willem s
April 25th, 2008, 09:45 AM
Ik zat te denken dat er niet genoeg ruimte is voor
1 groot nieuw stadion
2 ijsbaan
3 trainings complex
4 sport velden amateur tak
5 parkeer plaatsen
dus komt er een grote parkeer garage onder de kuip en deels op het maaiveld dan het stadion er boven op en met een dak alla (arena/gelredoom) wordt hij toch wel hoog.
graag jullie mening hier over
EPA001
April 25th, 2008, 10:05 AM
^^ Ik denk dat deze vraag nog veel te vroeg komt:
We moeten denk ik eerst het planologisch besluit afwachten voordat we hier iets meer over kunnen vertellen. Het wordt zeker een behoorlijk vol gebied, dat is wel duidelijk.
bepalend zijn o.m. de antwoorden op de volgende vragen: Wat gebeurt er met de Sint Clara ziekenhuislocatie? Hoeveel sportvelden worden verplaatst voor de nieuwe ontwikkelingen?. Gaat er onder het stadion geparkeerd worden? (model Amsterdam ArenA, 70 meter hoog). Gaat er een hele grote parkeergarage naast het stadion gebouwd worden? (model Allianz Arena, stadion is lager dan het stadion in Amsterdam maar naast het stadion staat een enorme parkeergarage met dakpark er bovenop, 9.000 auto's groot!). Of wordt er hoofdzakelijk op afstand geparkeerd? Deze laatste punten maken al heel wat uit betreffende de hoogte die alleen al het stadion zal krijgen. Ook de vorm en het type schuifdak zal hierop een enorme invloed hebben.
Ik denk dat we eerst de gebiedsvisie van KCAP en de gemeentelijke diensten moeten afwachten. Vervolgens moeten we het definitieve besluit van de gemeente afwachten. Uiteraard zal het voorstel van KCAP wel als basis voor het gemeentelijk besluit dienen.
Misschien komt er wel een mageparking onder het stadion, de ijsbaan en de nieuwe trainingsacomodatie van Feyenoord. Dan krijg je erg veel parkeerruimte heel dichtbij de faciliteiten zonder dat er erg hoog gebouwd (= erg duur) hoeft te worden. Met name duur omdat de parkeerfaciliteiten het gewicht van de complexen die er boven op zouden komen te staan, ook moet dragen. De parkeergarage onder de ArenA is ook buiten het stadion om gefinancierd. het was direct één van de duurste parkeergarages in Nederland vanwege het feit dat er een stadion bovenop moest kunnen staan. Ik weet bijna wel zeker dat de parkeergaragaes op Schiphol (die meer dan 6.000 auto's kunnen herbergen) aanzienlijk goedkoper zijn dat de 2.000 auto's herbergende parkeergarage die onder de Arena gebouwd is.
Vergeet tenslotte ook niet bij het stellen van de vragen of het voor de Nieuwe Kuip hoogbouw gaat worden of niet, dat het herontwikkelen van de Stadionweg, een derde stadsburg en mogelijk een nieuwe metrolijn ook tot de gebiedsvisie gaat behoren. Ook daarbij kan veel parkeerruimte in de directe omgeving van het Stadionpark, of juist verder weg van het Stadionpark gerealiseerd worden.
Skyscrapercitizen
April 25th, 2008, 12:00 PM
Dit kan weer naar het stadiontopic.
Gualtieri
April 25th, 2008, 12:43 PM
Rare topic.