View Full Version : BRUGGE | Bij de toeristische wereldtop!
Benonie May 1st, 2008, 02:46 PM Enkele weken terug ergerden we ons nog (terecht) aan het onderzoek van reissite Tripadvisor, waar Brussel als saaiste Europese stad uitkwam....
Tripadvisor had dus iets goed te maken in ons landje.
Ze hebben nu alle toeristische ervaringen van duizenden leden onderzocht en kwamen zo tot een lijst van de 100 meest fantastische topbestemmingen ter wereld (!)
En wat blijkt, Brugge staat in hun lijstje op een schitterende twintigste (20ste !) plaats. Op wereldniveau dus!
Op Europees niveau scoort Brugge ook al fantastisch en staat het mooi zevende.
Je kan het volledige lijstje downloaden op hun site, maar het duurt wel even vooraleer je het pdf-bestand binnen hebt.
Maar het blijft de moeite al was het maar om te zien hoe Brugge steden als Parijs, Rome, Luxor, Amsterdam, Praag en Barcelona ver achter zich laat....
http://www.tripadvisor.com/TCDestinations
Flatterend, maar het blijft natuurlijk subjectief ;)
De Snor May 1st, 2008, 02:52 PM Brugge is afgestoft mooi maar om nu steden als bovengenoemde voor te gaan.... een zoveelste subjectief lijstje dus.
Le Penseur May 1st, 2008, 03:23 PM Ge moet nu ook op elke site uw emailadres vermelden:ohno:. Dus geen lijst voor mij!
ZoT May 1st, 2008, 05:16 PM Brugge is afgestoft mooi maar om nu steden als bovengenoemde voor te gaan.... een zoveelste subjectief lijstje dus.
Hoe zou een dergelijke lijst niet subjectief kunnen zijn? Het gaat om een soort enquête. En het is het subjectieve oordeel van pakweg 1000 mensen apart die tot een bepaald beeld leidt.
Bovendien lijkt dat "afgestoft mooi" me een beetje onnozel. Het is wellicht de "afgestofte mooiheid" die je bedoelt die steden als Gent of Antwerpen ook willen verkrijgen, en daar ondertussen ook wel al redelijk in beginnen slagen, hoewel er nog werk aan de winkel is. Wanbeleid in het verleden heeft daar wellicht voor een bepaalde achterstand gezorgd.
En dan nog, ik vind de term "afgestoft mooi" overdreven.
taboe May 1st, 2008, 05:51 PM wat was de vraag eigenlijk in deze enquete?
ZoT May 1st, 2008, 06:15 PM "Ze hebben nu alle toeristische ervaringen van duizenden leden onderzocht en kwamen zo tot een lijst van de 100 meest fantastische topbestemmingen ter wereld" staat er, dus dat zullen wel een aantal vragen geweest zijn, over verschillende zaken...
Benonie May 1st, 2008, 08:05 PM IK denk niet dat er een echte enqûete werd gehouden.
Tripadvisor is een reis-site waar reizigers hun ervaringen delen en advies geven.
Ik heb daar in een ver verleden ook enkele dingen gepost (tot ik deze SSC-site leerde kennen die al mijn e-time opslorpt... ;))
Een beetje zoals het (in Brugge gevestigde) Wegwijzer dus, maar dan wereldwijd.
Aan de hand van de honderdduizenden positieve en negatieve ervaringen van independent travellers heeft Tripadvisor een Top 100 opgesteld.
En zo gek vind ik het nu ook weer niet dat Brugge hoog scoort. Bij ons lijkt het afgestofte openluchtmuseum misschien wat artificieel en velen vinden het saai. Ten onrechte trouwens!
We zijn nu eenmaal een landje waar chauvinisme een vies woord is.
Maar de honderdduizenden toeristen die Brugge bezoeken zijn er gewoon gek van. Zo'n mooie en gave stad hebben ze zelden gezien. Voeg daarbij het lekkere Begische bier, de geroemde vriendelijkheid van de West-Vlamingen én de relatief matige prijzen en het plaatje is compleet.
En Brugge heeft best ook wel een boeiend cultuurleven hoor, naast het Cactusfestival, Klinkers en het Brugges Festival, kan je er toch concertjes, film- en theatervoorstellingen meepikken.
Het is uiteraard Gent, Antwerpen of Brussel niet, maar Brugge is dan ook een pak kleiner.
Laat ons dus voor een keertje een beetje trots zijn: Well done Bruges!
De Snor May 1st, 2008, 08:37 PM Bovendien lijkt dat "afgestoft mooi" me een beetje onnozel. Het is wellicht de "afgestofte mooiheid" die je bedoelt die steden als Gent of Antwerpen ook willen verkrijgen, en daar ondertussen ook wel al redelijk in beginnen slagen, hoewel er nog werk aan de winkel is. Wanbeleid in het verleden heeft daar wellicht voor een bepaalde achterstand gezorgd.
En dan nog, ik vind de term "afgestoft mooi" overdreven.
Om te beginnen heb ik niets tegen Brugge, integendeel het is verdorie 1000x mooier dan Oostende maar al die oude huizen zijn me soms te mooi.
Geen enkele niet onderhouden huis is er te vinden én daar moet ik serieus aan wennen terwijl geleefde huizen ook een bepaalde aantrekkingskracht hebben , deze huizen vind je in Gent waar het geheel échter overkomt.
Brugge haalt zijn charmes uit zijn netheid, Gent straalt ruwer uit en daar hou ik meer van.
de mosselman May 1st, 2008, 09:33 PM Well done,
Die hoge waardering verwondert mij niet, dit machtig mooi stadje is een ideale toeristenmagneet. De geschiedenis is er nog steeds tastbaar, het is er niet te groot en de sfeer is er superromantisch. Gelijk waar je komt binnen de ring is het er adembenemend mooi. (De stedenbouwkundige normen zijn relatief conservatief maar dat werkt uitstekend).
Maar ik mag niet teveel reclame maken want naar 't schijnt wordt de stad sinds kort dankzij de film "In Bruges" des te meer door toeristen overspoeld... en moet men in Venetië zelfs al 10€ betalen om binnen te mogen!
ZoT May 2nd, 2008, 01:02 AM Geen enkele niet onderhouden huis is er te vinden
Da's nu toch ook écht geen waar hoor :)
Brugge haalt zijn charmes uit zijn netheid, Gent straalt ruwer uit en daar hou ik meer van.
Maar in Gent is men er nu alles aan aan't doen op de boel op te knappen; eerst de kuip, om dan verder te gaan met de 19e-eeuwse gordel enz...
Puinkabouter May 2nd, 2008, 01:18 AM ^^ :lol: Die 19e-eeuwse gordel opknappen dat is gewoon de woonkwaliteit verhogen. Ze gaan daar echt geen toeristenparadijs van maken ze ;)
Way to go for Bruges, uiteraard, maar het verbaast mij ook niet :)
ZoT May 2nd, 2008, 01:29 AM ^^ :lol: Die 19e-eeuwse gordel opknappen dat is gewoon de woonkwaliteit verhogen. Ze gaan daar echt geen toeristenparadijs van maken ze ;)
Neej, wat weet ik ook wel:) Kristus-Koning of Sint-Jozef zijn ook geen toersitenparadijsjes in Brugge. Ik had het eigenlijk vooral op de Kuip die ze opknappen, en die trend die men dan voort wil zetten in de 19e-eeuwse gordel. Trouwens, Sint-Gillis, een volkse wijk in de Brugse binnenstad, is ook geen toeristenoord, maar is toch mooi opgeknapt...
ZoT May 13th, 2008, 06:58 PM Heb gisteren wat rondgetjoold door 't stad en ruim m'n tijd genomen ook om wat op mijn gemakje van Brugge te genieten. Zo ben ik weer in een aantal straatjes en steegjes terechtgekomen waar ik voorheen nog nooit was geweest. Ik heb vooral in noord-Brugge-centrum wat getoerd, een coté waar ik van hou, maar die ik nog niet zo ten gronde ken. Er is bovendien nog maar eens gebleken dat onderstaande uitspraak trouwens helemaal onjuist is. En gelukkig ook, want net zoals jij, Snor, hou ik ook wel van een ruwer kantje. Je moet natuurlijk wel meer van de platgetreden (toeristische) paden afwijken... Maar of het daarom minder mooi is, vergeet het maar. Ik vind de (atmo)sfeer op 't Zilletje bv. ook zalig.
Geen enkele niet onderhouden huis is er te vinden
De Snor May 13th, 2008, 10:23 PM ^^ Ben onlangs binnengewipt in de Brugse Boekhandel op de Dyver om een handig panokaartje op de kop te tikken die me langs onbekende Brugse hoekjes mag leiden.
ZoT May 13th, 2008, 10:30 PM Zeker doen :)
Wat voor panokaartje is dat mss?
De Snor May 13th, 2008, 10:46 PM ^^ om ervoor te zorgen dat ik de weg beter kan lokaliseren waar bepaalde speciale gebouwen staan.
Heb nog een vraagje: volgens die kaart is er weinig bebouwing aan weerzijden van de Oliebaan , is daar een specifieke reden voor ?
ZoT May 14th, 2008, 12:03 AM De Oliebaan is wel een interessante straat. Links heb je een blinde muur met daarachter de tuinen van het Grootseminarie. Rechts heb je, gaande richting vesten, eerst Hotelschool Spermalie, inclusief tuinen, en dan een militair domein. Tussen die twee heb je een straatje naar rechts, Hemelrijk genaamd: een ongeplaveid straatje, met kiezels en aan weerszijden een blinde muur, dat uitkomt op de Snaggaardstraat.
freeksregistration May 14th, 2008, 06:22 PM brugge 20ste plaats mooi! maar kan beter :p alleen snap ik niet dat venetië op 50staat :s
ZoT June 5th, 2008, 03:47 PM Brugge motor van recordjaar toerisme in West-Vlaanderen
BRUGGE, 5/6/2008 - 2007 was een recordjaar voor het toerisme in West-Vlaanderen. Onze provincie was vorig jaar de bestemming voor 2,8 miljoen toeristen, een absoluut record. Het aantal vakanties in West-Vlaanderen steeg daarmee met bijna 2% in vergelijking met 2006. Het aantal overnachtingen steeg met 0,1% tot bijna 8 miljoen.
Brugge motor
De Vlaamse kust blijft met 5,4 miljoen overnachtingen uiteraard de West-Vlaamse topbestemming, maar kende vorig jaar eigenlijk een kleine achteruitgang. Brugge scoort steeds beter en was de motor van het succes: in 2007 telde de provinciehoofdstad 1,4 miljoen overnachtingen, 3,5% meer dan het jaar daarvoor.
De Vlaamse kust bleef succesvol, ondanks het bijzonder slechte weer tijdens de zomermaanden. Het aantal vakanties daalde slechts licht, met 1,3%. Hotels, campings en vakantieparken aan de kust telden vorig jaar 5,4 miljoen overnachtingen, iets minder dan in 2006 (-2,7%). "Dat heeft vooral te maken met het slechte zomerweer en de wereldwijde trend van kortere vakanties. Omdat de kust bij uitstek een bestemming voor een langer verblijf is, is daar de trend het meest zichtbaar," legt toerismeminister Bourgeois uit.
De cijfers zijn voor de minister en de toeristische sector aan de kust een stimulans om de volgende jaren extra inspanningen te leveren. "Om te kunnen opboksen tegen de groeiende internationale concurrentie, is het een noodzaak om steeds creatiever en innovatiever te zijn. We moeten ons toeristisch aanbod aan de kust blijven vernieuwen en de allerbeste kwaliteit bieden," aldus de toerismeminister. "Onder meer met het kustactieplan wil ik de toeristische ondernemers daarin blijven ondersteunen."
Het toerisme in Brugge is in volle bloei. Het aantal toeristische overnachtingen steeg er in 2007 alweer gestaag, met 3,5%. Brugge telde vorig jaar 1,4 miljoen overnachtingen. De stad is daarmee na Brussel en Antwerpen de populairste Vlaamse kunststad. Buitenlandse toeristen zijn in Brugge goed voor liefst 86% van de overnachtingen. "Dat toont duidelijk aan dat we onze kunststeden in het buitenland moeten blijven uitspelen als onze grootste troef. Vlaanderen beschikt over een unieke concentratie van kunst en cultuur op een zakdoek groot. Ik ga daarom de Vlaamse kunststeden voortaan nog meer samen promoten als één internationaal toeristisch topproduct. Brugge zal daar ongetwijfeld de vruchten blijven van plukken," zegt minister Bourgeois.
Ook de West-Vlaamse groene regio´s doen het ook schitterend. De Westhoek scoort met een half miljoen overnachtingen het best. Daarmee stijgt het aantal overnachtingen in de streek met 13%. De Leiestreek telt 376.000 overnachtingen (+6%). Het Brugse Ommeland kent de meest spectaculaire vooruitgang. Het aantal overnachtingen stijgt er met liefst 25% tot 185.000.
Het Verenigd Koninkrijk blijft voor West-Vlaanderen de belangrijkste buitenlandse toeristische markt. Het succes van het vredestoerisme in de Westhoek, een absolute beleidsprioriteit van minister Bourgeois, is daar zeker niet vreemd aan. Na het Verenigd Koninkrijk (met 890.000 overnachtingen) volgen Nederland (781.000), Duitsland (480.000) en Frankrijk (400.000).
(FN-Meegedeeld-GB)
bron: Stadsomroep
Wuppeltje June 6th, 2008, 04:52 AM Inderdaad weer een subjectief lijstje. Maar goed lijstjes zeggen altijd wel wat. Het valt mij vooral op, dat hoe hoger een plek komt te staan, hoe minder kritiek je erop kan bedenken. Ook is het verwachtingspatroon anders. Toen ik afgelopen maand in Rome was had ik (te?) hoge verwachtingen, waardoor sommige dingen tegenvielen. Een week later ging ik naar Beaune in Frankrijk, en ik werd gelijk verliefd op het stadje met maar 22.000 inwoners.
Bij Brugge kan ik hoogstens bedenken dat het erg toeristisch is. Dat zijn Parijs, Rome, Luxor, Amsterdam, Praag en Barcelona ook, maar deze steden hebben allemaal wel hun zwakke kanten die niet heel erg moeilijk te zien zijn. En daarnaast Brussel staat niet eens op de lijst. Maar goed behalve Amsterdam staat er bij Nederland ook niets meer bij, tenzij je iets ruimer denkt aan het Koninkrijk der Nederlanden, want daar staan Philipsburg (op 3!) en Oranjestad (47) tussen.
ZoT June 6th, 2008, 08:18 AM Brugge bij beste bestemmingen ter wereld
BRUGGE - De stad Brugge krijgt van de reiswebsite Trip Advisor een 2008 Travelers' Choice Destinations Award. Zo staat Brugge op de 20e plaats in de 100 beste bestemmingen ter wereld. Binnen Europa haalt de stad de zevende plaats. Brugge is de enige Vlaamse kunststad die in het selecte kransje van topbestemmingen is opgenomen. Deze erkenning met wereldwijde uitstraling laat Toerisme Brugge toe het felbegeerde logo van Trip Advisor als kwaliteitslabel mee te nemen in de internationale marketing. Tripadvisor is een user generated content reiswebsite met maandelijks meer dan zeven miljoen bezoekers. Het is een van de meest bezochte reiswebsites waar gebruikers hun reiservaringen uitwisselen. Ruim 38 % van de bezoekers op Trip Advisor zijn Amerikanen. (isn)
bron: HNB
Meurisse January 9th, 2009, 12:13 PM www.deredactie.be
763.123 bezoekers voor Brugse musea in 2008
http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.446312!image/879294528.jpg_gen/derivatives/large/879294528.jpg
(Belga)
wo 07/01/09 14:09 (UPDATE) - In 2008 hebben 763.123 mensen een museum in Brugge bezocht. De grootste publiekstrekker was het Belfort, met meer dan 230.000 bezoekers.
"2008 was niet veelbelovend gestart, maar vanaf juli merkte Musea Brugge een forse inhaalbeweging", luidt het in een persbericht. Volgens Musea Brugge worden mensen ook selectiever en kiezen ze ervoor om "grotere" locaties te bezoeken.
De top 4 bestond uit het Belfort (232.147 bezoekers), het Groeningemuseum (129.413, foto), Memling in Sint-Jan (88.548) en het Bruggemuseum-Stadhuis (78.439).
Ook de 1 euro-maatregel die vorige zomer door minister van Cultuur Anciaux werd ingevoerd, heeft een gunstige invloed. Bijna 35.000 jongeren zakten sinds 1 juli af naar een Brugs museum.
ZoT January 9th, 2009, 06:37 PM Brugse musea beleefden hoogdagen in 2008
BRUGGE, 7/1/2009 2008 was een zeer goed jaar voor Musea Brugge. Dat blijkt uit de cijfers die zonet gepubliceerd zijn. De grootste trekker was - naar analogie van de voorbije jaren - het Bruggemuseum-Belfort met ditmaal meer dan 230.000 bezoekers.
Ruim 3/4 miljoen mensen
Het totaal aantal bezoekers van alle museumlocaties samen bedroeg 763.123, wat concreet bijna 60.000 méér dan het jaar ervoor betekent. Zeker niet slecht als men weet dat in 2007 onder meer de grote tentoonstelling "Schoonheid en Waanzin", die zelfs koninklijke belangstelling genoot, liep in de Onthaalkerk OLV.
2008 was nochtans niet veelbelovend gestart maar vanaf juli merkte Musea Brugge een forse inhaalbeweging. Ook tijdens de herfst -en wintermaanden deden de museumlocaties het goed. Hierbij constateert men ook dat acties als "Winter in Brugge" merkbaar een gunstige invloed hebben. Het is bovendien opvallend dat de bezoekcijfers steeds evenwichtiger verdeeld worden over de seizoenen, waardoor het verschil tussen de zomerpiek en de dalperiode in de winter met de jaren kleiner wordt.
Selectiever
Een opvallende trend is dat mensen iets selectiever worden in hun keuze en steeds meer opteren om de grotere locaties te bezoeken ten koste van de kleine. De "top vier" wordt samengesteld door het Belfort (met 232.147 bezoekers), het Groeningemuseum (129.413), Memling in Sint-Jan (88.548) en het Bruggemuseum-Stadhuis (78.439). De directie wil in de komende jaren gerichte acties ondernemen om het bezoek aan de verder afgelegen locaties te stimuleren.
Extra-factoren
Geregeld spelen ook extra-factoren mee. Zo kenden het Bruggemuseum-Archeologie en Memling in Sint-Jan ten tijde van de intensieve straatwerkzaamheden een merkbare terugval. Signalisatie heeft ook een significante impact: vanaf de dag dat er banieren werden opgehangen aan het Arentshuis merkte men direct een bezoekerspiek.
Jongeren
De één-euro-maatregel die vorige zomer door minister Anciaux werd ingevoerd heeft zeker een gunstige invloed. Bijna 35.000 jongeren zakten sinds 1 juli af naar de Brugse museumlocaties.
(FN-Meegedeeld-Musea Brugge)
Daiquiri July 27th, 2009, 10:23 PM Ik kom eind deze week nog eens in Brugge. Ben er niet zo bekend. Kan iemand mij misschien nog iets leuks (niet te toeristisch) aanraden om te doen ?
ZoT July 28th, 2009, 01:12 AM De jeneverbar van I. Crombez :D
Alvast ook nog het Vama Veche-festival in't Astridpark en uiteraard Klinkers...
En mocht je van klassieke muziek houden, begint eind deze week ook het MAfestival.
JOVANO October 25th, 2009, 05:34 AM BRUGGE 6e mooiste stad ter wereld, ex aequo met Parijs
(De Standaard 24.10.09)
PS Gent wordt niet vermeld.
taboe October 25th, 2009, 03:04 PM BRUGGE 6e mooiste stad ter wereld, ex aequo met Parijs
:lol:
ZoT October 25th, 2009, 06:23 PM ^^ Quoi?
JOVANO October 25th, 2009, 07:53 PM CONDE NAST TRAVEL MAGAZINE
www.concierge.com/tools/travelmark.readerschoice/cities
Bruhhe 7e samen met Paris.
Italiaanse steden Florence, Venetie ..onklopbaar.
Geen Gent of Antwerpen te zien,..
taboe October 29th, 2009, 12:45 PM ^^ Quoi?
Komaan, Bruhhe is schoon, maar een vergelijking met Parijs is toch wel een beetje belachelijk, niet?
CONDE NAST TRAVEL MAGAZINE
www.concierge.com/tools/travelmark.readerschoice/cities
Bruhhe 7e samen met Paris.
Italiaanse steden Florence, Venetie ..onklopbaar.
Geen Gent of Antwerpen te zien,..
Die link werkt niet... Stond Firenze hoger dan Brugge? Dat vind ik dan weer niet terecht.
(En bij Belgie staan enkel Antwerp en Brussels als bestemmingen op de site van Conde Nast ;))
poller1 October 29th, 2009, 01:41 PM Komaan, Bruhhe is schoon, maar een vergelijking met Parijs is toch wel een beetje belachelijk, niet?
Die link werkt niet... Stond Firenze hoger dan Brugge? Dat vind ik dan weer niet terecht.
(En bij Belgie staan enkel Antwerp en Brussels als bestemmingen op de site van Conde Nast ;))
... ik denk toch dat ze daar hun redenen voor hebben (al zal zo'n lijstje nooit objectief zijn natuurlijk...)
ZoT October 29th, 2009, 01:42 PM Komaan, Bruhhe is schoon, maar een vergelijking met Parijs is toch wel een beetje belachelijk, niet?
Los van het feit dat er weinig vergelijk is tussen Brugge en Parijs, is de mooiheid uiteindelijk maar een kwestie van smaak... Je kunt toch moeilijk zeggen dat Brugge lelijker is dan Parijs, 't is gewoon compleet anders. En veel mensen vinden wellicht beide steden mooi.
poller1 October 29th, 2009, 01:53 PM Los van het feit dat er weinig vergelijk is tussen Brugge en Parijs, is de mooiheid uiteindelijk maar een kwestie van smaak... Je kunt toch moeilijk zeggen dat Brugge lelijker is dan Parijs, 't is gewoon compleet anders. En veel mensen vinden wellicht beide steden mooi.
Inderdaad. Die vergelijkingen zijn compleet idioot.
Bovendien is er niet alleen het esthetische, waar over te twisten valt, maar ook nog hoe je iets aanvoelt...
Een 'namiddagje Brugge' zal voor veel mensen veel aangenamer zijn dan een 'namiddagje Parijs'.
Meurisse January 12th, 2010, 08:38 PM deredactie.be (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/kunsten/100112_brugge)
Musea in Brugge hebben topjaar achter de rug
http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.92051!image/2264960597.jpg_gen/derivatives/landscape470/2264960597.jpg
Belga
di 12/01/2010 - 11:16
De musea in Brugge hebben het voorbije jaar bijna 900.000 bezoekers over de vloer gekregen. Enkel in 2002 en 1994 bezochten meer mensen een expo in de hoofdstad van West-Vlaanderen.
Het Belfort in Brugge blijft de drukst bezochte locatie van de musea in Brugge. In 2009 was het Belfort goed voor 237.730 bezoekers.
Ook de expo's "Karel de Stoute. Pracht en praal in Bourgondië" en het museum Memling waren publiekstrekkers het voorbije jaar. In 2010 staan onder meer de expo's "Van Eyck tot Dürer" en "Luc Tuymans" op het programma.
ZoT February 4th, 2010, 04:39 PM Hotel Prinsenhof is Europese top
Klein Brugs hotel behoort tot top 10 van Europa
BRUGGE - Het Brugse hotel Prinsenhof behoort volgens de toonaangevende reiswebsite Tripadvisor tot de top 10 van beste hotels in heel Europa. 'Klanten mogen ons alles vragen', zegt uitbaatster Katrien Soenen. Tom Le Bacq
Het is een indrukwekkend lijstje met klinkende namen van vijfsterrenhotels als het Four Seasons in Parijs en het Soho-hotel in Londen, en op de negende plaats komt plots een klein viersterrenhotel uit Brugge tevoorschijn. Hotel Prinsenhof van eigenaars Thierry Lemahieu en zijn vrouw Katrien Soenen behoort volgens de website Trip-advisor tot de tien beste hotels van heel Europa.
'Wij zijn zelf een beetje verrast, al is het niet de eerste keer dat we in de prijzen vallen bij Trip-advisor', zegt Katrien Soenen. 'Het gaat om één van de belangrijkste websites voor hotels ter wereld. Bezoekers kunnen er schrijven wat ze van hun verblijf in hun hotel vonden. Wij worden heel vaak besproken, en we krijgen ook heel vaak lovende kritieken. Zo zijn we in de top 10 terechtgekomen.'
Hotel Prinsenhof, dat in de Ontvangersstraat ligt op een boogscheut van de Markt, telt amper 19kamers. Het blijft heel opmerkelijk dat het viersterrenhotel een plaatsje heeft weten te bemachtigen op de lijst, die voor de rest nog slechts één Belgisch hotel telt: het Sofitel in Brussel. Ter vergelijking: het Kempinski Dukes' Palace in Brugge, dat dicht bij het Prinsenhof ligt en pronkt met vijf sterren, staat niet vermeld op de lijst.
Gasten verwennen
'Ik denk dat wij zoveel positieve reacties krijgen omdat de klant ons echt alles mag vragen', zegt Katrien Soenen. 'Wij doen alles met de smile, we tonen onze klanten uitgebreid hun kamer, we dragen zelf de koffers naar boven, we geven de klanten een plannetje van Brugge met alle uitleg, enzovoort. Hier werken dertien mensen, en dat is heel veel voor zo'n klein hotel. Ik heb zelfs twee vrouwen in dienst die 's avonds de muziek komen aanzetten in de kamers, die chocolaatjes op het kussen komen leggen en die de badkamer komen opruimen. Dat zijn dingen die je alleen in vijfsterrenhotels krijgt, maar wij doen het ook.'
Soenen en haar man Thierry Lemahieu, die ook voorzitter is van de belangenvereniging Hotels Regio Brugge, namen in 1992 het hotel over van Katriens ouders, die in 1986 met hotel Prinsenhof waren begonnen.
'Wij krijgen klanten van over de hele wereld', zegt Soenen. 'Veel Britten, maar ook Amerikanen en Aziaten, en sinds kort ook steeds meer Belgen.'
En wat mag een nachtje slapen in het op acht na beste hotel van Europa dan wel kosten? 'Onze prijzen liggen tussen de 165 en 345euro per kamer per nacht', zegt Soenen. 'Daarmee zitten we in de hogere prijsklasse in Brugge. Maar je krijgt er uiteraard veel voor in de plaats (lacht).'
ZoT March 20th, 2010, 11:49 AM Unesco komt Brugge controleren
BRUGGE - Is Brugge zijn status als 'Werelderfgoedstad' nog waard? Een driekoppige delegatie van Unesco komt het volgende week controleren. 'De titel mag onze stad niet verlammen', zegt schepen Mercedes Van Volcem.
Drie Parijse leden van Unesco logeren volgende week de hele week in Brugge. Van dinsdag tot en met donderdag gaan ze langs in verschillende gebouwen en spreken ze ook met talrijke diensten en besturen om na te gaan of Brugge zijn status als Werelderfgoedstad, die het al sinds 2000 draagt, nog wel verdient.
Unesco zelf zegt dat ze 'gealarmeerd is door bepaalde interventies en nieuwbouw op het grondgebied van het Werelderfgoed Brugge, die eventueel een impact zouden kunnen hebben op de authenticiteit en integriteit'.
'Dat komt omdat ze een brief hebben gekregen van de Marcus Gerardstichting uit Brugge', zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Mercedes Van Volcem (Open VLD). 'Die protesteert tegen een paar nieuwbouwprojecten in de stad. Het gaat vooral om het nieuwe hotel Casselbergh in de Hoogstraat en om de plannen voor het Museum of History (MOH) op Oud Sint-Jan, al zijn die laatste plannen ondertussen van de baan.'
Het Grand Hotel Casselbergh huist in de historische panden Casselbergh, Zeven Torens en 't Fransch Schildt. De verkrotte gebouwen werden piekfijn gerestaureerd, maar aan de achterkant werd een opvallende nieuwbouw opgetrokken. Ook met het MOH was het de bedoeling om een modern nieuwbouwcomplex neer te planten in het Brugse stadscentrum, maar daar is Unesco blijkbaar niet erg happig op.
'Zo'n bezoek van Unesco is niet zo uitzonderlijk. Ook Londen (waar de Tower of London Werelderfgoedstatus heeft, red.) en Bordeaux (waar de helft van de stad Werelderfgoed is, red.) kregen al een delegatie over de vloer. Het is de bedoeling dat we uitleggen wat ons beleid is in verband met onze monumenten en met ons erfgoed', zegt Van Volcem.
Ze wil de 'controleweek' gebruiken om te debatteren met Unesco. 'We zitten met de uitzonderlijke situatie dat de hele binnenstad Werelderfgoed is, maar er wonen hier wel 20.000mensen. Hoe moeten we die gebouwen aanpassen aan de noden van de 21ste eeuw? Moeten we elk pand bewaren en Brugge onder een soort glazen koepel zetten, of is er nog plaats voor nieuwe gebouwen? We moeten eerlijk zijn: de titel van Werelderfgoedstad is enorm belangrijk voor Brugge, vooral dan op toeristisch vlak. Maar ze mag ons ook niet verlammen: ik wil niet gegijzeld worden door die status.'
Zo zou Unesco onder meer willen dat het een zeg krijgt in alle toekomstige grote bouwprojecten in de binnenstad. 'Ik weet niet of zoiets werkbaar is', zegt Van Volcem. 'Wij leggen nu al enorm hoge eisen op voor alle nieuwe projecten: aan het ontwerp van de nieuwe vleugel van hotel Casselbergh is anderhalf jaar gewerkt. De daar gebruikte materialen zijn uniek. Het is niet dat we hier ordinaire nieuwbouw toelaten.'
Andries Van Den Abeele, voormalig schepen van Brugge, is de voorzitter van de stichting Marcus Gerards, een vereniging die zich bezighoudt met het behoud en de renovatie van bouwkundig erfgoed in Brugge. Hij is de afzender van de brief aan Unesco. 'Maar ik ben zeker niet de enige: er zijn nog heel wat andere mensen en verenigingen die de brief mee ondertekend hebben', zegt hij. 'Ik kijk er al naar uit om Unesco uit te leggen waarom we onze brief hebben geschreven.'
----
'Brugge moet niet bang zijn voor Unesco'
BRUGGE - De nieuwbouw aan hotel Casselbergh, is een ontwerp van Buro II uit Roeselare. 'Brugge mag trots zijn op dat gebouw', vindt gedelegeerd bestuurder Hendrik Vermoortel.
Vermoortel vindt dat Brugge niets te vrezen heeft met het bezoek van Unesco. 'De kans is onbestaande dat de stad zijn statuut als Werelderfgoed zou verliezen', zegt hij. 'Unesco is gewoon gealarmeerd door die brief van een paar mensen die bang zijn voor vernieuwing, maar vernieuwing is juist noodzakelijk voor een stad.'
De topman van Buro II vindt de nieuwbouwvleugel van hotel Casselbergh heel geslaagd. 'De vorm verwijst naar een schrijn of een schatkist: het gebouw is van brons, en de ramen erin zijn als edelstenen die in de schatkist liggen. De nieuwbouw is ontworpen in samenspraak met de dienst Monumentenzorg. Op de plek van het hotel heb je nu een spanning tussen een heel modern en heel oude, gerestaureerde gebouwen.'
'Wat waardevol is, moet je uiteraard bewaren in Brugge', zegt Vermoortel. 'Maar een deel van de gebouwen moeten ook de spiegel zijn van de hedendaagse maatschappij. Het Concertgebouw is een symbool van het moderne Brugge: zulke gebouwen zijn fantastisch, en moeten ook een plaats krijgen in de stad.' (tlb)
Chimaera March 20th, 2010, 12:15 PM Natuurlijk moet dat kunnen. Ik durf wedden dat dat in veel door UNESCO als werelderfgoed erkende steden het geval is. Kijk naar onze Burg (het voorbeeld is al eens aangehaald door Vank geloof ik): een mix van historische bouwstijlen. Alleen jammer dat de hedendaagse toevoegingen daar weinig tot geen architecturale kwaliteit hebben (achterzijde Provinciaal Hof en Holiday Inn).
Meurisse March 21st, 2010, 04:25 PM nene, zet er maar een glazen koepel op :)
http://img90.imageshack.us/img90/8539/snapshot20071221125052sol1.jpg
De Klauw March 21st, 2010, 05:37 PM Die Mercedes is een echt gevaar voor Brugge. "We mogen onze stad niet verlammen". Zijn een paar middelmatige appartementen meer waard dan de titel? Zij is iets te veel gefixeerd op het 'Brugge is geen openluchtmuseum'-verhaal. Brugge zou verdorie trots moeten zijn op haar erfgoed.
Sommige moderne ingrepen zoals de nieuwe concertzaal en de paviljoen van Toyo Ito krijgen nog mijn goedkeuring, maar zeker niet de ondingen waar projectontwikkelaars onze steden tegenwoordig mee volplempen. Als het aan mevrouw Mercedes ligt krijgen projectontwikkelaars vrijspel in Brugge (dat zal wel typisch zijn voor een liberaal zeker?)
ZoT March 21st, 2010, 08:28 PM Die Mercedes is een echt gevaar voor Brugge. "We mogen onze stad niet verlammen". Zijn een paar middelmatige appartementen meer waard dan de titel? Zij is iets te veel gefixeerd op het 'Brugge is geen openluchtmuseum'-verhaal. Brugge zou verdorie trots moeten zijn op haar erfgoed.
Sommige moderne ingrepen zoals de nieuwe concertzaal en de paviljoen van Toyo Ito krijgen nog mijn goedkeuring, maar zeker niet de ondingen waar projectontwikkelaars onze steden tegenwoordig mee volplempen. Als het aan mevrouw Mercedes ligt krijgen projectontwikkelaars vrijspel in Brugge (dat zal wel typisch zijn voor een liberaal zeker?)
Kom kom, niet overdrijven. Zoveel ondingen worden in de Brugse binnenstad niet gebouwd. En nooit gaat er waardevolle historische architectuur verloren. Dit laatste is in Brugge al maar heel zelden het geval geweest, en de dag van vandaag al helemaal niet meer.
Daarentegen zijn er tal van voorbeelden van waardevolle hedendaagse architectuur in harmonie met de historische. Het Concertgebouw, hotel Casselbergh, Het Europacollege-Verversdijk, het nieuwe Rijksarchief, het Pandreitje-project, en nog tal van andere (vaak kleinere/onbekendere) voorbeelden.
Ook het MOH-project had een prachtvoorbeeld kunnen zijn, maar het heeft niet mogen wezen. De bekrompenheid, weet je wel.
De Brugse binnenstad is misschien wel middeleeuws, maar niet elk gebouw erin is dat, en niet elk 'oud' gebouw is even architecturaal even waardevol. Dat nieuwbouw die weinig waardevolle oude gebouwen vervangt best een meerwaarde is, spreekt natuurlijk voor zich.
De Klauw March 21st, 2010, 08:39 PM De Brugse binnenstad is misschien wel middeleeuws, maar niet elk gebouw erin is dat, en niet elk 'oud' gebouw is even architecturaal even waardevol. Dat nieuwbouw die weinig waardevolle oude gebouwen vervangt best een meerwaarde is, spreekt natuurlijk voor zich.
Dat zal ik niet ontkennen. Maar dan moet het wel een verbetering zijn. Mijn punt is nu net dat de meeste zaken die projectontwikkelaars bouwen niet beter zijn met wat er stond. In hoop dat Brugge hiervan gespaard blijft, maar de uitspraken van mevrouw Mercedes zijn alleszins geen stap in de goede richting. Het lijkt wel of zij de titel een belemmering vindt.
CityVibes March 22nd, 2010, 05:40 PM Een stad moet er vooral zijn voor haar inwoners vind ik, een pretpark bouw je in functie van de toeristen/bezoekers die je wil aantrekken, maar een stad toch niet?
Brugge heeft zeer veel toeristische troeven en uiteraard moeten we die gebruiken en waar het kan zelfs versterken, maar de Bruggeling of de nog-niet-Bruggeling die hier wil komen wonen moet steeds voorrang hebben op het toerisme.
Indien je geen vernieuwing of verandering toelaat in een stad, gaat ze dood. En Brugge heeft op dat vlak dringend 'nieuwe adem' nodig.
De Klauw March 22nd, 2010, 07:35 PM Indien je geen vernieuwing of verandering toelaat in een stad, gaat ze dood. En Brugge heeft op dat vlak dringend 'nieuwe adem' nodig.
Een appartementenstad, dat is pas doods.:nuts: En brengen die vele toeristen geen leven in de brouwerij? Toch wel trietstig dat telkens weer met termen als openluchtmuseum, pretpark en degelijke wordt gegoocheld om toch maar een argument te hebben erfgoed te vernietigen.
ZoT March 22nd, 2010, 08:06 PM Toch wel trietstig dat telkens weer met termen als openluchtmuseum, pretpark en degelijke wordt gegoocheld om toch maar een argument te hebben erfgoed te vernietigen.
Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat waardevol historisch erfgoed niet vernietigd kan en mag worden. Ook Van Volcem. Dat lijkt me dan ook het punt niet. Er zijn weinig steden in België en daarbuiten waar men zo'n 'berschermende' houding aanneemt tegenover zijn binnenstad. Maar er moet een gezond evenwicht zijn, want anders kom je wel héél dicht bij een openluchtmuseum of een stad die onder een glazen koepeltje past.
Neem nu het MOH-project. Daar moest een klein beetje erfgoed verdwijnen, nl. een ruim 100 jaar oud, niet eens zo waardevol koetsenhuis. Er zou echter iets veel waardevollers (niet alleen op architecturaal vlak) in de plaats zijn gekomen. Veel waardevoller erfgoed voor de toekomst. Maar door en hoop nimby- en andere flutargumenten (o.a. à la "zo'n hedendaags gebouw hoort niet op zo'n historische site") is dit project nu gekelderd. En dan ga ik toch wel serieus steigeren. Het oud Sint-Janshospitaal bestaat grosso modo uit een middeleeuws gedeelte en een 19e eeuws gedeelte. De tijdspanne tussen de bouw van die twee gedeeltes is verdomme een pak groter dan die tussen de bouw van het 19e eeuwse gedeelte en het MOH.
Veel mensen kennen nauwelijks de (bouw)geschiedenis van hun stad of van het Sint-Janscomplex en voor hen zijn zowat alle oude gebouwen quasi hetzelfde, zonder te beseffen dat het ene misschien ook wel eens heel modern geweest is tegenover het andere. Zij vinden dan dat naast oude gebouwen geen hedendaagse gebouwen horen, alsof er na hun tijd geen generaties en generaties meer volgen. Alsof onze tijd maar een blinde vlek moet zijn in de bouwgeschiedenis van de stad. Slecht kom ik daarvan.
Natuurlijk is wel wenselijk dat nieuwbouw in de binnenstad een meerwaarde is (zoals het hotel Casselbergh, hetwelkde door de Marcus Gerardsstichting óók aangeklaagd is bij Unesco). Middelmatige, weinig waardevolle hedendaagse architectuur die middelmatige, weinig waardevolle historische architectuur vervangt, brengt ons inderdaad niet echt vooruit, tenzij op vlak van comfort voor zij die het gebouw gebruiken misschien.
De Klauw March 22nd, 2010, 08:12 PM ^^Daar ben ik het wel mee eens. Moderne hedendaagse (spektakel)-architectuur moet op bepaalde plaatsen kunnen. Maar ik hoop dat we het erover eens zijn dat de doordeweekse appartementen best geweerd worden, en dat heeft niets met openluchtmusa of pretparken te maken.
CityVibes March 23rd, 2010, 12:28 AM Een appartementenstad, dat is pas doods.:nuts: En brengen die vele toeristen geen leven in de brouwerij? Toch wel trietstig dat telkens weer met termen als openluchtmuseum, pretpark en degelijke wordt gegoocheld om toch maar een argument te hebben erfgoed te vernietigen.
Toeristen brengen zeker leven in de stad, maar soms heb ik het gevoel als enige Bruggeling tussen de toeristen te lopen ...
De toeristen zijn welkom en Brugge kan niet zonder, maar ik moet wel akkoord gaan met Van Volcem als zij zegt dat Unesco Brugge de wet niet mag dicteren.
Ook als er nieuwe en mooie architectuur in de stad te zien is zullen de toeristen blijven komen, omdat we naast vernieuwing ook ons erfgoed bewaren.
Oud en nieuw moeten samen kunnen gaan, zolang het met respect voor de omgeving gebeurt.
Ik ben ook geen voorstander van lelijke appartementen.
Maar ik blijf er bij dat als je in een stad niks durft veranderen, ze dood gaat.
Vergelijk het met een museumstuk: het staat mooi afgeschermd, wordt goed bewaakt, en ja er komen mensen naar kijken, maar verder gebeurt er niets mee ...
Een stad moet 'gebruikt' kunnen worden, er moet in geleefd kunnen worden.
Ik heb al heel lang het gevoel dat het 'leven' in Brugge beperkt wordt.
Uiteraard heeft dat niet enkel met architectuur te maken, maar het hangt er aan vast. Een stad is één geheel en het algemene beleid in Brugge houdt de hele stad tegen.
Tot slot wil ik nog zeggen dat Brugge met een pretpark vergelijken erg verleidelijk is, maar toch doe ik het niet. Mijn argumenten om 'erfgoed te vernietigen' zijn dan ook onbestaande, laat dat duidelijk zijn.
Brugge is een leuke stad en er valt wel wat te beleven. Echter met een meer vooruitstrevend beleid zou Brugge nog veel meer kunnen betekenen voor haar bewoners en voor haar bezoekers.
ZoT March 23rd, 2010, 01:14 AM maar soms heb ik het gevoel als enige Bruggeling tussen de toeristen te lopen ...
Dat gevoel heb ik toch nog niet echt gehad. 't Is niet omdat je op sommige plaatsen veel toeristen ziet lopen dat je moet denken dat iedereen die je ziet toerist is.
taboe March 23rd, 2010, 01:12 PM ^^ Dat heeft ook veel met bv de winkels en horeca te maken. Als je rond de Grote Markt in Brugge loopt, zie je enkel kant- en souvenirwinkeltjes en café's en restaurants, meestal met anderstalige verwelkomingen. Zo heb je direct het gevoel dat de hele stad zich op toeristen richt. Maar dat heb ik evengoed rond de Grand Place of de Grote Markt in Antwerpen.
CityVibes March 23rd, 2010, 05:30 PM Dat gevoel heb ik toch nog niet echt gehad. 't Is niet omdat je op sommige plaatsen veel toeristen ziet lopen dat je moet denken dat iedereen die je ziet toerist is.
Het is een 'gevoel', en dat is uiteraard persoonlijk. Toen ik dat schreef dacht ik vooral aan de vele keren dat ik op de Burg passeer, daar lopen heel veel toeristen. Op andere plaatsen dan weer minder ...
Mijn uitspraak was misschien wat overdreven, het was dan ook veeleer een uitdrukking dan een feit.
Het gaat er mij gewoon om dat er zowel voor inwoners als voor toeristen plaats moet zijn in een stad, er moet een evenwicht bestaan.
En daarom begrijp ik Van Volcem als zij 'de stad' als plaats waar mensen wonen, leven en werken; wil verdedigen t.o.v. 'erfgoed'.
SuburbanWalker March 23rd, 2010, 05:45 PM ^^ Dat heeft ook veel met bv de winkels en horeca te maken. Als je rond de Grote Markt in Brugge loopt, zie je enkel kant- en souvenirwinkeltjes en café's en restaurants, meestal met anderstalige verwelkomingen. Zo heb je direct het gevoel dat de hele stad zich op toeristen richt. Maar dat heb ik evengoed rond de Grand Place of de Grote Markt in Antwerpen.
Dat is waar, en je zal in Brugge zeker genoeg straten en pleinen vinden zonder toeristen, maar zijn er in Brugge ook *levendige* straten en pleinen die niet vol toeristen zitten? In Antwerpen en Brussel heb je genoeg alternatieven voor de Grote Markt, maar in Brugge lijkt me dat toch al een heel pak minder te zijn.
ZoT March 23rd, 2010, 10:01 PM ^^ Dat heeft ook veel met bv de winkels en horeca te maken. Als je rond de Grote Markt in Brugge loopt, zie je enkel kant- en souvenirwinkeltjes en café's en restaurants, meestal met anderstalige verwelkomingen.
Enkel?
Aan de Grote Markt zelf zijn er uiteraard veel horecazaken, maar o.a. ook een Fnac, een Quick, een boekhandel, een Delvaux-winkel, een Häagen-Dazs-zaak, binnenkort een GB'tje, en natuurlijk het Belfort en het Proviciaal Hof, die elk een hele pleinzijde innemen. Erg veel souvenirshops zijn daar niet.
Rond de Grote Markt heb je enerzijds de twee belangrijkste winkelassen (ook niet enkel souvenirshops, me dunkt, wel integendeel), de Eiermarkt/Kuipersstraat (amper souvenirwinkels) en de Vlamingstraat/Philipstockstraat (amper souvenirwinkels), en anderzijds het Breidelstraatje (veel souvenirwinkels), de Wollestraat (ook veel souvenirwinkels maar zéker niet "enkel") en de Burg.
Dat is waar, en je zal in Brugge zeker genoeg straten en pleinen vinden zonder toeristen, maar zijn er in Brugge ook *levendige* straten en pleinen die niet vol toeristen zitten? In Antwerpen en Brussel heb je genoeg alternatieven voor de Grote Markt, maar in Brugge lijkt me dat toch al een heel pak minder te zijn.
Allé nu, 't Zand alleen al...
ZoT March 23rd, 2010, 10:48 PM http://www.deredactie.be/permalink/1.743134
Kijk eens hier, Jo Berten, voorzitter van de Koninklijke Gidsenbond Brugge en een enorm kenner van de stad én haar geschiedenis, slaat hier weer nagels met koppen.
"De ziel is uit die straat", zegt Paul Dequae. Welke ziel brengt een historisch waardeloos en in het slechtste geval vervallen pand? Als dat kan vervangen worden door waardevolle, hedendaagse nieuwbouw, dàn pas krijgen we ziel. Wat een nonsens kraamt die mens toch uit zeg. Ik vind niet dat er veel ziel is verloren gegaan aan de prachtige Groenerei omwille van die nieuwe vleugel van het hotel Casselbergh. Wel integendeel! Zo'n bekrompenheid toch, en dat voor een erfgoedcel. Alsof hedendaagse architectuur niet ooit erfgoed kan worden.
De Klauw March 24th, 2010, 01:11 AM ^^Ik begrijp hem wel. Moderne architectuur is vaak strak, dat wekt koude gevoelens op bij mensen. Vervallen panden kunnen overigens gerestaureerd worden.
Overigens, het idee dat een vervallen gebouw per definitie waardeloos is, dát is pas bekrompen. In de jaren '70 werd met dat argument ook het ene na het andere pand neergehaald. Restauratie moet de voorkeur uitdragen in Brugge, pas als het pand echt waardeloos is kan voor kwalitatieve nieuwbouw gekozen worden zolang deze in overeenstemming is met zijn omgeving.
ZoT March 24th, 2010, 02:02 AM ^^Ik begrijp hem wel. Moderne architectuur is vaak strak, dat wekt koude gevoelens op bij mensen. Vervallen panden kunnen overigens gerestaureerd worden.
Als ze waardevol genoeg zijn, ja. Droge, inspiratieloze lijstgeveltjes lijken me niet veel "warmer". Om nog maar te zwijgen van (namaak)neo-stijlen uit pakweg de jaren 1950-'60. In mijn ogen is dat waardeloze kitsch. Dat had niets meer met de neo-stijlstromingen van de 19e en begin 20e eeuw te maken.
Overigens, het idee dat een vervallen gebouw per definitie waardeloos is, dát is pas bekrompen.
Howla, dàt heb ik nooit gezegd hé.
Ik denk dat ik wel duidelijk genoeg benadrukt heb dat oude(re) gebouwen die moeten/mogen verdwijnen weinig tot geen architecturale (of, uiteraard, geschiedkundige) waarde mogen hebben.
CityVibes March 24th, 2010, 02:26 AM http://www.deredactie.be/permalink/1.743134
Kijk eens hier, Jo Berten, voorzitter van de Koninklijke Gidsenbond Brugge en een enorm kenner van de stad én haar geschiedenis, slaat hier weer nagels met koppen.
"De ziel is uit die straat", zegt Paul Dequae. Welke ziel brengt een historisch waardeloos en in het slechtste geval vervallen pand? Als dat kan vervangen worden door waardevolle, hedendaagse nieuwbouw, dàn pas krijgen we ziel. Wat een nonsens kraamt die mens toch uit zeg. Ik vind niet dat er veel ziel is verloren gegaan aan de prachtige Groenerei omwille van die nieuwe vleugel van het hotel Casselbergh. Wel integendeel! Zo'n bekrompenheid toch, en dat voor een erfgoedcel. Alsof hedendaagse architectuur niet ooit erfgoed kan worden.
Ik heb de uitzending ook gezien en Jo Berten doet een schitterende uitspraak vind ik: 'Als we tegen vernieuwing zijn, dan beletten wij in naam van de geschiedenis, dat er nieuwe geschiedenis ontstaat.'
Kan je het nog mooier formuleren? Ik vraag mij af wat tegenstanders daarop te zeggen hebben ...
Puinkabouter March 24th, 2010, 02:30 AM ^^ Ik zag ook zopas de heruitzending en mijn hartje ging toch ook even sneller slaan bij het horen van die mooie zin. De man heeft overschot van gelijk.
De Klauw March 24th, 2010, 08:05 AM De échte vraag is waarom de historische binnenstad vol streekeigen historische architectuur vervangen moet worden door anonieme moderne gebouwen als daar geen reden toe is. Brugge is groter dan enkel de ruimte buiten de ring, net alsof daar geen plaats is om modern te bouwen. Het Kuipen in Gent is de laatste honderd jaar ook nauwelijks veranderd, toch zal niemand ontkennen dat Gent de laatste honderd jaar stil is blijven staan. Ondere andere daarrond liet de voorbije honderd jaar zijn sporen na (Boekentoren oa).
Jo Berten lijkt wel tegen het bewaren van stadsgezichten en erfgoed te zijn (ja, Brugge heeft nu eenmaal het geluk dat vrijwel de gehele binnenstad uit monumenten bestaat, het is niet omdat een dozijn monumenten bij elkaar staan dat ze daarom individueel bekeken minder waard zijn). Net alsof iedere straat in iedere stad en mengeling moet zijn van gebouwen uit iedere tijdsperiode.
ZoT March 24th, 2010, 11:33 AM ^^ Ik zag ook zopas de heruitzending en mijn hartje ging toch ook even sneller slaan bij het horen van die mooie zin. De man heeft overschot van gelijk.
Krak hetzelfde bij mij. Ik hoor die mens graag spreken.
De échte vraag is waarom de historische binnenstad vol streekeigen historische architectuur vervangen moet worden door anonieme moderne gebouwen als daar geen reden toe is. Brugge is groter dan enkel de ruimte buiten de ring, net alsof daar geen plaats is om modern te bouwen. Het Kuipen in Gent is de laatste honderd jaar ook nauwelijks veranderd, toch zal niemand ontkennen dat Gent de laatste honderd jaar stil is blijven staan. Ondere andere daarrond liet de voorbije honderd jaar zijn sporen na (Boekentoren oa).
Jo Berten lijkt wel tegen het bewaren van stadsgezichten en erfgoed te zijn (ja, Brugge heeft nu eenmaal het geluk dat vrijwel de gehele binnenstad uit monumenten bestaat, het is niet omdat een dozijn monumenten bij elkaar staan dat ze daarom individueel bekeken minder waard zijn). Net alsof iedere straat in iedere stad en mengeling moet zijn van gebouwen uit iedere tijdsperiode.
naoorlogse namaakneo-stijlen noem ik pas anoniem. Dat zijn geen waardevolle monumenten. Als je die wil behouden ten voordele van 'het stadsgezicht', dan begeef je je niet dichtbij het openluchtmuseum-/pretparkterrein, maar er knal op.
Brugge is inderdaad groter dan enkel alles binnen de vesten, maar dat is geen reden om de binnenstad niet een beetje te laten meeëvolueren met zijn tijd. Er zijn in Brugge veel meer straten met huizen en gebouwen uit verschillende tijdsperiodes dan omgekeerd.
Wat zijn min of meer de grenzen van de Gentse kuip eigenlijk? Ik zou wel eens willen weten hoe onveranderd die trouwens is. Puin?
De Klauw March 24th, 2010, 07:31 PM naoorlogse namaakneo-stijlen noem ik pas anoniem. Dat zijn geen waardevolle monumenten.
Neo-gevels zijn op zich misschien niet erg waardevol maar ze vervullen wel een waardevolle rol in het stadsgezicht. Je moet het totaalbeeld bekijken en niet pand per pand beoordelen. Laat ons dat ook niet overdrijven. Hoeveel gebouwen in Brugge zijn er opgetrokken in een namaak neostijl? Wees overigens blij dat ze er zijn, had je dan liever appartementen zoals langs de kust in de Brugse binnenstad gehad? Alleen al het feit dat ze in de "sloop maar raak"-jaren '60 en '70 in historische stijl bouwden bewijst hoe uitzonderlijk Brugge is. Dat moet je niet verpesten door het verlangen Brugge eigentijds te maken. Als Brugge door sommigen daarom als openluchtmuseum wordt beschouwd, (wat zeker niet het geval is, cfr. Concertgebouw en gewoon het Brugge van buiten te ring. Ik denk zelfs dat er op heel Brugge bekeken gewoon meer gebouwen van na de oorlog staan dan van ervoor), dan is dat maar zo. Toeristen zal je alleszins niet trekken met doordeweekse moderne architectuur, zelfs spektakelarchitectuur is in veel gevallen niet uniek genoeg om veel volk naar Brugge te lokken (het streekeigen element is in de moderne architectuur immers vrijwel volledig vervallen en qua moderne architectuur kunnen wij nooit opboksen tegen Azië; wat je ook zet, altijd zal er daar wel een gebouw zijn dat mooier, groter, spectaculairder is).
ZoT March 24th, 2010, 07:48 PM Neo-gevels zijn op zich misschien niet erg waardevol maar ze vervullen wel een waardevolle rol in het stadsgezicht. Je moet het totaalbeeld bekijken en niet pand per pand beoordelen. Laat ons dat ook niet overdrijven. Hoeveel gebouwen in Brugge zijn er opgetrokken in een namaak neostijl? Wees overigens blij dat ze er zijn, had je dan liever appartementen zoals langs de kust in de Brugse binnenstad gehad? Alleen al het feit dat ze in de "sloop maar raak"-jaren '60 en '70 in historische stijl bouwden bewijst hoe uitzonderlijk Brugge is. Dat moet je niet verpesten door het verlangen Brugge eigentijds te maken. Als Brugge door sommigen daarom als openluchtmuseum wordt beschouwd, (wat zeker niet het geval is, cfr. Concertgebouw en gewoon het Brugge van buiten te ring. Ik denk zelfs dat er op heel Brugge bekeken gewoon meer gebouwen van na de oorlog staan dan van ervoor), dan is dat maar zo. Toeristen zal je alleszins niet trekken met doordeweekse moderne architectuur, zelfs spektakelarchitectuur is in veel gevallen niet uniek genoeg om veel volk naar Brugge te lokken (het streekeigen element is in de moderne architectuur immers vrijwel volledig vervallen en qua moderne architectuur kunnen wij nooit opboksen tegen Azië; wat je ook zet, altijd zal er daar wel een gebouw zijn dat mooier, groter, spectaculairder is).
Ik geef je voor een groot stuk wel gelijk hoor. Maar wat me het meeste stoort bij die standpunten van Erfgoedcel en de Marcus Gerardsstichting is het principieel tegen hedendaagse architectuur in de binnenstad zijn. Zij halen die vleugel van hotel Casselbergh en het MOH als belangrijkste voorbeelden aan van "hoe het fout loopt in Brugge". Maar geef nu zelf toe, die Casselberghvleugel is een meerwaarde en het MOH had dat ook geweest, toch? Het gaat me dan ook vooral om zo'n dingen. Neem nu ook het nieuwe Rijksarchief, dat wordt gewoon een zuivere meerwaarde. Of de manier waarop het Europacollege een nieuwe, moderne vleugel heel subtiel met de bestaande oude gebouwen verenigde. Vooral dat principieel tegen zijn stoort me zo enorm.
En voor alle duidelijkheid: ik beschouw Brugge zeker niet als een openluchtmuseum en er zal nog veel moeten gebeuren eer ik dat ga doen ;)
kweenie March 24th, 2010, 08:37 PM Brugge moet inderdaad meegaan met z'n tijd, maar moet ook wel beseffen hoe uniek de stad wel is. Toeristen komen nu eenmaal voor het quasi intacte historisch centrum. Zoals De Klauw al zegt is het dat historische waarmee Brugge zich onderscheid van andere steden en niet moderne architectuur. Overal in de wereld worden moderne gebouwen neergepoot, maar een middeleeuws stadscentrum is eerder zeldzaam.
Ik ben wel niet tegen moderne architectuur in Brugge, zeker niet, ik vind gewoon dat men niet ondoordacht moet handelen. Een opvallende moderne gevel met veel glas enzo vind ik bijvoorbeeld niet passen midden in het centrum, maar kan perfect daarbuiten :).
Ik ben ook niet akkoord dat men gebouwen eventueel kan slopen als het geen waardevolle monumenten zijn of 'maar' in een neo-stijl gebouwd. Juist de samengang van al die gewone oude panden maakt het centrum charmant, het hoeven niet allemaal monumenten te zijn. En ik heb ook niets tegen neo-stijlen..in de rennaissance bouwde men ook naar het voorbeeld van de oudheid..en niemand die daar problemen over maakt.
ZoT March 24th, 2010, 09:31 PM Een opvallende moderne gevel met veel glas enzo vind ik bijvoorbeeld niet passen midden in het centrum, maar kan perfect daarbuiten :).
Da's natuurlijk een kwestie van smaak, maar dingen als het Concertgebouw, hotel Casselbergh, MOH, Rijksarchief, Europacollege-Verversdijk, enz., daar ben ik grote fan en voorstander van. Ook omdat de locatie en/of de verweving met de historische architectuur zo gepast is. Al deze zaken (op het MOH na, want dat gaat jammer genoeg niet door) zijn zuivere winst voor de stad: waardevol erfgoed is niet verloren gegaan en het historisch geheel is niet aangetast, maar kreeg/krijgt wel een hedendaagse toets. Maw: dé troef van Brugge, het historische erfgoed, blijft, maar wordt gekruid met hedendaagse elementen. Kan zeker niet altijd en overal, maar in verschillende gevallen is het een verrijking. Daarom kan en mag men nooit principieel tegen hedendaagse architectuur in de binnenstad zijn.
Het is trouwens allemaal erg relatief. Verschillende oude gebouwen waren ooit erg modern naast andere nog oudere gebouwen. En hedendaagse gebouwen worden ooit ook historische gebouwen.
Spreken van een "quasi intact historisch centrum" is daarom ook enorm relatief en eigenlijk niet helemaal juist. Intact van wat of wanneer? De middeleeuwen? De ruggengraat van de stad is dan inderdaad nog grosso modo helemaal intact gebleven, maar dat geldt zeker niet voor alle gebouwen in de binnenstad. Wat niet wil zeggen dat die gebouwen daarom per definitie minder waard zijn, integendeel, maar wel dat je moet oppassen met termen als "een quasi volledig intact historisch centrum". De (bouw)geschiedenis van Brugge steekt wel iets ingewikkelder in mekaar.
Ik ben ook niet akkoord dat men gebouwen eventueel kan slopen als het geen waardevolle monumenten zijn of 'maar' in een neo-stijl gebouwd. Juist de samengang van al die gewone oude panden maakt het centrum charmant, het hoeven niet allemaal monumenten te zijn. En ik heb ook niets tegen neo-stijlen..in de rennaissance bouwde men ook naar het voorbeeld van de oudheid..en niemand die daar problemen over maakt.
Namaakneo-stijlen hé. Van de echte neo-stijlen moet men uiteraard afblijven. Dat waren échte stijlstromingen. Ze zouden zo eens het Provinciaal Hof moeten neersmijten...
Benonie March 25th, 2010, 09:39 PM Als we gaan wandelen door Brugge doen we meestal de minder toeristische delen aan. Het valt me op dat her en der wel hedendaagse architectuur te vinden is en nog geen enkele keer heeft die me gestoord. Meestal is die opvallend onopvallend verweven met de omgeving. Brugge kijkt echt wel streng toe op nieuwbouw, maar dat maakt heel wat van die panden net interessant. Er wordt discreet geëxperimenteerd met materialen en stijlen.
Ik begrijp ook de vrees van De Klauw wel.
In de Kuip van Gent worden de laatste tijd toch wel enkele moderne bouwsels opgetrokken die niet meer zijn dan de doordeweekse architectuur die je in elk provincienest vindt. Aan het Emile Braunplein en de Zandberg bijvoorbeeld.
Dat ze dat in Eeklo of Aalst neerpoten tot daar aan toe. Maar op die locaties hoort zorgvuldiger omgesprongen te worden met het stadsgezicht.
Puinkabouter March 27th, 2010, 01:46 PM Wat zijn min of meer de grenzen van de Gentse kuip eigenlijk? Ik zou wel eens willen weten hoe onveranderd die trouwens is. Puin?
Met de Kuip bedoelen we doorgaans de reeks pleinen vanaf het Sint-Michielsplein tot aan het François Laurentplein, met daarlangs dus 3 grote kerken, het Belfort en de Lakenhalle, en het Duivelsteen.
En daar is de laatste 100 jaar trouwens wel redelijk wat aan veranderd. Soms van dat jaren '50-nep-middeleeuws, soms opvallend onopvallend, soms nogal stuitend. Maar het valt over het algemeen niet zo op omdat het stadsweefsel (de pleinen en straten dus) er niet middeleeuws zijn, maar het resultaat zijn van het 19e-eeuwse Zollikofer-De Vigneplan dat de hele Kuip heeft opengewerkt. Daardoor vallen dergelijke zaken minder snel op.
De Kuip is de afgelopen 100 jaar wel degelijk enorm veranderd, maar toch is het niet dat het de meeste mensen zo hard lijkt te storen. Want blijkbaar had zelfs De Klauw het precies niet echt door ;)
Dat terzijde, vind ik dat de vergelijking tussen Gent en Brugge lang niet zo evident is als vaak wordt aangenomen. Dus zo relevant vind ik het eigenlijk niet.
vank March 27th, 2010, 03:35 PM Sta mij toe ook mijn mening even te plaatsen.
Sommigen verafschuwen vernieuwing, vernieuwing mag absoluut niet kunnen in Brugge vinden ze.
Maar zoals ik hier al van enkele leden heb gelezen brengt die verniewing net toekomst, en maakt die vernieuwing juist geschiedenis.
Daarmeee wil ik niet zeggen gooi Brugge plat en bouw er ongezien spektakel waarbij het ene landmark het andere opvolgt.
In het verleden zijn er al zoveel ingrepen geweest in de historische stad, Simon Stevinplein daar stonden vroeger herenwoningen!
De stadsschouwburg is van een ander tijdperk en was een project van een grote omvang, daar pal achter vinden we plots 'de coulissen' een pand die al helemaal niet in de Brugse architectuurstijl werd opgetrokken maar toch mooi is!
Neem nu het Concertgebouw op het Zand, een pittige discussie kwam op gang dat moderne architectuur niet kan in het centrum!
Wat beschouwt de Bruggeling vandaag de dag als hedendaagse architectuur? Inderdaad het concertgebouw!
Het hele centrum mag dan wel Middeleeuws aantonen, daar staan gebouwen daterend van de jaren 1500 naast panden van 1800 of zelfs 1900 (tijdverschil van 200-300 jaar). En daar zal ongetwijfeld ook reactie opgekomen zijn, alleen werd het toen de kop ingedrukt door de rijkere bevolking!
Hoor je mensen vandaag de dag nog klagen?
Die voorbeelden vinden we bv. ook terug in het centrum van Antwerpen waar een mastodont als de Boerentoren gewoon neergeploft werd in het centrum van de stad. De heisa die daar tegenop kwam moet de omvang gehad hebben als de huidige Lange Wapperbrug.
Net toen men de Boerentoren wou afbreken schoten plots enkele mensen in actie om het toch te behouden, nu 80 jaar later is het een icoon voor de stad, zie ook het Antwerpse Centraal station die hetzelfde leven beschoren was (architect was trouwens een Bruggeling). Zelfs de ondertunneling zorgde voor veel discussie! En nu is men fier dat het station van Antwerpen op de 4de plaats in de wereldranglijst staat). En volgens mij wordt die bovenvernoemde brug ook zo'n voorbeeld, maar bon!
Waarmee ik wil zeggen, vandaag komen mensen in opstand, morgen zijn ze het vergeten en leidt iedereen terug zijn gewone leventje en overmorgen spreken we over ERFGOED! (En owee als je daar aan raakt! En dat is nu net die historiek van een stad).
We breken plots aan in de 21ste eeuw en plots moeten we met onze fikken van de stad afblijven, met als gevolg dat er in de rand verkaveld wordt en er doodse area's gebouwd worden à la shoppingcentra, ...
NEO-stijl is voor mij ook een stijl als een andere, het kan op sommige plaatsen een meerwaarde zijn om NEO her op te bouwen, bv. wanneer een pand verwoest werd door een brand of omwille van instortingsgevaar terug opgebouwd dient te worden.
Of wanneer je met een bepaald karakter in de straat zit dat verbroken wordt door een verkeerde ingreep. (Nu ook niet overdrijven natuurlijk)
Ik ga jullie even een duidelijk voorbeeld van NEO aantonen, en ik ben er van overtuigd dat de meesten dit niet doorhebben.
Daarmee wil ik aantonen dat je gerust NEO kunt bouwen, zelfs op locaties die zo bekend zijn en dat je mensen kunt laten geloven dat het historisch is, een beetje bedrog is dus niet zo misplaatst!
http://www.beeldbankbrugge.be/photo/thumbs//BRU_001/FOA64.jpg
Markt (100 jaar geleden)
Dat pand op de hoek is tegenwoordig.
http://www.freefoto.com/images/03/02/03_02_70---The-Markt--Brugge-The-Marketplace--Bruges_web.jpg?&%3Bk=The+Markt%2C+Brugge+%2F+The+Marketplace%2C+Bruges
Langs de andere kant en dan kom ik terug op het MoH (om nog even duidelijk te maken om welk gebouw het gaat).
http://www.erfgoedforumbrugge.be/figuren/OSJ_actie_bijlage_k.jpg
Dit zou komen op een gigantische openluchtparking op slechts 150m. van het Concertgebouw en 100m. van de OLV-kerk te midden het centrum. Hiervoor moest een oud koetsenhuis verdwijnen die weliswaar beschermd was maar geen functie heeft en op zich weinig historische waarde heeft.
Normaal gezien zou dit gebouw al af zijn had men geen tegenstanders gehad. En behoorde dit samen met het concertgebouw tot het erfgoed van begin de 21ste eeuw.
(Enige goeie argument was een te grote parking)
Spijtig dat enkele hardnekkige bekrompen inwoners een hele stad saboteren! Historisch gezien verleggen de grenzen zich constant maar wijzigt architectuur ook constant. Eén tip dat ik kan geven is 'Stop met zo conservatief te zijn en doe eens uw ogen open!'
Ik ben ook niet voor alle nieuwbouwprojecten in de stad zoals bv. het Pandreitje, Biekorf, residentie Minnewater, Forum, Die Keure, ...
En we moeten inderdaad ons HELE centrum historisch ogend houden, maar hier en daar een moderne toets maakt het net zo spannend.
En het historische effect heeft HEEL VEEL invloed op toerisme, dat steek ik niet onder stoelen of banken.
Maar naast het visuele kader van de stad moet er ook beleving zijn, maar als grote werken ook al niet welkom zijn, waar moeten we dan naar toe met ons Brugge? Moeten we serieus vervallen in een boerengat waar alles netjes onder de kerktoren goedgekeurd wordt of mogen we eens internationaal denken en ons daar ook naar gedragen zoals steden als Brussel, Antwerpen, (Gent) dat doen?
Speel Brugge in het buitenland verdomme uit als een aantrekkelijke stad gelegen tussen wereldsteden als Londen, Parijs en Amsterdam (bv. tijdens Olympische Spelen) a.d.h.v reclame in Amerika (de reisduur valt echt wel mee hoor).
En zoals ik al eerder zei en blijf aan vasthouden, zorg voor spektakel op het Kanaaleiland dat is ons Brugse île-de-la-cité! Zet daar een openbaar gebouw neer zoals een bibliotheek.
Centraliseren van de vele bibliotheken, betere bereikbaarheid een toonaangevend gebouw en vooral een ontmoetingsplaats.
Om nog innovatiever te zijn de hele digitale wereld bereikbaar maken met de laatste technologiën en Brugge heeft een sterke troef in handen!
CityVibes March 27th, 2010, 10:41 PM Ik kan alleen maar beamen vank, bedankt voor je mooie pleidooi!
CityVibes April 3rd, 2010, 04:00 PM ‘Bescherm heel Brugge als stadsgezicht' - 03/04/2010
BRUGGE - De actiegroepen Brugge Die Scone, Erfgoedcentrum Brugge, Marcus Gerards en de Groep Katelijnestraat-Visspaanstraat willen dat de binnenstad in zijn geheel als stadsgezicht beschermd wordt. ‘Het is een garantie om Unesco-werelderfgoedstad te blijven.'
Brugge kreeg een delegatie van Unesco over de vloer om na te gaan of de stad dat statuut van Werelderfgoed wel nog verdient. ‘Er werd gesuggereerd dat alleen de Marcus Gerardsstichting een klachtenbrief naar Unesco had gestuurd, maar de actie werd veel breder gedragen dan dat', zeggen de actiegroepen. ‘We willen dat Brugge werelderfgoed blijft.'
Als Brugge als stadsgezicht beschermd zou zijn, zou de stad verplicht zijn om een grondig onderzoek te doen en advies te vragen aan de erfgoeddiensten van het Vlaamse Gewest.
‘De Brugse binnenstad in zijn geheel is nog niet als stadsgezicht beschermd. Nochtans bestaat de wetgeving al voor een dergelijke bescherming', zeggen de actiegroepen. ‘We hebben er geen vertrouwen in dat de stad zelf in alle gevallen alles in het werk stelt om het erfgoed voldoende te beschermen.'
Bron: HNB
-
Ik heb nóg een beter idee: we verkopen de hele stad aan Disney!
Het Kempinsky Hotel kan als kasteel voor Doornroosje dienen, het Belfort is perfect voor Rapunzel en Donald Duck kan in de rijtjes zwemmen!
vank April 3rd, 2010, 04:05 PM En het vervallen kasteel aan het Minnewaterpark kan dan dienen als spookkasteel.
vank April 16th, 2010, 10:34 PM Brugge hot voor Amerikaanse reismarkt
BRUGGE - Het gerenommeerde Amerikaanse reismagazine Smithsonian Institure heeft Brugge opgenomen in hun ‘Top 20 European Destinaton’. Auteur Rick Steves was is zijn artikel bijzonder lovend over de stad met zijn pittoreske kanalen, knappe architectuur en leuke cafeetjes met heerlijk bier. Ook de grote hoeveelheden chocolade kon de Amerikaanse journalist bekoren.
Burgemeester Patrick Moenaert is verheugd met de mooie reclame die het reismagazine maakt voor de stad. ‘Ik ben bijzonder blij dat een gerespecteerd journalist als Rick Steves onze toeristische troeven nog eens goed in de kijker zet’, zegt Moenaert.
Het magazine zelf ligt vanaf 4 mei in de rekken, maar op onderstaande video kan je al de belevenissen van Steves in België bekijken.
Uit Het Nieuwsblad (16 april)
vank April 17th, 2010, 09:29 PM Amerikaanse pers focust op Brugge
BRUGGE - De stad Brugge kreeg deze week heel wat lof van Amerikaanse media. Burgemeester Moenaert (CD&V) is alvast opgezet met de aandacht.
Het reismagazine van het Smithsonian Institution, een wereldvermaard onderzoeksinstituut en museumcomplex in Washington DC, nam Brugge op in de top twintig van Europese reisbestemmingen ‘die je moet gezien hebben'. Auteur Rick Steves bejubelt in een voorbeschouwing op zijn artikel de schilderachtige omgeving, de musea, de architectuur en de culinaire geneugten die de stad kenmerken.
‘Ik ben blij dat een bekend en gerespecteerd reisjournalist zoal Rick Steves de toeristische troeven van onze stad nog eens goed in de kijker zet', zegt burgemeester Moenaert. ‘Andermaal is dit een mooie reclame voor Brugge. Het bevestigt ook dat mensen die hier op bezoek komen, overtuigd worden door de charme en de warmte die onze stad te bieden heeft.'
Ook de New York Times, de grootste stadskrant van de Verenigde Staten én de derde grootste krant van het land, besteedt uitvoerig aandacht aan Brugge. De Breydelstad werd er deze week opgenomen in hun lijst van ‘Great Homes and Destinations' (www.nytimes.com). Journalist Jeff Vandam geeft de Amerikaanse lezers advies en praktische tips om een huis te kopen in Brugge. Hij benadrukt de pracht van de authentieke, historische panden, maar geeft wel mee dat de prijzen niet gering zijn.
Het blijft hoe dan ook allemaal extra publiciteit, waar het Brugse stadsbestuur graag mee uitpakt. ‘Het belangrijkste is dat Brugge internationaal weer goed scoort als reisbestemming', zegt Moenaert. Smithsonian Magazine verschijnt op 4mei.
Vandaag in Het Nieuwsblad.
Goeie reclame in ieder geval :)
Hopelijk de komende jaren nog mooie verbeteringen in het stadweefsel en de rand.
Op vlak van winkelstad en studentenstad heb ik wel de indruk dat we aan het groeien zijn.
Wat misschien nog meer mag uitgespeeld worden is dat culinaire (want in vergelijking met Brussel of Antwerpen lopen we wel heel ver achterop), een plaats nabij de Markt waar het bruist van de gezellige restaurantjes zou wel goed zijn? Misschien de Sint-Amandsstraat?
CityVibes April 17th, 2010, 09:33 PM Daar zijn toch al veel restaurants.
vank April 17th, 2010, 09:43 PM Daar zijn toch al veel restaurants.
Klopt, misschien was ik wat onvolledig.
De Markt is enerzijds al een trekpleister, maar ik zat op dit moment met de Beenhouwersstraat (Brussel) in mijn hoofd (maar dan in een bescheidener vorm).
http://www.hotels-belgium.com/albums/brussels/fotos/brussels-beenhouwersstraatbijnacht.jpg
En toen dacht ik aan het nog meer uitspelen van de Sint-Amandsstraat als restaurantstraatje met een wereldkeuken.
ZoT April 18th, 2010, 02:06 AM Wat misschien nog meer mag uitgespeeld worden is dat culinaire (want in vergelijking met Brussel of Antwerpen lopen we wel heel ver achterop)
Op culinair vlak loopt Brugge achterop??! Brugge is gewoon een culinair walhalla! En da's dan eigenlijk nog zonder al teveel te overdrijven.
vank April 18th, 2010, 03:12 AM Wel we hebben in vergelijking met Nederland misschien iets meer eetvoorzieningen en kwalitatief ook beter.
Het is ook een voordeel om met een 3-sterren restaurant te zitten, 2 zelfs in West-Vlaanderen (komt omdat Michelin de sponsor is van de banden en W-Vl ligt nu éénmaal ver ;), dat was een grapje hé).
Maar zoals ik zei zat ik op het moment van typen met dè culinaire straat van België in gedachten, de Beenhouwersstraat (wat ik persoonlijk heel aangenaam vind, behalve dat je bij iedere 2 zaken wordt aangesproken om te eten).
Ik haalde hier de Sint-Amandsstraat aan (zou ook elders kunnen) om min of meer het voorbeeld van de Beenhouwersstraat in Brussel te volgen, omdat je er met een pleintje zit dat je vol met terrasjes kunt zetten.
En met die wereldkeuken bedoel ik dat je Grieks, Italiaans, Turks, Marrokaans, Indisch, Chinees, Amerikaans, Frans, Spaans, ... enz. allemaal in die ene buurt, naast elkaar, vindt en waar het dan ook bruist van dat culinaire en de cultuur.
Mede dankzij de ligging (gouden gebied) tussen Steenstraat, Markt en Noordzandstraat dacht ik dat het uit kon bloeien tot een echt restaurantstraatje van een hoogwaardig niveau die in de buurt van het Brusselse voorbeeld komt.
Iedereen loopt hier wel te bashen op België. Maar eigenlijk wonen we in een behoorlijk waardevol land.
Bekijk die grandeur van Brussel, Antwerpen, Gent, Brugge, ... maar eens, en dat allemaal op zo'n korte afstand van elkaar.
Gelegen tussen echte wereldsteden als Londen, Parijs en Amsterdam.
Brugge is dat dorpje niet dat velen denken! Brugge is een stad met internationaal karakter en hopelijk wordt dit in de toekomst veel meer zichtbaar.
Als een aantal Amerikanen hier een handelszaak of bedrijf zouden kunnen oprichten staan we misschien terug een beetje verder?
Brugge zal nooit de stad worden waar je een week moet verblijven om 'alles' gezien te hebben. Maar we moeten toch zien te zorgen dat je als toerist wel 2-3 dagen in Brugge kunt verblijven alvorens verder te reizen.
ZoT April 18th, 2010, 12:04 PM Het is ook een voordeel om met een 3-sterren restaurant te zitten, 2 zelfs in West-Vlaanderen (komt omdat Michelin de sponsor is van de banden en W-Vl ligt nu éénmaal ver ;), dat was een grapje hé).
Niet alleen dat 3-sterrenrestaurant, ook al die andere. Ik denk niet dat er in België een stad is met meer sterren dan Brugge. Of misschien Brussel (het hele gewest dan), maar zelfs dat betwijfel ik. En ook van niet-sterrenrestaurants is het zuivere weelde. En daar zitten ook goeie tussen hoor :cheers:
ZoT May 5th, 2010, 10:00 AM Tripadvisor.com: driewerf hoera voor Brugge
Brugge, dinsdag , 4/5/2010. Brugge is op toeristisch vlak andermaal internationaal in de prijzen gevallen. Welgeteld één dag nadat het reismagazine van het vermaarde Amerikaanse "Smithsonian Institute" Brugge opnam in de top 20 European Destinations heeft tripadvisor.com Brugge maar liefst in drie categorieën bekroond, zelfs voor onze stad een nooit geziene prestatie.
Brugge staat op de 23 ste plaats van de beste bestemmingen wereldwijd van 2010 en op nummer 13 binnen Europa. Bovendien geldt Brugge ook de 9e meest romantische bestemming...
Tripadvisor is een user generated content reiswebsite die van meer dan 30 miljoen bezoekers kritieken heeft ontvangen en verwerkt. Het is daarmee één van de meest bezochte reiswebsites ter wereld waar gebruikers hun reiservaringen uitwisselen. Ruim 38% van de bezoekers op Trip Advisor zijn overigens Amerikanen, wat de Brugse opmars des te opmerkelijker maakt, want Brugge heeft op de Amerikaanse markt een relatief minder belangrijke status.
Schepen voor Toerisme Jean-Marie Bogaert is in elk geval de wolken: "Deze erkenning met wereldwijde uitstraling laat Toerisme Brugge toe het felbegeerde logo van Trip Advisor als kwaliteitslabel mee te nemen in de internationale marketing."
bron: Stadsomroep
Chimaera June 3rd, 2010, 10:05 AM Populaire reiswebsite zet West-Vlaamse stad bovenaan
Brugge is 'charmantste stad van Europa'
Donderdag 03 juni 2010 - Auteur: Koen Baumers
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/06/02/bruggepn.jpg.275.jpg
BRUGGE - De populaire reiswebsite 'voor en door reizigers' TripAdvisor heeft een top10 opgesteld van Europese steden die het meeste charme uitstralen. Ons eigen Brugge staat op één, vóór Sienna.
Is Brugge het Venetië van het noorden? Nee, voortaan is Venetië het Brugge van het zuiden. Want Brugge is door de bezoekers van reiswebsite Tripadvisor verkozen tot 'charmantste stad van Europa'. Het middeleeuwse centrum van de West-Vlaamse stad is populairder dan dat van Sienna (Italië). Op nummer drie staat het Catalaanse stadje Sitges, een badplaats op een steenworp van Barcelona.
Wat TripAdvisor exact bedoelt met 'charmant' is niet meteen duidelijk, maar de kans is groot dat 'klein' een basisvoorwaarde is. Want behalve Brugge telt geen enkele stad in de hitparade meer dan 50.000 inwoners. Fontaine-de-Vaucluse spant de kroon met 610 inwoners.
De reiswebsite komt elke week met een top 10 in telkens een andere categorie, al legt de site niet uit waarop ze die telling baseert. TripAdvisor is volledig opgebouwd uit recensies van reizigers en is met 34 miljoen bezoekers per maand een van de grootste reiswebsites ter wereld.
Architecturale goudmijn
Op de website staat Brugge bekend als 'een uitstekend voorbeeld van een middeleeuwse nederzetting die haar historische kader door de eeuwen heen heeft weten te bewaren' en reizigers vinden de stad een 'architecturale goudmijn'. Alleen het weer is wat vervelend, omdat het nooit te voorspellen is, zo schrijven bezoekers van de website. 'Misschien is april wel de beste maand om te gaan: in de lente komt de stad letterlijk en figuurlijk tot leven en bovendien vindt in april het Chocoladefestival plaats.'
Burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) vindt de erkenning een hele eer. 'Die website is duidelijk een medium met smaak. Dit is ongelofelijke publiciteit, zeker als je ziet welke prachtige steden ook in de top 10 staan. Ik denk dat we bewezen hebben dat we geen museum zijn.'
En of dit een zoete wraak is op Gent, dat volgens National Geographic het op twee na meest authentieke centrum heeft? 'Gent heeft zijn troeven, maar Brugge is mooier. Dat vinden die miljoenen bezoekers ook. En ik ken ze echt niet allemaal.' (lacht)
Bron: HNB
Benonie June 18th, 2010, 03:17 PM Knack.be - 18 juni 2010
Unesco legt bom onder Brugge als werelderfgoed
De visitatiecommissie van de Unesco heeft een negatief rapport gemaakt over Brugge als werelderfgoed. In 2000 werd Brugge door de cultuurorganisatie van de Verenigde Naties officieel erkend, maar de stad dreigt dat visitekaartje nu kwijt te spelen.
Eind maart deed een driekoppige delegatie van de Unesco Brugge aan voor een grondige analyse. Het tot hiertoe geheim gebleven Unescorapport, waarvan Knack als eerste de conclusies kon inkijken, heeft het letterlijk over een reeks gevaren die het historische centrum van Brugge bedreigen.
De Unesco-experts onder leiding van de Pool Jaroslav Killian storen zich aan het feit dat er op wettelijk vlak de grootste onduidelijkheid bestaat over de zorg voor het erfgoed. Dit heeft onder meer tot gevolg dat er nogal soepel wordt omgesprongen met wijzigingen aan de stedelijke morfologie in het algemeen en gebouwen met een zogenaamd geringe waarde in het bijzonder. Waardevolle gebouwen dreigen dan weer tegen de grond te gaan.
Kloof Unesco - Brugge
Volgens het rapport werden in en om het stadscentrum nieuwe gebouwen neergepoot met een grote maar weinig verheffende visuele impact op het historische erfgoed, wat wordt aangeklaagd met tekst én foto’s.
Onder meer de situatie aan de Gulden Vlieslaan en aan het Brugse station (waar een kantoren- en appartementencomplex annex winkelcentrum werd opgetrokken onder de naam ‘De balkons van Brugge’) is de Unesco een doorn in het oog. Veel nieuwe ontwikkelingen vormen een bedreiging voor het werelderfgoed, schrijft de cultuurorganisatie, en dat om twee redenen: ze staan vaak haaks op de stedelijke functie van de binnenstad, en ze hebben mogelijk een negatieve impact op het erfgoed dat met verval bedreigd wordt.
De Unesco concludeert dat er een kloof gaapt tussen haar doelstellingen en de manier waarop de stad Brugge aan ruimtelijke en economische ontwikkeling doet.
Snelle maatregelen
De Unesco maant Brugge dringend aan om meer proactief op te treden. De organisatie dringt ook aan op meer direct overleg met de stad. Zo wil de Unesco in samenspraak een algemeen beleidsplan tot stand zien komen, waarin ook andere experts op z’n minst hun advies kwijt kunnen. De Brugse monumentenverenigingen, waaronder de vzw Marcus Gerards van Dries Van den Abeele, worden uitdrukkelijk geloofd vanwege hun professionalisme en inzicht in de materie.
Het Bruge stadsbestuur onder leiding van Patrick Moenaert (CD&V) krijgt met het Unescorapport een heikele kwestie voorgeschoteld. Snelheid is geboden, want tussen 25 juli en 3 augustus komt de Unesco in Brasilia op het allerhoogste niveau samen voor een stand van zaken van het werelderfgoed. Het Brugse dossier zal in de Braziliaanse hoofdstad niet onbesproken blijven.
Karel Cambien
De Klauw June 18th, 2010, 06:48 PM ^^Dat was te denken. De slagzin 'Brugge is geen openluchtmuseum' bepaalde de laatste jaren het beleid (vooral onder invloed van Mercedes Van Volcem) en daar dragen ze nu de gevolgen van.
vank June 18th, 2010, 06:57 PM Zoveel schrijffouten!!!
Ik hoop dat Brugge zijn titel niet verliest, ik ga ook niet met alles akkoord in het centrum.
Maar titel kwijt spelen zou te ver gaan!
Als dat zou gebeuren is het volledig bergaf met Brugge, want nu wordt er nog iets beschermd en voorzichtig omgesprongen. Ik denk dat er plots met gemak ergens een betonnen appartement gebouwd zal kunnen worden in het centrum of de directe omgeving.
Benonie June 18th, 2010, 07:21 PM Als dat zou gebeuren is het volledig bergaf met Brugge, want nu wordt er nog iets beschermd en voorzichtig omgesprongen. Ik denk dat er plots met gemak ergens een betonnen appartement gebouwd zal kunnen worden in het centrum of de directe omgeving.
Zo'n vaart zal het heus niet lopen. De Brugse binnenstad is ook op andere wettelijke manieren beschermd (monumenten, stadsgezichten) en er zijn strenge stedenbouwkundige voorschriften. Daarvoor heb je UNESCO niet nodig.
We hebben heel wat oude en gaaf gebleven binnensteden die niet op de Werelderfgoedlijst prijken, en ook die worden niet platgegooid voor nieuwbouw-appartementen.
En in Brugge beseffen ze maar al te goed de waarde van hun erfgoed.
Maar waakzaamheid blijft geboden. Onder het mom van "modern moet kunnen" vind ik er bijvoorbeeld de Gentse Kuip de laatste jaren op achteruitgaan.
vank June 18th, 2010, 08:03 PM Ik ben ook voorstander om het centrum in de mate van het mogelijke te behouden.
Maar stadskankers die nieuw leven ingeblazen worden door herbestemming en zelfs bepaalde delen nieuwbouw moeten zeker kunnen. (Het zorgt trouwens voor een nieuwe wind).
Openluchtparkings in het historisch hart kunnen voor mij ook al niet, als daar een prachtig project voor op tafel komt vind ik dat het kansen moet krijgen. Het MoH zou een bepaalde stempel op Brugge gedrukt hebben, een speciale architectuurstijl, gewaagd en tijdloos.
Her en der een NEO-project moet ook kunnen, en daar opteer ik in de meeste gevallen ook voor.
Maar kijk, Brugge is een stad!
Je kunt niet verwachten dat we vanaf 2002 plots een stop zetten op het centrum en de rand. Onze geschiedenis werd geschreven door vernieuwing. Een hele rivier werd 'verbouwd' tot kleine kanaaltjes, het Minnewaterpark was vroeger hét centrum van de economie en nu een prachtig park, de Schouwburg was een prestige project en was ook vernieuwend, het concertgebouw. En vandaag de dag zijn ze zo bekend dat de Bruggeling én de toerist er van houdt.
Als we nu 'Nee' zeggen dan houden we potentiële én essentiële zaken in de toekomst tegen.
Brugge is meer dan dat historische stukje binnen de Vesten, men moet ruimer durven denken.
Deelgemeenten kunnen ook ontwikkeld worden, en dat is niet abnormaal want anders waren Londen, Parijs, Amsterdam ook niet wat ze nu waren. Het is enkel in Brugge dat men denkt in termen van alles wat binnen de Vesten ligt is Brugge.
Volgende gebouwen (prestigeprojecten) zijn ook landmarks geworden voor volgende steden:
Opera House (Sydney)
Guggenheim museum (Bilbao)
...
Daaraan zie je dat recente architectuur (laatste 50 jaar) ook erfgoed kan zijn. En dat kan zelfs een gewoon appartement aan de ring zijn.
Iedere eeuw levert zijn meerwaarde.
Hier gaan we toch niet stoppen???
ZoT June 18th, 2010, 08:37 PM Als Unesco meent zich te moeten moeien met wat zelfs buiten de binnenstad, zoals aan het station (eigenlijk nog ten zuiden ervan), gebeurt, dan vind ik dat ze hun titel mogen hebben. Zoals Benonie zegt, hebben we geen Unesco nodig om onze binnenstad te bewaren; ze is vóór 2000 ook altijd goed bewaard gebleven (al valt hier een paar dozijn kanttekeningen bij op te maken, maar daar ga ik nu niet verder op in), en dat was toen ook zonder Unesco.
Ik hoop echt dat de stad omtrent de projecten aan het station niét zal plooien. Want als ze dat wel doet, dan is de slagzin 'Brugge openluchtmuseum' misschien wel geen echte dooddoener meer.
vank June 18th, 2010, 11:42 PM Brugge zit een beetje gevangen met de titel dat klopt, maar langs de andere zijde is ze een zeer sterke troef.
En akkoord met het historische hart moet je zorgvuldig omspringen.
Maar Unesco moet ook begrijpen dat het hier om een stad gaat, en het dus ook normaal is dat daar al eens iets van bebouwing boven de bomen gaat uitsteken.
40m. is de max. bouwhoogte aan het station, en dat is een ideale hoogte vind ik naarmate men meer naar Ten Briele gaat mag men al eens een uitstekertje hebben naar 50m. en dat hoeft daarom niet de huidige skyline aan te tasten maar eerder te versterken en dat zie je NIET vanuit het centrum.
Als men bovendien heel streng gaat beoordelen op architectuur dan krijg je zelf nog een extra kracht want dan loop je van een middeleeuws centrum door het park over naar een nieuw stadsdeel van de 21ste eeuw.
En laat ons daar dan wat grootschaligere activiteiten plaatsvinden zoals bv. het Kamgebouw, Beursgebouw, Theaterzaal, uitgaansmogelijkheden, ...
Die 3 torens (Belfort, Sint-Salvators en OLV kerk) zullen ook ooit tot wrevel gezorgd hebben in Brugge, want je moet rekenen dat het ook 80m. tot 123m. is.
Het waren religieuze gebouwen die vroeger aan de skyline te zien waren. Vandaag de dag zijn het kantoren, appartementen en andere constructies, en dat hoeft daarom niet lelijk te zijn!
Waar het hem zit is het feit dat in België veel bouwblunders gemaakt zijn, mensen hebben daar slechte herrineringen aan en als ze zoiets opvangen beginnen de wildste verhalen zich te verspreiden waardoor je nog een grotere afkeer kweekt.
Hier op het forum zijn we natuurlijk allemaal wel architectuurliefhebbers en hoogbouwfans, maar niet iedereen is dat (en dat begrijp ik ook) toch wil ik die mensen meegeven niet conservatief te zijn en ook eens hedendaagse architectuur een kans te geven want renaissance, barok, gotiek, belle-epoque, art-deco, art-nouveau, modernisme, ... waren ook ooit hedendaagse kunststromingen.
vank June 19th, 2010, 10:30 AM Uit Het Nieuwsblad van vandaag
'Stadscentrum Brugge moet volledig worden beschermd'
BRUGGE - In het rapport van de visitatiecommissie vraagt Unesco dat Brugge volledig wordt beschermd als stadsgezicht. Daarnaast geeft de erfgoedorganisatie nog een karrenvracht andere aanbevelingen.
De delegatie die in maart een bezoek aan Brugge bracht, is niet mals in haar rapport. Zo worden er heel wat bedenkingen geformuleerd bij recente bouwprojecten, zoals het geplande rijksarchief aan de Predikherenrei, de hoogbouw aan het station en het Casselberghotel.
Ook al investeert Brugge heel wat in het restauratiebeleid, er zijn volgens Unesco te veel gevaren voor het behoud van de historische stadskern. Ook de verhuis van heel wat administratieve diensten naar het station zit hen dwars, omdat zo heel wat historische panden leeg komen te staan.
De Werelderfgoedorganisatie wil een soort adviesraad van deskundigen aanstellen die alle nieuwe projecten in de beginfase moet beoordelen. Verder vindt Unesco het ook raadzaam dat het volledige stadscentrum beschermd wordt als stadsgezicht. Vooral dié maatregel zal wellicht tot heel wat verhitte discussies leiden.
Haast geboden
Andries Van den Abeele van de Stichting Marcus Gerards is alvast verheugd met het advies van Unesco. 'De volledige bescherming van Brugge als stadsgezicht is een noodzaak. Het is de enige manier om de vele bouwprojecten die vaak onbegrijpelijk worden goedgekeurd, tegen te houden.'
Van den Abeele vindt niet dat de volledige bescherming een overdreven maatregel zou zijn. 'Dat betekent niet dat er geen nieuwe projecten meer mogelijk zijn, maar het schepencollege zal nu meer rekening moeten houden met bepaalde adviserende organen. Dat is in het verleden niet gebeurd, waardoor heel wat waardevolle gebouwen verloren zijn gegaan.'
De Stichting hoopt dat het Brugse stadsbestuur rekening zal houden met het advies. 'Ik hoop dat ze snel de ernst van de situatie zullen inzien, en bij Vlaams minister Bourgeois zullen aandringen op de volledige bescherming als stadsgezicht. Wij hebben de minister alvast schriftelijk opgeroepen om hier werk van te maken. Daar is trouwens haast bij, want anders zou het wel eens kunnen dat Unesco binnen één à twee jaar de titel van Erfgoedstad gewoon afneemt.'
De vraag is nog maar of het stadsbestuur die mening volgt. Schepen Mercedes Van Volcem drukte al haar twijfels uit over het rapport.
'Wat moet er dan gebeuren met een aantal vervallen gebouwen in de binnenstad? Het kan niet de bedoeling zijn om alles op die manier zomaar te blokkeren, waardoor we niets zouden kunnen doen aan de lelijke eendjes binnen het stadsgezicht.'
Burgemeester Moenaert en de andere bevoegde schepenen houden momenteel de lippen stijf. 'De voorstellen van Unesco worden eerst in alle sereniteit onderzocht op de wenselijkheid en haalbaarheid, in functie van een normaal bestuur van een succesvolle historische stad in de 21ste eeuw', klinkt het.
SuburbanWalker June 23rd, 2010, 12:18 AM Dat UNESCO zo niet rond de pot draait en gewoon klaar en duidelijk zegt dat ze willen dat Brugse binnenstad formeel een Bokrijk wordt en dat de inwoners ervan in feite in de weg lopen.
ZoT June 23rd, 2010, 07:53 PM Bourgeois tegen bescherming stadsgezicht Brugge
Brugge - Vlaams Minister Geert Bourgeois vindt het geen goed idee om de Brugse binnenstad helemaal als stadsgezicht te beschermen. Unesco stelt voor om dat wel te doen en dat onder impuls van een aantal Brugse erfgoedverenigingen die niet tevreden zijn met enkele nieuwbouwprojecten in Brugge.
Dynamiek
In Brugge zijn nu al 500 monumenten beschermd op een totaal van 10.000 gebouwen en dat is heel wat, zegt de erfgoedminister. De volledige bescherming zou de dynamiek van het stadscentrum in de weg staan en bouw- of verbouwingsaanvragen onnodig ingewikkeld maken. Bourgeois stelt voor om een beheersplan op te stellen waarin bepaalde stukken van de stad eventueel kunnen worden geklasseerd als stadsgezicht. (ND)
bron: KW
vank June 23rd, 2010, 09:53 PM Ik ben ook geen voorstander van een bescherming van het stadsgezicht en ik zal vertellen waarom.
Welke waarde straalt Forum (Niklaas-Desparsstraat), hoofdingang van het congrescentrum Oud Sint-Jan, Novotel, Crowne Plaza, Die Keure en ga zo maar door uit?
In dat opzicht vind ik Hotel Casselbergh wel geslaagd en net deze zorgt er dan voor dat de emmer overloopt!
Als je het stadsgezicht gaat beschermen dan wordt al die waardeloze troep (want zo durf ik het gerust omschrijven) mee beschermd.
Terwijl men in de toekomst deze locaties netjes kan herontwikkelen al dan niet in een historiserende neo-stijl.
Blijf Brugge beschermen als werelderfgoed en laat UNESCO een beslissing meenemen in bouwprojecten in het centrum.
Wat aan de ring komt kan ook nog binnen die perimeter vallen, maar iets wat (al) 200m. buiten het centrum valt moet materie zijn voor het stadsbestuur en omwonenden.
Een nieuwe stad ontwikkelen naast de oude zie ik nog de meest logische manier, dat wil niet zeggen dat we historisch Brugge de rug toekeren!
Integendeel, we zorgen alleen voor een extra troef waarbij grootschalige activiteiten zoals we ze kennen in allerlei andere (groot)steden zoals kantoren, scholen, wonen, ... meer geconcentreerd worden op een nieuwe locatie en we het historische hart onaangeroerd kunnen laten.
Om maar een voorbeeld te noemen.
Londen ontstond oorspronkelijk aan de Thames en dat is het deel dat nu The City genoemd wordt. Maar maak je geen illusies dat is niet waar de Big Ben of Buckingham Palace staat (Westminster).
(The city kennen we van The Tower of London, The Gherkin, St. Pauls Cathedral)
Ik keer even 450 jaar terug in de geschiedenis om een toch enigszins realistisch beeld te scheppen.
Eind de 16de eeuw had je een stadje omringd door weilanden, waar vandaag de dag de Tower Bridge staat stonden een paar huizen met wat bomen rond omsingeld door een gigantisch landschap in het noorden en oosten.
Southwark had een heel klein stukje waar bebouwing was, voor de rest was er niets.
De wijk Bloomsbury (prachtige wijk trouwens) waar je aankomt in het wereldberoemde St. Pancras Station was een koeienveld. Westminster dat tegenwoordig samen met Soho de meeste toeristen trekken waren er nog niet buiten enkele huisjes en boerderijen, het grootste deel van deze wijken kwamen er maar in de 17de eeuw.
Zelfs de vijfhoek van Brussel is meer dan het historisch centrum.
Waarmee ik maar wil zeggen, laat ons de stad ook eens uitbreiden en niet enkel het centrum de hemel inprijzen en als kindje vasthouden.
Kleine kindjes worden groot, maar Brugge blijft een moederskindje!
Laat delen in de rand herontwikkelen en geef architecten de kans om te freewheelen, dat leidt tot verrassende nieuwbouw. Mits een goeie structuurplanning en visie kun je hier heel levendige en aangename stadswijken realiseren.
-- Nog eens aanpassen --
Wat men nu doet is het volgende.
We hebben ons historisch centrum, de rand (deelgemeenten) zullen we houden voor mensen die zo dicht mogelijk bij Brugge willen wonen (spreekt men over Brugge, dan spreken ze over het centrum).
Daaraan kun je zien dat je enerzijds centrum hebt en anderzijds de rand.
En men verkaveld maar om mensen te laten wonen.
Hier ontbreekt de lange termijnvisie, en dat vind ik jammer.
N.V. June 26th, 2010, 10:20 AM Brugge luistert naar Unesco en beschermt binnenstad
zaterdag 26 juni 2010
BRUGGE - Brugge gaat ermee akkoord om een groot deel van haar binnenstad te beschermen als stadsgezicht. Dat was een van de aanbevelingen die Unesco deed na haar bezoek van een paar maanden geleden.
Het oudste stuk van de Brugse binnenstad moet beschermd worden als stadsgezicht. Die vraag zal het Brugse stadsbestuur richten aan de Vlaamse overheid. Het gaat om een gebied dat zo'n 78 hectare groot is, het toeristische en commerciële hart van de stad zeg maar.
‘Er moet nu onderzocht worden of dat haalbaar en werkbaar is', zegt Luc Constandt, hoofdingenieur van de dienst Ruimtelijke Ordening in Brugge. ‘Binnen de zone willen we een klein aantal storende gebouwen aanmerken met een asterix, die niet in aanmerking komen voor bescherming. Maar in principe geldt dan voor de rest van het stadsgezicht dat slopen niet meer mogelijk is. En Vlaanderen zou van dan af ook voor elk dossier in de binnenstad advies moeten geven.'
Met de vraag tot bescherming komt Brugge tegemoet aan een van de aanbevelingen van Unesco, dat een paar maanden geleden een delegatie op bezoek stuurde naar Brugge om na te gaan hoe de stad omging met zijn statuut als Werelderfgoed.
‘Het voorlopige rapport daarover is positief', zegt de Brugse burgemeester Patrick Moenaert (CD&V). ‘Jammer dat Unesco is gekomen naar aanleiding van een klachtenbrief (van een aantal actiegroepen, red.), want zo is Brugge ten onrechte in het defensief gedrongen. Nochtans is heel West-Europa jaloers op hoe wij hier in Brugge met onze historische gebouwen omgaan.'
Brugge gaat ook in op een andere vraag van Unesco: die om een onafhankelijk adviescomité op te richten dat moet adviseren over grote bouwprojecten. ‘We moeten wel zien hoe dat nieuwe orgaan zich zal verhouden tot de bestaande adviesgroepen, zoals de commissie Stedenschoon', zegt de Brugse schepen van Ruimtelijke Ordening Mercedes Van Volcem (Open VLD).
‘We hoeven niet bang te zijn voor Unesco', zegt Van Volcem. ‘De aanbevelingen die ze doen, zijn geen terechtwijzingen. Van een dreiging om ons label ‘Werelderfgoed' af te nemen, is helemaal geen sprake. Er is veel kans dat het rapport zelfs nooit besproken wordt op het wereldcongres in Brazilië in juli, net omdat het maar om aanbevelingen gaat en omdat er veel andere punten op de agenda staan daar.'
Mij persoonlijk lijkt dit geen onverstandige keuze. Laat ik ook nog even duidelijk maken dat een beschermd stadsgezicht slechts een zeer lage vorm van 'klassering' is die enkel het straatbeeld en geen individuele gebouwen probeert te bewaren. Het blijft hoe dan ook mogelijk om ingrepen te doen, echter wel altijd in harmonie met en zonder de afbraak van de waardevolle elementen. In wezen zal het dus weinig veranderen met dat verschil dat ook het niet-beschermd waardevol erfgoed vanaf nu gewaardeerd zal worden.
500 beschermde monumenten lijkt veel maar is belachelijk weinig voor een stad als Brugge. Op die manier wordt die leemte toch enigszins, op een betaalbare wijze, opgevangen en zullen ook verschillende neogotische maar ook nog diverse zeventiende eeuwse barokke en achttiende eeuwse classicistische gebouwen eindelijk definitief verankerd worden in het stadsbeeld. Al de waardeloze troep tussen die gebouwen kan dan op een gepaste manier worden ingevuld met nieuwbouw.
De Klauw June 26th, 2010, 02:15 PM ^^Probleem is dat nieuwbouw in België zelden kwalitatief is. Persoonlijk heb ik dan nog liever een immitatie gotisch gebouwtje uit de jaren '60 dan het zoveelste nieuwe appartement. Je zegt zelf dat 'een beschermd stadsgezicht' een erg lage bescherming biedt. Appartementen kan je er niet mee tegenhouden. Hoogstens zal men wat immitatie-elementen aan het ontwerp toevoegen wat dan eigenlijk nog erger is dan wat er stond.
taboe June 26th, 2010, 07:50 PM Dat ze in Brugge trots zijn op hun historisch erfgoed, is alleen maar toe te juichen, maar bij dit soort uitspraak:
Binnen de zone willen we een klein aantal storende gebouwen aanmerken met een asterix, die niet in aanmerking komen voor bescherming
zie ik toch het beeld voor me van een oude man die in zijn tuintje het onkruid verwijdert. De kans bestaat dat de ontwikkeling van de stad heel onnatuurlijk en steriel zal verlopen. Ik vraag me bv af welke die 'storende gebouwen' zijn en of ze uit cultuurhistorische dan wel uit kleinburgerlijke motieven als storend worden aanzien...
ZoT August 7th, 2010, 09:31 AM Vlaams bouwmeester vindt eisen Unesco verstikkend voor Brugge
Brugge - Brugge doet er goed aan een commissie van experten samen te stellen, die zich uitspreekt over alle bouwprojecten en de aanpak van de publieke ruimtelijk in de binnenstad. Dat vindt ook Peter Swinnen, kersvers Vlaams bouwmeester. De Brusselse architect vindt wel ook dat de bescherming als stadsgezicht verstikkend kan zijn voor Brugge. De Vlaamse bouwmeester mengt zich zo voor het eerst in het woelige debat over hoe het nu verder moet met Brugge.
“Ik denk dat een stad zich maar kan ontwikkelen, als ze leeft,” zegt Swinnen. “En ik wil daarbij graag het onderscheid maken tussen een levend en een dood stadsgezicht. Als we hier kijken, dan zie je dat dit een levende stad is, dat hoor je ook. Brugge is ook een van de belangrijkste steden van de regio hier. Een dood stadsgezicht, dat is bv de Mont Saint-Michel. Dat is een afspiegeling van een stad, da’s geen stad meer.”
De deadline en eisen van Unesco vindt de bouwmeester een gevaarlijke evolutie, want die kunnen de stad op termijn wurgen.
“De middeleeuwse structuur, dat is typisch, daar mag niet aan geraakt worden, dat is werelderfgoed. Maar dan heb je de invulling, zowel voor open ruimte als voor het bebouwde. Bij Brugge is dat onmogelijk om er een stadsgezicht van te maken, nogmaals, omdat dat het leven eruit zal zuigen. Zelfs delen van de stad vrijwaren voor bescherming, lijkt met niet de goede piste.”
Eind augustus zit de nieuwe Vlaamse bouwmeester samen met het stadsbestuur van Brugge, om al een aantal dossiers te bekijken.
bron: KW
Krookpunt August 7th, 2010, 09:42 PM "Een dood stadsgezicht, dat is bv de Mont Saint-Michel." Zelden zo'n ongelukkige uitspraak gelezen. Alsof storende nieuwbouw niet verstikkend kan zijn.
smok August 8th, 2010, 12:22 AM Zou die commissie dan hetzelfde doen als wat de Brugse Commissie Stedenschoon vandaag al doet (ik heb geen idee wie er in zit, maar ik neem aan dat die mensen ook weten waar ze mee bezig zijn)
En over stadsontwikkeling:
Het hoofdstuk "Over steden en mensen" in "Architettura povera / De kunst van het gewone" van Alfredo De Gregorio omschrijft mijn idee daarover.
Samengevat staat daarin dat er moet gewerkt worden vanuit een identiteitsanalyse van de stad of het stadsdeel waar het project terecht komt. De stedelijke identiteit is belangrijker dan het ego van de architect of opdrachtgever.
De Klauw August 22nd, 2011, 10:52 PM Zopas keek ik nog eens in het geoloket (http://geo-vlaanderen.agiv.be/geo-vlaanderen/landschapsatlas/?startup=brl(%22go2obj%22,%22%22)) naar de gebieden die officieel beschermd zijn als stadsgezicht.
Het viel mij toch wel op hoe weinig van Brugge beschermd is als stadsgezicht. Ik schrik er zelfs een beetje van. Ik leefde in de veronderstelling dat een flink deel beschermd stadsgezicht is maar in werkelijkheid gaat het enkel om een paar kleinere gebieden rond bestaande monumenten:
http://img543.imageshack.us/img543/6783/landschapsatlasaocsrv88.png
Dus zelfs niet eens de Markt of de Burg. Daarom begrijp ik de kritiek niet op de suggestie van UNESCO om de ganse binnenstad of toch tenminste de waardevolste delen beschermd stadsgezicht te maken.
Volgens mij wordt verkeerdelijk de indruk gewekt dat dit zou betekenen dat alles in de binnenstad dan beschermd is. Dat is geenszins waar: volgens de huidige regels betekent het slechts dat nieuwbouw aan bepaalde aanpassings- en vormvereisten onderwerpig is.
Alle grotere steden lijken aan hetzelfde kwaaltje te leiden. Momenteel zijn het vooral kleinere dorpen die beschermd worden middels de beschermde stads/dorpsgezicht-regeling. Ook in Gent en Antwerpen is het aantal dergelijke gebieden beperkt.
Als het aan Geert Bourgeois ligt gaat de bestaande erfgoedwetgeving trouwens grondig op de schop. Er wordt onder meer gesproken over het afschaffen van de huidige stads- en dorpsgezichten. Ik zou dit jammer vinden want ik zie er het nut wel van in. Alleen moet er iets gedaan worden aan de huidige werking. Want met het huidige beleid kan je net zo niets beschermen. Als je ziet dat er zelfs in zones die beschermd stadsgezicht zijn lustig appartementen kunnen gebouwd worden.
Ik denk dat het geheel strenger moet worden. Allereerst zouden van alle panden die op de VIOE-lijst staan én in een beschermd stads/dorpsgezicht liggen tenminste de gevel gevrijwaard moeten worden. Voorst zou er ook wat meer naar de materialen gekeken mogen worden. Beton of glas in een omgeving met enkel oude bakstenen gebouwen vloekt nogal. In zo'n geval zou de bouwer verplicht moeten worden de vorm van het oude pand te respecteren én ook voor baksteen te kiezen.
Chimaera October 16th, 2011, 10:17 AM Brugge is veertiende beste stad ter wereld
zondag 16 oktober 2011, 08u34
Auteur: Tom Decock
BRUGGE - Brugge is door de lezers van het Amerikaanse reismagazine ‘Conde Nast Traveler’ verkozen tot veertiende beste stad ter wereld. Brugge is daarmee ook de beste stad in België en de Benelux. Brugge scoort met een score van 81,7 net iets minder dan lichtstad Parijs. De lezers verkozen het Australische Sydney tot beste stad ter wereld met een score van 85,1.
Jaarlijks houdt ‘Conde Nast Traveler’ een poll onder haar lezers naar de beste stad ter wereld. Voor dit jaar zijn iets meer dan acht miljoen stemmen uitgebracht. De steden werden beoordeeld op gastvrijheid, de kwaliteit van de hotels en restaurants, het culturele aanbod, de aanwezige attracties en de shoppingmogelijkheden.bron: Het Nieuwsblad
vank February 10th, 2012, 01:07 PM Brugge geprezen als romantische middeleeuwse stad
BRUGGE - Het Amerikaanse maandblad The Atlantic heeft Brugge opgenomen in zijn top-24 van meest romantische steden ter wereld. Brugge, dat in de lijst het gezelschap krijgt van wereldsteden als Parijs, New York en San Francisco, wordt door The Atlantic omschreven als een van Europa's mooiste middeleeuwse steden. 'The Atlantic is een kwaliteitsblad dat over de hele wereld door duizenden mensen wordt gelezen. Die lezers kunnen nu ook ontdekken dat Brugge uniek is', zegt burgemeester Patrick Moenaert (CD&V).
Toerisme Brugge laat nieuw beleidsplan opstellen
BRUGGE - Toerisme Brugge heeft aan studiebureau WES gevraagd om een nieuw beleidsplan op te stellen. Het plan moet aantonen welke prioriteiten belangrijk zijn voor de stad.
Het West-Vlaams Economisch Studiebureau (WES) is begonnen met het opstellen van een nieuw strategisch beleidsplan voor de komende vijf jaar. 'Dat is nodig om in de toekomst de juiste prioriteiten te kunnen stellen voor ons toeristisch beleid', zegt schepen van Toerisme Jean-Marie Bogaert (N-VA). 'Zo'n plan moet leiden tot nieuwe doelstellingen op vlak van marketing en ervoor zorgen dat we klaar zijn voor nieuwe uitdagingen in een sector die snel evolueert. Daarbij streven we ook naar evenwicht tussen het economisch belang van toerisme voor de stad, en de leefbaarheid voor de bewoners.'
Buitenlandse expertise
Voor de opmaak van het plan wordt ook een beroep gedaan op buitenlandse expertise. Zo werden Dieter Hardt-Steymayr, directeur van Toerisme in het Oostenrijkse Graz, en Eduard Pieter Oud, directeur van het Amsterdam Tourist & Convention Bureau, uitgenodigd om hun visie op het toeristische beleid te geven. 'Voor toeristen is een eerste indruk ontzettend belangrijk, en wat mij opviel is dat het museaal karakter van de stad heel groot is', vindt Eduard Pieter Oud. 'Ook het toeristische karakter is enorm uitgesproken, met veel chocoladewinkels. Er kan dus nog gewerkt worden aan het evenwicht tussen wonen en toerisme. Aan de andere kant heeft Brugge heel wat troeven in handen, waar ook een stad als Amsterdam kan van leren. Zo kunnen we veel opsteken van de kwaliteit van jullie hotels. Op toeristisch vlak scoort de stad sowieso al erg hoog.'
Het beleidsplan moet tegen de zomer voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
Het Nieuwsblad - 10 februari
De Klauw February 10th, 2012, 01:55 PM 'Evenwicht tussen het economisch belang van toerisme voor de stad'. Moet ik dat lezen als 'de wil om appartementen te bouwen in het centrum' versus 'de wil om de historische panden te behouden voor de toeristen'?
Ik hoop vooral dat het geen vrijbrief is om historische panden te slopen buiten het toeristisch centrum.
ZoT February 10th, 2012, 07:45 PM Ik hoop vooral dat het geen vrijbrief is om historische panden te slopen buiten het toeristisch centrum.
Hoe kom je daarbij?! In Brugge staan ze al net iets verder dan déze kwestie...
De Klauw February 10th, 2012, 08:06 PM ^^O ja? Mercedes Van Volcem zou niet liever willen.
ZoT February 10th, 2012, 09:06 PM ^^O ja? Mercedes Van Volcem zou niet liever willen.
Denk je nu echt dat die waardevolle panden zou laten neerhalen voor appartementen? :)
De Klauw February 11th, 2012, 10:44 PM ^^Zeker. Een appartementsgebouw van 4 verdiepingen brengt nu eenmaal meer op dat een traditioneel woonhuis. Mercedes is en blijft een liberaal. Het begint al bij de bepaling wat 'waardevol' is en wat niet. Ik denk dat veel projectontwikkelaars in Brugge daar enkel het beschermd erfgoed onder verstaan.
vank February 12th, 2012, 02:02 PM Ik denk mocht je een waardevol huis slopen in de binnenstad dat je wel heel wat protest zal krijgen van omwonenden en enkele actiegroepen. In dat geval is dat volledig terecht, hier op het forum zul je ook wel kritiek kunnen lezen.
(De druk van projectontwikkelaars zal inderdaad groot zijn, maar ik denk dat we er nog mooi van gespaard blijven in het centrum zelf)
Mercedes sloopt inderdaad gebouwen in het centrum, maar heel vaak zijn dat gebouwen die weinig waardevol zijn.
Voorbeelden:
- Zonnekemeers (http://maps.google.be/maps?hl=nl&ll=51.202541,3.222342&spn=0.007556,0.021136&t=h&z=16&layer=c&cbll=51.202549,3.222454&panoid=KKSyFV_XuUa7uSraJNS_3g&cbp=12,304.36,,0,-13.16)
- Katelijnestraat (http://maps.google.be/maps?hl=nl&ll=51.203406,3.224886&spn=0.001902,0.005284&t=h&z=18&layer=c&cbll=51.203406,3.224886&panoid=-_5qjnmyRvGBaLUXkneYqg&cbp=12,15.06,,0,-20.92)
(De Gouden Boom is het ergste project denk ik? In die zin dat die woningen die gesloopt werden wel nog gerenoveerd konden worden. En dan van enkele jaren geleden Forum (Niklaas Desparsstraat) waar vroeger een bioscoop zat)
Een project waar veel protest opgekomen is is het project langs de Gulden-Vlieslaan, maar dat project was nog van de voorganger. Van Volcem heeft daar niets mee te maken. (Maar wat daarvoor moeten wijken is vond ik ook niet speciaal!)
Probleem
Het probleem ligt zich volgens mij gewoon in het feit dat de binnenstad van Brugge enorm duur is om te wonen.
De hotelstop werd in het leven geroepen omdat in bepaalde gebieden hotels gingen domineren boven de eigenlijke inwoners en dat zou heel de verhouding uit elkaar trekken.
Door die hoge woningprijzen heb je heel wat ouderen in de woningen en jonge gezinnen kunnen dit al niet betalen waardoor je met een serieuze vergrijzing kampt in Brugge de komende jaren.
Doorgaans zijn die oudjes ook heel conservatief waardoor er geen schwung in de stad zit en dat vertaalt zich dan weer op economie en toerisme.
Waarschijnlijk is het daar dat ze aan willen werken?
Brugge zit ook met het probleem dat ze de stad beschouwd als alles wat de historische binnenstad is, en die denkwijze is ook voorbijgestreefd.
Brugge is inmiddels de stad niet meer van 400 jaar geleden. De huidige groeipolen liggen in de periferie, en die worden nu onvoldoende aangewend.
Het is buiten de stad dat je nog betaalbare woningen kunt bouwen!
Ik denk niet dat het probleem bij Mercedes Van Volcem ligt, want zij heeft wel ambitieuze ideeën. Het is het stadsbestuur die krampachtig vasthoudt aan het oude.
En je hoeft toch geen oude herenhuizen te slopen om een jonge en moderne stad te hebben? (Integendeel, wat er is moet bewaard worden!)
Maar op vlak van toerisme wendt Brugge maar één troef aan en dat is het historische. Qua winkels heb je exact hetzelfde aanbod zoals in alle Vlaamse steden, dus daar moet je al een eigenheid verwerven.
Ik denk dat een groots gezien masterplan en een hedendaagse/architectonisch vernieuwende wijk misschien een nieuwe trend in gang kan zetten. Zodat je naast een historisch centrum een wijk hebt met heel vernieuwende architectuur, kijk eens naar een stad als Valencia.
ZoT February 13th, 2012, 12:16 AM ^^Zeker. Een appartementsgebouw van 4 verdiepingen brengt nu eenmaal meer op dat een traditioneel woonhuis. Mercedes is en blijft een liberaal. Het begint al bij de bepaling wat 'waardevol' is en wat niet. Ik denk dat veel projectontwikkelaars in Brugge daar enkel het beschermd erfgoed onder verstaan.
Concrete voorbeelden dan graag...?
taboe February 25th, 2012, 01:12 AM UIt de NY Times :cheers::
36 Hours: Bruges, Belgium
A Weekend in Bruges: Beyond Cobbled Lanes and Medieval Canals
The portrayal of Bruges in the 2008 dark comedy “In Bruges” was of a fairy tale city so dull it nearly drove Colin Farrell’s character mad. “Maybe that’s what hell is: the entire rest of eternity spent in Bruges,” he concludes in the closing scene of the film (the sanitized version, that is). In reality, the charming capital of West Flanders in northwestern Belgium is indeed tranquil, with swans gliding along medieval canals and cobblestone lanes dotted with lace shops and quiet cafes. But Bruges now has much more to offer. Ambitious restaurants are run by talented young chefs, and creative chocolate shops stock the confections of experimental chocolatiers. New and renovated museums are opening their doors and, after dark, local beer pubs offer mind-boggling selections of rare Belgian beers from the region’s celebrated breweries. Hell? Hardly.
Jock Fistick for The New York Times
1. WONDERLAND WANDER
Much of the enchanting city center is truly reminiscent of a fairy tale, with stone footbridges spanning picturesque canals and cobblestone streets curving past turreted manor houses. To see the prettiest parts of this medieval wonderland, wander along the Dijver canal, which snakes through town, making sure to end your stroll at Markt, the main square dominated by a 13th-century belfry. The energetic can spiral up the bell tower’s 366 steps for a view over the city, but first exercise the panoramic capability on your camera at ground level: the neo-Gothic courthouse, the belfry itself and the quaint gabled buildings ringing the square.
5 p.m.
2. CHOCOLATE TASTING
With the absurdly high concentration of chocolate shops in town, it may seem as if every other storefront is peddling piles of pralines and trays of truffles. When succumbing to this temptation, seek out Bruges’s most innovative spots like Dominique Persoone’s shop, the Chocolate Line (Simon Stevinplein 19; 32-50-34-10-90; thechocolateline.be), packed with creative confections and fanciful flavor combinations like bitter ganache with vodka, passion fruit and lime. At the newcomer BbyB (Sint-Amandsstraat 39; 32-50-70-57-60; bbyb.be), however, the emphasis is on taste without tricks. Opened in October 2010, the sleek, all-white store is stocked with simple bars of fine Belgian chocolate wrapped in Pantone-style numbered boxes; try No. 15 with milk chocolate, hazelnut and babelutte (a regional caramel-like candy) or No. 50 with dark chocolate, tonka beans and lemon.
8 p.m.
3. THREE STARS ARE SHINING
The latest buzz in the world of Belgian gastronomy surrounds neither chocolate nor beer, but rather the elegant little restaurant Hertog Jan (Torhoutsesteenweg 479; 32-50-67-34-46; hertog-jan.com). In November, it was awarded a third Michelin star, becoming only the third restaurant in the country to earn this honor. If you can snag a table in the minimalist dining room, expect a parade of beautiful, pared-down plates from the chef Gert De Mangeleer, ranging from sea scallops with veal marrow, thin slices of Jerusalem artichoke and tiny dollops of herring eggs, to luscious Limousin lamb served candied with turnips and lemon myrtle. The five-course set menu is 115 euros, or $150 at $1.30 to the euro, excluding drinks.
Saturday
9 a.m.
4. FROM MARKET TO MARKET
Start the day as the locals do, at the street market on ‘t Zand square. Skip the bric-a-brac vendors and head to the northern end of the square to shop for Belgian cheeses, smoked herring and freshly baked loaves of raisin-and-nut bread. Then buy a bag of fresh mini-boterwafels, sweet butter waffles (3.50 euros), from the stand on nearby Hauwerstraat, and munch on them on the way to the Beursplein produce market.
10 a.m.
5. POTENT PRIMITIVES
This early in the morning, crowds have yet to pack the museums, so take your time admiring paintings by the Flemish Primitives, a group of influential artists who flourished in the city in the 15th century. Start at the Memling in Sint-Jan Hospitaal Museum (Mariastraat 38; 32-50-44-87-71; museabrugge.be), where six captivating works by Hans Memling adorn a small chapel. Then cross the canal to the Groeninge Museum (Dijver 12; 32-50-44-87-51; museabrugge.be), which reopened in 2011 after major renovations. Studying the stunning realism of Jan van Eyck’s “Madonna With Canon Joris van der Paele” in person is worth the price of admission (8 euros) alone.
1 p.m.
6. LUNCH WITH LOCALS
Avoid restaurants in the historic old town where prices and quality reflect a reliance on tourists rather than repeat customers. Instead, head to Tête Pressée (Koningin Astridlaan 100; 32-470-21-26-27; tetepressee.be), a stylish lunch-only spot (with an adjacent deli selling takeout) that opened in July 2009 in the residential neighborhood of Sint-Michiels. One hint that this place is intended for locals: the menu is only in Dutch. Take a seat at the long counter framing the open kitchen anyway, because the friendly chef Pieter Lonneville will happily translate. But really, you can’t go wrong with anything on the three-course prix fixe menu (33 euros). A recent lunch featured deconstructed pheasant stew with endive and grilled squash, and a wedge of pear clafoutis served warm with fresh figs.
5 p.m.
7. FLEMISH FASHION
Style mavens who can’t make it to Antwerp, the capital of Belgium’s avant-garde fashion scene, will be thrilled to discover the boutique L’Héroïne (Noordzandstraat 32; 32-50-33-56-57; lheroine.be). This unassuming shop stocks an outstanding collection of the country’s most progressive designers, from established labels like Dries Van Noten and Ann Demeulemeester to young talents like Christian Wijnants. Racks are packed with beautifully draped silk print dresses, asymmetric jackets, voluminous wool capes and thick, knitted scarves: understated, cool pieces without a logo in sight.
7 p.m.
8. FRY GUY
After a filling lunch, dinnertime will very likely roll around before your stomach starts to rumble. (Chocolate nibbling might also be a culprit.) But that makes this a fitting time to indulge in another regional specialty: Belgian fries. Here, the twice-fried, thick-cut fries are practically unrecognizable from America’s favorite fast-food side, especially when topped with a generous dollop of mayonnaise or curry sauce. One of the newest fry shops in town, Chez Vincent (Sint-Salvatorskerkhof 1; 32-50-68-43-95; chezvincent.eu), delivers piping-hot fries with a fresh side salad (3.50 euros for a large order) and views of the neighboring Sint-Salvator Cathedral through the bay windows in the upstairs dining room. And yes, it also has ketchup.
9 p.m.
9. MAKE MINE A TRIPEL
There’s no shortage of beer pubs in town, but there’s also no reason your first and last stop for a beer should be anywhere but ’t Brugs Beertje (Kemelstraat 5; 32-50-33-96-16; brugsbeertje.be). This venerated spot is undeniably gezellig, a Dutch word that perfectly encapsulates the cozy, homey feeling of the pub. Novices who can’t tell a dubbel from a Duvel can rely on the knowledgeable staff to help select a brew from the hundreds of choices on the beer menu. Connoisseurs will delight in sifting through the fantastic options, which include St. Bernardus Tripel, La Rulles Estivale and Orval Trappist ale (most beers, 3 to 3.50 euros).
Sunday
10 a.m.
10. FOR WHOM THE BELLS TOLL
Let your inner carillonneur ring at the Sound Factory (’t Zand 34; 32-70-22-33-02; sound-factory.be), a new interactive museum inside the contemporary Concertgebouw (Concert Hall) building (admission 6 euros). Compose a symphony on the rooftop — inspired, perhaps, by the lovely views across town — with a touch-screen exhibit that puts control of (recorded) chimes from the city’s various church bells at your fingertips. Then descend the staircase through an eerie auditory installation to the fifth floor, where the highlight is the colorful artwork-cum-synthesizer titled “OMNI.”
Noon
11. RIDE WITH THE WIND
When the streets start to swell with tourists, the best way to escape is on two wheels. Rent a bicycle at the train station (8 euros for four hours) and pedal northeast along the wide canal that circles the city. A gentle, 30-minute ride meanders down a leafy bike path, through green parks, over a wooden footbridge, and past the city’s four remaining windmills. On the return trip, take a short detour to Begijnhof, a quiet courtyard ringed with whitewashed cottages that were once home to Bruges’s beguines — a religious order of single and widowed women that dates back to the 13th century. Today, Benedictine nuns live here, and a respectful order of silence is in place along the shady path, ensuring that these well-trodden cobblestones are among the most peaceful in Bruges.
IF YOU GO
Opened in November 2009, the Grand Hotel Casselbergh (Hoogstraat 6; 32-50-44-65-00; grandhotelcasselbergh.com) has 118 stylish rooms and a modern silver-tiled facade that stands out among the quaint gables. Doubles from 125 euros (about $160).
Wedged between a quiet cobblestone lane and the Dijver canal, the elegant Hotel de Orangerie (Kartuizerinnenstraat 10; 32-50-34-16-49; hotelorangerie.be) boasts 20 cozy, romantic rooms with antiques, floral-print décor and canal views. Doubles from 200 euros.
A version of this article appeared in print on February 26, 2012, on page TR10 of the New York edition with the headline: Bruges, Belgium.
link (http://travel.nytimes.com/2012/02/26/travel/a-weekend-in-bruges-beyond-cobbled-lanes-and-medieval-canals.html?src=dayp)
CityVibes February 25th, 2012, 04:14 PM Fantastisch artikel, maar wel twee foutjes ontdekt:
Die journalist prijst 'Chez Vincent' aan, en kent dus duidelijk niets van goede Belgische frieten. Ik ben er één keer geweest en keer er niet meer terug, nog recenter opende op de markt 'Friterie 1900' en die frieten vind ik ook niet lekker. Doe mij maar die van ''t Brugs Friethuis', bij de Eiermarkt. Maar da's natuurlijk heel subjectief. :-)
Een échte fout dan (volgens mij toch), de journalist schrijft over de 'silver tiled facade' van het hotel Casselberg. Volgens mij is de moderne gevel aan de kant van het water opgetrokken in koper, toch?
vank April 7th, 2012, 01:48 PM Brugge verkozen tot derde mooiste erfgoedstad
BRUGGE - De toonaangevende Britse krant Financial Times heeft Brugge verkozen tot de derde mooiste erfgoedstad om in te wonen. Het zakendagblad maakte een top tien op van wat volgens hen wereldwijd de meest aantrekkelijke steden zijn die tot het Unesco-Werelderfgoed behoren. De Financial Times plaatst Brugge op de derde plaats. Op de eerste plaats staat het historische complex van het Kroatische Split, gevolgd door Stone Town, de historische binnenstad van Zanzibar.
Het Nieuwsblad - 7 april
---
Ik zou toch over enkele jaren ook graag eens lezen dat Brugge ook een aangename werelderfgoedstad is om te werken.
Brugge moet zich nog meer internationaler gaan opstellen, en dat kan het zeker.
De belangrijkste Europese wereldsteden situeren zich in het westen van Europa. Londen, Parijs, Brussel, Amsterdam, Berlijn, ... en Brugge ligt daar pal tussen! (Profiteer daar toch gewoon van!)
(Londen, Parijs en Brussel noem ik de gouden driehoek van Europa)
Binnenkort zijn het Olympische Spelen in Londen, als stad had Brugge daar op moeten springen. De reistijd vanuit Brugge naar Londen zal niet zoveel verschillen als iemand die van west-Londen naar oost-Londen (Stratford) moet reizen.
De prijzen voor een hotelkamer worden daar x3 gedaan tijdens de Spelen, dus Brugge zou daar met superprijzen kunnen concurreren.
Hogescholen en universiteiten in Londen en ook wel in Parijs zijn duur, waarom mikt Brugge niet gewoon op International Schools?
Maar ze willen zich profileren als studentenstad in een land waar de steden op amper 30min. van elkaar liggen.
Brugge kan nooit opboksen tegen Gent, Leuven of Antwerpen...
Laat ons dan gewoon op een ander publiek focussen.
Bovendien ben ik er van overtuigd dat internationale scholen misschien ook internationale bedrijven naar hier kunnen lokken en kan Brugge ook meer en meer inzetten op een kennismarkt en in combinatie met de Haven van Zeebrugge kan dat niet slecht zijn lijkt me?
Dat is DE ambitie dat de stad vroeger had.
Nu teert het op zijn succes uit het verleden, maar stilstaan is achteruitgaan! :(
vank April 5th, 2013, 11:47 AM Spaans reismagazine looft Brugge
http://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2013/04/04/viajes.jpg.h380.jpg
BRUGGE - Het is het Spaanse reismagazine 'Viajes National Geographic' niet ontgaan dat Brugge een belangrijke bestemming is onder de Spanjaarden. In het nieuwste nummer wijdt het magazine enkele pagina’s aan een reportage over de Breydelstad. De lezer krijgt in deze speciale editie een reisgids over Brugge toegestopt.
Dankzij die aandacht verwacht de dienst toerisme een stijging in het marktaandeel van de Spaanse toeristen. ‘We zijn één van de meest favoriete reisbestemmingen van de Spanjaarden en die Spaanse markt is jaarlijks goed voor meer dan 100.000 overnachtingen’, zegt burgemeester Renaat Landuyt die eveneens bevoegd is voor toerisme.
De extra aandacht in het tijdschrift is mooi meegenomen gezien Toerisme Brugge en Toerisme Vlaanderen samen promotie voeren op deze markt, voornamelijk in de regio Catalonië en Madrid.
Het Nieuwsblad - 5 april
|
|