View Full Version : Enschede : De Zuiderval
INVISIBLE September 25th, 2003, 06:29 PM Nadat er al meerdere keren informatie over dit project naar voren is gekomen maak ik er nu toch al vast een echt topic over zodat alle informatie die hier in de toekomst over gaat komen in gezet kan gaan worden .
Zo echt veel zou het nog niet zijn het eerste jaar maar toch .
Met dit plan is de gemeente Enschede en vele projectontwikkelaars al een geruime tijd bezig .
Het plan dat een hele straat omvat van zo'n 1.5 kilometer lengte word aan alle beide kanten volgebouwd .
Het is de verbindingsweg / Invalsweg vanaf de A35 naar het Centrum .
Het omvangrijke herontwikkelingsproject Zuiderval beslaat zo'n 200.000 vierkante meter wonen en werken. De kosten voor de totale ontwikkeling bedragen circa 450 miljoen Euro.
Afgelopen dinsdag zag ik toen ik in de Megabioscoop Cinestar was een Maquette staan van de Zuiderval met de bijbehorende foldertjes .
Daarin stonden alvast 3 deelgebieden van de in totaal 6 .
Kotmanpark :
Kotmanpark omvat circa:
circa 40.000 m2 kantoren
50 woon/werkwoningen
70 vrije kavels
50 appartementen
start verkoop medio 2003
http://www.zuiderval.com/Kaartjes/kotmanpark.jpg
Eeftink :
Eeftink vormt de schakel tussen snelweg en binnenstad, met hogere torens op de hoeken. In totaal komt er circa 35.000 m2 kantoren. De verwachte start van de realisatie is medio 2003.
Prominent gelegen op de hoek Varviksingel / Zuiderval komt het eerste kantorengebouw van ruim 9.000 m2. Een markant ontwerp van Karelse Van der Meer Architecten. De twee aan elkaar geschakelde gebouwen hebben een eigentijdse en zakelijke uitstraling. In het oude Essent-gebouw in Eeftink komt een kantoorverzamelgebouw.
http://www.zuiderval.com/Kaartjes/Eeftink.jpg
Kotmanplaats :
Op dit moment vindt een zeer grondige saneringsoperatie plaats in dit gebied. Tegelijkertijd worden de plannen voor Kotmanplaats verder uitgewerkt. U kunt denken aan onder andere een eigentijdse autoboulevard en een P+R-voorziening met zo'n 200 parkeerplaatsen. In dit deelgebied bevinden zich grote, relatief lage gebouwen voor de detailhandel en het mobiliteitscentrum.
In Kotmanplaats komt circa
16.000 m2 kantoorruimte over twee gebouwen
bedrijfsruimte
mobiliteitscentrum
start realisatie 2004
http://www.zuiderval.com/Kaartjes/kotmanplaats.jpg
Wisma September 25th, 2003, 06:45 PM Originally posted by INVISIBLE
Zo echt veel zou het nog niet zijn het eerste jaar maar toch .
Nou ja als het met zo'n vaart als Het van Heekplein gaat wel hoor :D.
Ziet er leuk uit, veel groen...
ParterrePact September 25th, 2003, 07:00 PM En weer een topic waar wij Enschedeers onze kont-verhalen op kwijt kunnen.
Ziet er leuk uit trouwens..., alleen wel veel nieuwe kantoorruimte in deze tijden... :S
Hoe hoog is trouwens dat torentje linksboven op het bovenste plaatje???
EFKA September 25th, 2003, 07:37 PM Nou, dat ziet er best uit!
Die toren linksboven lijkt mij wel rond de 70 meter te zitten!
INVISIBLE September 25th, 2003, 08:03 PM Ik gok die toren ook op zo'n 70 meter er komt ook een hotel in tenminste dat is de bedoeling .
Wat ook op de maquette opviel was het deel dat het dichtst bij de stad ligt ook nog een hoogbouw kreeg en die zag er zo best opvallend en ovaal uit op de maquette .
Maar goed alles is nog in een beginstadium en op de folders was ook te zien dat de huurders zelf hun inbreng kunnen geven aan de bouw van de kantoren .
Trouwens even de mogelijke hoogbouwprojecten die ons de aankomende jaren te wachten kunnen staan .
-HTS toren ( 80 meter ) woon
-2 X toren Zuiderval ( +/- 70 meter ) Kantoor
-Brunningmeyer toren ( 60 meter ) woon of kantoor
-Novation Tower ( 65 meter ) kantoor
Q. September 25th, 2003, 08:27 PM Leuk! Weer zo'n project waar je de komende 10 jaar niets van gaat zien en waar half Enschede weer lekker nietsnutterig over kan ouwehoeren. :D
INVISIBLE September 25th, 2003, 08:29 PM Haha ik denk zelf ook nog wel ff dat het duurt maar goed de informatie is nooit weg .
DatabaseMarketeer September 25th, 2003, 09:52 PM Het begint pas te leven als ze beginnen.
Beetje hetzelfde verhaal als het Muziekkwartier...
Er is trouwens ook een uitgebreide folder over de Zuiderval te krijgen via de projectontwikkelaar. Dan die toren ter hoogte van de snelweg zal als baken moeten functioneren dus hoog wordt ie wel!:)
Ach en waar zouden we het anders over moeten hebben :? Hier moeten we het maar mee doen. Als ik kijk naar andere middelgrote steden hebben we het hier in de economisch mindere tijd best nog redelijk..:)
rikarchitecten September 26th, 2003, 06:37 PM Oude Maquette:
http://www.zuiderval.com/Img/maquette4.jpg
http://www.zuiderval.com/web_pdf/A3%20Zuiderval%20liggend.pdf
Eind 2003 Eeftink, Kotmanpark
2004 Kotmanplaats
2004/2005 Hofkwartier
vanaf 2005 Janninkkwartier
Mobiland:
http://www.zuiderval.com/Img/mobiland_groot.jpg
Bron: www.zuiderval.com
http://www.enschede-stad.nl/projecten/pics/zuiderval.jpg
de drie torens, zijn afgewezen:
http://www.enschede-stad.nl/projecten/zuiderval_3torens/pics/1.jpg
Kantoorgebouw de Singel:
http://www.enschede-stad.nl/projecten/zuiderval_singel/pics/1.jpg
De Singel:
http://www.enschede-stad.nl/projecten/zuiderval_singel/pics/12.jpg
Bron: www.enschede-stad.nl
Winus September 30th, 2003, 03:05 PM Nieuwe brandweerkazerne
http://www.tctubantia.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/TC/artikelvisuals/1797993-186161-groot.jpg
http://www.tctubantia.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/TC/artikelvisuals/1797993-186166-groot.jpg
INVISIBLE September 30th, 2003, 03:06 PM Zo das een behoorlijke grote moet ik zeggen , maar waar is de toren die er bovenop zou komen ...?
Winus September 30th, 2003, 03:10 PM Die komt pas later.
INVISIBLE September 30th, 2003, 03:11 PM Owh ok en waar komt deze precies te staan nou ? ( P&R )
Winus September 30th, 2003, 03:29 PM Bijbehorend artikeltje:
Brandweer goed zichtbaar in glazen kazerne
Zichtbaar maken dat de brandweer ‘echt wel meer doet dan de hele dag een potje biljarten’. En ‘veel glas en staal rond de Zuiderval’. Het zijn de wensen van respectievelijk de toekomstige gebruikers en de gemeente die zijn vertaald in een soort ‘glazen huis’ voor de nieuwe kazerne.
Het is een eerste visie en beslist niet het definitieve ontwerp. Voorlichter H. Roelink kan het niet vaak genoeg benadrukken: mensen moeten niet gaan denken dat dit het gebouw is dat straks tussen DCW en Park & Ride verrijst. Het is wel zo dat dit eerste ontwerp van het Belgische architectenbureau Samyn en Partners door iedereen spontaan is omarmd. Samyn krijgt de opdracht vanwege de maquette én het feit dat hij zich erg in de functionele eisen van de kazerne heeft verdiept.
De visie die Samyn presenteerde, heeft een vrijwel geheel glazen benedenverdieping. Achter de enorme glaswand staan de knalrode brandweerwagens zichtbaar klaar om uit te rukken. Tussen de wagens door kijkt de passant aan de andere kant weer naar buiten. Een beeld dat zowel binnenkomend als uitgaand verkeer op de Zuiderval krijgt voorgeschoteld.
Het pand staat met de zijwand op de Zuiderval. Door een eenvoudig rechthoekig gebouw te presenteren, blijft het gebouw ook betaalbaar. Want nieuwbouw aan de Zuiderval moet hoogwaardig zijn, maar een nieuwe brandweerkazerne mag niet veel kosten.
Juist bij de brandweer is functionaliteit van het gebouw een absolute vereiste. En daar komt veel meer bij kijken dan snel met de bluswagens de weg op kunnen en flink door rijden tot de brandhaard is bereikt. De huidige hoofdpost aan de Hengelosestraat biedt vooral inspiratie hoe het niet moet, weet H. ter Borg, voorzitter van de Ondernemingsraad: ‘Puur onhandig zijn de verschillende niveaus. Als je uit de kantine komt, ga je trapje op, trapje af. Bij de uitrukgarage precies zo. Dat haalt de snelheid eruit.’ Arbotechnisch voldoet het gebouw al helemaal niet. De brandweerpakken kunnen niet goed drogen in de garage waar ze hangen. Dat betekent dat ze bij een volgende uitruk vaak nog vochtig zijn waardoor de stoom er uit slaat als de brandweerman dicht bij het vuur komt. Boven aan het lijstje van het Programma van Eisen dat de brandweer opstelde, staat dus ook dat de uitrukgarage vanuit álle ruimten snel te bereiken is. Zowel sportaccommodatie (die de nieuwe kazerne in huis krijgt) als slaapgedeelte als de standaard werkplek. Want dat brandweerlieden complete werkdagen maken op een vaste werkplek vergeten veel mensen. Als er geen uitslaande branden zijn, wordt er gesleuteld aan de wagens, materieel onderhouden (slangen worden bijvoorbeeld na elke uitruk helemaal gecontroleerd op lekken), preventieplannen gemaakt en nieuwbouwplannen op brandveiligheid bekeken.
En dat mag het publiek straks allemaal bekijken. Vanaf de park & Ride geven de glazen gevels van de nieuwbouw vrij zicht op de activiteiten in het gebouw. Of dit alles in de uitgewerkte plannen zo terug te vinden is, is afwachten. De komende periode wordt aan de definitieve invulling gewerkt. In overleg met de gebruikersgroepen. De nieuwe kazerne wordt in 2006 in gebruik genomen.
Thuner September 30th, 2003, 07:34 PM Ziet er mooi uit, die kazerne!
Winus October 1st, 2003, 05:04 PM @Thuner, het is nog maar een voorlopig ontwerp. Maar ik neem aan dat het eindresultaat toch wel enige gelijkenis met de maquette zal vertonen.
Errik October 1st, 2003, 06:09 PM Zuiderval gaat heel erg meeliften op de volgende economische hoogconjunctuur. Het is goed dit soort gebieden klaar te hebben als de economie weer antrekt. Het is een hele mooie locatie voor hoogwaardige kantoren en woningen. Rustig ontwikkelen dus.
DatabaseMarketeer October 2nd, 2003, 09:49 AM Na de sanering van de vervuilde grond naast de P&R plaats zijn ze nu naast het AOC en de grote zandberg begonnen de grond bouwrijp te maken. Best een enorm groot stuk waarmee ze bezig zijn.
Hopen dat die hoogconjunctuur zich snel aanmeld!
:)
Winus November 15th, 2003, 11:26 AM Ik vond net nog wat vage impressies van Mobilland:
http://www.maxwan.com/projects/m52/images/03.jpg
http://www.maxwan.com/projects/m52/images/07.jpg
http://www.maxwan.com/projects/m52/images/02.gif
DatabaseMarketeer November 15th, 2003, 09:06 PM Ziet er best mooi uit. Krijg er een beetje A'dam (geen winkel Invisible) Zuidoost gevoel bij (villaArena).:)
Winus November 16th, 2003, 11:04 AM Ik vraag me trouwens af hoeveel waarde deze impressies hebben. Ik dacht altijd dat de autoboulevard rondom de Westerval moest komen.
INVISIBLE November 16th, 2003, 05:37 PM @ Data
Nee nee hij komt wel aan de Zuiderval dat is al weer een tijdje bekend maar het andere probleem van dit gebied is dat het nog niet echt van de grond wil komen .
Omdat ik dacht dat de dealers er dan 1 of meerdere gezamelijke garage's op na moesten gaan houden en dat zien ze nog niet echt zitten ...
Errik November 17th, 2003, 10:20 AM Dat hebben we in Berlijn aan de Unter den Linden ook gezien he Winus? Zag er echt heel vet uit. Heb je er foto's van, of staan alleen die kunstwerken van die Amerikaan erop?
INVISIBLE November 17th, 2003, 05:07 PM Ben je in Berlijn geweest pas geleden ........?
Errik November 17th, 2003, 05:18 PM Nou pas geleden... Deze zomer. Maar die autoboulevard daar was wel even wat anders dan dat suburb ding dat aan de zuiderval komt. Echt een vet winkelcentrum vol marmer en glas. Echt een binnenstedelijk gebouw.
INVISIBLE November 17th, 2003, 05:21 PM En dat was aan de Unter den Linden ......... ?
Errik November 17th, 2003, 05:43 PM Ja, dat staat hierboven toch? :baaa:
Vlak bij de Frederichstrasse. In de kelder was een tentoonstelling van een Amerikaanse kunstenaar die levensechte wassenbeelden maakt van Amerikanen uit de lager klassen. Een dikke kerel op een Lawnmower en bouwvakkers etc. Echt briljant.
Ik ben de naam van die kunstenaar even kwijt... Een beetje hulp aub!!!
INVISIBLE November 17th, 2003, 05:49 PM Charles guggenheim ....??:)
Errik November 17th, 2003, 05:54 PM Nee, dat is de naam van het kleine museumpje dat er naast zit. Was ook een leuke tentoonstelling trouwens...
INVISIBLE November 17th, 2003, 05:58 PM :) Meen je niet ??
Kruikenparadijs November 17th, 2003, 06:50 PM Misschien een optie om een chatbox te openen speciaal voor de Enschedeese theekransjes. Ik open de topics keer op keer in de hoop dat er iets zinnigs gezegd wordt en steeds kom ik bedrogen uit. Ik begin steeds meer te begrijpen waarom anderen de Enschedeese topics mijden.
INVISIBLE November 17th, 2003, 07:23 PM Ik kijk ook nog steeds in de Tilburg topics alleen al omdat jij hier nog kijkt dus .........blijf gewoon kijken , er zou vanzelf weer wat gemeld worden .
Wisma November 17th, 2003, 07:53 PM Originally posted by INVISIBLE
Ik kijk ook nog steeds in de Tilburg topics alleen al omdat jij hier nog kijkt dus .........
Ik neem aan dat je een hoogbouwliefhebber bent.
Dan lijkt het me logisch dat je in de Tilburg topics kijkt want die gaan wel over hoogbouw (WP is toch een zeer hoge toren voor Ned. begrippen).
Ps. vat dit aub niet op als een post om Enschede belachelijk te maken of te kleineren.
INVISIBLE November 17th, 2003, 08:27 PM Haha nee dat deed ik dit keer ook nie ......wel grappig dat je er een tegenargument bij gaf :)
Errik November 25th, 2003, 03:16 PM In de Bans vandaag:
Sanering van terrein gasfabriek moet in 2005 zijn afgerond
ENSCHEDE - De eerste twee fasen van de sanering van de sterk vervuilde bodem van het voormalige gasfabriekterrein zijn nagenoeg afgerond.
Volgens Hans Jannink, senior milieutechnisch adviseur bij de Dienst Stedelijke Ontwikkeling en Beheer (DSOB) wordt momenteel de laatste grond afgegraven en naar elders gebracht.
‘Het hangt van de mate van de vervuilde grond af waar het heen wordt gereden. Dat varieert van grondreinigingsinstallaties in Groningen, Utrecht of Rotterdam. Grond die weinig of geen olie of cyanide bevat, wordt op het eigen terrein opgeslagen om later te worden hergebruikt.’
De derde en afsluitende fase heeft volgens Jannink betrekking op het grondwater. Momenteel wordt onderzocht hoe de verontreinigingen zich in het water hebben verspreid en wat de concentraties zijn.
Jannink: ‘Aan de hand van die gegevens wordt een plan van aanpak gemaakt om de verontreinigingen te verwijderen. Overigens is het een illusie te denken dat alle vuil wordt weggehaald. Dat is een onmogelijke taak. Het gaat erom dat de volksgezondheid niet in het geding is, dan niemand straks enig risico loopt. De sanering komt er op neer dat er een stabiele en beheersbare eindsituatie komt waardoor in de toekomst alle functies mogelijk zijn. Maar een beetje vuil blijft er altijd achter.’
Volgens de milieuambtenaar wordt in het eerste kwartaal van volgend jaar met de grondwatersanering begonnen. Wanneer die wordt afgesloten, is nog onduidelijk. Volgens de planning moet medio 2005 de eerste spa de grond in voor de bouw van het kantorencomplex dat op deze locatie is ingetekend.
Directeur Jan Wieger Doetjes van de Grondexploitatie Maatschappij Zuiderval (GEM) verklaart dat het bouwconcern BAM begin volgend jaar met het eerste nieuws over dit bouwplan naar buiten zal komen.
Op het resterende gedeelte van het gasfabriekterrein komt zoals bekend Mobiland, een complex waar verschillende bedrijven worden gehuisvest die een link hebben met mobiliteit.
‘Daarmee ben ik nog niet in de slag. Daarentegen begint binnenkort wel de verkoop van kavels van het bouwplan van het nabijgelegen Park Kotman. Het gaat om 43 percelen die door middel van particulier opdrachtgeverschap zullen worden bebouwd’, aldus Doetjes.
INVISIBLE November 25th, 2003, 07:16 PM Ja ik las het .
Ze zijn vandaag trouwens begonnen met brouwen bij de nieuwe Grolsch !!! :cheers:
Volgende maand is het bier klaar ......
Be Real November 25th, 2003, 07:53 PM hej piemels hebben jullie dan echts niks geleerd van ons laatste onderonsje!? Jullie vergallen het echt voor de andere Enschedeers die hun stad willen profileren als hoogbouwstad! Kruikenparadijs heeft groot gelijk!
INVISIBLE November 25th, 2003, 07:59 PM Ik geef hem ook groot gelijk :)
Errik December 3rd, 2003, 01:52 PM @Be Real
Loop niet zo te eikelen man. Jouw gezeur over overbodige posts, dat is pas forumvervuiling. :eat: En je dacht toch niet echt dat het doel van dit forum het profileren van Enschede als hoogbouwstad is? Enschede is geen hoogbouwstad. Hier praten we over de mogelijkheden en alles wat ons interesseert.
Als er alleen hoogbouwposts in de Enschedetopics stonden werd er maar een keer in de week gepost en waren er geen Enschedese forummers meer over.
DatabaseMarketeer December 3rd, 2003, 02:34 PM @ Be Real
Ja van dit gezeur begin ik ook al aardig te balen. Spreek voor jezelf en niet voor het forum. Als je een stemming zou houden onder de Enschedese forummers sta je echt alleen met dat geneuzel.
Wil je soms 4 keer per jaar een post doen zodat ie schoon blijft van overig Enschedees nieuws. Dan is inderdaad in de kortste tijd het forum verlaten. En ga nou niet Kruikenparadijs erbij betrekken, die kan wel voor zichzelf praten.
:guns1:
Kruikenparadijs December 3rd, 2003, 04:03 PM En weer hoopte ik op een update van het zuidervalproject en ik kom weer bedrogen uit. Maar ik vind het wel leuk om mn eigen naam te zien, lees ik toch nog iets nuttigs ;) :D
Winus December 3rd, 2003, 04:31 PM Misschien dat ik je nog kan verblijden met een mooie maquette foto met daarop 2 torens. :D
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Zuiderval/04.jpg
DatabaseMarketeer December 3rd, 2003, 08:08 PM Originally posted by Kruikenparadijs
En weer hoopte ik op een update van het zuidervalproject en ik kom weer bedrogen uit. ;) :D
Welnee joh, jij vindt het veel te gezellig bij ons, daarom kom je steeds weer kijken en posten. ;)
Die topics veranderen toch niet op dagelijkse basis, zelfs niet in Rotterdam:)
Be Real December 3rd, 2003, 10:07 PM tja misschien hebben jullie wel een beetje gelijk, maar ja ik kan er toch ook niets aan doen dat ik zoveel van mien enske hol! En waarom meteen zoveel agressie (:guns1: ), of raak ik bij sommige toch een gevoelige snaar!? Het gaat er gewoon om dat de discussies zo snel van het onderwerp afdwalen, nogmaals ga dan lekker met z'n allen in het cafe verder! :)
Winus December 3rd, 2003, 10:11 PM Tja helaas kun je dat niets sturen, zulke gesprekken ontstaan vanzelf. MAAR ik ben al bezig met een Enschede topic waar we alle niet project-gerelateerde nieuws kunnen neerzetten (en uiteraard lekker kunnen theekransen) :)
Nog even de juiste plaatjes zoeken en klaar is Winus.
DatabaseMarketeer December 3rd, 2003, 10:19 PM Originally posted by Be Real
tja misschien hebben jullie wel een beetje gelijk, maar ja ik kan er toch ook niets aan doen dat ik zoveel van mien enske hol! En waarom meteen zoveel agressie (:guns1: )
Ach zie het zo de tekens hebben de betekenis die de persoon erbij bedenkt. In mijn geval, dat ik ervoor sta wat ik heb getypt.
Ondanks het feit dat we weleens afdwalen is het topic wel onderwerp. Op een algemeen topic heeft volgens mij te weinig impact om over te praten tenzij iemand een zeer originele opzet zou bedenken.:)
He Winus je was me net voor. (Die iemand ben jij dus?)
INVISIBLE December 3rd, 2003, 10:30 PM Dus er komt binnenkort een theekrans topic , Wow eindelijk gaan we roem behalen met het eerste ons kent ons Topic !!!! :):):)
Winus December 3rd, 2003, 10:41 PM Hij is klaar: http://skyscrapercity.com/showthread.php?s=&threadid=75364 :banana:
rikarchitecten December 8th, 2003, 10:25 AM http://www.enschede-stad.nl/v2.03/Projecten/Zuiderval/07.jpg
vergeleken met het Zuiderspoorflat en het flat boven de aldi, schat ik de toren zo rond de 60/70 meter te zitten, heb deze foto al als bureablad!!
Winus December 8th, 2003, 10:49 AM Die toren is wel erg groot in vergelijking met de omgeving. Ook moeten ze eerst de Kwik-Fit afbreken en het is maar de vraag of dat lukt, want dat gebied hoort officieel niet bij de Zuiderval (procedures)
Een mooie landmark zou daar echter niet verkeerd zijn, zo krijg je 2 mooie herkenningspunten aan het begin en het einde van de zuiderval. Ik zou zelf die toren op een onderbouw van 4 verdiepingen zetten, zodat je wel een begeleidende gevelwand houdt.
INVISIBLE December 8th, 2003, 05:07 PM Die toren is niet zo moeilijk om te halen , en het antwoord erop is dat de gemeente al lang een procedure heeft lopen voor de toekomstige uitbreiding van het Ziekenhuis , Wooldriksweg enz enz .
En aangezien dat weer in de buurt is van waar de Kwik Fit is zou het dus wel degelijk kunnen maar dan praat ik wel over een jaartal zo rond 2008 !!
Winus December 9th, 2003, 05:21 PM Een toren zal ik alleen maar toejuichen, maar dan moet ie wel op een degelijke basis komen. :yes:
INVISIBLE December 19th, 2003, 05:08 PM Vandaag stond er in de plaatselijke krant Tubantia dat ze een ontwerp hebben gekozen voor de toekomstige nieuwbouw bij de Zuiderval voor het MBO .
Het ziet er zeer futuristisch uit , in de vorm van Ufo's en de inrichting ervan gaat subliem worden en wel in de vorm van een warenhuis .
Plaatjes van het ontwerp staan wel in de krant maar ik kan er geen op het net vinden .
Errik December 22nd, 2003, 10:55 AM Voor de volledigheid:
De Scholings Boulevard die ook in dit gebied zal verrijzen.
http://www.hetstedelijk.nl/fileadmin/Het_Stedelijk/afbeeldingen/Algemeen/DSC00728_r1.JPG
Het gebouw op de hoek Kuipersdijk-Weth. Beversstraat.
http://www.hetstedelijk.nl/fileadmin/Het_Stedelijk/afbeeldingen/Algemeen/DSC00731_r1.JPG
Het gebouw hoek Zuiderval-Weth. Beversstraat
http://www.hetstedelijk.nl/fileadmin/Het_Stedelijk/afbeeldingen/Algemeen/DSC00732_r1.JPG
Gedetailleerde maquette van hoek Kuipersdijk-Weth. Beversstraat
INVISIBLE December 22nd, 2003, 12:33 PM Als ze straks maar niet vanuit de lucht denken dat het graancirkels zijn :)
Errik January 21st, 2004, 03:13 PM Brandweer- kazerne mogelijk goedkoper
ENSCHEDE - De bouw van de nieuwe brandweerkazerne aan de Zuiderval valt mogelijk goedkoper uit dan begroot. In de visie van de architect zou de extra dure fundering die nodig is voor de bouw van kantoren bovenop de kazerne, namelijk helemaal niet nodig zijn.
Het ontwerp voor de nieuwe brandweerkazerne - tussen het huidige Park & Ride-terrein en de DCW-bedrijven - is gemaakt door het Belgische bureau Samyn en Partners. De architect presenteerde het plan gisteravond aan de raadscommissie Bestuurszaken.
Van verbazing rolden de commissieleden bijna van hun stoel, toen ze hoorden dat het plan niet voorziet in de bouw van kantoren bovenop de kazerne. Desgevraagd tekende de architect uit de losse pols een aparte kantoortoren aan de kant van de DCW. Volgens hem veel mooier dan wanneer je acht tot tien verdiepingen bovenop de kazerne bouwt. En je voldoet toch aan de eis dat op die plek aan de Zuiderval hoogbouw moet komen.
Maar een aparte toren zou dus betekenen dat de extra zware fundering onder de kazerne zelf niet meer nodig is. Dat klonk de commissieleden als muziek in de oren. Want dat scheelt een slok op een borrel: in het krediet dat de gemeenteraad vorig jaar beschikbaar stelde, is nog rekening gehouden met een post van circa 1,5 miljoen voor die fundering.
P. Welman (CDA) rekende zich al rijk. Hij vroeg burgemeester J. Mans of de raad nu een nieuw en goedkoper voorstel krijgt, zonder die extra kosten voor de fundering. ‘Dat hoop ik’, antwoordde Mans, ‘we blijven in elk geval binnen het budget.’ De burgemeester wil eerst de nieuwe rapportage afwachten. Maar zo gemakkelijk kwam hij er gisteravond niet vanaf. Hij moet zijn huiswerk maar overdoen, vond PvdA’er E. Wallinga. Hij eiste van Mans een nieuw financieringsvoorstel, omdat het plan dat nu op tafel ligt wezenlijk verschilt van het plan waarop het krediet van vorig jaar is gebaseerd.
Voor de burgemeester is deze ontwikkeling extra pijnlijk, omdat hij al eerder door de raad is teruggefloten. De politiek had grote moeite met de kosten van de nieuwe kazerne: een slordige 17 miljoen, drie miljoen méér dan aanvankelijk was gereserveerd. Pas toen Mans met een betere onderbouwing kwam, ging de raad akkoord. Dat het nu misschien dus toch goedkoper kan, leidde gisteravond na afloop van de commissievergadering tot gemopper.
Over het ontwerp zelf waren de commissieleden overigens vol lof. De nieuwe kazerne wordt in 2006 in gebruik genomen
Winus January 21st, 2004, 04:53 PM Die Mans krijgt het nog druk, en terecht. De patjakker.
Winus January 28th, 2004, 05:28 PM Ik zag net vanuit de bus dat ze binnenkort willen beginnen met het Kotmanpark en ze hebben al een website: http://www.kotmanpark.nl
Helaas nog geen gedetailleerde plaatjes van de toren die bij de A35 moet komen, zoals was te verwachten natuurlijk.
http://www.kotmanpark.nl/paginas/img/maquette_groot.jpg
http://www.kotmanpark.nl/paginas/popup/typen_1_groot.jpg http://www.kotmanpark.nl/paginas/popup/typen_3_groot.jpg
DatabaseMarketeer January 28th, 2004, 05:39 PM Zooo, dat is wel even wennen. Mooi natuurlijk dat ze het dichter gaan bouwen maar de herkenbaarheid van het gebied wordt enorm aangetast.
Boswinkel ernaast (weth. Beverstraat behoorde tot mijn krantenwijk, ook heb ik bij de Nettorama gewerkt.)
Dit alles verdwijnt volledig, beetje vreemd ook al sta ik er volledig achter.
Ik vraag me ook af of die Zuiderval niet volledig dicht slibt. Als aan de andere kant de bedrijven zijn geinstalleerd.
Benieuwd of die bank er nog gaat komen.
rikarchitecten February 5th, 2004, 11:14 AM gaan er zaterdag nou nog mensen mee naar de woonmanifestatie va het Kotmanpark??, er staat ook een maquette als het goed is.
Q. February 5th, 2004, 11:52 AM Originally posted by DatabaseMarketeer
Zooo, dat is wel even wennen. Mooi natuurlijk dat ze het dichter gaan bouwen maar de herkenbaarheid van het gebied wordt enorm aangetast.
Boswinkel ernaast (weth. Beverstraat behoorde tot mijn krantenwijk, ook heb ik bij de Nettorama gewerkt.)
Dit alles verdwijnt volledig, beetje vreemd ook al sta ik er volledig achter.
Ik vraag me ook af of die Zuiderval niet volledig dicht slibt. Als aan de andere kant de bedrijven zijn geinstalleerd.
Benieuwd of die bank er nog gaat komen.
:) Boswinkel Oost blijft nog wel 10 jaar staan, daana kunnen ze die zooi hier ook herontwikkelen. Ik vind het niet erg dat ze gaan beginnen, het Kotmanpark is nu ook helemaal niets. En die Zuiderval hadden ze meteen 4-baans moeten maken. Nu is het te laat. Tsss. Stomme Buursink weer. ;)
Errik February 5th, 2004, 12:16 PM Vierbaans? Grapje zeker? Dan krijg je het Eindhoven effect, dikke snelweg tot aan het station, daarna eenrichtingsverkeer door het centrum. Gevolg: filevorming zonder weerga.
DatabaseMarketeer February 5th, 2004, 12:34 PM :D :D :D :D :D Ik wachtte al op de inkopper
Maar inderdaad het vervolg moet dan ook goed geregeld zijn.:)
Q. February 5th, 2004, 12:44 PM Ik weet ook niets van verkeer, ik zeg ook maar iets. :cool:
DatabaseMarketeer February 5th, 2004, 12:50 PM Originally posted by QyRoZ
Ik weet ook niets van verkeer, ik zeg ook maar iets. :cool:
Je wilt gewoon sneller op je werk zijn, dat is het....:D
DatabaseMarketeer February 24th, 2004, 03:13 PM Nettorama komt vrijwel zeker langs Zuiderval
ENSCHEDE - De verhuizing van de Nettorama naar het nieuwe winkelgebied Kotmanplaats langs de Zuiderval is zo goed als zeker. De supermarktketen heeft een architect in de arm genomen om een nieuwbouwplan te ontwerpen.
‘We krijgen een winkel van 3500 tot 4000 vierkante meter, dat is ongeveer gelijk aan de huidige vestiging aan de Wethouder Beversstraat’, vertelt directeur J. Bastmeijer van Nettorama. Daar komen nog 350 parkeerplaatsen bij.
Bastmeijer concludeerde onlangs bij een bezoek aan zijn winkel dat de parkeerplaats aan de Wethouder Beversstraat veel te klein is. ‘We hebben daar 225 parkeerplaatsen, het terrein stond stampvol.’
Ondanks dat de verhuisplannen in een vergevorderd stadium zijn, heeft Nettorama een bezwaarschrift ingediend bij de gemeente Enschede, waarmee ze protest aantekent tegen het plan de winkel op de huidige plek weg te saneren.
Enschede vindt de winkel, gevestigd in een voormalig fabriekspand, geen fraai gezicht.
‘Dat bezwaarschrift is niet bedoeld om de gemeente dwars te zitten. Maar het is ons middel om behoud van onze winkel voor de stad Enschede af te dwingen. Enschede is een hele belangrijke stad voor ons. We draaien als een tierelier’, zegt Bastmeijer.
Zodra de verhuizing van de winkel naar Kotmanplaats helemaal zeker is, gaat het bezwaarschrift van de winkelketen van tafel. Overigens verhuist bouwmarkt Praxis ook naar Kotmanplaats.
bron tct
rikarchitecten April 29th, 2004, 01:56 PM Hey, heb nog een plaatje gevonden, voor de Kantoren op het deelgebied, het Eeftink:
http://www.zuiderval.com/img/thuiszorg.jpg
harriemania September 27th, 2004, 11:28 AM Ik zag net vanuit de bus dat ze binnenkort willen beginnen met het Kotmanpark en ze hebben al een website: http://www.kotmanpark.nl
Helaas nog geen gedetailleerde plaatjes van de toren die bij de A35 moet komen, zoals was te verwachten natuurlijk.
http://www.kotmanpark.nl/paginas/img/maquette_groot.jpg
http://www.kotmanpark.nl/paginas/popup/typen_1_groot.jpg http://www.kotmanpark.nl/paginas/popup/typen_3_groot.jpg
De pagina doet het niet, heb je nog meer websites in de aanbieding?
Winus September 27th, 2004, 02:49 PM Hier doet ie het wel hoor. :?
Anders kun je deze nog proberen: http://www.enschede-stad.nl/projecten.php?project=Zuiderval
ldd October 20th, 2004, 11:00 AM Als niet Enschedeër (ik kom er ook nooit) toch een post, ook al weet ik niet of-ie hier thuishoort en ook niet of-ie ooit als eens gepost was. Het gaat om een impressie van de Novation Tower die ik tegenkwam in de orderportefeuille van Kleissen (http://www.kleissen.nl/pages/orderpor.html):
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/BS%20Park%20-%20Novation%20Tower/Projectfoto.jpg
Q. October 20th, 2004, 11:06 AM Die komt op het Business & Science park, vlakbij station Enschede Drienerlo, op 100 meter van het FC Twente-stadion.
http://www.enschede-stad.nl/~Wijken/BS%20Park/01.jpg
Hier aan de linkerkant is een braakliggend veld.
Winus October 20th, 2004, 11:54 AM Een waar komt die impressie van Kleissen weer vandaan? Precies. :D
Winus September 22nd, 2005, 09:23 AM Nieuw kantoor van De Woonplaats, start bouw eind 2005 (zal wel 2007 worden)
http://img70.imageshack.us/img70/7563/scan117800ds.jpg
Met dank aan Vincent
INVISIBLE September 22nd, 2005, 10:46 AM Ja die heb ik gisteren in de krant zien staan .
En daar stond ook nog eens bij dat de kantorenmarkt weer aantrok in Twente .
INVISIBLE December 4th, 2005, 08:54 PM Nieuwbouw Woonplaats ( = woningbouwvereniging )
http://img456.imageshack.us/img456/2095/woonplaats0kv.jpg
Vloepkleedje December 4th, 2005, 09:10 PM Leuk gebouw, zonder meer. Overbodig mevrouwtje in beeld, dat wel.
INVISIBLE December 4th, 2005, 09:25 PM Je weet wel hoe dat gaat met verkooppraatjes :) .
Dan werken die extra's toch aardig goed .
Vloepkleedje December 4th, 2005, 11:28 PM http://img235.imageshack.us/img235/4683/woonplaats0kv3lr.jpg
;)
Winus December 4th, 2005, 11:32 PM In dat gebouw op het eerste plaatje zou ik niet willen werken, op die laatste daarentegen: hubbahubba. http://www.enschede-stad.nl/overig/banaan23.gif
RobertK February 13th, 2006, 06:19 PM http://img327.imageshack.us/img327/6766/zuiderval12sf.jpg (http://imageshack.us)
1.
http://img49.imageshack.us/img49/9213/zuiderval23mx.jpg (http://imageshack.us)
2.
http://img49.imageshack.us/img49/6427/zuiderval32wv.jpg (http://imageshack.us)
3. Mobiland.
http://img49.imageshack.us/img49/4353/zuiderval41he.jpg (http://imageshack.us)
4. Idem.
http://img127.imageshack.us/img127/6272/zuiderval58lp.jpg (http://imageshack.us)
5. Brandweer.
http://img49.imageshack.us/img49/6430/zuiderval60rf.jpg (http://imageshack.us)
6. idem.
Voor de goede orde, wat komt er bij 1 & 2?
Kotmanpark:
http://img445.imageshack.us/img445/8726/kothof18va.jpg (http://imageshack.us)
1.
http://img435.imageshack.us/img435/492/kothof23wx.jpg (http://imageshack.us)
2.
(C) Robert 13-2-2006
Echt 'n waardeloze omgeving.. :(
INVISIBLE July 3rd, 2006, 12:39 PM Kleine update :
-Woningbouwvereniging de Woonplaats !! ( eeftink )
Met dit gebouw is vandaag begonnen aan de realisatie ervan .
De grondwerkzaamheden zijn al in volle gang .
http://img456.imageshack.us/img456/2095/woonplaats0kv.jpg
-Brandweerkazerne ( Kotmanplaats )
Archicten : Samyn en partners / Brussel
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Zuiderval%20-%20Brandweerkazerne/01.jpg
Ook dit project waar al een tijdje aan gewerkt word beginnen nu zichtbare vormen zich te vertonen .
Nu al is het een indrukwekkend groot complex dat als ruwbouw in het geheel er al staat .
Op dit moment zijn ze bezig met het aanbrengen van de gevels van het gebouw .
Ziet er allemaal zeer aardig uit .
En nu maar wachten op het resultaat !! :) .
http://img322.imageshack.us/img322/6908/2006052200240hc.jpg
- Mobiland ( Kotmanplaats )
Groot gedeelte van het complex staat er al ( ruwbouw ) .
Dat straks het onderkomen gaat worden van meerdere automerken .
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Zuiderval%20-%20Mobiland/01.jpg
- Kotmanpark ( woongebied )
Dit plan is al bijna geheel uitgevoerd .
http://www.kotmanpark.nl/paginas/popup/typen_1_groot.jpg
http://www.kotmanpark.nl/paginas/popup/typen_3_groot.jpg
- Scholingsboulevard
Kosten +/- 65 miljoen euro en goed voor 3000 leerlingen .
Opp. ongeveer 25.000 m²
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Zuiderval%20-%20Scholingsboulevard/05.jpg
- De Singel
Al een lang bestaand kantoorproject dat tot de dag van vandaag nog steeds in de ijskast staat .
http://www.mobiland.nl/imgupl/Zuiderval%20Enschede%20gebouw%20de%20Singel%20cwortmann%2010%20okt%2003.jpg
Overzichtfoto's van de deelgebieden :
-Kotmanpark
Op het Kotmanpark word o.a. gebouwd:
circa 40.000 m2 kantoren
50 woon/werkwoningen
70 vrije kavels
50 appartementen
Er zijn ook plannen voor een hotel/kantoortoren van tussen de 15/20 verdiepingen, wij hopen natuurlijk allen op een voortzetting van dit plan.
http://www.zuiderval.com/Kaartjes/kotmanpark.jpg
-Kotmanplaats
Voor dit grondig gesaneerde gebied worden op dit moment de plannen verder uitgewerkt. U kunt denken aan onder andere een eigentijdse autoboulevard en een P+R-voorziening met zo'n 200 parkeerplaatsen. In dit deelgebied bevinden zich grote, relatief lage gebouwen voor de detailhandel en het mobiliteitscentrum.
In Kotmanplaats komt circa 16.000 m2 kantoorruimte over twee gebouwen
bedrijfsruimte
mobiliteitscentrum
http://www.zuiderval.com/Kaartjes/kotmanplaats.jpg
-Eeftink
Eeftink
Op dit deelgebied zijn er al vele ontwikkelingen gaarne:
Eeftink vormt de schakel tussen snelweg en binnenstad, met hogere torens op de hoeken. In totaal komt er circa 35.000 m2 kantoren. Prominent gelegen op de hoek Varviksingel / Zuiderval komt het eerste kantorengebouw van ruim 9.000 m2. Een markant ontwerp van Karelse Van der Meer Architecten. De twee aan elkaar geschakelde gebouwen hebben een eigentijdse en zakelijke uitstraling. In het oude Essent-gebouw in Eeftink komt een kantoorverzamelgebouw.
http://www.zuiderval.com/Kaartjes/Eeftink.jpg
Zo dit is even een klein overzicht van een zeer groot gebied dat aan de invalsweg de Zuiderval gelegen is .
En dat de aankomende jaren de nieuwe stedelijk binnenkomer moet worden van de stad .
Kosten project : tussen de 500 en 800 Miljoen euro .
Kan ondertussen zelfs meer zijn, dit omdat in de guldentijd er nog meer dan een Miljard voor stond uitgetrokken !!!
www.enschede-stad.nl
INVISIBLE July 5th, 2006, 12:25 PM Update brandweerkazerne Juli 2006
http://img96.imageshack.us/img96/8982/dscf24319ze.jpg
http://img96.imageshack.us/img96/6906/dscf24324al.jpg
http://img96.imageshack.us/img96/7399/dscf24331kx.jpg
http://img96.imageshack.us/img96/9108/dscf24345qu.jpg
http://img96.imageshack.us/img96/2296/dscf24352sk.jpg
http://img96.imageshack.us/img96/3210/dscf24364mc.jpg
http://img96.imageshack.us/img96/1951/dscf24377yn.jpg
http://img96.imageshack.us/img96/4610/dscf24382fn.jpg
http://img96.imageshack.us/img96/1061/dscf24396pq.jpg
http://img96.imageshack.us/img96/6290/dscf24408sa.jpg
Extraatje Mobiland Voorgevel .
De gevel word overigens van nog wel een andere beplating voorzien .
http://img96.imageshack.us/img96/2571/dscf24419fs.jpg
:)dorp July 5th, 2006, 12:31 PM Dat Mobiland, wat wordt dat eigenlijk...
INVISIBLE July 5th, 2006, 05:14 PM Een zeer grote showroom waar onder andere BMW en Fiat dealers hun garage in onder brengen .
Ook komt er een APK drive, waar je je APK keuring kunt ophalen .
Er komt een MEGA carwash van ik dacht 3000m² .
En nog enkele kleine dingen !!
INVISIBLE October 27th, 2006, 07:13 PM Nieuwe plannen en een update :) .
Nieuwe deelwijk Zuiderval : het HOFKWARTIER
Wonen in het Hofkwartier is nog in ontwikkeling. Architect Art Nieuwpoort in Delft werkt momenteel aan het ontwerp van 24 patiowoningen.
Daarnaast buigt Theo van Esch van Architecten Werkgroep in Tilburg ( bekend van Thiemsland Hengelo en Chasse Park Breda ), zich over zo’n zeventig tot negentig appartementen. Samen met woningbouwcorporatie De Woonplaats wordt nagedacht over de invulling van deze appartementen voor speciale doelgroepen. Naast huur, zal een deel hiervan ook koopappartementen betreffen. Klik hier voor een ruwe impressie.
http://www.zuiderval.com/img/1e_impressie_appartementen.jpg
Daarnaast komen in het Hofkwartier 36 ruime vierlaags geschakelde woningen. Klik hier voor een ruwe impressie.
http://www.zuiderval.com/img/impressie_vierlaagse.jpg
http://www.diederendirrix.nl/projecten/hofkwartier/02.jpg
http://www.diederendirrix.nl/projecten/hofkwartier/03.jpg
www.diederendirrix.nl
Deze woningen aan de Zuiderval worden, evenals de 24 woningen die komen aan de Getfertweg, op dit moment uitgewerkt door architect Paul Diederen in Eindhoven.
De verkoop van de woningen start naar verwachting in het najaar 2006.
Bij deze laatste heb ik even wat extra informatie opgezocht .
En het bureau uit Eindhoven heeft echt bijna alleen maar Super mooie projecten ontworpen .
Dit is hun visie bij dit project :
HOFKWARTIER :
enschede, 2004-2007
Het project betreft grondgebonden woningen aan de Zuiderval en de Getfertweg. De Zuiderval is een belangrijke invalsroute. Een stedelijk karakter wordt verkregen door een 4-laagse façade. Het individuele karakter wordt in de eerste twee verdiepingen gewaarborgd, terwijl de bovenste twee verdiepingen het stedelijke karakter gaan uitdragen. De gevel wordt op maaiveld niveau teruggeplaatst om de bewoner de mogelijkheid te geven deze zone zelf in te richten, waarmee een overgang van openbaar naar privé wordt gecreëerd. Deze terugliggende gevel krijgt per woning een andere kleur. De woningen aan de Getfertweg zijn familie van de woningen aan de Zuiderval. De woningen hebben een voortuin en zijn 3 lagen hoog. De gevel is een vereenvoudigde uitvoering van de Zuiderval.
en de Update :
De nieuwe Brandweerkazerne door Samyn En Partners Brussel .
Vind hem prachtig :) .....echt waar !!
Hier is die dan bijna het eindplaatje .
http://img261.imageshack.us/img261/9676/dscf0206tu4.jpg
En de mooi gesitueerde sporthal van het complex .
http://img261.imageshack.us/img261/452/dscf0203hd5.jpg
INVISIBLE November 1st, 2006, 03:59 PM Met dit gebouw zijn ze op dit moment bezig op de 2de verdiepingsvloer .
http://img150.imageshack.us/img150/6685/dewoonplaats3ja.png
Architectenbureau : Rau Amsterdam / 5400m2
Dit is een foto van anderhalf maand geleden .
Opzich oogt het complex dat nu dus op de 2de verdiepingsvloer zit wel aardig fraai vanaf de straatkant .
Dit omdat het gehele gebouw voorzien word van ronde betonnen palen ( wat een leuk effect opleverd ) .
http://img84.imageshack.us/img84/7792/dscf0066aq9.jpg
Het gebouw gaat ook na mate het hoger word breder worden, dus een omgekeerde piramide zeg maar !!
INVISIBLE November 5th, 2006, 11:45 PM Updatefoto van een plaatselijk forumlid .
http://img214.imageshack.us/img214/6441/pb040033vo9.jpg
Skycrap November 6th, 2006, 11:53 AM Jaaa en we zijn boven het maaiveld!
INVISIBLE November 6th, 2006, 12:16 PM Nog 7 te gaan .
INVISIBLE November 14th, 2006, 05:06 PM De palen voor verdieping 3 staan er ook al :) .
En juist deze palen geven het gebouw nu al een speciale uitstraling .
Sommige staan zelfs in een bepaalde hoek omdat het gebouw straks een beetje overgaat hangen .
Apostle November 16th, 2006, 06:04 PM Volgens jou is alles in Enschede speciaal, INVISIBLE. ;)
Winus November 16th, 2006, 07:16 PM Zo vaak zie je ook geen ronde palen. ;)
INVISIBLE November 16th, 2006, 10:31 PM Ey niet zo gemeen hé jongens ;), wacht maar tot die er straks staat !!
INVISIBLE November 18th, 2006, 06:34 PM Zo, ik zou wel niet alleen onzinnige topics openen ;) .
Hier ook weer eens een update van dit gebouw .
Kantoor de Woonplaats ( Woningbouwvereninging ) .
http://img115.imageshack.us/img115/6306/dscf0246bo4.jpg
Nog 6 lagen te gaan ............
http://img293.imageshack.us/img293/5431/dscf0244yc6.jpg
Hij begint al voorover te hellen !!
http://img115.imageshack.us/img115/4356/dscf0245ng1.jpg
Skycrap February 15th, 2007, 04:08 PM Update van enschede-stad.nl:
Update De Woonplaats.
http://img204.imageshack.us/img204/3902/p2150034na4.jpg
http://img66.imageshack.us/img66/5135/p2150036um7.jpg
http://img66.imageshack.us/img66/5161/p2150039cb4.jpg
http://img66.imageshack.us/img66/8744/p2150041kj2.jpg
http://img183.imageshack.us/img183/6950/p2150043zf7.jpg
http://img204.imageshack.us/img204/8691/p2150045cz3.jpg
Tevens is er een begin gemaakt aan de scholingsboulevard:
http://www.i-aa.nl/ace/engine.php?Cmd=seepicture&P_site=127&P_self=2927&Random=684135088
http://www.i-aa.nl/ace/engine.php?Cmd=seepicture&P_site=127&P_self=3307&Random=1580165958
http://www.i-aa.nl/ace/engine.php?Cmd=seepicture&P_site=127&P_self=2919&Random=1881335486
http://www.i-aa.nl/ace/engine.php?Cmd=seepicture&P_site=127&P_self=2921&Random=1210258541
http://www.i-aa.nl/ace/engine.php?Cmd=seepicture&P_site=127&P_self=2923&Random=286499523
http://www.i-aa.nl/ace/engine.php?Cmd=seepicture&P_site=127&P_self=2915&Random=1620965973
http://www.i-aa.nl/ace/engine.php?Cmd=seepicture&P_site=127&P_self=2917&Random=699022245
http://www.i-aa.nl/ace/engine.php?Cmd=seepicture&P_site=127&P_self=2925&Random=1122062985
Nout February 15th, 2007, 05:52 PM Mooie gebouwen, die UFO-achtige vormen!
Atmosferic February 21st, 2007, 09:04 PM Yups, vorige week de eerste bouwhandelin gevierd van Scholingsboulevard.
Heb hier in de afgelopen 2,5 jaar het installatietechnisch ontwerp voor gemaakt... wordt zowel van buiten als van binnen een prachtig gebouw...
INVISIBLE March 6th, 2007, 08:50 PM Update Zuiderval :
http://img70.imageshack.us/img70/7510/zuidervalenschedeax3.png
1.Kantoor in aanbouw, gelegen aan de Zuiderval, 5500m2 ( Architecten Rau ).
2.Ingezoomt op toekomstig Kantoor de Woonplaats ( Woningbouwvereniging )
3.Op de achtergrond de Hermestoren, gelegen aan VHP ( 52.00 meter ) .
4.Jozefkerk, het nu nog hoogste gebouw in de stad ( 81.00 meter ) .
INVISIBLE April 3rd, 2007, 11:16 AM Update :
http://img231.imageshack.us/img231/8356/brandweerkazerneenscheduf5.jpg
1.Op de voorgrond ( geel ) nieuwe hoofdpost Brandweerkazerne Enschede, gelegen aan de Zuiderval ( zuidelijke invalsweg ) .
Ontwerp : Samyn & Partners Brussel .
INVISIBLE April 3rd, 2007, 11:17 AM Gisteren vertelde ik nog dat de Enschedese topics best weinig geupdate worden, dus zometeen zet ik hier wat nieuwe foto neer :) .
INVISIBLE April 3rd, 2007, 11:38 AM Update Zuiderval April 2007 :
Korte Omschrijving, de Zuiderval is een compleet nieuwe invalsweg die vanaf de A-35 richting Centrum gelegen is .
Eerder een grote kale vlakte met veelal oudere bedrijven die deels afkomstig waren uit de textieltijd en dergelijke .
Deze invalsweg is uitgevoerd met een Dubbele busbaan naar het Zuiden van de stad .
Het kostenplaatje van de Zuiderval + toekomstige bebouwing is meer dan € 500 Miljoen, en het word dan ook in 6 deelgebieden uitgevoerd met zowel woongebieden als werkgebieden .
Op dit moment zijn een aantal projecten in ontwikkeling en of ontwikkeld :
-Brandweerkazerne ( Hoofdpost )
-Mobiland
-Kotmanpark ( rijenwoningen en vrijstaande villa's/woningen )
-Hofkwartier ( www.woneninhofkwartier.nl ), met o.a andere meerdere hoogbouwobjecten .
-Kantoor de Woonplaats
-Scholingsboulevard ( 25.000m2 nieuwbouw / 2500 leerlingen, meer dan € 50 miljoen kostend project dat een erg speciaal uiterlijk gaat krijgen ) .
Update van een aantal projecten :
Kantoor de woonplaats, woningbouwvereniging ( ontwerp Architecten RAU ) .
http://img379.imageshack.us/img379/2655/zuidervalenschede1js5.jpg
Idem, nu met kraan ..........
http://img89.imageshack.us/img89/4823/zuidervalenschede2ok9.jpg
Ander standpunt, en met een grote bekende op de achtergrond .
http://img89.imageshack.us/img89/5348/zuidervalenschede3li8.jpg
Vanuit deze hoek is het erg mooi om naar het gebouw te kijken, dat telkens veranderd bij de verschillende standpunten .
http://img89.imageshack.us/img89/2746/zuidervalenschede4pz7.jpg
Een stukje van Mobiland nieuwe BMW/MINI/BMW Motoren garage, met wederom het topje van de Hts toren ( je komt er niet onderuit ) .
http://img379.imageshack.us/img379/2044/zuidervalenschede5mp0.jpg
Nieuwbouw brandweerkazerne, Architect Samyn & Partners Brussel .....sinds kort is het logo va de brandweer er ook op aangebracht en een glazen momument ter nagedachtenis aan de brandweerslachtoffers van de ramp in 2000 !!
http://img89.imageshack.us/img89/1725/zuidervalenschede6lz5.jpg
PS : Er heeft vandaag wederom een plan in de krant gestaan van een minstens 30 meter hoog appartementengebouw voor dit gebied .
Dat is al het 2de complex dat in zeer korte tijd onder de aandacht gebracht onder 1 van de desbetreffende deelgebieden aan de Zuiderval ( het hofkwartier/woongebied ).
CborG April 3rd, 2007, 12:48 PM Ziet er goed uit die brandweerkazerne, ik heb ze lelijker gezien :) (Utrecht LR)
INVISIBLE April 4th, 2007, 12:26 PM Het bovenstaande gebouw (RAU Architecten) krijgt overigens ook nog een 2de schil .
En er liggen alweer plannen klaar voor het bouwen van 2 x 30 meter hoge appartementencomplexen aan deze weg, in het deelgebied het Hofkwartier !!
Winus April 4th, 2007, 06:34 PM Die lelijke 30 meter van Diederen Dirrix?
INVISIBLE April 4th, 2007, 07:01 PM Nee die van de Architecten Werkgroep Tilburg, maar je bedoeld dezelfde ;) ) .
En hij is inderdaad niet "hoogstaand" te noemen, iets wat je me nog wel eens vaker hoord zeggen :) .
En nee ik zou niet zeggen dat hij "uniek" is, heel Nederland staat vol van deze type bouwwerken .
Maar toch blijf ik zelf van mening dat het een erg leuke en stedelijke aanwinst is wederom voor een hoeklokatie / kruising van de Zuiderval, dit maal voor een Woongebied .
Juist omdat het een dominante ( lees : breed ), en transparante gevel krijgt ben ik er van overtuigd dat het een stedelijk effect op gaat leveren .
Ook blok B ( lagere deel ) gaat een leuk effect geven op de Varviksingel is mijn gevoel .
Maar goed ben benieuwd wat skeptische Enschedeers er over een pakweg 2 jaar van zouden denken .
Dat de meeste "architectuurliefhebbers" er niet warm of koud van worden kan ik begrijpen, maar goed ik ben de meesten dan ook niet !!
o.a 92 Appartementen .
http://img356.imageshack.us/img356/2260/hofkwartieram2.png
www.woneninhofkwartier.nl / www.zuiderval.com
INVISIBLE June 16th, 2007, 09:51 AM Zuiderval Animatie (http://www.zuiderval.com/flowplayer/default.htm)
Skycrap June 19th, 2007, 11:55 AM Laten we de discussie hier maar verder gaan.
INVISIBLE June 19th, 2007, 12:03 PM Ook blok B ( lagere deel ) gaat een leuk effect geven op de Varviksingel is mijn gevoel (4 april 2007).
http://img381.imageshack.us/img381/533/zuidervalok6.png
www.zuiderval.com
Aan de hand van de animatieafbeeldingen komt mijn gevoel wel uit.
Afbeelding linksonder is vanaf de Varviksingel genomen.
Het doet me erg denken aan het iets verder op gelegen Textielmuseum Jannink, dat zowaar anders van opbouw is, maar wel een zelfde soort muur creeert.
INVISIBLE June 21st, 2007, 03:59 PM Update Kantoor de Woonplaats ( Architecten RAU ),
http://img253.imageshack.us/img253/6318/zuiderval1zh9.jpg
http://img253.imageshack.us/img253/632/zuiderval2va2.jpg
http://img253.imageshack.us/img253/1633/zuiderval3jj7.jpg
http://img253.imageshack.us/img253/3214/zuiderval4bc1.jpg
Skycrap June 21st, 2007, 09:31 PM Toch wel een leuk gebouwtje. Van elke kant weer anders :)
Winus June 22nd, 2007, 12:12 PM Op de 1e is die het mooist, op de eennalaatste een beetje vreemd dik.
INVISIBLE June 25th, 2007, 04:36 PM Grappig is dat op foto 1 het gebouw een beetje onecht overkomt.
Toch is deze foto zo onbewerkt de camera uitgekomen ( bewerk foto's eigenlijk nooit, hooguit met een randje ).
INVISIBLE July 25th, 2007, 08:24 PM Update 25 Juli 2007 (Architecten RAU),
http://img78.imageshack.us/img78/5062/zuiderval5pj3.jpg
INVISIBLE August 1st, 2007, 12:24 PM De eerste UFO is geland in Enschede (er komen er meer),
http://img443.imageshack.us/img443/286/scholingsboulevardqz9.jpg
PS : Deze bouwvolumen zijn een onderdeel van het Scholingsboulevard (www.scholingsboulevard.nl) project dat in totaal zo'n 26.000m2 beslaat, en een onderkomen voor 2600 leerlingen gaat worden.
Bouwkosten (kale bouw) €50 Miljoen, de geschatte totale bouwkosten komen nog wel wat hoger uit !!
INVISIBLE October 13th, 2007, 08:06 PM Er word niet op 1 plek in de stad "hoog" gebouwd, en ook hier aan de Zuiderval staan nog steeds leuke projecten op papier.
Dit project dat in bovenstaande posts afgebeeld is (Kantoor de Woonplaats, Architecten Rau) heeft nu ook zijn eigen cam.
http://dewoonplaats.axiscam.net/view/index.shtml
Ook dit project komt al "aardig dicht in de buurt" van de magische grens van 45m, al heeft het nog een aantal verdiepingen nodig om dat te behalen.
INVISIBLE December 13th, 2007, 11:01 PM De eerste UFO is geland in Enschede (er komen er meer),
Update
De bouwkraan van Ufo 1 ;), oftwel fase I, is nu verplaatst naar een ander deel van de Zuiderval waar op dit moment Fase II in aanbouw is (wederom met Ufo).
Dit alles, totaal 3 fasen en zo'n 26.000m², is goed voor de Scholingsboulevard een voor Nederland nog uniek stukje opleidingscentrum.
Ook is in het deelgebied Hofkwartier een wooncomplex in aanbouw, ook daar staat reeds een redelijke bouwkraan om het wooncomplex (2 bouwvolumes) op te bouwen.
Het project staat vooral in het teken van duurzaamheid, zoals wel meerdere projecten aan de Zuiderval.
Eneco Energie projectgegevens + afbeeldingen (http://www.e-transitie.nl/index.php?pageID=1502&n=226)
En uh Kruik, dit keer komt de Architect uit Tilburg, dus dan moet het haast wel goed zijn ;).
Winus December 30th, 2007, 09:51 PM Scholingsboulevard
Kuipersdijk:
http://www.enschede-stad.nl/fotodatabase/albums/userpics/10003/Zuiderval_-_Scholingsboulevard_2007-12-27b.jpg
Wethouder Beversstraat:
http://www.enschede-stad.nl/fotodatabase/albums/userpics/10003/Zuiderval_-_Scholingsboulevard_2007-12-27a.jpg
De Woonplaats
http://www.enschede-stad.nl/fotodatabase/albums/userpics/10003/De_Woonplaats_en_Boulevard_2007-12-27b.jpg
http://www.enschede-stad.nl/fotodatabase/albums/userpics/10003/De_Woonplaats_en_Boulevard_2007-12-27a.jpg
http://www.enschede-stad.nl/fotodatabase/albums/userpics/10003/De_Woonplaats_en_Boulevard_2007-12-27c.jpg
Skycrap December 31st, 2007, 07:38 PM eindelijk zitten alle lamellen erin...
Ziet er nu goed en strak uit!
xlchris December 31st, 2007, 08:24 PM Super mooi gebouw! Harstikke strak, mooi met die andere erachter!
SimsPlanet2 December 31st, 2007, 09:38 PM Ik vind 'm nu lelijk geworden met al die lamellen...
Winus January 1st, 2008, 03:34 PM Ik had 'm ook liever zonder gezien. :)
INVISIBLE January 3rd, 2008, 10:40 PM Zonder was die inderdaad al erg mooi ja ...........
Winus January 3rd, 2008, 11:51 PM Ach ja, men moet binnen ook nog op het computerscherm kunnen kijken. :)
DatabaseMarketeer January 4th, 2008, 10:58 AM Waarom doet Enschede Stad het niet?
Winus January 4th, 2008, 06:37 PM Omdat mijn broertje op vakantie is. :( En de amateur weer eens de server heeft laten crashen. :mad:
RHW January 4th, 2008, 08:40 PM Hebben jullie het filmpje op de website van de Zuiderval al gezien? Het moet daar erg mooi worden! :cool:
Apostle January 4th, 2008, 09:06 PM Het moet wel, alleen jammer dat het niet mooi wordt. Dat filmpje is ook alweer 20 jaar oud.
INVISIBLE January 5th, 2008, 07:36 PM Uhm verkeerde bronnen Apostle ?
Apostle January 5th, 2008, 10:53 PM Wat wordt er mooi dan? Behalve het gebouw van de Woonplaats is het allemaal ambitieniveau nul.
INVISIBLE January 6th, 2008, 03:08 PM Bij jou is dan ook niet snel iets mooi;), maar goed er zijn tal van projecten die wel het aanzien waard zijn aan de Zuiderval.
Dat jij er te weinig aandacht insteekt, om het daadwerkelijk goed te beoordelen, is meer jou gedachtenniveau dan de mijne.
PS: Het Woonplaats gebouw (architecten Rau) is pas het eerste kantoor dat in aanbouw is aan deze meer dan 2 kilometer lange straat.
Er zijn wel wat detailhandel bedrijven, autoshowrooms en een (prachtige)brandweerkazerne voorgegaan, maar hoe kun je nu oordelen over een invalsweg die nog maar in de beginfase van het totaalplaatje staat ?
Oordelen is zo makkelijk .....................maar iets werkelijk in het totaalplaatje inpassen is een heel ander verhaal !!
EuroMaster January 6th, 2008, 05:35 PM Smaken verschillen, maar ook ik moet zeggen dat ik niet echt onder de indruk ben van wat ik heb gezien. Maar echt oordelen kan pas als het af is natuurlijk. Toch heb ik er ook een hard hoofd in.
Kruikenparadijs January 6th, 2008, 06:05 PM maar goed er zijn tal van projecten die wel het aanzien waard zijn aan de Zuiderval.
Dat jij er te weinig aandacht insteekt, om het daadwerkelijk goed te beoordelen, is meer jou gedachtenniveau dan de mijne.
volgens mij is dat nog altijd een kwesties van smaak. als hij het niet mooi vindt heeft hij opeens een laag gedachtenniveau. beetje vreemd, niet?
INVISIBLE January 6th, 2008, 08:42 PM Apostle heeft gewoon weinig smaak , dat is het, dat Kruik me daaraan moet helpen herinneren ;).
Winus January 8th, 2008, 09:22 PM Waarmee je dus indirect stelt dat je zelf veel smaak hebt?
Apostle January 9th, 2008, 12:47 PM Het is maar goed dat er over smaak niet te twisten valt. :D
INVISIBLE January 13th, 2008, 01:01 PM http://img253.imageshack.us/img253/6318/zuiderval1zh9.jpg
Er zit overigens wel een Twist in dit prachtige gebouw van de Woonplaats ;).
Ook dit nog niet opgeleverde kantoor heeft de afgelopen dagen haar binnenverlichting aan gehad, dit zorgde voor mooie plaatjes, vooral binnenkomend vanaf de A-35 !!
INVISIBLE February 17th, 2008, 11:23 PM Ondertussen zijn bij een aantal projecten alweer de eerste lagen zichtbaar aan deze invalsweg, waaronder die van de Scholingsboulevard Enschede (Fase II). www.scholingsboulevard.nl
Fase I, welke ook nog in afbouw is, geeft al een bijzonder effect op haar omgeving (Ufo-vorm).
Vind het aan de ene kant wel jammer dat er niet gekozen is voor één lokatie voor dit project aan de Zuiderval, aangezien dat veel meer aandacht op zich zou vestigen dan nu het geval is.
Aan deze straat (Zuiderval) komen vandaag de dag veel meer forensen en bezoekers van de stad voorbij, dan bij de andere (Kuipersdijk) die er parallel aan gelegen is !!
INVISIBLE July 5th, 2008, 05:26 PM Een stadse (nieuwbouw)rijenwand op het Hofkwartier aan de Zuiderval, één van de deelgebieden.
http://img77.imageshack.us/img77/4330/hofkwartierpg4.jpg
Een verloren Tilburgs ontwerp, ook in dit zelfde deelgebied het Hofkwartier, welke volledig als woongebied wordt ingedeeld.
http://img525.imageshack.us/img525/8614/hofkwartier2rv0.jpg
|
|