View Full Version : Renovatie VN-hoofdkwartier / Rénovation du siège de l'ONU

tinque
May 6th, 2008, 12:05 PM
Renovatie VN-hoofdkantoor gaat van start:banana:

http://i195.photobucket.com/albums/z118/tinque_photo/VN-color.jpg

Ban Ki-moon trok de werken op gangVN-chef Ban Ki-moon heeft gisteren het startsein gegeven voor de renovatie van het hoofdkantoor van de Verenigde Naties in New York. Het gebouwencomplex, dat is ontworpen door toonaangevende architecten als de Zwitser Le Corbusier en de Braziliaan Oscar Niemeyer, is 56 jaar oud en is hard aan renovatie toe.

Sinds de opening, in 1952, hebben er nooit noemenswaardige verbouwingen plaatsgehad en de leeftijd laat zich nu gelden. Zo zit er veel asbest in het complex, ontbreekt een sprinklerinstallatie en gaat een kwart van de verwarming verloren doordat het niet goed geïsoleerd is.

De renovatie van het VN-complex aan de East River gaat vijf jaar duren en is begroot op 1,9 miljard dollar (1,23 miljard euro). (novum/gb)

Maxx Lamenace
May 6th, 2008, 04:43 PM
^^eindelijk! Heb het gebouw in het echt gezien en vond 'm nogal verwaarloosd... zijn er al foto's beschikbaar van hoe hij er zal uitzien?

kweenie
May 6th, 2008, 05:32 PM
Ik vind het een zeer mooie toren, zeker als je ziet hoe oud hij wel is.
Het was 1 van de eerste moderne torens in Manhattan en dat maakt hem volgens mij wel een beetje speciaal...
Maarja, ze mogen hem eens opknappen ;)

De Klauw
May 7th, 2008, 07:10 PM
Ik hoop dat het gebouw zijn karakter niet gaat verliezen. Dat gebeurd immers nogal vaak bij renovaties.

Puinkabouter
May 7th, 2008, 07:35 PM
Ik denk niet dat het zal gaan om een renovatie à la Financiëntoren of Zuidertoren waarbij de toren ook van gedaante verandert. Of ik hoop toch van niet - 'k heb het nooit in het echt gezien, maar ik vind het een van de mooiste gebouwen die New York rijk is.

Benonie
May 8th, 2008, 09:21 AM
Ik sluit me volledig aan bij jullie.
Een schitterend gebouw, maar niet meer aangepast aan de 21ste eeuw.
Ik denk ook niet dat het uiterlijk zal veranderen. Een icoon varander je niet zomaar.

Puinkabouter
May 12th, 2008, 02:30 PM
Er is een thread hierover op het internationale forum. 't Is wel vooral veel chauvinistisch gezwans van mensen die allemaal vinden dat de VN niet thuishoren in New York maar wel in hun eigen stad en :blahblah:

Maar 't is misschien toch wel de vlotste manier om deze ontwikkeling op te volgen op dit forum...

't Is HIER (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=336087)

Le Penseur
May 12th, 2008, 02:57 PM
Zeer mooi gebouw. Het doet me zelfs wat denken aan de Hilton-toren in Brussel (met wat verbeelding).