View Full Version : Amsterdam: renovatie/transformatie Vijzelbank

Го́голь
April 24th, 2008, 01:14 AM
Jaaaaa! Eindelijk gaat er iets gebeuren aan het gedrocht op de Vijzelstraat. Na de sloop van het Maupoleum staat dit gebouw bijna unaniem bekend als het lelijkste gebouw van Amsterdam.

Huidige staat:

http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/218/abnamro.jpg

Vijzelstraat 66-80

Op Vijzelstraat 66-80 staat het kantoorgebouw ontworpen door de architect Duintjer, gerealiseerd in de periode van 1969 tot 1973.

Het voormalig kantoorgebouw van ABN AMRO is in november 2005 gekocht door woningcorporatie Het Oosten en institutioneel belegger Vesteda Project BV met de doelstelling een deel van het pand te verbouwen tot woningen.
Het dagelijks bestuur van het stadsdeel heeft op 17 april 2007 ingestemd met het voorstel om de helft van het totale vloeroppervlak te bestemmen voor wonen. Daarnaast heeft het dagelijks bestuur aangegeven om de ruimtes in de plint van het gebouw beschikbaar te houden voor levendige publieksfuncties als winkels, baliefuncties, horeca en niet-commerciële voorzieningen.

Woningen dus! Daar wordt de straat een stuk leefbaarder door denk ik.

Transformatie oud ABN Kantoor Amsterdam

In het centrum van Amsterdam is behoefte aan moderne woon- en werkruimtes van een hoge kwaliteit. Het voormalige ABN AMRO-kantoor aan de Vijzelgracht is bij uitstek een gebouw waarin dat kan, maar dan is wel eerst een grondige vernieuwing nodig. De verbouwing kan in de eerste helft van 2010 beginnen.

Iedere Amsterdammer kent het grote donkerbruine kantoorgebouw van de ABN AMRO aan de Vijzelgracht uit de jaren ’70. Het plan van Vesteda en Het Oosten gaat uit van een nieuwe moderne gevel die veel lichter is van kleur. Het architectenbureau Baumslager Eberle is door Vesteda en Het Oosten gevraagd een nieuw ontwerp te maken voor het gebouw.

http://www.architectenweb.nl/bin/news/105241.jpg

Over het nieuwe ontwerp heeft intensief overleg plaatsgevonden met de Welstand-/ Monumenten commissie.

Binnen krijgt het gebouw een mix van functies. De helft van het gebouw is voor werken en winkelen, de andere helft voor wonen. Op de begane grond komen luxueuze winkelruimtes, daarboven twee etages met hoogwaardige kantoorruimtes. Op de bovenste verdiepingen en aan de grachten worden ongeveer 90 huurappartementen gerealiseerd.

Nieuw ontwerp
Kenmerkend voor het nieuwe ontwerp is een gevel met veel glas, afgewerkt met natuursteen. Het natuursteen zal terugkomen in de pilaren en in de vloer.
Verder wordt aandacht besteed aan de manier waarop het gebouw zich in het stedelijk weefsel voegt:

Aan de kant van de Kerkstraat krijgt het gebouw veel groen aan de gevel, waardoor het gebouw een vriendelijker uiterlijk krijgt. De arcade wordt hoger, iets minder diep en krijgt een lichtkunstwerk. De onderdoorgang van de Kerkstraat wordt ruimer en lichter vormgegeven.

http://www.architectenweb.nl/bin/news/105279.jpg
De entree van de parkeergarage is nog onderwerp van studie. De voorgestelde oplossing via de Kerkstraat riep bij de buurtbewoners vraagtekens op.

Nota van uitgangspunten
Het stadsdeel Centrum heeft een concept Nota van Uitgangspunten opgesteld als kader voor de herontwikkeling. Daarin wil het stadsdeel dat het monumentale karakter van het gebouw behouden blijft. Woensdag 26 maart konden buurtbewoners hun mening geven op deze concept Nota tijdens een inspraakbijeenkomst.

Hoewel buurtbewoners vraagtekens zetten bij een eventueel behoud als monument, werd het gepresenteerde ontwerp door de buurtbewoners goed ontvangen.

Bron: http://www.architectenweb.nl/aweb/redactie/redactie_detail.asp?iNTypeID=-1&iNID=13425

Meer info:
Website: http://www.centrum.amsterdam.nl/smartsite.dws?id=23692
Conceptnota van uitgangspunten (PDF): http://www.centrum.amsterdam.nl/smartsite.dws?id=23912

merijn
April 24th, 2008, 01:30 AM
Gefeliciteerd; het is nu het lelijkste pand van Amsterdam met nieuw glas.

Wuppeltje
April 24th, 2008, 01:59 AM
Tja, jammer dat ze het niet afbreken en er meerdere dingen neerzetten. Maar goed, het is in ieder geval een verbetering.

hrDV
April 24th, 2008, 02:04 AM
Gebouw is te massief voor de elegante en frivole Amsterdamse binnenstad. Slopen thv de Kerkstraat zou misschien wat aan de hoogte/breedteverhouding kunnen doen, maar ook dan blijft zo'n rechttoe-rechtaanontwerp een ontsierende puist. Dat kun je zelfs met dure materialen niet camoufleren.

Го́голь
April 24th, 2008, 02:11 AM
Ach, ik weet niet, de Vijzelbank is wel erg typerend voor de architectuur van de jaren '70 (ontworpen door Duintjer) en is voorgedragen voor de gemeentelijke monumentenlijst. Ergens begrijp ik dat wel, ik vind het ook niet mooi, maar het is niet te ontkennen dat dit gebouw een zeer duidelijke afspiegeling is van een modernistische jaren '70 periode in de architectuur.

Ik vind dat het gebouw op de impressies door het gebruik maken van natuursteen en glas, en het openwerken van dichte muren erg opknapt. Het is afwachten hoe het uiteindelijk uitwerkt, maar misschien wordt het wel net zo'n juweeltje als Gebouw de Bazel en het Jolly Carlton verderop in de straat.

Slopen en er kleine woningen neerzetten lijkt me niet echt passen in het beeld van de Vijzelstraat. Dan zou je Gebouw de Bazel ook moeten slopen en dat zou doodzonde ijn van dat prachtige gebouw:

http://www.amsterdam.no/norske_spor/gaa/gebouw_de_bazel_02_foto_doriann_.jpg

Wuppeltje
April 24th, 2008, 02:27 AM
De bazel is inderdaad een prachtig gebouw, zeker na de renovatie. Met de komst van het gemeentearchief heb ik echt het gevoel dat het van Amsterdam is en moet blijven. De Vijzelstraat blijft natuurlijk een geval apart, want het was de bedoeling dat er aan beide kanten grote gebouwen kwamen. Dat concept is niet gelukt vanwege tegenstand vanuit de stad. Ik zie dus ook niet in waarom de grootschaligheid behouden zou moeten blijven.

Als het groot is en bewonderingswaardig, dan vind ik het een ander verhaal, maar daar heb ik mijn twijfels over.

Го́голь
April 24th, 2008, 02:18 PM
Globale planning
Inspraakavond over de Nota van Uitgangspunten: 26 maart 2008
Vaststelling van de Nota van Uitgangspunten door het dagelijks bestuur: mei 2008
Besluit over de monumentenstatus door het dagelijks bestuur: mei/juni 2008
Inspraakavond over het bestemmingsplan: december 2008
Ter visielegging bestemmingsplan: mei/juni 2009
Inwerkingtreding bestemmingsplan: september 2009
Bouwvergunning (P.M. Monumentenvergunning): november 2009
Start bouw: januari 2010
Oplevering: juni 2011

exprovinciaal
April 24th, 2008, 07:08 PM
Als ik eerlijk mag zijn vind ik het jammer dat dit soort gebouwen steeds meer uit de binnenstad verdwijnen, (oke deze verdwijnt niet, maar originele karakter gaat weg.) Ik vind dit pand zeker een toevoeging aan de binnenstad. Maar goed, wie ben ik,

Rabotnik
April 24th, 2008, 09:00 PM
Persoonlijk vind ik dit soort grote gebouwen een welkome afwisseling tussen alle (kleine)grachtenpanden.
En met deze nieuwe gevel komt het er best goed uit te zien.
Zonder dit soort grote gebouwen lijkt A-Dam helemaal zo een
''poppehuis'' stad.

Ik ben dan ook zeker een tegenstander van slopen,liever opknappen/renoveren.
Alleen de Nederlandsche Bank moet wat mij betrefd gesloopt worden
want hier valt niets meer aan te redden gewoon.

Го́голь
April 24th, 2008, 09:21 PM
Helemaal eens met Rabotnik, ook wat betreft De Nederlansche Bank. Ik fietste vandaag over het Frederiksplein en het valt gewoon elke keer op hoe verloederd het is, en hoeveel potentie die plek heeft. Stiekem droom ik natuurlijk nog steeds dat op de as van de Sarphatistraat ooit weer eens het Paleis voor Volksvlijt verrijst.

HansVanMeteren
April 25th, 2008, 12:07 AM
Volgens een betrouwbare bron beraadt het consortium rondom ABN Amro zich op dit moment over de toekomstige huisvesting, waarbij het hoofdkantoor aan de Gustav Mahlerlaan voor Fortis zwaar overgedimensioneerd is. Er wordt op hoog niveau (Wellink incluis) gesproken over een verhuizing van DNB naar de Zuidas, waarbij Fortis een nieuw kleiner kantoor zal bouwen in Ravel, en DNB in het ex-ABN-pand trekt. Het pand aan het Frederiksplein zal worden "herontwikkeld", waarbij DNB van haar "maatschappelijke betrokkenheid [...] blijk wil geven", het is mij niet duidelijk of dat eventueel sloop betekent en in hoeverre die betrokkenheid zich zal manifesteren door toevoeging van publieke functies op de oude locatie.

Mijn forumnaam is niet mijn echte naam, en ik kan omwille van mijn positie niet meer details prijsgeven. Omdat er ook samenhang is met nog een ander project, durf ik wel te stellen dat dit dé vastgoedtransactie van 2008 wordt, mits bij de verschillende partijen de wil aanwezig is om er echt uit te komen. Wordt vervolgd.

Го́голь
April 25th, 2008, 03:34 AM
Wow, dat is groot nieuws zeg! En het klinkt veelbelovend!

Elio di Angelis
April 25th, 2008, 09:53 AM
hopen dat het door gaat :D. en het pand van de huidige DNB word gesloopt.

Riva
April 25th, 2008, 10:04 AM
Heeft iemand een foto van DNB? Kan het me niet goed voor de geest halen, aangezien ik niet zo vaak aan die kant van Amsterdam kom.

Elio di Angelis
April 25th, 2008, 10:05 AM
^^

nooit van google gehoort?

Riva
April 25th, 2008, 10:14 AM
^^ gehoort?

Nee, zegt me niks...

Grumpey
April 25th, 2008, 04:20 PM
Volgens een betrouwbare bron beraadt het consortium rondom ABN Amro zich op dit moment over de toekomstige huisvesting, waarbij het hoofdkantoor aan de Gustav Mahlerlaan voor Fortis zwaar overgedimensioneerd is. Er wordt op hoog niveau (Wellink incluis) gesproken over een verhuizing van DNB naar de Zuidas, waarbij Fortis een nieuw kleiner kantoor zal bouwen in Ravel, en DNB in het ex-ABN-pand trekt. Het pand aan het Frederiksplein zal worden "herontwikkeld", waarbij DNB van haar "maatschappelijke betrokkenheid [...] blijk wil geven", het is mij niet duidelijk of dat eventueel sloop betekent en in hoeverre die betrokkenheid zich zal manifesteren door toevoeging van publieke functies op de oude locatie.

Mijn forumnaam is niet mijn echte naam, en ik kan omwille van mijn positie niet meer details prijsgeven. Omdat er ook samenhang is met nog een ander project, durf ik wel te stellen dat dit dé vastgoedtransactie van 2008 wordt, mits bij de verschillende partijen de wil aanwezig is om er echt uit te komen. Wordt vervolgd.
Ik weet niets van je positie, maar als je beetje mee kan praten, mag ik je dan de optie van herbouw van het paleis van Volksflijt voorstellen? Dat zou echt geweldig zijn! Het mag ook een moderne invulling van het paleis zijn, als de historie maar op mag bloeien eruit :)
Voor de rest niets dan goed nieuws dat de DNB naar zuidas gaat :)

exprovinciaal
April 25th, 2008, 05:09 PM

Terwijl ook in de wandelgangen bekend is dat de DNB uitbreid door één of meerdere verdiepingen op hun laagbouw te bouwen + dat de plint van het gebouw verbeterd wordt.

Daarnaast is het ABN Amro bank gebouw niet geschikt voor DNB. Iets met een mega grote kluis onder het gebouw wat ABN mist??

Vind het een beetje een loze opmerking, maar goed, we zullen zien of het DE vastgoedtransactie van 2008 gaat worden.

Wuppeltje
April 26th, 2008, 11:45 AM
Een grote kluis kan je natuurlijk maken. Alleen met nieuwbouw heb je een gebouw met kluis.

Mojito
April 26th, 2008, 12:47 PM
Klinkt interessant, Hans! (welkom, en houd ons op de hoogte voor zover je dat kunt!)

Ja, iedereen weet dat er een enorme kluis onder het Frederiksplein ligt. Maar ligt de Nederlandse goudvoorraad niet grotendeels in Amerika? En is er niet ook een groot 'geldpakhuis' bij Lelystad gebouwd, destijds voor de opslag van de euromunten en biljetten? Een grote kluis hoeft niet perse aan het kantoor van DNB vast te zitten.

Wuppeltje
April 26th, 2008, 01:17 PM
In de Nederlandse bank is wel het nodige goud opgeslagen. Bij het kopen en verkopen blijft de locatie van opslag meestal hetzelfde. Er ligt behoorlijk veel goud van andere centrale banken bij de Nederlandse bank. Ik vermoed dat de DNB meer goud in opslag dat het in haar bezit heeft.

Delfts blauw
April 26th, 2008, 04:35 PM
ja ik ben daar een keer op excursie geweest
en als er geprobeert wordt het goud te stelen ofzo wordt door sluizen de kluis onbereikbaar gemaakt door water

bthj
April 26th, 2008, 05:18 PM
ik heb altijd begrepen dat het grootste deel van de nederlandse goudvoorraad opgeslagen in Fort Knox. verder zijn ze zo'n beetje alles aan het verkopen omdat het monetaire systeem toch niet meer aan tegenwaarde in goud is gekoppeld. maar evengoed, voor het resterende goud op het frederiksplein kan natuurlijk altijd een oplossing gevonden worden. het geldpakhuis in de polder bijvoorbeeld.

the runner
August 18th, 2008, 11:41 PM
Sorry, foutje.

MR-Tommey
August 19th, 2008, 11:10 PM
ik heb altijd begrepen dat het grootste deel van de nederlandse goudvoorraad opgeslagen in Fort Knox. verder zijn ze zo'n beetje alles aan het verkopen omdat het monetaire systeem toch niet meer aan tegenwaarde in goud is gekoppeld. maar evengoed, voor het resterende goud op het frederiksplein kan natuurlijk altijd een oplossing gevonden worden. het geldpakhuis in de polder bijvoorbeeld.

Waar ligt het Nederlandse goud?
Bij de omwisseling van dollars naar goud ontving DNB het goud bij de Federal Reserve Bank in New York. Deze instelling fungeerde als omwisselingsloket van het Bretton Woods. Omdat de kluizen van de Federal zijn gebouwd op het rotsblok Manhattan, is de draagkracht van de
kluisvloer enorm en daarom kan in deze kluizen veel goud worden opgeslagen. Aangezien de centrale banken die het goud ontvingen in hun eigen kluizen vaak onvoldoende opslagcapaciteit hadden, lieten zij het in New York liggen. Ook het overgrote deel van de Nederlandse goudvoorraad werd aanvankelijk aangehouden bij de Federal Reserve Bank in New York en niet zoals zo vaak wordt gedacht in Fort Knox in de Amerikaanse staat Tennessee. In deze kluizen, bekend uit de James Bond film Goldfinger, ligt het Amerikaanse goud opgeslagen. Daarnaast heeft DNB ook goud liggen bij de Bank of Canada en de Bank of England. Een klein deel van de Nederlandse goudvoorraad bevindt zich in de kluizen van DNB aan het Frederiksplein in Amsterdam. De goudverkopen van DNB zijn tot nu toe vooral ten laste gegaan van de voorraad in New York.

Bron: DNB (http://www.dnb.nl/dnb/home/file/goudbeheer%20van%20DNB_tcm46-146095.pdf)

Wuppeltje
August 19th, 2008, 11:18 PM
Bij de DNB ligt ook weer veel goud van andere landen. Een andere belangrijke reden zijn de kosten voor transport. Goud wordt meestal niet getransporteerd bij verkoop door centrale banken aan elkaar.

Го́голь
December 17th, 2008, 01:43 AM
Weet iemand toevallig ook of de Vijzelbank nu wel of niet op de gemeentelijke monumentenlijst is gekomen? Ik kan er op de website niets over vinden....

Wuppeltje
December 17th, 2008, 01:55 AM
Het is geen monument, wel staat het op de lijst van de top 100 naoorloge gebouwen van BMA:
http://www.bma.amsterdam.nl/monumenten/jonge_monumenten/amsterdamse_top_100

De monumentenstatus is te zoeken op:
http://www.bma.amsterdam.nl/kennisbank_amis

Го́голь
December 17th, 2008, 02:01 AM
Ah bedankt! Dan is dat voorstel er dus gelukkig niet doorgekomen, want afgelopen juni zou men in de gemeenteraad stemmen over de monumentenstatus van het gebouw.

Het betekent dus dat de architect behoorlijk zijn gang kan gaan om dit vrij lelijke gebouw aan te passen aan de eisen van de moderne tijd :okay:

Го́голь
December 17th, 2008, 02:37 AM
Ter informatie, dit gebouw stond er voordat de Vijzelbank werd gebouwd (jaren '20 tot jaren '50, afgebroken wegens deels ingestort):

http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/219/vijzelstraat2.jpg

Alleszins jammer dat dat niet is blijven staan...

Rietendak
December 17th, 2008, 03:36 AM
Ter informatie, dit gebouw stond er voordat de Vijzelbank werd gebouwd (jaren '20 tot jaren '50, afgebroken wegens deels ingestort):

http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/219/vijzelstraat2.jpg

Alleszins jammer dat dat niet is blijven staan...Mwah, het ziet er zeker mooier uit dan wat er nu staat, maar het is ook wel erg gesloten. Misschien ben ik bevooroordeeld, omdat ik van mijn zesde tot mijn zeventiende om de hoek van de Vijzelbank woonde, maar eigelijk is het eronder altijd heel prettig lopen/met de fiets wachten tot de regen ophoudt. De kunst-dingetjes die vaak in de glazen vitrages tentoongesteld worden, de openheid van de plint, etc. Van een afstandje is het inderdaad een vrij lelijk gebouw en er kan veel aan worden verbeterd, maar ik heb toch goede herinneringen aan de tientallen keren dat ik er met een vriendinnetje onder fietste om even te schuilen. :).

Desondanks zou ik weinig rouwig zijn als het complex werd afgebroken en vervangen door Nieuwe (zie Stadionplein) Amsterdamse School van pakweg zeven verdiepingen met winkels in de plint en een behouden overkapping.

Го́голь
December 17th, 2008, 07:13 AM
^^ Dat zouden waarschijnlijk wel meer mensen willen, mezelf aarzelend incluis, maar dat gaat nu eenmaal helaas niet gebeuren :D. Ik vind de impressies zoals ze er op de vorige pagina uitzien mooi genoeg om van de Vijzelstraat in de toekomst iets moois te maken.

De renovatie van Gebouw De Bazel was een grote stap vooruit voor de straat, daar zal niemand het mee oneens zijn waarschijnlijk. Minder bekend is echter de renovatie door NV Stadsgoed (architect Rappange en partners) en nieuwbouw aan de andere kant van de straat. Dat komt waarschijnlijk doordat die nieuwbouw in de traditionele stijl van de huizen die er stonden is opgebouwd (een pré wat mij betreft).

http://farm4.static.flickr.com/3036/2625719412_1fa0bc4f01_b.jpg

Ja, die vijf huizen vanaf rechts zijn inderdaad nieuwbouw, geen renovaties. Het Albert Heijngebouw staat hier in de steigers, maar dat is een ander project. Het monumentale hoekhuis daarnaast, aan de Kerkstraat, en een paar panden daarnaast waren ook onderdeel van het project van NV stadsgoed.

Totale project

Deelproject 1: Vijzelstraat 121 t/m 137, Prinsengracht 955 en 957 (Vijzelstraat 121 t/m 131 nieuwbouw (op bovenstaande foto), rest renovatie)

Deelproject 2: Vijzelstraat 107, 109, 111, Kerkstraat 245 (renovatie, Vijzelstraat 111 is het monumentale hoekpand op bovenstaande foto)

Deelproject 1
http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/208/vijzelstraat1a.jpg
Oude situatie Vijzelstraat 121-135 (Vijzelstraat 137 staat er niet op).

http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/208/vijzelstraat1b.jpg
Nieuwe situatie, een laag hoger dus, in dit geval totaal niet erg, want die laagbouw paste totaal niet in het profiel van de Vijzelstraat.

http://www.rappange.nl/icc/upload/Rappange/project_plaatjes236__foto%201.jpg
De gesloopte panden

http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/223/vijzelstraat2.jpg
Nieuwbouw

http://www.stadsgoed.nl/uploads/img///Gerestaureerd/VS-PG/121-127%20klein.jpg
Achterzijde voor

http://www.stadsgoed.nl/uploads/img///Gerestaureerd/VS-PG/achterkant%20vijzel%20st%202.jpg
Achterzijde na

De nieuwbouw staat overigens recht tegenover de Vijzelbank, het uitzicht had dus iets beter gekund :D:
http://www.stadsgoed.nl/uploads/img///Gerestaureerd/VS-PG/dakkap-1%20klein.jpg
De Vijzelbank!

http://www.stadsgoed.nl/uploads/img///Gerestaureerd/VS-PG/detailvijzelstr%20-7%20klein.jpg
Dezelfde dakkapel van buiten

http://www.rappange.nl/icc/upload/Rappange/project_plaatjes238__foto%203.jpg
Hoekhuis Prinsengracht en de oude bebouwing voor de sloop

http://www.rappange.nl/icc/upload/Rappange/project_plaatjes445__Hoek%20prinsengracht.jpg
Nieuwe situatie

Deelproject 2
http://www.rappange.nl/icc/upload/Rappange/project_plaatjes237__foto%202.jpg
Vijzelstraat 107, 109, 111, Kerkstraat 245 oude situatie

http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/223/vijzelstraat1.jpg
Nieuwe situatie (merk ook het torentje op :))

http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/223/vijzelstraat3.jpg
Vijzelstraat 107, nieuwe situatie

Een lezenswaardig artikel staat op de site van de VVAB, met wie ik het niet altijd eens ben, maar in dit geval hebben ze toch grotendeels gelijk:

http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/223/cumlaude.html

Dit soort kleinschalige projecten vind ik eigenlijk wel de mooiste in Amsterdam. Rappange doet veel van dit soort dingen, de Arti-straat was ook hun ontwerp.

Op de site van NV Stadsgoed is overigens te vinden dat men eind 2008 zal beginnen aan Vijzelstraat 93, dat in voorjaar 2009 klaar moet zijn. Het zal wel niet een al te groot project zijn, maar alle beetjes helpen :D.

Mojito
December 17th, 2008, 12:00 PM
@ Го́голь : inderdaad, de renovatie van de oostwand is vrij geruisloos gegaan. Ik heb het amper doorgehad. In mijn geheugen is het nog steeds een rijtje rotte kiezen, maar het resultaat is erg geslaagd. Komt ook doordat ik de Vijzelstraat op de een of andere manier altijd oversla in mijn loop- fiets- en tramrondjes door de stad.

[off-topic]Tweeduizend posts![/off-topic]

Grumpey
December 17th, 2008, 01:15 PM
zonde, de laatste tijd is er echt een enorme metamorfose wat betreft winkelaanbod gaande in de vijzelstraat.

Го́голь
December 17th, 2008, 02:01 PM
^^ Inderdaad, ik ben er net vanwege mijn post nog maar 's langsgefietst om die nieuwbouw/restauraties nog eens grondig te bekijken en ik kwam er achter dat er erg mooie winkels in de plint zijn gekomen. Op 107-109 een Vlaamsch Broodhuys, met volgens mij een echte Vlaming achter de toonbank en uiteraard overheerlijk uitziend brood. Op 111 een luxe schoenenzaak genaamd Jan Jansen schoenen en in de nieuwbouw onder meer een kinky mannenkapper genaamd Strong Young Urban, een Organic-foodwinkel en een winkel waar ze dure wereldbollen, ouderwetse modelvliegtuigen etc. verkochten (die leek niet zo goed te lopen, je krijgt er in ieder geval behoorlijk veel korting :D). Alles zag er érg verzorgd en netjes uit, volledig het tegenovergestelde van wat je aan het begin van de Vijzelstraat tegenover het Carlton kunt vinden....

Elmo
December 17th, 2008, 11:14 PM

Hoe anders kan de situatie een half jaar later zijn. ;)

Mojito
December 17th, 2008, 11:22 PM
^^ Elders op dit forum stond al dat DNB het pand aan het Frederiksplein gaat verbouwen en uitbreiden (door de onderbouw op te hogen). Aan dat gebouw zitten we dus nog wel enkele decennia vast...

Elmo
December 17th, 2008, 11:34 PM
Dat wist ik ook wel. Het ging mij meer om de situatie waarin Fortis/ABN zich nu bevinden. Nieuwbouw is voor hen voorlopig uit den boze! ;)

Го́голь
May 5th, 2009, 03:16 PM
Duintjer CS is nieuwe stek Post CS
'Hier is het schoon. Rustig. Dat is eigenlijk heel erg prettig'

AMSTERDAM - Ze delen de lift niet meer met graffiti en bierflesjes, maar met keurige bankmensen. Zeventig creatieve bedrijven verhuisden vorige maand van het Post CS-gebouw naar Duintjer CS.

De naam van het gebouw moet net zo bekend worden als Post CS. Zodat mensen niet meer zeggen: dat lelijke ABN Amrogebouw aan de Vijzelstraat, met die doorgang voor de Kerkstraat, maar Duintjer CS. Een verwijzing naar de architect van het pand, Marius Frans Duintjer, en naar de huurders: de bedrijven die uit het Post CS-gebouw kwamen.

De architecten, fotografen, webdesigners, ontwerpers en andere creatieven moeten nu langs een keurige receptie met vetplant op de balie, en met een pasje door een tourniquet. Een heel andere sfeer dan het afgeragde Post CS-gebouw, dat onder de graffiti zat en waar zwervers huisden in het noodtrappenhuis.

"In het Post CS-gebouw werd zo ontzettend vaak ingebroken, dat niemand bezwaar had tegen de pasjes," zegt Willem Velthoven, directeur van Mediamatic. Bij Mediamatic werd in het Post CS-gebouw vier keer ingebroken. Uiteindelijk plaatste de multimediaorganisatie ijzeren rolluiken.

Boris Veldhuijzen van Zanten, mede-eigenaar van onder meer thenextweb.org, huist op de tweede verdieping en houdt wel van de rustige sfeer in het nieuwe pand. "Het had wel wat natuurlijk, liften vol graffiti. Stonden 's ochtends de bierflesjes van de avond ervoor nog in de lift. Hier is het schoon. Rustig. Dat is eigenlijk heel erg prettig."

Op de eerste verdieping zitten nog steeds medewerkers van de bank, de rest van het zeven verdiepingen tellende pand stond al langer leeg. Heineken zat er zelfs een tijdje in. Begin dit jaar werd bedacht door de gemeente, woningbouwvereniging Het Oosten (nu Stadgenoot), locatiebemiddelaar Fanu en de creatieve bedrijven uit Post CS, dat ze gezamenlijk naar de Vijzelstraat zouden kunnen. Een gigantische operatie. "Weken lang is het hier de hele dag, tot middernacht, druk geweest met verhuiswagens," vertelt Chantal Wiertz, projectleider vanuit Fanu.

En dat voor slechts anderhalf jaar. December 2009 loopt het huurcontract af. Eigenaren van het pand Stadgenoot en Vesteda willen appartementen in het gebouw gaan maken. Maar zoals dat gaat met vergunningen en verbouwingen, misschien loopt dat wel uit. In het Post CS-gebouw konden ze tenslotte ook jaren langer blijven dan gepland.

De bedrijven uit het voormalige PTT-gebouw naast het Centraal Station zijn verenigd in een stichting. Doordat de bedrijven gezamenlijk op zoek gingen naar nieuwe ruimtes werden de 12.500 vierkante meters in het deels leegstaande pand op de Vijzelstraat gevonden. Wiertz: "Dat maakt het ook makkelijk voor de toekomst. Je kunt ons bij wijze van spreken zo gezamenlijk oppakken en allemaal neerzetten in een ander leegstaand pand."

Een deel van de bedrijven is al helemaal ingericht, anderen zijn nog aan het bouwen. De meeste verdiepingen waren leeg, zonder wanden. Die zijn in opdracht van de huurders geplaatst. Een communicatiebureau is op de derde verdieping nog bezig met het plaatsen van schuine wanden. Op de tweede verdieping heeft Veldhuijzen van Zanten de pingpongtafel in een ruimte gezet die nog verhuurd moet worden. "Hij stond op de gang, maar dat mocht niet.'

De zevende verdieping, een open ruimte van 800 vierkante meter, met keuken, is nog niet open. Het mag geen publieke ruimte worden, er mag geen openbare horeca in komen. Maar er komt wel een café voor huurders van het pand. En de mogelijkheid er netwerkborrels te geven, tentoonstellingen te organiseren, enzovoorts.

Voor het publiek toegankelijk is alleen de expositieruimte van Mediamatic, op de begane grond. Op dit moment ligt er een enorme berg oude kleren, voor de tentoonstelling Me!Me!Me! Naaimachines staan in een cirkel opgesteld. Tijdens workshops kunnen bezoekers de tweedehands kleren veranderen in hippe items.

Achterin de expositieruimte staat een goede koffiemachine, voor bezoekers van de tentoonstelling. En in de toekomst voor freelancers die af en toe niet thuis willen werken. Speciaal voor hen maakt Mediamatic een hoek met printer en andere faciliteiten.

De ABN-Amro medewerkers vinden de invasie van vijfhonderd creatieven in het pand wel 'spannend'. Hoewel ze wel even moeten wennen aan die honderden extra fietsen voor de deur.

Parool - Liedewij Loorbach

http://www.topstad.amsterdam.nl/nieuws/duintjer_cs_is

Volgens het stadsdeel heeft Duintjer CS zelfs een huurcontract tot maart 2010. Hopelijk gaat er daarna eindelijk iets gebeuren.

Го́голь
August 22nd, 2009, 03:53 PM
Er is nieuws!

Stand van Zaken
Het dagelijks bestuur heeft de Nota van Uitgangspunten (http://www.centrum.amsterdam.nl/PDFjes/Vijzelstraat66-80NvU.pdf) (2,3Mb) voor het pand Vijzelstraat 66-80 op 30 juni 2009 vastgesteld. In overleg met ontwikkelaars is uiteindelijk besloten om 30% van de woningen te realiseren in de sociale huursector, 25% in het middensegment en 45% huur in het hoogste segment. Alle woningen, ook de vrije sector woningen, worden levensloopbestendig en aanpasbaar gebouwd. In de plint en souterrain komen publieksverzorgende functies en voor de rest kantoorruimte. Uitgangspunt is dat de kantoorruimte flexibel wordt opgezet zodat het eventueel plaats kan bieden aan een internationale hoofdvestiging of aan creatieve bedrijvigheid. Er zijn voldoende inpandige parkeerplaatsen voor zowel bewoners als bedrijven. Daarom komen de gebruikers niet meer in aanmerking voor een parkeervergunning op straat.

Niet op monumentenlijst
In overleg met Bureau Monumenten en Archeologie (BMA) zijn welstandscriteria opgesteld die ook de monumentale waarden van Vijzelstraat 66-80 benoemen. De monumentenprocedure wordt nu afgerond waarbij het dagelijks bestuur heeft besloten dit pand niet aan te wijzen als gemeentelijk monument. De ontwikkelaars gaan aan de slag met een verbouwingsplan dat het pand en monumentale waarden respecteert en straks op een positief advies van de Commissie voor Welstand en Monumenten (CWM) kan rekenen. Informatie en inspraak over de plannen heeft vorig jaar al plaatsgevonden.

Vervolg
Het besluit van het dagelijks bestuur wordt ter kennisname verzonden aan de raadscommissie Bouwen Wonen & Stedelijke Ontwikkeling d.d. 9 september 2009. De commissie heeft inmiddels besloten het besluit te agenderen voor de volgende commissievergadering op 9 september 2009.

Aanwezigen van de inspraakavond en mensen die een inspraakreactie hebben gestuurd per post, email of fax zijn hiervan door middel van een brief op de hoogte gebracht.

Го́голь
August 22nd, 2009, 04:05 PM
Nieuwe globale planning:

5.3 Globale planning
Vaststelling van de Nota van Uitgangspunten door het dagelijks bestuur
en vervolgens ter advisering voor te leggen aan de Commissie Bouwen,
Wonen en Stedelijke Ontwikkeling -- juni/september 2009
Besluit over de monumentenstatus door het dagelijks bestuur
en vervolgens ter advisering voor te leggen aan de Commissie Bouwen,
Wonen en Stedelijke Ontwikkeling -- juni/september 2009
Inspraak bestemmingsplan -- medio 2010
Tervisielegging -- begin 2011
Vaststelling deelraad bestemmingsplan -- medio 2011
Bouwvergunning (P.M. Monumentenvergunning) -- medio 2011
Start bouw -- eind 2011
Oplevering -- eind 2012

Elio di Angelis
August 22nd, 2009, 04:23 PM
^^

Thanks voor de info :)

Го́голь
January 29th, 2010, 04:44 AM
Zou de bank nog opgeVIJZELd worden voor de Giro? ;)

Го́голь
March 7th, 2010, 07:35 PM
De definitieve Nota van Uitgangspunten is in februari 2010 vastgesteld:

http://www.centrum.amsterdam.nl/aspx/download.aspx?nocache=true&file=/contents/pages/212621/22022010_definitievenvudb010210.pdf

Nota van Uitgangspunten

Het dagelijks bestuur heeft de Nota van Uitgangspunten voor het pand Vijzelstraat 66-80 op 30 juni 2009 vastgesteld. In overleg met ontwikkelaars is uiteindelijk besloten om 30% van de woningen te realiseren in de sociale huursector, 25% in het middensegment en 45% huur in het hoogste segment. Alle woningen, ook de vrije sector woningen, worden levensloopbestendig en aanpasbaar gebouwd. In de plint en souterrain komen publieksverzorgende functies en voor de rest kantoorruimte. Uitgangspunt is dat de kantoorruimte flexibel wordt opgezet zodat het eventueel plaats kan bieden aan een internationale hoofdvestiging of aan creatieve bedrijvigheid. Er zijn voldoende inpandige parkeerplaatsen voor zowel bewoners als bedrijven. Daarom komen de gebruikers niet meer in aanmerking voor een parkeervergunning op straat.

Het besluit van het dagelijks bestuur is ter kennisname verzonden aan de raadscommissie Bouwen Wonen & Stedelijke Ontwikkeling d.d. 9 september 2009. De commissie heeft besloten het besluit te agenderen ter bespreking. Aanwezigen van de inspraakavond en mensen die een inspraakreactie hebben gestuurd per post, email of fax zijn hiervan door middel van een brief op de hoogte gebracht.

Op 9 september 2009 heeft de commissie Bouwen Wonen en Stedelijke Ontwikkeling de NvU besproken. Een meerderheid van de commissie was positief over de NvU. Maar een deel was kritisch over het grote aantal woningen in het dure huursegment.

Naar aanleiding van deze reacties is uiteindelijk gekomen tot een oplossing waarbij de woningen in het middensegment niet worden verhuurd, maar verkocht voor een prijs van € 4100 per m2. De gedachte hierachter is dat de netto hypotheeklasten bij € 1000,- per maand liggen, waardoor de woningen beter betaalbaar zijn voor de middeninkomens. De deelraad heeft op 17 december 2009 aangegeven hiermee akkoord te zijn. Daarna is de NvU met deze wijziging opnieuw vastgesteld door het dagelijks bestuur. Aanwezigen van de inspraakavond en mensen die een inspraakreactie hebben gestuurd per post, email of fax zijn hiervan door middel van een brief op de hoogte gebracht.

Sjoemaflop
March 24th, 2011, 11:07 AM
Een jaar later bekend wat er met die monoliet gaat gebeuren?

1+2=3
March 24th, 2011, 11:35 AM
Erger me altijd dood aan dit gebouw. Het enige positieve van het gebouw is de ruime overkapping aan de straatkant, zodat je een brede stoep overhoudt.

Afbreken, of zo grondig renoveren dat het totaal onherkenbaar wordt. Het massieve is niet erg. Andere gebouw meer naar het noorden (De Bazel) is prachtig. Ik denk eigenlijk dat ik het massieve hier juist zou preferen boven een kleinschaliger gebouw, en dat het nog wel wat grootser mag (hoger ook vooral).

Edit: wat verder ook tegen de vlakte mag van mij is dat toch vrij matige pand van het consulaat-generaal van Italie, op de hoek Vijzelstraat-Prinsengracht (noord-oost zijde). Veel te kleinschalig.

Grumpey
March 24th, 2011, 02:35 PM
De grootte is wel heel storend hoor, vanuit meerdere grachten kijk je tegen de achterkant van de bazel of de bank aan. Ga maar eens op de leidsestraat lopen en kijk richting de vijzelstraat, het stoort best wel, duidelijk een muureffect. En het is wel de grachtengordel waar je het over hebt. De vijzelstraat zou vooral veel baat hebben bij meer zonlicht en wat minder somberte. Op dit moment zijn de gebouwen echt eigenlijk te groot voor die plek, ondanks dat ik er absoluut niet voor pleit om de Bazel af te breken.

Hoogloper
March 24th, 2011, 03:00 PM
Toekomstig herbestrating van de straat zal het er minder somber uit laten zien. Nu is het een grote zwarte teervlakte dat je tegemoet komt.

1+2=3
March 24th, 2011, 08:50 PM
De grootte is wel heel storend hoor, vanuit meerdere grachten kijk je tegen de achterkant van de bazel of de bank aan. Ga maar eens op de leidsestraat lopen en kijk richting de vijzelstraat, het stoort best wel, duidelijk een muureffect. En het is wel de grachtengordel waar je het over hebt. De vijzelstraat zou vooral veel baat hebben bij meer zonlicht en wat minder somberte. Op dit moment zijn de gebouwen echt eigenlijk te groot voor die plek, ondanks dat ik er absoluut niet voor pleit om de Bazel af te breken.

Mijns inziens is de Vijzelstraat de breed voor kleinschaligere bouw. Ga je lage(re) panden neerzetten, dan wordt het te leeg, te dorps. Grachtengordel leuk en aardig, die laat je verder intact. Dat er delen van het centrum contrasteren met de grachtengordel is naar mijn idee prima. Hier lijkt me, net zoals op het Rokin en Damrak, (zeer) grote / grootse panden nu juist welkom. Je wilt toch ook zeker niet het Paleis op de Dam of de Nieuwe kerk weg hebben? Wel moet het (uiteraard) kwaliteit hebben, d.w.z. het moet er vooral niet 'goedkoop' uitzien.

Wuppeltje
March 25th, 2011, 12:02 AM
^^
Wat je mening ook is over de Vijzelstraat qua bouw, wat natuurlijk vooral opvalt is dat het een enorm rotzooi is aan stijlen, omvang van gebouwen, etc. De westkant grootschalig, de oostkant kleinschalig. Meer horizontale lijnen aan de westkant, aan de oostkant verticaal. De Vijzelbank wijkt nog verder af vanwege materiaalgebruik ed.

SkyBridge
March 25th, 2011, 11:14 AM
Wat is daar mis mee Wuppeltje?
Valt me nu meer dan ooit op hoe krampachtig in Nederland uniformiteit wordt nagestreefd. De grachtengordel wordt in de posts hierboven als eenvormig museum bestempeld en een veelheid aan stijlen is meteen een rotzooi. Ben wel benieuwd wat ervoor zorgt dat het in jouw ogen rotzooi is in plaats van een bonte verzameling of een gevarieerd geheel.

Grumpey
March 25th, 2011, 01:13 PM
Mijns inziens is de Vijzelstraat de breed voor kleinschaligere bouw. Ga je lage(re) panden neerzetten, dan wordt het te leeg, te dorps. Grachtengordel leuk en aardig, die laat je verder intact. Dat er delen van het centrum contrasteren met de grachtengordel is naar mijn idee prima. Hier lijkt me, net zoals op het Rokin en Damrak, (zeer) grote / grootse panden nu juist welkom. Je wilt toch ook zeker niet het Paleis op de Dam of de Nieuwe kerk weg hebben? Wel moet het (uiteraard) kwaliteit hebben, d.w.z. het moet er vooral niet 'goedkoop' uitzien.

Wat ik vind is dat we dat soort grootschalige projecten al overal doen in Nederland, ik denk dat we de kostbare mooie kleinschalige bebouwing die er in de grachtengordel staat gewoon even een keertje moeten sparen van dit soort grote schaal denken. Het is lastig, en veel mensen hun handen zullen jeuken om allerlei ingrepen te doen, maar is het nou echt zo lastig om 1 gebied in de binnenstad even te ontzien hiervoor? Het feit dat mensen de vijzelstraat al niet eens meer zien als grachtengordel geeft al aan hoe erg het is doorgeslagen met vernieuwingen in de straat. Ik zou kleinschaligere bouw toejuichen, de vijzelstraat zou daardoor, met meer licht en meer ruimte, een mooie laan kunnen worden. Overigens valt het met dat licht en ruimte ook wel mee, het is dezelfde afstand als bij de keizersgracht het geval is en daar voelt het ook niet te leeg aan.

1+2=3
March 27th, 2011, 12:42 AM
@ Grumpey

Keizersgracht heeft dan ook vrij veel grootse (statige) panden, vaak ook hoger dan de panden op de Vijzelstraat aan de oostelijke zijde. Maar goed, wellicht dat jij die orde van grootte prima vindt, en panden zoals deze Vijzelbank duidelijk weer te groot/massief.

Ik vind verder natuurlijk ook dat de grachtengordel behouden moet blijven, maar dat het daarbij prima is (en zelfs welkom) als er vrij grote en hoge panden komen langs het Damrak, Rokin, Vijzelstraat en Vijzelgracht.

bthj
March 27th, 2011, 11:58 AM
er zal in de binnenstad nooit meer meer gebouw verrijzen van de omvang van een bijenkorf of vijzelbank. daar is geen behoefte meer aan.

1+2=3
March 27th, 2011, 03:00 PM
^^ Nog even los van het feit dat niemand in de toekomst kan kijken, wat is dan precies die behoefte die er eerst wel zou zijn geweest, en waarom zou die er nu en / of later niet meer zijn?

South Axis
March 27th, 2011, 07:27 PM
er zal in de binnenstad nooit meer meer gebouw verrijzen van de omvang van een bijenkorf of vijzelbank. daar is geen behoefte meer aan.

Klopt, die tijden zijn nu wel voorbij, naast dat het haast onmogelijk is om uberhaubt nog ruimte te vinden voor gebouwen van zulke omvang, is het gezien de monumentenstatus, en lokale aanhang ook zeer moeilijk.

Daarbij kiezen grote bedrijven tegenwoordig liever voor een grote, goedkopere locatie aan de rand van de stad, waar de bereikbaarheid meestal ook groter is.

Ik vind het geen mooi gebouw, maar ik zou het zeker niet slopen, daar is de straat echt niet meer mee te "redden". Daarnaast zou de evenwicht al helemaal verloren gaan, als alleen de mooie buurman nog boven alles en iedereen uitsteekt.

Daarnaast neemt de straat juist door de bekende bewogen geschiedenis, enigzins een belangrijke plaats in, in de geschiedenis van Amsterdam, en is het een vaste bezienswaardigheid tijdens de rondvaartboot-tours.

Sky Scraper
March 27th, 2011, 09:03 PM
Ik vind het geen mooi gebouw, maar ik zou het zeker niet slopen, daar is de straat echt niet meer mee te "redden".

Waarom zou de straat niet meer te redden zijn als het gebouw gesloopt zou worden? Dat werd ook gezegd over het blok aan de overkant. De helft van dat blok werd een paar jaar geleden gesloopt en weer opnieuw opgebouwd met een extra verdieping om de ruimtelijke verhoudingen in de straat wat te verbeteren (en het project rendabeller te maken). Veel mensen hebben niet eens in de gaten dat die panden daar splinternieuw zijn...

http://www.rappange.nl/icc/upload/Rappange/project_plaatjes238__foto%203.jpg

http://www.rappange.nl/icc/upload/Rappange/project_plaatjes499__Vijzelstraat%202.jpg

http://www.rappange.nl/index.php?page=projectinfo&id=32

Waarom niet dezelfde historische panden herbouwen die hier van oudsher stonden, maar dan met een verdieping of twee erop om de maten passender te maken, net zoals aan de overkant? Waarom zou je in een straat die al 100 wijzigingen en ingrepen heeft gehad moeten vasthouden aan een pand dat niet meer voldoet aan de bouwkundige en functionele eisen van vandaag?

bthj
March 27th, 2011, 09:28 PM
^^ Nog even los van het feit dat niemand in de toekomst kan kijken, wat is dan precies die behoefte die er eerst wel zou zijn geweest, en waarom zou die er nu en / of later niet meer zijn?

je hebt gelijk. nooit gaat te ver. maar je kunt veilig aannemen dat in de komende 30 tot 50 jaar niets van die orde zal plaatsvinden. aan grote beursvloeren is geen behoefe meer (de huidige staan defacto leeg, de invulling er eigenlijk alleen om die gebouwen naast hun architectonische bestaansrecht, nog iets van een praktisch bestaansrecht te geven). ook is het niet aannemelijk dat er een uitdager van de bijenkorf binnenkort zijn deuren opent. en aan groot kantooroppervlak is ook al geen behoefte meer, laat staan in het centrum.

je beste kans op iets groots is eigenlijk wel de mogelijkheid dat sarko het op zijn heupen krijgt en besluit dat amsterdam toch de enige geschikte hoofdstad is voor de franse republiek.

Hoogloper
March 28th, 2011, 02:59 PM
Oosterdokseiland ligt ook in het centrum en daar worden op dit moment vergelijkbare volumes neergezet..

bthj
March 28th, 2011, 03:10 PM
maar geen binnenstad. maar los daarvan, dit is de realisatie van plannen die al mee dan 15jaar oud zijn.

krulstaartje
March 28th, 2011, 03:47 PM

Dat weet ik zo net nog niet. De behoefte aan grote gebouwen met een retail-, hotel- of onderwijsfunctie is er zeker nog. Dat de kantoren uit de binnenstad vertrekken betekent nog niet dat het daarmee gedaan is.

Recente voorbeelden zoals de Kalvertoren of de Albert Heijn aan de Jodenbreestraat, toch geen kleine gebouwen, laten zien dat ze er nog kunnen komen ook. Andere voorbeelden van recente projecten (geen nieuwbouw, maar het laat wel de behoefte zien) met grote gebouwen in de binnenstad zijn hotel Amrath of de optopping van het Barlaeus.

In die buurt heb je trouwens nog wel een aantal grote kantoren, het gebouw op de hoek van de nieuwe spiegelstraat en de keizersgracht is ook vrij groot bijvoorbeeld. Als je in die buurt een vergelijkbaar gebouw neer zou zetten (want zo iets past goed!) heb je daar binnen no-time een advocatenkantoor in zitten, zeker met NZ-lijn naar de Zuidas.

Hoogloper
March 28th, 2011, 05:43 PM
maar geen binnenstad. maar los daarvan, dit is de realisatie van plannen die al mee dan 15jaar oud zijn.

Voor de goede orde, de Vijzelbank ligt ook niet in de binnenstad. Wel in het centrum net als het Oosterdokseiland. Daarbij zijn de gebouwen van Oosterdokseiland naar mijn schatting rond 2004 in aanbouw gegaan en ook nog niet 'verrezen' want dat is waar je het over had. Daar komt nog bij dat het grootste gebouw daar nog niet eens in aanbouw is. Maar goed on topic maar weer.

bthj
March 28th, 2011, 10:09 PM
ik had het over gerealiseerd worden. vanaf de ontwikkelingsfase. oosterdokseiland zit al heel lang in de pen. overigens is de vijzelbank wel degelijk binnenstad zo binnen de 17e-eeuwse ring.
de voorbeelden van de kalvertoren en de jodenbree zijn ongelukkig gekozen. de laatste is juist gebouwd met het oog op gewenste schaalverkleining. daarvoor is het maupoleum na een ongewenst bestaan van 20 jaar, gesloopt.
de kalvertoren is geopend in 96 en zit inmiddels in de problemen vanwege haar gedateerdheid.
het kantoor tussen de herengracht en de keizersgracht is mooi, maar staat er al een tijd. heel groot is het niet. het was 10 jaar geleden al te klein voor kennedyvanderlaan en ook de afm is er al weer weg.
amrath (met paternoster) is prachtig maa het staat er al een tijd. tot voor kort zat hier de gvb. als het gebouw er niet was geweest had amrath er niet iets ontwikkeld.
hoe dan ook, hoeveel gebouwen van de omvang van bijenkorf en vijzelbank zijn er eigenlijk in de binnenstad?

krulstaartje
March 29th, 2011, 12:05 AM
Even voor de duidelijkheid: ik zie niet overal grote gebouwen verschijnen. Wat ik betwist is dat ik denk dat de optie en de vraag er zeker is. Dat het er niet van komt is bv. te wijten aan dat je gewoon niet zo gek veel grote vrije ruimte hebt om zoiets neer te zetten. Maar áls de ruimte er is, denk ik zeker dat het kan.

Als je een lijstje wil, oude monumenten (kerken e.d.) uitgesloten, sommigen weet ik de naam niet van.

Bijenkorf, Vijzelbank, de Bazel, Diverse UvA gebouwen rond Oudemanhuispoort, Amsterdamsche Bank, Stopera (viesbah), Markenhoven, Magna Plaza, dat lelijke fortis gebouw aan het Rokin, dat enorme gebouw waar de Albert Heijn in zit achter het paleis, delen van de Weesperstraat als je die wil meetellen, paleis van justitie prinsengracht, diverse hotels (Renaissance, Amrath), het oude gemeentehuis... tsja, niet veel meer denk ik, maar ook zeker niet weinig!

Hoogloper
March 29th, 2011, 12:18 AM
@bthj
De historische binnenstad is aan die kant begrenst door de Singel en dat zal altijd zo blijven. Hoe lang iets 'in de pen is' zegt niets, als er geen vraag naar is zal dat namelijk zo blijven. Zo lust ik er nog wel een paar. De aanname dat er de komende 30 á 50 jaar niets meer van een dergelijke omvang zul komen zul je binnen 10 jaar op op terug moeten komen, let maar op ;)

insulting-dutchman
March 29th, 2011, 03:07 AM
Even voor de duidelijkheid: ik zie niet overal grote gebouwen verschijnen. Wat ik betwist is dat ik denk dat de optie en de vraag er zeker is. Dat het er niet van komt is bv. te wijten aan dat je gewoon niet zo gek veel grote vrije ruimte hebt om zoiets neer te zetten. Maar áls de ruimte er is, denk ik zeker dat het kan.

Als je een lijstje wil, oude monumenten (kerken e.d.) uitgesloten, sommigen weet ik de naam niet van.

Bijenkorf, Vijzelbank, de Bazel, Diverse UvA gebouwen rond Oudemanhuispoort, Amsterdamsche Bank, Stopera (viesbah), Markenhoven, Magna Plaza, dat lelijke fortis gebouw aan het Rokin, dat enorme gebouw waar de Albert Heijn in zit achter het paleis, delen van de Weesperstraat als je die wil meetellen, paleis van justitie prinsengracht, diverse hotels (Renaissance, Amrath), het oude gemeentehuis... tsja, niet veel meer denk ik, maar ook zeker niet weinig!

of het vrij lelijke uva gebouw aan de spuistraat. dat bejaardentehuis op de nieuwmarkt, en als ik wat langer nadenk vind ik heus nog wel wat, die schreeuwerige tempel op de zeedijk bijvoorbeeld, of is die niet groot genoeg?

bthj
March 29th, 2011, 09:53 PM
@bthj
De historische binnenstad is aan die kant begrenst door de Singel en dat zal altijd zo blijven. Hoe lang iets 'in de pen is' zegt niets, als er geen vraag naar is zal dat namelijk zo blijven. Zo lust ik er nog wel een paar. De aanname dat er de komende 30 á 50 jaar niets meer van een dergelijke omvang zul komen zul je binnen 10 jaar op op terug moeten komen, let maar op ;)

onzin, de begrenzing is de singelgracht. de weversbuurt is meer dan 300 jaar oud, en ook de jordaan is van de eerste helft van de 17e-eeuw.
verder doe ik geen aanname , maar een voorspelling en ik voorspel dat er niets zal komen van de omvang van een bijenkorf of beurs van berlage.
maar om terug te komen op het lijstje. meer dan 10 zijn het er niet. en hoort markenhove er wel bij? dat is een tamelijk lullig appartementsgebouw wat zich toch niet al een eenheid toont? ovigens geldt ook voor dat gebouw dat het jaren 80 planning is en het staat er al meer dan 20 jaar.

Hoogloper
March 29th, 2011, 10:21 PM
De Singel is een gracht in Amsterdam.. maar goed ik ben wel klaar hier met deze 'discussie'.

bthj
March 29th, 2011, 10:41 PM
de singel is inderdaad een gracht in amsterdam, maar de singelgracht ook, die ligt wat verder en loopt lang de nassaukade, stadhouderskade, marnixkade.

Го́голь
March 29th, 2011, 11:39 PM
Het is overigens het Singel en de Singelgracht, die inderdaad nogal verschillend van karakter zijn.

Hoogloper
March 29th, 2011, 11:44 PM
Ja, daar heb je gelijk in. Ik bedoelde uiteraard het Singel die praktisch grenst aan de vijzelstraat (Muntplein) Aangezien de Vijzelbank in die straat staat.

bthj
March 30th, 2011, 11:03 AM
kan zijn, maar de vijzelbank ligt dichter bij de singelgracht en de historische binnenstad is niet beperkt tot wat er binnen het singel ligt.

Abhean
March 30th, 2011, 04:27 PM
Het Middeleeuwse deel van de stad ligt binnen de Singel, tussen de Singel en de Singelgracht vind je de uitbreidingen de 16e en 17e eeuw, inclusief de grachtengordel. Hoogloper, volgens wat jij zegt zou de grachtengordel geen deel van het historische centrum zijn, want deze ligt buiten het Singel! (Van binnen naar buiten vind je het Singel, de Heren-, de Keizers-, de Prinsengracht, en dan de Singelgracht.) Je moet m.i. een onderscheid maken tussen het Middeleeuwse deel van de stad, en het historische centrum. De grachtengordel valt volgens de meeste opvattingen absoluut onder het historische centrum!

1+2=3
March 30th, 2011, 09:22 PM
Als er elders kantoorruimte en woonruimte gerealiseerd kan worden, of anders gezegd: Amsterdam populair genoeg is om te groeien, dan zie ik niet goed in hoe in dat licht grote(re) panden rondom het Damrak, Rokin, Vijzelstraat en Vijzelgracht niet meer wenselijk zouden zijn.

De constatering dat het niet mooi zou zijn is natuurlijk een kwestie van smaak. Nogmaals denk ik dat het rondom deze vrij drukke, brede straten juist wel mooi is als er zeer grote panden worden gerealiseerd. Kan prima contrasteren met de rest van het centrum.

South Axis
March 31st, 2011, 01:32 AM
Als er elders kantoorruimte en woonruimte gerealiseerd kan worden, of anders gezegd: Amsterdam populair genoeg is om te groeien, dan zie ik niet goed in hoe in dat licht grote(re) panden rondom het Damrak, Rokin, Vijzelstraat en Vijzelgracht niet meer wenselijk zouden zijn.

De constatering dat het niet mooi zou zijn is natuurlijk een kwestie van smaak. Nogmaals denk ik dat het rondom deze vrij drukke, brede straten juist wel mooi is als er zeer grote panden worden gerealiseerd. Kan prima contrasteren met de rest van het centrum.

Daar gaat het totaal niet om, het gaat om het gegeven dat door den tijd een ethiek in Amsterdam is ontstaan om mega-gebouwen niet meer midden in de binnenstad te plannen, wat mij betreft een goed idee, hoever die binnenstad ook rijkt.

We hebben in Amsterdam wel geleerd van het verleden wat dat betreft, Nieuwmarktbuurt, Weesperplein, Mr. Visserplein, Vijzelstraat, Wibautstraat, enzovoorts, mega-gebouwen komen, en horen nu aan de randen van de stad, zoals de Zuid-as, maar ook Overhoeks, en Oosterdok, zo groeit de stad natuurlijk.

Het idee om maar monumentale panden midden in het centrum te gaan slopen, om grotere gebouwen neer te zetten, omdat het "mooier" staat, vind ik ridicuul

insulting-dutchman
March 31st, 2011, 02:13 AM
cliché

http://www.bertsgeschiedenissite.nl/nieuwe%20geschiedenis/19e%20eeuw/concertgebouw2.jpg

1+2=3
March 31st, 2011, 11:50 AM
Daar gaat het totaal niet om, het gaat om het gegeven dat door den tijd een ethiek in Amsterdam is ontstaan om mega-gebouwen niet meer midden in de binnenstad te plannen, wat mij betreft een goed idee, hoever die binnenstad ook rijkt.

We hebben in Amsterdam wel geleerd van het verleden wat dat betreft, Nieuwmarktbuurt, Weesperplein, Mr. Visserplein, Vijzelstraat, Wibautstraat, enzovoorts, mega-gebouwen komen, en horen nu aan de randen van de stad, zoals de Zuid-as, maar ook Overhoeks, en Oosterdok, zo groeit de stad natuurlijk.

Het idee om maar monumentale panden midden in het centrum te gaan slopen, om grotere gebouwen neer te zetten, omdat het "mooier" staat, vind ik ridicuul

Je bevestigt wat ik net zei: een kwestie van smaak. Zeg niet dat je de voorkeur van iedere burger kent, of heb je enquettes gehouden? Onder het door jou gehanteerde 'we' vallen welke personen? Welke onderbouwing heb je verder voor het ontstaan van deze zogenoemde 'ethiek'?

Dat er aan de rand van de stad meer ruimte is voor uitbreidingen dmv grote bouwwerken brengt allerminst mee dat er langs het Damrak, het Rokin en Vijzelstraat/Vijzelgracht naar de smaak van 'de mensen' geen ruimte meer zou zijn voor grote gebouwen, grotere gebouwen dan de huidige bebouwing dan wel gebouwen in de categorie van grootte van die van de Vijzelbank.

Verder: ik vind de gebouwen romdom de Weesperstraat verre van geslaagd, evenals de Vijzelbank. Dit heeft naar mijn idee echter niets te maken met de grootte, maar met het goedkope en vaak ook gesloten uiterlijk, en het ontbreken van horeca en winkels bij de plinten. Hoe anders zou dat zijn met grote, open, moderne kunstwerken van gebouwen. De Weesperstraat is verder nog een verhaal apart, gezien daar eerst een veel smallere straat lag. De kritiek daar begint bij het creeeren van een veel te brede verkeersweg. Dat er bij zo'n brede weg dan (naar mijn smaak) grote gebouwen passen, staat hier los van.

Tot slot aan jou de vraag: wat vind je van het Paleis op de Dam, de Bijenkorf en de Beurs van Berlage? Voor zover je deze gebouwen geslaagd vindt, in hoeverre doet de grote omvang van deze gebouwen hier naar jouw idee vanaf?

bthj
March 31st, 2011, 12:42 PM
in welk geval zie jij de realisatie van een monoliet in de binnenstad aannemelijk worden?

1+2=3
March 31st, 2011, 06:35 PM
@ bthj

Ik weet niet in hoeverre de realisatie van een groot gebouw langs het Damrak, Rokin, de Vijzelstraat en -gracht aannemelijk is. Wel is mij tot nog toe geen goed onderbouwd verhaal bekend waaruit valt op te maken dat de realisatie van zo'n gebouw daar (zeer) onwaarschijnlijk is.

Edit: Nog aardig om te vermelden is dat jij stelt dat het ontbreken van de vraag naar (specifieke) kantoorruimte een (voorname) reden is voor het uitblijven van de realisatie van grote panden aan deze straten, terwijl South Axis dan vervolgens stelt dat de vraag hierbij totaal geen rol speelt, als ik op jouw post antwoord met het gegeven dat er (los van de vraag of dit specifieke kantoorruimte betreft) in zijn totaliteit toch genoeg vraag naar ruimte moet zijn om dit soort grote panden te vullen.

bthj
March 31st, 2011, 10:35 PM
nou ja, het verhaal is wat mij betreft kort. er is geen vraag. het kost nu al moeite om dergelijke gebouwen te vullen.

MMario
April 1st, 2011, 09:43 PM
De tijdelijke huurcontracten van de kleine bedrijven en creatieve ondernemers in het Duintjerpand aan de Vijzelstraat worden niet verlengd en eindigen daarom op 31 mei. In juni zullen de eindinspecties plaatsvinden.
Daarna zal het pand gestript worden tot een ruwe betoncasco.

Stadgenoot is in de laatste fase van onderhandeling met een externe partij. Dat ziet er goed uit, daarom is de beslissing genomen de tijdelijke huurcontracten niet te verlengen.

Bron: http://www.stadgenoot.nl/woningcorporatie/over-stadgenoot/nieuwsoverzicht/duintjer-vijzelstraat-tijdelijke-huurcontracten

Mojito
April 7th, 2011, 03:26 PM
Vandaag besteedt de serie Stadsgezichten (http://www.parool.nl/parool/nl/1424/STADSGEZICHTEN/article/detail/1871704/2011/04/07/Stadsgezichten-Duintjer-CS.dhtml) op de site van Het Parool aandacht voor Duintjer CS.

Sky Scraper
April 7th, 2011, 07:53 PM
^^
Jammer, ik had gehoopt op volledige sloop en nieuwbouw in een wat beter passende vorm, omvang en architectuur... met dit initiatief zal het pand er in z'n huidige hoedanigheid (na een grondige restauratie, dat wel) blijven bestaan :(

Hoogloper
April 7th, 2011, 08:41 PM
Dan moet er wel hoop zijn geweest want renovatie is naar mijn weten altijd het plan geweest. Ik ben benieuwd naar wat het gaat worden :)

MMario
April 7th, 2011, 09:18 PM
^^
Volgens één van de huidige huurders is Nuon trouwens de externe partij die het pand wil gaan huren na de verbouwing.

Maartinho
April 8th, 2011, 10:27 AM
Dan moet er wel hoop zijn geweest want renovatie is naar mijn weten altijd het plan geweest. Ik ben benieuwd naar wat het gaat worden :)

Er verandert niet heel veel aan het ontwerp zo te zien, kijk maar hier op de site van de Duitse architect: http://berlin.baumschlager-eberle.com/office?img=BE_back_12.jpg#!/en/mixed-use/projects/vijzelstraat?p=all

Plaatje 6 is het duidelijkst

1+2=3
April 8th, 2011, 12:29 PM
Er verandert bijna niets! Met dat bruin erin wordt het even nog wat lelijker gemaakt. Dan vind ik de impressie in de openingspost beter. Wat een treurigheid. Als het aan mij lag werd er veel meer glas gebruikt. En natuurlijk moet het pand worden opgehoogd. Het moet een modern kuntstwerk worden, een icoon, waarbij duidelijk aan is af te zien dat het 'meer' is dan een middel voor onderdak. Dat kan dan prima contrasteren met de rest van de Amsterdamse binnenstad. Je moet het gebouw juist eruit laten spatten, in plaats van het proberen te camoufleren met bruin (heb het idee dat dat de achterliggende gedachte is geweest bij de keuze voor het bruin).

Grumpey
April 8th, 2011, 09:31 PM
Er verandert bijna niets! Met dat bruin erin wordt het even nog wat lelijker gemaakt. Dan vind ik de impressie in de openingspost beter. Wat een treurigheid. Als het aan mij lag werd er veel meer glas gebruikt. En natuurlijk moet het pand worden opgehoogd. Het moet een modern kuntstwerk worden, een icoon, waarbij duidelijk aan is af te zien dat het 'meer' is dan een middel voor onderdak. Dat kan dan prima contrasteren met de rest van de Amsterdamse binnenstad. Je moet het gebouw juist eruit laten spatten, in plaats van het proberen te camoufleren met bruin (heb het idee dat dat de achterliggende gedachte is geweest bij de keuze voor het bruin).

Je hebt aan 1 kant gelijk, er verandert inderdaad helemaal niets. Maar wat ben ik blij dat ik afschuwelijke gebouw er niet meer uitspat zeg, doe dat even in aan de A1 richting Almere ofzo, maar niet in het hartje van de grachtengordel.

1+2=3
April 8th, 2011, 11:15 PM
^^ Je begrijpt me verkeerd. Ik vind niet dat het in de huidige vorm eruit moet spatten. Ik vind dat het gebouw onherkenbaar moet worden aangepast, en het met een soort van Centre Pompidou-allure eruit moet gaan spatten. Wellicht beter afbreken en dan zo'n icoon bouwen. Zo wordt Amsterdam minder een provinciestad en meer een wereldstad. Met lagere, kleinschaligere, waarschijnlijk dan ook goedkope PvdA-bebouwing gaat het weer meer in de richting van een (saaie) provinciestad. Ben het dan ook totaal niet eens met het idee dat er in het centrum geen contrast mag zijn met de grachtengordel en massieve gebouwen aan Damrak, Rokin, Vijzelstraat/Vijzelgracht. Maar goed, ik verval weer in herhaling (sorry).

Го́голь
May 10th, 2012, 11:44 PM
Borghese Real Estate heeft samen met Keystone Vastgoed het kantorencomplex aan de Vijzelstraat 66-80 in Amsterdam gekocht van Stadgenoot en Vesteda.

Het complex omvat circa 35.000 m² b.v.o. verdeeld over drie ondergrondse bouwlagen, een begane grond en acht verdiepingen. In de ondergelegen parkeergarage zijn 133 parkeerplaatsen beschikbaar. Het kantoorgebouw werd in 1973 ontworpen door de architect Marius Frans Duintjer. Het diende lange tijd als kantoor van ABN Amro. Op dit moment is het complex verhuurd aan ongeveer 85 huurders.

Borghese en Keystone gaan het object volledig renoveren tot een modern complex met flexibele indeling en energiezuinige installaties. Na de renovatie beslaat het gebouw circa 3.000 m² winkel- en horecaruimte, circa 18.000 m² kantoorruimte en eventueel woningen. De kenmerkende uitstraling van het gebouw wordt zoveel mogelijk behouden.
Bron: www.nul20.nl

http://www.freebits.nl/images/298panoramavijzelstraat66.jpg (http://www.freebits.nl/view.php?filename=298panoramavijzelstraat66.jpg)
Impressie: www.centrum.amsterdam.nl

Edit: Het schiet me ineens te binnen dat hier ook nog een thread over is: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=613255

Bedankt voor de update, the runner!

Го́голь
January 10th, 2013, 06:08 PM
En toen werd het weer stil...

Borghese wil er dus (http://www.borgheserealestate.nl/nl/projecten-detail.php?Id=87&p=1) flexibele en energiezuinige kantoren en winkels van maken. Geen woningen meer. Die impressie van de eerste pagina zal dan ook wel niet meer kloppen.

Hoogloper
January 10th, 2013, 06:35 PM
Kijkje op hun website vertelt mij dat deze club zich voornamelijk richt op snelle snelweg architectuur. Dit prominent lelijke gebouw verdient een goede renovatie van een gedegen partij.

Го́голь
January 10th, 2013, 06:37 PM
^^ Inderdaad. Stadgenoot en Vesteda waren betere ontwikkelaars geweest. Maar die zullen wel te diep in de problemen hebben gezeten om zich nog aan dit project te wagen. Jammer :(

P17
March 5th, 2013, 01:00 PM
Propertynl, Spaces huurt 12.125 m² in voormalig ABN AMRO kantoor (http://propertynl.com/index-newsletter/spaces-huurt-12.125-m2-in-voormalig-abn-amro-kantoor/):
AMSTERDAM - Komende juni starten eigenaren en ontwikkelcombinatie: Borghese Real Estate, Keystone Vastgoed en COD met de grootschalige renovatie en verduurzaming van het voormalige ABN AMRO kantoor aan de Vijzelstraat 66-80 te Amsterdam.

In het tweede kwartaal van 2014 wordt het geheel vernieuwde gebouw met de naam Prins en Keizer opgeleverd. Als eerste huurder is Spaces gecontracteerd voor een oppervlakte van 12.125 m² v.v.o. Spaces is al gevestigd op diverse toplocaties in Amsterdam en Den Haag.
Spaces wordt de eerste gebruiker met in totaal ruim 12.125 m² kantoorruimte, verdeeld over een gedeelte van de begane grond tot en met de vierde verdieping. Partijen zijn een huurovereenkomst voor een periode van 20 jaar aangegaan.
Prins en Keizer omvat onder andere ruim 2000 m² v.v.o. retail en 17.600 m² v.v.o. kantoorruimte en ca. 140 parkeerplaatsen in de onder gelegen parkeergarage. Momenteel is er nog circa 1100 m² retail/horeca en 6500 m² kantoorruimte beschikbaar voor verhuur in Prins en Keizer.
Mei 2012 heeft Borghese Real Estate samen met Keystone Vastgoed en COD het kantoorgebouw aan de Vijzelstraat 66-80 in Amsterdam gekocht van Stadgenoot en Vesteda. Op dit moment is het complex nog tijdelijk verhuurd aan ongeveer 85 huurders tot eind mei 2013.
Bij deze transactie werd verhuurder geadviseerd door CMS Derks Star Busmann. Namens verhuurder treden DTZ Zadelhoff en Van Dijk & Ten Cate op als makelaars voor verdere verhuur.

Oeg
March 6th, 2013, 09:55 AM
Poentunnel

Tussen de Bazel (het huidige gemeentearchief) en het Duintjergebouw ligt onder de Keizersgracht nog een tunnel, de zogenaamde poentunnel. Ik denk niet dat daar nog wat mee gebeurt, maar het is wel een aardig stukje architectuur-archeologie...

http://farm7.staticflickr.com/6023/5923465912_bb6ba1293a_z.jpg

DocSoul
March 6th, 2013, 02:06 PM
Wooooow dat heb ik nooit geweten! Dat soort stadsgeheimpjes vind ik te gek!

david84
March 6th, 2013, 02:42 PM
Wooooow dat heb ik nooit geweten! Dat soort stadsgeheimpjes vind ik te gek!

Leuk ja, die dingen. Schijnen veel onbekende tunnels in de stad te zijn.
Op de Multatulibrug bijv., over het (Konings)singel, daar ligt n tunnel tot aan het Paleis op de Dam!
Konden ze ontsnappen, vroeger

Oeg
March 6th, 2013, 03:43 PM
^^Dat laatste is een broodje aap verhaal. Wel zijn er een aantal kelders. Voor meer informatie en foto's zie http://www.brug9.nl

david84
March 6th, 2013, 04:04 PM
^^Dat laatste is een broodje aap verhaal. Wel zijn er een aantal kelders. Voor meer informatie en foto's zie http://www.brug9.nl

Hè, jammer!
werkte dat lang bij Zeezicht daar, en toch menigmaal is me dat verhaal verteld door (vaste) klanten..