View Full Version : Den Haag: Huis voor Democratie en Rechtsstaat
Koen Acacia May 10th, 2008, 10:59 AM Uit het NRC van vandaag (http://www.nrc.nl/binnenland/article1083285.ece/3,5_mln_voor_Huis_voor_Democratie_).
Den Haag, 10 mei. Den Haag is vanaf aankomend schooljaar een Huis voor democratie en rechtsstaat rijker.
Het Huis is bedoeld om jongeren meer te betrekken bij de Nederlandse democratie en om kennis over de democratische rechtsstaat op een (inter)actieve manier over te dragen. Het programma moet ruimte bieden aan 25 duizend jongeren per jaar.
Het kabinet liet gisteren weten de oprichting van het Huis te steunen. Tot 2012 stelt de regering 3,5 miljoen euro beschikbaar. In dat jaar moet de gewenste vorm van het huis zijn bereikt.
Hoe het Huis inhoudelijk vorm krijgt is gedeeltelijk nog onbekend. Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken, PvdA) stuurt daarover deze week een brief naar de Tweede Kamer.
Het Instituut voor Publiek en Politiek (IPP), bekend van de stemwijzer, is een van de belangrijkste partners bij de oprichting van het Huis. Directeur Nel van Dijk is „erg blij” dat het Huis er „na jaren van discussie” eindelijk komt.
Plannen voor het Huis liggen al sinds 2000 op tafel, zegt Van Dijk. Ter Horst verklaart dat de trage besluitvorming vooral met ingewikkeld overleg tussen verschillende bewindspersonen te maken heeft. Naast het ministerie van Binnenlandse Zaken zijn ook de ministeries van Justitie en Algemene Zaken betrokken bij de financiering.
De Haagse Tribune, een programma van het IPP waarbij scholieren een dag op het Binnenhof rondlopen en „vertrouwd raken met de werking van de parlementaire democratie”, zal een prominente plek innemen in het Huis. Van Dijk zegt dat het „opschalen” van dit project de eerste activiteit zal zijn.
Daarnaast heeft het IPP subsidie gekregen om een jongerensite op te richten, simulatiespellen te ontwikkelen en ook de provinciale en lokale politiek een rol te geven in het Huis.
De gemeente Den Haag meldt „enthousiast” te zijn over de komst van het Huis. Of de gemeente financiële steun verleent of hulp bij het vinden van een locatie is nog onbekend.
Ach, het is wel leuk voor die kinderen denk ik.
Quintana May 10th, 2008, 11:38 AM Waar komt het? Aangezien het vanaf komend schooljaar (augustus/september) af moet zijn lijkt het me dat het in een bestaand pand gehuisvest wordt.
Koen Acacia May 10th, 2008, 11:51 AM Van Regering.nl (http://www.regering.nl/Actueel/Persberichten_ministerraad/2008/mei/09/Huis_voor_democratie_en_rechtsstaat_komend_schooljaar_van_start)
Het kabinet steunt de oprichting van een Huis voor democratie en rechtsstaat. Als bijdrage in de exploitatie stelt het kabinet hiervoor structureel 3,5 miljoen euro beschikbaar. Andere partijen worden uitgenodigd te helpen de opzet verder uit te breiden. [..]
In de periode tot en met 2012 wordt het Huis binnen het beschikbare budget opgeschaald totdat het de gewenste vorm heeft bereikt. Inzet is dat het Huis een fysieke vestiging in Den Haag zal krijgen, nabij het Binnenhof.
Voorlopig heeft het Huis nog geen Huis.
Quintana May 10th, 2008, 12:08 PM ...
Zoals het er nu naar uitziet wordt het huis in 2012 ondergebracht in een nieuw gebouw op de hoek van het Spui en de Kalvermarkt. Tot die tijd komt het in een tijdelijk onderkomen in de buurt van het Binnenhof. De bedoeling is dat er nu al wel programma’s worden ontwikkeld voor 25.000 scholieren per jaar en met online-activiteiten.
...
Bron: http://www.ad.nl/denhaag/2281723/Start_Huis_van_de_Democratie.html
Het lijkt uiteindelijk dus op de locatie te moeten komen waar het NHM was gepland.
Koen Acacia May 10th, 2008, 12:36 PM Bron: http://www.ad.nl/denhaag/2281723/Start_Huis_van_de_Democratie.html
Het lijkt uiteindelijk dus op de locatie te moeten komen waar het NHM was gepland.
Dat is een fors pand hoor. Om daar iets neer te zetten met een totaal budget van 3,5 miljoen per jaar, lijkt me knap lastig.
spartannl May 11th, 2008, 02:19 PM Off topic jongens, maar hoort deze thread niet gewoon bij de nieuwtjes thuis?
BTW, het NHM was toch in alternatieve zin ook voor het OMA pand op het Kon. Julianaplein gepland?
En dan ten aanzien van het onderwerp in kwestie:
1) Belachelijk en getuigend van minachting t.o.v. weldenkend & stemmend NL vind ik het dat dit vage substituut voor het NHM er politiek doorheen wordt gedrukt, terwijl er zelfs nog geen definitief vastgesteld idee is van wat het eigenlijk moet gaan omvatten/inhouden. Natuurlijk wordt hier wel vast gemeenschapsgeld voor ingezet. Makkelijk hoor, op die manier geld uitgeven. Probeer als burger op zo'n (zelfs als budgetneutrale) basis maar eens bij een bank een krediet te krijgen. Je wordt uitgelachen!
Én 2) waaraan een zieltogend instituut als het "Instituut voor Publiek en Politiek (IPP)" (bekend van het voor een volwassen democratie volstrekt infantiele product "de Stemwijzer") dus met een ook op kosten van de gemeenschap te bouwen & beheren eigen pand haar bestaansrecht (mede) op zal gaan baseren... Een bodemloze subsidieput noem ik dat. Denk daar maar eens aan als bijv. de verpakkings- of vliegtuigtax weer in rekening wordt gebracht...
Én 3) een praktijkvoorbeeld van (s)links cliëntelisme, zie ook de achtergrond (http://nl.wikipedia.org/wiki/Nel_van_Dijk)van directeur Nel van Dijk (CPN/Groenlinks) en haar "spending partner" in deze, Guusje ter Horst (PvdA).
Én tot slot, het gegeven dat bijv. het Museon een wellicht veel goedkoper en op veel korte(re) termijn te ontwerpen en realiseren programma zou kunnen huisvesten, gegeven hun ervaring in o.a. programma/expositie-ontwerp en didactiek. Ook gegeven de doelgroep en doelstelling ("...de democratische rechtsstaat op een (inter)actieve manier over te dragen. Het programma moet ruimte bieden aan 25 duizend jongeren per jaar..."). Ook waar een dergelijk programma/expositie weer efficiënt kan worden uitgefaseerd als de belangstelling hiervoor te miniem blijkt/teveel budget opslurpt. Ook zonder dan meteen weer een geheel pand/of deel daarvan te moeten opdoeken, waarvoor dan weer een wellicht gesubsidieerd gebruik zou moeten worden verzonnen...:ohno:
Ik ga even op mijn balkon tot 10 tellen, met een koud pilsje... ;)
Xoem May 11th, 2008, 11:58 PM Daarentegen vind ik elk plan waarbij die hoek Spui/Kalvermarkt gesloopt wordt bij voorbaat een goed idee :D
railway stick May 12th, 2008, 10:38 AM Verdomme, de belastingen vliegen omhoog en waar gaat het geld naar toe? Naar een zinloze instelling, een zinloos huis en bovendien, alweer naar Den Haag. Nee dit noem je geen democratie, als men zomaar een nutteloze instelling gaat oprichten. Zeker betaald van de nieuwe zogenaamde `Verpakkingsbelasting`. Nee, daar wordt ik niet goed van.
Democratie heeft zijn weg inmiddels wel gevonden via het internet.
Koen Acacia May 12th, 2008, 11:52 AM Van mij mag Leeuwarden hem zo hebben hoor.
"Democratie en Rechtsstaat", goede God. Heeft Postbus 51 dit verzonnen of zo?
la-haye May 12th, 2008, 04:49 PM nee leeuwarde mag het nie hebbe alles naar den haag:banana::banana::nuts:
The Hague Rules May 12th, 2008, 11:18 PM Verdomme, de belastingen vliegen omhoog en waar gaat het geld naar toe? Naar een zinloze instelling, een zinloos huis en bovendien, alweer naar Den Haag. Nee dit noem je geen democratie, als men zomaar een nutteloze instelling gaat oprichten. Zeker betaald van de nieuwe zogenaamde `Verpakkingsbelasting`. Nee, daar wordt ik niet goed van.
Democratie heeft zijn weg inmiddels wel gevonden via het internet.
Pardon... u zegt?... Het Nationaal Historisch Museum ging aan de neus van Den Haag voorbij en komt in Arnhem! Was u dat misschien even vergeten?
Dit museum past maar op één plek... in Den Haag, samengevoegd met het huis voor democratie en rechtsstaat. Lijkt me logisch dat dit totaalmuseum had moeten komen in de stad waar alles draait om democratie en (inter)nationale besluiten.
De gemeente Den Haag had het NHM al perfect uitgewerkt. Het concept, het idee, de methodes, de bouwplannen, de kosten-batenanalyse... noem maar op. In Arnhem hebben ze over 10 jaar nog steeds geen flauw idee wat ze er nou mee aan moeten! Gelukkig is de tijd gekomen dat Den Haag zich meer en meer gaat profileren als hoofdstad!
:banana::banana::banana::banana::banana::banana:
nlx8895 May 13th, 2008, 11:31 AM ^^
Hulde!
Jan May 13th, 2008, 12:42 PM Plannen voor het Huis voor Democratie en Rechtsstaat liggen al sinds 2000 op tafel, zegt Van Dijk. Ter Horst verklaart dat de trage besluitvorming vooral met ingewikkeld overleg tussen verschillende bewindspersonen te maken heeft. Op z'n Hollands: een plan voor een huis voor de democratie gaat ten onder aan geouwehoer. Hoe typerend wilde je het hebben... :ohno:
Beholder July 28th, 2008, 06:27 PM Huis voor de Democratie tijdelijk boven Dudok
Als het aan de gemeente Den Haag ligt, wordt het Huis voor de Democratie tijdelijk
gevestigd op de hoogste verdieping van het pand Hofweg 1, boven grand
café Dudok.
...
Het Haagse college van B en W stelt de komende vijf jaar elk jaar € 75.000 beschikbaar
voor deze tijdelijke huisvesting, omdat Den Haag er veel waarde aan hecht
dat het Huis van meet af aan op een zichtbare locatie nabij het Binnenhof gevestigd
is. Aanvankelijk zag het ernaar uit dat het Huis voor de Democratie voorlopig onderdak
zou vinden aan het Plein.
...
Het onderkomen aan de Hofweg is echter per direct beschikbaar. Op de onderliggende
verdiepingen zijn onder meer de Haagse redactie van de NOS en de Geassocieerde
Pers Diensten (GPD) gevestigd.
De gemeente Den Haag stelt dat bezoekers van het Huis voor democratie en
rechtsstaat, zoals het nu wordt genoemd, hier straks een schitterend uitzicht hebben
op ondermeer het Binnenhof.
Bron: Den Haag Centraal; nummer 57, bladzijde 3. (http://www.denhaagcentraal.net/550/images/archief/DHC_057.pdf)
Rahmani July 29th, 2008, 12:26 AM Hopelijk komen Democratie en Rechtsstaat in die huis wonen. De laatste jaren lijken het erop dat Democratie en Rechtsstaat een beetje verloren zijn in Nederland ;)
Uplander September 12th, 2008, 06:54 PM Den Haag: ambassade VS kan museum zijn
Gepubliceerd: 12 september 2008 14:30 | Gewijzigd: 12 september 2008 16:01
Door onze correspondent Brian van der Bol
Den Haag, 12 sept. De gemeente Den Haag wil de Amerikaanse ambassade aan het Lange Voorhout voor de stad behouden, bijvoorbeeld door er een museum in te huisvesten. Dat zegt de voor monumenten verantwoordelijke wethouder Marnix Norder (PvdA). Het is voor het eerst dat de gemeente zich uitspreekt over de toekomst van het door de Hongaars-Amerikaanse architect Marcel Breuer ontworpen gebouw uit 1959. De ambassade krijgt op zijn vroegst in 2012 een nieuw onderkomen in Wassenaar. Na de verhuizing wordt het gebouw van de gemeente.
Vooral sinds de terreuraanslagen van 11 september 2001 wordt de ambassade zwaar beveiligd. Er is een rij met palen die moeten voorkomen dat auto’s op het gebouw inrijden, daarachter staan hoge hekken en achter de onderste rij ramen bevinden zich tralies. Bovendien zijn er rond het gebouw altijd meerdere agenten aanwezig. Veel Hagenaars associëren de ambassade met een soort gevangenis, weet Norder. „Dat is een drama voor de stad.”
De wethouder dacht in eerste instantie aan slopen. Maar daar is hij anders over gaan denken nadat hij een historische studie naar het gebouw liet uitvoeren. Daaruit bleek onder meer dat de eerste buitenlandse post van de Verenigde Staten in 1782 in Den Haag werd geopend. Het gebouw van Breuer (1902-1981) „staat symbool voor de goede transatlantische band” die er in de jaren ’50 was, zegt Norder. Hij voelt zich daarin gesteund door de keuze voor een beroemde architect.
Al speelde daarbij toeval ook een rol, zegt onderzoeker Wijnand Galema. Volgens hem werd Breuer mede gekozen omdat hij toch al in Nederland werkte aan een van zijn bekendste ontwerpen: de Bijenkorf in Rotterdam. Breuer, die docent was bij het Bauhaus, geniet verder veel bekendheid vanwege zijn stalenbuizenstoel, vernoemd naar kunstenaar Wassily Kandinsky.
Norder denkt dat Breuers ontwerp een goede kans maakt om te worden aangewezen als rijksmonument. Hergebruik als museum ligt voor de hand. Het nieuwe Huis van de Democratie zou er volgens Norder goed passen.
Slagathor September 12th, 2008, 07:02 PM Jammer dat ze er niet meer over na willen denk om 'm af te breken en de oorspronkelijke historische panden weer terug te plaatsen. Datum van constructie daargelaten vind ik het huidige pand weinig architectonisch-historische waarde hebben.
marcobruls September 13th, 2008, 05:16 AM ^^Aan de andere kant, moeten wij nu alles slopen wat wij NU niet mooi vinden..... doen we dan niet hetzelfde als de mensen in de jaren '60 '70 '80 die ook dachten alle wijsheid in pacht te hebben.
Slagathor September 13th, 2008, 02:12 PM Dat ben ik niet met je eens; ik zou ervoor stemmen om de oorspronkelijke historische gebouwen weer terug te brengen omdat het stadshart van Den Haag al eeuwen een statige, mooie uitstraling heeft. Daar moeten we zuinig(er) op zijn. Of er elders een lelijk jaren '70 gebouw staat zal me een zorg zijn. Smaak is persoonlijk.
marcobruls September 13th, 2008, 06:04 PM ^^Hoe wou je dat doen dan? een retro gebouwtje neergooien en dan net doen alsof? nee laat die puist maar staan dan en mischien is het wel over 60jaar net zo'n onderdeel van het Voorhout als de andere panden,ondanks dat het een achterlijk misplaatste misbaksel is.
Een retro gebouw op het voorhout uit 2009 is een belediging.
Slagathor September 13th, 2008, 06:20 PM Wie heeft het over retro? Het hele stadshart van Middelburg is in de tweede Wereldoorlog platgebombardeerd en dat is toch ook weer in detail terug opgebouwd? Je gaat mij niet vertellen dat er van Lange Voorhout niet genoeg documentatie bestaat om dat kunstje daar te herhalen.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke voorkeur.
The Hague Rules September 13th, 2008, 11:11 PM Elk tijdperk heeft haar eigen karaktereigenschappen. Bouwmethodes, lokale politieke invloeden, geld, etc.
Door dit "markante" gebouw van Breuer kan er nog eens gepraat worden over de vraag...
*Waarom is hier ooit een totaal ander gebouw geplaatst?*
Zet je hier een kopie van het origineel neer, wat doe je dan eigenlijk? Even wegpoetsen dat er ooit iets gebeurd is op deze plek en... wat stond er vóór het vorige gebouw en dáárvoor... en dáárvoor. Nu is nu!
Het is echt geen lelijk gebouw, alleen ziet hij er op dit moment niet uit vanwege tralies en andere beveiligingsmaatregelen. Kwalitatief een perfect gebouw, dus slopen is uitgesloten wat mij betreft.
Koen Acacia September 14th, 2008, 10:02 AM Als je een gebouw wilt dat "markant" is uit die periode, dan heb je pal om de hoek Financiën staan. Die ambassade heeft dat helemaal niet.
Ook wat vreemd om een instituut gewijd aan de Nederlandse democratie te huisvesten in een gebouw waaraan je gewoon afziet dat het is ontworpen als een fort. Openheid & Transparantie in een bunker, dat slaat toch nergens op?
The Hague Rules September 14th, 2008, 11:08 PM Als je een gebouw wilt dat "markant" is uit die periode, dan heb je pal om de hoek Financiën staan. Die ambassade heeft dat helemaal niet.
Ook wat vreemd om een instituut gewijd aan de Nederlandse democratie te huisvesten in een gebouw waaraan je gewoon afziet dat het is ontworpen als een fort. Openheid & Transparantie in een bunker, dat slaat toch nergens op?
Het is ook wel de bedoeling dat de tralies, hekken en palen verdwijnen, zodat der "openheid" van het gebouw letterlijk kan worden blootgegeven, zo niet kan worden verwenzelijkt! Ik weet niet wat JIJ dacht :nuts:
En laat het lekker "democratisch" aan het grote publiek over. Pas dan is het een huis van democratie en rechtstaat!
Koen Acacia September 15th, 2008, 09:34 AM Het is ook wel de bedoeling dat de tralies, hekken en palen verdwijnen, zodat der "openheid" van het gebouw letterlijk kan worden blootgegeven, zo niet kan worden verwenzelijkt! Ik weet niet wat JIJ dacht :nuts:
Het gaat niet alleen om de tralies. Kijk gewoon naar het gebouw zelf.
En laat het lekker "democratisch" aan het grote publiek over. Pas dan is het een huis van democratie en rechtstaat!
Sorry, dit argument snap ik niet. Ik geloof dat jij en ik onderdeel zijn van het grote publiek. Wat bedoel je hiermee?
Quintana September 15th, 2008, 11:07 AM Ik vind het zeker geen mooi gebouw maar ik begrijp wel waarom sommigen het willen behouden. Ik zelf sta vrij neutraal in deze, al is het maar omdat de meeste retrobouw pijnlijk slecht wordt afgewerkt en ik betwijfel of dat een verbetering zou inhouden.
Uplander September 15th, 2008, 11:26 AM In de verkiezing van het lelijkste gebouw van Nederland van NOVATV in 2006 werd dit gebouw ook genomineerd.
Ik ga er maar vanuit dat de wethouder een proefballonnetje heeft opgelaten.
Overigens dat de architectuur afwijkt van de rest maakt het gebouw nog niet lelijk. En het was niet als Bijenkorf bedoeld.
Wat het gebouw mist is een gebruiksvriendelijke plint, waardoor het voor museumbezoekers en toeristen niet aantrekkelijk is.
Door de aanwezigheid van een ander museum, richting Denneweg wordt dat wel gedeeltelijk gecompenseerd. Maar aan de Korte Voorhoutzijde is het huilen. Daar trekt de schouwburg alle aandacht, terecht.
http://www.novatv.nl/uploaded/IMAGES/amerikaanseambassade_denhaa.jpg
Mijns inziens is het absoluut le-lijk-ste gebouw de Amerikaanse Ambassade op de Voorhout. Het detoneert vanwege de totale andere materiaalkeuze uit de omgeving, de raampartijen zijn op geheel andere hoogte en in trapeziumvorm en de uitstraling van dit gebouw is een minachting naar haar omgeving. J.C.
De lelijkste plek van Nederland vind ik de Amerikaanse ambassade in Den Haag en dan vooral de beveiliging eromheen, die een aanfluiting vormt voor het prachtige Lange Voorhout dat erachter ligt. Ik fiets er regelmatig langs en erger me iedere keer opnieuw aan deze rampzalige oplossing. Harry van Kesteren
Wat dacht u van de Amerikaanse Ambassade in Den Haag? Een blok beton tussen prachtige gebouwen en het Binnenhof. Darpan van Kuik
http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=artikelen.details&achtergrond_id=8834
Koen Acacia September 15th, 2008, 01:07 PM Ik moet zeggen:Ik vind het zeker geen mooi gebouw maar ik begrijp wel waarom sommigen het willen behouden. Ik zelf sta vrij neutraal in deze, al is het maar omdat de meeste retrobouw pijnlijk slecht wordt afgewerkt en ik betwijfel of dat een verbetering zou inhouden.
Daar hep die een punt.
Maartinho September 15th, 2008, 11:08 PM In de verkiezing van het lelijkste gebouw van Nederland van NOVATV in 2006 werd dit gebouw ook genomineerd.
Ik ga er maar vanuit dat de wethouder een proefballonnetje heeft opgelaten.
Overigens dat de architectuur afwijkt van de rest maakt het gebouw nog niet lelijk. En het was niet als Bijenkorf bedoeld.
Wat het gebouw mist is een gebruiksvriendelijke plint, waardoor het voor museumbezoekers en toeristen niet aantrekkelijk is.
http://www.novatv.nl/uploaded/IMAGES/amerikaanseambassade_denhaa.jpg
Ik denk eerder dat juist het plan voor het slopen een proefballonnetje was.
Toen de gemeente liet doorschemeren dat het speelde met de gedachte aan sloop van de ambassade (naar verluid was dat omdat Deetman het pand lelijk vond), kwam direct tout heemschuttend en architectonisch Nederland in opstand.
De Bond Heemschut verzocht begin dit jaar om plaatsing op de gemeentelijke monumentenlijst: http://www.heemschut.nl/zholland/Archief/BriefGemeenteDenHaagoverA.html
Van algemeen belang voor de gemeente Den Haag en van nationaal belang vanwege de architectuurhistorische en beeldbepalende waarde. (...) een bijzonder voorbeeld van de wederopbouwarchitectuur in de stijl van het Nieuwe Bouwen (...) toonaangevende architect Marcel Breuer (...) door de nationale en internationale vakdeskundigen, gewaardeerd als een zeer geslaagd voorbeeld van de combinatie tussen een modern gebouw, in de stijl van het Nieuwe Bouwen, en historische bebouwing uit de 17e en 18e eeuw
De rijksbouwmeester Mels Crouwel en zijn voorganger Jo Coenen, Kees Rijnbout, Wytze Patijn en Frans van Gool schreven een ingezonden brief in de Haagsche Courant.
Crouwel roept op eerst een onderzoek te laten verrichten alvorens er uitspraken over afbraak worden gedaan. “Want het is wel een Breuer”, aldus Crouwel. Coenen: “Het is ondenkbaar dat je zo'n juweel sloopt. Het is een prachtig uit natuursteen gehouwen sculptuur." Rijnbout: "een topwerk. Dan moet je je wel vijf maal bedenken voordat je gaat slopen.” Van Gool, rijksbouwmeester in het begin van de jaren tachtig: “Als ze mij voor het vuurpeloton zetten, zou ik roepen: niet slopen!". Patijn: “Slopen is een knettergekke gedachte. Den Haag zou juist zuinig moeten zijn op zo'n topper.”
http://www.bouwenwonen.net/news/read.asp?id=9093
Het lijkt er nu op dat de gemeente, in casu Norder, nu voor het eerst echt heeft nagedacht over waar ze mee bezig is. Het zou me verbazen als het nu nog tot sloop zou komen.
Ik hoop zelf ook dat de ambassade blijft. Schoongemaakt en zonder hekken erom heen zal hij er al veel beter uitzien. Ik heb bovendien nul komma nul vertrouwen in wat er eventueel gebouwd zouden kunnen na sloop.
Reconstructie van het hotel wat er eerst stond (Paulez) zal waarschijnlijk duur en onpraktisch zijn, en bovendien zal er meteen 'geschiedvervalsing' worden geroepen. Het hotel was ook niet bijzonder monumentaal.
Goede moderne architectuur zal er ook niet komen, want dat kan al helemaaaaal niet aan het Voorhout, dan staat direct heel de stad op de achterste benen. Dus is het alternatief een onopvallend, saai, nikserig pandje, waar niemand aanstoot aan kan nemen.
Of nog erger: retro. Waar dat toe kan leiden, hebben we gezien in de Rivierenbuurt van Den Haag. Er is ook wel eens een retro-ontwerp gemaakt voor de locatie; dat was een van de opties voor het Nationaal Historisch Museum in Den Haag. Het was een soort uit de kluiten gewassen classicistisch gebouw met timpaantjes en Kurhaus-achtige koepel erop. Ik vond het monsterlijk. Je vindt het in deze pdf;
http://www.historischevergissing.nl/Docs/voorstel_NHM.pdf
Xoem September 16th, 2008, 09:48 AM De angst dat er mogelijk iets ergers voor in de plaats komt vind ik nou niet de beste reden om dat gebouw te laten staan.. Heb op zich niks tegen het gebouw zelf, maar wel tegen de plek waar het staat. Ik vind het gewoon niet in de omgeving passen. Van mij mag het plat. Ja, het zou mooi zijn als we het ergens anders neer kunnen zetten, maar dat lijkt me ook niet echt realistisch..
Koen Acacia September 16th, 2008, 10:01 AM De angst dat er mogelijk iets ergers voor in de plaats komt vind ik nou niet de beste reden om dat gebouw te laten staan.. Heb op zich niks tegen het gebouw zelf, maar wel tegen de plek waar het staat. Ik vind het gewoon niet in de omgeving passen. Van mij mag het plat. Ja, het zou mooi zijn als we het ergens anders neer kunnen zetten, maar dat lijkt me ook niet echt realistisch..
Wat betreft de plek: mee eens. Het gebouw op zich is niet uitgesproken lelijk, het hoort daar gewoon niet.
Maar juist die locatie vind ik wel een reden om erg voorzichtig te zijn met nieuwbouw. Denk er eens over na: van heel Den Haag zijn het Voorhout en de Vijverberg op afstand de meest prestigieuze locaties. Op die hoek daar is het de meest zichtbare plek daarbinnen. *Als* je daar dan iets nieuws bouwt dan moet het wel in een klap goed zijn, je kunt daar niet op een "God zegene de greep" achtige manier aan het klooien gaan.
Momo1435 September 16th, 2008, 06:50 PM http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH/IMG_0272.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b299/momo1435/DH/IMG_0278.jpg
Maartinho September 16th, 2008, 10:36 PM Wat betreft de plek: mee eens. Het gebouw op zich is niet uitgesproken lelijk, het hoort daar gewoon niet.
Maar juist die locatie vind ik wel een reden om erg voorzichtig te zijn met nieuwbouw. Denk er eens over na: van heel Den Haag zijn het Voorhout en de Vijverberg op afstand de meest prestigieuze locaties. Op die hoek daar is het de meest zichtbare plek daarbinnen. *Als* je daar dan iets nieuws bouwt dan moet het wel in een klap goed zijn, je kunt daar niet op een "God zegene de greep" achtige manier aan het klooien gaan.
Precies.
Ik lees vaak op dit forum: van mij mag gebouw X of Y plat. Ik vind dat een verkeerd uitgangspunt.
Je moet eerst kijken: wat kunnen we voor moois bouwen op deze plek. Maak daar een plan voor. Daarna kan je kijken, of het het waard is om het pand dat nu op de nieuwbouwlocatie daarvoor te slopen. Kortom, of de sloop uiteindelijk een verbetering oplevert.
Denk vanuit bouwen, niet vanuit slopen.
Koen Acacia September 24th, 2008, 12:31 PM Precies.
Ik lees vaak op dit forum: van mij mag gebouw X of Y plat. Ik vind dat een verkeerd uitgangspunt.
Je moet eerst kijken: wat kunnen we voor moois bouwen op deze plek. Maak daar een plan voor. Daarna kan je kijken, of het het waard is om het pand dat nu op de nieuwbouwlocatie daarvoor te slopen. Kortom, of de sloop uiteindelijk een verbetering oplevert.
Denk vanuit bouwen, niet vanuit slopen.
Mee eens.
Om nog eens wat verder te gaan: ik denk dat het niet alleen om de specifieke plek van die ambassade gaat.
Als je op een plattegrond van het centrum naar die locatie kijkt, dan heb je aan de ene kant dat wat "platanen achtige" stuk liggen van Lange Voorhout, Lange Vijverberg en het Smidswater, aan de andere kant heb je het "oude binnenstad" stuk van het Plein, Korte Vijverberg en Lange Houtstraat.
Tussen die twee loopt nu een soort rafel langs het Korte Voorhout en eigenlijk vooral het Tournooiveld. Je hebt daar niet alleen de Amerikaanse ambassade, maar ook de Franse, dat kantoorpand met Axa erin, het Ministerie van Financiën, en vooral die tweebaansweg + trambaan die daar het oversteken elke keer weer tot een avontuur maakt.
Je zou eigenlijk vooral moeten denken in manieren om dat Voorhout-stuk en dat Plein-stuk op die plek fatsoenlijk aan elkaar te knopen. Of je dat nou doet met andere bestrating of herinrichten van die parkeerplaats daar voor de ING of (desnoods) sloop van een of twee kantoorpanden, dat is dan vers twee. Wil niet zeggen dat al die nieuwbouw daar per sé weg moet (met name het gerenoveerde Financiën vind ik gewoon prachtig) of dat iets heilig is omdat het door architect X is neergezet (als het zo monumentaal is dan verplaatsen ze het toch gewoon?) maar het doel moet zijn om dat gebied aan elkaar te knopen.
Knal je nou die ene ambassade tegen de vlakte puur om het te vervangen door iets wat daar weer niet past, dan zijn we nog steeds niks opgeschoten.
Beholder February 2nd, 2009, 03:40 PM Congres akkoord met verhuizing ambassade VS
Door MAARTEN BRAKEMA
DEN HAAG/WASHINGTON - Het Amerikaanse Congres heeft gisteren ingestemd met de grondruil die nodig is om de verhuizing van de ambassade van het Lange Voorhout naar Wassenaar mogelijk te maken. Den Haag krijgt daardoor in de toekomst het terrein van de huidige ambassade terug, de Verenigde Staten krijgen de grond in Wassenaar. "We went up the hill today. You may go ahead,'' zei de Amerikaanse onderminister van Buitenlandse Zaken na afloop van de goedkeuring tegen burgemeester Jozias van Aartsen, die op bezoek is in Washington.
Van Aartsen zegt verheugd te zijn met het groene licht, maar denkt direct aan de volgende stappen. "Ik heb gezegd: dit is wat Den Haag en Wassenaar op basis van de afspraken konden verwachten. Maar Den Haag moet nu hoog op de lijst komen van Amerikaanse ambassades die in de toekomst gaan verhuizen en er moet geld worden vrijgemaakt voor de bouw,'' verklaarde hij gisteravond vanuit Washington.
Hij voegt daaraan toe dat er nog drie onzekerheden zijn die het tijdstip van de verhuizing kunnen beïnvloeden. Zo is het State Department (het ministerie Buitenlandse Zaken) vanwege de regeringswissel bezig met een herziening van de budgetten. "Dan is er de crisis. Je merkt het hier overal: het gaat echt downhill.'' En een derde is de verhouding tussen de dollar en euro.
Twee weken geleden meldde deze krant al dat de verhuizing van de ambassade naar Wassenaar vertraging heeft opgelopen, waardoor de geplande ingebruikneming in 2012 zeer waarschijnlijk niet kan worden gehaald. Dit onder meer omdat het Congres de grondruil nog niet had goedgekeurd, terwijl volgens de aanvankelijke scenario's er al dit voorjaar zou moeten worden begonnen met de bouw van het nieuwe gezantschap aan de Waalsdorperlaan. Den Haag wil dat de ambassade zo snel mogelijk verhuist, onder meer vanwege de lelijke hekken die 'de mooiste straat van Den Haag' ontsieren.
Bron: het AD (http://www.ad.nl/denhaag/2961913/Congres_akkoord_met_verhuizing_ambassade_VS.html).
En toch: elke stap in de goede richting is er één!
Koen Acacia February 2nd, 2009, 03:53 PM Hij voegt daaraan toe dat er nog drie onzekerheden zijn die het tijdstip van de verhuizing kunnen beïnvloeden. Zo is het State Department (het ministerie Buitenlandse Zaken) vanwege de regeringswissel bezig met een herziening van de budgetten. "Dan is er de crisis. Je merkt het hier overal: het gaat echt downhill.'' En een derde is de verhouding tussen de dollar en euro.
Die dollar-euro onzekerheid blijf je toch gewoon houden? Maar goed, de ambtelijke molen is weer een stukje gedraaid.
ikops February 2nd, 2009, 05:28 PM Dit lijkt me eigenlijk meer met politieke besluitvorming en financiële prioritering te maken hebben dan met de ambtelijke molen. De ambtenaren zijn ook maar werkbijen, die telkens weer worden bezig gehouden met wat over hun hoofden heen wordt besloten.
Slagathor February 3rd, 2009, 04:09 PM Fraai gedaan, van mij mag 'ie.
EDIT: vreemde mix-up: ik postte dit ná onderstaande post van Beholder (en dus naar aanleiding van het pimp ontwerp van de Amerikaanse ambassade).
Beholder February 3rd, 2009, 04:10 PM A building you must dare to love
19 september 2008
Wat is er bijzonder aan Amerikaanse ambassades en welk effect hebben deze gebouwen op hun context? Architectuurhistorici Wijnand Galema en Jane Loeffler plaatsten maandagavond 8 september op verzoek van het Haagse Architectuurcentrum Stroom de veelbesproken Amerikaanse ambassade in Den Haag in een cultuurhistorisch kader.
Stroom heeft afgelopen jaren het debat over een mogelijke herbestemming van de Amerikaanse ambassade van Breuer weten aan te wakkeren. Zo organiseerde ze in 2005 een ideeënprijsvraag. Het winnende ontwerp van Queeste architecten omvatte een voorstel voor de vestiging van het Nationaal Popmuseum in het pand. Internationaal gezien transformeren meerdere ambassadegebouwen in musea. Van alle denkbare programma’s zou een museum de ethische en historische lading van dergelijke politiek beladen gebouwen het beste kunnen neutraliseren.
Tracy Metz noemde het gebouw deze avond, duidend op de massiviteit ervan:'the 800 pound gorilla in the room' en bestempelde het gebouw als 'a building we love to hate'. Hiermee duidend op de publieke waardering voor het gebouw en de omliggende openbare ruimte. Een aanwezige medewerkster van de ambassade uitte op verzoek van Metz haar mening. Ze noemde het een transparant gebouw met verbluffend materiaalgebruik, waarin het zeer prettig werken is. Ook gaf ze aan dat de ambassade nog steeds goed toegankelijk is voor buitenstaanders en dat er jaarlijks vele studenten worden rondgeleid.
Waarom is er zo’n groot contrast tussen de meningen van de buiten- en binnenwereld van de ambassade? Architectuurhistoricus Wijnand Galema kreeg van de gemeente Den Haag opdracht een cultuurhistorische verkenning uit te voeren om de waarde van dit gebouw voor zijn context te duiden. Ook beschouwde hij de internationale context. Dat spoor leidde hem naar Washington waar hij sprak met Jane Loeffner. Loeffner is architectuurhistoricus en schrijfster van het boek ‘Architecture of Diplomacy’ dat handelt over de architectuur van Amerikaanse ambassades. Galema beperkte zich in zijn lezing tot de directe context van het gebouw.
De zwaar beveiligde Amerikaanse ambassade vandaag.
Robert-Jan de Kort werd na het maken van deze foto
aangehouden door agenten en aan een verhoor onderworpen.:bash:
Lees verder op: ArchiNed.nl (http://www.archined.nl/archined/7188.html).
Het Popmuseum met dolfijn op het dak en 'uitgetrokken' ramen:
http://img19.imageshack.us/img19/2412/popmuseumns1.png
Bron: Queeste Architecten (http://www.queestearchitecten.nl/)
Pimpen is niet zo'n mooi woord, maar gepimpt en met deze functie vind ik deze Breuer wel te pruimen.
ikops February 3rd, 2009, 04:17 PM Vanuit deze hoek is het ontwerp bij benadering fraai te noemen, maar vanaf straatniveau zie je dat bovenste stuk natuurlijk niet.
Koen Acacia February 3rd, 2009, 04:25 PM Zou dit niet veel meer een aantasting van het oorspronkelijk ontwerp zijn dan gewoon verplaatsing? Die strakke lijnen, dat hoort bij dat gebouw. Op het Rietveld-Schroeder huis zet je toch ook geen "dolfijn"?
Beholder February 3rd, 2009, 05:40 PM ^^ Een flinke aantasting, maar die zijde aan het Voorhout vind ik altijd saaier dan aan het Toernooiveld; dus die gevel kan wel wat uitgetrokken ramen gebruiken! Ook breekt het de ambassade het gevelbeeld van het Voorhout door geen drukke gevel met versieringen/decorering te hebben, dus kan die dolfijn een het (al te) strakke van dit specifieke gebouw weer breken. En kun je een topwerk van Rietveld wel vergelijken met één van de mindere van Breuer? In ieder geval vind ik de 2 Breuers in Nederland niet de tot de meest aansprekende werken behoren.
Bovendien: dit is nou eens geen kapitaalvernietiging! Na sloop van de Raadzaal (Groenmarkt), het gemeentegebouw aan het Zieken, de Statenhal, de Markthof, de Zwarte Madonna en straks de Monarch, Bellevue, de Franse Ambassade, de hoek Kalvermarkt/Spui, ministeries JuBi en BuZa, de Philipszaal en het Conservatorium kan dit evenwicht geven door op de lijst van gerenoveerde gebouwen te prijken. Het lijstje waar het Ministerie v. Fin. en het transistorium ook al op staan.
ikops February 3rd, 2009, 05:45 PM Een mooie balans inderdaad.
Koen Acacia February 3rd, 2009, 05:53 PM Ik moet zeggen, nou ik die lijst zo zie:
de Raadzaal (Groenmarkt), het gemeentegebouw aan het Zieken, de Statenhal, de Markthof, de Zwarte Madonna en straks de Monarch, Bellevue, de Franse Ambassade, de hoek Kalvermarkt/Spui, ministeries JuBi en BuZa, de Philipszaal en het Conservatorium
Je telt eigenlijk als architect niet mee zolang er in Den Haag nog geen ontwerp van je is gesloopt. Het is een stevige lijst ja.
Ik weet het niet. Misschien dat er op een of andere manier wat van te maken is, maar dat dit nou hét winnende ontwerp is, nee. Ze hebben hier geprobeerd om het gebouw op een manier te laten swingen zonder dat het die swing heeft.
Als ik Rietveld niet mag aanhalen: dit is Willem Drees op discomuziek. Waarom kunnen ze niet gewoon een klassiek muziekje opzetten, daar voelt zo'n man zich veel beter bij.
nlx8895 February 3rd, 2009, 07:42 PM Die uitstekende ramen ok, maar die kleurtjes.. dan maakt het mi. meteen een vrij goedkope indruk.
Beholder February 3rd, 2009, 07:58 PM ^^ ^^ Bij het grootste deel van het Vourhout denk ik inderdaad aan klassieke muziek, maar de gevelindeling van de ambassade heeft toch echt een jazzy uitstraling. Met de 'uitgetrokken' kozijnen ontstaat een duidelijker ritme en door de funky dolfijn heb je gelijk swing.
Koen Acacia February 3rd, 2009, 08:36 PM "Jazzy" is in ieder geval nog steeds geen "popmuseum".
nlx8895 March 5th, 2009, 09:37 AM DEN HAAG - Persoonlijke bezittingen van Pim Fortuyn zijn mogelijk later dit jaar te zien in het Huis voor de Democratie en Rechtstaat in Den Haag.
Minister Ter Horst van binnenlandse zaken laat onderzoek doen naar de historische waarde van de collectie. De inboedel van de villa van Fortuyn wordt in juni geveild. Het CDA-Kamerlid Schinkelshoek wil de bibliotheek naar Den Haag halen.
Het instituut voor Publiek en Politiek en het Documentatiecentrum van politieke partijen zullen aan de hand van de catalogus bekijken of er spullen zijn die passen in het Huis voor de Democratie.
Bron: http://rtvwest.nl/nieuwsitem/27626
Koen Acacia March 5th, 2009, 09:38 AM Hoort dat niet in Arnhem? ><
peterdrijver March 5th, 2009, 06:11 PM Zou dit niet veel meer een aantasting van het oorspronkelijk ontwerp zijn dan gewoon verplaatsing? Die strakke lijnen, dat hoort bij dat gebouw. Op het Rietveld-Schroeder huis zet je toch ook geen "dolfijn"?
Het domst is wel het feit dat de Wave of Dolfijn over het glazen tussenlid tussen beide schoenendozen hangt. Een hoogst onaantrekkelijk en weinig overtuigend gebaar op juist deze plek. Architecten moeten gewoon bescheidener en belezener zijn zodat ze weten tot waar hun talenten reiken alvorens ze zich vergrijpen aan dergelijke gebouwen. Houd me ten goede, ik ben voorstander van sloop en vervanging uitsluitend door 1 van de wereld-top 4 van neoklassieke of traditionele architecten (leon Krier, Robert Adam, Demetri Porphyrios of Quinlan Terry). Alleen dan schiet onze stad er iets mee op. En als dat niet kan: nauwgezet en precies restaureren en een behoedzame en kapitaalkrachtige gebruiker zoeken!
Koen Acacia March 5th, 2009, 06:21 PM Man, voor die plek hoef je geen gebruiker te zoeken, die komt vanzelf wel.
Deels is dat ook de pest natuurlijk, op die plek kun je het kasteel uit Disneyworld nabouwen, en dan nog zul je een koper vinden die graag goed geld neertelt voor die locatie.
ikops March 13th, 2009, 05:57 PM 13-03-09
DEN HAAG - Het Huis voor Democratie en Rechtsstaat in Den Haag wordt groter dan aanvankelijk gepland.
Dat staat in de projectbeschrijving voor het Huis, die minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken naar de Eerste en Tweede Kamer heeft gestuurd. Met de hogere ambities moet het Huis geschikt worden voor een bredere doelgroep, waaronder jongeren.
Het doel van het project is het overdragen van kennis over de Grondwet en democratie en de werking ervan. Het Huis voor Democratie en Rechtsstaat moet in 2013 de moeten openen, op een locatie vlakbij het Binnenhof. Voor de definitieve naam van het Huis wordt later dit jaar een prijsvraag uitgeschreven.
Bron: http://www.rtvwest.nl/nieuwsitem/27975?rss=true
EPA001 March 13th, 2009, 06:05 PM ^^ Interessant nieuws! :) Wanneer kunnen er concrete plannen verwacht worden?
Koen Acacia March 13th, 2009, 07:51 PM Het doel van het project is het overdragen van kennis over de Grondwet en democratie en de werking ervan. Het Huis voor Democratie en Rechtsstaat moet in 2013 de moeten openen, op een locatie vlakbij het Binnenhof. Voor de definitieve naam van het Huis wordt later dit jaar een prijsvraag uitgeschreven.
Nou, de doelgroep lijkt me ondertussen wel duidelijk, dus zelf had ik iets gedacht in de trant van:
* Megavet Scoren en Pimpen
* Ronald MacDonald House of Democracy (ook leuk voor de sponsor)
* Crips en Bloods, Maar Dan Pratend, Weetjewel?
* Ahmed en Moos Praten het Uit, Dit Keer!
En? Ga ik winnen?
070 March 13th, 2009, 07:57 PM ^^ Stuur in Koen, als je dan de prijs wint kan je me dat 'Duveltje' pasen ;)
Verbouwing Prinsegracht 8.
http://www.regtoparchitecten.nl/index.html?top.html&0
Koen Acacia March 13th, 2009, 08:16 PM ^^ Stuur in Koen, als je dan de prijs wint kan je me dat 'Duveltje' pasen
Je bent nooit die weddenschap aangegaan, sterker nog je was het met me eens. :tongue:
Maar goed, ik ben geen gierige Hagenaar, bij ontmoeting krijg je die Duvel van me, alleen al die vondst was me absoluut een Duvel waard.
Verbouwing Prinsegracht 8.
http://www.regtoparchitecten.nl/index.html?top.html&0
Ik zie dat het House for Humanity ook een Humanitair Cafe krijgt. Wat een ellende.
070 March 13th, 2009, 08:19 PM Zit niet om een biertje verlegen hoor, geniet er zelf maar van. van die kahwe kletser ;)
Uhmm je kwam er zelf me aan met dat biertje, en klapte gelijk het nieuws erop, daarna hoorde ik nix meer. :P
Koen Acacia March 13th, 2009, 08:27 PM Zit niet om een biertje verlegen hoor, geniet er zelf maar van. van die kahwe kletser ;)
Uhmm je kwam er zelf me aan met dat biertje, en klapte gelijk het nieuws erop, daarna hoorde ik nix meer. :P
Wat ik me herinner, was ik bereid een weddenschap om een bier aan te gaan dat een tunnel er zou komen, en gaf jij daarna prompt het bewijs dat die tunnel er zou komen. Ik was niet bezig een beloning voor bewijs van een tunnel uit te loven of zo, ik bedoel: ik ben ook niet zielig.
Ik snap dat jij niet om het geld voor een Duveltje verlegen zit, ik had alleen niet in de gaten dat jij het op een of andere manier opvatte als zou ik die belofte hebben gedaan, om daarna mijn mond er over te houden alsof ik niks gezegd zou hebben. :)
070 March 13th, 2009, 08:32 PM Is al goed gozer, maar je had had het bericht al geplaatst terwijl ik nog bezig was mijn bericht te plaatsen ;) Het liep toevalligerwijs samen, had niet eens de kans die uitdaging aan te gaan :) Koste je bijna een meier :lol:
Koen Acacia March 13th, 2009, 09:45 PM Is al goed gozer, maar je had had het bericht al geplaatst terwijl ik nog bezig was mijn bericht te plaatsen ;) Het liep toevalligerwijs samen, had niet eens de kans die uitdaging aan te gaan :) Koste je bijna een meier :lol:
Je snapt hem niet geloof ik, maar goed. :) Laten we maar weer eens focussen op de Democratie en Rechtsstaat en het aanschaffen van bier uitstellen tot wanneer daar echt een gelegenheid toe is? :)
070 March 13th, 2009, 10:01 PM Uhmm begrijp je wel, beetje pesten van mijn kant ;) Misschien een humanitair biertje dan? :) Het is een prachtig pand voor zo'n organisatie en centraal gelegen. Is die locatie tijdelijk, in afwachting op een nieuwe locatie, ook voor het Rode Kruis?
Koen Acacia March 13th, 2009, 10:03 PM Uhmm begrijp je wel, beetje pesten van mijn kant ;) Misschien een humanitair biertje dan? :) Het is een prachtig pand voor zo'n organisatie en centraal gelegen. Is die locatie tijdelijk, in afwachting op een nieuwe locatie, ook voor het Rode Kruis?
Humanitair bier.. klinkt alsof het naar chloor smaakt.
070 March 13th, 2009, 10:08 PM Nuttig 'm zelf maar dan :) Boeit me niet zo dat 'democratie en rechtsstaat', blijft steeds minder van over.
070 March 16th, 2009, 07:28 PM Het mag wat kosten ...
Projectbeschrijving Huis voor democratie en rechtsstaat
http://www.denhaag.nl/docs/college/20090316%20RIS%20162236%20Bijlage.pdf
Koen Acacia March 16th, 2009, 07:40 PM ^^ Las ik daar echt "exploitatie 4.75 miljoen per jaar"??
070 March 16th, 2009, 07:46 PM ^ Begrijp er niks van, bezoek aan de tweede kamer, wat al veelvuldig gebeurd, is al wel genoeg in mijn ogen. En ligt nog geen 100m daar vandaan. :ohno:
Haagse Dave April 7th, 2009, 02:55 PM Twaalfjarig Bestand van 1609 herdacht in Den Haag
07-04-09 14:30
DEN HAAG - Minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap opent donderdag een speciaal seminar over het Twaalfjarig Bestand uit 1609.
Het seminar wordt georganiseerd door het Nationaal Archief in de Oude Zaal van de Tweede Kamer. Het archief wil daarmee stil staan bij het feit dat het Twaalfjarig Bestand vierhonderd jaar geleden werd gesloten.
Op 9 april 1609 werd tussen de Republiek der Verenigde Nederlanden, de Spaanse koning Filips en de aartshertogen van de Zuidelijke Nederlanden het Twaalfjarige Bestand gesloten. Deze wapenstilstand in de Tachtigjarige Oorlog betekende feitelijk de erkenning van Nederland als zelfstandige natie en geldt nog altijd als een fundament van onze rechtsstaat.
kna April 7th, 2009, 04:25 PM ^^ Beetje gezocht om 1609 als een erkenning en een fundament te zien.
12 jarig bestand kwam ook net effe te vroeg. Het leidde ertoe dat de WOC, net gestart, pas op de plaats moest maken. In de jaren 1610 zou de WOC nog veel Nederlandse kolonisten naar de Amerika's hebben verscheept. In 1620, toen de WOC echt van start mocht, waren we hier al te rijk (toegegeven: vanwege het bestand) en was er geen belangstelling meer voor, waarna de Britten (wel) massaal naar de overkant gingen.
Slagathor April 8th, 2009, 09:47 AM Dat bestand kende ik niet, leuk dat dit in het nieuws komt.
Ik heb altijd al zo'n belangrijk document op perkament willen laten drukken en dan inlijsten en aan de muur hangen. Het Plakkaat van Verlatinghe ofzo. Dat lijkt me echt fantastisch.
The Hague Rules June 3rd, 2009, 07:49 PM Spannend...
RTV West 03-06-2009
DEN HAAG - Er zijn nog drie plekken in de race voor de vestiging van een Huis voor democratIe en rechtsstaat in Den Haag.
Onderzocht worden de hoek Spui/Kalvermarkt, de Hofplaats en het Plein. De gemeente Den Haag heeft al een ontwerp gemaakt voor het Huis. Het moet een glazen toren worden waarin jongeren lessen kunnen volgen over de werking van het parlement.
Voor elke locatie wordt een haalbaarheidsstudie gedaan naar de kosten en de architectuur, schrijft minister Ter Horst aan de Tweede Kamer. Ze zal na de zomer een besluit nemen over de meest geschikte plek voor het Huis voor democratie.
--------------------------------------
Slagathor June 3rd, 2009, 09:13 PM Een glazen toren op het Plein?
Koen Acacia June 3rd, 2009, 09:23 PM Ze hebben al een ontwerp voordat ze de locatie weten? Wat is dit voor iets vaags?
ikops June 3rd, 2009, 09:31 PM Een glazen toren op het Plein?
Ja, 225 meter hoog. :) Voor elk eerste en tweede kamerlid een meter, op de hoek van van de Korte Poten met het Plein tot aan de Herenstraat.
Slagathor June 4th, 2009, 09:15 AM Sweet.
EPA001 June 4th, 2009, 05:56 PM Ja, 225 meter hoog. :) Voor elk eerste en tweede kamerlid een meter, op de hoek van van de Korte Poten met het Plein tot aan de Herenstraat.
Als de Minister en Staatssecretarissen er ook nog even bijtelt moet je toch zo rond de 250 meter gaan eindigen? ;) :nuts: ;)
Koen Acacia June 4th, 2009, 06:13 PM Ik zie dat de wethouders, gemeenteraadsleden, leden van de Provinciale Staten, de stadsdeelraadsleden, wijkcommitee's en niet te vergeten de Rechterlijke Macht, officieren van Justitie en advocatuur (democratie en rechtsstaat, weten we nog?), de ondernemingsraden, universiteitsraden en schoolcommitee's van dit land, weer op schandelijke wijze over het hoofd worden gezien in dit ontwerp?
ikops June 4th, 2009, 09:47 PM Ja, zo kun je wel de hoogte in blijven gaan.
Slagathor June 5th, 2009, 09:54 AM Niet gaan overdrijven, Koen. 250 meter glas op het Plein was haalbaar, maar nu ga je te ver!
Koen Acacia June 5th, 2009, 10:03 AM Dus die 200.000 professionals die in Nederland samenwerken tegen terrorisme, die kunnen een beetje waardering ook op hun buik schrijven wat jullie betreft?
(Ik word zo ziek van dit soort propaganda-projecten.)
blauw June 5th, 2009, 10:15 AM Dat zijn drie locaties waar ik regelmatig langskom, maar hoe je in 's hemelsnaam een glazen toren op het Plein of de Hofplaats kunt bouwen begrijp ik niet. De hoek Spui/Kalvermarkt is dan nog de meest logische, maar ik dacht dat dat gebouw juist gerenoveerd zou worden.
Koen Acacia June 5th, 2009, 10:27 AM Eerlijk gezegd vind ik Spui/Kalvermarkt nog te dicht bij het Plein voor echte hoogbouw. Om zoiets aan het Plein zelf te zetten.... ik neem maar aan dat dat niet meer dan een vaag gerucht was.
Slagathor June 5th, 2009, 10:31 AM Gaan we maar vanuit idd. Als je die kant op wil met hoogbouw (twijfelachtig of je dat wel moet doen), dan is verder richting Herengracht toch veel logischer.
Maar zoals gezegd: dat doorbreekt de voorzichtig opgestelde strategie van lagere hoogbouw bij het Stadhuis naar hogere hoogbouw bij Centraal. Daar heeft iedereen het al jaren over, dat mag je inmiddels wel een consensus noemen. Waarom zou je daar ineens van afwijken?
Ik zie het niet gebeuren.
Beholder June 6th, 2009, 01:25 PM Eerlijk gezegd vind ik Spui/Kalvermarkt nog te dicht bij het Plein voor echte hoogbouw. Om zoiets aan het Plein zelf te zetten.... ik neem maar aan dat dat niet meer dan een vaag gerucht was.
/
Maar zoals gezegd: dat doorbreekt de voorzichtig opgestelde strategie van lagere hoogbouw bij het Stadhuis naar hogere hoogbouw bij Centraal. Daar heeft iedereen het al jaren over, dat mag je inmiddels wel een consensus noemen. Waarom zou je daar ineens van afwijken?
De toren aan de Kalvermarkt staat er inderdaad nog niet, maar is inmiddels wel meer dan een vaag gerucht. Bovendien, de glazen toren waarover gesproken wordt: is dat wel echte hoogbouw? Tenslotte staat er al een midrise tegenover in de vorm van het Spuihof (http://skyscraperpage.com/cities/?buildingID=34777): met 50m kun je nog flink je enkel verstuiken als je van het dak springt.
Kijk zo een toren als deze(alleen wat minder hoog, al is ie maar 183m)en die lelijke bol wegdenken.
Wel lichtreclame houden om Den Haag te kunnen promoten etc.
http://img362.imageshack.us/img362/6615/11ts1zi9.jpg
Ik kan niet wachten tot Defensie daar weggaat.
Hoe profetisch! :lol: Het is jammer dat Provast hun website nog niet heeft vernieuwd, maar ze hebben een glazen toren achter de hand en wel voor déze plek! :) Het lijkt zelfs op de van NYC. Mits je de lengte door 4 deelt en de breedte door 3 en het ontwerp natuurlijk iets minder spannend maakt > het blijft tenslotte wel Nederland.
Maar inderdaad: "Ik kan niet wachten tot Defensie daar weggaat." :)
Koen Acacia June 6th, 2009, 01:35 PM De toren aan de Kalvermarkt staat er inderdaad nog niet, maar is inmiddels wel meer dan een vaag gerucht. Bovendien, de glazen toren waarover gesproken wordt: is dat wel echte hoogbouw?
Tsja: bij "glazen toren" denk ik toch al gauw aan hoogbouw-hoogbouw, niet aan iets midrise-achtigs als in de eerdere ontwerpen voor die plek.
Of die verwachting terecht is of niet... ik hoop/neem aan van niet natuurlijk.
Maar inderdaad: "Ik kan niet wachten tot Defensie daar weggaat." :)
Dat kun je wel stellen ja. :)
la-haye June 6th, 2009, 01:49 PM koen is dit dan hoog hoogbouw
http://www.identiteitenbranding.nl/images/pages/schipperskwartier/intro_bijzondere-bebouwing.jpg
Koen Acacia June 6th, 2009, 01:58 PM La Haye: op die plek zou ik die voorste eigenlijk al te hoog vinden ja.
la-haye June 6th, 2009, 02:16 PM dat vald toch reuze mee hier nog een afbelding op die andere lijkt die stukken hoger dan die is het gebouw is maar 13 verdiepinge hoog
kan niks vinde over de hoogte in meters ik weet namelijk de echte naam niet van het gebouw
en onder de bij naam(spiegelpaleis) kan ik niet echt wat vinde
http://i296.photobucket.com/albums/mm182/adoniss1986/2759149825_bef47846d4.jpg
en nog 1 om het af te leren
http://i296.photobucket.com/albums/mm182/adoniss1986/5493843.jpg
Koen Acacia June 6th, 2009, 02:39 PM Het punt is: hij is gewoon nog steeds hoger dan wat er nu staat. En eigenlijk zou ik daar het liefst nieuwbouw willen met de hoogte van de Spuimarkt daar schuin tegenover.
Ga ik gillen en krijsen als het wat hoger wordt dan dat? Nee, natuurlijk niet.
The Hague Rules June 6th, 2009, 02:46 PM Inderdaad La-Haye, het is moeilijk te vinden wie het spiegelblok heeft ontworpen.
Misschien moeten we in 't Turks googlen :nuts: , want Ortel is van oorsprong opgericht door de Turk Celal Oruç. Inmiddels heeft hij zijn zakjes gevuld met Turkse lira's en is een deel van Ortel nu in handen van KPN.
Koen Acacia June 6th, 2009, 02:48 PM De Laakpoort heet dat gebouw geloof ik.
peterdrijver June 9th, 2009, 10:01 PM De Laakpoort heet dat gebouw geloof ik.
van een engels architectenbureau, toen spiegelglas ook hip was op Ray-Ban pilotenbrillen.
la-haye June 9th, 2009, 10:38 PM ik heb het alleen nooit gesnapt dat het niet allemaal het zelfde glas was
weet jij daar de rede van peter
blauw June 9th, 2009, 10:52 PM Ray-Ban spiegelglas pilotenbrillen zijn weer helemaal hip, dus dit gebouw ook??
marcobruls June 9th, 2009, 11:10 PM ik heb het alleen nooit gesnapt dat het niet allemaal het zelfde glas was
weet jij daar de rede van peter
Zijn gewoon ooit vervangen....
la-haye June 9th, 2009, 11:36 PM ik heb er ruim 20 jaar tegen aan gekeken en zo ver ik weet is dat altijd zo geweest
nou weet ik natuurlijk niet meer hoe het er was toen ik 5 was
maar ik heb ze nooit één van die ramen zien vervangen alleen op de begane grond (wegens vandalisme)
en wel is een paar keer op de wat hoger gelegen verdiepingen (volgens mij was dat toen het naar ben mobile veranderde en is er zo apparatuur naar binnen gezet) maar daar voor was het ook al zo alleen met nog meer verschilende kleuren
heb wel een paar keer de reclame zien vervangen woorden
van postbank daar ben mobile van ben mobile naar nieuw laakpoort en toen is het er een keer met storm afgewaait en is een keer t-mobile geweest en nu deze en zou er vast wel 1 zijn vergeten
maar laten we weer on topic gaan
Haagse Dave June 9th, 2009, 11:48 PM dat vald toch reuze mee hier nog een afbelding op die andere lijkt die stukken hoger dan die is het gebouw is maar 13 verdiepinge hoog
kan niks vinde over de hoogte in meters ik weet namelijk de echte naam niet van het gebouw
en onder de bij naam(spiegelpaleis) kan ik niet echt wat vinde
http://i296.photobucket.com/albums/mm182/adoniss1986/2759149825_bef47846d4.jpg
en nog 1 om het af te leren
http://i296.photobucket.com/albums/mm182/adoniss1986/5493843.jpg
Hoogte is 50 m.
ikops June 10th, 2009, 05:40 PM Het lijkt verdomme wel een kruiswoordraadsel.
blauw June 10th, 2009, 06:22 PM Ik dacht persoonlijk meer aan Tetris!
ikops June 10th, 2009, 06:28 PM Nu je het zegt! :D
Koen Acacia June 10th, 2009, 06:36 PM Een knap hectisch spelletje tetris dan wel. :lol:
la-haye June 10th, 2009, 06:40 PM ik weet niet of jullie weten wat ik bedoel
maar je heb tegenwoordig barcode's die je met je telefoon kan scannen
daar lijkt het best wel op
wie weet staat er een verborge bodschap
Koen Acacia June 10th, 2009, 06:52 PM Weet Dan Brown van deze toren?
blauw June 10th, 2009, 07:05 PM Ik heb het nog even goed bestudeerd.
Het is een muis. Met een vlinderdas.
http://i5.photobucket.com/albums/y176/azules/beest.jpg
Koen Acacia June 10th, 2009, 07:10 PM :lol::lol::lol:
Okay, die was goed. :D
Haagse Dave June 10th, 2009, 07:37 PM Grappig :)
ikops June 10th, 2009, 08:03 PM Wat een mooie tekening. Ik word er helemaal blij van.
blauw June 10th, 2009, 08:44 PM Dank u :)
Ik ben benieuwd wat de boodschap op de andere drie zijden is, samen vormt het vast een puzzel!
Koen Acacia June 10th, 2009, 09:19 PM Deze voorkant heeft te maken met het Jaar van de Muis neem ik aan, de laatste keer was dat het jaar van het in de val lopen van de opstand op het plein van de Hemelse Vrede, vandaar dat strikje natuurlijk.
Ik ben benieuwd wat de achterkant ons zal brengen.....
la-haye June 10th, 2009, 09:23 PM koen dit is de achterkand
Koen Acacia June 10th, 2009, 09:34 PM Umm.. ik zie niks.
Quintana June 11th, 2009, 07:09 PM bildtall!isme in optima forma!
ikops June 11th, 2009, 10:27 PM ...
Muyangguniang June 12th, 2009, 12:48 PM kunnen we weer ontopic gaan?:D
stevendh July 12th, 2009, 11:15 PM http://www.denhaagcentraal.net/550/images/huisdemo.gif
Volgens http://www.denhaagcentraal.net is dit het huidige ontwerp. Ik ben niet zo enthousiast over de flat rechts, in mijn ogen is dat een veel te saaie muur. Forum plaza lijkt met dit plan ook van de baan.
Momo1435 July 12th, 2009, 11:33 PM Volgens mij weet ik nu waarom Peter Drijver die thread heeft geopend op een Flapse manier. ;)
Dit is trouwens wel een bonte mix van 2 stijlen, moet kunnen natuurlijk maar het blijft opvallend.
ikops July 13th, 2009, 08:52 AM Ik vind het wel mooi, al dat glas. Kan Forum Plaza er niet meer worden tussen gepropt?
Quintana July 13th, 2009, 10:10 AM Die glazen toeter vind ik wel gaaf, dat appartementen complex daarachter doet me niets al zou ik er wel graag willen wonen :)
Haagse Dave July 13th, 2009, 01:41 PM Kan er niet heel erg vrolijk van worden.:(
ikops July 13th, 2009, 02:11 PM Uit het AD.
Met dit nieuwe ontwerp lijken de plannen voor een locatie aan het Plein voorlopig van de baan. Het was oorspronkelijk de bedoeling om op die locatie een gebouw neer te zetten van 225 meter hoogte. Deze hoogte was niet willekeurig gekozen, zo lichtte wethouder Norder desgevraagd toe. De bedoeling was de hoogte te relateren aan het aantal Tweede en Eerste Kamerleden. Vanuit het maatschappelijk veld stuitte dit concept echter op nogal wat weerstand. Zo bleef het concept evenmin onbesproken op het internetforum Skyscrapercity, waar verschillende van dit soort projecten zich in de belangstelling mogen verheugen van een aantal enthousiaste mensen die de bouwactiviteiten in Den Haag volgen. Zo gaf het forumlid Koen Acacia aan dat een dergelijk ontwerp op die plek volkomen zou misstaan. Ook gaf dit zelfde forumlid aan dat in dat geval elk democratisch gekozen persoon in Nederland dan eigenlijk meegenomen zou moeten worden. Norder geeft aan dat hij zich in deze argumenten wel kan vinden en dat hij zich nog eens heeft beraden op diverse alternatieven, waarvan het Spui-alternatief nu als de meest haalbare kaart wordt gepresenteerd. Op de vraag of dit concept uiteindelijk daadwerkelijk zal worden gerealiseerd, toont de wethouder zich vooralsnog terughoudend. We zullen eerst eens moeten bekijken in hoeverre het concept in haar huidige vorm de toets van kritiek op het forum van Skyscrapercity zal doorstaan, aldus Norder.
Xoem July 13th, 2009, 02:12 PM Als het museum dan niet loopt kun je er nog altijd een Smart-dealer van maken..
Fabian2412 July 13th, 2009, 03:45 PM ^^:lol:
ik vind het wel wat hebben die 2 totaal verschillende stylen
peterdrijver July 13th, 2009, 04:27 PM http://www.denhaagcentraal.net/550/images/huisdemo.gif
Volgens http://www.denhaagcentraal.net is dit het huidige ontwerp. Ik ben niet zo enthousiast over de flat rechts, in mijn ogen is dat een veel te saaie muur. Forum plaza lijkt met dit plan ook van de baan.
Dat Forum Plaza van de baan is (dat is het al een tijdje) zou op zich niet erg moeten zijn: maar wordt het beter? Forum Plaza duurde lang omdat de gemeente aan veel dingen niet wilde meewerken zoals wonen op die plek. Of bebouwing hoger dan 20 meter op die plek. Zou dit plan dan wel mogen? Ik kan er tal van bezwaren tegen inbrengen.
* democratie is een wankel evenwicht
* democratie is een lege huls waar 'democratie' op staat
* democratie wordt opgebracht door de kleine spaarders (de appartementbewoners zonder uitzicht er achter –net als de appartementen die de cruiseterminal gaan betalen
* democratie speelt zich af in ivoren en kristallen torens, op straat heerst de urban jungle
* democratie bestaat uit een facade met grove grafiek
enzovoorts
democratie en de stad (polis, politeia) hebben een veel rijkere geschiedenis: het is merkwaardig te zien dat Provast –toch een redelijke ontwikkelaar, goed ingevoerd in de stad– zo deze kruising naar zijn grootje helpt.
Ramses July 19th, 2009, 12:28 PM ..
PingPongBalDH July 19th, 2009, 11:04 PM Ik vind het qua vormgeving en plint best wel wat hebben, maar zou dit niet beter op het spuiplein staan? Wijnhavenkwartier fase 3....
Michiel July 19th, 2009, 11:12 PM Ik snap zo langzamerhand niet meer wat er op deze plek komt. Dit ontwerp is dus ook verleden tijd?
http://i30.tinypic.com/2cemf5e.jpg
bron: Bedaux de Brouwer Architecten (http://www.bedauxdebrouwer.nl/)
marcobruls July 20th, 2009, 02:45 AM hahaha^^Past iig veel beter in de omgeving.
Slagathor July 20th, 2009, 09:10 AM Volgens mij weet de gemeente het zelf ook niet meer. Laten we zelf nog een paar mooie plaatjes tekenen, misschien wordt een ontwerp van ons wel per ongeluk doorgesluist :D
ikops July 20th, 2009, 09:49 AM Uit de extracten van Klaas en Piet - deel 2
Burgemeester Van Aartsen: Zeg Marnix, dat nieuwste ontwerp....
Wethouder Norder: Ja Jozias, wat is daarmee?
Van Aartsen: Leuk ontwerp hoor, maar van wie is-t-ie eigenlijk?
Norder: Nou, eens even in mijn aantekeningen kijken, Jozias, er is de laatste tijd zoveel de revue gepasseerd...
Norder: [bladert door diens aantekeningen]
Van Aartsen: Zeg, Marnix, je maakt me ondertussen wel behoorlijk nieuwsgierig.
Norder: [na een hoop geblader] Hebbes, het ontwerp is van... [op dat moment wordt hij omver gelopen door
[Klaas, de bouwvakker]
Piet [de andere bouwvakker]: Jij, domme, domme bouwvakker, wat zeg ik nou, je moet uitkijken met die planken.
Klaas: Ja, nou sorry hoor, dat doen ik toch ook niet met opzet???
Piet: kijk nou toch eens, sufferd, dat is één van die hoge omes, die Norder-gast en die ander, wie is die ander nou toch ook weer?
Norder: [zit duizelig op de grond :nuts:] en zegt: Slagathor, het is de Slagathor-toren.
Van Aartsen: Slagathor, daar heb ik nou nog nooit van gehoord. Volgens mij heeft die klap je brein beneveld.
Klaas en Piet trekken zich schielijk terug.
Slagathor July 20th, 2009, 10:09 AM Eigenlijk best een geloofwaardige impressie van Van Aartsen :D
peterdrijver July 20th, 2009, 12:15 PM Volgens mij weet de gemeente het zelf ook niet meer. Laten we zelf nog een paar mooie plaatjes tekenen, misschien wordt een ontwerp van ons wel per ongeluk doorgesluist :D
Bijgaand een plaatje van een willekeurig jaren 60 blok uit een west-europese binnenstad. Dit is kortom waar we vandaan komen:
een doosvormige bouwmassa die in de kleinere schaal de rooilijn volgt en min of meer openbaar programma accomodeert. dan een 'flash-gap', een holte die de coupure vormt met een abstract, van gods kruiwagen gedonderd blok. Met geschilderde kopgevels in het zicht waar de resterende oude bebouwing is achtergebleven. Breuers amerikaanse ambassade lijdt overigens aan dezelfde makke aan de kant van het Smidswater.
http://images3.hiboox.com/images/3009/a571fa7631402c26b38f501e692d6037.jpg (http://www.hiboox.com/go/pictures/miscellaneous/pd-20080913-1318,a571fa7631402c26b38f501e692d6037.jpg.html)
Het plan van Bedaux de Brauwer -toch goede architecten- is geen haar beter en even stad-vijandig als de doorsnee productie van de jaren zestig. Waarom?
Ramses July 20th, 2009, 12:33 PM ..
merijn July 21st, 2009, 12:52 PM Op het feit na dat het gebouw niet de oorspronkelijk rooilijn volgt/het hele kavel vult, vindt ik het gebouw op het door peterdrijver geposte plaatje nog best een aardig gebouw. Maar ook weer niet zo mooi dat ik het graag herbouwt zou zien worden aan Het Spui.
Het liefst zou ik eigenlijk willen dat het huidige gebouw grondig verbouwd/gereclad gaat worden. Eigenlijk is het jammer dat oude gebouwen, die op zich nog prima voldoen tegenwoordig volledig gesloopt en vervangen worden. Ik zou het veel interessanter vinden als een gebouw in de loop van zijn leven een paar keer grondig verbouwd wordt en als het ware mee groeit met de tijd.
la-haye July 21st, 2009, 01:00 PM ^^ zo iets als het babylon
ikops July 21st, 2009, 01:39 PM Niet helemaal, dat wordt gewoon (bijna) geheel overkluisd. Van het oorspronkelijke gebouw zie je dan bijna niets meer. Wat Merijn volgens mij meer voorstelt is dat je het oude gebouw nog steeds ziet, maar dan in een nieuw jasje, zoals het Ministerie van Financiën.
merijn July 21st, 2009, 02:23 PM Ik vind beide eigenlijk mooie voorbeelden van hergebruik van gebouwen.
Maartinho July 23rd, 2009, 11:13 PM Het lijkt wel alsof men in Den Haag toch wat gemakkelijker grijpt naar de slopershamer dan in andere steden, als dit zo doorgaat dan kan men er later wel eens spijt van krijgen.
Nou. Je dacht dat men de laatste tijd toch wat meer opppaste. Maar in de laatste tien jaar is zowat de halve Grote Marktstraat afgebroken, bijna allemaal grote vooroorlogse blokken.
- Het Haags Modehuis (1932, gesloopt ±1994), - hoek Spui
- Het blok 'De Haas' (1927, gesloopt 2000) - nu Mediamarkt
- de C&A (1931, gesloopt 2003) - nu Pathe Spuimarkt
- de Markthof (ca. 1934 en 1950, gesloopt 2003), - nu Pathe Spuimarkt
- Peek & Cloppenburg (ca. 1956, gesloopt 2001) nu o.a. Ici Paris XL
Eerder, in de jaren 80, verdween al de het gebouw van de Haagsche Courant. Op de rol voor sloop staat nog de voormalige Marks & Spencer, zijde Gr. Marktstraat jaren 40, zijde Spuistraat jugendstil omstreeks 1907.
In Rotterdam zouden veel van deze panden gekoesterd zijn, in Den Haag is het zonder enige discussie vervangen door middelmatige nieuwbouw van o.a. Cees Dam (2x).
En dan nu dit weer. Het zou leuk zijn als de nieuwbouw tenminste in schaal kon aansluiten bij de rest van het blok. Deze ontwerpen hebben weer echt schijt aan hun omgeving. Prima dat er torens bijkomen in Den Haag, maar zet die dan niet midden in een klassiek stadsblok in het oudere gedeelte van de stad. Je maakt mij ook niet wijs dat ze zo'n volume nodig hebben voor een Huis van de Democratie en Rechtsstaat.
EPA001 July 24th, 2009, 11:46 AM In Rotterdam zouden veel van deze panden gekoesterd zijn, in Den Haag is het zonder enige discussie vervangen door middelmatige nieuwbouw van o.a. Cees Dam (2x).
Rotterdam zou er nu zorgvuldiger mee omgaan, maar na het bombardement is er in Rotterdam ook onnodig veel gesloopt. (o.a. de Bijenkorf van Dudok, eeuwig zonde). Juist daardoor gaat men nu (eindelijk) in Rotterdam ook beter met oudere en mooie gebouwen om. Dus moet een stad het blijkbaar leren om met haar erfgoed om te gaan. Amsterdam is wat dat betreft een goed voorbeeld. ;)
la-haye July 24th, 2009, 12:40 PM amsterdam is denk ik ook wel een goed voorbeeld voor de rest van de wereld
er zijn denk ik weinig grote steden met zoon groot oud centrum
marcobruls July 24th, 2009, 04:36 PM Lol niet zo raar doen ,herinneren jullie dat C&A pand niet meer?! lol niet zo overdrijven hoor....
la-haye July 24th, 2009, 08:51 PM ^^ zo heeft den haag ook ooit de blauwe aanslag geslopt is en blijft ook zonde
peterdrijver July 24th, 2009, 09:27 PM ^^ zo heeft den haag ook ooit de blauwe aanslag geslopt is en blijft ook zonde
heb ik 5 jaar gewoond vanaf de kraak. was een goed gebouwd gebouw.
marcobruls July 25th, 2009, 12:13 AM ^^Was je toevallig bij de rellen ergens in '88 met een baal schilderswijkers vs de bezetters?
peterdrijver July 25th, 2009, 08:53 AM ^^Was je toevallig bij de rellen ergens in '88 met een baal schilderswijkers vs de bezetters?
nope, we waren net met 14 man uit de aanslag verhuisd -omdat we de eindeloze discussies over wel of niet verwarming aanleggen beu waren. we zaten in een school aan de Bezemstraat en fungeerden als noodopvang bij de belegering en aanval door Glimmerveen cs. Duijvestein trad heldhaftig op als locoburgemeester en voerde de troepen aan. Alle ruiten van de aanslag gingen er aan. Creepy, dat zoveel ADO Den Haag fans zich op sleeptouw lieten nemen. En niet handig van een groepje anarchisten om in Amsterdam te rellen: dat werd uiteindelijk de aanleiding.
marcobruls July 25th, 2009, 12:19 PM Ik kan me niet herinneren dat ik tussen Den Haag fans stond,maar tis al een tijd geleden.
Weet wel dat er heel veel immigranten bij zaten dus of Glimmerveen er wat mee te maken had .....mmmmm....
Bart Zmeer July 25th, 2009, 11:27 PM Ik ken dit hele verhaal dus helemaal niet. Kan iemand mij een kort vertellen wat er zo bijzonder aan de Blauwe Aanslag is/was en waarom die rellen plaatsvonden? En wat staat er nu? Ben er inmiddels achter dat dit gebouw aan de Zoutkeetsingel stond...
070 July 26th, 2009, 08:55 PM ^ Den Haag supporters waren niet welkom in 020 om de wedstrijd bij te wonen tegen ajakkus. Terwijl anarchisten krakers de Haagse binnenstad aan het slopen waren en zich na die feiten in de Blauwe Aanslag verschansten. Dat was de aanleiding om de de Blauwe Aanslag aan te vallen, wat een aantal dagen heeft geduurd. Dat pand was een voormalig belastingkantoor wat werd gekraakt. En Glimmerveen had er totaal niets mee te maken!!! Echt een linkse opmerking.
Haagse Dave July 26th, 2009, 09:15 PM ^ Den Haag supporters waren niet welkom in 020 om de wedstrijd bij te wonen tegen ajakkus. Terwijl anarchisten krakers de Haagse binnenstad aan het slopen waren en zich na die feiten in de Blauwe Aanslag verschansten. Dat was de aanleiding om de de Blauwe Aanslag aan te vallen, wat een aantal dagen heeft geduurd. Dat pand was een voormalig belastingkantoor wat werd gekraakt. En Glimmerveen had er totaal niets mee te maken!!! Echt een linkse opmerking.
Klopt. Met de ontruiming een paar jaar terug waren we ook met een groep van de FC. Gingen die halve tammen ons nog lopen groeten ook.:bash:
070 July 26th, 2009, 11:05 PM ^ Bij die ontruiming ben ik niet bij geweest. Maar de ''vredelievende krakers'' hielden flink huis om vervolgens een mooi monumentaal pand aan de Waldeck Pyrmontkade van de gemeente los te weken. :bash:
070 July 26th, 2009, 11:13 PM En wat staat er nu? Ben er inmiddels achter dat dit gebouw aan de Zoutkeetsingel stond...
Een gedeelte nieuwbouw waar nog meer moet komen, en het was aan het Buitenom.
Haagse Dave July 27th, 2009, 12:57 AM ^ Bij die ontruiming ben ik niet bij geweest. Maar de ''vredelievende krakers'' hielden flink huis om vervolgens een mooi monumentaal pand aan de Waldeck Pyrmontkade van de gemeente los te weken. :bash:
idd ongelovelijk. :ohno:
Bart Zmeer July 27th, 2009, 10:45 AM Een gedeelte nieuwbouw waar nog meer moet komen, en het was aan het Buitenom.
Bedankt voor de uitleg!
Vind het overigens wel vreemd dat op deze plek dan nieuwbouw is gekomen. Had dan het pand gerenoveerd! Las ergens dat de oorspronkelijke aanleiding was om die weg te verbreden...
070 September 16th, 2009, 02:56 PM Weer een ander ontwerp voor de Kalvermarkt/Spui van AAArchitecten.
http://img182.imageshack.us/img182/9864/spui.jpg
http://img182.imageshack.us/img182/785/spui1.jpg
http://www.aaarchitecten.nl/nl/website.html
Fabian2412 September 16th, 2009, 03:02 PM Je bent goed bezig 070:)
K weet eigelijk niet wat ik van dit ontwerp moet vinden,t heeft wel wat.
Slagathor September 16th, 2009, 03:09 PM Dat terras is een heel goed idee. Leuk origineel ontwerp!
blauw September 16th, 2009, 03:12 PM Erg mooi! Vooral dat terras inderdaad. Ik zie mezelf daar wel een koffietje nuttigen. :)
Wat is de Caldic Collectie?
070 September 16th, 2009, 03:36 PM Erg mooi! Vooral dat terras inderdaad. Ik zie mezelf daar wel een koffietje nuttigen. :)
Wat is de Caldic Collectie?
Joop van Caldenborgh, oprichter van chemiebedrijf Caldic BV, is één van de grootste privéverzamelaars van beeldende kunst in Nederland. De Caldic Collectie is met name bekend om zijn verzameling moderne en hedendaagse schilderkunst, fotografie en de beeldentuin op het landgoed Clingenbosch in Wassenaar
Clingenbosch?
http://www.museumdefundatie.nl/media/nieuws/persbericht_caldic_collectie_artists__books__maart_2009.pdf
Terras is wel cool, vindt het net een bloembak :lol:
blauw September 16th, 2009, 03:48 PM Dank je voor de info, klinkt zeker interessant!!
peterdrijver September 16th, 2009, 07:00 PM Weer een ander ontwerp voor de Kalvermarkt/Spui van AAArchitecten.
http://img182.imageshack.us/img182/9864/spui.jpg
http://img182.imageshack.us/img182/785/spui1.jpg
http://www.aaarchitecten.nl/nl/website.html
Tja, oude koek want was destijds als ideetje met Wim van Krimpen in de vijver gedropt. Ik zal niet vertellen wat ik van dit plan vindt, zo op zo'n mooie hoek naast de biep.
Fabian2412 September 16th, 2009, 07:09 PM vindt het net een bloembak :lol:
Dan hebben we weer een bijnaam bij voor een gebouw''de bloembak''
la-haye September 16th, 2009, 07:12 PM leuk om een keer te tekenen maar om zo iets te bouwen neeee doe maar niet
Ramses September 16th, 2009, 08:18 PM http://img182.imageshack.us/img182/9864/spui.jpg
http://www.aaarchitecten.nl/nl/website.htmlWel een leuk ontwerp... voor een vuilverbrandingsoven aan de rand van de stad.
Haagse Dave September 16th, 2009, 08:56 PM Wel een mooie mix van muziek, kunst, musea e.d. Maar zo'n ontwerp kan je daar toch niet neerplempen.
070 September 16th, 2009, 09:04 PM Ik zal niet vertellen wat ik van dit plan vindt, zo op zo'n mooie hoek naast de biep.
Voor deze ene keer mag het ;)
Dan hebben we weer een bijnaam bij voor een gebouw''de bloembak''
Dan ga ik toch maar voor een plantenbak :)
Het is natuurlijks nog veel te vroeg om te oordelen, dit is een nog maar een indicatie/schetsontwerp voor die hoek. Onderhand is er wel veel voorbij gekomen qua ontwerpen, ben een beetje de weg kwiet :nuts:
la-haye September 16th, 2009, 09:09 PM heb er effe goed naar gekeken
en blijf er bij ziet er leuk uit maar het past niet
zo iets moed je in een zoetermeer of almere zeten
niet in een stad als den haag
en al hellemaal al niet in het centrum
Unknownsoldier September 16th, 2009, 10:36 PM Voor deze hoek komt het ene doldwaze na het andere knotsgekke plan voorbij. Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom het gebouw dat er nu staat nou zo met alle geweld weg moet.
Haagse Dave September 16th, 2009, 10:39 PM Een flinke reno ala Min v Financ. zou wonderen doen.
Tweety September 16th, 2009, 10:58 PM Wát een gedrocht!
Quintana September 18th, 2009, 08:14 AM Dat is even slikken... Soms vraag je je af wat architecten in hemelsnaam bezield.
Koen Acacia September 18th, 2009, 08:47 AM Om het maar eens van de positieve kant te bekijken: zo te zien is het Huis voor Democratie en Rechtsstaat ondertussen teruggebracht tot een Etage voor Democratie en Rechtsstaat.
peterdrijver September 18th, 2009, 03:11 PM Voor deze hoek komt het ene doldwaze na het andere knotsgekke plan voorbij. Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom het gebouw dat er nu staat nou zo met alle geweld weg moet.
Well spoken. Misschien moeten we eens even in onszelf kijken waar we mee bezig zijn.
merijn September 18th, 2009, 03:39 PM Half-ontopic: hoe kan het toch dat architecten (of hun visualisatie-afdelingen) zulke beroerde tekenaars zijn? Er klopt weer niks van het perspectief van alle figuren, wegen en gebouwen die in dit plaatje geplempt zijn.
Fabian2412 September 18th, 2009, 03:42 PM Kunnen ze dan niet beter renoveren als ze steeds met rare ontwerpen komen
Haagse Dave September 20th, 2009, 06:22 PM Kunnen ze dan niet beter renoveren als ze steeds met rare ontwerpen komen
Ja!
Een flinke reno ala Min v Financ. zou wonderen doen.
ikops September 20th, 2009, 10:41 PM Half-ontopic: hoe kan het toch dat architecten (of hun visualisatie-afdelingen) zulke beroerde tekenaars zijn? Er klopt weer niks van het perspectief van alle figuren, wegen en gebouwen die in dit plaatje geplempt zijn.
Kunnen het niet gewoon gedachtenspinsels zijn?
sqm September 21st, 2009, 10:46 AM ^^ Zo ziet het er idd uit. Hier is opzettelijk niet geprobeerd om een perspectivisch correct plaatje te maken. Het lijkt eerder het resultaat van eerste vluchtige gedachtengangen of een schetsje om in een brainstorm ideëen los te krijgen. Sommige bureaus werken op die manier. Maar die zorgen er normaal gesproken wel voor dat zulke afbeeldingen binnen het kantoor blijven. Want daarbuiten stichten ze voornamelijk verwarring.
Bart Zmeer September 21st, 2009, 11:54 PM Ik kan zo een hoop gebouwen aanwijzen in Den Haag die eerder in aanmerking zouden komen voor alleen al een renovatie dan deze hoek. Snap ook die vervangingsdrift niet zo...
Dit ontwerp / schets / gedachtenspinsel kan ik niet vrolijk van worden...
Xoem December 5th, 2009, 02:20 PM Volgens een artikel in het papieren AD gaat de Albert Heijn op deze hoek verhuizen naar een pand op de Fluwelen Burgwal, deze verhuizing moet voor de zomer van 2010 rond zijn als het huurcontract voor de huidige locatie afloopt. Deze winter komt er een rapport uit over de financiele haalbaarheid van het plan, en daarna wordt pas ook definitief besloten of dat Huis voor Democratie en Rechtsstaat er ook daadwerkelijk komt.
Maartinho December 5th, 2009, 02:22 PM Volgens een artikel in het papieren AD gaat de Albert Heijn op deze hoek verhuizen naar een pand op de Fluwelen Burgwal, deze verhuizing moet voor de zomer van 2010 rond zijn als het huurcontract voor de huidige locatie afloopt. Deze winter komt er een rapport uit over de financiele haalbaarheid van het plan, en daarna wordt pas ook definitief besloten of dat Huis voor Democratie en Rechtsstaat er ook daadwerkelijk komt.
Nee naar de hoek van de Grote Marktstraat en de Lutherse Burgwal, dacht ik.
Dus dat kan de lampenzaak, maar waarschijnlijker het pand ertegenover.
Xoem December 5th, 2009, 02:27 PM Oh ja, klopt, foutje van mij, in het artikel staat ook Lutherse Burgwal.. Haal die twee nog wel eens door elkaar :doh:
merijn December 5th, 2009, 03:08 PM Zit er werkelijk iemand te wachten op dat Huis voor Democratoe en Rechtstraat? Ik heb nu al medelij met al die verveelde schoolklassen die er rond geleid gaan worden.
peterdrijver December 5th, 2009, 03:51 PM Zit er werkelijk iemand te wachten op dat Huis voor Democratoe en Rechtstraat? Ik heb nu al medelij met al die verveelde schoolklassen die er rond geleid gaan worden.
Gelukkig is er geen geld. Wel treurug dat dat de manier is waarop je op initiatieven moet reageren. Je zou ook iets GOEDS kunnen doen!
merijn December 5th, 2009, 04:00 PM ^Wie bedoel met ''je'' in ''Wel treurug dat dat de manier is waarop je op initiatieven moet reageren''.
fgulicher December 5th, 2009, 07:14 PM ja hoor alsof jij op elk initiatief positief reageert. laat staan dat wij dat allemaal moeten doen. Jij reageerde dus ook positief op het plan van Hitler om Europa een te maken? daar had je ook wel een positief woordje voor klaar? oh nee ik dacht het ook niet nee.
Ik vind dat Merijn juist het forum een beetje opvrolijkt met zijn post. En ik vind ook dat 'ie gelijk heeft. wie zit er nou werkelijk op zo'n museum te wachten? zeker in een tijd dat de Europese grondwet onder een andere noemer door onze strot geduwd wordt door de overheid. Terwijl 2 op de 3 Nederlanders tegen zijn. zo groot is de democratie in Nederland niet. Persoonlijke vrijheid, daar hebben we een hoop van vergeleken met de rest van de wereld. Die staat onder druk door de verhoudingsgewijs vrij grote groep buitenlanders. Daar moeten we voor opkomen. Die moeten we verdedigen.
Dat kunnen we niet aan de politiek overlaten, daar hebben we geen museum voor nodig. dat is gewoon een stukje bewustwording. En daarna het lef om gezamelijk als Nederlanders respect te eisen als het niet word gegeven. Maar laten we in godsnaam niet kleinzerig worden: ik vind dat er de laaste jaren een te grote groep zeurpieten is ontstaan. iedereen gaat maar overal tegen aan staan zeiken.
Ramses December 5th, 2009, 07:22 PM Jij reageerde dus ook positief op het plan van Hitler om Europa een te maken? daar had je ook wel een positief woordje voor klaar?Wow, dat is wel een radicale en vooral ongepaste stelling (http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Godwin)
fgulicher December 5th, 2009, 07:31 PM hahaha lol!
goeie reply. maar mark my words: bad taste is de toekomst
(en btw:met mijn overdrijving leg ik alleen aandacht op de overdreven statement voor mij. Ik geef er mee aan hoe overdreven die is)
The Hague Rules December 6th, 2009, 02:20 PM ja hoor alsof jij op elk initiatief positief reageert. laat staan dat wij dat allemaal moeten doen. Jij reageerde dus ook positief op het plan van Hitler om Europa een te maken? daar had je ook wel een positief woordje voor klaar? oh nee ik dacht het ook niet nee.
Ik vind dat Merijn juist het forum een beetje opvrolijkt met zijn post.
Je kunt het ook overdrijven!
En ik vind ook dat 'ie gelijk heeft. wie zit er nou werkelijk op zo'n museum te wachten? Museum? Welke collectie hangt er dan, lol! En je vraagt voor wie? Veel schoolkinderen die nog niet kunnen weten hoe je met de tool 'democratie' dingen voor elkaar kunt krijgen en hoe je er mee om moet gaan. Als je kinderen daar niet voldoende uitleg over geeft, tja dan... kijk naar jezelf en je medemens. Kijk eens naar het gemiddelde opkomstpercentage van de landelijke- en gemeenteraadsverkiezingen, diep triest! En dan achteraf massaal klagen, bah.
Dat kunnen we niet aan de politiek overlaten, daar hebben we geen museum voor nodig. dat is gewoon een stukje bewustwording.
"een stukje bewustwording", mag het een onsje meer zijn? Sorry maar ik probeer het hier een beetje op-te-vrolijken met "een stukje humor"!
En daarna het lef om gezamelijk als Nederlanders respect te eisen als het niet word gegeven. Maar laten we in godsnaam niet kleinzerig worden: ik vind dat er de laaste jaren een te grote groep zeurpieten is ontstaan. iedereen gaat maar overal tegen aan staan zeiken..
Nog meer reden om te gaan stemmen!
merijn December 6th, 2009, 03:30 PM Wat een ophef, en dat allemaal naar aanledingvan één snel postje dat ik niet eens poste met als doel te stoken.
ikops December 6th, 2009, 03:42 PM Oei, dat belooft wat als je iets slechts in de zin hebt. :tongue2:
fgulicher December 7th, 2009, 01:16 PM democratie is dus juist niet de oplossing voor alles. je kan problemen niet wegstemmen. daarnaast is Nederland dus niet zo ontzettend democratisch.
bewustwording van de midden en bovenlaag van de samenleving is het belangrijkst. zij zien niet de problemen die een minderheid van de buitenlanders vormen. zij denken dat het uitspattingen zijn, die vast wel goed komen na een tijdje. maar zij zien niet hoe de asociale buitenlanders alles doen en laten wat ze willen. zij zien niet hoe onze culturen botsen, en hoe de gematigde buitenlanders zich nog steeds beter kunnen vinden bij de extremen dan bij de Nederlanders.
In mijn ogen is dit een groot probleem. voor de goeie orde voeg ik toe dat ik socialistisch stem, omdat ik vind dat dit probleem niet politiek moet worden opgelost, maar door de Nederlanders zelf.
ikops February 18th, 2010, 01:31 PM Dan toch weer wat nieuws op dit front.
Huis voor de Democratie op andere plek
DEN HAAG - De gemeente Den Haag wil niet langer meebetalen aan de bouw van het Huis voor de Democratie en Rechtsstaat in de stad.
De reden is dat minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken de door burgemeester en wethouders van Den Haag gewenste locatie Spui/Kalvermarkt heeft laten vallen. Dat blijkt uit een brief die burgemeester Jozias van Aartsen woensdag naar de gemeenteraad heeft gestuurd. Ter Horst vindt de huurprijs die het Rijk zou moeten betalen te hoog. Zij heeft Van Aartsen laten weten naar alternatieve oplossingen te gaan zoeken.
De gemeente Den Haag was bereid eenmalig 12,5 miljoen euro bij te dragen aan de ontwikkeling van het Huis op de locatie Spui/Kalvermarkt. Binnenlandse Zaken zou dan een huur van 1,5 miljoen euro per jaar moeten betalen. Na bezwaar van Ter Horst is dat bedrag teruggebracht tot ruim 1,3 miljoen euro.
Compensatie van kosten
Maar ook dat bod, dat volgens Den Haag ruim onder de kostprijs ligt, vindt de minister te hoog. De gemeente gaat met Binnenlandse Zaken praten over compensatie van de kosten die Den Haag inmiddels heeft gemaakt voor het project.
Het kabinet besloot na jarenlange discussie in mei 2008 tot de oprichting van het Huis, dat onder meer een bijdrage moet leveren aan het vergroten van de kennis over de kernwaarden en fundamenten van onze democratische rechtsstaat.
Bron: http://www.westonline.nl/nieuwsitem//39292
blauw February 18th, 2010, 02:59 PM Zucht...
Nou, op deze manier schiet dat ook niet echt op dan.
ikops February 23rd, 2010, 12:21 PM Spui valt af voor Huis democratie
DEN HAAG - Van de drie beoogde locaties voor het Huis voor democratie en rechtsstaat in Den Haag is de hoek Spui-Kalvermarkt vanwege de hoge kosten afgevallen
Voor nieuwbouw van het Huis zou op die plek sloop nodig zijn geweest van woon-winkelpanden en een gebouw van het ministerie van Defensie.
Het ministerie zet het onderzoek naar de twee overgebleven alternatieven voort. Dat zijn Plein 23, een monumentaal rijksgebouw en de locatie Hofplaats, een plein direct grenzend aan het Binnenhofcomplex.
Voor de locatie van het Huis is bepaald dat die binnen 600 meter vanhet Binnenhof moet liggen. Het aanvankelijke plan om het Huis fysiek te verbinden met het Binnenhofcomplex lijkt ook te sneven op de kosten. Een tunnelverbinding zou 16 miljoen euro zou kosten. Een brug minimaal vijf miljoen euro.
Bron: http://www.cobouw.nl/nieuws/2010/02/23/Spui-valt-af-voor-Huis-democratie.html
Dus voorlopig nog twee mogelijkheden.
The Hague Rules February 23rd, 2010, 03:40 PM Spui valt af voor Huis democratie
DEN HAAG - Van de drie beoogde locaties voor het Huis voor democratie en rechtsstaat in Den Haag is de hoek Spui-Kalvermarkt vanwege de hoge kosten afgevallen
Voor nieuwbouw van het Huis zou op die plek sloop nodig zijn geweest van woon-winkelpanden en een gebouw van het ministerie van Defensie.
Het ministerie zet het onderzoek naar de twee overgebleven alternatieven voort. Dat zijn Plein 23, een monumentaal rijksgebouw en de locatie Hofplaats, een plein direct grenzend aan het Binnenhofcomplex.
Voor de locatie van het Huis is bepaald dat die binnen 600 meter vanhet Binnenhof moet liggen. Het aanvankelijke plan om het Huis fysiek te verbinden met het Binnenhofcomplex lijkt ook te sneven op de kosten. Een tunnelverbinding zou 16 miljoen euro zou kosten. Een brug minimaal vijf miljoen euro.
Bron: http://www.cobouw.nl/nieuws/2010/02/23/Spui-valt-af-voor-Huis-democratie.html
Dus voorlopig nog twee mogelijkheden.
Ach... nog even wachten en we krijgen `Een Huis Voor Republiek´!
Koen Acacia February 23rd, 2010, 03:45 PM Binnen 600 meter van het Binnenhof heb je toch bijna altijd dure locaties?
Maar: Hofplaats: dat is die plek waar altijd de boerenmarkt gehouden wordt. Waar willen ze op dat pleintje zo'n gebouw neerzetten?
Plein 23: dat is toch het oude logement van Amsterdam aan het Plein, waar een tijd lang iets van beeldende kunst of zo zat? Is een pracht van een gebouw van binnen.
Xoem February 23rd, 2010, 03:52 PM Had in de papieren AD gelezen dat de ruimtes boven Dudok gezien werden als mogelijke locatie.
Koen Acacia February 23rd, 2010, 03:54 PM Het Huis van de Democratie, Rechtsstaat en Internationale Solidariteit, weggestopt boven een kroeg?
Dat is dan wel weer mooi symbolisch eigenlijk.
Slagathor February 23rd, 2010, 04:01 PM Het gaat slecht met Restaurant Saur aan Lange Voorhout, tegenover de ambassade van de VS, koop dat pand dan op.
Koen Acacia February 23rd, 2010, 04:03 PM Saur? Die tent is toch net een jaar geleden hartstikke heringericht en zo?
Slagathor February 23rd, 2010, 04:04 PM Ja en met peperdure materialen maar ik zie er bijna nooit iemand zitten. Vreselijk menu ook. En veel te duur.
Koen Acacia February 23rd, 2010, 04:15 PM ^^ Mwah, het zal toch op het moment overal wel rustig zijn in die sector? Dan kun je net zo goed Des Indes dichtgooien en daar het museum voor Democratie, Voorspoed en Rechtvaardigheid inzetten.
Slagathor February 23rd, 2010, 04:25 PM Nou ik werk nu ruim een jaar vlakbij Saur maar ik zie er nooit veel gebeuren. Tenzij ze 's avonds meerdere keren per week stampvol zitten vraag ik mij sterk af waar de inkomsten vandaan komen.
ikops February 23rd, 2010, 04:38 PM Tsja, 26 Euro voor een soepje is gewoon aan de prijzige kant.
Koen Acacia February 23rd, 2010, 05:08 PM De meeste restaurants halen hun inkomsten uit de avonduren hoor.. Ik zie op hun website ook geen apart lunchmenu staan, dus dat het daar 's middags vrij rustig is daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen.
Zowiezo weet ik niet of dat wel werkt: "Jullie hebben een plek voor een museum nodig? Wat dachten jullie van dit restaurant?" Sorry, maar naar mijn gevoel wringt daar iets.
Slagathor February 24th, 2010, 10:45 AM Het is een heel fraai pand dat je makkelijk kan herinrichten, plek zat. Dat er nu een restaurant in zit vind ik niet zo relevant.
En om zes uur 's avonds zit er doorgaans niemand, dat vind ik verdacht. Zeker hier in Noord-Nederland eet men meestal goed op tijd.
Xoem February 24th, 2010, 10:54 AM Alles voor 7 uur beschouw ik vroeg voor een restaurant hoor. Stapte toevallig verleden week om half 7 een restaurant binnen, was helemaal leeg. Om acht uur zat de tent helemaal vol.
Slagathor February 24th, 2010, 10:56 AM Acht uur vind ik nog vroeg.
Misschien moest ik maar eens undercover gaan kijken op een Zaterdagavond :D
Koen Acacia February 24th, 2010, 10:58 AM In die prijscategorie? Daar ga je toch pas rond een uurtje of acht aan tafel? Rond zessen zie je bij dat soort zaken geen hond!
Op zich hoeft de inrichting natuurlijk geen probleem te zijn trouwens - dat museum heeft toch geen collectie dus als je die tafeltjes gewoon laat staan kun je in ieder geval lekker zitten, en het zou eigenlijk wel apart zijn als je eens een hapje en een drankje kunt gebruiken in een museum.
blauw February 24th, 2010, 10:59 AM Ik ga vaak uit eten met mijn vader en meestal spreken we dan vroeg af, rond half zeven. We proberen iedere week een ander restaurant uit, maar er zijn maar weinig restaurants waar het rond die tijd al druk is. Vaak is het tegen de tijd dat we weggaan veel drukker, rond half acht/acht uur. Dus dat er om zes uur niemand zit, dat zegt niet zoveel.
Slagathor February 24th, 2010, 11:02 AM Alright, alright, I cave..! :storm:
Koen Acacia February 24th, 2010, 11:03 AM Ik ga vaak uit eten met mijn vader en meestal spreken we dan vroeg af, rond half zeven. We proberen iedere week een ander restaurant uit, maar er zijn maar weinig restaurants waar het rond die tijd al druk is. Vaak is het tegen de tijd dat we weggaan veel drukker, rond half acht/acht uur. Dus dat er om zes uur niemand zit, dat zegt niet zoveel.
Nog tips? :)
blauw February 24th, 2010, 11:03 AM ^^ ^^ ;)
blauw February 24th, 2010, 11:16 AM Nog tips? :)
Keraton Damai aan de Groot Hertoginnelaan voor werkelijk verukkelijk Indonesisch eten!
Bacco Perbacco op de hoek van de Waldeck Pyrmontkade en de Van Speijkstraat voor echt goed Italiaans eten.
Zebedeus bij de Grote Kerk vond ik ook erg goed.
Koen Acacia February 24th, 2010, 11:20 AM Keraton Damai heb ik een keertje een voedselvergiftiging opgelopen. Schit-te-ren-de zaak wel, maar over de keuken ben ik wat minder enthousiast.
Van Bacco Perbacco had ik inderdaad meer positiefs gehoord. Zal er nou eens gaan kijken, dank!
blauw February 24th, 2010, 11:23 AM Joh? Toen ik er at was het echt heerlijk. Zo lekker dat ik echt veel te veel gegeten had. Maar als vegetariër is het risico op voedselvergiftiging wat kleiner. Bogor in de Van Swietenstraat is trouwens ook goed en wat bescheidener geprijsd. Waar ik trouwens ook lekker gegeten heb ik Que Pasa Nuevo, zelfde eigenaren als voorheen, even lekkere tapas, aan de Laan van Meerdervoort.
Xoem February 24th, 2010, 11:32 AM Laatst nog gegeten bij '1798' op de Valkenboslaan, geen plek waar je nou direct een toprestaurant verwacht, maar dat was het wel!
(Hadden we hier niet de horeca en uitgaans-thread voor?..)
Koen Acacia February 24th, 2010, 11:35 AM Joh? Toen ik er at was het echt heerlijk. Zo lekker dat ik echt veel te veel gegeten had. Maar als vegetariër is het risico op voedselvergiftiging wat kleiner. Bogor in de Van Swietenstraat is trouwens ook goed en wat bescheidener geprijsd. Waar ik trouwens ook lekker gegeten heb ik Que Pasa Nuevo, zelfde eigenaren als voorheen, even lekkere tapas, aan de Laan van Meerdervoort.
Ik neem aan dat het de vis was. Bogor is hartstikke leuk ja. Palembang op de Thomsonlaan is ook een beetje een favoriet van me (ligt natuurlijk ook op kruipafstand voor mij). Eigenaar kan een beetje "typisch" zijn, maar saté is daar echt to die for.
Slagathor February 24th, 2010, 11:37 AM Los Argentinos naast de Passage is altijd leuk, bij Giuliano's in de Schoolstraat kun je lekker Italiaans eten.
Als je geld over hebt moet je beslist eens naar Impero Romano gaan (achter Hotel des Indes). Echt heel erg lekker.
Xoem February 24th, 2010, 11:40 AM Los Argentinos is inderdaad lekker. Goed Italiaans kun je ook eten bij Il Senso in de Nobelstraat.
blauw February 24th, 2010, 11:50 AM Hoera, nog meer tips. Mijn vader is op dit moment echter van Argentinië naar Antarctica aan het zeilen en is pas eind maart ergens weer terug, dus voorlopig moet ik zelf koken. Volgens mij stond Palembang al op het lijstje van waar we nog heen willen. Los Argentinos is me iets teveel vlees, maar die Italiaanse restaurants klinken wel weer goed!
Slagathor February 24th, 2010, 02:23 PM Bij Giuliano's moet je wel reserveren, het is heel klein en erg populair (maar niet zo duur, vreemd genoeg).
Barre zeiltocht trouwens, ik hoop niet dat hij langs dat betwistte boorplatform bij de Falklands moet? :D
ikops February 24th, 2010, 03:36 PM Wouw, wat een tips allemaal :). Maar [kritische noot] hebben we hier geen uitgaansthread voor? [/kritische noot]
blauw February 24th, 2010, 03:40 PM Nee, hij vertrekt uit Ushuaia dus daar zal hij niet langskomen.
Giuliano's ga ik onthouden, daar issie vast wel voor te porren.
Hebben we nog steeds geen nieuwe locatie voor het Huis van Democratie en Rechtsstaat. (terug on topic ;) )
Koen Acacia February 24th, 2010, 03:55 PM Los Argentinos is inderdaad lekker. Goed Italiaans kun je ook eten bij Il Senso in de Nobelstraat.
Ja, Il Senso klopt absoluut! Ik geloof dat dat Rijk Rietveld zijn vaste stek is als hij in het Haagse is.
Voor die locatie zie ik dat Plein 23 gebouw wel zitten trouwens, zou leuk zijn als dat een echt openbare functie krijgt (al blijft het natuurlijk een rot-openbare functie, maar goed..).
Quintana February 24th, 2010, 07:25 PM Los Argentinos is inderdaad lekker.
Fantastische spareribs!
PingPongBalDH February 26th, 2010, 12:06 AM 'Huis voor de Democratie verdient nieuwe kans'
gisteren 17:57
DEN HAAG - Het CDA in de Tweede Kamer en in de Haagse gemeenteraad willen de impasse rond het Huis voor de Democratie doorbreken. De politici hebben een beroep gedaan op de nieuwe minister van Binnenlandse Zaken Hirsch Ballin (foto).
Het CDA en de Haagse gemeenteraad willen de vestiging van het informatiecentrum op de hoek van Spui en Kalvermarkt alsnog een kans te geven. Oud-minister Ter Horst gooide het plan voor het Huis van de Democratie in de prullenbak, omdat het twee ton te veel zou kosten. Het CDA zegt nu dat er een einde moet komen aan het getrouwtrek rond het instituut.
Het kabinet besloot na jarenlange discussie in mei 2008 tot de oprichting van het Huis, dat onder meer een bijdrage moet leveren aan het vergroten van de kennis over de kernwaarden en fundamenten van onze democratische rechtsstaat.
bron: www.westonline.nl
Unknownsoldier February 26th, 2010, 10:39 AM Toch eigenlijk wel heel erg triest dat men met een 'Huis voor de Democratie' zo moet gaan lopen leuren...
sqm February 26th, 2010, 06:38 PM Hopelijk krijgen we van het nieuwe ontwerp weer zo´n vermakelijke rendering te zien. :)
070 February 26th, 2010, 07:12 PM Begrijp er niks meer van, Plein en Hofplaats vielen af en moest komen op Spui/Kalvermarkt. Nu komen de twee eerste locaties weer in beeld. De laatste locatie is te duur bevonden, twee ton meer.
Koen Acacia February 27th, 2010, 05:28 PM Als een lullige twee ton extra al "te duur" is geeft dat denk ik wel aan waar de prioriteiten liggen bij dit project.
peterdrijver February 27th, 2010, 06:32 PM Als een lullige twee ton extra al "te duur" is geeft dat denk ik wel aan waar de prioriteiten liggen bij dit project.
vergelijk eens met de investeringen voor spuicluster, rijksmuseum, stedelijk en dat geweldige luchtkasteel in arnhem, het NHM...
Maartinho March 1st, 2010, 11:40 PM Keraton Damai aan de Groot Hertoginnelaan voor werkelijk verukkelijk Indonesisch eten!
Mijn favoriet voor Indisch: Poentjak, naast Garuda op de Kneuterdijk.
Uitstekend Indisch eten, in een zéér bijzonder interieur.
Een complete timewarp naar de jaren 20/30.
Palembang is ook prima inderdaad.
Terug on topic, dat huis voor de Democratie en de Rechtstaat klinkt als een op zich prijzenswaardig idee (mensen opvoeden over de rechtstaat, door middel van 'simulaties, ontmoetingen, exposities, debatten, cursussen en andere activiteiten') dat in de uitvoering faliekant kan mislukken.
Het lijkt me verstandig dat ze niet meteen voor miljoenen nieuwbouw gaan neerzetten, maar gewoon eerst voor minder geld in een bestaand gebouw uitproberen of zoiets überhaupt werkt.
Waarom bijvoorbeeld niet, gewoon, tijdelijk in het bestaande pand hoek Spui-Kalvermarkt? Het plan voor nieuwbouw op die plek was sowieso gedrochtelijk, blij dat dat niet doorgaat.
ikops March 2nd, 2010, 09:54 AM Kennelijk nodigt deze draad uit tot gedachten aan heerlijk eten. :) Gedachten hierover kan men ook kwijt in onze uitgaansdraad.:cheers:
Michiel October 1st, 2010, 07:58 AM Huis voor Democatie huurt tijdelijk in Hofweg 1
Datum: 30-09-2010 16:42, Bron: PropertyNL
Categorie: Overig
DEN HAAG - Het Huis voor democratie en rechtsstaat wordt de komende jaren tijdelijk gehuisvest op de Hofweg 1 in Den Haag. Interimdirecteur wordt Nel van Dijk, in afwachting van een nieuwe directeur. Dat heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken donderdag bekendgemaakt.
Volledige bericht: PropertyNL (http://www.propertynl.com/index-newsletter/huis-voor-democatie-huurt-tijdelijk-in-hofweg-1/)
Dit is dus het pand waar Dudok ook zit.
Koen Acacia October 1st, 2010, 10:15 AM Boven Dudok? Daar zaten toch een stel redactie's en zo?
Haagse Dave October 1st, 2010, 10:54 AM ^^ Klopt. Daar zit het Haags perscentrum, als het goed is. Zo nu en dan staat er een verslaggever op het balkon met de mooie skyline op de achtergrond.
Slagathor October 1st, 2010, 12:00 PM Jammer dat de stad geen beleid voert dat de TV media als RTL Nieuws en het Journaal mooie locaties aan (bijvoorbeeld) Korte Vijverberg met korting te huur krijgen o.i.d.
Dat je standaard de torens van de Ridderzaal en de skyline ziet in iedere uitzending.
Haagse Dave October 1st, 2010, 12:43 PM ^^ Zeker, nu zit die Dominique vd Heiden alleen maar in die studio. Die Ron Freser stond zelfs in de winter met dikke jas en sjaal op het balkon met zijn mic. Een beetje zoals bij die correspondent in New York. :)
Koen Acacia October 1st, 2010, 04:32 PM Jammer dat de stad geen beleid voert dat de TV media als RTL Nieuws en het Journaal mooie locaties aan (bijvoorbeeld) Korte Vijverberg met korting te huur krijgen o.i.d.
Dat je standaard de torens van de Ridderzaal en de skyline ziet in iedere uitzending.
Doneer een blauw scherm met een zwik foto's uit een paar seizoenen of zo.
Het blijft wel Nederland: je kunt wel een reporter live voor het Torentje neer willen zetten maar als het op zo'n moment zeikt van de regen zou ik het ook verdommen om die studio uit te komen.
Ramses October 3rd, 2010, 10:01 AM Jammer dat de stad geen beleid voert dat de TV media als RTL Nieuws en het Journaal mooie locaties aan (bijvoorbeeld) Korte Vijverberg met korting te huur krijgen o.i.d.
Dat je standaard de torens van de Ridderzaal en de skyline ziet in iedere uitzending.Frits Wester heeft het wel aardig voor elkaar anders, hij zit bovenin een pand aan het Plein. Het plein zelf lijkt net zijn huiskamer, want telkens als ik er ben dan zie ik hem wel ergens lopen (of drinken).
Slagathor October 4th, 2010, 11:13 AM Ja inderdaad, die lijkt daar wel te wonen :D
Xoem October 29th, 2010, 06:05 PM Bouw Nationaal Historisch Museum gaat niet door
AMSTERDAM - Er komt geen gebouw voor het Nationaal Historisch Museum (NHM). De voorbereidingen voor de bouw ervan worden stopgezet.
Dat heeft kabinet op voorstel van staatssecretaris Halbe Zijlstra van Cultuur besloten.
Niet reëel
'In een tijd dat, ook op de cultuursector, fors bezuinigd moet worden, is het niet reëel aan een dergelijk kostbaar en risicovol project te beginnen', aldus Zijlstra. De staatssecretaris heeft dit meegedeeld in een brief aan de Tweede Kamer. Het NHM, dat in 2008 werd opgericht, had moeten verrijzen tegenover het Nederlands Openlucht Museum in Arnhem.
Het NHM blijft als organisatie wel bestaan. Volgens het kabinet blijft het doel - het bevorderen van het historisch besef en de kennis van de geschiedenis van Nederland - onverminderd van belang. Daarom krijgt het NHM in 2011 een projectsubsidie van 4 miljoen euro. Met het geld dat is overgebleven uit eerdere jaren, komt het budget voor 2011 op 6 miljoen euro.
Het besluit is genomen in het kader van de aanpassing van de begroting voor 2011 aan het regeerakkoord van het huidige kabinet.
Zouden hier nog kansen voor Den Haag liggen om het NHM alsnog, desnoods in een afgeslankte vorm, naar Den Haag te halen?
PingPongBalDH October 29th, 2010, 07:20 PM ^^ Zou nog best kunnen, zie onderstaand bericht:
'Geen gebouw Nationaal Historisch Museum'
AMSTERDAM - Op het terrein naast het Openluchtmuseum in Arnhem wordt geen gebouw opgetrokken waarin het Nationaal Historisch Museum (NHM) wordt gehuisvest. Dat heeft staatssecretaris Halbe Zijlstra (Cultuur, VVD) vrijdag besloten.
© ANP
De bewindsman moet zoveel bezuinigen op zijn begroting, dat het volgens hem niet reëel is om aan het project te beginnen, zei hij vrijdag.
De besparingen op zijn cultuurbegroting lopen op jaarbasis op tot 200 miljoen euro. Een nieuw museum bouwen vindt hij daarom niet verantwoord. Omdat hij het doel van het NHM wel belangrijk vindt, blijft de organisatie geld ontvangen. Daarmee kunnen ze reizende exposities organiseren en de website in de lucht houden. Het NHM doet dat al sinds zijn oprichting in 2008.
Burgemeester
De Arnhemse burgemeester Pauline Krikke wil een gesprek met Zijlstra over het besluit de bouw van het museum te schrappen. ''Dit accepteren we niet zonder meer'', aldus Krikke vrijdag in een reactie.
Krikke is ''teleurgesteld dat het gebouw voor het NHM nu met één pennenstreek en zonder voorafgaand overleg door de staatssecretaris wordt afgedaan''. De Arnhemse burgemeester wijst op de brief die Zijlstra naar de Tweede Kamer stuurde. Daarin is volgens Krikke sprake van een ongewijzigde doelstelling van het NHM. ''Het is vreemd dat bij die doelstelling nu ineens geen gebouw meer hoort'', aldus de burgemeester.
Krikke (VVD) maakte zich als burgemeester van Arnhem hard om het museum naar haar stad te halen. Zij roept op tot een heroverweging van het besluit. ''Uitstel is in de huidige tijd nog voor te stellen, maar nu ineens afstel is dat niet."
Besef
Doel van het Nationaal Historisch Museum is het bevorderen van het historisch besef en de kennis van de geschiedenis van Nederland. Aanvankelijk leek het museum een plaatsje te krijgen in de Randstad, maar toenmalig minister Ronald Plasterk koos voor Arnhem.
Het museum zou gebouwd worden op de parkeerplaats naast het Openluchtmuseum, maar over de definitieve vestigingsplaats ontstond later veel discussie.
Toekomst
Dat hoeft van Zijlstra niet meer. ''Er komt geen gebouw. Nu niet en waarschijnlijk ook niet in de toekomst'', oordeelt hij. Wel heeft hij de leiding van het museum gezegd dat zij zelf kunnen proberen om met private middelen een (bestaand) gebouw te betrekken.
Maar Zijlstra ziet dat niet snel gebeuren. Het eerder geopperde plan om het NHM in het leegstaande paleis Soestdijk te huisvesten lijkt daarmee ook kansloos.
Zijlstra heeft geen overzicht van de voorbereidingskosten die al zijn gemaakt om het Arnhemse plan te realiseren.
D66
Tweede-Kamerlid Boris van der Ham (D66) liet vrijdag weten dat hij eerder al naar zo'n overzicht heeft gevraagd en dat zal blijven doen. Hij is blij dat er een knoop is doorgehakt en dat Arnhem geen optie meer is.
''Dat is een onlogische plek omdat daar geen natuurlijke aanloop is van publiek voor een dergelijk museum. Dat was een gebed zonder eind geworden.''
Huis Der Democratie
De D66'er doet Zijlstra de suggestie om het NHM-plan samen te voegen met andere museale plannen, zoals de realisatie van het Huis der Democratie.
''Als je die plannen samenvoegt kan je tientallen miljoenen euro's uitsparen.'' Als er zo'n nieuw, samengevoegd museum zou ontstaan, vindt Van der Ham het logischer dat neer te zetten in Den Haag of Amsterdam.
Rijksmuseum
Directeur Wim Pijbes van het Rijksmuseum in Amsterdam noemt het ''een verstandig besluit'' om geen gebouw neer te zetten voor het Nationaal Historisch Museum (NHM). ''Je kunt het geld veel efficiënter besteden'', zei hij vrijdag.
Het bespaarde geld is volgens hem beter te gebruiken om een aantal goed functionerende orkesten te redden. ''Laat je een orkest verdwijnen of ga je een ongewis avontuur aan met het NHM?''
Statuten
Bovendien is het Rijksmuseum in feite al een nationaal historisch museum, zegt Pijbes. ''Dat staat zelfs in onze statuten.''
Hij meent wel dat er meer geld en middelen moeten worden vrijgemaakt voor het vergroten van het historisch besef in Nederland. Pijbes zou het toejuichen als er een stimuleringsfonds wordt opgericht voor culturele instellingen, zodat zij meer aandacht kunnen besteden aan geschiedenis.
The Hague Rules October 29th, 2010, 10:13 PM Het is sowieso logischer om het Huis voor Democratie en Rechtstaat samen te voegen met een Nationaal Historisch Museum. Den Haag is dan natuurlijk wederom de beste keuze ;)
Punt is nu gewoon geld, that's it. Anders was de eerste paal al geslagen in Arnhem.
Laat het maar een paar jaar rijpen. In betere tijden opnieuw afwegen of dit NHM (nog) wenselijk is en zo ja, wáár.
EPA001 October 29th, 2010, 10:57 PM Het is sowieso logischer om het Huis voor Democratie en Rechtstaat samen te voegen met een Nationaal Historisch Museum. Den Haag is dan natuurlijk wederom de beste keuze ;)
Dat lijkt mij een uitstekende suggestie. ;) Wie weet komt het er over een paar alsnog van alhoewel de directeur nu gaat proberen met privé gelden een gebouw in Arnhem te realiseren.
peterdrijver October 30th, 2010, 08:20 AM Dat lijkt mij een uitstekende suggestie. ;) Wie weet komt het er over een paar alsnog van alhoewel de directeur nu gaat proberen met privé gelden een gebouw in Arnhem te realiseren.
Wie gaat zijn vermogen investeren in het post-modern gekakel van Erik Schilp? Plasterk heeft twee verkeerde directeuren benoemd die hun eigen musea (Zuiderzeemuseum, Zeeuws Museum) daarvoor al te gronde hebben gericht (achterstallig onderhoud, hopeloze introductie van zogenaamde leuke dingetjes).
The Hague Rules June 20th, 2011, 12:50 PM Hadden wij niet toevallig een draadje van het Nationaal Historisch Museum? Maar ja wat wil je, door al het stof is dat draadje inmiddels wellicht onzichtbaar geworden. Afstoffen nodig?
Het blijft de gemoederen maar bezig houden zeg! Eerst een competitie wáár het NHM zou moeten komen. Den Haag had toen gewoon simpelweg de beste kaarten, maar zag het helaas vertrekken naar Arnhem. De toenmalige minister Plasterk vond dat beter :( En dat terwijl er een flinke Arnhemse rel losbrak over de locatie, invulling, etc. Die gasten in Arnhem werden vervolgens jaren in leven gehouden met een pot subsidie, tot de crisis aanbrak uiteraard. Toen werd het NHM wederom tegen het licht gehouden. Allerhande oplossingen zijn sindsdien voorbij gekomen en nu denkt ene Gert Jan dat dit nationale museum het best tot zijn recht komt in... jawel, Opmeer. Ik zeg: Marjolein de Jong doe je best! We zouden immers nog een "Huis voor Democratie en Rechtsstaat" krijgen, tóch?
1 + 1 = Den Haag
Hieronder een bericht van vandaag op nu.nl
Opmeer maakt plan voor historisch museum
Gert Jan Nijpels, burgemeester van Opmeer (NH), heeft Kamerleden maandag gevraagd er bij staatssecretaris Halbe Zijlstra (Cultuur) op aan te dringen voorlopig niets te beslissen over de toekomst van het Nationaal Historisch Museum (NHM). Nijpels wil die extra tijd gebruiken om een uitgebreid plan te maken om het museum onderdak te bieden in zijn gemeente.
De burgemeester presenteerde eerder een plan waaruit blijkt dat het NHM nog in september in het Scheringa Museum in Opmeer kan trekken. Dat museum beschikt over een gloednieuw pand, dat nooit opende wegens het faillissement van DSB Bank.
Arnhem
Zijlstra besloot eerder geplande NHM-nieuwbouw naast het Openluchtmuseum in Arnhem te schrappen.
Dat museum krijgt echter wel geld om de Nederlandse geschiedenis digitaal en - in samenwerking met het Rijksmuseum - fysiek te presenteren.
|
|