View Full Version : Enschede: Muziekkwartier / Oostelijke Spoorzone
INVISIBLE September 25th, 2003, 10:10 PM Nou goed dan in deze rustige tijd voor projectontwikkelaars .
Zou ik dit project ook nog even noemen .
Ook dit is een grootschallig project dat zo ongveer € 70 miljoen gaat kosten .
En onder visie is van Rijksgebouwenmeester de prof. ir. J Coenen
En het gaat het hele Noorderlijk deel van het stadshart onder handen nemen .
Ten noorden van het hart van Enschede ligt het toekomstige Muziekkwartier. Het Muziekkwartier zal de verbinding gaan vormen tussen het noorden en het centrum van Enschede. Enschede is op dit moment een belangrijk centrum voor muziek in Nederland. In het nieuwe Muziekkwartier zullen activiteiten plaats-vinden van:
-De Nationale Opera (NRO) en Podium Twente
-de Muziekschool Twente (MT) en Conservatorium
-Saxion Hogeschool Enschede
-Poppodium ATAK en eventuele andere poporganisaties
-Studiogebruikers
-Mogelijke andere (amateur en commerci”le) partijen.
Het Muziekkwartier vormt samen met de muzikale functies van het Orkest van het Oosten en het Conservatorium van de Saxion Hogeschool Enschede in het bestaande Muziekcentrum en de Grote Kerk een uniek cultureel centrum dat de aantrekkelijkheid en levendigheid van het centrum zowel overdag als 's avonds zal versterken en een op dit moment ontbrekende schakel kan zijn tussen het noorden van de stad en het centrum.
Het gebied :
http://www.muziekkwartier.nl/rijksbouwmeester/images/spacer.jpg
In en rond het gebied :
http://www.muziekkwartier.nl/rijksbouwmeester/images/vis_rond.jpg
( toren links niet meegnomen in "dit" plan is de Brunningmeyer toren die mogelijk dienst gaat doen als woontoren van zo'n 60 meter hoogte )
Dit is die toren maar zou waarschijnlijk weer of ligt misschien alweer op de tekentafel voor een ander ontwerp
http://www.enschede-stad.nl/projecten/pics/hoo_bruningmeyer.jpg
Het centrum van Enschede heeft een vrij lage bebouwingshoogte, er zijn maar enkele accenten van hogere bebouwing te vinden, zo ook rondom het gebied van het Muziekkwartier. De rand van de oude binnenstad is in de ruimtelijke beleving vrij duidelijk aanwezig. In het nieuw te ontwikkelen Muziekkwartier zal eveneens een relatief lage bouwhoogte opgenomen worden met daarin enkele hogere accenten, aansluitend bij belangrijke ori”ntatiepunten.
Het nieuwe stadskantoor vormt al een verwijzing naar een nieuwe entree voor de stad aan de noordzijde. Vanuit de westzijde schept het vernieuwde Stationsplein een verwachting naar het te ontwikkelen Muziekkwartier. Een frontale benadering van het gebied vanaf het station is hier op zijn plaats. De hoofdentree is dan ook aan deze zijde gesitueerd.
Er is een grote diversiteit in de grootte, materialisering en functie van de straatwanden in de binnenstad. Met dit als gegeven zal het plan als uitgangspunt hebben zich zoveel mogelijk te binden aan de omringende omgeving, door aansluiting te zoeken in bouwhoogte en materialisering. Dit zal voornamelijk tot uiting komen in de grenzen van het gebied en de opname van bestaande bebouwing in het plan. Dit laatste geldt voor de bebouwing rondom de tuin van de Wonne en de bebouwing aan de Noorderhagen/Kloosterstraat.
In de oude binnenstad, gevormd door het 'ei', is weinig groen te vinden in de openbare ruimte. In het plan-gebied zal zoveel mogelijk groen gespaard worden en daar waar mogelijk toegevoegd worden.
Het Stationsplein functioneert momenteel niet als verblijfsgebied. Het autoverkeer rijdt rondom het plein, waardoor voetgangers zich niet over het plein begeven. Het Stationsplein zal in de toekomst een 'voorportaal' naar de entree van de opera en de binnenstad zijn. De verkeerssituatie zal hierop aangepast moeten worden zodat bezoekers als vanzelfsprekend vanaf de (oude) hoofdentree van het station het operagebouw en vervolgens de binnenstad kunnen bereiken.
Op dit moment doorkruist het bestemmingsverkeer de oude binnenstad, het 'ei', evenals het expeditieverkeer. Het expeditieverkeer zal beperkt moeten worden tot vastgestelde venstertijden. Het voetgangersdomein van de oude binnenstad is met name aan de randen niet duidelijk. Parkeergarages zijn gesitueerd aan de rand van de oude binnenstad. De rand van de binnenstad dient duidelijker aangegeven te worden, vanaf de Molen-straat op zodanige wijze dat de auto als het ware een bezoeker is in het domein van de voetganger.
De trein uit Gronau rijdt erg langzaam voor aankomst op het station en heeft geen doorgaande verbinding met het spoorwegennet in Nederland. De trein functioneert eerder als trambaan dan als treinverbinding. De spoorlijn met de Regiobahn naar Duitsland zal dan ook het karakter van een trambaan in het groen krijgen.
www.muziekkwartier.nl
Winus September 27th, 2003, 08:10 PM Pi de Bruijn in race voor theater
ENSCHEDE - De lokalo’s komen er dit keer niet aan te pas. Het zijn vijf gerenommeerde architectenbureaus uit de Randstad die onderling gaan uitmaken wie het ontwerp mag maken voor het prestigieuze Muziekkwartier (inclusief theater) op en om het Molenplein.
Voor het megaproject bestond volgens de gemeente ‘zeer grote belangstelling uit binnen- en buitenland’. Uiteindelijk zijn vijf combinaties van architecten en constructeurs geselecteerd voor de laatste ronde. Daaronder enkele ‘oude bekenden’. Zoals de Architecten Cie uit Amsterdam, het bureau van Pi de Bruijn die ook al nauw betrokken was bij de plannen voor het nieuwe Roombeek en voor winkelcentrum De Klanderij. En het Rotterdamse bureau Hoogstad, dat het ontwerp van het nieuwe Rabotheater in Hengelo op zijn naam heeft staan. De andere kandidaten zijn: Architectenstudio Herman Hertzberger uit Amsterdam, Atelier PRO Architecten bv uit Den Haag en Mecanoo architecten bv uit Delft. Alle vijf kandidaten maken nu een plan. Op basis daarvan maken gemeente en culturele instellingen een definitieve keuze. De naam van de uitverkoren architect zal op 1 december officieel bekend worden gemaakt.
DatabaseMarketeer September 27th, 2003, 09:02 PM Ja ik las het ook in de krant vandaag. Mooi is dat ze straks kunnen kiezen uit ontwerpen van gerenomeerde bureau's. Ben erg benieuwd waar ze mee gaan komen:)
rikarchitecten September 28th, 2003, 11:56 AM http://www.enschede-stad.nl/projecten/muziekkwartier/pics/1.jpg
ParterrePact September 28th, 2003, 01:44 PM Ziet er allemaal wel leuk uit hoor, maar even een paar punten.
- is er hier wel een markt voor in Enschede???
- ik denk niet dat ze het Bölke daar zo makkelijk wegkrijgen, die is nog niet zo lang geleden voor verschikkelijk veel geld geheel vernieuwd...
- waarom niet wat hoger???????
- dat volk in de Wonne pest je volgens mij ook niet zo heel makkelijk weg.
Nouja, we zullen zien....
Fir September 28th, 2003, 02:45 PM Hey luuk, zie juist dat het Bolke blijft bestaan op de schets. Is qua opzet juist een aanwinst voor het muziekkwartier. De miss overijsselverkiezingen zijn er ook recentelijk gehouden. Heb het nooit begrepen waarom de mooiste discotheek van Enschede en Twente weg zou moeten. :guns1:
ParterrePact September 28th, 2003, 07:00 PM Originally posted by Fir
Hey luuk, zie juist dat het Bolke blijft bestaan op de schets. Is qua opzet juist een aanwinst voor het muziekkwartier. De miss overijsselverkiezingen zijn er ook recentelijk gehouden. Heb het nooit begrepen waarom de mooiste discotheek van Enschede en Twente weg zou moeten. :guns1:
Heb jij soms een ander plaatje gezien dan bovenstaande?
INVISIBLE September 28th, 2003, 07:06 PM ik zie het ook niet staan .
En jah het is een mooie discotheek .
Winus September 28th, 2003, 07:15 PM Ik denk dat het Bölke er nog wel een tijdje blijft staan. Het lijkt me meer een wens om er ooit nog eens iets hogers neer te zetten, maar niet voor de korte termijn.
DatabaseMarketeer September 28th, 2003, 09:22 PM Wat ik erover weet is dat ze het minder groot schalig willen aanpakken. De Wonne blijft gewoon in de huidige bestaan waren de laatste geluiden ... en die andere kant van het spoor dat zal denk ik veel later aangepakt worden....
Als men straks het Muziekcentrum heeft staan, de oude sociale dienst is afgebroken en het stationsplein is aangepakt, heeft Enschede er wel weer een heel mooi stukje bij en zal zeker bijdragen in de levendigheid van het centrum..:D
INVISIBLE September 29th, 2003, 11:32 AM Daar ben ik wel zeker van .
Errik October 15th, 2003, 07:33 PM Van de site van de Rijksbouwmeester geplukt, met dank aan Berrtus!
http://www.rijksbouwmeester.nl/upload/109237_S&S_Ensch_ovrzt-150-150.jpg
http://www.rijksbouwmeester.nl/upload/109710_S&S_Ensch_plgr-150-150.jpg
http://www.rijksbouwmeester.nl/upload/108768_S&S_Ensch_maq-300-300.jpg
Enschede, Muziekkwartier
Gebruikers Diverse culturele instellingen
Opdrachtgever(s) Gemeente Enschede
Architect(en) Meijers, L.
Barner, L.
Coenen, J.
Kunstenaar(s) niet van toepassing
Contactperson(en) Meijers, L.
Ontwerpperiode niet van toepassing
De ontwikkeling van het Muziekkwartier is een onderdeel van de totale revitalisering van de binnenstad en vormt een belangrijk project in de ontwikkeling van het nationale stedelijke netwerk. Om op een integrale manier invulling te kunnen geven, heeft de gemeente Enschede het Atelier Rijksbouwmeester gevraagd om een stedenbouwkundige visie voor dit gebied neer te leggen.
Het Muziekkwartier zal een nieuwe verbinding gaan vormen tussen de oude binnenstad en het noorden van de stad. Karakteristieken van het plangebied zijn als uitgangspunt genomen. Het project omvat zowel de nieuwbouw voor allerlei muzikale activiteiten, alsmede een herinrichting van de openbare ruimte. Vanuit het noorden is er de zichtlijn op de kerk in het centrum. In oost west richting spelen de ondulerende bouwblokken een rol en zijn doorgezet in het plangebied.
De functies zijn op zodanige wijze aan de openbare ruimte gelegen, zodat ook ieder plein of stedelijke ruimte een eigen karakter krijgt. Het plan huisvest onder andere de Nationale Opera, de Twentse Schouwburg, de Muziekschool Twente, het Conservatorium en het poppodium ATAK. Langs de doorgaande route vanuit het noorden komt het "harde" plein waaraan Atak gelegen is en dient voor keerlussen van de expeditie en een ondergrondse fietsenstalling. In het centrum van het plangebied bevindt zich het zachte plein. Hieraan gelegen is de foyer van de opera, deze kijkt uit over het groen en bij speciale gelegenheden kan dit de buitenfoyer zijn.
De visie heeft als uitgangspunt zich zoveel mogelijk te binden aan de omringende omgeving, door aansluiting te zoeken in bebouwingshoogte en in materialisering. Dit komt voornamelijk tot uiting bij de grenzen van het gebied en de opname van bestaande bebouwing in het plan. In de oude binnenstad is weinig groen te vinden in de openbare ruimte; in het plangebied wordt daarom zoveel mogelijk groen gespaard en daar waar mogelijk toegevoegd. Het stationsplein zal in de toekomst de entree van de opera en de binnenstad zijn.
Berrtus October 15th, 2003, 08:21 PM Het is alleen wel erg stil rond het project
INVISIBLE October 15th, 2003, 09:12 PM Nou het valt nog mee het is nog niet echt de tijd dat ze er mee bezig zijn .
Nu is het nog het project van achter de schermen .
Het is ook niet zomaar wat met een bedrag van €70 miljoen !!
Waar binnenkort ook een keuze uit gemaakt gaat worden is die van de Scholingsboulevard .
Een project dat 32.000m²meter omvat en er strijden nu nog 5 architekten om .
Waaronder Atelier Pro / IAA / CIE Architekten en nog 2 hele bekenden waar ik even de naam niet van ken .
EFKA October 15th, 2003, 09:16 PM Ik las laatst ergens (zou niet meer weten waar) dat het geld voor dit project onlangs binnen is?
Errik October 16th, 2003, 05:26 PM Ik las vorige week volgens mij in Tubantia dat o.a. Mecanoo in de race is voor de nieuwe Opera.
Ben erg benieuwd...
Errik October 16th, 2003, 05:37 PM Voila:
Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 27-09-2003
Pi de Bruijn in race voor theater
ENSCHEDE - De lokalo’s komen er dit keer niet aan te pas. Het zijn vijf gerenommeerde architectenbureaus uit de Randstad die onderling gaan uitmaken wie het ontwerp mag maken voor het prestigieuze Muziekkwartier (inclusief theater) op en om het Molenplein.
Voor het megaproject bestond volgens de gemeente ‘zeer grote belangstelling uit binnen- en buitenland’. Uiteindelijk zijn vijf combinaties van architecten en constructeurs geselecteerd voor de laatste ronde. Daaronder enkele ‘oude bekenden’. Zoals de Architecten Cie uit Amsterdam, het bureau van Pi de Bruijn die ook al nauw betrokken was bij de plannen voor het nieuwe Roombeek en voor winkelcentrum De Klanderij. En het Rotterdamse bureau Hoogstad, dat het ontwerp van het nieuwe Rabotheater in Hengelo op zijn naam heeft staan. De andere kandidaten zijn: Architectenstudio Herman Hertzberger uit Amsterdam, Atelier PRO Architecten bv uit Den Haag en Mecanoo architecten bv uit Delft. Alle vijf kandidaten maken nu een plan. Op basis daarvan maken gemeente en culturele instellingen een definitieve keuze. De naam van de uitverkoren architect zal op 1 december officieel bekend worden gemaakt.
INVISIBLE October 16th, 2003, 05:42 PM Ok nu maar zien met wat voor een ontwerp ze komen ......
EFKA October 24th, 2003, 09:19 PM Op mijn werk (goed, officieel nog stage) maak ik 5 presentatiepanelen van de architectenbureau's. Komen geloof ik in het stadskantoor te hangen. De panelen bevatten beelden van referentieprojecten. Zowat alle bureau's hebben veel ervaring als het gaat om gebouwen met culturele achtergrond. Wanneer je hun werk naast elkaar legt, doen ze zeer weinig voor elkaar onder. Ben erg benieuwd wie als winnaar uit deze pitch komt!
Errik October 25th, 2003, 10:46 AM Hou ons op de hoogte EFKA!
Winus October 28th, 2003, 06:11 PM Originally posted by Errik
Voila:
Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 27-09-2003
Pi de Bruijn in race voor theater @Errik :ancient: (zie mijn 2e post in dit topic :tongue3: )
Maar nu wel een beetje echt nieuws:
------------------------------------------------------------------------------------------
Muziekkwartier anders
Nieuw plan: wonen in GSD-pand Molenplein
ENSCHEDE - Het voormalige gebouw van de Gemeentelijke Sociale Dienst (GSD) op het Molenplein wordt niet gesloopt maar omgebouwd tot wooncomplex. Dat is althans het voorstel van de plannenmakers van het Muziekkwartier. Maar de politiek staat nog niet te juichen.
Aanvankelijk was het de bedoeling om het oude GSD-gebouw te slopen ten behoeve van het toekomstige Muziekkwartier. Maar inmiddels zijn de plannen gewijzigd: het Muziekkwartier wordt een stuk compacter dan tot nu toe gedacht. Daardoor is de ruimte van het voormalige hoofdkwartier van de ‘soos’ dus niet meer nodig.
Nader onderzoek heeft uitgewezen dat het financieel voordeliger is om het pand - dat nu tijdelijk wordt gebruikt door kunstenaars - te laten staan. Zoals het er nu voorstaat krijgt het gebouw een woonfunctie. Volgens de gemeente ligt dat onder de huidige economische omstandigheden meer voor de hand dan een kantoorfunctie.
De politiek lijkt onaangenaam verrast door het voornemen om het oude GSD-gebouw te handhaven. ‘Een heel slecht plan’, reageert VVD-raadslid J. Hatenboer. ‘Dat moet je niet willen, zo vlakbij het nieuwe Muziekkwartier.’
Een andere opvallende wijziging in de plannen betreft de locatie van het muziekcomplex (inclusief het nieuwe theater). In de oorspronkelijke stedebouwkundige visie zou dat aan de kant van het Stationsplein komen, terwijl de commerciële functies aan de oostkant zouden komen.
In de nieuwe plannen is dat compleet omgedraaid. Het muziekcomplex schuift op naar de oostzijde. Voordeel daarvan is volgens projectleider M. Bruinsma dat het straks beter aansluit bij het bestaande Muziekcentrum. Onder het nieuwe gebouw komt een grote fietsenstalling voor bezoekers van de binnenstad.
In de aangepaste plannen zijn de commerciële functies (bijvoorbeeld een hotel) overgeheveld naar de westkant, dus pal aan het Stationsplein. Volgens de gemeente is dat commercieel gezien een betere plek. Tevens moet daar de nieuwe ondergrondse parkeergarage komen, in twee of drie lagen, voor in totaal circa 300 auto’s.
VVD’er Hatenboer is niet blij met de beperking van het plangebied. ‘Het wordt nu wel heel klein.’ Maar volgens projectleider Bruinsma blijven de oorspronkelijke ambities overeind. ‘We beginnen alleen wat bescheidener, met het muziekgebouw. Maar de rest komt vanzelf.’
De gewijzigde plannen komen vanavond aan de orde in de vergadering van de raadscommissie Sociaal.
DatabaseMarketeer November 4th, 2003, 04:42 PM Met als aanvulling op bovengenoemd artikel:
ENSCHEDE - Het gebouw van de voormalige sociale dienst aan het Molenplein zal worden gestript en geheel nieuw aangekleed, net als eerder met de Twentectoren aan de Boulevard gebeurde.
Met deze mededeling probeerden de plannenmakers van het Muziekkwartier de raadsfracties in de commissie sociaal gerust te stellen. J. Hatenboer (VVD) is er niet gelukkig mee dat het pand blijft staan, maar lijkt niet van plan de ideeën voor het muziekcluster tegen te houden. Wel wil hij op korte termijn een brede discussie over de hele noordkant van de stad. Die is behoorlijk verpauperd en nu de zuidkant er gloednieuw bij ligt, dreigt verdere achteruitgang.
De bedoeling van het Muziekkwartier was onder meer een flinke impuls aan de omgeving van het Stationsplein geven. Nu het muziekgedeelte richting muziekcentrum gaat en aan de kant van het stationsplein het commerciële deel is gepland, wil Hatenboer vastleggen dat ook deze aan hoge kwaliteitseisen moet voldoen. D. Boes (CDA) sloot zich aan met haar zorgen over het winkelbestand in de Korte Hengelosestraat.
bron:www.tctubantia.nl
:)
Be Real November 5th, 2003, 02:16 PM het baat mij zorgen dat slechts mensen uit enschede en omgeving reageren!
Q. November 5th, 2003, 02:44 PM Originally posted by Be Real
het baat mij zorgen dat slechts mensen uit enschede en omgeving reageren! Baat het niet dan schaadt het niet? :cool:
Niet zo raar gezien de enorme stroom non-nieuws die vanuit Enschede de rest van het land binnenstroomt.
Errik November 5th, 2003, 03:42 PM Verder is iedereen hier voornamelijk in zijn of haar eigen woon-of geboorteplaats geinteresseerd. Niet zo heel gek toch?
DatabaseMarketeer November 5th, 2003, 03:53 PM Misschien moeten wij ons dan ook maar afscheiden van de rest van het land en daarnaast een nieuw forum toevoegen onder Skyscrapers. Leuke avater trouwens.;)
QyRoZ ik heb een collega van je bij Wegener leren kennen:)
Ken je ene Ria ze is DTPér. Zegt je dat iets?
Thuner November 5th, 2003, 04:58 PM Originally posted by QyRoZ
Niet zo raar gezien de enorme stroom non-nieuws die vanuit Enschede de rest van het land binnenstroomt.
Ik ben bang dat dat inderdaad de reden is van het afhaken van veel mensen...
Vloepkleedje November 5th, 2003, 05:21 PM af en toe kijk ik, als arnhemmer, naar deze thread. hoor.
Kruikenparadijs November 5th, 2003, 05:37 PM Ik volg al het nieuws uit Enschede.
Wij hebben in Tilburg op dit moment een soortgelijk project in aanbouw.
DatabaseMarketeer November 5th, 2003, 06:12 PM Dan valt het nog reuze mee toch?:)
INVISIBLE November 5th, 2003, 08:01 PM Dat is mooi om te horen van Vloep en Kruik :) ......... ik kijk trouwens ook altijd naar de nieuwe en bestaande projecten van deze steden Tilburg en Arnhem ( de anderen trouwens ook wel ) .
Rotterdam in het algemeen wat minder !!!
Be Real November 5th, 2003, 08:32 PM Laten we niet vergeten dat het hoogbouwforum in eerste de eerste plaats is bedoeld voor hoogbouwberichten!
Begrijp me niet verkeerd, mede enschedeers, maar ik ben van mening dat we minder over Enschede moeten gaan posten en alleen posten als er echt iets te melden valt! Alleen zo houd je Enschede, als stad, midrise danwel highrise, interessant voor buitenstaanders. Ik wil niet als een zeikert overkomen want wie ben ik, maar ik denk dat dit het beste is voor onze stad!!
DatabaseMarketeer November 5th, 2003, 10:20 PM Originally posted by Be Real
Begrijp me niet verkeerd, mede enschedeers, maar ik ben van mening dat we minder over Enschede moeten gaan posten en alleen posten als er echt iets te melden valt! Alleen zo houd je Enschede, als stad, midrise danwel highrise, interessant voor buitenstaanders.
Dan kunnen we het hele Enschede topic wel sluiten, want als we het alleen van de hoogbouw moeten hebben zijn we snel klaar. Wel ben ik met je eens en dat zullen anderen beamen dat er soms ook over niets wordt gesproken, waar ikzelf ook debet aan ben. Maarre je bent niet toevallig Ed Zeezout he onder een alias!?
Al die nieuwe namen opeens.......
;)
Winus November 5th, 2003, 10:36 PM Ach wat een onzin. Ok we wijken soms wat erg af van het onderwerp maar so what. In Rotterdam topics à la Luxortoren lees ik ook alleen maar van "Is het al bekend wanneer ze gaan bouwen?" "Wanneer gaan ze nu eens bouwen?" "Bouwen!!!" Alsof dat geen non-info is.
Dat soort teksten lees je toch gewoon overheen of tussendoor. Het moet natuurlijk wel een beetje gezellig blijven. :)
DatabaseMarketeer November 5th, 2003, 10:45 PM Helemaal mee eens Winus! Ik log ook vaak in om puur de teksten van medeforummers te lezen. Daar ga je trouwens wel voorkeur in ontwikkelen. (misschien wel een aardig nieuw topic) :D
Be Real November 5th, 2003, 10:58 PM Winus toch, ik volg de database van het forum nu al zo'n twee en een half jaar, dus nog voor de samensmelting met skyscraper, toen je intensiteit nog met sterretjes beloond werd, juist van jou had ik zo'n reactie niet verwacht! Laten we voor gezellige praat met z'n allen naar het hoogbouwcafe gaan, daar is het er tenslotte toch voor! En ja ik ben echt nieuw en nee ik ben geen Ed Zeezout! Het is een HOOGBOUWFORUM!
Winus November 6th, 2003, 01:45 AM Dan weet je ook dat ik gek ben op sterretjes en daarom de meest grote onzin uitkraam. ;)
Maar even serieus: ik ben van mening dat die vele onzindiscussies flink hebben bijgedragen aan het Enschede-gevoel en aan de gezellige sfeer die er de laatste 3 THM's* hing. Tja en dat die praat eigenlijk in het café thuishoort klopt. Echter dat soort dingen kun je blijkbaar niet sturen, dat groeit vanzelf. Om de een of andere reden is het VHP-topic daardoor verworden tot een soort veredeld theekransje, maar de overige Enschede-topics zijn nog redelijk zuiver. En als er echt iets gebeurt dan wordt er wel een nieuw topic geopend.
Wil je korte samengebonden informatie dan verwijs ik je door naar onze site :spam1: :D ;)
Tot slot ook de term hoogbouwforum is aan inflatie onderhevig. Kijk maar eens naar het aantal update-topics dat de stempel hoogbouw bij lange na niet haalt. En wat zou het; laagbouw is vaak net zo interessant (vaak zelfs nog interessanter) dan die plompe palen die ze in sommige steden neerzetten.
*) THM = Twentse Hoogbouw Meeting
ParterrePact November 6th, 2003, 10:39 AM Originally posted by Be Real
Winus toch, ik volg de database van het forum nu al zo'n twee en een half jaar, dus nog voor de samensmelting met skyscraper, toen je intensiteit nog met sterretjes beloond werd, juist van jou had ik zo'n reactie niet verwacht! Laten we voor gezellige praat met z'n allen naar het hoogbouwcafe gaan, daar is het er tenslotte toch voor! En ja ik ben echt nieuw en nee ik ben geen Ed Zeezout! Het is een HOOGBOUWFORUM!
Even het vriendelijke verzoek dit soort berichten in het vervolg in het cafe te plaatsen; hiermee vervuil je namelijk ons mooie Muziekkwartier-topic! :cool:
Trouwens, ik verdenk niet onze vriend Ed Zeezout ervan een nieuwe naam te hebben genomen, volgens mij is het Jan! En dit een is laatste wanhoopspoging het forum te zuiveren van alle Enschedese kont-verhalen!
Even ontopic: dat hele muziekkwartier trekt me eigenlijk niet zo...
Stokkie November 6th, 2003, 10:55 AM En anders gaan we over tot de uitspraak: Als het je hier niet bevalt, dan begin je toch een eigen forum!!!:D
Be Real November 6th, 2003, 01:41 PM Laat maar jongens, Stokkie heeft waarschijnlijk m'n eerste post niet gelezen, het gaat mij er juist om, om Enschedetopics leuk te houden! Winus kan ik wel volgen, maar het moet geen overkill worden. Zijn we met z'n allen niet iets te trots op onze stad(niet onterecht). Ik laat ooit wel weer eens iets van me horen als ik iets te melden heb! De nieuwe toren van wellicht ABN-AMRO op de zuiderval!
Stokkie November 6th, 2003, 02:11 PM Het is dan ook wel jammer dat jij niet weet dat ik ook uit Enschede kom!!! en je naam klopt wel bij je uitspraken...geen ruimte voor lol!!!
Winus November 6th, 2003, 02:35 PM Originally posted by Be Real
De nieuwe toren van wellicht ABN-AMRO op de zuiderval! Dat is erg interessant, weet je hier meer over? Bedoel je de geplande hotel-toren bij de A35, of de toren die op de plek van de Kwik-fit moet komen?
Ps dat hoort natuurlijk wel in een ander topic. ;)
Q. November 6th, 2003, 03:42 PM Originally posted by Winus
de toren die op de plek van de Kwik-fit moet komen?
Oeh, vertel meer! Wel een mooie plek trouwens. Sowieso mag die hele wand langs de Haaksbergerstraat wel plat. En de wand er tegenover ook wel.
Winus November 6th, 2003, 03:50 PM Originally posted by QyRoZ
Oeh, vertel meer! Wel een mooie plek trouwens. Sowieso mag die hele wand langs de Haaksbergerstraat wel plat. En de wand er tegenover ook wel.
Ander topic: http://skyscrapercity.com/showthread.php?s=&threadid=61974 (de oude maquette in de post van rik)
INVISIBLE November 6th, 2003, 06:16 PM Nou kijk als je dan zo Be Real wilt zijn geef ons dan niet waarschijnlijke hoop op een toren maar onderbouw je argument of de "gegevens" die je ons geeft .
Aan informatie die niet waar is hebben we natuurlijk niks aan .
En dat brengt dit topic pas omlaag !!!
Werk je bij de ABN Bank in Enschede .....?
Be Real November 6th, 2003, 09:03 PM Het enige wat ik er over kan zeggen is dat de gemeente voor de toren bij de A-35, in gesprek is met drie grote financiele instellingen die op zoek zijn naar grote volume op die plek! Kan hier verder niks over zeggen om de simpele reden dat ik er niks meer over weet. De toren bij de haaksbergerstraat wordt ingevuld met woningen. Dit weten we toch al lang! De toren bij de A-35, kan oplopen tot 20 lagen.
INVISIBLE November 6th, 2003, 09:52 PM Ok Be Real , laten we dan hopen dat de gemeente een overeenkomst kan sluiten met 1 van die bedrijven .
20 x .... is toch al snel zo'n 70 meter !!!!!
Q. November 6th, 2003, 10:03 PM Originally posted by Be Real
Het enige wat ik er over kan zeggen is dat de gemeente voor de toren bij de A-35, in gesprek is met drie grote financiele instellingen die op zoek zijn naar grote volume op die plek! Kan hier verder niks over zeggen om de simpele reden dat ik er niks meer over weet. De toren bij de haaksbergerstraat wordt ingevuld met woningen. Dit weten we toch al lang! De toren bij de A-35, kan oplopen tot 20 lagen. Kijk, een toren van 20 lagen bij mij voor de deur, dat vind ik nou nog eens fijn. :)
Errik November 8th, 2003, 04:35 PM En zo werd ook dit topic nog echt een hoogbouwtopic, net als het van Heekplein (met z'n Hermestoren), het Zuiderval topic (zie hier boven) en natuurlijk dit topic, met de toren van Winus en Stok, als 'ie ooit nog gebouwd gaat worden.
Alle Enschede topics zijn in ieder geval wel stedelijke topics, met woningen, kantoren en culturele instellingen in hoge dichtheden. :eat:
INVISIBLE November 19th, 2003, 06:50 PM Vandaag staat er in de Huis aan Huis een paginagroot artikel ( informatie ) in over het Muziekkwartier .
En de bijbehorende architekten die er voor uitgekozen zijn om met elkaar de strijd aan te gaan om zo tot een gekozen eindresultaat te komen die de gemeente gaat uitkiezen voor dit project .
De Architekten zijn :
-Hoogstad Architecten ( Rotterdam )
-De Architecten Cie ( Amsterdam ) , Heeft het stadskantoor van Enschede ook ontworpen .
-Mecanoo Archiotecten ( Delft )
-Architectenstudio Hermen Hertenberger ( Amsterdam )
-Atelier Pro ( Den Haag ) , heeft ook de Parkeergarage in Enschede ontworpen .
Deze zijn gekozen uit nog 30 andere Architectenbureau's !!
Begin December Zou er een besluit vallen van wie het uiteindelijk gaat maken .
Het Muziekcluster binnen het Muziekkwartier heeft een oppervlakte van 13.000m² ( dit is dus niet de totale oppervlakte van het project , of het gebied ) .
Het Gebouw bestaat uit een muziektheater met circa 1000 zitplaatsen , waar uitvoeringen van opera , musicals en concerten kunnen worden gegeven ( de stad heeft nu ook al een Muziekcentrum , en staat bekend als een zeer goed theater in NL , kwa akoestiek ) .
Verder worden 2 zalen gebouwd voor poppodia van circa 700 resp. 300 staanplaatsen . Op haalbaarheid van een grote zaal voor popconcerten en een middenzaal voor theater word nog gestudeerd .
Daarnaast zal het complex oefenruimten bieden voor de Muziekschool Twente en de Saxion Conservatorium ( die de stad op dit moment al wel heeft ) , en kantoorruimten voor een aantal instellingen . Bij het complex is , behalve voor een ondergrondse parkeergarage , ook nog ruimte voor andere commerciele functies .
Afhankelijk van besluitvorming van de gemeenteraad is het geheel medio 2008 gerealiseerd !!!
Waar ik zelf nog wel van zit te kijken is dat er een theaterzaal komt met 1000 zitplaatsen en dat is aangezien ik weet dat er in veel plaatsen niet boven de 800 uitgekomen word toch aardig veel en dat ook nog eens met als achtergrond dat de huidige Schouwburg ook zo'n 800 plaatsen herbergt ( wat ook al redelijk veel is ) .
Kosten worden tot nu toe geschat op zo'n € 70 miljoen maar aangezien ik het weet van meerdere projecten in de stad zou dat nog wel gaan oplopen .
Winus November 25th, 2003, 04:04 PM Bekendmaking winnende architect voor het Muziekcluster
24-11-2003
Op dinsdag 25 november zal wethouder J.F. Hassink bekendmaken welke architect de opdracht krijgt tot het maken van een voorlopig ontwerp voor het Enschedese muziekcluster.
Ruim dertig gerenommeerde architecten hebben de afgelopen maanden grote belangstelling getoond voor het project Muziekkwartier. Vijf van hen zijn uitgekozen om een visie op het muziekcluster te geven:
Architectuurstudio Herman Hertzberger / ABT Adviesbureau voor Bouwtechniek
Atelier PRO Architecten bv / Ingenieursbureau Wassenaar
de Architecten Cie /ABT Adviesbureau voor Bouwtechniek
Hoogstad Architecten / Royal Haskoning
Mecanoo architecten bv / Arup Groep
Alle vijf behoren zij tot de top van de Nederlandse architecten en hebben ook internationaal hun sporen verdiend. Hun visies zijn onlangs onder motto ingediend en zorgvuldig beoordeeld door teams van deskundigen.
Op dinsdag 25 november zal wethouder J.F. Hassink bekendmaken welke architect de opdracht krijgt tot het maken van een voorlopig ontwerp voor het muziekcluster. Tijdens de bijeenkomst zal de winnende architect een toelichting geven op zijn voorstel. Tevens kunt u op een kleine presentatie de ingezonden ontwerpen met eigen ogen bekijken.
--------------------------------------------------------------------------------
Vanavond is het zover, gaan er nog mensen kijken? Ikzelf ben helaas verhinderd (of: heb geen zin 6 uur in de trein te gaan zitten)
Errik November 25th, 2003, 04:12 PM Vanavond?! GVD, waarom moest ik nou juist vanavond met mn redactie gaan borrelen? Invisible, Rik, Qy, jullie moeten gaan, en jullie moeten foto's maken die jullie vervolgens als de wiede weerga moet posten op dit forum. BEGREPEN?! :rant: :mad:
Onderwijl ga ik: :cheers:
EFKA November 25th, 2003, 08:15 PM Ja, spannend! Let even op de aldaar aanwezige panelen.
Die zijn van mijn hand. :) Net als de grote advertentie in de Huis aan Huis.
INVISIBLE November 25th, 2003, 08:19 PM Heb jij die advertentie gemaakt die laatst in de Huis aan Huis stond , zag er wel goed uit !!!!
EFKA November 25th, 2003, 08:22 PM Zag er wel goed uit?! Zag er dondersgoed uit! ;)
INVISIBLE November 25th, 2003, 08:23 PM Haha ik wilde niet overdrijven !!! :)
Berrtus November 25th, 2003, 08:24 PM Laat zien!
EFKA November 25th, 2003, 08:27 PM Ha, dan moet ik een A2 scannen...
Ik kijk wel of ik de digitale versie kan plaatsen binnenkort.
INVISIBLE November 25th, 2003, 08:28 PM binnenkort .............. ?? :? ;)
Winus November 25th, 2003, 09:11 PM Fijn trouwens dat ze in he tpersbericht ook even de aanvangstijd hebben vermeld. :bleep:
INVISIBLE November 25th, 2003, 09:46 PM Ja daar zocht ik dus na ........
Winus November 26th, 2003, 03:02 PM Muziekkwartier ‘staat’ op papier, nu de omgeving aanpakken’
Gebruikers kiezen Hoogstad
Hoogstad Architecten uit Rotterdam (schepper van het Rabotheater in Hengelo) heeft het winnende ontwerp gemaakt voor het Muziekkwartier in Enschede. In een songfestivalsfeer toverde wethouder Joop Hassink gistermiddag de winnaar uit de enveloppe. ‘Je stapt de trein uit en roept: wow, ik ben in Enschede.’
http://www.tctubantia.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/TC/artikelvisuals/1890820-199517-groot.jpg
Zo ziet het nieuwe muziektheater er straks uit.
(Artist Impression Hoogstad Architecten)
POèME is het motto van het Hoogstadteam. Dat staat voor Pop, Opera èn Muziekschool Enschede, maar gistermiddag waren al tal van variaties en toevoegingen te horen. In een modern gebouw, dat in een langgerekt ‘lint’ parallel aan de spoorlijn loopt, komen alle gebruikers aan hun trekken. Met het muziektheater (opera, musicals, concerten) in een ronde vorm schuin tegenover het muziekkwartier. Vanzelfsprekend met optimale ruime voor de artiesten (café en verblijfsruimte). Vervolgens richting station: de theaterfoyer, het centraal gelegen popcafé, het poppodium met twee popzalen (B en C), die je binnenkomt via geluidssluizen, de muziekschool en de popfoyer, strategisch gelegen aan de Wenninkgaarde. Dit straatje moet straks de nieuwe muziekboulevard tussen station en binnenstad vormen.
De aan- en afvoer voor de vrachtwagens is probleemloos gesitueerd aan de noordzijde, parallel aan de spoorlijn. Nabij de hoofdingang komt ook ruimte voor commerciële activiteiten, zoals een Grand Café met terras onder de schouwburg.
De maker van het winnende ontwerp was tot het allerlaatste moment zorgvuldig geheim gehouden. De ontwerpen van de vijf finalisten zijn beoordeeld door groepjes deskundigen, onder wie de gebruikers. Zij kenden alleen de plannen en de bijbehorende motto’s. Pas gistermiddag werd de architect bekend. Het gemeentebestuur conformeert zich aan de keus van de gebruikers.
Jan Hoogstad was trots en zeer emotioneel toen hij het ontwerp van zijn club toelichtte. Het Rotterdamse bureau is ook al hoofdarchitect van het Masterplan voor de Universiteit Twente en tevens nauw betrokken bij het nieuw te bouwen Onderzoek en Onderwijs Centrum op de UT. Overmand door emotie noemde Hoogstad het ontwerpen van een theater een geweldige en bijzondere opdracht. ‘Het is een belangrijk gebouw, waarin het maatschappelijk leven wordt voorgesteld en nagespeeld. Met kleuren hebben we een bepaalde sfeer opgeroepen. Het gebouw hecht aan de bestaande stad en is geen Fremdkörper. Het theater reikt de handen naar z’n omgeving.’
Terwijl de oorspronkelijke opdracht was een visie op het muziekkwartier te geven, beaamde Hoogstads collega-directeur Max Pape dat er nu een kant-en-klaar ontwerp op tafel ligt. De architecten oogstten applaus van de toekomstige gebruikers, want die vormden immers de jury. Enkele raadsleden merkten op dat nu veel aandacht moet uitgaan naar de omgeving.
Bron: TC/Tubantia (http://www.tctubantia.nl/regioportal/TC/1,3112,1658-Enschede-Regionieuws!!__1890820_,00.html)
Q. November 26th, 2003, 03:17 PM Ziet er leuk uit. :)
Ik kan me er nog niet echt een voorstelling bij maken, ik wacht op wat meer gedetailleerde afbeeldingen. :)
Winus November 26th, 2003, 03:38 PM Het ziet er wel ok uit. En ik zie de Bruningmeyer-toren nog steeds in de presentaties staan, wat mij op zich ook weer gelukkig stemt. :)
Berrtus November 26th, 2003, 04:57 PM Zo zie je maar weer he, Heeft Hengelo een Hoogstad (rabotheater), Wil Enschede er ook een;)
ziet er redelijk goed uit al komt ie me een beetje 'plat' over
INVISIBLE November 26th, 2003, 05:46 PM Ja ik zag het ook en was ook tevreden met het ontwerp dat ik zag !!!
Winus November 26th, 2003, 06:33 PM Originally posted by Berrtus
Zo zie je maar weer he, Heeft Hengelo een Hoogstad (rabotheater), Wil Enschede er ook een;)
Hihi ja, de strijd blijft maar doorgaan.
EFKA November 26th, 2003, 08:26 PM Ziet er aardig uit!
Zulke geknikte vensters (plaatje linksonder) heeft het Rabotheater ook... :D
Gaaf dat die toren er staat inderdaad!
Kruikenparadijs November 26th, 2003, 08:33 PM Misschien was de ontwerper in de verdonderstelling dat de toren er ooit nog zou komen ;)
EFKA November 26th, 2003, 08:35 PM Dit is de advertentie:
http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=517615
Kruikenparadijs November 26th, 2003, 08:37 PM Beetje klein he, kan het nie echt goed zien allemaal
EFKA November 26th, 2003, 08:41 PM Haha, wat ben je een zeur. ;) De tekst kun je lezen één pagina terug.
Errik November 27th, 2003, 02:01 PM Ik zie geen Bruningmeijertoren. Wel nieuwe hoogbouw bovenop de sauna/zwembad van t Bolke... Vergissing, of nieuwe ontwikkeling?:?
Winus November 27th, 2003, 02:38 PM Foutje, of er komen 2 torens. :cool:
Winus November 27th, 2003, 03:24 PM Of 3 :D
http://novarex.portaltechniek.nl/cms3/loader.php/enschede/persberichten/00506/Hoogstadvogelvluchtnacht2.jpghttp://novarex.portaltechniek.nl/cms3/loader.php/enschede/persberichten/00506/Hoogstadvogelvluchtnacht1.jpg
Errik November 27th, 2003, 03:48 PM De Molenstraat, het Weena van Enschede :D
Winus November 27th, 2003, 03:49 PM 3 torens zou wel cool zijn, plus het hoogte accent bij de oldenzaalsestraat. Misscihen wordt dat ook wel een toren.
Berrtus November 27th, 2003, 04:06 PM zijn er al afbeeldingen van de plannen van de afgevallen kandidaten. Ben namelijk erg benieuwd!
Op het Atelier Rijksbouwmeester wisten ze niets van de ontwerpwedstrijd. Ze waren verrast. Ben benieuwd of het eigen bureau van Coenen nog meegedaan heeft. Was dacht ik wel de bedoeling
Errik November 27th, 2003, 04:20 PM Wat vreemd dat het allemaal zo langs elkaar heenloopt. Slechte coordinatie van de gemeente? Als dat zo is vind ik dat een echte schande! Je hoort de stedenbouwer toch op de hoogte te houden?
INVISIBLE November 27th, 2003, 05:43 PM Nou wat zou ik het mooi vinden als dat deel van het spoorbaan word voorzien van wat hoogbouw .
Zo rond de 60 a 80 meter !!!!
Winus November 27th, 2003, 05:47 PM Stond dat ook niet in de gemeentelijke hoogbouwvisie?
INVISIBLE November 27th, 2003, 06:05 PM Ik zou het niet weten maar zo hebben wij er een mooi stukje hoogbouw en verstedelijking bij en kunne de duitsers genieten van de binnenkomst op CS ENSCHEDE . :)
Q. November 27th, 2003, 07:40 PM Ik vind het wel redelijk ver gaan om ons lokale dorpsstationnetje nou een CS toevoeging mee te geven:
http://www.architectuurcentrumtwente.nl/archifoto/ens_stat_2.jpg
INVISIBLE November 27th, 2003, 07:46 PM Uhhh zelfs de borden geven het aan , en we hebben 4 stations in Enschede dus even vermelden wat het Centrale Station is , is nooit verkeerd natuurlijk !!!
Misschien dat ze daarom wel de prijs voor goed OV Netwerk hebben gekregen , nu weet iedereen waar het CS ligt in Enschede . :) ;)
EFKA December 12th, 2003, 08:19 PM Op stage kwam mij een artist-impression onder ogen van Kaap 3, die Hoogstad adviseerde voor de stedenbouwkundige invulling. Ook hier staan de 2 torens op langs het spoor, ook al is het niet concreet. Maar wel leuk. En indrukwekkend.
Kruikenparadijs December 13th, 2003, 05:03 AM Is dat jullie station? WHAHAHAHAA, sorry hoor, ik moet ff lachen. :happy:
Winus December 13th, 2003, 01:25 PM Originally posted by Kruikenparadijs
Is dat jullie station? WHAHAHAHAA, sorry hoor, ik moet ff lachen. :happy: Vergeleken bij Tilburg is het een wereldstation. :D
Kruikenparadijs December 13th, 2003, 03:57 PM Jah, ik zie het station zelf niet (neem ik aan, of zijn die twee trapjes echt alles?), misschien is dat wel mooi, maar de ingang is bedroevend te noemen. Het station hier in Tilburg is niet groot, maar zeker wel apart en het is helemaal verbouwd.
INVISIBLE December 13th, 2003, 04:08 PM Eyyyy Kruik maar er zit wel een Burger King in !!!
( Ps . er komt misschien een nieuw plein in Enschede voor de Zuidmolen en gaat het Prinses Amelia Plaza Heten ) .
EFKA December 13th, 2003, 06:18 PM Na-apers...
Winus December 13th, 2003, 06:31 PM Prinses Amalia Plaza
ENSCHEDE - Als het aan CDA-fractievoorzitter Bob Heeringa ligt, krijgt Enschede een Prinses Amalia Plaza. Heeringa doet die suggestie in de jongste nieuwsbrief van het CDA.
Hij wil de plaatselijke straatnamencommissie vragen om een straat of plein naar het dochtertje van prins Willem- Alexander en prinses Máxima te noemen. Bijvoorbeeld het pleintje voor winkelcentrum De Zuidmolen. Of het oude deel van het Van Heekplein vanaf de Zuidmolen langs het casino dat nu nog ‘verlengde Zuiderhagen’ wordt genoemd. ‘Ik vind Prinses Amalia Plaza prima klinken’, aldus Heeringa.
:baaa: Laat ze dat plein lekker in die dikke cda reet van ze steken.
INVISIBLE December 13th, 2003, 06:59 PM Ze willen trouwens ook dat de EU top volgend jaar in Enschede gaat vergaderen !!!
Shockwave December 13th, 2003, 10:20 PM @ Invisible: Is daar wel een goeie locatie voor? En zijn er dergelijke hotels in Enschede? (weet niet zo veel van Enschede, dus ik vraag het gewoon ff, ik kraak Enschede niet af!)
IK vind dit plan er trouwens erg goed uitzien!!
Kruikenparadijs December 14th, 2003, 12:58 AM Er zullen wel voorzieningen zijn, anders zijn er ook geen plannen voor lijkt me.
Shockwave December 14th, 2003, 01:34 AM Originally posted by Kruikenparadijs
Er zullen wel voorzieningen zijn, anders zijn er ook geen plannen voor lijkt me.
Nee, misschien moeten ze uitwijken naar de hoofdstad van west-duitsland, nmlk Gronau!
;) :D
INVISIBLE December 14th, 2003, 11:54 AM Haha kun je zien hoe weinig mensen over Enschede weten .
Ja die voorzieiningen zijn er wel !!!
Maar dit was puur informatie en ik zelf ben er ookniet zo van onder de indruk het zou me niet veel uitmaken dus .
Maar ik las het gisteren .......
Winus December 14th, 2003, 01:16 PM Dan kunnen ze mooi in deze Twentse boerderij overnachten:
http://www.enschede-stad.nl/~Wijken/BS%20Park/07.jpg
Winus December 14th, 2003, 01:30 PM Originally posted by Kruikenparadijs
Jah, ik zie het station zelf niet (neem ik aan, of zijn die twee trapjes echt alles?), misschien is dat wel mooi, maar de ingang is bedroevend te noemen. Het station hier in Tilburg is niet groot, maar zeker wel apart en het is helemaal verbouwd. Wat is er nou mis met die 2 trappen, normaal ga je ook door 2 schuifdeuren en station binnen. Maar als je het echt wil weten: er is ook nog een andere ingang en via het langsperron kun je ook van het station aflopen.
Be Real December 14th, 2003, 02:47 PM hej gasten Saddam is opgepakt!!:dizzy:
INVISIBLE December 14th, 2003, 03:12 PM So What .....
Kruikenparadijs December 14th, 2003, 03:53 PM Misschien wordtie wel in Enschede berecht? :D
@Invisible
Wat voor voorzieningen dan Insvisible? hebben jullie een congresgebouw bijvoorbeeld?
Shockwave December 14th, 2003, 07:07 PM Of een 4/5 sterren hotel.
INVISIBLE December 14th, 2003, 08:21 PM Zucht .....
Elmo December 14th, 2003, 08:42 PM Van mij mogen ze het weer gewoon in Amsterdam organiseren.. of desnoods in Den Haag, en als beiden niet willen in Rotterdam. :)
Errik December 15th, 2003, 12:33 PM [...]
Errik December 15th, 2003, 12:34 PM Ik zou het niet moeten doen, maar...:
Er zijn meerdere vier-sterrenhotels in de stad(Dish, Boekelo, en de Broeierd) en er zijn congresfaciliteiten bij het Dishhotel en op de universiteit.
:baaa:
Winus December 15th, 2003, 12:46 PM Daarbij kunnen ze altijd nog vergaderen in de stal van mijn oom Boer Harmsen en overnachten in de bedstee van mijn tante Betsie. :D
DatabaseMarketeer December 15th, 2003, 04:13 PM Welnee, niet in Amsterdam dat kost veel te veel qua organisatie. Daarnaast moet het halve centrum het ontgelden. Zal Chirac wel weer beginnen te zeiken over het drugsbeleid enzo.
Ik vond die top in Maastricht ook prima waarom altijd die uitgekauwde plaatsen in het Westen??
INVISIBLE December 15th, 2003, 06:12 PM Het Westen is niet meer zo interessant als de Westenaren zelf denken ( en dat denken ze nog steeds ) :):):) .....
Maar goed hetzelfde wat als Errik denkt zo dacht ik ook en daarom zucht ..........:bash:
Errik December 17th, 2003, 04:13 PM Cultuur verkoopt loten voor Muziekkwartier
ENSCHEDE - Cultureel Enschede gaat definitief in zee met de Sponsor Bingo Loterij. De opbrenst van de lotenverkoop is bestemd voor de realisering van het Muziekkwartier. De instellingen hopen daarmee een paar miljoen euro binnen te halen. De lotenverkoop start al in januari.
De Stichting Muziekkwartier Enschede en de Sponsor Bingo Loterij hebben inmiddels overeenstemming bereikt over samenwerking. Na de jaarwisseling ondertekenen beide partijen een zogenaamde beneficiëntenovereenkomst. Die houdt in dat van elk lot dat specifiek voor het Muziekkwartier verkocht wordt, de helft van de opbrengst naar Enschede gaat.
Een lot kost zes euro per maand. Volgens M. Bruinsma, projectleider van het Muziekkwartier, is gebleken dat mensen gemiddeld 2,5 jaar meedoen. ‘Dat betekent dus dat je per lot gemiddeld 90 euro overhoudt’, rekent Bruinsma voor.
Met vierduizend loten zou zijn stichting uit de kosten zijn. Maar de ambities liggen hoger. Bruinsma heeft het zelf al over dertigduizend loten. ‘Dat zou dan 2,7 miljoen opleveren. Minus de kosten zouden we dan ruim twee miljoen overhouden.’
Vanaf januari zal er in Enschede en omgeving intensief campagne worden gevoerd om de verkoop van loten te stimuleren. ‘Je hebt altijd prijs’, aldus Bruinsma. ‘Of je krijgt een prijs van de Sponsor Bingo Loterij of je krijgt een Muziekkwartier.’ :colgate:
De begroting van het megaproject (inclusief een nieuw muziektheater) laat nog steeds een flink gat zien. Er is nog 14,2 miljoen euro nodig. De provincie heeft al een subsidie van 2,9 miljoen toegezegd. Het wachten is nog op een bijdrage uit de zogeheten BIRK-gelden. Zekerheid daarover valt pas in april te verwachten. Tegen die tijd moet ook duidelijk zijn of een middenzaal en een A-poppodium haalbaar zijn zonder extra kosten voor de gemeente.
De gemeente heeft ondertussen Rijksbouwmeester Jo Coenen gevraagd om nog eens goed naar de omgeving te kijken.
Winus January 20th, 2004, 12:18 PM Met dank aan Robert de Groot (Projectbureau Muziekkwartier)
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Muziekkwartier/01.jpg
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Muziekkwartier/02.jpg
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Muziekkwartier/03.jpg
Errik January 20th, 2004, 02:13 PM Mooie impressies. Die torens beloven wat! Zeg maar bye bye, Bolke! ;)
Zou wel een aderlating zijn op uitgaansgebied... Zouden ze bereid zijn te verkassen naar een ander pand?
DatabaseMarketeer January 20th, 2004, 06:32 PM Ziet er mooi uit, die verdichting bij het spoor spreekt me wel aan. Jammer is dat aan de kant van het stationsplein niet echt een portaal is gemaakt waardoor het van die kant niet zo grootschalig oogt.
Het moderne ontwerp is mooi en de avondpresentatie oogt ook goed.
Toch meen ik me te herinneren dat er eerst een wat klassieker ontwerp was met zuilen en concertgebouwachtige pui.
Met vooral een indrukwekkende voorkant aan het stationsplein.
In hoeverre zijn die torens serieus te noemen? Ik zie bijvoorbeeld geen Brunningmeijer staan op de tekening.
Peter Luca January 20th, 2004, 06:55 PM Originally posted by DatabaseMarketeer
In hoeverre zijn die torens serieus te noemen? Ik zie bijvoorbeeld geen Brunningmeijer staan op de tekening.
Ik weet niet hoe serieus (we zullen het maar de BOLKETOREN noemen) "BolkeToren" is. Denk namelijk absoluut niet dat het Bolke wil gaan verhuizen naar een ander pand.
Ik hoop trouwens dat als er 2 torens komen, dat het oude pand van de Gemeentelijke Bouwdienst wordt gesloopt, of volledig gestript en in een modern jasje wordt gestoken.
En dat gele gebouw iets verderop, dat is al helemaal triest.
Verder ziet het ontwerp er prachtig uit, en is het een prachtige opvulling van het nu zo saaie Molenplein.
Errik January 21st, 2004, 03:28 PM En de 'kloostermuur van Westfaalse bakstenen, die bloedrood kleurt in het licht van de ondergaande zon (vrij naar Jan Cremer in "De Hunnen")' blijft zo te zien ook gespaard, evenals de Kloosterstraat, die in het stedenbouwkundigplan van Jo Coenen beiden het veld hadden geruimd. Goede zaak.
De Bolketoren kan best gebouwd worden zonder de discotheek te slopen. Misschien deels over de sauna heen bouwen? Krijgen ze wel inkijk in het zwembad...
Blijft het pand van de Sociale Dienst aan de Korte Hengelosestraat nou ook staan? Op de impressies wel. Ik vrees dat dit pand op den duur door iets lagers vervangen zal worden.
Fir January 22nd, 2004, 07:08 AM De Bolketoren kan beter de for you toren worden. Dat rijte mag van ij per direct gesloopt worden, daarin kan een mooie aanvulling met bijbehorende toren. Een plint met commerciële ruimtes, ongeveer vier hoog, met daarboven een toren van een meter of tachtig a honderd zou goed zijn. Kan het Bolke blijven bestaan. Jullie zouden een keer mee moeten om te zien dat het echt een erg mooie club is. :cheers:
DatabaseMarketeer January 22nd, 2004, 10:45 AM Originally posted by Errik
Blijft het pand van de Sociale Dienst aan de Korte Hengelosestraat nou ook staan? Op de impressies wel. Ik vrees dat dit pand op den duur door iets lagers vervangen zal worden.
Voor zover ik weet zou die worden gestript a la Rabobank en een nieuw jasje, dus niet lager:)
Peter Luca January 27th, 2004, 01:46 PM Originally posted by Fir
Jullie zouden een keer mee moeten om te zien dat het echt een erg mooie club is. :cheers:
Ondanks dat ik niet pas tussen het publiek daar, ben ik er al een paar keer geweest, en ik moet toegeven dat het echt een hele mooie club is inderdaad, je krijgt er dan ook een echt club gevoel bij. Het zou inderdaad zonde zijn als hij werd gesloopt.
DatabaseMarketeer January 27th, 2004, 04:31 PM Bolke ben ik nog nooit geweest. Behoor ook niet tot de doelgroep maar mocht er animo zijn onder de forummers ga ik zeker mee.
Vanochtend en gister kwam ik EFKA nog tegen op het station in Enschede. We hadden het oa over een mogelijk nieuwe hoogbouwmeeting.
Misschien is het wel aardig weer iets origineels te bedenken. Hier kan een poll voor aangemaakt worden maar wil eerst weten of hier animo voor is.
:cheers:
Shockwave January 27th, 2004, 06:11 PM Originally posted by Errik
Ik zou het niet moeten doen, maar...:
Er zijn meerdere vier-sterrenhotels in de stad(Dish, Boekelo, en de Broeierd) en er zijn congresfaciliteiten bij het Dishhotel en op de universiteit.
:baaa:
:okay:
Dan heb ik natuurlijk niks gezegd.. :)
Winus January 27th, 2004, 06:42 PM Ik ben wel voor een nieuwe meeting, maar dan niet in het Bolke. Niet dat ik iets tegen 't Bolke heb, maar om er een meeting te houden gaat me iets te ver. Ik geloof trouwens dat Errik nog een keer met Fir had afgesproken om er met z'n drieën heen te gaan.
Een meeting....iets origineels...ehm Hengelo. :)
EFKA January 27th, 2004, 06:54 PM Haha, dat wilde ik ook voorstellen, naar Hengelo. Niet om de stad zelf, maar dan kunnen we vanuit de stadhuistoren foto's maken van Almelo en Enschede. :D
Zeg Winus, even off-topic (was het toch al): Ik zag dat de site van het architectuurcentrum ook weer is bijgewerkt met nieuwe gebouwen. Heb jij daar nog een beetje invloed? Als ik die lijst zo bekijk, staat Almelo er wel heel magertjes op. Zeer onterecht, want als ik het vergelijk met Enschede en Hengelo, zijn er minstens 6 Almelose items die er hun plek verdienen. Het is sowieso beschamend dat de rechtbank en het stadhuis er niet eens bij staan. Maarreh, doe je daar even wat aan? ;)
Winus January 27th, 2004, 07:25 PM Originally posted by EFKA
Zeg Winus, even off-topic (was het toch al): Ik zag dat de site van het architectuurcentrum ook weer is bijgewerkt met nieuwe gebouwen. Heb jij daar nog een beetje invloed? Als ik die lijst zo bekijk, staat Almelo er wel heel magertjes op. Zeer onterecht, want als ik het vergelijk met Enschede en Hengelo, zijn er minstens 6 Almelose items die er hun plek verdienen. Het is sowieso beschamend dat de rechtbank en het stadhuis er niet eens bij staan. Maarreh, doe je daar even wat aan? ;) Als hun budget het toelaat wil ik wel invloed uitoefenen. Gebouwen die op mijn opdrachtlijst staan zijn het Ciy Havenproject en Finlandia. En de bibliotheek geloof ik. Welke items had je nog meer in gedachten?
EFKA January 27th, 2004, 08:06 PM Originally posted by Winus
Gebouwen die op mijn opdrachtlijst staan zijn het Ciy Havenproject en Finlandia. En de bibliotheek geloof ik.
Goed dat die er in elk geval bij komen, stonden ook op mijn 'lijst'. De bibliotheek staat al op de site, al mis ik foto's van de achterzijde.
Overige gebouwen:
- Gerechtsgebouw
- Stadhuis (van Oud notabene...)
- Appartementencomplex De Roef (zowat naast bieb)
- Woonhuis/atelier Van Elsberg aan de Doelenstraat (door architectuurcentrum zelf naar voren geschoven op de laatste 'Dag vd Architectuur')
- nieuwe belastingkantoor
- De Riet (zeker niet minder dan Pathmos)
En in een wat minder prominente categorie:
- Waterschapsgebouw
- Woningcomplex Hartslag en de politiepost
Verder verbaasde ik me nogal dat dat Zwanenbergpand er wél op staat...
Winus January 27th, 2004, 08:17 PM Originally posted by EFKA
Verder verbaasde ik me nogal dat dat Zwanenbergpand er wél op staat... Ze zijn vast wel vriendjes met Jurien van der Meer (http://www.karelsevandermeer.nl)
Eigen toevoeging: Twenthe Centrum
Ik zal het morgen eens met ze bespreken als ik ze zie, of anders een andere keer. Ik zal wel zeggen dat ik anders een boze Almeloër op ze afstuur. :)
PS Voor Enschede heb ik eigenlijk ook nog wel wat toevoegingen o.a. Jannink, Servicecentrum West, Perikplein, Quatre-Mains, Oude V&D en Kienhuis-Hoving. Ik moet nog even kijken wat ik eerder voor zal dragen, Enschede of Almelo :D ;)
EFKA January 27th, 2004, 09:03 PM Almelo natuurlijk eerst, begint met de 'a'... :)
Maar dank! Zou mooi zijn als er uiteindelijk een helder en overzichtelijk beeld komt van de architectuur in Twente.
Twenthe Centrum past er inderdaad ook bij, maar ik bekeek de huidige lijst en zag voornamelijk modernere panden. Maar dan staan wel opeens het Enschedese stadhuis en de synagoge ertussen. Wel een beetje onduidelijk...
DatabaseMarketeer January 27th, 2004, 11:01 PM Misschien heeft Hengeler Weend een goed idee en de nodige kontakten...:cool: :?
Winus January 28th, 2004, 01:10 AM Anders wijken we wel uit naar Münster of Berlijn, dat zal ze leren in Hengel.:guns1:
DatabaseMarketeer February 17th, 2004, 10:30 PM Enschede haalt miljoenen binnen, Hengelo vangt bot.
HENGELO - De gemeente Hengelo kan voorlopig fluiten naar een bijdrage van 8,8 miljoen euro voor het stadsvernieuwingsproject Hart van Zuid. Tegelijkertijd kan in Enschede de vlag uit. Die gemeente mag van het ministerie van VROM tussen de tien en vijftien miljoen euro tegemoet zien voor het Muziekkwartier, evenals het Hart van Zuid een prestigieus stadsvernieuwingsproject in de stationsomgeving.
Voor beide projecten deed de Netwerkstad Twente, met steun van de provincie Overijssel, een beroep op het zogenoemde Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) van het Rijk.
Overijssels gedeputeerde Th. Rietkerk (Ruimtelijke Ordening), die gisteren kennis nam van het kabinetsbesluit, zegt blij te zijn voor Enschede, maar noemt de gang van zaken voor Hengelo teleurstellend.
‘Temeer omdat minister Dekker van VROM geen toelichting heeft gegeven op de afwijzing van de aanvraag voor Hengelo. Haar argumentatie is ons niet duidelijk’, aldus Rietkerk, die aankondigt opheldering van de minister te zullen vragen.
Toch denkt de gedeputeerde dat Hengelo nog steeds kans maakt op een bijdrage uit de pot. ‘Er is nog zo’n tachtig miljoen euro te verdelen. We zullen ons, samen met Netwerkstad (Enschede, Hengelo, Almelo en Borne), hard maken om alsnog een deel van het beschikbare geld voor Hengelo te bemachtigen.’ Tegelijkertijd waarschuwt hij tegen te hooggespannen verwachtingen. ‘De pot is overvraagd.’
Wethouder G. ter Ellen (Financiën) van de gemeente Hengelo was gistermiddag nog niet op de hoogte van het kabinetsbesluit. ‘Maar als het waar is, dan is dat voor Hart van Zuid een flinke domper. We moeten kijken welke consequenties het zal hebben; daarover kan ik nu nog niets zeggen.’
Vast staat wel dat de gemeente Hengelo nog kampt met een flink gat in de exploitatiebegroting voor Hart van Zuid. Voor ongeveer de helft van het totale investeringsbedrag van 245 miljoen euro is inmiddels dekking gevonden. De gevraagde BIRK-bijdrage van 8,8 miljoen euro had betrekking op het Lansinkveld, een deelproject binnen Hart van Zuid.
Jammer voor Hengelo
:colgate: ;)
DatabaseMarketeer February 17th, 2004, 10:34 PM Vergat ik het toch nog bijna
(AARDIGE IMPULS VOOR HET MUZIEKKWARTIER!!!!!!):) :) :)
rikarchitecten February 23rd, 2004, 11:17 AM Op de site kun je een PDF-bestand downloaden over de visie van Hoogstad Architecten, dat levert bij mij nogal problemen op als ik het wil bekijken, kijken jullie even??
http://www.muziekkwartier.nl/lang_nl/pdf/visie_hoogstad.pdf
DatabaseMarketeer February 23rd, 2004, 12:14 PM Originally posted by rikarchitecten
Op de site kun je een PDF-bestand downloaden over de visie van Hoogstad Architecten, dat levert bij mij nogal problemen op als ik het wil bekijken, kijken jullie even??
http://www.muziekkwartier.nl/lang_nl/pdf/visie_hoogstad.pdf
Leuke impressies, echter een beetje veel om te vertalen. Wel aardig om de visie te bekijken voor aansluitende bebouwing.
27 POèME
C6 C 6 Situering van het muziektheater en eventuele suggesties voor aansluitende bebouwing.
Stedenbouwkundige kwaliteit:
De locatie van het nieuwe Muziekkwartier bevindt zich ten noorden van de binnenstad van Enschede. In
het Enschedese centrum worden niet alleen aan de noord- maar ook aan de zuidzijde belangrijke nieuwe
projecten gerealiseerd. Zowel aan de noord als aan de zuidzijde onderscheiden de nieuwe bebouwing
en openbare ruimte zich van het historische stadshart door de maat, schaal en uitwerking. De grotere
maat van de nieuwe projecten past goed naast de kleinschaliger bebouwing van het centrumgebied van
Enschede, waar de mix van grote textielgebouwen en kleinere stadsvilla’s en tuinwijken al decennialang
het stadsbeeld bepaalt.
De inpassing van het nieuwe Muziekcentrum vormt hierop geen uitzondering. Er moet een groot
programma worden ingepast, waarbij de juiste verhouding tussen de gebouwde volumes en de openbare
ruimte(s) bepalend is voor het welslagen van het project. Het nieuwe gebouw is zorgvuldig in de situatie
geplaatst. De aansluitende bebouwing die gesuggereerd is versterkt zowel de ontwikkeling van het
centrum in noordelijke richting als de ontwikkeling van een commerciële zone langs het spoor. Stedelijke
kwaliteiten zijn als volgt gegenereerd:
· De volumes van het Muziekcentrum sluiten qua maat en schaal aan bij de bebouwingsvolumes in
de spoorzone. Hierbij is rekening gehouden met toekomstige plannen en hoogbouwontwikkeling aan de
noordzijde van het spoor.
· Hoogte accenten worden ingezet als aanvulling op het stadsbeeld van Enschede. Deze
accenten, 30 meter aan de zuidzijde en 80 meter aan de noordzijde van het spoor, zijn bedoeld om de
nieuwe ontwikkelingen van het centrum zichtbaar te maken vanuit de invalswegen. Een skyline wordt
opgebouwd vanaf het station. De nieuwe hoogteaccenten zijn zo ingepast dat ze niet ‘overlappen’
met belangrijke ‘hoogtepunten’ in en nabij het centrum, zoals het stadhuis en de kerktorens. De zone
noordelijk van het spoor zal een commerciële zone worden. Aan de kop van de Hengelose straat kan
de entree naar de stad worden gemarkeerd met een stedelijk plein omringd door hoge gebouwen. Een
kantoortoren van 80 meter vormt de kop van de strook gebouwen aan de noordzijde van het spoor
tegenover het nieuwe muziekcentrum. Het overige deel van deze strook zou op termijn gefaseerd
herontwikkeld kunnen worden met gemengde woon en kantoorfuncties. Op het parkeerterrein aan
de kop van de molenstraat bij de spoorovergang naar het nieuwe muziekcentrum wordt ook een toren
voorgesteld. In de plint ervan zouden culturele voorzieningen kunnen worden opgenomen.
· De maat, schaal en uitwerking van de openbare ruimte rondom het nieuwe Muziekcentrum
moet aansluiten op het fijnmazige netwerk van straten in en rondom de binnenstad. Hierdoor is ze
complementair aan de openbare ruimte rondom het spoor, waar logischerwijs is gekozen voor grotere
pleinen met een moderne uitstraling.
· Het nieuwe Muziek- en Theatercentrum benadrukt de groei van het centrum tot aan de
Molenstraat. Het is na het nieuwe stadskantoor als het ware de tweede ‘sprong’ van het nieuwe centrum
over het spoor. De relatie tussen het centrum en de gebieden ten noorden van het spoor kan in de
planvorming van het muziekcentrum worden versterkt door:
a) Samenhang in de stedenbouwkundige uitwerking van de nieuwe bebouwing en openbare ruimte aan
weerszijden van het spoor. Een gefaseerde ontwikkeling van de bebouwing is hierbij een belangrijke
randvoorwaarde.
b) Het niet inpassen van te grote ondoordringbare gebouwvolumes: In het plan wordt daarom
voorgesteld zowel het Muziekcentrum als de toekomstige gebouwvolumes aan de noordzijde van het
spoor te voorzien van een niet te bebouwen (smalle) zone in het verlengde van de Visserijstraat en de
Kloosterstraat. Hierdoor ontstaan gebouwvolumes met een maximale grootte, die goed passen in het
gebied rond het spoor.
Deze zone ligt overigens op de plaats van een voormalige spoorovergang.
· Vanaf het station en het stationsplein is het nieuwe Muziekcentrum zichtbaar en bereikbaar.
· Voor veel bezoekers van Enschede zal het nieuwe muziekkwartier een entree van de stad zijn.
Dit wordt versterkt door de nieuwe promenade, de Verlengde Wenninkgaarde, die de verbinding tussen
het station en het centrum versterkt en waarop ook vanuit de parkeergarage wordt aangesloten. Aan
deze promenade worden de entrees van het muziekcentrum gelegd. Commerciële en woonfuncties
aan deze promenade versterken de verbinding. In de 30m hoge schijf tussen het spoor en de Verlengde
Wenninkgaarde kunnen studentenwoningen gerealiseerd worden. Aan de overzijde kan het te renoveren
kantoorvolume uitgebreid worden met een laagbouw waarin voorzieningen of winkels kunnen worden
opgenomen. De Verlengde Wenninkgaarde wordt zo een straat.
· De nieuwe aansluiting tussen het stationsplein en de Wenninkgaarde (Verlengde Wenninkgaarde)
verankert het nieuwe en huidige Muziekcentrum stevig in de openbare ruimte. Hierdoor is het
Muziekcentrum goed zichtbaar vanuit alle windrichtingen en vooral vanaf het station. Op het kruispunt
van de Verlengde Wenninkgaarde en de culturele route liggen de hoofdentrees van beide Muziekcentra.
Het gelede bouwvolume sluit ondanks zijn grootte toch aan op de omgeving. De zuidzijde, met de
belangrijkste entrees, maakt deel uit van de oude binnenstad. Hier bevinden zich ook de publieke ruimten
en horeca functies. Ook de fysieke aansluiting met het bestaande muziektheater is hier ondergronds te
maken.
· De adressen van de clusters in het nieuwe muziekcentrum liggen aan de culturele as of aan
de Verlengde Wenninkgaarde – de nieuwe promenade tussen de Wenninkgaarde en het stationsplein.
De clusters zijn uit elkaar gehouden wat entrees en adressering betreft, maar tussen de verschillende
programmaonderdelen kan interactie ontstaan. Tevens zal het nieuwe muziekcentrum worden voorzien
van een adres aan het Stationsplein, in de vorm van een aansprekende voorgevel.
· Tussen de voorgestelde nieuwbouwvolumes wordt een zone vrij gehouden. Dit creëert een
nieuwe verbinding over het spoor, die aansluit op de Visserijstraat en de Kloosterstraat. Ze kan in eerste
instantie alleen visueel zijn, maar mogelijk later voetgangersoversteek worden. Een fijnmazig netwerk van
verbindingen in de openbare ruimte bepaalt ook de kans van slagen van een noordwaartse groei van het
centrum.
· Aan de verbinding tussen de Visserijstraat en de Kloosterstraat zijn de stijgpunten van de
parkeergarage en fietsenstalling gelegd.
· De logistiek en parkeerroute worden zorgvuldig ingepast naast het spoor. De spoorzone kan
worden gezien als belangrijke entree van de stad vanuit Duitsland en de nieuwe uitleggebieden van
Enschede. (gezien vanuit de trein) Het Muziekcentrum heeft hier als het ware een adres aan het spoor.
· Indien mogelijk zou het spoortracé in de plannen moeten worden opgenomen met een smalle
ruimtereservering aan de noordzijde. In de toekomst kan hier worden gedacht aan een bijzondere plint
aan de bebouwing aldaar, of een verbinding in de openbare ruimte. Tevens biedt dit kansen voor een
optimale bezonning van de nieuwe functies en tuinen aan de noordzijde van het spoor. Hiermee kan de
kwaliteit van de ruimte en de bebouwing langs het spoor worden geoptimaliseerd.
Volgens de impressie die ik daarachter zie staan komt de 80 meter hoge toren naast Bölke te staan
C6:)
Winus February 23rd, 2004, 12:26 PM Zozo, die laatste 2 impressies zijn niet verkeerd
rikarchitecten February 23rd, 2004, 12:32 PM IK WIL ZE OOK ZIEN:rant:
DatabaseMarketeer February 23rd, 2004, 12:32 PM Originally posted by Winus
Zozo, die laatste 2 impressies zijn niet verkeerd
Nou zeg dat wel, je kan het helaas niet kopiëren. De impressie met de trein bekeken vanaf het station ziet er echt TOP uit.
Als men het zo gaat uitpakken, dan is de impact minstens zo groot als bij het VHP echt groots:) :) :)
Winus February 23rd, 2004, 12:33 PM afbeeldingen verwijderd
Hier staat een nog uitgebreider verhaal (9 mb)
http://www.muziekkwartier.nl/downloads/hoogstad_sieraad.pdf
Errik February 23rd, 2004, 12:36 PM Dit ziet er helemaal niet verkeerd uit. Die toren naast het Bolke mogen ze van mij vandaag nog gaan bouwen. Stedelijkheid a go-go! :)
Winus February 23rd, 2004, 12:40 PM Originally posted by DatabaseMarketeer
Nou zeg dat wel, je kan het helaas niet kopiëren. Via een omweg dus wel. :)
Ik zie net dat de afbeeldingen in het rapport van 9mb van veeeel hogere kwaliteit zijn.
rikarchitecten February 23rd, 2004, 12:42 PM Die bovenste ken ik wel, die stond ook een keer op de achterkant van de Tubantia.
Winus February 23rd, 2004, 12:45 PM http://www.enschede-stad.nl/overig/Muziekkwartier 3.jpg
http://www.enschede-stad.nl/overig/Muziekkwartier 4.jpg
Zo deze zijn beter :)
Errik February 23rd, 2004, 12:45 PM Heb ik nou net de verrotte versie zitten uitprinten dan? Nou ja, het ziet er in ieder geval fantastisch uit.
In de Bans van vandaag stond trouwens dat de Hermantap vertrekt uit haar soos. Grolsch wil graag een grand cafe op de hoek van de Korte Hengelosestraat en het Stationsplein. Toch wel een opstekertje voor het veelgeplaagde voorplein, niet?
rikarchitecten February 23rd, 2004, 01:08 PM Die plaatjes bevallen me goed!!!
DatabaseMarketeer February 23rd, 2004, 01:09 PM Originally posted by Errik
Nou ja, het ziet er in ieder geval fantastisch uit.
Grolsch wil graag een grand cafe op de hoek van de Korte Hengelosestraat en het Stationsplein.
Zo mijn background is nu geen HTS meer maar POéME:)
Grolsch heeft al vaker laten zien dat ze strategisch gezien een zeer goede visie blijken te hebben. (oa ArenA)
Dat plein gaat er dus met 1000% op vooruit:D
rikarchitecten February 23rd, 2004, 01:14 PM Eey Winus/Errik, die plaatjes zullen ook wel goed staan op de site!!!
Errik February 27th, 2004, 03:15 PM Gemeente houdt vast aan verkoop schouwburg
ENSCHEDE - De kans dat de Twentse Schouwburg een culturele bestemming houdt, lijkt nihil. Wethouder J. Hassink blijft erbij dat verkoop van het theater aan de Langestraat nodig is om de kostbare plannen voor het nieuwe Muziekkwartier te kunnen financieren.
Het duurt nog wel een paar jaar voordat het Muziekkwartier klaar is en de huidige schouwburg leeg komt te staan. Maar zolang wil de Federatie Centrumondernemers Enschede (FCE) niet wachten. De federatie heeft er bij de gemeente op aangedrongen om nu alvast na te denken over de toekomstige bestemming van het pand. ‘Anders wordt het straks een dood element’, vreest FCE-bestuurslid K. Feringa.
Volgens hem leven er al wel wat ideeën. Eén daarvan voorziet in een doorbraak van de Langestraat naar de achterliggende Walstraat. Dat betekent dat een deel van het gebouw moet worden gesloopt, waardoor ruimte ontstaat voor bijvoorbeeld een nieuwe winkelpassage of horeca. Volgens Feringa zou dat idee heel goed aansluiten bij het plan om van de Walstraat een levendige cultuur- en horecastraat te maken. De FCE wil vooral de discussie op gang brengen. ‘Misschien heeft een grote projectontwikkelaar wel heel andere ideeën.’
Volgens cultuurwethouder J. Hassink is het gemeentebestuur nog niet toe aan een definitieve beslissing over de schouwburg. ‘Er spelen op dit moment heel veel ontwikkelingen in de binnenstad. Laten we eerst maar eens rustig kijken hoe het de komende jaren gaat en dan een keuze maken.’
Maar één ding staat volgens Hassink al wel vast: de gemeente zal het gebouw hoe dan ook afstoten. Want in het financiële plaatje van het Muziekkwartier is al rekening gehouden met de opbrengst van de verkoop van het theater. Dat betekent vrijwel zeker dat het pand een commerciële functie zal krijgen. ‘Maar op wat voor manier? Het zou - ik roep maar wat, hoor - bijvoorbeeld ook een hotel kunnen worden. Het kan nog alle kanten op.’
Vorig jaar werd er vanuit de gemeenteraad nog op aangedrongen om de schouwburg te handhaven ten behoeve van de plaatselijke amateurkunst. Maar wat Hassink betreft is dat verhaal definitief van tafel. Want voor de exploitatie van zo’n voorzieningen is absoluut geen geld.
Naar aanleiding van die discussie van vorig jaar heeft Hassink onderzoek laten doen naar de accommodatiebehoefte onder de amateurs. Zijn conclusie is dat Enschede over de hele linie voldoende accommodatie heeft. ‘Mischien niet altijd op toplocaties. Maar ik zeg altijd: ook niet elke voetbalclub speelt in het Arke Stadion.’
Hopelijk lukt het om de kleine zaal te behouden, dat is echt een leuk ding.
ParterrePact February 27th, 2004, 09:37 PM staan laten dat ding!
vind het wel een mooi gebouw, vooral samen met de rest in dat rijtje.
Thuner February 29th, 2004, 04:29 PM Dat gebouw zullen ze vast wel laten staan. Daar zit ik niet over in. Misschien kunnen ze het de bestemming van een congrescentrum of iets dergelijks geven. Lijkt me niet verkeerd voor een universiteitsstad. Het heeft in ieder geval allure!
Even over het Muziekkwartier: veel mensen zullen weten hoe ik tegenover de "schoonheid" van Enschede sta, en over het Van Heekplein ben ik ook niet echt te spreken. Maar afgaande op de impressies...
... het Muziekwartier... een absolute 9+... iets waar menig stad jaloers op kan zijn!
Thuner February 29th, 2004, 04:33 PM Nog even iets over mijn idee voor de Twentse Schouwburg als groot congrescentrum: kijk eens wat ze in Leeuwarden met een oud Postkantoor hebben weten te doen op http://www.post-plaza.nl.
EFKA February 29th, 2004, 04:43 PM Originally posted by Thuner
kijk eens wat ze in Leeuwarden met een oud Postkantoor hebben weten te doen op http://www.post-plaza.nl.
Dat ziet er zeer geslaagd uit!
rikarchitecten April 22nd, 2004, 06:06 PM Hehe, het Muziekkwartier staat nu eindelijk aangegeven als PROJECT, op de site van Hoogstad:
PoèME, Muziek- en theatercentrum, Muziekkwartier Enschede
Een bloeiende stad heeft een bloeiend uitgaansleven. Inwoners scheppen voor zichzelf een plek waar ze samenkomen om zich met elkaar te laten vervoeren en de emoties uit het dagelijks leven in verhevigde vorm samen te ervaren. Of het gaat om popmuziek of toneel, klassieke muziek of cabaret. Enschede beschikt over een bloeiend muziek- en theaterleven dat met dit POèME een schitterende plek in de stad gaat krijgen: pal naast het historisch centrum, perfect bereikbaar met auto en openbaar vervoer.
Theatergebouwen behoren tot de meest complexe ontwerpopgaven. De belangrijkste reden daarvoor is dat van een modern stadstheater de ultieme flexibiliteit wordt verwacht, en dat het uitermate verschillende voorstellingen moet kunnen accommoderen. Een theater kan pas werkelijk een succes worden wanneer het in functioneel opzicht briljant is. Een optimaal functionerend theatercomplex wordt namelijk ook door performers op handen gedragen, zorgt ervoor dat ze zich prettig voelen en daarom graag terugkomen. Een ideaal theater brengt performers tot grootse prestaties. In dat opzicht is in het ontwerp gestreefd naar een theater als de versmelting van een moderne werkomgeving en een goed geoliede machine met onbegrensde mogelijkheden. De Muziekschool die deel uitmaakt van het complex heeft een soort ‘lat-relatie’ met de theaters, waarbij optimale synergie te verwachten valt, maar de risico's van wederzijdse overlast zijn uitgesloten. Zo krijgen amateur-musici straks les in een omgeving die ze delen met 'het echte werk' en kan van de mogelijkheden van het complex optimaal worden geprofiteerd, met het centraal gesitueerde popcafé als een spin in het web.
Als gedaante in de stad wil dit ontwerp op een zichtbare manier een nieuw sociaal brandpunt voor de stad zijn. Het structureert de routes die er omheen lopen, vleit zich met een sensueel vrij gevormd bouwdeel tegen de oude stad aan. Steeds feilloos als het Muziek/Theatercluster te herkennen keert het gebouw zich met verschillende gezichten naar de belangrijke zichtassen in de locatie. Met zijn bolle koperen vormen (waarachter de grote zaal schuilgaat) vormt het een hoogtepunt op de cultuuras en zijn cascaderende groene daktuin vormt het verlengde van het stationsplein. Een rug, parallel aan het spoor vormt een echo van de architectuur van het stadskantoor en anticipeert op toekomstige ontwikkelingen aan de noordzijde van de spoorlijn
http://www.hoogstad.com/files/040319-os-theaterplein-copy.jpg
Winus April 22nd, 2004, 09:24 PM He ja, dat werd tijd
http://www.hoogstad.com/files/040322-hr-vvlucht-04-copy.jpg
http://www.hoogstad.com/files/040319-mh-gevellijn1_01.jpg
rikarchitecten April 22nd, 2004, 09:55 PM http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Muziekkwartier/02.jpg
http://www.hoogstad.com/files/040322-hr-vvlucht-04-copy.jpg
ziet er al een stuk beter uit, Jan boekt vooruitgang.
Bibelo April 22nd, 2004, 11:26 PM ziet er mooir uit, dat theater! :okay:
Wat loopt daar voor lijn? Is dat 'n tram?
Winus April 23rd, 2004, 12:05 AM Dat is de trein vanuit Gronau, de lightrail versie. :)
Q. April 23rd, 2004, 12:44 PM Dat is deze:
http://www.xs4all.nl/~qyroz/fok/temp/643_enschede.jpg
Q. April 23rd, 2004, 12:47 PM Wordt ook leuk als die trein zometeen tussen allemaal hoge(re) gebouwen doorrijdt. :) Lekker stedelijk voor de Duitsertjes die Enschede binnenkomen. :)
Thuner April 23rd, 2004, 01:06 PM Zoveel ik altijd had aan te merken op het Van Heekplein (fantasieloze architectuur; saaie blokkendoezen - met name het Casino vindt ik trouwens wel geslaagd), zo positief ben ik over het Muziekkwartier. Dit is echt een waardevolle toevoeging op de stad. Menig stad mag hier jaloers op zijn!
Q. April 23rd, 2004, 01:33 PM Zeker ook omdat de ruimte nu een lelijke en redelijk nutteloze parkeervlakte is die schreeuwt om invulling, zeker zo vlak naast het station.
http://www.xs4all.nl/~qyroz/hbf/img_1507.jpg
Het is aan de linkerkant van dit plaatje, op de achtergrond.
Blijft dat Extrasource-pand trouwens staan?
Winus April 23rd, 2004, 01:39 PM Dat gebouw is wat mij betreft onderdeel van de voormalige Sociale Dienst. Slopen dus!
DatabaseMarketeer April 23rd, 2004, 10:22 PM @ QyRoZ: Die mag en wordt gesloopt als het plan onlangs niet is gewijzigd. Jammer trouwens dat je niet een foto van een dubbele trein hebt gepost. Want tegenwoordig telt de trein uit Gronau twee treinstellen. :)
Q. April 23rd, 2004, 10:43 PM Niet altijd hoor. Maar die heb ik ook wel:
http://mercurio.iet.unipi.it/pix/de/diesel/dmu/643/2Talent.jpg
Nou ja, deze is niet van mezelf.
ParterrePact April 25th, 2004, 03:48 PM Er staan daar inderdaad een paar gruwels van gebouwen, ik had nooit zoveel met dat hete Muziekkwartier gebeuren, maar als ik nu zie wat ze ervoor terug willen zetter: DOEN!
Bibelo April 26th, 2004, 01:18 AM dat ziet er flitsend uit, zo'n treintje! :runaway:
INVISIBLE December 25th, 2004, 03:56 PM Project Muziekkwartier definitief veilig gesteld
23-12-2004
14 miljoen euro subsidie van VROM
Minister Dekker (VROM) draagt 14 miljoen euro bij aan de realisatie van het project Muziekkwartier. Met deze rijksbijdrage kan de ontwikkeling van het Muziekkwartier, met als markant onderdeel het nieuwe muziekcluster, volgens planning worden gerealiseerd. De rijksbijdrage komt uit het Budget Investering Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK).
In 2003 is door Netwerkstad Twente een aanvraag voor BIRK-subsidie ingediend voor het project "Herontwikkeling Stationslocaties". Het Muziekkwartier is de eerste fase van de stedenbouwkundige ontwikkeling van de Oostelijke Spoorzone van Enschede, een van de te herontwikkelen stationslocaties. Met de totale investering in het Muziekkwartier en direct aangrenzend gebied is een bedrag gemoeid van ca. 85 miljoen euro, waarvan ruim de helft voor het Muziekcluster. De private vervolginvesteringen in de commerciele functies zijn hierin nog niet meegenomen. Met de ontwikkeling van het gehele plangebied Oostelijke Spoorzone is naar verwachting een investeringsvolume gemoeid (publiek en privaat) van ca. € 300 miljoen.
Om voor subsidie in aanmerking te komen moet het project bijdragen aan de ontwikkeling van de ruimtelijke kwaliteit op centrumlocaties in nationale stedelijke netwerken. Eerder dit jaar maakte minister Dekker bekend dat het Muziekkwartier samen met 18 andere projecten was geselecteerd voor de volgende ronde van de BIRK-aanvraag. Voor deze 19 projecten was in totaal 180 miljoen euro beschikbaar.
De Netwerkstad Twente en het gemeentebestuur van Enschede zijn tevreden met het bereikte resultaat. De onderhandelingen met VROM zijn door Enschede op bestuurlijk niveau gevoerd door projectwethouder Hassink en stadsdeelwethouder Helder. Er is voor gekozen om de ontwikkeling van de Oostelijke Spoorzone in fasen uit te voeren. In de eerste fase wordt het Muziekkwartier, inclusief muziekcluster (gereed 2008), in één geheel gerealiseerd. In de tweede fase wordt het stationsplein en omgeving ontwikkeld, waarbij wordt uitgegaan van de realisatie van een publieke ondergrondse parkeergarage.
Het project Muziekkwartier
Het project Muziekkwartier is een belangrijk project van de Netwerkstad omdat het bijdraagt aan een compleet voorzieningenniveau op het terrein van cultuur en muziek. Met een cultureel en muzikaal aanbod van topniveau kan de Netwerkstad het woon- en vestigingsklimaat versterken en nieuwe bezoekers en inwoners aantrekken. Het nieuwe Muziekcluster biedt onderdak aan de Muziekschool Twente, het Conservatorium Saxion Hogeschool, het Orkest van het Oosten, Podium Twente, Atak, en de Nationale Reisopera. De unieke samenwerking van deze instellingen is van grote betekenis voor cultuur en muziek in Twente en de wijde omgeving
Voor Enschede is het Muziekkwartier de aanjager voor stedelijke ontwikkeling van de oostelijke spoorzone, met als doel om de ruimtelijke en economische potentie van het gebied maximaal te benutten. De ligging van het gebied tussen het station, het muziekcluster en het kloppend hart van Enschede, maakt een kwalitatief hoogwaardige invulling mogelijk. Zo ontstaat evenwicht tussen de noordrand en de zuidrand van de binnenstad, in aanvulling op de kwaliteitsslag die met het Van Heekplein aan de zuidrand is gemaakt.
Vervolgstappen
Nu de omvang van de BIRK-bijdrage bekend is, zullen de onderhandelingsresultaten met VROM in het kader van de BIRK in de komende weken concreet worden vertaald in het project Muziekkwartier. Een uitgewerkt projectvoorstel, inclusief muziekcluster, wordt ter besluitvorming voorgelegd aan de Stedelijke Commissie van 7 februari 2005 en de gemeenteraad van 7 maart 2005.
Errik December 28th, 2004, 07:01 PM Goed nieuws! Ik hoop alleen dat er een goede bestemming wordt gevonden voor de Twentse Schouwburg. Slopen kan echt niet namelijk!
http://www.enschede-stad.nl/~Fotos/Gebouwen/Twentse%20Schouwburg/01.jpg
Uit de gemeentelijke hoogbouwnotitie en de eerste plannen blijkt dat er rondom de spoorlijn en de Molenstraat flink wat torentjes te verwachten zijn. Ben benieuwd! 2005 wordt het jaar van Enschede ;).
EFKA December 28th, 2004, 08:55 PM Nee man, van Almelo toch? :)
Errik December 28th, 2004, 09:03 PM You wish! ;)
INVISIBLE December 28th, 2004, 09:10 PM Jah daar in Almelo gaat het ook goed :) .
rikarchitecten January 9th, 2005, 03:38 PM Informatiebijeenkomst Muziekkwartier op Woensdag 12 Januari 2005
Op woensdagavond 12 januari 2005 vindt een informatiebijeenkomst plaats over het muziekkwartier, Enschede. Deze bijeenkomst is een vervolg op de informatiebijeenkomst van 21 december jongstleden.
In die bijeenkomst werden vijf stedenbouwkundige visies gepresenteerd.
De reacties van de aanwezigen van die avond zijn meegenomen is de uitwerking van drie stedenbouwkundige modellen. Deze modellen betreffen het gebied dat zich uitstrekt van het toekomstige Muziekcluster tot aan het Centraal Station.
Tijdens de bijeenkomst van 12 januari aanstaande worden deze drie stedenbouwkundige modellen gepresenteerd. naar verwachting neemt het college van Burgemeester en Wethouders eind januari een beslissing; de gemeenteraad zal dan in maart 2005 een keuze maken tussen de verschillende modellen.
De informatiebijeenkomst is op 12 januari 2005 in het Best Western Dish Hotel, Boulevard 1945 2 te Enschede. De bijeenkomst begint om 19.30 uur, de zaal is geopend vanaf 19.15 uur
Berrtus January 9th, 2005, 06:30 PM benieuwd hoe de plannen er uitzien. Ik ga er vanuit dat we de plaatjes hier zullen zien. Gaat het trouwens om het gebied ten noorden van de spoorlijn? In het plan van de Rijksbouwmeester waren daar toch ook al wat torentjes getekend. Zijn er al namen van de bureaus bekend, of maakt de gemeente zelf de stedenbouwkundige varainten?
EFKA January 9th, 2005, 06:34 PM Van mijn post op enschede-stad.nl:
Ik heb 4 nieuwe impressies gezien van het muziekkwartier en omgeving. Het gaat om 4 verschillende modellen van stedelijke invulling rond de spoorzone waaruit (volgens mij, weet niet zeker) er 1 gekozen gaat worden. Op een aantal varianten stonden uiteraard ook de hoge torens, bekend van de vorige impressies, zoals op de Bruningmeyer-locatie. De meest oostelijk gelegen toren telde minstens 25 lagen en aan de zijde van het stationsplein een wat meer ovale toren (deze ten zuiden van het spoor op de huidige parkeerplaats). Maargoed, ik weet niet hoe concreet dit alles is, maar het was wel weer allemaal wat gedetailleerder. Ziet er good oet, jongs!
Edit: Zijn dus 3 modellen, maar ik zag 4 impressies. Die zulen uiteraard woensdag te zien zijn.
Berrtus January 9th, 2005, 06:43 PM Nou ben benieuwd dan. En voor degene die erbij zijn...foto's maken!
RobertK January 9th, 2005, 08:56 PM En wie gaat er heen dan? Het lijkt me wel een boeiende avond te kunnen worden...
Winus January 9th, 2005, 11:02 PM Ik wil wel, maar ik kan niet :(:(:(
Errik January 10th, 2005, 09:23 PM Ik denk dat ik ook kom, hoef de volgende dag pas om 13.00 te werken, dus...
Errik January 13th, 2005, 12:21 AM Heel schematisch de voorstellen voor de aansluiting van het muziekcluster op de omgeving:
http://www.xs4all.nl/~qyroz/hbf/enske/img_1094.jpg
http://www.xs4all.nl/~qyroz/hbf/enske/img_1095.jpg
http://www.xs4all.nl/~qyroz/hbf/enske/img_1093.jpg
Vrij kleine verschillen die vooral betrekking hebben op de invulling van het huidige voorplein.
De drie torens zullen er hoogstwaarschijnlijk sowieso komen. De achterste, op de hoek van de Wenninkgaarde, Molenstraat en spoorlijn wordt ontwikkeld door Woonzorg Nederland en is het verst gevorderd in ontwikkeling. Geschatte hoogte: 24 verdiepingen.
De middelste is een herontwikkeling van de Brunningmeier locatie, deze wordt van de drie het hoogst, ongeveer 80-85 meter. Waarschijnlijk wordt 'ie als tweede gebouwd, ik schat zo over twee jaar. De eerste toren, helemaal vooraan is een plan voor de lange termijn. Twintig etages, zestig meter. Bouwen zo omstreeks 2010.
Winus January 13th, 2005, 12:27 AM Erg cool dit, nog meer torens voor Enske
Thuner January 13th, 2005, 12:30 AM De eerste toren, helemaal vooraan is een plan voor de lange termijn. Twintig etages, zestig meter. Bouwen zo omstreeks 2010.Een erg mooie plaats voor een flinke toren. Geeft een veel interessantere (stedelijkere) indruk van Enschede als je uit de intercity stapt :).
INVISIBLE January 13th, 2005, 01:02 AM Nu beginnen de plannen ergens op te lijken :) ..........Maar dat WTC moet ook echt hier komen :) .
Ik snap uberhaupt nie dat we niet veel meer gaan inzetten op een algemeen gebied voor Zowel Hengelo als Enschede ...en dan bij de UT/Arke Stadion/B&S Park .
Van mij part word dat stukje Enschede omgetoverd in een stuk zowel voor Hengelo als Enschede ........voor een goed teken van mij kant ( zodat ik ook nog wel + voor onze Buren kan zijn ) .
Maar dat zou alles een stuk makkelijker maken voor deze 2 steden en een stuk interessanter voor projectontwikkelaars .
Dus zeg maar wat BErlijn Oost en West eens hadden en een Postdamerplatz voor Ontwikkeld hebben .
Dat moeten wij doen met Hengelo en Enschede en dan 1 gezamelijk Gebied waar Het stadion ......Ut .........B&S Park .........B&S Valley ..........WTC .........GO planet .........400 meter Ijsbaan ...enz enz allemaal bij elkaart ligt .
Zou voor ons beide dan een grote uitstraling geven ......zonder dat we onze steden daaronder laten lijden .
Maar goed wie ben ik .......??
Errik January 13th, 2005, 01:13 AM Een onzichtbare commentator?
INVISIBLE January 13th, 2005, 01:18 AM Niet goed dus ....?
Errik January 13th, 2005, 01:23 AM Tuurlijk wel, je wordt alleen niet op waarde geschat door hen die het voor het zeggen hebben.
INVISIBLE January 13th, 2005, 01:28 AM Kijk wat ik voor me zie is een hengeloer die dan blij is met onze aanwinst .
En wij eigenlijk tevens blij zijn met de Hengelose aanwinst .
Oftewel ............een overeenkomst in denkwijze .
Want het is dan 1 gebied .
Dan hadden als ze dit ooit aleens eerder gepland hadden er nu misschien al wel rond het stadion ....Hotels ..........Congrescentrums .......WtC .........een sterke dienstensector enz enz rond dat gebied gezeten .
Plus zeer veel aandacht voor het complete plaatje .
Want zeg nou zelf die twee steden hebben iets unieks zo dicht bijelkaar en met die grote .
Maar het word nie gebruikt .
Want of je het nu wel of nie als Voorstad ..Rijke stad enz enz bekijkt .
Samen zijn ze voor meer dan 230.000 mensen een onderkomen en dat is GROOT .
Voor Nederlandse begrippen .
Zonder annexatie en grotere kernen eromheen .
Winus January 15th, 2005, 10:49 AM Mijn eigen variant, model 3b. Afgeleid van 3 maar dan met de toren meer richting Bloedbank; de nieuwe ABN en Nashuatec op de rooilijn met de Hermantap waardoor dit pandje in het zicht blijft en er een betere zichtlijn richting kop van de Korte Hengelosestraat ontstaat; tot slot heb ik het gebouw aan de zuidkant van het spoor vervangen door een iets aangepast gebouw uit model 1, zodat er een intieme pleintje voor de hoofduitgang van het station is maar wel met zicht op het centrum.
http://www.enschede-stad.nl/forum/files/model3b_187.jpg
http://www.enschede-stad.nl/forum/files/model3b2_114.jpg
Errik January 15th, 2005, 11:37 AM Da's inderdaad een stuk beter. Ik ben nu wel erg benieuwd naar de ontwerpen voor de twee achterste torens.
Winus January 15th, 2005, 12:00 PM Ik ook, Bruningmeyer ziet er nog niet echt uit als een woontoren. Doet meer aan het provinciehuis van Noord Brabant denken
Winus January 15th, 2005, 06:06 PM De folder van EFKA is binnen:
http://www.enschede-stad.nl/overig/Muziekcluster-Model1.jpg
http://www.enschede-stad.nl/overig/Muziekcluster-Model2.jpg
http://www.enschede-stad.nl/overig/Muziekcluster-Model3.jpg
INVISIBLE January 15th, 2005, 06:09 PM Grootste plannen voor een dorp :) ...............de laatste dagen weer genoeg mooie projecten voorbij zien komen !
Winus January 15th, 2005, 06:19 PM Zeker, ik hoop maandag nog een aantal 'high quality' impressies te ontvangen.
INVISIBLE January 15th, 2005, 06:23 PM Trouwens er stond vandaag in de krant .
Dat nu ook bijna alle andere panden aan het VHP .......een grootschallige herinrichting van de winkel gaan ondervinden .
Zoals de WE .....C&A ......Bakker Bart .........om zich aan te passen aan de rest van het plein !!!
Vloepkleedje January 15th, 2005, 07:49 PM Ik zie daar torens. En niet te zuinig ook! Mooi man, hup met die ontwikkeling!
INVISIBLE January 16th, 2005, 03:17 PM Ja er staan een paar mooie veranderingen te verwachten de aankomende jaren :) .
Q. January 16th, 2005, 03:26 PM Ja, er staan 3 torens op de planning waarvan er twee al in een redelijk stadium zijn:
1. Woonzorg Nederland, op de hoek van de Molenstraat met de Wenninkgaarde. Laag of 26.
2. Brunninkmeijer-locatie, Molenstraat, tegenover het Bölke, waar nu nog een bloemenzaak is. 20-25 lagen voor zover ik weet.
3. Stationsplein (alleen vage ideeën), 20 lagen. Lange termijn.
INVISIBLE January 16th, 2005, 03:35 PM Dat is nog hoger dan ik dacht ............
Vind het wel heel erg mooi dat juist veel projecten van Enschede die de hoogte in gaan ook daadwerkelijk in de binnenstad gebouwd gaan worden .
Dus niet aan de randen enz enz .
Ook is het mooi om te zien dat er in de toekomst in wijken als die van de Wesselerbrink, ook compleet nieuwe ontwikkelingen op de tafel liggen .
Met hoogbouw .
Allemaal zeer positief te noemen .
Ook het nieuwe Roombeek word een plaatje vooral met het grote plan waar de Grolsch nu staat .
Kortom er staan weer mooie projecten op de papieren :) .
Trouwens dit kwam ik net even tegen .
Dit jaar word er ook nog begonnen met het bouwen van de nieuwe parkeergarage's voor het ziekenhuis .
In totaal goed voor 1000 plaatsen .......ontwikkeld in een bovengronds gebouw met een ronding erin .
Maar wat ik nog meer zag staan is dat het ziekenhuis er straks 90.000m² vloeroppervlakte bij heeft .
Dit is toch behoorlijk veel moet ik zeggen :eek2:
Ook nog wel apart is dat die nieuwe parkeergarage 1000 plaatsen.....nog geen 200 meter van de Van Heekgarage af ligt .....de grootste ondergrondse parkeerplaats van NL .
parallax January 17th, 2005, 11:35 PM Volgens mij is het redelijk om te stellen dat Enschede met 10 plaatsen in de Nederlandse hoogbouwlijst stijgt, als dit alles gebouwd gaat worden.
Het lijkt serieus wel een sneeuwbaleffect van plannen, wat zich allemaal afspeelt in Twente. Haast te belachelijk voor woorden.
INVISIBLE January 18th, 2005, 12:42 AM En het zijn nog mooie planne ook moet ik zeggen :) .
Winus January 27th, 2005, 01:55 AM http://www.enschede-stad.nl/overig/Muziekkwartier1.jpg
http://www.enschede-stad.nl/overig/Muziekkwartier2.jpg
http://www.enschede-stad.nl/overig/Muziekkwartier3.jpg
http://www.enschede-stad.nl/overig/Muziekkwartier4.jpg
http://www.enschede-stad.nl/overig/Muziekkwartier5.jpg
http://www.enschede-stad.nl/overig/Muziekkwartier6.jpg
Errik January 27th, 2005, 12:54 PM Lekker!
vinman January 27th, 2005, 05:42 PM Gijl!
INVISIBLE January 27th, 2005, 06:31 PM Zo wat vet .............echt gave plannen allemaal :) .
Winus January 27th, 2005, 07:14 PM http://www.enschede-stad.nl/overig/Spoorzone-Model1-1.jpg
EFKA January 27th, 2005, 08:26 PM Heel mooi!
CborG January 27th, 2005, 09:08 PM Dat ziet er goed uit!:cheers:
vinman January 27th, 2005, 09:58 PM Die toren op de voorgrond is zeker geen blokkendoos!! Zeer mooi!
Winus January 27th, 2005, 10:19 PM @Vinman, om ook even op je opmerking in het andere topic te reageren. Die blokkendoos zou er dus eerst uit komen te zien als op onderstaand plaatje. Maar omdat de kantoormarkt op zijn gat ligt wordt er nu een nieuw ontwerp gemaakt. De vorm is vierkant, maar of de gevel er ook zo uit zal komen te zien is nog maar zeer de vraag (laten we hopen van niet, op een 2e prvinciehuis van Noord Brabant zitten we in 2005 niet te wachten)
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Hoogbouw/03.jpg
parallax January 28th, 2005, 10:47 PM Sorry, maar ik weet niet welke halve autist bedacht heeft om een toren PAL VOOR HET STATION te zetten, maar het is 1 van de meest belachelijke dingen die ik de laatste tijd gezien heb. Straks gaan we nog een haven aanleggen op de hoge veluwe, of alle snelwegen omleiden via groningen.
Het is bijna lachwekkend.
Thuner January 28th, 2005, 10:59 PM Bij nader inzien, is het inderdaad een behoorlijk rare plaats...
Winus January 28th, 2005, 11:31 PM Komt wel goed, lijkt me logisch dat die toren zuidelijker komt te liggen, op de Bloedbank.
RobertK January 28th, 2005, 11:47 PM @Winus, tjsa.. En dan zeggen afbeeldingen niet meer dan 1000 woorden, bij 't Dish hotel is hier namelijk nog wel e.e.a. over gezegd - wat ook in het verslag is opgenomen. ;)
pazman_nl January 29th, 2005, 12:02 AM die drie torens zijn al zeker??????
zo ja
:bow:
pazman_nl January 29th, 2005, 12:03 AM zie daar , page 10, alle varianten........
hmmmm
Winus January 29th, 2005, 12:03 AM @RobertK
Pfff, alsof dat met logisch nadenken niet te zien is. :cool:
Winus March 21st, 2005, 12:46 AM *kick* 3-tal compilaties:
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Oostelijke%20Spoorzone/02.jpg
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Oostelijke%20Spoorzone/03.jpg
http://www.enschede-stad.nl/~Projecten/Oostelijke%20Spoorzone/04.jpg
Errik March 21st, 2005, 12:40 PM Op de maquette hebben de torens weer een heel andere vorm. Zou die van Woonzorg Nederland al een beetje lijken op het echte ontwerp?
Q. March 21st, 2005, 12:58 PM Zouden die bejaarden niet gaan klagen over het gerinkel van de bomen bij de spoorwegovergang? De treinen zelf maken niet zoveel lawaai, maar er komen wel senioren in...
Winus March 21st, 2005, 01:28 PM Senioren zijn toch allemaal doof. En blind. :D
Voor de volledigheid, Bruningmeyer (ca 75m) en Woonzorg Nederland (ca 80m).
http://www.enschede-stad.nl/forum/files/oostelijke_spoorzone_445.jpg
EFKA March 21st, 2005, 08:38 PM Wat voor werkzaamheden worden er nu eigenlijk uitgevoerd op de parkeerplaats, tussen station en locatie Muziekkwartier?
Winus March 21st, 2005, 08:51 PM Ze verplaatsen de bomen alvast, dit kan men namelijk het beste in het voorjaar doen. Deze zomer wordt de rest gekapt en de grond bouwrijp gemaakt. Daarna kunnen ze 'echt' beginnen. :banana:
Vloepkleedje March 23rd, 2005, 05:10 PM Gaat snel!
rikarchitecten March 23rd, 2005, 05:12 PM @Winus, heb je misschien de foto van de gehele maquette in het groot?
Winus March 23rd, 2005, 06:05 PM @Rik, die heb ik. Wil je 'm op je gmail hebben?
rikarchitecten March 23rd, 2005, 06:39 PM Ja maar al te graag :D, Rikarchitecten@gmail.com
alvast bedankt!!!
RobertK May 31st, 2005, 07:29 PM http://img230.echo.cx/img230/7449/img01508yo.jpg
19 mei.
http://img289.echo.cx/img289/7603/img02030ll.jpg
25 mei.
http://img36.echo.cx/img36/9379/217123132217500104ud.jpg
31 mei.
De afbraak van het Sociale Dienst pand schiet behoorlijk op, de bouw van het Muziekkwartier kan dan morgen ook al wel van start gaan. ;)
Thnks to Martin (http://www.enschede-stad.nl/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=76) voor de foto's.
DatabaseMarketeer June 1st, 2005, 08:54 AM Wat ben ik blij dat die zooi wordt opgeruimd. Benieuwd ben ik hoe dynamisch die omgeving gaat worden met al die nieuwe gebouwen.
RobertK September 13th, 2005, 04:22 PM Uitbreiding stadskantoor over het spoor
ENSCHEDE - Het Stadskantoor aan de Hengelosestraat wordt fors uitgebreid met drie verdiepingen over het spoor heen en liefst tien etages op het Stationsplein. Dat is althans de optie, aangereikt door stadsstedenbouwer T. Schaap en stedebouwkundigen van de gemeente. Het plan is, zoals gemeld, onderdeel van het gisteren officieel gepresenteerde ‘ruimtelijk toetsingskader Muziekkwartier en Stationsomgeving’.
Of de uitbreiding van het stadskantoor (financieel) haalbaar is, moet het Vastgoedbedrijf Enschede de komende tijd nog uitdokteren. Al met al gaat het om een uitbreiding van het bestaande onderkomen voor gemeente-ambtenaren met tenminste 5000 vierkante meter. Hoeveel ambtenaren er straks aan de slag kunnen, is nog niet precies bekend. Uitgangspunt is wel, dat met realisatie van dit plan de gemeente de Noordmolen kan afstoten. Met de realisatie van de nieuwe hoogbouw voor ambtenaren, wordt het stationsplein vanzelf smaller. De rooilijn komt gelijk met die van de nieuwe muziekschool (onderdeel van het Muziekkwartier) en het nieuwe gebouw daar tussenin, waar de gemeente het liefst een hotel in heeft. Ook aan de andere kant van het Stationsplein (de panden ABN en Aegon) wordt de rooilijn gelijk getrokken. De ruimte direct naast de Hermantap wordt opgevuld met een sfeervolle, glazen ‘wintertuin’. Op het nieuwe plein heeft de voetganger straks absoluut voorrang, beklemtonen Schaap en projectwethouder E. Helder. Aan de kop van de Piet Heinstraat en aan de noordzijde van het station is alleen nog plek voor zogenoemde kiss and ride-voorzieningen. Het plein moet nadrukkelijk de noordelijke entree van de binnenstad worden en maakt dus ook deel uit van het stadserf. Om het gebied zo autoluw mogelijk te maken is de aanleg van een voetgangerstunnel onder het station noodzakelijk. De kans dat onder het stationsplein een parkeergarage wordt aangelegd, is vooral uit financieel oogpunt nihil.
In plaats daarvan worden aan de noordkant van het station wel extra parkeervoorzieningen gerealiseerd, onder- dan wel bovengronds. Bovendien is het aannemelijk dat ten behoeve van de commerciële gebouwen in de omgeving van muziekkwartier en station (kantoren, winkels, woningen, hotel) op termijn nog extra (ondergrondse) parkeerplaatsen nodig zijn. Voor de fietsen komen riante stallingen onder de grond.
Zoals gemeld, verrijst voor het station een transparante woontoren van vooralsnog zo’n twintig verdiepingen en twee appartementen per etage. Deze woonkolos - met een dunne, acht meter hoge voet - vormt gelijk een scheiding tussen tussen het trein- en busstation. De bestaande watertafel (‘Een losliggende diamant’, aldus Schaap) die nog altijd wat verloren bij ligt, wordt opgenomen in het nieuwe plein en omringd met bomen. De watertafel krijgt veel nadrukkelijker een verblijfsfunctie.
De jongste plannen, waarin enkele politieke wensen zijn meegenomen, is een combinatie van eerdere modellen voor de invulling van de stationsomgeving. Als de plannen het groene licht krijgen van de politiek, gaat de gemeente met een fraai boekwerkje de boer op langs ‘ontwikkelende bouwpartijen’.
Bron: TCTubantia
't Wordt wel wat met Enschede!
Ramses September 13th, 2005, 05:45 PM Wat een goed plan. Ik dacht dat het net opgeleverde stadskantoor voorlopig groot genoeg zou zijn, maar aan de plannen voor een eerste grootscheepse verbouwing wordt blijkbaar gewerkt. En hoe. Niet zomaar een uitbreidinkje, maar meteen een overkapping met een toren.
http://www.enschede-stad.nl/~Fotos/Gebouwen/Stadskantoor/01.jpg
Bron van de foto: enschede-stad.nl (http://www.enschede-stad.nl)
Als ik deze foto zo bekijk dan ga ik ervan uit dat de overkapping wordt gekoppeld aan de bovenste drie glazen verdiepingen op de voorgrond.
INVISIBLE September 13th, 2005, 05:51 PM Ja nadat we al wat plannen voorbij hebben zien komen word er nu ook publiekelijk berichtgeving aangegeven .
De nieuwste berichten zijn dus buiten het Muziekplein om :
-Een spoortunnel( voetgangers) die Enschede Noord meteen verbind met het station .
-Uitbreiding Stadskantoor over het spoor heen met 3 etage's en een nieuw te bouwen kantoortoren van 10 verdiepingen hoog op het huidige stationsplein .
-Een woontoren van 20 verdiepingen hoog voor de uitgang/Ingang van CS Enschede en met een app. dichtheid van 2app.per verdieping en een plint van 8 meter hoogte .
Kortom een paar mooie berichten voor Enschede .
Errik September 13th, 2005, 07:22 PM Dat gaat een mooi plaatje opleveren langs het spoor. :)
INVISIBLE September 13th, 2005, 07:59 PM ja ja ........daar ben ik ook wel van overtuigd :) .
INVISIBLE September 14th, 2005, 04:20 PM @ ramses
Dat heb je heel goed .
Het is dat ik geen scanner heb .
Maar vandaag stond dus het echte ontwerp in de krant .
En daar zie je dus dat die verbinding van 3 etage's met het andere nieuw te bouwen deel, daar komt met wat jij aangaf .
De toren zelf word geen grote toren ( wel 10 verdiepingen hoog dus ) , maar wat ik zo zie op de plaatjes .......is het wel een aardige verfraaiing van het stationsplein .
Er komt waarschijnlijk ook een stadscafe en een openbare ruimte voor publieke doeleinden .
Het plein zelf mag van mij part aan de kant waar nu de ABN enz enz zitten wel iets hoger gemaakt worden .
En jah de kant van het Muziekplein vind ik grandioos en een aanwinst voor Enschede en de regio .
Er zou misschien ook nog een optie tot hotel zijn achter het stadskantoor dus wie weet ??
En een hogere toren op de achtergrond is er ook nog steeds afgebeeld .
Dus investeerders kom op met de goede ideeen en plannen :) .
Winus September 14th, 2005, 05:11 PM http://www.enschede-stad.nl/forum/files/scan10002_120.jpg
(Ingescand door Vincent1971)
INVISIBLE September 14th, 2005, 05:40 PM Ok bedankt :) .
Vincent en Winus .
RobertK September 14th, 2005, 09:29 PM Vanavond was dus de bobo-avond in de foyer van het Muziekcentrum en bij het spoor, alwaar Joop Hassink hét bouwbord onthulde. Overigens komen er 2; ook 1 bij de stationsplein-zijde. De site www.muziekkwartier.nl geeft alles eigenlijk weer wat er vanavond is gezegd.
Op de site staan vele afbeeldingen en impressies. Go Enschede!
De planning!
Najaar 2005 Voorbereiding
De voorbereiding voor de bouw begint. Op een aantal plekken wordt het terrein van het toekomstige Muziekkwartier aangepast voordat het bouwrijp wordt gemaakt. Een deel van de kabels en leidingen wordt verlegd.
2 januari 2006 Bouwrijp
Het terrein wordt bouwrijp gemaakt. Daarbij wordt de grond twee meter afgegraven. De aannemer kan dan in de volgende fase aan de slag.
1 april 2006 Bouwen
Het begin van de eigenlijke bouw van het Muziekkwartier. In deze maand wordt de eerste steen gelegd.
Tweede kwartaal 2007 Top
De bouw bereikt het hoogste punt. Dit is 33 meter boven maaiveld.
Tweede kwartaal 2008 Oplevering
Het muziekcomplex wordt opgeleverd: de aannemer draagt het gebouw over aan de gemeente Enschede, die eigenaar wordt van het gebouw. De Coöperatie Muziekkwartier treft voorbereidingen voor de inrichting en de verhuizing.
Augustus/september 2008 Opening
Tijdens de feestelijke opening is de Enschedese burger van harte welkom kennis te maken met het gebouw en de mogelijkheden van het nieuwe Muziekkwartier. De opening van het nieuwe seizoen is hiervoor een geschikte gelegenheid.
Bron: www.muziekkwartier.nl
INVISIBLE September 14th, 2005, 10:25 PM Dan staan er dus wat leuke bouwplannen voor een bepaald moment in de planning :) .
En ja dat muziekgebouw blijft een superontwerp !!
Errik September 15th, 2005, 10:30 AM Check http://www.muziekkwartier.nl/ en neem de viruele tour. Leuk!
Stationsplein met nieuwe bebouwing.
http://www.enschede-stad.nl/forum/files/scan10001_184.jpg
Berrtus September 15th, 2005, 11:39 AM Gaat er goed uitzien!
INVISIBLE September 15th, 2005, 11:47 AM WOWWwww die site is grandioos ....daar gaat echt iets ongewoons neergezet worden .
Echt wat een ontwerp ....wat op die site echt te zien is .
Vooral de voorzieningen erin zoals de Opera ( prachtige zaal ) ......de trap naar het gebouw ..........de B en C zaal en Popcafe .........de Muziekschool .
En dat alles te bedenken met nog een Muziekcentrum ( Zeer goede akoestiek, en redelijk groot ) en een Schouwburg in de stad .
www.muziekkwartier.nl
En ja de architekt is www.hoogstad.com
Projectnaam: POèME, Muziek- en theatercentrum
Adres: Muziekkwartier
Plaats: Enschede
Datum opdracht: begin 2004
Datum start bouw: n.t.b.
Datum ingebruikname: 2008
Bruto vloeroppervlak: ca. 18.000 m²
Functies:
Muziek- en theatercentrum bestaande uit een opera/ theaterzaal met 1000 stoelen, een muziekschool, een pop-cluster met twee zalen voor 300 en 700 personen, oefenruimten en lesruimten, kantoorruimten en centrale voorzieningen, een popcafé en een grand-café.
De gebruikers:
Orkest van het Oosten, de Nationale Reisopera, Muziekschool Twente, Atak Poppodium, Podium Twente en conservatorium Saxion Hogeschool.
Een bloeiende stad heeft een bloeiend uitgaansleven. Inwoners scheppen voor zichzelf een plek waar ze samenkomen om zich met elkaar te laten vervoeren en de emoties uit het dagelijks leven in verhevigde vorm samen te ervaren. Of het gaat om popmuziek of toneel, klassieke muziek of cabaret. Enschede beschikt over een bloeiend muziek- en theaterleven dat met dit POèME een schitterende plek in de stad gaat krijgen: pal naast het historisch centrum, perfect bereikbaar met auto en openbaar vervoer.
Theatergebouwen behoren tot de meest complexe ontwerpopgaven. De belangrijkste reden daarvoor is dat van een modern stadstheater de ultieme flexibiliteit wordt verwacht, en dat het uitermate verschillende voorstellingen moet kunnen accommoderen. Een theater kan pas werkelijk een succes worden wanneer het in functioneel opzicht briljant is. Een optimaal functionerend theatercomplex wordt namelijk ook door performers op handen gedragen, zorgt ervoor dat ze zich prettig voelen en daarom graag terugkomen. Een ideaal theater brengt performers tot grootse prestaties. In dat opzicht is in het ontwerp gestreefd naar een theater als de versmelting van een moderne werkomgeving en een goed geoliede machine met onbegrensde mogelijkheden. De Muziekschool die deel uitmaakt van het complex heeft een soort ‘lat-relatie’ met de theaters, waarbij optimale synergie te verwachten valt, maar de risico's van wederzijdse overlast zijn uitgesloten. Zo krijgen amateur-musici straks les in een omgeving die ze delen met 'het echte werk' en kan van de mogelijkheden van het complex optimaal worden geprofiteerd, met het centraal gesitueerde popcafé als een spin in het web.
Als gedaante in de stad wil dit ontwerp op een zichtbare manier een nieuw sociaal brandpunt voor de stad zijn. Het structureert de routes die er omheen lopen, vleit zich met een sensueel vrij gevormd bouwdeel tegen de oude stad aan. Steeds feilloos als het Muziek/Theatercluster te herkennen keert het gebouw zich met verschillende gezichten naar de belangrijke zichtassen in de locatie. Met zijn bolle koperen vormen (waarachter de grote zaal schuilgaat) vormt het een hoogtepunt op de cultuuras en zijn cascaderende groene daktuin vormt het verlengde van het stationsplein. Een rug, parallel aan het spoor vormt een echo van de architectuur van het stadskantoor en anticipeert op toekomstige ontwikkelingen aan de noordzijde van de spoorlijn.
http://www.hoogstadarchitecten.com/files/Theateraanzicht.jpg
http://www.hoogstadarchitecten.com/files/Popfoyer.jpg
http://www.hoogstadarchitecten.com/files/Theaterfoyer.jpg
http://www.hoogstadarchitecten.com/files/1340%20web%20zaal%2001.jpg
http://www.hoogstadarchitecten.com/files/1340%20web%20zaal%2002.jpg
Errik September 15th, 2005, 12:08 PM Dat tweede plaatje: niet slecht voor de foyer van de popzalen.
INVISIBLE September 15th, 2005, 12:34 PM Uhm ik kan maar 1 ding zeggen .
Met dit plan ( na de Bijenkorf en Casino ) haald Enschede weer een grootstedelijk gebouw binnen haar grenzen .
Het hele gebied krijgt hierdoor een upgrade :) .
En het is niet niks .
Dan een stad met minder dan 200.000 inw .
Maar wel 3 grote muziekcentra's .
Waaronder dus alleen al een Operagebouw / Muziekcentrum en Schouwburg !!!
Zag trouwens vandaag dat de Architekt van Luxor Rotterdam ....dezelfde is als die van de Museumlaan hier in Enschede, en wel Bolles en Wilson Munster ( DUI ) .
Berrtus September 15th, 2005, 12:58 PM Zijn er trouwens plaatjes van de Museumlaan. Ben benieuwd naar de architectuur daar
INVISIBLE September 15th, 2005, 01:52 PM Die laan word echt super.
Alleen al de beplanting is een 10 waard :) .
En die bebouwing waaronder die van de IAA en Bolles & Wilson zijn 1 voor 1 aardige ontwerpen .
Ook kun je goed de verschillen van bouw zien tussen de architekten .
Berrtus September 15th, 2005, 02:36 PM @ INVISIBLE
plaatjes????????????????????????
INVISIBLE September 15th, 2005, 02:53 PM Geen camera geen camera :):) ..........maar misschien binnenkort :) .
INVISIBLE September 15th, 2005, 02:59 PM Wist je trouwens dat Luxor Rotterdam .
http://www.ifa.de/a/a1/nda/pics/luxor.jpg
Ook van Bolles & wilson is .
1500 mensen kunne erin trouwens .
Dat is 500 plaatsen meer dan in de nieuwe Opera van Enschede .
INVISIBLE September 15th, 2005, 03:26 PM @ Bertuss
Zie topic Roombeek :) .
Winus September 15th, 2005, 06:45 PM http://static.flickr.com/27/43334439_cd3892d77e.jpg?v=0
INVISIBLE September 15th, 2005, 06:50 PM Heel mooi heel mooi :) .
EFKA September 15th, 2005, 08:01 PM Ziet er hartstikke goed uit allemaal. Die foyer wordt ook prachtig.
INVISIBLE September 16th, 2005, 04:39 PM Vind het hele plan echt Super .
Vooral als je na gaat wat er in komt en wat voor een voorzieningen dat eigenlijk voor de stad Enschede en de regio oplevert .
Nu kun je veel meer voorstellingen naar de stad heentrekken .
Wat opzich met de Schouwburg en het Muziekcentrum ook al kon maar dit is echt wel iets Groots .
Winus September 20th, 2005, 09:34 PM Nog wat plaatjes:
http://www.amsterdam-stad.com/spoorzone15.jpg
http://www.amsterdam-stad.com/spoorzone11.jpg
Overzichtjes, de al bekende plaatjes.
http://www.amsterdam-stad.com/spoorzone10.jpg
http://www.amsterdam-stad.com/spoorzone06.jpg
Het nieuwe stationsplein.
http://www.amsterdam-stad.com/spoorzone01.jpg
Zicht vanaf het tussenplein, ben benieuwd hoe het er uit ziet als de bussen over die steentjes rijden. ;)
http://www.amsterdam-stad.com/spoorzone09.jpg
Zicht vanaf de Piet Heinstraat.
http://www.amsterdam-stad.com/spoorzone08.jpg
Zicht vanaf de Deurningerstraat/Molenstraat richting de Korte Hengelosestraat.
http://www.amsterdam-stad.com/spoorzone04.jpg
Uitbreiding Stadskantoor.
http://www.amsterdam-stad.com/spoorzone05.jpg
Muziekplein.
http://www.amsterdam-stad.com/spoorzone02.jpg
En in het donker.
http://www.amsterdam-stad.com/spoorzone07.jpg
Nog meer Muziekplein (en water in de stad ;))
http://www.amsterdam-stad.com/spoorzone03.jpg
Popcafé.
http://www.amsterdam-stad.com/spoorzone12.jpg
http://www.amsterdam-stad.com/spoorzone13.jpg
http://www.amsterdam-stad.com/spoorzone14.jpg
Nog 3x Muziekplein.
Met dank aan de Gemeente Enschede. :)
|
|