View Full Version : Koninginnedag

Rotter Dame
April 29th, 2008, 05:30 PM
De enige keer in mijn leven dat ik toeristen heb aangeraden om vooral niet naar Rotterdam te gaan (meestal ben ik een levende reclamespot) was toen ze me vroegen waar ze het beste Koninginnedag in Nederland konden vieren. Rotterdam kent geen goede Koninginnedag traditie zoals het hoort: een ludiek, spontaan gezellig volksfestijn. We zijn wel goed in rellen en regels om rellen te voorkomen: hekken, politiecontrole, verbod op bier drinken in het openbaar etc...

Wat gaan jullie doen? Blijven jullie in Rotterdam? Welke feestjes? Festival op de Blaak?

En als het afgelopen is: hoe vonden jullie het dit jaar aangepakt in de stad? Vorig jaar heeft de gemeenteraad (was het pvda?) geklaagd over het strenge beleid, is daar nu naar geluisterd?

Ikzelf ben koppig en probeer er toch wat van te maken hier. Iemand moet het proberen. Vorig jaar heb ik gemerkt dat zelf op de vrijmarkt staan tot nog toe de leukste Rotterdamse Koninginnedagervaring is. En 's avonds de winst op drinken natuurlijk.

Skyscrapercitizen
April 29th, 2008, 08:04 PM
Ik ging traditiegetrouw altijd naar antwerpen op koninginnedag, shoppen bij mijn zus. Maar die is nu op vakantie dus dat zit er niet in. Ben dus in Rotterdam, misschien ga ik ff in de stad kijken. Van mij mogen ze dat hele koningshuis gisteren opheffen dus ik heb er weinig mee, ik vier liever bevrijdingsdag.

Dezz
April 29th, 2008, 08:07 PM
Ik ga uiteraard naar Amsterdam. Daar vermaak ik me ieder jaar weer uitstekend met koninginnedag :cheers:

Ace
April 29th, 2008, 08:24 PM
Tja,........
Dan ga ik toch weer terugvallen op het volgende argument, hetgeen wellicht geïnterpreteerd kan worden alszijnde 'Second City Syndrome'.....
Maar ik denk dat het Koningshuis en Koninginnedag vooral een amsterdamse aangelegenheid is. Zeker omdat het daar al zo spectaculair gevierd wordt, valt dat hier moeilijk te overtreffen, waardoor we hier weinig zin hebben om er nog meer moeite voor te doen. Ik denk ook dat wij hier in Rotterdam het wel best vinden.

Zo af en toe knippen ze met een lintje een nieuwe spoorlijn, brug of stadion open.
Wordt er een schip naar hun vernoemd of mogen ze d'r eentje dopen.
Als er eentje van hun doodgaat, dan mogen ze ons stadion gebruiken voor de militaire parade.
Er is zelfs een pier naar ze vernoemd en ook nog 'ns een kade.

Kortom, de ècht belangrijke en spectaculaire zaken, daar hebben ze ons voor nodig (en wij hun).
Dat 020 al sinds jaar en dag alle aandacht opeist, is wellicht misplaatste jaloezie omdat dat traditiegetrouw altijd al zo geweest is.
Maar ik heb wel het idee dat we in Rotterdam zoiets hebben van; 'Laat ze maar.... Wij weten wel beter'.
De 'Geen woorden, maar daden-mentaliteit', zal'k maar zeggen.

Skyscrapercitizen
April 29th, 2008, 08:32 PM
Wat is er zo leuk aan een veel te vol Amsterdam vol blowende en zuipende mensen vraag ik me altijd af. Maar goed ik heb dan ook helemaal niks met dat gezellig doen, dit soort massafeesten is gewoon niks voor mij, daarom ging ik ook altijd naar Antwerpen daar merk je niks van die onzin.

Niyyu
April 29th, 2008, 08:44 PM
ik snap nooit waarom koningedag/nacht zo vet gevonden wordt, je kan toch altijd uit gaan. Net zoiets als bij oud en nieuw uit gaan, net of het dan leuker is. Ik mag al die hysterie en festijnen niet en blijf bewust thuis. Verder ben ik wel voor het koningshuis.

wolkenbestormer
April 29th, 2008, 10:21 PM
ik zit morgen in brussel met een vriendin. Amsterdam met koninginnedag vind ik veel te druk. En de treinreis terug naar Rotterdam is al helemaal verschrikkelijk. Ik heb niks tegen mensen maar als er drie op 1 vierkante meter staan in een trein vind ik het te gortig.

railway stick
April 29th, 2008, 11:21 PM
Daar hebben wij het ook nog even over gehad vanmiddag. Waarheen om geen Koninginnedag te vieren? Rotterdam gooit daarbij mogelijk hoge ogen, de dag dat Beatrix en haar gevolg daar ooit nog eens hun mooiste dag onder het volk doorbrengen, zal wel nooit komen. Echt waar, we hadden er serieus over nagedacht om weer eens richting Maasstad te vertrekken.

Morgenochtend zitten we rond 09.30 gewoon aan de Kaffee mit Brötchen irgendwo in .....:cheers1:

hoogbouw010
April 30th, 2008, 11:51 AM
...de dag dat Beatrix en haar gevolg daar ooit nog eens hun mooiste dag onder het volk doorbrengen, zal wel nooit komen

Rotterdam is al aan de beurt geweest, namelijk in 1992 (http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninginnedag#Door_koningin_Beatrix_bezochte_dorpen_en_steden).

EPA001
April 30th, 2008, 01:23 PM
...de dag dat Beatrix en haar gevolg daar ooit nog eens hun mooiste dag onder het volk doorbrengen, zal wel nooit komen

Rotterdam is al aan de beurt geweest, namelijk in 1992 (http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninginnedag#Door_koningin_Beatrix_bezochte_dorpen_en_steden).

Ik denk dat Rotterdam nog wel een keer aan de beurt komt als Willem-Alexander eenmaal de troon heeft overgenomen. Of misschien zien we nog wel eens een verrassingsbezoek zoals een paar jaar geleden in Amsterdam.

Mojito
April 30th, 2008, 01:45 PM
De beelden daarvan kan ik me nog wel herinneren ja...het bezoek werd afgesloten met een balkonscène op de Coolsingel.

En je zag Claus denken: wat is die Dam ineens gróót geworden...;)

SkyBridge
April 30th, 2008, 02:49 PM
Ik zou naar Amsterdam gaan, maar heb het na gisteren een beetje gehad met de drukte. Een bloederige vechtpartij in de trein bedorf m'n stemming toch wel. Ik kijk het nog even aan.

Oh?!
April 30th, 2008, 06:32 PM
Het draadje een beetje opleuken met beelden kan geen kwaad:

1.
http://i29.tinypic.com/t9cch5.jpg

2. Ook E&Y doet gezellig mee
http://i30.tinypic.com/1h7zwp.jpg

Jan
May 1st, 2008, 05:03 PM
Ik ben er gelukkig mee dat Rotterdam geen Koninginnedagstad is en er ook weinig aan doet om het te willen zijn. Het tonen van je rotzooi aan het grote publiek met een oranje toeter op je knars ter ere van de koningin lijkt me dan ook een mooie Hollandse traditie waarmee deze internationale stad prima zonder kan.

Koningin was inderdaad in 1992 in Rotterdam. Deed zelfs nog een balkonscene met het hele gevolg. Net toen ze uitgewuifd was en iedereen dacht 'nou gaat ze ons bedanken en vertellen wat voor mooie stad het is' peerde ze 'm. Gaf een beetje een 'ik wil me geld terug' gevoel.

EuroMaster
May 1st, 2008, 06:40 PM
Ik was in Amsterdam. Erg leuk was het. Soms wat vol, maar zeker een leuke ervaring zo een keer! Die vrijmarkten hebben toch wel iets. Zo kleinschalig en toch weer zo groots. :)

Roland
May 2nd, 2008, 04:21 AM
Heb weinig met het Koninklijk Huis, nog minder met ouwe troep. Nee, Koninginnedag is niks voor mij. En inderdaad, dan is Rotterdam de perfecte stad! En wij Rotterdammers hebben geen enkele reden om jaloers te zijn. In de Maasstad worden immers al genoeg grote festivals en evenementen georganiseerd waarbij het aantal bezoekers geregeld richting het miljoen gaat.

Overigens ben ik ook steeds minder te porren voor dergelijk drukke dagen. Waarschijnlijk laat ik daarom Zomercarnaval, Red Bull Airrace en dat Formule-1-gebeuren dit jaar links liggen. De Wereldhavendagen vind ik daarentegen nog sympathiek genoeg voor een bezoekje, hoewel het programma wat mij betreft wel hard aan vernieuwing toe is na al die jaren van herhaling.

ZeTaCy
May 2nd, 2008, 11:42 AM
Een boulevard of dance zoals in Dordrecht ieder jaar zou niet misstaan in de maasstad. Een gratis feest wat bijv. heel de maasboulevard bezet, met strenge controles voor iedereen. Het is al jaren een succes in Dordrecht (de stad waar geen horeca zit door al het messengetrek e.d.). Voor iedereen die van trance en dance houdt is dat toch wel een dikke feest!

Ik was in Breda dit jaar, was weinig aan en de drank was duur!!

Skyscrapercitizen
May 2nd, 2008, 04:03 PM
In Antwerpen hebben ze altijd Laundy Day, groot feest in de hippe Kammenstraat en omgeving. Zou ook bij Rotterdam passen zoiets, op de Meent ofzo of Witte de With. Misschien het Witte de Withfestival wat meer leven inblazen.

xlchris
May 2nd, 2008, 04:20 PM
Ik ga zoals bijna elk jaar naar Amsterdam(fotoserie) (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=618052), het Vondelpark. Altijd wel gezellig. Ben volgend jaar van plan om naar het Museumplein te gaan! Alleen is mijn omda jarig op Koninginnedag, dus ik ga altijd nog uiteten of zoals vorig jaar op vakantie.

Kruimel
May 2nd, 2008, 10:35 PM
http://img74.imageshack.us/img74/6050/23841572756dqvcj6.jpg

Ik (achter de camera) ben naar Utrecht gegaan heb me zeer vermaakt!

Elmo
May 3rd, 2008, 08:00 PM
Kortom, de ècht belangrijke en spectaculaire zaken, daar hebben ze ons voor nodig (en wij hun).
Dat 020 al sinds jaar en dag alle aandacht opeist, is wellicht misplaatste jaloezie omdat dat traditiegetrouw altijd al zo geweest is.
Maar ik heb wel het idee dat we in Rotterdam zoiets hebben van; 'Laat ze maar.... Wij weten wel beter'.
De 'Geen woorden, maar daden-mentaliteit', zal'k maar zeggen.

Hahahahah. Wat een afgunst. Dit is gewoon hilarisch! Die zogenaamde "Geen woorden maar daden mentaliteit" is al zo achterhaald. Kijk alleen al naar het percentage uitkeringstrekkers in Rotterdam. :lol:

Ok, genoeg. ;)

Wegens geen zin dit jaar koninginnenacht en -dag in Almere geweest. Was druk, maar niet heel veel aan. Werd weinig georganiseerd.
Volgend jaar maar weer een paar biertjes drinken langs een gracht in Amsterdam. :)

Skyscrapercitizen
May 3rd, 2008, 08:41 PM
^^

Bovenstaande reactie is niet minder sneu dan die je quote...

ZeTaCy
May 4th, 2008, 12:59 PM
^^

Mensen uit Almere zijn mensen die de huizen in Amsterdam niet kunnen betalen maar wel heel graag er zouden willen wonen.

Nu weer on topic, koninginnedag is een dag van de woekerprijzen als je het mij vraagt. Ik zal dan ook niet zo graag meer op koninginnedag uit willen gaan.

Dr. Dubai
May 4th, 2008, 01:26 PM
@ kruimel

Was je met koninginnenacht ook in Utrecht? Dat is namelijk echt een feest altijd in Utrecht, supergezellig! En de hele nacht overal vrijmarkt:)

Kruimel
May 4th, 2008, 06:26 PM
Ja ben Nacht&Dag in Utrecht geweest, veel vrienden van me studeren daar.

Nexxd
May 6th, 2008, 11:29 AM
Koninginnedag? Voor het tweede achtereenvolgende jaar was ik op vakantie, dat beviel me prima!

dirkholtkamp
May 9th, 2008, 09:41 AM
Kan bij het commentaar van Ace aansluiten; had het niet beter kunnen verwoorden. Heb zelf Koninginnedag gevierd in Utrecht; lekker met een bootje en en goede hoeveelheid drank de grachten op.

Medaart
April 27th, 2010, 06:39 PM
Misschien leuk om dit op te rakelen en te kijken of Rotterdam nog een leuke koninginnedagstad zou kunnen worden.
Ikzelf ga de avond ervoor natuurlijk naar Den Haag maar zal op 30 april wel degelijk in Rotterdam te vinden zijn. Ik was tot nu toe altijd op vakantie of in Krimpen.
hebben jullie plannen of tips?

nickz
April 27th, 2010, 07:03 PM
ik heb niets met het koningshuis, noch met 2e hands rotzooi van groepen mensen waarvan ik hun 'nieuw-smaak' niet eens kan apprecieren.. dus om nou naar een vrijmarkt te gaan om te kijken of ik iets wil van de rotzooi die anderen niet meer in hun eigen huis willen..nahh liever niet..
Daarnaast vind ik dat 'oranje' alleen in stadions moet worden gedragen, het is een lelijke kleur.

ik ben blij dat RTM geen koninginnedag stad is

bij een beetje goed weer gaat de bbq vroeg aan, alsmede de muziek, want de buren mogen die dag vlgns mij niet klagen, of in ieder geval heeft de politie het te druk om incidentele verdacht-rokende hooligans van een terras te slepen, omdat ze potentiele gevaren zijn voor de staatsveiligheid

nee, liever een muziekje, fles wijn en wat vrienden

maartens
April 27th, 2010, 07:28 PM
http://oranjebitter.hyves.nl/

Tissa
April 27th, 2010, 07:35 PM
Rotterdam is best gezellig met Koninginnedag, kap nou eens met dat negatieve gezeik dat er niks te doen is. Nee, we hebben geen tienduizenden mensen die zich staan te verdringen om hun halve inboedel voor 2 kwartjes te verpatsen, en als je naar stadhuisplein gaat ogen die hekken niet echt uitnodigend nee. Maar er is wel op meerdere plekken live muziek, er zijn talloze eetstalletjes, en er zijn door de hele stad evenementen en activiteiten. Misschien niet zo grootschalig overal, maar misschien daarom juist wel heel leuk.

http://www.rotterdam.nl/koninginnedag

Ik ga elk jaar de oude en nieuwe binnenweg af, en dat is elk jaar weer onwijs kleurrijk en gezellig.

Prachtig
April 27th, 2010, 07:35 PM
Sowieso Koninginnenacht in de Maassilo. Bloedgeile line-up staat daar als je van elektronische muziek houdt.

Dag erna waars eerst goed naar de klote zijn en dan misschien nog even naar Leiden of Amsterdam.

Skyscrapercitizen
April 27th, 2010, 08:15 PM
Was afgelopen jaar voor het eerst in Rotterdam met Koninginnedag. Snap gelijk de altijd negatieve gezeik niet meer het was enorm druk en op veel plekken erg gezellig.

Maar zelf ga ik dit jaar 'traditiegetrouw' mogelijk weer gewoon naar Antwerpen. :)

ZeTaCy
April 29th, 2010, 07:54 PM
Zoals ieder jaar ga ik Amsterdam vervuilen en daarna terug naar het schone en mooie Rotterdam ;).

Zeker dit jaar wordt het een grote teringzooi met die stakingen in 020 en 030.

hoogbouwe
April 29th, 2010, 07:54 PM
Zeker dit jaar wordt het een grote teringzooi met die stakingen in 020 en 030.

:banana:!

;)

Topaas
April 30th, 2010, 08:31 PM
Het was een nogal druilerige start vandaag:

http://farm4.static.flickr.com/3038/4566225836_83d1d908da_o.jpg (http://www.flickr.com/photos/topaas/4566225836/)

Tissa
April 30th, 2010, 10:12 PM
Vanaf een uur of 1 was het volkomen droog, en beregezellig!

Eric Offereins
April 30th, 2010, 10:52 PM
En nog een uurtje later was de zon erbij. :cool: ;)
Vandaag was geen dagje om electronica te kopen op straat.

Tissa
April 30th, 2010, 10:53 PM
Vandaag was geen dagje om electronica te kopen op straat.

Ook genoeg gezien :lol:

wolkenbestormer
May 1st, 2010, 07:32 AM
Was afgelopen jaar voor het eerst in Rotterdam met Koninginnedag. Snap gelijk de altijd negatieve gezeik niet meer het was enorm druk en op veel plekken erg gezellig.

Maar zelf ga ik dit jaar 'traditiegetrouw' mogelijk weer gewoon naar Antwerpen. :)

Al uit de file? Of ben je met de trein gegaan? ;)

Koninginnedag was wel aardig, leek een beetje alsof de grote markt vandaag doorliep tot op de lijnbaan. :) Soho was echt super trouwens. Lekkere muziek, goede sfeer en een aardige wachtrij om er binnen te kunnen komen.

jb_nl
May 1st, 2010, 09:26 AM
Heb er ook weinig mee, meestal is het niet zo bijzonder. Koninginnenach was wel leuk om een keer in Den Haag mee te maken maar Adam vond ik veel te druk. Pff en ik word ook moe van al die dronke debielen o.a. in de trein.

Eric Offereins
May 1st, 2010, 11:26 AM
Ook genoeg gezien :lol:

Zat. Ik ben eerst op de Beierlandselaan geweest, daarna centrum en heb ook gelopen op de plek van jouw regenfoto, maar toen heerlijk in de zon.

Skyscrapercitizen
May 1st, 2010, 11:31 AM
Al uit de file? Of ben je met de trein gegaan? ;)

Koninginnedag was wel aardig, leek een beetje alsof de grote markt vandaag doorliep tot op de lijnbaan. :) Soho was echt super trouwens. Lekkere muziek, goede sfeer en een aardige wachtrij om er binnen te kunnen komen.

Antwerpen is niet doorgegaan, wordt wat later. Maar anders was het met trein geweest, heb gelukkig geen auto.

EPA001
May 1st, 2010, 12:26 PM
^^ Maar misschien was je wel met iemand meegereden? ;). Dan had je alsnog in de enorme files terecht kunnen komen. Die verbinding naar Antwerpen is natuurlijk een veredeld karrespoor. Dus dat er regelmatig files staan is niet gek. En als de Belgen werkzaamheden plannen op vrije dagen in NL is het direct prijs. Gelukkig stond ik er niet in. ;).

jan 1968
May 3rd, 2010, 03:51 PM
Tip, rij altijd via Bergen op Zoom als je naar Antwerpen of verder wil. Is 10 km langer, maar oh zo veel sneller!

Skyscrapercitizen
May 3rd, 2010, 07:52 PM
Of met de Thalys. Prijzig (€65,-), maar in 30 minuten van Rdam CS op Antwerpen CS. :)

Eric Offereins
May 3rd, 2010, 08:53 PM
^^ En hoef je je ook geen zorgen te maken over wie de bob is op weg terug. Wel zo handig daar. :cheers: