copy_1.jpg
Maar daar ben ik dus van af gestapt.
vank December 13th, 2010, 12:40 AM Een gebouw wat op dit forum al meermaals in het nieuws kwam is het klooster van de Redemptoristinnen in de Katelijnestraat. (Ook wel bekend als 'Rode nonnen').
Klooster Redemptoristinnen (http://www.bing.com/maps/?v=2&cp=sj06xfh822hk&lvl=19.16133990290165&dir=353.58671496997096&sty=b)
De stad zou dit willen omvormen tot woningen, wat op zich mooi is. Maar een projectontwikkelaar of architect mag bijna niets wijzigingen omdat het pand beschermd is en ten tweede om de kosten van mogelijke appartementen laag te houden.
Bij appartementen loop je het risico dat alles privé-domein wordt.
De kerk is enorm waardevol en het zou dus interessant zijn deze publiek te houden.
Ik heb al meermaals lopen brainstormen over mogelijke opties, maar ik ben er nog niet uit, behalve één iets waar ik steeds op terug kom.
Ook van de stad verneem ik weinig initiatief. Ik weet dat Geert Bourgeois wel even een periode met de vraag liep wat er met leegstaande kerken kon gebeuren.
Wat een rol speelt is dat het klooster in de gouden driehoek gelegen is, en een publieke (lees ook: toeristische) functie dus zeker kan helpen tot de opwaardering van de Katelijnestraat.
Mogelijke bestemming voor de kerk en het klooster:
Onderwijs (post-universitair)
De stad zou hiermee naast haar Europacollege nog een trots in huis halen.
Op langere termijn zal Brugge heel wat studenten zien afzwaaien in het hoger onderwijs. Als deze studenten in de Brugse regio aan de slag kunnen zal ook de welvaart en economie er goed bij varen.
De school kan hierbij waarschijnlijk rekenen op een subsidie voor Stedelijk Onderwijs?
Een andere mogelijkheid was ook het oprichten van een kunstacademie.
Bibliotheek
Als alternatief dacht ik aan een bibliotheek, maar we hebben al De Biekorf en her en der ook wat kleinere bibliotheken.
Bovendien ben ik voorstander om een 21ste eeuwse bibliotheek te realiseren op het Kanaaleiland. (Er zal vrees ik geen draagvlak zijn voor een stadsbibliotheek in de Katelijnestraat)
Overheid
Heel even dacht ik aan de centralisatie van de stadsdiensten. Maar op vlak van bereikbaarheid vind ik de locatie wat ongelukkig gekozen.
Ik ben dan meer voorstander om op de Oesterparking de stadsdiensten te huisvesten in een nieuwbouw.
Met ondergronds mogelijkheden tot conferenties en tentoonstellingen.
Nabijheid van trein en bus + de zichtbaarheid zal veel meer in het voordeel spelen van een gebouw die uitnodigend moet zijn.
Centrum (verblijf)
Centrum voor mensen met een ziekte/aandoening?
Museum
Jeugdherberg
Er is een hotelstop in het leven geroepen, die gaan we respecteren.
Maar misschien is een jeugdherberg wel aantrekkelijk?
Er zouden bv. een fuifzaaltje en lounges ingericht kunnen worden die voor iedereen toegankelijk zijn?
Hier ook weer zal je hebben dat bij een jeugdherberg de kosten laag moeten blijven. Waarschijnlijk zullen hierdoor belangrijke delen van de kerk/klooster verloren gaan!
Restaurant (?)
Appartementen/Studentenkamers
Sowieso zou ik eens de Europese Unie aanspreken en kijken of er geen Europese projecten gerealiseerd kunnen worden in een toch wel aantrekkelijke stad en een pand met serieuze omvang.
Misschien dat er met Europese steun nog wat anders uit de bus valt?
Waar ik voorstander van ben is om de binnentuin te gaan overdekken met glas, zodat de binnentuin als het ware deel uitmaakt van de bruikbare oppervlakte.
Daarmee worden de mogelijkheden misschien iets groter?
http://www.fosterandpartners.com/content/projects/0828/77556.jpg
British Museum - Londen
http://www.hln.be/static/FOTO/pe/15/9/10/media_xl_915340.jpg
Vlaams Parlement - Brussel
8000 March 4th, 2011, 06:09 PM Jacques Brelsteiger (Zeebrugge):http://www.vlaamsbouwmeester.be/files/1ec8bdc404264392bee215a9168b34b4.pdf
vank March 21st, 2011, 01:13 AM Ik vroeg me af of er een draagvlak zou zijn om mogelijke ideeën naar voren te schuiven door zowel Bruggelingen als mensen die met Brugge begaan zijn?
Ik dacht aan een website/actiegroep met als voorlopige naam Plan B.
Plan B wijst op een mogelijk alternatief op wat de stad van plan is.
Met Plan B zou het de bedoeling zijn om actie te voeren tegen bepaalde 'negatieve' stappen van de stad.
Missinglinks opsporen als het optimaliseren van een bestaand thema/project.
Plan B moet je ruim zien, iedereen is welkom en iedereen heeft zijn eigen tak van interesse.
In Plan B zullen niet alleen stedenbouwkundigen (zowel hobby als professionelen) zitten maar kan ook ruimte zijn voor mobiliteit, economie, onderwijs, leefmilieu, ... in Brugge.
vank April 20th, 2011, 01:31 AM Ik begin steeds meer voeling te krijgen met het idee dat Brugge in de toekomst over zijn eigen Central Park beschikt, naar het idee van de grote parken in binnen- en buitenland (Warandepark, Hyde Park, St. James's park, etc.)
Dat park bestaat al, dan heb ik het over het Koning Albert I-park. Het park gelegen tussen 't Zand, West-Brugge en de nieuwe Stationswijk (het hart van de stad dus).
Helaas wordt de pret gedrukt door de R30 de ring die pal door het park loopt en daarmee ook een barrière vormt tussen het centrum en West-Brugge.
Het park ligt op een drukke plaats, dat in de toekomst alleen maar aan belang zal winnen. Het park verdient dus de nodige aandacht.
Mobiliteitsproblemen (al eerder besproken)
Als ik op langetermijn (15 - 25 jaar) kijk, dan zie ik het verkeer alsmaar toenemen. De herinrichting van het Stationsplein (Sint-Michiels) zal daar op kortetermijn (5 jaar) zijn aandeel in hebben.
Maar ook de bebouwing! Uitbreiding van de deelgemeenten alsook ontwikkeling van de Stationswijk, zullen zorgen voor een toename van het verkeer.
Mijn voorstel is dus om de tunnel onder 't Zand door te trekken tot net voorbij het station, en tot aan de Boeveriepoort.
Doorgaand verkeer zal in de toekomst zonder hinder ondergronds zijn route verder kunnen zetten.
Enkel bovengronds voorzie ik nog lokaal verkeer en openbaar vervoer.
Wedstrijd
Ik zou voorstellen om een internationale wedstrijd uit te schrijven om het volledige park her aan te leggen en daarbij een mooie overgang te verzorgen naar het Stationsplein en de Vesten.
Qua structuur moet het herkenbaar blijven en wil ik refereren naar de binnenstad, waarmee ik wil zeggen dat de slingerende paden en reliëfvormen behouden kunnen/moeten blijven, maar dat er wel een extra touch aan gegeven kan worden.
De reien zullen terug aan belang winnen en zullen een belangrijke rol spelen in de heraanleg van het park.
Monumentaal
Brugge is een monument, en het park moet dat ook tonen. Her en der wil ik hedendaagse kunst in het park integreren die telkens verwijzen naar belangrijke mijlpalen in de geschiedenis.
Ook bekende Bruggelingen, die hun stempel op de stad drukten of een zeker maatschappelijk belang verworven hadden in het verleden zullen een plaats krijgen in het park.
(Daarom geen standbeeld, maar bv. een motief in blauwe hardsteen).
Bebouwing
Het VTI dat vandaag de dag aan het park gelegen is, heeft plannen om zich binnen nu en 10 jaar iets verderop aan Bombardier te gaan vestigen. Dat biedt de mogelijkheid om de school volledig af te breken (buiten de gevel gelegen aan de Boeveriestraat, deze zou ik herbestemmen als sociaal woonproject).
http://i296.photobucket.com/albums/mm182/Keveve/IMG_0636.jpg
Ook de muurtjes tussen het VTI en 't Zand kunnen verdwijnen waardoor veel extra ruimte vrijkomt.
Eerst en vooral om het park uit te breiden.
Maar ook de rooilijn recht te trekken en bebouwing toe te laten.
De bebouwing die wordt toegelaten is GEEN hoogbouw, al kan er wel een accent aanwezig zijn (maar dan onderworpen aan strenge regels). De nieuwe zijde (westelijke zijde) van het park moet vooral een pronkstuk worden van hedendaagse toonaangevende architectuur (bv. stijl concertgebouw).
Aan oostelijke zijde blijft alles zoals vandaag de dag.
http://i296.photobucket.com/albums/mm182/Keveve/IMG_0625.jpg
De prijzen voor een appartement/herenhuis zullen hier hoger liggen. Gezien de ligging en het zicht op de stad en de architectuur.
Bovendien moet het park en zijn vernieuwde laan met een zekere grandeur de link tussen het centrum en West-Brugge herstellen en moet ze de bezoekers tonen dat ook een historische stad over vernieuwende en kwalitatieve architectuur kan beschikken.
Maar niet alle bebouwing zal woningen tellen, ook andere functies moeten voorzien worden cultureel, vrije tijd, educatief, politiek.
Ik denk bv. museum, centra, bioscoop, hotel, consulaten, (ambassade), ...
(Geen winkels of horeca)
Het concertgebouw zal het sluitstuk van het park vormen, en zal het hoogste gebouw worden.
(Ik wou geen remake van de typische Brugse bouwstijl, om de reden dat je daar bij de toegangspoort van Brugge zit, als je daar allemaal nepgevels bouwt ga je de stad schade toebrengen. Wat niet wegneemt dat NEO-stijl niet kan, het kan zelfs mooi zijn.
Maar architectuur is van alle tijden. Als men hier 100 jaar geleden had gebouwd kon het nu één en al Belle-epoque zijn die het park kleurde, of bv. de stijl van de Parijse grandeur?)
Dan is het een kwestie van tijd vooraleer de eekhoorntjes er hun thuis gevonden hebben, en er tijdens de middag heel wat joggers en picknickende mensen terug te vinden zijn.
Dit park slaat de verbinding tussen oud en nieuw en brengt 2 stadsdelen terug samen!
vank October 31st, 2011, 09:20 PM Ik vraag me af of het mogelijk is om de Smedenrei terug bloot te leggen?
De Smedenrei is de rei gelegen tussen de bomenrei op 't Zand. Ze werd ooit overwelfd (1838) voor het eerste station op 't Zand maar de bogen van de Noord- en Zuidzandbrug zijn wel bewaard gebleven.
Het is trouwens daar dat de eerste stadsomwalling gelegen was.
Helemaal naar Middeleeuwse toestand terug brengen zal waarschijnlijk niet meer 100% lukken.
Maar ik denk bv. aan een zachte helling op het plein naar de Smedenrei (ondiep water) toe, mooie witte keien in het water en sfeervolle verlichting.
De oude bogen zouden terug hersteld kunnen worden, met een hedendaagse toets.
En er zouden verwijzingen kunnen komen naar die eerste stadsomwalling.
Voor de horeca langs 't Zand zou het denk ik wel een meerwaarde kunnen zijn.
En met die ingreep zou je bv. ook het verkeer naar de winkelstraten kunnen ontraden.
CityVibes March 13th, 2012, 08:22 PM 'Het ei van Brugge' spuit ideeën voor stad
Het Nieuwsblad dinsdag 13 maart 2012, 03u00
BRUGGE - Moet de busparking aan het Kanaaleiland in Brugge vervangen worden door een groot nieuw bouwproject? Het is het eerste idee van 'Het ei van Brugge': de plannen en dromen voor de stad van twaalf Bruggelingen.
Twee jaar lang zaten ze om de anderhalve maand samen. De twaalf leden van 'Het ei van Brugge' zijn niet over één nacht ijs gegaan om hun ideeën voor de stad te verzamelen.
Bouwondernemer Frederic Verhaeghe en Bram De Vos, die een bedrijf heeft in e-commerce en online-marketing, zijn de initiatiefnemers.'Alle leden van ons twaalfkoppig panel zijn dertigers en veertigers die wonen of werken in Brugge. We zijn niet aan een politieke partij gebonden', zegt hij. 'Maar de ideeën die we -zeker in dit verkiezingsjaar- zullen lanceren, mogen uiteraard wel opgepikt worden door de politiek. Dat hopen we, net als we ook hopen dat er heel wat zal worden gediscussieerd over alles wat we voorstellen. Het gaat niet om concreet uitgewerkte ideeën: dat moeten anderen maar doen. Wij willen alleen een eerste aanzet geven.'
De bedoeling is dat er elke week een nieuw idee wordt gelanceerd. Het eerste is het voorstel om de grote busparking die nu aan het Kanaaleiland in Brugge ligt, te vervangen door een opvallend groot bouwwerk. 'Wat innovatieve architectuur daar kan een mooi contrast opleveren met de historische binnenstad', zegt De Vos.
www.eivanbrugge.be
Chimaera March 15th, 2012, 11:28 AM Die mannen komen eigenlijk met niets nieuws op de proppen, wij doen dat hier al jaren. Misschien komen ze hier zelfs inspiratie opdoen, wie weet. Voor hetzelfde geld zitten er één of meerdere Brugse SSC'ers tussen. Een wisselwerking lijkt me nog niet zo onlogisch. Ik meen me te herinneren dat hier al minstens 1x de vraag kwam om met onze ideeën naar buiten te komen (in een bewonersvergadering geloof ik).
Quimb March 15th, 2012, 11:34 AM Uitbreiding van het Minnewaterpark zou fijn zijn, met wat horecagelegenheid en brugje naar Vaartdijkstraat aan de top van het ei.
vank March 15th, 2012, 08:27 PM Ik denk dat hier meer gelezen worden dan we zelf denken. Ik ben al aangeschreven geweest door mensen.
Geen probleem, uiteraard.
Als we de stad kunnen verbeteren dan mogen we het niet laten.
-- Edit --
Brugge wordt enorm onderschat, het bestuur denkt teveel aan dat historische ei. Maar wij zijn dat ei al eeuwen lang voorbij gegroeid.
Willen we als stad groeien dan kunnen we er echt NIET om heen, we moeten denken aan de rand van de stad.
Wonen in het centrum is enorm duur, maar de stad werkt zelf al grotendeels die hoge woningprijzen in de hand. Er wordt daar in mijn ogen bewust schaarste gecreëerd.
Het Brugse centrum is enorm aantrekkelijk om te wonen, maar de rand is dat ook!
Hoe zie ik de toekomst
Stationsomgeving
Het brownfield aan het station is een godsgeschenk, dat zou kunnen evolueren tot een hedendaagse wijk. Ik kan me zelfs niet voorstellen dat zo'n 'platgelopen' locatie gewoon tot nu toe NOOIT ontwikkeld geweest is?
Wie nu investeert in woningen, een winkel of kantoorruimte doet daar op dit moment een gouden zaak!
Spijtige van de zaak is de aanleg van de stelplaats van De Lijn, langs de andere kant ook weer een goeie zaak want bij verkaveling van het terrein kunnen daar prachtige waterfrontontwikkelingen ontstaan.
Ook het huidige project 'Groen Brugge' is architecturaal geen opsteker, en zeker niet langs het drukke Stationsplein. Ook hier verwacht ik binnen 100 jaar een nieuwbouw, maar dan één waarbij het paviljoen geïntegreerd wordt.
Wat men nu zou moeten uitvoeren is een nieuwe randparking, ik zou die het liefst onder de spoorwegbedding zien. Verbonden met de parking onder het Jacob Van Maerlantgebouw en later ook de Oesterparking.
De betonnen parking moet daar verdwijnen en plaats ruimen voor kantooroppervlakte en woningen (en/of busstation).
R30
De R30 is een verzadigde ring, een ware flessenhals. Voor wie van de ene deelgemeente naar de ander wil moet via de ring rijden en wordt op die moment eerst naar het centrum gestuurd om vanaf daar terug weg gestuurd te worden, een logica die haast niet te begrijpen valt.
Er zal werk gemaakt moeten worden om de invalswegen met elkaar te verbinden om zo het verkeer langs de stad te sturen.
Eenmaal dat in orde is zal het merendeel van het verkeer de R30 niet meer nodig hebben en kan er langs oostelijke zijde gewerkt worden aan een groene en aantrekkelijke stadsboulevard.
De deelgemeenten Sint-Kruis en Assebroek kunnen zich met enkele ingrepen naar de stad richten want op dit moment kijken ze met hun rug naar Brugge.
Ook hier zie ik een zeer interessante locatie, dichtbij het centrum en de kans op betaalbaar wonen.
Kanaalzone
Wat misschien op nummer 2 staat als droomlocatie om te wonen is de kanaalzone.
Op dit moment een troosteloos gebied, maar wel met de potentie om te groeien naar een hip en hedendaags Brugge, met prachtige residenties langs het water.
(Ideaal aantal verdiepingen: Vanaf 5 + enkele kwalitatieve uitschieters)
Waggelwater
Het laatste jaar begin ik meer en meer voordelen te zien om de zone rond het Waggelwater uit te bouwen tot een groots sport & healthpark. Een groene zone waarin sport en gezondheid perfect samengaan.
Aanvullend kan de Bevrijdingslaan omgetoverd worden tot een ecologische parkway met langs weerszijden architecturale gebouwen. (=Head Quarter Zone)
Hier is geen plaats voor een shoppingcentrum!
(Ideale hoogte: ong. 50m-60m. = 20 verdiepingen)
Chimaera April 13th, 2012, 12:30 PM Ei van Brugge wil van de stad tijdelijk een openluchtmuseum maken
vrijdag 13 april 2012 om 11u17
Brugge - Naar goede gewoonte post het Ei van Brugge, een groep geëngageerde Bruggelingen, elke week een droom over hun stad in de 21ste eeuw. Na het verkeersvrij maken van de Dijver vorige week hebben zij een wens om van Brugge een tijdelijk openluchmuseum te maken.
“Maak van onze stad tijdens een bepaalde periode per jaar een echt openluchtmuseum, met hedendaagse kunst in het straatbeeld. Laat de oude stad contrasteren met gedurfde ingrepen door kunstenaars van nu”, luidt hun zesde wensdroom.
Wie mee met hen wil nadenken of discussiëren over de toekomst van de stad kan zijn ding kwijt via www.eivanbrugge.be.Bron: focus-wtv.be
Chimaera April 13th, 2012, 01:14 PM Ach, dit is een knipoog naar de Bokrijk-commentaren. Het gaat trouwens om hedendaagse kunst. Ik heb het hier geplaatst omdat het van het Ei van Brugge komt, die brainstormen over de toekomst van de stad.
vank June 18th, 2012, 02:59 AM Op 1 juni had ik een bericht (post 105 (http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=91969273&postcount=105)) gepost in de thread 'Kan men in Brugge (te) modern bouwen?'
Ik schreef er een ideetje rond het Zilverpand. Ik haalde toen ook in het wilde weg een club aan in de parkeerkelder van het Zilverpand.
Hoe meer ik er bij stil sta, hoe meer ik overtuigd ben van het concept.
(Zeker omdat La Brugeoise nu bezet is).
Ik heb een nogal duidelijke visie op het verkeer, auto's moeten zoveel mogelijk uit de historische stad blijven en ik zou dat aanpakken daar drastisch te gaan snoeien in parkeerplaatsen.
De parkeerkelder onder het Zilverpand zou er ook deels aan moeten geloven, als herbestemming zou ik daar een club naar Londense voorbeelden realiseren in een box-in-box principe.
Het nachtleven kan bijlange niet concurreren met Gent, Antwerpen of Brussel vandaar mijn idee om op één van de drukste plekken in Brugge ook na 20u. 's avonds dynamiek te brengen.
Heb een affiche gemaakt van hoe het zou kunnen zijn.
http://i296.photobucket.com/albums/mm182/Keveve/Soundclash.jpg
De club zelf (of de hele reconversie) van het Zilverpand zou iets meer werk zijn.
(Dit is nu fictief, maar mocht het werkelijkheid worden moet Silverclub (verwijzing naar Zilverpand) wel uitgroeien tot het mekka van de Belgische clubs)
CityVibes June 18th, 2012, 01:56 PM Leuk idee vank, ooit was er al een schitterende ondergrondse club in Brugge: de Cactus Club in de St.Jakobsstraat, ik vind het nog altijd zonde dat die gesloten werd!
vank October 18th, 2012, 04:31 PM ^^
Ik heb het voorstel aan iemand voorgelegd, hij vond het een goed idee maar de brandweer zou het afwijzen omwille van de veiligheid.
In geval van brand zou de brandweer er zeer moeilijk bij geraken.
Om nog even terug te komen op die binnenhaven, ik vind dat echt een inspirerende en interessante locatie.
Mochten de economische activiteiten hier ooit wegtrekken zou het een prachtige uitbreiding van de stad kunnen zijn.
(Het nieuwe politiekantoor is er één van, maar denk ook aan wonen, kantoren, winkels, galerijen, cultuur (musea), educatie/school, sport, ...)
Een Brugse docklands met torens van 150m. is misschien wat overdreven maar ik zie er wel een mooi waterfront ontstaan waar de dichtheid veel hoger ligt dan in het centrum van de stad.
Een voorbeeldproject vind ik dan ook het Confluence project in Lyon.
49605252
Op vlak van woningen kunnen er ambitieuze doelstellingen gekoppeld worden waarbij minimum 15% van het aanbod uit sociale woningen moet bestaan.
In Lyon is dit gebouwd als sociaal woonproject.
http://www.dubesset-lyon.com/local/cache-vignettes/L800xH360/Lyon-995b3.jpg
Maar zie in het filmpje ook 1:13. Zoiets kan volgens mij ook wel binnen het segment hedendaags sociaal wonen vallen.
En koppel dit aan een mix van sociaal wonen en starterswoningen en die 'negatieve' beeldvorming die er al zou zijn vervalt al.
Als de kwaliteit hoog genoeg is, waarom dan zelfs niet mikken op 20%. (Brugge zou daarmee koploper zijn in België).
(Uiteraard moet er ook in de andere gebouwen enkele sociale woningen gerealiseerd worden).
Ik denk vooral dat de sociale woningen, meer de projecten zouden zijn waar geen terras gebouwd is (om kosten te besparen). Maar bouw die zoveel mogelijk rond die binnentuinen en dan compenseer je dat tekort al.
Die binnentuinen vind ik ook prachtig! Iedere bewoner heeft een gemeenschappelijke tuin.
Voordeel is dat de tuin groter is dan klassieke tuinen en dat het sociaal contact met de omgeving groter is.
Bovendien heb je in private tuinen veel dat de bewoners er niet zitten, hier is er geen private tuin en deel je het als het ware. Het kan perfect zijn dat de bewoners hier wel een hele middag op hun gemak kunnen vertoeven en barbecueën.
Ik zou zelfs een bepaald stukje afsluiten en 'verkavelen' als moestuintje. Bewoners die dat willen kunnen dan voor een aantal jaar zo'n tuintje huren die afgesloten kan worden met een hek om dan een aantal jaar zelf sla, wortelen, ... te telen.
Realiseer onder die tuinen buurtparkeerplaatsen zodat de auto zoveel mogelijk uit het straatbeeld verdwijnt en langs waterzijde er een mooie flaneerzone kan ontstaan met bomen, modern straatmeubilair en veilige fietspaden.
(Uiteraard zullen er bovengronds parkeerplaatsen nodig zijn voor de handelaars, maar dat mogen geen parkingpleinen worden. Bovendien zou ik er ook een blauwe zone van maken voor 1u.)
De plinten van de gebouwen zorgen voor de levendigheid van de omgeving door buurtsupermarkten, bakkers, slager, banken en zo te voorzien. (De basisbehoeften voor deze omgeving, voor het funshoppen moeten de mensen naar de binnenstad. Er ontstaat dus geen concurrentie).
Enkele van die handelszaken zouden zelfs winkels kunnen zijn die nu gelegen zijn langs de Sint-Pieterskaai.
De waterzijde kan dan op de bovenliggende verdiepingen vooral appartementen met een prijsklasse tussen 200.000 euro en 2 miljoen euro bevatten.
Die penthouses van 2 miljoen euro worden dan wel direct appartementen met zowel zicht op het water, de binnentuin als de skyline van Brugge.
Stedenbouwkundig vind ik dit een sterk project en zeker iets wat in Brugge kan. Architecturaal moet het ook zeker niet onderdoen.
Ik zou naarmate je meer noordelijk gaat ook gebouwen voorzien die enkele verdiepingen hoger pieken (een 4à5 verdiepingen) om geen al te platte skyline te krijgen.
De dichtheid hoeft zeker geen probleem te zijn voor de mobiliteit.
Enerzijds zit je met de L. Coisseaukaai, Pathoekeweg die een perfecte ontsluiting kunnen bieden.
Er kan zoals in het filmpje ook een fiets- en voetgangersbrug gerealiseerd worden tussen de verschillende dokken.
Die zou ik dan veel hoger maken en laten vertrekken op de eerste verdieping van een gebouw en dan doormiddel van een gebogen brug het dok oversteken zodat er toch nog schepen onderdoor kunnen.
vank October 26th, 2012, 07:19 PM Sla me dood, want hier ben ik nog eens met mijn vurige passie voor de kanaalzone :bash:
Die waardering en het geloof in dit gebied zit er al in van toen ik kind was en de hele zone nog één en al industrie was.
Maar nu Franky Demon een vooronderzoek voor een nieuwe fiets- en wandelverbinding tussen de Dampoortburg en de Warandebrug wil opstarten ben ik al benieuwd wat onze nieuwe Schepen voor stadsvernieuwing de komende 6 jaar zal/wil gaan doen met de stad.
Ik wil toch even wat verder denken dan alleen maar een fiets- en wandelverbinding, want ik zie hier een flinke meerwaarde en opwaardering voor de buurt als er ook enkele andere troeven aan gekoppeld worden.
fiets- en wandelverbinding
De verbinding zal starten vanaf het Sasplein, de zwakke weggebruiker zal vervolgens langs Restaurant Du Phare passeren en een bruggetje oversteken richting het Handelsdok.
De verbinding loopt vervolgens door de poort van de Spaanse schuur en gaat via een nieuw te bouwen verbinding richting Baron Ruzettepark.
Naast de nieuwe verbinding kan mogelijk een rietveld komen.
Het fietspad zal hierop aansluiten
http://i296.photobucket.com/albums/mm182/Keveve/IMG_2250.jpg
Kolenkaai (kijkrichting Baron Ruzettepark)
Dat is wat in het plan stond en wat binnenkort onderzocht zal worden.
Spaanse schuur
http://i296.photobucket.com/albums/mm182/Keveve/IMG_1474.jpg
(3D beeld via Bing Maps) (http://be.bing.com/maps/?v=2&cp=sj38g5h82d0g&lvl=19.28&dir=91.92&sty=b&form=LMLTCC)
De poort in de Spaanse schuur zal, zoals eerder gezegd, dienen als fiets- en wandeldoorsteek.
De Spaanse schuur is een prachtig pand dat mits een herbestemming van functie en heraanleg van de omgeving kan uitgroeien tot een aantrekkelijke locatie.
Ik zie bv. plaats voor:
- Restaurant De Spaanse Schuur
Een restaurant (links op de foto) bestaande uit 2 verdiepingen in een soort van loftgevoel met die authentieke sfeer van een opslagplaats.
- Hip en trendy danscafé met terras
- Bed & Breakfast
Voornamelijk gesitueerd in de dakverdieping, al hebben we daar een probleem met het aantal ramen. Ik denk dat de dienst monumentenzorg niet zal willen dat er velux-ramen gestoken of dakkapellen gebouwd worden, wat begrijpelijk is.
- Kantoor & vergaderfaciliteiten
Ik denk meer aan ICT-gebonden en innovatieve kleine bedrijfjes.
Om het zelfs ambitieuzer te stellen zou ik de stad laten samenwerken met hogescholen (Howest en KHBO) en mikken op innovatieve spin-offs (onderzoeksprojecten van hogescholen/univeriteiten die uitgroeien tot ondernemingen)
- Indoor speelhal
Soort van klein casino.
Wat er met die silo's moet gebeuren dat je rechts op de foto ziet, daar ben ik nog niet uit.
Of je breekt die af ofwel zie ik op dit moment plaats voor een soort van kunstenbunker, speeloase voor kinderen, een soort van biotoop met planten/vlinders waar je vrij in kunt rondwandelen als bezoeker of desnoods een kantoorproject.
Zie dit voorbeeld (http://www.creativeapplications.net/wp-content/uploads/2012/10/silo468_photos_06.jpg) in Helsinki.
Genencor
Genencor International mag niet uit Brugge vertrekken. De stad zou met Genencor moeten samenzitten om te kijken wat een geschikte locatie is voor het bedrijf.
Waar het vlot bereikbaar is en waar het aan uitbreiding kan denken.
Eén van de gebouwen van Genencor International is deze
http://i296.photobucket.com/albums/mm182/Keveve/IMG_1477.jpg
(In de jaren 1960 werd de prachtige Gistfabriek gesloopt voor deze nieuwe fabriek)
Museum voor Hedendaagse kunst
Een gebouw dat aan de rand van het centrum gelegen is en de hele omgeving serieus ontsierd.
Dit pand zelf zou samen met de installaties gerenoveerd kunnen worden aangevuld met (futuristische) nieuwbouwelementen.
Ik zie een combinatie van Musée du quai Branly en Centre Georges Pompidou.
Op het dak zou een museumcafé gerealiseerd kunnen worden dat uitkijkt op enerzijds de historische stad als anderzijds de oude binnenhaven en Zeebrugge.
Wonen
Langs de Komvest staan momenteel aardige leegstaande pareltjes, zoals deze.
http://i296.photobucket.com/albums/mm182/Keveve/IMG_1239.jpg
Kan herbestemd worden tot loftwoningen. Ook hier kan nieuwbouw gereliseerd worden.
Starterswoningen in combinatie met sociale woningen.
De tussenruimtes kunnen heraangelegd worden tot een stadspark als uitbreiding op het Baron Ruzettepark.
Om het nog ambitieuze te stellen, zou ik zelfs een bescheiden jachthaven realiseren aan het dok. Helaas is de ruimte misschien iets te klein voor een 30-tal pleziervaartuigen.
De Genencor-site wordt de centrale ontmoetingsplek van de kanaalzone en Noord-Brugge.
Chimaera October 27th, 2012, 03:11 PM Ik meen me ergens een ontwerp te herinneren voor een fiets- en voetgangersbrug over het Handelsdok?
Interessante denkoefening voor de Gistfabriek. Ik deed vele jaren (10, 15?) geleden net hetzelfde voor de oude Gistfabriek, puur hypothetisch want toen al lang afgebroken. Gebaseerd op een luchtfoto en met volledig behoud en gebruik van alle industriële infrastructuur inclusief silo's. Ik was geïnspireerd door het het voorstel van een aantal Bruggelingen uit de culturele/kunstensector om er een Provinciaal Museum van Hedendaagse Kunst van te maken en vulde de gebouwen dan ook in als kunstencentrum, met tentoonstellingsruimten, theater, fuifzaal enzovoort. Ik postte dit vijfenhalf jaar geleden al in de projectentopic 2007. Ik neem de foto hier nog even over, de rode cijfers duiden de gebouwen aan die nog overeind staan:
http://i152.photobucket.com/albums/s175/Chimaera1977/gistfabriek2.jpg
Op die pagina plaatste ik trouwens nog meer oude foto's en projecten: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=452061&page=2
Voor het oudste nog bestaande gebouw op de site (waar jij nu een hele reeks invullingen aan geeft) werd trouwens voor het Cultuurjaar 2002 al een bestemming voorgesteld door informateur Bart Caron dacht ik. Of later door Cultuurschepen Yves Roose.
vank October 27th, 2012, 05:29 PM ^^
Ik herinner me dat topic nog. En de Gistfabriek zou, mocht het behouden gebleven zijn, hoogstwaarschijnlijk herbestemd zijn tot mooie lofts.
Een museum voor Hedendaagse/Moderne Kunst is al enkele keren de revue gepasseerd, maar is indertijd ook naar Kortrijk gegaan.
In hoeverre zo'n museum nodig is is maar de vraag. In ieder geval is Brugge een kunststad en de museums die er vandaag de dag zijn zijn hoofdzakelijk gebaseerd op het historische en de Vlaamse primitieven.
Buiten tijdelijke tentoonstellingen is er nergens iets van hedendaagse kunst te zien. Dus vandaar dat idee.
En dan lijkt me zo'n fabriek ergens wel meer aangewezen dan bv. een historisch pand.
Er moet gewoon iemand zijn die op de barricades gaat staan en vecht voor nieuwe (culturele/innovatieve) projecten in de stad.
Brugge heeft gewoon nog heel wat aantrekkelijke gronden omdat het stadsbestuur de stad Brugge enkel ziet als dat historisch 'ei'. Daarbuiten durven ze nooit investeren en daarom zijn die locaties nog niet ontwikkeld.
Je constant op dat ene punt concentreren maakt dat je ook de stad hypothekeert omdat je nooit verder denkt dan de ring.
Door te investeren in nieuwe ontwikkelingspolen krijg je een gezonde uitbreiding van de stad en krijg je nieuwe adem in het centrum.
De prijzen kunnen volgens mij op die manier gestabiliseerd worden, want als Brugge nog 15 jaar op de huidige weg door doet dan is het centrum enkel nog maar voor de elite met een hoog inkomen.
Ook met die reden kijk ik vol verwachting uit naar mogelijke ontwikkelingen en interessante attracties aan de stadsrand.
En een museum voor hedendaagse kunst lijkt me daar prima te werken en te zorgen voor een meerwaarde voor Noord-Brugge.
Maar wie weet, als we blijven herhalen dat het er ooit van komt. Want ik weet dat er politci zijn die hier mee lezen ;)
Chimaera October 27th, 2012, 09:38 PM Dat Provinciaal Museum voor Moderne Kunst heeft Oostende uiteindelijk binnengehaald, ook in een groot gebouw dat een nieuwe bestemming kreeg (een oude supermarkt). Het is nu omgedoopt tot MuZee.
hajaka May 27th, 2013, 08:48 PM Hoi iedereen,
Ik volg al een tijdje alle fora hier rond Brugge en Gent maar heb nog nooit iets gepost. Bij deze dus de eerste :-) Ik heb wat zitten dromen en ben wat beginnen kladden. Hier dus mijn 'toekomstbeeld' van Brugge Noord!
http://s23.postimg.org/uawgmcnm3/bruggenoord.jpg
Even wat uitleg misschien:
1. Expresweg
Aangezien binnen afzienbare tijd alle gelijksvloerse kruispunten worden weggewerkt en met de aanleg van de A11 in het vooruitzicht fungeert de Expresweg eigenlijk als een soort semi-autosnelweg die het boeltje samenhoudt en omtrekt.
2. Stadion Club Brugge
Locatie Chartreuze ziet er niet bepaald rooskleurig uit, Brugge Noord is een alternatief. Hier ingeplant op De Spie, met twee toegangswegen: vanaf B-Park (met bijhorende parking) en vanaf het nieuwe complex aan de A11.
3. Uitbouw Kolvenstraat tot verbindingsweg
De Kolvenstraat wordt uitgebouwd tot een noordelijke "ring"weg, die het mogelijk maakt om vanaf de Oostendse stw (komende van Oostende, Wenduine, De Haan) rechtstreeks door te rijden langs BT2 en BT1; ook wordt het op die manier mogelijk om vanuit St Jozef en Kruisabele de bedrijventerreinen te bereiken zonder te moeten omrijden via de kleine ring.
4. Omvorming oude achterhaven tot woongebied
Al genoeg over gepraat en gediscussieerd op dit forum ;-)
5. Aanleg Blauwe Toren 2
Zit er toch al een tijdje aan te komen. Ik zou persoonlijk ook meer opteren voor kantoorcomplexen hier.
6. Groene Buffer
Een uitbouw van de bestaande groene zone's als buffer tussen woon- en werkzones. Kan evt ook voor een deel ingericht worden als sportterreinen (oefenvelden Club bvb)
7. Nieuwe treinstops Blankenbergse Stw en Stadion
Om de wegen te ontlasten bij voetbalwedstrijden is een treinstop op de lijn naar Blankenberge geen slecht idee imo. Stopt dan ook perfect bij B-Park en BT1. Ook een nieuwe halte aan de blauwe treinbrug zou geen slecht idee zijn, gezien de bevolkingsdichtheid (zie studie Grontmij betr. lightrail Zeebrugge-Lichtervelde)
Wat vinden jullie ervan? Shoot :-)
Hajaka
vank May 28th, 2013, 12:17 AM Welkom op het forum Hajaka. Altijd leuk dat er mensen ons vergezellen en zeker leuk als ze 'hun eigen Brugge' komen verspreiden. Zo'n dingen vind ik boeiend.
Ik wil hier dan ook graag uitgebreid op reageren.
Brugge heeft absoluut potentieel, ik ken wat van Londen, Parijs en ben onlangs in Berlijn geweest. Ik heb brownfields gezien en toekomstplannen. Ook op dit forum heb ik al duizenden topics zien passeren met prachtige zaken, helaas zijn die steden altijd in het buitenland te vinden.
Maar ons eigen Brugge! Daar zit absoluut toekomst in. Dat komt omdat onze stad altijd binnen dat historische 'ei' is blijven denken, we moeten daar echt buiten treden en dan zal Brugge er tientallen toplocaties bij krijgen. Ik denk dat mijn visie op de stad veel internationaler en grootstedelijker gericht is dan hoe het stadsbestuur er over denkt.
(In feite zijn de deelgemeenten niets meer dan dorpjes die naar elkaar zijn toegegroeid. Het wordt dringend tijd om een stedelijke visie te ontwikkelen).
http://s23.postimg.org/uawgmcnm3/bruggenoord.jpg
Even wat uitleg misschien:
1. Expresweg
Aangezien binnen afzienbare tijd alle gelijksvloerse kruispunten worden weggewerkt en met de aanleg van de A11 in het vooruitzicht fungeert de Expresweg eigenlijk als een soort semi-autosnelweg die het boeltje samenhoudt en omtrekt.
Hier kan ik je in volgen. Ik zie de Expresweg eigenlijk als een soort westelijke ring. De A11 zou je als noordelijk deel van de ring kunnen zien, maar die ligt iets te ver van de stad om hem als eigenlijke ring te gaan beschouwen.
Maar die A11 is wel heel belangrijk voor de regio.
2. Stadion Club Brugge
Locatie Chartreuze ziet er niet bepaald rooskleurig uit, Brugge Noord is een alternatief. Hier ingeplant op De Spie, met twee toegangswegen: vanaf B-Park (met bijhorende parking) en vanaf het nieuwe complex aan de A11.
Ik laat hoe langer hoe meer het plan van Chartreuse vallen. Laat ons Chartreuse groen blijven, investeer in groen (bv. speelbossen) en vrijwaar de omgeving van bebouwing.
Dan komt inderdaad de Spie naar voren, maar buiten de Spie denk ik ook heel vaak aan de zone ten westen van de Expresweg, gelegen tussen de gevangenis en het kanaal Gent-Oostende.
Ik zal ze beiden even toelichten:
De Spie
Mogelijk op- en afrittencomplex vanaf de A11 is haalbaar, de realisatie voor een grote randparking is ook mogelijk.
Het interessante aan de Spie vind ik de sporen. Ik ben voorstander dat De Lijn deze treinverbinding Zeebrugge-Brugge overneemt van de NMBS en bedient d.m.v. van een lightrail.
In Zeebrugge kan dan een HUB gebouwd worden (wat op zijn beurt positief is voor Zeebrugge. En kan een katalysator zijn voor stadsvernieuwing in Zeebrugge).
Die lightrail krijgt enkele haltes waaronder Zwankendamme, Lissewege, De Spie (Blauwe Toren), AZ Sint-Jan (meer richting zuiden verplaatsen!), Brugge. Daarmee vervult De Lijn haar taak van regionaal vervoer.
+ bijkomend voordeel. Brugge krijgt er een soort randnetwerk (GEN) mee tussen 2 toeristische locaties enerzijds Brugge en anderzijds de kust.
Wil je hier nog verder in gaan dan bouwt de stad een city depot aan de Blauwe Toren en laat ze vrachttrams toe op het net die dan aan winkels kunnen leveren.
Waggelwater (minder haalbaar)
Eén van de andere locaties voor een voetbalstadion is in Sint-Andries blijven, maar dan ten westen van de Expresweg tussen de gevangenis en het kanaal Gent-Oostende.
Het meest ambitieuze in dit plan is eigenlijk de aanleg van de A18. We trekken de Bevrijdingslaan parralel met de spoorweg door tot aan het knooppunt Jabbeke.
Voor de economie is dit een enorme opsteker omdat er vanuit Zeebrugge een connectie is met Oostende en zelfs Duinkerke.
Via dynamisch verkeersmanagement kun je gemotoriseerd verkeer via de A18 Brugge laten binnenrijden waardoor je de Expresweg in het meest verstedelijkte gedeelte ontlast.
Ik denk zelfs dat dit de enige toekomstmogelijkheid zal zijn in Brugge. Dit hebben we sowieso nodig vóór 2050!
Hier komt dan uiteraard ook een randparking voor 7000 wagens van waaruit je pendelbussen kan inleggen met een 15min.-frequentie.[/quote]
3. Uitbouw Kolvenstraat tot verbindingsweg
De Kolvenstraat wordt uitgebouwd tot een noordelijke "ring"weg, die het mogelijk maakt om vanaf de Oostendse stw (komende van Oostende, Wenduine, De Haan) rechtstreeks door te rijden langs BT2 en BT1; ook wordt het op die manier mogelijk om vanuit St Jozef en Kruisabele de bedrijventerreinen te bereiken zonder te moeten omrijden via de kleine ring.
Absoluut mee eens!
Die Kolvestraat moet een nieuwe op- en afrit worden aan de Expresweg.
Eerst en vooral is dat belangrijk voor de bereikbaarheid van de industrie die daar komt tegen 2018.
Anderzijds moet je ook indachtig zijn dat er bijna 400 nieuwe woningen bijkomen langs de Sint-Pietersmolenstraat. Wil je de situatie daar wat leefbaar houden moeten er alternatieven zijn.
Kolvestraat kon bovendien dienst doen als noordelijk deel van de buitenring. De droom is nu nog om die door Koolkerke, Sint-Kruis en via Assebroek nog te kunnen vervolledigen.
(Dit zijn gevoelige thema's)
4. Omvorming oude achterhaven tot woongebied
Al genoeg over gepraat en gediscussieerd op dit forum ;-)
:lol:
Geen idee wat je met een oud dok kan gaan doen hoor ;)
Laat ons morgen al beginnen met de Kanaalzone. Mooie stedelijke residenties, musea, horeca, gallerijen, ...
A-Mode en Genencor liggen daar m.i. zonevreemd (maar wie ben ik hé?)
Langs de Sint-Pieterskaai ben ik ook voorstander van een uitdoofscenario, maar dat zal een utopie zijn vrees ik?
(Ook hier zou ik slechts kleine handel toelaten maar ook mikken op architecturaal sterke panden.
De brede Sint-Pieterskaai moet aangevuld worden met een groene esplanade.
5. Aanleg Blauwe Toren 2
Zit er toch al een tijdje aan te komen. Ik zou persoonlijk ook meer opteren voor kantoorcomplexen hier.
Hier ben ik het niet mee eens. Jouw BT2 is perfect voor wat in het verleden beslist is en tegen 2018 gerealiseerd zal worden. (Alleen die Kolvestraat moet er nog komen :P )
Een kantorenzone zie ik liever verschijnen op dat industrieterrein Waggelwater. De zichtbaarheid is daar ook veel groter.
Redeneer even met me mee
De Bevrijdingslaan is de hoofdinvalsweg van Brugge. Wat je daar nu ziet is een rijtje troosteloze bedrijfsgebouwen die geen indruk maken.
Als het van mij zou afhangen, maar ook hier weer 'Wie ben ik?', zou ik de bezoekers van Brugge echt gaan verwelkomen.
Ik zou mikken op een nieuwe stad waarbij de Bevrijdingslaan een groene sexy parkway wordt met langs weerszijden hedendaagse architectuur.
Ook hier wil ik een nieuwe stad optrekken waarbij hoogbouw geen taboe mag zijn.
Denk aan Potsdamer Platz (Berlijn) of La Defense (Parijs)! Zó moet je Brugge binnenrijden! Ik heb uren op die locaties doorgebracht en zitten brainstormen over Brugge en ik vind ze geweldig!
Stel je voor dat je langs de nieuwe A18 rijdt en op 5km. afstand voor je al 2 immense torengebouwen ziet verschijnen aan de skyline die Brugge van de 21ste eeuw moeten voorstellen. ;)
Het moet een levendige buurt worden waar ik wil mikken op 10.000-15.000 nieuwe inwoners waarvan het gebied uit 15% tot 20% sociale woningen moet bestaan.
6. Groene Buffer
Een uitbouw van de bestaande groene zone's als buffer tussen woon- en werkzones. Kan evt ook voor een deel ingericht worden als sportterreinen (oefenvelden Club bvb)
7. Nieuwe treinstops Blankenbergse Stw en Stadion
Om de wegen te ontlasten bij voetbalwedstrijden is een treinstop op de lijn naar Blankenberge geen slecht idee imo. Stopt dan ook perfect bij B-Park en BT1. Ook een nieuwe halte aan de blauwe treinbrug zou geen slecht idee zijn, gezien de bevolkingsdichtheid (zie studie Grontmij betr. lightrail Zeebrugge-Lichtervelde)
Wat betreft die groene buffer. Ik kan enorm genieten van groen en bossen.
Het zou dan ook mooi zijn om van Chartreuse tot Assebroek gronden te vrijwaren van bebouwing en waar mogelijk te gaan bebossen om op die manier een groene mantel rond de stad te leggen waar wel plaats is voor fiets-o-strades.
Wat betreft je treinstops. Dit heb ik eerder neergeschreven.
hajaka May 29th, 2013, 07:58 PM Met je punt over dat de Bevrijdingslaan de hoofdinvalsweg (die het de jure al is) zal worden ben ik het niet eens. Het meeste verkeer komt vanuit het binnenland en rijdt dan ook de kortst mogelijke route naar het centrum, via de Albertlaan. Met alle bedrijvigheid aan de achterkant van het station ondertussen vind ik het dan ook een gemiste kans om van de Albertlaan een volwaardige invalsweg te maken met een vlotte aansluiting op de R30, evt met doorgetrokken tunnel vanaf 't Zand. Een zuidelijke ontsluiting via de vroegere Brugeoise-terreinen zou ook een optie zijn geweest, maar helaas. Jannie Haek van de NMBS had daar wel degelijke ideeën over, al was het dan meer in functie van het station. Andere optie zou zijn om werk te maken van een oostelijke grote ringweg, met aansluiting op de E40 vanaf Beernem en op de E34 vanaf Maldegem. Qua wegenbouw leven we hier echter nog altijd een beetje in het pre-autoweg tijdperk en zou de tegenkanting tegen zo'n project onvoorstelbaar groot zijn.
Dus ondertussen slippen onze wegen dicht, wordt er quasi geen bevolkingsgroei meer geboekt en zinken we traagjes weg in het moeras van middelmatigheid. Ik zou dan eerder opteren om geleidelijk aan de Albertlaan om te vormen naar een echte boulevard die wat verkeer kan slikken, de rondpunten te vervangen door lichten en gaandeweg de bebouwing erlangs aanpassen aan de weg. Andere optie zou zijn om hetzelfde te doen met de Heidelbergstraat, werk te maken van een hoge brug bij Steenbrugge en de Ruzettelaan (opnieuw) te heraanleggen. Vele opties, en geen enkele ideaal..
vank May 30th, 2013, 02:24 AM Met je punt over dat de Bevrijdingslaan de hoofdinvalsweg (die het de jure al is) zal worden ben ik het niet eens. Het meeste verkeer komt vanuit het binnenland en rijdt dan ook de kortst mogelijke route naar het centrum, via de Albertlaan.
Absoluut mee eens. Ik weet niet waar ze het uithalen dat je via de Bevrijdingslaan sneller in het centrum bent?
Tip aan het stadsbestuur: zet de chronometer op je telefoon aan (t.h.v. het knooppunt Loppem) en rij de ene dag eens via de Koning Albert I-Laan tot aan het 't Zand en de andere dag eens via de Bevrijdingslaan.
Die tweede is niet alleen een omweg, de tijdsduur is ook VEEL langer.
Met alle bedrijvigheid aan de achterkant van het station ondertussen vind ik het dan ook een gemiste kans om van de Albertlaan een volwaardige invalsweg te maken met een vlotte aansluiting op de R30, evt met doorgetrokken tunnel vanaf 't Zand.
De Koning Albert I-Laan zal na 2015 heraangelegd worden als een bescheiden boulevard, met groen en meer openbaar vervoer.
Langs die laan wil het stadsbestuur meer kantoren en studenten aantrekken, daarvoor is reeds internationaal een oproep gedaan aan studiebureaus.
Ergens schept dit ook wat hoop. Want bij een heraanleg kunnen maatregelen getroffen worden om het voor automobilisten minder interessant te maken om via deze weg Brugge in of uit te rijden.
Als Brugge ook bij producenten van navigatiesystemen gaat aankloppen om de Koning Albert I-Laan als lokale weg aan te duiden ben ik er ergens wel van overtuigd dat nietswetende bezoekers van de stad wel via de Bevrijdingslaan zullen rijden.
Maar jij en ik weten beter!
Trouwens voor die heraanleg van de Koning Albert I-Laan moet je niet eens zover gaan lopen.
Zak allemaal eens af naar de Koninginnelaan in Oostende, de manier waarop de voetgangerszone werd aangepakt is een mooi voorbeeld om bv. te realiseren op die parkeerplaatsen voor die appartementen.
Ondergronds kan bv. een ondergrondse parkeergarage gebouwd worden (maar dan moet je gaan voor 1 grote parkeerkelder met slechts 1à2 toegangshellingen en enkele liftpaviljoenen.)
Prachtige laan om als student op kamer te zitten. Ook een ideale buurt om jonge mensen en pas afgestudeerden aan te trekken door massaal 1à2 slaapkamerappartementen te bouwen.
En waarom niet meteen inzetten op co-housing en een bepaald percentage (15%) sociale woningen?
Maar de plintfunctie wordt toch wel van doorslaggevend belang wil je hier een aangename -stedelijke- laan van maken.
Ik zou in ieder geval al private investeerders zoeken die hier een studentenrestaurant willen runnen.
Een zuidelijke ontsluiting via de vroegere Brugeoise-terreinen zou ook een optie zijn geweest, maar helaas. Jannie Haek van de NMBS had daar wel degelijke ideeën over, al was het dan meer in functie van het station. Andere optie zou zijn om werk te maken van een oostelijke grote ringweg, met aansluiting op de E40 vanaf Beernem en op de E34 vanaf Maldegem. Qua wegenbouw leven we hier echter nog altijd een beetje in het pre-autoweg tijdperk en zou de tegenkanting tegen zo'n project onvoorstelbaar groot zijn.
Jannie Haek heeft daar in het verleden inderdaad een zeer mooi voorstel gedaan. Iets wat volledig klopt en eigenlijk nodig is!
Dat het in functie van het station staat, dat klopt. Maar het station is een intermodaal knooppunt m.a.w. een plaats waar alle vervoersmiddelen samenkomen en waar het eenvoudig is om de overstap te maken.
In feite staat dit dus in functie van de burger en de bezoeker.
Waar ik al lang op hoop -voor men daar een nieuw woonproject lanceert- is dat men werk maakt van een een (brede) invalsweg. Hoe langer men wacht hoe moeilijker het wordt om dit te realiseren.
Het zou zelfs ergens positief zijn mocht de invalsweg ergens kunnen doodlopen in een ondergrondse parkeergarage.
Misschien is de spoorwegbedding wel een ideale plek om een 'invalstunnel' onder te bouwen?
- Je stoort er niemand
- Je kan er 2x2 rijvakken voorzien
Nadeel is natuurlijk de hoge kostprijs en de continu verlichting die moet branden in de tunnel.
Dus ondertussen slippen onze wegen dicht, wordt er quasi geen bevolkingsgroei meer geboekt en zinken we traagjes weg in het moeras van middelmatigheid. Ik zou dan eerder opteren om geleidelijk aan de Albertlaan om te vormen naar een echte boulevard die wat verkeer kan slikken, de rondpunten te vervangen door lichten en gaandeweg de bebouwing erlangs aanpassen aan de weg. Andere optie zou zijn om hetzelfde te doen met de Heidelbergstraat, werk te maken van een hoge brug bij Steenbrugge en de Ruzettelaan (opnieuw) te heraanleggen. Vele opties, en geen enkele ideaal..
Brugge groeit enorm traag waardoor het dichtslibben in vergelijking met andere steden nog meevalt. Maar dat ze dichtslibben dat is zeker!
Dat invalswegen van nature drukker zijn is heel normaal, daar zul je altijd verkeer hebben.
Maar invalswegen mogen niet dienen om ALLE verkeer eerst richting een bepaald punt te laten rijden om het dan weer af te stoten in een andere richting, dat loopt fout in Brugge.
In Brugge moet je in veel gevallen langs het station passeren. Eigenlijk, en daar ben ik al langer voorstander van, moet er een grote ring aangelegd worden waar alle verkeer gecoördineerd wordt.
Eens dat er is zullen die invalswegen direct een pak rustiger worden en zal die Brugse ring (R30) weer ademruimte krijgen.
Vanaf dat moment kan de R30 heraangelegd worden tot een aantrekkelijke boulevard (kant Assebroek, Sint-Kruis en Sint-Jozef). En kun je eigenlijk een heel mooi stukje stad realiseren net buiten de Vesten.
Maar zo alle verkeer dat centrum blijven induwen, ik weet niet of het langer haalbaar is? Als handelszaken en bedrijven niet meer bereikbaar zijn trekken ze weg, en dat kunnen we ook wel missen!
Die rotondes op de Koning Albert I-Laan mogen gerust blijven, die zullen efficiënter zijn dan kruispunten.
Na de heraanleg van de balkonrotonde zal trouwens de Koningin Astridlaan heraangelegd worden.
(Ik kan het blijven herhalen, 'denk buiten dat ei'. Het historisch centrum is één iets, dat uiteraard bewaard moet blijven. Maar de toekomst vandaag en morgen ligt er buiten.
Brugge teert veel te veel op successen uit het verleden terwijl het de potentie van een hedendaagse stad NIET ziet.)
ZoT May 30th, 2013, 07:09 PM Absoluut mee eens. Ik weet niet waar ze het uithalen dat je via de Bevrijdingslaan sneller in het centrum bent?
Tip aan het stadsbestuur: zet de chronometer op je telefoon aan (t.h.v. het knooppunt Loppem) en rij de ene dag eens via de Koning Albert I-Laan tot aan het 't Zand en de andere dag eens via de Bevrijdingslaan.
Die tweede is niet alleen een omweg, de tijdsduur is ook VEEL langer.
Er valt wel wat voor te zeggen: als je langs de Bevrijdingslaan rijdt, heb je niets dan autoweg en kom je het eerste verkeerslicht pas tegen aan de Canadabrug. Een hele vlotte route dus, en het mag al eens druk zijn, dit zal altijd minder voelbaar zijn dan bij de verzadigde Albertlaan/stationsomgeving/Unescorotonde. Het hangt er natuurlijk ook allemaal een beetje vanaf aan welke kant van het stadscentrum je moet zijn. Voor waar ik woon, is de Bevrijdingslaan sowieso al een uitverkoren route.
PaintMyGrandmomPink May 30th, 2013, 08:10 PM Spijtig om te zien dat de forummers pakken meer ambitie en creativiteit bezitten dan het gemeentebestuur...(niet negatief naar jullie bedoelt hhor: Zot & vank ;-) )
Arise2 May 30th, 2013, 08:17 PM In het net voorgestelde beleidsplan voor brugge voor de komende 4 jaar staat er qua veranderingen: eigenlijk niks:ohno:
PaintMyGrandmomPink May 30th, 2013, 08:58 PM In het net voorgestelde beleidsplan voor brugge voor de komende 4 jaar staat er qua veranderingen: eigenlijk niks:ohno:
Hetgeen wat ik dus ook bedoel, wij als forummers zouden kritiek (positief en negatief) moeten kunnen geven op de uitbreiding en vernieuwing in onze centrumsteden, maar in plaats daarvan moeten we in Brugge zelf masterplannetjes maken enz... Zonde want in Brugge zit zoveel meer, wanneer ziet de politiek dit eens in!
vank May 30th, 2013, 09:36 PM Het stadsbestuur heeft geen ambitie en geen langetermijnvisie. In dat beleidsplan staat inderdaad niets, de dingen die al wat ambitieus zijn zijn overblijfselen/onafgewerkte zaken die door het huidige bestuur worden voortgezet.
Maar we moeten blijven schrijven en ideeën aanbrengen want de politiek leest hier wel degelijk mee.
En geen enkel idee is onnozel, hier moet je volledig out-of-the-box kunnen denken.
Als hier morgen iemand komt zeggen dat hij op de parking aan het station een looppiste wil aanleggen. Of desnoods patatten wil gaan telen dan zal ik dat enorm tof vinden. (Of dat ook een goed idee is laten we in het midden, daarvoor is het een forum. Mijn ideeën zijn ook niet perfect en kunnen ook soms tegen de borst stoten).
Maar gewoon het feit dat er mensen zijn die mee denken.
Bruges Barbar May 31st, 2013, 05:49 PM Hallo, ik ben nieuw hier.
Ik woon in de Brugse binnenstad. Ik woon er heel erg graag maar de mobiliteit stoort me enorm. Ik vind de stad té vol op dit ogenblik. Van zodra je de stadspoorten door rijdt ruik je gewoon de luchtvervuiling...
Ik volg dit forum al enkele maanden.
Om on topic te blijven, voor het moment vind ik dat de schepen van mobiliteit & sport, Annick Lambrecht, een heel zwakke indruk maakt. Sport ligt haar duidelijk veel nauwer aan het hart. Ik ben het beleidsplan aan het lezen en ik denk dat er niet zoveel zal veranderen...
vank June 2nd, 2013, 06:03 PM Hallo, ik ben nieuw hier.
Ik woon in de Brugse binnenstad. Ik woon er heel erg graag maar de mobiliteit stoort me enorm. Ik vind de stad té vol op dit ogenblik. Van zodra je de stadspoorten door rijdt ruik je gewoon de luchtvervuiling...
Ik volg dit forum al enkele maanden.
Om on topic te blijven, voor het moment vind ik dat de schepen van mobiliteit & sport, Annick Lambrecht, een heel zwakke indruk maakt. Sport ligt haar duidelijk veel nauwer aan het hart. Ik ben het beleidsplan aan het lezen en ik denk dat er niet zoveel zal veranderen...
Die luchtvervuiling heb ik eigenlijk nog niet geroken. Het ruikt overal hetzelfde voor mij. Trouwens Brugge scoort op dat vlak enorm goed, dus we mogen zeker niet klagen.
Ik ruik pas een verschil als je richting de bossen van Sint-Andries en Sint-Michiels trekt. Maar bij de één zal zijn neus wat beter werken dan bij de ander :P
Het nieuwe stadsbestuur wil een fietsplan laten opstellen, dat houdt in dat auto's terug gedrongen zullen worden in de mate van het mogelijke en er meer ingezet zal worden op fietsen.
Dat is natuurlijk een goed voorstel, niet ambitieus, maar wel wat Brugge nodig heeft.
Ik blijf ijveren voor een fietsdeelsysteem waarbij je een fiets neemt (met een badge) in Sint-Kruis, daarmee richting centrum fiets en hem daar achterlaat en dan bv. later op de dag nog eens een fiets kunt nemen en richting Sint-Adries kan fietsen om dan 's avonds via Sint-Michiels terug richting Sint-Kruis te fietsen. Londen, Parijs, Brussel en ook Antwerpen heeft dat (met enorm veel succes). Brugge moet dat ook krijgen! (Let op: dat zijn niet de Bleu bikes van NMBS).
Het stadsbestuur zal ook bijkomende fietskluizen plaatsen. En parkeerplaatsen herbestemmen tot fietsstallingen.
Die fietsparking onder de Markt vind ik een mindere maatregel omdat je dan met een helling en een gapend gat op de Markt zit, estetisch zal dat een draak zijn volgens mij.
Om dat op te lossen zou je eigenlijk al moeten een fietslift en toegangsgebouw verwerken in één van de omliggende panden.
Nog iets dat het stadsbestuur wil doen is de bussen van De Lijn vervangen door kleine busjes (genre belbus of die gele toeristenbusjes die vaak op de Markt staan) om het centrum te bedienen.
Ook dat vind ik eigenlijk wat zwak, die bussen zitten heel vaak vol. Naar mijn mening laat Landuyt liever 2 belbussen rijden dan 1 stadsbus. Bij De Lijn zijn ze ook niet meteen voorstander, iets wat ik kan begrijpen want De Lijn moet in dit geval 2 voertuigen aankopen, 2 chauffeurs betalen en zoveel meer.
Mocht ik het voor het zeggen hebben zou ik een ringdienst uitbouwen (die is er nu niet) waarbij er een bus is om de 10 min. langs de ring en bouw je het Zand uit tot een nieuwe hoofdhalte en ergens ten noorden doe je hetzelfde. Dan krijg je 2 hubs.
Van die 2 hubs moet je een tussennetwerk uitbouwen die het centrum nog steeds goed bediend, maar waarbij de frequentie wel verlaagd wordt.
Die bussen die in dat centrumnetwerk rijden kunnen perfect de A308 en A309 van Van Hool zijn.
Op die manier rijden 1 op 5 bussen niet langer door het centrum maar langs de ring waardoor je een betere spreiding en tijdswinst van openbaar vervoer hebt.
De winkelstraten zullen verkeersluwer gemaakt worden. Hoe ze dat concreet gaan doen. Geen idee!
Daar communiceren ze voorlopig nog niet over.
En verder zal autodelen veel meer gepromoot worden, er zullen ook taxicheques komen.
Maar in dat beleidsplan staan er inderdaad geen ambitieuze dingen. Nergens eigenlijk.
Het zal gewoon zijn gewone elan verdergaan tot minstens 2018. Al kun je wel zien dat de fiets een belangrijke rol gaat spelen, want het grootste deel gaat over de fietsen.
Bruges Barbar June 3rd, 2013, 01:18 PM Die luchtvervuiling heb ik eigenlijk nog niet geroken. Het ruikt overal hetzelfde voor mij. Trouwens Brugge scoort op dat vlak enorm goed, dus we mogen zeker niet klagen.
Ik ruik pas een verschil als je richting de bossen van Sint-Andries en Sint-Michiels trekt. Maar bij de één zal zijn neus wat beter werken dan bij de ander :P .
Vooral in de poortstraten ruik je het. Het is me eigenlijk voor de eerste keer echt opgevallen bij de autoloze zondag. Toen rook het gewoon fris in de binnenstad!
Het nieuwe stadsbestuur wil een fietsplan laten opstellen, dat houdt in dat auto's terug gedrongen zullen worden in de mate van het mogelijke en er meer ingezet zal worden op fietsen.
Fietsen, tja mevrouw de Schepen haar dada. Praktisch elke bruggeling die met de fiets kan rijden , zit al op de fiets.... Hier heeft de toerist-automobilist of dagjesmens geen enkele boodschap aan, die willen gewoon tot aan hun hotel/winkel/bezienswaardigheid rijden en daar parkeren.
Nog iets dat het stadsbestuur wil doen is de bussen van De Lijn vervangen door kleine busjes (genre belbus of die gele toeristenbusjes die vaak op de Markt staan) om het centrum te bedienen.
Ook dat vind ik eigenlijk wat zwak, die bussen zitten heel vaak vol. Naar mijn mening laat Landuyt liever 2 belbussen rijden dan 1 stadsbus. Bij De Lijn zijn ze ook niet meteen voorstander, iets wat ik kan begrijpen want De Lijn moet in dit geval 2 voertuigen aankopen, 2 chauffeurs betalen en zoveel meer.
Zoals ik begrijp willen ze het Zand het centrum van het bussysteem maken i.p.v. de Kuipersstraat. Ook moeten niet alle bussen het centrum aandoen natuurlijk. Even afwachten maar hier ben ik positief!
De winkelstraten zullen verkeersluwer gemaakt worden. Hoe ze dat concreet gaan doen. Geen idee!Daar communiceren ze voorlopig nog niet over.
Zoals ik het heb begrepen , willen ze gewoon de 2 (sic) winkelstraten afsluiten wanneer het druk wordt.
Eigenlijk geen verschil met de huidige situatie. Het is al gebeurd dat de voetgangers zo talrijk waren dat de politie geen andere oplossing vond dan de Steenstraat af te sluiten voor auto's en bussen.
En verder zal autodelen veel meer gepromoot worden, er zullen ook taxicheques komen.
Tja, daar gaan we maar niet teveel woorden aan vuilmaken hé.
Als hier een paar alternatievelingen of bejaarden mee geholpen zijn, dan is dat heel goed voor hen hé. Maar qua invloed op de verkeersstroom , te verwaarlozen.
Maar in dat beleidsplan staan er inderdaad geen ambitieuze dingen. Nergens eigenlijk.
Het zal gewoon zijn gewone elan verdergaan tot minstens 2018. Al kun je wel zien dat de fiets een belangrijke rol gaat spelen, want het grootste deel gaat over de fietsen.
Daarom is schepen Lambrecht een goede schepen van Sport maar het is inderdaad duidelijk , qua mobiliteit is het weer een beetje van alles maar meer van niks uiteindelijk.
CityVibes June 5th, 2013, 10:17 PM Die fietsparking onder de Markt is echt een idioot idee. Je fiets moet je snel kwijt kunnen, een ondergrondse parking is enkel interessant om je fiets voor langere tijd weg te zetten. Ik weet ook niet waarom die geparkeerde fietsen zo storend zijn voor sommigen? Dat hoort bij het stadsbeeld, net als stinkende auto's of toeristen die nooit kijken waar ze lopen. Gaan we die laatste ook onder de grond steken? ;-)
Wat die kleine bussen betreft, het is duidelijk dat Landuyt nooit zelf op een bus zit. De sowieso reeds kleinere bussen (in vergelijking met de gewone bussen in de randstad) zitten nu al vol, nog kleinere bussen zijn geen optie. Minder bussen in het centrum zou al een oplossing zijn. Maar ik blijf voorstander van een tram in het centrum: het is eleganter, maakt minder lawaai én het kan meer mensen tegelijk vervoeren. Maar ik vermoed dat het onbetaalbaar is ...
Bruges Barbar June 8th, 2013, 12:53 PM I.v.m. die geplande fietsparking onder de Markt; we kunnen alleen maar hopen dat het geen gedrocht wordt zoals daar in Leuven op het einde van de Bondgenotenlaan ( is dat de Markt? Ik ken niet zoveel in Leuven maar ik heb wel gezien dat het absoluut niet zou passen in Brugge)
vank June 8th, 2013, 03:40 PM Ik zal absoluut het nut van een fietsenstalling niet in twijfel trekken. Maar ik stel me wel vragen bij het esthetische.
Zal daar een groot gapend gat komen te liggen? Waar zal die toegangshelling komen? Dat zijn zaken die storend zullen zijn op de Markt.
Ook de veiligheid is een aandachtspunt? Zal er door boor- en graafwerken schade toegebracht worden aan de panden?
Maar je kan het natuurlijk ook netjes oplossen, dat is door in één van de panden langs de Markt een fietslift te steken waarbij fietsers een pand binnenstappen en met de fiets aan de hand naar -1 kunnen om die daar beveiligd te stallen.
Steek dat in combinatie met bv. een lijnwinkel (De Lijn) op de Markt en volgens mij kan het dan wel weer aangenaam zijn, zonder een storend element op te leveren.
- Edit -
Ik zou zeggen de Carrefour op de hoek van de Philipstockstraat en Vlamingstraat inrichten als toegangsgebouw tot een ondergrondse fietsenstalling met bijhorende lijnwinkel.
Maar in hoeverre is de poort van het Historium toegankelijk? Achter het Historium kan mogelijk ook heel netjes verscholen een fietserslift geïnstalleerd worden. En daar staan volgens mij enkele gebouwtjes leeg.
Bruges Barbar June 11th, 2013, 10:44 AM Een fietsenstalling op de Markt wordt sowieso een heel moeilijke en vooral dure opdracht.
Geen enkele eigenaar zal zijn pand goedkoop ten beschikking stellen van de Stad op die toplocatie. We spreken hier op zijn minst over een paar miljoen euro zonder aanpassingswerken.
Een gapend gat onder de Markt op het plein zelf zal UNESCO (terecht) niet zien zitten. Een lift is dan weer omslachtig. En eenmaal ze met abonnementen/toegangscontrole en dergelijke gaat starten, wordt het sowieso een flop.
Persoonlijk stal ik dan mijn fiets liever op straat. Geen enkele winkelier heeft daar ooit moeilijk tegenover gedaan tegen mij, ik zet de fiets netjes op de pekkel.
CityVibes June 11th, 2013, 09:45 PM Ik ga akkoord met Bruges Barbar, een ondergrondse fietsparking is nutteloos. Eén van de gemakken van een fiets is dat je die kan neerzetten waar je wil (en dus waar je moet zijn), met respect voor de andere weggebruikers uiteraard. Je hebt er trouwens zelf alle baat bij om die goed te stallen, maar onder de grond, dat wordt te omslachtig.
vank June 12th, 2013, 12:10 AM Volledig akkoord, ik denk dat wat jullie zeggen zeker waar is.
Maar het stadsbestuur heeft verder niets in dat beleid staan, dus het wordt dit of een stadsbestuur dat 6 jaar ligt te slapen.
Bruges Barbar June 12th, 2013, 01:15 PM Dit pik ik toch ook mee uit het mobiliteitsplan van stad:
307. Het Brugs bestuur wil een bijkomende parking realiseren ter hoogte van het kruispunt Bloedput/Bevrijdingslaan.
Als ze dit combineren met een verdere ondertunneling van de Hoefijzerlaan tot de Bevrijdingslaan, zou het de rest van hun beleidsplan goedmaken!
Vraagje, kan er een apart topic gemaakt worden van mobiliteit waar wij onze eigen ideeën en voorstellen bundelen om zo zelf een positief mobiliteitsplan te maken ?
Ik heb in verschillende topics ( sommige al maanden oud) al heel goede en slimme voorstellen gelezen!
vank June 12th, 2013, 02:58 PM Dit pik ik toch ook mee uit het mobiliteitsplan van stad:
Als ze dit combineren met een verdere ondertunneling van de Hoefijzerlaan tot de Bevrijdingslaan, zou het de rest van hun beleidsplan goedmaken!
Vraagje, kan er een apart topic gemaakt worden van mobiliteit waar wij onze eigen ideeën en voorstellen bundelen om zo zelf een positief mobiliteitsplan te maken ?
Ik heb in verschillende topics ( sommige al maanden oud) al heel goede en slimme voorstellen gelezen!
Die nieuwe ondergrondse parkeergarages dateren al van 2 jaar terug. Die werden in 2011 (onder leiding van Patrick Moenaert) al goedgekeurd maar geen idee wanneer die uitgevoerd worden. (Het is nog niet voor meteen)
Parkeergarage bloedput
Parkeergarage Oud Sint-Jan
Weylerkazerne
Die laatste zal wat langer op zich laten wachten omdat daar meer achter zit. De Weylerkazerne ging normaal in 2015 openen als hotel. Ondergronds zou een rotatieparking komen en de rijrichting zou gewijzigd worden.
Via de Vlamingdam zou je de stad kunnen inrijden en de Ezelstraat zou dan stadsuitwasarts worden.
Ondertunnelen van de Hoefijzerlaan zou ambitieus zijn. Maar ik denk dat een tunnel van de Hoefijzerlaan tot voorbij het station wel een pareltje kan worden, vooral omdat het Koning Albert I-park één groots 'Central Park' kan worden waarop je de Vesten en het Minnewaterpark aansluit.
Je kan natuurlijk die tunnel wel doortrekken tot aan de Bloedput...
Van mij mogen er gerust topics aangemaakt worden hoor, zolang er in gepost wordt is er volgens mij geen probleem.
Deze dekt zowat alles nu eigenlijk (of dat nu mobiliteit, stedenbouw of nog iets anders is).
Andere (kleinere) dingen die ik in gedachten heb zijn:
Maak van de Vismarkt het Covent Garden van Brugge
Waarom geen waterpolo spelen, kanoën of zwemmen in de Reien op bepaalde dagen in de zomer?
CityVibes June 12th, 2013, 10:34 PM Een Central Park zou mooi zijn, met enkele mooie hoge gebouwen er rond, waar mensen kunnen werken en/of wonen. Hm ... ik denk teveel aan Manhatten vrees ik :-)
vank June 12th, 2013, 10:57 PM Een Central Park zou mooi zijn, met enkele mooie hoge gebouwen er rond, waar mensen kunnen werken en/of wonen. Hm ... ik denk teveel aan Manhatten vrees ik :-)
Hoge gebouwen rond het Koning Albert I-Park zie ik toch niet meteen zitten hoor. Dat zou gigantisch storen.
Trouwens enkel het VTI zal daar op termijn verdwijnen, een mooi woonproject lijkt me daar aangewezen. Bij het VTI moet je ALLES afbreken langs de zijde van het park en vervolgens een hedendaags woonproject realiseren die toch in harmonie staat met West-Brugge.
Men sprak altijd van een congrescentrum, maar ik zie dan liever een congrescentrum verschijnen op Oud Sint-Jan waar alles mooi geconcentreerd ligt. Daar zou een gebouw als het ontwerp van het MOH-museum nog altijd heel mooi kunnen staan.
Maar voor hogere bebouwing is er zeker wel ruimte.
- Waggelwater
- Binnenhaven
Die locaties liggen net buiten die perimeter en vanuit het centrum zijn ze ook niet zichtbaar.
Ideale locaties om aan stadsuitbreiding te doen.
vank June 14th, 2013, 01:11 PM Ik kwam vorige week deze foto tegen van de Hafencity in Hamburg door gebruiker Ji-Ja-Jot.
Hamburg zie ik als één van de voorbeelden voor de binnenhaven van Brugge.
http://i119.photobucket.com/albums/o122/realJot/HafenCity/Hafencity_03_zps4f26c814.jpg~original
http://i119.photobucket.com/albums/o122/realJot/HafenCity/Hafencity_08_zpsb594b01e.jpg~original
ZoT June 14th, 2013, 07:20 PM ^^Je bent toch wel héél erg gefocust op die binnenhaven hoor... Je weet toch dat daar heel wat bedrijven actief zijn en goed draaien? Je gaat nog een stap verder dan lange-termijnplanning, want hier is absoluut nog geen sprake van een brownfield of een verlaten industriegebied...
CityVibes June 15th, 2013, 11:40 AM vank, Van Volcem heeft jouw idee al opgepikt: zie video bij 2 min 14 sec ;-)
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tcyZqN-6gmk#!
|
|