Le Penseur
May 27th, 2009, 10:02 PM
Echt handig ziet het er wel niet uit. :)
|
View Full Version : BXL | Villo - Fietsinfrastructuur / Infrastructure à vélo Le Penseur May 27th, 2009, 10:02 PM Echt handig ziet het er wel niet uit. :) hix May 27th, 2009, 10:08 PM ^^ Inderdaad, ik heb de indruk dat je er een goed evenwichtsgevoel voor moet hebben. Maar de Noren, die toch goed kunnen skieën, zullen misschien handiger zijn dan de gemiddelde Brusselaar? Meurisse May 27th, 2009, 10:09 PM En dat gaat precies 1 voor 1? Het mag daar dan niet te druk zijn?! Le Penseur May 27th, 2009, 10:11 PM Binnenkort fietsfile's in Brussel. :lol: hix May 27th, 2009, 10:32 PM Da's misschien alleen voor 60 plussers? groentje May 27th, 2009, 11:27 PM Net een station in aanbouw gezien vlakbij Ma Campagne. Het breidt langzaam uit. :) Bazar May 28th, 2009, 04:19 PM Brusselnieuws.be: Fietsersverenigingen huldigen geïmproviseerd Villo-station in Schaarbeek - Een aantal fietsorganisaties hebben woensdagavond een geïmproviseerd Villo-station ingehuldigd op het Colignonplein in Schaarbeek. Ze doen dat uit protest omdat de gemeenten Etterbeek, Elsene en Schaarbeek het Brusselse huurfietsensysteem Villo blijven boycotten. Volgens de Fietsersbond zijn de slaagkansen van Villo nauw verbonden met de continuïteit en de spreiding van de fietsstations. De gemeenten aan de rand van het Gewest kunnen niet met Villo van start gaan als de dichterbij gelegen gemeenten niet deelnemen, aldus de verenigingen. Villo kent heel wat weerstand in gemeenten met een MR-burgemeester zoals Etterbeek en Schaarbeek. Maar ook Elsene (met PS-burgervader Willy Decourty) ligt dwars. De gemeentenj zien juridische bezwaren in de conventie met het reclamebureau JC Decaux. Die betaalt de fietsen maar krijgt ook de reclame-inkomsten. Volgens Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) zouden de weerbarstige gemeenten hun fiat geven na de verkiezingen. De gemeente Schaarbeek ontkent dat ze tegen de huurfietsen is. “We hebben een akkoord met Decaux over de implanting van de fietsstations.” Volgens burgemeester Cécile Jodogne (MR-FDF) heeft de gemeente zelfs meer stations bekomen dan aanvankelijke gepland. “We verzetten ons wel tegen de manier waarop het Brussels Gewest de gemeenten verplicht heeft om in Villo te stappen. Het is niet alleen illegaal. Het kost ons ook nog geld.” Villo startte op 16 mei met 625 fietsen, verdeeld over vijftig stations. Tegen het einde van de zomer zouden dat 2.500 fietsen in 180 stations moeten zijn. Sinds de opening telt het fietsverhuursysteem al 1.430 jaarabonnees en bijna evenveel dagabonnees. MartijnK May 28th, 2009, 07:22 PM Net een station in aanbouw gezien vlakbij Ma Campagne. Het breidt langzaam uit. :) Sinds vandaag staan ook de stations die binnenkort geopend zullen worden, aangeduid op het plannetje op de site van Villo! (http://nl.villo.be/toutes_les_stations/carte_des_stations). Ben benieuwd wat ze juist met 'binnenkort' bedoelen, maar het lijkt er toch op dat ze er vaart achter willen zetten! http://homepage.mac.com/martijnk/SkyscraperCity/200905_Villo_f1.png Bazar May 28th, 2009, 07:40 PM Wel opmerkelijk hoe de stations langs de louizalaan (stad-brussel) 'binnenkort' opengaan terwijl de stations in Elsene (aan beide kanten van de laan) vertraging oplopen door Decourty... Mooi om te zien hoe de stations buiten de vijfhoek aan het uitdeinen zijn :cheers: MartijnK May 28th, 2009, 08:09 PM Gisteren vroegen we ons nog af wanneer deze er zou komen, vandaag geeft Brusselnieuws.be het antwoord: Met een fietslift de Kunstberg op Brussel-Stad - Half september krijgt de Kunstberg een fietslift, een soort skilift waarmee de fietser een helling wordt opgetrokken. Later wordt ook de Kruidtuin met dergelijke lift uitgerust. Het trekliftsysteem voor fietsen moest eigenlijk deze maand al op de Kunstberg geïnstalleerd zijn, maar door werkzaamheden werd dat uitgesteld. Na de Kunstberg krijgt ook de Kruidtuin een fietslift. De lift bestaat in Noorwegenal al sinds 1998. Trampe, de naam van de Noorse fietslift, trekt er fietsers in de universiteitsstad Trondheim naar boven. Het gebruik van de fietslift is vrij eenvoudig. De fietser plaatst zijn rechtervoet op het pedaal en laat zich met zeven kilometer per uur de helling optrekken. De fietslift kan hellingen tot twintig percent aan. In dat geval is de maximumlengte 300 meter. Langere afstanden zouden te vermoeiend voor de benen van de fietser zijn. Dit is voor het eerst dat ik hoor dat er ook aan Kruidtuin een lift zal komen... Benonie May 28th, 2009, 08:20 PM De Kruidtuin is inderdaad ook een ferme helling. Nu, als ik de beelden bekijk, ga ik toch liever te voet naast de fiets. Lijkt me even snel, makkelijk en handiger. MartijnK May 28th, 2009, 08:28 PM Wie zal deze fietsliften gaan beheren? De MIVB, zoals bij de lift aan het Justitiepaleis? Het gewest? Brussel-Stad? Waarom ik me dit afvraag, is vooral omdat ik wil weten of ik nog een extra kaart nodig zal hebben, of zal ik er een kunnen gebruiken die ik al heb? hix May 28th, 2009, 08:30 PM Het lijkt me inderdaad geen handig systeem. Jammer! Maar misschien gaat men in Brussel wel een verbeterde versie installeren? Trouwens ik heb deze morgen op weg naar het werk (met de fiets natuurlijk) opgemerkt dat er nu ook al schoolkinderen rondrijden in Brussel. Goed het is wel in St Agatha Berchem, een van de meer residentiele gemeenten, maar er is toch die evolutie: eerst zie je alleen de "die hards". De moedige kerels op mountain bikes en in flashy kledij, vervolgens zie je meer de hippie types (vooral in het centrum), maar het is pas wanneer je schoolkinderen, oudere mensen en zakenmannen (en -vrouwen) in kostuum ziet peddelen dat je kan spreken van een kentering in de mentaliteit... Er is nog een lange weg te gaan, maar het ergste is voorbij! X38 May 28th, 2009, 09:00 PM ^^ Dat lijkt me evident, ja. De lift ging eigenlijk deze maand geopend worden, voor de fietsconferentie. Ondertussen kunnen we eens kijken naar de lift in Trondheim. Ik denk dat we in Brussel dezelfde krijgen. 7j1PgmMbug8 Ziet er toch mar creepy uit. En onpraktisch. En evenmin comfortabel. En dan nog betalen, ja salut! hix June 1st, 2009, 05:42 PM Het Villostation aan het zuidstation: http://img95.imageshack.us/img95/5637/cimg0657.jpg Die aan het justitiepaleis is goed leeg: http://img95.imageshack.us/img95/2415/cimg0665.jpg michael@leuven June 2nd, 2009, 04:02 PM Hoe nauwkeurig is de kaart van Villo wat betreft de plaatsen waar je een fiets kan vinden? Daarnet ben ik de Antwerpsesteenweg gepasseerd en daar vond ik tussen de Rue Frère Orban en Rue Du Peuple (sorry, enkel Franse kaart beschikbaar), een Villostation zonder fietsen, nochtans staat die niet op de kaart. ze mogen ook wel een betere server plaatsen want regelmatig is de site niet beschikbaar en kan je de beschikbaarheid van fietsen niet opvragen (blijft op laden staan) Bazar June 2nd, 2009, 04:05 PM ^^ Vermoedelijk zal dat station nog in opbouw zijn, en wordt ze dus nog niet voorzien van fietsen... Bazar June 8th, 2009, 03:14 PM Dit station staat op de Franklin Rooseveltlaan (tussen het Terkamerenbos en de ULB). Nog steeds op het gebied van de stad Brussel, maar toch al een heel eind buiten de vijfhoek :) (sorry voor de onscherpe foto) http://i496.photobucket.com/albums/rr328/Bazar_01/07-06-2009/DSC_0677.jpg En deze is nog wat verder, net voor de ULB http://i496.photobucket.com/albums/rr328/Bazar_01/07-06-2009/DSC_0684.jpg michael@leuven June 9th, 2009, 06:16 PM Op flickr twee mooie foto's gevonden: http://farm4.static.flickr.com/3632/3554025226_32660cb1ef_b.jpg http://www.flickr.com/photos/altabena/3554025226/sizes/l/ http://farm3.static.flickr.com/2141/3553217931_bdd09b897e_b.jpg http://www.flickr.com/photos/altabena/3553217931/sizes/l/in/set-72157615038795413/ Meurisse June 9th, 2009, 06:23 PM Mooie foto's !! Ik heb ondertussen al veel mooie foto's gezien van die fietsen, van stelplaatsen, van betaalautomaten ... Maar worden de fietsen ook al gebruikt ondertussen? Dat is denk ik toch wel het hoofddoel :) michael@leuven June 9th, 2009, 06:38 PM Ik hou zo de getallekes wat in het oog op villo.be en daar zit toch beweging in. Ook staan de fietsen aan Brussel-Noord en vlak aan het gebouw waar ik werk toch regelmatig anders. Zo stonden er deze ochtend maar een paar fietsen meer op de hoek van de Kleine ring en de Koning Albert 2 laan (station 22). Op de site van JCDecaux vond ik dit: De eerste statistieken van het gebruik van Villo! zijn erg bemoedigend Brussel, 27 mei 2009 - JCDecaux België, filiaal van de groep JCDecaux SA(Euronext Parijs: DEC), leider op vlak van buitencommunicatie in Europa en in Azië-Stille Oceaan, en wereldleider op vlak van openbare fietsenservice, maakt de eerste statistieken bekend van Villo!, het netwerk van huurfietsen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat op zaterdag 16 mei werd ingehuldigd. In totaal werd reeds meer dan 32.000 km afgelegd Met 54 'open' stations en 700 fietsen ter beschikking (tegen eind juli worden dit 1.250 fietsen in 90 stations), hebben de geabonneerden voor korte en lange duur reeds 2.762 trajecten afgelegd met een gemiddelde duur van 70 minuten, of een gecumuleerd gebruik van 3.222 uren, of iets meer dan 32.000 km. 2.800 abonnementen Er zijn vandaag 1.430 geabonneerden voor lange duur (jaarabonnementen) en we tellen tot op heden een gelijkaardig aantal verhuringen voor korte duur (1.366 dagtickets en 37 weektickets). Het aantal verhuringen per dag blijft stijgen, van 165 de dag van de inhuldiging tot iets minder dan 500 gebruikers per dag tijdens de voorbije 4 dagen. Villo! niet voor vroege vogels? Ook al werd 85% van de verplaatsingen afgelegd tussen 10 en 21 uur, toch hebben een aantal nachtbrakers het nut van Villo! goed begrepen: 140 trajecten vonden plaats tussen middernacht en 4u 's ochtends, en dit vooral tijdens de nacht van zaterdag op zondag. De topstations De stations Stephanie, Beurs, Cortenbergh, Agora en de Brouckère kenden tijdens de voorbije week het meeste succes. Deze top 5 telde een identiek aantal ingebruiknames en inleveringen, wat toelaat te denken dat niet enkel de trajecten bergaf het goed doen en dat de nieuwe Villo! met 7 versnellingen de verplaatsingen vergemakkelijken. Het call center (078/051110) kreeg trouwens 255 oproepen met een gemiddelde wachttijd van 21 seconden. Jean-Sébastien Decaux, Afgevaardigd Bestuurder van JCDecaux België Belgique verklaarde: « Ongeacht het feit dat vandaag een beperkt aantal stations reeds inzetbaar is, hebben wij een gretigheid en nieuwsgierigheid vastgesteld die overeenstemt met deze die ook leefde in de steden waar het project vandaag een groot succes is. Uit het bezoekcijfer van de website (tot 1.600 unieke bezoekers per dag) en de directe contacten die wij hebben gehad via de ambassadeurs van JCDecaux op de stations en tijdens de diverse feestelijke evenementen in Brussel van de voorbije weken blijkt er een duidelijke interesse vanwege de Brusselaars, maar ook vanwege de pendelaars. Het is immers zo dat 16% van de bezoekers van www.villo.be afkomstig zijn uit regio's die buiten Brussel-Hoofdstad liggen. De statistieken van de eerste week zijn bijzonder positief en moeten ons aanvuren om de dekking uit te breiden tijdens de topdagen, om aan deze ontvangst te voldoen. » http://www.jcdecaux.be/nl/corporate/actualiteit.cfm?refresh=false&infogroupe=false&id=villo Ze hebben de site ook aangepast. Er stond bij elke station eerst dat ze een vermogen hadden van 25, wat fout was. Nu is dat verbeterd. Ook de "beschikbare fietsen / palen" komt zeer sneller terug. Bazar June 9th, 2009, 06:57 PM ^^Interessant! Ik heb vandaag (!) alvast ook m'n lange duurabonnement besteld. Ik ben ongeduldig om het systeem eens uit te proberen! MartijnK June 9th, 2009, 07:54 PM Interessante info, van die site, al had ik die eigenlijk op de Villo!-site zelf verwacht. Wat mij vooral verbaast, is de gemiddelde lengte per traject: 70 minuten! Ik had echt verwacht dat de meeste mensen zouden proberen onder de (gratis) 30 minuten te blijven, zeker als je bedenkt dat de huidige stations eigenlijk allemaal binnen een 30-minutenradius liggen... Zelf heb ik een 20-tal ritten gemaakt, en mijn langste duurt slechts 19 minuten. Het lijkt mij dat ik niet de enige ben die zijn ritten kort houdt, dus om aan zo'n hoog gemiddelde te komen, moeten er toch ook heel wat langere ritten gemaakt geweest zijn. Ik vrees dat er ook wel dat een paar mensen, die het systeem niet begrepen hebben, flink gevloekt zullen hebben bij de kredietkaartafrekening deze maand... Maar het wordt in ieder geval gretig gebruikt: telkens als ik in de stad ben - op een Villo! of niet - zie ik andere Villo!-gebruikers. groentje June 9th, 2009, 08:22 PM Ik heb zelf een fiets, dus mij zal je niet gauw op zo'n Villo zien. Voorlopig is er ook nog geen station in mijn thuisbuurt, dus dat helpt ook niet echt, natuurlijk. michael@leuven June 9th, 2009, 10:09 PM En nog eentje gevonden: http://farm3.static.flickr.com/2435/3591302873_be35aa2e4f_b.jpg http://www.flickr.com/photos/38574565@N06/3591302873/ Bazar June 9th, 2009, 10:31 PM Ik heb zelf een fiets, dus mij zal je niet gauw op zo'n Villo zien. Voorlopig is er ook nog geen station in mijn thuisbuurt, dus dat helpt ook niet echt, natuurlijk. Ik heb ook een eigen fiets, maar soms wil je je (goede) fiets niet laten staan aan een station als je een weekendje weg bent of als je met het OV op stap bent in het centrum en je geen vervoer meer naar huis hebt. Maar je hebt uiteraard wel een punt. Hoewel het systeem nu reeds goed gebruikt wordt, zal het pas écht veel gebruikt worden wanneer er meer stations buiten de vijfhoek zullen staan. De verspreiding is duidelijk al groter dan met het vorige systeem (Cyclocity), maar er moeten nog veel geplande stations aangelegd worden. Ik kijk er alvast naar uit! ;) hix June 9th, 2009, 10:51 PM Ik heb ook een fiets (meer dan één zelfs) maar zoals Bazar ook al opmerkte zijn er heel wat momenten dat ik mijn fiets liever niet gebruik. Ik zal mijn fiets bijvoorbeeld nooit laten staan aan een metro- of treinstation. Deze Villofietsen zijn bij uitstek zeer geschikt voor gecombineerd vervoer. Om een dag Antwerpen te doen bijvoorbeeld: Villo + metro + trein (En moest men in Antwerpen ook zo'n systeem installeren daar ook + Villo) Of als ik ga shoppen, zal ik heen misschien de Villo nemen en terug met zakken vol aankopen toch de metro induiken. Ik denk dat het systeem nu al een succes is. Ik zie overal in de stad mensen op Villo's, terwijl dat vroeger met CycloCity veel minder was. En het systeem is nog in opbouw. Niet vergeten ook dat de mensen niet noodzakelijkerwijs die fietsen moeten gebruiken om naar het centrum te gaan. Misschien kan ik wel een Villo nemen van bij mij thuis naar het gemeentehuis van Molenbeek, of naar het Westland shopping center in Anderlecht. groentje June 9th, 2009, 11:22 PM Mja, je hebt een punt. Ik kan mijn fiets natuurlijk kwijt op het werk aan Brussel Zuid, anders zou ik mijn fiets daar ook maar heel kort durven laten. Al neem ik meestal de tram als ik verder weg ga. En desnoods te voet ga naar huis, van de Zuid is het maar een halfuurtje. Bazar June 11th, 2009, 09:40 AM Dit komt uit de nieuwsbrief van IEB en zal groentje ongetwijfeld interesseren ;) Het resultaat van de bouwaanvraag voor de Villo-stations in Vorst werd goedgekeurd (telkens met wat randvoorwaarden, maar die zal ik jullie besparen). Toch opmerkelijk, er werd een vergunning aangevraagd voor 8 stations en wat zei de gemeente? Wel we willen eigenlijk dat je er 9(!!) aanlegt :okay:. Ze wouden dus een extra station op Hoogte 100. De verschillende locaties tijp ik even over: - Luttrebruglaan 195-199 (dichtbij Wielemans Ceupens brouwerij). Hier zal reclame verboden zijn omwille van "te dichtbij beschermd gebouw" - Wielemans-Ceupenslaan 184-190 - Albertlaan 3-9 - Brits 2de Legerlaan 2-8 - Albertlaan 217-219 - Fierlantstraat 3 - Brusselsesteenweg 362-366 - Brugmannlaan 139-147 - En dus last but not least: Hoogte 100 (exacte plaats nog te bepalen) :) groentje June 11th, 2009, 09:15 PM Spijtig, geen in de buurt van Sint-Denijs of Vorst-National. Maar het komt toch al dichter, bedankt! Bazar June 11th, 2009, 10:38 PM Dat zijn inderdaad twee belangrijke plekken. Maar misschien zijn de stations op de 2de Britse legerlaan of de Brusselsesteenweg goed gelegen (dichtbij die plekken)? Heb je een idee van waarmee de huisnummers overeenstemmen (ik bedoel waar die ergens gelegen zijn)? groentje June 12th, 2009, 03:53 AM Ik heb nog enkele maanden in de Brusselsesteenweg gewoond, nummer 200 zit daar in dat klein stukje tussen Van Volxemlaan en Bondgenotenstraat. Nummer 300 vermoed ik eerder in de buurt van het Unionstadion. Met het Lukoilstation op nummer 15 in de Britse 2e Legerlaan, vermoed ik dat het station daar op het kruispunt met Van Volxem en Guillaume Van Haelen komt. Op de Wielemans-Ceuppenslaan komt het vlakbij het Rochefortplein. Bazar June 12th, 2009, 09:32 AM Ok, bedankt voor de verduidelijkingen! Nu is het uitkijken naar de andere gemeenten... X38 June 12th, 2009, 08:40 PM Om een dag Antwerpen te doen bijvoorbeeld: Villo + metro + trein (En moest men in Antwerpen ook zo'n systeem installeren daar ook + Villo) In Antwerpen kun je een fiets huren bij de Fietshaven (http://www.fietshaven.be/Welkom.643.0.html) te vinden in/onder het Centraal Station. Benonie June 14th, 2009, 08:21 PM http://i54.photobucket.com/albums/g92/Benonie/Brussel/June%202009/Brussel13juni2009039.jpg hix June 14th, 2009, 09:14 PM In Antwerpen kun je een fiets huren bij de Fietshaven (http://www.fietshaven.be/Welkom.643.0.html) te vinden in/onder het Centraal Station. Een fiets huren is niet hetzelfde als het Villo of Cyclocitysysteem. Ten eerste kan je de Villo overal in de stad (met 400 meter tussenafstand) zelf van de standplaats nemen, je kan ergens anders in de stad naartoe fietsen en de fiets daar weer terug stallen en tenslotte moet je niets betalen als je onder het half uur blijft. Zo'n systeem zou ook in Antwerpen een groot succes zijn. Antwerpen is gewoon ideaal voor zo'n Villo. De stad is redelijk compact, plat en fietsen is er al goed ingeburgerd. @ Benonie: Leuke banner heb je daar weer gemaakt. Het is tijd dat Jan jouw bannerkunsten eens naar waarde begint te schatten! michael@leuven June 15th, 2009, 09:29 AM http://farm4.static.flickr.com/3354/3586926012_cf016eb621_o.jpg http://www.flickr.com/photos/altabena/3586926012/ Bazar June 15th, 2009, 10:12 AM @ Benonie: Leuke banner heb je daar weer gemaakt. Het is tijd dat Jan jouw bannerkunsten eens naar waarde begint te schatten! Benonie's banner is leuk, maar bovenstaande foto moedigt me toch nog net dat tikkeltje meer aan om het Villo systeem eens te gaan verkennen :lol: hix June 15th, 2009, 10:23 AM Ik heb zojuist op de Villo website een jaarabonnement genomen ! michael@leuven June 15th, 2009, 06:11 PM En ik heb deze middag een villo-gebruiker gezien! Verdorie dat voorlicht schijnt fel. Helaas was het niet die dame van op de foto ;) vank June 15th, 2009, 07:06 PM Men zou het Villo project in heel Vlaanderen moeten proberen in te voeren. Brussel heeft succes, Antwerpen zou dat ook hebben. Misschien ook Gent en Leuven proberen als grote studentensteden? Maar dan heb je daar weer het probleem dat er enorm veel gestolen zullen worden. Brugge is natuurlijk ook een fietsstad en op vlak van openbaar vervoer heb je enkel de bus. Ik hoop dat dit systeem winst maakt, want zoals het er nu uitziet is het best aantrekkelijk. Het is niet de bedoeling dat er veel fietsen stuk gaan of verdwijnen, want dat vrees ik dat het succes snel gedaan zal zijn als men ook geld gaat vragen voor het eerste half uur. hix June 15th, 2009, 07:15 PM ^^ Je kan niet anoniem zo`n fiets huren. Een fiets stelen is dan ook niet mogelijk. Als je een fiets pikt of je kiepert hem in het kanaal, dan weten ze wie je bent en gaat het geld van je rekening. michael@leuven June 17th, 2009, 02:05 PM Buit van vandaag: - 2 gebruikers die met hun fietsen richting station nr 23 gingen - 1 gebruiker die zijn fiets wegborg aan de Beurs - 2 villo-bussen - aan bepaalde villo staanplaatsen hebben ze een paal gehangen met een logo van villo. Bazar June 17th, 2009, 02:08 PM Dankjewel zonnig weertje! :) michael@leuven June 19th, 2009, 07:09 PM Villo-fietsen geproduceerd aan 2 euro per uur De Villo-fietsen die sinds een maand in Brussel rondrijden, worden in Hongarije geproduceerd voor een uurloon van 2 euro, de helft van het landelijk gemiddelde. Dat bericht de RTBF. JC Decaux laat de fietsen maken door de Franse leverancier Cycles Mercier, die de opdracht op zijn beurt uitbesteedt aan een Hongaarse toeleverancier. De fietsenfabriek bevindt zich in een gebied met een erg hoge werkloosheid, waar de arbeiders maandelijks 350 euro verdienen, terwijl het nationaal gemiddelde in het land 750 euro bedraagt. Bij JC Decaux wordt erop gewezen dat een lage prijs de enige manier is om een overheidsopdracht als die voor Villo binnen te rijven. "We vinden het niet leuk dat die mensen zo weinig verdienen, maar zo functioneert het nu eenmaal", zegt Jean-Claude Decaux aan brusselnieuws.be. "Je kan je ook de vraag stellen wat we weten over het hemd dat we aanhebben..." http://www.brusselnieuws.be/artikels/economie/villo-fietsen-geproduceerd-aan-2-euro-per-uur Bazar June 21st, 2009, 12:57 AM Ik las het ook ergens. Maar ik vind dit eigenlijk niet echt terechte kritiek. Zoals er gezegd wordt, kan je je ook afvragen hoeveel de mensen verdienen die je kleren of stereo maken (vnl in China). Dat zal nog wat minder zijn dan in Hongarije! In ieder geval heb ik vanochtend m'n eerste rit met een Villo fiets gedaan (van de hoogstad naar de laagstad om te beginnen ;) ). En ik moet zeggen dat ik het een zeer degelijke fiets vond! Er komen dus ongewijfeld nog veel ritjes :) Het enige dat wat minder was, was de rit over de kasseien aan het koninklijk paleis. De fiets trilde toen nogal sterk, maar dat gebeurt wel met de meeste fietsen. Globaal bekeken ben ik zeer positief!! Ook het systeem met magneetkaart over de paaltjes is geweldig simpel/vlot! :cheers: Benonie June 21st, 2009, 01:32 PM Het is enerzijds betreurenswaardig dat die fietsen inderdaad aan een lage prijs geproduceerd worden. Anderzijds is het weer typisch en licht hypocriet dat een mooi en milieuvriendelijk mobiliteitsproject daarom bekritiseerd wordt, terwijl onze markt overspoeld wordt door goedkope producten uit lage-loonlanden. In ieder geval heb ik vanochtend m'n eerste rit met een Villo fiets gedaan (van de hoogstad naar de laagstad om te beginnen ;) ). En ik moet zeggen dat ik het een zeer degelijke fiets vond! Van de benedenstad naar de bovenstad is iets lastiger. Het zijn natuurlijk robuuste fietsen, dus die wegen wat. Maar ik denk niet dat de ongeoefende fietser er echt mee boven geraakt. Bazar June 22nd, 2009, 09:42 AM Tja, dan kunnen die binnenkort de fietslift gebruiken (of de huidige lift van de marollen naar het justitiepaleis ;) ) Gisterenavond opnieuw het systeem geprobeerd, en dankzij de Villo nog net m'n laatste bus gehaald. Ik vind het systeem echt prima! Enige minpunt is het lawaai dat de fietsen maken wanneer er op kasseien gereden wordt (toch behoorlijk vaak in het centrum). De Klauw June 22nd, 2009, 11:29 AM Binnenkort staan de buurtbewoners op de barricade wegens geluidshinder.:nuts: MartijnK June 22nd, 2009, 12:08 PM Enige minpunt is het lawaai dat de fietsen maken wanneer er op kasseien gereden wordt (toch behoorlijk vaak in het centrum). Laat ik nu vinden dat net dát heel erg meevalt. Tenminste als de pin van het kabelslot in de daartoe bestemde houder zit, en niet los in het mandje ligt. Bazar June 22nd, 2009, 01:16 PM Als ik er volgende keer nog eens mee rijd en ik heb wat meer tijd (hopelijk) dan zal ik eens kijken of ik het allemaal kan vastmaken om het lawaai te verminderen. Maar ik zeg dit alleen voor het rijden op de kasseien hoor, op asfalt zijn het inderdaad, zeer, zeer stille fietsen! :) Benonie June 23rd, 2009, 01:26 PM op asfalt zijn het inderdaad, zeer, zeer stille fietsen! Tja, het tegendeel zou nogal eigenaardig zijn, niet? ;) hix June 25th, 2009, 02:13 PM Bxlblog: y a plus d’un mois, Villo, système de vélos en libre service entretenu par l’annonceur publicitaire JC Decaux fut inauguré en grande pompes. C’était ainsi que 50 stations dans le centre-ville et quelques communes de la première couronne devenaient accessibles au grand public. Un mois plus tard, aucune nouvelle station supplémentaire n’a été mise en service. Plus fort encore : il y en a moins, car certaines stations ont été mises hors service depuis ! Plusieurs chantiers de nouvelles stations sont apparus, certaines stations sont entièrement prêtes à l’usage, comme la station Janson ou celles le long de l’Avenue Louise, mais pas encore mise en service malgré que les pubs, elles, y tournent. D’autres chantiers, comme à Broustin (Jette) ou au Botanique, n’ont plus bougés depuis 3 semaines. En faisant plusieurs appels téléphoniques différents afin de se renseigner et de vérifier que les opérateurs nous donnent le même son de cloche, nous obtenons au téléphone la même réponse : c’est la Région de Bruxelles-Capitale qui bloque, Villo est en attente d’autorisations, également pour les différents chantiers en cours. Que se passe-t-il donc ? Le ministre de la mobilité, Pascal Smet, qui a mis en place le système a-t-il du mal à digérer de se retrouver en opposition ? Un n-ième recours a-t-il été introduit ? Quelqu’un en sait plus ? Car je ne pense pas être le seul bruxellois impatient de prendre un vélo à la station en chantier éternel juste à côté de chez lui. hix June 25th, 2009, 04:42 PM En we verwachten natuurlijk alle be-forummers present! donderdag 25 juni 2009 Zaterdag naakt op de fiets Ook vorig jaar was er een (bijna-)naaktactie © Beeld uit reportage tvbrusselCyclonudista organiseert zaterdag een naakte fietstocht door Brussel. Met de actie wil de vereniging protesteren tegen het gewicht van de auto in de stad. "Net als de planeet, voelen we ons naakt en kwetsbaar voor autoverkeer", leggen de organisatoren hun keuze voor bloot uit. "Naakt protesteren is protesteren tegen de vernietiging van het milieu en een oproep om te stoppen met deze overconsumptie die de planeet en de mens die er woont, vernietigt." De actie start om 13 uur aan het Muntplein met een collectieve grimesessie. © brusselnieuws.be Bazar June 25th, 2009, 10:36 PM En faisant plusieurs appels téléphoniques différents afin de se renseigner et de vérifier que les opérateurs nous donnent le même son de cloche, nous obtenons au téléphone la même réponse : c’est la Région de Bruxelles-Capitale qui bloque, Villo est en attente d’autorisations, également pour les différents chantiers en cours. Que se passe-t-il donc ? Le ministre de la mobilité, Pascal Smet, qui a mis en place le système a-t-il du mal à digérer de se retrouver en opposition ? Un n-ième recours a-t-il été introduit ? Quelqu’un en sait plus ? Car je ne pense pas être le seul bruxellois impatient de prendre un vélo à la station en chantier éternel juste à côté de chez lui. Ik denk niet dat Smet of wie dan ook de boel echt "blokkeert" uit wraak of slechte wil, maar dat er gewacht wordt op de volgende regering/minister, dat zou wel eens kunnen... En is uiteraard wel zonde, vooral met het mooie weer dat we momenteel hebben... Benonie June 25th, 2009, 11:36 PM En we verwachten natuurlijk alle be-forummers present! Euh... ik moet naar een huwelijksfeest in Gent ...(echt waar) Anders direct hoor! ;) hix June 25th, 2009, 11:43 PM Euh... ik moet naar een huwelijksfeest in Gent ...(echt waar) Anders direct hoor! ;) Ja, ik heb toevallig ook iets anders te doen! :lol: Helaas pindakaas! :) groentje June 25th, 2009, 11:46 PM En ik moet werken. En helemaal in mijnen bloten zie ik niet zo zitten. Ik verbrand nogal snel ;) vank June 26th, 2009, 01:50 AM Spijtig dat Brussel zo ver is om heen te fietsen ;) MartijnK July 10th, 2009, 08:26 PM Brusselnieuws.be: vrijdag 10 juli 2009 'Gemeenten liggen niet meer dwars over Villo' Brussel - Nu de gewestverkiezingen achter de rug zijn, krijgt het fietsverhuursysteem Villo een nieuwe kans om te groeien. "De politieke spanning is weggevallen. We praten weer over fietsen. En in de gemeenten wordt weer aan gemeentepolitiek gedaan," zegt exploitant Jean-Sébastien Decaux. Op zijn laatste zitting voor de zomervakantie keurde de gemeenteraad van Jette een wegvergunning voor tien Villo-stations goed. Villo is het nieuwe gewestelijke fietsverhuursysteem dat de Franse firma JCDecaux beheert in ruil voor reclame-inkomsten. Jette was een van de gemeenten die vlak voor de lancering van Villo, half mei, dwars gingen liggen. Aan de gemeenten werd toen gevraagd om via een overeenkomst met drie partijen (gemeente, Gewest, JCDecaux) mee in het systeem te stappen. Dat was voor een aantal onder hen een brug te ver. Schaarbeek en Etterbeek stapten zelfs naar de Raad van State. "Dat contract kon ons in juridische moeilijkheden brengen," zegt Christine Gallez, Ecolo-schepen van Mobiliteit in Jette. "Bovendien mochten we geen gemeentebelasting op de reclameborden heffen." Overstag JCDecaux heeft de zaken dan maar anders aangepakt. "We werken nu met een tussenstap. We vragen de gemeenten in eerste instantie alleen een wegvergunning af te leveren. Hierdoor voelen ze zich minder gebonden en kunnen wij voortgaan met de plaatsing van onze fietsverhuurstations. Maar op de duur zullen ze toch het contract moeten ondertekenen," zegt Jean-Sébastien Decaux, die de Belgische afdeling van JCDecaux leidt. Ook mogen de gemeenten de borden op de gemeentewegen nu belasten. "We vonden eerst dat dat niet kon omdat wij met onze fietsen een dienst aan de gemeenschap leveren waarvoor de gemeenten niets hoeven te betalen. Maar we zijn uiteindelijk toch overstag gegaan." De onwillige gemeenten zijn nu wel tot praten bereid. "Dat komt ook omdat de verkiezingen voorbij zijn. Die veroorzaakten veel spanning rond het dossier. De gemeentebesturen stellen zich inmiddels veel pragmatischer op. Ze willen er niet voor verantwoordelijk gehouden worden dat hun inwoners geen gebruik zouden kunnen maken van het systeem," zegt Decaux. Van Etterbeek heeft Decaux nog niet veel gehoord, maar Schaarbeek onderzoekt nu waar er stations kunnen komen. "Ook Elsene, dat drie weken geleden nog alle medewerking weigerde, is ons alweer komen opzoeken." Succes Voorlopig staan er vijftig Villo-stations in vier gemeenten: Brussel, Sint-Gillis, Anderlecht en Sint-Joost-ten-Node. De resultaten daar zijn veelbelovend, vindt Decaux. "We merken dat de fietsen vooral tijdens de week gehuurd worden, voor het werk dus. Dat is precies wat de overheid wou. Ons vorige systeem, Cyclocity, werd hoofdzakelijk in het weekend gebruikt." Een ander verschil is dat er meer dag- en weekabonnementen worden afgesloten. "Cyclocity had 95 procent abonnementen voor lange duur. Villo telt twee derde jaarabonnementen en een derde dag- en weekabonnees. Villo is dus veel toegankelijker." Ook met het aantal gebruikers zit het snor. Cyclocity had er gemiddeld honderd per dag, Villo vijf- à zeshonderd, met pieken tot duizend – "terwijl we nog niet op een derde van ons programma zijn." In een eerste fase moet JCDecaux 2.500 fietsen in 180 stations plaatsen. Deze zomer worden de stations in Jette en Sint-Jans-Molenbeek geïnstalleerd. Daarna volgen Vorst, Koekelberg en Sint-Agatha-Berchem, waar het openbaar onderzoek zo goed als rond is. Voor de andere gemeenten wil Decaux tegen het eind van het jaar duidelijkheid hebben over de plekken waar de fietsen komen. Sommige gemeenten vragen nu al om meer stations, met name op vraag van bedrijven. Zo zou Siemens in Anderlecht aandringen op een Villo-station voor zijn medewerkers op het Marie Curieplein. Maar dat is in de eerste fase van de overeenkomst niet gepland. JCDecaux geeft de voorkeur aan een goede dekking, met stations op korte afstanden, boven een volledige dekking van een gemeente. In een tweede fase wil de firma eventueel nog extra stations aanleggen. "Maar alleen als wij dan bijkomende reclame-inkomsten krijgen." Bettina Hubo © Brussel Deze Week Oef! :) Le Penseur July 10th, 2009, 09:30 PM hix zal blij zijn! En samen met hem vele anderen denk ik. vank July 10th, 2009, 11:06 PM Ik hoop stiekem dat het snel uitbreidt naar andere Vlaamse steden, te beginnen met Antwerpen. Daarna Gent en vervolgens Brugge/Leuven en Hasselt. MartijnK July 14th, 2009, 11:33 PM Brusselnieuws.be: dinsdag 14 juli 2009 Villo! vier keer succesvoller dan Cyclocity Brussel - Villo! telt twee maanden na de start al vier keer meer abonnees dan zijn voorganger Cyclocity. Dat zegt uitbater JCDecaux. De fietsverhuurdienst dankt zijn succes aan de gebruiksvriendelijkheid en het grotere netwerk. De resultaten zijn veelbelovend, vindt JCDecaux. Cyclocity had gemiddeld honderd gebruikers per dag, Villo heeft er vijf- à zeshonderd, met pieken tot duizend. Vandaag hebben meer dan 3.000 mensen een jaarabonnement van Villo!. En JCDecaux verkocht al meer dan 6.000 abonnementen van korte duur. De fietsen van Villo! hebben al 205.000 kilometer afgelegd. Dat is vijf keer rond de evenaar. Bredere spreiding Villo! beperkt zich niet tot de Vijfhoek zoals zijn voorganger. De grotere schaal is een deel van het succes. Er staan nu al verhuurstations aan het Jubelpark. En de stations aan het Terkamerenbos zijn in aanbouw. JCDecaux kondigt aan dat het netwerk de volgende maanden nog fors zal uitbreiden. Deze week werden nog acht stations geopend. Nu zijn er 56 stations met 825 fietsen. Tegen de lente wil JCDecaux de eerste fase afronden. Dan telt Villo! 180 stations en 2.500 fietsen. Gemeenten willen Villo! Brussel, Sint-Gillis, Anderlecht en Sint-Joost-ten-Node hebben al stations. Deze zomer worden de stations in Jette en Sint-Jans-Molenbeek geïnstalleerd. Daarna volgen Vorst, Koekelberg en Sint-Agatha-Berchem. Schaarbeek onderzoekt waar er stations kunnen komen. Andere gemeenten zijn geïnteresseerd. Alleen Etterbeek ligt dwars. © brusselnieuws.be Meurisse July 14th, 2009, 11:52 PM prachtig om horen! Hopelijk blijft het succes toenemen en kan het ooit uitgebreid worden naar andere steden in België! vank July 15th, 2009, 02:20 AM JCDecaux zit in heel Vlaanderen, dus laten we het ons hopen. Antwerpen en Gent mogen volgend jaar aan de beurt komen, Antwerpen als hoofdstad van Vlaanderen en Gent als studentenstad zullen ze zonder twijfel goed kunnen gebruiken. Als ze in deze 3 steden goed aanslaan dan zou ik ze ook uitbreiden naar Brugge, Leuven en Hasselt. MartijnK July 15th, 2009, 04:18 AM Een vraagje voor de andere Villo!-gebruikers: In Mijn account wordt van de ritten gemaakt sinds de ochtend van 9/7/2009 het afgelegde Traject niet meer weergegeven. Datum, Duur en Bedrag worden wel nog weergegeven. Is dat bij jullie ook zo? MartijnK July 22nd, 2009, 10:45 AM Ik hoop stiekem dat het snel uitbreidt naar andere Vlaamse steden, te beginnen met Antwerpen. Daarna Gent en vervolgens Brugge/Leuven en Hasselt. Goed nieuws dan, want wat lees ik op Anieuws.be: Antwerpse publieke fietsen vanaf zomer 2010 Vanaf volgende zomer rijden er in Antwerpen publieke fietsen zoals de Villo in Brussel of de Vélib in Parijs. Nog deze vakantiemaanden wil het stadsbestuur de voorwaarden vastleggen voor een Publiek-Private Samenwerking (PPS) om dit project te realiseren zegt Cathy-Ann Van Volsem, adviseur mobiliteit van het kabinet van schepen van mobiliteit Van Campenhout (Open-VLD). Meer mensen op de fiets. Dat is de doelstelling die werd vastgelegd in het huidig bestuursakkoord van Antwerpen. Ofwel je eigen ofwel een gehuurde stadsfiets. Ludo Van Campenhout ging kijken hoe men in andere steden werkt met publieke huurfietsen en kwam enthousiast terug. In een eerste fase zullen er tussen 1200 tot 1500 fietsen beschikbaar zijn in ongeveer 150 fietslockerplaatsen binnen de Singel tot de Scheldekaaien. Nadien kan het project verder uitgebreid worden naar andere districten. Publieke fietsen worden doorgaans gebruikt voor korte afstanden. Waar mogelijk zullen de fietsterminals worden opgetrokken bij publieke parkings zoals de nieuwe parking Spoor Oost in de buurt van het Sportpaleis. De stad wordt geen eigenares van de fietsen of fietslockers. De ondersteuning gebeurt niet door stadspersoneel, maar het project moet zorgen voor sociale tewerkstelling zegt Van Volsem. De prijs voor het huren van een fiets is nog niet vastgelegd, maar huren lijkt het beste systeem. Registratie verhindert bovendien diefstal en vandalisme. Dat Antwerpen nu pas start heeft het voordeel dat men kan leren uit de ervaring in andere steden. Kopenhagen bijvoorbeeld dat als één van de eerste steden startte in 1995 met gratis fietsen. In de Deense hoofdstad die evenveel inwoners telt als Antwerpen neemt vandaag 23% van haar inwoners de fiets. In Antwerpen is dat 10% volgens een Nederlandse studie uit 2007 (Fietsberaad). Niet alle projecten waren succesvol. In 1965, pionierde Amsterdam met gratis witgeschilderde fietsen. Na 1 maand waren alle fietsen van dit Provo-initiatief al gestolen. Het eerste Brusselse project Cyclocity mislukte door slechte plaatsing van de fietsterminals. In Parijs, dat geen echte fietsstad is, startte Vélib (Vélo libre) 2 jaar geleden en het werd onmiddellijk een sukses. Niet zonder moeilijkheden want het eerste jaar vielen er 3 doden en de automobilisten moesten vaak snel reageren om aanrijdingen met fietsers te vermijden. Meer fietsen kan daarom niet zonder aangepaste fietsinfrastructuur. Het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) beslistte vorige maand om Antwerpen subsidies toe te kennen voor de aanleg van nieuwe fietspaden in het kader van het project "100 km fietspaden". Het ontbreken van goede fietspaden is vaak een reden om andere vervoersmiddelen te gebruiken. Ook voldoende fietsstallingen zijn een logisch gevolg. Er zal dus snel moeten gewerkt worden om een geloofwaardig publiek fietsenproject te kunnen starten volgende zomer. Antwerpen maakt met dit initiatief als fietsstad een inhaalbeweging. Als het lukt zal de binnenstad er misschien autoluwer maar zeker gezelliger door worden. Wat is er immers leuker dan met een fiets in Antwerpse rood-witkleuren, door het centrum te toeren. Nu nog een echte Antwerpse naam voor dit project. Oradio/Anieuws zal met plezier de voorstellen die we ontvangen doorgeven aan schepen van Campenhout. Bron: Eigen redactie Datum: Zaterdag 18 juli 2009 Het is niet gezegd dat het Villo! zal worden - al hoop ik van wel, en dat mijn abonnement ook daar geldig zal zijn - maar in ieder geval goed nieuws! Excuses voor het plaatsen in de verkeerder thread, maar ik kan me voorstellen dat veel Brusselaars - zoals ikzelf - de Antwerpse threads niet lezen, en dit wilde ik toch wel even meegeven naar aanleiding van bovenstaande verzuchting. hix July 22nd, 2009, 12:37 PM ^^ Het zou inderdaad fantastisch zijn om ons Villo abonnement in Antwerpen te kunnen gebruiken. En omgekeerd dat Antwerpenaars hun abo in Brussel kunnen gebruiken. Maar ik heb het gevoel dat dit maar een droom zal blijven. Ik ben zeker dat dit in Antwerpen een enorm succes zal zijn. Antwerpen is gewoon ideaal voor een Villo project. vank July 22nd, 2009, 01:00 PM ^^ Het zou inderdaad fantastisch zijn om ons Villo abonnement in Antwerpen te kunnen gebruiken. En omgekeerd dat Antwerpenaars hun abo in Brussel kunnen gebruiken. Maar ik heb het gevoel dat dit maar een droom zal blijven. Ik ben zeker dat dit in Antwerpen een enorm succes zal zijn. Antwerpen is gewoon ideaal voor een Villo project. Laat ons hopen dat het aanslaat, Antwerpen is inderdaad ideaal + als grootste stad van Vlaanderen mogen wel zo'n initiatieven verwacht worden. Gent en Leuven haal ik aan omdat het echte studentensteden zijn, en studenten verplaatsen zich dan ook voornamelijk per fiets. Brugge is een groene stad en daar is de fiets ook wel populair, als opkomende studentenstad kan Brugge op termijn niet uitblijven. (Ik vermoed een goeie 2 jaar wachten en het kan hier ook een succes worden). michael@leuven July 22nd, 2009, 10:16 PM Ik zie Villo en toekomstige aanverwanten als een prachtige uitbreiding op het openbaar vervoer. Laat ons hopen dat alles later met één kaart te regelen valt. Laat dit maar navolging hebben in andere steden! Vandaag trouwens 2 jongedames een fiets zien nemen aan station 24 (Rogier) en een kleine bestelwagen gezien met "Villo" op. De Klauw July 23rd, 2009, 02:26 AM Eigenlijk zou dit onder de hoede van De Lijn of ander (semi)-overheidsbedrijf moeten komen. In privéfirma's (zeker als het een advertentiebedrijf betreft) heb ik op dat punt iets te weinig vertrouwen. Mocht volgend jaar de reclamemarkt instorten is het gedaan met 'Villo' in Brussel. Iedereen weet immers dat het fietsenverhuur slechts een middel is zoveel mogelijk reclame in het straatbeeld te vertonen. vank July 23rd, 2009, 11:45 AM Dan moeten ze maar investeren in iets minder fietsen. Ik maak er trouwens geen probleem van dat daar reclame op staat. 30min gratis fietsen zou dan misschien naar slechts een kwartier gebracht kunnen worden? Maar veel minder zal dat niet mogen worden, willen ze klanten blijven hebben. Want eens het betalen wordt dan haakt meer dan de helft af, en zullen die fietsen daar blijven staan aan hun haltes. Puinkabouter July 23rd, 2009, 01:03 PM Gent en Leuven haal ik aan omdat het echte studentensteden zijn, en studenten verplaatsen zich dan ook voornamelijk per fiets. In Gent bestaat al een paar jaar een fietsdienst voor studenten (StudentENmobiliteit). Er bestaat er ook een voor pendelaars (Max Mobiel). Beide hebben succes, maar ik zou ook liefst een systeem als Villo zien komen. Voor de studenten denk ik niet dat dat veel verschil zou maken, die hebben hun fiets doorgaans voor een langere periode nodig. Voor inwoners-zonder-fiets (zoals ik) of toeristen daarentegen, denk ik dat het zeer wenselijk zou zijn. MartijnK July 27th, 2009, 07:54 PM Gelezen op Brusselnieuws.be: vrijdag 24 juli 2009 Geen fietstaxi's meer deze zomer Brussel - De fietstaxi's die vorige zomer rondreden in Brussel, zullen dit jaar waarschijnlijk niet meer van de partij zijn. De initiatiefnemers dienden wel een aanvraag in, maar die was volgens het Brusselse schepencollege niet concreet genoeg. Vorige zomer zorgde de vzw Belgocyclo voor acht fietstaxi's in het centrum van de hoofdstad. Ook dit jaar diende de organisatie een aanvraag in om de taxi's aan te bieden, maar die aanvraag was niet concreet genoeg. Volgens de woordvoerster van de Brussels schepen van Mobiliteit Christian Ceux (CDH) werd de vzw om verduidelijkingen gevraagd, maar die kwamen er niet. 'Brussel loopt niet warm voor fietstaxi's' De vzw heeft het gevoel dat men in Brussel niet echt warm loopt voor de fietstaxi's. "In Frankrijk dienden we ook aanvragen in, en daar waren ze meer vatbaar voor het initiatief. Hier moeten we alles verduidelijken en aan meer criteria voldoen," zegt Abdellah Ahlaloum, initiatiefnemer van Belgocyclo. Belgocyclo rekent er deze zomer niet meer op de fietstaxi's nog in de Brusselse straten te krijgen. Voor bepaalde evenemten, zowel in als buiten de hoofdstad, zal de vzw wel met fietstaxi's blijven rijden. © FM Brussel Ik heb ze nooit gebruikt, zou niet meer weten hoeveel ze kostten, of hoeveel ze gebruikt werden, dus weet niet of dit nu een verlies is of niet. Wat ik me wel afvraag: de laatste keer dat deze fietsen reden, zag ik ook fietstaxi's rondrijden die duidelijk niet van Belgocyclo waren: minder 'flitsend' uiterlijk, een met de hand geschreven A4-tje om de (hogere) prijs aan te duiden, en in zijn geheel beschouwd, gewoon een minder professionele uitstraling. Mijn eerste gedachte was dat dit een soort zwart circuit was, maar wie heeft er nu een paar fietstaxi's staan om een extra cent te verdienen? Heeft iemand enig idee van wie dit initiatief uitging? hix July 27th, 2009, 08:24 PM Ondertussen ligt de aanleg van nieuwe stations al een hele tijd volledig stil. Sterker nog, in Sint Gillis zijn er stations die volledig klaar zijn, met fietsen en al die toch niet worden geopend. Wat is hier aan de hand? Villo kan slechts een succes zijn als de stations over een groot gebied gespreid zijn. Voorlopig zijn er nauwelijks stations buiten het centrum... De Klauw July 28th, 2009, 01:29 AM Zou de politieke stoelendans er iets mee te maken hebben? Benonie July 29th, 2009, 03:23 PM Ondertussen ligt de aanleg van nieuwe stations al een hele tijd volledig stil. Sterker nog, in Sint Gillis zijn er stations die volledig klaar zijn, met fietsen en al die toch niet worden geopend. Wat is hier aan de hand? Villo kan slechts een succes zijn als de stations over een groot gebied gespreid zijn. Voorlopig zijn er nauwelijks stations buiten het centrum... Dan toch nog vooruitgang! brusselnieuws - woensdag 29 juli 2009 Villo! komt naar Molenbeek Sint-Jans-Molenbeek - Vanaf eind augustus komen er vijftien Villo!-fietsstations in Sint-Jans-Molenbeek. In het hele gewest telt het fietsverhuursysteem tot nu toe 56 stations met 825 fietsen. Na de 15 stations in Molenbeek volgen er nog nieuwe fietsverhuurpunten in Vorst, Koekelberg en Sint-Agatha-Berchem. Schaarbeek onderzoekt waar er stations kunnen komen. Brussel, Sint-Gillis, Anderlecht en Sint-Joost-ten-Node hebben al stations. Tegen de lente hoopt Villo! 180 stations en 2.500 fietsen aan te bieden. Dagelijks maken vijf- à zeshonderd mensen gebruik van Villo!, met pieken tot duizend. Al drieduizend mensen hebben een jaarabonnement van Villo!. Er werden tot nu toe zesduizend abonnementen van korte duur verkocht. © FM Brussel MartijnK July 29th, 2009, 07:41 PM Een vraagje voor de andere Villo!-gebruikers: In Mijn account wordt van de ritten gemaakt sinds de ochtend van 9/7/2009 het afgelegde Traject niet meer weergegeven. Datum, Duur en Bedrag worden wel nog weergegeven. Is dat bij jullie ook zo? Ik heb eens gemaild naar Villo! over deze kwestie, en kreeg het volgende antwoord: Het is normaal. Om persoonlijke leven te respecteren, het systeem wordt wijzigen. (sic) Ik zie niet in wat het probleem is, aangezien enkel ikzelf kan inloggen in Mijn account en deze informatie zien. Daarnaast neem ik aan dat 'het systeem' toch nog altijd nauwgezet opslaat waar en wanneer welke fiets door wie wordt ontleent, en waar en wanneer deze weer wordt ingeleverd. Straks krijgen we nog geen rekeningafschriften meer van de bank om onze privacy te beschermen... :ohno: Bazar July 30th, 2009, 02:57 PM Ik heb het eens nagekeken en ik heb die informatie ook niet meer... Inderdaad nogal een flauw excuus... reydelmundo August 1st, 2009, 01:18 PM Ik denk dat Villo ingevolge de privacywetgeving zijn abonnees inderdaad niet zomaar automatisch mag "volgen". Net zoals gsm-operatoren hun abonnees ook niet zomaar mogen "tracken". Het heeft nu eenmaal een hoog Big Brother-gehalte als een computer ergens in een centraal bureau de hele dag zit te registreren waar je allemaal naartoe gaat. Geheel terzijde mag Villo eens iets doen aan de schabouwelijke kwaliteit van het Nederlands. Dat koeterwaals antwoord is ronduit beschamend voor een semi-publieke dienstverlening in Brussel-Hoofdstad. De Klauw August 1st, 2009, 04:40 PM Ik denk dat je er niet veel aan kan doen. Het is immers een privébedrijf dat Villo uitbaat. Ook mocht JCDecaux besluiten voortaan de dienst enkel in het Frans aan te bieden kan er niets aan gedaan worden. De taalwetgeving geldt immers enkel voor openbare instellingen. hix August 1st, 2009, 05:39 PM Daar ben ik nog niet zo zeker van. Villo is een samenwerking met gewest èn met gemeenten. Die kunnen en moeten een correcte tweetalige dienstverlening eisen in de overeenkomst met Decaux. Die tweetaligheid moet gewoon opgenomen worden in het contract. Net zoals je van de restaurateur eist dat minstens de helft van de broodjes met kaas zijn. reydelmundo August 1st, 2009, 08:17 PM Hix heeft gelijk. De taalwet zegt uitdrukkelijk dat een privébedrijf verplicht hetzelfde taalregime moet naleven als het taalregime van de overheid waarvoor het een opdracht uitvoert. Men heeft dat destijds zo in de taalwet opgenomen omdat men wilde vermijden dat bepaalde creatieve burgemeesters het inzetten van privébedrijven als achterpoortje zouden kunnen gebruiken om de taalwetgeving te omzeilen. Het Brussels Gewest en de 19 gemeenten bieden een fietsverhuurdienst aan en doen voor de concrete uitwerking daarvan beroep op JCDecaux. Bijgevolg moet JCDecaux verplicht hetzelfde taalstatuut naleven als de Brusselse instellingen: integrale tweetaligheid Nederlands-Frans. Soit, ik ben zeker geen communautaire scherpslijper en ik vind het alvast heel positief dat de Villo-website ondertussen op korte tijd in correct Nederlands is opgesteld (want de vorige versie was ook maar een soms onverstaanbaar koeterwaals :lol: ). Maar dat antwoord op een e-mail... amai :nuts: X38 August 1st, 2009, 09:48 PM Ik krijg nog liever een e-mail in correct Frans, dan dat soort kotsverwekkende kromtaal. michael@leuven August 5th, 2009, 10:22 AM 't Is ongelofelijk maar ik zie er zelfs op mijn wandeling van kantoor naar Brussel-noord, die maar 7 minuten duurt, al vaak verschillende Villogebruikers. Wat me ook opvalt is dat veel mensen komende van de trein aan BruNord een fiets nemen en zo richting kantoor gaan. Bazar August 5th, 2009, 10:37 AM Ah, goed zo! Dat is echt een nieuw doelpubliek! Leuk dat je dat ook meedeelt, want ik ben vooral in het weekend in het centrum en zie dus niet in welke mate de pendelaars bijvoorbeeld van het systeem gebruik maken! :okay: BenkovicBXL August 5th, 2009, 11:40 AM Zie er ook geregeld rondrijden in Etterbeek, hoewel daar nog geen verhuurstations zijn ('dankzij' een koppige burgemeester)... die visibiliteit is echt goeie mond-aan-mond-reclame, of beter oog-aan-oog-reclame...:banana: michael@leuven August 10th, 2009, 08:29 PM http://www.cyclechic.be/?p=1069 michael@leuven August 17th, 2009, 06:20 PM Vandaag om 16.23 terug een pendelaarster tegengekomen die haar Villo stalde aan het Noordstation. Bazar August 18th, 2009, 09:28 AM Met het mooie weer tegenwoordig is het bijna onmogelijk geworden om in het centrum te wandelen zonder minstens een paar villo fietsers te zien rijden. :okay: Nu nog die uitbreidingen hé! Dat sleept toch wat aan vind ik... De Klauw August 19th, 2009, 01:03 AM Ook Luxemburg kent het systeem: daar heet het vel’oh (http://www.veloh.lu/) (ook van JCDecaux). Het wordt blijkbaar iets algemeens in geheel Europa. Puinkabouter August 19th, 2009, 01:31 AM In Parijs heb ik het ook gezien. Daar is het systeem heel uitgebreid en duidelijk bijzonder populair: je ziet werkelijk overal mensen op die fietsen rijden. Ali_B August 19th, 2009, 01:44 AM Kan ik ter plaatse een fiets nemen, of moet dat eerst via internet? Meurisse August 19th, 2009, 10:03 AM Het wordt blijkbaar iets algemeens in geheel Europa. In Londen komt het systeem ook! Daar zit men dan ook met serieuze mobiliteitsproblemen... Bazar August 19th, 2009, 10:12 AM Kan ik ter plaatse een fiets nemen, of moet dat eerst via internet? Ik heb een jaarabonnement genomen, en dus weet ik niet juist hoe de dienst aan de paaltjes juist werkt. Maar een dag- of weekabonnement kan je zeker en vast aan elk station afnemen (aan de computerpaal de instructies volgen), gewoon met je bankkaart. Veel fietsplezier! :) Polri August 19th, 2009, 02:12 PM Ook Luxemburg kent het systeem: daar heet het vel’oh (http://www.veloh.lu/) (ook van JCDecaux). Het wordt blijkbaar iets algemeens in geheel Europa. En blijkbaar ook aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. http://greeninc.blogs.nytimes.com/2009/08/13/montreal-exports-its-bike-sharing-program/ Bazar September 1st, 2009, 11:30 AM Brusselnieuws.be: Autoloze zondag met Skipiste Op 20 september wordt het hele gewest opnieuw één grote autovrije zone. Nieuw dit jaar is onder meer een skipiste in het Jubelpark. Tussen 9 en 19 uur heersen opnieuw voetgangers, fietsers, skaters en andere niet-gemotoriseerde weggebruikers in de Brusselse straten. Wie om dringende redenen toch de auto moet gebruiken die dag, moet een aanvraag indienen voor 16 september bij de gemeente. het Belgisch Olympisch Comité stelt dit jaar een hele resem activiteiten voor in het gewest. Blikvanger daarbij een skipiste in het Jubelpark. De autoloze zondag valt dit jaar overigens opnieuw samen met de open monumentendagen, die plaatsvinden op zaterdag 19 en zondag 20 september. 20 september wordt meteen het sluitstuk van de Brusselse 'Week van de mobiliteit'. Die focust elke dag op een ander aspect van de zachte mobiliteit in de hoofdstad. Op 20 september zal het Villo systeem dus wellicht op volle toeren draaien ;) Bazar September 3rd, 2009, 10:13 AM Brusselnieuws.be: BDW Opinie: Fietssnelwegen Brussel - De Nederlandse staatssecretaris voor Verkeer Tineke Huizinga maakte zopas bekend dat ze 25 miljoen euro wil uittrekken om het aantal ‘fietssnelwegen’ in haar land te verdubbelen. Fietssnelwegen zijn verbindingen waar de fietsers “flink kunnen doortrappen, zonder hinder van hobbels, boomstronken en verkeerslichten.” Op fietssnelwegen heeft de fietser absolute voorrang en hoeft hij dus niet bang te zijn dat hij een sliert auto’s vol geënerveerde chauffeurs achter zich aan krijgt, of dat hij voortdurend moet uitwijken voor geparkeerde auto’s. Proeven hebben uitgewezen dat met de fietspaden nog eens vijf procent van de Nederlandse pendelaars zou kunnen worden overgehaald om de auto te ruilen voor de fiets. Alles samen trekt de staatssecretaris 70 miljoen uit om fietsen aantrekkelijker te maken. Nederland, fietsparadijs. Vorig jaar was er een voorstel van resolutie van Brusselse parlementsleden om ook zo’n ‘gewestelijk fietsexpresnet’ tussen Brussel en de rand tot stand te brengen. Hoewel het Brusselse regeerakkoord expliciet zegt het fietsgebruik te willen bevorderen en de gewestelijke fietsroutes te willen voltooien, het liefst gescheiden van de auto’s, wordt er niet gesproken over zulke fietssnelwegen naar de rand, die uiteraard ook voor een belangrijk deel op Vlaams grondgebied zouden moeten komen, en waarvoor dus ook met Vlaanderen moet worden samengewerkt. En toch moet daar werk van worden gemaakt. Deze week rijden de auto’s zich weer gegarandeerd vast in het verkeer naar en in Brussel. Het aantal mensen dat begint te beseffen dat ze al die verloren uren in de file beter al fietsend kunnen doorbrengen, groeit. Vaak is de reistijd met de fiets niet eens zoveel langer, soms zelfs integendeel. Er bestaan al wel wat routes vanuit de rand, maar het is lang niet altijd comfortabel fietsen. En missing links in het traject waar de fietser het autoverkeer moet trotseren, doen mensen toch weer in de auto kruipen. Waar ze dus opnieuw een gevaar vormen voor de andere fietsers. Zonder forse ingrepen ten voordele van de fiets is dat een vicieuze cirkel die niet doorbroken raakt. Zondag is het De Gordel en laden in heel Vlaanderen mensen hun fietsen op de auto om in de groene rand van de hoofdstad te komen fietsen. Maandag gaat Bike to Work van start, een nog jong initiatief van de Fietsersbond om meer mensen met de fiets naar het werk te krijgen. Als die twee organisatoren volgend jaar eens samen actie zouden voeren om het pendelen per fiets naar, in en rond de stad te bevorderen? Bazar September 3rd, 2009, 05:16 PM Uitstekend nieuws. Schaarbeek begint ook warm te lopen voor het systeem. Alleen nog Etterbeek dacht ik en alle 19 gemeenten zullen Villo! standplaatsen hebben in de toekomst :okay: Brusselnieuws.be: Schaarbeek zoekt plaats voor Villo! Schaarbeek - Schaarbeek onderzoekt waar het Villo!-stations kan plaatsen. Zeker 40 verschillende stations van het fietsverhuurbedrijf worden in overweging genomen. Zo zouden er stations komen aan het station, aan het zwembad, en op alle gemeentepleinen zoals Meiser, Dailly en Liedts. Ook op de grote lanen zoals de Lambermontlaan en de Leuvensesteenweg worden er stations voorzien. Schaarbeek is al de achtste Brusselse gemeente waar Villo!-stations worden geplaatst. hix September 3rd, 2009, 07:14 PM Maar ondertussen staan er standplaatsen in Sint Gillis, Molenbeek en Jette die al helemaal klaar zijn, maar om één of andere reden niet in gebruik worden genomen. (toch al zeker een maand) En ik zie ook helemaal geen beweging in het bouwen van nieuwe standplaatsen. Ik heb toch de indruk dat het stilligt. Hopelijk verandert dat snel. Meurisse September 3rd, 2009, 07:25 PM Het zou toch enorm tof zijn mocht dit systeem er komen in alle steden in België. Het zou nog al wat succes hebben! hix September 3rd, 2009, 07:33 PM Ik zie Villo wel in Antwerpen, Gent, Brugge en Luik. Ook aan de Belgische kust zou het een succes zijn. (waarschijnlijk zien de vele fietsverhuurders daar villo niet graag komen) Maar Antwerpen moet zonder twijfel zo snel mogelijk volgen, die stad lijkt me perfect voor villo. En het zou tof zijn als ik mijn villo kaart ook in andere steden in België en andere landen zou kunnen gebruiken. Bazar September 4th, 2009, 09:39 AM Maar ondertussen staan er standplaatsen in Sint Gillis, Molenbeek en Jette die al helemaal klaar zijn, maar om één of andere reden niet in gebruik worden genomen. (toch al zeker een maand) En ik zie ook helemaal geen beweging in het bouwen van nieuwe standplaatsen. Ik heb toch de indruk dat het stilligt. Hopelijk verandert dat snel. Ik vermoed dat dat voor een stuk te maken heeft met de politieke vakantie (en misschien ook met het bouwverlof). Ik denk/hoop dat er nu weer gauw beweging in zal komen. Het zou in ieder geval toch moeten dat de bestaande stations allemaal in werking zouden zijn voor de autoloze zondag! En het zou tof zijn als ik mijn villo kaart ook in andere steden in België en andere landen zou kunnen gebruiken. Dat zou inderdaad fantastisch zijn! Maar ik vrees dat dat niet evident wordt. Als het al lukt met de andere systemen die uitgebaat (zullen) worden door Decaux zal het al héél veel zijn denk/vrees ik (oa door tariefverschillen voor de gebruiker/verschillende uitbaters/verschillende reclameinkomsten/verschillende bijdrage van de steden enzovoorts). el piett September 4th, 2009, 09:47 AM In Parijs heb ik het ook gezien. Daar is het systeem heel uitgebreid en duidelijk bijzonder populair: je ziet werkelijk overal mensen op die fietsen rijden. Idd... vorige week zat ik een uurtje voor de Gare du Nord in Parijs... nagenoeg om de 5 minuten kwam er daar iemand een fiets afhalen of terugbrengen. En ook nogal veel "businessman" types. (of hommes des affaires...) Bazar September 4th, 2009, 11:58 AM Brusselnieuws.be: Annemie Maes: "fietssnelwegen naar Brussel nu" Brussel - Groen!-parlementslid Annemie Maes mobiliseert rond de fietssnelwegen. Ze roept het Brussels Parlement op om de resolutie over die wegen tussen Brussel en het Vlaamse en Waalse Gewest te stemmen. "Deze expresswegen voor fietsers bevorderen het gebruik van de fiets en zijn voor de talrijke pendelaars van de rand een snelle, veilige en duurzame manier om naar en van het werk te rijden", meldt Maes in een communiqué. Vorig jaar dienden zowel Groen!-parlementsleden Eloi Glorieux en Adelheid Byttebier respectievelijk in het Vlaams en Brussels Parlement de resolutie over de aanleg van een gewestelijk fietsexpressnet in. "Mobiliteit is één van de grote uitdagingen van Brussel en de rand", aldus Maes. "Aangezien alle fracties in de vorige legislatuur al hun handtekening hadden geplaatst, verwacht ik dat ook de Brusselse fietsresolutie nog dit jaar gestemd zal worden." Bazar September 4th, 2009, 02:45 PM (Ingekorte versie) van de nieuwsbrief van Villo! / (Version raccourcie) de la newsletter de Villo! Chères abonnées, Chers abonnés, [...] Nous tenions par ailleurs à vous informer que nous venons de mettre en service six nouvelles stations : Avenue Franklin Roosevelt, 14- Avenue Franklin Roosevelt, 19 -Avenue Louise, 438 - Avenue Louise, 525 - Rue Montagne aux herbes potagères, 7 - Avenue d’Auderghem, 45 ; portant à 64 le nombre de stations disponibles actuellement. Le réseau Villo! réparti principalement sur Bruxelles Ville et dans une moindre mesure à Anderlecht, Saint Gilles et Saint Josse Ten Noode, devrait se renforcer prochainement dans les trois communes précédemment citées mais également s’étendre géographiquement à Laeken, Jette, Molenbeek Saint-Jean et probablement Schaerbeek. Il est vrai que les élections régionales et le fait que toutes les communes n’avancent pas avec la même rapidité, a fortement retardé le déploiement du réseau. Nous espérons ainsi vous proposer pour l’automne un réseau plus étendu et plus dense, constitué de 90 stations opérationnelles, et qui vous permettront de vous déplacer toujours plus facilement mais surtout sur un territoire plus vaste. Enfin, nous espérons être à régime des 180 stations Villo! équipées de 2500 vélos pour le printemps prochain et nous ne manquerons pas de vous tenir informés de l’évolution. C’est dans ce cadre et pour votre confiance envers notre service dès les premiers jours que nous sommes très heureux de vous offrir 6 mois d’abonnement supplémentaires gratuits. En espérant vous apporter pleine satisfaction, nous vous remercions de votre enthousiasme et vous assurons de notre engagement quant au développement de Villo! Laurence Blaise Responsable Clientèle Villo! Beste abonnees, [...] Verder wensen we u ervan op de hoogte te brengen dat onlangs 6 nieuwe stations werden geopend : Franklin Rooseveltlaan 14, Franklin Rooseveltlaan 19, Louizalaan 438, Louizalaan 525, Warmoesberg 7, Oudergemlaan 45. Dit brengt het aantal Villo! stations, dat momenteel beschikbaar is, op 64.Het Villo! netwerk, hoofdzakelijk aanwezig in Brussel-Stad maar ook in Anderlecht, Sint-Gillis en Sint-Joost-ten-Node zal zich binnenkort verder versterken in deze 3 gemeentes maar zal zich ook uitbreiden naar Laken, Jette, Sint-Jans-Molenbeek en wellicht ook Schaarbeek. De regionale verkiezingen en het feit dat niet alle gemeentes met dezelfde snelheid vooruitgaan, hebben inderdaad de uitbreiding van het netwerk sterk vertraagd. We hopen u tegen de herfst een uitgebreider en dichter netwerk voor te stellen, dat 90 stations in werking zal stellen, waardoor u zich steeds gemakkelijker en vooral ook steeds verder zal kunnen verplaatsen. Tenslotte hopen we u tegen volgende lente in totaal 180 Villo! stations met 2500 fietsen te kunnen bieden. We houden u op de hoogte van de evolutie van de geplande uitbreidingen. Om u te danken voor het vertrouwen dat u als eersten in onze Villo! dienst schonk, zijn we verheugd u een gratis abonnement voor 6 extra maanden aan te bieden. We hopen u voldoening te schenken, danken u voor uw enthousiasme en blijven het maximum doen om onze engagementen te respecteren. Laurence Blaise Hoofd Klantendienst Villo! De vroege klanten/jaarabonnees krijgen er dus 6 maanden gratis bij! :banana: hix September 4th, 2009, 04:02 PM De vroege klanten/jaarabonnees krijgen er dus 6 maanden gratis bij! :banana: Tof! En hopelijk gaat het vanaf nu snel vooruit! Bazar September 15th, 2009, 01:35 PM Brusselnieuws.be: Aantal fietsers verdrievoudigd op tien jaar De afgelopen tien jaar is het aantal fietsers in het gewest op zijn minst verdrievoudigd. Dat zegt fietsmanager Frederik Depoortere. Brussels belangrijkste fietsader -de Wetstraat- dreigt ondertussen verzadigd te raken. De voorbije tien jaar is het aantal dagelijkse fietsers in het Brusselse gewest op zijn minst verdrievoudigd en de groeitrend blijft aanhouden. Dat besluit fietsmanager Frederik Depoortere uit de telresultaten van Pro Velo. Die organisatie voert het op geregelde tijdstippen tellingen op verschillende belangrijke fietsroutes. Uit die cijfers die brusselnieuws.be opvroeg, blijkt dat het aantal fietsers in het gewest jaarlijks met zo'n 15 procent stijgt.In de Wetstraat -de belangrijkste Brusselse fietsas- is de groei nog eens stuk forser. "Het voorbije jaar is het fietsverkeer er met 30 procent gestegen", weet Depoortere. "Tijdens de spits zitten we er nu al aan 350 tot 400 fietsers per uur. Dat betekent dat het verzadigingspunt van het al bij al krappe fietspad binnenkort zal bereikt zijn." De fietsmanager schat dat het aandeel van de fiets in het Brusselse vervoer -de modal share- ondertussen bij 4 procent ligt. "Precieze cijfers geven is moeilijk, omdat je daarvoor een groot aantal Brusselaars zou moeten ondervragen over hun mobiliteitsgewoonten. De laatste keer dat dit gebeurd is, was in 1999 bij de Mobel-enquête. Maar op basis van de telresultaten kan je wel voorzichtige conclusies trekken over het aandeel van de fiets in het totale verkeer." Wel opmerkelijk dat de wetstraat de drukste fietsstraat is van Brussel. Ooit gaat er misschien nog eens een rijvak af om een degelijk, breed fietspad/voetpad aan te leggen? ;) hix September 15th, 2009, 02:55 PM Er is steeds een rechtstreeks en duidelijk verband tussen de aanleg van infrastructuur en de stijging van het aantal fietsers. Wanneer je op een bepaalde laan nooit fietsers zag en er wordt een fietspad aangelegd (of geschilderd in de meeste gevallen) dan zie je bijna van de ene op de andere dag fietsers verschijnen. 4 % vind ik al een enorm succes. Nu moet men proberen snel naar 8 % te gaan. Ik vermoed dat 8 % een soort omslagpunt zal zijn. Vanaf 8 % wordt Brussel een "normale" fietsstad. Vanaf dan zullen we stilletjes aan ook kinderen, bejaarden en dergelijke op de fiets zien, iets wat vandaag bijna nooit gebeurd. Het feit dat bewoners, pendelaars, toeristen niet langer slechts coole mountainbikers met fluo pakken en helmen of hippietiepen zien rondrijden maar ook "gewone" mensen, zal men ervan overtuigen dat fietsen in Brussel iets heel normaal is. Het zou ook interressant zijn om eens percentages per gemeente of wijk te zien. Het is opvallend dat je in de vijfhoek en sint gillis echt veel fietsers ziet, maar elders in de stad veel minder. Bazar September 15th, 2009, 02:59 PM ^^Ook in Elsene (omgeving universiteiten + kroonlaan) zie je er behoorlijk wat :) Op de kroonlaan waarschijnlijk oa omdat het een rechtstreekse, relatief vlakke straat is naar tussen het centrum en de universiteiten en woonwijken. Bazar September 17th, 2009, 10:45 AM Newsletter IEB: Un coup de pédale à la pub Schaerbeek. Demande de permis d'urbanisme pour l'installation de 40 stations vélos dans le cadre de la convention passée entre la Région et JC Decaux. 29 stations assorties de panneaux publicitaires. Pour voir les lieux d'implantation, lire l'avis d'enquête. Enquête publique jusqu'au 2 octobre 2009. Concertation le 16 octobre 2009. Bazar September 17th, 2009, 06:12 PM ^^Er komen dus nieuwe stations bij. Nu nog een beetje meer fietsen ;) Brusselnieuws.be: Helft van Brusselse Villo-stations nog fietsloos Brussel - Van de 180 Villo-stations in het Brussels Gewest, is nog maar de helft ook voorzien van fietsen. Gemeenten die nog niet bepaald hebben waar hun stations zullen komen, zijn verantwoordelijk voor de vertraging. Aan het Boxtaelplein in Laken is er sinds kort een Villo-station, maar de opvallende gele huurfietsen ontbreken voorlopig nog. "Het station is inderdaad klaar, maar er zijn nog geen fietsen. Dat komt omdat we meer dan 400 meter van een ander station verwijderd zijn," legt Jean-Christophe Mahieu van Villo-uitbater JC Decaux, uit. Twee Villo-stations mogen op hoogstens 400 meter van elkaar liggen. Zo kunnen gebruikers altijd snel ergens terecht om een fiets te nemen of terug te plaatsen. Maar als de bouw van Villo-stations in een bepaalde gemeente vertraging oploopt, betekent dat bijgevolg dat bestaande stations in een nabijgelegen andere gemeente ook nog niet open gaan. "Elke gemeente heeft zijn eigen tempo," zegt Jean-Christophe Mahieu."De gemeenten mogen zelf kiezen waar de stations zullen komen. Ze hebben hiervoor nog tot eind december. Een aantal gemeenten hebben die keuzes al doorgegeven, anderen zijn er nog mee bezig." Lente 2010 Er zijn nu ongeveer 60 Villo-stations in gebruik. Voor december moeten er nog eens 20 bijkomen. JC Decaux belooft dat de geplande 180 stations tegen de volgende lente allemaal in gebruik zullen gaan. Naast het verschillende tempo van de gemeenten, zijn er soms nog andere redenen voor de vertraging. "Aan de Louizalaan waren een aantal stations niet veilig genoeg. Maar eens we die problemen hadden opgelost, zijn die stations geopend," aldus Mahieu. hix September 17th, 2009, 06:48 PM Ha, nu begrijp ik waarom die stations fietsenloos blijven. Dat ergerde mij nogal. Meurisse September 17th, 2009, 06:50 PM Op zich wel een interesante systeem (die max400m-regel) dat villo-net breidt dus als een watervlek uit. En het aantal gebruikers kan dan ook stelselmatig uitbreiden Bazar September 18th, 2009, 04:11 PM ^^Inderdaad, lijkt me wel een goede aanpak. Ik vermoed dat dat ook te maken heeft met de logistiek (herverdelen van de fietsen over de verschillende stations) Brusselnieuws.be: Parlementsleden halen fiets van stal Brussel - Met de fiets naar het werk. De Brusselse parlementsleden gaven vanmorgen het goede voorbeeld. Ze reden samen per fiets richting Brussels Parlement. Het initiatief kadert in de Week van de Vervoering. De Brusselse fietsverenigingen vroegen de Brusselse parlements- en regeringsleden om vandaag de fiets van stal te halen om naar het werk te gaan. Van aan het Centraal Station ging de stoet fietsende politici naar het Sint-Jansplein voor een Friday Bike Day-ontbijt. Goed voor het fietsbeleid De parlementsleden van Groen! juichen het initiatief toe. Ze roepen hun collega’s op om het niet bij die ene dag te laten. Het zal het fietsbeleid in Brussel alleen maar ten goede komen, zo luidt het. “Door meer te fietsen zullen de parlementsleden hun stad, met al hun gebreken en schoonheden, beter leren kennen. Een adequaat beleid zal dan niet lang uitblijven,” aldus parlementslid Annemie Maes (Groen!). Groen! voegt er aan toe dat bijna alle Brusselse parlementsleden op minder dan 7 kilometer van het parlement wonen en dat daar douches en fietsenstallingen zijn. Bazar September 20th, 2009, 06:45 PM Brusselnieuws.be: Brussel bant koning auto Brussel - De duizenden trappers en stappers waren vandaag de baas in Brussel. Voor de zesde keer werd de autoloze zondag georganiseerd. Van 9 uur tot 19 uur waren alle negentien gemeenten verkeersvrij gemaakt. Brusselaars moesten vandaag hun auto aan de kant laten straan. Bezoekers konden hun voertuig achterlaten aan de rand zoals op parking C aan de Heizel. Daar was een pendeldienst naar het centrum. Alleen wie een speciale toelating had, mocht de stad inrijden. Het openbaar vervoer was de hele dag gratis. Ook in andere grote steden als Gent, Antwerpen, Mechelen en Brugge worden delen van de stad autovrij gemaakt. Vaak gaat het alleen om de historische kern. 'Nog te veel auto's' BRAL, de Brusselse Raad voor het Leefmilieu, vindt dat er op de autoloze zondag nog te veel auto's rondrijden. Volgens Bral zouden er vandaag nog 25.000 wagens rondrijden. Er zouden 27.000 doorgangsbewijzen zijn afgeleverd aan automobilisten. Inderdaad, deze morgen heb ik toch ook nog een paar rijdende automobilisten vies bekeken ;) En dan ook nog dit: Brusselnieuws.be: Villo! telt bijna 70 stations Brussel - Vandaag is het 69ste Villo!-station geopend, vlakbij het gemeentehuis van Sint-Gillis. JC Decaux belooft dat de geplande 180 stations tegen de volgende lente er allemaal zullen staan. De meeste stations bevinden zich nog altijd in Brussel-Stad, maar stilaan worden de haltes ook uitgebreid naar andere gemeenten. Momenteel zijn er ook al Villo!-stations in Anderlecht, Sint-Joost-ten-Node en Sint-Gillis. In Laken, Jette en Molenbeek zijn de stations al geïnstalleerd, maar voorlopig nog niet in werking. Schaarbeek onderzoekt waar de Villo!-stations kunnen komen. "Ik kan niet garanderen dat alle gemeenten zullen meewerken," zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!). "We proberen wel iedereen te overtuigen om in het project te stappen. Alleen als alle gemeenten meewerken, kan het een groot succes worden. Dan kan het ook echt iets bijdragen aan een betere mobiliteit in Brussel." Tegen de lente hoopt Villo! 180 stations af te hebben. Villo!-gebruikers zouden dan over 2.500 stadsfietsen beschikken. MartijnK October 6th, 2009, 07:36 PM Op Brusselnieuws.be: dinsdag 06 oktober 2009 Villo verkocht al meer dan 4.000 jaarabonnementen Brussel - Vier maanden na de lancering, hebben meer dan 4.000 mensen een jaarabonnement van Villo op zak. De openbare fietsverhuurdienst heeft momenteel 70 stations, op termijn moeten dat er 180 zijn. Half mei ging Villo van start. Vier maanden later gaat het goed met de verkoop van abonnementen en tickets. Van de jaarabonnementen gingen er meer dan 4.000 de deur uit, voor de korte-termijntickets zijn dat er meer dan 19.000. Het Villo-netwerk telt momenteel 70 stations in vier Brusselse gemeenten (Brussel-Stad, Sint-Joost-ten-Node, Sint-Gillis en Anderlecht), goed voor 1.000 stadsfietsen. Over enkele weken moeten dat er al 90 zijn. Tegen de lente van 2010 moeten alle 180 stations in gebruik genomen zijn en zullen er 2.500 gele fietsen in het Brussels Gewest rondrijden. © FM Brussel Bazar October 14th, 2009, 10:28 AM Dit artikel verscheen in het SP.a bladje van de gemeente Etterbeek (moet dus ook in die context geplaatst worden). Opmerkelijk, SP.a zit in de meerderheid van de gemeente Etterbeek en blijft toch (tegen de burgemeester in) pleiten voor Villo! Wellicht om het gevoerde beleid van Smet in de vorige regering te steunen. Laten we hopen dat het werkt. http://i496.photobucket.com/albums/rr328/Bazar_01/Spavilloetterbeek.jpg Bazar October 16th, 2009, 04:30 PM Brusselnieuws.be: 'Villo pikt parkeerplaatsen in' Schaarbeek - In Schaarbeek is er protest tegen de komst van 41 nieuwe stations van het fietsverhuursysteem Villo. Omwonenden pikken het niet dat parkeerplaatsen sneuvelen voor de fietsen. De vzw 'Democratisch recht om te rijden en te parkeren' startte een petitie op. Ze benadrukken dat ze niet tegen de Villo-stations zelf zijn, maar pikken het niet dat daarvoor 89 parkeerplaatsen moeten sneuvelen. Volgens de organisatie zullen vooral de oudere Schaarbekenaars daar de dupe van zijn. De Villo-stations in Schaarbeek zouden er komen tegen de lente van volgend jaar. Typisch korte termijn denken! :bash: X38 October 16th, 2009, 04:40 PM Sneuvelen die parkeerplaatsen vooral in werkwijken, of vooral in woonwijken? Als het woonwijken zijn, kan ik daar begrip voor opbrengen. Benonie October 16th, 2009, 04:49 PM Sneuvelen die parkeerplaatsen vooral in werkwijken, of vooral in woonwijken? Als het woonwijken zijn, kan ik daar begrip voor opbrengen. Ik helemaal niet. Er zijn waarschijnlijk vele duizenden autoparkeerplaatsen in Schaarbeek en zo goed als geen fietsenstallingen. Die 89 parkeerplaatsen die sneuvelen, verspreid over een gemeente van meer dan 100.000 inwoners, zijn een peulenschillteje op het totaal aantal parkeerplaatsen. Het is weer typisch voor de domme, kortzichtige Belgen: "We zijn niet tegen windenergie... maar hier niet." "We zijn niet tegen openbaar vervoer, maar hier niet..." "We zijn niet tegen fietspaden, maar hier niet...." "We zijn niet tegen bomen, maar hier niet"... enz... Van zodra er een parkeerplaats in de straat sneuvelt om plaats te maken voor iets duurzamers, gaan ze steigeren... Bah! Bazar October 16th, 2009, 04:59 PM Sneuvelen die parkeerplaatsen vooral in werkwijken, of vooral in woonwijken? Als het woonwijken zijn, kan ik daar begrip voor opbrengen. 41 stations voor 89 parkeerplaatsen! Als je stelt dat elk station ervoor zorgt dat er 2 wagens minder gekocht worden door mensen uit de wijk (eventueel ook 2de wagen voor een gezin bv). Dan heb je het al terugverdiend... + alle vermeden verplaatsingen in de buurt (inclusief vervuiling) van mensen die een wagen hebben maar dan een fiets zullen gebruiken + alle bezoekers die met de fiets komen ipv met de wagen. Zelfs als je het egoïstisch zou bekijken (hoeveel plaatsen heb ik voor m'n auto?) blijft dit echt typisch kortetermijn denken vind ik... groentje October 17th, 2009, 01:34 AM De vzw 'Democratisch recht om te rijden en te parkeren' is niet aan zijn proefstuk toe, getuige dit artikeltje uit 2007: http://www.brusselnieuws.be/artikels/stadsnieuws/schaarbeek-wil-doorgaand-verkeer-ontmoedigen Bazar October 19th, 2009, 09:17 AM Inderdaad, het zijn een soort automaniakken die vinden die zijn blijven hangen in de jaren '70... MartijnK October 28th, 2009, 02:13 AM Na een paar maanden Villo! gebruikt te hebben, komen er vaker dan mij lief is mankementen voor aan de fietsen: zachte banden, doorschietende trappers in bepaalde versnellingen (vooral 3) en op sommige fietsen in alle versnellingen, sturen die scheef staan ten opzichte van het voorwiel, of zelfs los... Heb ik gewoon veel pech, of ervaren andere Villo!-gebruikers dit ook? Telkens als ik zoiets voor heb, wil ik wel bellen naar de klantendienst (078/05.11.10) om dit te melden, maar aangezien ik de fietsen meestal buiten de kantooruren gebruik, krijg ik enkel een opname met de openingstijden te horen... Het zou toch een kleine moeite zijn om het antwoordapparaat waarop je overdag het fietsnummer moet inspreken, ook 's nachts te laten draaien? Ook is het mij al meermaals overkomen dat wanneer ik om 7u 's morgens thuiskom na een nachtdienst, de stations het dichtste bij mijn woning (Dansaert en Kaaien) volledig vol zijn. Ik dacht dat 's nachts de fietsen herverdeeld werden over de stations? Het lijkt mij niet dat er om 7u 's morgens al zoveel mensen hun Villo!-fiets in mijn wijk gestald hebben... Bazar October 28th, 2009, 09:49 AM Persoonlijk heb ik nog niet echt te maken gehad met defecte of versleten fietsen. Wat wel opvalt is dat er aan de stations in de bovenstad (Naamsepoort, Park, Troon, enzovoorts) altijd wel veel minder fietsen staan dan in het centrum. Denk dat de Villo! gebruikers vooral "naar-beneden-fietsers" zijn. ;) MartijnK October 28th, 2009, 11:51 AM Denk dat de Villo! gebruikers vooral "naar-beneden-fietsers" zijn. ;) Ik geef ze geen ongelijk, en had eigenlijk niet anders verwacht. Daarom vond ik het des te opvallender dat JCDecaux eind mei (na amper twee weken gebruik) in een persbericht het tegendeel beweerde: De stations Stephanie, Beurs, Cortenbergh, Agora en de Brouckère kenden tijdens de voorbije week het meeste succes. Deze top 5 telde een identiek aantal ingebruiknames en inleveringen, wat toelaat te denken dat niet enkel de trajecten bergaf het goed doen en dat de nieuwe Villo! met 7 versnellingen de verplaatsingen vergemakkelijken. Ik zou eigenlijk wel eens recente cijfers willen zien. Ik denk dat het gemiddelde gebruik van 70 minuten toch wel gezakt is. N.B. Hetzelfde persbericht waarin dit cijfer genoemd werd, was opgesteld voordat de eerste klanten hun kredietkaartafrekening gekregen hadden, dus ik denk dat er nogal wat gebruikers die het systeem verkeerd hadden begrepen, onaangenaam verrast werden! Bazar October 29th, 2009, 10:34 AM La liste introduite pour les stations Villo! pour Schaerbeek (attention, il pourrait encore y avoir des modifications concernant les n° dans les rues etc.) Via la lettre d'info d'IEB: http://i496.photobucket.com/albums/rr328/Bazar_01/VilloSchaarbeek.jpg MartijnK October 29th, 2009, 11:29 AM Wauw, 40 Villo!-stations erbij gepland in Schaarbeek alleen al! Dat gaat de goede kant op. Hopelijk volgen de andere gemeenten snel... Bazar November 3rd, 2009, 05:52 PM Brusselnieuws.be: Grouwels investeert in fietspaden en fietsroutes Brussel - Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) investeert volgend jaar 6.5 miljoen euro in fietspaden en -routes. Dat is fors meer dan de voorbije twee jaar. Met het geld zullen onder meer vier gewestelijke fietsroutes afgewerkt worden. -- Fietsroute 5A: van de grens van Hoeilaert - langs Keymplaats in Watermaal-Bosvoorde - begraafplaats van Elsene - naar de Kroonlaan -- Fietsroute 5B: van de grens van Jezus-Eik - langs Herrmann-Debroux - de campus VUB-ULB - naar het centrum van Brussel -- Fietsroute 12: in Molenbeek, in de buurt Opzichtersstraat en Havenlaan -- Fietsroute Maalbeek: In de Maalbeekvallei, in Schaarbeek en Etterbeek Gewestelijke fietsroutes zijn aanbevolen fietswegen voor verplaatsingen op middellange en lange afstand. In het algemeen volgen ze lokale wegen, omdat het verkeer er minder druk is, minder snel verloopt en dus minder stresserend is dan op de hoofdwegen. Er wordt nog vijf andere fietsroutes onderzocht. Verder is er ook nog geld om een aantal fietspaden aan te leggen in het Brussels Gewest. In 2008 besteedde de Brusselse regering 4,5 miljoen euro aan fietspaden en -routes. In 2009 was dat nog twee miljoen. Fietsersbond De Fietsersbond reageert gematigd positief over de investering in fietsvoorzieningen en spreekt van een stap in de goede richting. Maar om de volledige fietsinfrastructuur aan te leggen, is er meer nodig. "Om de fietsvoorzieningen af te werken zoals voorzien, is er 20 miljoen euro jaar nodig. Ik hoop dat de budgetten voor de fietsinfrastructuur weer verhoogd worden zodra de crisis voorbij is," zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. MartijnK November 3rd, 2009, 07:19 PM Ah, bestaan die GFR's ook nog? :-) Zijn de eerste al niet volledig afgesleten? Of worden die een beetje onderhouden? Soit, eens zien wat er deze keer van komt... Zou wel leuk zijn als de GFR5 wordt afgewerkt, dan kunnen fietsers die via de langeafstandsfietsroute LF2 Stedenroute (http://www.groteroutepaden.be/grlf/v1.nsf/docs/LF2.html) (Amsterdam-Brussel) bij Hoeilaart aan de gewestgrens aankomen, tenminste op een enigszins aangename - en bewegwijzerde - manier tot in het centrum geraken. Bazar November 4th, 2009, 10:20 AM Ik weet niet juist welke GFR het is maar onlangs werd de fietsroute/fietspad in het Zuidoosten van de stad verder uitgebouwd. Een klein stukje langs de E411 en dan langs de Carrefour van Oudergem, zo verder de stad in. Wel mooi aangelegd eigenlijk, hopelijk wordt het succesvol! Bazar November 4th, 2009, 11:03 AM Brusselnieuws.be: Etterbeek verzet zich tegen Villo ETTERBEEK - De gemeente Etterbeek blijft zich verzetten tegen Villo-fietsen. “Dit is geen nieuwe vorm van mobiliteit, maar een publiciteitsstunt,” zegt de burgemeester. Tijdens de jongste gemeenteraad is na een interpellatie van SP.A-raadslid Rik Baeten gebleken dat Etterbeek, en meer bepaald burgemeester Vincent De Wolf (MR), zich blijft verzetten tegen het Villo-fietsverhuursysteem. “Vorig jaar nog interpelleerde ik tijdens een gemeenteraad het schepencollege,” zei Baeten in de gemeenteraad. “Toen was het argument dat Villo de gemeentelijke autonomie zou aantasten, omdat de gemeente geen belastingen kan heffen op de reclame die Villo-uitbater JCDecaux uithangt aan de fietsverdeelpunten. Het project werd dan ook op de lange baan geschoven.” “Graag had ik geweten hoe het nu staat met eventuele verhuurfietsen in Etterbeek. Want onze gemeente blijft zich maar hardleers verzetten tegen dit fietsverhuursysteem. Nochtans is Villo succesvol.” Baeten haalde onder meer het voorbeeld van Schaarbeek aan. Vroeger ook een Villo-sceptische gemeente, maar onlangs borg de Ezelsgemeente haar bezwaren op en besloot ze Villo-stations te installeren. Het raadslid noemde ook het grote succes van het systeem, dat nu al meer dan vierduizend permanente gebruikers heeft. “Het aantal kortetermijnkaartjes bedraagt zelfs tienduizend. Je kunt dus zeggen dat Villo een succes is,” voegde Baeten er nog aan toe. Visuele vervuiling De liberale burgemeester had geen oren naar de argumenten. Hij erkende het succes van Villo wel, maar verkoos een dwarse strategie. “Volgens JCDecaux zouden er in Etterbeek dertien stations komen, maar vergeet niet dat dat neerkomt op dertien keer visuele vervuiling en dertien keer reclame. Het lijkt een initiatief dat de zachte mobiliteit moet promoten, maar in feite is het een publiciteitsstunt,” vertelde De Wolf. Dat een liberaal zich tegen reclame kant, lijkt opmerkelijk, maar Etterbeek heeft een akkoord met JCDecaux-concurrent ClearChannel voor de zogenaamde Mupi-reclamepanelen (met Mupi voor Mobilier Urbain à Publicité Illuminé). Een contract met JCDecaux zou juridische problemen opleveren, zegt De Wolf. “JCDecaux wil Villo’s plaatsen waar er Mupi’s zijn. Dat kan niet.” Volgens de burgemeester zou JCDecaux ook geen interesse meer hebben om fietsen te plaatsen in Etterbeek en zou Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!) die argumentatie van Etterbeek erkend hebben. Ook zou de gemeente bij een verplaatsing van het Villo-meubilair voor de kosten moeten opdraaien. 'Spijtige zaak' Het bericht dat JCDecaux Etterbeek links laat liggen, kan niet bevestigd worden. Bij JCDecaux is niemand bereikbaar door de vakantie. Bruno De Lille zegt dat hij de juridische argumentatie van De Wolf al met de man zelf heeft besproken. “Tijdens onze laatste ontmoeting had De Wolf nog vragen, maar hij leek me overtuigd om toe te stemmen met de Villo-fietsen. Natuurlijk zijn gemeenten niet verplicht om mee in het systeem te stappen, maar het zou toch een spijtige zaak zijn.” Wie heeft gelijk? Raadslid Rik Baeten vond de antwoorden op zijn interpellatie na afloop van de gemeenteraad nogal omslachtig. In het begin leek het nog dat De Wolf zich zou neerleggen bij Villo, maar op het einde overheerste het ‘ ja, maar -verhaal’. Afwachten, dus. hix November 4th, 2009, 11:19 AM ^^ Gewoonweg misdadig, die de Wolf. Kan niet verder kijken dan zijn lelijke neus. En typische reactie ook van de ruggegraatloze De Lille, die er zich gemakkelijk bij neerlegt. Bazar November 4th, 2009, 12:31 PM En Etterbeek is dan nog een gemeente met zoveel potentieel. Volgens mij zou Villo er echt een groot succes zijn. Zelfs nu zie je er al af en toe Villo fietsen! :ohno: Ik vind wel dat het artikel niet heel duidelijk is over de uiteindelijke beslissing. BenkovicBXL November 4th, 2009, 01:31 PM De argumenten van de burgemeester zijn gewoonweg ridicuul. Visuele vervuiling, komaan zeg. Laat ons dan ook alle winkels sluiten, alle geparkeerde auto's wegslepen (vooral deze in flashy kleurtjes of met reclame op),... Onbegrijpelijk... en dat voor een gemeente met veel studenten, internationale ambtenaren,... op ideale fietsafstand van de Europese wijk, centrum, universiteit,... Zoals Bazar als zei zou Villo hier inderdaad een groot succes zijn. Ik woon in Etterbeek, betaal er belastingen, en heb een villo-abonnement. Voor 1 keer dat de gemeente eens iets kan doen voor mij - zonder dat het hen iets kost - werkt ze tegen. Afschaffen die gemeenten! Benonie November 5th, 2009, 12:34 AM Ik woon in Etterbeek, betaal er belastingen, en heb een villo-abonnement. Voor 1 keer dat de gemeente eens iets kan doen voor mij - zonder dat het hen iets kost - werkt ze tegen. Afschaffen die gemeenten! Tijd voor een boos mailtje Henk! Bazar November 5th, 2009, 09:55 AM Heb ik ondertussen alvast gedaan ;) focus1965 November 5th, 2009, 02:13 PM De argumenten van de burgemeester zijn gewoonweg ridicuul. Visuele vervuiling, komaan zeg. Laat ons dan ook alle winkels sluiten, alle geparkeerde auto's wegslepen (vooral deze in flashy kleurtjes of met reclame op),... Onbegrijpelijk... en dat voor een gemeente met veel studenten, internationale ambtenaren,... op ideale fietsafstand van de Europese wijk, centrum, universiteit,... Zoals Bazar als zei zou Villo hier inderdaad een groot succes zijn. Ik woon in Etterbeek, betaal er belastingen, en heb een villo-abonnement. Voor 1 keer dat de gemeente eens iets kan doen voor mij - zonder dat het hen iets kost - werkt ze tegen. Afschaffen die gemeenten! Ik denk dat de waarheid elders in het artikel vermeld stond: Etterbeek heeft een akkoord met JCDecaux-concurrent ClearChannel voor de zogenaamde Mupi-reclamepanelen (met Mupi voor Mobilier Urbain à Publicité Illuminé). Een contract met JCDecaux zou juridische problemen opleveren, zegt De Wolf. “JCDecaux wil Villo’s plaatsen waar er Mupi’s zijn. Dat kan niet.” "visuele vervuiling" is natuurlijk kwatch, want dat geldt nog meer voor die Mupi's. Feit is dat die contracten bijzonder lucratief zijn voor beide partijen (in dit geval Etterbeek en ClearChannel), maar in ruil wordt er wel exclusiviteit verwacht. Ofwel zal Etterbeek een afkoopsom moeten betalen, ofwel het einde van het contract afwachten. De kans is trouwens groot dat de betrokken schepen al - op uitnodiging en in een beter restaurant - het standpunt van ClearChannel uitgelegd heeft gekregen en dit nu op zijn manier tracht te verwoorden. focus1965 Le Penseur November 5th, 2009, 03:14 PM brusselnieuws.be: donderdag 05 november 2009 De Wolf: 'Villo is welkom in Etterbeek' Etterbeek - Burgemeester Vincent De Wolf (MR) van Etterbeek ontkent dat hij geen Villo-stations wil in zijn gemeente. Volgens hem komen er op termijn dertien stations. De reclame blijft wel een discussiepunt. In Het Nieuwsblad zegt De Wolf dat hij een akkoord heeft met JC Decaux over dertien stations voor het fietsverhuursysteem. Hij heeft alleen een probleem met de publiciteitsborden die JC Decaux aan de stations wil plaatsen. De gemeente Etterbeek heeft een contract met concurrent Clear Channel. Sommige plaatsen die nu voorzien worden voor een Villo-station, werden al toevertrouwd aan Clear Channel. De Wolf zegt dat Villo welkom is in zijn gemeente als die problemen van de baan zijn. Er zijn nu al 72 stations, tegen maart 2010 moeten dat 180 stations zijn met 2.500 fietsen. © brusselnieuws.be Benonie November 5th, 2009, 08:15 PM ^^ Dat is al iets positiever. De stations komen er, zij het met enige vertraging door dat Clear-Channel contract. hix November 5th, 2009, 08:30 PM ^^ Feit blijft dat die burgemeester heel hypocriet bezig is. Zijn gelul over "visuele vervuiling" en over een "publiciteitsstunt" is van zo'n cynische leugenachtigheid dat ik ervan moet kotsen... Als hij nu gewoon van in het begin heel eerlijk had gezegd dat er een probleem was met het contract en de grote concurent van JCDecaux dan had ik die man nog kunnen respecteren. Maar nu is die eikel gewoon een smerige leugenaar... Die politiekers maken mij ziek... Bazar November 25th, 2009, 04:01 PM Brusselnieuws.be: Eurocraten krijgen fietspunt Brussel - Goed nieuws voor de fietsliefhebbers die zich richting treinstation Brussel-Luxemburg begeven. Cyclo opent op 1 december in het station, waar dagelijks een groot aantal eurocraten langskomen, zijn nieuwste fietspunt. Fietsers kunnen er terecht voor kleine herstellingen, fietsverhuur en tweetalige informatie over mobiliteit. Volgens Liesbeth Driesen, de coördinatrice van Cyclo, is er een grote behoefte aan kleine fietsherstellingen en beveiligde fietsenstallingen. “Bij pendelaars en toeristen zijn de fietspunten heel populair. Voor 2009 zullen er in Brussel-Noord ruwweg duizend kleine herstellingen gebeurd zijn, voor Brussel-Centraal, dat pas sinds mei open is, iets minder.” Wat de fietsenstalling van Brussel-Noord betreft, waar al enkele fietsen ontvreemd zijn, is er nog werk aan de winkel. “Daar verandert de NMBS-Holding het toegangssysteem,” vertelt Driesen. De eerste drie maanden is het fietspunt Brussel-Luxemburg open van 11 tot 18.30 uur, vanaf maart tussen 7 en 19 uur. In Centraal en Noord is dat al zo. Het volgende fietspunt zou Brussel-Zuid moeten worden. “Hopelijk komt dat in 2010 nog in orde. Op dit ogenblik wordt de financiering bekeken,” zegt Driesen. De fietspunten Centraal, Noord en Luxemburg zijn een samenwerking tussen het Brussels Gewest, Cyclo, de NMBS-Holding en de federale overheid. De werknemers zijn langdurige en laaggeschoolde werkzoekenden. Benonie November 30th, 2009, 04:17 PM ^^ Meer van hetzelfde vandaag op Brusselnieuws. Ook interressant lijkt me die expo. We hebben enkele jaren terug Kopenhagen bezocht en het aantal fietsers is daar werkelijk zeer hoog, ook bij regenweer. Consequent goede, afgescheiden fietspaden aanleggen die niet als illegale parkeerplaats worden gebruikt, is één van de peilers van een goed fietsbeleid. brusselnieuws - maandag 30 november 2009 Fietspunt en -expo in Luxemburgstation Nu ook een fietspunt aan het station Brussel-Luxemburg. © Brussel-Stad - Dinsdag 1 december opent een nieuw Brussels fietspunt in het Luxemburgstation. Het station ontvangt meteen ook 'Dreams on Wheels', een expo over de Deense fietscultuur. Volgens Brussels staatssecretaris voor mobiliteit Bruno De Lille (Groen!) staat Brussel met het nieuwe fietspunt weer een stap dichter bij het actief stimuleren van het gebruik van openbaar vervoer in combinatie met fietsen of stappen. Die tandem is een van de speerpunten van het duurzame mobiliteitsproject in het Gewest. Eerder werden ook al fietspunten geopend aan het Centraal Station, aan Brussel Noord en aan de VUB. 7.000 reizigers Elke werkdag komen zo'n 7.000 reizigers langs in Brussel-Luxemburg. In het nieuwe fietspunt kunnen ze nu van of op weg naar het werk hun fiets laten herstellen. Ze kunnen er ook een fiets huren om zich naar het werk of in de stad te begeven. Daarnaast houdt de fietspuntploeg toezicht op de fietsenstalling en de fietsen in en rondom het station. Dreams on Wheels Ook op 1 december, aan de vooravond van de Kopenhagentop, opent in het station Brussel-Luxemburg de tentoonstelling 'Dreams on Wheels'. Deze tentoonstelling over de Deense fietscultuur toont tal van voorbeelden van goede stadsplanning en design. "We kunnen heel wat dingen opsteken van de Denen," dixit De Lille. "In Kopenhagen fietst tot 50% van de inwoners naar het werk. In Brussel is dit slechts ongeveer 4%." Seminarie Het Brussels Parlement ontvangt in de namiddag ook sprekers van de Europese Commissie, het Europees Parlement, de Deense en Brusselse Regering en specialisten uit het veld. Zij zullen zich buigen over stedelijke mobiliteit, met bijzondere aandacht voor het promoten van de fiets als alternatief vervoermiddel. © brusselnieuws.be BenkovicBXL December 2nd, 2009, 06:37 PM Het Brussels Parlement ontvangt in de namiddag ook sprekers van de Europese Commissie, het Europees Parlement, de Deense en Brusselse Regering en specialisten uit het veld. Zij zullen zich buigen over stedelijke mobiliteit, met bijzondere aandacht voor het promoten van de fiets als alternatief vervoermiddel. Ik was hierop aanwezig. Wat ik vooral onthou: 1) Brusselse regering wil tegen het einde van de legislatuur het gewestelijke fietsnetwerk afwerken (hetgeen eigenlijk al tijdens de vorige legislatuur ging gebeuren maar niet gebeurd is). Hiervoor is 20 miljoen EUR per jaar nodig. Ondanks de retoriek is er echter in het budget van 2010 maar 6,5 miljoen EUR voorzien voor de GFR. Volgens sommigen omwille van de precaire budgetaire situatie, maar is het niet gewoon een kwestie van prioriteiten? (het gaat niet om enorme bedragen). 2) Naast een krap budget is er ook een andere beperkende factor: schaarse ruimte. Maar hier gaat het nog meer dan in punt 1 om prioriteiten en keuzes maken. De Brusselse regering lijkt niet echt geneigd om echte drastische keuzes te maken zoals bv Kopenhagen wel heeft gedaan. 3) Daarnaast is er ook dringend nood aan voorzieningen zoals overdekte fietsenstallingen zowel bij bestemmingen, als in wijken waar veel mensen in appartement wonen. Cijfers tonen aan dat er wel degelijk een gestage groei van het fietsgebruik is, in de eerste plaats gedragen door ingeweken Scandinaven/Duitsers/Nederlanders/Vlamingen. Persoonlijk denk ik dat -om een echte fietsstad te worden- men jonge gezinnen met kinderen moet 'leren fietsen' (jong geleerd is oud gedaan). Hiervoor zijn twee zaken belangrijk: aanmoediging via de scholen en veilige infrastructuur, en daarmee zijn we weer bij punt 1 en 2!!! MartijnK January 8th, 2010, 07:05 AM En de eerste Villo!-stations zijn alweer aan het verdwijnen: het station aan de Kalkkaai is van de kaart verdwenen, en ter plekke is het station leeg en is de terminal al weggehaald… Hierdoor valt er eigenlijk een behoorlijk gat in het netwerk. Heeft iemand nog weet van verdwijnende stations? Bazar January 8th, 2010, 10:10 AM :ohno: misschien wordt ze gewoon verplaatst? Persoonlijk heb ik geen weet van andere 'verdwenen' stations... Bazar January 13th, 2010, 10:43 AM Beter nieuws... Brusselnieuws.be: Schaarbeek krijgt 38 Villo-verhuurstations Schaarbeek - In de komende maanden worden er 38 verhuurstations van Villo geïnstalleerd in Schaarbeek. Het akkoord tussen uitbater JC Decaux en de gemeente Schaarbeek is in kannen en kruiken. Schaarbeek betreurt het wel nog steeds dat er zoveel reclame gepaard gaat met het Villo-systeem, maar heeft nu toch een akkoord gesloten met uitbater JCDecaux. De gemeente is niet blij met de reclame die aan Villo gekoppeld is. Een akkoord tussen Villo en het Gewest bepaalt immers dat er dertig reclamepanelen van 2 vierkante meter aan de stations geplaatst worden en 35 andere op verschillende plaatsen in Schaarbeek. Daarnaast mag Villo nog eens acht reclamepanelen van 8 vierkante meter plaatsen. Hoewel de gemeente liever een andere constructie had gezien, stapt ze nu toch in het Villo-systeem. Le Bruxellois January 13th, 2010, 08:47 PM La Libre Belgique : (http://www.lalibre.be/actu/bruxelles/article/555409/villo-sur-tout-le-territoire.html) Schaerbeek | Mobilité Villo ! sur tout le territoire Stéphanie Bocart Mis en ligne le 13/01/2010 La commune et l’opérateur JCDecaux se sont accordés sur un projet de convention. Il y aura 38 stations sur tout le territoire fin 2010. La mise en œuvre à Bruxelles du système de vélos partagés - baptisé dans une première mouture "Cyclocity" avant d’avorter, puis remis en selle sous le nom de Villo ! en mai 2009 - aura pour le moins été laborieuse. Et ce n’est pas le bourgmestre en titre de Schaerbeek Bernard Clerfayt (MR-FDF) qui en disconviendra. "Villo ! a déjà fait couler beaucoup d’encre. Ce dossier a été lancé avec précipitation par son principal défenseur (NdlR : Pascal Smet, SP.A) et ce, parfois au mépris de certaines règles administratives et au détriment de certaines communes pour faire bonne presse". Il enchaîne : "La Région et Pascal Smet ont fait des choix qui continuent à poser question sur les plans légaux et administratifs (publicité, implication des communes ou encore gestion des permis)". C’est pourquoi les communes de Schaerbeek et d’Etterbeek ont introduit un recours au Conseil d’Etat. "C’est un recours sur le fond, et qui ne va pas à l’encontre de la nécessité de développer ce système au service des Schaerbeekois", précise toutefois Bernard Clerfayt. "Nous avons donc continué les négociations avec l’opérateur JCDecaux". Ce qui a pesé dans la balance ? "Il est impossible de développer le réseau Villo ! sans qu’il y ait un territoire aussi densément peuplé que Schaerbeek", lâche le bourgmestre en titre. [...] Bazar January 14th, 2010, 02:38 PM Brusselnieuws.be: 27 Villo-stations voor Elsene Elsene - Ook Elsene vervoegt het peloton van Villo-gemeenten. De plaatsing van 27 stations komt woensdag op de gemeenteraad. “Gezien onze geografische ligging kunnen we niet achterblijven,” vindt burgemeester Willy Decourty (PS). “Het systeem is de moeite van het proberen waard en gezien onze geografische ligging kunnen we niet achterblijven zonder alles te blokkeren,” aldus Decourty in Le Soir. Met de plaatsing van de Villo-stations wint de fiets een beetje terrein op de auto in de gemeente. 76 van de 17.000 Elsense parkeerplaatsen verdwijnen. Net als heel wat collega-burgemeesters betreurt Decourty de extra reclamepanelen die met de intrede van Villo in de gemeente gepaard gaan. In Elsene zullen de 27 stations elk een paneel van 2 vierkante meter krijgen. Daarnaast worden nog eens twee grote panelen van 8 vierkante meter geplaatst. Deze week sloot ook de gemeente Schaarbeek al een akkoord met uitbater JCDecaux voor de plaatsing van 38 Villo-stations op haar grondgebied. :okay: MartijnK January 14th, 2010, 03:47 PM En de eerste Villo!-stations zijn alweer aan het verdwijnen: het station aan de Kalkkaai is van de kaart verdwenen, en ter plekke is het station leeg en is de terminal al weggehaald… Hierdoor valt er eigenlijk een behoorlijk gat in het netwerk. Heeft iemand nog weet van verdwijnende stations? Het blijkt mee te vallen: ik heb eens gebeld met de Villo!-Hotline, en blijkbaar is er iemand met zijn auto tegen de terminal gereden, waardoor deze vervangen moet worden. Binnen een maandje zou het weer in orde moeten zijn! Waarom het ook (tijdelijk) van de kaart is verdwenen, wisten ze me niet te zeggen. :banana: Proz January 15th, 2010, 11:25 AM Le soir Schaerbeek monte à Villo en 2010 DE SCHRIJVER,MARIE; LEPRINCE,PATRICE Mercredi 13 janvier 2010 Mobilité Une convention assure la mise en place de 38 stations en huit mois Schaerbeek aura pesé de tout son poids dans l’âpre négociation avec JC Decaux pour le déploiement de stations de vélos partagés Villo ! sur son territoire. Ses plus de 8 km2, répartis en grande partie sur la petite couronne, ont pesé lourd. « Il est impossible pour Decaux de développer le réseau avec réussite sans le territoire de Schaerbeek », souligne Bernard Clerfayt (FDF-MR), bourgmestre empêché. « Nous avons négocié une convention bipartite, différente de celles qui lient les autres communes. Notre objectif était d’assurer à nos habitants une couverture totale de la commune dès la première phase, un point primordial pour que ce service ait un réel intérêt », continue Cécile Jodogne (FDF-MR), bourgmestre ff. La commune a obtenu la mise en place de 38 stations d’ici fin 2010. Dans le plan initial de développement des stations, la firme visait moins de quinze emplacements schaerbeekois pour la première phase (180 emplacements sur Bruxelles pour fin 2010). Un non-sens, ne répondant qu’aux intérêts économiques de Decaux (le placement d’espaces publicitaires sur les axes les plus fréquentés de certains quartiers…), estiment les autorités schaerbeekoises. « Les emplacements ont été choisis pour optimiser le service de location, bien entendu, mais aussi pour minimiser l’impact sur le stationnement. » D’une centaine, la commune passe à 70 emplacements de parking perdus. En pratique, les permis d’urbanisme ne devraient pas tarder à être délivrés. Le collège a approuvé la convention liant la commune à Decaux, elle sera votée au conseil communal du 3 février. « À partir de là, les choses devraient avancer rapidement. La convention fixe un délai de huit mois, soit avant fin 2010 pour la mise en service d’au moins 35 des 38 stations. Au-delà de ce délai, une pénalité de 500 euros par semaine et par station est prévue. » Recours et regret La commune regrette cependant toujours la contrepartie publicitaire inhérente au contrat passé entre JC Decaux et la Région à l’époque de Pascal Smet (SP.A, ex-ministre bruxellois de la Mobilité). « Cet arrangement permet qu’il n’y ait aucun coût pour la Région, mais déroge aux règles d’urbanisme. Nous maintenons donc notre recours au Conseil d’État », précise une nouvelle fois Bernard Clerfayt. « Le dispositif doublera les espaces publicitaires présents sur le territoire schaerbeekois, hors abribus », déplorent les autorités. D’autant que l’apport financier pour la commune via la taxe d’affichage communale paraît dérisoire. « Quelques dizaines de milliers d’euros. Une broutille par rapport au budget communal… ». La convention lie Schaerbeek à Decaux jusqu’à fin 2024. Si le réseau sature, une augmentation du nombre de vélos (plus de 800 lors de cette phase) par station pourrait être imaginée, le nombre de stations, lui, ne devrait pas évoluer, le maillage étant assuré avec des stations distantes de 400 mètres. Etterbeek déploiera douze stations Le 29 octobre dernier, le collège etterbeekois a marqué un accord de principe sur un schéma d’implantation de douze stations « Villo » réparties sur le territoire communal. Non sans grincements de dents. « Mais il était politiquement intenable que la commune qui abrite le cœur de l’Europe soit la seule à ne pas accueillir le Villo », reconnaît le bourgmestre Vincent De Wolf (MR) qui, à voir les compensations offertes à la société Decaux s’interroge : « Pourquoi la Région ne s’est-elle pas donné les moyens de le faire elle-même plutôt que de laisser la pub envahir la ville ? ». Le temps pressant, la Région étant « priée » de payer des compensations en cas de retard dans le déploiement du réseau, Etterbeek est passée à l’action. En négociant chaque cm2 de panneau publicitaire. Bilan : 12 dispositifs de 2m2 et deux panneaux de 8 m2 dont un double-face ont été accordés à Decaux. « Et seules douze places de parking pour voitures seront supprimées », souligne le mayeur. Actuellement dix stations ont été identifiées (pour 240 bornes), les deux dernières étant encore en cours d’analyse. Voici la liste des emplacements retenus, ils seront opérationnels dans les semaines à venir. 1) Rue Froissart, 3-5. 2) Avenue de la Chasse, 182-184. 3) Boulevard Saint-Michel (rue de l’Escadron). 4)Avenue des Casernes, 4-6. 5) Rue Philippe Baucq 32-38. 6) Rue Pères de Deken, 40. 7) Chaussée de Wavre, 490. 8) Boulevard Schmidt, 2. 9) Place Van Meyel. 10) Avenue de Tervueren (Merode). Le soir Villo : Ixelles en selle DU BRULLE,CHRISTIAN; LEPRINCE,PATRICE Jeudi 14 janvier 2010 Mobilité Le déploiement du dispositif passe au conseil mercredi prochain Après Schaerbeek et Etterbeek (Le Soir de mercredi), c’est au tour Ixelles de rejoindre le peloton des communes équipées du système de vélos partagés Villo. Lors du conseil communal de mercredi prochain, le collège doit ainsi donner son aval au déploiement du dispositif sur son territoire et la convention avec la société JCDecaux qui gère les emplacements et les espaces publicitaires. « Le départ de cette initiative, sous l’ancienne législature régionale, ne fut pas très heureux », souligne le bourgmestre Willy Decourty (PS) rejoignant ainsi nombre d’édiles locaux qui estiment que le projet tel que retenu n’est pas sans causer des désagréments pour les communes, notamment en termes d’envahissement publicitaire. « Même si cela entraîne quelques compensations financières ». Enthousiasme modéré donc mais, qu’à cela ne tienne, Ixelles sera sur la ligne de départ. « Le système vaut la peine d’être essayé et, étant donné notre situation géographique, nous ne pouvions pas rester en dehors, sous peine de tout bloquer. » Concrètement, pas moins de 27 stations Villo seront installées tant sur les voiries communales que régionales traversant Ixelles (voir infographie). Partout où c’est envisageable, les bornes seront placées sur des extensions de trottoirs. Septante-six des 17.000 places de parking automobile seront toutefois supprimées. « Cela peut paraître important à l’échelle d’un quartier mais les pertes sont uniformément réparties sur notre territoire, indique Willy Decourty, l’impact sera donc limité ». Au rayon financier, 22 des 27 stations Villo seront équipées de dispositifs publicitaires de 2m2 pour un retour estimé à 26.000 euros par an via la taxe communale sur l’affichage publicitaire. Un montant auquel s’ajoutent 60.000 euros pour deux grands panneaux de 8m2. Le Point Vélo c’est le « Touring secours » des cyclistes Bonjour ! C’est pour une réparation ? » Le bonnet vissé sur la tête et les mains noires de graisse, les deux mécanos du « Point Vélo » fraîchement installé à la sortie Madeleine de la gare Centrale ont le sourire aux lèvres. La fine pellicule de neige qui recouvre ces derniers jours les rues de Bruxelles n’est pas de nature à décourager les cyclistes urbains. Un pneu crevé par contre est un peu plus contrariant. Heureusement, les Points Vélo sont là pour eux. Sur l’heure de midi donc, direction la gare Centrale pour tester le service. Une expérience sympa et concluante. Derrière le sourire des deux hommes se cache un savoir-faire indéniable. « Nous ne rafistolons pas les chambres à air mais nous en posons une neuve », lâchent-ils. Pas de problème ! Le temps d’aller chercher un sandwich et le travail est quasi terminé. « Nous ne sommes pas les seuls à Bruxelles, expliquent les mécaniciens. Gare du Nord ou encore gare du Luxembourg nos collègues attendent aussi les cyclistes en difficulté. Nous effectuons des petites réparations ou des entretiens. Et nous disposons aussi de vélos à louer ». Les Points Vélo ont pour vocation de favoriser l’intermodalité en ville. Celui-ci m’a rendu ma mobilité cycliste. Pour moins de dix euros (pièces et main d’œuvre). Avec en prime ma vieille chambre à air crevée en poche. « Nous avons marqué l’endroit de la fuite. A vous de la réparer pour une prochaine fois », saluent les deux dépanneurs… :applause: D'excellentes nouvelles donc, le réseau va enfin ressembler à un réseau. Je sens que je vais enfin utiliser le système. Bazar January 15th, 2010, 12:19 PM :applause: D'excellentes nouvelles donc, le réseau va enfin ressembler à un réseau. Je sens que je vais enfin utiliser le système. Excellentes nouvelles effectivement, maintenant qu'ils seront (dans quelques semaines apparemment!! :okay: ) disponibles à Ixelles et Etterbeek, je vais aussi commencer à l'utiliser beaucoup plus fréquemment!! :) Et bienvenu sur le Forum Proz!! N'hésites pas à poster! :) Le Bruxellois January 15th, 2010, 04:26 PM Donc, quelles communes disposent (ou disposeront bientôt) de Villo ? Bruxelles (toute la ville ?) Saint-Gilles Ixelles Schaerbeek Etterbeek Est-ce tout ? Bazar January 15th, 2010, 04:51 PM Saint-Josse et Anderlecht aussi (déjà à l'heure actuelle je pense)... Le Bruxellois January 15th, 2010, 05:06 PM Il reste encore pas mal de communes à couvrir... Pour les communes du Sud-Est, je peux comprendre qu'elles aient été réticentes : quel intérêt y aurait-il eu à avoir Villo à Woluwé, Auderghem et Watermael, si les communes d'Etterbeek et d'Ixelles (= intermédiaire entre ces communes et Bruxelles-ville) ne l'avaient pas. Maintenant qu'Etterbeek et Ixelles se lancent, il n'y a plus d'obstacle à ce que le Sud-Est s'y mette aussi... Par contre, l'absence de Molenbeek est plus surprenante. Elle n'encourage pas vraiment les communes du Nord-Est (Berchem, Jette Koekelberg et Ganshoren). Bazar January 15th, 2010, 05:55 PM Si on regarde sur le site de Villo!, tu pourras voir les stations qui s'ouvriront bientôt. Jette et Molenbeek (ainsi que Laeken) y sont déjà indiquées. En gros ça veut dire que ces communes sont déjà plus avancées qu'Ixelles et Etterbeek par exemple. Donc notre petite liste n'est sans doute pas exhaustive ;) http://www.villo.be/Toutes-les-stations/Carte-des-stations Le Bruxellois January 15th, 2010, 09:48 PM ^^ Un grand merci pour le lien. :okay: A Anderlecht, on est donc limité à Cureghem (pour le moment). On a réussi à sortir de la petite ceinture (Pentagone) : on arrivera peut-être un jour à sortir de la grande ceinture. (Pour le ring, c'est à un peu plus long terme). Bazar January 18th, 2010, 10:22 AM Le Vif du mois de novembre: http://i496.photobucket.com/albums/rr328/Bazar_01/LeVifVillo.jpg Bazar January 25th, 2010, 03:28 PM En ééntje meer :) Groen licht voor Villo in Molenbeek Sint-Jans-Molenbeek - Het fietsverhuursysteem Villo breidt binnenkort uit naar Molenbeek. De gemeenteraad keurde afgelopen donderdag de conventie met uitbater JCDecaux goed. Volgens het akkoord komen er acht Villo-stations in Molenbeek. Vijf langs gewestwegen en drie langs gemeentewegen. Allemaal in de buurt van metrostations en belangrijke verkeersaders. Bij de keuze van de locaties werd rekening gehouden met opmerkingen van bewoners. Onlangs stemden ook Elsene, Etterbeek en Schaarbeek in met de komst van Villo. Brussel-stad, Sint-Gillis, Anderlecht en Sint-Joost hebben al langer Villo-stations op hun grondgebied. Benonie February 5th, 2010, 05:51 PM brusselnieuws - vrijdag 05 februari 2010 Brussels Parlement keurt fietssnelwegen goed Brussel - Het Brussels Parlement heeft vrijdag een resolutie goedgekeurd die fietssnelwegen mogelijk maakt. De weg ligt nu open voor veilige fietscorridors tussen Brussel en de Rand. Het merendeel van de dagelijkse verplaatsingen in Brussel ligt tussen de zes en de zestien kilometer. Die afstanden kunnen volgens de ondertekenaars van de resolutie ook met de fiets afgelegd worden. Een gewestelijk expressnet voor fietsers moet een comfortabel woon-werkverkeer per fiets mogelijk maken. De fietssnelwegen zijn brede fietspaden, met minimale hoogteverschillen, amper kruispunten, en voorrang voor fietsers. Daardoor zijn ze een pak sneller dan de gewone fietspaden. Op twee ontbrekende schakels na, bestaat al zo'n fietssnelweg langs het kanaal tussen Vilvoorde, Brussel en Halle. "De fietssnelegen zijn er voor de mensen uit de Rand die in Brussel werken maar ook voor de Brusselaars die zo kunnen gaan werken in de bedrijven rond Brussel," zegt Annemie Maes (Groen!) Fietsroutenet In de resolutie wordt ook aangedrongen om werk te maken van de aanleg van de negentien fietstrajecten die begin jaren '90 beloofd werden, voor het zogenaamde Gewestelijk Fietsroutenet. Tot op vandaag werden er slechts vier volledig afgewerkt. De resolutie voor fietssnelwegen werd voorgesteld door Groen! en gesteund door de meeste andere partijen. Hetzelfde concept bestaat al in Kopenhagen. Groen! rekent er op dat de regering snel werk maakt van de uitbouw van deze fietssnelwegen. Interregionaal fietsverkeer Brussels minister van Mobiliteit Brigitte Grouwels (CD&V) en haar Vlaamse collega Hilde Crevits (CD&V) kwamen woensdag al overeen om het fietsverkeer tussen de beide regio's beter op elkaar af te stemmen. Grouwels wil ook het budget voor fietsinfrastructuur met bijna 300 procent verhogen. © brusselnieuws.be / FM Brussel :banana: Le Bruxellois February 5th, 2010, 08:18 PM La Libre Belgique : (http://www.lalibre.be/actu/bruxelles/article/560707/le-parlement-bruxellois-milite-en-faveur-d-un-rer-pour-cyclistes.html) Le parlement bruxellois milite en faveur d'un RER pour cyclistes Belga Mis en ligne le 05/02/2010 La ministre bruxelloise du Transport, Brigitte Grouwels, a prévu une augmentation de presque 300 pc du budget consacré au vélo par rapport à 2009. Le parlement bruxellois a débattu vendredi d'une résolution visant la création à terme d'un Réseau Express Régional de pistes cyclables reliant la périphérie au coeur de la capitale. Le texte initié par Groen! a reçu l'appui de toutes les formations démocratiques. Le concept de "RER cyclable" existe déjà à l'étranger, notamment à Copenhague (Danemark), a indiqué Annemie Maes (Groen! ), faisant vendredi midi le point sur ce dossier, entourée de la plupart des co-signataires de la résolution. [...] Pour une fois, ils sont tous d'accord ! :okay: michael@leuven February 10th, 2010, 04:19 PM Trouwens, leuke reclame op fietsen tegenwoordig. Je zou voor minder er gebruik van maken :p http://img52.imageshack.us/img52/1152/afb0015.jpg (kan er iemand de afbeelding op een andere hostserver zetten aub en aanbieden in een post. Ik heb geen zin om ergens een account aan te maken). X38 February 10th, 2010, 05:17 PM op www.imageshack.us kun je ook foto's uploaden zonder account, maar dan heb je geen mogelijkheid om later en foto te wijzigen of van het internet te verwijderen... michael@leuven February 10th, 2010, 09:14 PM op www.imageshack.us kun je ook foto's uploaden zonder account, maar dan heb je geen mogelijkheid om later en foto te wijzigen of van het internet te verwijderen... Merci :) Le Penseur February 26th, 2010, 05:26 PM deredactie.be: Grouwels wil Brusselaars op de fiets krijgen vr 26/02/2010 - 15:01 De Brusselse minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V) trekt dit jaar maar liefst 6,5 miljoen euro uit voor de aanleg van gewestelijke fietspaden. Daarnaast wil ze ook tegemoet komen aan de noden van de voetgangers en aan de uitbouw van het openbaar vervoer. Om de Brusselse voetganger ter wille te zijn, wil Grouwels investeren in comfortabele voetpaden en aantrekkelijke opstaphaltes voor het openbaar vervoer. Hiermee wordt rekening gehouden bij onder meer de heraanleg van het Rogier- en Simonisplein, de Kerselarenlaan en de Leopold III-laan. Twee miljoen euro zal worden gebruikt voor de uitbouw van het metro-, tram- en busnetwerk. Er komt een tramlijn op de Leopold III-laan en lijn 94 wordt verlengd. Ook zullen 100 kruispunten worden uitgerust met automatische lichten die voorrang geven aan bussen en trams. Om het autoverkeer terug te dringen en de stad te doen "herademen", wil Grouwels dynamische route-informatiepanelen op de Brusselse Ring om autobestuurders in te lichten over de verkeerssituatie. Om bestuurders vlotter naar parkeerplaatsen te gidsen, wil de CD&V-minister een telegeleidingssysteem invoeren. Le Bruxellois February 27th, 2010, 06:34 PM Le Soir : (http://www.lesoir.be/regions/bruxelles/2010-02-27/pietons-et-cyclistes-chouchoutes-755887.shtml) Piétons et cyclistes chouchoutés MDS samedi 27 février 2010, 12:26 La ministre bruxelloise des Travaux publics et des Transports, Brigitte Grouwels (CD&V) a présenté son plan d'investissement pour 2010. Un peu moins de 122 millions d'euros seront investis dans les études et travaux. Dans un contexte économique difficile, la Région donne la priorité aux piétons et aux cyclistes, conformément au principe « STOP », qui doit participer à une baisse de 20 % du trafic automobile par rapport aux chiffres de 2001 (inscrite dans l'accord gouvernemental). Autres priorités : le renforcement des transports publics. Pour se faire une idée, un petit tableau géographique des investissements à Bruxelles en 2010. Un tableau non achevé, dont la suite sera livrée lors de la présentation du plan quinquennal de la législature. [...] Benonie March 15th, 2010, 08:01 PM brusselnieuws-maandag 15 maart 2010 Vijfde meer fietsers in 2009 Brussel - Het aantal fietsers in het Brussels Gewest is vorig jaar met 20 procent gestegen. Dat blijkt uit de eerste kwalitatieve enquête onder Brusselse fietsers. Voor het eerst werd een kwalitatieve enquête afgenomen onder Brusselse fietsers. 1144 fietsers namen deel. Uit de enquête van Pro Velo blijkt onder meer dat het aantal fietsers nu al elf jaar op rij stijgt in het Brussels Gewest. Echt verwonderlijk is dat niet. Enkele jaren geleden waren fietsen in Brussel nog een erg marginaal verschijnsel. Probleem nummer één: infrastructuur De gebrekkige infrastructuur is hét obstakel voor de fietser in Brussel. 40 procent van respondenten beschouwt die als het grootste probleem. Andere vaak geciteerde redenen, zoals het weer (0,8%) en het reliëf (3,5%), blijken veel minder doorslaggevend. De gebrekkige infrastructuur is meteen één reden waarom het aantal fietsers ten westen van het kanaal beduidend lager ligt dan ten oosten, weet staatssececretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!), die de cijfers bekend maakte. “Dat we in 2010 het recordbedrag van 6,5 miljoen euro voorzien voor extra fietsinfrastructuur, is dus geen overbodige luxe”, zegt De Lille. “We moeten blijvend investeren in veilige en fietsvriendelijke infrastructuur. Alleen zo zullen we meer Brusselaars kunnen overtuigen om de fiets te gebruiken.” Te veel auto's Ook op het vlak van veiligheid is er werk aan de winkel. 25 procent van de fietsers beschouwt de verkeersonveiligheid immers als het grootste probleem. Even vaak vermelden de fietsers het te grote aantal auto’s. Op dat punt wil De Lille de volgende jaren een stap vooruit zetten “door consequent het STOP-principe te hanteren en een nieuwe editie van de Staten-Generaal voor Verkeersveiligheid te organiseren." De hoofdstadfietser is 'monomodaal' Uit het onderzoek blijkt ook dat de Brusselse fietsers grotendeels "monomodaal" zijn. 73 procent van de ondervraagden doet al zijn verplaatsingen met de fiets. “Als we van Brussel een meer leefbare stad willen maken, zullen we meer mensen moeten overtuigen om over te schakelen, ook zij die niet altijd willen of kunnen fietsen,” zegt De Lille. :banana: Le Bruxellois March 18th, 2010, 06:23 PM La Libre Belgique : (http://www.lalibre.be/actu/bruxelles/article/570107/bruxelles-les-stations-villo-vont-fleurir-au-printemps.html) Vélo Bruxelles: les stations Villo! vont fleurir au printemps Belga Mis en ligne le 18/03/2010 Bruxelles compte ainsi actuellement 86 stations. Les nombre de stations de vélos en libre service Villo! va plus que doubler d'ici l'été pour atteindre le seuil de 180 dans les onze communes de la capitale les plus proches du centre de Bruxelles, ont affirmé jeudi les responsables de la société JCDecaux et le secrétaire d'Etat bruxellois de la Mobilité, Bruno De Lille. Ceux-ci ont inauguré douze nouvelles stations qui étendent le réseau à deux communes supplémentaires (Jette et Molenbeek), après la Ville de Bruxelles, Saint-Gilles, Saint-Josse-Ten Noode et Anderlecht. [...] Benonie March 18th, 2010, 08:41 PM En op Brusselnieuws wordt dat goede nieuws uitgebreid beschreven: Villo steekt tandje bij Brussel - In Laken, Jette en Molenbeek zijn twaalf Villo-stations in gebruik genomen. Er zijn nu 86 fietsverhuurstations actief in zes gemeenten. Tegen de zomer zullen 180 stations operationeel zijn in elf gemeenten. Goed voor 2.500 fietsen. Enkele van de stations die nu in gebruik zijn genomen wachten al meer dan zes maanden op fietsen. Het Villo-project liep hier en daar immers vertraging op bij de onderhandelingen met de verschillende gemeenten. "In het verleden waren er moeilijkheden maar vandaag verloopt de samenwerking heel constructief," zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!). Meteen is het startschot gegeven voor de eindsprint van de eerste fase. Tot en met juni moet het totale aanbod verdubbelen door de opening van stations in Elsene (27), Etterbeek (10), Koekelberg (5), Schaarbeek (38) en Sint-Agatha-Berchem (2). Bijna 1 miljoen kilometer Vertraging of niet, Villo blijft groeien. "Ondanks de strenge winter zijn er sinds oktober 2009 weer 1.000 lange termijnabonnees bijgekomen," zegt De Lille. Het totaal komt daarmee op 5.000. In totaal kon Villo al 200.000 huurders lokken. Samen reden die bijna 1 miljoen kilometer. "Positief is ook dat Villo vooral gebruikt wordt door Brusselaars voor dagelijkse verplaatsingen tijdens de spitsuren," zegt De Lille. Voorganger Cyclocity was vooral populair bij toeristen en in het weekend. "We moeten Brusselaars er nog meer van overtuigen dat de fiets vaak sneller is dan de auto." 69 procent van de gebruikers zijn mannen. "Dat cijfer duikt ook op in de fietsenquête van Pro Velo. We zullen nog veel moeten ingrjipen op de openbare ruimte om fietsen in Brussel veiliger en aantrekkelijker te maken, ook voor vrouwen," zegt De Lille. Wanneer Villo wordt uitgebreid naar de gemeenten van de tweede kroon blijft onduidelijk. "Voor we kunnen spreken over de tweede fase moeten we de eerste evalueren en dat kan pas als ze voltooid is," besluit De Lille. Gefixeerd op de vijfhoek Vele gemeenten zijn alvast vragende partij voor fietsstations verder van het centrum. "De huidige uitbreiding is goed maar de tweede fase moet er absoluut komen," zegt Jef Van Damme (SP.A), schepen van Mobiliteit in Molenbeek. "Het is vooral in de buitenwijken waar minder aanbod is qua openbaar vervoer dat Villo een echte meerwaarde heeft. Ik begrijp dat men begint in het centrum maar het systeem mag niet te veel op de vijfhoek gefixeerd zijn." Vraag is of uitbater JCDecaux er veel belang bij heeft om stations (met bijhorende reclame) te plaatsen in uithoeken van het gewest, waar Villo veel minder visibiliteit zal genieten. "Twee derde van de inkomsten moet van reclame komen en een derde van de abonnementen," zegt Jean Sebastien Decaux van JCDecaux België. "Als het Gewest meer stations wil, gaan wij volgen. Meer stations betekent immers meer gebruikers en dus meer inkomsten. We mikken op 40.000 abonnees tegen 2012." "JCDecaux heeft zich mondeling geëngageerd om volgend jaar van start te gaan met de tweede fase maar we moeten waakzaam blijven en daar blijven op hameren," besluit Van Damme. Feit is dat vooral de stations in het centrum succesvol zijn. De standplaats Beurs is het populairst. © brusselnieuws.be Le Penseur March 19th, 2010, 09:58 PM Uitstekend nieuws! Nu kunnen de resterende gemeenten zeker niet achterblijven... Benonie March 25th, 2010, 10:29 PM Hoe meer fietsen, hoe meer.... fietsdiefstallen. :( brusselnieuws - 25 maart 2010 Bijna drie keer meer fietsdiefstallen Brussel - Het aantal officieel aangegeven fietsdiefstallen in het Gewest is op acht jaar tijd bijna verdrievoudigd, tot circa 2.000 per jaar. Ook in 2009 groeide het aantal diefstallen met een derde. Tijdens de eerste negen maanden van 2009 noteerde de federale politie exact 1.456 fietsdiefstallen, evenveel als tijdens het hele jaar 2008. Dat schrijft La Capitale. Fietsersvereniging Gracq verwacht dat dat aantal het volledige jaar 2009 aangroeit tot 2.000. In 2001 bedroeg het aantal fietsdiefstallen amper 762. Volgens Gracq worden de Brusselse fietsendieven steeds professioneler. “Sommige dieven gebruiken een slijpschijf op batterijen en snijden zelfs een beugelslot door in 30-40 seconden”, legt voorzitter Bernard Dehaye uit. “Op openbare plaatsen moeten ze dan wel een tafereeltje opvoeren.” De cijfers betreffen enkel de officiële aangiften die de federale politie bereiken. De fietsersverenigingen schatten dat er in werkelijkheid vier keer zo veel tweewielen ontvreemd worden. De voorbije jaren steeg het aantal fietsers in het Gewest ook fors. Alleen al in 2009 kwamen er 20 procent fietsers bij. © brusselnieuws.be 187chop April 23rd, 2010, 08:18 AM Villo : nouvelles stations / nieuwe stations ! http://j.imagehost.org/t/0257/villo_23042010.jpg (http://j.imagehost.org/download/0257/villo_23042010) MartijnK April 23rd, 2010, 12:57 PM Dat begint al ergens op te lijken! :banana: Hierdoor zal ook het aantal gebruikers wel een grote toename kennen, zeker als je bedenkt dat er de campussen van de ULB (http://www.ulb.ac.be) en VUB (http://www.vub.ac.be) dan eindelijk heel wat Villo!-stations in de nabijheid zullen hebben. Filou April 23rd, 2010, 02:07 PM ^^ d'er zitten nog een paar vreemde gaten in het netwerk. Vooral het ontbreken van een villo station op de volgende plaatsen verbaast mij: Zwarte Vijvers, Simonis, Weststation, Bethlehemplein, Basiliek... Zou er een reden voor zijn? Benonie April 23rd, 2010, 10:06 PM Inderdaad. Zitten toch enkele belangrijke mobiliteitsknooppunten tussen. Een lukraak genomen foto van Cristof op het internationale forum en kijk, er staan zomaar eventjes 3 fietsers, 2 geparkeerde fietsen en in de achtergrond een Villo-station op! :) http://farm5.static.flickr.com/4003/4542316699_0e5ed166c4_b.jpg Zou 10 jaar gelden toch ondenkbaar geweest zijn... :) MartijnK April 23rd, 2010, 11:22 PM De Kiekenmarkt naast GB Les Halles heeft een opknapbeurt gekregen (nieuwe trottoirs, opnieuw geasfalteerd), en sinds een paar weken zijn ook de wegmarkeringen opnieuw aangebracht. En hoe! Bijna 20 fietsjes staan op die 100 meter Kiekenmarkt geschilderd! Ik ben blij dat er steeds meer rekening wordt gehouden met fietsers op de Brusselse straten, maar dit lijkt me een beetje overdreven… http://homepage.mac.com/martijnk/SkyscraperCity/201004_Fietsvoorziening1.jpg (kant Zwarte-Lieve-Vrouwestraat) Wat het nog erger maakt, is dat de markeringen totaal genegeerd worden, zelfs door degenen die het goede voorbeeld zouden moeten geven, en erop zouden moeten toezien dat anderen deze markeringen respecteren: http://homepage.mac.com/martijnk/SkyscraperCity/201004_Fietsvoorziening2.jpg (kant Anspachlaan) N.B. Deze foto is dus genomen terwijl de patrouillewagen stond te wachten aan het licht (half op de fietssluis, half op de fietssuggestiestrook in tegengestelde richting), en dus niet terwijl deze aan het rijden was… Filou April 23rd, 2010, 11:33 PM ^^ Ik heb ook al vaker opgemerkt dat politiewagens de fietssluizen gewoon negeren! De gemeentebesturen zouden toch eens een briefing of iets dergelijks mogen doen om onze moedige politie-inspecteurs hierop te wijzen. Ik heb ook al vaak politiewagens op fietspaden zien staan, terwijl ze ergens een huis zijn binnengegaan ofzo... MartijnK April 23rd, 2010, 11:34 PM Geheel terzijde, ik heb bovenstaand bericht gepost in dit topic aangezien het hier het best leek te passen, ondanks het feit dat de titel BRUSSEL / BRUXELLES : BicyCity - Villo is. BicyCity is toch dat ene evenement waarbij fietsers op de snelweg fietsen? Of bestaat er nog iets gelijknamigs wat relevanter is voor de Brusselse fietssituatie? Misschien is het tijd om de naam van het topic te veranderen in BRUSSEL / BRUXELLES : Fietsinfrastructuur / Infrastructure à vélo / Villo! of zo? michael@leuven April 28th, 2010, 07:30 AM Stom dat Villo geen meldingen toelaat via mail of een webformulier en dat je moet bellen. Al meer dan drie dagen staat er op de hoek van de Marktstraat en de Georges Matheustraat (Cambio staanplaats Brussel-Noord) een fiets van Villo, evenwel vastgemaakt aan een paal met het fietsslot. Het betreft fiets 217. Kan er iemand Villo verwittigen (moest dat nodig zijn?) want ik heb geen gsm bij en van hier op het werk kan ik niet naar een 078 bellen. MartijnK April 28th, 2010, 03:34 PM Stom dat Villo geen meldingen toelaat via mail of een webformulier en dat je moet bellen. Al meer dan drie dagen staat er op de hoek van de Marktstraat en de Georges Matheustraat (Cambio staanplaats Brussel-Noord) een fiets van Villo, evenwel vastgemaakt aan een paal met het fietsslot. Het betreft fiets 217. Kan er iemand Villo verwittigen (moest dat nodig zijn?) want ik heb geen gsm bij en van hier op het werk kan ik niet naar een 078 bellen. Ik heb het gemeld op de Villo! Hotline (078/05.11.10, na taalkeuze optie 5). Wel, ik heb het ingesproken… Benieuwd hoe snel ze reageren! Off-topic: Bedankt voor het aanpassen van de naam van dit topic! michael@leuven May 4th, 2010, 08:11 PM Ik heb het gemeld op de Villo! Hotline (078/05.11.10, na taalkeuze optie 5). Wel, ik heb het ingesproken… Benieuwd hoe snel ze reageren! Off-topic: Bedankt voor het aanpassen van de naam van dit topic! De fiets staat er nog steeds ... . Le Penseur May 15th, 2010, 12:33 PM brusselnieuws.be: vrijdag 14 mei 2010 GEN voor fietsers krijgt vorm Brussel - Het provinciebestuur van Vlaams-Brabant ontwikkelt een Gewestelijk Expressnet voor fietsers. Het gaat om twee zogeheten fietssnelwegen tussen het Brussels en het Vlaams Gewest. Een fietsbrug en een tunnel moeten de tweewielers veilig voorbij de Brusselse Ring loodsen. De Ring rond Brussel is de belangrijkste hinderpaal voor het fietsverkeer tussen Vlaanderen en Brussel. "Er zijn veel woonkernen en bedrijvenzones in de onmiddellijke omgeving maar die zijn onbereikbaar voor fietsers door de barrière genaamd R0," stelt Kris Lambrechts van de Dienst Mobiliteit Vlaams-Brabant. Het provinciebestuur van Vlaams-Brabant wil die barrière slopen en werk maken van een Gewestelijk Expressnet voor fietsers. Te beginnen aan de Henneaulaan in Zaventem. "De bedoeling is om parallel met de Henneaulaan een, verwijzend naar de spoorontsluiting van de luchthaven, 'fietsdiabolo' te voorzien die de Ring overbrugt en aansluit op bovenlokale fietsroutes." Een tweede route zou Asse via een tunnel onder de Ring in Zellik met Brussel verbinden. De ontwerpplannen zijn uitgetekend. De provincie Vlaams-Brabant wil ze nu toetsen bij de bevoegde Mobilteitsministers in Vlaanderen en Brussel. "Er zijn in het verleden al testen geweest waaruit bleek dat je tijdens het spitsuur vanuit Leuven sneller met de fiets dan met de wagen in Brussel bent," zegt Bruno De Lille (Groen!), Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit. "We zijn dat project dus zeker genegen en zullen daar zeker aan meewerken. Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen naar Brussel zonder auto." © tvbrussel Bazar June 2nd, 2010, 07:59 AM Brusselnieuws.be: Fietspaden op helft van Brusselse gewestwegen Brussel - Op bijna de helft van de Brusselse gewestwegen zijn er nu fietspaden of fietsmarkeringen aangelegd. Een verdubbeling die vooral de laatste vijf jaar gebeurde. Het aantal fietspaden en fietssuggestiestroken op de gewestwegen in Brussel is de laatste vijf jaar bijna verdubbeld. Voor de verdere uitbouw maakt Brussels minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V) dit jaar 6,5 miljoen euro vrij. Die werkzaamheden passen in de uitbouw van de negentien gewestelijke fietsroutes die onze fietspaden met het Vlaams Gewest moeten verbinden. Ook de totale lengte van fietspaden in de gemeente Sint-Jans-Molenbeek is fors toegenomen de laatste vier jaar: van 1,2 naar 8,8 kilometer. Spijtig dat ze geen onderscheid maken in de cijfers van suggestiestroken en echte fietspaden/stroken. Voor de rest stel ik me ook de vraag wat Bruno De Lille dan nog doet. Als Grouwels ook al de beslissingen neemt ivm fietsen. Hij was toch oa staatsecretaris voor fietsbeleid? michael@leuven June 2nd, 2010, 06:28 PM http://www.brusselnieuws.be/artikels/stadsnieuws/villo-1-500-nieuwe-abonnees-op-drie-maanden Villo: 1.500 nieuwe abonnees op drie maanden Brussel - De fietsverhuurdienst Villo bestaat iets meer dan een jaar en heeft nu 6.500 abonnees. Dat zijn er 1.500 meer dan in maart van dit jaar. Deze zomer verdubbelt het aantal stations van 86 tot 180. Begin deze maand gaan in Schaarbeek, Jette en Koekelberg heel wat stations open. Daarna vervoegen ook Elsene en Etterbeek het Villo-netwerk. Tegen het einde van de zomer is de eerste fase voltooid en zullen zo'n 2.500 fietsen beschikbaar zijn. Met de Villo-fietsen is op een jaar tijd 1,2 miljoen kilometer afgelegd. Volgens uitbater JCDecaux is dat goed voor een CO2-besparing van 240.633 ton. Het systeem groeit gestaag en noteerde de voorbije maand mei piekdagen met meer dan 9.000 verplaatsingen. Om de twijfelaars over de streep te trekken, biedt Villo deze zomer ook een gratis abonnement aan. Wie zich voor het einde van de zomer registreert, betaalt niet tot het einde van 2010. Daarnaast lanceert Villo deze zomer ook een aangepaste dienstverlening voor ondernemingen en hotels. Die kunnen de fietsverhuurdienst dan makkelijk aanbieden aan, respectievelijk, hun werknemers en hun klanten. michael@leuven June 2nd, 2010, 09:22 PM http://www.mobimix.be/inhoud/2010/6/2/1676 Villo groeit gestaag categorieën:mobiliteitsmanagement Brussel fiets villo woon-werkverkeer Gepubliceerd door: Peter B In eerdere berichtgeving kon u al lezen dat Villo! het goed deed en al veel nieuwe werknemers deed overstappen op de fiets voor de verplaatsingen in het Brusselse Gewest. Na een jaar zijn er al 6.500 trouwe abonnees. Ten opzichte van maart 2010 zijn er al 1.500 meer abonnementen uitgereikt. Begin deze maand gaan in Schaarbeek, Jette, Koekelberg en Sint-Agatha-Berchem heel wat stations open. Deze zomer verdubbelt namelijk het aantal stations van 86 tot 180, waaronder ook in Elsene en Etterbeek. Deze nieuwe stations zijn de voltooiing van de eerste fase tegen het einde van de zomer, wanneer er 2.500 fietsen beschikbaar zullen zijn. Dertig maal rond de Aarde Met de Villo!-fietsen is op een jaar tijd 1,2 miljoen kilometer afgelegd. Volgens uitbater JCDecaux is dat goed voor een CO2-besparing van 240.633 ton. Het systeem groeit gestaag en noteerde de voorbije maand mei piekdagen met meer dan 9.000 verplaatsingen per dag. Gratis abonnement, alsook extra service voor ondernemingen en hotels Om de twijfelaars over de streep te trekken, biedt Villo! deze zomer ook een gratis abonnement aan. Wie zich voor het einde van de zomer registreert, betaalt niet tot het einde van 2010. Tijdens deze zomer zal er ook een aangepaste dienstverlening voor ondernemingen en hotels beschikbaar zijn. Die kunnen de fietsverhuurdienst dan makkelijk aanbieden aan, respectievelijk, hun werknemers en hun klanten. Voornamelijk korte verplaatsingen “Vandaag is het zo dat we vierhonderd meter hebben tussen het ene en het andere station, zodat men gemakkelijk een fiets kan nemen en die terug kan afzetten. Het is niet de bedoeling dat de fietsen voor een hele dag worden genomen. Het is echt de bedoeling om heel korte ritjes te doen. Bovendien is het gebruik van de fiets gratis indien men zich minder dan 30 minuten per fiets verplaatst.” wordt er nog meegegeven in deze reportage van TV Brussel. (Bron: Brusselnieuws/TV Brussel) Benonie June 2nd, 2010, 09:54 PM ^^ Mooi zo! Spijtig dat ze geen onderscheid maken in de cijfers van suggestiestroken en echte fietspaden/stroken. Ik denk dat het in Brussel vooral om échte fietspaden gaat, tenminste volgens de definitie in het Belgisch verkeersreglement. Gewoon 2 evenwijdige stippellijnen die op het asfalt gekladderd werden. Die tref je inVlaanderen sedert decennia en in Brussel sinds een aantal jaren massaal aan. Veel bescherming of comfort bieden die niet. In feite zijn ze dus vrij nutteloos. Het is een soort restruimte waarop je verplicht bent te fietsen maar die vooral dienen om automobilisten comfortabel uit hun karretje te doen stappen of bij gebrek aan parkeerplaatsen als gedoogde illegale parkeerruimte dienen. Door ze smal genoeg te maken verhinder je bovendien dat fietsers wettelijk toegelaten nààst elkaar gaan rijden en zo Koning Auto zouden hinderen. Fietssuggestiestroken hebben nog minder nut en dienen enkel om aan te geven dat je wel eens een fietser zou kunnen tegenkomen. Zij worden aangelegd waar politici nog minder de moed hebben om fietsruimte te voorzien. Echt veilige, brede, afgescheiden, comfortabele fietspaden zijn in Brussel eerder zeldzaam, behalve in de buurten en langs wegen waar er écht plaats teveel was.... MartijnK June 2nd, 2010, 10:11 PM Deze zomer verdubbelt namelijk het aantal stations van 86 tot 180, waaronder ook in Elsene en Etterbeek. [...] Tijdens deze zomer zal er ook een aangepaste dienstverlening voor ondernemingen en hotels beschikbaar zijn. Die kunnen de fietsverhuurdienst dan makkelijk aanbieden aan, respectievelijk, hun werknemers en hun klanten. Met die nieuwe stations bij de campussen van de ULB en VUB, ben ik benieuwd of ze ook iets voor studenten gaan uitwerken, om het inschrijvingsproces zonder kredietkaart – iets wat lang niet alle studenten hebben, neem ik aan – vlotter te maken. Het station PLEINLAAN lijkt me trouwens een beetje klein (25 plaatsen volgens de kaart) als het die ruim 10.000 studenten van fietsen wil voorzien… :) Proz June 3rd, 2010, 09:17 AM On a des dates d'ouvertures de stations: Villo ! fleurira cet été Mis en ligne le 03/06/2010 Début juillet, 180 stations seront réparties dans 11 communes. Des nouvelles stations Villo !, environ 94, seront installées pour cet été dont certaines dès le début du mois de juin. Au total c’est donc 180 stations qui atteindront, entre autres, les territoires de Schaerbeek, Etterbeek, Ixelles, Koekelberg et Berchem-Ste-Agathe. Les premières nouvelles stations ouvriront à Koekelberg le 8 juin, le 14 juin à Schaerbeek, et le 21 juin à Ixelles. Les dernières stations seront installées dans le courant de l’été et le système Villo ! proposera à ce moment-là 2500 vélos. Après un an d’exploitation, il y aurait dix fois plus d’abonnés et trois fois plus de stations. Le record de location (hors journée sans voiture) a été battu quatre jours de suite lors de la semaine du 17 au 23 mai dernier, avec 9311 déplacements. Pour Jean-Sébastien Decaux, administrateur délégué de JCDecaux :"Le bilan de l’année écoulée montre bien que Villo ! répond à une vraie attente et désormais, avec un réseau doublé, nous allons pouvoir travailler sur le recrutement des abonnés particuliers et en entreprise." Cet été, Villo ! proposera des abonnements gratuits jusqu’à la fin 2010. L’occasion d’inciter plus de riverains à utiliser un moyen de transport économique et écologique : "Villo ! est une réponse simple et écologique aux nombreuses difficultés auxquelles sont confrontés les citoyens des grandes villes pour se déplacer", poursuit Jean-Sébastien Decaux. Cependant, malgré l’augmentation des stations Villo !, certaines personnes restent réticentes quant à l’usage du vélo en ville en raison d’un sentiment d’insécurité. Selon Bernard Dehaye, président du Gracq- Les Cyclistes Quotidiens, il faut des aménagements cyclables en quantité suffisante pour permettre aux usagers de se déplacer dans les meilleures conditions possibles ainsi qu’une signalisation (par fléchage) plus visible. En ce qui concerne le système Villo !, tout n’est pas parfait. En effet, la présence accrue de la publicité, qui finance les deux tiers du système, fait encore beaucoup parler d’elle. Jean-Sébastien Decaux s’est dit ouvert au débat tant que celui-ci reste réaliste. Il a mentionné le cas de la ville de Madrid. Celle-ci a gelé son projet de location de vélos prévu pour 2011 en raison de la crise économique. En bref, pour cet été Villo ! proposera 2500 vélos en libre service disponibles 24h/24 et 7j/7 aux 180 stations étalées sur onze communes bruxelloises. Pour un abonnement annuel de 30 euros (gratuit pour 2010 !), on peut rouler aussi souvent qu’on le désire pour autant que le trajet ne dépasse pas la demi-heure. Les trente minutes suivantes sont facturées cinquante cents, les suivantes un euro et ensuite deux euros.C.R (st.) Benonie June 5th, 2010, 10:07 AM Het Nieuwsblad.be 05/06/2010 fietssnelwegen van rand naar hoofdstad ter studie Fietsen in Brussel: wie durft? BRUSSEL/HALLE/VILVOORDE - Zou het niet zalig zijn om bij dit mooie weer naar je werk te fietsen? Bijvoorbeeld van een randgemeente naar Brussel. Helaas, Brussel is nog niet heel fietsvriendelijk. Maar er is beterschap. Het Brussels Gewest trekt dit jaar een recordbedrag van 6,5 miljoen euro uit voor fietspaden en fietsroutes. En de aanleg van fietssnelwegen wordt bestudeerd. Het Brussels Parlement keurde in februari een resolutie goed die de aanleg van fietssnelwegen mogelijk moet maken. Vandaag staat de aanleg van de fietssnelwegen nog maar in zijn kinderschoenen en concentreert de Brusselse regering zich op de gewestelijke fietsroutes. Naar analogie met snelwegen wil Brussels minister van Openbare Werken en Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) ook fietssnelwegen laten aanleggen in en rond het Brussels Gewest. De afstand tussen de meeste randgemeenten en Brussel bedraagt 6 tot 20kilometer, maar fietsinfrastructuur in en naar Brussel ontbreekt vaak voor pendelaars. Een fietssnelweg is een term die gebruikt wordt om snelle routes over grotere afstanden te omschrijven. Het zijn expreswegen die de niet-recreatieve fietsers over de gewestgrenzen heen snel naar hun bestemming moeten brengen. De fietssnelwegen zijn breed, geven voorrang aan fietsers en hebben amper kruispunten. Minister Grouwels werkt samen met Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) om de interregionale mobiliteit te stimuleren. Minister Grouwels: 'We hebben meer dan ooit nood aan een geïntegreerde samenwerking tussen het Brussels en het Vlaams Gewest op vlak van mobiliteit. Dat gaat volgens het STOP-principe: eerst stappen, daarna trappen, vervolgens openbaar vervoer en dan pas privé-vervoer.' Niet eenvoudig In de stad is het niet eenvoudig om fietssnelwegen te creëren. Buiten het kanaal en een aantal spoorwegstroken zijn er niet veel mogelijkheden om doorlopende routes door het gewest aan te leggen. Er ligt al een fietssnelweg langs het kanaal tussen Vilvoorde, Brussel en Halle. Voorts lopen er studies om het fietspad langs de A12 te laten aansluiten op de fietsroute Paleizen en verder via het nieuwe fietspad van de Madridlaan richting centrum. 'De studies rond de fietssnelwegen staan nog maar in hun kinderschoenen. Al staat Brussel steeds open voor suggesties en overleg met andere gewesten hierover', zegt Philippe Vanstapel, persverantwoordelijke van Brigitte Grouwels. Gewestelijke fietsroutes Maar de grootste prioriteit van de Brusselse regering is de aanleg van gewestelijke fietsroutes binnen Brussel, en niet zozeer de fietssnelwegen. 'Te veel Brusselaars gebruiken de auto voor korte verplaatsingen van minder dan 5kilometer. We hebben daarom nood aan fietspaden waar het objectieve en subjectieve veiligheidsgevoel hoger ligt', zegt Grouwels. In de begroting 2010 is in een recordbedrag van 6,5 miljoen euro voorzien voor fietspaden en -routes. ^^ Er ligt al een fietssnelweg langs het kanaal tussen Vilvoorde, Brussel en Halle. Dat zou ik nu niet meteen een fietssnelweg noemen. Er liggen inderdaad reeds enkele stukken mooi fietspad (Anderlecht, recent Molenbeek en naar Laken in het noorden toe). Maar tenzij er intussen veel veranderd is, zitten daar nog wat hiaten tussen en zijn er gevaarlijke kruispunten en oversteken. Filou June 8th, 2010, 11:35 AM Het gaat langzaam maar zeker vooruit! dinsdag 08 juni 2010 Koekelberg op de Villo-kaartAanverwante artikelsVillo: 1.500 nieuwe abonnees op drie maanden Villo steekt tandje bij Koekelberg - Vanaf vandaag telt de gemeente Koekelberg vier Villo-stations, onder meer een op het Simonisplein en aan het gemeentehuis. Vanaf half juni komt er nog een vijfde bij, aan de Gentsesteenweg. Met de vier nieuwe stations zijn er nu 90 beschikbaar in heel het gewest. De komen maanden komen er ook Villo-stations in Schaarbeek, Etterbeek, Elsene en Sint-Agatha-Berchem. Wie deze zomer een Villo-abonnement aanvraagt, betaalt niets tot het einde van 2010. © FM Brussel Benonie June 8th, 2010, 08:20 PM Iets voor onze Brusselse forumleden?: brusselnieuws - 08 juni 2010 Fietsen met de billen bloot Brussel - Wie zaterdag voorbijgereden wordt door een paar blote billen op de fiets, is niet aan het hallucineren. De naaktfietsers van de zesde Cyclonudista pleiten voor een milieuvriendelijke stad. Een honderdtal naaktfietsers zal zich zaterdagmiddag verzamelen op het Muntplein voor hun manifietstatie. De fietstocht rijdt langs het Flageyplein en eindigt met een feestje aan de VUB. De cyclonudisten eisen ‘gerechtigheid op straat’: een leefbare openbare ruimte met minder vervuilend verkeer, gratis openbaar vervoer en natuurlijk heel veel fietsers. “We willen tonen dat de fiets prima aangepast is aan het stadscentrum, geen ruimte inneemt en niet vervuilt,” vertelt cyclonudist Jérôme aan Le Soir. “We zijn niet tegen de wagen. Die is broodnodig in het dagelijks leven, maar in het stadscentrum kan je best zonder.” “Onze carrosserie is fragiel” Waarom dan naakt? Omdat de planeet ook naakt en gevoelig is voor autoverkeer. Bovendien zijn fietsers kwetsbaar in het gevaarlijke stadsverkeer. “Onze carrosserie is fragiel,” schrijft de organisatie op haar website. “Een naaktfietser roept zowel een grote kwetsbaarheid als vrijheid op. Wat het publiek van onze fysieke verschijning denkt, kan ons weinig schelen,” aldus Jérôme. cyclonudista (http://cyclonudista.be/) MartijnK June 10th, 2010, 12:22 PM De website van Villo! (http://nl.villo.be/) is opgefrist. Het plan met de stations is wat meer in beeld gekomen, en de tarieven (http://nl.villo.be/Tarieven/Tarieven/Tarieven) zijn veel duidelijker uitgelegd. Vooral dat laatste lijkt me een goeie zaak, aangezien ik zo nu en dan nog Villo!-fietsen – enkele uren – vastgemaakt aan lantaarnpalen zie, binnen 100 meter van een Villo!-station… Filou June 10th, 2010, 12:34 PM Het Laatste Nieuws: Brussels fietsbeleid verbeterd, maar nog verre van perfect Het fietsbeleid in Brussel is aan de beterhand, al blijft er nog heel veel ruimte voor verbetering. Dat blijkt uit een audit die vorig jaar werd uitgevoerd door BYPAD, een project dat de steun krijgt van de Europese Commissie en wordt geleid door experten uit de universitaire wereld. Terwijl Brussel in 2007 nog net gebuisd was (48%), krijgt het gewest deze keer een nipte voldoende (53%). "Het is de eerste keer dat we een positief rapport krijgen, ook moeten we toegeven dat we er de voorbije drie jaar maar met 5% op vooruit zijn gegaan. Dat is voor mij het bewijs dat het fietsplan 2005-2009 van de vorige regering nu ook weer niet zo goed was. We moeten nu lessen trekken uit het verleden", stelt Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno de Lille (Groen!), die zo het beleid van zijn voorganger Pascal Smet (sp.a) afbrandt. Sinds de groenen de Vlaamse socialisten uit de Brusselse meerderheid gooiden, botert het al een tijd niet meer tussen de twee. De audit is vooral positief over de samenwerking met de fietsverenigingen. Over de infrastructuur vallen minder positieve dingen te vernemen. De Lille wijst erop dat in de begroting van dit jaar 6,5 miljoen staat ingeschreven om de situatie te verbeteren. (belga/sps) 10/06/10 11u01 Bazar June 11th, 2010, 07:09 PM Toch wel een positieve evolutie... Hoewel er nog héél veel werk voor de boeg is. Ik begrijp ook niet waarom De Lille nu nog zo natrapt op het beleid van Smet in de plaats van erop verder te bouwen... :ohno: @MartijnK: Inderdaad, die Villo!website is echt veel beter nu. Echt leuk om in detail te zien waar de stations nu allemaal aangelegd gaan worden :) Benonie June 11th, 2010, 07:54 PM Ik begrijp ook niet waarom De Lille nu nog zo natrapt op het beleid van Smet in de plaats van erop verder te bouwen... Omdat het zondag verkiezingen zijn er Groen! nogmaals wil bewijzen dat zij de enige echte fietspartij zijn. In plaats van de progressieve, groen-rode handen in elkaar te slaan, breken ze elkaar liever wat af... groentje June 12th, 2010, 08:42 PM De animositeit is volledig wederzijds, hoor. En blijkbaar vooral een Brussels probleem, omwille van de coalitie zonder sp.a. En het is inderdaad spijtig, als je alleen maar met modder gooit. Een bloemetje gooien moet ook kunnen. Benonie June 12th, 2010, 08:56 PM De animositeit is volledig wederzijds, hoor. Schreef ik dus zelf ook al: ;) In plaats van de progressieve, groen-rode handen in elkaar te slaan, breken ze elkaar liever wat af... MartijnK June 14th, 2010, 08:22 PM Op Brusselnieuws.be: maandag 14 juni 2010 Villo! nu ook in Schaarbeek Schaarbeek - Vandaag werden de eerste Villo!-stations in Schaarbeek in gebruik genomen. In totaal zullen er 38 stations komen. De eerste fase van Villo! is daarmee bijna afgerond. Op kort termijn zullen 11 gemeenten over 180 stations en 2500 fietsen beschikken. © brusselnieuws.be FIK June 15th, 2010, 09:40 AM In Elsene zijn de ruwbouwwerken voor een aantal Villo-stations ook al aangevat. Voor het station van Etterbeek bvb. zijn de parkeerplaatsen al verdwenen en ligt alles klaar om het Villo-station verder af te werken. Filou June 15th, 2010, 09:44 AM Ik denk dat de Villo's in de buurten rond de VUB/ULB veel succes zullen hebben! michael@leuven June 15th, 2010, 07:47 PM De ruwbouw voor het nieuwe station aan Brussel Noord vordert ook serieus. En elke dag zie ik meer en meer mensen op een villo, zelfs kleine groepen maken gebruik van de fietsen. Vandaag trouwens een goede daad gedaan: ik zag bij mijn middagwandeling een villo met platte band aan een station en heb de zadel van de fiets omdraaid :) en dit desondanks ik geen abonnement heb. michael@leuven June 21st, 2010, 07:09 PM Mobiliteitsmanager en 250 Villo!-abonnementen voor Brussels ministerie Brussel - Het Brussels ministerie heeft op initiatief van staatssecretaris voor Openbaar Ambt Bruno De Lille (Groen!) een mobiliteitsmanager aangeduid. Francis Dehaes zal werk maken van een duurzaam mobiliteitsbeleid voor de 1.800 medewerkers. Het ministerie kocht ook 250 Villo!-abonnementen aan voor dienstverplaatsingen. “Ons Brussels gewest moet dringend de mobiliteitsproblemen aanpakken," zegt Bruno De Lille. "De overheid moet hierbij het goede voorbeeld geven. Daarom komt er nu een mobiliteitsmanager die een duurzaam mobiliteitsbeleid zal uittekenen voor het ministerie van het Gewest.” Mobiliteitsmanager Francis Dehaes zal het woon-werkverkeer en de dienstverplaatsingen in kaart brengen en een bedrijfsvervoerplan maken. Een van de concrete doelstellingen is alvast de dienstvoertuigenvloot tegen 2013 met een kwart te verminderen en te vervangen door meer duurzame oplossingen. Het ministerie kocht ook 250 Villo!-abonnementen aan. Die kunnen ambtenaren gebruiken voor hun dienstverplaatsingen. © http://www.brusselnieuws.be/artikels/politiek/brussels-ministerie-stelt-mobiliteitsmanager-aan michael@leuven June 22nd, 2010, 07:03 PM Villo-bevoorrading lijdt onder files (update) Brussel - Villo! groeit sterk: vorige week waren er meer dan duizend nieuwe abonnees. Tegelijk bezorgt de grootschalige uitbreiding van het fietsverhuurnetwerk beheerder JC Decaux ook hoofdbrekens. Heel wat stations blijken regelmatig leeg, terwijl andere haltes vaak geen gaatje meer hebben voor fietsers die willen afstappen. Eén van de belangrijkste uitdagingen voor de bevoorrading blijken … de Brusselse files. [4 reacties] Villo!-gebruikers hebben het wellicht al gemerkt de voorbije weken en maanden. Nogal wat operationele haltes blijken met de regelmaat van de klok leeg. Andere zijn dan weer vaak volgeparkeerd, zodat gebruikers die arriveren noodgedwongen op zoek moeten naar een andere halte om hun stadsfiets te parkeren. Roderen “We kennen het probleem,” geeft Jean-Christophe Mahieu van beheerder JC Decaux toe aan brusselnieuws.be. “Door de snelle uitbreiding met 90 stations zitten we inderdaad wat in de knoop met onze bevoorrading. We bestuderen nu de statistische data om een mouw te passen aan de situatie. Beschouw dit als een roderingsfase. Eens alle stations in werking zijn zou de verdeling ook vanzelf evenwichtiger moeten zijn.” Een oplossing zal wellicht niet voor meteen zijn, weet Mahieu. “Er komen op dit moment nog steeds stations bij en de hele fietsenstroom in het gewest verandert daardoor voortdurend. We werken nu met een alarmsysteem dat ons laat weten als er drie stations uit dezelfde zone dreigen leeg te raken. Maar in praktijk kunnen we niet overal op tijd brandweer spelen, zoals dat bij ons heet.” Files Eén van de belangrijkste obstakels voor een efficiënte verdeling van openbare fietsen blijkt uitgerekend het autoverkeer. “De fietsen worden erg veel gebruikt tijdens de spitsuren. Dus zouden we op dat moment net snel moeten kunnen circuleren met onze bevoorradingswagens. Maar probeer dat maar eens om 5 uur in de namiddag.” Recent bleek nog uit een internationale vergelijking dat Brussel Europese filehoofdstad is. In een aantal gevallen ziet JC Decaux ook op termijn niet meteen een oplossing. “Neem nu de buurt rond Schuman. Eens de ambtenaren rond 17-18 uur hun kantoren verlaten, verdwijnen alle Villo-fietsen daar plots om bijvoorbeeld naar Kunst-Wet te rijden. U kan dan bevoorraden zoveel u wil, er zullen nooit genoeg fietsen staan.” Boot Zijn er misschien toch wat weinig bevoorradingswagens? “Ook dat weten we vandaag nog niet,” stelt Mahieu. “In Parijs is men na verloop van tijd inderdaad op zoek moeten gaan naar bijkomende bevoorradingscapaciteit en wordt zelfs een boot ingezet om fietsen te verdelen. De volgende maanden raken we daar wel uit.” Staatssecretaris voor Mobiliteit De Lille (Groen!) erkent het bevoorradingsprobleem. Volgens hem ligt de oplossing niet alleen bij een efficiënte herverdeling maar ook bij real-time informatie. "Nu kunnen gebruikers via het internet en een speciale IPhone-toepassing weten waar het dichtstbijzijnde station met vrije plaatsen of fietsen is. Er komt ook informatie op de gemeentelijke publiciteitsborden én deze zomer nog komen er ook dynamische kaarten aan de stations zelf." Duizend nieuwe abonnees op een week Villo! is ook een beetje slachtoffer van het succes. "Het systeem is uit zijn kinderschoenen gegroeid en zit nu volop in de groeifase," zegt De Lille. "Zo werden vorige week 1,015 nieuwe abonnees opgetekend, wat het totaal nu op meer dan 9,000 brengt. Vorige week waren er 9,665 verhuringen, waarmee het record van het aantal wekelijkse verplaatsingen gebroken werd." © brusselnieuws.be http://www.brusselnieuws.be/artikels/stadsnieuws/villo-bevoorrading-lijdt-onder-files Glodenox June 23rd, 2010, 01:06 AM Kan alleen maar zeggen dat ik dat zeer positief nieuws vind! Liever dit soort nieuws dan dat men zou zeggen dat het nauwelijks gebruikt wordt :) Greetings, Glodenox Filou June 23rd, 2010, 08:26 AM ^^ Het valt me inderdaad op dat je de villo's echt overal ziet rondrijden. Eindelijk... michael@leuven June 24th, 2010, 11:23 AM FM Brussel: Said vindt enkel een kapotte Villo-fiets aan het Centraal station Vliegende Reporter Said zoekt vruchteloos een Villo-fiets aan het Centraal station. De bevoorrading van de Villo-fietsen laat momenteel te wensen over - wo 23-06-2010. http://www.brusselnieuws.be/multimedia/audio/said-vindt-enkel-een-kapotte-villo-fiets-aan-het-centraal-station/?searchterm=villo DriesO June 25th, 2010, 05:36 AM vrijdag 14 mei 2010 GEN voor fietsers krijgt vorm Brussel - Het provinciebestuur van Vlaams-Brabant ontwikkelt een Gewestelijk Expressnet voor fietsers. Het gaat om twee zogeheten fietssnelwegen tussen het Brussels en het Vlaams Gewest. Een fietsbrug en een tunnel moeten de tweewielers veilig voorbij de Brusselse Ring loodsen. Meer details in: De provincie schuift alvast twee routes met groot potentieel naar voren, waarbij de kruising van de R0 van fundamenteel belang is. "Enerzijds is er de 'OMA B'- route Asse-Brussel. Deze route van Asse via Zellik naar Brussel loopt langs de spoorlijn 60. De fietsers kruisen de Brusselse Ring via een bestaande spoortunnel, die zal worden uitgerust met een fietspad. Deze route heeft heel wat troeven. Ze maakt verschillende GEN-stations en attractiepolen bereikbaar met de fiets. Zo wordt het station van Opwijk verbonden met dat van Merchtem. Vervolgens gaat het naar Asse en dan via Jette tot het station Brussel-Noord." Een tweede route is de HST-route Leuven-luchthavenregio-Brussel, met een ontdubbeling via een fietsdiabolo ter hoogte van de Brusselse Ring. "Naast de geplande spoordiabolo voor een betere ontsluiting van de luchthaven per spoor pleiten we nu ook voor een fietsdiabolo. Behalve een fietstunneltje onder de Ring dat aansluit op Woluwedal, is er momenteel geen fietsoversteek over het hele tracé van de Brusselse Ring tussen Diegem en Zaventem. Door een nieuwe fietsbrug over de Ring te bouwen tussen de spoorwegbrug en de brug van de Henneaulaan, ontstaat een uitwisseling tussen verschillende fietsroutes. De GEN-stations van Zaventem en Diegem, de woonkernen en de bedrijventerreinen - onder andere het luchthavendomein, bedrijvenzone Keiberg, Zaventem-Noord en Da Vinci - worden met elkaar verbonden en worden eindelijk vlot en veilig bereikbaar met de fiets. De brug zou vergelijkbaar zijn met deze die zopas in Diegem werd gerealiseerd." http://www.hildecrevits.be/nieuw/04pers/persDetail.php?id=1853 http://www.editiepajot.com/regios/26/articles/12430 Die fietsbrug aan de Henneaulaan is heel positief, maar onvoldoende voor de naam "fietssnelweg". Het rode lijntje op de volgende figuur langs de spoorlijn Leuven-Brussel komt hiervoor meer in aanmerking, maar ik vond hierover niets concreet terug: http://www.mobimix.be/inhoud/2010/5/16/1639 http://www.mobimix.be/sites/mobimix.be/files/imagecache/nieuws_rectangle/GENfietsers.jpg Twee fietsroutes is trouwens veel te weinig om van een "Gewestelijk Expressnet" voor fietsers te kunnen spreken. Ook de suggestie van de gedeputeerde dat die fietsroute verbinding maakt met het luchthavendomein klopt niet met de gepubliceerde plannen. michael@leuven June 25th, 2010, 08:17 AM We krijgen wel een leuk brugje over het kanaal tussen Noordstation en Thurn & Taxis. http://www.brusselnieuws.be/artikels/stadsnieuws/bowstringbrug-verbindt-noordstation-met-thurn-taxis De Picardbrug komt in het verlengde van de Picardstraat en zal enkel toegankelijk zijn voor voetgangers, fietsers, bussen en trams. De brug zal voor een betere verbinding zorgen tussen het Noordstation, de kanaalzone en de ontwikkelingspool Thurn & Taxis. Filou July 4th, 2010, 04:39 PM Het tweede villostation aan Brussel Noord: http://img690.imageshack.us/img690/1073/dsc00712zv.jpg Benonie July 4th, 2010, 11:16 PM Blijkbaar ook al zeer succesvol. michael@leuven July 4th, 2010, 11:58 PM Werkte de reclamezuil met de lichtkrant al? Even verduidelijken: vorige week stond wat verder een nieuwe reclamezuil met daarboven een lichtkrant die precies zal aanduiden waar er in de buurt nog vrije villo-plaatsen zijn. Filou July 5th, 2010, 08:41 AM ^^ Ik heb er niet op gelet. michael@leuven July 5th, 2010, 08:55 AM Geen erg, zal ik er deze middag tijdens een wandeling eens op letten :) Filou July 5th, 2010, 06:57 PM Brussel fietsstad? http://img717.imageshack.us/img717/7494/dsc00718o.jpg http://img526.imageshack.us/img526/5564/dsc00724nf.jpg Bazar July 5th, 2010, 08:03 PM ^^mooi, mooi :) Voor de rest ook nog even melden dat de Villo-stations in Etterbeek ondertussen ook geïnstalleerd werden. Al zijn ze nog niet in werking (aan Etterbeek station, is er ook al eentje in werking, maar dat ligt, vreemd genoeg in... Elsene ;) ) Benonie July 5th, 2010, 08:23 PM Brussel fietsstad? Nog lang niet. Maar het aantal fietsers stijgt elk jaar. Foto's als deze zouden 10 jaar geleden nog ondenkbaar zijn geweest. Bedankt voor al die mooie updates en foto's alweer! groentje July 5th, 2010, 08:31 PM Ze zijn ook het beste bewijs dat er te weinig fietsenstallingen zijn om je stalen ros veilig te kunnen vastmaken zonder andere stoepgebruikers te hinderen. Ondertussen nog maar eens de bevestiging gekregen dat Vorst pas in Fase 2 (wanneer is dat dan?) ook 8 Villostations zal krijgen, al is het plein van Laag-Vorst, Sint-Denijs, niet bij de gelukkigen. Benonie July 14th, 2010, 01:39 PM brusselnieuws - woensdag 14 juli 2010 Villo telt 12.000 abonnees Brussel - Met 12.000 abonnees en anderhalf miljoen afgelegde kilometers groeit fietsverhuursysteem Villo razendsnel. In september is de eerste fase af. Tegen dan moeten er 180 stations operationeel zijn, met 2.500 fietsen. Twaalfduizend langetermijnabonnementen zijn er tussen mei 2009 en begin juli dit jaar geteld. Een succes, klinkt het bij JCDecaux, het bedrijf dat de Villo-fietsen exploiteert. “We zitten nog in een groeifase,” zegt woordvoerster Delphine Baekeland. “Na die groeifase, de eerste, komt er een evaluatie van het systeem en ligt de weg open naar fase 2.” Nu zijn er al 150 stations. De eerste fase betreft de uitbouw van een kleinstedelijk verhuursys*teem (Brussel-stad) naar een net dat de hele eerste kroon van Brussel omvat, met gemeenten zoals Anderlecht, Sint-Jans-Molenbeek, Sint-Gillis, Sint-Joost-ten-Node, Schaarbeek, en de laatste veroveringen: Etterbeek en Elsene. In september wordt de eerste fase afgerond. Fase 2 mikt daarna op de Brusselse gemeenten van de tweede kroon: de Woluwes, Oudergem, Ukkel, Watermaal-Bosvoorde. “Maar dat moet uiteraard nog besproken worden met de plaatselijke verantwoordelijken,” zegt Baekeland. Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!) bevestigt het succes van Villo, maar benadrukt dat er voor de tweede fase geen timing is. “JCDecaux moet afzonderlijk met de gemeenten onderhandelen over de fietsstations. Dat was een eis van de Brusselse burgemeesters. Maar wij zijn hoopvol: er zijn al gemeenten van die tweede fase die interesse tonen, zoals Sint-Lambrechts-Woluwe. Al betekent interesse natuurlijk nog geen definitief besluit.” De Lille benadrukt dat de evalua*tie tijd zal vergen. “We kunnen het net pas grondig evalueren als het systeem ingebed en bekend is bij Brusselaars en toeristen.” File en bug Het succes van Villo is voor een groot deel te verklaren door een marketingactie die op dit moment loopt: wie zich in 2010 abonneert, krijgt zijn of haar abonnement voor dit jaar gratis. Vanaf 1 januari 2011 betaalt de gebruiker dan dertig euro voor een jaarabonnement. Onlangs kwamen de gele fietsen nog in het nieuws omdat heel wat gebruikers over lege stations klaagden. Dat zou te wijten zijn aan het Brusselse fileprobleem: de bevoorrading door JCDecaux zou mank lopen door vaststaand verkeer. Het advertentiebedrijf benadrukte dat dat wel zou verbeteren naarmate het systeem uitgebreid werd en de fietsstromen beter bekend zouden zijn. En dan was er tijdens het weekend van 19 en 20 juni nog een bug in de systemen van JCDecaux, waardoor sommige aanvraaggegevens van 120 nieuwe langetermijnabonnementen verloren gingen. Met de gedupeerde klanten werd echter persoonlijk contact opgenomen; ze krijgen hun abonnement met vertraging. Tijdens het voorbije jaar was het aantal Villo-verplaatsingen goed voor anderhalf miljoen kilometer. Christophe Degreef © Brussel Deze Week Bazar July 15th, 2010, 08:01 PM Ik vraag me eigenlijk af hoe die afgelegde afstand berekend wordt. Iemand een idee? Als het alleen de afstand van station van vertrek en aankomst zou zijn lijkt het me nogal een slechte aanpak. michael@leuven July 15th, 2010, 08:06 PM Het volzet zijn van stations is precies toch een groot probleem en ik zie regelmatig (deze week 3 keer) mensen met hun fiets aan een station aankomen om zuchtend te vertrekken omdat er geen plek is. De stations waarover ik spreek zijn deze aan het Noord-station (Belgacom), Rogier en aan de 'iit' (Koning albert 2 laan). Op bepaalde plekken zouden ze toch meer plaatsen mogen voorzien. Puinkabouter July 16th, 2010, 01:07 AM Of vandaag aan het Flageyplein. We hebben er daarnet een paar rondjes om de blok gereden omdat we er vier fietsen kwijt moesten, maar er geen enkel plekje vrij was. Dit was nadat we eerst op het Meiserplein 4 fietsen hadden willen huren, terwijl er maar 2 beschikbaar waren... Uiteindelijk bleek dat er wel 2 straten verder nog een station was waar we de fietsen konden afzetten, maar dit staat nergens duidelijk aangegeven op de paal aan het Villostation. Een kaartje bij elk station met daarop aanduidingen voor de meest nabijgelegen andere stations lijkt me echt niet overbodig... Bazar July 16th, 2010, 08:21 AM Eigenlijk is de regel grofweg dat de lager gelegen stations (Flagey, benedenstad) doorgaans overvol zitten en dat de hoger gelegen stations (Meiser, station Etterbeek, Troon, enz) dun bezet zijn. Ik denk dat het systeem nog in een inloopfase en hoop dus dat het betert. Wat betreft de locatie van de dichstbijzijnde stations... Kan je die niet op het scherm van elke elektronische paal terugvinden? Le Penseur July 16th, 2010, 10:24 AM Vreemd, ik heb bij verschillende stations wel een kaartje gezien. Ik weet nu niet meer exact waar op de elektronische paal, maar er was er wel een. Nu ja, ik denk ook wel dat het we nog in een beginfase zitten en op termijn de problemen zullen verdwijnen. Puinkabouter July 16th, 2010, 11:40 AM ^^ Het zal toch niet op Meiser of de 2 stations wat verderop geweest zijn dan... Kan je die niet op het scherm van elke elektronische paal terugvinden? Het enige wat wij er uit hebben kunnen krijgen was een lijst met nummers van nabijgelegen stations. Maar daarmee waren we natuurlijk nog niets wijzer geworden over hun precieze locatie :( Le Penseur July 16th, 2010, 12:08 PM Nee, het waren stations rond het Centraal Station en langs de Wetstraat. Die stations in Schaarbeek zijn recent geplaatst, misschien moeten ze het plannetje nog toevoegen. Scorpy July 18th, 2010, 05:40 PM ^^ Het zal toch niet op Meiser of de 2 stations wat verderop geweest zijn dan... Het enige wat wij er uit hebben kunnen krijgen was een lijst met nummers van nabijgelegen stations. Maar daarmee waren we natuurlijk nog niets wijzer geworden over hun precieze locatie :( Op de andere kant van de zuilen hangt er normaal een kaart van de omgeving, daar staan ook de stations aangeduid. Enfin, dat is bij de meeste toch... Over de lege stations: ik ben daar eigenlijk een beetje mede verantwoordelijk voor. Als ik bvb naar de bovenstad ga, neem ik het OV, maar om terug naar huis te keren (de brouckère) neem ik de fiets. Ik zie het niet echt zitten om over slecht onderhouden straten en kasseien bergop de rijden. Ik heb ooit eens van De Brouckère naar Ambiorix gefiets en stond verbaasd hoe groot de hoogteverschillen in Brussel wel zijn. Ik mag hopen dat ze daar later een mouw aan passen. Filou July 18th, 2010, 07:35 PM stond verbaasd hoe groot de hoogteverschillen in Brussel wel zijn. Ik mag hopen dat ze daar later een mouw aan passen. Bedoel je dat ze de fietsliften die Smet wou plaatsen alsnog uitvoeren? Ik denk dat De Lille niet bepaald een fietsliefhebber is, die fietsliften heeft hij direct afgeschaft. Scorpy July 20th, 2010, 07:26 PM Bedoel je dat ze de fietsliften die Smet wou plaatsen alsnog uitvoeren? Ik denk dat De Lille niet bepaald een fietsliefhebber is, die fietsliften heeft hij direct afgeschaft. Woeps. Nee, ik bedoelde het probleem van de lege stations :) Benonie July 20th, 2010, 07:31 PM Nog een probleempje om op te lossen: brusselnieuws - maandag 19 juli 2010 Villo: 40 diefstallen per maand Brussel - Het recente succes van Villo heeft ook een keerzijde. Het fietsverhuursysteem heeft steeds meer af te rekenen met vandalisme en diefstal. "Onvermijdelijk maar het blijft beperkt," klinkt het bij uitbater JCDecaux. [1 reactie] Vandaag treedt Etterbeek als elfde Brusselse gemeente toe tot de Villo-club. Daarmee zijn nu 2.000 fietsen beschikbaar in 151 stations. Maar er is ook minder goed nieuws. Bovenop het bevoorradingsprobleem - te veel lege en overvolle stations - raken steeds meer tweewielers beschadigd door vandalisme. "Iedere vorm van publiek transport heeft vroeg of laat te kampen met vandalisme," relativeert Wim Jansen, algemeen directeur bij exploitant JC Decaux. "Bij Villo blijft het fenomeen echter absoluut laag. Wellicht omdat de fiets als welgekomen in het straatbeeld ervaren wordt." Ook het dagelijks gebruik en ongevallen veroorzaken schade aan de fietsen. De meest voorkomende euvels zijn platte banden, gestolen handvaten en kapotte lichten. "De beschadigingen die we aantreffen hebben meestal te maken met een normaal gebruik van de fietsen. Er worden dan ook nogal wat kilometers afgelegd (de teller staat op 1,4 miljoen kilometer, red.). Een fiets moet af en toe op onderhoud net zoals een wagen." In het Villo-atelier in Laken en op het terrein werken 22 mensen die dagelijks de Villo-stations en fietsen nakijken. Ook van diefstal blijven de openbaren rijwielen niet gespaard. Per maand worden zo'n 40 Villo-fietsen gestolen. "Per maand zijn er 40 diefstallen maar ook 65.000 verhuringen;" relativeert Wim Jansen. © tvbrussel Ik begrijp niet echt hoe die fietsen gestolen worden. Het is toch een heel gedoe om zo'n fiets uit het station te halen. Laten sommige gebruikers de fietsen soms achteloos een tijdje onbewaakt achter als ze een brood halen of een pint drinken? 40 fietsen per maand is toch niet echt weinig te noemen. Filou July 20th, 2010, 07:38 PM 40 fietsen per maand is toch niet echt weinig te noemen. Naar het schijnt worden de meeste weer teruggevonden. Maar inderdaad, ik vraag me ook af hoe ze die stelen. groentje July 20th, 2010, 07:49 PM Die fietslift is een leuk hebbedingetje, maar noodzakelijk? Geef mij maar deftig onderhouden fietspaden. En dat ze eindelijk eens iets doen aan die kasseien voor het paleis, die storen me veel meer dan de (stevige) helling naar het Koningsplein. Benonie July 20th, 2010, 08:13 PM En dat ze eindelijk eens iets doen aan die kasseien voor het paleis, die storen me veel minder dan de (stevige) helling naar het Koningsplein. Dus toch maar laten liggen die slechte kasseien en een fietslift plaatsen? :nuts: groentje July 20th, 2010, 08:31 PM De hitte :cheers: Filou July 20th, 2010, 08:58 PM Die fietslift is een leuk hebbedingetje, maar noodzakelijk? Als je elk project wat niet absoluut noodzakelijk is gaat afschaffen gaat er niet veel gebeuren! groentje July 20th, 2010, 09:05 PM Natuurlijk, maar het zijn nu eenmaal economisch barre tijden, waarbij elke uitgegeven euro twee of zelfs drie keer moet worden omgedraaid. Dan zie ik liever dit soort projecten sneuvelen dan de (meer noodzakelijke) nieuwe fietspaden, de opkalefatering van de oude stadswijken, doorstromingsmaatregelen... Filou July 21st, 2010, 09:29 AM Dan zie ik liever dit soort projecten sneuvelen dan de (meer noodzakelijke) nieuwe fietspaden Bruno De Lille heeft (fier) aangekondigd dat Brussel het komende jaar 6 miljoen gaat investeren in fietsinfrastructuur. (Dat zijn niet alleen fietspaden, maar ook fietsenstallingen en dergelijke) Dat is zo weinig dat men voor dat bedrag helemaal geen fietspaden gaat kunnen aanleggen. Het enige wat men gaat doen is de aanschaf van wat wegwijzers voor de fietsroutes en wat witte verf om hier en daar wat markeringen op de weg te schilderen. In totaal wordt er komend jaar voor 600 miljoen geinvesteerd in mobiliteit, waarvan dus slechts 1 % in fietsinfrastructuur. Dat is dus gewoon schandalig. De fietsliften zijn trouwens niet de enige projecten die zijn afgeschaft. Ook de extra autoloze zondagen zijn afgevoerd door een trotse De Lille. :ohno: groentje July 21st, 2010, 10:40 AM Kijk, dat is terechte kritiek. Er wordt terecht geïnvesteerd in o.a. openbaar vervoer, maar de MIVB, en dan vooral hun metroplannen, zijn zulke grote slokoppen dat er voor de andere zachte verkeersmodi weinig geld overblijft. Een grote min voor deze regering, Bruno De Lille incluis. Filou July 22nd, 2010, 09:13 PM Een paar voorbeelden van fietsinfrastructuur in Brussel: Leopold II laan: http://img690.imageshack.us/img690/305/dsc00829gl.jpg Josse Goffinlaan: http://img801.imageshack.us/img801/3414/dsc00832d.jpg Bazar July 22nd, 2010, 10:38 PM Fietsinfrastructuur in Brussel... Het bestaat! ;) Filou July 23rd, 2010, 10:50 AM Villo is blijkbaar populair bij alle lagen van de bevolking! :lol: vrijdag 23 juli 2010 Sackjacker vlucht weg op Villo-fietsSint-Jans-Molenbeek - Twee handtassendieven sloegen donderdag op de vlucht voor de politie in Molenbeek. Eén van hen vluchtte weg op een Villo-fiets, maar kon later ingerekend worden. De dieven hadden post gevat aan de uitgang van de Leopold II-tunnel in Molenbeek, een plaats waar u maar beter geen handtas op de passagierszetel legt. Een getuige die eerder deze week beroofd werd herkende hen en waarschuwde de politie. Dat staat vrijdag in La Capitale. De politie zette de achtervolging in en kon beide dieven (17 en 18 jaar) inrekenen. Een van hen was weggevlucht op een Villo-fiets. © brusselnieuws.be michael@leuven July 23rd, 2010, 12:46 PM Naar het schijnt worden de meeste weer teruggevonden. Maar inderdaad, ik vraag me ook af hoe ze die stelen. Als Villo nu naar het Sint Katelijneplein trekt vinden ze fiets 542 terug, die staat daar (om 12.10, 23 juli) niet vastgemaakt, zonder achterlicht. Op de grasmarkt heb ik ook al een zwerver achtig type met een Villo zien rondrijden, het mandje goed volgepropt met kledij. Vermoedelijk ging het hier ook over een gestolen exemplaar. Benonie July 23rd, 2010, 01:26 PM Villo is blijkbaar populair bij alle lagen van de bevolking! Ik zou het eerlijk vinden indien de politie die Villo-boefjes ook per Villo-fiets zou achtervolgen. Wordt pas leuk! Filou July 26th, 2010, 05:45 PM Vandaag een paar fietsrouteborden gespot in Etterbeek: http://img405.imageshack.us/img405/3640/dsc00951g.jpg http://img405.imageshack.us/img405/9760/dsc00954v.jpg http://img830.imageshack.us/img830/2272/dsc00953g.jpg Deze hingen in Louizawijk in St Gillis. http://img529.imageshack.us/img529/99/dsc00977mv.jpg Snapt iemand wat de bedoeling is? Mij lijkt het maar een verwarrende boel. Eimai July 26th, 2010, 06:52 PM Snapt iemand wat de bedoeling is? Mij lijkt het maar een verwarrende boel. De eerste borden zijn voor de gewestelijke fietsroutes van Brussel. Routes die het Brussels Gewest doorkruisen en die fietsers langs veilige wegen doorheen de stad zouden moeten brengen. link (http://www.mobielbrussel.irisnet.be/articles/fiets/fietsroutes) Die laatste zijn de gewone verkeersborden die aanwijzen waar je als fietser heen moet voor die bestemming. Die zijn overal in België te vinden. Filou July 26th, 2010, 08:08 PM Bedankt Eimai. Ik ben zo vrij geweest de info even te copy-pasten: De gewestelijke fietsroutes Fietsroutes zijn aanbevolen fietswegen voor verplaatsingen op middellange en lange afstand, die ofwel door verschillende gemeenten (gewestelijke fietsroutes), ofwel binnen eenzelfde gemeente (gemeentelijke fietsroutes) lopen. In het algemeen volgen deze routes lokale wegen, omdat het verkeer er minder druk is, minder snel verloopt en dus minder stresserend is dan op de hoofdwegen. Vermits bepaalde natuurlijke of kunstmatige obstakels (brug over een dal, een kanaal, een autosnelweg, doorgang onder een spoorweg, enz.) moeten worden genomen, lopen de routes echter soms ook over grotere verkeersaders. Er zijn 19 gewestelijke fietsroutes gepland: 12 radiale (nummers 1 tot 12); 2 in ringvorm (A en B) en één in boogvorm (C); 3 routes die genoemd zijn naar de geografische herkenningspunten op het traject: Kanaal (tweetalige afkorting, CK), de Zenne (SZ) en de Maalbeek (MM); en tot slot 1 route die genoemd is naar de stedelijke herkenningspunten die door het traject met elkaar verbonden worden: de Paleizenroute (PP). Deze routes zullen verbonden worden met de Groene Wandeling, die heel het Gewest zal omringen, en met de fietsroutes van het Vlaams Gewest. De realisatie van deze routes wordt volledig gefinancierd door het Gewest en gebeurt in samenwerking met de Brusselse gemeenten. Benonie July 26th, 2010, 09:28 PM Bedankt voor de mooie foto's Filou! Zijn die gewestelijke fietsroutes nieuw, want ik had er nog geen gezien? Het systeem lijkt me toch iets verwarrender dan 'onze' Vlaamse knooppunten (die in wezen recreatief bedoeld zijn maar ook nuttig voor gewone verplaatsingen) En is er ook een (papieren) kaart verkrijgbaar, want dat lijkt me ook altijd nuttig om mee te nemen? groentje July 26th, 2010, 10:47 PM Die gewestelijke fietsroutes zijn als het monster van Loch Ness, veel over gesproken, maar niemand had het ooit gezien. Tot Filou vandaag. Dit project is al enige jaren oud, maar slechts enkele fietsroutes zijn al volledig afgewerkt (dus met bewegwijzering, fietsinfra, etc), en wat er al is, is niet altijd goed onderhouden. Maar het is hoopvol dat er toch bordjes te vinden zijn. En ja, die kaart is nog steeds te krijgen, sinds vorig jaar trouwens met hoogtelijnen. Gelukkig maar, want zonder kan je inderdaad wel eens verloren rijden. DriesO July 27th, 2010, 04:40 AM Zijn die gewestelijke fietsroutes nieuw, want ik had er nog geen gezien? Ik heb quasi dezelfde uitleg over de gewestelijke fietsroutes al anno domino 2003 gelezen. Dus nieuw kun je ze niet noemen :-( Toen lieten ze uitschijnen dat ze bijna af waren :bash: Mooi voorbeeld van hoe de politiek altijd maar hetzelfde kan beloven... En het maakt nog eens duidelijk dat Brussel nauwelijks investeert in fietsinfrastructuur. Om je een idee te geven van het "verschroeiende" tempo waarmee ze die 19 gewestelijke fietsroutes afwerken: 2009 Ah, ik dacht al dat het hele project van de Gewestelijke Fietsroutes gewoon stil lag. De enige vier die af waren (1, 2, 4 en 6) zijn op sommige plaatsen al zo erg versleten dat je ze eigenlijk niet meer zou mogen meetellen... Ben dus blij om te zien dat er nog werk van wordt gemaakt! Het lijkt me gezien het nummer op de borden dus logisch dat het hier om GFR 11 gaat. :) (Overzicht (geplande) GFR's (http://www.mobielbrussel.irisnet.be/static/attachments/articles/na/10/carte_ICR___.gif)) 2009 Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) investeert volgend jaar 6.5 miljoen euro in fietspaden en -routes. Dat is fors meer dan de voorbije twee jaar. Met het geld zullen onder meer vier gewestelijke fietsroutes afgewerkt worden. -- Fietsroute 5A: van de grens van Hoeilaert - langs Keymplaats in Watermaal-Bosvoorde - begraafplaats van Elsene - naar de Kroonlaan -- Fietsroute 5B: van de grens van Jezus-Eik - langs Herrmann-Debroux - de campus VUB-ULB - naar het centrum van Brussel -- Fietsroute 12: in Molenbeek, in de buurt Opzichtersstraat en Havenlaan -- Fietsroute Maalbeek: In de Maalbeekvallei, in Schaarbeek en Etterbeek Er wordt nog vijf andere fietsroutes onderzocht. In 2008 besteedde de Brusselse regering 4,5 miljoen euro aan fietspaden en -routes. In 2009 was dat nog twee miljoen. De Fietsersbond reageert gematigd positief over de investering in fietsvoorzieningen en spreekt van een stap in de goede richting. Maar om de volledige fietsinfrastructuur aan te leggen, is er meer nodig. "Om de fietsvoorzieningen af te werken zoals voorzien, is er 20 miljoen euro jaar nodig. Ik hoop dat de budgetten voor de fietsinfrastructuur weer verhoogd worden zodra de crisis voorbij is," zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. 2008 Nu is het nog wachten op de fameuze fietsroutes. Die zijn intussen een soort Brussels monster van Loch Ness geworden, waarover al dertien jaar wordt gepraat, maar niemand heeft ze al gezien. 2007 Fietsroutes: Het gewest heeft momenteel 4 gewestelijke fietsroutes aangelegd. In 2008 worden nog eens 9 extra fietsroutes aangelegd. Tegen 2009 telt het Brussels gewest 19 fietsroutes, goed voor 320 kilometer bewegwijzerde fietsroutes. De nummering en bewegwijzering werd door de fietsersverenigingen afgewerkt. Dat uitstel is zo schrijnend dat ik niet anders kan dan Filou bijtreden: 2010 ...Brussel het komende jaar 6 miljoen gaat investeren in fietsinfrastructuur. (Dat zijn niet alleen fietspaden, maar ook fietsenstallingen en dergelijke) Dat is zo weinig dat men voor dat bedrag helemaal geen fietspaden gaat kunnen aanleggen. Het enige wat men gaat doen is de aanschaf van wat wegwijzers voor de fietsroutes en wat witte verf om hier en daar wat markeringen op de weg te schilderen. In totaal wordt er komend jaar voor 600 miljoen geinvesteerd in mobiliteit, waarvan dus slechts 1 % in fietsinfrastructuur. Dat is dus gewoon schandalig. Benonie July 28th, 2010, 04:31 PM brusselnieuws - woensdag 28 juli 2010 Voetgangerstunnels worden fietsvriendelijk Brussel - Enkele Brusselse voetgangerstunnels zullen uitgerust worden met fietsgoten. Dat heeft Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) geantwoord op een parlementaire vraag van Carla Dejonghe (Open VLD). Het Brussels gewest telt zeven voetgangerstunnels. De meeste liggen er echter verwaarloosd bij. “Ze worden eigenlijk een beetje vergeten," zegt Carla Dejonghe. "Mochten ze meer onderhouden worden, zouden ze wellicht ook meer gebruikt worden.” Dejonghe ging enkele voetgangerstunnels bekijken en stelde vast dat ze enkel toegankelijk zijn via trappen. Niet erg handig voor fietsers of kinderwagens. “Om het gebruik van de fiets aan te moedigen zouden we fietsgoten kunnen aanleggen in de tunnels onder de gewestwegen," zegt Dejonghe. "Dat is een goedkope maar praktische oplossing. Daarnaast moet er ook een oplossing komen voor kinderwagens.” Minister Grouwels neemt de suggestie ter harte. "Ik heb Mobiel Brussel de opdracht gegeven om in samenwerking met de fietsmanager na te gaan welke tunnels prioritair met fietsgoten moeten worden uitgerust," aldus Grouwels. "Plannen voor nieuwe voetgangerstunnels zijn er niet." Het Brussels gewest telt in totaal zeven voetgangerstunnels - de voetgangerstunnel Trevieren: Tervurenlaan - de voetgangerstunnel Vergote: Vergotesquare - de voetgangerstunnel Bériot-Eredienst: Madouplein - de voetgangerstunnel Goedheid-Eendracht: Louizalaan - de voetgangerstunnel Justitiepaleis – Regentschapsstraat - de voetgangerstunnel Emile Max – Emile Maxlaan - de voetgangerstunnel Woluwe: Woluwelaan © brusselnieuws.be |